Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross VOL. II
Blackborow
19.12.2017, 10.57
Tällä hetkellä löytyy melkein uusi cyclocrossari jossa ei mitään vikaa mutta vaihto 1x voimansiirtoon kutittelee. Enkä edes keksi muuta argumenttia sen puolesta kui yksinkertaisuus ja parempi ulkonäkö. Tämän hetkisessä pyörässä on Ultegra 6800 46/36t & 11-32t, ja varalla löytyy myös 51/34 eturattaat. Yllättäen 6800 etuvaihtaja toimii moitteettomisti ja on luotettava. Älyttömän kalliiksihan tuo tulisi vaihtaa pyörää eikä tuosta fiksusta rakentelemallakaan saa. Vaihtoehtona olisi siis myydä Ultegran osat ja hankkia tilalle Rivalin voimasiirto tai myydä koko konkeli ja ostaa sillä rahalla 1x Rival pyörä (tai Force jos esim kovalla alella löytyy).
Puhukaa nyt mieheen järkeä jotta saan rauhan ja lopetettua tämän vouhotuksen? CX kisaa en pyörällä aja, vaan omaksi huvikseni kisojen kaltaista maastoa, retkiajoja, GG'tä ja arjen asioita kuten työmatkaa.En mä tommoseen yleiskäyttöpyörään 1x:ää laittaisi. 46/36 eturattaat on tuollaisessa käytössä aika kivat. Pakka voisi vielä tihentääkin jos tuntuu, että ihan lyhimpiä välityksiä tartte. Itseä ärsyttäisi tieajossa noin harva pakka.
38-piikkinen. Ja mää olen siis kadenssipoika pikemminkin kuin vääntöpoika, vääntö rikkoo polvet. Silloin kun viimeksi (2009-2014) olen mittaillut, keskikadenssi oli lenkeillä lähes aina tasan 94. Ei siis ole ongelma yli neljänkympin vauhdit tuolla kombinaziuunilla eikä mun kovempaa tarvii päästäkään. Lenkki- ja sekäkäytössä täydellinen. Itselläni ei ole mitään käyttöä yli 40T eturattaalle, siksi 1x. Edellisellä crossarilla (2x) isompi ratas jäi käytännössä ajamatta.
Myönnettäköön kuitenkin, että joskus retkilastin kanssa Kainuun mäissä olis kevyempikin välitys kelvannut, muttei mäkiä ole sen takia ajamatta jäänyt. Siksi kuitenkin seuraavan rattaanvaihdon yhteydessä kokeiluun sama hammasluku ovaalina.
Skaala nimenomaan on minua kiinnostava asia ja kaipaankin kevyempää kuin 38/32 välitystä. 36/36 on minulle sopiva ykkösvaihde ja kun 46/12 on suurin vaihde, se riittää hienosti suurempaankin alamäkeen.
Pakka voisi vielä tihentääkin jos tuntuu, että ihan lyhimpiä välityksiä tartte. Itseä ärsyttäisi tieajossa noin harva pakka.
Tarkoitatko tiheydellä vaihteiden välistä porrastusta vai lyhyempiä välityksiä?
Laitan vaan välihuomautuksena, että 1x ei sinänsä vaadi kytkimellistä takavaihtajaa tai helvetin isoa pakkaa.
Itsellä toimii erittäin hyvin normaali 188g mediumhäkkinen Force ja 315-grammainen 11-32 PG1130.
Paljastit muuten just salaisuuden siihen, miten oot saanut Cyclosta niin kevyen ja LJL:n salaisuushan olikin jo julkisuudessa revitelty tuolla toisaalla.. :D
Tämähän on juuri noin että joillain ghetto-yksäksäkin toimii oikein hyvin ja helpoin tapa alkuperäiselle kysyjälle 1X-lifestylen kokeilemiseen on se, että hommaa nw-rattaan eteen ja heittää tuplarattaat ja etuvaihtajan sillalta.
(Henkilökohtaisesti mä en osaa ymmärtää, mitä hyötyä tuollaisessa setupissa on jos mahdollinen weightweeniys jätetään pois laskuista. Dedikoidun 1X-systeemin suurimmat edut (IMO) on a) se, että clutchillinen vaihtaja rauhoittaa ketjun liikkeitä maastoisemmassa ajossa, jolloin ketju pysyy paremmin rattailla ja hakkaa vähemmän pyörän osiin sekä b) se, että 1X-systeemi mahdollistaa laajavälityksisen pakan käytön, jolloin rattaiden välit ovat suuremmat, mikä toimii maastoisemmassa ajossa paremmin. Esimerkiksi mulla nyt olevan 11x12-32-pakan kanssa polkuajossa ja krossikisoissa joutuu ihan liikaa hyppimään vaihteiden yli, kun välityksen vaihtotarve on yleensä aika iso silloin, kun vaihtotarvetta on. Esimerkiksi vanhat 9x-systeemit olivat siinä mielessä parempia.
Eli käviskö tossa niin, että yhdistääkin vaan 1x- ja 2x-systeemien huonot puolet? Kertokaa te, joilla on kokemusta, millä tavoin omasta mielestänne clutchiton systeemi ilman etuvaihtajaa on parempi kuin mitä se olisi etuvaihtajan kera? Ja tää ei siis todellakaan haasta ketäänmihinkään vaan olen avoimen kiinnostunut.)
Blackborow
19.12.2017, 11.08
Tarkoitatko tiheydellä vaihteiden välistä porrastusta vai lyhyempiä välityksiä?
Pakan porrastusta.
Paljastit muuten just salaisuuden siihen, miten oot saanut Cyclosta niin kevyen...
Ei kai se salaisuus ole ollut... muistaakseni kippasin sen punnitus-excelin asianmukaiseen topicciin silloin joskus? Eikä kai 8,8kg mikään kevyt tänäpänä ole kuin joillain on hiilikuitua ja kaikkea.
(mutta nyt talveksi laitoin kiinteät lokarit ja Maxxista odotellessa marawintterit, traktori, nyyh :()
Kertokaa te, joilla on kokemusta, millä tavoin omasta mielestänne clutchiton systeemi ilman etuvaihtajaa on parempi kuin mitä se olisi etuvaihtajan kera?
No minä jo tuossa mainitsinkin, että itselläni ei ole käyttöä kuin max 40T-eturattaalle joten päädyin 1x:ään. Piti laskeskella laskureilla sopivaa eturatasta ja totesin 38:n sopivaksi sopivan pienellä pakalla (pohjatietona edellisen crossarin vällärit). En keksinyt mitä laittaisin 38/40 -eturattaan pienemmäksi kaveriksi 2x-systeemiin ilman turhaa päällekkäisyyttä.
Syy miten päädyin juuri Forcen kytkimettömään vaihtajaan oli ainoastaan se, että sattui sopiva tarjous vastaan osia keräillessä. On ihan tarpeeksi tiukka pitääkseen ketjun kireällä. Joskus hakkaa röykyissä chainstayhin, mutta niinhän se varmaan hakkaisi vaikka olisi etuvaihtajakin. Kai ketjun tiukalla pitäminen vaatisisi 2x:ssäkin kytkimellisen takavaihtajan?
Suunitelmissa on muuten sen vaihtaminen (edelleenkin kytkimettömään) 10-spd X9- tai X0 -maastovaihtajaan kunhan sopiva käytetty (kenties itseltäni) tulee vastaan. Rajoittimia kun hieman tarvittaessa viilailee niin saa toimimaan 11-spd systeemissä. Sillain pääsisi eroon tuosta maantievaihtajien dorkasta vaijerimutkasta. Se häiritsee minua enemmän kuin etuvaihtaja :)
Oman cyclocrossin käyttö:
- maantielenkkeily (varsinaisen maantiepyörän ja aika-ajopyörän ohessa)
- pyöräkärrylenkkeily maantiellä
- hiekkatielenkkeily
- arkiajo
- sekalainen maastoajo
- ehkä lajinomainen cyclocross
Voimansiirtoratkaisuna 1x11, jossa:
- 44T eturatas
- pitkähäkkinen SRAM Force 1 -eturatas
- 4 kiekkosettiä, joissa 11-28, 11-32, 11-40 ja 10-42 -pakat.
Toistaiseksi tiedostettu että kärryn veto tullee opettamaan nöyryyttä, mutta eiköhän sekin onnistu noilla maastopakoilla. Kunnollinen maantielenkkeily edellyttää omassa tapauksessani vähintään tuollaista 44T-eturatasta.
Saavutettavat hyödyt:
- mekaaninen yksinkertaisuus (keveys maantievälityksillä ja ajamisen helppous)
- helpompi kunnossapito (sekä huoltokohteiden määrän että pyörän puhdistettavuuden kannalta)
Kyllä liikkuu kärry tuolla 44/42 kombolla. Itselleni riitti nipin napin 34/30 lastin kanssa. Saa kyllä ajaa putkelta pidempäänkin, mutta tuleepahan voimatreeniä.
Muuten välitykset kuulostavat tosi hyviltä 44t rattaalla. Tuolla maantiepakallakin pääsee eteläsuomen mäet ylös kapeiden renkaiden kanssa.
Tää se suurin pelko tuppaa mulla olemaan, että tulee hommattua liian iso.
Mites teillä on noi competitive cyclistin laskurit osunu kohilleen? Tossa on kahden mittauksen keskiarvo käytössä (1v väliä)
Tob mukaan pitäs M olla ok koko.
En ole noihin laskureihin perehtynyt ollenkaa, vähän liian paljon taisin perustella omilla ominaisuuksilla väitettäni, oma ylävartalo lähinnä mallia rimpula. Jos ylävartalosi, etenkin kätesi ovat pitkähköt ja vankatkin, niin hyvinkin Jakesta koko 54 käy. Kuvailemaasi käyttöön Jake on kelpo peli omassa hintalluokassaan, minulla Poison Codein - runkoon itse kasattu saman kaltainen väline saman tyyppisessä ajossa. Mainio väline!
Sorry jos menee offtopic.
Ei tosiaan mene mitoitus ohi aiheen. Bikeshopissa on pari Konaa koossa 54 testipyöränä, jonka voit tilata itsellesi kokeiltavaksi. En ole katsonut, mutta jos geometria muistuttaa Jakea, saa siitä varmaan hyvän käsityksen. Tuollaisen Sutra LTD:n kokeilu voi tosin olla tiukalla budjetilla liikkeellä olevalle kohtalaisen vaarallista puuhaa varsinkin näin talvikeleillä. Toisaalta ellet mahdottoman kaukana asu, samalla vaivalla ajelee kokeilemaan, jolloin näkee ihan oikeat mallit ja useammassa koossa.
https://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=4570
Samiaani
20.12.2017, 22.30
En ole noihin laskureihin perehtynyt ollenkaa, vähän liian paljon taisin perustella omilla ominaisuuksilla väitettäni, oma ylävartalo lähinnä mallia rimpula. Jos ylävartalosi, etenkin kätesi ovat pitkähköt ja vankatkin, niin hyvinkin Jakesta koko 54 käy. Kuvailemaasi käyttöön Jake on kelpo peli omassa hintalluokassaan, minulla Poison Codein - runkoon itse kasattu saman kaltainen väline saman tyyppisessä ajossa. Mainio väline!
Ei tosiaan mene mitoitus ohi aiheen. Bikeshopissa on pari Konaa koossa 54 testipyöränä, jonka voit tilata itsellesi kokeiltavaksi. En ole katsonut, mutta jos geometria muistuttaa Jakea, saa siitä varmaan hyvän käsityksen. Tuollaisen Sutra LTD:n kokeilu voi tosin olla tiukalla budjetilla liikkeellä olevalle kohtalaisen vaarallista puuhaa varsinkin näin talvikeleillä. Toisaalta ellet mahdottoman kaukana asu, samalla vaivalla ajelee kokeilemaan, jolloin näkee ihan oikeat mallit ja useammassa koossa.
https://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=3&product_group=4570
Nyt on etäisyyttä Bikeshoppiin sen verran, ettei mahkuja lähteä sinne. Alan oleen aika vakuuttunut, että oikea fillari ja koko on löytynyt. Tässä vaiheessa harrastusta mieltymykset ja kotimittausten tulokset on aina vähän arpapeliä, mutta jostain se on aloitettava. Kiitos kaikille avusta!
virtuaalipyöräilijä
29.12.2017, 16.07
Cyclocrosseja olen jo jonkun aikaa katellut ja nyt osui kohdalle Vitus Energie. Taitaa olla melkeimpä parasta mitä tohon rahaan saa.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-energie-cyclo-x-bike-apex-1x11-2018/rp-prod159446
Koko vähän mietityttää kun suurin on nimellisesti 58 cm jossa 550 mm seat tube, 600 mm effective top tube, reach 429 mm ja stack 597 mm. Omat mitat on pituus 193 cm ja inseam 92 cm maantiepyörän kokona on 61 cm jossa todellinen st-cc noin 59-60 cm. Cyclocrosseista ei ole kokemusta mutta tuo 55 cm seat tube vaan kuulostaa todella lyhyelle. Pyörällä tarkoitus ajaa talvella ja varmaan jonkun verran polkua ym. joten siinä ei varmaan haittaa vaikka vähän pienempi runko olisikin? Mitä mieltä kokeneemmat on, uskaltaako ton kokosta tilata kokeilematta?
Eikö tuossa ole vain sloupattu runko, eli enemmän satulatolppaa jää näkösälle?
Pysyy kepekset ehyenä kun ei ole putki niin likellä. Sentin lyhyempi kuin sinun maantiepyörä kuulostaa sopivalta, ainakin omaan korvaan.
Oma Medium kokoinen on 5mm lyhyempi kuin maantiepyöräni ja stemmi 10 mm lyhyempi.
Sanokaahan kannattaako maksaa Canyonin Inflite 9.0:sta 1700€, kun 2017 Merida CC500:sen saisi 600€ halvemmalla? Kakkospyöräksi talveen ja metsätielenkeille järki sanoo, että halvin mahdollinen, mutta Canyonissa mm. hydrauliset jarrut, ultegra vs 105 ja painoa vajaa 2kg vähemmän.
https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2018/inflite-al-9-0.html
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness/cx/2017/cyclo-cross-500-6554.html
kuovipolku
31.12.2017, 08.29
Mistä me tiedämme minkälaista painoa annat toisaalta kuudellesadalle eurolle tai toisaalta niille mahdollisille fiiliksille joita et saisi Meridaa ajaessasi, katsellessasi tai vain ajatellessa?:p
Varsinaisia tosiallisia tai todellisuudessa olemassaolevia eroja voidaan pyrkiä tarkastelemaan:
- Shimanon hydrauliset / Tektron Spyret; ymmärtääkseni ei suurtakaan eroa toiminnallisesti, hydrauliset jarrut eivät ole ainoat autuaaksi tekevät
- Ultegra / 105; aivan varmasti ei merkitystä, kaavailemassasi käytössä on järkevääkin vaihtaa Ultegran kulutusosat 105:iin
- paino; vajaa kaksi kiloa saattaa jo tuntua ajo-ominaisuuksissa, etenkin jos toinen puoli on kiekoissa, mutta linkattujen sivujen mukaan painoero on huomattavasti pienempi, 8,9 kg / 9,7 kg, ja voidaan jo kysyä huomaako sitä
- kampisarja ja keskiölaakeri Shimano RS500 46-36 [BSA] / Rotor 3D30 ja Rotor Press Fit 4130; Shimano ei ole 105:n luokkaa, mutta kaikki eivät tykkää "Press Fit" -keskiöistä vaan haluavat etenkin talvicyclocrosspyörään kierteellisen keskiön jot pitävät huollon ja kestävyyden kannalta parempana
- Canyonissa takanakin läpiakseli / Meridassa takana tavallinen pikalinkku; läpiakselin puuttuminen ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin toisin kuin useimpien mielestä edessä, mutta voi vaatia vaihdon yhteydessä tarkempaa asettelua jottei jarrulevy hankaa; läpiakseli on tässä suhteessa idioottivarmempi, mutta ei välttämättä kätevämpi sillä sitä ei voi vain nostaa (tai pudottaa, jos tapana on laittaa fillari katolleen) paikalleen
- Canyonissa on Acros The Clamp / Meridassa Big Conoid S-bearing neck pro ; joillakin (mutta ei kaikilla) The Clamp tahtoo löystyä eivätkä kaikki arvosta sen mekaanisesti omintakeista ratkaisua, kun taas Meridan ohjainlaakeri on ilmeisesti nimestäään huolimatta tavanomaisempi ja pyörähuolloillekin tutumpi.
- Canyonissa on DT Swissin kiekot (CR 1600 Spline DB) / Meridassa talon omat; DT Swissin napoja taidetaan pitää varsin hyvinä, Meridan navoista ei ole tietoa, kuten ei koko kiekoista tai niiden painoista.
- takapakat: 11-30 / 11-28; kun molemmissa on samat eturattaat (46-36), tulee melko varmasti tilanteita joissa kevyimmän välityksen eron huomaa, mutta kasetinhan vaihtaa kolmellakympillä.
- renkaat Schwalbe X-One / Maxxis Mud Wrestler; molemmat 33-millisiä, Schwalbe parempi metsäautoteillä, Maxxis saattaa viedä voiton joissain paikoissa, mutta ei pyörää ensiasennusrenkaiden perusteella kannat valita.
- satulat; merkitystä vain jos uskoo tai arvelee toisen sopivan itselleen mutta toisen ei - ja silloinkin vain satulan vaihdon kustannuksen verran
- ohjainkannatin ja tanko en tunne, molemmat lienevät alumiinisia, eroja voi olla leveydessä tai muotoilussa - mutta henkilökohtaiset preferenssit vaihtelevat
- satulatolppa Canyon S23 VCLS CF (25 mm Setback) /MERIDA Expert SB15 27.2 ; molemmissa sama halkaisija, Canyonissa ainakin valmistajan itsensä joustavaksi ja mukavaksi kehuma ratkaisu; Merida taitaa olla alumiininen, minkä ei tosin tarvitse merkitä epämukavuutta
Muita valintaan vaikuttavia ja oikeasti merkityksellisiä seikkoja, joiden eroista näiden kahden pyörän välillä minulla ei ole tietoa:
- miten leveät renkaat mahtuvat? Gravelrenkaiksi monet haluavat leveämpiä kuin 35-millisiä ja talvikäytössäkin 38-42 mm voi olla kaivattu rengaskoko
- miten lokarit kiinnittyvät ja mahtuvat? Monet eivät piittaa vaatteilleen eivätkä omalle tai takana ajavan kaverin naamalle lentävästä kurasta eivätkä usko lokarien antaman suojan pidentävän kulutusosien käyttöikää, mutta toisille lokarit ovat välttämättömyys.
- miltä fillari näyttää kun hakee sitä varastosta tai muusta säilytyspaikasta? Ei pidä väheksyä esteettisen elämyksen ja fiiliksen arvoa ja jos (kuten minä) pitää Inflitea vähemmän nättinä, sekin voi riittää kallistamaan vaakakuppeja CC500:n puolelle.
Lopuksi voisi tosin tarttua itse kysymyksen asetteluun eli voitaisiin unohtaa se mahdollinen 600 euroa pienemmän budjetin riittävyys ja miettiä mitä sillä summalla saisi hankittua. Meridasta voisi tulla vetävämpi menopeli uusilla kiekoilla, kaksista kiekoista voisi olla hyötyä ja/tai paremmista (Gravdal talveksi) tai käyttötarkoitukseen sopivammista (G-One tai Maxxis Rambler) renkaista iloa.
Jami2003
31.12.2017, 10.44
Kyllä hydrauliset jarrut hakkaa mekaaniset oikeasti 6-0. Molemmat löytyy iteltä. Onko niiden ero sitten kuinka iso rahassa mitattuna, se on maku kysymys. Mutta jos jälkikäteen alkaa vaihtamaan niin aika monta hunttia maksaa.
Blackborow
31.12.2017, 10.47
- Shimanon hydrauliset / Tektron Spyret; ymmärtääkseni ei suurtakaan eroa toiminnallisesti, hydrauliset jarrut eivät ole ainoat autuaaksi tekevät
Kyllä niissä on. Mulla on tuollainen Merida, josta maksoin 800e ja siihen hintaan oikein kelpo työmatkaveivain ja sitten toinen crossari jossa RS785 Shimanot niin ero on huomattava hydraulisten eduksi.
re: mekaaniset vs hydrauliset levarit
Komppaan edellisiä ja korotan yhdellä; ero Spyren ja Shimanon välillä on erittäin huomattava.
Omassa cyclossani on Spyret ja Shimanon hydraulisia jarruja lyhyesti kokeiltuani aloin välittömästi suunnittelemaan päivitystä. Ikävä vaan että taloudellisesti järkevin tapa päivittää on myydä nykyinen pyörä ja ostaa uusi tilalle.
Jatkokysymys: miten Sramin hydrauliset jarrut vertautuvat Shimanon vastaaviin? Apex1 osasarjaa saisi jo melkein samaan hintaan kuin pelkät Shimanon kahvat ja jarrut...
Valitsisin Meridan ihan vaan fiksumpien (= yleisempien) rungon standardien takia. Ei Inflitekään huono ole, mutta Canyonin bisnes haisee nykyään vähän sellaiselta että kuluttajalle yritetään myydä uusi pyörä hyvällä osasarjalla vuoden välein. Runkoon on laitettu joku aivan typerä keskiö- tai ohjainlaakeriratkaisu, joka alkaa oireilla yllättäen juuri vuoden käytön jälkeen.
Spyret ei ole ollenkaan huonot jarrut, mutta hydrauliset on aivan eri luokkaa.
Jatkokysymys: miten Sramin hydrauliset jarrut vertautuvat Shimanon vastaaviin? Apex1 osasarjaa saisi jo melkein samaan hintaan kuin pelkät Shimanon kahvat ja jarrut...
Luulen että isoin toiminnallinen ero on kahvan muoto. Omassa cyclossa on SRAM Rival 1 -kahvat ja HydroR-satulat, ne on osoittautuneet erittäin hyviksi. Tuntumassa ei ole valittamista ja ainakin läpiakselipyörässä ne on toimineet tähän mennessä erittäin vähällä hienosäätämisellä. Letkuissa on connect-a-magic -liittimet joiden kohdalta letkut irrotetaan/liitetään asennuksen aikana ja tarvittaessa lyhennetään, käsittääkseni Shimanoissa on vastaavat.
Kolmen kuukauden päästä kokeilen vuokrapyörää jossa on Ultegra Di2 ja hydrauliset levyt, sitten selviää onko Shimanon ja SRAM:n välillä selvää tuntumaeroa.
No, mulla on Merida Cx600 ja siinä apex1. Jarruissa ei mitään valittamista, palat olen uusinut kerran kun keulasta loppui kitkapinnat. Vaihtaja kaipaa glykoolia huonoimmilla ilmoilla.
Blackborow
31.12.2017, 13.56
Jos nuo kahvat kelpaa niin kohtuu edullinen Shimanon hydrosetti. https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-2x11-speed-st-rs505-br-rs785-disc-brake-set-682416
Sanokaahan kannattaako maksaa Canyonin Inflite 9.0:sta 1700€, kun 2017 Merida CC500:sen saisi 600€ halvemmalla? Kakkospyöräksi talveen ja metsätielenkeille järki sanoo, että halvin mahdollinen, mutta Canyonissa mm. hydrauliset jarrut, ultegra vs 105 ja painoa vajaa 2kg vähemmän.
https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2018/inflite-al-9-0.html
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness/cx/2017/cyclo-cross-500-6554.html
Minulla oli samat vaihtoehdot ja vielä lisäksi samoilla osilla kuin Merida varustettu Giant TCX SLR 2.
Maantiepyöränä on 3.5 vuotta ollut Canyon Endurace CF 9.0 johon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ja siksi pohdin Canyonia myös Cycloksi.
Päädyin Gianttiin, jossa on Spyret. Jarrut ovat ihan ok ja etuna varmaan se, että ovat yksinkertaiset ja varmatoimiset. Ja paljon paremmat kuin yksimäntäiset mek. levarit, jotka olivat edellisessä Nishikin Cyklossani
Kun kokeilin tyttären Hybridiä hydrauliikka jarruilla, niin jopa sekin jarrutti herkemmin kuin Spyret. Eli Spyret ovat hyvät, mutta kun kokeilee hydrauliikka jarruja, haluaa ne vaikka ei ennen tiennyt niitä haluavansa.
Tosin minulle riittää Spyret
Kiitoksia vastauksista! Tuo Canyonin pressfit BB meni vähän ohi eikä kieltämättä värityskään oikein miellytä niin Merida varmaan olisi fiksumpi noista kahdesta tuohon hintaan. Tosin Meridassakin pisti silmään mekaanisten jarrujen lisäksi tuo takavaihtajan vaijeri, joka kulkee chainstayn alla täysin suojaamattomana.
Tonnin hintaan ei taida vaan olla parempiakaan vaihtoehtoja tarjolla ja hydrauliset jarrut nostaa hinnan heti lähemmäs 2k€?
Kuntoilija
31.12.2017, 16.43
[QTonnin hintaan ei taida vaan olla parempiakaan vaihtoehtoja tarjolla ja hydrauliset jarrut nostaa hinnan heti lähemmäs 2k€?[/QUOTE]
Tonniin pintaan Vitus hyd.levyjarruin ja kierrekeskiöllä vaikkapa CRC:sta.
[QTonnin hintaan ei taida vaan olla parempiakaan vaihtoehtoja tarjolla ja hydrauliset jarrut nostaa hinnan heti lähemmäs 2k€?
Tonniin pintaan Vitus hyd.levyjarruin ja kierrekeskiöllä vaikkapa CRC:sta.
Noissa ei geometriat vaan istu, kun pitäisi olla lyhyt ja korkea. Ja Shimanoakin suosisin.
GT Grade AL 105 vaikuttaisi aika hyvältä ja vanheneva 2017 malli sopii jopa silmään ja hintaluokkaan. Ainut miinus rengastilasta, ilmeisesti 35mm tekee jo tiukkaa lokareiden kanssa. Täytyy käydä koeajamassa jos vaan vielä löytyy, kun en ole ihan varma tuosta geometriasta ja koosta.
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/gt_grade_al_105-p-59502-11
GT Grade taitaa kuulua enemmän gravel bike kategoriaan. Tosin en tiedä mikä on "maavara". Painoa yli 10 kg melko keveillä renkailla. Noista vaijerivetoisista Hydr. jarruista on joku maininnut, että ovat tehokkaat mutta tunnottomat.
Geometria on tosiaan pysty (lyhyt ja korkea). Minun keskiverto koossa n. sentin lyhempi reach ja 5 mm korkeampi stack, kuin monessa Cyclossa . Yleiskäyttöiseksi pyöräksi varmaan ok
Tosin Meridassakin pisti silmään mekaanisten jarrujen lisäksi tuo takavaihtajan vaijeri, joka kulkee chainstayn alla täysin suojaamattomana.
Tarkoitatko vaijerin loppuosaa, jossa kuori loppuu kohdassa, missä vaijeri sojottaa yläviistoon ja imee kuoren sisään kosteuden ja lian? Ongelmallinen paikka, mutta ainakin itselläni ensimmäisten kokemusten perusteella vaivat ovat vähentyneet tai kenties jopa loppuneet 2 euron hintaisen haitarikumin asennuksen myötä.
https://www.bikeshop.fi/Jagwire-jarruvaijerin-haitarik/ekauppa/pBR7870/
Paremminkin istuvia malleja on varmaan saatavilla, kun tuo on vannejarrujen osa. Toimii silti paremman puutteessa hyvin.
Specialized CruX X1:stä positiivinen arvio BikeRumorissa (https://www.bikerumor.com/2018/01/03/review-specialized-crux-expert-x1-cyclocross-bike-purebred-race-machine). Oikein linjakkaalta ja huolitellultahan tuo näyttää, varmasti aika soiva peli kisaränniin.
Näyttäisi olevan tiukkaa 35mm kumeille. Tosin en tiedä eri lokari vaihtoehdoista. Itsellä 28mm ja tilaa on mukavasti. Pyörä on muuten tosi ketterä ajettava. Tykkään! Nuo jarrut ei ole kylläkään tehokkaat täysin hydraulisiin verrattuna. Jarrutusmatka on huomattavasti pidemmät ilman kikkailua eli varautuu vaan siihen. No kysessähän on kakkospyörä? Ajanhukan voi ajossa paikata kaikkialta muualta.
Tämmöinen kohta ajossa...
https://www.suomenurheilupyora.fi/images/products/bianchi-zurigo_orig.jpg
Munarello
11.01.2018, 11.13
Zurigoa katselin minäkin, kun viimeksi krossaria piti vaihtaa. Olisi näyttänyt hienolta saman merkkisen maantiepyörän vieressä. :) Päädyin sitten lopulta muuhun vaihtoehtoon, mutta ihmetytti silloin ettei Bianchilla näytä olevan kuituraamista krossaria tarjolla. Google kertoi toki, että Bianchin USA:n sivuilta löytyy Zolder, mutta saakohan tuota lainkaan Euroopasta?
Zurigoa katselin minäkin, kun viimeksi krossaria piti vaihtaa. Olisi näyttänyt hienolta saman merkkisen maantiepyörän vieressä. :) Päädyin sitten lopulta muuhun vaihtoehtoon, mutta ihmetytti silloin ettei Bianchilla näytä olevan kuituraamista krossaria tarjolla. Google kertoi toki, että Bianchin USA:n sivuilta löytyy Zolder, mutta saakohan tuota lainkaan Euroopasta?
Ruotsissa sitä ainakin myydään, mm.
http://www.soderscykel.se/cyklar/1565-bianchi-d2-zolder-cx-105.html
https://www.cykellagret.se/p10693/bianchi-zolder-disc-105-black-celeste-silver
Hankin vajaa pari vuotta sitten ensimmäisen cyclocrossarin, tuntuu että siitä asti olen viikottain pyörinyt netissä/kaupoissa etsimässä seuraavaa parempaa pyörää, vaikkei omassa mitään vikaa edes ole. Tällä hetkellä Cannondalen Caadx Tiagra käytössä ja tarkoitus olisi vertailla seuraavaa, asteen parempaa pyörää. Mielelläni kuulisin muiden mielipiteitä ja vinkkejä.
Kyse on ainoasta pyörästäni ja siksi käytössä cyclo. Ajan ympärivuotisesti mutta painottuen kevääseen, kesään ja syksyyn. Tulee ajettua niin asfaltilla kuin soralla. Pääosin kuitenkin asfaltilla. Talvipyöräilyä jonkin verran, varsinkin nyt kun nastarenkaat hankittuna. Eli vaatimuksina pyörälle on ainakin: laadukkaat levyjarrut, vähintään Tiagran osasarja, riittävä rengastila ja alumiinirunko. Mielummin hankkisin laadukkaan alumiinipyörän kuin edullisen hiilikuituisen. Geometrian ei tarvitse olla rennoimmasta päästä, eikä pyörä tule mihinkään bikepacking-tarkoitukseen.
Olen myös pohtinut levyjarrullisia maantiepyöriä kuten Canyonin Endurace AL (https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2018/endurace-al-disc-7-0.html), mahtaako kyseisellä pyörällä pärjätä Suomen olosuhteissa ympäri vuoden? Canyon cyclocross-malli on toki varteenotettava vaihtoehto myös.
Muita vaihtoehtoja joita olen ajatellut:
Cannondale Caadx 105 SE http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-pyorat/cannondale-700-m-caadx-se-105-2018/. Cannondalen runko on ollut itselleni miellyttävä ja SE-malli on komponenteiltaan sopiva ja näyttää hyvältä.
Feltin F65X https://www.bike-discount.de/en/buy/felt-f65x-684583 oli vaihtoehtona myös silloin, kun ensimmäistä pyörääni hankin. Päädyin kuitenkin edullisempaan vaihtoehtoon.
Rosen cyclocrossari https://www.rosebikes.fi/bike/rose-pro-cross-105-mb/aid:2681688 on pyörinyt mielessä. Vaikuttaa laadukkaalta pyörältä kaikin puolin.
Vitus Energie olisi nestejarruilla varustettu suht edullinen vaihtoehto. http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-energie-vr-cyclo-x-bike-rival-1x11-1/. Onko hydrauliset jarrut ylivertaiset mekaanisiin verrattuna?
Tässä joitain malleja joita olen pohtinut, kokemuksia ja kommentteja olisi mukava kuulla näistä tai muista mahdollisista vaihtoehdoista. Minua ei haittaisi, jos pyörä olisi vähän erikoisempi ja ei niin yleinen, kunhan vain sopii vaatimuksiin.
Onko hydrauliset jarrut ylivertaiset mekaanisiin verrattuna?
Onhan ne. Pian saat toki toisenlaisenkin mielipiteen.
Mikäs siinä nykyisessä fillarissa tökkii tai miksi ylipäätään tuntuu siltä, että pitäisi saada uutta alle?
Ovatko nuo linkkiesi fillarit merkittävä päivitys nykyiseen verrattuna? Olisiko kustannustehokkaampaa siirtyä kerralla "asteen paremmasta" muutamaa astetta parempaan?
Mua houkutattais noista eniten Felt ja Vitus. Mutta kohta joku kehuu Cannondalea. Ja eiköhän joku Rose-kuskikin kömmi esiin kolostaan.
Nää on just siksi hankalia nää internet-foorumit kun ei näistä saa yksimielistä neuvoa. Ja sit menee riitelyks :)
Olen myös pohtinut levyjarrullisia maantiepyöriä kuten Canyonin Endurace AL (https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2018/endurace-al-disc-7-0.html), mahtaako kyseisellä pyörällä pärjätä Suomen olosuhteissa ympäri vuoden? Canyon cyclocross-malli on toki varteenotettava vaihtoehto myös.
Canyon Enduraceen taitaa mahtua 32mm rengas eikä ole lokareille paikkoja. En valitsisi ympärivuotiseen käyttöön. Nyt toki Canyonilla on Inflitet tarjouksessa joka sopii jo paremmin ja saa lisäksi ne hydrauliset jarrut. Itse en kyllä tykkää Shimanon hydraulisten jarrukahvojen muotoilusta.https://www.canyon.com/fi/road/inflite/2018/inflite-al-8-0.html
Onhan ne. Pian saat toki toisenlaisenkin mielipiteen.
Mikäs siinä nykyisessä fillarissa tökkii tai miksi ylipäätään tuntuu siltä, että pitäisi saada uutta alle?
Ovatko nuo linkkiesi fillarit merkittävä päivitys nykyiseen verrattuna? Olisiko kustannustehokkaampaa siirtyä kerralla "asteen paremmasta" muutamaa astetta parempaan?
Isoimpana syynä on varmaan kyllästyminen omaan pyörään ja halu parempaan pyörään, nyt kun olen innostunut pyöräilystä enemmän ja enemmän. Tuo on oikein hyvä pointti, viimeksi säästin euroja ja ostin edullisemman pyörän. Silloin taisi joku myyjä sanoa että "osta samantien laadukkaampi niin et halua vaihtaa heti parempaan." Mitäköhän tuo muutama astetta parempaa tarkottaisi? On varmaan totta, että esimerkiksi tuon Cannondalen hinnalla voisi sellaisen saada.
En huomannutkaan, että Canyonin cyclot ovat alennuksessa. Kiitos vinkistä. Mikäs noissa jarrukahvoissa mietityttää?
En huomannutkaan, että Canyonin cyclot ovat alennuksessa. Kiitos vinkistä. Mikäs noissa jarrukahvoissa mietityttää?
Jarrukahvat on vähän mohlot, ei nyt varmaan kovin monia haittaa mutta näin pienikätisenä ne on vähän epämukavat.
Isoimpana syynä on varmaan kyllästyminen omaan pyörään ja halu parempaan pyörään, nyt kun olen innostunut pyöräilystä enemmän ja enemmän. Tuo on oikein hyvä pointti, viimeksi säästin euroja ja ostin edullisemman pyörän. Silloin taisi joku myyjä sanoa että "osta samantien laadukkaampi niin et halua vaihtaa heti parempaan." Mitäköhän tuo muutama astetta parempaa tarkottaisi? On varmaan totta, että esimerkiksi tuon Cannondalen hinnalla voisi sellaisen saada.
Ota harkintaan vielä nykyiseen pyörään vaikka toisen kiekkosarjan hankinta yms. päivitykset.
Jarrukahvat on vähän mohlot, ei nyt varmaan kovin monia haittaa mutta näin pienikätisenä ne on vähän epämukavat.
Uus Ultegra on mun mielestä muotoiltu vähän paremmin. Se 105-tason kahva on kyllä ihan hirveä.
Moi!
Täältä varmaan löytyis kokeneemmilta vinkkiä pyörän hankintaan. Viimeset 10 vuotta oon ajellu hybridillä ja nyt on pyöräkuumetta jo sen verran, ettei tiedä miten päin sitä olisi. Ajot on suurin piirtein 70% asfaltilla ja 30% hiekkateillä ja poluilla, jonka vuoksi olen katsellut cc- ja gg-pyöriä. Lokarit olisi pyörään mukava saada kiinni, tarakalle ei ole tarvetta. Budjetti on tonnin molemmin puolin, riippuen siitä mitä sillä lisäpanostuksella saa.
Olen jo koeajanut seuraavat pyörät:
https://www.ridley-bikes.com/project/x-ride-disc-105-hdb/
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness/cx/2016/cyclo-cross-500-4411.html
http://www.feltbicycles.com/USA/2016/Bikes/Living-Line-Previous-Bikes/CROSS/F65x.aspx
http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/cross/fx-series/F30x.aspx
https://www.baiks.fi/insera-cc7000-20-v-105-tiagra.html
En osaa oikein laittaa pyöriä paremmuusjärjestykseen, mutta hydrauliset jarrut kyllä tuntuivat hyviltä. Feltin pyörät olivat kokoa 55, meridaa kokeilin 52 ja 54, insera oli 54 ja ridley taisi olla M. Mitä olen ymmärtänyt kokovalinnoista, niin mittojeni 174/84 mukaan menisi 52-54 noin yleensä. Mielestäni 55 feltit ei tuntuneet kuitenkaan liian suurelta, johtuneeko pitkähköistä käsistäni, kun sylimitta on 181cm.
Kokovalinta on hankalaa, kun myyjien mielestä se pyörä, mitä heillä sattuu olemaan, on just hyvän kokonen :D Nykyisessä hybridissä reach on 375mm ja stack 600mm, ja stemmi on 100mm. Tanko tuntuu välillä olevan liian kaukana, kun sitä huomaa ajelevansa sormenpäillä. En tiedä voiko näitä pyöriä kuitenkaan verrata, kun noissa kokeilemissani cycloissa on kaikissa reach ollut suurempi eikä ne pikaisen testin perusteella ole liian pitkiltä tuntuneet.
Olen ajatellut tilata pyörän netistä, kun opiskelijana sitä haluaa säästää mahdollisimman paljon. Tällä hetkellä eniten polttelee ehkä
http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-ii-105-2017-adventure-road-bike-yellow/
Kyseinen pyörä houkuttelee kovasti, kun siinä olisi 105 osasarja ja hydrauliset jarrut. Onko jotain syytä miksi kyseistä pyörää ei kannattaisi hommata?
Myös Insera houkuttelee, kun kävin sitä testaamassa enkä siitä mitään negatiivista oikein löytänyt ja hinta olis sama.
speedypete
18.03.2018, 12.07
Moi!
Täältä varmaan löytyis kokeneemmilta vinkkiä pyörän hankintaan. Viimeset 10 vuotta oon ajellu hybridillä ja nyt on pyöräkuumetta jo sen verran, ettei tiedä miten päin sitä olisi. Ajot on suurin piirtein 70% asfaltilla ja 30% hiekkateillä ja poluilla, jonka vuoksi olen katsellut cc- ja gg-pyöriä. Lokarit olisi pyörään mukava saada kiinni, tarakalle ei ole tarvetta. Budjetti on tonnin molemmin puolin, riippuen siitä mitä sillä lisäpanostuksella saa.
Olen jo koeajanut seuraavat pyörät:
https://www.ridley-bikes.com/project/x-ride-disc-105-hdb/
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness/cx/2016/cyclo-cross-500-4411.html
http://www.feltbicycles.com/USA/2016/Bikes/Living-Line-Previous-Bikes/CROSS/F65x.aspx
http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/cross/fx-series/F30x.aspx
https://www.baiks.fi/insera-cc7000-20-v-105-tiagra.html
En osaa oikein laittaa pyöriä paremmuusjärjestykseen, mutta hydrauliset jarrut kyllä tuntuivat hyviltä. Feltin pyörät olivat kokoa 55, meridaa kokeilin 52 ja 54, insera oli 54 ja ridley taisi olla M. Mitä olen ymmärtänyt kokovalinnoista, niin mittojeni 174/84 mukaan menisi 52-54 noin yleensä. Mielestäni 55 feltit ei tuntuneet kuitenkaan liian suurelta, johtuneeko pitkähköistä käsistäni, kun sylimitta on 181cm.
Kokovalinta on hankalaa, kun myyjien mielestä se pyörä, mitä heillä sattuu olemaan, on just hyvän kokonen :D Nykyisessä hybridissä reach on 375mm ja stack 600mm, ja stemmi on 100mm. Tanko tuntuu välillä olevan liian kaukana, kun sitä huomaa ajelevansa sormenpäillä. En tiedä voiko näitä pyöriä kuitenkaan verrata, kun noissa kokeilemissani cycloissa on kaikissa reach ollut suurempi eikä ne pikaisen testin perusteella ole liian pitkiltä tuntuneet.
Olen ajatellut tilata pyörän netistä, kun opiskelijana sitä haluaa säästää mahdollisimman paljon. Tällä hetkellä eniten polttelee ehkä
http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-ii-105-2017-adventure-road-bike-yellow/
Kyseinen pyörä houkuttelee kovasti, kun siinä olisi 105 osasarja ja hydrauliset jarrut. Onko jotain syytä miksi kyseistä pyörää ei kannattaisi hommata?
Myös Insera houkuttelee, kun kävin sitä testaamassa enkä siitä mitään negatiivista oikein löytänyt ja hinta olis sama.
Laitoin yyveetä, kun en tiedä saako fillaritoria linkittää tänne...
Hyvä pyörä Vigglellä ja kokokin löytyy, heidän suosituksensa mukaan 54. Katsoin mitoitusta ja uskaltaa tuon ottaa. Lokarin kiinnityspisteet löytyy, muutoinkin kaikki OK.
Minulla sentit 174/83, mutta sylimitta vain 171, koko 54 kun 90 mm stemmi menisi myös.
Onkos joku asentanut Merida CC 500 pyörään lokarit? Etuhaarukassa vaikuttais mun mielestä olevan pienemmän halkaisijan kierteet kuin tavallisesti.
Edit: Olikin vain lakan peitossa. Aukesi kyllä hyvin mutta ihmeen lyhyt tuo kierre on.
Onkos joku asentanut Merida CC 500 pyörään lokarit? Etuhaarukassa vaikuttais mun mielestä olevan pienemmän halkaisijan kierteet kuin tavallisesti.
Edit: Olikin vain lakan peitossa. Aukesi kyllä hyvin mutta ihmeen lyhyt tuo kierre on.
Mulla Meridassa Curanat. Ja siihen etuhaarukkaan en saanut mahtumaan millään saman kokoisia ruuveja kuin taakse. Olisko vaan pitänyt käyttää enemmän voimaa.
Etuhaatukan ruuvinreiät on taakse päin, että tein sitten pikkuiset apupalikat PE-kikaleesta:
https://drive.google.com/open?id=1lzj00_S0C-Yz-e5AzVowO0wwjryMlUC4
F. Kotlerburg
04.06.2018, 15.37
https://www.bike-discount.de/en/buy/sks-germany-adapter-for-mudguards-angled-suntour-and-rock-shox-452414 omaani pistin tuollaisilla. Kierteet on tosiaan pienemmille pulteille kuin normaalisti.
Ei hermo kestänyt odotella, kun PEtä löytyi omasta takaa.
Muuten, etuvaihtajan kohdalle piti viilata takalokariin pieni kolo, ja jopa SK SoraKunkut 40 leveinä mahtuu pyörimään. :)
https://www.bike-discount.de/en/buy/sks-germany-adapter-for-mudguards-angled-suntour-and-rock-shox-452414 omaani pistin tuollaisilla. Kierteet on tosiaan pienemmille pulteille kuin normaalisti.
Ok, täytyypä metsästää sopivia ruuveja.
Pinarello Crossista
https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/10/2019-Pinarello-Crossista_carbon-cyclocross-cross-CX-race-bike_stormy-1068x641.jpg
Munarello
24.10.2018, 19.24
^Lukuunottamatta niitä sähkökitaroiden sijaan fillareita harrastavia miljonäärejä, väittäisin että ketään ei oikeastaan edes kiinnosta Pinarellon krossarit.
xc-pyöräilijä
27.12.2018, 23.33
Nyt saattaisi olla aika kypsynyt oikeaksi ja tarve foorumin spandexpoikien loputtomalle tietämykselle. Kun on sopivasti talvikin eli off season vaikkakin pyörät kulkee edelleen, niin hierotaan munia yhteen ja viisastutaan.
Hakusessa olisi siis cyclo, puhdasta maantiepyörää en ikinä osaisi käyttää, kymmenisen vuotta pyörinyt ainoastaan maastossa. En vain ole koskaan cycloja sillä silmällä katsellut joten etsiminen oli varsin tuskaista.
Käyttö: Itä-Suomen rupisia asvaltteja, pehmeitä hiekkateitä silmänkantamattomiin, kovapohjaista polkua ja satunnaista maastossa muuta häröilyä.
Hintaluokka: 3-5 kiloa, toiveena olisi hankkia toiset kiekot slikseille, eli parempi jos pelkkä fillari ei räjähdä taivaisiin. Tarkoitus kuitenkin hankkia kerralla hyvää, paskaa en osta sillä pakkorakoa ei ole.
Koko: Allekirjoittanut muutaman sentin vajaa 2m, kädet kuin chewbaccalla ja jalat kuin kirahvilla.
Toiveet: Täysin hiilikuituinen, läpiakselit, levyjarrut, riittävän iso runko, 1x vaihteisto, mitä leveempi nakki mahtuu, sen parempi. Ja tottakai, etsinnässä "kaunis" pyörä :eek:
Tämä open olisi unelmien täyttymys mutta kyseinen runko taisi olla jo 4.5k, ei mitään järkeä jos kerran tai kaksi viikkoon pääsen ajamaan, tarkoitus myös satunnaista työmatkaa ajella jos tälläinen kaunotar jostain löytyisi. Myös runkosetistä rakentaminen on mahdollista, yleensä hinta vain karkaa tällä tyylillä pilviin.
https://farm8.staticflickr.com/7842/31550618647_6018a85f6d_z_d.jpg
Roselta ainakin saisi spekseihin sopivaa pyörää. Joko Backroad Cross tai Backroad. Taitaa noilla olla ero ainoastaan kiekoissa ja rengastuksessa. https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-force-1x11-2671742?product_shape=teal-black&article_size=54cm
Backroadin omistajana on helppo kompata suositusta, mutta jos valinta olisi itsellä nyt edessä, niin todennäköisesti kohdistuisi 3T exploroon, vaikkapa ihan ulkonäöllisistä syistä. Exploron halvempi runko mahtuu vielä budjettiin, samoin kuin kyllä Open UP:nkin runko eli n. 3200e. Esim T&T:llä on hyvin raameihin sopivaa exploron (https://www.tonitoni.fi/3t-exploro-team-force-l) kokoonpanoa noin esimerkkinä, koko ei toki natsaa. Samoin kuin näemmä myöskin 3T:n omassa online storessa (https://www.3t.bike/en/products/bikes/new-exploro-flatmount-565.html#/273-bikes_size-xl/305-type-complete_bike/321-level-team_force_black). Kaikki kolme pyörää ovat kylläkin enemmän gravel pyöriä kuin cycloja, jos nyt jaottelua haluaa tehdä. 3T/Open kanssa kyllä liikutaan budjetin yläpäässä, eli rajoittaa aika tehokkaasti vähänkään kummoisempien kakkoskiekkojen hankintaa.
3T Exploroa (ja Openia) kannattaa kysäistä myös Tampereelta Signaturesta, sieltä hankin omani ihan asialliseen hintaan. 5 kiloeurolla saa ehkä jo sen paremman runkoversion, minulla on halvempi Exploro Team.
Exploro tai Open Up eivät tosiaan ole cyclocross-pyöriä. Exploron ajotuntuma ja -asento muistuttavat aika paljon maantiepyörää, siitä itse pidänkin, mutta toisille voi olla huono juttu. Ulkonäön puolesta Open on ehkä klassisella tavalla kauniimpi, siinä on pyöreähköt putket jne., kun Exploro taas on vähän erikoisempi. Minusta Backroad näyttää hyvälle myös (paitsi satulan kiinnitin, miksi ei ole rungon värissä) :)
Mites iso on suurin Salsa Cutthroat?
Foxcompin kautta saa varmaan hommattua minkä tahansa Salsan jos ei ihan kauhea hoppu ole.
Ibis Hakka MX
https://www.cxmagazine.com/review-ibis-hakka-mx-cyclocross-gravel-bike-700c-650b
https://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2018/09/ibis-hakka-mx-cyclocross-gravel-IMG_8432-HDR-cxmagazine-ay_1.jpg
Kuinka iso fillari pitäisi olla, jotta runko olisi tilava 2m kuskille? Jotenkin tuntuu, että pyörässä pitäisi olla reachia ainakin 410mm tai mielummin 420mm, eli runkokoko tulisi olla jotain 63-64cm (tämä ihan mutulla vertailuna omiin fillareihin). Tämä karsii vaihtoehtoja jo aika paljon, onkohan moisia olemassakaan muita kuin Felt F1x?
Mites iso on suurin Salsa Cutthroat?
Foxcompin kautta saa varmaan hommattua minkä tahansa Salsan jos ei ihan kauhea hoppu ole.
XL on suurin ja oikeasti jo melko iso. Itsellä oli L-koko ja 184cm olin sen alarajoilla kuskiksi.
Kugelschreiber
31.12.2018, 12.47
Kuinka iso fillari pitäisi olla, jotta runko olisi tilava 2m kuskille? Jotenkin tuntuu, että pyörässä pitäisi olla reachia ainakin 410mm tai mielummin 420mm, eli runkokoko tulisi olla jotain 63-64cm (tämä ihan mutulla vertailuna omiin fillareihin). Tämä karsii vaihtoehtoja jo aika paljon, onkohan moisia olemassakaan muita kuin Felt F1x?
Toi F1x voi kyl jäädä aika matalaksi 2-metriselle, stack vain 607 mm. Jos sitä vertaa Cutthroatiin vertaa niin jos kummassakin olis samanmittaiset stemmit ja kummankin tanko olis samalla korkeudella niin Feltissä olis reachia tangolle 5 mm enemmän kuin Salsassa.
TJEU: bikegeo.net
PS. XXL-kokoinen Canyon Inflite olis samalla tapaa mitattuna vielä vajaan sentin pidempi kuin F1x.
PPS. jos teräs kelpaa, niin 65-kokoinen Pelago Sibbo olis kans samassa kokoluokassa noiden yllämainittujen kanssa.
Toi F1x voi kyl jäädä aika matalaksi 2-metriselle, stack vain 607 mm. Jos sitä vertaa Cutthroatiin vertaa niin jos kummassakin olis samanmittaiset stemmit ja kummankin tanko olis samalla korkeudella niin Feltissä olis reachia tangolle 5 mm enemmän kuin Salsassa.
TJEU: bikegeo.net
PS. XXL-kokoinen Canyon Inflite olis samalla tapaa mitattuna vielä vajaan sentin pidempi kuin F1x.
Vertailu lienee teoreettinen, koska Feltiin joutuisi laittamaan 6cm spaceripinon jotta tanko olisi samalla korkeudella kuin Salsassa. Salsan geohan on aika poikkeuksellinen, lyhyt ja korkea. Pitkällä on tietenkin pitkät kädet joten droppia voi olla, mutta Feltin ajoasento tosiaan voisi olla aika kisakireä... Canyon olisi varmaan muuten kelpo vaihtoehto, mutta etsinnässä oli kaunis pyörä :).
xc-pyöräilijä
02.01.2019, 12.42
Todella hyvää tekstiä monelta, itsellä oli hieman erilaisia kiireitä perhesyistä mutta nyt voi taas jatkaa speksailua. Kiitos jaetusta tietämyksestänne, en juuri gravelin ja cyclon eroa tiedä, joitain arvosteluja lukenut eri keskiön korkeudesta tms.
Yhtä cycloa pääsin testaamaan kivijalkaan ja ensimmäisenä mieleen kyllä tuli että itselle on tärkeää saada se mahdollisimman leveä nappularengas alle kun hiekkateillä/maastossa liikkuu. Eli open kyllä kiinnostaa varsinkin kun selvisi että saattaa jopa alle 4 kiloon irrota jopa kotimaasta (rival versio?), se kun ottaa ne 2.1 renkaat ja on esteettisesti silmiä hivelevä.
Siitä päässäänkin siihen että Canyon on ehodoton ei, Rose näytti kohtalaiselta mutta on totta että 3T/Openin versioihin verrattuna ei tatti pystyyn hänen kohdalla nouse.
TeemuH voisi jakaa hieman lisää 3T kokemuksia vaikka onkin uusi pyörä, onko mitään puuttuvaa? Paino? Levein rengas? Onko kokemusta maantiepyöristä kuinka käyttäytyy geometrisesti?
650b-fillarikeskustelut vois tietty siirtää tuonne Gravel Grinder (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit/page102) -lankaan, mutta tässä aika kattava lista: http://www.bikepacking.com/index/650b-gravel-bikes/
Tuon hintaluokan cycloa (/gravelia) etsiessäni tsekkaisin hinnan myös Shimanon XT/Ultegra RX Di2 -vaihteistolle. En ole nimittäin mitenkään erityisen ihastunut tuohon SRAMin Force 1x DoubleTappiin vaikka teknisesti hyvin toimiikin. Vaihto maantieltä/sähkövaihteista tuohon cycloon on aina vähän ankeeta tuon vivun takia.
XT Di2 toimii ainakin kivasti 1x11 systeemissä. Kahvat on jotkut paremman pään Shimanot. Pyöräkin (Cannondale SuperX) on ollu tosi hyvä. Ei pahaa sanottavaa: kevyt, mukava ja kulkee kuormattunakin tosi hyvin. Kuskilla vois olla tykimmät jalat että jaksais ajaa kovempaa.
TeemuH voisi jakaa hieman lisää 3T kokemuksia vaikka onkin uusi pyörä, onko mitään puuttuvaa? Paino? Levein rengas? Onko kokemusta maantiepyöristä kuinka käyttäytyy geometrisesti?
Vastasin stenun ehdotuksesta Gravel-ketjuun (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit&p=2838122#post2838122) :)
Nostanpa näinkin epämuodikkaan aiheen ylös ihan vain siksi, että gravel-ketjussa esiintyi sana cyclocross.
Hyvä nosto. #helcxiscoming ja gravel-ähky vähän vaivaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.