PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fat bike eli läskiä haussa

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

OKS
13.10.2015, 18.42
Nyt kaikki kona wo omistajat houmio!
Miten kampe pelannu, kammet, vaihteet ja jarrut?
Kiekot saapi litkutettua helposti?
Miinuksia ja lussia kiitos.

Eipä ole juuri murheita ollut Kona WO:n (2015) kanssa. Vannenauhat ja takakumi menivät vaihtoon, mutta sekin asia hoitui hienosti takuuseen (Bikeshop). Noiden "liikkuvien osien" huonoudesta tai paremmuudesta en osaa sanoa yhtään mitään, joten hyvillä mielin olen ajanut niillä mitkä pyörässä oli ostohetkellä. Tubeleksien kanssa en ala värkkäämään, vaan ajattelen, että käypähän kuntoilusta kun papparainen vääntää sisurien kanssa menemään. Kiinnikepaikkoja on tosiaankin ihan mukavasti, 2016-mallissa taitaa olla hieman vähemmän.

Han$a
13.10.2015, 20.07
Kiiiiiitos paljon vastauksista, ehkä nyt uskaltaa lähteä tinkimään ja sai mielenrauhan läskin valinnan suhteen. Toki vielä tärkein eli koeajo pitää suorittaa.

TheMiklu
13.10.2015, 20.56
Vaiko läpiakseli? Yks kappale.
2015 mallissa on ne akseli-pikalinkut. Tikun sijasta siis 9mm pikalinkku.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Kuupo
13.10.2015, 21.05
2015 mallissa on ne akseli-pikalinkut. Tikun sijasta siis 9mm pikalinkku.
Taikka siis taitaa olla 10mm pikalinkku. Ja tuo oli kyllä tiedossa, mulla on tuollainen 2015 Wo. :) Sitä vaan tarkoitin, että 2016-mallin peräpää on sen verran samannäköinen kuin vanhemman, että uskallan väittää siinä olevan samanlainen pikalinkku eikä läpiakseli:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/91048565/0A_ff/woot.png
Mitään ongelmia ei siis minulla ole tuon kanssa ollut vaikka onkin "vain" pikalinkku.

[edit] Vai oonko mää pölijä ja tuo on nimenomaan läpiakseli..? :D

TheMiklu
13.10.2015, 21.33
Ei se ole ku minäkään en tiiä mikä se oikein on :D
Ohkanen akseli mutta pikalinkulla eikä ruuvattava. Pikalinkkuakseli ny äkkiseltään tuosta niinku tulis.

Bianchirookie
13.10.2015, 23.35
Minun vaatimattomalla kokemuksella annan 5 päivää vanhalle Wo:leni kaikki pisteet. En osaa vaatia enempää. Toimii kun ihmisen mieli. Pieniä säätöjuttuja aion kokeilla. Ergogripit tilasin ja polkusimet taidan vaihtaa tuollaisiin kaksineuvoisiin talven odotusajaksi.

Einiö
15.10.2015, 09.45
On-onen etujousitettu fatbike kiinnostaa kovasti, onko täällä kenelläkään kyseistä fillaria että vois kertoa kokemuksia?
- miten pitkä toimitusaika mahtaa olla tuolta onone.com:sta?
-Mitenkä jousitettu keulaa toimii fätissä kun renkaatkin joustaa reilusti vai onko mitään merkitystä? :)
- 186cm/jalansisämittä n. 88cm oikea koko L ilmeisesti.

Serpico
16.10.2015, 05.15
White 3 Fat Lite
https://www.xxl.fi/white-3-fat-lite-fatbike/p/1112003_1_style

Silverback Scoop Fatty
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/25491/gfxjt/Silverback-Scoop-Fatty-fatbike-oranssi-L

Noista pitäisi kuulemma valita se laadukkaampi Fat bike eli kumpi noista on kannattavampi ostos. Itse kallistuisin Silverbackin suuntaan mites muut? Kaverin puolesta kyselen kun on aikeissa hommata Fat bikea ja nuo kuulemma ovat vaihtoehdot.

TheMiklu
16.10.2015, 10.12
Eikö valko pro ole tarjouksessa about 1300e hintaan nyte?

Dong
16.10.2015, 12.59
Mietin tuon XXL:n White Liten ja Pron välillä. Prossa kuitenkin pienin koko on M-17. Ilmeisesti tälläisen 169cm pätkän kannattaisi kuitenkin kallistua tuohon Liteen, josta löytyy S-15?

deee
16.10.2015, 13.34
Pyöräsuvalalta tuli tämmöistä viestiä Cuben Nutrailia koskien:

Selvitin maahantuojan kanssa saatavuutta näille pyörille ja hänen aikaisempi arvionsa marraskuusta on valitettavasti viivästynyt. Eli tällä hetkellä en voi tarkkaa toimitusaikaa enää sanoa - pyörät tulevat kun tulevat, toivottavasti nopeasti.

Dong
16.10.2015, 19.58
Mietin tuon XXL:n White Liten ja Pron välillä. Prossa kuitenkin pienin koko on M-17. Ilmeisesti tälläisen 169cm pätkän kannattaisi kuitenkin kallistua tuohon Liteen, josta löytyy S-15?

Kävin koeajamassa tuon Liten M koossa. Ei jotenkin vain iskenyt. Oli renkaat ns. maastoasetuksilla, mutta silti en saanut pyörään mitään tuntumaa. Koko sinänsä menetteli.

Piruuttani kävin kotimatkalla sellon pyörässä koeajamassa http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/fatboy/fatboy-se#specs tuon mattamustana.

Rakastuin. Menee ihan mainostamiseksi, mutta aivan käsittämättömän suuri ero (esim. vanhalla 500€ alucyclolla ja 2t€ hiilarimaantiefillarilla ero ajossa on mitätön verrattuna tuohon)

Myyjät arpoi minulle M-koon. Olen specialized geometriassa siihen sentin liian lyhyt, mutta ajoasento ja kaikki tuntui täydelliseltä. Sellainen nyt tuolla parvekkeella makaa. Ensimmäisen lenkinkin jo ehdin vetää. Nauroin puolet matkasta kun oli niin siistiä, vaikka ikä lähenteleekin jo kolmekymppiä.

Läskimasa
16.10.2015, 20.33
Onnee Fätboin hankinnasta, kiva pelihän se. 👍 Lyhyt stemmi vielä kiinni niin näppäröityy entisestään.

Shimaani
16.10.2015, 23.32
... Nauroin puolet matkasta kun oli niin siistiä, vaikka ikä lähenteleekin jo kolmekymppiä. Hehe. Täällä seuraava kymppi alkaa kutosella. Kotimatkalla bongasin Genen täysjoustotäpärillään ja päätin olla haluamatta moista. Seuraava juluma eläinkoe on sitse Krampus jossa moonlanderin haarukassa 5" nastakumi, takana jtn.

OKS
17.10.2015, 00.26
Nauroin puolet matkasta kun oli niin siistiä, vaikka ikä lähenteleekin jo kolmekymppiä.

Hehe. Täällä seuraava kymppi alkaa kutosella. Kotimatkalla bongasin Genen täysjoustotäpärillään ja päätin olla haluamatta moista. Seuraava juluma eläinkoe on sitse Krampus jossa moonlanderin haarukassa 5" nastakumi, takana jtn.

Täällä mennään jo kutosen puolella, mutta siitä huolimatta läskeily naurattaa tai ainakin hymyilyttää. :)

daböldii
18.10.2015, 01.46
Saksasta ilmoittivat mulle Nutrailia koskien tällaista "first delivery date from Cube is end of December" eli se tulis sitten tai myöhemmin...Eepä kyllä jaksanut oottaa näillä ikävuosilla moista herkkua, vaikka varmaan hyvä värkki onkin.

Läskimasa
18.10.2015, 12.19
Verenti Indulgence

sijoitin about satkun uusiin kumeihin, sisureihin ja eturattaaseen. siinä mielessä olet oikeassa että se ei pakasta otettuna ollut "kelvollinen" useimmille..

paino on polkimineen noilla päivityksillä 16kg ja rapiat
Kumit ja ratas vaihtamalla 3 kg pois painosta?

Saattaa olla että se ei silti täytä "kelvollisen" määritelmää tällä foorumilla... niin kuin ei munkaan pojalle hommaama Mongoosen pikkuläski. Kyllä se hintaluokka näkyy ja tuntuu. Mutta hyvä jos tykkäät. Ja jos runko miellyttää niin tarpeeksi osia vaihtamallahan siitä saa hyvinkin kelvollisen.

Kyl tuossa Litessä on vaan helposti kaksinverroin enemmän pyörää kuin Verentissä, ehdottomasti kannattaa ne muutama satanen satsata enempi.

TheMiklu
18.10.2015, 13.20
Nooooo toisaalta ei täällä ole äänessä kuin pieni prosentti foorumia seuraavista. Jotkut pystyy/haluaa sijoittaa kääshiä enemmän mutta:
Tärkeämpää on ne tunnit, kilometrit ja hetket, jotka pyörällä on harrastettu kuin se millä ne on nautiskeltu.
Yhteistä lienee intohimo.

Läskipyörissä ne fiilikset eivät ensisijaisesti tule vauhtihommista kuitenkaan. Tietenkään se ei sulje pois sitä, etteikö nopeastikkin pääse etenemään.

Läskimasa
18.10.2015, 13.44
pahoittelut, kokemukseni oli väärä, ymmärrän sen nyt.
Eihän se väärä ole, ilman muuta hienoo jos on tyytyväinen siihen mitä on, mutta oletko kokeillut mitään ns. "kunnollista" läskiä? ;) Saanut siis vertailukohtaa Verentiin?

Monesti vaan menee niin että sitä ei osaa muuta kaivata kun ei paremmasta tiedä, mut ei se väärin oo. Mullakaan kokemusta oo kun keväästä (huono tässä mitään ees kommentoida) läskien suhteen, mutta "nälkä kasvoi jo syödessä".

Valistuneempi velipoikani kehotti onneks ostamaan kerralla "kunnollisen" jo silloin keväällä kun aloin näitä vilkuilemaan vakavammin. Olisin ite saattanu sortua ostamaan kokeeksi (onko läskipyöräilyssä ideaa) jonku 399€ kiinalaisen rohjon iibeistä ja tyrehdyttänyt sitä myöten koko uudelleen heränneen innostuksen lajiin. Verengetillä (42/32 tiheimmällä välillä) saattais myös monella into loppua alkuunsa kun ei metsän puolella hommasta tule mitään, jos ei ole sen verran noheva että tajuaa heti lähteä eturatasta vaihtamaan.

zipo
21.10.2015, 12.11
Sopisko meitsille haibiken sähköfläsä seuraavaksi fillariksi ?

J.Kottenberg
21.10.2015, 12.24
Toi on monimutkainen kysymys. Asiaa voi tuumia monelta kantilta.
Mutta sanotaan vaikka niin että jos oma fysiikka ei rajoita ajoa niin ei ehkä vielä kannata vakammin harkita.
Itse ajattelen näin. Ainakin tällä hetkellä.

Serpico
21.10.2015, 17.18
Eikö valko pro ole tarjouksessa about 1300e hintaan nyte?

Joo on, mutta mun mielestäni tuo Silverback vie voiton siinäkin vertailussa.

VSS
21.10.2015, 22.30
Sopii! Olis talvella lähialueen polut paremmin auki kun kerkeäisit ajella ne kaikki läpi.
Mutta ehkä mielummin tää? -> http://www.cube.eu/en/products/e-bike-hardtail/fatbike-hybrid/cube-nutrail-hybrid-500-blackngreen-2016/
Cube on nopeemman värinen ja säästäis jonkun verran myös rahaa kun Haibike 4,5k€ ja Cube "vain" 3,7k€
http://www.fun-corner.de/index.php/en/Haibike-XDURO-FatSix-2016/c-WG001001/a-A018985
http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Nutrail-Hybrid-500-black-n-green-2016/c-WG001041/a-A019276
Varmaan suomesta saa kumman vaan noista homattua niin mahdolliset takuut hoituu näppärästi.

markettipyörämies
22.10.2015, 22.29

Jos läskiä konemopoa haikailet niin tästä (näitä on sähköistettykin):

https://www.youtube.com/watch?v=b2XIqWmn_DE

J.Kottenberg
22.10.2015, 22.38
Kyllä!

Menee eikä meinaa, ja tuolla vehkeellä pysyy polutkin hiukka helpommin auki kun jollain sähkövinguttimella jonka kanssa on kuitenkin nesteessä kun akku tyhjenee huonompaan paikkaan.

Einiö
23.10.2015, 10.32
Tuli sellanen mieleen että onko tämä Cuben nutraili nyt ihan uusi pyörä kokonaan, ettei ollut lainkaan 2015 mallia? Ihan sen takia kyselen kun en mistään oikeen löydä käyttäjä kokemuksia ko. pyörästä, ei videoita, ei mitään :D

Kemizti
23.10.2015, 10.40
Jovain, cuben ensiponnistus läskimarkkinoille..

Einiö
23.10.2015, 14.40
Jovain, cuben ensiponnistus läskimarkkinoille..
Jeppis :cool: Onkos täällä porukkaa ketä on kyseistä fillaria suunnitellut hankkivansa? Aloittelijan silmään näyttäis hyvillä osilla olevan? Onko ammattimiehillä jotakin kerrottavaa cubesta? :cool:

deee
23.10.2015, 16.15
Jeppis :cool: Onkos täällä porukkaa ketä on kyseistä fillaria suunnitellut hankkivansa? Aloittelijan silmään näyttäis hyvillä osilla olevan? Onko ammattimiehillä jotakin kerrottavaa cubesta? :cool:

Mulla on tuo halvin malli tilauksessa saksasta.

VSS
23.10.2015, 23.46
Kyllä!

Menee eikä meinaa, ja tuolla vehkeellä pysyy polutkin hiukka helpommin auki kun jollain sähkövinguttimella jonka kanssa on kuitenkin nesteessä kun akku tyhjenee huonompaan paikkaan.
Ja kuinka monta kilometriä olitkaan ajanut sähkömaastopyörällä?
Varmaan ajattelet että enskamopo kuskitkin on ihan rapakuntoista sakkia kun ainoastaan moottorivoimin liikkuvat?

Einiö
24.10.2015, 09.00
Ok 👍 minkä runkokoon otit ja mikä on oma pituutesi ja jalansisämitta?

J.Kottenberg
24.10.2015, 09.27
Ja kuinka monta kilometriä olitkaan ajanut sähkömaastopyörällä?
Varmaan ajattelet että enskamopo kuskitkin on ihan rapakuntoista sakkia kun ainoastaan moottorivoimin liikkuvat?
Olisi pitänyt laittaa hymiö tms kommenttiini. Ei se ollut vakavalla ajatuksella heitetty. Jokainen saa minun puolesta ajaa millä vaan. Kunhan eivät ajamisellaan aiheuta maastopyöräilyn rajoittamista. Sähkömaastopyörästä ei ole kokemusta.

Aika lähellä sijaitsee vanha Hoorekin monttu jossa ajetaan vieläkin ja myös vanhan Keimolan moottoriradan maaston enskaspoorit on ihan lähellä. En luule heidän olevan rapakuntoisia. Ei onnistu huonokuntoisilta. Ne jotka aktiivisemmin ajaa, harrastaa yleensä muutakin. Siis aerobista kuntoa ja lihaskuntoa kehittävää liikuntaa. Useamman kanssa on tullut juteltua.

Mutta onhan noi videon pelit aika päheitä vehkeitä. On näköjään ollut konevoimin liikkuvia läskejä jo aikaisemminkin.

Sariis
24.10.2015, 12.05

Mikä on arvioitu toimitusaika?

deee
24.10.2015, 12.17
Ok  minkä runkokoon otit ja mikä on oma pituutesi ja jalansisämitta?

19" koska se on reach ja wheelbase mitoilta Farley 17.5" ja 19.5" välistä. Omat mitat 179/84cm.

Mikä on arvioitu toimitusaika?

Viikko 53.

Viltro
24.10.2015, 13.16
Mistä tilasit ja paljon köyhtyi? Tyylikkään näköisiä kaikki kyllä

deee
24.10.2015, 14.26
Mistä tilasit ja paljon köyhtyi? Tyylikkään näköisiä kaikki kyllä

1699€ posteineen funcornerista. Kysyin tarjousta. Hintalaatusuhde pesee kaikki muut läskit mennen tullen.

tinke77
24.10.2015, 16.58
Höh, miksi muita sitten edes enää tehdäänkään ;)

Lanssi
24.10.2015, 19.33
Mites nää Silverbackit, onko kellään kokemuksia? Ensiläski n. tonnin luokkaan haussa, 1x10 tulee ainakin muutettua noihin.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60910/gfxhm/Silverback-Scoop-Fatty-fatbike-graniitin-harmaa-L#product-links

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/50789/ggdvv/Silverback-Scoop-Double-fatbike-purppura-L

vuohi
24.10.2015, 20.21
Mites nää Silverbackit, onko kellään kokemuksia? Ensiläski n. tonnin luokkaan haussa, 1x10 tulee ainakin muutettua noihin.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60910/gfxhm/Silverback-Scoop-Fatty-fatbike-graniitin-harmaa-L#product-links

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/50789/ggdvv/Silverback-Scoop-Double-fatbike-purppura-L

Ainakin vanne+rengas setti on tohon hintaluokkaan hyvä, varsinkin jos tahtoo isoa kumia. Bulldozeri rullaa mielestäni tosi mukavasti ainakin tubeleksina ja vielä kun tuossa on 90mm vanne niin leveyttäkin piisaa.

LäskiRambo
24.10.2015, 20.24
1699€ posteineen funcornerista. Kysyin tarjousta. Hintalaatusuhde pesee kaikki muut läskit mennen tullen.

Katsoin et sivulla oli 1799€ ilman posteja onko hinta juuri noussut?

Sent from my iPhone using Tapatalk

deee
24.10.2015, 22.18
Katsoin et sivulla oli 1799€ ilman posteja onko hinta juuri noussut?

Kuten sanoin niin kysyin tarjousta.

Lanssi
24.10.2015, 23.13
Ainakin vanne+rengas setti on tohon hintaluokkaan hyvä, varsinkin jos tahtoo isoa kumia. Bulldozeri rullaa mielestäni tosi mukavasti ainakin tubeleksina ja vielä kun tuossa on 90mm vanne niin leveyttäkin piisaa.
Joo, lähti L-koon Scoop ennakkotilaukseen. 😉 Sen verran kiva paketti jo vakiona! Etuvaihtaja lähtee, nw tilalle eteen ja mahdollisesti laajempi pakka taakse. Millasta välitystä ihmisillä on? Kaksysissä oli 32t edessä ja joku xt kymppipakka takana, oli jees. Läskiin varmaan pinempää eteen? 11-36 näkyis olevan pakka.

Edit: mites noi kehät, kun ovat tl ready? Voiko suoraan nakata sissarit menemään ja litkut vaan sisään ja venttiilit paikalleen? Vai tarviiko apinateippiä vielä?

Läskimasa
25.10.2015, 00.44
Mikä se etuvaihtajassa porukkaa närästää? Nykymuoti vaatii 1x11, tiedetään. 300 g painonsäästö mun vinkkelistä ainoa etu, miinuksia tuleekin sitten välitysten puutteesta molemmista päistä.

J.Kottenberg
25.10.2015, 00.58
Mikä se etuvaihtajassa porukkaa närästää? Nykymuoti vaatii 1x11, tiedetään. 300 g painonsäästö mun vinkkelistä ainoa etu, miinuksia tuleekin sitten välitysten puutteesta molemmista päistä.

Jokainen tietty kokee asiat vähän tai vähän enemmän eri tavalla mutta kyllä 1x11 on vähän yksinkertaisempi ja helpompi käyttää kuin vaikka 2x10. Siis minusta. Mulla on edessä 28 ja takana 10/42 ja pienintä pykälää ei ole vielä tarvittu ja isoin on hyvin riittänyt siirtymillä.
Tällä en tarkoita että 2x10 olisi huono. Minusta ihan hyvä yleiskäyttöön.

mehukatti
25.10.2015, 01.14

Sä varmaan poljet sillä _läskipyörällä_ sekä Tour de Francen pääjoukossa 60km/h että jyrkkää vuorenseinämää ylöspäin 0.5km/h, jos ei 1x11 SRAM:n palikoilla riitä?

brilleaux
25.10.2015, 07.52
Mulla 1x10, 28t edessä ja 11-42 takana. Skaala riittää mulle kaikkeen käyttöön. Ihmettelen ääneen mihin enempiä tarviaa?
Jos omaa 1x11, ihmettelen vielä enemmän..

Painonsäästöllä asiassa ei mun tapauksessa ole mitään merkitystä. Humpuukia.
Etuvaihtajan vivun saa valjastettua hissitolpalle, SE on iso plussa. ;)

Kemizti
25.10.2015, 08.34
Jos etuvaihtajassa joku ahdistaa, niin ketjulinja..

WetWillie
25.10.2015, 08.57
Kyllä Pros:sta löytyy s-koko, Itiksen Xxl:ssä kävin zoomaamassa kyseistä kokoa.

Läskimasa
25.10.2015, 09.59
Sä varmaan poljet sillä _läskipyörällä_ sekä Tour de Francen pääjoukossa 60km/h että jyrkkää vuorenseinämää ylöspäin 0.5km/h, jos ei 1x11 SRAM:n palikoilla riitä?
Edellisellä Fätboilla on menty yli 60 km/h alamäkeen. :) Mut kyl mä sillä ajelin isoimmallakin Bud&Loulla aina silloin tällöin myötäisiä, jolloin välitys oli mielekäs. Nykyrengastuksella ei kyl pisintä enää tarvii. Ja lyhin välitys riittää justjust nyt vakiolenkin yhellä kinkamalla, nuo 5.05" kumit kun pidentää välityksiä yli 5% 4.0" kumiin verrattuna. Vauhtia ei varmaan ole kuin 1 km/h muutenkaan useassa paikassa, tykkään muutenkin tollasesta hiljaa ryömittelystä.

Miettiny jos laittais vielä 42:n takapakkaan ja 32 eteen isommaksi, pienemmän ollessa edelleen 22. Sais kunnon ryömintävälit. :) Yltääköhän tuon X9-vaihtajan säätövarat 42:lle?

vuohi
25.10.2015, 21.12
Kyllä mulla ainakin on käyttöä ihan kaikille 2x10 voimansiirron välityksille läskissä ja lisäksi ainakin itsellä voi ajaa pikku rattaalta kaikki takapakan rattaat ihan siinä missä 1x10:lläkin. Ehkä siinä pitää olla vaan kuskinkin vähän painavampi niin ei ole ylämäissä niin kiire ja alamäkeen mennään ihan järjetöntä kyytiä :D

1xjotain välityksissä saa tosin painon säästön lisäksi noin sentin lisää maavaraa!

Lanssi
25.10.2015, 23.18
Mulla 29" tosiaan on 1x10, ja sillä pärjännyt kaikki ajot kesät talvet. Tilasin jo valmiiksi 30h nw-rattaan, testaillaan sillä jaksaako setä juntata. ;)

brilleaux
26.10.2015, 08.08
Kyllä mulla ainakin on käyttöä ihan kaikille 2x10 voimansiirron välityksille läskissä ja lisäksi ainakin itsellä voi ajaa pikku rattaalta kaikki takapakan rattaat ihan siinä missä 1x10:lläkin. Ehkä siinä pitää olla vaan kuskinkin vähän painavampi niin ei ole ylämäissä niin kiire ja alamäkeen mennään ihan järjetöntä kyytiä :D

1xjotain välityksissä saa tosin painon säästön lisäksi noin sentin lisää maavaraa!

Kertokaa missä käytätte esim. 36-11 välitystä, niin että tarve on todellinen? :o
Keskari alkaa ainakin olemaan kohdillaan ;)
Väittäisin että edessä 28t vs 36t antaa maavaraa hieman senttiä enemmän?

Ja sentti on muuten joskus paljon. Kivikossa.

noniinno
26.10.2015, 09.25
Väärin välitetty.

J.Kottenberg
26.10.2015, 09.42
Kertokaa missä käytätte esim. 36-11 välitystä, niin että tarve on todellinen? :o
Keskari alkaa ainakin olemaan kohdillaan ;).

Kyllä isoimman pykälän tuolla välityksellä saa hetkeksi päälle jossain asfalttisiirtymän alamäessä. Mutta heti tasamaalle tullessa ainakin minä joudun hakemaan pienempää. Joten niin harvoin noin isoista välityksistä on ollut itselle hyötyä että todellista tarvetta ei ole. Täpärissä oli joskus isoin 36-11. Läskistä en 1x11 pois vaihda. Sopii mulle.

Mutta kuskeja on tietenkin erilaisia. Jos voi 36-11 välityksellä pitää yllä vaikka 90:n kadenssia niin kyllähän siinä matka taittuu ja ainakin itseä välistä tympäisevät siirtymät menee tuolla tavalla kivasti.

Läskimasa
26.10.2015, 10.01
Eipäs lähetä väärästä päästä pykäliä liikkeelle. ;) Kysytään toisinpäin, eikö muka missään tilanteessa ole tullut tarvetta 22/36-välitykselle (=0,61) tai tiheämmälle? 28/42 on likemmäs 0,67 eli vastaa lähelle samaa kuin 22/32 eli "kakkosta" tavan 2x10-vaihteistossa.

J.Kottenberg
26.10.2015, 10.08
Ei ole 28/42 vielä tarvittu. Voi olla etten edes oikein osaa sitä hyödyntää koska vauhti luultavimmin putoaisi niin pieneksi että ajo ei onnistuisi. Vähän isommalla pääsee paremmin putkelta runttaamalla. Ainakin tuntuu helpommalta.

Kemizti
26.10.2015, 10.10
Eipäs lähetä väärästä päästä pykäliä liikkeelle. ;) Kysytään toisinpäin, eikö muka missään tilanteessa ole tullut tarvetta 22/36-välitykselle (=0,61) tai tiheämmälle? 28/42 on likemmäs 0,67 eli vastaa lähelle samaa kuin 22/32 eli "kakkosta" tavan 2x10-vaihteistossa.
Eikös monessa 2*10-systeemis oo pikkuratas monasti nykyään 24 tai jopa 26..?

a-o
26.10.2015, 10.20
No mulla on Farleyssä edessä 28/30 Absoluteblackin ovaali ratas ja takana 42-10 11 lehtinen pakka. Näillä välityksillä on noustu isommatkin mäet ja jos ei muuten niin taluttamalla loppumatka:) Toisessä päässä maksiminopeutta on yleensä rajoittanut oma tehorajoittuneisuus, ei niinkään välitysten loppuminen.

Toki tämä välitysasia on varsin henkilökohtainen juttu ja riippuu kyllä suuresti sekä kuskin fysiikasta, että ajotottumuksista.

ealex
26.10.2015, 10.26
No ei, ei missään tilanteessa. Aika usein tosin tuntuu, että sellaisia välityksiä tarvitaan, mutta todellisuus on täysin päinvastainen. Pari esimerkkiä:
- Poljen pitkää jyrkkää ylämäkeä tiheällä välityksellä ja voimat loppuu aina kesken. Ensimmäisenä tulee mieleen, että pitää saada tiheämpiä välityksiä, että onnistuisi, laitetaan pienempää eturatasta ja isompaa takaratasta – sama lopputulos. Joskus taas kaiken järjen vastaisesti kokeilen saman pienemmillä takarattailla – yhtäkkiä voimat riittää ylös asti! :)
- Jyrkkä tekninen nousu, ei millään pääse ylös asti. Kokeilen pienempää eturatasta, taakse 42T laajennus – sama lopputulos. Joskus kaiken järjen vastaisesti kokeilen saman pienemmillä takarattailla – yhtäkkiä onnistuu! :)

J.Kottenberg
26.10.2015, 12.07
Joo. En minäkään lämpene tuolle ajatukselle;hirveä kadenssi, pienin mahdollinen vaihde, ja pikkuhiljaa kiivetään. Ei toimi mulla. Yritän aina saada vauhtia jossain välissä jos mahdollista ja silloin ei mateluvaihde toimi ja usein kun pitäisi pystyä pitämään enemmän vetoa päällä niin vaihtaminen samalla ei vaan onnistu ja lopussa runtataan aina putkelta jolloin tasapaino on parempi ja pyörän hallinta helpompaa ja sekään ei mulla onnistu mateluvaihteella.
Mutta kukin tyylillään.

vuohi
26.10.2015, 12.10
Kyllä ainakin itse keksin miltei joka lenkillä käyttöä 2x10 tiheimillekkin välityksille. Itsellä taitaa olla nykyään tihein välitys (jos muistan oikein) 24/36 ja saisi olla mielestäni vieläkin tiheämpi. On totta, että kaikista teknisimpiä nousuja ei kannata yrittää hitaasti pyöritellä ylös vaan runtata vähän pidemmällä välityksellä. Mutta esimerkiksi itse ajan läskillä paljon palauttavaa lenkkiä, jolloin esim. 30m korkeuseron repiminen seisaaltaan reipasta vauhtia tai liian pienellä kadenssilla ei varsinaisesti palauttele kahden kovan treenipäivän välillä. Tällöin on kiva kun pyörästä löytyy vaihteita jolla voi hitaasti pyöritellä mäet ylös. Aikanaan kun täpärissä oli 1x10 vaihteisto taluttelin noi kyseiset mäet ylös.

Tuo 24 eturatas taas loppuu siirtymillä vähän kesken jos on vähänkään siirtymähenkiset, eli noin 0,6bar tai enemmän paineet. Vielä kun läskillä korkean kadenssin käyttäminen vaatii aika paljon tarkkuuttaa siirtymillä, ettei pyörä alka hytkymään edes takaisin renkaidensa varassa. Pisintä mahdollista välitystä nyt ei ehkä tarvitsisi mutta tuo 24 etunen ei riitä ihan mukavaan ja vauhdikkaaseen siirtymä etenemiseen.

Ehkä omassa ajossa 1x11 systeemillä ei joutuisi isoa kompromissia tekemään mutta ei kyllä tuolla 2x10:läkään. Optimi itselle olisi ehkä törkeän pieni pikkuratas joku 20 tai 22 piikkinen ja 34 isompi. Maastossahan tuo 2x10 ei ole sen monimutkaisempi, kun isoa ratasta et tarvitse ja pieneltä pystyy ajamaan koko takapakan läpi ihan siinä kuin 1x11 systeemilläkin.

Eli se on aavistuksen laajempi välistys skaala minkä itse hyödyntäisin mieluiten alapäässä vs. muutama sata grammaa painoa, vähän maavaraa ja muodikkaampi pyörä.

Laerppi
26.10.2015, 12.40
Itelle oli kyllä täysin turha ja huonot välitykset 2X10. Isommalla rattaalla ei tehnyt mitään ellei ajanut siirtymiä ja pienimmällä ehkä maksimissaan käytti kolmanneksi isointa ratasta. 2X10-setillä pienin välitys oli kyllä itelle aika turha, kun sillä ei pääse eteenpäin. Sekä isoin ratas osui kiviin jonkin verran. 1X10 on hyvä tykitellä eikä tule ajeltua "liian pienillä" välityksillä.

Ovaali 32 tuntuu lähes täydelliseltä paketilta. Ylämäetkin nousee mukavasti, kun on välitystä ylös. Tosin itsellä on yli kymmenen vuotta kokemusta maastopyöräilystä, joten en kai ole ihan rimppakinttu.

vuohi
26.10.2015, 12.58
Joo toi "jaksan ajaa mäet ylös pitkälläkin välityksellä, en siis ole rimppakinttu" on tietenkin myös tärkeä osa välitysten speksausta ja vaillinaisen itsetunnon rakentamista. Itse uskon, että pk-harjoitusten pitäminen pk-harjoituksina ei tee minusta välittömästä rimppakinttua. Käyppä meinaan koemielessä vetämässä vaikka se 30m korkea mäki ylös sillä 32 eturattaalla pk-sykkeellä ja tule raportoimaan tuloksista. Niin ja oletetaan nyt, että et ole mikään 60 kiloinen rimppakinttu :D

brilleaux
26.10.2015, 17.36
Nyttemmin 28/42 on riittäny jokapaikkaan. Kehitystä siis tapahtuu. ;)
"Kokeilumielessä" tulee nykyään ajettua myös 28/36 pahat paikat. Kyllä ne menee, kun ei salli itselleen sitä 42:sta.
Mielessä käyny jopa 30t:n palauttaminen eteen.

Fläteillä ajaminen tuntuu auttavan tässäkin asiassa. Kumma kyllä.

adrianus
26.10.2015, 17.45
26 x 11-34 täällä. Jokaisella lenkillä tulee käytettyä kaikkia vaihteita, mutta kertaakaan ei ole tullut mieleen, että tarvitsisin pidempiä tai lyhyempiä välityksiä. Imo täydellinen siis.

Sent from my iPad using Tapatalk

Läskimasa
26.10.2015, 21.00
Ei ole 28/42 vielä tarvittu. Voi olla etten edes oikein osaa sitä hyödyntää koska vauhti luultavimmin putoaisi niin pieneksi että ajo ei onnistuisi. Vähän isommalla pääsee paremmin putkelta runttaamalla. Ainakin tuntuu helpommalta.
Erikoista, tai sit on niin tasaset raitit ja reitit teilläpäin, tai sit oon vaan niin nöösi etten tajuu. :) Taidan kiusallani puuhata 22/42 välit omaan, niin saapahan ainakin kadenssia. Ja taas saa olla vähän erilainen kuin muut.

Mun mielestä helpompi tasapainoilla jonku kinkaman päälle kun saa pyörittää tasaseen, kuin että runtata putkelta vauhdilla ja kattoo minne pompataan. Onhan kalliokiipeily-offroad-autoissakin niin tiheet välitykset että hyvä kun huomaa milloin on kytkin nostettu. Tuo hallittavuutta ajoon ja vääntömomenttia tietysti pyörille lisää.

IncBuff
26.10.2015, 21.18
Ajaako täällä joku taas väärin?

Läskimasa
26.10.2015, 21.23
Joo ja vieläpä tahallaan. :)

stumpe
26.10.2015, 21.51
Erikoista, tai sit on niin tasaset raitit ja reitit teilläpäin, tai sit oon vaan niin nöösi etten tajuu. :) Taidan kiusallani puuhata 22/42 välit omaan, niin saapahan ainakin kadenssia. Ja taas saa olla vähän erilainen kuin muut.

Mun mielestä helpompi tasapainoilla jonku kinkaman päälle kun saa pyörittää tasaseen, kuin että runtata putkelta vauhdilla ja kattoo minne pompataan. Onhan kalliokiipeily-offroad-autoissakin niin tiheet välitykset että hyvä kun huomaa milloin on kytkin nostettu. Tuo hallittavuutta ajoon ja vääntömomenttia tietysti pyörille lisää.

Eikös sulla ollu ne 5 tuumaiset snowshoet? Mun 4,5 tuumaiset rullas tosi huonosti, voi osaltaan selittää miksi meno tahmeaa. Toinen syy, polje ja polje, pikkuhiljaa ne jalat vahvistuu. :) Lukkopolkimet auttavat mun mielestä paljon myös ylämäissä.

Läskimasa
26.10.2015, 22.20
Eikös sulla ollu ne 5 tuumaiset snowshoet? Mun 4,5 tuumaiset rullas tosi huonosti, voi osaltaan selittää miksi meno tahmeaa. On joo ja huonosti rullaa. Eipä sitä kyllä tuolla puskan puolella niin huomaa, painon (pelkästään kumeissa 3.8 kg) kyllä vaistoaa. Toisaalta ihan kun olis rullaaminen herkistyny kilometrien myötä, lieneekö mahdollista vai onko sitä vaan tottunu niihin?

Ja tosiaan kehä on pidempi, nuo menee toistakytä senttiä pidemmälle kierroksella kuin nelituumainen. Mut siis en oo tiheämpiä välejä varsinaisesti vailla (vaikka kiva olis kokeilla), mut ikävä kyllä tulis 22-ratasta jos pitäis nykymuodin mukana 1x-kerhoon liittyä.

TemMeke
27.10.2015, 07.45
Jännä ajatusmalli tuo, että koska itelle riittää joku, niin pitäis sen kaikille muillekin riittää. Ajeleehan moni sinkulallakin ja sekin tuntuu riittävän, että eiköhän mennä kaikki suoraan siihen? :)

brilleaux
27.10.2015, 08.07
Inkku antaa taas panosta keskusteluun. ;)

Väärin tai ei, niin kyllähän tasainen kadenssi vie paremmin eteenpäin. Ja on taloudellisempaa. Ja tähän IMO.
Toki pahassa kivikossa on vaikea tasaista kadenssia ylläpitää, mutta yritetään mennä smootisti. ;)

Jostain olen kuullu, että läskillä ei saa putkelta ajaa.

brilleaux
27.10.2015, 08.13
Jännä ajatusmalli tuo, että koska itelle riittää joku, niin pitäis sen kaikille muillekin riittää. Ajeleehan moni sinkulallakin ja sekin tuntuu riittävän, että eiköhän mennä kaikki suoraan siihen? :)

Mä taas käsitän että tällä foorumilla heitellään omia kokemuksia ja mielipiteitä?
Jokainen voi ottaa vaarin mistä haluaa, tai olla ottamatta.

Itse mieluusti lueskelen ja kuuntelen kokeneempien ja kaikkien muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä. :)
Jostain voi aina ottaa kopin ja kokeilla toimiiko itsellä.

Lukkopolkimet auttavat mun mielestä paljon myös ylämäissä.
Mun mielestä taas flätit auttaa enemmän. :)

Lanssi
27.10.2015, 09.17
Kyllä, fläteistä saa nopeammin jalat irti niin pääsee helpommin taluttamaan. ;)

J.Kottenberg
27.10.2015, 09.26
Mä taas käsitän että tällä foorumilla heitellään omia kokemuksia ja mielipiteitä?
Jokainen voi ottaa vaarin mistä haluaa, tai olla ottamatta.

Itse mieluusti lueskelen ja kuuntelen kokeneempien ja kaikkien muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä. :)
Jostain voi aina ottaa kopin ja kokeilla toimiiko itsellä.:)

Aivan. Monia hyviä juttuja täältä on tullut luettua ja ihan samoin tullut kokeiltua sen jälkeen itse.
Jos joku esittää mielipiteensä niin että se kuulostaa ainoalta oikealta niin minä tulkitsen asian niin että hän on vain varma näkemyksestään. Kuitenkin se on vain mielipide muiden joukossa. Onhan maailma muutenkin vaihtiehtoja täynnä.

JackOja
27.10.2015, 09.37
...
Jos joku esittää mielipiteensä niin että se kuulostaa ainoalta oikealta niin minä tulkitsen asian niin että hän on vain varma näkemyksestään...

On myös mahdollista, että asianosaisella henkilöllä ei ole kokemuksia muista vaihtoehdoista.

ealex
27.10.2015, 09.53
Piti oikein erikseen lukea uudestaan koko keskustelu välityksistä – en löytänyt yhtään viestiä, missä olisi kyseinen ajatusmalli esillä. Tällä kerta porukka oli erityisen tarkkana ja korosti, että on puhe omista kokemuksista. Vai iskikö minuun lukihäiriö, ehkä pystyt auttamaan, mitä viestiä tarkoitat? :rolleyes:

Jii8
28.10.2015, 20.16
Ei taida kuin yksi lääke olla tähän tautiin... Mahtaisikohan pk-seudulta löytyä M (tai vaikka L)-kokoista Beargrease koeistuttavaksi? No Muklukkikin varmaan kelpaisi, melko identtisiä ovat.

Läskimasa
28.10.2015, 21.31
^ Blackborowikin liki identtinen geoltaan. Meille saat tulla koeistumaan/ajamaan M-kokoo, mut pitäis ajaa muutama kymmenen stadista pohjoseen.

P.S. Jos Beargreasee oot M-koossa ostamassa, kai sä tän huomasit: http://www.hibike.com/salsa-beargrease-2-26-fat-bike-bike-bomb-pop-blue-2015-pbda297bf88116cff8065a1e75205e205
Blackborowit tonnin alella loppu jo, noit vielä olis.

Lanssi
28.10.2015, 23.06
Edit: mites noi kehät, kun ovat tl ready? Voiko suoraan nakata sissarit menemään ja litkut vaan sisään ja venttiilit paikalleen? Vai tarviiko apinateippiä vielä?

Eli Alex Blizzerk 90mm kehät oli kyseessä. Tubelesseja en oo ikinä mihinkään viritellyt. Onko se painonsäästö ja rullaavuus tosiaan niin paljon parempi?

Pyörän saapuminen lykkääntyy joulukuulle, snif. 😢

zander
29.10.2015, 13.19
P.S. Jos Beargreasee oot M-koossa ostamassa, kai sä tän huomasit: http://www.hibike.com/salsa-beargrease-2-26-fat-bike-bike-bomb-pop-blue-2015-pbda297bf88116cff8065a1e75205e205
Blackborowit tonnin alella loppu jo, noit vielä olis.
Tai sitten ei ;)

Salsa Beargrease 2 26'' Fat bike bike size M bomb pop blue 2015
Status: In stock and reserved for you

Läskimasa
29.10.2015, 14.37
Tai sitten ei ;)Mitä ei?
Edit: aijaa, sä veit viimesen 1666€ hintaisen. :)

Serpico
30.10.2015, 09.37
Pyörän saapuminen lykkääntyy joulukuulle, snif. 

Tilasit sen ankean harmaan värisen version? Vähemmän ankean väristä eli oranssia näillä näkymin taitaa saada jo marraskuussa.

brilleaux
30.10.2015, 10.00
https://www.facebook.com/polebicycles/photos/a.410925199030170.1073741831.393863904069633/783040118485341/?type=3&theater

Lanssi
30.10.2015, 10.16
Tilasit sen ankean harmaan värisen version? Vähemmän ankean väristä eli oranssia näillä näkymin taitaa saada jo marraskuussa.
Joo, just sen ihanan harmaan! Oli silläkin julkaisupäivä marraskuussa aluksi...

maapaa
30.10.2015, 23.48
https://www.facebook.com/polebicycles/photos/a.410925199030170.1073741831.393863904069633/783040118485341/?type=3&theater

Ja joskus tulevana kesänä tuollaisen voi jopa saada.

Lanssi
31.10.2015, 01.25
XXL:ssä tosiaan nyt se -20%, ei jäänyt 3fat prolle enää kauheasti hintaa. Jos ei olis itellä tilaus jo toisesta pyörästä sisässä, niin klikkaisin.

Aakoo
31.10.2015, 07.38
^Eikä se 1599€ hinta siitä cuituläskistäkään mikään kovin paha enää ole.

LäskiRambo
31.10.2015, 10.02
Vain L koko 2015 Mondraker Panzer 1124€
http://www.hi5bikes.fi/~VIcax0000001/?Y999=ORD&Y104=M15-PANZAR-&Y105=1&Y178=4&Y181=1 (http://www.hi5bikes.fi/~VIcax0000001/?Y999=ORD&Y104=M15-PANZAR-&Y105=1&Y178=4&Y181=1)

SFK
31.10.2015, 13.45
XXL:n tilaa nappia tuli sitten painettua. Lähti halvin läskiWhite tilaukseen. Katotaan sillä onko tää fättäily mun juttu kun nyt sai halvalla...

klones
01.11.2015, 03.32
Sorruin fatti maailmaan.. white pro lähti tilaukseen.

Dya
01.11.2015, 16.04
Tuli sorruttua itsekin. Kävin White pron hakemassa liikkeestä. Kovin olivat haluttua tavaraa pari minuuttia kaupan aukeamisen jälkeen.

Jii8
01.11.2015, 17.56
Kiitos Läskimasalle koeponnistuksesta, koon suhteen asiat kirkastui kyllä. Minkäs kokoista rengasta väki on Beargreasessa käyttänyt? En tiedä tuleeko (isot kumit) tarpeen mutta olis luultavasti mukavaa jos ei tarvitsisi miettiä mahtuuko kumi vai ei. Salsan sivuilla toki mainitaan että 4.6-4.8 pitäisi mennä 80mm vanteella (1x setuppi varmaan olisi käytössä).

OKS
01.11.2015, 18.45
Sorruin fatti maailmaan.. white pro lähti tilaukseen.

Tuli sorruttua itsekin. Kävin White pron hakemassa liikkeestä. Kovin olivat haluttua tavaraa pari minuuttia kaupan aukeamisen jälkeen.

Mukavasti tulee uusia läskeilijöitä talven lähestyessä. :) Sitten vain maastoon fiilistelemään ja kuvia fiilistely-ketjuun.

Serpico
01.11.2015, 18.59
Joo, just sen ihanan harmaan! Oli silläkin julkaisupäivä marraskuussa aluksi...

Nyt on oranssin ja muutaman purppuran värisen kohdalla tilanne muuttunut sillain, että niiden kohdalla lukee ennakkotilaa napin kohdalla lisää ostoskoriin ja alustava julkaisupäivämäärä on muuttunut 2-4 viikon toimitusajaksi. Harmaa:lla on edelleen alustava julkaisu joulukuu. Frendi tilasi tollaisen oranssin värisen katotaan nyt milloin se sen saa käsiinsä sitten.

Einiö
01.11.2015, 23.39
Onko täällä kellään tarkempaa tietoa että onko cube nutrailia tulossa alkavalla viikolla esim tampereelle R tech suspensiolle (vai miten ikinä kirjotetaankaan :D ) ?? Huhujjen mukaan pitäis tulla mutta tiedä sitten.. jos joku käy sielläpäin katsomassa niin ois hyvä jos viittis ilmotella niin tietäisin poikkeanko perjantaina kotimatkan varrella tampereeella :)

Lanssi
02.11.2015, 09.47
Nyt on oranssin ja muutaman purppuran värisen kohdalla tilanne muuttunut sillain, että niiden kohdalla lukee ennakkotilaa napin kohdalla lisää ostoskoriin ja alustava julkaisupäivämäärä on muuttunut 2-4 viikon toimitusajaksi. Harmaa:lla on edelleen alustava julkaisu joulukuu. Frendi tilasi tollaisen oranssin värisen katotaan nyt milloin se sen saa käsiinsä sitten.
No prkl, pitää laittaa mailia. Arvoin nimittäin tuon värin kanssa, ja jos oranssia saa aikasemmin niin avot! 😉

deee
02.11.2015, 13.49
Onko täällä kellään tarkempaa tietoa että onko cube nutrailia tulossa alkavalla viikolla esim tampereelle R tech suspensiolle (vai miten ikinä kirjotetaankaan :D ) ?? Huhujjen mukaan pitäis tulla mutta tiedä sitten.. jos joku käy sielläpäin katsomassa niin ois hyvä jos viittis ilmotella niin tietäisin poikkeanko perjantaina kotimatkan varrella tampereeella :)

Rtechiltä vastattiin tänään että pyörien arvioitu saapumisaika on viikko 53.

Laerppi
02.11.2015, 15.49

Alkaa kuulostamaan samalta kuin Feltin tilailu ja saapuminen viime talvena. Aina piti seuraavalla viikolla tulla. No taisi se sitten tulla 5kk tilauksesta... :p

deee
02.11.2015, 16.26
Alkaa kuulostamaan samalta kuin Feltin tilailu ja saapuminen viime talvena. Aina piti seuraavalla viikolla tulla. No taisi se sitten tulla 5kk tilauksesta... :p

Saksasta mistä oman pyörän varasin sanoivat jo kuukausi sitten että toimitus on viikolla 53.

Lanssi
02.11.2015, 19.31
Juu, eli ilmeisesti oranssia ja lila tulee jo tässä kuussa, harmaa joulukuussa. Vaihdoin tilauksen tuohon oranssiin. 😉
Ensi viikolla selviää toimitusaika tarkemmin kuulemma.

Einiö
02.11.2015, 21.22
Voi hemmetti :( reilu viikko sitten mulle sieltä vastattiin että arvioitu saapumisaika 1.11.

Serpico
03.11.2015, 09.01
Juu, eli ilmeisesti oranssia ja lila tulee jo tässä kuussa, harmaa joulukuussa. Vaihdoin tilauksen tuohon oranssiin. 
Ensi viikolla selviää toimitusaika tarkemmin kuulemma.

Toivotaan nyt, että ei tule mitään viime hetken viivästyksiä enään.

Lanssi
03.11.2015, 17.09
Oli muuten 1kpl Kona WO XL-rungolla 1439€ Jyväskylän Kona storen loppuunmyynnissä. 😉

Ski
03.11.2015, 17.31
Uuh Pyörä-Suvalassa Oulussa Trekkejä 5, 9.6 ja 9.8.
Konaa ja Nishikiä.
Ihanan näköstä oli ☺

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Serpico
04.11.2015, 14.00
Kyllä tulee sittenkin viivästyksiä koskien Silverback Scoop Fatty:n oranssia XL kokoa. Kuulemma menee ensi vuoden puolelle ennen kuin tuota XL kokoa saa oranssisena. Harmaata XL:ää saa näillä näkymin joulukuussa.

Chapparal
04.11.2015, 16.25
Kyllä tulee sittenkin viivästyksiä koskien Silverback Scoop Fatty:n oranssia XL kokoa. Kuulemma menee ensi vuoden puolelle ennen kuin tuota XL kokoa saa oranssisena. Harmaata XL:ää saa näillä näkymin joulukuussa.
Samaa huutelivat Saksasta kun oranssia kyselin. Keltaisen pitäs rantautua Joulukuussa Tampereelle[emoji1]

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

Lanssi
04.11.2015, 16.45
Purppurat 2016 huhtikuulle. Nyt jänskättää oman oranssin ällän kohtalo.

Lanssi
05.11.2015, 11.11
"Muutama kappale kyseistä pyörää on saatu tilattua, näistä pitäisi sinulle riittää. Saapumisaika-arvio on 1-2 viikkoa."

😎

Edit. Eli oranssi L-koon Scoop kyseessä.

Ski
05.11.2015, 12.04
Kellä se oli se vastaus Canyonilta että Dude ei ole Bike Packingiin tehty Pyörä?

JackOja
05.11.2015, 12.07
Kellä se oli se vastaus Canyonilta että Dude ei ole Bike Packingiin tehty Pyörä?

deeellä

Kysyin Canyonilta soveltuuko Dude pyöräpatikointiin ja voiko siinä käyttää runkolaukkua niin vastasivat:

no, it isn´t suitable for bikepacking.

Ski
05.11.2015, 12.08
Kiitos Jack!

Huggu
06.11.2015, 12.57
Vain L koko 2015 Mondraker Panzer 1124€
http://www.hi5bikes.fi/~VIcax0000001/?Y999=ORD&Y104=M15-PANZAR-&Y105=1&Y178=4&Y181=1 (http://www.hi5bikes.fi/~VIcax0000001/?Y999=ORD&Y104=M15-PANZAR-&Y105=1&Y178=4&Y181=1)

Käyn kohta hakemassa yhden pois. :)

retale
06.11.2015, 15.41
Kalliiksi tuli Farley 9.6:n koeajo...

Läskimasa
07.11.2015, 12.33
Big Joneja tullut myyntiin XXL:ssä: https://www.xxl.fi/scott-scale-big-jon-fatbike/p/1115144_1_style

http://www.scott-sports.com/us/en/products/241304/SCOTT+Big+Jon+Bike

Jukkis
08.11.2015, 17.02
Juma, nyt taitaa lähteä Walco vaihtoon. Tuo olis just sävy sävyyn mun pari vuotta sitten Gamla Stanista ostamieni crocksien kanssa [emoji23]

Tapatalkista iKälättimellä

7-spoke
09.11.2015, 00.46
Tilasin oranssin Silverbackin XL-kokoisena, saan limenvärisen. Marraskuun lähetyksessä kuulemma ainoastaan 1 XL, menossa (tulossa) ekalle varaajalle ;)

Ei tohdi ruveta väristä välittämään...

Edit: verkkiksen asiakaspalvelun kanssa turinoinnin seurauksena valikoimasta löytyy nyt myös vaihtajan korvake Silverbackeihin,
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/63125/gkjvg/Silverback-Scoop-vaihtajan-korvake/?query=63125

Einiö
09.11.2015, 11.02
Mistähän löytyis roksoksin bluto keulan säätöohjeet?

Kemizti
09.11.2015, 11.33
^ sama ku reba..

Serpico
09.11.2015, 21.28
Kysymys rengas paineista. Eli eikö kukaan mukamas käytä Fatbikeissaan maksimi paineita ikinä eli sellaisia, että rengas on pumppauksen jälkeen kova kuin kivi? Jos ei niin miksi ei? Itse ainakin pumppaan omissa pyörissäni kumit aina koviksi miksi fatbikeissä ei tehdä näin?

Kemizti
09.11.2015, 21.35
^ koska läskin on tarkoitus löllyä ;)

Pexxi
09.11.2015, 21.36
Kysymys rengas paineista. Eli eikö kukaan mukamas käytä Fatbikeissaan maksimi paineita ikinä eli sellaisia, että rengas on pumppauksen jälkeen kova kuin kivi? Jos ei niin miksi ei? Itse ainakin pumppaan omissa pyörissäni kumit aina koviksi miksi fatbikeissä ei tehdä näin?Jos ajat vaan asvaltilla niin sitten voi pistää ilmaa mutta jos on vähän enemmän epätasaisuutta niin on kuin olisi kumipallon selässä.

Serpico
09.11.2015, 21.41
Entäs lumessa ajaessa käykö suuret paineet siihen hommaan vaan pitääkö ajella pienemmillä silloinkin?

Liikuva shikaani
09.11.2015, 21.48
Erilaisissa renkaissa erilaiset paineet, jossain maantie tsykässä voi olla 10bar jota läskin renkaat tuskin edes kestäisi. Läski muuttuu epämukavaksi yli 1bar paineilla eikä siitä ole vastaavaa hyötyä mihinkään tilanteeseen.

Serpico
09.11.2015, 21.55
Mites sitten renkaat esim. Scwalbe Jumbo Jim onko Fatbikejen renkaiden parhaimmistoa vai sieltä toisesta päästä?

Läskimasa
09.11.2015, 22.04
Entäs lumessa ajaessa käykö suuret paineet siihen hommaan vaan pitääkö ajella pienemmillä silloinkin?
Pienillä saa renkaisiin kantopinta-alaa reilusti lisää, samoin pitoa. Sanoisin että kaikista pienimmät tähän hommaan. Ei oo paljoo painetta näissäkään lumiajon gurujen laitteissa, pinta-ala maksimoitu myös:
http://www.drivearabia.com/news/wp-content/uploads/2012/04/04-antarctic-toyota-hilux.jpg

Liikuva shikaani
09.11.2015, 22.52
Mites sitten renkaat esim. Scwalbe Jumbo Jim onko Fatbikejen renkaiden parhaimmistoa vai sieltä toisesta päästä?
JJ on hyvä rullaamaan, kevyt ja kuivalla pitää hyvin. miinusta tulee märkäpidosta. Lumella ei taida olla paljon kokemuksia vielä kellään. Sanoisin että kelpo rengas, toinen hyvä millä olen ajanut on Bontragerin Hodag ja vaikka nimellisleveys on 3.8" niin käytännössä yhtä leveä kuin monen merkin 4.0"

Eeteeku
09.11.2015, 22.59
Kysymys rengas paineista. Eli eikö kukaan mukamas käytä Fatbikeissaan maksimi paineita ikinä eli sellaisia, että rengas on pumppauksen jälkeen kova kuin kivi? Jos ei niin miksi ei? Itse ainakin pumppaan omissa pyörissäni kumit aina koviksi miksi fatbikeissä ei tehdä näin?
Kokeilemalla selviää. Kiskaise 1,5bar 4"-5" renkaaseen ja lähde ajamaan. Lähtee fillari lapasesta jos alusta on vähänkään epätasainen. Itsellä on ns. Maantiepaineet (n. 0,7-0,8)joilla ajan työmatkat ja leppoisat metsätie kruisailut. Kun siirrytään maaston puolelle on paineita laskettava reilusti jos haluaa pitää edes jonkinmoista vauhtia.

Serpico
09.11.2015, 23.10
Joo no pitäis saada aluksi se FB hommattua. Nyt kun pari kaveria on hommaamassa niin on alkanut pikku hiljaa itsellänikin kiinnostus nousemaan, mutta kun on jo kaksi fillaria hommattuna tälle vuodelle niin pitää nyt katsoa kehtaako ostaa kolmatta saman vuoden aikana. On tullut katsottua lähinnä suomalaisista verkkokaupoista ja vaihtoehtoja on paljon ei tiedä mistä valita jokaisessa on melkeempä eri kummit alla. Muutama on tullut vastaan missä on vakiona Jumbo Jim 4.8. Monissa ei ole "kuin" 4.0 levyiset kummit. Itseäni taas kiinnostaa leveämmänpään kummit kuten tuo 4.8 Jumbo Jim.

OKS
10.11.2015, 17.44
Itsellä on ns. Maantiepaineet (n. 0,7-0,8)joilla ajan työmatkat ja leppoisat metsätie kruisailut. Kun siirrytään maaston puolelle on paineita laskettava reilusti jos haluaa pitää edes jonkinmoista vauhtia.

Sama täällä. Läskipyörän myötä piti opetella ja omaksua tämä rengaspaineiden vaihtelu, mutta mielelläni sen teen, jos tiedossa on vähänkin pitempi osuus kovalta pehmeälle tai päinvastoin.

Serpico
10.11.2015, 19.28
Tuntu jotenkin pieniltä nuo paineet mitä täällä lueteltiin verrattuna jokin aika sitten katsomaani videoon jossa puhuttiin paljon suuremmista paineista, mutta nyt kun eilen tarkistin sen videon uudestaan niin siinä puhuttiinkin PSI:Stä eikä Bar:sta. Taisi videon tekijä kommenteissakin mainita, että käyttää lumella ajasessa 6 PSI:n paineita joka taitaa olla Bar:ssa 0.40 luokkaa.

eki15
10.11.2015, 19.37
normi täpäreissäkin 2 baria on aika paljon

Ski
10.11.2015, 19.59
Joo no pitäis saada aluksi se FB hommattua. Nyt kun pari kaveria on hommaamassa niin on alkanut pikku hiljaa itsellänikin kiinnostus nousemaan, mutta kun on jo kaksi fillaria hommattuna tälle vuodelle niin pitää nyt katsoa kehtaako ostaa kolmatta saman vuoden aikana. On tullut katsottua lähinnä suomalaisista verkkokaupoista ja vaihtoehtoja on paljon ei tiedä mistä valita jokaisessa on melkeempä eri kummit alla. Muutama on tullut vastaan missä on vakiona Jumbo Jim 4.8. Monissa ei ole "kuin" 4.0 levyiset kummit. Itseäni taas kiinnostaa leveämmänpään kummit kuten tuo 4.8 Jumbo Jim.

Trek Farley 5, käy koeajaan sopiva koko itsellesi ja menoksi :)

Einiö
10.11.2015, 23.07
^ sama ku reba..
Mistäs reban / bluton säätöohjeet löytyy?? En löytänyt

Kemizti
10.11.2015, 23.13
http://m.youtube.com/watch?v=9KN5eaX_WFA

IncBuff
10.11.2015, 23.13
normi täpäreissäkin 2 baria on aika paljon
No se on riippuvaista kyllä kuskin painosta, käytetyistä renkaista ja ajotyylistä sekä maastosta. En näkis että 2bar on aika paljon.

Lanssi
11.11.2015, 18.45
Tänään tuli viestiä, että ens viikolla on Scoopit varastossa. Siitä pari päivää, niin toimitettu. Omgomgomg!

Lanssi
12.11.2015, 13.59
Ainakin M-koon Scooppia näkyis olevan saldoissa suoraan, L-koon saldo oli muuttunut -2 -> 0, eli ennakkotilatut varmaan saapuneet. Oman tilauksen status myös muuttunut "Odottaa käsittelyä", kun ennen odotti tuotetta. Elämme jännittäviä aikoja.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45105/gfxkn/Silverback-Scoop-Fatty-fatbike-oranssi-M

zaca
13.11.2015, 00.30
Kuitu-Farleyn suhteen olen ollut sovittelemassa ostohousuja jalkaan, kunnes vihdoin ja viimein Canyoniltakin tuli "uudet" mallit esille. Vaikka hinnat ovat nousseet Canyonillakin merkittävästi, niin silti vastaavaan Farleyyn on matkaa melkoisesti vieläkin, varsinkin jos ottaa huomioon, että 9.6 ja 9.8 Farleyyn joutuu ostamaan vielä uudet kiekot talvikäyttöä ajatellen.

Onko kenelläkään aiempaa kokemusta Farley vs. Dude pähkäilystä ja varsinkin molempien pyörien koeajosta? Itse olen Farleytä käynyt pariin kertaan lyhyesti koeajamassa, mutta Dudesta ei ole kokemusta.

Ski
13.11.2015, 12.41
Subjektiivista mutta teknisesti pidän Farleytä parempana ajaa ja huoltaa. Kyllä Dudellakin pärjää mutta he on sanoneet ettei sillä voi tehdä Bikepackingiä [emoji1][emoji1]

zaca
13.11.2015, 13.28
Taitaa bikepacking jäädä muutenkin vähemmälle, sillä polkutykitykseen läskiä lähinnä katselen, tai katselin, sillä lopetin liian kauan jatkuneen nettisurffailun asian tiimoilta saadessani Farleystä koukuttavan tarjouksen, johon sitten tartuin.

Bässi
13.11.2015, 18.24
Farley onkin täydellinen pyörä polkukaahailuun ;) vuoden ajellu eikä oo tarvinnu ajatella uutta läskiä

en kyllä ymmärrä miks tarviis toiset kiekot talvelle noissa 27.5" farleissä? Mun logiikalla ne ois just tehty talvelle, kun ei tarvii lainkaan ilmatilaa vaimentamaan kepukoita ja kivilöitä. Keveempiäkin vielä.

PK1
13.11.2015, 19.29
^Nastarenkaat?

Ski
13.11.2015, 20.39
Ruuvaileehan nuo herrat nastoja ite muihinkin renkaisiin ?

PK1
13.11.2015, 20.49
Hodagissa ainakin suht pienet nappulat, miten lienee nastojen laitto onnistuu?

Mä varuiksi teetin 80mm 26" vanteet Trekkiin ni saa Bud/Lout alle ja liukkaille sitten D5:t nastoilla.

zaca
14.11.2015, 01.16
PK1 oikeastaan jo vastasikin siihen miksi toisia kiekkoja pähkäilin. Kevättalven parhaimmista (yöpakkasten jälkeisistä) poluista ei varmaan Hodageilla kaikkea saa irti, mutta toki silloin voi kaivaa perinteiset Ice Spikerit esiin ja jättää läskin kotiin lepäämään.

Lanssi
15.11.2015, 20.05
Onkos noita Silverbackejä kukaan vielä saanut ajettavaksi asti? Oma ilmeisesti huomenna tulossa. Tiistaina pääsee kunnolla heti vapaapäivänä testaamaan.

Lanssi
16.11.2015, 21.41
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/16/6ee2f8d8549961cb9cadd1f8441437aa.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/16/aa65acce05c24dc16ae0066e88bb89b5.jpg

Scooppi tuli. 1x10 muutettu ovaalilla 32h blackilla, kuituspacerit, Ritcheyn foamigripit ja syksyn/talven ajaksi muoviflätit. Pakko oli käydä viereisessä pusikossa möyrimässä, ja kivaa oli! Tuntuu menevän mistä vaan! Huomenna sit kunnon koeajo.
Renkaat tosin ovat 72tpi, eikä 120 kuten verkkokaupan sivuilla luki. Täytyykin laittaa vähän palautetta. Muuten vaikuttaa kaikin puolin laadukkaalta ja hyvin tehdyltä pyörältä. 😁

Papdin
17.11.2015, 18.42

Scooppi tuli. 1x10 muutettu ovaalilla 32h blackilla, kuituspacerit, Ritcheyn foamigripit ja syksyn/talven ajaksi muoviflätit. Pakko oli käydä viereisessä pusikossa möyrimässä, ja kivaa oli! Tuntuu menevän mistä vaan! Huomenna sit kunnon koeajo.
Renkaat tosin ovat 72tpi, eikä 120 kuten verkkokaupan sivuilla luki. Täytyykin laittaa vähän palautetta. Muuten vaikuttaa kaikin puolin laadukkaalta ja hyvin tehdyltä pyörältä. 😁

Oon katellu kans tota allblackin ovaali 32t. Mulla double scoop deluxe, sama setuppi kuin sulla oli aluks. Oliko vaikea vaihtaa? Jouduitko paljon ketjua lyhentää? Kävikö samat pultit? Mitään muuta huomioitavaa? 😅

J.Kottenberg
17.11.2015, 20.03
Niin tossahan on Bulldozerit? Mulla on ollut 72tpi:n 4.7" Bulldozer takana melkein koko ajan keväästä tähän asti ja kohtalaisen hyvin se on toiminut ainakin takakumina. Edessä ei ole kokemusta, selfsteeringiä voi olla.
Mutta jos spekseissä, joilla kauppa on tehty, on 120tpi niin tietty pitää reklamoida.

Lanssi
17.11.2015, 23.20
Oon katellu kans tota allblackin ovaali 32t. Mulla double scoop deluxe, sama setuppi kuin sulla oli aluks. Oliko vaikea vaihtaa? Jouduitko paljon ketjua lyhentää? Kävikö samat pultit? Mitään muuta huomioitavaa? 😅
Juu ei tossa mitään ihmeellistä ole. Ketju poikki, etuvaihtaja pois ja vipu kans, vedonpuolen kampi irti ja rattaat irti. Ketjua taisin lyhentää lenkin verran.

Loppuun vielä kuva testilenkiltä. 😀
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/17/6da4208982566512807b1be296c39efc.jpg

Lanssi
17.11.2015, 23.39
Niin tossahan on Bulldozerit? Mulla on ollut 72tpi:n 4.7" Bulldozer takana melkein koko ajan keväästä tähän asti ja kohtalaisen hyvin se on toiminut ainakin takakumina. Edessä ei ole kokemusta, selfsteeringiä voi olla.
Mutta jos spekseissä, joilla kauppa on tehty, on 120tpi niin tietty pitää reklamoida.
Juu on dozerit, ihan kivoilta tuntuivat. Litkut, venttiilit ja gorillateippi löytyy jo, oranssi jesari vielä niin alkaa tubeless-touhut. 😉
Laitoin mailia renkaista verkkokauppaan, ja vaadin jotain hyvitystä. Katotaan mitä sanovat.

Serpico
17.11.2015, 23.41
Pitäisi löytää jostain seisonta tuki Scottiin. Clas Ohlsonilla näyttää olevan seisonta tuki joka kiinnitetään takahaarukkaan ja kommenteissa sanottiin, että käy myös 29er pyöriin niin eiköhän se käy silloin Fatbikeihin myös?

Woodcutter
18.11.2015, 01.18
^ Scottin pyörii menee usein vain niiden oma seisontuki takahaarukkaan. Joskus vertasin sitä ns. universaaliin malliin niin reiät oli vähän eri kohdissa.

Papdin
19.11.2015, 00.21
Tänään ehti vasta avata paketin. Tällainen läski tuli saksasta, Silverback double scoop deluxe[emoji7]http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/18/fab75ac8326113270204aca9fd2d4ed8.jpg

WetWillie
21.11.2015, 09.56
Mondraker koot? Onko kokemusta M-kokoisesta, onkohan liian iso meikäläiselle (168cm)?

zander
21.11.2015, 11.37
Ei ole kokemusta mutta geoa vilkaisemalla en käyttäisi isommin aikaani M-kokoisen miettimiseen. Erittäin vahva veikkaus, että iso on.

Läskimasa
21.11.2015, 12.29
Jep, ja stemmilläkään kun ei saa lyhennettyä kuten yleensä, se kun on 30 mm nysä jo valmiiks. Ota S jos Panzer kyseessä.

WetWillie
21.11.2015, 13.40
Jep, ja stemmilläkään kun ei saa lyhennettyä kuten yleensä, se kun on 30 mm nysä jo valmiiks. Ota S jos Panzer kyseessä.
Kitos vinkeistä, tarjottiin vaihtoon M-koon panssaria, jatketaan etsimistä.

IncBuff
21.11.2015, 13.49
Kävin kojolla Farley 5:lla. Jäi kyllä läskinvaihtokuume päälle. On tuo niin erilainen käytökseltään kuin markettiläski. Osathan tuossa ei hääppöiset ole, mutta runko vaikuttaa siltä, että päivittäminenkin kannattaa. Hmm...

Liikuva shikaani
21.11.2015, 15.23
Ei huono vaihtoehto tämäkään http://www.planetx.co.uk/i/q/CBTOHESX01C/tomac-hesperus-sram-x01-fat-bike?utm_source=The+Planet+X+and+On-One+Mailing+List&utm_campaign=638c4555ad-2015_11_21&utm_medium=email&utm_term=0_561486488b-638c4555ad-272826369&mc_cid=638c4555ad&mc_eid=89e1468912 kun Canyon nosti Duden hintaakin.

Einiö
21.11.2015, 15.58
http://peltola.blogi.net/blogpictures/IMG-20151120-WA0001.jpg?img=img2048

Pakko jakaa lauantain fiilinkejä :)

IncBuff
21.11.2015, 16.00
Mikähän siinä on ettei Trek voinut tuota Farley 7:aa tuoda Soviet Europeen myyntiin... Siinä ois valmis paketti ajoon ja olisin varmaan kaupat tehnyt, jos moista olisi sieltä Farley 5:n ja 9.6:n hintojen välimaastosta tarjolla. 9.6:stakin jäi kyllä hyvä tarjous käteen, mutta emmä tartte kuituhärveliä ja nuo 27,5" kiekot pitäisi heti vaihtaa.

PK1
21.11.2015, 19.05
Luulis että noille 27.5 kiekoille löytyis ostajia, kun ne on kuitenkin tulossa muotiin kovaa vauhtia!

IncBuff
21.11.2015, 19.51
Millä perusteella ne nyt on läskeissä tulossa muotiin, kun ei ei kai noihin ole kukaan muu vielä renkaitakaan tehnyt kuin Bontrager. Turhaa hapatusta sanon ma.

noniinno
21.11.2015, 20.04
Taitaa olla kyllästymispiste saavutettu uusiin standardeihin. Omasta puolestani voivat boostinsa ja välikokoläskinsä tunkea haitariin. Mieluiten omaansa.

zander
21.11.2015, 20.06
Samaa Seiskan puutetta tuontiohjelmassa ihmettelin syssymmällä kun Trekit julkaistiin. No, sattui itelle eteen Salsa BG2 sopu hintaan ja varsin soivan oloinen laite on. Hyvin samantyyppisiä nuo Trekit geoltaan ja ajoltaan kuin toi Salsa. Toki vain lyhyet koeajot Trekillä ja vähän pitemmät Salsalla takana.

Läskimasa
21.11.2015, 20.15
Joo, 26" vanne piisaa hienosti, mieluummin ilmatilaa lisää kuin vanteen halkaisijaa. Renkaan ulkohalkaisijaa kun ei voi/kannata juurikaan enää nykyisistä lisätä, leveyttä ehkä vielä vähän. :)

Miks se tuo 26" vanne on oikeesti vain 22" eli 559 mm? Ihme standardeja...
Alkujaanhan tuo tuumakoko kertoi renkaan ulkohalkaisijan, mut ainakaan näissä läskemmissä se ei kerro yhtään mitään todellista mitta-arvoa renkaasta.

Ski
21.11.2015, 20.15
Mikähän siinä on ettei Trek voinut tuota Farley 7:aa tuoda Soviet Europeen myyntiin... Siinä ois valmis paketti ajoon ja olisin varmaan kaupat tehnyt, jos moista olisi sieltä Farley 5:n ja 9.6:n hintojen välimaastosta tarjolla. 9.6:stakin jäi kyllä hyvä tarjous käteen, mutta emmä tartte kuituhärveliä ja nuo 27,5" kiekot pitäisi heti vaihtaa.

Seiska ois ollu kyllä toimiva ratkaisu, mutta 5 toimii todella hyvin geometrialtaan, retkeilymahdollisuuksiltaan, rengaskoiltaan ja kokonaisuus on erittäin hyvä.
Kuitu 9.6 on taas askel rungon kans eteenpäin ja osasarjoiltaan, ja kaikki, kaikki jotka ovat ajaneet 26 ja kokeilleet 27.5 ovat pitäneet rullaamisesta vieläkin enemmän. Ja vielä se että mahtuu rengasta, ja 26 voi muuttaa milloin vain.

Itse kuolaan 9.8 mallia edelleen.... Tai tää orggis Farley on ihan saakelin hyvä, mutta täydellistä olisi 5 ja 9.8
:)

Tänään meillä oli vajaa 7h lenkki kolmen eri generaation Farleyllä.
F orggis , F8 ja F9.6.

Hauskaa oli . lumi on kaunis materiaali :)

deee
21.11.2015, 21.59
Duden rungon etuosa on kyllä kovin laatikkomainen.

IncBuff
21.11.2015, 22.32
Seiska ois ollu kyllä toimiva ratkaisu, mutta 5 toimii todella hyvin geometrialtaan, retkeilymahdollisuuksiltaan, rengaskoiltaan ja kokonaisuus on erittäin hyvä.
Onhan se 5 hyvä geometrialtaan ja ajettavuudeltaan, mutta siinä on niitä puutteita. 7:ssa olisi valmiina 15x150 etupää ja 1x11 voimansiirto. 9.6:n kohdalla toki rajoittaa sekin, että kolme tonnia polkujopoon tuntuu ihan liian paljolta. Voisi kai odotella vaikka ensi syksyyn, jos Trek tulisi järkiinsä tai sitten ei. En tiedä.

brilleaux
21.11.2015, 22.41
Taitaa olla kyllästymispiste saavutettu uusiin standardeihin. Omasta puolestani voivat boostinsa ja välikokoläskinsä tunkea haitariin. Mieluiten omaansa.
Täysin samaa mieltä. (y)

zipo
21.11.2015, 22.42
Kuitu 9.6 on taas askel rungon kans eteenpäin ja osasarjoiltaan,
9.6:koko syksyn harkinnassa mutta jää kauppaan Sram osien vuoksi.

J.Kottenberg
21.11.2015, 23.16

Ihan mielenkiintoista seurata uuden 27.5" voittokulkua, jos semmoinen tulee.

Mutta se mitä itse oon kumeja testannut niin jo 26":ssa matalampi kumi omaa huonomman iskunvaimennuksen kuin korkeampi isommalla ilmatilalla oleva ja patikossa tulee käsille enemmän. 27.5" 3.8 kumilla todennäköisesti vielä enempi. Siis täysjäykällä läskillä.
Mutta voihan uusi koko olla jollekin hyväkin. Itseä ei kiinnosta. Jos voitan lotossa niin 29+ on mielenkiintoisempi.

Tank Driver
21.11.2015, 23.23
9.6:koko syksyn harkinnassa mutta jää kauppaan Sram osien vuoksi.

Pahastutko jos kysäisen mikä Srammeissa ahistaa?

Ski
21.11.2015, 23.49
:) no kylläpäs on taas tarkkaa
Brillelle ja Noniinnolle kaikkea hyvää :)

Hannez78
22.11.2015, 02.13
Joillain on vain vaikeaa. Toisia ahdistaa uudet standardit ja toisia voimansiirron valmistajat. Pienet on murheet ihmisillä [emoji2]

Jopo81
22.11.2015, 02.48
Itte totesin että ei pinkka pidemmälle kanna ja ostin white 3fat liten... hetkeäkään en oo ostosta katunut. Ja voin suositellla kaikille läskinkipeille. Ei se investoinnin määrä autuaaksi tee vaan se kokemus kaikkineen. Jos tolla "halpiksella" tuntuu läskeily pahalle niin en usko sen maatamullistavaksi muuttuvan kovemmalla alkupääomallakaan.

mutanaama
22.11.2015, 03.36
Saatana kun ostin BG:n kolme vuotta sitten ja olen edelleen sen kannalla, että parhaan ostin.

brilleaux
22.11.2015, 08.10
Joillain on vain vaikeaa. Toisia ahdistaa uudet standardit ja toisia voimansiirron valmistajat. Pienet on murheet ihmisillä [emoji2]

Itseasiassa ei mulla murheita ole lainkaan. Eikä ahdistakkaan. Murheet taitaa olla niillä jotka juoksee hypen perässä? ;)
Kerkeekö siinä ajamaan ollenkaan? ;)

Shimaani
22.11.2015, 10.13
... Jos voitan lotossa niin 29+ on mielenkiintoisempi. Ei siihen lottovoittoa tarvii, meet vaan ostamaan krampuksen keulaa ja kävelet kaupasta runko kainalossa ulos.

Nimim.
Puksusta en luavu

zipo
22.11.2015, 12.33
Ihan sama mitä niissä rojuissa lukee mutta GX 11 liipasin ei pudota kuin pykälä kerrallaan harvemmalle välitykselle.
Joku kuulakärkikynää työkseen naksutteleva saattaa olla innoissaan tuosta ominaisuudesta,ei kuitenkaan meikäläisen käyttöön sopiva.Verrokkina XTR ja gripparit.

GX Horizon takavaihtajan vaijeri sojottaa etuviistoon ja osuu kanerviin jne rispaantuen about 2kk:ssa vaihtokuntoon,Tokan vaijerin jätin mahdollisiman lyhyeksi päätyholkkeineen ,kesti hieman paremmin.

GX takapakka,8 vaihteen rattaasta piikki poikki vähillä ajoilla liekö maantaikappale tms,
Takuuasiakysely kestänyt nyt pari kuukautta.

Bad flow tms? Esim uuden tuoteen lastentaudit...anyway en ihan heti halua ostaa yli kolmen donan tsygeä samoilla vaihdespekseillä.

J.Kottenberg
22.11.2015, 12.48
Ihan sama mitä niissä rojuissa lukee mutta GX 11 liipasin ei pudota kuin pykälä kerrallaan harvemmalle välitykselle.
Joku kuulakärkikynää työkseen naksutteleva saattaa olla innoissaan tuosta ominaisuudesta,ei kuitenkaan meikäläisen käyttöön sopiva.Verrokkina XTR ja gripparit.

Tossa perusteessa on kyllä ajatusta. Kun vaikka jonkun mäentöppyrän saa junnattua pienellä pykälällä ylös ja sit alkaa alamäki niin on siinä itekin naksutellessa tullut mieleen että voisi joku jouheammin pelaava olla.

Ja Hannezille voi todeta ettei uudet standardit tai voimansiirto ketään varmaan mitenkään ahdista. Eri tavoin, enemmän tai vähemmän voimallisesti, ilmaistua kritiikkiä minun mielestäni vaan. Ja Zipo ainakin perusteli näkemystään hyvin.

IncBuff
22.11.2015, 18.01
Kävin tänään ihan ulkona miettimässä ja toistaiseksi joku muu saa ajaa ne Farleyt ulos liikkeessä. Tulin siihen tulokseen, että jos tuota 5:sta alkaa upgreidaamaan hiilarikeulalla niin äkkiä on käsissä 2,5 tonnia maksanut alumiinipyörä Deore-osilla. Ei pysty. Katsellaan syksymmällä, jos 2017 mallistoon tulisi jotain järkevää.

noniinno
22.11.2015, 18.43
Täytyypä mainostaa Icanbikesin kiekkoja (http://www.icanbikes.com/html/Round/Fat%20bike%20wheelset/259.html). Viime syksynä rykäisin täysin kivuttomasti tubelessiksi jalkapumpulla ja ajoin talven ilman ongelmia. Nyt fillari oli käyttämättä koko kesän (yhtä lenkkiä lukuun ottamatta), kunnes aamulla tarkistin paineet ja ravistin pyörää kuunnellakseni, että litku on pysynyt suurin piirtein nestemäisenä. En edes ilmaa lisännyt kun sormituntumalla vaikuttivat paineet pysyneen muuttumattomina.

J.Kottenberg
22.11.2015, 18.52
ja kaikki, kaikki jotka ovat ajaneet 26 ja kokeilleet 27.5 ovat pitäneet rullaamisesta vieläkin enemmän.

Ton perusteen näkee ja kuulee aika usein kun tulee puhe 27,5" paremmuudesta 26" verrattuna.

Olisi kiinnostavaa verrata esimerkiksi kakskutosen isoja Jumbo Jimejä (4.8") uuteen 27.5" just rullaamisessa. Minä nimittäin epäilen että ero, jos sitä on, on marginaalinen.

Api76
22.11.2015, 20.45
http://peltola.blogi.net/blogpictures/IMG-20151120-WA0001.jpg?img=img2048

Pakko jakaa lauantain fiilinkejä :) On toi mustapunanen kyl aika Pornoo... Tommosta ne mullekkin Saksassa kyhää, jännittää tää odotus...

Läskimasa
22.11.2015, 21.13
Tossa perusteessa on kyllä ajatusta. Kun vaikka jonkun mäentöppyrän saa junnattua pienellä pykälällä ylös ja sit alkaa alamäki niin on siinä itekin naksutellessa tullut mieleen että voisi joku jouheammin pelaava olla.
Laittaa Sramin Gripparit niin loppuu se naksuttelu, saa kelattua pakan läpi yhellä ranneliikkeellä.

Einiö
22.11.2015, 23.48
On toi mustapunanen kyl aika Pornoo... Tommosta ne mullekkin Saksassa kyhää, jännittää tää odotus...
Jep ja hemmetin hyvä pyörä ajaa, suosittelen! :)

fättärix
23.11.2015, 01.48
Kävin tänään ihan ulkona miettimässä ja toistaiseksi joku muu saa ajaa ne Farleyt ulos liikkeessä. Tulin siihen tulokseen, että jos tuota 5:sta alkaa upgreidaamaan hiilarikeulalla niin äkkiä on käsissä 2,5 tonnia maksanut alumiinipyörä Deore-osilla. Ei pysty. Katsellaan syksymmällä, jos 2017 mallistoon tulisi jotain järkevää.

Ite ajanut jo pitkän pätkän F5:lla orkkiskeulalla, eikä ole käynyt mielessäkään vaihtaa mitään muuta keulaa.. mutta ehkä makuasia.

hcf
23.11.2015, 13.54

Miltäs tuntuu pyörän geometria? Olen täs vähä mietiskelly tommosen tilausta ku white fat 3 pro:ta ei xxl.fi:ltä tällä hetkellä saa.
En mitään kokotaulukkoa löytäny tälle muutako geometriat josta en ymmärrä mitää. Verkkokaupassa suosittelevat tota M-kokoa 175 cm-185 cm ajajille. Itse olen 171 cm. jalan sisämitta jotai 80cm. Että olisko liian iso pyörä?

TheMiklu
23.11.2015, 15.22
Scooppi on kyllä yks parahista hinta-laatu -suhteella olevista tällä hetkellä. Budjettiluokassa. Imho.

Lanssi
23.11.2015, 16.03
Miltäs tuntuu pyörän geometria? Olen täs vähä mietiskelly tommosen tilausta ku white fat 3 pro:ta ei xxl.fi:ltä tällä hetkellä saa.
En mitään kokotaulukkoa löytäny tälle muutako geometriat josta en ymmärrä mitää. Verkkokaupassa suosittelevat tota M-kokoa 175 cm-185 cm ajajille. Itse olen 171 cm. jalan sisämitta jotai 80cm. Että olisko liian iso pyörä?
Ota M. Tai ite ottaisin ton mittasena. Oon n. 183cm pitkä, ja mulla on L. Koko on just passeli, mitä nyt pari senttiä leveemmän tangon aattelin hommata. Pyörä on toiminut loistavasti, suosittelen!

kykloman
23.11.2015, 19.06

Olen myös 171 cm ja kävin koeistumassa XXL:n 3Fat Liten M-kokoa. Standover oli liian korkea eli ei jäänyt yhtään/tarpeeksi tyhjää kulkusten ja yläputken väliin. Liekö sitten yleinen ongelma läskipyörissä. Näiltä näkymin itse en ostaisi tuota M kokoisena. Liekö Scoop sitten matalampi... pitänee käydä sekin paikan päällä katsomassa.

Papdin
23.11.2015, 20.27
Mulla on double scooppi M-koko. Mitat 177/83 cm ja on sopivan kokoinen. Pyörä vaikuttaa laadukkaalta vaikka on "budjettiläski". Tossa geometria

http://www.silverbacklab.com/bike/mountain/scoop-fatty/

Tomos
24.11.2015, 13.37
Vaikkakin luulisin että tän vuoden pyöräbudjetti on jo ylitetty reilustikin, niin tietyllä tapaa alkoi kiinnostamaan talvipyöräily läskillä. Mieluummin laskettelisin mutta kun ei ole rinteitä vieressä niin pyöräily olis sitten se toiseksi paras vapaa-ajan tappokeino ulkosalla :)

Saako n. tonnilla mitään käyttökelpoista? Tyyliin deoren osat ja renkaat jotka ei ole tehty muovista (koska ne on käsittääkseni aika kalliita vaihtaa)? Vähän meinaa näitä läskitopikkeja selaillessa tulla mieleen että tämäkin vehje menee kategoriaan "hinnat alkaen 2000 euroa", ja se on kyllä mulle ihan liikaa jäykkiksestä.

JackOja
24.11.2015, 14.37
...Saako n. tonnilla mitään käyttökelpoista?...

Olisko L sun koko? Yläfemmassa olisi tuollainen Panzer (http://www.hi5bikes.fi/~0sZvx0000001/?Y999=PIF&Y104=M15-PANZAR-) tarjouksessa.

marmar
24.11.2015, 14.52
Saako n. tonnilla mitään käyttökelpoista? Tyyliin deoren osat ja renkaat jotka ei ole tehty muovista (koska ne on käsittääkseni aika kalliita vaihtaa)? Vähän meinaa näitä läskitopikkeja selaillessa tulla mieleen että tämäkin vehje menee kategoriaan "hinnat alkaen 2000 euroa", ja se on kyllä mulle ihan liikaa jäykkiksestä.

~1350€, kotimaasta (10% alennus 1500 lähdöstä):
http://www.bikeshop.fi/Stevens_Bikes_Mobster_XL_Fatbi/ekauppa/pSTMOBSTERXL/&listpos=7

jopoaja
24.11.2015, 15.40
Vaikkakin luulisin että tän vuoden pyöräbudjetti on jo ylitetty reilustikin, niin tietyllä tapaa alkoi kiinnostamaan talvipyöräily läskillä. Mieluummin laskettelisin mutta kun ei ole rinteitä vieressä niin pyöräily olis sitten se toiseksi paras vapaa-ajan tappokeino ulkosalla :)

Verkkokaupasta saa Silverbackkeja ja XXL:stä Whitejä tonnin pintaan. XXL:ssä tosin taitaa olla edelleen saldot nollissa edellisen alennusmyynnin jäljiltä.

Api76
24.11.2015, 23.07
Edelleen komppaan erästä lekendaarista pyöräilijä heraa joka lenkillä totesi: jätä säästäminen opiskelijoille ja osta mieleinen pyörä. T: nimim: budjetti 2000€
toteuma 3100€

39syncro
24.11.2015, 23.50
Ensimmäistä fatbikeä haaveillut mutta budjetti tulee aina vastaan. alle tonnilla pitäs saada mutta käytettyjä huonosti tarjolla. mikä olisi halvin jossa hintalaatusuhde olisi järkevä. http://www.framedbikes.com/mn1new/ tuo on ollut mielessä. onko kokemuksia?

IncBuff
24.11.2015, 23.58
Taitaa tulla hintoihinsa jos pitää jenkeistä tilata.

jopoaja
25.11.2015, 00.52
Näyttäisi noita löytyvän Suomestakin: http://www.trend-bikes.com/framed-mallisto/

Läskimasa
25.11.2015, 00.53
mikä olisi halvin jossa hintalaatusuhde olisi järkevä.
Whiten Lite. Niitä sai parhaimmillaan 750€ uusia. Nyt sen tonnin taas ku ei oo aleja päällä. Joistain myymälöistä löytyy, siis XXL, nettikauppa myy ei oota.

Unohda jenkeistä tilaus, hintaan tulee rahtikulut päälle ja kökö köntille päälle tulli 14% ja alv 24%. Hintaa pitkälti toista tonnia ja sulla on joku haista-p-hinnat alkaen/liki jälleenmyyntiarvoton pyörä käsissä.

39syncro
25.11.2015, 09.38
juu en oo jenkeistä tilaamassa. tuossa oli hintakin http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Framed_Minnesota_1_0_Fatbike_Laskipyora_23185353.h tm?ca=2&w=1

7-spoke
26.11.2015, 11.15
juu en oo jenkeistä tilaamassa. tuossa oli hintakin http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Framed_Minnesota_1_0_Fatbike_Laskipyora_23185353.h tm?ca=2&w=1

Kattoppas, toimivat ihan Kempeleessä! http://www.trend-bikes.com

Tuoltahan ois voinu löytyä itsellekin vaihtoehto, mikäli vain olisin tiennyt viime viikolla ko. puljun olemassaolosta...

JackOja
26.11.2015, 11.17
Kenen muun mielestä tuotesivut, joissa ei mainita hintaa vaan kehoitetaan kysymään, ovat persiistä?

TomiKoo
26.11.2015, 11.36
Kenen muun mielestä tuotesivut, joissa ei mainita hintaa vaan kehoitetaan kysymään, ovat persiistä?

Hep.

Mukavat tietää, että lähes paikkakunnalla löytyy tuollainenkin. Hintataso olisi kiva tietää. Hauskaa, että kuitenkin muistetaan mainita kuka on hallituksen pj, osakas jne. :rolleyes: Onhan sekin tärkeää tietää näin potentiaalisena asiakkaana. Mutta se hinta.

Leewi
26.11.2015, 11.48
Hep.

Mukavat tietää, että lähes paikkakunnalla löytyy tuollainenkin. Hintataso olisi kiva tietää. Hauskaa, että kuitenkin muistetaan mainita kuka on hallituksen pj, osakas jne. :rolleyes: Onhan sekin tärkeää tietää näin potentiaalisena asiakkaana. Mutta se hinta.

On varmaan aikas tuore lafka. Mutta torilta näkee hintatosoa, Minnesota 1 750 euroa, Minnesota II 900 euroa. http://www.tori.fi/koko_suomi?w=3&cg=0&ca=2&aid=893763

JackOja
26.11.2015, 11.52
Näkyy joo "epävirallista" reittiä. Mutta kysymys olikin miksei noita voi mainita sivuilla? Myös niitä parempien karbonaattimallien hintoja. Jos ei tarkkaa hintaa kerrottaisikaan vaan vaikka: "kysyjästä ja toimitustavasta riippuen xxxx-xxxx €". (X:n tilalle tarkkaan valikoituja numeroita).

edit: HETKINEN, nythän siellä näkyykin vain tuo halpis Minnesota-sarja. Juuri kun joku päivä katselin niin oli niitä parempiakin.

TomiKoo
26.11.2015, 12.00
Laitoinpa nyt kuitenkin lomakkeella pyynnön ottaa yhteyttä. Katellaan. Toista läskiä miettinyt lähinnä vaimon käyttöön ja kait sillä itsekin tulisi lopulta ajettua. Trek Farley 5 on ollut kovin kiinnostava vaihtoehto tähän saakka. Halvempikin kelpaisi, jos vaan muuten natsaa.

brilleaux
26.11.2015, 12.39
Kattoppas, toimivat ihan Kempeleessä! http://www.trend-bikes.com

Tuoltahan ois voinu löytyä itsellekin vaihtoehto, mikäli vain olisin tiennyt viime viikolla ko. puljun olemassaolosta...

Onpa kököt sivut.
Kannatais pikkaisen panostaa...

Ite unohdan moisen liikkeen bisnekset samantien kun avaan ja suljen moiset sivut.

willes
26.11.2015, 12.58
Onpa kököt sivut.

Ite unohdan moisen liikkeen bisnekset samantien kun avaan ja suljen moiset sivut.

Minua kyllä puhuttelee yritysjohdon käyttämät gmail ja hotmail sähköpostit. Vielä jos tunnus olis tyyliin megakanki69@hotmail.com niin olisi liki täydellistä

debelici
26.11.2015, 13.12
Läskin ostoa harkitsen, ja nyt pähkäilen Mondrakerin ja Scoopin välillä. Koska molemmat merkit (ihan noviisi kun oon) on aivan outoja, niin kertoisiko joku onko noissa laatueroa? Jälkimmäinen vähän edukkaampi tällä hetkellä, mutta en sitä seikkaa halua painottaa. Suunniteltu käyttö olisi sitten ihan tavan metsässä fillarointia, kuntoilun merkeissä.

Jukkis
26.11.2015, 13.46
Onpa kököt sivut.

"Minnesota-sarja
Sarja sisältää Framedin patentoidun renkaanvaihto tekniikan, joka mahdollistaa katupyörän vanteen vaihtamisen läskirenkaan tilalle!"

WTF,,,

Läskimasa
26.11.2015, 14.29
*viittaa* Asiakkaan aliarvioimista. Ei edistä kaupantekoa millään lailla.

steelmän
27.11.2015, 22.43
Tuli tuossa 2 kk sitten itsekin liityttyä tähän paksukaisten klubiin, jokusen hifistelylenkin tehneenä ja 2x10 srjan omavaana huomasin ketjulinjan olevan ihan päin peetä, edessä pikkurieska niin ketjun olleessa suora ollaan kolmannella rattaalla, eli isolla ei ole oikein asiaa sinne isoimpien rattaiden päälle, tutkittuani asiaa pyöräni on varustettu 209 q-factorin kammilla samalla kun kammet ovat n. tuuman päästä rungosta, näinollen vakkarit 177 q-factor-kammet tekisivät asian paremmin ?

Vispe
27.11.2015, 23.19
Siis hetkinen, suuremmalla eturattaalla ei pääse järkevästi käyttämään suurimpia takarattaita? Ei sellainen kombo pitäisikään toimia kovin hyvin.

maapaa
28.11.2015, 01.07
Tuosta videota aiheesta.
http://mobile.dudamobile.com/site/mtbtips?url=http%3A%2F%2Fwww.mtbtips.com%2Fbeginne r-mountain-biking-tips%2Fhow-to-ride-with-a-good-chain-line%2F&dm_redirected=true#2512

Avokid
28.11.2015, 01.16
Jos lähtee miettimään läskiä, jolla ajelisi vuosia eteenpäin niin minkälaisilla ominaisuuksilla runko pitäisi valita ja mitä vaihtoehtoja olisi? Ainakin Surly mainostaa uutta Wednesdayta tällaisena.
Keskiö ja taka-akseli nyt varmaan merkittävimmät valinnat.

maapaa
28.11.2015, 01.44
Tarjousläskejä:
http://www.bikesteelborrow.com/fat-bike-komplettraeder/

steelmän
28.11.2015, 02.04
Siis hetkinen, suuremmalla eturattaalla ei pääse järkevästi käyttämään suurimpia takarattaita? Ei sellainen kombo pitäisikään toimia kovin hyvin.

No eihän se olekaan optimi tilanne, tosin ei sekään että kun isolla rieskalla niin ketjulinja on suora kun isoin vaihde päällä, tai näyttää siltä että jopa tämäkin jää ns. 'sisään'.

Jos tuosta ottaisi pois puolet tuosta ajatellusta n. 30 millistä niin alkaisi linja olla enempi optimi ?

Vispe
28.11.2015, 09.47
No siinä tapauksessa ratkaisu saattaa olla paikallaan :) äkkikseltään otti korvaan (silmään) tuo suurimpien rattaiden käyttökombo. Eiköhän joku ketjulinjojen ja q factorien kanssa kikkaillut kohta tuohon tartu, ei ole aivan ominta tietämysaluetta se.

a-o
28.11.2015, 10.20
Tarjousläskejä:
http://www.bikesteelborrow.com/fat-bike-komplettraeder/
Ei ole kokemusta liikkeestä(?), mutta kuvat näyttää erehdyttävästi netistä poimituilta.

Olisin varuillani

Läskimasa
28.11.2015, 11.13
^ http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54470-Bike-Steel-amp-Borrow

Eipä oo paljon ilmeisesti kokemusta. Mut en nyt kuvien perusteella firman rehellisyyttä arvostelis, onhan noissa firman "leimatkin" suurimmassa osassa kuvia.

Yeti
28.11.2015, 12.40
Jos lähtee miettimään läskiä, jolla ajelisi vuosia eteenpäin niin minkälaisilla ominaisuuksilla runko pitäisi valita ja mitä vaihtoehtoja olisi? Ainakin Surly mainostaa uutta Wednesdayta tällaisena.
Keskiö ja taka-akseli nyt varmaan merkittävimmät valinnat.

Täytyy miettiä käyttöaluetta. Surly Wednesday on todennäköisesti aika monipuolinen paksupyörä, mutta ei taida olla lumioloihin optimoitu. Surlyn mukaan on tehty 4.6-tuumaisille renkaille 80 mm vanteella, kun tällä hetkellä isoin yhdistelmä on 5.05" 100 mm vanteella (http://fat-bike.com/2015/08/product-spotlight-vee-tire-snowshoe-2xl-5-05-tire/). Ja isompaa on tulossa.

Ilman että olen kattavasti katsonut läpi tarjontaa, Salsa Blackborow taitaa tällä hetkellä olla monipuolisimpia paksupyöriä. Yllä mainittu rengas/vanneyhdistelmä mahtuu. Sääli etteivät viitsineet laittaa runkoon tarakkakiinnityspisteitä ("retkikuntapyörä" ilman tarakkakiinnityspisteitä, kuka voi edes sellaista keksiä?). Surly ICT ottaa joidenkin tietojen mukaan (https://www.bcsport.no/go-fat) myös samat renkaat.

Jos ei ole kiinnostunut lumiominaisuuksista, valikoima on taas paljon laajempi.

juho_u
28.11.2015, 12.52
Jos monipuolisuutta, ilman ylimääräisiä kiinnityspisteitä haetaan, niin silloin farley :rolleyes: on kunkku. 26/5" ja 27.5/4" renkaat kelpaa. Kevyt, ketterä, vakaa, hieno... Käy jossain testaamassa, monelle se on ollu kallis testi.

IncBuff
28.11.2015, 13.02
Meinaat ettei nuo 27,5" mene muihin runkoihin :rolleyes:

juho_u
28.11.2015, 13.18
Muita runkoja ei myydä 27.5" kiekoilla. Eihän kukaan osta enää 26" maastopyöriäkään, miksi läskejä pitäisi?

ei kannata ottaa tosissaan.

Antza44
28.11.2015, 13.28
Ilman että olen kattavasti katsonut läpi tarjontaa, Salsa Blackborow taitaa tällä hetkellä olla monipuolisimpia paksupyöriä. Yllä mainittu rengas/vanneyhdistelmä mahtuu. Sääli etteivät viitsineet laittaa runkoon tarakkakiinnityspisteitä ("retkikuntapyörä" ilman tarakkakiinnityspisteitä, kuka voi edes sellaista keksiä?).Olen samaa mieltä, että oli hölmöä jättää rungosta yläpään tarakka kiinnikkeet pois, mutta Salsalla on tähän kuitenkin ratkaisuna Rack-lock satula klamppi http://salsacycles.com/components/category/racks/post-lock

Alapään kiinnityshän hoituu, niinkuin esim Muklukissa alternator dropouttiin pidemmillä pulteilla.

IncBuff
28.11.2015, 13.30
Muita runkoja ei myydä 27.5" kiekoilla. Eihän kukaan osta enää 26" maastopyöriäkään, miksi läskejä pitäisi?

ei kannata ottaa tosissaan. Vaikka siksi, että niihin 26" läskeihin saa kaupasta renkaita, jos alkuperäiset hajoaa tai ei muuten miellytä :rolleyes:

Yeti
28.11.2015, 13.37
Olen samaa mieltä, että oli hölmöä jättää rungosta yläpään tarakka kiinnikkeet pois, mutta Salsalla on tähän kuitenkin ratkaisuna Rack-lock satula klamppi...

Juu, mutta se ei ole erityisen hyvä ratkaisu. Isossa runkokoossa tarakan etukiinnityspiste on silloin ylempänä kuin tarakka. Toki se silti toimii, se vaan on tyhmä...

Odottakaa
28.11.2015, 13.46
Läskiä katsellut jo tovin. Omat mitat 174/82. Budjetti ihan maksimi 2400€.

Katsellut näitä:
- Cube Nutrail: http://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/fatbike/cube-nutrail-blacknflashred-2016/ 1800€ ja kokona varmaankin 17" tai 19"
- On-One Fatty Trail: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX01/on-one-fatty-trail-sram-x01-fat-bike 2320€ ja kokona varmaankin M
- On-One Fatty Trail: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX5/on-one-fatty-trail-sram-x5-fat-bike 1970€ ja kokona edelleen tuo M
- On-One Fatty: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX52/on-one-fatty-fat-bike 1450€ ja koko vaarmaankin sitten 18"

Noissa kalliimmissa on Bluto keulilla ja siitä ei varmaan hirveästi ole kokemusta kuinka hyvin toimii talvella suoraan tehtaan jäljiltä vai onko, ei kuitenkaan ole show stopper hankinna suhteen. Mitenkäs noi renkaat jotka oletuksena kiinni, tomivatko talvella että ei heti joudu sijoittamaan lisää 400€ talvinakkeihin?

Nyt tulisi ensisijaisesti talvi ajoon mutta miksei myös kesällä ;) Nyt löytyy 18" Radon Slide 29 sekä Cube CC 53cm. Heittäkää muita ehdotuksia. Etsin ihan perus alumiini runkoista, saa olla jäykkä tai sitten toi bluto, perus osilla. Kyllä olen kahlannut foorumia jo.

Onko jotain oleellista mitä noiden pyörien spekseistä pitäisi tutkailla jotta voi helposti vaihtaa tarvittaessa isompaa rengasta tms (en nyt puhu jarruista tai vaihteista, lähinnä jos jollain valmistajalla on omia spesifisiä ratkaisuja joihinka saa osia vain heiltä tai helvetin vaikeasti jostain paikasta X).

steelmän
28.11.2015, 13.49
Eiköhän joku ketjulinjojen ja q factorien kanssa kikkaillut kohta tuohon tartu, ei ole aivan ominta tietämysaluetta se.

Itseasiassa tuo kokeilu on aika helppokin tehdä, molemmilla puolilla kun on ne 16 spacerit niin ottaa sen rattaan puolelta pois ja ihmettelee uutta linjausta.

maapaa
28.11.2015, 14.42
Täytyy miettiä käyttöaluetta. Surly Wednesday on todennäköisesti aika monipuolinen paksupyörä, mutta ei taida olla lumioloihin optimoitu.

Eli tuolla 4.6" renkaalla ei pärjää talvella vai?

TemMeke
28.11.2015, 14.59
Eli tuolla 4.6" renkaalla ei pärjää talvella vai?

Jos kysyjällä olis jo se pyörä, niin tottakai pärjäis. Mut jos on vasta ostamassa, niin eikö se nyt kannattais ostaa paras mahdollinen, eikä vain jotain, millä pärjää? :)

Jos Surlystä tykkää, ni Ice Cream Truck on oikein hyvä valinta.

maapaa
28.11.2015, 15.08
Minusta vähän erikoista, kun ennen läskipyöriä ajeltiin tavallisilla maastureilla samat polut ja nyt niitä hädin tuskin pystyy näillä ajamaan.

Jami2003
28.11.2015, 15.47
Fillari-lehdestä luin tänään että mitään etuja ei saavuteta yli 4" jälkeen. Nih.

Minä en sano mitään kun en ole metriäkään läskillä koskaan ajanut.

TemMeke
28.11.2015, 15.53
Minusta vähän erikoista, kun ennen läskipyöriä ajeltiin tavallisilla maastureilla samat polut ja nyt niitä hädin tuskin pystyy näillä ajamaan.

Ja ennen maastureita ajeltiin tavallisilla mummopyörillä samat polut. Mut eihän sekään sitä tarkoita, etteikö nykymaailmassa olis erilaisia maastureita, mistä on mukava speksata just omaan ajoon sopiva laite? :)

Avokid
28.11.2015, 16.16
Jos monipuolisuutta, ilman ylimääräisiä kiinnityspisteitä haetaan, niin silloin farley :rolleyes: on kunkku. 26/5" ja 27.5/4" renkaat kelpaa. Kevyt, ketterä, vakaa, hieno... Käy jossain testaamassa, monelle se on ollu kallis testi.
Testattu ja tykätty, ainakin liikkeen takapihalla ajeltuna. Olen vain vähän sellainen rakentelija-tyyppi. Että mielelläni rakentelisin itselle sellaisen pyörän, mitä ei ihan joka lenkillä tule vastaan.
Luulen, että lumiominaisuudet eivät ole niin korkealla kuin polkuominaisuudet rauhallisessa ajossa. Näin ollen 4.6"/80mm voisi olla ihan riittävä.

ICTä pitäis ehkä päästä kokeilemaan eka, mutta onhan sen hintakin selvästi enemmän kuin tuon uuden Wednesdayn. ICT:n geometriaa kun katsoo, niin melkein pitäis 173 senttiselle katsoa 16" versiota.

J.Kottenberg
28.11.2015, 17.47

ei kannata ottaa tosissaan.

Oletko verrannut 26" ja 27.5" läskipyöriä? Siis en tarkoita mitään parkkispyörittelyä vaan kunnon maastolenkkiä.

Esitä vähän havaintoja niistä.

IncBuff
28.11.2015, 17.55
Läskiä katsellut jo tovin. Omat mitat 174/82. Budjetti ihan maksimi 2400€.

Katsellut näitä:
- Cube Nutrail: http://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/fatbike/cube-nutrail-blacknflashred-2016/ 1800€ ja kokona varmaankin 17" tai 19"
- On-One Fatty Trail: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX01/on-one-fatty-trail-sram-x01-fat-bike 2320€ ja kokona varmaankin M
- On-One Fatty Trail: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX5/on-one-fatty-trail-sram-x5-fat-bike 1970€ ja kokona edelleen tuo M
- On-One Fatty: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX52/on-one-fatty-fat-bike 1450€ ja koko vaarmaankin sitten 18"

On-Onelta katselisin Fattyjen sijaan Tomacia, jos ei nyt ihan välttämättä sitä Blutoa halua. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBTOHESX01C/tomac-hesperus-sram-x01-fat-bike

Muutama kotimaasta saatava vaihtoehto, jotka on hyväksi havaittuja:
- Trek Farley 5
- Kona Wo
- Felt DD10, jos sen Bluton haluaa
- Stevens Bikes Mobster/Mobster XL edullinen, läpiakselit molemmissa päissä. Mielestäni budjetilla erittäin hyvä vaihtoehto.

maapaa
28.11.2015, 18.19
Wednesday on varmasti hyvä valinta. Oli omallakin listalla, mutta päädyin toiseen vaihtoehtoon, kun sillä pääsi koeajolle.

Yeti
28.11.2015, 18.41

Fillari-lehdestä luin tänään että mitään etuja ei saavuteta yli 4" jälkeen. Nih.

Minä en sano mitään kun en ole metriäkään läskillä koskaan ajanut.

No, otin asian esille lähinnä jos haluaa lumeen paras mahdollinen pyörä. On lumiolosuhteita joissa ei pärjää yhtään tavallisella maasturilla, mutta paksupyörällä ei ole ongelmia. On myös (harvempia) tilanteita joissa 5.05-tuumaisilla renkailla 100 mm vanteilla voi ajaa, kun 4-tuumainen rengas 80 mm vanteella vaan uppoaa. Tämän luulisi nyt olevan itsestään selvä...

Avokid
28.11.2015, 18.42
Wednesday on varmasti hyvä valinta. Oli omallakin listalla, mutta päädyin toiseen vaihtoehtoon, kun sillä pääsi koeajolle.
Katsotaan nyt, pitää selvittää ensin Foxcompilta kuinka kauan Wednesdayssa menisi. ICT:tä olisi kuitenkin hyllyssä sopivassa koossa.
Kuinka suuri merkitys tuolla ICT:n leveämmällä keskiöllä on? Onko Q factori jotain sellaista, että siitä tulee helposti vaivoja pidemmillä lenkeillä?

maapaa
28.11.2015, 18.51
Katsotaan nyt, pitää selvittää ensin Foxcompilta kuinka kauan Wednesdayssa menisi. ICT:tä olisi kuitenkin hyllyssä sopivassa koossa.
Kuinka suuri merkitys tuolla ICT:n leveämmällä keskiöllä on? Onko Q factori jotain sellaista, että siitä tulee helposti vaivoja pidemmillä lenkeillä?

Foxcomp sivulla luki joskus vk48. Saksasta taitaa jo saada.
Keskiöön leveyteen en ota kantaa, koska ensimmäinen läski vasta tulossa.

vuohi
28.11.2015, 20.57
Kyllä 4,8'' kumista on etua 4'' kumiin verrattuna ihan kesäkelilläkin. Itsellä on 4,8'' kumit ja vaimolla 4'' ja leveämmän kumin reilusti suurempi ilmatilavuus on selkeä etu esimerkiksi märässä juurakossa, jossa suurempi rengas ottaa isommatkin juuret syleilyynsä kun taas pienessä hakkaa jo vanteelle tai suurempi paine ei mahdollista moista maaston muotojen seurailua.

Tosin 4'' kumi on paljon ketterämpi ja muistuttaa enemmän "tavallista" polkupyörää noin hyvässä mielessä.

Avokid
28.11.2015, 21.29
Foxcomp sivulla luki joskus vk48. Saksasta taitaa jo saada.
Keskiöön leveyteen en ota kantaa, koska ensimmäinen läski vasta tulossa.
Ei ainakaan nyt ollut sivuilla mitään. Mistä Saksan suunnalta voisi Surlya etsiä?

maapaa
28.11.2015, 21.37
Kysyppä Wolfgang Prostkalta.
www.bikesteelborrow.com
https://m.facebook.com/bikesteelborrow/photos/ms.c.eJw9zNsNA1EIA9GOIi5v99~;YSjjweTQGVL~_WJ6oOGH6 gNaJNS~;4W0LauxsuUXid7rp2~_rvPfay1z~;~_I8~_9ZxATH7 8DN7rZ091kbnde77AwzHLgc~-.bps.a.978179898916626.1073741980.577842008950419/978180102249939/?type=3&theater

Avokid
28.11.2015, 22.59
Kysyppä Wolfgang Prostkalta.
www.bikesteelborrow.com (http://www.bikesteelborrow.com)
https://m.facebook.com/bikesteelborrow/photos/ms.c.eJw9zNsNA1EIA9GOIi5v99~;YSjjweTQGVL~_WJ6oOGH6 gNaJNS~;4W0LauxsuUXid7rp2~_rvPfay1z~;~_I8~_9ZxATH7 8DN7rZ091kbnde77AwzHLgc~-.bps.a.978179898916626.1073741980.577842008950419/978180102249939/?type=3&theater
No heillähän on Wednesdayta kokonaisena sivuillaan, mutta sitäkään ei ole oikeassa koossa (16").
Mutta kysäisenpä.