Näytä tavallinen näkymä : Specialized Fatboy
^Ajattelin eka kysyä täältä, ettei tartte käyttää koko päivää dealereiden pommittamiseen meilitse ja puhelimitse. Ajantasaiset varastosaldot aika vaikea juttu Suomessa vielä 2014.
brilleaux
10.11.2014, 14.15
Signaturea suosittelen. Palvelu pelasi hienosti kun omani hankin.
Samoin kun jälkikäteen tilasin takavaihtajankorvakkeen. Kandee muuten ottaa samaan pakettiin jo valmiiksi. :)
Pikakysymys: Tietäsikö kukaan jälleenmyyjää jolla olisi L-koon Fatboy Expertiä nopeasti saatavilla?
Lahden polkupyörähuollossa yksi L ja S just tarkistettu ja testattu toimiviksi.
Pikakysymys: Tietäsikö kukaan jälleenmyyjää jolla olisi L-koon Fatboy Expertiä nopeasti saatavilla?Signaturesta jo kysyttynä?
Signature sai viime viikolla jonkun pienen erän Fatboyta (normi + Expert). Erän L-kokoinen Expertti matkasi kuitenkin minulle Espooseen. Heille jäi vielä silloin Spessun jollain turneella mukana ollut L-kokoinen normifatboy, johon kyllä saisi hintaerolla (siis Expertiin verrattuna) päivitettyä aika hyvät kilkkeet kiinni.
Ja nyt kun tuli uutta pyörää metsästettyä, niin kyllä se selkeästi on sillä tavalla, että soittaja on voittaja. Vieläkin osa ympäri Suomea laittamistani maileista odottaa vastausta. Signaturelta sai vastaukset sekä mailiin että puheluihin.
Vilholla tutunvärisiä speksausosia. :o
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSk1Rt3dpISltf8BbuAVB5DGmtBm5pVR YtEkFyrOD8ZWLw590IX0scQyg
^joo ja Plussaltakin tulee taatusti joku järjettömän hieno Fatboy kunhan se pääsee tuunaamaan :)
Jos nyt saisi ensin pyörän hankittua… Sitähän mä pelkään itsekin, että mopo karkaa käsistä sitten läskipyöränkin kohdalla. [emoji2]
Täpärästi mahtui peräkonttiin… ;)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/12/cc09449253891e05b34d4dc6294d2b37.jpg
Kiitokset Lahden Pyörähuolto ja Antza44!
Jos nyt saisi ensin pyörän hankittua.
Täpärästi mahtui peräkonttiin… ;)
Viesteillä eroa reilut puolitoista tuntia :)
Tank Driver
12.11.2014, 12.59
Viesteillä eroa reilut puolitoista tuntia :)
Yllättävän kauan siinä meni.
Täpärästi mahtui peräkonttiin… ;)
Kiitokset Lahden Pyörähuolto ja Antza44!Kerroitko kauppiaalle terveisiä foorumilta:D? Oliko rouva myymässä vai itse kauppias vaiko joku muu? Mihin päin pöndeä Spessu kotiutuu? Spessu on kyllä hienon värinen peli livenäkin. Tosin vihreä Trekki on myös sika hyvän värinen.
Ei muuta, kuin kireitä ketjuja.
Viesteillä eroa reilut puolitoista tuntia :)
Yllättävän kauan siinä meni.
Pöndelta ajaa Lahteen noin tunnin, kaupantekoon 10 minuuttia ja lastaukseen toinen kymppi. Sitten kuvanotto ja uploudaus foorumille. Kyllä tuo 1½ tuntia on ihan hyvä suoritus minusta.
Äh, mulla on Läskikuume jos kerran Plussakin. Oon tähän asti pitänyt sitä ihan jalatmaassa-tyyppinä. Mitähän sitä oikein tekis...
Mitähän sitä oikein tekis...Joku sano,et tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan, mut toi kuulus kyllä siihen sarjaan:cool:.
Täpärästi mahtui peräkonttiin… ;)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/12/cc09449253891e05b34d4dc6294d2b37.jpg
Kiitokset Lahden Pyörähuolto ja Antza44!
Stonga putken suuntaisesti, menee pienempäänkin autoon.
...Kyllä tuo 1½ tuntia on ihan hyvä suoritus minusta....
Sen sijaan tuosta kuvan postaamisesta on nyt kolmisen tuntia eikä vieläkään fiilistelyä ja Läskiuskonnon tuputtamista :):seko:
No niin... Oli niin kiire ensilenkille että piirakkalautanenkin sai jäädä paikoilleen:
https://farm6.staticflickr.com/5604/15774314862_dd2dd574fd_b.jpg
On se vaan siistiä kun läskipyörällä jopa hakkuuaukea muuttuu mielekkääksi paikaksi ajaa. Ajomaastoa laajentava kokemus kun huomaa että pyörä on kuin kotonaan jossain metsäkoneen urassa, joka 29:llä aiheuttaa vaan kiroilua. Tulis jo lumet ja kelkkareitit! Rengaspaineissa aloitin jossain 10psi tuntumassa mutta sihauttelin pois kolmesti. 10psi pompotti vielä aika pahasti... Pito kurveissa on jotain ihan naurettavaa.
Deoren jarrut ovat positiivinen yllätys, L-koon geometria just täydellinen meikäläiselle, gripparit tuntuivat tosi hyviltä. 750mm tanko on tuossa just passeli. On se vaan hyvin mietitty paketti. Jopa Body Torture™ -satula oli siedettävän oloinen. Polkimet vaihdoin heti kaupassa XT:hen. Ajattelin päivittää heti 1x10:iin, mutta hitaaseen metsämöyrintään tuo kahden rattaan systeemi on varmaan ihan kohdallaan. Pitääpä silti laskeskella kuinka lähelle 28x42 menee noita nykyisiä välityksiä.
Tubelekset pitäisi vääntää koska ajatuskin sisäkumeista tuntuu niin väärältä, mutta teippivaihtoehdot mietityttää... Gorilla, höyrysulkuteippi, kirkas ilmastointiteippi vai sittenkin 24" ghettosisäkumi, onko ehdotuksia?
Ei tämä hankinta nyt sentään mikään hetken mielijohde ollut, partaakin on kasvateltu jo toista kuukautta. :)
Tubelekset pitäisi vääntää koska ajatuskin sisäkumeista tuntuu niin väärältä, mutta teippivaihtoehdot mietityttää... Gorilla, höyrysulkuteippi, kirkas ilmastointiteippi vai sittenkin 24" ghettosisäkumi, onko ehdotuksia?
Mä tein ensimmäisen kehitysversion tubeleksista Scotchin kirkkaalla teipillä. Eivät pitäneet ilmaa kunnolla. Eilen otin työn alle toisen kehitysversion, jossa tein toisen vanteen 73 mm gorillateipillä (löytyy mm. Motonet) ja toisen split tubella. Split tube alkoi pitämään ilmaa heti ja teippivannekin kun vähän enemmän heilutteli. Viime yönä kummastakaan ei ollut ilmaa karannut. Painosäästöähän tuskin kummastakaan menetelmästä paljoa tulee enää litkujen jälkeen, mutta ei se minulla ainakaan se ykköstavoite ollutkaan.
Ja lähdekritiikkiä sen verran, että aikaisempi kokemus tubeleksista on "olen netistä katsonut", eli (ja kuten muista ketjuistakin on luettavissa) kirkan Scotchin teippi on soivaa tavaraa - mulla se ei vaan syystä tai toisesta pitänyt.
brilleaux
12.11.2014, 18.19
Ja lähdekritiikkiä sen verran, että aikaisempi kokemus tubeleksista on "olen netistä katsonut", eli (ja kuten muista ketjuistakin on luettavissa) kirkan Scotchin teippi on soivaa tavaraa - mulla se ei vaan syystä tai toisesta pitänyt.
Mulla on pitänyt hyvin. Alussa paineet hiukka karkaili parin vuorokauden aikana, nyt ei juuri häviä viikossakaan.
Veditkö teippiä sen 2 kierrosta ja annoitko asettua sisurin kanssa muutaman tunnin?
brilleaux
12.11.2014, 18.41
Ajattelin päivittää heti 1x10:iin, mutta hitaaseen metsämöyrintään tuo kahden rattaan systeemi on varmaan ihan kohdallaan. Pitääpä silti laskeskella kuinka lähelle 28x42 menee noita nykyisiä välityksiä.
Tubelekset pitäisi vääntää koska ajatuskin sisäkumeista tuntuu niin väärältä, mutta teippivaihtoehdot mietityttää... Gorilla, höyrysulkuteippi, kirkas ilmastointiteippi vai sittenkin 24" ghettosisäkumi, onko ehdotuksia?
Ei tämä hankinta nyt sentään mikään hetken mielijohde ollut, partaakin on kasvateltu jo toista kuukautta. :)
Itselläkin olis palikat jo 1x10 mutta emmin vielä. Yksi lenkki lumella antoi viitteitä pikkurattaan tarpeellisuudesta. Toki 30t eteen ja 42t takana menee kaiketi aika lähelle nykyistä kevyintä välitystä....
Kirkas ilmastointiteippi toimii ainakin mulla hienosti. Vedin sen 2 kiekkaa ympäriinsä.
Mulla ainoa mikä estää siirtymästä tubelessiin on se, että haluan vanteista edelleen hohtavan punaisen värin. Joo sähköteippiä taitaa löytyä leveänä punaisenakin ja siihen gorillat vielä päälle. Laiskottaa vaan. :cool:
Ei ny liity spessuihin, mutta tubelesboiluun; mä ainaki jätin vannenauhan (surly sininen) tubelessteipin alle. Tukee teippiä reikien kohdalta ja väri on oikee.. ;)
brilleaux
12.11.2014, 19.25
^Näin täälläkin. Tottahan se vannenauha(mulla Spessun orkkis) sinne teipin alle jätetään. Värin voi valita vapaasti. ;)
Edit: Jos olisin alunpitäen ollut fiksu, olisin vaihtanut Spessun oman nauhan punaiseen heijastavaan materiaaliin.
Enää en viitsi. :P
Punainen heijastava kiinnostaa... Linkkiä?
http://www.sareskoski.com/punainen-3m-aareismerkintateippi/P5634/
Esmes tollasta kiekka heijastinpuoli ulospäin ja sit tubelessteipillä/gorillalla paikalleen ja loppuvanne tiiviiks..
Ja ei, en suosittele tilaamaan tuolta, kannattaa tsekata biltema/motonet/yms. paikat..
Punainen heijastava kiinnostaa... Linkkiä?
Käy kattomassa Toikan myymälässä.
60€ rulla hmm... Mikä vit... toikan myymälä (http://www.toika.com/fi/yritys/myymala/).
twentyniner
12.11.2014, 23.05
Sokki terapia
Simo Ahtola
12.11.2014, 23.07
http://www.taperoll.fi/diamond-grade-55mm-p-5069.html
Äääh pitääkö tässä taas alkaa pimppaamaan. :rolleyes:
ebay.co.uk ja hauksi "reflective tape". Löytyy vaikka mitä. Sieltä tuli oranssit omaani ja edukkaasti.
Väänsin Fatboyhyn äsken tubelessit seuraavalla tavalla:
- Punainen nauha pois (painoi yli 50g enkä oikeastaan edes pitänyt väristä)
- Kehän ulkoreunan reikien teippaus Stanin keltaisella teipillä, pienet laput vaan päälle
- Vannenauhaksi yksi kierros 48mm Gorillateippiä nurinpäin, leveys riittää juuri nippelien päälle
- Tiivistys kolmella kierroksella höyrynsulkuteippiä. (50mm, vihreä rulla) Ensin laidoille, ja sitten keskelle
- Sisäkumi hetkeksi paikoilleen ja paineet sisään että teippi painuu tiukkaan
- Kolme Stanin punaista kuuppaa litkua per rengas, ja kompuralla rengas kehälle. Olis varmaan noussut jalkapumpullakin.
- Ravistelua ja ajoa
Venyttämällä höyrynsulkuteippi levittyy todella nätisti aivan kehän reunasta keskikohtaan asti, ei jää ryppyjä. Vähän mietityttää, miten kevennysrei'istä mahdollisesti sisään tunkeva kuravesi vaikuttaa höyrysulkuteipin liimaan, olis varmaan pitänyt tiivistää gorillateipin reunat erikseen vielä sähköteipillä...
Painoa pyörällä on nyt 13,9kg, aivan vakiona mutta litkutettuna. Tuntui että asfaltilla rullaa vähän paremmin pienillä paineilla :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/Fatboy_tubeless.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/Fatboy_tubeless2.jpg
Astetta stealthimpi look:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/Fatboy_tubeless3.jpg
EDIT: Ei sitten höyrynsulkuteippi toiminutkaan... Sen liima liukenee Stanin litkuun puolessa päivässä. Sisurit takaisin ja 600g lisää pyörivää massaa... :( :(
brilleaux
13.11.2014, 14.06
Nyt sai Fatboy 1x10, katsotaan riittääkö 30t edessä+42t takana talvella näille ripakintuille.
Tiedoksi vaan että se Sramin 1091 ketjun mukana tuleva musta "pikalukko" aukeaa sit kiinnilaiton jälkeen enää työkalulla. Ei sormin.:mad:
Huomasin vaan, kun ketjua lyhentelin....
Onneksi pakissa ollut Sunracen sormin toimiva pikalukko näyttää kelpaavan Sramin ketjuun myös.
brilleaux
13.11.2014, 15.52
Astetta stealthimpi look:
Nyt joudut sitten loputkin punaiset detailjit poistamaan. :D
Nyt joudut sitten loputkin punaiset detailjit poistamaan. :D
Mustaa gorillaa vaan logojen päälle.. :p
Ei vais, oikean sävyistä piilotusteippiä kannattaa kysellä tarrafirmoista "jämäsuikaleina"
Tuollainen musta Fatboy voiskin olla hieno hieman erilaisena kuin muilla, kokonaan mustaksi tai sitten hopeiset Thomsonin tolppa & stemmi. Sitten vielä eturattaat hopeaksi ja ehkä kammetkin.
Noh, jännä nähä mitä tulee :p
brilleaux
13.11.2014, 18.01
Kokomusta pyörä on aina hieno.
Edit: onko muuten liimapohjaista mustaa heijastavaa materiaalia olemassa?....
Kokomusta pyörä on aina hieno.Mutta toisaaltaan läskien olisi syytä eroottua jotenkin massasta:rolleyes:?:cool:. Vaikka esim juurikin mustalla heijastinteipillä:p.
Edit: onko muuten liimapohjaista mustaa heijastavaa materiaalia olemassa?....
On!
Edit: onko muuten liimapohjaista mustaa heijastavaa materiaalia olemassa?....
Tarpeeksi pitkänä löytyi tällainen rulla (http://www.ebay.co.uk/itm/Black-High-Visibility-Reflective-Sewing-On-Fabric-Tape-50mm-Width-5-Lengths-/151068871391?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item232c680adf)
brilleaux
14.11.2014, 17.23
Nyt sai Fatboy 1x10, katsotaan riittääkö 30t edessä+42t takana talvella näille ripakintuille..
Oli mainio fiilis taas ajella 1x10:llä. Kyllä toi 30t/42t kombinaatio näyttää riittävän näillekin jaloille. :)
mutanaama
14.11.2014, 17.40
Mutta toisaaltaan läskien olisi syytä eroottua jotenkin massasta:rolleyes:?:cool:. Vaikka esim juurikin mustalla heijastinteipillä:p.
On jo ollu ja pitkään :)
Tänään tuli vähän magnesiumia eli talvipolkimet.
http://i.imgur.com/eJQISSl.jpg?1
brilleaux
14.11.2014, 21.28
Kai samaan pakettiin tilasit alasuojan ja kipulääkettä sääriluihin? :D
Heh kieltämättä aika arvelluttava merkki.
Uudet tubelessit tehty Scotchin Tough läpinäkyvällä jesarilla, hyvin tuntuu toimivan. Painonsäästö alkuperäsiin sisureihin verrattuna yhteensä 650g kun litkua on 1,8 dl per rengas. Tuntuu ihan selkeästi ajaessakin.
Jotain customointia pakko keksiä tuohon runkoon, on niin tusinapyörä nykyisellään... ;)
https://farm9.staticflickr.com/8126/15609803369_73959abe70_b.jpg
Mutis mainosti tänäänkin mustaa heijastinteippiä..
Tusinapyörän runko kannatta hiekkapuhaltaa ja tervata, siihenkun heittää sahanpurua päälle niin se on yksilöllinen.
Paljon myös auttaa kun vaihtaa putkiosat jarrulevyt kammet ja vaihteet, maalaa takapakanmustaksi. Ohjuutankoon voi laittaa karvanopat ja 58 unterpaumia.
On jo ollu ja pitkään :)
Jos luulette keksineen jotain uutta fätti skeneen olette myöhässä 50/60 poppoo teki sen jo:eek:. On se kiva säästytään me hitaammat vaivalta, kun saisse kamat on jo löydetty ja lompuuki kiittää:).
Pahoittelut jos kuva tulee liian suurena, toi Skydrivesta jakaminen ei oo oikein mun laji. EDIT: Ja kun ei kuva näy ni jaetaan sitten pienempänä jostain muualta, en mie vaan osaa tänne vääntää fotoa :D
Täällä pähkäillään pitäiskö noi pliisut valkoiset vannenauhat päivittää täälläkin mainituiksi heijastinnauhoiksi, tai fluorisoiviksi, tai rungon värisiksi. Tai joksikin muuksi.
Pitää nyt kattoo, ainakin noi on nyt pitäneet tubeleksina viikon ilmaa sisällään, painoa säästyi 800 grammaa.
Mutta kyllä tää fillarin pimppaaminen on tällaiselle vanhalle moottorimiehelle siitä kiitollista, että tuntuu suorastaan ilmaiselta tuo kaikenlainen väsääminen verrattuna motorisoituihin vehkeisiin, ja ihan yhtäläinen tyydytys tostakin tulee :D
Dillinger vitosia pitäis vielä alkaa nastoittamaan ni sitte olis talvirenkaatkin valmiina. Ja hiilikiekot tilata. Ja vissiin jotain muutakin. Taidan keskittyä Karhun juontiin.
http://i8.aijaa.com/t/00278/13586030.t.jpg (http://aijaa.com/aLTfz0)
Sie voit PK1 kompensoida halapuutta hankimalla 32 fillaria, se ei ole lainkaan liioittelua.
Ja pari KTM :n pyörää noin malliksi.
"Perässähän tulevat nätisti tuumaa KTM kuski ja jatkas tyytyväisenä ajoaan"
Vanhat vielä muistaa...
No, jos innostus jatkuu niin se 32 voi olla ostettuna nopeammin kuin uskoisikaan :P
Toimisikohan Fatboyn ketjulinja hyvin jos laittais eteen AbsoluteBlackin 64-bcd 26t:n ja taakse OneUpin 42t+16t? Homman voisi sitten viimeistellä tärvelemällä vakio-spiderin 104bcd ulokkeet Dremelillä pois...
Hoksasin tuollaisen kombon mahdollisuuden, saisi lumihankea ja suonsilmäkettä varten saman välityksen kuin nykyinen 22x36. Läskiin riittäisi siirtymille 26x11 mielestäni aivan hyvin...
e13 Direct mount Guideringejä on vain 28t asti, ja jostain luin että niillä fatboyn ketjulinja ei oikein ole optimaalinen...
brilleaux
19.11.2014, 12.16
e13 Direct mount Guideringejä on vain 28t asti, ja jostain luin että niillä fatboyn ketjulinja ei oikein ole optimaalinen...
Itse ihmettelin kanssa ketjulinjaa kun harkitsin tuota Direct mountia. Laitoin sitten rallinaaman 30t+e13 42t (+16t OneUp) taakse. Rallinaaman 30t kun siirtää ketjulinjaa vielä sen 3mm sisemmäksi. Toimii hyvin.
Jos tuolla pärjään minä, niin pärjää kaikki muutkin. :D
...ja taakse OneUpin 42t+16t?...
Hahaa! Nyt pääsen (ihan offtopiccina tosin) hieman rokottamaan:
...Osa-aikaisena sinkulamiehenä ei oikein wide range -hömpötykset jaksa kiinnostaa...
^ Touché :)
Mukavaahan se on välillä sytkyttää oikein antaumuksella, vaikka runnomallakin pääsisi... Etköhän JackOja nyt vaan hommaa sen Fatboyn niin pääset sinäkin speksaamaan. ;)
Marsusram
20.11.2014, 19.23
ämteebeeärrän foorumilla avattiin ihan oma ketju lasten Spessuläskiintymiselle :)
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/specialized-fatboy-20-24-kids-fatbikes-939439.html
Onko joku punninnut vakiotolppaa, tankoa ja stemmiä? Vai pitääkö tässä alkaa osia irrottelemaan...
Muutin eilen voimansiirron 1x10:ksi RaceFacen 30-hampaisella ja paino putosi 13,56 kiloon. Vasemman puolen gripiksi vaihtamani ODI Ruffian ei tosin ihan mätsää paksuudeltaan oikean puolen gripparikahvaan, pitäisköhän sille näyttää mattopuukkoa?
Jos vaikka saisi painon putoamaan lähelle kahdellatoista alkavia lukemia putkiosien ja satulan vaihdolla..
^ On. En tarkkaan muista, mutta satulatolppa oli yllättävän painava ja pitkä. Olisko ollu jopa n. 360g. Kun taas tanko yllättävän kevyt...jotain 260g. Stemmistä ei tietoa.
Jos Jackoja homaa Fatboyn niin meillä on jo kaksi samaa pyörämallia. :rolleyes:
Fatboy vapaarataskokemuksia... Oikutteleva ja lähes uusi vapaaratas ulosti tänään tutkimuksen aikana laakerin kuulat ulos palasina. Joku valmistusvika varmaan.
Onneksi Lauttasaarelaisesta Pyorähuolto nimeä kantavasta liikkeestä löytyi lauantaipäivänä sopiva vapaaratas tilalle. Ei ollut Fatboyn, mutta ilmeisesti jonkinlaista standardia nekin noudattavat.
^Noniin, alkaa muillakin leipomaan. Vapaarattaaseen saa vaihdettua laakerit, topicin sivulla kaksi oma kokemus asiasta. Katsotaan kauanko nyt tuolla täysin alkuperäisellä uudella takakiekolla pääsen. Edit: Fatboy expertin vapaaratas on muistaakseni Joytechin kampe.
^Noniin, alkaa muillakin leipomaan. Vapaarattaaseen saa vaihdettua laakerit, topicin sivulla kaksi oma kokemus asiasta. Katsotaan kauanko nyt tuolla täysin alkuperäisellä uudella takakiekolla pääsen. Edit: Fatboy expertin vapaaratas on muistaakseni Joytechin kampe.
Tuliko sulle takuuna täysin uusi takakiekko?
Ei tullut vapaarattaan laakereiden takia, ne vaihdatin omaan piikkiin lomareissulla. Takakiekko vaihdettiin kun oli mennyt akseli poikki ja vapaarattaan hammaskehä oli revennyt navasta irti.
Ei tullut vapaarattaan laakereiden takia, ne vaihdatin omaan piikkiin lomareissulla. Takakiekko vaihdettiin kun oli mennyt akseli poikki ja vapaarattaan hammaskehä oli revennyt navasta irti.
Hah. Riittävä syy vaihdolle tuo.
Tuota vapaaratasta on ilmeisesti tehty Fatboy fillareihin eri valmistajien kautta. Tällaista olin kuulevinani (ei ymmärrystakuuta). Eli oliskohan tuo Joytech heikkolaatuisempi. Ainakin nimi viittaisi siihen. Tämä nyt paikalla oleva vapaaratas on kyllä pomminkestävä. Painaakin tuplat edelliseen verrattuna. Kun tietäisi vaan mistä takanavasta se on.
Niin en tiedä Joytechin laadusta. Laakerit minullakin korkkasi, harmi etten saanut verrattua kuinka paljon pidemmälle Joensuun laakerista ostamani ina:n laakerit olisivat kestäneet. Joytechin vapaaratas on ainakin purettavissa, laakerit olivat seekerirenkailla paikoillaan. Eli ei ollut kertakäyttökamaa, alkuperäiset laakerit olivat kenties halvimmasta päästä.
Niin en tiedä Joytechin laadusta. Laakerit minullakin korkkasi, harmi etten saanut verrattua kuinka paljon pidemmälle Joensuun laakerista ostamani ina:n laakerit olisivat kestäneet. Joytechin vapaaratas on ainakin purettavissa, laakerit olivat seekerirenkailla paikoillaan. Eli ei ollut kertakäyttökamaa, alkuperäiset laakerit olivat kenties halvimmasta päästä.
Okei. Muistatko lähteekö tuo ulomman puolen kumirinkula/tiivisteosa pois ehjänä vai otetaanko laakerit pois sisäpuolen kautta? En nyt ala korjaileen kun menee varmaan takuuseen, mutta jos tulevaisuudessa vaihtaisi laakerit itse.
Enpä osaa nyt lonkalta sanoa miten oli kun en itse tehnyt... Palvelu oli ET-sportsissa kohdillaan, en tehnyt muuta kuin hain laakerit kun ei oikeaa kokoa löytynyt Jukalta hyllystä.
alumiini
23.11.2014, 11.44
Onko joku punninnut vakiotolppaa, tankoa ja stemmiä? Vai pitääkö tässä alkaa osia irrottelemaan...
Muutin eilen voimansiirron 1x10:ksi RaceFacen 30-hampaisella ja paino putosi 13,56 kiloon. Vasemman puolen gripiksi vaihtamani ODI Ruffian ei tosin ihan mätsää paksuudeltaan oikean puolen gripparikahvaan, pitäisköhän sille näyttää mattopuukkoa?
Jos vaikka saisi painon putoamaan lähelle kahdellatoista alkavia lukemia putkiosien ja satulan vaihdolla..
Itse vaihdoin putkiosat hiilikuituun ja pyörä keveni selvästi..Tuollahan noi alkuperäiset olisi irrallaan, mutta ei ole talousvaakaa.
Itse vaihdoin putkiosat hiilikuituun ja pyörä keveni selvästi..Tuollahan noi alkuperäiset olisi irrallaan, mutta ei ole talousvaakaa.
Tanko 278g
Tolppa 342g
alumiini
24.11.2014, 22.27
Tanko 278g
Tolppa 342g
No ei noilla lähteny sitten kuin 219g..Satulaksi vaihdoin Sellen 120g pallinmurskaajan..Isoin muutos tietty tuli sisurien vaihdolla.
Ironman1975
25.11.2014, 16.59
Läskeilyyn innostuneena hankin perheeseen viikonloppuna fatboy expertin white litepron rinnalle. Aivan tajuttumon hyvä pyörä tuo spessu!!! Mitkä sisurit kannattaa vaihtaa orkkisten tilalle ja lähteekö ulkokumi miten hyvin pois vanteelta? Tilasin spessuun jo raiseri tangon ja hieman paremmat jarrut. Jarruiksi hankin Avidin 3:set chainreactionista hintaan 74 eur (oli 72% tarjouksessa!)
Minä käytän Schwalben 13F sisureita, eikä ollut vaikeuksia renkaiden irroittelussa.
star trek
27.11.2014, 20.55
Reilu 2 viikko nyt ajellu fatboy expertillä ja mukavaahan sillä on polkuja rymistellä, tulis nyt vaan talvi. Sisurit vaihdoin heti
bontrakerin 2.5-2.8 ja on tuntunu kestävän kilometrejä nyt n. 330 takana. Etuvaihtaja todennäköisesti katoo pian ja kevääksi
olis tarkoitus vähän muutenkin laihduttaa:-) paino nyt 13.5 ajokunnossa. Ohjaus on vähän rauhaton mutta hieman pidempi
stemmi ilmeisesti rauhottaisi? Runko on 15.5" stemmi kai 6cm
Simo Mustikkakoski
28.11.2014, 23.30
Ei tullut vapaarattaan laakereiden takia, ne vaihdatin omaan piikkiin lomareissulla. Takakiekko vaihdettiin kun oli mennyt akseli poikki ja vapaarattaan hammaskehä oli revennyt navasta irti.
Eli vaihdoit itse laakerit ja sen jälkeen akseli poikki?
Pyöräliikkeessä vaihdettiin uudet samankokoiset laakerit, tod.näk laadukkaammat kuin alkuperäiset. Joensuun laakeri Oy:sta hain INA:n laakerit. Alkuperäiset vapaarattaan laakerit hajosivat n.1700km:n kohdalla, tämän jälkeen ajoin noin 2000km lisää ja sitten hajosi koko kiekko kun akseli napsahti poikki. Vapaaratas ja laakerit olivat ehjät edelleen, mutta se kiekon navan "hammaskehä" mihin vapaarattaan kynnet nappaavat kiinni oli revennyt irti. Alkuperäinen akseli oli kuulemma ihan tinaa, ainakin Sellon Pyörän henkilökunnan mukaan. Itse en valitettavasti ehtinyt sitä akselia näkemään koska oli jo lähtenyt Spessun miehen mukana Hollantiin. Tilalle laitettiin hiiliteräksinen akseli.
Alkuperäinen akseli painaa neljänneksen tuosta hiiliteräksisetä ja on todellakin ihan lelun oloinen.
Meni poikki vapaarattaan puolelta olaksesta jota vasten laakeri tulee.
Spessun mielestä tuohon napaan ei kuulu kuin kaksi laakeria,löysin sieltä kuitenkin niitä neljä kappaletta.
Oletko Svheebo seurannut laakereita onko kestänyt vai joko rohisee?
Kannattaa seurata myös kampien laakereita ottavat kosteutta herkästi, laitoin omaan pyörään suojaksi vassua joka kestää vettä, katsotaan onko apua.
Jos tarkoitat vapaarattaan laakereita niin ei vielä ainakaan rohise, nyt en ole ajanutkaan remontin jälkeen kun noin 300km. Kampien laakerit ovat kanssa vielä kunnossa, edelliset kestivät sen 3700km. Neljä laakeria löytyy joo takakiekosta, ne vapaarattaan laakerit ovat helposti vaihdettavissa. Tai ei siinä ainakaan ET-sportsin Jukalla mennyt varttiakaan. Harmi kun ei ehtinyt testata niitä laakereita loppuun, pidempään ne jo kestivät kumminkin kuin alkuperäiset. Välyksiä ei ollut vielä.
Edit: Kai sieltä löytyy Spessun mielestä vaan kaksi laakeria että voivat myydä aina kokonaan uuden vapaarattaan. Jos ovat sitä mieltä että vapaaratas ei ole huollettavissa tms.
Reilusti sisäänajetun Fatboyn vapaaratas on täälläkin alkanu paukkumaan, saas nähdä kauanko kestää.
Kai ilmeisesti takarenkaan hyvän pidon vuoksi, voimansiirtoon kohdistuu ylämäissä normimaasturia isompi voima
ja palikat alkaa sitten hajoilemaan.
Tuskin sielä sen kovempia vääntöjä tulee tms. kuin perus 29erissäkään... vai onko näistä jotain mutua luotettavampaa tietoa saatavilla? Materiaalit näissä joytechin (?) navoissa lukemani mukaan on vaan luokatonta.
Fatboyta olen haaveillut, mutta luotettavuuden puuttuminen alkaa olemaan dealbreaker. Koskahan niitä saa kaupasta ostaa laatuosilla?
kyllähän nuo navatkin ihan vaihdettavissa ovat ettei yhteen osaan kaadu koko homma, jos muutoin laitos miellyttää..
Joku jolla on asiantuntemusta voisi selvittää mikä muu vapaaratas tuohon sopisi. Mulla on nyt joku muu joka on ihan eri tekoa, mutta ei mitään hajua mistä se on. :) Valmaankin jostain muusta esim Rovalin/Spessun kiekosta. Kovasti meinaan näyttää samanlaiselta kuin aiemmissa rovaleissa on ollut. Valmistajia vapaarattaalle on kuitenkin muitakin kuin Joytech.
Mun Fatboyssä oli teräsakseli takanavassa jo valmiiksi, toivottavasti tuossa vapaaratas kestää paremmin. Eiköhän se akselin taipuminen ole ollut syynä vapaarattaan hajoamisiin?
Tubeless-kokeilut jatkuvat Pelle Peloton -meiningillä... :) Elmukelmu-tubeless tuntuu toimivan niin hyvin, että uskaltaa jo väliraporttia laittaa kuvan kanssa. Paineita ei ole hävinnyt viikossa juuri ollenkaan, ja muutama lenkki on ajettu ilman mitään ongelmia.
Kehällä on n. 8 kierrosta tavallista elmukelmua orkkis-vannenauhan päälle tiukkaan vedettynä, ja sauma teipattu poikittain kirkkaalla jesarilla. Kelmusta tulee täysleveä tiivistys joka on nopea ja helppo laittaa.
GC nousee kehälle pelkällä jalkapumpulla ja tiivistyy heti. Rengasta asentaessa pitää vaan olla varovainen, ettei puhkaise päällimmäistä kelmukerrosta. Painoa tällä virityksellä on naurettavan vähän.
Ylijäämäkelmun leikkaus mattopuukolla on helppo homma.
Jos tämä homma oikeasti toimii pidemmän päälle, on kyllä hyvä juttu... Testailu jatkuu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/elmukelmu_tubeless.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/elmukelmu_tubeless_2.jpg
Osaako joku kertoa, saako etunavan muutettua 135 mm -> 150 mm TA?
brilleaux
01.12.2014, 15.40
Tubeless-kokeilut jatkuvat Pelle Peloton -meiningillä... :) Elmukelmu-tubeless tuntuu toimivan niin hyvin, että uskaltaa jo väliraporttia laittaa kuvan kanssa. Paineita ei ole hävinnyt viikossa juuri ollenkaan, ja muutama lenkki on ajettu ilman mitään ongelmia.
Kehällä on n. 8 kierrosta tavallista elmukelmua orkkis-vannenauhan päälle tiukkaan vedettynä, ja sauma teipattu poikittain kirkkaalla jesarilla. Kelmusta tulee täysleveä tiivistys joka on nopea ja helppo laittaa.
GC nousee kehälle pelkällä jalkapumpulla ja tiivistyy heti. Rengasta asentaessa pitää vaan olla varovainen, ettei puhkaise päällimmäistä kelmukerrosta. Painoa tällä virityksellä on naurettavan vähän.
Kuulostaa kokeilun arvoiselta. Mites teit venan reiän?
Tökkäsin kelmujen läpi vaan, mene ihan siististi eikä lähde repeämään yhtään enempää.
Repiessäni pois aiempia kirkkaalla jesarilla tehtyjä teippauksia, huomasin että litku oli useammasta kohtaa jo reunasta päässyt teipin alle. Saas nähdä pettääkö tämäkin sitten aikanaan kun saumakohdan teippaus alkaa vuotaa... Kelmun ei ainakaan pitäisi Stanin litkuun liueta.
Elmukelmu-rullan kun puolittaa keskeltä kahtia, ei mene niin paljon hukkaan mutta leveys riittää silti. Ei ole ainakaa kallis kokeilu, mutta aikaa on kyllä mennyt näiden kanssa pelatessa. Takakiekko onnistui kerrasta, mutta etukiekko piti kelmuttaa uudelleen kun rengasta asentaessa sormi repäisi päällimmäisen kelmukerroksen. Kunhan renkaan saa asennettua, on arka kelmu sen alla kyllä hyvin suojassa.
Mtbr:n foorumilta löysin pari postausta jossa tätä oli kokeiltu, yleensä porukka siellä jakaantuu ghetto- ja gorilla-puolueisiin.
Ketjut alkavat olla tiensä päässä, alkuperäiset ovat KMC X10L:t. Mikähän mahtaa olla vastaava ketju, ei oikein meinaa löytyä juuri samoja. Lähimpänä merkinnöiltään "EL"ja "SL" loppuinen ketju.
... Mikähän mahtaa olla vastaava ketju...
Kai sä voit laittaa mitkä tahansa kymppiketjut, jotka saat sopivasti jostain :)
Juu, valmistajan mukaan "EL" on vastaava, Laitoin sinnekin jo kyselyä. Vastaus tuli noin parissa minuutissa !
mulla pyörii Ultegrat tällä hetkellä.
Fatboysta on saapunut markkinoille näköjään tuollainen spesiaalieditio budjettiversio, Fatboy SE. Spessun nettisivut ei tunne tapausta, mutta saatavana @pyörähuolto.com (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=608) sekä @Sellonpyörä (http://sellonpyora.fi/tuote/959).
EDIT: ja nyt jo saatavana näköjään ihanmissävaan
Aluhaarukka hiilarin sijaan ja mekaaniset levarit ja pari muuta halvennusta, 1499,-
Oliskohan tuollaisesta mihinkään?
http://sellonpyora.fi/tuotekuvat/kuva54805e459d38a.jpg
Kuva © Signature.fi (http://www.signature.fi)
pturunen
05.12.2014, 11.28
Samaa olen harkinnut. Runko on ilmeisesti sama kuin Fatboyssa, mutta osissa on sitten tinkaistu tyyliin SRAM X5, mekaaninen levari jne. Jos tuo alukeula ei taputtele liikaa käsille, arvelen tuolla pääsevän läskeilyssä alkuun. Aika nopeasti hinta kyllä nousee Fatboyn 2k euroon, jos noita alkaa päivitellä...
brilleaux
05.12.2014, 11.38
Fatboysta on saapunut markkinoille näköjään tuollainen spesiaalieditio budjettiversio, Fatboy SE. Spessun nettisivut ei tunne tapausta, mutta saatavana @pyörähuolto.com (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=608) sekä @Sellonpyörä (http://sellonpyora.fi/tuote/959).
Aluhaarukka hiilarin sijaan ja mekaaniset levarit ja pari muuta halvennusta, 1499,-
Oliskohan tuollaisesta mihinkään?
http://sellonpyora.fi/tuotekuvat/kuva54805e459d38a.jpg
En tiedä muusta, mutta helvetin hieno! Expertiin verrattuna.
EDIT: Jos ei olis Expertiä jo, ostaisin kirkuen.
Kun toi halvempi Farley on kaikkialta lopussa niin voisi olla vaihtoehto tuokin. Vähän ankeita on jotkin palikat ja vaihtoon menisi... mutta kaipa tuolla alkuun pääsisi. Kiekothan on ihan hyvät (käsittääkseni). Ja retkeilyynkin kelpaisi kun tarakankin saisi.
Mutta onhan noi Läskit muodin mukaisesti hinnoiteltu, mitähän maksaisi täysjäykkä 29er alumiinista suunnilleen samoilla palikoilla :rolleyes:
edit:
EDIT: Jos ei olis Expertiä jo, ostaisin kirkuen.
Oliko L? Myy mulle halvalla ja ostat sitten tuon? Voin hakea sun Expertin mökkimatkalla :)
Soiva peli varmasti mutta värien fanina helvatan tylsän näköinen. Tuossa kuvassa grafiikat näkyy heikosti. Varmaan kyllä livenä paremman näköinen.
Signaturekin mainosti, että sinne muutama noita oli tullut..
TheMiklu
05.12.2014, 12.23
Onkohan näissä samat kiekot kaikissa paxuissapojissa?
Tosin tuolla hinnalla kuitenki valikoimaa jo on kovastikkin.
brilleaux
05.12.2014, 12.38
Oliko L? Myy mulle halvalla ja ostat sitten tuon? Voin hakea sun Expertin mökkimatkalla :)
M-koko. Ja senverran speksailtu etten varmana vaihtele enää. :D
Istuu vähän niinku hanska käteen.
Alu keulan takia en ainakaan jättäs ostamatta. Ekassa teräs->kuitu parannus oli selkeä puolta keveämpi. Nykyisessä alu keula paino edellisten välistä. Kaikkia ajanut hyvillä kuitu sarvilla en oikein pysty juuri eroa totemaan noissa muuta, kuin painossa. Rinnakkain jos olis kaikki ja ajas peräkkäin saattas huomata jotain tai sit ei.
Saimme pyorahuoltoon viime viikolla 3 erikokoista Fatboy SE:tä, S, M ja L. Valitsisin itse Fatboy SE:n jos nyt lähtisin ostamaan Spessun läskipyörää. Se on parhaimmannnäköinen kaikista ja jos lähtee päivittämään Blutoon niin kokonaissumma ei heti karkaa ihan päättömäksi. Olisin itse toivonut että uuden alukeulan myötä olisi tullut se 15mm, 150mm leveä etunapa joka olisi tehnyt joustokeulapäivityksen vielä vähän edullisemmaksi, ja tukevoittanut sitä alukeulaakin. Kun katselee ulos alkaa pikkuhiljaa kaipaamaan sitä lunta.....
brilleaux
08.12.2014, 11.56
Soiva peli varmasti mutta värien fanina helvatan tylsän näköinen. Tuossa kuvassa grafiikat näkyy heikosti.
Ai olihan siellä grafiikat, ilman niitähän se just komia olisikin! :)
Fatboysta on saapunut markkinoille näköjään tuollainen spesiaalieditio budjettiversio, Fatboy SE. Spessun nettisivut ei tunne tapausta, mutta saatavana @pyörähuolto.com (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=608) sekä @Sellonpyörä (http://sellonpyora.fi/tuote/959).
Aluhaarukka hiilarin sijaan ja mekaaniset levarit ja pari muuta halvennusta, 1499,-
Oliskohan tuollaisesta mihinkään?
http://sellonpyora.fi/tuotekuvat/kuva54805e459d38a.jpg
Näitä oli pari kpl Lahden polkupyörähuollossa ja tais olla Expert ja joku etujuustomalli myös muutama viikko sitten.
Samu Ilonen
08.12.2014, 17.40
Kas!
Meidän facebook on näköjään suosittu kun muutkin liikkeet käy sieltä pöllimässä meidän ottamia kuvia!
:D
Tuli vähän sellanen melkein sukua julkkikselle, fiilis... :D :D :D
https://www.facebook.com/signature.fi/photos/a.10150143883063154.338655.342578163153/10153337272663154/?type=1&theater
Samu
Fatboysta on saapunut markkinoille näköjään tuollainen spesiaalieditio budjettiversio, Fatboy SE. Spessun nettisivut ei tunne tapausta, mutta saatavana @Signature (http://www.signature.fi"[/URL].
[QUOTE=JackOja;2300887]Fatboysta on saapunut markkinoille näköjään tuollainen spesiaalieditio budjettiversio, Fatboy SE. Spessun nettisivut ei tunne tapausta, mutta saatavana @[URL="http://www.www.signature.fi)
Aluhaarukka hiilarin sijaan ja mekaaniset levarit ja pari muuta halvennusta, 1499,-
Oliskohan tuollaisesta mihinkään?
http://sellonpyora.fi/tuotekuvat/kuva54805e459d38a.jpg
Kas!
Meidän facebook on näköjään suosittu kun muutkin liikkeet käy sieltä pöllimässä meidän ottamia kuvia!
:D
Muista seuraavalla kerralla laittaa liikkeen tarrat näkyville:)
Kas!
Meidän facebook on näköjään suosittu kun muutkin liikkeet käy sieltä pöllimässä meidän ottamia kuvia!
Kappas. Sikamainen temppu. Lisäsin alkuperäiseen postaukseeni ©-tiedon.
edit:
↓↓ kappas, merkittävä huononnus. Gripparit rulettaa.
Samu Ilonen
09.12.2014, 14.38
Muista seuraavalla kerralla laittaa liikkeen tarrat näkyville:)
On ne siinä, takahaarukan yläputkissa. Talvi-auringosta ja uudesta fillarista vaan tohkeissani en tajunnut ottaa kuvaa ihan niin että ne näkyisi kokonaan.
Muutenkin, toi kuva on kamala. Pyörä on oikasti musta jossa mustan eri sävullä grafiikat. Meidän Fb:ssä on parempi kuva nykyään myös.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/64772_10153341779608154_8702741617278626723_n.jpg? oh=681e643c881c7251fa4950ecfebb0259&oe=550F335D
^Kas Gripparitkin on jätetty pois.
Solaris_83
09.12.2014, 17.38
Miltä se tuntui?
Kävin tsekkaamassa äsken livenä LBS:ssa kun iltakävelyllä poikkesin.
Pirun hienohan se on. Eikä nostellessa tuntunut toivottoman painavalta... nelisentoista kenties?
Koeajolle pitää lähteä.
adelaine
09.12.2014, 18.46
Koeajolle pitää lähteä. Mites se menikään... Ei koeajoja, koska ei ole tarvetta ostaa.
brilleaux
09.12.2014, 19.43
Pyörä on oikasti musta jossa mustan eri sävullä grafiikat. Meidän Fb:ssä on parempi kuva nykyään myös.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/64772_10153341779608154_8702741617278626723_n.jpg? oh=681e643c881c7251fa4950ecfebb0259&oe=550F335D
Perhana ku o komia!
Mites se menikään... Ei koeajoja, koska ei ole tarvetta ostaa.
Ei niin mut katellaa ny... ihan turhia vehkeitähän noi on :)
Tapiol65
10.12.2014, 19.48
En tiedä muusta, mutta helvetin hieno! Expertiin verrattuna.
EDIT: Jos ei olis Expertiä jo, ostaisin kirkuen.
Mahtaisko tuota saada pelkkänä runkosettinä, jos vaikka tilais hiilarikiekot "made in Taiwan"?
Lahti kylässä tosiian mustia uutukaisia M ja L ja S expertti.
Mahtaisko tuota saada pelkkänä runkosettinä, jos vaikka tilais hiilarikiekot "made in Taiwan"?
Melkein löisin pääni pantiksi että näin Sellon Pyörän sivuilla runkosetin myytävänä viikon sisään mutta enää ei näy.... Hinta taisi olla samaa luokkaa kuin tuo koko "se". Tai sitten se oli Spessun sivuilla. Siitä olen varma että unta en ole nähnyt.
Mahtaisko tuota saada pelkkänä runkosettinä, jos vaikka tilais hiilarikiekot "made in Taiwan"?
Osta tuollainen JA hiilarikiekot ja sitten myyt alkuperäiskiekot. Ja muutkin palikat jos siltä tuntuu.
Helppoa ja hauskaa. Miltäs kuullostaisi?
Mahtaisko tuota saada pelkkänä runkosettinä, jos vaikka tilais hiilarikiekot "made in Taiwan"?
Ei saa läskipoikia kuin pelkkänä kompliittina...
Tapiol65
10.12.2014, 23.56
Ei saa läskipoikia kuin pelkkänä kompliittina...
Taidan sitten hillitä itseni tämän talven osalta ja pistää itseni jonoon Canyonin Dudea varten. Tulee kerralla hiilaripyörä etujousituksella ja 4,8" renkailla alle 2,5k€:n.
http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/fatboy/fatboy-frameset
Rapakon takana on spessulla paljon muutakin tarjontaa, mutta eipä tuo koko repertuaari rantaudu tänne euroopan puolelle..
Mahtaisko tuota saada pelkkänä runkosettinä, jos vaikka tilais hiilarikiekot "made in Taiwan"?
Nextien kehät taitavat painaa kevyimmilläänkin vain reilun 100g vähemmän kuin Fatboyn kehät (767g), joten mitään järkyttävää painonsäästöä niillä ei saa aikaiseksi. Värilliset Nextiet ja niihin vielä sisäkumit = ei järkeä
Bike24:ssä muuten taisi olla Fatboyn kiekkoja n. 400€ hintaan, mutta ei tietenkään toimitusta Suomeen
Bike24:ssä muuten taisi olla Fatboyn kiekkoja n. 400€ hintaan, mutta ei tietenkään toimitusta Suomeen
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kiekot&id=60
Juuri äsken laitoin nextien 90mm kehillä kiekot alle ja painoa putosi 300g per pää.
Noista Fatboyn omista kiekoista sainkin infoa jo silloin kun pyöräni oli viimeksi pajalla, mielestäni eivät ole pahan hintaiset..
Colli, mitkä navat ja puolat?
Hopen navat ja jotkut DT ohennetut puolat, Toikka niputti kasaan.
Simo Ahtola
12.12.2014, 15.12
Hei,
Missä Helsingin liikkeessä olisi näkyvillä pienikokoisia, siis S, FatBoyta? (Vantaa ja Epsoo näyttää Hesalta täältä kaukaa katsottuna)
- Ja onko jollain niitä junioripyöriä näytillä
Jos laittais emännän tutkimaan kokoja niin sais kitinää pienemmälle...
T. Simo
Saimme pyorahuoltoon viime viikolla 3 erikokoista Fatboy SE:tä, S, M ja L. Valitsisin itse Fatboy SE:n jos nyt lähtisin ostamaan Spessun läskipyörää. Se on parhaimmannnäköinen kaikista ja jos lähtee päivittämään Blutoon niin kokonaissumma ei heti karkaa ihan päättömäksi. Olisin itse toivonut että uuden alukeulan myötä olisi tullut se 15mm, 150mm leveä etunapa joka olisi tehnyt joustokeulapäivityksen vielä vähän edullisemmaksi, ja tukevoittanut sitä alukeulaakin. Kun katselee ulos alkaa pikkuhiljaa kaipaamaan sitä lunta.....
^ sanoisin että pyorahuolto.com
Kirjoittelin tuonne Tech-talk -ketjun puolelle tekstin Bluto (+ Fatboy) -kokemuksista.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50545-Virallinen-Fatbike%99-TechTalk-ketju&p=2304716#post2304716
Moro!
Expertti kiinnostais kovasti mutta minkä tähden lähtöhinta on kovempi 2015 mallissa, vaikka pyörä ei miksikään ole muuttunut 2014 mallista.... Vai kysynnän vuoksi. Mitenkä nuissa mahtaa olla neuvotteluvaraa?
jokos tsekkasitta joulumainoksen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=sW1q8nObJkU
Komeeta ajoa. Mulla olisi tullut jo luottoraja renkaiden pidossa vastaan parissa kohtaa.
Moro!
Expertti kiinnostais kovasti mutta minkä tähden lähtöhinta on kovempi 2015 mallissa, vaikka pyörä ei miksikään ole muuttunut 2014 mallista.... Vai kysynnän vuoksi. Mitenkä nuissa mahtaa olla neuvotteluvaraa?
Siinä on taka-akseli joka ei mene poikki parissa kuukaudessa :rolleyes:
Jo on taka-akselilla hintaa[emoji1]
Putkiosat päivitetty kiiltävän mustan kanssa paremmin sopivaan Thomsoniin, samoin tanko vaihtui kiiltävään UD-mustaan 780mm Cobalttiin...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/Fatboy1.jpg
Satulana Charge Knife. Deoren jarrut ovat oikeastaan ihan hemmetin hyvät XT:n Ice Tech -levyillä (203 / 180)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/Fatboy2.jpg
Rungon liika punaisuus alkoi nyppiä sen verran pahasti että tuunasin sitä vähän rauhallisempaan suuntaan. Jääkin ehkä maalinpoistoaine käytämättä. :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/Fatboy4.jpg
brilleaux
16.12.2014, 14.34
^Mulle tulee kyllä satulan korkeudesta jo OTB-kammo. :)
Rungon kun saisikin kokonaan mustaksi....
EDIT: Noilla SLX/XT-levyillä saa kyllä huiman parannuksen vakio-jarruihin.
Korkeus on 80cm. Kesällä sitten lainataan toisesta pyörästä Reverbiä, jos nyt tulee ylipäänsä kesällä tuolla ajettua. Cruzissa ja Spessussa molemmissa kätevästi 30,9 mm
Simo Ahtola
18.12.2014, 15.59
Hei,
Eipä riittänyt emännän jalkavara S-koko Fatboylle...
Olisiko noista Fatboy-20:sistä johonkin vai ovatko vain junioreiden leikkeihin?
T. Simo
^XS kokosta Surlyä tai Salsaa. 26" kumista suosiolla aikuiselle. Esim salsa XS Mukluk vaakaputki 691,9mm korkealla ja XS Blackborow 686,7mm http://salsacycles.com/bikes/blackborow/2015_blackborow_1/geometry/
Nuo taitavat olla matalimpia 26". Kuski suositus 157-168cm. +150cm pienimmillään XS kuskit.
van damme
20.12.2014, 19.27
Moro!
Expertti kiinnostais kovasti mutta minkä tähden lähtöhinta on kovempi 2015 mallissa, vaikka pyörä ei miksikään ole muuttunut 2014 mallista.... Vai kysynnän vuoksi. Mitenkä nuissa mahtaa olla neuvotteluvaraa?
Miksi ostaa enää Fatboyta kun halvemmalla saa parempaa: http://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3675
Parempaa mm astetta laadukkaampi Shimano SLX osaraja, hiilikuiturunko, rungon sisäiset kaapeloinnit, joustohaarukka (jo pelkästään 500€ arvoinen), pari kiloa kevyempi jne. Jos Dude CF:n kyljessä lukisi Specialized niin hinta olisi vähintään 3500€.
Fatboyn saa heti, Duden kesäkuussa? Ja kesällä mä ainakaan en tee läskillä yhtään mitään...
Kovat on Duden speksit mutta valitettavasti ihan vaporwarea tällä hetkellä.
van damme
20.12.2014, 19.48
Fatboyn saa heti, Duden kesäkuussa? Ja kesällä mä ainakaan en tee läskillä yhtään mitään...
Kovat on Duden speksit mutta valitettavasti ihan vaporwarea tällä hetkellä.
Niin no jos pyörä pitää saada heti niin sitten eria asia, mutta itse kyllä odotan kesään niin saan rahoilleni paljon enemmän vastinetta. Forumeita selatessa näyttää siltä että läskeillä ajetaan muiden maastopyörien tapaan enemmän kesällä kuin talvella. Ei läskipyörä ole mikään talvipyörä.
Vaporwarea? Kuinka monesti Canyon on julkaissut pyörän mitä ei ole tullut myyntiin? Vähän sama kun sanoisi uuden iPhonen julkistustilaisuuden jälkeen että vaporwarea koko puhelin.
Kesäkäyttö on ihan vaan mun oma mielipide, jokainen on vapaa ajamaan ihan millä lystää.
Sitä vaan tarkoitin että minulle henkilökohtaisesti on ihan sama vaikka Dudea ei olis olemassakaan, kun sitä ei ole saatavilla. Hieno pyörä ja saatan kyllä sellaisen joskus ostaa, myydään sit nykyinen pois kun Dudeja alkaa saada.
Läskiini en joustokeulaa halua missään nimessä ja joustamattomat dudet on karseen värisiä. Tällä hetkellä tallissa on yksi Canioni eikä pyörässä sinänsä mitään vikaa ole mutta yhteydenpito ja takuuasiat ovat olleet aivan luokattomalla tasolla. Ja niinkuin jäsen Plus sanoi, kyseistä pyörää ei vielä ole olemassa, enkä halua olla ensimmäisessä testiryhmässä sitä ostamassa. Juu saahan tuolla rahalla varmaan muitakin läskejä mutta kun nyt olen silmänituohon expertiin iskenyt, niin sen aion todennäköisesti ostaa.
Aion päivittää 1x10 välittömästi eikä toi XO takavaihtajana xt:lle kauheasti häviä. Ja muutenkin X7 etuvaihtajana pelittää kyllä ihan tarpeeks hyvin.
Puolessa vuodessa ehtii ajaa paljon. Itse perun oman Dude tilaukseni. Kesäksi tulee täpäri. Talveksi luottaa halvempi.
van damme
20.12.2014, 21.17
Ja niinkuin jäsen Plus sanoi, kyseistä pyörää ei vielä ole olemassa, enkä halua olla ensimmäisessä testiryhmässä sitä ostamassa.
Ilmeisesti kaikkien testien ja arvostelujen kuvat on trikkikuvattu ja tekstit vedetty hatusta.
http://www.twentynineinches-de.com/2014/10/24/canyon-dude-cf-fatbike-kurztest
Itsekkään en ensimmäisenä mitän pyörää ostaisi. Näkihän sen Fatboynkin kohdalla miten 2014 mallien ostajille kävi kun pyöriä alkoi menemään poikki tyyppivian takia.
Sotket nyt Canyonin täpäreihin. Ne katkeilee. Spessuista on vain katkeilleet akselit.
Ilmeisesti kaikkien testien ja arvostelujen kuvat on trikkikuvattu ja tekstit vedetty hatusta.
No joo, onhan pyörä olemassa ja arvostelujakin löytyy. Tuo dude on specseiltään kyllä vallan mainio laitos mutta
kohdallani kuitenkin saksan asiakaspalvelu ja takuuprosessit ovat olleet jotain aivan muuta kuin kehuttavia, joten tästä syystä en halua ensimmäisissä erissä tilata.
Ja niinkuin sanoin, olen tykästynyt experttiin, sen ulkonäköön ja sen saatavuuteen 10km sisältä. Jos jonkun mielestä käytän rahani väärin tai maksan merkistä ylimääräistä niin se mielipide heille suotakoon.
Tuolla kyseisessä liikkeessä olen asioinut aikaisemmin hyvinkin useasti ja palvelu on ollut erinomaista niin takuiden, huollon kuin asiantuntijuuden osalta. Tämän takia olen myös valmis kantamaan lisää euroja paikalliseen liikkeeseen.
Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene.
Pyörän ostamista on turha siirtää sillä verukkeella, että ajan X päästä tulee halvempi/parempi/hienompi/lisäätähänylistyssana, sillä sittenhän ei pyörää tulisi vaihdettua koskaan.
^Näin juuri, lopetin moottoripyöräilyn ja siirryin fillaroimaan. Pyöriin, ajovarusteisiin yms on palanut rahaa ihan samalla lailla kuin moottorikäyttöisiinkin..ViliA, eikun Fatboy hakuseen, se on hyvä pyörä, mielestäni. Vastoinkäymisistä huolimatta, niitä on minulle osunut. Kaikenlaista vikaa on muissakin pyörissä, niin halvemmissa kuin kalliimmissa. Huomenna taas kovaa ajoa.
Edit: Juuri tuossa ynnäilin, noin 4000km on tullut jo Fatboylla tunkattua.
Van damme voi vaikka pureskella kynsiään sillä välilä kun meikä naatiskelee naatiskelee Fatboyllä...
Brändinä sinänsä en kyllä arvosta Spessua yhtään Canyonia ylemmäksi, molemmat tuntuvat olevan ns. "well sorted" ja aina testien kärkipäässä
Simo Ahtola
23.12.2014, 18.57
Mites tuon speziaalin vapaarattaan sais auki?
Rattaat saan pois ja akselin.
Sit näkyy toisella puolella laakeri ja toisella puolella jonkinlainen tiivisterengas ja sen takana ilmeisesti laakeri...
- Väkisinkään ei viittis repiä
Kuvia oon koittanut ettiä mutta ei oo vielä tärpännyt.
T. Simo
Jos läskipyörä ei ole talvipyörä, niin mikä se sitten muka on? Se sopii talveen oikein mainiosti.
Mites tuon speziaalin vapaarattaan sais auki?
Rattaat saan pois ja akselin.
Sit näkyy toisella puolella laakeri ja toisella puolella jonkinlainen tiivisterengas ja sen takana ilmeisesti laakeri...
- Väkisinkään ei viittis repiä
Kuvia oon koittanut ettiä mutta ei oo vielä tärpännyt.
T. Simo
Kuusiokolo menee sinne akselin sisälle ja kapea 17mm kiintolenkki menee vapaarattaan "mutteriin". Näin lyhykäisyydessään.
van damme
23.12.2014, 23.09
Jos läskipyörä ei ole talvipyörä, niin mikä se sitten muka on? Se sopii talveen oikein mainiosti.
parhaitahan ne on lumihankeen ja hiekalle, mutta suurin osa tuntuu kuitenkin ostavan ihan normaaliin maastoajoon.
Simo Ahtola
24.12.2014, 00.44
Hei Iletys,
Joo toi jäi mainitsematta, sain ne molemmat päät auki tolla tavalla.
Mutta sitten se seuraava askel, eli kuis sen reikäakselin saa pois?
T. Simo
Hei Iletys,
Joo toi jäi mainitsematta, sain ne molemmat päät auki tolla tavalla.
Mutta sitten se seuraava askel, eli kuis sen reikäakselin saa pois?
T. Simo
No se onkin hyvä kysymys. Ei ole ollut hommalle tarvetta, mutta oon kyllä ihmetellyt asiaa. Monesti nää jutut on tyyliin, että lyödään vaan kumivasaralla irti, mutta jos ei tiedä, niin ei ensimmäisenä lähtisi hakkaamaan.
Vapaarattaan pitäisi irrota päätykappaleen irrottamisen jälkeen ihan kiskomalla, mut en mä ainakaan käsipelillä sitä irti saanut kuten Hopessa ja DT:ssä...
Akseli irtoaa kovasti toisesta päästä paukuttamalla, en lähtis siihen ellei laakerit ole jo valmiiksi paskana.
brilleaux
24.12.2014, 10.38
parhaitahan ne on lumihankeen ja hiekalle, mutta suurin osa tuntuu kuitenkin ostavan ihan normaaliin maastoajoon.
Kyllä mä hankin läskin ihan yleispyöräksi. Hyvin on hoitanut hommansa.
Hardtail allmountain-tykki on levänny läskin hankkimisesta asti. :)
Tapiol65
26.12.2014, 23.10
Läskikuume saavuttanut huippunsa ja lääkitykseksi pitäisi löytää "hyllytavarana" kokoa L oleva Expert pääkaupunkiseudulta, joten mistä kaikista liikkeistä kannattaisi kysellä?
Pähkin tässä että vaihdanko pelkän ketjun vai pitäisikö vaihtaa "koko paketti" eli rattaat kanssa. Ketju on nyt kulunut liki 1% arvoon ketjumitalla katsottuna, 0,75% holahtaa suorilteen paikalleen. Onko näistä kuvista mtn apua, kannattaako jo vaihtaa rattaatkin vai laittaa vaan uusi ketju?
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/27/e70e43cca66673055c1576eb64037ae0.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/27/c42aff10a4e38a51f717824d4558a695.jpg
Vaihtaisin pelkän ketjun. Jos uusi pomppii säädöistä huolimatta, voi harkita rattaiden vaihtoa. Harvoin rattaat muuttuu sormia napsauttamalla roskiskamaksi vaikka niillä ajaisi 1% venyneellä ketjulla hetken aikaa.
J.Kottenberg
27.12.2014, 21.18
Samaa mieltä. Ostin loppukesästä käytetyn täpärin ja lumien tultua, kun olin hommannut ketjumitan, muun huollon yhteydessä mittailin ketjua ja oli noin 0,8% kulunut. Putsailin ketjupyörät, vaihdoin uuden ketjun ja öljysin sen. Ja hyvin toimii, paremmin kuin vanhalla ketjulla. Ei mitään hyppimistä eikä rutinoita. Eli kuten edellä sanottiin, ei näköjään kovin äkkiä kulu ketjupyörät pilalle. Ja oli aikaisempi kuski vielä yli 100 kilon kavereita.
Juha Jokila
27.12.2014, 21.31
^^^kevein ratas näyttää eniten kuluneelta. Yleensä uusi ketju hyppää yli siinä pahimmassa kohtaa ylämäkipuristuksessa, ellei sitten hypytä jo vähemmälläkin poljennalla. Että pikkusen saa olla varuillaan ekalla kokeilulenkillä.
Jees, kiitosta vastauksista. Vaihteet pelaa kyllä edelleen ihan hyvin tuollakin ketjulla mutta ajattelin sen vaihtaa kumminkin uuteen. Jos ei sitten kuluisi rattaan niin nopeaan piloille. Aiemmalla kapokumilla ajoin kahdet ketjut prosentin venymään, ja silti pelasi ihan hyvin kolmannellakin uudella ketjulla. Silmämääräisesti kun tuota katselin niin kauhian huonolta näyttänyt. Moottoripyöräpuolelta taas on periytynyt se että koko setti vaihdetaan aina kerralla.
Uutta ketjua 0.75 tietämillä. Rattaat vaihtoo sitten, kun on loppu. Rattaat voi kestää kirkkaasti useammatkin ketjut, kun niitä ei pilaa ylivenytetyillä ketjuilla tai aja kiviin.
Dodii, tuli laitettua kullitettu ketju. Yhtä hjuva fiilis kun laitellessa moottoripyörään reginan kultaketjuja. Testailin samalla vanhaan ketjuun että toimivatko shimanon ketjutapit myös kmc:n ketjuun. Kyllä niillä uskaltaa reissun päällä liitoksen tehdä. Nyt on sitten reissussa mukana aina pätkät shimpan ja kmc:n 10-ketjua sekä pikalukko ja tappeja. Kerran vasta joutunut kaverin metsästä pelastamaan ketjurikosta.
Edit: Vähän tuntuu takarataspakassa jo pientä klappia... Kauankohan vapaarattaan orkkislaakerit kestää tällä erää ;)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/29/0f6caa8d1d9deee9321dcac704c9707f.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/29/3d6215431e81b1dbc16403f237cbe06f.jpg
Rataspakka pikkaisen liikkuukin vaparataan rungossa, mutta jos klappi onkin akselin ja vapaarataan välissä niin lakrut on mennyt.
Dodii, tuli laitettua kullitettu ketju. [...]Tuossa alemmassa kuvassa huomio kiinnittyy kyllä johonkin ihan muuhun, kuin kullitettuun ketjuun :)
Tuossa alemmassa kuvassa huomio kiinnittyy kyllä johonkin ihan muuhun, kuin kullitettuun ketjuun :)
Hivenen, olkootkin barmitsit kuin hyvät ja lämpöiset, niin hyvännäköisiä niistä ei saa millään..mihinkään..koskaan.
Muiltaosin varsin napakan näköinen kokonaisuus! *peukku*
brilleaux
30.12.2014, 11.13
Nyt on sitten reissussa mukana aina pätkät shimpan ja kmc:n 10-ketjua sekä pikalukko ja tappeja.
Mä ajattelin päästä helpommalla; mulla on aina mukana toinen ketju pikalukolla varustettuna. :)
EDIT: ja Kemiztin kanssa samoilla linjoilla. Suomessa ei semmoisia pakkasia ole, ettei normikäsineillä pärjää.
Hätävarjelun liioittelua. IMO. :D
Mä laitoin viikonloppuna Fatboyhin XXL:stä saatavat Whiten tankorukkaset ja ne toimivat kyllä hyvin. Pysyivät hyvin paikoillaan ja pienen kokonsa vuoksi eivät IMO olleet mitkään susirumatkaan. Niin ja olivat lämpimätkin; ohuiden syyshanskojen kanssa meinasi olla jopa vähän turhankin lämmintä.
No juu, mulla vaan sormet jäätyy jo kylmästä puhalluksesta. Tein vanhoista ikean kattolampun kiinnikkeistä "pidikkeet" noille säkeille stongan päihin,pysyvät hyvin paikallaan ja on helppo tarvittaessa vain nykäistä mäkeen..
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/30/0d525b1ced3e4c158c8256483a8719ca.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/30/59be60437e81b7e776aaf750cdc7098d.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/30/b590ae672cca8bfaa21fc1d092f38774.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/30/989772b4c50cb46e31c057b57bb6c54c.jpg
Rataspakka pikkaisen liikkuukin vaparataan rungossa, mutta jos klappi onkin akselin ja vapaarataan välissä niin lakrut on mennyt.
OT, mutta rataspakka ei saisi liikkua yhtään vaparataan rungossa, vaan pitää olla tiukasti kiinni tiheäkierteisellä mutterilla ja 44nm kiristysvoimalla, eli todella tiukasti.
Minä itse asiassa salaa odottelen koska ne vapaaraattaan laakerit menevät. Vaihtoon menneessä takakiekossa oli uudet laakeriliikkeestä haetut laakerit, ne kestivät jo pidempään kuin alkuperäiset eikä mtn klappeja tullut. Nyt taas uudessa takakiekossa on tod.näk samat alkuperäiskuralaakerit.
Simo Ahtola
30.12.2014, 13.26
Hei Svheebo,
Kuis sää sait tuon takapään purettua, saan kokopuisen akselin, rattaat ja ne 17mm työkalua vaativat mutterit pois.
Mutta miten lähtee vapaaratas irti ja miten sen reikäsen akselin saa pois laakerin vaihtoa varten?
T. Simo
Simo: En purkanut vapaaratasta itse, ET-sportsissa Jukka teki työn. Sivulla 2 juttua. Hänellä meni siihen noin 15 minuuttia. Soittelin Jukallekin tänään mutta ei enää muistanut millainen vapaaratas oli. Olisiko ollut kuusiokoloavaimella irroitettavissa? Minulla on mielikuva että seekerirenkaalla tms oli laakerit lukittu paikalleen. Valitettavasti en voi olla nyt enempää avuksi. Pitäisi ostaa itsellekin työkaluihin ketjuruoska ja takapakalle avain, kunhan saa varmuuden mikä sopii.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/64772_10153341779608154_8702741617278626723_n.jpg? oh=681e643c881c7251fa4950ecfebb0259&oe=550F335D
Onkos kukaan vielä saanut testiin tai omaksi tuota fatboy SE:tä? Kiinnostaisi kuulla kommenttia paksukaisesta...
OT, mutta rataspakka ei saisi liikkua yhtään vaparataan rungossa, vaan pitää olla tiukasti kiinni tiheäkierteisellä mutterilla ja 44nm kiristysvoimalla, eli todella tiukasti.
juurikin näin ,missähän v...ssa ajatukset taas oli.
Paksu SE tuli hommattua eilen. Muutama lyhyt testilenkki tehty ja sen perusteella vaikea sanoa vielä mitään muuta kuin että hauska peli.
Asiantuntijalta kuultuna kuulemma runko renkaat, pinnat ja vanteet samat kuin perusversiossa. Samoin pakka ja kammet. Jarrut ja vaihteet steppiä edullisemmat sekä alu etuhaarukka. Tämä SE versio on kuulemma positioitu Trekin 6 vastaavaksi.
Minulle aivan tarpeeksi hyvä paksuilun aloituspeli ja tästähän voi sitten jatkaa parempiin osiin kun nälkä kasvaa ja lompakko kestää.
SE Ihan soivapeli, hinta kohdillaan. Keulaa lukuunottamatta samat olennaisimmat kalliit palikat, kuin muissa ja muut osatkin tuppaa vaihtua ajanmyötä kuiteskin mieleisiksi. Alukeulantakia en jättäs ostamatta. Kaupassa olen rullaillut vaan niin kuin expert versiollakin.
SE ollu nyt pari viikkoa käytössä. Vaikea löytää mitään pahaa sanottavaa. Netin specseistä poiketen mulla satulaputki on 30,9. Napojen irtolaakereita en oo tarkistellut. Jarrut vaihtu lennossa, ja eturenkaassa oli valmistevika joka korjautui takuuna.
Elixir9. Oli valmiina. Nyt vaan odotellaan täällä maalla että tulis post-adapteri takajarrulle 160->180 mm.
Kiitokset kommenteista. Muutamaakin pullukkaa olen päässyt lähipiirissä testaamaan ja on kyllä vakuuttanut. SE voisi olla yksi vaihtoehto hinnan puolesta. Ilmeisesti noilla mekaanisilla jarruillakin pärjäilee, ainakin alkuun....
Minulta voisi Espoosta lähteä Expertistä irroitetut Deoret edukkaasti [jarrutmenijo]. Gripparitkin joutaa.
Ja ehkä jopa hiilarikeulakin, jos jotain SE:n omistajaa kiinnostaa...
SEn omistajat, onko muillakin toi satulaputki sen 30,9 mm vai 27,2 mm?
Minulta voisi Espoosta lähteä Expertistä irroitetut Deoret edukkaasti. Gripparitkin joutaa.
Ja ehkä jopa hiilarikeulakin, jos jotain SE:n omistajaa kiinnostaa...Mikä hinta on edukas? Paa privaa! kiinnostaa meikäläistäkin. Perus Fatboyn jarrut parkuu märkänä niin maan p******sti
Porukkalenkillä on hyvä kuulla jarrujen vinkunasta hankalat paikat.
brilleaux
31.12.2014, 14.45
Perus Fatboyn jarrut parkuu märkänä niin maan p******sti
Mulla ei vingu enää SLX:t. Yhtään.
http://www.hi5bikes.fi/~vTHPx0000001/?Y999=PIF&Y104=EBC-R
Liikuva shikaani
31.12.2014, 16.05
^Noi on kyllä hyvät palat muutenkin eikä ne edes ihan silmissä kulu.
Mikä hinta on edukas? Paa privaa! kiinnostaa meikäläistäkin. Perus Fatboyn jarrut parkuu märkänä niin maan p******sti
Perus fatboy:n palojen tilalle laitoin myös punaiset ebc:t. Nyt on niin hiljaiset kuin vaan uskaltaa toivoa. Ei mene vielä jarrut vaihtoon kun ei paremmasta tiedä eikä mitään valitettavaa löydä.
pturunen
31.12.2014, 17.49
Kannattaako siitä perusmallista maksaa 500 € enemmän SE:n verrattuna? SE:n väritys on enemmän meikäläisen makuun, se oranssi on turhan buddhalainen ja huutaisi ainakin sinisiä polkimia.
Mitä sitä hakee ja haluaa. Omaan päivittyy jarrut, virvelitehtaan xt tammikuussa. Takapakka, vaihteet ja bluto ehkä joskus myöhemmin jos oikein innostuu. Tällä suunnitelmalla SE taloudellisesti parempi vaihtoehto.
Jos et meinaa mitään vaihdella niin sitten ostaisin lompakon ja maun mukaan sen minkä pystyy ja haluaa. Hyviä aloituspelejä molemmat.
Onko porukoilla käytössä flatit tai spedut vai millä polkimilla ajatte paksuja?
Simo Ahtola
01.01.2015, 17.17
Hei,
Fläteillä mennään toistaiseksi, niillä expertin vakioilla.
Vaihdoin flätteihin, kun lumi tuli. Kesäkausi menee lukkopolkimilla.
Näissä olisi molemmat. http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-pedals-pd-t780-32685
Onko kokemuksia?
Miksi flatit lumella? Talvikenkien takia?
Sent from my iPad using Tapatalk
Ei osaa ajaa fläteillä, pakko ajella lukkiksilla.
Löytyykö noihin expertin orkkisjarruihin sopivia ebc:n punaisia paloja? Jos joku laittais vaikka linkkivinkin tms.
brilleaux
01.01.2015, 21.08
Voin yrittää huomenissa katsoa (jos ehdin) käykö samat palat kuin SLX:ään. Noi expertin orkkisjarrut on tuolla varastossa Ragleyssä kiinni tällä hetkellä.
Miksi flatit lumella? Talvikenkien takia?
Sent from my iPad using Tapatalk
Lumi täyttää sekä kengän että polkimen kolot ja kenkää on vaikea saada polkimeen kiinni. Pitää olla yhtenään potkimassa lumia irti kengästä ja polkimesta. Tämä siis erityisesti suojasäällä. Lisäksi klossi tuo kylmän kenkään, ja jalat palelee helpommin pakkasella. Varsinkin kovalla pakkasella on iso ero.
Juup. Olen samaa mieltä, mutta en silti osaa ajaa ilman klosseja. Tuntuu niin huteralta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Näissä olisi molemmat. http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-pedals-pd-t780-32685
Onko kokemuksia?
Minä en tykkää kaksipuolisista, ne on aina väärinpäin. Pitää keskittyä paljon enemmän, kun pitää saada aina poljin oikeinpäin jalan alle. Jotenkin se liikkeelle pääseminen menee aina tuollaisilla sähläämiseksi.
Juup. Olen samaa mieltä, mutta en silti osaa ajaa ilman klosseja. Tuntuu niin huteralta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sama juttu, ilman klosseja on ikävä ajaa. Lumen kanssa vielä jotenkin pärjää, mutta varpaiden jäätyminen lopettaa ajamisen. Ja flättien kanssakin pärjää, kun tottuu.
Sotanorsu666
01.01.2015, 22.35
Näissä olisi molemmat. http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-pedals-pd-t780-32685
Onko kokemuksia?
Itselläni oli edellisessä maastopyörässä 2-puoliset polkimet(shimano 324?) ja nykyään on sinkulassa jotkut vähän erinäköiset 2-puoliset shimanot, ei mitään ongelmia, että olisivat muka aina väärin päin ja jos on väärinpäin, niin ei ole kovinkaan iso homma jalalla kääntää sitä poljinta. Läskiinkin varmaan laitan 2-puoleiset kunhan sen joskus dhl mulle tuo.
J.Kottenberg
01.01.2015, 23.48
Jossain, en enää muista missä, näin lukkopoljin/teeseitseflättipoljin-yhdistelmän joka oli tehty niin että klossit oli vedetty ruuveilla suunnilleen lättipolkimen kokoisiin alumiinisiin turkkilevyn paloihin jotka oli sit vaan naksautettu kiinni lukkopolkimiin. Ei vaadi polkimien vaihtoa eikä hankintaa. SPD-klossit saa edukkaasti vaikka B.....asta.
Tuumin että jos tarviin talvipolkimia niin noi on hyvät.
brilleaux
02.01.2015, 13.56
Voin yrittää huomenissa katsoa (jos ehdin) käykö samat palat kuin SLX:ään. Noi expertin orkkisjarrut on tuolla varastossa Ragleyssä kiinni tällä hetkellä.
Mun Expertin orkkisjarrun satula näyttää olevan tyyppiä BR-M447. Palojen vaihto edellyttää renkaan irroituksen.:eek:
SLX:n pala ei käy, kovin ovat samanoloiset, mutta ei mahdu ei.
^Ok, Kiitos tiedosta. Samat satulat minullakin on ( yllätys ). Tarvinee kuulostella käviskö noihin mikään muu kuin "vinkupalat".
Edit: Yäk, näyttää Saksan maalta maksavan täydellinen jarrupäivitys XT-sarjaa karvan auki 200 euroa...
Tänään lyhyt lenkki Sorlammella ja kombot alla. Hyvin toimii. Toki onhan siinä vähän enemmän katsottava kummin päin laittaa kiinni.
Kengän pohjaa joutui putsaamaan välillä että sai spedun kiinni ainakin tällä kelillä. Nöösi näissä talvi ajoissa vielä ☺
^Ok, Kiitos tiedosta. Samat satulat minullakin on ( yllätys ). Tarvinee kuulostella käviskö noihin mikään muu kuin "vinkupalat".
Edit: Yäk, näyttää Saksan maalta maksavan täydellinen jarrupäivitys XT-sarjaa karvan auki 200 euroa...
Itsellä on toi setti, eikä ole valittamista. Mielstäni hinta/laatu-suhteeltaan hyvä hankinta. Ilmauskin on todella helppoa.
Onko sulla Hub muös ne kerroslevyt, vai tavalliset? Ja ei vingu enää?
Onko sulla Hub muös ne kerroslevyt, vai tavalliset? Ja ei vingu enää?
Mulla on XT Ice Tech levyt eli kaksiosaiset. Hiljaisimmat levyt mitä mulla on ollut. Kyllä niistäkin voi hetkellisesti ääntä lähteä sateella tai kun muuten uittaa pyörää, mutta todella hiljaiset ovat.
Laitoin samalla taaksekin 180 mm.
brilleaux
04.01.2015, 18.02
^Ok, Kiitos tiedosta. Samat satulat minullakin on ( yllätys ). Tarvinee kuulostella käviskö noihin mikään muu kuin "vinkupalat".
Edit: Yäk, näyttää Saksan maalta maksavan täydellinen jarrupäivitys XT-sarjaa karvan auki 200 euroa...
Miksi tuhlata rahojaan? Osta SLX:t, saat rahalle parhaan vastineen. :)
Ja jos haluat vinkunaa vähentää entisestään laitat noi mainitut XT:n 2-kerroslevyt. Siis nimenomaan RT86:t. SLX:n RT76-laikat ei ole kaksikerros, vinkuvat hiukan enemmän. Toki noilla punaisilla EBC:n paloilla vinkuminen on melko vähäistä SLX:n levyilläkin..
Ja vielä muutaman kympin saa säästettyä, kun laittaa tilaukseen SLX:n sijaan Deoret. Se vaan taitaa olla monelle jo hieman "liikaa".
No näyttää nuo expertin orkkisjarrut maksavan vähän yli 80 euroa Saksassakin, eli jos muutaman kympin laittaa lisää niin ei maailma siihen kaadu. Pitäiskö laittaa eteen huvikseen 203mm levy ja taakse 180mm. Adaptereita näkyy löytyvän. Tosin ei ole nyt juuri tämän hetken homma, paitsi että jarrujen kiljuminen tänäänkin riepoi ihan tosissaan. Juuri kun sai kuivaksi jarruteltua niin uusi kastelu ja taas ventoniemi kuulosti tulevan metsästä :D
Ja vielä muutaman kympin saa säästettyä, kun laittaa tilaukseen SLX:n sijaan Deoret. Se vaan taitaa olla monelle jo hieman "liikaa".
Kyllähän se joku roti pitää olla säästäessä,xtr on huonoin taso mitä omaan kelpuutan :cool:
SLX on parempi talveen kun Deore, deoreissa havaittu männän tahmaamista pakkasilla, SLX:ssä tätä ei juurikaan tapahdu, johtuen keraamisesta männästä vs. Deoren metallinen.. SLX:ssä lisäksi plussana etäisyyssäätö sormimutterilla.. XT ja XTR keventää vähän tuotetta ja enempi lompakkoa..
Taakse taisi mennä sama adapteri kuin eteenkin 180 millisissä. Myynnissä etupään adapterina.
Joululomalla tuli kokeiltua Levillä kolmena päivänä läskipyöräilyä vuokrapyörillä (On-One Fattyllä ja Charge Cooker Maxilla) ja siitä heräsi lievää suurempi omistamisenhalu. Viikon googletuksen ja foorumien selailun jälkeen olin jo päätynyt Salsa Mukluk 3:een; Muklukin "kapea" rengastus tosin hieman mietitytti.
Hetken mielijohteesta aiheutunut käynti tänään "lähikaupassa" Tampereen Nekalassa muutti suunnitelmat ja nyt on autotallissa L-kokoinen "budjettimalli" Fatboy SE. Pyörän koko alkuun epäilytti (olen 180 cm pitkä ja olin varma, että M-koko on sopivampi), mutta uskoin kauppiaan vakuutteluja koon sopivuudesta. Vajaan 20 km:n jälkeen tuntuu hyvin vahvasti siltä, että tein oikean valinnan.
Ensikokemuksista: jarrut varmaan vaihtuvat melko pian hydraulisiin jarruihin ja renkaat muutan tubeleksiksi. Ground Control -renkaiden pito tampatulla polulla on melkoinen, mutta rohkeus petti vielä pahimmissa paikoissa ennen pidon loppumista ;) Paikallisella Pehkusuolla ajelu vakuutti kyllä, että tein oikein valitessani leveämpi renkaisen pyörän; sen verran eleetöntä meno oli.
Rengaspaineisiin en ole vielä kiinnittänyt mitään erityistä huomiota, mutta pientä "kulmikkuutta" olin havaitsevani kun hieman pudotin eturenkaan painetta. Täysjoustoon tottuneet kädet ja takapuoli hieman välillä protestoivat, mutta oikean ajotyylin oppiminen ja oikeat rengaspaineet parantanevat asiaa.
Sramin X5 vaihteet toimivat ihan kelvollisesti, mutta niidenkin päivitys tulee varmaan jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.
Kaiken kaikkiaan tuntemukset hankinnasta ovat vielä maltillisen positiiviset, mutta eiköhän ne vahvistu huomenna kun pääsee taas polkuja mönkimään.
noniinno
06.01.2015, 07.24
^^^ Deoren männät on muovia, ja ainakaan 615 ei omassa talvikäytössä ole aiheuttanut ongelmia. Pikasäädöllä ei oikeasti tee mitään. Mutta ehkä itsekin valitsisin Slx:t, molemmat minulla jo tosin on.
^^^ Deoren männät on muovia, ja ainakaan 615 ei omassa talvikäytössä ole aiheuttanut ongelmia. Pikasäädöllä ei oikeasti tee mitään. Mutta ehkä itsekin valitsisin Slx:t, molemmat minulla jo tosin on.
Molemmat minullakin, tykkään kyllä pikasäädöstä, esim. ohuemmilla hanskoilla pidän kahvaa lähempänä, paksu taas ei välttämättä mahdu samaan väliin, niin helppo ruuvata kauemmas..
Muovia, oikeesti? Mistä tämä tieto?
Nii ja toi jumittelu, ihan omia kokemuksia.. ;)
^^Ot eilen ajelin Muklukissa Lou 80mm vanteella ei taida jäädä kapeammaksi, kuin Spessu. Vaihteet tosin 1X10.
Ei sillä ihan hyvä on SE ja olet juuri siinä M ja L rajoilla, että on maku asia kumman ottaa molemmista saa ohjaamon sopivaksi oikeilla palikoilla 180 senttiselle.
Spessun valmiissa L ohjaamo on korkeampi ja enempi makuuni 180 senttisenä, mutta M reilummalla kulmalla oleva stemmi, niin saa siitäkin sen ylemmäs. Itse vaihdoin L Muklukin M kokoon ja tykkään enempi, mut nää on näitä maku asiota ja riippuu paljon sarvista ja muistakin ohjaamon palikoista.
Molemmat minullakin, tykkään kyllä pikasäädöstä, esim. ohuemmilla hanskoilla pidän kahvaa lähempänä, paksu taas ei välttämättä mahdu samaan väliin, niin helppo ruuvata kauemmas..
Muovia, oikeesti? Mistä tämä tieto?
Nii ja toi jumittelu, ihan omia kokemuksia.. ;)
Vai oisko männät jotain pakeliittiseosta tjsp. Edellisessä autossani oli myös jarrumännät jotain pakeliittimuovi hässäkkää.
noniinno
06.01.2015, 10.03
Irrottelin männät ja räjäytin satulan kun epäilin olevan vikaa. Jotain outoa muoviseosta tai "bakelliittia" ne olivat, eivät ainakaan metallia, vaikka en mikään metallurgi olekaan. Kevyet ne ainakin olivat, paino tulee jostain muusta. Vikaa ei lopulta löytynyt, mutta kun jarrusylinterirasvalla kasasin niin toimivat sen jälkeen hyvin. Liekö ollut letkun katkaisussa päässyt roska syynä alun perin. Niin onhan tuo etäisyyden pikasäätö talvirunkkasilla ihan kätevä, eipä ole tullut mieleen.
Seison korjattuna, jostain joskus muistan lukeneeni että olisivat olleet ihan "rautamännät" vs. SLX keraamiset.. Noh, kaikesta huolimatta hinta-laatusuhteeltaan jämäkät epelit, en pidä huonoina siis laisinkaan! ;)
^^Ot eilen ajelin Muklukissa Lou 80mm vanteella ei taida jäädä kapeammaksi, kuin Spessu. Vaihteet tosin 1X10.
Ei sillä ihan hyvä on SE ja olet juuri siinä M ja L rajoilla, että on maku asia kumman ottaa molemmista saa ohjaamon sopivaksi oikeilla palikoilla 180 senttiselle.
Spessun valmiissa L ohjaamo on korkeampi ja enempi makuuni 180 senttisenä, mutta M reilummalla kulmalla oleva stemmi, niin saa siitäkin sen ylemmäs. Itse vaihdoin L Muklukin M kokoon ja tykkään enempi, mut nää on näitä maku asiota ja riippuu paljon sarvista ja muistakin ohjaamon palikoista.
Muklukin rengastuksella tarkoitin siis vakiona tulevia renkaita. Toki nekin olisi voinut vaihtaa heti leveämpiin ja pitää alkuperäiset esim. kesäkäyttöä varten.
Nyt SE on kuitenkin hankittu ja tulihan tässä samalla tuettua paikallista pienyritystä.
Jarrut vaihtuivat aamulla jälkikasvun autotallissa käyttämättömänä lojuneen maasturin hyväkuntoisiin Tektro Auriga Comp -jarruihin. Ajellaan niillä nyt ainakin hetki, kunnes tulee vastaan ohittamaton tarjous paremmista.
Minulla mittaa 183cm ja koko L tuntui sopivimmalta.
Katselin myös Muklukkia ja päädyin Spessuun samoista syistä. Toki hinnassakin muutaman satkun etu SE:lle.
Putsailin jarrut aamusella kun oli pakkasta niin paljon. Etujarru on tosiaan toteutettu adapterilla jo alunperin, mikähän on idea että on tunkaistu noin julman pitkät pultit ja kasa prikkoja?
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/06/54385c5ec12d4db9eaa89a7298a65457.jpg
noilla kartioprikoilla on (ainakin joidenkin mielestä) jarrusatulan keskittäminen helpompaa..
Putsailin jarrut aamusella kun oli pakkasta niin paljon. Etujarru on tosiaan toteutettu adapterilla jo alunperin, mikähän on idea että on tunkaistu noin julman pitkät pultit ja kasa prikkoja?
Jos tuollaiset prikat oli vain toisella puolella jarrusatulaa niin en ihan ymmärrä ideaa, mutta jos samanlaiset pallomaiset prikkaparit olivat molemmin puolin jarrusatulan korvakkeita niin niiden ideana on että ne mahdollistavat jarrusatulan kallistamisen jos kaikki osat eivät ole ihan luonnostaan kohtisuoria.
Takajarrussa ei moisia kartioprikkaviritelmiä ollut. Ei taida olla toleranssit ihan samaa tasoa kuin moottoripyörissä, KTM:n Brembojen monoblokkisatulan kun laittoi paikalleen niin se oli just siinä. Ei viritelmiä :)
Edit: Ja prikat olivat niin kuin ovat kuvassani ylemmässä pultissa.
Tuo on ihan normaali Shimanon adapteri. Sen mukana tulee pultit ja prikat.
Eihän näissä satuloissa ole sellaista normaalia ilmausruuvia? Olisko ilmausruuvi tuo kuusiokolokantainen mikä on aika keskellä kuvaa, satulan kiinnityspultin vieressä?
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/06/7f7abc333db306e0475bfd43a0a5f11c.jpg
sivu 15 http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CCwQFjAC&url=http%3A%2F%2Fsi.shimano.com%2Fphp%2Fdownload.p hp%3Ffile%3Dpdf%2Fdm%2FDM-BR0005-05-ENG.pdf&ei=L_mrVO2BEIupygOIioCICw&usg=AFQjCNH_C0mamOxji-oTs5Js6-HFwMVYnQ&bvm=bv.82001339,d.bGQ
Kiitos zipo, tuostahan kaikki olennainen löytyykin. Arvauksenikin osui oikeaan.
Pekka T L
06.01.2015, 23.23
Ne on noi kuppiprikat kokolailla pakolliset jos ei haarukassa jatai adapterissa ole pinnat ihan suorat. Itellä koitin lyhemmillä pulteilla ja ilman kuppiprikkoja, ajoi satulan aina toiseen sivuun kun yritin kiristää.
Tuo PM adapteri muuttaa sitä kulmaa, miten pultin kanta kohtaa jarrusatulan pintaa (eripaksuiset adapterin päät), siksi siinä pitää olla kartioprikat.
Kun ei just ole varaa koko jarrukalustoa päivittää, niin vaihdoin taakse kuluneiden palojen tilalle uudet. Lisäksi kävin hakemassa Biltemasta LHM+ öljyä, nekin vaihtoon. Paloiksi ei meidän nurkilta heti löytynyt kuin Marwi dbp-10:t. Levyissä lukee "resin pad only", menevätkö nyt sitten pilalle organic paloilla...no, eipä ole levyt kalliita jos niin käy. Mutta jumaleissön mikä pito tuli jarruun, ei ole koskaan ollut yhtä tunnokas ja tarvittaessa myös voimakas. Josko huomenna vaihtaisi etujarruunkin uudet litkut, palaa on edessä vielä jäljellä rutkasti.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/07/42e8d180ea84bcc046ba503525df50d2.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/07/89c2127c39f6365b221392a98eb0a2a9.jpg
Ei mee pilalle, resin = orgaaninen, eli ei sintteripala..
pturunen
10.01.2015, 20.22
Selvisikö kenellekään sopiiko Expertin vakiojarruihin jotkut hiljaisemmat jarrupalat? Etujarru vinkuu pakasta vedettynäkin kuin sumutorvi, vaikka keli tänään ei ollut erityisen kostea. Jospa ei tarvitsisi heti päivittää jarruosastoa.
Volvospede
10.01.2015, 20.37
Onko minkä verran kilometreja takana expertin jarruilla? itellä Sippi Edition ja eri jarrut, mutta jokatapauksessa ovat hiljentyneet nyt kun on sisäänajaantuneet vähitellen. Aika vähän tarvii kyl jarruja noilla mun reiteillä, niin ei kovin nopeesti oo jarrut asettunu. Mut siis uutena mylvi, ei mölise enää.
pturunen
11.01.2015, 14.21
Vähän tuntuu, että ajoasentoa tarvitsisi saada taemmaksi (tai ainakin painopistettä). Satulaa taakse ja/tai stemmi lyhyemmäksi näin ensialkuun vai miten muuten kannattaa lähteä asentoa säätämään?
Satulalle on oma optimaalinen kohtansa ja mikäli satula on siihen asetettu niin en lähtisi ohjaamoa lyhentämään sitä kautta vaan mielummin lyhyemmällä stemmillä..
pturunen
11.01.2015, 15.32
OK. Katselen netin tarjontaa. Mistä muuten tietää onko satula optimaalisesti asemoitu?
t. nöösi
Satula on kohdillaan kun ajo-asento tuntuu luontevalta, se mikä käy minulle ei välttämättä käy sinulle.
Laitoin omaan Thompsonin layback tolpan ,tuon kanssa sain itselle sopivan asennon.
Kannattaa kokeilla myös säätää satulan kulmaa pystysuunnassa se vaikuttaa lantion asentoon ja toisinpäin.
Eli kun siirrät satulaa eteen tai taakse yleensä joutuu myös puuttumaan tuohon satulan kulmaan.
Olen n.175 pitkä ja s kokoinen FB expert ja jouduin nostamaan satulan kärkeä ylöspäin koska muuten olisin "maannut" stongalla ja siinä kädet joutuu koville ja kipeytyy.
pturunen
11.01.2015, 15.55
Mulla on L-koko ja 184 cm on päälaen etäisyys maasta. Tänään hangessa tuli ensimmäinen kitinän aihe FB:n geometriasta: stand-over height on tuossa aika korkea. Kun tossu uppoaa hankeen, käyvät sukukalleudet kuumottavan likellä putkea. Tavallaan ymmärrän nyt, miksi niin monet ajavat pienellä rungolla läskejä.
Selvisikö kenellekään sopiiko Expertin vakiojarruihin jotkut hiljaisemmat jarrupalat? Etujarru vinkuu pakasta vedettynäkin kuin sumutorvi, vaikka keli tänään ei ollut erityisen kostea. Jospa ei tarvitsisi heti päivittää jarruosastoa.
Mä hommasin kanssa tällä viikolla Expertin ja huomasin saman. Aivan hitonmoinen ujellus, ihan sama kumpaa jarrua käyttää. Menee vähän ilo olla hiljaisessa metsässä kruisailemassa, jos sattuu jarrua tarvitsemaan. Jos satut löytään jotkut paremmat palikat, niin vinkkaatko tännekin. Toki jos sattuvat hiljeneen kilometrien karttuessa riittää toki sekin tieto, mulla ei varmaankaan ihan lähiaikoina hirveesti kerry, mutta tietääpähän sitten odottaa...
OK. Katselen netin tarjontaa. Mistä muuten tietää onko satula optimaalisesti asemoitu?
t. nöösi
Satula on silloin oikella kohdalla kun pystysuora linja leikkaa polvilumpion takaosan sekä polkimen akselin. Näin mulle on opetettu ja tälleen itse asettelen satulan. Erikoishommat erikseen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.