PDA

Näytä tavallinen näkymä : Bikepacking-varusteet

Sivut : 1 2 3 [4] 5

JackOja
10.07.2023, 21.47
Yläkautta aukaistava tankolaukku, rolltop tai muuta? 10-15 litraa.

Päiväretkillä olen nyt ihastunut Alpkitin yläkautta aukaistavaan 5-8 l tankolaukkuun. Pidemmälle reissulle se on kuitenkin pieni. Päädyistä auki rullattavat makkarat on hankalia ja niin nähty.

Olen jo bongannut Spessun/Fjellun yhteistyön hedelmän https://www.bike24.com/p2747792.html, mutta sen käyttö vaatisi erillisen pikku "tarakan", jota ei rivien välissä suositella hiilaristongalle https://www.partioaitta.fi/fjallraven-pyorailytarvike-unisex-sf-handlebar-rack-black-f23235/?channable=01347c69640037333233343530383035333333f 4&gclid=CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCb-l8a_Oz6gZ5rjI3PX79v_te_fU6Nmrfg4J8ZUAWOqXIqVsXEpaP RoCH28QAvD_BwE

Lisäksi olisi Aevor https://www.aevor.com/products/triple-bike-bag-proof-black, mutta ei oikein löydy mielipiteitä.

Olisko muuta?

Puskis
11.07.2023, 11.35
Mun mielestä läpällä/kannella aukaistavat tankolaukut on kätevämpiä kuin rolltopit, varsinkin jos se kansi aukeaa ulospäin. En kyl tiedä tarviiko tuon kokoluokan laukku jo väkisin jonkinlaisen tukisysteemin (semmonen kaulaputken speiserinä toimiva puskuri esim.) pysyäkseen paikallaan.

Ite myös pakkaisin tavaraa mieluummin jonnekin muualle pyörässä, ennen kuin alkaisin kasvattaa tankolaukkua. Mulla oli klickfix-boksi, josta toisaalta tykkäsin ja toisaalta sekin oli sitten ehkä liian iso, ylhäällä, edessä ja siten vaikutti ohjaukseen liikaa. Nyt on toisessa pyörässä Outer Shellin pieni laukku ja toisessa sitten pienehkö etukori, joka toki painaa, mut ainakin se paino on alempana ja kaikki tukevasti.

Carradice Barleystä (+bagman qr) oon tykännyt takalaukkuna kovasti, ajossa huomaamaton ja tavaraa on helppo myllätä. Vähän kyl tehnyt mieli vaihtaa se köykäisemmästä kankaasta tehtyyn ja muovisoljilla toteutettuun vastaavaan. Tuommoisiahan moni käyttää myös etulaukkuina, ite en oo jaksanut kokeilla.

RPM
12.07.2023, 10.27
Ajatus oli tosiaan pakata päivän parin reissua varten riippumatto makuupussi jne drybagiin ja laittaa se tuohon tankoon. n. 10 litraa varmaan riittäisi. Isomman saanee tiivistettyä pienemmäksi kunhan ympärysmitta ei ole niin suuri että osuu eturenkaaseen. Painoa tulee se pari kiloa ja tuohon ei tarvitse ajon aikana päästä käsiksi. Näihin aika moniin saa sitten vielä pienen helposti käsiksi päästävän pikkulaukun tuohon päälle, mutta ajattelin selvitä isolla peräporkkanalla vaatteille sekä runkolaukulla painavammilla tavaroille kuten työkaluille. Tuollaisella päädystä rullattavalla mallilla saisi varmasti ilmatkin tehokkaasti puristettua kamoista. Toisaalta tuo alpkitin gravel bag näyttää myös kyllä hyvältä, ja hintakin on sellainen ette ei harmita vaikka jäisi vähemmälle käytölle.

Tuo spessu/fjällravenin tarakka olisi hyvä, mutta tosiaan en uskaltaisi tuota kuiturunkoon ja tankoon laittaa. Salsa ainakin mainosti että heidän craddle on kuituyhteensopiva.

Haarukkaan laitettavat pienemmät laukut olisivat varmaan painonjaon kannalta parhaat, mutta melkoiset ilmajarrut. Näitä ei taida myöskään löytyä luotettavina sellaisia jotka menisivät ilman kiinnityspisteitä olevaan haarukkaan.

veke
12.07.2023, 18.32
Tailfinin tarakkaan heidän Trunk Bag (Ortliebin trunk bag ei sovi), tilattu.
https://www.tailfin.cc/product/pannier-trunk-bags/ap20-trunk-top-bag/?v=287679dd2a22

JackOja
12.07.2023, 21.53
Ite myös pakkaisin tavaraa mieluummin jonnekin muualle pyörässä, ennen kuin alkaisin kasvattaa tankolaukkua. ...

Joo... peräporkkana ja runkolaukku on jokatap. Useamman päivän retkillä myös n. 10 l kuivapussi irtohihnoilla stongassa. Sen ajattelin korvata jollain muulla. Haaveilen ratkaisusta, jossa ottaa tankolaukun "mukaan" fillarista majoitukseen ja siellä kaikki tarvittava; siviilivaatteet, meikkipussi, laturit ym.

Porkkanassa ja runkolaukussa sellaista tavaraa jota ei päivittäin tarvitse, sadekamat, uikkarit, työkalut, varaosat yms.

Haarukassa myös "Anything Cage" -reiät ja niitäkin tullut hyödynnettyä, mutta mielummin ilman niitä.

navajokoira
12.07.2023, 23.22
Joo... peräporkkana ja runkolaukku on jokatap. Useamman päivän retkillä myös n. 10 l kuivapussi irtohihnoilla stongassa. Sen ajattelin korvata jollain muulla. Haaveilen ratkaisusta, jossa ottaa tankolaukun "mukaan" fillarista majoitukseen ja siellä kaikki tarvittava; siviilivaatteet, meikkipussi, laturit ym.

Porkkanassa ja runkolaukussa sellaista tavaraa jota ei päivittäin tarvitse, sadekamat, uikkarit, työkalut, varaosat yms.

Haarukassa myös "Anything Cage" -reiät ja niitäkin tullut hyödynnettyä, mutta mielummin ilman niitä.

Mites niin että korvaatkin sen peräporkkanan jollain Carradice super c:llä tai vastaavalla? Helppo irrottaa ja on paikat kiinnittää olkahihna, vaikka yleensä kyllä otan koko pyörän mukaan majoitukseen :)

Ja voihan sellaisen laittaa eteenkin jos tilaa riittää. Tuohon sun toivekokoon menee tällaisista laukuista paremmin vaikka Wizard Works Shazam, mutta se on kallis artesaanilaukku.

Tarjoiluehdotus: super c (20L) ja super c audax (9L) bagman-lisätuella:
https://i.postimg.cc/zXdVfk16/IMG-2654.jpg

edit. Varsinaiseen kysymykseen, Ortliebillä on 11 litrainen tankolaukku jota voi ihmetellä ainakin scandinavian outdoorissa, ja restrapilla 10 litrainen. Ei omaa kokemusta kummastakaan. Carradiceja löytyy Töölön Pyörästä.

Puskis
13.07.2023, 00.50
Toi Ortlieb tais olla myös kielletty kuitutankoon. Restrappia meinasin itekin ehdottaa.

Carradicellä on tuommoinen uutuus. Kevyempi ja kapeampi kuin Super C, mut vetoisuus jopa isompi:
https://carradice.co.uk/shop/bikepacking/odyssey-xl-saddlebag/?attribute_colour=Black&v=f0aa03aaca95 En eteen tunkis ilman pientä tarakkaa.

Fuuga
13.07.2023, 02.03
Mulla on ollut aika vakiintunut käytäntö että persporkkanaan majoitustarpeet l. alusta, bivy, pussi, tarppi, lämpimät ajovaatteet ja muuta mitä yöllä tarvitsee. Ortliebin 6 l laukussa sähköt, hygienia ja ruoan tekovälineet + se vähäinen ruoka mitä tarvitsee aamulla, illalla ja hädän tullen (leipää, leivän päälle, pastapussi ja jotain muuta slimmiä pakettia). Se otetaan aina mukaan kun poistutaan pyörältä. Matalassa runkolaukussa (vaakaputken päällä!) sadetakki, sormikkaat ja nopeasti päälle vedettävää lämmintä. On osoittautunut aika hyväksi järjestykseksi. Tankolaukku voisi olla karvan verran isompi, mutta arvostan kuivuutta, heilumattomuutta ja pois ja paikalleen kliksuttelun helppoutta.

Elämä on kuolemista

stenu
13.07.2023, 07.58

Mun pakkausrutiini luottokorttireissuille menee jotakuinkin juuri noin pl. se, että irroitan myös runkolaukun, jossa kulkee hygienia, laturit ym. ja työkalut ym. Ortliebin 15-litraisessa etunyssäkässä on siviilivaatteet ja kengät ja tavaramäärästä riippuen joko pienemmässä tai isommassa peräporkkanassa sadevaatteet, lämpimät ajovaattet, untsikka, retkipyyhe jne. (+pidemmillä reissuilla toinen ajovaatekerta). Tankonyssäkän päällä mulla on se pieni lisälaukku ja siellä energiat ym. ja yllättävän tilavana se toimii matkan varrella myös ”kaatopaikkana” päältä kuoriutuville vaatteille ym.

Rullattavat ja ilmanpoistoventtiilillä varustetut vesitiiviit laukut on mun mielestä parempi kuin muuten avattavat, joita ei saa tiiviiksi eikä kompressoitua. Etulaukun sisältö painaa eniten ja mun mielestä toimii ajon kannalta parhaiten niin. Pakkaussysteemi sellainen, että viikkaan vaatteet siihen leveyteen, mikä mahtuu tankoon, laitan kaikki vaatteet päällekkäin, kengät päällimmäiseksi ja sitten rullaan koko kasan yhdeksi isoksi rullaksi. Rulla on helppo sujauttaa laukkuun sisälle ja kompressoituna tosi tiivis ja tukeva paketti.

Ortliebin runkolaukusta en isosti tykkää, kun siinä on vain yksi lokero ja vetskari, joten sen täyttäminen irtotavaralla on vähän ärsyttävää tetristä, jotta sen saa pysymään järkevän muotoisena. Ilmatiivis vetskari tosin siinäkin on eli siitäkin saa löysät pois puristelemalla.

Viikon Gotlannin reissulla oli kyydissa perussetin lisäksi vaihtoajovaatekerta ja lisäksi kahvinkeittovehkeet koska piti päästä Stenkustenille keittelemään kahvit. Lisäksi osa vaimon tavaroista oli pakattu mulle, jotta saatiin häneltä pyörästä vähän painoa pois.

https://live.staticflickr.com/65535/53002107907_7e9b5db215_3k.jpg

RPM
13.07.2023, 14.18
Kiitos näistä hyvistä vastauksista. Hankintaan lähtee tuollainen hieman isompi laukkumallinen ohjaustankolaukku, mielellään rullattavalla kiinnityksellä ja leiriytymiskamat siirtyvät peräporkkanaan.

Tukemon
13.07.2023, 20.10
S-kokoiseen Canyonin Grizliin ei oikein löytynyt mieluisaa runkolaukkua, niin teetätin Restrapilla mittojen mukaan. On yllättävän pieni kolmio tuossa.
Toimi kyllä hienosti, 2 euron postimaksuilla tuli sellanen kaavapaperi kotiin kirjeenä. Sitten väkästelin pahvista laukun ulkomitoilla olevan mallineen joka sopii kolmioon.
Pahvista siirrettiin laukun muoto paperille ja määriteltiin jokaiselle sträpille oma paikka. Kuva paperista tilauksen yhteyteen ja 3 viikkoa tilauksesta oli kuriisi oven takana. 212euroa tuli lystille hintaa.
Juomaletkulle on läpivienti edessä ylhäällä ja ylä- ja alaosan välissä on sellanen vahva velcro väliseinänä. (sininen tussaus satuputken alla peittää nimitarran)
https://pic.useful.fi/ttA2HuIIC.jpg

JackOja
13.07.2023, 20.39
Kiitoksia kommenteista. Mä taidan käydä tsekkaamassa varuste.netissä sen Aevorin tankolaukun kunhan kotiudun. Jos en sitä kelpuuta teen reissun vielä vanhalla systeemillä.

Niin ja Carradicet Töölössä voisi myös tarkistaa. Ellei ne ole epäsopivia hiilaritolpan ja -satulakiskojen kanssa.

taski
13.07.2023, 23.00
Eikö tollasen nyt tekisi joku paikallinen suutari kolmasosalla hinnasta? Ei tulisi itselle mieleen maksaa 200e tuollaisesta muovipussista vaikka logo olisi kenen :D

navajokoira
13.07.2023, 23.18
Jos joku paikallinen suutari tekee runkolaukkuja 70 eurolla niin sen kannattaisi ehkä mainostaa jotenkin tai en tiiä.

Tukemon
13.07.2023, 23.26
Eikö tollasen nyt tekisi joku paikallinen suutari kolmasosalla hinnasta? Ei tulisi itselle mieleen maksaa 200e tuollaisesta muovipussista vaikka logo olisi kenen :D

aikalailla 200 euron ympärillä vähintään pyöri nuo mittatilauslaukut, kotimaista koitin etsiä mutta tuo Restrapin konsepti nyt oli kertakaikkiaan tehty niin helpoksi asiakkaan näkökulmasta että en alkanut säätämään. Jos löydät suutarin joka tekee mittojen mukaan vedenpitävän pussin kiinnikkeineen niin laita toki tiedot tänne, olis halukkaita varmaan muitakin tilaamaan :D

Ohiampuja
13.07.2023, 23.48
Minusta taas ihan kohtuuhinta mittojen mukaan tehdystä laukusta. Joskus kun itse olen jotain koettanut räpeltää, niin jo pelkkiin aineisiin menee yllättävän paljon rahaa.

Mutta hieno laukku, jos tuollaista tarvitsee. :)

Tukemon
14.07.2023, 00.10
Minusta taas ihan kohtuuhinta mittojen mukaan tehdystä laukusta. Joskus kun itse olen jotain koettanut räpeltää, niin jo pelkkiin aineisiin menee yllättävän paljon rahaa.

Mutta hieno laukku, jos tuollaista tarvitsee. :)

On ihan kohtuuhinta kun siinä oli posti ja tullit briteistä mukana. (muistaakseni aiemmin brexitin jälkeen Restrapin kamat on tullu niiden EU-varastolta mutta tää lähti suoraan sumujen saarelta Suomeen). Toi remmien sijoittelun muokkaus oli tärkee et sai jätettyä näkyviin vaakaputken kiinnikeinsertit eikä remmi mee siitä päältä.

Santtu75
14.07.2023, 00.32

Kerrotko sen suutarin nimen joka tuon tekee 70€:lla tuon "tyhjästä" vain mittojen ottamisella? Aletaan kyseisellä taholla teetättämään sitten ihan pirun paljon erilaisia tuotteita meidän firmalla, olisi nimittäin sitten sellainen hinta tuollaiselle tekeleelle että ei kyllä työpalkkoja siitä enään kyseiselle suutarille enään jäisi.
70€:n (sis. alv) mittatilaustuote tehdään Asiassa lapsityövoimalla jos sellaisen joku tekee.

Puskis
14.07.2023, 00.52
Suutari vaihtaa rikkinäisen vetoketjun 70 eurolla.

Ohiampuja
15.07.2023, 22.38
Nyt tyhmä kysymys katsomon puolelta. :)

Millaisia ajovaatteita te reissussa käytätte? Onko ne ihan ”oikeat pyöräilyvaatteet” ja sitten leirielämää varten on toiset kamat. Vai onko pyöräilyvaatteet valittu niin että ne päällä viihtyy myös leiritouhuja pyörittäessä?

Sbafu
16.07.2023, 00.46

Millaisia ajovaatteita te reissussa käytätte? Onko ne ihan ”oikeat pyöräilyvaatteet” ja sitten leirielämää varten on toiset kamat. Vai onko pyöräilyvaatteet valittu niin että ne päällä viihtyy myös leiritouhuja pyörittäessä?
Pidemmillä reissuilla omat kamat aina mahdollisimman monikäyttöiset eli käytännössä ei ikinä pelkkää pyöräkamaa.

Just meni viikon fillarireissu niin, että ainoa pyöräilyyn tarkoittettu vaatekappale oli lukkokengät. (Jep, ei edes bibsejä, josta tosin takalisto nosti vikana päivänä metelin..)

Iso juttu tälle vuodelle olikin kun löysi lukkokengät, jotka kävelyssä ei häviä trekkikengille eli pärjää reissut yksillä kengillä. (Pearl Izumi - X-Alp Summit)

kaakku
16.07.2023, 01.46
Merinovillainen ja vetoketjuton ajopaita päällä kehtasi mennä kaupungilla ja pärjäsi leirissä.

stenu
16.07.2023, 09.42

Mulla ainakin pyöräilyvaatteet hikeentyy, pölyyntyy, likaantuu, kastuu tms. päivän aikana niin, että ei tulisi mieleenkään viettää niissä aikaa muuten kuin pyörän päällä. Ajopäivän jälkeen on kiva saada ajokamat kuivumaan ja tuulettumaan ja vaihtaa kuivat, puhtaat siviilit päälle.

Vaikka kaikki on pääsääntöisesti merinoa, yleisen ja oman mukavuudenkin vuoksi mielellään myös pesen ajokamat noin kolmen päivän välein. Jos ei ole tarkoitus pitää välipäiviä ajamisesta, pitemmillä reissuilla on mukana vaihtoajovaatekerta, koska ei voi luottaa siihen, että käsipyykätyt vaatteet kuivuu yhden yön aikana.

Jos reissaa tiettömillä taipaleilla jossain Lapin erämaissa, ei tietenkään viihtyvyyden suhteen ole väliä kuin sillä, että mitä ihmiskehon eritteiden tuoksuja oma nenä ja mahdollisten ajokavereiden nenät sietää, mutta sielläkin esim. ajohousujen hygienialla on merkitystä. Bakteeripesäke persuksen ja satulan välissä yhdistettynä ihon kevyeen hiertymiseen voi huonolla tuurilla generoida ikäviä tulehduksia.

JackOja
16.07.2023, 10.17
Edellisen linjoilla. Ajokamat vaihtuu siviiliin heti kun päivän ajorupeama päättyy. Oli sitten hotlassa tai telttailemassa. Uudet ajovaatteet 2-3 päivän välein.

navajokoira
16.07.2023, 10.49
Kesäiset ajovaatteet on ihan oikeat pyöräilyvaatteet, mutta kaupunki-/leirivaatteet on sellaiset mitä vedän ajokamojen päälle jos aamulla liikkeelle lähtiessä on kylmä.

Hikoilen paljon ja ihoni ottaa herkästi nokkiinsa, joten pyrin järjestämään asiani niin että pystyn pesemään itseni ja mielellään myös ajokamat joka päivä. Tästä seuraa myös se, että mun on ihan turha miettiä ajokamojen käyttökelpoisuutta leirielämässä, koska silloin ne riippuu jossain kuivumassa/tuulettumassa.

Kenkinä mä käytän flatteja muutenkin maantiepyörä- ja fiksijuttuja lukuunottamatta.

Puskis
16.07.2023, 11.53
Nukkumisvaatteet eli kerrasto, alushousut, sukat, buffi ja myssy. Pitkälahkeiset housut, hyttyshattu, kevytkeinountsikka (joka toimii myös tyynynä). Jotkut släbärit ehkä, jos tietää pääsevänsä uimaan.

Coasting
16.07.2023, 12.03
Aina fillarivaatteet pyöräillessä ja toiset illaksi.

Ohiampuja
16.07.2023, 12.43
Ja ihan uteliaana kysyin, koska mun mielestä fillarivaatteet on aika epämukavat päällä normi hengailussa. :)

paaton
16.07.2023, 16.03
No jos tykkää kulkea lycrassa iltaisin kaupungilla?

JohannesP
16.07.2023, 16.40
Kevyet ja kohtalaisen pieneen tilaan menevät iltavaatteet aina mukana oli sit pyörällä tai kävellen reissaamassa.

Ehkä leirin nopean pystytyksen voi vielä tehdä hikisillä, pölyisillä ja aurinkorasvaisilla vaatteilla, mutta ei tulisi mieleenkään laittaa niitä kamppeita uudestaan päälle peseytymisen jälkeen. Varsinkaan hikisiä bibsejä.

Ohiampuja
16.07.2023, 17.17
No jos tykkää kulkea lycrassa iltaisin kaupungilla?
No minä nyt tarkoitin toimintaa kaupungin ulkopuolella. Telttahengailua, ruoan laittoa ja vaikka kauniiden reissukuvien ottamista. :)

JackOja
08.08.2023, 10.44
MatthewNorway käväisi Restrapin tehtaalla.

https://www.youtube.com/watch?v=U6QbzVzta0U

Ohiampuja
13.10.2023, 17.56
Onko millaisia kokemuksia näistä veden puhdistimista?

Tekeekö noilla mitään? Nimimerkillä todella herkkä vatsa.

https://scandinavianoutdoor.fi/lifestraw/varusteet/ruokailu-ja-astiat/vedenpuhdistus/lifestraw-universal/

Tukemon
13.10.2023, 18.19
Onko millaisia kokemuksia näistä veden puhdistimista?

Tekeekö noilla mitään? Nimimerkillä todella herkkä vatsa.

https://scandinavianoutdoor.fi/lifestraw/varusteet/ruokailu-ja-astiat/vedenpuhdistus/lifestraw-universal/

Salomonin lötköpullon vastaavaa suodatinkorkkia oon käyttänyt, tästä tulee normaalisti vesi läpi eli ei tarvitse imeä tuttia kuin viimestä päivää Salomon XA Filter Cap 42 | Vedenpuhdistimet | Varuste.net (https://varuste.net/p96206/salomon-xa-filter-cap-42)
Jos käyttää juomarakkoa niin ainakin Salomonilla löytyy siihen myös suodatin rakon ja letkun väliin.

Päädyin Salomonin suodatinkorkkiin hinnan takia, lupaa paperilla aika samat speksit mutta puolet halvempi kuin Lifestraw.

Edit: niin ja niitä kokemuksia: En ilman enää lähtisi reissuun, oon säästynyt vatsaongelmilta vaikka toki sitä koittaa aina myös katsoa mistä pulloa täyttää.

Ohiampuja
25.10.2023, 21.57
Seuraava kysymys.

Olen katsellut makuupussille kompressiopussia, mutta miksi lähes kaikki on pituussuunnassa puristavia? Nehän tekee paketista pallomaisen, mikä on minusta outoa, minä tarvisin sellaisen poikittain puristavan. Ja tämä on ainut mitä ole löytänyt.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/carinthia-kompressiopussi/27206

Onko siihen joku syy, että lähes kaikki on näitä?
https://scandinavianoutdoor.fi/sea-summit/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/kuivasakit-kanoottisakit/eco-lw-comp-sack-13l/

marco1
25.10.2023, 22.23
Siitäpä https://varuste.net/p66818/exped-waterproof-compression-bag ja muistaakseni jollain kevytretkifirmallakin oli mutta tuo on tarjouksessa.
Jotenkin tutun tuntuinen kysymys, onkohan tämä ollut jossain muussa keskustelussa aikaisemmin. Tai jossain toisella palstalla. Toisessa ulottuvuudessa.

JackOja
26.10.2023, 08.25
Irtohihnoilla voi kompressoida haluamiaan pusseja miten päin vain.

Ohiampuja
26.10.2023, 12.16
No ei se ihan sama asia ole. Toisessa se on kätevästi toteutettu, eikä ole irtovia osia jotka luiskahtaa siitä liukkaalta pinnalta.

JackOja
26.10.2023, 12.39
En väittänytkään, että olisi "sama", mutta mielestäni mahdollisuus, jota ei moni tule ajateelleksi. Ja jos ei halua ostaa aina vaan uutta roinaa.

Liukas pinta imee.

Teemu H
26.10.2023, 13.08
Ihan hyvä vinkki tuo irtohihna minusta.

Lapsen makuupussiin ostin yllä linkatun Varustelekan Carinthian jostakin tunkiokorista kympillä. Se kyllä puristaa makuupussin pieneksi, varsinkin kun lapsen koko on jo valmiiksi aika pieni :o

Mietin toisenkin ostamista, mutta laitanpa irtohihnalla, niitähän on hyvä olla muutenkin matkassa. Vähän pöhkö olo oikeastaan, kun en itse keksinyt :D

Ohiampuja
26.10.2023, 13.19
Ja jos ei halua ostaa aina vaan uutta roinaa.
Tämä on totta.

Itse olen vaan sellainen sähläri, jolla on tavarat aina hukassa ja niitä saa etsiä milloin mistäkin. Niin se liikkuvien osien määrä kiinnostaa.

marco1
26.10.2023, 13.26
Minulla ehkä Lowen vedenpitävä makuupussin kompressiopussi joka on helppo pakata koska yksi pääty on jotain Texiä josta ilma pääsee läpi. Tenkasen oman pakkauspussin tilavuus olisi jopa pienempi kuin tuon kompressiopussin mutta sinne survominen vie tupla-ajan.

Olli L
26.10.2023, 20.17
Päistä puristava kompressiopussi on helppo toteuttaa kahdella ristikkäisellä remmillä, siksi kai valmistajat sitä suosivat. Pitkiltä sivuilta puristettaessa pitäisi kai olla jokin tukikangas, ettei tuloksena ole pallojono (eli tiukat remmin kohdat ja löysät välit). Ja lisämateriaali = lisäpaino.

aspfjall
06.11.2023, 10.51
Onko kokemuksia Six Moon Designin Lunar Solo -teltasta? Kevyt ja erittäin pieneen pakkautuva (28×11,5 cm). Yksikerrosrakenne toki eikä itsestään seisova. Hintakin houkutteleva ja arviot pääasiassa suht positiivisia ulkomaiden (bikepacking) foorumeilla. Kondensaatio varmasti haaste.

https://mavaja.fi/en/product/ultralight-solo-tent-lunar-solo-six-moon-designs/

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

marco1
06.11.2023, 11.30
Siitäpä https://varuste.net/p66818/exped-waterproof-compression-bag ja muistaakseni jollain kevytretkifirmallakin oli mutta tuo on tarjouksessa.
Jotenkin tutun tuntuinen kysymys, onkohan tämä ollut jossain muussa keskustelussa aikaisemmin. Tai jossain toisella palstalla. Toisessa ulottuvuudessa.

Kävin ohimennessä kurkkaamassa tätä Expedin pussia. Muuten hyvän oloinen mutta venttiilin vastakappale pussin sisällä oli sen verran ulkoneva että epäilin riskiksi ohuemmilla makuupussikankaille pussia ulos kiskoessa.

Kivijalkakaupat on kivoja kun pääsee tutkimaan tuotteita ennen ostoa.

Esuli
06.11.2023, 11.45
Onko kokemuksia Six Moon Designin Lunar Solo -teltasta? Kevyt ja erittäin pieneen pakkautuva (28×11,5 cm). Yksikerrosrakenne toki eikä itsestään seisova. Hintakin houkutteleva ja arviot pääasiassa suht positiivisia ulkomaiden (bikepacking) foorumeilla. Kondensaatio varmasti haaste.

https://mavaja.fi/en/product/ultralight-solo-tent-lunar-solo-six-moon-designs/

Vastaavasta teltasta on kokemusta Lanshan 1 merkkisenä. Käytän tilapäismajoituksena. Sisätilaa ihan mukavasti. Pystytyskepin otan lepikosta. Tarpin painoinen, pitää hyttyset loitolla. Tarvii aika paljon pystytys tilaa kun on naruja joka suuntaan. Kondensi vettä tulee runsaasti, voi nukkua ovet levällään jos ei kauheasti sada. Hyvä teltta, laadussa ei mitään valittamista eVille möi(Lanshan) 139€ joskus.

arctic biker
06.11.2023, 13.18
Varastosta löytyy 1kerrosteltta yhden henkilön versiona.
Pariin yöhön jäi käyttö, liikaa kertyi kondenssia

aspfjall
06.11.2023, 15.21
Varastosta löytyy 1kerrosteltta yhden henkilön versiona.
Pariin yöhön jäi käyttö, liikaa kertyi kondenssiaMikä malli sulla oli käytössä?

arctic biker
06.11.2023, 16.27
En muista, jostain Amazonilta se tuli.

aspfjall
06.11.2023, 17.27
Onko muutoin kokemusta 1-kerrosteltoista bikepacking-/ul-retkeily-touhuissa?

X-terra
06.11.2023, 18.44
Itse olen käyttänyt kevytretkeilyssä Zpacksin Altaplexiä, jos tuulee vähänkään niin ei kondensoi pahasti, mutta jos keli on hyvin kostea ja sataa "kaatamalla" isot sadepisarat lyö DCF:n pinnasta sumua irti, jonka kokee melkein tihkuna (ja sekottaa helposti vuotavaan telttaan). Sen verran tyytyväinen olen ollut, että hankin kahden hengen teltaksi Durstonin X-mid pro 2+:n DCF versiona. Kun painoeroa on vajaa 100g Altaplexiin, niin taitaa Altaplex lähteä myyntiin....

marco1
20.02.2024, 10.00
Tämmöinen tankolaukku tuli vastaan, näytti jotenkin houkuttelevalta:
https://www.ornotbike.com/products/handlebar-bag-ecopak-white?variant=48068200333604
mutta koska minulla ei ole ollut ikinä minkäänlaista tankolaukkua niin kysyn että olisiko joku toinen parempi? Käyttötarkoitus ei bikepacking vaan enemmän yleislaukuksi gräveliin perushölmöilyssä.

JackOja
20.02.2024, 10.18
Vaikuttaa pätevältä tuollaiseksi pikkulaukuksi. Tuollaisia "samanlaisia" on markkinoilla miljoonia (ja kohta varmaan jokainen kehuu omaansa :rolleyes:), mutta tuossa on monta kivaa mietittyä yksityiskohtaa. Ja jos tuo "rigid frame sheet" tarkoittaa sitä, että oikeasti säilyttää muotonsa vajaapakattunakin niin pojot siitä.

Vedenpitävyys olis käytännöllistä, mutta ilmankin pärjää jos laukussa on pari minigrip-pussukkaa tai pieni kuivapussi varalta.

Tilaisin heti ellei mulla jo olisi Partamatin ja Alpkitin kamppeita vastaavaan käyttöön.

tchegge_
20.02.2024, 10.36
Toi kumiremmikiinnitys vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Sen innoittamana just laitoin omaan Alpkitin pikku pussukan remmeihin villasukkien pitolitkua. Jos vaikka heilunta vähenisi.

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

Ohiampuja
20.02.2024, 11.04
Sen innoittamana just laitoin omaan Alpkitin pikku pussukan remmeihin villasukkien pitolitkua.
Mitä se tämä on? Liquisolia?

tchegge_
20.02.2024, 11.09
Abs Sock-stop tämä mitä minulla. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240220/3c5ce71352e737ae54b9889cbd3043da.jpg

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

moukari
20.02.2024, 11.52
Jos mittatilaustyönä tehty laukku kiinnostaa, Ride and Get Lost Puolassa tekee laadukkaita laukkuja. Tilasin sieltä ennen joulua hiekkatiepyörään koko runkokolmion täyttävän laukun parilla custom-ominaisuudellaan. Tuli kolmessa viikossa tilauksesta varsin edullisesti kotiovelle. Laatua voi verrata Revelate Designsin laukkuihin eli kestää kovaa käyttöä. https://www.rideandgetlost.com/en https://www.instagram.com/ride_and_get_lost/

Muokkaus: tässä vielä kuva https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/2lUUUI1mkWp7eSPnX8iHdCLqAzQd3HOoEy2R5Z3KJoE-1536x2048.jpg

stenu
20.02.2024, 13.06
https://www.ornotbike.com/products/handlebar-bag-ecopak-white?variant=48068200333604
mutta koska minulla ei ole ollut ikinä minkäänlaista tankolaukkua niin kysyn että olisiko joku toinen parempi? Käyttötarkoitus ei bikepacking vaan enemmän yleislaukuksi gräveliin perushölmöilyssä.

Tuo on varmasti toimiva kapistus, mutta viimeksi Ornotilta tilatessani rahdit Suomeen ei olleet ihan ilmaiset ja tulli + verot tulee tulee tietenkin maksettavaksi myös.

Vaikuttaa pätevältä tuollaiseksi pikkulaukuksi. Tuollaisia "samanlaisia" on markkinoilla miljoonia (ja kohta varmaan jokainen kehuu omaansa :rolleyes:), mutta tuossa on monta kivaa mietittyä yksityiskohtaa. Ja jos tuo "rigid frame sheet" tarkoittaa sitä, että oikeasti säilyttää muotonsa vajaapakattunakin niin pojot siitä.

Vedenpitävyys olis käytännöllistä, mutta ilmankin pärjää jos laukussa on pari minigrip-pussukkaa tai pieni kuivapussi varalta.

Tilaisin heti ellei mulla jo olisi Partamatin ja Alpkitin kamppeita vastaavaan käyttöön.

No mä voin aloittaa :) Mulla on muiden muassa tommonen EU-alueelta saatavissa oleva (https://www.pelotondeparis.cc/collections/new_bike_bags/products/handlebar-bag-2l-black), joka tulee todennäköisesti edullisemmaksi ellei Ornotin made in USA -käsityölle anna erityisarvoa. Velcrojen tilalla käytän yleensä pidempiä Voile-strappejä, koska niitten avulla tarvittaessa saa näppärästi lisäkuljetustilaa. Esim. liivin tai sadetakin tms. saa hirtettyä Voilen remeleillä tankoon. Kovike on kiva tyhjän pötkylän kanssa ajellessa, mutta ärsyttävä, jos pötkylässä on jotain kovaa tavaraa irrallaan, koska se aiheuttaa fengsuin pilaavaa kolinaa.

Jos haluaa tukea NGS:ää, niin noita (https://nordicgravel.com/fi/collections/7r-bags/products/7r-x-ngs-handlebar-bag) voi käydä ostamassa Viikistä silloin, kun Maarten on toimistolla/kaupalla paikalla.

Mun mielestä tämä (https://outershell.com/shop/handlebar-bag) oli käytettävyydeltään paras, koska sitä pystyi operoimaan ajaessa yhdellä kädellä. Onnistuin vaan hävittämään omani jonnekin mystisesti ja olen rankaissut siitä itseäni olemalla tilaamatta uutta…

Ohiampuja
20.02.2024, 13.12
Mulla on muun muassa tommonen EU-alueelta saatavissa oleva (https://www.pelotondeparis.cc/collections/new_bike_bags/products/handlebar-bag-2l-black), joka tulee todennäköisesti edullisemmaksi ellei Ornotin made in USA -käsityölle anna erityisarvoa.
Tuossa on kätevä tuo nauhoitus tuossa edessä. Tuollainen pitäisi olla kaikissa laukuissa. Tai ainakin ne kiinnityspisteet valmiiksi ommeltuna.

stenu
20.02.2024, 13.27
Joo oon mm. eväsbanskuja kuskannut niissä kumppareissa.

ps. jos ei tartte olla ihan värikoodattua, niin samaan sarjaan sopivaa, päiväretkikokoista peräporkkanaa saa nyt naurettavan edullisesti.

https://www.pelotondeparis.cc/collections/solden-jan24/products/saddle-bag-7-l-anthracite
https://www.pelotondeparis.cc/collections/solden-jan24/products/saddle-bag-7-l-olive

JackOja
20.02.2024, 13.36
Pienille tankolaukuille on muuten omakin topsu, oikein muistin: Pienet tankolaukut (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62614-Pienet-tankolaukut)

Mut sama kai se on... puhutaanhan Paksut GG-renkaat -topsussakin tosi kapeista renkaista.

marco1
20.02.2024, 14.41
Melkoinen kaninkolo tämäkin varustekategoria... Harkitaan, tilaukset rapakon takaa ei nyt houkuta tulleineen yms.

^Vanha topikki on rikki, 4-sivulle ei pääse.

moukari
20.02.2024, 15.19
Onko kellään muuten mitään suosituksia seuraavista:
- runkolaukkuun menevä n. 3 l juomarakko, jossa on tarpeeksi pitkä letku
- bikepacking-hommissa mukana kulkeva vedenpuhdistin

JackOja
20.02.2024, 15.28
...
- bikepacking-hommissa mukana kulkeva vedenpuhdistin

Joku tuollainen: https://www.partioaitta.fi/msr-vedensuodatin-trailshot-microfilter-2016761/?sku=40818093856

Tai sitten Sawyer, millä kaikilla nimillä sitä nykyään sitten myytiinkään. Tämä esim: https://scandinavianoutdoor.fi/care-plus/varusteet/ruokailu-ja-astiat/vedenpuhdistus/evo-water-filter/

EDIT: ja saa näemmä Sawyeriakin vielä: https://varuste.net/p107863/sawyer-mini-water-filtration-system
Tuo vajaa litran valutuspussi on turhan pieni kyllä, musta.

Jos uhraa juomarakon "likavedelle" voi juoda suodattimen läpi ilman puhdistusoperaatioita.
https://varuste.net/tiedostot/1/kuva/tuote/alkuperainen/12840742.jpg

Mikae1
20.02.2024, 15.47
Ajattelin tuollaisen Graylin ultra tai geopressin hommata itselle, sen helpommalla ei enää pääse suodatushommissa pyörän kanssa.

https://www.thegrayl.eu/

navajokoira
20.02.2024, 15.49
Toi Trailshot mullakin taitaa olla, vaan ei ole vielä tullut tarvetta käyttää kun olen retkeillyt liian lähellä sivistystä :)

Juomarakon sijaan mulla on erillinen vesikanisteri (https://adventurehydration.com/) ja vähän pienempi runkolaukku. Mut jos on iso runkolaukku, niin oiskohan tämä Apiduran runkolaukkuihin suunniteltu rakko (https://www.apidura.com/shop/frame-pack-hydration-bladder/) hyvä. Ainakin voisi toivoa, että siinä on joku miettinyt nimenomaan tätä käyttötapausta.

marco1
20.02.2024, 15.55
Olen antanut itselleni kertoa että Grayl (https://varuste.net/p113972/grayl-ultrapress-purifier-bottle) ja MSR Guardian (https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-water-filter/msr-guardian-purifier) ovat tehokkaimpien puhdistimien joukossa mutta yleensä pärjää sillä pykälää heikommallakin tasolla ilman virusten suodatusta eli Sawyerit ja BeFree yms. riittävät.

Ostin viime vuonna Katadynin BeFreen litraisen version kun luulin että sen suodattimen saa kiinni Ortliebin vesipussiin mutta eipäs saakaan. Nyt ostaisin suoraan tämän Katadynin kolmelitraisen version: https://varuste.net/p116342/katadyn-befree-gravity-filter-3-0-l joka menisi melkein samaan tilaan/painoon eikä tarvi puristella pussia.

moukari
21.02.2024, 10.25
Kiitos vinkeistä! Mulla on pyöräretkeilyä varten iso runkolaukku juomaletkun läpiviennillä, joten sinne mahtuu vaikka mitä. Nuo tavalliset retkeilykäyttöön tarkoitetut juomarakot näyttävät tulevan noin metrin pituisella letkulla, joka omien kokemusten perusteella on vähän turhan lyhyt. Se saisi olla n. 1,5 m pitkä, jotta juominen olisi helppoa. En tiedä sitten, saisiko pidempiä letkuja varaosana jostain, ainakaan varuste.netissä ei näyttänyt olevan metriä pidempiä nopeasti tehdyn kartoituksen perusteella. Hydrapakin tuotteet näyttävät kiinnostavilta, pitää vaan mitata miten iso tuonne laukkuun mahtuu.

Varmaan tuo Trailshot voisi olla mun käyttöön paras suodatin, luultavasti tarve on yksittäisiä litroja silloin tällöin järvestä. Veden voi myös keittää, jos alkaa oikein epäilyttää. Grayl tosin näyttää aika toimivalta, mutta luultavasti en tarvitse sellaista.

JackOja
21.02.2024, 10.56
...En tiedä sitten, saisiko pidempiä letkuja varaosana jostain, ainakaan varuste.netissä ei näyttänyt olevan metriä pidempiä nopeasti tehdyn kartoituksen perusteella...

Se on vain letkua. Ei tarvitse olla Official CamelBak Water Hose tms. Etolasta tai rautakaupasta sopiva pätkä?

moukari
21.02.2024, 11.09
Se on vain letkua. Ei tarvitse olla Official CamelBak Water Hose tms. Etolasta tai rautakaupasta sopiva pätkä?

Totta, samaa muoviletkua se on. Pitääpä mitata kotona tönärillä, varmasti löytyy sopiva "epävirallinen" tuote edullisesti.

Ohiampuja
21.02.2024, 13.29
Onko kaikki muoviletkut elintarvikekelpoisia?

JackOja
21.02.2024, 13.31
Onko kaikki muoviletkut elintarvikekelpoisia?

Ei. Sellaista sen tulee toki olla.

Tuosta vaikka Würthilta tilaamaan: https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Elintarvikelaatuinen-silikoniletku-Techno-Silfood/31061012010506.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/

Tai https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Elintarvikel.-siirtoletku-Tubclair-nesteet-kaasut/31061012010502.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/

YocceT
21.02.2024, 14.20
Wurth ei harjoita kuluttajamyyntiä, pitää olla y-tunnus ja rekisteröitynyt asiakkaaksi heille.

JackOja
21.02.2024, 14.33
Ai niin tietty. Mutta letkua saa vaikka Puuilosta (https://www.puuilo.fi/muoviletku-kirkas-10mm).

moukari
21.02.2024, 15.00
Ai niin tietty. Mutta letkua saa vaikka Puuilosta (https://www.puuilo.fi/muoviletku-kirkas-10mm).

Hydrapakin letku vaikuttaa olevan 6-millistä eli tuoltahan saa sellaista, isot kiitos vinkistä. Saa viritellä sitten just sellaisen juomajärjestelmän pyörään kuin tahtoo.

muokkaus: 6 milliä tai siis 1/4" eli 6,35 mm sisämitta ilmeisesti, ks. https://hydrapak.com/products/inline-connector

YocceT
22.02.2024, 09.15
Ensi kesän "visacard bikepacking" -reissua tuossa piirtelen. Tavoitteena on 5-7 yön mittainen reissu, periaatteella yöpymiset sängyissä ja ruokailut pöydissä. Jonkin verran vaihtovaatetta pyöräilyyn ja after-biking osastolle yms täytyy kuitenkin kuljettaa mukana. Tällä hetkellä mietin tarvittavan satulalaukun kokoa, riittäisikö esimerkiksi Ortliebin seat packin 11 litrainen versio vai pitäisikö ostaa 16 litrainen. Onko kellään antaa kokemuspohjaista näkemystä? Liikaa tavaraa en missään tapauksessa halua kuljettaa mukana, mutta kaikki tarpeellinen pitäisi saada matkaan.

navajokoira
22.02.2024, 10.25
No tämähän toki riippuu niin siitä mihin kaikkeen varautuu ja mitä muita laukkuja mahdollisesti on mukana.

Kun tehtiin puolison kanssa tämän tyyppinen reissu viime kesänä, mulla oli 23 litran Carradice ja puolisolle 9 litran + 6 litran etulaukku. Näissä oli after bike kenkää ja untuvatakkia pakattuna niin ettei mitään tarvinnut sulloa, ja mukaan mahtui matkamuistoja. Ja näistä laukuistahan ei pysty puristamaan ilmoja pois samalla lailla kuin noista kuivapussityyppisistä.

11 litraisen pitäisi riittää jos ei ihan kaikkeen mahdolliseen varaudu, mahdolliset vaihtokengät on köytetty sen ulkopuolelle, ja on sitten muita laukkuja eväitä, työkaluja yms. varten. Sellaista voi miettiä, että jos tsygää ei välttämättä saa aina huoneeseen, niin olisiko kätsympi sellainen ratkaisu jossa on erillisenä kuivapussi ja valjaat joihin ne tungetaan. (Esim. Restrapin 14 litrainen, jollainen mulla on.) Siinä on vähän vähemmän purettavaa pyörästä, ja enin kura jää niihin valjaisiin...

velib
22.02.2024, 10.28
Sehän riippuu täysin paljonko vaatetta haluaa mukaan. 11 litraan mahtuu jo paljon mikäli siihen ei tarvitse pakata kenkiä tai ne ovat todella pieneen tilaan menevät (läpsyt/paljasjalkakengät tms). 16 litran laukku täynnä vaatteita alkaa olla jo sen verran painava että ei varmaankaan ajossa kaikista mukavin. Oma laukku (Alpkit) on muistaakseni 13 litraa, mutta käytössä olevan sisäpussin kanssa käytännössä 10 litraa, ja siihen 10 litraan saa vielä pakattua pieneen tilaan menevät kengät, ohuen fleecepaidan/neuleen, ohuet retkeilyhousut, t-paidan, alusvaatteet ja ohuen sade/tuulitakin. Takkina on yleensä keleistä riippuen sadetakki tai tuulitakki, jota voi käyttää sekä pyöräillessä että iltaisin. Muutamalla reissulla kengät ovat olleet satulalaukun päällä remmillä kiinni. Se on toiminut muuten hyvin, mutta välillä on jännittänyt että ovatko ne vielä siellä päivän päätteeksi.

Edit: Navajokoirahan tuossa ehti vastailla. Olen samaa mieltä, että holsteri ja pussi on parempi vaihtoehto kuin pelkkä satulalaukku. Sieltä on hankala penkoa tavaraa ja laukun kiinnittäminen ja irrottaminen alkaa helposti ärsyttää jos sitä joutuu tekemään paljon. Toki jos pyörä on aina sisällä majoituksessa niin tuo ongelma ei ole yhtä suuri. Minulla on tosiaan Alpkitin Koala -satulalaukku, johon laitan sisälle Alpkitin oman kuivasäkin, joka on muotoiltu satulalaukun malliseksi. Tilan ja painon puolesta tuo ei ole toki optimiratkaisu, mutta on toiminut hyvin. Jos tarvitsen enemmän tilaa, niin voin jättää tuon kuivapussin pois, tosin pelkkä satulalaukku ei ole 100% vedenpitävä (toisin kuin Ortliebit).

JackOja
22.02.2024, 10.37
... (Esim. Restrapin 14 litrainen, jollainen mulla on.) ...

Tuota olen itselleni harkinnut viime kesänä hankitun Restrapin tankolaukkusysteemin kaveriksi. Mites tuon heilunta, onko ärsyttävää määrää havaittavissa vai pysyykö kurissa omilla remmeillään ja oikeanlaisella pakkaamisella?

Pastu
22.02.2024, 10.59
Mites tuon heilunta, onko ärsyttävää määrää havaittavissa vai pysyykö kurissa omilla remmeillään ja oikeanlaisella pakkaamisella?
Omien kokemuksien mukaan Restrap on yksi vähiten vatkaavia perälaukkuja noista porkkanamalleista. Ajoin viime syksyn Ruskan 18 litran versiolla, eikä laukku missään kohtaa tuntunut liian raskaalle. Mulla oli satulassa kiinni Minouran pulloteline/laukkutuki, (https://www.cycledshop.fi/p/minoura-saddle-bag-support-sbs-250) joka hyvin pitkälti poistaa heilumisen kokonaan.

Irrotettava kuivapussi on tosi näppärä, kuten navajokoira ja velib sanoivat. Helpottaa toimintaa, kun pakkaamisen ja purkamisen voi tehdä missä lystää, ilman pyörää tai laukun irroittelua.

JackOja
22.02.2024, 11.07
Mulla on siis ollut kymmenen vuotta käytössä Alpkitin porkkana, joka ei ole vedenpitävä ja siksi hieman kätevyyspäivitystä suunnitteilla. Sille hankin joskus kaveriksi heilumisen rauhoittamiseksi Alpkitin steiböleitörin (https://alpkit.com/products/exo-rail-seat-pack-mounting-system), joka on kyllä mainio, toimii jopa minitarakkana... muttei sitä aina jaksa asennella. Vaikkakin mulla on se kakkostolpassa kakkossatulan kanssa valmiina pakettina.

Toi Minouran tuki on kaiketi ei-suositeltu hiilarikiskoille.

Pastu
22.02.2024, 11.44
Toi Minouran tuki on kaiketi ei-suositeltu hiilarikiskoille.

Riippuen hiillarikiskon profiilista ja satulavalmistajan suosituksista. Minourassa kaksi lattarautaa puristuu yhteen, joiden väliin mahdollista laittaa joku "suojapinta". Suurin rasitus tulee juomapulloista ja niiden runttaamisesta telineeseen ajon aikana, jolloin voima pystysuuntaista. Mulla reissussa aina kaksi litran pulloa takatelineissä.

navajokoira
22.02.2024, 12.01
Tuota olen itselleni harkinnut viime kesänä hankitun Restrapin tankolaukkusysteemin kaveriksi. Mites tuon heilunta, onko ärsyttävää määrää havaittavissa vai pysyykö kurissa omilla remmeillään ja oikeanlaisella pakkaamisella?

Oon mä tohon joskus kiinnittänyt ulkopuolelle 1,5 litran vesipullonkin enkä silti välittänyt sen heilumisesta. Mut olen havainnut että ärsyynnyn yleensäkin vähemmän yhtään mistään kuin moni muu nettipyöräilijä, niin kantsii ottaa varauksella tällaiset. Kyllähän sen olemassaolon toki huomaa etenkin jos putkelta runttaa.

Saa toki lainaksi etenkin näin offseasonina, jos haluat vetää jonkun koelenkin.

YocceT
22.02.2024, 14.01
11 litraisen pitäisi riittää jos ei ihan kaikkeen mahdolliseen varaudu, mahdolliset vaihtokengät on köytetty sen ulkopuolelle, ja on sitten muita laukkuja eväitä, työkaluja yms. varten. Sellaista voi miettiä, että jos tsygää ei välttämättä saa aina huoneeseen, niin olisiko kätsympi sellainen ratkaisu jossa on erillisenä kuivapussi ja valjaat joihin ne tungetaan. (Esim. Restrapin 14 litrainen, jollainen mulla on.) Siinä on vähän vähemmän purettavaa pyörästä, ja enin kura jää niihin valjaisiin...

Thanks
"Ihan kaikkeen" ei voi koskaan varautua, toisaalta omat suunnitellut reitit kulkee (lähes) asutuilla alueilla, joten vähemmän tavaraa mukana on preferoidumpi liikkumisen malli. Tuossa kuivapussi&holsteri -yhdistelmässä on puolensa, kiitos vinkistä, myös @velib & @Pastu.

stenu
22.02.2024, 15.38
Mahtumiseen vaikuttaa aika paljonkin se, että millaista keliä on luvassa. Viikon sivilisaatioreissulle mä kaipaisin mukaan myös vaihtoajovaatteet, jos ei oman, niin ympäristön viihtyvyyden vuoksi :)

Esim. viime kesän reilun viikon mittainen Gotlannin reissu vaati mulla tuon verran kuskauskapasiteetia (https://live.staticflickr.com/65535/53002110667_00afac0fc3_k.jpg), kun mukana oli hotellivaatteet, lenkkarit, kevytuntsikka ja vaihtoajokamat sekä pieni uimapyyhe ja kahvinkeittovehkeet (koska syyt :)). Lisäksi tietty hygieniatarpeet, aurinkorasva, työkalut, jotain varaosia, pari sisuria, varasilmälasit jne.

Noista Ortliebin laukuista peräporkkanan operoiminen on minusta kaikkein näppärintä. Sen irroittaa ja kiinnittää varsin nopeasti ja laukun sulkumekanismi on eri remmeillä, joten sisältöön pääsee käsiksi ilman, että kiinnitys pyörään löystyy. Varsinkaan kaupungeissa yöpyessä en uskaltaisi jättää harnessia pyörään, jos pyörää joutuu säilyttämään ulkona. Menee loppureissu pilalle, kun joku älypää innostuu pöllimään sen. Kokoa arpoessa kannattaa huomioida, että 17-litrainenkin Ortlieb rullaantuu tarvittaessa melko lyhyeksi, mutta 11-litraista on hankala pidentää. 17-litraisessa on myös tukevampi se satulatolpan kiinnitys, kun siinä kaksi Velcroa. Meillä on siis ne molemmat ja olen ajanut kummallakin. Mä olen ajanut aikamoisessa kaatosateessa Ortliebien kanssa ja aina on pysynyt kamat kuivana ilman erillisiä muovipusseja tms. Ortliebin korjaustakuutakin ollaan käytetty kertaalleen ja se toimii erinomaisesti.

navajokoira
22.02.2024, 15.51
Tuo linkki ei muuten toimi.

Isossa laukussa se ongelma ei mielestäni ole että se hölskyisi tyhjänä, vaan se miten lisätila houkuttaa keksimään lisää varmuuden vuoksi -pakattavaa :)

stenu
22.02.2024, 16.06
No perskules…nyt pitäisi ainakin toimia. Ja tosiaan kaikki kamat laukuissa, jotta pysyy kuivana myös sateella (mitä ei tuolla reissulla kyllä koettu).

Tuokin on tavallaan totta.

jalkkis
22.02.2024, 17.50

ps. jos ei tartte olla ihan värikoodattua, niin samaan sarjaan sopivaa, päiväretkikokoista peräporkkanaa saa nyt naurettavan edullisesti.

https://www.pelotondeparis.cc/collections/solden-jan24/products/saddle-bag-7-l-anthracite
https://www.pelotondeparis.cc/collections/solden-jan24/products/saddle-bag-7-l-olive

Kiitos tästä vinkistä, laitoin antrasiittisen tilaukseen. Saas nähä saanko tämän kiinni siten, ettei se hinkkaa reisiin...

frp
22.02.2024, 18.25
No tämähän toki riippuu niin siitä mihin kaikkeen varautuu ja mitä muita laukkuja mahdollisesti on mukana.

Kun tehtiin puolison kanssa tämän tyyppinen reissu viime kesänä, mulla oli 23 litran Carradice ja puolisolle 9 litran + 6 litran etulaukku. Näissä oli after bike kenkää ja untuvatakkia pakattuna niin ettei mitään tarvinnut sulloa, ja mukaan mahtui matkamuistoja. Ja näistä laukuistahan ei pysty puristamaan ilmoja pois samalla lailla kuin noista kuivapussityyppisistä.

Suosiolla suurempi. Ei se laukun lisäkangas paljoa paina ja helposti se täyteen tulee, jos ei muuten niin sitten eväistä.

YocceT
22.02.2024, 20.47
Mahtumiseen vaikuttaa aika paljonkin se, että millaista keliä on luvassa. Viikon sivilisaatioreissulle mä kaipaisin mukaan myös vaihtoajovaatteet, jos ei oman, niin ympäristön viihtyvyyden vuoksi :)

Kyllä, niiden tarpeen tuolla taisin mainitakin. Pidemmällä reissulla myös pyykinpesuaine ja nyrkkipyykki lienevät ratkaisuja joilla vähentää mukaanotettavan tavaran määrää. Paidat kuivuvat helpostikin yön yli, bibsien pehmusteet saattavat vaatia pidempään. Onpa ne joskus tullut vedettyä aavistuksen kostean nihkeinä jalkaan, kuivavat kyllä ajaessakin. Tai elleivät kuiva, niin ainakaan eivät haittaa ajamista.

Noista Ortliebin laukuista peräporkkanan operoiminen on minusta kaikkein näppärintä.

Jotain muuta Ortlieb-kamaa jo itsellä on ja olen tykästynyt niiden laatuun ja toimivuuteen. Siksi tuossa ensisijaisesti aloin katsella myös saman merkin peräporkkanoita.

navajokoira
22.02.2024, 20.54
Suosiolla suurempi. Ei se laukun lisäkangas paljoa paina ja helposti se täyteen tulee, jos ei muuten niin sitten eväistä.

Tämä on siis juuri se ongelma joskus. Mulla oli viime kesän vikalla reissulla varmuuden vuoksi mukana bivy, quilt ja makuualusta koska tilaa oli. Vaikka suunnitelma oli koko ajan nukkua sisätiloissa.

JackOja
23.02.2024, 09.05
...Varsinkaan kaupungeissa yöpyessä en uskaltaisi jättää harnessia pyörään, jos pyörää joutuu säilyttämään ulkona. Menee loppureissu pilalle, kun joku älypää innostuu pöllimään sen...

Pitäisin tuota melko teoreettisena ongelmana. Onko harnesseille tomivat narkkimarkkinat? Eikö narkki vie koko pyörän?

Niin ja fillari sisälle, ainakin kaupungeissa. Ei vaihtoehtoa.

velib
23.02.2024, 09.52
Sinänsä lisätila olisi tervetullutta juuri ruuan kuskaamiseen. Viime kesänä yhdellä reissulla piti suurin osa illan ja aamun ruuista (ja juomista) laittaa mukana olleeseen minireppuun, jota oli yllättävän ikävä pitää selässä viimeiset 30km.

Mistä tulikin mieleen, onko olemassa mitään pieneen pakkautuvaa reppua, jota olisi mukava kantaa selässä vaikka siellä olisikin kovia tavaroita? Se taitaa tosin olla mahdottomuus, joten onko vaihtoehtoisesti jotain niksiä miten pakata tuollainen pehmeä ja täysin tueton pikkureppu? Tai jotain muuta ajatusta miten kuljettaa väliaikaisesti ylimääräistä ruokaa tms? Pidemmillä reissuilla on teräspyörässä etutarakka, jonka päällä on yleensä tilaa ostoksille, mutta lyhyemmillä reissuilla on vain pehmeitä laukkuja kiinni ja tila loppuu helposti kesken. Tai sitten pitää lopettaa oluen (ja muiden nesteiden) kuskaaminen leiriin.

JackOja
23.02.2024, 10.06
Mulla on tuohon ostoskäyttöön se jonkun joskus linkkaama Ospreyn omenan kokoiseksi pakkautuva kevyt minireppu. Sillä kulkeutuu majoitukseen tai leiriin oluet ja eväkset, ellei sitten mahdu porkkanaan.

Oluesta ei reissussa tingitä joten pehmustetta en itse ole kaivannut, hakatkoon tölkit selkää! Mutta sellaiseksi voisi käydä solumuovinen istuinalusta tms. Tai puhallettava tyyny?

Joskus sen repun saa sidottua fillariinkin irtohihnoilla eikä tarvii selässä kuskata.

https://pic.useful.fi/hLZaTVc_W.jpg

marco1
23.02.2024, 10.32
Mulla on tuohon ostoskäyttöön se jonkun joskus linkkaama Ospreyn omenan kokoiseksi pakkautuva kevyt minireppu. Sillä kulkeutuu majoitukseen tai leiriin oluet ja eväkset, ellei sitten mahdu porkkanaan.

Sellainen pakkautuva reppu on kätevä monessakin puuhassa, en ole oikein ymmärtänyt retkeilyssä mitä järkeä siinä on että repun läpästä tulee vyölaukku puolen tunnin askartelulla kun irrotat kaikki remmit + säädöt jos vaihtoehtona on tuollainen pikkureppu. Se myös pakkauspussina toimiva jos sitä ei halua kuljettaa kaiken varalta.

Jossain vaiheessa joutuu sitten kuljettamaan retkituolia kun se on niin kätevä youtube-hikereiden mukaan?

Pastu
23.02.2024, 11.25
Mistä tulikin mieleen, onko olemassa mitään pieneen pakkautuvaa reppua...?
Mä olen useamman vuoden käyttänyt Ticket to the Moonin Mini reppua (https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/mini-backpack-plus). Tuossa on minirepuksi erinomaiset hihnat, jotka ei "poraudu" olkapäihin edes isommalla painolla. Mitään pehmusteita repun seinämissä ei ole, kun pakkauskoko on se juttu. Pakkautuu n. puolen nyrkin kokoiseksi.

Coasting
23.02.2024, 15.09
Mulla 11 litrainen ja sillä viime kesänä parin viikon reissu. Edessä pieni pötkilö.
Ennen reissua vaihdoin vanhan porkkanan Blackburning malliin jossa teline jää fillariin. Mielestäni huomattavasti kätevämpi kun koko porkkanaa ei tarvitse irrottaa vaan pelkän pussukan.
https://www.bike24.com/p2277724.html
Jos nyt hommaisin niin varmaan uudemman elite mallin jossa kiinitys näyttää fiksummalta.
Fjällrävenillä taisi olla vastaava systeemi joka näytti vielä tukevammalta. Oli kyllä hintaakin.
https://www.fjallraven.com/fi/fi-fi/laukut-ja-varusteet/fjallraven-specialized/sf-seatbag-harness?_t_q=&_t_hit.id=Luminos_Storefront_Web_Features_Catalog_ Product_Domain_CommonProduct/CatalogContent_628452e8-4d1b-40d7-b5ea-e25119fc7822_fi-FI&_t_hit.pos=16&_t_tags=andquerymatch%2clanguage%3afi%2csiteid%3a1 62d49d9-f0ac-4d2d-a110-e8143f6ca828&v=F23242%3a%3a7323450784324

navajokoira
23.02.2024, 17.03
Runko- tai tankolaukussa pitää aina olla tilaa parille tölkille.

Peräporkkanan ympäri pingotettu kuormaverkko ratkaisee kätevästi kaikenlaisia missä kuljetan pullat viihtyisälle eväspaikalle tyyppisiä ongelmia.

Viimeisenä vaihtoehtona eli reppuna itsellä Sea to Summitin kaikkein pienin (https://scandinavianoutdoor.fi/sea-summit/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/reput/u-sil-nano-daypack-18l/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAoeGuBhCBARIsAGfKY7yhxpHWp09xzIILwsKf tksftokxwce_g42LL_Z96LhMjssbdLvGth4aAtxyEALw_wcB) malli. Mielestäni oikeastaan parempi myös selässä kuin se kokoa isompi jossa on säädettävät remmit. Ospreyn ja TTTM:n mallit testaamatta, Haltin pakkautuva reppu taas on monta kertaa isompi.

Pitääkin kyllä ensi kesänä koittaa saisikon tuon repun täytenä sen kuormaverkon alle…

markkut
23.02.2024, 18.56
Runko- tai tankolaukussa pitää aina olla tilaa parille tölkille.

Peräporkkanan ympäri pingotettu kuormaverkko ratkaisee kätevästi kaikenlaisia missä kuljetan pullat viihtyisälle eväspaikalle tyyppisiä ongelmia.

Viimeisenä vaihtoehtona eli reppuna itsellä Sea to Summitin kaikkein pienin (https://scandinavianoutdoor.fi/sea-summit/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/reput/u-sil-nano-daypack-18l/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAoeGuBhCBARIsAGfKY7yhxpHWp09xzIILwsKf tksftokxwce_g42LL_Z96LhMjssbdLvGth4aAtxyEALw_wcB) malli. Mielestäni oikeastaan parempi myös selässä kuin se kokoa isompi jossa on säädettävät remmit. Ospreyn ja TTTM:n mallit testaamatta, Haltin pakkautuva reppu taas on monta kertaa isompi.

Pitääkin kyllä ensi kesänä koittaa saisikon tuon repun täytenä sen kuormaverkon alle…Minulla on ospreyn tosi pieneen pakkautuva reppu. Muuten hyvän ja laadukkaan oloinen, mutta viillekkeet ovat niin lyhyet että ne täytyy säätää niin pitkäksi kuin menevät ja ovat sittenkin liian lyhyet. Se leveä osa viillekkeestä ei sitten oikein osu olkapäälle ja reppu on aika epämukava jos siellä on yhtään painoa.

Itsekin tulee oluita raahattua ennen leiriytymistä. Jäykempää ainetta ei tarvitsisi niin paljon...

Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla

velib
24.02.2024, 00.01
Joo, aika samanlaisia nuo minireput taitaa olla. Mulla on joku halpa kiinaversio, olisko about samaa kokoa pakattuna kuin STS:n isompi, ehkä sellainen puolikas nyrkki. Saa kelvata niin pitkään kuin siinä saumat kestää. Tai jos tuo nano löytyy joskus hyvästä tarjouksesta niin siihen voisi vaihtaa.

Istuinalusta ja tyyny ovat hyviä ideoita. Istuinalusta kävi itsellänikin mielessä, mutta kun sitä ei ole muutenkaan ollut mukana niin tuskin tulee vain tuohon tarkoitukseen otettua. Tyynyäkään ei ole ennen ollut, mutta hankin hiljattain sellaisen joten sitähän voisi tosiaan tarvittaessa käyttää pehmusteena.

Verkko peräporkkanan ympärille kuulostaa muuten hyvältä idealta, vaan mistä sopiva verkko? Ostin joskus Biltemasta mp-käyttöön tarkoitetun, mutta se on liian iso ja kömpelö tuohon tarkoitukseen.

markkut
24.02.2024, 10.17
Ai niin, onhan minulla tuollainen Haltikin. On tosiaan sitten reilusti isompi pakattuna, mutta myös reppuna selvästi parempi. Vetskarit surkeaa laatua, 2/4 rikki.

JackOja
24.02.2024, 11.22
...
Verkko peräporkkanan ympärille kuulostaa muuten hyvältä idealta, vaan mistä sopiva verkko?

https://pelagobicycles.com/bungee-cord-cargo-net/

navajokoira
24.02.2024, 15.04
Jes, toi on varmaan hyvä ja luultavasti voi Pelagon myymälässä vähän kokeilla. Mulla on tässä käytössä Blackburn Local Basketin mukana tullut verkko. Sitäkin saanee varaosana jostain. En erityisesti suosittele juuri sitä (voisi olla hieman pienempi silmäkoko), mut on ainakin sopivan kokoinen.

JackOja
24.02.2024, 15.55
Kai tuollaisen voisi itsekin värkätä? Saisi sopivan kokoisen ja sopivalla silmäkoolla ja koukut ym. sopiviin kohtiin. Shelbyltä saa tuollaista kuminauhaa.

Onko täällä verkkokalastajia? Minkälainen solmu noihin risteyksiin tarvitaan?

Ohiampuja
24.02.2024, 21.09
Olisko helpompi punoa ne solmut jollain ohuella narulla?

markkut
24.02.2024, 23.52
YouTuubista löytyy tuohon(kin) ohjeita. Ei se solmiminen vaikeaa ole. Itse olen yhden verkon kokeeksi värkännyt. On sitten kuitenkin jäänyt vaille käyttöä.

marco1
29.02.2024, 12.15
Arvontalaulu päättyi siihen että kävin hakemassa lähikaupasta Restrap Canister Bag (https://www.cycledshop.fi/p/restrap-canister-bag-tankolaukku) - laukun. Tämä on selvästi yksinkertaisempi, kevyempi, pienempi ja halvempi kuin tuo eka ajatus.
Aloitellaan tällä, hyvältä vaikuttaa.

jalkkis
05.03.2024, 19.13

https://www.pelotondeparis.cc/collections/solden-jan24/products/saddle-bag-7-l-oliveTämä saapui. Nyt on kerrankin asiallisen oloinen omaan käyttööni. Etuosa on oikeasti lupaavan kapea ilman mitään remmivirityksiäkin. Josko tämä toimisi omien kinttujen kanssa.

Ihmettelin, että mikä virka velcronauhoilla toisella puolella laukkua mutta tuotekuvaus sen paljasti. Siihen saa ostaa tarroja. Jee!

Tepp0
04.04.2024, 23.40
Tämän tarkempaa ketjua en kysymykselleni löytänyt, enkä hakemallakaan vastausta.
Tarvitsisin läskipyörään (Farley 5, 2019) jonkinlaista tarakantynkää. Eteen tai taakse. Arkisemmille retkille sopisi varmaan eteen joku pizza rack -tyyppinen ratkaisu, mihin saisi hiostavan repun selästä. Takatarakan eduiksi olen miettinyt, kun sen saisi kombotettua hyvin myös jonkinlaiseksi lokaesteeksi.
Etutarakoista ei ole lainkaan kokemusta. Grammanviilaaja en ole ja sellainen maailmanlopun ajoneuvo olisi optimaalinen. Siis kestävä ja käytännöllinen.

Onko hyviä vinkkejä, eteen vai taakse? Onko jostain merkeistä tai malleista kokemusta, kehuja tai moitteita?
Kantokyvyn tulisi olla minimissään 15kg luokkaa. Halvempi toimiva ratkaisu on kallista parempi, mutta kai tuo sijoituksena menee joka tapauksessa.

Old Man Mountain on ainakin kehuttu, mutta ostopäätökseen en ole vielä päässyt.

Edit: Mieluiten soveltuisi hissitolpan kanssa käytettäväksi. Renkaat vuodenajasta riippuen 27,5 x 3.8''-4.5''

Travelkicking
05.04.2024, 08.31
Mulla oli wittin esumossa TOPEAK Super Tourist Fat. Satulatolpan lähellä takakolmiossa tulisi olla kummallakin puolella kiinnityspaikat.

J3K
06.04.2024, 10.21
Trekillä on näköjään suoraan tuohon sopivat, aika suolaiseen hintaan toki. Jos on aikaa, taitoa ja kärsivällisyyttä niin melkein kaikista on modattavissa sopiva.
Homman järkevyys onkin sitten asia erikseen, esim. omassa jäykkäperässä on halvin etutarakka + lowrider yhdistettynä ja takana joku 24"-29" one size fits all halpistarakka. Kustannus alle 60e mutta sitä säätämisen määrää että 1) Pysyvät varmasti kiinni ja kasassa 2) Lokarit mahtuvat ja renkaat saa irti purkamatta mitään. No, jos tuosta reissaamisesta enemmän innostuu niin voii ne sitten päivittää parempiin.

Mutta oma kysymys on, löytyykö kuivapussille suositusta jonka halkaisija yli 22cm ja korkeutta saisi olla 50cm. Tulee makuupussille niin tuo halkaisija on kriittinen ja todella harvassa paikkaa sitä on kerrottu.

Smo
06.04.2024, 12.57
Ei kai sillä halkaisijalla niin väliä kun pussihan sullotaan kuivasäkkiin?

J3K
06.04.2024, 13.17
Ei kai sillä halkaisijalla niin väliä kun pussihan sullotaan kuivasäkkiin?

Ajattelin käyttää sitä vain jos oikeasti tulee tarve, tuo oma suojapussi on myös suoraan helpompi sitoa tuohon tarakkaan (siten ettei pussi ole rutussa)

No, eiköhän mikä tahansa 30 litran hoida asiansa. Pitää kyllä tehdä koepakkaus & lastaus niin näkee mihin mikäkin sijoittuu, jos tuo sopii eteen tai taakse tarakan päälle niin sitten voisi tunkea suoraan sinne kuivasäkkiin.

markkut
07.04.2024, 13.00
Itse tykkään tarakan päälle remmeillä kiinnitetystä kuivasäkistä enemmän kuin peräporkkanasta. Kuivasäkeissä tahtoo olla ongelmana se, että jos halkaisija on riittävä, on säkki yleensä liian syvä/pitkä. Ylimääräistä rullattavaa matskua jää paljon ja säkin pohjalle ei tahdo enää käsikään yltää. Löytyyköhän lyhyitä ja paksuja kuivasäkkejä mistään, vai meneekö askarteluhommiksi?

J3K
14.04.2024, 11.37
Paha sanoa kun ei oikein voi tietää aina miten mitat on ilmoitettu kun noita ilmoituksia katseli.

Oma säkki päätyi nyt ainakin koepakkauksessa eteen lowrideriin, pelkään että sopiva pomppu napsauttaa nuo Thulen laukkujen lukitukset auki takatarakasta jos niiden päällä on vähänkin painoa.

Lefis
29.04.2024, 09.53
Ortliebin 35 litrainen on ainakin leveä (jonkun mielestä ehkä liiankin) [emoji16] mutta ei heilunut huomattavasti ainakaan mun ajossa. Onhan tossakin rullattava aika monta kierrosta että saa riittävän lyhyeks.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240429/9e06b82e9164e0706e69fadc3d93d42e.jpg

Lähetetty minun SM-G715FN laitteesta Tapatalkilla

markkut
29.04.2024, 13.07
^ Aikamoinen mötkö kyllä!

Ortliebin 22-litrainen on tällainen pökäle:

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPKCYH1pr3zyI1KmR5v5KqU7x0HgpxUFu00h5r54ac6vt MmSy4NvfzgPBWzW0e1sf9_BFAT75EkBYKHdSDUfXeRDEgdHD4S bEZeagI6o1FPas9H_L88o99ucc_CM5Mbi3ZhcjNV4YM2I8PrXd bXCC2snw=w800-h600-s-no-gm?authuser=0

Mielestäni aika sopivan paksuinen, mutta auki rullattuna niin pitkä, että ei meinaa käsi ulottua kaivamaan tavaroita. Tuo paksumpi materiaali ei säkkiä kaivellessa niin kivasti mene ruttuun kuin ohuissa kuivasäkeissä. Ohuemmat eivät toisaalta oikein kestä käyttöä.

Tuollaista trunk-bagia hypistelin kaupassa, mutta ei ihan ostokynnys ylittynyt:

https://varuste.net/p74674/ortlieb-trunk-bag-rc?change_country=FI&change_currency=EUR&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwir2xBhC_ARIsAMTXk87P2ednAt36LM_XZ_tv HhrCmM2HK8J6awh1njceod5tk3n3AzeBV1MaAq9jEALw_wcB

Tuohan kai olisi vähän vastaava kuin tailfinin tarakkabägi. Päältä aukeavasta olisi helpompi kaivaa jotain yksittäistä esinettä.

Jaa pumppu? Inkoossa tuli niin iso reikä tupeless-renkaaseen, ettei minipumpulla selvinnyt. Onneksi S-Marketissa oli hyvä valikoima. Tokihan sitä Jupiterin lattiapumppua mieluummin 300 km kuskaa, kuin laittaa sisuria kehiin.

Ohiampuja
29.04.2024, 19.15
Tokihan sitä Jupiterin lattiapumppua mieluummin 300 km kuskaa, kuin laittaa sisuria kehiin.
Miehen puhetta. :)

jalkkis
18.05.2024, 12.51
Tämä saapui. Nyt on kerrankin asiallisen oloinen omaan käyttööni. Etuosa on oikeasti lupaavan kapea ilman mitään remmivirityksiäkin. Josko tämä toimisi omien kinttujen kanssa.

Ihmettelin, että mikä virka velcronauhoilla toisella puolella laukkua mutta tuotekuvaus sen paljasti. Siihen saa ostaa tarroja. Jee!

Viimeinkin Peloton de Parisia on koeponnistettu pienen pienellä pyörälenkillä. Nyt vaikuttaa hyvälle. Keula on kapea ja en huomannut minkäänlaista hinkkaamista. Hyvä! Ens viikonloppuna (toivottavasti) käydään Porvoossa tämän kanssa.

Cantrek
19.05.2024, 11.33
Aikeissa kokeilla "bikepackingia" tänä kesänä, että onko siinä oleellista eroa tai ideaa vrt. perinteinen pyöräretkeily. Retkikamppeet olisi tarkoitus pakata tankolaukkuun (harness+kuivasäkki), runkolaukkuun (kolmio) ja tarakalle (kevytversio, kiinnittyy satulaputkeen). Lisäksi on pikkusälälle on satulalaukku ja "toptube" laukku johon voi laittaa kännykän siten että sitä voi käyttää matkan aikana.

Mietinnässä vielä tarviiko etuhaarukkaan tulevat 5l kuivapussit telineineen vai pärjääkö ilman ja joutuuko ottamaan pikkurepun selkään. Reppu selässä ajo ei niin houkuttele mutta kai menee jos siellä on painoa vain muutama kilo. Näistä etuhaarukkaan kiinnittyvistä laukuista tulisi vajaan 30€ lisäkustannus

Laukut ajattelin hommata kiinakaupasta tilaamalla paitsi tankolaukun johon teen harnessin itse ja käytän siinä Ortliebin säkkiä joka minulla jo on. Toptube laukkukin jo on ja nyt verkkokauppojen tarjontaa katseltuani pakko todeta että paikallinen kauppa kusetti kun maksoin siitä jotain 25€ ja paljon paremman näköisiä saa 5-10€ hintaluokassa tilaamalla. Rahastuksen määrä tällaisissa tuotteissa on aivan hävytön.

"Peräporkkanan" etua tarakkaan en oikein näe, kumma yläviistoon sojottava pötkö jossa ei ole tukirakennetta. Miksi tällaista käytetään kun alumiinirakenteisen tarakan (10kg max kuormalle) saa alle 15€ hintaan ja siihen saa kiinni esim teltan ja muutakin helposti?

arctic biker
19.05.2024, 14.29
Mä olen useamman vuoden käyttänyt Ticket to the Moonin Mini reppua (https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/mini-backpack-plus). Tuossa on minirepuksi erinomaiset hihnat, jotka ei "poraudu" olkapäihin edes isommalla painolla. Mitään pehmusteita repun seinämissä ei ole, kun pakkauskoko on se juttu. Pakkautuu n. puolen nyrkin kokoiseksi.
Mainio reppu, laadukkaalta vaikuttaa. Tilasin 2 lisää, pojille kans.

manu99
19.05.2024, 15.42
Aikeissa kokeilla "bikepackingia" tänä kesänä, että onko siinä oleellista eroa tai ideaa vrt. perinteinen pyöräretkeily. Retkikamppeet olisi tarkoitus pakata tankolaukkuun (harness+kuivasäkki), runkolaukkuun (kolmio) ja tarakalle (kevytversio, kiinnittyy satulaputkeen). Lisäksi on pikkusälälle on satulalaukku ja "toptube"
laukku johon voi laittaa kännykän siten että sitä voi käyttää matkan aikana.

Mietinnässä vielä tarviiko etuhaarukkaan tulevat 5l kuivapussit telineineen vai pärjääkö ilman ja joutuuko ottamaan pikkurepun selkään. Reppu selässä ajo ei niin houkuttele mutta kai menee jos siellä on painoa vain muutama kilo. Näistä etuhaarukkaan kiinnittyvistä laukuista tulisi vajaan 30€ lisäkustannus

Laukut ajattelin hommata kiinakaupasta tilaamalla paitsi tankolaukun johon teen harnessin itse ja käytän siinä Ortliebin säkkiä joka minulla jo on. Toptube laukkukin jo on ja nyt verkkokauppojen tarjontaa katseltuani pakko todeta että paikallinen kauppa kusetti kun maksoin siitä jotain 25€ ja paljon paremman näköisiä saa 5-10€ hintaluokassa tilaamalla. Rahastuksen määrä tällaisissa tuotteissa on aivan hävytön.

"Peräporkkanan" etua tarakkaan en oikein näe, kumma yläviistoon sojottava pötkö jossa ei ole tukirakennetta. Miksi tällaista käytetään kun alumiinirakenteisen tarakan (10kg max kuormalle) saa alle 15€ hintaan ja siihen saa kiinni esim teltan ja muutakin helposti?

Mä oon ajanut semmoset 25 vuotta enemmän tai vähemmän ja jokunen muotivillitys on tullut nähtyä. Ostin Gravelin vuosi sitten ja mulle oli päivänselvää ostaa heti kättelyssä lokarit ja tarakka fillariin. Kaikenlaisia virityksiä on tullut kokeiltua ja mulle noi mahdollistaa pienellä vaivalla ja kohtuullisella hinnalla lyömättömän yhdistelmän. Hankin samalla Ortliebin (12,5 L) sivulaukut ja savotan pienen laukun tankoon. Näiden kanssa pystyy tekemään lyhyempää ja vähän pidempääkin reissua. Isommat Bilteman sivulaukut löytyy jo. Tietty noi sivulaukut, tarakka ja lokarit saattaa olla hiukan urpon näkösiä ja hidastaa ne hiukan menoa mutta sitä alkaa nykyään mennä mukavuus edellä. Vauhtiakin löytyy vielä :-)

Toki, kukin taaplaa tyylillään ja on ollut hienoa todeta fillareiden yleistyminen (sähköt, gravelit yms) ja ties mitkä viritelmät tuolla tiellä. Myös fillaritiet, kaistat, baanat ovat upea juttu ainakin pk-seudulla.

Pitkän sepustukseni ydin taisi olla se, että tervetuloa sivulaukkujen ja lokarien maailmaan ennemmin tai myöhemmin ;-)

Cantrek
19.05.2024, 17.35
Juu, siellä lokareilla ja tarakoilla, jopa etutarakalla, olevien pyörien maailmassa olen tähän asti ollut mitä retkipyöräilyyn tulee. Mutta voishan sitä kokeilla miten maasturin saa viritettyä retkipyöräksi, ainakin saa värkätä uusien kamppeiden kanssa jos ei muuta :-) Mutta tarakan laitan satulaputkeen kiinni enkä näe siinä edes muotiongelmaa tai kovin suurta vääräoppisuutta bikepackingin suhteen.

Harnessilla kiinnittyvä kuivasäkki tankolaukkuna vaikuttaa ainakin toistaiseksi ihan fiksulta kun se on simppeli, vesitiivis ja tilavakin ratkaisu. Pieni haaste saattaa olla etupään vaijeri/letkuhässäkkä mutta kai se siihen jotenkin sopii.

Kolmiomallin runkolaukku blokkaa pullotelineet, vielä mietinnässä olisiko sittenkin yläputkessa kiinni oleva kapea malli riittävä tai jopa parempi

johan_fors
22.05.2024, 22.53
Ottamatta kantaa kummankaan paremmuuteen, niin oma (ja kaverinkin) peräporkkana ankkuroidaan aina bikepacking-reissuilla satulakiskoihin kiinnitettävään tukirautaan. Tässä esimerkki raudasta Woho X-Touring V2 Stabilizer Pannier Rack | Bikeinn (tradeinn.com) (https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/woho-x-touring-v2-stabilizer-pannier-rack/136657517/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=5998726&country=se&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwr7ayBhAPEiwA6EIGxOkCuxY-rUFZ_9cXIM0NQcJMU9DgLJ_XSIy61aIuybxar-8PZMeYuBoCHXkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds)

Ei liiku peräporkkana mihinkään ja rautaan saa pari pullotelinettä lisää kiinni, näin halutessaan.

JackOja
23.05.2024, 08.09
^tai Alpkitin Exo-Railiin...

https://eu.alpkit.com/cdn/shop/products/exo-rail-2.jpg?v=1702887692&width=1512

navajokoira
23.05.2024, 08.19
Tai Carradice Bagman, jos huomioidaan myös satulaan kiinnittyvät perinteisemmät laukut.
https://i.postimg.cc/FKF1jQG8/IMG-4858.webp

Mutta ihan tyytyväisenä ulkoiluttanut peräporkkanaa tuhansia kilometrejä ilman erillistä tukirakennettakin.

Coasting
23.05.2024, 08.38
Blackburn Outpost Elite porkkanassa on tukirauta mukana.

arctic biker
23.05.2024, 10.25
Tai Carradice Bagman, jos huomioidaan myös satulaan kiinnittyvät perinteisemmät laukut.
https://i.postimg.cc/FKF1jQG8/IMG-4858.webp

Mutta ihan tyytyväisenä ulkoiluttanut peräporkkanaa tuhansia kilometrejä ilman erillistä tukirakennettakin.

Tuo ja Carradice SuperC on ittelle ollut ihan toimiva.

Steve Baggy
23.05.2024, 10.28
Ei kiinnosta kuitutolppaan kiristellä tarakkaa. Peräporkkanan tukirauta tulee sen sijaan satulan kiskoihin.

velib
23.05.2024, 11.37
Blackburn Outpost Elite porkkanassa on tukirauta mukana.

Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko sinulla itselläsi tuota? Ihmetyttää Blackburnin sivuilla ilmoitettu tilavuus, 5,25 l tai laajennettuna 6,95 litraa. Kuvissa näyttää kyllä isommalta, kun useimmat vastaavat ovat 10-15 litraa.

JohannesP
23.05.2024, 12.42
Varuste.netistä saa Ortliebin laukkuja -20 % ja 16,5 litraiselle peräporkkananalle jäi hintaa 134 e (https://varuste.net/p105766/ortlieb-seat-pack-16-5l). Voi olla hieman liian iso omaan tarpeeseen, mutta arvostelujen mukaan tuon taisi saada rullattua 11 litrain kokoiseksi (tai sit se oli 13 l?). Samalla ostoon laukkuun suunnitellut lisäremmit millä saa sidottua satulaan toisestakin suunnasta.

Nykyinen 10 litran Topeak Backloader on ihan käyttökelpoinen laukku halppikseksi. Jää vain auttamatta pieneksi jos osa puolison tavaroista pitäisi ottaa itselle kyytiin sillä 48 koon pyörään ei kovin suuria laukkuja ole mahdollista saada edes sovitettua.

Cantrek
23.05.2024, 20.48
Ei kiinnosta kuitutolppaan kiristellä tarakkaa. Peräporkkanan tukirauta tulee sen sijaan satulan kiskoihin.

Hyvä pointti. Pitänee vaihtaa tolppa ja satula samalla toisesta pyörästä, jos nyt putken halkaisija vaan passaa. Sinänsä kuitutolppa ja Trekin kevytsatula on kökkö yhdistelmä kun tottunut käyttöpyörän Ideale satulaan. Tuntuu aina kuin istuisi putken päällä nämä muovitekeleet ja talvella jäätyy perse kun se imee kuitenkin yli 100g vettä joka sitten jäätyy... (Kuivana satula painaa n. 200g, käytössä 300g).

Esuli
23.05.2024, 21.01
Eipä viritellä mitään rautalanka häkkyröitä.
Koko Bikepacking idea on että on vain pyörä ja laukut, etunyssäkkä, runkolaukku ja satulaputkilaukku. Kun ne ottaa pois jää jäljelle Pyörä.
Aikani lajia kun harrastin opin ottamaan mukaan vain välttämättömät kamat.
Nyt kun siirryin takaisin tarakoihin/perävaunuihin, niin jopa on tilaa.
Mahtuu mukaan, packraftia, nojatuolia, risukeitintä ja paljon tarpeetonta.

Coasting
23.05.2024, 21.47
Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko sinulla itselläsi tuota? Ihmetyttää Blackburnin sivuilla ilmoitettu tilavuus, 5,25 l tai laajennettuna 6,95 litraa. Kuvissa näyttää kyllä isommalta, kun useimmat vastaavat ovat 10-15 litraa.

Jep. Ostin tuon mutta en ole vielä kokeillut. Edellinen oli vanhempi malli. Siinäkin sai pussin pois ja teline jäi. Uusi on tukevampi ja parempi kiinnitys. Pussissa lisäksi ilmaventtiili.

Cantrek
23.05.2024, 22.17
Nojatuolin vielä ymmärrän mutta tuo risukeitin LOL

Kaasurasia kustantaa noin vitosen ja sillä keittää ainakin 15l vettä, nopeasti ja leikkimättä risujen etsimisen ym. kanssa. Yksinkertaista ja helppoa - kuka jaksaa pakata nokiset kattilat ja "keittimen" kaiken tuusaamisen jälkeen, vaatteet savulta haisten kädet mustina noesta...

jakkok
24.05.2024, 00.07
Aiempia haasteita laukuissa ollut peräporkkanan heiluminen ja irroittaminen/käyttö, kun samoilla remmeillä laukku suljetaan, kiristetään ja kiinnitetään pyörään. Keskilaukulta on kaivannut välillä lisää tilaa. Ohjaustankolaukun haasteena ollut samainen rullaamis ja kiinnitysrumba kuin peräporkkanassa. Tai oli pelkkä harness, johon kiinnitin kuivasäkin. Oli niin leveä säkki, että häiritsi kahvojen käyttöä.

Nyt on semmoset laukut joissa kaikki ko.ongelmat taklattu, eikä (ainakaan vielä) ole mitään negatiivista sanottavaa.
Takana Topeak backloader X + wishbone, rungossa Blackburn outpost frame bag, edessä Ortlieb ultimate six classic.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240523/0d3f629b537409d144b1f988310c3efe.jpg

Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla

paaton
24.05.2024, 01.14
Fillari uusi aerolight? Taipuu kyllä moneen.

markkut
27.05.2024, 09.24
Ilmeisesti nuo aeromuodot syövät aika paljon tilaa keskikolmiosta, kun minulla mahtuu saman runkolaukun taakse vielä pullokin. Runkokoko 52. Olen kyllä tarkoituksella survonut laukkua edestä lyttyyn. Ihan hyvä laukku, mutta laukun laajentava vetskari antautui aika lyhyen käytön jälkeen.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMWfrbpuPVQou1hkknQ6PQRUmQz_O065Ky_jShnVj0DYP udbgjy-3168adDeIon67AFZshz_JKJxX3ctpJvkc0cvtc1nHaZT8yKtxL Y50tEVEDZtsTRZlgyT8xLgDIHW6rknah4_A-U1pOJwLMyDx9YOQ=w800-h600-s-no-gm?authuser=0

J3K
27.05.2024, 12.24
Ottamatta kantaa kummankaan paremmuuteen, niin oma (ja kaverinkin) peräporkkana ankkuroidaan aina bikepacking-reissuilla satulakiskoihin kiinnitettävään tukirautaan. Tässä esimerkki raudasta Woho X-Touring V2 Stabilizer Pannier Rack | Bikeinn (tradeinn.com) (https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/woho-x-touring-v2-stabilizer-pannier-rack/136657517/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=5998726&country=se&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwr7ayBhAPEiwA6EIGxOkCuxY-rUFZ_9cXIM0NQcJMU9DgLJ_XSIy61aIuybxar-8PZMeYuBoCHXkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds)

Ei liiku peräporkkana mihinkään ja rautaan saa pari pullotelinettä lisää kiinni, näin halutessaan.

Oli samanlainen, vaan eipä sopinut jäykkäperän satulaan. Laitoin sitten jonkun anycage -tyyppisen ratkaisun tuonne viistoputken alle ja hyvin kesti rytkytystä 950ml pullollakin.

jakkok
28.05.2024, 23.20
Fillari uusi aerolight? Taipuu kyllä moneen.Jep!

Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla

stenu
29.05.2024, 07.23
"Peräporkkanan" etua tarakkaan en oikein näe, kumma yläviistoon sojottava pötkö jossa ei ole tukirakennetta. Miksi tällaista käytetään kun alumiinirakenteisen tarakan (10kg max kuormalle)..

Ainakin pötkön kanssa ehtii retkeillä pitemmälle vähemmällä vaivalla :)

En tiedä paljonko pakkari + sivulaukut kasvattaa ilmanvastusta, mutta bikepacking-varustus pienenentää sitä tankolaukkua lukuunottamatta. Eron huomaa oikeasti, kun vaimo on tähän asti retkeillyt työmatkoilla käyttämällään Pelagon etupakkari + 2 x Ortlieb Gravel Pack -yhdistelmällä ja minä bikepacking varustuksessa. Viime kesänä todettiin, että ei ole järkeä, että hän jää jatkuvasti alamäissä, vaikka tulisi peesissä ja päätettiin, että tästä kesästä eteenpäin kamat saa luvan mahtua bikepacking-laukkuihin, vaikka niiden pakkaaminen onkin vähän vaivalloisempaa.

https://www.youtube.com/watch?v=N2_dey84MKY (noin 16:30)

stenu
09.06.2024, 12.35
Pohdiskelin uutta polkujuoksujuomareppua ja huomasin, että USWE:llakin on nykyään bikepacking-laukkuja ja varsin asiallisen oloisia onkin: https://uswe.com/fi-fi/bikepacking

Puskis
09.06.2024, 13.03
Alkaa olla kaikilla mahdollisilla valmistajilla omat nyssäkkämallistonsa, eikä mitään millä erottuisivat kilpailijoistaan (paitsi Tailfin).

Tempotikkuihin ihan fiksu uus vaihtoehto. Käytännössä vain drybag-kiinnike, jossa on taskuja:
https://bikepacking.com/gear/revelate-designs-pitchfork-review/

navajokoira
09.06.2024, 16.37
Jokunen vuosi sitten mulla oli drybag voiteilla kiinni tempotikuissa, ja sen sivuille parin litran tankolaukut. Sittemmin totesin etten tarvitse niin paljoa säilytystilaa, mutta ei siinä ideana mielestäni ole mitään vikaa. Nyt tämän Revelaten ratkaisun kanssa voisi varmaan jättää myös bönthöpussit pois. En koe tarvetta vaihtaa nykyisestä, mutta jos nyt pitäisi jostain syystä aloittaa tyhjästä niin miksei.

JackOja
09.06.2024, 22.04
Kappas, Jack The Bike Rack olisi saatavilla ihan Partioaitassa eikä tarvitsisi Amerikoista tilata. Joku sikäläinen tuben bikebacking/gravel-stara julisti tämän kaikkien aikojen nerokkaimmaksi etutarakaksi.

https://www.partioaitta.fi/jack-the-bike-rack-jack-the-bike-rack-classicyellow-3009778/

Puskis
09.06.2024, 23.25
^Itelle toi on vähän tollanen kompromissi, johon en oikein ikinä päätyisi. Kaikkiin käyttötarkoituksiin olisi jokin parempi vaihtoehto.

Nitto m18 on paljon kevyempi, painopiste alempana ja nätimpi.
Joku klickfix-boksi tai muu tankolaukku kätevämpi monessa tilanteessa.
Isompien ja painavampien esineiden kuskaamiseen kunnon levee etutarakka tai kori (Wald/Rasket) ylivoimainen.

Gary oin'
10.06.2024, 09.32
Vaikuttaa todellakin fiksulta mm. tällaiselle joka ei halua satunnaiseen kuskailuun mitään kiinteätä tarakkaa tai laukkukiinnikkeitä. Voisin jopa ehkä ostaa jos kyllästyn nykyisiin tankolaukkuihin.

Pitkään ihmettelin mikä tässä estää tarakkaa kippaamasta kohti eturengasta, mutta bikepacking.comin arvostelusta (https://bikepacking.com/gear/jack-bike-rack-review/) selvisi että yksi hihna tulee stemmin alta tätä varten.

markkut
10.06.2024, 12.01
Ortliebin, onko se nyt ultimate, etulaukussahan se kiinnitysvaijeri kiristetään paikoilleen samalla periaatteella yli ja ali stemmin. Itse joskus hahmottelin jotain omaa viritystä voile sträpeillä vastaavaan tyyliin ja aika tukevasti sillä tavalla saa paketin kiristettyä. Tuota jack rackia olen seuraillut jo pidemmän aikaa. Ehkä joutuu ostamaan, kun niitä vihdoinkin jostain saa, eikä hintakaan ihan tolkuton ole.

Tassu
10.06.2024, 13.31
Kappas, Jack The Bike Rack olisi saatavilla ihan Partioaitassa eikä tarvitsisi Amerikoista tilata. Joku sikäläinen tuben bikebacking/gravel-stara julisti tämän kaikkien aikojen nerokkaimmaksi etutarakaksi.

https://www.partioaitta.fi/jack-the-bike-rack-jack-the-bike-rack-classicyellow-3009778/

Jos joku ostaa niin mielellään kuulisin käyttökokemuksia. Mutta...

- stemmin alla oleva hihnakiristys, jotta pysyy vaaterissa > mahtaako toimia?
- stemmin alla pitää olla riittävästi speissereitä, että saa hihnat sinne ympäri?

JackOja
10.06.2024, 13.41
- stemmin alla oleva hihnakiristys, jotta pysyy vaaterissa > mahtaako toimia?
- stemmin alla pitää olla riittävästi speissereitä, että saa hihnat sinne ympäri?

Tossa Garyn linkittämässä arviossa mainittiin, että joustaa ylösalas jos on painava lasti tjsp. Voisikohan ne keltaiset tukihihnat korvata jollain joustamattomalla matskulla? Venyyköhän käytössä tai kastuessa?

Takahihnan vois kai vetää stemmin takaa tai emäputkenkin?

velib
10.06.2024, 14.12
Bongasin joskus joltain foorumilta vähän vastaavan DIY-projektin. Ohuen pyörötangon päälle muoviletkua, ja sitten taivutetaan tanko niin, että päät jäävät osoittamaan eteenpäin telineeksi ja tanko kiertää tangon yli ja stemmin ali. Näin se ei voi kiertyä alaspäin ja remmillä kiinni emäputkeen niin ei pääse pomppimaan ylös. Hommasin itsekin jo tarvikkeet tuohon, mutta on vain jäänyt tekemättä, kun olen tyytynyt pelkään pussukkaan ilman telinettä. Tuo olisi kuitenkin melko helppo DIY-projekti. Alla kuva tuosta, siitä saanee käsityksen.

https://3.bp.blogspot.com/-bPdm4HuAl50/VNaWM5COWBI/AAAAAAAABfU/pRHWdx8MFeU/s1600/IMG_4877.jpg

Marsusram
10.06.2024, 14.27
Takahihnan vois kai vetää stemmin takaa tai emäputkenkin?

Vähän pitempi vipuvarsi tuossa rauhoittaisi liikettä. Noin lyhyellä vivulla jo nuo kumipehmusteet ohjaustankoon antaa millin periksi joka on pari senttiä nokalla.

Cantrek
22.06.2024, 12.40
Ainakin pötkön kanssa ehtii retkeillä pitemmälle vähemmällä vaivalla :)

En tiedä paljonko pakkari + sivulaukut kasvattaa ilmanvastusta, mutta bikepacking-varustus pienenentää sitä tankolaukkua lukuunottamatta. Eron huomaa oikeasti, kun vaimo on tähän asti retkeillyt työmatkoilla käyttämällään Pelagon etupakkari + 2 x Ortlieb Gravel Pack -yhdistelmällä ja minä bikepacking varustuksessa. Viime kesänä todettiin, että ei ole järkeä, että hän jää jatkuvasti alamäissä, vaikka tulisi peesissä ja päätettiin, että tästä kesästä eteenpäin kamat saa luvan mahtua bikepacking-laukkuihin, vaikka niiden pakkaaminen onkin vähän vaivalloisempaa.

https://www.youtube.com/watch?v=N2_dey84MKY (noin 16:30)

Niin siihen tarakkaan ei tarvi laittaa sivulaukkuja vaan esim melontasäkki pitkittäin joka on oleellisesti sama ilmanvastus kuin peräporkkanassa paitsi että on paljon enemmän tilaa. Näin tuli tehtyä kesän ekalla vkl-reissulla ja se toimi hyvin. Satulaputkikin oli kuiturungosta huolimatta alumiinia joten senkään suhteen ei ollut ongelmaa.

Eiköhän suurin syy sille että vaimo jää alamäessä ole se että kevyempänä hänellä on suurempi suhteellinen ilmanvastus. Kun alamäessä se on painovoima joka kiihdyttää vauhdin ja kun on enemmän massaa niin on suurempi voima.

Cantrek
22.06.2024, 12.44
Bongasin joskus joltain foorumilta vähän vastaavan DIY-projektin. Ohuen pyörötangon päälle muoviletkua, ja sitten taivutetaan tanko niin, että päät jäävät osoittamaan eteenpäin telineeksi ja tanko kiertää tangon yli ja stemmin ali. Näin se ei voi kiertyä alaspäin ja remmillä kiinni emäputkeen niin ei pääse pomppimaan ylös. Hommasin itsekin jo tarvikkeet tuohon, mutta on vain jäänyt tekemättä, kun olen tyytynyt pelkään pussukkaan ilman telinettä. Tuo olisi kuitenkin melko helppo DIY-projekti. Alla kuva tuosta, siitä saanee käsityksen.

https://3.bp.blogspot.com/-bPdm4HuAl50/VNaWM5COWBI/AAAAAAAABfU/pRHWdx8MFeU/s1600/IMG_4877.jpg

Tällainen tuki auttaa mutta ellei sitä tee melko jäykästä tangosta niin se antaa periksi kuitenkin ja laukku hytkyy ja vajoaa. Käytin aikoinaan tätä systeemiä mutta sanoisin että tankoon ja emäputkeen kiinnittyvä harness on tukevampi ja siihen mahtuu enemmän, jos siis on suora leveä tanko

Cantrek
22.06.2024, 22.53
Tuo stenun linkkaama youtube video ilmavastuksista on melko höpönhöpöä, niin kuin nämä tavallisesti on. 35kmh vauhti on täysin epärealistinen pyöräretkeilyyn ja mitatut erot ovat olemattoman pieniä, lasketut ajansäästöt 322km matkalle ovat lähinnä huvittavia.

Olen monesti miettinyt että mitä tämä täysin vailla suhteellisuudentajua oleva Wattien metsästys, grammanviilaus ja vierintävastusten mittaus pyöräilyssä oikein on ja jopa tullut sekin mieleen että pyöräilyn harrastajat eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä keskimäärin. Yhtä ainoaa oikeasti fiksua pyöräilykanavaa en ole vielä nähnyt, poislukien Sam Pilgrim mutta hän ei olekaan mikään tyhjän höpöttäjä vaan monesti näyttää että mies ja taidot on se joka merkitsee eniten, ei välineet. Maantiepyöräilykanavat on kaikkein tyhmimpiä, bikepackingistä ja maastopyöräilystä löytyy sentään joitain tolkullisia ja yksi suomalainenkin kanava joka näyttää huoltoon liittyviä vinkkejä on melko asiallinen

Mikae1
22.06.2024, 23.15
Tuo stenun linkkaama youtube video ilmavastuksista on melko höpönhöpöä, niin kuin nämä tavallisesti on. 35kmh vauhti on täysin epärealistinen pyöräretkeilyyn ja mitatut erot ovat olemattoman pieniä, lasketut ajansäästöt 322km matkalle ovat lähinnä huvittavia.

Olen monesti miettinyt että mitä tämä täysin vailla suhteellisuudentajua oleva Wattien metsästys, grammanviilaus ja vierintävastusten mittaus pyöräilyssä oikein on ja jopa tullut sekin mieleen että pyöräilyn harrastajat eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä keskimäärin. Yhtä ainoaa oikeasti fiksua pyöräilykanavaa en ole vielä nähnyt, poislukien Sam Pilgrim mutta hän ei olekaan mikään tyhjän höpöttäjä vaan monesti näyttää että mies ja taidot on se joka merkitsee eniten, ei välineet. Maantiepyöräilykanavat on kaikkein tyhmimpiä, bikepackingistä ja maastopyöräilystä löytyy sentään joitain tolkullisia ja yksi suomalainenkin kanava joka näyttää huoltoon liittyviä vinkkejä on melko asiallinenToivottavasti trolli.

Ei tosiaan voi väittää olevansa penaalin terävin kynä jos ei osaa yhteenlaskua suorittaa.

Ja Sam Pilgrim on tätä nykyä Canyonin mainoskasvo eikä mitään muuta. Aika heikolla tasolla nuo sinun standardisi yt sisällön laadusta mielestäni.

Cantrek
23.06.2024, 00.09
Toivottavasti trolli.

Ei tosiaan voi väittää olevansa penaalin terävin kynä jos ei osaa yhteenlaskua suorittaa.

Ja Sam Pilgrim on tätä nykyä Canyonin mainoskasvo eikä mitään muuta. Aika heikolla tasolla nuo sinun standardisi yt sisällön laadusta mielestäni.

Ei kuulu tapoihini trollaaminen ja oma "argumenttisi" on ad hominem eli osoitit sillä vain oman kyvyttömyytesi. Yhteenlasku on hyvä taito mutta se nyt ei oikein liity kyseessä olevaan keskusteluun.
Sillä että Pilgrim saa pyöriä Canyonilta ei ole minulle mitään väliä, hän on kuitenkin näyttänyt että melkein millä tahansa pyörällä voi ajaa kovaa ja tehdä asioita jotka jää 99,99% pyöräilyn harrastajista tekemättä.

Kovin monia pyöräilykanavia en todellakaan tunne mutta niiden laatu ja älyllinen sisältö on enintään keskinkertaista ja moni on suorastaan outo. Esim. sellainen rääväsuu kuin Hambini joka rassaa ymmärtääkseni pelkästään polkupyörien keskiöitä niin kuin se olisi jokin kovinkin kunnianarvoisa tai kiinnostava aihe LOL

Jos vaan joku tietää yhdenkin asiallisen pyöräilyaiheisen kanavan joka ei loukkaa katsojansa älyä olisin kiinnostunut kuulemaan

Mikae1
23.06.2024, 00.45
Jos meni ohi miten kommenttini yhteenlaskutaidoista liittyy tuohon "wattihömpötykseen" niin annetaan olla.

Hambinilla oma bisnes noiden keskiöiden ympärillä joten ihan ymmärrettävää että kaveri niitä ropaa kanavallaan. Mutta suurimmaksi osaksi se on muuta kuin niitä. En vaan nyt tajua miksi ja mistä päätit poimia hänen kanavansa haukuttavaksi tänne. Ei taida ko. miehen kanava liittyä mitenkään bikepacking hommiin. Rääväsuu hän kyllä on, siitä yhtä mieltä. Loppuu usein videoiden atselu ensimmäisen sekunnin aikana.

Mitähän mahdat toivota sisällöllisesti suositeltavilta youtube-kanavilta?

Ohiampuja
23.06.2024, 12.00
Olen monesti miettinyt että mitä tämä täysin vailla suhteellisuudentajua oleva Wattien metsästys, grammanviilaus ja vierintävastusten mittaus pyöräilyssä oikein on…
Ehkä se on vaan eräänlainen tekninen käsityöharrastus. Joku kasailee todella hienoja pienoismalleja ja toinen entisöi vanhaa Jawaa. Joku sitten harrastaa grammanviilausta.

Mutta noista youtube kanavista en osaa sanoa oikein mitään, minulle koko youtube on jotenkin outo ja vieras maailma. Velogin pätkiä olen muutaman katsonut tai jotain gravel-koostetta 4-5 minuuttia, mutta sitten ei vaan pysty. Minusta koko youtube on ihan turha keksintö. :)

Cantrek
23.06.2024, 20.38
Jos meni ohi miten kommenttini yhteenlaskutaidoista liittyy tuohon "wattihömpötykseen" niin annetaan olla.

Hambinilla oma bisnes noiden keskiöiden ympärillä joten ihan ymmärrettävää että kaveri niitä ropaa kanavallaan. Mutta suurimmaksi osaksi se on muuta kuin niitä. En vaan nyt tajua miksi ja mistä päätit poimia hänen kanavansa haukuttavaksi tänne. Ei taida ko. miehen kanava liittyä mitenkään bikepacking hommiin. Rääväsuu hän kyllä on, siitä yhtä mieltä. Loppuu usein videoiden atselu ensimmäisen sekunnin aikana.

Mitähän mahdat toivota sisällöllisesti suositeltavilta youtube-kanavilta?

No ihan tavallisia pyöräilyyn liittyviä aiheita mutta eikö sitä voi tehdä ilman pseudotieteellistä hömpötystä ja loputonta välinebrassailua. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä että lasketaan pyörälaukkujen ilmanvastuksia 35kmh nopeuksille ja löydetään jotain mikroskooppisia eroja. Ei tästä maailmasta löydy kovin paljoa sellaisia ihmisiä jotka pystyy ajamaan sorateitä 35kmh vauhtia retkivarustuksella kun normaalin ihmisen keskivauhti on siellä 20kmh kieppeillä kuormatun pyörän kanssa, tai hyvä jos sitäkään.

Hambini on vain yksi esimerkki hyvin oudoista pyöräilykanavista. Ja jos keskiöiden rassaus todellakin tuntuu niin kiinnostavalta aiheelta että sellaista jaksaa katsoa on ehkä syytä miettiä omia harrastuksiaan tarkemmin. Toinen typeryys johan vastikään törmäsin oli väite siitä että ilmanvastuksella olisi jokin merkittävä rooli myös ylämäissä, eli taas yksi nolo kömmähdys ja osoitus siitä että ymmärrys ja suhteellisuudentaju ovat puutteellisia. Se on onneton yhdistelmä jos fysiikan alkeitakaan ei ymmärrä ja silti yrittää analysoida pyöräilyn ajovastuksia.

On melko triviaalia että ylämäessä tehdään työtä painovoimaa vastaan, eli nostetaan pyöräilijää ja hänen pyöräänsä ylöspäin. Tämä työ noudattaa lainalaisuutta mgh ja se on kovaa työtä jossa etenemisnopeus on hidas ja ilmanvastuksen merkitys hyvin hyvin pieni. Tietysti voi olla loiviakin mäkiä mutta se mitä maantiepyöräilyssä nousuilla tarkoitetaan, esim. TDF kisassa, mäet ovat jyrkkiä ja vaativia.

Mitä yhteenlaskuun tulee niin laskettaessa yhteen typeriä tuloksia tuloksena on typerien tulosten summa. Sen kummempaa siitä ei synny

Cantrek
23.06.2024, 20.44
Ehkä se on vaan eräänlainen tekninen käsityöharrastus. Joku kasailee todella hienoja pienoismalleja ja toinen entisöi vanhaa Jawaa. Joku sitten harrastaa grammanviilausta.

Mutta noista youtube kanavista en osaa sanoa oikein mitään, minulle koko youtube on jotenkin outo ja vieras maailma. Velogin pätkiä olen muutaman katsonut tai jotain gravel-koostetta 4-5 minuuttia, mutta sitten ei vaan pysty. Minusta koko youtube on ihan turha keksintö. :)

Nojoo, onhan sitä kaikenlaisia harrastuksia. Tämä grammanviilaus ei kuitenkaan tee pyörästä oleellisesti parempaa kuin nousuissa, ja silloinkin ero on pieni ja aivan merkityksetön jos ei kilpaile mäkisessä maastossa. Tasamailla kevyempi pyörä ei juurikaan auta ja alamäessä se on hitaampi.

Youtube on melko sama asia kuin televisio, sillä erotuksella että voi valita sitä mitä katsoo oman mielensä mukaan. Minusta televisio on turha keksintö, istua nyt toosan ääressä passiivisena ja selata typeriä kanavia jotka syöttävät valmiiksipureskeltua soopaa... Se on minulle outo ja vieras maailma

Puskis
23.06.2024, 21.17
No ihan tavallisia pyöräilyyn liittyviä aiheita mutta eikö sitä voi tehdä ilman pseudotieteellistä hömpötystä ja loputonta välinebrassailua. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä että lasketaan pyörälaukkujen ilmanvastuksia 35kmh nopeuksille ja löydetään jotain mikroskooppisia eroja. Ei tästä maailmasta löydy kovin paljoa sellaisia ihmisiä jotka pystyy ajamaan sorateitä 35kmh vauhtia retkivarustuksella kun normaalin ihmisen keskivauhti on siellä 20kmh kieppeillä kuormatun pyörän kanssa, tai hyvä jos sitäkään.

Ajat 20km/h vastatuuleen ja tuulen nopeus on ~4m/s. Ei kovin erikoiselta kuulostava skenaario enää.

jahuc
24.06.2024, 01.44
Tasamailla kevyempi pyörä ei juurikaan auta ja alamäessä se on hitaampi.

Kun tuon mgh:n tuossa mainitsit niin ehkä pieni fysiikan peruskurssi voisi olla paikallaan pelkän ynnäyksen lisäksi.

Mikäli oletetaan ideaalitilanne, jossa ei järjestelmässä ei ole hävikkiä eikä siihen lisätä energiaa, pyörän vieriessä mäkeä alas sen potentiaalienergia (mgh) muuttuu liike-energiaksi (1/2*mv^2). Koska hävikin puuttuessa energia säilyy niin lopputilanteessa mgh = 1/2*mv^2 ja tästä ratkottuna v = sqrt(2gh). Kuten huomaat, massa supistuu pois. Joten jos noita kaavoja käytät, kevyempi pyörä ei ole sen enempää nopeampi kuin hitaampikaan alamäessä. Massalla ei ole väliä. Tämä on se kuuluisa Galileo Galilein oivallus: jos pudotat tyhjiössä höyhenen ja keilapallon, molemmat putoavat täsmälleen samalla nopeudella.

Tosielämässä nopeuteen vaikuttaa eri vastuksia, joista tärkein on ilmanvastus. Nopeus kiihtyy siihen asti että gravitaation tuottama voima on yhtä suuri kuin ilmanvastus (vierimisvastus ja vastaavat jätetty huomiotta, koska ne ovat tässä esimerkissä samat eri vaihtoehdoille). Tämän rajanopeuden kaava on v = sqrt(2mg / (CdA * rho)), jossa rho on ilman tiheys ja CdA luku on mitattu ilmanvastuskerroin kertaa etupinta-ala. Joten kyllä, raskaamman pyörän rajanopeus on suurempi kuin kevyen eli se on "nopeampi". Mutta niin on myös ilmanvastukseltaan paremman kokoonpanon. Joten miten tämä näkyy käytännössä?

Pyöräilijöillä käytetään usein laskennassa CdA lukuja välillä 0,7-1,0. Oletetaan vaikka, että 80 kiloinen kuski ajaa 15 kiloisella varustuksella (järjestelmän kokonaispaino on siis 95 kg) ja saa sillä CdA:n 0,7. Mikäli verrataan toiseen kuskiin, joka painaa saman 80 kiloa mutta CdA on 0,8, paljonko painavampi tämän kuskin pyörän pitää olla, jotta sillä olisi sama rajanopeus (eli se vierisi polkematta samaa vauhtia)?

Ei muuta kuin luvut kaavaan, josta näkee, että sama rajanopeus saavutetaan, kun kokonaispaino on 109 kiloa eli pyörä varusteineen painaa 29 kiloa.
(Huomiona: ylläoleva peruskaava rajanopeudelle on esineelle joka on vapaapudotuksessa, ei siis rinteessä. Mutta tulos on sama vaikka mäen kulman huomioisi, koska kaltevalla pinnalla laskettaessa 2mg kerrotaan mäen jyrkkyyden sinillä ja suhdeluku painon ja vastuksen välillä pysyy samana)

Joten kyllä, voit pyörän painoa lisäämällä saada saman alamäkivauhdin vaikka et kauheasti kiinnittäisi huomiota ilmanvastukseen, mutta sitä tuplasti painavampaa kassakaappia ei kukaan täysjärkinen halua polkea mäkiä ylös. Joten ehkä on parempi keskittyä siihen ilmanvastukseen.

jahuc
24.06.2024, 01.47
No ihan tavallisia pyöräilyyn liittyviä aiheita mutta eikö sitä voi tehdä ilman pseudotieteellistä hömpötystä ja loputonta välinebrassailua.

Sisällöntuotanto pyöräilyyn on siitä haasteellista, että pyöräily on lopulta aika yksinkertainen laji, jossa ei päivän päätteeksi ole suuria muutoksia. On tie, pyörä ja kuski. Kun jokin siihen liittyvä aihe on käsitelty, se on sitten käsitelty. Oli sitten aiheena vaikka pyörän pesu taikka nyt se keskiönrassaus, jos joku on tehnyt hyvän pyöränpesuvideon neljä vuotta sitten, se todennäköisesti on edelleen hyvä pyöränpesuvideo. Joten miksi sitä uudelleen tekemään?

Mutta, sisällöntuottaja, joka haluaa työstään vastinetta joutuu kuitenkin aina tuottamaan uutta sisältöä, jotta katsojakunta säilyy. Joten väistämättä sisällön suunta menee siihen, missä on jotain uutta tapahtunut. Koska se tie ja kuski ei muutu, jäljelle jää pyörä ja tuloksena on väistämättä suurimmaksi osaksi sitä uutta välinettä, brassailulla tai ilman.

Mitä isompi kanava, sitä suurempi ongelma sisällön uusiminen on ja sitä turhemmaksi sisältö muuttuu. Ja GCN tekee uuden pyöränpesuvideon joka kerta kun saavat uuden sponssin pesuainevalmistajalta. Videossa kerrotaan aina, että ruiskuta pesuainetta pyörälle, harjaa ja huuhtele. Täyttä tauhkasisältöä, mutta se riittää sponssille, muulla ei ole väliä.

YouTube on viimevuosina ammattimaistunut aika paljon. Se hakee paikkaansa kahden ilmiön välillä: isolla rahalla tehty pidempi tuotanto on streaming-palveluissa ja nollabudjetilla tehty pikavideo TikTokissa. Väliin jää kuolemanlaakso, jossa tuottajan pitäisi päättää jatkaako pienen budjetin lyhyttuotantoa vai investoiko isosti studiolaatuiseen. Monen kohdalla päätös on ollut "ei kumpikaan" eli lopettaa kokonaan. Ne jotka jäävät, koettavat profiloitua yhä räväkämmin erottuakseen (tyyliin Hambini) tai hakevat lisää rahaa ja koettavat saada tulosta takaisin tekemällä YouTubessa vain promoa ja veloittamalla sisällöstä esim Nebulan kautta. Tai OnlyFansin, jos oma sukupuoli on hommaan sopiva.

GCN:n omistajanvaihdos pari viikkoa sitten kertoo omaa karua kieltään kulisseista, sen taustalla oli ilmeisesti WB:n halu yhdistää sisältö Discovery+:aan, mikä todennäköisesti olisi kyllä lisännyt streamingin katsojamäärää, mutta pudottanut tulosta selvästi. Oletus lienee, että GCN+:n oma tilauskanta ja erillinen tilausmaksu tuottaa enemmän pienemmälläkin katsojamäärällä kuin minimaalinen tulonjako Discoveryltä.

jahuc
24.06.2024, 01.51
Ei tästä maailmasta löydy kovin paljoa sellaisia ihmisiä jotka pystyy ajamaan sorateitä 35kmh vauhtia retkivarustuksella kun normaalin ihmisen keskivauhti on siellä 20kmh kieppeillä kuormatun pyörän kanssa, tai hyvä jos sitäkään.

Olen tavallinen ihminen. Innokas pyöräilyn harrastaja ja harrastan myös bikepackingiä. Mutta TDF on koettu vain katsomosta.

Oma varustukseni on varsin minimaalinen: ajan 10L porkkanalla ja runkolaukulla, varustuksen kokonaispaino on aika tarkkaan 15 kiloa, sisältäen pyörän ja nesteet. Se riittää hyvin 2-3 viikon pyöräreissuun. Suunnittelen reittini tyypillisesti n 30km / h keskinopeudelle, mikä edellyttää, että suoranopeus pysyttelee tyynellä ja sivutuulella n 35-36 km/h paikkeilla. Se toteutuu käytännössä varsin hyvin, myös tämän juhannuksen reissuilla. Keli oli hieno, päivämatkat n 215km.

En ajaisi noita reissuja sivulaukuilla. Tuulessa eron vastuksessa huomaa ja ulkomaanreissulla mäkisemmässä maastossa homma menisi vaaralliseksi. Tällä kaudella alamäkeen on kellotettu tyypillisesti hiukan reilun 70 km / h nopeuksia, 82 km / h toistaiseksi suurin lukema. Varsinkin etulaukut edessä tekisivät menon sen verran huojuvaksi että kylmä hiki tulee, etenkin jos keli on puuskainen ja tuulen nopeuden muutoksia laskuissa vaikea ennustaa.

Jos oma ajonopeus pysyttelee siellä 20 km/h tienoilla, siihen lienee kaksi syytä. Toinen niistä on väärin pakattu pyörä.

paaton
24.06.2024, 01.53

Olen monesti miettinyt että mitä tämä täysin vailla suhteellisuudentajua oleva Wattien metsästys, grammanviilaus ja vierintävastusten mittaus pyöräilyssä oikein on ja jopa tullut sekin mieleen että pyöräilyn harrastajat eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä keskimäärin. Yhtä ainoaa oikeasti fiksua pyöräilykanavaa en ole vielä nähnyt, poislukien Sam Pilgrim mutta hän ei olekaan mikään tyhjän höpöttäjä vaan monesti näyttää että mies ja taidot on se joka merkitsee eniten, ei välineet. Maantiepyöräilykanavat on kaikkein tyhmimpiä, bikepackingistä ja maastopyöräilystä löytyy sentään joitain tolkullisia ja yksi suomalainenkin kanava joka näyttää huoltoon liittyviä vinkkejä on melko asiallinen

Onko? Mulla on aika keskinkertainen kunto ja retkeilin toissa kesänä yhden yöpymisen taktiikalla 600km lenkin. Ilman kelvejä keskari taisi olla 33km/h. Tuo menee 180w teholla. Kunnossa oleva kaveri ajaa helposti 40w korkeammalla teholla jolloin 35 ajon aikainen keskari on ihan realismia. Sillä ehtii päivän aikana jo aika kauas

Mukava ja aero asento on se juttu ainakin mulle. Toki siinä pyörän päällä saa istua ja viettää aikaa ihan niinkuin haluaa.

Lähinnä taas sitä, ettei kannata moittia toisia vaan miettiä että retkeilyä on erilaista.

Fillarijeti
24.06.2024, 07.22
Kun tuon mgh:n tuossa mainitsit niin ehkä pieni fysiikan peruskurssi voisi olla paikallaan pelkän ynnäyksen lisäksi.

Mikäli oletetaan ideaalitilanne, jossa ei järjestelmässä ei ole hävikkiä eikä siihen lisätä energiaa, pyörän vieriessä mäkeä alas sen potentiaalienergia (mgh) muuttuu liike-energiaksi (1/2*mv^2). Koska hävikin puuttuessa energia säilyy niin lopputilanteessa mgh = 1/2*mv^2 ja tästä ratkottuna v = sqrt(2gh). Kuten huomaat, massa supistuu pois. Joten jos noita kaavoja käytät, kevyempi pyörä ei ole sen enempää nopeampi kuin hitaampikaan alamäessä. Massalla ei ole väliä. Tämä on se kuuluisa Galileo Galilein oivallus: jos pudotat tyhjiössä höyhenen ja keilapallon, molemmat putoavat täsmälleen samalla nopeudella.

Tosielämässä nopeuteen vaikuttaa eri vastuksia, joista tärkein on ilmanvastus. Nopeus kiihtyy siihen asti että gravitaation tuottama voima on yhtä suuri kuin ilmanvastus (vierimisvastus ja vastaavat jätetty huomiotta, koska ne ovat tässä esimerkissä samat eri vaihtoehdoille). Tämän rajanopeuden kaava on v = sqrt(2mg / (CdA * rho)), jossa rho on ilman tiheys ja CdA luku on mitattu ilmanvastuskerroin kertaa etupinta-ala. Joten kyllä, raskaamman pyörän rajanopeus on suurempi kuin kevyen eli se on "nopeampi". Mutta niin on myös ilmanvastukseltaan paremman kokoonpanon. Joten miten tämä näkyy käytännössä?

Pyöräilijöillä käytetään usein laskennassa CdA lukuja välillä 0,7-1,0. Oletetaan vaikka, että 80 kiloinen kuski ajaa 15 kiloisella varustuksella (järjestelmän kokonaispaino on siis 95 kg) ja saa sillä CdA:n 0,7. Mikäli verrataan toiseen kuskiin, joka painaa saman 80 kiloa mutta CdA on 0,8, paljonko painavampi tämän kuskin pyörän pitää olla, jotta sillä olisi sama rajanopeus (eli se vierisi polkematta samaa vauhtia)?

Ei muuta kuin luvut kaavaan, josta näkee, että sama rajanopeus saavutetaan, kun kokonaispaino on 109 kiloa eli pyörä varusteineen painaa 29 kiloa.
(Huomiona: ylläoleva peruskaava rajanopeudelle on esineelle joka on vapaapudotuksessa, ei siis rinteessä. Mutta tulos on sama vaikka mäen kulman huomioisi, koska kaltevalla pinnalla laskettaessa 2mg kerrotaan mäen jyrkkyyden sinillä ja suhdeluku painon ja vastuksen välillä pysyy samana)

Joten kyllä, voit pyörän painoa lisäämällä saada saman alamäkivauhdin vaikka et kauheasti kiinnittäisi huomiota ilmanvastukseen, mutta sitä tuplasti painavampaa kassakaappia ei kukaan täysjärkinen halua polkea mäkiä ylös. Joten ehkä on parempi keskittyä siihen ilmanvastukseen.

Aika paljon politiikkotason soopaa ennen kuin pystyy myöntämään olemansa samaa mieltä kuin opponointikohteensa.

Pakatut pyöräkiiturit ovat hyvin harvinaisia Suomen suvessa. Ehkäpä ne yleistyvät pyörädouppauksen kautta.

Ohiampuja
24.06.2024, 08.29
Kovia on teidän retkivauhdit, hattua pitää nostaa. Minä en pääse 30 keskariin missään olosuhteissa, millään pyörällä. :)

navajokoira
24.06.2024, 09.59
En mäkään. Viime viikon reissulla taisi olla yksi 5km jakso jolla keskari oli yli 30, ja pisin yhtenäinen jakso jolla keskari oli yli 25 oli sekin vain 20km. Mutta tässä on toki jalkojen lisäksi sekin ero, että mulla ei ollut määrättyä reittiä tai aikaa, vaan ajelin niin ettei tunnu missään seuraavana päivänä. Tehoja pistän oikeastaan vain jos kauppaan ehtiminen tms. on siitä kiinni. Muuten katselen maisemia ja pysähdynkin niitä ihmettelemään mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Jalat silti ilman muuta se isoin ero, ei se sössötyksellä muuksi muutu.

Sitten taas videon henkilö speksaa kamoja nimenomaan gravel-kilpailuun, jossa matkaa on 322km ja kärjen vauhti on n. 35km/h.

Kuten yllä todettu, retkeilyä on erilaista.

”Riittää 2-3 viikon pyöräreissuun” on muuten jännä lause, jonka sisältöä olisi kiva pureskella vähän auki. Mikä varusteissa loppuu silloin, mitä ei kaupasta saisi? Vesi, ruoka ja puhtaat vaatteet loppunee paljon nopeammin. Niitä saa lisää, mutta niin saa uusia ketjuja ja renkaitakin… :)

Hääppönen
24.06.2024, 10.01
Kovia on teidän retkivauhdit, hattua pitää nostaa. Minä en pääse 30 keskariin missään olosuhteissa, millään pyörällä. :)

Ostat vaan sen 180w tehoja nettikaupasta, niin kulkee.

navajokoira
24.06.2024, 10.50
Niin no joo, kun kerran oli wattimittarin akussa virtaa. Mulla päivien keskitehot vaihteli välillä 123-140w. Keskisykkeet joka päivä pk1 puolella.

Sivustakatsoja
24.06.2024, 11.16

Kun ajan retkityylillä (en kelloa vastaan) pääosin sorateillä, niin lasken lähtökohtaisesti 6 tuntia sataselle. Tähän sisältyy vähän ihmettelyä ja istuskelua.

jahuc
24.06.2024, 17.03
”Riittää 2-3 viikon pyöräreissuun” on muuten jännä lause, jonka sisältöä olisi kiva pureskella vähän auki. Mikä varusteissa loppuu silloin, mitä ei kaupasta saisi? Vesi, ruoka ja puhtaat vaatteet loppunee paljon nopeammin.

Jos varustuksen pelkistää siten, että matkalla tarvittavan voi ostaa kaupasta, silloin matkaan voi lähteä pelkkä luottokortti taskussa. Ostat perillä aina kaiken tarvittavan ja heität pois kun siirryt seuraavaan kohteeseen.

Tuo tuskin on bikepackingin tarkoitus. Valtaosa lähtee matkaan sillä ajatuksella, että tavaraa tulee mukaan se varustus, jota matkan aikana tarvitsee eikä kaupassa käydä muuten kuin ruokaa ostamassa tai välinerikon sattuessa.

Joten: 2 vko on aika, jonka aikana tuskin siirryt oleellisesti yhdestä ilmastosta toiseen. Et siis aja tundralta tropiikkiin ja takaisin. Myöskään vuodenaika ei vaihdu ja saat ennen lähtöä tutkittua koko ajalle sääennustetta, joka pitää pieniä poikkeuksia lukuunottamatta jotakuinkin paikkansa. Tarvitset siis vähemmän tavaraa eri olosuhteisiin varautumiseen. Jos lähdet matkaan kesällä, mukaan tuskin tulee paksuja rukkasia tai toppatakkia. 2-3 vko on myös aika, jonka jaksaa ajaa ilman välipäiviä. Silloin ei suunnittele pitävänsä parin päivän kaupunkilomaa jossain kohteessa tai muutamaa kalastuspäivää erämökissä. Pakattavista jää pois noiden vaatimat välineet kuten vaikka erilliset pitkät housut nähtävyyksissä vierailuun, kumisaappaat tai laatikollinen vieheitä. Kengiksi riittää ajokengät, mahdollisesti jotkin sandaalit tai muut kevyet siihen päälle.

Varustus ei siis "lopu" yhtään mihinkään vaan koska lyhyemmällä retkellä aika käytetään yksipuolisemmin ajamiseen, muun tekemisen vaatimaa tavaraa tulee pakattua vähemmän.

Cantrek
25.06.2024, 02.13
Kovia on vauhdit, kun en moisiin nopeuksiin ole päässyt edes pyöräilytapahtumissa joissa on sentään ajettu isossa ryhmässä, maantiepyörillä ja ilman mitään laukkuja ja ylimääräistä painoa. Ja siinä gravel kilpailussakin jossa voittajan keskinopeus on 35kmh ajetaan suurin osa matkasta taatusti ryhmässä, ei yksin tai kaverin kanssa kuten yleensä kun ollaan pyöräretkellä.

Ja kun ajetaan ryhmässä varusteiden ja pyörän/ajajan aerodynamiikan merkitys on paljon paljon pienempi kuin jos ajettaisiin yksin - ja tätähän eivät typerät mittaukset lainkaan huomioi vaan jumittavat 35kmh nopeuteen ikään kuin se olisi jokin normaali.

Jos ajaa 20kmh ja on 4m/s vastatuuli sehän todellakin tarkoittaa sitä että ilmanvastus on sama kuin jos ajaisi tyynessä 35kmh. Eli se on kova vauhti siihen olosuhteeseen ja jälleen jää useimmilta pyöräilyn harrastajilta tekemättä.

Oma bikepacking on lähempänä sitä mitä ns. maailmanmatkaajat tekevät ja youtubessa esittelevät, myös varustuksiaan. Eli pyöränä on maasturi 2,2" renkailla, mukana kulkee teltta ja yöpymisvarusteet, keitin/kattila/ruokaa ja vaatteet myös huonompaa säätä ja hyttysiä vastaan jne. Eli homma ei perustu siihen että vingutetaan korttia ja yövytään hotelleissa tai majapaikoissa. Se ei tietenkään ole ainoa tapa mutta uskallan väittää että se on paljon yleisempi ja siksi relevantimpi kuin ajaa yli 200km päivätaipaleita kevyessä varustuksessa 30kmh keskinopeudella.

En ole koskaan kuullut että pitkiä matkoja taittavat ajaisivat nopeasti enkä ymmärrä miksi tavallisen pyöräretkeilijän pitäisi niin tehdä tai sellaiseen pyrkiä. Mihin on kiire? Jo kahdenkympin vauhdilla matkaa taittuu helposti 80-100km päivässä. Tienoot vaihtuu, matka etenee ja jää aikaa muuhunkin kuin polkemiseen.

Onhan se tietysti komeaa kehuskella jälkikäteen kuinka ajoi pyöräretkellään reilut 200km päivässä ja keskivauhdit oli siellä kolmenkympin paremmalla puolella vaikka kuntokaan ei ole mikään hääppöinen.. Hullun hommaa minun mielestäni mutta jos joku sellaista haluaa tehdä niin kaikin mokomin. Sen kuitenkin tiedän että juuri kukaan ei sellaista tee, ei halua tehdä eikä pysty tekemään.

Cantrek
25.06.2024, 02.26
Aika paljon politiikkotason soopaa ennen kuin pystyy myöntämään olemansa samaa mieltä kuin opponointikohteensa.

:D No lopputulema on sentään osapuilleen oikein. Massalla on kuitenkin väliä alamäessä, sillä raskaampi esine samalla ilmanvastuksella saavuttaa suuremman nopeuden koska painovoima vaikuttaa siihen suuremmalla voimalla. Joskus puhutaan ns. suhteellisesta ilmanvastuksesta joka on painavammalla samankokoisella (ja -muotoisella) esineellä aina pienempi.

Tietenkin painavampi pyörä - ellei painoero ole hyvin suuri - on vain hyvin vähän nopeampi alamäessä kuin kevyt pyörä ja lisätyö sen nostamiseksi lihasvoimalla mäen päälle on paljon suurempi rasite kuin alamäessä saatava teoreettinen etu.

Käytännössä em. ilmiön huomaa pyöräillessä kun se tukevampi kaveri aina jyrää alamäessä ohi tai siinä kuinka ratakelkkailun harrastajat eivät ole mitään keijukaisia vaan niin isoja ihmisiä kuin kohtuudella kelkkaan mahtuu.

jahuc
25.06.2024, 03.18
Ja kun ajetaan ryhmässä varusteiden ja pyörän/ajajan aerodynamiikan merkitys on paljon paljon pienempi kuin jos ajettaisiin yksin - ja tätähän eivät typerät mittaukset lainkaan huomioi vaan jumittavat 35kmh nopeuteen ikään kuin se olisi jokin normaali.

Kyllä ne laskelmat sen huomioivat, asiassa pitää vain ymmärtää ryhmäajon dynamiikka.

Ryhmässä ajetaan siksi, että siihen on jokin syy. Syy on se, että ryhmä antaa etua matkan taittamiseen mahdollistamalla nopeamman vauhdin. Toki ryhmäajossa on sosiaalinen puolensakin, mutta se harvoin toteutuu muulloin kuin tauoilla. Jos se toteutuisi, ryhmissä ajettaisiin paljon enemmän vierekkäin ja jutustellen. Tosiasiassa porukka on ryhmälenkeillä yleensä aika hiljaa. Jälkipeli ja pulina ajon jälkeen sitten erikseen.

Ryhmässä siis ajetaan nopeammin kuin mitä ajaisit, jos taittaisit matkaa yksin. Jos ei ajettaisi, matkaisit todennäköisemmin yksin. Tämän vuoksi jos olet ryhmässä vetovuorossa, silloin olet ryhmän keulilla nopeudessa, joka on suurempi kuin mitä se olisi yksin ajaessa. Ja tämän takia aerodynamiikan merkitys on ajoon silloin vielä suurempi, ei pienempi. Jos taas et vetovuoroja ota, se yleensä tarkoittaa että et jaksa niitä ottaa. Joten ajat silloin peesissäkin nopeudella, jossa peesihyödystä huolimatta aerodynaaminen vastus on riittävä aiheuttamaan väsymisen.

Tuon ilmiön vuoksi ryhmälenkit on monelle harrastuksen aloittavalle usein se ensimmäinen yllyke lähteä parantamaan omaa ajotekniikkaa ja -asentoa ilmanvastuksen pienentämiseksi. Ryhmä pakottaa siihen, et muuten pysy sen mukana.

35-40 km/h on laskelmissa ja testeissä usein käytetty nopeusalue, koska se on tyypillisesti se, jossa keskimääräisellä hyväkuntoisella harrastajalla nopeus alkaa oikeasti ns "tuntumaan". Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliöön: samalla CdA:lla jos nopeuden lisäys 20km/h -> 25km/h vaatii 50 wattia lisää tehoa, silloin nopeuden lisäys 30km/h -> 35km/h vaatii 100 wattia lisää tehoa. Kun laskelmat tekee noilla lukualueilla, sellainen joka omaa suoritustaan seuraa ja haluaa sitä parantaa, yleensä samaistuu viestiin paremmin.

Toki on aina niitä, joita kyseiset nopeudet eivät koske. Mutta silloin ei vain yksinkertaisesti kuulu tuon sisällön kohderyhmään ja voi vaihtoehtona hakea itselleen sopivampaa. Kyllä nykyisessä tietotulvassa löytyy jokaiselle jotain. Itse en jaksa katsoa pyöränpesuvideoita enkä kissanruokamainoksia. Olen koiraihminen. En ole kuitenkaan antanut erinäisten Scheiba-mainosten oleellisesti häiritä elämääni.

jahuc
25.06.2024, 03.25
No lopputulema on sentään osapuilleen oikein. Massalla on kuitenkin väliä alamäessä, sillä raskaampi esine samalla ilmanvastuksella saavuttaa suuremman nopeuden koska painovoima vaikuttaa siihen suuremmalla voimalla. Joskus puhutaan ns. suhteellisesta ilmanvastuksesta joka on painavammalla samankokoisella (ja -muotoisella) esineellä aina pienempi.

Tämä asia oli kyllä jo yllä noissa kaavoissa, mutta näyttäisi siltä että silti viestin ydin meni ohi. 14% muutos ilmanvastuksen pienentämisessä vastaa 100% muutosta painossa, jos lasket gravitaation vaikutusta rajanopeuteen. Kyse ei ole siitä onko suhteellista ilmanvastusta vaan siitä mikä se suhdeluku siinä suhteellisessa ilmanvastuksessa on. Ja sen perusteella kannattaa hilata ne sivulaukut jorpakkoon.

Laitan seuraavaan viestiin tavuviivat ja jonkun kivan väritystehtävän väliin. Ehkä silloin keskittyminen lukijallakin riittää loppuun asti.

stenu
25.06.2024, 08.48
Niin siihen tarakkaan ei tarvi laittaa sivulaukkuja vaan esim melontasäkki pitkittäin joka on oleellisesti sama ilmanvastus kuin peräporkkanassa paitsi että on paljon enemmän tilaa. Näin tuli tehtyä kesän ekalla vkl-reissulla ja se toimi hyvin. Satulaputkikin oli kuiturungosta huolimatta alumiinia joten senkään suhteen ei ollut ongelmaa.

Eiköhän suurin syy sille että vaimo jää alamäessä ole se että kevyempänä hänellä on suurempi suhteellinen ilmanvastus. Kun alamäessä se on painovoima joka kiihdyttää vauhdin ja kun on enemmän massaa niin on suurempi voima.

Vähän erikoista sukupuoliolettamien tekemistä. Mistäs tiedät mun tai mun vaimon painot?

Joo totta on, että hän on vähän kevyempi, mutta sentin itseäni pidempänä painoero ei ole valtava. Samalla hänellä on selkeästi sirompi ylökroppa ja oma olettamani on, että se tasoittaa suhteellisten ilmanvastusten eroa. Pakkaamattomilla pyörillä ainakin rullaamme rinnakkain alamäkeen kutakuinkin samaa vauhtia.

Nyt on viitisen sataa kilsaa takana ekaa reissua niin, että vaimollakin on nyssäkät edessä olevien sivulaukkujen sijaan ja ero verrattuna vanhaan esimerkiksi siinä, miten hän jaksaa nopeammilla asfalttiosuuksilla mun peesissä on ihan selkeä.

Mitä vauhteihin tulee niin keskikuntoinen viisikymppinen polkee gravelpyörällä bikepacking-varustuksen kanssa karkeammallakin alustalla helposti reippaasti päälle 20 km/h keskarilla pitkiäkin matkoja ja asfalttiosuuksilla meidän vauhdit on näyttäneet olevan noin 25-27 km/h luokkaa. Ja ei, retkeillessä vauhdeilla ei ole itseisarvollisesti merkitystä, mutta matkan etenemisen kannalta on. 100 kilsan päivämatkakin retkeillen nähtävyyksille, kahvi-, kalja- ja lounastauoille pysähdellen on jo aika pitkä ja vaatii paljon enemmän aikaa kuin vastaavan matkan lenkkiajo ja perillä yöpymiskohteessakin olisi kiva olla ihmisten aikaan. Lisäksi kaikki etenemiseen käytettävä turha rasitus kertaantuu, kun päiviä alkaa olla takana useampi.

Niin painonjakauman, pakkaamisen kuin tavaroiden kanssa operoinninkin kannalta minusta on helpompaa, että tavarat on useammissa laukuissa kuin yhdessä isossa pötkylässä pakkarilla, mutta onneksi näitä hommia voi tehdä, kuten itse kokee parhaakseen.

Terkut Hiidenmaalta.

paaton
25.06.2024, 08.58
Kovia on vauhdit, kun en moisiin nopeuksiin ole päässyt edes pyöräilytapahtumissa joissa on sentään ajettu isossa ryhmässä, maantiepyörillä ja ilman mitään laukkuja ja ylimääräistä painoa. Ja siinä gravel kilpailussakin jossa voittajan keskinopeus on 35kmh ajetaan suurin osa matkasta taatusti ryhmässä, ei yksin tai kaverin kanssa kuten yleensä kun ollaan pyöräretkellä.

Jos ajaa 20kmh ja on 4m/s vastatuuli sehän todellakin tarkoittaa sitä että ilmanvastus on sama kuin jos ajaisi tyynessä 35kmh. Eli se on kova vauhti siihen olosuhteeseen ja jälleen jää useimmilta pyöräilyn harrastajilta tekemättä.

Oma bikepacking on lähempänä sitä mitä ns. maailmanmatkaajat tekevät ja youtubessa esittelevät, myös varustuksiaan. Eli pyöränä on maasturi 2,2" renkailla, mukana kulkee teltta ja yöpymisvarusteet, keitin/kattila/ruokaa ja vaatteet myös huonompaa säätä ja hyttysiä vastaan jne. Eli homma ei perustu siihen että vingutetaan korttia ja yövytään hotelleissa tai majapaikoissa. Se ei tietenkään ole ainoa tapa mutta uskallan väittää että se on paljon yleisempi ja siksi relevantimpi kuin ajaa yli 200km päivätaipaleita kevyessä varustuksessa 30kmh keskinopeudella.

En ole koskaan kuullut että pitkiä matkoja taittavat ajaisivat nopeasti enkä ymmärrä miksi tavallisen pyöräretkeilijän pitäisi niin tehdä tai sellaiseen pyrkiä. Mihin on kiire? Jo kahdenkympin vauhdilla matkaa taittuu helposti 80-100km päivässä. Tienoot vaihtuu, matka etenee ja jää aikaa muuhunkin kuin polkemiseen.

Onhan se tietysti komeaa kehuskella jälkikäteen kuinka ajoi pyöräretkellään reilut 200km päivässä ja keskivauhdit oli siellä kolmenkympin paremmalla puolella vaikka kuntokaan ei ole mikään hääppöinen.. Hullun hommaa minun mielestäni mutta jos joku sellaista haluaa tehdä niin kaikin mokomin. Sen kuitenkin tiedän että juuri kukaan ei sellaista tee, ei halua tehdä eikä pysty tekemään.

Niin tuohan on niitä valintoja vaan. Jossain kohtaa on varmaan pakko antaa periksi painovoiman ylivoimalle ja keskittyä pelkästään retkeilyyn.

Itse katselen ihaillen esim tätä lachan mortonin alt touria. Jossa oikeasti ajetaan pitkää matkaa reipasta vauhtia.

https://bikerumor.com/lachlan-morton-will-beat-peloton-to-paris-by-5-days-in-his-superhuman-alt-tour-de-france/

Ja kaikkihan lähti pelkästään stenun toteamasta sivulaukkujen hidastavasta vaikutuksesta. Mun mielestä tuo oli tosi hyvä huomio. Kaikki tavat millä pääsee vähemmällä energialla kovempaa, kannattaa tietysti käyttää.

Cantrek
26.06.2024, 00.14
Niin tuohan on niitä valintoja vaan. Jossain kohtaa on varmaan pakko antaa periksi painovoiman ylivoimalle ja keskittyä pelkästään retkeilyyn.

Kaikki tavat millä pääsee vähemmällä energialla kovempaa, kannattaa tietysti käyttää.

En nyt ymmärrä mitä tämä painovoiman ylivoimalle periksi antaminen tarkoittaa ja miten se liittyy retkeilyyn mutta olkoon. Mutta siitä olen kuitenkin varmasti eri mieltä että kaikki "tavat millä pääsee vähemmällä energialla kovempaa, kannattaa tietysti käyttää".

Eli ei kannata vaan pitää katsoa mikä on omien mieltymysten mukaista. En siis aio lähteä pyöräretkelle maantiepyörällä minimaalisella varustuksella vaan maasturilla jossa on mm. iso ohjaustankorulla jonka ilmanvastus 35kmh vauhdissa voisikin olla jo merkittävä. Mutta koska en aja koskaan 35kmh vauhtia metsäteitä ja polkuja pitkin - enkä muutenkaan pois lukien alamäet - niin eipä siitä suurempaa ongelmaa tule. Eikä esim. telttani ole mikään ultralight rätti jonka alla ei mahdu 10cm paksun alustan päällä edes istumaan suorana vaan reilun kokoinen tunneliteltta jossa mahtuu olemaan kykkimättä. En vaan jaksa enää kohtuutonta epämukavuutta grammanviilauksen tai aerodynamiikan takia.

Henkilökohtaisia valintojahan nämä tietysti ovat. Mutta sitä on hieman vaikea käsittää miksi trendinä somessa ym. on niin usein kova vauhti, pitkät päivämatkat/kokonaismatkat huippukevyillä ja kalliilla varusteilla? Miksi retkiajo 30kmh vauhdilla olisi parempaa kuin 20kmh vauhdilla? Minne on kiire? Miksi pitäisi ajaa yli 200km päivässä?

Cantrek
26.06.2024, 00.26
Vähän erikoista sukupuoliolettamien tekemistä.

Niin painonjakauman, pakkaamisen kuin tavaroiden kanssa operoinninkin kannalta minusta on helpompaa, että tavarat on useammissa laukuissa kuin yhdessä isossa pötkylässä pakkarilla, mutta onneksi näitä hommia voi tehdä, kuten itse kokee parhaakseen.

Terkut Hiidenmaalta.

Aivan samaa mieltä pakkauksen suhteen. Minun setti on nyt ohjaustankorulla, runkolaukku yläputkessa, top tube bag, satulalaukku korjausvälineille ja melontasäkki tarakalla makuupussille, -alustalle ja vaatteille. Ei tilaa kamppeille vieläkään liikaa ole kun joutuu ottamaan vielä pikkurepun selkään, sentään vain ihan pari kolme kiloa painavan. Etuhaarukkaan kiinnittyvät laukut ovat harkinnassa, siitäkin huolimatta että ne lisäävät taatusti ilmanvastusta

Oletus että nainen on kevyempi kuin mies on tilastollisesti hyvinkin pätevä. Oma kokemukseni alamäissä rullaamisesta on se että painavampi menee aina edelle, jopa huolimatta siitä että omat pyöräni ovat melkein poikkeuksetta olleet "hienompia" kuin kavereillani.

stenu
26.06.2024, 00.32
Eipä kai täällä kukaan ole arvostellut sinun tapaasi retkeillä, mutta jostain syystä se tuntuu aiheuttavan sinulle näppylöitä, jos joku muu retkeilee mieluummin toisella tapaa. Vinkki: Jos toisten tekemiset somessa ahdistaa, niin kannattaa olla lukematta somea.

Optikkoavautumiseesi (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28033-ajolasit-vahvuuksilla&p=3263196#post3263196) en viitsi edes nyt lomalta ottaa kantaa sen enempää kuin, että olipa hupaisaa luettavaa, mutta voin palata siihen myöhemmin.

Cantrek
26.06.2024, 00.39
14% muutos ilmanvastuksen pienentämisessä vastaa 100% muutosta painossa, jos lasket gravitaation vaikutusta rajanopeuteen.
Laitan seuraavaan viestiin tavuviivat ja jonkun kivan väritystehtävän väliin. Ehkä silloin keskittyminen lukijallakin riittää loppuun asti.

No on siinä taas väite :D Siis että ilmanvastus lasketaan arvioimalla "sopivasti" vastuskertoimet ja otsapinta-ala koko systeemeille ja painoksi otetaan pelkkä pyörien ja varusteiden paino?

Minun väitteeni oli vain se että raskaampi pyörä on nopeampi alamäessä kuin kevyt ja sen jokainen fysiikkaa ymmärtävä hyväksyy ilman mitään laskutoimituksia.

Ehkä parempi kun keskityt vain värityskirjoihin ja jätät ajovastusten laskemiset toisille. Tarkoitushakuinen vääristely on rumaa

Cantrek
26.06.2024, 00.46
Eipä kai täällä kukaan ole arvostellut sinun tapaasi retkeillä, mutta jostain syystä se tuntuu aiheuttavan sinulle näppylöitä, jos joku muu retkeilee mieluummin toisella tapaa. Vinkki: Jos toisten tekemiset somessa ahdistaa, niin kannattaa olla lukematta somea.

Optikkoavautumiseesi (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28033-ajolasit-vahvuuksilla&p=3263196#post3263196) en viitsi edes nyt lomalta ottaa kantaa sen enempää kuin, että olipa hupaisaa luettavaa, mutta voin palata siihen myöhemmin.

No ei se minua ahdista enkä koe täällä tulleeni arvostelluksi lainkaan vaan päinvastoin tiedän että se minun tapani retkeillä on se normaali. Se mitä olen yrittänyt kertoa on vaihtoehto hifistelylle ja selvästikin ahdistavaa eräille, ehkä asettaa kyseenalaiseksi muutamien tekemiä valintoja. Mutta sellaistahan se voi olla kun rakentaa omaa maailmankuvaansa somen varaan niin vaihtoehtoinen tapa voi tuntua ahdistavalta.

Optiikkakeskusteluun tältä foorumilta tuskin löytyy minulle annettavaa. Silmälasikauppiaat ja heidän ymmärryksensä kyllä tunnen, täysiä diletantteja suurin osa :D

jahuc
26.06.2024, 01.31
No on siinä taas väite :D Siis että ilmanvastus lasketaan arvioimalla "sopivasti" vastuskertoimet ja otsapinta-ala koko systeemeille ja painoksi otetaan pelkkä pyörien ja varusteiden paino?

Minun väitteeni oli vain se että raskaampi pyörä on nopeampi alamäessä kuin kevyt ja sen jokainen fysiikkaa ymmärtävä hyväksyy ilman mitään laskutoimituksia.

VAS-TUS-KER-TOI-MET MÄÄ-RI-TEL-LÄÄN EM-PII-RI-SE-STI (TUO VAI-KEA SA-NA TAR-KOIT-TAA KO-KEEL-LI-STA). E-SI-MER-KIS-SÄ-NI O-LI KAK-SI TYY-PIL-LIS-TÄ EM-PII-RI-SES-TI MÄÄ-RI-TEL-TY-Ä KER-TOIN-TA. E-SI-MER-KIS-SÄ RA-JA-NO-PE-US O-LI LAS-KET-TU KO-KO-NA-IS-PAI-NOL-LA, JO-HON KUU-LUU PYÖ-RÄI-LI-JÄN O-MA PAI-NO. SE ON E-RI A-SI-A KU-IN PELK-KÄ PYÖ-RÄN JA VA-RUS-TEI-DEN PAI-NO.

TUOS-SA O-LI PAL-JON A-SI-AA KER-RAL-LA. SIK-SI TÄ-HÄN VÄ-LIIN TAU-KO.

https://yle.fi/pikkukakkonen/print/2024/P2Pyoraailykyparavarityskuvat.pdf

LAS-KEL-MI-A TEH-DÄÄN FY-SII-KAS-SA, JOT-TA SAA-DAAN SEL-VIL-LE MI-TEN A-SI-AT VAI-KUT-TA-VAT TOI-SIIN-SA E-RI TI-LAN-TEIS-SA. LAS-KE-MAL-LA SEL-VI-ÄÄ MUUN-MU-AS-SA ET-TÄ VAIK-KA KER-TOI-MET VA-LIT-SI-SI TOI-SIN, PÄÄ-TEL-MÄ MAS-SAN JA IL-MAN-VAS-TUK-SEN SUH-TEE-STA SÄI-LYY SA-MA-NA.

LAS-KE-MI-NEN ON JOS-KUS VAI-KE-AA. MUT-TA KÄR-SI-VÄL-LI-SYY-DEL-LÄ JA O-PET-TE-LUL-LA SE-KIN ON-NIS-TUU.

paaton
26.06.2024, 08.22

Ehkä parempi kun keskityt vain värityskirjoihin ja jätät ajovastusten laskemiset toisille. Tarkoitushakuinen vääristely on rumaa

Olet pihalla kuin lumiukko pyöräilystä.

Oikeassa elämässä se massa ja ilmanvastus kulkee aika käsikädessä. Jos olet kerännyt sitä painovoimaa kroppaasi, ilmanvastus kasvaa myös rajusti. Jos lastaat pyörääsi sivulaukut, ilmanvastus kasvaa rajusti.

Mennääkö koettamaan sun ja mun retkivarustuksia alamäkeen? Maantiepyörällä pääsee suht helposti 70km/h vauhteihin.

Copilot
26.06.2024, 10.13
No ei se minua ahdista enkä koe täällä tulleeni arvostelluksi lainkaan vaan päinvastoin tiedän että se minun tapani retkeillä on se normaali.
Millä perusteella katsot olevasi se taho, joka määrittelee mikä on normaalia?

Ihme tappelua kyllä taas tääkin. Kukaan ei ole tuputtanut täällä sitä aeron tärkeyttä, mutta päinvastoin alettiin möykkäämään kuinka se on väärä tapa retkeillä, vaikka itse nyt en 30-35km/h keskareita lastatulla pyörällä tavoittelekaan niin kyllä se nyt vaan on mukavampaa, että pyörä kulkee edes jotenkin vastatuuleenkin. Tietenkin voi jättää ajamatta vastatuuleen ja ajaa vaan aina normaalisti myötätuuleen.

Ohiampuja
16.07.2024, 11.23
Mites tuollainen Carradicen laukku käytännössä eroaa tuollaisesta porkkana-tyyppisestä laukusta?

navajokoira
16.07.2024, 12.29
Peräporkkana on tyypillisesti kuivapussi joka on sullottu aika täyteen. Se on parhaimmillaan jos tarvitsee vaikka pakata makuupussi yms. leirikamat mahdollisimman pieneen, vedenpitävään tilaan.

Mutta näin tehdessä sieltä on aika hankala ottaa mitään ajon aikana. Vaikka tällaisen tavaran jättäisi päällimmäiseksi, voi olla nihkeää saada porkkana taas tiiviisti pakettiin (kun se on edelleen pyörässä kiinni) kun sen kerran avaa. Porkkanasta ja porkkanan täyttöasteesta riippuen kuitenkin ihan tehtävissä toki. Porkkana kiinnittyy pyörään kuin pyörään.

Carradicen laukku itsessään taas ei auta yhtään jos pitää runtata untuvaa pieneen tilaan. Carradicen materiaali hylkii vettä, mutta siinä on myös ihan avonaisia reikiä ulkoilmaan, joten jonkin verran vettä kyllä tulee sisään jos ajaa pidempään kovassa sateessa. Carradice kiinnittyy satulan satulalaukkulenkkeihin. Jos omassa satulassa ei ole sellaisia, pitää ostaa jonkinlainen erikoisratkaisu (joita Carradice toki myy).

Kun Carradicen kannen avaa, se on kuin matkalaukku: sitä voi vaan ruveta rauhassa penkomaan. Kaikki mitä tarvitsee kompressoida on joka tapauksessa erillisessä pussissa. Kaikki minkä tarvitsee pysyä kuivana on erillisessä pussissa. Mikään ei pursua ulos, tavarat on melkein väkisinkin suht organisoitu, kaikkeen pääsee käsiksi. Isot sivutaskut tarjoavat lisää tällaista helposti päivän aikana käytettävää säilytystilaa.

Molempia voi halutessaan tukea ylimääräisillä metalliosilla. Molempien ulkopuolelle voi pakata ylimääräistä rojua. Porkkana on todennäköisesti aerompi ja saattaa porkkanasta riippuen olla kevyempi. Molemmilla on siis puolensa, ja "paremmuus" riippuu tottumuksesta, reissun luonteesta, mitä muuta säilytystilaa on käytettävissä etenkin ajon aikana puettaville/riisuttaville vaatteille jne.

Ohiampuja
16.07.2024, 15.15
Onko noiden tukevuudessa eroja? En ole tuollaista porkkanaa koskaan testannut, mutta eikö se ole kovin herkkä heilumaan sivuttain esim poluilla.

navajokoira
16.07.2024, 17.36
Riippuu porkkanasta ja miten se on pakattu ja tuettu, että kuinka pahasti se heiluu. Ja sitten kuskista kuinka häiritseväksi sen kokee.

Carradice-laukku ilman mitään tukea ei oikein ole kireällä kiinni missään, joten heiluu ja saattaa osua jalkoihin. Pelkällä alle tulevalla tuella ilman noita ylimääräisiä tukijalkoja se vaappuu jonkin verran ylös-alas suunnassa (koko teline joustaa). Mutta ei sivuttain niin kuin porkkana. Tukien kanssa en ole koittanut, mutta olettaisin ettei sitten pääse heilumaan mihinkään. Jotkut toisaalta kokee, että Carradice telineellään saa koko rungon fleksaamaan vähän oudosti, mut tämmöiset riippuu paljon kuskista, ajotavasta, rungosta...

Ihan tyytyväisenä olen molempien kanssa pyöräretkeillyt.

Puskis
16.07.2024, 20.57
Itellä on Carradice Barley ja Bagman Sport qr ilman lisätukia Rove st:ssä. Ajaessa sen olemassaoloa ei huomaa mitenkään, kun taas tangossa en samankokoista laukkua sietäisi yhtään. Suurin etu peräporkkanaan on mun mielestä siinä, että Carradicessä kulkevat tavarat on helpommin saatavilla, eikä laukkua tarvitse kiristellä tai löysäillä sisällä kulkevan tavaramäärän mukaan.

Jälkiviisaana en kumminkään Barleytä hommaisi, vaan jonkun hieman jalostetumman ja modernimmista materiaaleista tehdyn vastaavan. Puuvillan sijaan corduraa tai x-pacia, nahkaremmien sijaan pikasoljet ja joku pohjakovikekin vois olla.

Muihin valmistajiin verrattuna Carradicella on kyl hinta kohdillaan:
https://carradice.co.uk/collections/saddlebags/products/odyssey-xl-saddlebag
https://carradice.co.uk/collections/saddlebags/products/cambrian-lightweight-saddlebag

vrt
https://r2-bike.com/SWIFT-INDUSTRIES-Zeitgeist-Pack-12-liter-coyote
https://www.wizard.works/shop/bags/bike-bags/shazam-saddle-bag/

Coasting
17.07.2024, 00.30
Käytiin juuri parin viikon reissulla ja sain kokemuksia tuosta Blackburn Elite porkkanasta.
https://www.blackburndesign.com/p/outpost-elite-universal-bike-seat-pack-dry-bag/350170000100000067.html
Siinä on muutama huono pointti mutta loppuarvosana on hyvä.
+ Todella tukeva eikä heilu
+ Erittäin helppoa otta kuivapussi irti
+ Pussin kiinnitys myös hyvä ja ilmaventtiili auttaa sen tiukaksi saamiseen.
- Kuivapussin pitää olla suunnilleen sopivan täynnä että kiinnitys toimii. Ei ollut reissussa ongelma
- Kuivapussin sisäpinta todella nihkeä. Ehkä jottei kamat liikkuisi. Teki kuitenkin täyttämisen vähän vaivalloiseksi
- Kuivapussin kuminauha asennettu ihan väärään kohtaan kuten niiden kuvistakin näkyy. Ei se satulan alla toimi.

Ohiampuja
17.07.2024, 11.58
Onko näistä Geosmina laukuista kokemuksia, aika edukkaita Ortliebiin verraten.

https://varuste.net/p122740/geosmina-large-frame-bag-gravel

marco1
17.07.2024, 17.10
Onko näistä Geosmina laukuista kokemuksia, aika edukkaita Ortliebiin verraten.

https://varuste.net/p122740/geosmina-large-frame-bag-gravel

On ne kyllä myös aika rimpuloita rakenteeltaan Ortliebiin verrattuna. Sitä en tiedä kumpi sitten on loppupeleissä parempi.

Mulla on tämmöinen: https://varuste.net/p103499/geosmina-large-frame-bag
testattu on vaan pullakahvireissuilla, toimii mutta pitää pakata huolellisesti, notkea kangas ei muuten pidä sisältöä aisoissa vaan jää helposti pullistelemaan.

markkut
17.07.2024, 17.15
Minulla on tuo tuotekuvassa näkyvä kiinni ruuvattava top tube -bägi. Muuten ollut ihan asiallinen, bägi pitää vettä ja vetskarikin toimii, mutta ruuvinreiät eivät osuneet minun pyörän kiinnityspisteisiin ja piti tehdä omat.

jahuc
17.07.2024, 18.14
Peräporkkana on tyypillisesti kuivapussi joka on sullottu aika täyteen. Se on parhaimmillaan jos tarvitsee vaikka pakata makuupussi yms. leirikamat mahdollisimman pieneen, vedenpitävään tilaan.

Mutta näin tehdessä sieltä on aika hankala ottaa mitään ajon aikana. Vaikka tällaisen tavaran jättäisi päällimmäiseksi, voi olla nihkeää saada porkkana taas tiiviisti pakettiin (kun se on edelleen pyörässä kiinni) kun sen kerran avaa.

Porkkanan täyttötapoja ja mieltymyksiä taitaa olla yhtä monta kuin on kuskejakin. Hyvä puoli niissä varmaan on, että koska peruskonsepti on yksinkertainen - tyhjä pussi jonka voi täyttää - pienellä kokeilulla eri variaatioista useimmat löytää mieleisensä.

Olen omissa ajoissa tykästynyt perinteiseen porkkanamalliin, jossa kuivapussi laitetaan kokonaan ulomman perälaukun sisään (siis vastakohtana mallille, jossa kuivapussi kiinnitetään jonkilaiseen telineeseen/pidikkeeseen ja jää peräosastaan esille). Se on pakatessa ja perillä hiukan vaivalloisempi kuin pidikkeeseen kiinnitettävä pussi, joka lähtee näppärästi pikasoljilla irti; pakkaaminen kuitenkin vaatii aina kahden pussin sullomisen. Mutta varsinaisessa ajossa malli on toimiva, koska ulomman laukun sisään voi laittaa tarvittessa useamman pussin, lenkkarit, tms. Kuivapussin täyttöasteenkaan kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana - jos se jää tyhjäksi, ulompi pussi vaan kiristetään kokoon sopivaksi.

Itse ajan "kahden pussin" tekniikalla. Porkkanassa on silloin sisällä varsinainen kuivapussi, jonka sisällä on tavara, jota ei tarvitse muualla kuin perillä. Sen lisäksi on pikkupussi, johon tulee ajossa mahdollisesti tarvittavat välineet, jotka ei mahdu taskuihin tai muihin laukkuihin. Tyypillisesti esim pari lämpimiä hansikkaita ja irtolahkeet. Varsinkin yöaikaan huonossa kelissä ajaessa tuo on toimiva tapa, koska ei tarvitse huolehtia että isossa pussissa mikään kastuu vaikka tavaraa hakee porkkanasta kesken matkan eikä varsinkaan pelätä, että jotain putoaa vahingossa pimeään tienvarteen. Jos osaa laskea pimeässä kahteen, voi olla aika varma, että perillä on edelleen kaikki tallessa.

Pikkupussi toimii samalla kauppakassina, koska siinä on kantonarut, joilla pussin saa selkään. Muutamaa kilometriä ennen yöpymispaikkaa voi käydä kaupassa, ottaa pikkupussin porkkanasta, täyttää sen ostoksilla ja ajaa loppumatka ruokakassi selässä perille. Mukaan mahtuu illan ja seuraavan aamun ruuat, joten perillä voi keskittyä syömiseen, peseytymiseen ja lepoon. Ja seuraavana aamuna taas tien päälle. Ride > rinse > repeat.

Ohiampuja
18.07.2024, 13.41
Sori jos kyselen tyhmiä, eli asioita joita tässä on jo varmaan aiemminkin pyöritelty.

Nyt tuntuu siltä että osaltani telttayöt fillarin kanssa on ehkä taputeltu, joten katse kääntyy tähän reissailun luottokortti-versioon. :) Niin että kuinkas paljon teillä sitä kamaa oikein on mukana 1-2 yön reissuilla?

Vaimon kanssa pari ko reissua tehtiin n 10-15 vuotta sitten ja muistiinpanoihin olen kirjoittanut että Topeakin tarakkalle (https://www.topeak.com/us/en/product/137-MTX-BEAMRACK-(V-TYPE)) kiinnitetty 16 litran Kånken riitti ihan hyvin, ja lisäksi ohjaustangossa oli pieni laukku kännykkää, tuulitakkia yms roipetta varten. Ja nyt tässä vähän koepakkailin niin mielestäni sain tarvittavat kamat vieläkin mahtumaan siihen samaan Kånkeniin.

Mutta kuulostaako tuo teistä uskottavalta? Käsittääkseni se on aika vähän kun peilaa edellä kirjoitettuihin teksteihin.
Eli onkohan minulta unohtunut jotain oikeasti merkittävää? Repussa oli siis vaihtovaatekerta, pitkät housut, fleecepaita, hygieniatarvikkeet ja toiset kengät. Satulalaukussa on sitten tarvittavat pyöränkorjauskamat.

JackOja
18.07.2024, 13.44
Ei tarvii enempää.

Reissun pituudesta riippuen toinenkin ajovaatesetti.

Sbafu
18.07.2024, 14.54
16 litraa 1-2 yön reissulle on todella paljon.
4ltr runkolaukku riittänyt itselle tämän kesän luottokortti-reissuille.

Runkolaukun sisältö:
Vaatteet: ultra-ohut sadekuori, ultra-ohuet housut, ohuet vaihtosukat, ohut merino (150gsm, pitkät hihat tarvittessa), alushousut ja putkihuivi.
Muut: renkaan- ja pyöränhuoltotavarat, (pieni) powerbank & latauskaapeli, hammasharja ja musette, jolla voi kantaan kamat kaupasta majataloon.

Muuta: pyörälypaidan selässä on kännykkä ja patukka. Liivi ja/tai irtohihat kelin vaatiessa.

Vaimolla on kyllä lähes tuplat tuosta eli jokainen taplaa tyylillään :-)

Sitten syksyisin, kun vaatetta tarvitaan enemmän, niin lisään satulalaukun.

Ohiampuja
18.07.2024, 14.59
Juu, tarkoitus olis käyttää suht tavallisia vaatteita mitä kaapista löytyy, eli esim housuina Arcteryx retkihousut tai shortsit kelien mukaan. Ja sen näköiset ettei nyt ihan ihmisten silmään pistä, kun lähtee illalla kylille syömään. :)

Kengät on pahat, kevyitä ja pieneen tilaan meneviä minulta ei oikein löydy.

Sbafu
18.07.2024, 15.10
Samat kriteerit täällä eli illalla ei saa enää näyttää pyöräilijältä :D

Kengät on joo pahat!
Itse kannoin pitkään pyöräilykenkien lisäksi paljasjalkakenkiä, mutta sitten kun löysin pyöräilykengät, joilla on ihan yhtä hyvä kävellä kun normi-kengillä, niin pääsin tupla-kengistä eroon ja pakkaaminen helpottui.
Tällä hetkellä käytössä Pearl Izumin X-Alp Summit - noilla kävelen vaikka 10km ilman jupinoita. Tuo on siitäkin hyvä, että nykyiset Komootilla tehdyt grävel-reitit on välillä sellaisia, että tunkkaustakin tulee.

navajokoira
18.07.2024, 15.55
Porkkanan täyttötapoja ja mieltymyksiä taitaa olla yhtä monta kuin on kuskejakin. Hyvä puoli niissä varmaan on, että koska peruskonsepti on yksinkertainen - tyhjä pussi jonka voi täyttää - pienellä kokeilulla eri variaatioista useimmat löytää mieleisensä.

Juuh. Ja siis, olen itsekin retkipyöräillyt onnistuneesti niin että olen kaivanut suoraan porkkana/kuitapussista päällimmäiseksi jätettyä vaatetta kesken ajon. Ja varmasti voisin retkeillä myös niin, että kaivan vaatetta porkkanan sisällä olevasta erillisestä pussista.

Mut tosiaan, Carradicen kanssa mulla on ne irtohihat ja kauppareput suoraan sivutaskussa. Solki auki, tavara ulos, solki kiinni. Tohon kun on tottunut, niin en usko että ihan herkästi palaisin säilyttämään tällaisia porkkanan sisällä. Johonkin muuhun laukkuun vaikka sitten.

J3K
18.07.2024, 17.07
Pitäisi kyllä itsekin harrastaa useamman yön reissuja, mutta nyt kun sataa jatkuvasti niin ei oikein houkuta. Meinaan kun 1 yö vs viikko ei juuri vaikuta muutoin kuin lisää kalsareita ja sukkia mukaan + toinen ketju.

Etutartsilla makuupussi, alusta ja teltta. Tankokuutiossa kuoritakki ja irothihat + lahkeet ja saseviitta. Tarakkalaukussa työkalut, sisurit, varavirtalähde, valot ja latauspiuhat. Sitten vielä pienet pansut joissa toisella puolella kahvinkeittovehkeet, hätämuona ja hygienia + EA -tarpeet. Toisella puolella vaihtovaatteet ja kengät. Saisi kyllä paljon tiivistettyä kun vähän suunnittelisi pakkaamista paremmin mutta pääsee pienemmällä penkomisella kun on väljemmin ja suurin osa omissa rasioissa / pusseissa.

jahuc
18.07.2024, 18.02
Nyt tuntuu siltä että osaltani telttayöt fillarin kanssa on ehkä taputeltu, joten katse kääntyy tähän reissailun luottokortti-versioon. Niin että kuinkas paljon teillä sitä kamaa oikein on mukana 1-2 yön reissuilla?

Jos luottokorttimatka tarkoittaa, että majapaikassa on liinavaatteet, saippuaa ja pyyhe niin matkan voi tehdä todella minimalistisella varustuksella jotakuinkin sivistyneesti. Oikeastaan kaikki pakattava riippuu vain säästä, siitä mitä haluaa tehdä perillä ja paljonko "sivistystä" tarvitsee.

Vähin varustus millä itse olen 3 päivän reissuja tehnyt on
- ajovaatteiksi bibsit, hanskat, lyhythihainen paita ja sukat (sekä pakolliset kengät ja kypärä)
- yhteen paidan taskuun kännykkä, ajokortti, kotiavain, hammasharja ja -tahna sekä pieni pussi pesujauhetta
- yhteen taskuun ajoliivi, hihat ja kevyet shortsit
- yhteen taskuun minipumppu, paikkaustarvikkeet, multitool ja energiapatukoita.

Ei muuta, laukut voi jättää kokonaan pois ja tuolla pärjää kesäpäivät ellei nyt ihan rakeita tule niskaan. Kauppareissut, ruokailut ja kylillä pyörimiset voi tehdä ajovaatteissa ennen majoitusta. Majapaikassa suihkun jälkeen shortsit jalkaan, liivi päälle ja ajovaatteiden pesu, kuivuvat kesäisin sopivasti ennen aamua. Nukkua voi shortseissa tai naturellena maun mukaan. Kännyn akku kestää kyllä kolme vuorokautta, Garminin 700+km ja suurimmassa osassa hotelleja, ravintoloita, huoltoasemia tms on USB-laturi jossain, jos alkaa virta loppumaan. Satulaputken ladattava takavalo jaksaa 16h ilman latausta, joten ajon voi venyttää pitkälle useampaan yöhön jos haluaa, kesäöisin etuvalon tarve taas on aika rajallinen.

navajokoira
18.07.2024, 18.33
^ Niin ehdollistunut pitämään takavaloa myös päivisin, että piti lukea pari kertaa toi vika lause ennen kuin tajusin.

Mutta aika raju kyllä. Vähintään uhraisin kolmannen juomapullon rojulle että saisi edes yhden taskun tyhjäksi ja sen laturin mukaan :)

Ohiampuja
18.07.2024, 19.22
Jos luottokorttimatka tarkoittaa, että majapaikassa on liinavaatteet, saippuaa ja pyyhe niin matkan voi tehdä todella minimalistisella varustuksella jotakuinkin sivistyneesti. Oikeastaan kaikki pakattava riippuu vain säästä, siitä mitä haluaa tehdä perillä ja paljonko "sivistystä" tarvitsee.
Mielenkiintoinen kirjoitus. Onko tuossa joku itsetarkoitus ettei edes pyörätyökaluille ole satulalaukkua? Mun täysin teoreettinen versio tuosta kattauksesta olisi satulalaukku noille työkaluille, pumpuille etc. Ja sitten pieni tankolaukku tai runkolaukku johon voisi tyhjentää vaikka puolet taskujen tavaroista. Minä tykkään kun taskut ei pullota kuin kamelin kyttyrät. :)

JackOja
18.07.2024, 19.34
Mä en nykyään tykkää normilenkeilläkään, että mahdollisissa paidan taskuissa olisi mitään. Ah sitä vapauden tunnetta. Mielummin roina bibsien taskuihin tai pieneen tanko- tai yläputkilaukkuun.

jahuc
18.07.2024, 19.38
Vähintään uhraisin kolmannen juomapullon rojulle että saisi edes yhden taskun tyhjäksi ja sen laturin mukaan :)

:)

Pari kesää sitten yhtenä kuumana päivänä lossijonossa jutustelin samaan lauttaan jonottavan toisen pyöräilijän kanssa sen päivän reissusta. Tuolla toisella oli täysi varustus graveliinsa pakattuna, mukaanlukien kolme pullotelinettä ja yksi varapullo takataskussa. Se siinä katseli minimipakattua pyörääni ja kysyi, että hei pärjäätkö ihan oikeasti vain kahdella pullolla tässä kelissä? Otin taaemman pullon irti, kolistelin sitä kädessäni ja totesin lakonisesti, että joo, mulla on täällä pullossa vaan rengasraudat, hammasharja ja USB-kaapeli. Joskus kaverissa on kuivaa muukin kuin huumori...

jahuc
18.07.2024, 19.44
Mielenkiintoinen kirjoitus. Onko tuossa joku itsetarkoitus ettei edes pyörätyökaluille ole satulalaukkua?

Käytän minitoolia, jossa on jotakuinkin kaikki tarvittava mitä voi tien päällä korjaamiseen tarvita, mukaanlukien tubelesin korjausvälineet jos oikein huono tuuri käy. Se on tosi pieni ja mahtuu paidan taskuun.

Minä tykkään kun taskut ei pullota kuin kamelin kyttyrät. :)

Toki näinkin ja mieluummin sitä ei kuljettaisi mitään taskuissa. Mutta kun kuitenkin kännykkää tulee pidettyä yhdessä taskussa niin toisen puolen tasku on silloin hyvä "tasapainottaa", muuten se kännytasku vetää paitaa jatkuvasti toiselle puolelle. Ja jos reunataskuissa on jo tavaraa niin ajoliiviä keskimmäisessä ei enää oikeastaan huomaa lainkaan.

Opulus
19.07.2024, 10.21
Käytän minitoolia, jossa on jotakuinkin kaikki tarvittava mitä voi tien päällä korjaamiseen tarvita, mukaanlukien tubelesin korjausvälineet jos oikein huono tuuri käy. Se on tosi pieni ja mahtuu paidan taskuun.

https://r2-bike.com/PRO-Tubeless-Minitool-Performance-9-Functions

https://www.rosebikes.com/maxalami-k-22-mini-tool-incl-tubeless-plugs-2655858

Vai jokin muu?

Ohiampuja
19.07.2024, 12.29
Uuden tarakan testiasennus. Katsoin että R Tech myy laadukkaan oloista tarakkaa alle 40 € ja kun Grizlyssä on kiinnitysreijät valmiina, niin tämä on varmaan edukkain tapa edetä. :)

Reppu siellä tarakalla on vaan kuvaa varten.
https://pic.useful.fi/wZDR-hesr.jpg

jahuc
19.07.2024, 14.12
Vai jokin muu?

Omassa taskussa kulkee tämä:
https://www.topeak.com/global/en/product/1339-MINI-PT30

Kompaktein minityökalu mitä olen toistaiseksi löytänyt. Tuota kun hetken hypistelee käsissään ei voi kuin ihmetellä miten pieneen tilaan insinööri saa kalunsa sullottua, kun tarve on riittävä.

frp
19.07.2024, 15.10
Tuon tyyppisten monitoimityökalujen ongelma on, että usein nuo työkalut ovat niin lyhyitä, ettei niillä yllä kohteisiin tai muuten tulee tuo iso kahvaosa tielle. Esimerkiksi etuvaihtajan säädöistä osa liian syvällä, samoin aero-tikkujen ja muitakin on tullut vastaan. Parempi olisi yksi varsi ja siihen irtopäät kapealla kiinnitysmekanismilla.

Ja tubeless korjaussarjasta ei paljon iloa ole jos rengas putoaa hyllyltä kun sitä ei sinne minipumpulla enää saa. Patruunalla ehkä saa, mutta kannattaa sitten oll ahuolellinen kun yrityksiä ei montaa ole.

Sbafu
19.07.2024, 15.49
Uuden tarakan testiasennus. Katsoin että R Tech myy laadukkaan oloista tarakkaa alle 40 € ja kun Grizlyssä on kiinnitysreijät valmiina, niin tämä on varmaan edukkain tapa edetä. :)

Reppu siellä tarakalla on vaan kuvaa varten.

Kiitokset vinkistä! Sama pyörä alla, joten uskaltaa sokkona tilata saman tarakan :-)

jahuc
19.07.2024, 16.00
Tuon tyyppisten monitoimityökalujen ongelma on, että usein nuo työkalut ovat niin lyhyitä, ettei niillä yllä kohteisiin tai muuten tulee tuo iso kahvaosa tielle. Esimerkiksi etuvaihtajan säädöistä osa liian syvällä, samoin aero-tikkujen ja muitakin on tullut vastaan. Parempi olisi yksi varsi ja siihen irtopäät kapealla kiinnitysmekanismilla.

Ja tubeless korjaussarjasta ei paljon iloa ole jos rengas putoaa hyllyltä kun sitä ei sinne minipumpulla enää saa. Patruunalla ehkä saa, mutta kannattaa sitten oll ahuolellinen kun yrityksiä ei montaa ole.

Jokainen kuski toki valitsee työkalunsa omaan menopeliinsä sopivaksi ja jos reissaa enemmän niin on jonkinlainen velvollisuus opetella ainakin auttavat mekaanikontaidot, jotta ei jää tien päälle. Siinä samalla tulee testattua, että valitut työkalut, joko isot tai pienet, soveltuu tarkoitukseensa.

Omaan pyörään tuo setti on sopiva, siinä on kaikki harvinaisemmatkin torxit ja vastaavat. Etuvaihtajaan en ole retkillä koskaan joutunut säätöjä tekemään, ainakaan niin että asiaa ylipäänsä voi matkalla korjata. Jos ongelmia on ollut, tyypillisin on ollut vaihtajan vaijerin katkeaminen, joka käytännössä vaatii visiitin korjaamolle. Kaapelisarjan kantaminen mukana alkaa olemaan hätävarjelua. Onneksi nykyinen retkireppu on one-by eTap, joten tapausta tuskin tulee vähään aikaan vastaan.

Lyhyillä matkoilla renkaan kokonaan hyllyltä putoaminen on siinämäärin teoreettinen tapaus, että en itse ole niistä kauhean huolestunut. Pienemmät saa paikalleen myös minipumpulla. Pidemmillä retkillä mukana kulkee yksi TPU-sisuri, jolla saa aina nilkutettua vähintään lähimpään huoltoon.

Radonx
19.07.2024, 16.17
Lähdin Turusta Ahvenanmaalle TT-pyörällä ja kevyellä varustuksella.

Mukana oli vain satulalaukku, jossa sisureita, monitoimityökalu ketjulinkillä ja -työkalulla, pumppu, co2 jne. Selässä oli aurinkorasvaa, ruokaa, ja muovipussissa tiukasti käärittynä paita ja shortsit. Yksi yö oli määrä olla (olis voinut olla enemmänkin) Godbyssa, joten välillää pyöräkamojen vaihto normaalivaatteisiin oli kiva. Hammasharjan ja tahnan ostin paikan päältä. Laturia ei ollut mukana, mutta power bank oli. Kellossa riitti just ja just virta.

325 km tuli yhteensä + lautat päälle. Lautoissa toki sammutin kellon.

Eipä sitä paljoa tarvitse mukanaan pitkille matkoille, jos ei teltassa nuku.

J3K
19.07.2024, 16.24
Vähän riippuu missäpäin reissaa, ei tarvitse kauhean kauas mennä kun onkin jo 50km lähimpään paikkaan mistä saisi edes sisärenkaan - päiväsaikaan tietysti. Toki jos on joku noista pyöräilijän tiepalvelun kohteista reitin varrella niin auttaa.

Tuosta minipumpusta tulikin mieleen että pitäisi varmaan high volume -versioon vaihtaa kun kaikissa fillareissa on nyt alle 3 bar maksimit. Ei sillä, on tuolla nykyisellä kevyt pumpata mutta joku 29x2.4" kanssa ottaa oman aikansa.

Santtu75
19.07.2024, 16.30
Omassa taskussa kulkee tämä:
https://www.topeak.com/global/en/product/1339-MINI-PT30

Kompaktein minityökalu mitä olen toistaiseksi löytänyt. Tuota kun hetken hypistelee käsissään ei voi kuin ihmetellä miten pieneen tilaan insinööri saa kalunsa sullottua, kun tarve on riittävä.

Itselläni kulkee tuollainen takunpohjalla jos pelkät vääntöpäät riittävät (T25, taltta- ja ristikärki, sekä H3, H4, H5 ja H6 kuusiokolot)

Ekassa kuvassa kokovertailu Topeak Alien

https://img.aijaa.com/m/00091/14944983.jpg (https://aijaa.com/RV4R6i)

Toisessa vertailu avattuna 2€ kolikkoon

https://img.aijaa.com/m/00848/14944982.jpg (https://aijaa.com/TNLEQN)

J3K
19.07.2024, 16.53
^ onko ihan tavallisai 1/4" bitsejä kuitenkin? Näyttää tuo T25 jotenkin kapeammalta, muutenhan tuohon saisi vaihdettua parempilaatuiset kärjet tilalle.

Santtu75
19.07.2024, 17.56
^ onko ihan tavallisai 1/4" bitsejä kuitenkin? Näyttää tuo T25 jotenkin kapeammalta, muutenhan tuohon saisi vaihdettua parempilaatuiset kärjet tilalle.

Ei ole, näyttäisi olevan 4mm. kiinnitys.
Ovat ihan tarpeellisen laadukkaat osa tienpäällä tapahtuvaan tilapäis säätöön/korjaamiseen mitä tuon tyyppisellä yleensä pystyy tekemään.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240719/f483ff01d88720e402931a87a9e9d548.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ohiampuja
19.07.2024, 19.04
Kiitokset vinkistä! Sama pyörä alla, joten uskaltaa sokkona tilata saman tarakan :-)
Tämä malli kyseessä
https://rtech.fi/tuote/acid_universal_pure_2629_rilink_pyoran_tavaratelin e

J3K
19.07.2024, 19.24
Ei ole, näyttäisi olevan 4mm. kiinnitys.
Ovat ihan tarpeellisen laadukkaat osa tienpäällä tapahtuvaan tilapäis säätöön/korjaamiseen mitä tuon tyyppisellä yleensä pystyy tekemään.

Vähän aina mietityttävät ns. työkalun kaltaiset esineet. Esim. Crankbrothersin multitoolin 3mm ei saanut edes pullotelineen pultteja kiristettyä nylppäämättä vaikka sai ihan suorassa asennossa ruuvailtua.

Nuo punaiset pyöräilytuotteet ovat kyllä mielenkiintoisia kun osa täyttä kuraa esim. pulloteline (miten sen voi mokata) ja peräporkkanan tuki. Sitten taas pöksyt ja kengät ovat hintaansa nähden oikein hyvät.

JackOja
19.07.2024, 20.33
Pyörän tavarateline on paitsi tyylikäs ja sporttinen, myös käytännöllinen.

Tyylikäs ja sporttinen on valetta. Käytännöllinen voi olla jos tarakan haluaa :cool:

Ohiampuja
19.07.2024, 20.40
Mä päädyin tarakkaan kustannussyistä. 39:90. :)

Jos jostain saisin lisää vapaa-aikaa, niin sitten voisin hommata kunnon laukut eteen ja taakse.

Coasting
22.07.2024, 12.28
Parin viikon reissussa 6 litran peräporkkana ja muutaman litran tankopussi. Parin yön reissulla voisi etulaukun jättää pois

Ohiampuja
22.07.2024, 21.44
Koetin änkeä tavarani Ortliebin 4 litran runkolaukkuun, 3.5 litran accessory bagin ja 1.6 litran satulalaukkuun mutta ei onnistu. Toisia kenkiä en saa mahtumaan mihinkään. :)

JackOja
22.07.2024, 21.50
...Toisia kenkiä en saa mahtumaan mihinkään. :)

Mahdollisten "toisten kenkien" ei tarvitse mahtua mihinkään sisään. Sido ne irtohihnoilla paketin ulkopuolelle.

navajokoira
22.07.2024, 23.55
Jos retki on vasta suunnitteluasteella, niin vähän ehkä sitten herää kysymys miksei saman tien olisi kenkien verran isompi laukku.

Ohiampuja
23.07.2024, 00.32
Mahdollisten "toisten kenkien" ei tarvitse mahtua mihinkään sisään. Sido ne irtohihnoilla paketin ulkopuolelle.
Ajatuksena on pitää ne kengät kuivina myös sateella.

Ja toinen ajatus on vältellä uuden tavaran ostoa, kun ne reissut mun tapauksessa jää kuitenkin aika vähiin. (Pienen pojan YH-iskänä)

JackOja
23.07.2024, 03.07
Ajatuksena on pitää ne kengät kuivina myös sateella.

No mutta, jos sellaiset kengät on bp-kenkinä, niin kuivapussiin.

Kuminauha
23.07.2024, 11.17
Oisko jotkut crocksit/sandaalit uhka vai mahdollisuus? Ei haittaisi vaikka vähän kastuu.

navajokoira
23.07.2024, 12.28
^^^ Tuskin muuten olisin täällä kirjoittelemassa, jos ei oma faija aikoinaan olisi vienyt pyöräretkille.

Mut joo, muovista tms. vettä imemättömästä materiaalista tehdyt sandaalit on yksi vaihtoehto, riippuen vähän millaista yöelämää pyöräretkeillessä meinaa viettää :) Tai kengät vaikka pariin sisäkkäiseen jätesäkkiin ja sitten remmeillä kiinni. Tai sitten en oikeastaan tiedä miksei kaikki muutkin vaan retkeile flateillä…

Coasting
23.07.2024, 13.43
Kun puhutaan kahdesta parista niin oletan että eka pari on SPD kengät eikä tanssikengät.
Aina ollut toinen pari mukana ja löysin todella hyvät tarpeeseen. Omat Cittarista mutta tässä on vastaavat:
https://fi.laplandia.fi/katalog/shoes/mens-shoes/6438249031150/men-sneakers-40-45-black/
Painoa ei juuri mitään eikä hintakaan kohtuuton. Ainakin omat (toka pari menossa jo) todella mukavat kävellä. Lisäbonnarina (tai ykkösinsentiivinä) ei edes mitään kiinanpaskaa.

Puskis
23.07.2024, 14.19
^Onko Suomessa siis kenkätehdas, joka valmistaa Atma-merkkisiä 10€ lenkkareita ja 3€ sandaaleita?

Kun laitoin jonkun toisen tuotteen google lensiin, niin päädyin venäläiselle sivustolle, jossa tuotteen valmistusmaaksi ilmoitettiin Kiina.

Coasting
23.07.2024, 15.06
Myönnän että löysin vain kuukkelilla esimerkin enkä katsonut tarkemmin. Ihmeelliseltä kyllä vaikuttaisi.

Ohiampuja
23.07.2024, 15.23
Ekat kengät on siis Shimanon SPD:t ja toiset kengät on sitten iltakäyttöön. Vaikka SPD:t olis hyvät kävellä ja siistin näköiset, niin silti tuntuu kivalta saada suihkun jälkeen jalkaan puhtaat ja kuivat sukat sekä myös kengät.

JohannesP
23.07.2024, 16.26
Itse meinasin saada tulevaan saariston BP-reissuun mukaan retkilenkkarit (Merrel mosb speed 2). Ei varsinaiset vaelluskengät, mutta vie tilaa ja painaa ainakin juoksulenkkareiden verran. Ihan vaan sen takia, että suunnitelmissa on muutakin kuin pyöräilyä ja palautumista seuraavaan päivään. Ja varmaan yksi välipäiväksi luettava päivä tulee vietettyä lautta-aikataulujen takia.

Riippuu aivan reissusta millaista kenkää tarvitsee. Viimeksi oli vain spd-kenkät mukana millä ei kävele yhtään ylimääräistä eikä tarve ollutkaan.

JackOja
23.07.2024, 16.43
Mulla on bp-kenkinä (itse asiassa yleiskenkinä touko-syyskuu) aina mukana Tevan vaellussandaalit. Toimii. Sidottu porkkanan alapuolelle. Toimii.

JohannesP
30.07.2024, 12.51
Ensimmäisen 4 päivän reissun perusteella Cyclite handlebar roll 12,6 (https://cyclite.cc/en/products/handle-bar-roll-bag-01)litrainen todettu toimivaksi varsinkin ahtaampiin tankoihin. Kuvan tangossa enintään 40 cm laukulle tilaa, joten suuremmat Ortbliebit sun muut rullattavat karsiutuu vaihtoehdoista.

Miinuksena sisäpuoli on melko tahmeaa ja tässä 01 versiossa ei ole venttiiliä. Varmaan seuraavissa versioissa voi jo ollakin. Pakkasin tavarat rullalle erilliseen kevyeen kuivapussiin, joka oli helppo sujauttaa laukun sisään valmiiksi kompressioituna. Mukavasti sai tavaraa mahtumaan, kun puristi vielä toistamiseen kasaan. Kuminauhat toimii hyvänä lisänä eväille ja ajonaikaisille varusteille. Vedenpitävyyttä ei tarvinnut testata, mutta materiaalin puolesta en usko olevan ongelmaa.

Tavaramäärän maksimointi ja pakkaaminen vaatii hieman vaivaa ainakin tällä tankoratkaisulla. Sen takia pakkasin tänne myös kaiken sellaisen mitä en tarvitse ajon aikana. Ortliebin peräporkkanankin avasi mielummin kesken päivän. Cycliliten ohjeiden mukaan tangosta renkaaseen pitäisi olla tilaa vähintään 21 cm. Itselläni tämä taisi muutamalla millillä alittua ja toi siten hieman lisähaasteita pakkaamisen tarkkuuteen. Molemminpuolin haarukanjalkoihin tulee lisäremmit tukevoittamaan.

Laatuvaikutelma hyvä. Niin ja puolet kevyempi kuin moni vastaava laukku, kiva plussa tankoon kiinnitettynä.

https://i.ibb.co/YNwbFHv/20240726-182718.jpg (https://ibb.co/hgwCJ3p)https://ibb.co/hgwCJ3p

stenu
30.07.2024, 20.19
^ Rullaantuu ne Ortliebin tankolaukut toki (lähes) miten kapeiksi vaan. Vaimonkin pyörän 40 tai 42 cm c-c tangon kanssa toimii oikein hyvin.

Mullakin on tanko sen verran matalalla, että isomman Ortliebin kanssa menee korkeussuunnassa vähän ahtaaksi, mutta Ortliebin kiinnityksessä on ne tuplaremmit, joilla korkeussuuntaa pystyy hallitsemaan vähän paremmin. Tuossa sinunkin tapauksessasi yksi irtoremmipari, jonka kiristäisi sekä nyssäkän että tangon ympäri, helpottaisi pakkaamista.

JohannesP
30.07.2024, 22.07
Ortliebiä meinasin aluksi, mutta epäilin 15 litraisen olevan liian iso ja vastaavasti 9 litrainen olisi jäänyt liian pieneksi. Takana mulla on valmiiksi 16,5 litran Ortliebin peräporkkana lisäremmeillä ja se on aivan loistava, joten samaa sarjaa eteen olisi ollut kiva.

Tuossa Rosen Backroadissa tanko on c-c hoodeilta 38 cm isolla flarella, jolla saa max 40 cm pitkän rullan eten. Cyclitessä on tosiaan lisäremmit, joilla laukkua saa puristettua kätevästi kasaan pituussuunnassa ja nämä oli aivan loistavat antamaan tilaa dropeilta ajamiseen (tulee ajettua aika paljon). Ehkä tuohon Cycliteen voisi laittaa pysyvästi yhden remmin puristamaan vähän korkeusuunnassakin tankoa vasten. Yksi remmi mulla kulkeekin valmiiksi mukana, mutta eipä tullut hyödynnettyä reissun aikana. Toisena ideana on hieman veistellä tangon ja laukun välisiä vaahtomuovipalikoita. Sentin-kaksi olisi saanut tangon kiinnitysremmit olla kauempana toisistaan.

Tuossa kuvassa laukku on vielä tyhjempi ja näyttää vajaalta. Toisena päivänä tuli laitettua kengät vaaterullan sisään niin ei näyttänyt sen jälkeen ja nippanappa mahtu sormet tangon ympärille dropeilla.

Boot
01.08.2024, 08.53
Olen yrittänyt löytää kapeaa pientä runkolaukkua etukolmioon, johon mahtuisi sisuri, minipumppu, monitoimityökalu ja muutama geeli ja patukka. Kaikki tuppaavat olemaan liian leveitä tai suuria näille tavaroille. Olisiko heittää jotain vinkkiä?

Hääppönen
01.08.2024, 11.16
Onko kyseessä tandem, kun pyörässä on etukolmio?

stenu
01.08.2024, 11.46
Olen yrittänyt löytää kapeaa pientä runkolaukkua etukolmioon, johon mahtuisi sisuri, minipumppu, monitoimityökalu ja muutama geeli ja patukka. Kaikki tuppaavat olemaan liian leveitä tai suuria näille tavaroille. Olisiko heittää jotain vinkkiä?

Pitääkö sen olla juuri tavaroiden kokoinen, jotta ne ei heiluisi/kolisi vai onko sille joku muu syy? Mulla on ylimääräisenä sellainen vanha Alpkitin matala ja kapea runkolaukku, jossa on useampi osasto. Varmasti toimisi hyvin ja tarvittaessa vetäisi vähän muutakin.

Onko kyseessä tandem, kun pyörässä on etukolmio?

Etukolmio = main triangle (https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_frame)

Hääppönen
01.08.2024, 12.42
Minulle tuo on aina ollut runkokolmio.

Opulus
01.08.2024, 14.07
Ymmärsin ettei itse asiasta ollut epäselvyyttä, mutta mielleyhtymä oli vastustamattoman huvittava?

Minä puolestani en kyennyt vastustamaan kiusausta googlata etukolmiota ja niinpä näkyy sanaa käytetyn Fillari-lehdessäkin. Lisäksi niin Larun pyörä kuin Hi5Bikeskin myyvät etukolmioon tarkoitettuja laukkuja.

Liekö sana tullut yleisempään käyttöön jousitettujen maastopyörien kautta?

stenu
01.08.2024, 14.51
Mulle etukolmio/takakolmio on luontevampi yhdistelmä kuin runkokolmio/takakolmio. Vai onko takakolmiollekin joku eri nimitys tuossa yhteydessä?

Esimerkki:”Rungon etukolmio on Columbusta” kuulostaa järkevämmältä kuin ”rungon runkokolmio on Columbusta”.

Hääppönen
01.08.2024, 15.16
Mulle etukolmio/takakolmio on luontevampi yhdistelmä kuin runkokolmio/takakolmio. Vai onko takakolmiollekin joku eri nimitys tuossa yhteydessä?

Esimerkki:”Rungon etukolmio on Columbusta” kuulostaa järkevämmältä kuin ”rungon runkokolmio on Columbusta”.

Runkoputki on *mitälie*. Ei siinä kolmioita ole koskaan tarvittu.

Boot
01.08.2024, 16.22
Pitääkö sen olla juuri tavaroiden kokoinen, jotta ne ei heiluisi/kolisi vai onko sille joku muu syy? Mulla on ylimääräisenä sellainen vanha Alpkitin matala ja kapea runkolaukku, jossa on useampi osasto. Varmasti toimisi hyvin ja tarvittaessa vetäisi vähän muutakin.

Etukolmio = main triangle (https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_frame)

Mieluusti Kompakti laukku olisi hakusessa. Järkevää syytä tähän en osaa sanoa.