Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pole Evolink

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6

Hösö
09.10.2017, 01.06
hydroformatut puolikkaat ja liima?

vai stanssatut peltilevyn puolikkaat ja liima?

jotenki toi koneistettu runko kuulostaa kalliilta....

makimies
17.10.2017, 20.52
Tarttis varmaan käydä koeajamassa evolinkkiä.
Ihmetyttää nuo reach mitat: M-koossa reach ilmoitettu 480, se vastaisi Canyonilla XL kokoa. Pitäisikö yrittää koeajaa siis M-kokoa Polesta, kun kuski on 183cm? Pole suosittelee tuota M-kokoa 170-180 kuskille. Alaselän kanssa on ollut pitkään ongelmaa, pelottaa hieman tuo L-koon pitkä reach.

santei
17.10.2017, 21.25
Ihmetyttää nuo reach mitat: M-koossa reach ilmoitettu 480, se vastaisi Canyonilla XL kokoa. Pitäisikö yrittää koeajaa siis M-kokoa Polesta, kun kuski on 183cm? Pole suosittelee tuota M-kokoa 170-180 kuskille. Alaselän kanssa on ollut pitkään ongelmaa, pelottaa hieman tuo L-koon pitkä reach.

Satulatolpan kulma yms geometria erot on niin suuret, että ei tuota oikein pelkällä reachilla voi verrata muihin pyöriin. Kokovalintaan en vinkkiä osaa antaa. Koeajo varmasti valaisee ja polen asiakaspalvelu kyllä auttaa.

CamoN
17.10.2017, 21.35
Ihmetyttää nuo reach mitat: M-koossa reach ilmoitettu 480, se vastaisi Canyonilla XL kokoa. Pitäisikö yrittää koeajaa siis M-kokoa Polesta, kun kuski on 183cm?

Stack ja reach eivät ole perustavanlaatuisten geometriaerojen takia vertailukelpoisia. Ainakin Evolink 110:stä lähtisin 183 senttisenä koeajamassa ensimmäisenä L-kokoa.

TURSAS
17.10.2017, 22.45
Stack ja reach eivät ole perustavanlaatuisten geometriaerojen takia vertailukelpoisia. Ainakin Evolink 110:stä lähtisin 183 senttisenä koeajamassa ensimmäisenä L-kokoa.

Komppia molempiin.

Jyrkkä satulakulma ja olemattoman pituinen kannatin niin ei istuva ajoasento välttämättä ole yhtään pidempi kuin perinteisemmän geometrian pyörissä.

Itsekin luulin joskus että tällaiset pyörät on tehty ns. hyökkäysasennossa ajon ehdoilla ja perse penkissä joutuisi kurottamaan ohjaustankoon. Kunnes pääsin kokeilemaan vm -17 L-kokoista Mondraker Foxya jossa reach 500mm. Istuva ajoasento tuntui aivan kotoisalta. Nykyinen ruoska vuoden -11 Cannondale RZ120 jossa 90mm kannatin, 69 asteen keulakulma, 440mm reach L-koossa ja muuta mukavaa.

Kokeilin Fiskars Trail Centerin avajaisissa elokuussa M-koon Evolink satakymppiä. L-kokoa eivät valitettavasti olleet saaneet mukaan. Ihan ehdottomasti olisi pitänyt olla L-koko. Pituutta minulla 182cm. Polen edustajakin sanoi että liikkeelle lähdettyäni pyörä näytti silmämääräisesti minulle liian pieneltä.

CamoN
18.10.2017, 18.55
Näköjään Polen uusi runkomalli on Suomessa CNC-koneistettu (https://www.polebicycles.com/are-you-machined). Edelleen odotan hintalappua mielenkiinnolla. Vai tehdäänkö varsinainen bisnes muilla malleilla, jos tätä myydään enemmän teknisenä taidonnäytteenä minimikatteella kuten autoalalla on välillä tapana.

jhalmar
18.10.2017, 19.39
Mitenkähän nyt nätisti kirjoittaisi internettiin, ettei polen kannattajat vedä herneitä... Ei yleisesty rahvaan keskuudessa.

Jos on noin vahvaa tietoa, niin jaa toki kaikille?

santei
18.10.2017, 21.32
Jaa-a, ennakkotilatakko evolink 140 vaiko odottaa määrittelemätön aika mahdollista cnc-versiota. Siinäpä vasta kysymys.

Villinä korttina -300 euron alennuksessa oleva Evolink 150, mut tuo kyllä vaatis ainakin +1 ellei jopa +2 anglesetin ja offset bushingit, että muistuttaisi 29erinä 140 Evolinkkiä.

Salomo
19.10.2017, 01.04
Oon nyt jonkun verran ajellut 150 Evolinkillä 29:nä ja toimii tosi kivasti normaalissa polkuajossa. Valitettavasti mäkeen en ole vielä ehtinyt. Keulana 150mm 29" Lyrik ja iskarissa offset bushingsit. +1 headset on paketissa mutta en ole kiinni ehtinyt laittaa vielä. Ei tunnu että tarttisi pitää kiirettä sen osalta.

Korkea keskiö on etu teknisillä poluilla mutta en tiedä miten sitten alamäessä vs. vanha setup 27.5 kiekoilla (160mm keulalla). Kovaahan tollasella 29" setillä tosin on enskan sm sarjassa menty joten tuskin jää vauhti fillarista kiinni.

Paremman rullaavuuden isoilla kiekoilla kyllä huomas aika selkeästi kun peräkkäisinä päivinä ajoi samoja polkuja eri kokoonpanoilla. Sinänsä koomista että fillari tuntui itse asiassa leikkisämmältä 29" kiekoilla.

makimies
19.10.2017, 02.07
Vielä jatkoin polen geon ihmettelyä, kuinka isommat kuskit pärjää noiden kanssa jos stack on kaikissa malleissa yhtä korkea? Mikä idea tuossa on taustalla?

marco1
19.10.2017, 10.34
Vielä jatkoin polen geon ihmettelyä, kuinka isommat kuskit pärjää noiden kanssa jos stack on kaikissa malleissa yhtä korkea? Mikä idea tuossa on taustalla?

No ei välttämättä pärjääkään, se on kokeilemalla selvitettävä.
New school geo on kyllä teknisemmässä maastossa iiiihana (vaikka oma ratsu Polea jkv konservatiivisempi) mutta en oo vielä ihan varma sellaisen sopivuudesta yleisajoon pidemmällä kuskilla.

makimies
19.10.2017, 12.06
Jees, onkohan tuossa polen Geo kuvassa peräti virhe, koska "seat tube lenght" muuttuu rungon koon mukaan, mutta stack ei muutu?
Vai onko se vain noin että satulaputki on pidempi.

Tuossa on muuten myös kirjoitusvirhe, eikö se pitäisi olla length.

miumau
19.10.2017, 12.35
Minä olen nyt kesän ajanut tuolla150 Evolinkillä 29 kiekoilla ja 160 mm 29 keulalla. Vähän se on korkeampi tuolla setupilla kuin alkuperäisillä 27.5 kiekoilla. Kivikossa ei kammet ja keskiö pauku enää yhtä usein kuin aiemmin:). Olen käynyt myös paikallisessa bikeparkissa tuolla ja empä kyllä ole mitään negatiivistä tuossa huomannut verrattuna aikaisempaan setuppiin. Onhan tuo keulakulma nyt vähän loivemman puoleinen mutta siitä on paremminkin hyötyä kuin haittaa koska ei pelota sitten jyrkissä kohdissa niin paljon:). Kääntyy ja kiipeää yhtä hyvin kuin aiemminkin. Otin yhden 1 cm spacerin pois kannattimen alta joten ohjaustankokin on suunnilleen samalla korkeudella satulaan nähden kuin aikaisemminkin.
Talveksi vaihdan taas FF:t ja 27.5 kiekot tosin eipä taida noilla renkailla juurikaan madaltua.
Tuo stackki ongelmaan auttaa pino spacereita ja jos ne ei riitä niin sitten vaan korkeampi ohjaustanko tilaukseen.

hece
19.10.2017, 14.23
Jees, onkohan tuossa polen Geo kuvassa peräti virhe, koska "seat tube lenght" muuttuu rungon koon mukaan, mutta stack ei muutu?
Vai onko se vain noin että satulaputki on pidempi.

Tuossa on muuten myös kirjoitusvirhe, eikö se pitäisi olla length.

Eihän stack muutukaan satulaputken pituuden muuttuessa, olettaen että pituus tulee yläpäähän. Eli vain keskiön ja emäputken yläpään paikka merkitsee stackiin ja reachiin.

Typotan muuten vieläkin usein lenght, eikun length, vuosien koodailun jälkeenkin...

santei
19.10.2017, 15.03
Oon nyt jonkun verran ajellut 150 Evolinkillä 29:nä ja toimii tosi kivasti normaalissa polkuajossa. Valitettavasti mäkeen en ole vielä ehtinyt. Keulana 150mm 29" Lyrik ja iskarissa offset bushingsit. +1 headset on paketissa mutta en ole kiinni ehtinyt laittaa vielä. Ei tunnu että tarttisi pitää kiirettä sen osalta.

Korkea keskiö on etu teknisillä poluilla mutta en tiedä miten sitten alamäessä vs. vanha setup 27.5 kiekoilla (160mm keulalla). Kovaahan tollasella 29" setillä tosin on enskan sm sarjassa menty joten tuskin jää vauhti fillarista kiinni.

Paremman rullaavuuden isoilla kiekoilla kyllä huomas aika selkeästi kun peräkkäisinä päivinä ajoi samoja polkuja eri kokoonpanoilla. Sinänsä koomista että fillari tuntui itse asiassa leikkisämmältä 29" kiekoilla.

Minä olen nyt kesän ajanut tuolla150 Evolinkillä 29 kiekoilla ja 160 mm 29 keulalla. Vähän se on korkeampi tuolla setupilla kuin alkuperäisillä 27.5 kiekoilla. Kivikossa ei kammet ja keskiö pauku enää yhtä usein kuin aiemmin:). Olen käynyt myös paikallisessa bikeparkissa tuolla ja empä kyllä ole mitään negatiivistä tuossa huomannut verrattuna aikaisempaan setuppiin. Onhan tuo keulakulma nyt vähän loivemman puoleinen mutta siitä on paremminkin hyötyä kuin haittaa koska ei pelota sitten jyrkissä kohdissa niin paljon:). Kääntyy ja kiipeää yhtä hyvin kuin aiemminkin. Otin yhden 1 cm spacerin pois kannattimen alta joten ohjaustankokin on suunnilleen samalla korkeudella satulaan nähden kuin aikaisemminkin.
Talveksi vaihdan taas FF:t ja 27.5 kiekot tosin eipä taida noilla renkailla juurikaan madaltua.
Tuo stackki ongelmaan auttaa pino spacereita ja jos ne ei riitä niin sitten vaan korkeampi ohjaustanko tilaukseen.

Okei! Pitääpä siis tosissaan miettiä myös tuota 150-malliakin. 300 euron alennus nyt ei toki mikään järkyttävän suuri ole, mutta säästöä toki sekin.

Edelleen vaan kummittelee tuo tuleva CNC-runko. Ei tosin tuo ekaks julkaistava 180/160 joustava, vaan jokin Evolink 140 tapainen. Harmi vaan kun ei tuolle mitään aikataulua vielä ole. Ens kesäksi uutta pyörää haaveilin, vaikka noin periaatteessa toki vanhallakin voisi ajella. Toki tuolla ajattelutavalla ei voisi ikinä päivittää kalustoa. :D
Miinuspuolena siis määrittelemättömän ajan odottaminen ja kalliimpi hinta kuin evolinkissä. Ja toki uudessa mallissa, varsinkin kun valmistustapakin on päivittynyt, voi aina olla jotain pientä lastentautia yms...

Toube1
19.10.2017, 22.58
Mielenkiintoinen ratkaisu polelta tuo CNC koneistettu runko ja kuvien perusteella näyttäisi tosiaan olevan liimattu yhteen.. liimapinta on tod.näk ihan tarpeeksi iso.. siihen on tod.näk. jätetty reuna joka on vaan käännetty rungon sisään ja näin liimapinta on riittävästi eikä näy ulospäin:)
Hienoa Pole!!

makimies
22.10.2017, 18.47
Hep, kävin koeajamassa evolink 150 yari-keulalla, ja oli kyl aika mullistava ja erilainen kokemus Canyon spectralin jälkeen. Olen ajanut M-koon pyörällä ja nyt hyppäys L-koon Poleen, tuntui itseasiassa yllättävän kotoisalta, vaikka mitat ovat täysin erilaiset paperilla.
Kuskilla mittaa 183cm/102kg.
Pyörä tuntui todella tukevalta ja jäykältä polkea, varsinkin takaiskarin osalta ero on käsittämätön, lyhyen testilenkin aikana pysähdyin pari kertaa kokeilemaan onko iskari lukossa. Ei ollut. Silti tuli käytettyä lähes koko liikerata kummastakin päästä. Pole myös kiipesi aika loistavasti, Canyonin kanssa tahtoi tuo etupyörä nousta jatkuvasti maasta irti.

29er renkaat tuntuivat tosi korkealta, varsinkin aluksi oli totuttelemista. Ajattelinkin jos tuota Polea saisi 27.5"+ koon renkailla, josko olisi parempi näihin välikeleihin ja talvipyöräilyyn. Laittakaas kokemuksia jos joku on kokeillut esim 3" renkailla.

Tosi positiivinen yllätys, voisin jopa kokeilla tuota XL-kokoisena, eli ei ainakaan liian iso ole tuo L-koko.

miumau
22.10.2017, 19.12
Talvipyöräilyyn sopii oikein hyvin FatFreddiet, kunhan valitsee keulan niin että ne sopii pyörimään. Tosin ne on aika korkeat renkaat, joten kovin isoa eroa ei niissä 29 renkaisiin korkeudessa ole. Tuo L-kokohan juuri sopiva sinulle , olen suunnilleen saman mittainen ja minulla on L-kokoinen Evolinkki ja ensimmäinen pyörä, joka tuntuu sopivan kokoiselta.
Kumpaa Evolinkkiä koeajoit 140 vai 150:stä ?

makimies
22.10.2017, 19.24
Talvipyöräilyyn sopii oikein hyvin FatFreddiet, kunhan valitsee keulan niin että ne sopii pyörimään. Tosin ne on aika korkeat renkaat, joten kovin isoa eroa ei niissä 29 renkaisiin korkeudessa ole. Tuo L-kokohan juuri sopiva sinulle , olen suunnilleen saman mittainen ja minulla on L-kokoinen Evolinkki ja ensimmäinen pyörä, joka tuntuu sopivan kokoiselta.
Kumpaa Evolinkkiä koeajoit 140 vai 150:stä ?

Tuo oli siis evolink 150.

Jep, kyllä vanha pyörä vain tuntuu lyhyeltä, ja tuo Pole sopivalta.

Laitatko kuvia pyörästäsi fat freddiellä? Esim keulasta jne.

miumau
22.10.2017, 19.51
Tuolla sivulla 4 tässä ketjussa on talvikuva miun pyörästä FatFreddieillä. Sillon siinä oli MRP:een stage 29 ja nyt on Öhlinssin RXF 34 ja siihen sopii tuo FF myös. Schwalbellahan on nyt 2.6 kokoinen Icespikeri, jos tuo FF tuntuu liian isolta.

makimies
22.10.2017, 20.38
Tuolla sivulla 4 tässä ketjussa on talvikuva miun pyörästä FatFreddieillä. Sillon siinä oli MRP:een stage 29 ja nyt on Öhlinssin RXF 34 ja siihen sopii tuo FF myös. Schwalbellahan on nyt 2.6 kokoinen Icespikeri, jos tuo FF tuntuu liian isolta.
Tarvitsen...lisää...kuvia :D

miumau
22.10.2017, 21.44
Haluat selvästi kiusata itseäsi ennen ostopäätöksen tekoa;);), joten suosittelen tutustumaan seuraavaan sivustoon facebookissa. Sieltä löytyy kuvia ja videoita Evolinkikkilöistä ja ompa muutama Taigakin sinne tainut eksyä.Pole Bicycle Riders Group (https://www.facebook.com/groups/polebicycleriders/?ref=group_header)

makimies
22.10.2017, 22.35
Haluat selvästi kiusata itseäsi ennen ostopäätöksen tekoa;);), joten suosittelen tutustumaan seuraavaan sivustoon facebookissa. Sieltä löytyy kuvia ja videoita Evolinkikkilöistä ja ompa muutama Taigakin sinne tainut eksyä.Pole Bicycle Riders Group (https://www.facebook.com/groups/polebicycleriders/?ref=group_header)

Ostopäätös oli tehty 10min ajon jälkeen, mutta vähän tuo budjetti ym. vielä vastustaa

Kemizti
24.10.2017, 22.22
Noniin, fillarin setuppi alkaa olemaan "valmis", aihiona toimi siis Evolink130tr 27,5+

Säätämisen, testailun ja speksailun jälkeen kokoonpano on nyt kuvan mukainen enskaan/bikeparkiin Spankin Oozy trail 345 kiekoilla ja lenkille sitten puolikiloa kevyemmät Roval Traverse fattie SL kuitukiekot. Renkaina joko kuvan 2.8" Maxxisit, tai 3" Schwalbet..

Komponentti puolella vakiota on GX-11 voimalinja, poislukien kammet jotka on päivitetty X1 Carbon boost malleihin höystettynä 77dezignz alumiinikölillä. Jarruina Guide RS, tankona Eastonin 800mm kuitu Havoc Ergonin gripeillä, keulana palvelee Fox 36 EWS edition ja takaiskarina DVO Topaz t3air, hissitolpaksi vaihtui niin ikään DVO Garnet, satulana Nukeproof

Nyt olen aikas tyytyväinen, anskattoo koska sitten vaihdetaan koneistettuun [emoji6]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171024/38ccfcdfe9cc3c8547dddc2ea93b4d1d.jpg

santei
25.10.2017, 01.38
Nyt olen aikas tyytyväinen, anskattoo koska sitten vaihdetaan koneistettuun

Paa koneistettu versio ennakkotilaukseen. Mä tuun huomenna hakeen ton Evolinkin sopuhintaan pois. :D

Hieno on.

makimies
27.10.2017, 15.19
Kertokaas mulle miksi tuo 140 on selkeästi suositumpi runko kuin 150? Mikä idea tuossa on takana. En ole nähnyt 140:sta livenä, vielä.

Blackborow
27.10.2017, 20.00
110 Evolink jäi kokonaan pois? No eipä ole Polella sitten minulle enää mitään.

Fat Boy
27.10.2017, 20.29
110 Evolink jäi kokonaan pois? No eipä ole Polella sitten minulle enää mitään.Ei kai. Haaveilin sitä factorin seuraajaksi. Juuri passelit joustot mulle.

Mitäpä vielä?

CamoN
27.10.2017, 21.13
110 Evolink jäi kokonaan pois? No eipä ole Polella sitten minulle enää mitään.Jäi pois mistä? Rungon versiopäivityksestä? Nykyinen on/oli periaatteessa vuoden 2016 runkomalli, eli 110 on nyt ollut päivittämättä pari vuotta. Runkosetti ei ole tainnut olla saatavilla hetkeen, ja kokonaiset pyörätkin taitaa olla nyt vain hajakokoina. Jännä juttu, jos kysyntä ei riitä ylläpitämään 110:tä mallistossa.

Blackborow
27.10.2017, 21.32
Jäi pois mistä? Rungon versiopäivityksestä?
Niin ei ole ainakaan enää runkona tarjolla.

Kemizti
27.10.2017, 21.49
Niin ei ole ainakaan enää runkona tarjolla.Mutta kokonaisena pyöränä ainakin vielä saa, vieläpä kohtuu alella..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171027/7c45db7aeae5f049366c9b6fa613674a.jpg

Edit: näköjään tosin vain pieniä tai hyvinpieniä kokoja jälellä

Blackborow
27.10.2017, 22.00
Juu ei sovellu mulle kun päälaki on heiluu lähempänä 190 kuin 180 sentin korkeutta.

Blackborow
28.10.2017, 10.29
Laitoin Polelle kyselyn Evolink 110:n kohtalosta. Tuolla ennakkokamppiksella olisin tilannut heti jos olisi ollut saatavissa.

noniinno
28.10.2017, 10.39
Tuollainen loivakulmainen xc-pyörä itseänikin polttelisi. Mieluumin 100 kuin 120 mm joustoa. Trailityyppiset ratkaisut eivät kiinnosta, kun ajomaastot ovat lähinnä ylämäkeä tai tasaista. Olen havainnut 65° keulan loistavaksi xc-käytttöön omassa jäykkäperässäni. Keulassa voi käyttää 120mm joustoa, eikä sukeltele alta tai tee etupäästä liian korkeaa.

Miklo
28.10.2017, 15.45
Tuollainen loivakulmainen xc-pyörä itseänikin polttelisi. Mieluumin 100 kuin 120 mm joustoa. Trailityyppiset ratkaisut eivät kiinnosta, kun ajomaastot ovat lähinnä ylämäkeä tai tasaista. Olen havainnut 65° keulan loistavaksi xc-käytttöön omassa jäykkäperässäni. Keulassa voi käyttää 120mm joustoa, eikä sukeltele alta tai tee etupäästä liian korkeaa.

Mikä pyörä kyseessä? Jäykkäperäinen xc pyörä itselläkin hakusessa, nuo keulakulmat vain mietityttää noissa, kun tuppaavat olemaan melko jyrkkiä..

noniinno
28.10.2017, 16.38
Mikä pyörä kyseessä? Jäykkäperäinen xc pyörä itselläkin hakusessa, nuo keulakulmat vain mietityttää noissa, kun tuppaavat olemaan melko jyrkkiä..Santerihan se. Kevyenä kaksysinä tykkään ajella, ei ole plussat minua varten vaikka tuohon sopivat plussakiekot renkaineen, pakkoineen ja levyineen olis valmiina. https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-transmitter-carbon-frame-only

Blackborow
28.10.2017, 20.39
Sain vastauksen. Suosittelivat 131 mallia Mara/trail-käyttöön ja siitä voidaan tehdä 110/120mm joustava versio 29er kiekoille.

makimies
01.11.2017, 12.58
Joutui pitkällisen pohdinnan tuloksena ennakkotilaamaan tuollaisen 140 evolinkin.

Hippo04
01.11.2017, 13.25
Joutui pitkällisen pohdinnan tuloksena ennakkotilaamaan tuollaisen 140 evolinkin.

Ja 158 tänne. Menee osat vanhasta rungosta heittämällä, kiitos 142/148 takahaarukan. Letkut, kuoret ja vaijerit ei tosin taida ylettää :-D

Blackborow
01.11.2017, 20.27
Kovasti himottaisi, mutta hirvittää laittaa pari tonnia tuonne kiinni, kun runkojen tuloon on melkein puoli vuotta.

santei
02.11.2017, 11.42
Kovasti himottaisi, mutta hirvittää laittaa pari tonnia tuonne kiinni, kun runkojen tuloon on melkein puoli vuotta.

Mikäs siinä hirvittää? Ei se runko saamatta jää. Iteki laitoin vihdoin ja viimein Evolink 140:n tilaukseen. Ainakin vuoden päivät asiaa pohtinut. :D

Blackborow
02.11.2017, 11.52
Mikäs siinä hirvittää? Ei se runko saamatta jää.Ei tuosta voi olla varma näiden nyrkkipajojen tapauksessa. Saattaa jäädä rahatkin vielä saamatta takaisin, kun pahasti käy. Viime vuonnakin persnettoa puolet liikevaihdosta...

H. Moilanen
02.11.2017, 12.19
Maksaa luottokortilla, niin luottoyhtiö korvaa konkurssin sattuessa?

Pesku
02.11.2017, 13.35
Tuota oon muuten miettiny, että miten on jos luottolasku on jo maksettu pois ja tavara jää saamatta konkurssin takia? Onko kenelläkään kokemusta?

H. Moilanen
02.11.2017, 13.46
Luottolaskun maksaminen ei ole vakuttava tekijä tässä kohdassa. Korttiyhtiöille voi reklamoida maksetuistakin suorituksista ja niistä on mahdollista saada palautus. Itse olen tämän kertaallen tehnyt DX:n paketille joka ei ikinä tullut perille.

Korteissa ja pankeissa saattaa olla eroa ja tällaisia tapauksia varten on melko varmasti määritelty jokin takaraja jonka jälkeen asia vanhenee. Lähteekö aika juoksemaan korttitransaktion päivästä vai oletetusta toimituspäivästä, sitä en tiedä. Kannattaa varmistaa ehdot omasta pankista tai luottokortin myöntäjältä. Yksityinen henkilö on joka tapauksessa konkurssipesästä saamassa rahansa vasta viimeisenä, eli silloin kun omaisuutta ei enää ole.

santei
02.11.2017, 14.13
Ei tuosta voi olla varma näiden nyrkkipajojen tapauksessa. Saattaa jäädä rahatkin vielä saamatta takaisin, kun pahasti käy. Viime vuonnakin persnettoa puolet liikevaihdosta...

Mistään nyt ei satavarma voi ikinä olla tokikaan. Mut enemmän mä olisin huolissani jos verrattain tuore yritys tahkoaisi hirveitä voittoja heti. Sehän meinaisi sitä, että rahaa ei käytetä kehitykseen.

Mutta jos oikein kovasti epäilyttää niin luottokortilla maksamallahan saa turvaa.

Blackborow
02.11.2017, 16.32
No siis ei se raha määrättömiin riitä. Siitähän tässä ennakkokamppiksessa on kyse, että kerätään rahaa niiden uusien runkojen tilaamiseen toimittajalta.

Aika hurjaa
02.11.2017, 22.22
Tulipa tilattua hetken mielijohteesta itselle tuollainen 140:n, kun ennakkotarjousten hinnat olivat ihan ok tasolla. Koeajon perusteella vaikutti sopivalta yhden pyörän taktiikkaan. Täytyy katsella millaiset fiilikset ovat ensi kesän alppireissun jälkeen, jos pyörä saapuisi ennen kesäkuuta.

No siis ei se raha määrättömiin riitä. Siitähän tässä ennakkokamppiksessa on kyse, että kerätään rahaa niiden uusien runkojen tilaamiseen toimittajalta.
Olet jaksanut nisuttaa Polen pyöristä, mallistosta ja yrityksestä vuoden verran foorumilla. Olisiko jo aika siirtyä uusiin haasteisiin?

paaton
02.11.2017, 22.41
Katsos, yllättävän pitkään kesti uuden nickin luonti.

Blackborow
04.11.2017, 10.11
Olet jaksanut nisuttaa Polen pyöristä, mallistosta ja yrityksestä vuoden verran foorumilla. Olisiko jo aika siirtyä uusiin haasteisiin?
Piti ihan uusi nimimerkki tämän takia tehdä etkä omallasi uskaltanut aukoa päätä. No jokainen tavallaan. Palataan keväämmällä asiaan.

J.Kottenberg
04.11.2017, 11.58
Voihan sen fillarin ostaa sitten kun niitä on ihan myymälässä myynnissä. Tai ostaa käytetyn niin silloinkaan ei yrityksen mahdollinen konkurssi johda maksetun kauppahinnan menetykseen.

Blackborow
04.11.2017, 13.31
Niin ja taitava sijoittaja tekee niillä rahoilla sen verran tuottoa, että jää voitolle vrt. ennakkomyynti.

makimies
04.11.2017, 15.02
Voihan sen fillarin ostaa sitten kun niitä on ihan myymälässä myynnissä. Tai ostaa käytetyn niin silloinkaan ei yrityksen mahdollinen konkurssi johda maksetun kauppahinnan menetykseen.

Niinpä niin, olisihan sen voinut. Eipä tuossa nyt säästänyt kuin muutaman satasen, mutta sen verta oli nyt luottoa Polen porukan touhuihin että lainasin heille muutaman tonnin.

Barracuda
04.11.2017, 15.15
Niin ja taitava sijoittaja tekee niillä rahoilla sen verran tuottoa, että jää voitolle vrt. ennakkomyynti.

Paino sanalla taitava, vuosituottovaatimus 20%. Ehkä Warren Buffettilla on Pole tilauksessa.

Mutta joo, en itsekään pidä ajatuksesta rahoittaa tuotantoa saati tuotekehitystä asikkaiden ennakkomaksuilla.

J.Kottenberg
04.11.2017, 15.58
Niinpä niin, olisihan sen voinut. Eipä tuossa nyt säästänyt kuin muutaman satasen, mutta sen verta oli nyt luottoa Polen porukan touhuihin että lainasin heille muutaman tonnin.

Ihan oikein teit. Jos todella kiinnostava pyörä löytyy, niin se pitää hankkia ja ajaa sillä.

Tietenkin hankintaa liittyy riski, mutta syntyvän vahingon suuruus ei ole mikään ihan valtava ja tapahtuman todennäköisyys on aika pieni, joten isosta riskistä ei tässä ole kyse.

Ja sen mitä Polen takana olevan miehen kanssa Fillariosassa pidetyn pyöräesittelyn yhteydessä puhuin ja häntä seurasin, ei ollenkaan jättänyt epäluotettavaa kuvaa firmasta.

Blackborow
04.11.2017, 16.09
Tietenkin hankintaa liittyy riski, mutta syntyvän vahingon suuruus ei ole mikään ihan valtava ja tapahtuman todennäköisyys on aika pieni, joten isosta riskistä ei tässä ole kyse.

Ja sen mitä Polen takana olevan miehen kanssa Fillariosassa pidetyn pyöräesittelyn yhteydessä puhuin ja häntä seurasin, ei ollenkaan jättänyt epäluotettavaa kuvaa firmasta.
Rahamiehillä se muutaman tonnin tappio ei tunnu missään. Tavallisella palkansaajalla voi tuntuakin.

Tuskin tässä kukaan epäileekään, että Pole olisi tietoisesti kusettamassa, kuten yrität viestissäsi esittää. Kuitenkin pitkän toimitusajan tilauksissa pitää ottaa kaikenlaista huomioon, jos ne pitää heti maksaa. Tuskin kukaan arvasi sitäkään, että Anttilaan ei voi luottaa, mutta niinpä vain taisi rahat mennä monella.

J.Kottenberg
04.11.2017, 17.03
Anttila toimi vuosina 1952-2016 ja todellakin päätyi konkurssiin. Ja verkkokaupan kautta ostoksia tehneistä ja etukäteen maksaneista asiakkaista osa ei saanut ostoksiaan eikä maksamaansa kauppahintaa.

Mutta jos tässäkin casessa hetken miettii niin edellä kuvatulla tavalla menetyksiä kokeneet asiakkaat ovat varmasti hyvin pieni ryhmä verrattuna kaikin puolin onnistuneisiin ostoihin. Joten todennäköisyys rahojensa menettämiselle voidaan arvioida hyvin pieneksi.

Itse olen joutunut ottamaan riskejä joissa mahdollisesti syntyvä vahinko on ollut aivan eri kertaluokkaa kuin jossain pyöräkaupassa. Tietenkin asia on tunnettava ja tiedettävä mitä riskejä on ja kuinka suuria ne suunnilleen on. Joskus riski on realisoitunut ja on tullut tappioita. Mutta yleisesti ottaen menettely on ehdottomasti kannattanut.

Tietenkään riskien, pientenkin, välttäminen ei ole väärin. Riskin sieto ja kesto on hyvin yksilöllistä. Sen mukaan on tietenkin mentävä.

Jami2003
04.11.2017, 17.52
Aika normaalia tuo ennakkotilaus järjestelmä, muillakin kuin Polella. Jos ei uskalla luottaa saavansa pyörää niin ei tilaa. Mitä tulee Poleen firmana niin luvut ovat hyvin start up tyyliset eikä pitäisi kenellekään asiaa tuntevalle olla yllätys. Nyt yritetään valloittaa vähintään Eurooppa eikä olla paikallinen putkiliike Tmi.

Voitaisko pysyä itse pyörissä. Paljon hedelmällisempi keskustelu.

Blackborow
04.11.2017, 18.12
Mutta jos tässäkin casessa hetken miettii niin edellä kuvatulla tavalla menetyksiä kokeneet asiakkaat ovat varmasti hyvin pieni ryhmä verrattuna kaikin puolin onnistuneisiin ostoihin. Joten todennäköisyys rahojensa menettämiselle voidaan arvioida hyvin pieneksi.

Kyllähän tässä casessa on niin, että rungon saa tai sitten ei ja tämä koskee ihan jokaista asiakasta. Eiköhän niitä runkoja tilata se ennakkotilausmäärä + n ja ainoa tapaus missä runko jää saamatta on konkurssi. Eikä siinä mitään että runkojen tilausta näin rahoitetaan, mutta tämä pitää tiedostaa ja ihan turha yrittää selittää, että mitään riskejä ei olisi. Eikä tässä ole kyse mitenkään siitä, että kyseessä on kotimainen toimija. Ulkomaisen toimijan tapauksessa olisin vielä enemmän huolissani.

Mulla on tässä pari rahaa kiinni. Paljo teillä?

Roiala
04.11.2017, 18.21
Ja maksamalla tilauksen luottokortilla siirtää riskin muille toki maksaen siitä korkoina ja muina maksuina ��

J.Kottenberg
04.11.2017, 19.03
Kyllähän tässä casessa on niin, että rungon saa tai sitten ei ja tämä koskee ihan jokaista asiakasta. Eiköhän niitä runkoja tilata se ennakkotilausmäärä + n ja ainoa tapaus missä runko jää saamatta on konkurssi. Eikä siinä mitään että runkojen tilausta näin rahoitetaan, mutta tämä pitää tiedostaa ja ihan turha yrittää selittää, että mitään riskejä ei olisi. Eikä tässä ole kyse mitenkään siitä, että kyseessä on kotimainen toimija. Ulkomaisen toimijan tapauksessa olisin vielä enemmän huolissani.

En mielestäni ole missään vaiheessa yrittänyt väittää etteikö Polen ennakkotilaukseen sisältyisi riskiä.

On totta että vaihtoehdot ovat mainitsemasi "rungon saa tai sitten ei". Mutta vahtoehtojen toteutumistodennäköisyys ei suinkaan ole 50/50 kuten tuosta "joko tai" asetelmasta joku voi ymmärtää.

On toimessa muitakin riskejä kuin Polen konkurssi. Esimerkiksi runkojen toimittajan konkurssi, paikalliset levottomuudet tai vaikkapa sota.

En ole tilannut mitään Polelta joten kohdallani ei ole riskiä Polen suhteen. Mutta olen kyllä tilannut pyöriä ja osia ulkomailta, muualtakin kuin kaikkein tunnetuimmilta toimijoilta. Ja on näihinkin kauppoihin liittynyt riskinsä. Mutta riskin otto on kannattanut.

Menettely jossa tuote maksetaan kokonaan tai osittain ennen tuotteen toimitusta, on myös yrityksen riskien hallintaa. Ja yrityksen huono riskien hallinta voi olla asiakkaille vahingollista myös muuten kuin ennakkotilaustapauksessa.

Muuten, sijoittamisessa, jopa aivan harrasteluluonteisessa, on helposti suurempia riskejä kuin nyt käsitellyssä asiassa. Mutta ilman riskin ottoa ei mitään isompaa tuottakaan ole mahdollista saada. Siinä mielessä samankaltaista kuin Polen tilaaminen, ilman riskin ottoa ei voi päästä kokemaan ja nauttimaan.

Tietenkin toivotaan että kaikki saavat sen mitä ovat tilanneet ja maksaneet. Ja samalla toivotaan että yritys menestyy ja saa lisää tunnettavuutta maailmalla ja menestyy hyvin. Tällä hetkellä ainakin näyttää hyvältä.

santei
04.11.2017, 19.16

Kun nyt kysyit niin taisi oma custom buildi maksaa vajaa 4900 euroa. Maksoin muuten kaikenlisäksi vielä sataprosenttisesti velkarahalla tuon. Yöunet ei menny, aika pieni todennäköisyys et pyörä jäisi saamatta.

Jyri K
04.11.2017, 19.40
Kyllä se on ihan tervettä järkeä maksaa luottokortilla ostokset, mikäli firma tappiota tekevä putiikki. Vaikkakin tappionteko olisi osa jonkin aikavälin tuotekehitystä tai firman laajennusta.

Ostaja ei häviä mitään ja rahat on turvattu luotottajan kautta. Itse käytän luottokorttia jo pelkästään senkin takia, että jos tulee mitään reklamaatioasiaa jossa tarttee alkaa vähänkään vääntämään, niin voi jättää reklamaatiokirjeenvaihdon vaikka MasterCardin hoidettavaksi. Joskus on tullut jotain Hi-Fi laitteitakin maailmalta tilattua ja vikojen ilmaantuessa myyjältä tulee vain mussutusta tai ei edes vastata reklamaatioon. Sen kun on reklamoinut luotottajalle ja antanut homman heidän haltuun, niin on Italiaanolta tullut viikon sisään DHL:n auto noutamaan viallisen laitteen palautukseen/huoltoon. Luottoyhtiöidennkanssa nämä hankalatkaan myyjät eivät ala nokittelemaan koska esim netin kautta on todella hankala tehdä kauppaa pelkällä käteisellä.

Jyri

Blackborow
04.11.2017, 19.51
Kun nyt kysyit niin taisi oma custom buildi maksaa vajaa 4900 euroa. Maksoin muuten kaikenlisäksi vielä sataprosenttisesti velkarahalla tuon. Yöunet ei menny, aika pieni todennäköisyys et pyörä jäisi saamatta.
Jep niin. Noi isoimmat möykkääjät ei vaan ikinä laita rahaa kiinni, mutta osaavat arvostella muita rahoistansa huolehtimisesta.

Tomy
04.11.2017, 19.55
Minusta on asiaan kuuluvaa, että sijoittamiseen sisältyy riski. Sijoittamisessa voi kuitenkin usein vaikuttaa riskin suuruuteen ja toteutumisen todennäköisyyteen. Ja harvoin sijoittamisessa on asetelma, jossa joko saa tuottoa vs menettää kaiken sijoittamansa.

Itse en ole niin jännityshakuinen, että haluan pyörän ostamiseenkin sisältyvän riskin, ja maksettuani jännittää paria kolmea kuukautta, saanko pyörän vai en. Varsinkin, jos 100% riskittömiäkin vaihtoehtoja on tarjolla.

Polen pyörät kiinnostavat kovasti, mutta aion odottaa, kunnes niitä löytyy Vaajakosken varastosta.

Blackborow
04.11.2017, 20.00
Jep, sijoittamista on melko turhaa tähän sotkea. On minullakin moninkertaisesti tuon rungon hinnan verran kiinni ties missä, mutta se on eri asia kuin kulutushyödykkeen ostaminen etukäteen.

Jyri K
04.11.2017, 20.14
Minusta on asiaan kuuluvaa, että sijoittamiseen sisältyy riski. Sijoittamisessa voi kuitenkin usein vaikuttaa riskin suuruuteen ja toteutumisen todennäköisyyteen. Ja harvoin sijoittamisessa on asetelma, jossa joko saa tuottoa vs menettää kaiken sijoittamansa.

Itse en ole niin jännityshakuinen, että haluan pyörän ostamiseenkin sisältyvän riskin, ja maksettuani jännittää paria kolmea kuukautta, saanko pyörän vai en. Varsinkin, jos 100% riskittömiäkin vaihtoehtoja on tarjolla.

Polen pyörät kiinnostavat kovasti, mutta aion odottaa, kunnes niitä löytyy Vaajakosken varastosta.

Se ei ole sijoittajanriskiä, että ei saa ostaamsa tuotetta. Ainakin minä ymmärrän sijoittamisen riskin ihan muuna.

Hippo04
05.11.2017, 08.53
Ennakkotilausajan pidentymisen myötä myös arvioitu toimitusaika on siirtyny kuukaudella eteenpäin huhtikuulle (vai lieköhän oikea syy toisinpäin?). No kunhan tulee ennen toukokuuta. Suomalaisen lyhyen kesäkauden huomioiden hikikarpaloita puskevan tiukalle kyllä menee jos vähänkin viivästyy...mutta luottoa löytyy Polen porukkaan.

santei
05.11.2017, 09.17
Ennakkotilausajan pidentymisen myötä myös arvioitu toimitusaika on siirtyny kuukaudella eteenpäin huhtikuulle (vai lieköhän oikea syy toisinpäin?). No kunhan tulee ennen toukokuuta. Suomalaisen lyhyen kesäkauden huomioiden hikikarpaloita puskevan tiukalle kyllä menee jos vähänkin viivästyy...mutta luottoa löytyy Polen porukkaan.

Liekö tuo sitten kaikille vai vain niille jotka tilaavat tällä pidennetyllä presaleajalla? No, jokatapauksessa taitaa olla viisasta myydä vanha pyörä vasta sitten kun Evolinkki on omassa tallissa. Säästyy mielipahalta jos onkin jo varhaisessa vaiheessa hyviä kelejä ja ei pyörää millä ajaa.

Blackborow
05.11.2017, 09.53
Liekö tuo sitten kaikille vai vain niille jotka tilaavat tällä pidennetyllä presaleajalla?
Eiköhän tuo koske ihan kaikkia ja johtuu siitä, että runkojen tilausta toimittajalta on viivästetty sen pari viikkoa. No tulee kun tulee.

santei
05.11.2017, 10.15
Eiköhän tuo koske ihan kaikkia ja johtuu siitä, että runkojen tilausta toimittajalta on viivästetty sen pari viikkoa. No tulee kun tulee.

Nojoo oot varmaan ihan oikeassa. Tähän sopii hyvin tuo sun toteamus, no tulee kun tulee. :D

Jugi
07.11.2017, 14.01
Houkuttaisi kovasti tilata tuo Evolink 131 runko ja tuunata siitä 110 joustava. Vanha pyörä saa toimia elintenluovuttajana. Ainoa mikä vielä mietityttää on tuo runkokoko. Osun sopivasti 181cm varrella M ja L koon välille. Koeistumaan en kerkeä Jyväskylään ennen pre salen päättymistä. Inseam on 85cm. Kumpaan runkokokoon sitä tulisi päätyä?

santei
07.11.2017, 14.52
Houkuttaisi kovasti tilata tuo Evolink 131 runko ja tuunata siitä 110 joustava. Vanha pyörä saa toimia elintenluovuttajana. Ainoa mikä vielä mietityttää on tuo runkokoko. Osun sopivasti 181cm varrella M ja L koon välille. Koeistumaan en kerkeä Jyväskylään ennen pre salen päättymistä. Inseam on 85cm. Kumpaan runkokokoon sitä tulisi päätyä?

Ainakin Polen omistajien Facebook ryhmäsä oli molempien kokojen puolesta kommentteja. Suosittelen ottamaan yhteytä Poleen, service@polebicycles.com.

"I'm 181,5 and I ride M with 50mm stem and 800mm handlebar"

"Im 182 cm and run a L Evolink 150. I doubt that u be better of with other frame size"

"i am 183 and i have L i was balancin beetween M and L if i only ride trails i would take M and use 50mm stem but cause i ride park and enduro Comps i took L and set it with 30mm stem."

CamoN
07.11.2017, 19.41
Oma pituus 180cm, sisäsauma 84cm, Evolink 110 (L), stemmi 45mm ja tanko 720mm. Olin alunperin ostamassa M-kokoa ja olisin varmaan tilannut sellaisen jos runkosetti olisi ollut nettikaupasta suoraan saatavilla. Polelta kuitenkin suositeltiin L-kokoa. Lyhyen koeajon perusteella se tuntui heti sopivalta eikä mieli muuttunut ensimmäisen kesän noin 650 kilometrin aikana.

Pidempi stemmi saattaisi tuntua vähän hassulta kaikki mittasuhteet ja kulmat huomioiden. Jos olisi joku syy haluta painopistettä taaemmas, M-runko voisi olla sopiva takajättöisen satulatolpan kanssa. Kuitenkin tarkoitus oli hankkia mahdollisimman vakaa ja tasapainoinen pyörä jolla keskimääräistä kädettömämpi voi paukuttaa rennosti alamäkeen, ja sellainen Evolink todella on riittävän isona.

Edit: Lisätään vielä se, että minulle vuotuisesta ajomäärästä valtaosa kertyy kisakireiden maantievehkeiden päällä. Eli yleinen mieltymykseni on varmaan matalan ja pitkän ajoasennon suunnassa, ja siinä suhteessa L-kokoisen Evolink 110:n asento tuntuu erittäin rennolta ja pystyltä.

Kemizti
07.11.2017, 21.10
Mistäpäin jugi on? Mun M-kokoa pääsee testaamaan Tampereella, se on noista santei:n lainausmerkeissä olevista toi eka.. [emoji6]

Jugi
08.11.2017, 14.20
Mistäpäin jugi on? Mun M-kokoa pääsee testaamaan Tampereella, se on noista santei:n lainausmerkeissä olevista toi eka.. [emoji6]

Raumalla asustelen. Ja olisihan Tampere jo puolet lähempänä kuin Jyväskylä 😊 vielä kun Tampereelta sattuis löytyy L kokonen ni sais molemmat koeistuttuu...

Kemizti
08.11.2017, 14.36
Raumalla asustelen. Ja olisihan Tampere jo puolet lähempänä kuin Jyväskylä [emoji4] vielä kun Tampereelta sattuis löytyy L kokonen ni sais molemmat koeistuttuu...Artolla on L-koon E150

Jugi
11.11.2017, 21.01
Arpominen on ohi! Poleen olin yhteydessä ja sieltä suositeltiin L kokoa. Sellanen lähti sitten tilaukseen mustana. Kiitokset tänne vastauksista.

Teme X-2
31.01.2018, 14.49
https://www.youtube.com/watch?v=3xuRQ-ZmBaI&feature=youtu.be

Tuommosia kun kahtelee, niin ei ainakaan pole kuume helpota.

Villetre
02.02.2018, 16.19
Kuumetta on.. Oliko näin että 131 on keskiö korkeammalla?

Kemizti
02.02.2018, 20.47
Kuumetta on.. Oliko näin että 131 on keskiö korkeammalla?Eiköhän, jos on plussaksi suunniteltu, niinkuin 130kin

hece
02.02.2018, 22.42
Eiköhän, jos on plussaksi suunniteltu, niinkuin 130kinKeskiön korkeus -20mm 140- ja 131-malleissa: polebicycles.com/evolink/evolink

Kemizti
02.02.2018, 22.46
Keskiön korkeus -20mm 140- ja 131-malleissa: polebicycles.com/evolink/evolinkOtan vain takkini..

Blackborow
05.03.2018, 19.32
Kellään käsitystä riittääkö 170cm takajarruletku L-koon Evolinkkiin?

CamoN
05.03.2018, 22.27
Kellään käsitystä riittääkö 170cm takajarruletku L-koon Evolinkkiin?Pitäisi riittää. Oma takajarruletku on vedetty niin paljon rungon sisällä kuin mahdollista, eikä se ole varmaan paljoa yli 150cm pituudeltaan. Tykkään lyhentää letkut ja vaijerikuorit minimeihin.

Blackborow
19.03.2018, 10.29
Aavistuksen kyllä vituttaa, että Pole ei ole vaivautunut millään tavalla kertomaan asiakkailleen ennakkotilausten etenemisestä ja ollaanko aikataulussa jne. Monta kuukautta ja kuitenkin isosti rahaa sisällä eikä mitään infoa. Ilmeisesti luxus-pyöriin ei kuulu luxus-asiakaspalvelu...

Tekisi mieli melkein perua koko paska, mutta aika kasa osia tullut jo runkoa varten hommattua valmiiksi.

santei
19.03.2018, 14.20
Aavistuksen kyllä vituttaa, että Pole ei ole vaivautunut millään tavalla kertomaan asiakkailleen ennakkotilausten etenemisestä ja ollaanko aikataulussa jne. Monta kuukautta ja kuitenkin isosti rahaa sisällä eikä mitään infoa. Ilmeisesti luxus-pyöriin ei kuulu luxus-asiakaspalvelu...

Tekisi mieli melkein perua koko paska, mutta aika kasa osia tullut jo runkoa varten hommattua valmiiksi.

Kyllä mä ainakin tilausta tehdessä sain todella hyvää asiakaspalvelua.

Tuollaiset väliaikapäivitykset tilauksen etenemisestä olis toki ihan mukavia. Viimeisessä viestissä Polelta sanoivat, että vahvistavat tarkemman toimitusajan vielä myöhemmin. Eiköhän aiheesta viimeistään huhtikuun puolella ala kuulua.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta itse en aivan noin pahana ole väliaikatietojen puutetta pitänyt. Olisi toki tottakai posiitivinen lisä.

J.Kottenberg
19.03.2018, 14.28
Itse voisin vaikka spostilla kysäistä että mikä on tilanne. Luulisi että jotain vastaisivat.

hauki
19.03.2018, 14.37
Itselle tuli maaliskuun alussa sähköpostia joka oli omasta mielestä melko tyhjentävä:

tilauksesi toimitus oli aikataulutettu maaliskuulle, mutta saamamme tiedon mukaan toimitus tehtaalta ei päässyt ajoissa lähtemään meille. Uusi toimitusaikataulu asiakkaille on 13.4. alkaen. Olemme yhteydessä uudestaan maaliskuun lopussa ja vahvistamme uuden toimitusaikataulun.

Pahoittelemme viivästystä

santei
19.03.2018, 14.43
Itselle tuli maaliskuun alussa sähköpostia joka oli omasta mielestä melko tyhjentävä:
tilauksesi toimitus oli aikataulutettu maaliskuulle, mutta saamamme tiedon mukaan toimitus tehtaalta ei päässyt ajoissa lähtemään meille. Uusi toimitusaikataulu asiakkaille on 13.4. alkaen. Olemme yhteydessä uudestaan maaliskuun lopussa ja vahvistamme uuden toimitusaikataulun.

Pahoittelemme viivästystä

Ilmeisesti joku moka käynyt, kun itselleni ei tuollaista viestiä ole tullut.

Noh, jokatapauksessa tuon asian jo olinkin bongannut jostain Polen facesivuilta tms.

Blackborow
19.03.2018, 14.59
Ilmeisesti joku moka käynyt, kun itselleni ei tuollaista viestiä ole tullut.
Joitakin asiakkaita palvellaan ilmeisesti paremmin, kun itsekään en moista mailia ole nähnyt.

makimies
20.03.2018, 00.18
Joitakin asiakkaita palvellaan ilmeisesti paremmin, kun itsekään en moista mailia ole nähnyt.

Juuh, itsekin sain tuollaisen sähköpostin että toimitus menee jonnekin huhtikuulle. Harmi homma. Toivotaan että tiedottavat vähän missä mennään. Hieman on kyllä odottelu tuntunut pitkältä, varsinkin kun vanhan täpärini myin syksyllä veks.
Pole tykkää kyllä myydä noita ennakkotilaus-fillareita, mitään ei oikein ole hyllyssä. Ei viitsisi toista Polea ennakkotilata nyt, vaikka mieleni tekisi, kun ei yhtään tiedä koska nuo oikeasti toimitetaan.

Blackborow
20.03.2018, 10.26
No just joo. Paljollahan on pitänyt ostaa, että tuollaisen mailin on saanut. Erikoista palvelua kaiken kaikkiaan ja alkaa mietityttää onko sitä runkoa edes tulossa... Kyrsii kun vanha pyörä on myyty ja peruisin heti, jos vaan keksisin mitä hankkia tilalle.

Kemizti
20.03.2018, 11.04
No just joo. Paljollahan on pitänyt ostaa, että tuollaisen mailin on saanut. Erikoista palvelua kaiken kaikkiaan ja alkaa mietityttää onko sitä runkoa edes tulossa... Kyrsii kun vanha pyörä on myyty ja peruisin heti, jos vaan keksisin mitä hankkia tilalle.Kannattaa epäilemättä kyseistä suoraan Polelta.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180320/d5d1bd7f13b67c2618a181a4e072df8e.jpg

santei
20.03.2018, 12.03
Eikai tuo nyt niin maata musertava asia oo, että pyörätilauksen perumista pitäisi edes harkita.

Ehdottomasti kannattaa seurata/liittyä tuohon polen faceryhmään mistä kemizti tuon kuvakaappauksenkin on ottanut. Eli Pole Bicycles Riders Group.

santei
20.03.2018, 12.10
Juuh, itsekin sain tuollaisen sähköpostin että toimitus menee jonnekin huhtikuulle. Harmi homma. Toivotaan että tiedottavat vähän missä mennään. Hieman on kyllä odottelu tuntunut pitkältä, varsinkin kun vanhan täpärini myin syksyllä veks.
Pole tykkää kyllä myydä noita ennakkotilaus-fillareita, mitään ei oikein ole hyllyssä. Ei viitsisi toista Polea ennakkotilata nyt, vaikka mieleni tekisi, kun ei yhtään tiedä koska nuo oikeasti toimitetaan.

Onneksi on talviaika, kesällä tää odottelu vasta hermoja raastaiski. :D

Laita ny vain se Taiga tilaukseen. Kyllä sielä toimitusajasta saat arvion. Itekin laittaisin ellei olisi jo kaikki rahat Evolinkissä kiinni.

Eikös Polelta ole muuten useammankin kerran todettu eri haastatteluissa, että cnc-pyörienkin kohdalla on tavoite myydä "on demand", eikä pitää mitään merkittävää määrää varastossa.

Btw, ei kellekkään henkilökohtaisesti, mutta jännä kun esim canyoni langassa tilaillaan pyöriä monen kuukauden toimitusajalla ja kukaan ei valita. Tää ny oli vain tämmönen välihuomio, ei kannata tarttua. :D

hauki
20.03.2018, 13.01
Kun ennakkotilausaika piteni ja siinä jälkimmäisessä ennakkotilauskampanjassa toimitusaika-arvio oli muuttunut maaliskuu->huhtikuu, niin tuli ajateltua että sen varsinaisen ennakkotilauskamppiksen pyörienkin toimitus siirtyi samalla maaliskuulta huhtikuulle. Olisi melkoinen ylläri ollut jos pyörä olisi tipahtanut postiluukusta jo maaliskuussa.

Tuo yhteydenotto polelta oli muuten omassa gmailissa ainakin lipsahtanut sinne surullisen kuuluisaan roskapostikansioon, ehkä sen voisi vielä tsekkailla jos ei ole sitä vielä tehnyt.

CamoN
20.03.2018, 18.12
Btw, ei kellekkään henkilökohtaisesti, mutta jännä kun esim canyoni langassa tilaillaan pyöriä monen kuukauden toimitusajalla ja kukaan ei valita. Tää ny oli vain tämmönen välihuomio, ei kannata tarttua. :D

Toisille nämä pienhankinnat tuntuu vaan olevan haastavampia kuin toisille.

Blackborow
20.03.2018, 18.12
Ehdottomasti kannattaa seurata/liittyä tuohon polen faceryhmään mistä kemizti tuon kuvakaappauksenkin on ottanut. Eli Pole Bicycles Riders Group.Niin jos on Facebookin jäsen...

Btw, ei kellekkään henkilökohtaisesti, mutta jännä kun esim canyoni langassa tilaillaan pyöriä monen kuukauden toimitusajalla ja kukaan ei valita. Kyllä sielläkin aika-ajoin avautumista on kun pyörää ei ole tullutkaan luvatussa ajassa. Canyon sentään taitaa tiedottaa viivästyksistä asiakkaita ;)

Tuo yhteydenotto polelta oli muuten omassa gmailissa ainakin lipsahtanut sinne surullisen kuuluisaan roskapostikansioon, ehkä sen voisi vielä tsekkailla jos ei ole sitä vielä tehnyt.
Juu tsekkasin eikä ollut.

santei
20.03.2018, 18.28
Niin jos on Facebookin jäsen...

Kyllä sielläkin aika-ajoin avautumista on kun pyörää ei ole tullutkaan luvatussa ajassa. Canyon sentään taitaa tiedottaa viivästyksistä asiakkaita ;)

Juu tsekkasin eikä ollut.

Mitä, eikö kaikki ookkaan Facebookissa? :D Nojoo. Mut kannattaa harkita ihan jo tuon ryhmän vuoksi. Paljon infoa ja keskustelua jousituksen säätöihin yms yms yms.

Tilasitko muuten ns. customina Evolinkkisi? Tuli vain mieleen, että olisko tuo Polen sposti lähetetty johkin automaattisesti kerättyyn tilaajienlistalle tms. Mä kun halusin osia muutella ja sitä rataa, enkä tilannut suoraan verkkokaupasta niin voisin kuvitella, että tilaus ei ainakaan automaattisesti mihinkään tilaajalistalle rekisteröidy.

Blackborow
20.03.2018, 18.42
Mulle siis piti tulla pelkkä runko. Ehkä loppusumma oli liian pieni.

tempokisu
20.03.2018, 19.14
Mitä, eikö kaikki ookkaan Facebookissa? .

Ei ole, eikä mene.

Barracuda
20.03.2018, 19.28
Ei ole, eikä mene.

Snowdenin twiitti aiheesta on varsin hyvä:

”Ihmisten elämien yksityiskohtaisia tietoja kerääviä ja myyviä yrityksiä kutsuttiin aikoinaan kaunistelematta ’valvontayrityksiksi’. Niiden uudelleenbrändäys ’sosiaaliseksi mediaksi’ on onnistuinen huijaus sitten sotaministeriön muuttamisen puolustusministeriöksi”

Juu enkä ole valvontayrityksen listoilla.
Polen saatan tilata jos saan rahat kokoon eikä tarvitse seurata tilausta valvontayrityksen näpsäkästä appsista.

makimies
20.03.2018, 19.50

Laita kyselyy polelle suoraan. Tänään soittelivat mulle ja palvelu taas 5/5, tietty tuon ymmärtää etteivät ehdi somessa ja foorumeilla päivystää.

santei
20.03.2018, 19.50

Aa okei. Eiköhän pelkän rungonkin eurot oo ihan kelpaavia. ;D

Ei ole, eikä mene.

Sarkasmi oli vahvana tuossa kysymyksessäni. Ymmärrän toki valvontapointit. Offtopikkina on kyllä aika erikoista, että pelkästään saksan lomasta puhuminen puhelimen lähellä saa facebookin mainostamaan saksalaisia hotelleja kaupungin tarkkuudella. :D

TURSAS
20.03.2018, 22.22
Tilasitko muuten ns. customina Evolinkkisi? Tuli vain mieleen, että olisko tuo Polen sposti lähetetty johkin automaattisesti kerättyyn tilaajienlistalle tms. Mä kun halusin osia muutella ja sitä rataa, enkä tilannut suoraan verkkokaupasta niin voisin kuvitella, että tilaus ei ainakaan automaattisesti mihinkään tilaajalistalle rekisteröidy.
Kuinka tuo customointi noin käytännössä tapahtui? Lähettivätkö jonkun listan palikoista joista valkata vai miten?

Juu juu olisinhan toki voinut kysyä tätä Polelta suoraan mutta varmaan kiinnostaa tuo muitakin täällä.

Facebookista sen verran että itse tein vastikään "salanimellä" tunnarit sinne. Monille firmoille jne Fecesbook kun on se pääasiallinen tiedotuskanava ja kirjautumattomana niiden sivujen selaaminen voi olla aikamoista paskaa; koko ajan puskee login-ikkunaa keskelle ruutua tms.

santei
20.03.2018, 23.36
Kuinka tuo customointi noin käytännössä tapahtui? Lähettivätkö jonkun listan palikoista joista valkata vai miten?

Tuo mun pyörä on speksattu 140 TR ja EN mallien välimaastoon ja jarrut otettu 158 EN spekseistä. Eli käytännössä Evolink 140 EN-malliin vaihdoin GX-Eagle voimansiirron ja putkiosat hiilikuituisista alumiinisiksi. Sekä jarrut Code RSC-versioksi.

Tämä onnistui ihan sähköpostin kautta. Toki tässä tapauksessa osat oli tuollaista peruslistakamaa mitä Polen eri malleis on jo käytössä niin ei mitään ongelmaa ollut. Spesiaaliempien osien osalta en osaa kommentoida.

hauki
28.03.2018, 16.16
Tämmöistä infoa puski fabossa pyörätilauksia koskien.

Seems like there is a growing interest on the new MY19 Lyrik RC2 race forks. If you wish to upgrade your RCT3 or RC fork on the pre ordered Evolink or the Machine complete bike into this new fork, please contact our service@polebicycles.com

Hippo04
29.03.2018, 16.47
Ja hyvää pääsiäistä Polelta, toimitukset viivästyvät kuukaudella lisää, 14.5. arvioitu toimitus. Toivottavasti ei veny tuosta enempää, menee kausi kiville muuten.

TuomasR
30.03.2018, 21.01
^tuo oli se toinen riski miksi jäi ennakkotilaus tekemättä ja päädyin kilpailijan aika lailla samankaltaiseen tuotteeseen.

mattim
30.03.2018, 23.57
^tuo oli se toinen riski miksi jäi ennakkotilaus tekemättä ja päädyin kilpailijan aika lailla samankaltaiseen tuotteeseen.

Eli mihin jos saa olla utelias?

kauris
31.03.2018, 21.47
Mun teki mieli kysyä, että mikä on samanlainen. Tuntuu, että moni on samanlainen keskenään mutta Pole erilainen. Noin niin kuin numeroina ja ulkonäöllisesti. Polen numerot (reach ja kulmat) on niin selvästi eroavat, että sen näkee kuvista silmälläkin.

TuomasR
01.04.2018, 20.49
Nicolain tuotteet ovat geometrialtaan samanlaisia. Jätin tuotteen mainitsematta koska ketju käsittelee Evolinkkiä ja kommenttini koski ennakkotilauksen Evolinkin pitkää toimitusaikaa eikä pyörää (joka parkki- ja trailikoeajon perusteella tuntui omasta mielestäni oikein hyvältä).

hauki
27.04.2018, 14.33
Jälleen viivästyy toimitus. Tällä kertaa toisaalta vain toukokuun loppuun.

santei
27.04.2018, 15.02
Jälleen viivästyy toimitus. Tällä kertaa toisaalta vain toukokuun loppuun.

Ei Polea nopeasta toimituksesta voi kehua, mutta suurinpiirtein kärsivällisesti odottelen omaani. Sen verran hyvältä tuntui koeajolla. Toki toukokuu menee omalta osaltani työn merkeissä, joten vähentää harmistusta. Mutta tosta jos vielä myöhästyy kovin kesäkuun puolelle niin sitten alkaa jo omakin vitutuskäyrä nousemaan eksponentiaalisesti. :D

Ilmeisesti tehtaan päässä oli myöhästytty aikataulusta kun rungot eivät päässeet lähtemään ajallaan kohti Suomea tms.

hauki
27.04.2018, 17.01
Olisi tosiaan hauska tietää mistä viivästys johtuu. Maaliskuun alussa tosiaan vedottiin, ettei lähetys ole ehtinyt lähtemään ajallaan tehtaalta, mutta maaliskuun jälkeen on lyöty 1,5-2 kuukautta lisää toimitusaikaa logistisiin syihin vedoten. Liittyvätkö uudet logistiset ongelmat runkoihin vai kenties osien saatavuuteen.

Samalla on muuten machinien ennakkotilausten arvioitu toimitusaika ainakin verkkokaupassa siirretty kesäkuulle.

Melkoista offtopikkia kyllä :D

nivelrikko
28.04.2018, 12.03
Olisi tosiaan hauska tietää mistä viivästys johtuu..

Melkoista offtopikkia kyllä :D

Evolink-offtopic jatkuu. Taigan runkosettien toimitusaikojakin on samaa tahtia naksuteltu eteenpäin. En tiedä onko immeisillä tilauksessa. Toivon mukaan ensi lumille mennessä löytyisi tarjolle.

sak
28.04.2018, 18.41
Viivästymistä koskien ymmärsin Leon englanniksi kirjoitetun jutun näin että ovat joutuneet vaihtamaan tehdasta/toimittajaa.
Ja että laatukin tulisi paranemaan siinä samalla.

Kalle H
28.04.2018, 18.53
Viivästymistä koskien ymmärsin Leon englanniksi kirjoitetun jutun näin että ovat joutuneet vaihtamaan tehdasta/toimittajaa.
Ja että laatukin tulisi paranemaan siinä samalla.Onko jotain linkkiä/lähdettä laittaa?

Kemizti
28.04.2018, 21.21
Facesta kuvakaappaushttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180428/9b1f3c28fd2c6877ee61ef7bac55ca7c.jpg

hauki
29.04.2018, 01.23
Elikkäs toimitusviivästykset on ollut tiedossa paljon ennakkoon ja on silti päädytty antamaan optimistisia aikatauluarvioita.

Lauri Hulkkosen viestit facessa antavat muuten ymmärtää, että runkoja olisi tulossa useammassa erässä ja niitä sitten lähetellään eteenpäin tilausjärjestyksessä. Missään ei ole vielä kerrottu kuinka moni onnekas saa ensimmäisestä sarjasta pyöränsä ja moni joutuu odottamaan vielä pidempään.

Noh, saa nähdä kumpi tulee ensin, evolink vai syyskuu.

santei
29.04.2018, 02.21
Elikkäs toimitusviivästykset on ollut tiedossa paljon ennakkoon ja on silti päädytty antamaan optimistisia aikatauluarvioita.

Lauri Hulkkosen viestit facessa antavat muuten ymmärtää, että runkoja olisi tulossa useammassa erässä ja niitä sitten lähetellään eteenpäin tilausjärjestyksessä. Missään ei ole vielä kerrottu kuinka moni onnekas saa ensimmäisestä sarjasta pyöränsä ja moni joutuu odottamaan vielä pidempään.

Noh, saa nähdä kumpi tulee ensin, evolink vai syyskuu.

Mä ymmärsin tuon ainaki niin, että rungot tulee kaikki samaan aikaan, mutta pyörät kasataan tilausjärjestyksessä.

F. Kotlerburg
29.04.2018, 10.03
Reiluina kuitenkin lupasivat palauttaa asiakkaiden rahat, jos ei halua enää odottaa :D

hauki
30.04.2018, 13.30
Mä ymmärsin tuon ainaki niin, että rungot tulee kaikki samaan aikaan, mutta pyörät kasataan tilausjärjestyksessä.

Tämmöinen löytyy sieltä facebook keskustelusta. Voi tietysti olla vain huonoa viestintää.

First 1.3v frames will be in May in stock and we start to build setups to customers an order form. I and our customer's service will update process status to you by personal messages

Nyt alkaa vain olemaan myöhäistä tilailla niitä muita evolinkin kaltaisia pyöriä kesää ajatellen. Järkevästi tältä osin pelattu aikaa Polella viestinnässä.

makimies
30.04.2018, 15.53
No, linkittäkää joku 29er täpäri joka on evolinkin tyylinen ja sama hintaluokka lyrik keulalla jne?

santei
30.04.2018, 17.21
Eiköhän tuo oo vaan vähän huonosti muotoiltu lause. Kaikenjärjen mukaan ennakkotilatut rungot toiselta puolen maailmaa tulis kaikki samalla kertaa.

Makimies: ei sellasia monta oo. Nukeprooffi, Nicolai ja Transun Sentinel liippaa geon osalta vähä sinnepäin. Hinta ja speksit sit vaihtelee laidasta laitaan ja esim Nukeprooffia taida saada ku crc:eeltä yms.

elasto
01.05.2018, 13.11
Mitenköhän tuo Spessun uusi Stumpjumper Evo vertautuu tähän?

makimies
01.05.2018, 13.52
Mitenköhän tuo Spessun uusi Stumpjumper Evo vertautuu tähän?

Kovin on lyhyen ja korkean näköinen

santei
01.05.2018, 15.03
Vähä offtopikkia, mut eikai Stumppi Evoa edes kai Suomen markkinoille tuu? Ainakaan spessun suomi sivuilta en löytänyt.

zander
01.05.2018, 16.15
Kovin on lyhyen ja korkean näköinen

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180501/f9123f30dd1ec7d48d218794e6958c6d.jpg
Onko tuo EVO nyt niin lyhyt tahi korkee?

Hippo04
01.05.2018, 17.45
Vähä offtopikkia, mut eikai Stumppi Evoa edes kai Suomen markkinoille tuu? Ainakaan spessun suomi sivuilta en löytänyt.

Ei taida olla vielä saatavilla missään maailmalla? Eiköhän se Suomeenkin tule tarjolle ajallaan.

LATESTD
02.05.2018, 01.03
Hyvät Pole Evolinkin ostajat,

Olen Lauri Hulkkonen. Toimin vt. Toimarina Polella. Minun vastuulla on viime kädessä kaikki toimitukset.

Avaan vähän tilannetta teille. Minulle voi myös soittaa niin käydään avoimet asiat yhdessä läpi. Saa myös nykäistä hihasta kun tulen polulla vastaan.

Ensinnäkin tämä ei ole mikään aikataulu "peli" vaan kokopäivätyö jota teemme suurella sydämellä.

Olemme tilanneet Evolinkit syyskuussa 2017 ja valitettavasti olen käyttänyt lähes kaiken aikani uuden tehtaan järjestämiseen. Rahanne on kuitenkin turvassa ja saatte varmasti pyöränne.

Vanha Evolink tehdas siis meni alta Taiwanissa maaliskuussa 2018 ja uuden meille sopivan ja laadukkaan tehtaan järjestäminen ei ole nopea prosessi. Myös uuden sarjan saamisen normaalitoimitusaika on 5-6kk. Nyt meidän aikamme on mennyt jo ostaneiden asiakkaiden runkojen järjestämiseen ja siten hlö kohtaisiin
viesteihin vastaaminen on selkeästi hidastunut. Kiitos kaikille kärsivällisyydestä.

Koemme että olemme epäonnistuneet tiedottamisessa. Tiedottamisen linjan löytäminen on ollut myös vaikeaa kun faktat aikatauluista ovat vaihdelleet ja tilanteesta ei ole ollut tiedossa.

Nyt kuitenkin olemme löytäneet todella hyvän tehtaan ja saamme nopeutetussa aikataulussa Evolinkit sieltä. Uusi tehdas on uudemmilla koneilla ja vielä entistäkin laadukkaampi ja pystyy valmistamaan meille myös isompia volyymeja. Olen itse auditoinut sen ja olen yhteydessä sinne päivittäin. Prosessin etenemisen varmistamisen ja laadunvalvonta prosessimme mukaisesti. Kaikki runkoihin tarvittavat osat on ja rungot ovat nyt hitsauksessa. Hitsaus on monivaiheinen prosessi useina lämpökäsittelyineen. Prosessia ei voi "oikoa" ettei laatu vaarannu. Ensimmäiset 100kpl tulevat kaikki lentämällä meille jolloin rahti vie vain 3-5vuorokautta.

Mikään ei kuitenkaan poista faktaa että pyöräsi on myöhästynyt. Olemme nöyrimmän pahoillaan siitä.

Jos ja kun herää kyssäreitä otappa yhteyttä service@polebicycles.com

Fillarifoorumi ei ole Polelle mikään virallinen tiedotuskanava. Halusin vaan tiedottaa tilanteesta epätietoisuuden johdosta. Jatkossa viestintä löytyy parhaiten fb ja nettisivuiltamme

T. Lauri Hulkkonen

Ps. Pole Machinet koneistetaan taas piensarjoina Suomessa ja niitä on mennyt hyvin kaupaksi ja niissä on pientä jonoa jolloin uusien tilauksien toimitukset menevät kesäkuulle.

makimies
02.05.2018, 12.50
Kiitos tiedoista. Tosi harmi homma tuo tehtaan kaatuminen, varmasti aiheuttaa myös valmistajalle extrakuluja...
Maaliskuussa olisi tietty voinut tuosta heti kertoa että tehdas meni nurin ja tilanne on nyt tämä.

Ihan hyvä mielestäni kirjoitella myös fillarifoorumille, kun tuo facebook ryhmä on suljettu.

LATESTD
02.05.2018, 13.45
Moi

Pole Riders Group ei ole suljettu ryhmä. Viestit pääsee kyllä lukemaan.

Tehtaanvaihto laadukkaasti ei ole ihan yksinkertainen juttu ja viestimme heti viipymättä asioista kun saimme itsekin niihin varmuuden. Nyt keskitymme järjestämään lähetykset. Kiitos kaikille asiakkaillemme. Olemme saaneet teiltä todella paljon ymmärtäviä ja kannustavia viestejä. Olemme tosi pahoillamme viiveestä. Toivottavasti pääsemme nyt kaikki pika pikaa ajamaan.

kuovipolku
02.05.2018, 14.51
Ihan vain uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta, mutta jos vielä ehdit ja voit kommentoida:

Mitä tarkoitti tässä tapauksessa että tehdas meni alta? Omistaja meni konkurssiin ja tehdas sulki ovensa? Omistaja irtautui sopimuksista jollain kepulikonstilla tai "kiinalaisen laintulkinnan" avulla? Omistaja vaihtui ja sama juttu? Jotain mitä näitä juttuja tuntematon ei edes arvaa kuvitellakaan?

hauki
02.05.2018, 22.54
Fillarifoorumi ei ole Polelle mikään virallinen tiedotuskanava. Halusin vaan tiedottaa tilanteesta epätietoisuuden johdosta. Jatkossa viestintä löytyy parhaiten fb ja nettisivuiltamme

Loistavan kuvan antaa tiedottamisesta se, että tähän mennessä kattavin viestintä on tapahtunut "virallisten" tiedotuskanavien ulkopuolella.

Pari viikkoa ollut nyt sähköposti sisällä ja edelleen vastauksia odotellessa. Eipä sitä ole tosin kertaakaan vastausta saanut alle viikossa.

Onko 100 ensimmäiselle onnelliselle mahdettu jo ilmoittaa toimituspäivä?

makimies
03.05.2018, 11.39
Toivotaan että ennen black fridayta tehdyt tilaukset ovat ensimmäisen sadan joukossa :)

santei
03.05.2018, 13.38
Toivotaan että ennen black fridayta tehdyt tilaukset ovat ensimmäisen sadan joukossa :)

Saa nähdä kans onko oma 2.11 tehty tilaus ekan sadan joukossa. Toivonmukaan ei nyt ainakaan millään kuukauden kestävällä laivarahdilla tule.

F. Kotlerburg
03.05.2018, 15.38
Saa nähdä kans onko oma 2.11 tehty tilaus ekan sadan joukossa. Toivonmukaan ei nyt ainakaan millään kuukauden kestävällä laivarahdilla tule.
Niin eipä tästä 100kpl eka erästä ollut mailissa mitään mainintaa tai että onko oma tilaus sen joukossa. Taas vetkutetaan ja pidetään toivoa yllä, vaikka todellisuudessa pyörän tuleminen voi olla vaikka kuinka kaukana. Oma kärsivällisyys alkaa pettää.

Villetre
03.05.2018, 20.33
Malttia nyt, älkää nyt ainakaan vaipuko epätoivoon. Odottaessa voitte kurjistella jollain vanhalla luuskalla ajoa. Hankala tilanne varmasti ,laittakaa itsenne Polen asemaan. Taatusti on halua toimittaa pyöriä ,sehän on elinehto. Tsemppiä ja pitkää pinnaa. (Ei minulle ole tulossa pyörää, en edes omista Polea mutta fanitan kotimaista tuotetta ja innovaatioita.)

F. Kotlerburg
03.05.2018, 22.58
Ei vaan kiinnosta enää harrastaa paskoilla romuilla vaan haluan ajaa kunnon pyörällä, josta olen maksanut itseni kipeäksi jo viime vuonna. Laita itse itsesi niiden asemaan jotka ovat 7kk odottaneet maksamaansa pyörää ja eivät pääse ajamaan. Vaikka kuinka haluttaisi ymmärtää niin enää ei vaan tahdo riittää. Tuossa maaliskuussa varmasti tiesivät, että uudelta tehtaalta ei pyörät huhtikuun alkuun tule, mutta niinpä vaan lupasivat asiakkaille. Onko taas sama case, että suurin osa saa odottaa pyöräänsä ties kuinka pitkään, jos ei satu kuulumaan tuohon sadan onnellisen joukkoon, mutta sitä ei kerrota peruutusten pelossa.

Jos tietäisin, että saan sen pyörän kesäkuun alussa niin kuin viimeksi luvattiin niin en harkitsisi perumista, mutta tuon viimeisimmän Polen tiedotteen jälkeen ei uskalla olla enää varma, kun ei tiedä paljon näitä on myyty.

makimies
04.05.2018, 01.50
hehe, yritin oikein käydä katselemassa kivijalassa polelle vastaavaa fillaria samassa hintaluokassa. Ei ainakaan vielä löytynyt :)
Josko viikonloppuna vielä kävisi potkimassa renkaita fiskarsissa.

santei
04.05.2018, 09.08
Malttia nyt, älkää nyt ainakaan vaipuko epätoivoon. Odottaessa voitte kurjistella jollain vanhalla luuskalla ajoa. Hankala tilanne varmasti ,laittakaa itsenne Polen asemaan. Taatusti on halua toimittaa pyöriä ,sehän on elinehto. Tsemppiä ja pitkää pinnaa. (Ei minulle ole tulossa pyörää, en edes omista Polea mutta fanitan kotimaista tuotetta ja innovaatioita.)

Tämän ymmärrän täysin. On varmasti yritykselle aika katastrofi jos tehdas yhtäkkiä ilmoittaa, että ei voi toimittaa runkoja jotka Pole on jo myynyt

Jos tietäisin, että saan sen pyörän kesäkuun alussa niin kuin viimeksi luvattiin niin en harkitsisi perumista, mutta tuon viimeisimmän Polen tiedotteen jälkeen ei uskalla olla enää varma, kun ei tiedä paljon näitä on myyty.

Samaa itse rupesin miettimään. Kesäkuun alkuun odottelen ihan heittämällä. Mutta kuinkas 100 kpl yli menevät rungot, koska ne tulevat? Oon siinä toiveessa, että 100 kpl käsittää käytännössä kaikki viime vuoden puolella tehdyt tilaukset. Eikö 100 tilausta kuitenkin aika iso määrä ole? Näin kun firman kokoon suhteuttaa.

Eiköhän sitä infoa pian kuulu lisää.

hehe, yritin oikein käydä katselemassa kivijalassa polelle vastaavaa fillaria samassa hintaluokassa. Ei ainakaan vielä löytynyt :)
Josko viikonloppuna vielä kävisi potkimassa renkaita fiskarsissa.

Kivijalasta nyt ei varsinkaan löydy. Itse ajattelin varasuunnitelmaksi, että jos Evolinkki myöhästyy todella paljon (esim. heinäkuuhun), niin kyselen Machinen toimitusaikaa. Vaikkakin tuo vähän liian järeä omaan käyttööni on (näin itselleni yritin jatkuvasti kertoa, kun on poltellut jo ny päivittää tilaus Machineen).

Sitten jos Machineakaan ei saa, niin ostan x-merkin x-mallisen pyörän minkä vain heti alle saa edukkaasti. Olkoot sitten uusi tai käytetty. Parempi onni sitten ensi vuonna. :D

SvaR
04.05.2018, 09.19
^^Eikö Nicolait ole hyvin lähelle geolleen, rungotkin hinnalleen, enduro mallitkin hinnalleen ja palikatkin liki samat.

santei
04.05.2018, 09.55
^^Eikö Nicolait ole hyvin lähelle geolleen, rungotkin hinnalleen, enduro mallitkin hinnalleen ja palikatkin liki samat.

Ovat joo. Tosin niissäkin taitaa olla saatavuus heikkoa tällä hetkellä. Ainakin mtb-centre mainosti jo maaliskuussa, että nyt jo alkaa olla myöhäistä jos kesäksi meinaa pyörän saada. Suoraa nicolain sivuilta en nopeasti löytänyt toimitusajasta mitään.

Enivei, kyllähän sitä mielellään Polea suomalaisena firmana tukisi.

Petter
04.05.2018, 10.27

Geometrian puolesta myös Mondrakerit voi listätä listaan, mutta enää ei 29-koossa. Merkin 27.5+ täpärinkin perä(Factor+) on hölmösti suunniteltu siten että yli 2.3 tuumaa leveän 29-renkaan mahtuminen jää korkeussuunnassa kiinni noin puolesta sentistä.

Kotimaisuutta ei näilläkään tueta Polen malliin, vaikka niitä kotimaisista liikkeistä saakin.

Saunatonttu
04.05.2018, 10.53
Itse hieroin kanssa pitkään seuraavaa pyörää vuoden vaihteessa jolloin törmäsin Bird Aeris AM9 https://www.bird.bike/aeris-am9/. Pole tuli hommattua mutta tuossa oli geo jo samalla stadionilla, rengastuksen kanssa ei vain pysty leikkimään plussan ja 29" välillä. Yksi iso plussa heillä oli että saa speksailtua sellaisilla palikoilla mitkä haluaa tai lomppakko kestää. Tosin saahan Polenkin speksattua omalla maulla tiettyyn pisteeseen asti kun s-postilla pyytää.

hauki
04.05.2018, 15.40
Kyllä se suomalaisuus oli se mikä ratkaisun kallisti Poleen, varsinkin kun tuote on hyvä. Velkakirjoihinkin tuli lähdettyä aikanaan mukaan, mutta eihän millään tällä ole mitään merkitystä siihen, että pyörät ovat pahasti myöhässä ja asiasta tiedottaminen vaikuttaa näin jälkikäteen katseltuna suoranaiselta valehtelulta. Ihmettelen mikäli maaliskuun alussa ei ole ollut mitään merkkejä ilmassa vielä tehtaan vaihtamisen tarpeesta, varsinkin kun vakuutellaan, että huolellisesti on etsitty uutta tehdasta ja on pitkä prosessi.

Omia vaihtoehtoja tilalle oli RAAW Madonna, Orbea Rallon, Bird Aeris AM9, Transition Sentinel, Whyte S-150. Yhtäkään näistä ei taida saada ennen heinäkuuta, ellei jostain kivijalasta satu löytymään. Tästä syystä ärsyttää melko kovasti tämä toimitusaika venkoilu. Kuten jo aiemmissa viesteissä on huomautettu, niin ei taida kukaan tilaaja vielä tietää ketkä ovat ne 100 ensimmäistä onnekasta, kattaako nuo 100 runkoa kaikki ennakkotilaukset vai ei, ja mitkä evolink mallit tuohon 100 rungon toimitukseen sisältyy(131,140,158?).

Pahimpana pelkona, että tässä käy makiat kun kova markkinointipöhinä on päällä ja nykyiset tilaajat enemmän tai vähemmän mielenkiintoisessa tilanteessa.

Hippo04
04.05.2018, 16.00
Tapahtuu sitä isommillekin, mun KTM:n sähköläski myöhästyi aikanaan 4 kk juurikin runkojen viivästymisen takia. Mutta tosiaan, kaikki viivästymiset tähän aikaan vuodesta ovat pois vuoden parhaista ajopäivistä ja se harmittaa. Saisivat Polelta kyllä informoida jos jonkun runko ei ole tuossa 25.5. satsissa.

LATESTD
05.05.2018, 23.30
ISO Kiitos kaikille asiakkaillemme tuesta ja kannustusviesteistä. Tässäpä vielä virallisesti Evolinkin viivästymisestä:
https://polebicycles.com/evolink-delivery-dealy-update/

hauki
17.05.2018, 22.37
Nähtävästi tässä täytyy elää somen varassa. Facebookissa tilauspäivityksessä Polelta kerrotaan "Everyone has been contacted invidually about the delivery" ja n. kolme tuntia myöhemmin Leo käy kirjoittamassa " Everyone will be contacted as soon as we know something about your order"

Onko täällä kukaan saanut sähköpostia lähipäivinä vai onko taas vain huonosti muotoiltuja viestejä?

F. Kotlerburg
17.05.2018, 23.06
https://polebicycles.com/evolink-delivery-update-part-2/

Tuossa puhutaan taas ensimmäisestä erästä, joka tulee pikarahdilla, mutta missään ei kerrota kelle asti siitä riittää pyöriä. Mitään sähköposteja ei ole taas näkynyt n. kuukauteen. On tämä yksi farssi.

Otup
17.05.2018, 23.37
Alkuviikosta peruin oman tilauksen ja silloin puhelimessa kerrottiin, että olisin ollut/olin tilausnumerolla 2048(lokakuun lopussa tehty tilaus) "ensimmäisten joukossa".

Pitkään yritin omaa sijoitusta tilausjonossa sähköpostitse tivata, mutta mitään selvyyttä en asiaan saanut. Tiedä sitten oliko vain myyntimiehen höpinöitä tilausta peruttaessa. Piti joku ässäkin olla kuulemma hihassa, mutta nuo ässäpuheet pyörsi hyvin nopeasti.

Toivottavasti muilla menee paremmin ja saavat pyöränsä touko-kesäkuussa.

F. Kotlerburg
17.05.2018, 23.43
Jotenkin taas samanlainen valehtelun ja peittelyn maku kuin aiemmin. Itselläni tilausnumerossa on melkein satku enemmän, joten ei taida olla toivoa.

Hippo04
18.05.2018, 00.44
Ihme paniikkia. Tuskin tuolla "tilausnumerolla" on mitään tekemistä ennakkotilausten määrällä ja listalla sijoittumisella. Itselläkin on noita nuneroita kaksi kpl ja eroa niissä ~700 ja tilauksia sisällä siis yksi. Missään ei ole sanottu etteikö tuo 100kpl kattaisi kaikki ennakkotilaukset.

Itse ainakin odotan tämän määräajan loppuun, siihen ei ole kuin muutama päivä eikä siinä ajassa nyt muualtakaan mitään vastaavaa runkoa kovin helposti hommaa.

santei
18.05.2018, 00.52
Onko täällä joku pessimistien kokoontuminen? Mä oon ainaki kohtuu luottavaisin mielin edelleen. Spostia tuli silloin taannoin toimituksen viivästymisestä ja somesta tippuu infoa ja kuvamateriaalia aika kivasti. Edelleen "eka erä" on aika huonosti määritelty/ilmaistu, mutta kyllä mä oon sen koittanu niin ymmärtää, että tuo lentorahtina tuleva erä käsittää käytännössä kaikki viime vuoden ennakkotilauskampanja pyörät.

En oikein saa mistään rivien välistä luettua mitään valehtelua tai peittelyä vaikka kuinka koitan polelasini ottaa päästä pois.

Etkö Otup enää uskonut saavasi pyörää vai miksi peruit tilauksen?

CamoN
18.05.2018, 07.37
Tilasin Evolinkiin uuden taka-akselin viime maanantaina ja tilausnumeroni oli #9444. Kävin hakemassa akselin pääkallopaikalta kun satuin sille suunnalle.

F. Kotlerburg
18.05.2018, 08.20
Ihme paniikkia. Tuskin tuolla "tilausnumerolla" on mitään tekemistä ennakkotilausten määrällä ja listalla sijoittumisella. Itselläkin on noita nuneroita kaksi kpl ja eroa niissä ~700 ja tilauksia sisällä siis yksi. Missään ei ole sanottu etteikö tuo 100kpl kattaisi kaikki ennakkotilaukset.

Ei ole myöskään missään suoraan sanottu että tuo 100kpl kattaisi kaikki ennakkotilaukset :rolleyes:

En oikein saa mistään rivien välistä luettua mitään valehtelua tai peittelyä vaikka kuinka koitan polelasini ottaa päästä pois.

Tämähän tässä tympii. Ensin piillotellaan tehtaan vaihtumista ja lupaillaan parin viikon viivettä, vaikka taatusti tiedettiin, että ei ole tulossa huhtikuun aikana. Ei vaan uskallettu heti kertoa jne. jne. paska maku jää. Onko taas sama meno, että osa jää ilman runkoja tästä luvatusta erästä. Uskotko ihan aidosti, että maaliskuussa eivät tienneet tehtaan vaihtuvan vaan ilmoittivat, että joo pari viikkoa ollaan myöhässä :rolleyes:

Ulkona on loistavat ajokelit, mutta luvattua pyörää ei näy. Jos olisin tiennyt, että menee näin pitkälle en olisi koskaan tilannut ja nytkin on lähellä peruminen ja Trekin hakeminen paikallisesta alle.

makimies
18.05.2018, 10.12
No, katsotaan saapuvatko nuo pyörät ennen kesäkuuta, jos ne ovat nyt maalauksessa. Sitten alkaa osien metsästys

Otup
18.05.2018, 10.35
Tuo lentorahtina tuleva erä käsittää käytännössä kaikki viime vuoden ennakkotilauskampanja pyörät.

Etkö Otup enää uskonut saavasi pyörää vai miksi peruit tilauksen?

Oma tilaus oli muutenkin mennyt alusta asti "pieleen". Yritin saada kiekkoja vaihdettua ennakkotilauskamppiksen aikaan, mutta tarjottiin muita pyörämalleja ja vastaukset viipyivät. Tilasin sitten kuitenkin pyörän Polelta ja kiekot muualta.

Kotleburgin kanssa sama näkemys maalis-huhtikuun sekoilusta. Keula upgraden hintojen "salailu" nauratti tässä vaiheessa. Tiedä sitten millä naamakertoimella valitsivat hintoja kullekin.

Yritin vielä viimeiseksi saada vastausta kuuluuko oma runko tuohon ensimmäiseen erään, jokainen vastaus oli aiheen vierestä tai muuten vain perus diipadaapaa. Olisin kaivannut vastausta tyyliin "Sinun runkosi on tulossa ensimmäisessä erässä. Lähetyksen tulisi lähteä tehtaalta päivänä xx.x, jotta se ehtisi meille Vaajakoskelle 25.5 mennessä. Pystymme puskemaan x määrän fillareita päivässä pihalle ja arvoimme sinulle toimitusajaksi xx.x"

En jaksanut enää leikkiä arvuutteluleikkejä ja usko loppui siihen, että saisin pyöräni toukokuun aikana.

Moni muukin asia alkoi ärsyttämään tässä viime viikkoina, mutta ehkäpä on parempi jättää vuodattamatta sen enempää.

~200 päivää olin asiakkaana ja päädyin Polefanista tilaan jossa olen mielummin ilman pyörää vaikka koko kesän kuin Polen asiakas.

santei
18.05.2018, 12.03
Ei ole myöskään missään suoraan sanottu että tuo 100kpl kattaisi kaikki ennakkotilaukset :rolleyes:

Nojoo ei ole, mutta en nyt usko, että niin tyhmiä olisivat, että asian pimittäisivät. Kaikki joille spostia on tullut touko/kesäkuun toimituksesta niin kaikenjärjen mukaan kuuluvat tuohon 100 kappaleeseen.

Tämähän tässä tympii. Ensin piillotellaan tehtaan vaihtumista ja lupaillaan parin viikon viivettä, vaikka taatusti tiedettiin, että ei ole tulossa huhtikuun aikana. Ei vaan uskallettu heti kertoa jne. jne. paska maku jää. Onko taas sama meno, että osa jää ilman runkoja tästä luvatusta erästä. Uskotko ihan aidosti, että maaliskuussa eivät tienneet tehtaan vaihtuvan vaan ilmoittivat, että joo pari viikkoa ollaan myöhässä :rolleyes:

Ulkona on loistavat ajokelit, mutta luvattua pyörää ei näy. Jos olisin tiennyt, että menee näin pitkälle en olisi koskaan tilannut ja nytkin on lähellä peruminen ja Trekin hakeminen paikallisesta alle.

Joko ei uskallettu kertoa heti, tai eläteltiin toiveita, että tehdas kuitenkin toimittaisikin rungot. En usko, että eivät tienneet, mutta epäilen, että eivät halunneet asiasta tiedottaa ennenkuin tiesivät varmaksi. Kaippa siinä on vielä neuvotteluja koitettu käydä, että tehdas toimittaisi edes ennakkotilausrungot tms. Ulkona on kyllä loistavat ajokelit sitä en kiellä. Itselläni toukokuu menee työn merkeissä, mutta ensi kuussa jos ei ala pyörää näkymään niin saattaa itselläkin jo verenpaine nousta. :D Oon mäkin toki varasuunnitelmaa miettinyt, varsinkin nyt kun Machineakaan ei saa ennen heinäkuuta. Joutuu varmaan Whyten S-150:en (ainoa vastaavalla geolla mitä saa odottelematta) hakea jos niin kävisikin, että pyörää ei saa ennen heinäkuuta tms. Mutta siihen en nyt usko kuitenkaan. Koko tehtaan vaihtohässäkkä oli varmaan aikamoinen ponnistelu Polen porukalta. Edelleen samaa mieltä, että tiedottaminen on epäonnistunut ja aspa on ylityöllistetty. Jo tilausvaiheessa sai vastausta odotella luvattoman kauan. Tiedottamisen osalta ovat nyt petranneet oikeaan suuntaan väliaikatietoineen ja kuvineen tehtaalta. Aspaankin on kuulemma palkattu lisää väkeä, toivottavasti kiire helpottaa.

Oma tilaus oli muutenkin mennyt alusta asti "pieleen". Yritin saada kiekkoja vaihdettua ennakkotilauskamppiksen aikaan, mutta tarjottiin muita pyörämalleja ja vastaukset viipyivät. Tilasin sitten kuitenkin pyörän Polelta ja kiekot muualta.

Kotleburgin kanssa sama näkemys maalis-huhtikuun sekoilusta. Keula upgraden hintojen "salailu" nauratti tässä vaiheessa. Tiedä sitten millä naamakertoimella valitsivat hintoja kullekin.

Yritin vielä viimeiseksi saada vastausta kuuluuko oma runko tuohon ensimmäiseen erään, jokainen vastaus oli aiheen vierestä tai muuten vain perus diipadaapaa. Olisin kaivannut vastausta tyyliin "Sinun runkosi on tulossa ensimmäisessä erässä. Lähetyksen tulisi lähteä tehtaalta päivänä xx.x, jotta se ehtisi meille Vaajakoskelle 25.5 mennessä. Pystymme puskemaan x määrän fillareita päivässä pihalle ja arvoimme sinulle toimitusajaksi xx.x"

En jaksanut enää leikkiä arvuutteluleikkejä ja usko loppui siihen, että saisin pyöräni toukokuun aikana.

Moni muukin asia alkoi ärsyttämään tässä viime viikkoina, mutta ehkäpä on parempi jättää vuodattamatta sen enempää.

~200 päivää olin asiakkaana ja päädyin Polefanista tilaan jossa olen mielummin ilman pyörää vaikka koko kesän kuin Polen asiakas.

Itse sain ainakin customoitua osia. Toki ennakkotilaus alea ei custom pakettiin saanut. Oma Evolink tilaus on TR ja EN mallin sekoitus. Keula upgradeen sain ainakin spostista kysymällä hinnan ja toimitusajan. Mustaa saa vasta heinäkuussa joten en tarttunut. Toki vähän hassua, että hintaa ei voitu vaan yleiseen tiedotteeseen laittaa.

Tiedottamisen suhteen samaa mieltä, kuten ylläkirjoitinkin. Onneksi nyt ovat vähän petranneet. Toukokuussa en usko pyörää kuitenkaan saavani, koska aika iso työmaa noi kompliitit kasailla ja jos rungot saapuvat toukokuun lopulla niin ei varmasti ole kaikki kasattuna ja toimitettuna ennen kesäkuuta. Toivonmukaan kuitenkin kesäkuun alkupuoliskolla saisin pyöräni.

Odottavan aika on pitkä mutta eiköhän se loppuviimein palkitse.

t3mppu
21.05.2018, 12.50
No, katsotaan saapuvatko nuo pyörät ennen kesäkuuta, jos ne ovat nyt maalauksessa. Sitten alkaa osien metsästys
Sitähän tässä jännitetään ja mulla on osatkin pölyttyneet jo hyvän aikaa, kun hankin ne alkuperäistä maalis/huhtikuun toimitusta silmällä pitäen :rolleyes:

hauki
01.06.2018, 11.00
https://polebicycles.com/evolink-delivery-part-3-evolinks-going-now/

Ensimmäinen erä saapunut, mutta ei nyt sitten kata kaikkia runkoja vaan toinen erä tulee lauantaina. Kuulostaa taas hieman oudolta. Miksi eivät voi vieläkään kertoa rehellisesti missä mennään.

Onko kukaan saanut sähköpostia toimituksesta?

nikkesi
01.06.2018, 12.50
Tuohan hyvin selkeästi sanottu:
"Lähetämme sähköpostia kaikille asiakkaillemme henkilökohtaisesti polkupyörien / kehysten toimituspäivistä. Kiitos ymmärryksestä ja kärsivällisyydestä" ei lisättävää

F. Kotlerburg
01.06.2018, 13.02

Ensimmäinen erä saapunut, mutta ei nyt sitten kata kaikkia runkoja vaan toinen erä tulee lauantaina. Kuulostaa taas hieman oudolta. Miksi eivät voi vieläkään kertoa rehellisesti missä mennään.

Onko kukaan saanut sähköpostia toimituksesta?
Ei ole kuulunut taas mitään.

Ihme hommaa kyllä. Eka ne piti tulla kaikki kerralla, mutta nyt ei taaskaan ja paljonkohan niitä runkoja sitten taas tuleekaan. Mihinkään mitä tuolta tulee ulos ei tunnu voivan luottaa.

Kemizti
01.06.2018, 22.23
^ taitaa olla ennemminkin niin, että sinne lähetyspäähän taiwanissa ei voi luottaa..

Ps. Tästä tuli ihan kiva..
(vanhan erän viimeinen E150)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180601/bcacb948a61b31cb295050190b4bacf9.jpg

Speiser
01.06.2018, 22.31
Hienoja pyöriä.

Kukaan kattonut firman talouslukuja? Vois selventää asioita tai sitten ei.

hauki
01.06.2018, 22.32
Tuohan hyvin selkeästi sanottu:
"Lähetämme sähköpostia kaikille asiakkaillemme henkilökohtaisesti polkupyörien / kehysten toimituspäivistä. Kiitos ymmärryksestä ja kärsivällisyydestä" ei lisättävää
En ilmeisesti ole asiakas kun ei sähköpostiviestiä siunaantunut omalle kohdalle. Rahat toki kelpasivat.

Ei ole kuulunut taas mitään.

Ihme hommaa kyllä. Eka ne piti tulla kaikki kerralla, mutta nyt ei taaskaan ja paljonkohan niitä runkoja sitten taas tuleekaan. Mihinkään mitä tuolta tulee ulos ei tunnu voivan luottaa.
Somessa kiertää huhu jonka mukaan 100 runkoa olisi tullut ja 100 tulee seuraavalla kuormalla. 30 lokakuuta tilanneet eivät ilmeisesti ole viestiä saaneet. Mikä sitten on totuus kun asiaa joutuu spekuloimaan muiden tilaajien kanssa. Asiakaspalvelusta taitaa olla turha odotella vastausta ennen ensi viikkoa.

Evolinkin odottelu taisi olla tässä.

CamoN
01.06.2018, 22.34

Onko sisältö muuttunut tässä päivän aikana? Mielestäni tuolla sanotaan että runkovalmistaja jakoi toimituksen kahteen osaan joista ensimmäinen on vastaanotettu ja toinen lähetetään huomenna. Ensimmäisen erän osalta pyörien kokoonpanot on aloitettu. Luulenpa että siellä on pienelle porukalle luvassa aika pitkä viikonloppu.

Aika rehellinen tilannepäivitys, mielestäni.

Vaikka olen aivan sinut oman E110:n kanssa, tuo Kemiztin E150 näyttää aivan järkyttävän loivalta. Mahtaa olla letkeä pyssyteltävä alamäkeen.

https://farm1.staticflickr.com/980/40924016555_64737f537f_b.jpg (https://flic.kr/p/25mjhmk)

jhalmar
01.06.2018, 23.23
Polen Instagramtilin Madeiran fiilistelykuvaan liittyvä kommentti:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180601/a2df42a7523a7f54c1479553fb1ca6b6.jpg

santei
02.06.2018, 00.59
En ilmeisesti ole asiakas kun ei sähköpostiviestiä siunaantunut omalle kohdalle. Rahat toki kelpasivat.

Käsittääkseni sähköpostia on valunut pikkuhiljaa niille, joille pyörän lähetysaika on tiedetty jo kertoa. Itsellenikään ei ikävä kyllä ole viestiä vielä tullut.

Onko sisältö muuttunut tässä päivän aikana? Mielestäni tuolla sanotaan että runkovalmistaja jakoi toimituksen kahteen osaan joista ensimmäinen on vastaanotettu ja toinen lähetetään huomenna. Ensimmäisen erän osalta pyörien kokoonpanot on aloitettu. Luulenpa että siellä on pienelle porukalle luvassa aika pitkä viikonloppu.

Aika rehellinen tilannepäivitys, mielestäni.

Noinhan se asia on. Jotenkin Pole onnistuu asian kirjoittamaan jälleen sen verran ympäripyöreästi, että odottamiseen turhautuneen asiakkaan on helppo vetää rivien välistä omia johtopäätöksiä. Ikävä kyllä vähän epäonnistuneet tiedottamiseen liittyvissä asioissa.

Itteänikin alkaa kyllä pikkuhiljaa vituttamaan nyt kun toukokuun loputtua työtkin alkaa helpottamaan ja ehtis paremmin ajamaan. Toivottavasti homma etenis nopeaa tahtia ja pyörät saatais vihdoin asiakkaille.

Kemizti
02.06.2018, 00.59
Vaikka olen aivan sinut oman E110:n kanssa, tuo Kemiztin E150 näyttää aivan järkyttävän loivalta. Mahtaa olla letkeä pyssyteltävä alamäkeen.

Ensipuraisun perusteella kyllä, nimenomaan ja erittäin.. suht iso oli muutos E130:stä, eikä lainkaan huonompaan mun juttuihin [emoji6]

makimies
02.06.2018, 14.42
Hienoja pyöriä.

Kukaan kattonut firman talouslukuja? Vois selventää asioita tai sitten ei.

Itseasiassa olen katsonut, ja katselin niitä myös ennen evolinkin ennakkotilausta. Tuolloin taisin jotain kommentoidakin. Firma näyttää olevan aika hurjassa kasvussa ja rahaa nimenomaan on laitettu kasvuun. Veikkaan että nämä on viimeiset evolinkit ja seuraavaksi tulee uusia koneistettuja malleja. Investointejakin näkyy olevan tehty:

https://polebicycles.com/wp-content/uploads/2018/05/Pole-Bicycle-Factory.jpg

Ja ei, en ole missään "sisäpiirissä". Ymmärrän kyllä jos ei Polen pojilla oikein aika riitä vastailemaan somessa ja sähköposteihin.

EDIT: ok, tuosta kuvatekstistä ei käynyt ilmi onko tuo Polen oma tehdas vai alihankkijan tilat.

k23435
02.06.2018, 15.21
Talousluvut voi jokainen kiinnostunut käydä katsomassa esimerkiksi täältä (https://www.finder.fi/Polkupyöriä/Pole+Bicycle+Company+Oy/Vaajakoski/yhteystiedot/2836573)

SvaR
02.06.2018, 22.42
^^Meinaatko että viime vuotisella n.500t€ liikevaihdolla tuommosia ostellaan... ehkä nuo pöydät ja tuolit.

Omavaraisuus sitä luokkaa että varmaan saa tiedotusta miettiä tosissaan ettei tulisi tilausten perumisia.

vihtis83
03.06.2018, 11.08
^^Meinaatko että viime vuotisella n.500t€ liikevaihdolla tuommosia ostellaan... ehkä nuo pöydät ja tuolit.

Omavaraisuus sitä luokkaa että varmaan saa tiedotusta miettiä tosissaan ettei tulisi tilausten perumisia.

Täällähän se selvästi sanotaan että ovat ostaneet omat laitteet: https://polebicycles.com/machine-production-update/

We have purchased several CNC-machines, and the machines are running under our roof.

santei
03.06.2018, 13.53
Harvemmin sitä yritys isoja investointeja omalla rahalla tekee. Saati sitten alkutaipaleella oleva yritys.

Nyt tuli muuten vihdoin mullekin asti spostia toimituksesta. Toinen erä runkoja on nyt matkalla suomeen ja omani saadaan kasattua ja lähetettyä arviolta 15.6, eli noin 2,5 viikkoa niin pitäisi olla pyörä pihassa. Ikävän pitkä aika kesällä odotella mutta sentäs nyt tietää suurinpiirtein, että koska pyörän saa. Odotan innolla jokatapauksessa!

F. Kotlerburg
03.06.2018, 13.55
Eli omani lienee joskus Juhannuksena jos silloinkaan. Joo pitäkööt tunkkinsa.

santei
03.06.2018, 14.15
Eli omani lienee joskus Juhannuksena jos silloinkaan. Joo pitäkööt tunkkinsa.

Riippuen varmaan täysin siitä, että koska oot tilauksesi tehnyt?

F. Kotlerburg
03.06.2018, 14.21
Riippuen varmaan täysin siitä, että koska oot tilauksesi tehnyt?
Marraskuun puolella se oli. Aikalailla juuri ennen jatketun ajan päättymistä. Jotenkin vaan kyllästyttää, että niiden piti ensin tulla yhdessä erässä, mutta eipä taas tullutkaan ja milloinka taas tuo toinen erä onkaan Suomessa, jota ei pitänytkään olla.

santei
03.06.2018, 15.47
Marraskuun puolella se oli. Aikalailla juuri ennen jatketun ajan päättymistä. Jotenkin vaan kyllästyttää, että niiden piti ensin tulla yhdessä erässä, mutta eipä taas tullutkaan ja milloinka taas tuo toinen erä onkaan Suomessa, jota ei pitänytkään olla.

Eikös se ollut sen Taiwanin tehtaan joku oma päätös, että kahdessa erässä lähtee. Samaa mieltä, että perseestä on mutta toisaaalta tiedä olisko Pole tuohon asiaan juurikaan pystynyt vaikuttamaan.

Mä oon tilannut omani 2.11 , joten luulis, että sun oma kuuluu sitten myöskin tuohon kakkoserään mikä on tosiaan matkalla kohti Suomea. Tarkkaile spostia seuraavat päivät, eiköhän sieltä pian ala jotain kuulumaan. :)

J.Kottenberg
03.06.2018, 18.06
Viivästyi minullakin aikoinaan Canyon Duden toimitus useammalla viikolla. Oli myös parhaat ajokelit ja menin myymään vanhan läskin pois aika heti kun Duden tilasin, eikä oikein mitään muuta semmoista käyttökelposta maastopyörää ollut. Ottihan se aivoon. Jonkun putkihuivin antoivat harmin hyvityksenä, ja kohteliaita fraaseja useammankin.

Vähän paremman täpärin hankinta on suunnitelmissa, ja tällä kertaa en kyllä aio vanhaa myydä ennenkuin uusi on käsillä.

Pred
03.06.2018, 20.50
Talousluvut voi jokainen kiinnostunut käydä katsomassa esimerkiksi täältä (https://www.finder.fi/Polkupyöriä/Pole+Bicycle+Company+Oy/Vaajakoski/yhteystiedot/2836573)
Eipä noilla finderin luvuilla kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Tilinpäätös ja tase kun on käsillä niin sitten voi jotakin päätellä.

Jami2003
03.06.2018, 22.30
Eipä noilla finderin luvuilla kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Tilinpäätös ja tase kun on käsillä niin sitten voi jotakin päätellä.Ja kummastakaan ei löydy vastausta siihen millon rungot ovat tulossa.

makimies
03.06.2018, 22.37
Ja kummastakaan ei löydy vastausta siihen millon rungot ovat tulossa.

Niin, aika monelle tuo vastaus on kuitenkin jo tullut. Myös itselle.

Monelle aiheuttaa kovasti kiukkua tuo vastauksen viipyminen, voittehan soittaa Polelle suoraan.

Jami2003
03.06.2018, 22.40
Niin, aika monelle tuo vastaus on kuitenkin jo tullut. Myös itselle.

Monelle aiheuttaa kovasti kiukkua tuo vastauksen viipyminen, voittehan soittaa Polelle suoraan.Joo. Mun pointti siis nimenomaan oli se että jos ei tiedä milloin oma runko on tulossa niin ei se vastaus ainakaan tilinpäätöksistä ja taseista löydy. Kannattaa vaikka tosiaan soittaa...

makimies
03.06.2018, 22.55
Täytyy kyl todeta että maileihin vastataan (varsinkin nyt) aika hitaasti, mutta kun palvelua saa, laatu on ollut 5/5

Speiser
04.06.2018, 19.19
Eipä noilla finderin luvuilla kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Tilinpäätös ja tase kun on käsillä niin sitten voi jotakin päätellä.

Ko. dokut eivät kovin paljon kustanna. Polen pyörät kiinnostaa kovastikin, mutta itse en jaksa odotella puolta vuotta tms. pyörää. Toivottavasti tulevaisuudessa toimitusajat nopeutuvat, kysyntää on ainakin 1kpl tänne!

Miklo
11.06.2018, 23.34
No joko näitä uusia runkoja on alkanut näkymään jollain? Spessun toimitusongelmien jälkeen pää alkaa kääntymään toisen valmistajan toimitusongelmaisiin (?) tuotteisiin.. jos kuitenkin jonkun uuden pyörän tälle kesälle vielä saisi. Osaako joku antaa lyhyen vastauksen, kannattaako ottaa 131 vai 140, fiskarsin pienen koeajolenkin jälkeen 140 voisi olla aika bueno. Ajot lähestulkoon trailia, meilläpäin olevat alamäet täysillä ja ylämäet niin nopeasti kuin mahdollista.

santei
12.06.2018, 11.53
No joko näitä uusia runkoja on alkanut näkymään jollain? Spessun toimitusongelmien jälkeen pää alkaa kääntymään toisen valmistajan toimitusongelmaisiin (?) tuotteisiin.. jos kuitenkin jonkun uuden pyörän tälle kesälle vielä saisi. Osaako joku antaa lyhyen vastauksen, kannattaako ottaa 131 vai 140, fiskarsin pienen koeajolenkin jälkeen 140 voisi olla aika bueno. Ajot lähestulkoon trailia, meilläpäin olevat alamäet täysillä ja ylämäet niin nopeasti kuin mahdollista.

Ensimmäiset tilaajat ovat ainakin nyt pikkuhiljaa saaneet runkonsa/pyöränsä. Omaani vielä odotan, ensi viikon alussa pitäisi saapua. Uusista tilauksista en osaa sanoa, mutta polen aspasta vastaavat varmasti (suosittelen soittamaan jos et halua odotella vastausta 1-7 päivää, aspa on viimeaikoina ollut aika ruuhkautunut). Epäilen kyllä, että odottamaan joutuu ainakin hetken aikaa.

Mulla ei oo kokemusta kuin 140 ja 150 mallista, mutta mutuilisin niin, että 131 ja 140 erot trailiajossa olisivat hyvin marginaalisia. Sitten jos haluaa vähän isommin ajaa niin eroa löytyy enemmän 140 hyväksi. Ite tilasin 140 mallin.

F. Kotlerburg
12.06.2018, 19.12
Tossapa se runko nyt makaa olohuoneen nurkassa viikkoa tosin aikaisemmin kuin piti, mutta ei ihan kaikilta osin sellainen paketti mitä piti joten todellisuus lienee se ens viikko sittenkin, että homma on paketissa.

santei
12.06.2018, 19.29
Tossapa se runko nyt makaa olohuoneen nurkassa viikkoa tosin aikaisemmin kuin piti, mutta ei ihan kaikilta osin sellainen paketti mitä piti joten todellisuus lienee se ens viikko sittenkin, että homma on paketissa.

Noni hyvä homma, että sait rungon vihdoin. Mitä puutteita siinä sitten oli?

F. Kotlerburg
12.06.2018, 20.04
Noni hyvä homma, että sait rungon vihdoin. Mitä puutteita siinä sitten oli?
Kaikki mukaan sovitut osat ei ollut oikeita.

Asia on hoidossa ja eipä tuolla enää tässä vaiheessa suurta merkitystä ole.

santei
12.06.2018, 20.28
Kaikki mukaan sovitut osat ei ollut oikeita.

Asia on hoidossa ja eipä tuolla enää tässä vaiheessa suurta merkitystä ole.

Hyvä ettei sen vakavampaa ja asia tulee kuntoon. :)

F. Kotlerburg
14.06.2018, 22.29
Tällä hetkellä päällimmäiset fiilikset on, että työnnän rungon takaisin lootaa ja kohti Vaajakoskea. Ei etene ei.

järtsy
14.06.2018, 22.53
Ehkä kannattaa kysäistä josko joku haluaisi ostaa pois kun kuitenkin moni olis varmaan valmis maksamaan hiukan ekstraa että saisi heti.

F. Kotlerburg
18.06.2018, 11.58
Olen nyt viikon yrittänyt saada Polelta oikeita palikoita, että saisin pyörän kasaan. Täytyy myöntää, että paskan maku sen kuin kasvaa. Keskiviikkoon odotan ja sitten tämä pelleily saa riittää.

santei
18.06.2018, 12.50
Olen nyt viikon yrittänyt saada Polelta oikeita palikoita, että saisin pyörän kasaan. Täytyy myöntää, että paskan maku sen kuin kasvaa. Keskiviikkoon odotan ja sitten tämä pelleily saa riittää.

Mikä hommassa mättää? Jos sposteihin vastaaminen nii soita nyt ihmeessä sinne. Ymmärrän kyllä turhautumisesi. Oman pyörän pitäis vihdoin saapua nyt parin päivän sisään.

F. Kotlerburg
18.06.2018, 14.03
Mikä hommassa mättää? Jos sposteihin vastaaminen nii soita nyt ihmeessä sinne. Ymmärrän kyllä turhautumisesi. Oman pyörän pitäis vihdoin saapua nyt parin päivän sisään.
Olen jo kaksi kertaa vastannut, että mulle on ok, että ne oikeat palikat lähetetään ja lähetän väärät paluupostissa takaisin, mutta mitään ei silti tapahdu. Näidenkin postien välillä oli pari päivää. Oletin, että kerta olisi riittänyt, että alkaa tapahtumaan. En jaksa enää alkaa soittamaan. Ne osat joko tulee tällä viikolla tai runko lähtee takaisin.

Kakkula
19.06.2018, 13.28
Oma punainen preorder evolink 140 saapui viime perjantaina. Pyörä perjantaina illalla nippuun ja testiajot lauantaina Sappeella ja sunnuntaina lähipoluilla. Toimii kyllä uskomattoman hyvin niin polulla kuin bikeparkissa.

https://scontent-frt3-1.cdninstagram.com/vp/180c9cf2d22b3261c9e99cf30de00330/5BB37B24/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/35176603_857313367797525_9120819182877802496_n.jpg

https://scontent-frt3-1.cdninstagram.com/vp/2af5cf19a38725e36c787b51c3cd846e/5BC5FE4A/t51.2885-15/s750x750/sh0.08/e35/34982990_267321713813504_3681346164529037312_n.jpg

https://scontent-frt3-1.cdninstagram.com/vp/700cbdae916e229ef14228ef7205ba75/5BAB9BA6/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/34884623_1049283618562546_7023450669281443840_n.jp g

PS. Kyllähän tuossa toimituksessa tovi vierähti ja toimituskin viivästyi alkuperäisestä ilmoitetusta, mutta olipahan aikaa speksailla rauhassa ;) Polen porukalle iso ponnistus kaikkien matkalle mahtuneiden ongelmien kanssa ja nyt rakentavat pyöriä kellon ympäri, niin ei ihme etteivät välttämättä heti vastaa sähköposteihin. Jos on kiirellistä asiaa niin soittakaa, vastaavat kyllä puhelimeen. Polelta saa erittäin asiallista ja asiantuntevaa palvelua, kun vain sitä asiallisesti pyytää, joten minulla ei ainakaan ole mitään valitettavaa palvelun ja yhteydenpidon osalta. Kireitä ketjuja kanssa Pole:skelijoille ja moikatkaa, jos tulen jossain vastaan :cool:

F. Kotlerburg
19.06.2018, 13.52
Ei mulla ole ollut mitään kysyttävää. Herrat itse lähetti että käykö että tehdään näin ja vastasin että käy. Parin päivän päästä tuli uusi meili, että tehdäänkö tosiaan näin vai noin. Vastasin että noin kuten jo aiemmin sovittiin ja sitten taas odoteltiin päiväkausia.

He kämmäsivät ja se oli ilmeisesti mun vika :D

JPTH
22.06.2018, 07.03
On se kyllä loistava peli.Kyllä ne osaa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180622/2b7b139447f7242b9c293bc1b1513ad1.jpg

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

Pitts
22.06.2018, 14.13
On se kyllä loistava peli.Kyllä ne osaa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180622/2b7b139447f7242b9c293bc1b1513ad1.jpg

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

Komppaan täysin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Metsänpeikko
26.06.2018, 11.33
On tää nyt taas hankalaa tää pyörän valinta. Nyt olen saanut rajattua tän ostopäätöksen jo tähän evolinkkiin, ellei nyt jotain muuta kiinnostavaa ilmesty tässä lähiaikoina. Onglema on vaan siinä, että mikä versio sitä pitäisi nyt sitten hankkia. Tarkoituksena oli allrounder, jolla ajaa mielellään pidempääkin lenkkiä, mutta joka kulkee myös hyvin kun eturengas on takarengasta alempana.
140-versiossa saattaa olla jo liikaakin pyörää itselleni, joten sen puoleen kyllä 131 kelpaisi oikein hyvin. Ongelma on vaan se, että kun painoa on ajokamat päällä se 110- 115 kg, niin onko tuo pike keulana liian löysä. Ainakin olen jostain lukenut, että painavampien kuskien alla tuo saattaisi olla ongelma. Eli oma sweet-pot saattaisi olla tuossa 150 mm kohdalla, joten kysymys kuuluukin, että meneekö näistä geometriat aivan vituralleen, jos jompaankumpaan vaihtaa 150mm lyrikin keulalle? Ja onko sillä yhdellä kymmenellä millillä väliä mihinkään suuntaan, paitsi ehkä lompakossa?

Vai onko vaan parempi unohtaa koko juttu ja ostaa suosiolla tuo 140- versio.

Pitts
26.06.2018, 13.12
Pohdin kuule aivan samaa, ensin olin kallistua 131:een, mutta Kaisa suositteli kuitenkin 140:stä. Ja meni aivan nappiin. Mulla on 160 mm joustavaksi muutettu Pike (ilmaruodon vaihto, ei muuta) ja hyvin toimii. En tosin Lyrikiä ole kokeillut, joten sen puoleen en osaa sanoa mitään. Pyörä on ollut mulla nyt viikon veraran, joten mitää kaiken kattavaa analyysiä en pysty tekemään. Eilen tuli vedettyä vähän pidempi polkulenkki ja pyörä toimii kivikko-juurakossa erinomaisesti. Ainakin, jos vertaa vanhaan On One Codeineen. Evolink tuntuu joka ajokerralla aina vaan paremmalta. Ja eikös sen Lyrikin voi myös pidentää ilmaruodon vaihdolla?

santei
26.06.2018, 13.32
Mulla ei oo kokemusta kuin 140 ja 150 mallista, mutta mutuilisin niin, että 131 ja 140 erot trailiajossa olisivat hyvin marginaalisia. Sitten jos haluaa vähän isommin ajaa niin eroa löytyy enemmän 140 hyväksi. Ite tilasin myös 140 mallin. Keulaksi valitsin 160mm joustavan Lyrikin. Jälleen mutua, mutta uskoisin, että 110-115 kg painoiselle Pike voi tuntua liian löysältä.

Muistaakseni Kemiztillä oli 130 mallissa 160mm keula. 140 mallissahan on nykyään 160mm joustava keula vakiona.

Niin ja noita osiahan pystyy tilausvaiheessa speksaamaan esim spostin välityksellä.

F. Kotlerburg
26.06.2018, 14.40
Pikaisesti vaan härveliä tilaukseen niin pääsee jo ens kesänä ajamaan.

santei
26.06.2018, 14.54
Pikaisesti vaan härveliä tilaukseen niin pääsee jo ens kesänä ajamaan.

Ehkä jo vähän aiemmin, mutta siinä oot oikeas et pikaisesti kannattaa tilata jos meinaa saada tän vuoden puolella. :D
Mikäs se sun rungon/pyörän kohtalo ny on?

Metsänpeikko
26.06.2018, 14.58
Kirjoitin kyllä ihan vatun epäselvästi, mutta pointti oli siis se, että tuossa evolink 140 mallissa kun on 160mm keula, jonka koen ehkä itselleni vähän ylimitoitetuksi. Ja koska lyrikiä ei saa 140 millisenä, niin mutuilen, että 150 millinen lyrik voisi olla ihanteellinen. Mutta seuraava pohdinnan aihe on, että onko tuolla kymmenellä millillä (150 vs 160) mitään eroa esim. Polkemistehokkuudessa. Taidan ostaa jopon, paljon vähemmön arpomista.

Kakkula
26.06.2018, 16.00
Kirjoitin kyllä ihan vatun epäselvästi, mutta pointti oli siis se, että tuossa evolink 140 mallissa kun on 160mm keula, jonka koen ehkä itselleni vähän ylimitoitetuksi. Ja koska lyrikiä ei saa 140 millisenä, niin mutuilen, että 150 millinen lyrik voisi olla ihanteellinen. Mutta seuraava pohdinnan aihe on, että onko tuolla kymmenellä millillä (150 vs 160) mitään eroa esim. Polkemistehokkuudessa. Taidan ostaa jopon, paljon vähemmön arpomista.

Ei sitä keulan pituutta kannata murehtia, jos se on oikein säädetty niin et käytä polkuajossa kuitenkaan koko joustoa. Mulla on itellä 160mm lyrik rc2 ja toimii oikein hyvin evolink 140:ssä polkuajossa.

F. Kotlerburg
26.06.2018, 19.58
Mikäs se sun rungon/pyörän kohtalo ny on?
Tuolla se tallissa toistaiseksi majailee.

santei
26.06.2018, 20.40
Ei sitä keulan pituutta kannata murehtia, jos se on oikein säädetty niin et käytä polkuajossa kuitenkaan koko joustoa. Mulla on itellä 160mm lyrik rc2 ja toimii oikein hyvin evolink 140:ssä polkuajossa.

Samaa mieltä. Ja jos silti epäilyttää niin varmasti saa myös 150mm keulalla. Aikaisempi versio oli mun muistaakseni vielä 150mm keulalla muutenkin.

Tuolla se tallissa toistaiseksi majailee.

Toivottavasti saat pikavauhtia osat ja pääset ajamaan.

F. Kotlerburg
26.06.2018, 21.09
Ei kun kyllä se ajokunnossa jo on.

golfer
27.06.2018, 00.22
10 mm eroa tuskin kykenee moni huomaamaan, kun on jo vaikeuksia kertoa 20 mm ero keulan mitassa.
Mitä tulee Piken ja Lyrikin eroihin, niin onhan niissä eroa, jos aletaan todella kovaa ajamaan. Vaikka massaa kuskilla olisi 0.1 tonnia, niin kevyessä ajossa ei eroa juurikaan ole. Onko sitten kykyä ajaa Pike "kyykkyyn" onkin oma asiansa. Lyrik on enduro-keula ja Pike trail-keula. Sitten täytyy vielä muistaa, että kovan kuskin trail-ajot on jotain mihin moni enduro-harrastaja ei edes kykene.
Lyhykäisyydessään Piken joustomatkan saa Lyrikiä helpommin käytettyä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että Pike olisi sopimaton omiin ajoihin. Suomen maastoihin se riittää varsin hyvin, vaikka kuski hieman painaisikin. Ajotekniikkaa ne kaikki vehkeet viime kädessä tarvitsee ja kaikki saa pohjaamaan ajamalla päin peetä kaikkea päin.
Oma tie on kulkenut Pike 2015 --> Lyrik 2017 --> Fox 36 2018
Pike ja Fox shimmitetty, kaikki olleet hyviä. Oma ajotekniikkakin parantunut ja parantuu kokoajan. Mikään jousitus ei voita parempaa ajotekniikkaa.
Myönnän kyllä, että Piken ja Lyrikin/Foxin keskikannossa on eroa. Tarvitseeko sitten sitä on eri asia. Sen olen oppinut, ettei tässä harrastuksessa perimmiltään siitä olekaan kyse. Siksi minullakin nyt Evolink 140, vaikka edellinenkin enskapeli oli hieno ajaa. Ja jousi-iskarilla tietysti, koska se on cool! 😉

t3mppu
27.06.2018, 11.58
Tässä vähän lisää noihin keulakeskusteluihin.

Lyrik ei suoraan myydä 140mm, mutta Yaria myydään. Tässä on varmaan tehty linjanveto, että Lyrik on endurokeula ja kukaan ei osta sitä niin lyhyenä tai muuten haluttu pitää valikoima pienempänä. Nuo ovat kuitenkin vaimenninta lukuunottamatta käytännössä samat keulat, eli Lyrik voi tarvittaessa lyhentää 140mm:seksi laittamalla siihen 140mm ilmamännänvarren. (yhdelle tutulle näin laitettiinkin)

Pike vs. Lyrik/Yari jäykkyys: jälkimmäisissä on pitemmät likuputket ja sitä kautta varmaan myös liukuholkkien etäisyys toisistaan --> tukee pitemmältä matkalta ja on siis hieman jäykempi väännölle. (mahdollistaa myös 180mm joustopituuden)

Se millä on oikeasti väliä, on tuo ilmamäntä. Siihen pitää saada negatilavuutta, joka tuo lineaarisuutta ja keskialueen tukea.
Tähän asti tilavuus on pitänyt hoitaa luftkappella tai sen kopioilla, yms. virityksillä, mutta nyt 2019 Lyrik/Yari pitäisi vihdoinkin olla valmiiksi kunnollisella negatilavuudella.
Näitä uusia ilmamäntiä + sealhead:eja myydään myös erikseen, mutta saatavuus toistaiseksi heikkoa. Myös Pikelle on omansa.
ks. https://bikerumor.com/2018/03/20/2018-rockshox-lyrik-rc2-gets-charger-2-damper-upgrade-yari-adds-debonair/ (ps. en ihan usko noita rokkarin lukuja/kuvaajia, mutta luftkappe kopiolla on ajettu reilu vuosi Pikessä ja nyt vähän aikaa Yarissa ja se on kyllä ihan must upgrade)

Ja jotta ei menis ihan offtopic, niin itse päädyin L kokoiseen evolink153:een runkosettinä, josta kokosin pyörän just niillä komponenteilla jotka katsoin järkeväksi.
Keulana 170mm yari missä muokattu ilmapuoli (laskennallisesti 34% lisää negatilavuutta). Muina osina GX Eagle AB ovaalilla, dt350 + flow mk3 kiekot, code r + guide rs jarrut.
Nyt ajettu jonkin verran polkua, bikeparkkia (Tornari ja Järvsö) sekä yksi endurokisa.
Iskarit hakevat vielä vähän säätöjä (takana varmaan hiukan liikaa painetta), mutta on se Leo suunnitellut mahtavan pyörän!

Pyörä ei tunnu isolta eikä kankealta, vaan tekee juuri mitä haluan, mutta myös pelastaa sitten kun tulee hölmöiltyä/tehtyä virheitä.
Pitkän akselivälin tuoma tukevuus ja hyvin toimiva jousitus tuovat todella paljon varmuutta ajamiseen. Muutama kaveri onkin valittanut, kun ennen ajettiin alamäkipätkillä samaa vauhtia ja nyt eivät pysy perässä :D
Ekalla lenkillä oli hiukan haasteita keulan nostamisessa, mutta äkkiä siihenkin tottuu, ts. oppii miten se pitkällä akselivälillä nousee.
Pyörä kulkee myös poluilla ja teknisissä nousuissa, erityisesti olen huomannut, että se pitää maaston muotojen mukaan pumppaamisesta, jolloin vauhti säilyy ja menon smoothia.

Nykyään joustomatkan pituus ei kerro läheskään kaikkea pyörän poljettavuudesta tai sopivuudesta polulle, eli ei kannata tuijottaa pelkästään niitä millejä ja jos mahdollista, niin kokeilla tällaisia moderneja/erilaisia pyöriä. (kuvassa oleva yksilö sijaitsee Helsingissä, jos joku on kiinnostunut kokeilee niin PM tai nykäisee hihasta jos tulee polulla vastaan)

http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2018/06/evolink158-768x505.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2018/06/evolink158.jpg)

F. Kotlerburg
27.06.2018, 13.23
Itse nyt yhden lenkin ehdin ajamaan viikonloppuna niin Polen takajousitus tuntuu kyllä oikein poljintehokkaalta. Välillä melkein unohtaa, että alla on alaspäinkin varsin kykenevä täysjoustopyörä. Muuten tämä low, slack, long ajattelu ei täysin vielä vakuuttanut. Suurimman osan ajasta pyörä tuntuu ihan ok:lta, mutta kyllä se vaan tuolla perinteisessä kinttupolkujen kannon kierrossa tuntuu jotenkin hankalalta. Nousukyky on toki erittäin hyvä ja se on varmasti tuon geometrian ja hyvin toimivan takajouston ansiota.

No täytyy vielä ajella lisää ja miettiä sitten mitä tuolle tekee.

santei
27.06.2018, 13.47
Itse nyt yhden lenkin ehdin ajamaan viikonloppuna niin Polen takajousitus tuntuu kyllä oikein poljintehokkaalta. Välillä melkein unohtaa, että alla on alaspäinkin varsin kykenevä täysjoustopyörä. Muuten tämä low, slack, long ajattelu ei täysin vielä vakuuttanut. Suurimman osan ajasta pyörä tuntuu ihan ok:lta, mutta kyllä se vaan tuolla perinteisessä kinttupolkujen kannon kierrossa tuntuu jotenkin hankalalta. Nousukyky on toki erittäin hyvä ja se on varmasti tuon geometrian ja hyvin toimivan takajouston ansiota.

No täytyy vielä ajella lisää ja miettiä sitten mitä tuolle tekee.

Noni hyvä et on jo ajossa. Omallani en oo vielä ehtinyt ajamaan. Muiden kokemuksien perusteella vaatii hieman totuttelua, varsinkin tiukkoihin paikkoihin. Toivonmukaan tuntuu enemmän kuin ok:lta useamman lenkin jälkeen. Poljintehokkuus kyllä kuulostaa hyvältä.

Saa nähdä miltä tuo oma nyt tuntuu. Koeajonkin ajoin sappeella joten omakohtaista kokemusta polkuajosta ei ole vielä.

sak
02.07.2018, 23.01
Tässä hieman omia ajatuksia 110tr evo:sta reilun puolen vuoden ajalta.
Pyörästä (L) ja ajettavuudesta pidän vielä paitsi että XL: koko voisi olla sopivampi, jotta olisi enempi reachiä jota tuo matalan stackin aiheuttama spaceripino lyhentää aika paljon. Itsellä 50mm stemmi. Oma pituus 187.
Rohkeus ei silloin riittänyt edes koeajamaan XL:ää. Paitsi nyt vähän viikonloppuna kokeilin polen 131evo demoa.

Kokeilin tuossa omassa pidempää iskaria(190*51) ja 140mm keulaa, keskiö nousi hemmetin ylös, penkistä ei jalat yltänyt maahan.
Alkuun pidin pyörästä mutta kun sen vei tuttuun maastoon niin perä oli hieman "vellova" ja kaipasin lyhyemmän jouston tarkkuutta. Ehkä iskari ei ollut ihan käypä.
Palasin takaisin alkuperäiseen iskariin ja keula on nyt 130mm.
Hyvä näin.

Nyt on renegadet litkuilla alla ja pyörä painaa 14kg.
Keulasta(yari) en oikee pidä, en tiedä mikä siinä häiritsee.
Linkkujen laakerit rasvailin syksyllä, oli aika sonnassa/ruosteessa, tämä on entinen demo niin on varmaan pesty paljon.
Uudet on nyt tulossa.
Muutenkin taitavat olla näissä kovilla tai heikko suojaus.
Hyvin kiipeää edelleen, teknisessä trialkikkelissä toimii jo, alas tuolla voi tulla mistä vaan, hiljaa tai kovaa. Vakaa on.
Kinttupolkumönkimisessä tämä 110 ainakin toimii tosi ok. Tiedä sitten nuista pitkäjoustoisista.

Talviajo meinasi olla tuskaa, pitkä pyörä ei tahdo mahtua kääntymään kapeilla poluilla vaan aina jompikumpi rengas muljahti pois polulta, ongelmaa korosti varmaan että ajelin myös lyhyt akselivälisellä fätillä. Ja paaaaljon lunta.

Nyt vähä prakaa vaihteet ja jarrut,
Eipä mulla muuta.
Hyvä peli, vaikka huoltoa vaatii aika paljon.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180702/11276dc1d2921151c83072513f06089c.jpg

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

miumau
05.07.2018, 10.40
Mitkä renkaat sinulla oli tuossa pyörässä talvella? Minulla on Evolinbk 150 ja viime talvena koitin 2 kertaa ajaa 29 icespikereilla ja meinasin kummallakin kerralla heittää pyörän metsään koska se tuntui kääntyilevän poikittain koko ajan. Muutoin ajoin Fat Freddieillä ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Pyörä menee niillä pöpperöisllä poluilla täysin suoraan, ei luikerra yhtään eikä myöskään tipahtele polun sivuun oikeastaan ollenkaan. Eli ISP:llä tuntuu kuin olisi mailman huonoin talvipolkuajaja ja FF:llä ehkä jopa mailman paras;););).
ISP on niin kapea ja vaatii sen verran painetta että se menee polusta läpi, mikäli polku ei ole kunnolla tamppautunut, kun taas FF:llä voi käyttää pehmeällä polulla jotain 0,7 bar painetta jolloin se leviää pesusienen tavoin polun päälle ei pyrikkään menemään siitä läpi. Jos taas polku on kiiltojäällä niin ISP toimii todella hyvin.

J.Kottenberg
05.07.2018, 13.26
^No juuri noinhan se menee. Että normi kaksysi toimii niin hyvin pitää olla tamppautunut ja vähän jäätynytkin lumipolut. Tietty pluskumi kantaa jo vähän pehmeämmässä ja etenkin ohjaa paremmin. Eli ei se pyörästä kiinni ole.

Jos on tarkoitus ajaa talvella niin ettei suuremmin tarvitse valita kelejä vaan tyyliin, aina kun on aikaa, on läskipyörä etenkin lumisempina talvina kuitenkin ihan ylivoimainen.

F. Kotlerburg
05.07.2018, 13.38
Eli ei se pyörästä kiinni ole.
Kyllä se nyt vaan on niin että se pitkä pyörä vaatii tilaa kääntymiseen ja ahtailla lumipoluilla sitä ei aina ole läheskään riittävästi vaan joko eturenkaan joutuu ohjaamaan ulos polulta tai sitten takakumi oikaisee liikaa. Näin se vaan on eikä se muuksi muutu. Ei ne pitkän pyörän tuomat edut tule ilman haittoja näin se vaan on. Se on sitten jokaisen puntaroitavissa kummat on suuremmat omaa käyttöä ajatellen. Näin nyt Evolinkillä jonkun verran ajaneena niin tulee talvella kikkailtua sen verran ahtaissa ränneissä, että ei näillä kokemuksin innosta vaihtaa läskiäni Taigaan.

Muuten niin em. kommenttini Evolinkistä on aikalailla sama nyt enemmän ajaneena. Nousukyky ihastuttaa ja alamäkeen mennään perhanan kovaa, mutta kyllä tuosta pitkästä pyörästä haittaakin on. Ei se erityisen ketterältä tai notkealta tunnu vaan enemmänkin sellaiselta hirveää vauhtia eteenpäin jyskyttävältä junalta. Varsinkin nopeissa s-tyyppisissä perättäisissä mutkissa tuntuu, että pyörä saisi reagoida nopeammin. Kyllä se niihin kääntyy, mutta ei erityisen herkästi. Jos tärkein asia on nopeus ja nopein aika jollain polulla niin silloin Pole on varmasti hyvä valinta. Omaan käyttöön olisi ehkä olemassa parempiakin vaihtoehtoja ja melkeinpä olisin valmis luopumaan tuosta laitteesta.

Saunatonttu
05.07.2018, 14.04
Ajanut nyt L-koon 150 loppu talven sekä tämän kesän ja en koe tuota kääntymistä mitenkään suurenksi ongelmaksi. Vaatii toki totuttelua ja hieman ajolinjojen viilausta mutta samat lumi-, juurakko- ja kalliorännit mennyt kuin muut pienemmillä vehkeillään. Mutta kyllähän jokainen uusi pyörä ottaa jonkun ajon totuttelua, varsinkin kun varmasti muutosta edelliseen huomattavasti? Isoin ongelma itselläni on kun leveä stonga kolisee Suomalaisessa pystymetsässä.

miumau
05.07.2018, 14.26
Joo kyllä Evolinkki kääntyy mutkaan hyvin, kun muistaa vaan kääntää.;););). Jos vauhtia on tarpeeksi mutkaan tulessa niin muistaa vaan Fabien Barelin opetuksen " lean the bike not yourself" ja pyörä kyllä kääntyy todella hyvin. Samoin aloittelevan Evolinkki kuskin kannataa aluksi pysytellä keskellä pyörää kurvissakin eikä vetäytyä takapyörän päälle niin kuin joillakin on tapana.
Hitaassa vauhdissa loiva keula ja keskellä oleva painopiste mahdollistavat etupyörän kääntämisen melkein 90 astetta ja pyörä ei silti puske itseänsä kurvista ulos tai tökkää etupyörän kautta ympäri. Eli kääntyminen ei ole ongelma tiukissakaan mutkissa vaatii vain hiukan totuttelua. DH pyörillä aikaisemmin ajaneet tuskin edes tarvivat totettulua koska niistä pyöristä toiset ovat aika härkämäisiä käännettäviä.

F. Kotlerburg
05.07.2018, 14.28
Arvelinkin, että ei-ylistäviin kommentteihin suhtaudutaan heti irvaillen lukematta kunnolla. En mielestäni kirjoittanut, että Evolink ei kääntyisi vaan että se kääntyminen ei tunnu erityisen herkältä.

kauris
05.07.2018, 14.41
Minun mielestä kumpikaan yllä oleva kommentti ei sisältänyt yhtään irvailua.

Kemizti
05.07.2018, 14.45
Kotleburgin fillarista olis siistii nähdä kuva, on se niin odotettu ja puhuttu epeli ✓

F. Kotlerburg
05.07.2018, 14.47
Minun mielestä kumpikaan yllä oleva kommentti ei sisältänyt yhtään irvailua.
Ei tuollaista hymiöpatteristoa tuossa yhteydessä oikein muutenkaan voi käsittää.

Kotleburgin fillarista olis siistii nähdä kuva, on se niin odotettu ja puhuttu epeli ✓
Valitettavasti joudun tuottamaan pettymyksen. Se fillari on oikeasti olemassa.

https://i.imgur.com/OuPzdmD.jpg

Kemizti
05.07.2018, 14.55
Hyvän näköinen, harmi jos ei miellytä.. onko tää ihan "stock" vai kustomi?

F. Kotlerburg
05.07.2018, 14.59
Itse runkosettiin läjätty.

makimies
05.07.2018, 15.35
Itse runkosettiin läjätty.

Kannattaisikohan mennä ajamaan ja jättää palstailu vähemmälle

F. Kotlerburg
05.07.2018, 15.45
Kannattaisikohan mennä ajamaan ja jättää palstailu vähemmälle
Kannattaisikohan olla kirjoittamatta, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa

kni94
05.07.2018, 16.37
Hyvä ettei ole pelkkää hehkutusta niin saa totuudenmukaista arviota eri pyörätyypeistä. Kyllähän tommosella long slack 29 jyrällä ois hienoa tykitellä alamäkeen varmaan mutta onko se liian junamaista menoa jos haluaa näppärämmän tuntuista pyörää. Kovasti kutkuttais itseäni myös samantyyppinen bird am9 29 renkailla mutta siinä tulee se että pystyykö noilla nauttimaan muusta kuin isosta alamäestä. Pitää käydä bikeparkissa ja muutenkin vielä tälle kesää koittamassa ainakin jotain pyöriä niin ehkä huomaa mistä tykkää.

CamoN
05.07.2018, 16.50
Hitaassa vauhdissa loiva keula ja keskellä oleva painopiste mahdollistavat etupyörän kääntämisen melkein 90 astetta ja pyörä ei silti puske itseänsä kurvista ulos tai tökkää etupyörän kautta ympäri. Eli kääntyminen ei ole ongelma tiukissakaan mutkissa vaatii vain hiukan totuttelua. DH pyörillä aikaisemmin ajaneet tuskin edes tarvivat totettulua koska niistä pyöristä toiset ovat aika härkämäisiä käännettäviä.

Olen tehnyt saman huomion. Edellisellä XC-täysjoustolla sellainen nollavauhtinen kikkailu (esim. mahdollisimman pienessä tilassa U-käännöksen tekeminen) oli yleensä todella vaikeaa. Evolink 110:llä tuntuu kuin ohjaustangon voisi kääntää helposti jonnekin yli 70 asteen, eikä tule sellaista tunnetta että olisi riskiä eturenkaan "tökkäämisestä". Samalla pidempi pyörä vaatii tietysti teoriassa enemmän kääntösädettä, vaikka se tiukin mahdollinen käännös olisi teknisesti helpompi suoritus.

F. Kotlerburg
05.07.2018, 18.38
Ei se jyrkästi kääntäminen pitkän pyörän vaatimaa tilaa kokonaan poista. Eturengas pitää ajaa käännöstä varten pidemmälle, että takarengas ei oikaise käännöksessä liikaa. Lyhyemmällä pyörällä voi ajaa loivemmin ja takarenkaan linja lähempänä eturenkaan linjaa.

Kemizti
05.07.2018, 19.36
Ei se jyrkästi kääntäminen pitkän pyörän vaatimaa tilaa kokonaan poista. Eturengas pitää ajaa käännöstä varten pidemmälle, että takarengas ei oikaise käännöksessä liikaa. Lyhyemmällä pyörällä voi ajaa loivemmin ja takarenkaan linja lähempänä eturenkaan linjaa.Toi on ihan tosi juttu. Onneksi ilmenee lähes ainoastaan kapeilla talvipoluilla ja liian kapeilla pitkospuilla jyrkissä paikoissa. Ite olen tullut hyvin toimeen niin Taigalla, kuin Evolinkilläkin.. ..mutta vanhojen lyhempien pyörien jälkeen vaati jokusenkin "opettelulenkin"

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180705/f54dffc20c14fd877056532390423786.jpg

makimies
05.07.2018, 20.06
Hyvä ettei ole pelkkää hehkutusta niin saa totuudenmukaista arviota eri pyörätyypeistä. Kyllähän tommosella long slack 29 jyrällä ois hienoa tykitellä alamäkeen varmaan mutta onko se liian junamaista menoa jos haluaa näppärämmän tuntuista pyörää. Kovasti kutkuttais itseäni myös samantyyppinen bird am9 29 renkailla mutta siinä tulee se että pystyykö noilla nauttimaan muusta kuin isosta alamäestä. Pitää käydä bikeparkissa ja muutenkin vielä tälle kesää koittamassa ainakin jotain pyöriä niin ehkä huomaa mistä tykkää.

Olen ajanut koko talven fatbikella (jossa reach 425mm) ja evolink 140 tuntui todella ketterältä ja nopealta ohjata tuon jälkeen. Olin tuosta tosi yllättynyt, pyörä tuntuu aivan erilaista kuin näyttää. 29eria en ole aiemmin omistanut, edeltäjänsä oli canyonin spectral 27.5" renkaalla.

Miksi ostaa markkinoiden isoin ja pisin enskapyörä jos ei sellaista halua?

F. Kotlerburg
05.07.2018, 20.40
Toi on ihan tosi juttu. Onneksi ilmenee lähes ainoastaan kapeilla talvipoluilla ja liian kapeilla pitkospuilla jyrkissä paikoissa. Ite olen tullut hyvin toimeen niin Taigalla, kuin Evolinkilläkin.. ..mutta vanhojen lyhempien pyörien jälkeen vaati jokusenkin "opettelulenkin"

Juu kesällähän tuo ei suurimmalta osin haittaa, jos reitit on edes jollain tavalla kuljettuja. Toki tiukimmissa kannon kierroissa ei aina tila riitä ajaa etusta riittävän pitkälle että takanen ei kolahda kantoon. Parhaimmillaanhan laite toki on isolla uralla, kun on tilaa paukuttaa menemään. Niin ja kuten sanoin niin pyörä kyllä kääntyy, mutta ei tunnu erityisen herkästi kääntyvältä, kuten jotkut jo ymmärsivät, että pyörä ei käänny ollenkaan :rolleyes:

Kuten tuolla jo aiemmin sanoin niin jokaisen pitää puntaroida soveltuvuus omaan käyttöön etuineen ja haittoineen. Paljon siinä on niitä etujakin kuten olen tuolla jo kirjoittanut. Itse yritän aina arvioida objektiivisesti näitä vehkeitä omistin niitä tai en ja joillekin (ei lainaamalleni kirjoittajalle) se tuntuu olevan ongelma, kun ei pelkästään hehkuteta. Ei tämä huono pyörä ole vaan loistava laite monin osin, mutta ei välttämättä omille preferensseilleni se paras.

kni94
05.07.2018, 22.15
Olen ajanut koko talven fatbikella (jossa reach 425mm) ja evolink 140 tuntui todella ketterältä ja nopealta ohjata tuon jälkeen. Olin tuosta tosi yllättynyt, pyörä tuntuu aivan erilaista kuin näyttää. 29eria en ole aiemmin omistanut, edeltäjänsä oli canyonin spectral 27.5" renkaalla.

Miksi ostaa markkinoiden isoin ja pisin enskapyörä jos ei sellaista halua?
Niin, tuskin kannattaakaan mutta se on uusin hot juttu jota kaikki vain kehuu :D

Mites polen ajotuntuma spectraliin verrattuna peruspolulla? Omassa 29 jäykkäperässä tuntuu hankalalle juuri kapeat kääntyilevät pitkospuut ja kapeat kääntymiskohdat esteiden ohi. En ole myöskään varma olisiko 27.5 kevyempi pyörittää pitkäkestoista ylämäkeä ylös. Jos ei puhuta teknisestä ylämäestä vaan pitkästä ja hapottavasta.

sak
05.07.2018, 23.12
Mitkä renkaat sinulla oli tuossa pyörässä talvella? Minulla on Evolinbk 150 ja viime talvena koitin 2 kertaa ajaa 29 icespikereilla ja meinasin kummallakin kerralla heittää pyörän metsään koska se tuntui kääntyilevän poikittain koko ajan. Muutoin ajoin Fat Freddieillä ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Pyörä menee niillä pöpperöisllä poluilla täysin suoraan, ei luikerra yhtään eikä myöskään tipahtele polun sivuun oikeastaan ollenkaan. Eli ISP:llä tuntuu kuin olisi mailman huonoin talvipolkuajaja ja FF:llä ehkä jopa mailman paras;););).
ISP on niin kapea ja vaatii sen verran painetta että se menee polusta läpi, mikäli polku ei ole kunnolla tamppautunut, kun taas FF:llä voi käyttää pehmeällä polulla jotain 0,7 bar painetta jolloin se leviää pesusienen tavoin polun päälle ei pyrikkään menemään siitä läpi. Jos taas polku on kiiltojäällä niin ISP toimii todella hyvin.

Muistaakseni renkaina oli wtb vigilante 29*2.3"
Ja toisiaan "luikertelua" sain minäkin aikaan, johtunekko tuosta loivasta keulakulmasta? En muista että stumpy(69*) ja honzo(68*) tuommosta tekisi.
Fat Freddiet ottaisin heti koeajuun mutta ei mahdu keulaan.
Haluaisin todella ajaa tällä myös talvella, kai se on keula etittävä.

Ice spikerit on roikkunu varaston seinällä muutaman vuoden, en tajua sitä rengsta, ajan niillä yleensä kaksi kertaa talvessa ja sitte menee takas seinälle.

Odotukset talvea vasten oli ehkä liian korkeella kun muuten menee niin mageesti:cool:

.

makimies
05.07.2018, 23.49
Mites polen ajotuntuma spectraliin verrattuna peruspolulla? Omassa 29 jäykkäperässä tuntuu hankalalle juuri kapeat kääntyilevät pitkospuut ja kapeat kääntymiskohdat esteiden ohi. En ole myöskään varma olisiko 27.5 kevyempi pyörittää pitkäkestoista ylämäkeä ylös. Jos ei puhuta teknisestä ylämäestä vaan pitkästä ja hapottavasta.

Eipä noita voi oikein edes verrata keskenään, niin erilaiset ja kokoiset ovat. Spectralissa pahin ongelma oli todella löysä takapään geometria, ei tuota saanut oikein mitenkään toimimaan 100kg kuskin alla. Pole on todella napakka ja voi pumpata hyvin lisää vauhtia. Kiipeeä paremmin kuin fatbike, siis jyrkissä kohdissa. Osa on varmaan myös 29er renkaan tuomia etuja. Pole on myös todella painava, korkea ja pitkä, nuo ovat mielestäni ihan tuon pyörän ominaisuuksia.
Täytyy vielä jatkaa testailuja polkuajossa. Tuota on nyt tullut tehtyä luvattoman vähän, varmaan 3 normia lenkkiä vasta takana.

sak
08.07.2018, 23.38
Löytyi syy huonolle takavaihtajan toiminalle, tuo vipu onkin ollut alusta jäykkä käyttöinen mutta olen arvellut sen olevan ominaisuus.
Vaijerin kuori oli rutussa ja vähän muutakin takahaarukan sisäänviennissä, huomasin kun tänään lenkillä kuulumaan hankausääniä takapyörältä.
Joku oksa lie repiny vaijerin ulos ja hieno on tulos...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180708/5ca2cba83f5a26bc0097ab8beb2ff737.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180708/d29fbe77d7473598b10bd476b529f65c.jpg
Nyt uusi vaijeri menee semi sisäisesti,
eli viistoputken sisään ja siitä takahaarukan päälle, on muuten kevyt vipu[emoji2]
Takajarru pitäs ilmata ja siinä samalla siirrän kaikki vaijerit ja letkut rungon ulkopuolelle.

Moska
09.07.2018, 00.13
ja siinä samalla siirrän kaikki vaijerit ja letkut rungon ulkopuolelle.

Ööö, miksi?

sak
09.07.2018, 12.26
Onpaha näkyvillä eikä pääse tällaisia hiipiviä piilovikoja syntymään.

Olen kylläkin taittanut pyörän usein kuljetus/säilytys”moodiin”.
On voinut tuon kuoren särkeä.
Takajarrulekussa on myös pieni ruttu samalla seutuvilla vaikka meneekin erikohdasta.
Kumpi reititys lie parempi, aika näytttää.

-Hapi
16.07.2018, 21.13
Kaluston päivitys edessä ja olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua. Nykyinen fillari Trek EX9 alkaa ja lähestymään museoikää. Eniten on alkanut polettamaan Evolink 110 tai 131 M-kokoisena. Onko kenelläkään kommentteja millainen setti Polen Storellsa oleva Evo 110 on? Vaihtoehtona ostaa 131 runko ja kasata siihen sopiva paketti. Kokonaispainoa ei saisi tulla paljon 12,5 kg enemmän, jotta jaksaisi kiertää Tahkot ja Saariselkä Staget.

https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-110-29-tr-2/

Lähetin Polen aspaan kysymyksen em. paketista, mutta eipä ole pariin viikkoon kuulunut mitään. Pitänee yrittää tavoittaa heitä puhelimitse.

santei
16.07.2018, 22.55
Kokonaispainoa ei saisi tulla paljon 12,5 kg enemmän, jotta jaksaisi kiertää Tahkot ja Saariselkä Staget.

https://polebicycles.com/polestore/product/evolink-110-29-tr-2/

Lähetin Polen aspaan kysymyksen em. paketista, mutta eipä ole pariin viikkoon kuulunut mitään. Pitänee yrittää tavoittaa heitä puhelimitse.

Ainakin nimimerkki CamoN osaa varmasti kertoa 110 mallista paremmin. Aspaa koskien tiedän kommentoida, että valitettavasti se on tosi ruuhkautunut. Varmasti parhaiten saat puhelimitse kiinni...

Eikös polen sivuilla ollut jokin artikkeli ~12 kiloisesta 110 evolinkistä? En nyt muista millä osilla tuo oli saavutettu.

nivelrikko
16.07.2018, 23.03
Ainakin nimimerkki CamoN osaa varmasti kertoa 110 mallista paremmin. Aspaa koskien tiedän kommentoida, että valitettavasti se on tosi ruuhkautunut. Varmasti parhaiten saat puhelimitse kiinni...

Eikös polen sivuilla ollut jokin artikkeli ~12 kiloisesta 110 evolinkistä? En nyt muista millä osilla tuo oli saavutettu.
https://urkkaavaspeksaaja.blog/pole-evolink-110/ tuolla oli ainakin rakentelusta ja ajelusta kokemuksia.

F. Kotlerburg
16.07.2018, 23.07
Mullahan tuollainen V.1.3. 110 Evolink on. Sehän on 131 runko 184x44 iskarilla. Tosin itse koottu setuppi. Tuohon valmiiseen saanee pistää aika monta palikkaa uusiksi keulasta lähtien, että 12,5 kiloon pääsee.

-Hapi
17.07.2018, 16.44
Kiitos kommenteista. Urkkaavanspeksaajan fillarin katsoin ja komea peli. Saattaa tosin mennä yli omasta budjetista noilla spekseillä.

Eivät vastanneet myynnissä soittoihin.... Pitäiskö vaan tilata runkosetti anyways [emoji848] Syyskuuhun näyttää menevän toimitukset nyt.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

F. Kotlerburg
17.07.2018, 17.58
Onpa outoa, kun vasta mainostivat palkanneensa lisää työvoimaa asiakaspalveluun. Jos tosiaan haluat sen 110 mallin niin 131 runkosetin tilaukseen vaan mainita 110 lisätietoihin niin saat lyhkäisemmällä iskarilla.

Fat Boy
17.07.2018, 18.24
Eikö siinä tipu keskiä jo melko alas, jos 131:n tyrkätään lyhyt iskari? Etenkin pitkän akselivälin huomioiden.. Harmi kun ei viime keskisuomen retkellä ehtiny polettamaan.