PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross VOL. II

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6

Ile72
21.04.2017, 10.32
Hei mites tuo Trek mitä on tulossa mulle, sitä saa 52:na. On siinä paremmat osat mitä Focuksessa. Kysyin tänään Englannista milloin mun fillari lähtee, niin sanoivat, että huomenna ja mennee viikko Suomeen. Jee! https://www.leisurelakesbikes.com/11295/products/trek-crockett-9-disc-cyclocross-bike-2016-charcoal-white.aspx

Ei heti osunu speksit silmiin. Mitäs tolle tulee hintaa tänne toimitettuna? Semmonen 1500 oli se noin budjetti.

Kalle H
21.04.2017, 13.22
Noissa 1x11 pyörissä on rungossa reikä etuvaihtajalle. Jos valmistaja ei usko 1x11:n niin en sitten minäkään.
Tää 1x vs. 2x vääntö rupeaa olemaan lähes yhtä väsynyttä​ kuin keskiötyyppien tai kaapelivetojen välisen "paremmuuden" hakeminen. Aivan turhaa puuhaa, kun lopulta jokaisen omat henkilökohtaiset tarpeet ratkaisee. Kaikissa systeemissä on omat edut ja haitat.

Pahinta näissä on se, että mm välityskeskustelua käydään monesti ilman, että otetaan lainkaan huomioon käyttötarkoitusta, kuntoa tai etu-/takaratas comboja. Sama homma mm. Pressfittien kanssa. Monella tuntuu olevan asenteena "kokeilematta paskaa", vaikka mitään kokemusta ei ole.

Itse ajelen tyytyväisenä 1x, pressfit ja sisäisten kaapelien kanssa, vaikka tämän pitäisi olla juttujen mukaan lähes mahdotonta.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

CamoN
21.04.2017, 16.21
Tää 1x vs. 2x vääntö rupeaa olemaan lähes yhtä väsynyttä​ kuin keskiötyyppien tai kaapelivetojen välisen "paremmuuden" hakeminen. Aivan turhaa puuhaa, kun lopulta jokaisen omat henkilökohtaiset tarpeet ratkaisee. Kaikissa systeemissä on omat edut ja haitat.

Katsos, toiset vaan tietää paremmin kuin toiset. Siinä on turha huudella jos on jo valmiiksi päätetty, että kaikki muut ovat väärässä.

Noklas
21.04.2017, 19.50
Mitä mieltä olette Gitanesta? Esim. tämä on noin 999€ http://www.gitane.com/rapid-ad-sora-flat-bar--en-detail-7-62.html. Kivan näköinen runko.

johnny73
21.04.2017, 19.57
Eka lenkki 25km taka merida cx600:lla, kaikki pelasi moitteettomasti ja olin vaihdeväleihin tyytyväinen. Perse tuli kipeäksi:(, säädin kotiin tullessa satulan vatupassilla suoraksi, oli 2-3mm pystyssä.
Varusteltuna tuli painoa pyörään 10,9kg (lokarit, polkimet, gps mittari ja juomateline)
tyytyväinen olen ainakin vielä ja tykkään ulkonäöstä.
Pikku ongelma on autotallissa säilytys kun ei ole jalkaa. Täytyy varmaan käydä ostamassa jonkinlainen teline!, mitä te käytätte? Ja mitkä renkaat kannattaisi hankkia asfaltilla ajamista varten?

huotah
21.04.2017, 20.47
^Tällaisia Pron telineitä löytyy muutama omasta tallista, olen ollut tyytyväinen eikä hintakaan ole mielestäni paha (25-40 euroa tjsp. paikallisesta kivijalasta).

http://www.jensonusa.com/images/Default-Image/Zoom/2/RA227F01.jpg

Moska
21.04.2017, 22.16
Mulla on paikallisesta halpahallista ostettuja seinään ruuvattavia telineitä, joihin pyörän saa roikkumaan vaakaputkesta. Kuvaa ei ole nyt tarjolla 😕

kuovipolku
22.04.2017, 07.50
https://gearpatrol.com/2017/04/04/leaked-canyon-inflite-cf-slx-images/#1

Mohkku
23.04.2017, 06.53
Katsos, toiset vaan tietää paremmin kuin toiset. Siinä on turha huudella jos on jo valmiiksi päätetty, että kaikki muut ovat väärässä.

Tai sitten kyse on haluttomuudesta ottaa tiettyjä riskejä ja sehän on mukava yhdistää väärässä olemiseen.

Mutta kuka osaisi sanoa, mikä olisi mahdollisimman hyvä krossarin runko tekniseen maastoon? Vaikka painonjakaumassa on maasturiin verrattuna vain parin prosenttiyksikön ero, ajotuntumassa eroa on kuin yöllä ja päivällä. Kovinkaan korkeasta portaasta alas ajaminen ei tunnu viisaalta, mutta edelleen ajatus maastokelpoisesta krossarista kytee mielessä. Vai pitääkö se rakentaa esim. täysjäykästä maasturista, jossa toe overlap tulee käytännössä automaattisesti riittävän suureksi ja ehkä osittain samasta syystä maastokelpoisuuskin on ihan eri tasolla kuin n. 600 mm mitoilla? Jos vanhaan 26 runkoon saisi n. 47 mm renkailla 27,5" kiekot, voisi se olla hauska polkupyörä. Ongelmana on vain löytää tuollainen levyjarrullisena.

johnny73
23.04.2017, 09.55
Kiitos huotah vinkistä, laitoin rosebikeista tilaukseen 16,62€ ja zefalin peilin, jonka saa ohjaustankoon tai runkoon kiinnitettyä. Olen tottunut, että voi katsoa taaksepäin peilistä kun ajaa maantiellä (rekka kun tulee niin voi valmistua siihen).

Tuosta maastokelpoisuudesta meridan kohdalta ei ainakaan kovin hyviä kokemuksia, pirun kovalta keula vaikuttaa hiekkatien nimismiehenkiharoissa.

Moska
23.04.2017, 10.35
Kiitos huotah vinkistä, laitoin rosebikeista tilaukseen 16,62€ ja zefalin peilin, jonka saa ohjaustankoon tai runkoon kiinnitettyä. Olen tottunut, että voi katsoa taaksepäin peilistä kun ajaa maantiellä (rekka kun tulee niin voi valmistua siihen).

Tuosta maastokelpoisuudesta meridan kohdalta ei ainakaan kovin hyviä kokemuksia, pirun kovalta keula vaikuttaa hiekkatien nimismiehenkiharoissa.
Samanlaisia huomioita tuli itsellä, kun laitoin nastarenkaille maantiepaineet, mutta vähän pienemmillä kyyti paranee huomattavasti.

Kalle H
23.04.2017, 11.15
Mutta kuka osaisi sanoa, mikä olisi mahdollisimman hyvä krossarin runko tekniseen maastoon? Vaikka painonjakaumassa on maasturiin verrattuna vain parin prosenttiyksikön ero, ajotuntumassa eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Itse olen kanssa käynyt Crossarilla ja 40mm renkailla muutaman kerran hassuttelemassa poluilla, mutta kyllähän tuollainen crossari on melko kiikkerä peli ainakin täällä Pirkanmaalla, jossa maastopolut on pääosin täynnä isoja kiviä ja juuria. Ehkä suurin ongelma tossa oman pyöräni kohdalla on tuo melko matala ajoasento, joka on säädetty enemmänkin Gravel-ajoon, kuin varsinaiseen CX- tai -maastoajoon.

Mulla itsellä siis ajoasento on tossa Crossarissa huomattavasti matalampi ja painopiste on huomattavasti edempänä kuin maasturissa.

Itse kuvittelisin, että On Onen avaruuskana voisi olla aika kiva vaihtoehto. Tohon kun laittais jonkun fiksun 44cm leveän droppitangon ja droppi satulatolpan kiinni, niin maastossa pärjäisi jo varmaan aika mukavasti. Tosin itses olen nyt tottunut ajamaan maastossa 27+ täpärillä, joten tuollaisella täysjäykällä pitäisi opetella ajotyyli uusiksi.

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR127/on-one-space-chicken-sram-force-1-monster-gravel-bike-275-wheels

Myös Cannondale Slate voisi olla aika hauska peli.
http://www.cannondale.com/en/USA/Products/ProductCategory.aspx?nid=8506cef7-0581-4e08-8f4e-16951ab30eea

p.s. Mä en oo koskaan itse ymmärtänyt noita monstercross -pyöriä, mutta joku tuollaisella nyt kuitenkin viehättää. Avaruuskana saattaisi lähteä runkosettinä tilauskeen, jos hinta painuu sinne 500€ tuntumaan. Myös tuollaiset 45-50mm renkaat pikkuisen kiinnostaa 27,5" vanteiden kanssa, mutta niitä ei tainnut olla ainakaan vielä saatavilla maastokuviolla. Esim. wtb horizon on ihan kivan näköinen rangas, mutta maastohommissa saisi kyllä olla enemmän kuviota.

kuovipolku
23.04.2017, 11.33
(...) Vai pitääkö se rakentaa esim. täysjäykästä maasturista, jossa toe overlap tulee käytännössä automaattisesti riittävän suureksi (...)

Useimmat lukijat lienevät ymmärtäneet että tarkoitat tässä jotain aivan muuta kuin kirjoitit, mutta meitä muiden lapsuksista kohtuuttoman paljon nauttivia ja ns. pahantahtoisia lukijoita varten voisit kenties selventää ettei sinulla sittenkään ole tässä kohtaa poikkeuksellisen persoonallisia geometriamieltymyksiä tai ettet ole ymmärtänyt termiä "toe overlap" väärin.

Mohkku
24.04.2017, 15.54
Useimmat lukijat lienevät ymmärtäneet että tarkoitat tässä jotain aivan muuta kuin kirjoitit, mutta meitä muiden lapsuksista kohtuuttoman paljon nauttivia ja ns. pahantahtoisia lukijoita varten voisit kenties selventää ettei sinulla sittenkään ole tässä kohtaa poikkeuksellisen persoonallisia geometriamieltymyksiä tai ettet ole ymmärtänyt termiä "toe overlap" väärin.

Kiitos. Front-center on kai oikea. Noin käy kun maalainen yrittää ameriikkaa.

mesku
08.05.2017, 18.36
Tässä GT Graden kuitumallissa ei ole kierteitä keskiössä, mutta nelikanttikammet on. Varmasti kiva ja edullinen päivitettävä, tuo keskiö kampineen.

http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-carbon-tiagra-2017-adventure-road-bike/

Mistäs näet tuommoisen yksityiskohdan meinaan siis keskiön kierteettömyyden? Ilmeisesti Gradessa siis olisi kierteet. En ole avanut vielä, mutta joo kammet sekä keskiö vaihtoon jossakin välissä.

Kuronen
08.05.2017, 20.25
^Ihan valmistajan sivuilta lunttasin:

http://www.gtbicycles.com/usa_en/2017/bikes/pavement/grade-carbon-tiagra

BB30 siellä rungon kohdalla mainitaan, mutta keskiö on mallia "Sealed Cartridge BB adapter".

kaakku
08.05.2017, 21.45
https://www.bikeinn.com/f/13600/136003256/sram-bb30-to-bsa-adaptor-kit-without-tools.jpg
Siellä keskiömuhvin sisällä lymynnee tämmönen.

Kuronen
08.05.2017, 22.02
^Jos siellä on tuollainen, niin onkohan se semikiinteä asennus?

GT:n 105/ultegra-malleissa valmistaja ilmoittaa käytettävän Praxis:n adapteria. Mutta miksi runko on BB30/PF30, mutta kampisarjat ovat adaptereilla jotakin muuta?

Breakbeat
09.05.2017, 23.28
Mulla on nyt pari tonnia ajettu samanlaisella, ketjut vaihdoin tänään ja etujarrupalat viistin melko uutena kun kiljuivat. Olen tykännyt kyllä.
Minkä kokoiset kuskit CX 600silla? Emmin tässä kahden koon välillä kun suositus osuu juuri sopivasti 53 cm, et joko "sporttisempi" 52 tai rennompi 54 cm.

Moska
09.05.2017, 23.59
Minkä kokoiset kuskit CX 600silla? Emmin tässä kahden koon välillä kun suositus osuu juuri sopivasti 53 cm, et joko "sporttisempi" 52 tai rennompi 54 cm.
No mää olen 178/83 ja m/l kokoinen on mulla.
En kyllä osaa ajatella että suurempi koko olisi rennompi, se on hiukan korkeampi mutta myös pidempi ja pituus on kriittinen asia.

Munarello
10.05.2017, 00.09
Olisiko tästä Giantin krossarista jotain kokemusperäistä kommenttia? Jos nyt siis iski XXL:n -25% kampanjat päälle niin tuommoinen lähtisi vajaaseen 1900 euroon.
https://www.giant-bicycles.com/int/tcx-advanced-sx

Kalle H
10.05.2017, 12.41
Kerroppas hieman omia mittojasi ja ajotottumuksiasi, niin on helpompi auttaa. Isompi koko on kuitenkin aina pidempi, joten siinä mielessä isompi koko venyttää ajoasentoa pidemmäksi (jos ohjaamo asetetaan samalle korkeudelle).

Sanoisin siis​, että tuo pidempi on "sporttisempi", mutta tämäkin riippuu toki myös useita säädöistä ja mm. stemmi pituudesta.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Breakbeat
10.05.2017, 15.18
Kerroppas hieman omia mittojasi ja ajotottumuksiasi, niin on helpompi auttaa. Isompi koko on kuitenkin aina pidempi, joten siinä mielessä isompi koko venyttää ajoasentoa pidemmäksi (jos ohjaamo asetetaan samalle korkeudelle).

Sanoisin siis​, että tuo pidempi on "sporttisempi", mutta tämäkin riippuu toki myös useita säädöistä ja mm. stemmi pituudesta.

Omat mitat on 174/80 ja etsin työmatkafillaria. Nuo määritelmät sporttinen ja rennompi on suora lainaus Meridan omilta sivuilta. Nykyisen maantiepyörän t-t mitta on 53.5 ja reach 37.8 cm = yhdistelmä tuntuu toimivan.

johnny73
11.05.2017, 13.31
Hei

Olen 180 cm minulla on koko 54(M/L), vaihdoin stemmin 75mm, niin sopivuus on ollut hyvä. Pyörä cx600

Kalle H
11.05.2017, 19.39
Omat mitat on 174/80 ja etsin työmatkafillaria. Nuo määritelmät sporttinen ja rennompi on suora lainaus Meridan omilta sivuilta. Nykyisen maantiepyörän t-t mitta on 53.5 ja reach 37.8 cm = yhdistelmä tuntuu toimivan.
Meridan 52 kokoinen runko on hyvin lähellä noita maantiepyöräsi mittoja (on itseasiassa vähän pidempi), joten se tuntuu sopivalta niin hommaisin itse varmaan vastaavan. Itse en ihan pääse tuohon Meridan koko suositukseen sisään, siellä tosiaan laskuri opastaa seuraavasti (kts. lainaus alla). Kyllähän tossa 54 rungossa tulee pituutta lisää, joten enemmän siinä joutuu kuski "venyttämään" pidemmälle, toki stackiakin tulee lisää mikä nostaa ohjaamon alinta asentoa hieman. 52 runko koossa on myös hieman loivepi keulakulma, mitä pidän itse hyvänä.

If your chosen bike isn't available in the calculated frame size, the following rules of thumb apply:
for sporty riding you rather choose the smaller frame size.

You want to ride more comfortable, choose a larger frame size.

If your chosen bike isn't available in the calculated frame size, the following rules of thumb apply:for sporty riding you rather choose the smaller frame size.
You want to ride more comfortable, choose a larger frame size.

johnny73
11.05.2017, 20.38
Yksi vika meridan cx600 on. 300km aikana takamus ei ole tottunut kivikovaan penkkiin. Muuten tuntuu sopivalta, mutta pyöräilyhuosuillakin takamus kipeytyy.
Onko vinkkejä paremman satulan ostoon, joka olisi kohtuuhintainen (50€).

Moska
11.05.2017, 20.54
Yksi vika meridan cx600 on. 300km aikana takamus ei ole tottunut kivikovaan penkkiin. Muuten tuntuu sopivalta, mutta pyöräilyhuosuillakin takamus kipeytyy.
Onko vinkkejä paremman satulan ostoon, joka olisi kohtuuhintainen (50€).

Ihte taas en enään käytä 600:n kanssa pehmusteita ollenkaan ja maantiepyöräänkin haussa kovempi penkki. Pysyisi paino paremmin istuinluilla eikä tulisi kepeksille niin helposti painetta. Aikoinaan kun hypridin hommasin, niin sen penkki tuntui kovalta ja hanuri oli hellänä aina lenkin jälkeen. Muutamassa viikossa siihen kumminkin tottui ja nykyään sen penkki tuntuu lähinnä sohvalta. Ei välttämättä auta sun tapauksessa, mutta voi tottuakin, jos se muuten on oikeilla mitoilla.

ilkkaluukkonen
11.05.2017, 22.34
Minkä verran porukka antaa tällä hetkellä arvoa läpiakseleille? Kannattaako uusi cyclocross ostaa ehdottomasti läpiakseleilla? Itse olin asettanut läpiakselit hydraulisten levyjarrujen kanssa vaatimukseksi pyörän ostolle, mutta esim. uudet Norcot ovat alkaneet houkuttaa.

Mattia
11.05.2017, 22.53
^En penniäkään

ahuji
11.05.2017, 22.59
On hydrauliset qr:illä canyonin ccssä. Positiivista qrssä on se että tavaratelineen saa kiinni vaikkei ole ollenkaan kiinnityspisteitä. Negatiivista kiekkoja vaihtaessa saattaa joutua työntämään männät taakse ja pumppaamaan pari kertaa jarrukahvaa. Silti ostaisin tulevaisuudessa läpiakseleilla mutta ero on omasta mielestä aika vähäinen.

JackOja
11.05.2017, 23.13
Minkä verran porukka antaa tällä hetkellä arvoa läpiakseleille? ...

En pidä tärkeänä.

Omassa gg:ssa hydrolevarit ja pikalinkut. En keksi ongelmia.

Blackborow
11.05.2017, 23.27
Niin mulla on läpiakselit crossarissa ja hyvältähän tuo tuntuu. Tiedä sitten mikä on niiden akselien ja mikä rungon ansiota. Maasturissa eron huomasi kyllä aika selvästi, mutta joo en pidä välttämättömyytenä. Tosin nykyään taitaa olla jo hankalampaa löytää tuollaista levyjarrullista kuitucrossaria ilman läpiakseleita.

aaretti
11.05.2017, 23.50
Kysymyksiä löytyisi taas. Olen siis ostamassa ensimmäistä cyclocrossia ja kaipaisin hieman asiantuntijoiden vinkkejä. Ostin jo useampi vuosi sitten inseran hybridin, jolla nyt on jotenkin päästy eteenpäin, mutta olen huomannut, että paskat osat ovat paskoja osia. Vaihteiden käyttö on aivan perseestä suoraan sanottuna.
Haluan ostaa pyöräni kivijalasta, jotta huoltoasiat ja takuut ovat hyvissä käsissä. Olen ajatellut, että osasarja olisi shimanon 105. Tai tarkemmin sanottuna yritän tähdätä siihen. Tässä muutama pyörä Tampereen alueelta, jotka ovat jääneet mieleen. Ja tosiaan, budjetti on tiukka.
Käyttötarkoitus on työssäkäynti, maantielenkit ja miksei välillä sorallakin. Cyclo siksi, että ajattelin käyttää talvellakin.

Vaihtoehtoja ovat esim: https://www.xxl.fi/merida-cx-600-1x11-2017-cyclocross-pyora/p/1122811_1_style
tämän kun saattaisi saada lähemmäs tonnilla hyvänä päivänä.

http://www.suomenurheilupyora.fi/crescent-zepto-comp-vm2015
Halpa ja koko voisi juuri mennä 180 senttiselle.

http://www.suomenurheilupyora.fi/felt-f85x-vm2016
Halpa ja miellyttää silmää.

http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cyclocross/merida-500-cc-2017
Täälläkin kehuttu pyörä.

Jotain ymmärrän näistä osista, mutta suurempi ymmärrys puuttuu näiden pyörien ominaisuuksista. Tarkoitan tällä sitä, että en ymmärrä juuri muuta kuin järjestyksen shimanon osista, eli mikä on paras ja mikä paskin jne.
Ehdota vielä noin tonnin luokkaan pyörää, joka kestää, jota ei tarvitse heti vaihtaa?

mackaiweri
12.05.2017, 01.03
Tuossa yksi vaihtoehto lisää: http://www.sportia-pekka.fi/polkupyorat/cyclocross-pyorat/helkama-cc5-cyclo-cross-2017-p-16661.html

Kaikki nuo mainitsemasi on ihan hyviä vaihtoehtoja. Aika monissa tuon hintaluokan pyörissä kiekot ovat se heikoin lenkki (painavia), ja rungot saattavat olla melko painavia. Työmatkapyöräilyä varten olisi hyvä, että pyörästä löytyisi kiinnikkeet kiinteille lokareille. Tärkeintä nyt tietenkin on, että runko on oikean kokoinen, eli ei muuta kun testaamaan.

Mohkku
12.05.2017, 06.47
Merida 600:ssa tavaratelineelle ei muistaakseni kiinnikkeitä ole. Eturattaan kokoa ei valmistajan sivuilla sanota. Takana on 11-42, joten pieniä vaihteita riittää, mutta miten mahtaa olla isompien vaihteiden kanssa? Mallissa 500 on taas päinvastoin. Sama pätee muihinkin 36/46 ja 11-28 ratastettuihin. Toki 36/28 ykkösvaihteena riittää useimpiin tilanteisiin, mutta itse arvostan pienempiäkin vaihteita. Osia voi tietysti vaihtaa, mutta se pitää budjettiin laskea. Hinta riippuu siitä, voiko pelkän pakan ja ketjut vaihtaa eli riittääkö vaihtajan kapasiteetti.

Hydraulijarrut on Meridassa hyvä asia, mutta on myös hyviä mekaanisia jarruja.

Felt on saanut testeissä kehuja ajettavuudestaan, mutta runkogeometria on pitkä. Jos tuollainen sopii, asia on siltä osin kunnossa. Pyörässä lienee edelleen press fit-keskiö, jota en pidä etuna.

Kiekot ovat kaikissa tuntematonta tavaraa, joiden paremmuudesta on vaikea mitään sanoa. Keveys tuo ajoon herkkyyttä enemmän kuin pieni painoero pyörän kokonaispainossa. Yleensä kiekkojen paino ei ole tiedossa ja toki renkaillakin on tärkeä rooli. Jos laitat tavaratelineen ja ajat pyörällä raskaasti kuormattuna, silloin kannattaa koittaa arvioida kiekon kestävyyttä. Talvikäyttöä ajatellen täytyy tarkistaa tila talvirenkaille (35-622) + lokareille. Yleensä tilaa tarvitaan hiukan enemmän kuin kesärenkailla.

En osaa sanoa paremmuudesta verrattuna noihin, mutta Kona Jakeen kannattaa tutustua. Ei ole 105-vaihtajia tai hiilikuitukeulaa, mutta voi se silti olla kilpailukykyinen vaihtoehto. Edellinenkin Tiagra toimii oman kokemukseni mukaan hyvin ja ero Meridan Apexiin on lähinnä erilainen tuntuma. Kun uusi Tiagra pitäisi olla vanhaa parempi, en pidä 105:sta perusteltuna minimitasona. Kyse on pikemminkin valinnasta Shimano vs Sram, makuasia. Jaken välitykset 34/48 ja 11-34 on riittävät käytännössä mihin tahansa. Valmistajan sivujen mukaan Pyörähuolto M&M myy sitä Tampereella.
http://www.konaworld.com/jake.cfm

Moska
12.05.2017, 08.59
Merida 600:ssa tavaratelineelle ei muistaakseni kiinnikkeitä ole. Eturattaan kokoa ei valmistajan sivuilla sanota. Takana on 11-42, joten pieniä vaihteita riittää, mutta miten mahtaa olla isompien vaihteiden kanssa?

Hydraulijarrut on Meridassa hyvä asia, mutta on myös hyviä mekaanisia jarruja.

40 hammasta edessä. Piisaa vakio renkailla, mutta voi loppua kesken nopeilla kumeilla/jaloilla/alamäessä. Maantielle, mielestäni, vaihteenvälit turhan suuret. Ja eturatasta suurentamalla vaihteenvälit vaan suurenee. Varmasti tottumiskysymys kylläkin. Cyclo käyttöön oikein hyvät.
Jarrut hyvät. Tarakasta ei tietoa, jotain kiinnikepaikkoja on mutta ovatko sitten lokasuojille?

ilkkaluukkonen
12.05.2017, 09.19
Kiitos vastauksista akseleihin liittyen. Täytyy pistää vakavaan harkintaan Norcon Threshold 105 Hydro vakavaan harkintaan. Siinä kun olisi vielä nuo tarakkatapitkin...

Mitä mieltä muuten ajoihmiset on kyseisestä Norcosta?

Blackborow
12.05.2017, 09.26
Onhan tuossakin läpipultti edessä, jossa sillä on mun mielestä enemmän merkitystä. Edellisessä pikalinkullisessa levaripyörässä huomasi että pikalinkku elää ja levy ottaa paloihin kun vähän antaa putkelta kaasua.

Muutenkin tuo Norco vaikuttaa oikein kelpo kamppeelta. Tuli moista paikallisessa ihmeteltyä taannoin.

sentier
12.05.2017, 11.16
Mul on nyt kuukauden päivät ollu päivittäisessä työmatka ja lenkkiajossa kona jake, ja ihan hyvä pyörä on. Ainoat miinukset jota omal kokemuksel voin sanoa ovat tehottomat jarrut ja ulospäin kääntyvä tangon droppi, joka saa jarrukahvat vähän hassuun asentoon. Aika pahaan juurakkoon ja kivikkoon on välillä lenkeillä eksytty ja renkaat on kestäny ihmeen hyvin. Rullaa ihan hyvin asvaltilla, tosin ainoana vertailukohtana mul on toi enska 😁 Eli ihan hyvä pyörä on ja aika tasan tonnil irtos helsingin kivijalasta.

CamoN
12.05.2017, 12.22
Minkä verran porukka antaa tällä hetkellä arvoa läpiakseleille? Kannattaako uusi cyclocross ostaa ehdottomasti läpiakseleilla? Itse olin asettanut läpiakselit hydraulisten levyjarrujen kanssa vaatimukseksi pyörän ostolle, mutta esim. uudet Norcot ovat alkaneet houkuttaa.

Jos ei suunnittele kisaavansa tai ajavansa paljon cyclocrossille ominaista maastoajoa, mielestäni akselistandardeja kannattaa tarkastella ensisijaisesti yhteensopivuuden perusteella. Levyjarrulliset pikalinkkunavat ei ole katoamassa mihinkään. 12x100 + 12x142, 15x100 + 12x142 ja 10x135 takana joko 12mm tai 15mm etuläpiakselin kanssa vaikuttaa kaikki olevan sen verran suosittuja, että napoja/kiekkoja saa myös tulevaisuudessa. Tietysti melkein kaikki navat on sovitettavissa melkein kaikkiin runkoihin, mutta mielestäni huonoin lähtökohta on runko jossa etuhaarukassa on läpiakseli ja takana pikalinkku, jolloin joutuu aina sovitteluhommiin.

ilkkaluukkonen
12.05.2017, 12.38
Jos ei suunnittele kisaavansa tai ajavansa paljon cyclocrossille ominaista maastoajoa, mielestäni akselistandardeja kannattaa tarkastella ensisijaisesti yhteensopivuuden perusteella. Levyjarrulliset pikalinkkunavat ei ole katoamassa mihinkään. 12x100 + 12x142, 15x100 + 12x142 ja 10x135 takana joko 12mm tai 15mm etuläpiakselin kanssa vaikuttaa kaikki olevan sen verran suosittuja, että napoja/kiekkoja saa myös tulevaisuudessa. Tietysti melkein kaikki navat on sovitettavissa melkein kaikkiin runkoihin, mutta mielestäni huonoin lähtökohta on runko jossa etuhaarukassa on läpiakseli ja takana pikalinkku, jolloin joutuu aina sovitteluhommiin.

Tuo kiekkojen settiasia on muuten hyvä pointti. Itse en sinänsä mikään osahifistelijä ole, mutta halvimmallahan nuo setteinä aina saa, jos vaikka vanhat kiekot hajoaa.

JackOja
12.05.2017, 12.43
Sithän niitä saa settejä, joissa tulee perusadapterit (esim. Hope, Mavic) tai jopa kaikki mahdolliset adapterit (esim. DT Swiss) mukana.

Jossain vaiheessa joku tietenkin keksii, ettei ole järkeä kun miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa on tarpeettomia adaptereja miljoonalaatikoissa (hep!). Että onkin ekologisempaa, että adaptereja tehdään kiinassa vain juuri oikea, tarpeellinen määrä eikä niitä laitetakaan laatikkoon kiekkosetin mukana, niin kaupasta niitä sitten saa ostaa.

En mä ihan hirveetä stressiä tuosta ottaisi. Läpiakselit on tosi jees jos ne fillarissa ovat, mutta ilman pärjää ihan mainiosti. Moniin napoihin (Hope, NoTubes, DT Swiss) saa sitten halutessaan ne "pikalinkkuläpiakselit" jos kaipaa lisätukevuutta ~prosentin osien verran.

TERU
12.05.2017, 15.30

Tässä ketjussa tulee niin hyvää juttua fillareista kauttaaltaan ettei parane omat, mutta tuo koko on maantietankoisissa niin tärkeä, että pitää tuohon yrittää jotain.

Tähän sattuu kuskin koko niin hyvin väliin, että molemmilla tulee toimeen, tosin useimmiten pienemmältä puolelta on turvallisempaa valita parhaan ajettavuuden saavuttamiseksi, kun on kyseessä yleiskäyttöön tuleva väline, kisakuskit on erikseen.

juppa
12.05.2017, 18.00
Tuo kalliimpi Merida on kyllä makean näköinen peli ja ite näen huomattavana etuna nestejarrut. Kona Jake on ollut myös mulla ympärivuotisessa työmatka-ajossa ja välikelien lenkkipyöränä kolmisen vuotta ja edelleen tiagra vaihtaa viimeisen päälle vaikka kilsoja takana 14 tonnia. Jarrut on aika kehnot tossa mun mallissa (tektron lyrat) mutta ne on ilmeisesti upgreidattu uusimpiin malleihin. Mukana tulleet markettikiekot kesti n. 8tkm, tais olla Alexisrimsit.

Ite laittaisin vähän enemmän rahaa tiskiin ja ottaisin nestejarrullisen Meridan.

sentier
12.05.2017, 21.32
Mukana tulleet markettikiekot kesti n. 8tkm, tais olla Alexrimsit

Mistä kiekot petti?

Itekki suosittelen nestejarruja.
Tänään just kirosin jaken jarruja kun tulin vähän vauhdikkaammin mäkeä alas metsässä, niin siinä ei paljoa yhden tai kahden sormen jarruttelut yläotteelta vaikuta vauhtiin, vaan on vaihdettava otetta että saa puristettua kahvoja kunnolla.

Mohkku
13.05.2017, 08.46
Yläotteella tarkoitat varmaan ns. kahvoilta ajamista, kun lisäjarrukahvoja tuossa ei taida olla? Itselläni on samat jarrut kuin uudessa Jakessa eli Hayes CX Comp ja tiedän niitä muuallakin moititun tehottomiksi. Maantietangollisissa en kuitenkaan millään järjestelmällä jarruttele yhdellä sormella kuten maasturissa, vaan ote on aina normaali 3 sormea. Etusormella vivun pituus jäisi lyhyeksi ja koordinaatio ei riitä pelkällä nimettömällä jarrutteluun, eikä siihen muutenkaan ole tarvetta. Siksi en pidä noiden tehottomuutta varsinaisena ongelmana, vaikka hydraulijarrut herkemmät ovatkin. Toki vivut ovat erilaiset (mulla Apex, Jakessa Tiagra), samoin varmaan käsien koko eli muuttujia on muitakin kuin itse jarrut. Jos jarrut jostain syystä särkyy, vakavasti täytyy harkita hy/rd-osia. Muuten en päivityksiä ala tehdä.

Mohkku
13.05.2017, 08.57
En mä ihan hirveetä stressiä tuosta ottaisi. Läpiakselit on tosi jees jos ne fillarissa ovat, mutta ilman pärjää ihan mainiosti. Moniin napoihin (Hope, NoTubes, DT Swiss) saa sitten halutessaan ne "pikalinkkuläpiakselit" jos kaipaa lisätukevuutta ~prosentin osien verran.

Itse en koskaan ole saanut aikaan ongelmaa pikalinkkujen kanssa. Toki polkijan tehossa on eroa, mutta jos putkelta kaasun antaminen johtaa linkullisessa pyörässä jarrulevyjen hankaamiseen, voisiko syynä olla jokin muukin kuin pikalinkkujäjestelmä? Kenties on hyviä ja vähemmän hyviä napoja/linkkuja? Ja voisiko taipumiseen vaikuttaa kiekko kokonaisuudessaan. Vaihdoin omaani 28 pinnaisen (n. 1,8 mm pinnat) tilalle 32 pinnaisen kiekon (2,0 mm pinnat) ja vaikka vanneprofiilin korkeus madaltui vajaan sentin, jäykkyys tuntui parantuneen. Korkeus vaikuttaa ehkä enemmän kovuuteen, kun tärinä tuntui vähentyneen.

Vanhassa pyörässä (en muista kiekkojen yksityiskohtia) vannejarruissa huomasin joskus putkelta runtatessa laahauksen. Siinä tosin rungon ja haarukan jäykkyydellä on osuutensa.

ALVIR
13.05.2017, 09.58
Mistä kiekot petti?

Itekki suosittelen nestejarruja.
Tänään just kirosin jaken jarruja kun tulin vähän vauhdikkaammin mäkeä alas metsässä, niin siinä ei paljoa yhden tai kahden sormen jarruttelut yläotteelta vaikuta vauhtiin, vaan on vaihdettava otetta että saa puristettua kahvoja kunnolla.

Kiinnostaisi kanssa tietää mistä kiekot petti. Tuo alexrims on pelkkä kehä ja ilmeisesti noissa shimanon navat? Omassa 2008 Jakessa alkuperäisenä mukana tulleet kiekot samoilla kehillä toimii mainiosti tiagra navoilla. Monenlaista ajoa takana ja nyt palvelee talvikäytössä.

ilkkaluukkonen
13.05.2017, 17.09
Kävin tänään koeajamassa Cuben Cross Race Pro ja Focuksen Mares AL 105 pyörät. Paperilla pyörät näytti melko samalta, mutta testiajossa olikin hieman eroa. Cube tuntui heti omaan kroppaan sopivalta, joskin hitaahko kiihtyvyys yllätti. Focuksen ajoasentoa jouduttiin hieman säätämään ja pyörä tuntui vähän lyhyemmältä. Kiihtyvyys tuntui olevan Focuksessa parempi ja enemmän sen tyylinen mitä cyclolta odotin. Tarakkakiinnityspisteet löytyy Focuksesta, muttei Cubesta.

Meeneeköhän kiihtyvyys eniten kiekkojen ja renkaiden vai kokonaispainon mukaan? Renkaat oli molemmissa samaa painoluokkaa Schwalben sivujen mukaan. Jostain syyssä molemmissa pyörissä on valmistajan sivuilla eri kiekot, kuin myynnissä olevissa pyörissä.

Mitä mielipiteitä palstalaisilla on kyseisistä pyöristä? Käyttötarkoitus on siis sekoitus maantietä, kangaspolkuja ja hiekkatietä. Hieman kiinnostuata retkeilyynkin on. Kuten jo aiemmin totesin, niin vaikea noista on paperilla mitään isoja eroja löytää.

Cube:
http://rtech.fi/cube-cross-race-pro-2017-cyclocross-pyora.html?attr1_id=10
https://www.cube.eu/en/2017/road-triathlon/cross-race/cube-cross-race-pro-greynflashred-2017/

Focus:
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cyclocross/2017-focus-mares-105
https://www.focus-bikes.com/ch_en/18537-mares-al-105.html

ahuji
13.05.2017, 17.46
Cube ei oikein sovellu retkeilyyn. Cubessa ei ole Google sedän mukaan edes paikkoja lokasuojakiinnikkeille (ja siinä on pressfit). Koska siinä on läpiakseli takana, kunnollisen tavaratelineen asennus ei edes jälkikäteen onnistu.

ilkkaluukkonen
13.05.2017, 18.09
Cube ei oikein sovellu retkeilyyn. Cubessa ei ole Google sedän mukaan edes paikkoja lokasuojakiinnikkeille (ja siinä on pressfit). Koska siinä on läpiakseli takana, kunnollisen tavaratelineen asennus ei edes jälkikäteen onnistu.

Kiitos kommenteista. Lokasuojapaikat itseasiassa oli. Pressfit on kyllä huonompi juttu, sitä en itse huomannut edes tarkistaa. Focuksesta tsekkasin, että mennään kierteisellä keskiöllä. Hintaerolla saisi toki puolitoista laukkua, mutta tarakkapaikkaa ei jälkeenpäin oikeen voi ostaa.

Mohkku
13.05.2017, 19.16
Meeneeköhän kiihtyvyys eniten kiekkojen ja renkaiden vai kokonaispainon mukaan? Renkaat oli molemmissa samaa painoluokkaa Schwalben sivujen mukaan. Jostain syyssä molemmissa pyörissä on valmistajan sivuilla eri kiekot, kuin myynnissä olevissa pyörissä.

Löytyisiköhän selitys vuosimalleista? Toivottavasti myyjät ei ala virittää esittelypyöriä kevyemmillä kiekoilla.

Itse veikkaan, että kiekon paino vaikuttaa enemmän kuin kokonaispaino. Taatusti näin on, jos sama painoero on joko kiekoissa tai jossain muualla.

lai
13.05.2017, 19.18
Mitä mielipiteitä palstalaisilla on kyseisistä pyöristä? Käyttötarkoitus on siis sekoitus maantietä, kangaspolkuja ja hiekkatietä. Hieman kiinnostuata retkeilyynkin on. Kuten jo aiemmin totesin, niin vaikea noista on paperilla mitään isoja eroja löytää.

Kuinka tärkeää on tuo retkeily on? Jos meinaa ajella pidempiä reissuja, hankkisin fillarin jossa etuhaarukassa kiinnikeet etutavaratelineille.

ilkkaluukkonen
13.05.2017, 19.51
Löytyisiköhän selitys vuosimalleista? Toivottavasti myyjät ei ala virittää esittelypyöriä kevyemmillä kiekoilla.

Itse veikkaan, että kiekon paino vaikuttaa enemmän kuin kokonaispaino. Taatusti näin on, jos sama painoero on joko kiekoissa tai jossain muualla.

Molemmat on siis uusinta vuosimallia, myyjän nettisivuilla on oikeat kiekot, mutta valmistajan sivuilla on eri kiekot. Focusta saa samoilla kiekoilla myös toisesta kaupasta, eli virittelyä on tuskin tehty. Joka tapauksessa testiajoin myyntikappaleet, eli siinä mielessä ei riskiä tule.

Olen myös ajatellut, että kiekon pyörivä massa vaikuttaisi eniten. Focuksen myyjä veikkasi, että pyörä olisi hintaluokkansa kevyin. Sitäkin mietin, että olisiko kiihtyvyys voinut olla myös vaihdevalinnasta johtuvaa... pitäisi päästä testaamaan peräkkäin pyöriä, niin huomaisi erot paremmin.

ilkkaluukkonen
13.05.2017, 20.02
Kuinka tärkeää on tuo retkeily on? Jos meinaa ajella pidempiä reissuja, hankkisin fillarin jossa etuhaarukassa kiinnikeet etutavaratelineille.

Tässä vaiheessa tarakkaoptio on mukana lähinnä mahdollisuutena laajentaa pyörää pidemmälle reissulle kelpaavaksi. Tänä kesänä olisi tarkoitus käydä kokeilemassa 1-2 yön reissua ja todennäköisesti jatkossakin omien reissujen pituus on tuota luokkaa. Tärkeintä tällä hetkellä on saada pidemmälle matkalle ja vauhdikkaampaan ajoon seka-ajopyörä.

Yhdessä kaupassa sain sellaisen vinkin, että keulaa voi kohtuu helposti vaihtaa retkimalliseen, jos reissaamisesta innostuu enemmän. Siihen vaihoehtoon joudun tässä vaiheessa kallistumaan. Pysyykö pyörän ajo-ominaisuudet parempana, jos kuorma lastataan etutarakalle?

Munarello
13.05.2017, 20.14
Retkipyöristä löytyy löpinää ainakin tuolta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?36230-Kuva-putkikamelistasi-matkakunnossa

Ghostrider
13.05.2017, 22.07
Eikö noihin voi laittaa satulaputkeen asennettavan tarakan? On niitä sellaisiakin jossain myynnissä, missä sivulaukuille tuet ettei osu renkaaseen. Itse ostin Cuben Cross Race Pron ja olen ihan tyytyväinen. Ihan pienenä miinuksena kiekkojen herkkyys (tai sen puute oikeastaan), mutta toivottavasti se on vaan uusien laakerien karheutta.

Pietu
13.05.2017, 23.32
Focus vai cube siinä vasta kysymys... mutta kyllähän focus osaa crossareita tehdä ne on todella nättejä pyöriä etenkin muutaman vuoden vanha team rapha. Jos etsii retkeilykäyttöön niin kannattaisi valita sellainen fillari mihin mahtuu 40mm renkaat ja jos oikein muistan niin focukseen ei ainakaan saa. Toisekseen 1 yön reissuun ei mitään sivulaukkuja tarvi kunnon satulalaukku ja stongalaukku sekä runkolaukku riittää.

Mohkku
13.05.2017, 23.53
Kiinnostaisi kanssa tietää mistä kiekot petti. Tuo alexrims on pelkkä kehä ja ilmeisesti noissa shimanon navat?

Itselläni on yhdet kiekot joutilaana. Toisesta katkeili pinnoja, joten voihan syynä olla heikkolaatuiset pinnatkin. Kun neljä pinnaa oli uusittu, hylkäsin kiekot. Niistä ei enää hyvät tulleet. Pitäisi ehkä vaihtaa kaikki pinnat, kun uudet ovat erilaisia kuin vanhat. Ehkä niistä tulee erilaisia jännityksiä ja se kuormittaa pinnoja epätasaisesti, kuka noista tietää. Voihan vika olla jossain muuallakin.

gzmi
14.05.2017, 00.09
Laitoin reilu vuosi sitten Bob Ibex kärrin, oli erittäin viisas päätös. Viime kesän grand tour onnistui loistavasti ja ajo-ominaisuudet fillarissa pysyivät parempana mitä kaikki kama fillarin päällä. Suosittelen niin lämpimästi. Laitoin kärriin jalan ja fillariinkin, mutta kärrin jalka oli se mikä piti koko karavaanin pystyssä. Sen huomasin jo harjoitellessa ettei koko komeuden nostaminen maasta ole mitenkään hauskan helppoa. Siinä joitakin viime kesän kuvia. Itäinen reitti tuli valittua mitä kartassa. https://1drv.ms/f/s!AmZJwL8v_x5ug8oMCcSruLXljOhx9Q ja täällä viime viikolla perille tullut 2016 Trek Crockett 9 Disc toimituksineen noin 1600 € Leisure Lakes Bikes. https://1drv.ms/f/s!AmZJwL8v_x5uhLNL0zsGKd2IENlK2g Säädöt on vielä tekemättä, vaihdoin satulan Selle Italia Gel Man:iin ja lyhyemmän stemman millä lähtä liikkeelle. Olen super innoissani, jos tuntuu hyvältä niin tämän kesän grand tour tehdään tällä pelillä!

TERU
14.05.2017, 07.10
Itselläni on yhdet kiekot joutilaana. Toisesta katkeili pinnoja, joten voihan syynä olla heikkolaatuiset pinnatkin. Kun neljä pinnaa oli
uusittu, hylkäsin kiekot. Niistä ei enää hyvät tulleet. Pitäisi ehkä vaihtaa kaikki pinnat, kun uudet ovat erilaisia kuin vanhat. Ehkä niistä tulee erilaisia jännityksiä ja se kuormittaa pinnoja epätasaisesti, kuka noista tietää. Voihan vika olla jossain muuallakin.

Omakohtaista kokemusta käyttötason kiekoista, kun useampi pinna katkeaa, kaikki pinnat vaihtamalla kiekoilla on hyvä pitkä tulevaisuus. Ei niissä oikeastaan muuta voi olla. Homma kannattaa vain omana työnä, koska peruskiekkoja saa melkoisen edullisesti. Käyttötason pinna ja nippelipari maksaa n. 0,75 e, palkka tulee mielihyvän tuottamana.😏

Mohkku
14.05.2017, 07.54
Noin minäkin sen olen ajatellut. Toisaalta kun sisäleveys on 17 mm ja paino 11-32 pakalla ja 160 mm jarrulevyllä on 1860 g, ei sopivaa käyttöäkään tule heti mieleen varsinkaan, kun pinnojen laitto pitäisi alusta saakka opetella.

ilkkaluukkonen
14.05.2017, 10.54
Eikö noihin voi laittaa satulaputkeen asennettavan tarakan? On niitä sellaisiakin jossain myynnissä, missä sivulaukuille tuet ettei osu renkaaseen. Itse ostin Cuben Cross Race Pron ja olen ihan tyytyväinen. Ihan pienenä miinuksena kiekkojen herkkyys (tai sen puute oikeastaan), mutta toivottavasti se on vaan uusien laakerien karheutta.

ilmeisesti näitäkin on, joskin pienemmällä kuormattavuudella. Hyvältä pyörältä tuo Cubekin vaikutti, mukavan vakaa ajaa. Mitä tarkoitat herkkyyden puutteella?

Focus vai cube siinä vasta kysymys... mutta kyllähän focus osaa crossareita tehdä ne on todella nättejä pyöriä etenkin muutaman vuoden vanha team rapha. Jos etsii retkeilykäyttöön niin kannattaisi valita sellainen fillari mihin mahtuu 40mm renkaat ja jos oikein muistan niin focukseen ei ainakaan saa. Toisekseen 1 yön reissuun ei mitään sivulaukkuja tarvi kunnon satulalaukku ja stongalaukku sekä runkolaukku riittää.

Focuksesta en huomannut kysyä renkaan mahtumista, se pitääkin vielä soittamalla tarkistaa. Kuvien perusteella tämän vuoden malliin voisi 40mm mennäkin. Ilmeisesti nuo uudet Schwalbet on millejään muhkumpia. Cubeen menee kuulemma 40mm nasta... olikohan jopa lokarin kanssa.
Tarakkaoptio oli ajateltu enemmän pidemmille reissuille, jos niitä sattuisi tekemään.

Kuinka paljon muuten Cyclokrossin stakkiin kannattaa kiinnittää huomiota? Cube on stackiltä 33mm korkeampi kuin Focus.

Ghostrider
14.05.2017, 11.16
ilmeisesti näitäkin on, joskin pienemmällä kuormattavuudella. Hyvältä pyörältä tuo Cubekin vaikutti, mukavan vakaa ajaa. Mitä tarkoitat herkkyyden puutteella?

Fillarin ollessa korjaustelineessä kun pyöräyttää renkaita, niin vähän ennen pysähtymistä on kuin jarrulla hidastaisi. Jarrupalat ei kuitenkaan ota kiinni.

ilkkaluukkonen
14.05.2017, 21.45
Fillarin ollessa korjaustelineessä kun pyöräyttää renkaita, niin vähän ennen pysähtymistä on kuin jarrulla hidastaisi. Jarrupalat ei kuitenkaan ota kiinni.

Erikoista. Minulla teki joskus samanlaista vastusta kun olin kiristänyt navan omaa akselia liian piukalle.

MacKonte
14.05.2017, 22.24
Erikoista. Minulla teki joskus samanlaista vastusta kun olin kiristänyt navan omaa akselia liian piukalle.
Sama juttu oli yhden cyclon navoissa, jos veti pikalinkun kunnolla tiukalle. Navan laakerivälyksen säätö korjasi tilanteen - lukitus oli jäänyt tehtaalla hieman löysälle.

Kalle H
15.05.2017, 00.49
Tässä vaiheessa tarakkaoptio on mukana lähinnä mahdollisuutena laajentaa pyörää pidemmälle reissulle kelpaavaksi. Tänä kesänä olisi tarkoitus käydä kokeilemassa 1-2 yön reissua ja todennäköisesti jatkossakin omien reissujen pituus on tuota luokkaa. Tärkeintä tällä hetkellä on saada pidemmälle matkalle ja vauhdikkaampaan ajoon seka-ajopyörä.

Yhdessä kaupassa sain sellaisen vinkin, että keulaa voi kohtuu helposti vaihtaa retkimalliseen, jos reissaamisesta innostuu enemmän. Siihen vaihoehtoon joudun tässä vaiheessa kallistumaan. Pysyykö pyörän ajo-ominaisuudet parempana, jos kuorma lastataan etutarakalle?
Olen pari kertaa ajanu fillarilla jossa on lyhyt perä ja painoa liikaa takalaukuissa -> meno oli todella huteraa. Kevyen ja ketterän fillarin kanssa kannattaa toisaan panostaa siihen, että pyörä on tasaisesti kuormattu, jolloin pyörä pysyy hyvin hallittavana ja ajaminen on mukavaa ja rentoa. Keulan vaihdolla voisi tosiaan saada kiinni low-rider -tyylisen etutarakan, jolloin painoa saisi tasoitettua eteen ja alas. Itse tosin pidän bikepacking-tyyppistä ratkaisua vielä parempana cyclon kanssa, mutta se vaatii jo kevyitä varusteita ja turhien kamojen karsimista, mikä ei ole kaikkien mieleen.

Eikö noihin voi laittaa satulaputkeen asennettavan tarakan? On niitä sellaisiakin jossain myynnissä, missä sivulaukuille tuet ettei osu renkaaseen.
Kun itse olin ostamassa cycloa jonka piti soveltua myös retkeilykäyttöön, niin pidin kyllä ehdottoma vaatimuksena, että tarakka- ja lokarikiinnikkeet löytyy. Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa fillaria, jos tietää jo ostohetkellä, että kaikki halutut ominaisuudet eivät täyty.

Noiden satulaputkeen tulevien pikatarakoiden maksimikuormat ovat jotain 5-10kg, joten ei sellaiseen kyllä oikein saa mitään sivulaukkuja laitettua. Joku yksittäinen kuivasäkki tuollaiseen toki sopii ihan hyvin.

Itse olen pitänyt cycloa varsin hyvänä retkeilyfillarina, etenkin bikepacking-tyyppisessä touhussa se toimii mainiona pohjana. Suosittelen vahvasti panostamaan keveisiin varusteisiin, jotta kevyen pyörän ajattevuus pysyy miellyttävänä. Jos tuollaisen kevyen cyclon lastaa painavaksi, niin ei se varmasti ole enää kovin mukava ajaa, joten jos meinaa lähteä "fully loaded" linjalle, niin joku tukevampi retkipyörä on varmaan ihan kohdallaan. Samalla voi sitten speksata vanteet yms. sellaisetki jotka kestää sen ~20kg kuorman, voi myös olla että raskaammalla kuormalla välityksien pitää olla hieman kevyemmät.

Mohkku
15.05.2017, 07.06
Samaa mieltä tuosta, että kun uutta ollaan ostamassa ja markkinoilta varmasti löytyy sopiva, vaivaa kannattaa nähdä sellaisen löytämiseksi. Itse en satulaputkitarakkaa huolisi.

Etuhaarukan vaihtoonkin suhtaudun hiukan epäillen. Haarukoita kyllä markkinoilla on, mutta kun kiinnikkeiden määrän lisäksi kohdilleen pitäisi osua geometria ja emäputken tyyppi, itsestäänselvää ei hyvän keulan löytyminen ole. Kustannuksia vaihdosta tulee myös ja se kannattaa laskea suoraan uuden pyörän hankintahintaan.

ilkkaluukkonen
15.05.2017, 09.29
Kiitos jälleen hyvistä vastauksista jokaiselle.

Olen pari kertaa ajanu fillarilla jossa on lyhyt perä ja painoa liikaa takalaukuissa -> meno oli todella huteraa. Kevyen ja ketterän fillarin kanssa kannattaa toisaan panostaa siihen, että pyörä on tasaisesti kuormattu, jolloin pyörä pysyy hyvin hallittavana ja ajaminen on mukavaa ja rentoa. Keulan vaihdolla voisi tosiaan saada kiinni low-rider -tyylisen etutarakan, jolloin painoa saisi tasoitettua eteen ja alas. Itse tosin pidän bikepacking-tyyppistä ratkaisua vielä parempana cyclon kanssa, mutta se vaatii jo kevyitä varusteita ja turhien kamojen karsimista, mikä ei ole kaikkien mieleen.

Kun itse olin ostamassa cycloa jonka piti soveltua myös retkeilykäyttöön, niin pidin kyllä ehdottoma vaatimuksena, että tarakka- ja lokarikiinnikkeet löytyy. Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa fillaria, jos tietää jo ostohetkellä, että kaikki halutut ominaisuudet eivät täyty.

Noiden satulaputkeen tulevien pikatarakoiden maksimikuormat ovat jotain 5-10kg, joten ei sellaiseen kyllä oikein saa mitään sivulaukkuja laitettua. Joku yksittäinen kuivasäkki tuollaiseen toki sopii ihan hyvin.

Itse olen pitänyt cycloa varsin hyvänä retkeilyfillarina, etenkin bikepacking-tyyppisessä touhussa se toimii mainiona pohjana. Suosittelen vahvasti panostamaan keveisiin varusteisiin, jotta kevyen pyörän ajattevuus pysyy miellyttävänä. Jos tuollaisen kevyen cyclon lastaa painavaksi, niin ei se varmasti ole enää kovin mukava ajaa, joten jos meinaa lähteä "fully loaded" linjalle, niin joku tukevampi retkipyörä on varmaan ihan kohdallaan. Samalla voi sitten speksata vanteet yms. sellaisetki jotka kestää sen ~20kg kuorman, voi myös olla että raskaammalla kuormalla välityksien pitää olla hieman kevyemmät.

Suositteletko siis kuitenkin tarakallista vaihtoehtoa, kunhan vain lastaa kevyesti perän ja jakaa painoa myös etupään laukkuihin? Joka tapauksessa tankolaukku ja runkolaukku tulee varmaan hankittua ensin, koska ne ainakin tankolaukku jollain todennäköisyydellä sopii myös maastopyörään

Samaa mieltä tuosta, että kun uutta ollaan ostamassa ja markkinoilta varmasti löytyy sopiva, vaivaa kannattaa nähdä sellaisen löytämiseksi. Itse en satulaputkitarakkaa huolisi.

Etuhaarukan vaihtoonkin suhtaudun hiukan epäillen. Haarukoita kyllä markkinoilla on, mutta kun kiinnikkeiden määrän lisäksi kohdilleen pitäisi osua geometria ja emäputken tyyppi, itsestäänselvää ei hyvän keulan löytyminen ole. Kustannuksia vaihdosta tulee myös ja se kannattaa laskea suoraan uuden pyörän hankintahintaan.

Sen verran katsoin, että tuohon haarukkapituuteen löytyisi teräsvaihtoehtoja. Ohjainlaakeriin saa tarvittaessa monenlaisia alakuppeja, eli en usko toisenlaisen keulan sovittamisen olevan vaikeaa. Kustannuksia se toki aiheuttaa.

Tällä hetkellä ei sinänsä ole kiinnostusta ostaa täysveristä retkipyörää, koska haen pyörää, jolla on mukava ajaa myös maantiellä vauhdikkaampia lenkkejä. Jos näyttää siltä, että retkeily vie mennessään, niin toki pyörän saa aina kohtuu pienellä tappiolla vaihdettua.

Hankalinta valinnan kannalta on, etten ole koskaan ajanut cycloa tai maantiepyörää muutamaa sataa metriä enempää. Kokemuksesta maastopuolelta tiedän, että aina sitä joihinkin ominaisuuksiin mieltyy.

Kalle H
15.05.2017, 12.07
Suositteletko siis kuitenkin tarakallista vaihtoehtoa, kunhan vain lastaa kevyesti perän ja jakaa painoa myös etupään laukkuihin? Joka tapauksessa tankolaukku ja runkolaukku tulee varmaan hankittua ensin, koska ne ainakin tankolaukku jollain todennäköisyydellä sopii myös maastopyörään.
Olen tuota omaa pakkaus tapaani avannut joskus tuolla bikepacking (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55617-Bikepacking-varusteet)-ketjussa, mutta yksinkertaisuudessa mun näkemys on seuraava:

Ota mahdollisimman vähän tavaraa mukaan
Karsi vielä hieman turhia romuja
Osta vedensuodatin, elä raahaa mukana turhaa vettä/ruokaa.
Osta mahdollisamman toimivat, pieneen pakkautuvat ja kevyet varusteet.
Osta mahdollisimman kevyt laukut ja pussit. Esimerkiksi osa sivulaukuista ovat tyhjänäkin tarpeettoman painavia.
Pyri pakkamaan kaikki kamat mahdollisimman keskelle ja alas. Käytännössä näiden kanssa joutuu aina tekemään kompromisseja, mutta tärkeintä on että pyörä on tasaisesti kuormitettu.

Tästä hommasta kannattaa jatkaa tarkemmin varmaan jossain muussa ketjussa, mutta kyllä perus cyclokin soveltuu kivasti retkeilyyn kunha vaan ottaa sen asettamat rajoitteet huomioon.

ahuji
15.05.2017, 15.20
Tuosta cubesta vielä sen verran että oletko varma että siinä on paikat kiinteille lokasuojille? Chainreactioncyclesissä sekä evanscyclesillä todetaan vastauksissa ettei ole kiinnityspaikkoja. Ostin ensimmäisen oman cyclon ilman lokasuoja- tai tavaratelinekiinnikkeitä ja pyörä lähti lopulta vaihtoon pääasiassa koska kiinnikkeitä ei ollut. Lisäksi yleisellä tasolla kannattaako ostaa ylipäänsä pyörä, johon pitää etsiä heti alkuun uusi haarukka?

JackOja
15.05.2017, 15.32
...Lisäksi yleisellä tasolla kannattaako ostaa ylipäänsä pyörä, johon pitää etsiä heti alkuun uusi haarukka?

Samaa mieltä.

Lisäksi valmiit paketit kaupan hyllyltä sisältävät muutenkin turhia kompromisseja. Ihmiset turhaan vierastavat fillarin itse rakentamista. Ei se ole vaikeaa ja se on kaiken lisäksi mukavaa puuhastelua. Kun löytää kivan rungon siihen voi valita juuri sen keulan ja juuri ne jarrut ja juuri ne välitykset ym ym ym kuin itse haluaa.

Rungonkaan teettäminen juuri sellaiseksi (geometria, keskiötyyppi, kiinnikkeet, vaijerien reititys, dropouti ym ym ym) kuin itse haluaa ei maksa tolkuttomasti. Etenkään jos on kyse pitkäaikaisen kumppanin hankkimisesta.

arctic biker
15.05.2017, 16.31

Ei tuo keulan vaihto välttämättä niin paha rasti ole. Jos runko on taperemäputkellla ja niin suoraputkiseen Lowriderteräskeulaan löytyy toki alakooli millä passaa. Rake sunmuut mitat voi hieman heittää mutten usko riesaksi asti. Omaan alucrossariin hommasin sekuvaan teräskeulan ja hyvin toimii. CaneCreek alakooli istuu hienosti.

Toki minunkin kokemusperäistä mielestä satulaputkitarikat on syvältä, liian korkea painopiste, etc.

Edit. On mullakin nyttemmin ihan soiva retkirunko, rahtiruuna jossa vakiona oikeaoppinen Lowriderkeula, toki lievää eroa huomaan mutten alucrossarin halpisteräskeulaa myyntiin laita. Sille löytyy tarvista.

stenu
15.05.2017, 16.38
Retkifillareissa low trail geometria on pop eli mitä enemmän meinaa kuskata painoa etupään varassa, sitä enemmän olisi syytä olla haarukassa rakea ja siinä mielessä laukullisia retkiajoja varten toinen haarukka voisi olla ihan jopa järkevää.

ilkkaluukkonen
15.05.2017, 17.13
Tuosta cubesta vielä sen verran että oletko varma että siinä on paikat kiinteille lokasuojille? Chainreactioncyclesissä sekä evanscyclesillä todetaan vastauksissa ettei ole kiinnityspaikkoja. Ostin ensimmäisen oman cyclon ilman lokasuoja- tai tavaratelinekiinnikkeitä ja pyörä lähti lopulta vaihtoon pääasiassa koska kiinnikkeitä ei ollut. Lisäksi yleisellä tasolla kannattaako ostaa ylipäänsä pyörä, johon pitää etsiä heti alkuun uusi haarukka?

Kyllä myyjä kovasti sitä mieltä oli ja jotain tulpattuja reikiäkin siinä katseltiin. Tuosta 3D kuvasta kun pyörittää, niin kyllä siellä reikiä näkyy. https://www.cube.eu/hu/2017/road-triathlon/cross-race/cube-cross-race-pro-greynflashred-2017/

Tarkoitus ei siis ole etsiä uutta haarukkaa vaan ajaa pyörän mukana tulevalla. Tällä hetkellä katselen cycloa enemmän maantie- ja hiekkatielenkkipyöräksi. Jos tulevaisuudessa kiinnostuisin retkipyöräilystä niin paljon, että nyt ostamani pyörä ei tunnu riittävän, niin yksi budjettivaihtoehto on ostaa erillinen retkikeula. Ja tämäkin vaihtoehto on enemmän siinä tapauksessa, jos uudessa pyörässä ei ole tarakalle paikkoja.

Olen tuota omaa pakkaus tapaani avannut joskus tuolla bikepacking (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55617-Bikepacking-varusteet)-ketjussa, mutta yksinkertaisuudessa mun näkemys on seuraava:

Ota mahdollisimman vähän tavaraa mukaan
Karsi vielä hieman turhia romuja
Osta vedensuodatin, elä raahaa mukana turhaa vettä/ruokaa.
Osta mahdollisamman toimivat, pieneen pakkautuvat ja kevyet varusteet.
Osta mahdollisimman kevyt laukut ja pussit. Esimerkiksi osa sivulaukuista ovat tyhjänäkin tarpeettoman painavia.
Pyri pakkamaan kaikki kamat mahdollisimman keskelle ja alas. Käytännössä näiden kanssa joutuu aina tekemään kompromisseja, mutta tärkeintä on että pyörä on tasaisesti kuormitettu.

Tästä hommasta kannattaa jatkaa tarkemmin varmaan jossain muussa ketjussa, mutta kyllä perus cyclokin soveltuu kivasti retkeilyyn kunha vaan ottaa sen asettamat rajoitteet huomioon.

Kiitos, hyvä lista. Pitää ehdottomasti tutustua tuohon ketjuun tarkemmin, siellähän monenlaisia vinkkejä onkin jo valmiiksi.

Samaa mieltä.

Lisäksi valmiit paketit kaupan hyllyltä sisältävät muutenkin turhia kompromisseja. Ihmiset turhaan vierastavat fillarin itse rakentamista. Ei se ole vaikeaa ja se on kaiken lisäksi mukavaa puuhastelua. Kun löytää kivan rungon siihen voi valita juuri sen keulan ja juuri ne jarrut ja juuri ne välitykset ym ym ym kuin itse haluaa.

Rungonkaan teettäminen juuri sellaiseksi (geometria, keskiötyyppi, kiinnikkeet, vaijerien reititys, dropouti ym ym ym) kuin itse haluaa ei maksa tolkuttomasti. Etenkään jos on kyse pitkäaikaisen kumppanin hankkimisesta.

Muutaman maastopyörän kasanneena en sinänsä vierasta osista kokoamista ja maastossa varmasti jatkossakin ostan pyörät kustomoituna. Tällä hetkellä kun ajokokemusta cycloista ja maantiepyöristä on parin minuutin verran, joten en koe osaavani ostaa oikeanlaista pakettia irto-osista. Siksi siis valmispaketti tuntuu aloittamiseen sopivammalta ja myös halvemmalta ratkaisulta.

Tällä hetkellä eniten mietityttää, että onko Focus tai Cube riittävän isoja tälläiselle 194cm jantterille, vaikka ne parin minuutin koeajon jälkeen ihan hyvältä tuntuivatkin. Nettiselailun jälkeen kun molempien koot näyttää olevan suositusten mukaan hieman alakanttiin. Kokemattomana sitä on melkolailla myyntimiesten armoilla.
Melko harvasta mallista tuntuu olevan isompia kokoja saatavilla, joten JackOjan customiratkaisu voi tulla järkevimmäksi vaihtoehdoksi.

aaretti
15.05.2017, 22.49
Nyt menee vähän tyhmien kysymysten laariin, mutta saako konan jakeen tavaratelineen ja kiinteät lokarit kiinni?

Aiemmin laitoin noita esimerkkipyöriä, joista unohtui tuo kona. Se on aina niin kehuttu, että vaikka ei ole toivomiani 105 osia niin harkitsen sitä vakavasti.

Sent from my iPhone using Tapatalk

mackaiweri
16.05.2017, 00.11
Nyt menee vähän tyhmien kysymysten laariin, mutta saako konan jakeen tavaratelineen ja kiinteät lokarit kiinni?

Aiemmin laitoin noita esimerkkipyöriä, joista unohtui tuo kona. Se on aina niin kehuttu, että vaikka ei ole toivomiani 105 osia niin harkitsen sitä vakavasti.

Kyllä saa ja talveksi vielä nastarenkaatkin, jotka mahtuvat pyörimään lokarien kanssa. Kyllä pyörää ostaessa se runko kannattaa pitää prioriteettinä numero yksi. Voimansiirron osia, kiekkoja yms. voi päivitellä myöhemmin, jos siltä tuntuu. Ja kyllä tuo uusi Tiagra on ihan toimiva osasarja.

paaton
16.05.2017, 07.07
Kyllä saa ja talveksi vielä nastarenkaatkin, jotka mahtuvat pyörimään lokarien kanssa. Kyllä pyörää ostaessa se runko kannattaa pitää prioriteettinä numero yksi. Voimansiirron osia, kiekkoja yms. voi päivitellä myöhemmin, jos siltä tuntuu. Ja kyllä tuo uusi Tiagra on ihan toimiva osasarja.

Samaa mieltä. Ne kahvatkin ovat kuitenkin ympärivuoden ajettavassa cyclossa kulutustavaraa ja kohtuu helposti vaihdettavissa.
Paitsi että itse kyllä ottaisin cyclon nestejarruin, joita ei taida tiagra seteistä löytyä?

ahuji
16.05.2017, 07.34
^rs405 on nestetiagra, mutta sen hinnalla saa lähes 105 rs 505 vaihtajat joten vähän kyseenalaista kannattaako.. Noita rs 505 vaihtajia varmaan saa myös käytettynä koska monet pyörät tulee niillä

Kalle H
16.05.2017, 09.52
http://www.konaworld.com/jake.cfm
Tuolta Jaken tuotesivulta löytyy seuraava kuva, jossa näkyy ainakin tarakka- ja lokarikiinnikkeitä.
http://www.konaworld.com/images/bike/full/jake.jpg

P.s. Myös Private Jake malliin sopii hyvin mm. Tubuksen fly tarakka. Tuon saa asennettua todella tukevasti kun poraa Tubuksen QR-kiinnitusraudat n.10mm ylikokoon ja asentaa ne slider droppien alle hieman pidemmillä pulteilla.

aaretti
17.05.2017, 10.22
Voiko levyjarruttomaan pyörään muuten vaihtaa levyjarrut?

JackOja
17.05.2017, 10.32
Voiko levyjarruttomaan pyörään muuten vaihtaa levyjarrut?

Onhan se mahdollista.

Järkevyys riippuu siitä onko rungossa ja haarukassa korvakkeet jarrusatuloille ja onko napoihin mahdollisuus kiinnittää jarrulevyt.

Nicco
19.05.2017, 23.05
Kona Jake vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja jostakin syystä olen merkkiinkin mieltynyt, mutta mitenkäs tuo alumiini keula? Onko hiilikuitu merkittävästi mukavampi hiekkateillä? Maastoon on sitten maastopyörä. Vaimon hiilari keulaisella cc olen välillä lenkkiä ajanut ja tykännyt vaikka runko on hieman lyhyt.

Kalle H
19.05.2017, 23.39
Kona Jake vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja jostakin syystä olen merkkiinkin mieltynyt, mutta mitenkäs tuo alumiini keula? Onko hiilikuitu merkittävästi mukavampi hiekkateillä? Maastoon on sitten maastopyörä. Vaimon hiilari keulaisella cc olen välillä lenkkiä ajanut ja tykännyt vaikka runko on hieman lyhyt.Mulla on itsellä toi Konan Private Jake jossa on tosiaan hiilari keula. Sanoisin itse, että tuo keula on ennemmin tukeva, kuin mukava :rolleyes:. Ehkä se nyt jossain ääritilantiessa pikkusen joustaa, mutta kyllä tuollainen tapered emäputkella ja paksuilla jaloilla oleva levyjarrukeula on niin muhku, ettei se jousta samaan tapaan kun esim. maantifillarien kevyemmät/sirommat hiilarikeulat. Pidän kyllä itse tuota Private Jakea oikein mukavana hiekkatie fillarina, mutta renkaisiin ja tubeless hommiin kannattaa kyllä ehdottomasti panostaa. Sellaisilla 40mm renkailla ja n. 2,5-3,0bar paineilla saa kyllä soratielle mukavuutta, nopeutta ja pitoa oikein mukavasti, vaikka runko/keula olisikin jäykän puoleinen. Jos mukavuutta haluaa lisää, niin joku joustavampi hiilarisatulaputki on ihan kiva.

ps. Vaikka mä paljon tota omaa Konaani tuppaan täällä kehumaan, niin en ehkä itse pidä sitä mitenkää hinta-/laatusuhteeltaan ylivoimasena. Toki onhan Konalla mm. elinikäinenrunko takuu, mikä on ihan kiva lisä. Toisaalta tarjouksesta osatettu ~700€ White on spekseiltään hyvin vastaava yli tonin Konan kanssa.

Nicco
20.05.2017, 00.12
Toisaalta tarjouksesta osatettu ~700€ White on spekseiltään hyvin vastaava yli tonin Konan kanssa.

Varmasti on white ja monet muut hinta- laadultaan hyviä pyöriä, mutta olen vaan sen verran turhamainen että talouden kona ja canondale "rivin" jatkoksi en mitä tahansa pyörää ottaisi.

Kalle H
20.05.2017, 00.16
Varmasti on white ja monet muut hinta- laadultaan hyviä pyöriä, mutta olen vaan sen verran turhamainen että talouden kona ja canondale "rivin" jatkoksi en mitä tahansa pyörää ottaisi.
En ole kyllä itsekkään vielä Whiteä kelpuuttanut. Toisaalta muut "Skodat ja Pirkat" mulle on kelvennut ihan hyvin kuten Canyon, Radon, On-One...

Mohkku
20.05.2017, 07.44
Kona Jake vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja jostakin syystä olen merkkiinkin mieltynyt, mutta mitenkäs tuo alumiini keula? Onko hiilikuitu merkittävästi mukavampi hiekkateillä?

Materiaalin perusteella ei voi sanoa mitään. Alumiinin ominaisuuksiin kuuluu kovuus, mutta loputulos rippuu toteutuksesta, joten kokeilu on ainoa vaihtoehto saada asiasta selvyys.
Itselläni on kahdessa pyörässä teräshaarukka. Toinen on mukava, toinen leveämmistä renkaista huolimatta kova.

MacKonte
20.05.2017, 09.37
Omasta tallista löytyy muutamia erilaisia niin teräs-, alumiini- kuin hiilikuituisella keulalla varustettuja pyöriä. Alumiinikeula toimii mielestäni hybridissä, cyclossa ja täysjäykässä maasturissa, jossa rengas on vähintään 32mm, jolloin ilmatilavuutta riittää ja paineet pidetään kohtuulllsina (700x35C ja 3.5...4bar).

Maantiepyörään 23...25mm renkaalla en alumiinikeulaa enää kokemusten perusteella huoli.

sentier
20.05.2017, 11.08
Ite aika noviisina ja kokemattomana tota keulahommaa pohtinut. Jos sokkotestinä koeajaa kolme muuten täysin identtistä pyörää, mutta eri keulat, alu, teräs ja hiilari. Huomaako niissä oikeasti jotain eroa?

Kyllähän tuo jake huonommalla hiekkatiellä on vähän sellanen täristin. Itse ajattelin kompensoida asiaa vähän muhkummalla rengastuksella.

Kalle H
20.05.2017, 12.21
Ite aika noviisina ja kokemattomana tota keulahommaa pohtinut. Jos sokkotestinä koeajaa kolme muuten täysin identtistä pyörää, mutta eri keulat, alu, teräs ja hiilari. Huomaako niissä oikeasti jotain eroa?
Tämä riippuu ihan täysin siitä, että miten noi keulat on rakennettu ja mitoitettu. Pelkän materiaalin perusteella tuskin huomaat mitään suurta eroa. Jostain muistan myös lukeneeni, että nykyisin nuo levyjarrukeulat joudutaan tekemään vähän ylijäreiksi, jotta ne täyttävät kaikki turvallisuusvaatimukset. Ei siis ole mitään varmaan, että teräskeula on pehmein ja alumiinikeula kovin.

Itse ajattelen tuota hiilarikeulaa vähän samaan tapaan kuin cyclocrossin läpiakseleita, miestäni kumpikaan ei ole pakollinen ominaisuus alle 1k€ hintaluokassa, mutta sen yli mentäessä oletan/haluan, että fillari on läpiakseleilla ja täydellä kuitukeulalla. Kannattaa myös huomioida, että ne alumiinisella kaulaputkella oleva alu/hiilari-keulat eivät ole mitään kovin keveitä, joten jos kevyttä haluaa, niin kannattaa varmistaa, että myös kaulaputki on kuitua.

Kyllähän tuo jake huonommalla hiekkatiellä on vähän sellanen täristin. Itse ajattelin kompensoida asiaa vähän muhkummalla rengastuksella.
Kyllähän noi kaikki Cyclocrossit ja Gravel-fillarit on melkoisia täristimiä, jos hiekkatie mene todella huonoksi. Tuollainen 35-40mm rengas on kyllä todella mukava vielä keskinkertaisellakin soratiellä, mutta jos tie koostuu nyrkin kokoisista kiven järkeleistä, niin toki renkeiden vaimennuskyky loppuuu. Toki joku hienosti joustavaksi tehty teräs-/titaani-/hiilari-runko on varmasti jäykkää alumiinipyörää mukavampi, mutta kyllä tuolla alumiinipyörälläkin pääsee todella hyvään tulokseen, kunhan panostaa tuohon rengas valitaan, paineisiin ja tubeless hommiin.

ilkkaluukkonen
20.05.2017, 13.54
Päädyin ison pähkäilyn jälkeen Cube Cross Race Pro cycloon. Kiitos kaikille täällä kommentoineille!
Cube vaikuttaa yhden säätölenkin jälkeen loistavalta pyörältä ja päällimäisenä oli mielessä, että miksen ostanut cyclocrossia jo aikaisemmin... hydrauliset levyjarrut on todella tehokkaat, pitää varoa, ettei lyö rengasta lukkoon. Ajoin asfaltin lisäksi lyhyitä pätkiä soralla ja poluilla, joissa pyörän pehmeys yllätti positiivisesti. Stemmin pituus on joko vähän liian pitkä tai venyttelyä vaille hyvä ;) Vaihtoon on siis toistaiseksi menossa vain renkaat, jotka ei karkean kuvion puolesta ole yleiskäyttöön ihan optimit.

Kannattaa muidenkin uuden tyyppistä pyörää ostavien muuten pitää mielessä, että myyjät on myyjiä ja sopivin tuote on usein se omasta kaupasta löytyvä. Oletusarvoisesti pyörä lyötiin hyllystä lapaan ja lähetetään ajamaan, jos siis pyörää oli koeajettavissa. Kokoa ei sen tarkemmin katsottu omalla kohdalla ilman erillistä pyyntöä. Suosittelen muillekin nööseille useita koeajoja ja mielellään vielä kolmatta osapuolta arvioimaan kokoa. Kävin kaksi kertaa koeajamassa loppusuoralle päätyneet pyörät ja toisesta pyörästä ei saatu itselle luontevan tuntuista myyjän tekemistä säädöistä huolimatta. Sain vielä Pietun mukaan arvioimaan ajoasentoa yms, joka oli kyllä arvokas apu, kiitos siitä.

aaretti
21.05.2017, 10.17
Jakesta tulu vielä mieleen, että onko kolme vuotta vanha jake (oranssi) suuresti erilainen kuin uudet? Sain hyvän tarjouksen vanhemmasta jakesta, mutta nyt aloin miettimään, että onko malli muuttunut vuosien varrella paljonkin? Vähän vertailin speksejä, mutta amatöörin silmään ei juuri mitään näkynyt paitsi eri jarrut

jii.haanpaa
22.05.2017, 00.29
Jakesta tulu vielä mieleen, että onko kolme vuotta vanha jake (oranssi) suuresti erilainen kuin uudet? Sain hyvän tarjouksen vanhemmasta jakesta, mutta nyt aloin miettimään, että onko malli muuttunut vuosien varrella paljonkin? Vähän vertailin speksejä, mutta amatöörin silmään ei juuri mitään näkynyt paitsi eri jarrut

Rungon geometria on erilainen ja se muuttui muistaakseni 2016. Vanhemmat ovat hieman pitempiä ja matalempia, keskiö aavistuksen korkeammalla. Eli parempia :)

ilkkaluukkonen
22.05.2017, 12.43
Itse selvittelisin, että kuinka paljon osasarjojen kestävyys ja ominaisuudet on muuttuneet kolmessa vuodessa. Taitaa halvemmat osasarjatkin kehittyä mukavasti muutamassa vuodessa.

Ohiampuja
21.06.2017, 14.34
Onko päivän tietoa halvoista cyclo-runkojen myyjistä? Ja vielä canti-tapeilla...

Tämän löysin vanhasta muistista. http://shop4cross.de/
Onko euroopassa Jamiksen rungoille myyjää?

PorukkalenkkienMM-Mestari
21.06.2017, 15.29
XXL:ssä taas -> 499€ https://www.xxl.fi/merida-cx-100-claris-2017-cyclocross-pyora/p/1122812_1_styleSaako yöaleista vielä -20% tuohon, voisin ostaa tuon kommuutteriksi 400€:lla. Cosinet vielä niin johan kulkee. Clarikseen on halvat varaosat ketju 10€, pakka 15€ jne.

Mohkku
21.06.2017, 20.29
Mikä tuollainen yöale on? En löytänyt XXL:n sivuilta mainitaa sellaisesta.

tuurev
21.06.2017, 21.22
Vasta harrastuksen aloittavana ensipyörän ostajana kyselisin kokeneemmilta pyöräilijöiltä mielipidettä ja suosituksia cyclocrosseista alle 1000€ budjetilla.

Pyörällä olisi tarkoitus toimia liikuntamuotona varsinkin kesällä mutta myös ajaa töihin mahdollisesti kolmena vuodenaikana. Työmatkaa on noin 20km suuntaansa. Kun käyttökohde on kunnon kohotus ja työmatkapyöräily niin arvostan ehkä enemmän ajovarmuutta ja ajomukavuutta, kuin ultimaattista nopeutta ja viimeisen päälle viilattua painon optimointia.

Toistaiseksi varteenotettavia vaihtoehtoja ovat olleet:
Insera CC7000: https://www.baiks.fi/polkupyorat/cyclocross/insera-cc7000-20-v-105-tiagra-3629.html
White cx pro 17: https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-cyclocross-polkupyora/p/1121892_1_style

Huomion arvoistahan noissa on se, että Insera on kevyempi, siinä on hydrauliset jarrut sekä parempi osasarja (105 vs tiagra) ja äkkiseltään Insera vaikuttaisi selkeästi paremmalta vaihtoehdolta. Whiten valttina on vain XXL:n reippaat alennukset ja kun hankinnan kanssa ei ole tulipalokiirettä oletan, että kyseisen pyörän voisi saada 700e-800e hinnoilla, jolloin päästäisiin muiden varusteiden kanssa varmasti budjetin alle. Eilen kävin XXL:ssä tutkailemassa pyörää 52cm rungolla ja varsin ammattimaisen myyjän kanssa tulimme johtopäätökseen, että 54cm runko olisi minulle oivallisen kokoinen, en kuitenkaan koeajanut pienempää runkoa, istuskelin vain päällä. Tänään kävin Baiksissa tutkailemassa Inseraa ja ei kovin palvelualtis myyjä ei juurikaan opastanut pyörän kanssa, mutta itse XXL:n ohjeiden mukaan tutkiskelin rungon mittoja ja se 54cm runko oli Inserassa vallan mainio. Koeajoin sen ja se tuntui ihan hyvältä, mutta vertailukohtaa ei juurikaan ole.

Mitä sanoo kokeneemmat konkarit, olenko ihan hakoteilla pyörien kanssa ja onko jotain rahan, perstuntuman ja osasarjan lisäksi mitä pitäisi ottaa ehdottomasti huomioon hankitoja tehdessä?

Mohkku
22.06.2017, 05.30
Inseran ongelmana on jostain syystä huono maine. Mistä tuo johtuu, sitä en osaa sanoa. Yksi selitys voisi olla se, ettei pyörästä ilmoiteta tietoja sillä tarkkuudella, mitä useimmista muista. Menee siis tässä suhteessa ns. markettipyörien sarjaan. Itselläni herää tällöin epäilys siitä, onko pyörään kasattu näyttäviä yksityiskohtia, joita mainoksissa korostetaan (esim. vaihtaja), mutta muilta osin pyörä on kasattu nimettömastä kiinalaisesta halpatuotannosta. Kuluttaja katsoo luultavasti ensimmäisenä vaihtajien tyypit, joten ne vaikuttaa ostopäätökseen suhteettoman paljon. Toki hyvä voimansiirto on tärkeä asia, mutta oikeasti esim. Tiagran ja 105:n välillä ero osien hinnoissa on aika pieni. Lisäksi molemmat ovat toimivia palikoita. Enemmän rahaa voi olla kiinni esim. kiekoissa, mutta niiden laadun vertailu onkin vaikeampaa.

Eräässä krossaritestissä (en muista missä lehdessä) Inseran edellinen malli sai kehuja, joten itse voisin harkita tuollaista asiointipyöräksi, jos käytettynä halvalla sellainen tulisi vastaan. Huono maine voi olla tuollaisessa käytössä hyväkin asia, pyörä ei ehkä ole varkaiden silmissä houkuttelevin kohde.

Inseran ja Whiten kanssa samaan sarjan voisi laskea Helkaman CC5:n. Siitä oli juttua tällä palstalla hiljattain, taisipa löytyä joku tyytyväinen omistajakin.
http://www.helkamavelox.fi/pyora/cc5-22-v/

Olikohan tuo Pyöräily+Triathlon-lehden testissä, eikä arvostelu muista mitenkään oleellisesti poikennut. Jos makuasiat osuu kohdilleen, saattaa tuokin siis olla hyvä vaihtoehto. Hintapyynnöt näyttää olevan 900 euron suurusluokassa, keinotekoisen korkealla ovh:lla se saadaan näyttämään tiukalta tarjoukselta.

Helkama tekee pyörät omalla nimellään, Insera ja White ovat kauppojen teettämiä pyöriä samaan tapaan kuin Pirkka-tuotteet K-Kaupassa. En kyllä tiedä, onko asialla mitään merkitystä. Kun samoilla spekseillä myydään selvästi yli tonnin pyöriä, jotain muutakin eroa noissa luulisi olevan kuin merkki eli ihan kritiikittömästi ei noihin kannata suhtautua.

Perstuntumaan kuuluu kai ajoasento eli rungon + ohjauksen mittasuhteet, mikä on koon ohella tärkeä juttu. Onhan eri pyörissä erilaisia geometrioita, pelkkä rungon koko ei ole ainoa muuttuja. Hienosäätöä voi tehdä stemmin vaihdolla, mutta lyhyen koeajon perusteella ei lopullista totuutta saa selville. Lisäksi kannattaa katsoa varusteiden kiinnitysmahdollisuus, jos niille kokee olevan tarvetta. Lokarit ja tarakka ehkä ensimmäisinä. Toki ne saa viritettyä lähes pyörään kuin pyörään, mutta valmiit kiinnikkeet on aina mukava juttu.

Itse välttäisin pyöriä, joissa käytetään press fit-tyyppistä keskiötä, koska tuossa ratkaisussa on ollut paljon ongelmia. Moni muu ei pidä asiaa oleellisena, joten mikään kiveen hakattu juttu ei tämäkään ole.

Budjetissa täytyy huomioida varusteet ja muut hankinnat (lokarit, tarakka, jalka, lukko, kypärä, valot, varaosat, työkalut, (lukko)polkimet, kengät jne.), joten jos niitä tarvitaan, tonni tuskin riittää. Lopullinen hinta on kuitenkin kauppiaan tarjous kokonaisuudesta, nettikaupan hintalappuja ei kannata liian tarkkaa tuijottaa.

22.06.2017, 12.58
Pressfit menee kyllä, ei sitä tarvitse naputella irti joka päivä. Sealed cartridge bearings sisällä, riiittää että ottaa öljysuojan irti ja uudet rasvat sisään 6kk välein. Inserasta en osaa sanoa muuta kuin että 105 5800 on luotettava ja tarjoaa älyttömästi välityksiä maantielle. Kiinteät pitkät lokarit menee molempiin. Tarakasta en osaa sanoa, runkolaukut ajaa saman asian. 40 km päivämatka tarkoittaa sitä, että välityksille on tarvetta joten ottaisin Inseran.

Sotanorsu666
23.06.2017, 05.30
http://www.cyclecenter.fi/tuote/helkama-cc5-cyclocross/

Näyttäisi olevan nyt 699€ tuo Helkaman cyclo. Työkaveri osti ekaksi ns. kunnon pyöräksi tuollaisen ja on ollut tyytyväinen, kun ei paremmastakaan ole kokemusta. Tuohon hintaan hintaan ihan hyvät osat. Kiekot varmaan aina tämän hintaluokan heikoin osa-alue, mutta kaupasta saa uudet kesäkiekoiksi ja alkuperäiset voi jättää talvikäyttöön.

Blackborow
23.06.2017, 11.02
Geometria tietoja ei näytä löytyvän mistään?

Late_h
23.06.2017, 14.42
Tulipa hankittua pienenä heräteostona XXL:stä White CX Killer. Ei voinut vastustaa kun oli 900 euron hintaan cyclo täydellä SRAM Apex 1 osasarjalla hydraulisine levyjarruineen (kassalla myöhemmin kertoivat että olivat laittaneet väärän hinnan ko. pyörän hintalappuun, tiedä häntä.. :D).
Joka tapauksessa tällä on tarkoitus ajaa peruslenkin lisäksi työmatkat ja kaupunkiajelut joten jossain vaiheessa pitää hankkia lokarisarjaa. Taakse tässä näyttää kiinnikkeiden ja tilan puolesta menevän mikä tahansa täyspitkä lokari, mutta tuossa hiilarietuhaarukassa on kiinnityspiste vain yläpäässä ja jalkojen alapäistä ei löydy mitään kiinnikeitä. Millaisia ratkaisuja kannattaisi harkita etulokariksi tässä tapauksessa? Varmaan pienellä säädöllä voisi saada eteenkin täyspitkän aisallisen lokarin, jos vetäisi haarukan jalkojen ympäri jotkut lisäkiinnikkeet. Tai sitten tietysti esim. tällainen http://www.sks-germany.com/en/products/s-board/
Onko täällä Whiten cyclojen omistajilla millaisia ratkaisuja lokareiksi omissa pyörissään?

Lisäyksenä vielä, että jotkut pienet reiät on etuhaarukan molemmissa jaloissa sisäpuolilla, mutta niihin ei kyllä saa mitään kiinni työstämättä niitä jotenkin. Liittynee johonkin valmistusteknisiin seikkoihin nuo reiät.

thudner
23.06.2017, 15.39
Mulla on curanat. Edestä on juomapulloremmeillä etuhaarukoissa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170623/7614b6dad12e4e6ec395372900fbd934.jpg

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

thudner
23.06.2017, 15.40
https://www.xxl.fi/sks-germany-anywhere-bottlecage-mount-juomapullopidikkeen-yleiskiinnike/p/1132595_1_style

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Late_h
23.06.2017, 22.46
Kappas, juuri samanlainen pyörä tuli hankittua ja siellä näköjään ratkaisukin löydetty. Kiitoksia vinkistä!

Mites tällainen pikalinkun akselin päihin tuleva kiinnike? http://store.velo-orange.com/index.php/vo-fender-stay-mount-for-eyeletless-frames-4mm-qr.html
Onko järkevä ratkaisu ja mistähän näitä voisi Suomesta etsiä?

thunder
23.06.2017, 22.55
https://www.sjscycles.co.uk/mudguards/axiom-mudguard-axle-runners-set-of-4/

Tuo voi olla kanssa siisti ratkaisu. Etukiekkoa irroitettaessa joutuu ottamaan pikalinkun auki.

Late_h
25.06.2017, 12.15
Tällainen löytyi Suomen Turusta. https://www.veloshop.fi/blb-lokasuojan-kiinnityspidike.html
Osaako viisammat sanoa onko tällaisten lisäkiinnikkeiden laittamisesta haittaa akselin ja navan toiminnalle? Näiden avulla saisi hyvin vaikka täyspitkät Bluemelssit roiskeläppineen kiinni myös etuhaarukkaan.

26.06.2017, 17.09
Onkos tuossa cx killerissä tasan sama runko kuin cx prossa?

kuovipolku
26.06.2017, 21.17
Eihän niissä tietenkään voi olla "tasan sama" runko koska toinen on hiilikuitua ja toinen alumiinia. Geometriatietoja vertaamalla voit ehkä päätellä ovatko ne edes suunnilleen samat. Materiaalin vaihtuessa tosin voivat ajo-ominaisuudetkin vaihtua.

PS Jottei mene hiilikuidun ylistykseksi ja alumiinin haukkumiseksi, niin paljon riippuu myös suunnittelijoiden kyvyistä, valmistajien taidoista, valmistuttajan laadunvalvonnasta eli toisin sanoen siitä millaista hiilikuitua tai alumiinia ja miten on missäkin käytetty.

Alpine
30.06.2017, 17.41
Johan se pyöräkuume alkoi nousta, kun kävi koettamassa paria cycloa.

Vanha Nishiki Hybrid Pro SL joutaisi kiertoon liian pienen rungon vuoksi. Nyt olisi tarkoitus myydä auto pois ja alkaa opintovapaan kunniaksi pyöräilemään, vuoden ympäri. Koulumatka on reitistä riippuen 8-10 km suuntaansa ja veisin tarvittaessa lapset hoitoon kärryllä matkalla.

Ensimmäiseksi harkitsin Meridan Cyclo Cross 300 tai 500 -malleja, eli tonnin molemmin puolin olevia pyöriä. Kävin tänään sitten Oulussa mm. Pyörä-Suvalassa, jossa tarjottiin Cannondalea ja heti alkuun Caadx Apexia, eli vajaan 2 k€:n laitetta. Hyvältähän se tuntui ja sitä ninemomaan suositeltiin ympärivuotiseen käyttöön vaihteiston ja hyrdaulisten jarrujen vuoksi. Äkkiä tutkimalla hydraulijarrulliset mallit tuppaavat maksamaan sen vajaa 2000 €. Pitäisi budjettia venyttää sitten reippaan oloisesti, jotta tuollainen tarttuisi mukaan. Meridan kilpaileva malli olisi silloin CX 5000, joka on samaa hintaluokkaa. Olisikohan tuosta pyörää sitten pidemmäksi aikaa vähemmillä harmeilla, kun noilla halvemmilla vaihtoehdoilla?

Runkokokoakin olen miettinyt ja Meridan laskimella se olisi 56 cm. Pituutta minulla on 180 cm ja jalan pituus 85 cm Tuota 56 cm runkoa Suvalastakin tarjosivat ja aika soppelilta se tuntui, kun ajeli parkkipaikkaa ympäri. Nykyisen Nishikin geometria ei kyllä itselle sovi, kuin lyhemmille lenkeille. Satulan joutuu nyt nostamaan melkoisen korkealle, ettei polvet menisi liian koukkuun. Jotenkin ajoasennosta tulee sellainen, että kädet alkavat puutua melko nopeasti. Sen vuoksi jo 50 km lenkki alkaa olemaan loppupäästä aikamoista tuskaa, kun käsiä pitää roikutella ja lepuuttaa ilmassa.

Mohkku
01.07.2017, 06.48
Autosta luopuminen ja krossari ympärivuotisessa käytössä on yhtälö, joka kannattaa laskea tarkkaan eli onko liikkumiselle muita vaihtoehtoja (kävely, bussi, matkan tekemättä jättäminen).

Mielestäni Merida cc 500 on riittävän hyvä sikäli, että tuosta kalliimpaa valitsemalla harmien määrä tuskin yhtään vähenee komponenttien laadun parantumisen takia. 300-mallin kohdalla tilanne on luultavasti toinen. Ratkaisuna Meridan takajarru on kyllä jäätymiselle altis, kun vesi pääsee takajarrun vaijerin kuoresta valumaan sisään, jolloin jäätymisriski on todellinen. Siten Cannondalen hydraulijarrut on Meridan mekaanisia paremman käyttömukavuuden lisäksi talvikäytössä myös ongelmattomampi.

Jälleen kerran Cannondalessa ongelmana pidän ainoastaan keskiötä. Jos tuosta ei tule harmeja, siinä on varmasti toimiva pyörä moneen käyttöön. Jos tuohon hintaluokkaan pystyt venymään, tutustuisin myös Specializedin Sequoiaan. En tiedä Cannondalen rengastilasta, mutta Spessussa on vakiona 42 mm renkaat eli talveksi on nastarenkaissa valinnanvaraa hyvin. Ei tarvitse ajaa turhan kapeilla ja sehän on tässä tapauksessa erityisen hyvä asia. Plussaa on myös valmiit kiinnikkeet tavaratelineelle, koska mielestäni tavarat on huomattavasti mukavampi kuljettaa tarakalla kuin repussa. Cannondalessa ei sellaisia ilmeisesti ole eli telineen joutuu virittämään kiinni.

Erot geometriassa on sitten henkilökohtaisia asioita, niihin on parempi perehtyä omien mittojen ja tottumusten perusteella. Lisäksi parin tonnin pyörä ainoana liikkumismuotona on melko riskialtis varkaiden takia. Lukitus ja säilytys kannattaa miettiä huolellisesti. Voisi olla hyvä ajatus hankkia kaksi pyörää, toinen vaikka halpa käytetty ja toinen hyvä. Nishiki olisi muuten sopiva kakkospyöräksi, mutta väärä koko on vaikea ongelma.

Alpine
01.07.2017, 15.09
Kiitti vastauksesta!

Onhan siinä sitten bussi vaihtoehtona, jos kelit nyt mahdottomaksi äityy. 2 k€ kieppeillä oleva summa kyllä kirpaisee, mutta sen kestäisi. Tosin nyt bongasin netistä tuon Cannondale Caadx Apex 1:n alle 1400 €, joka jo kovasti houkuttelisi. Pyörä-Suvala olisi kyllä siihen tavaratelineenkin myynyt, mutta kiinnityksestä en sitten tiedä. Specialized olisi Cannondaleen nähden jo reippaasti hinnakkaampi.

TERU
01.07.2017, 15.18
Oulun ympäristössä sujahtelee Cännäreitä tosipaljon, Suvalan syytähän se, vahva myyjä ja maahantuoja. Ei noiden keskiöiden ongelma liene heille ylivoimainen. Omaa kokemusta ei merkistä ole, mutta tyytyväisiä kuskeja tapaa tienpäällä.

Moska
01.07.2017, 15.27
Merida Cx600 olisi hydraulisilla jarruilla ja 1*11 vaihteilla. Alle 1500€. tarjouksesta/tinkauksesta alle 1300.
Itsellä talvi/rymypyöränä ja olen pitänyt.

ParruPaavo
06.07.2017, 23.58
https://www.canyon.com/fi/specials/breakaway/

Canyonilla breakaway alennukset menossa ja Inflite AL 9.0 400€ alennuksessa. Ite tilasin kyseisen pyörän tänään ja ainakin omasta mielestä hinta/laatu suhde ihan kohdallaan kun on Ultegran osasarja ja hydrauliset levyjarrut. Hintaa pyörälle jäi 1599€.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

makton
07.07.2017, 15.14
Minkä kokoista rengasta noihin infliteihin mahtuu taakse?

duris
07.07.2017, 15.19
Canyonit varmasti hyviä, mutta milloinhan sitä oikein alkaisi saamaan kuitukrossareita. Luulisi että osaamista löytyy, kun maantierungot niittänyt kehuja kautta linjan.

Kalle H
07.07.2017, 17.04
Canyonit varmasti hyviä, mutta milloinhan sitä oikein alkaisi saamaan kuitukrossareita. Luulisi että osaamista löytyy, kun maantierungot niittänyt kehuja kautta linjan.Olen itsekin odotellut Canyonilta sitä modernia Gravel/Crossari tykkiä joka noudattelisi samaa linjaa kun heidän maantiepuolen kamat. Jokohan 2018 olis saatavilla nappärä läpiakselein oleva Crossari jossa olisi kunnon lokaripaikat ja rengas tilaa se ~40mm. Urbaani pyörien kanssahan Canyon käyttää myös 650b vanteita, joten ehkä jotain Road plus -renkaita/settejä olisi mukava nähdä.

ilkkaluukkonen
07.07.2017, 18.11
Varmaan tuo UCIn 33mm sääntö on ollut omiaan hidastamaan haarukoiden leviämistä. Kiville ja muulle ryönälle olisi kuitenkin kiva pitää tilaa vapaana, vaikka isompi rengas mahtuisi juuri ja juuri pyörimään. Tämän vuoden Cubeen en ole vielä 40mm rengasta sovittanut, mutta sivusuunnassa saattaa jäädä omaan makuun liian vähän ylimääräistä tilaa.

ParruPaavo
07.07.2017, 20.51
Minkä kokoista rengasta noihin infliteihin mahtuu taakse?
Suomen edustajalta kyselin tuosta rengaskoosta niin 40 millinen menee sileenä ja vähän karkeempaa jos haluaa niin noin 37 mm, sama eteen ja taakse. Nastarengasta suositteli 35 millisenä.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

hcf
20.07.2017, 12.25
Onkos kukaan erehtyny ostaan tota "White CR Pro (https://www.xxl.fi/white-white-cr-pro-cyclocross-racing-polkupyora/p/1121891_1_style)"? Kiloja on jonkuverrran mutta paljonkohan kevenis ku riisuis ylimääräset ja vaikka renkailla vähä keventäs. Entä kuin nopea jos vertaa johonki perus maantiepyörään.
Hybridi löytyy jo tallista mutta silläki on suuri ero maantiepyörään keskarissa ku maantielle lähetään. Varmaan -10km/h :) Itseasiassa taitaa läskipyöräniki kulkea paremmin.

Ajatuksena olis että CR toimis maantiepyörän korvikkeena ku täällä on niin paskat tiet. Ja tarvittaessa muuntautus retkipyöräksi pitemmille matkoille.

Mattia
20.07.2017, 16.06
^Rovvalla työmatkuttamena ja tarvittaessa retkifillarina, eikä pidä ostosta mitenkään erehdyksenä. Onhan sen rungossa hiukan korkeampi emäputki ja muutenkin aavistuksen leppoisampi geo, kuin hänen cyclossaan tai maantiefillarissaan, mutta ajoasennon saisi kyllä putkiosilla viritettyä hyvinkin samanlaiseksi, jos haluaisi. Gummit eivät tietenkään ole nopeimmat, joten ne pitäisi päivittää, jos maantiellä haluaa keskareita mittailla. Fillarin kokonaispainollahan ei sitten oikeasti ole juurikaan merkitystä nopeuteen, jos aerodynamiikan ja voimantuoton saa ajoasennon kautta kohdilleen.

Jupe_CX
21.07.2017, 22.22
Hei. Täällä uusi foorumilainen. Ostin keväällä Merida CX 100 lukuisien maastureiden jälkeen, kun oli kovassa alessa. Nyt tekee jo mieli kevyempää ja parempaa... Kuinka suuri vaikutus on 2-2,5 kg pudotuksella ajoon ja mäkien kiipeämiseen? Vai tyydynkö tähän, kun ei siinä mitään valittamistakaan ole..? Canyon Inflite/KTM/Cannari/Felt..?

Mattia
21.07.2017, 23.19
Ei juuri mitään merkitystä. Hommaa uusi fillari, jos siltä tuntuu, mutta älä odota sen lähtevän mäissä lentoon. Kaikilta mainitsemiltasi valmistajilta ja monilta muilta löytyy hienoja ja keveitäkin fillareita.

Ps. Mielipiteeni pyörän painon metkityksestä ei ole foorumilla yleisesti hyväksytty "totuus", mutta niin se vaan kuitenkin on.

Sotanorsu666
21.07.2017, 23.26
Hei. Täällä uusi foorumilainen. Ostin keväällä Merida CX 100 lukuisien maastureiden jälkeen, kun oli kovassa alessa. Nyt tekee jo mieli kevyempää ja parempaa... Kuinka suuri vaikutus on 2-2,5 kg pudotuksella ajoon ja mäkien kiipeämiseen? Vai tyydynkö tähän, kun ei siinä mitään valittamistakaan ole..? Canyon Inflite/KTM/Cannari/Felt..?

Varmaan, jos ihan järjellä ajattelee, niin tipuata se pari kiloa painoa ja nauti ajosta pyörällä minkä olet jo ostanut. Erot eivät tule olemaan kuitenkaan järkyttäviä. Itse ajan työmatkat ja satunnaisia lenkkejä ihan perus alumiinisella crossarilla ja riittäisi periaatteessa kaikkiin omiin ajoihin ihan hyvin. Tykkään kuitenkin, että lenkkipyörässä ei ole lokasuojia tai muuta ulkonäöllisesti häiritseviä asioita, joten ostin hiekkatie/kevyeen polkuajoon viime keväänä kuituisen crossarin. Onhan se hyvä, nopea ja saatanan mukava ajaa, mutta jos ollaan ihan rehellisiä, niin varmaan ilman sitäkin olisin pärjännyt ja rahaa olisi tilillä enemmän, mutta ei kai näitä hommia voi aina järjellä selittää, vaan fiiliksellä mennään. Pitkään olin haaveillut tuollaisesta "hipocrossarista", joten pakko se oli kuitenkin toteuttaa. Käy kokeilemassa jotain kalliimpaa laitetta ja jos et huomaa mitään oleellista eroa, niin aja vanhalla pyörällä kotiin, unohda koko asia ja säästä tuhansia.

Mohkku
22.07.2017, 06.38
XXL:n mukaan pyörä painaa 10,8 kg, joten 2-2,5 kg pudotus tarkoittaa n. 8,5 kilon pyörää eli krossariksi jo aika kevyttä ja siten käytännössä kohtalaisen arvokasta pyörää.

Varmasti tuo tuntuu jo ajossa, kuten muutkin erot noiden välillä (todennäköisesti kaikilta osin hiukan laadukkaammat osat). Nyt kuitenkin täytyy pysähtyä miettimään, mitä pyörältä oikeasti kaipaat. Millä tavoin parempaa haluat ja mitä tavoittelet keveydellä. Onko pyöräilyn tarkoitus päästä mahdollisimman lujaa paikasta toiseen vai onko se kuntoilumuoto ilman kilpailullisia tavoitteita, jossa sekunneilla ei ole merkitystä.

Ilman, että käsittelee näitä asioita itsensä kanssa voi olla vaarallista hakea parannusta nykyiseen pyörään. Tuloksena voi olla kohtuuttoman kallis päivityskierre. Ja hinnan vastapainoksi tulee myös arkea hankaloittavia asioita eli mihin 8,5 kilon pyörän uskaltaa jättää, onko pyörällä tarvetta kuljettaa tavaraa, asentaa lokaria jne.

Mutta laita seuraavalle lenkille ylimääräistä painoa pyörään ja kokeile, onko ero parin tuhannen euron arvoinen. Kunnon lukko + täysinäinen juomapullo riittää painoksi tyhjään pyörään verrattuna. Kalliin pyörän laakerien rullaavuudesta tuskin eroa tulee, renkaissa voi pieni ero olla. Yksi suht edullinen vaihtoehto on laittaa sileät 28-30 mm maantiepyörän renkaat, kun nykyiset 33 mm nappulat kuluu loppuun. Painoa ei siinä kyllä juurikaan katoa, jos nykyiset renkaat painaa 355 g/kpl.

CamoN
22.07.2017, 11.05
Kuinka suuri vaikutus on 2-2,5 kg pudotuksella ajoon ja mäkien kiipeämiseen?

Osta uuden pyörän hinnalla toinen kiekkosetti ja tiputa siten kilo pyörivästä massasta, niin eron huomaa pyörän käsiteltävyydessä, kiihtyvyydessä ja osin myös mäessä. Jaa työvuorot vaikka lenkkikiekot/arkikiekot tai kesäkiekot/talvikiekot tms., ettei vanhat jää vain varalle.

Ohiampuja
22.07.2017, 14.21
Millä tavoin parempaa haluat ja mitä tavoittelet keveydellä.
Se keveys ja nopeus on silloin merkityksellinen kun nopeutta vertaillaan muihin. Minusta yksin ajellessa sillä ei ole kovin suurta merkitystä.

Mutta toimiiko se nykyinen pyörä? Onko vaihteiden tai jarrujen kanssa ongelmia? Jos ne pelaa kunnolla, niin se uusi kiekkosetti voisi olla järkevä hankinta. Kunhan ostaa sellaiset jotka käy adaptereiden avulla sitten muihinkin pyöriin...

JackOja
22.07.2017, 18.48
Kyllä kevyt pyörä on aina kivempi ajaa kuin painava.
Maantiellä ei ehkä niin väliä, mutta maastossa ja crossissa keveys on valttia. Ihan itselleenkin omin päin ajellessa. Mun mielestä. Kannattaa kokeilla ellei usko.

Ohiampuja
22.07.2017, 22.13
Itse olen ajellut vuorotellen alle 9 kg maantiepyörällä ja 13.5 kg gravel konkelilla, enkä koe sitä eroa mitenkään merkittävänä. Sama painoero myös kiekoissa, eikä sekään minulle suuria merkkaa.

JackOja
23.07.2017, 00.30
Minusta tuo taas kuullostaa aivan käsittämättömältä.

No mut nythän me päästiin helposti lopputulemaan, että joillekin ihmisille fillarin painolla on merkitystä ja toisille taas ei.

Eikä siinä ole mitään pahaa tai moitittavaa, ihmiset ovat erilaisia. Toiset tykkää Sramista ja toiset Shimanosta. Toiset Volkkarista ja toiset Toyotasta. Toiset kesästä ja toiset talvesta. Toiset muumeista ja toiset Tex Willeristä. Toiset ahkeroinnista ja toiset loinimisesta. Toiset tyttärestä ja toiset äidistä. Tai isästä. Tarvitseeko jatkaa?

Koska nämä ovat henkilökohtaisia juttuja toisten ihmisten lausuntoja ei kannata polarisoida omiin valintoihinsa ilman että kukin kokeilee itse :)

Mohkku
23.07.2017, 07.39
Koska nämä ovat henkilökohtaisia juttuja toisten ihmisten lausuntoja ei kannata polarisoida omiin valintoihinsa ilman että kukin kokeilee itse :)

Pitäisikin oppia näissä keskusteluissa käsittelemään asioita ilman, että määritellään jotain hyväksi tai huonoksi, kun hyvän ja huonon määritelmä on eri ihmisillä erilainen. Itselläni esimerkiksi on krossarissa vanteet, jotka painaa 545 g/kpl ja olen oikein tyytyväinen noihin. Toki joissain tilanteissa keveys olisi hyvä juttu, mutta kun yhdellä kiekkosarjalla koitan pärjätä (tosin taistelen itseni kanssa 650b-vaihtoehdon kanssa maasto- ja gg-ajojen osalta), tuo on hyvä kompromissi tarpeideni suhteen.

Fat Boy
23.07.2017, 07.59
Tarvitseeko jatkaa?

Jos millään viitsit.. Vaikka vielä 10-15 esimerkin verran.

nih..

Ohiampuja
23.07.2017, 10.15
Pitäisikin oppia näissä keskusteluissa käsittelemään asioita ilman, että määritellään jotain hyväksi tai huonoksi, kun hyvän ja huonon määritelmä on eri ihmisillä erilainen.
Juurikin näin. Lukee sitten minkä tahansa härvelin testejä tai käyttökokemuksia, niin niitä pitää peilata omiin tarpeisiin ja omiin arvostuksiin. On ne sitten pyöriä, kameroita tai autoja.

Jupe_CX
23.07.2017, 18.45
Eli turha vaihtaa -2 kg Canyoniin, vaikka on hinta/paino/laatusuhteella aika ylivoimainen. Kokonaispaino tietysti vaikuttaa, mutta pyörän paino käsiteltävyyteen. Tarvetta vaihtaa ei ole, mutta se mieliteko...

Mohkku
23.07.2017, 19.14
Lähtökohta kuitenkin on se, että sinulla on maksettu pyörä ja vaihto uuteen maksaa uuden hinnan miinus jokin vanhan myyntihinta, ellet jätä nykyistä pyörää kakkospyöräksi. Vain sinä voit arvioida, onko tuo hinta maksamisen arvoinen. Mutta jotta voit asiaa arvioida, sinun pitää määritellä tavoitteet ja suhteuttaa se pyörien välisten ominaisuuksien erotukseen. Vaihtoehtona on uusia nykyisestä pyörästäsi joitain osia. Mikään noista ei ole oikein tai väärin. Itse tuskin vaihtaisin, mutta minun päätökselläni ei ole mitään merkitystä sinun päätökseesi.

Blackborow
23.07.2017, 19.24
Kyllähän tuossa nyt on paljon muitakin tekijöitä kuin paino jos tuollaisen hinnat alkaen Claris-crossarin vaihtaa Canyoniin. Ajotuntuma on taatusti ihan eri eikä vain painon takia. Kaikki vaan toimii paremmin jne.

Itse vaihdoin taannoin vajaa 11kg teräsankkurin alle 9kg kuitupyörään ja vaikka kiekkosetti + renkaat säilyi samana niin on tuo ihan eri peli ajaa.

Dayton
23.07.2017, 20.52
Hei, haluaisin päivittää nopeammat nakit uuteen Merida CX500 cycloon. Vakiona on 33mm nappulat ja tilaa tuntuisi olevan vielä reilusti. Haluaisin mahdollisimman hyvin rullaavat ja pistosuojatut renkaat kaupunkiajeluun ja hiekallakin pitäisi uskaltaa ajella. Asfalttia ajosta on ehkä 90% eli aika slicksit saisi olla.

Vittoria Voyager Hyperiä olen katsellut, mutta saatavuus 38c koossa on surkea. Olen tilaamassa muutakin tarviketta samalla bike-componentsista, joten olisiko nämä hintansa väärtit? https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Marathon-Supreme-Evolution-HD-SpeedGuard-OneStar-28-Folding-Tyre-p45632/

Schwalbet ovat ilmeisesti todellisuudessa 2mm kapeammat kuin spekseissä eli menisikö tuo 42mm lokareiden kanssa? Tuosta kapeampi onkin 37mm, joka on todellisuudessa vain 35mm :/

Ohiampuja
23.07.2017, 21.19
Eli turha vaihtaa -2 kg Canyoniin, vaikka on hinta/paino/laatusuhteella aika ylivoimainen...
En minä sitä tarkoita. Sinulle se voi olla hyvinkin järkevä valinta. Minä vaan tarkoitin sitä että itse sinun pitää se harkinta käydä läpi ja tehdä se päätös. Paha sitä on kenenkään muun toisen puolesta tehdä. :)

Tai no, konsultit tekee niin. ;)

Mohkku
23.07.2017, 22.50
Dayton, olet varmasti oikeilla jäljillä ajatustesi kanssa. Renkaat-osiossa on ketjut Leveät ja nopeat maantierenkaat sekä Paksut gg-renkaat tms. Kannattaa selata läpi.

Needleman
24.07.2017, 21.22
Tarkoitus alkaa katseleen cyclocrossia syksyn kurakeleille. Saako tarvike lokasuojat asennettua asennettua mihin fillariin vaan vai tarviiko rungossa olla jotain kiinnikkeitä? Eli pitääkö huomioida jotain fillaria ostaessa jos aikoo asentaa kiinteät lokasuojat?
Tarkoitan nyt sellasia pitkiä lokasuojia enkä satulatolppaan kiinnitettäviä
Sori kun menee hiukan ohi aiheen

ahuji
25.07.2017, 00.30
^Lyhyt vastaus: pitää olla kiinnikkeet. Pitkä vastaus: aika moneen voi nippusiteillä ym. askarrella sellaiset mutta mitkä lokasuojat sopii, missä koossa ja haluaako omien viritelmien kanssa elää on jotain mitä voi pohtia. Jos pitkät lokasuojat on pakolliset, kannattaa varmistaa, että sellaiset varmasti saa kiinni, jo ennen ostoa

Breakbeat
05.08.2017, 20.50
Viikon verran sotkenut Merida 500:lla nyt työmatkoja ja muutaman hupilenkin siinä sivussa. Voimansiirto 105 pelaa hyvin ja levyjarruista tykkään kovasti, mutta ainoa mikä vähän häiritsee on ohjaukseen välittyvä tärinä etuhaarukasta siinä määriin, että ranteet kipeytyy. Vinkkejä? Paksumpi/ pehmustettu tankonauha tai pehmustetut hanskat?

Köfte
05.08.2017, 20.59
Aloita hanskoilla, lisää sitten nauhaa. Ethän vaan nojaa liikaa käsiin?

Breakbeat
05.08.2017, 21.04
Aloita hanskoilla, lisää sitten nauhaa. Ethän vaan nojaa liikaa käsiin?
Hmm....mielestäni en, ja muilla (alu runko + kuitu haarukka)pyörillä vastaavaa vaivaa ei ole ollut.

TERU
05.08.2017, 21.16
Satulaa muutama milli taakse, jos mahdollista, keventää käsille ja ylävartalolle tulevaa painoa.

TERU
05.08.2017, 21.17
Jotkut satulat ovat muotoilultaan sellaisia, että nokkaa joutuu hitusen nostamaan suositellusta.

Breakbeat
05.08.2017, 21.28
Satulaa muutama milli taakse, jos mahdollista, keventää käsille ja ylävartalolle tulevaa painoa.

Jotkut satulat ovat muotoilultaan sellaisia, että nokkaa joutuu hitusen nostamaan suositellusta.

Säätövaraa on, joten kokeillaan. Danke.

Blackborow
05.08.2017, 21.39
Viikon verran sotkenut Merida 500:lla nyt työmatkoja ja muutaman hupilenkin siinä sivussa. Voimansiirto 105 pelaa hyvin ja levyjarruista tykkään kovasti, mutta ainoa mikä vähän häiritsee on ohjaukseen välittyvä tärinä etuhaarukasta siinä määriin, että ranteet kipeytyy. Vinkkejä? Paksumpi/ pehmustettu tankonauha tai pehmustetut hanskat?
Minkälaiset renkaat? Itsellä sama himmeli hankittuna muutama viikko sitten ja en valitettavasti aikataulullisten ongelmien takia ole hirveästi ehtinyt sillä ajaa, mutta mitään tuollaista en ole havainnut. Tosin vaihdoin orggisrenkaat paksumpiin.

Se orggissatula oli kyllä karmea...

Breakbeat
05.08.2017, 22.51
Minkälaiset renkaat? Itsellä sama himmeli hankittuna muutama viikko sitten ja en valitettavasti aikataulullisten ongelmien takia ole hirveästi ehtinyt sillä ajaa, mutta mitään tuollaista en ole havainnut. Tosin vaihdoin orggisrenkaat paksumpiin.

Se orggissatula oli kyllä karmea...
Vaihdoin mud wrestlerien tilalle 28mm gatorit. Ajoin aikasemmin työmatkat maantiepyörällä ja samoilla 28mm renkailla eikä koskaan tärähtänyt noin pahasti käsille kun nyt Meridan kanssa.

paaton
05.08.2017, 22.56
Levari cyclon keula on selvästi maantiepyörää kovempi, vaikka se kuitua olisikin.

Aakoo
05.08.2017, 23.14
Ja gatorit, vaikka kestävät onkin, on aika puutarhaletkumaiset tuntumaltaan. Koita pienempiä paineita, jos siitä on jotain apua. Muuten vaan paksumpaa kumia alle.

Blackborow
06.08.2017, 09.08
Levari cyclon keula on selvästi maantiepyörää kovempi, vaikka se kuitua olisikin.
Joo ja 15mm läpipultti ei ole omiaan parantamaan tilannetta. Itse pistin tosiaan 40mm kumit alle ja karvan alle 4bar paineilla meno on mukavaa. Ei kai noita asfaltin poikkisaumoja jne. suodata mikään muu kuin läskikumi, joten ei kai niihin kannata ranteet lukossa muutenkaan tärskäytellä?

Vivve
09.08.2017, 19.37
Onkos jollain ajossa Cannondale CaadX? Pohdin olisiko 54 oikea koko 178cm pitkälle ja haaramitta 83cm.

fiber
09.08.2017, 20.01
Minä olen 188 cm, haaramitta 91 cm, ja CaadX:n koko 56.

Jsavilaa
15.08.2017, 19.35
Onko kellään Planet-X XLA:ta? Vähän himottais semmonen mutta mietityttää kuin paljon on tilaa renkaalle, elikkä miten on sisäleveyttä takahaarukassa ja keulassa renkaan kohalta mitattuna?

Lähetetty minun Mobira Cityman laitteesta Tapatalkilla

leecher
15.08.2017, 22.46
Canyonin uudet hiilaricyclot vaikuttavat aika päteviltä! Mietitty juttuja taas vähän uusiksi kilpailijoihin nähden
https://www.canyon.com/fi/specials/takeflite/

Sotanorsu666
15.08.2017, 23.37
Canyonin uudet hiilaricyclot vaikuttavat aika päteviltä! Mietitty juttuja taas vähän uusiksi kilpailijoihin nähden

Varmasti hyvä pyörä ja hyviä juttuja, mutta onhan toi runko ihan hirveän näköinen laitos. Sitä ei pelasta tällä kertaa edes kelta/musta väritys mikä on kyllä yksi parhaista väriyhdistelmistä pyörään.

Pietu
15.08.2017, 23.55
Kaameaa. Varmaan toimivaa.

plr
16.08.2017, 00.20
Tuo vaakaputken mutka särähtää silmään oli sitten kuinka toimiva tahansa.

Jomppanen
16.08.2017, 08.36
Whytellä on ollut jo leveämpää tankoo, loivempaa kulmaa ja pidempää akseliväliä..
Ihme kyllä että tuollaista "kantomutkaa" ei ole ainakaan liiemmälti aiemmin ollut.
Silmä tottuu siihen mutkaankin ja Enzo Ferrariko se oli joka sanoi että "auto on kaunis kun se voittaa". Pätee varmaan pyöräänkin, rumuus vähenee heti kun voittoja tulee.

TrailRider
16.08.2017, 08.45
Joo onhan tuo Canyon aika ruma suoraan sanottuna, mutta kuten Jomppanen sanoi niin rumuus unohtuu jos voittoja alkaa tippua ja silmä tottuu.

Itseäni jollaintavalla jopa miellyttää pyörästä huokuva funktionaalisuus. Kantokahva, ei lokareita jne. Työkalu?!

Whytestä puheenollen: onko täällä kenelläkään ajokokemusta Gisburnista tai saxonista? Itseäni ensin mainittu kuumottelisi yhdistettynä crossi-, työmatka- ja soraseikkailupyöränä. Kerran käynyt jo koeajamassa ja vakaalta peliltä tuntui. Muiden kokemuksia olisi kuitenkin mukava kuulla myös!

YocceT
16.08.2017, 09.18
Onkos jollain ajossa Cannondale CaadX? Pohdin olisiko 54 oikea koko 178cm pitkälle ja haaramitta 83cm.

Jalka 81 ja 51 on sopiva koko.

jii.haanpaa
16.08.2017, 10.41

Kyllä mun silmä tuon kestäisi helposti, mutta aavistuksen huvittaa modernin ja mullistavan geometrian uudelleen keksiminen vuodesta toiseen. Ei tuonkaan geometria kovin paljon vanhasta Konastani eroa.

MacKonte
16.08.2017, 12.25
Pituus 185cm ja jalka 89cm, Caadx kokoa 56 on sopiva mulle. Antamillasi mitoilla ottaisin vielä pykälää pienemmän.

paaton
16.08.2017, 12.47
Pituus 185cm ja jalka 89cm, Caadx kokoa 56 on sopiva mulle. Antamillasi mitoilla ottaisin vielä pykälää pienemmän.

Olen itse 178/83 mittainen ja trekin 54 cyclo on minulle passeli tai jopa hivenen pieni. Maantiellä käytän 120mm stemmiä, maastossa 100mm. Cannondale näyttää mukavan matalalta, eli ei tuo 54 kokokaan ole liian korkea.

Trekk 54 reach 383 stack 562
Cannondale 54 reach 379 stack 554

MacKonte
16.08.2017, 14.00
^Kaverillani, joka taitaa olla noita samoja kokoja, on CaadX kokoa 54. Koeajoi testipäivässä kokoa 52 ja totesi, että se olisi hänelle parempi. Kannattaa käydä koeajamassa. Itse olin ostamassa kokoa 58, mutta päädyin pykälää pienempään. Isompikin olisi mennyt. Maantiefillari Caad4 on kokoa 60 eikä yhtään liian iso.

Ohiampuja
16.08.2017, 22.01
Joo onhan tuo Canyon aika ruma suoraan sanottuna...
Vaikka en tykkää näistä uusista futuristisesti muotoilluista aika-ajopyöristä ja maantiepyöristä, niin tämä C-C näyttää mun silmään oikein päheeltä. :)

paaton
16.08.2017, 22.08
^Kaverillani, joka taitaa olla noita samoja kokoja, on CaadX kokoa 54. Koeajoi testipäivässä kokoa 52 ja totesi, että se olisi hänelle parempi. Kannattaa käydä koeajamassa. Itse olin ostamassa kokoa 58, mutta päädyin pykälää pienempään. Isompikin olisi mennyt. Maantiefillari Caad4 on kokoa 60 eikä yhtään liian iso.

Tuossa onkin muuten se syy, miksi cyclolla ei voi järkevästi korvata kahta pyörää. Tai siis voisi, jos ostaisi saman cyclon kahdessa eri koossa.

Antti Kuitto
22.08.2017, 11.34
Whytellä on ollut jo leveämpää tankoo, loivempaa kulmaa ja pidempää akseliväliä..
Ihme kyllä että tuollaista "kantomutkaa" ei ole ainakaan liiemmälti aiemmin ollut.
Silmä tottuu siihen mutkaankin ja Enzo Ferrariko se oli joka sanoi että "auto on kaunis kun se voittaa". Pätee varmaan pyöräänkin, rumuus vähenee heti kun voittoja tulee.

Kantomutka varmaan ihan ookoo, joskin suurempia probleemia ei oo kantaa normaaliakaan fillaria, missä vaakaputki ei oo kovin paljoa sloupattu. Levee tanko on crossiin luonnollisesti hyvä, loivat kulmat eivät sovellu kisacrossailuun mielestäni kovinkaan hyvin, kuten ei myöskään matala keskiö / pidempi akseliväli. Kisacrossarin pitää olla hätäinen ajettava! :) Mut toki jos radat muuttuu radikaalisti, niin sitten noi maasturimaiset muutokset varmasti alkavat olla hyviä..

ilkkaluukkonen
28.08.2017, 21.32
Onko kukaan sovitellut lokareita tämän vuoden Cuben Cross Raceen? Hyvin istuvat ja mahdollisimman leveät lokarit kiinnostaa. Yleensäkkin voi heittää suosituksia hyvistä lokareista.

coccyx
01.09.2017, 11.14

Mitat 176 ja inseam 83 ja mulla runko 51 on juuri passeli Caadxista.

Lyykos
08.09.2017, 13.01
Uskaltautuisko tälläinen mistään tietämätön kysymään suosituksia:

Tarkoituksena olisi löytää ensisijaisesti ympärivuotiseen työmatkakäyttöön vähän tehokkaampi pyörä, jolla työmatkat sujuisivat nopeammin kuin nykyisellä pyörällä. Työmatkaa kertyy päivittäin vain 10 kilometriä.

Toisena käyttötarkoituksena sitten mahdolliseen lenkkikäyttöön keväisin, kesäisin ja syksyisin. Puoliso harrastaa maantiepyöräilyä ja rauhallisemmille höntsälenkeille olisi mukava päästä välillä mukaan.

Pyörän ensisijaisen käytön vuoksi rapakaaret on tärkeät, tavarateline ei ole välttämätön.

Näitä (budjettiystävällisiä) malleja olen katsellut :

http://www.xxl.fi/white-white-cr-pro-cyclocross-racing-polkupyora/p/1121891_1_style

http://larunpyora.com/tuote/2017-focus-mares-al-commuter/

http://www.bikeshop.fi/Kona-Jake/ekauppa/pKOJA/

http://www.bikeshop.fi/Kona-Rove/ekauppa/pKOROVAL/

Oma kipukynnykseni hinnassa kulkee siinä tonnin tuntumassa. Tulisiko muita käyttööni sopivia suosituksia mieleen tai onko ylläolevista pyöristä mielipidettä? Puoliso liputtaa tällä hetkellä Focuksen puolesta.

Vivve
08.09.2017, 14.41
Kona Jake tai Focus Mares. Molemmissa muita parempi osasarja. Alumiininen haarukka saattaa tuntua kovalta käsille mutta jos pitää vähän levempää rengasta alla niin ei välttämättä haittaa.

Paahtis
08.09.2017, 17.06
Täälläolisi myös ensimmäinen Cyclocross hankinnassa, Canyonin maantiepyörä ja täpäri tallista jo löytyy mutta monikäyttösyytensä takia cylcon mentävä aukko vielä olisi. Lähinnä lenkki käyttöön asfaltti ja hiekkatie ajeluun myös huonommalla kelillä ja mahdollisesti myös talviajoon. Tarkoitus olisi hankkia hyvä ja monipuolinen pyörä jolla pärjäisi vähän joka kelissä useampia vuosia.

Kriteereinä olisi vähintään 105 -osasarja, hydrauliset jarrut, kaksi eturatasta ja budjetti tuolla 1500€ nurkilla pienellä joustolla. Tähän mennessä olen saanut rajattua vaihtoehdot neljään, osasarjoiltaanhan nämä on suht lähellä toisiaan mutta sattuuko kokeneemmille silmään jotain erikoista mikä puoltaisi erityisesti jonkun hankintaa?

Canyon Inflite AL 8.0, 2018 https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2018/inflite-al-8-0.html
Specialized CruX Sport E5, 2017 https://www.specialized.com/us/en/bikes/cyclocross/2017cruxsporte5/115672
Stevens Bikes Prestige, 2017 https://www.stevensbikes.de/2017/index.php?cou=US&lang=en_US&bik_id=10
Cube Cross Race Pro, 2017 http://rtech.fi/cube-cross-race-pro-2017-cyclocross-pyora.html?attr1_id=10

JaniM
08.09.2017, 21.47
Täälläolisi myös ensimmäinen Cyclocross hankinnassa, Canyonin maantiepyörä ja täpäri tallista jo löytyy mutta monikäyttösyytensä takia cylcon mentävä aukko vielä olisi. Lähinnä lenkki käyttöön asfaltti ja hiekkatie ajeluun myös huonommalla kelillä ja mahdollisesti myös talviajoon. Tarkoitus olisi hankkia hyvä ja monipuolinen pyörä jolla pärjäisi vähän joka kelissä useampia vuosia.

Kriteereinä olisi vähintään 105 -osasarja, hydrauliset jarrut, kaksi eturatasta ja budjetti tuolla 1500€ nurkilla pienellä joustolla. Tähän mennessä olen saanut rajattua vaihtoehdot neljään, osasarjoiltaanhan nämä on suht lähellä toisiaan mutta sattuuko kokeneemmille silmään jotain erikoista mikä puoltaisi erityisesti jonkun hankintaa?

Canyon Inflite AL 8.0, 2018 https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2018/inflite-al-8-0.html
Specialized CruX Sport E5, 2017 https://www.specialized.com/us/en/bikes/cyclocross/2017cruxsporte5/115672
Stevens Bikes Prestige, 2017 https://www.stevensbikes.de/2017/index.php?cou=US&lang=en_US&bik_id=10
Cube Cross Race Pro, 2017 http://rtech.fi/cube-cross-race-pro-2017-cyclocross-pyora.html?attr1_id=10

Poimi tuo jos 505 molokahvat ei haittaa: https://www.xxl.fi/giant-tcr-advanced-1-ultegra-disc-17-maantiepyora/p/1132256_1_style

Paahtis
09.09.2017, 00.39
Poimi tuo jos 505 molokahvat ei haittaa: https://www.xxl.fi/giant-tcr-advanced-1-ultegra-disc-17-maantiepyora/p/1132256_1_style

Tuohan olisi kyllä varmasti hyvä ja ehkä tuosta moloudestakin voisin päästä yli, mutta XXL:n sivujen mukaan tuota ei enää olisikaan missään varastossa.

Mohkku
09.09.2017, 04.07
Oma kipukynnykseni hinnassa kulkee siinä tonnin tuntumassa. Tulisiko muita käyttööni sopivia suosituksia mieleen tai onko ylläolevista pyöristä mielipidettä? Puoliso liputtaa tällä hetkellä Focuksen puolesta.

En tiedä kokoasi, mutta tällaisen tarjouksen myötä Merida 500 on ehdottomasti kilpailukykyinen vaihtoehto:

http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-cyclocross-500-2017/

(http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-cyclocross-500-2017/)Normaalisti tuon löytää tarjouksesta 1100-1300 eurolla, mikä sekin on minusta kohtuullinen hinta ko. pyörästä.

JaniM
09.09.2017, 07.48
Tuohan olisi kyllä varmasti hyvä ja ehkä tuosta moloudestakin voisin päästä yli, mutta XXL:n sivujen mukaan tuota ei enää olisikaan missään varastossa.

Jos kerrot mitä kokoa olet niin helpottaa linkittelyä.

tamperester
09.09.2017, 09.04
Täällä pari vuotta vanha Merida 700 on rahalle vastinetta ei moitteen siaa.

Paahtis
09.09.2017, 14.16
Jos kerrot mitä kokoa olet niin helpottaa linkittelyä.

Totta, oleellinen tieto pääsi unohtumaan, 173/83.

TERU
09.09.2017, 14.48
Olemmepa saman mittaiset, vähän mittaustarkkudesta riipuen saan omat 174/83, joten koosta voin sanoa, että maantietankoisen vaakamitta n. 53 cm, kun pyörä on kohtalaisen neutraali kaikilta mitoiltaan. Jos ylävartalo on tyyppiä atlet, niin sentti voi olla lisää vaakamittaan, tähän sopii 10 cm stemmi, joka tämän kokoiseen on hyvä, sovitus putkiosilla rugon koon puolesta onnistuu.

JaniM
09.09.2017, 17.39
Totta, oleellinen tieto pääsi unohtumaan, 173/83.

No sittenhän tuo giant on just passeli 53.5cm vaakaputkella.

sgt.barnes
09.09.2017, 21.07
Poimin Meridan 500 kesällä tuolta Cyclestä 799e kun oli tarjouksessa vähän aikaa. Älyttömän hyvä ostos myös 999e hintaan. Satula kyllä meni vaihtoon ja ensi kesänä jos laittas uudet kiekot ja sileät kumit

Paahtis
10.09.2017, 00.38
No sittenhän tuo giant on just passeli 53.5cm vaakaputkella.

Eikös tuo Giant mene jo enemmän maantiepyörän puolelle?

Blackborow
10.09.2017, 09.48
Eikös tuo Giant mene jo enemmän maantiepyörän puolelle?Maantiepyörähän tuo on ja kuvien perusteella ei mene leveät renkaat alle edes eteen. En ymmärrä mitä se tekee tässä ketjussa.

https://dam.media.xxlsports.com/9462810312734_1132256_yellow_black_blue_12_jpg.jpg

Vivve
10.09.2017, 10.18

Spessuun ei taida saada kiinteitä lokareita kiinni mikäli sillä on jotain merkitystä.

Blackborow
10.09.2017, 10.34
En tiedä kokoasi, mutta tällaisen tarjouksen myötä Merida 500 on ehdottomasti kilpailukykyinen vaihtoehto:

http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-cyclocross-500-2017/

(http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-cyclocross-500-2017/)Normaalisti tuon löytää tarjouksesta 1100-1300 eurolla, mikä sekin on minusta kohtuullinen hinta ko. pyörästä.Tähän vielä niin jos tuolta Cyclecentteristä tilaa niin pyörä tulee tehtaan paketissa eli Cyclecenter ei siihen ole koskenut. Jarruista on vaijerit irti eli ne pitää asentaa, katkoa ja säätää jarrut. Lisäksi koko pyörä pitää käydä läpi eli on hyvä olla joko omaa osaamista jonkun verran tai joku kaveri jolla on. Omani oli ainakin niin surkeasti kasattu mm. takapakka oli väärin asennettu, kun pienin ratas ei ollut oikeassa asennossa urissaan vaan oli vinossa. Onneksi vaparista ei olleet kierteet korkanneet. Olisi varmaan ollut melkoinen taistelu takuun suhteen.

Pyörä sinänsä on hyvä. Joskaan hiilikuitukeulasta huolimatta ei kovin mukava, mutta sopivilla renkailla ongelma ratkeaa. (Älkää pliis aloittako taas sitä läpipultti, pikalinkku, teräsrunko inttämistä).

Vivve
10.09.2017, 10.47

Kokeilin Cannondalea ja Cube Cross Racea jotka melkein toistensa kopioita geon suhteen. 54/53 tuntuivat liian pieniltä ja 56 taas hieman liian pitkältä. Tilasin sitten Roselta Pro Crossin koossa 56. Katsotaan millainen se on. https://www.rosebikes.fi/bike/rose-pro-cross-105-mb-2660224/aid:2681688

Jomppanen
10.09.2017, 12.46
Tähän vielä niin jos tuolta Cyclecentteristä tilaa niin pyörä tulee tehtaan paketissa eli Cyclecenter ei siihen ole koskenut. Jarruista on vaijerit irti eli ne pitää asentaa, katkoa ja säätää jarrut. Lisäksi koko pyörä pitää käydä läpi eli on hyvä olla joko omaa osaamista jonkun verran tai joku kaveri jolla on. Omani oli ainakin niin surkeasti kasattu mm. takapakka oli väärin asennettu...

Riippuu varmaan pyörän merkistä. Oma fillari tuli cyclecenterin kautta tehtaan paketissa mutta oli siinä vaijerit paikallaan ja vaihteet lähes säädöissä.

Paahtis
10.09.2017, 13.04
Spessuun ei taida saada kiinteitä lokareita kiinni mikäli sillä on jotain merkitystä.

Tuo on tietysti pieni miinus, vaikka saahan noita ihan kelpoja pikalokareitakin kyllä eli periaatteessa tuolla ei ole väliä. Canyonia ja Spessua minulla on mahdollisuus päästä kokeilemaan ensi viikolla, eiköhän tuo pienellä testillä ratkea jommnakumman eduksi.

Blackborow
10.09.2017, 13.18
Riippuu varmaan pyörän merkistä. Oma fillari tuli cyclecenterin kautta tehtaan paketissa mutta oli siinä vaijerit paikallaan ja vaihteet lähes säädöissä.Niin ihan lystin vuoksi lainasin tuota kirjoitusta Meridasta tuohon.

quutti
17.09.2017, 09.30
Onko tuo meridan cx 500 bang-for-the-buck tuohon 999€ hintaan? Katsellut itselle 105 lla varustettua CXää < 1500 kategoriassa.

edit: toiset vaihtoehdot ova Cube Cross Race, White Killer cx ja canyon inflite (joka menee hiukan yli budjetista)

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Pietu
17.09.2017, 11.14
Voip ollakki. Itselläni on nyt ihan hilkulla sellainen ko Verenti substance II 105 missä on kaikki asiat mitä haluun. Läpipultit, hiilarikeula, teräsrunko, hydraulijarrut.

Breakbeat
17.09.2017, 17.32
Mites tuo teräsrunko + hiilarikeula yhdistelmä toimii? Menin hölmönä myymään teräksisen konan pois ja nyt kaduttaa niin pirusti.

Jami2003
23.09.2017, 23.25
Väärä ketju, ei mtn...

Ohiampuja
26.09.2017, 21.45
Passaakos tässä ketjussa pohdiskella cyclo-projektin speksailua?

Tuolla 1 x voimansiirto ketjussa jo kerroin että kotiin ilmaantui vähän käytetty Canyon Inflite AL SLX runko, josta pitäisi talven mittaan jotain rakennella. Bike24 sivuilla olen tässä hintoja pyöritellyt ja vertaillut. Ja olen päättänyt mennä nyt kerrasta 11 osiin, joten vaihtoehtoina on Shimpan 105 tai Sram Apex. Tai Rival...

Ja se toinen avoin valinta eli jarrut taitaa sittenkin kallistua hydrauliikan puolelle. Eli millaisia kokemuksia teillä on noista Apex tai RS505 levareista?
Ja onko ylipäätään jotain ominaisuutta miksi kannattaa valita cycloon joko Shimano tai Sram? Ainakin tuo maasto-osien ristiin käyttö on plussa Sram leiriin.

Tästä tulikin nyt aika sekava tekstipläjäys... :o

Moska
26.09.2017, 22.18
Ainakin apex1 on ollut hyvä. Viime talven pakkaset ja loskat ja kesän sora ajot ja sateet menty. Joku 2500 ajettu ja ketjun olen vaihtanut ja etujarrun puhdistanut, ei muuta kuin pesuja ja voitelua. Edes vaihteita ei ole tarvinnut säätää mihinkään.

ahuji
27.09.2017, 10.27
Rs505 toimii (löytyy myös taloudesta). Jos kuitenkin haluat x1, sram on suoraan soveltuva siihen ja nuo rs505 vaihtajat ovat sellaiset rumat ankanpoikaiset, että omasta pyörästä ne vaihtuisivat tulevaisuudessa jo ulkonäköperusteella. Myös vaikea uskoa että ensi seuraavassa 105 päivityksessä pidetään tuo muoto

Ettan
27.09.2017, 11.46
Itsellä vähän samanlainen ongelma. Harkinnyt cyclon ostoa, mutta kiinnostavimmassa vaihtoehdossa on vaihteistona Sramin Force 11-32 pakalla. Itse haluaisin 10-42. Kysymys kuuluukin, että voinko vaihtaa pakaksi 10-42 X1 ja takavaihtajaksi X01 mitkä mulla jäi yli läskistä kun päivitin Eagleen? Toimiiko ne Forcen vaihtajien kanssa? Tarviiko hankkia XD freehub?

Moska
27.09.2017, 12.07
Itsellä vähän samanlainen ongelma. Harkinnyt cyclon ostoa, mutta kiinnostavimmassa vaihtoehdossa on vaihteistona Sramin Force 11-32 pakalla. Itse haluaisin 10-42. Kysymys kuuluukin, että voinko vaihtaa pakaksi 10-42 X1 ja takavaihtajaksi X01 mitkä mulla jäi yli läskistä kun päivitin Eagleen? Toimiiko ne Forcen vaihtajien kanssa? Tarviiko hankkia XD freehub?

11-42 löytyy normaaliin vapariin ja 10-XX pitää olla Sramin XD.

Ohiampuja
27.09.2017, 13.52
En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta jostain luin että 11-sarjassa maantie ja MTB vaihtajia/vipuja ei voisi käyttää ristiin. Mutta kulutusosat, eli rattaat ja ketjut pelaa ristiin.

Tätähän ei voi vissiin Shimanon kanssa tehdä. Eli XT pakkaa ei voi laittaa Ultegran sekaan.

nakamura10
07.10.2017, 18.40
Poimin Meridan 500 kesällä tuolta Cyclestä 799e kun oli tarjouksessa vähän aikaa. Älyttömän hyvä ostos myös 999e hintaan. Satula kyllä meni vaihtoon ja ensi kesänä jos laittas uudet kiekot ja sileät kumit

Mitä renkaita olet miettinyt? Tuo on ostolistalla mulla.

Greycap
16.10.2017, 23.10
Nyt näyttää pahasti siltä että minun crossarilla ajo loppuu tähän vuoteen. Keväällä ajattelin että kyllä se siitä mukavammaksi muuttuu kun tulee kesä ja saa kevyemmät vaatteet päälle, kesällä ajattelin että kyllä se siitä kun tulee kilometrejä lisää, nyt on pakko todeta että ei se muutu mihinkään. Ei pyörässä itsessään mitään varsinaista vikaa ole mutta ei vaan ole yhtään minun juttu tuo, onhan se ehkä nopeaa ja tehokasta mutta maasturilla ajo yksinkertaisesti on omaan makuun paljon mukavampaa puuhaa ja harrastuksen kuitenkin käsittääkseni olisi tarkoitus olla jotain mistä tulee hyvä fiilis. Mutta onpahan kokeiltu, ei tarvitse jäädä miettimään että mitäpä jos.

Kalle H
17.10.2017, 00.54
^Mielenkiintoinen näkemys, millaisessa ajossa sulla on tuo cyclo tai maasturit olleet? Vai onko kyse siitä, että soratieajot tms. eivät vaan nappaa ja maastoajo nappaa enemmän?

Itse olen taas todennut, että cyclo ei mitenkään korvaa maasturia eikä maasturi voi oikein mitenkään korvata cycloa, näitä molempia on tullut nyt koitettu vähän väkisinkin. Isoimmat erot noiden kahden välillä on mulla se, että maasuri joustaa molemmista päissä ja siinä on 2,8-3,0" renkaat ja cyclo ei taas jousta mistään ja siinä on max 42mm renkaat.

Mohkku
17.10.2017, 06.53
Mutta onpahan kokeiltu, ei tarvitse jäädä miettimään että mitäpä jos.

Itseään vastaan ei pidä taistella, mutta mielestäni ei silti ihan vielä kannata laittaa pyörää myyntiin. Itselläni ainakin on kausia, jolloin maasturilla ajaminen kiinnostaa enemmän kuin krossarilla ajaminen, päinvastoin jne. Tai olisiko krossarille käyttöä työmatkapyöränä, asiointipyöränä tms?

V-P.V
17.10.2017, 08.02
Itseään vastaan ei pidä taistella, mutta mielestäni ei silti ihan vielä kannata laittaa pyörää myyntiin. Itselläni ainakin on kausia, jolloin maasturilla ajaminen kiinnostaa enemmän kuin krossarilla ajaminen, päinvastoin jne. Tai olisiko krossarille käyttöä työmatkapyöränä, asiointipyöränä tms?
Itellä selkeesti keväällä kun asfaltti sulaa, niin veri vetää maantielle, kesällä mettään ja syksyllä hiekkateille. Talvella sitten polkuja ja kelvejä tasaisesti.
Mulla vaan kaksi pyörää jolla hoituu hyvin kaikki ajot rengastusta vaihtamalla. CycloGGmikälie ja läski.

stenu
17.10.2017, 08.56
Nyt näyttää pahasti siltä että minun crossarilla ajo loppuu tähän vuoteen. Keväällä ajattelin että kyllä se siitä mukavammaksi muuttuu kun tulee kesä ja saa kevyemmät vaatteet päälle, kesällä ajattelin että kyllä se siitä kun tulee kilometrejä lisää, nyt on pakko todeta että ei se muutu mihinkään. Ei pyörässä itsessään mitään varsinaista vikaa ole mutta ei vaan ole yhtään minun juttu tuo, onhan se ehkä nopeaa ja tehokasta mutta maasturilla ajo yksinkertaisesti on omaan makuun paljon mukavampaa puuhaa ja harrastuksen kuitenkin käsittääkseni olisi tarkoitus olla jotain mistä tulee hyvä fiilis. Mutta onpahan kokeiltu, ei tarvitse jäädä miettimään että mitäpä jos.

Jos minkäänlainen kisaliekki palaa tai edes pikkuisen kytee, kannattaa ensin ehdottomasti kokeilla cyclocross-kisoja. Jos siellä ei aukea cyclocross-pyörän syvin olemus, niin sitten ei missään.

Jami2003
17.10.2017, 12.27
Minuakin jäi kiinnostamaan eikö greycap tykännyt cyclocrossista vai soratie/sekalais ajosta (gravel grindauksesta) mihin cycloja Suomessa käytetään.

Ei sillä että hienoa pyöräilyssä on monipuolisuus. Toiset tykkää maastosta, toiset maantiestä ja jotku kaikesta siinä välilläkin.

hitlike
17.10.2017, 13.40
poistettu.
(https://www.planetx.co.uk/i/q/WPFSATEDI30/vision-team-30-disc-road-6-bolt-wheelset)

kuovipolku
17.10.2017, 16.18
Minuakin jäi kiinnostamaan eikö greycap tykännyt cyclocrossista vai soratie/sekalais ajosta (gravel grindauksesta) mihin cycloja Suomessa käytetään.

Tästähän voisi saada oikean "Käännetään yhdessä Greycapin pää!" -ketjun...

Tärkeintä, keskeisintä ja oleellisinta on että ajaa sillä cyclocrossillaan juuri sellaista ajoa mistä tykkää ja mitä haluaa eikä sellaista mitä ajattelee sillä yleensä ajettavan tai mitä sillä pitäisi jonkun muun mielestä ajaa. Vasta jos sellaista ajoa ei ollenkaan ole, "cyclocross" ei ole oma juttu eikä cyclocrosspyörällä tee mitään - paitsi ajaa tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan niitä pakollisia ajoja (jos sellaisia on) joihin ei parempaakaan pyörää satu omistamaan.

Mulle esimerkiksi se ei ole lajinmukainen cyclocross eikä väärien polkujen cyclocross eikä mikään mutaisten reittien cyclocross ylipäätään. Eikä se ole puhdas gravel grinding eikä maantielenkkien ajaminen leveämmillä renkailla. Se on enempi sellainen all road -meininki, se että samaan lenkkiin voi mahtua kelviä, katua, maantietä, hiekkatietä, ulkoilutietä, helppoa polkua ja joskus (kun sille päälle sattuu) jopa pyörän kantamista umpimetsässä kun pitää päästä tieltä toiselle eikä välissä ole ajokelpoista polkua - ilman että on millään niistä sellaista tunnetta että on ihan väärällä pyörällä liikkeellä.

PS Noin yleisesti voisi ajatella että jos cyclocrosspyörällä ajo ei maita, vikaa kannattaa etsiä myös ajoasennosta, mutta Greycap on ymmärtääkseni niin kokenut ketjunpyörittäjä että sillä puolella on kaikki tarvittava ja mahdollinenkin jo osaavasti tehty.

Ohiampuja
17.10.2017, 23.02
Nyt näyttää pahasti siltä että minun crossarilla ajo loppuu tähän vuoteen... maasturilla ajo yksinkertaisesti on omaan makuun paljon mukavampaa puuhaa.
Mielenkiintoinen kommentti. Minulla on tulossa cc ver 3. Kahdesti olen vuosien saatossa cyclon hommannut intoa puhkuen ja kahdesti olen sen pois myynnyt kun se onkin osoittautunut aika turhaksi laitteeksi.

Mutta nyt siis uskon löytäneeni sisäisen cyclo-kuskini. Ja yksi syy siihen on maantien ja autoliikenteen aiheuttama tympäännys. Ja toinen syy on jonkinlainen kyllästyminen "oikeaan" maastopyöräilyyn. Tai kyllästyminen siihen kun luut ei enää kestä kaatuilua...

Ps. Ja minun CC ajelut on juurikin tuollaista edellä mainittua sekakäyttöä :)

Greycap
18.10.2017, 00.04
Joo ei ole minun kohdalla siitä kiinni etteikö sorateillä ajelu maistuisi, se on hyvinkin hauskaa, teen sen vaan mieluummin kevyellä XC-maasturilla kuin crossarilla. Ei se ole ajoasennostakaan sinänsä kiinni, tai on - crossarista saisi omaan käteen varmasti oikein hyvän kun tankoa nostaisi, leventäisi ja vaihtaisi sen suoraan... no mutta hupsista, muutosten jälkeen kädessä on se 29er kapeilla renkailla. Tilanne vaan on se että minun ajossani tuollainen kymmenkiloinen crossari ei pärjää mukavuudessa kymmenkiloiselle maasturille alkuunkaan ja kun suorituskyvyssäkään ei mainittavaa eroa ole, monessa kohdassa maasturi itse asiassa suorittaa paremmin, niin en näe mitään järkeä ajaa sillä ainoastaan koska sillä ns. pitää ajaa kun se ei yksinkertaisesti ole kivaa. Tällä hetkellä ainoa asia joka puoltaa crossarin käyttöä asiointipyöränä on ettei harmita pätkääkään jos joku pöllii sen kaupassa käydessä. :p

Toisin sanoen, vika ei sinänsä ole pyörässä itsessään, se on ihan hyvä laite ilman mitään varsinaisia puutteita. Se on vaan tällä hetkellä väärän ihmisen käytössä.

Kalle H
18.10.2017, 00.59
^Nyt oli niin hyvin sanottu, etta kaippa tuo valinta pitää hyväksyä :) Mulla itsellä kävi taas juuri päinvastoin, eli kevyempi XC-maasturi lähti myyntiin, kun Crossari tuli taloon. Mutta ehkä meidän kaikkien tosiaan paras ajaa sillä vehkeellä, joka itselle tuntuu parhaalta. Joskus tuo valinta aiheuttaa tyylirikkeitä suuntaan tai toiseen.

Se on kyllä myös ihan totta, että soralla tuollainen "nopea XC-maasturi" menee varmasti ihan rinta rinnan Crossarin kanssa. Kyllähän sitä maailmalla paljon ajellaan myös Graveli kisoja/tapahtumia ihan hyvällä menestyksellä myös XC-tyyppisellä kalustolla.

paaton
18.10.2017, 09.36
Saman olen kyllä huomannut itsekkin. Ajan joko katupyörällä tai maasturilla. Cyclon käyttö välikelin pyöränä on loppunut oikeastaan kokonaan trainerin oston jälkeen.

kuovipolku
18.10.2017, 10.32
(...)Tilanne vaan on se että minun ajossani tuollainen kymmenkiloinen crossari ei pärjää mukavuudessa kymmenkiloiselle maasturille alkuunkaan(....)

Mukavuudessa? Mitä tekemistä mukavuudella on cyclocrosspyörällä ajamisen kanssa? Sehän on epämukavuuden täysin harkittua hankkimista ja mahdollinen mukavuus tulee vain ja ainoastaan epämukavuuden taitavasta annostelusta!

duris
18.10.2017, 10.57
Jos crossari ja maasturi molemmat painaa 10kg, niin onhan ne ihan eri tason pelejä. Itselle crossarin (alle 8kg) viehätys siinä, että se on huomattavasti kevyempi, nopeampi ja tehokkaampi polkea kuin maasturi. Maasturissa renkaat ja jousitus syö aina jonkun verran voimaa kun mäkeen runttaa.

Kalle H
20.10.2017, 00.22
^Samat fiilikset. Mäkin ajan melkein mielummin mun 14kg plussatäpärillä sitä soratien viereistä ojanpohjaa, kuin itse sortatietä :)

Mutta tässä sen taas näkee: pyöriä, kuskeja ja ajotottumuksia on todella monen ryyppistä. Pääosin kaikki ajaa kuitenkin aina jonkun mielestä väärin.

OJ
20.10.2017, 19.42
Hullua puhetta! Myydään fillareita N-1 meiningeissä...tätä ei voi hyväksyä!

Mutta saa olla nopia maasturi että sillä haastaa crossarin tiekäytossä tai varsin teknistä baanaa että kaipaa maasturin ominaisuuksia. Mutta mutta...pääosin crossarit taitavat päätyä rospuuttokäyttoon ja niillä ei ajeta kisaa tai koetella rajoja.

quutti
20.10.2017, 19.55
Mitäs mieltä voisko canyonin endurance al discistä tehdä crossarin? Ymmärtääkseni tire clearancea olisi se 33mm

CamoN
20.10.2017, 21.42
Mitäs mieltä voisko canyonin endurance al discistä tehdä crossarin?

Miten crossari tehdään?

quutti
20.10.2017, 22.18
Miten crossari tehdään?No tajusit varmaan mitä tarkoitan, mutta selvennetään nyt vielä jos näin perjantaina aivot eivät tulleet mukaan kotiin lähtiessä.

Kestäisiköhän Canyon Endurance AL disc cyclocross tyylistä käyttöä mikäli siihen löisi 33mm renkaat alle vanteella jossa enemmän pinnoja. Pääasiallinen ajaminen tapahtuisi hiekkatie / helpot polut / maantie? Ei kilpailemista. Ottaako täysin maantielle suunniteltu runko/haarukka helposti itseensä poluilla / hiekkateillä?

CamoN
20.10.2017, 22.32
No tajusit varmaan mitä tarkoitan, mutta selvennetään nyt vielä jos näin perjantaina aivot eivät tulleet mukaan kotiin lähtiessä.

Kestäisiköhän Canyon Endurance AL disc cyclocross tyylistä käyttöä mikäli siihen löisi 33mm renkaat alle vanteella jossa enemmän pinnoja. Pääasiallinen ajaminen tapahtuisi hiekkatie / helpot polut / maantie? Ei kilpailemista. Ottaako täysin maantielle suunniteltu runko/haarukka helposti itseensä poluilla / hiekkateillä?

Sent from my ONEPLUS A5000 using TapatalkKestävyysnäkökulma ei tullut ensimmäisenä eikä edes toisena mieleen, hyvä että täsmensit. Kestää, en epäile hetkeäkään.

Endurance-pyörä voi olla rakennettu niin vakaaksi ajettavaksi että se voi tuntua "oikeaa" crossaria kankeammalla ahtaalla polulla, mutta sekin on vaan karkea olettamus. Ohjainkannattimen pituudella ym. perusasioiden muutoksilla voi tietysti vaikuttaa ajotuntumaan ja pyörän käytökseen, eikä lopputulosta voi sen takia arvioida kokeilematta.

quutti
20.10.2017, 22.42
Kestävyysnäkökulma ei tullut ensimmäisenä eikä edes toisena mieleen, hyvä että täsmensit. Kestää, en epäile hetkeäkään.

Endurance-pyörä voi olla rakennettu niin vakaaksi ajettavaksi että se voi tuntua "oikeaa" crossaria kankeammalla ahtaalla polulla, mutta sekin on vaan karkea olettamus. Ohjainkannattimen pituudella ym. perusasioiden muutoksilla voi tietysti vaikuttaa ajotuntumaan ja pyörän käytökseen, eikä lopputulosta voi sen takia arvioida kokeilematta.Kiitos vastauksesta, oli ehkä vähän liian kärkkäästi kommentoitu, anteeksi siitä.

Suurin osa ajosta tulisi juurikin tehtyä maantiellä sekä hiekalla, poluille ei välttämättä ole pakko päästä. Työmatkat tulee rullattua kaupungin läpi ja matkalla muutamia kanttikiviä yms ylitettävänä. Voisi tuon siis laittaa harkintaan Infliten lisäksi, kiitos.

paaton
20.10.2017, 22.55
Kannattaa tosiaan miettiä kerralla se haluttu rengastila. Cycloihinhan mahtuu yleensä huomattavasti leveämmät renkaat ja vielä lokaritkin paikakalleen.
Iso osa katu/sora ajeluun tarkoitetuista "cyclo" renkaistahan on muutenkin 35mm tai yli. Myöskin talvella tuo max 33mm on "vähän" pieni.

SamiMerilohi
21.10.2017, 15.55
Tässä (https://www.youtube.com/watch?v=4zhkU1x0HdM) videossa ajetaan (kuitu)Enduracella crossia, ehkä saat siitä jotain irti.

fibi
21.10.2017, 18.23
Mitäs mieltä voisko canyonin endurance al discistä tehdä crossarin? Ymmärtääkseni tire clearancea olisi se 33mm

Kyllä varmaan. Itse teen "crossarin" cännärin endurance - ultegra tai etap -sähkö versiosta. Paikat valmiiksi lokareille, menee heittämällä 32mm supreme sliksi alle. Kertoivat, että jopa 35mm ilman nappuloita mahtuu pyörimään.

http://www.cannondale.com/en/USA/Products/ProductCategory.aspx?nid=d785e3b8-7c0e-4145-9713-6023539b88fa

Alpine
10.11.2017, 19.14
Nyt on jokunen kuukausi takana Cannondale Caadx Apex 1:llä. Onpas ollut mukava ajella päivittäin koulumatkaa ja välillä jotain muutakin.

Talven tullen laittelin alle 4cm leveät renkaat ja nehän meni lokarien kanssa paikoilleen. Takalokarin keskikiinnitys tosin piti irrottaa ja nostaa ruuvien yläpuolelle. Kiinnitys on nyt nippusiteillä, mutta on toiminut ongelmitta.

1x11-välitys on tosin talvikumeilla ylämäessä kahden lapsen kärryn kanssa ollut tiukka poljettava. Selvittelin, niin eturattaan saisi vaihdettua 38-piikkiseen, vaikka onkin hintava. Sen tempun taidan kuitenkin vielä tehdä, jolloin raskaammalla kelillä olisi vähän leppoisampi polkea.

Mik@
10.11.2017, 21.27
Nyt on jokunen kuukausi takana Cannondale Caadx Apex 1:llä. Onpas ollut mukava ajella päivittäin koulumatkaa ja välillä jotain muutakin.

Talven tullen laittelin alle 4cm leveät renkaat ja nehän meni lokarien kanssa paikoilleen. Takalokarin keskikiinnitys tosin piti irrottaa ja nostaa ruuvien yläpuolelle. Kiinnitys on nyt nippusiteillä, mutta on toiminut ongelmitta.

1x11-välitys on tosin talvikumeilla ylämäessä kahden lapsen kärryn kanssa ollut tiukka poljettava. Selvittelin, niin eturattaan saisi vaihdettua 38-piikkiseen, vaikka onkin hintava. Sen tempun taidan kuitenkin vielä tehdä, jolloin raskaammalla kelillä olisi vähän leppoisampi polkea.

Tämä oli hyvä postaus ja kiinnostava, kun pohdin yhtenä vaihtoehtona Caadx:ää joko Ultegra- tai sitten Sram-versiona. Jälkimmäisen vaihtoehdon osalta tutkailen myös mahdollisuutta viritellä Rival 1 -osasarja Tiagra-versioon.

Innostuin toden teolla Caadx:n geometriasta, joka vaikutti tosi sopivalta, kun kokeilin pyörää aiemmin.

Vaijeri(t) olisi tosin kiva viedä rungon sisällä ja taakse saada 35 mm nastarengas, mutta rungon geometria vienee voiton...vai mahtuiko kuinka leveä (nasta)rengas taakse ilman kikkailua?

Alpine
11.11.2017, 12.36
700x40C -nastarenkaat on mulla edessä ja takana. Jos ei ole lokareita, niin ei tarvitse mitään kikkailla. Mulla on siis lokarit ja takalokarin kiinnikettä piti aavistus tuunata.

mackaiweri
28.11.2017, 16.08
Tuli tuossa pari viikkoa sitten ostettua paremmalle puoliskolle Merida CC 500. Hinta-/laatusuhde tuntuu olevan tuossa pyörässä kohdillaan, kun sattui vielä löytymään yksittäiskappale yli puoleen hintaan. Lokarit sai melko kivuttomasti kiinni, kun rungosta ja haarukasta löytyy valmiit kiinnikkeet. 33mm renkaiden kanssa jäi vielä hyvin tilaa eteen ja taakse, joten ainakin 35mm nastarenkaiden pitäisi mahtua pyörimään kivuttomasti lokareiden kanssa. Kesäksi voisi vaihtaa hieman sileämmät renkaat, koska nuo Maxxiksen Mud Wrestelerit tuntuivat hiukan järeiltä päällystelyllä tiellä ajeluun. Lisäjarrukahvat jätin asentamatta, että opettelee samantien ajeleen kahvoilta. Tektron Spyre -jarrut tuntumaltaan ihan hyvät ja iso plussa molemminpuolisesta palojen säädöstä. Lisäksi läpiakseli edessä ja kuitukeula, joten etupää tukeva ja suodattaa pahimmat tärinät pois.

SamiMerilohi
28.11.2017, 18.15
Ajattelin vaihtaa keväällä maantiepyörän cycloon, kun tuo maantiepyörä ei ole ihan riittävän monipuolinen mun käyttöön.

Budjetti on n. 1000-1500 € ja toivomuslistalla seuraavat: alumiinirunko ja kuitukeula, läpiakseli ainakin edessä, hydrauliset levyjarrut ja 1x11 vaihteisto. Lokarin kiinnikkeet plussaa mutta ei pakolliset.

Tähän mennessä speksiin sopivia pyöriä on löytynyt Vitus Energie Apex, Nukeproof Digger Comp (tämä on 27,5" maastokiekoilla eli vähän erilainen peli) ja Merida CX600. Mitäs muita pyöriä kannattaa katsella?

Laerppi
28.11.2017, 19.26
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-camino-al-sram-rival1-hydraulic-V2

Samiaani
17.12.2017, 15.30
Terve!

Oon hakemassa ensimmäistä kunnon pyörää, jolla voi kesällä ajella maantielenkkejä pelkäämättä eteen tulevia sorateitä. Tarkoitus ajella myös samaisella pyörällä työmatkat talvellakin.
Lenkkien pituus kesäisin on 100km molemmin puolin. Haaveena myös toteuttaa ensi kesänä vähän pidempää lenkkiä

Tällä hetkellä tallissa on vanha Peugeot aspin ja hassutteluun tollanen muodikas (ainakin joskus oli) katuratapyörä.

Budjetti mulla rajoittuu 900€ asti ja oon nyt kattellut Konan Jakea, joka on nyt tarjouksessa a oikeaa kokoakin löytyy
https://www.bikeshop.fi/Kona-Jake/ekauppa/pKOJA/

onko tässä hintaluokassa hinta/laatusuhteeltaan jotain sopivampaa tarjolla? Enimmäkseen käyttö tulee olemaan asfaltti,hiekka ja lumi -alustalla.

kiitos etukäteen vastauksista!

edit. Nii ja mitat jos koetaan tarpeelliseksi. 177cm inseam n. 85

Jim717
17.12.2017, 16.09
Budjetti mulla rajoittuu 900€ asti ja oon nyt kattellut Konan Jakea, joka on nyt tarjouksessa a oikeaa kokoakin löytyy
https://www.bikeshop.fi/Kona-Jake/ekauppa/pKOJA/

onko tässä hintaluokassa hinta/laatusuhteeltaan jotain sopivampaa tarjolla? Enimmäkseen käyttö tulee olemaan asfaltti,hiekka ja lumi -alustalla.

MeridaCX300:ssa on tuplamäntäiset mekaaniset jarrut.https://larunpyora.com/tuote/2017-merida-300-cyclocross/

Vivve
17.12.2017, 16.44
Fillaritorilla myös sopivan kokoista kalustoa tarjolla.

Mohkku
18.12.2017, 10.19
Noissa vaihtoehdoissa on mielestäni hinta/laatu-suhde kohdillaan ja muutenkin sen luokan pyöriä, että muille kuin hifistelijöille estettä pidemmänkin matkan miellyttävään ajamiseen ei ole. Jakesta 54 kylläkin on loppu, 57 epäilen liian isoksi ja 51 liian pieneksi.

Jim717
18.12.2017, 11.09
Noista puuttuu hiilikuituhaarukka. Sen voi ehkä korvata Shockstop tärinää vaimentavalla stemmillä, jota on kehuttu. Nyt tarjouksena ja tulee amerikasta veroineen suomeen n. 110€. Eli Merida cx 300 + shockstop mahtuu juuri budjettiin. Toki leveät renkaatkin vaimentaa tärinää mutta jos haluaa kesällä laittaa maatiekumit niin shockstop auttaa

https://redshiftsports.com/stem

Mohkku
18.12.2017, 12.11
Kun ollaan tiukalla budjetilla liikkeellä ja kriteerinä on ajaminen myös sorateillä, jättäisin maantierenkaat ja satasen stemmit kauppaan ja keskittyisin ajamiseen. Myöhemmin alkuperäisten renkaiden uusimisen yhteydessä voi sitten miettiä, millaista hienosäätöä renkailla kannattaa tehdä. Ajankohtasempi varuste on lokarit, nastarenkaat, valot, lukkopolkimet + kengät ja pyörän lukko. Niihinkin uppoaa kohtalaisen paljon rahaa ja ne on perusasioita, jotka pitää olla kunnossa.

hitlike
18.12.2017, 13.08
Tällä hetkellä löytyy melkein uusi cyclocrossari jossa ei mitään vikaa mutta vaihto 1x voimansiirtoon kutittelee. Enkä edes keksi muuta argumenttia sen puolesta kui yksinkertaisuus ja parempi ulkonäkö. Tämän hetkisessä pyörässä on Ultegra 6800 46/36t & 11-32t, ja varalla löytyy myös 51/34 eturattaat. Yllättäen 6800 etuvaihtaja toimii moitteettomisti ja on luotettava. Älyttömän kalliiksihan tuo tulisi vaihtaa pyörää eikä tuosta fiksusta rakentelemallakaan saa. Vaihtoehtona olisi siis myydä Ultegran osat ja hankkia tilalle Rivalin voimasiirto tai myydä koko konkeli ja ostaa sillä rahalla 1x Rival pyörä (tai Force jos esim kovalla alella löytyy).

Puhukaa nyt mieheen järkeä jotta saan rauhan ja lopetettua tämän vouhotuksen? CX kisaa en pyörällä aja, vaan omaksi huvikseni kisojen kaltaista maastoa, retkiajoja, GG'tä ja arjen asioita kuten työmatkaa.

Samiaani
18.12.2017, 22.46
Kun ollaan tiukalla budjetilla liikkeellä ja kriteerinä on ajaminen myös sorateillä, jättäisin maantierenkaat ja satasen stemmit kauppaan ja keskittyisin ajamiseen. Myöhemmin alkuperäisten renkaiden uusimisen yhteydessä voi sitten miettiä, millaista hienosäätöä renkailla kannattaa tehdä. Ajankohtasempi varuste on lokarit, nastarenkaat, valot, lukkopolkimet + kengät ja pyörän lukko. Niihinkin uppoaa kohtalaisen paljon rahaa ja ne on perusasioita, jotka pitää olla kunnossa.

Kiitos kaikille vastauksista! Fillaritorilta löytyi 2017 vuosimallin Kona Jake m-koossa ja 700€ hinnalla. Multa löytyy lukkopolkimet, kengät ja hyvä lukko. Lokarit tulee kaupassa mukana. Nastat täytyy hommata.
Koko pitäs olla aikalailla passeli mulle ja jäis sitten vähän ylimääräistä. Mulla on noin 1k ajetut 25mm gatorskinit, jotka mun ymmärryksen mukaan pitäs mennä noille kiekoille, joten sekin puoli tarvittaessa ok. Mulla oli aiemmin täyskuitu maantiepyörä, joten toi haarukka taitaa olla ihan hyvä kun ei paremmasta tietoa ;D

Meridassa tökkii lähinnä nuo siniset detailit. Varmasti hyvä pyörä sekin kaikin puolin!

Jos jollain on jotain pahaa sanottavaa tosta Konasta (paitsi keula) niin pistäkää ihmeessä!

TERU
19.12.2017, 06.38
Varo ostamasta liian isoon runkoon kasattua, katsoin Jaken mitat ja sinulle soisi varmasti parhaiten koko 51. Olet lievästi pitkäjalkainen kuten minäkin, sillä perustelen neuvoni, meille liian pitkä runko on myrkkyä.

stenu
19.12.2017, 09.11
Tällä hetkellä löytyy melkein uusi cyclocrossari jossa ei mitään vikaa mutta vaihto 1x voimansiirtoon kutittelee. Enkä edes keksi muuta argumenttia sen puolesta kui yksinkertaisuus ja parempi ulkonäkö. Tämän hetkisessä pyörässä on Ultegra 6800 46/36t & 11-32t, ja varalla löytyy myös 51/34 eturattaat. Yllättäen 6800 etuvaihtaja toimii moitteettomisti ja on luotettava. Älyttömän kalliiksihan tuo tulisi vaihtaa pyörää eikä tuosta fiksusta rakentelemallakaan saa. Vaihtoehtona olisi siis myydä Ultegran osat ja hankkia tilalle Rivalin voimasiirto tai myydä koko konkeli ja ostaa sillä rahalla 1x Rival pyörä (tai Force jos esim kovalla alella löytyy).

Puhukaa nyt mieheen järkeä jotta saan rauhan ja lopetettua tämän vouhotuksen? CX kisaa en pyörällä aja, vaan omaksi huvikseni kisojen kaltaista maastoa, retkiajoja, GG'tä ja arjen asioita kuten työmatkaa.

Mä voin auttaa: katopa sitä pyötää uudestaan. Oikeen niinkuin ajatuksella. Ja mieti, että olisiko se oikeasti paremman näköinen yhdellä eturattaalla. Vai luuletko vaan niin? Muoti hämää helposti. Etuvaihtajissa kun ei oikeasti ole yhtään mitään vikaa - muuta kuin ehkä kisakrossissa pahimmissa mutakeleissä. Ja toisaalta silloinkin, kuten myös talvikeleissä muunkin laisessa ajossa, voi käydä niin, että takapakkaa lopettaa toimimisen mudan tai jään vuoksi. Kahdella eurattaalla silloinkin on yleensä kaksi toimivaa vaihdetta jäljellä. Yhdellä puolet vähemmän.

Sitten seuraavaksi mieti vaikka sitä, että onko ensi kesän pitemmillä gg-lenkeillä kiva sahata pelkkää takapakkaa laidasta laitaan yksinomaan oikean käden sormia väsyttäen vai olisiko vaihtelua, kun voisikin välillä ylämän alla vaan helposti ja nopeasti tiputtaa edestä pikkurattaalle ja mäen harjalla taas vaihtaa takaisin isolle. Nyt kun suurin 1X-vouhotus alkaa jo olla vähän niinkuin ohi, aika moni uusi GG-pyöräkin näyttää palailevan 2x-systeemeihin.

Jos ei vieläkään auttanut, niin googlaile vähän halvempien 11-40 takapakkojen painoja - tai kevyimpien hintoja. Ja voithan vertailla myös Ultegra-vaihtajaa Sramin pitkähäkkiseen clutchilliseen vaihtajaan. Sen jälkeen voit miettiä, että onko painonjakauman kannalta kivempi siirtää voimansiirron painoa mahdollisimman paljon taka-akselille vai pitää osa siitä keskiön tuntumassa.

Jos näistä ei ollut apua, toivo on luultavasti jo menetetty ja ainoa hoitokeino on ostohousujen vetäminen jalkaan ;)

JackOja
19.12.2017, 09.40
Jos ei vieläkään auttanut, niin googlaile vähän halvempien 11-40 takapakkojen painoja - tai kevyimpien hintoja. Ja voithan vertailla myös Ultegra-vaihtajaa Sramin pitkähäkkiseen clutchilliseen vaihtajaan. Sen jälkeen voit miettiä, että onko painonjakauman kannalta kivempi siirtää voimansiirron painoa mahdollisimman paljon taka-akselille vai pitää osa siitä keskiön tuntumassa.

Laitan vaan välihuomautuksena, että 1x ei sinänsä vaadi kytkimellistä takavaihtajaa tai helvetin isoa pakkaa.

Itsellä toimii erittäin hyvin normaali 188g mediumhäkkinen Force ja 315-grammainen 11-32 PG1130-pakka.

Niimutku et sää aja koskaan kisavauhtia etkä oikeaa sotkuista crossia mudasssa!

Asian esilleottaja itse mainitsi seuraavasti:

...CX kisaa en pyörällä aja, vaan omaksi huvikseni kisojen kaltaista maastoa, retkiajoja, GG'tä ja arjen asioita kuten työmatkaa.

Jatkakaa.

Mohkku
19.12.2017, 09.59
Mikä eturatas sinulla on, jos 11-32 pakalla ajelet? Itse en voisi kuvitellakaan pärjääväni tuollaisella skaalalla. Siksi itselläni on edessä 36-46, enkä siitä halua luopua. Johonkin asiointipyörään voisin 1x-systeemiä ehkä ajatella 11-36 ratastuksella.

Aloittajan tilanne on tosiaan surkea, jos tuollainen pinttymä on päähän jumiutunut. Varmaan 1x voimansiirto 11-40..42 pakalla on ihan ok, muttä harvoin syy vaihtaa muuten hyvää pyörää tai uusia koko voimansiirto. Stenun kanssa samaa mieltä siitä, että kaksi eturatasta tarjoaa vaivattomuutta, vaikka ihan aivot narikassa ei voikaan ajaa, jos haluaa välttää ketjut ristissä-tilannetta. Toisaalta, siitäkään ei vahinkoa synny, kun ei jatkuvasti noin ajele. Jos päivityskuume on kova ja jotain uutta pitää saada ja rahaa pursuaa taskuista, ehdotan kiekkovalikoimaan perehtymistä ja niihin toisenlaisten renkaiden laittoa. Joko kevyempään ja kapeampaan suuntaan ajatuksena ensi kesän asfaltit tai sitten esim. 650b ja leveämpää rengasta huonommille teille. Tai sitten kokonaan erilaisen pyörän hankintaa, mutta älä luovu nykyisestäsi.

LJL
19.12.2017, 10.27
Laitan vaan välihuomautuksena, että 1x ei sinänsä vaadi kytkimellistä takavaihtajaa tai helvetin isoa pakkaa.

Itsellä toimii erittäin hyvin normaali 188g mediumhäkkinen Force ja 315-grammainen 11-32 PG1130-pakka.

Näin on, päivitin just voimansiirtoa talvipäivänseisausajoon ja nyt on edessä uudet 39t Rotor ALDHU+ ovaali, vanhastaan Paulin ketjuohjuri mallia for the idiots, takana Ultegra 11-34 ja R8000 takavaihtaja. Vähän liiankin hyvin toimiva kombinaatio, ainoa ongelma 39-11-välityksen liiallinen keveys mutta kyllä silläkin ehtii.

TERU
19.12.2017, 10.46
En pidä SIIRTYMISTÄ yhden eturattaan systeemiin hyvänä, vaan juuri rattaiden koon miettimistä sopiviksi. Eturattaat voivat olla paljon lähempänä kooltaan toisiaan kuin ne tehtaan jäljiltä usein ovat ja vielä niin, että ne ovat omaan maastoon sekä ajoon sopivimmat.

Tosiaankin jatkakaa...

JackOja
19.12.2017, 10.52
Mikä eturatas sinulla on, jos 11-32 pakalla ajelet?

38-piikkinen. Ja mää olen siis kadenssipoika pikemminkin kuin vääntöpoika, vääntö rikkoo polvet. Silloin kun viimeksi (2009-2014) olen mittaillut, keskikadenssi oli lenkeillä lähes aina tasan 94. Ei siis ole ongelma yli neljänkympin vauhdit tuolla kombinaziuunilla eikä mun kovempaa tarvii päästäkään. Lenkki- ja sekäkäytössä täydellinen. Itselläni ei ole mitään käyttöä yli 40T eturattaalle, siksi 1x. Edellisellä crossarilla (2x) isompi ratas jäi käytännössä ajamatta.

Myönnettäköön kuitenkin, että joskus retkilastin kanssa Kainuun mäissä olis kevyempikin välitys kelvannut, muttei mäkiä ole sen takia ajamatta jäänyt. Siksi kuitenkin seuraavan rattaanvaihdon yhteydessä kokeiluun sama hammasluku ovaalina.

Enkä minä 2x -systeemeitä vihaa enkä tuomitse enkä poissulje etteikö joskus alle laittaisi. Kukin tavallaan ja minä tällä kertaa näin.

(Piti vielä tuosta Forcen takavaihtajasta sanoa, että oli iloinen yllätys tuo 188g punnitus kasatessa kun ilmoitettu paino sille on 240g).

Samiaani
19.12.2017, 10.55
Varo ostamasta liian isoon runkoon kasattua, katsoin Jaken mitat ja sinulle soisi varmasti parhaiten koko 51. Olet lievästi pitkäjalkainen kuten minäkin, sillä perustelen neuvoni, meille liian pitkä runko on myrkkyä.Tää se suurin pelko tuppaa mulla olemaan, että tulee hommattua liian iso.

Mites teillä on noi competitive cyclistin laskurit osunu kohilleen? Tossa on kahden mittauksen keskiarvo käytössä (1v väliä)

Tob mukaan pitäs M olla ok koko.

Sorry jos menee offtopic.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171219/86033738e6af8d4038e007258bb9ec9b.jpg

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla