PDA

Näytä tavallinen näkymä : Bikepacking-varusteet

Sivut : 1 [2] 3 4 5

90kg
05.05.2018, 20.53
Kiina. Tilatessa ehkä hyvä huomioida että samaa tuotetta myy useampi kauppias. Myös hinnat vaihtelee. Ihan saman toimittajankin hinnat heittelee muutaman euron suuntaan ja toiseen riippuen ajankohdasta. Alibaba on vain kauppapaikka ja maksujenvälittäjä. Kannattaa valita sellainen toimittaja jolla paljon tilauksia ja feedbäckiä. Tuli toisen laukun kanssa valittua vahingossa pieni toimittaja ja tuntuu kestävän. Toimitusajat on pitkät muutenkin. Vähintään 3 viikkoa jos valitsee ilmaisen toimituksen. Periaatteessa näistä pitää maksaa päälle alv ja tulli. Asiaa voi kokeilla tullilaskurilla. Mutta kaikissa tilauksissa ei laskurin mukaan edes ole tullia. Veikkaan että harva näitä tullaa jos ei juutu tullipostiin. Paketteja tulee Suomeen 15 miljoonaa joten asia tulee hoitaa lainmukaan itse jälkikäteen. Jokainen paketti tulee erikseen paitsi samalta toimittajalta tilatut. Kiinan S/M/L koot on ihan eri kuin täällä. Kannattaa lukea kommentit ennen tilausta vinkiksi. Omat tilaukset on sen verran uusia tai vielä matkalla että en osaa vielä sanoa käyttökokemuksista muuta kuin että retkikeitin vaikuttaa samalta kuin Bilteman/Motonetin. Eri retkeilyfoorumeilta löytyy vinkkejä mistä käyttäjät ovat tykänneet. Samoin sama tuote usein Amazonissa kalliimmalla. Sieltäkin voi lukea kommentit. Irtohihat oli pettymys. Aika isot saumat. Ja tosiaan liian tiukat hauiksesta. Positiivinen yllätys oli miten hyvin tuli meiliä siitä missä paketti liikkuu. Postilta tullut mitään, muuta kuin papereinen ilmoitus mutta Kiinasta meiliä että nyt paketti lähipostissasi. Eri lähetyslajeja tosin on ja kaikista ei tullut yhtä hyvin. Tutustuu myös hyvin lähipostin tyttöihin kun joka päivä käy hakemassa paketin. :D Periaattena pidän että mitään alle 10 euron juttuja en edes yritä lähteä palauttelemaan oli tuotteet miten susia tahansa.

Metsämuija
05.05.2018, 21.23
Ok. Tässä tämän kevään tilauksiani.

Makuupussi (https://www.aliexpress.com/item/Aegismax-Ultralight-Lengthened-Mummy-Sleeping-Bag-White-Goose-Down-Outdoor-Camping-Sewn-Through-Black-Green-200x80cm/32348482392.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6NPwxN)

(https://www.aliexpress.com/item/Fire-Maple-Personal-Cooking-System-Outdoor-Hiking-Camping-Equipment-Oven-Portable-Best-Propane-Gas-Stove-Burner/32817084649.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.talxLL)

Oliko sulla ihan suunnitelmissa tilata makuupussi, jossa ei ole normaalia huppua? Tämä taitaa olla lopulta enemmän peitto kesäksi. Hieman kyllä huvitti nämä "3 vuodenaikaa" ja "5 astetta" mainesanat...

90kg
05.05.2018, 21.34
Aika selkeästi lukee +11C comfort. Ja kyllä oli tarkoitus tilata pussi jossa ei huppua. Sama valmistaja myy muumio malleja myös.

Kuten aiemmin sanoin mukana kulkee Sea To Summit +8 C uppaava sisälakana poikeavia tilanteita varten.

Kalle H
06.05.2018, 13.20
Kyllähän tuollainen huputon makuupussi on ihan toimiva ainakin kesäkäytössä, myös Cumulus (http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/x-lite-200-zip?gid=63&vid=6) tekee vastaavia. Näidän huputtomien pussien kanssa merino-kypärämyssy tai hupullinen tauko-/eristetakki toimii nukkuessa varmasti todella hyvin. Itse olen todennut, että hupullinen taukotakki on muutenkin mukava, joten on tavallaan ihan turhaa kantaa sitä huppua mukana myös makuupussin muodossa.

Kävin ihmettelemässä nuo Aliexpressin kamat läpi ja kyllähän tuolta selailemalla löytyy varmasti ihan toimivaa tavaraa, toisaalta mulla itsellä kyllä puuttuu se luottamus noita kauppoja/merkkejä kohtaan, joten esimerkiksi mahdollisten takuuasioiden hoitaminen voi olla lähes mahdotonta tai taloudellisesti täysin kannattamatonta. Jotain pientarviketta tuolta kyllä voisi tilailla, mutta "kriittiset" komponentit tilaisin kyllä jostain luotettavasta lähteestä. Esimerkiksi tuolle makuualustalle ei mielestäni annettu mitään R-arvoa, eli on täysi kysymysmerkki miten se eristää Suomen kesässä, jossa yölämpötilat voivat painua 0C tuntumaan. Myös tuollaisen kulutuskestävyys on täysi arvoitus. Esimerkiksi NeoAir (https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-mats-c58/ultralight-airbeds-c138/neoair-xlite-regular-sleeping-mat-p3615)-alusta eristää jo ihan mukavasti ja tuntuu myös kestävän vuosia kovaa käyttöä - onhan tuollainen merkkialusta toki hinnaltaan aivan eriluokkaa, mutta myös ominaisuudet ovat erilaiset. Myös tuo makuualustan pumppu hieman ihmetyttään, mainoskuvissa siinä ei ole kiinni virtalähdettä, mutta todellisuudessa se näyttää tarvitsevan kaverikseen USB-akkupankin, joten aika paljon tulee kannettavaa, jotta saa alustan täytettyä tuolla pumpulla.

90kg
06.05.2018, 13.42
Kyllähän tuollainen huputon makuupussi on ihan toimiva ainakin kesäkäytössä, myös Cumulus (http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/x-lite-200-zip?gid=63&vid=6) tekee vastaavia. Näidän huputtomien pussien kanssa merino-kypärämyssy tai hupullinen tauko-/eristetakki toimii nukkuessa varmasti todella hyvin. Itse olen todennut, että hupullinen taukotakki on muutenkin mukava, joten on tavallaan ihan turhaa kantaa sitä huppua mukana myös makuupussin muodossa.

Kävin ihmettelemässä nuo Aliexpressin kamat läpi ja kyllähän tuolta selailemalla löytyy varmasti ihan toimivaa tavaraa, toisaalta mulla itsellä kyllä puuttuu se luottamus noita kauppoja/merkkejä kohtaan, joten esimerkiksi mahdollisten takuuasioiden hoitaminen voi olla lähes mahdotonta tai taloudellisesti täysin kannattamatonta. Jotain pientarviketta tuolta kyllä voisi tilailla, mutta "kriittiset" komponentit tilaisin kyllä jostain luotettavasta lähteestä. Esimerkiksi tuolle makuualustalle ei mielestäni annettu mitään R-arvoa, eli on täysi kysymysmerkki miten se eristää Suomen kesässä, jossa yölämpötilat voivat painua 0C tuntumaan. Myös tuollaisen kulutuskestävyys on täysi arvoitus. Esimerkiksi NeoAir (https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-mats-c58/ultralight-airbeds-c138/neoair-xlite-regular-sleeping-mat-p3615)-alusta eristää jo ihan mukavasti ja tuntuu myös kestävän vuosia kovaa käyttöä - onhan tuollainen merkkialusta toki hinnaltaan aivan eriluokkaa, mutta myös ominaisuudet ovat erilaiset. Myös tuo makuualustan pumppu hieman ihmetyttään, mainoskuvissa siinä ei ole kiinni virtalähdettä, mutta todellisuudessa se näyttää tarvitsevan kaverikseen USB-akkupankin, joten aika paljon tulee kannettavaa, jotta saa alustan täytettyä tuolla pumpulla.

Juu. En kyllä itsekään lähtisi tilaamaan jotain todella kallista Kiinasta. Tilaamiseen muutenkin tulee sisältyä riittävä määrä salapolisityötä etukäteen eli käyttökokemuksia kyllä löytyy kansainvälisiltä foorumeilta. Tuo pumppu saattaa olla turhake, mutta tilasin kuitenkin :D Siitä on kaksi versioita. Toisessa on sisäinen akku. Toisessa ei, ja toimii virtapankilla. Virtapankki on mukana kyllä muutenkin. Muutenkaan tuo pumppu ei täytä makuualustaa ihan piripintaan. Joutunee viimeisen vedon hoitamaan muutoin. Tarkoitus on väsätä DIY säkkipumppu jahka saan oikean kokoisen suukappaleen hommattua. (Youtubesta löytyy asiasta lisää). Siihen asti tuo lelu. Puhaltamista en suosittele. Kostea hengitysilma aiheuttaa patjan sisälle hometta (https://youtu.be/HUd6VegAQz8?t=4m32s).

Laerppi
07.05.2018, 09.47
https://www.alpkit.com/bikepacking?utm_medium=email&utm_campaign=Espresso%206th%20May%202018&utm_content=Espresso%206th%20May%202018+Version+A+ CID_682862011acaf77bd69bcd0bc01c449e&utm_source=Email%20marketing%20software&utm_term=View%20Bikepacking%20Range

Alpkitiltä löytyy hyviä laukkuja kattava valikoima.

ilkkaluukkonen
17.05.2018, 21.24
Onko kellään kokemuksia aurinkopaneelilla varustetuista vara-akuista? Onko parempi vaan ostaa pari vara-akkua, kum reissut on lyhyitä? Halpa vaikuttaisi ainakin olevan huono https://www.power.fi/puhelimet-ja-tarvikkeet/puhelintarvikkeet/varavirtalaturit/dacota-solar-powerbank-5000mah-2-usb/p-253276/

arctic biker
17.05.2018, 21.33
Onko kellään kokemuksia aurinkopaneelilla varustetuista vara-akuista? Onko parempi vaan ostaa pari vara-akkua, kum reissut on lyhyitä? Halpa vaikuttaisi ainakin olevan huono https://www.power.fi/puhelimet-ja-tarvikkeet/puhelintarvikkeet/varavirtalaturit/dacota-solar-powerbank-5000mah-2-usb/p-
253276/ (https://www.power.fi/puhelimet-ja-tarvikkeet/puhelintarvikkeet/varavirtalaturit/dacota-solar-powerbank-5000mah-2-usb/p-253276/)

Eihän nuo arvostelut kovin rohkaisevia ole. Kahden kolmen yön reissuilla varavirtälähteet on mulla hyvin riittäneet vaikka kännykkä myös GPS:n hommaa hoitaa.

Kalle H
17.05.2018, 21.40
Sen verran olen noihin tutustunut, että jos tuollaista n. 5000 mAh akkua haluaa edes teoriassa latailla Suomen kesässä täyteen, niin tuollainen kämmenen kokoinen akkuun integroitu (tehot luokkaa 1W?) paneeli ei siihen riitä.
Jos siis aurinkolatausta haluaa, niin kannattaisi kyllä melkein suoraan panostaa tuollaiseen 15-20W paneliin ja irralliseen akkuun - jolla pystyy jo oikeasti laataamaan, myös ilman että akku on välissä.

Itse totesin hetken 7W paneelin käytön jälkeen, että napadynamo ja USB-akkupankki on kyllä huomattavasti näppärämpi yhdistelmä - toimii aina, myös varjossa ja sateella.

Ainakin nuo Ankerit näyttää pärjäävän testeissä, joten sellainen voisi olla passeli.
https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-solar-charger

Smo
18.05.2018, 00.06
Lidlin vastaava maksoi noin kympin. Toimi virtapankkien apuna melontareissulla mutta pelkästään tuon varassa ei olisi pystynyt olemaan.. no tietty jos minimoisi puhelimen käytön

Toi vois olla kiinnostava https://www.clasohlson.com/fi/USB-aurinkokennolaturi-6-W,-Exibel/38-7362

JackOja
18.05.2018, 09.11
Näistä on ollut aiemminkin juttuja, mm:

aurinkopaneeli retkeilykäyttöön (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40026-aurinkopaneeli-retkeilyk%E4ytt%F6%F6n)

&

Virtalähde pidemmällä reissulla - aurinkovoima? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53944-Virtal%E4hde-pidemm%E4ll%E4-reissulla-aurinkovoima)

cobbo
18.05.2018, 09.24
Olen ajoittain mietiskellyt aurinkopanelia ja todennut että ainakin viikon keikoilla normaali virtapankki riittää ihan hyvin, pidemmille tarvitsisi sitten oikean ison aurinkopanelin. Syistä joita mm. Kalle H yllä listaa...pieni pankin kyljessä oleva aurinkopaneli tuottaa parhaassakin tilanteessa tosi hitaasti virtaa, eikä sitä metsän katveessa liikkuessa saa pidettyä oikeassa kulmassa. Mulla on yksi sellainen, ja virallisten speksien mukaankin se vaatii 50 tuntia optimaalista auringonpaistetta täyteenlataukseen.

Jos ei vaadi että känny näyttää karttaa ja loggaa gepsiä koko ajan -> lentotila aktivoituna puhelimesta esim. tuhtimpi 20000 mAh virtapankki riittää yllättävän pitkään. Omaa Xperiaa jouduin lataamaan ehkä joka toisena päivänä käyttäessäni sitä lähinnä kuvaamiseen sekä kohtalaisen usein sijainnin tarkistamiseen kartalla (en jatkuvaan seurantaan, sitä hommaa hoiti ranneGPS jota myös ladattiin virtapankista). Ko. virtapankista lataa kännyn akun ainakin 5 kertaa täyteen, ehkä enemmänkin, joten varmuusvaraakin viikon reissuun on runsaasti.

JackOja
18.05.2018, 10.32
Jos muuten ajelee puhelin päällä seuduilla, joilla ei ole hyvää verkkokattavuutta tarjolla (esim. itärajalla) kannattaa kytkeä puhelimen mobiilidata pois päältä. Aika paljon virtaa kuluu siihen kun yrittää hakea verkkoa.

Tietenkin se vaatii siinä tapauksessa karttakäytössä offline-viritelmät.

Smo
18.05.2018, 10.36
^Sports Trackeri toimii myös lentotilassa mun vanhemmassa luurissa ainakin

^^ Tuollainen 20 000mah tiiliskivi voi olla pakkauksen kannalta kömpelö ja jos hajoaa kesken reissun .. mulla on useampi puhelimen muotoinen 5000mah joita saa kympillä ja voi vaikka pitää puhelimen kanssa päällekkäin taskussa. Myös jos on useampi laturi mukana voi taukokahvilassa ladata kahta yhtäaikaa.

Kalle H
18.05.2018, 11.07
Kannattaa myös panostaa puhelimien ja akkupankkien latausnopeuksiin sekä seinälatureihin. Kunollisella quickcharge seinälaturilla saa sopivan puhelimen ja akkupankin lähes täyteen jo 40min kebab-paussin aikana, joten jos käy sivistyksen parissa 3-4 päivän välein niin tuolla pärjää kyllä ihan hyvin.

Mua itseä ärsytti tuon 7w aurinkopaneelin kanssa se, että parhaimmillaan se latasi hieman vajaa 500mAh virralla, joten puhelimen täyteenlataus olisi vienyt käytännössä yli 6h suorassa/jatkuvassa auringonpaisteessa, joten käytännön olosuhteissa tuolla oli vaikea saada mitään ladattua. Lisäksi paneeli oli vähän hankala ja herkkä pakattavaksi.

cobbo
18.05.2018, 11.09
Ei 20000 mAh kooltaan mikään järkyttävä ole, noin ison kämmenen kokoinen ja pari senttiä paksu, mutta painavahan se on ja munat ovat ns. yhdessä korissa. Toisaalta taas se on kapasiteettiin nähden kevyempi kuin neljä pienempää pankkia...enemmän patikkavaellukseen vaikuttava juttu kuitenkin.

Mulla on hätävarana pieneen peltiaskiin tehty kevyt usb-laturi johon voin laittaa otsalampun 16850-akun tai pari AA-paristoa joilla saa kännyyn hätälatauksen (googleen Mintyboost).

edit: hyvä pointti latureista. Tuollaista 20 Ah järkälettä on tuskaista ladata täyteen tuhdillakaan laturilla. Se on käytännössä yönylijuttu, saati sitten jollain kevyellä matkalaturilla.

Smo
18.05.2018, 11.49
2A laturi on hyvä reissussa, mulla oli viimeksi sekä 1A että 2A. Jos voi ladata vain yhtä laitetta niin ehdottomasti puhelinta niin ei tule hävikkiä ja tuntuu minulla ottavan nopeammin virtaakin vastaan. Mulla hajosi yksi virtapankki, tai ei hajonnut vaan tyhjentyi itsekseen reissussa ja alkoi muutenkin tyhjentymään, lienee vähän oikosulkua tms kun pääsi kastumaan.

Kalle H
21.05.2018, 17.18
GCN on tehnyt ihan hyvää settiä Josh Ibbettin kanssa, etenkin seuraavassa videossa oli oikeasti huomioitu käytännön pakkaukseen liittyviä yksityiskohtia, jotka monessa muussa videossa jää huomiotta.
https://www.youtube.com/watch?v=wqgzoySu82s

Muutenkin tuo herrojen bikepacking reissu oli ihan hauskaa katsottavaa.
https://www.youtube.com/watch?v=FfbFkfRRb7A&t=8s

Taisi olla aikaisemmin jo esillä myös tämä Joshin oma video, jossa se käy tuon oman arkisemman settinsä läpi, uskomattoman paljon kyllä mahtuu tavaraa noihin pusseihin.
https://www.youtube.com/watch?v=pjRHPBiivzM

ilkkaluukkonen
21.05.2018, 23.17
Kiitoksia vinkeistä akkujen suhteen. Lähden vara-akuilla reissuun kun on lyhyitä siivuja tarjolla. Kalle H:n pikalaturikikka otetaan käyttöön, ompahan syy käydä kebabilla ;)

Muutenkin alkaa olla reissukamat kasassa, mitä nyt satulalaukku uupuu vielä. Tilasin 7 Roads Workshopista apurungollisen laukun, jonka pitäisi lähiaikoina lähteä Ukrainasta kohti Suomea. Apurungon pitäisi estää heilumista ja pitää muutenkin paketti kasassa. Todennäköisesti tulee jo ennen laukun saapumista lähdettyä testiretkelle, on reissupoltteet jo sen verran nousussa.

PatilZ
22.05.2018, 14.44
Virinnyt ajatus, että kesällä lähtisin anoppia moikkaan fillarilla. Suorinta tietä tuo olisi noin 600 kilometriä eli brevetti-hengessä menisi aika vähillä varusteilla, kun ei siihen nyt niin paljoa aikaa tuhrautuisi. Varsinkin jos vähän katsoisi tuon kelin perään.

Mutta jos lähtisikin inasen löysemmällä aikataululla, mutta silti maantiepyörällä. Vähän ottaisi vaikka sakkorinkiä ja pari ylimääräistä päivää. Ja silti kevyesti. Ruokahuolto hoituisi pankkikortilla, mutta majoittuminen luonnossa. Laukkuina Carradicen Barley Bagman telineellä + Zipped roll tangossa. Lisäksi stemmin päälle puhelin/pientarvikelaukku (Garminin mittari eteentulevalla telineellä) ja vaakaputken päälle geelilaukku pikaeväitä varten. Majoitteena riippumatto, hyttysverkko, pieni laavukangas ja avaruuspeite / kevyt makuupussi. Vieläpä jäisi tilaa taukovaatteille ja pakollisille muille varusteille. Ja varustus olisi UL luokassa.

Olen tykästynyt muuten Varustelekan riippumattoihin yms. On mulla myös rankinen, joka laavukankaan kanssa olisi yksi vaihtoehto, mutta riippumaton kanssa ei tarvi kesällä patjaa ja avaruuspeite (ainakin Savotan) on ollut kesäisin riittävä laavuilla, joten eikö menisi riippumaton kanssa. Täytyy kokeilla. Sittenhän sen tietää.

JackOja
22.05.2018, 16.03
GCN on tehnyt ihan hyvää settiä Josh Ibbettin kanssa, etenkin seuraavassa videossa oli oikeasti huomioitu käytännön pakkaukseen liittyviä yksityiskohtia, jotka monessa muussa videossa jää huomiotta.
https://www.youtube.com/watch?v=wqgzoySu82s

Toi tosiaan ON coolin näköistä kun muki on roikkumassa Joshilla tuossa ulkona. Ens kerralla määkin :)

Kalle H
22.05.2018, 18.09
Toi tosiaan ON coolin näköistä kun muki on roikkumassa Joshilla tuossa ulkona. Ens kerralla määkin :)Haha, tuossa on myös se etu, että mineraalipitoisen voimajuoman saa kun kaataa ajon jälkeen kuppiin vain kuuman veden. Säästyy siis kahvin/teen kuskaamiselta ; )

Mutta satulalaukun päällä oleva keitinteline/-pussukka oli kyllä mielestäni fiksu. Sellaisen saattaisin itsekin askarrella.

ilkkaluukkonen
24.05.2018, 18.44
Nuo GCN:n videot on kyllä hyviä! Sitä en vaan ymmärrä, että miten tuollaisessa ruumissäkissä viitsi nukkua, mutta ehkä olen vain kokemusta vailla. Jostain on myös löytyneet telineet, johon CamelBakin Podiumit mahtuu...

arctic biker
24.05.2018, 19.59
Virinnyt ajatus, että kesällä lähtisin anoppia moikkaan fillarilla. Suorinta tietä tuo olisi noin 600 kilometriä eli brevetti-hengessä menisi aika vähillä varusteilla, kun ei siihen nyt niin paljoa aikaa tuhrautuisi. Varsinkin jos vähän katsoisi tuon kelin perään.

Mutta jos lähtisikin inasen löysemmällä aikataululla, mutta silti maantiepyörällä. Vähän ottaisi vaikka sakkorinkiä ja pari ylimääräistä päivää. Ja silti kevyesti. Ruokahuolto hoituisi pankkikortilla, mutta majoittuminen luonnossa. Laukkuina Carradicen Barley Bagman telineellä + Zipped roll tangossa. Lisäksi stemmin päälle puhelin/pientarvikelaukku (Garminin mittari eteentulevalla telineellä) ja vaakaputken päälle geelilaukku pikaeväitä varten. Majoitteena riippumatto, hyttysverkko, pieni laavukangas ja avaruuspeite / kevyt makuupussi. Vieläpä jäisi tilaa taukovaatteille ja pakollisille muille varusteille. Ja varustus olisi UL luokassa.

Olen tykästynyt muuten Varustelekan riippumattoihin yms. On mulla myös rankinen, joka laavukankaan kanssa olisi yksi vaihtoehto, mutta riippumaton kanssa ei tarvi kesällä patjaa ja avaruuspeite (ainakin Savotan) on ollut kesäisin riittävä laavuilla, joten eikö menisi riippumaton kanssa. Täytyy kokeilla. Sittenhän sen tietää.

Melkoinen majoitussuunitelma, ei käy mun pirtaan mutta hyvää onnea. Olen itse telttakulkija,laavulla rankinen pelaa. Riippumatto, hyi stna.

oil
25.05.2018, 09.17
GCN videot olivat tosiaan inspiroivia!
Mutta miten porukka hoitaa hygienian bivyillessä ties missä? Itsellä on huonoja kokemuksia yöpymisestä metsässä pitkän ajopäivän jälkeen ilman mahdollisuutta pestä haaroväliä. Vauvapyyhkeitä, puhtaat housut, muita niksejä?

Sent from my iPad using Tapatalk

JackOja
25.05.2018, 09.25
...muita niksejä?

Yöpyminen toki aina veden äärellä. Ja Savett tms. kostutettuja puhdistusliinoja on mukana. Ajon päätteeksi "leiri- tai siviilivaatteet" päälle.

Grandi66
25.05.2018, 09.26
Eiköhä tuossa tule käytettyy pitkälti samoja keinoja kuin penskojen kanssa reissattuna. Eli kosteuspyyhkeitä, vauvapyyhkeitä, kesäisin avoveden lähelle leiriytyminen. Euroopan reissulla jouduin kolme vuorokautta olee teltassa ku myrsky tuli päälle, pikkasen oli koettelemus, ku ulos ei niin vaan menty. Ja myrsky oli sit ihan sellanen et pelkäs millo teltta lähtee lentoon.

Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla

oil
25.05.2018, 12.06
Jep. Veden äärellä ei pulmia olekaan, lähinnä mietityttää toi kuivanmaan camping. GCN jampat eivät demonneet sitä kohtaa, ehkä hyvä niin [emoji3]
Ei muuta kuin vauva-savetteja mukaan siis.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ilkkaluukkonen
25.05.2018, 14.57
GCN yksien ajokalsarien taktiikka on myös mielenkiintoinen. Pääseehän niitäkin aina välillä toki pesemään.

Kalle H
27.05.2018, 00.44
Kävimpähän tänään ajamassa testilenkin tuolla maantiehenkisellä bikepacking-setupilla.

Mulla oli nyt ensimmäistä kertaa testissä tuo Blackburnin-satulalaukku (jossa teltta, makuupussi/-alusta ja eristetakki) sekä maantiepyörän aero-tangot.

Oikein mukavasti tuo toimi ja 90km testilenkillä lisäpainoa ei kyllä huomannut lainkaan, tiukkaan pakattu satulalaukku ei myöskään tuntunut heiluvan ainakaan tuntuvasti. Aero-tangot oli mukavat ja niiltä oli kevyt ajaa, joskin vielä pitää tuota ajoasentoa hieman säätää/lyhentää. Pyörä painoi nyt runkolaukun (sis. työkalut ja telttakepit) kanssa 8,25kg ja täysi satulalaukku sisältöineen 2,35kg. Jos siis runkolaukun pakkaa vielä irtohihat, kuoritakin yms. tarvikkeet niin koko setti voisi jäädä n. 12kg tuntumaan. Keitintä ei ole tarkoitus kantaa mukana, koska maantiepyörällä kulkee kuitenkin alueilla joissa aamu(päivä)kahvin saa kyllä kioskiltakin.

Vielä kiinnostaisi tehdä lisätankojen alle "hansikaslokero" samaan tapaan kuin Robilla, tuohon saisi kivasti akkupankin, patukat yms. pientarvikkeet.

http://www.englishcycles.com/custombikes/robs-transam-race-bike/https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180526/b0a423a20b972386e94f1dd392fcdd44.jpg

ilkkaluukkonen
29.05.2018, 17.33
On kyllä kevyen näköinen setti, oma pyörä taitaa painaa enemmän kuin sinun täyspakkaus.. Rakentelitko tuon ratkaisun vain vaihtelun takia vai onko joku tietty reissu mielessä? Robin takalaukku on kyllä ruma, mutta kai se täytyy kestää, jotta voi olla nopea.

Minkä tasoisia sadevaatteita olette käyttäneet? Loppuuko reissunteko, jos ropisee? Entä onko porukka uskaltanut kiinnittää hiilikuitutankoihin etulaukkuja? Bike24.com myisi edullisesti 3T:n kuitutankoja...

Laerppi
29.05.2018, 17.43
Kallella hyvännäköinen setti. Itsellä on aika vastaava setuppi, lisäksi ohjaustangossa kaksi feed bagiä ja toimii ihan hyvin maantiepyörässäkin. Tekisi mieli kanssa kokeilla clip-on tankoja. Onkohan Motonetin tangoista kokemusta https://m.motonet.fi/fi/tuote/381664/Polkupyoran-triathlontanko

Grandi66
29.05.2018, 17.58
Itsellä on hiukan erilainen setuppi käytössä. Tikku on käytä johtuen vasemman olkaseudun vammasta (aikaa myöten pää ei käänny vasemmalle) siksi tankokin on erilainen. Kamat hakee paikkaansa ja kaikkee kokeillaan. Viikonlopun kokeilu on kuvassa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180529/5006b1df3d9b48a04cc142705f84ab91.jpg

ilkkaluukkonen
29.05.2018, 18.21
Miten kuivapussien kiinnitys on tehty Grandin pyörän haarukkaan?

Kalle H
30.05.2018, 13.44
Mulla ei ole vielä mitään tiettyä maantiereissua tiedossa, mutta loppu kesästä olisi tarkoitus ottaa viikon verran vapaata ja ajella Suomea halki jossain suunnassa. Siihen asti tuunailen varusteista ja ajelen testilenkkejä.

Itse tykkään todella paljon ajaa clip on -tangolla. Niiden valinnassa kannattaa olla sitten tarkkana, kun eri pituuksia ja korkeuksia on paljon saatavilla. Itse hain mallia, jossa on mahdollisimman vähän stackia ja ski bend -taivutus. 3Tn ja USEn osia yhdistelemällä tuollaisen sai alle 400g painoon. Vielä pitäisi hommata 0-offset satulatolppa ja lyhentää hieman USEn aero-jatkeita, jotta asennon saa riittävän lyhyeksi. Mutta nytkin noiden kanssa ajalee mukavan nopeasti, ilmanvastuksen ero on kyllä huomattava +30km/h nopeuksissa ja vastatuulessa.

Sadevarusteina olen itse käyttänyt Enduran Thermoliteä, Sportfulin no-rainia ja dhb:n event kamoja. Nämä ovat toimineet hyvin myös tuulisella/viileällä kelillä, joten ovat myös monikäyttöisiä mikä vähentää tarvittavien varusteiden määrää. Leirivaatteet kun pitää erikseen kuivana niin reissusta selviää kyllä. Ei se ajokamojen kastuminen lopulta näin kesällä niin vaarallista ole.

Grandi66
30.05.2018, 14.04
Pussukat on kiinni ihan Bontragerin telineissä. Vastakappale on haarukassa kiinni ja pussukan laittaa telineeseen ja sit vastakappaleeseen. Voi ottaa irti silloin ku ei tarvise ja sit kun tarvii niin liu'uttaa paikalleen. Yritän jossain välissä ottaa kuvan.

Puskis
30.05.2018, 19.11
Ilmeisesti tuo on Trek 720 ja telineet ne mukana tulleet, joita ei ole koskaan saanut mistään ostaa erikseen.

Grandi66
30.05.2018, 19.14
Ei oo ku 520 ja telineet ostettu erikseen.

Puskis
31.05.2018, 18.09
Okei. Oon varmaan useammankin kerran yrittänyt löytää noita telineitä nettikaupoista myynnistä, mutta en ollut löytänyt.

Nyt näköjään löytyy muutamasta paikasta, esim. https://www.tritoncycles.co.uk/accessories-c11/pannier-racks-c136/720-fork-rack-p19619 Onkohan hinta parille vai yhdelle?

Grandi66
31.05.2018, 18.12
Käsittääkseni yhdelle toi hinta. Olisha siellä maininta jos olis pari.

oil
31.05.2018, 20.32
Okei. Oon varmaan useammankin kerran yrittänyt löytää noita telineitä nettikaupoista myynnistä, mutta en ollut löytänyt.

Lundberg Keravalla olisi myynyt mulle noi erikseen, siisi ilman 720:stä. Hinta oli sen verran korkea, että ostin halpis-alutelineet ja halpis-pakkauspussit Alpkitiltä samaan tarkoitukseen.

Metsämuija
03.06.2018, 20.35
Minä ostin Hossan kartan haaveillakseni kunnon metsäretkestä poissa urbaanista maastosta.

Omat kamat ovat peräisin ihan patikkaretkeilystä, eli ne kävisivät suoraan pyöräretkeilyyn. Fätissä on tarakka, joten sillä kulkee vaikka kuinka paljon kamaa. Bivyistä sen verran, että itse käytän sitä tarpin kanssa. On myös laavussakin hyödyllinen, sillä laavut voivat myös vuotaa... omakohtaisia kokemuksia siitä on. Mutta ihan taivasalla bivyssäni en nukkuisi, koska mun mallissa ei ole pään kohdalla kunnon telttaa. Talvella kokeilin lumisateessa testata uutta pussia bivyn kanssa (laiska olin ja en jaksanut tarppia ripustaa terassille) ja jokusen tunnin jälkeen sain naaman täyteen lunta ja päädyin heittämään leikin kesken. Minulla on Mammutin bivy https://varuste.net/Mammut+Sphere+Bivi?_tu=74045
Painoa kuitenkaan ei tarpin kanssa tule kuin kilo ja tilaa on ruhtinaallisesti.

Kalle H
03.06.2018, 22.09
En oikein itsekään ymmärrä noita bivy-säkkejä etenkään ilman tarppia, laavua tai muuta "katosta". Lisäksi niiden kanssa sitten monesti myös hyttysverkko on tarpeen, joten siinä rupeaakin olemaan jo kaikki teltan "komponentit" kasassa. En myöskään tajua, että miten pelkän bivyn kanssa kokkaillaan tai vaihdetaan vaatteita rauhassa ja sää on yhtään vaihtelevampi.

Nykyisin noita toimivia yhden hengen telttoja saa jo mukavasti alle kiloon, joten bivy-kokoonpano tulee herkästi jopa painavammaksi, kuin täysi teltta. Toki isohkon trapin kanssa sitä "elintilaa" saa sitten jo vähän erilailla. Toisaalta pienehkö teltta on kyllä mun mielestä todella kotoisa ja mukavan lämmin nukkua.

Tollasta Telemarkkia olen nyt itse käyttänyt n. 25 yötä ilman isompia ongelmia. Kokokin on ihan hyvä, kun huomioi tuon ~800g painon.

Pikkuisen kyllä meinaa tuohon jossain vaiheessa modata lisää verkkoa sitätelttaan, kesä kuumalla kaipaa hieman lisää tuuletusta.

https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/tents-shelters-c25/all-tents-c148/telemark-1-carbon-ulw-solo-tent-p3841?gclid=EAIaIQobChMIn5is6Ym42wIVCN-yCh1nXA1kEAAYASAAEgJm0_D_BwE

Metsämuija
04.06.2018, 09.31
Hyttysverkkona toki toimii bivyssä sama verkko, mitä muutenkin reissussa käyttää päässä. Ruokaa en muista kuin ehkä kerran absidissa laittaneeni, aina ulkosalla / laavun suojissa. Siihen en kyllä telttaa tarvi :) Tarppia en Lapin tuntureille ottaisi mukaan, mutta metsäisessä maastossa se voi olla telttaa helpompi säätää paikoilleen.

Alle kilon kunnon teltat on kyllä aika harvinaisia (jos puhutaan että niissä olisi vaikkapa kaipaamasi absidi kokkailuun, paino on kaikkien tarvittavien kamojen kanssa tosiaan kilossa ja ne kanssa kestävät tuulen ja sateen luotettavasti). En sano, etteikö niitä olisi mutta ei niissä iso valikoima ole.

Virtanen
04.06.2018, 13.01
Majoitus tietty olosuhteiden mukaan, mutta Suomessa en vaihtaisi telttaa bivyyn paitsi ehkä jollain 1 yön reissuilla. Teltta tarjoaa paremman suojan sadetta/tuulta ja hyttysparvia vastaan. Jos tarkoitus on majoittua random ryteikössä niin henkisesti teltta mukavampi kun on oma tila, jossa voi rauhassa kykkiä oli keli ulkona mikä tahansa.

itselläni on ollut useamman vuoden käytössä Vauden Power lizard 1-2. Joo painava kuin mikä, 1,1kg, mutta tuosta taitaa olla myös reilusti alle kilon oleva 1hlö versio. Tuo telttamalli ei ole ehkä kaikkein mielyttävin pystyttää, mutta hyvin on kestänyt kovatkin tuulet. Myös ainakin Black Diamondilta taitaa löytyä kevyitä kiipeilyyn tarkoitettuja vähän tilavempia 1-kerrostelttoja (kondensaatio niissä suurempi ongelma)
https://www.vaude.com/en-GB/detail/index/sArticle/6241/number/126801820

cobbo
04.06.2018, 13.38
Olen laskeskellut useaankin otteeseen sekä tarppi/bivy -systeemille että riippumatto/tarppi -systeemille painoja kaikkine tilpehööreineen ml. järkevän kokoinen sääskiverkko, enkä koskaan ole päässyt kovin paljon alle about kilon kevytsooloteltan. Tarpin pitää kuitenkin olla varsinkin riippumattomajoituksessa riittävän iso. Pakkauskoossakaan tuskin on isoa eroa. Ehkäpä jos etsisi kaikista keveintä nyöri/tarppimatskua niin ero olisi isompi, kauhean syvälle SUL-valmistajien tarjontaan en jaksanut porautua.

Olen nukkunut (raskastekoisessa armeijan) GTX-bivysäkissä sääskihupun kanssa - isomman avorakenteisen telttakatoksen alla - ja olo oli sekä kosteannihkeä, että sellainen että sääsket tulivat liian iholle (ja pistivät verkosta läpi kun se laskeutui ihon lähelle yön aikana). Bivystähän ei tuossa tilanteessa voi puskea käsiä/jalkoja ulos vilvoittelua varten jos siis sääskiverkko ei kata muutakin kuin pään alueen.

Kalle H
04.06.2018, 14.04
Teltta tarjoaa paremman suojan sadetta/tuulta ja hyttysparvia vastaan. Jos tarkoitus on majoittua random ryteikössä niin henkisesti teltta mukavampi kun on oma tila, jossa voi rauhassa kykkiä oli keli ulkona mikä tahansa.
Tämä on ehkä juuri sen pointti, jota itse arvostan teltassa eniten. Itse yövyn pääosan öistä juuri randon metsässä, joten laavuja tai muita hienouksia ei ole juuri saatavilla. Tuollainen pienehkö yhden hengen teltta on todella helppo laittaa pystyyn, koska ne vaativat monesti vain 2 tai 4 kiilaa, eikä tasaista tilaakaan tarvitse olla kuin n. 2,5 x 1 metriä, eli hieman yli makuualustan verran.

Teltassa on mukava pötkötellä, lueskella ja hörppiä aamukahvia, joka on keitetty mini absidissa. Pientä kaasukeitintä pystyy hyvin käyttämään mini kokoisessa absidissa etenkin jos ulko-ovea raottaa sopivasti.

Ja kyllä mua edelleen kiinnostaisi tuollainen tarttiin pohjautuvan setin kokeilua, mutta kyllä sekin kanssa hyttysverkko saisi olla sen verran iso, että siellä voisi nukkua ja touhuta rauhassa ilman, että itikat on kokoajan iholla kiinni.

arctic biker
04.06.2018, 18.39
Teimpä ekan vklreissun melkein bikepackingpakkauksella maantiepyörällä. Topeakia oli melkein kaikki. Midloader on kätevä, siitä tykkään, ainoa vain että jo M-koon rungossa mulla mahtuu vain 0,5l pullot. Frontloaderin kanssa tuli ongelmia, vaikka kuinka kolme kauppareissua tein niin Ortleabin Accessoryback oli liikaa ,ei kuoppasella tiellä keulan muhvissa ollut foamituki piisannut ja makuualustan pussin hinkkasi etukiekko rikki. Simppeli homma irtohihnalla hoitaa kuin myös ny mökillä korjata, itse Mammutin alusta jäi henkiin.

Tää tolppaan kiinnittyvä Backloader ei tämmösen vanhan liiton (Karrimoret jo 1976) sivulaukkumiehen pirtaan sovi ollenkaan. Carradicen satulakiskoihin kinnittyvä teline tuki Miltecin laukkua, n 16l , sinne kompressoituna mahtui hyvin rompetta.

Hyvää tuossa on pieni ilmanvastus ja toki kunnei tilaa ole niin tarkkaan pitää miettiä mitä ottaa mukaan ja mitä ei.

Metsämuija
05.06.2018, 08.17
Karrimoresta ei juurikaan nykypäivänä kuule. Minulla on vielä olemassa parit makuualustat (en ole varma ovatko ne 70-luvun lopusta vai 80-luvun ihan alusta) ja ko firman rinkka 90-luvun alusta.

arctic biker
05.06.2018, 19.04
Karrimore oli hyvä silloin aikoinaan, mullakin yksi keltainen makuualusta joka on lyhentynyt kajakkiin sopivaksi. Sivulaukut on sekä itteni että oikean suutarin apua tarvinneet. Vielä noilla puolukkaa kuskaa. Repusta en tiedä, kaksi Fjällrävenin Gyrorinkkaa 70-luvulta on, sikäli kuin ikään vielä vaellukselle pääsen niin parempaa en tiedä. Itselle siis.

arctic biker
05.06.2018, 19.09
https://www.sjscycles.co.uk/luggage/carradice-super-c-saddlebag-black-23-litre/ .Tuon tilasin, Pelagon ainoan oli joku hyväkäs kerinnyt ostamaan. Ynnä kaikkea pientä Bike24 jota huomasin kaipaavani. 200€ yhteensä, joo pari jotka annan lahjaksi. Kaikki retkeilyrompetta.

Mullon ennestään Carradicen Barley laukku ,aivan kiva,imo.

Metsämuija
05.06.2018, 20.10
Keltaisiahan ne alustat todellakin olevat, vähän ohkaisia nykypäivänä. Mutta viime kesänä ne vielä olivat cityretkeilyssä käytössä!

arctic biker
05.06.2018, 20.49
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58721/fsrgv/Therm-a-Rest-RidgeRest-Classic-makuualusta-keskikoko?gclid=CjwKCAjw6djYBRB8EiwAoAF6oXLfhDTbDr zzjDlXq5UkI_Cc1TlQqRNjeYwoD78vqZWl5iBDF7-W2BoCuwsQAvD_BwE

Tuo matkustaa lyhennettyä aikaa usein Mammutin "itsestään täyttyvän" kaverina, ei paina paljoa ja tarakalla ei tuuli haittaa. Toki molemmat on +10vuotiaita.

ilkkaluukkonen
09.06.2018, 00.35
Tuli käytyä viime viikonloppuna lyhyellä reissulla testaamassa välineistöä. Töiden jälkeen 80km leiripaikalle ja seuraavana päivänä 100km kotiin. Juon normaalistikkin paljon ja yritin juomiseen kiinnittää huomiota, mutta hiukan liian vähälle se silti jäi. Leiriin pitäisi kuskata reilusti kivennäisvettä, jottei ainakaan sen puolesta tarvitse passailla. Vähän on mieitinnässä, että ottaisiko CamelBakin unbottlen tai pelkän juomapussin mukaan varustukseen, jotta hiljaisemmilla alueilla ja leirissä olisi tarpeeksi ruokaa.

Käytin kuivapussia tyynynä ja kerran heräsin naama suoraan kiinni muovissa. Oli melko nihkeän tuntuista. Täytyy viritellä joku vaate päälle tai investoida oikeaan retkityynyyn. Ilmatäytteinen makuualusta tekee kyllä nukkumisesta mukavaa.

Muistilista varusteista on kyllä tärkeä, nytkin unohtui lusikkahaarukka kotiin, mutta onneksi jäätelöiden mukana saa lusikoita ;)

Oletteko pesseet pyykiä pesuaineilla vai ilman leiriolosuhteisaa?

oil
09.06.2018, 10.45
Käytin kuivapussia tyynynä ja kerran heräsin naama suoraan kiinni muovissa. Oli melko nihkeän tuntuista. Täytyy viritellä joku vaate päälle tai investoida oikeaan retkityynyyn. Ilmatäytteinen makuualusta tekee kyllä nukkumisesta mukavaa.

Tätä tyynyä voi kehua, melkoinen parannus fleecetakkien, pakkauspussien ym käyttämisen sijaan kun jättää puhaltamatta ihan suurimpaan pinkeytyeen:
https://varuste.net/Exped+Air+Pillow+M+%282017%29?_tu=79402

JackOja
09.06.2018, 11.24
...
Oletteko pesseet pyykiä pesuaineilla vai ilman leiriolosuhteisaa?

Ei mielellään pesuaineita vesistöihin.

oil
09.06.2018, 11.38
Tuplapostaus

Kalle H
09.06.2018, 11.45
Itse olen myös sitä mieltä, että tyyny on ihan ehdoton ja se tuo kyllä huomattavasti lisämukavuutta nukkumiseen. Kylmempänä yönä myös kaikki eristevaatteetkin ovat makuupussissa monesti päällä, joten ei sinne kuivapussin täyteeksi tuppaa oikein edes jäämään mitään pehmeää.

Expedin UL-versio on toiminut hyvin, tuo M-kokoinen menee muuten paremmin makuupussin hupun sisään, kuin mitä isommat versiot. Kerran koitin L-kokoista ja sen kanssa pussia ei saanut enää kunnolla kiinni, joten tiedossa oli vähän viileämpi yö. Tämä UL versio on minusta jopa perusversiota parempi, koska se painaa hieman vähemmän ja lisäksi tässä on vain yksi venttiili jonka kautta tyynyn saa täytettyä ja tyhjennettyä - perus versio vaikuttaa vähän turhan monimutkaiselta kahden venttiilin kanssa - eihän ilma-alustoissakaan ole kuin yksi venttiili.
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/pillows-c61/airpillow-ul-p6675

Kuivaan leiriin olen kesällä kantanut aina n. 3 Litraa vettä, josta n. 1 litra menee hörppimiseen illalla, 0,5 litraa iltapalaan, 0,5 litraa aamupalaan/kahviin ja sitten vielä 1 litraa aamuhörppimiseen/aamupäiväksi mukaan matkaan. Veden kuskaamiseen nuo Platypussin tuotteet ovat olleet käteviä - toki vastaavia on monella muullakin firmalla.
https://www.platy.com/bottles-storage

Yleispesuaineena olen aikaisemmin käyttänyt noita Sea to Summutin tiivisteitä ja lastuja, mutta nyt taidan käydä hakemassa tuota Care Plussan versiota -tämän pitäisi sopiva hyvin "ihan kaiken" pesemiseen.
https://www.partioaitta.fi/shop/care-plus-clean-biosoap-100-ml-1005655/

mm. Sea to Summitilla on siis myös noita pesuaine lehtiä, jotka nekin ovat ihan toimivia, mutta eivät liukene kovin hyvin kylmään veteen. Tämä oli vähän hankala ominaisuus viime kevään/kesän Nordkapin reissulla, kun pääosa pesuista tuli tehtyä vuonojen sulavesi puroissa. Kesällä nämä toimivat kyllä hyvin ja ovat kevyitä kantaa mukana.
https://www.partioaitta.fi/shop/sea-to-summit-pocket-body-wash-1001477/

Aika vähän tuota pyykkiä tulee metsässä pestyä, mutta pidemmillä reissulla pesen bibsit ja ajopaidan ehkä 3-4 päivän välein. Pyykkinaruksi kannattaa pakata mukaan 3-4 metriä kevyttä narua, helpottaa huomattavasti kamojen kuivatusta.

ilkkaluukkonen
10.06.2018, 18.48
Eiköhän se tyynykin mene hankintaan kesän aikana. Ajattelin Expedin UL:ä vastaavaa Sea to Summittia, joka täytyy patjan kanssa samalla pumppupussilla.

Katselin noita pussimallisia pulloja ja ihan hyvältä vaikuttavat. CamelBakin pusseja löytyisi toisaalta jo omasta takaa ja siinä olisi toistaiseksi säästämismahdollisuus.

Pesuaineissa mietin samaa kuin JackOja, mutta nuo Kallen linkkaamat biohajoavat aineet voisi olla hyvä lisä pidemmille reissuille. Ajohousujen pesulla ajattelin yrittää vähentää takapuolen kärsimyksiä. Viileämmillä keleillä ei varmaan housut ehdi edes yön aikana kuivumaan ja pitänee ottaa ylimääräiset housut mukaan.

oil
10.06.2018, 18.51
Itse olen myös sitä mieltä, että tyyny on ihan ehdoton ja se tuo kyllä huomattavasti lisämukavuutta nukkumiseen. Kylmempänä yönä myös kaikki eristevaatteetkin ovat makuupussissa monesti päällä, joten ei sinne kuivapussin täyteeksi tuppaa oikein edes jäämään mitään pehmeää.

Expedin UL-versio on toiminut hyvin...

Haa, kiitos vinkistä, en ollut tuosta mallista tietoinen! Menee hankintaan pian kun perheeseen tarvitaan joka tapauksessa lisää tyynyjä!

90kg
10.06.2018, 19.11
LV:llä on muuten Biohajoava nestesaippua 300 ml pumppupullossa. Tokmannilla maksaa 2,89€

Toiminnee etenkin jos löytyy ennestään sellaiset matkailuun tarkoitetut pikkupullot joilloin ei tarvii kantaa koko 3 desiä mukanaan.

En näe miksei tuolla voisi pestä astiat ja vaatteetkin.

Kalle H
10.06.2018, 21.57
Tulipahan tänään vielä kipaistua Partioaitasta noita care plus -pesuaineita.

CarCamping reissulle tarttui nyt mukaan tämä ja vaikuttaa kyllä hyvältä aineelta, tuo 100ml pullo on lisäksi ihan näppärän kokoinen, joskin fillaroidessa tuosta riittäisi mukaan vielä pienempi määrä. Tämä on hieman geelimäistä tiivistettä, eli vettä ei tule ilmeisesti tämä kanssa kannettua turhaan mukana.

https://www.partioaitta.fi/shop/care-plus-clean-biosoap-100-ml-1005655/

Onkos tuosta LV:n pesuaineesta jotain tarkempia tietoja? Cittarissa katselin yhtä pumppupullossa olevaa, mutta se taisi olla pääosin käsien pesuun, mutta miksi ei tietysti toimisi muussakin. En tosin ihan ottanut selvää, että onko se 100% biohajoava.

Edit: hyvältä hän tuo lv:n saippuakin vaikuttaa, taisi olla juuri tämä mikäli oli "käsisaippuana" myynnissä Cittarissa.

http://www.lumivalko.fi/tuotteet/lv-biohajoava-nestesaippua

ratikka
11.06.2018, 17.19
Nukkuuko kuinka moni riippumatoissa retkillä? Itse en ole ikinä sellaisessa nukkunut, joten kyselenkin, että tuleeko selkäongelmia? Löytyykö hyviä sadesuojia niihin? Esim. Ticket to the mooniin?

arctic biker
11.06.2018, 18.36
Silloin kun tätä Kitee-Rovaniemi tai päinvastoin sahasin niin hommasin Source Liquitanerin, 4L. Varsin hyväksi koin, leiriä lähellä ollessa aina jostain talosta tuon täyteen sain. Kiva kun oli kylmää ja puhdasta juomavettä. Ja vanhan liiton sivulaukkumiehelle oli helppo kuljettaa täytenä...

Vielä on ehyt tuokin ja 1l ja 2l pussit lisänä, ynnä MSRvesisuodin. Viime lokakuulla tulin Iisalmesta tänne päin hautajaisreissulta ja jossain Kaavin ja Outokummun välillä oli jyrkästi jokeen viettävä mustalla mullalla pelto jossa jotain 20 mullia vietti syksyään, tuorerehuruokinnalla! Voi vain kuvitella mikä määrä sonnien paskaa ja kusta tuohonkin jokeen valui. Hyi vattu.

arctic biker
11.06.2018, 18.39
Mun kommentti riippumattoihin on jyrkkä ei, en ole moisia käyttänyt enkä innostu. Teltan saa pystyyn melkein minne vaan, paaljon helpommin.

kaakku
11.06.2018, 18.48
Nukkuu mutta tuulinen paikka tai muuten kylmä keli vaatii eristystä tai tulee kylmä. pystytys on helppoa ja saa pystyyn minne vain, paaljon helpommin kuin teltan

ratikka
11.06.2018, 19.08
Jep. Paino ja hinta puoltaa riippumattoa. Kylmyyden voinee välttää hieman paksummalla makuupussilla ja sadesuojalla? Pyöräretkeilyyn kevyet ja hyvät teltat tuppaavat olemaan suhteellisen tyyriitä.

slow
11.06.2018, 20.39
Kylmällä säällä riippumatossakin tarvitsee makuualustan. Nukkujan painosta litistynyt makuupussi ei juuri eristä.

Kalle H
11.06.2018, 22.59
En ole riippumatossa koskaan nukkunut, mutta kun kaverit touhujat katselin, niin ei se nyt kyllä helpompi ollut laittaa pystyy kuin kevyt teltta, jonka heittää pystyyn kahdessa minuutissa. Olen myös monesta paikkaa lukenut, että kylmä rupeaa tulemaan +5C paikkeilla, eli kesä yönäkin joku makuualusta tai underquilt taitaa olla lähes pakollinen. Mikä taas yhdessä kunnollisen tarpin ja ison hyttysverkon kanssa nostaa painoa.

Auto reissulle lainasin nyt mukaan juuri tuon kyseisen kaverilla käytössä olleen setin ja ajattelin, että siinä on mukava nukkua esim. päiväunia tai muuten köllötellä. Tämän ticket to the moon setti (keinu, hyttysverkko ja kiinnitysnarut) näyttävät painavan ~750g ja tuohon päälle sitten mukaan lähtee vielä primuksen 3m x 3m tarppi, mikä nostaa kokonaispainon 1300g tuntuman. Tohon vielä kuusi kiilaa niin ollaan 1,4kg tuntumassa, ihan kevyestä siis ei ole kyse, kun telttojakin saa alle 1kg painoon.

Teltat toki maksavat, mutta kyllä se telttaan sijoitettu 300-500€ on ollut todella hyvä sijoitus. Teltan saa lisäksi pystyyn myös rannelle tai vaikka puuttomaan tunturiin, jos sellainen tarve ilmenee.

Mutta ihan mielenkiinnolla tuota riippumattoa kyllä testailen, nyt on mahdollisuus ottaa myös "vaihtoehtoinen" majoite mukaan.

Kalle H
11.06.2018, 23.04
Semmoinen huomio vielä teltoista, että tuollainen pienehkö ul-teltta pitää sisälämpötilan n. 5C ulkolämpötilan ulkopuolella, jonka lisäksi se estää viiman todella tehokkaasti. Teltassa siis tarkenee paremmin ohuen kesäpussin kanssa kuin mitä esim laavussa tai muussa avonaisemmassa majoitteessa.

arctic biker
13.06.2018, 18.29
[QUOTE=Kalle H;2783752]Semmoinen huomio vielä teltoista, että tuollainen pienehkö ul-teltta pitää sisälämpötilan n. 5C ulkolämpötilan ulkopuolella, jonka lisäksi se estää viiman todella tehokkaasti. Teltassa siis tarkenee paremmin ohuen kesäpussin kanssa kuin mitä esim laavussa tai muussa avonaisemmassa majoitteessa.[/QUOTE

Semmoinen huomio vielä että jos teltan sisälämpötila on reilusti enemmän kuin ulkona niin kondenssikosteutta sitten piisaa.

Noita irtihihnoja packingissä tarvii, parhaat on Arnon, noita saa Bike24 joko ihan oikeita tai samoja firman logoilla , ny oli vaan lyhkäset loppu niin neljä Vauden remmiä tilasin. Solki on Arnon, kiva niin mutta nauha on aika ohkaista, kestää mun iän muttei noita perinnöksi jää.

Ainakin yksi hihnapari kannattaa pitää varuilta matkassa...

Jos kunnolla kärjistän niin lämmön antaa makuupussi.

HMK
02.07.2018, 22.36
Tämä lienee sopiva ketju kysellä tankolaukusta. Jo useamman vuoden olen käyttänyt sellaista halpaa kankaista laukkua, mitoiltaan noin 23*15*10 cm. Laukku kiinnittyy paikalleen tangon ympäri pyöräytettävillä hihnoilla, joissa on pikasoljet. Vaikka olikin halpa, tämä on täyttänyt tehtävänsä erinomaisesti yhtä ominaisuutta lukuun ottamatta: vedenpitävyys täytyy hoitaa suojaamalla sisällä olevat tavarat muovipusseilla.

Tarve olisi siis suunnilleen vastaavalle, mutta vedenpitävälle. Mitat ei saa olla juuri nykyistä isommat, että sopii tangon ja vaijereiden väliin. Käytän laukkua pitempien reissujen lisäksi myös lenkeillä. Joskus ajan laukun kanssa, joskus ilman. Ehdoton, siis aivan ehdoton vaatimus on tuollainen pikakiinnitys. Laukku pitää saada paikalleen ja pois parilla soljen napsautuksella niin, että tankoon ei jää mitään kiinnikkeitä. Se Ortlieb ultimate tyylinen häkkyrä ei siis missään tapauksessa käy.

Onko ehdotuksia näillä tiedoilla?

Vivve
02.07.2018, 22.41
Itsellä on Alpkit Airlok Dual. olen käyttänyt vain muutaman kerran enkä sillonkaan vesisateessa mutta pitäisi olla vedenpitävä. Halpa se kylläkin on https://www.alpkit.com/featured/bike-luggage-handlebar

HMK
02.07.2018, 22.51
Tarkennetaan määrityksiä vielä sen verran, että käyttötarkoitus on toimia "käsilaukkuna" jossa kuljetetaan esim. lompakko, puhelin, kamera, pidemmillä matkoilla kartta... Nopean irrotuksen lisäksi siis myös sisältöön pitää päästä helposti käsiksi. Tuollainen rullattava sulkijasysteemi ei oikein toimi tarkoituksessa.

oil
02.07.2018, 22.56
Tarkennetaan määrityksiä vielä sen verran, että käyttötarkoitus on toimia "käsilaukkuna" jossa kuljetetaan esim. lompakko, puhelin, kamera, pidemmillä matkoilla kartta... Nopean irrotuksen lisäksi siis myös sisältöön pitää päästä helposti käsiksi. Tuollainen rullattava sulkijasysteemi ei oikein toimi tarkoituksessa.

Tämän saa kiinni ilman erillisiä kiinnikkeitä, ja voi käyttää ”käsilaukkuna”. Tilavuus on tosin selvästi Ultimatea pienempi.
Vestiiviskin on.

https://varuste.net/Ortlieb+Accessory+Pack?_tu=71234

mahead
03.07.2018, 02.31
Tämän saa kiinni ilman erillisiä kiinnikkeitä, ja voi käyttää ”käsilaukkuna”. Tilavuus on tosin selvästi Ultimatea pienempi.
Vestiiviskin on.

https://varuste.net/Ortlieb+Accessory+Pack?_tu=71234

Sent from my iPad using TapatalkSamaa olisin tullut ehdottamaan. Mulla on molemmissa pyörissä jatkuvasti nuo kiinni. Vesilätäkköön uppoamista vastaan suojaus ei riittänyt (oli vähän isompi lätäkkö...), mutta normikäytössä suojaus riittää. Tavaroihin pääsee nopeasti käsiksi tuon solkisysteemin ansiosta.

Kiinnitys hoituu tosiaan tarroilla, joskin ens alkuun voi olla vähän hidasta kun joutuu kattella vaijereille sopivat reitit, pujotella nauhat jne. Rutiinin myötä nopeutuu, joskaan ei se ihan mikään 10 sekunnin kiinnitys silti ole. Irrotus voi 10 sekuntiin onnistuakin.

Kannattaa pitää mieli avoinna niiden kiinnikejuttujenkin kans. Kiinnike asennetaan kertaalleen, jotta laukun saa nopeasti irti ja paikalleen. Esim. Vaude Discovery Box on myös vesitiivis, ja Xxl:n tarjoushinnalla suorastaan ylihalpa. Saksassa näistä pyydetään 80 euroakin: https://www.xxl.fi/vaude-discovery-box-vesitiivis-tankolaukku-musta/p/1089716_2_style . Käsilaukkuna ei ehkä näppärimmästä päästä kuitenkaan kun se on laatikkomainen, mutta muistaakseni olkahihna tulee silti.

HMK
03.07.2018, 10.05
Tuota Ortliebin pussukkaa katselinkin, mutta nettisivun kuvista ei oikein selvinnyt kiinnikkeiden toiminta. Ovat siis tarroilla, joten voisi jopa toimia. Tosin siinäkin rullattava läppä, ei ehkä ihan käytännöllisin. Jos muuta ei löydy, niin katson sitten tuota tarkemmin.

Kiinnikeasia on tosiaan jo mietitty, ja Ultimaten joskus kokeilinkin ja möin saman tien pois. En tosiaan suostu pitämään sitä telinettä tangossa jatkuvasti ilman laukkua ajellessa, ja muutenkin se siimaviritys ei oikein vakuuttanut. Kestää huonosti toistuvia irrotuksia ja kiinnityksiä.

Puskis
03.07.2018, 17.57
Tuolla vois olla muutama vaihtoehto:

http://www.bausworldwide.com/

HMK
04.07.2018, 09.05
Kiitokset, nyt alkaa laukut näyttää malliltaan siltä mitä etsin. Pikaisella vilkaisulla en huomannut mainintaa, minkä tasoinen vedenpitävyys on. Täytyy tutustua tarkemmin, jahka ehtii. Vetoketjun päällä noissa ei ole mitään suojaläppää, että kovempi sade ehkä menee läpi? Saatavuus on sitten tietysti yksi kysymys, mutta kai noita jostain tilattua saa.

Puskis
04.07.2018, 11.44
Materiaalit taitaa olla periaatteessa vedenpitäviä, mutta ehkä eivät viitsi antaa kuitenkaan mitään lupauksia. Mua jännittäisi elektroniikan puolesta kaatosateessa, mutta ei muuten. Haluaisin itse Outer Shell Drawcord bagin, mutta sen hinta on aika kova Suomeen tilattuna. Stenulla näyttäis olevan moinen. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-III&p=2772646#post2772646

Metsämuija
04.07.2018, 23.54
Onko hyviä vinkkejä, kenen valmistajien valikoimia tutkia, kun etsin vaakaputken päälle laitettavaa ”kannykkä ja muu pikkusälä” minilaukkua?

Vaikka muuten mulla on Ortliebea pussit ja kassit, niin tässä kohtaa heidän hinta (60€ tms) tuntui siitä poskettomalta. Myöskään toisen ääripään eli Motonetin valikoima ei ole mun juttu (heitin just pienen satulalaukun roskiin vähäisen käytön jälkeen kun vetskarit ei toimineet). Meillä on yksi motonetin vastaava ja se on aika kankea ja ankea tapaus. Saa siis maksaa enemmän kuin 17€ mutta ei ehkä ihan samaa kun tuo toinen pää.

Metsämuija
04.07.2018, 23.59
Tuota Ortliebin pussukkaa katselinkin, mutta nettisivun kuvista ei oikein selvinnyt kiinnikkeiden toiminta. Ovat siis tarroilla, joten voisi jopa toimia. Tosin siinäkin rullattava läppä, ei ehkä ihan käytännöllisin. Jos muuta ei löydy, niin katson sitten tuota tarkemmin.

Kiinnikeasia on tosiaan jo mietitty, ja Ultimaten joskus kokeilinkin ja möin saman tien pois. En tosiaan suostu pitämään sitä telinettä tangossa jatkuvasti ilman laukkua ajellessa, ja muutenkin se siimaviritys ei oikein vakuuttanut. Kestää huonosti toistuvia irrotuksia ja kiinnityksiä.

Mulla on kyllä tuo kiinnike aina pyörässä kiinni enkä ole havainnut ongelmia maastorytkytksessä. JoustiHaarukka hajosi ennen ortliebiä...

Tuossa säläpussissa on kaksi kiinnitysvaihtoehtoa. Joko soljilla tankolaukun päälle tai sitten tarranauhoilla suoraan tankoon. Sehän on sitten sellainen tosi ohut pussi (kirjekuori...), laukuksi en kutsuisi

Puskis
05.07.2018, 14.38
Onko hyviä vinkkejä, kenen valmistajien valikoimia tutkia, kun etsin vaakaputken päälle laitettavaa ”kannykkä ja muu pikkusälä” minilaukkua?

Vaikka muuten mulla on Ortliebea pussit ja kassit, niin tässä kohtaa heidän hinta (60€ tms) tuntui siitä poskettomalta. Myöskään toisen ääripään eli Motonetin valikoima ei ole mun juttu (heitin just pienen satulalaukun roskiin vähäisen käytön jälkeen kun vetskarit ei toimineet). Meillä on yksi motonetin vastaava ja se on aika kankea ja ankea tapaus. Saa siis maksaa enemmän kuin 17€ mutta ei ehkä ihan samaa kun tuo toinen pää.

Noilla on ainakin melko kilpailukykyiset hinnat, mutta tilaaminen kannattaa ehkä vasta sitten, jos keksii ostoskoriin muutakin.
https://www.alpkit.com/bikepacking

HMK
05.07.2018, 18.34
Mulla on kyllä tuo kiinnike aina pyörässä kiinni enkä ole havainnut ongelmia maastorytkytksessä. JoustiHaarukka hajosi ennen ortliebiä...

Tuossa säläpussissa on kaksi kiinnitysvaihtoehtoa. Joko soljilla tankolaukun päälle tai sitten tarranauhoilla suoraan tankoon. Sehän on sitten sellainen tosi ohut pussi (kirjekuori...), laukuksi en kutsuisi

En sitä Ultimaten kestävyyttä sinänsä epäilekään, mutta toistuvaan irrottamiseen soveltuva se siima ei ole. Muutenkin se Ultimate 6 jota joskus kokeilin, ei ole omiin tarpeisiini sopiva. Iso, kömpelö kontti joka pönöttää kaukana ohjaustangon etupuolella. Ei edes mahtunut kunnolla siihen vaijereiden väliin, niihin joutui vääntämään turhan tiukat mutkat. Enkä muutenkaan tarvitse noin suurta laukkua, ne tavarat mitä siinä pidän, kulkee hienosti tuollaisessa nykyisen kokoisessa pikkulaukussa.

Metsämuija
05.07.2018, 21.05
Noilla on ainakin melko kilpailukykyiset hinnat, mutta tilaaminen kannattaa ehkä vasta sitten, jos keksii ostoskoriin muutakin.
https://www.alpkit.com/bikepacking
Olipas hyvännäköisiä kamppeita. Stem Cellitkin iski omaan käyttökontekstiin. Mulla pullot kulkevat yleensä laukussa koska pullotelineelle ei ole pyörässä paikkaa (akku viensen)

PedroK
05.07.2018, 22.20
Tällä setillä menossa kolmas kesä. Runko vaihtus Cubeen talvella, mutta hienosti sopii Trekkiin ommeltu runkolaukku kun sovittelee. Alturan 13 litranen seatpostbag imee yllättävän paljon vaatteita ja pitää ne kuivana sateellakin. Sanoisin, että hyvä hintaisekseen. Runkolaukkuun mahtuu sadevaatteet, työkalut, geelit, patukat, kartat ja pikkukoteloon rahat ja puhelin ym. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180705/fd28db630887a769b738e61b05f60e50.jpg

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

travelleroftime
05.07.2018, 23.30

https://www.topeak.com/global/en/products/bags

https://www.bike-components.de/en/Topeak/

https://www.bike-discount.de/en/shop/bags-3730/l-24

Ihanpihalla
11.07.2018, 21.27
Olen juuri tilaamassa tätä:

https://www.alpkit.com/products/touko-accessory-pouch

Kuulemma ihan OK, minun valintani perustuu yksinomaan tuotteen nimeen...

kurvaaja
17.07.2018, 12.25
En tiedä onko ihan oikea topicci, mutta ei viitsi uuttakaan aloittaa.. Tarkoituksena olisi päästä repusta eroon työmatkapyöräilyssä. Fillarina on maantiepyörä, joten ei tarakkaa, mihin saisi sivulaukun kiinni.. Tankolaukku, jollain pikakiinnityksellä voisi olla hyvä ratkaisu? Onko kokemuksia esim. Vaude ,Rixen Kaul tai TopPeak tankolaukuista? Pitäisi mahtua eväsrasiat ja vähän vaatetta. Fillarissa Shimanon Tiagra kahvat, eli pyykkilangat löytyy, miten mahtaa aiheuttaa ongelmia...

Toinen vaihtoehto mihin törmäsin on nuo isommat satulaan/satulaputkeen tulevat laukut (esim. carradice). Jotenkin tuntuisi tankolaukku kuitenkin kätevämmältä?

VesaP
17.07.2018, 13.11
Fillarina on maantiepyörä, joten ei tarakkaa, mihin saisi sivulaukun kiinni..

Laita pyörään tarakka ja jotkut sivulaukut? Pikakiinnikkeinen (mutta kuitenkin tosi lujaa kiinni oleva) tarakka menee paikalleen/pois parissa minuutissa kun rauhassa tekee.

Jos tarvittavat romut sopii tankolaukkuun, se on varmaan helpoin ja kätevin ratkaisu. Mitään painavaa sinne ei voi oikein laittaa kun muuttuu pyörän ajaminen sit vaikeammaksi (esim käsittä ajaminen on aika mahdotonta jos tankolaukku on painava).

Edit: Pikakiinnityksellä tässä tapauksessa tarkoitan tarakkaa mikä tulee alhaalta kiinni takakiekon pikalinkulla ja ylhäältä takajarrupulttiin (jossa on kiinteästi asenttu pieni parin sentin metalliapala tarakan kiinnitystä varten). Tämä toimii ainakin italialaisissa pyörissä joilla on sielu.

arctic biker
17.07.2018, 14.40
Pyykkinarukahvat ja tankolaukku ei mikään hyvä yhdistelmä ole... Carradicen laukkuja hyvällä kokemuksella suosittelen toki oman telineensä tarvitsevat. Mullon Barley ollut tään vuosikymmenen ja keväällä tuli Super C. Omat riesansa noissakin on, hihnat joilla pakaasi tulee satulan kiskoihin kiinni kannattaa heti vaihtaa.

Satulan kiskojen kestävyydestä ei kannata huolestua, Barley oli monta vuotta itte rustaamassani kiinni eikä Fizikin Kiumkiskot kärsineet. Joo ny on Carradicen oma teline.

Puskis
17.07.2018, 16.56
Mulla on itellä eteen Vaude Aquabox klickfix-kiinnityksellä ja taakse Carradice Barley Bagman Sport QR-telineellä. Vaude on monella tapaa kätevämpi, mutta ruma ja vaikuttaa ajettavuuteen. Barley on hieno ja ajaessa huomaamaton. Tavaroiden myllääminen on sitten vähän työläämpää, mutta kyllä siitäkin voi vauhdissa pienen harjoittelun jälkeen kaivaa sivutaskuista jotain. Ehkä kuitenkin Super C tai jonkun ihan muun valmistajan satulalaukku on Barleytä fiksumpi, ellei välttämättä halua vintaasi-lookkia.

Bagman on nopeampi ja helpompi irrottaa ja kiinnittää pyörään kuin klickfix-kiinnike, mutta kumpaakaan en silti suosittele, jos on tarkoitus rämpätä niitä jatkuvasti pois ja takaisin. Jos Bagmaniin päätyy, niin ehdottomasti kannattaa maksaa qr-versiosta vähän ylimääräistä.

kurvaaja
18.07.2018, 16.56
Laita pyörään tarakka ja jotkut sivulaukut? Pikakiinnikkeinen (mutta kuitenkin tosi lujaa kiinni oleva) tarakka menee paikalleen/pois parissa minuutissa kun rauhassa tekee.

Edit: Pikakiinnityksellä tässä tapauksessa tarkoitan tarakkaa mikä tulee alhaalta kiinni takakiekon pikalinkulla ja ylhäältä takajarrupulttiin (jossa on kiinteästi asenttu pieni parin sentin metalliapala tarakan kiinnitystä varten). Tämä toimii ainakin italialaisissa pyörissä joilla on sielu.

Eli joku tämmöinen setti https://www.bike-components.de/de/tubus/Fly-Classic-Gepaecktraeger-p1489/ + https://www.bike-components.de/de/tubus/Schnellspanneradapter-p11255/ = https://www.rennrad-news.de/forum/threads/inflite-gr%C3%B6%C3%9Fe-bleche-tr%C3%A4ger-vs-endurance.148898/page-2 ?

Tuohan voisi olla suht kätevä, jos tarakan saa tosiaan nopsaan irti. Saisi kunnon laukun sitten kiinni...

Metsämuija
18.07.2018, 22.58
Itseltä löytyy niin Orliebin tankopussukka (isompi) + pikkusälälisäpussi ja se on oikein hyvä kun pitää saada enemmän tavaraa mukaan. Rahat, puhelin ja sun muu elektroniikka menee lisäpussissa ja sen saa helposti mukaan kun muu kama jää pyörän kanssa muualle. Jos tanko on kapea, niin kannattaa olla pienempi koko. Lapsen pyörässä on tuo tankopussukka pienempänä ja näin se ei häiritse jarruja. Pienemmästä puuttuu päälle kiinnitykseen kuminauhat.

Cityretkeilyssä on Ortlieben ultimate 6 eli kova pieni laukku edessä. Sinne mahtuu enemmän tavaraa kuin tuohon pikkusälään, mm pieni juomapullo. Mutta retkeilyssä se on kokoon ja painoon nähden tehoton.

Itsellä on normitarakka ja laukut. Lapsella satulaputkitarakka ja siinä paksu kuivasäkki sidottuna. Ehkä noi valmiit Ortlieben ratkaisut olisivat olleet hienommat, mutta kyllä tämäkin toimii hänellä. En ole uskaltanut katsoa kuinka paljon tuo hienompi olisi ollut myös kevyempi. Mutta onneksi alla on kevyt pyörä, koska pakattunakin (runkolaukku, tankolaukku, ritsi ja pussi) lapsi jaksaa sen yhdellä kädellä nostaa ilmaan (ja lähes tulkoon painaa saman kuin hänen tavispyöränsä...)

VesaP
19.07.2018, 14.54
Eli joku tämmöinen setti

Justiinsa!

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42974-Tubuksen-tarakat&p=2180313#post2180313
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42974-Tubuksen-tarakat&p=2406848#post2406848

random5
30.07.2018, 14.12
Maastopyörän etuhaarukkaan sivulaukut? Tavoitteena modata Trek Stachesta retkikameli käyttämällä mm. Topeakin Backloaderia, mutta pienen runkokolmion takia lisäkapasiteettia pitäisi saada etupuolelle. Käyttäjällä Rantakylän Raketti näkyy olevan jonkinlainen setti käytössä, mikähän lie kyseessä?

https://2.bp.blogspot.com/-vKnISFRDpcw/WzTWGpPngZI/AAAAAAAAKgE/jk2k6h1Prmkvm3WYbM2FhOItTW8Yq5qFQCEwYBhgL/s640/D8E_7417.jpg

lysmy
11.08.2018, 10.48
Tailfinillä kickstartterissa uusi tarakkaversio. Ajatuksena kyllä järkevä että saadaan tukea taka-akaselilta, mahdollistanee tukevamman rakenteen ja enemmän painoa. Ja tuosta saa tuota sivulaukkitelineversiotakin eli molempi parempi.

https://www.kickstarter.com/projects/tailfin/tailfin-aeropack-the-fastest-way-to-carry-gear-on

Fuuga
11.08.2018, 11.08
Tailfinillä kickstartterissa uusi tarakkaversio. Ajatuksena kyllä järkevä että saadaan tukea taka-akaselilta, mahdollistanee tukevamman rakenteen ja enemmän painoa. Ja tuosta saa tuota sivulaukkitelineversiotakin eli molempi parempi.

https://www.kickstarter.com/projects/tailfin/tailfin-aeropack-the-fastest-way-to-carry-gear-onAika hyvän näköinen ja hyvin toimivan näköinen paketti, tyyris tosin.

Ei kurjuutta kummempaa

EvilOne
26.08.2018, 19.25
Onko kellään kokemusta Restrapin M-koon runkolaukun sopivuudesta klassiseen 58cm maantierunkoon?

arctic biker
27.08.2018, 18.07
https://www.bike24.com/p284191.html Tuo tuli hommattua, eka tyynyni. Pakkaantuu pienen ja lienee ihan mukavakin kun makkaripolyserterlakanan päälle laitan. Ens viikon reissun jälkeen olen kokemusperäistä tietoa viisaampi?

Sotanorsu666
08.03.2019, 09.25
Kävin eilen Toni&Toni:lla hakemassa pyörän huollosta ja heille oli tullut uusia PRO:n pyörälaukkuja. Näyttivät erittäin laadukkailta ja hintalaputkin olivat mielestäni järkevällä tasolla ainakin runko ja satulalaukussa. Vähän polttelisi ostella laukkuja, mutta sitten pitäisi vähän mennä retkellekin.

https://granfondo-cycling.com/eurobike-media-days-2018-pro-discover/

VesaP
08.03.2019, 10.24
^Näyttävät hyvältä mutta runkolaukussa vain 1 koko ja ei ole kuin 2 kiinnitysvelcroa vaakaputkelle ja jos mainoskuvissa keskikohta meinaa valua alaspäin vaikka laukku ilmeisen tyhjä noissa kuvissa vielä? Mitenkähän käyttäytyy jos sen lataa täyteen kamaa...

Edit: Ja tankolaukku ottaa kiinni eturenkaaseen jo tyhjänä? :rolleyes:

Puskis
08.03.2019, 15.08
Tuotekuvan perusteella sais vielä yhden remmin lisää:
https://www.pro-bikegear.com/content/dam/probikegear/products/PRBA0051.png

Ei sillä, että paljon auttais tuossa ja pitäis olla myös headtubeen tai downtubeenkin kiinnitys mun mielestä. Noin ahtaasti olevia pullotelineitä tietty helpompi käyttää puolelta toiselle heijaavan runkolaukun kanssa.

https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/07/PRO-Components-PRO-DISCOVER-Gravel-News-2-810x540.jpg

markkut
20.03.2019, 16.04
En tiedä onko ihan oikea topicci, mutta ei viitsi uuttakaan aloittaa.. Tarkoituksena olisi päästä repusta eroon työmatkapyöräilyssä. Fillarina on maantiepyörä, joten ei tarakkaa, mihin saisi sivulaukun kiinni.. Tankolaukku, jollain pikakiinnityksellä voisi olla hyvä ratkaisu? Onko kokemuksia esim. Vaude ,Rixen Kaul tai TopPeak tankolaukuista? Pitäisi mahtua eväsrasiat ja vähän vaatetta. Fillarissa Shimanon Tiagra kahvat, eli pyykkilangat löytyy, miten mahtaa aiheuttaa ongelmia...

Toinen vaihtoehto mihin törmäsin on nuo isommat satulaan/satulaputkeen tulevat laukut (esim. carradice). Jotenkin tuntuisi tankolaukku kuitenkin kätevämmältä?

Itse olen nyt joitakin viikkoja ajellut työ- ja treenimatkaa repun sijasta tuollaisella setillä:

https://photos.app.goo.gl/LvPqE621EP82JXrC9

Jos tarvitsen enemmän tavaraa mukaan, niin tankoon minulla on vielä Ortlieb Ultimate 6 L Plus. Satulaholsteri, johon kuivapussi tungetaan, on Wildcat Gearin Drover (https://www.wildcatgear.co.uk/shop/seat-systems/wildcat-tiger-drover/). Jos tavaraa on sen verran, että vain toisen tarvitsee, niin mukaan lähtee ihan ehdottomasti tuo satulasysteemi. Sellainen kolmisen kiloa menee tuossa satulapussissa vielä niin, ettei koko pakettia juurikaan edes huomaa, vaikka putkeltakin runttaisi. Tankolaukku yhtään painavampana haittaa ajamista paljon enemmän, kuten joku totesikin. Kuivapussin tunkeminen holsteriin vaatii vähän remmien säätämistä jos pussukassa on eri määrä tavaraa kuin edellisellä käyttökerralla, mutta ei mielestäni liikaa. Jos säädöt ovat sopivat, on toimenpide abaut yhtä vaikea kuin heittää reppu selkään. Ortliebhän napsahtaa paikoilleen melkein itsestään.

Kaiken kaikkiaan repun korvaaminen onnistui näillä pakkauksilla tosi hyvin. Selkä ei väsy eikä hikoa. Puntin jälkeen selkä väsyneenä oli kotimatka joskus aika tuskaa repun kanssa, nyt pystyy senkin pätkän ajelemaan leppoisammin.

Tuon satulalaukun ilmoitettu 10 litran tilavuus on mielestäni alakanttiin. Melko täysi 13 litran kuivapussi sopii, niin että holsterissa on pohjalla järeä ketjulukko.

IHD
27.05.2019, 21.07
Onko jollain kokemuksia tuosta XXL:n tankolaukusta: https://www.xxl.fi/white-traveler-handlebar-bag-vedenpitava-pyorailylaukku/p/1136812_1_style
- eli tekeekö tuolla mitään satunnaisessa käytössä vai pitäisikö hommata suoraan joku kunnollinen, esim.Alpkit , Toppeak, Relevate tms.. ? Jotain vaihtovaatetta/sadetakkia tuossa olisi tarkoitus kuskata päiväretkellä.

Mazaa84
14.07.2019, 15.24
Mulla on satunnaisessa käytössä tuollainen XXL:n white tankolaukku. Kyllä silläkin jotain tekee, eli saa vaihtovaatetta ja muuta pikkutavaraa kyytiin. Vähän sellainen roikkuva se pussi on, kun tulee vaan parilla hihnalla tankoon kiinni. Varsinkin jossain pienemmässä pyörässä voi jo ruveta osumaan renkaaseen. Toki tätä ongelmaa voi ratkaista kietomalla yhden irtohihnan siihen laukun ja tangon ympärille. Suhteellisen kevytkin se on, n. 230gr..

Eli kyllä se toimii, mutta ehkä sen käytössä edullinen hintakin näkyy.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

maalinni
14.07.2019, 16.57
Xxl:n satulalaukun ompeleet ei ainakaan minua vakuuttaneet. Kai tuo kestää, kunnes menee hajalle.

JohannesP
17.07.2019, 18.27
48cm maantiepyörään lyhyelle kuskille olen katsellut yhden yön retkelle satulalaukkua ja rupesin miettimään kuinka tuollainen vaikuttaa ajamiseen. Jos laukku pysyy paikallaan eikä heijaa niin onko suurta merkitystä ajettavuudella / pyörän kiikkeryydellä onko laukku 10 vai 15l? 10l näyttäisi varmasti sopivammalta pienessä pyörässä.

Alle 100€ hintaluokassa ja miellään jopa 80€ katsellut vaihtoehtoja. Huonoa ei kannata ostaa, mutta ei myöskään mahdottomasti viitsisi maksaa, kun käyttö max 1-2 päivää kesässä.

PRO dicover
https://www.bike-components.de/en/PRO/Discover-Saddle-Bag-p67807/

Topeak Backloader
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196102;menu=1000,5,75,310; pgc%5B21396%5D=21400;page=3

Blackburn Outpost
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=277724;menu=1000,5,75,310; mid%5B204%5D=1;pgc%5B21396%5D=21400

PRO erittäin halpa, mutta kiinnitys ei kovin luotettavan oloinen ja muutama tilkittävä aukkokin youtuben mukaan. Kuinka näissä kannattaa noudattaa kuitutolppa suosituksia jos käytössä kevyempi Ritchey superlogic eli onko näissä joskus oikeasti ollut ongelmia vai vain vastuuvapautuslauseke? Blackburnia ei suositella kuitutolpalle, mutta taas Topeakin omalla sivulla kuitutolpassa kiinni. Suojateipit tulee laitettua tolppaan kiinni kuitenkin kiinnityskohdalle. Satulatolppaa on lisäksi vain 15cm ulkona rungosta hieman korkealle nousevasta satulatolpan pannasta minkä vuoksi Blackburn voi olla sopimaton.

Mielipiteitä näistä tai onko joku edullisempi malli näissä piireissä erityisen suosittu ja hyväksi havaittu?

Sotanorsu666
18.07.2019, 10.04
^ Laitoin sulle yv.

häggens
18.07.2019, 16.58
Topeak backloader (10 L) löytyy ja yhden kesän käyttäneenä niin ilmanpoistoventtiili sisäpussissa on kyllä ehdoton. Pitkäaikaisesta käytöstä en siis osaa sanoa mitään.

Isä nitro
19.07.2019, 11.04
48cm maantiepyörään lyhyelle kuskille olen katsellut yhden yön retkelle satulalaukkua ja rupesin miettimään kuinka tuollainen vaikuttaa ajamiseen. Jos laukku pysyy paikallaan eikä heijaa niin onko suurta merkitystä ajettavuudella... ?

Heijjaamisesta puheen ollen. Tiukalla pakkaamisella (kamaa aina itse satulaan asti) ja kiristämisellä voi tehdä ihmeitä. Jos tämäkään ei riitä, niin sitten parilla eurolla lukollinen sidontaliina (vaikkapa jostain ruotsalaistyyppisestä halpiskaupasta) joka ylhäältä kiinni satulan kiskoihin ja alhaalta jotenkin soveltavasti mahdollisimman taakse satulalaukkua.

Aika monissa videoissa tyypeillä heiluvat nämä laukut holtittomasti. Kun toimii kuten edellä, niin ongelma poistuu varmasti ja pyörä kulkee paremmin ja kuskikin on iloinen. Minulla taitaapi olla tuo Blackburn, jossa siis soveltanut kuvaamaani onnistuneesti. Nyt kun katson noita ehdokkaitasi, niin tuo Bb taitaa olla ainoa, jossa on kaksi osaa eli erillinen pussi (jossa saisi olla ilmanpäästöominaisuus) ja sitten varsinainen ”runko” erikseen. En osaa arvioida hyviä ja huonoja puolia kun muita ei ole ollut. Ostin aikoinaan kun oli selkeästi edullisin. Nyt taitaa olla toisin. On ollut kuitutolpassa kiinni.

Sotanorsu666
19.07.2019, 11.15
^ Topeakissa on myös vedenpitävä sisäpussi ilmaventtiilillä.

Isä nitro
19.07.2019, 11.25
^ Topeakissa on myös vedenpitävä sisäpussi ilmaventtiilillä.

Ja kun oikein tarkkaan katsoo niin taitaapa olla PROssakin. Ja näinhän se lienee järkevin. Sellainen lisäys valintaa tehtäessä, että yksi ominaisuus mitä arvostan on se, että satulalaukun päälle saa laitettua vaikkapa vaatetusta eli siinä on jotain remmiä tahi verkkoa, jonka alle ujuttaa kamaa. Joku kuljettaa siinä myös retkikeitintä.

kaakku
20.07.2019, 01.11
Alpkitillä on exo rail system jolla luulis heijaamisen loppuvan. https://www.alpkit.com/bundles/koala-exo-rail

LJL
31.07.2019, 15.54
En tiedä kehtooko kysyä täällä mutta kysytään silti, eli onko kukaan kuljettanut läppäriä (työkoneen mitat pituus 350mm x leveys 230mm) jossakin satulatolppaan kiinnitettävässä laukussa, esim. Ortlieb Seatpackin tyyppisessä https://www.bike-components.de/en/Ortlieb/Seat-Pack-M-2018-Model-p59627/

Voiko se toimia ilman suurempia vaappumisia? Inhoan selkärepussa kuljettamista, vaikka vuosia sitä tullut tehtyä.

Ykkösfani
01.08.2019, 11.37
En ole kuljettanut, enkä kyllä yrittäisikään. Satulalaukku on hyvin kapea kärjestään (satulan päädystä), ja levenee perää kohden. Vaikka läppärin saisikin mahtumaan laukkuun, ei laukku pidä kunnolla muotoaan ilman "aputavaraa", koska läppäri ei mene tuonne laukun kapeaan kärkeen saakka (kokemus tuosta Ortlieb Seatbackista). Aikamoista rytkettä on meno läppärille tyhjähköllä satulalaukulla siis. Katsoisin mieluummin vaikka "casual"-mallista tankolaukkua, esimerkkejä löytyy vaikkapa hakusanoilla "laptop handlebar bag".

VesaP
01.08.2019, 11.49
^^Tarakka ja sivulaukku? Vai inhoatko ko comboa vielä enemmän kuin selkäreppua?

LJL
01.08.2019, 12.05
En ole kuljettanut, enkä kyllä yrittäisikään. Satulalaukku on hyvin kapea kärjestään (satulan päädystä), ja levenee perää kohden. Vaikka läppärin saisikin mahtumaan laukkuun, ei laukku pidä kunnolla muotoaan ilman "aputavaraa", koska läppäri ei mene tuonne laukun kapeaan kärkeen saakka (kokemus tuosta Ortlieb Seatbackista). Aikamoista rytkettä on meno läppärille tyhjähköllä satulalaukulla siis.

Kiitti, näin arvelin. Voi munahien munahiki.

^^Tarakka ja sivulaukku? Vai inhoatko ko comboa vielä enemmän kuin selkäreppua?

Rakentelen 3T Exploroa, ei se siihen oikein käy.

xubu
01.08.2019, 12.41
Mua kiinnostais sivulaukku pakkariin jossa olisi vaikka pari erillistä taskua työkaluille ja muille aina mukana pidettäville tarvikkeille. Koko saisi olla yli 20 litraa, että sinne voi sulloa myös kauppaostokset. Olen käynyt monessa fillarikaupassa sekä urheiluliikkessä ja huono on tarjonta kyseiselle tuotteelle. Melkein joka paikassa tarjoavat Ortliebietä jossa ei ole taskun taskua.

Kalle H
06.08.2019, 16.39
Eipä ole tullut foorumille kirjoiteltua hetkeen aikaan, kun on ollut muuta tekemistä - mm. pyöräilyä :cool:.

Bikepacking varustearseenaalin rakentelu sai kuitenkin uuden kipinän, kun näin Ride of Japan -tyyppin videolla tuon PRONGHORN-tanko harnessiin, jonka mukana tulee myös cuben fiberista tehty kuivakassi. Olin jo tuollaista menossa innoissani ostamaan, mutta pitkälle yli 200€ hinta oli kuitenkin liikaa, joten päätin tehdä vastaavan itse.

https://www.youtube.com/watch?v=3ZdbyDo3n9g&t=11s
https://www.revelatedesigns.com/index.cfm/store.catalog/handlebar/pronghorn
https://www.bike24.de/p1322525.html?q=PRONGHORN

Mitoitin tämän siten, että se toimii ensisijaisetsi Gravel-pyörän kanssa 7-8L kuivasäkin parina (mahtuu hyvin 44mm droppitangon väliin). Käytännössä tuohon saa siis tungettu Ul-teltan, makuualustan sekä kesämakuupussi, eli koko leiriytymis varustuksen. Lisäksi tuossa on päällä kuminauha, jonka alla saa vaikkapa pyyhkeen, sadetakin, banaania tms. Voi olla, että rakentelen tähän vielä pienen vetoketjullisen pussin, kuten kaupalliseissakin monesti on. Pikatestin perustella tuo on todella stabliili eikä vaikuta ohjaukseen mitenkään. Projekti vaikuttaa siis erittäin onnistuneelta. Luulempa, että tämä tulee korvaamaan Gravel-hommissa nuo Salsan Anything cages/bagit, jotka ovat lopulta hieman hankalat ja turhan monimutkaiset/painavat - eivätkä myöskään kovin aerot.

Gravel Handlebar roll (Black xpac) - Ver 0.1
https://honkaset-my.sharepoint.com/personal/kalle_honkaset_eu/_layouts/15/onedrive.aspx?cid=87f08078%2Ddb88%2D4235%2D85f2%2D f272376d5a23&id=%2Fpersonal%2Fkalle%5Fhonkaset%5Feu%2FDocuments %2FPictures%2FValokuvat%2FKalle%20%2D%20Harrastuks et%2FDIY%20%2D%20Textile%2FGravel%20Handlebar%20ro ll%20%28Black%20xpac%29%20%2D%20Ver%200%2E1

Kallen Kassien aikaisemmat projektit :rolleyes:
https://honkaset-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/kalle_honkaset_eu/EtrbVru98YREpZobFHo_ck0Bsli4jnwHa-Y3XluViAlTZQ?e=eKso9n
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190806/8ce73b86475d83c80656cb440eaf04e9.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190806/7edfa7a891bc8316945087cb846c1bb4.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190806/4616b1b2b4b2ae5ff6c387f57880110f.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190806/03197d489a5e0cc97a9148f10646ecee.jpg

pohjola
06.08.2019, 18.02
noitahan saa aliexpressitä 13 euroon

Kalle H
06.08.2019, 18.24
Laitappa linkki samanlaiseen/vastaavaan. Itse en ole tuolta löytänyt kuin niitä rimpuloita.

nikobiker
06.08.2019, 18.40

Jotenkin masentavaa tää... kun toinen käyttää paljon aikaa ja vaivaa askarteluun :) Vaan olisihan se hienoa, jos itsellä olisi taitoa ja kärsivällisyyttä tehdä kaikkea pyöräilyvermettä itselleen.

Mulla on kans Ortliebin kuivasäkki reissuilla stongassa... vain rumasti soljellisilla remmeillä kiinni. Pysyy kyllä tukevasti.
https://drive.google.com/open?id=1il35t-rnp86qi8cwJZKhUbYzEr6Oo2OA

pohjola
06.08.2019, 19.49
https://www.aliexpress.com/NEWBOLER Bike Front Tube Bag Waterproof Bicycle Handlebar Basket Pack Cycling Front Frame Pannier Bicycle Acce
4.8
96 Reviews238 orders

€ 11,47
€ 22,49
-49%

€ 2,72 New User Coupon

€ 4,52 off

Kalle H
06.08.2019, 20.10
https://www.aliexpress.com/NEWBOLER Bike Front Tube Bag Waterproof Bicycle Handlebar Basket Pack Cycling Front Frame Pannier Bicycle Acce
4.8
96 Reviews238 orders

€ 11,47
€ 22,49
-49%2 New User Coupon
€ 4,52 off

Niin, tämä on juuri sellainen rimpula jollaisia olen tuolla itsekin selaillut. Arvosteluita kun katsoo, niin tuossa ei ole yhtään sellaista ominaisuutta, jota haluaisin ottaa omalle bikepacking reissulleni mukaan, jonka takia päädyin tekemään oman.
Hauskasti tämä Ride of Japan tyyppi vertailee juuri tuollaista halpis-harnessia omaansa PRONGHORN-versioonsa ja eipä tuo halpis juuri kehuja keräile - istuvuuskin vaikuttaa olevan todella surkea, tuohan roikkuu vain tangossa ilman mitään kunnollista mahdollisuutta saada pakettia tiukaksi.

https://youtu.be/bXYlsem91z4?t=410

Eipä siis harmita yhtään, että tuli laitettua tuo 10-20€ omaan tekeleeseen.

twentyniner
07.08.2019, 23.13
Niin, tämä on juuri sellainen rimpula jollaisia olen tuolla itsekin selaillut. Arvosteluita kun katsoo, niin tuossa ei ole yhtään sellaista ominaisuutta, jota haluaisin ottaa omalle bikepacking reissulleni mukaan, jonka takia päädyin tekemään oman.
Hauskasti tämä Ride of Japan tyyppi vertailee juuri tuollaista halpis-harnessia omaansa PRONGHORN-versioonsa ja eipä tuo halpis juuri kehuja keräile - istuvuuskin vaikuttaa olevan todella surkea, tuohan roikkuu vain tangossa ilman mitään kunnollista mahdollisuutta saada pakettia tiukaksi.

https://youtu.be/bXYlsem91z4?t=410

Eipä siis harmita yhtään, että tuli laitettua tuo 10-20€ omaan tekeleeseen.

Oma tuotos on aina oma tuotos...Iso peukku tästä.

arctic biker
09.08.2019, 22.28
Just kun tulin sivulaukulliselta reissultanani niin ei täällä arvaa muuta kuin todeta.

ilkkaluukkonen
14.08.2019, 19.13
Kallella on kyllä taas siistiä itse tehtyä kamaa! Sitä minä en vieläkään ymmärrä, että miten noin pieneen pussiin saa mahtumaan noin paljon rojua... Mulla meni ultralight (joskin leveämpi ja pidempi versio) makuualusta ja untuvapussi 13 litran kuivapussiin tyynyn jne kanssa. Mulla muuten on Ride of Japanin testaama harnessi, tosin PodSacin merkkisenä. Remmit on tosiaan kaikki väärän mittaisia, mutta muuten se on muutaman reissun toiminut ihan OK. Mukana tullut kuivapussi alkaa kyllä olla aika loppu... Meinasin ensin ostaa tilalle Revelaten harnessin, mutta säästin rahaa ja ostin Pelagon etutarakan. En ole vielä katunut.

Metsämuija
14.08.2019, 20.57
Mua kiinnostais sivulaukku pakkariin jossa olisi vaikka pari erillistä taskua työkaluille ja muille aina mukana pidettäville tarvikkeille. Koko saisi olla yli 20 litraa, että sinne voi sulloa myös kauppaostokset. Olen käynyt monessa fillarikaupassa sekä urheiluliikkessä ja huono on tarjonta kyseiselle tuotteelle. Melkein joka paikassa tarjoavat Ortliebietä jossa ei ole taskun taskua.
On ortliebeissä joissain malleissa sisätaskuja. Mulla on ne erikoisnäkyvät ja niissä on ohuet taskut ”täppäri”-tyyliin. Säilytän niissä mm isoa U-lukkoa ja pumppua. Pieni vetoketjutasku niiden lisäksi. Käsittääkseeni olikohan se City-malli, joka on karvalakki?

Ukolla on ulkotaskullinen iso ortlieb:n sivulaukku ja siinäkin on sisällä hieman erilainen tasku.

Ja ortliebeihin saa lisäpusseja kiinnitettyä ulos tai sisään vedenpitävällä kiinnityksellä. Itselläni on kahta kokoa (rullasulku). Pääasiallisesti noi kai on tarkoitettu ulkopuolelle

xubu
15.08.2019, 10.23
^Minäkin kaipaisin sivulaukkua, missä on sisätaskuja. Ei tarvitse olla Ortlieb. Niitä muutamia katselleena, en ole pahemmin taskuja näkynyt. Kokoakin saisi olla yli 20 l.

kaakku
09.09.2019, 00.55
Alpkitin Exo-Rail ja Koala 7 litranen todettu älyttömän hyvin toimivaksi systeemiksi. Ei heilu!

Exo-Rail sopii myös Bontragerin hissitolppaan, tosin muutenkin hitaasti toimiva tolppa ei jaksanut pakatun laukun kanssa enää nousta ylös asti. Ei oo kyllä mitään hajua onko tolpassa oikeat paineet sisällä kun ei ole tullut ko. tolpan sieulunelämään tutustuttua vielä. Ainakaan clampin alta ei venttiiliä löytynyt, lienee siis pohjassa?

Eteen ostin Joey-harnessin ja 13 litrasen dry bagin. Toimiva combo tuokin, mutta asentaminen oli aika työlästä, etenkin ensimmäisellä yrityksellä. Nyt kun oppi muutaman jipon niin onnistui jo helpommin.

Ajattelin teettää runkolaukun, minkähänlaista kangasta siihen kannattaisi? Ja mistä? Ompelija löytyy jo :)

Puskis
09.09.2019, 01.11
Ajattelin teettää runkolaukun, minkähänlaista kangasta siihen kannattaisi? Ja mistä? Ompelija löytyy jo :)

Runkoputkia vasten tulevat kankaat 1000d Corduraa tai vastaavaa. Kyljet samaa kamaa tai vaihtoehtoisesti esim. X-pac VX21. Sisäkankaaksi jotain kevyttä nylonia.

suomalainen kauppa
https://www.shelbyoutdoor.com/?cPath=402_22

tai saksalainen isommalla valikoimalla
https://www.extremtextil.de/en/fabrics.html

Kalle H
10.09.2019, 14.32
Täältä kanssa vahva suositus X-Pac VX21 laminaatille/kankaalle. Toi on helppoa käsitellä, koska se ei veny eikä purkaannu, joten leikkaamminen on helppoa eikä päätyjä tarvitse viimeistellä. Lisäksi tuo ei tarvitse mitään vuori-/sisuskangasta. Kangas on itsessään veden pitävää ja saumat voi halutessaan liimata/teipata (itse en ole juuri jaksanut noita tiivistää). Ohuempikin X-PAC versio on ihan takuu kestävää ja se soveltuu hyvin myös maastopyöriin, reppuihin yms.

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi tuo uusi X-Pac LiteSkin, jonka pintakuvio miellyttää ainakin mun omaa silmää.

Mä en itse oikein tykkää noista Cordura yms. kankaista, koska ne tuppaavat aina purkaantumaan ja vaativat muutenkin enemmän viimeistelyä. Lisäksi se kaavojen tekeminen on vaikeampaan tuon venymisen takia. Vahvikkeita Cordura-sekottee toimivatkin sitten hyvin.

Juha Jokila
10.09.2019, 16.09
^Onko sun Cordura ollut ilman pu-sivelyä? Reppukankaissa yleensä on sively, enkä ole huomannut erityistä purkaantumisherkkyyttä tai venymistä.

Oletko kokeillut ommela dyneemasta laminoituja kankaita? Entinen Cuben-kangas. Olen miettinyt, että millä langalla noita erikoiskankaita pitäis ommella. Kevlarlankaa on yleisesti myynnissä, mutta dyneemalankaan en ole törmännyt. Kalastusliikkeistä varmaan löytäisi aika ohutta punottua dyneemasiimaa.

Kalle H
10.09.2019, 16.43
^Onko sun Cordura ollut ilman pu-sivelyä? Reppukankaissa yleensä on sively, enkä ole huomannut erityistä purkaantumisherkkyyttä tai venymistä.

Oletko kokeillut ommela dyneemasta laminoituja kankaita? Entinen Cuben-kangas. Olen miettinyt, että millä langalla noita erikoiskankaita pitäis ommella. Kevlarlankaa on yleisesti myynnissä, mutta dyneemalankaan en ole törmännyt. Kalastusliikkeistä varmaan löytäisi aika ohutta punottua dyneemasiimaa.
Mulla on ollut noi vahvikepalat ilman PU-käsittelyä tai muita pinnoitteita. Lueskelin, että tuo PU tai muut käsittelyt eivät tuo lisäarvoa vahvikekohtiin/taskuihin yms. Lisäksi tuollaiset pinnotteet taitavat aina rapistua ajan kanssa, joten tilasin sitten Cordura-kankaat ihan perus versioina. Lueskelin myös että pinnoittetut kankaat on huonommin taipuvia ja vaikeampi ommella, joten Xpac vaikutti lopulta helpommalta. Mä itse tykkään tuosta xpacin "paperisesta" olemuksesta, koska se pysyy hyvin muodossa ja tuipuu kuitenkin ennakoivasti. Käytössä xpac-kangas pehmenee, joten se kuitenkin toimii hyvin myös repun rolltop-suuaukoissa yms.

Cuben kankaita en ole ommellut, mutta vissiin jollain suht ohuella (nylon?) langalla niitä pitäisi tehdä käytäen ohutta neulaa ja harvaaa neulosta. Sitten vielä viimeistellään liimaamalla tai teippaamalla. Noi Cuben kankaat on niin perhanan kalliita, että en ole niitä vielä raattinut ostaa - ehkä pitäisi suunnitella joku pieni reppu ja ruveta hommiin.

mm. täällä on aiheesta keskustelua:
https://backpackinglight.com/forums/topic/53222/

Juha Jokila
10.09.2019, 17.25
^Ohut lanka repussa ei oikein kuullosta vakuuttavalle. Ehkä sillä on haettu vedenpitävyyttä. Tai sitten on tehty niistä kaikkei ohuimmista kankaista telttoja tms.

jalkkis
30.09.2019, 18.23
Kysytäänpäs täällä. Onkohan olemassa vaakaputkeen (ylä tai alapuolelle) kiinnittyvää 0,5-1,0L kokoista laukkua, jossa olisi jokin pikakiinnityssysteemi tarrojen sijaan?

Tähän asti olen käyttänyt ortliebin tankolaukkua, jossa on toimiva pikakiinnitys mutta uuteen pyörään en enää haluaisi laittaa mitään laukkua tankoon.

Fuuga
30.09.2019, 18.38
^Onko sulla joku erityinen syy miksei tarroja? Tarkoitatko tarroilla velcroja?

jalkkis
30.09.2019, 19.23
Juu, velcroja tarkoitin.

Haluan laukun matkaan, en pelkkää sisältöä. En usko, että noi velcrot tykkäis avaamisesta ja sulkemisesta pahimmillaan useamman kerran päivässä. Enkä minäkään tykkäis.

Satulatolppaan kyllä löytyy laukkuja mutta mieluummin laittaisin vaakaputkeen tällä kertaa.

Fuuga
30.09.2019, 22.19
Juu, velcroja tarkoitin.

Haluan laukun matkaan, en pelkkää sisältöä. En usko, että noi velcrot tykkäis avaamisesta ja sulkemisesta pahimmillaan useamman kerran päivässä. Enkä minäkään tykkäis.

Hyvät velcrot kyllä kestävät. Jossain näin luvun 10 000 kertaa. Sinänsä hyvät on kyllä myös äänekkäitä.
En oikein osaa ajatella muita mekanismeja kuin sitominen tai erilaiset soljet. Solkia on vaikea saada kireälle kapeiden objektien ympärille ja sitominen, no, se on sitomista.

Puskis
30.09.2019, 23.08
Kysytäänpäs täällä. Onkohan olemassa vaakaputkeen (ylä tai alapuolelle) kiinnittyvää 0,5-1,0L kokoista laukkua, jossa olisi jokin pikakiinnityssysteemi tarrojen sijaan?

Tuo tilavuus on niin pieni, että varmaan esim. pullotelineeseen tai fidlock-kiinnikkeisiin tarkoitettuja pakkauksia löytyisi.

jalkkis
01.10.2019, 14.47
Tuo tilavuus on niin pieni, että varmaan esim. pullotelineeseen tai fidlock-kiinnikkeisiin tarkoitettuja pakkauksia löytyisi.

Tarkemmin kelaten 0,5L jää ihan liian pieneksi. Vähintään litrainen lisämitoiltaan sen pitää olla. Fidlock-kiinnitys olis kyllä hieno. Kiinnikkeitä näyttäis saavan erikseenkin... pitäisköhän väsätä oma?

Fuuga
01.10.2019, 18.04
Tarkemmin kelaten 0,5L jää ihan liian pieneksi. Vähintään litrainen lisämitoiltaan sen pitää olla. Fidlock-kiinnitys olis kyllä hieno. Kiinnikkeitä näyttäis saavan erikseenkin... pitäisköhän väsätä oma?

Fidlock vaan nostaa sitä sen verran irti, että voi tulla haasteita korkeuden kanssa.

jalkkis
01.10.2019, 18.17
^Totta. Hemmetti kun olis velcro-kiinnitteinen alusta, johon sais pikakiinnityksellä laukun kiinni. Vaikka vähän samalla tavalla kuin Ortliebin tankolaukku. Toki painoahan tuossa tulisi joku gramma enemmän, joten ei varmaan kelpais enää bikepackingin alle...

Puskis
01.10.2019, 18.26
Teräsrunkoon myös aina mahdollista rungon porailu, niittimutterit ja pullotelinepaikkoja saa minne vaan.
https://www.apidura.com/content/uploads/2018/10/Backcountry-Magnetic-Top-Tube-Pack-Attachment.gif

jalkkis
01.10.2019, 18.58
No tommonen sen pitäis olla. Tosin en mä kyllä porailisi... Fidlockilla olis alusta, jonka sais kumiremmeillä kiinni. Mutta se korkeus. Alusta tais olla 1,4cm ja vastakappale varmaan saman. 3cm on jo liian korkea...

Timppa H
02.10.2019, 12.13
Onkos kokemuksia Surlyn Moloko barista (https://foxcomp.fi/surly-moloko-bar)? Tarkoitus olisi kuljettaa Packraftiä ja/tai muuta retkitavaraa.
Nyt on lautta huitaistu vaan hihnoilla kiinni 23 asteen taivutuksella olevaan Salsan 2bend tankoon. Joku lyhyempi stemmi pitänee laittaa.

https://ep1.pinkbike.org/p6pb17817385/p6pb17817385.jpg

Grandi66
02.10.2019, 13.18
On kokemusta. Kuskannu viikon pussukkaa ja telttaa siinä. Otteita hiukan enemmän, jos ajaa tiellä. Kamat saa hyvin kiinni.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191002/fe3866cffebbdb2911e5818cc82fe414.jpg

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

Lammy
03.10.2019, 09.19
Minkälaista teippausta /suojausta käytätte kiinnitysten alla?
Biltema Tuotenro. 33-584 vaihtoehto?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lammy
03.10.2019, 14.18
Entäpä kuljetatteko lukkoa mukananne?

JackOja
03.10.2019, 14.27
Minkälaista teippausta /suojausta käytätte kiinnitysten alla?

En käytä.

Biltema Tuotenro. 33-584 vaihtoehto?

Biltema? Varmaan kellastuu alta aikayksikön ja rispaantuu ynnä muuta sellaista.

Harvoin. Ja silloinkin turhaan.

Grandi66
03.10.2019, 14.40
Kiveniskuteippi on vinoputkessa ja parissa miussa kohdassa. Lukko kulkee aina mukana.

Fuuga
03.10.2019, 15.45

Lukkoa en ole tarvinnut noilla reissuilla. Monesti jättänyt pyörän kaupan ulkopuolelle lukitsematta muuallakin kuin maakunnissa. Kallio ja Kannelmäki tarvitsevat lukon.

Isä nitro
03.10.2019, 15.57

En käytä mitään suojia, minkä huomaa kyllä pyörästä. Ja kuskista myös. Lukko on kyllä mukana pidemmillä Euroopan matkoilla, mutta sellainen näön vuoksi -tyylinen enempi. Jostain kumman syystä luotan ihmisiin.

Kalle H
04.10.2019, 08.43

Tämmönen z lok on ollut kätevä. Eihän tää toki ihmeitä tee, mutta kyllä fillari on pysynyt kyläkaupan edessa ja yön yli teltan nurkassa kiinni. Toki jos reissaa esim kahdestaan/porukalla niin lukon tarve vähenee, kun voi vuorotella kaupassa käyntien yms. kanssa.

https://www.hiplok.com/product/zlok1/

Lammy
04.10.2019, 08.51
Tämmönen z lok on ollut kätevä. Eihän tää toki ihmeitä tee, mutta kyllä fillari on pysynyt kyläkaupan edessa ja yön yli teltan nurkassa kiinni. Toki jos reissaa esim kahdestaan/porukalla niin lukon tarve vähenee, kun voi vuorotella kaupassa käyntien yms. kanssa.

https://www.hiplok.com/product/zlok1/Z lok on mukana maantielenkeillä. On kyllä mukavan pieni.

nikobiker
04.10.2019, 14.41
Jämäkkä Abusin lukko kulkee reissuilla aina mukana. Melkein kilohan siitä painoa toki tulee.

Jokainen kaupassa ja kahvilassa käynti olisi aina paniikin paikka, jos tuollaisella rimpulalla pyöränsä lukitsisi.

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/biking/bike-lock/hiplok-z-lok

Firlefanz
05.10.2019, 00.45
Kuitenkin:

Montako parempaa (eli vähintään yhtä hyvää kuin itselläsi) tiedät varastetun sillä välin kun omistaja käväisi kaupassa tai kahvilassa?

Entä jos huono tuuri sittenkin osuu kohdalle, eikö ole milteipä todennäköisintä että varas on professionaalisesti varustautunut eli jämäkkä merkkilukkokin murretaan samassa ajassa kuin joku ohut metallinauha tai -ketju?

Ja yhtä päättäväisesti ja sumeilematta vaikka keskellä kirkasta päivää ja vilkkaaltakin paikalata niin ettei jämäkkä lukko edes ohjaa varasta viemään kahdesta yhtä arvokkaan näköisestä pyörästä sitä toista?

(En väitä että omat vastaukseni kysymyksiin olisivat oikeat tai ainoat mahdolliset.)

PS Mun näkökannastani lukolla on kaksi tarkoitusta joilla uskon olevan merkitystä: (1) estää niinsanottu mukaantarttuminen, spontaani luvaton käyttöönotto, huvimielessä, ilkeyttä tai miten vain ja (2) estää pyörän kaatuminen tuulenpuuskan, tönäisyn tai huolimattoman asettajan takia. Siihen tuommoinen karrikoidusti sanoen nippuside riittää mainiosti - eikä se paina kiloa, ei vie tilaa eikä sen mukanapitämiseen tarvita erityisempää ratkaisua.

nikobiker
05.10.2019, 07.58
Kuitenkin:

Montako parempaa (eli vähintään yhtä hyvää kuin itselläsi) tiedät varastetun sillä välin kun omistaja käväisi kaupassa tai kahvilassa?

...

Varastetyt pyörät -ketjusta näitä voi bongata useita.

Myönnän, että lukon merkitys on minulle enimmäkseen psykologinen. Pidän mielenrauhan vuoksi kuitenkin ilolla painavaa lukkoa mukanani, oli turvallisuuden tunne sitten enimmäkseen illuusiota tai ei. Ei vara venettä kaada, parempi katsoa kuin katua, jne.

Kalle H
05.10.2019, 09.26

Myönnän, että lukon merkitys on minulle enimmäkseen psykologinen. Pidän mielenrauhan vuoksi kuitenkin ilolla painavaa lukkoa mukanani, oli turvallisuuden tunne sitten enimmäkseen illuusiota tai ei. Ei vara venettä kaada, parempi katsoa kuin katua, jne.
Mihin kassiin olet saanut tuon lukon tungettua? Mä oon joskus itse ajellut myös pienen u-lukon kanssa (KRYPTONITE Lite Mini-6), jonka olet tunkenut runkolaukkuun. Sielläkin se tosin vie sitten tilaa ja mm. vedensuodatin ei enää mahdu tuonne. Maantiereissulla tuo lukko/paino ei niin haittaa, mutta sora- ja maastoreissuilla tuo lukko rupeaa sitten jo tuntumaan enemmän.

Riskiä pystyy vähentämään myös paljon siten, että suosii pieniä kyliä, kahviloita, kauppoja ja kioskeja. Bikepacking reissuilla pyörään jää kuitenkin monesti parit kassit kiinni, joten toisinaan olen pyytänyt jopa kaupan edessä olevaa mansikkamyyjää pitämään pyörää hieman silmän alla, jos liikkeellä on porukalla, niin tämäkin on toki helpompaa (tosin silloin ei tule niin herkästi heitettyä läppää mansikka myyjälle).

Firlefanz
05.10.2019, 11.06

Taidamme puhua toistemme ohi - ja otan siitä syyn täysin itselleni, olisi pitänyt formuloida tarkemmin:p Mulla vain on edelleenkin se käsitys (joka toki voi olla väärä) että mainitsemanlaisissasi tapauksissa ollaan oltu niinsanotuilla normaaleilla kaupunkipaikoilla eli siellä missä pyörävarkaatkin liikkuvat eli pyörä on jätetty paikkaan jollaista en osaa kuvitella bikepacking-pyöräilijän valitsevan kaupassa tai kahvilassa käyntiä varten.

Toisin sanoen paikkoihin johon minä en jättäisi fillariani järeimmälläkään lukolla suojattuna. Mutta mullahan ei ole omaa bikepacking-kokemusta ja voi olla että mulla on aivan liian romanttinen eli epärealistinen kuva siitä miten sellaiset tyypilliset pyörävarkauksien hotspotin kierretään kaukaa.

Myönnän, että lukon merkitys on minulle enimmäkseen psykologinen. Pidän mielenrauhan vuoksi kuitenkin ilolla painavaa lukkoa mukanani, oli turvallisuuden tunne sitten enimmäkseen illuusiota tai ei. Ei vara venettä kaada, parempi katsoa kuin katua, jne.[/QUOTE]

nikobiker
05.10.2019, 17.39
Mihin kassiin olet saanut tuon lukon tungettua?

Mulla on tämä L-koossa:
https://www.topeak.com/global/de/products/saddle-bags/129-aero-wedge-pack

Tuonne mahtuu hyvin lukko + varasisuri, monitoimityökalu yms. Lukko on sellainen taiteltava palapelilukko. Näköjään noita on saatavilla paljon keveämpinäkin kuin meikäläisen (vanha) n. 900 grammainen. Voisikin hommata puolet kevyemmän, niin ei tarvitse laittaa montaa sataa saman verran kevyempään makuupussiin tai makuualustaan :)

Toisinaan pidän lukkoa omassa pidikkeessään (rämisee tosin epämiellyttävästi siinä) tai sitten reissuilla runkolaukun sisällä. Runkolaukkuna mulla on xtremen halpismalli: https://tinyurl.com/y68d4o86

Minultahan varastettiin pyörä elokuussa kesken pyöräreissun. Oli se vaan sen verran traumaattinen kokemus, että entistäkin tarkemmaksi tässä on tullut. Onneksi pyörä löytyi, todennäköisesti kiitos jämäkän lukon.

Ff: tämä keskusteluhan ei sinänsä sinua koske lainkaan. Et aja pyöräreissuja, kaikki lenkkisi ovat aina kotoa kotiin ja alle 10h lenkeillä et koskaan pidä taukoja :D

Fuuga
06.10.2019, 22.44
Toistaiseksi en ole käyttänyt reissuilla - enkä oikein muullonkaan - lukkoa. Lienee käynyt moukan tuuri. Sen verran on tarviketta kiinni pyörässä, ettei ketään kiinnostane lähteä ajelemaan sellaisella pienemmässä kylässä, jossa melkein kaikki tuntevat toisensa. Viimeksi jätin käymättä kaupassa kun olisi pitänyt käydä Kannelmäen Kaaressa. Sen eteen niin kuin Sellonkaan pyöräpaikoille en jättäisi pyörääni lukotta. Toisaalta Konalan Varuste.net:ssä, Lidlissä ja Motonetissä käydessäni ei ole tullut mieleenikään tarvita laittaa lukkoon. Pari #Ruska:a ja lauma brevettejä on tullut syötyä paikallisilla huoltoasemilla ja ravintoloissa ilman lukkoa. Ruokatauolla yleensä kyllä pyrin sijoittamaan pyörän ikkunan eteen ja istumaan menen lähimpään pöytään jos se on vapaana. Kaupassakäyntiin en yleensä käytä kauppojen omia pyöräpaikkoja vaan sijoitan pyörän mahdollisimman näkyville niin, ettei potentiaalinen varas voi tietää tuleeko nähdyksi vai ei. Mutta, mutta, nyt kun tämän julkaisen niin kohtahan tuo pöllitään vaikka firman lukitusta autotallista.

Ff: tämä keskusteluhan ei sinänsä sinua koske lainkaan. Et aja pyöräreissuja, kaikki lenkkisi ovat aina kotoa kotiin ja alle 10h lenkeillä et koskaan pidä taukoja :D

No tuohan on päivän selvä. Alle 4h lenkeillä ei syödä näinhän sanoo jo rule #91 (https://www.velominati.com/) ja alle 10h lenkeillä syödään polkiessa.

VesaP
07.10.2019, 14.22
Mulla ollut aikoinaan brevetillä mukana tämä. Ei paina mitään, mahtuu pieneen tilaan ja estää normijantterin ajoonlähdön kaupan nurkalta sen muutaman minuutin ajan kun juoksen kaupasta lisää cokista tms. Eihän tämä mitään oikeaa varasta estä mutta estääkö sit mikään mukana kuljetettava vähintään X kilon painoinen murikka. Tällä saa pyörän tolppaan kiinni vaikkapa.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOm0yzit2Zgy2NPwGaukDpTcQQZaY-6O7AXnVbHFSgfqXmz1Av9w

JohannesP
07.10.2019, 14.45
Abuksella löytyy useamman pituista combiflex-lukkoa. Itellä käytössä aina pidemmillä soololenkeilläkin 90cm/87g neljänumeroisella sarjalla (vanha malli), jolla saa paksumpaankin tolppaan kiinni ongelmitta. Kummasti saa mielenrauhaa ja jos huonosti käy niin tietää ainakin, että vakuutusyhtiö on periaatteessa korvausvelvollinen. Eihän tuollainen 2mm vaijeri estä mitään jos työkaluja saatavilla, mutta vakuuttavampi kuitenkin kuin tuollainen nippuside.

Löytyy myös tuollainen Vesan kuvan näköinen erittäin pieneen tilaan menevä lukko mikä on todella hepposa, mutta ainakin herättää ainakin mielenkiintoa jos sen kimpussa häärää. Tuota voisi alkaa kantaa vaikka pyörätapahtumissa. Noissakin alkanut pyörimään epämääräistä porukkaa ja taisi Pirkassakin joku pyörä lähteä matkaan maalialueelta. Saldenilta aikoinaan lähettivät ilmaiseksi paketin mukana.

Motonetistä löytää ainakin tuota keskimmäistä 85cm pituista Abusta
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500254/Abus-Combiflex-numerovaijerilukko

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1438/7086/products/abus-combiflex_2048x.jpg?v=1534177260

opadude
07.10.2019, 14.52
Abuksella löytyy useamman pituista combiflex-lukkoa. Itellä käytössä aina pidemmillä soololenkeilläkin 90cm/87g neljänumeroisella sarjalla (vanha malli), jolla saa paksumpaankin tolppaan kiinni ongelmitta. Kummasti saa mielenrauhaa ja jos huonosti käy niin tietää ainakin, että vakuutusyhtiö on periaatteessa korvausvelvollinen. Eihän tuollainen 2mm vaijeri estä mitään jos työkaluja saatavilla, mutta vakuuttavampi kuitenkin kuin tuollainen nippuside.

Motonetistä löytää ainakin tuota keskimmäistä 85cm pituista

Tuo pienempi käytössä mullakin, lisäksi se pitää samalla ortliebin kahvoja tarakassa ettei niitäkään saa nyppäistyä noin vaan mukaan.

Teemu H
07.10.2019, 15.26
Combiflex on monikäyttöinen, sillä saa pari pyörää tolppaan kiinni. Rouva käyttää samaa lukkoa auton koiraveräjän lukitsemiseen, ei vaikkapa joku lapsi päästä koiria karkuun treeneissä. Lukko painaa 80 gramma, ei siis juuri mitään. Vaijeri kerääntyy nätisti kasaan "omaan koteloonsa", helppo pakata mukaan.

Lammy
07.10.2019, 21.39

Löytyy myös tuollainen Vesan kuvan näköinen erittäin pieneen tilaan menevä lukko mikä on todella hepposa, mutta ainakin herättää ainakin mielenkiintoa jos sen kimpussa häärää. Tuota voisi alkaa kantaa vaikka pyörätapahtumissa. Noissakin alkanut pyörimään epämääräistä porukkaa ja taisi Pirkassakin joku pyörä lähteä matkaan maalialueelta. Saldenilta aikoinaan lähettivät ilmaiseksi paketin mukana.

Motonetistä löytää ainakin tuota keskimmäistä 85cm pituista Abusta

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1438/7086/products/abus-combiflex_2048x.jpg?v=1534177260Nippusiteessä on terässisus joten vaatii sellaisen leikkurin millä tuon 2mm vaijerinkin saa katki.

nikobiker
07.10.2019, 22.19
Mitenkähän tuo combiflex kestää perinteisen pyöränjalalla murtamistaktiikan? Jotenkin veikkaisin, että naksahtaisi helposti auki, kun vähän vivulla pyöräyttää.

Melkein mikä tahansa vaijerilukko näyttää antautuvan hetkessä tällaisella taskukokoisella työkalulla:
https://www.youtube.com/watch?v=-rphMwxTr54

Masentavaa katsottavaa muutenkin tämän kaverin videot...saa kyllä niin U-lukot kuin taiteltavat kryptoniittilukotkin hetkessä kyytiä. Onneksi harva osannee tiirikoida tuolla tavalla.

Ehkä tää alkaa olla jo offtopicia... mutta kiitos tämän keskustelun, ensi kesän reissuilla tulen pyöräilemään monta sataa grammaa kevyempänä :)

JohannesP
07.10.2019, 22.33
Nippusiteessä on terässisus joten vaatii sellaisen leikkurin millä tuon 2mm vaijerinkin saa katki.

Lähinnä mietin kuinka tuollaisen saa kammettua poikki eli kuinka helposti nuo muoviset nystyrät antaa periksi. Eli jos tuohon nippusiteen väliin laittaa 20-30cm puu/metallikappaleen ja pyörittää niin aukeeko se nätisti samalla tavalla kuin normaali nippuside. Eihän tuo Abuskaan paljoa kestä, mutta luulisi vaativan enemmän askartelua, kun täytyy eka pyöritellä löysät pois.

Isoin tekijä kuitenkin itselleni zlokissa on 40cm pituus. Täytyy löytää sopivan paksuinen tolppa mihin saa kiinni ja monesti vielä nykyrungotkin on erittäin paksuja. Tuollaisella Abuksen 85cm vaijerilla saa ohkaseen tolppaan kiinni kaksi pyörää / runko + kiekko yhdistelmän tai sit paksuun tolppaan pelkästä rungosta. Ja jos bikepackingiä miettii niin tuollaisella vaijerilla saa helposti laukutkin vielä samaan lukitukseen.

Lisäksi omassa käytössä (ei bikebacking tapauksessa) tavarat kulkee takataskussa niin tuo zlok on hankala saada sinne taiteltua. Abus vetää nätisti pieneen kasaan eikä juuri vie tilaa

Valintoja, mutta mielestäni hyvin +60g painoinen esine.

Mitenkähän tuo combiflex kestää perinteisen pyöränjalalla murtamistaktiikan? Jotenkin veikkaisin, että naksahtaisi helposti auki, kun vähän vivulla pyöräyttää.
Luultavasti ihan samasta asiasta kirjoitin. Ei varmasti kestä mitään, mutta epäilen et mikään minilukko kestää sellaista. Luotan kuitenkin siihen, että kaupan pihassa joku tajuaa mennä väliin. En vain pysty perustelemaan itselleni kantavani harrastusajossa painavaa U-lukkoa.

Kalle H
07.10.2019, 23.54
Kyllähän nämä mini lukot ovat vain hidastimia eikä varsinaisia lukkoja. Olen ihan varma, että tuo abuskin aukeaa kyllä vain runkoa kunnolla vetämällä/rykäsemällä. Tuollaisen vähän löysän veijerin kanssa pyörää on helppo käyttää vipuvartena, jolloin mitään työkaluja ei tarvita.

Z lokillä mä laitan yleensä fillarin kiinni suht napakasti telineeseen tai tolppaa, jos runko on liian paksu, niin takahaarukka on kapoisempi. Z lok kannattaa vetää sen verran kireälle, että sinne väliin ei mahdu laittamaan mitään vääntötyökalua. Toisella z lokilla sitten vaikka kypärä kiinni vanteeseen tai etuvanne runkoon. Lisäksi voi tiputtaa vielä ketjut vaikka pois ja napata akselin/akselit mukaan, mikä hankaloittaa pyörällä ajoon lähtöä.

Mä oon aika kuskannut noita z lokkeja runkolaukussa, käytännössä ne ei vie siellä "lainkaan" tilaa.

Timppa_M
13.10.2019, 22.19
Onkos kokemuksia Surlyn Moloko barista (https://foxcomp.fi/surly-moloko-bar)? Tarkoitus olisi kuljettaa Packraftiä ja/tai muuta retkitavaraa.
Nyt on lautta huitaistu vaan hihnoilla kiinni 23 asteen taivutuksella olevaan Salsan 2bend tankoon. Joku lyhyempi stemmi pitänee laittaa.

Jep, Molokon vaihdoin Moonlanderiin ja siinä on reissuilla mm. Revelate Desingsin Harness jossa mm. packraft (MRS Microraft) kulkee mukana ollessaan. Semmosen 4cm lyhkäsemmän stemmin vaihdoin ettei mene aivan kurottelemiseksi.

Timppa H
14.10.2019, 12.16
https://ep1.pinkbike.org/p6pb17865449/p6pb17865449.jpg

Moloko koeajettu, kuormana vain Molokon pussi ja kännykkä. Kaksi senttiä lyhyempi stemmi oli sopiva (aiemmin siis Salsan backsweep -tanko), "sarvista" ajaminen ei kyllä taida mulle sopia, jos mäki on niin jyrkkä että sarvista voisi pitää kiinni, niin joudun kuitenkin työntämään :/
Jarruletkut joutuu vaihtamaan pidempiin, oli niin tiukalla jo. Muuten kyllä tuntui hyvältä, kun on noihin taivutettuihin jo tottunut.

xubu
14.10.2019, 14.57
^Offtopic, oudon näköinen tuo punainen polku, onko siinä joku sammal vai mikä on muuttunut punaiseksi näin syksyllä.

Timppa H
14.10.2019, 19.22
^Offtopic, oudon näköinen tuo punainen polku, onko siinä joku sammal vai mikä on muuttunut punaiseksi näin syksyllä.

Ei kai oikeesti mikään punainen ole. Halpispokkari + kuvansiirto koneelle, pinkbikeen ja viimein tänne lienee värjännyt :/

K.Kuronen
15.10.2019, 20.27
Ikävä yllätys: kauan käytössä ollut ja hyvin palvellut Ortliebin kuivapussi halkesi kivuttomasti. Vaikuttaisi siltä, että liimaus petti. Onneksi ei satanut, enkä ollut pitkällä reissulla. Kotona pussia tutkiessani havaitsin myös suuaukossa olevan paksumman muovin irtoavan sormin vetämällä.

https://live.staticflickr.com/65535/48904361062_43a96810f4_o.jpg
https://flic.kr/p/2hvvCK1

Juha Jokila
15.10.2019, 23.18
^Mielenkiintoista. Onko ollut pääosin repussa tms. vai onko saanut aurinkoa? Oliko tuo sitä kaikkein ohkasinta materiaalia?

K.Kuronen
15.10.2019, 23.35
^On saanut aurinkoa, mutta vain reissuissa. Itse kangas on edelleen lujaa, eikä ole erityisen ohutta. Pussi on kasattu lähes pelkästään liimausta muistuttavalla tavalla ja nämä liimaukset ovat nyt laajalti auenneet.

Laittelen saumasta kuvia, kunhan ehdin.

Reklamaatiota tuskin teen, sillä pussilla on reilusti ikää. Lähinnä varoitukseksi, jos jollakin on samanlainen vielä käytössä.

K.Kuronen
16.10.2019, 10.16
...saumastahan tuo avautuminen tapahtui ja vielä koko matkalta:

https://live.staticflickr.com/65535/48907315521_1b9d4aaf4d.jpg

Trailspacessa on myös raporttia samasta tapahtumasta: https://www.trailspace.com/gear/ortlieb/dry-bag-ps10/

Metsämuija
26.10.2019, 23.10
Kuitenkin:

Mulla on kaveripiirissä surullisia kertomuksia tyyliin ”kävin Lidlissä” ja pyörä pöllittiin välittömästi.

Ei mun kaverit kyllä investoi tälläiseen hifistelypyörään kuin mulla on, mutta sen tiedän kokemuksesta että se on sellainen ”seuramagneetti”, jota tullaan tuijottamaan ja valokuvaamaan julkisilla paikoilla. Eli omasta puolesta uskon vakaasti magneetin vetävän puoleensa myös ei toivottua pohjasakkaa.

Mulla on useampi järeä lukko pyöräretkillä jos pyörän joutuisi hetkeksi silmistä päästämään irti.

nikobiker
08.01.2020, 21.41

Tähän asti olen käyttänyt ortliebin tankolaukkua, jossa on toimiva pikakiinnitys mutta uuteen pyörään en enää haluaisi laittaa mitään laukkua tankoon.

Palataanpas tähän... Saman tyyppisiä tarpeita täällä. Tykkään kyllä Ortliebin tankolaukusta. Sen kun saa niin helposti pyörästä mukaansa. Olen vaan nyt hommaamassa aerotankoja ja laukku ei enää stongassa oikein mahdu olemaan.

Onko baikpäkkereillä minkälaisia pikakiinnikkeellisiä ratkaisuja tämmöiseen? Sen kokoinen, johon mahtuisi kännykkä, arvotavarat ja elektroniikka yms. ja jonka helposti mukaansa. Saisi sijaita monessakin eri paikassa (paitsi ei oikein satulatolpassa, koska se on varattu Backloaderille). Saisiko esim aerotankojen alle (tai väliin?) helposti jonkinlaisen. Esim. jos olisi sellainen vetoketjullinen tai muuten helposti avattava pieni laukku, jonka saisi soljellisella remmillä aerotangon alle kiinni.. ?

Edit: ei kuitenkaan ihan tällaista :) https://www.reddit.com/r/Frankenbike/comments/bb28yh/they_said_i_had_to_decide_between_aero_bars_and_a/

Kalle H
08.01.2020, 23.43
Mä oon käyttänyt nykyisin arkikäytössä runkolaukkua siten, että siellä on kaksi nyssäkkää, joissa toisessa on kaikki työkalut ja toisessa kaikki arkikamat (kuulokkeet, lompakko, avaimet, vaihtohanskat...). Kun lähden pyörältä pois, niin laitan vaan pyörän lukkoon ja nappaan nuo kaksi pussia siitä mukaan - helppoa.

Eli en ole kokenut tarpeelliseksi viritellä irroitettavia laukkuja, kun fiksuilla "organisointipusseilla" laukun koko sisus on helppo napaan mukaan kerrasta.

Voisihan sitä toki tehdä myös runkolaukun sisään vaikka juuri runkolaukun muotoisen sling bagin /olkalaukku -insertin, joka olisi vielä helpompi napata mukaan, mutta vielä en ole kokenut tuota tarpeelliseksi.

Vilhelm V
09.01.2020, 08.15

https://www.hiplok.com/product/zlok1/

Hommasin pari tuommoista viime vuonna. Periaatteessa todella näppärä keino varmistamaan, ettei pyörä lähde ns. nopealla nykäisyllä omille teilleen. Semmoinen havainto kuitenkin, että toinen näistä nippusiteistä lakkasi toimimasta jo parin käyttökerran jälkeen. Oire on se, että nippuside ei lukitu, vaan sallii itsensä avattavan ihan sormivoimin kevyesti vetämällä. Ei jatkoon.

Lammy
09.01.2020, 08.41
Hommasin pari tuommoista viime vuonna. Periaatteessa todella näppärä keino varmistamaan, ettei pyörä lähde ns. nopealla nykäisyllä omille teilleen. Semmoinen havainto kuitenkin, että toinen näistä nippusiteistä lakkasi toimimasta jo parin käyttökerran jälkeen. Oire on se, että nippuside ei lukitu, vaan sallii itsensä avattavan ihan sormivoimin kevyesti vetämällä. Ei jatkoon.Oletko pitänyt avaimen irti lukosta?

Kalle H
09.01.2020, 09.19
Semmoinen havainto kuitenkin, että toinen näistä nippusiteistä lakkasi toimimasta jo parin käyttökerran jälkeen. Oire on se, että nippuside ei lukitu, vaan sallii itsensä avattavan ihan sormivoimin kevyesti vetämällä. Ei jatkoon.
Ikävä homma, että tuollainen ongelma on ilmennyt, mulla on noi molemmat toimineet edelleen hyvin. Saiskohan niitä sisäisiä lukituskieliä väännettyä vähän tiukemmalle esim. piikin tms. avulla? Toi on toki varmasti ihan takuun alainen vika, joten uudenkin saisi varmasti.

arctic biker
09.01.2020, 15.29
Ikävä homma, että tuollainen ongelma on ilmennyt, mulla on noi molemmat toimineet edelleen hyvin. Saiskohan niitä sisäisiä lukituskieliä väännettyä vähän tiukemmalle esim. piikin tms. avulla? Toi on toki varmasti ihan takuun alainen vika, joten uudenkin saisi varmasti.

Saa kyllä, pieni lattapääruuvari on hyvä. Piikkikin toimiinee. yhden tommosen tilasin joskus Bike24:sta ja kun en tajunnut niitä kieliä vääntää niin reklamoin , Bike24 lähetti uuden eivätkä vanhaa huolineet,kaksi nyt käytössä! Avain on aika hapero, yhdestä toinen piikki katkesi. Kannattaa olla varovainen, pitää vaikkapa pinnasta tehdä varalle yksi. Kummasti rälläkkää näissä pyörä hommissa vaan tarvitsee.

arctic biker
09.01.2020, 15.47
Hiplok POP Bike Lock.

Tuosta olen tykännyt, hävisi vaan lokakuun sairaalareissulla, ei ainakaan lanssiin ole jäänyt.

Hamme
18.04.2020, 00.51
Onko kellään kokemuksia noista XXL Whiten bikepackeistä? Kesällä olisi tarkotus tehdä ainakin pari yhden yön reissua pyörän kanssa ja laukkuja pyörään kaipailisi. Nuo Whiten laukut on mielenkiintoisesti hinnoiteltu 14.90 per laukku, pääsisi pikkasen edullisemmin versus joku ortliebin setti. Miten on kestävyyden laita? Ei huvittaisi edes tuota vähää pistää noihin kiinni mikäli ovat roskiskamaa ekan kesän jälkeen.

Puskis
18.04.2020, 01.05
Nuo näyttää erilaisilta kuin aiempina vuosina, mut oma arvaus ihan vaan kuvan perusteella ois, että runkolaukku saattaa olla toimiva. Tankolaukussa ja satulalaukussa halvat materiaalit kostautuu helpommin, eli eivät ehkä kiinnity kovin tukevasti ja kestävyyskin saattaa olla niin ja näin.

Grandi66
18.04.2020, 01.46
Ainaki aikasemmassa runkolaukku mallissa vetoketju antautui melkein heti ja veden imaisi hyvin sisäänsä.

kaakku
18.04.2020, 08.52
Nyt kävi niin, että Alpkitin Exorail ei olekkaan yhteensopiva Oneup v1 hissitolpan kanssa. Tarvitsisin siis uuden satulalaukun, kriteerinä 7-10 litran koko, yhteensopivuus ko. hissitolpan kanssa ja mahdollisimman vähän sivuttaisliikettä.

Timppa H
18.04.2020, 10.19
Onko kellään kokemuksia noista XXL Whiten bikepackeistä? .....

Mulla myös antautui vetoketju melkein heti vanhassa mallissa.
Nyt tilasin tuon (https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500943/Blackburn-Outpost-Frame-laukku), ei ole vielä tullut.

Hamme
18.04.2020, 11.56
Joo, eli taitaa olla parempi jättää suosiolla vaan whitet hyllyyn. Jos jollain on jakaa hyviä kokemuksia jostain keskiluokan laukuista, niin suosituksia otetaan vastaan.

Puskis
18.04.2020, 13.03
https://bikepack.pl/shop/?lang=en

Tuolta tilaisin varmaan itse. Hinnat halvemmat kuin isoilla merkeillä ja runkolaukunkin saa mittojen mukaan.

Isä nitro
18.04.2020, 13.11
Minulla ollut käytössä Timppa Hn linkkaama Blackburn. Toiminut ulkomailla ja kotona useiden tuhansien kilometrien saattelemana niin maasto- kuin gravelkäytössä ja edelleen toimii kuten uutena. Vetoketjua olen vetänyt niin tiukalle, että hirvittää. Eikä maksa(nut) paljon.

Nautiskelija
18.04.2020, 23.52
Vanhassa (ei vedenpitävänä mainostetussa) white fatbike runkolaukussa vetoketju jäi jännitykseen, jos ei laukun alapinta päässyt lepäämään viistoputkea vasten. Omastakin laukusta petti lopulta ketju. Siitä huolimatta, jos vedenpitävänä mainostettua mallia tulee joskus vielä kaupan, niin luultavasti hankin.

Nickname
01.05.2020, 10.14
Jollain on varmaan käytössä tuo Thulen tour rack tavarateline? Paljonko tuo kestää painoa taakse asennettuna, xxl ja velostar väittää 11kg ja classicbike 25kg :seko:
Thulen omat sivut ei aukea kun on remontissa, onhan tuo Thulen teline aika hinnakas, n.110€ sivutukien kanssa mutta 5v takuulla.

Toonie
01.05.2020, 10.52
Jollain on varmaan käytössä tuo Thulen tour rack tavarateline? Paljonko tuo kestää painoa taakse asennettuna, xxl ja velostar väittää 11kg ja classicbike 25kg :seko:
Thulen omat sivut ei aukea kun on remontissa, onhan tuo Thulen teline aika hinnakas, n.110€ sivutukien kanssa mutta 5v takuulla.10kg edessä, 11kg takana.

https://www.thule.com/en-gb/bike-accessories/rear-bike-racks/thule-tour-rack-_-100090

Lähetetty minun Pixel 4 laitteesta Tapatalkilla

Nickname
01.05.2020, 12.07
^ ok. Onhan 11kg aika paljon mutta pitää nyt vielä miettiä.

Uskaltaako ns normaalin tarakan kiinnittää jarrusatulan pultin alle? Ei oikein ole mitään valmiita reikiä takahaarukassa

hiilikuitumies
01.05.2020, 12.30
Uskaltaako ns normaalin tarakan kiinnittää jarrusatulan pultin alle? Ei oikein ole mitään valmiita reikiä takahaarukassa
Mutta toinen puoli jäisi silti ongelmaksi? P-puristimilla minä lähtisin tuota tekemään. Yksi vaihtoehto on myös laittaa pidike pikalinkun alle.

https://www.axiomgear.com/products/racks/streamliner-racks/streamliner-disc-dlx/

Nickname
01.05.2020, 13.29
^ Tunnen itseni taas fiksuksi, eihän siellä toisella puolella tietenkään ole jarrusatulaa :rolleyes: Yritän varmaan metsästää tuommosen pikalinkun alle tulevan mallin, ei ollut tuommoisia tullut edes vastaan tai sitten en ole älynnyt että tulee linkkuun kiinni.

JackOja
20.05.2020, 10.16
Olikos Salsan Anything Cagelle (tai HD-versiolle) jotain kilpailevaa tuotetta olemassa?

Ei sillä etteikö nuo kelpaisi, mutta voisi pohtia muutakin.

Mika_koo
20.05.2020, 10.27
King many things cage voi olla myös kiinnostava.

Mika_koo
20.05.2020, 10.28
Niin ja Blackburnillahan on kanssa jotain

velib
20.05.2020, 10.33
Blackburn cargo cage on toiminut hyvin, eikä ole hinnalla pilattu. Olen kiinnittänyt yhdellä pultilla (kun haarukassa ei ole useampia) ja teipillä.

https://www.bike24.com/p2155982.html

JuhaN
20.05.2020, 11.10
Törmäsin netissä surffaillessa Topeakin haarukkatelineeseen.

https://www.topeak.com/global/en/products/bikepacking-series/1129-versacage

=)juha

karhunpoika
20.05.2020, 11.51
Bikepacking.com:n listaus jossa telineitä ja pussukoita
https://bikepacking.com/index/cargo-cages-anything-bags/

Sent from my Moto G (5) using Tapatalk

Puskis
20.05.2020, 12.34
Halpisvaihtoehto teline+kuivasäkki 20€
https://www.planetx.co.uk/i/q/BAPODTFB/podsacs-tarpaulin-fork-dry-bag-with-cage-and-ties (https://www.planetx.co.uk/i/q/BAPODTFB/podsacs-tarpaulin-fork-dry-bag-with-cage-and-ties)

JackOja
20.05.2020, 12.38
Jees, kiitokset kommentoijille, olishan noita ollut. Salsat lähti tulemaan kun olivat sopivasti tarjolla kyytipoikana samassa kioskissa kuin muu tarpeellinen roina.

Noi on tarpeeksi hyvät, toiseen teltta ja toiseen makuualusta.

Ahven
26.05.2020, 23.39
Nyt löytyy tämä https://www.xxl.fi/white-traveler-saddle-bag-large-pyorailylaukku-musta/p/1172081_1_style ja tämä https://m.motonet.fi/fi/tuote/4501402/Blackburn-Outpost-frame-bag-medium-laukku

Vielä pitäisi joku hyvä tankolaukku löytää niin aika hyvin saisi jo tavaraa mukaan.

JackOja
27.05.2020, 09.41
^Alpkitilla on nyt bikepacking-roinaa alennusmyynnissä, kannattaa tsekata sieltä jos sopivaa löytyisi.

Isä nitro
14.06.2020, 12.12
En ole muodostanut selvää kantaa kysymykseen sivulaukut vs. bike packing. Netistä päätelleen kyseessä onkin ikuisuuskysymys tyyliin purkka vai jytä (vai pitääkö puuro tehdä maitoon vai veteen). Päätin pitkästä aikaa mennä sivulaukuilla ja niinpä pakkasin mökkireissulle uutta hehkuvat Ortliebin klassikot kun halusin ottaa läppärinkin mukaan. Viime vuodet olen ajellut pääsääntöisesti BP-tyylisesti ja siellä täällä on ihmetelty, että miksi ei laukkuja ja että eikö niillä ole painopisteen ollessa alhaalla mukavampi ajella. Enpä tiedä, onko kyseessä tottumiskysymys vai siitä, että olen onnistunut pakkaamaan BPni paremmin kuin sivulaukkuni, koska minusta tuntuu että painopisteen sijaitseminen ylhäällä-alhaalla ei ole kysymys, vaan se miten lähellä se on itseäni eli kuskia. Toisaalta perjantaisessa voimakkaassa vastatuulessa tuntui, että virtaviivaisuus olisi ollut kovasti muotia.

PilotMen
15.06.2020, 11.34
Mikä olisi hyvä tavarateline satulaputkeen täysjoustopyörä kyseessä. Saisi telttaa ym matkaan.

PatilZ
15.06.2020, 11.35
Tuli hankittua tuossa vähän ylempänä linkattu planetx halpisvaihtoehto ja pieni runkolaukku. Mun bp-reissut ovat olleet niin pienimuotoisia, että olen tähän mennessä mennyt maantiepyörällä ja vähäisemmillä laukuilla. Yksi yö eli ei mitään ruuanlaittovälineitä ja majoitteena rankinen, matkalakana ja avaruushuopa. Mulla on ollut laukkuina:
- otlieb seat-pack M koko eli 11 litraa? tai Carradice Barley
- ja tankoon Carradice Zipped Roll

Fillaripuolelta löytyy myös Cannondale Topstone ja tätä silmälläpitäen tuli nämä uudet laukut hankittua. Cannarissä ei ole haarukassa kiinnityspaikkaa laukuille. Sitten kysymyksiin,

Planetx:n telineen mukana tulleessa ohjeessa kiinnitykseksi tarjotaan kahta vaihtoehtoa, kun haarukassa ei ole kiinnityspaikkoja. Ensin tuollainen runkoa suojaava tarra ja sitten joko nippusiteillä tai letkunkiristimillä. Onko toivotonta tai kummalla pysyy todennäköisemmin paikallaan?

Mitä mihinkin laukkuun kannattaa pakata?

Isä nitro
15.06.2020, 12.11
Täytyypä ostaa lisää noita telineitä, vaikkapa tuollaiset Blackburnin cargo caget, ja tällä kertaa asentaa sellaisen/sellaiset Wohon anti-sway eli "heilunnanestotelineeseen". Tarkoitan siis tätä:

https://bikepacking.com/news/woho-saddle-bag-stabilizer/

Onkos palstalaisille kokemusta tilanteesta, jossa tuohon wohoon kiinnitetään vaikkapa juuri tuollainen cargo cage? Ja jos niin mitä olette telineeseen kiinnittäneet? Tähän mennessä on jäänyt usein mietittymään, että mihin p-n sen retkikeittimen sitten lopuksi laittaa kun kahviaddiktina haluaa tehrä kaffet retkellä parin tunnin välein ja kaikki liikenevä tila on jo käytetty.. Minulla keittimenä kohtuukokoinen Primuksen lite+. Ymmärtääkseni mm. ajoasennosta ja pyllyn koosta (!?) riippuen voi tulla ongelmia näiden viritysten kanssa.

PatilZ
15.06.2020, 13.13
Täytyypä ostaa lisää noita telineitä, vaikkapa tuollaiset Blackburnin cargo caget, ja tällä kertaa asentaa sellaisen/sellaiset Wohon anti-sway eli "heilunnanestotelineeseen". Tarkoitan siis tätä:

Onkos palstalaisille kokemusta tilanteesta, jossa tuohon wohoon kiinnitetään vaikkapa juuri tuollainen cargo cage? Ja jos niin mitä olette telineeseen kiinnittäneet? Tähän mennessä on jäänyt usein mietittymään, että mihin p-n sen retkikeittimen sitten lopuksi laittaa kun kahviaddiktina haluaa tehrä kaffet retkellä parin tunnin välein ja kaikki liikenevä tila on jo käytetty.. Minulla keittimenä kohtuukokoinen Primuksen lite+. Ymmärtääkseni mm. ajoasennosta ja pyllyn koosta (!?) riippuen voi tulla ongelmia näiden viritysten kanssa.

Erinomainen idea. Kiitos.

JackOja
15.06.2020, 13.21
...Tähän mennessä on jäänyt usein mietittymään, että mihin p-n sen retkikeittimen sitten lopuksi laittaa kun kahviaddiktina haluaa tehrä kaffet retkellä parin tunnin välein ja kaikki liikenevä tila on jo käytetty.. Minulla keittimenä kohtuukokoinen Primuksen lite+. ...

Keitin kulkee tuossa vasemmanpuoleisessa Stem Cellissa
https://pic.useful.fi/01PM5Pi85.jpg

Keksin muuten viime reissulla ihan oleellisen hankittavan tavaran. Sellainen omenankokoiseksi kokoonpusertuva reppu kauppareissuja varten. Räyskälän kyläkaupalta hain evästä ja ajoin lentokentän raflaan syömään ja siitä leiriin. Oli pikkusen hankalaa muovikassi stongassa.

Spämmäämpä tännekin koeponnistetun kokooonpanon

https://pic.useful.fi/-qrYxXNwb.jpg

Isä nitro
15.06.2020, 14.30
Muki oikeaoppisesti. Sandaalit toimivat (myös) lokasuojana. Ja ne telttatangot tuohon vaakaputken päälle tietysti. Ollaan selvästi ammattilaisen kanssa tekemisissä. Minä puolestaan kiitän vinkistä laittaa keitin täältäkin löytyvään tankopussukkaan. Ja se reppu on tosiaan osoittautunut aivan välttämättömäksi kun käy hakemassa leirille ehtoolla muonaa. Retkiliikkeissä myydään sellaisia kissan kivespussin kokoiseksi pakkautuvia reppuja.

Sellainen kysymys, että oletteko laittaneet noita cageja hiilikuitahaarukkaan ilman, että on niille varsinaisia asennusreikiä (eyelets)? Oletan että painon ollessa kohtuullinen näin voidaan tehdä. Perinteisessä retkipyörässä olen teräskeulaan kiinnittänyt näitä aika surutta, samoin tavaraa.

Divi
15.06.2020, 19.28
Kyllä hiilikuituhaarukan pitää kiinnikkeitä kestää sii missä muidenkin, sopiva kiinnitys vaan mikä ei liiaksi purista eikä ole terävä. LVI reikänauha esim on aika hyvä, tulee ihan siistikin jos laittaa kutistesukan päälle ja siistit kuusiokolot pulteiksi. Pehmikkeeksi voi haarukan ja nauhan väliin laittaa vaikka sisäkumia.

Isä nitro
15.06.2020, 20.43
Näin juuri olen ajatellut. Putkiklemmarilla (aka letkunkiristin) olen kiinnitellyt sisägummilla suojattuun haarukanputkeen anygageja. Seuraavassa pyörässä, tai keulassa, on kyllä sitten kiinnikkeet. Tänään pistin tilaukseen ketjussa mainitut Blackburnin telineet ja kaveriksi Topeakin VersaMountit.

Puskis
15.06.2020, 22.13
Keksin muuten viime reissulla ihan oleellisen hankittavan tavaran. Sellainen omenankokoiseksi kokoonpusertuva reppu kauppareissuja varten.

Vuosi sitten speksasin tällaista ja arvosteluja luettuani päädyin Ospreyn reppuun.
https://scandinavianoutdoor.fi/osprey/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/reput/ultralight-stuff-pack/
On ollut tosi hyvä ostos. Sea to summitilla ois vielä selvästi pienemmäksi pakkautuva, mut jokaisessa vertailussa Ospreytä pidettiin parempana.

JackOja
15.06.2020, 23.11
^no mutta! Kiva jos joku on tehnyt taustatyön valmiiksi. Uskon Ospreyhin jo ennestäänkin, talouden lähes kaikki reput sitä.

Lammy
16.06.2020, 00.16

Onkos palstalaisille kokemusta tilanteesta, jossa tuohon wohoon kiinnitetään vaikkapa juuri tuollainen cargo cage? Ja jos niin mitä olette telineeseen kiinnittäneet? Tähän mennessä on jäänyt usein mietittymään, että mihin p-n sen retkikeittimen sitten lopuksi laittaa kun kahviaddiktina haluaa tehrä kaffet retkellä parin tunnin välein ja kaikki liikenevä tila on jo käytetty.. Minulla keittimenä kohtuukokoinen Primuksen lite+. Ymmärtääkseni mm. ajoasennosta ja pyllyn koosta (!?) riippuen voi tulla ongelmia näiden viritysten kanssa.Erittäin toimiva lisävaruste. Pidän juomapullot tuossa ja näin mahtuu isompikin runkolaukku.
Tietenkin tuo myös vakauttaa satulalaukun eli estää laukkua heilumasta puolelta toiselle varsinkin putkelta "runtatessa".

Grandi66
16.06.2020, 10.19
Tarkoitatko touta stapiöaittorii? Juu on kokemusta ja uudet tulossa. Oli aikaisemmat versiot jotka oli alumiinia ni miulla kaks hajonnut. Uudet alumiinin ja teräksen sekoitusta. Estää takalaukun heilumisen ja saa pullot mukaan ku käyttää isoa runkolaukkua. Erityäin käytännöllinen

Mietinnässä teettää teräksestä kyseinen härpäke.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200616/f8239353fd07a2972439a2fae5af81d3.jpg

PatilZ
16.06.2020, 13.07
Vinkkiä mistä juuri näitä stabilaattoreita saa?

SSGT-92
16.06.2020, 16.31
Tuo; "
WOHO Xtouring ANTI SWAY Bag Stabilizer " googleen,
antaa vaikka ;https://www.wiggle.co.uk/woho-saddle-bag-stabilizer/

JackOja
16.06.2020, 16.32
^"Out of stock", Bikesterilla myös ei-oota.

Divi
16.06.2020, 16.50
Ebaysta löytyy jostain espanjan mammuttikaupasta

Isä nitro
16.06.2020, 17.08
Ostin Bikesterin viimeisen, sorry, jokunen viikko sitten. Ja mitä ilmeisemmin viimeiset, koska tilasin ensin ”perusmallin” huomatakseni että Brooksin B17 vaatii oman kiinnikkeensä, jota ei tietääkseni myydä erikseen. No, hinta ei ollut paha, Huonosti on tosiaan tuotetta tarjolla näinä kovina aikoina.

Itse olen käyttänyt tähän mennessä Wohoota vain heilunnanestoon, mutta tarkoitus ottaa piakkoin koko kapasiteetti käyttöön.

Divi
16.06.2020, 20.37
Mites noi stem bagit, kaipaisin ohjaamoon paikkaa juomapullolle ja välillä ois kiva jotain pientä evästäkin siinä nurkilla säilöä. Satasta lähentelevät revelatet ei kiinnosta mutta oikeesti hyvästä kestävästä voin kyllä kymppejä pulittaa. Mitä suositellaan?

JackOja
16.06.2020, 21.04
^Alpkit myy ainakin.

Puskis
16.06.2020, 21.20
Mites noi stem bagit, kaipaisin ohjaamoon paikkaa juomapullolle ja välillä ois kiva jotain pientä evästäkin siinä nurkilla säilöä. Satasta lähentelevät revelatet ei kiinnosta mutta oikeesti hyvästä kestävästä voin kyllä kymppejä pulittaa. Mitä suositellaan?

Tuossa ainakin edullinen vaihtoehto. En tiiä paljonko postikulut.
https://bikepack.pl/sklep/krucosak/?lang=en

Divi
16.06.2020, 21.56
Noita 20-30e hintaluokassa olevia on bike24:lläkin useampia, toki monet loppu.. mut esim topeakin freeloader 30e tuntumaan tai alle 20e AGU venture (https://www.bike24.com/p2350223.html?q=stem%20bag).
Halpojahan nuo on, mutta ei silti viittisi tilailla repullista ihan vaan todetakseen että huonoja ovat. Topeakinn kohdalla ehkä uskaltaa luottaa että on laadukasta?

Puskis
16.06.2020, 22.25
Nuo Bikepack.pl:n kamat on ainakin tietääkseni Pavelin omin kätösin laadukkaista materiaaleista ompelemia, eli vertautuu noihin parempiin kamoihin.

Mut jaa. Sielläpä ei taida olla paljon mitään varastossa, joten toimitusajat on pitkiä. Suositeltava paikka kumminkin, jos haluaa esim. mittatilausrunkolaukkua.

PatilZ
16.06.2020, 22.59
Tuo; "
WOHO Xtouring ANTI SWAY Bag Stabilizer " googleen,
antaa vaikka ;https://www.wiggle.co.uk/woho-saddle-bag-stabilizer/

Olikin ihan uutta tuo Google.

Et kyllä antanut vastausta kysymykseen, mistä noita saa. En vielä ole löytänyt, vaikka kokeilin ehdottamasi Googlea.

Kärrä
16.06.2020, 23.36
^ Tämänlainen? (https://www.ebay.co.uk/itm/WOHO-XTOURING-Anti-Sway-Anti-Sway-BROOKS-B-Version/324128531809?hash=item4b7790e561:g:D7cAAOSw0kBcl8Z n)
Myyjä mielestäni ihan ok kauppapalautteella.

PatilZ
16.06.2020, 23.53
^ Tämänlainen? (https://www.ebay.co.uk/itm/WOHO-XTOURING-Anti-Sway-Anti-Sway-BROOKS-B-Version/324128531809?hash=item4b7790e561:g:D7cAAOSw0kBcl8Z n)
Myyjä mielestäni ihan ok kauppapalautteella.

Löysin just käytetyn UK:sta. Tilattu.

tomima
17.06.2020, 08.30

Itsellä on näitä käytössä pari kappaletta ja hyvin toimii.
https://www.veloshop.fi/fi/restrap-stem-laukku.html

Ja löytyy vieläpä Naantalista..

häggens
17.06.2020, 10.17
Mites noi stem bagit, kaipaisin ohjaamoon paikkaa juomapullolle ja välillä ois kiva jotain pientä evästäkin siinä nurkilla säilöä. Satasta lähentelevät revelatet ei kiinnosta mutta oikeesti hyvästä kestävästä voin kyllä kymppejä pulittaa. Mitä suositellaan?Itselläni on tämmöiset. Tärkein syy, että näitä oli himassa vapaana. Pitkiäkin reissuja ajettu onnistuneesti, mutta en osaa vertailla virallisiin, kun ei ole vertailukohtaa.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-modular-system-yleistasku-medium/15726

PatilZ
17.06.2020, 10.45
Lisää budjettiratkaisuja: https://www.planetx.co.uk/i/q/CCPODSBB/podsacs-stem-bottle-bag

JackOja
17.06.2020, 10.58
Sellainen huomio, että stem cellin kannattaa olla pulloa isompi niin sinne mahtuu muutakin. Patukoita, geeliä...

Alpkitilla on kahta kokoa, joista isompaan mahtuu keitinkin (Primus Solo ETA, Jetboil tmv.)

Divi
17.06.2020, 11.26
Miksi ei leka tullutkaan mieleen! Surplussia tilattu, niistä saa kyllä viimeistään muokkaamalla toimivat ja kyllähän ne sopii greivelillä parran ja flanellipaidan kanssa ku isi äitiin.

SSGT-92
17.06.2020, 11.27
Nyt kun koittanu nuita satulalaukun vakauttimia ettiä,ni tollainen lista tuli eteen ;https://www.cyclingabout.com/complete-list-of-bikepacking-bag-manufacturers/
!00 eri valmistajaa,kuvat kun laukut ovat pyörissä asennettuina ja hinnat mainittu.

Divi
24.06.2020, 00.34
Itselläni on tämmöiset. Tärkein syy, että näitä oli himassa vapaana. Pitkiäkin reissuja ajettu onnistuneesti, mutta en osaa vertailla virallisiin, kun ei ole vertailukohtaa.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-modular-system-yleistasku-medium/15726

Sellainen huomio, että stem cellin kannattaa olla pulloa isompi niin sinne mahtuu muutakin. Patukoita, geeliä...

Nonnii.. Leka toimitti Brittiläiset pussukat, ainakin tallissa käpisteltynä ihan toimiva setti. Ei varmasti kevein, mutta ei ole kuskikaan. Pullon kaveriksi mahtuu patukkaa, ja heitin samoin tein toisenkin kiinni koska symmetria.
Yläpäästä mollella kiinni, alhaalle laitoin paracordit haarukkaan niin eivät heilu. Tuommonen tavallinen lyhyt pullo mahtuu olemaan luukku kiinni. Ainoa miinus tälläerää että tuo "kansi" on kankea, eikä sujahda mukavasti tuonne pussukkaan pois tieltä. Varmaan tarpeellinen kuitenkin sateiden varalta.

http://imgur.com/AL5DTKC.jpg

http://imgur.com/txojbIL.jpg

http://imgur.com/5ITJRE5.jpg

http://imgur.com/xC5Bafk.jpg

Divi
01.07.2020, 20.01
Telttaa, makuupussia, keitintä, untsikkaa yms speksatessa esiin nousee jatkuvasti painot. Gramman viilaus on kovaa touhua.

Ootteko laukkuja valitessa hylänny painoasiat täysin? Yhtä laukkua tutkin ja pisti pahasti silmiin paino 730gr (https://www.lomo.co.uk/acatalog/dry-bike-tail-bag.html#SID=115). Jesus semmosen ku ripustaa tankoon tai tarakalle ni on melko sama pistääkö sinne 50gr vai 70gr keittimen jemmaan.

JackOja
01.07.2020, 21.22
Ootteko laukkuja valitessa hylänny painoasiat täysin? ...

Emme. Miksi ihmeessä olisimme?

Divi
01.07.2020, 21.46
Lähinnä kun ei yhdessäkään revikassa puhuta laukkujen painoista yhtään mitään. On toki selvä homma että laukun sopiva koko, kestävät materiaalit ja helppokäyttöiset remmit ja vetskarit on isoja pointteja, mutta tuntuu että 95% revikoista unohtaa mainita laukun painoa millään tavalla. Päinvastoin kaiken pitää olla 1000D corduraa kun muuten menee joka risu kyljestä läpi.

Puskis
02.07.2020, 00.27
1000d nylonissa on kestävyyden lisäksi se hyvä puoli, että se on jäykkää ja ryhdikästä materiaalia. Jos haluaa kevyempää, niin sitten ostaa esim. x-pacista tehdyn laukun. Itteä kiinnostaa enempi pieneen tilaan pakkautuvuus kuin paino, mut nuo asiat toki menee usein käsi kädessä.

En kyl tiedä mikä bikepacking-laukku painaisi lähellekään noin paljon kuin linkkaamasi pvc-kuutio.

Divi
02.07.2020, 00.50
Tilasin Lomolta muuta rompetta niin heitin mielenkiinnosta pvc kuution mukaan testiksi, katotaan pääseekö se pyörään etulaukuksi vai hylkäänkö sen mopokäyttöön vai työautoon.
Mallin ja ominaisuuksien puolesta luulen että tykkäisin kun pääsee yläkautta hyvin romuihin käsiksi ja kiinnityslenkkejä näyttää olevan hyvin.

Isä nitro
04.07.2020, 10.34
Oli jokunen viikko sitten puhetta Wohon heilunnanestovärkistä ja sen suomista kiinnitysmahdollisuuksista. Tilattuani Blackburnin Outpost Cargot laitoin ne Wohon juomapullotelineiden kiinnikkeisiin seuraavin näkymin:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/d0373fe4d586535d07c24057578a2eae.jpg

Testasin satasen lenkillä toimivuutta (kävin Meikolla juomassa päiväkahvit) ja näin syntyi jälleen uusi paikka kiinnittää Primukseni. Ei ainakaan minun satulallani, ajoasennollani ja takamuksellani tuottanut ongelmia.