Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole Evolink

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6

F. Kotlerburg
17.07.2018, 18.36
Eikö siinä tipu keskiä jo melko alas, jos 131:n tyrkätään lyhyt iskari?
Ei tuo minusta mitenkään erityisen alhaalla ole tai ei ainakaan ole häirinnyt. Eihän se toki enskapyörien korkeuksissa ole, mutta varmaan ihan vertailukelpoinen muiden lyhytjoustoisten trail-/marapyörien kesken.

Kiituri
20.07.2018, 13.36
Mahtaako Evolink131 mahtua pyörimään 29x3" kumit jollain 35-40mm sisämittaisilla vanteilla? Spekseissä mainitaan 29x2.8" mutta ei vanteen leveyttä.

F. Kotlerburg
20.07.2018, 13.56
Ei sovi aito kolmituumainen.

Kiituri
20.07.2018, 15.52
Ei tuosta sitten ihan ole Full Stachen tappajaksi.
Mistä kohtaa se mahtaa ottaa kiinni ja kuinka pieneksi välys jäisi?
Ilmeisesti leveys riittää koska 27.5x3" kuitenkin menee.

Olisko käsitystä millainen noin pitkä akselivälinen on ajella kivikossa missä jalkapallon kokoista musaa. ottaa keskiö pahemmin osumaa kuin lyhyempi akselivälisessä? Entä millaisia pohjapanssareita tuollaiseen voisi sovitella?
(nykyisessä pyörässä on isoimman rattaan tilalla bash ring ja se on aika kamalan näköinen. Jos olisi pelkkä yksi ratas, niin ketjut olisi aika töhjona.)

Kyselen kuin pari vuotias :) mutta nyt on ostohousut jalassa.

santei
20.07.2018, 16.21
Ei tuosta sitten ihan ole Full Stachen tappajaksi.
Mistä kohtaa se mahtaa ottaa kiinni ja kuinka pieneksi välys jäisi?
Ilmeisesti leveys riittää koska 27.5x3" kuitenkin menee.

Olisko käsitystä millainen noin pitkä akselivälinen on ajella kivikossa missä jalkapallon kokoista musaa. ottaa keskiö pahemmin osumaa kuin lyhyempi akselivälisessä? Entä millaisia pohjapanssareita tuollaiseen voisi sovitella?
(nykyisessä pyörässä on isoimman rattaan tilalla bash ring ja se on aika kamalan näköinen. Jos olisi pelkkä yksi ratas, niin ketjut olisi aika töhjona.)

Kyselen kuin pari vuotias :) mutta nyt on ostohousut jalassa.

Mulla on Evolink 140 ja ei ainakaan tähän mennessä ole mitään ongelmia ollu keskiön tai polkimien kolhimisen suhteen. Muutama lenkki tosin vasta takana mutta pari aikamoista kivikkopätkää on tullut ajettua. Downtuben ja keskiön alueen oon suojannut Lizard skinin carbon leather frame guardilla. Ketjua ja eturatasta suojaa 77designz crash plate.

miumau
20.07.2018, 16.25
Ainakin vanhemmissa Evolinkeissä se jäi kuulemma kiinni renkaan korkeudesta. Leveyden puolesta sopisi ja tosiaan 27,5x3 sopii hyvin. Machineen pitäisi sopia 29x3 rengas. Minulla on nyt omassa 150:ssä 29x2.6 ja tilaa on hyvin vielä isommallakin renkaalle, 2.8 menisi vielä ilman ongelmia.
Laitat vain isoimmat mahdolliset renkaat mitä siihen sopii ja sitten sellaisen OneUpin tai jonkin muun bashin siihen keskiön alle niin hyvin toimii kivikossa.

stumpe
20.07.2018, 16.28
Terreneltä on ainakin tullut 29x2.8 kumeja jos ei kolmituumanen mahdu..

Kiituri
20.07.2018, 16.39
Mahtuisikohan eteen 29x3" ?

Miten olette suojanneet takaiskarin kuralta? Löytyyköhän jotain valmista suojaa mikä tuhon soveltuisi?

Olenko ymmärtänyt oikein että 140 ui syvemmällä kuin 131 kun kuski on päällä? Molemmissa on sama BB drop ja eikös pidempi joustoisessa ole sagia enemmän (milleinä).
140ssä on kuitenkin 200x56 keppi kun 131ssä on 190x51. Ilmeisesti linkustossa on jotain eroa myös, vai? Muutenhan ilman kuskia 140 BB drop olisi paljon pienempi, eikö?

miumau
20.07.2018, 16.52
29 boost Lyrikikkiin pitäisi ainakin sopia 3 tuuman rengas. Facebookissa on Polen omistajien foorumi, jossa on vaikka minkälaista viritystä iskarin suojaksi. Minä en ole laittanut mitään suojaa iskarille eikä tuo näytä siitä suuttuneen.

santei
20.07.2018, 17.55
Itellä on marshguardin lokari. Suojaa iskarin hyvin ja menee kivasti paikalleen kun muotoilee mm ketjulle lisää tilaa. Porasin myös uudet kiinnitysreijät niin sai lokarin parempaan asentoon.

Kiituri
20.07.2018, 19.38
Jotain outoa on nyt Polen hinnoissa (TR) tapahtunut tänään. 131 (Pike+Monark RT3) hinta on pompsahtanut ja 140 (Lyrik + Monark Plus RC3) laskenut niin että 140 on 700e halvempi.

Onko tuo Pike ja RT3 niin paljon paremmat että niistä kannattaa maksaa 700e ylimääräistä?

Santei, olisko sinulla kuvaa miten olet lokarilla suojannut takaiskarin?

miumau
20.07.2018, 20.02
Kyllä nuo Lyrikki ja Monark Plus RC3 on paremmat kuin tuo Pike ja RT3. Oisko noissa hinnoissa käynyt niin että toisesta puuttuu alvi? Minulla ainakin joilla saiteilla aina välillä jää hinnoista alvi pois mutta kyllä se sinne ilmaantuu kun pitää maksaa:).

Kiituri
21.07.2018, 00.10
Kappas, nyt hinnat on jälleen päivittyneet. Hintaeroa on enää 50e eli 140 mallit hinta on noussut.
Joku Polella vaikuttaisi lukevan palstaa aktiivisesti :)

RS:n omalla sivulla Lyrik ja Pike mainitaan periaatteessa samoiksi mutta toinen on optimoitu endurokäyttöön ja toinen trail-käyttöön.

F. Kotlerburg
28.07.2018, 23.22
Olen yrittänyt antaa tälle mahdollisuuden. Ajoin loman ekat 3vk pelkästään tällä. Tunteja luokkaa 30h. Nyt ajoin tällä viikolla vajaat 7h kahdella lenkillä mun fläsällä ja sitten taas tänään tällä. Ei vaan aukea. Samat mäet nousee kummallakin ja alamäkeen omilla reiteillä erolla ei ole mitään väliä. Fläsä vaan tuntuu mahtuvan polulle paremmin. Tällä tulee tunne, että ei se taas tuostakaan tahtonut sopia kunnolla ja edelleen se pitkä perän aiheuttaa kääntymisen tunteeseen sellaisen typerän "viiveen". Sellaisella tehdyllä leveällä enskatyyppisellä uralla pitkissä kaarteissa toki mahtava peli, mutta peruspolkukaahailuun kapeilla peruspoluilla ei vaan tunnu oikein istuvan.

Ehkä odotukset oli liian kovat kaiken hehkutuksen jälkeen jne. ja itsekin odotti, että tää ehkä tuo jotain uutta kipinää harrastukseen, mutta ei vaan lähde. No näitä pummeja joskus näemmä tulee pidemmänkin harrastusajan jälkeen.

santei
29.07.2018, 10.23
Edelleen se pitkä perän aiheuttaa kääntymisen tunteeseen sellaisen typerän "viiveen".

Mä oon kokenu tän jotenki toistepäi. Pyörän pituuden ansiosta kurveihin tulee enemmän pelivaraa. Tarkoitan siis, että jos tulee valittua huonompi linja tai muuten mokattua niin pyörä antaa aika hyvin anteeksi ja pitkä perä antaa lisäaikaa virheen korjaamiseen. Muutenkin olen tykännyt pyörästä, niin Sappeella alamäkireiteillä kuin kotoseudun poluilla. Tunteja tosin kertynyt vähemmän kuin sulla.

Muutama sellainen tiukka kapea kurvi on tullut vastaan, jossa vielä ulko- ja/tai sisäkurvissa kanto tms este. Nykyisellä ajotyylillä en noista selvinnyt, mutta uskoisin kyllä, että harjoittelulla ja ajotyylin sopeuttamisella noikin menee.

Kemizti
29.07.2018, 11.09
Kaikki ei vaan sovi kaikille, joku lie saa tuosta sitten erinomaisen vähän käytetyn sopuhinnalla [emoji6]

F. Kotlerburg
29.07.2018, 12.43
Kaikki ei vaan sovi kaikille, joku lie saa tuosta sitten erinomaisen vähän käytetyn sopuhinnalla [emoji6]
En minä tuosta polkuhintaan aio luopua. Jääkööt sitten vaikka tallin seinälle koristeeksi, mutta varmaan siitä kauppa aikaiseksi saadaan jos joku on oikeasti kiinnostunut. Kyseessä on siis L-kokoinen 131@110.

miumau
29.07.2018, 14.02
Kapeilla metsäpoluilla minäkin pääasiassa ajelen ja ainoat ongelmat on jos pusikko muuttuu niin tiheäksi että alkaa koivun risut painelemaan jarrukahvoja. Oletko Kotlerburg katsonut vaikka tätä videota mutkien ajamisesta pyörällä :https://www.youtube.com/watch?v=gF5K9V2w6W8. Tämän videon opit kyllä pätee kaikkiin pyöriin eikä vain Poleen.

F. Kotlerburg
29.07.2018, 18.09
Eipä se pyörä pienemmäksi videoita katselemalla muutu :D

Eikä tuolla muutenkaan paljon ole tekemistä kotimaisen kannon kierron kanssa. Kyllä se tommosilla valtateillä menee hienosti :D

Jami2003
29.07.2018, 18.25
Eipä se pyörä pienemmäksi videoita katselemalla muutu :D

Eikä tuolla muutenkaan paljon ole tekemistä kotimaisen kannon kierron kanssa. Kyllä se tommosilla valtateillä menee hienosti :DPakko kysyä että koeajoitko ennen hankinta päätöstä ja jos ajoit niin etkö siinä havainnut pyörän sopimattomuutta sinulle.

En edes meinaa hankkia (toistaiseksi) polea mutta jos hankkisin on kyseessä sen verran arvokas ja radikaali geometrinen pyörä etten kyllä ostaisi ilman kunnollisia koeajoja.

F. Kotlerburg
29.07.2018, 18.49
Pakko kysyä että koeajoitko ennen hankinta päätöstä ja jos ajoit niin etkö siinä havainnut pyörän sopimattomuutta sinulle.

Ajoin. Toki koeajo ei ollut riittävän pitkä. Luuletko tosiaan, että olisin pyörän ostanut, jos olisin havainnut? Nytkin pari kolme lenkkiä meni ihan uutuuden viehätyksessä ennen kuin nämä Polen omituisuudet alkoi häiritä.

Jami2003
29.07.2018, 18.52
Joo selvästi ei ollut tarpeeksi pitkä koeajo ja ihmettelinkin että ostaako joku ko pyörän koeajamatta.

Eli siis vitux män. En tiiä mutta vois kuvitella että Polen jälleenmyynti arvo on ihan kohdallaan. Toki tuskin siitä omiaan saa mutta viitsiikö sitä vuosikausia ajella itselle sopimattomalla pyörällä.

Pienimmillä taloudellisilla vaurioilla pääsee varmaan vaihtamalla runko toiseen. Osat lienee kuitenkin sitä mitä on haluttu (nyt, luin kyllä jostain vääristä osista hässäkästä).

F. Kotlerburg
29.07.2018, 19.24
Pienimmillä taloudellisilla vaurioilla pääsee varmaan vaihtamalla runko toiseen. Osat lienee kuitenkin sitä mitä on haluttu (nyt, luin kyllä jostain vääristä osista hässäkästä).Juu osat on kyllä oikeita nyt. Voi kyllä olla, että luovun täpäristä kokonaan, jos tämä menee kaupaksi.

J.Kottenberg
29.07.2018, 21.12
En edes meinaa hankkia (toistaiseksi) polea mutta jos hankkisin on kyseessä sen verran arvokas ja radikaali geometrinen pyörä etten kyllä ostaisi ilman kunnollisia koeajoja.

Juuri näin. Jos uusi konkeli eroaa vanhasta/vanhoista vaikka pari senttiä pidempänä, tai asteen puolitoista loivemmalla keulakulmalla niin sellaiset muutokset voi ihan ajattelemalla ennakoida. Mutta jos tosiaan hyvin huomattavia eroja, juuri niinkuin vaikka Polen kohdalla jonkalaista ei koskaan ole tehty, on ehdottomasti päästävä kunnolla koeajamaan. Ja sellainen varmaan järjestyy. Sen verran harmillinen juttu jos pahasti epäonnistuu, ettei siihen verrattuna satasen parin bensakulut tunnu yhtään missään.

järtsy
29.07.2018, 23.31
Evolinkki on sen verran kuumaa valuuttaa että tuskin paljoa turpaan tulee vaikka myis eteenpäin jossei tykkää.

F. Kotlerburg
30.07.2018, 00.19
No tiedä siitä kuumasta valuutasta sitten. Jotenkin tuntuu, että kovempi pöhinä ulkomailla ja ihan hyvä kyllä niin.

Ja eipä tuo nyt muuten edes vituta paitsi siinä mielessä, että tätä piti odottaa niin turkasen kauan valmistajan selityksiä kuunnellen.

makimies
01.08.2018, 23.57
Laitetaas vähän nopeita mietteitä, tässä olen viikon huilannut aivotärähdyksen takia, ja nyt kävin tauon jälkeen ajamassa evolink 140:lla.

Plussakiekkoissa on arc40 kehät (i40) ja rekon+ rengastus 27.5" 2,8", nämä on selkeästi liian matalat renkaat evolink 140:een, kammet kolisevat todella herkästi ja varpaat laahaavat maata, kerran sain kantapäänkin ottamaan maahan. Täytynee hommata 3" renkaat. Ihme kyllä, Stravan perusteella tuollainen rekon+ näyttäisi hitaammalta kuin 29er. Täytyy vielä käydä ajamassa kun ehtii XC hommiin.

Kuskilla on mittaa 183cm , inseam joku ~83 ja kädet suht pitkät. L koon evolink 140 tuntuu pieneltä, mielelläni ottaisin Xl kokoisen, jos nyt tilaisin tuollaista. Hauska juttu sinänsä kun aiemmat pyörät ovat olleet M-kokoisia. Uskon että tuolla Polen jyrkällä satulakulmalla on tekemistä tuon kanssa. Lantion asento on luonnollisempi kun kammet eivät ole selkeästi satulan edessä, vaan enemmänkin sen alla. Satulan kulmaakin olen kääntänyt siten, että satulan nokka on hieman alaspäin. Nämä säädöt siis tehty puhtaasti XC-ajon perusteella. Noin se vaan tuntuu luonnollisemmalta.

F. Kotlerburg
02.08.2018, 11.18
Tiheä takanapa on kyllä Evolinkissä aikalailla ehdoton. Helpottaa pitkällä pyörällä ajamisen rytmittämistä kummasti. Alussa tuntui, että ei millään osu mihinkään rungon ylityksiin jne. kevennyksiin askelmerkki kohdalleen tai piti olla tosi tarkkana. Vaihdoin sitten ratchetin 18t-36t ja ongelmat tuon suhteen poistui täysin. Ei enää mitään hakemista vaan menee ilman ongelmia. Kampiosumat väheni olemattomiin, vaikka niitä ei aiemminkaan paljon ollut. Ei tuo oma ole 29" kiekoin ja 2,35" kumein erityisen matala keskiöltään, kun vertaa muihin lyhytjoustoisiin trail-pyöriin.

F. Kotlerburg
12.08.2018, 10.42
Evolinkki on sen verran kuumaa valuuttaa että tuskin paljoa turpaan tulee vaikka myis eteenpäin jossei tykkää.
On kyllä tosi kuumaa. Suorastaan polttelee :rolleyes:

KA-RI
13.08.2018, 11.37
Evolink 140 - timanttinen laite. Painava, mutta en mä sitä xc-ominaisuuksien takia hankkinutkaan.

Ei mulla muuta :-)

Kiituri
19.08.2018, 15.54
Joo selvästi ei ollut tarpeeksi pitkä koeajo ja ihmettelinkin että ostaako joku ko pyörän koeajamatta.

Minä ostin 131 Evolinkin koeajamatta. Eipä huvittanut ajella Jyskälään. Geometria ja juttelun myyjien kanssa vakuutti. Enkä ole pettynyt.
Yksi ilta säätelyyn meni että sai vehkeen edes oikealle kartalle. Isoin muutos oli satula. Se alkuperäinen on kamala mutta niin se yleensäkin on että satulan on päin persettä.
Yllättävän pieneltä L-kokoinen tuntuu. Piti pistää satula aivan taakse ym. Kun asiat sai suurinpiirtein kohdalleen niin kyllä maistuu ajo. Toki vielä pitää vaihtaa tanko josain vaiheessa ja renkaat tietysti. Varsinkin edessä oleva Aggressor ei vakuuta pidollaan märällä.

Kaikki pyörät pitää säädellä kuskille sopivaksi. Satulan eteen-taakse asema on erittäin tärkeä ja tietysti satulaan kulma. Ohjaustangon korkeus ja kulma tulee heti toisena.
Ajoin heti rutkasti kovempaa kuin vanhalla pyörällä. Isoin ero tuli ylämäissä missä ajo vain tuntui paljon kevyemmältä.
Jousitus on se mikä ihastutti eniten. Iso osa siitä on juuri geometrian mukana tuomaa. Polessa istutaan edempänä vaikka takahaarukan pituus ei juuri perinteistä pidempi olekaan. Suuri plussa on siinä että noustessa seisaalle painopiste ei muutu niin paljon. Lisäksi seisomaan noustessa ohjaamo ei tunnu ahtaammalta. Kaikki vaikeat paikathan ajetaan kuitenkin seisovilla joten juuri seisten ohjaamo pitää olla pitkähkö.

Jos nyt tilaisin niin saattaisin harkita Machinea mutta se vaatisi erilaiset joustimet koska joustot vakiona on turhan pitkät tavalliseen polkuiluun.

Omien mittailujen perusteella näyttäisi siltä että eteen mahtuisi Ranger 29x3" olettain että kumin korkeus ja leveys on aika sama kuin 26x3" versiossa.
Taakse ei mene 29x3" kuin kirveellä. Wanhan pyörän perusteella 2.75" DW voisi sopia (sitä kumia en kuitenkaa ostaisi). Parempi silti lähteä 2.6" maksimista takana.

F. Kotlerburg
19.08.2018, 16.16
Yllättävän pieneltä L-kokoinen tuntuu.

Kaikki pyörät pitää säädellä kuskille sopivaksi. Satulan eteen-taakse asema on erittäin tärkeä ja tietysti satulaan kulma. Ohjaustangon korkeus ja kulma tulee heti toisena.

Lisäksi seisomaan noustessa ohjaamo ei tunnu ahtaammalta. Kaikki vaikeat paikathan ajetaan kuitenkin seisovilla joten juuri seisten ohjaamo pitää olla pitkähkö.

Aivan totta. Matala stack vielä korostaa asiaa ja lyhentää ohjaamoa, kun itse ainakin jouduin spacer kasan jättäämään stemmin alle, että tanko tuli riittävän ylös. Riseria ehkä huutais.

Kiituri
19.08.2018, 18.33
Sama vika. Kaikki spacerit on kannattimen alla. Katselin juuri josko tilaisi 35mm hiilikuituisen risertangon.

RACE FACE CHESTER Ø35MM 20/35MM RISE

Jostain pitäisi saada eteen parempaa kumia Aggressorin tilalle. Joku pieninappulainen 29x2.8" pehmeällä, märällä oikein pitävällä kumilla. Kaikki vain tuntuu myyvän eioota.

Volvospede
19.08.2018, 22.28
Sama vika. Kaikki spacerit on kannattimen alla. .

Vaarallista tunnustaa tollasta intardnetissä. Mä laitoin kuvan taigasta jossa on jonkinverran spacereita kannattimen alla, kovaa kommenttia tuli kuinka väärin se on! :cool::cool:

Saunatonttu
20.08.2018, 10.37
Parempi silti lähteä 2.6" maksimista takana.

Vaihdoin 150 29" kiekot ja ei voi tosiaan 2,6" isompaa taakse suositella. Leveyden puolesta menisi isompikin mutta korkeus alkaa olemaan aika maksimissaan.

hece
20.08.2018, 11.03
Onko kellään kokemusta tuosta 131:stä 27.5" plussana (2.8-3.0")? Meneekö keskiö liian matalalle?

Kemizti
21.08.2018, 08.04
Onko kellään kokemusta tuosta 131:stä 27.5" plussana (2.8-3.0")? Meneekö keskiö liian matalalle?Vanhemmasta 130:stä on, ei mennyt.. 29er kiekoilla tuntui jopa liian korkealta.

Kiituri
21.08.2018, 12.08
Itellä on vielä vakiot 29 kumekset alla. ne on ehkä sentin korkeammalla kuin olisi 27.5x3". Sägiä on 30% mikä on aika paljon mutta tällainen 85kg jannun alla tuo 30% tuli 1400kpa paineella mitä pidän aika kovana. Iso sägi tuo mukanaan etuna sen että ulosjoustoa riittää ja joustitus kontrolloi paremmin myös terävämpiä monttuja/pudotuksia. Ainakin siltä se tuntuu. Toki tuo jousitus on muutenkin aika fiksun oloinen.

Yllättäen 30% sägillä ei juuri polkimet kolise ja minä olen allerginen tälle asialle. Yksi syy voi olla että Pole käyttä 170mm kampia. Ne vähän tuntuu kuin lasten pyörällä ajaisi mutta geometriasta johtuen voimaa on ylämäissä silti paremmin kuin muilla pyörillä eikä lihakset vedä hapoille vaikkei vaihda pienempää pykälää. Tämä oli aluksi outoa mutta alan pikku hiljaa hyväksyä että ylämäet nousee helpommin.
Minua ei oikeastaan paljon haittaa jos spacerien käyttö on väärin. Onhan Evolinkissä kuulemma täysin väärä geometriakin joten eipä kai pari spaceriä missään tunnu :)

JPTH
31.08.2018, 16.44
Hyvin mahtu 29x3.0 WTB 3mm jäi tilaa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180831/98f679169ea79ad746ea3dab96817812.jpg

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

Kiituri
31.08.2018, 17.40
^Rangeristako oli kyse, molemmisako päissä? Kummassa päässä tuo 3mm oli? Entä oli keula Pike vai Lyrik? eipä silti niissä taitaa olla saman verran tilaa.

stumpe
31.08.2018, 17.45
Onko 3mm ”hyvin”?:seko:

F. Kotlerburg
31.08.2018, 18.29
Kannattaa vähän seurailla, että miten mahtuu kun kumi vähän venähtää. Minkä levyiset vanteet tuossa on?

JPTH
31.08.2018, 18.43
Orkkis vanteet oliko ne 30mm,keula lyrik.Kokeilin myös bontragerin rengasta se oli vanha venynyt mahtu pyöriin matalilla paineilla.Toinen lenkki renkailla hyvältä vaikuttaa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180831/e2ec81e89ba129d99e28a400f14b8ca7.jpg

JPTH
31.08.2018, 18.47
Kumpikin rengas samahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180831/02ead6e43496abf1497bcf40683bd147.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180831/40d0a2069d0034102ce15635485fff25.jpg

Kiituri
01.09.2018, 00.45
OK, kiitos. Eteen siis meni ns. heittämällä ja takana... kuluu sitä mukaan kun venyy.
Eteen siis pitää tilata Rangeri :) Takana onkin jo asentamista vaille McFly 29x2.8

Kiituri
03.09.2018, 17.49
JPTH, miten ajaminen muutti kuin sait isot kumit alle?

Se vähän mitä olen ite toistaiseksi ehtinyt Evolla ajamaan, se menee upeasti kapeilla (2.3") kumeillakin. Itseaisassa harmi että ei ehdi ajamaan enemmän. Jatkuvasti olisi kova hinku päästä kokeilemaan kaikki pahat paikat missä vanhalla pyörällä on tullut jalkoja tai jopa tunkkaamista. Uskomatonta miten jyrkistä paikoista tuolla voi pudotella alas ja kuinka helppoa ja kevyttä sillä on nousta ylös.
Jyrkistä paikoista suorastaan nautiskelee naama virneessä :) Ehdottomasti paras pyörä millä olen ikinä ajanut.

JPTH
03.09.2018, 18.09
Kyllä minusta ajaminen muuttu vielä paremmaks, varmaan ilmatilan johdosta.Mäkiin tuli pitoa enemmän kaikin puolin loistava,vaikka ei ollut Vittoria 29 2.35 Mezcal huono.Nyt ajettu 200 km hyvin pysyy kuosissaan.Hyvin pyörii takana ja edessä kumpikin tubeless.

JPTH
03.09.2018, 18.16
Kyllä on loistava peli itse ajanut noin 1600km 2 kuukaudessa.

Fat Boy
03.09.2018, 21.21
Kun ei viitsi tähän aikaan soitella mihkään ja tuli yllärireissu jyväskylään huomiselle, niin onko polella evolinkkejä miten hyvin koeajettavana? Josko käyttäisi osan päivästä viihdyttävästi.

Kemizti
03.09.2018, 21.26
Kun ei viitsi tähän aikaan soitella mihkään ja tuli yllärireissu jyväskylään huomiselle, niin onko polella evolinkkejä miten hyvin koeajettavana? Josko käyttäisi osan päivästä viihdyttävästi.Laita viestiä service@polebicycles.com niin saanet todellisemman vastauksen kuin täältä..

Fat Boy
03.09.2018, 21.40
Kokeillaan sitä. Ja tais olla maininta sivuilla, ettei sinne noin vain lompsita pyöräilemään.

makimies
03.09.2018, 22.01
Kokeillaan sitä. Ja tais olla maininta sivuilla, ettei sinne noin vain lompsita pyöräilemään.

Kantsii soittaa ensin

pulkkailija
08.09.2018, 13.16
Ehkä lievästi off topic, mutta kysytään kuitenkin:
Olen tässä vähän harkinnut oman evolinkkini (evolink 140 v1.1) takaiskarin päivittämistä. Tällä hetkellä paikallaan on RS monarch +r, jossa on rebound tune medium ja compression tune low (v1.2 ja v1.3 rungoissahan nuo ovat high rebound ja low compression). Monarch on muuten hyvä, mutta välillä on tuntunut, että siitä loppuu säädöt kesken.
Päivitysiskariksi on ollut ehdolla RS vivid air r2c ja Cane creek DBcoil IL. Onko kokemuksia tai mietteitä näistä iskareista? Kumpi olisi parempi valinta vai olisiko samassa hintaluokassa joku toinen hyvä vaihtoehto?
Vividissä vähän mietityttää iskarin toimivuus polen rungon kanssa, kun vividin tehdasasetukset ovat medium rebound ja medium compression.

tene
08.09.2018, 15.53
Muutama kysymys mallien eroista.

Evolink 140 mallin hankinta on harkinassa ja kiekkojen yhteensopivuus askarruttaa: käykö boost-brothers adapterit kaikkiin rungon vuosimalleihin?

Uudet rungot tulee ko. adaptereilla, mutta käykö ne esim. 2016 vm. runkoon ja mistä adaptereita voisi hankkia jälkikäteen?

miumau
08.09.2018, 16.25
2016 malleihin ei nuo boost adapterit käy vaan runko on joko 142 tai boost takahaarukalla. Ne adpterit tulivat vasta 2017 malleihin. Minulla on 2016 mallia oleva Evolinkki 150 ja siinä on tuo 142 mm leveä takahaarukka. Silloin olisi voinut tilata myös boost version, mutta suurin osa taitaa olla noita 142.

tene
08.09.2018, 19.24
2016 malleihin ei nuo boost adapterit käy vaan runko on joko 142 tai boost takahaarukalla. Ne adpterit tulivat vasta 2017 malleihin. Minulla on 2016 mallia oleva Evolinkki 150 ja siinä on tuo 142 mm leveä takahaarukka. Silloin olisi voinut tilata myös boost version, mutta suurin osa taitaa olla noita 142.

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Vaikuttaakohan tuo takahaarukan malli max. rengaskokoon - onko kellään kokemuksia boost ja non-boost mallien eroista tämän suhteen?

Kemizti
08.09.2018, 19.44
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Vaikuttaakohan tuo takahaarukan malli max. rengaskokoon - onko kellään kokemuksia boost ja non-boost mallien eroista tämän suhteen?Nonboostiin menee 3" kumi 30mm vanteella heittämällä.. leveämpää tuskin täpärissä kukaan tarvii..

golfer
08.09.2018, 22.59
pulkkailija, mulla on Evo 140 2017 ja Cane Creek DB CS. Päädyin 450 lb jouseen n. 81 kg painolla. Taisi olla sag 28 % suunnilleen. Mulla ois 550 lb Valt-jousi joutilaana, jos kiinnostaa. Mitä iskariin tulee, niin hyvin pelittää tässä kuten edellisessäkin pyörässä. Cane Creekin sovelluksen auttamana olen tuota säädellyt. Jousi on mukava, vaikka tuskin lopputulokseen vaikuttaa. Onpahan yksi huoltokohde vähemmän ja tuntuu kivalta. Hyvin ne pyörät tulee ilmaiskarillakin alas mäkeä.

Jukahia
08.09.2018, 23.10
Ehkä lievästi off topic, mutta kysytään kuitenkin:
Olen tässä vähän harkinnut oman evolinkkini (evolink 140 v1.1) takaiskarin päivittämistä. Tällä hetkellä paikallaan on RS monarch +r, jossa on rebound tune medium ja compression tune low (v1.2 ja v1.3 rungoissahan nuo ovat high rebound ja low compression). Monarch on muuten hyvä, mutta välillä on tuntunut, että siitä loppuu säädöt kesken.
Päivitysiskariksi on ollut ehdolla RS vivid air r2c ja Cane creek DBcoil IL. Onko kokemuksia tai mietteitä näistä iskareista? Kumpi olisi parempi valinta vai olisiko samassa hintaluokassa joku toinen hyvä vaihtoehto?
Vividissä vähän mietityttää iskarin toimivuus polen rungon kanssa, kun vividin tehdasasetukset ovat medium rebound ja medium compression.

Mikä on pyörän käyttötarkoitus. Jos ajo on vain perus polkuajelua tuo M/M tune on ihan jees.
Jos mennään mäkeen/ enduroon ja halutaan hyvää herkkyyttä perältä niin valinta on light/ low compression.
Näihin voi vaikuttaa iskaria tuunaamalla jälkikäteenki, esim fillariosassa jos nyt sattuu hyvä syksyn tarjous eteen tuosta perus medium/medium iskarista.. ja noita 200x51-57mm iskareita näyttää aika hyvin olevan tarjolla. MTB centre myy hyvän DVO Topazin tuohon myös, mutta toimitusaika voi yllättää.

tene
08.09.2018, 23.17
Nonboostiin menee 3" kumi 30mm vanteella heittämällä.. leveämpää tuskin täpärissä kukaan tarvii..

Hyvä tietää.

Mikamammela
10.09.2018, 10.16
Tuosta polen stackista. Mun setuppi on kuvan mukaan: 160 lyrik lyhentämättömällä ohjausputkella. Stemmi niin korkeella ku saa ja 40mm riser -tanko. Tanko jää pikkusen penkkiä matalammalle. Ja runkokoko on L.
Hyvä asento mulle

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180910/099696c10e54722cb741ac9439670cdf.png

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Kalle H
10.09.2018, 10.55
Nonboostiin menee 3" kumi 30mm vanteella heittämällä.. leveämpää tuskin täpärissä kukaan tarvii..
Onko kokemusta, että meneekö myös iso 3" rengas, eli esimerkiksi Suomi Tyres Fat Freddie, joka on melkoisen korkea verrattuna moniin muihin "3 tuumaisiin".

Kemizti
10.09.2018, 10.56
Onko kokemusta, että meneekö myös iso 3" rengas, eli esimerkiksi Suomi Tyres Fat Freddie, joka on melkoisen korkea verrattuna moniin muihin "3 tuumaisiin".Ainakin nimerkki miumau on käyttänyt, taitaa tästäkin säikeestä löytyä, Mintun värinen Evolink..

kauris
10.09.2018, 11.49
Noniin, nyt on minullakin ensikokemukset Polesta. Fiskarsin lauantaisessa tapahtumassa syöksyin heti ensimmäisenä Polen osastolle ja sain Evolink 158:n koeajoon L-koossa, kun 140 mallia ei ollut tarjolla.
Machine olisi myös ollut tarjolla mutta jätin nyt ajamatta vaikka olishan sitä pitänyt varmaan sitäkin kokeilla.

Vaikka Polen edustajan (ymmärsin, että ko. pyöräyksikön omistajan) kanssa säädetiin iskareita ennen lenkkiä, niin ne jäivät valitettavasti vähän turhan täysiksi. Hieman kivikko-juurakko osuudella siis keula koitti täristää käsiä irti tangosta ja joustomatka jäi kolmasosaltaan käyttämättä mikä hieman häiritsi koeajoa. Mutta muutoin olin yllättynyt, kun Polen geometria ei tuntunutkaan niin erikoiselta kuin olin luullut. Joo, satulaputki oli jyrkkä minkä huomasi. Vähän tuntui siltä, että olisi tehnyt mieli siirtää satulaa taaksepäin mutta toisaalta olihan sitä noinkin pitkäjoustoiseksi pyöräksi hyvä polkea helppoon mutta jyrkähköön ylämäkeen, jota Fiskarsin testilenkin alussa oli paljon tarjolla. Ohjaamon pituus taas ei tuntunut niin suurelta mitä olin ajatellut. Oman pyörän reach kun on 46 cm + 5 cm stemmi ja tässähän oli kuitenkin peräti 51 cm +x. Stemmin pituus jäi tarkistamatta.
Sen sijaan omassa pyörässä kun on 27.5 kiekot ja Polessa oli 29 sekä muutoinkin pitkä akseliväli ja loiva 170 mm keula, niin etupyörä näytti ajajan edessä kieltämättä olevan aika iso. Mitään pientä teknistä kikkailua tai pieniä töyssyjä suurempia hyppyreitä ei koeajossa ollut tarjolla, joten ketteryyttä en silleen päässyt arvioimaan. Alamäkeen, joka oli teknisesti helppoa, pääsi testilenkillä onneksi vähän laskettelemaan ja ihan hyvin sitä uskalsi kylmiltään tuota pyörää pistää menemään vaikka polku oli täysin vieras.

Positiviinen kokemus kaikenkaikkiaan mutta vähemmän yllättävä ja erilainen kuin olin ajatellut. Harmitti, että kovasti kehuttua Hightower LT:tä kaksysinä (joka on toki hyvin erilainen geolta), ei ollut tapahtumassa koeajettavissa. Olisi ollut kiva verrata siihen. Ja toisaalta harmi ettei evolinkin 140 versiota ei ollut omassa koossa, koska sen joustomatka (150-160 keulalla) olisi tod näk lähempänä omia tarpeita.
Mutta voisin siis hyvinkin harkita testaavani Polea myöhemin lisää ja miettiä sellaista vakavasti omaksi seuraavaksi pyöräksi. Toisaalta mitään pakko saada heti elämystä en saanut ja ajelen varmaan ainakin vielä seuraavan kesän ihan tyytyväisenä tällä nykyisellä keväällä hankitulla Spectralillani.

miumau
10.09.2018, 18.59
Fat Freddiet sopii hyvin non-boosti Evolinkkeihin. Olen nyt 2 talvea ajellut ko. yhdistelmällä ilman mitään ongelmia.

TURSAS
11.09.2018, 18.42
Vaikka Polen edustajan (ymmärsin, että ko. pyöräyksikön omistajan) kanssa säädetiin iskareita ennen lenkkiä, niin ne jäivät valitettavasti vähän turhan täysiksi. Hieman kivikko-juurakko osuudella siis keula koitti täristää käsiä irti tangosta ja joustomatka jäi kolmasosaltaan käyttämättä mikä hieman häiritsi koeajoa.
Pistitkö merkille rengaspaineet? Itse ajoin samalla pyörällä demopolun kahteen kertaan ja ekalla rundilla oli renkaat kivikovat mielestäni vaikka olen 90kg läski. Tokalla rundilla ajoin pienemmillä paineilla ja johan tuntui mukavammalta. Tuo toinen rundi oli noin klo 16:00 aikoihin ja eka pari tuntia aikaisemmin.

Liekö ollut nuo samat kovat paineet myös sun ajon aikana?

Fat Boy
11.09.2018, 21.59
Perin harmillista, ettei mun koeajot onnistuneet viime viikolla. Johtuen juurikin Fiskarsin tapahtumasta. Fillarin vaihto alkaa olemaan ajatuksissa ja likimain merkki ja mallikin jo päätetty, mutta evolink pitäis kokeilla ettei myöhemmin harmita.

kauris
11.09.2018, 22.24
Pistitkö merkille rengaspaineet? Itse ajoin samalla pyörällä demopolun kahteen kertaan ja ekalla rundilla oli renkaat kivikovat mielestäni vaikka olen 90kg läski. Tokalla rundilla ajoin pienemmillä paineilla ja johan tuntui mukavammalta. Tuo toinen rundi oli noin klo 16:00 aikoihin ja eka pari tuntia aikaisemmin.

Liekö ollut nuo samat kovat paineet myös sun ajon aikana?

Ne oli ennen lenkkiä kovan tuntuiset ja kysyin paineista. Oli muistaakseni parin barin tienoilla ja takana ylikin ja pyysin vähän laskemaan. En tiedä mihin niitä laskettiin mutta kenties ei tarpeeksi mataliksi siihen mitä olen tottunut. Mutta keulaankin jäi tosiaan jonkin verran liikaa ilmaa.

Kiituri
23.09.2018, 20.40
Nyt kun alla on plussat (edessä Ranger 29x3" ja takana Terrene 29x2.8") niin kyllä on mahtava ajoltaan. Nuo rullaa yhtä hyvin kuin alkuperäiset 2.35" leveät Maxxisit.
Edessä tilaa on runsaasti ja takanakin melkein sentin verran.
Koko lenkin oli typerä virne naamalla. Mitä pahempi kivikko sen hauskempaa. Koska runko on hyvin matala ei haittaa yhtään vaikka pyörä nousi sentin verran.
Vielä on muutama paikka mistä en ole aiemmin uskaltanut ajaa alas kuin konepyörällä. Pitää käydä tutkimassa miten onnistuu Evolla :)

En itse aja kovaa enkä oikein tykkää edes alamäessä kovasta menosta mutta plussa kumeilla Evolla voi runtata aivan järjettömällä vauhdilla vaikka polku todella möykkyinen ja kivinen, oikein kunnon ryskettä. Alkuperäisillä Maxxisseilla ei saanut samanlaista varmuutta vaikka pätevät renkaat nekin on.

makimies
23.09.2018, 21.02
Itsellä on nyt alla 27.5x3" nobby nicit mutta kaippa nuo 29x3.et pitää vielä hommata testiin. Kyllähän se polkuajossa on plussaa tuo korkeampi rengas. Sopii hyvin polen geon kanssa. 27.5x2.8 oli kelvottoman matalat, polkimet kolisivat aivan jatkuvasti.
Disclaimer: Omat polkuajot ovat siis mahdottoman hankalissa kivikoissa jne, tunkkausta.

Kiituri
24.09.2018, 12.43
Ehdottomasti kannattaa kokeilla 29 plussilla jos vain on mahdollisuus. Menee kuin itsestään kivikossa.
Itellä on 131 malli missä käytännön (paino päällä) maavara on isompi kuin pidempijoustoisissa enkä kokenut keskiötä kovin matalaksi edes tavallisilla 29 kumeilla. Lasten kammet (170mm) mitkä on vakiota varmaan vaikuttaa myös. Nyt kun plussakumit nostaa pyörää niin pudotin keulasta hitusen painetta mikä yhdessä isompien kumien kanssa paransi ajettavuuttaa ja mukavuutta.

J.Kottenberg
24.09.2018, 22.51
Onko Polen Evolinkeissä kaikissa noin reilut rengastilat että 29+ 2.8 tai jopa 3 tuumaisena sopii?

JPTH
25.09.2018, 05.43
Itsellä on wtb ranger 29x3.0 hyvin on pyörineet taakse jää noin 3mm rakoa,mut ei varmaan kaikki merkit mahdu pyörimään taakse eteen kyllä mahtuu.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180925/42de072057e0389afb64765358ac9513.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180925/d21b48e6bec5d4784eaf051abea3a87a.jpg

Kemizti
25.09.2018, 09.34
Muistakee mainita vanteen leveys, kun puhutaan plussakumeista, se on monasti "ratkaiseva tekijä"

santei
25.09.2018, 10.00
Takalokarin kanssa ei varmaan enää ainakaan tuo kuvanmukainen setuppi mahtuisi pyörimään. Lokari vie äkkiä sen 3 milliä tilaa.

Kyrdis
25.09.2018, 10.08
Takalokarin kanssa ei varmaan enää ainakaan tuo kuvanmukainen setuppi mahtuisi pyörimään. Lokari vie äkkiä sen 3 milliä tilaa.Takalokari tsihihiji eijuukulauta

F. Kotlerburg
25.09.2018, 10.16
Takalokarin kanssa ei varmaan enää ainakaan tuo kuvanmukainen setuppi mahtuisi pyörimään. Lokari vie äkkiä sen 3 milliä tilaa.
Ei mahdu. Itsellä on jotain 5-6mm tilaa 2,35" RaRan (65mm vanteelle laitettuna) kanssa lokariin.

santei
25.09.2018, 11.54
Takalokari tsihihiji eijuukulauta

En nyt puhu mistään täyspitkästä lokarista täpäriin asennettuna. :'D Marshguard/mucky nutz/yms valmistajan pieni etulokari on aika yleinen näky Evolinkeissä takana. Suojaa vähän takaiskaria.

Ei mahdu. Itsellä on jotain 5-6mm tilaa 2,35" RaRan (65mm vanteelle laitettuna) kanssa lokariin.

Okei, niin arvelinkin.

J.Kottenberg
25.09.2018, 15.23
En nyt puhu mistään täyspitkästä lokarista täpäriin asennettuna. :'D Marshguard/mucky nutz/yms valmistajan pieni etulokari on aika yleinen näky Evolinkeissä takana. Suojaa vähän takaiskaria.
.

Kyllä tuo Polen takaiskarin sijoitusratkaisu tosiaan jotain lokaria tai jonkinlaista muuta mutasuojaa iskarille kaipaa.

F. Kotlerburg
25.09.2018, 15.37
Kyllä tuo Polen takaiskarin sijoitusratkaisu tosiaan jotain lokaria tai jonkinlaista muuta mutasuojaa iskarille kaipaa.
Näyttääpä nuo herrat itse ajavan ilman mitään loksua ja juttujen mukaan iskarit eivät ole millänsäkään. Kuviakin ollut FB:ssä.

järtsy
25.09.2018, 21.20
Sain nyt kasaan oman Evolink 158:n ja voi kyllä unohtaa puheet että "Pole ei käänny"

Tuolla Paloheinän mäellä on muutama hyvä pätkä täynnä tiukkaa kurvia ja kyllä se Pole siitä selviytyi puhtain paperein, ihan yhtä vaikeeta oli kuin muillakin pyörillä.

Mitä rengastilaan tulee niin vaikea uskoa että tuohon menisi 29X3.0 kun 2.4 Trailkingin kanssakaan tilaa tuskin jää puolta senttiä enempää.

Jännä juttu muuten tuo takaiskari kun toisissa se on männänvarsi ylöspäin ja toisissa alaspäin, ei näemmä vaikuta toimintaan mutta juomapullon mahtumiseen kylläkin.

JPTH
25.09.2018, 21.52
Siinähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180925/a0afc3f7d19c823a30ced3e1c573b7f0.jpg

järtsy
25.09.2018, 22.16
Mikä runko?

JPTH
25.09.2018, 22.19
140 koko Mhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180925/50f9b621a64fc2509be771385f44cc0a.jpg

sak
26.09.2018, 07.30
Ajeleekos joku täällä Evolink 140:ä pitkällä eli 50mm stemmillä?
Miltä loiva keula pitkällä stemmillä tuntuu?
Itse Evo 110:ssä kokeilen 60mm stemmiä, mutta sentin lyhempi tuntuu ajolleen paremalta. Pidempi ajoasennolle parempi.
Vaikkaki tuohon pidempään alkaa jo tottua.
Harkinnassa on evo 140 mutta xl kokoiseen ei ehkä uskalla taipua.

Nykysessä vaivaa keskiön seudun narina josta pitäisi hankkiutua eroon mutta syy ei ota löytyäkseen.
Haljennut alalinkku vaihdettu, ei vaikutusta.
Tiiä sitten onko sepällä(minä itse) menny käikki putkeen[emoji854] mutta
Polen huolto on ollut avulias, ja ottautunut ongelmaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kemizti
26.09.2018, 09.39
Mulla on 50mm kaikissa mun Poleissa, Evo150, Taival ja Taiga. Miehellä mittaa 181 ja kaikkien rungot M-kokoa, tangot 780-800 leveitä..

F. Kotlerburg
26.09.2018, 09.46
Kuten edellä mainittiin niin stemmin pituuden lisäksi tangon leveys vaikuttaa. Itse olen ihan tyytyväinen 60mm ja 760mm yhdistelmään marahenkisessä traili-käytössä 110 mallissa.

J.Kottenberg
26.09.2018, 09.52
Sain nyt kasaan oman Evolink 158:n ja voi kyllä unohtaa puheet että "Pole ei käänny"

Tuolla Paloheinän mäellä on muutama hyvä pätkä täynnä tiukkaa kurvia ja kyllä se Pole siitä selviytyi puhtain paperein, ihan yhtä vaikeeta oli kuin muillakin pyörillä.

Mitä rengastilaan tulee niin vaikea uskoa että tuohon menisi 29X3.0 kun 2.4 Trailkingin kanssakaan tilaa tuskin jää puolta senttiä enempää.

Jännä juttu muuten tuo takaiskari kun toisissa se on männänvarsi ylöspäin ja toisissa alaspäin, ei näemmä vaikuta toimintaan mutta juomapullon mahtumiseen kylläkin.

Minkälaisella vanteella 2.4 Trailking on? Paljonko on ajopaineilla leveys?

mattim
26.09.2018, 13.50
Minkälaisella vanteella 2.4 Trailking on? Paljonko on ajopaineilla leveys?

Ja toinen kiinnostava asia on että onko Trailking 2018 vai vanhempaa vuosimallia? Nimittäin 2018 mallissa runko pieneni jonkun verran. 2017 ja vanhemmat ovat bead to bead mitaltaan n. 10 mm isompia ja vastaavat useimpia 2,8" kumeja. Tosin se näkyy korkeudessa, ei leveydessä.

järtsy
26.09.2018, 19.32
TrailKing on 2017 tai vanhempi, en muista milloin hommasin ja se on 30mm sisäleveellä vanteella.

Onhan se kyllä muhkea kumi, tarkkaa leveyttä en nyt muista mutta taitaa olla joka suuntaan hiukan isompi kuin edessä oleva Butcher 2.6

Kemizti
26.09.2018, 20.26
TrailKing on 2017 tai vanhempi, en muista milloin hommasin ja se on 30mm sisäleveellä vanteella.

Onhan se kyllä muhkea kumi, tarkkaa leveyttä en nyt muista mutta taitaa olla joka suuntaan hiukan isompi kuin edessä oleva Butcher 2.6Tää wanhan trailking taitaa olla samalla rungolla kun vielä wanhempi rubberqueen, joka oli 2,4" koossa suorastaan valtava..

J.Kottenberg
26.09.2018, 21.30
Kun on Evolink-tuntijoita paikalla niin kiinnostaa sellainen asia että onko tämä puheena ollut isompi rengastila ominainen vain uudemmille, siis nykyisille, malleille? Eli että vanhemmissa malleissa tilaa oli vähemmän eikä esimerkiksi 29x2.8" renkaat sopineet?

Kemizti
26.09.2018, 21.33
Kun on Evolink-tuntijoita paikalla niin kiinnostaa sellainen asia että onko tämä puheena ollut isompi rengastila ominainen vain uudemmille, siis nykyisille, malleille? Eli että vanhemmissa malleissa tilaa oli vähemmän eikä esimerkiksi 29x2.8" renkaat sopineet?Mä en noista wagonwheeleistä mitää tiedä, mutta 27,5x 3.0" meni ekoihin malleihin ainaki heittämällä..

järtsy
26.09.2018, 22.50

Onhan se kyllä muhkea kumi, tarkkaa leveyttä en nyt muista mutta taitaa olla joka suuntaan hiukan isompi kuin edessä oleva Butcher 2.6

Mittasin tuon TraiKingin ja leveys 63mm, korkeus 60mm

Make79
26.09.2018, 22.54
Mä en noista wagonwheeleistä mitää tiedä, mutta 27,5x 3.0" meni ekoihin malleihin ainaki heittämällä..
Kehtaako täällä kuulostella jotta mitä mahtuu tuohon taivaleeseen taakse ?
Tarjolla olisi siis 29 koossa i 19,22,27 ja 45mm
Ja renkaina 2.35-3.0 (Maxxis ,wtb ,Vittoria ,surly ja panaracer)
Taival voisi olla vaihtoehto jos siihen oikeesti mahtuu 29+ kokoista taakse .

stumpe
26.09.2018, 23.07
Kehtaako täällä kuulostella jotta mitä mahtuu tuohon taivaleeseen taakse ?
Tarjolla olisi siis 29 koossa i 19,22,27 ja 45mm
Ja renkaina 2.35-3.0 (Maxxis ,wtb ,Vittoria ,surly ja panaracer)
Taival voisi olla vaihtoehto jos siihen oikeesti mahtuu 29+ kokoista taakse .

Polen aspa sanoi että 2.6 29er on max takana.

Make79
27.09.2018, 09.38
Vielä ku tietäisi millä kehällä ja mikä rengas..
Mutta siis lähtökohtaisesti ei ole 29+ sopiva?
Nyt tallista löytyy jo terästä 27.5+ speksillä johon tommonen 29 2.6 i45 kehällä mahtuu.. ja vanha muovinen ”pelkkä” 29 johon siihenkin mahtuu ”helposti” tuommoinen.
Teräs pehmee/ veltto ja sen takia todellisuudessa ahtaampi kuin muovi 29..
Mitenhän nuo polet? Kuinka pienellä välyksellä oikeesti pystyy ajamaan?

Kiituri
27.09.2018, 10.26
Minulla on uudessa 131:ssä takana Mavic XA (30mm sisämitta) vanteilla 29x2.8 Terrene ja lisäksi pumppua suojaamassa sellainen muovinen hucknorris etulokari mikä vie 2-puoleisten teippien kanssa jonkin verran korkeustilaa. Silti väliä on 5-6mm joten kyllä 2.8" mahtuu ainakin uusiin malleihin ihan hyvin.

Tuo McFlyterrene muuten on yllättävän pitävä renkas märällä kivellä ja juurakolla. Napppulat toki on aika matalia. Ehkä sen vuoksi rullaakin hyvin. 29x3 ranger ei varmaan mahtuisi tuon läpyskä suojan kanssa. Ranger kyllä onkin aika korkea profiililtaan mutta on se vaan pitävä rengas kaltoilla pinnoilla ja rullaa kuin kapeampi rengas.

hece
27.09.2018, 11.06
Uuden Pole Taivaleen chainstayn mitta vaihtelee runkokoon mukaan, joten isompaan mahtuu isompi kumi. Joten sikälikin vastaus jää vajaavaiseksi.

J.Kottenberg
27.09.2018, 11.48

.

Toi Polen kääntyminen, tai paremminkin kääntymättömyys, on mielenkiintoinen juttu. Pitkä pyörähän on aina vakaampi ja Polen kaltaisella geolla varmasti ero OTB-herkkyyteenkin on iso verrattuna lyhyeen jyrkkäkulmaiseen. Ja kun se vielä kääntyy hyvin niin on varmaan mainio laite.
Kun tuo 158 on kai jo lähinnä, tai lähellä DH-luokitusta, niin minkälainen sen polkemistehokkus mielestäsi on? Ainakin aiemmin sellaisia pyöriä jotka oli hyviä tulla alaspäin, ei välttämättä ollut kiva viedä ylöspäin, ainakaan polkemalla.

Fat Boy
27.09.2018, 16.09
Kysymykseeni löytyisi varmaankin vastaus tästä ketjusta ja epäilemättä polen geotaulukoista (oon jopa saattanu kysyä aiemminkin), mutta kännykällä on vaivalloista huonomuistisena verrata geometriaan. Joten, mitä eroa on 131 ja 140 evolinkeillä? Hivenen joustossa, pieni ero ohjauskulmassa.. Vissiin nielevät samat renkaat. Keskiökorkeus jouset suorana sama? Eli ajossa himpun matalampi.

Nykyisessä pyörässä 120mm joustoa takana ja se sikäli piisaa, mutta mutta.. Jos perä toimii, eikä ole edes painoeroa, ei himppu lisää haittaisi.

Kemizti
27.09.2018, 17.33
Polen kohdalla jousitusratkaisu on niin poljettava, että More is More, jos on mahkuja valita 131 vs 140, niin ehdottomasti 140, mutta jos valintamahdollisuuksiin voi, tai on syytä lisätä 158, niin miksipä ei sellainenkin..

makimies
27.09.2018, 20.20
evo140 on kyl aika riittävä pyörä ainakin itselle. Bikeparkissakin riittää vaikka painoa siinä 100kg ajokamoissa. Tietty more is more, siitä olen samaa mieltä. Ok kovimmassa menossa varmaan DH pyörä parempi.

F. Kotlerburg
27.09.2018, 21.04
En muista kenenkään kirjoittaneen, että Pole ei kääntyisi.

131 vs. 140 olen väärä henkilö ottamaan kantaa, kun oma ajo on marahenkistä trail-ajelua eikä lähelläkään mitään enskailua. Sen vaan sanon, että poljettavuuden lisäksi Polen takajousitus toimii sen verran hyvin, että vaikka omassani ei ole kuin 110 niin entiseen 120 joustavaan verrattuna sitä tuntuu olevan enemmän. Enkä lisää kaipaa, kun nuo mäkihommat ei silleen oo mun juttu, mutta kiva tietenkin, että tällä voi meikäläinenkin alamäkiosuuksilla pelkäämisen sijaan vähän nautiskella.

https://i.imgur.com/IxRPsxT.jpg

Tuoltapa se nykyään näyttää. Keulan vaihto oli hyvä liikku. Alunperin laitettu 32mm Fox notkui sittenkin liikaa vääriin suuntiin ja toi ajoon epämääräisyyttä. Ehkä loivalla keulakulmalla on osuutensa asiaan, kun aiemmin en ongelmaa ollut tiedostanut. Tuo ei notku. Sentti tuli keulalle samalla joustoa ja tuntuu toimivan muutenkin nyt paremmin.

Fat Boy
27.09.2018, 21.12
Luulen, että 97% ajamisista 110mm piisais mullekin, mutta jos se oli 131:n vain iskari erotuksella niin sikäli vois olla mulle passeli. Onneksi en ole vielä ostamassa, mut pitää nyt kokeilla.

F. Kotlerburg
27.09.2018, 21.25
Juu iskari on eri, mutta muuten täysin sama.

Kemizti
28.09.2018, 09.15
En muista kenenkään kirjoittaneen, että Pole ei kääntyisi.

131 vs. 140 olen väärä henkilö ottamaan kantaa, kun oma ajo on marahenkistä trail-ajelua eikä lähelläkään mitään enskailua. Sen vaan sanon, että poljettavuuden lisäksi Polen takajousitus toimii sen verran hyvin, että vaikka omassani ei ole kuin 110 niin entiseen 120 joustavaan verrattuna sitä tuntuu olevan enemmän. Enkä lisää kaipaa, kun nuo mäkihommat ei silleen oo mun juttu, mutta kiva tietenkin, että tällä voi meikäläinenkin alamäkiosuuksilla pelkäämisen sijaan vähän nautiskella.

*kuvanips*

Tuoltapa se nykyään näyttää. Keulan vaihto oli hyvä liikku. Alunperin laitettu 32mm Fox notkui sittenkin liikaa vääriin suuntiin ja toi ajoon epämääräisyyttä. Ehkä loivalla keulakulmalla on osuutensa asiaan, kun aiemmin en ongelmaa ollut tiedostanut. Tuo ei notku. Sentti tuli keulalle samalla joustoa ja tuntuu toimivan muutenkin nyt paremmin.

Tuon jousituksen "pohjattomuuden tunteen" allekirjoitan, vaikka tälle kaudelle vaihdoinkin E150:sen, pärjäisin vanhan mallin E130:sellä ihan hyvin mun enska ja bikepark ajot. Toki mulla ei ollut vakio monarch siinä, vaan DVO Topaz..

Tekstistäsi mielestäni rivien välistä pystyy lukemaan, että alat olemaan paremmin sinut pyörän kanssa "alkukankeuden" jälkeen?

hece
28.09.2018, 10.52
Kysymykseeni löytyisi varmaankin vastaus tästä ketjusta ja epäilemättä polen geotaulukoista (oon jopa saattanu kysyä aiemminkin), mutta kännykällä on vaivalloista huonomuistisena verrata geometriaan. Joten, mitä eroa on 131 ja 140 evolinkeillä? Hivenen joustossa, pieni ero ohjauskulmassa.. Vissiin nielevät samat renkaat. Keskiökorkeus jouset suorana sama? Eli ajossa himpun matalampi.
Ei tyhmä kysymys lainkaan. Jos 131 ja 140 on staattinen keskiökorkeus sama, samalla sägillä 131 dynaaminen keskiön korkeus on ylempänä. Jolla on merkitystä etenkin jos haluaa 27.5 plussalla ajaa. Itse olen haaveillut jäykkäperän päivittämisestä 131-runkosetin kautta täpäriksi. Tässä tapauksessa mulla on jo hyvät 27.5plus-kiekot ja 140mm keula, joten 140 ei ole niille niin hyvä vaihtoehto.

F. Kotlerburg
28.09.2018, 11.53
Tekstistäsi mielestäni rivien välistä pystyy lukemaan, että alat olemaan paremmin sinut pyörän kanssa "alkukankeuden" jälkeen?
Juu. Ei tullut oikeastaan yhtään varteenotettavaa ostotarjousta niin olen tuolla ajellut sitten itse ja nyt keulan vaihdon jälkeen tuo alkaa tuntua siltä mitä odotinkin. Ehkä se pieni epätäsmällisyys ajossa sitten häiritsi kokonaisuutta ja pidemmällä keulalla geometriakin ehkä korjautui täsmälleen oikeaksi, vaikka ei se 120mm keulallakaan loppujen lopuksi huono ollut.

järtsy
28.09.2018, 23.43
Toi Polen kääntyminen, tai paremminkin kääntymättömyys, on mielenkiintoinen juttu. Pitkä pyörähän on aina vakaampi ja Polen kaltaisella geolla varmasti ero OTB-herkkyyteenkin on iso verrattuna lyhyeen jyrkkäkulmaiseen. Ja kun se vielä kääntyy hyvin niin on varmaan mainio laite.
Kun tuo 158 on kai jo lähinnä, tai lähellä DH-luokitusta, niin minkälainen sen polkemistehokkus mielestäsi on? Ainakin aiemmin sellaisia pyöriä jotka oli hyviä tulla alaspäin, ei välttämättä ollut kiva viedä ylöspäin, ainakaan polkemalla.

No kerkesi vierähtää reilu kuukausi ilman täpäriä niin en oikein osaa sanoa tuosta polkemistehokkuudesta juuta enkä jaata, jäykkikseen verrattuna kyllä vähän tahmean tuntuinen.

Fat Boy
30.09.2018, 11.27
Meni mullakin koeajot vähän tahmaamiseksi, kun iski flunssa edellisenä päivänä. Ei olis varmaan tuntunu kanavuoren rinne kevyeltä vaikka olis ollu sähköavusteinen. Vähän odottamanikin, hitaan mutkittelun omituisuudet huomasi aika nopeasti, mondrakerissa oli samaa, ennen kuin tottui. Ja varmasti tottuisi polessakin. Pituus ei mua häirinny yhtään, vaikakaan oudolla pätkällä (kun ei jaksanu paljoa ajaa edestakaisin) ei kummoisia vauhteja tullu kokeiltua ja varmasti toimii aina paremmin vauhdin kasvaessa. Jousitus pelaa hyvin, perstuntumalla lyhyellä lenkillä (pitänee ottaa ensi kesänä homma uusiksi pitkän kaavan mukaan). Näyttää käyttävän joustoa rauhallisessakin ajossa kohtuu reilusti, mutta alkaa kantaa loppupäästä varsin hyvin. Liekö loivan keulan ansiosta, mutta sieti seisaallaan polkemista mondrakeria paremmin, joka pyrkii mulla sutaisemaan helpommin noissa kohdin. Vielä verrokkiakin jyrkempi satulatolpan kulma tuntui hieman käsissä, eli painoa taitaa tulla käsille enemmän, ajoasento on kuitenkin pystympi, sama fiilis oli giantista trekin kautta mondrakeriin siirtyessä, ei ongelmaa. Onneksi en ole juuri nyt ostamassa, kun jäi homma pöpön vuoksi vaisuksi, tarttee ajaa uudemman kerran terveenä. Polen porukalle täydet pisteet asiakaspalvelusta ja todella toivon, että firma menestyy.

Testaamani pyörä oli evolink 140, luultavimmin itselleni ottaisin 131 version.

F. Kotlerburg
30.09.2018, 13.10
Halutti päästä testaamaan uutta setuppia vähän mäkisempään maastoon kuin Oulun tasaiset. Syötteelle siis ja kylläpä menee nyt hienosti. Kivinen Portinkurun lasku tuli kyllä niin nätisti että. Viimeksi siinä tuntui vielä pientä epävarmuutta, mutta nyt tuolla uudella keulalla kaikki epämääräisyys oli tiessään. Siinä se ongelma taisi olla. Nyt pyörä kulkee ja menee niin kuin odotinkin.

En ole kukkakeppinä aiemmin hirveästi keulan liukuputkien läpimittaan kiinnittänyt huomiota, kun ajatellut, että ei tällä massalla väliä. Ehkä loiva keula toi sitten keulan löysyyden esiin, kun en tuossa XC-jäykkiksessä edelleenkään mitään vastaavaa huomaa ja 32 Fox siinäkin on.

Takamisakari
12.10.2018, 11.08
Tässä pitäisi ehkä alkaa laittamaan ostohousuja jalkaan, ja muuta asia askarruttaa 140:seen liittyen.

- Oma mitta 188/86 inseam ja koko arveluttaa, mulla on pitkä selkä ja töppöjalat. Periaatteessa L, mutta sekä läski (Cube, lyhyt ja korkea) että enskapyörä (Mach 6) ovat XL- kokoisia. Koeajopankki/vierailu paikan päällä voisi auttaa..
- Onko jollain tilaus päällä, minkälaisia toimitusaikoja on immeisillä ollut hiljattain?
- Entäs jos haluaakin punaisen, kellään kokemusta onko noita saatavilla? Aikaa odotella on, talvi ajetaan pläskillä.
- Mun internjet näyttää hinnaksi 140 -trailille 3950€, kuulostaa jotenkin halvalta (sairasta mutta totta..), puuttuukohan tuosta alvi tai jotain vastaavaa?

Takamisakari
12.10.2018, 11.08
Ja tuplat tottakai!

Lare
12.10.2018, 12.46
Polen malleja voi kokeilla Bikeworxilla Espoossa:
https://www.bikeworx.fi/ajankohtaista/2018/pole-testipyrt

Kiituri
12.10.2018, 14.31
Itellä on mittaa saman verran kuink Takamisakarilla mutta inseam on vähän pidempi. L-koko on ollut aika kiva mutta ei se missään nimessä ole itselle iso. Tanko piti vaihtaa ja satula positioida tolpassa aika taakse jotta mahdun ohjaamoon. Jos sinulla yläkroppa on (mitasta voisi päätellä) pidempi niin XL voisi myös olla aihtoehtona.
4ke hinta on osiin nähden vähän yläkantissa mutta koska pyörä on muutakin kuin osasarjat niin on hintansa arvoinen.

Kannattaa ihan soitelle Polen jannuille ja kysellä toimitusaikaa ym.

Ite ostin pari kuukautta sitten 131 mallin ja olen ollut kaikenkaikkiaan tyytyväinen. Ehkä nyt ottaisin paremmilla pumpuilla mutta niitä 131 malliin suoraan ollut saatavilla ja Rokkarilla ei muutenkaan ole kovin säädettäviä sen mitä olen tutkinut. Sisäänjouston nopea ja hidas vaimennus pitäisi olla erikseen säädettäviä molemmissa päissä.
No, toisaalta hyvin on ns tehdassäädetty nuo perusrokkarit tuohon pyörään. Omaan makuun vain hivenen liikaa sisäänjouston hidastusta mikä heikentää seurantakykyä nopeassa röykytyksessä.
Kompromisseja jousitukset silti aina on.
Se takapään jousitus on kyllä upea. en keksi oikein mitään moittimista.

Ite vaihdoin tuohon 29+ kumekset litkuilla. Nyt pyörä on oikea monsteri. Se vain menee ja menee oli millaista kiveä tahansa. Pahasti rikkoinaiset jyrkät tekniset laskut oli vanhalla pyörällä pirullisia ja vaati hermoja. Evolink alkuperäisrenkailla oli aika helppo ajaa mutta plus-kumeilla ... no jaa riittää että roiskaisee keulaan sinne päin ja pudottaa alas. Mikään ei tunnu miltään, siis positiivisessa mielessä.

Jos 4ke tuntuu halvalta, ota niillä paremmilla osilla. Saat vähän lisää säädettävyyttä.

makimies
13.10.2018, 02.21
Tässä pitäisi ehkä alkaa laittamaan ostohousuja jalkaan, ja muuta asia askarruttaa 140:seen liittyen.

- Oma mitta 188/86 inseam ja koko arveluttaa, mulla on pitkä selkä ja töppöjalat. Periaatteessa L, mutta sekä läski (Cube, lyhyt ja korkea) että enskapyörä (Mach 6) ovat XL- kokoisia. Koeajopankki/vierailu paikan päällä voisi auttaa..
- Onko jollain tilaus päällä, minkälaisia toimitusaikoja on immeisillä ollut hiljattain?
- Entäs jos haluaakin punaisen, kellään kokemusta onko noita saatavilla? Aikaa odotella on, talvi ajetaan pläskillä.
- Mun internjet näyttää hinnaksi 140 -trailille 3950€, kuulostaa jotenkin halvalta (sairasta mutta totta..), puuttuukohan tuosta alvi tai jotain vastaavaa?

Xl voisi olla sopiva mitta. Itsellä L koko ja 183cm kuski. Ei ole ainakaan liian iso pyörä. Vähän varmaan makuasia myös.
Itsellä on inseam samaa luokkaa, L koon runkoon menee juuri ja juuri 160 dropperi. Tuo satulaputken pituus klannattaa varmistaa XL koon rungossa.

Toimitusajat selviää kun soitat Polelle.

Oikea alvillinen hinta selviää kun laitat ostoskoriin ja menet kassalle ja valitset toimitusosoitteen. Kotisivuissa on joku bugi joka näyttää hintoja ilman alvia. Pari kertaa itsekin tullut hieraistua silmiä. Eräs koneistettu runko on käynyt pari kertaa ostoskorissa....

Paksupolkija
13.10.2018, 13.54
En jaksa vielä tehdä uutta ketjua mutta kannattaa vierailla polen sivuilla/facebook. Uutta mallia tulossa.

jhalmar
13.10.2018, 13.57
Itse odottelen lyhyempijoustoista Machinea, mutta tuo uusi Stamina vaikuttais olevan ainakin kuvan perusteella 180/180 joustoilla eli käytännössä samankaltainen kuin nykyinen Machine. 2019 aikana pitäisi tosin kaiketi tulla myös Machinen kaltainen lyhyempijoustoinen.

Antza44
16.10.2018, 10.46
Evolinkien runkosetit näyttää olevan -15% 21.10 asti

Metsänpeikko
01.12.2018, 22.16
Nyt tiettyjä malleja saa nääköjään useammassa värissä, mikä on ehdottomasti positiivista. Kun vielä saisi noista väreistä mallit tuonne sivuille, vai olenko vaan puusilmä?

sak
01.12.2018, 22.56
Facebookissa oil jotain esimerkkejä, Polen sivuillekkin kyllä tulossa hieman myöhemmin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takamisakari
04.12.2018, 12.33
Mullakin on ostohousu jalassa ja evolinkin spessuvärit kiinnostaa mutta ilman noita värimalleja ja pelkällä värin nimellä ei kyllä voi tilata..

Metsänpeikko
04.12.2018, 15.16
Ja kai tuon EN version saa halutessaan lyrik rc2 keulalla. Ihan vaan sen takia, että se punainen väri sopisi tuon pepper red rungon kanssa hienosti yhteen.

hece
04.12.2018, 16.10
Nyt näkyy värejä https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-140-special-color-pre-sale/:
https://polebicycles.com/wp-content/uploads/2018/11/Evolink-Express-yourself-custom-colors-600x739.jpg
Tässä kuvassa taitaa esiintyä pure purple, pepper red, polar blue, jeans blue, taiga yellow ja velvet black: https://www.instagram.com/p/Bm-dKW4hmcf/
Mutta tämä vain oma arvaus.

F. Kotlerburg
04.12.2018, 16.11
Missä lie se mainostettu 110 Polekaupasta?

TURSAS
04.12.2018, 16.40
Tässä kuvassa taitaa esiintyä purple, red, turqoise, jeans blue, yellow ja black: https://www.instagram.com/p/Bm-dKW4hmcf/
Mutta tämä vain oma arvaus.
Muuten meni oikein mutta arvaamasi turquoise on polar blue.

Itselleni on tulossa Evolink 131 Suomi 100 värityksellä. :cool:

Kemizti
28.12.2018, 18.16
Mää tollasen kuvakollaasin uudesta kokoonpanosta ja speksilistan, jos ketään kiinnostaa..

https://www.instagram.com/p/Br7mnobF2zg/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=nacj95id0xcy

Saunatonttu
07.01.2019, 13.11
Mää tollasen kuvakollaasin uudesta kokoonpanosta ja speksilistan, jos ketään kiinnostaa..

https://www.instagram.com/p/Br7mnobF2zg/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=nacj95id0xcy

Onnea uuden pyörän johdosta. Suosittelen vielä tuon ylemmän chainstain suojaamista vaikka samalla kamalla kun alemman, ketju syö senkin tehokkaasti jos tykkää rymistellä.

Kemizti
07.01.2019, 13.14
Onnea uuden pyörän johdosta. Suosittelen vielä tuon ylemmän chainstain suojaamista vaikka samalla kamalla kun alemman, ketju syö senkin tehokkaasti jos tykkää rymistellä.

Tiedän. On siellä läpinäkyvää.. ja noita neopreeni pehmusteita on varastossa, ite aiempien evolinkkien kohdalla huomannut että tuo CS / SS etu/yläosa on ehkä hankalin paikka suojata kunnolla..

sak
29.01.2019, 18.23
Uppaillaas vähä tilannetta. Keskiön seudun narina löytyi syksyllä, ja se todella oli keskiön narinaa.
Olin jo käyttänyt linkun laakerit pöydällä, kokeillut toisia kampia sekä laakereita,
Omat keinot loppu kesken ja eikun runko pakettiin, ja lähetys polelle.
Ilmoitin että mitään kiirettä asialla ei ole.
Parin kuukauden kärsivällisen odottelun jälkeen syyksi paljastui väsyneet/kuluneet keskiön sekä laakerikuppien kierteet jarrun puolella, joka sitoo linkkupaketin yhteen.
Rakenne lie siitä herkkä nii olkaatte tarkkoja ku niitä puratte ja kasaatte.
Nariseva kampilaakerisetti oli hiljainen toisessa pyörässä.
Nyt on uusimman version linkku ja uudet keskiölakrut. On hiljaista.
Takuu kattoi kaikki. Mainiota!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190129/7df341c382c79531d7e3a88333a7baec.jpg

Lähetetty minun Pixel laitteesta Tapatalkilla

Metsänpeikko
13.02.2019, 16.54
Sieltähän on ilmeisesti tulossa ihan mielenkiintoinen special edition myyntiin tänään

F. Kotlerburg
13.02.2019, 17.25
https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-loam-ranger-signature-edition/ tämä vai?

Metsänpeikko
13.02.2019, 17.28
https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-loam-ranger-signature-edition/ tämä vai?

Juuri tämä

TURSAS
08.03.2019, 10.53
Huh huh. Ainakin osa express yourself kampanjan rungoista on saapunut perille.

https://www.instagram.com/p/ButiXIjlPBn/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1jd6vunhjct7s

F. Kotlerburg
08.03.2019, 19.55
Voisivat laittaa Taigaankin "custom color" - kamppiksen niin voisi viimein painaa tilausnappia.

makimies
08.03.2019, 20.11
Pinkki on kyl melko härskin näköinen :D

Kiituri
10.03.2019, 14.21
Kuvan oranssi runko on tyrmäävän upea. Sitä ei helposti hukkaa metsässä.
Joskus tulee metsässä ihmeteltyä (ajo/marja) paikkoja jalkaisin ja ollut haastellista muutaman kerran löytää pyörää (fillari tai kone), niinpä kirkas punaiseen menevä (kute oranssi) on hyvä valinta.

Takamisakari
27.03.2019, 13.48
Mä olen jojoillut Polen hankinnassa jo kuukausitolkulla ja päätös on nyt saatava aikaiseksi. Olin jo päättänyt Machinen hankinnasta, koeajot tehty jne mutta joudun vielä harkitsemaan, osittain myös budjettisyistä, esim 45" rautalaivan korjauskulut pumpsahtivatkin (taas) muutaman tonnin verran.. no, eipä jaaritella.. Omat ajot sekä teknisiä polkuja ja bikeparkkia, paino ajokamat päällä ei jää neuvolapainoon, eli vehkeeltä vaaditaan myös kestoa ja joustomatkaa esim hypyissä. Machine täyttäisi hyvin kriteerit, mutta ei varmasti ole parhaimmillaan helpossa kangaspolkuajelussa ja Evolinkki voisi olla hyvä komromissi kokonaisuutena.

https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-loam-ranger-signature-edition/

Tätä olen kuolannut sekä speksien että värinkin perusteella, mutta takajousituksen mitta vs (mahd) lisääntynyt paino mietityttää. Minkälaisia kokemuksia 158:sta helpohkossa polkuajelussa tai vastaavasti 140:sta bikeparkissa? Kestääkö lyhyempijoustoisella vetää "isosta boksista" 100kg massalla? Onko 158 liian raskas peruspolkuajeluun? Ajatuksena olisi että rengastuksella voisi keventää ja parantaa rullaavuutta helpossa ajossa joka tapauksessa.

Kemizti
27.03.2019, 14.11
Ite reilusti yli 100kiloisena on tullu ajettua ensin E130:llä, sitten E150:llä ja nyt alla E158.. lyhemmälläkin joustolla pärjää bikeparkissa, mutta enemmän on enemmän, eikä Polen polkemis ominaisuudet yhtään huonone jouston lisääntyessä..

Takamisakari
27.03.2019, 14.35
Tiedätkö onko tuolla 140 vs 158 mitään merkitystä fyysiseen painoon? Jotenkin 158 tuntuisi loogiselta "paperilla".

Kemizti
27.03.2019, 15.40
Tiedätkö onko tuolla 140 vs 158 mitään merkitystä fyysiseen painoon? Jotenkin 158 tuntuisi loogiselta "paperilla".Tätä kannattaa kysyy suoraan Polen aspasta, mulla ei ole koskaan ollut E140:a..

järtsy
27.03.2019, 20.30
158:lla täälläkin ajellaan kaikkea mahdollista ja hyvin pysyy porukkalenkeillä mukana, ei se varmasti kevyin pyörä ajaa ole mutta ei missään nimessä tunnu erityisen raskaaltakaan.

golfer
27.03.2019, 23.18
Aivan sama mikä rautalaiva porukkalenkillä, rengastus siellä eniten merkitsee heti kunnon jälkeen. Eli valitset siitä vaan sopivan rautalaivan omaan käyttöön. Parkkia? Ehkä 158. 140 riittää Suomessa kaikkeen, mutta aina pikku lisänitku on kiva parkissa. Mä nitkuttelen jatkossa Masiinalla ja porukkalenkille eksyessäni alla on "joku mikä sattui tallissa olemaan valmiina"-pyörä. Muuten ajan kotimaastoni lähinnä xc-pyörillä. Sen verran xc-henkeä itselläni, etten missään nimessä allekirjoita väitettä ettei lisäjousto pahaksi ole. Suomessa ei oikein ole trail-ajoa (pl ehkä joku Jykylä ja Lahti). Tasaista maastoa ja joustoja ei paljon tartte.
Yhden pyörän taktiikassa joutuu aina kompromissiin. Rengastuksella saa kuitenkin pitkäjoustoisesta siedettävän xc-ajoihin. Ja xc-ajoa meidät Suomen polut on hyvin pitkälti..

Takamisakari
28.03.2019, 10.23
Joo, mulla kakkospyöränä pysyy joka tapauksessa läski, parkki löytyy kkilsan päästä kotoa ja muut ajot on aikamoista juurakkoa ja kivikkoa.
Siinä kyllä samaa mieltä että rengastus vaikuttaa paljon ja kompromissejä joutuu joka tapauksessa tekemään.

ikispessu
20.07.2019, 20.33
Pole evolink 140 kiinnostaa itseäni. Millaisia kokemuksia tuosta löytyy foorumilta?
Entä missä Pole tekee tai teettää runkonsa?
Internetistä ei löytynyt vastausta paitsi että machine kai tehdään 100% suomessa?
Pitääkö paikkansa?
Ja entä evolink ja muut mallit?

Isojen merkkien mallien(specialized, santa cruz jne.) lisäksi valintalistallani ovat Pole ja Orange, edustamassa sitä erilaista ja sielukkaampaa vaihtoehtoa, pyörää jolla on luonnetta.
Joten tuo Polen runkojen valmistusmaa kiinnostaa, koska se voi olla ratkaiseva pointti näiden kahden välillä.

Jami2003
20.07.2019, 21.04
Machine ja mitä nämä uudet koneistetut alurungot nyt onkaan on tehty Suomessa. Putkesta hitsatut rungot kai Taiwanissa(?) tai jossain muussa pyörien valmistuksen itämaassa.

Toki kiva että valmistus on kokonaisuudessaan Suomessa mutta esim. putkissa hitsatuissa alumiinirungoissa ottaisin kyllä paljon ennemmin vaihtoehdon missä pyörät on teetetty alihankkijalla millä oikeasti on osaamista aiheesta kuin että väkisin aletaan jonku kotimaisen alihankkijan kanssa harjoittelemaan asiaa. Suomessa kun ei laadukkaita alurungon valmistus pajoja taida löytyä.

ikispessu
20.07.2019, 21.34
Kyllähän suomessa alumiiniosaamista varmasti löytyisi hitsauspuoleltakin. Purso jne. vääntänyt alumiinia since 70’s tms. mut joo, kustannuskysymys varmasti enemmän kuin osaamis.

F. Kotlerburg
20.07.2019, 21.37
Kyllähän suomessa alumiiniosaamista varmasti löytyisi hitsauspuoleltakin. Purso jne. vääntänyt alumiinia since 70’s tms. mut joo, kustannuskysymys varmasti enemmän kuin osaamis.
Kysehän ei ole pelkästä hitsaamisesta.

ikispessu
20.07.2019, 22.54
Kysehän ei ole pelkästä hitsaamisesta.

Niin, ei toki. Silti haluaisin uskoa että homma onnistuis suomessakin. 🤓🧐🤔

hece
21.07.2019, 00.47
Machine ja mitä nämä uudet koneistetut alurungot nyt onkaan on tehty Suomessa. Putkesta hitsatut rungot kai Taiwanissa(?) tai jossain muussa pyörien valmistuksen itämaassa.
Taiwanissa tehdään alumiiniset Evolinkin ja Taigan rungot. Keväällä 2018 vaihtui Taiwanilainen tehdas toiseen, syystä tai toisesta eka firma ei enää Polelle runkoja tehnyt. Polen sivuilla blogissa tästä enemmän juttua. Teräksisten Taival-runkojen valmistuspaikasta ei minulla ole tietoa.

makimies
21.07.2019, 02.18
Pole evolink 140 kiinnostaa itseäni. Millaisia kokemuksia tuosta löytyy foorumilta?
Entä missä Pole tekee tai teettää runkonsa?
Internetistä ei löytynyt vastausta paitsi että machine kai tehdään 100% suomessa?
Pitääkö paikkansa?
Ja entä evolink ja muut mallit?

Isojen merkkien mallien(specialized, santa cruz jne.) lisäksi valintalistallani ovat Pole ja Orange, edustamassa sitä erilaista ja sielukkaampaa vaihtoehtoa, pyörää jolla on luonnetta.
Joten tuo Polen runkojen valmistusmaa kiinnostaa, koska se voi olla ratkaiseva pointti näiden kahden välillä.

Evolink 140 on kyllä kiva jokapaikan höylä. Suht järeä, pitkä ja loivalla keulalla. Ajelee kivasti parkit ja xc:t. Ok ainoa miinuspuoli kovin kevyt pyörä tuo ei ole, mutta itsellä painotus on teknisemmässä ajossa , missä pole toimii loistavasti. Ja polkee kuin hardtaililla.

ikispessu
21.07.2019, 10.03
Evolink 140 on kyllä kiva jokapaikan höylä. Suht järeä, pitkä ja loivalla keulalla. Ajelee kivasti parkit ja xc:t. Ok ainoa miinuspuoli kovin kevyt pyörä tuo ei ole, mutta itsellä painotus on teknisemmässä ajossa , missä pole toimii loistavasti. Ja polkee kuin hardtaililla.

On muuten huvittavaa että oikeastaan kaikista pyöristä mitä harkitsen(max n.4k€) sanotaan miinuspuolena paino, esim orangen five, spessun enduro elite/stumpjumper, santa cruzit jne. ja kaikkihann nämä pyörivät jossain 14-15kg nurkilla. Olenkin miettinyt mikä on se pyörä tässä hintaluokassa jossa paino ei olisi miinuspuoli, tuntuu että sitä ei ole. 😂

Villetre
21.07.2019, 10.38
Itsellä ainakin alkuinnostuksen jälkeen huomio kiinnitttyi siihen että peruspolkuajoon nuo 150mm joustot oli vähän liikaa. Ei ollut alla Pole mutta kuitenkin. Eli pidemmillä matkoilla painokin alkaa näyttelemään osaa ja turhan pitkät joustot syö sekin miestä. Eli kannattaa valita pyörä tarkoin omaan ajoon sopivaksi. Oma valinta meni vähän netin hehkutuksen piikkiin..

ikispessu
21.07.2019, 10.51
Polessa tällä hetkellä mietityttää kuinka se soveltuu wheelie/manual ym. flättikikkailuun
pituutensa puolesta.
Joo, paljon tulee niin hyviä tarkouksia vastaan netissä että se sumentaa kyllä ja niin meinasi käydäkin(enduro), mutta onneksi en tarttunut vaan jatkan harkintaa. Ajot pääasiassa polkua, juurakkoa, kikkailua, joskus bikepark ja alamäkeä maltillisesti, joten aina trail pyörä varmasti tulisi olla.
Evolink 140, five/four pro, hightower/tallboy, stumpjumper ja commencal meta tr oikeastaan tässä enää listalla.

mtv
21.07.2019, 11.17
On muuten huvittavaa että oikeastaan kaikista pyöristä mitä harkitsen(max n.4k€) sanotaan miinuspuolena paino, esim orangen five, spessun enduro elite/stumpjumper, santa cruzit jne. ja kaikkihann nämä pyörivät jossain 14-15kg nurkilla. Olenkin miettinyt mikä on se pyörä tässä hintaluokassa jossa paino ei olisi miinuspuoli, tuntuu että sitä ei ole. 😂

4 tonnin budjetilla saa jo YT.n ja Canyonin kuitumalleja trail/enskoista, joiden painot ovat jo hieman maltillisemmat.

ikispessu
21.07.2019, 11.55
4 tonnin budjetilla saa jo YT.n ja Canyonin kuitumalleja trail/enskoista, joiden painot ovat jo hieman maltillisemmat.

Valitettavasti kumpikaan noista merkeistä ei oikein sytytä tarpeeksi. Pitää vaan kyykätä salilla rajummin että jaksaa polkea painavampaa fillaria. ��

makimies
21.07.2019, 13.17
Polessa tällä hetkellä mietityttää kuinka se soveltuu wheelie/manual ym. flättikikkailuun
pituutensa puolesta.

Sopii erittäin hyvin jos on taitava/osaava kuski. Vahingossa tuota ei saa keulimaan /manuaaliin millään. Polesta kun vaihtaa tavanoimaisen geometrian pyörään, se pyörähtää heti ympäri kun nostaa keulaa :)

Sanotaanko että polen geo yllyttää ajamaan kovaa ja teknisessä maastossa. Jos ajaa hiljaa niin pyörästä ei ehkä saa kaikkea ulos.

mtv
09.08.2019, 22.16
Evolinkillä nyt ensimmäinen lenkki takana ja ihan hyvinhän sillä poluillakin ajeli. 158 on malli. Mut mitä lujempaa ajoi sen paremmalta tuntui. Keulaa saa nyppästä vähän reilummin, kuin edellisessä Kona Process pyörässä pieniin ylityksiin. Pitää vielä ajoasento hakea kohdilleen, mutta esimerkiksi minulle tuttu sormien puutuminen loisti poissaolollaan.

makimies
28.08.2019, 09.54
Evolink 140 on ollut nyt ollut ajossa 2 kesää , ja ihan mukavalta tuntuu. Nyt laitoin alle dh renkaat (assegai) ja meno parani huomattavasti myös bike parkissa.

Videota sappeesta:

https://youtu.be/g1jxbk8BZt8

JariL
03.09.2019, 10.22
Halutti päästä testaamaan uutta setuppia vähän mäkisempään maastoon kuin Oulun tasaiset.

Laitoin sulle eilen YV:n liittyen Poleen ja mahdolliseen koon sovitukseen Oulun seudulla. Jotain herjaa tuli, joten huutelen samaa täältä kautta :) Eli onko sinulla Pole vielä Oulun seudulla ja olisiko sitä mahdollistas päästä kokeilemaan tai ainakin sovittamaan kokoa?

Ja toki, jos täällä on muitakin Oulun lähialueen Evolink L/XL -omistajia, sama kysymys teille :)

Tikkaaja
04.09.2019, 15.57
Evolink 140/158 polttelee aika paljon, kun kävin kokeilemassa kaverin kanssa Machinea. Pyörä itsessään tuntui aika hajuttomattomalta ja mauttomalta, koska se hoiti hommansa ehkä liiankin hyvin. Keulan pystyi osoittamaan minne tahansa, minkä uskalsi ajaa ja sitten saikin jo miettiä seuraavaa linjavalintaa. Pyörä oli omalla kohdalla aivan mahdottoman hyvä polkea ja osittain tuo hyvä polkutuntuma myös ohjaa hieman hankkimaan Evolink 158-mallia. Pakko myös mainita, että Evolinkin ajon jälkeen uskalsin myös osoittaa nykyisen jäykkäperänkin keulan uusiin linjoihin.

Itseäni eniten huolestuttaa paino ja ketteryys/leikkisyys. Kertokaapa Evolink-kuskit, että onko nämä pelot tarpeettomia, jos ei aina halua ajaa niin lujaa kuin jaloista pääsee?

Kiituri
04.09.2019, 17.13
Kyllä se Evo on vähän pitkähkö kannon kierrossa mutta ajolinjalla siitä selviää tai keulaa pompottamalla sivulle.
Ite ottaisin nyt pykälää isomman Evon. Akseliväliin on niin tottunut että minkäänlaista kankeutta ei enää huomaa.
Huono puoli on se että kivikkopolut ei enää ole niin haastavia. Ennen jokainen metri piti ajamalla ajaa. Nyt vedän vain suoraan yli liki kaikesta. Vähän tylsää mutta tavallaan hauskaa tämäkin.
Polkemistehokkuus on kyllä niin hyvä että välillä vieläkin ihmettelee (nyt vuoden jälkeen hankinnasta) kuinka kevyttä on polkea ylämäkiä. Tämä tietysti johtuu siitä että istutaan keskiöön nähden enempänä kuin yleensä eikä ole enää tarvettaa polkea etuviistoon ylämäissä ja pitää lihaksilla itsensä satulassa. Lisäksi istualla ja seisaalla painopiste asettuu enempi samalle kohdalle ja niinpä jousitus toimii samalla tavalla istualla ja seisaalla.

Polen geometria vaan on niin paljon parempi että ainakaan itse en näe vaihtoehtoja. Merkki voi vaihtua jos vastaavalla mitoituksella tulee sähköfillari joltain merkiltä.

Ai niin myös keskiön korkeus on plussaa ja se että takapään sag on mitoitettu 30% kohdalle. Tämä antaa enemmän ulosjoustoa mistä paljon hyötyä.

Jyrce
04.09.2019, 17.17
Polellahan oli kaiketi suunnitteilla sähköpyörä jossainvaiheessa. Eli ei tarvi vaihtaa merkkiä :)

F. Kotlerburg
04.09.2019, 18.38
No onhan se painava ja ei mitenkään herkän leikkisä, ei siitä mihinkään pääse. Enemmän sellainen suorien ajolinjojen peli eikä mihinkään kikkailuun. Eipä siinä silti mitään ongelmaa ole eli toimii se rauhallisemmassakin ajossa.

roudastarospuuttoon
04.09.2019, 20.20
Pole on alkanut merkkinä kovasti kiinnostamaan joten olisko kellään Espoon suunnalla Evolink 140 L koossa mitä voisi testata?

miumau
04.09.2019, 20.48
Eikö Espoossa ole bikeworx, jolla on niitä Polen testipyöriä. Sieltä varmaan kannattaa kysyä, josko sopiva malli löytyisi testiin.

järtsy
04.09.2019, 22.04
Itseäni eniten huolestuttaa paino ja ketteryys/leikkisyys. Kertokaapa Evolink-kuskit, että onko nämä pelot tarpeettomia, jos ei aina halua ajaa niin lujaa kuin jaloista pääsee?

Evolink 158 vaihtui Canyon Striveen, juurikin edellämainituista syistä.

Evolinkki oli kyllä mahoton menijä kivikkojuurakossa ja vauhdikkailla pätkillä, mutta kääntöpuolena juurikin lievä kankeus, manuaalit ja keulan keventämisen vaikeus hitaassa vauhdissa, taitava kuskia nämä tuskin kovasti haittaa mutta kyllä tuo Strive tottelee minua paremmin, ja sellainen pikku neppailu ja pyörän hypyttäminen onnistuu paremmin kun pyörä on pari kiloa kevyempi.
Ja onpa Strivellä tullut useampi pr parkissakin joten ei se olellisesti huonompi sielläkään ole.

Polkemisessa en juurikaan eroa huomannut.

roudastarospuuttoon
04.09.2019, 22.27
Eikö Espoossa ole bikeworx, jolla on niitä Polen testipyöriä. Sieltä varmaan kannattaa kysyä, josko sopiva malli löytyisi testiin.
Bikeworxissa on käyty jo renkaita potkimassa mutta juuri tuota Evolink 140 L kokoa ei ole siellä.

Kiituri
08.09.2019, 09.48
Polellahan oli kaiketi suunnitteilla sähköpyörä jossainvaiheessa. Eli ei tarvi vaihtaa merkkiä :)
Tuosta ei ole kuulunut mitään. Taitaa mennä vuosia ennen kuin mitään tapahtuu jos sittenkään.
Eipä silti, moni muu valmistaja on alkanut apinoimaan geometriaa mikä on hyvä juttu. Sähköfillariin tuollainen geometria sopisi varmasti kuin nenä päähän.

Fat Boy
08.09.2019, 10.54

Tämä jos toteutuisi kotomaisella Revonten moottorilla, niin saattaisin hyvinkin pistää spessun kiertoon. (oikeasti, se luultavimmin olis niin kallis että jäisi puheen asteelle)

Kemizti
08.09.2019, 14.40
Tämä jos toteutuisi kotomaisella Revonten moottorilla, niin saattaisin hyvinkin pistää spessun kiertoon. (oikeasti, se luultavimmin olis niin kallis että jäisi puheen asteelle)Kaikenlaisia huhupuheita on liikkeellä [emoji6]

Fat Boy
08.09.2019, 16.50
Kaikenlaisia huhupuheita on liikkeellä [emoji6]Äläpä yllytä hullua.. Jospa moottori olis semmoinen, josta saa rajoittimet pois, niin olisi Polen ominaisuuksille käyttöä minunkin kotinurkilla.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

hece
11.11.2019, 14.07
Evolinkkiä on tullut katsottua sillä silmällä sen julkaisusta lähtien. Pitkälle miehelle pitkä geometria on houkuttanut. Eikä kotimaisuudesta tai kotipaikkakuntalaisuudestakaan ole haittaa. Viimeiset kolme vuotta tuli Jyväskylän kivikoita ja juuria kierrettyä 490mm reachin plussarenkaisella Genesis Tarnilla. Oikeastaan ei ole kokemusta täpäriajoista, niin paha tässä verrata. Helkatin hyvältä tämä tuntuu vaikka ensilenkin saikin polkea loskan keskellä. Mäessä ei keulita, perä joustaa (jännä juttu täpärissä), keula syö eleettä esteet. Reach kasvoi n. 45mm eikä tunnu yhtään pitkältä, eikä alun jälkeen keulakaan liian loivalta. XL 140 runkosetistä kasasin, kiekot, jarrut, voimansiirtoa, ohjaamo ja jotain pientä tuli vanhasta, muuten uutta. Tälläinen siitä sitten tuli:
https://lh3.googleusercontent.com/qkAfPDac46Zae6b4rmgPUIQr-F5vBtTAIzRXh99EbpBLgjs_eTjX2nv0og66gt5sIoBAMgsEybZ EfPPtv0oaztDV9Zs-O9-OVIKj09IPV1x6b0Jj8brEULiKGT6mmA50B-56KbHlDiI8OCjzTmK751zZzb_OgUV80RQ92tXrDPPu0KWk_Wz4 ryExLAlPrWOUh8Pc3e5_9h5Wyqmm3ym4lGNokuDYA8m1qEeDvy WcDJ7PnPMZlXcXoxXCHa9V-Rj7fu770ufIy-bLzl_xMEW9WPTxAHPSxDzYBKCLNN_2vKfIw2eMAfEzCeUvLHqr qonpzh7Jkzk8asN6aPAiwpCw_BL8Tv7UP2T4y8CbmFwMEmOb0M CL1UH5ylVfrksSLdY_VwZo5EAqUuf8h1xHtxAHhPSRRVtWBY8O 4hwoIrkFgQLx7ClN9CwDmwv9nDZf2wwxPte5ImKGD1_oO-Q80w9UJl7eRyNnLyUsBwIfi-RRGXSypsUbAL606tqM0NboO6hhXI0akU5dAuBk_jAKhA3z_PZc 0CpKu7V2VZiB9PQ0-RXSV8eKPxRsqsDAkpcFzyP0bFCUMSjoVuxCzAUWlokA5gRJ1w3 0R4OdzsYceDMu2N1iHAZvikrkZIqz40Ptn-s9kn4CBMTKFqsGQhJRLswCCreSO2XzRAyosiVPxZFFxKT1sKF0 O1jndjkzsG5SBpS25ubYK1E-WuAzYjUD-P6BSg-eJsSKqpksjO_0WsjBevx1OoP49A=w1393-h927-no

Keula on 160mm -20 Lyrik Select RC 51mm offsetilla. Takarenkaaksi vaihtuu alkuun 2.6 SE4, insertiksi Rimpact. Talvella tosin käytössä enimmäkseen Fat Freddiet. Oneup 210mm v2 mahtui pituuden puolesta helposti, minulla pituutta 193cm ja jalan sisämitta 93cm. Ainut ongelma on tuo kaapelivienti. Kannattaa ehdottomasti ottaa tolppaa v2.1 mekanismilla (actuator) joka ei liikuta vaijerinkuorta. Nykysetupissa tolppa on noin 3 cm pohjasta ja vaijerinkuoren pää ei ole suorassa tolpan pohjassa vaan vinossa jotta mahtuu kiertämään iskarin, mutta toiminta on Wolftoothin LA -vivulla erinomaista.

miumau
11.11.2019, 19.06
Hieno on eikä noin pirtsakan värisenä huku lumihankeen:):). Kyllä tuolla kelpaa paikallisissa kivikkojuurakoissa ryttyyttää menemään.

Sambolo
22.01.2020, 22.17
Mitenkäs tuolla 140 evolinkillä pärjää bikeparkissa? Polen tuki kovasti suosittelis 158 mallia 140 sijaan jos ajelee välillä parkissa ym, ei kuulema häviä polkemistehokkuudessa 140 mallille. Mites muuten, onko 158 normi poluilla liian tylsä jyrä vs 140? Tällee isompana kuskina pidempi jousto varareservinä vähän houkuttelis. Ite ajelen pk seudun mettiä ja parkkeja lähinnä ja tykkään etsiä mahdollisimman haastavia polkuja.

makimies
22.01.2020, 22.56
Mitenkäs tuolla 140 evolinkillä pärjää bikeparkissa? Polen tuki kovasti suosittelis 158 mallia 140 sijaan jos ajelee välillä parkissa ym, ei kuulema häviä polkemistehokkuudessa 140 mallille. Mites muuten, onko 158 normi poluilla liian tylsä jyrä vs 140? Tällee isompana kuskina pidempi jousto varareservinä vähän houkuttelis. Ite ajelen pk seudun mettiä ja parkkeja lähinnä ja tykkään etsiä mahdollisimman haastavia polkuja.

Isolla kuskilla toimii suht huonosti 140 joustoisena bikeparkissa.

Sambolo
22.01.2020, 23.33
Kuis sillee? Tarkotus olis ottaa tolla cane creekin coililla ja keulassa ois 160mm. Menisköhä toi 158 sit vielä 160mm keulalla. Kaikissa valmiissa buildeissa 180mm keula ja se tuntuu vähä ylimitoitetulta, mietin vaa miten toi geo sit lyhyemmällä. Tällä hetkellä bikeparkitkin jäykkäperällä.

Osaisko joku myös sanoa minkä pituisen dropperin saa L koon evolinkissä ihan pohjaan asti slämmättyä?

hece
23.01.2020, 11.39
Osaisko joku myös sanoa minkä pituisen dropperin saa L koon evolinkissä ihan pohjaan asti slämmättyä?
L: Seat tube Insert length: 250mm https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-140-29-v1-3/#geometry

Esim OneUp v2 180mm on tuon alaputken ilmoitettu upotuspituus 267mm https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2 . Tolpan saa kyllä pohjaan (siis satulaputken 250mm on suora ja esteetön) laitettua mutta kuten tuossa ylhäällä kirjoitin joutuu sitä nostamaan useamman sentin jotta vaijerinkuori mahtuu paikalleen ja kiertämään iskarin. Siitä vain mittaamaan nykypyörällä keskiö - satulakisko mittaa ja laskeskelmaan. Oneup on matalin tolppa ja sen droppi pituutta saa vielä 10/20mm helposti vähennettyä.

Mulla siis 140 XL ja painoa 105kg kamoineen. Parkkia en ole tällä tai muullakaan pyörällä käynyt ajamassa, ehkä ensi kesänä voisi käydä kokeilemassa. Cane creekin tarjous tuli vasta, olisi siihen saattanut tarttuakin mutta nyt siis vakio Monarch alla.

mtv
23.01.2020, 11.46
Travel front 160-180mm Polen specseis, joten 160mm ok. Itsellä 170mm Lyrik 158 Evossa.

tiaalto
23.01.2020, 14.04
Evolink 140 näyttää olevan speksattu 150-160mm keulalle. Menisiköhän jokin pieleen 140 millin Fox 34:lla?

Sambolo
23.01.2020, 16.41
L: Seat tube Insert length: 250mm https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-140-29-v1-3/#geometry

Esim OneUp v2 180mm on tuon alaputken ilmoitettu upotuspituus 267mm https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2 . Tolpan saa kyllä pohjaan (siis satulaputken 250mm on suora ja esteetön) laitettua mutta kuten tuossa ylhäällä kirjoitin joutuu sitä nostamaan useamman sentin jotta vaijerinkuori mahtuu paikalleen ja kiertämään iskarin. Siitä vain mittaamaan nykypyörällä keskiö - satulakisko mittaa ja laskeskelmaan. Oneup on matalin tolppa ja sen droppi pituutta saa vielä 10/20mm helposti vähennettyä.

Mulla siis 140 XL ja painoa 105kg kamoineen. Parkkia en ole tällä tai muullakaan pyörällä käynyt ajamassa, ehkä ensi kesänä voisi käydä kokeilemassa. Cane creekin tarjous tuli vasta, olisi siihen saattanut tarttuakin mutta nyt siis vakio Monarch alla.

One up ei kuulema evolinkkiin kovin optimaalinen kun vaijerin kuoren liike tekee työn, hinkkautuu kuulema herkästi puhki tuossa evossa.

mtv
23.01.2020, 17.17
Ok, mulla on just one up ja toiminut toistaiseksi hyvin. On kyllä ollut hyvä dropperi muutenkin.

hece
23.01.2020, 17.18
Oneup 210mm v2 mahtui pituuden puolesta helposti, minulla pituutta 193cm ja jalan sisämitta 93cm. Ainut ongelma on tuo kaapelivienti. Kannattaa ehdottomasti ottaa tolppaa v2.1 mekanismilla (actuator) joka ei liikuta vaijerinkuorta. Nykysetupissa tolppa on noin 3 cm pohjasta ja vaijerinkuoren pää ei ole suorassa tolpan pohjassa vaan vinossa jotta mahtuu kiertämään iskarin, mutta toiminta on Wolftoothin LA -vivulla erinomaista.

One up ei kuulema evolinkkiin kovin optimaalinen kun vaijerin kuoren liike tekee työn, hinkkautuu kuulema herkästi puhki tuossa evossa.

https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2 ALL DROPPERS NOW SHIP WITH AN INSTALLED V2.1 ACTUATOR

Eli kun tilaa suoraan One Upilta saa tuon v2.1 mekanismin tolppaan joka ei liikuta vaijerinkuorta. Sen saa toki myös jälkikäteen hommattua ja asennettua.

Sambolo
23.01.2020, 17.46
^Hyvä tietää. Ei kyllä oikee millää osaa päättää, että 140/158 ja coil/air :D

järtsy
23.01.2020, 22.05
Mulla oli 158 170 keulalla ja coili takana. Olihan se omalla tavallaan huippu pyörä, ja mun mielestä vielä täysin poljettava poluilla vaikka aika painava olikin.

Se miksi vaihdoin johtui siitä että on krooninen pyöräkuume:) ja koin toisaalta pyörän vähän kompelöksi pikku neppailussa poluilla, manuaalit yms tuotti tuskaa mutta sehän on vaan kuskista kiinni. Mäessä ja kivikkojuurakossa kyllä loistava peli.

Gargamel
24.01.2020, 10.24
Onko 110 poistunut valikoimasta? Enää sitä ei sivulla listata ollenkaan. Eipä sitä ollut ostettavanakaan kun muutama viikko aiemmin tutkin.

hece
24.01.2020, 10.50
Myös 131 hävinnyt, sehän muistaakseni iskaria vaille sama kuin 110.

Sambolo
24.01.2020, 10.53
Varmaa aika marginaalimalleja ollu. Yleensä tuommoisella joustolla ostavat haluavat kevyen pyörän.

Villetre
25.01.2020, 11.26
Mitä tuossa katsellut /kuulostellut niin Evolinkistä pois siirtyvät ovat kaivanneet kevyempää (pidemmät lenkit)/leikkisämpää pyörää. Kukaan ei silti valita ajo-ominaisuuksista.

F. Kotlerburg
25.01.2020, 11.36
Onhan noita malleja ennenkin tuolta hävinnyt ja palannut jonkun ajan päästä sitten takaisin. Voi olla, että tekevät jotain muutoksia jne.

Ja joo kyllähän se Evolinkki on raskas jyrä, josta on ketteryys ja leikkisyys kaukana, oli joustomatka mikä tahansa.

Sambolo
25.01.2020, 13.13
Ketterästi silti monet tuntuu niitä käsittelevän. Toki kuskista riippunee. Hidasta ja raskasta noilla on kuulema kiihdyttää, mutta rauhallinen nousu satulasta kevyttä asennon vuoksi. Jousitus kuulema coililla napakka ja jopa leikkisä. Itellä ei oikeen kokemusta täpäreistä, muuta kun koeajoa, vähän jänskättää miten suhtaudun jäykkäperän jälkeen. 140 evolinkki on kyllä maailmalla saanu suurta suitsutusta, vaikee kuvitella et hirvee pieleen menis valinta, varsinkin kun geo on mieleinen. Mut pitää vielä käydä kokeilemassa. Kokeillu nyt siis poleista vaa 180 staminaa.

Mitenkäs evolink kuskeilla maali kestäny, kuulema herkästi irtoolee? Oisko joku tietty väri paremmin kestävä?

Paksupolkija
25.01.2020, 15.01
Urkkaava speksaaja teki 12.34kg evolinkin xc käyttöön eikä ollut ihan kaikkea nipistänyt. Allekin pääsisi tai samoihin jos haluaa hissitolppaa käyttää. Paljonko esim puolenkilon-kilon ero loppupeleissä on normiajossa minkä ehkä hiilarirungolla saisi? Kyl L koon täpäriksi 12kg on kevyt. Ei puhuta kuitenkaan täysin xc käyttöön tehdystä pikkurunkoisesta pyörästä.

F. Kotlerburg
25.01.2020, 15.05
Ammattilaisten ajamista nettivideoistahan ne faktat aina tavallisen käyttäjän näkökulmasta löytyy.

miumau
25.01.2020, 17.20
Minulla on maalattuja Poleja 2 kpl, 2016 mallinen Evolink 150 ja 2017 Taiga. Kummassakin on maali pysynyt oikein hyvin ja varsinkin tuossa Evolinkissä on todella hyvin kestävä maalipinta. Ehkä se johtuu siitä että se on turkoosin värinen eikä muita sellaisia ole.:):) Facebookissa on kyllä näkynyt kuvia joissa on joillakin maalipinta rapissut jonkin verran. Johtuisiko maalinpinnan kestävyys erot eri valmistuserien eroista. Noissa ensimmäissä Evolinkeissä taisi vielä olla eri tehdas siellä Taiwanissa niitä tekemässä.
Mitä tulee noihin leikkisyyksiin (onko typerämpää termia olemassa kuvaamaan pyörän ajo-ominaisuuksia) ja ketterykksiin niin pyörä on juuri niin ketterä ja leikkisä kuin kuskikin. Pitkä akseliväli tekee sen että ajoitukset esim manuaaleilla ja bunnyhopeille ovat vähän erillaiset kuin lyhemmillä pyörillä. Ohjaustankoa noissa ei saa laitaa liian alas. Jos tanko on liian alhaalla niin kivikkojuurakko ajossa kädet ja yläselkä väsyy nopeasti. Tankoa ei siis kannata tiputtaa heti ens alkuun mahdollisimman alas vaan laittaa se aluksi vähän liian ylös ja pikkuhiljaa tiputtaa sitä alaspäin.

Villetre
25.01.2020, 17.39
Omassa Taivalissa maali tippuu ihan solkenaan, Kelviä muutamia kilometrejä ja kiveniskuja jokunen kymmenen heti. Ei ole kovassa kiinni ja maalipinta on ohut , mittarilla kun mittailin. Lisäksi aina vituttaa kun ostaa ns kompliitin niin kaulaputki katkaistaan liian alas. Sen voisi jättää hieman asiakkaan harteille. Ei ole niin korkeaa riseria tarjolla enään. 🤦*♂️

rndm
25.01.2020, 17.44
Tuo on kyllä täysin totta että siihen leikkisyyteen tangon korkeudella on varmasti enemmän merkitystä kuin vaikka parin sentin muutoksella chainstayssa. Kyllä itsellä aikanaan dirttipyöräkin muuttui ihan eri vehkeeksi kun vaihto isommalla nousulla olevan tangon.

Sambolo
25.01.2020, 19.44
Ammattilaisten ajamista nettivideoistahan ne faktat aina tavallisen käyttäjän näkökulmasta löytyy.
Ite ainaki puhuin niin käyttäjien videoista/kokemuksista kuin myös ”ammattilaisten” testeistä. Toki ulkomaalaisista arvioista vaikea saada käsitystä miten toimii kotimaisessa maastossa. Oman ajotyylin määrittely tuntuu silti vaikeimmalta.

Tänään vähän yritin pistää merkille millaista oma ajo, jos siitä sais apua 140 vs 158 pohdintaan. Tasamaalla Ja ylämäkeen tulee jurnutettua aika hitaasti, ei oikee kiire mihinkään, satunnaisia pieniä sprinttejä kun leikityttää ja on voimia. Vähänki alaspäi vievä ni alkaa omasta mielestä hauskanpito, joko lujaa alas, kikkailen alas(hyppyjä ym kaikista möykyistä) tai sit jyrkkää todella teknistä myös kiva ajaa hiljaa alas koittaen vaan selviytyä. Tykkään myös ettiä metästä rollit, dropit hypyt ym obstaakkelit mitkä luo haasteita. Toisinaan kiva myös vaan tutustua uusiin paikkoihin ja luontoon ja fiilistellä sitä rauhallisess ajossa, tosin silloinki kohokohdat jos löytää jotain haastavaa. Lenkkien keskinopeudet, kellottamiset, pituude sykkeet ym ei kiinnosta, eikä juurikaan pyörän paino. Bike parkki vierailut lisääntyny vuosi vuodelta, aina ei kuitenkaan niihin viitsi vaivaitua, sillon tällön viikonloppuisin, osin kustannussyistä ja koska sijainnit ei kovinkaan lähellä.

Jos 158 päädyn niin keulaks tulis silti vaan 160mm tai max 170mm. 140 tuntuu paperilla sopivalta, mietityttää vaan miten noin lyhyt jousto pärjää mun massan kanssa. Coililla tulis, oli vaihtoehto kumpi tahansa. Lopultahan kyse on vaan 18mm erosta takajoustossa, mutta tuntuu, että sillä olis iso vaikutus pyörän luonteeseen. Tää lienee selvii vaa testaamalla, toivottavasti saa kokeiltua molempia.

kauris
25.01.2020, 21.32
Mua ei jotenkin innosta nuo Evolinkit. Ulkonäkö tökkii. Machine tai Stamina olisivat hienoja ja niissä on lisäksi oma hohtonsa valmistustekniikassa mutta hinnat on jo mahdottomia. Jos Staminan tai Machinen saisi Evolinkin hinnalla niin vakavasti ainakin harkitsisin. Mutta toisin sanoan sellasen 1000 euroa enemmän voisin maksaa Polesta kuin vastaavilla osilla olevat YT Caprat, jeffsyt tai Canyonin Spectralit ja Strivet. En missään nimessä vaadittua vähintään n. kahden tonnin lisähintaa (halvin stamina 140 maksaa 5550, machine ja isompi stamina enemmän). Tai ylipäätään en enää maksaisi mistään pyörästä 5000-6000 euroa (maantiepyörään tuli joskus laitettua sen verran).

Evolinkkiä kokeilen pari vuotta sitten Fiskarsissa. 158 malli ja keula tais olla 170. Iskareissa oli liikaa ilmaa mikä vähän häiritsi koeajoa. Ajaa pyörä oli kyllä ihan hyvä mitä nyt manuaalia en saanut omilla taidoilla nousemaan yhtään ja keuliminenkin oli jo vähän hankalaa.

Villetre
25.01.2020, 22.32
Jos jousitusmäärä määrää tahdin niin mikäs siinä enemmän on enemmän. Lähinnä herättelin kysymystä siitä jos porukkalenkit tms kiinnostelee niin Evolinkki voi olla vähän hevi laite. Ei ne muakaan aluksi kiinnostellut mutta hiljalleen kaipasi muutakin ,joten porukkalenkit muuttui kiinnostaviksi.

F. Kotlerburg
25.01.2020, 22.36
Kaippa se nyt on vähän porukkalenkeistäkin kiinni.

kauris
25.01.2020, 22.44
Joo ainakin esim mtbcf:n klubikruisingeissa voi hyvin veivata vaikka kuinka pitkän joustomatkan pyörällä. Tai niissä porukkaleinkeissä joissa olen Lohjalla vieraillut. Olen kuitenkin valinnut just noita rennompia ajoryhmiä ja niissä huomaan pärjääväni parhaiten mitä vaikeammassa maastonkohdassa ollaan :)
Joku pitkä erittäin helppo polkunousu tai metsäautotie tuntuu vähän raskaalta mutta suurin osa muutoin lenkistä menee mukavasti ja vaikeita kohtia, pikku hyppyjä yms polulta jatkuvasti etsien. Omassa painavahkossa alu-pyörässä (ei pole) joustoa 160/140 ja rengastus järeä.

Wedu
25.01.2020, 23.39
Onko kenelläkään tietoa, että paljonko L-kokoinen evolink 140 painaa esim. tr-kokoonpanolla?

makimies
26.01.2020, 12.43
Joku pitkä erittäin helppo polkunousu tai metsäautotie tuntuu vähän raskaalta
Jos hakusessa on pyörä maantiellä ja metsäautotiellä ajeluun, en ehkä valitsisi enduropyörää? Vaan esim gravelin.

Jami2003
26.01.2020, 13.31
Jos hakusessa on pyörä maantiellä ja metsäautotiellä ajeluun, en ehkä valitsisi enduropyörää? Vaan esim gravelin.Onkohan pientä tahallaan väärin ymmärrystä ilmassa.

Pitempiä maastoreittejä on melkein mahdoton vetää eteläisessä Suomessa etteikö mukana ole metsäautotiesiirtymiä. Ja sen jälkeen taas niin teknistä ettei gravelilla tee mitään.

makimies
26.01.2020, 13.52
Onkohan pientä tahallaan väärin ymmärrystä ilmassa.

Pitempiä maastoreittejä on melkein mahdoton vetää eteläisessä Suomessa etteikö mukana ole metsäautotiesiirtymiä. Ja sen jälkeen taas niin teknistä ettei gravelilla tee mitään.

En tiedä. Oliko alkuperäisellä postaajalla sarkasmia vai ei. Mutta jos haetaan nimenomaan kevyttä pyörää millä taittuu metsäautotiet, niin miksi valittaa polen ketjussa?

Jami2003
26.01.2020, 14.26
En tiedä. Oliko alkuperäisellä postaajalla sarkasmia vai ei. Mutta jos haetaan nimenomaan kevyttä pyörää millä taittuu metsäautotiet, niin miksi valittaa polen ketjussa?"Joku pitkä erittäin helppo polkunousu tai metsäautotie tuntuu vähän raskaalta mutta suurin osa muutoin lenkistä menee mukavasti ja vaikeita kohtia, pikku hyppyjä yms polulta jatkuvasti etsien. Omassa painavahkossa alu-pyörässä (ei pole) joustoa 160/140 ja rengastus järeä."

Joku metsäautotie.... Suurin osa muusta lenkistä... Vaikeita kohtia... Polulta..

Miten ihmeessä ton voi ymmärtää että lenkki on pelkkää metsäautotietä?

- 5 pisteen vihje; "suurin osa muusta lenkistä" saattaa vihjata että ei ole.

Sitten ettei mennä ihan ot:n puolelle niin vaikkei Pole ole mitenkään optimi marakisoihin niin aika korkealla oli listoilla 60 km tähtisadeajossa. Joka on reitiltään erittäin helppo ja paljon tietä sisällään pitävä. Että kyllä sillä lujaa pääsee tielläkin jos reittä riittää. Ja Mäkimiehelle että oli siellä muutama kaveri cycloilla mutta ei näyttänyt tulevan kalusto etua vaikka tietä paljon olikin.

F. Kotlerburg
26.01.2020, 17.19
Polen omistamiseen kuuluu mielensä pahoittaminen kaikesta kritiikistä. Ei kannata noihin tarttua.

kauris
26.01.2020, 19.04
Jotain outoa tahallaan väärinymmärtämistä oli havaittavissa :)
Porukkalenkeillä vetäjä joutuu paikasta riippuen ajattamaan välillä porukkaa hetken matkaa helpommallakin polulla tai jopa hiekkatiellä, kun siirrytään alueelta toiselle. Sama on tietty yksinkin ajaessa. Ja tarkoitin, että niillä osuuksilla järeä pyörä ja järeä rengastus tuntuu toki raskaalta mutta se ei haittaa, kun muulle osalle (eli 95 prosentille esim) lenkistä pitkä jousto ja pitävä kuvio on omiaan ja pieni painonlisäkään ei itseäni haittaa.

Jami2003
26.01.2020, 19.20
Niin mullahan ei ole Polea enkä edes Evolinkiä koskaan kuvittele hankkia :) Taival saattais kiinnostaa.

Kyllähän pitkä jousto ja paino on sellainen yhdistelmä mikä vie paljon nautintoa helpoilta pätkiltä. Se haittaako se liikaa on tietysti maku kysymys. Jos tykkää sellaisista lenkeistä että kotipihasta paukusta lähdetään kuin hauki rannasta ja koko lenkki vedetään ihan maksimilla Pole tai muu vastaava pyörä ei ole välttämättä kaikkein mielekkäin. Jos taas ajelu on sellaista EK tyyppistä että ajelee rennosti seuraavalle herkkupaikalle mikä sitten tykitellään täysiä niin siellä Pole varmasti toimii kympillä.

Sambolo
26.01.2020, 23.17
^Hyvä kuvaus, juuri tuollaista se oma
ajelu monesti on :D Sii tuota EK tyyppistä.

Tikkaaja
26.01.2020, 23.43
Itse testasin 158 L-kokoisena tutuilla poluilla ja en tiedä jäikö minulta säädöt puolitiehen, mutta polkeminen tuntui tahmealta. Machinen viime kesän testilenkiltä muistan taas, että polkutehoa löytyi ja pyörä liikkui oikein mukavasti.

Kokeilin 158:n lenkillä 27% ja 30% Sagia, mutta ei se 27%:llakaan tuntunut kovin tehokkaalta tasaisella ajattessa ja erityisesti siirtymien aikana tämä tuntui entistä selvemmin. Polulla tehon puutetta ei oikein tuntenut. Iskaria oli vähän liikaakin omaan peruspolkuajoon, jos ostaa varoja Bikeparkkia varten. Polut meni oikein helposti alaspäin ja pyörä kiipesi aika vaivattomasti vaikeampia nousuja.

Täytyy nyt kokeilla uudestaan ensi kevään Fiskarssin testipäivillä ja katsoa, että oliko se oikeasti vain omista säädöistä kiinni. Herättää vain hämmenystä, kun omat kokemukset on hyvin erilaiset kuin foorumeilla näkyvät kehut parhaasta poljettavuudesta.

Nyt kiikarissa on pitkälti Mondraker Foxy, kun tuo 158 testiajo meni miten meni.

Jpkainulainen
27.01.2020, 00.03
Itse testasin 158 L-kokoisena tutuilla poluilla ja en tiedä jäikö minulta säädöt puolitiehen, mutta polkeminen tuntui tahmealta. Machinen viime kesän testilenkiltä muistan taas, että polkutehoa löytyi ja pyörä liikkui oikein mukavasti.

Kokeilin 158:n lenkillä 27% ja 30% Sagia, mutta ei se 27%:llakaan tuntunut kovin tehokkaalta tasaisella ajattessa ja erityisesti siirtymien aikana tämä tuntui entistä selvemmin. Polulla tehon puutetta ei oikein tuntenut. Iskaria oli vähän liikaakin omaan peruspolkuajoon, jos ostaa varoja Bikeparkkia varten. Polut meni oikein helposti alaspäin ja pyörä kiipesi aika vaivattomasti vaikeampia nousuja.

Täytyy nyt kokeilla uudestaan ensi kevään Fiskarssin testipäivillä ja katsoa, että oliko se oikeasti vain omista säädöistä kiinni. Herättää vain hämmenystä, kun omat kokemukset on hyvin erilaiset kuin foorumeilla näkyvät kehut parhaasta poljettavuudesta.

Nyt kiikarissa on pitkälti Mondraker Foxy, kun tuo 158 testiajo meni miten meni.Putkelta vai satulasta? Mikä iskari siinä oli?

Itse koin Foxyn huonoksi polkea putkelta verrattuna nykyiseen linkage-driven single pivot täpäriin. Foxy tosin oli perustason monarchilla ja nykyinen performance tason dpx, millä saattaa olla suurempi vaikutus kuin linkuston rakenteella.

Itse ainakin haluaisin että enskapyörä on mahdollisimman tehokas polkea nimenomaan putkelta. Saa sitä voimaa välitettyä kiihdytyksissä ja sprinteissä. Monesti testeissä puhutaan vain yleisesti polkemistehokkuudesta erittelemättä näitä, vaikka putkeltakin selvästi eroja on. Eivätkä ne välttämättä korreloi sen kanssa, miten hyvä satulasta on polkea, koska painopiste on eri kohdassa ja liikkuu eri tavoin.

Sambolo
27.01.2020, 06.00
Eipä sielä fiskarssissa ollut viimeks kun joku yks evolinkki ja sekin muistaakseni oli S kokoa. Siks ite koeajoin Staminan. Pistin nyt tuonne bikeworxiin kyselyä, toivottavasti sieltä löytyy jotain sopivaa testattavaa.

Tikkaaja
27.01.2020, 08.10
Putkelta vai satulasta? Mikä iskari siinä oli?

Itse koin Foxyn huonoksi polkea putkelta verrattuna nykyiseen linkage-driven single pivot täpäriin. Foxy tosin oli perustason monarchilla ja nykyinen performance tason dpx, millä saattaa olla suurempi vaikutus kuin linkuston rakenteella.

Itse ainakin haluaisin että enskapyörä on mahdollisimman tehokas polkea nimenomaan putkelta. Saa sitä voimaa välitettyä kiihdytyksissä ja sprinteissä. Monesti testeissä puhutaan vain yleisesti polkemistehokkuudesta erittelemättä näitä, vaikka putkeltakin selvästi eroja on. Eivätkä ne välttämättä korreloi sen kanssa, miten hyvä satulasta on polkea, koska painopiste on eri kohdassa ja liikkuu eri tavoin.

Siinä oli Foxin 36 ja takana perus Monarch. Se oli vähän sellainen sekasikiö, joka ei suoraan vastannut Polen omia kokoonpanoja. Sen takia minulle jäi hieman myös pieni epäilys, että miten ne säädöt oikein onnistuivat.

Jani Mahonen
28.01.2020, 10.10
^ no joo, kannattaa käydä koeajamassa oikealla iskarilla.

Jos tuntuu siltä että 158 on liian pitkäjalkainen niin mikset kokeilisi 140:ä? Se on aika peto myös bike parkissa mutta polkuajelussa menee paremmin.

hece
28.01.2020, 11.21
Nyt on (viimeiset?) 131-mallit alessa muuton tieltä:
https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-131-11-speed-clearance-sale/
https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-131-12-speed-clearance-sale/

Komponentit on kyllä meh, varsinkin 11s -malli Ikon-renkain ja X1900 -kiekoin. Recon -keulalla ja Level TL -jarru ei myöskään vakuuta. Ei oikein istu Polen käyttötarkoitukseen, tai ainakaan mun mielestä ei tuosta mitään XC-tykkiä saa. Loivalla keulakulmalla keulan löysyys vielä korostuu.

TURSAS
28.01.2020, 15.30
Kyllä vaan vuosi sitten oli 3900€ maksaneessa satakolmeykkösessä Pike keulilla.

2.35" Ikon mielestäni aivan ok valinta trailipyörän rengastukseksi. Ei nyt mikään pitävin rengas tietenkään mutta riittävästi pitää kesäkuivilla ja rullaa kuin hullu.

makimies
28.01.2020, 15.38
Niin mullahan ei ole Polea enkä edes Evolinkiä koskaan kuvittele hankkia :) Taival saattais kiinnostaa.

Kyllähän pitkä jousto ja paino on sellainen yhdistelmä mikä vie paljon nautintoa helpoilta pätkiltä. Se haittaako se liikaa on tietysti maku kysymys. Jos tykkää sellaisista lenkeistä että kotipihasta paukusta lähdetään kuin hauki rannasta ja koko lenkki vedetään ihan maksimilla Pole tai muu vastaava pyörä ei ole välttämättä kaikkein mielekkäin. Jos taas ajelu on sellaista EK tyyppistä että ajelee rennosti seuraavalle herkkupaikalle mikä sitten tykitellään täysiä niin siellä Pole varmasti toimii kympillä.

Niin, kannattaako noista kirjoitella jos ei ole kokeillut/omistanut ko. pyörää?

Itseä ei ole 180/180 jousto häirinnyt tippakaan , juuri helpossa polku/xc/metsäautotie ajossa. Eilenkin kulki helvetin hyvin :)

Tikkaaja
28.01.2020, 20.13
^ no joo, kannattaa käydä koeajamassa oikealla iskarilla.

No täytyy odotella, että tulee Fiskarssin kevät tapahtuma.
Itse lainasin tuon 158 Bikeworxilta, joka hoitaa Polen testilaivuetta täällä pääkaupunkiseudulla. Machinen kohdalla omat fiilikset polkutehosta olivatkin sittwn ihan toista maata.

Sambolo
29.01.2020, 00.24
Jaa mulle ois tulossa tuo sama sekasikiö viikonlopuks koeajoon :D Teloin vielä ranteeni eilen, saa nähä mitä koeajosta tulee.. Mut joo, ainaki BBB tapahtumassa fiskarsilla ei evolinkkejä ollut kuin yksi.

Tikkaaja
29.01.2020, 15.28
Jaa mulle ois tulossa tuo sama sekasikiö viikonlopuks koeajoon :D Teloin vielä ranteeni eilen, saa nähä mitä koeajosta tulee.. Mut joo, ainaki BBB tapahtumassa fiskarsilla ei evolinkkejä ollut kuin yksi.

Mielenkiinnolla jään odottelemaan sun kokemuksia, että millainen se Evolink oli polkea.

Sambolo
31.01.2020, 23.48
Tänään eka testilenkki, reilu 2h olin ajamassa kotinurkilla, hallainvuoren ja kivikon seudulla. Aluks olin vähän, että empä tiiä tuntuu vähän hassulta(varmaan kun en juurikaan täpäreillä ole ajanut). Mitä enemmän ajoin sitä enemmän aloin kuitenkin pitää siitä. Ei oikeestaan ees tuntunu mitenkään isolta ja kömpelöltä pyörältä, alkuu en kyllä meinannut saada keulaa ylös edes keulimalla, lopulta keuliminen tuntu ehkä jopa helpommalta kuin omalla pyörällä ja manuaalikin sujui jo yhtä huonosti kuin omalla. Tuttu tukki ylittyi bunnyhopilla vähintää yhtä helposti kuin omallakin pyörällä. Tiukat käännökset ym tuntuu sujuvan paremmin mitä omalla pätkäpyörällä. Jossain perän nostoissa tuntu perä vähän jäävän alas, toisaalta pienistä nypyistä sai hyvin ilmaan koko pyörän.

Polkeminen oli kevyen ja tehokkaan tuntuista, tutut mäennousut, myös tekniset kivikko ja juurakkonousut tuntu omaan pyörään verrattuna melkeen huijaamiselta. Monesti myös huomasin mäissä että meni huomattavasti suuremmalla vaihteella ylös, sama jos vähä isompi vaihde ja jää mäessä ihmettelemään reittivalintaan niin yleensä omalla pyörällä nousu jäänyt sit siihen mut polella jatko matkaa kevyesti. Jotenkin vääntö tuntui välittyvän paljon helpommin renkaalle, en tiedä johtuuko polkemisasennosta vai mistä. Oli seuraava pyörä sit pole tai mikä tahansa niin ainakin siinä tulee olemaan jyrkkä satulaputki. Osissa tilanteissa vaivatonta etenemistä selittää varmaan myös 29” kiekot, joilla en juurikaan ole aiemmin ajanut.

Alaspäi mennessä tuli vähän yllätyksenä, että se ei tuntunut juurikaan sen kummallisemmalta kuin omalla. Toki takajousitus tasoitti menoa ja vauhtia keräs normaalia enemmän ihan huomaamatta ja todella vakaa peli ajaa, mutta esim loiva keula ei tuntunut oikeen yhtään sen kummemmalta kuin oman keula(toki siinäkin aika loiva). Tuli silti haettua vähän vaikeempia linjoja kuin yleensä. Alkuun jossain tilanteissa korkea ohjaamo loi vähän epävarmuutta, pyörä muutenkin suht korkea, toivoisin että satulaputki ois vähän lyhyempi ja että siihen sais silti pidemmän dropperin upotettua kokonaan. Toki nää korostu vaa lähinnä pyörän päälle ja pois mennessä. Päällä sägin kanssa matalempi meno tietty. Välillä turhan matalakin, varsinkin alkuun polkimet kolisi, etenkin teknisissä nousuissa putkelta runtatessa. Tosin alkuun ajoin myös just siellä hallainvuoren kivikkohelvetissä. Hypyt tuntui erittäin mieluisalta tällä, todella vakaalta ja rauhalliselta, tosin mitään isoa en päässyt hyppäämään. Bermit pysty ajaa kovempaa ihan vaivatta, muutenkin tosi jees käsiteltävä.

Vähän menoa rajoitti hieman kipeä ranne, vieras pyörä ja oudot säädöt, temppuileva vaihtaja sekä eniten sysipaskat renkaat. En tajua mitä ihmiset maxxiksen renkaissa näkee, taas tuli todettua miten surkeat ne on liukkaalla, ainaki kaikki 29 nakkikumit. Tässä oli edessä dhf 2.3 ja takana agressor 2.3. Itelle tulis jotku 2.5-2.6 leveät ja pitävemmät renkaat. Nyt illalla säädin vähän ohjaamoa(ei meinanu vaihtajan napit löytyä ajossa ja jarrut epämielyttävässä kulmassa). Satulan kulmaa piti myös säätää niin että nokkaa alemmas, normaalisti suorassa oleva satula paino epämielyttävästi edestä satulalta mäkiä poljettaessa. Takajousituksesta en osaa mitään sanoa kun ei oikeen kokemusta ja vertailukohtaa, mukavalta se tuntu, sägiä kai karvan verran yli 30%. Iskaria en saanu pohjaamaan edes ”huck to flat” testissä, mutta likipitäen kaikki jousto tuli käytettyä. Lisäsin vähän painetta, katon vaikuttaako poljinosumiin ja ajotuntumaan. Keula, fox 36 factory, en oikee mitään tolkkua siitä saanu, tuntuu huomattavasti kovemmalta kuin peräpää ja sillä tavalla vähän eriparilta, mut ei sinänsä valittamista, oman pyörän halpis yari silti edellee paras keula mitä ajanu. Vähä räpläilin säätöjä huomiselle. Tein myös vähän mittauksia, ETT noin sentin enemmän mitä nykyisessä pyörässä, eli tää L koko varmasti passeli mulle, tuntu muutenkin sopivalta vaikka hieman korkeahko on, 140 evolinkki ois vähän matalampi.

Kaiken kaikkiaan mahti pyörä ja tää tai 140 evolinkki olis varmaa vähän pakko nyt saada. Ainoot miinukset noi ulkoiset tekijät. Huomenna lisää ajoa, katotaa onko sen jälkee jotai sanottavaa vielä. Vähän auki minne menis ajamaan, kaipais vähän hyppimistä ja haasteita, bikeparkki himottais, mut se jääneen nyt väliin kun pitää tuota rannetta varoa. Sää varmaa huonompi huomenna, mikä sääli kun ei noihin renkaisiin voi oikein luottaa. Tulipas löpinää. Laitetaa vielä kuva loppuun.https://i.imgur.com/VqCYbkx.jpg

JohnnyBuzz
01.02.2020, 00.49
^Toi olis meikälle Polen väri, jos siihen lähtis. Kiinnostava pyörä monella tapaa ja kovasti kiinnostais testata.

kauris
01.02.2020, 10.05
Hyvä raportti ensituntumista Sambolo. Ja ei se testaaminen ole ongelma Johnny kun kerran kulmilla asut. Juurihan Sambolokin sai sen peräti koko viikonlopuksi koeajoon liikkeestä.

JohnnyBuzz
01.02.2020, 13.51
Hyvä raportti ensituntumista Sambolo. Ja ei se testaaminen ole ongelma Johnny kun kerran kulmilla asut. Juurihan Sambolokin sai sen peräti koko viikonlopuksi koeajoon liikkeestä.

Katohan, en ees tajunnut, että Polen pyörille löytyy jälleenmyyjää. Oletin siis, että nettikaupan kautta hoituu vain. Bikeworxilta ilmeisesti testiin? Saitilla ei ole mainintaa kuin huolloista, niin eipä tullut mieleen moinen. Pitää ehkä keväällä testailla. Toki siinä on vaara, että alkaa liikaa kiinnostamaan. 😅

Sambolo
01.02.2020, 19.01
Osto tapahtunee polen sivujen kautta, mutta tuolta bike worxilta saa testattavaksi.

Sambolo
01.02.2020, 21.24
Tänään ajelin taas pari kolme tuntia. Keli oli mukava rankkasade.. Typeränä menin aluks paloheinään kattomaan oisko muuta kun ihan mutavelliä kun ois huvittanu ajaa bermejä. Puolessa välissä laskua oli pakko pysähtyä, sylkeä muta pois suusta ja pyyhkiä silmiltä loput. Se pieni lirpakelokari keulassa(mitä
tässä ei ollut) todellakin auttaan. Noh se kaikista vasemmalla oleva tiukkamutkasempi mäki oli suht ajettava ja laskin sen vielä ennen kun lähin pois. Ketterästi meni sen liukkaasta kelistä huolimatta.

Lähin sit firan montuille ja mätiksen mettiin, sielä ei mutaa ole, vettä hiekkaa ja neulaspolkua vain ja kivoja spotteja. Pyörä tuntuu jo todella kotoisalta ja istuvalta, tosin se keula edelleen vähä pomppukeppi. Tuli hypittyä, droppailtua ja rolleja ajettua. Koitin ettiä myös jotain tiukkoja pujotteluja, missä joidenkin puhuma kankeus tulis esiin, mutta ei tullu. Helppo käsitellä tilanteessa kun tilanteessa. Pidempi perä tuntuis taas rauhottavan perän holtittomia luistoja liukkaalla, tai ehkä pikemmin niihin helpompi reagoida. Tuntu että jakso normaalia pidempää ja enemmän suhailla mäkiä ylös alas vaikka eilinen vähän paino jaloissa. Vähemmän tuli myös taluttelua mitä omalla jäykkäperällä. Tekis mieli käydä vaa ajamassa kaikki maholliset spotit mitä keksii kun pyörällä niin kiva ajaa.

Siirtymissä ja rauhallisessa ajossa tuo pitkä jousto ei tunnu yhtään häiritsevän, mutta silti ehkä tuntuu että joustoa ois yli tarpeiden, varsinkin keulassa, en tosin tiedä vaikuttaako sekin kun ei tunnu tuo keula oikee itelle sopivalta. Harmi kun 140 evolinkkiä ei testattavana, luulen että siihen päädyn kuitenkin, vaikka aika 50/50 fiilikset. Jää kuitenkin potentiaalia käyttämättä tossa 158:ssa ja videoiden perusteella se 140 sopii myös aika rankkaan ja isoon menoon. Optimi vois olla 140 evolinkki jykevillä osilla.

Weston
01.02.2020, 22.16
Miltä pyörän paino tuntuu ajossa?

Sambolo
01.02.2020, 23.17
En ole oikee painoon kiinnittäny huomiota ajaessa, käsin nosteltaessa ei tunnu juuri omaa pyörää painavemmalta. Polessa kyllä kuitukiekot ja kammet, xx1 pakkaa, kaposat kumit sun muuta. Itellä tulis olemaan varmaan aika paljon painavampi kokoonpano :D Pitää tuota painoasiaa koittaa tunnostella jos huomenna kerkee vielä ajaa, jotain pientä kikkailua ja käsittelyä meinasin yrittää vielä keretä.

stumpe
02.02.2020, 02.33
Hyvää rapsaa sambelta! Foxin 36 factory kyllä niin huippukeula että varmaan säädöt hakusessa tai keulaa ei ole huollettu aikoihin.

Villetre
02.02.2020, 12.19
Keula joo varmasti hyvä, painoasia kannattaa pitää mielessä kyllä. Pidemmällä matkalla tuntunee enemmän. Lisäksi mieli ehkä uuden pauloissa niin että ei huomaa miinuksia. Niin itsellä aina vähän käynyt... Ajan kanssa huomaa enemmän.

Benny
02.02.2020, 14.35
Mitä tuossa katsellut /kuulostellut niin Evolinkistä pois siirtyvät ovat kaivanneet kevyempää (pidemmät lenkit)/leikkisämpää pyörää. Kukaan ei silti valita ajo-ominaisuuksista.

Itsellä on 131 evolinkki ja oma fiilis on, että tuo pyörä on tehty ajettavaksi lujaa. Tapahtui se sitten alamäessä tai tasaisella juurakossa. Silloin se on kyllä elementissään.

Äärimmäisen vakaa ja ennalta arvattava ajettava. Kuljettajan puutteet ja virheet harvoin johtavat katastrofiin 😁

Tuo pituus ja "kömpelyys" mistä puhutaan tulee esiin enemmän ehkä tilanteessa kun ajelet hissukseen ja rullailet metsän siimeksessä. Varmaan juuri pitkä akseliväli ja loiva keulakulma vaikuttavat tähän.

Painon kyllä huomaa nousuissa, mutta äärimmäisen hyvä ajoasento ja käsittämätön pito kuittaavat sen kyllä heittämällä pois. Nousukyky omien kokemuksien mukaan tuossa on jäätävän hyvä. Säännöllisesti tulee hetkiä kun miettii, että "miten vi@#ssa se tostakin nousi ylös" 😁

Rengastuksella on suuri vaikutus miten raskas se on yleisesti ajaa, niin kuin varmaan kaikissa pyörissä.

Sambolo
02.02.2020, 20.01
Luin jostain että foxin keuloissa pitäis olla 10-20psi vähemmän mitä suositus. Pudotin vähän painetta ja parani kyllä huomattavasti, varsinki kivikko juurakko röykytyksessä. Sag pysyi normaalina, mutta otb herkkyys tuntu vähän lisääntyvän, senki varmaa sais jollai säädöllä paremmaks, mutta en jaksanu enää säätää, parempi kuitenkin noin. Harmittaa etten heti kokeillu painetta vähentää.

Tänää ajelin vähän kaikkea urbaanikikkailua, bunnyhoppeja, keulimista sun muuta. Helposti nousee bunnyt, varmaa jousitus siinä jeesaa. Tein varmaa henkkoht keulimisennätyksen kans :D Tosi hauskaa oli kikkailla kaikkea vaikka joustoa paljon. Sade loppu ja keli alko vaikuttaa hyvältä niin lähin mettään kokeilemaan keulaa ja ettimään taas jotain tiukkoja tilanteita tohon hallainvuorelle. Oli kyllä aivan jäätävän liukasta juurakkoa, yks kohta minkä jäykkäperällä kerran tuurilla kuivalla kelillä ajanu ei nyt menny ihan putkeen polella, pyörä ei anna supervoimia niinkuin jotku tuntuu ajattelevan. Tuossa on jarruina code rsc:t, tuntuvat erittäin tehokkailta, mutta en tiedä johtuuko renkaista vai siitä että pyörä on pitkä ja paino ei ole niin paljon takana, että vauhti ei tunnu juurikaan hidastuvan, perä vaa laahautuu lukossa perässä :D Välillä katoin taakse ja mietin että toimiiko se jarru, syvästä jarrujäljestä päätellen toimii.

Nousukyky jaksaa hämmästyttää, liukkaista renkaista huolimatta paikat mitä talutellu nousi kivasti polkien. Pidin painoasiaa mielessä, mutta valitettavasti en osaa siitä oikeen mitään vieläkään sanoa, pitäis olla vertailukohtana joku todella kevyt pyörä. Tuo pole rullaa ja on kevyt polkea sekä käsitellä. Varmaa kevyet hyvin rullaavat kiekot osasyynä. Mulla on myös suht paljon massaa ja voimaa, voi olla, että joku muu kokee pyörän paljon raskaammaksi. Voi myös olla että jollain 50km maantielenkillä paino alkaa tuntua, mutta en harrasta sellaista. Harvoin oon kolme päivää putkee ajanu näin kuluttavaa ajoa(paljon nousuja ja laskuja) ja jaksanu silti niin hyvin, varmaa menee kyllä myös täysjouston piikkiin kun voi ajaa enemmän satulalta. Vaikka tänään alko vähän jalka painaa, tuntuu että oon päässy helpolla.

Itellä oli normaalia hauskempaa tehä kaikkea semmosta mitä pyöräilessä tykkään tehdä, tuntu että tää olis pitkälti täydellinen omaan ajoon ja reserviin jäis suorituskykyä vielä bikepark hommiin. Silti, takaraivossa kutkuttaa mielessä, että oisko 140 evolinkki vieläkin hauskempi. Tosin oon helpottunu et toi ilmaiskari toimii mun painolla tässä pyörässä näin hyvin, en edes koskenut säätöihin enkä käyttäny muita ajomoodeja tai lukitusta. Mutta toimisko lyhyemmällä joustolla vai karkaisko paineet turhan koviksi ja tekis takapäästä kovan. Entä jos valitsen coilin, meniskö ajokausi sitä säätäessä ja oikeeta jousta valitessa, ilmaiskari tuntuu nyt jotenkin helpommalta. Jos 158 päädyn niin otan varmaa ilmaiskarilla sittenkin. Luin myös että coili ois vähemmän leikkisä, enemminkin perä pysyy liimattuna maassa, kun että olis helppoa poppailla kaikesta.

Poljinosumat häiritsi taas vähän hallainvuorella, vaikka ei niitä nyt niin montaa ollut. Muhkeemmat kumit nostais myös keskiötä. Rupesin silti miettimään, että pitäiskö 158 vs 140 ratkaista kylmästi bb korkeuden mukaan. Mistä tulikin mieleen, miten tuota ilmoitettua bb korkeutta oikeen tulkitaan, kun lukemat ovat -20 ja toisessa -17. Kumpi on korkeampi ja mistä tuo miinus tulee, suhteessa mihin? Haikein mielin huomenna palautan pyörän, kumpa sais pian oman.

kaakku
02.02.2020, 20.05
-17 on korkeampi. Mitataan vetämällä suora viiva etunavasta takanapaan ja mittaamalla tuosta viivasta matka keskiönmuhvin keskelle.

edit: aivot meinas tosiaan mennä solmuun tuon miinusmerkin takia :D

Sambolo
02.02.2020, 20.19
Okei, eli se on ns ”bb drop” vaikka polella lukeekin ”bb height”? Laitetaan vielä kuva kun aurinkokin rupes oikeen paistamaan :cool:https://i.imgur.com/yCfFSZc.jpg

F. Kotlerburg
02.02.2020, 22.42
Niin mitätön ero -17 vs. -20 että pidempi joustoisen suurempi sagi tasannee tuon. Pitkää pyörää ajaessa pitää osata rytmittää ja kyllä sen oppii. Ehdottomasti myös tiheä takanapa.

Sambolo
02.02.2020, 23.23
Nojuu totta tuokin, ehkä vedän arvalla vaan :D Oisko täällä porukkaa jotka ajanu molempia ja osais kertoa tuntemuksiaan eroista?

Benny
03.02.2020, 11.08
Paljon sulla on siinä takapään sägi? Oma on 27.5+ Kumeilla ja siinä yli 25% sägillä kammet alkaa kopsumaan herkemmin.

Ja kotlerburk on oikeassa, polkimien asentoon täytyy kiinniittää jonkun verran huomiota ja paljon kynsiä vapaarattaaseen 🙂

Sambolo
03.02.2020, 13.05
Sägi oli suositellut ~30%. Taidan ainaki haudata idean 27.5+ kiekkojen käytöstä. Tosin tosin ei ne kammet kolissu oikeestaa muualla kun tuolla hallainvuorella mikä on kyllä ihan järkyttävää kivikkoa enimmäkseen. 29 kiekot jollai 2.5/2.6 kumeilla varmaan myös nostais vähän.

Benny
03.02.2020, 17.07
Joo, kyllä tuo 27.5 plussakumeilla on varmasti muutaman sentin matalampi kuin 29er. Ite en ole tota koskaan 29" ajanut, niin ei osaa sanoa vaikuttaako se miten paljon.

Kiituri
05.02.2020, 14.15
Keskiö on sitä alempana mitä pidempi joustoinen Evolink on kyseessä, siis kun kuski on satulassa. Sillä ei kai ole kovin paljon käytännön merkitystä mikä on keskiön korkeus pyörän ollessa varastossa, eikö :-)

Ihme ettei valmistajat ilmoita keskiön korkeutta tavoite sagilla? Ehkä sitten joskus.
Eihän vieläkään kaikki valmistajat osaa mitata Reach ja Stack mittoja vaan kuvittelevat että pyörän ohjaamon koko voidaan kuvata satulaputken pituudella ja vaakaputken näennäisellä pituudella tolpasta tankoon.

Sambolo
05.02.2020, 15.14
Juu laskeskelin jo noita korkeuksia sägillä, aika marginaalinen ero. Tuli myös mieleen, että jos tietää menevänsä tonne kiviä kolistelemaan vois iskarin vivusta säätää jäykemmän moodin päälle. Taidan ite päätyä tuohon 158 malliin, on sit reserviä bikeparkissa ja aika moni lausunto on nyt puoltanu pidempää joustoa painavemmalle kuskille. Ja ennen kaikkea totesin sen hyväksi :D

Pyöräilevä Hullu
06.02.2020, 00.11
Vähän menoa rajoitti hieman kipeä ranne, vieras pyörä ja oudot säädöt, temppuileva vaihtaja sekä eniten sysipaskat renkaat. En tajua mitä ihmiset maxxiksen renkaissa näkee, taas tuli todettua miten surkeat ne on liukkaalla, ainaki kaikki 29 nakkikumit. Tässä oli edessä dhf 2.3 ja takana agressor 2.3. Itelle tulis jotku 2.5-2.6 leveät ja pitävemmät renkaat. https://i.imgur.com/VqCYbkx.jpg

Ihan mielenkiinnosta, että mitkä renkaat on tuntunu parhaimmalle näillä keleillä ja oliko nuo Maxxikset 3c vai dual? En oo ite ajellu 3c:llä talvella, mutta ainakin Schwalben speedgripit (Hans Dampf) vaihtu aika nopeasti takas Maxxikseen. 2.8" ja 3.0" leveitä tosin on vaan ollut alla..

Sambolo
06.02.2020, 00.39
Edessä 3c maxterra ja takana DD. Voi kyllä pidon puutteen tuntu johtua osittain siitä, että tottunu 2.8” leveiden pitoon. Nuo oli siis 2.3”. Itellä 2.8 michelin ja spessun butcheri toiminu iha hyvi liukkailla. Oli kyllä tolloin koeajolla todella liukas keli.

kauris
06.02.2020, 16.13
3c maxterra on kumiseos ja DD on taas rakenteesta kertova termi. Olisko edessä ollut siis Exo ja takana DD tai edessä exo+ ja takana DD.
Oli miten oli, kyllä se 2.3 vs 2.8 aiheuttaa ison eron myös. Kun 2.8 renkaassa voi pitää myös selvästi pienempää painetta. Ja kun Maxxiksen kumiseokset eivät tunnu olevan ihan parhaita sietämään kylmää eli ominaisuudet huononee lähellä nollaa kesälämpötiloihin verrattuna. Mutta ei ne Maxxikset ainakaan lämpimällä oikeesti huonoja voi olla. Myydyin tai myydyimpiä kumeja ja keränneet vuosi toisen jälkeen hyvät arviot myös testeissä.
Ei silleen etteikö Misukat voisi olla vielä parempia.

Sambolo
06.02.2020, 16.34
Sitä mäkin mietin, mutku toi DD oli samalla fontilla kun tuo 3C ja muuta tietoa en löytänyt, kuin että tubeless niin aattelin liittyvän :D

hece
06.02.2020, 16.41
Äkkiseltään googletettuna Dual Compound -kumiseoksella ei olisi omaa ikona. Eli varmaan se oli takana.

AAA
03.03.2020, 00.23
Löytyykö Tampereen talousalueelta XL-kokoista Evolink 140:stä, jolla voisi arpoa tuollaisen sopimista oman kropan mitoille? Pituutta 190 cm ja inseam jotain 92-93 cm...

TURSAS
03.03.2020, 17.43
^Uskaltaisinpa sanoa että XL on kokeilematta oikea koko sulle. Mitä olen keskusteluja lukenut niin monet alle 190cm kuskit ajaa XL-koolla ja ovat tyytyväisiä. Standover on Evolinkin jokaisessa koossa sama.