PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9

MRe
16.09.2021, 12.18
Veikkaan että lenkit olis tyyliin 20-30km, ainaki näin alkuun. Eihän sitä tiedä miten sitä innostuu tästä touhusta että jääkö ne tohon luokkaan vai meneekö sinne +50km ja 6h reissuihin
500 Wh akku on varsin riittävä, eipähän tule turhaan raahattua liikaa painoa mukana.

ruuduntakaa
16.09.2021, 12.31
500 Wh akku on varsin riittävä, eipähän tule turhaan raahattua liikaa painoa mukana.

Ensin OT: viestien muokkaaminen ei näytä onnistuvan tällä hetkellä Chromella, eikä lainaukset jne. Vaihdoin Edgeen niin tämä näyttää onnistuvan.
Ylläpito hoi!

Mulla oli 500Wh akku Cubessa ja hyvin riitti. Nyt on 700Wh akku ja tyytyväinen, varma olo.
Tää on varmaan sitä "mukavaa kun on jemmassa"-ajattelua. Melko säälittävää. :D

MRe
16.09.2021, 12.36
^Juu, kyllä mullakin on "enemmän on parempi"-ajattelu, mutta en pudottaisi tuota Devinciä akun vuoksi pois, jos se muuten tuntuu mieleiseltä.

ruuduntakaa
16.09.2021, 12.41
^Itelle kelpais Devinci kyllä. Jos pyörää saa tällä hetkellä "hyllystä", ja vieläpä Suomalaiselta kauppiaalta ostaisin empimättä.
Jos ois aikanaan ollut tarjolla ois saattanu Levo jääny kauppaan.

Toi alusta jo saa kuolaamaan. Moottorista en toki tiedä, ei kokemusta.

sähkis
16.09.2021, 12.45
Mites se fockus sam2 6.8. Se kiinostaa eniten tällä hetkellä, akku ainaki isompi eikä tarviis budjettiakaa nii paljoo venyttää? Iskareissaki olis joustoo enemmän, vaikka eihän se välttämättä mitään kerro laadusta yms...

MRe
16.09.2021, 12.46
Ei kai sen Focuksen kanssakaan voi pahasti pieleen mennä, jos vain pyörä tuntuu mukavalta itselle.

sähkis
16.09.2021, 12.47
Eipä näköjään ollukaa pidempi jousto. Niin paljon tulee selattua kaikkee tällä hetkellä että menee tiedot sekasi

Dude
16.09.2021, 12.51
Mites se fockus sam2 6.8. Se kiinostaa eniten tällä hetkellä, akku ainaki isompi eikä tarviis budjettiakaa nii paljoo venyttää? Iskareissaki olis joustoo enemmän, vaikka eihän se välttämättä mitään kerro laadusta yms...Ei kokemusta Sam:sta, mutta mulla oli 2018 JAM2 2.5v ja 5tkm ja oli kyllä asiallinen peli. Perän linkustohan tossa taitaa olla sama JAM/SAM. Mun mielestä perä toimi hyvin, lisäjoustomatka tossa SAM:ssa tuskin sitä huonommaksi tekee. Vaimolla on myös 2020 JAM2. Jousitus Kyllä mä uskaltaisin ton ostaa. Osat vaikuttaa olevan ok myös. Vähän painavahan toi on, mutta niinhän useat pyörät taitaa olla...

MRe
16.09.2021, 12.53
^^Mä en nyt laittaisi tuolle joustolle liikaa painoarvoa tässä vaiheessa. Edellisessä Meridassa mulla oli joustoa takana 120 milliä/edessä 140 milliä ja sillä pärjäsi metsässä ihan hyvin. Veikkaan, että alussa sulle on ihan sama joustaako pyörä 160, 170 vai 180 milliä. Pidempijoustoinen voi olla kömpelömpi maastossa. Ja lukutaidottomille: kirjoitin voi.

Enemmän kiinnittäisin huomiota muuhun geometriaan. Toisaalta jollei sulla ole vertailukohtaa, senkin kanssa mennään arvailun puolelle.

sähkis
16.09.2021, 12.56
^^Mä en nyt laittaisi tuolle joustolle liikaa painoarvoa tässä vaiheessa. Edellisessä Meridassa mulla oli joustoa takana 120 milliä/edessä 140 milliä ja sillä pärjäsi metsässä ihan hyvin. Veikkaan, että alussa sulle on ihan sama joustaako pyörä 160, 170 vai 180 milliä. Pidempijoustoinen voi olla kömpelömpi maastossa. Ja lukutaidottomille: kirjoitin voi.

Enemmän kiinnittäisin huomiota muuhun geometriaan. Toisaalta jollei sulla ole vertailukohtaa, senkin kanssa mennään arvailun puolelle.

No sepä tässä on ku ei oo minkäänlaista vertailukohtaa, siksi täällä tyhmiä kyselen viisaamilta :D

sähkis
16.09.2021, 13.02
Motocrossista kokemusta nii tietää vaan miten pirun tärkee se alusta on ja ainaki itelle on tärkee ettei heti oo iskarit pohjaamassa. Ja prätkässä tykkään ajaa mielummin vähän kovemmalla ku löysällä alustalla

Dude
16.09.2021, 13.05
^^Mä en nyt laittaisi tuolle joustolle liikaa painoarvoa tässä vaiheessa. Edellisessä Meridassa mulla oli joustoa takana 120 milliä/edessä 140 milliä ja sillä pärjäsi metsässä ihan hyvin. Veikkaan, että alussa sulle on ihan sama joustaako pyörä 160, 170 vai 180 milliä. Pidempijoustoinen voi olla kömpelömpi maastossa. Ja lukutaidottomille: kirjoitin voi.Enemmän kiinnittäisin huomiota muuhun geometriaan. Toisaalta jollei sulla ole vertailukohtaa, senkin kanssa mennään arvailun puolelle.Nää on toki makuasioita. Jos on vaikka prätkätaustaa enskasta tai motocrossista, joustoa ei voi olla liikaa pyörässä :)Ja tykkääkö ajaa "kaikkea päin" vai ajaako enemmän aktiivisesti ja "smoothisti" (kuten minä).Kuntotaso vaikuttaa myös ja ajotekniikka.Väitän ajavani omalla 140/150mm sähkärillä alamäkeen vähintään yhtä kovaa kuin 170/180mm joustoilla ajavat ajokaverit. Toki ajaminen on vähän erilaista, kuin pitkäjoustoisella. Sit taas teknisessa maastossa lyhytjoustoinen on ketterämpi (ja kevyempi). Ja vaikka sähkö auttaakin, mitä pidemmät joustot, sitä vähemmän poljettava pyörä on.

sähkis
16.09.2021, 13.20
Nää on toki makuasioita. Jos on vaikka prätkätaustaa enskasta tai motocrossista, joustoa ei voi olla liikaa pyörässä :)Ja tykkääkö ajaa "kaikkea päin" vai ajaako enemmän aktiivisesti ja "smoothisti" (kuten minä).Kuntotaso vaikuttaa myös ja ajotekniikka.Väitän ajavani omalla 140/150mm sähkärillä alamäkeen vähintään yhtä kovaa kuin 170/180mm joustoilla ajavat ajokaverit. Toki ajaminen on vähän erilaista, kuin pitkäjoustoisella. Sit taas teknisessa maastossa lyhytjoustoinen on ketterämpi (ja kevyempi). Ja vaikka sähkö auttaakin, mitä pidemmät joustot, sitä vähemmän poljettava pyörä on.

Hyvää infoo, kiitos. Tosiaan crossi tausta on.
Eipä tullu mieleenkää toi että vaikeempi polkee jos enemmän joustoo, siinäki ajattelin vaan enempi on parempi :D

sähkis
16.09.2021, 13.24
Ja 150mm on ihan minimi, sen alle ei saa mennä. Olkoon vaikka periaatekysymys mut siitä en tingi:D

Kuminauha
16.09.2021, 13.52
Devinci:n kohdalla ei mainita, onko akku 8035 vai 8035-L. Jos se on jälkimmäinen, niin sen paikalle menee 630Wh 8036 malli, jolla on samat ulkomitat kuin 8035-L:llä.

Eli ehkä mahdollisuus päivittää myöhemmin akku jos haluaa.

MRe
16.09.2021, 14.00
^DeVincin sivujen mukaan normi 8035, tai ei L:stä mainintaa. Veikkaisin, että on normi.

Oz
16.09.2021, 14.28
Ja 150mm on ihan minimi, sen alle ei saa mennä. Olkoon vaikka periaatekysymys mut siitä en tingi:D

Pidä tästä kiinni.
Nämä nykyajan vehkeet on tehokkaasti poljettavia ja totuttelun jälkeen ketteriä, vaikka olisi joustoa enemmänkin. Nykyisessä on 180 edessä ja takana, seuraavaan tulee 190 mm.

More is more. Ja sama pätee akkuihinkin. Setämiehet tarttee enemmän.

ruuduntakaa
16.09.2021, 14.32
Pidä tästä kiinni.
Nämä nykyajan vehkeet on tehokkaasti poljettavia ja totuttelun jälkeen ketteriä, vaikka olisi joustoa enemmänkin. Nykyisessä on 180 edessä ja takana, seuraavaan tulee 190 mm.

More is more. Ja sama pätee akkuihinkin. Setämiehet tarttee enemmän.

Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä.
Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan.

Dude
16.09.2021, 14.49
Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä. Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan.Aika moni, minä mukaanluettuna on ajanut ikänsä maastossa pyörällä (ostin ekan täpärin 1999 ja sitä ennen jo vuosia maastossa jäykkiksellä). Sähkäri ei ole mulle ja usealle kaltaiselleni mikään laite, jossä laitetaan tehot täysille ja ajetään boostilla rallia kaikkea päin. Ajan pääosin matalilla avustuksilla ja tällöin tulee itsekin polkea. Lisäksi mitä luonnollisempi avustustuntuma on, sitä parempi. Nyt tossa Orbea Risessä olen löytänyt just tällaiseen sopivan kevyen pelin. Aiempi Focus Jam2 painoi 6-7kg enemmän ja oli todella raskas ajaa ja huono polkea. Risellä voi ajaa melkein kuin luomulla. Se on se fiilis, jota olen hakenut ja vasta kun sen koin tajusin löytäneeni etsimäni. Tähän liittyy siis se, että haluan polkea ja haluan hyvän poljettavuuden (toki muiden ominaisuuksien kärsimättä ainakaan liikaa). Vähemmän se toki sähkärissä merkkaa kuin luomussa, mutta on poljettavuudella mulle tosi iso merkitys.

Rytky
16.09.2021, 15.00
^ Minulla meni taas sähkärin hankinta toiseen laitaan. Olen 5 vuotta pyöräillty maastossa (15 vuotta maantietä), ensin jäykkäperällä 100mm joustokeulalla. Sitten trail täpärillä 140/130mm joustoilla.
Siirtyminen täystjoustoon oli hieno kokemus. Nyt ostin sit 180/170mm joustoilla olevan 29/27.5+ mullet sähkötäpärin KTM Macina Prowler, ja nyt 400km ajojen jälkeen voin todeta, että minulle tuo oli
onnistunut hankinta. Hauskaa riittää, pyörä on erinomainen kiipeäjä teknisessä maastossa, ja myös tasaisella ihan ok. Alamäessä ei ala pelottaa vauhdissa niinkuin Trekin Fuelilla aika ajoin alkaa.
Isompijoustoinen ja muutaman kilon raskaampi pyörä on hyvä, jos geometria on kunnossa. Ei se poljettavuus pelkästään painosta tule.

ruuduntakaa
16.09.2021, 15.00
Aika moni, minä mukaanluettuna on ajanut ikänsä maastossa pyörällä (ostin ekan täpärin 1999 ja sitä ennen jo vuosia maastossa jäykkiksellä). Sähkäri ei ole mulle ja usealle kaltaiselleni mikään laite, jossä laitetaan tehot täysille ja ajetään boostilla rallia kaikkea päin. Ajan pääosin matalilla avustuksilla ja tällöin tulee itsekin polkea. Lisäksi mitä luonnollisempi avustustuntuma on, sitä parempi. Nyt tossa Orbea Risessä olen löytänyt just tällaiseen sopivan kevyen pelin. Aiempi Focus Jam2 painoi 6-7kg enemmän ja oli todella raskas ajaa ja huono polkea. Risellä voi ajaa melkein kuin luomulla. Se on se fiilis, jota olen hakenut ja vasta kun sen koin tajusin löytäneeni etsimäni. Tähän liittyy siis se, että haluan polkea ja haluan hyvän poljettavuuden (toki muiden ominaisuuksien kärsimättä ainakaan liikaa). Vähemmän se toki sähkärissä merkkaa kuin luomussa, mutta on poljettavuudella mulle tosi iso merkitys.

Kuin myös. Taitaa olla 30-35 vuotta takana.
Sähkö ei ole mullekaan laite jolla aina vedetään turbolla kaikkea päin. Usein toki myös näinkin. :) En mä sitä muuten olisi hankkinu.
Mulle on myös edelleen mysteeri miksi porukka hakee sähköjä jotka on kuin luomuja polkea? Luomut on sitä varten?

Jokainen tavallaan joo.
Mutta vähän hölmöä painottaa poljettavuutta ja "luomumaisuutta"sähkön valinnassa. Noin yleisellä tasolla. In my opinion.

Kuminauha
16.09.2021, 15.40
Mun sähkön hankintaperuste oli että pääsee pidemmälle ja useammin mutta samalla säilyttäen mahdollisimman luonnollisen tuntuman, siksi ecolla menee lähes kaikki ajot.

MRe
16.09.2021, 15.57
Mun sähkön hankintaperuste oli että pääsee pidemmälle ja useammin mutta samalla säilyttäen mahdollisimman luonnollisen tuntuman, siksi ecolla menee lähes kaikki ajot.
Joo, no kyllä mä ajelen Traililla metsässä, mutta olen sitäkin säätänyt alaspäin, kuten muitakin tasoja. Kyllä minullekin määrätynlainen luomumaisuus on se pointti. Sitä on vaikea selittää toiselle, mutta esimerkiksi boostissa se luomumaisuus on poissa, eli pyörä tuntuu hyökkäävän kuin itsekseen eteenpäin ja polkemisen rytmi menee sekaisin. Varsinkin jos on vähänkään teknisempi nousu kyseessä.

Mutta hyvä että näitä voi säädellä eri tahtotilojen mukaan.

Kuminauha
16.09.2021, 16.13

zeppo
16.09.2021, 16.16
Itellä kun tuli työsuhdepyörän hankinta mahdolliseksi niin olin myös ihan hukassa minkä täysjouston laittaisi. Vähän turhankin helposti sähköversioon päädyin mutta tyytyväinen olen Spectraliin. Täysjoustoista ei minkäänlaista aikaisempaa kokemusta, alla vuosikaudet vanha läski Farley jolla sotkettu maastoa ja työmatkaa.

Spectral kun oli moottorinvaihdossa niin Farleyllä sotkin työmatkaa ja maastoa - tuolloin oikeastaan vasta pyörien ero tuli selville poljettavuuden osalta. Maastossa tietysti Spectral ihan omaa luokkaansa, nousuissa Farley oli kieltämättä kevyempi ja tehokkaampi: Tämä vertailu siis ihan ilman Spectralin avustusta. Kokeneelle palstalaiselle tämä on ollut vuosikymmenet ihan selviö, nyt vasta on ihan omakohtaista kokemusta.

Kun sähkis tuli moottorinvaihdosta niin Farley on saanut levähtää. Enimmäkseen menen täysin ilman avustusta mikä on "vähän" pöljä vaihtoehto kun alla olis helpotustakin napin takana. Kun elämä on muutenkin kärsimystä niin kärsitään vähän lisää :D. Viime viikolla kokeilin kauanko menee aikaa kun 24km sotkee töistä paluumatkalla täysillä ilman avustusta (ehkä 1 km maastoa, loput pyörätietä), 54 minuuttiin sen taittoi. Lujempaa ei tällä setämieskunnolla pääse mutta kertoo sen että kyllä Spectralilla pääsee hyvin ihan luomunakin.

Käytännössä Canyon valintana on kohtuullisen vaivaton, takuuhommat ovat hoituneet hienosti (ensin uutena akku ei latautunut ja sitten moottori vaihdettiin 1200km:n jälkeen). Mutta miten tuo Shimanon EP8 motti sitten kestää pitkässä juoksussa..... Toisaalta iso valmistaja takana joten en jaksa tuon takia öitä valvoa. Pitäisin Canyonia kuitenkin turvallisena vaihtoehtona.

Mitään pyörän osaa en ole päivittänyt hankinnan jälkeen, polkimetkin ovat alkuperäiset. Paketti on tuommoisenaan minusta todella hyvä. Satula on omalle perseelle täydellisen hyvä, sitä en tule vaihtamaan missään tapauksessa. Siinä ei perse kertakaikkiaan puudu yhtään.

Dude
16.09.2021, 16.17
Kuin myös. Taitaa olla 30-35 vuotta takana. Sähkö ei ole mullekaan laite jolla aina vedetään turbolla kaikkea päin. Usein toki myös näinkin. :) En mä sitä muuten olisi hankkinu.Mulle on myös edelleen mysteeri miksi porukka hakee sähköjä jotka on kuin luomuja polkea? Luomut on sitä varten?Jokainen tavallaan joo. Mutta vähän hölmöä painottaa poljettavuutta ja "luomumaisuutta"sähkön valinnassa. Noin yleisellä tasolla. In my opinion.Kyllä luomupyörät on teknisillä enskapätkillä sähköpyöriä ketterämpiä ja hauskempia. Mahdollisimman lähelle tätä haluan sähkärinkin olevan.https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise-m-team-2021-review/Kun on keveyllä kyvykkäällä sähkärillä ajanut tajuaa tämän.

zeppo
16.09.2021, 16.26
Kyllä luomupyörät on teknisillä enskapätkillä sähköpyöriä ketterämpiä ja hauskempia. Mahdollisimman lähelle tätä haluan sähkärinkin olevan.https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise-m-team-2021-review/Kun on keveyllä kyvykkäällä sähkärillä ajanut tajuaa tämän.

En yhtään epäile etteikö tuo Orbea olisi hyvä. Tuo on 5kg kevyempikin kuin Canyonin Spectral:on 7 ja selvästi paremmilla komponenteillakin. Hitto kun eihän näitä voi koeajaa juuri missään ennen hankintaa, pitäisi kiertää puoli suomea että saisi ehdokkaita kokeiltua. Ite kun olen vielä 190+ pitkä, mukava kun liikkeestä lyödään M-koon pyörä alle koeajoon. Sanoppa siitä sitten jotain....

MRe
16.09.2021, 16.57
Fiskarsissa pääsi ennen koronaa kerta vuoteen testailemaan aika isoa määrää eri pyöriä. Mutta tämän(kin) vuoden Bikes, Beer & Burgers (tms) on siiretty vuodella.

Hower
16.09.2021, 17.11
Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä.
Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan.
Onks tämä nyt niin, että sähköpyörä vertautuu kehityksen kehittyessä pappa-Tunturiin, jossa oli polkimet varmuuden vuoksi? :)

zeppo
16.09.2021, 17.20
Fiskarsissa pääsi ennen koronaa kerta vuoteen testailemaan aika isoa määrää eri pyöriä. Mutta tämän(kin) vuoden Bikes, Beer & Burgers (tms) on siiretty vuodella.

Tommonen tapahtuma on ihan ehdoton jos on yhtä kuutamolla kuin minä olin pyörän hankinnan aikaan. Ei tuommoisia tapahtumia täällä pohjosessa ole (?). Noiden geometriataulukoidenkin luku on omalla kokemuksella ihan yhtä tyhjän kanssa, onneksi täältä saa kuitenkin hyviä vinkkejä. Netistä testejä lukemallakin saa olla varovainen, moni noista on valmistajan maksamia testejä tai ainakin niin rivien välistä voi usein päätellä.

zeppo
16.09.2021, 17.23
Onks tämä nyt niin, että sähköpyörä vertautuu kehityksen kehittyessä pappa-Tunturiin, jossa oli polkimet varmuuden vuoksi? :)

Onko se perkele joku pakonomainen tarve tulla nälvimään, asiaa eikä näkemystä kuitenkaan ole.

sähkis
16.09.2021, 17.30
Tommonen tapahtuma on ihan ehdoton jos on yhtä kuutamolla kuin minä olin pyörän hankinnan aikaan. Ei tuommoisia tapahtumia täällä pohjosessa ole (?). Noiden geometriataulukoidenkin luku on omalla kokemuksella ihan yhtä tyhjän kanssa, onneksi täältä saa kuitenkin hyviä vinkkejä. Netistä testejä lukemallakin saa olla varovainen, moni noista on valmistajan maksamia testejä tai ainakin niin rivien välistä voi usein päätellä.

Sanoppa muuta! Ihan sama mitä lukuja noihin taulukoihin laittaa nii ei ne sano tämmöselle amatöörille yhtään mitään!

ruuduntakaa
16.09.2021, 17.40
Kyllä luomupyörät on teknisillä enskapätkillä sähköpyöriä ketterämpiä ja hauskempia. Mahdollisimman lähelle tätä haluan sähkärinkin olevan.https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise-m-team-2021-review/Kun on keveyllä kyvykkäällä sähkärillä ajanut tajuaa tämän.

Ketterämpiä kyllä ehkä.
Hauskempia ei missään tapauksessa. :)

Kille-Kalle
16.09.2021, 17.48
Milloin sähköpyörä valmistajat yleensä julkaisee seuraavan vuoden mallistoa? Jos ensi kesään rauhassa odottaisi ja katsoisi mitä uutta on tarjolla talven aikana.

Dude
16.09.2021, 17.51
Ketterämpiä kyllä ehkä.Hauskempia ei missään tapauksessa. :)Ootko ajanut jossain esim. Suomen hissikeskuksissa peräkkäin sähkärillä ja kunnon luomuenskalla? Kyllä kunnon luomuenska hakkaa raskaat sähkärit myös hauskuudessa. Hypyt, bermit, missä vaan..

Hower
16.09.2021, 18.00
Onko se perkele joku pakonomainen tarve tulla nälvimään, asiaa eikä näkemystä kuitenkaan ole.
Sori, ajattelin sivistää itseäni huonosti muotoillulla kysymyksellä. Että miksi sähköpolkupyörän poljettavuudella ei ole mitään väliä?
Eli mikä se polkimien pyörittämisen tarkoitus on? Toimii niinkuin voimansäätimenä moottorille, mutta sillä ei ole muuta merkitystä? Käsikaasu kai ajaisi saman asian..
No, kyselen vähemmän raivokkaalta foorumilta.

Santtu75
16.09.2021, 18.13
Ootko ajanut jossain esim. Suomen hissikeskuksissa peräkkäin sähkärillä ja kunnon luomuenskalla? Kyllä kunnon luomuenska hakkaa raskaat sähkärit myös hauskuudessa. Hypyt, bermit, missä vaan..

Ja entäs jos ei aja hissikeskuksessa, vaan "setämiesmäisesti" ajaakin vain eriasteisilla metsäpoluilla/maastoreitelillä, niin saako silloin pitää sähkistä hauskempana ajaa? Vai saako tuota edes ajaja itse määritellä mitä pitää hauskana ja mitä ei, vai määrittelääkö senkin joku toinen?

ruuduntakaa
16.09.2021, 18.17
Ootko ajanut jossain esim. Suomen hissikeskuksissa peräkkäin sähkärillä ja kunnon luomuenskalla? Kyllä kunnon luomuenska hakkaa raskaat sähkärit myös hauskuudessa. Hypyt, bermit, missä vaan..

Ymmärrä nyt että se on sun kokemukses. :)
Samoin kuin se että Orbea on paras pyörä.
Munkin(ei munkin)mielestä mun Spessu on paras just nyt.

Mä pidän sähköstä. Luomuajot on ajettu mun osalta.
Ja mä en aja hissikeskuksissa muuta kuin erittäin satunnaisesti jos sattuu reitillä olemaan. Se yksi.

Setämiesenska kiinnostaa enemmän.

Jokainen tavallaan ja just niillä välineillä mitkä itselle maistuu. :)

Dude
16.09.2021, 18.22
Ja entäs jos ei aja hissikeskuksessa, vaan "sätämiesmäisesti" ajaakin vain eriasteisilla metsäpoluilla/maastoreitelillä, niin saako silloin pitää sähkistä hauskempana ajaa? Vai saako tuota edes ajaja itse määritellä mitä pitää hauskana ja mitä ei, vai määrittelääkö senkin joku toinen?Sielläkin kun osuu pidempi alamäki eteen, niin kyllä mä mielummin sen alamäen luomuenskalla ajaisin. Älä ymmärrä väärin, mä tykkään sähkärillä ajamisesta tosi paljon ja olen setämies itsekin. Vaan en tykkää ajaa jyrämäisellä 25kg+ "tankilla". Ota tosta 5-7kg pois (Orbea Rise), niin pyörän käsittely muuttuu täysin. Saati sitten 10kg+ (luomupyörän paino). Tottakai tasaisella metsäpolulla tilanne on vähän eri. Harvalla on jalkaa käskeä luomupyörää kunnon vauhtia.

zeppo
16.09.2021, 18.36
Sori, ajattelin sivistää itseäni huonosti muotoillulla kysymyksellä. Että miksi sähköpolkupyörän poljettavuudella ei ole mitään väliä?
Eli mikä se polkimien pyörittämisen tarkoitus on? Toimii niinkuin voimansäätimenä moottorille, mutta sillä ei ole muuta merkitystä? Käsikaasu kai ajaisi saman asian..
No, kyselen vähemmän raivokkaalta foorumilta.

Anteeksi omasta puolestani, vähän liikaa ollu tuota sähköpyöränälvimistä ja alkanut närästää kun aina homma ajautuu tuloksettomaan eipäsjuupas väittelyyn. Voin vain omasta puolestani sanoa että poljettavuudella on väliä sähköpyörässä, minun mielestä paljonkin. Ja kyllä se toimii voimansäätimenä moottorille mutta jalat joutuu tekemään töitä siitä huolimatta sen ylimääräisen työn osalta. Käsikaasuhan on tietysti ihan eri juttu ja toivon ettei siitä tarvitse edes keskustella.

Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan sähkömaastopyörää kokeillut? Itsellekin vielä uusi harrastus ja voin kertoa että yllätyskerroin oli suuri kun rytyytti avustuksella polkua ja katseli vähän tuota sykeosastoa.

Vaarallinen offtopikki, toivottavasti tästä ei nyt lähe uusi nälvimiskierre.

Hower
16.09.2021, 19.07
^
No ei, mun aloitus oli helposti tulkittavissa veetuiluksi, huumoria yritin.
Eli onko tulevaisuus sähköavusteinen polkupyörä vai polkuavusteinen sähköpyörä...?
En ole kokeillut sähkömaasturia, mutta kiinnostaa kovasti nykypyörän rinnalle semmonen laite nimenomaan luonnossa, poluilla ajamista varten. Täytyy tutustua aiheeseen ja kokeilla lähitulevaisuudessa.

SaPeKa
16.09.2021, 22.42
Kuten ylläolevien kommenteista voi lukea, niin käyttötapoja/mieltymyksiä on melkein yhtä monta kuin käyttäjääkin. Esim Baddingilla ja Lebowskilla on eri tarpeet ja siten erilaiset pyörätkin. Eli noitakin olisi hyvä olla muutama erilainen tallissa erilaisille reissulle.

Itsellä on sähköläski talveksi. Siihen sähkö on hyvä lisä, kun monesti keli on aika raskas ja luomuna keskinopeus jää melkein kävelijälle. Vielä suunnitteilla sähkötäpäri hankalampaan/raskaampaan kesämaastoon.

marmar
16.09.2021, 23.08
Mulle on myös edelleen mysteeri miksi porukka hakee sähköjä jotka on kuin luomuja polkea? Luomut on sitä varten?

Jokainen tavallaan joo.
Mutta vähän hölmöä painottaa poljettavuutta ja "luomumaisuutta"sähkön valinnassa. Noin yleisellä tasolla. In my opinion.

Meitä on moneen junaan. Itse pidän poljettavuutta ja luonnollista tuntumaa tärkeänä.

Luonnollinen tuntuma helpottaa liukkaalla pyörän hallintaa ja on se muutenkin mukavampaa. Turbo asento on maastossa mulle täysin turha. Syö akkua ja on ikävä ajaa. Siirtymillä sopii hyvin käyttöön eräänlaisena miniminopeustakuuna.

eMTB on ehdoton suosikki maastossa.

marmar
16.09.2021, 23.21
^

Eli onko tulevaisuus sähköavusteinen polkupyörä vai polkuavusteinen sähköpyörä...?
En ole kokeillut sähkömaasturia, mutta kiinnostaa kovasti nykypyörän rinnalle semmonen laite nimenomaan .

Ehdottomasti sähköavusteinen polkupyörä. Tuo jälkimmäinen tuo mieleen nappikaasubäfängit ja muut, joissa ei ole kehittynyttä polkemisvoiman mittausta ja sen perusteella hienostunutta tehon säätöä.

Kuminauha
17.09.2021, 10.02
En yhtään epäile etteikö tuo Orbea olisi hyvä. Tuo on 5kg kevyempikin kuin Canyonin Spectral:on 7 ja selvästi paremmilla komponenteillakin. Hitto kun eihän näitä voi koeajaa juuri missään ennen hankintaa, pitäisi kiertää puoli suomea että saisi ehdokkaita kokeiltua. Ite kun olen vielä 190+ pitkä, mukava kun liikkeestä lyödään M-koon pyörä alle koeajoon. Sanoppa siitä sitten jotain....

Öö..mikä tossa rise M20:ssä on selvästi parempaa komponenttien osalta kuin Spectral CF7:ssa?

zeppo
17.09.2021, 10.24
Öö..mikä tossa rise M20:ssä on selvästi parempaa komponenttien osalta kuin Spectral CF7:ssa?

Katoin vain tuota linkin pyörää jossa oli foxin iskarit, xtr jarrut ja vaihteisto. Tuo M20 lienee sitten huonommilla kompoilla. Linkin pyörähän oli M-Team ja hinta vähän alle kympin.

Kuminauha
17.09.2021, 11.08
Ja samalla sen 4500€ kalliimpi ku spectral cf7. Tolla hinnalla olisi jo syytäkin olla.

zeppo
17.09.2021, 11.12
Joo, hintaero on huima. Lähes 10kEur sähköpyörään on omalla mittarilla jo "hieman" liikaa.

Dude
17.09.2021, 11.42
Mä sain oma Rise M20:n 6300e. Modasin tota:Keulaksi Lyrik Select 150mm +150e (myin ton 140mm Fox 34:n käyttämättömänä)Tanko +120e (Pro Tharsis Carbon Riser 800mm)Kiekot +350e (Ftorista ostettu DT Swiss XM1501, pyörän mukana tullet myin käyttämättöminä)Satula Selle SL Carbonio +100eVakiosta tais paino tippua liki kilon verran.Eli aika tarkkaan 7te tuli loppuhinnaksi. Onhan sekin paljoni rahaa, mutta ei mikään asiallinen sähkäri tänä päivänä halvaksi tule...

Dude
17.09.2021, 12.18
Siitä Rise asiallisella hinnalla:https://ibike.fi/tuote/orbea-rise-m20/

Kuminauha
17.09.2021, 14.44
Joo onhan tämä omakin Spectral:ON CF7 saanu satulaa, tankoa+stemmiä, grippejä, EN-EW100 "näytön", kammet, ketju, XT liipasi, pidempi dropperi, valo, takaiskari päivitys DPX2:een kun fillatorilta halvalla löyty.

Vanhoja en oo myyny, ompahan sitten varalla.

ElBike
17.09.2021, 16.08
Meitä on moneen junaan. Itse pidän poljettavuutta ja luonnollista tuntumaa tärkeänä.

Luonnollinen tuntuma helpottaa liukkaalla pyörän hallintaa ja on se muutenkin mukavampaa. Turbo asento on maastossa mulle täysin turha. Syö akkua ja on ikävä ajaa. Siirtymillä sopii hyvin käyttöön eräänlaisena miniminopeustakuuna.

eMTB on ehdoton suosikki maastossa.

Se teho ja kulmikkuus tai hyökkäävyys tasoittuu kun ajetaan kovempaa. Pohdiskelin tätä kerran kun turbo-moodissa kikkailin parkkipaikalla hitaassa vauhdissa. Oli tosi kulmikasta. Mutta sitten muistin miten moni moottoripyöräkin on kaasunkäytökseltään äksyä (enemmän kilpa-orientoituneet) mutta kun aletaan ajaa vauhdilla, huomaa että se terävyys häviää sinne vauhdin sekaan mutta on oleellinen osa kiihtyvyyttä ns. vauhdissa. Toisinsanoen; kun vauhdilla ajessa kiihdyttää mutkasta, huomaa äksymmän ja "luonnollisemman" moottorin erot selkeästi. Toki moottorin voisi ohjelmoida siten että se huomioisi reaktionopeudessaan myös ajonopeuden. Mutta mielestäni tärkeintä on johdonmukaisuus ja siksi en tykkää emtb:stä. Itse pidän siitä että voi luottaa jyrkässä mäessä eteen tulevan vielä jyrkemmän lopputöntäreen kohdalla että voima tulee ulos juuri silloin kun polkaisen ja nykäisen keulaa ylös. EMtb tuntuu tulevan vähän myöhässä eli saa polkaista ns. moottoria vasten ja kun keula on jo ilmassa alkaa moottori puskea tehoja täysillä. Itsellä on eMTB omassa peukalossa ja tulee plarattua eri avustustasoja edes takaisin yhtä paljon kuin vaihteita. Mutta ajoni onkin usein semmoista adhd menoa jossa mutkan takaa ei tiedä alkaako ylä vai alamäki ja pitää reagoida nopeasti.

ruuduntakaa
17.09.2021, 16.44
Se teho ja kulmikkuus tai hyökkäävyys tasoittuu kun ajetaan kovempaa.
Tämä. Kannonkiertoon ja neppailuun eri laitteet sit. :)

Maple
22.09.2021, 23.50
Olisikohan xxlssä myytävä Cuben maastopyörä ihan asiallinen peli pääasiassa työmatkaan asfaltilla, myös talvisin. Ja lisäksi silloin tällöin lenkkeilyyn maastossa, aloittelija kyseessä.

Tässä linkki pyörään:

https://www.xxl.fi/cube-reaction-hybrid-performance-500-65nm-500wh-21-sahkokayttoinen-unisex-maastopyora-vihrea/p/1184507_1_style?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuEh XJiGX0EZcBfhK9CQt46e2IGmebwUke5M9qXBR-Fvt1c-U-aVLPkaAuksEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Santtu75
23.09.2021, 00.55
Olisikohan xxlssä myytävä Cuben maastopyörä ihan asiallinen peli pääasiassa työmatkaan asfaltilla, myös talvisin. Ja lisäksi silloin tällöin lenkkeilyyn maastossa, aloittelija kyseessä.

Tässä linkki pyörään:

https://www.xxl.fi/cube-reaction-hybrid-performance-500-65nm-500wh-21-sahkokayttoinen-unisex-maastopyora-vihrea/p/1184507_1_style?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuEh XJiGX0EZcBfhK9CQt46e2IGmebwUke5M9qXBR-Fvt1c-U-aVLPkaAuksEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Pyörä kyllä on periaatteessa erittäin hyvä tuohon tarkoitukseesi, mutta nyt kun vm.2022 mallit tulossa markkinoille, niin kannattaa katsoa myös Saksan kauppojen tarjonta ja hinnat kyseisestä pyörästä.

Tuossa vaikkapa jos koko XL olisi se oikea:
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-one-625-29-black-n-blue-1005384
sama mallisarja mutta paremmilla osilla, +50€ kalliimpi kuin tuo XXL:n pyörä, eli:

Moottori: Bosch Gen3 (65Nm) -> Bosch Gen4 (85Nm)
Vaihteisto: Alivio 9s. -> Deore 10s.
Akku: 500Wh -> 625Wh.

Tuossa on paljon parannusta 50€:lla (taikka 100€:lla jos lähetyskulut otetaan mukaan)

Jos "vakavampaa" maastoajoa meinaa, niin tuo Suntourin XCM jousikeula on varmastikkin se pyörän huonoin komponentti maastoajossa.

zeppo
23.09.2021, 12.18
^ Itsellä tulee mieleen kysymys takuuasioista mikäli pyörän tilaa esim tuolta bike discountilta. Pyörä on kyllä hyvillä komponenteilla mutta joutuuko takuuasioissa lähettämään pyörän aina Saksaan?

Maple
23.09.2021, 12.28
Kiitoksia Santulle vastauksesta.

Pyörä olisi tarkoitus saada mahdollisimman pian ja tuo XL ei ole oikea koko joten ehkä tilaan vaan XXL:stä. Ja kuten zeppo ylempänä mainitsi, takuuasiat hieman helpompia kun voi viedä lähimpään liikkeeseen.

Näköjään tuosta mallista on myös 22 vuoden malli samaan hintaan, ei tosin komponenteissa taida olla eroa edelliseen? Virheellisesti lukee että olisi gen 4 moottori, mutta Cuben sivuilla näkyy olevan gen 3.

https://www.xxl.fi/cube-reaction-hybrid-performance-500-65nm-500wh-22-sahkopyora-maasto-unisex-harmaa/p/1195142_1_style

Santtu75
23.09.2021, 12.53
^ Itsellä tulee mieleen kysymys takuuasioista mikäli pyörän tilaa esim tuolta bike discountilta. Pyörä on kyllä hyvillä komponenteilla mutta joutuuko takuuasioissa lähettämään pyörän aina Saksaan?

Lähtökohtaisesti (riippuen viesta), sähköpostilla Bike Discountille kuvaus viasta mahdollisesti muutamalla kuvalla höystettynä, sieltä sitten lupa viedä lähimpään pyöräkorjaamoon korjattavaksi (ja viasta riippuen mahdollinen korjauksen hinta-arvio pitää saada etukäteen), sitten maksat korjaamolle ja kuitti Bike Discountille ja maksavat sen korjauksen hinnan sitten takaisin.
Jossain vikaantuneissa moottoreissa sitten osat kyllä lähtevät saksaan (esim. boschille), mutta niin ne lähtisivät vikaantuneina myös XXL:ltä.

Santtu75
23.09.2021, 13.05
Kiitoksia Santulle vastauksesta.

Pyörä olisi tarkoitus saada mahdollisimman pian ja tuo XL ei ole oikea koko joten ehkä tilaan vaan XXL:stä. Ja kuten zeppo ylempänä mainitsi, takuuasiat hieman helpompia kun voi viedä lähimpään liikkeeseen.

Näköjään tuosta mallista on myös 22 vuoden malli samaan hintaan, ei tosin komponenteissa taida olla eroa edelliseen? Virheellisesti lukee että olisi gen 4 moottori, mutta Cuben sivuilla näkyy olevan gen 3.

https://www.xxl.fi/cube-reaction-hybrid-performance-500-65nm-500wh-22-sahkopyora-maasto-unisex-harmaa/p/1195142_1_style

Juu, tuossa Cuben Reaction Hybrid mallistossa tuo PERFORMANCE malli on se mallisarjan halvin versio ja on aina varustettu tuolla 65Nm. Gen3 moottorilla.
Sitten seuraava pykälä ylöspäin on tuo linkkaamani ONE malli jossa sitten moottori vaihtuu tuohon 85Nm. Gen4. moottoriin ja Deoren 10s. vaihteistoon. Omasta mielestäni tuo on tuon Reaction hybrid malliston hinta/laatusuhteeltaan paras malli (Noilla Performance ja One malleilla ei ole tehtaan suositushinnastossa kuin 200€:n ero)
Tämän jälkeen tulee listalla ylöspäin mennessä tuo PRO varusteversio, jossa keula vaihtuu ilmakeulaksi ja vaihteistoon tulee yksi pykälä lisää (11s.)
Seuraavana sitten RACE jossa keula vaihtuu parempaan ilmakeulaan ja vaihteistoksi vaihtuu 12-pykäläinen XT vaihteisto.
ja näiden päällä on sitten vielä EXC, SL ja SLT mallit missä sitten komponentit vaihtuvat aina pikälää parempiin sieltä täältä.
Tuo SLT malli sitten alkaa olemaan jo 4500€:n pyörä.

PKa
24.09.2021, 11.27

Tässä linkki pyörään:

Itse olen nyt ajellut vähän reilut 4 tkm ja vuoden muuten samanlaisella mutta PRO-mallilla. Omiin kokemuksiin perustuen sopii juurikin oikein mainiosti työmatkaan kesällä ja talvella. Myös helppoon maastoon mainio mutta vaativampi maasto kannattaa kiertää. Ei mitään valitettavaa ole ollut ja bikesteristä ostin omani.

Maple
24.09.2021, 13.31
Kiitos vastauksista. Laitoin tilaukseen eilen 2 kpl, itselle ja vaimolle.

Vielä pitäisi keksiä joku autoteline Thule Xpressin tilalle. Thule Velocompact 2 tällä hetkellä 1. vaihtoehto. Hinta melko korkea vain, pitää vielä tutkia noita halvempia merkkejä olisiko niistä mihinkään. Thulen laatu on kyllä yleensä melko varmaa.

Kinnuby
26.09.2021, 02.51
Etsinnässä ensimmäinen sähköpyörä.

Ajo keskittyisi pääosin helpoille poluille mutta kroppa on tässä vuosien varrella sen verran osumaa että pyörä olisi hyvä olla täpäri. Lisäksi pyörässä olisi pakko olla Irroitettava akku sillä ulkona lataaminen ei ole mahdollista.

Kahtelin että Canyon Neuron on 7 osuisi suunnilleen työsuhdepyörän budjettiin. Selviäisköhän tuollaisella noista helpoista reiteistä vai onko tyydyttävä jäykkäperään ja oltava varovaisempi?

Ehdotuksia otetaan ilolla vastaan. Budjetti olisi tosiaan noin 3600e kun vielä ei ole tietoa voiko itse maksaa mahdollisen erotuksen.

Kuminauha
27.09.2021, 08.14
Ei noissa täpäreissä hirveesti oo 3600€ budjetilla vaihtoehtoja. Hyvin tollasella pyörällä maastoissa pärjää, myös haastavammissa.

Ahtialan ässä
07.10.2021, 10.01
Nyt alkaisi olemaan sähköpyöräkuumetta ja täysijousitettua maasturia polkuajoon pitäisi saada. Vaihtoehdot ovat tällä hetkellä joko Canyon Spectral:on CF7.0 tai Radon Render 8.0. Hinnat ovat aika samalla tasolla, koska Canyoneita näkyy Outletissa aika säännöllisesti sopivassa runkokoossa. Osat taitavat olla suhtkoht samantasoisia, jos omaan ymmärrykseeni on luottamusta. Radonissaa on ilmeisesti helpommin irroitettava akku ja molemmat renkaat 29' sekä moottorina Bosch. Canyonissa edessä 29' ja moottorina Shimano. Canyonista löytyy aika paljon täältäkin keskustelua, mutta Radonista vähemmän. Osaisiko joku valottaa näiden pyörien eroja tarkemmin?

Kuminauha
08.10.2021, 18.51
Canyonin akku lähtee parissa sekunnissa irti.

Canyonissa 12s SLX/XT voimansiirto, radonissa 11s deore, eli tässä Canyon on vähän parempi.
Radonin kiekot aika hinnat alkaen, Canyonissa DT suht pomminvarmat DT swissin. Canyonin kiekot myös valmiiksi tubeless teipatut.
Radonissa vähän vähemmän takajoustoa, tosin takaiskari on ehkä pikkusen parempi kuin Canyonissa, joten ei paljon eroa kokonaisuudessa. Vähän outo 20mm joustovaran ero edessä/takana tossa Radonissa.
Radonin hissitolppa vaan 130mm pitkä, aika lyhyt. Canyonissa 150mm L koossa.

Ei noissa pyörissä hirveesti eroa ole, kun ottaa huomioon hintaeron. Lisähinnasta saa mielestäni Canyonissa vastinettta, lähinnä tuosta voimansiirrosta ja kiekoista. Canyon myös vähän kevyempi. Canyonin erikokoset vanteet tekee pyörästä ehkä vähän leikkisämmän. Sähköosien eroista sitten voi vääntää loputtomiin, niitä pitää itse testaa jotta tietää kummasta pitää.

Canyonin Outletissa kannattaa olla tarkkana, ettei osta pyörää vanhalla E8000 moottorilla, niitäkin siellä välillä näkyy.

Ahtialan ässä
09.10.2021, 16.21
Kiitos kattavasta vastauksesta. Suurin osa Outletin Spectraleista näkyi olevan tuolla E8000 moottorilla ja niissä on myös Raceface/Shimano kiekot. Pitänee katsella EP8 moottorilla varustettua Spectralia mieluummin, ellei sitten päädy Radoniin

Kuminauha
09.10.2021, 19.17
Aivan joo. Tossa 2020 mallissa olikin eri kiekot. En ostaisi tosiaan sitä.

popoing
11.01.2022, 22.34
Työsuhdepyörää etsimässä. Työmatkaa ei tule merkittävästi, joten se menee millä tahansa. Maastossa ajattelin kuitenkin ajella. Ei mitään harakirimeininkiä näin keski-ikäisyyden kynnyksellä enää, mutta kun pituutta on pari metriä ja painoa 115kg, niin pyörän etsiminen ei tunnu olevan aivan läpihuutojuttu.

Vaihtoehdot mitä olen miettinyt:
-Cube stereo hybrid 140 RACE tai SL
-Merida eOne-Sixty 500
-Devinci DC Deore 12S

Koko on varmasti kaikissa XL, mutta onkohan sekään tarpeeksi kaikissa malleissa?

Ajoasento saisi olla siirtymiin ja työmatkailuun aika pysty.

Mitä mieltä olette näistä? Kokemusta ei ole sähköpyöristä, joten nämä mallit on nyt jääneet listalle lähinnä XL-koon saatavuuden tai painorajan mukaan. Muistakin ehdotuksista kiitän.

Haibikeä mietin myös pienten rattaiden vaihtomahdollisuuden takia, kun painoa on näin paljon. Lienee riski, että ketjut ja takapakka kuluu aika nopeasti, jos ei vaihda vaihteita aina järkevästi. Haibiken painoraja on kuitenkin niin olematon, että se lienee viisainta jättää väliin. 120kg yhteensä ja siitäkin pyörän osuus n.25kg.

Pancho
12.01.2022, 17.32
Onko olemassa täysjäykkiä sähkömaastureita plussakumeilla?

MRe
13.01.2022, 09.23
^Villi veikkaus, että ei. Jos on jäykkä keula, kyseessä kaupunkipyörä, hybridi, gravel, tms. Muut sitten pomppukeulalla, koska sähkö.

harald
13.01.2022, 11.41
Onko edes sähköavusteisia jäykällä haarukalla? Olen jostain saanut käsityksen että joku laki saksassa tjms. vaatii jousitusta eteen sähköavusteisilla. Voi olla että tämä koski vain E45 laitteita.

edit: No onhan minullakin täysijäykkä sähköavusteinen läskipyörillä. Eli koskee E-45 laitteita.

Osta täysijäykkä sähköläski, ja siiihen plussakiekot.

Pancho
14.01.2022, 15.25
Onko edes sähköavusteisia jäykällä haarukalla? Olen jostain saanut käsityksen että joku laki saksassa tjms. vaatii jousitusta eteen sähköavusteisilla. Voi olla että tämä koski vain E45 laitteita.

edit: No onhan minullakin täysijäykkä sähköavusteinen läskipyörillä. Eli koskee E-45 laitteita.

Osta täysijäykkä sähköläski, ja siiihen plussakiekot.

Ei tullut mieleen tuo sähköläski plussakiekoilla. On kyllä yksi vaihtoehto. Voi myös olla, että lähestyn toisesta suunnasta. Sähkögravel, johon menisi 2,2-2,3" renkaat. Tuo saattaisi pärjätä siinä talvityömatka-ajossa, johon olin pyörää ajatellut. Vähissä vaan ovat nuokin sähkögravelit, joihin noin leveä rengas menisi.

harald
14.01.2022, 15.27
Riippuu varmaan vähän myös mihin suuntaan on kallellaan. Jos maantiepuolelle niin ehdottomasti gravel, jos maasto/lumi kiehtoo niin läski?

Santtu75
14.01.2022, 15.48
Vähissa taitaa olla nuo edes auttavasti maatopyörää muistuttavat pyörät joissa olisi jäykkä keula (siis jos ei läskiin halua mennä)
Muutamia sinne siintaan olevia näyttäisi löytyvän:

https://www.bikester.fi/serious-intention-9.0-29-M726458.html?vgid=G986855&cgid=38448

https://www.mhw-bike.com/ghost-hybride-square-travel-b4-7-al-u-rock-jet-black-2020-touring-e-bike-men-155971

Takamisakari
14.01.2022, 17.11
Ei tullut mieleen tuo sähköläski plussakiekoilla. On kyllä yksi vaihtoehto. Voi myös olla, että lähestyn toisesta suunnasta. Sähkögravel, johon menisi 2,2-2,3" renkaat. Tuo saattaisi pärjätä siinä talvityömatka-ajossa, johon olin pyörää ajatellut. Vähissä vaan ovat nuokin sähkögravelit, joihin noin leveä rengas menisi.

Olen itse tuijotellut Whyte Winchelseaa (e-gravel) missä WTB:n 47mm renkulat alla, tuohon mahtuu eteen ainakin 2,3" ja tod näk taaksekin. Mulle tuollainen olisi aivan täydellinen työmatka/seikkailukulkine ympärivuotiseen käyttöön.. lompakko ja emäntä vastustavat vaan melkoisen runsaasti

Nomppula
14.01.2022, 18.33
Hirvee sähköpyöräkuume!

Vaihtoehdot: Grand Canyon:ON 8 tai Neuron:ON 7

Onko se täysjousto ehdoton aloittelijalle?
Ja sitten varmasti tyhmä kysymys, mutta en näistä tajua (vielä) mitään: voiko pyörään vaihtaa plussarenkaat?

Cco
14.01.2022, 18.46
Hirvee sähköpyöräkuume!

Vaihtoehdot: Grand Canyon:ON 8 tai Neuron:ON 7

Onko se täysjousto ehdoton aloittelijalle?
Ja sitten varmasti tyhmä kysymys, mutta en näistä tajua (vielä) mitään: voiko pyörään vaihtaa plussarenkaat?Omaan Neuron:ON 9 pyörään menee 3" helposti ja jää tilaa..

Lähetetty minun SM-G990B laitteesta Tapatalkilla

harald
14.01.2022, 19.40
Kyllä minä itse ottaisin tuon Neuron:On in. Mulla itse asiassa on ollut jäykkäperä sähkis, mutta raskaana fillarina tuntui siltä että takapää paukkui maastossa koko ajan. Nyt on Neuron:on ja emax sähköläski. Jos on tarkoitus ajaa työmatkaa ja helppoja neulaspolkuja pääset halvemmalla tuolla Grand Canyon:on-illa sillä siinä ei ole tarvetta huoltaa takaiskaria 50 tai 100 tunnin välein.

Oma mielipide on että vasta läskipyörässä on riittävästi kumia vanteen ympärillä että maastossa pärjää (tai no, pärjää ja pärjää, ei tarvitse pelätä vannekolhuja) sähköavusteisella (paino, vauhti) ilman takajousitusta. Silti tekisi mieli sähkötäpäriläskipyörää. :)

Pancho
15.01.2022, 14.10
Pääkäyttö olisi itsellä työmatka-ajoa etenkin talvella ja säässä kuin säässä pitäisi päästä. Läski tuntuu overkilliltä ja sen takia plussakumeja ajattelin. Perus maastokumikin kelpaisi, mutta sitä etujoustoa en tarvitse mihinkään. Vai onko sellainen syytä olla, jos renkaat on alle 2,5" leveät? En ole aiemmin sähköavusteista omistanut, niin en tiedä. Äkkiseltään tuntuu, että joustokeula tuo vain lisää hintaa ja huoltokustannuksia.

Olen itse tuijotellut Whyte Winchelseaa (e-gravel) missä WTB:n 47mm renkulat alla, tuohon mahtuu eteen ainakin 2,3" ja tod näk taaksekin. Mulle tuollainen olisi aivan täydellinen työmatka/seikkailukulkine ympärivuotiseen käyttöön.. lompakko ja emäntä vastustavat vaan melkoisen runsaasti

Ei taida ko. Whyteä enää saada mistään.

Tctic
17.01.2022, 09.31
Mitä mieltä olette, onko E7000 moottori riittävä etujousitettuun sähköläskiin? Kaikin puolin muuten sopiva paketti olisi tiedossa, mutta moottori on tosiaan tuo 60Nm vääntävä versio. Tietty laiskempi moottori voi lisätä toimintamatkaa, mutta loppuuko voima isommissa ylämäissä?

harald
17.01.2022, 11.12
Omasta mielestäni on. Minulla on eMax sähköläski jossa E8000 moottori, ja käytän sitä melkein aina ECO-ohjelmalla ja säädän näitä avustustasoja vielä alaspäin. Jos ravan pitää lentää joka mutkassa niin sitten mikään ei riitä.

Jupe_CX
18.01.2022, 13.04
Hei

Aloin funtsia työsuhdesähkömaasturin hankkimista varastetun (Canyon Neuron luomu) tilalle.
Tuo CUBE olisi kiinnostava vaikka yli 4000 € rajan.
Cube Stereo Hybrid 160 HPC Race 625 27.5 frostwhite´n´grey (https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid-160/cube-stereo-hybrid-160-hpc-race-625-275-frostwhitengrey/)
Mutta...toimiiko noin pitkäjoustoinen maaston ohella työmatka-/arkiajossa vai onko liian raskas ja pumppaava? Tai onnistuuko tasamaa jouset lukossa?

Kuminauha
18.01.2022, 15.21
Sähköavustuksella ei jousitus paljon haittaa, ellei halua jotain 30km/h keskaria vetää.

dbster
18.01.2022, 16.42
Olen muuten huomannut, että täysjoustopyörä on mukavampi myös pitkällä matkalla ns. retkiajossa. Keula nyt tietysti tasoittaa pahimmat käsille lyönnit, mutta takavaimennus tekee samaa takapuolelle ja tämä siis ihan normi asfaltti/hiekka/whatever tiellä, jos on vähääkään töyssyjä(ja niitä yleensä aina on)

ruuduntakaa
18.01.2022, 18.05
Hei

Aloin funtsia työsuhdesähkömaasturin hankkimista varastetun (Canyon Neuron luomu) tilalle.
Cube Stereo Hybrid 160 HPC Race 625 27.5 frostwhite´n´grey (https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid-160/cube-stereo-hybrid-160-hpc-race-625-275-frostwhitengrey/)
Mutta...toimiiko noin pitkäjoustoinen maaston ohella työmatka-/arkiajossa vai onko liian raskas ja pumppaava? Tai onnistuuko tasamaa jouset lukossa?

Ei tasamaalla tartte jousitusta lukita. 160/150mm joustava on ihan mainio ajaa kelvilläkin, jousitus on aina täysin ”aktiivinen”. En käytä siis kelvillä eri säätöjä kuin maastossa, samoilla mennään.
PK:t ajan joskus ihan kelvilenkkeinäkin.

Täpäri tuo sähkössä myös mukavuutta, etenemisen kärsimättä.

Jupe_CX
18.01.2022, 18.27
Ei tasamaalla tartte jousitusta lukita. 160/150mm joustava on ihan mainio ajaa kelvilläkin, jousitus on aina täysin ”aktiivinen”. En käytä siis kelvillä eri säätöjä kuin maastossa, samoilla mennään.
PK:t ajan joskus ihan kelvilenkkeinäkin.

Täpäri tuo sähkössä myös mukavuutta, etenemisen kärsimättä.

Ok. Kiitos näkemyksen päivityksestä.
Tuossa CUBE:ssa on 170 mm keula eli melko paljon. 140- ja 120-mallit myös löytyy, mutta ajattelin että samalla saa kunnon metsäkoneen, jos se vaan toimii yleiskäytössä.
Muistan omaksuneeni, että yleiskäytössä luomupyörissä pitkä jousto on ehdoton EI-EI, koska polkeminen menee ylös-alas pumppaamiseksi.
Mun luomuissa on ollut 130 ja 140 mm, ne on toiminut ihan hyvin. Välillä olen kyllä pistänyt keulaa vähän tiukemmalle/lukkoon.

ruuduntakaa
18.01.2022, 18.42
^Kannattaa tsekata Cubelta myös 2022-mallit 750w akulla.
Parannusta geoon ja uusi aplikaatio.

https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid-160/cube-stereo-hybrid-160-hpc-sl-275-polarsilvernorange/

Itse himoitsin TM:ää mutta päädyin kuitenkin pitämään nykyisen pyörän.

https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid-160/cube-stereo-hybrid-160-hpc-tm-275-flashgreynolive/

Jupe_CX
18.01.2022, 18.49
Hei

Irrotettava akku on myös ehdoton. Pyöräkellarissa ja duunin pihalla lataaminen ei ole kovin mielekästä/mahdollista.
Rtech mainitsee pyörän tiedoissa irrotettavan akun vaikka toisaalta samalla sivulla puhutaan runkoon integroidusta akusta.

Jupe_CX
18.01.2022, 18.55
^Kannattaa tsekata Cubelta myös 2022-mallit 750w akulla.
Parannusta geoon ja uusi aplikaatio.

https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid-160/cube-stereo-hybrid-160-hpc-sl-275-polarsilvernorange/

Itse himoitsin TM:ää mutta päädyin kuitenkin pitämään nykyisen pyörän.

https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid-160/cube-stereo-hybrid-160-hpc-tm-275-flashgreynolive/

Ai sulla on about vastaava pyörä.
Kerro ihmeessä kattavammin kokemuksia ja näkemyksiä.

ruuduntakaa
18.01.2022, 19.01
Ai sulla on about vastaava pyörä.
Kerro ihmeessä kattavammin kokemuksia ja näkemyksiä.

^Ei mulla vastaavaa ole. :)
Itse ajelen Turbo Levolla.

Toi TM kiinnosti hetken.

Jupe_CX
18.01.2022, 19.08
^Ei mulla vastaavaa ole. :)
Itse ajelen Turbo Levolla.

Toi TM kiinnosti hetken.

Ok...luulin, että tuo linkki viittasi yllä olevaan tekstiin nykyisestä pyörästä...

vuohi
18.01.2022, 20.20
Ok. Kiitos näkemyksen päivityksestä.
Tuossa CUBE:ssa on 170 mm keula eli melko paljon. 140- ja 120-mallit myös löytyy, mutta ajattelin että samalla saa kunnon metsäkoneen, jos se vaan toimii yleiskäytössä.
Muistan omaksuneeni, että yleiskäytössä luomupyörissä pitkä jousto on ehdoton EI-EI, koska polkeminen menee ylös-alas pumppaamiseksi.
Mun luomuissa on ollut 130 ja 140 mm, ne on toiminut ihan hyvin. Välillä olen kyllä pistänyt keulaa vähän tiukemmalle/lukkoon.

Sähkössä ehkä isoin ongelma on se, että noi pitkäjoustoiset alkavat olemaan aika isoja pyöriä kaikenkaikkiaan. Eli liikkellelähtö, trial jumppa yms. on vaikeampaa kuin 140mm pyörällä. Tasaista tietä menevät ihan siinä missä lyhyt joustoisemmatkin sähköllä kyllä, mutta hidas/rauhallinen maastoajo voi olla tietyissä tapauksissa hankalampaa. Mutta jos tykkää ajaa kovaa niin pyörä on helpompi ajaa, jousitus ei pohjaile niin helpolla ja pitoa on enemmän.

Santtu75
18.01.2022, 21.01
Olen muuten huomannut, että täysjoustopyörä on mukavampi myös pitkällä matkalla ns. retkiajossa. Keula nyt tietysti tasoittaa pahimmat käsille lyönnit, mutta takavaimennus tekee samaa takapuolelle ja tämä siis ihan normi asfaltti/hiekka/whatever tiellä, jos on vähääkään töyssyjä(ja niitä yleensä aina on)

Tämä on jännä kuinka asioihin on hyvinkin eri mielipiteitä. Itselleni tuon oma Täpäri (Cuben Stereo Hybrid 140 Race) on se ajokki minkä melkein viimeiseksi valitsisin mihinkään ns. retkiajoon, vaan itselle se on aika puhdas maastoajokki ja "retkiajoon" lähtee sitten mukaan jäykkäperä (ja kun kun oma pyörävalikoima kasvoi viimeviikolla Trekin Domane+:lla niin se varmastikkin tulee olemaan lumen poistumisen jälkeen ykkösvalinta pidemmillä "retkiajoilla" jos ovat asfaltti taikka saorateitä) joka on omasta mielestäni parempi ajokki sitten kaikessa muuss "ei maastoajossa".

Mutta kuten sanoin, nyt on kyse asista johon jokaisella on hieman omanlaistaan mielipidettä.

dbster
18.01.2022, 23.19
Tämä on jännä kuinka asioihin on hyvinkin eri mielipiteitä. Itselleni tuon oma Täpäri (Cuben Stereo Hybrid 140 Race) on se ajokki minkä melkein viimeiseksi valitsisin mihinkään ns. retkiajoon, vaan itselle se on aika puhdas maastoajokki ja "retkiajoon" lähtee sitten mukaan jäykkäperä (ja kun kun oma pyörävalikoima kasvoi viimeviikolla Trekin Domane+:lla niin se varmastikkin tulee olemaan lumen poistumisen jälkeen ykkösvalinta pidemmillä "retkiajoilla" jos ovat asfaltti taikka saorateitä) joka on omasta mielestäni parempi ajokki sitten kaikessa muuss "ei maastoajossa".

Mutta kuten sanoin, nyt on kyse asista johon jokaisella on hieman omanlaistaan mielipidettä.

Sinulla on tuota pyöräarsenaalia mistä ottaa, itsellä vaihtoehto täysjoustosähkölle on vain vanha luomu hardtail, jossa melko kovat rengaspaineet ja "retkirengastus". Se on aika kivireki ajaa, jos hiukankin on huonompi alusta. Sileällä asfaltilla kyllä rullaa nätisti, mutta kun tykkään mennä ihan "omia polkuja" niin täpärillä ajo on kyllä juhlaa.

jala72
20.01.2022, 14.34
Työsuhdepyörän raja 3399€, alunperin oli tarkoitus katsella sähköfatti joustokeulalla mutta vähän tiukka budjetti siihen. Jonkinlaista jäykkäperäistä maasturia budjettiin mahtuu, äkkiä katsottuna Haibike Hardseven 7 vaikutti ihan pätevältä vaihtoehdolta: https://www.haibike.com/fi/fi/saehkoepyoeraet/maastosaehkoepyoeraet/trailpyoeraet/hardseven-7-fi1123?id=45012145 Jotenkin haluaisin 27,5" renkailla, ehkä sen takia kun sellaista ei ole vielä ollut.
Sitten taas 29" pyörillä löytyisi Grand Canyon ON 7: https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/grandcanyon-on/grand-canyon-on-7/2936.html?dwvar_2936_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK 8 ei mahdu budjettiin kun runkoko on M...
Kommentteja ja muita ehdotuksia?

Luomufatti löytyy, eli sille kaveriksi sähköinen yleispyörä. Toki vielä toivoisin että olisi konsti kiertää työsuhdefillarin ylärajaa ja saisi hommattua mieleisen sähköfatin mutta ei liene mahdollista(?).

Jupe_CX
21.01.2022, 08.36
Työsuhdepyörän raja 3399€, alunperin oli tarkoitus katsella sähköfatti joustokeulalla mutta vähän tiukka budjetti siihen. Jonkinlaista jäykkäperäistä maasturia budjettiin mahtuu, äkkiä katsottuna Haibike Hardseven 7 vaikutti ihan pätevältä vaihtoehdolta: https://www.haibike.com/fi/fi/saehkoepyoeraet/maastosaehkoepyoeraet/trailpyoeraet/hardseven-7-fi1123?id=45012145 Jotenkin haluaisin 27,5" renkailla, ehkä sen takia kun sellaista ei ole vielä ollut.
Sitten taas 29" pyörillä löytyisi Grand Canyon ON 7: https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/grandcanyon-on/grand-canyon-on-7/2936.html?dwvar_2936_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK 8 ei mahdu budjettiin kun runkoko on M...

Luomufatti löytyy, eli sille kaveriksi sähköinen yleispyörä. Toki vielä toivoisin että olisi konsti kiertää työsuhdefillarin ylärajaa ja saisi hommattua mieleisen sähköfatin mutta ei liene mahdollista(?).

Moi

Meillä GoByBike, raja 4000 € ja sen voi ylittää, kun itse maksaa loput. Uskoisin, että se on yleinen tapa.
Mutta pyörää käsitellään 4 t€ arvoisena. Vakuutus, lunastus ym.

Bndit
21.01.2022, 11.19

Jos haluat sähköpyörälläkin harrastaa maastopyöräilyä niin kannattaa unohtaa noi etujoustopelit, niillä ei tee maastossa mitään. Yleispyörinä varmaan ihan ok. Tuossa hintaluokassa varmaan juuri tuo sähköläski on paras ja ainoa vaihtoehto.

jala72
21.01.2022, 11.42
Moi

Meillä GoByBike, raja 4000 € ja sen voi ylittää, kun itse maksaa loput. Uskoisin, että se on yleinen tapa.
Mutta pyörää käsitellään 4t€ arvoisena. Vakuutus, lunastus ym.

Ok, hyvä tietää, meille ei ole vielä kerrottu yksityiskohtia, mutta todennäköisesti tämä on siis mahdollista.

Jos haluat sähköpyörälläkin harrastaa maastopyöräilyä niin kannattaa unohtaa noi etujoustopelit, niillä ei tee maastossa mitään. Yleispyörinä varmaan ihan ok. Tuossa hintaluokassa varmaan juuri tuo sähköläski on paras ja ainoa vaihtoehto.

Jos etujouston hommaan, niin luomufatti jää rinnalle maastokäyttöön, en sen pahemmassa maastossa yleensä harrastele kuin mihin jäykkä fat riittää.

Kuminauha
21.01.2022, 12.41

Tämä, että jäykkäperällä ei tee maastossa mitään, on täyttä puppua. Toki sähkömaastopyörällä sen takajouston negatiiviset puolet (lisääntynyt paino, poljintehon häviöt) katoaa sen moottorin ansiosta.

Santtu75
21.01.2022, 13.30
Tämä, että jäykkäperällä ei tee maastossa mitään, on täyttä puppua. Toki sähkömaastopyörällä sen takajouston negatiiviset puolet (lisääntynyt paino, poljintehon häviöt) katoaa sen moottorin ansiosta.

Niin, käsittäkseeni XC - on ainakin kirjallisten lähteiden mukaan maastopyöräilyä ja siinä (reiteistä riippuen) jäykkäperä saattaa siinä toimia jopa paremmin kuin täysjousto versio, eli pyörän vaatimukset ja hyvyys/huonous riippuu paljon minkälaisessa maastossa on tarkoitus ajaa.

Bndit
21.01.2022, 13.36
Ok, hyvä tietää, meille ei ole vielä kerrottu yksityiskohtia, mutta todennäköisesti tämä on siis mahdollista.

Jos etujouston hommaan, niin luomufatti jää rinnalle maastokäyttöön, en sen pahemmassa maastossa yleensä harrastele kuin mihin jäykkä fat riittää.

Mulla on kanssa luomu/jäykkä laski. Sillähän on erittäin mukava ajaa pikkujuurakossa ja vähän isommassakin kun iso takarengas nielee kaikki pikku epätasaisuudet. Mutta siihen kun lisää 10kg painoa ja ottaa ison osan takarenkaan ilmatilavuudesta pois, niin meno on hieman erilaista. Toki jos ajaa pelkkää tasaista kangasmetsää tai talvipolkua, niin sittenhän sillä painolla/jousituksen puutteella ei ole merkitystä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

dbster
21.01.2022, 14.09
Lisätään edelliseen vielä se, että sähköpyörällä se vauhti siellä juurakossa/kivikossa on helposti kovempi, joten takajousi lisää mukavuutta ja parantaa hallittavuutta.

Lisäksi takajousen puolesta puhuu myös puhdas mukavuustekijä, mutta toki myös ilman takapamppua pääsee metsään ja varmasti vielä poiskin.

Kuminauha
21.01.2022, 14.47
Miten se sähköjäykän 10kg painolisä merkaa sen pyörän käyttössä, kun verrataan sitä luomu jäykkäperään? Jos sähkökuskilla on elopainoa 70kg ja luomukuskilla 80kg. "Jousittamaton" massa toki ensimmäisesssä tapauksessa isompi, mutta että sillä ei tekisi maastossa YHTÄÄN MITÄÄN, on edelleen virheellinen toteamus.

Ajetaan sitä jäykkäperillä enduroakin SM sarjassa. En edelleenkään kiellä sitä, etteikö täpäri ois parempi, haluan vain tuon "ei tee mitään" jutun haudata. Vauhtia ei sähköllä saa alamäessä sen enempää kuin luomullakaan, riippuu toki vähän kuinka pitkä alamäki on kyseessä, jos se on 2m pitkä lasku ni taitaa se sähkö paikaltaa kiihtyä vähän nopeemmin. Tasaisella tai ylämäessä juurakkoisella ja kivisellä alustalla voi sähköllä päästä jäykkäperällä "ylikovaa".

Votkins
21.01.2022, 17.41
Aivan ehdottomasti kannattaa ottaa takajoustollinen sähköpyörä jos budjetti sen kestää, eikä tarvitse tehdä jotain aivan mittaamatonta kompromissia jossain toisessa asiassa.

Omasta täysjoustosta ajaminen muuttuu epämukavaksi pompottamiseksi kun takaiskarin lukitsee suoralla soratiellä. Joustolla polkuteho menee hukkaan, mutta sähkömoottori paikkaa sen. Ilmiö tietysti korostuu jos ajaa matalilla rengaspaineilla.

Kyllä sähkömoottorin ja akun hyöty kannattaa ulosmitata kun ne joka tapauksessa kulkee mukana. Ihan mahdoton keksiä mitään syytä miksi vaihtaisi nykyisen pyörän jäykkäperäksi. Sähköpyörässä on painonpuolesta järkevimpäkin kohteita optimoitavaksi kuten akun vaihtaminen pienempään jos ajot sen kestää.

Santtu75
21.01.2022, 17.57
Aivan ehdottomasti kannattaa ottaa takajoustollinen sähköpyörä jos budjetti sen kestää, eikä tarvitse tehdä jotain aivan mittaamatonta kompromissia jossain toisessa asiassa.

Omasta täysjoustosta ajaminen muuttuu epämukavaksi pompottamiseksi kun takaiskarin lukitsee suoralla soratiellä. Joustolla polkuteho menee hukkaan, mutta sähkömoottori paikkaa sen. Ilmiö tietysti korostuu jos ajaa matalilla rengaspaineilla.

Kyllä sähkömoottorin ja akun hyöty kannattaa ulosmitata kun ne joka tapauksessa kulkee mukana. Ihan mahdoton keksiä mitään syytä miksi vaihtaisi nykyisen pyörän jäykkäperäksi. Sähköpyörässä on painonpuolesta järkevimpäkin kohteita optimoitavaksi kuten akun vaihtaminen pienempään jos ajot sen kestää.

Itse olen yhä sitä mieltä, että käyttötarve kertoo paljon sitä minkälainen pyörän kannattaisi/pitäisi olla. Käyttökategorian "maastopyörä" ja sillä ajaminen alle kun mahtuu monenlaista pyörää ja etenkin atrvetta niiden käyttäiseen.
Itse olen yhä vahvasti sitä mieltä että jos pääapaino on kelveillä työmatkapyöräilyssä ja aika-ajoin metsäpoluilla piipahtaminen, niin se jäykkäperä on erittäin harkinnan-arvoinen vaihtoehto. ELi minusta mennään "metsään" jos täysjoustoa tarjotaan kaikkeen tarpeeseen, ennen hieman asiaan paneutumista ja miettimistä.

Votkins
21.01.2022, 18.15
Jäykkäperän valinnasta pitää hyötyä jotain:
- edullisempi pyörä
- vähemmän huollettavaa

Muuta en keksi sähköpyörässä?

Kuminauha
21.01.2022, 21.28
Itsekään en missään nimessä vaihtaisi täpäriä jäykkäperään, ei siinä jäykkäperässä niin paljon etuja ole. Edellä mainittujen lisäksi keksin nyt ainakin seuraavat edut jäykkiksessä vaikkakin aika hakemalla haettuja

-akunkesto (vähemmän watteja jouston liikutteluun), ei tosin mikään järisyttävä ero
-parempi "pumppausteho", jos vaikka pump trackille eksyy
-pitäisi olla kevyempi (~20kg), ihmettelen mihin esim canyon on saanu tossa gc oni:ssa saanu kaiken massan kerättyä.
-helpompi bunny hop

Kipe
23.01.2022, 18.27
E-MTB täpäri hakusessa, budjetti max. 4,5k ja saatavilla tällä hetkellä oikeastaan vain Cubea?

Mikäs noista Cuben malleista olisi paras? 120 race vs. 140 race vs 160 race? Ihme homma että 160 race on edullisempi kuin 140 race?
Ajo pääsääntöisesti metsäpolkua mutta enduro (motorsport) harrastus taustan vuoksi en vierosta kivikoita, voi olla että DH:ta käyn myös kerran-kahdesti kesässä ajamassa.

Eli:
Cube Stereo Hybrid 120 race 3999eur
Cube Stereo Hybrid 140 race 4399eur
Cube Stereo Hybrid 160 race 4199eur.

Olisiko M vai L koko parempi? Koko-opas sanoo jokotai, pituutta 178cm ja jalan sisämitta 80cm.
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa tuohon budjettiin, jos pyörä on vain saatavissa/tilattavissa

Bndit
23.01.2022, 19.12
E-MTB täpäri hakusessa, budjetti max. 4,5k ja saatavilla tällä hetkellä oikeastaan vain Cubea?

Mikäs noista Cuben malleista olisi paras? 120 race vs. 140 race vs 160 race? Ihme homma että 160 race on edullisempi kuin 140 race?
Ajo pääsääntöisesti metsäpolkua mutta enduro (motorsport) harrastus taustan vuoksi en vierosta kivikoita, voi olla että DH:ta käyn myös kerran-kahdesti kesässä ajamassa.

Eli:

Olisiko M vai L koko parempi? Koko-opas sanoo jokotai, pituutta 178cm ja jalan sisämitta 80cm.
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa tuohon budjettiin, jos pyörä on vain saatavissa/tilattavissa

En Cuben pyöriä tunne niin en ota kantaa niihin, mutta joustoista sen verran että omasta mielestä toi 160mm on sweetpot ja ehkä myös minimi. Sillä voi jo vetää parkkia ja DH:takin ja sähköpyörässä jousituksen tuomalla painolla tai muullakaan ei ole oikein väliä, kivempi vaan kun voi ajaa mistä vaan [emoji3]

Sent from my iPad using Tapatalk

Kuminauha
23.01.2022, 19.18
Eihä noissa ole muuta eroa oikeestaan kun voimansiirto, jarrut ja jouston pituus. Voimansiirron osalta varmaan 140 vie voiton (deore/XT vs nx/sx). Lisäksi toi sx pakka tarkottaa, että niissä on HG vapari, joka rajottaa jossain määrin takapakkojen valikoimaa 12s voimansiirroissa. Jarrujen osalta en ossa sanoa kun ei 160:n Maguran jarruista oo kokemusta. Shimanon 520 sinällään kyllä toimivat ja asialliset.

Votkins
23.01.2022, 19.50
HG vapari, joka rajottaa jossain määrin takapakkojen valikoimaa 12s voimansiirroissa.

Toisinpäin: HG-vaparin kasetit ovat edullisia ja niitä on laajasti saatavilla.

Kipe
23.01.2022, 20.01
Kiitoksia jo vastanneille, onkohan tuossa 160 joustolla olevassa enemmän dh geometria kuin muissa?
Jos budjettia vähän venyttäisi, menisikö esim Husqvarna Hard Cross 6 kirkkaasti näiden Cube pyörien edelle?

ruuduntakaa
23.01.2022, 20.04
Toisinpäin: HG-vaparin kasetit ovat edullisia ja niitä on laajasti saatavilla.

Tämä. Oman Micro Splinen vaihdoin HG-vapariin, 12speed NX-pakka on suht edukas ja terästä.
Ja HG-teräsvapari on edukas myös. Ja kestää.

Kuminauha
23.01.2022, 20.31
Tarkotin tuota HG-vaparin rajoja lähinnä päivitettävyyden kannalta. Toki saa HG vapariinki gabarukilta jne valmistajilta pakkoja. Tämä tosin pätee myös mircospline ja XD vapareihin.

Montako "orkkisvalmistajan" 12s pakkaa hg vapariin saa? 2 KPL: SRAM SX PG-1210 ja NX PG-1230

Deoren pakka on myös terästä. Ja onko shimanon napojen vapari terästä ja onko se halvempi kuin kyseisen navan mircospline? Ei nyt sekotetan tähän jotain DT swissin vaparihinnottelua.

Kinetic
24.01.2022, 20.11

Eli:

Sama asia on itselläkin mietinnässä. 120 on tosin tiputettu pois ja nyt pallottelen 140 ja 160 välillä. Eniten mietityttää tällähetkellä 27.5" ja 29" kiekkojen erot sähköfillarissa ja kannattaako maksaa sen verran ylimääräistä, että saa uudemmat sähköt (750wh akku ja päivitetty ohjaus).

Omat ajot tulee olemaan aika pitkälti 50/50 työmatkaa (13km) ja maastoa, joten tuo jo varmaankin puoltaa 29" kiekkoja?

Saman verran löytyy pituuttakin muuten kuin Kipellä, eli tuohon koon valintaan olisi kiva saada myös kommenttia. Aikaisempi kulkine oli 2015vm KTM Lycan 17" rungolla ja en aivan 100% tyytyväinen ollut ajoasentoon (liian makaava), eli joko pyörän geometria oli vain yksinkertaisesti "väärä" tai sitten runko oli omille mittasuhteille liian pitkä. Mielellään haluaisin pyörän jossa selkä olisi hieman enemmän pystyssä.

Vaihtoehtona Cubelle olisi Focuksen Jam2 6.8 ja Canyon Spectral: ON (tässä on tosin Shimanon EP8, joka vähän mietityttää).

Kipe
24.01.2022, 21.34
Joo itse olen jo päätymässä sl malliin, on jo kertaluokkaa parempi alusta noissa. Harmi kun 120 sl mallit eivät ole vielä tulleet saataville (joka paikassa kaikki koot loppu?)

Kinetic
27.01.2022, 09.55
Itsekkin päädyin nyt SL varusteluun samasta syystä. TM kävi myös mielessä paremman saatavuuden vuoksi, mutta vähän turhan suolainen hinta omiin ajoihin/taitoihin nähden vs SL.

Nyt odottelen jälleenmyyjältä vastausta milloin 140 SL ja 160 SL saatavilla ja tämän perusteella teen päätöksen.

E: 140 SL 750 varattu. Maaliskuussa arvioitu toimitus. Omalle jälleenmyyjälle ei alustavasti tulossa edes 160 mallia, Rtechille oli tulossa arviolta viikolla 20.
Eikai muuten tuo M(18") koko nyt kauhean metsään voi mennä, jos pituutta 177cm ja jalan sisämitta 82cm? Cuben laskurin mukaan menee juuri M(18") ja L(20") väliin omat mitat.

Kipe
27.01.2022, 18.01
Mistä liikkeestä varasit ja paljonko jäi hintaa?

Kinetic
27.01.2022, 19.16
Pyörä-sport Porissa. Hinnoittelu meni Cuben sivuilla olevien hintojen mukaan.

Sokosti
28.01.2022, 18.34
Kannattaa tsekata myös Apache Quruk. Vantaan siemen ja kone myy sitä. Ostin sellaisen ennen joulua ja vaikuttaa hinta/laatu olevan varsin hyvin kohdillaan.

Santtu75
29.01.2022, 02.22
^Villi veikkaus, että ei. Jos on jäykkä keula, kyseessä kaupunkipyörä, hybridi, gravel, tms. Muut sitten pomppukeulalla, koska sähkö.

Tuollaiseen törmäsin https://www.baiks.fi/polkupyorat/insera-magna-e-bike-10v-52cm-musta-hopea/
Tuosta lokasuojat pois ja kumien vaihto maastokelpoisempiin, niin siinä olisi jonkinasteinen jäykkäkeulainen maastopyörä, en tosin tiedä kuinta paljon tuota 2,4":sta kumia leveämpää alle mahtuu, mutta tuo 2,4" on jo jonkinlainen leveys kiinteällä keulalla varustettuun pyörään.

Travelkicking
29.01.2022, 10.11
Insera Magna: Eikös E5000 ole simpan puhdittomin moottori ? Insera muutoin sinänsä mielenkiintoinen.

jaston
29.01.2022, 12.13
E: 140 SL 750 varattu. Maaliskuussa arvioitu toimitus. Omalle jälleenmyyjälle ei alustavasti tulossa edes 160 mallia, Rtechille oli tulossa arviolta viikolla 20.
Eikai muuten tuo M(18") koko nyt kauhean metsään voi mennä, jos pituutta 177cm ja jalan sisämitta 82cm? Cuben laskurin mukaan menee juuri M(18") ja L(20") väliin omat mitat.

Jos en nyt väärin katsonut, niin Rtechillä näyttäis olevan varastossa tätä M-kokoista. Tosin vain yhtä värivaihtoehtoa...

Ritzi
29.01.2022, 13.50
Trek FS 4 equipped, onko pyörässä jotain suurta ongelmaa? 2kpl tuollaista tulossa talouteen mutta vielä olisi aikaa peruuttaa. Cube 120 allroad 750wh tekniikalla näyttäisi olevan hieman halvempi mutta saatavuus vielä?

Kinetic
29.01.2022, 16.20
Jos en nyt väärin katsonut, niin Rtechillä näyttäis olevan varastossa tätä M-kokoista. Tosin vain yhtä värivaihtoehtoa...
No niimpäs muuten onkin!

Eipä tuo tosin haittaa ja värinä olisin valkoisen sijasta halunnut ensisijaisesti vihreän tai harmaan. Vielä ole muutenkaan akuutti tarve fillarille ja päätin tukea paikallista kivijalkakauppaa ihan mahdollisten takuuvääntöjenkin vuoksi.

E: vihreässä arvioitu toimitus viikolla 17, harmaan olisin saanut hieman aikaisemmin (vko11).

Votkins
29.01.2022, 16.57
Trek FS 4 equipped, onko pyörässä jotain suurta ongelmaa? 2kpl tuollaista tulossa talouteen mutta vielä olisi aikaa peruuttaa. Cube 120 allroad 750wh tekniikalla näyttäisi olevan hieman halvempi mutta saatavuus vielä?

Samoja pyöriä väijytty. Laskisin jonkunkin verran painoarvoa tuolla, että 750wh Cube on Boschin uusinta generaatiota. Moottorin kannalta ei varmaan merkitystä, mutta jos laskee jotain arvoa järjestelmän liitettävyyteen tai muuhun niin ajattelisi kehityksen siirtyvän jossain kohtaa vain näihin uusiin järjestelmiin.

Tapauskohtaisesti voi olla myös täysin tarpeeton huomio.

Tuollaisessa mallissa akun painolla ei liene merkitystä kun ei ehkä tykitetä menemään endurokisoissa. Minusta nuo Trekin Equipped-mallit on vähän kalliin oloisia. Cubessa ehkä (makuasia) omaan silmään siivompi runko, kun ns top tube ei ole notkahtaneen näköinen miesten-, ja naistenpyörän mallien välissä.

Laturi on Cubessa 4a kun Trekissä 2a.

ruuduntakaa
29.01.2022, 18.15

Mulla oli 2021 pro allroad 500. 1200 km taisin ajaa, ei mitään moitittavaa.
Kiva pyörä.

Santtu75
31.01.2022, 00.56
Tuollaiseen törmäsin https://www.baiks.fi/polkupyorat/insera-magna-e-bike-10v-52cm-musta-hopea/
Tuosta lokasuojat pois ja kumien vaihto maastokelpoisempiin, niin siinä olisi jonkinasteinen jäykkäkeulainen maastopyörä, en tosin tiedä kuinta paljon tuota 2,4":sta kumia leveämpää alle mahtuu, mutta tuo 2,4" on jo jonkinlainen leveys kiinteällä keulalla varustettuun pyörään.

Tuossa vielä yksi jäykkäkeula josta voisi kuvitella jonkinlaista "maasturia" rakentelevan, moottori E8000.
Renkaat vain 2,1", mutta mahdollisesti voisi leveämpääkin mahtua...
https://www.bikester.fi/serious-intention-9.0-29-M726458.html?vgid=G986855&cgid=38448

Bndit
31.01.2022, 09.55
Joo toi saatavuus varmaan määrittää tällä hetkellä paljon. Cubessa on aika lailla kaikki speksit paremmin, mutta jos sen saa vasta kahden vuoden päästä…

ruuduntakaa
31.01.2022, 10.15
Cuben saatavuutta kannattaa kysellä RTechistä.

Ukkis
01.02.2022, 18.13
Cubeista on nyt puhuttu, heitetäänpäs omatkin kysymykset tähän, jos vaikka saisi vahvistusta aatoksille...

Paremmalle puoliskolle pitäisi löytää sähköfillaria, jolla ajelisi työmatkoja ympärivuotisesti ja pysyisi mukana hyvin kevyessä maastoajossa (latupohjia, neulaspolkuja yms. Ei mitään juurakkorymistelyä).

Pyörän saaminen kivijalasta toisi mielenrauhaa esim. takuuasioiden hoitamisen suhteen. Pientä lisähintaa tästä ollaan valmiita kärsimään. Vaihtoehdot on kuitenkin kaventuneet seuraaviin:

Cube reaction hybrid race (https://rtech.fi/tuote/cube_reaction_hybrid_race_625_2022_sahkopyora?attr 1_id=206)

Cubea olisi heti saatavilla kotikunnasta mikä olisi ehdotonta plussaa. Hinta/osat-vertailussa häviää vastustajalleen mielestäni aika selkeästi, mutta onko ihan tyhymä vaihtoehto? Vastustaja on siis

Canyon grand canyon:ON 7-9 (https://www.canyon.com/en-fi/electric-bikes/electric-mountain-bikes/grandcanyon-on/grand-canyon-on-8/2691.html?dwvar_2691_pv_rahmenfarbe=BU%2FBU) (vähän saatavuudesta riippuen).

Selkeimmät erot lienee moottoreissa (bosch vs shimano) ja jouston määrässä (100 vs 120mm). S-koon canyonissa on vissiin myös vähän pienempi akku, mikä takia tuo ON 8 on muutaman satasen cubea halvempi.

Joitain osia en oikein osaa verrata. Vanteista ei esimerkiksi ole mitään hajua. Saako Canyonissa noissa suurta hyötyä?

Ehkä eniten mietityttää, kun tuosta QR:stä on puhuttu aiemmissa viesteissäkin, että onko ihan hölmöä ostaa Cube, jossa takanapa on QR-lukituksella.

Tämä nyt on vähän tämmöistä jaarittelua, mutta joudun todennäköisesti osaltani tekemään tätä lopullista päätöstä ja kun ei itselle hanki, niin epäilys kalvaa mieltä.

Suuntaviivoja kellään tarjota? Länsimaisen ihmisen ahdinko on ihan hirveä, kun ei tiedä kumman älyttömän kalliin pyörän sitä oikein ostaisi.

Hippo04
01.02.2022, 18.28
Vaimolle osasarjat ja moottorit on varmaan yks ja sama. Itse kiinnittäisin huomiota (takuu)huoltojen toimivuuteen ja pyörän hintaan.

Santtu75
01.02.2022, 21.44
Cubeista on nyt puhuttu, heitetäänpäs omatkin kysymykset tähän, jos vaikka saisi vahvistusta aatoksille...

Paremmalle puoliskolle pitäisi löytää sähköfillaria, jolla ajelisi työmatkoja ympärivuotisesti ja pysyisi mukana hyvin kevyessä maastoajossa (latupohjia, neulaspolkuja yms. Ei mitään juurakkorymistelyä).

Pyörän saaminen kivijalasta toisi mielenrauhaa esim. takuuasioiden hoitamisen suhteen. Pientä lisähintaa tästä ollaan valmiita kärsimään. Vaihtoehdot on kuitenkin kaventuneet seuraaviin:

Cube reaction hybrid race (https://rtech.fi/tuote/cube_reaction_hybrid_race_625_2022_sahkopyora?attr 1_id=206)

Cubea olisi heti saatavilla kotikunnasta mikä olisi ehdotonta plussaa. Hinta/osat-vertailussa häviää vastustajalleen mielestäni aika selkeästi, mutta onko ihan tyhymä vaihtoehto? Vastustaja on siis

Canyon grand canyon:ON 7-9 (https://www.canyon.com/en-fi/electric-bikes/electric-mountain-bikes/grandcanyon-on/grand-canyon-on-8/2691.html?dwvar_2691_pv_rahmenfarbe=BU%2FBU) (vähän saatavuudesta riippuen).

Selkeimmät erot lienee moottoreissa (bosch vs shimano) ja jouston määrässä (100 vs 120mm). S-koon canyonissa on vissiin myös vähän pienempi akku, mikä takia tuo ON 8 on muutaman satasen cubea halvempi.

Joitain osia en oikein osaa verrata. Vanteista ei esimerkiksi ole mitään hajua. Saako Canyonissa noissa suurta hyötyä?

Ehkä eniten mietityttää, kun tuosta QR:stä on puhuttu aiemmissa viesteissäkin, että onko ihan hölmöä ostaa Cube, jossa takanapa on QR-lukituksella.

Tämä nyt on vähän tämmöistä jaarittelua, mutta joudun todennäköisesti osaltani tekemään tätä lopullista päätöstä ja kun ei itselle hanki, niin epäilys kalvaa mieltä.

Suuntaviivoja kellään tarjota? Länsimaisen ihmisen ahdinko on ihan hirveä, kun ei tiedä kumman älyttömän kalliin pyörän sitä oikein ostaisi.

Itse en kyllä kyseisissä pyörissä kauheasti eroa näe. Sähköpuoli on noissa aika mielipide kysymys, itse pidän Bosch:n Gen4:sta parempana kuin tuota EP8:a, mutta tuo on sellainen asia, että jos ei nimenomaan halua jompaa kumpaa merkkiä, niin tuo sähköpuoli on aika tasan.
Joustossa tietysti on tuo 100mm /120mm ero, mutta jos ajo on tuota kuvailemaasi, niin eipä noilla isoa eroa ole.
Sitten taas vaihteisto menee Cubelle jossa XT 12s. kun Canyonilla "vain" Deore 12s.

Sitten taas tuo hinta on aika tasan jos myös Cube tilataan vaikkapa Bike Discountilta hintaan 3249€+70€ = 3319€

Mutta mielipiteitähän nuo. Ostatte kumman tahansa, hyvän pyörän saatte.

Kuminauha
01.02.2022, 23.29
Toi cuben voimansiirto on vain vaihtajan osalta XT, muut samaa deorea, kuin canyonissakin. Cubessa myös tommonen säätöstemmi, johon en luottas ees kaupungissa ajan myötä.

Noista kahdesta canyon on enemmän maastopyörä ja cube kallistuu hybridin suuntaan. Takuut canyonilla hoituu suomessa ihan mutkattomasti mitä omaan kokemukseen tulee.

Kumpikin varmaan toimii silti kuvailemassasi käytössä.

Kipe
02.02.2022, 15.40

Itse myös pohdin tilatakko saksasta vai suomesta. Tämän videon perusteella takuuasioissa ei voi tulla ongelmia vaikka saksasta tilaakin, koska suomen jälleenmyyjä on velvollinen hoitamaan takuuasiat.
https://www.youtube.com/watch?v=XkM6Cok6jJc

Ritzi
02.02.2022, 16.40
25 viikolla olisi Rtechistä saatavilla Cuben sl 750 jos ei viivästyksiä, Saksasta olisi arviolta saatavilla jo huhtikuussa joten sieltä. Muutaman satasen halvempi rahdin jälkeen.

Ukkis
02.02.2022, 16.47
Itse myös pohdin tilatakko saksasta vai suomesta. Tämän videon perusteella takuuasioissa ei voi tulla ongelmia vaikka saksasta tilaakin, koska suomen jälleenmyyjä on velvollinen hoitamaan takuuasiat.
https://www.youtube.com/watch?v=XkM6Cok6jJc

Tämä olisi kyllä helpottavaa. Tuon videon kommentteja lukiessa tuli kuitenkin vaikutelma, että käytännössä näin ei ole (ainakaan muutama vuosi takaperin):

"Tämä aihe herätti uteliaisuuttani enemmän ja lähetin Cubelle kyselyn että onko Rtech virallinen jälleenmyyjä jos takuuasiat tulevat esiin. Cube näköjään halusi nostaa kädet pystyyn ja ohjasi kysymykseni rtechiin. Rtechistä sanottiin että hoidamme maahantuomiemme tuotteiden reklamaation ja takuu asioissa pitää olla aina ensisijaisesti yhteydessä myyjäliikkeeseen."

Kiitos kaikille kommenteista. Vieläkin vähän arpapeliä, mutta toisaalta cubea olisi heti saatavilla, mikä saattaa nyt painaa jonkin verran vaakakupissa. Täytyy käydä vielä keoajolla.

Juiz
02.02.2022, 17.57
Jatketaan keskustelua Cubeista. Työsuhdepyörä olisi etsinnässä ja tällä hetkellä vaihtoehdoissa pyörii seuraavat Cuben vaihtoehdot lähinnä saatavuuden ja budjettiin (4000€) osumisen vuoksi:

https://www.bike-discount.de/en/cube-stereo-hybrid-120-pro-625-flashgrey-n-orange
https://www.bike-discount.de/en/cube-stereo-hybrid-120-race-625-polarsilver-n-black
https://www.bike-discount.de/en/cube-stereo-hybrid-140-hpc-pro-625-carbon-n-metal

Kyseessä olisi allekirjoittaneelle sekä ensimmäinen sähköpyörä, että ensimmäinen täpäri. Muutenkin asiantuntemus näistä vehkeistä aloittelijan tasolla, josko apuja löytyisi täältä. Eli mitä mieltä täällä ollaan, onko kaksi alempaa pyörää 250€ suuremman hinnan arvoisia ja kumpaa niistä suosittelisitte vai suosittelisitteko jotain ihan muuta. Käyttötarkoitus lähinnä työmatkapyöräily hyväkuntoisilla poluilla, hiekkateillä ja pyöräteillä kesät ja talvet. Metsäpolut houkuttelevat myös työmatkailun ulkopuolella, kovinkaan rynkyttäville poluille tai alamäkiajoon ei taida oma kantti riittää.

Bndit
02.02.2022, 19.18

Itse suosittelen lämpimästi pyörää missä on valmiina täyspitkät lokasuojat, valot, tarakka ja sivujalka. Jos tulee pääasiassa työmatkapyöräksi? Noista etujousitetuista ”maasto” sähköpyöristä on yleensä varusteltu malli joka on varusteiden verran kalliimpi, mutta muuten sama. Eli samalla tavalla pärjää poluilla, toki painaa pari kiloa enemmän.

ruuduntakaa
02.02.2022, 20.19
25 viikolla olisi Rtechistä saatavilla Cuben sl 750 jos ei viivästyksiä, Saksasta olisi arviolta saatavilla jo huhtikuussa joten sieltä. Muutaman satasen halvempi rahdin jälkeen.

Koska tämä tieto tuli?
Joulukuussa 160 TM 750 luvattiin viikolle 15.

Kinetic
03.02.2022, 09.46
Mikä malli tarkalleen? Stereo 160 SL 750 oli aikaisemmin arvioitu viikolle 20.

Jatketaan keskustelua Cubeista. Työsuhdepyörä olisi etsinnässä ja tällä hetkellä vaihtoehdoissa pyörii seuraavat Cuben vaihtoehdot lähinnä saatavuuden ja budjettiin (4000€) osumisen vuoksi:

https://www.bike-discount.de/en/cube-stereo-hybrid-120-pro-625-flashgrey-n-orange
https://www.bike-discount.de/en/cube-stereo-hybrid-120-race-625-polarsilver-n-black
https://www.bike-discount.de/en/cube-stereo-hybrid-140-hpc-pro-625-carbon-n-metal

Kyseessä olisi allekirjoittaneelle sekä ensimmäinen sähköpyörä, että ensimmäinen täpäri. Muutenkin asiantuntemus näistä vehkeistä aloittelijan tasolla, josko apuja löytyisi täältä. Eli mitä mieltä täällä ollaan, onko kaksi alempaa pyörää 250€ suuremman hinnan arvoisia ja kumpaa niistä suosittelisitte vai suosittelisitteko jotain ihan muuta. Käyttötarkoitus lähinnä työmatkapyöräily hyväkuntoisilla poluilla, hiekkateillä ja pyöräteillä kesät ja talvet. Metsäpolut houkuttelevat myös työmatkailun ulkopuolella, kovinkaan rynkyttäville poluille tai alamäkiajoon ei taida oma kantti riittää.

Nopeasti katsottuna PRO:ssa on Race:een verrattuna huonompi takavaihtaja ja jousitus (PRO mallissa itseasiassa vain 100mm travel). Erikoisena yksityiskohtana tuossa Prossa on silti Raceen poiketen hissitolppa. Hissitolpan puute ei välttämättä ole suuri miinus jos ajot pelkkää polkua ja hyväkuntoista tietä.
Kannattaa vielä pohtia tarvitsetko ylipäätään takaiskaria omissa ajoissa? Esim. aikaisemmin ketjussa ollut Cuben Reaction olisi uusimmalla smart systemillä (mm. 750wh akku) halvempi kuin tuo Stereo 120.

Kannattaa muuten heti varmistaa, että leasingfirmalle on ok ulkomailta tilaaminen ja että myyjäliikkeelle sopiii leasingfirman kanssa maksuasioiden "vääntäminen".

ruuduntakaa
03.02.2022, 12.20
Koska tämä tieto tuli?

Viikko 18 nyt.

dbster
03.02.2022, 13.39

Itse aika tarkkaan vuosi sitten olin saman pohdinnan edessä, vaikka toki my2021 on pieniä eroja näihin(kuten esim. nyt jarruissa Magura vs. silloinen Shimano). Asetelma on kuitenkin hyvin sama ja silloin päädyin race 120 vaihtoehtoon. Päivitin kiinteän satulatolpan hissimalliseen, johon meni se noin 150€. Ajo itsellä on kaikkea retkipyöräilystä aina haastaviinkiin maastoihin mistä vaan uskaltaa tulla alas ja yrittää ylös. Pyörä on pelannut kaikin puolin hyvin ja Foxin alusta tuossa toimii pienen säätöjumpan jälkeen mielestäni oikein kivasti. Ei varmasti mitään kisatasoa, mutta itselle ihan riittävä. Jälkikäteen olen myös tyytyväinen, että itsellä alurunko, koska olen FB:n cubefoorumista nähnyt keissejä, joissa kuiturunkoon on tullut murtuma. Sivusilmällä olen myös seurannut erinäisiä Shimano Ep8 keskusteluja ja olen tyytyväinen, että itsellä on tuhansista paskaisista työmaista ja kaiken maailman pesukoneista tuttu Bosch-merkkinen moottori. =)

Kinetic
03.02.2022, 21.04
Koska tämä tieto tuli?

Jos EMTB-foorumin puskaradiota on uskominen, niin Cube on suurissa vaikeuksissa 160 mallien toimituksen kanssa. Ilmeisesti tilauksia alettu jopa perumaan jo. Tiedä näistä silti..

Jonppa
07.02.2022, 11.29
Terve, aloittelija kyselee mielipiteitä työsuhdepyörän valintaan, budjetti n. 4t €. Käyttö olisi ensisijaisesti ympärivuotista työmatkaa n. 8km suuntaansa ja lisäksi maastoajoa vaihtelevassa maastossa. Kotoa löytyy jo luomumaasturi jäykkäperällä, jolla viime kesänä aloittelin maastopyöräharrastusta ja joka jää myös käyttöön. Mietin ensin fättiä (Rock Machine, Tunturi tai Helkama) mutta näiden saatavuus näyttää aika kehnolta. Bike-discountilla olisi varastossa Radon Render 8.0 (2021) joka arvostelujen perusteella olisi hintaluokassaan hyvä peli. Miten tuollaisella pärjää talviajossa vai onko tuo ihan vääränlainen pyörä minun tarpeeseen?

Fättiä puoltaa myös tarakka- ja lastenistuinmahdollisuus ja täysjäykkänä ehkä pienemmät huoltokustannukset(?). Täysjoustolle taas uskoisin löytyvän enemmän hupia harrastuspyöränä..

https://www.bike-discount.de/en/radon-render-8.0

dbster
07.02.2022, 19.21
^Radon varmasti hyvä pyörä, kelpo osat ja hyvä alusta. Nopeasti katsottuna ainut miinus Purion näytöstä vs. Kiox, mutta senkin voi päivittää myöhemmin Kioxiin tai vaikkapa Nyoniin.

vegaani
08.02.2022, 14.37
Moro. Tietääkö joku minkä kokoinen 27.5 rengas canyonin grand canyon on fillariin menee taakse? Entä kuinka helposti saa akun irti?

Santtu75
08.02.2022, 17.45
^Radon varmasti hyvä pyörä, kelpo osat ja hyvä alusta. Nopeasti katsottuna ainut miinus Purion näytöstä vs. Kiox, mutta senkin voi päivittää myöhemmin Kioxiin tai vaikkapa Nyoniin.

Samaa mieltä, ihan hyvä hinta/osasarja suhde kyllä vaikuttaisi olevan. Mutta tuo Purion on myös itselleni aivan Ei Ei, mutta tuota Kiox:n retrofit Kit:ä saa halvimmillaan noin 180€:n hintaan, jote senkin vaihto jälkikäteen onnistuu jos niin haluaa.

Brocol
08.02.2022, 18.09
Tuo näyttökin on makuasia joka olisi parasta itse testata. Omassa pyörässä oli uutena Intuvia, joka oli stemmin päällä kuten näkemäni Kiox-asennuksetkin, ja joka kerta kun aloittelijalla pyörä pahemmin tökkäsi maastossa niin että kuski rojahti stemmiä vasten tai tuli jopa otb, näyttö lensi mäkeen. Sit kun yhdellä kerralla kiinnikkeet murtui eikä liimaukset olleet kestäviä vaihdoin sen Purioniin. On paljon suojaisammassa paikassa enkä siinä mitään suurempia puutteita ole huomannut

Eemeli82
08.02.2022, 22.14
Moro. Tietääkö joku minkä kokoinen 27.5 rengas canyonin grand canyon on fillariin menee taakse? Entä kuinka helposti saa akun irti?
Renkaasta en osaa sanoa, mutta akun saa yhtä helposti irti kun kotioven auki. Eli käännä avaimella lukosta, niin akku on irti.

dbster
09.02.2022, 15.16
Tuo näyttökin on makuasia joka olisi parasta itse testata. Omassa pyörässä oli uutena Intuvia, joka oli stemmin päällä kuten näkemäni Kiox-asennuksetkin, ja joka kerta kun aloittelijalla pyörä pahemmin tökkäsi maastossa niin että kuski rojahti stemmiä vasten tai tuli jopa otb, näyttö lensi mäkeen. Sit kun yhdellä kerralla kiinnikkeet murtui eikä liimaukset olleet kestäviä vaihdoin sen Purioniin. On paljon suojaisammassa paikassa enkä siinä mitään suurempia puutteita ole huomannut

Itsellä Cubessa Kiox on siinä stemmin vasemmalla puolella aika lailla suojassa ja toistaiseksi tötöillessä ei ole ollut näyttö vaarassa. Itse tykkään tsekkailla ajosuorituksia jälkikäteen ja tutkailla tehoja, kalorikulutuksia yms. niin Kiox tuo siinä kohtaa lisäarvoa siihen ajamiseen ja tietää, ettei homma ole ollut pelkkää jalkojenpyörittelyä.

Santtu75
09.02.2022, 17.11
Itsellä Cubessa Kiox on siinä stemmin vasemmalla puolella aika lailla suojassa ja toistaiseksi tötöillessä ei ole ollut näyttö vaarassa. Itse tykkään tsekkailla ajosuorituksia jälkikäteen ja tutkailla tehoja, kalorikulutuksia yms. niin Kiox tuo siinä kohtaa lisäarvoa siihen ajamiseen ja tietää, ettei homma ole ollut pelkkää jalkojenpyörittelyä.

Itselläni myös (toisessa) Kiox:a käyttävässä pyörässä tuo on sijoitettu tuohon stemmin vasemmalle puolen ja on siinä erittäin hyvässä paikassa.
Ja tosiaan itsellä myös syy miksi "ei purioinia" on tuo että tuo Bosch:n ebike Connect ohejelma vaatii toimiakseen joko Kiox:n taikka Nyon:in ja sieltä katson jälkikäteen aina omien lenkkien reitit, nopeudet yms. asiat.

Jonppa
09.02.2022, 18.43
Samaa mieltä, ihan hyvä hinta/osasarja suhde kyllä vaikuttaisi olevan. Mutta tuo Purion on myös itselleni aivan Ei Ei, mutta tuota Kiox:n retrofit Kit:ä saa halvimmillaan noin 180€:n hintaan, jote senkin vaihto jälkikäteen onnistuu jos niin haluaa.

Kiitokset vastauksista, Radon lähti tilaukseen. Pitää tuohon näyttöasiaan vielä perehtyä tarkemmin ajan kanssa.

supera
10.02.2022, 22.37
Olin tilamaassa työsuhdepyöräksi Canyonin grand canyon:ON 7aa M-koossa tänään. Valitettavasti Canyon ei suostu toimittamaan
pyörää 3StepIt:n kautta työsuhdepyöräksi. Tämän takia suunnitelmat menevät uusiksi.

Olen vuosikaudet ajellut Canyonin pyörillä ja nyt valitettavasti joutuu merkkiä vaihtamaan.

Cuben Reaction Pro Hybrid voisi olla vaihtoehto (tulee maahan toukokuussa). Myyjäliike ehdotti kokoa L, onko kokemusta vastaako Canyonin M-kokoa?

Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla jos budjetti on alle 3200€(firman työsuhdepyörän hintaraja).

pimiz
26.02.2022, 12.19
Mitä mieltä tästä Radonista? https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-hybrid-8.0-performance-500

Jos tuohon hintaan saa kohtuullisen pyörän, voisin tilata. Käyttötarkoitus lähinnä työmatkaa ympärivuotisesti, semimaastokelpoinen olisi hyvä olla mutta kinttupoluille ei tarvitse päästä. Entäpä tuo koko, 21" näyttäisi olevan pienin saatavilla, olen 181 cm pitkä ja taulukon mukaan olen alarajalla tuohon kokoon.

Travelkicking
26.02.2022, 13.10
21" tekee piirun yli 53cm. Mun fätti oli tasan 53 cm ja mun mitat on 178/84. Korkeus oli mulle tasan tarkkaan oikea, kunhan ensin sai koiven vaakaputken yli. PS. Tuossa on 625 runkoakku ja performance cx-moottori. Ainakin 500wh runkoakussa (Atala) on liittimet emäputken puolella eli ylhäällä. Tää jos mikä on tarjous. https://www.bike-discount.de/en/focus-jarifa2-6.7-nine-1

pimiz
26.02.2022, 14.39
21" tekee piirun yli 53cm. Mun fätti oli tasan 53 cm ja mun mitat on 178/84. Korkeus oli mulle tasan tarkkaan oikea, kunhan ensin sai koiven vaakaputken yli. PS. Tuossa on 625 runkoakku ja performance cx-moottori. Ainakin 500wh runkoakussa (Atala) on liittimet emäputken puolella eli ylhäällä. Tää jos mikä on tarjous. https://www.bike-discount.de/en/focus-jarifa2-6.7-nine-1

Kiitos vinkistä! Lähtökohtaisesti katselin irrallisella akulla olevaa ihan siitä syystä, että akkua pystyisi lataamaan erillään itse pyörästä. Ei se kuitenkaan dealbreaker ole jos muutoin diili on hyvä. Kaikki kommentit näistä ehdokkaista on tervetulleita, olen itse aika noviisi aiheessa.

Bndit
26.02.2022, 17.35
Kiitos vinkistä! Lähtökohtaisesti katselin irrallisella akulla olevaa ihan siitä syystä, että akkua pystyisi lataamaan erillään itse pyörästä. Ei se kuitenkaan dealbreaker ole jos muutoin diili on hyvä. Kaikki kommentit näistä ehdokkaista on tervetulleita, olen itse aika noviisi aiheessa.

Tuossa Focuksessa on erittäin hyvä akkusysteemi. Se on erittäin hyvin säänkestävä ja muutenkin tukeva ja akku lähtee helposti avaimella irti.

pimiz
26.02.2022, 18.16
Harmi että saatavuus käytännössä olematon :(

Kaneli
03.03.2022, 10.51
E_Mountainbike Magazinessa oli testattu 13 kpl pyöriä. Hintahaarukka 7200 - 15000 eur.

Voittaja: Yeti 160 T1, 13790 eur.

Best Buy: Orbea Rise M-Team, 10155 eur.

Jumbosijan nappasi Trek Rail 9.9 XX1 AXS, 13600 eur.

teppsu-5
03.03.2022, 19.50
Mitäs mieltä kotarista,https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/ktm-macina-ride-591-9v/
Verrattuna muihin saman hintaluokan vehkeisiin, esim Grand Canyon ON:7?

dbster
04.03.2022, 11.39
En nyt mitään vertailua ala tekemään, mutta jotenkin vähän suolaisen hintainen hardtail, jossa Boschin active line 50nm ja 500wh akku. Lisäksi pyörän muotokieli ei ainakaan itseä puhuttele.

Dude
04.03.2022, 13.00
E_Mountainbike Magazinessa oli testattu 13 kpl pyöriä. Hintahaarukka 7200 - 15000 eur.

Voittaja: Yeti 160 T1, 13790 eur.

Best Buy: Orbea Rise M-Team, 10155 eur.

Jumbosijan nappasi Trek Rail 9.9 XX1 AXS, 13600 eur.

Linkkiä tähän? En löytänyt kuin ton 2021 25 pyörän testin....

edit: olihan se tuolla.. Ei vaan etusivulla

https://ebike-mtb.com/en/out-now-028/

Divi
05.03.2022, 18.25
Mitäs vaihtoehtoja mulla ois noin niinkun edes teoriassa olemassa, jos saatavuudet unohdetaan nyt ensi alkuun?

- Trail täpäri, 130-160mm joustomatkaa
- Alumiinirunko riittäisi
- Irrotettava, erillään ladattava akku, mutta mieluiten kuitenkin alaputkeen integroitu.
- Molemmissa päissä 29" kiekko
- Moottorivalmistajien välillä en ole vielä mitään preferenssiä kehittänyt, selvinnee sitten koeajoilla.

Canyonin uus Neuron:ON sopii ainakin, näyttäisi todella hyvälle speksille hintoihin nähden. Hieman kuitenkin toivoisin pidempää ja slackimpää geometriaa, ja varmaan koeajamaan ei pääse. Värit tylsiä.

Trekin Rail olis kans spekseihin osuva, geoltaan sieltä asteikon toisesta ääripäästä. Koeajolle pääsee, speksi on hintaan nähden kyllä aika heikkoa. Värit ja ulkonäkö on omaan mieleen.

Santtu75
05.03.2022, 18.52
Mitäs mieltä kotarista,https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/ktm-macina-ride-591-9v/
Verrattuna muihin saman hintaluokan vehkeisiin, esim Grand Canyon ON:7?

Onhan tuo osiinsa nähden aivan ylihintainen (3199€), kun otetaan vaikka verrokiksi suhteellisen vastaavan osasarjan (paitsi että on 63Nm Performance moottorilla vs. tuon KTM:n Active line 50Nm. moottori) XXL:n Cuben Reaction Hybrid (2499€)
https://www.xxl.fi/cube-reaction-hybrid-performance-500-65nm-500wh-21-sahkopyora-vihrea/p/1184507_1_style

Bndit
05.03.2022, 19.25
Mitäs vaihtoehtoja mulla ois noin niinkun edes teoriassa olemassa, jos saatavuudet unohdetaan nyt ensi alkuun?

- Trail täpäri, 130-160mm joustomatkaa
- Alumiinirunko riittäisi
- Irrotettava, erillään ladattava akku, mutta mieluiten kuitenkin alaputkeen integroitu.
- Molemmissa päissä 29" kiekko
- Moottorivalmistajien välillä en ole vielä mitään preferenssiä kehittänyt, selvinnee sitten koeajoilla.

Canyonin uus Neuron:ON sopii ainakin, näyttäisi todella hyvälle speksille hintoihin nähden. Hieman kuitenkin toivoisin pidempää ja slackimpää geometriaa, ja varmaan koeajamaan ei pääse. Värit tylsiä.

Trekin Rail olis kans spekseihin osuva, geoltaan sieltä asteikon toisesta ääripäästä. Koeajolle pääsee, speksi on hintaan nähden kyllä aika heikkoa. Värit ja ulkonäkö on omaan mieleen.

Tuosta:https://www.mountainbikeshop.fi/tysjousitetut-shkmaastopyrt/2022-specialized-turbo-levo-comp-alloy-1 ostin viime keväänä edellisen korimallin, ei ollut mikään ykkösvaihtoehto hinnan takia enkä oikein tykänny väreistäkään ?? Olen aina ajatellut että Spessut on kalliita kun tuijottaa pelkkiä speksejä, mutta olinkin väärässä. Kokonaisuus ratkaisee ja on törkeän hyvä pyörä. Tänään talvipolkuja duuniin ja takas 40km ja ainoa miinus kun olin unohtanut lataa akun ja oli vaan 70% lähtiessä että piti vähän ajella ecollakin välillä. Ei ole tarvinnut muuttaa pyörässä mitään ja toi iso akku on herkku. Suosittelen, toki kallis se on ?? Noita vanhoja löytyy varmaan pikku alennuksella jos haluaa 29” molempiin päihin, mutta mullakin on mullettivanteet odottamassa bikes parkki hommiin.

Divi
05.03.2022, 20.29
Tuosta:https://www.mountainbikeshop.fi/tysjousitetut-shkmaastopyrt/2022-specialized-turbo-levo-comp-alloy-1 ostin viime keväänä edellisen korimallin, ei ollut mikään ykkösvaihtoehto hinnan takia enkä oikein tykänny väreistäkään ?? Olen aina ajatellut että Spessut on kalliita kun tuijottaa pelkkiä speksejä, mutta olinkin väärässä. Kokonaisuus ratkaisee ja on törkeän hyvä pyörä. Tänään talvipolkuja duuniin ja takas 40km ja ainoa miinus kun olin unohtanut lataa akun ja oli vaan 70% lähtiessä että piti vähän ajella ecollakin välillä. Ei ole tarvinnut muuttaa pyörässä mitään ja toi iso akku on herkku. Suosittelen, toki kallis se on ?? Noita vanhoja löytyy varmaan pikku alennuksella jos haluaa 29” molempiin päihin, mutta mullakin on mullettivanteet odottamassa bikes parkki hommiin.
Akun irrotus on näissä uudemmissa Levoissa vissiin tehty mahdollisimman hankalaksi kun eivät kerro sanallakaan siitä missään että onnistuuko se edes?
Vanhemmissa malleissa näkyy olevan pultti tuola alaputken yläpäässä.

Bndit
05.03.2022, 21.11
Akun irrotus on näissä uudemmissa Levoissa vissiin tehty mahdollisimman hankalaksi kun eivät kerro sanallakaan siitä missään että onnistuuko se edes?
Vanhemmissa malleissa näkyy olevan pultti tuola alaputken yläpäässä.

Se lähtee alakautta, yhdellä ruuvilla kiinni. Ei mikään maailman näppärin, itsekin latailen mielummin pyörästä suoraan.

Tctic
05.03.2022, 21.27
Ei voi olla sähköpyörän osto näin vaikeaa. Ostaako etujousitetun sähköläskin vai sähkötäpärin. Kumpaakaan ei pääse järkevästi testaamaan, joten on mentävä fiiliksen ja testien mukaan. Toinen ongelma on, että ostaako käytetyn (-1000-2000€ vs uusi, mutta ei välttämättä takuuta enää jäljellä) vai ostaako uuden vai ottaako työsuhdepyörän jonka kanssa on naimisissa kolme vuotta, mutta toisaalta säästää jonkun satasen. Yamaha tai Shimano on moottori, mutta pyörän merkki ei ole vielä selvillä. Helkaman FE11 voisi mennä, mutta niin voisi mennä myös Orbea Rise...

Paljonko uuden pyörän kolmen vuoden takuusta on järkeä maksaa ja jaksaako läskillä ajaa kesällä.

javarja
05.03.2022, 22.51
Ei voi olla sähköpyörän osto näin vaikeaa. Ostaako etujousitetun sähköläskin vai sähkötäpärin. Kumpaakaan ei pääse järkevästi testaamaan, joten on mentävä fiiliksen ja testien mukaan. Toinen ongelma on, että ostaako käytetyn (-1000-2000€ vs uusi, mutta ei välttämättä takuuta enää jäljellä) vai ostaako uuden vai ottaako työsuhdepyörän jonka kanssa on naimisissa kolme vuotta, mutta toisaalta säästää jonkun satasen. Yamaha tai Shimano on moottori, mutta pyörän merkki ei ole vielä selvillä. Helkaman FE11 voisi mennä, mutta niin voisi mennä myös Orbea Rise...

Paljonko uuden pyörän kolmen vuoden takuusta on järkeä maksaa ja jaksaako läskillä ajaa kesällä.

Työsuhe pyörän sopimushan voi olla jokin muukin kuin 3v, lisäksi niihin saa rahalla pidemmän takuun, näin ainakin osalla toimijoista

Spaceman

LhStoge
13.03.2022, 10.49
Morjesta! Uusi käyttäjä ilmoittautuu mukaan! Sähköpyörän hankinta itsellänikin edessä ja itselläni ei noista osista ole juurikaan kokemusta niin ajattelin kysäistä täältä koska täällä vaikuttaisi olevan enemmän tietoa asiasta! Itselläni pyörän käyttö olisi työmatka-ajoa (asfalttia 8km per suunta) sekä helppoa metsätie ajoa sekä pururata rälläilyä. Noiden omien tarpeiden mukaan olen miettinyt että etujousto sähkömaasturi voisi olla se oma juttu. Sitten itse asiaan! Kiikarissa minulla olisi seuraava pyörä: Cube reaction hybrid SLT 750. Onko kyseinen pyörä hyvä hintaluokassaan ja onko kyseisen pyörän osat hyvät? Linkki pyörään: https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/mountainbike/hardtail/reaction-hybrid/cube-reaction-hybrid-slt-29-prizmblacknblack/ Kiitokset neuvoista ja vastauksista jo etukäteen!

enema
03.04.2022, 02.55

Osta sähköläskitäpäri
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62795-Leili-Ares-Plus-l%C3%A4skis%C3%A4hk%C3%B6

En osaa ottaa kantaa nykytilanteeseen esim. toimitushinnan suhteen, mutta näyttää olevan samoissa hinnoissa ainakin itse tuotteen osalta.

338lm
03.04.2022, 11.36
Vaimolle katselin samaa pyörää. Kevyeen tieajoon varmasti parhaita mitä nyt saatavilla.

Siis oma mielipiteeni pelkästään osia vertailemalla.

https://www.bike-discount.de/en/cube-reaction-hybrid-slt-750-29-prizmblack-n-black

Kasper2
22.05.2023, 20.48
Terve foorumilaiset!

Olisikohan tämmöinen mistään kotoisin? Jos ei ole suositelkaa jotain samantyyppistä kiitos! Täys amatööri olen asioissa ja työmatka-ajoon sekä kevyeen maastoiluun tulisi!

https://www.intersport.fi/fi/tuote/helkama-force29-29--12v-maastosahkopyora-56566679/?color=musta

Santtu75
23.05.2023, 11.18
Terve foorumilaiset!

Olisikohan tämmöinen mistään kotoisin? Jos ei ole suositelkaa jotain samantyyppistä kiitos! Täys amatööri olen asioissa ja työmatka-ajoon sekä kevyeen maastoiluun tulisi!

https://www.intersport.fi/fi/tuote/helkama-force29-29--12v-maastosahkopyora-56566679/?color=musta

Ihan ok. pyörä sinänsä käyttötarkoitukseesi, mutta on osiinsa nähden kyllä hieman kalliihko.
Esimerkiksi tässä saman tason pyörä muuten osiltaan, mutta selvästi paremmalla moottorilla (Bosch Gen4 vs, Shimano E7000) noin 700€ halvemmalla joka parempi moottori huomioiden on erittäin paljon
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-hybrid-8.0-500-1

Tai jos hintaluokka on ok. ja Haluaan Shimanon tekniikkaa, niin sitten vaikka tämä
https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/grandcanyon-on/grand-canyon-on-8/3123.html?dwvar_3123_pv_rahmenfarbe=RD%2FRD

Ja sitten vielä poistomyynnistä ylivuotinen "budjettivaihtoehto" jos kuskin pituus on vähän yli 180cm. keula huononee ilmakeulasta jousivaimenteiseen keulaan, mutta kuulemma mukaan tuo Rockshox Judy jousikeula on parempi kuin tuo yleisesti käyetty Suntourin XC sarjan vastaavat. Hintaan nähden huomioitava että Bosch:n Performance CX Gen4 tekniikalla.
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-hybrid-6.0-500

Kasper2
23.05.2023, 14.17
Ihan ok. pyörä sinänsä käyttötarkoitukseesi, mutta on osiinsa nähden kyllä hieman kalliihko.
Esimerkiksi tässä saman tason pyörä muuten osiltaan, mutta selvästi paremmalla moottorilla (Bosch Gen4 vs, Shimano E7000) noin 700€ halvemmalla joka parempi moottori huomioiden on erittäin paljon

Tai jos hintaluokka on ok. ja Haluaan Shimanon tekniikkaa, niin sitten vaikka tämä
https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/grandcanyon-on/grand-canyon-on-8/3123.html?dwvar_3123_pv_rahmenfarbe=RD%2FRD

Ja sitten vielä poistomyynnistä ylivuotinen "budjettivaihtoehto" jos kuskin pituus on vähän yli 180cm. keula huononee ilmakeulasta jousivaimenteiseen keulaan, mutta kuulemma mukaan tuo Rockshox Judy jousikeula on parempi kuin tuo yleisesti käyetty Suntourin XC sarjan vastaavat. Hintaan nähden huomioitava että Bosch:n Performance CX Gen4 tekniikalla.
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-hybrid-6.0-500

Kiitti vinkistä!

Täytynnee odottaa että tuota canyonia tulee varastoon M kokoisena...175cm pitkä kun olen

Kasper2
23.05.2023, 14.36
Kiitti vinkistä!

Täytynnee odottaa että tuota canyonia tulee varastoon M kokoisena...175cm pitkä kun olen

Entäpä sitten tälläinen? Vai onko tuo takajousitus ihan täysin turha ja aiheuttaa vain harmia?
https://www.canyon.com/fi-fi/electric-bikes/electric-mountain-bikes/neuron-on/al/neuron-on-6/3121.html?dwvar_3121_pv_rahmenfarbe=GY&dwvar_3121_pv_rahmengroesse=M

Hemmo2
23.05.2023, 14.50
Ostaisin tuon Canyonin. Edullinen ja hyvä.

Santtu75
23.05.2023, 14.55
Entäpä sitten tälläinen? Vai onko tuo takajousitus ihan täysin turha ja aiheuttaa vain harmia?
https://www.canyon.com/fi-fi/electric-bikes/electric-mountain-bikes/neuron-on/al/neuron-on-6/3121.html?dwvar_3121_pv_rahmenfarbe=GY&dwvar_3121_pv_rahmengroesse=M

Ei ole turha, jos maastoajo enemmän kiinostaa niin siihen tuo sopii oikein hyvin.
Jos tulee aivan puhtaasti "kadulle" tai tasaisille poluille, niin sitten pelkkä etujousitettu voisi olla parempi (tähänkin montaa mieltä löytyy), mutta kysyinen pyörä hyvä hinta/laatusuhteeltaan täsjoustoksi.

toukopouko
28.05.2023, 01.04
Onko noilla Grand Canyon:ON 7 ja Grand Canyon:ON 8 muuta eroa kuin että 7 on Boschin moottorilla ja 8 Shimanon? Tilasin just tuon seiskan 750Wh akulla enkä edes huomannut että tuollainen 8 olisi ollut myös tarjolla. Tilasin siis tämän

https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/grandcanyon-on/grand-canyon-on-7/3960.html?dwvar_3960_pv_rahmenfarbe=M149_P01

Menikö syteen?

Bndit
28.05.2023, 10.04
Jos olisit välttämättä halunnut vanhan mallin (ne on Shimanolla) niin sittenhän tilaus meni syteen. Uudet tulee Boschilla.

toukopouko
28.05.2023, 13.48
Jos olisit välttämättä halunnut vanhan mallin (ne on Shimanolla) niin sittenhän tilaus meni syteen. Uudet tulee Boschilla.

Ok, kiitos. Tämähän meni sitten ihan hyvin.

Lyyriä
01.06.2023, 10.04
Hei, osaisiko joku suositella noin 3000e pyörää, jossa olisi mahdollisimman mukava ajoasento selkäongelmien vuoksi? Pituutta 170cm ja pyörä tulisi työpaikan pyöräetuna. Tunturi eMax se on noin 3200e, mutta saisiko paremman?

MRe
01.06.2023, 10.58
^mukava ajoasento on niin subjektiivinen käsite, että melkein joudut kokeilemaan eri pyöriä. Lisäksi renkaiden olisi hyvä olla paksut, jotta alustan epätassaisuudet ei välity selkään. Tai sitten jousitettu satulatolppa. Sähkötäpäriä ei kolmeen tonniin oikein saa.

Lyyriä
01.06.2023, 11.07
^mukava ajoasento on niin subjektiivinen käsite, että melkein joudut kokeilemaan eri pyöriä. Lisäksi renkaiden olisi hyvä olla paksut, jotta alustan epätassaisuudet ei välity selkään. Tai sitten jousitettu satulatolppa. Sähkötäpäriä ei kolmeen tonniin oikein saa.

Tarkoitin, että ajoasento olisi mahdollisimman pystyssä

MRe
01.06.2023, 14.42
Tarkoitin, että ajoasento olisi mahdollisimman pystyssä

Mä nyt hieman opponoisin sitä näkemystä, että pysty mahdollisimman pysty ajoasento on se selälle paras. Tai selän kuntoutumiselle. Mutta ehkä kannattaa katsella noita "kaupunkipyöriä" ja varustaa sellainen joustotolpalla.

Jp Kaivola
17.09.2023, 14.45
Ja moro

Nyt viikon tai kaksi selaillut eri vaihtoehtoja täysjoustoja luokassa 4000-4500€.
Cube ja Canyon noussut hyvin esille ja jotenkin kallistuisin Boschin uusimpaan moottorina.
Akku saisi olla iso eli 700+ ja siinä on kaiketi se kytkettävyys esim. puhelimeen parempi.

Käyttö enemmän polkuja metsässä rauhalliseen tahtiin maisemia ihaillen.
Satunaisesti sitten siirtymiä ns. parempia teitä.
Pituutta 185 ja sisä 91 cm.

Jos jollakulla hyvä näkemys tai silmiin osunut oikein hyvä tarjous niin mielellään otan ehdotuksia vastaan!
Pää jo valmiiksi solmussa.

terveisin noviisi

Kolmiopyörä
26.09.2023, 22.55
Heippa.

Tsiigaillut tässä ensimmäistä sähköpyörää ihan työmatkoja varten, kun ei ole autoa mahdollisuutta. Matkat eivät kovin pitkiä ole edestakaisin, mutta kesät ja talvet tulisi poljettua niin avusteet olisi kova juttu.

Alta kahen tonnin näin ekalle uskaltaa laittaa ja muutaman päivän etsiskellyt ja lueskellut, mutta aika mahdoton suo tuntuu olevan kun muuttujia sen verran joten ajattelin kysellä tipsejä täältä.

3 fillaria olen nyt ehdokkaiksi tärppäillyt, onko näissä kolmessa vaihtoehdossa jotain ettei missään nimessä kannata ostaa? parempia vaihtoehtoja?

2022 Drag Escape Sport 29 - Larunpyörä (larunpyora.com) (https://larunpyora.com/fi/product/2022-drag-escape-sport-29/84887)

ATALA Clever 8.1 Man - miesten hybridisähköpyörä (tummansininen) | Budget Sport (https://www.budgetsport.fi/tuote/atala-clever-8-1-man-miesten-hybridisahkopyora-mtsin-56574638/)

ja sokerina pohjalla täältä foorumilta napattu: Sähköpolkupyörä 27,5" 10-vaihteinen - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-275-10-vaihteinen-2000046274)

Kiitos jo etukäteen.

Tuntsa
27.09.2023, 11.34
Noista kolmesta tuo Biltema ehdottomasti. Kunnolliset osat ja talvikäyttöönkin soveltuva rengaskoko.
Välitys voi olla joillekin hieman pitkä mutta aika helppo muuttaa.

Oman
17.10.2023, 14.49
Noni nyt alkaa olla pyörät hyvissä hinnoissa. Aika alkaa olla työsuhdepyörälle
Minkä sinä valitsisit näistä? Taustat 183cm 110kg+-5. Aloitteleva. Tekisi mieli pyörää millä voi vetää sitten myöhemmin joka paikasta. Kuitenki normiajeluunki sopiva. Alla tämän hetken vaihtoehdot
https://www.bike-discount.de/en/mondraker-dusk-r-2
Dusk uudella shimanollla pitäisi olla luotettavampi kuin edellinen ep8. Hinta myös noin 4000kotiovelle houkuttelee. Myöhemmin voisi sitten päivittää coilia yms muuta parempaa settiä.
https://www.bike-discount.de/en/mondraker-level-rr?__delivery=8
Levelissä 5200euroon tulisi coilit yms valminaa kovaanki tykitykseen. Aika paljo tohon rahaan?
https://www.ibksport.eu/levo-comp-alloy-nb-specialized-2022-flo-red-black/p?skuId=2637
Punanen levo lähtis s5 kokosena noin 5000Euroon. Brosen huollettavuus ja toiminta kiinnoostaa. Ja alustallaki päääsisi alkuun. Levoa myös kokeillut muutaman kerran ja tuntuu ihan hyvälle.

Jokerina giant reign e1 mutta vielä ei ole kovin hyviä tarjouksia tullut vastaa. Tätä myös kokeiltu joskus ja tuntu hyvälle kätee.

Mondrakeria ei oo tullu kokeiltua mutta speksien mukaan tilava geo niinsopisi varmasti itelle.

Steve Baggy
18.10.2023, 15.56
Mikä olisi sellainen normaalilla geometrialla varustettu sähköavusteinen jäykkäperä? Cube Reaction Hybrid, Canyon Grand Canyon:ON ja Trek Powerfly olleet katselussa, mutta vaikuttavat aika lyhyiltä ja korkeilta. Stack on iso ja reach lyhyehkö. Onko nää kaikki suunniteltu ajettavaksi pystystä asennosta?

29-kiekot ja hinta max. 3k€.

Mi2
19.10.2023, 12.10
https://www.bike-discount.de/en/bike/bike/e-bike/e-mountainbike/e-bike-hardtail/
Tuolta Radon Jelaous tai Mondraker Prime. Mondraker Thunderkin on näköjään tulossa jossain vaiheessa. Mikä sitten on normaalia. Kun vertaan omassa koossani Radonia ja Mondrakeria, niin reachit-keulakulmat-akselivälit menevät 425mm-67,5°-1180 / 455mm-69°-1183mm. Jotenkin pidän tuota Radonin lyhyttä reachia pienenpänä pahana kuin Mondrakerin jyrkkää keulakulmaa. Akselivälit kun kuitenkin ovat samat, niin käytännössä pitemmällä stemmillä ajoasennon tilavuus on ihan sama ja etuakseli on yhtä kaukana pedaaleista joka tapauksessa. Maastossa ja varsinkin irtonaisemmalla alustalla keulakulma tekee vakauden. Keulan offsettiä ei Radon ilmoita, mutta Mondrakerissa se on rauhattomampi 51mm. En usko, että Mondrakerin 5mm lyhyempi taka-akseli vaikuttaisi mihinkään, kun istuinkulma on kuitenkin puoli astetta loivempi. Onhan nämä sähköjäykkikset ehkä kuitenkin tarkoitettu vuoristoon sileämmille "fire roadeille" kuin suomailaiseen juurakkorynkytykseen. Työmatkalle ja helpoille maastoväylille ehkä sopivia. Mondrakeri on kyllä hyvännäköinen, sillekin jokin arvo annettava ;)

Steve Baggy
19.10.2023, 16.05
Lähinnä se että saa riittävän tilavan ajoasennon eikä tartte ajaa pystyssä kuin mummopyörää. Omassa luomumaasturissa on 490mm reach ja se on 60mm stemmillä ja Stack 635mm niin noiden mainitsemieni geoilla ajoasennosta tuntuu tulevan melko pysty.

kauris
19.10.2023, 17.22
Onko yleisohje edelleen niin, että sähköpyörän akkuja ei saa ladata kylmässä (ainakaan pakkasessa)? Eli jos kotona pyörän säilytysvarasto on kylmävarasto, on talvikäytössäkin olevan sähköpyörän oltava käytännössä sellainen, että akun saa erittäin helposti irti ja latauksen pystyy tekemään sisällä kotona.

harald
19.10.2023, 17.25
Litiumakkuja ei saa ladata alle 0°C lämpötilassa.

Mi2
20.10.2023, 12.06
Lähinnä se että saa riittävän tilavan ajoasennon eikä tartte ajaa pystyssä kuin mummopyörää. Omassa luomumaasturissa on 490mm reach 60mm stemmillä ja Stack 635mm niin noiden mainitsemieni geoilla ajoasennosta tuntuu tulevan melko pysty.

Mondraker Primessä L-koossa reach 480, (XL 505mm) toki kaksi senttiä korkeampi stack. Ei kai rungon reachiin vaikuta stemmin pituus mitenkään? Jäykkäperässä nimellinen reachi on yleensä vähän lyhyempi kuin täysjoustossa, koska verrannollinen reach pitenee jonkin verran kun huomioidaan jouston painauma edessä. Tämä tapahtuu myös sagille kun taas täysjousto madaltuu molemmista päistään yhtä paljon. Nämä geometriat kun yleensä ilmoitetaan jousitukset täydessä pituudessaan.

Steve Baggy
20.10.2023, 13.29
Mondraker Primessä L-koossa reach 480, (XL 505mm) toki kaksi senttiä korkeampi stack. Ei kai rungon reachiin vaikuta stemmin pituus mitenkään?
Ei tietenkään vaikuta, mutta ajoasentoon vaikuttaa sekä reach että stemmi. Esim. Canyon suosittelee L-kokoista GC:Onia. 475 reach + 45mm stemmi ja stackia on sitten jo 675mm niin aika erilainen tuosta ajoasennosta noilla luvuin tulee.

Santtu75
20.10.2023, 17.48
Onko yleisohje edelleen niin, että sähköpyörän akkuja ei saa ladata kylmässä (ainakaan pakkasessa)? Eli jos kotona pyörän säilytysvarasto on kylmävarasto, on talvikäytössäkin olevan sähköpyörän oltava käytännössä sellainen, että akun saa erittäin helposti irti ja latauksen pystyy tekemään sisällä kotona.

Kyllä se näin on, kuten tuossa jo sanottiin niin kylmänä akkua ei saa ladata, vaikka kylmä ei sinänsä akun käyttöä estä. Eli jos koko pyörää ei saa talvella sisään/lämpimään latauksen ajaksi niin sitten ostossa sellainen pyörä minkä akun saa helpohkosti irroitettua kotiin ladattavaksi.

arctic biker
20.10.2023, 20.04
Sekin huomioitava että jos kylmästä tallista tuo koko pyörän akkuineiniin niin siinä on sen verta massaa ettei se hetkessä lämpene!

arctic biker
20.10.2023, 21.56
Garminin Edge Exploreriin koitan perehtyä. Se jäi mieleen jotta käyttölämmöksi +60 -- 20 ynnä latauslämmöksi +-0 ja ylimmäksi lämmöksi +45 on suositus

Fillarijeti
22.10.2023, 06.54
Katselin ajankulukseni e-pyörätarjouksia XXL:ssä. Huomio kiinnittyi Kettlerin (https://www.xxl.fi/kettler-e-transhill-cx12-cx-85nm-750wh-23-miesten-sahkomaastopyora-punainen/p/1224389_1_style?page=1) (E-Transhill CX12 CX 85nm 750Wh 23, miesten sähkömaastopyörä, Punainen) painoon, joksi mainittiin 13 kg. Toinen asia mikä ihmetytti oli koko-opas eli S/44 suositeltiin 170-180 sentin ajajalle ja M/48 180-190 sentin ajajalle. Ehkä olisi löytynyt lisää ihmeteltävää, mutta olihan tässäkin jo jotain. :rolleyes:

En aio e-maastista hankkia, mutta speksit pistivät ankkankkaamaan. Joltain jenkkisivustolla löysin faktaa, että pyörä painaa 25 kg ja S-koon suositus on 160-168 senttiä.

Leewi
22.10.2023, 22.33
Katselin ajankulukseni e-pyörätarjouksia XXL:ssä. Huomio kiinnittyi Kettlerin (https://www.xxl.fi/kettler-e-transhill-cx12-cx-85nm-750wh-23-miesten-sahkomaastopyora-punainen/p/1224389_1_style?page=1) (E-Transhill CX12 CX 85nm 750Wh 23, miesten sähkömaastopyörä, Punainen) painoon, joksi mainittiin 13 kg.
Valmistajan sivuilla: MAXIMUM WEIGHT ALLOWED
130,0 kg (ei muuta)

Fillarijeti
23.10.2023, 07.16
Valmistajan sivuilla: MAXIMUM WEIGHT ALLOWED
130,0 kg (ei muuta)

En näitä nykyisin enää juuri availe, ja ymmärrän, että kaikkea ei voi ymmärtää, mutta todella hukkasit viestini sanoman. :D XXL myi ilmoituksessaan 13 kilon pyörää alikokona. Todella hävytöntä myyntiä!

Lähteeni ilmoitti tuontapaisen e-maastiksen keskipainoksi 23 kg, joten kyseinen Kettler on jopa pari kiloa raskaampi.

Oman
03.11.2023, 17.40
Noni nyt alkaa olla pyörät hyvissä hinnoissa. Aika alkaa olla työsuhdepyörälle
Minkä sinä valitsisit näistä? Taustat 183cm 110kg+-5. Aloitteleva. Tekisi mieli pyörää millä voi vetää sitten myöhemmin joka paikasta. Kuitenki normiajeluunki sopiva. Alla tämän hetken vaihtoehdot
https://www.bike-discount.de/en/mondraker-dusk-r-2
Dusk uudella shimanollla pitäisi olla luotettavampi kuin edellinen ep8. Hinta myös noin 4000kotiovelle houkuttelee. Myöhemmin voisi sitten päivittää coilia yms muuta parempaa settiä.
https://www.bike-discount.de/en/mondraker-level-rr?__delivery=8
Levelissä 5200euroon tulisi coilit yms valminaa kovaanki tykitykseen. Aika paljo tohon rahaan?
https://www.ibksport.eu/levo-comp-alloy-nb-specialized-2022-flo-red-black/p?skuId=2637
Punanen levo lähtis s5 kokosena noin 5000Euroon. Brosen huollettavuus ja toiminta kiinnoostaa. Ja alustallaki päääsisi alkuun. Levoa myös kokeillut muutaman kerran ja tuntuu ihan hyvälle.

Jokerina giant reign e1 mutta vielä ei ole kovin hyviä tarjouksia tullut vastaa. Tätä myös kokeiltu joskus ja tuntu hyvälle kätee.

Mondrakeria ei oo tullu kokeiltua mutta speksien mukaan tilava geo niinsopisi varmasti itelle.

Noin BD lähti leveli yhdellä R tilaukseen. Reilu tonnin halvemmalla ku rr. Edullista. Kiitos kaikille(eli itselle)keskusteluun osallistujille.

Mankelist
04.11.2023, 22.48
Oliko toi bike discount riskissä mennä nurin? Useilla näistä isoista pyöräkaupoista oli yhteinen omistaja suurinpiirtein selvitystilassa. Mondraker dusk r kiinnostaisi. Miten hoidatte maksun, ettei tule ongelmia mahd. konkurssin tullessa tai miten takuuasiat mondraker tapauksessa?

Eemeli82
04.11.2023, 23.01
Oliko toi bike discount riskissä mennä nurin? Useilla näistä isoista pyöräkaupoista oli yhteinen omistaja suurinpiirtein selvitystilassa. Mondraker dusk r kiinnostaisi. Miten hoidatte maksun, ettei tule ongelmia mahd. konkurssin tullessa tai miten takuuasiat mondraker tapauksessa?
Ei ole Bike-Discount menossa nurin.
Täällä keskustelus Signa Sportin ongelmista ja sen omistamista verkkokaupoista. (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64832-Signa-Sports-ja-sit%C3%A4-my%C3%B6t%C3%A4-Bikester-Ortler-yms-kaatumassa)

Jurgen von Diaz
22.11.2023, 14.16
Ajan tällä hetkellä kiinalaisella rihkama Berken Wayferer sähkömaastofillarilla, jonka kampisarjassa on 3 ratasta. 90% ajasta tulee käytettyä isointa ratasta jotta pääsee kovaa. Sähkömaastofillarit kun tuppaavat olemaan sellaisia joissa kampisarjassa on vain yksi ratas niin olen pohtinut että pääseekö näillä yhtä kovaa kuin tälläisellä missä on 3 ratasta vai kompensoiko takarataspakka jotenkin että pienin ratas on pienempi kuin esim Berkenissä? Miksi ylipäätänsä eturattaat on yleisesti yksi rattaisia?

Santtu75
22.11.2023, 14.48
Ajan tällä hetkellä kiinalaisella rihkama Berken Wayferer sähkömaastofillarilla, jonka kampisarjassa on 3 ratasta. 90% ajasta tulee käytettyä isointa ratasta jotta pääsee kovaa. Sähkömaastofillarit kun tuppaavat olemaan sellaisia joissa kampisarjassa on vain yksi ratas niin olen pohtinut että pääseekö näillä yhtä kovaa kuin tälläisellä missä on 3 ratasta vai kompensoiko takarataspakka jotenkin että pienin ratas on pienempi kuin esim Berkenissä? Miksi ylipäätänsä eturattaat on yleisesti yksi rattaisia?

Ehkä ei ihan tämän osion viesti, mutta kun pyöräsi tietoja ja kuvia katsoin, niin vaikuttaisi että sinulla takana Shimanon MZ500 takapakka 14-28 rattailla? Nyt kun vaikkapa 9vaihteisissa (mikä taitaa olla tänäpäivänä vissiin se minimi noissa yhdellä eturattaalla olevissa pyörissä) on takapakka 11-32/36 välillä ja sitten 12s. systeemeissä jopa 10-52, niin siitä voi alkaa laskemaan välityssuhteita suhteessa nykyiseen pyörää, millä eturataskoolla esimerkiksi välitysalue olisi sama kuin nykyisellä kolmella eturattaalla olevassa systeemissäsi.

Travelkicking
22.11.2023, 17.59
Miksi ylipäätänsä eturattaat on yleisesti yksi rattaisia?
Nää on paitsi mieltymiskysymyksiä niin kustannuskysymyksiä. Sähkärien runko meinaa olla sellainen, ettei vakioetuvaihtajaa saa aina helposti kiinni. Siihen hämähäkkiin mahtuu usein toinen ratas helposti - vaihtajaa ei ole pakko käyttää. Vaihtaa hanskalla, jos haluaa toinen etusen. Yksilehtisyyden yhteydessä käytetään usein sanaa nykyaikainen, mutta se on pötyä. Kaupasta saat haluamasi kampisarjan jopa +30 eurolla. Vaihdoin hiljakkoin vaimon stromeriin 3-lehtisen 2-lehtiseen.

LihavaPoika
08.01.2024, 16.08
Morjensta foorumille! Täällä on vakavassa harkinnassa sähköpyöräilyn aloitus. Lähinnä soraa ja asfalttia, ajoittaisia helpoille metsäpoluille eksymisiä. Budjetti on max 2500€. Tällä hetkellä kiikarissa on neljä vaihtoehtoa.
https://www.yamaha-center.fi/2022-crosscore-rc-lbnp1-s-crosscore-rc.html
https://www.gasgas.com/en-us/e-bikes/g-cross-country/g-cross-country-10.html
https://www.halpahalli.fi/e275me-sahkomaastopyora-44-cm-runko.html
https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyorasuomi.sf/fi_FI/?ObjectPath=%2FShops%2F2017103037%2FProducts%2FXE9

GasGasia saa parhaimmillaan alle parintonnin, joten se kiinnostaa tällä hetkellä sen puolesta ehkä eniten.
Yamahan ajoasento on parin videoarvostelun perusteella hieman pystympi, kuin normi maastopyörässä, joka kuulostaa houkuttelevalta. Muutenkin tätä kovasti Youtubessa kehuttiin ja jotenkin tämän selkään ehdin jo itseni nähdä.
Kotimaisista pyöristä ei löytynyt videoita. Noista on vaikea sanoa oikein mitään, kun itsellä ei osien laadusta ole mitään käsitystä.

Mitä täällä tuumataan noista kikottimista? Muitakin ehdotuksia otetaan toki vastaan.

SBIAN
08.01.2024, 20.03
Kyllähän tuo Yamaha noista on kaiken siistein intekroidulla akulla. Osien puolesta ei tuosta voi oikein mitään sanoa, moottori varmaankin ihan
kelpo. Hieman ehkä tuntemattomampaa tekniikkaa kaikkinensa mutta ei varmaan huonompaa kuin noissa muissa vaihtoehdoissa.

PS: minun valintani tässä tapauksessa kumminkin olisi Tunturi .

Travelkicking
08.01.2024, 21.00
Raju https://www.moto-seinajoki.fi/sahkopyorat/serial-1-harley-davidson/serial-1-mosh/cty-gen-1/135219/ Ajan kanssa voi vaihtaa takanavaksi nexus 5:n tai vastaavan, jos sinkula ei vastaa kaikkiin sun tarpeisiin. Aivan ylivoimainen edellisiin verrattuna.

arctic biker
08.01.2024, 21.23
Jos integroitu akku tarkoittaa ettei sitä saa pyörästä
Irti niin mulle nogo. Ymmärrän ettei li-ionakut tykkää
kylmässä säilytyksestä ja varsinkin lataus pitää tehdä
huoneenlämmössä.

LihavaPoika
08.01.2024, 21.33
PS: minun valintani tässä tapauksessa kumminkin olisi Tunturi .

Tunturi ittelläkin kärkikahinoissa. Laadukas mielikuva ko. merkistä.

Raju https://www.moto-seinajoki.fi/sahkopyorat/serial-1-harley-davidson/serial-1-mosh/cty-gen-1/135219/ Ajan kanssa voi vaihtaa takanavaksi nexus 5:n tai vastaavan, jos sinkula ei vastaa kaikkiin sun tarpeisiin. Aivan ylivoimainen edellisiin verrattuna.

Vähän turhan massastapoikkeavan näköinen omaan makuun.

Eemeli82
08.01.2024, 21.44
Irti niin mulle nogo. Ymmärrän ettei li-ionakut tykkää
kylmässä säilytyksestä ja varsinkin lataus pitää tehdä
huoneenlämmössä.
No ei, integroitu akku ei tarkoita sitä etteikö sitä saisi pyörästä irti.

Jos yhtään budjetti venyy tuosta mainitusta niin lähtisin vaikka jotain tällaista harkitsemaan ennemmin kuin mitään noista neljästä.
Huomattavasti parempi ja tehokkaampi moottori, isompi akku ja paremmilla komponteilla. Ja sillä integroidulla akulla mikä on esteettisesti paljon paremman näköinen.
https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-hybrid-9.0-625-1

LihavaPoika
08.01.2024, 21.55
Kyllä se aikalailla on tuohon 2500 naulattu, mitä enemmän pääsee alle, sen parempi. Ja mieluusti Suomesta hommattuna.

Tuo Haibike muuten unohtui listalta: https://www.suomenurheilupyora.fi/haibike-hardnine-4-29

Santtu75
08.01.2024, 23.47
Kyllä se aikalailla on tuohon 2500 naulattu, mitä enemmän pääsee alle, sen parempi. Ja mieluusti Suomesta hommattuna.

Jos uskataudut ulkomailta tilaamaan niin tuossa olisi aika hyvä ehdokas (noin 2250€ toimituskuluineen).
https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-hybrid-8.0-625-1

Bosch Gen4+625Wh
RockShox judy ilmakeula
Deore 11s. vaihteisto 11-51
Shimano MT 420/410 jarrut (eli edessä nelimäntäiset)

nure
09.01.2024, 00.10
^Tuo Radon on toimiva setti. Jos haarukassa lukee Suntour ja kuskilla massaa niin varaudu sen vaihtoon vuodessa, eivät tosiaan mitään maastopyörän kelloja.

LihavaPoika
09.01.2024, 07.55
Tuo vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Ainut mikä tulee mieleen on koko. 17" olis vissiin omalle ruholle (166) sopivin ja se näyttää puuttuvan. 18" on siinä ja siinä, että onko liikaa. Ja jossain luki, että runkokoon kannattaa ottaa mieluummin liian pieni, kuin liian iso.
Muuten kyllä kaikinpuolin viehättävä vaihtoehto.

SBIAN
09.01.2024, 08.05
Tuo Radon on tähän astisista paras, mutta kokoasia ei löydy. Älä osta liian isoa vaan sinulle sopiva eli 17 kin on melko varmaan liian iso.
16 tuumainen olisi sinun kokosi.

LihavaPoika
09.01.2024, 08.12
Tuo Radon on tähän astisista paras, mutta kokoasia ei löydy. Älä osta liian isoa vaan sinulle sopiva eli 17 kin on melko varmaan liian iso.
Juu, 16-17" ollut kiikarissa. Joidenkin myyjien/valmistajien taulukoissa 16" tosin jää pieneksi, mutta 17" osuu kaikissa omaan mittaan, eli se taitaa olla lähempänä.

Smo
09.01.2024, 12.02
Pientä saa kasvatettua mutta isoa ei pienennettyä. Sähköpyörä on kyllä muutenkin painava ja kömpelö että siinä mielessä tiedä huomaako pikku eroa tai sitten juuri siinä se auttaisi.
Itse oon samoissa mitoissa ja ottaisin mieluummin 16 mutta tuossa nyt yksi 17" halpis alessa

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/640117/GZR-Montagn-e-sahkomaastopyora-17

SBIAN
09.01.2024, 12.09
Juu, 16-17" ollut kiikarissa. Joidenkin myyjien/valmistajien taulukoissa 16" tosin jää pieneksi, mutta 17" osuu kaikissa omaan mittaan, eli se taitaa olla lähempänä.
Nuo valmistajien ilmoittamat koot poikkeavat paljonkin eli mikään standartti mitoitus tuo ei ole.
Siksi koeajo mahdollisuus olisi se kaiken paras.

Santtu75
09.01.2024, 12.45
Pientä saa kasvatettua mutta isoa ei pienennettyä. Sähköpyörä on kyllä muutenkin painava ja kömpelö että siinä mielessä tiedä huomaako pikku eroa tai sitten juuri siinä se auttaisi.
Itse oon samoissa mitoissa ja ottaisin mieluummin 16 mutta tuossa nyt yksi 17" halpis alessa

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/640117/GZR-Montagn-e-sahkomaastopyora-17

Itse kyllä vierastan paljon näitä AM80 AGILE moottoreita (omaa sukuaan Kiinalainen Ananda) sekä erilaisia ZOOM teräsjousikeuloja, voivat olla ihan ok. tai sitten eivät ole, mutta itse en noita testaamaan lähtisi vaikka halpoja olisivatkin.
Tosin siinä mielessä hieman outo tuotos kyseinen pyörä, että vaihteistona taasen jo erittäin hyvä Shimanon 12s. SLX vaihteisto...

LihavaPoika
09.01.2024, 13.10
Nykyinen pyörä on Cube Aim Pro, mutten kuolemaksenikaan muista runkokokoa. Välillä tulee kyllä mieleen, että saisi olla pienempi, kun pysähtyessä pitää taiteilla varpaillaan pystyssä pysyäkseen. Tuosta lienee voida ottaa vähän osviittaa, että josko seuraava olisi sitten kokoa pienempi.
Noita Verkkokaupan pyöriäkin jossain vaiheessa tutkin, mutta taisi täällä olla joitakin vähemmän mairittelevia kommentteja, joten jätin ne pois listalta. Ja nyt vissiin omasta luettelosta saa vetää yli GasGasin ja Haibiken. Yamaha ja Tunturi ainakin vielä mukana.

SBIAN
09.01.2024, 13.55
Cubessa on perinteisesti lyhyt ohjaamo vertattaessa muihin vastaaviin kokoihin.
Tunturi on turvallinen valinta, takuiden, huollon, osalta ja sitä pääsee myös koeajamaan.

Travelkicking
09.01.2024, 19.00
Irti niin mulle nogo.

Mainoksen alemmalla videolla min 5.50 alkaen ladataan sisään tuotua akkua. Mun tekis mieli palata Broseen, mutta nykyinen Atala ja bosch performance on niin hyvä, ettei oo oikein järkeä laittaa sitä pois.
Manuaalin sivu 21 https://support.serial1.com/hc/en-us/article_attachments/6501428561684

SBIAN
09.01.2024, 19.27
Niin noita akku systeemejähän on olemassa kahta malliia integroituna joko niin että akkua ei voi ollenkaan irroittaa pyörän rungosta latauksen ajaksi eli se on rakennettu kiinteäksi rungon rakenteeseen ja sitten toinen inegrointi taas sallii akun irroituksen ja latauksen irrallaan mutta akku on osa rungon muotoa niin että se on esim. rungon sisällä omassa näkymättömässä tilassaan kannen alla.

LihavaPoika
09.01.2024, 20.14
Cube näytti olevan 42cm, joten Radonin 16" saattaisikin olla the one.

arctic biker
09.01.2024, 20.29
Niin noita akku systeemejähän on olemassa kahta malliia integroituna joko niin että akkua ei voi ollenkaan irroittaa pyörän rungosta latauksen ajaksi eli se on rakennettu kiinteäksi rungon rakenteeseen ja sitten toinen inegrointi taas sallii akun irroituksen ja latauksen irrallaan mutta akku on osa rungon muotoa niin että se on esim. rungon sisällä omassa näkymättömässä tilassaan kannen alla.
Tää on hyvä tarkennus. Jota yritin hakeakin. Integrointia
näemmä aika monella tavalla kirjoitetaan.

nure
09.01.2024, 21.26
18" ainakin järkyttävän suuri, katastrofi ostos!

Santtu75
09.01.2024, 22.07
Tuossa yksi vaihtoehto alle 2000€ hintaluokkaan (1950€ toimituskuluineen).

Bosch CX Gen4
Judy Silver ilmakeula
Sram NX 12s. vaihteisto
(jarrut valitettavasti shimanon perus MT-200.t)

Löytyy niin 15" kuin 17"

LihavaPoika
09.01.2024, 22.19
Tuossa yksi vaihtoehto alle 2000€ hintaluokkaan (1950€ toimituskuluineen).

Bosch CX Gen4
Judy Silver ilmakeula
Sram NX 12s. vaihteisto
(jarrut valitettavasti shimanon perus MT-200.t)

Löytyy niin 15" kuin 17"

Muuten vaikuttaa soivalta peliltä, mutta ei ihan painoraja piisaa. Vai kuinka orjallisesti noita täytyy tuijottaa?

Santtu75
09.01.2024, 23.04
Muuten vaikuttaa soivalta peliltä, mutta ei ihan painoraja piisaa. Vai kuinka orjallisesti noita täytyy tuijottaa?

Meneekö paljon yli? Tuon kyseisen mallisarjan ohjepaino on tosiaan selkeän alhainen, eli jos vähän menee yli ja muuten olisi sopiva pyörä, niin en keksi mikä tuossa se ensimmäinne ongelmakohta olisi...

nure
10.01.2024, 01.15
^Veikkaan kiekkoja, runko ja lienee keula kestää mutta jos kuskin paino alkaa ykkösellä niin unohtaisin...

Santtu75
10.01.2024, 01.51
^Veikkaan kiekkoja, runko ja lienee keula kestää mutta jos kuskin paino alkaa ykkösellä niin unohtaisin...

Saman valmistajan aikaisemmin linkattu Jealous Hybrid 8.0 käyttää samoja kiekkoja (samat navat, pinnat ja vanne) ja sillä luvataan 20kg. enemmän painonkestoa... eli ei pitäisi olla kiekoista kyse.

Ex:lle ostettiin parisen vuotta sitten tuon ZR Team Hybridin "naistenversio" ZR Lady Hybrid ( https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-lady-hybrid-cx-500-1 ) joka rungon "naisellisempaa" muotoa sekä vaihteistoa lukuunottamatta lähes sama pyörä ja mitä sillä itse ajanut niin en kyllä keksi syytä tuohon alhaiseen (115kg) painorajaan, muiden saman valmistajan mallien 135kg painorajaan verrattuna.

SBIAN
10.01.2024, 08.05
No jos katsoo pyörän painoa niin jossain tuo on tehty liian heppoisesti, tuo on 4- 5kg kevyempi kuin muut vastaavat pyörät.

LihavaPoika
10.01.2024, 08.17
Meneekö paljon yli? Tuon kyseisen mallisarjan ohjepaino on tosiaan selkeän alhainen, eli jos vähän menee yli ja muuten olisi sopiva pyörä, niin en keksi mikä tuossa se ensimmäinne ongelmakohta olisi...

Nykyisessä omassa Cubessa taitaa olla tuo sama raja, 115kg. Sillä on nyt kolma täyttä kesää tullut ryskättyä, eikä perushuollon lisäksi ole ollut mitään ylimääräistä. Pinnojakaan ei ole tarvinnut kiristää, toisin kuin edellisessä Tunturin perushybridissä, josta meni useampi pinnakin poikki.
Toisaalta, kannattaako riskeerata, jos aavistuksen kalliimmassa painoraja varmasti kestää.

nure
10.01.2024, 23.29
^Jos mielenrauhaa kaipaa niin pieni marginaali olis ok mutta jos jotain hajoaa niin tuskin se suoraa ajossa lahoa alle...

LihavaPoika
11.01.2024, 08.10
Tuskin joo. Mutta nyt kun kerran on ostohousut menossa jalkaan, niin ehkä sen parisataa extraa kannattaa laittaa.

nure
11.01.2024, 12.00
^Jep, jokainen euro on aina hintansa väärti. Kannattaa aloittaa ostamiset ajoissa, kevään tullessa valikoimat/ koot vähenee.

Zykkel
11.01.2024, 13.52
Tuskin joo. Mutta nyt kun kerran on ostohousut menossa jalkaan, niin ehkä sen parisataa extraa kannattaa laittaa.

Santun ehdottama Radon Jealous Hybrid 8.0 625 E-Bike Hardtail | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-hybrid-8.0-625-1) on ehdottomasti paras. 16" kokoa näyttäisi helmikuun alussa olevan tulossa. Bike Discountilla tuo on arvio ja usein on tullut aikaisemminkin. Hinta tosin voi helmikuussa olla eri. Sitä ohjaamoa voi tarvittaessa stemmin pituudella ja miksei myös tangolla helposti viilata. Stemmin pituudet näyttäisi kokojen mukaan hiukan vaihdella: LEVELNINE Race, Ø31.8mm (16": 60mm, 18": 75mm, 20": 75mm, 22": 90mm)
Uusi stemmi maksaa vain muutaman kympin tanko hiukan enemmän.

nure
11.01.2024, 16.48
^ Jos hakee sporttisempaa niin pitempi, jos rentoa "pappamaista" niin lyhyempi. Kuskin kropan mitan määrittää paljon, selän ja käsien pituus...

LihavaPoika
11.01.2024, 17.20
Kerkesin käylähtää paikallisessa urheilu ja kodinkoneliikkeessä. Tuota Helkaman XE9 kauppasi 2350€:lla. Täytyy huomenna kokeilla vielä pyörähuollossa käydä kysäisemässä Cuben hintoja, vaikka eipä noita selaillessa ole oikein mitään sopivanmoista silmään osunut.
Kyllä se Radon tällä hetkellä kärjessä on.

SBIAN
11.01.2024, 18.06
Kyllä tuo Radon on kyllä noista ehdottomasti paras tuossa hinta luokassa, iso akku ja kohtalaiset osat ja siisti pyörä muutenkin.

YKSI VINKKI: LihavaPojalle jos ja kun päädyt tuohon 16 tuumaiseen kokoon joka varmaankin on se sinulle oikea niin kun valitset sen koon tuosta valikosta tulee plakatti johon sinua käsketään syöttää s-posti osoitteesi niin syötä se siihen, s-postiisi ilmestyy BD:ltä viesti jonka kuittaat niin saat ilmoituksen kun tuota pyörää on saatavilla ja ei ole mitenkään harvinaista että muutaman päivän päästä ilmoitus sinulle tulee että nyt voit tilata ks. pyörän vaikka sitä ei verkkokaupan sivuilla myynnissä olisikaan. Nimimerkki kokemusta tuosta on.

Zykkel
11.01.2024, 18.52
Kerkesin käylähtää paikallisessa urheilu ja kodinkoneliikkeessä. Tuota Helkaman XE9 kauppasi 2350€:lla. Täytyy huomenna kokeilla vielä pyörähuollossa käydä kysäisemässä Cuben hintoja, vaikka eipä noita selaillessa ole oikein mitään sopivanmoista silmään osunut.

Ilmeisesti kävit tätä katsomassa: Helkama XE9 MTB sähköpyörä — Helkama Velox Oy (https://www.helkamavelox.fi/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/helkama-xe9-mtb-9v-29/) En suosittele edes harkitsemaan ostamista. Osat on halvinta mahdollista Shimanoa ja paljon huonompia kuin Radonissa. Etuhaarukka hinnat alkaen Suntour. Tuota moottoria ja akkua myytiin vuosia sitten ja on jopa yllätys että löytyy vielä jossain myynnissä.

SBIAN
11.01.2024, 19.35

Tuossa on Cube:https://rtech.fi/tuote/cube_reaction_hybrid_race_625_sahkopyora?attr1_id= 390 joka on hitusen paremmilla osilla kun tuo Radon ja laadultaan muutenkin varmempi ostos mutta hinta pomppaa sitten myös, toki tuota voi kysellä millä hinnalla se oikeasti lähtis. Kokoja on tuo 17 tuumainen ja kun ottaa huomioon Cuben geometrian niin voisi olla jopa sopivan kokoinenkin mutta koeajamalla saisi varmuuden. Eli kyllä tuo Radon on lyömätön edelleen hintansa puolesta mutta pieni varaus kannattaa olla myös yleisen laadun heikkoudelle pienten yksityiskohtien kohdalla eli kyllä alhainen hinta jossain näkyy jos kriittisesti katsoo.

LihavaPoika
11.01.2024, 20.14
Kyllä tuo Radon on kyllä noista ehdottomasti paras tuossa hinta luokassa, iso akku ja kohtalaiset osat ja siisti pyörä muutenkin.

YKSI VINKKI: LihavaPojalle

Kiitokset vinkistä. Täytyy myöntää, että hiukan arveluttaa ulkomailta tilaaminen, kun siitä ei juurikaan kokemuksia ole. Saksan Amazonista muutamia puutyökaluja ja Wishistä jotain tilipehööriä. Lähinnä mahdollliset takuuasiat ja pahimmassa tapauksessa palautus.

Ilmeisesti kävit tätä katsomassa: Helkama XE9 MTB sähköpyörä — Helkama Velox Oy (https://www.helkamavelox.fi/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/helkama-xe9-mtb-9v-29/)

Jep. Varastossa tuota ei edes ollut, mutta parissa päivässä saa tilattua. Eipä tuo oikeastaan edes harkinnassa ole ollut sen jälkeen, kun siitä täällä kysyin.

Tuossa on Cube:https://rtech.fi/tuote/cube_reaction_hybrid_race_625_sahkopyora?attr1_id= 390 joka on hitusen paremmilla osilla kun tuo Radon ja laadultaan muutenkin varmempi ostos mutta hinta pomppaa sitten myös, toki tuota voi kysellä millä hinnalla se oikeasti lähtis.

Pomppaa sen verran, että taitaa jäädä. Omasta Cubesta sen verran tykännyt, että jonkinasteinen fiksaatio merkkiin on jäänyt. Vaikka siinä Suntourin haarukka näyttää olevankin.

Ja kiitoksia tässä vaiheessa jokaiselle vinkeistä ja neuvoista!

nure
11.01.2024, 21.20
Helkama alakantin kiinankamaa suomalaisella brändillä. Merkkeihin ei kannata rakastua, Radon, Cube ja Canyon luotettavia saksalaisia ja kyllä takuut hoituu.

SBIAN
11.01.2024, 21.32
Hintaluokathan noissa halvemmissa pyörissä menee aika suoraviivaisesti niin että kun hinta on lähempänä 2000e ja kysessä on ns. "maastopyörä" suurin kustannuksen säästö on tehty pyörän keulan osalta joka lähes aina on Suntour joka ei ole missään hyvässä huudossa, lisäksi osasarjat ovat hyvin kirjavia. Pyörän kiekot eli vanteet ovat usein hyvin halpaa ja monasti huonosti laakeroitua Kiinan sitä halvinta ja merkittömintä laatua, jarrut on halvinta mutta Shimanoa kumminkin koska se tietämättömälle aiheuttaa luottamusta nimenä, rungon geometria on tusina mitoituksella eli kokojen välillä on vain laitettu sentti tai kaksi sinne tai tänne, moottori ja akku sekä muu tekniikka on sitä vähintää edellistä aikakautta mutta usein kumminkin Shimanon tai Boschin tms. merkin joka taas hämää ostajaa koska nuohan on merkki tuotteita, oikesti sellaisen joka ei ole perehtynyt asiaan on todella vaikea tietää millaisen pyörän on ostamassa ja millaiseksi se loppujen lopuksi sitten käytössä osottautuu.

Eli ostoa harkitsevan tulisi halpaa sähköpyörää hankkiessa jos etsii parasta pyörää hintaluokassaan kiinnittää huomio näihin edellämainittuihin asioihin.

1) Tarviiko oikesti joustokeulaa jos ei, jäykkäkeulaisena saat samalla hinnalla paremilla osilla varustetun pyörä yleensä
2) Kiekot eli vanteet onko joku merkki valmistaja, millä navoilla varustettu
3) Moottorin merkki
4) Akun kapasiteetti
5) Jarrut jotka yleensä on kyllä halvoissakin tyydyttävät Tekro, Shimano vaikka halvimmat
6) Pyörän vakio varusteet

Eli hyvä esimerkki tuo Radon joka on varustettu sentää keulalla joka kestää enempi kuin yhden vuoden ja oikesti tasaa hiukan menoa, vanteet on jotain ja vanteiden navoillakin on merkki valmistaja, akku on hyvän kokoinen joka riittää pidemmillekkin matkoille, moottori on ihan mukiin menevä, jarrut on Shimanoa eli hintahan on halpa.

Nyt tullaan siihen kysymykseen mikä tuossa ehkä ahistaa, pyörää ei näe eikä pääse tietenkään koe ajamaan ja jos tulee joku takuun alainen asia niin sen hoitamisessa saattaa tulla pahoja ongelmia jopa niin että se ei onnistu ollenkaan, mutta joka tapauksessa ongelmallisempaa kuin kotimaisesta pyöräliikkestä ostetussa pyörässä. Pyörä on kategorialtaan luokkaa XXL White eli oma kaupalle präntätty pyörämerkki eli kaikki se mikä kiiltää ei ole kromattu, pienellä varauksella kumminkin kannattaa varustautua laadun suhteen vaikka osasarjatkin edustaisi kohtuullisuutta.