Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Fatboy

Sivut : [1] 2 3 4 5

jaksu
25.02.2014, 22.10
Jokos jengi saanut noita Spessun läskipyöriä ajoo. Vaikuttaa pikaisesti todella mielenkiintoiselle laitteelle. Juttua, kommentteja ja KUVIA tähän lankaan. Kiitos. Toivottavasti joulupukki tois erääseen kotiin Kempeleessäkin moisen tulevaksi talveksi :)

http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/fat-boy

http://s7d5.scene7.com/is/image/Specialized/63260?$Grid$

http://s7d5.scene7.com/is/image/Specialized/63259?$Grid$
(http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/fat-boy)

Eeppa
27.02.2014, 16.08
En tiedä näistä juuri mitään, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Saattaa olla "valmiimpi" kuin esim on one. Hintakin suhteellisen asiallinen. Itse ainakin olisin kiinnostunut "kisahenkisestä" läskipyörästä, joka olisi heti kaupasta ostettuna toimiva peli ja valmis ajoon.

crcm
27.02.2014, 16.32
Tilauksessa on, mutta taidan skipata kun tuo talvi tuli ja meni jo. Tuolta (http://forums.mtbr.com/fat-bikes/specialized-fat-boy-eta-869670-31.html) voi ihmetellä kuvia ja ensifiiliksiä. Ripotellen ovat saaneet niitä maailmalle. Suomessa taitaa olla yksi.

Parempi versio:
http://i938.photobucket.com/albums/ad227/Lu-Max/Forum%20Photos/FB-web-shots3_small_zpsc1d062fe.jpg

Perusversio tuunattuna:
http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/858951d1387624599-specialized-fat-boy-eta-image.jpg

Lennu
27.02.2014, 22.07
Tilauksessa on ja pitäisi olla Joensuussa 11.4.2014 eli ohi aprillipävän menee. Onneksi olen saanut lainata vaimon Pugsleytä. Ei se "kuumetta" ole poistanut, mutta lievittänyt kyllä.

Lennu
12.04.2014, 00.03
Nyt on Joensuussa yksi fatbike lisää. Specialized FatBoy Expert kotiutui pari päivää etuajassa 9.4. vaimon Surly Pugsleyn kaveriksi. Pyörä on (vielä) ihan vakiokunnossa, joten kuvat löytyvät edellä. FatBoy on Karjalan väreissä eli musta-punainen.

Maqolf
16.04.2014, 02.14
Onko tuossa Expert-mallissa jotain, mistä kannattaa maksaa 400-500€ enemmän kuin perusversiosta?

Ilmeisesti suurimpina eroina ovat:

Jarrut: Tektro Draco 2 vs. Shimano Deore, BR-505
Takavaihtaja: SRAM X7 vs. SRAM X0
Kammet: Custom 2x10, 2 piece, PF30, forged alloy crankarm, w/ 100mm CNC spindle vs. Custom e.thirteen, 2 piece, PF30, 100mm spindle

miku80
16.04.2014, 09.11
Muistaakseni ovat saman painoisetkin kun tuli nuo punnittua.. Expertin mukana tulee kunnon flättipolkimet kun taas perusmalli tulee muovisilla testipolkimilla ja pelkästään noiden pedaalien suositushintakin oli jo 99€..

TANUKI
16.04.2014, 16.59
Toi type2:sen X0 on mun mielestä parhaita vaihtajia mitä olen ajanut. Pitää ketjun paikoillaan hyvin kovassakin ryminässä ilman ohjureita. Sit noi e-thirteenin kammet on ihan eri maata kun noi perusmallin...

Ainiin, ja pelkästään ton type2-x0llan sh. on 240e kun taas x7:kan saa kuudella kympillä...

Antza44
16.04.2014, 21.42
Ovh hinnoilla perustelun kyllä ittesä pettämistä X0 type2 saa 159€ ja esim. Shimanon saint flättipolkimet alle 40€ Saksasta. Tuskin Spessun polkimet on Saintteja paremmat. Kammissa eroa varmasti eroa löytyy. SLX jarrut saa 100€. X9 Type2 75€ toimii myös, kuin junan vessa. 400-500€ päivittää normia aika kivasti, jos huonommat kammet ei ahista, mut Karjala on aina karjala.;) Itsellä on aina ollut halvemman pään kammet X5 ja s1000 Sramit ei ole ollut ajot niistä kiinni ainakaan. Varmaan, jos ajelis jollai kuitusilla hetken voisin olla erimieltä, mut tieto lisää tuskaa.

svheebo
23.04.2014, 19.11
Eilen sain oman pyöräni, ensimmäinen 20km:n maastolenkki tuli ajeltua. Olen pyörään toistaiseksi erittäin tyytyväinen, ei ole sen raskaampi ajaa asfaltilla / hiekkatiellä kuin toinen pyöränikään, cube ltd race 2012. Maastossa ajosta sitten ei voida samana päivänä puhuakaan. Minun kohdallani missä cubella oli vaikeuksia, siitä fatboylla selviää leikiten. Ylämäkiin ajaminen on jumalattoman pidon takia aivan erilaista, saa vaikka putkelta runtata jos ei muuten jaksa. Toki löysin rajani siinäkin jo eilen, eli lisää treeniä. Osaava kuski pääsee varmasti mihin tahansa. Myöskään erittäin mutainen metsätraktorin ura ei tuottanut ongelmia kuin ei myöskään pehmeässä hiekassa ajo. Suurin yllätys oli kivenmurikoiden yli ajelu, sekin oli lastenleikkiä. Sport trackeriin tallentui myöskin samaisia sykelukemia kuin kapearenkaisella ajettaessa, eikä tutussa alamäessä saatu 45,7km / h nopeus poikennut aiemmasta. Mielenkiinnolla odotan mistä itseni vielä tuon pyörän kanssa löydän, enää ei tarvitse välttämättä sitä polkuakaan.

http://img.tapatalk.com/d/14/04/23/va5uzynu.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/04/23/hahehyre.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/04/23/dava2ubu.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/04/23/7y2aqy5e.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/04/23/asa2azeq.jpg

svheebo
25.04.2014, 07.16
Ajelu jatkuu ja positiiviset fiilikset pyörästä vahvistuu. Ajaminen on helppoa kaikilla alustoilla, mitään ylläriliikkeitä ei ole tullut vaikka on vähän provosoinutkin. Alkuun arvelutti nuo grippivaihtajat vaan nehän istuu kuin nenä päähän, toimivat täsmällisesti ja varmasti. Ajoasento on mielestäni huomattavasti pystympi / rennompi kuin tuossa Cubessani, Cuben runkokoko 18´ja fatboy 17.5'. Jyrkät nousut ja laskut menevät ilmeettömästi, alkuun jännitti pehmeät sorakuopan mäet. Selviydyin niistäkin ongelmitta, epäilytti keulakulma että miten epävakaa on. Ei minkäänlaista vatkausta tahi vetelyä. Hyppiminen kivistä / juurakoista yms on erilaista kuin pienemmällä pyörällä, fatboy tuntuu olevan aika halukas ilmalentoon, johtunee "täysjäykkyydestä". Vaimo ajeli myös ensimmäiset 10 km fatboylla ja oli erittäin yllättynyt, teki elämänsä ensimmäisen puunrungon ylityksen, ajeli polkuja metsässä sekä liejuista peltoa. Kenties saan Hänestä joskus lenkkikaverinkin, tosin silloin saan itse mennä kapeilla kiekoilla.

Maqolf
25.04.2014, 13.35
Onko tietoa saako fatboyn perusversioa xl-kokoisena? Fillariliikkeessä äsken olivat sitä mieltä ettei saa kuin M ja L

xc-pyöräilijä
25.04.2014, 13.51
Onko tietoa saako fatboyn perusversioa xl-kokoisena? Fillariliikkeessä äsken olivat sitä mieltä ettei saa kuin M ja L

http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/fat-boy/fatboy#geometry

koot 15.5-21 eli s-xl pitäisi kyllä löytyä. Ainakin ameriikan puolelta..?

svheebo
25.04.2014, 14.12
Raispon sivuilla on ainakin koot S-XL.

miku80
25.04.2014, 15.49
Ei ole spessulla tällä hetkellä fatboyta varastossa toimitukseen eikä myöskään ole annettu arviota mahdollisesta toimituspäivästä.. Raispossa tällä hetkellä perus fatboy l-koossa ja expert m-koossa..

Maqolf
25.04.2014, 16.29
Myyjän mukaan ei perusversioa ole tulossakaan xl-koossa?

miku80
25.04.2014, 21.11
Spessun sivuilla perusversiosta näkyy tilattavaksi juurikin tuo m- ja l-koko..

Antza44
28.04.2014, 08.39
^Laitatko linkin tuolle sivulle? Itse löysin kyllä * *Not all sizes available in all markets tekstin molemmilta en/fi sivuilta, mut tuosta ei voi kauhiasti päätellä.

miku80
28.04.2014, 08.49
Niin siis kyseessä on jälleenmyyjille tarkoitetut sivut mistä näkee reaaliaikaiset varastosaldot ja saatavuudet..

svheebo
29.04.2014, 16.21
http://img.tapatalk.com/d/14/04/29/3egynana.jpg

Tänään tuli ajeltua 30km:n lenkki Ilvesreittiä, Lopen pappilanläänin / Luutasuon alueilla. Pyörän etenemiskyky on käsittämätön, pari kertaa joutui ottamaan hankalan paikan uusiksi kun alkoi epäilemään että "olikohan se nyt kuitenkaan hankala". Eli lisää uskallusta vain kuskille. Sellainen piirre Fatboyssa yllätti pikku siirtymillä, sivutuuli nappaa ihan toisella tavalla kiinni. Lisäksi pienelläkin rengaspaineen muutoksella on uskomaton vaikutus ajettavuuteen / ajon pehmeyteen. Eilen laitoin Bilteman pumpulla 0,7 bar molempiin renkaisiin ( Paljon se sitten oikeasti on, ei varmuutta koska Biltsun pumpun asteikko on aika huono välillä 0-1bar ) mutta heti lenkin alkuvaiheilla alkoi tuntumaan että kaikki juurakot ja kivet tulee suoraan käsille. Pyörä parkkiin ja pikku suhautukset pois molemmista päistä ja avot, mikä muutos, taas ajaminen maistui. Taitaa tulla eteen prestaventtiiliin sopivan mittarin hankinta, tai sitten mennään vaan mutu-tuntumalla.

haedon
29.04.2014, 18.21
JK-shopissa on muutama Fatboy molempaa versiota ja jotenkin mulle jäi se kuva että ensiksi tullut persversio olisi ollut XL-koossa. En mene vannomaan, mutta isolta se mulle ainakin vaikutti kun testasin.

mni
29.04.2014, 20.36
JK-shopissa on muutama Fatboy molempaa versiota ja jotenkin mulle jäi se kuva että ensiksi tullut persversio olisi ollut XL-koossa. En mene vannomaan, mutta isolta se mulle ainakin vaikutti kun testasin.
Neljä Fatboyta olin laskevinani tänään. Ainakin yksi L- ja kaksi M-kokoista.

svheebo
29.04.2014, 22.36
Pyörähuollolla Lauttasaaressa näyttäisi olevan molempia xl ( 21') kokoisena.

Jake_Kona
29.04.2014, 23.47
Avataan jokaiselle fatbikelle oma ketjunsa. Tai spessu on aina spessumpi. Ei spessukuskit tätä ymmärrä, anteeksi jo takakäteen.

svheebo
30.04.2014, 07.36
Ahistaako :D Minä aloin tähän jonkun muun aloittamaan ketjuun kirjoittamaan kun tekstiä ja kuvia oli pyydetty. Vielä ei ole huonoa sanottavaa löytynyt, siitä voitte olla varmoja että myös niistä kuuluu... Ja en ole spessufani, tuo nyt vaan valikoitui minun ensimmäiseksi läskipyöräksi, eikäpä minulla ole tuon ja Cuben lisäksi aiemmin maastopyörää ollutkaan. Hyvät aamunaurut sain, Kiitos ja anteeksi :D

haedon
01.05.2014, 11.59
:rolleyes:Eikös se ole hyvä että Fatboylle on oma ketju niin spessunvihaajien/-inhoajien/-boikotoijien ei tarvitse sietää tätä ja läskipyörä-ketjussa keskustelu pysyy korkeampitasoisena. Ja oli siellä JK-shopissa muuten ikkunalla yksi halvempi XL-kokoinen Fatboy. Eikä mullakaan koskaan ole spessua ollut, mut ei haittaa...

Tulikin kirjoitusvirhe kun r ja t vierekkäin.

Jopoman
01.05.2014, 12.41
Paikallisessa tuohon kalliimpaan versioon törmäsin ja oli kyllä ensimmäinen läski joka synnytti vau-reaktion ja omistamisen halua. Mitään näistä ymmärrä, mutta ainakin helskurin hieno!

Juha Jokila
01.05.2014, 12.51
:rolleyes:Eikös se ole hyvä että Farboylle on oma ketju niin spessunvihaajien/-inhoajien/-boikotoijien
Ristus ja mää olin karvan päässä hankkimassa Farttia. Onneksi Ettan pelasti mut julmalta kohtalolta ja ohjasi kohti sosiaalineutraalia valintaa.

IncBuff
01.05.2014, 13.12
Avataan jokaiselle fatbikelle oma ketjunsa. Tai spessu on aina spessumpi. Ei spessukuskit tätä ymmärrä, anteeksi jo takakäteen.
Kai sää voit sille Konan läskille avata oman topicin, jos noin kovasti ahdistaa. Se ei vissiinsä ole mennyt vain heikon hintalaatusuhteensa takia kovin häävisti kaupaksi :(

Fatboy:n halvinta versiota kävin ihmettelemässä ja hienohan se on. Eka tehdasläski, joka oikeasti kiinnostaa.

svheebo
01.05.2014, 16.12
Tämän päivän lenkin jälkeen fillaria pestessä tuli mieleen ensimmäinen miinus expert versiossa. Väritys. Tuossa kiiltävässä mustassa näkyy kaikki naarmut, vahasin pyörän heti uutena ja olen pessyt joka ajon jälkeen. Toisen pyöräni mattamustassa maalissa ei näy mtn jälkiä, vaikka sillä on tuupattu vuoden aikana metsäränniä 3000km. Toki Cubessa lukee että musta väri on anodisoitu runkoon. Ketjua putsaillessani huomasin että ketjulukko on pikairroitettava, outoa minusta. Toki ketjun saa nopeammin pois tarvittaessa kuin katkaisemalla / uudestaan niittaamalla. Mitenkähän käyttövarmuuden laita..? Takahaarukkaan sain aikaan hyvät naarmut, jokin kivi taisi mennä rattaiden mukana. No, käyttölaite, vaan tarkkana miehenä yritän pitää kamppeeni kunnossa. Ohessa kuva jossa näkyy naarmut / ketjulukko.

http://img.tapatalk.com/d/14/05/01/aduha2y8.jpg

miku80
01.05.2014, 16.54
Kyllä uudessa pyörässä aina ottaa nuppiin ne ensimmäiset kunnon naarmut, mutta ei ne kauaa jaksa häiritä kun ei ole näyttelyvehkeestä kyse.. Omassa Spessun endurossa myös runko maalattu/lakattu ja näkyy kyllä kaikki oksien/puskien piiskaamat ja kiveniskemät.. Kerran olen saanut ketjulukon antautumaan kun tyhmyyttäni yritin kalliota ylös kammetessa saada pienempää silmään liian pitkällä vaihdolla.. Eipä tuo varalukko paljoa repussa paina mikäli sellasta sattuu joskus tarvitsemaan..

Polun tukko
01.05.2014, 16.57
Ehdottomasti pikaliitin pitää olla ketjussa.

JackOja
01.05.2014, 18.24
Ehdottomasti pikaliitin pitää olla ketjussa.

Komps.

Jos maastopyörässä naarmut ja kolhut ahdistaa niin ...EDIT:[jaa, enpäs sanokaan]

Shimaani
01.05.2014, 19.10
Maastopyörä? Naarmu? Pffffht.
Nyt äkkiä se läskikapine seinälle roikkumaan ja siklokrossari ajoon.

Isommat lommot oiotaan vaikka lekalla ja pienemmistä ei kannata välittää, käyttöä varten nuo kikottimet on. Ja reppuun pätkä ketjua varaliittimen sekä työkalun kera, joskus sitä kuitennii tarttee että pääsee ajamalla takasin.

mjpk
01.05.2014, 19.18
Komps, maastopyörä vaan komistuu kun käyttö näkyy! :)

svheebo
01.05.2014, 20.06
Juu, käyttöönhän nämä on tehty, ei ahdista naarmut.Piti vaan joku miinuskin keksiä pyörästä, sillä kuitti maalipinnasta. Yritän tähän kasailla fiiliksiäni pyörästä, kerran niitä on kyselty 😊

IncBuff
03.05.2014, 12.14
Huhujen mukaan 2015 mallistoon tulee Fatboy Pro jossa etujousto.

jaksu
03.05.2014, 12.39
Huhujen mukaan 2015 mallistoon tulee Fatboy Pro jossa etujousto.

Täysin valistumaton arvaukseni on, että huti tulee tuon joustokeulaisen menekin suhteen. Jos sieltä sellainen sattuu tulemaan.

svheebo
03.05.2014, 18.46
Itse en osaa kaivata etujoustoa, tänään tuli vain 40 km:n maastolenkki, rengaspaineet 0,55 bar ja hyvin meni renkaiden joustolla. Noh, kohta vielä pikku lenksu Vaimon kanssa, mä "saan" ajaa Cubella ja Vaimo Fatboylla.

svheebo
22.06.2014, 21.52
Tänään meinasi tulla ensimmäinen kerpele suusta, siis pyörässä ei edelleenkään valittamista ole. Kunnon kuraamisen jälkeen ajattelin että otanpa takakiekon irti, helposti lähti vaan takaisinlaiton kanssa meinasi mennä usko. Harjoittelemalla se oikea tatsi löytyy. Cubessa sama homma vie noin 20 sekuntia, fatboyn kanssa vähän homma hakusessa.
Edit: Fatboyn takakiekko lähteekin helpommin irti kun laittaa ketjun isoimmalle rattaalle. Cubessa piti laittaa pienimmälle rattaalle.

svheebo
19.07.2014, 22.11
Tänään alkoi pitämään takarataspakka outoa ääntä. Kun ei polje niin kuuluu samanlainen ääni kuin vaikkapa renkaan nappulan osumisesta johonkin runkoon tms. Etsintöjen tuloksena huomasimme että rataspakka heiluu. Purimme sen ja huomasimme että vapaarattaan spooreissa on teräviä kulumajälkiä. Vähän rasvaa, kasaus ja kiristys momenttiin, ei auttanut. Olisikohan moinen kuluma takuun alainen juttu, pyörällä ajettu nyt noin 1700km?

Antza44
20.07.2014, 00.44
^ Se on normaalia, että rataspakka syö kolot itselleen vapaarattaaseen, mutta tuskin tuo ääni siitä tulee. Avaa vapaaratas tai vie Spessu kauppiaalle avattavaksi eiköhän se syy löydy sieltä. Kuva sitten vapaa rattaasta, jos avaat sen. On kiva nähä millasta kynsi systeemiä käyttäävät Fatboyssa.

Jos vapaa ratas on paskana luulis menevän takuuseen. Ainakin vähemmän arvostetuilla merkeillä on mennyt.

Poy
20.07.2014, 13.46
Mikä noissa Fatboy pyörissä maksaa noin paljon, kun hyviä hardtail maastopyöriäkin saa jo ~1000€ haarukassa? Onko renkaat ja vanteet noin arvokkaat?

Lauttis
20.07.2014, 17.42
On, kiekot renkaineen voi olla nelinumeroinen summa. Ja sitten on joitakin muitakin erikoisosia kuten kammet. Mutta tonnillahan saa jo läskin halvimmillaan.

svheebo
23.07.2014, 16.23
Vapaarattaan laakerit olivat lopussa, ulommainen ihan päreinä ja sisempi jo selvästi väljä. Laakeriliikkeestä löytyi uudet INA:n suojatut laakerit, koko 24x12x5. Maksoivat peräti 16€ / 2kpl, eli ei halvimmat mutta eivät mielestäni kalliitkaan. ET-Sport / Jukka hoiti purku / asennustyön, Kiitosta vaan edelleen sinne suuntaan. Varmasti P-Karjalaan suuntautuvilla reissuilla tulen käyttämään heidän palveluita uudelleen.
http://img.tapatalk.com/d/14/07/23/qa7u2u7e.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/07/23/8e4atyve.jpg

svheebo
24.07.2014, 11.37
Näemmä on samaa ongelmaa muuallakin, itse pääsin aika pitkälle kuitenkin. http://forums.mtbr.com/specialized/fatboy-rear-hub-issues-910728.html

Lennu
26.07.2014, 01.09
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=13765&d=1406286116

Kiitos svheebo ajoseurasta. Oli mukava kun kävit näyttämässä Pohjois-Karjalan "pojalle" ajamisen mallia.

svheebo
26.07.2014, 12.14
Eipä mtn, ilo oli molemminpuoleinen. Ja samalla sai katsastaa Joensuun fillarikauppojen palvelunkin. Syksymmällä uudestaan.

fob
27.07.2014, 14.50
Näemmä on samaa ongelmaa muuallakin, itse pääsin aika pitkälle kuitenkin. http://forums.mtbr.com/specialized/fatboy-rear-hub-issues-910728.html

OT:
Ahneusko näitä nykyvalmistajia vaivaa? Vielä 90-luvulla ajettiin xt-navoilla kymmeniätuhansia kilometrejä ongelmitta. Tuossa Spessun tapauksessa on kyse hintavasta fillarista, joten voisi olettaa osien kestävän vähintään yhden kymppitonnin. Vapaaratas ei kuitenkaan ole mikään uusi keksintö. Kyllä tämä pudotti Fatboyn toivelistaltani...

Itsellä on kokemuksia 2008 markkinoille tulleen Shimano XT -vapaarattaan huonoudesta: noin 3000 km ja kolme vapaaratasta. Heikoin kesti 6 km... Maahantuojalle syvä kumarrus vastuunkantamisesta. Varaosat tulivat mukisematta, kun vain pyysin. Jopa asennuksenkin maksoivat. Mutta luottamus ko. osaan karisi eikä sillä pyörällä uskaltanut kovin korpeen lähteä paluumatkan talutusta ennakolta peläten.

Nykylaakerit on toinen vitsi, vaikka ovatkin helppoja vaihtaa.
Listaa olisi helppo jatkaa muistakin osista.

Joko nykyiset insinöörit ei vain osaa tai ekonomistit säästävät suunnittelussa/valmistuksessa. Testaaminen jää sitten kuluttajalle ja hänen lompakolleen.

Fillarilehti voisi tehdä jutun huonosta laadusta.

Toki hyviäkin komponentteja on sattunut vastaan: Thomsonin satulatolpat, vm 2008 XT-levyjarrut, Bontragerin kiekot (kokemusta kolmesta parista), ohjaustankoja ei ole heikkoja osunut kohdalle, vaihtavat ja vaihdevivut,....

OT loppuu.

ealex
28.07.2014, 12.39
OT:
Ahneusko näitä nykyvalmistajia vaivaa? Vielä 90-luvulla ajettiin xt-navoilla kymmeniätuhansia kilometrejä ongelmitta. Tuossa Spessun tapauksessa on kyse hintavasta fillarista, joten voisi olettaa osien kestävän vähintään yhden kymppitonnin. Vapaaratas ei kuitenkaan ole mikään uusi keksintö. Kyllä tämä pudotti Fatboyn toivelistaltani...
Vaan on mennyt 90-luku. :rolleyes: Ja laakerit ovat vielä vanhempi keksintö, kuin vapaaratas, nehän tässäkin tapauksessa pettivät. Nykyään jopa kalliit merkkinavat joskus hajoavat satojen kilometrien ajolla, niissäkin silloin yleensä ongelmat ovat laakereissa.

sakuvaan
28.07.2014, 14.09
Ettei vaan nyt aika kultaisi muistoja. :D

Tietämätön
28.07.2014, 15.39
OT:
Ahneusko näitä nykyvalmistajia vaivaa?

Minä en ymmärrä ainakaan tuota, jos se pitää paikkansa. Ihan kestävä laakeri ei maksa kuin jotain 5 euroa, tukkualennus lienee tuostakin vielä huomattava. Ei siis mitään järkeä säästää tuollaisessa paikassa, millä pilaa helposti maineensa. Toinen juttu tietenkin on, että asennusvirhe hajottaa laakerin saman tien.

En tiedä oikein vanhoista hyvistä ajoista muuta, että muksuna mulla ei ollut ikinä mitään hyvää pyörää. Laadusta sanoisin, että surkeata. Vasta nyt ajelen ensimmäistä kertaa perustason osilla eikä kestävyyden suhteen ole mitään ongelmaa. Pyörä on kyllä niin yksinkertainen peli, että onhan se kyllä aika häpeällisen huonoa laatua, jos joku kallis pyörä tuhoaa laakerinsa alle 2000 kilsan.

fob
30.07.2014, 19.15
Jatketaan vielä OT linjalla. Vuodesta 1990 olen harrastanut maastopyöräilyä. Sitä ennen kaikenlaisilla kotteroilla reipasta ajoa noin kahdeksanvuotiaasta alkaen. Nuoremmat eivät edes muista, että polkupyörienkin maahantuontia rajoitettiin suomalaisen teollisuuden suojelemiseksi. Samalla varmistettiin, ettei täkäläisen valmistuksen laatu nouse koskaan perustason yläpuolelle. Ajomäärät vaihtelivat muutamasta tonnista aina 80-luvun reippaaseen kymppitonniin kaudessa. Mutta vasta 2000-luvun vapaarattaat alkoivat hajota. No ehkä minulle tuli vaan liikaa voimaa...

Kyllä ne vanhat fillarit olivat käytännössä kuraa ja sontaa, rungot meltorautaa, Nokian päällyskumien kyljet kestivät parhaimmillaan yhden kauden retkipyörässä, toiminta nykyisiin osiin verrattuna oli naurettavaa. Mutta ei ne hajonneet... Nopsan retkipyörällä ajoin arviolta 60000 km. Vauriot: lukuisia päällyskumeja (kunnes ostin Semperitin renkaat), parit jarrupalat, tankonauha pariin kertaan, pari taka-akselia, kerran kaudessa uudet vaijerit. Napalaakereiden kartiot taisin vaihtaa kertaalleen. Lopulta yhteinen taival päättyi rungon hitsausten pettämiseen. Tunturi VIP kesti neljä vuotta pelkillä päällysrengas vaurioilla noin 30000 km. Lopulta runko tuhoutui vääntymällä, koska jalkajarru hirtti kiinni jyrkässä mäessä jarrutettaessa. No ehkä vauhti oli liikaa ko. pyörälle muutenkin.

Kuten aikaisemmin jo kirjoitinkin, moni asia on harpannut pitkän matkan eteenpäin. Siksi onkin käsittämätöntä, että vapaarattaan tai laakereiden kaltaisten perusosien laatu on laskenut joillakin valmistajilla pohjamutiin.
Aina kun yritetään korjata ehjää, on vaara harhautua kuluttajien rahoilla harhapoluille. Hyvä esimerkki oli toimivat nelikanttikeskiö rakenteen korvaaminen varsinaisella insinöörin aivopierulla, isis-keskiöllä, joissa laakerit petti kerran kuukaudessa vauhdilla.

markkinoinnin yksi peruskeinoja on teknisen kestävyyden laskun avulla aikaansaatava uusmyynti, jolla turvataan tasainen tulovirrat.

oikeastaan tämä kuuluisi tuonne retrokeskusteluun, joten pyydän anteeksi. Läskipyörä perusajatuksena on minusta loistava oivallus.

mehukatti
30.07.2014, 22.46
2015 Fatboy Pro:

http://enduro-mtb.com/wp-content/uploads/2014/07/Specialized-Neuheiten-Enduro-Mountainbike-Magazine-45-von-56-780x520.jpg

miku80
30.07.2014, 22.57
Ja suomihintaa vaan 3999e..

Antza44
30.07.2014, 23.01
^^Kuinkahan moni malttaa ajaa tuota Blutoa 80mm. On kyl urpon nakönen noin lyhyenä.
^Onneks ei koske köyhää;).

Maqolf
31.07.2014, 18.52
Onko tietoa onko Helsingin seudulla tällä hetkellä xl-kokoa koeajettavana?

brilleaux
04.09.2014, 08.56
2014 fatboy expertin kokopolitiikasta; tulevalla "ehkä" Fatboy kuskilla mittaa 173cm ja mieltymys pieniin runkoihin, ilmeisesti S-kokoa kannattaisi harkita?
Jos jollakulla löytyy viitseliäisyyttä listata tähän hiukan plussia ja miinuksia olisin kiitollinen.

svheebo
04.09.2014, 19.48
Olen itse kanssa 173cm pitkä ja minulle M-koko on aika passeli. Satulaa ei ole vara nostaa minun enää juurikaan, jos haen korkeuden niin että jalka pääsee liki suoraksi kantapään ollessa polkimella. Olen pyörällä ajanut noin 3000km, niistä kokemuksia..
Plussia:
-Mielestäni mahtava pyörä ajaa, myös Vaimo ja jopa äitini tykkäävät
-Vaihteet / vaihtajat ja jarrut toimineet hyvin. Jarrut ainakin minulle riittävät
-Mäennousukyky mieletön (makuasioita)
-Hienon näköinen, siististi viimeistelty (makuasioita)
-Alkuperäiset renkaat toimineet ainakin minulla joka paikassa
-Kevyt ajaa ( ja kantaa jos tarvitsee)
-Alkuperäiset polkimet hyvät (en ole itse juurikaan käyttänyt silti, pidän lukoista)
-Pikalinkut toimivat, eivät lipsu.
-Runkokin pysynyt ehjänä, ja ei ole ollut sunnuntaiajelua

Miinusta:
-22.4-14 ostettu pyörä, Heinäkuun loppupuolella hajosi vapaarattaan laakerit. Vaihdettu omaan piikkiin uudet,oli matkan päällä nopeampaa.
-Elokuun lopulla keskiölaakerit jumittivat, eturattaiden puoleinen kahnutti. Nyt pyörä pajalla kohta viikon. Uusi malli niin ei ole osia varastossa tms, takuuhuollot hitaita.
-Yhdellä tutulla hajosi etuvaihtajan grippari, ei pitänyt enää isolla rattaalla. Tietääkseni takuuseen tuli uusi.

brilleaux
04.09.2014, 20.04
Olen itse kanssa 173cm pitkä ja minulle M-koko on aika passeli. Satulaa ei ole vara nostaa minun enää juurikaan, jos haen korkeuden niin että jalka pääsee liki suoraksi kantapään ollessa polkimella.

Kiitokset tiedosta. Minkä mittainen stemmi on käytössä? Jotenkin olin speksien perusteella taipumassa S-kokoon.
Pitänee käydä jossain koeistumassa.

Kokoa miettiessä on ollut verrokkina M-kokoisen Runen speksit; koko on ideaalinen itselle. 50mm stemmillä ja setback-tolpalla.

http://cdn4.coresites.mpora.com/dirt_new/wp-content/uploads/2013/01/geo2013rune-4.jpeg

svheebo
04.09.2014, 20.09
Stemmi on se mikä on vakiona, en muista mittaa. Ja nyt ei pääse mittailemaankaan kun pyörä on laitossa. Yksi mikä tuli vielä mieleen niin olen ajatellut laittaa itselleni jossain vaiheessa hiilikuituisen stongan, olen ollut ymmärtävinäni että se antaa ranteille vähän armoa kunnon rytyytyksessä.

Näin mainitaan spessun sivuilla :Specialized 3D forged 6061 alloy, 4-bolt clamp, 6-degree rise, 60mm/70mm length, 31.8mm

colli
04.09.2014, 22.08
Mulla S-koko ja mittaa ukossa saman verran kuin teillä ,vertasin tuota mun täpäriin joka on 16,5" ja se on lyhyempi kuin FB.
Itse en näe mitään syytä miksi pitäisi olla M kokoinen pyörä tällaiselle huonokuntoiselle keski-ikäiselle läskille.
Stemmi on 50mm vakio ja olen vaihtanut kuitu stongan pienellä nousulla vakion tilalle.
Satula vaihtui SDG BelAirin pehmo versioon ja tolppa Thompsonin layback tolppaan.
Sisurit vaihdoin kevyempiin ja vaihteet on nyt 1x10 11/42 ja 30 etunen.

svheebo
04.09.2014, 22.44
Aivan, kuskista kiinni paljoltikin mikä on sopiva koko. Koetko colli saaneesi hyötyä kuitustongasta, jos niin miten, missä eniten eroa?

colli
05.09.2014, 07.23
Vaihdoin stogan sen lähinnä painon ja tuon pienen nousun takia,en huomannut että se tärinöihin paljon vaikuttaisi.
Jos rengas paineet olisi maantie luokkaa, niin stongalla varmaan tärinät vaimenisi mutta FB kanssahan näin ei ole :)
Suurin ero muutosten jälkeen oli sisureitten vaihto,kulkee keveemmin ja rullaa paremmin ja ero oli huomattava.
En ole nyt pyörää punninnut mutta veikkaisin että se on laihtunut yli kilon noitten muutosten jälkeen.

Antza44
05.09.2014, 13.40
Koetko saaneesi hyötyä kuitustongasta, jos niin miten, missä eniten eroa?Kuitu stongissakin on eroja reippaasti mulla 3T Extendo 740mm paino lähempänä 300g ja Answerin 20/20 720mm paino jotain 220g. Answer on todella paljon pehmeämpi/mukavampi, kuin 3T. Jos jossain pyörässä, niin kovakeulasessa pyörässä kuitu stonga tienaa hintansa mukavuutena. Answeri myötäilee kunnolla, kun tankoa painelee ja nostelee testimielessä hitaassa ajossa, mutta ajo on tunnokasta jämäkkää. Huomattavasti suurempi ero tulee alu tangon vaihdosta kuituseen mukavuudessa, kuin aluminii/teräs keulan vaihdosta hiilikuituseen mielestäni. 3T silti huomattava ero alu tankoon. Kesä kivikossa tulee kaahattu edessä +0.65bar ja takana +0.7bar 4"kumeksilla. Löysemmillä saa mukavuutta, mutta 95kg ei voikkaan sitten enään mättää täysiä kivikossa, kun alkaa lyömään läpi.

svheebo
05.09.2014, 14.32
Kiitokset kommenteista. Stongan vaihto siis varmaan edessä, muuten ei häiritse kuin vauhdikaimmissa laskuissa ja armottomassa juurakossa / kivikossa. Itse pidän rengaspaineina 0,5-0,6, painoa itsellä 76kg. Fatboy rullaa mielestäni kelvollisesti noilla paineilla myös tiellä, olen kokeillut 0,8 painettakin, tuntui ikäänkuin renkaan nappulat kanittavan vastaan.

Antza44
05.09.2014, 14.41
^Tuhon vaivaan se juuri auttaa.

Hub
05.09.2014, 14.49
Olen itse kanssa 173cm pitkä ja minulle M-koko on aika passeli. Satulaa ei ole vara nostaa minun enää juurikaan, jos haen korkeuden niin että jalka pääsee liki suoraksi kantapään ollessa polkimella.

Paljon sulla on inseam?

crcm
05.09.2014, 14.57
Omasta pullukasta mennyt jo vaihtoon sisurit, satulatolppa, tanko ja kovasti 1x10 kiihottaisi. Ei noi jarrutkaan mitkään tehokkaat ole.... Lähenee 13kg haamuraja uhkaavasti. Helvata tätä tuunausta. :o

Liikuva shikaani
05.09.2014, 15.45
Kuitu stongissakin on eroja reippaasti mulla 3T Extendo 740mm paino lähempänä 300g ja Answerin 20/20 720mm paino jotain 220g. Answer on todella paljon pehmeämpi/mukavampi, kuin 3T. Jos jossain pyörässä, niin kovakeulasessa pyörässä kuitu stonga tienaa hintansa mukavuutena. Answeri myötäilee kunnolla, kun tankoa painelee ja nostelee testimielessä hitaassa ajossa, mutta ajo on tunnokasta jämäkkää. Huomattavasti suurempi ero tulee alu tangon vaihdosta kuituseen mukavuudessa, kuin aluminii/teräs keulan vaihdosta hiilikuituseen mielestäni. 3T silti huomattava ero alu tankoon. Kesä kivikossa tulee kaahattu edessä +0.65bar ja takana +0.7bar 4"kumeksilla. Löysemmillä saa mukavuutta, mutta 95kg ei voikkaan sitten enään mättää täysiä kivikossa, kun alkaa lyömään läpi.

Olis varmaan pitänyt ostaa tuo Answer, ostin nimittäin "kun halvalla sai" On-Onen Knuckleball kuitustongan enkä kyllä juuri eroa joustavuudessa huomaa vanhaan alumiiniseen, näistä sai vielä valita kahdesta jäykkyydestä ja valitsin joustavemman. Pituuseron sen sijaan kyllä huomaa, tuntuu ettei mahdu mistään!

Hub
05.09.2014, 15.55
Itsellä löytyy 685 kuitutanko. Meneekö läskille liian kapeaksi vai onko vain power-kysymys?

Antza44
05.09.2014, 16.04
^makuasia ja riippuu mihin setuppiin sen istuttaa.

^^Kerran testasin jotain kaverin noin 660 leveää kiinan kuitu rautakankea oli muutes jämäkkä kanki, mut halpa.

svheebo
05.09.2014, 17.55
Vastaus nimimerkille Hub, minun inseam on 81cm.

colli
05.09.2014, 18.03
Oli pakko käydä punnitsemassa, juomapullotelineen kanssa ilman polkimia 12,7kg bilteman kalavaalla.

brilleaux
06.09.2014, 12.29
Matkahuollossa odottelisi Fatboy Expert, mitkä sisurit tuosta löytyy ensiasennuksena?

colli
06.09.2014, 12.42
Matkahuollossa odottelisi Fatboy Expert, mitkä sisurit tuosta löytyy ensiasennuksena?

Spessun oma Mountain 26" 92mm ja jotain, painaa pari yli 600g enämpi kuin onzan tuohon sopiva sisuripari.

brilleaux
06.09.2014, 13.18
Linkkiä Onzaan?

colli
06.09.2014, 16.25
http://shocktherapy.fi/
Tuolta kävin hakemassa Onzat, näytti myös oleva Lundbergin hyllyssä Keravalla kun tänään eksyin sinne.

crcm
06.09.2014, 18.40
Itse vaihdoin Continentalin Freeride sisurit (290g) ja hyvin kestänyt röykytystä. Noin yhteen bariin pitää pumpata että rengas asettuu, sen jälkeen voi laskea puoleen.

rjrm
06.09.2014, 21.23
Edelleen puuttuu se linkki :) Olen kummastellut samaa, että puhutaan läskin sisureista, mutta kukaan ei uskalla linkittää kauppaan.

a-o
06.09.2014, 21.26
vastahan tätä onzaa (http://www.evanscycles.com/products/onza/sa-fr-innertube-26-schrader-valve-ec034307)tänne linkitettiin, vai olisiko ollut rengaskeskusteluun.

brilleaux
06.09.2014, 21.39
Siis anteeksi tyhmyyteni mutta 2.20-2.50 sisuri 4.8 renkaaseen(ko)? Ja vielä schraderilla? Mitä mä nyt missaan tässä?
Sitä rautankaa kiitos....

sakuvaan
06.09.2014, 21.50
Siis anteeksi tyhmyyteni mutta 2.20-2.50 sisuri 4.8 renkaaseen(ko)? Ja vielä schraderilla? Mitä mä nyt missaan tässä?

Et missaa mitään.

nimim 2.4 tuuman maxxiksen DH sisurit mun läskissä

a-o
06.09.2014, 21.56

ups, mun moka. tuli vahingossa väärä linkki. Vaimon pyörässä oli 4" kumin kanssa vastaava koko mutta tietysti presta venttiilillä.

Minulla ei ole kokemusta 4,8" renkaista ja omassa pyörässä on litkut.

Southpaw
06.09.2014, 22.48
Minäkin vaihdoin BFL:n sisurit kevennysversioihin. Vaikea tuntea/sanoa oliko meno keveämpää. Sisurin puhkeamisia sitten tulikin "riittävästi", joten palasin takaisin ensiasennussisureihin. Onzaa ja 13F:ää tuli kokeiltua riittävän monena kappaleena ja noista pysyn poissa tulevaisuudessa.

Litkuttamista eli tubelessia voisi kokeilla jossain vaiheessa, jos ei muuta täytettä elämään löydä...

Assup
06.09.2014, 22.57
https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/l/t31.0-8/10582780_10152689845295489_7126655408304187699_o.j pg

mutanaama
06.09.2014, 23.03
jotain teet kovasti pieleen.

petjala
06.09.2014, 23.28
Toistan itseäni: mullakin menee 100mm:n vanne ja Bud/Lou tolla ylempänä linkitetyllä Onza FR:llä. Pikku ruttu jää renkaan kylkeen venan kohdalle, ei vaikuta mihinkään. Paino sen pahvipuketin kyljessä on pessimistin ilmoittama suuttuneiden keventelijöiden pelossa. Leipurin digi-ihmeellä tarkastin just rojukasasta löytyvät kolme FR:ää (prestalla), painot 238-242 grammaa niine pahviaskeineen. En jaksa kiinnostua niin paljon, jotta ottaisin pois paketista, haisee näpit ihan vehkeelle suotta sitten. Pahviaskin voi myös sulloa venttiilin kohdalle sitä kylkiruttua toppaamaan sisurin ja ulkokumin väliin, sithän noi mun punnitukset pitää kutinsa ;)
Hirmu kätsä sisurikoko olla mukana porukkalenkillä, toimii varakumina kaikkiin aparaatteihin syslorosseja lukuunottamatta. Mut niiden kaa juostaan muutenkin pyörä olkapäällä.

Pirteän näköinen Fatboy siinä harmaan petäjän kupeessa.

HuhtisMTB
06.09.2014, 23.54
Ei hitto kuin komia kuva!!!

kmw
07.09.2014, 22.32
Tänään näin Fatboyn livenä ekan kerran. Kerrassaan hieno runko.

crcm
08.09.2014, 10.51
Assup! Pistäppäs tarkempaa kuvaa pyörästäsi tänne tai pyöräsi kuva topikkiin. Ei ole noita oranssinkeltaisia fatboytä tullu vielä vastaan.

brilleaux
08.09.2014, 11.01
Tänään näin Fatboyn livenä ekan kerran. Kerrassaan hieno runko.

Mä näen myös, kun noudan paketin tänään. :D

Hannez78
08.09.2014, 21.20
Läskikuume pahenee, mutta yritän pitää pääni kylmänä...

brilleaux
08.09.2014, 21.31
Anna periksi. Fatboy purettu paketista ja kasattu. On se ainakin helvetin hieno!
Herättää välitöntä hiplaamisen tarvetta.

Vielä kun pääsee ajamaan tuolla lähipäivinä. Ei juuri polttele...

kmw
08.09.2014, 21.31
^^ jos kylmäpäisenä odottelee niin pidempään joutuu olemaan ilman. Laittaa edes pipon.

Keskiäkäinen lohjalainen
08.09.2014, 21.59
Läskikuume pahenee, mutta yritän pitää pääni kylmänä...

Tää ketju on itse pirun keksintö.

Hannez78
09.09.2014, 00.28
Anna periksi. Fatboy purettu paketista ja kasattu. On se ainakin helvetin hieno!
Herättää välitöntä hiplaamisen tarvetta.

Vielä kun pääsee ajamaan tuolla lähipäivinä. Ei juuri polttele...

Kun saisi Expertin vihreänä, niin tilaisin heti. No katsotaan mitä huominen tuo tullessaan ;)

Sent from my iPad using Tapatalk

deee
09.09.2014, 05.10
Saako Experttiä vielä jostain liikkeestä alennuksella?

brilleaux
09.09.2014, 07.52
Saako Experttiä vielä jostain liikkeestä alennuksella?

Omani hankin tuolta:
http://www.signature.fi/

2080e

Hannez78
09.09.2014, 16.01
Fatboy Expert tilattu :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

svheebo
09.09.2014, 17.41
"Kun saisi Expertin vihreänä". Plastdippaa se. Värejä löytyy. Eilen kävin haahuilemassa reitti2000:n läpi vihreällä perus fatboylla, muutama ero expertin eduksi tuli esiin. Expertin jarrut on tunnokkaammat / tehokkaammat ja takavaihtajan toiminta on moninkertaisesti täsmällisempää. Yritin matkan aikana takavaihtajaa hienosäätää vaan ei auttanut. Tänään sain taas omani kotiin, ajelin sitten Leppävaara-Laajalahti-Otaniemi akselilla polkuja ja kelvejä niin tyytyväisenä. Villa Elfvikiltä löytyikin mukavat pätkät pitkoksia Otaniemen suuntaan.

Hannez78
09.09.2014, 18.20
svheebo, hintaeroksi jäi 180€ tavan Fatboyn ja Expertin välille. Tuolla hintaerolla ei kovin ihmeellisiä päivityksiä tehdä, joten sen suhteen valinta oli helppo. Kai tuohon väriin tottuu ja plastidipillä saa ihmeitä aikaan ;)

van damme
09.09.2014, 18.23
Musta on aina muodissa. Mattamusta olis tosin vielä kauniimpi.

365
10.09.2014, 16.45
Fat boy expert 1950€ tuolla Pyörähuolto Lauttasaaressa, taisi olla L kokoinen mitä kokeilin.

+ Kokeilin sitä tänään ja jos olisi liikaa rahaa niin ostaisin, mutta KERRANKIN järki voitti... Toistaiseksi laitain mielummin vaellusmaiharit jalkaan jos aion liikkua hitaasti polkujen ulkopuolella :-)
- Auringonvalossa tykkäsin että etuhaarukka oli hiukan laikukas (valmistusvirhe?)
- Vasemassa takahaarukassa oli kunnon kiveniskelmä.

Fat boy on kyllä hauska mutta 15 minuutin kokeilulenkin jälkeen ymmärsin hauskuuden, mutta se ei "liiku" tarpeeksi minun makuuni. Ja 2k€ en pistäisi tässä vaihessa esineeseen jota en tule aktiivisesti käyttämään.

Hannez78
10.09.2014, 18.28
Halvalla lähtee, jos tuohon hintaan saa Fatboy Expertin. Ite maksoin vähän enemmän.

crcm
10.09.2014, 19.17
Musta-puna on kyllä hyvä väriyhdistelmä. Vihreä mullakin oli varauksessa aluksi, mutta siinä olisi ärsyttänyt kyllä valkoiset vannenauhat ja musta haarukka. Tuunaaminen olisi ollut vaikeampaa ja siltä osin kukkaroystävällisempää. Mustapunaa palikkaa löytyy ärsyttävän paljon.

Pyörähuollosta mulle möivät Expertin juuri 365 sanomaan hintaan, vaikka alennus ei kyllä koskenutkaan läskejä silloin.

Hub
12.09.2014, 00.45
Aika nuhaiset on kyllä noi jarrut. Keväällä vaihtoon.

brilleaux
12.09.2014, 17.51
No juu, odotan vielä josko paranis kun ajaa sisään. Jos ei, otan kakkoskonkelista SLX:t.
XT:n levyillä muuten saa myös pitoa mukavasti...

crcm
12.09.2014, 21.32
Formulaa se olla pitää.

brilleaux
13.09.2014, 08.50
Miksi pilata hyvää pyörää? :D

brilleaux
13.09.2014, 10.09
Spessussahan löytyy runkonumero muuten myös QR-koodina sieltä keskiön läheltä. Tuosta innostuneena tein koodilappuja omistajan tiedoilla, noita voi länttäillä sopiviin paikkoihin piiloon pyöriin.
Löytää varkaustapauksessa helpommin takaisin omistajalle. :)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ykart.tool.qrcodegen

Hannez78
14.09.2014, 12.49
Samoin keulassa on oma QR-koodi. Kannattaa ottaa sekin talteen.

crcm
14.09.2014, 15.04
Miksi pilata hyvää pyörää? :D

No onhan noi Shimpan jarrut (SLX+) ihan hintalaatuvaihtoehtoja, mutta kun ovat törkeen rumia kromattuine väreineen. Ne ei oikeasti sovi mihinkään pyörään. :o Sen lisäksi kun ne eivät tarjoa Formulan tehoja niin ovat oikeastaan vain hyvä budjettivaihtoehto. Tässä taannoin kun täpärini oli keulahuollossa yhdessä putiikissa, myyjä ihmetteli pyöräni jarrujen tehoja. Kysyi olinko tuunannut niitä jotenkin. Hymähdin ja sanoin että RX jarrut ovat R1 kahvoilla. Toisaalta en ihmettele kun jengi on tottunut surkeisiin Avideihin ja kohtuullisiin Shimanohoin. :rolleyes:

Hub
14.09.2014, 16.23
No onhan noi Shimpan jarrut (SLX+) ihan hintalaatuvaihtoehtoja, mutta kun ovat törkeen rumia kromattuine väreineen. Ne ei oikeasti sovi mihinkään pyörään. :o Sen lisäksi kun ne eivät tarjoa Formulan tehoja niin ovat oikeastaan vain hyvä budjettivaihtoehto. Tässä taannoin kun täpärini oli keulahuollossa yhdessä putiikissa, myyjä ihmetteli pyöräni jarrujen tehoja. Kysyi olinko tuunannut niitä jotenkin. Hymähdin ja sanoin että RX jarrut ovat R1 kahvoilla. Toisaalta en ihmettele kun jengi on tottunut surkeisiin Avideihin ja kohtuullisiin Shimanohoin. :rolleyes:

Mulla on täpärissä Formulan R1, joihin nyt vertaa luonnollisestikin. Formuloissa on hyvä teho ja tuntuma, mutta Formulan yksiosaiset levyt on ihan ahterista. Järjetön ulina ja vikinä. Laitoin tilalle Shimanon Ice Tech levyt ja nyt on hiljaiset jarrut. Formulan kaksiosaiset on varmastikin eri juttu.

Mun mielestä SLX/XT/XTR ovat ihan hyvänäköisiä ja mulle toiminta on tärkempää kuin ulkonäkö. Yks vaihtoehto ois laittaa tilalle XT:t. Formuloissa on vieläkin aika ahdas väli levylle.

crcm
14.09.2014, 20.44
Itse nimenomaan tykkään Formulan levyistä. En ole saanut niitä vinkumaan kuin sateella. Mutta joo ehkä tää offari riittää. :rolleyes:

brilleaux
14.09.2014, 21.26
En lähde tähän. :D
SLX:t on nyt kiinni, ja riittää mulle.
Vaikka toi hopean häivähdys kyllä ottaa silmään, jos antais vähän mustaa spraytä noille... :P
Ero orkkisjarrujen tehoon on kohtuu suuri.

Tiedoksi; jos spessuun laittaa SLX:t gripparien kanssa, lyhyt sormiselle ei onnaa säädöt.
Jarrukahva stoppaa liian aikaisin gripparin kahvan reunaan.

Hannez78
15.09.2014, 00.37
Jarrujen päivitys on kyllä edessä jossain vaiheessa. Taidan laittaa Sram Guide RS:t, niin eipähän lopu jarruteho :)

Antza44
15.09.2014, 21.34
Tiedoksi; jos spessuun laittaa SLX:t gripparien kanssa, lyhyt sormiselle ei onnaa säädöt.
Jarrukahva stoppaa liian aikaisin gripparin kahvan reunaan.
Hassua mulla kans SLX:t ja X0 gripparit ja no brobleemo. Toisin ei Spessussa. Normi 10 koon hanska. No onkelma poistunee kohta;). Gripparien orkkis tupit on minusta kyllä aivan liian pitkät.

Urkki
16.09.2014, 22.14
Tänään, noin kolmen vuoden läskipyörä-"tiedostuneisuuden" jälkeen hain perusmallin 2014 FatBoyn. Tutustumisajo Kymissä sijaitsevalla jylhällä vuorella heitetetty. Jontkissa olevissa soissa möyriminen oli kyllä hienoa. Kun ei tarvitse polkua, niin pitää myös varautua kaatuneiden/kelottuneiden rankojen/oksien läpi puskemiseen. Ei sillä, tasaisella kampeamisella puskee kyllä hyvin.

Kiitokset kaikille foorumille läskipyöristä kirjoittaneille. Nyt ratkaisi asiallisten teknisten ominaisuuksien lisäksi matta-vihreä väri, stealth-henkinen runko ja mahdollisuus hankkia paikalliselta. Sekä hinta.

van damme
17.09.2014, 04.38
Tänään, noin kolmen vuoden läskipyörä-"tiedostuneisuuden" jälkeen hain perusmallin 2014 FatBoyn. Tutustumisajo Kymissä sijaitsevalla jylhällä vuorella heitetetty. Jontkissa olevissa soissa möyriminen oli kyllä hienoa. Kun ei tarvitse polkua, niin pitää myös varautua kaatuneiden/kelottuneiden rankojen/oksien läpi puskemiseen. Ei sillä, tasaisella kampeamisella puskee kyllä hyvin.

Kiitokset kaikille foorumille läskipyöristä kirjoittaneille. Nyt ratkaisi asiallisten teknisten ominaisuuksien lisäksi matta-vihreä väri, stealth-henkinen runko ja mahdollisuus hankkia paikalliselta. Sekä hinta.

Paljon maksoi perusmalli? 1950€ näyttää olevan päivän hinta Expertillä :)

stumpe
17.09.2014, 11.10

Mistä muka experttiä saa tohon hintaan?!

IncBuff
17.09.2014, 11.12
Jonkun valmiiksi kolhitun testipyörän olisi saanut jostain tuohon hintaan niin sehän on silloin päivän hinta :D

brilleaux
17.09.2014, 11.19
Mä maksoin omastani 2080e, ei paljoa enempää siis. Ajamaton, tehtaan paketissa.

Antza44
17.09.2014, 11.40
Fat boy expert 1950€ tuolla Pyörähuolto Lauttasaaressa, taisi olla L kokoinen mitä kokeilin.

KÖH. Eiköhän tuokin hinta ollut -14 malliselle ihka ehjälle ja uudelle. Lahtelainen kauppa myi taannoin syys alessa kaikkia varasto pyöriä -25% Fatboyta ei ollut vissiin hyllyssä, mut joku onnellinen sai varmaan Suomen halvimman Muklukin. Kyllä niitä tarjouksia vaan on syksyllä, kun uudet mallit painaa päälle.

Cormick
17.09.2014, 22.59
Viime vkloppuna pääsin ajamaan fattia ja polte hankintaan nyt mahoton.
L-kokosella Fatboylla ajelin, mut tuntu hieman pitkälle. Tämän saanee hoidettua stemmillä ja satulan siirrolla joka oli omaan polvikulmaan nähden pikkasen takana. Tykkään ajaa pikkasen "ahtaalla" rungolla (nykyinen maasturi s-kokoinen Inbred). Kuskilla mittaa 176cm ja inseam 83.
SVHeebo kirjoittelikin aiemmin, että hänen inseam 81 ja satulan korkeus tapissaan. Tämä tekee koon valinnasta hankalan.
Joten kysymykseni kuuluu, kumpaa kokoa suosittelette M vai L?
Ja löytyykö mistään fatboyta perus tai expert mallina ilman monen kuukauden odotusta?
Kiitoksia jo etukäteen.

Hub
17.09.2014, 23.16
L-kokosella Fatboylla ajelin, mut tuntu hieman pitkälle. Tämän saanee hoidettua stemmillä ja satulan siirrolla joka oli omaan polvikulmaan nähden pikkasen takana. Tykkään ajaa pikkasen "ahtaalla" rungolla (nykyinen maasturi s-kokoinen Inbred). Kuskilla mittaa 176cm ja inseam 83.
SVHeebo kirjoittelikin aiemmin, että hänen inseam 81 ja satulan korkeus tapissaan. Tämä tekee koon valinnasta hankalan.
Ja löytyykö mistään fatboyta perus tai expert mallina ilman monen kuukauden odotusta?
Kiitoksia jo etukäteen.

Itse olen 178 ja 83, runkoko on M ja satula on muutaman sentin yli ohjaustangon. Nostovaraa on kyllä vielä. Mielestäni koko on juuri sopiva.

Hannez78
18.09.2014, 00.20
Itse olen 180cm pitkä ja inseam 83,5-84cm ja ajan M-kokoisella Fatboylla. Kokeilin myös L-kokoa, mutta mielestäni pienempi runko on mukavampi ajaa maastossa. Satulassa on vielä nostovaraa noin 5cm, tosin stemmi saisi olla 1-2cm pidempi. Cormick, itse sain oman Fatboyn parissa päivässä, kun tilasin Signaturelta.

brilleaux
18.09.2014, 08.16
Kovin on yksilöllistä; itsellä mittaa 173cm, pidän pienistä rungoista ja M-koko juuri passeli. Stemmin vaihdoin 50 milliseen ja Command Postissa vielä setbackiä.
S-kokoisella olis pian joutunut pidentään stemmiä, mikä taas ei käy.

Signaturelta itsekkin tilasin, tuli parissa päivässä.

crcm
18.09.2014, 12.36
180/83 ja M-koko täälläkin. On passeli. Tulispa 1x10 roinat viikonlopuksi!

svheebo
18.09.2014, 12.43
Cormick , kävinpä napsaisemassa kuvan satulaputkestani, eli aiemmin kirjoitin satulakorkeuden olevan liki tapissaan minulla, varaa on vielä 2,5cm nostaa. Kuvassa näkyy putken minimimerkki ja vasemmalla putkessa näkyy kuluma kohdassa jossa minulla korkeus on ollut. Sehän on tietty taas makuasia miten korkealla satulaa haluaa pitää.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/18/3a62e8d6e44e10d78a5b34ee3bed2ca8.jpg

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/18/ebacd2ddcd6e1d15ac58444a735bc218.jpg

Antza44
18.09.2014, 12.44
Kiitoksia jo etukäteen.Kyllä noille mitoille L on iso . 180+ senttisille L ja M valinta onkin jo mieltymys juttu.
Tuo alla mainittu kankeus on juuri se suurin haitta, kun akseliväli kasvaa. Sitä ei lyhyellä stemmillä korjata ja paino piste voi mennä liian taakse jyrkkiä ylämäkiä ajatellen.

svheebo
18.09.2014, 12.51
Ajoin toissa maanantaina reilut 120km L-kokoisella Fatboylla, se oli minulle ainakin liian iso. Lähinnä huomasin kankeutena kun polku muuttui pienemmäksi, samaten kallioiden kiipeilyssä.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/18/a8cc8db573ba9b74f71f28d36a37469a.jpg

crcm
18.09.2014, 13.59
Kiva nähdä noita vihreitäkin välillä. Ovat melkein harvinaisuuksia.

Cormick
18.09.2014, 14.27
Kiitoksia vastanneille. M-kokoa siis metästämään.
svheebo, sori kirjoistusvirhe "liki tapissaan" oli muuttunut muotoon "tapissa", pahoitteluni.

a-o
18.09.2014, 14.34
Kiva nähdä noita vihreitäkin välillä. Ovat melkein harvinaisuuksia.

Minulla niin teki mieli oranssia ja sen päällä jo pääsin istumaankin. Joulukuulle kuulemma menee seuraava erä... Experttejä kuulemma saa hyvin.

Urkki
18.09.2014, 22.27

Esittelykappale, perusmallin ovh:sta muutamia satasia pois. Ja tuo "olive drab"-sävy ( tai sen poistuminen) nosti hankkimispaineita.

Tänään kerkesin tehdä uuden lenkin. 13km asfaltti/linnoituksen muurin huippu/hiekkatie-siirtymä luontopoluille. Luontopolku 5km kivikkoa, juurakkoa, korkeaa pitkospuuta ( suot vierellä oli kuivina, muuten olisin polkenut siellä ;) ). Taas vahvistui, että läskillä saa tasaisella tekemisellä paikattua tekniikan puutteita. Siirtymällä muistaakseni 0,7bar, kivikkosessiossa 0,5bar.

Kivikossakin tuntuisi olevan varaa paineen laskuun. Polkija 91kg. Hain tänään Motonetin digi-ilmanpainemittarin, saa nähdä kuinka pitkään jaksaa/tarvii kuljettaa mukana.

Assup
20.09.2014, 00.11
Pelkkää hyvää sanottavaa läskipojasta!
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10641280_10152701728560489_8541523713061037953_n.j pg?oh=1859a96d927466e79ec8cee564588aa8&oe=5486CAB2&__gda__=1421997543_3590fe04a2c20c89e6f9ac0855f2a34 c

brilleaux
20.09.2014, 19.33
Tänään ajoin ekakerran märillä levyillä. Siis jarrutin.
Noi alkuperäiset laikat menee vaihtoon heti, prkl mitkä kirkujat...XT:n/Saintin 180mm laikkaa saa tarjota...

svheebo
20.09.2014, 20.13
Eikös palatkin vaikuta siihen kiljumiseen?

brilleaux
21.09.2014, 09.06
Eikös palatkin vaikuta siihen kiljumiseen?
Varmasti vaikuttaa.
Mutta juuri nämä samat palat on ollu käytössä Avidin+saintin levyillä. Ei kilju.
Xt:n ja Saintin "kelluvat" levyt ei tunnu juuri kiljuvan. Ainakaan omien kokemusten mukaan.

svheebo
21.09.2014, 11.47
En väitä vastaan. Kunhan saat vaihdettua niin kerrohan auttoiko ja mitä kustansi. Märkinä jarrut tosiaan saavat bussikuskitkin kateellisiksi :D

alumiini
23.09.2014, 22.32
Tänään tuli haettua Tampereelta heräteostoksena Fatboy Expert. Lopullista hintaa en vielä tiedä, kun peltipoliisin nappaama lisälasku tulee myöhemmin postissa.
Pienen testilenkin heitin myyjäliikkeen pihassa farkut jalassa, ja olipahan härskin tuntuista (ekä läskikokemus). Saa nähdä jos tuota alkaisi sitten jossain vaiheessa keventelemään.

brilleaux
23.09.2014, 22.38
^^kiljuu ne kuitenkin prkl. Taakse vaihdoin xt:n levyn, kyllä sekin näemmä huutaa. Ei tosin ollenkaan niin pahasti eikä niin pitkään kuin orkkislevy.
Taitaa muisti pätkiä; jospa ne oli Saintin jarrut ja palat jotka ei vingu...

Nyt sitten ehdotuksia hiljaisista paloista SLX:n jarruihin, noillahan säikyttää kaikki viattomat luontokappaleet.

alumiini
24.09.2014, 20.36
Nyt on eka lenkki heitetty Fatboylla, ja olihan se erilaista..Kevyesti kiipeää ja pito on uskomaton. Oli kyllä outoa ajaa ilman lukkoja pitkästä aikaa.
Paineiden kanssa oli pientä säätöä: spessun pumppu näytti 0,5 bar, mutta renkaat tuntuivat kivikovilta ja töyssyt hakkasivat käsille, mutta homma helpottui kun laskin paineita ronskisti, silleen että rengasta painamalla se tuntui selvästi löysältä.
Ketjut hakkaavat aika reilusti pienemmällä eturieskalla.

Mutta kaiken kaikkiaan kolmen täpärivuoden jälkeen virkistävä kokemus. Noita grippareita en osaa kyllä käyttää.

brilleaux
25.09.2014, 09.44
Nyt on eka lenkki heitetty Fatboylla, ja olihan se erilaista..Kevyesti kiipeää ja pito on uskomaton. Oli kyllä outoa ajaa ilman lukkoja pitkästä aikaa.
Paineiden kanssa oli pientä säätöä: spessun pumppu näytti 0,5 bar, mutta renkaat tuntuivat kivikovilta ja töyssyt hakkasivat käsille, mutta homma helpottui kun laskin paineita ronskisti, silleen että rengasta painamalla se tuntui selvästi löysältä.
Ketjut hakkaavat aika reilusti pienemmällä eturieskalla.

Mutta kaiken kaikkiaan kolmen täpärivuoden jälkeen virkistävä kokemus. Noita grippareita en osaa kyllä käyttää.

Mulla paineet 0,30 ja 0,39 kuskilla painoa sen 70kg. Edestä vois vielä tiputella syysmärillä kympin pois...toki noillakin paineilla parit kerrat on paukkunu vanteille.
Gripparit vaihdoin samantien pois. Kelvottomat kapineet. IMO.

Fatboyslim
25.09.2014, 10.02
Milläs tapaa fättäri ihmiset on tuon hämärien kelien valaistuksen hoitaneet? Experttiin ei ilm. ole hyvä kiinnitellä sarviin mitään ylimääräistä..

Mika K
25.09.2014, 10.12
Miksei siihen voisi kiinnittää esim. valoja?

brilleaux
25.09.2014, 10.15
^^Miksi ei? Kyllä mulla siinä valo on kiinni. Ja lisänä tuikku myös kypärässä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2014-09-23%2019.32.04.jpg

brilleaux
25.09.2014, 10.22
^^kiljuu ne kuitenkin prkl. Taakse vaihdoin xt:n levyn, kyllä sekin näemmä huutaa. Ei tosin ollenkaan niin pahasti eikä niin pitkään kuin orkkislevy.
Taitaa muisti pätkiä; jospa ne oli Saintin jarrut ja palat jotka ei vingu...

Taisi selvitä tämäkin vinkumysteeri; entinen etulaikka oli RT86(XT-Saint) ja se ei vinkunut, nyt taakse laitettu on RT76(SLX-XT). RT86 on kerroksittainen laikka rakenteeltaan. RT76 ihan normaali. Kerrosrakenne vähentää ilmeisesti vinguntaa aika kivasti.

Ulkonäöllisesti laikat on kovinkin samannäköisiä.

Fatboyslim
25.09.2014, 13.55
Kuulemma tuo hiilikuituhaarukka ei oikein tykkää, että siihen kiinnitellään mitään. En tunne asiaa sen tarkemmin. Tankolaukkua joskus kysyin liikkeessä, mutta meinasivat ettei hiilikuituun kannata kiinnitellä mitään.

Markku Liitiä
25.09.2014, 14.07
Tankoonhan sinä sen valon kiinnität etkä haarukkaan. Ohjaustanko näyttää ainakin netin mukaan olevan Expertissä alumiinia (eikä haittaa vaikka olisi hiilikuituakin). Jos ja kun hiilarihaarukka kestää metsässä rytyyttämistä 90 kg kuski pyörän päällä, ei se varmasti pane pahakseen, jos tankoon pistää 150 grammaa painavan lampun.

Halvimpia malleja lukuun ottamatta esim. liki kaikissa maantiepyörissä ja cyclokrossareissa on hiilikuituhaarukat ja valoja noissakin pyörissä näkee. Ole huoleti!

brilleaux
25.09.2014, 14.15
^^Olispa mielenkiintoista kuulla perustelut tuolle. :D

^Hiilaritangossa se munkin lamppu on kiinni.

Onkohan tässä joku asiantunteva "myyntihenkilö" ajatellut ihan reikien poraamista kiinnitykseen... :D

Mika K
25.09.2014, 15.35
Tuo saattaa olla se (ainoa) järkevä selitys moiseen mielipiteeseen.

Avokid
25.09.2014, 16.10
Kuulemma tuo hiilikuituhaarukka ei oikein tykkää, että siihen kiinnitellään mitään. En tunne asiaa sen tarkemmin. Tankolaukkua joskus kysyin liikkeessä, mutta meinasivat ettei hiilikuituun kannata kiinnitellä mitään.
Joo. Tankolaukuissa onkin yleensä varoitus hiilaritangoista, ei haarukoista. Johtuu siitä, että laukusta menee yleensä vaijeri tangon yli stemmin alle ja tuo vaijeri hinkkaisi itsensä kuitutankoon kiinni jos laittaa laukkuun enemmän kuormaa.

svheebo
25.09.2014, 16.10
"Gripparit vaihdoin samantien pois. Kelvottomat kapineet." Minä taas puolestani pidän noista grippareista kovastikin, osaan silti ajaa myös "normi vaihdevalitsimilla" :)

Hannez78
26.09.2014, 01.10
Eka pyörä, jossa on gripparit. Aika nopeasti noihin on tottunut, vaikka olenkin aina vannonut triggereiden nimeen. Talvella[emoji300]️ on mukava ajella tumput kädessä [emoji111]️

brilleaux
26.09.2014, 08.17
Suurin kompastukivi grippareissa mulle on vaihtaminen tukalassa paikassa(esim. tekninen ylämäki), käden siirtäminen vaihtajalle tangon optimipaikasta kriittisellä heltkellä...seuraukset tiedetään.
Tumput kädessä en aja muutenkaan koskaan. Hyvillä sormikkailla pärjää joka kelissä.

Ja omalla vajavaisella motoriikalla yhtäaikaa vaihtaminen ja jarruttaminen grippareilla on osoittautunut myös hankalaksi.
Toiminta on takavaihtajan osalta omaan makuun myös liian "sivistynyttä".

Mutta varmasti hyvä ja toimiva ratkaisu niille, jotka noiden kanssa pääsevät sinuiksi. :)
Musta ei tullu niiden kaveria.

Fatboyslim
26.09.2014, 09.43
Joo. Tankolaukuissa onkin yleensä varoitus hiilaritangoista, ei haarukoista. Johtuu siitä, että laukusta menee yleensä vaijeri tangon yli stemmin alle ja tuo vaijeri hinkkaisi itsensä kuitutankoon kiinni jos laittaa laukkuun enemmän kuormaa.

Aivan. En ole tuon hiilikuidun kanssa törmännyt aiemmin, joten hyvä tietää.

Mulla on tuota vaellus taustaa ja yön-yli reissuhan tuolla pyörällä on jossain välissä tehtävä. Pitää vaan ensin päästä sisään tuohon maastoajoon paremmin. Tuollainen yön-yli reissu vaatii tosin, että mukaan saa väh. makuupussin, -alustan ja retkikeittimen. Teltta olisi hyvä, mutta ei välttämätön. Vaatteet ja ruoat menee vielä selässä, mutta nuo muut haittaa kokonsa puolesta liikkuvuutta niin, että parempi saada pyörään kiinni jollain konstin.

Eli tankolaukku + tarakka ja sivulaukku, niin uskoisin sillä pärjäävän hienosti vaikka pidemmänkin lenkin.

Hannez78
26.09.2014, 13.40
Suurin kompastukivi grippareissa mulle on vaihtaminen tukalassa paikassa(esim. tekninen ylämäki), käden siirtäminen vaihtajalle tangon optimipaikasta kriittisellä heltkellä...seuraukset tiedetään.
Tumput kädessä en aja muutenkaan koskaan. Hyvillä sormikkailla pärjää joka kelissä.

Ja omalla vajavaisella motoriikalla yhtäaikaa vaihtaminen ja jarruttaminen grippareilla on osoittautunut myös hankalaksi.
Toiminta on takavaihtajan osalta omaan makuun myös liian "sivistynyttä".

Mutta varmasti hyvä ja toimiva ratkaisu niille, jotka noiden kanssa pääsevät sinuiksi. :)
Musta ei tullu niiden kaveria.

Ihminen on siitä ihmeellinen elukka, että se sopeutuu muutoksiin. Olin skeptinen grippareiden suhteen, vaan en ole enää. Toimii siinä missä triggeritkin.

Fatboy Expertin etu- ja takavaihtaja toimivat todella hienosti. Olin aidosti yllättynyt niiden täsmälliseen toimintaan. Jarruihin olen kyllä pettynyt. Tuntuma on ihan ok, mutta teho ei vakuuta ja kostealla kelillä vinkuna peittoaa helposti satamahinaajan sumutorven.

brilleaux
26.09.2014, 14.16
Fatboy Expertin etu- ja takavaihtaja toimivat todella hienosti. Olin aidosti yllättynyt niiden täsmälliseen toimintaan. Jarruihin olen kyllä pettynyt. Tuntuma on ihan ok, mutta teho ei vakuuta ja kostealla kelillä vinkuna peittoaa helposti satamahinaajan sumutorven.

Niin toimivat, varsinkin X9 triggereillä. ;)
Ei vaan, varsin etuvaihtaja toimi kyllä gripparilla oikein kivasti. Takavaihtaja oli ehkä liiankin smoothi mun makuun.
Jarrut vaihdoin heti eka ajon jälkeen.
Suosittelen päivitystä vaikkapa SLX:n jarruihin. Ei maksa maltaita ja ovat kertaluokkaa paremmat.

alumiini
29.09.2014, 13.02
Onkos kukaan muu pannut merkille tuota ketjujen hakkaamista? Viime lenkin jälkeen huomasin että alkaa jo maalia irrota chainstaysta..Vai onko vaan mun pyörässä kyseinen ominaisuus?
En ole katsonut kuinka jäykkä tuo vaihtajan häkki on, josko sitä saisi kiristettyä.

Ekat osapäivitykset tuleekin jo viikon omistuksen jälkeen: Satula, tolppa, tanko, polkimet ja sisurit tuli tilailtua. Pitää laitella kuvaa jahka saan asennettua.

brilleaux
29.09.2014, 13.15
Onkos kukaan muu pannut merkille tuota ketjujen hakkaamista? Viime lenkin jälkeen huomasin että alkaa jo maalia irrota chainstaysta..Vai onko vaan mun pyörässä kyseinen ominaisuus?

Kyllä se mullakin pikkurattaalla edessä hakkaa. Ketjuakin taitais olla varaa lyhentää, mitä pikaisesti katselin. Sekin auttaa asiaa.
Isolla rattaalla edessä ei taasen kyllä hakkaa yhtään.
Ja ei toi X0 takavaihtaja kyllä ainakaan mulla ole läheskään yhtä jäykkä kuin esim. Shimanon SLX+.

alumiini
29.09.2014, 13.22
Kyllä se mullakin pikkurattaalla edessä hakkaa. Ketjuakin taitais olla varaa lyhentää, mitä pikaisesti katselin. Sekin auttaa asiaa.
Isolla rattaalla edessä ei taasen kyllä hakkaa yhtään.
Ja ei toi X0 takavaihtaja kyllä ainakaan mulla ole läheskään yhtä jäykkä kuin esim. Shimanon SLX+.

Mulla tuntu hakkaavan isommallakin eturieskalla..Täpärissä on mulla kanssa X0 type2 takavaihtaja, ja sitä ei meinaa käsin saada liikutettua kun se on niin jäykkä.
No pitää kait hankkia ensiavuksi joku suoja tohon putkeen ja katsella sitten onko ketjua varaa lyhentää.

brilleaux
29.09.2014, 14.35
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48588-SRAM-Type-2&p=2052307#post2052307

Pitääpä tarkistella toi oman kireyskin.
Jostain muistan lukeneeni maininnan, että vaihtaja pitäisi uutena käyttää ääriasennossa jotta alkaa jarru toimimaan? Todenperäisyydestä en tiedä.

Ski
29.09.2014, 15.11
Mun pyörissä Shimano Shadow + on jäykempi kuin SRAM.

fob
29.09.2014, 17.43
Aika monessa fillarissa koot loppuvat tällaisen pitkän pätkän osalta kesken. Riittäisiköhän Fatboyn XL 194 senttiselle?

Mika K
29.09.2014, 18.13
Riittäis varmasti- Itselle moisessa XL-kokoisessa varmaan pitkäjalkaisena olkaa olla pituutta tuolla liikaakin, kun musta läskiin kuuluu hieman rennompi ajoasento. Tosin L-koko on taas sitten aika matala eli sii o soo. Mun mittasuhteilla taitaa Salsan Mukluk olla se patas, mutta halpiksella mennään ainakin toistaiseksi :)

deee
29.09.2014, 19.41
Just kun sain rahat kasaan niin alennuspyörät on myyty loppuun :( Ensi syksyn alennusmyyntejä odotellessa.

deee
29.09.2014, 19.45

Tätä ongelmaa ei ennen ollut koska gripshiftit oli kapeampia ja käsi oli koko ajan osittain shifterin kohdalla. Uudet mallit siinä mielessä 90-luvun malleja huonompia.

Antza44
30.09.2014, 12.58
Tätä ongelmaa ei ennen ollut koska gripshiftit oli kapeampia ja käsi oli koko ajan osittain shifterin kohdalla. Uudet mallit siinä mielessä 90-luvun malleja huonompia.Heittää ne orkkis tupit roskiin ja ongelma poistuu.

Simo Ahtola
30.09.2014, 19.39
Antza44 mitä tilalle?

deee
30.09.2014, 20.18
Näyttää kuvien mukaan niin paksuilta nuo uudet että jää ikävä porras saumakohtaan jos laittaa normaalipaksuiset gripit tilalle.

Jalmari1969
30.09.2014, 20.25
Ergonilla on omia gripshift malleja lyhyemmällä tuppi osalla. Itellä noi orggis tupit tulee kastuessaan ärsyttävän liukkaiksi..

deee
01.10.2014, 01.43
Saksasta näyttää saavan 2015 Experttiä hintaan 2399€: http://shop.fahrradnet24.de/product_info.php/products_id/10825

Muistaako joku oliko 2014 mallin hinta sama vai onko tippunut satasella?

miku80
01.10.2014, 08.45
Saksassa on kaikkien spessujen suositushinnat 200e vähemmät mitä täällä pohjosemmassa.. En tiedä mistä johtuu, kun ei tuo Saksan 5% pienempi alv:kaan tuota erotusta vielä tee..

JackOja
01.10.2014, 09.12
Näyttää kuvien mukaan niin paksuilta....

Näyttää muttei ole.

Saksassa on kaikkien spessujen suositushinnat 200e vähemmät mitä täällä pohjosemmassa.. En tiedä mistä johtuu, kun ei tuo Saksan 5% pienempi alv:kaan tuota erotusta vielä tee..

Kaiken vaan pitää maksaa täällä kylmässä pohjolassa hieman enemmän :)

Antza44
01.10.2014, 09.57
Antza44 mitä tilalle?Esim http://www.bike-discount.de/en/buy/gs1-dual-twist-shift-mtb-racing-grips-black-157787 tai single http://www.bike-discount.de/en/buy/gs1-single-twist-shift-mtb-racing-grips-black-157797
Molemmat toimii mahtavasti ja antaa kivasti tukea ranteille ja on pehmeet ja, kun ei laita jatkopaloja, niin käsi yltää gripparille kivasti. Ekaksi askartelin matto puukolla ja rautasahalla noista soipivan mittaset -> http://www.bike-discount.de/en/buy/locking-grips-foam-black-44301/wg_id-497 hyvät tuli, mutta kaipasin ranteille tukea.

JackOja
01.10.2014, 11.11
Ja saahan esim. ODIn grippeja gripshift-mittaisina, vaikkapa Rogue (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/odi-rogue-mtb-lock-on/rp-prod10473), jos paksua kaipaa.

Iletys
01.10.2014, 15.27
Minkälaisen kampisetin Fatboy vaatii jotta sen saa 1x10 versioksi? Entä meneekö takakiekkoon 11-lehtinen pakka jos haluaisi yrittää sellaista viritelmää? Vaihtaja ja gripshiftihän menisi myös uusiksi.

brilleaux
01.10.2014, 15.35
Oma kampisetti käy. Laitat vaikka tuon:
http://bythehive.com/e-thirteen/components/guideringm-dm/

Siis Expertiin ainakin.

Tai minkä tahansa 104BCD-jaolla olevan N/W-rattaan. Kiinnität sen suoraan spideriin.

11-lehtiseen en itse lähtisi. Tämä taakse, jos ei reidet riitä:
http://www.oneupcomponents.com/products/42-tooth-sprocket

JackOja
01.10.2014, 15.38
...meneekö takakiekkoon 11-lehtinen pakka...

Tarvitset XD-kasettirungon, varaosanro S141000002

Iletys
01.10.2014, 15.52
Kyseessä olisi perus Fatboyn päivitys. Samalla voisi harkita parempaa kampisettiä. Eli pitäisi saada PF30 muutettua niin että siihen saisi esim Racefacea kiinni. Ja vielä ketjulinja kun pysyisi järkevänä.

Unohdetaan 11-lehtiset. Tuo oneup voisi olla järkevä. Varmaan toimii medium häkillä.

Antza44
02.10.2014, 13.12
Mulla tuntu hakkaavan isommallakin eturieskalla..Täpärissä on mulla kanssa X0 type2 takavaihtaja, ja sitä ei meinaa käsin saada liikutettua kun se on niin jäykkä.
No pitää kait hankkia ensiavuksi joku suoja tohon putkeen ja katsella sitten onko ketjua varaa lyhentää.Mulla 2 kipaletta X9 type2 vaihtajaa. Toisen kytkin on selkeästi löysempi. Ymmärtääkseni kytkintä voi kiristää pyöreän kannen alta, mut mulla ei hakkaa ketju kummallakaan runkoon, ni en ole jaksanut kiristää. En usko mihinkään edessä käyttö teoriohin.

crcm
02.10.2014, 15.01
Kirjoittelin tuonne 1x10 ketjuun (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49169-1x10&p=2272205#post2272205) ongelmista tuon Type 2 kanssa. 42T-ratas ainakin itsellä vetää takavaihtajan niin suoraksi, että ei palaudu joka kerralla. Vaihtaja on siis niin jäykkä oletuksena. Sitä isoa torxia olen löysentänyt sen verran, että pitäisi toimia. Tuolla (http://bicyclingaustralia.com.au/2013/08/sram-type-2-overhaul) on huolto-ohjeet.

Ski
02.10.2014, 16.10
Kirjoittelin tuonne 1x10 ketjuun (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49169-1x10&p=2272205#post2272205) ongelmista tuon Type 2 kanssa. 42T-ratas ainakin itsellä vetää takavaihtajan niin suoraksi, että ei palaudu joka kerralla. Vaihtaja on siis niin jäykkä oletuksena. Sitä isoa torxia olen löysentänyt sen verran, että pitäisi toimia. Tuolla (http://bicyclingaustralia.com.au/2013/08/sram-type-2-overhaul) on huolto-ohjeet.

ketju oisko jo liian lyhyt. Se että se jää suoraksi, niin eikö se oo huolto asento, ja se lukittee sen suoraksi sillä jousitapilla?

crcm
02.10.2014, 17.09
ketju oisko jo liian lyhyt. Se että se jää suoraksi, niin eikö se oo huolto asento, ja se lukittee sen suoraksi sillä jousitapilla?

Se siis jää suoraksi ilman sitä tappia. Se kytkin on vaan niin jäykkä siellä ääriasennossa. Ketjun pituushan on aivan sama jos katsotaan rattaiden maksimi piikkimäärää. Oli 36-36 ja nyt on 42-30.

Hub
02.10.2014, 23.23
Kun olette laittaneet kammet kiinni, niin kuinka "pyörivät" ne ovat olleet kiristyksen jälkeen? Laitoin 45 nm. Jotenkin tuntuu, että pitäisi pyöriä reippaammin vai liukastuuko ne ajan myötä?

brilleaux
03.10.2014, 08.19
Mulla 2 kipaletta X9 type2 vaihtajaa. Toisen kytkin on selkeästi löysempi. Ymmärtääkseni kytkintä voi kiristää pyöreän kannen alta, mut mulla ei hakkaa ketju kummallakaan runkoon, ni en ole jaksanut kiristää. En usko mihinkään edessä käyttö teoriohin.

Koettelin vaihtajaa vielä uudestaan ; kyllä tämä X0 type 2 on huomattavan löysä. (Kohta)Entisenä Sramfanina ihmettelen valmistajan toleransseja. Eikö kaikki linjalta tulevat vaihtajat tulisi olla 1:1?
Täpärissä oli Shitmanon SLX + ja kyllä toiminta oli toiselta planeetalta. Toki niissä ei kestä se jousihässäkkä. Eikä niitä saa mistään varaosana.
Mutta jo SLX yhdistettynä Saintin triggeriin hakkaa tämän X0 type2:n+X9 triggerin mennentullen. Joka suhteessa.
Saati XTR.

EDIT: Ylläolevaa en muuten olisi ikinä uskonut sanovani...

crcm
03.10.2014, 09.48
Täytyy kyllä vähän kompata Brillee. Aina ollut vähän säätämistä näiden Sramin vehkeiden kanssa vaikka otanta on pieni. Missä on Nure! Hän palauttaisi luottamuksen Sramiin!

Hub
03.10.2014, 17.20
Onko jollain edessä 30t Raceface? Onko 8,5 millisillä vai 10 millisillä kiinni?

crcm
04.10.2014, 02.27
Onko jollain edessä 30t Raceface? Onko 8,5 millisillä vai 10 millisillä kiinni?

Expertin TRS kammissa on 8,5 milliset ja kyllä se RaceFace pysyy niilläkin kiiinni.

Hub
04.10.2014, 17.10
Expertin TRS kammissa on 8,5 milliset ja kyllä se RaceFace pysyy niilläkin kiiinni.

Asia selvä. Näin tuumailinkin, mutta pikkutarkkana kaverina takerrun suosituksiin.

Iletys
05.10.2014, 13.29
Onko joku heittänyt fatboyn kehille jo jotain kevennys-sisuria? Minkä sisurin voisi olettaa venyvän noihin mittoihin?

Hub
05.10.2014, 15.06
Onko joku heittänyt fatboyn kehille jo jotain kevennys-sisuria? Minkä sisurin voisi olettaa venyvän noihin mittoihin?

Laitoin Onzat. Sen verran kätevät, etten ainakaan vielä jaksa alkaa virittelee tubelesia.

Iletys
05.10.2014, 15.46
Laitoin Onzat. Sen verran kätevät, etten ainakaan vielä jaksa alkaa virittelee tubelesia.

Mitä Onzan kooksi ilmoitetaan paketissa?

Venyykö tämä (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,106;p roduct=95287)?

svheebo
05.10.2014, 16.40
Jassoo...nyt teki vapaaratas tenät keskellä ilvesreittiä... No, ei ole kuin 15km himaan. Eli ei tartu kynnet kiinni, pyörii tyhjää molempiin suuntiin.

brilleaux
05.10.2014, 18.38
^Osanottoni.
Prkl...pitäisköhän tuo avata jo etukäteen...Tai tilata Hope samantien.

Hub
05.10.2014, 19.14
Mitä Onzan kooksi ilmoitetaan paketissa?

Venyykö tämä (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,106;p roduct=95287)?

Nuo juuri. Paino taisi olla kuitenkin todellisuudessa 220-225 gr.

svheebo
05.10.2014, 20.20
^Osanottoni.
Prkl...pitäisköhän tuo avata jo etukäteen...Tai tilata Hope samantien.

Joo, Kiitos. Nyt alkaa jo hiljaisempaakin miestä kyrsimään. Heinäkuussahan tuohon vapaarattaaseen vaihdettiin laakerit, eli toinen kerta pajotettavaksi tuon takia. Viimeksi käytin pyörää huollossa turhaan koska kammet jumittivat ja vetopuolen laakerissa tuntui kahnausta. No sitä keskiölaakerisettiä ei voitu vaihtaa kun ei ollut rikki, "takuuseen ei tehdä ennakoivia huoltoja". Nyt tuntuu ja näkyy havaittava välys. ( Onkohan välys tarpeeksi iso vai vaatiiko että kampien pitää muljua kuin hullun vekotin mielipuolen ahterissa ) Montakohan viikkoa menee ajamatta taas. Nyt olisi kiva saada faktatietoa mitkä / minkä valmistajan keskiölaakerit ja vapaarattaat käyvät experttiin heittämällä. Vaikka on takuuta niin kyllä se ajopelin seisottaminen ottaa pattiin, saati sitten ylimääräinen ajelu, noin 350km per huoltokeikka.... Kohta mieluummin maksaa itse paremmat osat niin selvii helpommalla.

Timppa H
05.10.2014, 21.50
Ei ole hopen laakereissakaan hurraamista nykyään. Jo toisesta kiekkosetistä (en vissiin usko kerrasta) meni laakeri. Ekasta meni vapaarattaan laakeri niin, että vapaaratas halkesi. Nyt toisesta parin kk ajon jälkeen vetopuolen laakeri ja akselissakin jälkeä laakerin kohdalla. Naapurikaupasta saa kyllä oikeita laakereita, paitsi tota yhtä vapaarattaan laakeria.
Onko spessussa dt swissin navat vaiko vasta tulossa uusiin? Entäs Bontraakerit? DT:t on aiemmin kestäneet hienosti ja nii vissiin hopetkin ennenkuin vaihtoivat "omiin" laakereihin :-/

edit: niiq tommonen (http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/08/Canyon_Dude_Fat_bike_DTswiss_big_ride_BR2250.jpg) 197mm ja 12mm läpiakseli olis pop.

svheebo
05.10.2014, 22.30
Jaaha, dudehan siinä linkin takana. Niin pal ketuttanut että tuokin kuva tullut jo tutuksi :) No nyt ei mulla ne uudet ina:n laakerit ole antautuneet, jokin muu rivahti vapaarattaasta. Sittenhän se selviää kun huoltoon vie, itsellä ei ole vielä ketjuruoskaa yms kamppeita.

Antza44
06.10.2014, 11.53
Foxkompin kautta pitäs saada sitä Hopen yhtä speciaali laakeria ja muut löytyy SKF: merkiltäkin. Normi GXP keskio laakerit ei puolta vuotta kestä, kun jostain kummasta aina vettä menee sisään vaikka kuinka tunkee rasvaa joka paikkaan. Keskio lakrutkin on kulutustavaraa, niin kuin muutkin laakerit, niin aika vaikea voi olla takuuseen saada. Tietty, jos kuukaudessa paskana se on toinen juttu. Spessun keskiö on e.thirteen, PF30 Se käykö siihen normi e13 PF30 tai muiden valmistajien PF30, kun keskio on 100mm en tiedä. http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/trs-fatbike-cranks/ ja http://buy.bythehive.com/Pressfit-30-fatbike-BB?sc=10&category=41221 Ilmeiseti tämmöiset palikat.
Korvaavan vapaarattaan löytäminen voi olla haastavaa ja, jos löytyy, niin on luultavasti samaa kuraa. Muun merkin vaihto on yleensä=navan vaito.

svheebo
06.10.2014, 22.27
No ei nuo laakerit nyt ainakaan halvimmat ole jos nuo ovat... Itsellä on hyllyyn jäänyt Shimanon setti, Cubeen aikanaan tilasin,maksoi bd:ssä 8,95€... Noh, pyörä on nyt Espoossa, katsotaan koska palautuu...keskiölaakerit ja vapaaratas vaihtoon.

svheebo
19.10.2014, 10.54
Sain uutta tietoa fatboyni tilanteesta, taka-akselikin oli poikki. Eli odottelu jatkuu.

Liikuva shikaani
19.10.2014, 12.38
Pakko olla jokin "maanantai" kappale tuo svheebon pyörä! Noh, jos ilman pyörää pitää olla niin ehkä mieluiten just nyt, näin ainakin itselleni uskottelen kun 6 viikolla siirty oman pyörän saanti…

jcool
20.10.2014, 21.14
Heh, lauantaista asti ollu fatboy expert koeajossa. Kyllä on Special Bikessa hyvä palvelu! Näköjään useamman lenkin vaati ennenkuin pyörään alkoi tottua. Koukuttavaa homaa, jotenkin lenkille lähtiessä jo erilainen fiilis. Aluksi epäilin, että liian leveät renkaat, mutta eipä se enään niin haittaakaan. Hyvä kuvio renkaassa ja ihan helposti huilaavat, menee esim. 19-20km/h keskarilla maantien siirtymäpätkillä. Ajoasento aivan loistava, voisiko se edes olla parempi. No ehkä leveämpi ohjaustanko ja lukkopolkimet. Eka lenkin jälkeen kipeyty vasen polvi, joka aina välillä vaivailee. Foamilla hieroin kaikki lihakset polven läheltä ja ukko palautui ajokuntoon.

PK1
25.10.2014, 02.41
http://i7.aijaa.com/b/00540/13555198.jpg?db4bedec9d8ea35578997a140c7cea64e9131 f8cd3122e3e596b3bd799eea8865cfe7cad99a5a14934b316f c61c7168d

Tommosen kävin tänään Kalliosta hakemassa.
Muutaman päivän hirveen läskikuumeen ja nettisurffailun jälkeen täytyi tauti jotenkin taltuttaa, ja tässä sitten lääke. Eipähän tarvitse enempää lääkitä tulevaisuudessakaan.
Helsinkiläisestä kivijalkakaupasta rahalla ostettuna maksoi euron enemmän kuin saksalaisesta nettipuljusta tilattuna. Ja sai heti kainaloon pikku lisähilppeillä varustettuna. Ei tarvinnu hirveesti miettiä mistä ostaa.
Ikään en oo maastopyörällä ajellu, pelkästään maantievekottimella, mutta luulisin että nyt alkaa toi rospuuttokelienkin iloittelu kuten myös lähimaastojen tutkiskelu :D

brilleaux
25.10.2014, 06.14
^Ihmettelen vain, mitä toi karhutölkki tossa tekee? Et kai sä tollasta kuraa vaan oo menny juomaan?
Spessu ois ansainnu ihan jonkun oikean oluen tuohon kuvaan.

Samoin kuski noin hienon hankinnan jälkeen. ;)

EDIT: Mutta tosissaan onnittelut mielestäni onnistuneesta hankinnasta! :)

svheebo
25.10.2014, 13.23
^^Tyylikäs pyörä, onnittelut :) Saan oman pyöräni takaisin laitosta tod.näk alkuviikosta, laitan sitten tietoa mitä tehtiin ja kuinka sujui.

kim71
25.10.2014, 13.54
http://i7.aijaa.com/b/00540/13555198.jpg?db4bedec9d8ea35578997a140c7cea64e9131 f8cd3122e3e596b3bd799eea8865cfe7cad99a5a14934b316f c61c7168d
todella tyylikäs fätti ja upea toi väri, onnea uudelle! Itsellä whiten pro2 ja siihen tyytyväinen..... toisaalta ei olis massiikaan tohon, mut onneksi voi ees kuvissa ihailla:)

Tommosen kävin tänään Kalliosta hakemassa.
Muutaman päivän hirveen läskikuumeen ja nettisurffailun jälkeen täytyi tauti jotenkin taltuttaa, ja tässä sitten lääke. Eipähän tarvitse enempää lääkitä tulevaisuudessakaan.
Helsinkiläisestä kivijalkakaupasta rahalla ostettuna maksoi euron enemmän kuin saksalaisesta nettipuljusta tilattuna. Ja sai heti kainaloon pikku lisähilppeillä varustettuna. Ei tarvinnu hirveesti miettiä mistä ostaa.
Ikään en oo maastopyörällä ajellu, pelkästään maantievekottimella, mutta luulisin että nyt alkaa toi rospuuttokelienkin iloittelu kuten myös lähimaastojen tutkiskelu :D

kim71
25.10.2014, 16.45
en kyllä käsitä kuinka sain ton oman kommentin tonne pk1:sen kirjoituksen sisään :) mut kuitenkin, upee on fätti!

Iletys
25.10.2014, 23.52
Saan oman pyöräni takaisin laitosta tod.näk alkuviikosta, laitan sitten tietoa mitä tehtiin ja kuinka sujui.

Kiva kuulla. Itse tutkiskelin omaa taka-akselistoa ja n.200km ajetun takakiekon/vapaarattaan laakerit ovat kyllä todella huonokuntoisen tuntuiset. Hirveä rohina ja takertelee. Saas nähdä koska menee paskaaaks.

svheebo
30.10.2014, 21.57
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/30/ed0bfc364d221a77feafeb22e09a5843.jpg

It's alive !!! Taas kasassa, katsotaan kauan kestää. Keskiölaakerit vaihdettu sekä koko takakiekko. Vapaarattaan hammaskehä oli "murtunut" irti kiekosta, eli pyöri hammaskehä tyhjää takanavassa.Itse vapaaratas oli ehjä. Sain tietoa että olisi Joytechin valmistama. Taka-akseli on nyt hiiliteräksinen, alkuperäinen oli jotain tinaa. Oli kuulemma venynyt jonka jälkeen mennyt kierteelle ja katkennut. Näitä kuulemma on joihinkin pyöriin vaihdettu jo jälleenmyyjien toimesta etukäteen. Minulla oli heikompi versio. Eli osat ovat nyt taka-akselia lukuunottamatta samanlaiset kuin mitä olivat rikkoontuneet...Veikkauksia, kestääkö kuukauden, kaksi...aika näyttää.

Antza44
31.10.2014, 13.29
^Hyvä, että tuli kuntoon. Ei se Spessukaan ihan äkkiä näköjään takuuseen korjaannu, jos joku speciaalimpi osa poksahtaa.
Ps. täriseekö toi Feniksi mettä ajossa vai onko kiinnike tukeva/välyksetön?

ealex
31.10.2014, 13.58
Itsellänikin löytyy BC30, ei se tärise, kiinnike on todella tukeva, mutta sitä ei uskalla kiristää hiilikuituiseen ohjaustankoon muualle, kuin stemmin viereen, saa helposti putken rikki.

svheebo
31.10.2014, 14.36
Ei tärise, mielestäni kohtuu hyvä valaisin. Aiemmin ajelin Fenix TK21 tankoon kiinnitettynä, on tuon fillarikäyttöön suunnitellun valaisimen valokuvio ihan eri luokkaa.

jcool
01.11.2014, 17.08
Pikafiilistely, kun oli niin hieno sää aamulla...
http://youtu.be/p-7SrES3Gl4?list=UUaD_Ng2f_yQyzH3nAo5CTMQ

PK1
01.11.2014, 18.26
Laardikasakin pääsi oikealle neitsytajolle tänään, viime lauantain pikatestiä ei lasketa.
On kyllä hieno laji tämä maastopyöräily. Ainoa miinus että pitää mennä piilolasikauppaan jotta näkis noi juurakot, karhutölkit sun muut. Maantiellä vielä pärjää ilman laseja mutta metsässä näemmä ei :D
Itse en ole kuvassa vaan kameran takana.
Nyt pitäis vaan löytää noita polkuja tuolta sipoonkorvesta, kun se tosta tontin reunasta suurinpiirtein lähtee. Asfalttisiirtymät ei tolla oikein houkuttele.

http://mikasalonen.kuvat.fi/kuvat/Laardia/10593083_10205250432084446_6013479372473818978_n.j pg/_full.jpg

HC Andersen
01.11.2014, 18.32
Oluesta pisteet!

jcool
01.11.2014, 19.18
Jouduin laittamaan tosi ruman ja lyhyen stemmin :-) Ohjaus parani samantien aika paljon, mutta syy ei ollut se, vaan polvikipu. Polvi on vaivannut joka pyörällä ajaessa, enkä ole syytä siihen keksinyt. Vaikka mitä on tullut kokeiltua, mutta vasta läskillä ajaminen on avannut ongelmaa. Huomasin nimittäin tänään lenkillä, että ihan takana istuminen helpotti polvikivun pois! Hain heti ylijäämä stemmin varastosta ja ruuvasin paikalle, huomenna lisää testiä.

Antza44
02.11.2014, 12.03
^Itsellani polvet ei tykkää, jos satula on liian alhaalla. Seuraappa kulkeeko polvi suorassa linjassa poljettaessa, jos ei, niin nosta satulaa.

pturunen
02.11.2014, 12.43
Mikähän nyt on, kun kuukausi sitten talutin uuden 29" kaupasta ulos ja nyt kuolaa kertyy suupieliin Fatboy:ta katsellessa. Onneksi varastossa ei ole tilaa... Pääsisikö jossain kokeilemaan tuollaisella ajamista, vaik kannattaako suosiolla passata (jos se johtaa välittömään rahanmenoon ;) )

jcool
02.11.2014, 13.18
^Itsellani polvet ei tykkää, jos satula on liian alhaalla. Seuraappa kulkeeko polvi suorassa linjassa poljettaessa, jos ei, niin nosta satulaa.

Jep, tänään oli tosi raskas keli. Lyhyempi stemmi ja takana oleva asento toimii huipusti. Ohjausksessa ero kuin yöllä ja päivällä. Pyörä ei tunnu edes läskiltä enään ku vaihtoin tumppi stemmin! Polvikin tutui tykkäävän :-)

Laitetaan nyt kuvakin...https://farm8.staticflickr.com/7529/15503964127_7ccfa61fd9_b.jpg

brilleaux
02.11.2014, 13.24
Mikähän nyt on, kun kuukausi sitten talutin uuden 29" kaupasta ulos ja nyt kuolaa kertyy suupieliin Fatboy:ta katsellessa. Onneksi varastossa ei ole tilaa... Pääsisikö jossain kokeilemaan tuollaisella ajamista, vaik kannattaako suosiolla passata (jos se johtaa välittömään rahanmenoon ;) )
Kannattaa koeajaa.
Nimittäin hankit sen. Saat sitten talliinkin tilaa kun muut pyörät jää tyhjänpantiksi. :D

crcm
02.11.2014, 13.54
Argh näitä topikkeja on ihan liikaa... noh laitetaan nyt tännekkin. Eli tuunaukset on valmiita.

http://i.imgur.com/ZOJPwwR.jpghttp://i.imgur.com/zjBf3Cc.jpg
http://i.imgur.com/wjwr2pl.jpg
http://i.imgur.com/bIjB7Nh.jpg
http://i.imgur.com/VSiAX6A.jpg
Formula RX 2014 jarrut 180mm levyillä, Raceface Next flat wide kuitutanko, Raceface half nelson tupit, Raceface narrow wide 30T eturatas, Shimano XT 11-36 takapakka, OneUp 42T ratas + 16T, Easton EC90 kuitutolppa, Ritchey Pro Paradigm V5 polkimet, Sixpack satulatolpan kiristin ja Continentalin freeride sisurit. Paino 12920 grammaa.

Liikuva shikaani
02.11.2014, 13.57
^Todella herkullisen näköinen!

crcm
03.11.2014, 10.56
Mites nää Spessujen ensihuollot/valohoidot? Vaatiko Spessu takuun voimassa oloon semmosta?

svheebo
03.11.2014, 15.57
^ Minulta ainakin kysyttiin ensimmäisenä kysymyksenä "Onko ensihuolto tehty" kun tarjosin pyörääni ensimmäistä kertaa keskiölaakerin vaihtoon.

miku80
03.11.2014, 18.46
Mites nää Spessujen ensihuollot/valohoidot? Vaatiko Spessu takuun voimassa oloon semmosta?

Riippuu varmaan paljon jälleenmyyjästä. Tosiasia on kuitenkin että alkuun osat hakevat paikkaansa ja on hyvä käydä koko pyörä läpi ja tsekata että vaihteet on säädöissä, pinnat tasakireydellä, vanteet suorat, jarrut säädöissä eikä laakereissa ole ylimääräisiä välyksiä.

Hannez78
03.11.2014, 21.55
Crcm:n läskipoika on hieno!

Samaa teemaa ajattelin seurata pienin poikkeuksin. Omaani ajattelin laittaa Raceface Next riserin ja Syntacen P6 Carbon HiFlex tolpan. Eturattaaksi joko Raceface tai e Thirteen ja taakse General lee tai One up 42+16T Sramin pakalle. Jarrut päivittyy jossain vaiheessa, kun tiedän mitkä hidastimet laitan. Sram Guide RS:t on tällä hetkellä suunnitteilla.

crcm
03.11.2014, 22.57
Eturatasvaihtoehtoa miettiville Fatboy Expertin TRS kammet nielee myös ilmeisesti integroitua yksiratasta (http://service.bythehive.com/Guide/How+to+install+and+remove+TRS+crank+spiders+and+in tegrated+rings/22). Niin jos värillä ei ole väliä.

Saa (http://buy.bythehive.com/ethirteen/Integrated-Guiderings) myös 28T piikkisenä.

Hannez78
04.11.2014, 00.57
Tuota integroitu eturatasta olen nimenomaan miettinyt. Tosin niitä on kahta eri mallia, tässä on toinen vaihtoehto (http://eu.bythehive.com/ethirteen_2/Direct-Mount-Guidering-M_2). En sitten tiedä onko noilla mitään eroa, mutta tämä linkkaamani on muutaman kympin halvempi ja mainostavat sen pitävän paremmin ketjun rattaalla. Jos jättää spiderin paikalleen, niin eturieskojen kanssa puljaaminen on helpompaa. En viitsi matkia crcm:n, joten taidan kopasta tuota integroitua.

crcm, onko 30t jossain tilanteissa liian iso, kun suosittelet 28t?

crcm
04.11.2014, 08.03
No tuo eturattaan kokohan riippuu ihan omista reisistä. Itsellä on kahdessa pyörässä eturattaana 30T ja se on ollut ihan passeli itselle. Mutta jos kaipaa alkuperäistä 22T-36T helpompaa välitystä niin sitten suosittelen. Muistaakseni 30T-42T välitys oli 0,2 kertaa kovempi kuin tuo alkuperäinen 22T-36T.

rjrm
04.11.2014, 08.14
Tosiasia on, että tän syyskauden Fatboyt myöhästyivät sen takia, että niihin vaihdettiin taia-akselit ennen luovuttamista asiakkaille.
Erikoista, että jollekin on livahtanut viallinen kappale.

Antza44
04.11.2014, 09.16
^Olisko ne ollut kenties vielä niitä loppuja -14 malleja mitä sai edukkaasti.

brilleaux
04.11.2014, 10.39
^Olisko ne ollut kenties vielä niitä loppuja -14 malleja mitä sai edukkaasti.

Eli odotellaan akselin katkeamista....

rjrm
04.11.2014, 14.53
Juu mallivuosista en osaa sanoa, mutta alkusyksystä vaihtorumba oli meneillään. Ehkä viimevuotisia. Toisaalta aika monella on vapaaratas feilannut Fatboystä. Liekö yhteydessä akseliongelmiin vai ei.

Hannez78
04.11.2014, 18.38
Omani hankin syys-lokakuun vaihteessa ja minulle vakuuteltiin, että kyseessä on -15 malli.

miku80
04.11.2014, 21.03
^ mikäli pyöräsi tuotenumero (SKU) on 99514-300? niin on 2015 mallia.. pitäisi olla valkoinen tarra viistoputkessa..

Hannez78
05.11.2014, 00.10
Piti oikein käydä väijymässä tuotenumero, sen verran jäi kaivelemaan. On vuoden -15 mallia, joten voin nukkua yöni rauhassa.

brilleaux
05.11.2014, 08.14
^ mikäli pyöräsi tuotenumero (SKU) on 99514-300? niin on 2015 mallia.. pitäisi olla valkoinen tarra viistoputkessa..

Ei pidä paikkaansa. Oma numero menee tuohon haarukkaan. Valmistuspäivä on 04/08 2014.
2014 alemallin ostin.

miku80
05.11.2014, 08.24
Siihen en ota kantaa mitä sulle on minäkin myyty, mutta 2015 tuotenumerot ovat juurikin nuo 99514-alkuiset..

brilleaux
05.11.2014, 08.27
No itsehän tässä itsestäni hölmön tein; tottakai omistan 2014 tehdyn mallin. Jos ei aikakonetta ole keksitty. :D
No ilmeisesti voin sitten huokaista helpoituksesta tämän suhteen. :)

2014 mallina toi mulle alella myytiin. En valita.

EDIT: Se 4.8.2014 On muuten ollu maanantai....

IncBuff
05.11.2014, 08.51
No itsehän tässä itsestäni hölmön tein; tottakai omistan 2014 tehdyn mallin. Jos ei aikakonetta ole keksitty. :D
Mutta ilmeisesti voin sitten huokaista helpoituksesta tämän suhteen. :)

2014 mallina toi mulle alella myytiin. En valita.

EDIT: Se 4.8.2014 On muuten ollu maanantai....
Vai oisko ollu 8.4 joka oli tiistai...

Saattaa kai se taka-akseli katketa siitä 2015 mallisestakin..

brilleaux
05.11.2014, 08.59
Vai oisko ollu 8.4 joka oli tiistai...

Saattaa kai se taka-akseli katketa siitä 2015 mallisestakin..

Pessimisti ei pety. :D

villho
08.11.2014, 01.13
Matkahuolto kantoi tänään Espooseen uuden Expertin. Tarkoitus päivittää 1x10 ja vähän kaikkea muutakin. Milläs työkalulla nämä Expertin kammet irtoavat?

Hub
08.11.2014, 01.17
Matkahuolto kantoi tänään Espooseen uuden Expertin. Tarkoitus päivittää 1x10 ja vähän kaikkea muutakin. Milläs työkalulla nämä Expertin kammet irtoavat?

8 mm kuuskulmalla

http://bythehive.com/download/5383/

villho
08.11.2014, 15.33
Tällainen siitä sitten tuli. Pyörä ehti tulla sopivasti pk-seudulle eilen, jotta ehdin nappaamaan sen mukaan Keski-Suomen visiitille. Perillä kompura pyörimään ja tubelekset työn alle. Samalla 1x10 ja normi-triggeri takavaihtajalle kiinni. Nyt ensimmäinen lenkki takana ja vaikka täpärin jälkeen perse pomppi penkissä, niin olihan se hauskaa. Läski tarvitsee tosiaan vähän erilaisen ajomentaliteetin.

http://villhon.kuvat.fi/kuvat/Mobiilikansio/2014-11-08+01.59.54+1.jpg/_img1280.jpg

Plus
10.11.2014, 12.05
Pikakysymys: Tietäsikö kukaan jälleenmyyjää jolla olisi L-koon Fatboy Expertiä nopeasti saatavilla?

Kemizti
10.11.2014, 13.34
Pikakysymys: Tietäsikö kukaan jälleenmyyjää jolla olisi L-koon Fatboy Expertiä nopeasti saatavilla?
Signaturesta jo kysyttynä?