Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole Evolink

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6

paaton
07.11.2020, 10.38
Eikös tuo evolinkki ole ihan perinteinen taiwanin alumiinirunko. Ei kai noi hajoa sen enempää, mitä muutkaan. Taigassahan taisi olla jossain vaiheessa ongelmana satulaputken sovitus. Hitsaus kai kutisti liikaa satulaputken reikää ja tuohon oltiin laitettu korjaukseksi enemmän välystä.

Villetre
07.11.2020, 10.40
Toisaalta jos pistää 5-6k pyörään kiinni niin sen olisi suotavaa edes harrastajalla pysyä kasassa. Ja sitten jos hajoaa niin uutta runkoa pitää pistää heti meneen, Polella tuo vasteaika kun voisi olla nopeakin. Siksi että tekevät niitä oman katon alla eikä kaukomailla. Ehkä tuo kysyntä ylitti tarjonnan. Ehkäpä olisi kannattanut tehdä vain tietty rajattu määrä koneistettuja pyöriä per vuosi,joka näkyisi hyvin tilauksissa kun halukkaat tilaisivat pyörän nopeasti arpomatta. Toki Jyväskylässä kalliit koneet jauhaa joten kuluja on peiteltävä jo "massatuotannolla" tai ainakin yrittämisellä. Eniten olen ehkä pettynyt siihen että ns uusia pyöriä ei ole vyörytetty esiin,joka vuodelle pitäisi uutta saada. Itse ainakin petyin hieman ja myin oman pois, vaikka tuotteessa sinänsä ei mitään vikaa ollutkaan. Paras pyörä ollut tähän astisista.

Jami2003
07.11.2020, 10.59
Möit parhaan pyöräsi pois koska petyit ettei uutta mallia tullut. Tässä on jotain epäloogista :)

Jpkainulainen
07.11.2020, 11.05
Möit parhaan pyöräsi pois koska petyit ettei uutta mallia tullut. Tässä on jotain epäloogista :)Pitäähän se New Bike Day järjestää itselle tasaisin väliajoin eikä viitsi ostaa toista samanlaista 😁

zort
07.11.2020, 12.48
Kolme vuotta taitaa keskimäärin olla monella valmistajalla rungon päivitysväli hiilarirungoissa koska muotteja ei kannata uusia joka vuosi. Eikä alurunkojakaan yleensä joka vuosi päivitetä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sambolo
07.11.2020, 12.54
Mun mielestä taas jatkuvassa uuden vyöryttämisessä ei ole järkeä jos ei jotain oleellista muuteta, ja en itse ainakaan halua ostaa jatkuvasti uusia pyöriä :D Toivottavasti nykysellä ajan mahdollisimman kauan. Ja koneistetuthan päivittyy jatkuvasti lennosta. Eipä valmistajat kuten Canyon ja YT päivittele pyöriään myöskään jatkuvasti. On muuten yytee kans kamppaillun asiakaspalvelun kanssa ja ihmiset odotellu korvattavia runkoja 7kk, kuten myös tilattavia pyöriä.

Ja kyllä, on noita evolinkkejä on hajoillut takakolmiosta, joillain useampiakin. Se osa mihin iskari kiinnittyy ei tykkää pohjaamisista, ja joissan takakolmion kohdistus ollut huono. 140 evolinkissä kuulema muutettiin progressiivisuuttakin tämän takia kaikessa hiljaisuudessa. Myös katkenneen chainstayn olen nähnyt. Kukaan ei ole turvassa ;D Mutjoo, tuskinka isompia ongelmia.

On myös tutkittu fakta(pole tehny kyselytutkimusta), että poleja ajaa keskiverto kuskeja isompia kuskeja(varmaan kun polen geo suosii myös isompia kuskeja?). Myös painoindexi on polekuskeilla kohtalaisen suuri :D Joten pyörät on myös ehkä keskivertoa suuremmalla rasituksella.

erkkk
07.11.2020, 13.35
Uuden vyöryttämisestä.... Jyrsityllä rungolla pitäisi kyetä custom geometriaan. Prosessi ei vaan taida olla ihan siinä pisteessä et voi vaan syöttää halutut mitat ja kulmat koneelle ja antaa jyrsimen hoitaa loput.

Fat Boy
07.11.2020, 13.35
Tuskin mikään linkkuperä tykkää pohjaamisista, kun noissa ei ole mitään, mikä ohjaisi voimat pohjaamisissa pois linkuista. Sama toki koskee ihan yksinkertaista singlepivottia, mutta siinä asia on kuitenkin yksinkertaisempi.

Pole voisi myydä extrahintaan koneistetun runkonsa hitsattuna.. tai oikein diy-henkisille runko tulisi kahdessa osassa, johon voi alkaa treenaamaan tig-saumaa.. [emoji90]

rndm
07.11.2020, 13.55
Ei onnistu tuon alumiinin hitsaus. Tai onnistuu, mutta sauma ei kestä.

F. Kotlerburg
07.11.2020, 14.18
Hirmunen vouhkaaminen noista liimalla kasatuista. Mutta kukaan ei vuohkaa evolinkeistä. Eikö niitä ole tarvinnut takuuseen korjata ollenkaan vai mikä lie tilanne?
Kyllä kait noitakin luulisi menneen. Taigan runkoja ainakin on takuuseen vaihdettu.
Tietääkseni jokunen takaswingi on Evolinkeistä ratkennut.

JohannesP
07.11.2020, 14.20
Möit parhaan pyöräsi pois koska petyit ettei uutta mallia tullut. Tässä on jotain epäloogista :)
Tuskin noita 5k € koneistettujarunkoja ostetaan Suomessa niin paljon, että niiden kerääntyminen Fillaritorille ( tällä hetkellä 4 kpl ensimmäisellä sivulla) on ihan normaalia kiertoa. En epäile Villetre perustetta myynnille, mutta käytettyjen tarjonta alkaa vaikuttamaan enemmänkin syyltä jättää uppoava laiva vielä, kun saa kohtalaisesti omansa takaisin. Tai sit odotukset olleet suuremmat mitä runko todellisuudessa tarjoaa isoon rahaan.

F. Kotlerburg
07.11.2020, 14.29
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60486-Pole-machine-tai-Stamina-kokemukset

Koneistetuista rungoista jauhamista voisi jatkaa vaikka tuolla.

J.Kottenberg
07.11.2020, 22.05
En pyri ollenkaan vähättelemään rikkoutumisia, tosin en osaa asian vakavuutta ollenkaan edes arvioida kun ei ole tiedossa kuinka paljon mitäkin mallia on myyty ja kuinka paljon mitäkin mallia on hajonnut, on tilanteen vakavuutta vaikeaa hahmottaa. Ja kuten edellä joku sanoi, kaikilla merkeillä sattuu rikkoutumisia, ja kaikkein tärkeintä onkin miten ne korjataan. Eli takuukeissit pitäisi pystyä hoitamaan juohevasti. Siis asiallisesti suhtautuen ja aika nopeasti. Silloin luotto merkkiin säilyy. Tämä olisi Polella hyvä huomioida.

Tottakai tuotteen on oltava riittävän kestävä, tämänhän vaatii jo turvallisuuskin.

Aiempana ollut toteamus, että Polekuskit olisivat usein isokokoisia, on mielenkiintoinen. Tottakai esimerkiksi 70 kilon ja 90 kilon kuskit rasittavat niin runkoa kuin muitakin osia eri tavalla. Jos näin on, pitäisi tämä tietysti huomioida suunnittelussa, tai laittaa pyöriin kuskille painoraja. Mutta onkohan tästä kuskien kokoasiasta mitään mutua parempaa tietoa?

Sambolo
08.11.2020, 13.17
Tosta kokoasiasta, siis Pole ryhmässä oli kysely sen tiimoilta ja muistelisin että Leo viitannu niihin tuloksiin useamminkin, tää nyt vaa löyty äkkiseltään ”We have almost two hundred answers and I would like to get more. The results are very interesting. For example, the average BMI among the answeres is 26”.

Pyörissä on kyllä painorajat ja muutenkin ehdot rajaavat nykyään pyörän käyttöä. Esim evolink 158 ehdoissa nykyään, että ei sovellu isoihin hyppyihin ja droppeihin vaikka sitä aiemmin on mainostettu rajuun ajoon sopivana..

J.Kottenberg
08.11.2020, 14.49
No kyllähän nuo tekijät, siis painavammat kuskit ja poikkeuksellisen raju käyttö, ainakin osittain selittävät rikkoutumisia. Ja jos ei ole mitään rajoituksia niin silloin ainakin jotkut tekee pyörällä ihan mitä vaan. Itse olen joskus nähnyt sellaisia hyppyjä tasaiselle että ihmettelin jo kuskinkin kestämistä.

Esille tulleen perusteella näyttäisi olevan täysin mahdollista että Polen pyörät ovat kestävyydeltään aivan vertailukelpoisia muiden kanssa.

Takuukeissit vaan pitäisi pystyä hoitamaan hyvin.

F. Kotlerburg
08.11.2020, 17.10
^^eihän tuo bmi-tutkimus kerro, että Polekuskit ovat poikkeuksellisen isokokoisia verrokkimerkkeihin nähden. Esim. YT-Industries tai Propain, jotka on näihin rajumpaan menoon soveltuviin laitteisin päin kallellaan molemmat.

Kiituri
08.11.2020, 20.48
En pyri ollenkaan vähättelemään rikkoutumisia, tosin en osaa asian vakavuutta ollenkaan edes arvioida kun ei ole tiedossa kuinka paljon mitäkin mallia on myyty ja kuinka paljon mitäkin mallia on hajonnut, on tilanteen vakavuutta vaikeaa hahmottaa. Ja kuten edellä joku sanoi, kaikilla merkeillä sattuu rikkoutumisia..."

Jees ja on myös ihmisiä joilla hajoa kaikki vehkeet oli tehty miten tahansa. Toisilla taas kestää lelut vuosikausia ilman mitään vaurioita.

Olen monasti ihmtellyt kun fillari-trialistit tulee 3m korkeudelta alas tasaiselle nolla vauhdilla. Jos osaamaton tavis (kuten minä) kokeilisi samaa oli pyörä pannukakku ja kuski teholla.
Olen aika varma että ylipäänsä osa kalustovaurioista syntyy osaamattomuutta, eli vahinkoja sattuu.

J.Kottenberg
08.11.2020, 22.39
Jees ja on myös ihmisiä joilla hajoa kaikki vehkeet oli tehty miten tahansa. Toisilla taas kestää lelut vuosikausia ilman mitään vaurioita.

Olen monasti ihmtellyt kun fillari-trialistit tulee 3m korkeudelta alas tasaiselle nolla vauhdilla. Jos osaamaton tavis (kuten minä) kokeilisi samaa oli pyörä pannukakku ja kuski teholla.
Olen aika varma että ylipäänsä osa kalustovaurioista syntyy osaamattomuutta, eli vahinkoja sattuu.

Hyvinkin pitkälle samaa mieltä.

Itsekin olen joskus hiukan ihmetellyt kun joillain tosiaan ei tunnu mikään kestävän.

Minäkin olen joskus nähnyt sellaista touhua (ei oikein voi minusta kutsua pyöräilyksi) että rysäytetään korkealta droppi tasaiselle ja samoin on käynyt mielessä että minkäköhänlainen sairaalakeikka olisi itsellä edessä jos tekisi saman. Kun ei tarkemmin tiedä niin jos pyörien rikkoutumisia sattuu tämmöisissä tilanteissa, niin syytä hajoamiseen on kyllä aiheellista etsiä vähän muualta kuin pyörästä.

Monilla muilla aloilla on hyvin tavallista että silkasta väärin käytöstä johtuvia välineiden rikkoutumisia yritetään saada takuuseen, joten hyvin luultavasti samaa tehdään myös maastopyöräilyssä. En usko maastopyöräilijöiden olevan ainakaan merkittävästi rehellisempiä kuin muutkaan ihmiset.

jame1967
09.11.2020, 11.03
Meikäläinen kun oli kakara , isä sanoi että mulla ja mun veljellä ei kestä kun rautakanki .

Lare
12.02.2021, 12.42
E-Pole
https://m.pinkbike.com/news/spotted-pole-emtb-prototype-gets-hucked-to-flat.html

liero
14.02.2021, 12.00
Oma talviprojekti tuli ajokuntoon, vielä vähän pikkunäpräyksiä jäljellä, keväällä sitten enämpi ajoon.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=235298

F. Kotlerburg
14.02.2021, 12.37
Jaa 131-mallejakin vielä jostain löytyy vai ostitko käytettynä.

liero
14.02.2021, 12.50
Käytettynä ostin rungon tuossa syksyllä

janik
14.02.2021, 19.08
Meikäläinen kun oli kakara , isä sanoi että mulla ja mun veljellä ei kestä kun rautakanki .
Tai metrinen ratakiskon pätkä. Lyhyempi menee hukkaan ja pidempi väännetään mutkalle

Jokkepappa
13.03.2021, 10.05
1.4https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210313/5993a3b92e9f9ea15ff2930235a211ed.jpg

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

hece
13.03.2021, 11.52
Kovin on 140 näköä pl. istuinputken maalaus. Ja olisiko Super Deluxe iskarina. Toivottavasti takakolmio kuitenkin vahvistuu vielä. Protossa voi toki olla uusi yksittäiskappale linkustosta ja nykyinen 140 runko.

Sambolo
13.03.2021, 20.59
^Samahan se on, pois lukien metrinen iskari ja siihen sopivat rojut. Kokonaan uusi oli se evolink 2.0.

Jokkepappa
13.03.2021, 22.34
Onko tää 1.4 nyt tulevaa tuotantoo vai jotain muuta?

Sambolo
13.03.2021, 23.09
Siis se on päivitys evolink 140 1.3:seen. Evolink 140 pysyy siis mallistossa päivitettynä. 158 poistuu kokonaan ja tilalle tulee evolink 2.0. Tai näin ainakin itse ymmärsin Leon puheista.

Tikkaaja
15.03.2021, 12.20
Siis onko tämä Evolink 140 1.4 vain osapäivitys ja sitten Evolinkistä tulee vielä erillinen 2.0 versio?

Sambolo
15.03.2021, 12.55
^ Päivitys koskee kinematiikkaa ja metristä iskaria. Geometriaa on kuulema myös muokattu ”jyrkempi satulakulma ja sähköpyörä projektista opittu geometria muutos” mitä ei kerrottu, jäi myös vähän epäselväksi koskiko tuo geometriamuutos vain evolink 2.0 vai myös 1.4. Vanhaa 1.3 140 evolinkkiin mahdollista tehdä suurimmat 1.4 evolinkkiä koskevat päivitykset.

Äh jospa vaan lainaan suoraan Leon tekstit niin jokainen voi tulkita itse.

”Yes. We are selling the remaining stock with discount. There are roughly 20 units left.

However! The biggest new update can be made to the current EVOLINK1.3 owners with very little modifications. The new batch is only EVOLINK 140 and 158 will not be seen anymore. The update is for a metric shock and geometry update. We are launching more information as soon as we can. We have all the material for the frames in Taiwan and we are waiting for the welding slot from the manufacturer. After we have a fixed date we start a presale of these frames.

We have made changes to the frame engineering so that the frames are more durable. Also, we put more effort to the quality control. For example we have only external routing for cables. Internal routing sucks for so many reasons.
EVOLINK 158 will be discontinued and it will be replaced with EVOLINK 2.0 We don't have a clear production date yet because world is a mess.

There are some geometry updates but the frame will not be lower. It will have steeper seat tube angle and updated kinematics. Also, there will be a new insight implemented with the geometry that we have found out while developing the forthcoming e-bike.

There will be an adapter for the current EVOLINK 140 to update it to 1.4 Also you need the metric shock.”

hece
16.03.2021, 13.47
Leo Facebookissa:
The 140 and 158 rear ends are the same. That part is being updated. We have gathered all the warranty cases and we have made many changes. The overall looks is the same but many small tweaks overall.

Kuulostaa hyvältä, etköhän Sambolo sinäkin saa uusitun takakolmion. Kysymys vain kuuluu että milloin.

Sambolo
16.03.2021, 13.57
Kuulostaa kyllä hyvältä^ Itse en ole vielä vastausta saanut, varmaan tyypilliseen tapaan vastaavat kun on ratkaisu käsillä tms. Noh ei tässä vielä mikään kiirus ja kyllä tuolla ajaakin uskaltaa, mutta onneks vielä laskettelukausi parhaimmillaan.

Jokkepappa
16.03.2021, 21.34
Kuulostaa kyllä hyvältä^ Itse en ole vielä vastausta saanut, varmaan tyypilliseen tapaan vastaavat kun on ratkaisu käsillä tms. Noh ei tässä vielä mikään kiirus ja kyllä tuolla ajaakin uskaltaa, mutta onneks vielä laskettelukausi parhaimmillaan.Nyt sitä uutta kolmioo!

xc-pyöräilijä
27.03.2021, 18.38
Siinä vielä oma rotkale. Nyt on takajarrukin paikallaan ja valmiina poluille kunhan hieman sulavat.

https://live.staticflickr.com/65535/51076194356_865f70c7f1_h.jpg

Sambolo
26.04.2021, 19.01
Kesäkuussa tulee kuulema uusi erä runkoja ja siitä erästä ois mulle varattu uus. Ei kyllä hajua mitä sieltä ois tulossa kun ei 158 enää valmisteta.

Pitts
26.04.2021, 21.49
Kesäkuussa tulee kuulema uusi erä runkoja ja siitä erästä ois mulle varattu uus. Ei kyllä hajua mitä sieltä ois tulossa kun ei 158 enää valmisteta.

Mikä siinä hajos? Kyselee yks 140-kuski...

Sambolo
26.04.2021, 23.45
Perus paikassa takahaarukassa ylemmän pivotin kiinnityskohdan saumassa alkavaa murtumaa, näitä on monilla menny ja nyt siihen takahaarukkaan on tehty päivitys minkä pitäisi ratkaista tuo heikko kohta. En olisi tuota itse huomannut ellen olisi tiennyt etsiä ja syynätä huolella. En kyllä tiedä miksi puhuivat kokonaan uudesta rungosta, ehkä tätä väriä ei ole haarukkana saatavilla.. harmi jos joutuu väriä/mallia vaihtamaan. En kyllä vielä pidättele henkeä asian suhteen.. saa nähä mitä vielä käy ja milloin.

https://i.imgur.com/FSOlPZu.jpg

mikko001
27.04.2021, 11.04
Perus paikassa takahaarukassa ylemmän pivotin kiinnityskohdan saumassa alkavaa murtumaa, näitä on monilla menny ja nyt siihen takahaarukkaan on tehty päivitys minkä pitäisi ratkaista tuo heikko kohta. En olisi tuota itse huomannut ellen olisi tiennyt etsiä ja syynätä huolella. En kyllä tiedä miksi puhuivat kokonaan uudesta rungosta, ehkä tätä väriä ei ole haarukkana saatavilla.. harmi jos joutuu väriä/mallia vaihtamaan. En kyllä vielä pidättele henkeä asian suhteen.. saa nähä mitä vielä käy ja milloin.

Oliskohan varaosaperät päässeet jo loppumaan. Minullekin tuli viimekesänä ratkenneen takahaarukan tilalle kokonaan uusi runko. Toivottavasti sulla hommat etenee paremmin ettei mene koko kesää pyörää odotellessa.

F. Kotlerburg
27.04.2021, 11.23
VB, toivottavasti oma runko ei hajoa.

Sambolo
27.04.2021, 11.27
Noh,ainaki kesäkuuhun on tässä muutenkin ajotaukoa. Sitku oon ajokunnossa niin en meinannu odotella enempää, kyllä mä tolla nykysellä rungolla ajelen uuden saamiseen asti. Ja siis ei varmastikkaa ole varaosia, ainakaan päivitettyjä kun taitaa olla ensimmäinen koronan aikanen täydennys heillä. Ainakin aiemmin puhuivat odottavansa tuotannosta vapaata paikkaa.

Pitts
27.04.2021, 12.01
Ok, tuoltahan noita on mennyt. Onko sulla ilma- vai jousi-iskari? Jännää, et pistävät uuden rungon.... ehkä ton värisiä haarukoita ei enää ole

Sambolo
27.04.2021, 14.10
Ilmaiskarilla mulla, enkä ole huomannu mitään rajuja pohjaamisia, aina ollu sen verta painetta iskarissa.

Pitts
27.04.2021, 14.19
No pitää toivoa, että oma kestää... oon mä tota kohtaa tiiraillut....

Sambolo
27.04.2021, 15.18
No heti vaa viestiä polelle jos jotain huomaa, eikai se rungon vaihto niin vakavaa, ties vaikka päivityksiä tulee. Itseä kyllä harmittaa jos tuosta joutuu luopumaan, tuo harmaa väri ollu erittäin mieleinen ja sen perusteella speksannu muiden osien värejä mitkä eivät kyllä toimi juuri muun kuin mustan kanssa tuon harmaan lisäksi..

F. Kotlerburg
27.04.2021, 15.21
On se aika perseestä, jos saa tilalle joustomatkoiltaan erilaisen rungon mitä on ostanut.

Pitts
27.04.2021, 15.52
Saisivat sit upgreidata Stamina 160:een... jos sellaisen asiakas haluaa ottaa vastaan.

Sambolo
27.04.2021, 16.02
On se aika perseestä, jos saa tilalle joustomatkoiltaan erilaisen rungon mitä on ostanut.

No se kyllä. Tosin en tiedä onko niin nyt käymässä. En kyllä tiedä myöskään olisiko siitä haittaakaan omassa tapauksessa, pitkään mietin 140 ja 158 välillä kun tän ostin. 158:llehan on myös tulossa korvaaja, evolink 2.0, en kyllä usko, että mun tapauksessa sitä tarkoittivat.

Sambolo
27.04.2021, 16.02
Saisivat sit upgreidata Stamina 160:een... jos sellaisen asiakas haluaa ottaa vastaan.

Tämä tuskin onnistuisi ilman välirahaa.

Tikkaaja
27.04.2021, 17.32

On muuten pitkä aika odotella uutta runkoa ja sitten, jos vielä tulee ns. down grade siihen mitä on aikoinaan ostanut.

Sambolo
27.04.2021, 18.42
Se onko pitkä aika odotella riippunee siitä mikä on varastotilanne kun oma hajoaa. Tai jos tarkoitat juuri minun tilannetta, niin mun ajoihin tämä ei näyttis tällä hetkellä vaikuttavan mitenkään. Tässä maailman tilanteessa on kyllä huono rikkoa pyöriä tai sen osia. Jollekkin se voi olla myös upgrade jos on kokenut, että olis joustoa yli tarpeiden. En ole ite kokeillu tuota 140 evolinkkiä, kiinnostaisi kyllä kokeilla huomaisiko jotain eroa ”leikkisyydessä” tms, en kyllä usko että huomaisin. Tällä hetkellä en näe kyllä mitään syytä miksi valitsisin vieläkään 140 mallin 158 sijaan, koska tuo on tuntunut nappivalinnalta ja tykkään että on reserviä. Päivitetyssä 140(eli 144) olisi silti kyllä omat puolensa, kuten metrinen iskari joka lisäis vaihtoehtoja iskarivalintoihin, 158 se on aika suppea ja tuskin ainakaan lisääntyy tulevaisuudessa kun vanhaa standardia..

sisurisampsa
27.04.2021, 19.17
Ethän sitten penää rahaa vakuutusyhtiötä kun hampaat ja luut paskana, jos runko leviää dropissa alle.

Sambolo
27.04.2021, 20.21
Toki penään jos tapaturma tapahtuu. Mutta en siis ole todennäköisesti muutenkaan pääsemässä ajamaan ennen kuin uusi runko alla, kun hoidellaan vakuutuksen piikkiin näitä edellisiä vammoja.. :D Ja siis, mitä seurannu muilla noita samanlaisia hajoamisia niin, ovat ajaneet ongelmitta vaikka olisi ollut jo ihan silminnähden kunnolla halki, itellä hädintuskin näkyy edes koko halkeamaa ja ajelisin sillä tyytyväisenä jos en olisi asiaa syynännyt ja itseasiassa kerkesin jo muutamia kertoja huomaamisen jälkeenkin ajella.

Pitts
27.04.2021, 23.23

https://i.imgur.com/FSOlPZu.jpg

Onko toi siinä etupuolella sitä pystyputkea?

Sambolo
28.04.2021, 00.51
Joo juurikin siinä, todella yleinen kohta. Mitä lueskelin niin alkuun nää on ilmeisesti kestäny mutta viimeisimmissä ollu vissiin isompiki erä viallisia, että kannattaa tarkkailla jos tuoreempi evolinkki.

Pitts
28.04.2021, 07.57
Mulla on vuoden -18 erää. Jos se vaikka kestäis...

Teme X-2
28.04.2021, 09.55
Minulla on noita viimeisiä 140 Evolink 1.3 mallia. Pitää muistaa välillä vilkasta miten kestää.

F. Kotlerburg
28.04.2021, 09.59
Joo juurikin siinä, todella yleinen kohta. Mitä lueskelin niin alkuun nää on ilmeisesti kestäny mutta viimeisimmissä ollu vissiin isompiki erä viallisia, että kannattaa tarkkailla jos tuoreempi evolinkki.
Voi pitää hyvinkin paikkaansa, kun en muista, että näistä olisi hirveästi ollut alussa keskustelua, että eivät kestä. Omahan on ekaa v1.3 erää, että kai tuo nipussa sitten pysyy.

Kiituri
11.05.2021, 19.12
Millainen on Evolinkin keula laakerin suhteen, onko tapered vai kanada?

Oletteko kokeilleet epäkeskeistä ohjainlaakeria?
Miten sen muuten saa suoraan? Kuvittelisin että sen voisi asentaa helposti vähän vinoon.

Sambolo
11.05.2021, 23.50
Puhutko nyt anglesetistä?

Muuta en osaa ohjainlaakerista sano kuin mitä spekseissä lukee: HEADSET STANDARD ZS 56 / 44 MM

F. Kotlerburg
12.05.2021, 11.15
Tapered se on.

Kiituri
12.05.2021, 12.13
Mietinkin mikä kumma tuon epäkeskolaakerin nimi on Lontoon murteella.

Kiitokset molemmille. Pääsen tilaamaan uuden laakerin millä saa vähän loivennettua keulakulmaa.

Gargamel
12.05.2021, 12.31
Millainen on
Miten sen muuten saa suoraan? Kuvittelisin että sen voisi asentaa helposti vähän vinoon.

Anglesetin laakerikupeissa on kai kaikissa keskikohdan merkki. Piirrät myös pyörään keskikohdan ja asentaessa tähtäät merkit kohdakkain.

kmruuska
12.05.2021, 12.34
Anglesetin laakerikupeissa on kai kaikissa keskikohdan merkki. Piirrät myös pyörään keskikohdan ja asentaessa tähtäät merkit kohdakkain.

Luotinaru satulatolpasta voi auttaa keskikohdan merkinnässä.

Sambolo
12.05.2021, 13.40
Polelta noita sopivia anglesettejä vois varmaa kans kysellä kun mainostavat, että sellaisen avulla voi päivittä 1.3->1.4.

hece
12.05.2021, 14.53
Vielä ei Polen kaupassa näy anglesettejä eikä missään ole mainostettu. Jossain Leo mainitsi että tulee kunhan muilta kiireiltä ehtii, ymmärrettävästi taisi Staminan päivitys saada suuremman prioriteetin.

sisurisampsa
01.06.2021, 23.30

Huomasin uudesta videostasi että oot saanu 158 takaisin ajoon. Onko uusi runko täysin sama ja kauanko takuukeissi loppupeleissä kesti?

Sambolo
01.06.2021, 23.43
Ei ole vielä uutta runkoa. Tässä kuussa pitäisi kyllä runkoja polelle taiwanista tulla. Itseasiassa, löyty etukolmiostakin halkeemia kaapeliviennin reiän ympäriltä keskiön kohilta, tuota samaa ollut kans joillain, ei kuulema kriittinen kohta..
Joo tiedän, ei varmaa fiksua tuolla ajaa, mutta ei ole tuosta pahempaan suuntaan mennyt, aion ajella jatkossakin kunnes uuden saan, ellei tuo tuosta pahene.

Ilipo_81
02.06.2021, 12.14
Taitaa mennä runkojen toimitukset heinäkuulle. Näin ainakin meille ennakkotilaajille ilmoitettiin.

Viivästys ei onneksi haittaa itsellä kun ei saa komponenttejakaan ennen sitä…

Sambolo
02.06.2021, 21.25
Toivottavasti oma pysyy läjässä siihen asti :D no, on tuossa tuo dirttipyöräkin mistä vähän innostunut, mut on toi maastopyöräily vaan hienoa, pirun mahtava pyörä!

Kiituri
17.06.2021, 21.33
Millaiset osat pitää hankkia kun haluaa vaihtaa Monarch takaiskarin puslat yms. kuluvat holkkiosat?
Polen sivulla on jotain titaanisia pultteja ja holkkeja jotka loppu varastosta. Onkohan ne ainoat mitkä käy vai kelpaisiko jotkin yleismallitkin?

Sambolo
17.06.2021, 23.26
Ei niitä pultteja tarvi vaihtaa. Iskarin silmäpuslat(eylet bushings 1/2”x1/2”)jotka standardia ja sit ne poleen sopivat soviteholkit/puslat(hardware kit bushings 8x22.2mm). Hardware kittejä tarvii kaksi jos molempiin päihin vaihtaa.

Benny
18.06.2021, 00.24
Millaiset osat pitää hankkia kun haluaa vaihtaa Monarch takaiskarin puslat yms. kuluvat holkkiosat?
Polen sivulla on jotain titaanisia pultteja ja holkkeja jotka loppu varastosta. Onkohan ne ainoat mitkä käy vai kelpaisiko jotkin yleismallitkin?

Jos olet pk-seudulta, niin tuolta voi löytyä hyllystä ja vaihtavatkin varmasti :)

https://www.bikeworx.fi/

Sambolo
18.06.2021, 14.11
Nyt olis oman takuukeissin tilanne semmone et, pitäis valita joko 1.4 evolinkki joita tulossa tän hetken tiedon mukaan elokuussa(piti alunperin kesäkuussa jo tulla polelle), väri tulis myös vaihtumaan, koska oma oli erikoisväri.. tai sitten odotella 158 joista ei edes tietoa milloin mahdollisesti olisi tulossa, pole reklannu niistä tehtaalle(eri tehdas siis mistä 1.4 nyt tulossa) mutta tehdas, vedonnu covidiin ym selityksiin.. tai sitten päivittää staminaan maksamalla väliä, mutta tämä tarjous ei mielestäni ollut kovinkaan hyvä, ottaen huomioon tilanteen.. Vaikeeks menee, eikä tässä nyt oikeen tiedä mitä tekisi. Periaatteessa stamina olis ihan unelmapyörä, mutta ei tunnu oikeudenmukaiselta maksaa siitä niin paljon. 1.4 on ihan mielenkiintoinen, mutta en tiedä miten sen kinematiikka ja lyhyempi jousto toimisi itsellä omissa ajoissa ja vähän vaikea valita jotain toista väriä kun niin tykästynyt tähän highway greyhin :(

Halkeama rungossa ei ole miksikään muuttunut vaikka olen jatkanut sillä ajoa ja vielä suhteellisen kovaa ajoa. Ainiin, unohtu mainita, että etukolmiostakin bb:n yläpuolella kaapelivientireiästä lähteny pieniä halkeemia myös, nämä ei kuulema ole semmosia mitkä voisi aiheuttaa vaaraa ajaessa, sellainen paikka, että ei voi hajota katastrofaalisesti, mutta takakolmiota tulisi tarkkailla joka ajolla jos sillä jatkaa. Takakolmiostani ei löytynyt numerokoodia joten se oli jotain vanhempaa erää, uudempia päivitettyjä on ja sellainen olisi myös mahdollista saada, mutta väärän värisenä. Ei houkuta ajatus siitä että eri värinen takakolmio ja edessä vielä halkeamat ja sitten joskus sais ehkä uuden etukolmion..

Ikävä tilanne kyllä myös Polelle, kun tehtaan virheet maksaa maineen, eikä tehdasta meinaa saada millään vastuuseen ja toimittamaan kuranttia tavaraa.. Noh ehkä sieltä toiselta tehtaalta tulee sitten parempaa tavaraa...

F. Kotlerburg
18.06.2021, 14.13
Koita tinkiä siitä Staminan välirahasta.

Sambolo
18.06.2021, 14.18
Sitä aatelin kyllä kokeilla. Mutta en sit tiedä siltikään haluaako alkaa makselemaan taas pyörästä kun muuten ollut tähän täysin tyytyväinen ja en sinänsä koe että olis tarve päivittää mitään.

ruuduntakaa
18.06.2021, 14.20
Nyt olis oman takuukeissin tilanne semmone et, pitäis valita joko 1.4 evolinkki joita tulossa tän hetken tiedon mukaan elokuussa(piti alunperin kesäkuussa jo tulla polelle), väri tulis myös vaihtumaan, koska oma oli erikoisväri.. tai sitten odotella 158 joista ei edes tietoa milloin mahdollisesti olisi tulossa, pole reklannu niistä tehtaalle(eri tehdas siis mistä 1.4 nyt tulossa) mutta tehdas, vedonnu covidiin ym selityksiin.. tai sitten päivittää staminaan maksamalla väliä, mutta tämä tarjous ei mielestäni ollut kovinkaan hyvä, ottaen huomioon tilanteen.. Vaikeeks menee, eikä tässä nyt oikeen tiedä mitä tekisi. Periaatteessa stamina olis ihan unelmapyörä, mutta ei tunnu oikeudenmukaiselta maksaa siitä niin paljon. 1.4 on ihan mielenkiintoinen, mutta en tiedä miten sen kinematiikka ja lyhyempi jousto toimisi itsellä omissa ajoissa ja vähän vaikea valita jotain toista väriä kun niin tykästynyt tähän highway greyhin :(

Halkeama rungossa ei ole miksikään muuttunut vaikka olen jatkanut sillä ajoa ja vielä suhteellisen kovaa ajoa. Ainiin, unohtu mainita, että etukolmiostakin bb:n yläpuolella kaapelivientireiästä lähteny pieniä halkeemia myös, nämä ei kuulema ole semmosia mitkä voisi aiheuttaa vaaraa ajaessa, sellainen paikka, että ei voi hajota katastrofaalisesti, mutta takakolmiota tulisi tarkkailla joka ajolla jos sillä jatkaa. Takakolmiostani ei löytynyt numerokoodia joten se oli jotain vanhempaa erää, uudempia päivitettyjä on ja sellainen olisi myös mahdollista saada, mutta väärän värisenä. Ei houkuta ajatus siitä että eri värinen takakolmio ja edessä vielä halkeamat ja sitten joskus sais ehkä uuden etukolmion..

Ikävä tilanne kyllä myös Polelle, kun tehtaan virheet maksaa maineen, eikä tehdasta meinaa saada millään vastuuseen ja toimittamaan kuranttia tavaraa.. Noh ehkä sieltä toiselta tehtaalta tulee sitten parempaa tavaraa...

Mun näkemyksen mukaan tässä sun tapauksessa olis mainio paikka hankkia sitä mainetta.
Customer care.
En oikein ymmärrä valmistajan näkemystä tässä.

Jos sulla on takuukeissi sittä että runko on paskana ja uutta et saa tilalle ilman että kesä on pilalla; miksi valmistaja ei tule kunnolla vastaan ja tarjoa sitä Staminaa sulle todella reilulla diilillä?
Jos ei ole antaa vastaavaa kouraan (mielellään heti, eikä kk päästä) niin annetaan parempaa.

Tyytyväinen asiakas on hyvä asiakas.
Hyvä maine on hyvä maine.
Pikku "persnetto" saattaa kääntyä voitoksi kun korttinsa pelaa oikein.

F. Kotlerburg
18.06.2021, 14.32
Ei kuulu Polen toimintatapoihin.

Benny
18.06.2021, 16.04
Paljo se väliraha staminaan ois?

Sambolo
18.06.2021, 16.41
Tuskimpa polella varaa alkaa niitä staminoita jakelemaan kun noita evolink keissejä on varmasti useita kymmeniä samanlaisia. Just viime keskustelu aiheesta facessa niin rupes ”oho tarkistin oman ja seki oli hajalla” viestei tippumaan ihan hyvin. Eikä se staminakaan kovin hätäsesti tulis joku kk vähintää siinäki vierähtäis ellei hyvin kävis. Mutjoo paska tilanne ja erittäin huono aika saada hajalle pyöriä tai komponentteja..

Pitts
19.06.2021, 14.25
Moneenko kertaan Pole on tehdasta vaihtanut? Ekat evolinkit tuli jostain pikkutehtaasta, joka vaihtui isompaan silloin, kun ekat 1.3:t tuli ulos 2018(mun pyörä on tätä erää). Onko se tehdas vaihtunut tässäkin välissä? Vois ollakin, kun evolinkin rungon hinta on tippunut niin rankasti sitten 2018. Korreloiko hinta laatua?

Kiituri
19.06.2021, 19.19
Ei niitä pultteja tarvi vaihtaa. Iskarin silmäpuslat(eylet bushings 1/2”x1/2”)jotka standardia ja sit ne poleen sopivat soviteholkit/puslat(hardware kit bushings 8x22.2mm). Hardware kittejä tarvii kaksi jos molempiin päihin vaihtaa.

Ymmärränkö oikein että nuo eylet bushings-osat on rock shox monark kohtaiset eikä pyöräkohtaiset ja sitten tietysti soviteholkit pitää olla 8mm mallit koska pyörässä on 8mm pultit?

Evolinkkiin on tällaiset osat Polelta. Jokin mitta on 22.2mm ei siis puoli tuumaa.
https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-rear-shock-reducer-bushing-kit/
https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-rear-shock-reducers/

Paha löytää vastaavia nettikaupoista. Olisko jokun vaihtanut Evolinkkiin näitä puslia muuten kuin tilaamalla Polelta setin?

F. Kotlerburg
19.06.2021, 21.32
Ihan RockShoxin standardikamaa ne on. Oman pyörän iskariin huolto vaihtoi ne iskarihuollon yhteydessä. Tuskin tilasivat Polelta.

Kiituri
20.06.2021, 11.55
Olisko esimerkinluontoisesti linkkiä tarvittavaan tuotteeseen jossain nettikaupassa.

Sambolo
20.06.2021, 12.34
Silmäpuslat: https://www.bike24.com/p2135617.html

Ja sovitteet https://www.bike24.com/p214220.html

Kiituri
21.06.2021, 21.57
Kiitän. Ilmeisesti tuosta jälkimmäisestä pitää olla se 22.2mm versio koska Polen nettikaupassakin mainitaan 22.2mm Evolinkin puslaosille.

...ja tietysti joka puljussa osat on loppu. Ihan kuin ihmiset olisi alkaneet fillaroimaan.

SvaR
21.06.2021, 22.36
Eikö täältä saa.

https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/tuotteet/18303/Holkit--Iskarin-kiinnitys/

Sambolo
22.06.2021, 12.07
Laittakaahan kuvia teiän evolinkeistä, punasista, mustista ja sinisistä etenkin. Jos tanwallit ni parempi :D Taidan päätyä tuohon 1.4:seen ja ilmeisesti noita värejä vain tulossa. En tiiä yhtää mikä väri toimis nykysten osien värimaailman(purplea ja tanwallia) kanssa :(

Benny
22.06.2021, 16.26
Laittakaahan kuvia teiän evolinkeistä, punasista, mustista ja sinisistä etenkin. Jos tanwallit ni parempi :D Taidan päätyä tuohon 1.4:seen ja ilmeisesti noita värejä vain tulossa. En tiiä yhtää mikä väri toimis nykysten osien värimaailman(purplea ja tanwallia) kanssa :(

Linkin takaa löytyy sininen.

https://ibb.co/rdPq8HH

hece
22.06.2021, 16.57
Ja punainen:
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fGX308-geTjHENOIoYcVEVp_tmt2WcMVqbS91HcE1p7D1tH72tDO2HU4x ZhRGJHL3XpQC0IOYVkxIC0Tjs2721Eruu3yzANxeG20a6_SBYn 5GFP3m8kqsQCOzVkh4yTPxbl01RLDWkLHJS8knZ8OADNQ=w898-h705-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dK6jKEjifF8w_gZL8xSD-Hhv7qcXFvWWoAxuzw9q6gI8n3GRDvlTGX1Z7fkwOeBuyHETqA9 J-i9tBXxhGhuVbI_RITCmVU2fUfaBCctWoDQj3u_qaV1tfmp61QR TDHgOtao1KcmnPDcUO33mpgkVLg4Q=w898-h681-no?authuser=0

liero
22.06.2021, 20.19
Mustaa..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=236553
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8332&pictureid=236552

JohnnyBuzz
23.06.2021, 00.18

Noista värivaihtoehdoista sopii tuohon purple & tanwall -komboon vain ja ainoastaan musta. :)

Sambolo
23.06.2021, 00.53
Niin se taitaa olla, tosin tanwallit sopii kaikkee ja yhdessä sinisessä näin vähä purplee ja yllättävän hyvin sopi :)

Teme X-2
23.06.2021, 11.53
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dQgA7yYqHJ0FR5JIsJIDqtLBGvobHgNRSsIQVa-vO2MLgKD1rHnMxUfUHdiVbRrLJ5raSyzgQPROCyqls3FJnBY12-oxIDRc7IMYv71e8Cv7eCpMtL7WhvXqAxFOxO_qOcy2y5kdQ8NQ _iCH2UTCLjhw=w793-h1057-no?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eb717pRBWFFwBTujW11n_gK4n3qBg6grPnkSLRk2_WH5PflnD K9FWhhWoCLfuGYN223uZa_0K_c6Z0lr2Ui5_XqZmX2kBMmUiaL uTIpmRy18BSbvQVnU2xqtgUysk7lFb0hsy3SU_7clBO4hebaXH 7zg=w1410-h1057-no?authuser=0

Juiss
30.06.2021, 13.19
Jeans Blue

https://bit.ly/3jrhntQ

https://bit.ly/3y7IT3U

Kiituri
10.07.2021, 23.16
Miten muutes, Evolinkistä saa kammet pois. Tarvitaanko joku ulosvetäjä jotta saa vasemman kammen irti akselistä. Lukitus "mutterien" avaaminen ei auta.

Piti alkaa vaihtamaan jousituksen laakereita mutta pitää saada eturatas pois tielä kun pojjaat on Polella pistäneet puolet pulteista (ne mitkä on eturattaan takana) väärin päin, eli se pidempi pultti on rattaan puolella ja lukitusruuvi sitten toisella puolen.

Polen oman ohjeen mukaan lukitus ruuvit pitäisi olla rattaan puolella ....
https://polebicycles.com/pole-service-portal/bike-manuals/diy-pole-service/

hece
11.07.2021, 00.50
No sehän riippuu kampien mallista. Kuva tai malli olia kiva.

Jokkepappa
11.07.2021, 00.51
Miten muutes, Evolinkistä saa kammet pois. Tarvitaanko joku ulosvetäjä jotta saa vasemman kammen irti akselistä. Lukitus "mutterien" avaaminen ei auta.

Piti alkaa vaihtamaan jousituksen laakereita mutta pitää saada eturatas pois tielä kun pojjaat on Polella pistäneet puolet pulteista (ne mitkä on eturattaan takana) väärin päin, eli se pidempi pultti on rattaan puolella ja lukitusruuvi sitten toisella puolen.

Polen oman ohjeen mukaan lukitus ruuvit pitäisi olla rattaan puolella ....
https://polebicycles.com/pole-service-portal/bike-manuals/diy-pole-service/Kuulostaa että sulla on joko sramit tai rf kammet. Mutteri on itse ulosvedin

zort
11.07.2021, 09.36
Ei kaikissa RaceFace -kammissa ole ulosvetomutteria. Joissakin joutuu käyttämään ulosvetotyökalua. Näin muistaakseni Aeffect -mallissa ainakin.

Kiituri
11.07.2021, 17.46
Pitää tutkia illalla lisää keskiötä.

Sain tarvittavat osat iskarin pusliin mutta sekään ei mennyt kuten pitäisi. osat tuli Bike24stä. Se 22.2mm pitkä holkki minkä läpi kiinnitysruuvi menee onkin 20mm pitkä vaikka pussissakin lukee 22.2x8mm. On tainnut SRAMilla tulla pikku virhe pussituksessa.

Puslia ihmetellessä mietin että mikä siellä oikein toimii liikelaakerina. Se laakerimetallilta näyttävä lyhyt isompi holkki mikä tulee ekana sinne silmukkaan ja sen sisään tuleva (22.2mm) holkki on niin kireästi toisissaan ettei mitään laakerointia niiden välillä tapahdu. Ainoa paikka mistä laakerointi tapahtuu on tuon 22.2mm holkin kiertyminen ruuvin ympärillä vaikka kyseinen holkki periaatteessa onkin tiukasti runkon kiinnikkeitä vasten.
Kuvittelin että se laakerointi tapahtuisi niiden kahden sisäkkäine olevan holkin välillä.
Ainoa mikä on kulunut on joko se sisempi (22.2x8mm) holkki tai ruuvi. Mikä tässä oikein on se villakoiran ydin ?

hakpas
11.07.2021, 20.28
Pitää tutkia illalla lisää keskiötä.

Sain tarvittavat osat iskarin pusliin mutta sekään ei mennyt kuten pitäisi. osat tuli Bike24stä. Se 22.2mm pitkä holkki minkä läpi kiinnitysruuvi menee onkin 20mm pitkä vaikka pussissakin lukee 22.2x8mm. On tainnut SRAMilla tulla pikku virhe pussituksessa.

Puslia ihmetellessä mietin että mikä siellä oikein toimii liikelaakerina. Se laakerimetallilta näyttävä lyhyt isompi holkki mikä tulee ekana sinne silmukkaan ja sen sisään tuleva (22.2mm) holkki on niin kireästi toisissaan ettei mitään laakerointia niiden välillä tapahdu. Ainoa paikka mistä laakerointi tapahtuu on tuon 22.2mm holkin kiertyminen ruuvin ympärillä vaikka kyseinen holkki periaatteessa onkin tiukasti runkon kiinnikkeitä vasten.
Kuvittelin että se laakerointi tapahtuisi niiden kahden sisäkkäine olevan holkin välillä.
Ainoa mikä on kulunut on joko se sisempi (22.2x8mm) holkki tai ruuvi. Mikä tässä oikein on se villakoiran ydin ?

Tuollaisia ne Rockshoxin puslat aina ovat. Joissakin pyörissä tuo on aiheuttanut jopa iskarin varren katkeamisen coili-iskarissa. Noihin on saatavilla eri merkeillä paljon parempia puslia. Itse olen pariin RS iskariin laittanut Foxin puslat mutta niitä pitää hieman työstää että sopii.

Jukka4130
12.07.2021, 08.35
Puslaliitos on vanha keksintö ja toimiva sellainen hyvin tehtynä, mikä tarkoittaa oikein valittuja materiaalipareja ja tiukkoja toleransseja. Nivelöinti tapahtuu hardwaren (se akselimainen kappale, jonka läpi rungon kiinnityspultti asennetaan) liikkeenä puslan sisällä. Joissakin Esimerkkinä, EXT:n komponenteissa (https://www.instagram.com/p/CP8oN8jnUbI/) hardwaren asennus onnistuu käsipelillä ruuvipenkin sijasta, jolloin jousituksen toiminnalle ja herkkyydelle on jo paremmat lähtökohdat.

Puslaliitosten ohella käytössä on ollut ainakin rulla- ja nivellaakereita. Ensimmäiset ovat vaikea asentaa ja käyttöikä voi olla lyhyt. Jälkimmäisen yleistymistä on hidastanut niiden korkeampi paino ja suurempi tilan tarve. Hyötynä on kuitenkin, että nivellaakeri mahdollistaa myös iskarin kiertoliikkeen (https://www.instagram.com/p/By8VmWpHvop/), mikä voi edesauttaa jousituksen toimintaa ja säästää iskaria ei-toivotulta rasitukselta. Push käyttää tätä laakerointityyppiä vakiona uudessa uudessa Eleven Six -iskarissa (https://tekniikanmaailma.fi/viisi-vuotta-sitten-amerikkalainen-push-industries-maastopyoran-takaiskarin-johon-kukaan-ei-ole-pystynyt-vastaamaan-nyt-siita-tuli-paivitetty-versio/) ja EXT ainakin G1-pyörään suunnitellussa mallissa.

Ja tästä päästään viimeiseen mainittuun aiheeseen. Jumissa olevat puslat voivat olla yksi tekijä iskaririkoissa, mutta sitä suurempi haittatekijä on sivuttaissuutnainen vääntö, jota jotkut runkomallit kohdistavat iskarille huomattavissa määrin. Osoituksena tästä on, että kierrejousi-iskarien männänvarsien katkeamisia on tapahtunut tai tapahtuu verrattain paljon Trunnion-iskareilla, joissa iskarin toisesta päästä löytyy laakerointi ja kiinnitys on sivuttaissuunnassa erittäin jäykkä. Toinen on tiettyjen jousitusratkaisujen käyttämä yoke-osan käyttö, joka kiertää satulaputken, mutta samalla "pidentää" iskarin silmäväliä tuntuvasti ja lisää siten sille kohdistuvaa rasitusta.

JRR-1
12.07.2021, 11.25
Mikä on nivellaakeri? Rullalaakeri tarkoittanee tutummin neulalaakeria iskarin puslamittakavassa. Mikä niiden käyttöiästä tekee lyhyen? Pariin pyörään olen nyt laittanut espanpan Amacheten neulalaakerit ja ainakin Foxin iskarissa, johon molempiin päihin tuli neulat, liikeherkkyys oli aivan tolkuttoman erilainen jumittaviin vakiopusliin nähden. Pyörät oli tietysti muita kuin uber Poleja, mutta kai ne nekin samoja fysiikan lekeja noudattaa.

Eikä ainakaan neulalaakerin asentamisessa ole mitään ongelmaa tai vaikeutta.

Kiituri
12.07.2021, 11.53
Mitähän noiden puslien kanssa nyt pitäisi tehdä? Voisin periaatteessa hioa sitä ulompaa holkkia sisäpuolelta väljemmäksi vesihimapaperilla. Ne alkuperäisetkin kun on niin tiukat että pitää irrottaa ja asentaa sillä Rockarin omalla ulosvetäjällä.

Pientä sivuttaisvetoa aiheuttaa sekin että sen sisemmän holkin (22.2mm) sivuille tulevat ilmeisesti muoviset keskitinprikat on hitusen alimittaiset tai sitten ovat kuluneet. yhtäkaikki ne ei keskitä eikä oikein voikaan kun se holkkien välinen asennus on liian kireä (=mallia kiinteä prässäys).

Jukka4130
12.07.2021, 14.47
Nivellaakeri tai tutummin "mullinsilmä", lontooksi spherical bearing. Pushin sivuilla (https://www.pushindustries.com/products/elevensix) on tuo kohtuu hyvin kuvattuna. Yksinkertaistettuna urakuulalaakeri, jolla on lisää vapausasteita pallomaisen muotonsa ansiosta.

Todennäköisesti varsin hyvä noin. Vaikka puslat ovat tiukat, ne liikkuvat iskarin kiinnityspultit suositeltuun momenttiin kiristettynä riittävän hyvin. Voi toki yrittää tarjota hiomapaperia, mutta lopputulos voi olla alkua huonompi. Iskarin rungon sivuilla olevien reducer-osien/holkkien kuuluvat olla hieman alamittaiset, jotta ne eivät ota vastetta rungon tai linkun ja iskarin välillä. Samalla ne sallivat iskarille pienen sivuttaissuuntaisen liikkeen, että se pääsee elämään rungon fleksuessa. Kyseessä ei ole siis tältä osin mitoitusvirhe tai ajon myötä syntynyttä kulumista.

Kiituri
12.07.2021, 17.27
^ainoa kuluma on sisemmän holkin ja kiinnitysruuvin välissä. Se on ainoa mikä elää koska ne kaksi holkkia on hiton tiukasti kiinni toisissaan eli käytännössä yhtä puuta.

Jukka4130
12.07.2021, 18.27
Siinä tapauksessa pusla ja hardware pitää saada liikkeelle toisiinsa nähden, että liitos toimii suunnitellusti. Uusien osien hankkiminen on yksi vaihtoehto, jos muuten ei saa pelaamaan.

JaKon
12.07.2021, 18.31
En suosittele hiomaan sitä liukulaakeria, koska (punainen) liukupinta vaurioituu hionnassa. IGUS-malliset liukulaakerit vaihtaisin tilalle. Ovat pitkäikäiset ja kitkakin pienempi kuin Rokkarin alkuperäisissä. Oikean kokoiset holkitkin löytyy kätevästi ihan Suomesta:

https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/tuote/265426/3-os-terasholkki-222x8/

https://fillariosa.verkkokauppaan.fi/tuote/266043/IGUS-liukuLaakeri-12-x-12-Fox--Elka--Rock/

Sambolo
12.07.2021, 23.55
Itellä ei ongelmia vakio puslien kanssa. Meinasin et päivitän neulalaakereihin mut oli niin paljon juttua huonosta kestävyydestä niin vakioilla mennään.

JRR-1
13.07.2021, 11.25
Mistä löytyy juttua neulalaakerien huonosta kestävyydestä?

Kiituri
13.07.2021, 14.44
Noita parempia holkituksia pitää miettiä jos uudet uudet sramilaiset ei toimi. Kunhan nyt bike24 lähettää uudet oikean kokoiset holkit. Lupasivat pistää hetimiten tulemaan.

Keskiöstä vielä että kammet on SRAMIN GX eagle joten kaippa keskiökin sitten menee sen mukaan. Tuubivideoiden mukaan se näyttää "X5" tai sen kaltaisilta missä lukitus on vain ei-rattaan puolella. Videoissa sen puolen kampi irtoaa helposti kun molemmat lukitus "mutterit" on poistettu. Ilmeisesti se siis on vain jumissa.
Mihinkähän sitä pitäisi lyödä että saisi jumin irtoamaan?

Sambolo
13.07.2021, 15.51
Mistä löytyy juttua neulalaakerien huonosta kestävyydestä?
En nyt enää muista mistä noita juttuja luin, ehkä pole ryhmästä tai googlettelin tai molempia.

kauris
13.07.2021, 19.40
Aiheesta juttua tässä ketjussa (vaikka onkin Propainista mutta sama RS iskarien puslien ongelma).
https://m.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=224427&pagenum=19#commentid7024351

liero
13.07.2021, 20.22
Rengas mietiskelyä,evolink 131 pyöränä, ajo säässä kuin säässä ,neulaspolkua ,joskus juurista ja kivistä siinä seassa, ei parkkia tms. asfaltti siirtymiä n.5km monesti ennen polkuja, nyt alla maxxis ardent 29*2.4, nuo rullaa ihan kivasti mutta tuntuu todella liukkailta jos yhtään kosteaa.
Mikä olisi vaihtoehto, rullavuudesta voi tinkiä jonkin verran ,pehmeinpiin reissuihin ja talveksi on läski.
Mitäpä raati ehdottaisi.

kauris
13.07.2021, 21.59
Rengas mietiskelyä,evolink 131 pyöränä, ajo säässä kuin säässä ,neulaspolkua ,joskus juurista ja kivistä siinä seassa, ei parkkia tms. asfaltti siirtymiä n.5km monesti ennen polkuja, nyt alla maxxis ardent 29*2.4, nuo rullaa ihan kivasti mutta tuntuu todella liukkailta jos yhtään kosteaa.
Mikä olisi vaihtoehto, rullavuudesta voi tinkiä jonkin verran ,pehmeinpiin reissuihin ja talveksi on läski.
Mitäpä raati ehdottaisi.

Tässä keskusteluketjussa vois olla sinulle hyvää asiaa ja hyvä paikka spekuloida lisää:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62460-quot-Down-country-quot-renkaat

Tuolla on suositeltu Bontrager XR4 renkaita ja esim Vittorian Agarroa. Itseäni kiinnostaisi vielä pitävämpi Vittoria Martello mutta se olis sinun kysymään tarkoitukseen jo liikaa.

edit. Ihan samaa mieltä Ardentin märkäpidosta!

Benny
14.07.2021, 00.17
Mitäpä raati ehdottaisi.

Mulla on 131:ssä alla michelin wild Am, jotka todettu hyviksi yleiskumeiksi. Pitoa riittää märällä ja kuivalla. Rullaa huonommin kun ardentit, mutta pito korvaa sen. Kumiseos noissa on pehmeä, minkä takia kuluvat nopeasti.

rndm
15.07.2021, 03.53
Etu- ja takarenkaalla on niin eri homma että kannattaa myös valita sen mukaan eri renkaat. Taakse kovempaa ja rullaavampaa ja eteen pehmeämpi isommilla nappuloilla. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32724-M%C3%A4r%C3%A4lle-juurakolle-ja-kivikolle-renkaat tuolta löytyy myös ylempänä linkatun lisäks aiheeseen liittyvää.

Kiituri
15.07.2021, 11.09
^komppaan edellistä. Sieltä löytyy myös 29, 29+ ynnä muita ketjuja missä sama asiaa on rouodittu vaikka kuinka pitkään.

Kiituri
15.07.2021, 22.37
Toistaisin vielä kysymyksen keskiöstä. Siinä on vain toisella puolen (ei ratas puoli) lukitusruuvi ja sen jälkeen toinen ruuvi tai miksi niitä ulkopuolisilla kierteillä olevia nyt pitäisi kutsua.
Kampi ei lähde noiden irrottamisenkaan jälkeen pois. Kumivasaralla koitin kampia koputella ja sen sai millin pari liikkumaan mutta ei enempää. Sisemmällä ruuvilla se sitten kiristyy takaisin eli ajamaan pääsee.

Miten tuollainen keskiö yleensä pitäisi avata? Ja pyörä siis on 2018 (muistaakseni) alkuperäisellä keskiöllä.

JaKon
15.07.2021, 23.28
Ulompaa korkin mallista pulttia ei ole tarkoitus ottaa pois kampia irrottaessa, vaan se toimii ulosvetäjänä kun pyörität sisempää pulttia auki. Sisemmän pultin kanta painautuu avattaessa ulompaa vasten ja työntää samalla kammen irti. Kun saat yhden kammen irti niin toinen pitäisi lähteä suht helposti, korkeintaan pienellä koputtelulla.

Keskiön irroittamiseen sitten oma erikoistyökalu.

Kiituri
16.07.2021, 10.41
^no jopas on erikoinen ratkaisu. Eipä tullut mieleen. Kiitoksia vinkistä.

Polen ohjeessa jousituslaakerien vaihdolle kehoitetaan irrottamaan keskiölaakerit. Onkohan se kuitenkaan välttämätöntä kun ei ole tarkoitus vaihtaa niitä?

Pitts
16.07.2021, 10.43

Polen ohjeessa jousituslaakerien vaihdolle kehoitetaan irrottamaan keskiölaakerit. Onkohan se kuitenkaan välttämätöntä kun ei ole tarkoitus vaihtaa niitä?

Ne keskiössä olevat jousituksen laakerit on ensimmäisenä paskana. Ne pitää vaihtaa useimmin…

Benny
16.07.2021, 13.06

Et saa niitä mustia linkuston osia irti, jos et ota keskiölaakerikuppeja irti.

Kiituri
16.07.2021, 13.47
Et saa niitä mustia linkuston osia irti, jos et ota keskiölaakerikuppeja irti.
Jaahas sitten pitää ostaa taas yksi työkalu. Kivaa :)

Onkohan tämä oikean kokoinen https://www.motonet.fi/fi/tuote/383840/Super-B-Classic-Keskiotyokalu-Varrella

mikko001
16.07.2021, 15.24
Jaahas sitten pitää ostaa taas yksi työkalu. Kivaa :)

Onkohan tämä oikean kokoinen https://www.motonet.fi/fi/tuote/383840/Super-B-Classic-Keskiotyokalu-Varrella

Jos on se Dub keskiö mikä on vissiin vakiona kaikissa, niin pitää olla oma työkalu.

Pitts
16.07.2021, 15.25
2018 tais tulla GXP-keskiöllä. Eikö kyseessä ollut 2018 malli?

Kiituri
18.07.2021, 08.27
^jep, ei ole Dub.

Kiituri
21.07.2021, 11.53
Nyt on kaikki laakerit takajousitukseen vaihdettu. Käytin silikoniravaa kokoamisessa.
Toivottavasti nakse ja natina loppuu. Isot laakerit oli kyllä tiensä päässä ihan selvästi. Ehkä niitä voisi vaihtaa jossain vaiheessa erikseen kun ne pikkulaakerit vaikutti olevan ihan kunnossa eikä niiden vaihto olisi tarpeen yhtä usein.

En purkanut vaijeria/letkua pois takahaaurakasta (vaikka ohjeissa näin kehoitetaan). Homma onnistui ihan helposti kun pyörä oli nurin tallin lattialla. Takahaarukka jäi lokasuojan varaan makoilemaan kun linkusto ja laakeri oli irti.

Kuinkas usein olette SRAMin jarruihin nesteet vaihtaneet? DOT-nestejän kerää vettä ja siksi autoissa ja mopoissakin on määrävälein jarrunesteiden vaihto vaikkei ajettais yhtään.
Oletteko samalla purkaneet sylinterit ja rasvanneet tiivisteet?

F. Kotlerburg
18.09.2021, 19.05
Evolink pitää raivostuttavaa natinaa. Ilmenee ajossa ja paikallaankin kun nostaa pyörää satulaputken alta. Ohjainlaakeri ja linkuston laakerit on vaihdettu. Mitäs sitte?

Sambolo
18.09.2021, 19.07
Onko iskarin puslat kunnossa?

F. Kotlerburg
18.09.2021, 19.16
Ne on keväällä vaihdettu eli pitäis olla.

Sambolo
18.09.2021, 19.23
Sit tarkistaisin vielä onko niitä murtumia, voi kuulema pitää ääntä. Tosin ehkä ne ois noissa huolloissa jo tullu ilmi. Puslat voi kulua kyllä aika nopeastikkin, mutta itellä oli selkee klapi puslissa kun huomasin, että jotain vialla, tuntu just siinä kun nosti satulaputken holleilta pyörää. Mulla natisee jostai syystä dropperin vaijeri. Tosin vain tankoa kääntäessä.

F. Kotlerburg
18.09.2021, 19.33
Tälle kesälle on ehtinyt ajaa niin vähän että en usko puslien kuluneen. Runkoa on kyllä käyty läpi murtumien varalta, mutta ei ole vielä löytynyt.

mikko001
18.09.2021, 19.54
Evolink pitää raivostuttavaa natinaa. Ilmenee ajossa ja paikallaankin kun nostaa pyörää satulaputken alta. Ohjainlaakeri ja linkuston laakerit on vaihdettu. Mitäs sitte?

Voi olla hakuammuntaa mutta mulla natisee iskarin alempi kiinnitys jos ei laita vaseliinia aina pyörän pesun tai märän lenkin jälkeen.

F. Kotlerburg
18.09.2021, 20.30
Pitääpä purkaa tuo iskari irti kokonaan kunhan on taas motivaatioat. Alapäähän tuo kävi jo irti laakerirempassa.

F. Kotlerburg
19.09.2021, 19.45
No siinä yläpäässähän se ongelma sitten oli eli ainoa paikka, joka ei vielä ollut käynyt auki.

Kiituri
19.09.2021, 20.15
Voi olla hakuammuntaa mutta mulla natisee iskarin alempi kiinnitys jos ei laita vaseliinia aina pyörän pesun tai märän lenkin jälkeen.

Tuo on turhaa. Ei rasvaa tarvita kuin jos osat puretaan irti. Ethän pese painepesurilla...
Pyörälle kyllä on riittänyt kurakelillä huuhtelu letkulla lenkin jäkeen. Märkänä kun huuhtelee niin kurat ei tartu eikä ole tarvetta pesuaineelle, kuin joskus harvoin.

mikko001
19.09.2021, 20.59
Tuo on turhaa. Ei rasvaa tarvita kuin jos osat puretaan irti. Ethän pese painepesurilla...
Pyörälle kyllä on riittänyt kurakelillä huuhtelu letkulla lenkin jäkeen. Märkänä kun huuhtelee niin kurat ei tartu eikä ole tarvetta pesuaineelle, kuin joskus harvoin.

Ei tarvii painepesuria, tosiaan mulla riittää vain kun ajaa sade kelissä vähän pitempään niin alkaa seuravalla lenkillä nitisemään ärsyttävästi. Helpottaa kun käyttää iskarin irti ja sipaisee vähän vassua pulttiin ja linkun reunoihin. Liekkö harvinaisempi ominaisuus. Kesän kuivilla keleillä pysyy hiljaisena.

Sambolo
19.09.2021, 21.20
Ei ainakaan itsellä ole ollut moiseen tarve^

F. Kotlerburg
25.09.2021, 11.32
Pysyhän se melkein koko lenkin verran hiljaa. Onko tuosta iskarista sitten liukulaakeri paskana. Kestihän tuo sitten melkein 800km jos on.

Kiituri
25.09.2021, 12.30
Minun Evo natisi kunnes vaihdoin linkuston laakerit. Jos iskarin laakerit on syypää niin ne tosiaan kannattaa purkaa ja pistää vaikka silkonirasvaa. Se ei liukene sateella.

F. Kotlerburg
26.09.2021, 10.54
Linkuston laakerit on vaihdettu. Se on tuo yläpään pusla joka on paskana. Liekkö oikeasti vaihdettu vai vaan laskutettu keväällä. No taas meni yksi huoltoliike banniin. On tää yksi perkele, kun rahaa vastaan ei saa kuin paskaa.

Sambolo
26.09.2021, 11.06
Mitä kuullu niin nuo iskarin puslat voi mennä nopeastikkin jos kovin otolliset olosuhteet. Tosin itellä menny vaa se alapään pusla vaihtoon, ylhäällä vielä orkkis.

Kiituri
27.09.2021, 10.06
Minun Evolinkissä ne puslat on niin kireät että se sisäholkki kiertyy ruuvin päällä . Varsinainen puslalaakeri on käytännössä jumissa. Rockkarin laatu ei kaikilta osin ole kovin kummoista. Se näkyy myös siinä että kun tilasin uusia holkkeja niin vaikka pussissa oli oikeat mitat, oli sisällä liian lyhyitä holkkeja. Tämä toistui useamman kerran. Onneksi Saksan kauppa oli ystävllinen ja toimitti uusia valokuvaa (työntömitta ja pussi sommitelma) vastaan.

Sambolo
27.09.2021, 10.20
Joo noissa on kyllä toleranssit vähän mitä sattuu..

F. Kotlerburg
27.09.2021, 11.59
Kuivalla kesäkelillä tuolla on pääsääntöisesti ajettu. Luulen, että jotain tuossa on kustu tai jätetty kokonaan tekemättä. No hommataan vehkeet ja korjataan itse.

F. Kotlerburg
02.10.2021, 11.30
No joo. Liukulaakerit oli ihan ehyet. Tulipa kuitenkin vaihdettua, kun purkamaan alkoi. Oikea vika oli siinä, että 22.2mm holkkien sijaan oli laitettu 22mm holkit.

Sambolo
15.10.2021, 11.54
Oli itelläkin taas iskarin silmäpusla vaihtokunnossa, vaihdoin viime jouluna edellisen ja ihan hirveesti ajoa ei ole edes tullut loukkaantumisten takia. Monarch alkoi myös kiukuttelemaan heti kun ilmat viileni. Noh onneks sain bikeworxilta lainaiskarin hardwaren kera kunnes uusi runko saapuu, vissiin superdeluxella pääsee näistä iskarin ifp ongelmistakin sitten eroon. Ja näyttäs olevan jo pientä valoa tunnelin päässä uuden rungon suhteen.

Linkuston laakerit edelleen herkät tälleen kahden kauden jälkeen, vaikka kylpevät hyvin mudassa, pesty painepesureilla jne.

Kiituri
06.12.2021, 13.57
Kannattaisikohan seuraava fillari koota Foxin iskareilla. Jo toinen kerta kun Evolinkin takapää tekee stuck downin. Eka meni takuuseen mutta nyt ei tietenkään.
Vaihtoehtoja olisi viedä pajalle tai ostaa uusi iskari. Jälkimmäinen houkuttaisi jos löytäisi sopuhintaa hyvän.

Jokkepappa
06.12.2021, 18.05
Laita mrp

Sambolo
06.12.2021, 22.36
Kannattaisikohan seuraava fillari koota Foxin iskareilla. Jo toinen kerta kun Evolinkin takapää tekee stuck downin. Eka meni takuuseen mutta nyt ei tietenkään.
Vaihtoehtoja olisi viedä pajalle tai ostaa uusi iskari. Jälkimmäinen houkuttaisi jos löytäisi sopuhintaa hyvän.

Mikä iskari? Itellä lainaiskari teki stuck downin, nykäsin pitkäks ja taas toimi. Huoltoa vailla se varmaan vain on?

JohannesP
07.12.2021, 01.15
Mikäs muuten on Sambolon takuurungon tilanne vai vieläkö on ylipäätään uusi Evolink tulossa? Näin vaan sivustaseuranneena tuli mieleen, kun ei ole hetkeen ollut Polesta puhetta ja mietin kuinka näiden asiakaspalvelu nykyisin pelaa.

Sambolo
07.12.2021, 01.22
Ei ole runkoja tullut…paitsi se joku pien testierä minkä perästä piti loput tulla ihan piakkoin, siitäkin kohta 2kk. Oon ajellu vanhalla edelleen. Kai se on alettava pyytää kohta rahoja takas kun pyöriä ei selkeesti saa.

JohannesP
07.12.2021, 01.45
Onpa nihkeetä toimintaa. Liekö näitä runkoja ollenkaan tulossa tältä testierän valmistajalta?

Jos kauppaa haluaa purkaa niin luulisi olevan aika vahvoilla tälläisellä odottelulla vaikka Polella onkin oikeus toimittaa uusi runko rahojen palauttamisen sijaan.

hece
07.12.2021, 08.40
Valitettavia vain nämä korona-ajan realiteetit. Näin luki vastikään Keskisuomalaisen lehtijutussa

Esimerkiksi Taiwanista kevääksi 2020 tilatut 400 pyöränrunkoa eivät ole tulleet vieläkään.

Sambolo
07.12.2021, 11.52
Mietin kans et ovatko itsekkin luovuttaneet taiwanin suhteen kun evolinkinkin sivuilal lukee nykyään näin.. :D mutjoo, nihkeetä on, ja ei toki varmastikkaan polen vika, että eivät runkoja ole saaneet. Stamina kiinnostaisi myös, jos tarjous olisi siihen ollut huomattavasti parempi. Mielummin siihen hintaa tilaan kokonaan uuden postimyyntipyörän.
https://i.imgur.com/zXoYwX9.jpg

F. Kotlerburg
07.12.2021, 12.01
Tuskinpa tehdään.

JohannesP
07.12.2021, 12.09
Mietin jo viime viestiä lähettäessä, että hyvä aspa olisi saattanut pelastaa tilanteen tarjoomalla korvaavan tuotteen ja väliraha laitettu niin pieneksi ettei olisi tarvinnut kahta kertaa miettiä.

Esimerkiksi tuo Staminan voisi hinnoitella takuutuotteena sillain ettei siinä ole muuta kuin valmistuskustannukset, onhan Sambolo jo kertaalleen katteet maksanut Evolinkin kohdalla. Tosin Polehan menettäisi enemmän vs antamalla uuden Evolinkin, mutta hyvät asiakaspalvelukokemukset foorumeilla on myös arvokkaita. Ja näistä kannattaisi pienen firman pitää kiinni niin tiukasti kuin realistisesti mahdollista.

Jami2003
07.12.2021, 12.38
Tuskinpa tehdään.Jeps. En oikein usko että Suomessa on yhtään alumiini hitsaus pajaa joka kykenisi pyöränrunkoja teollisesti hitsaamaan. Ainakaan sellaiseen hintaan että sitä voisi isänmaallisellekaan ostajalle tarjota.

bike futurist
07.12.2021, 23.02
Käsitin, että noissa näyte-erän rungoissa oli jonkinlainen ketjulinjan toleranssi ongelma ja sama muissakin kasaan hitsatuissa. Koko erä siis paalaimeen ja uutta erää odottelemaan.

Sambolo
08.12.2021, 02.11
Juttelin tänään aspan kanssa, tosiaan jotain clearance ongelmia takakolmiossa. Etukolmiot kuulema kunnossa ja lähetetään yhdessä uusien takakolmioiden kera, nää menee kuitenkin ens vuoden puolelle, helmi/maaliskuulle oli jonkin sortin arvio. Sovittiin nyt omassa keississä että mulle kasataan runko tuosta pien erän etukolmiosta ja varastossa olevasta päivitetystä takakolmiosta joka kuitenkin 1.3(erona 1.4 sisäiset vaijeriviennit,joita 1.4 ei enää ole). Värinä punainen, josta itseasiassa aloin odotellessa pitämään enemmän kuin mustasta. Tää pitäis olla mulla parin viikon sisään, katotaan..

tchegge_
08.12.2021, 08.04
Se ettei Suomessa pystyisi tekemään pyöriä Polen mittakaavassa ei nyt oikeasti ole totta. Vaatisi tosin metellityöntekijöitä joita homma kiinnostaa.

https://youtu.be/mlIYEdRFQu4

Siinä 10min kohdalla rungon oikomisesta mikä taisi Aasian veijarilta jäädä tekemättä. [emoji23]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kiituri
08.12.2021, 11.58
Laita mrp

Googlauksen perusteella tuota olisi saatavana keuloihin, mikä se sitten lieneekään. Keula toimii varsin hyvin. Olen sen koonnut itse kun vaihdoin ruodon pidempään ja myös parhailla säädöillä (HSC, LSC, LSR) olevan oikean puolen.

Miten se mrp estäisi takaiskarin pohjaan juuttumista?

Jokkepappa
08.12.2021, 12.12
Meinasin mrb iskaria[emoji1745]

Jami2003
08.12.2021, 12.20
Se ettei Suomessa pystyisi tekemään pyöriä Polen mittakaavassa ei nyt oikeasti ole totta. Vaatisi tosin metellityöntekijöitä joita homma kiinnostaa.

Ja firman jota homma kiinnostaa. Mitä tulee mittakaavaan niin se on lähinnä liian pientä. Ei se Pole huvikseen ruvennut koneistamaan runkoja itse. Veikkaan että yhtään pajaa ei löytynyt joka olisi ollut ammattitaitoinen valmiiksi ja kiinnostunut hommasta.

Mutta on Polella sen verran pioneeri henkeä että ties vaikka alkavat hitsaamaan rungot itse.

tchegge_
08.12.2021, 12.33
Näille pienemmille firmoille itse tekeminen on melkeinpä se parempi tapa, näillä ei riitä ostomäärät että jotain toisella puolella palloa olevan pajan johtoa oikeasti kiinnostaa pikkuviat.

Sambolo
08.12.2021, 12.48
Jos pystytään 1000-5000 runkoa koneistamaan niin eiköhän 400 runkoa vuoteen onnistuisi suomessa perinteisellä menetelmällä. Investointeja se vaatisi ja katetta varmaan jäisi vähemmän, vastapainoksi ehkä sitten tyytyväisemmät asiakkaat ja vakaampi liiketoiminta? En vaa jaksa uskoa, että polea enää niin paljon nämä ei koneistetut tuotteet edes kiinnostaa, kaikki paukut koneistettujen tuotannon kasvattamisessa ja varmasti satsaavat yhä enemmän vielä sähköiseen tulevaisuuteen. Jatkuva pyörien hinnan nousukin tekee varmaa polelle hyvää, kun eine koneistetutkaan enää niin järkyttävän hintaisia tavanomaisiin verrattuna ole, niin ei ehkä tarvetta myydä budjettipyöriä kun asiakkaat tottuneet kalliiseen? Tai ainakaan ei kannata kilpailla budjettipyörien kanssa, kun niissäkin geot alkanu olemaan tätä päivää.

Kiituri
08.12.2021, 14.00
Sähköpyörät on muuttaneet suhtautumista pyörän hintaan. >6ke hinta ei nyt niin ihmeellinen asia enää ole.

MUTTA kun pyörän (tai sen puoleen minkä tahansa muunkin härpäkkeen) hinta on kilpailijoita kalliimpi, vastapainona odotusarvo korkeampi. Se ei silti tarkoita että pyörä olisi ajo-ominaisuuksiltaa paras vaan että jotain millä erottua. polella se on takajousitus ja nyt tietysti jyrsitty runko ynnä jossain määrin edelleen geometria.
Tekeekö kumpikaan noista Polen pyöränä paremmaksi kuin muilla? Ehkä mutta suurimmalle osalle ostajista erolla ei ole merkitystä. SILTI se erilaisuus on jotain mistä on valmis maksamaan. Asialle on monta nimeä kuten luxus- tai premium-tuote.

Itse en varmasti maksaisi perinteisellä tekniikalla olevasta sähköfillarista 8ke mutta Voimasta voisin ja varmaan tulen maksamaankin koska se on erilainen ja koska se erilaisuus ei ole pelkkä maalikuvio vaan sen eteen on tehty töitä muutenkin kuin markkinoinnin vinkkelistä. Onko erolla minulle lyllertäessäni kotimetsissä mitään merkitystä? No ei varmasti mutta siitähän ei ole kyse.

Sambolo
15.12.2021, 09.51
1.4 melkeen kasassa.
https://i.imgur.com/WxKLpqm.jpg

Jokkepappa
15.12.2021, 10.00
1.4 melkeen kasassa.
https://i.imgur.com/WxKLpqm.jpgNoniin. Onnittelut nopeasta takuu casesta[emoji6] toivottavasti kestää pyörä

Sambolo
15.12.2021, 10.31
Joo hätänen keissi.. :D Mutta onneks pysy vanha kasassa tähän asti.

sak
15.12.2021, 10.59
Joo hätänen keissi.. :D Mutta onneks pysy vanha kasassa tähän asti.
Tuliko sieltä nyt sitten 140 tilalle?

kauris
15.12.2021, 11.01
Ihan nätin näköinen tuo uusi pyörä tuolla väriyhdistelmällä. Älä laita sitä pinkkiä chainstay suojaa siihen please.

rocksted
15.12.2021, 12.11
Ihan nätin näköinen tuo uusi pyörä tuolla väriyhdistelmällä. Älä laita sitä pinkkiä chainstay suojaa siihen please.
Hah, olin tulossa sanomaan prikulleen samaa.

Sambolo
15.12.2021, 22.36
Hah, joo hakusessa on stealthimpi cs suoja, vähän vaa auki että mikä/millainen. Tällä hetkellä kärjessä VHS 2.0 slapper tape.

Pyörä 1.4 evolink 140(144mm joustoa).

Ensityypit sisäpihalla otettu. Tuntuu aika.. downcountrylta :D Tai HT:lta 158 jälkee, vaikka joustossa vain 14mm eroa. Tosin iskari tuntu aika kuivahkolta ja tahmeelta, vähän laitoin srambutteria ja pienen käytön jälkeen vähän herkistyi, mutta on kyllä selkeesti napakamman tuntuinen kuin 158. Tuntuu tehokkaammalta polkea, varmaan vähän leikkisämpi. Toisaalta, vähän mietityttää miltä rytyytys tuntuu. Säätöihin pitää vielä tutustua, kun iskarissa nyt enempi säädettävää. Keula tuntu vähän eri paria olevan, en tiedä pitäiskö laittaa lyhyempi 160mm uudemman mallinen ruoto.

Kiituri
16.12.2021, 09.58
Onkos tuo punainen paholainen 27.5" kumeilla? Ainakin näyttää siltä.

Minusta taka iskari on väärin päin. Onko kura syynä tuohon vai mikä? Minä sain Polelta sellaisen muovi läpyskän suojaamaan takaiskaria kuraroiskeilta. Hyvin on toiminut koska juurikaan ei kuraa iskarin liukupinnalle tule.

Sambolo
16.12.2021, 10.38
29” kiekot 2.4 kumeilla. Empä tiiä, edellisessä oli noin päin ja tässä myös oletuksena noin päin iskari. Mahtuu ainakin juomapullo paremmin. En tiedä onko ajon kannalta vaikutusta. Lokari vielä itseltä asentamatta mutta kyllä se kura silti sinne menee, näik päik säätö nupikoihin kivasti :D

Jagge_
16.12.2021, 11.35
Tietenkin pinkki suojus takas. Ensin luodaan erottuva brändi ja sitten vedetään se vessata alas, ei mitään järkeä. Miten ihmeessä katsoja voi tietää että se on Sambolon fillari jos siinä ei ole pinkkiä suojusta?

Sambolo
16.12.2021, 12.57
Pitää keksiä uusi tavaramerkki :)

Kiituri
16.12.2021, 13.29
Ketjut ei kyllä omassa Evolinkissä hakkaa takahaarukkaan. Olen siis kokenut suojat turhiksi. Läskissä kalke ja kolina on jatkuvaa vaikka on suoja.

Painesäiliöllä oleva iskari tosiaan taitaa haukata tilaa pullolta. Pitääpä koittaa huomioida kun olen nyt ostamassa uutta takaiskaria heittämällä Rockkarilla sitä kuuluisaa vesilintua.
Tarkoitus ostaa pidempi takaiskari 190/50 -> 200/57 ja kasvatta sägi lähemmäs 40%. Olen havainnut keulan uudistuksen jälkeen että ulosjoustovarat on hyvin tärkeä juttu mukavuudelle.
Tämä iskarin pidennyt antaisi mahdollisuuden vaihtaa taakse 27.5 x 3"

Benny
16.12.2021, 14.43
Ketjut ei kyllä omassa Evolinkissä hakkaa takahaarukkaan. Olen siis kokenut suojat turhiksi. Läskissä kalke ja kolina on jatkuvaa vaikka on suoja.

Painesäiliöllä oleva iskari tosiaan taitaa haukata tilaa pullolta. Pitääpä koittaa huomioida kun olen nyt ostamassa uutta takaiskaria heittämällä Rockkarilla sitä kuuluisaa vesilintua.
Tarkoitus ostaa pidempi takaiskari 190/50 -> 200/57 ja kasvatta sägi lähemmäs 40%. Olen havainnut keulan uudistuksen jälkeen että ulosjoustovarat on hyvin tärkeä juttu mukavuudelle.
Tämä iskarin pidennyt antaisi mahdollisuuden vaihtaa taakse 27.5 x 3"

Ei hakkaa mullakaan, mutta omassa on 142mm perä ja non boost kammet/ratas. Tuo varmaan vaikuttaa asiaan...?

Sambolo
16.12.2021, 16.35
Mitä tossa pyörä väärinpäin kampia pyörittelin vaihteita säätäessä niin pienemmillä rattailla hinkkas ketju seat stayhin. En muista oliko sama juttu vanhemmassa, muistelisin, että läheltä ois menny, mut ei kuitenkaan osunut. Ei nyt tuossa pihatestissä hakannu cs:ään, mutta varmasti rymistellessä siihenkin. Ei vissiin mikää kestävin maali myöskään tuo punanen ja vaurioituessaan alta paistaa komeesti valkonen pohjamaali, ni mielellään suojaa hyvin. Tohon seatstayn kohtaan mietin ihan tommosta kumimastikkiteippiä. Jotku laittaneet noita stfu ohjureitakin.

Kiituri
16.12.2021, 18.43
Alunperin eturatas on 3mm offsetilla.

Kyllä niihin pyöriin naarmuja tulee. Se on elämää ja ne on ostettu ajoon eikä koristeeksi.

Sambolo
16.12.2021, 21.53
Se on totta, mutta en siltikään halua että cs näyttää haulikolla ammutulta, eikä se mekkalakaan kiva ole :D just kattelin tota vanhaa runkoa, siinäki ihan hyvin jälkeä vaikka neopreenit ollu, tosin ne välillä liikkunut. Läpinäkyvää kiveniskuteippiä oon laittanu kriittisimpiin kohtiin. Ei ihan hirveesti vakuuta tuo maali muutenkaan, harmaa oli parempi ja armollisempi.

kauris
16.12.2021, 22.02
Siis hinkkaako ketju jo ihan vain pienimmällä rattaalla kampia pyöritellessä???

Sambolo
16.12.2021, 23.34
Mahdollisesti, tai ainakin lähellä. Vissiin normaalia näissä, en kyllä muista oliko vanhassa. Tällee aattelin auojata, kunhan tuota teippiä löytäis jostain.

https://i.imgur.com/PUv97vN.jpg

Benny
17.12.2021, 09.46
Mahdollisesti, tai ainakin lähellä. Vissiin normaalia näissä, en kyllä muista oliko vanhassa. Tällee aattelin auojata, kunhan tuota teippiä löytäis jostain.

https://i.imgur.com/PUv97vN.jpg

Vinkkaa tännekkin, jos löydät tuota alkuperäisen tyyppistä teippiä jostain.

Kiituri
17.12.2021, 09.57
Se on totta, mutta en siltikään halua että cs näyttää haulikolla ammutulta, eikä se mekkalakaan kiva ole :D just kattelin tota vanhaa runkoa, siinäki ihan hyvin jälkeä vaikka neopreenit ollu, tosin ne välillä liikkunut. Läpinäkyvää kiveniskuteippiä oon laittanu kriittisimpiin kohtiin. Ei ihan hirveesti vakuuta tuo maali muutenkaan, harmaa oli parempi ja armollisempi.

Joo, takahaarukan suojaksen kanssa just noin. Tarkoitinkin enempi yleisesti että kyllä niitä jälkiä tulee sinne tälle.

Oikein hyvä suojateippi on vaikka Biltemasta saatava farkun takapuskurin suojaamisen tarkoitettu läpinäkyvä kirkas teippi. Se on muistaakseni 30cm leveä ja metrin mittainen joten siitä saa mukavasti leikeltyä. Olen käyttänyt sitä kuramopossa suojaamaan runkoputkia mihin saappaat hankaa. Toistaiseksi teippi on voitolla tuossa kisassa eli kestävää teilliä tuo on. Siinä teipissä on molemmin puolin poistettava kalvo. Toisella puolen tietty liimapintaa varten mutta siinä yllättäen oli myös paraatipuolella ohut suojakalvo mitä en kyllä ensin tajunnut. Ihmettelin vaan että lähteepä helposti teippi kesimään mutta sen ohuen suojakalvo kun poisti niin alla oli paksu ja todella kova varsinainen suojateippi.
Tuon teipin liimakin on rajua kun on pysynyt vuosia pyöreässä (ehkä 25mm) putkessa eikö ole edes ympäti vedetty. Kilinää ja kolinaa tuo ei tietty estä.

Sambolo
17.12.2021, 10.22
Vinkkaa tännekkin, jos löydät tuota alkuperäisen tyyppistä teippiä jostain.

3M:n mukaan ETRA:sta pitäisi löytyä, käyn tänään kysäsemässä. Kyseessä tämä teippi: Scotch® Kumimastikteippi 2228, 25 mm x 3 m | 3M Suomi (https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/p/d/v000060383/)

Kiituri: tuo sun mainitsema kalvo ihan pöllön hintanen, biltemassa kapeampaa moni metrinen rulla samanlaista tavaraa 7,90e, ite käytin sitä. Tuo puskurin suojateippi oli muistaakseni jotain 32,90e tms.

StevieRayVehkakoski
17.12.2021, 10.45
Tämäkö: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/styling/suojakalvot/suojakalvo-2000031843

YT Jeffsystä kesii alkuperäiset suojateippaukset aika rumasti ja uudet pitäis laittaa kun kengät ruopii takahaarukasta kuidut esiin..

Benny
17.12.2021, 13.30
3M:n mukaan ETRA:sta pitäisi löytyä, käyn tänään kysäsemässä. Kyseessä tämä teippi: Scotch® Kumimastikteippi 2228, 25 mm x 3 m | 3M Suomi (https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/p/d/v000060383/)

Kiituri: tuo sun mainitsema kalvo ihan pöllön hintanen, biltemassa kapeampaa moni metrinen rulla samanlaista tavaraa 7,90e, ite käytin sitä. Tuo puskurin suojateippi oli muistaakseni jotain 32,90e tms.

Benny
17.12.2021, 13.31

Kiitos!

Sambolo
17.12.2021, 14.26
Tämäkö: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/styling/suojakalvot/suojakalvo-2000031843

YT Jeffsystä kesii alkuperäiset suojateippaukset aika rumasti ja uudet pitäis laittaa kun kengät ruopii takahaarukasta kuidut esiin..

Niillä on kolmea eri, toi sit se pitkä kapee rulla mikä 7,90e ja sit se kallis 32,90e maksava. Ite otin sen halvimman, riittoisin ja vähemmä leikeltävää. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/styling/suojakalvot/suojakalvo-8-x-500-cm-2000034957

Sambolo
17.12.2021, 14.58
Kiitos!
Kävin etralla, ei ole heillä..

MRe
17.12.2021, 15.56
^Muistaakseni itse tilasin eBaysta... postit maksoi muistaakseni enemmän kuin teippi. Tuota ei ilmeisesti myy kukaan Suomessa.

Sambolo
17.12.2021, 16.22
Heikosti google antaa tuloksia mistään päi maailmast. Tilaan varmaan sit kaupallista versiota.

kauris
17.12.2021, 16.54
Itse en löytänyt Suomesta vaan tilasin amazon tai ebay.de:stä
tällaisen. https://ep1.pinkbike.org/p6pb21803735/p6pb21803735.jpg

Lisäsin siitä kerroksen olemassa olevan muovisen cs suojan päälle lisäeristykseksi. Ei niinkään rungon suojaksi vaan entistä paremmaksi äänenvaimennukseksi.

hece
17.12.2021, 17.03
Laitoin omaan Evolinkkiin tällaista: https://www.amazon.co.uk/dp/B06XXH2YFR/ref=pe_3187911_185740111_TE_item
Tuota ei tosin nyt ole saatavilla. Päälle sähköteippiä niin pysyy siistimpänä ja on hyvin pysynyt. Laitoin vielä ekstrapaloja alle nystyröiksi:
https://lh3.googleusercontent.com/PVCVNVtKM1Kz4RwVzB3UioU9OQak-diV8p_zYZBmFIMYdPM_ot5LQ_uYmNc7HlhbBwrAEcpvBzCNNL9 7T7wOWZ_eSEwlR2qv0NRSVArx-Ehqv3-iTdUYr_4yzXCGX0ICoT9he1uGMg3ey8hoHMpYcNiEC6C3WiDsj NwZaWkDFVVmvnQUq19ME4rT0gOxHUhgG2PaRgDKqOGZwUtBVx5 feArUPncUYf-D8UCVfPwPfUK10SgUGyh4BI7XdDNOAlJaaYVjAiOKUTy6FmDeG 2IfK0_ltBPDQ9U5mlZv1IlOBlU8gQ6BUAnPIAZPf3TEro7uABH 1kuLBw2lU1LBWp4fGPrcn3ZEkDEJqGCRWpq1vEzTkzUS7e8U8c sLGQSPiTH9UFE-Ejj3DUVM2SvyFYZLsdg0idbvl98SQQhiUFPrFEc_VQ17GnhhI0 YWKw1YESbQFKPqOURs10X3m5fyypA8vYG0t5LklpJI4bY_97yY 5ur9MTvtTHUMuZWhZZflPhlQjAlvZPvOO_Cmmm-3wzFR_OHqYu-JW72v_o2qqXM9sQNwB8b17XCEkO35Q4uLn_W1yAKXHtWvuwSih xEkgrvGH1euztZW59eV_vRmVmbc4raE0IOeNXmaSunqViBSzw6 Eb7HFWt3QSJg8xP9cSwI6UkiZcSlu4A1ROa32D72-jgAdyfqS-PmDQ2gnfnVBdLx-RgLLWIc5gYFd0QzqQDsGBZLKu=w1182-h985-no?authuser=0

Tuo seatstayn ja ketjun väli on todella pieni pienimmällä rattaalla, ehkä joku kestävä, paksu kiveniskuteippi mahtuu siihen mutta ei enää oikein tuo maskiteippi.

Laars
17.12.2021, 18.33
Marsh Guardin slapper tapea saa monista paikoista:
https://www.bike24.com/p2308407.html

Se on juuri oikeaa tavaraa.

Benny
17.12.2021, 22.08
Kävin etralla, ei ole heillä..

Aw tools näkyi myös olevan jälleenmyyjä. Käyn siellä kyselemässä, kun sattuu olemaan tuossa naapurissa.

Jukka4130
17.12.2021, 23.42
STFU-ketjuvaimennin on hyvä lisä Evolink-runkoihin. Poistaa suuren osan ketjun vapaaliikkeestä, mikä jo itsessään suojaa takahaarukkaa ja tekee pyörästä samalla selvästi hiljaisemman. Staminassa STFU toimitetaan vakiona mukana.

Lare
18.12.2021, 00.54
https://www.taperoll.fi/3M-2228-KUMIMASTIK-TEIPPI-51m/ekauppa/pE222850-RLA/

Eiks tää ole samaa matskua leveämpänä?

Sotanorsu666
18.12.2021, 00.55
Jos on lähellä firma mikä yliteippaa autoja ja tekee kiveniskusuojauksia kirkkaalla kalvolla, niin näistä firmoista voi myös käydä kyselemässä. Heillä jää usein muotoon leikatuista kalvoista hukkapaloja mitä säästävät. Itse ainakin sain eräästä yrityksestä niitä hukkakalvoja ihan ilmaiseksi ottaa mukaan. Olen toki asioinut yrityksessä pari kertaa myös auton kanssa, mutta tuskin kukaan kysymisestä pahastuu. Ja nuo heidän autoissa käyttämät läpinäkyvät kiveniskusuojakalvot ovat erittäin laadukkaita.

Sambolo
18.12.2021, 12.56
Laitoin nyt tähän hätää vaa tot kiveniskuteippiä seatstayhin, että pääsee ajamaan. Alas liskon nahkaa, uus paranneltu malli(musta :( ) on kumipintainen alta joten pysyy paikallaan paremmin, jopa liian hyvin, kiinnitettyään, ei pysty sitä pyöritellä ja liikuttaa mihinkään :D Ei osu ketju pienimmällä rattaalla seat stayhin, mutta lähellä se on.
https://i.imgur.com/HZO8SDl.jpg

Benny
18.12.2021, 16.15
Laitoin nyt tähän hätää vaa tot kiveniskuteippiä seatstayhin, että pääsee ajamaan. Alas liskon nahkaa, uus paranneltu malli(musta :( ) on kumipintainen alta joten pysyy paikallaan paremmin, jopa liian hyvin, kiinnitettyään, ei pysty sitä pyöritellä ja liikuttaa mihinkään :D Ei osu ketju pienimmällä rattaalla seat stayhin, mutta lähellä se on.
https://i.imgur.com/HZO8SDl.jpg

Onks toi glöki olut? :D

kauris
18.12.2021, 16.28
Huomenna tornariin ajamaan?

Sambolo
18.12.2021, 19.44
Benny, kyllä se on, toimi asennusjuomana :)

kauris: mulla on aika pahat traumat tornarista kurakelillä, tai itse ajaminenhan oli kyllä hauskaa, sen jälkee ei.. se savi imeytyy sieluun asti.. :D varmaan kyllä sieläkin aika jäistä, niin kuin tampatuilla poluilla tänään. Sattumalta tossa juttelin just yhen lanssikuskinkin kanssa, joka puhu huomisesta tornarista :D

Tänään ensityypit maastossa. Sanotaan, että kaikki evolinkit on yhtä hyviä polkea. En ole analyyttinen kuski,mutta kyllä tää 1.4 140 on huomatavasti tehokkaamman tuntuinen polkea kuin 158, alkujousto on todella jämy ja tuntuu melkein samalta iskari auki mitä 158 lukittuna. En tiedä onko ero 140 vs 158 vai 1.3 vs 1.4 vai näiden yhdistelmää.

Täytyy myös todeta, että kyllä se Leo on ollut taas oikeilla jäljillä, väittäessään, että korkea bb parempi mutkissa. Tommone tekninen tiukka mutkapätkä, mikä vaatii multa yleensä monta yritystä, että menee edes läpi, meni ekalla nopeamman tuntuisesti kuin koskaan, ei mitää dataa tämän tueksi, puhdas mutu.

Tänään oli myös erittäin liukasta jäineen ja märkyleineen, mutta huomasin myös toisen asian. Valittu linja piti paremmin kuin koskaan ja välillä se tuntui liukkauden takia suorastaan ihmeeltä. Alkuun perus enskapätkällä meinas tulla karvan alle 30% sagilla käytettyä melkeen koko jousto, vaikka mitään kummosta droppia tai hyppyä ei ollut. Mietin jo, että mahtaako tässä jousituksen progressiivisuus riittää mun kokoiselle. Sit muistin, että iskarissa oli LSC säätö, mitä monarchissa ei ollut, sainkin jo pienen vinkin sen säädöstä ja säädin sitä ihan reilusti plussalle, jonka jälkeen vaikutti siltä ettei tarvi pelätä läpilyöntejä. Pitää varmaan vielä hakea oikeen sweetspotti säädöistä, kun pääsee kunnolla luukuttamaan. Superdeluxe ultimate toimi kyllä hienosti. Vaikka oli eritti tehokas polkea, niin rytyytys tuntui smootilta. Varmaan sitten kunnon rölli kivikossa eroa tulee 158 hyväksi.

Mulla oli alkuun aika paljon sägiä keulassa ja ajattelin, että kun on suositeltua pidempi keula niin se on hyvä niin. Keula vaan tuntui liian löröltä perään verrattuna, niin päädyin lisäämään siihen painetta ja näin tuli paremmin perään mätsäävä keula ja pyörä alkoi tuntua aika kivan napakalta ja leikkisältä. Jostain syystä mun kryptoniitti manuaali, tuntui myös sujuvan paremmin, mulla on semmone pien lyhyt silta minkä aina ylitän kotiin tullessa, toimii mun manuaalimittarina, harvoin pääsen ees kunnolla sitä yli, mutta nyt meni sillan jälkeenkin joku ~viitisen metriä :D

Tällä hetkellä ei tunnu lainkaan siltä, että tää 1.4 140 ois ollu jonkinlainen downgreidaus 1.3 158 verrattuna, lähinnä vaan positiivisia tuntemuksia. Pari pientä miinusta kyllä. En tiedä johtuuko jyrkemmästä satulakulmasta(tosin mulla pidempi keula niin onko edes vaikutusta), että käsille tuli hieman enemmän painetta, reilun 17km ajelun jälkeen alkoi melkeen sormet puutua, vähän tosin tuntui, ettei ergon gripit ollu ihan oikeessa asennossa. Korkeempi bb heijastuu myös korkeempaan satulakorkeuteen, pyörään noustessa, jalat laittaessa maahan jne, pyörä tuntuu korkeammalta. Tässä kyllä jostain syystä tuo sama dropperi menee syvemmälle mitä vanhassa, en tiedä saisko pidemmän dropperin laitettua.

Mutjoo, sellaista, erittäin paljon nautin ajosta tänään, enkä malta odottaa, että pääsee taas!

Disclaimer: kokemukset saattavat sisältää uutuuden viehätystä ja placeboa, tosin odotukset eivät olleet suuret.

kauris
18.12.2021, 21.56
Tarkoititko kuitenkin HSC etkä LSC säätöä? High speed compressionin kai pitäisi auttaa siihen läpilyöntiin isommissa iskuissa. Toki voit lisätä tarvittaessa iskariin tokeneita.

Sambolo
18.12.2021, 23.43
Näissä vaan LSC, se joka tapauksessa jätti enemmän pelivaraa.

karhu12
01.01.2022, 12.32
Kertokaas viisaammat, että riittääkö Evolinkin v1.3 --> v1.4 päivitykseen pelkkä takaiskarin päivitys (200x57mm --> 210x55mm, plug&play?) vai pitääkö olla jokin uusi headset myös, jotta geosta tulee oikea? Lueskelin Polen viime keväänä ilmoitusta (https://polebicycles.com/the-original-game-changer-just-got-better/), jossa mainitsivat myös headsetin. Kittiä tosin ei heiltä ole tullut, joten ajattelin itse päivitellä, kun vanha iskari antautui ja tekee mieli kokeilla coilia.

Edessä mulla on 150mm. Onko tätä järkeä samalla päivittää 160mm, jos talvella tulisi sopivaa tarjousta vastaan?

Sambolo
01.01.2022, 14.16
Jos ei haittaa että keulakulma jyrkkenee niin sitten. Pidempi iskari tavallaan nostaa pyörää keskeltä.

Kiituri
01.01.2022, 18.26
Sambolo, jos keulassasi ei ole RC2 patruunaa, niin hanki sellainen. Kun saat LSC ja HSC erikseen niin johan alkaa tapahtua ja keula muuttuu aivan toiseksi.

Kiituri
01.01.2022, 18.30
Kertokaas viisaammat, että riittääkö Evolinkin v1.3 --> v1.4 päivitykseen pelkkä takaiskarin päivitys (200x57mm --> 210x55mm, plug&play?) vai pitääkö olla jokin uusi headset myös, jotta geosta tulee oikea? Lueskelin Polen viime keväänä ilmoitusta (https://polebicycles.com/the-original-game-changer-just-got-better/), jossa mainitsivat myös headsetin. Kittiä tosin ei heiltä ole tullut, joten ajattelin itse päivitellä, kun vanha iskari antautui ja tekee mieli kokeilla coilia.

Edessä mulla on 150mm. Onko tätä järkeä samalla päivittää 160mm, jos talvella tulisi sopivaa tarjousta vastaan?

Kannattaa harkita että takaiskarissa olisi pidempi joustokin kun kerran vaihdat sen pidemmäksi. Tuohon päivitykseen kuuluu pidempi keulakin muistaakseni ja epäkesko headset millä saa keulasta loivemman.

Ja sama neuvo kuin Sambalolle, osta keulaan RC2 vaimennin samalla jos hommaat pidemän ruodon. Takaiskariksi osta vaikka Cane Creek missä on kunnon säädöt jottei tarvi prikkapakkojen kanssa leikkiä perusäätöjä hakiessa.

Sambolo
01.01.2022, 21.33
Oon tota keulan vaimentimen päivitystä miettiny, kuin myös ilmamännän. Toisaalta, ei hirveesti moitteita keulasta ollu. Tässä tulee nyt sen verta pitkä tauko ajamiseen, että olis kyllä aikaa päivitellä osia, vois olla ihan terapeuttistakin :D Toisaalta samasta syystä ei kiinnostais laittaa rahaa kiinni pyörään. Tosin voi olla, että tosta tulee kuntoutuksee gravel pyörä, niin kevyempi kiekko/rengas setti vois olla jees.

kauris
01.01.2022, 21.53
Mulla on nykyään zeb ultimate, ennen Pike rc pelkällä lsc:llä ja vanhemmalla vaimentimella. En mä nyt ihan mullistavaa ole kokenut vaihdon myötä. Hyvä keula toki.

Kiituri
02.01.2022, 14.34
^mulla Evolinkissä Pike RC ja se on kyllä surkein keula ikinä. Ruodon vaihto 10mm pidempään ja RC2 muutti tilanteen täysin. Parannus johtui tuosta RC2 vaimentimesta. Säätämien on tietty vähän haasvampaa mutta ei se vaikeaa ole. Nyt keula elää terävissäkin töyssyissä (kivet) eikä hakkaa käsille. Aiemmin keulaan ei uskaltanut luottaa rytyytyksessä ollenkaan mutta nyt meno on tasaista ja keula seuraa maan pintaa eikä silti sukella.

hece
02.01.2022, 21.18
Kannattaa harkita että takaiskarissa olisi pidempi joustokin kun kerran vaihdat sen pidemmäksi. Tuohon päivitykseen kuuluu pidempi keulakin muistaakseni ja epäkesko headset millä saa keulasta loivemman.

Ja sama neuvo kuin Sambalolle, osta keulaan RC2 vaimennin samalla jos hommaat pidemän ruodon. Takaiskariksi osta vaikka Cane Creek missä on kunnon säädöt jottei tarvi prikkapakkojen kanssa leikkiä perusäätöjä hakiessa.
10mm pidempi iskari muuttaa jousituksen vipusuhdetta niin että joustomatkaa tulee 4mm lisää vaikka iskun pituus lyhenee 2mm. 210x55 on siis 1.4:n koko jolla saa 144mm joustoa: https://polebicycles.com/evolink/evolink-1-4/

Sambolo
03.01.2022, 02.06
Tässä vielä käppyröitä. Tuo antisquatin ero oli ehkä helpoiten huomattavissa. Myös herkemmältä tuntuu silti jousitus, mutta lyö myös läpi herkemmin. En ihan ymmärrä tuota mid stroken isompaa progressiivisuutta(parempi mid stroke tuki?) kun eikös tuo käppyrä näytä just päin vastoin? Tai siis joo vipusuhde muuttuu enempi tuolla mid stroken alueella, mutta pysyy kauttaaltaan myös korkeampana. Ei vissii tämmöselle painavemmalle kuskille ainakaan positiivinen päivitys?

https://i.imgur.com/kwi0ImH.png
https://i.imgur.com/UiOjVQa.pngP

https://i.imgur.com/c8kxK5y.png

Kiituri
03.01.2022, 14.36
10mm pidempi iskari muuttaa jousituksen vipusuhdetta niin että joustomatkaa tulee 4mm lisää vaikka iskun pituus lyhenee 2mm. 210x55 on siis 1.4:n koko jolla saa 144mm joustoa: https://polebicycles.com/evolink/evolink-1-4/

10mm pidempi keula, perään ei saa RC2 vaimenninta vaihdettua :)

hece
04.01.2022, 10.25
Tässä vielä käppyröitä. Tuo antisquatin ero oli ehkä helpoiten huomattavissa. Myös herkemmältä tuntuu silti jousitus, mutta lyö myös läpi herkemmin. En ihan ymmärrä tuota mid stroken isompaa progressiivisuutta(parempi mid stroke tuki?) kun eikös tuo käppyrä näytä just päin vastoin? Tai siis joo vipusuhde muuttuu enempi tuolla mid stroken alueella, mutta pysyy kauttaaltaan myös korkeampana. Ei vissii tämmöselle painavemmalle kuskille ainakaan positiivinen päivitys?

Tuosta leverage ratio käppyrästä nappasin valkoisen alueen luvut:

1.3 1.4
38mm (27/26 %) 2.60 2.78
93mm (66/65 %) 2.39 2.465
Muutos -0.21 -0.315
Muutos % -8% - 11%

Eli 1.4:lla tippuu vipusuhde keskialueella 11%, kun 1.3:lla se tippuu 8%. Oletus että sägi on säädetty jousella tuohon samaan 38mm:iin (~27/26 %). Tarkoittaa tietysti että 1.4:llä pitää olla suuremmat paineet ilmaiskarissa. Mullakin ~100kg kuskina paineet siinä 275 PSI -paikkeilla 1.3 140 Evossa. Ei liene ongelma jos iskari sen kestää ongelmitta? Mikä lie RS deluxen maksimi?

Sambolo
04.01.2022, 14.07
Tuossa superdeluxe ultimatessa max 325 psi. Itellä nyt jossai 290-300 psi tienoilla, sagia vähän alle 30% ja isommassa rollissa ja tommoses dropis mikä tulee vähän loivalle niin kaikki jousto menee. Öpaut samat paineet oli mulla 30% sägillä 158 ja samoilla spoteilla joustovaraa jäi ihan hyvin. 1.4 testissä lämpötila oli jotai nollasta -2 asteeseen. Mut siis, ton mukaan sagiä vois vielä vähän vähentääkin. Voi olla että kokeilen lisätä spaceria iskariin, jotenkin haluun, että pelivaraa jää

Sambolo
08.01.2022, 02.36
Lopulliset suojat ketjujen pauketta vastaan laitettu. Marshguard slapper teippiä seat stayhyn ja VHS 2.0 chainstayhyn.
https://i.imgur.com/Pz01kuw.jpg

https://i.imgur.com/wOMnnfM.jpg

jame1967
08.01.2022, 11.41
Kun tuossa rungossa lukee Toyota niin mikä auto olisi Taiga tai Stamina ?

Jokkepappa
08.01.2022, 11.43
Lada ja mosse

Sambolo
08.01.2022, 12.13
Kun tuossa rungossa lukee Toyota niin mikä auto olisi Taiga tai Stamina ?
Siis nehän on vaa Toyotan eri malleja :) Vitsillä laitoin ton toitsumerkin kuvia varten kun tuli vastaan tavaroita penkoessa. Toitsu sopis varmaa paremmi johki trekkiin, Polehan on pyörien Koenigsegg :)
Vielä pitäis vähä huoltaa ja päivitellä niin ois Pole valmis odottelemaan parantumista.

Sambolo
30.07.2022, 12.25
Oon alkanut välillä miettimään onko pyörä ”liian hyvä” mulle :D Antaa niin paljon varmuutta, että tulee ajettua välillä yli omien taitorajojen ja sit tuleeki pannuja. Toissapäivänä pääsin ekan kerra maastoon takas siten kesäkuun pannujen, missä meni sivuristiside polvesta ja nivelsiteitä sormista. Rauhallisesti oli aloitettava, mut ei menny kauaakaan kun ajoin jo ihan limiiteillä typerän riskialttiisti. Pääty taas lenkki mojoviin pannuihin, jotenkin ajattelin että puu voisi toimia catchiberminä, mut eise ihan toiminu niin ja otb sen puun juuresta hyvillä vauhdeilla.. Samaa kättä taas loukkasin, mut ehkäpä nyt vältyin pahimmalta. Rupesin vaan miettimään onko tää uus normaali, että aina odotettavissa pannut ku menee ajamaan, kun ei voi pidätellä omia menohalujaan :eek: Silti mietin myös et tarvisinko sittenkin pidempijoustoisen pyörän :D

tchegge_
30.07.2022, 14.17
Hommaat vaan jonkun täysjäykän 29"renkaisen. Muutama sekunti ilman jarruttamista alamäkeen suomalaisella metsäpolulla niin alkaa puskea jännäkakkaa ajohousuun. [emoji23]

Sambolo
30.07.2022, 16.17
On mulla 26 ht! Dirtti, se kyllä antaa vähän perspektiiviä. Ja näköjää toi pannuttelu vähän hillitsee menohaluja, tänään ihan mummona poluilla..

veke
30.07.2022, 16.29
Himmaile sen verta, että pysyt kunnossa. Noita sun juttuja ja videoita on ilo seurata.

F. Kotlerburg
30.07.2022, 17.13
Evolinkki on aika anteeksi antava vekotin. Tulisko vähemmän anteeksi antavalla vielä sitten pahempaa jälkeä...

J.Kottenberg
10.09.2022, 17.20
Tuossa ihan julkisesta lähteestä katselin Polen liikevaihtoa ja varsinkin liiketappiota, joka näkyy olleen kasvavassa trendissä. Kuinkahan tuossa mahtaa käydä?

Ja Evolink, joka tässä keskustelussa on aiheena, on kyllä mainio. 158 tuli jonkun aikaa omistettua ja havaittua että jos pitää kovista vauhdista niin Polen valikoimasta löytyy. Joten toivoisi yrityksen menestyvän.

zort
10.09.2022, 20.19
Polea (niinkuin Mondrakeria ja Nicolaitakin) käy kiittäminen maastopyörien geometrian muutoksesta parempaan suuntaan. Siinä kehitys on ollut huimaava muutaman vuoden sisällä.

Bndit
10.09.2022, 21.29
Kyllä se menestyy, rahaa on palanut nyt vaan *itusti että CNC-hommelit on saatu hierottua kuntoon ennen kuin pääsee tuottamaan oikeasti pyöriä.

JohnnyBuzz
10.09.2022, 21.53
Kyllä se menestyy, rahaa on palanut nyt vaan *itusti että CNC-hommelit on saatu hierottua kuntoon ennen kuin pääsee tuottamaan oikeasti pyöriä.

Jep, Poleen voi suhtautua edelleen startupina mielestäni. Yritys on investoinut paljon etupainotteisesti omaan tuotantoon eikä ihme, että tulos on pakkasella. Jos saavat riittävästi tilausvolyymiä sisään, niin kyllä se tulos alkaa kääntymään.

J.Kottenberg
10.09.2022, 21.58

Voi olla näin.

Mutta Polen sivuilla hiukan ihmetytti kun näkyi vain Taival, Evolink ja Voima, joista vain viimemainittu näytti CNC- koneella koneistamalla valmistetulla. Aikaisemmin on ollut myös Machine ja Stamina jotka oli koneistamalla tehtyjä. Eli luulisi olevan vähän enemmän valikoimaa koneistamalla tehdyistä kun kerran on isot CNC-koneinvestoinnit tehty.

JohnnyBuzz
11.09.2022, 01.04
Voi olla näin.

Mutta Polen sivuilla hiukan ihmetytti kun näkyi vain Taival, Evolink ja Voima, joista vain viimemainittu näytti CNC- koneella koneistamalla valmistetulla. Aikaisemmin on ollut myös Machine ja Stamina jotka oli koneistamalla tehtyjä. Eli luulisi olevan vähän enemmän valikoimaa koneistamalla tehdyistä kun kerran on isot CNC-koneinvestoinnit tehty.

Eikös Leo ajanut viime vuonna Trans Madeiralla luomu prototyypilla, joka muistutti paljon Voimaa. Chainstay oli samaa designia. Tiedä sitten olisiko moinen tulossa Staminan tilalle.

Wolfberg
11.09.2022, 01.12
Jos halutaan pitää (premium)brändistä kiinni niin miten on mahdollista, että tälläinen päästetään tuotantolinjan tarkastuksesta kuluttajalle eteenpäin?

https://i.imgur.com/GfRY9fHl.jpg

J.Kottenberg
11.09.2022, 12.19
Jos halutaan pitää (premium)brändistä kiinni niin miten on mahdollista, että tälläinen päästetään tuotantolinjan tarkastuksesta kuluttajalle eteenpäin?

Hyvä kysymys. Pole todella profiloituu hyvin selkeästi premiumbrändiin ja silloin yleensä kilpaillaan mm huippuluokan laadulla eikä silloin tuotteissa saa missään nimessä olla jo heti silminnähden havaittavia virheitä. Eikä tietenkään myöskään isoja puutteita toimitussisällössä, jos niistä ei ole etukäteen sovittu asiakkaan kanssa.
Vaikka kuvassa kyse varmaankin on vain kosmeettisesta seikasta, ovat tällaiset kuvat nykyään laajalle levitessään varsin vahingollisia. Tällaiset kuuluisi paremminkin sellaisiin tuotteisiin joissa kilpaillaan edullisella hinnalla, ja Pole ei kuulu siihen ryhmään.

Gargamel
11.09.2022, 18.35
Aikaisemmin on ollut myös Machine ja Stamina jotka oli koneistamalla tehtyjä. Eli luulisi olevan vähän enemmän valikoimaa koneistamalla tehdyistä kun kerran on isot CNC-koneinvestoinnit tehty.

Mm. tuohon Kokkonen vastasi Pinkbiken tuoreessa podcastissa. En nyt ala referoimaan kun en tarkasti muista.

https://www.pinkbike.com/news/the-pinkbike-podcast-episode-140-poles-leo-kokkonen-on-recycling-internet-comments-and-e-bike-batteries.html

Sambolo
12.09.2022, 01.43
Joo ”akustinen voima” tulee staminan tilalle. Pinkbiken kommenteissa kehuskeltiin, että 70% vähennetty työvoimaa.

Mutta otsikon aiheeseen.

Nyt on päässy enempi parkkia ajamaan uudella 1.4 evolinkillä. Toistaseks joustovarat riittäneet hyvin, vaikka suht isojakin juttuja ajanut. Toki jotku sendaukset flätille pohjannut. Super deluxe ultimate tuntuu niiiiiiiin paljon paremmalta kuin mitä monarchi tuntui 158:ssa, vähempi jousto toimii siten paljon paremmin, mukava paukuttaa menemään.

Pred
12.09.2022, 20.29
Jep, Poleen voi suhtautua edelleen startupina mielestäni. Yritys on investoinut paljon etupainotteisesti omaan tuotantoon eikä ihme, että tulos on pakkasella. Jos saavat riittävästi tilausvolyymiä sisään, niin kyllä se tulos alkaa kääntymään.

Investoinnit menee taseeseen ja poistoina sitten erääntyy kuluksi tulevina vuosina. Eli ei ne selitä sukeltanutta tulosta. Tuotekehityskulut voidaan myös aktivoida taseeseen ja poistaa kun niiden ansiosta alkaa tulemaan tuloja. Usein tämä onkin järkevää kun oman pääoman riittävyys on kriittistä. Nyt se on ollut negatiivinen kahdessa viime tilinpäätöksessä. Osakeyhtiölain mukaan tästä pitää tehdä rekisteriin ilmoitus. Rahoituksen hankintaa merkintä vaikeuttaa ja yleensä tavarantoimittajille pitää silloin maksaa kaikki etukäteen. Käyttökate on ollut 2018 8,6% plussalla, mutta sen jälkeen syöksy on vain jyrkentynyt ja 2021 käyttökate -102,3%.

Ylärivilta on kadonnut 2019-2021 reilu miljoona ja kulupuoli ei ole jostain syystä sopeutunut. Maailmalla varmaan olisi ollut kysyntää, mutta tavaraa ei ole saatu maailmalle.

J.Kottenberg
12.09.2022, 22.47
Kiitokset Predille asiantuntevasta kommentista.

hece
13.09.2022, 00.08
Voimaa on tehty koneet punaisina koko vuosi tehokkaammalla prosessilla kuin Staminaa. Akkujen kanssa ollut saatavuusongelmia, eli runkoja on kai vieläkin toimittamatta osin mutta jospa ei olisi koneita tarvinnut seisottaa. Osa kuitenkin vain runkosetteinä eli osien katteet jääneet saamatta. Kaikki takuu-staminatkin lienee tehty jo tovi sitten. Tänä vuonna pitäisi kaiken järjen mukaan suunta olla jo paljon parempi busineksessa mutta aika näyttää. Uusille CNC-koneille olisi tarvis mutta toimitusaika niissäkin pompannut. Evolink 140 v1.4 -rungot tuli vihdoin mutta musta tuntuu ettei niitä kovin paljoa tullut.

J.Kottenberg
13.09.2022, 10.11
Toivotaan näin. Tulevaisuutta tosin voi sekoittaa lisää monien ekonomistien ennustama taantuma joka leikkaa kansalaisten ostovoimaa lisää jo koetun korkean inflaation lisäksi. Tämä epäilemättä vaikuttaisi ei välttämättömien tavaroiden markkinaan.

Bndit
13.09.2022, 11.34
Taantuma ei hetkauta premium-tuotteiden kysyntää tai myyntiä. Mikä siihen vaikuttaa nyt on tuotteiden saatavuus, rikkailla on rahaa mutta ne ei voi ostaa mitään kun saatavuus on huono. Voima ei ole mikään Canyon, ostajakunta on erilaista. Veikkaan että Voimaa menee niin paljon kun Pole ehtii tekemään ja komponenttejä riittää. Ja vaikka tämä Suomi on kärpäsen uloste millään markkinoilla, veikkaan että Pole on kumminkin sen verran arvostettu merkki maailmalla että komponentteja riittää sinne edes jotenkin vaikka on pieni toimija. Ainakin toivon niin.

kauris
13.09.2022, 13.31
Mutta tuo yllä linkitetyn kuvan tilanne on kyllä vähän outo, kun osia oli puuttunut noin paljon. Onhan niistä täytynyt ilmoittaa ja kysyä, että haluaako asiakas tuotteen silti. Siitä olin lukenut, että akkuja on puuttunut mutta yllä mainitut puutteet kuulostavat tosi oudoilta. Missähän alkuperäinen lähde on? Jos siihen asiaan olisi jo tullut täydennystä. Ja miksei kysy valmistajalta eli Polelta mitä ne punaiset pisteet on, miksi ne on siinä ja miten tilanne korjataan. Eikö siellä vieläkään toimi se asiakaspalvelu? Olin luullut ja toivonut, että olisivat saaneet sen kuntoon. Kurallahan se pitkään oli jo sanomista tuli mutta sitä sitten on pyydelty anteeksi ja sanottu tilanteen parantuneen.

Sambolo
13.09.2022, 13.53
Leo oli kyllä vastannu et lipsahtanu asiakkaalle runko jossa pintakäsittely mennyt pieleen tms.

Bndit
13.09.2022, 15.01
Niin siis selvennykseksi niille jotka kommentoi kuvaa tietämättä siitä mitään, se on Pole rider's groupin FB-sivulta jonka ylläpitäjinä on mm. itse Leo Kokkonen eli eiköhän Leo ole asian hoitanut niin kuin Sambolo tiesi. Meni 5 sekunttia asian selvittämiseen. Mutta ymmärrän kyllä miksi täälläkin dissaillaan Polea, toisten menestys aiheuttaa harmitusta.

xc-pyöräilijä
13.09.2022, 16.15
Täällä ollut kaksi evolinkkiä ja runkohan on huikea, jos unohdetaan paino, parhaita pyöriä tarkoitukseensa mitä itsellä ollut, n.10 saman tyyliluokan fillaria.

Suomalaisuus herätti luottoa takuuasioihin ja aspan helppouteen, no siinä oli jonkun verran vaikeuksia, takuuasioita ei onneksi tarvinnut testata.

Näihin koneistettuihin ei itsellä riittäisi usko, sen verran tuossa on ollut pomppuja matkassa, mutta niinhän aina uusissa ideoissa. Mutta näin pienipalkkaisena harrastajana, haluan että pyöräni ovat ajossa, speksailla voi sitten off seasonilla jos siltä tuntuu.

Eikä ole jäänyt Polen suhteen mitään hampaankoloon, jos Evolinkkiä vastaava pyörä vielä löytyy jatkossa valikoimasta ja tulisi jopa uusia innovaatioita siihen niin olen pelkkänä korvana.

kauris
13.09.2022, 17.13
Niin siis selvennykseksi niille jotka kommentoi kuvaa tietämättä siitä mitään, se on Pole rider's groupin FB-sivulta jonka ylläpitäjinä on mm. itse Leo Kokkonen eli eiköhän Leo ole asian hoitanut niin kuin Sambolo tiesi. Meni 5 sekunttia asian selvittämiseen. Mutta ymmärrän kyllä miksi täälläkin dissaillaan Polea, toisten menestys aiheuttaa harmitusta.

Sitä minäkin vähän kysymykselläni kuvan laittaneelta hain, että lähde olisi kiva niin voisi seurata tilannetta. Näkyi vihreällä olevan viestin laittanut täällä palstalla niin ajattelin josko laittaisi lisätietoa. Jonkin verran aika kärkkäitä kommentteja Wolfbergilla näköjään muutoinkin ollut esittää mm. Polesta viestihistorian perusteella. Toki myös neutraaleja viestejä Pole uutisista. Ja periaatteessa ihmettely oli ihan asiallinen nytkin. Kyllä minäkin tuon nähdessäni ihmettelen edelleen, että vähän outoa ja harmillista että tuollaista pääsee asiakkaille.
Itse muuten kun en ole facessa, niin facen sivut on tosi kököt jos kirjautumatta joskus olen yrittänyt jotain katsoa. Usein ei edes onnistu vaan ruudun päällä on väkisin joku banneri. Nyt pikaisesti yrittämällä en noilla vinkeillä saanut tätäkään viitattua faceryhmää kyllä ollenkaan auki.