PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Fatboy



Sivut : 1 2 3 4 [5]

Kemizti
10.04.2016, 17.58
^ sitähän mä just tarkotin, että jos on ilmotettu noin, toisella hankaa ja toisella ei, niin missä vehkeissä on toleransseissa väljää..

svheebo
10.04.2016, 19.40
Tänään mutia poistellessa ajattelin vilkaista mitä carbon compin keskiössä olevan luukun alla luuraa. Lähinnä että onko vettä litra jne. No eipä ollut, luukun reunat sen verran pyöreät että keskiöön pääsevä vesi valuu iteksiään ulos. Jotain kehitystä.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160410/79539160a917644dd34c878ca53bf27c.jpg

Pox
10.04.2016, 22.34
Nyt alkoi omassa 2015 fatboyssä ohjainlaakeri vähän pykältää. Ei huomannut ajossa, mutta kun vehettä rappusissa ennen lenkkiä kannoin, niin tuntu pientä pykälää.

Ei oo ikinä tullut purettua, joten minkä tyyppinen tuo laakeri on ja voiko sen puhdistaa ja voidella, kuten perus teollisuuslaakerin konsanaan?

Pox
11.04.2016, 19.33
Tuli jo avattua ja suoritettua toimenpide.

Sai avattua laakerit, joten onnistui hyvin puhdistus ja vaselointi.

crcm
11.04.2016, 22.59
http://i.imgur.com/MEE3Nh3.jpg

Foxcompista tuli Salsa/FCF-carbon 29plus kiekot. Oikein mukavasti rullaili. Renkaat mahtui heittämällä. Joku 15mm jäi vielä tilaakin taakse. Paino n. 10,3kg

brilleaux
16.04.2016, 18.57
Avasin sit vaparin kun hiukka rohahteli.
Sisempi laakeri aivan päreinä. Irto-osina.
Viime kesäkuussa takuuna tuli tämä uusi. Siis toinen poikinut nyt.

Hangannu takuuseen tulleen teräsakselinkin pilalle. Perkele.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2016-04-16%2012.55.53.jpg

Käsittämätöntä skeidaa ne laittaa Spessulla pyöriinsä.

Laakerinkappaleita akselilla. Kuulat pyöri irtona seassa. :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2016-04-16%2012.56.46%20%E2%80%93%20kopio.jpg

brilleaux
17.04.2016, 09.06
Onko kukaan löytänyt tuohon jostain uutta vaparia? Jopa vaikka parempilaatuista.
Samakin käy hätätilassa.
Takuukeissi kun saattaa venyä ja läski tarvitaan ajoon.

Blackborow
17.04.2016, 12.39
Onko ne vaparin laakerit standardikokoisia? Hakee laakeriliikkeestä SKF:ää tms. ja naputtelee paikoilleen niin ei tartte kiinakuran kanssa pelata?

jpf
17.04.2016, 13.20
^^Mä vaihdoin itse vapaarattaan laakerit kun takuukäsittely kesti mielestäni liian pitkään.
Laakerit ovat muistaaksen tyyppiä SKF 61901-2RS1 ja olivat suhteellisen helppoja laittaa paikalleen varovasti ruuvipenkkiä ja sopivan kokoista hylsysarjan hylsyä käyttäen. Sisempää laakeria (joka mulla meni atomeiksia) pitää paikallaan lukkoprikka, jonka poisto ja takaisinlaitto on projektin haastavin homma. Tein kasaamisen kahteen kertaan kun ensin laitoin väärän holkin vapaarattaan sisälle laakereiden väliin.
Sain myöhemmin takuuseen uuden vapaarattaan, mutta en tiedä onko se kestänyt kun myin Fatboyn pois.

colli
17.04.2016, 13.53
Novatecin navasta purettu teräs vapaaratas on tuossa mun ylimääräisenä laatikossa pyörivässä navassa.
Shock therapy sen sihen laittoi aikanaan.

brilleaux
17.04.2016, 14.34
^^ Kiitokset laakerien tyypeistä. :)
Katsotaan nyt miten takuuasiat, jos kestää niin pitänee asioida Etralla. :)

EDIT: Ei kestäny. Tässä kohdin kehutaan myyjäliikettä eli Signaturea.
Sain äsken tiedon jotta uudet osat on tilattu, paremmalla vaparilla.

Näin asiat kuuluu hoitaa. Iso peukimo Signaturelle. (y)

Antza44
22.04.2016, 13.36
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160219/79d6fe2074d629ca99c601ab11e10757.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160219/38a10304e726e0618b9a1f4bd3e23b89.jpg

Tässä vierekkäin AB:n pyöreä SRAM 30t direct mount ja e13 28t.

Näyttää että AB on just passeli jos offset on sama kaikissa. Ei muuta kun tilaukseen, tästä tulee paras päivitys Fatboyhyn sitten tubelessin... :)
30t ovaali vastaa ylämäissä 28t pyöreää, ainakin omat kokemukset sinkulakäytöstä ovat todella hyvät.Mikä versio tuo sinun e13 olikaan noista kolmesta vaihtoehdosta? https://bythehive.com/pages/components

Paljon tuossa kuvassa olevien rattaiden offset ero on milleinä, kun kuvasta on vaikea arvioda?

edit. ^ ilmeisesti normi -8mm ratas -> tuolla e13 ratas offset selvitys http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52267-Canyon-L%E4skipy%F6r%E4t&p=2523667#post2523667

crcm
04.05.2016, 19.44
http://i.imgur.com/fWqCQQY.jpg
Fatboy pääsi läskeilemään vihdoin

Liikuva shikaani
04.05.2016, 21.54
^Onko kuinkakin erilainen 29+ versus 26" ? Pikkasen miettinyt Dudeen toista kiekkosettiä mutta onko hinnan väärti.

crcm
05.05.2016, 01.09
29+ on kiva kompromissi kun haluu vauhtia, mutta haluu kuitenkin vielä mennnä suht mukavasti niiden juurakoiden yli. Eli 29+ on kivempi tehdä pidempää ei niin teknistä lenkkiä kun taas läskillä on kiva lyllertää siellä metsän siimeksessä enemmän.

tmuk
26.05.2016, 13.41
Päivää, olisi hakusessa tarakka pidempää reissua varten. Oletteko minkälaisia tarakoita asentaneet Fatboyhin?

brilleaux
26.05.2016, 13.43
^Mä laitoin ihan Bilteman tarakan. Pikku modaamisella ja vääntelyllä ihan soiva peli.
Ja halpa.

Jarrusatulan puolen kiinnike vaatii pientä väkivaltaa, mutta asettuu kyllä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-12-01%2005.59.09.jpg

tmuk
26.05.2016, 15.24
Okei, tuo vaikuttaa hyvältä! Onko pistää kuvaa jarrusatulan puolelta? Saisi käsityksen miten sen saisi kiinni siihe.

brilleaux
26.05.2016, 15.31
Ei ole ikävä kyllä kuvaa.
Taisi olla muistaakseni pieni korotusprikka+hiukan vääntelyä tuolle alukiinnikeelle niin istui nätisti.
Tuonhan saa vaikka myös kumin sisältävällä putkiklemmarilla kiinni seatstayhin.

Spessun insinööri kun on loistanut taas kun on tuon kiinnityspisteen luonut. Siinä kun on jarruvärkit hiukan tiellä.:rolleyes:
Onko kiinnitys lie edes alunperin tarakalle, ei kai..

tmuk
26.05.2016, 16.21
Kiitos vinkeistä pitääpä käydä hakemassa tarakka sekä prikkoja ja alkaa sovittelemaan. Jotenkin tuntuu ettei kauheasti uskalla väännellä että tarakkaa kestäis kuorman..

Tuo kiinnityspiste on kyllä ihmeelliseen paikkaa pistetty.

brilleaux
26.05.2016, 19.21
P.S.
Tarakkahan pitää siis ensimmäisenä purkaa ja siirtää sivuraudat ulkopuolelle.
Muuten tulee tiukka sovitus. ;)

Silas
02.06.2016, 23.30
Kävi poika "ensihuollossa" kun alkoi pauketta pitämään.
Lopputulemana kaikki voimansiirron laakerit vaihtoon, samoin vapaaratas.
Ruostetta olivat ottaneet kivasti.
Kilometrejä kerkesi tulla reilut 3k eikä ole poika armoa saanut.

Näiden päivitysten lisäksi laitatin myös ab:n 30t ovaalin ja olipas mielenkiintoinen ensikokemus. :)
Ensimmäisen kilometrin aikana mietin etten osaa enää polkea mutta jalkojen totuttua alkoikin tuntumaan erittäin hyvältä.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

JaniO
14.06.2016, 16.37
Terve!
Onko joku Fatboy SE:n omistaja tehnyt 1x10 tai 1x11 muutoksen? Onko kukaan vaihtanut takanapaa parempaan? Suosituksia ja löytyykö jostain valmista settiä?
Kiitos

alumiini
23.06.2016, 19.05
Terve!
Onko joku Fatboy SE:n omistaja tehnyt 1x10 tai 1x11 muutoksen? Onko kukaan vaihtanut takanapaa parempaan? Suosituksia ja löytyykö jostain valmista settiä?
Kiitos
Hiljaista pitelee täällä..
1x10 muutos tuli joskus tehtyä, siinähän ei ole mitää erikoista puuhattavaa. Laitoin RF 34t narrow widen eteen ja vaihdoin gripparivaihtajan ihan normaaliin Sram X9:iin..
Paljon on porukalla ollut murheita keskiön ja takanapojen kanssa. itse olen vaihtanut vain keskiön.

FatboySE
24.06.2016, 13.22
Terve!
Onko joku Fatboy SE:n omistaja tehnyt 1x10 tai 1x11 muutoksen? Onko kukaan vaihtanut takanapaa parempaan? Suosituksia ja löytyykö jostain valmista settiä?
Kiitos

Moro!
Omassa Fatboy SE on 1x11 tehtynä. Raceface turbine cinch kammet, Racefacen keskiölaakerit, AB ovaalikiekko, Schimanon XT 8000 sarjan osat eli takavaihtaja, vaihdevivusto, 11-42 takapakka ja tietysti jarrut.
Takanapaan olen kerran vaihtanut laakerit ja vapaarattaan 4 kertaa.
Edessä ja takana Jumbo Jimin 4.8 kumit litkutettuna.

Takana kohta 13000 km, josta maastoajoa reilu 8000km ja loput työmatkoja.

JaniO
04.07.2016, 13.12
Terve! Hiljaista oli joo :)
Vaihdoin molemmat navat Hope Pro 4, keskiö vaihdettiin takuuna liikkeessä.
Vaihteistoon tein 1x11 muutoksen Shimanon XT8000 sarjalla. Välitykset edessä 32 ja takana 11-42.
Jätin vielä alkuperäiset kammet, vaihdan ne sitten kun laakerit menee seuraavan kerran.
Lopulta homma oli melko helppo ja erittäin onnistunut. Kaikki kesti hyvin Tahkon 120 km, jopa ensimmäistä kertaa itse rihdatut vanteet.

JaniO
04.07.2016, 14.43
Ens vuoden Tahkolle taidan hankkia Bluton keulille. Sen verran on ranteet rynkytyksestä hellänä.

eagle
27.10.2016, 17.57
Mahtuuko 4,8" Jumbo Jimit pyörimään ongelmitta Fatboyssa?

Silas
27.10.2016, 23.23
Mahtuu hyvin ainakin 2016 comppiin.

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Assup
15.11.2016, 11.43
Onko kokemuksia leveämmistä takarenkaista, kuinka mahtuvat yli 4,6" pyörimään Fatboyssa? Kiva kuulla että Jumbo Jimit 4,8 mahtuvat -16 comppiin. Kuis esim. Maxxis Minion 4.8, Maxxis Colossus 4.8, Dillinger 5, 45NRTH Dunderbeist/Flowbeist tai muut vastaavat..?!

solisti
15.11.2016, 11.50
^Kaikki luettelemasi taitavat olla todellisuudessa JJ4.8 pienempiä, joten tuskin on ongelmaa...

Silas
15.11.2016, 15.25
Hyvin mahtuu myös Dillinger 5 eteen ja taakse.

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

eagle
15.11.2016, 17.34
Vinkkejä kyseisen pyörän renkaiden litkutukseen? Mitä teippiä yms.?

M-A-M
15.11.2016, 18.28
Hyvin on pitänyt ClasOhlsonin pressunpaikkausteipillä (100mm) ja Stan's litkuilla jo pitkän tovin... Helposti nousi vanteelle isolla kompuralla.

Assup
19.11.2016, 15.19
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161119/3a01b8b1307ebbad535f0552b23c4734.jpg

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Pexxi
06.01.2017, 21.03
Pistetään vaikka tänne. Oliskohan tietoa? Eli onnistuuko noi vanteet tohon pyörään? Lähinnä nastoille vaan.

http://www.on-one.co.uk/i/q/WBOOEELF/on-one-emmental-fat-rim-on-el-guapo-fat-hubs

https://www.specialized.com/us/en/spring-savings/fatboy-comp/106561

Mitäs muuta tarvii? Pakka, jarrulevyt?

Silas
07.01.2017, 07.09
Tuossa linkkisi Fatboyssa on keula 135 ja perä 190. Emmentaaleja ei ole linkissäsi vastaavalla perän leveydellä. En tiedä onko olemassa jotain sovittimia joilla saa esim 170 hubin istumaan 190 perälle.


Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Pexxi
08.01.2017, 21.22
Pitää tehdä tutkimusta omaan Fattyyn kun siinä voisi ilmeisesti olla samat navat. V2-malliset kiekot.

Tctic
27.02.2017, 09.39
2015 perusmallin Fatboyn takanapa. Onko sen tilalle muita järkeviä vaihtoehtoja kuin tuo hope pro 4 fatsno? Takanapa on siis 190mm qr eli qr 10x190mm käy? Entä käyvätkö vakiopinnat vai onko nekin vaihdettava? Dt swiss big ride olisi saman hintainen, mutta siihen ei ole saatavilla qr vaihtoehtoa.

colli
27.02.2017, 17.08
http://www.mcarbon.fi/fi/tuote/2424259-i9-torch-takanapa
(http://www.mcarbon.fi/fi/tuote/2424259-i9-torch-takanapa)

Tctic
01.03.2017, 14.09
Ehkä vähän hintavahko tuo i9 takanapa. Onko kukaan laittanut dt swiss big ride 190mm napaa qr adaptereilla fatboyhin?

Tctic
15.03.2017, 11.45
Nyt on vaihdettu spessuun keula (lauf), jarrut (hope e4) ja kiekot (jackalopet, tosin dt swiss big ride takanapa on vielä matkalla). M7000/M8000 voimansiirto pitää vielä hankkia kunhan budjetti antaa periksi, mutta mitkä tuohon kannattaisi vaihtaa kammiksi? Ovatko nuo Race Face turbine tai aeffect ainoa järkevä vaihtoehto ja riittääkö kampien leveydeksi tosiaan 170mm?