PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross VOL. II

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6

IncBuff
06.09.2015, 19.11
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/11906157_1478525445806697_826083291_n.jpg
Taitaa olla aika nopee?

Mitä jarrupaloja käytät, jos ja kun sulla on nuo CX77-jarrut?
Alkuperäisiä Resin-paloja.

viskaali
06.09.2015, 20.28
https://imagizer.imageshack.us/v2/964x643q90/537/OeUWyY.jpg
7,6kg

Ski
06.09.2015, 21.00
Oli ainaki tänään :)

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xfa1/t51.2885-15/e35/11909195_521350501354341_669106313_n.jpg

Hieno Bemari ! Boone sama 7,6 ajokunnossa orggisvanteilla...

OJ
09.09.2015, 05.11
Joo en kyllä taida ryhtyä 60cm..olisi pidempi horizontal top tube kuin maantietsygässä ja vielä pidempi stemi päälle. Liian pitkäksi menisi.
Vieläkö rossari kuumottaa? Giganttiin, ainakin kuituiseen, näyttäisi mahtuvan ainakin 40 mm kumi. Rungon pituus ei tosin ole Felttiä juurikaan lyhyempi jos ollenkaan. Levyjarrukahvat myös vievät asentoa pidmmäksi.

Edit: mielenkiintoinen satulavalinta Viskaalin Bemarissa, mutta sillä ajetaan mikä bärsseelle sopii.

ristopee
10.09.2015, 10.36
Kotimaisessa kivijalka & verkkokaupassa Tampereella näyttäisi olevan Raleigia ja Felt joissa on SRAM:ia, jos vaan koot osuvat kohdalleen.
http://www.bestbikes.fi/product_catalog.php?c=8
Tuo teräs-runkoinen Maveric Comp on kyllä aika makean näköinen.
Kiitos vinkistä, maverikki lähti tilaukseen.

Markku Silvenius
14.09.2015, 00.02
Vieläkö rossari kuumottaa? Giganttiin, ainakin kuituiseen, näyttäisi mahtuvan ainakin 40 mm kumi. Rungon pituus ei tosin ole Felttiä juurikaan lyhyempi jos ollenkaan. Levyjarrukahvat myös vievät asentoa pidmmäksi.

Joo onhan tuo vielä kuumeen puolella, mutta muuten homma on aloitusta vaille valmis.. :D

Mitään käsitystä kellään onko DT Splinet 23 tai 24 järkeviä/kestäviä reenikiekkoja Etelä-Suomen talvikauteen ja mikä ero noilla kahdella mallilla käytännössä on? (hintaeroa niissä näkyy ainakin jkv olevan)

viskaali
14.09.2015, 09.29
23 on n. 100g kevyempi setti. Varmasti molemmat talvikäyttöön vähintäänkin riittäviä. Itellä 23 talvikäyttöön ja tuntuu kyllä jämyiltä kiekoilta. Centerlock navat näissä, jos jotain vaihtasin.

makton
14.09.2015, 12.27
Itsellä ei 23:ssa laakerit kestäneet tippaakaan vettä. Muutoin ihan hyvät kiekot.

Isä nitro
15.09.2015, 08.56
23/24 Splineä ensiasennuksena pyörissä joita olen tsekkaillut.

Mutta eikö tuo edellinen kommentti ole hieman ristiriitainen? Laakerit aika keskeinen osa (ihan konkreettisestikin) kiekkoa ja jos ne eivät kestä likaa/vettä, niin kyllä meillä on silloin aika iso ongelma. Mutta lisää käyttäjäkokemuksia minäkin näistä kiekoista kaipaan - vaikka menee toisen palstan tontille.

jarit
15.09.2015, 10.12
Pari viikkoa ajettu Hy/Rd:llä ja vaikuttavat ihan toimivilta jarruilta. Pitoa riittää ja ovat ihan tunnokkaatkin. Mekaanisissa systeemeissä ei taida olla tällä hetkellä parempia vaihtoehtoja ? Palat ovat hieman kovan tuntuiset joten voisi kokeilla jotain EBC;n vihreitä.

Itse itselleni vastaten: Kävin eilen hankkimassa EBC:n punaiset Foxin Tommilta. Asensin ainoastaan eteen aluksi & kokeeksi. Pari huomiota asiasta: Asiallinen pito, ei merkittävästi parempi kuivana kuin TRP:n orkkis palat. Jarrutus tuntuma on kuitenkin jotenkin miellyttävämpi. EBC:n pala taitaa olla muutaman millin kymmenyksen paksumpi (?) sillä jarrusatulan säätö tuntui tarkemmalle. Toki jarrulevykin oli jo hieman kiero ja sen oikaisuun täytyy käyttää hieman enemmän aikaa illalla. Sanotaanko niin että "ihan asiallinen 15euron upgrade". Tuo jarrupito riittää ihan hyvin cycloon ja periaattessa voisi vaikka vaihtaa edessä olevan jarrulevyn 160=>140mm.

makton
16.09.2015, 09.14
23/24 Splineä ensiasennuksena pyörissä joita olen tsekkaillut.

Mutta eikö tuo edellinen kommentti ole hieman ristiriitainen? Laakerit aika keskeinen osa (ihan konkreettisestikin) kiekkoa ja jos ne eivät kestä likaa/vettä, niin kyllä meillä on silloin aika iso ongelma. Mutta lisää käyttäjäkokemuksia minäkin näistä kiekoista kaipaan - vaikka menee toisen palstan tontille.

Laakerit voi aina vaihtaa parempiin, jolloin kiekot on taas ihan toimivat. Mutta joo, oli kyllä aika iso yllätys itsellekin.

seppo_taalasmaa
17.09.2015, 23.46
Mitäs mieltä olette uusista Cuben crossareista.

Mielestäni ilahduttavaa oli, että pro mallia downgrattiin ja hintaa tiputettiin. Ultegra> 105 Aksium>Fulcrum race 77 ja jarrut pysyivät hydraulisena. Saksan maalta tilattuna 1300€ on mielestäni hyvä kilpailukykyinen hinta.

https://www.nano-bike-parts.de/Cube-Cross-Race-Disc-Pro-Cyclocross-Bike-2015-red-n-black vuoden 2015 malli suomessa 1700€

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-pro-red-n-black-475674/wg_id-40 vuoden 2016 malli suomessa todennäköisesti 1500€ saksassa 1300€.

Ymmärrettävä hinnannousu koko markkinolla tietenkin selittää tuota vain 200e hinnan tiputukseen joka on verrattain vähäinen. Mutta mielestäni järkevämpi kokonaisuus ja hintataso lähempänä peruscyclon hintaa ja isona bonuksena hydrauliset jarrut.

En oikein ymmärrä tätä top range pyörää

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-sl-grey-n-flashorange-475684/wg_id-40

hinta on kova, noin 2000€ suomessa. Ja sillä rahalla alkaa saamaan kuitenkin hiilikuitu CC pyöriä ja näin syksyn tullen parempaa dealia kuten Feltin F5X sarjaa tai Konaa http://www.bikeshop.fi/Kona_Jake_the_Snake_CR/ekauppa/pKOJSCR/&listpos=31

Sotanorsu666
22.09.2015, 16.29
http://www.corratec.com/en/bikes/road/cyclo-cross/cyclo-cross/c-cross-11s-mechanical-disc

Henkilökohtaisia kokemuksia kenelläkään ? Perusosat ja kiekot iso kysymysmerkki, mutta saisi sopivasti, niin pitäisköhän ?

tumpelo
17.10.2015, 21.44
Viitsisikö joku kirjoitella perskohtaisia kokemuksia Private Jakesta.. Saa avautua. Millainen on kisamaisessa ajossa? Entä on the road?

ilkkaluukkonen
18.10.2015, 13.58
Saako kippurasarvisen pyörän koon fiilisteltyä muutaman minuutin koeajolla? Minulla ei ole kokemusta kuin maastopyöristä ja mietityttää, että tajuaako puutumista aiheuttavaa asentoa noin lyhyessä ajassa. Sportaxissa olisi Cannondalen CaadX:ää alessa, mutta onko 58cm runko suoralta kädeltä liian pieni 194cm pitkälle ja 97cm jalan sisämitan (nivustesta tonttiin, eikö se noin mitata?) omaavalle kuskille? Lisäksi olen miettinyt uutta CaadX:ää, Orangen RX 9 S mallia ja All Cityn Macho Maniä. Näistä saa ainakin isompia kokoja, mutta hintakin menee yli tonniin, jota olin alunperin budjetiksi kaavaillut.

Pedalatleten
18.10.2015, 16.13
Saako kippurasarvin pyörän koon fiilisteltyä muutaman minuutin koeajolla? Minulla ei ole kokemusta kuin maastopyöristä ja mietityttää, että tajuaako puutumista aiheuttavaa asentoa noin lyhyessä ajassa. Sportaxissa olisi Cannondalen CaadX:ää alessa, mutta onko 58cm runko suoralta kädeltä liian pieni 194cm pitkälle ja 97cm jalan sisämitan (nivustesta tonttiin, eikö se noin mitata?) omaavalle kuskille? Lisäksi olen miettinyt uutta CaadX:ää, Orangen RX 9 S mallia ja All Cityn Macho Maniä. Näistä saa ainakin isompia kokoja, mutta hintakin menee yli tonniin, jota olin alunperin budjetiksi kaavaillut.

Sanoisin että 58 cm CaadX on sinulle liian pieni. Olen 188cm/n. 92 cm ja ajan muutamia vuosia vanhalla Focus CX:llä jossa aika tarkalleen samat mitat kun 58 cm CaadX:llä, paitsi emäputki Focuksessa pari senttiä lyhyempi/matalampi, eikä saisi olla yhtään pienempi (stemmi 12 cm).

CamoN
18.10.2015, 19.50
Viitsisikö joku kirjoitella perskohtaisia kokemuksia Private Jakesta..

Omat kokemukset on nyt kertynyt sekalaisilta alustoilta lokakuun alkupuolelta noin 200km. Lähtöajatus Private Jaken hankkimiselle oli että pitäisi saada yleispyörä jota
1. Voi ajaa surutta ja tehokkaasti vuoden ympäri. On erityisen hyvä talviajan hiekkatielenkeillä ja kevyillä maastolenkeillä (jopa CC-kisoissa), mutta taipuu joten kuten myös rennoille maantielenkeille. Mahdollistaa myös esim. peräkärryn kiinnittämisen satulatolppaan ja hinaamisen. Ei myöskään kavahda ajatusta pyöräretkeilystä ja reilummasta kuormaamisesta.
2. On varustettu levyjarruin, mielellään mekaanisin.
3. On varustettu sisäisin vaijerivedoin puhdistamisen olisi helpottamiseksi. Mekaanisien levyjarrujen kanssa ison remontin yhteydessä ei tarvitse miettiä jarrujen ilmaamista ym.
4. On varustettu läpiakselein, edessä 15x100 ja takana 12x142 jotta kiekot on maasturin suuntaan yhteensopivat.
5. On varustettu 1x voimansiirrolla, joko 1x10 itse rakennettuna tai 1x11 tehdaskokoonpanona. 1x11:llä saan yhteensopivuutta maasturin suuntaan.
6. On ulkoisesti sen näköinen, että voi jättää melko huoletta maitokaupan parkkiin lukittuna. On siten viimeistelty että puhtaanapito on helppoa tai kevyt mähnäkerros jopa pukee pyörää, kauneus on kuitenkin katsojan silmässä jne.
7. On varustettu nimellisesti 40mm rengastilavuuksin.

Noihin määreisiin Private Jake vastasi aika hyvin.

Runko

Olin etukäteen vähän epäileväinen alumiinista runkomateriaalina, sillä omat pyörät ovat olleet parin vuoden ajan kauttaaltaan hiilikuituisia ja alumiinilla on maine kovimmista kyydeistä teräkseen, titaaniin ja hiilikuituun verrattuna. Kuitenkin runko vaikuttaa melko ajettavalta ja erityisen hyvin viimeistellyltä. Edellisissä minun tallissani nojaillessa alumiinipyörissä hitsaussaumat ovat olleet paljon rumempia ja Jaken tummanharmaa mattaviimeistely on mielestäni todella laadukkaan oloinen. Lisäksi se osuu kuin nyrkki silmään arkipyörän värityksenä. Syvät naarmut siinä tulevat näkymään hyvin ja tietyt alueet tulevat kiillottumaan ajan kanssa.

Säädettävistä taka-akselin hahloista en ollut ostaessa oikein mitään mieltä, ajelin ensimmäiset lenkit akseli säätöalueen keskellä ja olin kovin tyytyväinen. Kuitenkin tämän päiväiselle rennolle maantielenkille vedin akselivälin aivan minimiin (varmaankin 12-15mm muutos) ja täytyy sanoa että ero ajotuntumassa oli yllättävän suuri. Lyhyisiin mäkiin korkealla kadenssilla putkelta tikatessa pyörä lähtee mukaan tanssiin aivan eri tavalla ja tuntuu todella eläväiseltä sekä näppärältä. Lenkin jälkeen otin säätöä takaisin 6-8mm ja veikkaisin siitä löytyvän aika hyvä paikka tämän hetken ajoille, mutta talvella lisävakaus voi tulla tarpeeseen ja akseliväli saanee kasvaa. Akselivälin säätö siis lisää pyörän käyttöarvoa, tulipa sekin mieleen että Private Jake on oivallinen testipenkki esim. uutta maantiepyörää valitessa. Akselivälin voi todennäköisesti säätää millilleen samanlaiseksi kuin kahdessa erilaisessa vaihtoehdossa ja siten ajotuntumasta pääsee hajulle ilman koeajoakin, muut muuttujat poissulkien.

Keulassa on jarruvaijerille läpivienti ja läpiviennin yläpäässä on kuminen suojahattu joka ei meinaa ainakaan minun pyörässäni pysyä paikallaan. Etujarrun vaijerikuori ei juurikaan liiku, mutta veikkaan takajarrun ja -vaihtajan vaijerien taittavan sitä kuorta tankoa käännellessä siten, että suojahattu pyrkii pois paikoiltaan. Korjaantuisi kun trimmaisi kuorten pituudet ja laittaisi niiden järjestyksen uusiksi tangon alla. Rungon vaijeriläpiviennit vaikuttaa fiksuilta eli sopivan tiiviiltä kuoriin nähden ja riittävän yksinkertaisilta.

Keskiön alla ei ole valumareikää. Keskiön takana on ilmeisesti lokasuojakiinnitys ja sen molemmin puolin kaksi valumareiän näköistä. En ole katsonut meneekö ne läpi asti.

Uskoisin että rengastilat riittävät nimellisesti 40mm leveille kumeille sekä edessä että takana, mutta yhtenä sivuhuomiona huomasin tänään säädettävän taka-akselin vaikutuksen rengastilaan. Kun akseliväli on minimissään, WTB:n 35mm nimellisleveällä tehdasasennusrenkaalla pystyputken ja renkaan väliin jää vain jarruvaijerikuoren paksuus, eli noin 5mm. Muhkumpi rengas tullee melko lähelle pystyputkea, varsinkin jos väliin jää yhtään mutaa.

Joko en osaa käyttää Maxle-läpiakseleita tai sitten Private Jakessa on mitättömät olakkeet läpiakselinapojen päädyille. Ainakin Mavicin Crossmaxeilla käy niin, että vaikka kiristäisin akselin hampaat irvessä (kahvan ollessa auki asennossa, jonka jälkeen käännän vielä kahvan kiinni), akseliin jää pienin pieni välys joka löytyy ottamalla renkaasta ja haarukasta kiinni sekä liikuttamalla niitä sivusuunnassa. Akseleissa ei mielestäni ole mitään lukkoasentojen hienosäätöjä tai vastaavaa ja napojen välykset on hyvin säädetty. Maasturinpuolelta minulla on enemmän kokemusta Foxin läpiakseleista jotka vaikuttaa paljon jämptimmiltä. Eipä tuo käytännössä mitään haittaa, mutta esimerkiksi johonkin töyssyyn ajamisen jälkeen jarru saattaa kihnuttaa hetken ja loppua sitten itsekseen. Kummallinen toleranssi tuollaisessa paikassa.

Voimansiirto

SRAM Rival One -setti toimii kuin ajatus, ei mitään valittamista. Heti kättelyssä vaihdoin alle maasturin kiekkosetin jossa 10-42 pakka ja medium-häkkinen Rival 1 -takavaihtaja toimii myös sen kanssa, vaikka SRAM lupaa yhteensopivuutta vain 11-36 asti. 40T N/W -eturattaalla ja 10-42 pakalla järkevät välitykset ulottuu kohtalaisen hitaasta maastoajosta (ei kuitenkaan aivan ryömintävauhtisesta) moponopeuksiin maantielle, joka ei juurikaan rajoita pyörän käytettävyyttä. Koska muissakin pyörissäni on tätä nykyä ovaalit eturattaat, vaihtanen 40 piikkisen pyöreän tilalle joko 40 tai 42 piikkisen ovaalin.

Jarrut

Koeajaessa jarrutuntuma oli vähän kumipallomainen. Koeajon jälkeen isot pojat kertoivat että TRP:n ensiasennuspalat on täyttä skeidaa, joten hankin eteen EBC:n vihreät palat. Taakse vaihtui 160mm jarrulevy, ei jarrutehon vaan kiekkojen yhteensopivuuden takia. Kilometrien kerryttyä en oikein keksi jarrujen tehosta tai modulaatiosta valittamista, ovat varsin asialliset. Spyre-jarrusatuloiden vaijerikireyden hienosäätörummut ovat kuitenkin aivan älyttömän huonot kun vertaa vaikka SRAM:n paremman pään takavaihtajien säätörumpuihin. Kun jossain vaiheessa tulee tehtyä vaijeriremonttia, niihin säätörumpuihin täytyy keksiä joku patentti. Onneksi niitä ei tarvitse olla ruuvaamassa jatkuvasti.

Kiekot

Tehdaskokoonpanoon kuuluva kiekkosetti pääsi heti hyllylle, kun pyöräytin niiden ympärille tallissa pitkään roikkuneet Nokia Hakkapeliitta A10 35mm -nastarenkaat sisureilla. Vaihdoin niihin pakaksi Shimanon XT M8000 11-40:n ja pyörän alle meni Mavicin Crossmax SLR:t, joille litkutin tehdaskokoonpanoon kuuluvat WTB:n Cross Bossit.

Renkaat

WTB:n 35mm Cross Bossit vaikuttavat todella hyviltä jokapaikan CC-renkailta. Siinä mielessä vähän petyinkin kun en päässyt harrastamaan sitä palstapyöräilyn keskeisintä osa-aluetta, eli rengasspeksausta, näin syksyä vasten kun Cross Bossit täyttivät kaikki odotukset. Nimellisesti 35mm leveät kumit ovat 19mm sisäleveillä kehillä litkutettuna noin 38mm leveät, eli melko muhkut. Erinomaisen helpot litkuttaa ainakin Crossmaxeille.

Putkiosat

Vaihdoin heti koeajon jälkeen ohjaustangon, tankoteipin, ohjainkannattimen, satulatolpan ja satulan. 44cm leveä ohjaustanko 54cm rungossa ei oikein käynyt minun järkeeni ja vaikutti maantiepyörän 42cm tankoon tottuneelle todella leveältä. Saa nähdä kaipaako sitä leveämpää sitten tammikuussa takaisin kun eturengas haeskelee polanteen reunaa. En ole ikinä pitänyt korkkiteipistä erikoisemmin, stemmiin piti saada jyrkempi kulma, satulatolpan vaihdoin hiilikuituiseen ihan vaan koska voin ja hyllyssä oli valmiina omalle hanurille sopivampi satula. Eli ei niistä sen enempää.

Yhteenveto

Joka kilometrillä olen pitänyt pyörästä enemmän ja enemmän. Alumiinirungon mahdollisella kovuudella ei ole mitään väliä, kun 35mm leveään tubeless-renkaaseen voi laittaa sellaiset paineet jotka suodattaa kaiken värinän ja tärinän minimiin. Maastoajo on, totta kai, aina melko kovaa hommaa jousittamattomalla pyörällä.

Säädettävät taka-akselin hahlot tuovat oikeasti jonkin verran lisäarvoa yleispyörään, ei pelkkää lisäpainoa. Maantiellä Jake kulkee hämmästyttävän kevyesti varsinaiseen maantiepyörään verrattuna, vaikka alle on ne WTB:n pikkunappularenkaat. Toki maantiepyörän marginaaliset edut alkaa näkyä matkan pidentyessä ja keskinopeuksien kasvaessa. Jos keskarin ei tarvitse olla kamalan paljon yli 30km/h, hieman silmiä siristämällä voisi kuvitella että alla on maantiepyörä. Kun ensi vuonna kaupasta alkaa saada läpiakselilevyjarrunavoille tehtyjä kunnollisia maantiekiekkoja, tällaisen pyörän käyttöalue kasvaa entisestään. 28mm maantierenkaat alle, muutama hammas lisää eturattaaseen ja alla olisi melko vikkelä maantieohjus. Kuitenkin sama pyörää taipuu akselivälillä ja kiekoilla/renkailla sekä muilla varusteilla pelaamalla mainiosti hiekkatielle, kevyeen maastoajoon, meren jäälle, kauppareissulle jne.

Paljon teknistä erinomaisuutta yksinkertaisessa paketissa.

Kuva oli jo jossain muussakin ketjussa, mutta laitetaan nyt muodon vuoksi.

https://farm1.staticflickr.com/703/22074594765_03d5f24eeb_o.jpg (https://flic.kr/p/zCE4Xt)

fiber
18.10.2015, 20.09
Sanoisin että 58 cm CaadX on sinulle liian pieni. Olen 188cm/n. 92 cm ja ajan muutamia vuosia vanhalla Focus CX:llä jossa aika tarkalleen samat mitat kun 58 cm CaadX:llä, paitsi emäputki Focuksessa pari senttiä lyhyempi/matalampi, eikä saisi olla yhtään pienempi (stemmi 12 cm).
CaadX:n mitoitus on erikoinen, ja niissä riittää pienempikin koko. Uskoisin, että 58 on kysyjälle sopiva.
Olen 188/91cm, ja ajan 54:n Cannarillä eli senttikaupalla pienempi runko kuin maantiefillarissani (Bianchi Oltre). Stemmi 110mm.

Pedalatleten
18.10.2015, 22.57
CaadX:n mitoitus on erikoinen, ja niissä riittää pienempikin koko. Uskoisin, että 58 on kysyjälle sopiva.
Olen 188/91cm, ja ajan 54:n Cannarillä eli senttikaupalla pienempi runko kuin maantiefillarissani (Bianchi Oltre). Stemmi 110mm.

Offtopic alkuperäiselle kysyjälle mutta kuitenkin: Oho... olet tasan yhtä pitkä kuin minä (ja Miguel Indurain...) ja ajat pyörällä jossa on 54,5 cm vaakaputki (horizontal) ja 53 cm satulaputki (c-t cännärin geo-kuvien perusteella) jos cännärin taulukoita luen oikein? Mulla siis Focuksessa 57,2 cm vaakaputki ja 12 stemmi, maantie-Colnagossa 58 cm vaakaputki ja 14 cm stemmi, molemmissa tosin kompaktitanko joka vaatii mun mielestä hieman pidemmän stemmin. Tiedän myös että mulla on pitkät kädet mutta silti mielenkiintoisia nämä geometriat, toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei hämmentynyt liikaa. Miten pitkä vaakaputki Oltressasi on?

fiber
18.10.2015, 23.12
Oltre XR2 on 59-senttinen. Molemmissa fillareissa etäisyys satulan kärjestä tangon yläpinnan keskilinjaan 60,5 cm. Stemmit ovat joko samanmittaiset tai ehkä sentin erolla.

tumpelo
18.10.2015, 23.29
Kiitos Camoonille, siinähän sitä olikin. Vanha JTS pelannut ja palvellut pitkät maantielenkit, työmatkat kesät talvet ja satunnaiset cx-kisailut aika kivasti kumeksia vaihtamalla. Ainoastaan kisailuihin ei vakiovälit riitä näillä reisillä, ja etuhaarukka on jarruttaessa luokaton. Mutta jokin private jakessa ja stevenssin vaporissa vaan sytyttää. Privatessa 1x ja välitykset cx-kisailuun, keveys ja levyt. Stevenssissä keveys, mietityn oloinen kokonaisuus, jarrut ja toisaalta 2x on puolensa siinäkin. Private jaken 1x ei tulisi riittämään maantiellä, joutuisi isontaan hammastusta. Private kivasti sleepperin näköinen, stevenssi ei niinkään, käyttöpyörässä tämäkin merkkaa. Tiedä sitten, tuleeko vaihdettua, ja olisiko kumpikaan yhtä toimiva paketti, snake asettaa mielestäni riman aika korkealle monipuolisuudessa. TRP:n mini-veet tulossa, jos niillä hoituu etuhaarukan vibraus kuntoon niin alkaa tekosyyt olemaan aika vähissä vaihtoon.

paaton
18.10.2015, 23.35
Uskoisin että rengastilat riittävät nimellisesti 40mm leveille kumeille sekä edessä että takana, mutta yhtenä sivuhuomiona huomasin tänään säädettävän taka-akselin vaikutuksen rengastilaan. Kun akseliväli on minimissään, WTB:n 35mm nimellisleveällä tehdasasennusrenkaalla pystyputken ja renkaan väliin jää vain jarruvaijerikuoren paksuus, eli noin 5mm. Muhkumpi rengas tullee melko lähelle pystyputkea, varsinkin jos väliin jää yhtään mutaa.

Ehkäpä se suuri ajatus akselivälin säädettävyydessä onkin juuri tuossa.
Maantiefillarin ja cyclon välimatka kapenee, kun akselivälin saa lyhyeksi kapeilla renkailla.
Kuulostaa kyllä järkevältä ratkaisulta.

Pedalatleten
18.10.2015, 23.43
Oltre XR2 on 59-senttinen. Molemmissa fillareissa etäisyys satulan kärjestä tangon yläpinnan keskilinjaan 60,5 cm. Stemmit ovat joko samanmittaiset tai ehkä sentin erolla.

OK, Oltressa vaakaputki (horizontal) Bianchin mukaan 57,5 eli aika sama kun mun pyörissä. Mulle vielä aikamoinen geometriapähkinä miten molemmat ohjaamot voivat olla 60,5 kun vaakaputkieroa on 3 senttiä, mutta on maailmassa muitakin asioita joita en ymmärrä joten en anna asian häiritä sen enempää :)

seppo_taalasmaa
18.10.2015, 23.45
Omat kokemukset on nyt kertynyt sekalaisilta alustoilta lokakuun alkupuolelta noin 200km. Lähtöajatus Private Jaken hankkimiselle oli että pitäisi saada yleispyörä jota
1. Voi ajaa surutta ja tehokkaasti vuoden ympäri. On erityisen hyvä talviajan hiekkatielenkeillä ja kevyillä maastolenkeillä (jopa CC-kisoissa), mutta taipuu joten kuten myös rennoille maantielenkeille. Mahdollistaa myös esim. peräkärryn kiinnittämisen satulatolppaan ja hinaamisen. Ei myöskään kavahda ajatusta pyöräretkeilystä ja reilummasta kuormaamisesta.
2. On varustettu levyjarruin, mielellään mekaanisin.
3. On varustettu sisäisin vaijerivedoin puhdistamisen olisi helpottamiseksi. Mekaanisien levyjarrujen kanssa ison remontin yhteydessä ei tarvitse miettiä jarrujen ilmaamista ym.
4. On varustettu läpiakselein, edessä 15x100 ja takana 12x142 jotta kiekot on maasturin suuntaan yhteensopivat.
5. On varustettu 1x voimansiirrolla, joko 1x10 itse rakennettuna tai 1x11 tehdaskokoonpanona. 1x11:llä saan yhteensopivuutta maasturin suuntaan.
6. On ulkoisesti sen näköinen, että voi jättää melko huoletta maitokaupan parkkiin lukittuna. On siten viimeistelty että puhtaanapito on helppoa tai kevyt mähnäkerros jopa pukee pyörää, kauneus on kuitenkin katsojan silmässä jne.
7. On varustettu nimellisesti 40mm rengastilavuuksin.

Noihin määreisiin Private Jake vastasi aika hyvin.

Kivaa lueskeltavaa kun jaksat raapustaa. Kiitos siitä!

Ulkorengas
19.10.2015, 06.11
Keskiön alla ei ole valumareikää. Keskiön takana on ilmeisesti lokasuojakiinnitys ja sen molemmin puolin kaksi valumareiän näköistä. En ole katsonut meneekö ne läpi asti.

Konan sivuilla sanotaan keskiön olevan Sram PF30. Tuo on ilmeisesti press fit-tyyppinen. Jokohan niihin liittyvät ongelmat on ratkaistu? Jos oikein olen ymmärtänyt, Jake The Snakessa siirryttiin 2016 mallissa takaisin kierrekeskiöön (FSA Press Fit 30 > FSA Gossamer Threaded Road).

Onko lokarien tila riittävä ainoastaan silloin, kun akseliväli on pisimmillään vai myös keskiasennossa?

IncBuff
19.10.2015, 08.40
Kovin paljon noista 1x systeemeistä ketjut putoili tuolla cyclocrossin SM-kisoissa ihan kärkimiehiltäkin.

Ski
19.10.2015, 09.26
Mää en oo Kärkimies mutta kerran sain Hiirosessa ketjun putoaan CX1 vaihteistossa kanjonin laskun jälkeisessä nousussa ku paukautin polkematta siihen vesiurapomppuun. Muuten meno kaikki muut 8 kertaa ilman. Trek Boone 7 on vakiona semmonen ketjun sisälle putoamisennestomuovi. Kätevä. [emoji1]

Eeppa
19.10.2015, 09.32

Kiitos täältäkin loistavan perusteellisesta raportista!

Minulle on jäänyt lähes täysin epäselväksi, että mitkä maastopakat ja etenkin mitkä maastokiekot ovat yhteensopivia cyclossa olevien osasarjojen kanssa. Löytyisikö jostain lisävalaistusta tähän? Mielelläni käyttäisin cyclossa maastokiekkoja ja shimanon osia, mutta toki myös Sramit käy etenkin, jos yhteensopivuus niissä parempi.

CamoN
19.10.2015, 09.45
Konan sivuilla sanotaan keskiön olevan Sram PF30. Tuo on ilmeisesti press fit-tyyppinen. Jokohan niihin liittyvät ongelmat on ratkaistu?

Kyllä, pressfitti se on. Jos olisi saanut valita olisin ottanut kierrekeskiön. Onhan tuo kieltämättä erikoinen ratkaisu alumiinirungossa. En ota kantaa kaikkiin "niihin" liittyvään ongelmaan, joka on ilmeisesti maailmaanlaajuisesti yleisesti tiedossa. Omassa tallissa on ennestään yksi pyörä hiilikuiturungolla ja BB30-pressfitillä, se on ollut tähän mennessä ongelmaton.

Onko lokarien tila riittävä ainoastaan silloin, kun akseliväli on pisimmillään vai myös keskiasennossa?

Riippuu tietysti renkaasta, lokasuojasta ja omasta perstuntumasta sen tarvittavan välyksen suhteen. Olen suunnitellut käyttäväni pelkästään ass saveria eli sen syvempää kokemuspohjaa tuosta ei ole, mutta tila rungon pystyputkeen päin kasvaa suorassa suhteessa kun akseliväliä kasvattaa. Kun lyhimmällä akselivälillä renkaan ja pystyputkeen väliin jää se 5mm, se lienee enimmillään 30mm. Kriittinen piste on varmaan jossain siinä välissä.

Foorumilla on ainakin yksi toinen Private Jaken omistaja joka oli kuvien perusteella jo viritellyt täyspitkät lokarit. Hän pystynee kommentoimaan tuohon paremmin.

Minulle on jäänyt lähes täysin epäselväksi, että mitkä maastopakat ja etenkin mitkä maastokiekot ovat yhteensopivia cyclossa olevien osasarjojen kanssa. Löytyisikö jostain lisävalaistusta tähän? Mielelläni käyttäisin cyclossa maastokiekkoja ja shimanon osia, mutta toki myös Sramit käy etenkin, jos yhteensopivuus niissä parempi.

Käsittääkseni kaikki 11-lehtiset pakat on yhteensopivia keskenään kaikkiin takavaihtajiin, tietysti sillä rajoituksella että jossain kohtaa takavaihtajan häkin pituus ja nivellyksen liikealueet loppuvat kesken maastopakkojen isojen lehtien kanssa. Sellaisissa maastokiekoissa joiden navassa on perinteinen vapaaratasrunko, esimerkiksi 11-lehtinen "maantiepakka" käy siihen jos vapaaratasrunko on tehty riittävän leveäksi. Ero ainoastaan 10-lehtiselle sopivaan voi olla millin luokkaa, esimerkiksi omasta tallista löytyvissä saman valmistajan maantiekiekoissa 11-lehtiselle sopiva vapaaratas on millin leveämpi. SRAM:n XD-vapaarattaaseen sopii tietysti vain XD-maastopakat.

CamoN
20.10.2015, 10.10
Hyvä etten jäänyt odottamaan Spessulta uutta Cruxia. Näköjään tulee läpiakseleilla, mutta ovat sitten tehneet ihan omat akselistandardit (http://www.bikerumor.com/2015/10/19/2016-specialized-crux-cyclocross-roubaix-endurance-road-bikes-gain-thru-axles-but-theyre-weird/). Huoh.

ilkkaluukkonen
20.10.2015, 17.08

Kiitos vastauksista, täytyy siis melkein koeajaa tuo 58. Mitä mieltä täällä ollaan All Cityn Macho Manin kaltaisesta teräspyörästä sekalaiseen maantie- ja hiekkatieajoon? Onko tuo liian painava edukkailla osilla muuhun kuin fiilistelyyn?
http://allcitycycles.com/bikes/macho_man_disc

pätkä
20.10.2015, 18.49
Saako kippurasarvisen pyörän koon fiilisteltyä muutaman minuutin koeajolla? Minulla ei ole kokemusta kuin maastopyöristä ja mietityttää, että tajuaako puutumista aiheuttavaa asentoa noin lyhyessä ajassa. Sportaxissa olisi Cannondalen CaadX:ää alessa, mutta onko 58cm runko suoralta kädeltä liian pieni 194cm pitkälle ja 97cm jalan sisämitan (nivustesta tonttiin, eikö se noin mitata?) omaavalle kuskille? Lisäksi olen miettinyt uutta CaadX:ää, Orangen RX 9 S mallia ja All Cityn Macho Maniä. Näistä saa ainakin isompia kokoja, mutta hintakin menee yli tonniin, jota olin alunperin budjetiksi kaavaillut.

Mulla on lähes samat mitat eli n. 193cm ja 95cm. Maantiepyörän stack on 605mm ja droppi kahvoille 15mm spaceripinolla 120mm. Cannondalen stack on ilmeisesti 580mm joka tarkoittaisi samalla
spaceripinolla 25mm lisää droppia kahvoille eli 145mm. Cannondalen pituus olisi ok mutta droppia pitäisin jo liian suurena ainakin omaan käyttöön. Jos suurempi spaceripino ei haittaa, niin voi tuo olla kysyjälle sopivakin riippuen tietysti vielä satulan korkeudesta.

arctic biker
20.10.2015, 22.04
CaMon, jotain rutisen. Kippuratangon leveydestä, taijan olla pienempi kooltani mutta Surlyyn keväällä laitoin 44cm tangon, samaa luotettavaa merkkiä kuin Koskelan perheeseen ostettiin pyöriä. Ritcheyn Evo Curve , muissa on normi42cm. Sanotaan jotta jos ja kun vielä uutta crossaria mulle tulee niin tangoksi laitan pikkasen leveämmän.

CamoN
20.10.2015, 22.27
Sanotaan jotta jos ja kun vielä uutta crossaria mulle tulee niin tangoksi laitan pikkasen leveämmän.

Kannattaako tuosta sen kummemmin rutista, ei muuta kuin kovaa ajoa. Minä tosiaan vielä odottelen niitä tammikuun pääkallokelejä ja mielipiteen muuttumista sitä kautta.

Muutenkin tuo Private Jake jaksaa yllättää tällaista paatunutta maantiepuristia (jolla on kuitenkin synkkä maastomenneisyys). Jos nyt pitäisi muuttaa johonkin koirankoppiin ja mukaan saisi vain yhden pyörän, se olisi ehdottomasti Private Jake. Mahdottoman hyvä kulkemaan helpolta polulta kestopäällysteelle. Tosin vaatinee 2-3 kiekkosettiä laajan reviirin ylläpitämiseksi ja rengastöiden minimoimiseksi.

tumpelo
24.10.2015, 08.30
Ja katso - minivee poisti jake the snakesta haarukan tärinän. Ei voi kuin itselleen nauraa miksei saanut tätäkään asiaa hoidettua kuntoon vuosia sitten. Tuntuu suorastaan oudolta jarrutella ilman lisäefektejä. Pikaisesti paikalleen heitettynä ja sinne päin säädettynä CX9 eivät kovin tehokkailta vaikuta, katsotaan muuttuuko luonne tarkemmalla hieromisella.

Pietu
25.10.2015, 14.21
Ilkka, Cannondale runko lienee erittäin hyvä, koska mc cannonballin kokeneimmat jäsenet käyttävät sitä cyclocross käytössä. Tosin ei CAADX vaan se SuperX. Mutta sitten se, että kyllä nykyään kannattaa se muutama sata investoida hydraulijarruihin. Ainakin omissa mekaanisissa levyjarruissa jarrusatula pitää keskittää manuaalisesti kuusiokooruuvarilla ja jotenkin tuntuu että ainakin takana sitä saa olla säätämässä kokoajan. Sitten nykyään 1x10 tai 1x11 on kova sana cyclossa, tosin eihän se mikään onnela ole silloin jos on paljon myös maantieajoa. Minun nähdäkseni samat henkilöt, jotka vannovat tiukasti maantiekonkelissa 2x11 tosi tiukalla maantiepakalla 11-23, valitsevat cycloon silti 1x11 ja käyttävät cycloa hiekkatieajeluun ja kommuutteriin. Se varmaan johtuu siitä, että cycloa ei tarvitse väkisillä polkea kovaan alamäkeen keulilla pelotonin vyöryessä päälle. Mutta jos aikoo tehdä siitä sellaisen jokapaikan höylän, esim lapsen kuljettamisesta kuntoajojen kärkisijojen kärkkymiseen, täytyy kyllä ottaa kaksi eturatasta esim semicompact vaihteisto. Niin ja siihen alkuperäiseen runkokokokysymykseen.. Suosittelen ostamaan halvan pyörän ensin vuodeksi suurinpiirtein spekseissäsi, eli mahdollisimman iso runkokoko mitä löytyy. Sitten vuoden päästä teet competitivecyclistin mittaukset, katsot mikä on oman pyörän tuntemukset, suurimmat erot tuohon mittaustulokseen, muutat vähän siihen suuntaan ja huomaat että onpa mukava ajaa. Sellaisella huomautuksella, että cyclocross käytössä monet iskevät huomattavasti isomman spacerpinon stemmin alle mitä maantiepyörässä, koska jarruttamistehoa on parempi kontrolloida alaotteelta ja cyclocrosskäytössä se on melko tärkeä ominaisuus. Tanko on syytä olla riittävän ylhäällä siis, alaotteelle pitää päästä vaivattomasti. Ainakin itselläni tuli sellainen muutos, että satulankärkeä tuli siirtää taaksepäin 20mm ja ihme kyllä, stemmille ei tarvinnut tehdä mitään vaikka aikaisemmin runko tuntui liian pitkältä. Kroppa tottuu uusiin asentoihin ja ensimmäistä urheilupyörää hankkiessa sitä ei voi vielä tietää.

Markku Silvenius
25.10.2015, 15.17
Allekirjoittaneen cx-uraputki korkattiin auki puolen viikon saumassa kun Posti roudasi Rosen DX 3000 mekaanisilla levareilla kotio. Takana nyt yksi tunnin ja toinen 5h lenkki joten perustuntuma alkaa löytymään. Voi olla että mounttiksella lenkkeily jää vähiin.. :D Muuten orkkis hyllysetuppi paitsi DT:n 23 Spline kiekot.

Ihan oikeinkin hyvä luottamus ajotuntumaltaan tuohon tuli nopeasti. Etupään vakaus on todella hyvä, läpipultti haarukan johdosta tod.näk.

Rosen asiakspalvelu oli mielestäni mallikelpoista niin kotimaassa kuin Saksan päässäkin.

1972
25.10.2015, 15.17
Vaihtoehto CC:lle? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=hMg3Rtj_ouU&feature=youtu.be

paaton
25.10.2015, 15.31
Vaihtoehto CC:lle? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=hMg3Rtj_ouU&feature=youtu.be

Joustomatka on varmaan pidettävä todella pienenä, jos ajoasento halutaan säilyttää normaalina, eli etupainoisena. 100mm jouston jos pamauttaa cycloon, niin laite taitaa mennä nokan kautta ympäri jokaisessa montussa.

Ulkorengas
28.10.2015, 06.22
Odottamani cc testi 6/15 jäi pienoiseksi pettymykseksi. Testipyörät oli valittu eri hintaluokista, mikä on hyvä juttu. Epäselväksi kuitenkin jäi, mitkä niiden väliset erot oli niiltä osin, joita ei paperitietojen perusteella voi päätellä. Testin sisältö, kun yleiset turinat ja valmistajan paperitiedoista tai viimeistään liikkeessä katselemalla ilmenevät asiat jätetään pois, menee seuraavasti:
Felt: Sopii kisakäyttöön, maantiepyörämäinen, testin parhaat jarrut
Kona: Rauhallinen ohjaus, toimiva peruspyörä, joka ei loista millään alueella, huonoimmat jarrut
KTM: Kisakelpoinen, parhaimmillaan vauhdikkaassa ajossa, kiihtyy, kääntyy ja kulkee mallikkaasti, hiilaripyöristä mukavin runko, riittävän tehokkaat jarrut
Pelago: Mekaanisten jarrujen parhaimmistoa, kallis (ominaisuuksiin verrattuna?)
Rose: Kaikuva runko, putkelta ajettaessa rauhallinen, hydraulisista jarruista tehottomimmat, soveltuu huonoiten maantiepyöräksi
Spessu: Kisakrossari, ajotuntuma lähellä maantiepyörää, mutta pärjää silti poluilla ja sorallakin, hyvät jarrut, satulatolppa vaimentaa tärinöitä
Stevens: Kisakrossari, maantiepyörämäinen, hyvät renkaat
Trek: Soveltuu työmatkoille ja hiekkateille, pystympi (kuin mikä?) ajoasento, mekaanisista testin keskitasoa olevat jarrut

Useimpien pyörien soveltuvuus tiettyyn käyttöön oli määritelty. Taustalla on varmaan joitain valmiiksi pureskeltuja olettamuksia, mutta niitä ei kerrottu. Toisaalta onko esim. Kona parempi soralla ja poluilla kuin maantiepyörämäinen vaihtoehto? Lisäksi pyörien painot oli mitattu kaikista, samoin kiekot.

Onko niin, että selkeitä eroja ajettavuudessa ei tuossa ryhmässä ole, kun siitä ei tuon enempää kirjoitettu? Eli kun valitsee kooltaan sopivan rungon, paperitietojen (osat) perusteella sopivan pyörän, varmistaa riittävät kiinnityspaikat esim. lokareille, mahdollisesti haarukoiden väljyyden isommille renkaille ja itseään miellyttävän ulkonäön, lopputulos tuskin menee pieleen? Suurin osa siitä speksaamisesta, jota tällä palstalla eri pyörien ominaisuuksista käydään, on turhaa. Itse ainakin kaipaa testeiltä sitä informaatiota, jota kuluttajalla ei käytännössä ole mahdollisuus hankkia pyörää liikkeessä hiplaamalla ja lyhyellä koeajolla. Jos merkittäviä eroja ei ole, sekin on tärkeä tieto. Vähentää haluja laittaa pyörään 3,5 k€, jos vajaat 2 k€ tarjoaa lähes samat ominaisuudet.

Vai jäikö minulta jokin oleellinen pointti jutusta huomaamatta?

Markku Silvenius
28.10.2015, 10.42
It's not about the bike.

:p

Onko se hyvä krossari jos on maantiepyörämäinen? Onko samalla tavalla hyvä maantiepyörä jos on krossarimainen?

"Ostin kisamaantiepyörän, ajotuntuma on krossarimainen, mutta pärjää sillä maantiellä ja kortteliajossakin" :D

Ulkorengas
28.10.2015, 13.22
Onko se hyvä krossari jos on maantiepyörämäinen? Onko samalla tavalla hyvä maantiepyörä jos on krossarimainen?

Hyvyyden tai huonouden ratkaisee pyöräkuumetta poteva kuluttaja, jolla on näkemys kaipaamistaan ominaisuuksista. Siksi olennaista olisi tietää, millaisia ominaisuuksia noista löytyy.

Markku Silvenius
28.10.2015, 15.03
Hyvyyden tai huonouden ratkaisee pyöräkuumetta poteva kuluttaja, jolla on näkemys kaipaamistaan ominaisuuksista. Siksi olennaista olisi tietää, millaisia ominaisuuksia noista löytyy.

Juu. Kuluttajalla subjektiivinen näkemys ja lehti antaa subjektiivisen näkemyksen. Hyvä tulee.

Siinä mielessä se saksalaisten kierto-ja taivutusjäykkyyksien mittaus on (ainoa) oikea tapa, koska se antaa kuluttajalle mahdollisuuden derivoida. Kun tietää nykyisen rungon kiertojäykkyyden olevan x ja tuntuvan 'about tältä' niin voi olettaa uuden rungon jäykkyydellä y olevan sitten mulle vähän liian kova tai just sopiva jne.

Ski
28.10.2015, 16.55
Ja kun saksalainen pyöräkauppa tietää mikä testeissä on tärkeintä niin saksalainen insinööri tekee mittaukseen sopivan osan.
Ja hups Voitto Kotiin ! [emoji1][emoji1]

Markku Silvenius
28.10.2015, 20.11
No käytännössähän asia ei ole niin yksinkertainen.

Kyllä se testiproseduuri tähtää aikalailla aktiivikuntoilijan/kilpailijan tosiasiallisiin käyttötilannekuormituksiin. Vaikkapa joku takakolmion keskiönseudun kiertymä..oisko sillä mitään väliä kun tuossa 11-lehtisessä alkaa jo sivuttaistoleranssi olla aika snadi millekään taipumille?

Enkä itse esim ajattele välttämättä testivoittajaa vaan juuri noita rakennejäykkyyksiä suhteessa ajokokemuksiin. Onko 60kg kevyellä tatsilla ajavan brevetkuskin optimirunko samanlainen jäykkyysvaateiltaan kuin 80kg nopeustyypin kuskin?

Mutta olen ainakin itse ehkä eri linjalla liikenteessä koska itselleni esim cx tuli lähtökohtaisesti reenivälineeksi.

arctic biker
28.10.2015, 20.38
Markku kirjoittaa minusta asiaa. Jos ja kun vielä uutta pyörää pääsen laittamaan niin Tour-lehden ja muitten testit ja mittaukset on lähtökohtana. Nykyisetkin on olleet koestuksella tuolla päin ja omien ajokokemuksien vertailu peripedanttisiin sakemannimittauksiin kertoo mulle paljon. Unohtamatta Fillarilehteä. Yhtälöllä 65kg/62v ei keskiön jäykkyydet ole mulle kovin tärkeitä...

Kalle H
28.10.2015, 21.02
Konan sivuilla sanotaan keskiön olevan Sram PF30. Tuo on ilmeisesti press fit-tyyppinen. Jokohan niihin liittyvät ongelmat on ratkaistu? Jos oikein olen ymmärtänyt, Jake The Snakessa siirryttiin 2016 mallissa takaisin kierrekeskiöön (FSA Press Fit 30 > FSA Gossamer Threaded Road).
Mä kanssa vähän epäilin tuota Press Fit -keskiötä etukäteen, kun olin erinäisesti ongelmista lukenut ympäri nettiä. Päätin, että tää ei oo mulle deal breaker koska:
a) Konan Rungoissa on elinikäinen takuu
b) Ostin pyörän tosta "lähikaupasta" jotta voi mennä sinne itkemään, jos tuo keskiösysteemi osoittautuu aivan sudeksi.

Tähän asti ei oo homma vielä kaduttanut, eikä mitään varsinaisia ongelmia ole ilmennyt. Kerran nykäsin kammet irti ja putsasin keskiön seudun, kun olin polkenut hiekkateitä pari päivää. Tehtaan(?) asennuksen jäljiltä koko keskiön seutu oli ohuessa vaseliinissa, joten keskiö alue oli melko nuhjuisen näköinen.

Kovin paljon noista 1x systeemeistä ketjut putoili tuolla cyclocrossin SM-kisoissa ihan kärkimiehiltäkin.

Tuolla varmaan porukka ajaa ihan hiton kovaa tai muuten holtittomasti. Mulla ei oo tippunut vielä ~1,5tkm aikana ketju kertaakaan, vaikka tällä on vedetty toisinaan samoja mäkia alas kun mun 160mm joustavalla Enduro-fillarilla. Mä en nää yhtään syytä vaihtaa 2x järjestelmää. En myöskään edes muista koska olisin viimeksi käyttäny edes maantiefillarissa tuota pientä ratasta täällä Suomessa, eikös ketju kuulu tiputtaa sille "huoltorattaalle" muutenkin vaan ison limpun puhdistamisen ajaksi? Nopeushan siinä kärsii jos liian pienellä vaihteella tikkaa. Jos oikein muistan niin nappasin ketjusta lähes uutena yhden silmukka parin pois, kun se oli hieman pitkä tehtaan jäljiltä.

Riippuu tietysti renkaasta, lokasuojasta ja omasta perstuntumasta sen tarvittavan välyksen suhteen. Olen suunnitellut käyttäväni pelkästään ass saveria eli sen syvempää kokemuspohjaa tuosta ei ole, mutta tila rungon pystyputkeen päin kasvaa suorassa suhteessa kun akseliväliä kasvattaa. Kun lyhimmällä akselivälillä renkaan ja pystyputkeen väliin jää se 5mm, se lienee enimmillään 30mm. Kriittinen piste on varmaan jossain siinä välissä.

Foorumilla on ainakin yksi toinen Private Jaken omistaja joka oli kuvien perusteella jo viritellyt täyspitkät lokarit. Hän pystynee kommentoimaan tuohon paremmin.
Mää taidan olla tuo CamoN mainitsema "toinen" =). Laitoin toisiaan melkein heti alkuun Private Jakeen kiinni SKS:n täyspitkät Bluemels-lokarit 45mm levyisenä, kun tää tuli mulla GG-rymistelyn lisäksi arkipyöräksi. On muuten eka fillari ikinä missä mulla on "kunnon" lokarit. Mun mielestä noi istuu istuu tähän todella nätisti ja ovat vielä samaa mattamustaa "väriä" rungon kanssa. Mulla taka-akseli on jotain 0,5cm irti äärimmäisestä taka-asennosta. Tossa asennossa lokari <-> rengas väliin jää n. 1,5cm tilaa ja lokari <-> satulaputki väliin n. 0,5cm. Akselia sais vielä taakse päin sen 0,5cm tms. Vakiokumit on tässä yllättävän hyvä WTB CrossBossit joiden todellinen leveys vakiovanteilla on 38mm (nimellisesti 35mm).

Mä en oo jaksanu stressata ihan hirveesti tuosta säätyvästä akselista ja enkä oo kovin paljoo leikkiny eri asetusten kanssa. Jotenkin tuo säätö luo kuitenkin sellaisen "turvallisuuden tunteen" kun tätä edeltäneet käyttöfillarit on ollu fixejä ja sinkuloita. Erityisen hyödyllinen tuo on myös jos pyörän jotuu sinkuloimaan vaikkapa pidemmät GG-seikkailun aikana esimerkiksi vaihtajan rikkoutumisen tms. taki. Lokareiden kanssa tulee ehkä kuitenkin ajettua kaikki hyötyajot sekä vaihtelevan kelin GG-ajot, joten pyörä voi ihan hyvin olla ns. rauhellisemmassa modessa tuolloin.

Lokarit toimii lähes täydellisesti sekä edessä, että takana. Ainoa ongelma on se, että takalokarin taaimmaisin osa väpättää toisinaan hieman häiritsevästi kun ajaa huonokuntoista tietä, tämä tapahtuu vaikka kaikki kiinnikkeet on kiristetty tiukkaan ja lokari on asennettu oikein. Tää johtuu varmasti ihan pelkästään siitä, että toi taaimmaisin aisa on n. 35cm pitkä jolloin vipuvartta syntyy aika paljon. Pitäs jossain vaiheessa ottaa sahalla vaikka 5cm pois tuolta lokarin päästä ja laittaa kuraläppä vähän lähemmäs kiinnikettä, jotta tukipiste olis lähempänä lokarin ääripäätä. Nyt lokari ja kuraläppä jatkuu vielä n. 25cm ton taaimmaisen kiinnityspisteen takapuolelle, mikä on vissiin liikaa. Pituutta näissä on kyllä ylimäärästä, joten pieni pätkiminen ei vaikuta suojaavuuteen mitenkään.

Mullakin on noita Ass Saveraita, sekä lyhyitä, että "pitkiä". Oman kokemuksen mukaan niillä ei kyllä tee oikeen mitään, ne tosiaan suojaa nimensä mukaiseti vain p*rser*ijän, mutta ei juuri muuta. Erityisen ikäviä noi Ass Saverit on 0-keleillä vesisateessa kun ne ohjaa sen kaiken jäätävän veden/loskan suoraan takareisille. Pari kertaa on tullu ihan tosisaan kylmä kun on ollut pidempäällä lenkillä moisen virityksen kanssa. Mulla on talvibibseissä windstopperia vaan etupuolella, joten toi Ass Saverista takareisiin valuva jää vesi tuntuu erityisen pahalta.

Kirjottelin hieman laajemmin tuntemuksia tuonne toiseen ketjuun (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54057-Allroad-Enduroad-Adventure-bike-ehk%E4-my%F6s-GG&p=2444255#post2444255), siellä on myös pari kuvaa mm. lokareiden kansssa. CamoN kirjotteli tossa jo laajasti omia komemuksiaan, lähes kaiken niistä voin kyllä allekirjoittaa ihan sellaisenaa.

Omaan shortlistiin/toivomuksiin verrattuna tää on kyllä ihan 9+ fillari, kympin sais jos vakiona tulis samaan rahaan hiilaritolppa ja kunnollinen tankonauha (mulla on tässä nyt kiinni nahkanen Brooks). Jos itse joutuisin muuttaa tohon CamoN mainitsemaan koirankopiin niin ostaisin varmaan nykyisen fillarien (maantiepyörä, 29er, GG ja Enduro) lisäksi vielä läskin ja olisin entistä vähemmän kotona :p

edit: Lyödään nyt vielä kuva turinoiden tueksi. Tällailla setupilla oon nyt ajellut hyöty- ja lenkkiajoja, heijastimet joutu asentamaan takaisin pinnoihin, kun Private Jake saapuu aina risteyksiin niin huomaamattomasti ja ihan helvetin kovaa.

https://lh3.googleusercontent.com/mlbSCxJRenxkbwhqqVzgViawH_YNXWCh2vLeSu5xIm3d4iVfTV 9jpHI-QKX1ojJb_d5OQrarzSba2xqbLZsdRfaSFHQGuPtFOijss0r3DC xRNEtC_IUDsNeeZMwird2G9phuErDXc8cHwlKjpbvO2zGYS7yr 3EH1VwK41UGa8i2I0u3JUXsVT2Y1EwGLHMHMPsHD2Yov3NZtN1 d61Gm84HZNclT_pj5foR2Y6FJWqvq9lFPUv34sqRKljO7d--RwMm6f-LsquAKXL2CuAx4_08ZxEoMlBcYMCZfNT7OcnfFjCUMu-OC00nZY6dwkq1SuYBGllH-1vgIQtGuGNpWa73bKwCkzO_9epWPWOJq8TSfbRRvg8wxJ5enXs P7tgz_OFYZm1VNGpoMt_sNgL3p8DevgSzl7xAjiMOQUhL1aiM8 uNq2asJiU23XDY1f2K7K6IH4n8T6YlUvNiOMUXUC1l0wJsogeu IRt9N2bLpj4U4yhG2FsFdN0ZR4WP83iF5J1hqdcI8sUdstTVfm Tpo3gY3oA13rZAyXt5GqQMNCff7-E=w1351-h1013-no

Kalle H
28.10.2015, 22.15
Mulle tuli privaattiviestillä vielä kysymys, että minkä kokonen mää oon, vastaan tähän niin saattaa olla muillekkin hyötyä.

Fillari on tosiaan M/L-kokoa eli ns. "54cm". Mä oon itse vissiin 179cm pitkä ja sisäjalka on n. 83cm eli, selkää ja käsiä riittää, mutta ei jalkoja.

Satulan kärjestä ohjaustangon keskelle mitattuna mulla on tässä "ulottuvuus" 55cm, kun vastaava mitta on mulla maantiepyörässä "vain" 54 cm, mutta siinä on droppia satulan ja tangon välillä hieman enemmän. Toistaalta tässä mulla on n. 2,5cm leveempi tanko, joka oikeestaan tekee sen, että jarrukahvoita ajettuna nää on mulle yhtä pitkiä. Tää on mulla säädetty GG-ajoihin, joten koitin saada ajoasennosta mahdollisimman maantiepyörämäisen/matalan. Jos ajaisin jatkuvasti metsässä tai oikeeta CC:tä niin saataisin säätää asennon pystymmäksi. Nyt tämä istuu kuitenkin mun hanskaan ja mun ajoihin täydellisesti.

P.S. mä ajan varmaan 90% yläotteella ja loput 10% suoralla tangon osuudella, joten koitan aina säätää tuon perus asennon mahdollisimman matalaksi.

CamoN
28.10.2015, 22.26
Tähän asti ei oo homma vielä kaduttanut, eikä mitään varsinaisia ongelmia ole ilmennyt. Kerran nykäsin kammet irti ja putsasin keskiön seudun, kun olin polkenut hiekkateitä pari päivää. Tehtaan(?) asennuksen jäljiltä koko keskiön seutu oli ohuessa vaseliinissa, joten keskiö alue oli melko nuhjuisen näköinen.

Saattoi olla ihan hyvä homma tuo kampien irrotus. Edelliselle lenkille lähtiessä oli oman Jaken mittarissa 250km. Ihmettelin heti ensimmäisillä kilometreillä miten oikeassa polkimessa tuntui ylimääräistä väljäliikettä. Luulin olevani jotenkin toispuoleisesti jumissa ja tekniikka siten kadoksissa.

Kun väljän tunne alkoi kasvaa häiritseväksi 30km jälkeen, pysähdyin kokeilemaan ettei vaan olisi kammissa väljää. Kappas, vetopuolen kampi melkein irti! Siitä oli sitten kiva rullailla sukkasillaan 30km takaisin kotiin. Kesti sentään paikoillaan eikä tullut suurempaa vahinkoa.

Vissiin maanantaiaamuna kasattu. Heti ensimmäisen koeajon jälkeen paikallistin taka-akselin säädön lukkopulttien sormikireyden, eikä takapakkakaan ollut kuin suunnilleen ensimmäisessä "pykälässä".

Kalle H
28.10.2015, 23.48
Vissiin maanantaiaamuna kasattu. Heti ensimmäisen koeajon jälkeen paikallistin taka-akselin säädön lukkopulttien sormikireyden, eikä takapakkakaan ollut kuin suunnilleen ensimmäisessä "pykälässä".
Mulla oli muuten ihan sama homma noiden droppien lukitus-/säätöpulttien kanssa, toinen niistä tippui itseasiassa heti ensimmäisen lenkin aikana, onneksi sain nopeesti uuden tosta lähikaupasta tilalle ilman kuluja.

Nyt oon varmistellu noi takasliderien kiinnitys- ja lukituspultit sinisellä loctitellä, jotta saa hävikkiä vähennettyä. Muutenkin tuntuu, että toi GG-ajo on melko armotonta kaikille vehkeille, joten kierrelukitetta on ihan hyvä lyödä kriittisiin paikkoihin. Ihan sama tilanne oli kyllä Radonin Enduro fillarin kanssa, kaikki paikat sai käydä vielä erikseen läpi ja pätkiä jarruletkut ja vaihdevaiherit sopiviksi. Aina on jotain säätöö näiden pakettivehkeiden kanssa.

Tuli vielä sellainen ongelma mieleen, että mulla on ketju katkennut nyt kolme kertaa, vaikka takavaihtajan säädöt on ihan kohdallaan. Katkeeminen on aina tapahtunut ketjun ulommaisessa lenkissä, kerran on mennyt vakiolenkki poikki ja kaksi kertaa SRAMin (vai olikohan se KMC) pikalukko. Pitää varmaan jossain vaiheessa hommata tollanen Connexin-ketju (https://www.bike-components.de/en/Connex/11S0-11-fach-Kette-p44225/) ja katsoo miten se kestää, 10 versiot on ainakin toiminut virheettömästi maantie- ja enduropyörissä. Muutenkin tarvis toisen ketjun, jotta vois sitten kierrättää/vaihtaa ketjua aina parin tonnin välein.

Jakes
29.10.2015, 00.19
Kellään kokemusta White cx pro pyörästä? Kukaan hiplaillut edes XXL:ssä? Välillä ollut alle tonnin tarjouksessa, joten saisiko rahoille vastinetta?

Woodcutter
29.10.2015, 08.55
Kellään kokemusta White cx pro pyörästä? Kukaan hiplaillut edes XXL:ssä? Välillä ollut alle tonnin tarjouksessa, joten saisiko rahoille vastinetta?

Omistin vuoden 2015 mallin, maksoin vähän päälle tontun ja olin tyytyväinen. Ja imperfektissä sen takia, että maasturi olikin lopulta se mikä itselle paremmin sopi eli myin whiten pois. 2015 malliin verrattuna on näköjään parannusta täysin hydrauliset jarrut, muuten näyttää pitkälti samalta. Mutta kaiken kaikkiaan mieluinen pyörä, käy koeajamassa.

Kalle H
29.10.2015, 10.03
Kyllähän toi ainakin speksien puolesta vaikuttaa varsin asialliselta ja ihan hintaiseltaan, tosin vanteiden kehät on ainakin itselle tuntematonta merkkiä.
Kannattaa varmistaa ainakin seuraavat asiat ennen ostoa, jos nämä on itselle tärkeätä:
*Onko vanteet tubeless ready?
*Saako tuohon lokereita?
**edit: tähän tuolla sivuilla olikin vastaus: "HUOM! Haarukka ei ole ruuvin reiät lokasuoja."

On kyllä aika hyvittaa luettavaa toi XXL:län tuotesivu (https://www.xxl.fi/white-cx-pro-16-eu-cyclocross-pyora/p/1113152_1_style).

"Pyörässä on erittäin helposti rullaavat ja nopeat pyörät, joissa on nopeat Conti-renkaat.
"Kaikkien muiden ohittaminen kivalla polulla tai soratiellä muista eroavalla kulkuvälineellä tuntuu kieltämättä mukavalta! Samalla saat erittäin paljon katu-uskottavuutta, jos se on sinulle tärkeää."

Ski
29.10.2015, 11.20
Juu. Kuluttajalla subjektiivinen näkemys ja lehti antaa subjektiivisen näkemyksen. Hyvä tulee.

Siinä mielessä se saksalaisten kierto-ja taivutusjäykkyyksien mittaus on (ainoa) oikea tapa, koska se antaa kuluttajalle mahdollisuuden derivoida. Kun tietää nykyisen rungon kiertojäykkyyden olevan x ja tuntuvan 'about tältä' niin voi olettaa uuden rungon jäykkyydellä y olevan sitten mulle vähän liian kova tai just sopiva jne.

Tämä subjektiivisuus on just noin. Tähän ja Arctic Bikerin kommentteihin vielä sen verran että kuten Markku sanoo, subjektiivisuus on kuitenkin se suurin tekijä millä peruspyöräilijä, ja miksei nyt pitemmän päälle harrastanut harrastajakin, ostaa pyörää.
Ja kun se pyörä on testivoittaja, tai siinä on edes testivoittaja runko, ja kun se on vielä saksalainen ja saksalaisen lehden mittaama ja testaama [emoji1] on markkinavoittaja valmis.

Saksassa on aivan loistavan mahtava protektionismi, jonka lainalaisuudet antavat pohjan loistavan jykevälle markkinoinnille isolla markkina-alueella.

Fillarilehden testit on mielestäni hyvää luettavaa, kuten muidenkin lehtien, ja ne antaa suuntaa pyörän ominaisuuksista omilla tavoillaan. Testivoittaja myy eniten ja säilyttää arvonsa paremmin. Se on voittaja ja myyjälleen rahasampo.

Sorry offtopic.

FraZ
29.10.2015, 12.14

3500 kilometriä takana -15 mallilla. Tuhannen euron hintaluokassa erittäin hyvä ratkaisu. Kuten muissakin saman hintaluoka pyörissä kiekot ovat heikkous. -16 mallissa kiekkoja on nopealla vilkaisulla heikennetty entisestään. Lokarit saa ainakin -15 malliin, mutta uudemmassa runko on muuttunut huomattavasti, joten asia on saattanut muuttua.

Whiten runkogeotaulukkoon kannattaa suhtautua varauksella. Ainakin osa tiedoista on puhtaasti väärin.

Tiivistettynä: Tuhannen euron hintaluokasta vaikea löytää parempaa. Runkogeon sopivuus kannattaa testata, pitkä jalkaiselle tuskin sopii.

Kenelläkään kokemusta Whiten CX Killeristä?

arctic biker
29.10.2015, 20.10
Tämä subjektiivisuus on just noin. Tähän ja Arctic Bikerin kommentteihin vielä sen verran että kuten Markku sanoo, subjektiivisuus on kuitenkin se suurin tekijä millä peruspyöräilijä, ja miksei nyt pitemmän päälle harrastanut harrastajakin, ostaa pyörää.
Ja kun se pyörä on testivoittaja, tai siinä on edes testivoittaja runko, ja kun se on vielä saksalainen ja saksalaisen lehden mittaama ja testaama [emoji1] on markkinavoittaja valmis.

Saksassa on aivan loistavan mahtava protektionismi, jonka lainalaisuudet antavat pohjan loistavan jykevälle markkinoinnille isolla markkina-alueella.

Fillarilehden testit on mielestäni hyvää luettavaa, kuten muidenkin lehtien, ja ne antaa suuntaa pyörän ominaisuuksista omilla tavoillaan. Testivoittaja myy eniten ja säilyttää arvonsa paremmin. Se on voittaja ja myyjälleen rahasampo.

Sorry offtopic.
Ei mitään minusta, asiaan liittyi. Sillain tarkennan ynnä jankkaan jotta jos mulla on ny neljä pyörää mitkä kaikki on testeissä kovasti kehuja saaneet niin aattelen typeryydessäni että tällä +10t vuotuisella ajokertymällä ainakin tällä vuosikymmenellä on kokemusta ynnä tietoa ittellekin tullut. Toki tulkintaa vaativat nää saksan lehtien jutut, etten aivan kaikkia ota täytenä totuutena.

Ski
29.10.2015, 20.13
[emoji1] Joo kyllähän ne hyviä joka tapauksessa on, varsinkin ku sopii itselle. Ja sitten ku saa toimivaa referenssiä niin aina parempi ja helpompi valita uutta taas.
Sullakin ihan kivasti kertyy noita kilsoja [emoji1][emoji1]

arctic biker
29.10.2015, 20.25
Niimpä Ski, kippuratankogeometria on varsin hyvässä tiedossa ynnä seuraava pyörä joka ois ekana kuitucrossari. Sitten vasta maantiekuituinen. Jotain vaan uupuu ja sen mukana kaikki. Eurot!

Ski
29.10.2015, 20.46
Mää sijoitin Trekin Boone 7 crossiin ja ompa mahtava peli.
Cannondale Caadx 105 2011 malli raataa alla työmatka-ajossa.
Kyllä tuo Boonen pehmeys keveys ja kiihtyvyys on vaan ihmeellistä.
Euroja se kyllä vaati kans .... ☺

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Jakes
29.10.2015, 23.44
Jees, kiitoksia kommenteista. Tosiaan näillä näkymin tilaushommiksi menee ilman koeajoa, jos tuohon pyörään päädyn, joten sillä lähdin kokemuksia kyselemään.

arctic biker
30.10.2015, 20.16
Häätyy tunnistaa etten ole koskaan täyskuituisella ajanut. Tuli tää tinka mieleen kun ajelin normihyötykaupassakäyntilenkkiäni iltapimeässä. Siinä sitten hunttailin jotta oisko kuiturunkoinen mun enempi hyötykäytössä sen ihanampi??? Varmaan pähee mutta ehken enempi omistajuuden upeudessa ja vielä kalliimman pyörän haltijan pätevyystarpeessa.

ilkkaluukkonen
30.10.2015, 20.48
Ilkka, Cannondale runko lienee erittäin hyvä, koska mc cannonballin kokeneimmat jäsenet käyttävät sitä cyclocross käytössä. Tosin ei CAADX vaan se SuperX. Mutta sitten se, että kyllä nykyään kannattaa se muutama sata investoida hydraulijarruihin. Ainakin omissa mekaanisissa levyjarruissa jarrusatula pitää keskittää manuaalisesti kuusiokooruuvarilla ja jotenkin tuntuu että ainakin takana sitä saa olla säätämässä kokoajan. Sitten nykyään 1x10 tai 1x11 on kova sana cyclossa, tosin eihän se mikään onnela ole silloin jos on paljon myös maantieajoa. Minun nähdäkseni samat henkilöt, jotka vannovat tiukasti maantiekonkelissa 2x11 tosi tiukalla maantiepakalla 11-23, valitsevat cycloon silti 1x11 ja käyttävät cycloa hiekkatieajeluun ja kommuutteriin. Se varmaan johtuu siitä, että cycloa ei tarvitse väkisillä polkea kovaan alamäkeen keulilla pelotonin vyöryessä päälle. Mutta jos aikoo tehdä siitä sellaisen jokapaikan höylän, esim lapsen kuljettamisesta kuntoajojen kärkisijojen kärkkymiseen, täytyy kyllä ottaa kaksi eturatasta esim semicompact vaihteisto. Niin ja siihen alkuperäiseen runkokokokysymykseen.. Suosittelen ostamaan halvan pyörän ensin vuodeksi suurinpiirtein spekseissäsi, eli mahdollisimman iso runkokoko mitä löytyy. Sitten vuoden päästä teet competitivecyclistin mittaukset, katsot mikä on oman pyörän tuntemukset, suurimmat erot tuohon mittaustulokseen, muutat vähän siihen suuntaan ja huomaat että onpa mukava ajaa. Sellaisella huomautuksella, että cyclocross käytössä monet iskevät huomattavasti isomman spacerpinon stemmin alle mitä maantiepyörässä, koska jarruttamistehoa on parempi kontrolloida alaotteelta ja cyclocrosskäytössä se on melko tärkeä ominaisuus. Tanko on syytä olla riittävän ylhäällä siis, alaotteelle pitää päästä vaivattomasti. Ainakin itselläni tuli sellainen muutos, että satulankärkeä tuli siirtää taaksepäin 20mm ja ihme kyllä, stemmille ei tarvinnut tehdä mitään vaikka aikaisemmin runko tuntui liian pitkältä. Kroppa tottuu uusiin asentoihin ja ensimmäistä urheilupyörää hankkiessa sitä ei voi vielä tietää.

Päädyinkin siihen, että haluan näillä näkymin läpiakselit, jotka olisi esim. Täällä kehutussa Private Jackissä (bonuksena 1x vaihteisto). Budjettia joutuu siis hieman nostamaan, ja siirsinkin hankinnan keväämmäksi. Jos sitten olisi enemmän malleja hyllyssä, tällä hetkellä kaikki mallit on melkeinpä ei-oota. Hydraulisia jarrukajin alkaa olemaan varmaan paremmin saatavilla tuolla 1600€+ luokassa.
1000e budjetilla olin alunperin liikenteessä, mutta siihen hintaan on ollut aika huonosti vaihtoehtoja. Isoimmalla koolla päädyin kanssa itse liikenteeseen, ei niissä tunnu merkittävästi kasvavan kuin stäkki. Teräksinen Kona Rove 58 koossa tuntui ihan riittävän pitkältä.

TERU
31.10.2015, 08.06
Häätyy tunnistaa etten ole koskaan täyskuituisella ajanut. Tuli tää tinka mieleen kun ajelin normihyötykaupassakäyntilenkkiäni iltapimeässä. Siinä sitten hunttailin jotta oisko kuiturunkoinen mun enempi hyötykäytössä sen ihanampi??? Varmaan pähee mutta ehken enempi
omistajuuden upeudessa ja vielä kalliimman pyörän haltijan pätevyystarpeessa.

Jokunen vuosi sitten ajoin koeajon ihan hyvällä kuiturunkoisella (Spessun Roupaiksi) eikä lenkki ollut pelkästään pyöräliikkeen pihassa. Oli kova ja jäykkä kuten hyvän pyörän pitääkin olla. Samoin alurunkoiset joita kolme omassa tallissa niin myös aiemmin omistamani teräspyörät. Painoero selvimmin noissa, etu jää siihen. No tuota, jäykkää hyvää teräspyörää kun tangosta heilauttaa tuntee sivuttaistaipumisen selvemmin kuin muilla. Omistajuuden upeus nousee panostetun rahatukun paksuuden myötä. Tankki täyteen ja talvirenkaat ynnä jotain muuta autoon ja samoissa pyöritään. Tuntuvat menoerinä kovin erilaisilta.

jarit
31.10.2015, 09.47
Kuidun käyttö krossarissa ja maantiepyörässä taitaa olla hieman eri syistä johtuvaa: Krossarista saa täysjäykän ja kevyen kuidulla. Maantiepyörässä haetaan keveyttä, jäykkyyttä keskiön alueelle mutta pehmeyttä istuinputkeen.
Alumiinilla on vaikea tehdä pehmeyttä maantiepyöriin, vaikkakin painossa aletaan olla jo samalla hehtaarilla kuiturunkojen kanssa (vrt Trek Emonda ALR, runko 1050g + keula 358g, 56cm).
Reilun 7kg krossari on varmasti hieno ajaa ja hetken jo harkitsin että pitääkö tähän panostaa ihan tosissaan ja tutkia Boone, Crossmachine, Advanced Pro 1 tarkemmin. Tuon tason krossareiden mielenkiintoni oli saada myös kunnolliset jarrut, sillä muistot vanhoista BB5:sta oli liian pahat. Runkosetistä ei jaksanut alkaa speksaamaan vaan asenne oli enemmänkin että menen kivijalkaan ja tulen pyörän kanssa ulos. Käyttötarkoitus kun tulee olemaan maantiekauden jatkaminen sekä lyhyt duunimatka asfaltilla, niin ei pidä antaa "hifin omistamisen halulle" liian suurta painoarvoa :) Päädyin helppoon ja edulliseen vaihtoehtoon eli Spessun Crux Sportiin. Syitä oli kolme: paras geometria ja sopivuus "suoraan kaupasta" mittoihini mitä mun fillareissa on tähän mennessä ollut, puolihydrauliset jarrut TRP HyRd ja hintalappu syyshalpuutuksessa alle puolitoista tonnia. Puutteena Cruxissa ovat ankkureiksi kelpaavat kiekot ja puuttuvat lokari+tarakka kiinnikkeet. Uudet kiekot täytyy rakentaa talven aikana.
Kuitenkaan mitään en ole tuolle vielä tehnyt, sillä suhde krossariin on kuitenkin "kovaa ajoa ja huoltonta pitoa" -tyyppinen, eikä ole tarvetta nähdä sitä hiplattavana ja kiillotettavana kohteena kuten maantiepyörä. :)

Antti Kuitto
31.10.2015, 17.36
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/12189410_10205229978813246_4719508589258353932_o.j pg

Tää olikin jo tuolla pyöräsi kuva topicissa, mut postaan nyt tännekin, kun tämä lienee se oikein paikka. ��

Kuvassa siis tämän crossikauden cyclotykki, BMC CX01 2015. Vakiokokoonpanoa tuunattu SLR kit carbon jakkaralla, hiilikuitutuubikiekoilla ja Vittorian crossituubeilla. Painoa polkimilla 7.75kg. Kevyt, herkkä ja nopea! Pyörä on kiertänyt crossikisoissa tähän mennessä Tartossa, Tallinnassa, Oulussa ja Tukholmassa.

Kiitokset Toneille Kalasatamassa tuesta! :)

Monroe
02.11.2015, 11.12
Todella hieno pyörä. Onko mitkä kiekot?

Antti Kuitto
02.11.2015, 11.16
Todella hieno pyörä. Onko mitkä kiekot?

Notubesin 3.30RD navat, Sapim CX-rayt+alunipat ja kehät + kasaus Toni&Tonilta.

tamperester
07.11.2015, 10.38
Näin uutena palstalaisena kirjottelen,että hämmästys oli suuri kun ensinmäisen cyclon ostin, kaksi hybridiä poljettu jo atomeiks 2001 vuodesta lähtien.Lähinnä persaukisuus ollut esteenä ettei ennen ole tullut käppyräsarveen vaihdettua.Nyt sitten tuli tilaisuus kun kauppiaat myivät viimesiään pois -50% kyllä se -3kg vaan paljon tuntuu,140km ajettu sisäänajoa säädöt löytyy ja tuntuu välillä että lentolupakirjan tarvis kun kosla menee kun sukkasillaan.Ja Merida 700 oli peli.

Ulkorengas
08.11.2015, 07.43
Nuo 50% alennukset kiinnostaa, kun on tarve hankkia toisarvoiseen käyttöön kakkospyörä. Laitatko Kaupat-osion alennusmyyntiketjuun kommenttia, jos asia on edelleen ajankohtainen.

Vilho89
26.11.2015, 08.49
Tallista löytyy Cuben LTD 29" maasturi josta tykkään paljon. Tuo Cuben maasturi hoitaa kyllä asiansa todella hyvin ja tykkään siitä, mutta niin tykkää puolisokin joka on sen ottanut nyt käyttöönsä työmatkapyöräksi.
Nyt näyttää kaupoissa 2015 malleja liikkuvan hyvillä tarjouksilla, niin luulen, että nyt voisi olla otollinen aika hommata toinen kunnon pyörä talouteen ja mahdolllisesti se voisi olla cyklocrossi.
Eilen kävin testaamassa ensimmäistä kertaa elämässäni cyklocrossia. En tiedä johtuiko siitä, että pääsi kokeilemaan jotain uutta, mutta oli miten oli niin aivan loistavalata ja hauskalta tuntui polkea. Testailin kahta eri mallia, Kona Rovea molemmat 2015 ja 2016 mallia. Hinta tuossa 2015 oli 999€ joka vielä menisi mukavasti budjettiin, 1500€ oli hinta uudemmassa mallissa, menee itselleni liian kalliiksi.

Koska kokemusta ei ole mistään muista cykloista, niin ennen Konan ostamista tekisi mieli kokeilla jotain muitakin. Mitä merkkejä olisi suositella, johon kannattaisi tutustua tarkemmin?
-Ympärivuotinen pyörä.
-Lähinnä kaupungissa erilaisia siirtymiä, mutta pääsisi tarvittaessa epätasaisia mökkiteitäkin polkemaan.
-Kiinnitys lokareille.
-Mahtuu nastat tarvittaessa.
-Hinta +-1000€.
-Teräsrunko kiehtoo, mutta ei ole pakollinen.
-Levyjarrut.

JackOja
26.11.2015, 08.58
^Genesis Croix de Fer kannattaa tsekata. Siitä löytyy eri hintaisia versioita ja alessakin on paikoin.

Avokid
26.11.2015, 09.02
Mitä merkkejä olisi suositella, johon kannattaisi tutustua tarkemmin?

Cannondale CaadX nyt ainakin.

IncBuff
26.11.2015, 09.20
Hinta tuossa 2015 oli 999€ joka vielä menisi mukavasti budjettiin, 1500€ oli hinta uudemmassa mallissa, menee itselleni liian kalliiksi.

Jos tuo 2015 malli oli oikean kokoinen niin anna mennä. Ei se tuosta enää kummene.

Vilho89
26.11.2015, 11.17
^Genesis Croix de Fer kannattaa tsekata. Siitä löytyy eri hintaisia versioita ja alessakin on paikoin.
Tämä ainakin mielytti silmää todella paljon! Löytyykö tätä muualta kuin nettikaupoista?

Kiitoksia!

Jos tuo 2015 malli oli oikean kokoinen niin anna mennä. Ei se tuosta enää kummene.
Pienen lenkin perusteella tuo Kona tuntui mukavalta ja oikean kokoiselta. Kuitenkin kiinnostaisi kokeilla jotain muutakin ennen ostopäätöstä.

JackOja
26.11.2015, 11.19
Tämä ainakin mielytti silmää todella paljon! Löytyykö tätä muualta kuin nettikaupoista?

Löytyyhän sitä, mutta turha alkaa mainostaa kaikkia tietämiään jälleenmyyjiä kun ei tiedä missä asut.

MacKonte
26.11.2015, 11.22

Samaa mieltä! Cannondale CaadX 105 disc sopivalla rungolla on nautinto ajaa!

IncBuff
26.11.2015, 11.38
Samaa mieltä! Cannondale CaadX 105 disc sopivalla rungolla on nautinto ajaa!Sitä nyt ei vaan saa tonnilla.

Vilho89
26.11.2015, 11.40
Löytyyhän sitä, mutta turha alkaa mainostaa kaikkia tietämiään jälleenmyyjiä kun ei tiedä missä asut.
Turussa asustelen.

IncBuff
26.11.2015, 11.44
Turussa asustelen.
Raispo. Sieltä on omakin Genesis (ei CDF).

MacKonte
26.11.2015, 11.56
Sitä nyt ei vaan saa tonnilla.
No joo, jos tingitään osasarja Tiagraan niin melkein saa :)

JackOja
26.11.2015, 11.57
Turussa asustelen.

Raispo. Sieltä on omakin Genesis (ei CDF).

Nonnih, helppo juttu. Tommonnen paremman pään malli (30) on näköjään sivuillakin mainittu (ei kokoa tosin), mutta senkin koeajolla päässee käsitykseen.

Tai runkosetti ja rakennat/rakennutat siihen mieleisen.

huotah
26.11.2015, 12.03
Lisätään listaan myös Giant TCX SLR 2. Ohjehinta menee yli budjetin mutta luulisin että alennusten jälkeen ei jää enää kauaksi (jos jostain vaan vielä löytyy varastoa).

Ulkorengas
26.11.2015, 19.04
Onkohan Giantilla Turun seudulla edustajaa?

Tonni menee pahasti yli, mutta Velotema mainostaa Meridan cc500 mallia kampanjahintaan. Tavarateline vaatii jonkinlaisen kiinnikkeen, mutta ei pitäisi olla ylivoimainen juttu.

Ja jos jostain löytyy viime vuoden malli, se voisi olla hyvä vaihtoehto. Soita huviksesi Pyöräkeitaaseen ja kysy heidän tarjontaa. Jokin aika sitten siellä oli 2015 malleja tarjouksessa.

Tai jos press fit-keskiö ei pelota, Felt F85X on ollut joissain kaupoissa kohtuullisella hinnalla myynnissä. Esim. tässä: http://www.polkupyorakauppa.fi/polkupyorat/cyclocrossit/felt-cyclocross-f85x.html

(http://www.polkupyorakauppa.fi/polkupyorat/cyclocrossit/felt-cyclocross-f85x.html)2015 Rove on varmasti hyvä vaihtoehto etenkin tonnilla. Ei ehkä urheilullisin malli kevyempien alumiini/hiilikuituversioiden rinnalla, mutta taatusti monipuolinen pyörä ja mukava ajaa pitkiäkin matkoja. 2016 mallista jäi etuvaihtaja pois, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu.

Ulkorengas
26.11.2015, 19.32
Yksi jäi pois listasta, Kona Jake. Helppo verrata eri pyöriä, kun Ajopyörässä voi varmaan kokeilla Roven kanssa peräkkäin. Ja jos olet pitkä, vanhan mallin saa alta 900 eurolla.

Vilho89
27.11.2015, 10.24
Kiitoksia paljon kaikista vastauksista! Paljon tuli hyödyllistä infoa ja vinkkejä :)

hundis
27.11.2015, 18.08
Olen nyt muutaman päivän ehtinyt ajamaan uudella cyclollani lähinnä työmatkaa. Aikaisempi fillarini oli hyvin sporttisella ajoasennolla varustettu fitness-pyörä.
Tämän uuden cyclon kanssa en ole saanut aikaan minkäänlaisia selkäkipuja (pelkäsin hieman tätä lukemani perusteella), mutta molemmat ranteet kipeytyvät ja puutuvat todella nopeasti suunnilleen 10 minuutin ajon jälkeen. Myös oikean polveni ulkosyrjä kipeytyy ikävästi.
Polven kipuun siirsin klossia jostain lukemani ohjeen mukaisesti hieman sisäänpäin -> jalan etäisyys kammesta isommaksi, mutta tämän toimivuudesta ei vielä tietoa. Luotilangalla myös katsottu tuo satulan asema mielestäni suunnilleen oikeaksi.
Lisähuomiona jarrujen käyttö tuntuu jotenkin todella vaivalloiselta, tuntuu etteivät sormet riitä puristamaan kahvaa ergonomisesti. Olen siirtänyt kahvojen etäisyyden jo minimiin. Pyörässä ovat nuo shimanon hydrauliset jarrut, joten voimaa ei tosin tarvita kauheasti, mutta tuo tuntuma kahvoilla on jotenkin todella hukassa verrattuna vanhaan suoratankoiseen verrattuna.
Pyöränä Canyonin Inflite AL 9 (https://www.canyon.com/en-fi/road/inflite/2016/inflite-al-9-0.html) vuosimallia 2016, koossa SX.
Itselläni kokoa vaivaiset 170/79.
Ajatuksia?

CamoN
27.11.2015, 19.16
Ajatuksia?

Ranteen kulma suoraksi kahvoilta ajaessa. Kämmenpohjan (tai kämmenen sen alueen jolle osuu eniten painetta) tulisi olla kyynärvarren jatkeella. Jos ranne on ikävässä kulmassa, se tietysti kipuilee. Valmiiksi kasatun pyörän kanssa on helpompaa muuttaa koko tangon asentoa, mutta tietysti vähän enemmän vaivaa näkemällä voi kahvojakin siirtää tangolla.

Satulan paikalle on olemassa muutamia hyviä oletuksia joista säätöjen kanssa on hyvä lähteä liikkeelle, mutta ne eivät ole mitään kiveenhakattuja totuuksia joita pitäisi noudattaa täysin ilman kritiikkiä. Polvikipua ei aiheuta polvi itsessään, vaan syy on siellä alhaalla klossin asennossa tai ylhäällä satulan asennossa. Jos/kun vain toinen polvi kipuilee, kyse on toivottavasti vain pienestä hienosäädöstä oikeaan suuntaan. Ja kun ei ole tarkkaa tietoa siitä missä kohdassa säädöissä ollaan nyt, minkälaiset pyörän mitat on suhteessa vartalon mittoihin ja minkälaiset nivelkulmat toteutuu ajon aikana, en lähde tekemään tarkempaa virtuaalidiagnoosia.

Velogi
27.11.2015, 20.29
CamoNin kommentteihin vielä voisi jatkaa että ajoasennon tulisi olla rento, ei painoa liikaa käsillä eikä puristusta tangosta/kahvoista. Satulan asento vaikuttaa tähän paljon. Oliko sulla vanhassa pyörässä lukkopolkimet? Jos oli, niin mikä on muuttunut? Lukkoja voi ainakin vähän löysentää jotta jalka pääsee hieman elämään.

hundis
28.11.2015, 02.20
Kiitoksia molemmille huomioista. Sain tuollaisen trainerin lainaksi ja ajattelin sen kanssa käydä säätöjä läpi ajan kanssa. Ulkona kelit ovat sitä luokkaa täällä etelässä, ettei ulkona viitsi oikein viettää aikaa.
Aloitan tuosta tangon kulman säädöstä peilin avustuksella.
Kahvoja tulee varmaankin puristettua liikaa, varsinkin tuossa kaupunkialueella, kun täytyy melko usein pysähtyä ja lähteä taas liikkeelle. Vanhassa pyörässä oli myös lukkopolkimet jonkin aikaa käytössä ja sain silloinkin aluksi polviongelmaa samaan pisteeseen. Tuo ongelma kuitenkin ratkesi silloin klossien säädöillä ja sen jälkeen ajo oli miellyttävää. Lukot olen säätänyt melko löysälle, koska polkimilta täytyy irroittautua usein.
Tuon pienen kisakireän rungon ansiosta sain riesakseni nyt myös melko massiivisen "toe overlapin", eihän tuo varsinaisessa ajossa haittaa ollenkaan, mutta kaupungin kaduilla täytyy olla tarkkana. Vanhassa pyörässä se oli myös todella lähellä, mutta vältin sen muutamalla millimetrillä. Tämä on varmaan näitä meidän pienten ihmisten ongelmia :)

JiiÄm
28.11.2015, 10.45
^Joo tuosta ranteen asennosta itsekkin lähtisin liikkeelle. Kannattaa peilin ohella luottaa myös ihan omaan tuntumaan.
Tottumuksen ja kokemuksen kautta ajoasentoon syntyy rentous, mutta siihen vaikuttaa tietysti myös ylävartalon lihasten kuosi eli niiden pitää hoitaa oma osansa ajoasennon pidentyessä ja madaltuessa. Itse olen kanssasi suht samoissa mitoissa ja ajan ohjustamoltaan aavistuksen pidemmillä/matalemmilla pyörillä joten sen ei pitäisi olla ongelma (vaikka yksilöllisiä eroja aina on).

hundis
29.11.2015, 19.32
Tuli sellainenkin mieleen, josko tuo stonga olisikin hieman liian kapea. Kädet menevät jotenkin pieneen aurauskulmaan. Hartioiden leveys on ~43cm ja tuo tanko on 40 senttinen.

MacKonte
29.11.2015, 19.47
Ensimmäisen hieman pidemmän lenkin aikana (CaadX 56cm) tuntui ranteissa kipottelua. Lepuuttajia joutui aivan aavistuksen kurottelemaan ranteella. Kokeilin ajaessa, missä asennossa ranne on luonnollisimmillaan ja säädin tankoa tänään pari astetta siihen suuntaan ja voilá - ranteissa ei mitään ikäviä tuntemuksia eilistä pidemmällä reissulla. Satulan vaihdoin jo eiliselle lenkille luottosatulaan (Fizik Gobi XM) ja takapuolen paineet katosi. Fizikiä sai lisäksi 10mm edemmäs kuin Cannondalen omaa penkkiä, mikä oli sekin parannus. Pienillä säädöillä saa paljon aikaan.

PeeV
06.12.2015, 14.02
Tervehdys arvon asiantuntijat! Aikani lueskeltua päätin lopulta liittyä foorumille ja kysellä hieman vinkkejä viisaimmilta. Toivottavasti kysymys päätyi sopivaan viestiketjuun...

Mutta asiaan, pyöräilyinto on vuosien tauon jälkeen nousussa ja tarkoituksena olisi hankkia pyörä työmatkoja, yleistä kuntoilua sekä mahdollisia hieman pidempiä retkiä varten. Jonkinlainen yleispyörä siis. Juurikaan en pyöristä ymmärrä, mutta järkeilin, että jokin cyclocross voisi olla paikallaan. Tähän asti on poljettu ns. perushybridillä, mutta etenkin pidempiä lenkkejä varten toivoisi hieman erilaista kulkupeliä alle.

Kriteereitä pyörälle on hinta, jonka pitäisi pysyä alle 1000 eurossa (mieluiten siellä noin 800 euron tuntumassa), mahdollisuus lokasuojille ja tarakalle sekä kyky kannatella tällaista +100 kilon äijää päällänsä. Minkäslaisia vaihtoehtoja näillä rajoitteilla kannattaisi alkaa tarkastella? Konan alumiini-rove vaikuttaisi ainakin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta ja hintakin olisi miellyttävä. Kuinka hyvin esimerkiksi tuon Roven osat ja runko jaksavat painavan kuskin alla?

seppo_taalasmaa
06.12.2015, 14.44
Tervehdys arvon asiantuntijat! Aikani lueskeltua päätin lopulta liittyä foorumille ja kysellä hieman vinkkejä viisaimmilta. Toivottavasti kysymys päätyi sopivaan viestiketjuun...

Mutta asiaan, pyöräilyinto on vuosien tauon jälkeen nousussa ja tarkoituksena olisi hankkia pyörä työmatkoja, yleistä kuntoilua sekä mahdollisia hieman pidempiä retkiä varten. Jonkinlainen yleispyörä siis. Juurikaan en pyöristä ymmärrä, mutta järkeilin, että jokin cyclocross voisi olla paikallaan. Tähän asti on poljettu ns. perushybridillä, mutta etenkin pidempiä lenkkejä varten toivoisi hieman erilaista kulkupeliä alle.

Kriteereitä pyörälle on hinta, jonka pitäisi pysyä alle 1000 eurossa (mieluiten siellä noin 800 euron tuntumassa), mahdollisuus lokasuojille ja tarakalle sekä kyky kannatella tällaista +100 kilon äijää päällänsä. Minkäslaisia vaihtoehtoja näillä rajoitteilla kannattaisi alkaa tarkastella? Konan alumiini-rove vaikuttaisi ainakin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta ja hintakin olisi miellyttävä. Kuinka hyvin esimerkiksi tuon Roven osat ja runko jaksavat painavan kuskin alla?

No tällä hetkellä on loppuunmyyny mutta tuota XXL:n white cycloa myytiin taannoin 750€ erikoishintaan. Hydrauliset shimanon levarit ja 105 voimansiirto, kuituhaarukka. Ainoa miinus on ettei siihen saa niin hyvin lokareita kiinni... Siellä tonnin paikkeilla sinulla olisi huomattavasti enemmän valinnanvaraa. Esim Cannondale caadx tiagra, cube cross race jne. Uskoisin kyllä että kun olet ihan työssäkäyvä mies niin kannattaisi sijoittaa se 1000€ vähintään. Miksi ? Koska saat yksinkertaisesti paremmin rahallesi vastinetta. Sitä halvinta paskaa ei kannata ostaa jos aijot oikeasti ajaa paljon. Koeaja mielellään kivijalkaliikeesssä vähintään 5 eri pyörää ja muutamassa liikeessä niin saat vähän perspektiiviä pyöristä.

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-white-n-red-475646/wg_id-40
http://www.sportax.fi/product/708/caadx-tiagra-disc-2015

Kysymys kuuluu sijoitatko autoon vaikka 2000€ vai 4000€ ja millaisen eron sillä rahalla saa ? Samalla tavalla käy pyörissä. Ominaisuudet, ajettavuus, mukavuus, luotettavuus paranevat kun seteliä lappaa pyötään vähän enemmän. Tulee huomattavasti halvemmaksi ostaa kerralla kunnolla kun tapella halvan paskan kanssa ja päivittää itse jälkikäteen.

PeeV
06.12.2015, 17.17
No tällä hetkellä on loppuunmyyny mutta tuota XXL:n white cycloa myytiin taannoin 750€ erikoishintaan. Hydrauliset shimanon levarit ja 105 voimansiirto, kuituhaarukka. Ainoa miinus on ettei siihen saa niin hyvin lokareita kiinni... Siellä tonnin paikkeilla sinulla olisi huomattavasti enemmän valinnanvaraa. Esim Cannondale caadx tiagra, cube cross race jne. Uskoisin kyllä että kun olet ihan työssäkäyvä mies niin kannattaisi sijoittaa se 1000€ vähintään. Miksi ? Koska saat yksinkertaisesti paremmin rahallesi vastinetta. Sitä halvinta paskaa ei kannata ostaa jos aijot oikeasti ajaa paljon. Koeaja mielellään kivijalkaliikeesssä vähintään 5 eri pyörää ja muutamassa liikeessä niin saat vähän perspektiiviä pyöristä.

http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-white-n-red-475646/wg_id-40
http://www.sportax.fi/product/708/caadx-tiagra-disc-2015

Kysymys kuuluu sijoitatko autoon vaikka 2000€ vai 4000€ ja millaisen eron sillä rahalla saa ? Samalla tavalla käy pyörissä. Ominaisuudet, ajettavuus, mukavuus, luotettavuus paranevat kun seteliä lappaa pyötään vähän enemmän. Tulee huomattavasti halvemmaksi ostaa kerralla kunnolla kun tapella halvan paskan kanssa ja päivittää itse jälkikäteen.

Kiitos vastauksesta ja suosituksista!

Budjetti on kohtalaisen tiukka ja tosiaan sinne tuhanteen euroon sen pystyy venyttämään sopivan pyörän osuessa kohdalle. Köyhällähän ei tosiaan olisi varaa sitä halpaa ostaa...

Kokeilemalla varmasti selviää monia askarruttavia asioita liittyen muun muassa eri runkojen mahdollisesti hieman erilaisiin ajoasentoihin (suht "rentoa" olisi haussa), mutta mielelläni kuulisin vielä kokemuksia ja mielipiteitä siitä kuinka paljon tämän hintaluokan pyörissä on eroa osien, itse runko ja kiekot varmaankin ne oleellisemmat, kestävyydessä painavan ajajan alla.

Vilho89
09.12.2015, 14.02
XXL:ssä olisi myynnissä Merida CX 100 pyörä hintaan 640€, joka olisi oikean kokoinen minulle. Onko kenelläkään kokemusta tuollaisesta?
Tuotetiedot:
-Runko: CC Lite BC-D-Single
- Haarukka: CC BC straight disc
- Jarrut: Promax MTD Mechanical 160
- Vaihteenvalitsin: Shimano Claris
- Etuvaihtaja: Shimano Claris D
- Takavaihtaja: Shimano Sora SS
- Kampi: FSA Tempo 50-34
- Napa: Bearing Disc Cassette
- Vanteet: Merida comp 22 disc cross
- Renkaat: Continental Cyclocross Race 35
- Ketju: KMC 8s
- Kasetti: Sunrace CS-8S 11-28
- Ohjaustanko: Merida Anatomic road OS
- Ohjauspylväs: Merida Comp OS -6
- Satulatolppa: Merida road comp SB12 27.2
- Satula: Merida Race 1
- Polkimet: Ei sisälly hintaan
- Paino: 11 kg

koshui
09.12.2015, 15.21
Vanha Tricross varastettiin ja olin vakuutusrahoilla (+omaa) hankkimassa Spessun Crux Elite X1 http://www.specialized.com/fi/en/bikes/road/crux/crux-elite-x1 .
Nyt näyttää siltä, että sitä ei enään saa tällä kaudella ja pitäisi löytää vastaa fillari jota saa Suomesta kivijalasta (vakuutusyhtiö ostaa).

Vaihtoehtoja ainakin samaan hintakategoriaan on
Trek Boone 5 http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maantie/cyclocross/boone/boone-5-disc/p/2464000-2016
ja
Kona Major Jake http://www.konaworld.com/major_jake.cfm

Tuleeko jollain mieleen jotain muuta merkkiä/pyörää mikä kannattaisi vilaista? Ajatuksena tässä olisi hankkia lenkki ja krossipyörä samaan raamiin. Päivityskuume sanoo, että rungon pitää olla hiilaria mutta ei ne muut materiaalit ole pois suljettua. Spessun geometriasta 52 sopii jaloille ja selälle .Tosin hiukan pidempi reachi ei haittaa, koska vanhassa tricrossissakin minulla oli sentin pidempi stemmi. Kauppakassifillari on sitten erikseen.

Avokid
09.12.2015, 15.35
Cannondale CaadX

MacKonte
09.12.2015, 16.46
Cannondale CaadX
Cannondale CaadX:lle ääni täältäkin - kannattava sijoitus :)

Cannondaleissa on kokemuksen mukaan pituutta hieman enemmän. Oma laskennallinen runkokoko on 58cm ja muissa pyörissä se onkin pitänyt, mutta Cannondalen otin 56cm ja ei tunnu yhtään liian lyhyeltä. Liikkessä näin mitoiteltiin ja hyvältä on tuntunut.

timpe
09.12.2015, 16.54
Vaihtoehtoja ainakin samaan hintakategoriaan on
Trek Boone 5 http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maantie/cyclocross/boone/boone-5-disc/p/2464000-2016

Kehutaan nyt omaa, kun ei muista kokemusta. Boonessa on hyvin maantiemäinen geometria, jäykkä ja erittäin mukava.
Runkohan on sama noissa kaikissa Boonen malleissa. Veikkaisin, että ensi kaudelle tulee malli jossa läpiakseli myös
takana, mutta se on kyllä nyanssi. Ollut myös testeissä ihan kärjessä.

mk
09.12.2015, 19.48
Harkinnassa cyclocrossari hydr.levareilla alle 2k€ hintaluokassa, mutta liekö tälle Canyonin Inflitelle (https://www.canyon.com/fi/road/inflite/) varteenotettavaa verrokkia / vaihtoehtoja ? Osaluettelo aika vaikuttava hintaansa nähden .. Kelpais paremmin kuin hyvin omaan käyttöön paikkaamaan täysjousto29":n ja cervelon jättämää kanjonia :D

Ulkorengas
09.12.2015, 20.42
Cannondale Caadx Ultegra vaikuttaa ainakin minusta houkuttelevalta, vain keskiön tyyppi arveluttaa. Mutta sama vaiva on Canyonissa.
http://www.cannondale.com/en/Europe/Bike/ProductDetail?Id=088b71a7-6f40-4535-8f0a-5581287c6447&parentid=c948fd6b-bffe-4ecf-8fc9-4acc0c8be90b

Meridassa on kaikki paperitiedot aika hyvin kohdillaan, mutta hinta taitaa jäädä tinkimisen jälkeenkin hiukan 2 k€:n huonomalle puolelle. Joku saksalainen nettikauppa myy sitä 1999 €urolla.
http://www.merida-bikes.com/fi_fi/bikes/cyclo-cross/cyclo-cross/2015/cyclo-cross-700-4267.html

Kiinnostava on myös Feltin uusi V55, vaikka tekniset tiedot ei valmistajan sivuille ole vielä tulleetkaan ja vaikka pyörä onkin adventure, eikä cc.
http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/road/adventure/v55.aspx

mk
10.12.2015, 09.23
Harkinnassa cyclocrossari hydr.levareilla alle 2k€ hintaluokassa, mutta liekö tälle Canyonin Inflitelle (https://www.canyon.com/fi/road/inflite/) varteenotettavaa verrokkia / vaihtoehtoja ? Osaluettelo aika vaikuttava hintaansa nähden .. Kelpais paremmin kuin hyvin omaan käyttöön paikkaamaan täysjousto29":n ja cervelon jättämää kanjonia :D

vaihtoehdoksi tuolle kanjonille nousikin yllättäen Trek Crockett Disc (http://www.bike24.com/p2148176.html) Tuo on tosin mekaanisilla levyillä, mutta hyväks todetuilla ja muutenkin komponentit vaikuttais ihan ok tasosilta .. Valintaa puoltais se että tämä vois löytyä "paikallisesta kivijalkakaupastakin" Pyörässä TubelessReady kiekot ja läpiakselia yms. Sais litkuttaa samantien tappajasepeliä silmälläpitäen ..
Mitäs raati sanoo ? Onko jotain miksi ei ? Hinnassahan tuossa tiesti tulee takkkiin hieman kanjoniin verrattuna, mutta sen olen valmis hyväksumään .. :(

Kahvupaussi
10.12.2015, 09.36
vaihtoehdoksi tuolle kanjonille nousikin yllättäen Trek Crockett Disc (http://www.bike24.com/p2148176.html) Tuo on tosin mekaanisilla levyillä, mutta hyväks todetuilla ja muutenkin komponentit vaikuttais ihan ok tasosilta .. Valintaa puoltais se että tämä vois löytyä "paikallisesta kivijalkakaupastakin" Pyörässä TubelessReady kiekot ja läpiakselia yms. Sais litkuttaa samantien tappajasepeliä silmälläpitäen ..
Mitäs raati sanoo ? Onko jotain miksi ei ? Hinnassahan tuossa tiesti tulee takkkiin hieman kanjoniin verrattuna, mutta sen olen valmis hyväksumään .. :(

Mites noi jarrut. Itsellä oli Avidin BB5 edellisessä ja yksipuoleisina eivät ole esim. TRP Spyrejen veroiset. Jotenkin alurunkoon haluaisin mielummin BSA keskiön. Nätti filohan toi TREK on.

mk
10.12.2015, 09.46
Mites noi jarrut. Itsellä oli Avidin BB5 edellisessä ja yksipuoleisina eivät ole esim. TRP Spyrejen veroiset. Jotenkin alurunkoon haluaisin mielummin BSA keskiön. Nätti filohan toi TREK on.
jarruista kokemusta edellisessä krossarissa ja onhan niissä ajoittain säätämistä, mutta täällä tasasilla ajellessa ei ole kynnyskysymys .. Keskiö on arvotus, mutta se on sitten myyjäliikkeenkin ongelma jos ei ala oletetusti toimimaan ja kestämään .. No pitää kysästä tarjousta ja käydä katsomassa mitä on tarjota .. :)
Kanjoni on kyllä osien puolesta parempi .. mutta siinä on sitten noi takuu yms.. jutut jos alkaa jotain sattumaan .. Nätti on trekki munki mielestä .. Enkä mitään susirumaa huolis vaikka ois kuinka hyvä :D

IncBuff
10.12.2015, 09.49
Cube Cross Race SL?

EsaJ
10.12.2015, 10.03
jarruista kokemusta edellisessä krossarissa ja onhan niissä ajoittain säätämistä, mutta täällä tasasilla ajellessa ei ole kynnyskysymys .. Keskiö on arvotus, mutta se on sitten myyjäliikkeenkin ongelma jos ei ala oletetusti toimimaan ja kestämään .. No pitää kysästä tarjousta ja käydä katsomassa mitä on tarjota .. :)
Kanjoni on kyllä osien puolesta parempi .. mutta siinä on sitten noi takuu yms.. jutut jos alkaa jotain sattumaan .. Nätti on trekki munki mielestä .. Enkä mitään susirumaa huolis vaikka ois kuinka hyvä :D

Voin kertoa, että kyllä erään liikkeen kanta oli, että ruostetta vuotava 3kk vanha PF30 keskiö ei ollut takuuasia.. Kas se ei oo rikki, kun pyörii...

mk
10.12.2015, 10.06
^^^
Cube Cross Race SL? Oho! ihan ok näkönen (http://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-sl-greynflashorange-2016/), väritys vois olla parempi Pro mallin oranssi ois hieno :p :) Race:n spekseissä ei hirveesti huomautettavaa tuohon hintaan .. kiitos !

EsaJ .. tuo on hyvä huomio, mutta tuon liikkeen suhteen luulen että takuujutuissa ei tule ongelmia .. Ei ainakaan tähän saakka

Kuntoilija
10.12.2015, 10.11
Tällä hetkellä Bike-Discountissä on nuo Cuben krossarit halpoja, hinta tullut alas muutamia satasia sitten viime vilkaisun . Nestelevarit ja 105-sarjalla 1.100,- tai ultegralla 1.430,-.

mk
10.12.2015, 10.19
Tällä hetkellä Bike-Discountissä on nuo Cuben krossarit halpoja, hinta tullut alas muutamia satasia sitten viime vilkaisun . Nestelevarit ja 105-sarjalla 1.100,- tai ultegralla 1.430,-.
^kiitos vinkistä ... tuossa 105 sarjalla olevassa olisi aikalailla kaikki kohtallaan .. :) hintakin houkuttelee .. Tosin kokoa 56 ei just nyt ole varastossa, mutta eihän se joulukaan vielä ole :p

Kuntoilija
10.12.2015, 10.26
Paskan marjat nuo edullisilta vaikuttaneet hinnat ovatkin alvittomia. Alvin kanssa ihan Cuben listahinnat.

mk
10.12.2015, 10.44
Paskan marjat nuo edullisilta vaikuttaneet hinnat ovatkin alvittomia. Alvin kanssa ihan Cuben listahinnat.
mitäs vittua? Ostoskorissa hinta näkyy kuitenkin kokonaisuutena tuo ~1100 euroa

Kuntoilija
10.12.2015, 10.53
Sanos muuta, mutta hinnan alla lukee lähetyskuluista ja arvolisäverosta vapaa hinta niin luulisi näiden tulevan hinnan päälle.

mk
10.12.2015, 11.04
Sanos muuta, mutta hinnan alla lukee lähetyskuluista ja arvolisäverosta vapaa hinta niin luulisi näiden tulevan hinnan päälle. No nyt naksahti tuo Alviki päälle , kun meni maksuun asti eli hinnaks kertois 1.353,58 €

Kuntoilija
10.12.2015, 11.10
Veloittavat ihan oikein Suomen alvin 24% mukaan. Tuohon napsahtaa sitten vielä lähetyskulut päälle

Ei ihan ihan niin halpaa, kun ensin intoilin, mutta ilmeisesti kuitenkin halvin nestelevyjarru-krossari 105-palikoin tai ei ole sitäkään kun xxl:n Whiteä saa välillä 750,-

mk
10.12.2015, 16.14
vaikuttais nyt tämä Canyonin Inflite AL 9.0 (https://www.canyon.com/fi/road/inflite/) olevan se 1.ehdokas kuitenkin .. TREK Crockett putos pois, kun paikallinen ei sitä enää saa .. Cube vaikuttais taas olevan huonommilla palikoilla ja geometriakaan ei vakuuta .. Pitänee jatkaa speksailua ja etsimistä jos jotain muuta löytyis sekä säästää roposia sitä tehdessä :o

JohannesP
10.12.2015, 16.22
Stevensillä löytyy Vapor disc. Hinta kai samaa luokkaa kuin Canyon.

https://www.stevensbikes.de/2015/index.php?bik_id=11&cou=DE&lang=en_US

JohannesP
10.12.2015, 16.25
Stevensillä löytyy Vapor disc. Hinta kai samaa luokkaa kuin Canyon.

https://www.stevensbikes.de/2015/index.php?bik_id=11&cou=DE&lang=en_US

Edit: nähtävästi saa Suomestakin.
http://www.bikeshop.fi/Stevens_Bikes_Vapor_Disc/ekauppa/pSTVAPOR/
"Loppuhinta Saksan hinnoin"

Googlettamalla 1899€ Saksasta
http://www.radsport-smit.de/Stevens-Vapor-Disc-Cyclocrossrad

Ulkorengas
11.12.2015, 04.53
Edit: nähtävästi saa Suomestakin.
http://www.bikeshop.fi/Stevens_Bikes_Vapor_Disc/ekauppa/pSTVAPOR/
"Loppuhinta Saksan hinnoin"

Bikeshopin hinnoittelu:
http://www.bikeshop.fi/alennusta
2299 € -> 1954,15 €

mk
11.12.2015, 06.48
Bikeshopin hinnoittelu:
http://www.bikeshop.fi/alennusta
2299 € -> 1954,15 €
Ei huono, alen kanss samoissa kuin kanjoni :) Kiekoista ei tosin löydy mitään tietoa, kiinnostais tubeless käyttö -soveltuvuus ja muutenkin laatu .. Stevens jatkoon kuitenkin :o kiitos vinkistä

itv
11.12.2015, 10.56
Entäs toinen saksalainen tusinapyörä, Focus? AX 1.0 varmaan olisi spekseiltään lähinnä. Itse ajellut nyt pari lenkkiä AX kakkosella, ja toistaiseksi vaikuttaa oikein hyvältä. Tässä jarrut ovat vain puolihydrauliset, mutta tuntuma on hyvä, peittoaa mekaaniset ja huonot täyshydrauliset mennen tullen. Ja kai noi läpiakselitkin on hyvä juttu, tosin itse olisin mieluummin ottanut taakse tavallisen niin olisi kärryn hinailut onnistuneet vähän helpommin. Kiekot ovat sormituntumalla todettuna painavahkot.

Sattuuko kenelläkään muuten olemaan kokemusta Focuksen Concept -kehien tubeless-käytöstä, riittääkö normiteippaus ja litkut?

LauriA
11.12.2015, 11.57
Focuksen Concept kiekot on aika tankit, muistaakseni 2,3kg setti ilman pikalinkkuja.

Last look at Eden
25.01.2016, 11.44
Mietin uutta cycloa Caadx 105 disk:in jälkeen, jonka vaimo halusi itselleen.

Nälkä kasvaa ajaessa ja hintahaarukka näyttäis asettuvan 3000€ molemmin puolin. Tässä muutama malliksi. Oisko muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Ympärivuotiseen ajoon erilaisilla alustoilla, nastoilla talvella. Kuskin pituus 173cm ja insteam 80cm.

Trek Boone 5
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maantie/cyclocross/boone/boone-5-disc/p/2464000-2016

Specialized Crux Elite X1
http://www.specialized.com/fi/en/bikes/road/crux/crux-elite-x1

Cannondale SuperX Rival CX1 tai Ultegra
http://www.pyorasuvala.fi/cyclocross-1/cannondale-superx-ultegra

http://www.pyorasuvala.fi/cyclocross-1/cannondale-superx-rival-cx1

Merida 6000

http://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness/cx/2016/cyclo-cross-6000-4408.html

ps. lokarien mahdollisuus plussaa. Ainakin Meridaan ja Trekiin saa...

timpe
25.01.2016, 12.10
Boone on itellä ja ei voi muuta kuin kehua. Geo on maantiepyörämäinen, meno erittäin mukavaa tuon satulaputken iso speed -teknologian ansiosta.
Kiekot on tubeless ready. Boonesta saattaa olla tulossa uusi malli ensi vuodelle, jossa myös takana läpiakseli. Ongelmaksi ei tosin ole kokenut sittä että vain edessä läpiakseli.
Hommasin toiset kiekot ja tarkoitus tulevana kautena testata miten toimii maantiepyöränä, uskoisin että vaikea huomata eroa maantiepyörään.

Nuo muutkin linkkaamasi pyörät ovat varmasti erittäin hyviä. Spessussa taisi olla joku uusi standardi noissa navoissa ja kiekkojen yhteensopivuudessa oli jotain haasteita?

leecher
01.02.2016, 14.08
Itse katsellut myös tuota Spessun crux eliteä. Vaikuttaisi kyllä erittäin mielenkiintoiselta. Maantietä tulee ajettua s-works Tarmacilla niin tuo olisi geometrialtaan tuttua kauraa.
Aiempaa cycloa en ole omistanut joten sinänsä uusi pyörätyyppi minulle. Onko kenelläkään käyttäjäkokemuksia tuosta spessun crux elitestä?

Antti Kuitto
01.02.2016, 14.10
Eikös noissa spessuissa ollut vähän spesiaalimman kokoiset läpiakselit?

jarit
01.02.2016, 19.48
Joo, 2016 Cruxeissa on Spessun oma viritys läpiakseleiksi.
Jos jostain löytyy 2015 malli niin niitä kannattaa miettiä mielummin niitä vaihtoehtoina, koska niissä ovat pikalinkut tai jokin muu standardimpi läpiakseli.
Mulla on ajoissa viime vuotinen Crux Sport (eli alsa rungolla) GG käytössä. Kuitenkin tuon geometria on niin mukava että mielellään upgraidaisi kuituiseen, mutta tuo akseli juttu meni vähän hassuksi Spessulla.
Tuossa on konversiokitistä juttua.
http://nextdevo.com/shop/specialized-scs-road-through-axle-conversion-kit

rjrm
01.02.2016, 21.47
Jep. Ei voi kiekkoja vaihtaa toisiin koska ei löydy napoja spessun runkoon. Tapa se on tuokin ampua itseään jalkaan.
Konversiosetti 275 taalaa...

Onkohan spessun jälleenmyyjien otettava noita myyntiin?

jaksu
01.02.2016, 21.55
Mietin uutta cycloa Caadx 105 disk:in jälkeen, jonka vaimo halusi itselleen.

Nälkä kasvaa ajaessa ja hintahaarukka näyttäis asettuvan 3000€ molemmin puolin. Tässä muutama malliksi. Oisko muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Ympärivuotiseen ajoon erilaisilla alustoilla, nastoilla talvella. Kuskin pituus 173cm ja insteam 80cm.

Trek Boone 5
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maantie/cyclocross/boone/boone-5-disc/p/2464000-2016

Specialized Crux Elite X1
http://www.specialized.com/fi/en/bikes/road/crux/crux-elite-x1

Cannondale SuperX Rival CX1 tai Ultegra
http://www.pyorasuvala.fi/cyclocross-1/cannondale-superx-ultegra

http://www.pyorasuvala.fi/cyclocross-1/cannondale-superx-rival-cx1

Merida 6000

http://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness/cx/2016/cyclo-cross-6000-4408.html

ps. lokarien mahdollisuus plussaa. Ainakin Meridaan ja Trekiin saa...

BMC CX01 kannattaa myös tsekata. On yli 3ke budjetin, mutta varmasti maukas peli!

CamoN
01.02.2016, 21.57
Onkohan spessun jälleenmyyjien otettava noita myyntiin?

Spessun politiikan tietäen "ohjaavat" jälleenmyyjät tilaamaan mielummin Rovalin kiekkoja lattiasta kattoon kuin mitään tuollaista elämää helpottavaa sinne takanurkkaan.

macn0ble
03.02.2016, 10.27
Tere.

Mielipidekysely.

Hakusessa kakkonen, talvirassi. Vaihtoehdot on seuraavat ->

Cannondale CAADX Tiagra 2015

http://www.evanscycles.com/products/cannondale/caadx-tiagra-disc-2015-cyclocross-bike-ec071033

Focus AX 4.0 2015

http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2015/road-1/mares-cx/mares-ax-40-disc.html

Merida CC 300 2015

http://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/cross/cyclo-cross/2015/cyclo-cross-300-2213.html

Felt F85X

http://www.bestbikes.fi/felt-f85x-2015

Eli luokka ~950€

Last look at Eden
03.02.2016, 15.36
BMC CX01 kannattaa myös tsekata. On yli 3ke budjetin, mutta varmasti maukas peli!

Juu, budjetti paukkuu yli. Taidan tehdä lopullisen valinnan Boone 5:n ja Cannondale Superx Ultegra:n välillä. Kiitokset kaikille mielipiteistä!

Pred
03.02.2016, 16.38
Onko kenelläkään kokemuksia Pivotin Vault:sta?

http://www.pivotcycles.com/bike/Vault/ (http://www.pivotcycles.com/bike/Vault/)

Antti Kuitto
04.02.2016, 15.18
Onko kenelläkään kokemuksia Pivotin Vault:sta?

http://www.pivotcycles.com/bike/Vault/ (http://www.pivotcycles.com/bike/Vault/)

Tiimikaverilla on tommonen ja kovin on ollut tyytyväinen.

Itsellä on tuossa aiemmin mainittu BMC CX01 ja on kyllä aivan huikean hieno pyörä ajaa; runko on jäykkä, geometria erittäin onnistunut, helppo ajaa kaksipyöräsladissa...en itseasiassa keksi yhtään mitään parannettavaa. ELi jos vaan budjettia pystyy venyttämään, niin iso peukku. :)

Antti Kuitto
04.02.2016, 23.52
Spessun akseleista mielenkiintoista tarinaa: http://www.cxmagazine.com/nikki-harris-specialized-sworks-crux-disc-cyclocross-bike-british-nationals-2016

"Nearly all sponsored Specialized racers this season were on quick release axle Crux models, allowing them to use wheels other than Specialized’s Roval wheels that are required by the company’s proprietary SCS thru axle system"

Viltro
14.02.2016, 17.20
Mites tämä XXLn tarjoama Merida näin ekaksi menopeliksi? https://www.xxl.fi/merida-cx-100-claris-16-cyclocross-pyora/p/1118760_1_style
650e nyt kun - 20% päivät menossa.
Ihan työmatkoihin ja lenkki käyttöön budjetin ollessa max 800e

Hippo
14.02.2016, 17.30
Se on juurikin hyvä siihen hommaan. Poimi pois, ja parin kolmen vuoden kuluttua olet viisaampi ostamaan jotain muuta, jos silloinkaan vielä tarve.

Viltro
14.02.2016, 17.33
Sivuilla sanotaan "Meridan CX-pyörissä on lokasuojia varten kiinnityspisteet. Lisäksi Cyclo Cross pyörissä on leveä, nastarenkaiden käytön mahdollistava haarukka." Eli ilmeisesti saa kiinteät lokarit helposti asennettua mutta mahtuuko kunnon nastarenkaat alle?

CamoN
14.02.2016, 17.45
Cyclocross-pyörien "leveät haarukat" eivät välttämättä ole kuin 33-35mm leveille renkaille sopivat. Tuossa näyttäisi olevan ensiasennuksena 33mm leveät, eli ainakin ne mahtuu. 40mm tai yli leveitä rengastilojakin on olemassa vastaavissa rungoissa, mutta se on täysin tapauskohtaista. Eiköhän tuon Meridankin tapauksessa ne oikeat leveysmaksimit löydy internetistä kun vähän kaivaa.

Nastarenkaalle kannattaa tietysti laskea vielä 1-2mm lisää varmuusvaraa per puoli, erityisesti jos renkaassa on nastalla varustettu korkea sivunappula.

paaton
14.02.2016, 18.23
Juu, trekk crocketin rengastila on aika minimi, jos meinaa cycloon saada kunnolliset nastarenkaat. 38mm gravdall mahtuu molempiin päihin juuri sopivasti lokareiden kanssa, mutta yhtään ylimääräistä tilaa ei kyllä jää. Ilman lokareita taakse mahtuu hyvin 42mm rengas. Eteen menisi ilman lokaria isompikin.

Eli tosiaan, rengastila kannattaa tarkistaa jos on tarkoitus saada monipuolinen cyclo.

Speedy84
13.03.2016, 17.08
Olen hankkimassa cyclocrossia ja viivalle on nyt karsiutunut kaksi vaihtoehtoa:

http://www.konaworld.com/jake_the_snake.cfm

http://www.konaworld.com/jake_the_snake_cr.cfm

Jake The Snake ei varmaankaan esittelyjä kaipaa, vaan näissä suurimpana erona on runkomateriaali. Ja keskiölaakeri, joka alumiinisessa on kierteellä ja hiilarissa prässätty pf30. Lisäksi alumiinisessa oli edessä läpiakseli, hiilarissa normi pikalinkku. Alumiini vs hiilikuitu -topiceja on varmasti pilvin pimein, mutta kysyn silti, että kumpi näistä olisi pidemmällä tähtäimellä kannattavampi hankinta maantie-/polku-/hiekkatieajoon maantiepyörän tilalle? Tarkoitus on jossain vaiheessa hommata pyörään myös maantiekiekot. Ajo koostuu varmaan suurimmaksi osaksi maantiestä, mutta tykkään myös kovasti ajella muuallakin kuin päällystetyllä asfaltilla. Syvemmällä metsässä ja kivikoissa röyttyämiseen löytyy täpäri, joten siihen käyttöön fillari ei ole tulossa. Painoeroa näillä kahdella ei merkittävästi ole ja hintaeroa tinkimisen jälkeen muutama satanen. Koeajot on suoritettu ja molemmat olivat todella hyviä, tosin kyllähän hiilikuidun ajotuntuma maantiellä vei hiuksenhienosti voiton.

Maantiepyörää hankkiessa hiilikuitu olisi ilman muuta etusijalla, mutta jotenkin vain huolettaa, että kestääkö tuo hiilikuiturunko varmasti cx -käytössä ympäri vuoden samalla tavalla kuin alumiini? Tuossa CR -mallissa on sama runko kuin Major Jakessa, joten rungon nyt luulisi olevan laadukas ja kestävä, mutta netistä en vaan ole löytänyt vielä yhtäkään arvostelua/koeajoa tuosta...

fillari16
19.03.2016, 11.42
Olen hankkimassa cyclocrossaria työ- ja retkipyöräilyyn. Tarvitsen 48 cm runkoisen ja vaihtoehtoina olisi Kona Jake ja Trek Crossrip elite. Suunnilleen saman hintaisia, mutta Konassa parempi Shimano Tiagra vaihteisto + alu etuhaarukka, Trekissä puolestaan halvempi Shimano Sora vaide, mutta hiilikuitu haarukka. Kumpi merkki / valinta olisi järkevämpi?:seko:

CamoN
19.03.2016, 15.07
Etuhaarukka on voimansiirtopalikoita hankalampi vaihtaa. Tai ei se vaihto sen kummempi operaatio ole, mutta ulkonäöllisesti ja spekseiltään kaikinpuolin sopivan hiilarihaarukan löytäminen voi olla, ellei tilaa suoraan valmistajalta. Eli ennemmin hiilarihaarukka, Tiagra ja Sora on kuitenkin ihan yhtä soivia hyötypyörässä.

Maantiepyörää hankkiessa hiilikuitu olisi ilman muuta etusijalla, mutta jotenkin vain huolettaa, että kestääkö tuo hiilikuiturunko varmasti cx -käytössä ympäri vuoden samalla tavalla kuin alumiini? Tuossa CR -mallissa on sama runko kuin Major Jakessa, joten rungon nyt luulisi olevan laadukas ja kestävä, mutta netistä en vaan ole löytänyt vielä yhtäkään arvostelua/koeajoa tuosta...

Hiilikuitu itsessään kestää kyllä, mutta kiveniskemät, isot naarmut ja muut arkikäytön jäljet harmittaa hiilikuiturungossa alumiinista enemmän.

leecher
19.03.2016, 15.24
Likalle tuli hommattua ensimmäinen cyclo. Focus mares. Onko jollain valmistajalla toimivia irroitettavia lokareita?

Sent from my iPhone using Tapatalk

a-2000
19.03.2016, 22.31
Onko porukalla kokemusta Felteistä? Uusi F65X kiinnostelisi, mutta koko vähän arveluttaa.
Onko nuo jotenkin erityisen pitkiä? Reachia näyttää olevan tuossa 55cm kokoisessa jotenkin paljon verrattuna esim 54cm kokoiseen CaadX:ään.

F65X 55cm: reach 397, stack 568. CaadX 54cm: reach 379, stack 554.

Itse olen 183cm / Inseam 84cm

Kiusankpl
19.03.2016, 23.02
F65x ollut vuoden ja 2000 km:n verran. Laadukas pyörä luotettavalla 105 -vaihteistolla ja mekaanisilla levyjarruilla, jotka tarpeeksi tehokkaat. Toki hydrauliset olisivat tunnokkaammat mutta budjettini oli 1500 €.
Rungoltaan / ergonomialtaan Felt tuntuu jopa maantiepyörältä, mutta 9,6 kg:n paino ja yleinen jämäkkyys tuntuu kyllä ajossa. Contin Cyclocross Speedeillä on maukas kyllä maantielläkin. Olen 181 cm ja inseam 82 cm, kooltaan pyörä (55 cm) mulle sopiva mutta puhtaaseen cyclocross-käyttöön voisin vaihtaa stemmin 100 mm-> 90 mm saadakseni enemmän ketteryyttä. Lenkki- / rospuuttopyöränä toimii F65x vakautensa ansiosta hyvin.

Ulkorengas
20.03.2016, 07.25
Etuhaarukka on voimansiirtopalikoita hankalampi vaihtaa. Tai ei se vaihto sen kummempi operaatio ole, mutta ulkonäöllisesti ja spekseiltään kaikinpuolin sopivan hiilarihaarukan löytäminen voi olla, ellei tilaa suoraan valmistajalta. Eli ennemmin hiilarihaarukka, Tiagra ja Sora on kuitenkin ihan yhtä soivia hyötypyörässä.

Toisaalta jos vivut ei miellytä, niiden vaihtaminen tulee maantiepyörässä kalliiksi.

Trek nykyään ilmoittaa sivuillaan painon (koko 56: 11 kg). Sellainen muistikuva minulla on, että tuo olisi reilusti alakanttiin oleva lukema, kun vuosi sitten pyörän jossain punnitsin. Toki 2016 voi olla kevyempi kuin 2015. Jake lienee n. 10,5 kg. Ei toki retkipyöräilyssä varmaan tärkein asia, mutta muuten varmaan ajettaessa eron huomaa. Mielestäni valintaa ei siis kannata tehdä paperitietojen perusteella, vaan koittaa saada molemmat kokeiltavaksi. Jos kovuudesta ei merkittävää eroa löydä, silloin haarukan materiaali ei ole kovin oleellinen valintaperuste. Ei ainakaan valita arjessa ehkä naarmuille ja kolhuille herkempää materiaalia.

Konalla Jaken lisäksi Rove voisi olla hyvä vaihtoehto tuohon tarkoitukseen. Tosin Rovea käsittelevään ketjuun laitoin kommentin etuhaarukasta.

a-2000
20.03.2016, 12.26
Thanks!

Vaikuttaako muuten stack pyörän todelliseen reachiin?

Kugelschreiber
20.03.2016, 12.53
^Kyllähän se sikäli vaikuttaa että jos sulla on 2 pyörää jossa on sama reach mutta toisessa vaikka 3 senttiä enemmän stackia niin jos nostat matalamman pyörän ohjaustangon samalle korkeudelle niin sen todellinen stack on pienempi kuin toisen.

voi laskee vaik täältä: http://www.bikegeo.net/

a-2000
20.03.2016, 15.50
^Mitenhän kun nakuttelin CaadX:n mitat tuonne niin stackia tuli about 2cm enemmän kun Cannondalen taulukossa?
Voiko tuossa olla niin paljon lyhyempi etuhaarukka?

pkka
23.03.2016, 17.36
Täpärin ja fätin kaveriksi tekis mieli hommata cyclocross, työmatkoille, maantielenkeille ja ihan yleispyöräksi. Ajattelin korkeintaan 1000€ sijoittaa siihen. Mitäs kannattais sillä hinnalla alkaa katsella?

Nämä olisi lompakolle sopivia vaihtoehtoja.

Kona rove al
Merida cx 100
White xc pro

Näistä Kona miellyttää silmää eniten. Ei ole mitään käsitystä näiden osasarjoista, millä sais parhaiten rahoille vastinetta?

Ja mielellään hakisin sen kivijalkaliikkeestä.

Ulkorengas
23.03.2016, 18.25
Minkä kokoinen olet?

XXL:n krossari on epäilyttävän halpa (800 euroa). Epäilyttävä siksi, että hintaan pitäisi laittaa ykkönen eteen, jotta päästäisiin ultegraan ja hydraulisiin jarruihin. Todennäköisesti jostain on siis tingitty.

Feltin F85X löytyy alta tonnin ja sen parempi versio 1100 €. Noissa on mielestäni vain yksi huono puoli ja se on keskiön tyyppi (press fit).
http://www.polkupyorakauppa.fi/index.php/polkupyorat.html?cat=229
(http://www.polkupyorakauppa.fi/index.php/polkupyorat.html?cat=229)
Tällainen Genesiskin saattaisi olla kelpo pyörä tuollaiseen käyttöön, tosin minkäänlaista kokemusta ei tuosta minulla ole:
http://www.raispo.fi/polkupyorat/genesis/adventure/tour-de-fer

(http://www.raispo.fi/polkupyorat/genesis/adventure/tour-de-fer)

seppo_taalasmaa
23.03.2016, 18.45
Minkä kokoinen olet?

XXL:n krossari on epäilyttävän halpa (800 euroa). Epäilyttävä siksi, että hintaan pitäisi laittaa ykkönen eteen, jotta päästäisiin ultegraan ja hydraulisiin jarruihin. Todennäköisesti jostain on siis tingitty.

Feltin F85X löytyy alta tonnin ja sen parempi versio 1100 €. Noissa on mielestäni vain yksi huono puoli ja se on keskiön tyyppi (press fit).
Tällainen Genesiskin saattaisi olla kelpo pyörä tuollaiseen käyttöön, tosin minkäänlaista kokemusta ei tuosta minulla ole:

Se oli koko syksyn 1300€ mutta myyvät nyt pois kun uudet tulevat kevääksi

Ulkorengas
23.03.2016, 20.45
Kovin halpa on 1300 euron hintaisenakin. 1800 euron suuruusluokasta ylöspäin alkaa olla hydraulijarruja ja ultegran/105 osia. Mutta kiekoista ja rungostahan ei annettujen tietojen perusteella voi päätellä yhtään mitään.

pkka
23.03.2016, 21.00
Minkä kokoinen olet?

170cm lyhyt.

Tuo Felttikin vois olla yksi vaihtoehto, pitää käydä koeajamassa. Mä en pyöristä sen enempää tiedä, ajelen vaan.. Eli miksi press fit-keskiö on huono?

Genesis ei jostain syystä kolahda..

Mites toi Kona? Se istuu silmään ulkonäön puolesta erittäin hyvin.

Ulkorengas
23.03.2016, 22.10
Eli miksi press fit-keskiö on huono?

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41098-Press-Fit-keski%F6t-ja-k%E4ytt%F6kokemukset

Genesis ei jostain syystä kolahda..

Retkipyörien tarakat on aika kolhoja moniin jälkiasennettavin verrattuna. Edestä voi tietysti ottaa pois, jos ei tarvetta ole. Sitten alkaa jo näyttää pyörältä. Mutta jos ei kolahda, asia on sillä selvä.

Mites toi Kona? Se istuu silmään ulkonäön puolesta erittäin hyvin.

Kovaksi sitä on täällä moitittu, mutta käy kokeilemassa.

pkka
23.03.2016, 22.35
Okei. Tuo Feltti alkoi enemmänkin kiinnostaa, pitää käydä se ja Kona ainakin kokeilemassa näin alkuun..

Kahvupaussi
24.03.2016, 08.27
Meridan Cx 100:n hintaan 600,- XXL:stä (sitä ei muualta saakkaan). Siististi tehty runko (samalta näyttää kuin muissakin alurunkoisissa Meridoissa), haarukka alua, osat mielestäni OK peruskamaa. Kannattaa kokeilla jos budjettiluokan vehjettä etsii. Itsellä nyt Cx 500 ja aiemmin Cc3 disc.

pkka
24.03.2016, 20.06
Meridan Cx 100:n hintaan 600,- XXL:stä (sitä ei muualta saakkaan). Siististi tehty runko (samalta näyttää kuin muissakin alurunkoisissa Meridoissa), haarukka alua, osat mielestäni OK peruskamaa. Kannattaa kokeilla jos budjettiluokan vehjettä etsii. Itsellä nyt Cx 500 ja aiemmin Cc3 disc.

Meridan sais ainaki halvalla. Täytyy käydä sitäkin katsomassa. Voihan sitä sit panostaa kalliimpaan jos enemmän innostuu cyclocrossailusta.

Jenkka
26.03.2016, 19.21
Mikä siinä xxl cx pyörässä nyt "epäilyttää"? Hintaan 800 varmasti loistava ostos noilla spekseillä. Ostin 10 vuotta sitten 800 eurolla saksasta "2danger" cyclon, joka oli ultegran kahvoilla, hiilarikeulalla, dura-ace(!) takavaihtajalla ja hyvillä 36/46 kammilla. Luonnollisesti tällä foorumilla pyörää pidettiin aivan paskana, kun ennen osto päätöstä siitä kyselin (silloin olin omalla nimellä en nimimerkillä).

Tuo xxl talon cx on sitten tosi matalalla emäputkellä, ettei varsinainen rento työmatkapyörä ajoasennoltaan ole.

Kun viime syksynä päivitin uuteen cycloon, nin ostin cyclecenteristä ridleyn x bow:n ja taas "epäilyttävän halpaan hintaan". Niistä, jotka maksavat näistä rospuuttopyöristä 2-3 keur, niin varmaan paskaa tuli taas ostettua.

Pudeman
26.03.2016, 19.26
Täällä ja käsi ylhäällä: CycleCenterin Ridley X-Bow10 tarjous talvella tarttui haaviin. Nyt sama pyörä 30% kalliimpi. 105 osat, ettei nyt ihan kuraa ole. Kyllä tällä rospuutto kauden menee ja kesällä sorarännit...

Kommuutteri
27.03.2016, 18.51
Hmm. Ostin myös X -bowin alkutalvesta kun sopivasti sain ja mielestäni se on aivan erinomainen yleispeli vaikkei olekaan kaikkein kevyin. Kesäkiekoiksi tuli hommattua Huntit, joilla kelpaa makustella sorateitä ja työmatkaa pidennettynäkin ilman loksuja ja nastoja. Jotain hyvn toimivaa noissa Ridleyssä on.

Sent from my iPad using Tapatalk

Pudeman
29.03.2016, 19.25
Meneekö liikaa ohi otsikon: kevyemmin rullaavaa rengasta haetaan. Tehdasasenteisena Challenge Grifo pro 32 mm. Asvaltilla ja kovilla sorateillä kelpaisi rullaavampikin.

Kiusankpl
29.03.2016, 20.06
Nyt kiinnostaa tuo rullaavampi rengas itseäkin (vaikka muutama rengas-aiheinen ketju tällä jo onkin...). Contin Cyclocross Speed testattu: kevyesti kulkee, mutta muutama rengasrikko liikaa viime kesänä aiheutti epäluottamuksen...

ranttis
30.03.2016, 00.26
Tässä ketjussahan noita spekuloidaan joten se lienee oikeampi ketju rengaskeskustelulle:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54827-Leve%E4t-ja-nopeat-maantierenkaat

Terroo
06.04.2016, 16.39
Ei täysin nyt cyclocrossia ole tämä viesti, mutta kysyn vinkkiä kuitenkin. Haussa siis työmatkoille ja todennäköisesti maantielle/asfaltille lenkkeilylle menopeli. Olen 170cm pitkä, jalan mittaa en tähän hätään keksi mutta se ei olekkaan viestin merkitys. Budjetti pyörinee 1000-1400 euron paikkeilla. Tarkoitus liikkua keväästä syksyyn, isolla ehkällä myös talviaikaan.

Mitä mielä näistä?

http://www.suomenurheilupyora.fi/crescent-maxa-vm-2015

http://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-mud-disc-ultegra

http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-pyorat/trek-crockett-5-disc-2015/?j=halpuus

Muitakin vaihtoehtoja saa budjettiin ja käyttötarkoitukseen sopien heitellä.

Laika
06.04.2016, 21.35
Mulla on samanlaisessa käytössä Planet X London Road. Olen 178cm, lyhyehköt jalat ja pitkät kädet, ja L-koko on hyvä.

Kugelschreiber
07.04.2016, 10.34
Kävin paikallisessa pyöräliikkeessä toissapäivänä ja joku oli ovenpieleen parkkeerannut Kona Roven. Noh siihen oli laitettu WTB Nanot jotka ovat aika tarkkaan sen 40 milliä leveät. Tietty piti kattoo vähän rengastiloja ja muuta sellaista, ja voi hyvänen aika: taakse olisi kyllä mahtunut isompikin kumi, mut edessä oltiin ihan rajoilla. Näytti siltä että hyvä jos 35-millinen mikkihiirinakki olisi mahtunut siihen keulaan lokarin kanssa.

Ei jatkoon

Ja ennen kuin joku sanoo että eihän nyt cyclocrossarissa mitään lokareita tarvita niin tilaa oli sen verran nihkeästi että varmaan jo kura ja muu ryönä tukkii koko keulan tositoimissa.

CamoN
26.07.2016, 09.58
Spessun CruXeissa se SCS-akselisekoilu jäi onneksi yhden vuosimallin murheeksi. Näköjään vuoden 2017 malleissa (http://www.bikerumor.com/2016/07/25/2017-specialized-crux-cyclocross-bikes-move-142mm-thru-axles/) hiilikuiturungot on 142mm leveällä läpiakseliperällä ja alumiiniset perinteisellä 135mm pikalinkkuperällä.

seppo_taalasmaa
26.07.2016, 10.03
Spessun CruXeissa se SCS-akselisekoilu jäi onneksi yhden vuosimallin murheeksi. Näköjään vuoden 2017 malleissa (http://www.bikerumor.com/2016/07/25/2017-specialized-crux-cyclocross-bikes-move-142mm-thru-axles/) hiilikuiturungot on 142mm leveällä läpiakseliperällä ja alumiiniset perinteisellä 135mm pikalinkkuperällä.

En käsitä miten tuollaisia aivopieruja pääsee ikinä edes tuotantoon asti. Vaikka systeemi oli kuinka hyvä niin kyllä harrastaja on kiinnostunut vara-osa saatavuudesta jne. Onhan tuossa tällä hetkelläkin liikaa valittavia akselivaihtoehtoja : 15x100 12x100 9x100 15x110, Takana: 10x135 12x135 12x142 12x148...

leecher
26.07.2016, 10.19
Tuo Spessun Crux Expert 2017 olisi kyllä hieno laite !

Markkoo
26.07.2016, 14.57
Ei täysin nyt cyclocrossia ole tämä viesti, mutta kysyn vinkkiä kuitenkin. Haussa siis työmatkoille ja todennäköisesti maantielle/asfaltille lenkkeilylle menopeli. Olen 170cm pitkä, jalan mittaa en tähän hätään keksi mutta se ei olekkaan viestin merkitys. Budjetti pyörinee 1000-1400 euron paikkeilla. Tarkoitus liikkua keväästä syksyyn, isolla ehkällä myös talviaikaan.

Mitä mielä näistä?

http://www.suomenurheilupyora.fi/crescent-maxa-vm-2015

http://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-mud-disc-ultegra

http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-pyorat/trek-crockett-5-disc-2015/?j=halpuus

Muitakin vaihtoehtoja saa budjettiin ja käyttötarkoitukseen sopien heitellä.
Merida cc500 cyclocenterissä vajaalla tonnilla. Osien puolesta kelpo peli, lokarit saa kiinni vaivatta. Ainoa että tarakalle ei ole omia kiinnityspisteitä. Hintaan nähden hyvä paketti.

Kahvupaussi
28.07.2016, 11.23
Merida cc500 cyclocenterissä vajaalla tonnilla. Osien puolesta kelpo peli, lokarit saa kiinni vaivatta. Ainoa että tarakalle ei ole omia kiinnityspisteitä. Hintaan nähden hyvä paketti.

+1

jumbojussi
29.07.2016, 13.05

+2

Ynnykkä
13.08.2016, 21.43
Suosituksia alle 2000€ cycloihin? Katsellut Canyonin Infinite 9.0 S (1899€). Vanha cyclo Biachin zurico ja tuossa olevaan Sram Apex DoubleTab Controls ei miellytä. Onko muilla kokemuksia Shimanon RS685 Hydraulic Dual-Controlleista, jotka tuossa Canyonissa ja useimmissa 2000€ hintaluokan pyöräissä näyttää Shimanolta Sramilta Rival1.

Ynnykkä
13.08.2016, 22.28
Pohdin tässä Infinite AL 9.0 S ja Infinite AL SLX 8.0 Pro Racen välillä. Toisessa juuri tuo yksi eturatas Quarq Prime, 11s ja toisessa Ultegran 52 | 36. Pyörä ei ole muuhun kuin reenipyöräilyyn alkuvuodesta/loppuvuodesta ja kesällä pyöräilen sillä mökillä. Suurimmat kilometrimäärät poljen juurikin tällä pyörällä vuodessa. n.3000km vuodessa. Joten helpommalla pääsisi jos ostaisi Quarq Prime niin ei tarvitsisi edessä vaihdella. Takana Sramin XG-1150 pakka.

Ynnykkä
15.08.2016, 09.46
Cycloon Sram Rival1 osasarja yhdellä eturattaalla Quarq Prime 11s, kiekot DT Swiss R 24 Spline DB vai Ultegra 11s kahdella (Ultegran osasarja, takana vain 105 pakka ja kiekot DT Swiss R 24 Spline DB ?

Aakoo
15.08.2016, 13.28
^Jos ne Sramin doubletapit ei miellytä nykyisessä pyörässä, niin mikä saa uskomaan että ne uudessa pyörässä olisivat yhtään sen paremmat?

jii.haanpaa
15.08.2016, 17.03

Hieman aiheen vierestä. Olin kaverin kaverina fillariostoksilla ja tuli pikaisesti koeajettua tuo Merida. Se on kyllä hämmentävä homma kuinka kaksi paperilla samankaltaista pyörää samanlaisilla osilla voi tuntua niin täysin erilaisilta. Sitten vielä se, että vaikka valmistajien geometriataulukoiden perusteella fillareissa on vain millimetriluokan eroja, niin tosielämässä voidaan näköjään puhua useammasta senttimetristä. Johtuneeko eri valmistajien tavasta mitata asioita? verrokkina oma krossarini. Kyynärvarsisormimittarilla mitattuna Merida oli useamman sentin lyhempi kuin oma pyöräni vaikka taulukon mukaan eroa piti olla 0mm. Jne. Jake the snakeen tottuneena ensivaikutelma meridasta oli lyhyt, pysty ja tuntuma oli kaikin puolin erilainen.

Speksivetoisena kaverina katsoisin mielelläni itselleni sopivan pyörän suoraan taulukosta, mutta ei näköjään pysty :)

Mohkku
15.08.2016, 18.14
Taulukon geometria ei ota huomioon stemmin pituutta tai ohjaustangon reachia. Mutta toki mittaustavatkin vaikuttaa, samoin korkeussuhteet.

Ajettavuus on taas niin monen tekijän summa, ettei sitä voi paperitietojen perusteella arvioida.

Punkku
17.08.2016, 13.08
Taas pari ehdotusta.
Haussa max 2500€ crossari/gg. Alurunko käy myös. Ajatuksissa 1x11 systeemit.
Tarkoitus ajaa talven seuralenkit maantiellä, helpot polut, hiekkatiet ja työmatkat. Lokareille ei tarvetta.
Tässä pari ajatusta. Onko mielipiteitä?

http://www.bmc-switzerland.com/int-en/bikes/road/cross-crossmachine-cxa01-105-1/

https://www.specialized.com/us/en/bikes/cyclocross/crux/crux-e5-x1/107049

http://www.biker-boarder.de/shopware/Cannondale-SuperX-Rival-CX-1-2016-grey-orange-Crossrad_detail_94087_474.html

Geometriat noissa kaikissa on melko erilaiset.

jarit
17.08.2016, 13.29
Spessun Crux on hieno cyclo, mutta näissä 2016-17 versiossa tuo akseli standardi tekee mahdottomaksi käyttää muita kuin Spessun/Rovalin kiekkoja.
Minulla oli 2015 malli joka oli vielä pikalinkuilla (annoin sen pojalleni) ja sen mitoitus oli oikein sopivan matala & maantiepyörämäinen. Pienenä miinuksena oli että takarenkaan max leveys oli 39-40mm, mutta GG fillarina ihan huippu. Jos tulee vastaan käytetty (pre-2016) kuituinen 54cm rungolla fillaritorilla, niin pakko on ostaa uudestaan Cruxi :)

CamoN
17.08.2016, 13.40
Spessun Crux on hieno cyclo, mutta näissä 2016-17 versiossa tuo akseli standardi tekee mahdottomaksi käyttää muita kuin Spessun/Rovalin kiekkoja.

Katso tuolta viestistä #669 linkki Bikerumorin juttuun. Sen mukaan SCS-akselihässäkkä jäi 2016-vuosimallin erikoisuudeksi. Veikkaan että Spessun sivuilla on 2016-vuoden tiedot, tai sitten vaan virheitä.

Punkku
17.08.2016, 13.46
Eli vaikka kuvan perusteella tuossa Spessussa on normi pikalinkku, niin se on silti eri levyinen kuin standardi?

Petteri Ellilä
17.08.2016, 13.48
Taas pari ehdotusta.
Haussa max 2500€ crossari/gg. Alurunko käy myös. Ajatuksissa 1x11 systeemit.
Tarkoitus ajaa talven seuralenkit maantiellä, helpot polut, hiekkatiet ja työmatkat. Lokareille ei tarvetta.
Tässä pari ajatusta. Onko mielipiteitä?

http://www.biker-boarder.de/shopware/Cannondale-SuperX-Rival-CX-1-2016-grey-orange-Crossrad_detail_94087_474.html

Geometriat noissa kaikissa on melko erilaiset.

Mulla on ollut nyt kuukauden päivät ajossa toi linkin SuperX. Pelkällä perstuntumalla, ilman faktapohjaa sanoisin että keula on melko kova vrt. perä. Mahdolliset kestopäällysteen poikkisaumat kyllä tuntuu käsiin muttei perskannikoihin huolimatta jälkiasennetusta täyshiilari-penkistä. Toisaalta, vaihdoin myös toplan titskuversioon. Miinuksena 9mm linkut. Välitykset on kyllä minulle liia pitkät, mutta voimansiirtoahan joutuu muutenkin päivittämään. Renkaat painavat, ne menevät vaihtoon. Kiekkoja en ole punninnut. Kyllähän tuo herkästi kiihtyy maantiepyöränkin mittapuilla, kääntyy ketterästi. Oletin että geo olisi ollut vähän "junamaisempi" mutta yllätyin ajokäytöksestä positiivisesti.

Cyklooppi
17.08.2016, 14.07
https://www.specialized.com/fi/en/bikes/cyclocross/2017cruxelitex1/115167 Tämän vuoden malleissa Spessu luopui tuosta omasta standardistaan. Hopean värinen crux on jenkki-malli ja eurooppalainen versio löytyy yllä olevasta linkistä.

Punkku
17.08.2016, 14.17
https://www.specialized.com/fi/en/bikes/cyclocross/2017cruxelitex1/115167 Tämän vuoden malleissa Spessu luopui tuosta omasta standardistaan. Hopean värinen crux on jenkki-malli ja eurooppalainen versio löytyy yllä olevasta linkistä.

linkissä oleva on hiilikuituinen. Sellon Pyörässä näkyi olevan rivissä tuollainen hopeinen.

Cyklooppi
17.08.2016, 14.29
Niinpä onkin, sori! Mutta Spessun Suomen sivuilta tuota hopean väristä ei löydy ja noita jenkki-malleja ei ole tainnut Suomesta saada. Suosituksia noista linkkaamistasi en osaa antaa, hyviä varmaan kaikki.

jarit
17.08.2016, 14.59
Katso tuolta viestistä #669 linkki Bikerumorin juttuun. Sen mukaan SCS-akselihässäkkä jäi 2016-vuosimallin erikoisuudeksi. Veikkaan että Spessun sivuilla on 2016-vuoden tiedot, tai sitten vaan virheitä.
No mutta se on hieno juttu. Pitääkö kulkea fillarikaupan kautta kotiin tänään ? :)

CamoN
17.08.2016, 15.15
No mutta se on hieno juttu. Pitääkö kulkea fillarikaupan kautta kotiin tänään ? :)

Mikä ettei. Oma cyclohankinta oli ajankohtainen viime syksynä ja 2016 CruX tippui pois jo alkukarsinnassa sen SCS:n takia. Jos nyt pitäisi hankkia uusi cyclo, tuossa 2017 CruX-mallistossa olisi ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja.

leecher
17.08.2016, 15.39
Crux Expert olisi kyllä loistava laite ..

Cyklooppi
17.08.2016, 17.08

Tulipas itse hätäisesti ja pitkillä piuhoilla katsottua noita Spessun tietoja. Eli tuo Sellon pyörässä oleva malli on vuoden 2016 malli, jossa siis on tuo Spessun oma standardi. Eli käy ainoastaan Rovalin/Spessun omat kiekot. Näillä spekseillä jättäisin hankkimatta. Uudet 2017 tulossa myyntiin myöhemmin, niissä taas yhdellä eturattaalla on ainoastaan tuo aikaisemmin linkkaamaani hiilikuiturunkoinen.

Punkku
26.08.2016, 13.41
Päädyin kuitenkin tuohon Spessun Crux E5 X1. Tuntui koeajolla todella omalta, eli hyvin maantiepyörämainen ja kevyen kulkuinen maastossa verrattuna teräs -cycloon. Ajoin tuolla jo läpi reitti2000 ja kivalta tuntui. On toi 1x11 systeemi mainio, ketju pysyi paikallansa eikä hakannut alaputkeen. Välitykset riittää ainakin itselle sekä poluille että maantielle. Kokeilin myös kavereiden alumiinisen Ridleyn ja BMC:n, mutta todella eri fiilis.

Tuossa versiossa on tosiaan pikalinkku, kokemusten mukaan pitäisi onnistua myös standardikiekkojen käyttö joko suoraan tai sitten vaihtajankorvakkeen vaihdolla non-scs malliin. Tämän varmistin Spessun maahantuojalta. Läpiakselihommat on vaikeampia.

Cyklooppi
26.08.2016, 17.03
Päädyin kuitenkin tuohon Spessun Crux E5 X1. Tuntui koeajolla todella omalta, eli hyvin maantiepyörämainen ja kevyen kulkuinen maastossa verrattuna teräs -cycloon. Ajoin tuolla jo läpi reitti2000 ja kivalta tuntui. On toi 1x11 systeemi mainio, ketju pysyi paikallansa eikä hakannut alaputkeen. Välitykset riittää ainakin itselle sekä poluille että maantielle. Kokeilin myös kavereiden alumiinisen Ridleyn ja BMC:n, mutta todella eri fiilis.

Tuossa versiossa on tosiaan pikalinkku, kokemusten mukaan pitäisi onnistua myös standardikiekkojen käyttö joko suoraan tai sitten vaihtajankorvakkeen vaihdolla non-scs malliin. Tämän varmistin Spessun maahantuojalta. Läpiakselihommat on vaikeampia.

Kuulosta järkihankinnalta.

Vivve
07.09.2016, 16.28
Täällä oli jollakin kokemusta Planet X:n London roadista. Olisin hankkimassa kyseistä runkosettiä mutta mietin onko tuo L koko sopiva. Pituuteni on 179cm ja inseam 83cm. Olisin aivan alarajalla valmistajan mittataulukossa. Lähinnä mietityttää tuo yläputken pituus, meneekö 100mm stemmillä liian pitkäks vai tulisiko parempi 90mm stemmillä.

Sotanorsu666
07.09.2016, 16.58

Itse nappasin viime viikolla tarjouksesta 799€ hintaan ja nyt kun on reilut 100km takana, niin hyvältä tuntuu. Otin S/M kokoisena, vaikka olen vain 171cm, mutta taulukon perusteella ei ollut paljon eroa S-kokoiseen Focus Mares AX 2.0:aan millä ajoin ennen tuota. Ei mennyt rahat hukkaan kyllä ja focuksestakin pääsin suht vaivattomasti eroon, joten nyt vain kovaa ajoa lumia odotellessa.

Edit. Jotain huonoakin pyörästä löytyy. Rungon väritys, vakiosatula oli aivan hirveä ajaa ilman pehmustetta ja sitten noi typerät lisäjarrukahvat, käyttääkö joku oikeesti niitä ?

KymppiR
10.09.2016, 13.37
Olisin uutta pyörää vailla ja olin jo päätynyt 105- osilla olevaan cycloon, jota en kuitenkaan saanut. Sramin osista ei ole kokemusta, mutta nyt olisi paikka ostaa "tarjouksella";

https://www.xxl.fi/white-white-cx-killer-cyclocross-polkupyora/p/1121893_1_style 1049 €.

https://www.xxl.fi/merida-cx-600-1x11-cyclocross-2016-cyclocross-pyora/p/1122811_1_style 1049 €

https://www.xxl.fi/white-white-cx-ultimate-cyclocross-polkupyora/p/1121894_1_style 1399 €

Kannattaisiko noista valita jokin, vai onko jotain parempaa saatavilla suurin piirein samalla rahalla?

CamoN
10.09.2016, 14.08
Kaikki kolme näyttää aika fiksuilta. Jos kokee saavansa hiilikuiturungosta lisäarvoa, se lienee perustelluin valinta noilla hinnoilla. Tosin se kannattaa muistaa että tässä tapauksessa hiilikuiturungossa on pressfit-keskiö, alumiinirunkoisissa on kierteelliset.

Merida taitaa olla ainoa jossa on läpiakseli edessä. Kalliimmassa Whitessä on kuvan perusteella jonkinlainen kahvaton pikalinkku? Muuten onkin sitten ihan makuasia minkä valitsee. Vaijerivienneissä on pieniä eroja ym. Jos ostaa "kilohinnalla", hiilikuitu-White on aika ohittamattomassa tarjouksessa. Hydrauliset jarrut ja muutenkin hyvä osasarja hiilariraamissa, siinä ei jää kamalasti hintaa kiekoille, putkiosille ja hiluille.

En ota kantaa geometrioihin.

casanova
10.09.2016, 14.35
Miten minulle on tarjolla aivan eri hinnat noiden linkkien kautta (1499, 1499, 1999)?

Jonttu.
10.09.2016, 14.54
Tarjouksia tulossa?

arctic biker
10.09.2016, 16.49
Saanen ystävällisesti huomauttaa että vaikka 1x on kuuminta hottia niin nää 2xkammenrattaat ei aivan idiotismia kuiten ole.

CamoN
10.09.2016, 17.01
Saanen ystävällisesti huomauttaa että vaikka 1x on kuuminta hottia niin nää 2xkammenrattaat ei aivan idiotismia kuiten ole.

Ihan täysin en saanut kiinni kenelle huomautit tai minkä takia, mutta otetaan huomioon.

KymppiR
10.09.2016, 18.34

Tätä asiaa olen itsekin miettinyt. Alunperin olisin tosiaan ostanut 105- osilla olevan Cyclon, jossa olisi ollut 2x kammenrattaita.
Onko tuo toisen kammenrattaan puuttuminen miten vakava puute?

Noihin hintoihin laitoin "tarjoukset", koska sivuilla on tosiaan eri hinnat. Lahjakortti XXL:ään puoltaisi pyöränhankintaa ko. kaupasta. Mutta muualtakin pyörän voisin ostaa, jos samalla rahalla saa muualta parempaa.
Noiden linkkien pyörien osasarjoista ei ole kokemusta, miten nuo vertautuvat 105- osiin. Onko Shimanot huomattavasti parempia?
Onko tuo Whiten kuiturunko mistään kotoisin? Kannataisiko enemmin katsella alumiinisia? Onko kellään kokemusta White CX Ultimate pyörästä?
Ei viitsisi ostaa tuota "pirkka" pyörää vain sen takia että "halvalla saa", kun tuolla tuolla rahalla alkaa saamaan jo brändättyjäkin tuotteita. Toisaalta ei viitseisi maksaa pelkästä brändäyksestäkään ylimääräistä..:rolleyes:

CamoN
10.09.2016, 18.48
Tätä asiaa olen itsekin miettinyt. Alunperin olisin tosiaan ostanut 105- osilla olevan Cyclon, jossa olisi ollut 2x kammenrattaita.

Riippuu ajotottumuksista ja -maastoista. 10-42- ja melkein samaan tapaan myös 11-40-pakka antavat sellaisen välitysalueen, että sopivalla eturattaalla voi pysytellä mopon peesissä maantienlaidassa ja toisaalta möyriä aika hitaasti polkua ylämäkeen. Isoin ajamiseen vaikuttava tekijä on välityksien suuret erot - jos on tottunut tiheisiin väleihin maantiepyörällä, laajan pakan isot välit voivat tuntua aika rajuilta. Jos on tottunut maastopyörämäisiin välityksiin, yhden eturattaan ja laajan pakan kanssa pääsee nopeasti sinuiksi.

Noiden linkkien pyörien osasarjoista ei ole kokemusta, miten nuo vertautuvat 105- osiin. Onko Shimanot huomattavasti parempia?

SRAM Rival/Apex -sarjat on laadullisesti verrannollisia Shimanon 105:een. Paremmuus on makuasia, mutta erilaisia ne on jokaisen mielestä. Itse arvostan SRAM:n tuntumaa Shimanoa enemmän ihan osasarjaan nimeen katsomatta, joku toinen voi ajatella täysin päinvastoin.

pee
10.09.2016, 21.05
Noihin hintoihin laitoin "tarjoukset", koska sivuilla on tosiaan eri hinnat.

Siis onko liikkeissä jotkin alennukset päällä? Vai mitä tämä meinaa?

Breakbeat
10.09.2016, 22.20
Siis onko liikkeissä jotkin alennukset päällä? Vai mitä tämä meinaa?
Kysyjällä lahjakortti ko. liikkeeseen.

pee
11.09.2016, 00.44
30% lahjakortti? Sehän kätevä (https://www.riemurasia.net/video/Spedeilya/135353) :)

Mohkku
11.09.2016, 06.24
Merida 600 onkin erikoinen, kun Meridan suomenkieliset sivut ei pyörää tunne. Muualla sitä myydään eli XXL:n hankintaketju on loistavan tehokas ohittaessaan paikallisen maahantuojan. Pyörä muutenkin vaikuttaa varsin kiinnostavalta.

Mohkku
18.09.2016, 07.19
Uusimmassa Pyöräily + Triathlon-lehdessä on 12 krossaria testissä. Rovekin on päässyt mukaan, vaikka tiukkapipoisemman tulkinnan mukaan onkin pikemminkin gg kuin cc.

haedon
18.09.2016, 09.20
Onko jollain varmaaa tietoa mikä akseli Giant TCX Advanced cyclocrossareissa on edessä, kun Giantin omillakin sivuilla puhutaan sekä 12mm (USA) että 15mm (Saksa) ja joidenkin jälleenmyyjien sivuilla puhutaan vielä molemmista:D. Se lienee kuitenkin selvää että takana on 12x142. Sen takia kiinnostaa että onko yhteensopiva maastokiekkojeni kanssa, joissa siis 15x100/12x142.

thelander
18.09.2016, 10.11
Muistelisin omassa 2016 mallissa olevan 15x100 edessä.
Löysin taannoin tälläisen artikkelin
http://www.bikerumor.com/2016/09/12/giant-sneaks-updates-into-2017-tcx-cyclocross-advanced-slr-espoir-lineup/

jmmaki
18.09.2016, 10.13
Vaikuttaisi siltä, että USA-sivuilla olevissa vm. 2017 pyörissä on 12x100-akseli ja Saksa-sivujen vm. 2016 pyörissä 15x100. Tämä ei kylläkään ole tietoa, vaan vahva veikkaus. EDIT: hidas.

haedon
18.09.2016, 10.28
:rolleyes:Tämän käsityksen minäkin vähän sain että 2017 mallit olisi 12mm eli yhteensopivia maantiepyörien akseleiden suuntaan. USAn pdf-tiedostossakin kuitenkin puhutaaan ristiin tekstissä 15mm ja listassa 12mm:D:https://www.giant-bicycles.com/_pdf/bikes/united_states/giantbicycles-92774-tcx.advanced.sx.pdf
Ja joissain kuvissa 17-mallissa lukee haarukassa TA15. Liekö siis esituotanto/demot olleet vielä 15mm?

KymppiR
01.10.2016, 00.03

Noihin hintoihin laitoin "tarjoukset", koska sivuilla on tosiaan eri hinnat. Lahjakortti XXL:ään puoltaisi pyöränhankintaa ko. kaupasta. Mutta muualtakin pyörän voisin ostaa, jos samalla rahalla saa muualta parempaa.
Onko tuo Whiten kuiturunko mistään kotoisin? Kannataisiko enemmin katsella alumiinisia? Onko kellään kokemusta White CX Ultimate pyörästä?
Ei viitsisi ostaa tuota "pirkka" pyörää vain sen takia että "halvalla saa", kun tuolla tuolla rahalla alkaa saamaan jo brändättyjäkin tuotteita. Toisaalta ei viitseisi maksaa pelkästä brändäyksestäkään ylimääräistä..:rolleyes:

Tuollaiseen nyt lopulta päädyn. Toivottavasti huomenna ehtisi testaamaan.
http://i10.aijaa.com/b/00453/14263217.jpg?2016-09-30%2023:01:10

(http://i10.aijaa.com/b/00453/14263217.jpg?2016-09-30%2023:01:10)

leecher
15.10.2016, 23.30
Mitäs raati on tuosta mieltä ? https://www.focus-bikes.com/de_en/18532-mares-rival-1.html
Ensimmäinen cyclo itselle sillä ajatukselle että menee useampi vuosi tuolla. Riittääkö 60 cm jos nykyinen maantie Tarmac on 61cm? Stack 58 vs. 61. Reach melkolailla sama.

JiiÄm
16.10.2016, 01.00
Mitäs raati on tuosta mieltä ? https://www.focus-bikes.com/de_en/18532-mares-rival-1.html
Ensimmäinen cyclo itselle sillä ajatukselle että menee useampi vuosi tuolla. Riittääkö 60 cm jos nykyinen maantie Tarmac on 61cm? Stack 58 vs. 61. Reach melkolailla sama.

Kyllähän tuo XXL/60cm:kin Mares matalalta vaikuttaa vrt. 61cm Tarmac, 579mm vs. 612mm. Et riittääköhän spacerit kompensoimaan tuon 33mm eron ja tarvittaessa vielä ajoasennon säätöön.

Edit: Tietysti emäputkien kulmat vaikuttavat myös osaltaan. Niistä johtuen laskennallisesti tuo 33mm ero stackissa on kompensoitu 26mm spaceripinolla, kannattimen pituuden ja kulman ollessa samat.

Muutenhan tuo vaikuttaa oikeen hyvältä ainakin omaan makuun; 1x11, 12mm läpiakselit, nestelevyt, sopivat kiekot rapakelin lenkeille ja Focusmaisen asialliset grafiikat.

leecher
16.10.2016, 18.23
Kyllä tuon tosiaan vaikuttaisi aika järkevältä hinta/laatusuhteeltaan. Saahan tuossa vielä käännettyä stemmin vaikka väärinpäin, jos tuo stack tuntuu liian matalalta kunhan satulatolpassa riittää pituus :)

JiiÄm
17.10.2016, 20.32
Niin on, ja suuremmalla kulmalla viimeistään. Sovittamaan melkein pitäisi päästä. :)

BMC:n 61cm CXA01:ssa sattuisi stack (613mm) aikalailla samaksi reachin (398mm) ollessa sentin pienempi, 60cm CX01 vastaavasti stack 601mm/ reach 405mm. Srammin 1x ja nestelevyjarrut löytyis noistankin, tosin navat perinteistä mallia. Pompsahtaa vaan tuo hinta alurunkoisesta muoviseen siirtyessä. Jos se sattuu olemaan yksi kriteeri.

http://www.bmc-switzerland.com/bx-en/bikes/road/cross-crossmachine-cx01-force_cx1/
http://www.bmc-switzerland.com/bx-en/bikes/road/cross-crossmachine-cxa01-rival/

leecher
17.10.2016, 22.42
Kyllähän tuota BMC on tullut katsottua mutta hinta karkaa turhan korkeaksi. Olisi varmasti myös hyvä pyörä.

OJ
18.10.2016, 00.23
Tai sitten Giantin TCX? XL-kokoisena 603mm stack ja 406mm reach. Jos pitaa saada lokaria tms. kiinni, niin alumiiniversio on parempi koska hiilarissa ei ole reikia millekaan muulle kuin kahdelle pullotelineelle. Giant ei toki ole mikaan seksikkain merkki, mutta hinnat noin yleisesti ottaen varsin OK. Ja 2017 malleissa on paikallisen diilerin mukaan 12mm akselit edessa ja takana.

JiiÄm
19.10.2016, 23.46
Heitetääs tuon yllä olevan lisäksi vielä yksi omasta mielestä potentiaalinen vaihtoehto, Felt F4x. Hyvin vastaava spekseiltään kuin tuo Mares, akselit 15x100 ja 12x142, Sram 1x11, nestelevyt jne. . 57cm koossa reach 406mm ja stack 587mm.

http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/cross/fx-series/F4x.aspx

Näyttäisi olevan tuota 57cm kokoista F4x:ää Bikeshopilla ihan hyvässä tarjouksessa, tosin tekniset tiedot heittää valmistajan sivulla oleviin. Sama pyörä kuitenkin kuvissa, Felttihän käsittääkseni luopui noista "vuosimalleista" jo.

http://www.bikeshop.fi/Felt-F4X-2016/ekauppa/pFEF4X16/&listpos=7

CamoN
15.11.2016, 14.27
Jonkun aikaa tässä speksasin uutta cyclocrossia, raja-arvoina oli;

- Hiilikuiturunko (ehdollinen)
- Hintaluokka hiilikuiturunkoisten alempi segmentti
- 15x100 ja 12x142 -läpiakselit (ehdoton)
- Levyjarrut (ehdoton, mekaaniset tai hydrauliset)
- 1x11 -voimansiirto (ehdollinen, kuitenkin päivittäisin siihen tulevaisuudessa)
- 27,2 satulaputki (ehdollinen)
- Sisäiset vaijeri/letkuviennit (ehdoton)
- Ei mitään ihmeellisiä valmistajan omia ohjainputkistandardeja tai muuta erikoista (ehdoton)
- Mittasuhteet noin stack 395 reach 565 keskikokoisessa rungossa

Käyttö tullee olemaan hiekkatie- ja arkiajopainotteista. Gravel grinder -pyörä olisi palvellut käyttötarkoitusta lähtökohtaisesti paremmin, mutta niissä stackia on automaattisesti 20mm liikaa.

Loppusuoralle pääsivät;

- Viner Super Prestige
- Rose XEON CDX Cross-4400
- Felt F4x

Valinta oli lopulta aika helppo tuon Bikeshopin tarjouksen takia. Vinerin rungon materiaalia ja valmistustekniikkaa kehutaan markkinointipuheessa, mutta mm. U-mallinen takakolmion yläputkien liittymäkohta on aika vanhanaikainen levyjarrupyörässä. Runko on myös alumiinisten painoluokassa, jos n. 1250g rungon paino pitää paikkaansa. Rose on vähän tähystämätön ja Felt taas luotettavan oloinen iso merkki.

Taisin napata Bikeshopin tarjouksen viimeisen 55-kokoisen.

Näyttäisi olevan tuota 57cm kokoista F4x:ää Bikeshopilla ihan hyvässä tarjouksessa, tosin tekniset tiedot heittää valmistajan sivulla oleviin. Sama pyörä kuitenkin kuvissa, Felttihän käsittääkseni luopui noista "vuosimalleista" jo.

Runkojen vuosimalleista luovuttiin, mutta onhan niiden pakko rakennella vuosittain uusia myyntikokoonpanoja kun komponenttivalmistajat tuo markkinoille uusia palikoita.

paaton
15.11.2016, 14.37
Viisas valinta CamoNilta. Jostain syystä ainakin itse vierastan näitä planetX:n pyöriä kalliimmassa hintaluokassa. Bikeshop ja Felt kuulostaa huomattavasti paremmalta.

Polun tukko
16.11.2016, 22.02
Nonni
Onneksi tulin "järkiini". Aluksi päätin hankkia maantiepyörän, mutta minulle suositeltiin cyclocrossia. Pidin kuitenkin pääni ja hankin trekin emondan.

Päivä hankinnan jälkeen alkoi kaduttaman ja otin hovimyyjään yhteyttä että vaihdetaanko emonda crockettiin. Sehän kävi ja lopputulos on tässä :

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161116/863ef370d3cf3f05ee805179933270a1.jpg

Kaikki vinkit tervetulleita,mitä tulee ajamiseen ja varusteisiin. Edessä nyt mara winter. Katsotaan jos takana pärjäis ilman.

Mohkku
17.11.2016, 07.13
Ensimmäinen vinkkini on luopua ajatuksesta säästää 40 € renkaan hankinnassa ja hiukan vaivaa vaihtotyössä merkittävän osan 4-5 kk:n jaksosta ajonautinnon pilaamisen vastapainoksi. Eli samanlainen nastarengas myös taakse. Hiukankin huonompi tie talvella, niin krossarin ominaisuudet alkaa nopeasti loppua, eikä tätä rajaa kannata rengasvalinnalla korostaa.

JackOja
17.11.2016, 09.08
...ajonautinnon pilaamisen vastapainoksi. Eli samanlainen nastarengas myös taakse...

Tosin tuo marawintteri ei varsinaisesti ajonautintoa tarjoa.

Polun tukko
17.11.2016, 09.11
Mitäs näissä on tykätty talvisin käyttää? Oli tarkoitus litkuttaa joten saisi toimia tubeleksena

ahuji
17.11.2016, 09.19
Varmaankin yleisin 35mm mara winter.. Hifistellyin 45nrth gravdal, mutta hinta on monelle liikaa. Talvirenkaat krossariin ketjussa on aika paljon näitä puitu

Mohkku
17.11.2016, 11.04
Itselläni on tosiaan alla W106, koska pidän sitä nastojen määrän takia marawintteriä mukavampana, mutta riittävän pitävänä suurimman osan ajasta. Ja kun kotona on jo kahdet renkaat, en kolmatta paria, varsinkaan gravdalin hintaista aio talvikäyttöön hankkia. Katsotaan sitten, kun vanhat on loppu tai muuten vain vanhentuneet pilalle.

paaton
17.11.2016, 11.12
Saithan pyörän mukana trekin omat piilokiinnikkeet lokareille? Ilman noita kohta tarvittavia lokasuojia on hankala kiinnitellä.

http://www.tritoncycles.co.uk/images/trek-hidden-fender-mount-hardware-p175-277_zoom.jpg

Polun tukko
17.11.2016, 11.17
Kyllä siellä tommoset tuli. Tosin, en laita lokareita. Aina pitää vähän rapa lentää.

paaton
17.11.2016, 11.35
Kyllä siellä tommoset tuli. Tosin, en laita lokareita. Aina pitää vähän rapa lentää.

Katsotaanpa muutaman kuukauden tai viikon päästä :) Cyclolla se rapa lentää etu- ja takakautta suuhun ilman lokasuojia.

Polun tukko
17.11.2016, 20.57
Katsotaanpa muutaman kuukauden tai viikon päästä :) Cyclolla se rapa lentää etu- ja takakautta suuhun ilman lokasuojia.

Älä nyt. Kyllä tuolla enska reiteilläkin on menty ilman lokareita ihan savessa. Vedellä ne lähtee.

Mohkku
18.11.2016, 06.47
Mukava tosiaan on ottaa vesihuikkaa kuralla ja muulla koiran p****lla kuorrutetusta juomapullosta.

Polun tukko
18.11.2016, 21.40
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161118/e748336707d51494b3240725e18cd8f3.jpg

Kuulunee lajiin.

Lumet läks niin otin nastat pois. Aamulla näkee pitikö vakio bontragerin cx3:t ilmat litkutettuna.

arctic biker
19.11.2016, 21.36
Tosin tuo marawintteri ei varsinaisesti ajonautintoa tarjoa.

Ei nuo Marat litkutettuna minusta aivan kauheat ole, on mulla nyt ajossa Gravdalitkin ja toki eroa on mukavuudessa mutta hintaa tulee, Gravdalien käyttöikä häviää minusta mennen tullen.

H.O.H.
25.11.2016, 23.05
Joko on CamoN Felt kotiutunut? Onko v. 2016 mallissa läpiakselit jo? Oletko punninnut, jossakin mainittiin 9.1 kg?

OJ
26.11.2016, 00.29
Toi F4X oli mullakin toivelistalla, mutta hintaa jai niin paljon, etta olisin saanut melkein kaksi Gianttia yhden Feltin hinnalla. 2016 mallissa on lapiakselit. Onkohan tossa joku Feltin globaali halvennus kun nayttaa olevan vahan joka paikassa suunnilleen samoilla ale-hinnoilla myynnissa.

Noista eri brandien standardeista...jokaisessa lingossa on melko varmasti uniikki vaihtajankorvake, joka on lajinomaisessa kaytossa toisinaan kulutustavaraa. Vaihtajan korvakkeita kannattaa pitaa ainakin yksi varalla jatkuvasti koska varakorvaketta ei loydy mistaan silloin kun sellaisen tarvitsee. Tama koettu oman kantapaan kautta. Ja sisaiset vaijerin-/letkunviennit ovat perkeleesta. Jarruletkun onkiminen sielta rungon sisalta on varsin kettumaista hommaa johon todennakoisesti joutuu kaikista epaedullisimmassa paikassa. Kun ne letkut saa viimein paikalleen, niin eiko ne jumankauta ramise siella rungon sisalla ja sitten yritetaan hakea sita sopivaa "kireytta" ettei ne ramise ainakaan ihan jokaisessa toyssyssa. Tamakin koettu oman kantapaan kautta. Hammaslanka on nykyaan osa mun tyokalusettia.

CamoN
26.11.2016, 10.17
Joko on CamoN Felt kotiutunut? Onko v. 2016 mallissa läpiakselit jo? Oletko punninnut, jossakin mainittiin 9.1 kg?

Pyörä kotiutui jo pari päivää tilauksen jälkeen, itse kotiuduin melkein viikko sen jälkeen ja eilen alkoi hommat säätämössä. Rannevaaka sanoi eilen että linjastolta tulleena pyörä oli jonkun verran painavampi kuin ilmoitettu 9,1kg. Tänään kokeilen oikealla vaa'alla, kun ohjaustanko on vaihdettu mitoiltaan sopivampaan (kapeaan & kompaktimpaan), ohjainputki on lyhennetty, letkut + vaijerikuoret on lyhennetty, renkaat on litkutettu, takapakan pinnasuoja on poistettu, pullotelineet on asennettu ja XT M8000 -lukkopolkimet on asennettu.

Ja sisaiset vaijerin-/letkunviennit ovat perkeleesta. Jarruletkun onkiminen sielta rungon sisalta on varsin kettumaista hommaa johon todennakoisesti joutuu kaikista epaedullisimmassa paikassa. Kun ne letkut saa viimein paikalleen, niin eiko ne jumankauta ramise siella rungon sisalla ja sitten yritetaan hakea sita sopivaa "kireytta" ettei ne ramise ainakaan ihan jokaisessa toyssyssa. Tamakin koettu oman kantapaan kautta. Hammaslanka on nykyaan osa mun tyokalusettia.

F4x:ssä on melko tiukat ja jämyt tiivisteet rungon läpivienneissä. Takavaihtajan vaijerikuorta ei eilen saanut työnnettyä rungon läpi ihan vaan työntämällä, vaan ensin piti työntää sitä sen verran sisäänmenosta joka mahtuu runkoon, ja sitten vetää sama mitta toisesta päästä ulos. Ainakin kuivana ja puhtaana luottaisin että kuoret ja letkut pysyy tasan paikoillaan, ja jos räminää esiintyy, ne saa hienosäädettyä helposti. Lisäämällä yhtälöön mutaa tai vesihiekkaa saattaa tulos tietysti muuttua aika paljon. Ja tietysti uusia asentaessa tuollaiset tiivisteet naurattaa suunnattomasti, jos niitä ei saa näppärästi irti uuden kuoren asennuksen ajaksi.

Erikoisena yksityiskohtana etuhaarukan ylemmässä läpiviennissä ei ollut vastaavaa tiivistystä, vaan pelkkä pystysuuntainen reikä haarukan kyljessä.

Polun tukko
26.11.2016, 12.59
Tänään oli hyvä painaa läpi tuulen ja tuiskun heti aamusta. 10cm lunta ei juuri auraamattomilla baanoilla menoa hidastanut.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161126/24cb0855138486c3a074f338cdfc0793.jpg

CamoN
26.11.2016, 16.06
Onko v. 2016 mallissa läpiakselit jo? Oletko punninnut, jossakin mainittiin 9.1 kg?

2016-mallissa on 15x100- ja 12x142-läpiakselit. Akselit itsessään on melkein kuin pikalinkut - samanlaiset taittuvat kahvat ja samanlainen kahvan kiristystuntuma, sitten kun akselin on kiertänyt melkein kiinni. Kahvan juuresta ulospäin vetämällä kahvan asentoa voi muuttaa akselia kiertämättä. Jossain katselin videon 2017-mallista, jonka läpiakseleiden kahvat irtosivat kokonaan jollain näppärällä ranneliikkeellä. Näissä ei näytä olevan sitä ominaisuutta.

Ajokunnossa 55-kokoisen painoksi tuli 9,4-9,5kg. Lisäsin Shimano XT M8000-polkimet (internetin mielestä n. 340g) ja Elite Cannibal -pullotelineparin (lienee n. 40g/kpl). Otin pois 20-30mm ohjainputkea ja 40-50mm vaijerikuorta sekä jarruletkua. Jarruletkua lähtee vielä toinen samanlainen pätkä lisää, nyt ei löytynyt hyllystä kuin yksi letkun päätyruuvi ja puristeholkki. Noissa lähti ehkä 30g pois. Lisäksi ohjaustanko vaihtui nimellisleveydestä 44cm -> 40cm ja malliltaan kompaktimpaan, siinä ehkä samanlainen 30g pois. Toisin sanoen kaupan rivistössä pyörän paino on ollut melko lähellä 9,1 kiloa.

sf12
26.11.2016, 16.06
Jos jotakin kiinnostaa, niin 2017 mallin Specialized Crux Elite X1 painaa 8.7kg. R470 kiekot painaa noin 1850g, eli kiekot vaihtamalla sais ihan hyvin painoa pois. Pyörän koko on 54cm.

OJ
27.11.2016, 17.56
Silikooni toimii myos lapivientien tiivisteena, kunhan se letkun kireys on sopiva.

Miksi muuten CamoN valkkasit 40 cm ohjaustangon crossariisi? Kapea tanko syo ohjattavuutta vaikka silla painoa saastyisikin ja olisi aero.

CamoN
27.11.2016, 19.20
Miksi muuten CamoN valkkasit 40 cm ohjaustangon crossariisi? Kapea tanko syo ohjattavuutta vaikka silla painoa saastyisikin ja olisi aero.

Tottumuksesta. Tykkään suositusta kapeammasta ja sen verran on jo tullut hinkattua maantiepyörällä, että leveä tanko tuntuu todella vieraalta. En ole ihan tältä istumalta kiirehtimässä lähtöviivalle, joten lajinomaiset cyclocross-suositukset ei oikeastaan kiinnosta. Enkä edes hankkinut vielä erikseen mitään, sattui olemaan tuollainen 40cm kompakti lojumassa hyllyssä joten näppäsin sen kiinni. Mutta jotain tuota vastaavaa hiilikuituista siihen vaihtunee ennemmin tai myöhemmin.

Tänään tuli heitettyä ensimmäinen varsinainen lenkki, yli 3h ja yli 70km jäisillä hiekka- ja asfalttiteillä. Alla kapeat 45Nrth Xerxesit. Mukava peli kaikin puolin. Paljon tietysti riippuu siitä tarkasta olosuhteesta paljonko liukkaus vaikuttaa, mutta nyt taitaa olla painopiste kohdallaan kun ei oikeastaan tarvinnut himmailla PK-vauhtia olosuhteen takia. Eikä haittaa, että SRAM Force 1 HRD -jarrut on tuntumaltaan erittäin selkeät.

Greycap
30.11.2016, 17.23
Sanokaas fiksummat että jos nyt päätän ruveta ihan hurjaksi ja haluta crossarin niin miten aloitan sopivan rungon arpomisen? Sopivat maasturin mitat tiedän melko millilleen mutta niistä ei taida paljoa hyötyä tässä olla...

paaton
30.11.2016, 17.51
Sanokaas fiksummat että jos nyt päätän ruveta ihan hurjaksi ja haluta crossarin niin miten aloitan sopivan rungon arpomisen? Sopivat maasturin mitat tiedän melko millilleen mutta niistä ei taida paljoa hyötyä tässä olla...

http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Alkuun sentti pari lyhempää stemmiä, mitä laskuri antaa. Cyclocrossissa se sentti lyhempi voi olla pysyväkin. Satula-tanko dropin tähtää alkuun 5cm ja katsoo, että säätövara riittää n.10cm jyrkemmän stemmin kanssa.

Eli maantiepyörän mitoituksella liikkeelle. Itse ehkä ottaisin puhtaaseen cyclo käyttöön nyt mieluummin hivenen isomman rungon, jos on kokojen välillä. Isoilla renkailla ja/tai lokasuojilla varpaan osuminen renkaaseen/lokariin on ärsyttävää. Lyhyt stemmi ja nopeampi ohjaus voisi olla myöskin kiva cyclossa.

stumpe
30.11.2016, 18.40
Tosta toe overlapista väännetään usein, mutta totean että jokaisessa omistamassani käyräsarvisessa on tuota ollut=Pieni runko, isot kaviot. Polkimia oppii rytmittämään, menee selkärankaan, eikä jalat osu etupyörään. En koe ongelmaksi.

Mohkku
30.11.2016, 19.49
Omassa front-center on 609 mm (koko 56) ja varpaat osuu renkaaseen. Ongelmaa ei normaalisti ole, mutta paikoillaan kikkailussa voi käydä vahinko. Osuma vaatii aika suuren ohjaustangon käännön, eikä sellaista yhtään vauhdikkaammassa ajossa tule tehtyä samanaikaisesti polkien.

CamoN
30.11.2016, 20.46

Ei ne maasturin mitat erityisesti palvele. Jotain peukalosääntöjä voi tietysti yrittää johtaa, mutta käyräsarvisen geometria on kuitenkin melko erilainen maasturiin verrattuna. Miten pitkä olit? Noin 175cm? Sen mittaiselle maantiepyörän sopiva runkokoko on on 53-55 haarukassa valmistajasta riippuen, ja perinteisesti cyclocross valitaan kokoa pienemmäksi kuin ihanteellinen maantiepyörä. Eli cyclocrosseja voisi katsella 52, 53 ja 54 kokoisina.

Perinteinen cyclocross-suositus perustuu siihen, että pyörää käytetään lajille ominaisesti kaikilla alustoilla neulaspoluilta kestopäällysteelle. Jos tuntuu että omat ajamiset painottuu enemmän tielle kuin metsään, voi valita koon lähempää sitä ihanteellista maantiemitoitusta. Jos tuntuu että pyörä menee metsään, kannattanee valita sieltä cyclocross-suosituksen alapäästä ketteryyden ja käsiteltävyyden takia.

Emäputken mitoissa on cyclocross- ja maantierungoissa varmaan vähän enemmän hajontaa kuin maastureissa. Sinulla ei varmaan ole tarvetta päästä älyttömän matalaan asentoon ainakaan heti kättelyssä, mutta emäputkien korkeus kannattaa ottaa huomioon yhtenä keskeisenä rungon mittana. Jos alkuun tuntuu että kaikkien emäputket on älyttömän korkeita, pitää huomioida ettei cyclocrossissa ole emäputken alla sitä maasturille tyypillistä 100mm joustovaraa.

JackOja
30.11.2016, 20.59
Sit voi miettiä sitäkin haluaako cyclocrossarin vai olisiko gravel grinder itselle sopivampi ratkaisu.