PDA

Näytä tavallinen näkymä : Leveät ja nopeat maantierenkaat

Sivut : 1 [2] 3 4

velib
22.03.2017, 16.08
Tätä ei kysytty, mutta kerron silti :)

28-millisellä 4Seasonilla oli leveyttä 26mm 17mm vanteella. Hiekkatiellä ajaminen ei ollut mukavaa, eikä oikeastaan huonommalla asfaltillakaan.

Joni L
22.03.2017, 19.56
velib, kun ensimmäistä kertaa ajoin noilla 4seasoneilla niin ensimmäinen ajatus oli ettei nämä olekkaan tarpeeksi mukavat. Sitten aloin testailemaan paineita ja niistä tulikin mukavat pienemmillä paineilla. Siinä ne on minusta tosi hyvät että niistä saa säädettyä mieleiset. 28:lla ja 32:lla on kyllä koossa reilu ero, hiekkatiellähän ei nämä mitkään parhaat ole kun eturenkaassa ei ole tarpeeksi pitoa, mutta asfaltille... nopeat ja leveät oli otsikko.

kuovipolku
22.03.2017, 20.10
Ne perusasiat: leveämpi rengas ei ole välttämättä sen mukavampi jos siihen pumppaa kapeammassa renkaassa käytetyt paineet, oma tuttu pumppu voi näyttää yllättävän paljon vikaan, kapeaan maantierenkaaseen tottuneen ei kannata sormituntumaansa luottaa eikä omaan päähänsä jos se sanoo että renkaassa pitää olla 8 baria - ja last but not least jos on kevyt kuski on syytä muistaa että sopiva paine voi olla reilustikin alempi kuin painavammalla kaverilla. 65-kiloinen painaa 20% vähemmän kuin 80-kiloinen minkä tietysti pitää näkyä pumpun mittarissa.

Joni L
22.03.2017, 22.11
Lonewolf76, mittasin äsken uudestaan ja joko ne ovat leventyneet tai muistin väärin: 33mm.

noniinno
22.03.2017, 22.27
schwalbe One 28mm, 19mm sisäleveillä vanteilla renkaat oli 31mm.

velib
22.03.2017, 23.10
Joo, täytyy myöntää että mulla ei ole kokemusta mitä paineita maantierenkaissa täytyisi pitää. Muistaakseni noissa oli silloin jotain 5-6 baria. Luulen että 32mm renkaat olisivat hyvät cyclon toisille kiekoille. Niillä sujuisi jo sorallakin ajo. Omaan normiajoon, jossa keskimäärin ehkä puolet hiekkateitä, en nää mitään syytä laittaa ainakaan kapeampaa kuin nykyiset 38-milliset :)

PatilZ
23.03.2017, 12.22
Kauhea polte olisi keväisille maanteille jo, vaan milläs nakeilla tuonne kiven ja roskan sekaan uskaltaa? Soraominaisuuksia en tarvitse. Lähinnä hirvittää siis puhkeamiset. Contin 4season vai mikä?

OT tähän ketjuun. Nopea rengas ei sisällä erityisen rankkaa pistosuojausta. Kun halutaan nopeat, hyvät ja leveämmät maantierenkaat, niin mun valinta olisi Veloflex Vlaanderen 27 millinen tuubirengas. Nyt ajelen 28 millisillä Schwalben Marathon plus renkailla pääkaupungin tappajasepeliviidakossa. Leveä, mutta hidas. Erittäin hidas - ellei hitain. Mutta about pistosuojauksen maksimia. Kovuuden takia myös liukkaat mustalla jäällä. Puhkeaminen ei pääse hirvittämään.

Aakoo
23.03.2017, 22.14
Oliko kenelläkään käytännön kokemusta Spessun Roubaix Pro 2BR (https://www.specialized.com/fi/en/equipment/components/tires/roubaix-pro-2br/117733) renkaasta? Ajattelin noita tänä vuonna kokeilla työmatkakonkeliin, kivijalka lupaili ensi viikolle saatavuutta. Lähinnä sepelinkestävyyttä tässä vielä pohdin, eli uskaltaako jo laittaa alle?

Isä nitro
30.03.2017, 13.36
Oliko kenelläkään käytännön kokemusta Spessun Roubaix Pro 2BR (https://www.specialized.com/fi/en/equipment/components/tires/roubaix-pro-2br/117733) renkaasta? Ajattelin noita tänä vuonna kokeilla työmatkakonkeliin, kivijalka lupaili ensi viikolle saatavuutta. Lähinnä sepelinkestävyyttä tässä vielä pohdin, eli uskaltaako jo laittaa alle?

Mistäs moinen kivijalka löytyi? Itse olin kovasti kiinnostunut näistä aikanaan, mutta kovin vähän löysin netistä käyttäjäkokemuksia ja vielä vähemmän myyjiä. Tosin luottotoimittajani Bike24 hylly näyttää juuri nyt positiivista saldoa. Vaihtoehtona siellä on muuten "transparent sidewalls". Kivahan sitä olisi litkuille vilkutella.

Tänä keväänä olen taas tehnyt tuttavuutta sepelin kanssa, ja muistikuvat ovat vertyneet: renkaat joilla ei ole ongelmia muina vuodenaikoina antautuvat heti kättelyssä sepelin kanssa tehden niin isoja reikiä, että ainakaan peruslitku ei suostu kunnolla paikkaamaan. Laitas Aakoo käyttäjäkokemuksia, jahka onnistut saamaan renkaat. Sepelit on tosin aika vähissä jo nyt...

LintuPete
30.03.2017, 15.17
Täällä myös Vittoria Hyper Voyagerit 37-622 alla, tosin ollu vasta 4 päivää eli 150km, hyvältä vaikuttaa. En saanut kotikonstein nousemaan tubelekseks (nehän ei ole sinällään ole TLR), mutta hyvin rullaa sisureillakin.

Aakoo
31.03.2017, 22.08
Mistäs moinen kivijalka löytyi? Itse olin kovasti kiinnostunut näistä aikanaan, mutta kovin vähän löysin netistä käyttäjäkokemuksia ja vielä vähemmän myyjiä. Tosin luottotoimittajani Bike24 hylly näyttää juuri nyt positiivista saldoa. Vaihtoehtona siellä on muuten "transparent sidewalls". Kivahan sitä olisi litkuille vilkutella.

Tänä keväänä olen taas tehnyt tuttavuutta sepelin kanssa, ja muistikuvat ovat vertyneet: renkaat joilla ei ole ongelmia muina vuodenaikoina antautuvat heti kättelyssä sepelin kanssa tehden niin isoja reikiä, että ainakaan peruslitku ei suostu kunnolla paikkaamaan. Laitas Aakoo käyttäjäkokemuksia, jahka onnistut saamaan renkaat. Sepelit on tosin aika vähissä jo nyt...

Sellon pyörästä kävin hakemassa, Oli halvempi kuin tuolla Bike24:ssä. Omat oli tanwall mallia, onko se sitten sama kuin tuo transparent, kyllä ne vähän valoa vasten läpi kuulsi. En ole muuta kuin hypistelly vähän käsissä, yritän saada nyt viikonloppuna alle. Oli hiukka painavat eli 390g luvatun 370g sijasta, näytti kyllä aika fäteiltä maantierenkaiksi. Mittaan leveyden sitten kun saan vanteille.

Isä nitro
01.04.2017, 07.51
Juu, tuskinpa nuo sentään läpinäkyvät ovat.

Minulla on nyt sekakäyttökonkelissa Schwalben g-one speedit (ilmeisesti pitkälti sama kuin S-one) tubeleksina. Painoa luvattu (ei punnittu) 330 g. Ajellut nyt noilla 200 kilometriä pääasiassa asfaltilla, ja rullaavat tosi hyvin ja ovat muutenkin mukavan oloiset. Leveys mun kiekoilla 31 mm. Suosittelen, vaikka saattavat ollakin hieman liian kapeat osalle lukijoista.

Kate
25.04.2017, 16.01
Olisko kellään kokemusta vittoria zaffiro pro renkaista?Löytyis tosta paikallisesta kivijalkakaupasta ja ovat vielä kohtuuhintaiset,ajattelin tuota leveintä 32mm.

penyeach
29.04.2017, 10.53
Minulla on nyt sekakäyttökonkelissa Schwalben g-one speedit (ilmeisesti pitkälti sama kuin S-one) tubeleksina. Painoa luvattu (ei punnittu) 330 g. Ajellut nyt noilla 200 kilometriä pääasiassa asfaltilla, ja rullaavat tosi hyvin ja ovat muutenkin mukavan oloiset. Leveys mun kiekoilla 31 mm. Suosittelen, vaikka saattavat ollakin hieman liian kapeat osalle lukijoista.

Näistä oli puhetta yhdellä pääsiäisenajan lenkillä, minkä jälkeen hankin ja asensin saman setin. Vaikuttaa alustavasti todella hyvältä: ensimmäinen rengastukseni, joka on riittävän mukava ja huolettoman tuntuinen sorateille, mutta tarjoaa oikeasti maantiepyörämäisen rullaavuuden asfaltilla. Suosittelen.

Gary oin'
29.04.2017, 21.34
Liityn kyllä tähän kööriin. Ajelin kaksi edellistä kesää ensin loppuunkalutuilla Duranoilla ja perään 23mm Onella. Nyt pyörä vaihtui alurunkoisesta teräksiseen ja kumit G-One Speediin enkä koe jääneeni mistään paitsi, päinvastoin. Vastaavia lenkkivauhteja mennään mukavammin kevään ensimmäisten satasten perusteella.

Omani punnitsin tullessa ja ihmettelin huomattavaa 30g eroa kahden yksilön välillä. Toinen oli tasan 300g mutta enpä varmaksi muista oliko toinen alle vai päälle tuon. Hyvinkin alle 330g speksin kuitenkin ainakin toinen.

Pedalatleten
01.05.2017, 13.17
Olisi tarkoitus laittaa alle Challenge Almanzo Open 33mm, joten minkälaisia sisureita käytätte tämän kaliiperin renkaisiin sekalaiseen kelvi/hiekkatieajoon? Sepelikaudella on monta vuotta varmisteltu kombolla Marathon Racer + Michelin A3 butyyli 35-47mm (166 g...), mutta jos nyt kun kelvit ovat puhtaat sepelistä haluaisi Almanzon sisään jotain hieman keveämpää/nopeampaa ja silti kestävää? Näyttäisi siltä että tarjontaa on paljon kokoluokassa esim. 25-32 mm, ja sitten taas 35-45/47 mm? Tuntuu turhalta tunkea sisuria jonka kapasiteetti on jopa 47 mm n. 33 mm ulkorenkaaseen ja sitten taas riittääkö esim. 25-32 mm sisuri? Vittorian Lite on yksi vaihtoehto, löytyy kokoa 33-37 (140 g), Maxxis Welterweight on kevyt (127 g) vaikka on 35-45, kokemuksia näistä, muita vaihtoehtoja?

Moska
01.05.2017, 13.32
Riittää varmasti, saattaisi mennä jopa maantie sisurilla.

arctic biker
02.05.2017, 12.47
Michelinin maantielatexi venyy iloisesti ja on joustavuuttaan sietävämpi pistohaavoille, haittana nyt että useammin joutuu pumppaamaan.

ranttis
02.05.2017, 14.53
Itte olen käyttäny 32mm slicksien sisällä Vittoria lite maantiesisuria. Onkohan nyt merkintä sitten 19-23mm vai mitä lie. Ostin myös jotain 28mm sisuria samanmerkkisenä mutta en ole näitä vielä käyttänyt. En muista merkintä skaalaa mutta olisko 25-28.

Sisu
02.05.2017, 20.59
Michelinin maantielatexi venyy iloisesti ja on joustavuuttaan sietävämpi pistohaavoille, haittana nyt että useammin joutuu pumppaamaan.

Mä komppaan, hyvin toimii...

Kate
06.05.2017, 09.31
Tuli hommattua vittoria zaffiro pro 32mm renkaat roselta ja ensikokemuksen mukaan n.200km todella hyvin rullaavat ainakin jos vertaa 30mm marathon racer renkaisiin.Tähän asti kestäneetkin vaikka jonkun verran sepeliä vielä onkin.Kahdeksan euron renkaaksi hyvä hinta-laatu suhde.

Gary oin'
07.05.2017, 17.37
G-one sanoi ujosti "Pifffff" hiekkatiellä. Paikkasin sisurin pikapaikalla enkä löytänyt mitään vikaa, mutta 15km myöhemmin kovempi "Poks" ja pikapaikassa reikä edellisen vieressä. Näin antoi kudos kyljestä periksi, tarjosin samanlaista paikkaa tuohonkin että kotiin pääsi mutta taitaa olla nyt entinen tämä 300km ajettu kumi. Auttaako tuollaisessa pikaliimahommat yhtään?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18320486_10211386832399290_8041224748787750519_o.j pg?oh=791f2f21f66640c5e2263630b4d9a70c&oe=5983CAD4

jone1
07.05.2017, 20.29
Olen leikellyt maantiepyörän vanhoista päälikumeista paikkoja tohon hommaan. Eli vanhasta kumista leikkaa kyljestä mistä rengas on ohutta paikan ja ihan kontaktiliimalla kiinni. Maantiepaineilla paikan on oltava tukeva jotta sisuri ei pursua paikatusta kohdasta "läpi", eli normi sisurin paikka on liian kevyttä tavaraa. Tubelesrenkaan paikkoja myös tullut koitettua mutta kovilla paineilla pikkasen alkaa pullottamaan paikatusta kohdasta, eli nekään ei oo tukevia kovilla paineilla.
Käytän ite latekseja maantiepyörässä ja jos kyjessä on noin 2mm reikä niin sisuri tulee läpi ja kumi tyhjä. Sen takia noita olen paikkaillu että viime keväänä esim. ekalla lenkillä tuli uuteen Michelin power competitioniin reikä kylkeen ja ei viitti heittää uutta kumia roskiin heti kun maksaa noin 50ekuu. Ajoin koko viime kauden samalla paikatulla renkaalla ja nyt se on edessä ja menee vaihtoon kunhan viimesetkin paskat on pois teitten reunoilta.

ranttis
07.05.2017, 21.10
^^ Nämä on joissakin pienissä toiminut. Isommista ei ole kokemusta.
http://www.wiggle.com/park-tool-emergency-tyre-boot-patch/

Gary oin'
07.05.2017, 21.36
Jotain tuollaista voisi hyvinkin koittaa! Nyt on siis Parkin pikapaikka vahvistettuna pikaliimalla ja kova pinta estää sisurin pullotuksen, mutta joustamattomana ei varmasti ole pitkäikäinen. Teräväpäiset kudoslangat tekee lateksista entisen heti kun pääsee vapaasti hankaamaan joten laitetaas jotain tukevampaa.

jone1
08.05.2017, 20.11
Pistä vaan kontaktiliimalla pala vanhaa renkaankylkeä sinne sisäpuolelle. Voi hioa paikan reunoja jos meinaa että lateksi ottaa siitä itseensä. Power competitionin kyljestä ite leikannu noita paikkoja niin on ohutta tavaraa ja toimii lateksin kanssa hyvin.

Gary oin'
11.05.2017, 10.09
Harmi kun ei ole tapana säilytellä rikkinäisiä. Tämän kanssa vähän eskaloitui ja tilaukseen lähti uusi G-One, hieman leveämmät vanteet ja niille pinnat. Katsotaas viikon päästä jatketaanko tässä vai tubeless-ongelmissa.

G-onen leveys Open Prolla 28mm, eiköhän 18mm vanteella saa ne pari puuttuvaa milliä ja litkuilla tästä kumista kaiken irti. Nyt on niin kylmä että on hyvä aika päivittää ja ajella osia odotellessa kakkoskiekoilla.

Frosty
23.05.2017, 11.21
Stop the press! Kojak ei olekaan nopea. (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-kojak-2017)

En epäile numeroita, mutta oma kokemukseni ei ole noin synkkä. Hieman maantierengasta leveämpänä vaimentaa tärinöitä ja rullaa käytännössä vaihtelevan tasoisilla asfalttipinnoilla ihan hyvin.

Gary oin'
24.05.2017, 00.31
^Onpas tosiaan melko ankea tulos renkaalle joka ei tee kompromisseja.

Omat kokeilut jatkuu kun vanteet tuli vihdoin odottelun jälkeen, kiekot nyt kasassa ja G-onet litkuineen päällä. Kyllä rullasi taas pienen testilenkin mukavasti kakkoskiekkojen X-Onen jälkeen, tositoimia odotellessa.

Liekö valmistajan toleranssi painossa +/-10% vai enemmän, mulle on nyt sattunut 300, 330 ja 360g painavat yksilöt. Ääripäät kuitenkin tasan 30mm A23-vanteella, keskimmäinen odottaa paikkausta sitten kun tarvitaan vararengasta.

Aakoo
24.05.2017, 20.34

Sain nämä nyt reilun kuukauden mähmimisen jälkeen vanteille ja ajoon. 17c vanteilla olivat 33mm leveät, eli ihan sopivan muhkut. Rullaa kivasti mutta eivät nyt mitenkään supernopeat ole, mukavat kyllä ja ilmeisesti suojauskin on kunnossa. Laitoin sisureilla, tubeless hommat päätyivät samaan kuin aikaisemminkin eli hikoiluun ja vanteen välistä suihkuavaan litkuun. Pitää hankkia kompura tai napsautin.

Sotanorsu666
02.07.2017, 22.21
Mitäs sepelin kestävää 32-35mm kumia kansa suosittelee ? 4season, gatorskin vai joku muu ? Ajattelin ajella mökille crossarilla elokuussa, niin voisi siihen hommaan laittaa jo alle kakkoskiekoille, kun matkaa on 170km asfaltilla ja lopussa 5km hiekkatietä. Sitten syksyllä voisi laittaa maantiepyörän ajoissa talviunille ja jatkaa crossarilla maantielenkkejä, kun on nyt siihen kahdet kiekot. Kestävät renkaat pitäisi vain löytää jostain ja leveyttäkin saisi olla tosiaan minimissään sen 32mm, kun tilaa kuitenkin on haarukoissa.

ranttis
02.07.2017, 22.45
^ Kyllä kai tuossa tarkoituksessa menee tässäkin ketjussa hypetetty Vittoria Voyager Hyper joko 32 tai 37 koossa. Ittellä on 32-levyiset ja mökille samanmoinen hiekkapätkä lopussa mutta asfalttia vain 56 alle. Olen sitä kyllä maantiepyörälläkin ajellut 25mm renkailla jotka ei oo mukavat mutta menee sen 10% matkasta.
Hyperi mielestäni hyvä valinta tuohon tarkoitukseen. Tappajasepelin siedostietovaatimus jos on niin sitten saattaa olla pois laskuista mutta normaalit hiekkatiet on kestänyt hyvin.
Vertailukohtaa mulla ei ole 4seasoniin tai gatorskiniin.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

TERU
03.07.2017, 09.27
Juuri tuo Vittoria on ihan ykkösluokkaa tuollaiseen ajoon, samoin contin gatorskin. Minulla contit 32 mm krossarissa, ei tartu sepelinpiikit, muutoinkin erittäin ajettavat.

Sotanorsu666
03.07.2017, 09.54
Laitoin gatorskinit 32 millisinä tilaukseen, kun sain tutun kautta sopivasti 28€/kpl.

Larkspur
03.07.2017, 15.36
Peukut Gatorskinille. Itsellä cyclossa 32 millisinä ja hyvin ovat kestäneet reissut anoppilaan. Matkalla normiasfalttia, rupuasfalttia, hiekkatietä, irtosoraa, nimismiehen kiharoita. Renkaat kestäneet hyvin jo yli 4t. Tappajasepeli toki kokeilematta.

ranttis
03.07.2017, 16.00
Kaveri, jota ei neuvolassa punnita, ajeli 32mm gatorskineilla ~7tkm ennen ku takarengas meni vaihtoon. Se kestää kyllä hyvin. Taitaa rullaavuudessa jäädä hieman voyager hyperille mutta sepelillä lienee varmempi.

Malamuutti
21.07.2017, 11.36
Vaihdoin eilen uuden etukiekon pyörääni. Olin ajatellut laittaa vanhan 37 mm (700x35c) Vittoria Voyager Hyperin renkaaksi myös uuteen kiekkoon, koska kulutuspintaa näytti vielä olevan, mutta tarkempi tarkastelu näytti aika runsaasti kulutuspinnassa keskellä olevia pieniä, ehkä 2-3 mm syviä halkeamia. Muutamassa halkeamassa oli jonkin verran soraa/hiekansiruja sisällä. Sisuri oli vielä kestänyt. Paha kyllä en ole varma tarkasta ajomäärästä, mutta lienee luokkaa +3 tkm. Mukana myös paljon ajoa soralla, sepeillä, kivikoissa ja poluilla.

En ole oikein rengasrikkojen ystävä, joten koska minulla oli valmiina uudet 37 mm Hyperit, laitoin samalla vaivalla uuden ulkokumin. Tuo nyt pois vaihdettu rengas oli ollut viime kesänä ajossa takasena, tämän kesäkauden alussa laitoin sen siis eteen. Toivottavasti takanen kestää siihen asti, että saan pähkittyä, ostanko uuden takakiekon... Toivottavasti se sen kestää, jos ei mene nokka renkaan pinnassa kiinni etsimään tyhjästä kumista halkeamia...

Dayton
24.07.2017, 01.25
Haluaisin cycloon leveät ja hyvin rullaavat nakit asfaltille. Mistä olette tilailleet noita Vittoria Hyper Reflex 38c nakkeja? Olen kuullut niistä pelkkää hyvää, mutta saatavuus on erittäin kehno. Toinen vaihtoehto olisi sitten Scwalben Supremet, mutta nuo maksavat jopa 35€ saksan kaupoissa.

TERU
24.07.2017, 06.19
Schwalbe on hintansa väärti, samoin Vittoria, briteistäkin molempia saa.

http://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-

ranttis
24.07.2017, 09.56
Planetx:ltä itte tilasin viime syksynä varastoon (17 rahaa tarjouksessa, olisko ollu puntia) kun tämä eka pari antautuu (tää tais olla 1,5v sitten Roselta). Itte tosin tilaillu 32mm versioo. Kannattaa huomata että niitä on 32mm, 37mm ja 40mm oikeesti. Planetx:n sivut näyttää mm-mitassa vaikka ovat C merkintöjä. 35C on siis 37mm. Vai miten tää ny meni ku viime vuonna itte sohlasin tilauksessa.

VSS
24.07.2017, 13.05
Kenenkään Hutchinson Sector renkaille käynyt niin että kulutuspinta alkaa irtoamaan? Normi paineet ja pyörä+kuski alle 100kg.
Ajoa alle vuosi / 2160km

https://ep1.pinkbike.org/p5pb14972531/p5pb14972531.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb14972533/p5pb14972533.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb14972522/p5pb14972522.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb14972526/p5pb14972526.jpg

plr
24.07.2017, 14.43
Ei kokemuksia noista renkaista, mutta muun merkkisistä kyllä. Tuollaisesta pienestä murtumasta tuskin on suurta vaaraa, mutta eihän renkaan pinnan tietenkään kuuluisi murtua. Jollakin hybridirenkaalla valmistaja lähetti uudet renkaat takuuseen, kun lähetin kuvan heille. Vanhemmissa renkaissa tuollaisia halkeamia näkyy, mm. Contin ja Vittorian maantierenkaissa olen nähnyt.

VSS
24.07.2017, 17.22
Käytän noita tubelessina joten vähän mietityttää alkaako ilmat karkaamaan kun tuollain murtuu. Koko renkaan kehä ei ole murtunut. Ei ole vielä yhtään flättiä noilla. Eturengas toimii tubeless moodissa mutta takarengas ei enään pidempää lenkkiä, veikkaan kyllä että takarenkaassa on vaan reikä jota en ole vielä löytänyt.

Reklamaatiota ei ainakaan heti tyrmätty kun kyselivät lisätietoja.

plr
24.07.2017, 19.43
Jos murtuma on vain kulutuspinnassa, niin veikkaukseni on, että se kestää. Tässä pari esimerkkiä (avo)renkaan rakenteesta, joissa kulutuspinta on renkaan rungon päällä oleva osa, jolloin se käsittääkseni ei vaikuta ilman pysymiseen sisällä. Avoulkorengasta ei tietenkään ole suunniteltukaan olemaan täysin ilmatiivis, koska sitä varten niissä on sisärengas. Jos halkeamasta alkaa näkyä litkuja, niin sitten voi alkaa epäillä kestävyyttä.

http://cdn-write.demandstudios.com/upload//9000/400/00/9/9409.gif

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Kevlarreifen.jpg

Kirjis
24.07.2017, 22.10
Mulle on käynyt vissiin Contien kanssa pelkästään huonoa tuuria aina; ajelin Dublinissa asuessani Gatorskineillä työmatkaa Focuksen cyclolla ja alle vuodessa paikkailin siellä sateessa renkaita 12 kertaa. Vaihdoin takaisin Schwalben Duranoihin ja sitten kun se pyörä varastettiin, ajelin jäykkäperällä Kojakit alla. Reikiä nolla kummallakin.

Sittemmin ostin käytetyn Ridley Orionin ja sen alla oli Contin sisäkumit, joista lähti, siis molemmista, parissa päivässä 2 baria painetta. Toisen niistä puhjettua pari kertaa (päällä aika paljon ajetut Contin Grand Prixit), vaihdoin päälle Michelin Pro 4 Endurancet ja sisään jotkut Decathlonin kiinalaiset sisurit. Ei ole toistaiseksi reikiä ja pysyvät ilmat sisällä.

En tiedä mistä johtuvat huonot kokemukset, kun muilla tuntuvat toimivan Contit ihan hyvin. (Full disclosure: Clydesdale, paineet aina niin paljon kuin rengas sallii.)

Laerppi
11.05.2018, 19.06
Onko pahaa sanottavaa Schwalbe G-One Speed renkaista? Etsinnässä 28-30mm tubeless rengas maantielle (85%). Nyt alla Gatorskinit 28mm, mutta tubeless polttelee. Soralle löytyy toiselta vanteilta Challengen gravel grinder 38mm.

Vivve
14.07.2018, 10.33
Onkos jollain kokemuksia Michelin Pro4 Endurance V2 renkaista? Tarkotus olis laittaa pyörään alle 28mm leveät mutta lienevät todellisuudessa leveämmät

Jim717
14.07.2018, 11.35
Onkos jollain kokemuksia Michelin Pro4 Endurance V2 renkaista? Tarkotus olis laittaa pyörään alle 28mm leveät mutta lienevät todellisuudessa leveämmät

Minulla on 25 mm Pro4 Endurace V2 takana ja Caontinental GP4000II edessä.
Michelin on 28.3 mm leveä ja GP4000II 27.3

Aikanaan minulla oli 28 mm GP4000II jonka leveys oli oikeasti 30 mm. Jos sama suhde on Michelinin kanssa niin se on 28mm oikeasti 31 mm leveä.
Tuon sivun arvot pätevät hyvin, mutta ovat pääosin 25 millisille https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015

Vivve
14.07.2018, 11.46
Jees, täytynee kokeilla mahtuuko pyöriin. Meneepähän sit cycloon jos ei mahdu.

Jim717
14.07.2018, 12.23
Minulla tuo 28 mm GP4000SII ei mahtunut Ultegran 6800 jarruihin korkeussuunnassa, joten vaihdoin tilapäisesti SRAM Apex jarrusatulan. Ilmeisesti 105 jarrut on myös tilavammat

Kanuuna
24.07.2018, 16.03
Ihan mielenkiintoista tekstiä, joka liippaa aiheeseen.

https://www.google.fi/amp/s/intheknowcycling.com/2016/04/03/best-wider-road-bike-tires-wheel-sizes/amp/

Sent from my iPhone using Tapatalk

PeZu
01.08.2018, 11.07
Vittoria Voyagerit tuli eilen asennettua omaan hybridiin. Nyt eka työmatka takana ja onhan nämä aika erilaiset mitä itse ajellut. Itsellä ei mitään kokemusta mistään paremmista renkaista ennestään niin en osaa sanoa miten eroaa muihin vastaaviin. Nyt meni vihdoin vaihtoon pyörän alkuperäiset renkaat (yli 10v vanhat) :D Eron huomaa kovettuneisiin markettirenkaisiin. Paljon pehmeämpää oli ajo ja ei kaikki epätasaisuudet tullut heti läpi tangolle asti. Jotenkin vaikutti tahmeelta meno juuri tuon pehmeyden takia vaikka samaa vauhtia menin kuin ennenkin...

Millaisia paineita olette näissä pidellyt? Itsellä 40mm versio ja painoo sen melkein 100kg. Nyt laitoin 4.5bar.

Sotanorsu666
11.06.2019, 12.05
Onko suositella jotain about 40mm leveää nopeaa tubeless rengasta ? Schwalbe Marathon Almotion tai Supreme tässä pyörinyt mielessä, mutta mutta.. Oliskohan jotain muuta tarjolla ?

Puskis
11.06.2019, 12.22
Almotionia ei taida saada tossa leveydessä tubeleksena.

Supremea kevyempiä olisi ainakin g-one speed, sliksi gravelking, donnelly strada ush ja vittoria terreno zero. Mitään kokemuksia ei oo mistään.

jone1
12.06.2019, 07.17
https://www.bike24.com/p2143271.html?q=Schwalbe+G-One+
Tommoset on vähän kapeampana asfalttiajossa ja rullaa hyvin.
Edit. nämä piti linkata https://www.bike24.com/p2264905.html?q=g-one+speed

Sotanorsu666
12.06.2019, 09.03
^ Unohdin tuohon viestiini laittaa, että nyt on alla g-one allround ja haluaisin jotain sileämpää ja hitaammin kuluvaa kumia, koska pääasiassa ajelen tuolla pyörällä työmatkaa asfaltilla. G-one allroundin kuvio takarenkaasta sulaa ihan silmissä asfaltilla, mutta ajattelin ajella nuo loppuun, kun tulivat pyörän mukana.

PatilZ
12.06.2019, 09.37
Barlow Pass Extralight

https://www.svencycles.com/products/-compass-700c-x-38-barlow-pass-tc/

Sairaan hyvä leveä maantierengas, jolla pärjää soralla. Kokemusta nyt 600km josta soralla yli puolet. Asfaltilla vierintävastuksen vähäisyys on "käsinkosketeltavissa". Kulumista ei vielä havaittavissa; ajan 3 bar paineilla (tubeless; orange seal). Kallis.

Mohkku
14.06.2019, 05.25
Merkkinä positiivisen kuvan antanut Panaracer on aina kiinnostava vaihtoehto. Omaa kokemusta ei Gravel Kingin sileästä versiosta ole, mutta palstalla kovasti kehutusta renkaasta löytyy 700x38c (40-622). Kun painoa on 330 g, on lupa odottaa kevyttä kulkua. Toisaalta pistosuojaus tuskin on kovin hyvä, jos arjessa pyörää on tarkoitus käyttää. Toukokuussa piti tulla markkinoille vahvistettu versio tuosta, mutta eipä ole näkynyt.

Sotanorsu666
14.06.2019, 08.10
^ Lenkkicrossarissa on gravel king sk:t ja ovat siinä pyörässä ajaneet asiansa hyvin ja tuota sileää katselin työmatkapyörään, mutta tosiaan vähän sen kulutuskestävyys ja pistosuojaus mietityttää.

Puskis
14.06.2019, 14.13
Continental GP Urban 35-622, 350g, blackchili-seoksella, ei tubeless.
https://www.bike24.com/p2312794.html (https://www.bike24.com/p2312794.html)
https://cdn.bike24.net/i/p/4/9/312794_00_c.jpg?v14a1eac777d2eff3eb76fb95cfb856bf0 57e1305

Smo
15.06.2019, 15.04
Lainataan topiikkia .. nää on kyllä tosi kapeet kun ei muuta ollu käsillä mutta kumpi olis parempi eteen ja kumpi taakse hybridiin / 80-luvun teräskippurasarviretkipyörään?

Marathon Plus 32 vai Contin Contact 37?

Edit. Ehkä laitan Maratonin taakse kun on mutulla kestävämpi

PatilZ
20.06.2019, 13.43
Barlow Pass Extralight

https://www.svencycles.com/products/-compass-700c-x-38-barlow-pass-tc/

Sairaan hyvä leveä maantierengas, jolla pärjää soralla. Kokemusta nyt 600km josta soralla yli puolet. Asfaltilla vierintävastuksen vähäisyys on "käsinkosketeltavissa". Kulumista ei vielä havaittavissa; ajan 3 bar paineilla (tubeless; orange seal). Kallis.

850km alla. Viimeiset 250km taas voittopuoleisesti asfalttia. Nyt takarenkaan "kuviointi" on selvästi madaltunut. Tässähän on kuviointi aivan sama kuin suosikkituubissani Veloflex Roubaixissa eli https://www.veloflex.it/eu/tubular-tire-roubaix. Roubaixin pinta ei kuitenkaan ole lähtenyt kulumaan alle tonnin, jolloin vaihtoehtona eroihin on erilaisuus kumiseoksessa, ajo-olosuhteissa, rengaspaineessa tai kaikissa em. yhteensä.

Ei kuitenkaan yhtään flättiä. Paineet ollut nyt max 3bar kuitenkin yli 2bar. Edelleen mukava ja rullaava.

Sandels
25.06.2019, 11.49
Jaahas, voi kyynel.... Vittoria on suuressa viisaudessaan lopettanut Voyager Hyperin valmistuksen... Ovat olleet aivan loistavat omassa käytössä: nopeat ja kestävät. Mitään vastaavaa ei ole tullut tilalle Vittorian tarjoomaan, joten pitänee katsella muualle. Etsimäni koko on 700x32, leveämpää ei mahdu. Omat ajot ovat ajautuneet yhä enemmän sorateiden suuntaan, joten pitäisi toimia sekä kestopäällysteellä että hiekkatiellä. Ehdotuksia otetaan kernaasti kiitollisuudella vastaan?

Contsun Grand Sport Extra kiinnostaa vähän - siitä on hyviä kokemuksia aiemmin: https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/race-tires/grand-sport-extra Painavampihan tämäkin on Hypereihin verrattuna, mutta minkäs teet. Miten tämä suhtautuu 4-seasoniin ja Gatorskiniin?

Schwalbeista on sen verran kokemusta, että ainakin tuntuvat kuluvan haipakkaan verrattua Hypereihin... Marathon Supreme näyttää pääsevän numeroissa lähelle Hyperiä, mutta onko kokemuksia miten kestävät?

Onko jotakin muuta markkinoilla joka voisi täyttää Hyperien kokoisen ystävän aukon sydämessäni?

TERU
25.06.2019, 12.05
Tällaiset on yksillä vanteilla, juuri 32 mm leveänä ja toimiihan nuo
https://www.bike-discount.de/en/buy/vittoria-zaffiro-pro-iv-graphene-2.0-folding-tyre-871597
Contin renkailla ajaa myös.

Sandels
25.06.2019, 12.23
Kiitos Teru. Pienen surffailun jälkeen alkoi myös kiinnostaa: https://velo.pirelli.com/en/ww/catalogue/clincher-bike-cinturato/700x32c/green

Tietämätön
15.06.2020, 21.16
Jaahas, voi kyynel.... Vittoria on suuressa viisaudessaan lopettanut Voyager Hyperin valmistuksen... Ovat olleet aivan loistavat omassa käytössä: nopeat ja kestävät. Mitään vastaavaa ei ole tullut tilalle Vittorian tarjoomaan, joten pitänee katsella muualle. Etsimäni koko on 700x32, leveämpää ei mahdu. Omat ajot ovat ajautuneet yhä enemmän sorateiden suuntaan, joten pitäisi toimia sekä kestopäällysteellä että hiekkatiellä. Ehdotuksia otetaan kernaasti kiitollisuudella vastaan?

Contsun Grand Sport Extra kiinnostaa vähän - siitä on hyviä kokemuksia aiemmin: https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/race-tires/grand-sport-extra Painavampihan tämäkin on Hypereihin verrattuna, mutta minkäs teet. Miten tämä suhtautuu 4-seasoniin ja Gatorskiniin?

Schwalbeista on sen verran kokemusta, että ainakin tuntuvat kuluvan haipakkaan verrattua Hypereihin... Marathon Supreme näyttää pääsevän numeroissa lähelle Hyperiä, mutta onko kokemuksia miten kestävät?

Onko jotakin muuta markkinoilla joka voisi täyttää Hyperien kokoisen ystävän aukon sydämessäni?

Itse ole miettinyt Vittorian Revolution techiä. Löytyykö siitä mitään kunnon testiä tai kokemuksia netistä? Ei ole oikein etsinnöistä huolimatta löytynyt.

korkki71
12.07.2020, 14.00
Mistä löytyy tieto Canyon Endurace cf 9.0 2016 vannejarrullisen pyörän maksimi rengasleveys? Olen ajellut 25mm schwalbe one pro tubeless renkailla ja toiveissa Continental gp5000tl rinkulat, mutta mahtuneeko....? Jos leveämmillä voisi poiketa välillä myös hiekkapätkille.

Fuuga
13.07.2020, 01.14
Continental GP Urban 35-622, 350g, blackchili-seoksella, ei tubeless.
https://www.bike24.com/p2312794.html (https://www.bike24.com/p2312794.html)

Kyllä nuokin saa litkutettua vaikkei TL olekaan. Toinen meni Stanin normaalilla ja toinen Hankkijan jäykemmällä (kts. Tubeless-ketju)

Warlord
13.07.2020, 08.30
Mistä löytyy tieto Canyon Endurace cf 9.0 2016 vannejarrullisen pyörän maksimi rengasleveys? Olen ajellut 25mm schwalbe one pro tubeless renkailla ja toiveissa Continental gp5000tl rinkulat, mutta mahtuneeko....? Jos leveämmillä voisi poiketa välillä myös hiekkapätkille.

Enempikin on kiinni jarruista. Mulla on kyseisessä rungossa jarruina Sram Redit ja 19mm sisäleveyskiekoilla takakumina 28mm Vittoria Corsa. Rungon puolesta menis leveämpikin.

slow
20.07.2020, 21.22
^ Unohdin tuohon viestiini laittaa, että nyt on alla g-one allround ja haluaisin jotain sileämpää ja hitaammin kuluvaa kumia, koska pääasiassa ajelen tuolla pyörällä työmatkaa asfaltilla. G-one allroundin kuvio takarenkaasta sulaa ihan silmissä asfaltilla, mutta ajattelin ajella nuo loppuun, kun tulivat pyörän mukana.

Taloudessamme on vallan hyviä kokemuksia Marathon Supremeista kuvatunlaisessa käytössä.

Gary oin'
22.04.2021, 09.01
Onko kukaan mittaillut Schwalbe G-one Speedin kumin paksuutta kyljistä vanhemmasta OneStar-mallista? Muutama vuosi sitten oli 30-millinen alla ja muistelin ihan kelvolliseksi asfaltille ja helpoille hiekkateille.

Nykyään tämä on päivitetty Addix SpeedGrip-seokselle ja lisätty kaiken maailman sähköpyörähyväksyntää - vähemmän yllättäen rullausta haukutaan bicyclerollingresistancea myöten. Tilasin 35-milliset kokeeksi, kun Bike-components myi vielä tuota vanhempaa OneStar-mallia: paketti tuli, Addix oli ensimmäinen sana jonka näin ja reklamaatio lähti saman tien.

Mittasin näistä kyljen paksuudeksi hieman yli 1.1mm, ja hyvin jäykkä tuntuma sormin kokeillen vastannut ollenkaan sitä muutaman vuoden takaista. Onko tässä aika kullanut muistot muiden haukkujen mukana vai oliko tuo aiempi oikeasti ohuempi ja notkeampi?

OneStar: https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/G-One-Speed-Evolution-V-Guard-28-Folding-Tyre-p52181/
Addix: https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/G-One-Speed-Evolution-ADDIX-Super-Ground-28-Folding-Tyre-p79386/

mackaiweri
22.04.2021, 10.23
Työmatkapyörään mietin tässä uutta rullaavaa pistosuojattua rengasta. Contin Gatorskin 32 millisenä tai GP Urban 35 millisenä tässä päälimmäisenä mielessä. Millaisia kokemuksia näistä löytyy?

https://www.bike24.com/p2195136.html
https://www.bike24.com/p2312794.html

paaton
22.04.2021, 10.34
Pirellin Cinturato velo tlr on tuohon se oikea ratkaisu.

paaton
22.04.2021, 10.36
Onko kukaan mittaillut Schwalbe G-one Speedin kumin paksuutta kyljistä vanhemmasta OneStar-mallista? Muutama vuosi sitten oli 30-millinen alla ja muistelin ihan kelvolliseksi asfaltille ja helpoille hiekkateille.

Nykyään tämä on päivitetty Addix SpeedGrip-seokselle ja lisätty kaiken maailman sähköpyörähyväksyntää - vähemmän yllättäen rullausta haukutaan bicyclerollingresistancea myöten. Tilasin 35-milliset kokeeksi, kun Bike-components myi vielä tuota vanhempaa OneStar-mallia: paketti tuli, Addix oli ensimmäinen sana jonka näin ja reklamaatio lähti saman tien.

Mittasin näistä kyljen paksuudeksi hieman yli 1.1mm, ja hyvin jäykkä tuntuma sormin kokeillen vastannut ollenkaan sitä muutaman vuoden takaista. Onko tässä aika kullanut muistot muiden haukkujen mukana vai oliko tuo aiempi oikeasti ohuempi ja notkeampi?

OneStar: https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/G-One-Speed-Evolution-V-Guard-28-Folding-Tyre-p52181/
Addix: https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/G-One-Speed-Evolution-ADDIX-Super-Ground-28-Folding-Tyre-p79386/

En tiedä mutta itse kierrän kaikki scwalbet tästä lähin kaukaa. Tehköön rauhassa niitä e-biken renkaita. Saa olla Sherlock, että selvittelee mikä noista on enää sitä vanhaa nopeaa mallia.

Gary oin'
22.04.2021, 10.49
En tiedä mutta itse kierrän kaikki scwalbet tästä lähin kaukaa. Tehköön rauhassa niitä e-biken renkaita. Saa olla Sherlock, että selvittelee mikä noista on enää sitä vanhaa nopeaa mallia.

Samat on pikkuhiljaa aatteet, kun selvästi erikseen kerrottunakaan ei tule sitä oikeaa. Odotellaan mitä kauppa vastaa, kun kyselin onko vanhaa ylipäätään oikeasti varastossa vai puretaanko kauppa. Nämä tilasin varalle odottelemaan että nykyiset ei ole enää ajokunnossa, mutta tuosta tuntumasta vajaa satanen parista on liikaa.

mackaiweri
22.04.2021, 11.33
Onko Cinturato hintansa väärti verrattuna Gatorskiniin? Vanteet ei oo TLR, joten sisurit tulis renkaan sisään.

paaton
22.04.2021, 11.51
En osaa sanoa vastineesta rahaan. En ole gatorskinilla ajanut koskaan, enkä aja. Mielestäni tuo on muinaisjäänne.

Qilty
22.04.2021, 12.11
Samat on pikkuhiljaa aatteet, kun selvästi erikseen kerrottunakaan ei tule sitä oikeaa. Odotellaan mitä kauppa vastaa, kun kyselin onko vanhaa ylipäätään oikeasti varastossa vai puretaanko kauppa. Nämä tilasin varalle odottelemaan että nykyiset ei ole enää ajokunnossa, mutta tuosta tuntumasta vajaa satanen parista on liikaa.Olisko varastolta laittaneet väärät? Kai niitä addixejakin oli hyviä? Snakeskin/liteskin jos lukee kyljessä? Nykyiset(super ground yms) kai kaikki huonoja.

Edit. Ja juu, vanhat snakeskin ja varsinkin liteskinit pacestarilla on kyllä nopeita. Mulla on gravelissa 50mm furious fredit liteskin/pacestar ja ne on nopeemmat sisureilla kun vaikka gravelking sk43 tubeleksena.

mackaiweri
22.04.2021, 12.29
Muinaisjäännehän on myös vanteet, jotka ei oo TLR..

Gary oin'
22.04.2021, 13.21
Olisko varastolta laittaneet väärät? Kai niitä addixejakin oli hyviä? Snakeskin/liteskin jos lukee kyljessä? Nykyiset(super ground yms) kai kaikki huonoja.

Tosiaan, tutkin vain että seos ei täsmää luvattuun, mutta eihän nämä saapuneet olleet kuitenkaan uutta Super Groundia. Vain OneStar-tieto oli siis virheellinen ja oikeasta varastoslotista nämä on nähtävästi laitettu. Uuden tuotenumero näkyy olevan sama, mutta .01 perään. Kuten paaton sanoi, sherlock tässä saa olla.

Paketista:
Evo, V-Guard, MicroSkin, TLE
Compound : ADDIX SpeedGrip
Art.-No.. 11601054

Qilty
22.04.2021, 13.29
Tosiaan, tutkin vain että seos ei täsmää luvattuun, mutta eihän nämä saapuneet olleet kuitenkaan uutta Super Groundia. Vain OneStar-tieto oli siis virheellinen ja oikeasta varastoslotista nämä on nähtävästi laitettu. Uuden tuotenumero näkyy olevan sama, mutta .01 perään. Kuten paaton sanoi, sherlock tässä saa olla.

Paketista:
Art.-No.. 11601054Mjaa, tuo microskin on kyllä itelle uusi. Tosin en maantiekumeja ole koskaan katellutkaan, eli liekö se joku maantiepuolen runkomalli. V-guard taitaa olla joku pistosuoja

Puskis
22.04.2021, 17.49
Työmatkapyörään mietin tässä uutta rullaavaa pistosuojattua rengasta. Contin Gatorskin 32 millisenä tai GP Urban 35 millisenä tässä päälimmäisenä mielessä. Millaisia kokemuksia näistä löytyy?

https://www.bike24.com/p2195136.html
https://www.bike24.com/p2312794.html

Olettaisin GP Urbanin olevan ihan eri maailmasta kuin Gaattori, joka on kai lähinnä vain tosi kestävä. Urbanissa on sama BlackChili-kumiseos kuin Contin nopeemmissa renkaissa ainakin. Itteä ainakin harmittaisi ostaa tubeless-rengasta käytettäväksi sisurien kanssa, kun ovat yleensä kalliimpia, painavampia (80g!), kyljistä paksuja (ettei litku tule läpi) ja kulutuspinnasta ohuita (litku paikkaa).

Ostan ite Urbanit, kunhan joskus saisin ajettua nykyiset renkulit loppuun.

ViP
22.04.2021, 19.46

Samaa selvittelin eilen. Weightweenies-sivulla mainittiin, että uusi (hitaampi) rengas olisi millimetrin luokkaa kyljestä, kun vanha parempi rengas olisi noin 0.5mm paksu. Tästä en mene takuuseen, mutta ainakin sun rengas täsmäisi tohon uudempaan malliin.

https://www.merlincycles.com/schwalbe-g-one-speed-microskin-tl-easy-evolution-folding-gravel-tyre-700c-221588.html

Tossa voisi olla vanhalla seoksella oleva g-one speed (microskin-kuori ja onestar-seos) Mene ja tiedä, kun ei noista ota kukaan selvää.

anzi666
22.04.2021, 20.52
Cinturatot on kulutuspinnasta tosi paksut, 3,7mm. Gatorskin on 3,2mm Bicyclerollingresistance.comin mukaan, ja Cinturato rullaa sen verran paljon paremmin litkutettuna että sisurillakin saattaa pärjätä Gatorille. Pirelli myös saman sivuston mukaan pistosuojatumpi.
Yleisesti ottaen tubeless kumit tuppaa kyllä olemaan kulutuspinnasta ohuempia, mutta ei tässä tapauksessa.
Edit: Pirellin mukaan Cinturatoa sopii käyttää myös sisurilla.

mackaiweri
23.04.2021, 15.07
Olettaisin GP Urbanin olevan ihan eri maailmasta kuin Gaattori, joka on kai lähinnä vain tosi kestävä. Urbanissa on sama BlackChili-kumiseos kuin Contin nopeemmissa renkaissa ainakin. Itteä ainakin harmittaisi ostaa tubeless-rengasta käytettäväksi sisurien kanssa, kun ovat yleensä kalliimpia, painavampia (80g!), kyljistä paksuja (ettei litku tule läpi) ja kulutuspinnasta ohuita (litku paikkaa).

Ostan ite Urbanit, kunhan joskus saisin ajettua nykyiset renkulit loppuun.
Tilasin Urbanit 35 millisenä. Ne oli melkein puolta halvammat kuin Pirellit. Oon samaa mieltä, että TLR-kumeista turha maksaa extraa sisureita käytettäessä. Täytyy laittaa myöhemmin kokemuksia, miltä tuntuvat. Maantiepyörässä ollut vuosia Contin GP4000 ja 5000 renkaita, joista ainakin oon tykännyt.

paaton
23.04.2021, 15.16
Nuo voi tosiaan olla ihan ok renkaat. Onhan contilla ollut paljon nopeita sisurillisia. Cyclocross speed esimerkiksi. Kevyetkin. Näemmä aika uusi julkaisu.

jalkkis
01.05.2021, 15.47

Paketista:
Art.-No.. 11601054

Onko kaikki Addix-compoundilla olevat Schwalbet nykyään sutta mutta (vanhemmat?) ei-Addixet vielä ok?

Mulla kun on varastossa yhdet ajamattomat Marathon Supremet, jotka ovat:
Evo
V-Guard
Compound: OSC (siis OneStar Compound).

Viimeiset 9v on ajeltu tällä gummimallilla ja tykännyt olen mutta nämä jäänevät viimeiseksi, kun Addixiin ei viitti sotkeentua.

Mulla on siis: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-supreme-2016

Mutta tuotekoodissa pahaenteinen ".01" lopussa. V-Guard on ainakin erona.

Onko se just vaan tuo compound, joka on se ongelma vaiko lisäksi joku muu?

anzi666
01.05.2021, 18.43
Onko kaikki Addix-compoundilla olevat Schwalbet nykyään sutta mutta (vanhemmat?) ei-Addixet vielä ok?
Onko se just vaan tuo compound, joka on se ongelma vaiko lisäksi joku muu?

Taitaa syynä olla jäykempi renkaan kudos, ainakin G-Onet oli ennen Addix aikaa 127 tpi. Nykyään ovat 67 tpi. Maantierenkaat ovat Addix seoksellakin vielä 127 tpi ja ne taitavat rullailla aivan hyvin.

Edit: Noissa uudemmissa huonosti rullaavissa on E-25 merkintä kyljessä, eli ovat tehneet renkaista tukevampia sähköpyöriä ajatellen.

velib
13.01.2022, 13.12
Jos haluaa vaihtaa 32mm GP5000:set leveämpiin, mikä olisi hyvä vaihtoehto? Vaatimuksena on myös tubeless. Käyttö on pääasiassa maantiellä, mutta satunnaisesti myös jonkin verran soralla. Varsinaiseen sorakäyttöön on kuitenkin toiset kiekot ja renkaat. Onko RH Bon Jon Passille hyvää kilpailijaa? Ja kannattaako silloin vaihtaa suoraan Barlow Passiin (38mm)?

ViP
13.01.2022, 17.35
Schwalben pro one 34mm?

paaton
13.01.2022, 17.40
BRR testasi strade bianchen olevan yhtä nopea, mitä gp5000.

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/challenge-strada-bianca-pro-htlr

velib
13.01.2022, 18.10
Challenge vaikuttaa hyvältä, tosin ei ole juuri Rene Herseä halvempi. Täytyy tutustua tarkemmin. Schwalbea näyttäisi olevan huonosti saatavilla. Muutama kuukausi on tietysti aikaa odotella…

Arosusi
13.01.2022, 18.20
BRR testasi strade bianchen olevan yhtä nopea, mitä gp5000.

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/challenge-strada-bianca-pro-htlr
Mitatut leveyden
Gp 30 mm
Sb 35 mm
Yhtä nopeita samoilla paineilla mutta itse ajaisin 30 mm Gp korkeammilla paineilla kuin 35 mm Sb jolloin Gp on nopeampi.
Kuinka hyvä/nopea Sb on en ota kantaa.

paaton
13.01.2022, 20.21
Mitatut leveyden
Gp 30 mm
Sb 35 mm
Yhtä nopeita samoilla paineilla mutta itse ajaisin 30 mm Gp korkeammilla paineilla kuin 35 mm Sb jolloin Gp on nopeampi.
Kuinka hyvä/nopea Sb on en ota kantaa.

BRR ei käytä samoja paineita, vaan laski jonkin kaavan mukaan hig, low ja extra low arvot.

Rolling Resistance Test Results

Model
Strada Bianca Pro HTLR
Grand Prix 5000 TL 32

Spin Up Video
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=tMaOayUeJTQ)
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=GotPMYkybBg)

Inner Tube
Conti Cross28 (160 gr)
Conti Cross28 (160 gr)

Measured Width
35.0 mm
29.9 mm

Rolling Resistance

High Air Pressure
15.7 Watts
CRR: 0.00471
(60 psi / 4.1 bar)
14.7 Watts
CRR: 0.00441
(66 psi / 4.6 bar)

Rolling Resistance

Medium Air Pressure
16.9 Watts
CRR: 0.00507
(50 psi / 3.4 bar)
16.7 Watts
CRR: 0.00501
(55 psi / 3.8 bar)

Rolling Resistance

Low Air Pressure
19.5 Watts
CRR: 0.00585
(40 psi / 2.8 bar)
19.8 Watts
CRR: 0.00594
(44 psi / 3.0 bar)

Rolling Resistance

Extra Low Air Pressure
24.2 Watts
CRR: 0.00725
(30 psi / 2.1 bar)
24.8 Watts
CRR: 0.00743
(33 psi / 2.3 bar)

Edit: Ja tosiaan wattilukemat ovat noin isoja, koska BRR haluaa käyttää samoja mittaustapoja mitä aiemminkin gravell renkaissa. Tubeleksena ja maantiespekseillä mitattuna tuo strade on kaiketi alle 10w rengas, kuten contikin.

paaton
13.01.2022, 20.25
Noiden taulukoiden mukaan pidän strade bianchea todella nopeana renkaana. Aika uskmatonta, että tuo pystyy samaan mitä puhdas maantierengas.
Stradea saa myös monessa eri koossa.

Arosusi
13.01.2022, 20.59
... maantiespekseillä mitattuna tuo strade on kaiketi alle 10w rengas, kuten contikin.

Ok. En huomannut että käytetty eri paineita, vaikka aika pieni tuo ero on.
Miten tuo testi eroaa maantiespekseillä tehdystä testistä (tubelessta lukuunottamatta)?

paaton
13.01.2022, 21.15
Ok. En huomannut että käytetty eri paineita, vaikka aika pieni tuo ero on.
Miten tuo testi eroaa maantiespekseillä tehdystä testistä (tubelessta lukuunottamatta)?

Nämä molemmat olen kyllä lukenut, ei vaan muista enää. Siellä ne BRR sivuilla kerrottiin.

nure
14.01.2022, 07.18
Ihan vaan asian ulkopuolelta, RalliKunkku 2.2" 3.8bar ja 16.4w... Ei paksumpikaan ole hidas välttämättä...

paaton
14.01.2022, 07.34
Ihan vaan asian ulkopuolelta, RalliKunkku 2.2" 3.8bar ja 16.4w... Ei paksumpikaan ole hidas välttämättä...

4season, älä nyt ala muuttamaan mieltä.

nure
14.01.2022, 07.43
^En oo yhden pyörän kuski ja Seasoneissakin pintaa ensi kesäksi vielä... 25millin GP5000:set jo valmiina toisissa kiekoissa...

miz
14.01.2022, 10.09

Jatketaan nyt asian ulkopuolelta kysymyksellä, että ajaako joku oikeasti tuollaisilla paineilla 2,2 renkailla?

Just noista Kunkuista ei ole kokemusta, mutta myös esim rocket ronit rullaa hienosti kivikovana mutta on muuten ihan paskat tollasilla paineilla ja koko menee täysin hukkaan isoilla paineilla. Eikä silti ole erityisen kevyen tuntuiset ajaa vaikka rullaakin.

Tämä yllä oleva siis vain oma tuntuma aiheeseen, ilman muuta saa ajaa millaisilla komboilla tykkää vaikka minä en asiaa ymmärrä.

Firlefanz
14.01.2022, 10.45
Mistä muuten nure haki esittämänsä millimetri-, ilmanpaine- ja wattiluvut?

Et ole ensimmäinen joka on ihmetellyt nuren käyttämiä kaamean kovia rengaspaineita. Eikä ole kauhean vaikeata löytää vannevalmistajia joiden mielestä tuonlevyisen renkaan maksimipaine heidän vanteellaan on 3.5 bar. Mutta eihän tuon rajan lopultakin melko marginaalinen ylittäminen välttämättä tarkoita että tapahtuu hirveitä...

nure
14.01.2022, 10.50
^Rolling Resistancen lukuja... Tuo nyt oli vertaileva esimerkki, en (pahemmin) ylitä suosituspaineita ja kun FlatBarGravel ideologialla ajaa amaksi iloksi niin yleisin alusta on kovaa niin ei kummasti ajatuksesta poikkea jos 4Seasoneilla (Paaton...) ajaa vajaa kuuden barin paineilla.

ViP
14.01.2022, 11.43
Mikä pointti käyttää maastorenkaita, jos niihin laittaa 4 baria painetta ja ajaa asvaltilla? Eikö sliksi maantiekumi palvele paremmin?

nure
14.01.2022, 12.49
^En tarkoittanut kovalla asvalttia pelkästään, myös sora/hiekkateillä ja yleisajossa toimii ja aika kornin näköinen maastorunkoinen 4Seasoneilla olisi (Paaton)... Ja seuraava rengas tulee olemaan SpeedKing joka lie toiseksi nopein 2.2" rengas markkinoilla...

Ps. max 3.5bar... Ja kannattaa testata esim. RalliKunkku, ei ollenkaan maastorengastyyppinen asvaltillakaan... Ja puhdasta sellaista ajelua varten löytyy alle 7kg maantiepyörä...

miz
14.01.2022, 14.14
Ok, kuten sanottu niin ei ole kunkusta kokemuksia, niin en ala kyseenalaistamaan ihmettelyä enempää.

RR menee kovilla paineilla huonoksi ajaa, niin pidoltaan kuin mukavuudeltakin.

Hyvä jos Nurella toimii noin, itse en tykkää ajaa maastopyörällä hyvällä pinnalla muutenkaan.

miz
14.01.2022, 14.28
Eikös nuo Herset ole ihan huomattavasti kalliimpia kuin nämä:
https://www.bike-components.de/de/Challenge/Strada-Bianca-Pro-Handmade-TLR-28-Faltreifen-p78272/?v=124752-schwarz-braun

velib
14.01.2022, 14.40
Mitä nyt nopeasti katsoin niin mallista riippuen standardit alkaen 54€/kpl. Extralightit näyttivät olevan 70€/kpl. Saatavuus tosin näyttäisi olevan vähän huono. Enkä tiedä uskaltaako extralighteihin lähteä kun myös bikepackingia olisi tarkoitus harrastaa. Siihen ehkä endurancet sopisivat paremmin.

paaton
14.01.2022, 15.39
Kohta pitäisi olla tulossa BRR:ltä eri runkomallien testit rene hersestä. Ainakaan tuo normaali runkoinen ei ole ollut testeissä mitenkään erityisen nopea. Panaracerin tekemiähän ne on. Omien nettisivujen mukaan extralight maksaa kyllä 90e 38c koossa, eli ero on suht iso challangehin verrattuna. Strade bianche on myös yllättävänkin hyvin pistosuojattu. Keskellä suojaus on esimerkiksi selväsit parempi, mitä terra speedissä.

Endurancehan se on, mikä itseäni rene herseistä kiinnostaa. Jännä nähdä tuo tuleva brr:n testi.

miz
14.01.2022, 17.35
Mitä nyt nopeasti katsoin niin mallista riippuen standardit alkaen 54€/kpl. Extralightit näyttivät olevan 70€/kpl. Saatavuus tosin näyttäisi olevan vähän huono. Enkä tiedä uskaltaako extralighteihin lähteä kun myös bikepackingia olisi tarkoitus harrastaa. Siihen ehkä endurancet sopisivat paremmin.

Ok, ei kauhean paha sitten. Miten muistelisin että katsoin noita ennen edellistä rengaskierrosta niin jätin nämä väliin kun hintaa olisi tullut posteineen yli 200. Muistan ilmeisesti väärin taas kerran ????.

Malamuutti
15.01.2022, 14.52
Noiden taulukoiden mukaan pidän strade bianchea todella nopeana renkaana. Aika uskmatonta, että tuo pystyy samaan mitä puhdas maantierengas.
Stradea saa myös monessa eri koossa.

Onko tuollaisella varsin pienellä kuviolla mitään merkitystä soralla? Aikanaan varallekin ostetut 37 mm Voyager Hyperit alkavat olla finito ja suurin piirtein saman kokoluokan kevyesti kulkevaa rengasta olisi tarvis. Maastoon ei tule mentyä, mutta sorateitä tulee ajeltua, ja sorilla pito on loppunut ainoastaan törkeän jyrkissä ylämäkitöppyröissä, joissa joutuu runttaamaan putkelta hyvin lyhyellä välityksellä. Eli pitäisikö tuo hieno kuvio tuollaisessa tilanteessa paremmin kuin puhdas maantierengas?

velib
15.01.2022, 15.09
Ok, ei kauhean paha sitten. Miten muistelisin että katsoin noita ennen edellistä rengaskierrosta niin jätin nämä väliin kun hintaa olisi tullut posteineen yli 200. Muistan ilmeisesti väärin taas kerran ????.

Vähän näyttää hinnat riippuvan kaupasta, ja nappulaversiot olivat hieman kalliimmat kun sellaiset syksyllä ostin. Niistä taisi extralightit olla 90€/kpl, standardit n.70€.

nure
17.01.2022, 15.28
Vekkulia kun taulukoita katsoo, GP5000 32millisenä suht samat Watit kuin RalliKunkku 2.2"... Suht samoilla paineilla...

paaton
17.01.2022, 15.44
Vekkulia kun taulukoita katsoo, GP5000 32millisenä suht samat Watit kuin RalliKunkku 2.2"... Suht samoilla paineilla...

Tosi vekkulia.

nure
17.01.2022, 15.49
^Mä jo mietin että pitääks hakea popcornit kehiin...

stenu
17.01.2022, 16.48

Vekkulina huomautuksena kuitenkin se, että 32-millinen on huomattavasti mukavampi kuin 2,2-tuumainen, jos niitä ajaa samoilla paineilla. Muistaakseni mukavuus oli yksi Mr. Nurenkin speksailukriteeri.

nure
17.01.2022, 20.09
^Tietenkin eri mieltä jos puhutaan noin kolmen barin paineista, ei GP5000 mielestäni kummoinenkaan ja en tosiaan pidä RalliKunkkuja mitenkään epämiellyttävinä/mukavina... Ja rajansa mukavuudellakin, ei ainakaan renkaiden vuoksi tähän päivään suunnattomasti kärsinyt...

Ps. Onkos tuo muuten tietoa vai insinööri mutua?

paaton
17.01.2022, 20.15

Jos vaan ajaisi sillä pyörällä niin huomaisi kaikkia hassuja juttuja. Ei tartte edes insinööri olla.

nure
17.01.2022, 22.37
^Aikanaan, eipä edellisestä kovinkaan paljoa muutu ainakaan renkaiden suhteen... Toivottavasti insinööriys pysyy kaukana...

paaton
18.01.2022, 08.11
En tiedä miten tuon nyt selittäisi, jotta edes vähän osuisi ketjuun.

Samalla paineella kapea rengas joustaa aina enemmän. Eli jos laitat 3bar 23mm renkaaseen ja 3bar 50mm renkaaseen, niin 23mm on ihanan pehmeä ajaa. 50mm on kivikova.

Tuossa tulee myös syy, miksi halutaan käyttää leveitä maantierenkaita. 23mm rengas pohjaa 3bar paineilla. Eli kannattaa valita rengas halutun mukavuuden mukaan, niin että iskunpituus vielä riittää. (Se 50mm sinun painolla on ok)

Renkaan rullausvastus tulee myös siitä joustosta. Eli jos pumppaat taas sen saman 3bar 23mm ja 50mm renkaaseen, niin 23mm on hitaampi, koska se joustaa ja 50mm ei jousta lainkaan. Tuon vuoksi pitääkin katsoa rullaukset niin, että paineet on säädetty painuman mukaan tasoihin. Tuolloin näkee erot renkaan rakenteessa. Alla gp5000 testi eri levyisinä.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison#drop45

stenu
18.01.2022, 08.13
^Tietenkin eri mieltä jos puhutaan noin kolmen barin paineista, ei GP5000 mielestäni kummoinenkaan ja en tosiaan pidä RalliKunkkuja mitenkään epämiellyttävinä/mukavina... Ja rajansa mukavuudellakin, ei ainakaan renkaiden vuoksi tähän päivään suunnattomasti kärsinyt...

No eikös sulla ole se maantiepyöräkin? Pumppaa molempien renkaisiin kolme baria ja istu pyörän päälle. Tai ihan vaan kokeile painaa peukalolla sitä rengasta. Kumman renkaat tuntuu pehmeämmiltä?

Kyllä se vaan on niin, että mitä paksumpi rengas, sitä matalammilla paineilla sitä pitää ajaa, jotta se rengas joustaa. Sen takia GP5000:sen ja Race Kingin vierintävastusten vertailemisessa samoilla paineilla ei ole mitään järkeä. Ihan hatusta vedettynä mutuna 2,2-tuumainen rengas 3 barin paineilla on yhtä kova kuin 32 mm rengas 5 barin paineilla.

1 bar = 1 N/mm. Tarkoittaa siis, että bar mittaa painetta pinta-alayksikköä kohden. Mikä puolestaan tarkoittaa sitä, että mitä isompi on pinta-ala, sitä isompi on myös paine samalla bar lukemalla. Siksi 3 baria 32 mm renkaassa ei ole sama asia kuin 3 baria 2,2-tuumaisessa renkaassa.

E: Paaton ehtikin jo vääntää rautalangasta saman asian…

Föhn
18.01.2022, 08.57
Piukeaksi pumpattu >2” rengas käyttäytyy vähän nopeimmissa vauhdeissa kuin se kuuluisa pomppukeppi. Mukulakiviä vastaavassa maastossa puolet reitistä menee suurinpiirtein lentämällä.

Paatonilta ja stenulta asiaa!

Qilty
18.01.2022, 09.41
Kyllä se 2020-luvulla pitäs olla jo kaikille selvää että samaan kantavuuteen isompi ilmatila vaatii vähemmän painetta.

Tuolla BRR testeissä myös jotkut kolmen markan touring renkaat tarjoaa hyviä lukemia, todellisuus on varmaan sit ihan muuta. Ihan jo se kertoo kuinka kaukana tuo testaus on todellisuudesta, että kaikissa testatuissa renkaissa vastus pienenee kun painetta nostetaan.

nure
18.01.2022, 10.04
Paaton, aloittaessa maantiepyöräilyn niin renkaat oli 21-23millisiä tuubeja ja paineet melkoiset mutta mitään ongelmia ei kovuuden vuoksi ilmaantunut, rullaavuus oli numero yksi. Eka "amalgaami"rengas oli tuumainen Ritcheyn TomSlick mutta silloinkin syynä kivikova alurunko eikä paineet. Paljonkohan tuo wattimäärä muuttuu kevyen sisurin kanssa?
Stenu, se mitä esität on itsestään selvää mutta olen onnelinen että saat (taas) esittää samat seikat kuin ennenkin, kysehän oli vekkulista sarkasmista mutta mennee muiltakin kuin savolaisilta joskus ohi.
Herrat eivät ehkä ole ymmärtää/halunneet ymmärtää että suurin osa ajosta kovalla pohjalla niin miksi käyttäisi matalia paineita jolloin rullaus huononee ja kun kuski ei ole mikään sokeriperse niin lievä kovuus ei haittaa...
Toisaaltaan täytynee sitten varmaan todeta että olen ajanut taas täysin väärin yli 40vuotta...

paaton
18.01.2022, 10.20
Nyt ei enää kannata selitellä...

nure
18.01.2022, 12.02
^Oikeastaan ei, jokaisella lie oikeus ajaa niin kuin haluaa...

miz
18.01.2022, 15.27
Joo ajellaan vaan tyytyväisinä kaikki tavoillamme.

Itse en kyllä pystyisi ajamaan maastokumeilla yli 3 Bar paineilla. Ei ole pitoa varsinkaan pehmeällä ja tärinä tulee läpi.
Sileällä asfaltilla varmaan nopeampi kuitenkin.

Jossain kohtaa taidettiin isp:kin vetää tähän ja joku ehdotteli hillittömiä paineita että nastat pitää. Ihan kauhea ajaa sekin kovilla paineilla ja pito tippuu jouston puutteen (kumi ei myötäile pinnan muotoja) myötä puoleen. Kovasti ihmettelen että näistä tarvii edes melkein tosissaan täällä vääntää.

nure
18.01.2022, 19.03
^Kuka pystyy, kuka ei, kuskeja moneen lähtöön... Kannattaa huomioida että kuskin paino myös vaikuttaa kaikkeen...

K.Kuronen
18.01.2022, 22.15
Lueskelin huvikseni silcan blogia paineiden vaikutuksesta rullaavuuteen eri alustoilla: https://silca.cc/blogs/silca

Itse sain irti sen, että optimi on, mutta se riippuu täysin tapauksesta: mitään yleistä sääntöä ei ole, että vähemmän tai enemmän on parempi.

nure
18.01.2022, 22.41
^Juuri noin lukematta, siis toinen äidistä, toinen tyttärestä jne... Turha ketään tasapäistää johonkin tiettyyn muottiin miten EI saa tehdä.

stenu
19.01.2022, 07.26
^ Eipä täällä mun mielestä kukaan - tai ainakaan minä - ole muotittanut ketään.

Ainoastaan tuohon alla olevaan kommenttiisi on huomautettu, että juu samat watit, mutta ei käytännössä vertailukelpoiset. Se, millä joku tykkää ajaa, on ihan toinen asia.

Itseasiassa, jos olisin sinä, olisin kiitollinen siitä, että väärinymmärryksesi tuli oikaistuksi. Muitenhan olisi voinut käydä niin, että olisit oikeasti kuvitellut ajavasi sekä nopeammilla että mukavammilla renkailla, kun ajat niillä Race Kingeilläsi.

Ja sitten ehkä takaisin asiaan, kun Race Kingit ei varsinaisesti ole maantierenkaat..

nure
19.01.2022, 08.37
^Ehkä en ole ymmärtänyt mitään väärin vaan ajatusmaailmamme ei kohtaa ja itsestään selvyyksistä ei aihetta kummaankaan kiitollisuuteen...
Omaan makuun RalliKunkku on sekä nopea ja miellyttävä ja asiasta puhuen niin ei moni noista gravelrenkaistakaan kovin maantierengas ole...

K.Kuronen
19.01.2022, 08.54
^Juuri noin lukematta, ...

Musta lukeminen kannattaa, ainakin niitä juttuja, jotka saavat epäilemään omaa jo lukittua kantaa: takinkääntö on parasta, mitä miehen ja miksei ihmisenkin kohdalle voi sattua.

Mcross
19.01.2022, 10.08
Kuinka paljon lisää ilmanvastusta joku 2,2 tuumanen versus 30 mm leveä kumi?

nure
19.01.2022, 18.19
^Lienee sarkasmia, siis marginaalista kuskin massaan verrattuna...

Kuronen, usein tulee luettua mutta omat mieltymykset perustuu siihen mistä pidän ja toimii itsellä...

Firlefanz
19.01.2022, 18.43
/.../ usein tulee luettua mutta omat mieltymykset perustuu siihen mistä pidän ja toimii itsellä...

Epäilemättä, mutta jonkinlaiseksi ongelmaksi tässä(kin) keskustelussa on tullut se että tuot esille omat mieltymyksesi tavalla joka saa monet, mukaanlukien minutkin, arvelemaan ettei mieltymyksiesi takana ole avointa ja uteliasta kokeilua useammanlaisilla vaihtoehdoilla.

Jos vaikuttaisit valmiimmalta hyväksymään sen että esitetyissä pointeissa on puolensa ja että niissä voisi olla kyse muustakin kuin pelkistä makukysymyksistä, voisin minäkin olla valmiimpi uskomaan että ajajan sadan kilon massa voi vaikuttaa enemmän kuin mitä se rengasvalmistajien painesuositusgraafien mukaan vaikuttaa:rolleyes:

paaton
19.01.2022, 20.14
^Lienee sarkasmia, siis marginaalista kuskin massaan verrattuna...

Ei todellakaan ole.

Kantsii nyt opetella ensin miten paine käyttäytyy eri levyisissä renkaissa. Sen jälkeen funtsia, että jotkut ajaakin sillä pyörällä. Ketjussa oli kyse leveistä ja nopeista maantierenkaista. Race kingi ei nyt vaan ole sellainen.

Leveillä ja nopeilla maantierenkailla ajetaan hyvinkin 40km/h nopeuksia. Renkaan ylälaita pyörii tuossa kohden maahan nähden tuplat. Voi mietiskellä, minkä verran se race kingin nappula vastustaa ilmavirrassa.

Oulunjulli
21.03.2022, 12.24
Tuossa kattelin ikkunasta että onpa kiva kun lumi sulaa ja tänä vuonna ei tarvi graveliin speksata leveitä ja nopeita maantierenkaita kun viime kesän alla pyöri nuo Cinturato 35mm ja eipä ne mennyt miksikään. Mutta nyt sattu tuo sen rullausmittaus eteen ja eikös tuo ole aika yllättävänkin huono rullaamaan?
Juu sen kyllä huomasi että paineet pitää olla ylälaidassa että nuo kulkee, ja tuolla rollingresistancessa ilmatteeksi näkee vain kelvottoman alhaisia paineita, mutta tuota jääköhän tuossa pian reilu 10W eroa johonkin pro oneen ja GP5000 32-34mm kokoisina kun ollaan optimipainein?
Voi perkele.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/pirelli-cinturato-velo-35

vaappu79
21.03.2022, 13.41
Jos ne viime kesänä tuntui hyviltä niin ei ne taulukkoa vilkaisemalla huonommaksi muuttunut.
Kovaa ajoa.

huotah
21.03.2022, 14.09
Tuossa kattelin ikkunasta että onpa kiva kun lumi sulaa ja tänä vuonna ei tarvi graveliin speksata leveitä ja nopeita maantierenkaita kun viime kesän alla pyöri nuo Cinturato 35mm ja eipä ne mennyt miksikään. Mutta nyt sattu tuo sen rullausmittaus eteen ja eikös tuo ole aika yllättävänkin huono rullaamaan?
Juu sen kyllä huomasi että paineet pitää olla ylälaidassa että nuo kulkee, ja tuolla rollingresistancessa ilmatteeksi näkee vain kelvottoman alhaisia paineita, mutta tuota jääköhän tuossa pian reilu 10W eroa johonkin pro oneen ja GP5000 32-34mm kokoisina kun ollaan optimipainein?
Voi perkele.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/pirelli-cinturato-velo-35

BRR:n mukaan aika tarkkaan noin eli +/-20W per rengaspari.

vaappu79
21.03.2022, 14.20
Jostain se pirellin aika jäätävän hyvä pistosuojaus on pois.

paaton
21.03.2022, 15.21
BRR:n mukaan aika tarkkaan noin eli +/-20W per rengaspari.

Ja tuo on just noin omien kokemuksienikin mukaan. Aika tasan 20w eroa pitkän lenkin keskitehossa kaverin kanssa, joka ajoi gp5000:lla.

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että gravelliin kun asentaa nastojen jälkeen 32mm pirellit, niin mitään wow efektiä ei vauhtiin tule. Itseäni vähän harmittaa 32mm koon osto. Nyt jos saisin valita uudelleen, niin ottaisin 28mm.

Sitten taas kun maantiepyörässä on 25mm michelin endurancet latekseilla, niin wow efekti on läsnä ja lujaa. Tuo rengas kulkee oikeasti hyvin, vaikka eroa ei pitäisi kamalasti pirelleihin testien mukaan olla.

Edit: No onhan noilla misukoilla ja pirellillä kuitenkin 2.5w/rengas testin mukaan eroa ja kun misukkohin laittaa lateksit, niin eroa onkin jo aika reippaasti. Loppu jarrufiilis tulee varmaan 32mm isommasta painosta.

Eli tämä michelin ei ole vieläkään huono rengas kevään rupisille asfalteille.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015

MrVelo
22.03.2022, 14.13
Rengaspainelaskuri
https://www.renehersecycles.com/tire-pressure-calculator/

Oulunjulli
25.03.2022, 08.02
No juu, tuohan suosittaa 3-3.6bar paineita 35mm kumeille ja 85kg. Niillä kyllä suojaamattomat gravelking sliksit rullasi hyvin ja mukavasti aiemmin. Pirellit taisi olla minulla 4.6+ huitein viime kesänä silloin kun haki rullaavuutta ja olisikin mukava tietää niiden hukkawatit aivan tuossa maksimipainein.
Kovin mukavat ne ei ole millään paineilla, mutta on se mukavuutta toki ajaa kaikkien rojujen päältä kovin pelkäämättä reikiä. Pitääpä alkukausi ajaa noilla ja seurata tuleeko markkinoille jotain jännittävämpää ja leveämpää kuin GP5000.

Arosusi
25.03.2022, 09.39
Pirelli 35 mm tuli ajettua viime kesänä 750 km kaupunkipyörällä hiekalla ja asfaltilla.
Kokonaismassa n 90 kg, paineet 3/3,5. Muutama testi alkuvaiheessa 4/4,5 paineilla mutta muuttui liian kovaksi kun runko ei ole mikään mukavuus painotteinen. Vaikka rullaavuus laski vähän niin loppukesä tuli ajettua noilla matalimmilla paineilla
Aika kovat koppurat nuo ovat. Kaupungissa missä on lasia ym niin ok, maantiellä keväällä kun sepeliä ei ole kaikkia putsattu varmaan myös. Kesällä sitten jotain parempaa.

Qilty
25.03.2022, 14.17
Ja tuo on just noin omien kokemuksienikin mukaan. Aika tasan 20w eroa pitkän lenkin keskitehossa kaverin kanssa, joka ajoi gp5000:lla.

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että gravelliin kun asentaa nastojen jälkeen 32mm pirellit, niin mitään wow efektiä ei vauhtiin tule. Itseäni vähän harmittaa 32mm koon osto. Nyt jos saisin valita uudelleen, niin ottaisin 28mm.

Sitten taas kun maantiepyörässä on 25mm michelin endurancet latekseilla, niin wow efekti on läsnä ja lujaa. Tuo rengas kulkee oikeasti hyvin, vaikka eroa ei pitäisi kamalasti pirelleihin testien mukaan olla.

Edit: No onhan noilla misukoilla ja pirellillä kuitenkin 2.5w/rengas testin mukaan eroa ja kun misukkohin laittaa lateksit, niin eroa onkin jo aika reippaasti. Loppu jarrufiilis tulee varmaan 32mm isommasta painosta.

Eli tämä michelin ei ole vieläkään huono rengas kevään rupisille asfalteille.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-pro-4-endurance-v2-2015

Aerodynamiikasta noiden 32 ja 25 erossa tulee myös jotain, painosta tuskin mitään ainakaan tasavauhdissa.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Qilty
25.03.2022, 14.19
Heittäskö tollasilla 30mm schwalbe one tubeleksilla muutaman pitkän maantielenkin? Ne olis sellasissa hinnoissa mitä viittis maantiekumista maksaa

Qilty
25.03.2022, 14.25
Voi perkele.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/pirelli-cinturato-velo-35Noilla brr testeillä kun ei ole oikeen mitään tekemistä todellisuuden kanssa kun se tunkee ne sisurit sinne. Ja se on taas muissa testeissä nähty että sisuri vaikuttaa toisessa renkaassa enemmän kun toisessa. Toi lista olis ihan toisen näköinen kun tekis testit niinku nykypäivänä renkaita käytetään...

tchegge_
25.03.2022, 15.43
Mulle tulossa keskileveänä ja hitaana maantierenkaana Cinturantot 32 leveänä Michelinin pro4 Endurancejen tilalle työmatka ja lenkkirenkaaksi. Jos lumi vaikka sulaisi joskus.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Isä nitro
25.03.2022, 17.08
Heittäskö tollasilla 30mm schwalbe one tubeleksilla muutaman pitkän maantielenkin? Ne olis sellasissa hinnoissa mitä viittis maantiekumista maksaa

Minulla oli pari suvea sitten ”allroad”-pyörässä Pro one 30 mm tubeleksena. En tiedä tehdäänkö tuota leveyttä enää pro-luokituksessa, mutta tuo oli mukavin ja rullaavin rengas miesmuistiin. Ajelin sillä huolettomasti myös kevyttä soraa asfaltin lisäksi. Näiden jälkeen 28 mm Cinturatot olivat pettymys.

Oulunjulli
27.03.2022, 09.38
Bike-Discountissa osu silmään tle pro one 32mm karvan alle 40€. Pitää kokeilla tuleeko toiseen suuntaan cinturatosta noihin huraa huutoja.

paaton
27.03.2022, 10.36
Bike-Discountissa osu silmään tle pro one 32mm karvan alle 40€. Pitää kokeilla tuleeko toiseen suuntaan cinturatosta noihin huraa huutoja.

No aivan varmasti tulee, kunhan et lähde sepelöidylle kelville. Onhan nuo nyt ihan toiset renkaat.

Isä nitro
27.03.2022, 11.22

Pahus, enpäs noita huomannut. En ollut löytävinäni koossa 30 mm ja niin päädyin toiseen valintaan kun olin eilen netissä ostoksilla. 32 mm olis kyllä käyneet ja etenkin tuolla hinnalla. Lisäksi olin laittanut ostolistalle ja muistutukseksi (ilmeisesti viime kesänä ja noiden Cinturatojen jälkeisin kokemuksin), että ostapa ja kokeilepa Challenge Strada Bianca pro handmade pro ruskeakylkisinä ja 30 -millisinä eli nämä https://www.bike24.com/p2370329.html. Muistaakseni hinta alkoi viime vuonna seiskalla, nyt siis 57.30 €. Parasta olla sitten hyvä gummit.

Pastu
27.03.2022, 12.17
Toissa kesän ja viime alkukevään ajoin TLE Pro Onella 28 mm. Rengas on mielestäni todella hyvin rullaava ja pitoa löytyy. Kulutuskestävyys ei sitten ollutkaan niin vakuuttava. 2k km jälkeen takaa ihan loppu ja pistosuojaus heikko. Saldona kymmeniä reikiä, joka tosin tubeless-setupissa ei ole maailmanloppu.

Pro ainesta siirryin viime keväällä Cinturaton 28 mm versioon, joka on 21C vanteella 30,5 mm. Kilsoja kertyi reilu 6k sisältäen myös useita soralenkkejä ilman yhtään reikää. En kokenut rullaavuutta mitenkään huonoksi, mutta onhan se toki heikompi kuin Pro Onessa. Pisin yksittäinen lenkki Cinturatolla oli +400 km.

Kevään kihnutan Cinturatolla ja kokeilunhalusta kesän baanoille P Zero Race 30 mm alle testiin.

paaton
27.03.2022, 12.54
Muistaakseni uudemmissa pro oneissa kasvatettiin kulutuskestävyyttä. En kyllä enää muista missä kohtaa tuo tapahtui, eikä noista uudemmista ole kokemusta.

Isä nitro
28.03.2022, 10.24
Muistaakseni uudemmissa pro oneissa kasvatettiin kulutuskestävyyttä. En kyllä enää muista missä kohtaa tuo tapahtui, eikä noista uudemmista ole kokemusta.

Näin minäkin muistan lukeneeni enkä nyt sitten tiedä kumpaan ryhmään omani lukeutuivat. Yhden kauden renkaat joka tapauksessa minun kilometreilläni (olisko jotain 2000 km). Ja vaikka en sepeleille Pro oneilla menisi, niin yllätyin kuinka hyvin "pitivät pintansa" myös hieman raastavimmissa oloissa kuten soralla. Minulla taas ei muistikuvieni mukaan mainittavia reikiä tullut, ainakaan sellaisia joita ei litku olisi huomaamattomasti paikannut. Tai taisi sittenkin yksi tapaus olla kevätkaudella 2020 tilanteessa, jossa en muistanut tarkistaa nesteiden tasoa eli litku oli loppunut Sipoon suunnalla. Mutta kysehän on maantierenkaasta, jonka rajoituksia en juuri kunnioittanut.

Sopivasti itselläni nyt alla nuo Cinturatot, joilla ajattelin lähteä sepeliä murskaaman jahka tästä tämän viikon pikku jääkaudesta selvitään. Sitten sepelien poiston jälkeen (joskus juhannuksena) alle kokeeksi nuo Challenget. Jos eivät miellytä, niin jokapaikan hiilikuituhöylään takaisin Pro onet.

paaton
28.03.2022, 21.05
Uskallan linkata nämä contit tänne.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/624740/Continental-Contact-Urban-42-622-28x1-60?

Tilasin parin ja kyljet ovat tautisen notkeat. Melkein uskaltaisin väittää, ettei parempaa rengasta kaupunkipyörään löydy. Testien mukaan rullauksen pitäisi vastata terra speediä ja pistosuojauksen olla parempi, mitä marathon allmotionissa.

Hinta 25e ja löytyy myös 35mm koossa. Painokin ihmeellisen kevyt, ottaen huomioon reunalangan.

Arosusi
28.03.2022, 21.29
Aika hyvä vaihtoehto tuohon hintaluokkaan.
RR myös testannut.

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-contact-urban

Ja kokoja löytyy 28-55 mm 28"!

Ja rullaavuus samaa luokkaa kuin vanhalla tutulla Vittoria Voyager.

paaton
28.03.2022, 21.54
Juu, tuolta biermanin sivuilta stalkkasinkin. Pistosuojaus uskomattoman hyvällä tasolla rullaukseen nähden. Epäilin hieman rullatestajä, mutta rengasta hypistellä tuloksia on helppo uskoa.

Pastu
29.03.2022, 07.33
Uskallan linkata nämä contit tänne.

Oho, onpas hinta kohdillaan! Kerro ihmeessä kokemuksia, kun saat alle ja ajoon.

paaton
29.03.2022, 07.47
Oho, onpas hinta kohdillaan! Kerro ihmeessä kokemuksia, kun saat alle ja ajoon.

Noo, en mä noita nyt omaan lenkkipyörääni alle laita. Tulevat tuttavan työmatkapyörään.

Mutta siis esimerkiksi reissuille tai kaupunkifillariin varmaan aika loistava rengas.

Juurikin pähkäilin taas pistosuojattuja renkaita maantiepyörään, enkä taida olla vaihtamassa noista michelinin enduranceista mihinkään.

jalkkis
29.03.2022, 15.26
Mikäs olis päivän valinta kumiksi keväisille ja miksei syksyille sepelikelveille? Onko leveämpi kumi automaattisesti parempi vastustamaan sepeliä? Joku maks 40ish mm leveä.

paaton
29.03.2022, 15.37
Rene hersen steilacoom endurance seoksella.

stenu
29.03.2022, 15.57
Mulla ei ole mennyt standardeistakaan sepeli läpi ikinä, kunhan ei ole ihan slikseiksi ajetuilla ajellut sepelaikaan. Nyt taas viimeiset pari viikkoa olen ajellut työmatkaa Stigmatalla Hurricane Ridget alla.

jalkkis
31.03.2022, 22.16
Onpas Reneillä hintaa. Jos Rene on paras, niin mikäs olis second best?

jalkkis
01.04.2022, 16.31
Ei maantierenkaasta kyse mutta mites joku WTB Cross Boss sepelikelin kumina? Nappula vaikuttaa suht korkealta. Muta-ajo-ominaisuuksia haukutaan mutta kun kelvikumista olisi kyse niin ei haittaa.

Tai sitten Nano?

EDIT: jaa, onhan tuolla GG-ketjussa ollutkin näistä puhetta...

vikidi
18.04.2022, 17.21
Minulla on muutaman kesän ajettu Whyte shoreditch hybridi/fitness-pyörä, johon on tullut aika vaihtaa uudet ulkorenkaat. Nykyiset ovat Vittoria Zaffiro Pro 700x32c eli leveydeltään 32mm.

Haluaisin hieman nopeammat renkaat, joten minkälaista suosittelisitte? Olen katsonut, että Vittorialta löytyisi 28mm leveät rubino Pro:t, jotka olisivat vielä mielyttävän hintaiset ja hieman kapeammat ja kevyemmät kuin nykyiset (32 mm). Ajan pääsääntöisesti asfaltilla, mutta silloin tällöin hiekalla. Ilmeisesti 25mm leveät ovat jo ajomukavuudeltaan liian karkeat ja sopimattomat hiekalle/muulle materiaalille kuin asfaltille. Lisäksi haluan, että niissä olisi sisäkumi. Millaiset Continental Grand Prix 5000 olisivat?

Pulimonni
18.04.2022, 20.09
Laita ne GP5000:t alle. Et tule pettymään.

vikidi
18.04.2022, 20.54
Uskaltaako näillä hiekalle tai osaatko arvioida miten herkkiä rengasrikkoihin? Houkuttaisi kyllä tuo rengas pikaisen selvityksen ja arvioiden lukujen jälkeen, vaikkakaan ei ilmeisesti kaikkein kestävin.

Benny
18.04.2022, 22.01
Minulla on muutaman kesän ajettu Whyte shoreditch hybridi/fitness-pyörä, johon on tullut aika vaihtaa uudet ulkorenkaat. Nykyiset ovat Vittoria Zaffiro Pro 700x32c eli leveydeltään 32mm.

Haluaisin hieman nopeammat renkaat, joten minkälaista suosittelisitte? Olen katsonut, että Vittorialta löytyisi 28mm leveät rubino Pro:t, jotka olisivat vielä mielyttävän hintaiset ja hieman kapeammat ja kevyemmät kuin nykyiset (32 mm). Ajan pääsääntöisesti asfaltilla, mutta silloin tällöin hiekalla. Ilmeisesti 25mm leveät ovat jo ajomukavuudeltaan liian karkeat ja sopimattomat hiekalle/muulle materiaalille kuin asfaltille. Lisäksi haluan, että niissä olisi sisäkumi. Millaiset Continental Grand Prix 5000 olisivat?

Hyvin marginaalisen nopeus edun hybridipyörässä saat vaihtamalla 32millisen kumin kapeampaan. Ammattilaisetkin taitaa ajaa maantiellä tänäpäivänä 28-30mm kumeilla. Tuo Zaffirokaan ei ole painavimmasta päästä oleva kumi, niin painohyötykin on kohtuullisen pieni.

Kapeammalla kumilla joutuu pitämään isompia paineita, jolloin kyyti on kovempaa ja sorapinnalla leveä kumi pitää paremmin.

pumpum
18.04.2022, 22.27
Uskaltaako näillä hiekalle tai osaatko arvioida miten herkkiä rengasrikkoihin? Houkuttaisi kyllä tuo rengas pikaisen selvityksen ja arvioiden lukujen jälkeen, vaikkakaan ei ilmeisesti kaikkein kestävin. Hyvin kestää, sisärenkaalla tosin joudut käyttämään hieman korkeampia paineita. Sääli etteivät tee hieman vielä leveämpää versiota tuosta.

vikidi
18.04.2022, 23.14
Hyvin kestää, sisärenkaalla tosin joudut käyttämään hieman korkeampia paineita. Sääli etteivät tee hieman vielä leveämpää versiota tuosta.

Itseasiassa verkkokaupasta löytyy 32 millistä kumia.

Coasting
19.04.2022, 09.18
Mulla on 32 mm gp5000. Ajanut surutta soralla ja hiekalla ja varovaisesti myös terävässä kivikossa. Hyvin kestää. Mutta hiekalla ei k6llä paljoa pitoa löydy.

paaton
24.04.2022, 09.48
No niin. Nyt on mielenkiintoista dataa RollingResistancessa. Olen odottanut jo pitkään testiä, missä mitattaisiin renkaiden vastusta erillaisissa ajotilanteissa. Olen ollut suht varma, että noissa on isoja eroja esimerkiksi putkelta runtatessa, tai kireissä.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/crr-load-test

Painoon perustuva testi on hyvä alku tälle. On kyllä suht mielenkiintoista, enkä oikein osaa tuota tulkita. Nopeimmat renkaat hidastuvat eniten matalilla paineilla ja korkealla painolla. Misukan power on jo suht lähellä contia. Ehkä tuo on ajateltava vain niin, että notkeampi rengas on tarkempi oikeiden paineiden kanssa.

Med High Extra AVG

Loa
CRR
Medium
Pressure
CRR
High
Pressure
CRR
Extra High
Pressure
CRR
Average

Vittoria Corsa Speed G+ 2.0 25-622

32.5 kg - 72 lbs
0.00267
0.00241
0.00229
0.00246

42.5 kg - 94 lbs
0.00286
0.00248
0.00231
0.00255

52.5 kg - 116 lbs
0.00313
0.00268
0.00246
0.00276

% Increase
17.2%
11.2%
7.0%
12.2%

Margin of error range

7.6% - 16.5%

Continental GP 5000 S TR 25-622

32.5 kg - 72 lbs
0.00347
0.00305
0.00283
0.00312

42.5 kg - 94 lbs
0.00371
0.00310
0.00287
0.00323

52.5 kg - 116 lbs
0.00415
0.00341
0.00312
0.00356

% Increase
19.6%
11.8%
10.2%
14.1%

Margin of error range

9.5% - 18.5%

Michelin Power Road TLR 25-622

32.5 kg - 72 lbs
0.00435
0.00379
0.00345
0.00386

42.5 kg - 94 lbs
0.00461
0.00392
0.00351
0.00401

52.5 kg - 116 lbs
0.00478
0.00408
0.00362
0.00416

% Increase
9.9%
7.7%
4.9%
7.8%

Margin of error range

3.3% - 11.8%

Schwalbe Pro One V-Guard 25-622

32.5 kg - 72 lbs
0.00528
0.00467
0.00435
0.00477

42.5 kg - 94 lbs
0.00554
0.00480
0.00429
0.00488

52.5 kg - 116 lbs
0.00592
0.00495
0.00444
0.00510

% Increase
12.1%
6.0%
2.1%
6.9%

Margin of error range

2.6% - 11.1%

Vittoria Corsa G+ 2.0 25-622

32.5 kg - 72 lbs
0.00546
0.00467
0.00414
0.00476

42.5 kg - 94 lbs
0.00565
0.00473
0.00436
0.00491

52.5 kg - 116 lbs
0.00581
0.00497
0.00438
0.00505

% Increase
6.4%
6.4%
5.8%
6.1%

Margin of error range

2.1% - 10.5%

Continental Grand Prix Urban 35-622

32.5 kg - 72 lbs
0.00590
0.00499
0.00465
0.00518

42.5 kg - 94 lbs
0.00598
0.00511
0.00459
0.00523

52.5 kg - 116 lbs
0.00613
0.00512
0.00466
0.00530

% Increase
3.9%
2.6%
0.2%
2.3%

Margin of error range

-1.7% - 6.4%

JKO17
24.04.2022, 11.04
Isoja eroja. Taulukossa vasemmalta oikealle 60, 80 ja 100 muokattu psi

Jos oikein olen ymmärtänyt niin suuruusluokka wateiksi muunnettuna olisi ( vaikka ilmeisesti testi huomioiden tätä ei näin suoraviivaisesti voi todeta)

0,00300 on wateiksi muutettuna 10 wattia
ja tästä aina joka 0,0003 ylös tai alaspäin on sitten 1 watti

(suuruusluokka helpommin laskettavissa kun katsoo viimeiset kolme numeroa 300 on siis 10 wattia, 270 on 9 wattia, 330 11 wattia, 360 12 wattia,390 13 wattia jne..)

paaton
24.04.2022, 11.15
Niin. Onko BRR testin ongelmana juurikin se leveyden mukaan vakioiutu paine? Täytyisi vakioida painuma, eli renkaan mukavuus.

Notkeampi/nopeampi rengas muuttaa muotoaan enemmän, joten painon lisääminen nostaa vastusta suhteessa enemmän. Itse keltämättä oletin tämän olevan toisinpäin.

JKO17
24.04.2022, 12.21
Varmaankin noin.

Yleisesti BRR:ssä kuvioitu teräslevy on niin tasainen, että vierintävastus pienenee koko ajan kun painetta nostetaan. Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa maantiellä kun renkaan muoto ja eläminen nostaa vastusta ja/tai aiheuttaa pomppimista, riippuen tien pinnasta, kuskin painosta yms.

Ilmeisesti on kuitenkin niin, että BRR:n testit ovat oikeansuuntaisia vaikka niitä ei voi suoraan siirtää watteineen ja paineineen oikeaan ajoon.
Sellaiseen neuvon olen kuullut, että valitse brr:n (tai vastaavan) testaama hyvin rullaava rengas oma käyttötarkoitus huomioiden ja laske sitten silcan/sramin laskurille asiainmukaiset paineet. Säädä sitten tarpeen vaatiessa

Fuuga
24.04.2022, 20.27
Mulla on 32 mm gp5000. Ajanut surutta soralla ja hiekalla ja varovaisesti myös terävässä kivikossa. Hyvin kestää. Mutta hiekalla ei k6llä paljoa pitoa löydy.

Jotenkin yleinen väärinymmärrys on että sora ja hiekka itsessään olisi turmiollista renkaille. Olennaista on minkä päällä se sora ja hiekka on. Asfaltti ei anna periksi joten sen päällä kummatkin on pahoja. Se sijaan hiekka-/soratiellä pohja antaa periksi eikä ole mitenkään paha kumeille. Mukavuus on sitten aivan eri asia.

--
Murphy elää!

Föhn
29.04.2022, 18.26
Ilmeisesti on kuitenkin niin, että BRR:n testit ovat oikeansuuntaisia vaikka niitä ei voi suoraan siirtää watteineen ja paineineen oikeaan ajoon.
Sellaiseen neuvon olen kuullut, että valitse brr:n (tai vastaavan) testaama hyvin rullaava rengas oma käyttötarkoitus huomioiden ja laske sitten silcan/sramin laskurille asiainmukaiset paineet. Säädä sitten tarpeen vaatiessa
Minulla se menee jotakuinkin niin että valkkaat pari kolme sarjaa mielenkiintoisa rengassettiä, poljet helevetisti kilsoja alle ja päädyt johonkin lopputulokseen. Vaatimukset on perin vähäiset. Pyörän pitää mennä kuin itsestään eteenpäin.

TuplaO
30.05.2022, 22.24
Heitin vihdoin alle aikoinaan hommatut Pirellin nimellisesti 30mm P Zero Race TLR:t. Siis ei-SL-versio. Asentuivat Zippin 303s:sille aikasta helposti. Toivon näiltä nopeutta, ennustettavaa pitoa kosteissa oloissa, jokseenkin pehmeää tuntumaa sekä kesäoloihin riittävää pistosuojausta. En enää muista miksi nämä ostin. 30mm versiolla oli varmasti osuutensa asiassa. Palataan asiaan kun saa kilsoja alle.

paaton
01.06.2022, 14.41
Onko kukaan muuten verrannut vanhaa 32TL viistonnista ja uudempaa 32S versiota? Rolling Resistancen mukaan noilla on iso ero uudemman hyväksi. Eli pitääköhän paikkaansa, vai johtuuko sisurista?

"When tested under CX/Gravel conditions, the 32 mm version of the Continental Grand Prix 5000 S TR rolls much faster than the 32 mm version of the Grand Prix 5000 TL. The difference is much more significant when compared to the 25 mm versions of these tires, and we attribute this to the lower air pressures, differences in the samples we tested, and the possibility that the newer design of the Grand Prix 5000 S TR works out better for the bigger sizes."

Model
Strada Bianca Pro HTLR 36
Grand Prix 5000 S TR 32
Grand Prix 5000 TL 32

Spin Up Video
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=tMaOayUeJTQ)
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=tg22-tzRD1c)
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=GotPMYkybBg)

Inner Tube
Conti Cross28 (160 gr)
Conti Cross28 (160 gr)
Conti Cross28 (160 gr)

Measured Width
35.0 mm
30.3 mm
29.9 mm

Rolling Resistance

High Air Pressure
15.7 Watts
CRR: 0.00471
(60 psi / 4.1 bar)
12.8 Watts
CRR: 0.00384
(66 psi / 4.6 bar)
14.7 Watts
CRR: 0.00441
(66 psi / 4.6 bar)

Rolling Resistance

Medium Air Pressure
16.9 Watts
(50 psi / 3.4 bar)
14.3 Watts
CRR: 0.00429
(55 psi / 3.8 bar)
16.7 Watts
CRR: 0.00501
(55 psi / 3.8 bar)

Rolling Resistance

Low Air Pressure
19.5 Watts
CRR: 0.00585
(40 psi / 2.8 bar)
16.6 Watts
CRR: 0.00498
(44 psi / 3.0 bar)
19.8 Watts
CRR: 0.00594
(44 psi / 3.0 bar)

Rolling Resistance

Extra Low Air Pressure
24.2 Watts
CRR: 0.00725
(30 psi / 2.1 bar)
21.4 Watts
CRR: 0.00641
(33 psi / 2.3 bar)
24.8 Watts
CRR: 0.00743
(33 psi / 2.3 bar)

Kuten taulukosta näkee, niin ero on oikeasti iso.

huotah
01.06.2022, 18.33
Michelin Power Cup TLR löytyy nyt hyllystä ainakin Bike24:stä. Hintakin on Contia halvempi. Ostakaa ja raportoikaa kokemuksenne tänne.

paaton
01.06.2022, 18.51
Ei uskalla ennen brr testiä. Pitäisi olla tulossa.

Plus
01.06.2022, 19.49
Minulla on sekä 5000 TL 32mm ja TR 32mm. Onhan tuo TR notkeakylkisemmän oloinen ja 50g kevyempi per rengas. Ilmat tuntuu pysyvän heikommin kuin TL:ssä. Eikös TL:ssä ollut joku butyyli-lineri?

paaton
01.06.2022, 20.08
Minulla on sekä 5000 TL 32mm ja TR 32mm. Onhan tuo TR notkeakylkisemmän oloinen ja 50g kevyempi per rengas. Ilmat tuntuu pysyvän heikommin kuin TL:ssä. Eikös TL:ssä ollut joku butyyli-lineri?

Nyt kun sanoit, niin saattoi tosiaan olla noin.

huotah
01.06.2022, 21.42
Ei uskalla ennen brr testiä. Pitäisi olla tulossa.

Jarnon testiä odotellessa. Joku perjantai se tulee, ehkä jo tällä viikolla...

huotah
08.06.2022, 17.44
Michelin Power Cup TLR testattu: https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-power-cup-tlr

TL;DR On nopea ja kaikkea muuta, mutta kulutuspinta on kapea.

paaton
08.06.2022, 17.57
Michelin Power Cup TLR testattu: https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-power-cup-tlr

TL;DR On nopea ja kaikkea muuta, mutta kulutuspinta on kapea.

Melkoinen moka. Noiden kuvienkin perusteella rengas on pallo. Voisin kuvitella, ettei kesto ole kovin kaksinen leveillä kehillä.

elämäntapapyöräilijä
09.06.2022, 16.41
Siirsin viestin tänne oikeaan topsuun GG-rengaskeskustelun puolelta.

Eli mietinnössä on Bon Jon Pass tai Barlow Pass all-road-pyörään. Assulla ajoa enimmäkseen mutta myös varsinaissuomalaista (pääosin) hienojakoista gravelia tulis ajettua ehkä suhteessa 70/30. Onko noissa kovin merkittävää eroa vierimisvastuksessa? 35g eroa painossa Standard-casingilla, mistä olen valmis tinkimään jos tuo leveämpi Barlow Pass ei ole selkeästi huonommin rullaava, kun antaa kuitenkin hieman lisää mukavuutta. Mietin myös Barlow Pass eteen ja Bon Jon Pass taakse. Nykyiset renkaat GP5000 TL 28mm. Vauhdista kylläkin tykkään että siinä mielessä ehkä toi 35mm vois kuitenkin olla ihan riittävän leveä, kun noilla Conteillakin olen satunnaisesti gravelia ajanut silloin tällöin ongelmitta. Ja löytyy myös toinen 650b-kiekkosetti 50mm karkeammalla kuviolla olevilla renkailla, joiden olen kyllä huomannut olevan vähän overkill suomigraveliin kuivan kauden aikana, toki talvella toimivat hyvin. En jaksanut koko topsua lukea läpi joten pahoittelut jos noiden vertailusta on ollut keskustelua aiemmin. Ted King on kirjoittanut että kannattais valita kokoa leveämpi kuin mitä kuvittelis tarvitsevansa, mutta toki se viittasi nimenomaan puhtaaseen gravel-ajoon kun taas itsellä nuo saisi toimittaa mahdollisimman hyvän maantierenkaan asemaakin (vaikkakin Conteille eivät varmasti aivan vedäkään vertoja, mutta toimivat sitten kuitenkin myös gravelilla paremmin). Kompromisseja, kompromisseja...

Kiinnostaisi myös tietää todelliset rengasleveydet tubelessina noin 20mm sisäleveällä kehällä (ei-hookless). Ja Standard-casing lienee riittävä 65kg kuskille?

TuplaO
09.06.2022, 21.43
Muutamat varvit vedetty: Pirellin nimellisesti 30mm P Zero Race TLR. Tuntuma on kova, mutta ei tunnoton. Suodattaa kyllä tärinöitä. Toivottu ”pehmeä jämäkkyys” taitaa jäädä haaveeksi. Fiilikset eivät kummemmin muuttuneet paineita laskemalla (takana 4,1 ja edessä karvan alle 4; system weight päältä 100). Tiedä sitten pääsisikö nakki paremmin oikeuksiinsa aggressiivisemmassa menossa, jossa kovuus kääntyy välillä luottamusta herättäväksi vankkuudeksi/tarkkuudeksi.
Tykkäsin enemmän Schwalben Pro Onesta. Onko 30-millisten kuningas nyt sitten 5000S TR?

paaton
09.06.2022, 22.37
Tykkäsin enemmän Schwalben Pro Onesta. Onko 30-millisten kuningas nyt sitten 5000S TR?

Vanha pro one on kyllä smoothi. 28mm liki 30mm leveä 17mm kiekoillakin.

Meinasin itse kokeilla tuota yllä olevaa uutta misukan cup rengasta. Lateksilla tai tubeleksena.

Rengas näyttää tosi isolta, eli 28 on varmaankin tuon 30mm leveä. Vanhemmasta power competetionista on tosi hyviä kokemuksia. Ehkä pehmein rengas jolla olen ajanut.

huotah
10.06.2022, 09.15
Muutamat varvit vedetty: Pirellin nimellisesti 30mm P Zero Race TLR. Tuntuma on kova, mutta ei tunnoton. Suodattaa kyllä tärinöitä. Toivottu ”pehmeä jämäkkyys” taitaa jäädä haaveeksi. Fiilikset eivät kummemmin muuttuneet paineita laskemalla (takana 4,1 ja edessä karvan alle 4; system weight päältä 100). Tiedä sitten pääsisikö nakki paremmin oikeuksiinsa aggressiivisemmassa menossa, jossa kovuus kääntyy välillä luottamusta herättäväksi vankkuudeksi/tarkkuudeksi.

Pirelli kuulostaa aika samanlaiselta kuin 28mm 5000S TR, joilla olen ajanut noin 1500km. Olen päätynyt Conteissa 4,1/4,5 barin paineisiin (vähän alle 90kg yhteispaino), mitään dramaattista eroa mukavuudessa ei ole kun vertaa puoli baria kovempiin paineisiin. Tuntuu kuin renkaat olisi muuttuneet vähän pehmeämmiksi samalla kun ovat venyneet leveämmiksi.

Edellisessä pyörässä oli 25mm Pro Onet (pre-2020 versiot) ja niistä jäi mukavampi muistikuva, mutta pyöräkin oli varmasti mukavampi, joten...

huotah
10.06.2022, 09.30
Vanha pro one on kyllä smoothi. 28mm liki 30mm leveä 17mm kiekoillakin.

Meinasin itse kokeilla tuota yllä olevaa uutta misukan cup rengasta. Lateksilla tai tubeleksena.

Rengas näyttää tosi isolta, eli 28 on varmaankin tuon 30mm leveä. Vanhemmasta power competetionista on tosi hyviä kokemuksia. Ehkä pehmein rengas jolla olen ajanut.

ww-foorumilla joku on mitannut 28 milliset ID25 hookless vanteilla 30,5mm leveiksi (ajamaton rengas, ei tietoa millä paineilla mitattu). Toinen mittaus 20mm leveällä vanteella ja 6,2bar paineilla = 29,1mm. Eli 30 milliä on hyvä arvaus käytetylle renkaalle, riippuen vähän vanteesta.

TuplaO
10.06.2022, 11.17
Pirelli kuulostaa aika samanlaiselta kuin 28mm 5000S TR, joilla olen ajanut noin 1500km. Olen päätynyt Conteissa 4,1/4,5 barin paineisiin (vähän alle 90kg yhteispaino), mitään dramaattista eroa mukavuudessa ei ole kun vertaa puoli baria kovempiin paineisiin. Tuntuu kuin renkaat olisi muuttuneet vähän pehmeämmiksi samalla kun ovat venyneet leveämmiksi.

Edellisessä pyörässä oli 25mm Pro Onet (pre-2020 versiot) ja niistä jäi mukavampi muistikuva, mutta pyöräkin oli varmasti mukavampi, joten...

OK, mielenkiintoista. Jotenkin olin olettanut että uusi Conti olisi pehmeämpi kokemus. Täytyy tuota Pirelliä vielä fiilistellä venymisen vinkkelistä. Itse tosiaan haikailen tuon optimi-hookless-kokemuksen perään, eli pehmeä tuntuma ilman pehmeyden yhtäkään varjopuolta. Sooloköröttelyssä (jossa limitillä ei käydä juuri koskaan) paras.

Plus
10.06.2022, 12.21
Olen ajellut maantietä 5000TR 32:lla (3,5/4 bar) ja nyt perään Veloflex Pro Tour 25mm tuubeilla (6,5/7 bar). Kyllä vaan kapea Veloflex kovemmilla paineilla silti suodattaa hienoa tärinää paremmin, ja fiilis on kuin sukkasillaan hipsuttelua. Ei pärjää saksalainen insinöörityö italialaisille artesaanituubeille.

paaton
10.06.2022, 12.34
Uusia misukoita ei varmaan vielä kenelläkään täällä ajossa?

TuplaO
10.06.2022, 13.31
Olen ajellut maantietä 5000TR 32:lla (3,5/4 bar) ja nyt perään Veloflex Pro Tour 25mm tuubeilla (6,5/7 bar). Kyllä vaan kapea Veloflex kovemmilla paineilla silti suodattaa hienoa tärinää paremmin, ja fiilis on kuin sukkasillaan hipsuttelua. Ei pärjää saksalainen insinöörityö italialaisille artesaanituubeille.
Totta, aikoinaan FMB:n tuubin tuntuma oli kovemmillakin paineilla niin pehmoinen, että itsellä fiilis assosioitui ainakin aluksi tyhjenemässä olevaan takarenkaaseen... Laatutuubin rakenteessa on niin vähän jäykistäviä tekijöitä, että notkeus välittyy ajotuntumaan lyhentämättömänä.

paaton
27.06.2022, 23.05
No nyt on misukan power cupit lateksien kanssa paikallaan. Huomenna vertailua aiemmin alla olleisiin gp5000tl renkaisiin.

Onhan nuo sisurilliset renkaat aivan penaalista asentaa mavicin alumiinisille tubeless kehille. Olisin ilman muuta ottanut tubelekset, muttei noita ollut saatavilla.

No, kyljet tuntuivat kyllä todella joustavilta. Oletan noiden olevan conteja smoothimmat ajaa. Ajattelin laittaa 25mm/5bar/70kg, eli täsmälleen samat mitä 25mm Gp5000tl. Misukat taitavat olla vähän leveämmät.

paaton
29.06.2022, 17.47
En mä pehmeydessä noissa nää eroa. Eilen ajoin 5.5bar paineilla ja tänään tiputin 5/5.2bar. Eivätkä ole ainakaan nopeammat mitä contit.

Kumi tuntuu sormin tosi pitävältä, mutta tänään matalammilla paineilla renkaat natisivat tosi paljon. Putkella jyrkkiin ramppeihin polkiessa. Olin kuulevani samaa natinaa myös mutkiin jarruttaessa. Ehkä löysempi runko tekee tuon, tai sitten kumilaatu. Tarttee nostaa paine takaisin 5.5bar. Ei ne kyllä lipsuneet, niinkuin misukan endurancet, mutta ei tuollainen ääni ainakaan luottamusta herätä kanttaamiseen.

Nämä kommentit siis täältä etelä espanjasta, jossa assu paikoittain vähän kiiltävää ja todella kuumaa. Garmin näyttää liki 40c lämpöjä ja asfaltin pinnassa varmaan paljon enemmän.

Föhn
29.06.2022, 18.30
Montako sataa on jo kilsoja takana?

paaton
29.06.2022, 18.39
220km. Koetin hangata sen jauhon pois pinnasta, mutten millään järeämmällä aineella puhdistanut.

Näissä taitaa olla kahta eri kumilaatua, eli kovempaa keskellä? Tuo selittäisi lipsumisen jyrkissä kohdissa, kun takana ei ole juurikaan painoa. Mutkissa en siis ole huomannut mitään outoa.

Ne endurancet piti vaihtaa alta pois, kun huomasin tulevani sladissa mutkiin :) Noissa ei ollut kyllä keskellä mitään pitoa. Sutaisivat joskus kuumalla assulla kaupungillakin kiihdyttäessä. Eli siis itse kyllä laittaisin pidon ennen kestävyyttä. Samaa pehmeäää kumia vaan läpi renkaan.

huotah
12.07.2022, 22.39

Väliraportti 28mm S TR Conteista; 2250km ajettuna 5 barin paineilla leveys on asettunut 29,2 milliin (vanteen sisäleveys 21mm). Kulutuspinnassa vain vähäistä kulumaa, ei halkeilua, vekkejä tms. Ei karkailevia reunalankoja. Ei reikiä. Tällä tahdilla näillä mennään helposti 5000km ja enemmänkin.

Ei siis juurikaan mitään raportoitavaa, paitsi että hieman renkaat ovat muuttuneet selvästi mukavammiksi. Ajoin vertailun vuoksi välissä pari lenkkiä 25mm Pro Oneilla (2020) ja Schwalbet ovat kapeudestaan huolimatta silti pari napsua mukavammat.

Alun varauksellisuuden jälkeen olen lämmennyt Conteille sen verran, että ellei ihmeitä tapahdu niin näistä taitaa tulla itselleni uusi normi.

paaton
15.07.2022, 16.55
Nyt on jo muutama viikko ajoa alla misukan sisurillisilla cup renkailla. Se keskikohta on tosiaan kovempaa kumia kuin reunoilla. Näkee silmälläkin. Keskellä kapea kaista kovaa kumia, sitten yhtä kapea kaista pehmeää, jonka jälkeen alkaa jo kyljet.

Tuo selittää kyllä lipsumisen jyrkissä rampeissa ja myös jarruissa. Mutta täällä Espanjassa on assu tosi kuumaa ja paikoittain liukasta. Uskon tuon kovemman keskikohdan olevan aika hyvä suomessa. Täälläkään ei ole mitään ongelmia kanttailla mutkiin. Jarruissa tulee kyllä otettua naksu varomaisemmin, mitä conteilla.

Kulutuskestävyys voi olla oikeasti hyvällä tasolla. Segmentti aikojen ja tehon perusteella ei tuo ole ainakaan contia hitaampi.

Gary oin'
02.03.2023, 14.05
Onko vielä kokemusta Vittorian Corsa N.EXT -sarjasta? Testeissä siellä täällä hehkutetaan että pääsisi lähelle Corsa-fiilistä reippaasti kestävämpänä, paino maltillinen, BRR:n tulokset koko skaalalla watin erolla 36mm Strada Biancaan ja R2:lta nallekarkkeineen vain 46€ (https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Corsa-NEXT-28-700-x-34C-Graphene-20-TLR-black-black). Onko tämä nyt kaikkien alla tulevana kesänä?

https://forum.ridinggravel.com/post/vittoria-corsa-n-ext-12444994

After reading a good review of the 26 mm tubeless version on BRR I got a pair of in 34 mm tube type, which better suits my needs. I rode them today at 45/50 psi and was amazed by the comfort on the worst pavement I can find around here. Better than the 36 mm Strada Bianca Pro and way better than the 32 mm GP5000.

https://road.cc/content/review/vittoria-corsa-next-tyre-296249
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/vittoria-corsa-next-tlr-32

Gambinamiäs
02.03.2023, 14.22
No on siinä toki eroa jos vertaa esim 32 5000 S TR ja Corsa N.EXT TLR.
High Air Pressure (66 psi / 4.6 bar) 10.0 Watts vs 13.6 Watts
Medium Air Pressure (55 psi / 3.8 bar) 11.1w vs 14,8w
Low Air Pressure (44 psi / 3.0 bar) 12.8 w vs 16,7w

Total Puncture Score Tread 39 point vs 48p eli tämä menee Vittorialle. Kyljet 17 vs 14 Contille.

Strada Bianca Pro HTLR on testattu vain 36mm leveä, ei 33mm, mutta 36mm on testattu High (60 psi / 4.1 bar), Medium (50 psi / 3.4 bar) ja Low (40 psi / 2.8 bar) paineilla 12.9w, 13.7w ja 15.7w. Pistisuojauksesta 45 ja kyljistä 18p.

Nextistä tulossa vielä 34mm testiin lähiviikkoina. Noista Strada Bianca Pro HTLR renkaista olen lukenut, että vaikka pistosuojaus on kunnossa, niin kuluvat nopeasti loppuun. Next tai GP5000 S TR 32mm leveänä lienee oma seuraava rengas maantiepyörän "retkirenkaaksi". Tai sitten contin tuleva GP5000 all season.

Gary oin'
02.03.2023, 14.46
Strada Bianca HTLR:stä ei ole kuin hyvää sanottavaa, vaikka heitin toisen kesän jälkeen roskiin. Viime kesä oli minulle koronoineen täysi vitsi, mutta oiskohan noilla ajettu joku nelisen tonnia ja kulutuspinnassa ei ollut vielä moitittavaa. Pilasin vaan nämä renkaat säilyttämällä pyörää aurinkoisella lasitetulla parvekkeella - kuivahtaneet kyljet alkoivat tuntua lasikuidulta, paineiden tiputtua ei enää pysyneet hyllyllä ja tuo reunakudoksen liimaus petti niin että se jäi uudelleen nostellessa kaksinkerroin renkaan ja vanteen väliin. Ujuttelin ja liimailin tuota syksyllä niin monta kertaa että kyllästyin.

Olisin tilannut uuden parin jos olisi järkihintaan saanut. 34-milliset N.EXTit lähti tilaukseen lähinnä hintaeron takia

jalkkis
02.03.2023, 14.56
Onko vielä kokemusta Vittorian Corsa N.EXT -sarjasta? Testeissä siellä täällä hehkutetaan että pääsisi lähelle Corsa-fiilistä reippaasti kestävämpänä, paino maltillinen, BRR:n tulokset koko skaalalla watin erolla 36mm Strada Biancaan ja R2:lta nallekarkkeineen vain 46€ (https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Corsa-NEXT-28-700-x-34C-Graphene-20-TLR-black-black). Onko tämä nyt kaikkien alla tulevana kesänä?

https://forum.ridinggravel.com/post/vittoria-corsa-n-ext-12444994

https://road.cc/content/review/vittoria-corsa-next-tyre-296249
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/vittoria-corsa-next-tlr-32

Onkohan TLR ja sisuriversioissa mitään eroa? Ja kuinka lähellä todellista leveydet ovat?

Mulla on tilauksessa ei-tubeless GP5k 32mm koossa mutta voishan sitä kokeilla muutakin.

Gambinamiäs
02.03.2023, 14.59
Mulla olisi yksi paketissa oleva ei-tubeles GP5000 32mm Herttoniemessä, saat halvalla.

Gary oin'
02.03.2023, 15.28
Onkohan TLR ja sisuriversioissa mitään eroa? Ja kuinka lähellä todellista leveydet ovat?

Ilmoitttujen painojen mukaan näkyisi olevan se 80g "sisuri" liimattuna TLR-versioiden sisäpintaan. BRR:n 32-millinen TLR-yksilö on tosin ollut jopa 40g (yli 10%!) alipainoinen.
32mm: TLR 356g, ei-TLR 285g
34mm: TLR 395g, ei-TLR 315g
https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/road-tires/corsa-next

Vaikuttaisivat myös olevan melko tarkkoja mittojen suhteen: BRR:llä myös 26-millinen ollut 26.1mm, 28-millinen 28.8mm, mutta 32-millinen vain 30.5mm, mutta olikos siellä vieläkin vanteet 15mm sisämitalla? Ylempää linkistä taas ridinggravel-foorumilla 34mm ei-TLR on ollut 35mm 25-millisellä vanteella.

jalkkis
02.03.2023, 15.45
Mulla olisi yksi paketissa oleva ei-tubeles GP5000 32mm Herttoniemessä, saat halvalla.Laitoin YV

Gambinamiäs
03.03.2023, 13.23
https://www.bikeradar.com/news/continental-gp5000-as-tr/

Pumafi
03.03.2023, 14.11
Kyllä toi uusi All Season kiinnostaisi, mutta kivijalassa hinta 89,90€ (Helsinki) on vähän liikaa.

paaton
03.03.2023, 15.15
Kyllä toi uusi All Season kiinnostaisi, mutta kivijalassa hinta 89,90€ (Helsinki) on vähän liikaa.

No niin on. Eikä kyllä ihan heti taas usko markkinointeja. Saa tulla ensin rolling resistancen testiä.
4seasonin korvaaja tubeleksenahan tuo varmasti on.

Gambinamiäs
03.03.2023, 15.58
Oliskohan tuo lähellä vanhaa GP5000 TL rengasta, joka korvattiin sitten entistä nopeammalla ja kevyemmällä GP5000 S TR renkaalla. 25mm paino näytti olevan aikalailla sama kuin vanha TL.

Continental Grand Prix 5000 All Season TR 25-622 näyttää johtavan BRR äänestystä ja siten tulossa huhtikuussa testi. 35mm versio näytti olevan ehdolla, tosin 32mm olisi kyllä kiva saada testiin, niin olisi mahdollisimman vertailukelpoinen jo testattujen GP5000 S TR ja Vittoria Corsa NEXT 32mm kanssa.

edit. kävin nyt toivomassa 32mm versiota em syystä, vaikka ei saisi olla kuin yksi koko per rengas per kategoria äänestyksessä

huotah
21.03.2023, 10.58
Pirelli on lisännyt leveitä malleja P Zero Race TLR -valikoimaan (32, 35, 40 mm).

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bike/tyres/catalogue/p-zero-race-tlr

Gambinamiäs
21.03.2023, 11.57
26mm testin perusteella kestävä rengas kohtalaisella vierintävastuksella. Aika vastaavat lukemat kuin Vittoria Corsa N.EXT TLR 26, ihan pikkaisen parempi pistosuojaus, joka on molemmissa siis erinomaista tasoa ja Vittoria taas voittaa pidossa. Molemmat hitaampia kuin GP5000 S TR.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/pirelli-p-zero-velo-race-tlr
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-5000-s-tr-vs-pirelli-p-zero-velo-race-tlr-vs-vittoria-corsa-next-tlr

Toivotavasti GP5000 all season ja P Zero Race TLR tulee 32mm tai 35mm testit, jotta voi verrata NEXT 32 tai 34mm renkaisiin.

Gary oin'
22.03.2023, 08.51
Ilmoitttujen painojen mukaan näkyisi olevan se 80g "sisuri" liimattuna TLR-versioiden sisäpintaan. BRR:n 32-millinen TLR-yksilö on tosin ollut jopa 40g (yli 10%!) alipainoinen.
32mm: TLR 356g, ei-TLR 285g
34mm: TLR 395g, ei-TLR 315g
https://www.vittoria.com/ww/en/tyres/road-tires/corsa-next

Tulihan nämä 34-milliset TLR N.EXT:t tilattua ja sama alipainoisuus oli mukana omissakin yksilöissä. Speksin mukaan siis 395g, omat 343g ja 344g - yli 50g eli 13% alle speksin! Vittoria antaa tässä kyllä käsittämätöntä kilpailuetua kilpailijoille speksigrammoja tuijottavien silmissä.

anzi666
24.03.2023, 17.44
26mm testin perusteella kestävä rengas kohtalaisella vierintävastuksella. Aika vastaavat lukemat kuin Vittoria Corsa N.EXT TLR 26, ihan pikkaisen parempi pistosuojaus, joka on molemmissa siis erinomaista tasoa ja Vittoria taas voittaa pidossa. Molemmat hitaampia kuin GP5000 S TR.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/pirelli-p-zero-velo-race-tlr

Tuo P Zero testi on vanhasta Hutchinsonin tekemästä renkaasta. Pirelli uudisti mallin ja tekee sitä nykyään omassa tehtaassa Italiassa. Väittävät uuden olevan nopeampi.

paaton
25.03.2023, 22.03
Mä edelleen muistutan, että misukan pro 4 endurance lateksi sisurilla on oivallinen rengas keväiselle maantielle. Se rullaa BRR testinkin mukaan täsmälleen yhtä hyvin, mitä tuo Vittoria Corsa N.EXT

Ja ilmatilaa löytyy kunnolla. 28mm kokoinen rengas taitaa olla 32millinen 24 sisäleveyden kehillä. Noita saa nyt verkkokaupasta 25e/kipale.

Niin ja se pistosuojaus on liki tuplaten yhtä hyvä mitä tuolla vittorian kohutulla next renkaalla.

Gambinamiäs
26.03.2023, 20.38
Tulihan nämä 34-milliset TLR N.EXT:t tilattua ja sama alipainoisuus oli mukana omissakin yksilöissä. Speksin mukaan siis 395g, omat 343g ja 344g - yli 50g eli 13% alle speksin! Vittoria antaa tässä kyllä käsittämätöntä kilpailuetua kilpailijoille speksigrammoja tuijottavien silmissä.
Hyvä korjaus. 28mm version testi tulossa näemmä ihan heti kohta eli varmaan viikon sisään. mielnkiintoista verrata juurikin NEXTiin. NEXTistä tulossa 32mm TLR testi, nämä kaksi testiä kai jo ensi viikolla.

miq
29.03.2023, 17.15
Suosituksia brevettirenkaaksi? Suunnitellut matkat 200-400km.

Takavuosien GP5000 TL 32mm ollut haussa, mutta mistään ei enää löydy. Tuo uusi All season versio lienee vastaava, mutta hinta on järkky.

Vittoria Corsa N.EXT TLR 32mm voisi olla hyvä kompromissi rullaavuuden ja pistosuojauksen välillä. Toki myös TLR joka plussaa.

Continental 4S 32mm kuten yllä, mutta joutuu puljaan sisureiden kanssa.

Pirelli Endurance 28mm, mutta siitäkin vain sisurillinen versio.

Haussa siis kohtuu iso ilmatila, rullaavuutta ja pistosuojaus.

Gambinamiäs
29.03.2023, 17.51
Sama pohdinta itsellä ja siinähän ne on mainittu, Pirelli P Zero Race TLR 32mm ( ja 35mm sitten vielä päälle) vielä lisäksi. Sen ja GP5000 AS testit kapeammista versioista on tulossa BRRään. GP5000 S TR ja NEXT testit löytyy jo sekä kapeammista että noista 32mm versioista. Conti ihan ylivoimaisen nopea ja NEXT sitten kestävä. Itse olen kallistumassa jopa 34-35mm versioihin, kun sellaisetkin mahtuisi omaan pyörään ja olisi sitten selkeästi soratiekelpoisempi kuin nykyisillä GP 5000 S TR 28mm:llä.

GP5000 sisuriversion 32mm rengas oli kyllä esimerkillisen mukava rengas.

paaton
29.03.2023, 18.43
Suosituksia brevettirenkaaksi? Suunnitellut matkat 200-400km.

Takavuosien GP5000 TL 32mm ollut haussa, mutta mistään ei enää löydy. Tuo uusi All season versio lienee vastaava, mutta hinta on järkky.

Vittoria Corsa N.EXT TLR 32mm voisi olla hyvä kompromissi rullaavuuden ja pistosuojauksen välillä. Toki myös TLR joka plussaa.

Continental 4S 32mm kuten yllä, mutta joutuu puljaan sisureiden kanssa.

Pirelli Endurance 28mm, mutta siitäkin vain sisurillinen versio.

Haussa siis kohtuu iso ilmatila, rullaavuutta ja pistosuojaus.

gp5000TL ja se uusi S versio eivät kai nyt ihan mahdottomasti eroa. Tuo uusi pistosuojattu on taas käsittääkseni selkeästi paremmin suojattu ja todennäkösesti myös huonommin rullaava. Epäilen tuon olevan 4seasonin tubeless versio, mutta saa nyt nähdä mitä rullaustesti näyttää.

Eli jos se TL versio on ollut ok, niin tilaat vaan tuo uudemman S version tilalle samassa koossa.

miq
29.03.2023, 19.15
gp5000TL ja se uusi S versio eivät kai nyt ihan mahdottomasti eroa. Tuo uusi pistosuojattu on taas käsittääkseni selkeästi paremmin suojattu ja todennäkösesti myös huonommin rullaava. Epäilen tuon olevan 4seasonin tubeless versio, mutta saa nyt nähdä mitä rullaustesti näyttää.

Eli jos se TL versio on ollut ok, niin tilaat vaan tuo uudemman S version tilalle samassa koossa.

Viime kaudella oli alla GP5000S TR ja ne oli toki hienosti rullaavat, mutta kaikkea muuta kuin luotettavat jo ihan maantie ajossa. Ehkä itselle osui maanantaikappaleet, en tiedä.

Sisurillinen toki olisi vaihtoehto kun ko. sarjan muista renkaista on aiemmilta vuosilta hyviä kokemuksia tuota TR:ää lukuunottamatta.

Gambinamiäs, Pirelli P Zero Race TLR 28/30/32/34 mm olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto sekin. Saatavuus aika heikko tosin ja hinta +20% vrt. Vittoria.

paaton
29.03.2023, 19.32
No joo, on niillä tosiaan testienkin mukaan paljon isompi ero mitä muistelin.

Michelin power cup TLR on jo aika lähellä vanhempaa TL contia ja todella nopea rengas. Mulla on nuo 28mm koossa ja ovat suht isot kyllä. 30millistäkin pitäisi olla olemassa, mutten ole nähnyt tuota missään hyllyssä.

Edit: r2-bikessa näyttää olevan. Linkki aika hyvä :)

https://r2-bike.com/Michelin-Wild-Racer-29x21-29er_25

huotah
29.03.2023, 20.57
PlanetX:stä tilasin (http://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre) itselleni juuri parin Vojaakkeri Hypereitä, 12 £/rinkula, muiden pikkutilpehöörien kanssa.

Tuo Schwalbe voi kyllä olla tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto, jos Vittoria on tosiaan lopettanut noiden Voyager Hyperien valmistuksen.

Nostetaanpa tähän arkistojen aarteita. Vuonna 2016 kansa ajoi tyytyväisenä Vittoria Voyager Hypereillä. Lukuisten aikalaistodistusten mukaan rengas oli nopea ja mukava. Jotkut hurjat virittelivät näihin gettotubeleleksia.

Niin ne ajat kehittyy, vai kehittyykö sittenkään? Noh, ainakin hinnat nousevat jos ei muuta.

Gambinamiäs
31.03.2023, 20.07
Laitetaan tännekin, että BRR on nyt testannut tuosta GP5000 All Seasonista 25mm version, 35mm testi lienee tulossa vielä kevään aikana. Sekä pistosuojauksen että rullaavuden osalta osuu täysin GP5000 S TR 25mm ja Vittoria NEXT TL 26mm väliin.

Toi GP5000 S TR on nyt 28mm leveänä uudessa maantiepyörässä alla, jännittää kyllä miten käy, kun kokemukset tuntuvat olevan kovin vaihtelevia. Eka kaudi myös tubelesta, mutta vanhoilla sisuri GP5000:lla ei pariin kauteen tullut yhtään reikää. Jos alkavat temppuilemaan, niin ehkä sitten GP5000 All Seasonit alle.

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-as-tr

huotah
08.04.2023, 10.16
Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore 28 testattu. Rullaavuus käytännössä sama kuin GP5000 Allseason ja pistosuojaus parempi kuin Corsa N.EXT.

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-5000-as-tr-vs-pirelli-p-zero-race-tlr-28-vs-vittoria-corsa-next-tlr-28

R2:ssa löytyy 26-30 millisiä samaan hintaan kuin Allseason (80,76 eur).

paaton
08.04.2023, 10.22
Noissa hinnoissa ei ole oikeasti enää mitään tolkkua.

Ajelin eilen oikein tyytyväisenä 28mm gp5000:lla lateksien kanssa. Taidan siirtyä takaisin sisureihin.

JohannesP
08.04.2023, 12.14
Paremman pään 60-70 eur tuubit ei tunnukkaan enää niin kalliilta. Jos ei mieti käytettävyyttä.

Jos ymmärrän uusia mallimerkintöjä niin Bike24:ssa on hyllyssä GP5000 AS 28 millistä 72,93 eur (https://www.bike24.com/p2703146.html). Leveämpiä ei saatavilla.

Malamuutti
08.04.2023, 16.54
PlanetX:stä tilasin (http://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre) itselleni juuri parin Vojaakkeri Hypereitä, 12 £/rinkula, muiden pikkutilpehöörien kanssa.

Tuo Schwalbe voi kyllä olla tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto, jos Vittoria on tosiaan lopettanut noiden Voyager Hyperien valmistuksen.
Nostetaanpa tähän arkistojen aarteita. Vuonna 2016 kansa ajoi tyytyväisenä Vittoria Voyager Hypereillä. Lukuisten aikalaistodistusten mukaan rengas oli nopea ja mukava. Jotkut hurjat virittelivät näihin gettotubeleleksia.

Niin ne ajat kehittyy, vai kehittyykö sittenkään? Noh, ainakin hinnat nousevat jos ei muuta.

Heh, minullahan on vielä Hyperit tuon fillarin alla, nyt tosin ruskeat. Fillarien määrä jotenkin kummasti kasvanut, niin tuon leveää rengasta syövän hyötylaitteen ajomäärä jää johonkin 600-700 km/a tasolle. Olen kyllä miettinyt seuraajaa, kun noista aika tällä km-kertymällä jättää kahden - kolmen vuoden päästä. Onhan se Hyper edelleen leveä ja mukava eikä kyllä tunnu esim. Contin Terra Speediä hitaammaltakaan.

Sbafu
10.04.2023, 17.55
Huokeampi vaihtoehto leveälle maantiekumille: Continental GP Urban.
35mm, black chili seos (kuten gp5000), handmade in germany, 30-40€.
Itellä tubeleksena ja kovasti tykkään!

Paperilla hieman leveämpi, hieman kestävämpi ja hieman hitaampi kuin GP5000 TL 32mm. Mutta merkittävästi halvempi.

Smo
14.04.2023, 09.15
Taas tämä ikuisuuskysymys (edit_jaa tää olikin vuodelta 2020, FB nosti Feediin)

Pyöräilijöiden keskuudessa on elänyt pitkään harhaluulo, että kapea ja kova polkupyörän rengas olisi aina nopeinhttps://tekniikanmaailma.fi/pyorailijoiden-keskuudessa-on-elanyt-pitkaan-harhaluulo-etta-kapea-ja-kova-polkupyoran-rengas-olisi-aina-nopein/

Aakoo
15.04.2023, 10.53
Monen vuoden Continental GP 5000 kausi päättyi, kun oli tarve siirtyä 28mm-->30mm renkaaseen, ja uusi TR malli vaikutti vähän heppoiselta. All Season mallia ei taas ollut tuossa koossa saatavilla, joten kokeiluun tuli Spessun S-Works Turbo T2/T5 tuossa 30mm koossa. Hain maantiekumia joka olisi myös kestävä ja BRR testien mukaan tämä voisi sitä olla, joskin rullauksesta joutuu hieman tinkimään. Hinta oli myös ihan siedettävä eli 65€ per pää.

paaton
15.04.2023, 11.42
Minä en varmaan misukoista tule luopumaan. Hivenen järkevämpi hinta kuin muilla.

https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/michelin-power-cup-competition-tubeless-foldable-road-tyre/138393081/p?

30mm tlr 53e

Aakoo
15.04.2023, 12.08
^Mun kilsoilla kumien hintaerot ei muodostu kummoiseksi kynnykseksi, siis maksaako 50€ vai 75€. Niitä menee kuitenkin se pari kesässä ja seuraavalle kaudelle pitää hankkia uudet. Toki halvempi parempi jos yhtä hyvä muutoin. Misukat varmaan kelpo kumit, mutta nyt haussa oli kestävämpi rengas. Aikaisemmin ajelin nämä kevään sepelikauden ajot Pirellin Cinturatoilla, nyt koitan yhden renkaan taktiikkaa.

paaton
15.04.2023, 12.18
Cinturato on kyllä jarru. Sillä ei ole paljoakaan tekemistä tämän ketjun aiheen kanssa.

Yhden renkaan taktiikalla ajoin vuosia misukan endurancella+latekseilla. Tuo sinun spessu on aika vastaava suojaukseltaan ja oikeasti nopea rengas. Vaikuttaa kyllä tosi hyvältä.

0802905
15.04.2023, 21.02
Taas tämä ikuisuuskysymys (edit_jaa tää olikin vuodelta 2020, FB nosti Feediin)

Pyöräilijöiden keskuudessa on elänyt pitkään harhaluulo, että kapea ja kova polkupyörän rengas olisi aina nopeinhttps://tekniikanmaailma.fi/pyorailijoiden-keskuudessa-on-elanyt-pitkaan-harhaluulo-etta-kapea-ja-kova-polkupyoran-rengas-olisi-aina-nopein/

Aikamoinen artikkeli. Mistä lie revitty spessun turbo cottonille maastorenkaan vierintävastus.

paaton
15.04.2023, 21.32
Aikamoinen artikkeli. Mistä lie revitty spessun turbo cottonille maastorenkaan vierintävastus.

Juu, ihan fiksua asiaa alkuun, mutta on mennyt insinöörikin sanoissaan sekaisin.

Leveässä renkaassa ilmenevä, muodoltaan pidempi kontaktiala johtaa tilanteeseen, jossa suurempi osa renkaan ulkokehästä poikkeaa ympyrämuodosta leveämpään renkaaseen verrattuna. Mitä paremmin rengas saa säilytettyä pyöreän profiilinsa, sitä liukkaammin se rullaa.

snowball
18.04.2023, 10.20

Paperilla hieman leveämpi, hieman kestävämpi ja hieman hitaampi kuin GP5000 TL 32mm. Mutta merkittävästi halvempi.

Miten onnistuu tubelesshommat noilla?

Mulla on yksi kappale hyllyssä odottamassa, että jostain taas saa järkevään hintaan noita ruskeakylkisiä.

Gambinamiäs
18.04.2023, 11.25

Tämä on ihan mielenkiintoinen nosto. Ei taida virallisesti olla Tubeles-rengas, mutta ilmeisesti toimii sinun käytössä?

Sisurilla testattu:

Rolling Resistance
60 PSI / 4 Bar
16.9 Watts

Rolling Resistance
45 PSI / 3 Bar
19.7 Watts
CRR: 0.00591

Yhden millin kapeampi eli 34mm Vittoria NEXT, toi 4,1 olisi ehkä mitä laittaisin itse tuohon renkaaseen ja on vertailukelpoinen GP Urbanin 4,0 bar lukeman. Vittorialla 2,9w pienempi lukema ja se vastaa kokolailla mitä BRR testeissään sai noiden 35mm leveiden gravel kumien sisuri vs tubeless eroksi. Pistosuojauksesta saa Urban vähän paremmat pisteet, 66 vs 53, tosin klkien suojaus NEXT:lle 15 vs 11. Jos toi oikeasti toimii tubeleksena, niin vaikuttaa hyvältä vaihetoehdolta maantiepyörään retkikumeiksi tai graveliin "maantieretkikumeiksi".

Rolling Resistance

High Air Pressure
(60 psi / 4.1 bar)
14.0 Watts
CRR: 0.00420

Rolling Resistance

Medium Air Pressure
(50 psi / 3.4 bar)
15.0 Watts
CRR: 0.00450

Rolling Resistance

Low Air Pressure
(40 psi / 2.8 bar)
17.2 Watts
CRR: 0.00516

paaton
18.04.2023, 11.40
Siinä gp urbanissa on ihan yhtä ohuet kyljet kuin gp5000. Itse en noita touring renkaiksi laittaisi, siis millä on tarkoitus ajaa satunnaisesti soraakin

paaton
18.04.2023, 11.42
Korjaan. Brr katsomalla kyljet ovat selvästi ohuemmat, mitä vanhassa tl contissa. 0.6mm

Se saa ajaa touringia tuolla kuka uskaltaa.

Gambinamiäs
18.04.2023, 12.37
No ajaahan jengi sorateitä Ren Hersen renkaillakin, taitaa standardit olla juurikin tuon paksuisia. Mutta hyvä huomio ja itsekin huomioin tuon huonon pistetyksen kylkien osalta. Itse en ole koskaan kykiä saanut mistään renkaasta rikki, niin tuota ei varsinaisesti tule edes katsottua.

Sbafu
18.04.2023, 12.47
Miten onnistuu tubelesshommat noilla?

Mulla on yksi kappale hyllyssä odottamassa, että jostain taas saa järkevään hintaan noita ruskeakylkisiä.
Ei ihan heittämällä mennyt ja toinen tyhjeni ekan lenkin aikana. Litkun lisäyksen jälkeen kuitenkin ok. Aika ujosti kyl ekana laitoin, jotain 30ml Stan's. Paineet 3,5-4,0bar.

Ruskeakylkiset itselläkin - jos sillä nyt mitään väliä on.

paaton
18.04.2023, 12.47
Kylki vaan jos ratkeaa, niin ajot loppuvat siihen. Siihen ei litkut tai sisurit auta.

Arosusi
18.04.2023, 15.57
^Jos noin käy kerran 10 vuodessa tai harvemmin niin taxi tuo kotiin.

Sbafu
19.04.2023, 09.35
^Jos noin käy kerran 10 vuodessa tai harvemmin niin taxi tuo kotiin.
Jep. Itseasiassa itellä kylki on revennyt juurikin kerran 10v sisään (GP4000) ja tuoreella sisurilla + minigrip-pussista taitetulla vahvikkeella pääsi linkuttamaan kotio. (myös pätkä gorillateippiä saattaa pelastaa)

Paineethan näissä leveissä kumeissa on paljon alhaisemmat eli toivoa taksittomalle paluulle on, vaikka sormi läpi reiästä menisikin.

ranttis
19.04.2023, 10.18
Jep. Itseasiassa itellä kylki on revennyt juurikin kerran 10v sisään (GP4000) ja tuoreella sisurilla + minigrip-pussista taitetulla vahvikkeella pääsi linkuttamaan kotio. (myös pätkä gorillateippiä saattaa pelastaa)

En ole tarvinnut mutta itsellä kulkee mukana Part Tool TB-2 ulkorenkaan paikka jolla kotiin pääsee tai saa olla melko iso repeämä että ei pääsisi.

macci
30.04.2023, 22.32
Michelin Power Cup TLR 30mm i25 kiekolla karvan reilu 32mm. Erittäin helppo asennus ja tubeless ja pitää ilmat laakista (toisin kuin GP5000S TR 32mm pari toisilla vastaavilla kiekoilla).