Näytä tavallinen näkymä : Kuka törttöili silloin siellä?
Myönnän suoraan, että AINA pyöräillessäni on napit korvissa ja yleensä volyymitkin tasolla, ettei "vapaaratas" takaa kuulu. Mutta tiedän ja ymmärrän tuon. Ajan oikeaa reunaa ja siirtyessäni sivuttain, ohittaessani edellä kulkevia saati kääntyessäni (vasemmalle) tsekkaan aina taustan JA näytän suuntamerkin risteyksessä (ajoissa) välttääkseni ikävät yllärit. Ei ole omasta mielstä ollut mitenkään vaikeaa tai ylimääräistä ponnistusta vaativaa. Pitää vaan hyväksyä se, ettei ole universumin nopein (ainakaan joka tilanteessa) ja takaa voi aina tulla joku (hetkellisesti) nopeampi :)
olisit huutanu ennen kun meinasit ohittaa. Mua ottaa päähän nää takaata tulevat pöyräilevät mykät. viimeksi meinasin saada slaakin pelästyin niin perkeleesti vaikka likka ohitti yli metrin päästä, niin ja se fillari piti ihme rohinaa ,toisaalta kai sitten pelästyis sitä huutoa
Miksi ihmeessä pitäisi huutaa / soittaa kelloa kun ohittaa ? Teetkö vastaavaa myös kun autolla ohitat toisen auton ? Töötti pohjaan vaan :D
olisit huutanu ennen kun meinasit ohittaa. Mua ottaa päähän nää takaata tulevat pöyräilevät mykät. viimeksi meinasin saada slaakin pelästyin niin perkeleesti vaikka likka ohitti yli metrin päästä, niin ja se fillari piti ihme rohinaa ,toisaalta kai sitten pelästyis sitä huutoa
Niin, että pitäis koko ajan olla huutamassa? Mitä sun mielestä pitäis huutaa? Varo! Pois eestä! Pois alta tollo! Vasemmalta/oikealta ohi! Lujaa tullaan! Vai jotain muuta yhtä kehittävää?
hphuhtin
31.07.2019, 06.54
Hyvä huuto on ”hoi” jos nyt ei muuta keksi, korvaamaan kelloa jos sitä ei sitten ole.
Ensisijaisesti toki se kellon kilahdus ajoissa olisi hyvä, oli toisella luurit korvilla tai ei. Lomareissulla Saksassa olisi kaivannut niitä kilinöitä, useampi sähköpyöräilevä arvatenkin vuosikymmenten tauon jälkeen pyöräilyn uudelleen aloittanut hujahti pyörätiellä takaa tullen tasan 25km/h ohi itsenikin muutaman kerran hätkäyttäen. Myös pyöräilevistä lapsista, ja vielä huonoissa ja kapeissa paikoissa missä luomupyörällä vauhti hidastui. Oli toki niitäkin jotka huikkasivat ”hallo” tullessaan, mutta kelloa soitti hyvin harva.
Pari kertaa tuli nuoriso valittamaan kun oli pahemmin säikäytetty yllättävän ohituksen takia. Ei ihan näteillä sanoilla.
Ei siihen voi todeta muuta kuin että näin se liikenteessä ja elämässä on, älä luota että muut toimii järkevästi ja varmasti muut välillä ovat sitä mieltä, että sinä törttöilet - ja luultavasti törttöiletkin, kukaan ei ole täydellinen. Voi silti yrittää :)
Mielestäni ei ole mitään tarvetta huudella mitään kun ohittaa riittävän kaukaa ja ohitusnopeus on järkevä.
kai se huutelu on paikastakin kiinni jos niitä ohitettavia on minuutin välein. Eniten pelästyn sillä yli 3 tunnin lenkillä kun on yks tai kaks ohittajaa,Pitäis fillariin lisätä liike tunnistin taakse päin tai paidan selkämykseen teksti: puolikuuro aggressiivinen pyörälijä
En ymmärrä miksi pitäisi huudella tai pimputella ohitettaessa (pyöräilijää). Kelvillä ja ajoradalla ajetaan oikeassa reunassa. Jos pyörää sirretään sivusuunnassa, tai ajoradalla sivusuunnassa varmistaa vaihtava ensin, ettei takaa ole kukaan tulossa ohi ja muutenkin osoittaa aikeensa selvällä käsimerkillä.
En ymmärrä miksi pitäisi huudella tai pimputella ohitettaessa (pyöräilijää). Kelvillä ja ajoradalla ajetaan oikeassa reunassa. Jos pyörää sirretään sivusuunnassa, tai ajoradalla sivusuunnassa varmistaa vaihtava ensin, ettei takaa ole kukaan tulossa ohi ja muutenkin osoittaa aikeensa selvällä käsimerkillä.Juurikin näin. Ja kun ohittaja ohittaa reilulla etäisyydellä sopivalla nopeudella, ei pitäisi meluntuoton tarvetta olla.
Jos säikkyy takaa tulevia, kannattaa hommata peili.
hphuhtin
31.07.2019, 19.39
Mielestäni ei ole mitään tarvetta huudella mitään kun ohittaa riittävän kaukaa ja ohitusnopeus on järkevä.
No niinpä, ja kun ei toteudu tuo etäisyys eikä nopeus, niin olisi hyvä varoittaa äänimerkillä jos ei voi hidastaa ja odottaa turvallisempaa ohituspaikkaa.
En tarkoita, että kokoajan pitäisi kilistellä tai huudella, vaan kyllä se pitäisi osata arvioida, milloin on nopeuseroa/etäisyyttä/tilannetta niin, että nyt on hyvä kilauttaa. Ei sitä vastuuta mielestäni ohitettavalle sysätä. Nopeampi ja näkökentässään toisen näkevä kun toinen ei näe, on enemmän vastuussa siitä, että ohitus menee turvallisesti.
peili on hommattu mutta kippurasarvisessa ajoasennon muuttuessa ei siitä peilistä näe kun erikseen katsoessa, no toinen peili tulossa kiinasta
Kenenhän kanssa meinasin ajaa yhteen tai kahteen Marjaniemen siirtolapuutarhan kulmilla tänään kolmen jälkeen? Pinkki Feltti tuli vasemmalta, itse löin jarrut pohjaan, mutta eihän se hiekalla paljon auttanut ja meinattiin osua. Huusin perään sori, kunnes tajusin, että minähän tulin oikealta... Feltti ei näyttänyt jarruttavan, mutta varma en asiasta toki voi olla, kun omissa tekemisissä oli jo tarpeeksi.
peili on hommattu mutta kippurasarvisessa ajoasennon muuttuessa ei siitä peilistä näe kun erikseen katsoessa, no toinen peili tulossa kiinasta
https://www.bike24.com/p271311.html Tolla näkee, vaikka vaihtaakin asentoja. Myös trikahvoilta.
Sotanorsu666
02.08.2019, 20.27
Kenenhän kanssa meinasin ajaa yhteen tai kahteen Marjaniemen siirtolapuutarhan kulmilla tänään kolmen jälkeen? Pinkki Feltti tuli vasemmalta, itse löin jarrut pohjaan, mutta eihän se hiekalla paljon auttanut ja meinattiin osua. Huusin perään sori, kunnes tajusin, että minähän tulin oikealta... Feltti ei näyttänyt jarruttavan, mutta varma en asiasta toki voi olla, kun omissa tekemisissä oli jo tarpeeksi.
Kannattaisi aina huutaa ja soittaa kelloa, kun tulee toiselle tielle ja varmuuden vuoksi kannattaa ehkä huutaa koko lenkin ajan, niin säästytään näiltä jatkossa ;)
Juha Lehtinen
02.08.2019, 20.40
En ymmärrä miksi pitäisi huudella tai pimputella ohitettaessa (pyöräilijää). Kelvillä ja ajoradalla ajetaan oikeassa reunassa. Jos pyörää sirretään sivusuunnassa, tai ajoradalla sivusuunnassa varmistaa vaihtava ensin, ettei takaa ole kukaan tulossa ohi ja muutenkin osoittaa aikeensa selvällä käsimerkillä.
Ei se aina mene noin miten pitäisi ajaa kelvillä, itse näen usein kelvillä kahta rinnatusten niin kävelijöitä kuin pyöräilijöitäkin. Itse joudun tämän tästä antamaan itsestäni jonkinlaisen merkin lähestymisestä.
Kannattaisi aina huutaa ja soittaa kelloa, kun tulee toiselle tielle ja varmuuden vuoksi kannattaa ehkä huutaa koko lenkin ajan, niin säästytään näiltä jatkossa ;)
Ei, vaan oikea proseduuri on pysähtyä ennen risteystä, mennä katsomaan tuleeko kukaan ja sitten taluttaa pyörä vaarallisen paikan ohi. Toki kellon soittaminen samalla lisää turvallisuutta.
Hieman asiaa sivuten / asian vierestä joudun kommentoimaan omia havaintojani - pääosin kehä 3 kelviltä välillä Juvanmalmi - Tuupakka. Ajolinjat, varsinkin kääntyessä tuntuu että tosi moni pyörätyypistä riippumatta leikkaavaat todella rajusti jopa pimeissä mutkissa ns. vastaantulijoiden puolelta. Usein näkee myös että risteyksessä ryhmitytään vasemmalle josta sitten voimakkaasti leikaten käännytään oikealle. Toinen "paha tapa" jota näkee (ja yhen meinasin saada kylkeen) on risteyksissä ohittaminen. Harva vastaavaa toimintaa uskaltaisi autolla tai moottoripyörällä harrastaa, joten monesti jääny miettimään että luotetaanko sitä vain "ei sieltä eilenkään ketään tullut" vai onko keskittyminen vain keskarissa :/
Firlefanz
04.08.2019, 12.45
Mun teoria on että 95% pyörällä liikkujista ei tajua eikä ymmärrä eikä hahmota että on liikkeellä ajoneuvolla ja että kelvi on kaikesta huolimatta yleinen kulkuväylä. Pyörällä ajetaan kuin oltaisiin jalankulkijoita ja parhaassa tapauksessa kuin oltaisiin vapaasti metsässä tai omalla pihalla. Minkäänlaista onnettomuusriskiä ei koeta omalla toiminnalla aiheutettavan tai jos sellainen on, sen aiheuttavat ne muut (jotka ajavat liian kovaa ja liian läheltä) joten kaikki varominen ja väistäminen kuuluu niille muille (jotka kaiken lisäksi usein pukeutuvat liian tiukkoihin asuihin ja ajavat liian kallilla pyörillä).
Mutta haetaanpa nyt sitä kuskia joka ajoi Länsimäentien ajorataa - "vaikka vierellä kulkee pyörätie", mutta siihen en puutu koska en itsekään koskaan siirry pyörätielle sitä pätkää varten - ja Itäväylän risteyksessä niin sanotusti vaihtoi lennosta identiteettiä. Eli tilanne oli seuraavanlainen:
- ajoradalla Länsimäentieltä kääntyville paloi punainen valo
- Itäväylän kelviä ajaville paloi vihreä valo
- ajoradalla Mellunmäen suunnasta tuleville ja oikealle eli Länsimäentielle kääntyville paloi vihreä valo
Pyöräilijämme kannalta toki nopein ja sujuvin tapa oli olla välittämättä punaisesta valosta ja kääntyä kelville ja muuttua kelvinkäyttäjäksi kesken pyörätien jatketta. Mutta eihän se ole silti oikein - eikä kääntyvän autoilijan voi vaatia eikä ehkä olettaakaan osaavan ennakoida tai edes havaita tuommoista peliliikettä! Nytkin kävi niin että näki kuinka koko auto keinahti kun kuljettaja joutui painamaan jarrun pohjaan vaikkei vauhtia ollut mitenkään hurjasti.
Jos ajaa ajorataa, pitää tyytyä ajoradalla ajajan rooliin silloinkin kun se ei tarjota etua muihin vaihtoehtoihin nähden. Ainakin silloin kun muuten toimimalla aiheuttaisi vaaratilanteen tai haittaisi muiden sääntöjen mukaista ajamista!
Ei se aina mene noin miten pitäisi ajaa kelvillä, itse näen usein kelvillä kahta rinnatusten niin kävelijöitä kuin pyöräilijöitäkin. Itse joudun tämän tästä antamaan itsestäni jonkinlaisen merkin lähestymisestä.
Niin minäkin silloin kun näen "kahta rinnatusten" tai "kävelijä-ryhmiä". Mutta jos lähestyn takaa yksittäistä fillaristia takaa, niin miksi pitää tehdä itseään tiedettäväksi? Ainakin itse ajan kelvin/ajoradan oikeassa reunassa ja jos siirrän itseäni vasemmalle, niin aina varmistan taustan.
Pannaan tämä nyt vaikka tänne. On aika jäätävä video ja vielä jäätävämmäksi sen tekee se, että tuon voisi kuvata missä ja milloin vain.
Näin suojateillä ajetaan: Karu video näyttää, miten bussit ja jopa kaivinkone syöksyvät sokkona suojatielle Tapiolassa
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006198152.html
Jokohan pikkuhiljaa alettaisiin niitä kameravalvonnasta tulleita rahoja ja vapautuneita resursseja käyttämään muuhun liikenteenvalvontaan.
Pannaan tämä nyt vaikka tänne. On aika jäätävä video ja vielä jäätävämmäksi sen tekee se, että tuon voisi kuvata missä ja milloin vain.
Näin suojateillä ajetaan: Karu video näyttää, miten bussit ja jopa kaivinkone syöksyvät sokkona suojatielle Tapiolassa
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006198152.html
Jokohan pikkuhiljaa alettaisiin niitä kameravalvonnasta tulleita rahoja ja vapautuneita resursseja käyttämään muuhun liikenteenvalvontaan.
Itsestäänselvyys: Tuossahan virheen tekee tuo kuorma-auto, joka on pysäköinyt <5m etäisyydelle suojatiestä. Aamulla pysäytin työmatkalla (pyörällä) vastaavassa paikassa kuorma-auton viereen / suojatien eteen. Kun kysyin kuskilta miksi oli tuohon pysäköinyt (odottamaan lastia), en yllättäen saanut vastausta tai edes katsekontaktia. Kännykkä kiinnosti enemmän.
Itsestäänselvyys: Tuossahan virheen tekee tuo kuorma-auto, joka on pysäköinyt <5m etäisyydelle suojatiestä.
Anteeksi mitä??
Kuorma-autoa lastataan koko ajan. Mihin se olisi pitänyt pysäköidä? Vierelle tukkimaan koko kadun.
Vaikka joku pysäköisikin liian lähelle suojatietä niin se ei oikeuta ajamaan siitä ohi pysähtymättä.
Jos olisin vastaavana tuolla työmaalla niin laittaisin kuskin valvomaan ettei lapset tuosta ryntäilisi auton alle.
^Yksiselitteisesti kielletään pysäköimästä 5 m lähemmäs risteystä ja suojatietä. Siinä on juurisyy. Ei toki poista muiden syyllisyyttä sinänsä. Kieltämättä vähän kinkkinen paikka. Liikenteenohjaus kohdalle olisi tarpeen.
Jos olisin vastaavana tuolla työmaalla niin laittaisin kuskin valvomaan ettei lapset tuosta ryntäilisi auton alle.
Niin tarkoitit varmaan, että laitetaan kuski pysäyttämään autot, jotta lapset pääsee turvallisesti yli.:)
Niin tarkoitit varmaan, että laitetaan kuski pysäyttämään autot, jotta lapset pääsee turvallisesti yli.:)
Tai varmaan sekä että.
Estämään lasten ryntäily ennenkuin kuski on saanut varmistettua että autot varmasti pysähtyvät. 😎
Arvaamatonta porukkaa molemmat.
Barracuda
08.08.2019, 21.59
^Yksiselitteisesti kielletään pysäköimästä 5 m lähemmäs risteystä ja suojatietä. Siinä on juurisyy. Ei toki poista muiden syyllisyyttä sinänsä. Kieltämättä vähän kinkkinen paikka. Liikenteenohjaus kohdalle olisi tarpeen.
Varmaan sinulla on myös ehdotus miten tuo kuorma-auto lastataan pysäköimättä sitä suojatien eteen?
Varmaan sinulla on myös ehdotus miten tuo kuorma-auto lastataan pysäköimättä sitä suojatien eteen?
Sanoinkin, että kinkkinen on tilanne, mutta siltikään tuo ei ole oikea ratkaisu. Valo-ohjaus tai liikenteenohjaus ihan sitä varten varatuilla miehillä/naisilla olisi äkkiseltään tuohon ainoa ratkaisu. Veikkaisin - nyt menee mutu-tuntumalla - että ohjaajilla pitää olla jonkin sortin tietyökelpoisuus ennen kuin voivat sitä alkaa tehdä.
Barracuda
08.08.2019, 22.44
Sanoinkin, että kinkkinen on tilanne, mutta siltikään tuo ei ole oikea ratkaisu. Valo-ohjaus tai liikenteenohjaus ihan sitä varten varatuilla miehillä/naisilla olisi äkkiseltään tuohon ainoa ratkaisu. Veikkaisin - nyt menee mutu-tuntumalla - että ohjaajilla pitää olla jonkin sortin tietyökelpoisuus ennen kuin voivat sitä alkaa tehdä.
Jees, onhan tuossa tosiaan monta virhettä. Työmaa ei ole hoidettu asiallisesti. Pitäisi olla liikenteenohjaus. Lisäksi etuajo-oikeus kohdattaessa merkki on siinä mielessä väärin laitettu että nyt kuorma-auton katveesta tulleilla on väistämisvelvollisuus vastaantulijoihin nähden joka taas vaikuttaa sen että alta halutaan pois mahdollisimman pian.
Sitten vielä autoilijat tötöilee poikkeuksetta.
Miettikääpä tilannetta, kun kuorma-auto lähtee tuosta. Monenko koulutie päättyy siinä samalla, kun seisoo nokan edessä odottamassa suojatien ylitystä...
Mutta onneksi poliisi on sakottamassa Kehällä 1 km ylinopeuksista ja Palsternakka kerää lisää mainetta ja kunniaa.
^Yksiselitteisesti kielletään pysäköimästä 5 m lähemmäs risteystä ja suojatietä.
Tarkkaan ottaen tuossa ei ole kyse pysäköinnistä vaan pysähtymisestä (kuorman purkaminen tai lastaaminen). Joka tapauksessa aika killeri.
Kiellettyä on pysäyttää ajoneuvo risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa, sekä niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle. Pysäyttämällä ei myöskään saa peittää liikennemerkkejä tai liikennevaloihin kuuluvaa opastinta, eikä ajoneuvolla saa pysähtyä alikäytävään tai tunneliin. Pysäyttäminen on myös ehdottoman kiellettyä mäenharjalla ja näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa sekä niiden läheisyydessä.
Kaikkien videon autojen olisi pitänyt pysähtyä tuossa suojatien edessä. Sehän on laissa: "Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
^Tuossahan on kaksi "päävirhettä". Ensimmäiseksi kuorma-auto on pysähtynyt väärään paikkaan, tosin muutakaan paikkaa ei ko. työmaalla ole tainnut olla, mutta siihen olisi sitten pitänyt laittaa liikenteen ohjaus. Toisekseen ohittavat ajoneuvot eivät pysähdy.
Edelleen peräänkuulutan näiden valvontaa. Jos ei tule sakkoja, niin ketä kiinnostaa. Paitsi sitten kun jotain tapahtuu ja siinä on helposti minimissään kahden ihmisen elämä pilalla.
Espoota ei ilmeisesti kiinnosta valvoa. Työmaata ei kiinnosta tehdä priimaa. Raha on ihmistä arvokkaampaa.
Pannaan tämä nyt vaikka tänne. On aika jäätävä video ja vielä jäätävämmäksi sen tekee se, että tuon voisi kuvata missä ja milloin vain.
Näin suojateillä ajetaan: Karu video näyttää, miten bussit ja jopa kaivinkone syöksyvät sokkona suojatielle Tapiolassa
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006198152.html
Jokohan pikkuhiljaa alettaisiin niitä kameravalvonnasta tulleita rahoja ja vapautuneita resursseja käyttämään muuhun liikenteenvalvontaan.
Ajoin tuosta fillarilla samaisena päivänä Otaniemen suunnasta kuten nuo autot. Perkeleellinen paikka. Ohjaus hoidettu noilla kohtaamismerkeillä ja liikennettä paljon. Kevyt liikenne ohjattu jotakin kautta (luultavasti Kontiontielle) Tapiolan suuntaan. En jäänyt selvittämään vaan menin ajorataa pitkin. Trackstandasin siinä suojatiellä, joka tulee ihan puskista sen kuorma-auton takaa. Esimerkki siitä, miten tietyötä ei pidä hoitaa.
Tapiolan ja Otaniemen välillä ei just nyt mene selkeää fillarireittiä mistään ennen kuin tuo on valmis. Ja siinä kestää.
Pannaan tämä nyt vaikka tänne. On aika jäätävä video ja vielä jäätävämmäksi sen tekee se, että tuon voisi kuvata missä ja milloin vain.
Näin suojateillä ajetaan: Karu video näyttää, miten bussit ja jopa kaivinkone syöksyvät sokkona suojatielle Tapiolassa
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006198152.html
Jokohan pikkuhiljaa alettaisiin niitä kameravalvonnasta tulleita rahoja ja vapautuneita resursseja käyttämään muuhun liikenteenvalvontaan.
Mäkin kävin katsastamassa tuon paikan tänään. Ei ollut enää kuorma-autoa, olivat varmaan saaneet kaivaukset tehtyä ja kavennus ja suoja-aita oli kiinni suojatiessä. Ehkä vähäsen estää näkyväisyyttä.
Mutta tuostahan tuli mun lempparipaikka heti. Siinähän on pitkä pätkä kun ei ole siinä vierellä pyörätietä ollenkaan. Ajoradalle vaan. Tänään meitä oli ihan kaksin kappalein siinä ajamassa. Ja takana ollu auto odotti kiltisti että tuli tila ohittaa. Tosin sitten kun ohitti niin ajo varmana ylinopeutta.
Samoin kävin kattoo sen kiertoliittymän kehän varressa. Nyt sinne tunnelin suulle oli tullu se kolmio. Jos ihmiset välittäis niistä kolmioista niin kaikki hyvin. Tosin se ei poista sitä tosiseikkaa, että se ympyrä on aivan liian pieni.
Sadepäivä
11.08.2019, 12.42
Hei te kaksi urheilullista pyörän ohjastajaa Kulosaaressa 9.8. noin klo 16:30, tunnistatte ehkä itsenne tai joku kaverinne täällä voisi tunnistaa teidät liikennekameran kuvasta jota en tähän suoraan saanutkaan; miesoletetulla punainen lyhythihainen paita, musta reppu ja shortsit, naisoletetulla mustapinkki pitkähihainen yläosa ja vaaleat housut.
Epäilemättä olette toistaiseksi osanneet vahtia liikennettä ettette kenenkään "alle" ole ajaneet, mutta voisin pyytää huomioimaan muut ihan liikennesääntöjen puitteissa.
Ajoin Tupasaarentietä etelään autolla, kun samaan suuntaan ajanut miesoletettu siirtyi kaukana edelläni ajoradalle kääntyäkseen vasemmalle kelville koira-aitauksen pohjoispuolelle; tämä ihan normaalia.
1. Edellämainitun perässä ajanut naisoletettu pysyi alikulun ajan kelvillä, näytti polkiessaan käsimerkkiä vasempaan, laski käden, käänsi alikulun jälkeen vasemmalle eteen suojatielle taakseen vilkaisemattakaan. Tässä oli sentään ennalta tiedosa että ei aio noudattaa väistämissääntöjä, joten hidastin etukäteen ja eteenkäännöksen alkaessa riitti ennakoitu nopea jarrutus ja lyhyin mahdollinen äänimerkki vaaran välttämiseksi.
Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
- "Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa
sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä." (ts.
"[Suunta]Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä")
- "Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville."
- "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"
2. Itäväylän suuntaan Risto Rytin tielle käännyttyäni hidastin jo kaukaa samaisen koirapuiston pohjoispuolelle vievän yhdistetyn väylän päässä olevaa suojatietä ylittävien jalankulkijoiden takia, ja kun he olivat ehtineet keskikorokkeelle eli pois käyttämältäni ajokaistalta, jatkoin kiihdyttäen rajoitusnopeuteen, jolloin vasemmalta näköesteiden takaa tulivat esiin samat pyöräilijät. Matkustajan paikalta ehdittiin juuri huutaa "varo toi tulee alle" kun oltiin suojatien kohdalla, ja edellä ajanut miesoletettu sai pyöränsä pysäytettyä keskikorokkeelle. Paniikkijarrutuksella ensimmäisestä havainnosta olisi ehkä ehtinyt pysäyttämään ennen suojatien alkua. Matkustajalle tuli säikähdys ja paha mieli pitkäksi aikaa vanhan kolarimuistonkin takia.
Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
- "on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa [väistämis]velvollisuuttaan."
- "väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa"
- "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"
En minä teidän pyörien vaurioista tai kokemastanne haitasta erikseen viitsi välittää, mutta kun lopulta törmäys tulee, aiheutatte tuolla ajotyylillä vielä merkittävää mielipahaa ja ajanmenoa muille törmäykseen osallisille ja kuluja yhteiskunnalle, sekä surua sukulaisille, ystäville ja lapsioletetuillenne. Ja ennen sitä riskejä ja stressiä muille.
Firlefanz
11.08.2019, 14.43
Ei mulla muuta kuin että jos sä joudut tyytymään oletukseesi pyöräilijöiden sukupuolesta, niin miten sä kuvittelet pystyneesi määrittelemään heidät "urheilullisiksi"?
Tai no toiseksi: yksikään "urheilullinen" pyöräilyn harrastaja ei valitsisi kuvatunlaista reittiä vaan ajaisi poikkeuksetta kenties pitempää mutta huomattavasti sujuvampaa reittiä eli Talosaarentien ajorataa ja kolmion takaa selvästi väistämisvelvollisuutensa tietäen vasemmalle Risto Rytin tielle kääntyen ja vasta ennen Itäväylän risteystä kelville siirtyen.
Ja ehkä kolmanneksi: on mielestäni vähemmän todennäköistä että kyseiset pyöräilijät olisivat Fillarifoorumin lukijoita tai lukijoiden kavereita tai tuttuja. (Tuntomerkkien perusteella en osaisi tunnistaa vaikka kyseessä olisivat naapuritalossa asuvat työmatkapyöräilijät.)
Mutta eihän siitä mitään vahinkoa kenellekään koidu eikä mielipahaa aiheudu, että joku katsoo tällaisen tapauksen foorumille rekisteröitymisen arvoiseksi. Eihän se ainakaan teoriassa ole mahdotonta että joku sellainenkin jolle säännöt ovat olleet tuntemattomia tai epäselviä voisi kirjoituksen lukea ja siitä viisastua - tai mikäli kyseessä on ollut vain tavallinen välinpitämättömyys tai itsekäs piittaamattomuus, tulla kenties ajatelleeksi asiaa vähän syvemmin.
Ja joko tapauksessa kiitokset ja iloinen hatunnosto sinulle siitä, että lähdit positiiviselle ja rakentavalle linjalle toisin kuin ne monet pyöräilijöiden päivittäin kohtaamat autoilijat jotka yleisöosastojen ja keskustelupalstojen kommenttien mukaan perustelevat vihamielistä suhtautumistaan ja aggressiivista ja pyöräilijöitä vaarantavaa ajotapaansa sillä miten jotkut pyöräilijät ajavat tai ovat jossain ajaneet.
Hei te kaksi urheilullista pyörän ohjastajaa Kulosaaressa 9.8. noin klo 16:30, tunnistatte ehkä itsenne tai joku kaverinne täällä voisi tunnistaa teidät liikennekameran kuvasta jota en tähän suoraan saanutkaan; miesoletetulla punainen lyhythihainen paita, musta reppu ja shortsit, naisoletetulla mustapinkki pitkähihainen yläosa ja vaaleat housut.
Epäilemättä olette toistaiseksi osanneet vahtia liikennettä ettette kenenkään "alle" ole ajaneet, mutta voisin pyytää huomioimaan muut ihan liikennesääntöjen puitteissa.
Ajoin Tupasaarentietä etelään autolla, kun samaan suuntaan ajanut miesoletettu siirtyi kaukana edelläni ajoradalle kääntyäkseen vasemmalle kelville koira-aitauksen pohjoispuolelle; tämä ihan normaalia.
1. Edellämainitun perässä ajanut naisoletettu pysyi alikulun ajan kelvillä, näytti polkiessaan käsimerkkiä vasempaan, laski käden, käänsi alikulun jälkeen vasemmalle eteen suojatielle taakseen vilkaisemattakaan. Tässä oli sentään ennalta tiedosa että ei aio noudattaa väistämissääntöjä, joten hidastin etukäteen ja eteenkäännöksen alkaessa riitti ennakoitu nopea jarrutus ja lyhyin mahdollinen äänimerkki vaaran välttämiseksi.
Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
- "Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa
sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä." (ts.
"[Suunta]Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä")
- "Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville."
- "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"
2. Itäväylän suuntaan Risto Rytin tielle käännyttyäni hidastin jo kaukaa samaisen koirapuiston pohjoispuolelle vievän yhdistetyn väylän päässä olevaa suojatietä ylittävien jalankulkijoiden takia, ja kun he olivat ehtineet keskikorokkeelle eli pois käyttämältäni ajokaistalta, jatkoin kiihdyttäen rajoitusnopeuteen, jolloin vasemmalta näköesteiden takaa tulivat esiin samat pyöräilijät. Matkustajan paikalta ehdittiin juuri huutaa "varo toi tulee alle" kun oltiin suojatien kohdalla, ja edellä ajanut miesoletettu sai pyöränsä pysäytettyä keskikorokkeelle. Paniikkijarrutuksella ensimmäisestä havainnosta olisi ehkä ehtinyt pysäyttämään ennen suojatien alkua. Matkustajalle tuli säikähdys ja paha mieli pitkäksi aikaa vanhan kolarimuistonkin takia.
Tässä siis pyöräilijältä unohtui (toivottavasti vain hetkeksi)
- "on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa [väistämis]velvollisuuttaan."
- "väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa"
- "Polkupyöräilijän ... tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä"
En minä teidän pyörien vaurioista tai kokemastanne haitasta erikseen viitsi välittää, mutta kun lopulta törmäys tulee, aiheutatte tuolla ajotyylillä vielä merkittävää mielipahaa ja ajanmenoa muille törmäykseen osallisille ja kuluja yhteiskunnalle, sekä surua sukulaisille, ystäville ja lapsioletetuillenne. Ja ennen sitä riskejä ja stressiä muille.
Viesti nbr one = 1. Varmaan kuitenkin aktiivinen pyöräilijä?
On mahtanut olla traumaattinen kokemus tälle kirjoittajalle, kun on pitänyt ihan varta vasten luoda tunnus, että pääsee avautumaan. Pahoittelut kaikkien oletettujen pyöräilijöiden puolesta, ja pikaista paranemista.
@Sadepäivä Ja sitten takas kirjottelemaan sinne iltalehden kommenttiosioon.
Kyllähän tuolla eilisellä keskustan pyörähdyksellä (Meltsi-Roihis-Kulosaari-Mustikamaa-Kauppatori-Mattolaituri ja takaisin) näki jos jonkunlaista ajosuoritusta ja kaduntallaajaa. Frouvan kanssa kun oli liikkeellä, niin ei sinänsä ollut suurta tarvetta ajella kovempia nopeuksia, joten eipä ne suuremmin haitanneet. Mutta kyllä yleistuntuma taas oli, että kelvillä eletään kuin elopellossa. Kauppatorin ympäristö nyt on vielä sitäkin potenssiin kymmenen, mutta sen aika lailla ymmärtää, kun porukkaa on ja suurin osa loma/kesätunnelmissa.
KetjutOn
31.10.2019, 12.41
Kuka ja/tai ketkä törttöilivät toissapäivänä Niskalan peltojen ja Haltialan välisellä soratiesuoralla noin klo 18.00. Olin tauolla Niskalan peltojen saarekkeesa ja lähdin ajamaan Haltialaaan päin. Olin sammuttanut valaisimen tauon ajaksi ja laitoin sen päälle, kun lähdin jatkamaan matkaa. Suoralla tieoduudella tuli kolme pyöräilijää vastaan. Löivät kunnon valoshown päälle ennen kuin kohdattiin. Ajoivat rinnakkain, joten häikäisy oli taattu. Seurasin tien oikeaa laittaa, jotta pysyin tiellä. Juuri ennen kohtaamista kolmikon yksi sankari vaihtoi onneksi omalle puolelle. Joku heistä huusi perääni, että käännä sitä valoa. Näin tein. Ilmeisesti valaisimen suuntaus oli muuttunut tauolla, kun kytkin valaitusta päälle/pois valaisimen painikkeesta. Kauko-ohjaumen paristo oli tyhjentynyt kesän aikana, joten valaistusta joutui ohjaamaan itse valaisimesta. Valaisimessani oli päällä pienin valaistusmoodi ja tautavaloa oli ympäristössä jonkin verran, joten en heti hiffannut häikäisyongelmaa.
Minä törttöilin, mutta myös kolme vastaantulevaa henkilöä. Lieneekö tyhmyys tiivistynyt vastaatulijajoukossa, kun kaikki laittoivat tehostevalaistuksen päälle "koulutustarkoituksessa"? Mielestäni ojaan ajamisen vaara tai jopa tömäys vastaantulijan kanssa oli mahdollinen. Onneksi mitään pahenpaa ei sattunut.
Tuntuu noi valot aiheuttavan ihmisissä närää vaikka ne ei edes häikäisisi ketään. Itse en ole vielä kertaakaan tavannut pyöräilijää jonka valo olisi haitannut minua.
Oikeasti pahimmat omat kokemukset liittyvät kypärä-valaisimiin. Kun moisen omistava "hakee katsekontaktia" / muuten katsoo vastaantulijaan, niin vastaantulijan häikäistyminen on valmis. Noita tuntuu tulevan päivittäin työmatkalla vastaan. En ymmärrä miksi normaalissa työmatka- / maantiepyöräilyssä tankoon kiinnitetty, kiinteä (suunnattu) ajovalo olisi riittävä?
Tuntuu noi valot aiheuttavan ihmisissä närää vaikka ne ei edes häikäisisi ketään. Itse en ole vielä kertaakaan tavannut pyöräilijää jonka valo olisi haitannut minua.
Luultavasti sulla on sitten itsellä häikäisevä valo .. kyllä päivittäin tulee aika kirkkaita valoja vastaan jotka häikäisee huomattavasti autonvaloja enemmän
Itse väläytän muutaman kerran pitkiä valoja fillarilla, jos vastaantulevalla pyöräilijällä on valo säädetty väärin ja häikäisee minua. En toki hiillosta pitkillä pitkään vain sen verran, että ehkä tajuavat omissa valoissaan olevan jotain vikaa.
Minua tuli vielä viikko sitten joka aamu vastaan muori, jolla oli keinoaurinko tangossaan. Eikä tarvinnut katsoa lamppua, pelkkä heijastus märän asfaltin kautta piisasi. Ja minä ajoin noissa tilanteissa autolla. Olisin vilkutellut valoja vihjeeksi, mutta täti ei koskaan tullut sellaisessa tilanteessa vastaa, etten olisi häirinnyt vilkuttelulla muita. Tällä viikolla joko muori on lopettanut ajamisen tai tajunnut, ettei valaistulla väylällä tartte täyttä tehoa.
Itse väläytän muutaman kerran pitkiä valoja fillarilla, jos vastaantulevalla pyöräilijällä on valo säädetty väärin ja häikäisee minua. En toki hiillosta pitkillä pitkään vain sen verran, että ehkä tajuavat omissa valoissaan olevan jotain vikaa.
Ei toimi autoilla, niin tuskin pyöräilijöilläkään :D
Luultavasti sulla on sitten itsellä häikäisevä valo .. kyllä päivittäin tulee aika kirkkaita valoja vastaan jotka häikäisee huomattavasti autonvaloja enemmän
On takuulla jos se täydellä teholla sojottaa ylös. Mutta ei mulle ole koskaan mistään valoista huomautettu ja siihen on syykin, harvemmin kukaan niitä edes mulla näkee. Mutta aina saa lukea ihmisten valituksia toisten valoista ympäri somea ym aina kun niistä on jotain puhetta. Tuntuu että oikeen tuijoteaan toisten valoja että voidaan pahoittaa mieli :D
Sinänsä valoteho ei ole tuo suurin ongelma pyöränvaloissa vaan se, että valonlähde keskittyy hyvin pistemäiseen aukkoon halkaisijaltaan 2 - 5cm keskimäärin. Uusissa autoissa yhden umpion valoteho voi olla yli 2000 lm, mutta tuo jakautuu koko umpion heijastavalle alalle, joka voi olla monikymmenkertainen fillarin tuikun heijastinpinta-alaan verrattuna. Pintakirkkaus on huomattavasti isompi pistemäisessä valossa fillarissa kuin esim. auton ajovalon umpiossa, vaikka pistemäinen valonlähde voi olla teholtaan vain 30 lm. Tällöin pienikin vilkaisu voi jättä verkkokalvolle voimakkaan pistemäisen haamukuvan ja aiheuttaa häikäisyä. Kukaan tuskin tarkoituksella katsoo auton tai fillarin valoja suoraan, mutta jos pintakirkkaus on iso, niin vahingossakin tehty vilkaisu voi olla ikävää. Häikäistyminen on puhtaasti subjektiivinen kokemus, johon vaikuttaa monet seikat, ympäristöolosuhteet, ajo- tai silmälasit, havaitsijan ikä (nuorella pupilli, joka toimii kameran sulkimen tavoin rajoittaen valon pääsyä verkkokalvolle, toimii yleensä paremmin kuin ikääntyneellä ja häikäisyvaikutukset ovat pienempiä kuin vanhemmilla ihmisillä), valonlähteen suuntaus (tästä jauhettu fillarifoorumilla jo kyllästymiseen asti), pintakirkkaus, jne, jne.
Ihan anekdoottina elävästä elämästä: Sain valituksen häikäisystä eräältä iäkkäältä mopolla takaa tulleelta henkilötä iltayöstä n. klo 22.30 aikoihin, pitkäksi venyneen fillarilenkin lopulla, että 30lm:n punainen takavalo häikäisee, kun ajoin pimeässä valaisematonta maantien reunaa kotia kohden. Joten teki niin tai näin on aina joku jolle häikäisy voi olla ongelma. Elämä on luovimista, sille ei voi mitään, mutta pyritään pysymään kohtuudessa puolin ja toisin.
F. Kotlerburg
01.11.2019, 11.05
Oikeasti pahimmat omat kokemukset liittyvät kypärä-valaisimiin. Kun moisen omistava "hakee katsekontaktia" / muuten katsoo vastaantulijaan, niin vastaantulijan häikäistyminen on valmis. Noita tuntuu tulevan päivittäin työmatkalla vastaan. En ymmärrä miksi normaalissa työmatka- / maantiepyöräilyssä tankoon kiinnitetty, kiinteä (suunnattu) ajovalo olisi riittävä?
Tää ei kyllä niin kuin käy järkeen, että kun pimeässä tulee kypärävalolla varustettu pyöräilijä vastaan niin sen pitää katsoa suoraan päin. Luuleeko se, että se täysin sokaistunut kanssa harrastaja morjestaa vai mitä. Näitä tulee maastolenkeilläkin silloin tällöin vastaan. Viimeksi tiistaina. Vetävät varmaan herneen nenuun, kun kanssa harrastaja ei vastannut tervehdykseen, kun koitti välttää täydellisen sokaistumisen.
Ei varmaan sankaria löydy, mutta kyllä sai taas pyöräily mainetta, kun tyylikkääseen mustaan pukeutunut maantiepyörämies leikkasi Suomenojan liikenneympyrässä oikealta kaistojen yli ajaakseen suoraan.
Ei varmaan sankaria löydy, mutta kyllä sai taas pyöräily mainetta, kun tyylikkääseen mustaan pukeutunut maantiepyörämies leikkasi Suomenojan liikenneympyrässä oikealta kaistojen yli ajaakseen suoraan.
En kyllä ymmärtänyt miten tässä on ajettu.
jones mäkinen
07.05.2020, 11.11
Eilen oli aika huolimattomasti ajava nainen pyörällä liikkeellä. Tuli vastaan pian kulman takaa väärällä puolella ajaen koiraa samalla ulkoiluttaen. Vasemmalta en voinut kiertää kun koira siellä ja ajoi niin reunassa oikeassa reunassa, että ei ohi päässyt ennen kunnon jarrutusta.
^Heh. Nämä ovat hienoja.
Itseäni tuli vastaan Pakilan juoppohässäkkämyymälän (Lidl/Alko- kombinaatio, kannattaa kiertää kauempaakin) kohdalla kevyen liikenteen väylällä vastaan jantteri mustakeltaisella Cuben sähkömaasturilla mukanaan paksussa hihnassa kultainen noutaja. Pyöräilijä kulki ajosuunnastaan nähden väylän vasenta reunaa ja koira oikeaa. Sain väistettyä ajoradalle.
Lupaan että ensi kerralla vedän nilkkakotelostani esiin kertasingon ja ammun venttiilinhuput paskaksi. Oppiipahan olemaan.
En kyllä ymmärtänyt miten tässä on ajettu.No jos selitän tarkemmin. Pyörällä ajanut henkilö ajoi ympyrän uloimmalla kaistalla, sen oikeassa reunassa. Kaksi ulointa kaistaa mahdollistavat ulosajon ympyrästä (kääntymisen oikealle). Pyöräilijä päätti jatkaa uloimman kaistan oikeasra reunasta suoraan, leikaten seuraavalla kaistalla tulleen, kääntymässä olevan auton edestä. Eli ajoi päin persettä.
No jos selitän tarkemmin. Pyörällä ajanut henkilö ajoi ympyrän uloimmalla kaistalla, sen oikeassa reunassa. Kaksi ulointa kaistaa mahdollistavat ulosajon ympyrästä (kääntymisen oikealle). Pyöräilijä päätti jatkaa uloimman kaistan oikeasra reunasta suoraan, leikaten seuraavalla kaistalla tulleen, kääntymässä olevan auton edestä. Eli ajoi päin persettä.
Ok, nyt hokasin. Molemmat olivat siis omilla oikealle kääntyvillä kaistoillaan ja suoraan jatkaakseen pyöräilijän olisi pitänyt olla jollain muulla sisemmällä kaistalla alunperinkin.
Hiski Läpsteri
25.05.2020, 23.30
Yllätyin tossa taannoin erään pyöräilijän reteästä reitinvalinnasta. Kenellekään ei käynyt mitään eikä vahingon riski ollut kovin suuri, mutta ite olisin toiminut eri lailla.
Se oli illansuussa lauantaina 16.5. ja paikka Helsingissä Hämeentien ja Viikintien risteyksessä. https://goo.gl/maps/9GCeBwXCPNU1BJdt9 Mä tulin kelviä pitkin idästä eli Viikistä päin pyörääni taluttaen. Olin just astumassa suojatielle vihreillä valoilla, kun alle metrin päästä edestäni puikahti siistin, reippaan ja ajoonsa keskittyneen oloinen, ehkä nelikymppinen veikkonen.
Kaveri tuli siis Hämeentien pohjoiseen vievää ajokaistaa ja puikahti suojatien kohdalta itään vievälle kelville. Vaihtoehtona hänellä olisi ollut ajaa Hämeentien vastakkaisella laidalla olevaa pyöräväylää ja sitten ylittää katu suojatietä pitkin. Ymmärrän hänen valintansa käytännöllisyyden, mutta oli se pikkasen liian dynaamista, jos multa kysytään. Sev verran pitäs nyt kumminkin kattoo, että jos vedetään punasia päin, niin ei kiitos keskellä päivää eikä jalankulkijoiden välistä sentään.
Muuten on kyllä ollut mukavaa ajella, että kiitos Helsinki, tack Helsingfors.
Se oli illansuussa lauantaina 16.5. ja paikka Helsingissä Hämeentien ja Viikintien risteyksessä. https://goo.gl/maps/9GCeBwXCPNU1BJdt9 Mä tulin kelviä pitkin idästä eli Viikistä päin pyörääni taluttaen. Olin just astumassa suojatielle vihreillä valoilla, kun alle metrin päästä edestäni puikahti siistin, reippaan ja ajoonsa keskittyneen oloinen, ehkä nelikymppinen veikkonen.
Kaveri tuli siis Hämeentien pohjoiseen vievää ajokaistaa ja puikahti suojatien kohdalta itään vievälle kelville. Vaihtoehtona hänellä olisi ollut ajaa Hämeentien vastakkaisella laidalla olevaa pyöräväylää ja sitten ylittää katu suojatietä pitkin. Ymmärrän hänen valintansa käytännöllisyyden, mutta oli se pikkasen liian dynaamista, jos multa kysytään. Sev verran pitäs nyt kumminkin kattoo, että jos vedetään punasia päin, niin ei kiitos keskellä päivää eikä jalankulkijoiden välistä sentään.
Jos siirtyy tuossa ajoradalta klv:lle niin ei ole mitään valoja mitä voisi/pitäisi noudattaa vaan silloin on vaan väistämisvelvollinen. Vastaavia paikkoja on Helsinki täynnä. Esim. itsellä päivittäisellä reitillä kolme molempiin suuntiin eri paikoissa. Se miltä muiden väistäminen käytännössä näyttää on valitettavasti eri asia eri ihmisille...
Hiski Läpsteri
26.05.2020, 04.33
Jos siirtyy tuossa ajoradalta klv:lle niin ei ole mitään valoja mitä voisi/pitäisi noudattaa vaan silloin on vaan väistämisvelvollinen.
Hyvä pointti. Mä oisin kans voinut sanoa tuon selkeämmin. Kaveri ei siis siirtynyt ajoradalta suoraan kevlille, vaan ajoi ajoradalla päin punaisia ja suojatien poikki jalankulkijoiden vihreillä, ja kääntyi vasta sitten poikittaisen kadun suuntaiselle kevlille.
Jos häiskä ois sivuuttanut liikennevalot, suojatien ja minut pientareen puolelta tai ajanut risteykseen omilla vihreillään, tässä ei ois tätäkään vähää purnattavaa. Yleisesti ottaen toi ajoradalta kevlille ja takaisin siirtyminen on toki arkinen ja tilanteet huomioon ottaen kannatettava muuvi.
Firlefanz
26.05.2020, 07.54
https://pic.useful.fi/d3glRRqJq.png
Hyvä pointti. Mä oisin kans voinut sanoa tuon selkeämmin. Kaveri ei siis siirtynyt ajoradalta suoraan kevlille, vaan ajoi ajoradalla päin punaisia ja suojatien poikki jalankulkijoiden vihreillä, ja kääntyi vasta sitten poikittaisen kadun suuntaiselle kevlille.
Jos häiskä ois sivuuttanut liikennevalot, suojatien ja minut pientareen puolelta tai ajanut risteykseen omilla vihreillään, tässä ei ois tätäkään vähää purnattavaa. Yleisesti ottaen toi ajoradalta kevlille ja takaisin siirtyminen on toki arkinen ja tilanteet huomioon ottaen kannatettava muuvi.
Kerrataan vielä. Eli kääntyi Hämeentieltä ajoradalta Koskelantien klv:lle? Sitä tilannetta minä siis tarkoitin. Siinä vain väistää muuta liikennettä riippumatta siitä ylittikö pyörätienjatkeen vai ei, koska kummatkaan valot eivät liity tilanteeseen. Jos olisi jatkanut ajorataa niin olisi noudattanut normaalisti sen liikennevaloa.
Hiski Läpsteri
26.05.2020, 09.18
Niijjuu, no nyt. Eli pyöräilijä ajoi oikeanpuoleisella kaistalla päin punaisia ja kääntyi siitä oikeaan eli Viikintien suuntaiselle klv:lle. Sanoin ekassa viestissäni saman asian hämärämmin, eli "itään". Enhän mä tosiaan ois välttämättä kiinnittänyt huomiota koko asiaan, ellen ois ite astunut suojatielle just samalla kun tyyppi veti pokkana valoista läpi.
Koskelaan kääntyjät nyt on porukka erikseen, mutta joo, niin kai toi menee ku kerroit.
^^ Kiitos kuvasta.
Tuossa on varsin vaarallista olla "ajamatta päin punaisia", koska takana olevat autoilijat eivät lähtökohtaisesti odota edellä ajavan hidastavan ja tekevän 90 asteen käännöstä. Sama tilanne on tietysti pienemmälle tielle kääntyvällä autoillakin, mutta pyörästä puuttuu vilkut ja pyörän liikkeet ovat toisinaan nopeampia. Esim. suunnan muutokset. :)
^^Mä mietin, että jos se kääntyi vieläpä Viikintien oikeanpuoleiselle (etelänpuoleiselle) kelville niin aika normaali proseduuri ainakin itselleni. Toki katson, ettei samaan aikaan vihreillä ylittävät jalankulkijat tai kanssapyöräilijät häiriinny. En jäisi odottamaan vihreiden vaihtumista ja sitten ajaisi 'päin jalankulkijoiden punaista'. Suo siellä vetelä täällä.
Hiski Läpsteri
28.05.2020, 16.55
Tuossa on varsin vaarallista olla "ajamatta päin punaisia", koska takana olevat autoilijat eivät lähtökohtaisesti odota edellä ajavan hidastavan ja tekevän 90 asteen käännöstä. Sama tilanne on tietysti pienemmälle tielle kääntyvällä autoillakin, mutta pyörästä puuttuu vilkut ja pyörän liikkeet ovat toisinaan nopeampia. Esim. suunnan muutokset. :)
En ymmärrä ensimmäisen virkkeen ajatusta. Jos ajoradalla on punaiset valot, autoilijat hyvin todennäköisesti pysähtyvät niiden ajaksi. Niin tekisin itse toivottavasti sekä autolla että pyörällä, jos en voisi todeta risteyksen olevan typötyhjä.
Mä en ole vielä viettänyt paljoa aikaa tällä foorumilla enkä tiedä mitä pitää lukea rivien välistä. Jos "pyörästä puuttuu vilkut ja pyörän liikkeet ovat toisinaan nopeampia" on huumor'läppä, niin ookoo. Mä turvaan ite siihen, että mulla on kaks kättä suuntamerkkien antamista varten, ja voin mennä klv:lle, jos ajoradalla ajaminen tuntuu jostain syystä liian veemäiseltä.
Hiski Läpsteri
28.05.2020, 17.06
^^Mä mietin, että jos se kääntyi vieläpä Viikintien oikeanpuoleiselle (etelänpuoleiselle) kelville niin aika normaali proseduuri ainakin itselleni. Toki katson, ettei samaan aikaan vihreillä ylittävät jalankulkijat tai kanssapyöräilijät häiriinny. En jäisi odottamaan vihreiden vaihtumista ja sitten ajaisi 'päin jalankulkijoiden punaista'. Suo siellä vetelä täällä.
Toki, käytännössähän se tuntuisi erityisen hoopolta odottaa siinä ajoradan reunassa punaisten vaihtumista vihreäksi ja sitten nuljata itsensä pyörän kanssa sinne kelville samalla kun takana odottavissa autoissa kuskit naputtelee rattia että aika kuluis. Tässä tapauksessa ongelma ei mulle ollut tyypin reittivalinta vaan jalankulkijoiden huomioon ottamatta jättäminen. Mun mielestä vihreisiin valoihin pitäis voida jalankulkijan luottaa. Nyt kun tarkemmin miettii, niin ehkä pyöräilijänkin.
3 maantiepyöräilijän ryhmä eilen 14.7 Turussa akselilla kivikartiontie, kaskentie, kunnallissairaalantie. Kolmion takaa kiilasitte pakettiauton eteen, suojatielle väistämisvelvollisina tööttäävään autoon nähden. Olis ollu kiinnostavaa nähdä teidän perseilyä enemmänkin mutta tiemme erkanivat.
Tänään aika tasan kasin maissa tampereella tuossa paasikiventien ja nokian motarille vievän tien risteyksessä meni neljä herrasmiestä keltaset urheilupaidat päällä maantiejonkeleilla. Kohtuu vaarallinen paikka kyllä pyöräillä jättimäisen tien reunassa(silti ajoradalla) kun toista puolta olis päässy hyvin (johon yksi fillaristeista menikin) ei-autotietä pitkin. Mutta lopun kruunasi se, että tämä yksi heebo tuli vielä täysin punasilla kahden autokaistan eteen jossa kumpikin auto oli lähteny kiihdyttämään.
Noh, itse motoristiautoilijafillaristiykspyöräilijäkävel ijälenkkeilijämonimuotona ennakoin tilanteen ja lähdin maltillisesti valoista, kun näin että selkeästi halutaan mennä punasilla. Mutta ehkä kaikki muut eivät ole niin suopeita ja puolet tuolla liikenteessä ajaa viä laput silmillä tai kännissä, voipi käydä vielä hassusti tuossa touhussa. Ei ole häpeä jäädä porukasta jälkeen, kyllä ne odottaa sitte.
^Mut jos kaikilla oli keltaiset paidat, niin eihän sitä sovi viimeiseksi jäädä...
Tässä on pyöräilykulttuurin perusongelma. Kun jo nuorena opitaan, että pyörällä ajetaan sieltä, mistä mahtuu (olen tehnyt sitä runsaasti itsekin), niin vanhempanakaan kaikki eivät opi suhtautumaan pyörään kulkuneuvona, vaan niin sanottu joustava ajaminen jatkuu.
Mikään infra ei tilannetta ratkaise, pahimmillaan siirtää vain ongelmat kevyen liikenteen ongelmiksi.
https://youtu.be/5_90Too7MBE
^Ehkä yksi syy tosiaan on se, että polkupyörää ei kuitenkaan koeta ajoneuvoksi. Autolla en lähtisi koskaan ajamaan (tietoisesti) alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta pyörällä on sitä tullut tehtyä useammankin kerran *). Samoin liikennesääntöihin tulee suhtauduttua tietyllä joustavuudella, jota ehkä joku kutsuisi "hällä väliä"-tyyliksi. Pyörällä tulee ajettua siellä missä se on yksiselitteisesti kiellettyä, ylinopeutta jos pääsee, "joustavasti" eri väyliä hyväksikäyttäen (ajoväylä, kelvi, ...)
Jos ajaisin autolla kuten pyörällä, niin jos poliisi ei korjaisi niin kuolo saattaisi.
*) Juu, alkoholin vaikutuksen alaisena pyörällä ajaminen on kielletty, mutta siitä ei rangaista... miksi? Lainlaatijallakin tuntuu olevan hiukka ristiriitainen näkemys polkupyörästä ajoneuvona. Saa ajaa kännissä oman mielen mukaan, saa ajaa ajoradalla tai kelvillä oman mielen mukaan, jne.
Joustavaa autoilua myös videolla. Ohittaminen risteysalueella ja vieläpä vastaantulevasta autosta huolimatta...
Munarello
28.07.2020, 12.25
Semmoinen 5/5 malliesimerkkisuoritus aiheesta "kesämies pyöräilee" tuli nähtyä. Jalkakäytävältä sujuvasti risteyksen poikki ajoradalle vastaantulijoiden kaistalle, josta sen enempää ympärilleen katsomatta sivuttaissiirtyminen oikeanpuoleiselle kaistalle. Risteyksessä punaiset valot, mutta hivutteli suojatien yli risteykseen ja tilaisuuden tullen päin punaisia. Valot vaihtui vihreäksi noin kymmenen sekuntia myöhemmin. Varustus mallia hybridi, shortsit ja t-paita. Pakko oli ohi polkaistessa näyttää yläpeukkua "arvostuksen" merkiksi. Näillä se byöräilyn arvostus taas nousee. :D
Samoin liikennesääntöihin tulee suhtauduttua tietyllä joustavuudella, jota ehkä joku kutsuisi "hällä väliä"-tyyliksi.
Enpä malta olla kommentoimatta tämän syväajattelijan tekstiä.
Elikäs Kulosaaressa on alkanut sen pyöräkaistan/-väylän rakentaminen Kulosaaren puistotiellä välillä Taipalsaarentie -> alikulku Puhos Centerin kohdalla. Tulin sieltä Puhos Centerin (Mustikkamaan) suunnasta ja oikeanpuoleinen kaista oli kokonaan pois käytöstä kelveineen ja muineen. Vasemmanpuoleisella kaistalla kielletty ajosuunta merkkejä 50 metrin välein. No, koska liikennesäännöt ovat pyöräilijälle vain ohjeellisia, ajoin niitä vasten hieman huonoa omaatuntoa potien. Perusteena toki aina pätevät a) mut kun olen menossa tuohon suuntaan b) ei nää varmaan kuitenkaan ja c) jos vähän vaan. No, siellä Taipalsaarentien risteyksessä oli sitten miehet asettelemassa niitä merkkejä ja viimeisessä merkissä oli lisäkilpi "Ei koske polkupyöriä". Kysyin vielä työmiehiltä, että näinkö on, niin näin on. Pyöräillä saa ja tulee ajaa vastoin liikennettä, mutta ajoradalla (siellä vasemmalla ei taida kelviä ollakaan). Lisäkilvet tulee kun ehditään. Tietysti tyhmä ihmettelee, että eikö niitä lisäkilpiä saanut siellä varastolla jo pultattua niihin tolppiin, mutta koska kysymys on tyhmä, niin vastaus lienee että ei.
No niin, ihan vahingossa tuli ajettua oikein. Kerta se on ensimmäinenkin.
*) Juu, alkoholin vaikutuksen alaisena pyörällä ajaminen on kielletty*
Oikeastaan alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista ei ole kielletty, humalassa ajo on. Poliisi puuttuu sitten kun törmäät johonkin toiseen tms.
Oikeastaan alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista ei ole kielletty, humalassa ajo on. Poliisi puuttuu sitten kun törmäät johonkin toiseen tms.
Se on juuri näin.
Kännissä polkupyörällä ajaminen muuttuu rangaistavaksi siinä kohtaa, kun aiheutat abstraktia vaaraa TOISEN hengelle tai turvallisuudelle. Tässä tapauksessa voit polkupyöräilijänä syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Itseäsi saat vaarantaa niin paljon kuin haluat.
Pyöräilijän päihtymystilan toteamiseksi poliisi ei voi puhalluttaa pyöräilijää, vaan päihtymys on todettava ns. Silminnähden.
Itse itseäni korjaten *konkreettista vaaraa, ei abstraktia
Noniin. Eli ketkäs sankarit ylitti 24- tietä Vesivehmaantieltä Paimelantielle 9.8 klo 15:30? Sunnuntairuuhkassa on suositeltavaa katsoa hieman suuremmat välit, jolloin lähtee ylittämään tietä missä on 80 rajoitus. Ensimmäinen suhari pääsi yli autoletkan lyödessä jarrua mutta toinen jäi kikkailemaan vastaantulevien kaistalle kengät klosseissa, jonka vuoksi siellä pysähtyi koko letka. Pisteet toki raskaan ajoneuvon kuljettajalle joka havaitsi hyvissä ajoin tämän temppuilun ja päätti antaa tietä vaarantaen kuitenkin muun liikenteen tapahtuma-alueella.
Malttia matkaan, siitä risteyksestä pääsee kyllä turvallisesti yli kun malttaa odottaa sopivaa väliä.
Kuka spändexpelle keskellä tietä? :p (1:30)
https://youtu.be/-GUvguVRZkw
K.Kuronen
27.04.2021, 18.39
^Siinä oli varmaan järjestyksenvalvojille kanssa käynyt kämmi, kun polkija oli päässyt suljetulle katualueelle.
Ei tainu olla suljettu ku perusautojaki siellä seassa kulkee.
F. Kotlerburg
27.04.2021, 18.50
^Siinä oli varmaan järjestyksenvalvojille kanssa käynyt kämmi, kun polkija oli päässyt suljetulle katualueelle.
Eihän nämä luiskaotsien kuminpolttokekkerit ole mitään valvottuja tapahtumia eikä suljetuilla alueilla.
Eihän ne koskaan keskeytä jos jenkkejä sielä kumia polttamassa, ne on harrastajia, mut jos autot pääasiassa euro/japseja homma loppuu yleensä hyvinkin nopeesti, koska ne on rikollisia kaahaajia :)
Tytön endurance Trekistä oli paskottu lukion pihalla takavanne solmuun ja raceblade long lokasuoja poikki.
Pyörä oli telineen reunimmaisella paikalla, niin oletettavasti joku mällännyt aika lujaa päin...
Tuskin koulunkaan kyselyyn kukaan ilmottautuu. Kättä taskuun :(
Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla
Räkivä spandexpelle
https://www.facebook.com/mikko.karvonen.98/videos/165511822390737
Kuka spändexpelle keskellä tietä? :p (1:30)
Suomenojan rannassa ajelin joskus, katoin että melkoisesti porukkaa tien varressa .. niin sieltä tulikin sitten bombereita vastapalloon keula pystyssä, kumit palaen ja vähän heittelehtienkin 100+ km/h
Tieliikennelain, kokoontusmirajoitusten ja järjestyslain nojalla kiellettyä. En silti kyllä näkemälläkään näe mitään vaarallista tässä, niin kauan kun sitä kumia poltetaan kävelyvauhtia. Ehkä tässä oli myöskin se syy miksi poliisi ei tällä kertaa tapahtumaa keskeyttänyt.
Tieliikennelaki 10.8.2018/729
"54 §
Tarpeettoman ja häiritsevän ajon kielto
Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty."
Ehkä juuri tämä.
Veivaaja
09.09.2021, 10.58
Pätkä En jaksanut katsoa videota loppuun. Jo alusta asti selväksi kävi, että tapahtuma on laiton ja 'järjestely' turvattomat. Kerrohan, missä pyöräilijän olisi pitänyt ajaa, että olisi päässyt eteenpäin?
Pätkä En jaksanut katsoa videota loppuun. Jo alusta asti selväksi kävi, että tapahtuma on laiton ja 'järjestely' turvattomat. Kerrohan, missä pyöräilijän olisi pitänyt ajaa, että olisi päässyt eteenpäin?
Se oli huumoria, siksi hymiö vielä perässä! Youtuben kommenteissa toki muistettiin manata, että taas spändexpelle ajaa missä sattuu:D.
Äsken nähty suoritus oikeuttaa tälle palstalle. Joku idiootti aika-ajosetupilla ajoi ohi kolaripaikan Suomenojalla. Ensin yritti ohi hiljentävästä bussista, tämä ei onnistunut. Mahdollisuus aukeni uudelleen kun bussi hidasti onnettomuusauton kohdalla kapean väylän vuoksi. Bussin ja kanttarin välissä oli varmaan tangon leveys tilaa niin tästä urpo tunki läpi. Treeniin tuli varmaan ikävä katkos mutta tämän takia meitä pyöräilijöitä pidetään runkkareina.
Äsken nähty suoritus oikeuttaa tälle palstalle. Joku idiootti aika-ajosetupilla ajoi ohi kolaripaikan Suomenojalla. Ensin yritti ohi hiljentävästä bussista, tämä ei onnistunut. Mahdollisuus aukeni uudelleen kun bussi hidasti onnettomuusauton kohdalla kapean väylän vuoksi. Bussin ja kanttarin välissä oli varmaan tangon leveys tilaa niin tästä urpo tunki läpi. Treeniin tuli varmaan ikävä katkos mutta tämän takia meitä pyöräilijöitä pidetään runkkareina.Varmaan joku nisti? Triathlonisti?
Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Äsken nähty suoritus oikeuttaa tälle palstalle. Joku idiootti aika-ajosetupilla ajoi ohi kolaripaikan Suomenojalla. Ensin yritti ohi hiljentävästä bussista, tämä ei onnistunut. Mahdollisuus aukeni uudelleen kun bussi hidasti onnettomuusauton kohdalla kapean väylän vuoksi. Bussin ja kanttarin välissä oli varmaan tangon leveys tilaa niin tästä urpo tunki läpi. Treeniin tuli varmaan ikävä katkos mutta tämän takia meitä pyöräilijöitä pidetään runkkareina.
Hyvä, että selvisi kuitenkin kolaroimatta toisin kun autoilija.
ebike-harrastelija
11.09.2021, 17.44
Äsken nähty suoritus oikeuttaa tälle palstalle. Joku idiootti aika-ajosetupilla ajoi ohi kolaripaikan Suomenojalla. Ensin yritti ohi hiljentävästä bussista, tämä ei onnistunut. Mahdollisuus aukeni uudelleen kun bussi hidasti onnettomuusauton kohdalla kapean väylän vuoksi. Bussin ja kanttarin välissä oli varmaan tangon leveys tilaa niin tästä urpo tunki läpi. Treeniin tuli varmaan ikävä katkos mutta tämän takia meitä pyöräilijöitä pidetään runkkareina.Olihan siellä nyt kuitenkin jo edes joku katsomassa itse onnettomuudessa osallisien pelikuntoa? Kehut kuitenkin, ettei pysähtynyt ottamaan someen tilannekuvia...
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Hyvä, että selvisi kuitenkin kolaroimatta toisin kun autoilija.
Kolareitahan sattuu eri syistä, eikä aina edellytä törttöilyä.
Nostellaas vanhaa topikkia. Olin tänään Lopella Iso-Melkuttimen seudulla kävellen liikenteessä perheen kanssa. Kyllä ihmetytti siellä vastaan tulleet pyöräilijät. En ole perehtynyt saako siellä kävelyreiteillä pyöräillä, mutta kaikki siellä tuntui kävelyreittiä ajavan vaikka 10-20m päässä vieressä menee virallinen merkattu maastopyöräreitti. Eikä se vielä aiheuttanut suurta ihmettelyä, vaan se että tullaan helvatan lujaa ja huudetaan kävelijöitä väistämään ruuhkaisella polulla. Sitten muutama sähkö-Canyon kuski huusi ja kiroili keskenään niin että kuului monen kilsan päähän että ovat tulossa. Ja sitten kun kurvasivat laavulle, missä useita lapsiperheitä lounaalla, ja huudetaan vieressä ”vi**u täällä on täyttä…” ja lähtivät jatkamaan rymyämistä.
Ja ettei nyt mene ihan negana niin oli seassa myös varsin huomaavaisia kuskeja, mutta toki näin oletankin tapahtuvan kun kävelyreitistä puhutaan.
.... En ole perehtynyt saako siellä kävelyreiteillä pyöräillä, mutta kaikki siellä tuntui kävelyreittiä ajavan vaikka 10-20m päässä vieressä menee virallinen merkattu maastopyöräreitti.
Miten kävelyreitti on määritelty? Ei kai sellaista olekaan. Polkuja saa kyllä ajella.
... tullaan helvatan lujaa ja huudetaan kävelijöitä väistämään ruuhkaisella polulla. Sitten muutama sähkö-Canyon kuski huusi ja kiroili keskenään niin että kuului monen kilsan päähän että ovat tulossa. ....
Kuullostaa siltä, että liikkeellä oli itsekeskeisiä kusimulkkuja. Niitä on joka ihmisryhmässä
Noo, joskus sitä pääsee ruma sana, kun juurakko kiukuttelee, ja villaroinnessa ei tule ajatelleeksi kuinka pitkälle se ääni kantaa.
Miten kävelyreitti on määritelty? Ei kai sellaista olekaan. Polkuja saa kyllä ajella. Joo ei ole ei,jotenkin vain ajettelisi että kun on yksi reitti ”retkeilijöille” ja toinen vieressä on ”maastopyöräreitti” niin käyttäisivät sitä. Tai näin tekisin minä, mutta olen selkeästi poikkeus. Mutta joo, ei ole mitään kielletty kummassakaan.
Olin hetki sitten viemässä 2,5 vuotiasta shotgun seatissa päiväkotiin ja odotimme punaisissa valoissa Pakilantien kevyenliikenteenväylällä. Samalla opeteltiin liikennevaloissa käyttäytymistä-milloin saa mennä jne. Ja eikös takaa posota hihaa hipoen herra maastokuvioisella sähköspessullaan punaisia päin. Huutelin kyllä perään esimerkin antamisesta lapselle ja jotain mies vastasikin, mutta sisältöä en kuullut. Opetustuokiosta lapselle tulikin sitten vähän erisisältöinen…
Näissä harmittaa myös se, että joku maanantairuuhkasta harmistunut autolla kulkija saattaa vetää punaisia päin ajosta herneen nenään ja kostaa sen sitten kiilaamalla seuraavan pyöräilijän kumoon.
Toivottavasti tunnistat itsesi ja noudattelet liikennesääntöjä edes silloin, kun lapsia on näkemässä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.