Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Fat bike eli läskiä haussa

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17

J.Kottenberg
15.03.2016, 20.54
Näin toisessa ketjussa Kona Wo pyörän ja se oli mielestäni aika r..a... aika pieni runko laskeutuu alaspäin kahden jättipyörän väliin. Outo geometria. Kona Wo oli neljäs listallani ja sitä en ole nähnyt edes livenä.

Jos Hki on tuttua niin Herttoniemessä on Hi5bikes joka myy Konaa. Heidän kanssaan voi sopia koeajosta niin että siellä on sopivan kokoinen fillari ajokunnossa. Ei tarvi kun jättää henkkarit kauppaan niin voi käydä lähimaastossa testaamassa. Siellä osataan myös neuvoa sopivan koon valinnassa.

7-spoke
15.03.2016, 23.18
Siellä osataan myös neuvoa sopivan Woon valinnassa.
;)

Huggu
15.03.2016, 23.40
Jos Hki on tuttua niin Herttoniemessä on Hi5bikes joka myy Konaa. Heidän kanssaan voi sopia koeajosta niin että siellä on sopivan kokoinen fillari ajokunnossa. Ei tarvi kun jättää henkkarit kauppaan niin voi käydä lähimaastossa testaamassa. Siellä osataan myös neuvoa sopivan koon valinnassa.

Juurikin näin. Pääsin koeajamaan sekä Konaa, että Mondrakerin Panzeria Hi5:ssa. Jäin pohtimaan muutamaksi päiväksi ja kävin vielä toistamiseen testaamassa Panzeria ja nyt se on ollut kotona jo 4 kuukautta. Kona tuntui enemmän retkipyörältä ja se kirkas sininen ei ehkä ollut minun väri, mutta ne on makuasioita. Koeajoin samana syksynä myös XXL Fatit ja en tykännyt. Koeajot on ihan ehdottomia, jotta voi vertailla kunnolla. Koeajo kaupan parkkipaikalla ei vielä kerro paljoa. Hi5 liikkeestä suuntasin Herttoniemen vesitornin kallioille, niin sai hyvän tuntuman eri pyöriin. Fat kuume oli kyllä hanurista. Vuosi sitten testasin paria eri fättiä ja se oli siinä. Koko kesän pohdin, että koska sen ostan. Sekuntiakaan en ole hankintaa katunut.

Bansku81
16.03.2016, 08.00
Itse olen ajanut ajanut nyt 1,5 vuotta Whiten 2fat proolla. Olen vaihtanut siihen hiilarikeulan, 1x10 vaihteet ovaalilla, stemmin, tangon, renkaat, hissitolpan, keskiön ja jarruihin pehmeämmät EBC:n palat ja eteen paremman jarrulevyn.

Vaihto uuteen ollut mielessä tässä koko kevään, mutta vaikka porukkalenkeillä testannut Muklukkia, Dudea, Felt DD :tä niin en ole vieläkään oikein keksinyt mitä saisin irti uudesta pyörästä. Whiten 2fat:a on haukuttu pitkästä chainstaysta ja perän joustamisesta. Joku toinen runko olisi ehkä vähän jäykempi ja ketterämpi.

Koeajoissa on se vika että ei niissä ei yleensä saa säädettyä satulan etäisyyttä/kulmaa, stemmin pituutta tai tangon korkeutta niin valinta saattaa mennäkin vain pyörään jossa sattui olemaan sen hetken geo itselle sopiva.

J.Kottenberg
16.03.2016, 09.59
Koeajoissa on se vika että ei niissä ei yleensä saa säädettyä satulan etäisyyttä/kulmaa, stemmin pituutta tai tangon korkeutta niin valinta saattaa mennäkin vain pyörään jossa sattui olemaan sen hetken geo itselle sopiva.

Juuri noista syistä koeajo on usein monien yliarvostama. Pahimmasta päästä joku parkkispyörittely. Se ei välttämättä paljon kerro.

Kunnollisessa koeajossa pitäisi juurikin voida ohjaamo säätää aina sopivaksi, ja samanlaiseksi. Eli tarvittaessa toinen stemmi ja satulatolppa, ehkä satulakin. Tietysti myös koeajajan pitää pystyä selkeästi määrittelemään nämä kun koeajopyörää säädetään.
Vasta tämän jälkeen koeajo vastaa tarkoitustaan. Eli voidaan keskittyä pyörän ominaisuuksien tutkimiseen, eikä vaikka enemmän tai vähemmän poikkeavan ajoasennon kanssa toimeen tulemiseen.
Ja tietysti sen koeajon pitäisi vielä olla kunnollinen maastolenkki.
Ja sitten vielä eri koeajojen välillä ei saisi kulua pitkää aikaa että muistaa tuntuman.

Jokainen ymmärtää että aika vaikea tämmöiseen optimaaliseen vertailemiseen on päästä. Onnella on siis usein huomattava merkitys pyörän valinnassa.

Bansku, olet kyllä sen verran speksannut fillaria, ja epäilemättä niin että sopii paremmin itselle, että ei ole ihme ettei muiden kulkineet tunnu paremmilta. Varmaan mukava ajaa.

Huggu
16.03.2016, 23.57
Juuri noista syistä koeajo on usein monien yliarvostama. Pahimmasta päästä joku parkkispyörittely. Se ei välttämättä paljon kerro.

Kunnollisessa koeajossa pitäisi juurikin voida ohjaamo säätää aina sopivaksi, ja samanlaiseksi. Eli tarvittaessa toinen stemmi ja satulatolppa, ehkä satulakin. Tietysti myös koeajajan pitää pystyä selkeästi määrittelemään nämä kun koeajopyörää säädetään.
Vasta tämän jälkeen koeajo vastaa tarkoitustaan. Eli voidaan keskittyä pyörän ominaisuuksien tutkimiseen, eikä vaikka enemmän tai vähemmän poikkeavan ajoasennon kanssa toimeen tulemiseen.
Ja tietysti sen koeajon pitäisi vielä olla kunnollinen maastolenkki.
Ja sitten vielä eri koeajojen välillä ei saisi kulua pitkää aikaa että muistaa tuntuman.

Jokainen ymmärtää että aika vaikea tämmöiseen optimaaliseen vertailemiseen on päästä. Onnella on siis usein huomattava merkitys pyörän valinnassa.

Bansku, olet kyllä sen verran speksannut fillaria, ja epäilemättä niin että sopii paremmin itselle, että ei ole ihme ettei muiden kulkineet tunnu paremmilta. Varmaan mukava ajaa.

Ymmärsinkö nyt oikein, että ei edes kannata koeajaa jos ei ensin mene pyörän kanssa bikefittingiin?

Avokid
17.03.2016, 08.34
Niinhän tuo väittää :)
Aika montaa kymmentä pyörää olen koeajanut ja muutaman ostanutkin ja kyllä sillä parkkispyörittelylläkin löytää eroja kun vähän miettii mitä hakee ja kokeilee.

J.Kottenberg
17.03.2016, 09.40
En ole väittänyt mitään mistään bikefittingistä. Koeajoon voi tietysti mennä aina. Mieluiten tietysti selvinpäin ja kypärä päässä.
Mutta tottumaton ja pyöriä vähemmän tunteva henkilö, siis sellainen joka eniten hyötyisi koeajoista, huomaa helposti suurimmat erot sellaisista asioista joita usein muutetaan ja on helppo muuttaa, joita ovat juuri luettelemani asiat. Ja ne ei kutenkaan ole tärkeimpiä. Siksi ne pitäisi olla ensin kohdallaan että saataisiin suurin hyöty.
Minun puolestani jokainen saa tehdä ihan kuten haluaa. Minulle aivan samantekevää. Hyvää kevättä.

Fillarihemmo
18.03.2016, 11.31

Jess, ton allekirjotan!

Monessa koeajamassani pyörässä (parkkipaikka pyörittelyssä) oon huomannut,että ohjaamo on liian pitkä ja stonga liian alhaalla suhteessa satulaan. On hankala saada käsitystä pyörän soveltuvuudesta omaan käyttöön, jos ajoasento on paska.

Koeajotilanteessa olisi hyvä pystyä vaihtamaan vähintään erilainen stemmi, koska parin sentin muutos stongassa voi muuttaa pyörän ajettavuutta paljonkin.

lastumaki
22.03.2016, 00.03
Olisi tarkoitus hankkia talouteen pari fatbikea ja kyselin jo merkkikohtaisissa topiceissa tavaratelineiden sopivuutta kyseisiin malleihin (Scoop ja Wo). Näitä asioita on varmaan foorumilla jo pohdittu aiemmin, mutta tieto alkaa näillä foorumin aihejaoilla pirstaloitumaan aika tehokkaasti. Olisiko aika perustaa fatbike- osasto tai tällaisille FAQ tason kysymyksille sticky- ketju.

Jotta ei menisi offariksi, niin löytyykö markkinoilta vaaleanpunaisia tai violetteja entry level- tason pyöriä? Maxx.de vastaa huutoon rahalla väriasioissa, mutta onko muita? Kiinnikkeet tarakalle must. Auto meille hankittiin aikoinaan sillä perusteella, että sai ison myyrän mukana ja väri oli oikea. Se niistä järkihankinnoista :)

Mokka
22.03.2016, 23.36
Onko bluto 450e arvoinen lisä läskipyörään vai mennäänkö jäykällä keulalla?

Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

Jukahia
23.03.2016, 00.36
Jos sen bluton haarukassa lukee rct3 niin sitten voin varauksin suositella, sit jos se ei ala naksua yläasennossa 120mm versio itellä niin parempi. Jousitus-säikeessä lisää näistä...

Mokka
23.03.2016, 07.46
Jos sen bluton haarukassa lukee rct3 niin sitten voin varauksin suositella, sit jos se ei ala naksua yläasennossa 120mm versio itellä niin parempi. Jousitus-säikeessä lisää näistä...
Tuo oli riittävä vastaus, loppui bluto polttelu [emoji1]

Fillarihemmo
23.03.2016, 13.13
Olisi tarkoitus hankkia talouteen pari fatbikea ja kyselin jo merkkikohtaisissa topiceissa tavaratelineiden sopivuutta kyseisiin malleihin (Scoop ja Wo).

Ainakin mun Felttiin meni ihan heittämällä takatavarateline (29€) kiinni, kuva>>
https://www.instagram.com/p/BC8GKgvo1WU/?taken-by=fillarihemmo
(https://www.instagram.com/p/BC8GKgvo1WU/?taken-by=fillarihemmo)

Sama teline meni myös Whiteen, kuva>>
https://www.facebook.com/fatbikevuokraus/photos/a.1679880145617214.1073741828.1679736578964904/1689316868006875/?type=3&theater

LosMiguel
23.03.2016, 19.40
Moikka,

Ensimmäistä läskiä olisi tarkoitus hankkia ja vastaan tuli Joensuussa käydessä sattumalta Rock Machine Avalanche 70. Linkkiä: http://www.konejonnit.fi/product/705/fatbike-rockmachine
Liekköhän tuo millanen peli osien suhteen, kun en niistä juuri mitään ymmärrä? Vai kannattaisiko ennemmin hankkia paljon foorumilla vilissyt Whiten 3 pro tai lite?

hcf
23.03.2016, 21.40
Moikka,

Ensimmäistä läskiä olisi tarkoitus hankkia ja vastaan tuli Joensuussa käydessä sattumalta Rock Machine Avalanche 70. Linkkiä: http://www.konejonnit.fi/product/705/fatbike-rockmachine
Liekköhän tuo millanen peli osien suhteen, kun en niistä juuri mitään ymmärrä? Vai kannattaisiko ennemmin hankkia paljon foorumilla vilissyt Whiten 3 pro tai lite?

Renkaat ja paino jää vähä mietityttään ku ei mainita

Esuli
24.03.2016, 10.47
Mikä lie "Jönnipyörän" geometria, näyttää korkealta runko. Liiankorkean rungon kanssa ei tule läskeilystä yhtään mitään. Jättäisin pyörän jönniläisten iloksi.

Hes-su
24.03.2016, 10.59
Moikka,

Ite tilasin juuri hiljattain tuon Fat 3 Liten. Oli jossain yövuoron tarjouksessa 799,-. Olen parin pidemmän metsälenkin jälkeen ollut kyllä tyytyväinen hankintaani. Ja on mielestäni ihan tyylikkään näköinen luonnossa, vaikka kuvista etukäteen vähän mietitytti.

LosMiguel
24.03.2016, 18.55
Kiitoksia vastauksista. Jäädäänpä odottelemaan xxl:n tarjouksia :)

JohnOrion
28.03.2016, 12.13
Osaisiko fillarifoorumin porukka sanoa, miten nuo XXL:n pullukat, vaikkapa nyt White 3 Fat Pro, vertautuvat brittiläisen PlanetX:n On-One Fatty -pyöriin (hintaluokka on suurin piirtein sama eli hyvän tarjouksen kera alle tonnin kaikkine kuluineen)? Olen itselleni hankkimassa ensimmäistä fat bikea lumi- ja metsäkäyttöön ja eniten suosituksia olen kuullut juuri XXL:n ja PlanetX:n vaihtoehdoista.

reappear
28.03.2016, 12.47
Mulla on ollut O-O Fatty teräskeulalla ja päivitetyllä hiilarikeulalla. Sen jälkeen oli 2Fat Pro. Perusosien ja 2Fat Pron kiekkojen osalta Fatty jäi jälkeen mutta oli kivempi ajettava. Itse valitsisin Fattyn uudestaan, ellei olisi tarvetta saada tavaraa tukevammin kiinni läskiin, vaikka Bilteman tarakan saikin Fattyyn mukavasti. Nuo kummatkin ovat nyt historiaa kun Wednesday tuli taloon.

Mika Lukumies
28.03.2016, 13.01
Ensimmäinen läski ostoslistalla, mutta kumpi kannattaa ostaa? https://www.xxl.fi/white-3-fat-lite-16-fatbike/p/1112003_1_style#details vai http://www.fatbikes.fi/product_info.php?products_id=30

Läskimasa
28.03.2016, 15.48
^ En maksais kummastakaan tonnia. Paa satku lisää ja hommaa mieluummin vaik tämmönen: https://m.verkkokauppa.com/fi/product/25491/gfxjt/Silverback-Scoop-Fatty-fatbike-oranssi-L

Kiituri
30.03.2016, 18.57
^Verkkiksen Scoopya voi kyllä suositella halvaksi läskiksi. itse valitsin sen Whitea paremman geometrian vuoksi. Tuumin että jos geometria on huono niin tulee vain kallis koriste. Olen enemmän kuin tyytyväinen ajoltaan tuohon Scoopyyn.

yannara
30.03.2016, 22.13
Kävin huvikseen katsomassa ohimennen mitä läskejä Prisma ja Cittari myy, niin hyi helvata. Hintaa on toki 699-899, mutta aivan järkyttävä paino, osat (esim. Acera) ja ulkonäkö. Nyt toki kun fättäri on hot hot, niin kaikkialla sitä myydään, mut joo.. ei mitään markettipyöriä tässäkään kannata ostaa.... (joskus tosin olen törmännyt ihan hyviin jäykkäperä-tarjouksiin marketeissakin).

yannara
30.03.2016, 22.16
^Verkkiksen Scoopya voi kyllä suositella halvaksi läskiksi. itse valitsin sen Whitea paremman geometrian vuoksi. Tuumin että jos geometria on huono niin tulee vain kallis koriste. Olen enemmän kuin tyytyväinen ajoltaan tuohon Scoopyyn.

Harmi kun tosiaan tuota ei ollut nähtävillä kaupassa, vaan kaupanteko menee niin, että rahat tiskiin ja laatikko käteen, eikä mitään esituntumaa niin en itse uskaltanut ostaa. Jos joku asuu PK-seudulla ja ajelee tolla M-koolla, niin mielellään tekisin kimppa-kiva-treffit ja vaimojen lyhyttä vaihtoa ristiin rastiin koekaniiniksi ;)

Aaron5
30.03.2016, 23.47
Laatikko kantoon vain ja testailemaan, verkkokaupassa hyvä 32 vuorokauden palautusoikeus. Heillä ei ilmeisesti ole merkitystä tilaako postimyynnistä vai hakeeko myymälästä.

J.Kottenberg
31.03.2016, 00.02
Eipä jonkun reilu tonnin läskipyörän hankinnassa nyt kovin isosta riskistä ole kyse. Vaikka ajaisi esimerkiksi syksyyn, niin mitä luultavimmin sen saa käytettynä varsin hyvin myytyä. Ja sitten myös paremmin tietää mitä haluaa jos tuntuu että toinen kulkine on tarpeen. Loppuvuodesta voi myös olla hyviä tarjouksia kun uudet mallit tulee myyntiin.

Itsekin ostin Canyonin läskin näkemättä ja kokeilematta.

Maqolf
31.03.2016, 01.56
Tuo oli riittävä vastaus, loppui bluto polttelu [emoji1]

Niin no, luulisin et oma läski olisi mennyt jo myyntiin ilman blutoa.

Sotanorsu666
31.03.2016, 07.12
Itsekin ostin Canyonin läskin näkemättä ja kokeilematta.

Itse ostanut jo 3 läskiä kuvien perusteella. Kaikkiin olen saannut ajoasennon kohdilleen ja kaksi on myyty ihan hyvillä summilla. Läskistä pääsee helposti eroon :)

tinke77
31.03.2016, 08.57
Juurikin näin. Eilen käytiin jyväskylän seudulta yks dude noutamassa ;)

korpijurtti
31.03.2016, 12.23
Asiantuntijat apuva !!!
Kumpi: Verkkokaupanläski vai XXL:n pro -20%....eli olisivat nyt suunnilleen saman hintaisia...

yannara
31.03.2016, 16.27
Asiantuntijat apuva !!!
Kumpi: Verkkokaupanläski vai XXL:n pro -20%....eli olisivat nyt suunnilleen saman hintaisia...

Tää on varmaan ikuisuuskysymys, mutta ainakin mitä itse olen lukenut aikaisemmia postauksia (itsellänikin oli sama tilanne edessä, ja päädyin Whiteen), niin enimmistö suosii tässä vertailussa Verkkokauppa.comin läskiä, Silveback Scoop Fatty.. jos meni nyt nimi oikein :)

JohnOrion
08.04.2016, 19.28
Tää on varmaan ikuisuuskysymys, mutta ainakin mitä itse olen lukenut aikaisemmia postauksia (itsellänikin oli sama tilanne edessä, ja päädyin Whiteen), niin enimmistö suosii tässä vertailussa Verkkokauppa.comin läskiä, Silveback Scoop Fatty.. jos meni nyt nimi oikein :)

Sitä olen miettinyt monesti näissä vertailuissa, joissa suurin osa näkyy suosivan Verkkokauppa.comin läskiä, että eikö siinä kuitenkin ole alumiinihaarukka siinä missä XXL:n Pro-mallissa on kevyempi hiilikuituhaarukka. Useimmiten tulee kuitenkin luettua, että juuri haarukan päivitys alumiinisesta hiilikuituiseen on se yksi päivitys, minkä aloitteleva läskillä ajaja voi tehdä tehdäkseen pyörästään paremman. Onko sitten niin, että tuo Verkkiksen läski on muilta ominaisuuksiltaan niin ylivoimaisesti XXL:n malleja parempi, että raskaampi alumiininen haarukka ei siinä vertailussa mitään paina?

TheMiklu
08.04.2016, 20.04
Eiköhän verkkiksen läskin paremmat vanteet ole paras syy valita ennemmin se.

sakkey
08.04.2016, 20.14
Prisman läskiä 899 €.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160408/ec869aaf8a952176105dea327e4e4f1d.jpg

Arnold-62
17.04.2016, 15.17
Läskipyörä säälimättömälle..Itsellä on tuo Canyon Dude cf-9 Unlimited, m-kokoisena. Kaikin puolin onnistunut hankinta sinällään, mutta kaipaisin toista paksupyörää melko kivikkoiseen ympäristöön, jossa en tohdi Dudella rymistellä. Heittäkääs muutama ehdotus sopivista aihioista. Käytettynä tuon mieluiten ostaisin, kun ei käytön jäljet haittaa. Alurunko lienee paras tähän, samoin jäykkä alukeula. Yhdellä eturattaalla ja ehkä nuo 4,8 tuuman tai vastaavat renkaat ok. Ohjaamossa on oltava tilaa, joten aika sloupattu runko on mieleen. Omat mitat 180-88, pitkät kädet, syli 197 cm( on tuossa hartiatkin välissä) Painoa on 73 kg.
Miten nuo jarrut, onko hyvät mekaaniset paremmat kuin halpisnestelevarit, joista hieman huonoja kokemuksia. Painoa ei tässä voi tiukalle asettaa, kunhan peli toimisi ja kestäisi rungon ja perusosien osalta melko hyvin, sinänsä kaikki rempat kyllä onnistuu. Jos jollain on paksukainen vastaavassa käytössä, kokemuksia, kiitos

hcf
17.04.2016, 17.50
Prisman läskiä 899 €.

Oli tuo mongoose selkeesti kevyempi ku jupiter. Kävin nostelemas ohi mennen.

Bansku81
17.04.2016, 18.54
Mut on 899€ aivan liikaa tommosesta 20Kg ankkurista.

hcf
17.04.2016, 20.45
Mut on 899€ aivan liikaa tommosesta 20Kg ankkurista.

16kg lienee oikea paino. Olin kyl itekki lukevanani 20kg jostai. Oli varmaan virheellistä tietoa joka on korjattu.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/mongoose-argus-sport-fatbike-paksupyora

Läskimasa
18.04.2016, 10.32
• Alurunko lienee paras tähän
• jäykkä alukeula.
• Yhdellä eturattaalla
• 4,8 tuuman tai vastaavat renkaat ok.
• Ohjaamossa on oltava tilaa, joten aika sloupattu runko on mieleen.
• hyvät mekaaniset paremmat

Kuulostaa mun -15 mallin Blackborowilta. Tulee kylläkin 2:lla eturattaalla, mut äkkiäkös tuon vaihtaa yhteen ja heivaa vaihtajan.

Bansku81
18.04.2016, 15.53
16kg lienee oikea paino. Olin kyl itekki lukevanani 20kg jostai. Oli varmaan virheellistä tietoa joka on korjattu.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/mongoose-argus-sport-fatbike-paksupyora

On näköjään päivitetty. Aikaisemmin oli 20Kg. No mun mielestä silti liian kallis. Tosin yks pyörä koko perheelle kun sama fillari sopii 165-185cm kuskille :D

V-P.V
19.04.2016, 10.36
Ihan asialliselta toi Prisman Mongoose fattari vaikutti. Ja kyllä paino o lähempänä 15kg ku 20kg, ihan noin käsivaralta.
Hyvännäköinen runko ja osat peruskauraa. Kendan renkaat jne. Mutta enhän mä noista paljoa muutenkaan ymmärrä.. Yksi kuitenkin mikä mun kävi silmään ja teki "halvan" vaikutelman, niin pyörässä on nelikanttikeskiö/kammet.

orc biker
19.04.2016, 11.48
Yksi kuitenkin mikä mun kävi silmään ja teki "halvan" vaikutelman, niin pyörässä on nelikanttikeskiö/kammet.
Pikku vikoja. Ajaa loppuun ja vaihtaa nykyaikaisempaa tilalle. Mutta toki onhan tuo nykypäivänä aika halpojen pyörien juttu. Hankala edes ymmärtää, miksi noita pitää tehdä näille markkinoille. Ymmärrän, jos jossain Intiassa noita vielä myydään, mutta...

zeppo
26.04.2016, 14.25
Järkyttävä pähkiminen fattien välilä on jotakuinkin päätynyt kahteen vaihtoehtoon - Trek Farley 9 tai sitten Canyonin Dude. Onko täällä ketään joka olisi päristellyt molemmilla pyörillä ja osaisi vähän kertoa kokemuksia? Rengaskulukin on yksi tekijä ja tätä miettien pitää pärjätä yhdellä kiekkokoolla, toisia vanteita esim Farleyn tapauksessa en aio hankkia kustannussyistä. Rengasvalikoimaa on tietysti enemmän tuolla 26" koossa ja foorumia selailleena nastarenkaitakin löytyy talvelle - tämä vähän puoltaisi tuota Duden hankintaa. Jos tässä mietiskellessä nuo Farley 9:t vaikka loppuu niin sittenhän ostopäätös on helppo.

Ski
26.04.2016, 23.20
Trek, mutta käy kokeilemassa ensin. :)

Mikko23
08.05.2016, 12.07
Moi kaikille ja pidemmittä puheitta tiedustelua.. Ensi Fätti hakusessa ja rajannut valintani Silverback Scooppiin ja Stevensin Mobsteriin/Mobster XL:n. Kummassa on enemmän laatua ja vastinetta rahalle teidän mielestä?? Kiitokset.

Fillarihemmo
09.05.2016, 11.18
Kannattaako polkupyörä ostaa telkkarikauppiaalta ?
Jos mikään ei hajoa, niin ehkä joo.
Jos tulee takuukorjausasiaa, niin ne hoituu Suomen Polkupyörätukku -nimisen ketjun huoltopisteissä, tokikaan heillä ei ole tietenkään mitään varaosia hyllyssä, jolloinka odotusaika on useita viikkoja.

Tietystihän omaan laskuun voi vaihtaa myös takuunalaisia osia, jos haluaa, maksaa rahaa, mutta saa nopeammin kuntoon.

Lopulta voi kysyä itseltään, että missä kohdassa säästin.

soppa
11.05.2016, 20.16
Sain täpärin myytyä ja nyt ensimmäistä fättiä vaille. Foorumia ja googlea selattu silmät verestäen ja pitäs tehdä valintaa farley 5, kona wo ja cube nutrailin välillä.. Suurinpiirtein samassa hintaluokassa pyörii, mutta vaikea tehdä päätöstä. Myös Feltin DD30 olis saksanmaalla 500e muita halvemmalla tarjoukses, mutta kehnohkon oloset kiekot ei vakuuta, kun kuitenki olis tubelessia tarkotus laittaa.. DD10 oon käyny koeajamas ja vaikutti iha kivalta värkiltä ja geometria vissiin sama kun DD30.
Mutta mitäs foorumilaiset ite tekis tässä tilanteessa tai mihinpäin kallistuisitte? Plussia ja miinuksia jos sais noista em. malleista.. Kriteerinä sanoisin että etujoustolla ei oo niin merkitystä, läpiakseli pitäs olla ainakin edessä, 1x10 vaihteet on ainaki tulossa jos ei ole jo ja kelvolliset "jokakelin" renkaat tarvis olla valmiiks alla.

brilleaux
12.05.2016, 08.46
Läskipyörä säälimättömälle..Itsellä on tuo Canyon Dude cf-9 Unlimited, m-kokoisena. Kaikin puolin onnistunut hankinta sinällään, mutta kaipaisin toista paksupyörää melko kivikkoiseen ympäristöön, jossa en tohdi Dudella rymistellä. Heittäkääs muutama ehdotus sopivista aihioista. Käytettynä tuon mieluiten ostaisin, kun ei käytön jäljet haittaa. Alurunko lienee paras tähän, samoin jäykkä alukeula. Yhdellä eturattaalla ja ehkä nuo 4,8 tuuman tai vastaavat renkaat ok. Ohjaamossa on oltava tilaa, joten aika sloupattu runko on mieleen. Omat mitat 180-88, pitkät kädet, syli 197 cm( on tuossa hartiatkin välissä) Painoa on 73 kg.
Miten nuo jarrut, onko hyvät mekaaniset paremmat kuin halpisnestelevarit, joista hieman huonoja kokemuksia. Painoa ei tässä voi tiukalle asettaa, kunhan peli toimisi ja kestäisi rungon ja perusosien osalta melko hyvin, sinänsä kaikki rempat kyllä onnistuu. Jos jollain on paksukainen vastaavassa käytössä, kokemuksia, kiitos
Odottelet hiukan ja hankit Polen, täyttänee kriteerit. Toki käytettynä et ilmeisemmin löydä. ;)

Antza44
12.05.2016, 11.55
^Tai sitten lopettaa maasto pyöräilyn tai säälimisen:cool:. Itse olen Dudea tarjonnut kivikkoon siinä missä edellisiä alu runkoisia. Ainiin onhan mullakin vielä alurunkoinenkin Salsakin:o ei tosin kivikoiden takia.

Edit. "Läski aktivistit" Joo kyllä se Salsakin kivikkoihin pääsee;).

Kuntoilija
12.05.2016, 13.49
Juuri Arnold-62 ajatus oli omassakin päässä, jonka vuoksi tilasin Alaskasta 9-0-7 alennusrungon varalle. Tuohon voi siirtää osat Dudesta pl. keskölaakerin, jos Duden runko särkyy könytessä kivikossa. Hintaa jäi kaikkine kuluineen alu-runkosetille n. 660 €.
Tuo halvin väri oli ikämiehelle sopiva marjapuuro.

Antza44
12.05.2016, 14.40
^Salsan Blackborow -15 mallin runkojakin saa sopivasti napoineen. http://www.hibike.com/bikes-frames-mg0-0?mfgID=-1&groupID=-1&query=Blackborow&x=0&y=0 (https://www.bike-components.de/en/Salsa/Blackborow-1-Rahmenkit-Auslaufmodell-p41484/)

Tai vaikka koko pöörän.

brilleaux
12.05.2016, 18.47
^Tai sitten lopettaa maasto pyöräilyn tai säälimisen:cool:.

Tämä on taivahan tosi. Pyörät on tehty ajettaviksi.
Ei niitä säälitä tai valita ajomaastoja sillä perusteella tuleeko muutama naarmu tai lommo. ;)
Ja sitäpaitsi ei se muovirunko ole sen heikompi. Ja ainakin helpompi korjata kuin alu.

Läskimasa
13.05.2016, 02.03
^Salsan Blackborow -15 mallin runkojakin saa sopivasti napoineen. http://www.hibike.com

Tai vaikka koko pöörän.
Tai vaikka Beargrease X5:n, suomihinta 1249€ + 9.90€ postit:
http://svet-cyklistiky.cz/wp-content/uploads/2016/03/Salsa-Beargrease-X5-test-10.jpg

Läski
16.05.2016, 19.34
Kiitos valaisevista pyöräjutuista kaikille kirjoittajille.

Sain fattaripuraisun muutama viikko sitten ja nyt aivan karmea polte hankkia pyörä. Tässäpä perustiedot ja parit kyssärit teille ammattilaisille:

Pyörä tulisi metsästysharrastuksen tueksi, eli ajoja noin 300km/syksy. Siirtymisiä paikasta toiseen muutamista kilometreistä kymmeniin ja alustat suht´ helppoja hiekkateitä, polkuja, peltoja jne...Mukana kulkisi ase ja reppu/rinkka.

Olen 187/100 (en läski, ainoastaan isoluinen) ja pohdin jotta onko tuo M-koon pyörä itselleni liian pieni? Kävin juuri ajamassa Prisman Moongoosella (M) ja ~tuntui ihan sopivan kokoiselta. Luetun perusteella päädyin ensin tuohon Verkkokaupan pyörään hintakategoriassa tonnin läskit, vaan kun en malttaisi enää odotella. Onko tässä hintaluokassa eri vaihtoehdoilla muuta kuin hyvin marginaalista merkitystä jos pyörä tulee em. käyttöön? Mistä jään paitsi laittamalla Prisman läskin Konan tms. sijaan?

Kipee
17.05.2016, 13.15
Tuota Feltin DD30:stä on 1590€ hintaan suomen urheilupyörässä. Halvempi kun bike-discountissa.

hcf
17.05.2016, 14.11
Pyörä tulisi metsästysharrastuksen tueksi?

Huomioväristä saattas olla jotai hyötyä metsästyshommissa jos pitää väriä valita pyörään :)

7-spoke
17.05.2016, 14.41
No sitte on Silverbackit ja Whitet vahvoilla!

Gargamel
17.05.2016, 17.21
Mongoose on melkoisen camovärjätty kyllä tuota tarkoitusta ajatellen :)

Jos käyttö on tosiaan tuota, eli siirtymistä metsässä eikä pyöräilyn tai pyörien harrastamista, niin mielestäni Prismaläskilläkin pääsee. Osalistassa mekaaniset levyjarrut kuulostaa pahalta, mutta käyttötarkoituksen huomioiden ei nekään liene ongelma?

Jollain aikaisemmanvuotisella Mongoosella olen pikkupyrähdyksen metsässä ajanut, eikä se ollut sen kamalampi kuin muutkaan vieraat pyörät.

LäskiRambo
17.05.2016, 17.53
Tuota Feltin DD30:stä on 1590€ hintaan suomen urheilupyörässä. Halvempi kun bike-discountissa.

Funcorner.de dd30 1299€ (2015)
DD30 1599€ (2016)

VelluR
18.05.2016, 16.38
Eikös nämä Surlyt ole jo aika hyvässä alessa?
http://www.hibike.com/fatbikes-n51963f5b92d29

Onko kokemuksia paljon tuolta tulee vielä toimituskuluja päälle, jos tilaa kokonaisen pyörän, vai selviääkö tuolla 9.90 eurolla? Lievästi sanottuna epämääräisesti kerrottu tuolla toimitusehdoissa (http://www.hibike.com/shipping-costs-payment-n703)...

Läski
18.05.2016, 18.16
Mongoose on melkoisen camovärjätty kyllä tuota tarkoitusta ajatellen :)Jos käyttö on tosiaan tuota, eli siirtymistä metsässä eikä pyöräilyn tai pyörien harrastamista, niin mielestäni Prismaläskilläkin pääsee. Osalistassa mekaaniset levyjarrut kuulostaa pahalta, mutta käyttötarkoituksen huomioiden ei nekään liene ongelma?Jollain aikaisemmanvuotisella Mongoosella olen pikkupyrähdyksen metsässä ajanut, eikä se ollut sen kamalampi kuin muutkaan vieraat pyörät.Kiitos tästä! Täpinöissäni tämä vahvistus riittikin ja noudinkin jo Mongooseni L-kokoisena. Ensimmäisen kunnon testirykäisyn päätteeksi voi kyllä todeta läskeilyn olevan ihan amerikan hommaa. Aika kevyesti eteni kehnommillakin alustoilla ja yllättävän kevyesti asfaltillakin. Tiedäpä vaikka jonkin sortin pyöräilykärpänen olisi puraissut.

Läskimasa
18.05.2016, 19.02
Onko kokemuksia paljon tuolta tulee vielä toimituskuluja päälle, jos tilaa kokonaisen pyörän, vai selviääkö tuolla 9.90 eurolla? Lievästi sanottuna epämääräisesti kerrottu tuolla toimitusehdoissa (http://www.hibike.com/shipping-costs-payment-n703)...
Velipoika tilas Salsan tuolta, 20€ halusivat lisää 9.90€ postikulujen päälle.

VelluR
19.05.2016, 18.04
Joo 29,90 euroa kertoivat kuluiksi pyörälle. Kummasti eroaa speksit esim. tuossa Pug Opsissa hibiken (http://www.hibike.com/surly-pug-ops-26-fat-bike-bike-battleship-grey-2016-p18c3a27f3a11b931594222955a31c1b1) ja surlyn (http://surlybikes.com/bikes/pug_ops/bike_specs) sivujen välillä. Kertoivat että heidän speksit on oikein(?), varmistivat Saksan distribuuttorilta. Toinen väittää vaihteita shimanoiksi (slx, lx) ja jarruiksi avid bb7, toinen vaihteiksi sram x7, x9 ja jarrut sram guide rs. Onko noita eri versioita Eurooppaan ja jenkkeihin? Varmaan noissa jarruissa on se suurin ero ja käsittääkseni noiden hydraulisten hyväksi?

Läskimasa
19.05.2016, 22.33
^ Näyttää olevan molempien kuvissa BB7:t jarruina ja Shimanoa vaihteina. Vaikee kuvitella että Guide RS:t olis vakiojarruina tollasessa halvemman pään Surlyssä. Hyväthän ne on toki BB7:tkin, etenkin isommilla levyillä.

Gulliver
20.05.2016, 17.16
Jumbo Jimejä kehutaan vuolaasti esim tällä foorimilla Kona Wo:ssa ne on heti alla. sattaa olla ratkaisevaa ettei
heti tarvi gumikaupoille mennä.

J.Kottenberg
20.05.2016, 17.56
^Rengasvalinnat ja -mieltymykset on hyvinkin henkilökohtaisia juttuja, mutta minä ainakin ajaisin niillä kesän. Syksyn tosi märät kelit voi sitten vaatia mahdollisesti jotain muuta.

TheMiklu
21.05.2016, 02.43
Vaatii ja vaatii. BFL lähes sliksinä hämmentää joka kerta. Toki sillä mutakelissä tiedostaa, että ruopii mutta tarkoittaako se käytännössä vain hitaampaa etenemisnopeutta sillä pätkällä. Meinaan ei ajamatta kuitenkaan jää. BFL:ään nähdenhän JJ on oikea nappularengas :D
BFL on kyllä kesällä aivan parhautta. Se todellakin rullaa.

WetWillie
21.05.2016, 07.02
Pähkäily loppui, kaksin käsin jouduin painamaan tilausnappia.
http://www.hibike.com/salsa-beargrease-carbon-x7-26-fat-bike-bike-purple-blue-2016-pfd1216f1a3c257a3ffdfd928e3a8c86c

Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla

Kyrdis
21.05.2016, 08.55
No siinä on tarjous kohdillaan.

Läski Lusu
21.05.2016, 13.31
Tervehdys kaikille tasapuolisesti! Nyt tarttis saada läskiä myös alle. Koska en itse mitään mistään tiedä niin jos viisaamat voisi auttaa...
Foorumia lukeneena ja hintoja katselleena olen päätynyt (ehkä) johonkin näistä vaihtoehdoista:
https://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/fat-bike/fatboy/fatboy-se/106660#specs
http://www.konaworld.com/wo.cfm
https://www.stevensbikes.de/2016/index.php?bik_id=301&cou=CA&lang=en_US
tai
https://www.stevensbikes.de/2016/index.php?bik_id=300&cou=FI&lang=en_US
Että mikä näistä olisi paras vai olisiko tuossa noin 1000€-1500€ hintaluokassa jotain parempaakin? Myös ulkomaisten verkkokauppojen tarjonta voidaan ottaa huomioon.
Käyttö olisi vaan lähi poluilla ajelua kesäisin ja talvisin. Että ei ole tarvetta saada pyörään kiinni mitään retkeilyvarustusta.
Kiitoksia kaikille avusta jo etukäteen.

brilleaux
21.05.2016, 13.42
Kyllä mä lähtisin Konaa ostamaan, noista vaihtoehdoista.
Käy nyt kuitenkin ajamassa mallit ensin. :)

jopoaja
21.05.2016, 13.57
Että mikä näistä olisi paras vai olisiko tuossa noin 1000€-1500€ hintaluokassa jotain parempaakin? Myös ulkomaisten verkkokauppojen tarjonta voidaan ottaa huomioon.
Käyttö olisi vaan lähi poluilla ajelua kesäisin ja talvisin. Että ei ole tarvetta saada pyörään kiinni mitään retkeilyvarustusta.
Kiitoksia kaikille avusta jo etukäteen.

Sopivan alennuskampanjan aikana XXL:n White läskipyörät tarjoavat parasta vastinetta rahalle (itse en esim. ostaisi fatbikeä etuvaihtajalla ja muiden merkkien 1x11 vaihteilla varustetut mallit ovat huomattavasti kalliimpia). Jopa hiilikuituläskiä on saanut XXL:stä budjettiisi sopivalla hinnalla. Tosin saatavuus taitaa tällä hetkellä olla hieman heikkoa, ainakaan verkkokaupassa niitä ei näytä olevan tarjolla.

Jos kaikesta huolimatta haluaa "premium" merkin, hibikellä oli jotain Salsoja alkassa, esim. http://www.hibike.com/salsa-mukluk-x7-fat-bike-bike-blue-2016-p71c9c93828df98a0d882697336f1ffe2

Läski Lusu
21.05.2016, 14.32
Käy nyt kuitenkin ajamassa mallit ensin. :)

Ihan turhaa hommaa:D

Oisin varmaan tuolta XXL:stä hakenut jo tollasen 3Fat Pro mallin mutta niitä ei oo suomessa kun muutama jäljellä ja nekin on parinsadan kilsan päässä(Helsingissä ja Turussa ainakin oli). Asiakaspalvelusta vastattiin myös, että uusia ei vissiin tuu ennen syksyä, kun uudet mallit tulee.
Mitenkäs tuo Salsa vs Kona? Konassa ainakin 1" leveempi rengas, niin eikös sen pitäis olla hyvä juttu näissä pyörissä?:)
Muuten en kyllä noita osia osaa verrata keskenää, että kummassa on paraemmat...

J.Kottenberg
21.05.2016, 15.00
Vaatii ja vaatii. BFL lähes sliksinä hämmentää joka kerta. Toki sillä mutakelissä tiedostaa, että ruopii mutta tarkoittaako se käytännössä vain hitaampaa etenemisnopeutta sillä pätkällä. Meinaan ei ajamatta kuitenkaan jää. BFL:ään nähdenhän JJ on oikea nappularengas :D
BFL on kyllä kesällä aivan parhautta. Se todellakin rullaa.

Jos minun viestiini viittaat niin kannattaa lukea se uudelleen ihan rauhassa.

Käytin sanoja:

"voi sitten mahdollisesti vaatia"

Tuollainen ilmaisu ei ole merkitykseltään ollenkaan sama kuin "vaatii", vaan huomattavasti ehdollisempi.

Eli kansanomaisesti, "voi, tai voi olla voimatta". Samoin kuin sana:"mahdollisesti", se myös ehdollistaa niin että jokin asia voi olla, tai olla olematta.

Minulle on aivan samantekevää millä kukin ajaa.

moikkis
21.05.2016, 15.02
Mitähän fatbikeja Helsingin/Vantaan xxl on jäljellä? Löytyykö 3fat liteä? Ensimmäinen fatbike hakusessa, tuntuu että toi lite riittäis omiin tarpeisiin ja ei ois pahan hintanenkaan jos sen hinta tuolla 700€ kieppeillä pyörii??

Läski Lusu
21.05.2016, 15.05
Mitähän fatbikeja Helsingin/Vantaan xxl on jäljellä? Löytyykö 3fat liteä? Ensimmäinen fatbike hakusessa, tuntuu että toi lite riittäis omiin tarpeisiin ja ei ois pahan hintanenkaan jos sen hinta tuolla 700€ kieppeillä pyörii??

Eilen oli ainakin litee ja proota kun Tampereen XXL myyjä katsoi koneelta

pikkupoika
21.05.2016, 16.30
http://www.bikesteelborrow.com/fat-bike-komplettraeder/2016-salsa-mukluk-x7-blue

Läski Lusu
21.05.2016, 17.18
http://www.bikesteelborrow.com/fat-bike-komplettraeder/2016-salsa-mukluk-x7-blue
Olisi ollut sopivan hintanen, mutta L-koko harmittavasti loppu.
http://www.scott-sports.com/us/en/products/241304/scott-big-jon-bike/
Tollasta yritti kaupassa myydä, mutta onko mistään kotosin? Kovasti kehu pyörää, mutta niinhän ne aina omiaan kehuu...

hcf
21.05.2016, 17.53
Olisi ollut sopivan hintanen, mutta L-koko harmittavasti loppu.
http://www.scott-sports.com/us/en/products/241304/scott-big-jon-bike/
Tollasta yritti kaupassa myydä, mutta onko mistään kotosin? Kovasti kehu pyörää, mutta niinhän ne aina omiaan kehuu...

Riippuu tieten mihin hintaan se sitä sulle myi :)
On tuo varmaan iha hyvä vehe. Ainoo vika minkä löydän niin vanteet ei varmaan ole tubeless readyt jos semmosia kaipaa.

Läski Lusu
21.05.2016, 18.08
Jotain 1450-1500€ se siitä pyysi. En ole vielä katsonu oliko hinta kohdillaan, mutta muutenko ihan hyvä vehje?
Ja ei siis tarvetta tubeless ready vanteille.

JackOja
21.05.2016, 18.34
Espoossa oli tänään ainkin pari Liteä rivistössä.

Läskimasa
21.05.2016, 20.32
Löytyykö 3fat liteä?
jos sen hinta tuolla 700€ kieppeillä pyörii??
Tammistossa myös eilen. Mut hinta on 999€.

soppa
22.05.2016, 00.08
Kertokaas miksei mun kannattais hankkia tollasta On-Onea http://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX5/on-one-fatty-trail-sram-x5-fat-bike? Yhtäkkiä näin lauantai-illan silmillä mietityttää tuo QR-takapää 170mm ja noiden El Guapo kiekkojen tubeleksointi.. Kuinka isot renkaat tollaselle rungolle saa laitettua? Edessä nyt on kuitenki 15x150 läpiakseli. Jos verrokkina ottais vaikka saman hintaluokan White 3fat Pro, niin kumpaa pitäisitte järkevämpänä ostona?

Läski Lusu
22.05.2016, 00.51
Jos verrokkina ottais vaikka saman hintaluokan White 3fat Pro, niin kumpaa pitäisitte järkevämpänä ostona?
Tai verrattuna tähän
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFATX52/on-one-fatty-fat-bike
Maksaa kuitenkin saman verran kun toi toinen, vaikka tossa toisessa on monen sadan € arvonen Bluto kiinni jo valmiiksi.

HanJuh
22.05.2016, 01.00
^Eihän toi ole osien arvosta kiinni, vaan siitä mitä itse tarvitsee.
Toisille Bluto sopii ja toisille se on ylimääräinen riesa painon ja luotettavuuden suhteen.
Kannattaa oikeesti miettiä, mitä itse rarvitsee.

-Juha

masedoni
23.05.2016, 14.41
Vähän oon haaveillut hommaavani fatbiken, mutta ei kehtais, raskis (eli ei ole varaa) laittaa mitään kauhean kallista. Mitäs arvon raati sanoo tästä On-Onen Blutollisesta mallista: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX5/on-one-fatty-trail-sram-x5-fat-bike ?

Jukahia
23.05.2016, 16.04
On Onessa on kiekot suurin miinus... Mutta ihan soiva peli tulee kevyillä sisureilla ja sillee... Tubeless ei tule helpolla noille ja vakio sisurit on jtn 800g / kpl... Floater rengas 1,5 kg / kpl

Kuis olis nämä;

http://www.hibike.com/salsa-beargrease-x5-fat-bike-bike-black-2016-p1a3fb7dbd4d8abca4ce044e83fc55ec0

http://www.hibike.com/salsa-mukluk-3-26-fat-bike-bike-arctic-white-2015-pe19538fb24b81187bf9fa5037c33df8f

Muut; http://www.hibike.com/fatbikes-n51963f5b92d29

soppa
23.05.2016, 18.24
Bikepalastilla ihan ok tarjoukset menossa.

Esim. 2015 Farley 8 1699e 15,5" http://www.bikepalast.com/Fatbike-Trek-Farley-8-2015--34527.html?utm_source=index&utm_campaign=Banner_Startseite&utm_medium=trek_farley_8
Tai Cube Nutrail 1439e 15" & 17" https://www.bikepalast.com/Fatbike-Cube-Nutrail-2016--38971.html

Rahteja tulee vielä 45e päälle. Cuben näppäsin tuolta tulemaan, kun ei jaksanu arpoa enää minkälaista läskiä sitä lähtis metsästämään.

masedoni
23.05.2016, 21.29
On Onessa on kiekot suurin miinus... Mutta ihan soiva peli tulee kevyillä sisureilla ja sillee... Tubeless ei tule helpolla noille ja vakio sisurit on jtn 800g / kpl... Floater rengas 1,5 kg / kpl

Kuis olis nämä;

http://www.hibike.com/salsa-beargrease-x5-fat-bike-bike-black-2016-p1a3fb7dbd4d8abca4ce044e83fc55ec0

http://www.hibike.com/salsa-mukluk-3-26-fat-bike-bike-arctic-white-2015-pe19538fb24b81187bf9fa5037c33df8f

Muut; http://www.hibike.com/fatbikes-n51963f5b92d29

Muutama juttu mututuntumalla hiertää:
-Bluto, On-Onesta löytyis. Onko fatilla patikossa ajelu ilman joustokeulaa millaista? Lähinnä poluilleni sattuu isoja juurakoita ja kivikkoja.
-Renkaan leveys, miksi ei paksumpaa kuin 3,8"? Saa ne toki myöhemmin vaihdettua, mutta taitaa kustantaa kuitenkin 100-200e.

Sopan linkkaamat pyörät aika kovassa tarjouksessa, harmi kun ei omaa kokoa löydy..

Hiekkahentunen
25.05.2016, 08.01
Muutama juttu mututuntumalla hiertää:
-Bluto, On-Onesta löytyis. Onko fatilla patikossa ajelu ilman joustokeulaa millaista? Lähinnä poluilleni sattuu isoja juurakoita ja kivikkoja.
-Renkaan leveys, miksi ei paksumpaa kuin 3,8"? Saa ne toki myöhemmin vaihdettua, mutta taitaa kustantaa kuitenkin 100-200e.

Sopan linkkaamat pyörät aika kovassa tarjouksessa, harmi kun ei omaa kokoa löydy..
Täytyy nöösinä kommentoida.
Itellä on Farley 5 jossa 26" 4.7" renkaat. Aluksi ajattelin että bluto olis ehdoton koska keula pompotti juurakoissa joita täällä päin löytyy paljon. Tuntumaan vaikutti varmasti myös täysjoustokokemukset syksyllä Kona Hei Heillä.
Huomasin kuitenkin että kun lasken paineet edestä 0.3 barin tuntumaan keula ikään kuin imee juurakot sisäänsä ja pompotus loppui. Takana n 0.4 barin paineet. Näillä paoneilla jopa soratiesiirtymät menevät kevyesti. Joten tarvitsenko edes blutoa?!

Bull88
25.05.2016, 08.14
Täytyy nöösinä kommentoida.
Itellä on Farley 5 jossa 26" 4.7" renkaat. Aluksi ajattelin että bluto olis ehdoton koska keula pompotti juurakoissa joita täällä päin löytyy paljon. Tuntumaan vaikutti varmasti myös täysjoustokokemukset syksyllä Kona Hei Heillä.
Huomasin kuitenkin että kun lasken paineet edestä 0.3 barin tuntumaan keula ikään kuin imee juurakot sisäänsä ja pompotus loppui. Takana n 0.4 barin paineet. Näillä paoneilla jopa soratiesiirtymät menevät kevyesti. Joten tarvitsenko edes blutoa?!

Nöösiä nöösinä kompaten, f5 en oo blutoa montaa kertaa osannut kaivata. Talvella kiittelin etei sitä ole. (Perusteina huolettomuus)

drzilton
25.05.2016, 13.35
Fäteissä oikeastaan joustokeulaa alkaa kaipailemaan vasta sitten kun kumeissa joutuu puhkeamisvaaran takia käyttämään sellaisia paineita, että ilman joustoo näkökenttä alkaa hämärtymään kivikossa/juurakossa/patikossa. Muut syyt käyttöön on ranteet ja fiilistely ;)

Kemizti
25.05.2016, 13.46
Kyl se joustokeula on ihan tarpeen kun aletaan metsästää KOM:eja enskapätkillä.. ;)

Takamisakari
25.05.2016, 14.13
Fiilistelyä tai ei, kyllä mää olen löytänyt tarvetta Plutolle. Mainittu KOMmikin löytyy takataskusta todisteeksi..

Kemizti
25.05.2016, 14.26
Fiilistelyä tai ei, kyllä mää olen löytänyt tarvetta Plutolle. Mainittu KOMmikin löytyy takataskusta todisteeksi..
Sama täällä 👊

drzilton
25.05.2016, 17.39
Kyl se joustokeula on ihan tarpeen kun aletaan metsästää KOM:eja enskapätkillä.. ;)

Nimenomaan ;) Pitää se garmiini hankkii niin pääsee ajaan aikoja.

JohnOrion
25.05.2016, 20.53
Mikäs on tällä hetkellä kovin valinta siinä 850-1250 euron hintahaarukassa? Siihenhän mahtuu XXL:n (tulevia uusia) Whiteja, Verkkiksen Mongooseja ja Silverbackeja, PlanetX:n On-Oneja (etenkin poistohinnoilla) sekä HiBiken Salsa Muklukia ja Surly Pug SS:iä. Olen henkilökohtaisesti tällainen 185/100 -mitoilla varustettu suhteellisen aloitteleva polkija, joka etsii helppohoitoista (toisin sanoen en aio olla vaihtamassa osio tai koko ajan rassaamassa pyörää perushuoltoa lukuun ottamatta) ja maastossa niin lumella kuin ilman viihtyvää pyörää, jolla voi myös pieniä asfalttietappejakin huristella.

Ketjua lukeneena olen ymmärtänyt, että Verkkiksen Silverbackit menevät ainakin Verkkiksen ja PlanetX:n tarjonnan edelle. Toisaalta, Salsa ja Surly tuntuvat olevan "kovempia nimiä". Noista kahdesta Salsa tuntuu olevan arvostetumpi ja Surlyn Pugsista on sanottu, että se omaa enemmän maastopyörän tuntuman (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan näin enimmäkseen Nishiki-hybrideillä ajaneena).

EDIT: Tuo Surly Pug SS onkin tosiaan sinkula, mikä itse asiassa sopii meikäläiselle, kun nykyinen normi-pyöräkin on sinkula ja kun se yksi asia, mikä pyörissä ajaa raivon partaalle on se, kun kalliin pyörän vaihteisto alkaa temppuilemaan. Sinkulahan on toimintavarmempi vaihtoehto. Osaavatko arvon läskifillaristit sanoa, mitä sudenkuoppia siinä voi olla, jos läskin hommaa yhdelle vaihteella?

Odottakaa
25.05.2016, 21.22
Mikäs on tällä hetkellä kovin valinta siinä 850-1250 euron hintahaarukassa? Siihenhän mahtuu XXL:n (tulevia uusia) Whiteja, Verkkiksen Mongooseja ja Silverbackeja, PlanetX:n On-Oneja (etenkin poistohinnoilla) sekä HiBiken Salsa Muklukia ja Surly Pug SS:iä. Olen henkilökohtaisesti tällainen 185/100 -mitoilla varustettu suhteellisen aloitteleva polkija, joka etsii helppohoitoista (toisin sanoen en aio olla vaihtamassa osio tai koko ajan rassaamassa pyörää perushuoltoa lukuun ottamatta) ja maastossa niin lumella kuin ilman viihtyvää pyörää, jolla voi myös pieniä asfalttietappejakin huristella.

Ketjua lukeneena olen ymmärtänyt, että Verkkiksen Silverbackit menevät ainakin Verkkiksen ja PlanetX:n tarjonnan edelle. Toisaalta, Salsa ja Surly tuntuvat olevan "kovempia nimiä". Noista kahdesta Salsa tuntuu olevan arvostetumpi ja Surlyn Pugsista on sanottu, että se omaa enemmän maastopyörän tuntuman (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan näin enimmäkseen Nishiki-hybrideillä ajaneena).

Mä ottaisin noista Salsa Mukluk:n. Miksi? Koska Salsa ja tykkään itse tuosta Muklukin värityksestä sekä rungon muodosta. Kaverilla on White ja hyvin rokkaa. Eroja tuolla taitaa olla myös perän leveydessä jolla on merkitystä joillekkin (kuin leveätä rengasta saa mahtumaan).

EDIT: Tuo Surly Pug SS onkin tosiaan sinkula, mikä itse asiassa sopii meikäläiselle, kun nykyinen normi-pyöräkin on sinkula ja kun se yksi asia, mikä pyörissä ajaa raivon partaalle on se, kun kalliin pyörän vaihteisto alkaa temppuilemaan. Sinkulahan on toimintavarmempi vaihtoehto. Osaavatko arvon läskifillaristit sanoa, mitä sudenkuoppia siinä voi olla, jos läskin hommaa yhdelle vaihteella?

Että jaksaa polkea sillä yhdellä vaihteella sitten joka olosuhteessa sekä maastossa.

Kemizti
25.05.2016, 21.24
Jerkku loppuu, muuten tuskin mitään.. Ja jos nytki on sinkula, nii tuskin loppuu läskinkää kans jerkku, go for it!!

JohnOrion
25.05.2016, 23.36
Jerkku loppuu, muuten tuskin mitään.. Ja jos nytki on sinkula, nii tuskin loppuu läskinkää kans jerkku, go for it!!

Jep, näin taidankin tehdä. Mietin tosiaan vain sitä, että jos läskillä polkee lumessa tai muussa raskaammassa maastossa, niin asettuuko se, ettei ole niitä keveimpiä vaihteita, ihan eri tavalla rasitteeksi kuin jos omalla hybridi-sinkulalla polkee asfaltilla ylämäkeen (mikä ei ole omalla kunnolla raskasta ellei sitten puhuta todella jyrkästä mäestä, millaisia normiteillä harvemmin tulee vastaan).

Läskimasa
25.05.2016, 23.58
jos läskillä polkee lumessa tai muussa raskaammassa maastossa, niin asettuuko se, ettei ole niitä keveimpiä vaihteita, ihan eri tavalla rasitteeksi kuin jos omalla hybridi-sinkulalla polkee asfaltilla ylämäkeen
Kyllä, iso rasite on. Läski tarttee vaihteet tai sit sen käyttö jää johonkin ranta-ajeluille ja kylillä kruisailuun.

1x10- tai 1x11-setupissa kun pysyy niin ei tartte vaihteista paljoo huolehtia. Ja kun ne parit ruuvit opettelee heti alkuun säätelemään/tietää mitä ne tekee niin ylläpito helppoo kuin mikä. Veikkaisin et ekat parituhatta km menee huoletta. Tietty jos ajat häkin tai vaihtajan korvakkeen solmuun niin sit saa vaihdella uutta osaa.

Hiekkahentunen
26.05.2016, 12.30
Tarttisin apua ja jos sitä saan olen kiitollinen..
Ostin Trek Farley 5.n 2/2016 kokoa 19,5" ja ajoin sillä n 1300km. Olen 179cm ja inseam n 85cm. Heti myymälässä halusin siihen lyhyemmän stemmin ja myöhemmin jopa 30 asteen kulmalla, jotta "makaava" ajoasento nousisi pystympään. Kuitenkin AINA ajaessani tuntui että tanko on liian kaukana. Trekillä seuraava pienempi koko on 17.5" joten se voi olla taas liian pieni??!
Mitä muita merkkejä tässä kannattaisi katsella? Asun niin pienellä paikkakunnalla että Trekin myymälä on ainoa ja sielläkin koeajomahdollisuudet ovat rajalliset eli kauppa pitäisi tehdä "sikasäkissä" menetelmällä nettikaupasta.
Pyörä saisi maksaa max. 2600e ja ehkä Blutolla tai ilman...
Katselin tuossa Kona Wota, Felt DD10, Surlya, Salsaa........
Ajotyylistä vielä. Yritän aina ajaa KOM, mutta toisaalta on hieno joskus vaan polkea suossa paksuilla renkailla....ai niin kun se Trekin myyjä suosittelee niitä 27.5*3,8" renkailla olevia fättejä, onko se enää mikään fätti? (niitä ei taida muilla ollakkaan?)...

Että tälläisiä huolia ja kiitos etukäteen

brilleaux
26.05.2016, 12.43
jotta "makaava" ajoasento nousisi pystympään. Kuitenkin AINA ajaessani tuntui että tanko on liian kaukana.

Tässähän voi olla kyse myös geosta noin yleensä. Toki en ole Trekiä itse kokeillut.

Mitä muita merkkejä tässä kannattaisi katsella? Asun niin pienellä paikkakunnalla että Trekin myymälä on ainoa ja sielläkin koeajomahdollisuudet ovat rajalliset eli kauppa pitäisi tehdä "sikasäkissä" menetelmällä nettikaupasta.

Itse suosisin Suomalaista. :)
Mahtuu jäykällä keulalla hintaraamiinkin.

juho_u
26.05.2016, 13.00
Ostin Trek Farley 5.n 2/2016 kokoa 19,5" ja ajoin sillä n 1300km. Olen 179cm ja inseam n 85cm. Heti myymälässä halusin siihen lyhyemmän stemmin ja myöhemmin jopa 30 asteen kulmalla, jotta "makaava" ajoasento nousisi pystympään. Kuitenkin AINA ajaessani tuntui että tanko on liian kaukana. Trekillä seuraava pienempi koko on 17.5" joten se voi olla taas liian pieni??!
Ajotyylistä vielä. Yritän aina ajaa KOM, mutta toisaalta on hieno joskus vaan polkea suossa paksuilla renkailla....ai niin kun se Trekin myyjä suosittelee niitä 27.5*3,8" renkailla olevia fättejä, onko se enää mikään fätti? (niitä ei taida muilla ollakkaan?)...

9.6 farley alle, on aivan eri planeetalta ajaa, kuin farley 5. Kiihtyy, kääntyy ja kulkee paremmin, kuin tuo 5. 9.6 on myös paljon "eloisampi" ajaa kuin muut läskit, myös dude jumbojimeillä oli panssarivaunu ajaa kuituseen trekkiin verrattuna. Talveksi 4.5" kumit alle.

zipo
26.05.2016, 13.02
Käväsin f-osassa mutta eihän siellä mitään läskiä ollut näytillä.Suosi sitten suomalaista...
Jos stonga tuntuu olevan liian kaukana niin auttaisiko isommalla backsweepillä oleva tanko vaivaan?

jopoaja
26.05.2016, 13.41

Jos XXL:n White kelpaa, odottaisin n. kuukauden sisään julkaistavia ensi vuoden malleja ja katsoisin mitä sieltä tulee. Parhaan hiilikuiturunkoisen mallin saa varmasti budjettiisi sopivalla hinnalla (n. 2000€, ehkä jopa alle jos sattuu sopiva alennuskampanja) ja ainakin aiempina vuosina Whiten parhaat fatbiket ovat olleet osiltaan hyvin lähelle samalla tasolla kuin muiden merkkien 3000-4000€ hintaiset fatbiket.

Antza44
26.05.2016, 16.24
9.6 on myös paljon "eloisampi" ajaa kuin muut läskit, myös dude jumbojimeillä oli panssarivaunu ajaa kuituseen trekkiin verrattuna. Talveksi 4.5" kumit alle.Kerro ihmeessä lisää havainnoistasi. Onhan Dude 4.8JJ alla enemmän panssarivaunumainen, kuin 4" Jumbo Jimeillä. Mitä nyt ite olen parkkispyörittänyt 9.6, niin en allekirjoita tuota ketteryys eroa varsinkaan 4" JJ varustettuun Dudeen. Dudea on tullut ajeltua takahaarukka pitkänä/lyhyenä ja 4"/4.8" ja olen vahvasti mieltä, että ketterä ja leikkisä peli on Dudekin, niin kuin 9.6. Kyllä se Trekinkin käytös muuttuu varmasti, kun siihen istuttaa 4.8" kumit.

Hiekkahentunen
26.05.2016, 20.35
Tilasin Won koeajoon kokoa M.
Trekillä tarjous umpeutuu huomenna.
Yököttää tommonen että "tarjous loppuu" "tää on viimenen kappale" jne..

Hiekkahentunen
28.05.2016, 01.00
9.6 farley alle, on aivan eri planeetalta ajaa, kuin farley 5. Kiihtyy, kääntyy ja kulkee paremmin, kuin tuo 5. 9.6 on myös paljon "eloisampi" ajaa kuin muut läskit, myös dude jumbojimeillä oli panssarivaunu ajaa kuituseen trekkiin verrattuna. Talveksi 4.5" kumit alle.

Tilasin Won koeajoon kokoa M.
Trekillä tarjous umpeutuu huomenna.
Yököttää tommonen että "tarjous loppuu" "tää on viimenen kappale" jne..

Wo tuli tänään matkahuollossa! Kävin heittämässä 20km lenkin sattuneista syistä asfaltilla mutta sen huomasin että M koko tuntui sopivan minulle paremmin kuin Farley5 19.5"
Noh painoin kuitenkin Canyonin sivuilla Osta nappulaa Dude CF 9.0.n kohdalla

WetWillie
30.05.2016, 21.01
Salsa Beargrease x7 lähti tänään Saksasta, peukut pystyssä että ehtisi viikonlopuksi😊😊

Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla

Hartsa82
30.05.2016, 21.20
Oisko vinkkiä mistä sais tilattu tämän:
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/30015/gqfbf/Silverback-Scoop-Double-Deluxe-fatbike-M-2016
Tuntuu olevan jokapaikasta loppu.

Papdin
30.05.2016, 22.15
Oisko vinkkiä mistä sais tilattu tämän:
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/30015/gqfbf/Silverback-Scoop-Double-Deluxe-fatbike-M-2016
Tuntuu olevan jokapaikasta loppu.

Tuolta!
https://www.bikeavenue.de/b2c/SILVERBACK-SCOOP-DOUBLE-DELUXE-Fatbike-2016
mut näköjään kallimpana. Ite tilasin tuolta ja toimitus n. Viikko ja hyvä palvelu. Pyörä oli hyvä mut oon jo myynyt pois :)

Hartsa82
30.05.2016, 22.39
Tuolta!
https://www.bikeavenue.de/b2c/SILVERBACK-SCOOP-DOUBLE-DELUXE-Fatbike-2016
mut näköjään kallimpana. Ite tilasin tuolta ja toimitus n. Viikko ja hyvä palvelu. Pyörä oli hyvä mut oon jo myynyt pois :)

Kiitoksia! Laitoin kyselyä tuonne. Olisko vielä suositella jotain muuta joustokeluläskiä samassa hinaluokassa?

-Harri

moikkis
03.06.2016, 15.17
Onkohan mitään fatbikeä minkä saisi alle 700€ uutena? Siis mitään fiksua vaihtoehtoa? Prisman mongoosea kävin katselemassa ja kokeilemassa, mutta runko oli pieni. L tai XL koon fatbike hakusessa. XXL litetkin taitaa olla kaikkialta loppu? Käytettyjäkin on nihkeästi myynnissä.

hcf
03.06.2016, 18.01
Onkohan mitään fatbikeä minkä saisi alle 700€ uutena? Siis mitään fiksua vaihtoehtoa? Prisman mongoosea kävin katselemassa ja kokeilemassa, mutta runko oli pieni. L tai XL koon fatbike hakusessa. XXL litetkin taitaa olla kaikkialta loppu? Käytettyjäkin on nihkeästi myynnissä.

Taitaapi rahat mennä hukkaan jos ostaa ton hintaluokan läskin uutena. Ainaki jos meinaa harrastaa. Osamaksulla vaa kalliimpi fillari ja lyhennät heti 700€:lla sitä.
Liteä on joskus saanu tohon luokkaan mutta tarjousta joutuu varmaan odotteleen enstalveen. Ellei sit tule ennakkotilaukseen kohtuu hinnalla -17 malli

E_K
04.06.2016, 01.10
Mitäs mieltä porukka on. Fättäriin jäykkä vai joustokeula?
Ensimmäistä fättiä ostattelemassa ja pohdin että kumpiko parempi.

rjrm
04.06.2016, 07.12
Parempi on se, jonka ostat. Joustokeulallisena läskillä voi ajaa hiukan kovempaa kuin jäykällä. Se on kuitenkin kalliimpi ja painavampi. Lisäksi joustokeulaan on usein vaikea kiinnittää esin Anything cageja tms.

brilleaux
04.06.2016, 08.45
Omalla kohdalla tulevaan läskiin taitaa sittenkin tulla molemmat. Kesäksi joustokeppi ja talveksi+mahdollisille retkille jäykkä nokka.
Läski toimii kyllä hyvin jäykkänäkin. Omassa tulevassa vaan on alamäkeen niin nopea geo että jousto saattaa tulla tarpeeseen. ;)

Jäykkä läski taas on kyllä varsin huoltovapaa. Kun ei osta isoo ässää. ;)

Edit: loppuun asti olin itse mieltä, että jousto ei kuulu läskiin. Näin se takki kääntyy.
Riippuu paljon pyörästä ja käyttötarkoituksesta.
Jäykälläkin läskillä pystyy kaahaamaan, joustolla astetta mukavammin. Ja ei hämärry näkö. ;)

Sotanorsu666
04.06.2016, 11.04
White fat 3 pro cycle centeristä 899€

PaH
04.06.2016, 15.59
Kyllä, iso rasite on. Läski tarttee vaihteet tai sit sen käyttö jää johonkin ranta-ajeluille ja kylillä kruisailuun.

No voi **ttu. Viidettä vuotta vaihteettomalla fätillä menny enkä oo tajunnu et jos siihen vaihteet laittaa niin sil vois ajaa metsässäkin.

J.Kottenberg
04.06.2016, 16.15
Juuri sinä ja sun pikku ajelut tuli mullekin mieleen kun luin tuon "totuuden".

JohnOrion
05.06.2016, 12.05
No voi **ttu. Viidettä vuotta vaihteettomalla fätillä menny enkä oo tajunnu et jos siihen vaihteet laittaa niin sil vois ajaa metsässäkin.

Vaikka vaihteita suositeltiinkin, niin taidan itsekin läskisinkulan kaikesta huolimatta hankkia. Tuli lukaistua ulkomaisia foorumeita taustatyöksi ja siellä tuotiin esiin vähän sitäkin pointtia, että kyllä läskikisoissakin on aina jonkun verran sinkula-ajajia ja että onhan niitä alustoja/osuuksia jossa sinkulalla pääsee paremmin kuin vaihteellisella. Maasto ei ole täällä Oulussa kovin kumpuilevaa, joten luulen, että jos omalla vakiopyörälläkin (hybridi-sinkula) olen tähän asti selvinnyt ongelmitta polkien yleensä vaihteellisten ajajien ohi asfaltilla, niin selviän myös läskisinkulallakin. Jos pitää valita, haluanko huoltovapaamman pyörän vai pyörän jolla pääsee jyrkähkön nousun vaivatta, niin huoltovapaampi vie 100-0 -- varsinkin jos ei ole sitten yhtään sitä tyyppiä, joka haluaa vähän väliä säätää pyörää tai jolla on tietotaitoa alkaa vaihteiden kanssa värkkäämään.

jopoaja
06.06.2016, 01.21
onhan niitä alustoja/osuuksia jossa sinkulalla pääsee paremmin kuin vaihteellisella.

Millaisilla alustoilla sinkulalla pääsee paremmin kuin vaihteellisella?

Ite en kyllä läskipyörää hommaisi yksivaihteisena. Läskiä ajetaan vaihtelevassa säässä lumihangesta mutaan ja lisäksi haastavissa maastoissa, jolloin vaihteista on todella paljon hyötyä.

Keskiäkäinen lohjalainen
06.06.2016, 09.04
Mitäs mieltä porukka on. Fättäriin jäykkä vai joustokeula?
Ensimmäistä fättiä ostattelemassa ja pohdin että kumpiko parempi.

Molempi parempi. Mulla on joustokeula, mutta olen unohtanut sen aika usein lukkoon siirtymätaipaleen jälkeen metsään siirryttäessä. Joskus on mennyt pitkäkin aika ennenkuin olen huomannut virheeni. Alamäessä pompottelu on dramaattisesti vähäisempää kun keula ei ole lukossa. Muuten ei eroa aivan hirveästi ole.

Jos aiot ajaa läskillä lujaakin (täysin mahdollista!) ja tyypilliset ajomaastot ovat kovasti kivikkojuurakkoisia, hanki joustollinen.

Nipa5
06.06.2016, 10.50
[QUOTE=Jos aiot ajaa läskillä lujaakin (täysin mahdollista!) ja tyypilliset ajomaastot ovat kovasti kivikkojuurakkoisia, hanki joustollinen.[/QUOTE]

Samaa mieltä nyt muutaman lenkin läskipyörällä (etujousitetulla) ajettuani. Itse asiassa saisi olla täpäri:p

jopoaja
06.06.2016, 10.55
Millaisilla rengaspaineilla te joustoa kaipaavat ajatte maastossa? Ilman joustoa läskipyörä on kevyempi ja ketterämpi ajaa ja bonuksena myös huoltovapaampi. Lisäksi kun rengaspaineet laittaa tarpeeksi alas, joustoa löytyy kymmeniä millimetrejä ilman joustokeulaakin.

Kemizti
06.06.2016, 11.05
^ ei se oo ihan noin yksinkertaista, jos laskee etukumista paineet alas, se tuo joo mukavuutta hitaassa vauhdissa, mutta kun aletaan mennä kovempaa, etenkin alamäkeen, alkaa juurekset ja kivekset hakkaamaan läpi kumista.. tällaisiin ajoihin joustokeula on enemmän kuin paikallaan..

huoltovapaus näkökulma on oikea, keveyskin on suhteellista ja ketteryyteen tuo keulan paino ei juurikaan vaikuta vs. geometria yms.

brilleaux
06.06.2016, 11.13
^Entisenä joustokeulavastaisena +1 tälle.

Edit: ja lisäyksenä vielä omalla kohdalla; vanhan ukon niskat tykkää joskus kyttyrää dropeista ja hypyistä.
Joustokeula helpottaa tuohon(kin) melko paljon.

Vauhtia ei tartte tosiaan olla kovinkaan paljoa kun "mukavuuspaineilla" alkaa lyömään kivet ja juuret läpi.

juho_u
06.06.2016, 11.18
Läski lyö vanteelle aina kovaa ajaessa kivikossa ja juurikossa, jos paineet mukavan alhaalla. Kevyt läski on mukava polkuajelussa, kun ei haeta pahoissa paikoissa rajoja. Rajojen hakemiseen on sit eri fillarit.

Omasta mielestä läskin pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja kuitua saa olla paljon.

26" on kohta museovehkeitä, läskeissäkin. :rolleyes:

brilleaux
06.06.2016, 11.22
Läski lyö vanteelle aina kovaa ajaessa kivikossa ja juurikossa, jos paineet mukavan alhaalla. Kevyt läski on mukava polkuajelussa, kun ei haeta pahoissa paikoissa rajoja. Rajojen hakemiseen on sit eri fillarit.

Omasta mielestä läskin pitää olla mahdollisimman yksinkertainen ja kuitua saa olla paljon.

Niin, sitten sillä ei voi ajaa. Kun ei ole "muodissa"? ;)
Rajojen hakemiseen pahoissa paikoissa läski on nimenomaan mainio laite.
Ellei paras.

juho_u
06.06.2016, 11.32
Ei ainakaan farleyllä lasketa mäkiä samaa vauhtia, kun bronsonilla. Ero vauhdissa ja vakaudessa on iso. Ero pienenee, kun vauhti pienenee. Jos läskiä verrataan vanhaan fuel ex trekkiin, niin läski on parempi.

brilleaux
06.06.2016, 11.33
Mainitsinko Farleyn? ;)

Kemizti
06.06.2016, 11.51

Mun pointti juuri, etukumin paineen ei tarvitse olla "mukavan alhaalla" kun ajetaan joustokeulan kanssa, vaan paine voi olla tasolla "sopiva" tai "järkevä" ja jousto tekee tehtävänsä..

Ja tosiaan, nyt ei ajella farleylla, millään rengaskoolla ;)

ps. en minäkää talvella joustoa keulasta tarvi, silloin ajetaan täysjäykkänä, tietty.

juho_u
06.06.2016, 11.52
Mainitsinko Farleyn? ;)

Hyvä kuitti, erittäin hyvä :D

tinke77
06.06.2016, 12.55
Hyvä kuitti, erittäin hyvä :D
Onko se ees läski [emoji6]

Lähetetty minun E2303 laitteesta Tapatalkilla

J.Kottenberg
06.06.2016, 13.20
Onko se ees läski [emoji6]

Jos viittaat 3.8" renkaisiin niin joku muistikuva on että kisoissa läskisarjassa pitää olla vähintään 3.7" joten kyllä 3.8" läskiksi pitää luokitella.
Alle 3.7" olevat alkaa sitten mennä pluskokoihin.

En kyllä 26" kovinkaan nopeaan katoamiseen usko. 27.5" varmasti yleistyy lähivuosina mutta en usko sen syrjäyttävän 26" vielä pitkään aikaan.

Yksi syy on varmasti se että 26" kokoisesta läskissä ei oikein ole mahdollisuutta samanlaiseen suurentamiseen kuin 26" maasturissa oli. Vastaavalla tavalla merkitsevää hyötyä ei ole saatavissa koska isommat 26" kumit on jo aika isoja halkaisijaltaan.

Hiekkahentunen
06.06.2016, 13.53
Jos viittaat 3.8" renkaisiin niin joku muistikuva on että kisoissa läskisarjassa pitää olla vähintään 3.7" joten kyllä 3.8" läskiksi pitää luokitella.

En kyllä 26" kovinkaan nopeaan katoamiseen usko. 27.5" varmasti yleistyy lähivuosina mutta en usko sen syrjäyttävän 26" vielä pitkään aikaan.

Yksi syy on varmasti se että 26" kokoisesta läskissä ei oikein ole mahdollisuutta samanlaiseen suurentamiseen kuin 26" maasturissa oli. Vastaavalla tavalla merkitsevää hyötyä ei ole saatavissa koska isommat 26" kumit on jo aika isoja halkaisijaltaan.

Tämä on mielenkiintoista koska ymmärtääkseni vain farley tekee 27.5" kiekoilla?!
Minittäin kun tuon duden nyt tilasin ja vaihtoehtona olisi ollut farley 27.5" kiekoilla.
Jotenkin tuntuu että ollaan hakutiellä läskeilyssä jos rengaskokoa täytyy kasvattaa leveyden kustannuksella. Siis se vaan ei enää tunnu läskiltä vaan vannabee täppäriltä:) Näin asian itselleni olen antanut ymmärtää..

Nipa5
06.06.2016, 14.05
Millaisilla rengaspaineilla te joustoa kaipaavat ajatte maastossa? Ilman joustoa läskipyörä on kevyempi ja ketterämpi ajaa ja bonuksena myös huoltovapaampi. Lisäksi kun rengaspaineet laittaa tarpeeksi alas, joustoa löytyy kymmeniä millimetrejä ilman joustokeulaakin.

Objektiivisesti on totta, että jäykkä keula on kevyempi ja huoltovapaampi kuin joustokeula. Mikä käytännön merkitys näillä ominaisuuksilla sitten onkaan, on toinen juttu. Ja väitänpä ettei renkaan jousto voi ajaa samaa asiaa kuin joustokeulan vaimennettu jousto.

Mutta pääasia on että ajetaan ja mukavaa jos vielä morjestetaan!

tinke77
06.06.2016, 15.12

No juu, pikku kuitti juholle hymiön kera ja tietää varmasti mitä tarkoitin [emoji4]. Ei siitä sen enempää...

jopoaja
06.06.2016, 16.02
Ja väitänpä ettei renkaan jousto voi ajaa samaa asiaa kuin joustokeulan vaimennettu jousto.

Ei aja täysin samaa asiaa, mutta kyllä siitä hyötyä on. Jäykkä läskipyörä toimii tietynlaisena "täysjoustona" kun sitä ajetaan sopivilla rengaspaineilla.

Sanoisin, että aika pro kuski pitää olla jos läskipyörään oikeasti tarvitsee joustokeulaa, mutta hyvä toki että joustokeuloja on saatavilla niille jotka niitä tarvitsevat. Itse tykkään kuitenkin pitää läskipyöräni mahdollisimman kevyenä.

brilleaux
06.06.2016, 16.13
Ei aja täysin samaa asiaa, mutta kyllä siitä hyötyä on. Jäykkä läskipyörä toimii tietynlaisena "täysjoustona" kun sitä ajetaan sopivilla rengaspaineilla.

Kyllä, jos nämä sopivat paineet ovat riittävät ettei pauku vanteet kiviin.

Sanoisin, että aika pro kuski pitää olla jos läskipyörään oikeasti tarvitsee joustokeulaa..

Ei tartte olla pro. Todiste siitä kirjoittelee just tässä. ;)
Ilmankin kyllä pärjäis, mutta joustokepillä mennään entistäkin mukavammin.

Ja joskus harvoin myös lujempaa.

Nipa5
06.06.2016, 16.30
Jep, ei vaadi pro:ta, mutta ehkäpä kypsempää ikää ja mukavuudenhalua;)

Blackborow
06.06.2016, 16.53
Pro ei nimenomaan tarvitse sitä joustokeulaa. Kovemmassa vauhdissa varsinkin teknisemmässä alamaeässä se vaimennettu jousto auttaa kyllä varsin paljon pelkkään renkaan joustoon nähden.

Poy
06.06.2016, 16.55
Toki ei kannata unohtaa että jaloilla ja käsilläkin voi joustaa. Läskirengas vaan tasoittaa pienimmät epätasaisuudet. Nopeassa röykytyksessä jousto on varmaan myös läskissä paikallaan tai ainakin tuo mukavuutta.
Mielestäni lähtökohtaisesti on väärin jos renkaan paineet säädetään pieneksi, jotta se joustaisi enemmän, ja sitten se lyökin läpi vanteelle. Renkaalle pitää etsiä oman painon mukaan sopiva paine, jos sen haluaa joustavan.

J.Kottenberg
06.06.2016, 19.21
Tämä on mielenkiintoista koska ymmärtääkseni vain farley tekee 27.5" kiekoilla?!
Minittäin kun tuon duden nyt tilasin ja vaihtoehtona olisi ollut farley 27.5" kiekoilla.
Jotenkin tuntuu että ollaan hakutiellä läskeilyssä jos rengaskokoa täytyy kasvattaa leveyden kustannuksella. Siis se vaan ei enää tunnu läskiltä vaan vannabee täppäriltä:) Näin asian itselleni olen antanut ymmärtää..

Tietenkin jonkun verran myös makuasioita mutta ei Duden tilaamisessa mitään minusta, ainakaan isosti, pieleen mennyt. Mulla on Dude ja kyllä se ihan toimiva ja hauska pyörä on.

27.5" rengasvalikoima on ainakin tällä hetkellä vähän harmillisen suppea. Tietääkseni 3.8" Hodag on ainoa. Ja ainakin aftermarketpuolella saatavilla oleva on 60tpi. Uusissa pyörissä on speksien mukaan 120tpi. En tiedä mitkä ne on todellisuudessa. Jos tulee saataville 120tpin Hodag ja sitten joskus elokuussa uusi 27.5x4.5 Barbegazi 120tpi, samoin kuin Maxxiksen uusi 3.8" jossain vaiheessa niin sitten tämän uuden rengaskokovaihtoehdon käytettävyys lisääntyy huomattavasti ja sitä käyttävät pyörät alkavat olla todellinen vaihtoehto 26" läskille.

Se, kuinka iso ero sitten on ajettavuudessa 26" ja 27.5" välillä, onkin sitten toinen juttu. En ota siihen kantaa.

Kemizti
06.06.2016, 19.45
Pro ei nimenomaan tarvitse sitä joustokeulaa...

Tätä en kyllä laisinkaan allekirjoita..

brilleaux
06.06.2016, 21.09
Pro ei nimenomaan tarvitse sitä joustokeulaa. Kovemmassa vauhdissa varsinkin teknisemmässä alamaeässä se vaimennettu jousto auttaa kyllä varsin paljon pelkkään renkaan joustoon nähden.

Niin. Mikä on kovavauhtinen ja mikä on tekninen. Ja mikä on pro?
Mä ainakin saan tietyllä läskillä vauhdin siihen pisteeseen ettei enää riitä kehon jouston nopeus reagoimaan. Eikä silimät toimi.
Silloin joustokepille on selkeä tilaus.
Renkailla joustoa ei oikein voi saada, jos tarkoitus on pitää ne ehjänä. Ja pyörä hanskassa.
Paine jolla renkaat pysyy ehjänä tekee keulasta superpallon.

Tasamaalla läski menee sopivilla paineilla kyllä mainiosti jäykkänäkin. Samoin alamäessä.
Mutta. Sitten kun haluaa hullutella on jousto kiva olla olemassa. Niitäkin hetkiä on. ;)

Itseä ei haittaa vaikka se notkukeppi siinä välillä turhana jouten on. En koe haitaksi.
Mutta sama kuin renkaissa: kyrpii jos sopivan tilanteen tullen ominaisuudet ei riitä.

Toki viimeiseen on syypäänä useimmiten kuski.

Edit: Mulle läski on loistava yleispyörä. Jäykkänä pärjää ja pääsee jokapaikassa. Joustokeula ei todellakaan ole must-varuste. Imo.
Rengaspaineilla pystyy pelaamaan hyvin pitkälle.
Mutta joskus jos haluttaa tykitellä kivikossa/juurakoissa ja ajella muutamista dropeista+hypyistä, antaa joustokeula mukavan lisän.
Ja ainakin allekirjoittaneen niskoille ja käsille armoa. :)
Ennen olin kannalla "joustokeula ei kuulu läskiin", nyt asiaa kokeiltuani myönnän sen olevan kiva lisä tiettyyn ajoon.
Autuaaksi se ei tee. Läskillä ajamisesta saa iloa ilmankin. Roppakaupalla.

J.Kottenberg
06.06.2016, 21.58
^No noinhan se menee. Jos läskiä käyttää matkantekoon ja retkeilyyn tai ilman kiirettä vaan muuten ajelee ja katselee paikkoja ja juurakot ja kivikot rauhassa mönkii ( ehkä läski on alunperin just tämmöiseen kehitettykin) niin jäykkä keula toimii hienosti ja renkaista voi ottaa sen tarvittavan jouston.

Mutta urheilullisempi ajo onkin sitten ihan toinen juttu.

Aika samantyyppinen sama ero kuin on 80mm joustavalla keulalla 160mm joustavaan. Ajotapa siinäkin ratkaisee kumpaa tarvitaan.

Ja se onko pro vai ei, on siinä mielessä samantekevää että molemmat tarvii joustoa tietyn rajan jälkeen. Tietty se raja vaan on sitten eri kohdassa molemmilla.

Menee vähän itsensä toistamiseen mutta joustokeuloista läskiin kun puhutaan niin Lauf on kiinnostava. Halpa se ei ole mutta ainakin huoltovapaa ja kevyt. Syrjäisen kotimaamme liikkeissä sitä vaan ei ole nähtävissä. Ruotsissa Skövdessä, vähän lähempänä Göteborgia kuin Tukholmaa, on Laufin sivujen mukaan lähin liike. Vähän turhan pitkä tutustumismatka. (tosimies tietty vetäis sen läskillä ja ajelis vanha keula repussa takaisin)

Makejer
11.06.2016, 18.56
Jos XXL:n White kelpaa, odottaisin n. kuukauden sisään julkaistavia ensi vuoden malleja ja katsoisin mitä sieltä tulee. Parhaan hiilikuiturunkoisen mallin saa varmasti budjettiisi sopivalla hinnalla (n. 2000€, ehkä jopa alle jos sattuu sopiva alennuskampanja) ja ainakin aiempina vuosina Whiten parhaat fatbiket ovat olleet osiltaan hyvin lähelle samalla tasolla kuin muiden merkkien 3000-4000€ hintaiset fatbiket.

Onko mitään fakta tietoo koska uudet mallit tulee myyntiin? Tai onko mitään kuvia tai specsejä uusista malleista?

hcf
11.06.2016, 21.33
Rovaniemen prismaan oli ilmestyny felt double dee 70:siä myyntii. Kaikilla fillareilla -100€ alennus. Felt oli 1290€

JohnOrion
13.06.2016, 12.01
Minkäslaisia arvelette näiden Verkkiksen Mad Croc -halpisläskien (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/9847/fghjt/Mad-Croc-Fatbike-1-v-matta-musta#product-description) olevan? Sehän on selvä, että jos täälläkin harvemmin ostetaan alle tonnin läskejä, niin tuollainen 250-350 euron pyörä lienee suht. raskas eikä kovin suorituskykyisistä osista tehty. Nyt kun ehkä hitusen innostuin sinkulaläsken hankkimisesta vapaa-ajan käyttöön, eikä heti kättelyssä yli tonnin pyörän hankinta niin houkuta, niin mietin, onko tuollaisesta mihinkään. Jos nyt vaikka ajatellaan, että ajaisin 95%:sti tasaisia osuuksia sorateillä, metsäteillä ja jonkun verran lumessa. Ajon raskaus ei haittaa, sillä oma normipyöräkin on sinkula ja nimenomaan tässä haen myös kuntoilua.

TimoTee
13.06.2016, 16.40
En tiedä Whiten uusista malleista, mutta kun soitin tänään Poleen, sain kuvan että komponenttien kysyntä on kova ja esim. Sramilla on toimitusvaikeuksia. Taiga tulee uuden arvion mukaan myyntiin elokuussa.

mahead
14.06.2016, 22.24
Päteekö näihin läskipyöriinkin nyrkkisääntö, että kahden koon rajatapauksessa on parempi valita pienempi runko? Ittelläni on mittaa 172 cm, mikä ei oikein mätsää sen enempää Scoopin S kuin M -kokoihinkaan. S-koosta suositus on 165 cm - 170 cm, ja M-koosta taasen 175 cm - 185 cm. Jalkani sisämitta on 80 cm.

hcf
15.06.2016, 00.42
Päteekö näihin läskipyöriinkin nyrkkisääntö, että kahden koon rajatapauksessa on parempi valita pienempi runko? Ittelläni on mittaa 172 cm, mikä ei oikein mätsää sen enempää Scoopin S kuin M -kokoihinkaan. S-koosta suositus on 165 cm - 170 cm, ja M-koosta taasen 175 cm - 185 cm. Jalkani sisämitta on 80 cm.

Elä kato suosituksia verkkokaupasta vaan silverbackin omalta sivulta.
Mulla on scooppi M ja oon 171/81 ja on lähes täydellinen. 4-5h lenkkejä heitetty parhaimmillaa ja perse vaan vähä puutuu tohon huonoon satulaan vaikka on joustotolppa. Ohjaustangon kavensin 660mm:ksi

mahead
15.06.2016, 01.07
Elä kato suosituksia verkkokaupasta vaan silverbackin omalta sivulta.
Mulla on scooppi M ja oon 171/81 ja on lähes täydellinen. 4-5h lenkkejä heitetty parhaimmillaa ja perse vaan vähä puutuu tohon huonoon satulaan vaikka on joustotolppa. Ohjaustangon kavensin 660mm:ksi

Kiitos kommentistasi, oikein hyvä tietää että ämmäkin vois sittenkin olla oikea. Ilmeisesti säädöissä riittää sulla mukavasti pelivaraa suuntaan ja toiseen? Eli kun oletettavasti mulla satula sais olla inan verran sinun satulaa alempana, niin laskuvaraa löytyy?

Sent from my iPhone using Tapatalk

hcf
15.06.2016, 01.29
,
Kiitos kommentistasi, oikein hyvä tietää että ämmäkin vois sittenkin olla oikea. Ilmeisesti säädöissä riittää sulla mukavasti pelivaraa suuntaan ja toiseen? Eli kun oletettavasti mulla satula sais olla inan verran sinun satulaa alempana, niin laskuvaraa löytyy?

7cm näytti menevän viel alemmas ;) Satulaki on aika keskellä että siinäki on pelivaraa eteen tai taakse. n. 50cm satulan kärjestä ohjaustangon keskelle. Jos haluat verrata olemassa olevaan pyörään

EDIT: Unohin että tosiaan mulla on joustotolppa joka on lyhyempi ku vakio. Vakio näytti menevän 2cm alemmas. Stoppaa ilmeisesti noihin juomapullotelineitten pultteihin. Näkyville jää 18cm eli tolppaa voi varmaan lyhentää

janne kuivakangas
15.06.2016, 01.32
JohnOrion # joo siitä vaa testiin. .varmasti toimii.

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

jakkok
15.06.2016, 22.48
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160615/2e62cd7f3bdd5e41c3b965f5cbb53aa3.jpg

Bikesterin Kona Wolo special edition 899e.
Perä 12x190 ja keula 15x150 akselilla. Löytyi 'edullinen' ja sopiva koko 158cm kuskille...
Vaihteistoa (+jarruja) lukuunottamatta jo mielestäni laadukkaan oloinen kampe. Painoi yllättävän vähän 15,1kg S-kokoisena.

Hyvä syy päivittää omaan pyörään osia jotka siirtää... Eiku[emoji4]

TheMiklu
16.06.2016, 13.47
Kona Wolo

Ompa söpö! Näitä ei kyllä foorumilla ole hirviästi vastaan tullu ku ei moisesta Wolosta ole muistikuvia.
Pirtsakka väri :)

Kuupo
16.06.2016, 15.07
Kona Wolo
Mikäs se tuollainen on kun ei tunnu löytyvän edes Konan sivuilta? :) Komia on ja hyvän hintainen!

Vispe
16.06.2016, 15.27
Wolo on erikoismalli jota tehtiin tilauksesta kunhan osti yhden merikontillisen :)

OKS
16.06.2016, 17.08
Wolo on erikoismalli jota tehtiin tilauksesta kunhan osti yhden merikontillisen :)

Olisiko tuo lo = low eli matalampi kuin perus-Wo?

JackOja
16.06.2016, 18.18
Vai olisko "Light One", joku kevennetty versio? Tuskinpa sentään :)

No ehkäpä merikontin vastaanottaja sen meille kertoo kun vähän lypsetään.

Kemizti
16.06.2016, 18.26
Tai vaikkapa L(adies) O(nly)

mahead
16.06.2016, 18.39
,

7cm näytti menevän viel alemmas ;) Satulaki on aika keskellä että siinäki on pelivaraa eteen tai taakse. n. 50cm satulan kärjestä ohjaustangon keskelle. Jos haluat verrata olemassa olevaan pyörään

EDIT: Unohin että tosiaan mulla on joustotolppa joka on lyhyempi ku vakio. Vakio näytti menevän 2cm alemmas. Stoppaa ilmeisesti noihin juomapullotelineitten pultteihin. Näkyville jää 18cm eli tolppaa voi varmaan lyhentää

Hmm... en ole nyt ihan varma tajusinko ihan oikein. Eli onko se joustotolppa oletuksena vähän korkeammalla vakiotolppaan nähden? Eli vakiotolppa antaisi enemmän säätövaraa satulan korkeuden suhteen?

Vispe
16.06.2016, 18.40
Nyt menee ihan ulkomuistista mutta geo taisi olla hyvin samansuuntainen kuin varsinaisessa WOssa. Takahaarukka yksinkertaisempi ilman liukuvia dropoutteja ja palikat hinnat alkaen sarjaa, varsin pätevä peli toki tuohon tarjoushintaan.

Ja Konan "hieman" kieli poskessa tapahtuvan mallien nimeämisen tuntien veikkaisin että wolo on väännös englannin slangisanasta yolo ;)

hcf
16.06.2016, 20.36
Hmm... en ole nyt ihan varma tajusinko ihan oikein. Eli onko se joustotolppa oletuksena vähän korkeammalla vakiotolppaan nähden? Eli vakiotolppa antaisi enemmän säätövaraa satulan korkeuden suhteen?

Eiku testasin vaan meneekö alemmas samalta korkeudelta ku kyselit sitä että onko laskuun säätövaraa. Eli siltä korkeudelta mikä mulla vakiona on käytössä. Joustotolppani on lyhempi niin se uppoaa alemmas (-7cm). Saattas se vakiotolppaki mennä alemmas ku (-2cm) mut en jaksanu alkaa ruuvaileen juomapullotelinettä auki. Sen pultteihin ilmeisesti tökkää. Tai sahaa vaan lyhkäsemmäksi
Putkea ku jää kuiten reilusti näkyviin (17cm)
Todennäkösesti et kuiten juurikaan alemmas sitä laita ku jalkas sisämitta on niin lähellä meikäläistä.

mahead
18.06.2016, 11.05
Eiku testasin vaan meneekö alemmas samalta korkeudelta ku kyselit sitä että onko laskuun säätövaraa. Eli siltä korkeudelta mikä mulla vakiona on käytössä. Joustotolppani on lyhempi niin se uppoaa alemmas (-7cm). Saattas se vakiotolppaki mennä alemmas ku (-2cm) mut en jaksanu alkaa ruuvaileen juomapullotelinettä auki. Sen pultteihin ilmeisesti tökkää. Tai sahaa vaan lyhkäsemmäksi
Putkea ku jää kuiten reilusti näkyviin (17cm)
Todennäkösesti et kuiten juurikaan alemmas sitä laita ku jalkas sisämitta on niin lähellä meikäläistä.

Kiitoksia tästä; tämän ja aiemmin kehottamasi valmistajan taulukon perusteella laitoin tilaukseen M-kokoisen oranssin Scoopin. :) Tiedä mistä Verkkokauppa.com on nuo suosituksensa kehittänyt, kun eivät näytä pahemmin valmistajan taulukon kanssa korreloivan... Scooppia ajattelin modata niin, että tiputan toisen eturattaan pois ja vaihdan taakse 40 tai 42-lehtisen pakan, ja eteen 28-piikkisen. Ja renkaat litkutan jossain välissä. Periaatteessa budjetti oli n. 1500 e, joten tuohon Scoopin hinnan päälle pitäis hyvin riittää noihin juttuihin.

Verkkokauppa.comin aspan mukaan he ottavat myös vuoden 2017 Scoop-malliston valikoimiinsa, joten olisi ehkä kannattanut jäädä odottamaan sitä jotta olisi saanut uudempaa & enemmän valikoimaa, mutta ei malta kun pitäähän tuo kesälomaksi saada. :) XXL:n fillarit julkistetaan ilmeisesti kuun lopussa, joten ne nyt ehtii vielä näkemään ja perumaan Scoopin jos sieltä jotain erityisen mullistavaa olisikin tulossa. Scoopissa vaan nuo vanteet painaa aika paljon ostopäätöksessä, kun koko fillari ei tuon kalliimpi ole.

yannara
18.06.2016, 12.12
Aika hauskan näköinen Wolo,

http://www.bikester.fi/507291.html

Siinä on vaijerilliset jarrut ja halvimmat mahdolliset vaihtajat. Hinta houkuttelee, mutta pariin kertaan vielä miettisin. Väri on cool.

brilleaux
18.06.2016, 13.25
Tässä topiikissa haettiin läskiä? :rolleyes:

"KONA WOLO ETUJOUSITETTU XC-PYÖRÄ,"
Itse jättäisin ostamatta ihan periaatteesta , jos liike ei edes tiedä mitä myy.

Voi helevetti näitä.

yannara
18.06.2016, 16.01
Totta, mä kans ihmettelin tota ja sitten niillä ei oo edes fatbikeille omaa luokkaa yms. :D

OKS
18.06.2016, 17.09
Tässä topiikissa haettiin läskiä? :rolleyes:

"KONA WOLO ETUJOUSITETTU XC-PYÖRÄ,"

Itse jättäisin ostamatta ihan periaatteesta , jos liike ei edes tiedä mitä myy.

Voi helevetti näitä.

Samoilla spekseillä näyttävät myyvän myös WO:ta.

http://www.bikester.fi/465078.html?eqrecqid=f8bc3df0-3554-11e6-86ef-002421dde24d

jani86
18.06.2016, 21.11
Tekeekö tuommoiselle verkkokaupan halpiksella mitään jos tarkoitus on ajaa vain lyhyttää matkaa pyörällä? Eli käydä vaikka kaupassa tai ajaa kuntosalille kotoa.

mahead
18.06.2016, 21.16
Tekeekö tuommoiselle verkkokaupan halpiksella mitään jos tarkoitus on ajaa vain lyhyttää matkaa pyörällä? Eli käydä vaikka kaupassa tai ajaa kuntosalille kotoa.

Verkkokaupassa on useampaa merkkiä, ja kaikkia yhdistää edullinen hinta joko absoluuttisesti tai ominaisuuksiin nähden. Ehkä tarkennat hieman mitä halpista tarkoitat?

lastumaki
18.06.2016, 21.41
Onkohan Wozon ja Wolon speksit menneet sekaisin.

jani86
19.06.2016, 02.01
Verkkokaupassa on useampaa merkkiä, ja kaikkia yhdistää edullinen hinta joko absoluuttisesti tai ominaisuuksiin nähden. Ehkä tarkennat hieman mitä halpista tarkoitat?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14755/gqmdm/Mad-Croc-Fatbike-1-v-matta-musta-punainen

mahead
19.06.2016, 15.02
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14755/gqmdm/Mad-Croc-Fatbike-1-v-matta-musta-punainen

Kyllä minä uskon että tuolla tekee sen mitä mainitsit, eli ajaa lyhyttä matkaa kauppaan tai kuntosalille. Mutta ei juuri muuta. Speksejä ei pahemmin ole saatavilla enkä niitä jaksa lähteä metsästämään, mutta tuskin kauheasti menee vikaan jos lähtee siitä että pyörä on painava ja raskas ajettava, joten kuntosalikäynti tulee osittain jo ajomatkalla kompensoitua. :) Lisäksi helposti käy niin, että läskipyöräilyn ilot jää tuolla täysin piiloon ja koko hommasta syntyy ihan vääränlainen mielikuva.

J.Kottenberg
19.06.2016, 15.13
Minä käyttäisin tuon rahan, 250€, hankkimalla käytetyn 26" maasturin. Saisi toimivan pyörän jolla voisi oikeasti ajellakin.

Mutta kyllähän tolla verkkiksen läskillä tosiaan kysyjän mainitsemat ajot ajaa.

jani86
19.06.2016, 16.11
Kyllä minä uskon että tuolla tekee sen mitä mainitsit, eli ajaa lyhyttä matkaa kauppaan tai kuntosalille. Mutta ei juuri muuta. Speksejä ei pahemmin ole saatavilla enkä niitä jaksa lähteä metsästämään, mutta tuskin kauheasti menee vikaan jos lähtee siitä että pyörä on painava ja raskas ajettava, joten kuntosalikäynti tulee osittain jo ajomatkalla kompensoitua. :) Lisäksi helposti käy niin, että läskipyöräilyn ilot jää tuolla täysin piiloon ja koko hommasta syntyy ihan vääränlainen mielikuva.

Ihan mielenkiinnon vuoksi kiinnostaisi kokeilla miltä tuommoinen pyörä tuntuu. Aiemmin minulla oli Canyonin täysjousto, mutta ajan niin vähän pyörällä etten enään mitään kallista pyörää viitsisi hankkia.

jani86
19.06.2016, 16.16
Minä käyttäisin tuon rahan, 250€, hankkimalla käytetyn 26" maasturin. Saisi toimivan pyörän jolla voisi oikeasti ajellakin.

Mutta kyllähän tolla verkkiksen läskillä tosiaan kysyjän mainitsemat ajot ajaa.

Mulla oli aiemmin Canyonin 2000€ täysjousto jo myin sen pois, kun ei sillä tullut käytännössä ollenkaan ajettua ja ei sitä myöskään mihin tahansa uskoltanut jättää jos jossain vaikka haluaisi käydä.
Ajan niin vähän pyörällä niin mitä yksinkertaisemmalla rakenteella se on tehty niin sen parempi. Mitään hirveän kallista ei viitsisi hankkia, koska tulee niin vähän ajettua.

mahead
19.06.2016, 19.20
Mulla oli aiemmin Canyonin 2000€ täysjousto jo myin sen pois, kun ei sillä tullut käytännössä ollenkaan ajettua ja ei sitä myöskään mihin tahansa uskoltanut jättää jos jossain vaikka haluaisi käydä.
Ajan niin vähän pyörällä niin mitä yksinkertaisemmalla rakenteella se on tehty niin sen parempi. Mitään hirveän kallista ei viitsisi hankkia, koska tulee niin vähän ajettua.

Toki jos mahdollisimman edullisen fillarin läskikumeilla haluat, niin hae pois. Jollei ole hyvä, palauta takaisin 30 pv sisällä, niin ei tule edes takkiin (jollei kulumisen vuoksi tule jotain vähennyksiä).

Ehkä sinun sijassasi katselisin kuitenkin enempikin jotain tämmöistä: https://www.xxl.fi/merida-crossway-redwood-urban-gent-eu-16-hybridipyora/p/1118751_1_style . Läskistä tuo ei tietenkään tiedä mitään, mutta erinomainen perusfillari se on kuitenkin. Vaimo ei paljoa ajele myöskään, ja ostettiin hänelle vastaava naistenversio. Sen vähän mitä ajelee, on tykännyt, koska pyörä on kevyt ajaa (12 kg, mielestäni tuohon hintaan oikein asiallinen lukema). Osasarjat on toki mitä on, mutta ei niistäkään mikään kuukaudessa ole hajonnut, joten kyllä niiden avulla satunnaiset fillarireissut taittuu. Isoa tappiota ei tule jos joku tuon varastaa, mutta toisaalta omavastuun osuus on koko hinnasta aika suuri.

mahead
22.06.2016, 22.52
Mitäs mieltä tämmöisestä Haibike 6.10:stä ollaan? http://www.haibike.de/produkte_detail_en,75114,24205,detail.html . Tuommoinen irtoaisi n. 1500 euron hinnalla. Virallista painolukemaa ei ole saatavilla, mutta myyjän punnitsemana painoa näytti olevan n. 15,5 kg. Vanteet on Alex Blizzerk Prot, renkaat taasen 26x4.9" Chaoyang (Big Daddyt?). Vaihteet olisi SRAMin GX, mikä kai on ihan ok vaihtoehto hintaluokassaan. Jarrut sen sijaan on Magura MT4, mikä on ittelleni ihan uusi nimi.

Eturattaiden välitykset on mielestäni vähän typerät, 38/24, kun takanakin on 11/36. Tuntuu että tuo isompi eturatas on turhan raskas läskipyörään, kun ei takapakasta voi käyttää sen kanssa kuin muutamaa hassua ratasta siirtymillä.

Mulla on jo tilauksessa Silverback Scoop Fatty, mutta tämä Haibike sattui tulemaan vastaan niin pitihän sitä sitten ruveta tutkimaan. Onko tuo kuitenkaan 400 euron edestä parempi, vai onko se Scooppia parempi ylipäätään? Scooppiin saisi tuolla 400 eurolla modattua kuitenkin 1x10 -vaihteet (11/40 SunRace takapakka ja 30-piikkinen eturatas) sekä litkutettua renkaat. Ja jäisi vielä rahaa reippaasti johonkin muuhunkin. Scoopissa olisi Shimanon M615 -jarrut, mutta en löytänyt oikein vertailua miten ne suhtautuu noihin Maguroihin.

hcf
23.06.2016, 10.30
Mitäs mieltä tämmöisestä Haibike 6.10:stä ollaan?
Läpiakseli löytyy. Scoopis pikalinkut. Semmosta löysin parempaa.
Ehkä tohon hintaan miettisin jo silverbackin double deluxea

mahead
23.06.2016, 18.05
Läpiakseli löytyy. Scoopis pikalinkut. Semmosta löysin parempaa.
Ehkä tohon hintaan miettisin jo silverbackin double deluxea

Double Deluxe olis kyllä jees, mutkun ei niitä tähän hätään mistään saa. Tosin mieluiten Scoop Singlen valitsisin, mutta se menee sitten jo budjetin yli.

mahead
25.06.2016, 01.27
Läpiakseli löytyy. Scoopis pikalinkut.

Tästä asiasta on muuten pitänyt kysyä. Minkälaiset navat tuossa Scoop Fattyssä on, jollei läpiakselit? Kyllähän pikakiinnityskin voi olla läpi? Paljon noista Fattyn navoista kuulee kritiikkiä, mutta tosiaan itselleni on jäänyt hämärän peittoon mikä niissä rakenteellisesti on niin huonoa.

Toisaalta, jos joskus myöhemmin innostuisin hankkimaan bluton, silloinhan etukiekko menisi muutenkin uusiksi. Tällöin kesäisin voisi ajella sen joustokeulan kanssa, ja talvella taas jäykällä keulalla. Talviajossa se eturenkaan navan huonous tuskin on yhtä merkitsevää...?

Yksi optio olisi tuo Scoop Single. Siinä saisi paremmat jarrut, 1x11-vaihteet, hiilikuituohjaustangon sekä sen joustokeulan. Ja ne paremmat navat. Myös renkaat olisivat Maxxis Mammoth 120 TPI vs. 72 TPI Bulldozerit. Toisaalta miinuspuolella renkaat olisivat kapeammat (4" vs. 4,7") ja sitten mulla olisi se joustokeula kesät talvet. Lukemani perusteella talvella joustokeulasta ei ole juuri lainkaan hyötyä, mutta harmia saattaa olla kun mekanismi ei pakkasilla pelittele. Tästä syystä tekee vähän vaikeaa itselle perustella lähes tuplasti kalliimpaa hintaa.

Olisi tämäkin valintatyö niin paljon helpompaa jos olisi kunnolla rahaa. :eek:

Sotanorsu666
25.06.2016, 09.40
Tästä asiasta on muuten pitänyt kysyä. Minkälaiset navat tuossa Scoop Fattyssä on, jollei läpiakselit? Kyllähän pikakiinnityskin voi olla läpi? Paljon noista Fattyn navoista kuulee kritiikkiä, mutta tosiaan itselleni on jäänyt hämärän peittoon mikä niissä rakenteellisesti on niin huonoa.

Toisaalta, jos joskus myöhemmin innostuisin hankkimaan bluton, silloinhan etukiekko menisi muutenkin uusiksi. Tällöin kesäisin voisi ajella sen joustokeulan kanssa, ja talvella taas jäykällä keulalla. Talviajossa se eturenkaan navan huonous tuskin on yhtä merkitsevää...?

Yksi optio olisi tuo Scoop Single. Siinä saisi paremmat jarrut, 1x11-vaihteet, hiilikuituohjaustangon sekä sen joustokeulan. Ja ne paremmat navat. Myös renkaat olisivat Maxxis Mammoth 120 TPI vs. 72 TPI Bulldozerit. Toisaalta miinuspuolella renkaat olisivat kapeammat (4" vs. 4,7") ja sitten mulla olisi se joustokeula kesät talvet. Lukemani perusteella talvella joustokeulasta ei ole juuri lainkaan hyötyä, mutta harmia saattaa olla kun mekanismi ei pakkasilla pelittele. Tästä syystä tekee vähän vaikeaa itselle perustella lähes tuplasti kalliimpaa hintaa.

Olisi tämäkin valintatyö niin paljon helpompaa jos olisi kunnolla rahaa. :eek:

Paksu läpiakseli on huomattavasti tukevampi/kestävämpi, kuin ohut pikalinkku mikä kuuluu maantiepyörään. Vaikka olisi vähän rahaa, niin kannattaa ostaa kerralla hyvä pyörä. Itse ammuin ns. 2 hutia ja nyt tuntuu, että kolmas osui kohdilleen ja tuntuu hyvältä jalkojen välissä. Ei sekään ilmaista ole puolen vuoden välein vaihtaa pyörää, kun siinä ei joku asia miellytä.

hcf
25.06.2016, 09.52
Tästä asiasta on muuten pitänyt kysyä. Minkälaiset navat tuossa Scoop Fattyssä on, jollei läpiakselit?
Täältä kannatee lukea verkkokaupan fatbike (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Verkkokaupan-fatbike)
Ei oo tainu kukaan alkaa viel muutos työhön mutta hommaa on pohdittu. Joissain tilanteissa kyl kaipais blutoa. Esim ku avohakkuu/vauhdikkaat mäet. Montuista ei pahemmin rengas joustele.

Zeipii89
28.06.2016, 16.46
Hei, Onko kokemuksia tuosta Mongoose Argus Sportista? Fattiin olisi kiinnostus kova. Nykyisin tulee ajeltua 26" jäykkä maasturilla pikitietä + hiekka mutta olisiko fatista moiseen noin 8-20km ajeluita kerran pari viikkoon? Toki maastoonki jo mieli tekisi jos fatin laittaisi + talvi käyttö. Ps. ajelen useasti koiran kanssa joten koiran ehdoilla edetään eli ei täyttä hönkää eteenpäin.

mahead
28.06.2016, 17.03
Pikkasen raskaanpuoleinenhan se on ja jarrut mekaaniset, mutta ainakin Oulussa Limingantullin Prismassa siitä on sopuisa tarjoushinta 649 e (vai oliko 615 e, en ihan tarkkaan muista).

TemMeke
28.06.2016, 17.11
pikitietä + hiekka mutta olisiko fatista moiseen noin 8-20km ajeluita kerran pari viikkoon? Toki maastoonki jo mieli tekisi jos fatin laittaisi + talvi käyttö. Ps. ajelen useasti koiran kanssa joten koiran ehdoilla edetään eli ei täyttä hönkää eteenpäin.

Yleisesti, kyllä läskistä on oikeinkin hyvin moiseen.

Zeipii89
28.06.2016, 18.00
Täytyy melkein käydä hypistelemässä tuota pyörää kunhan vain joskus sattuu sellaiseen prismaan joissa noita on. En oikein muita edukkaita ehdokkaita löytänyt kuitenkin saisi olla alle sen 1000 rahaa.

mahead
28.06.2016, 18.07
Täytyy melkein käydä hypistelemässä tuota pyörää kunhan vain joskus sattuu sellaiseen prismaan joissa noita on. En oikein muita edukkaita ehdokkaita löytänyt kuitenkin saisi olla alle sen 1000 rahaa.

Ittelleni on tulossa Silverback Scoop Fatty. Jos pikkusen pystyt venyttämään budjettiasi, niin tuommoisen saa 1100 eurolla, on kuitenkin osien puolesta ihan eri tasolla mitä tuo Mongoose. Tosin tuolla tarjoushinnalla tuo Mongoose on mielestäni ihan asiallinen paketti, että en minä sitäkään välttelisi jos budjetti on tiukka.

Kannattaa myös odottaa muutaman päivän sisällä julkaistavat XXL:n uudet White-läskit. Jos kuvio menee kuten viime vuonna, tulevat ennakkotilaukseen 30. päivä tätä kuuta ja ennakkotilaushinta on 20 % normaalihinnasta pois. Myöhemmin kyllä se ennakkotilaushinta vakiintui normihinnaksi, josta kuitenkin sai joidenkin tarjouspäivien aikaan 20-25 % pois, joten tuo ennakkohinta ei tälläkään kertaa varmaan tule olemaan fillarin halvin hinta. Mutta oletettavasti sitä lite-versiota saa kyllä alle tonniin, ja lukemani perusteella on parempi kuin Mongoose.

Zeipii89
28.06.2016, 18.23
Itseasiassa olen tuota Scoop Fattya myös ihastellut. Mongoose sinänsä kiinnostaa että voisi sitten vielä huoletta tilata hiilari stongaa, stemmiä ja satulaputkea saisi varmaan mukavasti painoakin pois muutaman kympin sijoituksella. Täytyy myös nyt odotella nuo xxl.n Whitet koska ei tässä hevosen selässä olla liikenteessä vaikka mieli tekisi ajamaan :)

hannurs
29.06.2016, 05.43
Koitin haulla etsiä mutta joko en osannut käyttää sitä oikein tai sitten merkiltä ei ole kukaan ostanut läskiä. Eli kyseessä Cube Nutrail Pro, jota kävin eilen Kona WO: n lisäksi kokeilemassa. "Kube" näin väärinpyöräiltynä asfaltilla tuntui ajettavalta laitteelta ja hinta/osalista varsin houkutteleva. Eli jäisi hankittavaksi tubelointi nippelit ja ehkä satula että pääsisi rymistelemään. Konassa taasen pitäisi heti voimansiirtoon tehdä sama lääkeannos kuin minun 26er spessussa ja se taas pienentää hintaeroa Cuubaan... Ikuisuus jossitteluja nämä, tiedän ja Trekkiä myyjä suositteli vielä testaamaan.
Onkohan näissä Cuben rungoissa jotain erikoista heikkoutta. Osathan on tuttuja joten niiden puolesta kyllä uskaltas riipasta läskiä :)

Hemppo87
29.06.2016, 07.21
Koitin haulla etsiä mutta joko en osannut käyttää sitä oikein tai sitten merkiltä ei ole kukaan ostanut läskiä. Eli kyseessä Cube Nutrail Pro, jota kävin eilen Kona WO: n lisäksi kokeilemassa. "Kube" näin väärinpyöräiltynä asfaltilla tuntui ajettavalta laitteelta ja hinta/osalista varsin houkutteleva. Eli jäisi hankittavaksi tubelointi nippelit ja ehkä satula että pääsisi rymistelemään. Konassa taasen pitäisi heti voimansiirtoon tehdä sama lääkeannos kuin minun 26er spessussa ja se taas pienentää hintaeroa Cuubaan... Ikuisuus jossitteluja nämä, tiedän ja Trekkiä myyjä suositteli vielä testaamaan.
Onkohan näissä Cuben rungoissa jotain erikoista heikkoutta. Osathan on tuttuja joten niiden puolesta kyllä uskaltas riipasta läskiä :)

Kyllä täältä foorumilta useita Nutrail pron omistajia löytyy ja ihan oma ketjukin. Itsellä ollut nutrail pro vuoden vaihteesta asti ja hetkeäkään en ole ostosta katunut. Järkevät osat järkevään hintaan. Hienosti meni talvella ja näin kesälläkin on suoriutunut kovemmastakin polkurymistelystä kiitettävästi. Keskiö vaihdettiin takuuseen vastikää mutta muuten no problems. Mainio peli. Ja mulefutit + JJ helppo litkuttaa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53807-Cube-Fatbikes

hannurs
29.06.2016, 08.04
Noniin, kiitos kun vaivauduit linkin laittamaan. Ei vaan osaa käyttää oikein tuota hakua, ja tapatalkila turha toivo :)
Pitänee vielä Trekki käydä tyyppäämässä jossa tosin hassusti etupäässä normi pikalinkku ja takana läpiakseli. Eli bluton laitto tulee maksamaan mukavasti. Toki on vielä spessu ja salsa mitä tyypätä kanssa.

JackOja
29.06.2016, 09.28
...voisi sitten vielä huoletta tilata hiilari stongaa, stemmiä ja satulaputkea saisi varmaan mukavasti painoakin pois muutaman kympin sijoituksella....

Muutaman kympin? Sanoisin pikemminkin alkaen 300€ jos nuo kolme mainitsemaasi palikkaa vaihdat hiilariin. Siis sellaisiin, joita uskaltaa käyttää. Toki saahan kiinalaisilta eBaysta "hiilikuitua"

Virpi
29.06.2016, 11.24
Kyllä täältä foorumilta useita Nutrail pron omistajia löytyy ja ihan oma ketjukin. Itsellä ollut nutrail pro vuoden vaihteesta asti ja hetkeäkään en ole ostosta katunut. Järkevät osat järkevään hintaan. Hienosti meni talvella ja näin kesälläkin on suoriutunut kovemmastakin polkurymistelystä kiitettävästi. Keskiö vaihdettiin takuuseen vastikää mutta muuten no problems. Mainio peli. Ja mulefutit + JJ helppo litkuttaa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53807-Cube-Fatbikes

Miten keskiö oirehti kun ihan vaihtoon meni? Oman Nutrailin keskiö tuntuu tasaisin väliajoin pitävän pientä naksetta joka sitten taas jossain vaiheessa häipyy kuulumattomiin. Miehelle hommattiin myös Nutrail ja sama homma hänen pyörässään. Itse olen ajellut omalla läskilläni puolisen vuotta ja muuten pyörä on toiminut moitteettomasti.

J.Kottenberg
29.06.2016, 12.09
Muutaman kympin? Sanoisin pikemminkin alkaen 300€ jos nuo kolme mainitsemaasi palikkaa vaihdat hiilariin. Siis sellaisiin, joita uskaltaa käyttää. Toki saahan kiinalaisilta eBaysta "hiilikuitua"

Noinkin asian voi nähdä, ja samoin myös itse näen.

Mutta jos tarkoitus on hankkia halvalla läski on Mongoose yksi varteenotettava vaihtoehto ja jos se pitää edelleen halvalla päivittää niin silloin muutamalla kympillä hankittu kasa hiilikuituosia on ihan linjassa.

Trek83
29.06.2016, 12.38
Joko tästä Konan WOlo:sta on jonkinlaista kokemusta millainen kampe pyörä on? Fatbike olis suunnitteilla ja tämä olisi yks vaihtoehto Feltin dd70 rinnalla. Mongoosekin käynyt mielessä mutta laadukkaampi saisi olla.

J.Kottenberg
29.06.2016, 15.43
Kannattaa vähän vertailla mitoituksia. Ainakin viime vuoden Felt (josta on kokemusta) oli varsin korkea, siis standover high suhteessa tob tuben pituuteen. Tämä johtaa helposti siihen että joutuu valitsemaan liian pienen pyörän, varsinkin jos on vähän lyhyet jalat.
Noista mainitsemistasi katsoisin kyllä tarkemmin Konaa.

Hemppo87
29.06.2016, 22.44
Miten keskiö oirehti kun ihan vaihtoon meni? Oman Nutrailin keskiö tuntuu tasaisin väliajoin pitävän pientä naksetta joka sitten taas jossain vaiheessa häipyy kuulumattomiin. Miehelle hommattiin myös Nutrail ja sama homma hänen pyörässään. Itse olen ajellut omalla läskilläni puolisen vuotta ja muuten pyörä on toiminut moitteettomasti.

Keskiö piti suhteellisen kovaa nitinää,natinaa ja naksetta. Hiljeni jonkin verran aina parin tunnin ajon jälkeen. Mutta sellasta ääntä että kanssa polkiatkin sen kuuli.

jakkok
29.06.2016, 23.23
Joko tästä Konan WOlo:sta on jonkinlaista kokemusta millainen kampe pyörä on? Fatbike olis suunnitteilla ja tämä olisi yks vaihtoehto Feltin dd70 rinnalla. Mongoosekin käynyt mielessä mutta laadukkaampi saisi olla.
Vajaa parisataa on puoliso tuolla ajellut ja ite muutaman kympin. Vaihteisto Altus 2x8, jarrut mekaaniset Tektro Novela ja nelikanttikeskiö. Muuten laatuvaikutelma hyvä/erittäin...
Painoa ajovalmiina ja ghettotubelessina 14,69. Rullaa kyllä noilla renkailla miellyttävän hyvin!

Toki nuo osatkin on toimineet sen verran riittävästi ettei ole tarvinut ruuvailla kaapissa lojuneita Sram X5 osia tuohon Woloon...

Toimitusongelmista johtuen lopullinen hinta jäi alas, joten perus shimpan hydr.jarruilla (+X5 osilla) hinta näyttäisi jäävän vielä alle 900e. Ehkä tulee joskus päiviteltyä...

Trek83
30.06.2016, 08.57
Vajaa parisataa on puoliso tuolla ajellut ja ite muutaman kympin. Vaihteisto Altus 2x8, jarrut mekaaniset Tektro Novela ja nelikanttikeskiö. Muuten laatuvaikutelma hyvä/erittäin...
Painoa ajovalmiina ja ghettotubelessina 14,69. Rullaa kyllä noilla renkailla miellyttävän hyvin!

Toki nuo osatkin on toimineet sen verran riittävästi ettei ole tarvinut ruuvailla kaapissa lojuneita Sram X5 osia tuohon Woloon...

Toimitusongelmista johtuen lopullinen hinta jäi alas, joten perus shimpan hydr.jarruilla (+X5 osilla) hinta näyttäisi jäävän vielä alle 900e. Ehkä tulee joskus päiviteltyä...

Millaisia toimitusongelmia oli? Antoiko ne siitä johtuen vielä alennusta? Vaihteet on siis 2x8? Bikesterin sivuilla kerrotaan 2x10 vaihteiseksi. Onko tämä ilmoitettu siis väärin? Riittääkö välitykset jos ajaa asfaltilla tai alamäessä?

Trek83
30.06.2016, 09.25
Onko tuosta Mondraker Panzerista kokemusta?

jakkok
30.06.2016, 10.36
Millaisia toimitusongelmia oli? Antoiko ne siitä johtuen vielä alennusta? Vaihteet on siis 2x8? Bikesterin sivuilla kerrotaan 2x10 vaihteiseksi. Onko tämä ilmoitettu siis väärin? Riittääkö välitykset jos ajaa asfaltilla tai alamäessä?
No nuo virheelliset tuotetiedot oli yks osa ongelmia, mutta itse kaupan kanssa neuvottelut ja yhteydenpito hoitui esimerkillisesti...

Tuotekuvauksessa kummittelee 2x10, mutta tuotetiedoissa alkaa oleen kaikki oikein ja kuvatkin on nyt samasta pyörästä[emoji23]

Virpi
30.06.2016, 12.51
Keskiö piti suhteellisen kovaa nitinää,natinaa ja naksetta. Hiljeni jonkin verran aina parin tunnin ajon jälkeen. Mutta sellasta ääntä että kanssa polkiatkin sen kuuli.

Onko uusi keskiö saman merkkinen mikä oli aikaisempi? Kuuluuko siitä mitään ääniä? Olen jotenkin ymmärtänyt, että tuon pressfit keskiön ominaisuus olisi tuo ääntely. Jostain vain luin, että muilla on samaa ongelmaa kyseisen keskiön kanssa.
Mun fillarin keskiö natisee välillä ja aivan kuin ääni vaihtaisi paikkaa, ettei se kuuluisi aina samasta kohtaa. Sitten saattaa olla niin, ettei taas natise vähään aikaan. Outo juttu. Välillä se on äänekkäämpi ja välillä taas hiljaisempi ääni.
Kuinka pitkä takuuaika Nutrailissa on? Ei tullut kysyttyä. Kävikö vaihto kivuttomasti? Vaihdettiinko keskiö liikkeessä vai kuinka homma hoitui?

hannurs
30.06.2016, 14.06
No nuo virheelliset tuotetiedot oli yks osa ongelmia, mutta itse kaupan kanssa neuvottelut ja yhteydenpito hoitui esimerkillisesti...

Tuotekuvauksessa kummittelee 2x10, mutta tuotetiedoissa alkaa oleen kaikki oikein ja kuvatkin on nyt samasta pyörästä[emoji23]
Takapakka ilmeisesti on kuitenkin normi kasettimalli että päivitys luonnistuu?

jakkok
30.06.2016, 17.32
Takapakka ilmeisesti on kuitenkin normi kasettimalli että päivitys luonnistuu?
Joo altus 8lehtinen eli cs hg31 -8...
Passaa siis suoraa 10pakkaki

hannurs
30.06.2016, 18.47
Joop. Eli varteenotettava vaihtoehto jos hakee halpaa läskiä ja on valmis vähän upgreidaamaan. ( Hallitus vain ohimennen sanoi että hällekkin tälläinen kun Cuben näki)....

Kävin riipasemassa Trekinkin mutta äkkiseltään sama tunne kuin muissakin mitä ajoin, läskihän se ja ohjaustanko vaihtuisi heti reippaasti lyhyempään. Tässä olen kytännyt noiden runkojen geo taulukoita mutta en löydä Cuben ja Trekin välillä isoja eroja. Se tieten erona että Trekissä on takadropeissa 15mm säätövara mikä kiehtoi myös konassa ja Salsassa. Eli yhteenvetona, minkään kanssa ei mene vihkoon jos näistä jonkun ostaa, se on vain se ero että mitä ominaisuuksia haluaa pyörältään ja haluaako kuinka rankasti modata uudesta pyörästä, kuten minulla kävi Spessun hybridin kanssa jossa oe osaa on karkeasti runko ja etuhaarukka :)

Hemppo87
30.06.2016, 21.26
Onko uusi keskiö saman merkkinen mikä oli aikaisempi? Kuuluuko siitä mitään ääniä? Olen jotenkin ymmärtänyt, että tuon pressfit keskiön ominaisuus olisi tuo ääntely. Jostain vain luin, että muilla on samaa ongelmaa kyseisen keskiön kanssa.
Mun fillarin keskiö natisee välillä ja aivan kuin ääni vaihtaisi paikkaa, ettei se kuuluisi aina samasta kohtaa. Sitten saattaa olla niin, ettei taas natise vähään aikaan. Outo juttu. Välillä se on äänekkäämpi ja välillä taas hiljaisempi ääni.
Kuinka pitkä takuuaika Nutrailissa on? Ei tullut kysyttyä. Kävikö vaihto kivuttomasti? Vaihdettiinko keskiö liikkeessä vai kuinka homma hoitui?

Itse asiassa ei tullut kysyttyä oliko uusi keskiö samanlainen, luultavasti kyllä. Toistaikseksi uusi keskiö ollut äänetön. Juu pressfitille on ilmeisesti ominaista natina, mutta oma piti sen verta isoa mekkalaa, ettei se nyt normaalin rajoissa enää ollut. Tuo alurunko johtaa ääntä niin äänen paikantaminen oli hankalaa... eri suunnasta kuunneltuna tuntui kuuluvan eri paikasta. Paikallisessa kivajalkamyymälässä asia hoidettiin, josta myös pyörän ostin. Pienten kiertelyiden jälkeen varsin kivuttomasti asia hoitui. Takuita en itsekkään muista tarkalleen, eri osilla erilaisia takuuaikoja. Mutta vuosi nyt ainakin.

p bonk
30.06.2016, 22.02
Kävin ibikessä hakemassa renkaita ja nyt olisi Feltin DD30 alennuksessa (http://ibike.fi/tuote/felt-dd-30/). En ostanut, koska Mukluk on jo ja se juuri sai alleen uudet mcarbonin kehät.

Virpi
01.07.2016, 13.36
Itse asiassa ei tullut kysyttyä oliko uusi keskiö samanlainen, luultavasti kyllä. Toistaikseksi uusi keskiö ollut äänetön. Juu pressfitille on ilmeisesti ominaista natina, mutta oma piti sen verta isoa mekkalaa, ettei se nyt normaalin rajoissa enää ollut. Tuo alurunko johtaa ääntä niin äänen paikantaminen oli hankalaa... eri suunnasta kuunneltuna tuntui kuuluvan eri paikasta. Paikallisessa kivajalkamyymälässä asia hoidettiin, josta myös pyörän ostin. Pienten kiertelyiden jälkeen varsin kivuttomasti asia hoitui. Takuita en itsekkään muista tarkalleen, eri osilla erilaisia takuuaikoja. Mutta vuosi nyt ainakin.

Kiitos vastauksestasi. Keskiön tyyppi on muistaakseni BB30 ja se näkyy myös stanssattuna keskiöön jos tarkkaan katsoo. Jos ei mun fillarin keskiö ala tuon enempää naksumaan taidan pitää äänet asiaan kuuluvana kommentointina enkä lähde keskiötä vaihdattamaan. Ääni ei kuitenkaan kuulosta siltä, että joku hankaisi johonkin jolloin tulisi kuluminen kyseeseen. Täytyy kuitenkin jatkaa asian tutkimista netistä.

sakkey
05.07.2016, 21.20
Nyt on Xxl:ssä alkanut Whiten 4 läskien ennakkomyynti.

Tuurijuoppo
08.07.2016, 07.46
Nyt on Xxl:ssä alkanut Whiten 4 läskien ennakkomyynti.

Onkos osat huonontuneet? Ainakaan hiilikuituista etuhaarukkaa ei taida olla (pro)? Ja paljonkos tuon paino on? Mitkäs polkimet tuohon olisi hyvät?

Entäs tarakka ja lokasuojat, mistä löytyisi sopivimmat?

mahead
11.07.2016, 13.43
Verkkokauppa.com tiputti Scoop Fattyn hintaa. Nyt lähtee tonnilla.

hcf
11.07.2016, 19.39
Verkkokauppa.com tiputti Scoop Fattyn hintaa. Nyt lähtee tonnilla.

Valmistautuvat julkasemaan 2017 mallit pian. Saataville todennäkösesti vuoden lopulla
https://www.facebook.com/SilverbackLab/posts/1341925652489220:0

(https://www.facebook.com/SilverbackLab/posts/1341925652489220:0)

mahead
11.07.2016, 20.00
Valmistautuvat julkasemaan 2017 mallit pian. Saataville todennäkösesti vuoden lopulla
https://www.facebook.com/SilverbackLab/posts/1341925652489220:0

(https://www.facebook.com/SilverbackLab/posts/1341925652489220:0)

Jep. Nyt kun olis selvännäkijä ja tietäs kannattaisko kuitenkin perua tuo nyt tulossa oleva scoop fatty ja odottaa niitä seuraavia malleja... Mutta ehkä ei kuitenkaan. Nyt sentään pääsee ajelemaan vielä tälle kesälomaa.

TuriMaas
04.08.2016, 13.10
Jep. Nyt kun olis selvännäkijä ja tietäs kannattaisko kuitenkin perua tuo nyt tulossa oleva scoop fatty ja odottaa niitä seuraavia malleja... Mutta ehkä ei kuitenkaan. Nyt sentään pääsee ajelemaan vielä tälle kesälomaa.

Uudet toimituksessa vasta marraskuussa (arvio). Ihan hyvältä vaikuttava tuo 2017-mallisto verkkiksen sivuilla.

lipsuttelija
04.08.2016, 17.43
Olisko raadilla heittää hyvän hinta/laatu-suhteen läskejä? Pitäis olla läpiakseleilla ja mielellään TL-ready vanteet. Vaihteet ja jarrut olisi hyvä olla ok tasolla.

Toi verkkokaupan Silverback single 2017 kiinostaisi, mutta toimitus vasta marraskuussa ja jos sitten vielä myöhästyy toimitukset.. Canyonilla kans alennukset menossa Dude 9 unlimited ois varmaan kova sana mutta se väri ja niitä alkaa olemaan joka kulmalla.:)

Sand
04.08.2016, 18.01
Olisko raadilla heittää hyvän hinta/laatu-suhteen läskejä? Pitäis olla läpiakseleilla ja mielellään TL-ready vanteet. Vaihteet ja jarrut olisi hyvä olla ok tasolla.

Toi verkkokaupan Silverback single 2017 kiinostaisi, mutta toimitus vasta marraskuussa ja jos sitten vielä myöhästyy toimitukset.. Canyonilla kans alennukset menossa Dude 9 unlimited ois varmaan kova sana mutta se väri ja niitä alkaa olemaan joka kulmalla.:)
2016 tai 2017 Kona Wo voisi kenties olla hyvä? Mielestäni hinta/laatusuhteessa ei paljoa moitittavaa ole.

mahead
05.08.2016, 01.12
Uudet toimituksessa vasta marraskuussa (arvio). Ihan hyvältä vaikuttava tuo 2017-mallisto verkkiksen sivuilla.

Näin on. Ja toisessa säikeessä tulikin jo kerrottua että palautin Fattyn koska tuo tuleva Single on just semmoinen kuin mitä halusinkin. Odottelulinjoilla mennään, mutta jospa tämä syksy tästä menis äkkiä. Hetken ehdin tuolla aiemmalla ajella ja hauskaa oli. :)

JohnOrion
05.08.2016, 01.48
Näin on. Ja toisessa säikeessä tulikin jo kerrottua että palautin Fattyn koska tuo tuleva Single on just semmoinen kuin mitä halusinkin. Odottelulinjoilla mennään, mutta jospa tämä syksy tästä menis äkkiä. Hetken ehdin tuolla aiemmalla ajella ja hauskaa oli. :)

Itsekin tosiaan tuon Singlen tilasin, kun siinä vaikutti osuvan kaikki kohdalleen aina väristä vaihteiden (pieneen) määrään. Aikamoinen taivalhan tämä hintatietoisen ensimmäisen muuhun kuin kaupassa-, koulussa- tai töissäkäyntiin tarkoitetun pyörän hankinta oli. Ensin harkittiin Prisman Mongoosea ja jopa Mad-Crocia, sitten XXL:n Whiteja joista Pro:ta olin jo tilaamassa ennen kuin se nenän edestä loppui ja tarjous-Silverbackejä ennen kuin päädyttiin tähän vaihtoehtoon. Rahaa palaa enemmän, mutta se on kai pakko hyväksyä. Olisihan tuossa Silverbackin uudessa mallistossa ollut Fatty ja halpis-Delight, mutta ehkä siihen vaadittiin juuri tarpeeksi omiin mielikuviin osuva malli, ettei noista halvemmista enää fantasioi. Double Deluxekin kyllä kävi mielessä ajatuksella "satanen ei enää tässä vaiheessa paljon paina", mutta väri ei ollut mieleinen, joustokeula ei ehkä tarpeellinen enkä nyt välttämättä halua juuri joustokeulaa ja "Deluxea" houkuttaman varkaita sen enempää kuin mitä tuo Single varmaan houkuttaa (toivon mukaan ei sentään pyörävarastossa, jossa aion sitä vain ja ainoastaan parkissa säilyttää).

mahead
05.08.2016, 01.55
Samoin tuota Double Deluxea tuli katseltua kun hintaeroa ei enempää olisi, mutta siinä moni muu ominaisuus ottaisi takapakkia Singleen verrattuna. Ja Singlessä kuitenkin se hiilikuituhaarukka vähän suodattamassa tärinöitä. Toisaalta Blutossa monilla ollut murheita talvella joten ei hyvä sekään. Singlellä siis mennään ja siihen hankitaan kesäksi Bluto jos se rupeaa tuntumaan välttämättömältä. :)

hcf
05.08.2016, 10.29
Hinta tippunu kyllä tolla bluto scoopilla -200€. double deluxe -16 -> double -17. Tämä antaa toivoa että bluton hinta ois laskemassa. Jos sais joskus erillisenä ostettua :) Pitäs kyl piru ostaa etukiekko tai napa läpiaksella myös sille tohon fattyy
Ois kyl kesällä ihan jees tuolla oikeen monttusessa maastossa missä rengas ei pääse jousteleen

hannurs
05.08.2016, 12.26
Juu. Näin budjettiharrastajana halusin Blutollisen fatin kun jäykät keulat halvempi hankkia :D Mutta halpuuhan ne ja on vielä helppo valita keula kun on vaihtoehtoja niin vähän. Pysyisikin näin simppelinä rokkarilla fattimallisto

lipsuttelija
09.08.2016, 13.04
2016 tai 2017 Kona Wo voisi kenties olla hyvä? Mielestäni hinta/laatusuhteessa ei paljoa moitittavaa ole.

Ajajan mitat 170/81cm. 15 vai 17" runko? Onko jossain hyviä tarjouksia 2016 malleista?

Nicco
09.08.2016, 15.01
^ mulla on kona wo -15 ja omat mitat 171, inseam 80. Runko on 17" ja sopiva. Ainakin -16 mallin geo on sama kuin -15. Konan sivuilta löytynee taulukot koko suosituksista.

Karhusuo
09.08.2016, 15.41
Laitanpa kysymykseni uudestaan tähänkin ketjuun, kun viestini taisi litistyä kuvien väliin tuolla "merkkiketjussa". Eli ensimmäinen fatbike olisi hankinnassa ja Silverback Scoop Singlen ennakkotilaus polttelisi. Enää oikeastaan mietityttää, että tilatako M vai L kokoinen. Olen juuri sellainen välimallin jätkä, joka on 178 cm pitkä, ja jalan sisämitaksi sain eilen 79,5 cm. Onko kenelläkään kokemusta tai näkemystä, kumpi koko voisi olla noille mitoille sopivampi?

Sand
09.08.2016, 17.12
Ajajan mitat 170/81cm. 15 vai 17" runko? Onko jossain hyviä tarjouksia 2016 malleista?
http://www.bikeshop.fi/Kona_Wo_2016/ekauppa/pKOWO16/&listpos=8
Ite oon 188cm ja L-koko, niin varmaan M voisi olla ehkä OK.

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Sand
09.08.2016, 17.13
Edit: pari kertaa sama viesti

mahead
09.08.2016, 21.26
[COLOR=#333333]Laitanpa kysymykseni uudestaan tähänkin ketjuun, kun viestini taisi litistyä kuvien väliin tuolla "merkkiketjussa".

Vastailin tuonne toiseen ketjuun, parempi pitää keskustelu aihetta lähimpänä olevassa säikeessä.

Myry
13.08.2016, 17.57
Onko tällä hetkellä enää saatavilla mitään fättiä M-koossa (175cm / noin 78 inseam) noin tonnin hintaluokassa, tai alle? Scoop Fatty kiinnostaisi, mutta ei malttaisi odottaa marraskuuhun ennakkotilauksen kanssa ja tuo vielä jäljellä oleva S-koko olisi varmaan itselleni aavistuksen turhan pieni, eikö?

Vohveli86
15.08.2016, 22.57
Kona Wo tuli hommattua ja S koossa, mittaa on 171/74 on just passeli mulle.

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla

yannara
16.08.2016, 00.37
Laitanpa kysymykseni uudestaan tähänkin ketjuun, kun viestini taisi litistyä kuvien väliin tuolla "merkkiketjussa". Eli ensimmäinen fatbike olisi hankinnassa ja Silverback Scoop Singlen ennakkotilaus polttelisi. Enää oikeastaan mietityttää, että tilatako M vai L kokoinen. Olen juuri sellainen välimallin jätkä, joka on 178 cm pitkä, ja jalan sisämitaksi sain eilen 79,5 cm. Onko kenelläkään kokemusta tai näkemystä, kumpi koko voisi olla noille mitoille sopivampi?

Ota ämmä

Splennari
18.08.2016, 15.17
Morjesta! Läski kuumottelis ja erityisesti Kona Wozo. Huomasin verkkokaupassa Silverbackin Scoop douplen ja rupesin miettimään, että onko Kona tuon about 800e arvosta parempi?

solisti
18.08.2016, 16.48
Onhan WOzossa muodin mukaiset 1x11 vaihteet ja paremmin rullaavat Jumbojimit (miksi tuo on muuten 4.8" edessä ja 4" takana?).
Mitä noille laskee sitten arvoa, ja merkille. Varmaan muutakin eroa löytyy.

Kannattanee ajaa molemmilla ja päättää sen perusteella. Itse ottaisin Scoopin ja 800€.

misopa
18.08.2016, 17.04
(miksi tuo on muuten 4.8" edessä ja 4" takana?)

Oisko 177 perä syynä tuohon, läskimpi ahdistaa?

Splennari
18.08.2016, 18.14
Pikkunen miinus, että Scooppia saa vasta marraskuussa...

Vispe
18.08.2016, 18.24
Onhan WOzossa muodin mukaiset 1x11 vaihteet ja paremmin rullaavat Jumbojimit (miksi tuo on muuten 4.8" edessä ja 4" takana?).
Mitä noille laskee sitten arvoa, ja merkille. Varmaan muutakin eroa löytyy.

Kannattanee ajaa molemmilla ja päättää sen perusteella. Itse ottaisin Scoopin ja 800€.
Takapää on melkoisen lyhyt, jotta saadaan leikkisyys ja ketteryys maksimiin, leveämpi ja profiililtaan vähän korkeampi kumi ei mahdu. Honzostahan tuo nimikin juontaa 😉

Mokka
18.08.2016, 18.28
Onhan wozo siisti! Pitää vain ymmärtää tuo kapea perä. Jos kapea ei haittaa, niin kannattaa tutustua on onen trail fattiin.

Core
19.08.2016, 18.41
Pistän ny vielä tännekin, eli White 4 fat Pro:ta on nyt saapunut XXL:n keskusvarastolle ja nettiin. Loput mallit seuraavat pikkuhiljaa perässä.

ytte07
21.08.2016, 11.00
Euroopasta näköjään olis tarjolla Trek Farley 5 1299€ + tk.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

HarhojenRenki
21.08.2016, 12.43

Mistä tähän hintaan?

ytte07
21.08.2016, 13.31
Bikepalast.com

JohnOrion
21.08.2016, 14.34

Postikuluja näytti tulevan 45 euroa päälle eli 1344 EUR lienee lopullinen hinta. Tässähän piti ihan alkaa pohtimaan, peruuttaako Scoop Singlen ennakkotilaus, kun hintaeroa ei ole paljon, ja Farleyssa on vielä se sopivan alhainen vaihdemääräkin meikäläisen makuun. Jos Bikepalastiin olisi ollut vielä joku sopiva alennuskoodi (vaikka edes -10%) niin tilaukseen olisi saattanut lähteä, mutta kun tässä on tullut jo Scoopin siniseen runkoon väriltään sopivia lisävarusteita hankittua ja muutenkin väri vetoaa, niin jäänee väliin.

mahead
21.08.2016, 14.51
Postikuluja näytti tulevan 45 euroa päälle eli 1344 EUR lienee lopullinen hinta. Tässähän piti ihan alkaa pohtimaan, peruuttaako Scoop Singlen ennakkotilaus, kun hintaeroa ei ole paljon, ja Farleyssa on vielä se sopivan alhainen vaihdemääräkin meikäläisen makuun. Jos Bikepalastiin olisi ollut vielä joku sopiva alennuskoodi (vaikka edes -10%) niin tilaukseen olisi saattanut lähteä, mutta kun tässä on tullut jo Scoopin siniseen runkoon väriltään sopivia lisävarusteita hankittua ja muutenkin väri vetoaa, niin jäänee väliin.

Kieltämättä hyvä tarjous, mutta kyllä se Scoop Single vaan vieläkin vie voiton. :) Vaihteitahan siinä on kuitenkin Farleytä vähemmän, 11 vs. 20. Ja hiilarikeula ym.

Ei sillä, Suvalassa koeajoin just tuota samaa Farleytä ja tykkäsin kyllä. Jos olisivat tämmöisellä hintaa silloin myyneet, olisin varmaankin tehnyt kaupat. Se tonniviissataa oli kuitenkin liikaa silloiseen tonnisadan hintaiseen Scooppiin verrattuna joka mulla oli jo tilauksessa.

JohnOrion
21.08.2016, 14.55
Kieltämättä hyvä tarjous, mutta kyllä se Scoop Single vaan vieläkin vie voiton. :) Vaihteitahan siinä on kuitenkin Farleytä vähemmän, 11 vs. 20.

Niin Farleyssa on sitten kuitenkin se 2x10 vaihdetta? Olin ihan katsovinani useammasta paikasta (http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/fatbike/trek-farley-5-2016/), että olisi vain 10. Se on kyllä tuo max. 11 vaihdetta ehdoton deal breaker meikäläiselle.