Näytä tavallinen näkymä : Leveät ja nopeat maantierenkaat
Haussa on noin 30-35mm leveät nopeat maantierenkaat, jotka sopivat vähän huonommallekin alustalle.
Omaan selvittelyyn perustuen on nyt oikeastaan kolme vaihtoehtoa:
- Schwalbe S-One. 30mm leveät, Tubeless, 330gr
- Grand Bois Cypress. 30mm, mukaviksi kehutut, 290gr
- Challenge Strada Bianca. 30mm, 355gr
Onko näistä kokemuksia? S-One sen verran uusi malli, että voi olla vielä vähänlaisesti kokemusta. Tubeless käyttöä ajatellen schwalbe ehkä varmin, mutta onko muiden osalta kokemuksia sen suhteen?
Mites Zippin uudet Tangente Course R30:t? 306 gr.
S-one on kieltämättä mielenkiintoinen uutuus. Pääsen itse testailemaan pääsiäisenä 28mm pro one tubeles rengasta.
Onkohan sivujen pistosuojauksessa ja rullaavuudessa miten isoa eroa s-one/pro-one välillä? Jos tuo S-one olisi paremmin suojattu, niin 50gr painoero olisi ihan ok. Kuivalla kelillähän tuolla s-onella olisi ilo oikaista vaikkapa sipoonkorven tai nuuksion läpi maantielenkillä.
Contin GP 4000 28mm leveänä varmaan aika lähellä 30mm vanteella. Ei varmaan älyttömän huonolle alustalle kyllä kelpaa.
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28
(http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28)
Size
On a 17C rim and an air pressure of 100 psi, all versions of the GP4000S II are a bit wider than specified. With the 23C being 25 mm wide, 25C 27 mm wide and the 28C a whopping 31 mm wide.
Isä nitro
27.02.2016, 18.47
Meinasin just aloittaa uuden threadin huomatakseni, että tässähän ajetaan suunnilleen takaa samaa asiaa. Tuo S-one noteerattu, mutta laitoinpa eilen alle Saksanmaalta saapuneet Hutchinsonin sectorit. Etsin nimenomaan tubeless-henkistä rengasta, niinpä pistin litkut sisään. Notubesin Graleilla leveni 29 milliseksi, mutta painon pitäisi olla 280 g. Täältä löytyy lisää tietoa kyseisistä gummeista:
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/components/tyres/road/product/review-hutchinson-sector-28-48424/
Lehden tuomio oli "a high-permorfance, high-volume tubeless tyre - ideal for riding dirt, cobbles or just really rough roads". Vaikuttavat passeleilta minulle, sillä haluan ajella toisinaan maantiellä, mutta vielä enemmän meikäläisillä hiekkateillä. Ajattelin jättää testit vähän keväämmälle. Viime syksynä sepeli teki aika pahaa jälkeä parille uudehkolle rengassetille.
Pistäpäs Paaton sitten tarinaa pääsiäisen ajan kokemuksista.
Tein myös päätöksen ja laitoin S-Onet tulemaan. Varmasti menee hetki ennen kun pääsee tositoimiin, mutta onhan tuo projektikin vielä levällään.
seppo_taalasmaa
29.02.2016, 13.08
http://www.bicycling.com/bikes-gear/previews/first-look-specialized-roubaix-pro-32mm-tire
Onkos kellään vielä kokemusta ? kovasti kiinnostais hommata tollaset GG pyörään halpojen kendojen tilalle. Spessusta maastopuolelta niin positiiviset litkutuskokemukset.
Isä nitro
04.03.2016, 14.46
Kovin vähän löytyi kokemuksia ja tarinaa noista Spessuista. Minullakin hyvät litkutuskokemukset firman Trigger Pro-gummeista 33 millisinä. Niin ja ne Hutchinsonit alkoivat pitää ilmaa heti kerrasta. Näin sen homman pitää mennä.
seppo_taalasmaa
05.03.2016, 21.01
Kovin vähän löytyi kokemuksia ja tarinaa noista Spessuista. Minullakin hyvät litkutuskokemukset firman Trigger Pro-gummeista 33 millisinä. Niin ja ne Hutchinsonit alkoivat pitää ilmaa heti kerrasta. Näin sen homman pitää mennä.
Täytyy hankkia keväällä, veikkaan että on kohtalainen ero noihin stockina tulleisiin kenda kwesteihin.
Itse päädyin kevääksi Vittoria Voyager Hyperehin 35c koossa (paino 395g), plus lateksisisurit. Piti päästä jo kokeilemaan, mutta luontoäidin mielestä uusi kerros loskaa oli parempi idea. Eli toistaiseksi ei ole kuin toisen käden kehuja.
Itse päädyin kevääksi Vittoria Voyager Hyperehin 35c koossa (paino 395g), plus lateksisisurit. Piti päästä jo kokeilemaan, mutta luontoäidin mielestä uusi kerros loskaa oli parempi idea. Eli toistaiseksi ei ole kuin toisen käden kehuja.
Viime kesän oli alla ja täytyy kehua
teräsrunko
08.03.2016, 18.47
Viime kesän oli alla ja täytyy kehua
Sama. Todella hyvä rengas, ja saattaa olla vielä parempi 38c koossa.
Kuulosta hyvältä renkaalta, kun on näin yksimielistä porukkaa! Osaatteko verrata johonkin muuhun renkaaseen, ehkä jopa useampaan?
teräsrunko
08.03.2016, 20.09
Kuulosta hyvältä renkaalta, kun on näin yksimielistä porukkaa! Osaatteko verrata johonkin muuhun renkaaseen, ehkä jopa useampaan?
Itse voin verrata lähinnä samanlevyisiin Schwalbe Marathon Supreme -renkaisiin, joita kokeilin ennen Hyper Voyageria teemalla "hyvin rullaavat kesärenkaat Cross Checkiin". Ongelma oli siinä, että että ne rullasivat merkittävästi huonommin, kuin pyörässä alunperin olleet Ritchey SpeedMax -crossarirenkaat! Kaiken lisäksi ne olivat tuntumaltaan ikävät. Tämän jälkeen käytin tovin jos toisenkin tutustuakseni renkaiden maailmaan, ja pitkällisen tutkimuksen tuloksena valinta kohdistui Hypereihin. Tämä on tutkitustikin poikkeuksellisen hyvin rullaava rengas, ks. tämä linkki:
https://www.fietsersbond.nl/sites/default/files/test_schwalbe.pdf
Huomaa, että tuon testin aikaan renkaan nimi oli vielä Randonneur Hyper, mutta samasta renkaasta on siis kyse. Sen sijaan Vittoria Randonneur ja Randonneur Pro ovat aivan eri renkaita.
Mä ajattelin kokeilla tämmösiä Compassin (https://www.compasscycle.com/product-category/components/tires/700c/)renkuloita, kaiken kehun perusteella ovat hyvät. Saas nähdä..
http://www.gravelbike.com/?p=4255
Isä nitro
09.03.2016, 16.47
Itse voin verrata lähinnä samanlevyisiin Schwalbe Marathon Supreme -renkaisiin, joita kokeilin ennen Hyper Voyageria teemalla "hyvin rullaavat kesärenkaat Cross Checkiin". Ongelma oli siinä, että että ne rullasivat merkittävästi huonommin, kuin pyörässä alunperin olleet Ritchey SpeedMax -crossarirenkaat! Kaiken lisäksi ne olivat tuntumaltaan ikävät
No hitto. Minä kun olen jo pitkään tykännyt noista Marathon Supremeista, kun ovat rullanneet niin hyvin ja olleet mielestäni myös tunnokkaat. Olen ajellut niillä rospuuttokaudet ja toinen pari on ollut matkafillarissa. Jos jossain on paremmat, kuten nämä Vittoriat, niin niiden täytyy olla sitten taivaalliset. Uskonhan minä. Tuota Supremea saa nykyään (tai ainakin kohta) myös tubeleksena, mikä laskee minulla kyllä Vittoria-sijoitusta. Mutta mites on tuon Vittorian pistosuojauksen laita? Minulla kun on ollut erittäin myönteinen näkemys Supremeiden pistosuojauksesta (tappajasepeliä myöten), etenkin suhteessa niiden rullaavuuteen.
teräsrunko
09.03.2016, 17.37
No hitto. Minä kun olen jo pitkään tykännyt noista Marathon Supremeista, kun ovat rullanneet niin hyvin ja olleet mielestäni myös tunnokkaat. Olen ajellut niillä rospuuttokaudet ja toinen pari on ollut matkafillarissa. Jos jossain on paremmat, kuten nämä Vittoriat, niin niiden täytyy olla sitten taivaalliset. Uskonhan minä. Tuota Supremea saa nykyään (tai ainakin kohta) myös tubeleksena, mikä laskee minulla kyllä Vittoria-sijoitusta. Mutta mites on tuon Vittorian pistosuojauksen laita? Minulla kun on ollut erittäin myönteinen näkemys Supremeiden pistosuojauksesta (tappajasepeliä myöten), etenkin suhteessa niiden rullaavuuteen.
Nämä asiathan ovat aina suhteellisia: riippuu siitä mihin verrataan. Minullakin oli sellainen kuvitelma, että Supremet olisivat hyvin rullaavat renkaat, mutta kun alla oli muutamia tuhansia kilometrejä noilla Ritcheyn renkailla tuoreessa muistissa, ei voinut muuta kuin tehdä sen johtopäätöksen, että ainakaan tuolla vaihdolla tilanne ei parane. Kuitenkin olin varma, että täytyyhän nappulapintaista SpeedMaxia paremmat renkaat asfaltille olla olemassa, ja kävin pitkän listan rengasarvosteluja ja käytännön käyttökokemuksia läpi, ja sillä matkalla löysin nuo Vittoriat. Se kannatti. En tiedä taivaallisuudesta, mutta ainakin eri planeetalta kuin Supremet. Huomataan kuitenkin, että tässä on kyse varmaan vuoden 2014 Supremeista, voihan olla että sielläkin on kehitystä tapahtunut. Jonkinlainen pistosuojaus Hypereissä on, mutta kyllähän se rengas selvästi on optimoitu rullaavuutta eikä pistosuojausta ajatellen. Itselläni on ollut yksi rikko näiden kanssa, ja se metallipala olisi kyllä mennyt läpi melkein mistä vaan, joten en osaa antaa kattavaa todistusta tästä asiasta.
teräsrunko
09.03.2016, 17.39
Mä ajattelin kokeilla tämmösiä Compassin (https://www.compasscycle.com/product-category/components/tires/700c/)renkuloita, kaiken kehun perusteella ovat hyvät. Saas nähdä..
http://www.gravelbike.com/?p=4255
Nuo Compassin renkaat ovat kai parasta mitä rahalla voi saada. Olisi kiinnostavaa kyllä kokeilla, mutta ainakin toistaiseksi olen hyvin tyytyväinen Hypereihin.
Omaan hybridiin vaihdoin vittoriat smartsamien tilalle ja ainakin niiden välillä on tosi iso ero vittorien hyväksi. Nyt on nastat alla ja ikävä nuita.
Maantiepyörässä oli viimekesän contin ultrasport II 23 fold ja mielestäni vittoriat rullaa lähes yhtä hyvin.
Kuin tilauksesta.
Bicyclerollingresistancen testi (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/vittoria-voyager-hyper-2016)
teräsrunko
09.03.2016, 20.25
Kuin tilauksesta.
Bicyclerollingresistancen testi (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/vittoria-voyager-hyper-2016)
Olen yllättynyt, että Supreme pärjää noinkin hyvin Hypereihin verrattuna. En kuitenkaan pidä tuollaista tynnyritestausta laboratoriossa muuta kuin suuntaa-antavana. Tien päällä muuttuvissa olosuhteissa nämä asiat parhaiten tulevat ilmi.
Olen yllättynyt, että Supreme pärjää noinkin hyvin Hypereihin verrattuna. En kuitenkaan pidä tuollaista tynnyritestausta laboratoriossa muuta kuin suuntaa-antavana. Tien päällä muuttuvissa olosuhteissa nämä asiat parhaiten tulevat ilmi.
Nuo testatut Supremet ovat sitä rajusti uudistettua alkavan kauden mallia. Useammasta lähteestä olen kuullut moitteita vanhempien mallien heikohkosta rullaavuudesta.
teräsrunko
09.03.2016, 20.40
Nuo testatut Supremet ovat sitä rajusti uudistettua alkavan kauden mallia. Useammasta lähteestä olen kuullut moitteita vanhempien mallien heikohkosta rullaavuudesta.
Joo, tuokin testitulos näytti siltä, että ei voi olla samasta renkaasta kyse kuin minkä kanssa itse koin karvaan pettymyksen. Hyvä että kehitys kehittyy Schwalbellakin, kai nekin ovat olleet tietoisia asiasta. Kyllähän rullaavuus keskimäärin kuitenkin renkaan tärkein ominaisuus, ja rullaavana Supremea on aina mainostettu, vaikka näihin aikoihin asti tuolla ei kauheasti ole katetta ollutkaan. No, Hyperit silti edelleen pesevät Supremet mennen tullen..
Isä nitro
09.03.2016, 20.45
Sellaista vielä kyselen että mikäpä teillä on noiden Vittorioiden käyttötarkoitus: kommutointi, maantiellä noin muuten vain ajelu vaiko retkeilykäyttö? Ja minkämoisissa kulkimissa ovatten kiinni? Trendihän on nyt selkeästi se, että leveämpään ollaan menossa myös maantiepyörissä.
Mulla on työmatkahybridissä, on niillä ajettu lenkkiäkin, mutta maantiepyörä on mukavampi siinä käytössä.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Mä ajelen noilla hypereillä kesäisin työmatkat (+46km/pv), kommuutit ja brevetit jos rautapyörällä lähden. Tosin usein alle päätyy hiilaripyörä ohuilla nakeilla. Olen kyllä tykännyt kauheesti, tosin kevään sepelit oon ajanut muilla, mutta ei viime kesänä ollut yhtään flättiä @ 2000km. Jatkoon.
Sent from my C6603 using Tapatalk
teräsrunko
09.03.2016, 22.29
Cross Checkissä ihan arkikäytössä työmatkoilla ja samalla pyörällä vaihtelevan pituisilla lenkeillä. En epäröisi lähteä näillä kevyille retkille enkä breveteille, jos sellaisiin olisi aikaa..
lastumaki
09.03.2016, 22.46
Kona Rovessa alla hyperit, työmatkaa ja maantietä, hyvin rullaa. Mukavatkin ovat. Verrokkina kuituinen Cannondale.
Isä nitro
10.03.2016, 11.29
Kiitti vastauksista. Noihin vastaaviin tarkoituksiin olen siis käyttänyt Supremea, mutta tiedänpä mitä kokeilen seuraavaksi. Näyttää firma lokeroivan kyseisen renkaan touring-luokkaan, jonka minä suomentaisin vapaasti "retkeilyksi" sisältäen hyvin erilaisia alustoja ja mitä milloin rompetta mukana. Mutta sama gummihan käy usein myös siihen ihan jokapäiväiseen vaihtelevaan käyttöön unohtamatta mukavuuspainotteista pitkän matkan ajelua.
Mistäs te olette noita Hypereitä ostaneet? Pikavilkaisulla bike-*.de ja CRC eivät niitä näytä myyvän.
teräsrunko
10.03.2016, 12.38
Mistäs te olette noita Hypereitä ostaneet? Pikavilkaisulla bike-*.de ja CRC eivät niitä näytä myyvän.
Omani olen tilannut Roselta, ja kaikki leveydet näyttivät olevan saatavilla viime viikolla kun viimeksi siellä asioin. PlanetX:ssä noita on ollut joskus 10 punnan kappalehinnalla saatavilla, mutta en tiedä nykytilannetta.
Planexltä tilasin omat mutta siellä ei ole nyt. https://www.rosebikes.co.uk/article/vittoria-voyager-hyper-reflex-tyre/aid:643237 näyttää olevan
tuossa keskustelua http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53381-Kes%E4kumeja-28-quot-hybridiin/page2
Isä nitro
10.03.2016, 15.59
Katson ensiksi aina tuon Bike-discountin. Sitten jos sieltä ei löydy, niin täältä yleensä löytyy.
http://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C2%2C103%2C105;search=vittoria+vo yag;content=8;product=155255
Niinpä nytkin
seppo_taalasmaa
11.03.2016, 17.37
Tampereelta saisi tosiaan ajamattomat kenda kwestit 28mm kotiinsa 20€/pari :) Pakko saada leveämpää itselle.
Voyager Hypereitä oli Velosportissa yksi pari, kunnes ostin ne pois. En tullut kysyneeksi että onko lisää varastoa tulossa, mutta kannattaa varmaan soitella sinne päin jos kiinnostaa. Hinta oli kilpailukykyinen ulkomaan kauppoihin verrattuna. Marathon Supremeja jäi hyllyyn vielä vaikka kuinka paljon.
Näpräsin juuri Schwalbe Kojakit alle. Tarkoituksena olisi löytää sopivasti rullaavuutta, pistosuojaa ja mukavuutta. Painoa renkailla "Schwalben 330 g" eli 416 g ja 397 g.
Voyager Hypereitä oli Velosportissa yksi pari, kunnes ostin ne pois. En tullut kysyneeksi että onko lisää varastoa tulossa, mutta kannattaa varmaan soitella sinne päin jos kiinnostaa. Hinta oli kilpailukykyinen ulkomaan kauppoihin verrattuna. Marathon Supremeja jäi hyllyyn vielä vaikka kuinka paljon.
Ekat 50km Voyager Hypereillä (37-622) ajettu pääosin Espoon kelvejä ja jonkin verran hiekkapohjaisia ulkoilupolkuja ja maantien reunaa.
Pistosuojauksesta on liian aikaista vetää johtopäätöksiä, mutta yksi kivensiru oli menossa läpi ja ilmeisesti pysähtynyt suojaan. Mukavuudessa nämä ei ihan pärjää kapeille avorenkaille (vrt. Schwalbe One 25mm), mutta ei silti huono ollenkaan - koeajolla paineita oli noin 4,7/5bar. Sen sijaan rullaavuus on mielestäni yllättävänkin hyvä, puhtaalla asfaltilla rullatessa ja polkiessa nämä tuntuvat menevän vaivattomasti. Jos vertaan One/GP4000SII, niin suuremman vierintävastuksen huomaa toki, mutta veikkaan että huonommin vieriviin, kapeisiin avorenkaisiin verrattuna ero on pieni tai olematon.
Laskepa paineita tuonne 3,5-4bar tai allekin riippuen ajajan painosta.. siinä on hypereillä "sweetspot".. Ihmettelin tuota mukavuusasiaa, kun itsellä täysin eri kokemukset, mutta tuosta se johtui.. Itseasiassa rullaavuus suomi-asfaltilla paranee myös.
Laskepa paineita tuonne 3,5-4bar tai allekin riippuen ajajan painosta.. siinä on hypereillä "sweetspot".. Ihmettelin tuota mukavuusasiaa, kun itsellä täysin eri kokemukset, mutta tuosta se johtui.. Itseasiassa rullaavuus suomi-asfaltilla paranee myös.
Juuri näin aion tehdä seuraavalla lenkillä. Pelasin ekalla lenkillä varman päälle ja pysyttelin valmistajan suositusten keskialueella ja samalla (ehkä) muutaman watin säästäen.
Juuri näin aion tehdä seuraavalla lenkillä. Pelasin ekalla lenkillä varman päälle ja pysyttelin valmistajan suositusten keskialueella ja samalla (ehkä) muutaman watin säästäen.
Hieman pehmeämpi rengas rullaa karkealla asfaltilla paremmin, kun jokainen mikrokuopan reuna ei lyö vastapalloon (tärinä vaikuttaa myös) , vaan rullaa yli. Noin hyvin hyvin yksinkertaistettuna. Tosin erot on sitten niitä muutamia watteja eli olemattomia. :)
seppo_taalasmaa
13.03.2016, 01.17
Melko mielenkiintoista tämä spessun renkaiden metsästys. Kävin kivijalassa kysymässä tuosta Roubaix pro:n tubeless versiosta niin ei oltu kuultukkaan ja myyjä haki varmaan googlesta kun ei osannut mitään itse sanoa. Ilmeisesti rengas on kuitenkin olomassa kun siitä arviointikin löytyy:
http://i3.aijaa.com/t/00823/14122551.t.jpg (http://aijaa.com/j8nXDW)
Voisiko tuo oikeanpuoleinen kuva olla aikaisempi malli mitä saa ja uusi tubeless ei ole vielä avoimessa levityksessä?
Onkos täällä valistunutta arvausta minkälevyinen Voyager Hyper on nopein? Täällähän oli testi jossa 37 Marathon voitti 32, 40, 47 Marathonit mutta tuossa 32 Marathonissa oli rakenne ollut erilainen kuin isommissa joten testiin ei siinä mielessä voi sokeasti luottaa joskin Voyagerissakin voi olla rakenne eroja leveyksien välillä:
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-marathon-32-37-40-47
Hieman pehmeämpi rengas rullaa karkealla asfaltilla paremmin, kun jokainen mikrokuopan reuna ei lyö vastapalloon (tärinä vaikuttaa myös) , vaan rullaa yli. Noin hyvin hyvin yksinkertaistettuna. Tosin erot on sitten niitä muutamia watteja eli olemattomia. :)
Kokeilin +50km 3,7/4,2 bar paineilla ja tärinä ja pompotus oli aikalailla kokonaan poissa. Rullaavuudesta ei voi sanoa oikein mitään kun ajoin eri reitin, mutta ei se ainakaan paljon huonompi ole pienillä paineilla ja riippunee tienpinnan siitä kuinka tasainen tai epätasainen pinta sattuu olemaan alla. Sellaisen uuden havainnon tein, että pyörä menee asfaltilla vauhdikkaat alamäkikaarteet kuin kiskoilla, todella hauska ja luottamusta herättävä fiilis.
Onkos täällä valistunutta arvausta minkälevyinen Voyager Hyper on nopein? Täällähän oli testi jossa 37 Marathon voitti 32, 40, 47 Marathonit mutta tuossa 32 Marathonissa oli rakenne ollut erilainen kuin isommissa joten testiin ei siinä mielessä voi sokeasti luottaa joskin Voyagerissakin voi olla rakenne eroja leveyksien välillä:
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-marathon-32-37-40-47
Paha sanoa. Esim. Tour-lehden testissä, jossa Schwalbe One ja Continental 4000sII olivat 23 mm, 25 mm ja 28 mm versioina, Contilla vierinvastus aleni leveyden kasvaessa ja Schwalbella kasvoi. Riippunee paljon siitä, miten renkaat on valmistettu.
Tuollaisessa käytössä, johon Voyager Hyper on tarkoitettu, ottaisin leveimmän runkoon asiallisesti mahtuvan version. Tämä ihan kokonaiskäytettävyyden kannalta, vaikka jokin toinen versio voisikin olla ihanneoloissa minimaalisesti nopeampi.
Minulla on ollut pian 3000 km cx:ssä 32 mm:n Vittoria Hyperit. Käyttö on ollut maantielenkkiä ja työmatkaa. Perstuntumalla rullaavat hyvin ja viime toukokuusta lähtien on tullut vain yksi pinchflat (oma vika, 90 kg:n kuski ei kannata tykittää teräviin asfaltin kulmiin). Pistosuojaus on ollut luotettava.
Mielestäni ainoa varaus renkaissa on märkäpito asfaltilla. Joskus on vähän takapyörä luistellut tiukimmissa tilanteissa.
Olen ollut tosi tyytyväinen näihin renkaisiin ja ostaisin tähän käyttöön uudestaan.
Isä nitro
14.03.2016, 22.02
Palatakseni noihin 28/29 mm Hutchinsonin Sectoreihin (joista mainitsin muutama rivi aikaisemmin) niin olivatpa mukavat ja nopeat eilen kevään ekalla maantielenkillä. En viitsinyt eilen mennä hiekkateille, joille näiden pitäisi kanssa sopia. Eli siis kaikille suhteellisen koville alustoille.
Nyt on ensimmäinen satanen kasassa Voyager Hypereillä ja kyllähän nuo ihan tavan maantierenkaita vastaavat rullaavuudeltaan. Ja ovat todella mukavat, ei tule mitään tärinöitä läpi. Paineet asetin soragurun neuvojen mukaisesti: https://janheine.wordpress.com/2010/10/18/science-and-bicycles-1-tires-and-pressure/
Isä nitro
17.03.2016, 16.26
Vielä noista Voyager Hypereistä, joita täällä on hypetetty. Firman omien sivujen mukaan pistoresistenssi (https://www.vittoria.com/tire/voyager-hyper/) ei ole niiden vahvin ominaisuus. Miten olette siis pärjänneet pääkaupunkiseudun (jos teistä ajelee joku siellä) tappajasepelillä? Sitähän tapaa ensisijaisesti kevleillä. Kokemuksesta tiedän, että se käy perusrenkaan kimppuun käytännössä ensimmäisen kymmenen kilometrin kohdalla tehden tuhojaan. Valapen Supremeillä ei ole vielä yhtään rikkoa, mutta vielähän ehtii kaikenlaista tapahtua ennen kuin kotiini pääsen. Minulla siis nuo Supremet sisurillisena, mutta sielläpä litkut lotkottamassa.
Tappajasepeli, pistosuojaus, jne... Eikös niille ole ihan omatkin topicit, täällä puhutaan NOPEISTA renkaista.
Onko kenelläkään kokemuksia Dugast Pipistrellosta? Miten vertautuu Challengen vastaaviin?
Vielä noista Voyager Hypereistä, joita täällä on hypetetty. Firman omien sivujen mukaan pistoresistenssi (https://www.vittoria.com/tire/voyager-hyper/) ei ole niiden vahvin ominaisuus. Miten olette siis pärjänneet pääkaupunkiseudun (jos teistä ajelee joku siellä) tappajasepelillä? Sitähän tapaa ensisijaisesti kevleillä. Kokemuksesta tiedän, että se käy perusrenkaan kimppuun käytännössä ensimmäisen kymmenen kilometrin kohdalla tehden tuhojaan. Valapen Supremeillä ei ole vielä yhtään rikkoa, mutta vielähän ehtii kaikenlaista tapahtua ennen kuin kotiini pääsen. Minulla siis nuo Supremet sisurillisena, mutta sielläpä litkut lotkottamassa.
Olen ajellut Voyager Hypereillä noin 150 km pääosin Espoon puolella, mutta myös jonkin verran Helsingissä, ja vielä ei ole tullut yhtään rengasrikkoa. Olen nyppinyt kulutuspinnasta kolme tai neljä kivensirua, kaikki ovat pysähtyneet pistosuojaan.
Mulla on tallissa verrokkina myös toinen cyclo, missä on Marathon Supremet (HS382, ei siis tämä uusin malli) ja niillä on ajettu samoilla kulmilla, joskin kilometrejä on vähemmän, ja niihin ei ole tarttunut kiinni yksikään siru. Uudemmassa, HS469 Mara Supremessa on käsittääkseni kulutuspinnassa käytetty samaa materiaalia kuin One -maantierenkaissa ja se näppituntumaltaan pehmeämpää ja huokoisempaa kuin kuin vanhemman mallin seos ja siten lähempänä Voyager Hyperin seosta.
Isä nitro
18.03.2016, 12.54
Tappajasepeli, pistosuojaus, jne... Eikös niille ole ihan omatkin topicit, täällä puhutaan NOPEISTA renkaista. Onko kenelläkään kokemuksia Dugast Pipistrellosta? Miten vertautuu Challengen vastaaviin?
Hellanlettas. Minä kysyin tähän threadiin kuuluvasta tuotteesta (LEVEÄT ja NOPEAT maantierenkaat), ja siihen liittyvästä ominaisuudesta. Osaatko Plus määritellä, mitkä muut kyseisen rengastyypin ominaisuudet/seikat ovat kiellettyjen listalla ja millä perusteella?
Toiseksi sanasta miestä. Tietääkseni Dugast Pipistrello on Cyclocross-rengas. Eikös täällä käsitellä maantierenkaita?
Oliko muuta Plus?
seppo_taalasmaa
18.03.2016, 13.36
On tämä kyllä dilleema, ostaakko kalliit S-onet vai Marathon supremet. Rospuuttokelille supremet olisivat erinomaiset, mutta kun hakusessa on ajokauden keli, voisi huomattavasti kevyempi S-one olla hyvä valinta. Lisäksi tuntuu tuo leveys olevan haastavaa määrittää, kun absoluuttista totuutta hyvästä yleisrenkaan leveydestä ei oikeen ole. Kai se jonnekkin 28-38 väliin osuu krossarissa.
Kävin Tukoholman Specialized Concept storesta hakemassa noi Spessu Roubaix Pro 2BR gummit (30/32mm). Renkaat tulevat minun carbon Grade:en ja vertailurenkaita/kokemuksia ei ole kun tulen maastopyöräilyn puolelta. Joten älkää odottako raporttia miltä renkaat tuntuu :-)
Isä nitro
18.03.2016, 13.58
Itse lähes joka päivä pyöräilevänä olen tullut siihen tulokseen, että jo yksistään kommutointiin on tarve vähintään kolmelle eri rengastyyppille: talvelle on nastarenkaansa (usein myös pyöränsä). Sitten keväällä rospuuttokelin vallitessa laitetaan jotain vähintäänkin kohtalaisesti pistosuojattua nastaatonta, kunnes kesän lähestyessä laitetaan alle mahdollisimman rullaavaa. Kaksilla kiekoilla pärjää aika hyvin, mutta esimerkiksi tällä viikolla onkin sitten ollut tilanne, että olisi tarvinnut noita kaikkia kolmea.
Pistä silti Aland edes joitain tuntemuksia. Minua kiinnostavat juuri nuo Spessut maantiellä ajeluun, mutta myös siksi että haluan poiketa (Gradella myös) silloin tällöin metsäliiton tai vähintäänkin hiekkatiestön puolelle.
seppo_taalasmaa
18.03.2016, 17.10
Kävin Tukoholman Specialized Concept storesta hakemassa noi Spessu Roubaix Pro 2BR gummit (30/32mm). Renkaat tulevat minun carbon Grade:en ja vertailurenkaita/kokemuksia ei ole kun tulen maastopyöräilyn puolelta. Joten älkää odottako raporttia miltä renkaat tuntuu :-)
Pics, or it did not happen.
Oma saturainen koostuu sataprosenttisesti tappajasepelin kyllästämästä kelvistä. Ilman rengasrikkoja on selvitty, joten ei voi ainakaan toistaiseksi valittaa.
Schwalbe Kojak (http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/kojak.html) on nyt pyörinyt alla parin lenkin verran, kunnes takatalvi alkoi. Ei mitään ihmeellistä ja yllättävää, paha mennä sanomaan erosta rullaavuuden suhteen 28 mm Duranoon. Paineita olen pistänyt maltilliset 4 bar eteen ja 4,5 bar taakse. Kevätkarkealla asfaltilla nuo suodattavat varmasti ison ilmatilansa ansiosta ihan hyvin pahimmat tärinät, itse kumiseos ei sormituntumalta ole sieltä pehmeimmästä päästä. Ensituntumalta ymmärrän kyllä kommentit hyvästä sepelinsiedosta, koska tuollainen seos voisi periaatteessa hylkiä pikkukiviä melko hyvin. Aika näyttää, miten kestävät käytännössä.
seppo_taalasmaa
25.03.2016, 21.13
Ois pitäny laittaa vaan heti tilaukseen S-Onet. Nyt on loppu kaikkialta.
Ois pitäny laittaa vaan heti tilaukseen S-Onet. Nyt on loppu kaikkialta.
No juu. Pitääkin tilata vikkelään cyclon tubelekset, ennenkuin nekin loppuvat schwalbelta. Vanhoilla jäykillä ja puhkeilevilla renkailla voi sytyttää vaikkapa kokon.
Mikset ota pro oneja? Nekin ovat mammutit 28mm koossa.
seppo_taalasmaa
25.03.2016, 22.31
No juu. Pitääkin tilata vikkelään cyclon tubelekset, ennenkuin nekin loppuvat schwalbelta. Vanhoilla jäykillä ja puhkeilevilla renkailla voi sytyttää vaikkapa kokon.
Mikset ota pro oneja? Nekin ovat mammutit 28mm koossa.
Ovat saaneet aika paljon kriittistä palautetta kestävyydestä. Ja ajattelin S-onen sopivan paremmin tuonne satunnaiselle hiekalle ja Suomen heikoille teille. Jos sillä S-onellakin ajetaan Flanderissa ja Paris Roubaixissa niin ei se voi olla kovin huono vierintävastukseltaan. Rengas tulee siis lähinnä lenkki/työmatkakäyttöön GT Gradeen. Tiekäyttöön, metsään on sitten muut vehkeet.
Renkaassa on tavoiteltu äärimmästä suorituskykyä ja painoa 275g ja niin ei ole hirveän pitkäikäinen rengas.
Kuntoilija
26.03.2016, 11.30
Onkos kokemusta Challengen Strada Bianca 33 mm kumeista ? Oli edukkaat joten laitoin sellaiset rospuuttoajan maantiepyörään eli cycloon tilaukseen. Pitäisi olla ihan ok rullaus ja pistosuojaus, mutta onko näin.
S-Onet olivat helpoin tubeless asennus ikinä. Ajamaan en vielä ole päässyt. Strada Biancaa mietin itsekin pitkään, mutta internet-tietojen pohjalta jätin ne kauppaan ja valitsin S-Onet.
seppo_taalasmaa
27.03.2016, 12.25
Osaisiko joku antaa pitemmän aikavälin arvostelua tuosta Vittorian Voyager Hyperistä? Mikä mahtaa olla paras valinta leveyden puolesta? 32,37,40?
Mulla ei ole pitkää aikaväliä vielä, mutta tänään tein satasen lenkin 37mm Voyager Hypereillä. Rullasi kuin tauti, kokonaisfiilis ei häviä yhtään kapeille maantierenkaille. Paitsi että oli mukavampaa.
Gran Boisin kumet ovat todella mahtavan tunnokkaita ajaa, kestäviä, nopeita ja kokoonsa nähden vielä melkoisen keveitäkin. Itsellä ollut kaks kautta nuo Cypresit ajossa ja ei mitään valittamista.
https://www.pelagobicycles.com/store/components/tires/grand-bois-cerf-26.html
https://www.pelagobicycles.com/store/components/tires/grand-bois-cerf-28-622-700c.html
https://www.pelagobicycles.com/store/components/tires/grand-bois-cypres-700.html
Onko kellään vielä kokemuksia Schwalben Pro One tubelesseista? Hakusessa olisi krossariin maantiekäyttöön 28-32 mm leveät renkaat, mieluusti tubelessina. Renkaiden pitäisi kuitenkin kestää myös hiekkatiepätkät ja kaupungissa ajo, mutta toisaalta olla sellaiset, että pärjää myös satunnaiset porukkalenkit ja tapahtumat (esim. Pirkan pyöräily). S-One houkuttaisi, mutta näyttää olevan loppu kaikkialta. Pro Onen kestävyys huonommilla alustoilla mietityttää. Myös Maxxiksen re-fuse näyttää hyvältä, onko kellään siitä kokemuksia?
Itse hankin huntilta kiekkojen yhteydessä s-one:t. Saapuvat tosin vasta huhtikuun lopulla.
eBay:sta näyttää saavan saksasta vielä parin s-oneja!
http://www.ebay.com/itm/Schwalbe-S-One-TL-Easy-Reifen-Rennrad-Roadbike-/161993954153?hash=item25b7979369:g:GmwAAOSwll1W1dJ w
23mm pro oneilla on nyt vajaa 500km ajettuna. Pistosuojaus on varmasti riittävä huonollekkin tielle. Pari viiltoa on takarenkaassa, kun olen ajellut aika surutta muhamedin aikaista asfalttia.
Kesällä testaan kyllä 28mm renkaita sorallakin. Olisi kyllä hienoa, jos renkaat kestävät saman mitä 4seasonit.
Pehmeitähän nämä on. Paistosauma on jo hävinnyt takarenkaasta, mutta nopea kuluminenhan on pelkkää plussaa.
Osaisiko joku antaa pitemmän aikavälin arvostelua tuosta Vittorian Voyager Hyperistä? Mikä mahtaa olla paras valinta leveyden puolesta? 32,37,40?
Lyhyen aikavälin (300km) kokemusten perusteella täällä on positiiviset kokemukset 37 millisestä Voyager Hyperistä. Kilsoista noin puolet on ajettu keväistä maantien laitaa. Rullaavat hyvin ja ovat pysyneet ehjinä (ei puhkeamisia tai viiltoja). Kyyti on mukavaa, joskin poikkisaumat ja -reunat pompauttavat välillä kuin kumipalloa, mutta tämä on jo hiusten halkomista. 37mm painavat noin 400g, joten 23-25mm maantierenkaisiin verrattuna painavat lähes tuplaten ja sen myös huomaa, mutta niihin vertailu on tietysti kohtuutonta. Eipä näistä näillä kilometreillä ole vielä oikein muuta raportoitavaa, mutta menkööt kun muitakaan kommentteja ei ole tullut.
Tuohon koko -kysymykseen en osaa ottaa kantaa. Cyclolla maantiellä ajaessa on tullut välillä mieleen että josko seuraavalla kerralla kokeilisi 32 millistä.
seppo_taalasmaa
18.04.2016, 14.09
Lyhyen aikavälin (300km) kokemusten perusteella täällä on positiiviset kokemukset 37 millisestä Voyager Hyperistä. Kilsoista noin puolet on ajettu keväistä maantien laitaa. Rullaavat hyvin ja ovat pysyneet ehjinä (ei puhkeamisia tai viiltoja). Kyyti on mukavaa, joskin poikkisaumat ja -reunat pompauttavat välillä kuin kumipalloa, mutta tämä on jo hiusten halkomista. 37mm painavat noin 400g, joten 23-25mm maantierenkaisiin verrattuna painavat lähes tuplaten ja sen myös huomaa, mutta niihin vertailu on tietysti kohtuutonta. Eipä näistä näillä kilometreillä ole vielä oikein muuta raportoitavaa, mutta menkööt kun muitakaan kommentteja ei ole tullut.
Tuohon koko -kysymykseen en osaa ottaa kantaa. Cyclolla maantiellä ajaessa on tullut välillä mieleen että josko seuraavalla kerralla kokeilisi 32 millistä.
Mulla on nyt myös noin 300km takana 32mm hypereillä. Oikein mukavalta tuntuvat ja pari lenkkiä on tullut ajettua maantiepyörien kanssa, eikä se nyt hirveesti siitä pyörästä jää kiinni, enemmänkin kuskista. 32mm sopivat hyvin noihin bluemelsin 42mm lokareihin. Aamulla 60km ja tuli lenkillä molempiin renkaisiin reikä. Vastoin kaikkia "hipsterisääntöjä" olen laittanut sisureihin 30ml tubeless litkua ja renkaiden paine laski noin baariin. Pysähdyin ja pumppasin käsipumpulla renkaat takaisin 5barin tuntumaan ja jatkoin loput 40km kotiin. Paineet eivät juuri laskeneet lenkillä. Tästä jäi erittäin hyvä maku suuhun, kun ei tarvinnut jäädä vaihtamaan sisureita vesisateeseen vaan liikkeelle pääsi parin minuutin pysähdyksellä. Lisää raporttia jatkossa. Otan illalla renkaan pois ja katson paljonko litkua ehti vuotaa sisurista pihalle. Ja tosiaan mainittakoon, että kiekot painavat jarrulevyllä ja pakalla 2700g, joten tuo 60g ei juuri tunnu missään.
Vaikka kyseessä onkin varmaan monelle vanha ja tuttu rengas, kirjoitellaan vähän kokemuksia Schwalbe Kojakeista.
Kyseessä siis nimellisleveydeltään 35 mm rengas, painoa tosiaan "Schwalben 330 g" eli 416 g ja 397 g. Leveys ei ihan yllä luvattuun 17 mm vanteella, vaan paineista riippuen mittautuu 32-33 milliin. Rullaavuudessa ei ole valittamista, klv ajossa ja kevätkarkealla asfaltilla gg-pyörä näillä ja maantiepyörä 23 mm Michelin Pro4 SC:lla ovat osapuilleen yhtä nopeita. Lienee kuitenkin jokseenkin selvää, että nopeampiakin vaihtoehtoja on tarjolla, jossa yksinomaan rullaavuutta haluaa painottaa. Mukavuus ei ole aivan niin hyvä kuin mitä 35 mm renkaalta voisi odottaa. En usko, että huomaisin eroa 28 mm Duranoon, vaikka paineita Kojakissa on 4 bar edessä ja 4,5 bar takana. Vertailun vuoksi Duranoissa olen pitänyt 5,5-6 bar edessä ja 6-6,5 bar takana. Muutama sata kilometriä ei saa Kojakiin merkittävää kulumaa aikaan, edessä on vielä kumihapsut, takana keskisauma alkaa hiljalleen tasaantua. Kumiseos vaikuttaa melko kovalta, mikä ei ehkä lupailisi maagista märkäpitoa.
Kaiken kaikkiaan näkisin Kojakin ensisijaiseksi mukavuusalueeksi kevät- ja syyskäytön, kun crossaria tms. haluaa käyttää maantiekäytössä. Työmatka-ajossa asfaltilla rengas myös toiminee luotettavana työhevosena.
Oulunjulli
23.04.2016, 19.51
Mittäänhä en näistä tiijä ja siksi täältä neuvoja hyvä lukeakkin. Hain pe paikallisesta pitkäpinnaisesta Voyager Hyperin 37mm koossa teräs Kona Roveen (vain taakse) ja tänään ajoin 120km sillä. Onpa hurjasti eroa alkuperäiseen 40mm Clement xplor renkaaseen! Ehkäpä olisi voinut ottaa tuonkin 40mm versiona ja saman tien eteenkin.
jii.haanpaa
24.04.2016, 22.13
Täälläkin mentiin ekaa kertaa 32mm Hypereillä. Fillarina jake the snake. Viime kesän poljin maantielenkit Contin 25mm ja 28mm GP4000:lla. Voyagerit tuntuivat rullaavan todella hyvin ja mukavathan nuo ovat. Strava väitti, että Conteilla menee tuttu reitti pikkusen vilkkaammin, mutta eiköhän tuon voi laittaa talvipöhön piikkiin.
30 hampainen
26.04.2016, 10.27
Ajelen keväät 32 mm Supremeilla, näistä olen tykännyt tosi paljon. Pitääpä seuraavaksi tilata Hyperit kun näyttäisivät testeissä rullailevan vielä pari wattia kevyemmin.
Kesät ajelen 25 mm Gatorskineillä, vaikka testipenkissä nuo kuluttavat enemmän watteja kuin Supremet, käytännössä ero on toisinpäin. Renkaiden vaihdon jälkeen tuntuu kuin oltaisiin otettu jarru päältä... ja jouset alta. 25 kmh ylöspäin 32 millisten suurempi ilmanvastus alkaa olemaan riesa.
seppo_taalasmaa
30.04.2016, 10.54
Ajelen keväät 32 mm Supremeilla, näistä olen tykännyt tosi paljon. Pitääpä seuraavaksi tilata Hyperit kun näyttäisivät testeissä rullailevan vielä pari wattia kevyemmin.
Kesät ajelen 25 mm Gatorskineillä, vaikka testipenkissä nuo kuluttavat enemmän watteja kuin Supremet, käytännössä ero on toisinpäin. Renkaiden vaihdon jälkeen tuntuu kuin oltaisiin otettu jarru päältä... ja jouset alta. 25 kmh ylöspäin 32 millisten suurempi ilmanvastus alkaa olemaan riesa.
Mulla nousi keskari lenkeillä 2km/h kun vaihdoin alkuperäiset 28mm renkaat 32mm renkaisiin.
Supreme uudistui voimakkaasti tälle kaudelle. Vanhaa mallia olen kuullut haukuttavan huonosti rullaavaksi.
Ainoa edes kohtuullisen reilu vertailu kahden leveyden välillä on verrata samaa rengasmallia eri leveyksinä. Tour-lehden leveiden maantierenkaiden testissä Contin GP4000sII:n vierinvastus pieneni leveyden kasvaessa, mutta Schwalbe Onen kasvoi. Vastaavasti pistosuojauksen määrä Contissa heikkeni ja Schwalbessa kasvoi. Riippunee siis myös valmistustekniikasta, miten eri levyiset renkaat käytännössä eroavat toisistaan.
Käytännössä Suomessa keskimääräisellä pyörälenkillä asfaltti taitaa kuitenkin olla sen verran karkeaa, että leveä rengas toimii kokonaisuudessaan paremmin. Itsellä on ollut ajossa 23 mm Michelin Pro4 SC ja 35 mm Schwalbe Kojak, eikä alle 30 km/h keskareilla kapeasta renkaasta pahemmin hyötyä tuntuisi olevan. Toki sitten kun pyörä optimoidaan kokonaisuudessaan maantielle ja kisavauhteihin, asettunee renkaan optimileveys eri lukemiin. En kuitenkaan näkisi mitään järkeä laittaa kovin kapeaa rengasta krossariin tai muuhun sellaiseen pyörään, jossa on haarukoissa tilaa.
Supreme uudistui voimakkaasti tälle kaudelle. Vanhaa mallia olen kuullut haukuttavan huonosti rullaavaksi.
Kyllä ne vanhatkin omasta mielestä ihan tarpeeksi hyvin rullasivat, mutta olen vissiin ajanut turhan pienillä paineilla kun on kyljet halkeilleet aika pahasti vaikka pintaa olisi vielä jäljellä.
Nyt pistin tilaukseen 35mm microskin tubeless mallin.
Vähän kyllä mietitytti että onko mitään järkeä tuollaisia työmatkahybridiin viritellä kun ovat järkyttävän hintaiset.
Lähes 70€/kipale.
Mutta eipä noille paljon vaihtoehtojakaan näköjään löydy jos haluaa sileähköt hyvin rullaavat ja jonkinlaisen pistosuojauksen omaavat tubelesskummit.
Olen harkinnut Vittorian Voyager Hypereitä krossariin maantie/työmatka käyttöön niin että asfalttia olisi 80-90% ajosta. Arvon vielä että mikähän olisi sopiva leveys? Olen lukenut Jan Heinen kirjoituksia aiheesta ja käsittääkseni leveämmästä renkaasta ei pitäisi olla ainakaan haittaa, varsinkin kun asfaltitkaan eivät ole täällä Pirkanmaalla mitään priimaa. Onko kokemuksia eri levyisten Hyperien ominaisuuksista? Rullaavuus? Haittaako paino?
Oman kokemuksen mukaan Contin CC speedit 35mm leveinä ovat maantiellä käytännössä lähes yhtä nopeat kuin slicksit. Niissä ei vain pistosuojaus riitä työmatka-ajossa.
teräsrunko
05.05.2016, 23.06
Olen harkinnut Vittorian Voyager Hypereitä krossariin maantie/työmatka käyttöön niin että asfalttia olisi 80-90% ajosta. Arvon vielä että mikähän olisi sopiva leveys? Olen lukenut Jan Heinen kirjoituksia aiheesta ja käsittääkseni leveämmästä renkaasta ei pitäisi olla ainakaan haittaa, varsinkin kun asfaltitkaan eivät ole täällä Pirkanmaalla mitään priimaa. Onko kokemuksia eri levyisten Hyperien ominaisuuksista? Rullaavuus? Haittaako paino? .
Olen ajellut noilla 37-622 Hypereillä pitkät pätkät tyytyväisenä, mutta tämänkeväisessä nastarengas->kesärengas -ruletissa nuo kierrättyivät vaimon pyörään. Itselleni on tulossa ensi viikolla 40-622 Hyperit eli se levein malli, ja sen jälkeen voin kertoa ehkä jotain leveyksien välisistä eroista. Odotan että parempaan päin vain näillä mennään varsinkin mukavuuden suhteen..
Ernesti Kolpakko
08.05.2016, 21.40
Contin GP4000 S2 28 mm on todellisuudessa varmaan yli 30 mm kaikilla vanteilla, Stanin Grailseilla (20,3 mm sisäleveys) 32 mm. Rullaamisessa ei perstuntumalla jää yhtään 25 mm versiolle, tuntuu oikeastaan nopeammalta kun kyyti on tasaisempaa (toisaalta erona myös titskurunko vs. alurunko). Toisaalta sitten kävi näin, eli reunalanka irtautui sivuseinästä:
http://i.imgur.com/qYYruQi.jpg
En kuitenkaan tuomitse rengasta tämän perusteella koska on melko mahdollista että jokin tai useampi seuraavista edesvaikutti asiaan:
- asennettaessa renkaalle laitettiin 8 bar paineet (renkaan maksimi) kun vanteen valmistajan maksimi on matalampi tälle leveydelle (puhjetessa oli 5,5 bar)
- vanteen "olka" on melko terävän tuntuinen, en ole ennen törmännyt näin terävään
- vannenauha ei sopinut kovinkaan hyvin ko. vanteelle mielestäni, kiireessä ei parempiakaan löytyny
- renkaalla ajettiin hieman verta nenästä kerjäten Nuuksion hiekkateitä ja polkuja joissa välillä on melko pahaakin soraa
- kuskilla on painoa vähän yli kolminumeroinen lukema
Seuraavaksi kuitenkin laitan Marathon Supremet tuohon krossariin ja varmaankin ajelen vauhtifiilistelylenkit maantiepyörällä.
EDIT: Laitetaan vielä aiheeseen liittyvä linkki: http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28
Laita contin 4seasonit 32mm leveinä (https://www.bike24.com/p2428.html). Ne rullaa kivasti, ja kestävät ongelmitta nuuksiossa ja muuallakin hiekoilla ajelut.
Nelitonniset eivät tosiaan kestä karkeaa sepeliä. Kyljet paukkuvat aika nopeasti.
Mittäänhä en näistä tiijä ja siksi täältä neuvoja hyvä lukeakkin. Hain pe paikallisesta pitkäpinnaisesta Voyager Hyperin 37mm koossa teräs Kona Roveen (vain taakse) ja tänään ajoin 120km sillä. Onpa hurjasti eroa alkuperäiseen 40mm Clement xplor renkaaseen! Ehkäpä olisi voinut ottaa tuonkin 40mm versiona ja saman tien eteenkin.
Kappas, itse mietin täsmälleen samaan pyörään täsmälleen samaa vaihtoa. Oletko vielä jatkanut tuolla sekarengastuksella vai laittanut eteenkin? Nappula edessä - sliksi takana olisi houkutteleva konsepti ainakin vauhdikkaampia hiekkatielaskuja ajatellen.
Oulunjulli
09.05.2016, 15.19
^sekarenkailla mennään toistaiseksi. En osaa moittia rullaavutta huonoksi ja onhan tuo Voyager hetkittäin aika liukas jos vielä sattuu hiekkaa/pölyä olemaan päällysteellä, hiekkateistä puhumattakaan.
Onko rengaspaineeseen jollain joku viisaus kun Grailin maksimipaineeksi ilmoitetaan 32mm renkaalla 3.1 bar.
Eli kun tilasin nuo 35mm Supremet niin vanteen maksimi menee sillä leveydellä jo reilusti alle 3 barin.
Renkaassa taas on minimipaineeksi ilmoitettu 4bar.
En tällaista tullut ollenkaan ajatelleeksi kun renkaita tilasin, Grailin kun piti olla sopiva vanne myös maantietubeless viritelmiin.
idänihme
09.05.2016, 21.48
Lyhyttä kestotestiä 40 mm Voyager hypereistä. Olen näillä ajanut pari tonnia lähes pelkästään Helsingin kelvejä pahimman sepeliajan ulkopuolella. Myös hiekalla on käyty, tosin sehän on tietyöalueita lukuunottamatta vähemmän paha kuin nuo kelvit.
Reikiintymiskokemus: 2 sepeliflättiä, sateella molemmat, 1 eturenkaan pistosuojaukseen pysähtunut sentin kokoinen terävä sepelipala (ehdin rullata parikymmentä metriä ennen kuin älysin irroittaa)
Kestokokemus:
En ole havainnut kulumista uusiin verrattuna
Yleisfiilis:
Hirmu maantierengasmainen kovilla paineilla. Tänä keväällä olen pudottanut paineita takanakin alle 4 barin (kuskilla on massaa ja lapsi usein tarakalla joten isot paieneet houkuttaa) ja pakko myöntää että ovat todella mukavat näin. Parempi rullaavuus verrattuna maastokisakumeihin on selvästi havaittavissa. Huonompi rullaavuus verrattuna maantiekumeihin (25mm pro4 service course) on myös havaittavissa, tosin Vittoriat ovat myös kiinni järeämmässä pyörässä. Tuntuvat sopivan leveiltä 19mm sisäleveyden vanteille, tuntuma mutkissa on loistava.
noniinno
09.05.2016, 22.09
Olen ajanut Voyagerilla oikeastaan pelkkää sorateitä nelisensataa km ilman flättejä. Kuivalla tasaisella polulla myös ihan käypänen kumi. Paineita n.3 bar ja ajomukavuus on ihan loistava millä vaan alustalla.
Ernesti Kolpakko
10.05.2016, 08.43
Onko rengaspaineeseen jollain joku viisaus kun Grailin maksimipaineeksi ilmoitetaan 32mm renkaalla 3.1 bar.
Eli kun tilasin nuo 35mm Supremet niin vanteen maksimi menee sillä leveydellä jo reilusti alle 3 barin.
Renkaassa taas on minimipaineeksi ilmoitettu 4bar.
En tällaista tullut ollenkaan ajatelleeksi kun renkaita tilasin, Grailin kun piti olla sopiva vanne myös maantietubeless viritelmiin.
Itse ratkaisin ongelman sillä että revin teipit pois niin vanteissa ei enää lue noin alhaisia maksimipaineita ":D" Vakavasti ottaen en kyllä osaa sanoa mikä juttu tuossa on, ajelin kuitenkin selvästi kovemmilla paineilla. Kehä ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen kevyt niin luulisi ettei pitäisi kestävyydestäkään olla kiinni.
teräsrunko
10.05.2016, 12.33
Asentelin eilen 40-622 Hyperit ja pienen lenkin perusteella erot 37-622 -versioon eivät ole suuren suuret. Sama pehmeä ajotuntuma ja erinomainen rullaavuus. Sanoisin, että jos haarukoissa ahdistaa tai grammat mietityttävät niin 37 mm rengas on erittäin hyvä. Pitää vielä noiden uusien renkaiden kanssa testailla paineita.
Itse ratkaisin ongelman sillä että revin teipit pois niin vanteissa ei enää lue noin alhaisia maksimipaineita ":D" Vakavasti ottaen en kyllä osaa sanoa mikä juttu tuossa on, ajelin kuitenkin selvästi kovemmilla paineilla. Kehä ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen kevyt niin luulisi ettei pitäisi kestävyydestäkään olla kiinni.
Itse kanssa revin aina ensimmäiseksi kaikki teipit vanteista, sen takia tuo max paine tulikin vähän yllätyksenä kun aloin netistä katsella millä paineilla porukat ajelee.
Taidan pistää paineet tuohon puoliväliin, 3.5bar on varmaan ihan passeli paine tuon kokoiselle renkaalle. Saa pehmeää kyytiä.
Täytyy varmaan alkaa jotenkin merkkaamaan noita vanteita muutenkin kun on aina kauhea salapoliisityö selvittää mikä vanne on kyseessä kun kaikki omat vanteet on teipittömiä mustia rinkuloita.
Mutta kun ne tehtaan teipit on yleensä niin pornon näköisiä ettei niitä kertakaikkiaan kehtaa jättää paikalleen.
Oulunjulli
10.05.2016, 18.36
Asentelin eilen 40-622 Hyperit ja pienen lenkin perusteella erot 37-622 -versioon eivät ole suuren suuret. Sama pehmeä ajotuntuma ja erinomainen rullaavuus. Sanoisin, että jos haarukoissa ahdistaa tai grammat mietityttävät niin 37 mm rengas on erittäin hyvä. Pitää vielä noiden uusien renkaiden kanssa testailla paineita.
Tämän luettua minulla tuli Míeleen ja hain itsellenikin 40 Hyperin Suvalasta, kun kuten tuossa vähän aijemmin mainittuna olin tovin ajellut teräs-konaa takana 37mm Hyper ja edessä alkuperäinen 40mm Clement. Tämä Clement 40mm on näyttänyt selvästi isommalta kuin tuo 37mm Hyper ja ennen vaihtoa varsin mittasin sen vähän päälle 41mm leveäksi.
Hämmästelin sitten kuin silmään nuo 37 ja 40 Hyperit Konan alla näytti aivan saman kokoisilta, ja toden totta myös mauseri vahvisti sen. Tuo 40 kokoinen ehkä uutena himpun pienempikin (37.2/4mm). Ilmankos ne tuntui samalta. Tuo aijemmin ostettu 37 oli muuten pari vuotta vanha hintalapun mukaan, liekkö vuosimallien välillä eroja nimellismitoissa.
teräsrunko
10.05.2016, 19.46
Tämän luettua minulla tuli Míeleen ja hain itsellenikin 40 Hyperin Suvalasta, kun kuten tuossa vähän aijemmin mainittuna olin tovin ajellut teräs-konaa takana 37mm Hyper ja edessä alkuperäinen 40mm Clement. Tämä Clement 40mm on näyttänyt selvästi isommalta kuin tuo 37mm Hyper ja ennen vaihtoa varsin mittasin sen vähän päälle 41mm leveäksi.
Hämmästelin sitten kuin silmään nuo 37 ja 40 Hyperit Konan alla näytti aivan saman kokoisilta, ja toden totta myös mauseri vahvisti sen. Tuo 40 kokoinen ehkä uutena himpun pienempikin (37.2/4mm). Ilmankos ne tuntui samalta. Tuo aijemmin ostettu 37 oli muuten pari vuotta vanha hintalapun mukaan, liekkö vuosimallien välillä eroja nimellismitoissa.
Tuota itsekin arvoin, että aika samanlaisilta näyttävät. En mitannut mauserilla, mutta vertailin silmämääräisesti vaimon pyörässä nyt oleviin 37 kumeihin enkä huomannut mainittavaa eroa. Toki vanne on erilainen, sillä kai jotain vaikutusta voi olla.
Paljonko oli muuten Hyperin hinta Suvalassa?
Edit: omat renkaat tulivat muuten BIke24:stä, ja toinen oli mallia Voyager Hyper ja toinen oli perinteisellä Randonneur Hyper nimellä. Sama rengas on kuitenkin kyseessä. En ole kyllä nähnyt vähään aikaan tällä nimellä myytävän, eikä Bike24:kään mitään asiasta maininnut. Ties mistä jämävarastosta ovat kaivaneet, mutta eipä tuo menoa haittaa.
Oulunjulli
10.05.2016, 21.00
^lappuhinta taisi olla 49€. Koskaan en ole tinkinyt tuolla ja myyjät armahtanee sen verran kuin kuin tunnistavat tehneen aijempaa kauppaa kokonaisilla pyörillä. Tällä kertaa tämä rengaspari taisi maksaa euron parin haarukassa saman kuin Bike24 + postikulut. Jotain saa joskus halvemmallakin, joskus pikkuosista menee tuplahinta mutta onpa vähän jännitystä elämään.
Itekkin tulee tilattua sälää aika usein Bike24 tms., laajan valikoiman lisäksi olettanut varastonkierron olevan joutuisaa ja tavaran tuoretta (jos sillä ny väliä), mutta eipä näemmä aina niinkään.
Onko kenelläkään muuten ihan reaalimaailmassa kerättyä dataa eri rengasleveyksien suorituskyvystä samassa pyörässä?
Ainakin näin keväisellä karkealla asfaltilla tuntuu, että jo ihan korkeiden paineidenkin hyöty yli 30 mm kumissa kääntyy helposti tappioksi, kapeista renkaista puhumattakaan.
Nyt on taas Hyperiä halvalla:
http://www.on-one.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre
Pistin parin 35:ia tilaukseen, jännittävää nähdä muuttuuko teräs-Rove noilla maantietsygäksi :D
Pistin parin 35:ia tilaukseen, jännittävää nähdä muuttuuko teräs-Rove noilla maantietsygäksi :D
No kylläpäs lähtee halvalla. Tuo 35 on siis 700x35C eli 37mm leveä (toki vanteesta riippuen). Hyperiä valmistetaan 32mm, 37mm ja 40mm versioina:
https://www.vittoria.com/tire/voyager-hyper/
Itse palautin paketissa olevat 35C/37mm versiot ja otin tilalle 32C/32mm aiemmin keväällä kun tajusin tuon. Omaa tyhmyyttä toki kun en tarkastanut sillon tarkemmin mikä oikea leveys on, vaikka kaupassa oli 35C merkintä. On-Onen sivut kertoo harhaanjohtavasti 35mm mikä ei pitäne paikkaansa.
Mutta juu, loistavat renkaat on kyllä ollu cyclossa ja sillä on niin mukava ajella että saa nähdä jääkö maantiepyörä kuinka työttömäksi.
Joo, otin tuon 35C:n tietoisena kompromissina, mukavuus edellä kuitenkin mennään ja kun tuota soratietäkin on tarjolla. Pitäisiköhän vielä samaan vaivaan vaihtaa OEM-sisuritkin johonkin keveämpään? Schwalben SV18 (105g) voisi olla hyvä kandidaatti jos vain löytyy lähikaupoista.
Joo, otin tuon 35C:n tietoisena kompromissina, mukavuus edellä kuitenkin mennään ja kun tuota soratietäkin on tarjolla.
Itse kun on tottunut surkeiden 23mm maantierenkaiden tärinään (on vaihdettu jo 25mm mutta ei vielä paljoa kilsoja niillä) niin nuo 32mm Hyperit on jo melkosta luksusta ja toimii itselle mukavasti hiekallakin. Asfalttipainotus on kuitenkin niin voimakas ajossa että aattelin 32mm olevan ittelle riittävä siihen vähään soratieajoon mitä tulee tehtyä ja toistaiseksi en ole katunut joskin pitäisi kokeilla 37mm jotta pystyisi katumaan :)
Kiitos vinkistä, tilaukseen lähti
Tällaisen peruskuntoilijan keskinopeusvertailuilla / statistiikalla ei tietty paljoa melrkitystä ole, mutta kun normi-hybridin 28mm kiekot vaihtuivat (kiekko hajos ja symmetrian vuoksi vaihdoin tilapäisesti molemmat vaimon pyörästä :) ) 37mm Conti City Ride renkailla varustettuihin kiekkoihin, niin samalla putosi vakiolenkkien keskinopeus ~1,5km/h. Otanta nyt on tilastollisesti suppea (4 lenkkiä) mutta periaatteessa huomasin tuon jo pohkeissa ja Sportstracker / Sigma näyttää mielestäni selvää eroa. Kaiken tietävä PersDyno(tm) tietää kyllä kaiken...
Ajattelin kyllä, etten edes pissaa nopeiden ja leveiden maantierenkaiden suuntaan, mutta nyt oli kyllä hinta sen verran kohdillaan, että laitoin kahta leveämpää kokoa tilaukseen. 37mm menee lokareiden kanssa omaan cycloon ja 40mm on oikein passeli puolison hybridiin. Näillä kyllä kelpaa lähteä kesän pidemmillekkin retkille.
Harmi, kun näitä scwhalben uusia sinisiä sisureita ei saa kapeammassa koossa. Latexit ei oikein innosta matka käytössä, joten normi butuulillä mennään.
orc biker
31.05.2016, 23.42
Tällaisen peruskuntoilijan keskinopeusvertailuilla / statistiikalla ei tietty paljoa melrkitystä ole, mutta kun normi-hybridin 28mm kiekot vaihtuivat (kiekko hajos ja symmetrian vuoksi vaihdoin tilapäisesti molemmat vaimon pyörästä :) ) 37mm Conti City Ride renkailla varustettuihin kiekkoihin, niin samalla putosi vakiolenkkien keskinopeus ~1,5km/h. Otanta nyt on tilastollisesti suppea (4 lenkkiä) mutta periaatteessa huomasin tuon jo pohkeissa ja Sportstracker / Sigma näyttää mielestäni selvää eroa. Kaiken tietävä PersDyno(tm) tietää kyllä kaiken...
Ei se ainakaan siitä leveydestä ole kiinni. Tuollaisen eron hädin tuskin havaitsee tuulitunnelissa. Jos tietysti rengas on muuten huonommin rullaava, niin ehkä se sitä kautta voi tulla. Mutta ei tosiaan kannata tuolta pohjalta varmaan vielä vetää mitään johtopäätöksiä, kun aika moni asia voi tuohon vaikuttaa.
Ei se ainakaan siitä leveydestä ole kiinni. Tuollaisen eron hädin tuskin havaitsee tuulitunnelissa. Jos tietysti rengas on muuten huonommin rullaava, niin ehkä se sitä kautta voi tulla. Mutta ei tosiaan kannata tuolta pohjalta varmaan vielä vetää mitään johtopäätöksiä, kun aika moni asia voi tuohon vaikuttaa.
Joo. Kuten sanoin, niin terveellä skeptisyydellä tuohon itsekin suhtaudun (varsinkin tietäen omat rajoitukseni) mutta tuota huonompaa rullaavuutta kuvittelen havaitsevani. Mutta onhan noita muuttujia tietysti paljon muitakin alkaen tuulesta, napoihin ja renkaiden kovuuteen, kuviointiin puhumattakaan parista pidemmästä liikennevalojen odottelusta meikäläisen normi-kolmenkympin lenkillä ymv... Jotenkin tuollainen alle kolmekymppinen rengas 7barin paineilla vaan "tuntuu" ketterämmältä, kevyemmältä ja rullaavammalta.
Kiitos vaan vinkistä! Pitihän tuollaiset samanlaiset pistää tilaten.
Vinttaaja
05.06.2016, 22.58
Kuin tilauksesta.
Onneksi kävin katsomassa mitä tuon linkin takaa löytyy.
Ehdin vielä vaihtaa jo tilaamani Vittoria Randonneurit Hypereihin.... Melkoinen ero wateissa.
Toivottavasti ero on iso myös nykyisiin Schwalbe Tyragoon.
Vinttaaja
07.06.2016, 22.08
Onneksi kävin katsomassa mitä tuon linkin takaa löytyy.
Ehdin vielä vaihtaa jo tilaamani Vittoria Randonneurit Hypereihin.... Melkoinen ero wateissa.
Toivottavasti ero on iso myös nykyisiin Schwalbe Tyragoon.
Ilmeisesti pääsen kokeilemaa Rosebiken palautuksen toimivuutta, ei mennyt tilauksen muuttaminen putkeen.
Onkos kukaan ehtiny ajaan pidempään Vittorian Corsa Competition Grapheneilla? Olisi kiva kuulla käyttökokemuksista.
Minulle on cyclosta jäänyt Contin Cross 28, 25/35-622 sisuri. Tulkaas joku hakemaan se parempaan talteen. Nykyinen pyöräni ei halua sisureita, ei varsinkaan noin kapoisia.
^ Ok, sopii.
Voin itseasiassa pyörähtää heittämässäkin sen joku päivä sinne, minne viimeks. 😊
seppo_taalasmaa
08.06.2016, 20.41
Reilu tonni takana Vittorian Voyager Hyperillä. On kyllä mainio rengas. Erittäin hyvin rullaava rengas, jolla pärjää myös katukivetysten ja satunnaisten hiekkateiden kanssa. 32mm versiokin on melko pullea ja itselle ajoon oikein mukava. Koen itse, että myös 28mm renkaalla voisi pärjätä, mutta alle kelpaa myös 37mm rengas. Pitää varmaan seuraavaksi ajaa tuolla marathon supreme TL-R versiolla niin voi oikein litkutella renkaat.
Ymmärsin että Hyperkin on varsin kiitollinen litkutettava.
Asian sivusta mutta läheltä liipaten, onko kenelläkään kokemusta Alexrimsin "tubeless ready" kehien (ATD470, CXD7) kanssa litkuttelusta?
noniinno
09.06.2016, 01.38
Hyperit 37mm litkutettuna alla, ja toimii kuin Buick.
Ohho. Olin jo menossa sisureita ostamaan, mutta säästyipä onneksi pumppaamisen vaivalta.
Jos jotakuta kiinnostaa, ETRTO 622-17 vanteella 37 mm Hyper on jo uutena semmoiset 37-38 mm. Varmaan vielä aavistuksen venyy. Tilaamani renkaat olivat painoltaan 407 g, 413 g ja 421 g.
seppo_taalasmaa
12.06.2016, 14.18
Ymmärsin että Hyperkin on varsin kiitollinen litkutettava.
Asian sivusta mutta läheltä liipaten, onko kenelläkään kokemusta Alexrimsin "tubeless ready" kehien (ATD470, CXD7) kanssa litkuttelusta?
Ei ainakaan onnistunut hyperin litkuttelu noille vanteille napsauttimen kanssa.
Ei ainakaan onnistunut hyperin litkuttelu noille vanteille napsauttimen kanssa.
Damn. Onko hajua mistä kiikasti?
Vinttaaja
13.06.2016, 17.52
Onko jollakin tarkempaa tietoa mitä eroa on Vittoria Randonneur ja Vittoria Randonneur II renkailla?
Jälkimmäistä en löydä Vittorian sivuilta, mutta verkkokaupoista kyllä.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vittoria-randonneur-ii-road-bike-tyre/rp-prod124108
https://www.vittoria.com/?s=randonneur&tab=
Hienosti napsahtaa vanteelle 40mm hyperikin 1.5l limupullon avulla. Ja tosiaan napsahtaa, eli tuntuu pysyvänkin hyvin hyllyllä.
Jos ja kun litkut tiivistävät reunat, niin en usko tubeless käytössä olevan mitään ongelmia.
Hienosti napsahtaa vanteelle 40mm hyperikin 1.5l limupullon avulla. Ja tosiaan napsahtaa, eli tuntuu pysyvänkin hyvin hyllyllä.
Jos ja kun litkut tiivistävät reunat, niin en usko tubeless käytössä olevan mitään ongelmia.
Minkä levyisille vanteille olette litkuttanu nuita? Kannaattaako 17mm kapealle vanteelle edes litkuttaa?
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
seppo_taalasmaa
13.06.2016, 19.32
Aivan samalla tavalla, mutta täällä ainakin renkaan toleranssi on niin suuri ettei nouse vanteelle. Ehkä kunnon kompuralla saattais nousta. Itse oon ajellu sisureilla ja sisureissa sisällä 30ml litkua. 2 puhkeamista, joista molemmista on selvitty vain pumppaamalla sama kumi takaisin täyteen ja jatkamalla ajoa. Tuo paino tappio on niin pieni, että itse kyllä tulen jatkossakin käyttämään litkua cyclon sisureissa työmatkoilla.
Minkä levyisille vanteille olette litkuttanu nuita? Kannaattaako 17mm kapealle vanteelle edes litkuttaa?
19mm sisäleveyden WTB Frequency i-19 kehät ovat itselläni noiden kanssa käytössä. Ainahan se litkuttaminen kannattaa. Varsinkin leveiden renkaiden kanssa normaali butyyli sisuri on aika turha jarru välissä. Vuotava latexi on taas vähän huono muualla kuin lenkki käytössä.
19mm sisäleveyden WTB Frequency i-19 kehät ovat itselläni noiden kanssa käytössä. Ainahan se litkuttaminen kannattaa. Varsinkin leveiden renkaiden kanssa normaali butyyli sisuri on aika turha jarru välissä. Vuotava latexi on taas vähän huono muualla kuin lenkki käytössä.
Jees, ajattelin vaan pysyykö pienillä paineilla vanteella, esim kantatessa.
Jees, ajattelin vaan pysyykö pienillä paineilla vanteella, esim kantatessa.
Sehän näissä ei tubeless renkaissa vähän hirvittää. Tuolle wtb:n kehälle rengas ainakin napsahti aika voimallisesti hyllylle, eikä paineiden laskun jälkeen tippunut alas. Täytyykin huomenna koettaa vielä miten helpolla rengas irtoaa sormin painamalla. Schwalben prot istuvat niin tiukasti vanteilla, ettei niitä mienaa saada sormivoimin alas.
Minulle nämä tulevat retki/työmatka käyttöön ja ajattelin ajella kohtuullisen reiluilla paineilla. Pehmeäthän nuo ovat muutenkin kapeiden renkaiden jälkeen.
noniinno
13.06.2016, 22.48
21mm sisäleveys, American Classic kehät, meni pikkukompuralla eivätkä putoa hyllyltä vaikka laskee paineet pois. Tyhjenevät itsestään n 2:ssa viikossa. En tiedä, mistä kiikastaa. Renkailla oli ajettu n. 400 km ennen kuin asensin tubelessiksi. Vanteista ei vuoda. Mutta eipä noin pieni vuoto ole jaksanut haitata. Ajopaineet 2,8 ja 3bar.
Testiin menivät suositusten myötä Voyager Hyperit 37 mm leveydessä. Pumppasin fiilispohjalta neljään bariin kun en jaksanut tarkemmin optimipaineita selvitellä ja kävin kiertämässä lähiön, ja olihan ne hyvällä tavalla hassun tuntoiset. Imivät tärinää retkupyörän teräsrungon kanssa maagisesti, mutta tuntuivat kyllä melko rullaavilta vaikka silmät yrittikin väittää että noin leveän renkaan on pakko olla raskas ja jäykkä ns. utility-rengas. Tuntuma oli todella kaukana esim. vanhan mallin Marathon Supremesta joka on samassa "asfaltti-touring" -renkaiden sarjassa.
noniinno
14.06.2016, 15.48
En tiedä miten tuosta 37mm leveydestä voi rengas enää mukavammaksi muuttua ainakaan assulla ja soralla. Oma taikansa tietty tubelessilla. Leveämmät alkaisivat jo tuntumaan veltoilta.
Oman cyclon runko on todella kisakireän jäykkä joka suuntaan, vaikka kuitua onkin, joten normiajelussa hyperit ovat minimivaatimus. Kisailut sitten erikseen.
Testiin menivät suositusten myötä Voyager Hyperit 37 mm leveydessä. Pumppasin fiilispohjalta neljään bariin kun en jaksanut tarkemmin optimipaineita selvitellä ja kävin kiertämässä lähiön, ja olihan ne hyvällä tavalla hassun tuntoiset. Imivät tärinää retkupyörän teräsrungon kanssa maagisesti, mutta tuntuivat kyllä melko rullaavilta vaikka silmät yrittikin väittää että noin leveän renkaan on pakko olla raskas ja jäykkä ns. utility-rengas. Tuntuma oli todella kaukana esim. vanhan mallin Marathon Supremesta joka on samassa "asfaltti-touring" -renkaiden sarjassa.
Aika samoilla mietteillä ajoin itse Schwalben SV17 butyylisisureilla 4 bar edessä ja 4,4 bar takana. Ajotuntuma on erittäin miellyttävä. Rullaavuudesta oma käytännön data on vielä liian niukkaa, mutta eiköhän tuo Jarno Biermanin mittaus (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/vittoria-voyager-hyper-2016) ole ihan lähellä totuutta. Sliikimpiin vaihtoehtoihin verrattaessa pyörä näyttää noilla vähän traktorimaiselta, muttei todellakaan siltä ajossa tunnu.
Kugelschreiber
15.06.2016, 09.18
Itellä ollut 37 mm (tod. n. 38 mm) Voyager Hyperit tubelessina Hope Tech XC -vanteilla (sisäleveys 19.5 mm). Jotain keltaista teippiä ja vajaa puol desiä litkua per rengas. Pari kuukautta oon ajanut niillä ja ei pahaa sanottavaa, hyvin ja pehmeästi rullaavat suunnilleen 2.5-3 barin paineilla (itellä painoa vaatteet päällä noin 80 kg). Jos paineet tippuu syystä tai toisesta alle 2:een niin etupää alkaa vedellä vähän ja sit kun on alle 1.5 niin renkaan kyljestä napakasti painamalla saa ilmaa karkaamaan. Toisella kiepillä teippiä varmaan korjaantuisi, mutta en oo ainakaan vielä jaksanut koska normipaineilla en oo saanut niitä burppaamaan.
Hei, en viitsinyt aloittaa uutta aihetta, tämä sivuaa sen verran läheltä, jotenk kokeillaan, josko saisin apuja täältä.
Olen aloitteleva fillaristi ja pyöränä on käytetty cyclocross, vaikkakin ajo lähes täysin maantietä, mutta kuskillä vielä elopainoa 103 kg, en viitsinyt mitään hentoa maantiepyörää hankkia vielä.
Vanne on 622x13c
Tilasin pyörään uudet kumit:
- Vittoria Voyager Hyper Reflex 700x32
- Vittoria Lite Butyl road bike tube and cross bike tube 700x25-32C SV 48/60/80mm
Onko tässä vaiheessa menty jo pahasti metsään?
Jos ei, niin renkaat on tosiaan alla, mutta pähkin nyt, kuinka paljon arvaa työtnää painetta, vähän hirvittää Vittorian oman laskurin mukainen reilut 8 bar! Nyt on Lidlin pumpunmittarin mukaan reilut 4bar ja on jo aika pinkeä ja omasta mielestäni voisi vähän pudottaakin. Renkaan kyljessä oli minimi 3bar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23020326/jaetut%20rojut/vittoria1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23020326/jaetut%20rojut/vittoria2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23020326/jaetut%20rojut/vittoria3.jpg
Kiitos jo etukäteen!
-R
Eikö ne lue siinä renkaan kyljessä min. ja max. paineet. Mitään laskureita.....
lukee, muistaakseni max oli 6 ja min 3 ja nyt on 4bar joka tuntuu aika kovalta. Ei ole vertailukohtaa minkä tuntuinen pitäisi olla, siksi kyselen :)
EDIT: ei tuntunut koeajossa liian kovalta kuitenkaan, lähinnä arveluttaa kuskin paino suhteessa renkaan paineeseen.
Onkos kenelläkään kokemusta tästä: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=96458;menu=1000,4,22,35;pg c%5B35%5D=144;pgc%5B20093%5D=20106
Eli challenge strada bianca, siitä näyttäisi olevan halvempi leveämpikin markkinoilla. Ajattelin sitä asfaltille lähinnä.
lukee, muistaakseni max oli 6 ja min 3 ja nyt on 4bar joka tuntuu aika kovalta. Ei ole vertailukohtaa minkä tuntuinen pitäisi olla, siksi kyselen :)
EDIT: ei tuntunut koeajossa liian kovalta kuitenkaan, lähinnä arveluttaa kuskin paino suhteessa renkaan paineeseen.
Itsellä tuo sama rengas myös 32mm leveänä. Painoa on 92kg ja tulee laitettua 4-4.5bar. Arkiajossa olen laiska pumppailemaan jatkuvasti joten paineet putoaa välillä varmasti tuonne kolmen tienoillekin ja ehkä aavistuksen kovaksi tästä syystä tulee pumpatessa laitettua. Eilen laitoin taakse 4.5bar ja eteen 4bar kun tänään hilpasen hieman pidemmälle sillä. Jos ajelet asfaltilla niin joku 4bar on sulle varmaan ihan hyvä ja tuntuman mukaan voit lisätä hieman. Sitten jos alusta on kivisempää tms niin hieman voinee pudottaakin. Oikeilla jäljillä kyllä olet :)
seppo_taalasmaa
22.06.2016, 11.40
Itse painoa 95kg ja työkamojen kanssa 5,5bar painetta. 4bar on kyllä jo aika löysä päällysteajoon. Nyt 1300km takana ja hyvin kulkee.
Ok kiitos näistä, odotukset on ainakin aika korkealla tämän renkaan suhteen, aiempi oli Schwalben Road Cruiser http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/road-cruiser.html saman kokoisena, joka ei mielestäni ole kovin rullaava rengas, toisaalta, ei ole sitä vertailukohtaa vielä.
kuovipolku
22.06.2016, 12.03
Jos ei, niin renkaat on tosiaan alla, mutta pähkin nyt, kuinka paljon arvaa työtnää painetta, vähän hirvittää Vittorian oman laskurin mukainen reilut 8 bar!
Ainakaan nettisivun demo Vittorian appista ei kysynyt eli ota huomioon renkaan leveyttä. Toisin sanoen kun valitsee "Roadin", laskuri olettanee että rengas on tavanomainen 23- tai korkeintaan 25-millinen maantierengas. 32-milliselle renkaalle riittää merkittävästi alempi paine.
Toinen juttu on sitten se että 32-millinen rengas voi olla vähän nuojuva kapealla eli 13c-levyisellä vanteella. Kokemuksen puutteessa en osaa sanoa voiko se joissain tilanteissa olla jopa turvallisuusriski - suositusten mukaan vanteen pitäisi olla 15c tai leveämpi - mutta epämukavampi kuin hieman leveämmällä vanteella se varmasti on.
Tätä mietin myös, Road Cruiser oli 32mm, siksi uskalsin ottaa Vittorian samalla leveydellä. Hmmm...
teräsrunko
22.06.2016, 12.29
Vanteiden suositusleveydet ovat varmaankin aika varman päälle merkattuja, luulisi hieman alilevyisen vanteen olevan ok joskaan ei optimaalinen. Paineista sen verran että itse painan noin 71 kiloa ja Hypereissä pyrin pitämään paineet periaatteella takana reilut neljä ja edessä vajaa neljä baria. Tuntuma on että vähempikin riittäisi, mutta en ole tarkemmin tutkinut asiaa.
Ok kiitos näistä, odotukset on ainakin aika korkealla tämän renkaan suhteen
Hyperiä rullaavampaa ei ole markkinoilla joten sitten pitänee katsella muita syitä jos ei tuo miellytä :)
Tosiaan makuasia paljonko paineita pitää. Itsellä tosiaan se ~4.5bar on senkin takia kun tulee hieman sora-ajoakin niin siellä on mukavampi hieman löysempänä. Kannattaa testailla ainakin 4-5.5bar haarukasta mikä itseä miellyttää.
Hei, en viitsinyt aloittaa uutta aihetta, tämä sivuaa sen verran läheltä, jotenk kokeillaan, josko saisin apuja täältä.
Olen aloitteleva fillaristi ja pyöränä on käytetty cyclocross, vaikkakin ajo lähes täysin maantietä, mutta kuskillä vielä elopainoa 103 kg, en viitsinyt mitään hentoa maantiepyörää hankkia vielä.
Vanne on 622x13c
Tilasin pyörään uudet kumit:
- Vittoria Voyager Hyper Reflex 700x32
- Vittoria Lite Butyl road bike tube and cross bike tube 700x25-32C SV 48/60/80mm
Onko tässä vaiheessa menty jo pahasti metsään?
Jos ei, niin renkaat on tosiaan alla, mutta pähkin nyt, kuinka paljon arvaa työtnää painetta, vähän hirvittää Vittorian oman laskurin mukainen reilut 8 bar! Nyt on Lidlin pumpunmittarin mukaan reilut 4bar ja on jo aika pinkeä ja omasta mielestäni voisi vähän pudottaakin. Renkaan kyljessä oli minimi 3bar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23020326/jaetut%20rojut/vittoria1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23020326/jaetut%20rojut/vittoria2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23020326/jaetut%20rojut/vittoria3.jpg
Kiitos jo etukäteen!
-R
13c kiekot, 32mm rengas ja yli 100kg painoa? Mitkä kehät nuo ovat?
Rodi Stylus Race
Taitavat nämä olla ainakin 600gr painon mukaan kohtuulisen jämäkkää tekoa.
Aika samoilla mietteillä ajoin itse Schwalben SV17 butyylisisureilla 4 bar edessä ja 4,4 bar takana. Ajotuntuma on erittäin miellyttävä. Rullaavuudesta oma käytännön data on vielä liian niukkaa, mutta eiköhän tuo Jarno Biermanin mittaus (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/vittoria-voyager-hyper-2016) ole ihan lähellä totuutta. Sliikimpiin vaihtoehtoihin verrattaessa pyörä näyttää noilla vähän traktorimaiselta, muttei todellakaan siltä ajossa tunnu.
Nyt on Hypereillä pidempikin lenkki testattu ja oikein testin vuoksi ajelin pehmeämpiä hiekka/sorateitäkin. Kuviotahan Hyperissä ei juurikaan ole eli liukkaammalla se lipsuu, mutta leveyttä sen verran että se ei hirveän helposti uppoa hiekkaan eli se rullasi kohtalaisen ok epätasaisellakin. Maalaistietkin olivat mukavia ajaa. Kulutuspintaan ei näytä pikkukivet tarttuvan ollenkaan niin herkästi kuin esim. GP4000SII:ssä, eivätkä renkaat näyttäneet saaneen pikkuviiltoja juurikaan ~70 kilsan kiekalla.
Nostin paineita hieman (vajaasta) neljästä, eli taakse reilut 4.5 ja eteen hieman vähemmän. Töyssyt tulivat vähän tuntuvammin läpi mutta (ainakin korvien välissä) vierintävastus pieneni. Myöskin korvien välissä saattoi olla tuntuma siitä että liikkeellelähtö ja kiihdytys olisivat olleet raskaampia, mutta se ei tietty ole ihme koska 37mm rengas painaa aika paljon enemmän kuin edelliset GP:t.
40km lenkki tehty Hypereillä ja hienosti toimii, onhan noi pirun mukavat ajaa, ainakin kun ei paremmasta tiedä.
Kiitoksia vastanneille :)
Nostin paineita hieman (vajaasta) neljästä, eli taakse reilut 4.5 ja eteen hieman vähemmän. Töyssyt tulivat vähän tuntuvammin läpi mutta (ainakin korvien välissä) vierintävastus pieneni. Myöskin korvien välissä saattoi olla tuntuma siitä että liikkeellelähtö ja kiihdytys olisivat olleet raskaampia, mutta se ei tietty ole ihme koska 37mm rengas painaa aika paljon enemmän kuin edelliset GP:t.
Itse olen alkanut taipua yhä enemmän sille kannalle, että kiihdytyksissä ja putkelta ajettaessa isomman renkaan ilmatila siitä syntyvä jousto saavat aikaan pääosan tuosta raskaamman kiihdytyksen tunteesta.
Maantiepyörässä kaksilla kiekoilla isompikin (yli 400 g) painoero tuntuu loppujen lopuksi aika vähän samankokoisilla renkailla. Vastaavasti isompi ilmatila ja matalammat paineet saavat merkittävän muutoksen ajotuntumassa ja kiihdytyksen tunteessa ilman merkittävää painoeroa.
Eka lenkki 37 mm Hypereillä ajettu. Keskinopeus nousi 2-3 km/h ja mukavuus vähintään yhtä hyvä kuin 40c Clementeillä jos ei parempi. Mahtavat renkaat.
Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
Itse olen alkanut taipua yhä enemmän sille kannalle, että kiihdytyksissä ja putkelta ajettaessa isomman renkaan ilmatila siitä syntyvä jousto saavat aikaan pääosan tuosta raskaamman kiihdytyksen tunteesta.
Tätä mieltä olen ollut itsekkin, enkä tämän jouston vuoksi halua käyttää yli 28mm renkaita maantiellä. 25mm on hyvä. Oikeastaan aika sama, saako tuota joustoa ja jarrutusta mitattua millään. Haluan kuitenkin maantielle mahdollisimman napakan tuntuman.
^ Tämä on helppo ymmärtää.
Itse ajelen huvin ja harrastuksen vuoksi joten arvostan enemmän mukavuutta. Joten en ehkä ole edes valtuutettu kommentoimaan tähän ketjuun mutta menköön.
Hyperit sopivat käyttööni vallan hienosti. Sisärenkaattomana paineet kolme ilmakehän nurkilla. Toinen pari menossa.
Moro!
Tulin kyselemään viisaammiltani, että minkälaiset kumit pitäisi ostaa nykyiseen Felt QX-75 (vm 2010) malliseen hybridipyörääni. Pääsi käymään onnettomasti, että vanhat ulkokumit ihan kankailla ja takana jo puhki. Parempia myös varmaan uusia sisäkumit samalla, ellei jotain tubeless renkaita osta? Haussa nopeat ja kevyen vastuksen omaavat renkaat kaupunkiin, mielellään suht kapeat.
Ihan uutena asiana tulee koko renkaanvaihtohomma, joten tarvitsen asiaan kuuluvat työkalut. Mitä siis tarvitsen? Ohjeet varmaan saan katsottua Youtubesta. Haluaisin ostaa sekä kumit, että työkalut samasta paikasta, mutta mistä? Arvostaisin erittäin suuresti jos joku jaksaisi katsella asiaan kuuluvat tuotteet jostain verkkokaupasta, itseltäni jää varmasti jotain huomaamatta.
Kumeissa luki tälläisiä tietoja:
Felt
37-622 (700x37c-28x1,5/8 x 1,3/8)
F007-001
BBR-0020
Vanne:
Tarralla merkitty vanteeseen ETRTO 622x19 A-MI
Vielä kuva samanlaisesta fillarista http://www.relaa.com/sites/default/files/DSC06194_1.JPG
http://www.relaa.com/sites/default/files/DSC06194_1.JPG
kuovipolku
29.06.2016, 07.22
Mitä ihmettä kuljetat satulalaukussasi, jos et varasisuria tai -sisureita ja rengasrautoja?
Anyway, renkaiden osalta ainoa oleellinen tieto on kerrottu useammalla eri tavalla 700-37 on sama kuin 37-622 on sama kuin jne. 37 on tässä renkaan leveys (jota voi kyllä vaihtaakin kunhan renkaat mahtuvat pyörimään ja sopivat vanteiden sisäleveyteen, mutta tässä tapauksessa sitä ei tarvinne miettiä.) Halusit kapeampia renkaita, mutta melko varmasti sinulle pian kerrotaan ettei sellaisista ole käytössäsi mitään hyötyä eivätkä ne paranna rullaavuutta ja siinä ollaan luultavasti täysin oikeassa.
Sisurien kohdalla sama juttu, ne on merkitty jollekin ulkorenkaan leveysvälille, esim 700x33/37, mutta niiden osalta on vielä tiedettävä onko oman pyörän vanteissa Presta- vaiko Schrader-venttiili. Sinulla on ensinmainittu.
Ulkorengas: http://velosport.fi/verkkokauppa/ulkorengas_voyager_hyper_37_622-p-45548-171/
Sisärengas: http://velosport.fi/verkkokauppa/sisarengas_700_x_33_37c_presta-p-55615-379/
Työkaluiksi tarvitset vain muoviset rengasraudat ja pumpun:
Rengasraudat: http://velosport.fi/verkkokauppa/rengasrauta_tl_1_3_kpl-p-46884-182/
Pumppu: http://velosport.fi/verkkokauppa/jalkapumppu_airhose_expert_plus-p-24712-50/
Koska joskus voi käydä niin ikävästi että rengas puhkeaa ajomatkalla (eikä silloin välttämättä ole järkevää tai edes tarpeellista taluttaa pyörää tai jatkaa matkaa muulla kulkuvälineellä tai jäädä odottamaan että joku aina ystävällinen pyöräilijä tarjoutuu auttamaan), tarvitset myös minipumpun mukana kuljetettavaksi:
Minipumppu: http://velosport.fi/verkkokauppa/pumppu_sks_raceday-p-52543-50/
Ja koska rikkoutuneita sisureita on turha ja ikävä heittää suoraan roskiin, ne kannattaa joskus joutohetkenään paikata eli tarvitset vielä paikkausrasian jossa on kaikki tarvittava:
Paikkasarja: http://velosport.fi/verkkokauppa/paikkasarja_park_tool_vp_1-p-28022-182/
(Tuotteet ja ostopaikka vain esimerkkeinä. Lähipyöräkaupastakin ne voi saada edulliseksi katsottavaan hintaan - ja samalla voi saada hyödyllistä opastusta - ja nettikauppoja on nykyään pilvin pimein niin ulkomailla kuin - mikä on hienoa - kotimaassakin.)
YouTube-videot jätän jonkun toisen aamu-unettoman laitettavaksi. Tärkeintä on muistaa että jos renkaanvaihdossa jokin tuntuu vaikealta, kannattaa pitää tauko ja vaikka katsoa ne videot uudelleen, koska on todennäköisesti yrittänyt tehdä jotain turhan hankalalla tavalla.
Halusit kapeampia renkaita, mutta melko varmasti sinulle pian kerrotaan ettei sellaisista ole käyttössäsi mitään hyötyä eivätkä ne paranna rullaavuutta ja siinä ollaan luultavasti täysin oikeassa.
...lisäksi et välttämättä halua kaupunkiajoon niin nopeita renkaita että niissä on pistosuojauksesta tingitty merkittävästi. Joku enemmän kuovipolun linkkaamilla Vittoria Hypereillä ajanut kertokoot kuinka tiheästi niistä tulevat läpi kivet ja pullonsirut, minä olen niillä ajanut vasta vähän matkaa ja senkin taajamien ulkopuolella. Itselläni on kaupunkiajoon nämä http://velosport.fi/verkkokauppa/ulkorengas_randonneur_reflex_37_622-p-46269-36/ jotka eivät ehkä ole kevyet, mutta paikkaushommiin kuluvalla ajalla kompensoidaan kevyempien kumien hieman nopeampi keskinopeus...toinen vaihtoehto voisi olla tässäkin ketjussa mainittu Marathon Supreme.
(Toisaalta jos olet ajanut kaupunkiajolla tehdasasennuskumit loppuun asti joutumatta kertaakaan paikkaushommiin, tekisi mieli sanoa että hanki samanlaiset tilalle :) )
seppo_taalasmaa
06.07.2016, 12.29
Onko kukaan koittanut ajaa noilla suhteellisen uusilla Maxxis Re-fuse 32 tai 40mm TLR renkailla?
Olisivat ihan kelpo hintaan saatavissa saksasta, ja käyn ankaraa kamppailua Conti 4k II 28mm (31mm) vs Re-fuse 32mm litkutettuna. Painossa tulee takkiin Refusella ainakin 200g, mutta tubeless kumin pehmeys ja kestävyys houkuttaisi.
Onko kukaan koittanut ajaa noilla suhteellisen uusilla Maxxis Re-fuse 32 tai 40mm TLR renkailla?
Olisivat ihan kelpo hintaan saatavissa saksasta, ja käyn ankaraa kamppailua Conti 4k II 28mm (31mm) vs Re-fuse 32mm litkutettuna. Painossa tulee takkiin Refusella ainakin 200g, mutta tubeless kumin pehmeys ja kestävyys houkuttaisi.
Ei se tubeless muuta rengasta pehmeäksi.
Nuo maxxikset ovat 60tpi vyöllä.
seppo_taalasmaa
06.07.2016, 13.11
Nuo maxxikset ovat 60tpi vyöllä.
Onko tämä jotenkin huono asia?
Onko tämä jotenkin huono asia?
No jos etsit pehmeyttä niin on.
Sama asia kiinnostaa. Pitäisi saada cykloon 28-33mm leveä sliksi, joka toimisi tubeleksena ja kestäisi sekalaista ajoa. Hyllystä löytyy jo 35mm WTB Cross Bossit jotka on oikein hyvät tubeleksena, ehkä vähän liiankin hyvät. Ne painaa 400g / kappale ja tuntuu hassulta ostaa matalanappulaisen CC-renkaan rinnalle saman painoista sliksiä, mutta monessa tubeless-renkaassa paino vaikuttaa kohoavan helposti yli 350 gramman.
Schwalbe Pro One on ilmeisesti turhan herkkä kulumaan ja ottamaan osumaa sekalaisista alustoista. Schwalbe S-One olisi varmaan erinomaisen hyvä, mutta sitä ei näytä saavan (vieläkään) mistään. Vittoria Voyager Hyper toimii ilmeisen hyvin tubeleksena, vaikkei kyljessä olekaan mitään TL-Easy tai UST-leimoja. Sitä saa myös selvästi halvimmalla ja se on tietysti myös varsinaisia tubeless-renkaita kevyempi. Näiden lisäksi olisi vielä ainakin tuo Maxxis Re-Fuse TR, jonka Maxxis luokittelee "harjoitusrenkaaksi" vaikka se näyttää ulospäin suunnilleen Schwalben Pro Onen ja S-Onen välimallilta.
seppo_taalasmaa
06.07.2016, 14.43
Sama asia kiinnostaa. Pitäisi saada cykloon 28-33mm leveä sliksi, joka toimisi tubeleksena ja kestäisi sekalaista ajoa. Hyllystä löytyy jo 35mm WTB Cross Bossit jotka on oikein hyvät tubeleksena, ehkä vähän liiankin hyvät. Ne painaa 400g / kappale ja tuntuu hassulta ostaa matalanappulaisen CC-renkaan rinnalle saman painoista sliksiä, mutta monessa tubeless-renkaassa paino vaikuttaa kohoavan helposti yli 350 gramman.
Schwalbe Pro One on ilmeisesti turhan herkkä kulumaan ja ottamaan osumaa sekalaisista alustoista. Schwalbe S-One olisi varmaan erinomaisen hyvä, mutta sitä ei näytä saavan (vieläkään) mistään. Vittoria Voyager Hyper toimii ilmeisen hyvin tubeleksena, vaikkei kyljessä olekaan mitään TL-Easy tai UST-leimoja. Sitä saa myös selvästi halvimmalla ja se on tietysti myös varsinaisia tubeless-renkaita kevyempi. Näiden lisäksi olisi vielä ainakin tuo Maxxis Re-Fuse TR, jonka Maxxis luokittelee "harjoitusrenkaaksi" vaikka se näyttää ulospäin suunnilleen Schwalben Pro Onen ja S-Onen välimallilta.
Tuosta Re-fusesta saisi myös 28mm versiota, tosin sekin painaa 320g, joten lienee järkevämpää kallistua tohon tubeless versioon.
Itse en kyllä saanut hypereita tiivistymään kunnolla. Ne sivut ovat sellaiset raidoitetut, jotka tiivistyvät tosi huonosti. Renkaat ovat myöskin paljon liukkaammat kovillakin poluilla, jos verrataan s-oneihin. Omasta mielestäni leveämmässä renkaassa saa olla hieman kuviota.
S-onet eivät kaipaa edes litkuja ja sellainen 30 matkavauhti asfaltilla menee minultakin helposti. Pito kovilla poluilla yllätti. Joko se pienen pieni mikronappula puree hienosti tai sitten kumiseos on vaan mukavan pehmeää.
Hölmöä, ettei noita saa enää mistään.
seppo_taalasmaa
06.07.2016, 15.10
Itse en kyllä saanut hypereita tiivistymään kunnolla. Ne sivut ovat sellaiset raidoitetut, jotka tiivistyvät tosi huonosti. Renkaat ovat myöskin paljon liukkaammat kovillakin poluilla, jos verrataan s-oneihin. Omasta mielestäni leveämmässä renkaassa saa olla hieman kuviota.
S-onet eivät kaipaa edes litkuja ja sellainen 30 matkavauhti asfaltilla menee minultakin helposti. Pito kovilla poluilla yllätti. Joko se pienen pieni mikronappula puree hienosti tai sitten kumiseos on vaan mukavan pehmeää.
Hölmöä, ettei noita saa enää mistään.
Sama homma kuin Jumbo-Jimien kanssa julkaisun jälkeen, kaikki vietiin käsistä.
Ainakin sisärenkaallisia 28-millisiä vertaillessa Maxxis Re-Fuse tuntuisi olevan ehkä aavistuksen hitaampi kuin Schwalbe Durano.
Kugelschreiber
07.07.2016, 09.35
Mä lainasin kaverilta 40 mm Re-Fuseja, laitoin tubelessiksi ja ajelin pari viikkoa. Eivät olleet kevyet (>500 g/kpl) eivätkä nopeat, mutta todennäköisesti niillä olis pystynyt ajamaan esim. lasimurskalla ilman huolen häivää.
Nyt alla cyclossa 32 mm Panaracer Gravel Kingit jotka painaa n. 300 g kappale, ja leveyttä niillä on Hope Tech XC -vanteilla 33 mm kun painetta on noin 3 baria. Tuntuvat aika liukkaasti ja pehmeesti rullaavan. Tosin kuten tuolla toisessa langassa itkin, niin niiden nostaminen vanteille ilman sisureita oli yhtä tuskaa.
Malamuutti
19.07.2016, 13.15
...lisäksi et välttämättä halua kaupunkiajoon niin nopeita renkaita että niissä on pistosuojauksesta tingitty merkittävästi. Joku enemmän kuovipolun linkkaamilla Vittoria Hypereillä ajanut kertokoot kuinka tiheästi niistä tulevat läpi kivet ja pullonsirut, minä olen niillä ajanut vasta vähän matkaa ja senkin taajamien ulkopuolella.
Toistatuhatta kilometriä nyt takana 37 mm Vittoria Hypereillä, jonkin verran taajamissa (joskaan en pysty sanomaan, että olisin suoraan lasinsirujen päältä ajanut) ja enemmänkin sorateillä. Yksi renkasrikko, suurinpiirtein ensimmäisellä ajokerralla; sisurissa ohuempi kohta, joka ilmeisesti jäi sopivasti vanteen ja betonireunan väliin, kun hyppyytin eturengasta betonireunuksen yli. Sen jälkeen ei ongelmia.
Ainoa, mitä noissa renkaissa olen kaipaillut, on ollut hiukan lisää kuviota. Välillä tulee mentyä paikkoihin, joissa yksinkertaisesti pito loppuu kuvioinnin puutteen vuoksi. Samoin nopeat, terävät mutkat soralla tuntuvat joskus hieman arveluttavilta, kun kuviota ei ole lainkaan ottamassa kiinni pohjaan. Ei tuo mikään maasturin rengas todellakaan ole. Lipoilta olen kuitenkin välttynyt.
Muuten hyvät renkaat, rullaavat kevyesti ja varsin mukavat. Hiukan yli 3 bar painetta mukavuuden vuoksi, kun tiedän ajavani myös soralla, pelkälle asfaltille noin 4 bar. Jos ei mitään etevämpää rengasta ilmaannu markkinoille, seuraavienkin renkaideni kyljissä lukee luultavasti Vittoria Hyper.
Punnasin just tulleet Vittoria Voyager Hyperit, 40 mm leveenä (38C). 458 g ja 440 g. Ihan jees. Kuitissa lukee hinnaksi 15,69 €/kpl, PlanetXän tarjouksesta. Tietty postit päälle, mut jakaantu isommalle määrälle romua, nii...
Kiitti ale-vinkistä, toiset meni myös tilaukseen 32 -leveänä, jos vaikka tulee rikottua edelliset. Olen tykännyt tällä 700km kokemuksella.
Nyt vähän harmittaa, etten kokeillut ruskeita :)
Punnasin just tulleet Vittoria Voyager Hyperit, 40 mm leveenä (38C). 458 g ja 440 g. Ihan jees. Kuitissa lukee hinnaksi 15,69 €/kpl, PlanetXän tarjouksesta. Tietty postit päälle, mut jakaantu isommalle määrälle romua, nii...
Ekat kilsat takana. Parhautta, eikä edes lateksisisureilla vielä. Lähtee tilaukseen muutamat parit. Sanoinko jo, ett parhautta ?
Ostin itselleni cyclocrossin työmatkapyöräksi ja siinä oli Rocket Ron 33mm nappulakumit. Kyllä rullasi huonosti/olemattomasti. Siis aivan järkyttävä asfaltilla...tuntui että alamäetkin saa polkea.
Planet X:stä 32mm Hyperit ja eilinen 70km lenkki 30.5km/h keskarilla 128 sykkeillä, vrt. 24.9km lenkki 128 sykkeillä 26.8km/h keskari nappulakumeilla. Takana näissä 5.5bar ja edessä 5bar, Rocker Roneissa 0.5bar vähemmän.
Lyhyemmässä lenkissä 210m nousua ja laskua, pitemmässä 550m.
Tännekin päin lähti tulemaan Vittoria Voyager Hyper 32mm:t, kun sai tuolta On-Onelta kaksi alle yhden hinnalla. Tarkoituksena virittää cycloa maantiekäyttöön, ensin kokeilen tubeleksena Easton R90 SL -kehille. Jos tuntuu ettei pelaa, pitää laittaa sisurit.
jarith70
27.08.2016, 18.13
^
Minä mistään tiedä mutta halvalla tilasin samat kanssa. Ensi kesälle... Siihen saakka vanhoilla Marathoneilla.
StringBet
29.08.2016, 14.01
Voyager hypereillä täälläkin nyt ajettu joku tuhannen kilsan verran. Pari kertaa on päässyt paikkaushommiin. Ekalla kerralla pieni kivensiru ja tokalla joku metallilangan pätkä. Eivät tunnu kovin kestäviltä kyllä, ottaen huomioon, että niillä on ajettu lähinnä rauhallista työmatkaa. Renkaat ovat monin paikoin ihan viilloilla ja pieniä kiviä saa nyppiä pois tämän tästä. En osta toisia samanlaisia. Melkeinpä voiskin vaihtaa contin cyclocross speedit jo takaisin. Yhtä olematon pistosuojaus niissäkin on, mutta tuntuu etteivät samalla tavalla ime itseensä kivensiruja.
Malamuutti
01.09.2016, 08.53
Voyager hypereillä täälläkin nyt ajettu joku tuhannen kilsan verran. Pari kertaa on päässyt paikkaushommiin. Ekalla kerralla pieni kivensiru ja tokalla joku metallilangan pätkä. Eivät tunnu kovin kestäviltä kyllä, ottaen huomioon, että niillä on ajettu lähinnä rauhallista työmatkaa. Renkaat ovat monin paikoin ihan viilloilla ja pieniä kiviä saa nyppiä pois tämän tästä. En osta toisia samanlaisia. Melkeinpä voiskin vaihtaa contin cyclocross speedit jo takaisin. Yhtä olematon pistosuojaus niissäkin on, mutta tuntuu etteivät samalla tavalla ime itseensä kivensiruja.
Tätä hieman ihmettelin, kun sen ensimmäisen kerran luin - olen itse ajanut Voyager Hypereillä paljon myös sorateillä, kelveillä ja oikeastaan lasinsirujen yms. töhnän kannalta pahimpana kaksinumeroisen kantatien reunaa. Eivät ole sora ja sirut takertuneet kiinni. Sitten luin äskettäin Kuovipolun viestin öljyn ja bensiinin likaamista renkaista, joka voisi selittää tätä eroa - ehkäpä näillä kulmilla on vähemmän tielle ja pientereelle loiskuneita petroteollisuuden tuotteita:
Mutta koska en tähän hätään keksinyt parempaakaan paikkaa raportoida pikaisesti lukemani Cycling Tipsin jutussa (http://cyclingtips.com/2016/07/examining-the-myth-punctures-in-the-rain/) mainitusta niksistä josta en ollut aikaisemmin kuullutkaan:
The other important factor is contamination of the tyres with oil and gasoline from the road. Once the tyres get contaminated, they get very sticky and the stones can’t be shed so they start cutting into the tyres.” It is this second factor that accounts for a curious home remedy that Morgan recommends to team mechanics: white vinegar. According to Morgan, the vinegar works well to remove contaminants from the tyres, so are less likely to pick up small stones and other debris. “The younger, less experienced mechanics don’t know about the vinegar, and we always see more punctures until we tell them about it.”
White vinegar taitaa olla ihan samaa kuin suomalainen väkiviinaetikka. Voi olla että konsti on vanhentunut rengasvalistajien kehitettyä parempia kumiseoksia mutta eihän tuon kokeileminen kovin kalliiksi tule.
StringBet
01.09.2016, 09.13
Tätä hieman ihmettelin, kun sen ensimmäisen kerran luin - olen itse ajanut Voyager Hypereillä paljon myös sorateillä, kelveillä ja oikeastaan lasinsirujen yms. töhnän kannalta pahimpana kaksinumeroisen kantatien reunaa. Eivät ole sora ja sirut takertuneet kiinni. Sitten luin äskettäin Kuovipolun viestin öljyn ja bensiinin likaamista renkaista, joka voisi selittää tätä eroa - ehkäpä näillä kulmilla on vähemmän tielle ja pientereelle loiskuneita petroteollisuuden tuotteita:
Mielenkiintoista, mutta kyllä tuo kumi tuntui mielestäni ihan uutena jo sellaiselta pehmeältä ja kiviä keräävältä. Työmatkaani ajelen Vantaalta Helsinkiin useimmiten pitkälti keskuspuistoa pitkin. Voi olla että keskuspuiston kivituhkatiet vai mitä lie ovat sellaisia, että siellä ne kivet porautuvat renkaaseen. Puhdistelemaan en jaksa ruveta, koska jos se siitä on kiinni niin sitä pitää tehdä jatkuvasti.
Malamuutti
01.09.2016, 09.41
Mielenkiintoista, mutta kyllä tuo kumi tuntui mielestäni ihan uutena jo sellaiselta pehmeältä ja kiviä keräävältä. Työmatkaani ajelen Vantaalta Helsinkiin useimmiten pitkälti keskuspuistoa pitkin. Voi olla että keskuspuiston kivituhkatiet vai mitä lie ovat sellaisia, että siellä ne kivet porautuvat renkaaseen. Puhdistelemaan en jaksa ruveta, koska jos se siitä on kiinni niin sitä pitää tehdä jatkuvasti.
Ilmeisesti sitten renkaissa on eroja, nuo minulla olevat Voyagerit eivät ole missään vaiheessa tuntuneet tahmeilta. Toivottavasti muutos tahmeammaksi ei ole pysyvä, olin ajatellut hankkia seuraaviksikin renkaiksi nuo Vojaakkerit. Minulla ei ole niistä muuta huonoa sanottavaa kuin onneton pito poluilla, mutta ei mopolla mahottomia.
StringBet
01.09.2016, 11.46
Ilmeisesti sitten renkaissa on eroja, nuo minulla olevat Voyagerit eivät ole missään vaiheessa tuntuneet tahmeilta. Toivottavasti muutos tahmeammaksi ei ole pysyvä, olin ajatellut hankkia seuraaviksikin renkaiksi nuo Vojaakkerit. Minulla ei ole niistä muuta huonoa sanottavaa kuin onneton pito poluilla, mutta ei mopolla mahottomia.
Ei se nyt varsinaisesti varmaan tahmea ole, mutta erittäin pehmeää tuo kumi tuntuu olevan.
Ei mullakaan ole Hypereihin jääny mitään kiinni reilun 1500km:n aikana vai mitähän noilla kilsoja lienee. Kuin uudet voisi sanoa. No se on todettava että jotain millin viiltoja niissä muutama nyt näkyy mutta lienee luonnollista mutta mitään en ole pois nyppinyt. Ajettu toki pääosin asfalttia mutta reilu 10% hiekallakin.
Itse pidän näistä rullaavuuden takia ja pito-ongelmat hiekalla olen valmis hyväksymään kun niissä mutkissa sen vähän mitä ajan voin hieman himmaillakin.
Vittoria Voyager Hyper 32mm:t tuli tänään litkutettua. Easton R90 SL -kehät, NoTubesin teipit ja litkut. Päätin jättää urheilun illemmalle ja nostin renkaat kehälle kompuralla. 30-40ml litkua perään. Vaati useamman ravistelu/heiluttelukierroksen ja makuuttamista kyljellään, mutta alkoivat pitää ilmaa kohtalaisen nopeasti. Alkuun reunalangan ja kehän välistä oli paljon hienojakoista vuotoa. Ja kohtalaisen nopeasti on oikeasti kohtalaisen nopeasti, koska olen nykyisellään tottunut maastorenkaiden kanssa siihen että ne on yhden ravistelun jälkeen valmiit.
Ensilenkki sijoittuu seuraavan parin viikon sisään. Kumin pintatuntuma ja kimmoisuus sisärenkaattomana nosti odotukset aika korkealle. Ja toisaalta varjopuolena alkoi heti kalvaa mieltä se, että renkaassa on melko vähän ilmatilaa eikä ilmaakaan ole kamalasti, joten reikiintymisen hetkellä litku saattaa kyllä paikata, mutta ilmamäärä ei välttämättä riitä enää ylläpitämään ajopainetta jos kotiovelta lähtiessä on ollut esim. 4bar. Mutta toisaalta luotanhan litkutettuihin maantietuubeihinkin, joissa on reilusti painetta mutta ilmamäärä on silti reilusti pienempi kuin maastorenkaassa.
Vittoria Voyager Hyper 32mm:t tuli tänään litkutettua. Easton R90 SL -kehät, NoTubesin teipit ja litkut. Päätin jättää urheilun illemmalle ja nostin renkaat kehälle kompuralla. 30-40ml litkua perään. Vaati useamman ravistelu/heiluttelukierroksen ja makuuttamista kyljellään, mutta alkoivat pitää ilmaa kohtalaisen nopeasti. Alkuun reunalangan ja kehän välistä oli paljon hienojakoista vuotoa. Ja kohtalaisen nopeasti on oikeasti kohtalaisen nopeasti, koska olen nykyisellään tottunut maastorenkaiden kanssa siihen että ne on yhden ravistelun jälkeen valmiit.
Ensilenkki sijoittuu seuraavan parin viikon sisään. Kumin pintatuntuma ja kimmoisuus sisärenkaattomana nosti odotukset aika korkealle. Ja toisaalta varjopuolena alkoi heti kalvaa mieltä se, että renkaassa on melko vähän ilmatilaa eikä ilmaakaan ole kamalasti, joten reikiintymisen hetkellä litku saattaa kyllä paikata, mutta ilmamäärä ei välttämättä riitä enää ylläpitämään ajopainetta jos kotiovelta lähtiessä on ollut esim. 4bar. Mutta toisaalta luotanhan litkutettuihin maantietuubeihinkin, joissa on reilusti painetta mutta ilmamäärä on silti reilusti pienempi kuin maastorenkaassa.
Ei ole iso homma pumpata ilmaa lisää tubelekseen lenkillä, kun muuta ei tarvitse tehdä.
Minullakin voyagerit kyllä tiivistyivät kotona, mutta ne vuosivat jatkuvasti ajaessa ilmaa. Ilmeisesti se kumin ja kehän väli elää riittävästi, jotta se epätasainen pinta ei voi olla täysin tiivis. Jospa omat vanteesi toimivat paremmin voyagereiden kanssa.
Minä kylästyihin noihin ja ostin shwalben oneja tilalle.
Nyt on todistettu omakätisesti se kuuluisa renkaan nopea poistuminen kehältä. Voyagerit pötköttelee edelleen tallissa vaakatasossa. Tähän mennessä olen pumpannut painetta noin neljään baariin ennen ravistelua. Nyt laitoin vähän puolihuolimattomasti 4,5bar ja rupesin ravistelemaan. BLAM. Rengas poistui kehältä kesken ravistelun. Ei sijoiltaan menneitä peukaloita, ei mitenkään erityisen kovaa ääntä eikä edes kamalasti sotkua, kun litkua ei ollut renkaassa kovin paljoa.
Kevyttä epäluottamustahan tuollainen herättää, mutta jatketaan nyt vielä kokeilua. Lisää litkua sisään ja rengas takaisin kehälle. Reunalanka vaikutti ehjältä, rengas nousi kehälle siististi ja tasaisesti. Sinänsä jännä että lähti omille teilleen noin "helpolla", kun asentaessa ja kehälle nostaessa kehä/rengas-yhdistelmä vaikutti kohtalaisen tiukalta. Järkevä ajopaine lienee jossain kolmen ja neljän barin välissä.
Oliko rengas siis noussut jo siististi vanteelle joka kohdasta?
nih..
Nyt on todistettu omakätisesti se kuuluisa renkaan nopea poistuminen kehältä. Voyagerit pötköttelee edelleen tallissa vaakatasossa. Tähän mennessä olen pumpannut painetta noin neljään baariin ennen ravistelua. Nyt laitoin vähän puolihuolimattomasti 4,5bar ja rupesin ravistelemaan. BLAM. Rengas poistui kehältä kesken ravistelun. Ei sijoiltaan menneitä peukaloita, ei mitenkään erityisen kovaa ääntä eikä edes kamalasti sotkua, kun litkua ei ollut renkaassa kovin paljoa.
Kevyttä epäluottamustahan tuollainen herättää, mutta jatketaan nyt vielä kokeilua. Lisää litkua sisään ja rengas takaisin kehälle. Reunalanka vaikutti ehjältä, rengas nousi kehälle siististi ja tasaisesti. Sinänsä jännä että lähti omille teilleen noin "helpolla", kun asentaessa ja kehälle nostaessa kehä/rengas-yhdistelmä vaikutti kohtalaisen tiukalta. Järkevä ajopaine lienee jossain kolmen ja neljän barin välissä.
Rohkea olet, jos vielä jatkat tubeless kokeilua. Voi ehkä tuo blurbbbaus käydä mielessä asfaltilla kanttaillessa.
Minä luovutin tubeleksen kanssa leikkimisen vuotojen seuraksena ja laitoin 40mm renkaat aika vikkelään kiertoon, koska ei niillä oikeasti voinut ajaa matalilla paineilla 19c kiekkojen kanssa.
Muljuaa. Tuo 32 voisi ehkä toimiakkin, jos sen asentaa riittävän leveälle vanteelle.
arctic biker
29.09.2016, 21.22
Sata kilsaa Victorian Voyager Hypereillä ajettuna. Aivan kivasti nää 32milliset rullaa ja eipähän epämukavatkaan. Sillain hypistelin asentaessani jottei kyljet noissa aivan ohuet ole, eli pikkasen vankaksi luokittelisin, joka minusta on hyvä homma. Taijan tilata toiset jemmaan , 18C vanteella mittaantuu toinen asennuksen jälkeen 34mm leveäksi ja toinen sitten on samalla metodilla 33mm. Voisin väittää että kannattaa koestaa varsin alhaisilla paineilla.
Edit siis sisärenkailla tarkoitin. Voishan tossa mielenkiinnosta DtSwissin tubelesreadyvanteilla piruuttaan litkuttamista kokeilla. Tahi sitten en, Misukan latexisisurit ynnä Pirkkavauvatalkki on myös mulle hyvä patentti.
Onko kenelläkään kokemusta Contin Attack/Force- combosta (avo), miten mittautuvat todellisena leveytenä? Noistahan tuli just uus sukupolvi, nimelliset leveydet 23/25mm.
Mulla on edessä vielä Attack käytössä. Ajettu n5tkm ja paljon jäljellä. Takaa meni vaihtoon jossain 3t paikkeilla, kun alkoi jostain kohdin kankaat näkymään. Nolla flättiä ja etunen 24mm leveä d-a C24 vanteelle. Paineet jossain 7 baarin seuduilla. Takana nyt gp4000s2 25mm ja näyttää 27mm mitattuna.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Ok, tänks. Ei siis paljon leviä nimellisleveydestä, ainakaan noilla kiekoilla. Mulla nyt alla 25mm GP4000S2, pitäsköhän ens kaudelle laittaa eteen 23mm? Sekin mittautunee n. 25mm leveyteen.
idänihme
04.10.2016, 13.31
Mulla on sitten ilmeisesti käynyt tsägä 40mm voyager hyperieni kanssa. 3000-4000 km ajettuna pelkästään kehä 3:n sisäpuolella pyörän kokonaismassan ollessa 105-125 kg. Kaksi sepeliflättiä tuli ekana kesänä, mutta sen jälkeen ei ole puhkeillut. Muilla renkailla samaan aikaan yhteensä vähemmän kilsoja (maastokumeilla toki talviajoa) ja tuplasti flättejä, tosin en muutenkaan harrasta kovasti pistosuojausta koska on nopeampi ja mukavampi paikata kumi tuhannen kilsan välein kuin ajaa jollain maraplussilla.
Olen ollut 32mm voyager hypereihin myös tyytyväinen. Vähän hiekkateitäkin ajellut. Paineita pitää laittaa yli 4barin jotta alkaa rullaamaan paremmin.
Kevyttä epäluottamustahan tuollainen herättää, mutta jatketaan nyt vielä kokeilua. Lisää litkua sisään ja rengas takaisin kehälle. Reunalanka vaikutti ehjältä, rengas nousi kehälle siististi ja tasaisesti.
Kokeilu jatkui, vaikka en ole ehtinyt ajaa Voyagereilla kuin yhteensä parikymmentä minuuttia arkiajoa. No siinä ajassa kuitenkin tuli huomattua että ajotuntuma on "taikamattomainen" ja myös se, että etukiekon kehä oli siirtynyt pois keskityksestään edellisessä myllytyksessä. Tänään hieroin sen takaisin haarukan keskilinjalle, pistin renkaaseen 4bar ja jatkoin säätämössä muita hommia. Huomasin rihtauspenkissä ettei rengas ollut noussut kehälle enää täysin tasaisesti toiselta sivulta - pyörittäessä yhdestä kohdasta oli selkeästi nähtävissä ulkonema.
Juuri kun olin toteamassa Voyagerit toimiviksi ilman sisärenkaita, 20-30min paineen lisäyksen taas BLAM ja rengas irtosi kehältä. Se jäänee arvoitukseksi oliko rengas alunperin viallinen vai pettikö reunalanka, kun painetta oli tubeleksena 4,5bar. Kuitenkin verrokkirengas, eli toisella samanlaisella kehällä oleva samanlainen Voyager, on tähän mennessä pysynyt paikoillaan ihan mukisematta. Mahtoiko toinen rengas olla alunperin toleransseiltaan vähän kauempana ja irtosi sen takia kehältä. Ja mikä on sitten kehän osuus koko tapahtumaan.
Säätämön seinällä olisi pari Schwalbe Marathon Racereita, seuraava kokeilu on niiden testaus tubeleksena. Toiveet ei ole erityisen korkealla. Sekin pitää vielä kokeilla, miten tuo tubeleksena heikosti kehällä pysyvä Voyager asettuu sisärenkaan kanssa, vai asettuuko tasaisesti enää ollenkaan.
Säätämön seinällä olisi pari Schwalbe Marathon Racereita, seuraava kokeilu on niiden testaus tubeleksena. Toiveet ei ole erityisen korkealla. Sekin pitää vielä kokeilla, miten tuo tubeleksena heikosti kehällä pysyvä Voyager asettuu sisärenkaan kanssa, vai asettuuko tasaisesti enää ollenkaan.
S-oneja ja 30mm G-oneja saa taas monesta paikkaa. Minulta loppui epävarmojen tubelesten asentelu vanteille, kun parta-agama tuli tuohon telkkarin alapuolelle. Koirakin saa slaakin kun voyager tussahtaa kylppärissä :)
arctic biker
11.10.2016, 19.38
Jahas, taijan suosiolla unohtaa Vittoria Hypereitten litkuttamisen... Kiitos CamoNille ansiokkaasta ynnä sinnikkäästä yrittämisestä! Tää jotta mun setti mittaantuu rapian millin erileveäksi niin vois viitata ettei tehtaan toleranssit ole aivan huippuluokkaa. Ja selittäisi myös CamoNin ongelmia.
arctic biker
11.10.2016, 19.48
https://www.vittoria.com/tire/cross-xn-pro/. Tämä nyt ehken teeman mukainen ole, yksi pari on palvellut kohta viis vuotta satunnaisajossa tai useamminkin. En voi moittia, ainakin Contin GP Fourseasonin 25millisistä noilla huilaa huoletta ohi.
Nyt kannattaa Vittoriat tilata Planet-X:stä koska -25% marraskuun loppuun asti: http://www.on-one.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre
Ei ole kyllä paha hinta enää renkaista :D
Samalla kannattaa tilata maantierenkaisiin Michelinin latexi sisurit: http://www.on-one.co.uk/i/q/TUMIACLX/michelin-aircomp-latex-inner-tube
Kesäkuussa tuli Pro Onet 28mm asennettua tubeleksina Stanin Graileille. Noin 5kk/3000km ajoa joista 1/3 hiekkaa ja 2/3 maanteitä. Nyt kun tuli vaihdettua rengastusta niin täytyy todeta että melko huonossa kunnossa jo ovat. Varmaan ensi vuonna pitää alkaa uusia renkaita katselemaan, tuskin Pro Oneja uudestaan kun eivät kestä maantietä kovempia olosuhteita juurikaan. Etenkin kyljet tuntuvat ottavan erittäin herkästi osumaa. Hyvin nousivat vanteelle ja pitivät ilmaa lenkkien välissä . Ainoa kerta kun joutui pumpun kanssa lenkillä ähräämään oli kylkeen tullut pieni vekki jota Stani ei jostain syystä kyennyt tukkimaan.
Korvaaviksi olen harkinnut Compassin Bon Jon Passeja. 35mm, tubeless ja 355g (~300g extralight versiona mutta heikot kyljet eivät kiinnosta). Näistä kenelläkään kokemuksia? Schwalben g-oneja myös harkinnut mutta kuviointia ei kyllä pidon puolesta ole koskaan tarvinnut.
Ostin keväällä cyclo/tie/työmatka pyörään Vittoria Voyager Hyper:it 35c koossa, kun niitä kehuttiin täällä. Ajelin kesän aikana noilla reilun 1000km sisureiden kanssa ilman ongelmia sekalaista ajoa mm työmatkaa, karkeaa maantietä, sorateitä, kelvejä yms. Paineet n. 5 bar. Ei yhtään puhkeamista! Rullaa hyvin ja ovat mukavat "ison" ilmatilan takia myös karkealla alustalla. Ostin myöhemmin kesällä vaimolle samanlaiset eikä niidenkään kanssa ole ollut ongelmia. Suosittelen!
Isä nitro
30.01.2017, 12.22
Jos jotakin ostoa tulee mietittyä, niin ne on aina "kevään tullen" nämä rengasasiat. Näköjään Larssilla on hyvin samanlaiset tarpeet. Maantiekäyttöön olisivat tulossa 67,5%. Pitäisi olla tubelekset ja siksi unohdan Vittorian Voyagerit (paitsi että en kun ostan retkipyörään gummit). Puhumme leveysluokasta 28-30 mm, hiukka leveämpikin saa olla. Pääsääntöisesti mennään näillä asfalttilla, jolta haluan toisinaan poiketa myös hiekalle tahi muulle ei-päällystetylle alustalle. Seuraavia olen miettinyt:
Maxxis re-fuse 32 mm: Tällä(kin) alustalla hieman ristiriitaisia huomioita. Painoakin on.
Compass Jon Pass 35 mm: Hiukka liika leveät. Mahtuu kyllä pyörään, mutta...
Clement Strada USH 32 mm:Täysi arvoitus
WTB Exporsure 30 mm: Paperilla näyttää just siltä, mitä etsin mutta ovat helvetin kalliit enkä tiedä onko kukaan elävä koskaan ajanut näillä. Näillä kahdella asialla voi olla yhteys.
Mavic Yksion Elite allroad: Näistä aika vähän havaintoja toistaiseksi. On siis uutuus.
Schwalbe G-one speed (30 mm), Schwalbe pisti tämän renkaan uusiksi. Olen kiinnostunut nimenomaan tuosta speedistä, josta ei löydy käyttäjäkokemuksia. Hieman pelottavat nuo mikronappulat.
Mielipiteitä, ehdotuksia, varoituksia...?
No eikös tuo g-one speed ole nimeä lukuunottamatta sama mitä s-one?
Hyvä rengas, nimenomaan 70/30 maantielle. Ok myöskin kovilla poluilla. Kyljet kestää karkean sepelin.
^s one on todella hyvä rengas mutta ei mun kokemuksien mukaan kestä sepeliä. Vaihdoin lokakuussa hetkeksi kesäkiekot ja hupia kesti noin 100km kunnes poks (ei tosin litkutettuna). Tuli noin kahden nappulan pituinen verkki keskelle rengasta
sähköläski
30.01.2017, 13.10
Näköjään Big One:kin on nimetty g-one:ksi. Mulla maasturissa tollaset 60mm asvaltti-työmatkaan. Rullaa kyllä mukavasti ja menee neulaspolkuakin hienosti tietyin rajoituksin.
https://lh3.googleusercontent.com/7fOtht-OKlSp-M6B4OIRAlVHWqly5djncRP_wD25q4w8ewXy-UomD2xIoL3FnCkPpLpQ7_oAkakQzA=w391-h220
https://lh3.googleusercontent.com/M_A_TSG7s_a4ZNW-iJ-jdbTDaUxdKtj70scjaQC_esIg46IRcq6lifOOaCQ1K5LTyPorb 3jmY7pOl9N_rkNkwg_FJh-x0ab4ju72Dg=w391-h220
Ei minullakaan pitkää kokemusta tuosta sepelin kestosta ole. Ihmettelin vain, kun rengas kesti useita kilometrejä karkeaa työmaa sepeliä. Tuollainen kova ja ohut rengas repeää varmastikkin juuri noin kerrasta pskaksi viiltävään kiveen.
Sivujuonteena aiheeseen mitenkäs lateksisisurit tällaisten reippaamman kokoisten kumien kanssa? Valtaosa niistä näyttää olevan tarkoitettu perinteisille maantierenkaille, Vittorialla taisi olla 28c asti tarkoitettu ja Challengella CX-lateksi mutta sitä ei näytä oikein saavan mistään. Lateksin pitäisi kyllä venyä reippaasti mutta liekö 19c sisurin tunkeminen 37C Voyageriin sittenkään fiksua?
Isä nitro
30.01.2017, 14.43
No eikös tuo g-one speed ole nimeä lukuunottamatta sama mitä s-one?
Tätä samaa olen pohtinut. Tosin Schwalben sivuilla todetaan: The new G-One Speed is an evolution of the former S-One and Big One.
Hyvä rengas, nimenomaan 70/30 maantielle. Ok myöskin kovilla poluilla. Kyljet kestää karkean sepelin.
Kiva kuulla.
Tiaallto: itse olen käyttänyt lateksia vain 25 millisten maantiegummien kera. Velosportissa sanoivat, ja taisi olla "joku muukin", että nuo lateksit venyvät ihan mahdottomasti ja että niitä voi käyttää hyvinkin leveisiin gummeihin. Tarkista nyt itse, ennen kuin käräjille haastat kuulopuheiden perusteella.
arctic biker
30.01.2017, 14.49
Misukan tavan maantielatexi sinkuu ja kestää 35 millisillä crossarirenkailla ajoa oikein hyvin, vuosia ja kilsoja on takana.
Jos jotakin ostoa tulee mietittyä, niin ne on aina "kevään tullen" nämä rengasasiat. Näköjään Larssilla on hyvin samanlaiset tarpeet. Maantiekäyttöön olisivat tulossa 67,5%. Pitäisi olla tubelekset ja siksi unohdan Vittorian Voyagerit (paitsi että en kun ostan retkipyörään gummit). Puhumme leveysluokasta 28-30 mm, hiukka leveämpikin saa olla. Pääsääntöisesti mennään näillä asfalttilla, jolta haluan toisinaan poiketa myös hiekalle tahi muulle ei-päällystetylle alustalle. Seuraavia olen miettinyt:
Maxxis re-fuse 32 mm: Tällä(kin) alustalla hieman ristiriitaisia huomioita. Painoakin on.
Compass Jon Pass 35 mm: Hiukka liika leveät. Mahtuu kyllä pyörään, mutta...
Clement Strada USH 32 mm:Täysi arvoitus
WTB Exporsure 30 mm: Paperilla näyttää just siltä, mitä etsin mutta ovat helvetin kalliit enkä tiedä onko kukaan elävä koskaan ajanut näillä. Näillä kahdella asialla voi olla yhteys.
Mavic Yksion Elite allroad: Näistä aika vähän havaintoja toistaiseksi. On siis uutuus.
Schwalbe G-one speed (30 mm), Schwalbe pisti tämän renkaan uusiksi. Olen kiinnostunut nimenomaan tuosta speedistä, josta ei löydy käyttäjäkokemuksia. Hieman pelottavat nuo mikronappulat.
Mielipiteitä, ehdotuksia, varoituksia...?
Oisko tuohon listaan vielä 32mm Panaracer Gravel Kingit? Mun käsittääkseni noita on käytetty menestyksellä tubeleksena, vaikka valmistaja sanookin vain 40mm SK:n olevan tarkoitukseen sopiva.
Mulla itelläni on vähän samat pohdinnat ja tismalleen samat renkaat kirjottelin ylös joskus syksyllä. Clementeistä on jotain kokemuksia ridinggravelin forumilla ja nuo kiinnostaa ehkä itseäni eniten. Jos pelkkää kuvaa katsomalla jotain voi päätellä, niin vaikuttavat hieman nopeammalta versiolta Xplor Ushista, jotka ovat aika kivat kompromissirenkaat mun mielestä.
Sivujuonteena aiheeseen mitenkäs lateksisisurit tällaisten reippaamman kokoisten kumien kanssa? Valtaosa niistä näyttää olevan tarkoitettu perinteisille maantierenkaille, Vittorialla taisi olla 28c asti tarkoitettu ja Challengella CX-lateksi mutta sitä ei näytä oikein saavan mistään. Lateksin pitäisi kyllä venyä reippaasti mutta liekö 19c sisurin tunkeminen 37C Voyageriin sittenkään fiksua?
Täällä on krossarissa Vittorian kapeat lateksisisurit toimineet 37 mm Gravel Grinderien kanssa ilman mitään ongelmia.
Isä nitro
30.01.2017, 21.30
Oisko tuohon listaan vielä 32mm Panaracer Gravel Kingit? Mun käsittääkseni noita on käytetty menestyksellä tubeleksena, vaikka valmistaja sanookin vain 40mm SK:n olevan tarkoitukseen sopiva.
Kyllähän tuo Panaracerikin oli listalla, mutta kun minulla on jo 35 milliset toisilla kiekoilla niin jotain muuta nyt etsin. Ilmeisesti nuo 32 milliset vielä tubeloituvat, mutta kapeammilla voi tehdä jo tiukkaa. Ja niiden kapeiden kuviointi on nyt se mitä minä ensisijaisesti etsin. Lisätietoa löytyy fiman omasta videosta (https://youtu.be/SkXahcORWjk). Siellä todetaan muun muassa, että vaikka 40 millinen on periaatteessa ainoa TR niin myös 32 ja 35 milliset onnistunevat kunhan ei ylitä tiettyä painetta (muistaakseni 4 barin luokkaa). Ja tosiaan minulla 35 on tubeleksena-
Mulla itelläni on vähän samat pohdinnat ja tismalleen samat renkaat kirjottelin ylös joskus syksyllä. Clementeistä on jotain kokemuksia ridinggravelin forumilla ja nuo kiinnostaa ehkä itseäni eniten. Jos pelkkää kuvaa katsomalla jotain voi päätellä, niin vaikuttavat hieman nopeammalta versiolta Xplor Ushista, jotka ovat aika kivat kompromissirenkaat mun mielestä.
Juuri näin olen ymmärtänyt noiden kahden saman firman renkaan välisen eron. Etsin tosiaan nyt hieman hienovaraisempaa pitopintaa.
Miten paljon parempi tuommoinen refuse tai sileämpi gravel king mahtaa sitten olla hiekalla verrattuna johonkin marathon supremeen tai voyager hyperiin? Noilla jälkimmäisillä ei ite ainakaan varsinaisesti tuu mentyä hiekkatielle kuin pakon edessä. Xplor usheilla pito on jo ihan eri maailmasta ja kuvittelisin sen olevan täysin reunakuvion ansiota. Itelläkin kyllä maantiepainotus rengasvalinnassa, mutta mutta.
Isä nitro
31.01.2017, 10.34
Kyllä esimerkiksi Supremella pärjää hiekketeille varsin mainiosti. Kokemusta on ja vielä teltta ja muut retkivarusteet pyörän päällä. Periaatteessa renkaiden soveltuvuus on hyvin laaja, itse vain satun olemaan tällainen herkkähipiäinen tyyppi, joka etsii hyvää kompromissia tietäen samalla että "hyvä kompromissi" on jo käsitteenä ristiriitainen. Nämä on näitä länsimaalaisen liian hyvään tottuneen ihmisen mietteitä. Onneksi on muita. Jaa, josko taas töitä välillä...
Mielenkiintoinen juttu Compass Cyclesisltä, voin allekirjoittaa vaikka ralliautojen renkaita koskava tieto ei nyt olekaan ihan kohdallaan...
https://janheine.wordpress.com/2017/01/30/why-we-dont-make-gravel-tires/
Kyllä esimerkiksi Supremella pärjää hiekketeille varsin mainiosti. Kokemusta on ja vielä teltta ja muut retkivarusteet pyörän päällä. Periaatteessa renkaiden soveltuvuus on hyvin laaja, itse vain satun olemaan tällainen herkkähipiäinen tyyppi, joka etsii hyvää kompromissia tietäen samalla että "hyvä kompromissi" on jo käsitteenä ristiriitainen. Nämä on näitä länsimaalaisen liian hyvään tottuneen ihmisen mietteitä. Onneksi on muita. Jaa, josko taas töitä välillä...
Pärjää toki, mut korkeintaan niin, että hiekkateitä tulee vältettyä, koska ajaminen ei oo hauskaa. Osa hiekkateistä on tosin sitten sellaista nimismiehen kiharaa, että niille pitäis varmaan olla läskipyörä.
The truth is that on gravel, knobs don’t make any difference. Without semi-firm ground to dig into, knobs can’t do anything. When you slide, it’s because gravel is sliding on gravel, not because your tires are sliding on the top layer of rocks.
Tää pisti silmään tosta Jan Heine -sivun perustelusta. Ainakin kotimaisilla hiekkateillä pinta on tosi vaihtelevaa. Kovapintaisessa tiessä on usein upottavia länttejä, mutkissa ojaan viettäviä kallistuksia. Onko ne sitten Clementien muut ominaisuudet reunakuvion sijaan, jonka vuoksi niillä voi ajaa paljon reippaammin kuin verrokki-slikseillä?
Enkä siis yritä itse tässä päteä, vaan suht nöösinä vaan kyselen ja yritän valita itselleni hyviä gummeja tässä mainospuheiden ja tieteellisten todistusten viidakossa. Ajot varmaan 80% asvalttia ja loput sitten muuta.
Olen samoilla linoilla isä nitron kanssa. Jos ajaa 80/20 maantietä, niin kaikki yli 30mm renkaat ovat mielestäni liian pullukoita. Ajotuntuma kärsii liiaksi. Samoin mutkiin kantatessa laitanappulat eivät ainakaan lisää luottamusta renkaaseen. Lenkki käytössä asfaltilla en tykkää edes noista 30mm s-oneista.
35mm Xplor ushit ovat kyllä mainiot renkaat luokassaan ja aion ostaa nämä omaankin pyörääni kesän reissuille, joissa mukana kulkee tavaraakin.
Isä nitro
31.01.2017, 13.05
Hauska juttu, että GG-keskustelu jatkuu täällä, joka hieman sotii otsikon "maantie" määrettä vastaan. Toisaalta tietääkseni hiekkatiekin on maantie, vaikka meillä pyöräilypiireissä se tarkoittaa usein asfaltoitua kulkuosuutta. Huomasin aikanaan ketjussa "paksut GG-renkaat" että minulla ei ole tarvetta noin 40-millisille. Kun ajan hiekkatiellä, mikä on muuten ihan hemmetin hauskaa, tarvitsen harvoin kovin merkittävää nappulapolitiikkaa. Kuten Compassin sivuilla todetaan (kiitos linkistä), muta on sitten ihan eri asia ja sitäkin tulee vastaan kun ihan tositarkoituksella etsii. Esimerkiksi meikäläiset metsäautotiet, joista minulla on kokemusta kolmesta maakunnasta, ovat yleensä varsin kovia pohjiltaan, ja niillä pärjää erinomaisesti 30-millisillä hieman tuhdimmilla renkailla, jotka sopivat siis erinomaisesti myös maantielle. Ajoin viime kesänä Hutchinsonin 28-milliset sectorit loppuun. Ne olivat muuten ihan OK, mutta aivan liian kovat alhaisillakin paineilla.
Ja jotta pysyttäisiin otsikon alla, niin pyöräni on firman oman nimen mukaan enduroad. Jotkut käyttävät pyörätyypistä myös nimeä allroad, jotkut myös adventure. Sillä tykkään ajella pääsääntöisesti asfalttia, jonka ei tarvitse olla parasta mahdollista. Sitten tykkään hetken mielijohteesta poiketa päällysteeltä milloin minnekin. Mutta nappuloita tarvitsen näillä reissuilla harvoin. Ne on ihan eri retkiä ne...
Minä tässä mietiskelen, josko ottaisin s-onet espanjaan mukaan toisiksi renkaiksi. Ne parhaat ja hienoimmat vuoren yli menevät kylätiet näyttävät olevan sielläkin tosi huonolla asfaltilla. Pinnoitettu varmaankin viimeksi joskus -80 luvulla.
Tästä saisi varmaan oman langankin aikaiseksi, tyyliin ' yksi rengas kaikkeen', mutta laitetaan nyt tänne.
Rahallisesti ei tällähetkellä kiinnosta sijoittaa kaksiin kiekkoihin joten olen pohdiskellut millä renkaalla tai mahdollisesti rengaskombolla voisi suoriutua kunnialla muutamasta maantiekuntoajosta, grindailulenkeistä ja paikallisista cyclokisoista. Aika paljon tulee kyllä treenimielessä ajettua ihan pikitietäkin.. sekin vielä.
Tiedän että yhtälö kuulostaa huonolta mutta tarkoitus olisi että kaikista selviää, tuloksista viis..
Mikä olisi paras ratkaisu renkaiksi? Varmaan jotain 35- 40mm. Cyclocrossariin tulee.
Tästä saisi varmaan oman langankin aikaiseksi, tyyliin ' yksi rengas kaikkeen', mutta laitetaan nyt tänne.
Rahallisesti ei tällähetkellä kiinnosta sijoittaa kaksiin kiekkoihin joten olen pohdiskellut millä renkaalla tai mahdollisesti rengaskombolla voisi suoriutua kunnialla muutamasta maantiekuntoajosta, grindailulenkeistä ja paikallisista cyclokisoista. Aika paljon tulee kyllä treenimielessä ajettua ihan pikitietäkin.. sekin vielä.
Tiedän että yhtälö kuulostaa huonolta mutta tarkoitus olisi että kaikista selviää, tuloksista viis..
Mikä olisi paras ratkaisu renkaiksi? Varmaan jotain 35- 40mm. Cyclocrossariin tulee.
Hurjalta kyllä kuulostaa, mutta jos rengasrautoja ei saa ehdottaa ja hinta saisi olla edullinen, niin sitten vaikkapa nämä tutut ja turvalliset contit sisureilla.
https://www.bike24.com/p210216.html
Toimivat yllättävän hyvin maantielläkin.
arctic biker
26.02.2017, 03.06
https://www.bike24.com/p24139.html , vaihtoehtoa ja on asiasta keskustelteltu. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50575-Continental-cyclocross-speed-vs-Vittoria-Cross-xn-Pro-renkaat
...
Mikä olisi paras ratkaisu renkaiksi? Varmaan jotain 35- 40mm. ..
Panaracer Gravel King. Uskomaton menijä assulla ja soralla. Poluillakin pärjää mainiosti.
Panaracer Gravel King. Uskomaton menijä assulla ja soralla. Poluillakin pärjää mainiosti.
Niin tuo normi gravel king? En kyllä välttämättä lähtisi tuolla edes paikallisiin cyclokisoihin.
Niin tuo normi gravel king? En kyllä välttämättä lähtisi tuolla edes paikallisiin cyclokisoihin.
Normi kai? Oliko niitä muitakin?
Niin tosiaan, kisoissahan on aina liukasta mutaa ja savea, sellaisella alustalla se ei ole "parhaimmillaan".
Normi kai? Oliko niitä muitakin?
Niin tosiaan, kisoissahan on aina liukasta mutaa ja savea, sellaisella alustalla se ei ole "parhaimmillaan".
Gravel king SK on se suuremmalla kuviolla oleva, joka toimisi varmaankin riittävän hyvin puulaaki kisoissakin.
Tämä on se normaali gravel king, joka kyllä sopisi kaikkeen muuhun käyttöön tosi hyvin.
https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2014/10/panaracer-gravel-king-28c-gravel-tire-challenge-panaracer-gravel-grinder-gravelking-img_1010-c-copy_1.jpg
No sitten joo, SK nimenomaan. Sehän se minullakin rullaa.
Mielenkiintoinen juttu Compass Cyclesisltä, voin allekirjoittaa vaikka ralliautojen renkaita koskava tieto ei nyt olekaan ihan kohdallaan...
https://janheine.wordpress.com/2017/01/30/why-we-dont-make-gravel-tires/
Mr. Heinen jutut on tyypillisesti sellaisia, että herran omasta mielestä herran omat jutut on ainoita oikeita juttuja. Riittää, että menee polkemaan Nuuksion ulkoiluteiden mäkiä slikseillä ja kuviollisella renkaalla, niin ymmärtää hyvin nopeasti kuinka paljon eroa on sliksin ja kuviollisen renkaan veto- ja jarrutuspidossa.
Mulla on juuri tuossa käytössä olleet nyt Challengen Gravel Grinderit https://www.bike24.com/p2171404.html. Kovemmilla paineilla (noin 4 bar) kulkevat hyvin asfaltilla lähes sliksin keskikuvion ansiosta, ja matalammilla paineilla reunanappulat tuovat pitoa. Ei nyt ihan ykkösvalinta niin cyclokisoihin (ellei ole kuivaa), mutta en jaksanut itsekään vaihtaa renkaita sitä varten niin viimeksi ajelin noilla. Huonoina puolina ehkä se, että en uskaltaisi litkuttaa noita, kun menevät niin helposti vanteille, ja keskikuvio kuluu suht nopeasti ainakin takana. Omat ovat nuo 38-milliset, nyt saa näköjään leveämpinäkin.
Continentalin renkaista hyviä kokemuksia. Näyttäisi kaikinpuolin tuo cyclocross speed olevan just sellainen rengas jota etsin. Toisaalta artic bikerin kehut Vittorioista, jos ne on vielä rullavammat niin asphaltilla niin.. XN:n "kapeus" puoltaisi hyvin maantiekäyttöä. Vielä jos lateksit raaskisi kaveriksi.
Challengereista ei mitään kokemusta mutta merkki herättää kyllä luottamusta!
Kaikissahan noissa on lähestulkoon samanlainen kuviointi.
Sellaista vielä miettinyt että jos laittaa sekarengastuksen niin onko pyörä yhtä hidas kuin "hitaampi" rengas on? Jos laittaisi eteen pitävämmän ja taakse rullavamman renkaan. Kannattaako tälläinen kikkailu? Eikö maastokuskit harrasta tälläistä ihan yleisesti!?
Mun tekniikalla jyrkemmät ylämäet mennään crossikisoissa jokatapauksessa enemmän tai vähemmin tunkkaamalla. Nopeissa alamäissä ja mutkissa eturenkaassa olisi hyvä olla pitoa. Perän sivuittaisheitot on helpommat ottaa haltuun kuin eturenkaan :)
Cyclocross speedistä on olemassa myöskin tuollainen timanttikuviollinen race rengas. Normaali speedi on talttapäisellä kuviolla, kuten tuo panarecerikin. Asfaltilla tuollainen timanttikuvio kuluu käsittääseni aika vikkelään.
Jos yhtään mietityttää pito, niin itse kyllä vaihtaisin ihan suosiolla rengasta cycloilua varten. Eturenkaan vaihdossa nyt ei montaa minuuttia rautojen kanssa tuhraa.
arctic biker
26.02.2017, 18.55
Eihän nuo puhtaasti asfaltilla ajaessa pitkäikäisiä ole, ei nyt hintakaan toisaalta. Märällä savikolla sekä Cross XN että Contin Speed pitävät kyllä kuskin hereillä... Viime kesänä asfaltticrossailtiin pojan kanssa ja Cross XN rullasi heittämällä ohi pojan 25mm Fourseasoneista. Asiaan vaikutti osaltaan mun talkitut latexisisurit, normimaantiemisukat, hällä tavalliset butyylit.
Itse olen tykänny clement x'plor mso ja ush kumeista jokapaikan höylinä. USH on näistä rullaamaan asfaltilla keskialueen tasaisemman pinnan takia. Kummallakin uskaltaa myös poluille, hiekalla, soralle ja uskaltaisi noilla kuivalle cyclocross-radallekin, mudassa noilla ei ainakaan kisailla, mutta millä matalanappulaisella mudassa pärjäisikään. Eivät nyt mikkää kisa renkaat ole, mutta kysymys olikin jokapaikan höylistä.
Vittoria Voyager Hyperin valmistus taitaa olla lopetettu, kun nettisivuilla sitä ei ole? Kaupoista vielä on saatavilla. Mikä mahtaa olla seuraavaksi paras soratiekelpoinen maantierengas kaudelle 2017 n. koossa 35 mm?
Itselläni on rengas tiheällä kuvioinnilla ja se on soralla ok. Miten sileät (esim. Kojak) toimii, ovatko ne toivottoman liukkaita ja onko Vittorian kevyestä kuvioinnista siihen verrattuna iloa? Tarkoitus ei ole ajaa mitään cyclokrossia kovilla kaarrenopeuksilla, vaan sekä rauhallisia, että vähän vauhdikkaampia lenkkejä tilannenopeudet huomioiden.
Vittoria Voyager Hyperin valmistus taitaa olla lopetettu, kun nettisivuilla sitä ei ole? Kaupoista vielä on saatavilla. Mikä mahtaa olla seuraavaksi paras soratiekelpoinen maantierengas n. koossa 35 mm?
Itselläni on rengas tiheällä kuvioinnilla ja se on soralla ok. Miten sileät toimii, ovatko ne toivottoman liukkaita ja onko Vittorian kevyestä kuvioinnista siihen verrattuna iloa?
Voyager on onneton soralla. Puhdas maantierengas. Sopivalla sepelillä 25mm 4seasonikin tuntui menevän paremmin.
Soratiekelpoinen maantierengas näyttää minun silmiin tällaiselta.
https://www.sjscycles.co.uk/tyres/700-x-35-35622-clement-xplor-ush-folding-tyre-700-622/
http://store.velo-orange.com/media/catalog/product/cache/1/image/750x750/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_6105.jpg
Edit: Mutta jos haluat soran kestävää maantierengasta, niin tingi vähän koosta ja tilla 4seasonit 32mm koossa.
https://www.bike24.com/p2428.html
Vai onko tuo sittenkin maantiekelpoinen sorarengas?
Olen aavistuksen eri linjoilla Voyagerin suhteen. Sillä pärjää ihan auttavasti soralla, kunhan huomioi sen rajoitukset. Samoin mielestäni muillakin slikseillä.
Vai onko tuo sittenkin maantiekelpoinen sorarengas?
Olen aavistuksen eri linjoilla Voyagerin suhteen. Sillä pärjää ihan auttavasti soralla, kunhan huomioi sen rajoitukset. Samoin mielestäni muillakin slikseillä.
Juu, korjasinkin tuohon ylös jo... Painotuksestahan se on kiinni. Sliksillä ei vain kallistella soralla ja tuolla clementillä saa taas varoa kanntailua asfaltilla.
Isä nitro
10.03.2017, 06.53
Hommasin ennen lumia gravel grinderiini Panaracerin Gravel kingit juuri tuossa 35 millin koossa. Hommasin pyörän ensisijaisesti hiekkatierymistelyyn, mutta hittolainen kulki asfaltillakin tosi jouhevasti. Kevääksi hommasin asfaltti/hiekka-ajeluun (edellistä painottaen) Schwalben G-one speedit (eli ilmeisesti suht samat kuin entiset S-onet).
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Clementiä aiemmin tässä viestissä moitittiin. Varmaan ihan ok rengas sekalaiseen käyttöön jos painotus on soralla, mutta ei rullaa läheskään samaan tahtiin kuin Voyager hyper.
G-One voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Kapeahkoja nappularenkaita on joskus sanottu kovin nopeasti kuluviksi. Kestääköhän tuo paremmin, kun nappuloiden määrä on noin suuri?
4season ei kulutuspinnan osalta soratietä ajatellen näytä kyllä yhtään paremmalta kuin muutkaan sliksit tai lähes sliksit. Mielummin sileä rengas 35 millisenä kuin 32 millisenä.
Isä nitro
10.03.2017, 16.14
G-One voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Kapeahkoja nappularenkaita on joskus sanottu kovin nopeasti kuluviksi. Kestääköhän tuo paremmin, kun nappuloiden määrä on noin suuri?.
Minulla siis G-one speedit, jotka ovat 30-milliset. Näistä ei vielä kokemuksia, kun ovat vielä paketissa. Sitten on vielä se varsinainen G-one (allround), jota myydään 35- ja 38-millisenä, joka on astetta rouheimmille teille. Ymmärtääkseni kuluminen ei ole ainakaan noissa speedeissä ollut ongelma - tai en ole sellaisiin kommentteihin törmännyt. Sen sijaan Schwalben Pro onet ovat tästä ominaisuudesta kuuluja.
Nuo s onet on niin uudet että kilometrimäärät ovat varmaan aika vähäiset kaikilla. Noin 1000km tullut ajettua ja positiivinen olo niistä, vaikka takarengas hajosi kokeilussa sepeliin. Siis en suosittelisi käyttöä ennen kuin terävimmät kivet on lakaistu pois.
G-one Allroundia tosiaan tarkoitin. Näyttää olevan mallistossa useampia erilaisia G-onea. Sitten on vielä X-one Allround, mutta se on jo liian karkea. G-one Speed on sileä ja sopiva koko puuttuu.
Rosella näyttää olevan saatavilla Voyager Hypereitä kohtuullisella hinnalla. Toisaalta kun Supremessa on parempi pistosuojaus ja kun valmistaja väittää vähentäneensä vierintävastusta 2017 mallissa (rollingresistance-sivustolla mitattu 2015-mallinen rengas, uudessa on ainakin kulutuspinta erilainen), taitaa Schwalbe olla tämän hetken kiinnostavin vaihtoehto. Vittorian leveys taisi olla vähintään ilmoitettu, Schwalbe on usein ollut hiukan nimellismittaa pienempi.
https://www.rosebikes.fi/tuote/vittoria-voyager-hyper-reflex-tyre/aid:643239
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-supreme.html
Malamuutti
13.03.2017, 13.14
Rosella näyttää olevan saatavilla Voyager Hypereitä kohtuullisella hinnalla. Toisaalta kun Supremessa on parempi pistosuojaus ja kun valmistaja väittää vähentäneensä vierintävastusta 2017 mallissa (rollingresistance-sivustolla mitattu 2015-mallinen rengas, uudessa on ainakin kulutuspinta erilainen), taitaa Schwalbe olla tämän hetken kiinnostavin vaihtoehto. Vittorian leveys taisi olla vähintään ilmoitettu, Schwalbe on usein ollut hiukan nimellismittaa pienempi.
PlanetX:stä tilasin (http://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre) itselleni juuri parin Vojaakkeri Hypereitä, 12 £/rinkula, muiden pikkutilpehöörien kanssa.
Tuo Schwalbe voi kyllä olla tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto, jos Vittoria on tosiaan lopettanut noiden Voyager Hyperien valmistuksen.
Bicyclerollingresistance (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-supreme-2016) testasi vm. 2016 renkaan, johon oli tehty suuret muutokset tehty. Taisi valmistaja kehua jo viime vuonna tuotettaan melkeinpä samoilla sanoilla, joten veikkaanpa, ettei tälle vuodelle ole juuri muutoksia. Varmasti oman kategoriansa parhaita renkaita, mutta tuon mukaan inasen hitaampi kuin Voyager Hyper.
Mitkäs olisivat edulliset silti kohtalaisesti rullaavat renkaat kokoluokassa 30-35 mm? Ei ole pakko olla aivan sliksi, kun hiekkatieajoakin tulee, mutta nämä tulisivat cycloon "maantiekiekoille". Schwalbe Kojak?
Kojak on sliksi, mutta eikö edellisissä viesteissä käsitelty Supreme kelpaa? Ei siinäkään tosin kulutuspintaa soratietä ajatellen juurikaan ole. 37 mm rengas on 17 millin vanteella 35 mm leveä.
Contilla ja muistaakseni Challengella on krossariin tarkoitettu rengas, jossa keskellä on lähes sileä pinta ja reunalla karkeampi kuvio. Näyttää hyvältä, mutta luotettavaa tietoa rullaavuudesta ei ole.
Kojak on ainakin meitsin makuun aivan loistava rengas. Enempi asfaltille tietysti mutta kyllä sillä soratielläkin kivasti ajelee. Ohutkylkisenä kyllä ottaa helposti osumaa mutta rullaavuus ja ajo-ominaisuudet yleensäkin ovat parhaasta päästä. Eikä ole edes tolkuttoman kallis rengas.
Kauhea polte olisi keväisille maanteille jo, vaan milläs nakeilla tuonne kiven ja roskan sekaan uskaltaa? Soraominaisuuksia en tarvitse. Lähinnä hirvittää siis puhkeamiset. Contin 4season vai mikä?
Contilla ja muistaakseni Challengella on krossariin tarkoitettu rengas, jossa keskellä on lähes sileä pinta ja reunalla karkeampi kuvio. Näyttää hyvältä, mutta luotettavaa tietoa rullaavuudesta ei ole.
Hommasin viime syksynä ensimmäisen cyclon ja siihen laitoin nämä Contin CX speedit.
http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/cross-tyres/cyclocross-speed
Mielestäni nämä renkaat rullasivat hyvin kelvilläkin, toimivat mukavasti sekailaisessa ajossa ja olivat vielä edulliset (n. 20€/kpl). Kulutuskestävyydeltään eivät ole huiput, mutta eiköhän noilla yhteensä 2000 km ajele. Paremmasta, kun en tiedä niin mielestäni hintansa arvoiset.
Sent from my iPad using Tapatalk
Schwalben Almotionia valmistaja väittä rullaavuudeltaan hyväksi ja tehty mittaus ( http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews ) on linjassa tämän kanssa. Renkaalla on kuitenkin painoa yli 600 g eli pyörässä vaikuttaa 2 x 200 g enemmän kuin parhailla. Miten vierintävastus ja paino kannattaisi arvottaa, kun rengasta valitsee eli milloin Almotion on parempi kuin Supreme?
Contin CX speedit.
Kulutuskestävyydeltään eivät ole huiput, mutta eiköhän noilla yhteensä 2000 km ajele.
Ajaa enemmänkin. Cyclokäytössä eli hiekkateillä ja asfaltilla pääsee helposti 5 tonnia (kuski + pyörä noin 100 kg). Tuo on erinomainen yleisrengas, mutta pistosuojaus ei ole kovin hyvä. Hyvin sillä pysyi tänäänkin maantielenkillä mukana, eroa maantieslikseihin ei juuri huomannut. Painetta oli 35-millisessä Continental Cyclocross Speed -renkaassa 4 bar, millä asfaltin pikku reiät ja muut tärinät eivät tunnu juuri lainkaan.
Kehutaanpa nyt tuota contin 4-seasonia: Mulla on 32mm versio, 6 bar sisälle ja tuntuu aivan kisarenkaalta. Ei anna periksi kun runttaa, kuitenkin vähän suodattaa tärinöitä. 5 bar suodattaa jo enemmän, asfaltin epätasaisuudet eivät tunnu enää lainkaan. 4 bar käy jo hiekkatielle, siellä pikkukivet eivät tunnu "läpi", tässä alkaa jo rengas antamaan periksi putkelta ajaessa jos haluaa 23mm tunnetta jolloin rengas ei anna periksi.
Rullaavat todella hyvin, olen ajanut niillä samoja nopeuksia kuin GP 4000s:lla (25mm). Eivät ole puhjenneet kertaakaan vielä, olen ajanut niillä nyt viime heinäkuusta lähtien (poislukien talvi). Eivätkä näytä kuluvankaan nopeasti. Mulla on ollut joitain leveähköjä renkaita joista tulee nopeasti kulmikkaita, muttei näistä.
Nuo CC Speeditkin mulla on. Ja ne on ihan ok cyclokrossiin (jos ei tarvita pitoa muttei se kuulu tähän ketjuun), hintaansa nähden. Hiekotussepeli menee kuitenkin niistä läpi ihan samantien, ainakin mun parista. Mun mielestä jos renkaassa on nappuloita tai salmiakkikuvio tai sen tyyppistä niin niillä tulee asfaltilla sellainen "katto" vastaan jossain. Ne eivät vaan mene kovempaa, vaikka sileä rengas kulkisi. Lisäksi ne ei rullaa, joten paljon suurempi homma pitää vauhtia yllä. Sen huomaa varsinkin vetovuoroissa.
Voyager hyperien toinen kevät (1000km ehkä alla) on jo riskaabelimpi sepelin suhteen. Varsinaista rikkoa ei ole tullut mutta syvälle menneitä nuolenpäitä pitää kaivaa viikoittain.
LoneWolf76
22.03.2017, 14.46
Joni L, paljonko tuolla 32-millisellä 4-seasonilla on todellista leveyttä vanteelle laitettuna? Monien lähteiden mukaan 28 mm:n GP4k on oikeasti 31-32 mm.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.