PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuka törttöili silloin siellä?

Sivut : 1 2 [3] 4

kuovipolku
07.09.2015, 15.03
Oliko tänään pakko lähteä ohitse kolmantena, kun itse ohitin suht leveästi ajelevaa sähköpyörää? Piti väistää turhan lähelle sitä ohitettavaa, kun jäin kahden väliin.

Pitikö itse lähteä ohittamaan näyttämättä merkkiä tai edes vilkaisematta taakseen? Toisin sanoen: oletko varma ettei kolmas kuski ollut jo lähtenyt ohittamaan molempia edessään olevia hitaampia ajajia ja ettet varoittamatta tempaissut hänen ajolinjalleen? Mä luulen tai toivon oppineeni sen läksyn etten välttämättä ole Euroopan nopein, vaikka lenkillä olisivat siihen asti kaikki olleet pelkkiä ohitettavia selkiä.

(Tosin jos olisin kolmannen kuskin paikalla eli vastaavassa tilanteessa en olisi lähtenyt ainakaan varoittamatta ohitukseen, koska ei ollut mitään syytä olettaa että edessäajajat pysyisivät kiltisti jonossa ohitukseni ajan.)

Ja pitikö sen jälkeen seuraavassa risteyksessä ajella punaisia päin?

Tässä meillä lienee kaksi filosofista koulukuntaa: toisen mielestä punaisia päin ajaminen on aina törttöilyä - jos ei muuten niin siksi että se saattaa ärsyttää valoissa seisovia autoilijoita - ja toisen mielestä se on törttöilyä vasta kun se vaarantaa tai häiritsee muita tienkäyttäjiä.

PS En ole haettu henkilö, mutta ajoin perjantainakin punaisia päin, Vaihtoehtoisesti olisin voinut painaa ns. nöyryytysnappia, odottaa aikani ja seisottaa molempiin suuntiin ajoradalla ajavia.

MTBVespa
07.09.2015, 15.27
^itse kuulun siihen koulukuntaan joka fillaroi punasia päin oman harkinnan mukaan. Jos koen että siitä ei ole suurta haittaa muille nii monesti tulee ajeltua filol päin punasia. Mut välil tulee tolla taktiikal kyl selviä mokia tehtyä.
Ainut mikä minua punasia päin ajamisessa moraalisesti arvelluttaa on esimerkin näyttäminen. Jos havaitsen että näköpiirissä on pieniä lapsia en aja päin punaisia. Toki en voi aukottomasti havainnoida näkeekö lapset toimintaani, siksi omatunto soimaa minua lähes joka kerta kun ajelen päin punasia. Ainoastaan yöllä voin olla lähes varma että pienet lapset eivät näe dorkaa esimerkkiäni.

ptaipale
07.09.2015, 16.59
Pitikö itse lähteä ohittamaan näyttämättä merkkiä tai edes vilkaisematta taakseen? Toisin sanoen: oletko varma ettei kolmas kuski ollut jo lähtenyt ohittamaan molempia edessään olevia hitaampia ajajia ja ettet varoittamatta tempaissut hänen ajolinjalleen?

Olen varma. Ohitukseen lähtöni oli varmasti näkyvissä jo 30 metriä aiemmin, josta eka 10 metriä meni kytätessä että vastaantulijat on kohdattu. Ohitus vain kesti yllättävän kauan, koska taviksenkin näköinen fillaristi kiihtyy ylämäkeen hyvin, kun pyörässä on sähkömoottori. (Liikkeellelähtö siis valoista).

Oatmeal Stout
07.09.2015, 17.17
Olen varma. Ohitukseen lähtöni oli varmasti näkyvissä jo 30 metriä aiemmin, josta eka 10 metriä meni kytätessä että vastaantulijat on kohdattu. Ohitus vain kesti yllättävän kauan, koska taviksenkin näköinen fillaristi kiihtyy ylämäkeen hyvin, kun pyörässä on sähkömoottori. (Liikkeellelähtö siis valoista).
Ja näytit suuntamerkkiä ohituksen aloitukseksi :)

Frosty
07.09.2015, 17.17
^itse kuulun siihen koulukuntaan joka fillaroi punasia päin oman harkinnan mukaan. Jos koen että siitä ei ole suurta haittaa muille nii monesti tulee ajeltua filol päin punasia. Mut välil tulee tolla taktiikal kyl selviä mokia tehtyä.
Ainut mikä minua punasia päin ajamisessa moraalisesti arvelluttaa on esimerkin näyttäminen. Jos havaitsen että näköpiirissä on pieniä lapsia en aja päin punaisia. Toki en voi aukottomasti havainnoida näkeekö lapset toimintaani, siksi omatunto soimaa minua lähes joka kerta kun ajelen päin punasia. Ainoastaan yöllä voin olla lähes varma että pienet lapset eivät näe dorkaa esimerkkiäni.
En tuomitse sinua eikä minun tehtäväni ole muutenkaan ketään tuomita. Rikkeenä pyörällä punaisia päin ajaminen ei ole suuri, tai oikein toteutettuna kovin vaarallinen.

Itse en aja päin punaisia, koska siitä on tullut niin yleinen keppihevonen pyöräilyn vastustajien silmissä maamme kahvipöydissä ja keskustelupalstoilla. Yritän mieluummin paikata pyöräilijöiden ja muiden tienkäyttäjien väistä kuilua, jota mediakin usein tuntuu parhaansa mukaan lisäävän.

tvain
07.09.2015, 19.55
Tänään näin työmatkatempoilijan ohittavan kaupunkipyöräilijän väärältä puolelta Kuusisaarentieltä. Stravan flyby paljastaa ohittelijan. Pitäisikö tämä avautuminen nyt laittaa sitten Juhani K.:n Strava-treeniin vai aiheuttaako sillä pahaa mieltä kaikille?-)

(Myönnän, tappio tuli itsellekin tänään TMT:ssä eikä vaan yllämainitulle anonyymille kaupunkipyöräilijälle...)

Ulkorengas
11.09.2015, 08.59
Eilen torstaina tuli puolen päivän aikaan Nousiaisten keskustassa useamman maantiepyöräilijän ryhmä vastaan ajorataa pitkin, vaikka hyväkuntoinen yhdistetty väyläkin oli olemassa. Ei siitä sen enempää, mutta kun olin pysähtynyt autolla suojatien eteen päästääkseni pyörää taluttavan jalankulkijan tien yli, vastaan tulleet maatiepyöräilijät eivät katsoneet aiheelliseksi pysähtyä. Toki he ehtivät mennä hyvin, eikä jalankulkijan tarvinnut heitä odotella. Jalankulkija silti selvästi varoi tielle astumista, eikä aiheetta. Siksi minusta tuollaisissa tilanteissa pitäisi ajoneuvojen kuljettajien toimia tavalla, joka on jalankulkijan näkökulmasta ennakoitavampaa.

El-Carpaso
11.09.2015, 09.50
Voi kun se laki muuttuis, että ajorataa saisi käyttää. Loppuisi tämä ikuinen mussutus "kelvi oli vieressä"

Mä en aina välttämättä pysähdy jalankulkijalle jos olen fillarilla liikenteessä. Edelletyksenä on tietenkin tilanne jossa voin koukata näppärästi edestä tai takaa, niin että marginaalia jää riittävästi (yli 2m). Hiljennän kyllä, että jalankulkija tajuaa että voi mennä.
Yleensä parempi koukata takaa, koska edestä koukkaaminen on vähän... No, se vaatii aika paljon isomman marginaalin ettei vaikuta ikävältä ohi suhauttamiselta.

kuovipolku
11.09.2015, 09.58
Jalankulkijoilla ei selvästikään ole kovin suurta luottamusta siihen että ajoradalla ajavat pyöräilijät pysähtyvät tai edes hidastavat heidän vuokseen. Ja kun fillaristina niin tekee, joutuu yleensä hieman odottamaan ja seuraamaan kun jalankulkija vielä hetken empii (eli tilanne on sikäli usein hyvin samankaltainen kuin autoilijan näkökulmasta suojatien kohdalla). Yritänkin hyvissä ajoin vinkata jalankulkijan liikkeelle, jolloin voin ajaa hidastamatta hänen takaansa - tai jos vinkkaus ei tuota toivottua tulosta, teen sellaisen liioitellun kaarroksen vasemman kautta ja kiitän jalankulkijaa kuuluvasti.

Mutta vaikka olenkin tällainen itseäni hyvätapaiseksi kehuva "myös polkupyörä on ajoneuvo" -kuski, ajan hidastamatta silloin kun on selvää että jalankulkijat etenevät suojatietä omaan tahtiinsa, koska liikenne on aina sujuvinta kun kukaan ei hidastele tai pysähtele tarpeettomasti.

Ylläolevassa tapauksessa suojatien eteen oli tosin jo pysähtynyt ajoneuvo, joten maantiepyöräilijöiden olisi ollut fiksumpaa(kin) pysähtyä.

PS Älypuhelintaan tuijottavien jalankulkijoiden, kuolemattomuuteensa luottavien teinien ja alakouluikäisten lasten kohdalla noudatan aina suurinta ja jopa liioiteltua varovaisuutta myös ajoradalla ajaessani.

Halloo halloo
12.09.2015, 17.14
Minusta on velvollisuus pysähtyä suojatien eteen myös pyörällä. Se levittää hyvää mieltä ja erinomaista liikennekulttuuria.

Hääppönen
12.09.2015, 19.44
Minusta on velvollisuus pysähtyä suojatien eteen myös pyörällä. Se levittää hyvää mieltä ja erinomaista liikennekulttuuria.
+1! Ajoneuvoillahan sitä liikutaan, joten pidetään se mielessä. Be carefully out there...

Premnas
13.09.2015, 15.32
+1! Ajoneuvoillahan sitä liikutaan, joten pidetään se mielessä. Be carefully out there...

Sama! Myös pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä. Mistä se jalankulkija voi tietää pyöräilijän noudattavan sääntöjä jos esim. vauhtia ei selvästi hiljennetä tai jopa koukataan edestä tai takaa? En mä ainakaan uskaltaisi lähteä ylittämään tietä tuossa tapauksessa.

Halloo halloo
14.09.2015, 15.42
Rautatieaseman editse kulkevan pyörätien ylittävät suojatiet ovat mitä mainioin paikka levittää hyvää liikennekulttuuria ja saada aikaan hymyjä jalankulkijoiden kasvoille.

makton
21.09.2015, 21.13
Joku sankari meinasi neljän pintaan, varsin reippaalla vauhdilla, tulla cyclolla tms päälle, kolmion takaa, ilmarinkadun ja tammelan puistokadun risteyksessä. Varsinkin kun vasemmalta tulijat tulevat täysin pimeästä kulmasta, niin luulisi alle 30km/h vauhdillakin pääsevän perille asti keskustassa. Sai sentään lukkojarrutuksen ja poikittaisen pyörän kera ohjattua takaa ohitse.

On kyllä muutenkin ärsyttävä risteys, harvasen viikko joku auto meinaa puskea päälle ihan väkisin.

tvain
22.09.2015, 13.27
Ehkäpä tämä on paras ketju tälle videolle: "Cyclists behaving badly - Understanding cyclist disobedience in Amsterdam"

https://www.youtube.com/watch?v=XypDTdd4qr0

mkpaa
22.09.2015, 14.03
Ehkäpä tämä on paras ketju tälle videolle: "Cyclists behaving badly - Understanding cyclist disobedience in Amsterdam

Hyviä pointteja. Muutamat varmasti nostaa eräiden palstapersoonien verenpaineen vaaralliselle tasolle. :-)

Liikuttava
24.09.2015, 15.50
Tuli viime viikonloppuna todettua Helsingin ydinkeskustassa seuraavanlainen tilanne lähietäisyydeltä: Nainen kävelee jalkakäytävää pitkin. Takaa lähestyy n. 30-vuotias miespyöräilijä, joka ohittaa naisen kirjaimellisesti olkapäätä hipoen. Nainen siis tuli ulos jostain kahvilasta/ravintolasta ja liikkui kohti jalkakäytävän oikeaa reunaa. Mies huomaa, että nainen on kävelemässä hänen ajolinjalleen. Mies ei kuitenkaan hiljennä vauhtia, vaan koukkaa oikealta puolen todella vaarallisen näköisesti. Hän ei ollut tästä moksiskaan vaan jatkoi pyörällä jalkakäytävää eteenpäin. Tilanne ei edes tullut mitenkään yhtäkkiä pyöräilijälle, ei vaan kiinnostanut hiljentää vauhtia.

Juipp4
24.09.2015, 16.35
Tuli viime viikonloppuna todettua Helsingin ydinkeskustassa seuraavanlainen tilanne lähietäisyydeltä: Nainen kävelee jalkakäytävää pitkin. Takaa lähestyy n. 30-vuotias miespyöräilijä, joka ohittaa naisen kirjaimellisesti olkapäätä hipoen. Nainen siis tuli ulos jostain kahvilasta/ravintolasta ja liikkui kohti jalkakäytävän oikeaa reunaa. Mies huomaa, että nainen on kävelemässä hänen ajolinjalleen. Mies ei kuitenkaan hiljennä vauhtia, vaan koukkaa oikealta puolen todella vaarallisen näköisesti. Hän ei ollut tästä moksiskaan vaan jatkoi pyörällä jalkakäytävää eteenpäin. Tilanne ei edes tullut mitenkään yhtäkkiä pyöräilijälle, ei vaan kiinnostanut hiljentää vauhtia.

Täähän on ihan arkipäiväinen juttu zadin hesassa...

Fat Man Sam
08.10.2015, 08.46
Hei sinä huomioliivinen sankari kippurasarvisella ratsullasi, joka liikuit tänä aamuna hieman ennen seitsemää Tammiston Mäkin kulmilla. Juuri siinä mutkassa jossa tie lähtee kaartamaan kohti Tuomarinkylää. Pahoittelut kovaäänisestä parittelukutsustani. En vaan voinut olla ihailematta valitsemaasi perin brittiläistä ajolinjaa, jota väistääkseni siirryin vauhdikkaasti pientareen puolelle. Nappisuoritus, lisää näitä!

Jopoman
04.11.2015, 20.04
Länärin varren kelvillä vaihteeksi jalkamiehenä: pyöräilijä toisensa jälkeen ajaa hihaa viistäen ohi, oli vastaantulijoita tai ei. Kävelin niin laidassa kun asfaltilla pysyen voi, väylällä leveyttä se 3-4 metriä. Mikä vaivaa, otanko prkl jonkun vesurin kantoon enskerralla?

Ulkorengas
08.12.2015, 01.41
Turussa ohikulkutiellä vt10:n liittymästä Helsingin suuntaan on pienen matkaa pyörätie (yhdistetty jk-pp/tonttiliikenteen rinnakkaistie). Tuo loppuu vaarallisen näköisesti paikkaan, jossa ohituskaistan takia autojen ajonopeudet ovat monesti kovia ja tapahtumia muutenkin riittää. Maanantaina eräs pyöräilijä ei kuitenkaan vähästä säikähtänyt. Tuo ilmeisesti päätti pyörätien olevan vaarallinen paikka, joten kaveri lasketteli pyörällään ohikulkutien pientareella alamäkeä vastakarvaan arviolta 20-30 km/h. Valot kyllä oli, mutta silti tuo oli kohtalaisen yllättävä juttu auton ratin takaa katsottuna iltapäivän työmatkaliikenteen aikoihin. Näin, vaikka nopeutta oli rajoituksen mukaisesti 80 km/h.
https://goo.gl/maps/yuYt4LFW32s

Tuolla tieosuudella vaikuttaa olevan muutenkin liikkeellä kovapäistä porukkaa. Ilman valoja ajelee joku maasturillaan säännöllisesti hämärän aikoihin. Kun linkin kuvasta eteenpäin on parin kilometrin pätkä ilman pyörätietä, ei valoja kai sen takia tarvi käyttää. Varsinkaan hämärän aikoihin, kun silloin näkee vielä ihan hyvin.

Nana
11.12.2015, 17.55
Länärin varren kelvillä vaihteeksi jalkamiehenä: pyöräilijä toisensa jälkeen ajaa hihaa viistäen ohi, oli vastaantulijoita tai ei. Kävelin niin laidassa kun asfaltilla pysyen voi, väylällä leveyttä se 3-4 metriä. Mikä vaivaa, otanko prkl jonkun vesurin kantoon enskerralla?

Itsekin joskus ihmetellyt miksi 3-4m leveällä tiellä pitää ohittaa hihaa hipoen vaikka tilaa olisi koko kelvin leveys. Erityisen raivostuttavaa tämä on jos on koiran kanssa liikenteessä, kun aika hankala lyhyelläkään hihnalla kontrolloida, ettei koira liikahda milliäkään sivulle.
Jos ihan mahdottomaksi menee niin joku kepukka käteen siten, että pakko ohittaa vähän matkan päästä, tai törmää sitten siihen keppiin jos ei mitenkään onnistu.

Eri
28.12.2015, 17.22
Tänään n. klo 13-14 vaimo oli ollut koirien kanssa lenkillä Kaukajärven ulkolureitillä, kun "pimeässä" mutkassa oli tullut vastaan koko baanan leveydeltä fatbikejä. Onneksi oli kuullut renkaiden äänen ajoissa ja vetänyt koirat lähemmäksi. Ei oltu pahemmin kait väistetty, yksi kuljettaja oli vaihtanut ajolinjaa, mutta aika läheltä oli kuulemma tultu. Toivoisinkin nyt, että käytettäisiin järkeä ja malttia noilla yleisillä ulkoilureiteillä, etenkin tuollaisissa vaaranpaikoissa, kun on mutka laskun alla yms. Tuollakin polulla on paljon koirien ulkoiluttajia ja perheitä lapsineen. Ohessa linkki paikasta, ei näytä kartalla niin pahalta kuin mitä oikeasti on. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=T%C3%A4ss%C3%A4&srs=EPSG%3A3067&y=6818702&x=335663&lang=fi

noniinno
29.12.2015, 10.02
Jahas...Taas näitä koirajuttuja. Voisin kertoa aika monta juttua koiraihmisistä yleisillä ulkoilureiteillä ja kelveillä. Mutta ei taida tämä porukka juuri palstaa lukea.

IncBuff
29.12.2015, 11.36
Tänään n. klo 13-14 vaimo oli ollut koirien kanssa lenkillä Kaukajärven ulkolureitillä, kun "pimeässä" mutkassa oli tullut vastaan koko baanan leveydeltä fatbikejä. Onneksi oli kuullut renkaiden äänen ajoissa ja vetänyt koirat lähemmäksi. Ei oltu pahemmin kait väistetty, yksi kuljettaja oli vaihtanut ajolinjaa, mutta aika läheltä oli kuulemma tultu. Toivoisinkin nyt, että käytettäisiin järkeä ja malttia noilla yleisillä ulkoilureiteillä, etenkin tuollaisissa vaaranpaikoissa, kun on mutka laskun alla yms. Tuollakin polulla on paljon koirien ulkoiluttajia ja perheitä lapsineen. Ohessa linkki paikasta, ei näytä kartalla niin pahalta kuin mitä oikeasti on. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=T%C3%A4ss%C3%A4&srs=EPSG%3A3067&y=6818702&x=335663&lang=fiJos renkaan ääntä ei kuulu niin koirien kanssa voi mennä pimeään mutkaan koko väylän leveydeltä?

Krabba
29.12.2015, 16.18
Jos renkaan ääntä ei kuulu niin koirien kanssa voi mennä pimeään mutkaan koko väylän leveydeltä?
Ihan siinä missä lastenkin. Myös käveleminen on sallittua koko väylän leveydeltä. Pyöräilijä sovittaa nopeutensa itse sopivaksi.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

oppes
29.12.2015, 16.25
Kyllä lukee. :) Kerro. Itsellä kaksi koiraa, joiden kanssa säännöllisesti kelveillä. Ja on kyllä pirun hankalaa yrittää pitää hurttia 10 sentin talutushihnalla kun pitää väkisin pörrätä kyynärpään vierestä. Varoituskellon käyttö varsinkin takaa tullessa olisi niin hip ja tekisi liikennöinnistä kaikille mukavampaa.

IncBuff
29.12.2015, 16.26
Ihan siinä missä lastenkin. Myös käveleminen on sallittua koko väylän leveydeltä. Pyöräilijä sovittaa nopeutensa itse sopivaksi.

Aika kova luotto ihmisiin..

TuH
29.12.2015, 18.44
Ihan siinä missä lastenkin. Myös käveleminen on sallittua koko väylän leveydeltä.

Juridinen reality check: koira ei ole tienkäyttäjänä rinnasteinen lapseen (tai ylipäätään ihmiseen). Esimerkiksi koira, joka lähtee ylittämään (selvästi) omistajansa edellä suojatietä, ei nauti sen suurempaa lain suojaa kuin vaikka kottikärryllinen tiiliskiviä. Pimeään mutkaan ohjattu koko väylän täyttävä koiravaljakko on silkkaa liikenteen vaarantamista, ei mitään muuta.

asb
29.12.2015, 19.09
Juridinen reality check:

Juridinen fakta-check: Koiran lainsuoja ylittää tiilikuorman. Molemmat ovat omaisuutta, mutta eläimellä on puolellaan sel lisäksi eläinsuojelulaki.

Elikkäs paskaa jauhoit.

asb
29.12.2015, 19.15

TLL kyllä vaatii oikean tilannenopeuden, mutta muuten väitteesi on paskapuhetta. TLL:n kolmas kieltää tarpeettoman liikenteen estämisen tai häirinnän. Vanhempien kuuluu pitää lapsensa ja itsensä, mahdollisuuksien rajoissa, sellaisessa paikassa, ettei muu liikenne esty. Kersa ei ole "vapaudu vankilasta"-kortti.

MacKonte
29.12.2015, 19.21

Ei pidä paikkaansa - jalankulkijan tulee käyttää jompaa kumpaa reunaa. Olisiko aihetta pukille ensi jouluna tuoda tieliikennelaki selityksin?

"Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a7.5.1997-414)"

asb
29.12.2015, 19.31
Ei pidä paikkaansa - jalankulkijan tulee käyttää jompaa kumpaa reunaa. Olisiko aihetta pukille ensi jouluna tuoda tieliikennelaki selityksin?

"Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a7.5.1997-414)"

Niin. PYÖRÄTIELLÄ AINOASTAAN. Miten tuon ymmärtäminen on näin saatanan vaikeaa. Itte pastesit tajuamatta sitä.

Eli ulkoiluväylillä ja yhdistetyillä jalankulkija menee ihan missä huvittaa kolmannen puitteissa.

asb
29.12.2015, 19.33
Ja oyörätielläkin vain "yleensä." Yleensä niinkuin kypärän käytönkin kanssa.

Pitäiskö sulle kuitenkin lähettää se selkokielinen versio?

Krabba
29.12.2015, 19.38
Ulkoilureitistä tuossa alunperin puhuttiin. Miellän sellaisen enemmän metsäksi kuin liikenneväyläksi.

Nana
29.12.2015, 20.03
Kyllähän sekä pyöräilijöiden, että sen koiranulkoiluttajan pitäisi pysyä reunassa. Tuossahan sanottiin, että fättejä tuli vastaan koko tien leveydeltä, eihän silloin ole hyötyä vaikka olisi miten reunassa, tällaisten ohittaminen on tosi hankalaa ja lisäksi vaarallista ja vaikka koira olisi ihan järkevästi vierellä/edellä kulkemassa koirakoihin pitää jättää välimatkaa turvallisuussyistä, sillä jos ohittaa koiran turkkia hipoen, on vain tuurista kiinni sattuuko se kääntämään päätään tai ottamaan sivuaskeleen, molemmat onnistuvat vaikka sentin hihnassa. Ei näille monta vierekkäin ajoille ole mitään perustetta, etenkään mutkiin. Todella typerää.

ja joku sanoi, ettei koiralla sen kummemmin kuin kuskaamillamme muillakaan "esineillä" ole mitään "oikeutta" kuskaaminamme tietä ylittäessä. Tällä perusteellahan mummolta voisi ajaa rollaattorin mennessään, kunhan jättää mummon suojatielle ehjänä, tai vaikka äidiltä lastenrattaat jos vaikuttaa, ettei siellä lapsi ole mukana. Kukas siitä nyt pahastuisi..

TuH
29.12.2015, 20.12
Juridinen fakta-check: Koiran lainsuoja ylittää tiilikuorman. Molemmat ovat omaisuutta, mutta eläimellä on puolellaan sel lisäksi eläinsuojelulaki.

Elikkäs paskaa jauhoit.

Itse jauhat paskaa.

Kun yksinäisen koiran yli ajetaan ajoradalla/suojatiellä, se on koiranomistaja, joka maksaa korvaukset peltivaurioista ja mahdolliset sakot liikenteen vaarantamisesta. Vaikka teko olisi eläinsuojelullisesta näkökulmasta tahallinen ("kuski vihaa koiria"), eläinsuojelurikoksen näyttäminen toteen olisi käytännössä mahdotonta ("aurinko häikäisi", "se juoksi alle" tai joku muu perusveruke).

Voit toki hauskuuttaa minua etsimällä ennakkotapauksen, jossa autoilija olisi tuomittu eläinsuojelurikoksesta suojatiellä yliajetun koiran takia. En aio pidättää hengitystäni linkkiä odottaessa.

asb
29.12.2015, 22.08
Vaan eipä ollut kyse siitä. Oman virheen myöntäminen on hankalinta ekalla kerralla.

asb
29.12.2015, 22.16
Ulkoilureitistä tuossa alunperin puhuttiin. Miellän sellaisen enemmän metsäksi kuin liikenneväyläksi.

No mieltää voi vaikka mitä, mutta on olemassa ennakkotapaus siitä, että ulkoilureitillä sovelletaan tarvittaessa tieliikenelakia. Kahden puupään törmätessä polkupyörillä risteyksessä vasemmalta tullut joutui vastuuseen, kun asia puitiin käräjillä.

Elikkä voi olla heikoilla, jos vaikka ryntää koiransa tai itsensä kanssa fillarin alle ja väittää että "jalankulkijalla on oikeus." Mutta onhan se hyödyllistä, jos elämän tarkoitus on olla ennakkotapaus oikeudessa. :)

Nana
29.12.2015, 22.26
Joo, eikös kelvien säännöt päde näillä yleisillä ulkoilureiteilläkin? Tuollaisilla, mitä vaikka keskuspuistossa menee ristiin rastiin.

^^^
Onneksi valtaosaa ei kiinnosta edes mikä mahdollinen rangaistus olisi, vaan heidän mielestään koirien tms yli ei vaan ajeta, jos se vaan mitenkään on vältettävissä. Mielestäni joku ruuvi on jo pahasti löysällä niillä, jotka ajellessaan miettii, että no ton piskin yli voin ajaa kun eihän se ykskään hemmo saanut siitä kun sitä ja sitä. En haluaisi ampuakaan ketään, vaikkei siitä tulisi tuomiota.

Eri
30.12.2015, 02.14
Jahas...Taas näitä koirajuttuja. Voisin kertoa aika monta juttua koiraihmisistä yleisillä ulkoilureiteillä ja kelveillä. Mutta ei taida tämä porukka juuri palstaa lukea.

Jos renkaan ääntä ei kuulu niin koirien kanssa voi mennä pimeään mutkaan koko väylän leveydeltä?
Kerroppa sinä ja kerro samalla mist keksit tämän kysymyksen.

Kertokaa nyt ihmeessä te kaksi, että mikä tässä nyt meni niin tunteisiin? Luin tekstini uudestaan ja en kyllä näe siinä mitään hyökkäävyyttä tai sinänsä syyttelyä, siitä huolimatta te lähditte heti tuollaisilla käsittämättömillä kommenteilla liikkeelle?!?!?!??!

paaton
30.12.2015, 07.20

Kyllähän koira ja tenavat pitää komentaa reunaan, paikoissa jossa eteen ei näy riittävän pitkälle. Näin ainakin itse teen.

Vaikka noin muuten olenkin samaa mieltä, että fillaristi nopeampana huolehtii, ettei listi ketään kelveillä.

jarit
30.12.2015, 09.10
Joo, eikös kelvien säännöt päde näillä yleisillä ulkoilureiteilläkin? Tuollaisilla, mitä vaikka keskuspuistossa menee ristiin rastiin.

Täälläpäin kaupungin järjestyssääntö kieltää ulkoilureiteillä pyöräilyn ja kieltoa on korostettu "ajoneuvolla ajo kielletty" -liikennemerkillä.

asb
30.12.2015, 09.29

Jos kyseessä on ulkoilureitti, joka on merkitty "moottoriajoneuvolla ajo kielletty"-merkillä "yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä"-merkin sijasta, niin kyseessä on "aivan tavallinen tie." :) Jos mielenkiintoa riittää, niin kannattaa lukea mitkä liikennesäännöt pätevät "tiellä" ja mitkä vain "ajoradalla" tai "pyörätiellä".

Täälläpäin kaupungin järjestyssääntö kieltää ulkoilureiteillä pyöräilyn ja kieltoa on korostettu "ajoneuvolla ajo kielletty" -liikennemerkillä.

Wikipedian mukaan: "Järjestyslaki on Suomessa lokakuussa 2003 voimaan tullut laki, jonka tarkoitus on edistää järjestystä ja turvallisuutta yleisillä paikoilla sekä ehkäistä vaaratilanteiden syntymistä. Tullessaan voimaan se korvasi kuntien omat järjestyssäännöt, joiden sisältö vaihteli suuresti. Järjestyslaki on siis sama koko maassa ..."

Lähdeviitteet ovat kadonneet internetistä aikaa sitten, mutta tämän perusteella sanoisin, että voit printata sen Turkkusen kirkonkylän järjestyssäännön pehmeälle paperille, pyyhkiä sillä rauhassa kurat pyörästä ja ajaa pelkästään tieliikennelain ja asetuksen mukaan.

Ripa523
08.03.2016, 20.47
Kukahan mahtoi olla se valopää, joka tänään ohitti minut fillarilla Rekolan koulun kohdalla (Vantaa) noin klo 12:15? Itse olin liikkeellä kävellen, yhdistetyn väylän ihan vasemmassa laidassa etenin varsin verkkaiseen tahtiin sillä hetkellä. Kuulin ohittajan 0,5 sekuntia ennen kuin hän veti hihaa viistäen ohi mustalla tai tumman harmaalla maastopyörällä (29er?), mustissa pyöräilyvarusteissa ja puna-musta kypärä päässä. Vauhtia ihan tarpeeksi ja sulalla väylällä on kiva ajaa lujaa. Ei mulla omasta puolesta mitään ihmeempää, rytmihäiriö korjaantui alle kymmenessä minuutissa. Mutta kun siinä väylällä on niitä metrin mittaisia ihmisiä koulun loppumisen aikaan enemmän kun tarpeeksi.... Niitä on varmaan mielestäsi ihan kiva "kouluttaa", mutta jos empatiakykysi ei riitä huomioimaan tilannenopeutta ja turvallista liikkumista tuollaisella väylällä, niin kuinkahan näitten pikkuisten empatiakyky mahtaa toimia pyöräilijöitä kohtaan jossain myöhemmässä elämän vaiheessa?

OJ
16.03.2016, 17.54
http://www.metro.fi/galleria/p1458093867638#p1458093867638

tvain
16.03.2016, 18.11
http://www.metro.fi/galleria/p1458093867638#p1458093867638

Kauniisti näemmä paistoi aurinko huhtikuussa 2013... Sama kuva löytyy myös Autoliiton Helsingin osaston sivuilta http://www.autoliitto.fi/autoliitto/paikallisosastot/helsingin_osasto/liikennetmk/

Mitä kaikkea Metro oikein julkaisee?

OJ
16.03.2016, 18.59
No niinpä näkyy. Ei puhelimella näytä päivämääriä, mutta hyvää kuvaa voi kierrättää lähes loputtomiin.

stumpe
16.03.2016, 22.15
Varma kevään merkki. Spandexvihaa aletaan lietsoa.

orc biker
16.03.2016, 22.54
Mikä tuossa oli se suuri ongelma? Kieltomerkin ohi mentiin, mutta jospa kieltomerkki ei enää ollut kovin relavantti tuossa tilanteessa? Hyvähän tuossa on ajaa, jos on suljettu tie. Pitäisi olla turvallista. Eli pitäisi varmaan paheksujien kertoa, että mikä vaara tuossa oli.

frp
16.03.2016, 23.47
Soo soo. Sääntö-Suomessa ei saa mennä jos on kielletty.

bici74
17.03.2016, 00.01
Soo soo. Sääntö-Suomessa ei saa mennä jos on kielletty.
Vai "saa mennä jos on erikseen sallittu"? [emoji2]

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Blackborow
17.03.2016, 09.05
Mikä tuossa oli se suuri ongelma? Kieltomerkin ohi mentiin, mutta jospa kieltomerkki ei enää ollut kovin relavantti tuossa tilanteessa? Hyvähän tuossa on ajaa, jos on suljettu tie. Pitäisi olla turvallista. Eli pitäisi varmaan paheksujien kertoa, että mikä vaara tuossa oli.
Niin tai ehkä se kieltomerkki oli relevantti ja siellä oli vaikka joku työmaa-alue, jossa liikkui työkoneita tai tiessä oli jotain vialla esim. suuria kuoppia tms. Vaikea sanoa tuon kuvan perusteella että ihan ok oli ohittaa ko. kieltomerkki, vaikka jotkut näyttävät siihen pystyvän.

Ari H
17.03.2016, 09.57
Kysymys ei ole "sääto-Suomesta", vaan ihan normaalista liikennesääntöjen ja -merkkien noudamisesta.
Ne pitävät ihmiset hengissä; myös pyöräilijät. Kuten Backborow pohtii, niin kuvasta ei näy mikä on syynä kielton, ehkä työkoneet.

Meidän pyöräiliöien avan turha nillittää autoilijoiden välinpitämättömyyttä liikennesäännöistä, jos emme itse nouda nitä.

Ja aina törttöillessä pitää muistaa, että aina joku kuvaa.

tvain
17.03.2016, 10.12
Meidän pyöräiliöien avan turha nillittää autoilijoiden välinpitämättömyyttä liikennesäännöistä, jos emme itse nouda nitä.

Oikeusvaltion tärkein periaate on, että edes rikollinen ei ole lainsuojaton. Toisin sanoen, jos pyöräilijä, ja erityisesti jos joku muu samaan epämääräiseen viiteryhmään kuuluva, tekee jotain väärin, niin silloin toisen samaan viiteryhmään kuuluvan edustajan päälle ei saa ajaa autolla.

Toisekseen "meitä" pyöräilijöitä on jo pelkästään täällä foorumilla moneen junaan, saati sitten foorumin ulkopuolella, että jospa ihan suosiolla "me" ei edes kuviteltaisi kuuluvamme samaan ryhmään...

Ja kun väitit, että säännöt pitävät ihmiset hengissä, niin liitänpä tähän vielä joskus jo aiemmin kierrättämäni kuvan siitä kuinka itse asiassa sääntöjen noudattaminen on vaarallisempaa kuin niiden rikkominen, tässä tapauksessa koskien pyörätien käyttövelvoitetta
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=17336&d=1452364316
(Lähde: Pyöräilyn riskit Helsingissä, 1999, Eero Pasanen & Mikko Räsänen)

Ari H
17.03.2016, 10.29
^ En toki kirjoittanut, että pyöräilijöiden päälle saisi ajaa, jos joku pyöräilijä noudata sääntöjä. Lueppa uudestaan mitä kirjoitin. Kirjotin "nillittää".
Ja itseasiassa oivallinen kuvasi todistaa, että sääntöjen noudattamatta jättäminen aiheuttaa onnettomuuksia. Kuvan tilaston tulkitsian mukaan onnettomuuksia aieuttavat liittymät. Ei liittymät itsessään onnettomuukksia aiheuta, vaan se ettei joku onnettomuuden osallinen noudattanut liikennesäännöjä.

orc biker
17.03.2016, 10.39

Joitain sääntöjä rikkomalla satuttaa muita, mutta joitain vain itseään. Olen ajanut tuollaisten kieltojen ohitse muutamankin kerran. Niissä oli ollut tietyökoneita hommissa päivällä ja minä ajoin illalla, kun ketään ei näkynyt missään. Onneksi en päätynyt pyöräilyn vastustajien nettisivuille.

Ulkorengas
17.03.2016, 13.20
Toisekseen "meitä" pyöräilijöitä on jo pelkästään täällä foorumilla moneen junaan, saati sitten foorumin ulkopuolella, että jospa ihan suosiolla "me" ei edes kuviteltaisi kuuluvamme samaan ryhmään...

Jep. Samoin kuten esim. autoilijoita pidettäisiin yhtenäisenä ryhmänä. Kun 1/700 kuskeista ajaa kännissä, tuosta seuraa se, että autoilijat ovat kännisiä jne.

Ja kun väitit, että säännöt pitävät ihmiset hengissä, niin liitänpä tähän vielä joskus jo aiemmin kierrättämäni kuvan siitä kuinka itse asiassa sääntöjen noudattaminen on vaarallisempaa kuin niiden rikkominen, tässä tapauksessa koskien pyörätien käyttövelvoitetta
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=17336&d=1452364316
(Lähde: Pyöräilyn riskit Helsingissä, 1999, Eero Pasanen & Mikko Räsänen)

Itse asiassa tuo kuva ei kerro, että sääntöjen rikkominen olisi tässä tapauksessa turvallisempaa. Teet samankaltaisen päätelmän, kun 120 km/h väitettäisiin olevan turvallisempi nopeus kuin 80 km/h, koska motareilla kolisee vähemmän kuin alemman luokan teillä.

Oatmeal Stout
17.03.2016, 16.49
Kauniisti näemmä paistoi aurinko huhtikuussa 2013... Sama kuva löytyy myös Autoliiton Helsingin osaston sivuilta http://www.autoliitto.fi/autoliitto/paikallisosastot/helsingin_osasto/liikennetmk/

Mitä kaikkea Metro oikein julkaisee?
Tuolle tielle kieltomerkkien taapääsee kuvan perusteella yhtä laillista reittiä ja kuvan vasemmasta laidasta on loput reitit suljettu pois.

OJ
17.03.2016, 18.12
Mikä paikka toi muuten on?

Del
17.03.2016, 18.37
Jostain päin Espoota tai Vihtiä taitaa olla. Autoliitolla on paikalta lisää kuvamateriaalia (http://www.autoliitto.fi/autoliitto/paikallisosastot/helsingin_osasto/autourheilu/2013-al-sport-ecorun/) (vähän sivun puolivälin jälkeen). Hieman ironisesti (ottaen huomioon toteamuksensa "Suomessa kansalaisilla on yhtenäinen oikeusturva ja velvoitteet noudattaa mm liikennesääntöjä, paitsi tietysti pyöräilijöillä!") tunnustavat vielä rikkoneensa lakia päästäkseen kuvauspaikalle ja vielä yleisillä teillä järjestetyn ajokilpailun yhteydessä, mutta siitä ei kauheasti muualla huudella.

Santerius
17.03.2016, 20.11
Nyt on pakko kysyä, että anteeksi vaan, mutta mitähän vittua. Kyseessä ei tämän foorumin jäsen varmstikaan ole, mutta kohtasin tänään aivan täysin käsittämätöntä käytöstä.

Sain juuri pyörän valmiiksi venähtäneen syyshuollon (:rolleyes:) jälkeen. Ei muuta kuin paskaiselle baanalle siis testaamaan. Reilun kilometrin ajon jälkeen vastaan tuli joku sunnuntaipyöräilijän näköinen nuorehko tyyppi (95 % todennäköisyydellä teekkari), ilman valoja tai muitakaan turvallisuusvarusteita toki. Noin kymmenen metriä ennen kohtaamista sankari lähti hivuttautumaan omasta kelvin oikeasta laidastaan kohti vasenta, siis suoraan tielleni, siten, että kohtaus tapahtui noin 20 sentin marginaalilla, kun olin vielä itse väistänyt noin kymmenen senttiä reunempaan. Ei siinä ehtinyt muuta kuin huutaa "mitähän vittua?". Nopeasti päättelin, että tempun oli johduttava joko sukkiksista ja heijastinliivistä tai liian korkealle säädetystä valonheittimestä, tai kaikista näistä.

Alkoi kummastuttaa niin kovin tyypin toiminta, että päätin hetken pohdittuani kääntyä perään kysymään, mistä oikein kiikasti. No sittenpä tekivät kiristetyt lukkopolkimet tietysti kääntyessä tepposet ja kevään ensimmäisellä lenkillä kevään ensimmäinen rojahdus kyljelleen asfalttiin. Oli kuitenkin niin kiire saada kaveri kiinni, ettei ehtinyt edes hävettää. Suuresta yrityksestä huolimatta kaatumisen vuoksi kaveri sai niin paljon etumatkaa, että tämä ehti pujahtaa jonkin talon pelastustien tarjoaman salareitin turvin karkuun. Ehkä hyvä näin, sillä tuon kaatumisen vuoksi olisin syyllistynyt tavattaessa ainakin laittomaan uhkaukseen.

Nyt ei sitten muuta kuin oikomaan jarrukahvaa. Juuri tuli uudet tankoteipitkin laitettua perkele. Onneksi sentään eivät niin ikään uudet housut menneet puhki verenvuotoon oikeuttavasta loukkaantumisesta huolimatta.

oem
17.03.2016, 21.24
^Soitan kelloa noissa tilanteissa. Joku saattaa olla nuokuksissa ja ajatuksissaan eikä jaksa kohdistaa katsettaan eteen vaan alas.

Santerius
17.03.2016, 21.26
Kaveri katsoi silmiin ja tähtäsi kohti.

Koska yksilöä ei saa syyttää, syytän taloudellista tilannetta. Ehkä laman aiheuttama masennus johtaa tällaisiin epätoivoisiin tekoihin. Toisilla on varaa ostaa sukkahousut ja heijastinliivit, ja toiset joutuvat tyytymään farkkuihin sekä tuuriin.

mutanaama
18.03.2016, 00.43
Show no fear.

Vilhelm V
18.03.2016, 07.02
Syy on hiihtäjissä. Ne on selvästi soluttautuneet kevyen liikenteen väylille.

PK1
18.03.2016, 10.17
Pyörä kulkee tietysti katseen suuntaan, eli kannattaa välttää katsekontaktia.

Highlander
18.03.2016, 10.28
Nyt on pakko kysyä, että anteeksi vaan, mutta mitähän vittua. Kyseessä ei tämän foorumin jäsen varmstikaan ole, mutta kohtasin tänään aivan täysin käsittämätöntä käytöstä.

Ihan normaalia menoa Tampereella. Ei ole kauaa kun Lielahden jälkeen kelvillä tuli vastaan karvalakkipäinen ukkeli pyörällä. Osasin varautua tulevaan kun edellinen vastaantulija huikkasi jotain liittyen ukkelin ajamiseen. Ja suoraan törmäyskurssilla se tulikin vastaan. Suusta tuli jotain epämääräistä v*ttu, s**tana ja ilmeisesti vielä joku toinen sukupuolielintä kuvaava sana. Vältin törmäyksen pysähtymällä kelvin laitaan :D

hexatol
03.05.2016, 13.56
Eilen maanantaina 2.5., noin klo 16.15 Turussa. Kuka mahtoi olla se maantiepyöräilijä, joka polki Kuralankaarretta pohjoiseen vastaantulevien kaistalla, kääntyi siltä länteen Hämeen valtatie eteläpuolella kulkevalle kelville punaisia päin ja polki kilometrin päässä Hämeentien ja Tammitien risteyksessä jälleen punaisia päin. Vaatetuksesta päätellen alan harrastaja, mutta liikennekäyttäytymisestä päätellen ei.

Pikkulauri
20.05.2016, 11.53
Terveisiä sille "pyöräilijälle", jonka mielestä hänen ei tarvitse väistää suojatitä ylittäviä jalankulkijoita. Tampereella, eilen noin 16:30 Nalkalankadun ja Kuninkaankadun risteyksen tuntumassa olevalla suojatiellä tämä sankari pisti jalakulkijan ottamaan reippaita taka-askeleita jottei jäänyt jyrätyksi. Hoida kuntoon, pelle, pari asiaa, aloita liikennesäännöistä ja sillä aikaa kun niitä opettelet, käytä se fillari jossain alan liikkeessä ja säädätä se itsellesi sopivaksi, kun et näköjään itse osaa edes satulan korkeutta asettaa. Kamalan näköistä, kun ukko istuu melkein vaakaputkella, jalat koukussa ja polvet on 45 asteen kulmassa ulospäin. Ai niin, musta Bianchi oli pellen kulkupeli.

wex4
15.07.2016, 10.23
Hyvinkäällä Uudenmaankadulla n.6,45 ajelit kohti sairaalaa, ei minua häiritse jos ajelet autotiellä punaisia päin (perikunta maksaa) mutta pysähdy ensi kerralla suojatien eteen, kymmenkunta lapsosta oli aikomassa ylittää tietä siinä puolimatkan kohdalla.
Olisinpa ollut diiseli autolla, ohittaessa olisin kaasutellut reipaasti.

hiekkaa succicsissa
15.07.2016, 11.43
Millä v.tun autotiellä? Olisit varmasti kaasutellut nokilekallasi täysii joo.

wex4
15.07.2016, 11.53
Millä v.tun autotiellä?

Siis joku sellainen missä autotkin ajelee, pyörien lisäksi
Hyvinkäälläkin on asvaltoituja teitä, joissa kait täytyy noudattaa tieliikenne lakeja?

hiekkaa succicsissa
15.07.2016, 12.03
Sitä kutsutaan ajoradaksi. Tällaset pyöräilijöiden koulutus jutut olis ehkä parempi kirjottaa sinne fb:n automies ryhmään. Joku olis saattanu antaa vähän pissapojalla koulutusta tai sitten ihan vaan kiilata.

wex4
15.07.2016, 12.10
Ok, ei kuulu tapana peesata takarenkaassa, kiilata... opettaa liikenteessä muutenkaan, jäi kaivelemaan tuo pysähtämättömyys lasten aikoessa ylittää ajorataa, suojatietä pitkin.

Kuvittelin otsakeesta "kuka törttöili silloin siellä" koskevan juuri tälläisiä tapauksia.

hiekkaa succicsissa
15.07.2016, 12.14
No olihan sen pyöräilijän toiminta nyt aivan suolesta.

nopsako
15.07.2016, 13.39
Asiasta WEX4 kirjoitti, sillä just tuollaisten anaalitappien takia kaikilla muillakin on anaalitappien maine.

Pilkun nssiminen vei taas koko pointin siihen, että oliko kyseessä ajorata vai autotie..

hiekkaa succicsissa
15.07.2016, 17.18
Ai niin kun pyörälijöiden maine. Onko myös autoilijoilla ja jalankulkijoilla yhteinen maine? Ja ok kouluttaa autolla muita liikenteessä?

nopsako
15.07.2016, 19.27
Ikävä kyllä pyöräilijöillä on huono maine, vaikka samat tyypit kävelee tai ajaa autoa. Sama juttu ku taksikuskeilla.

Ainakin Oulussa faceryhmässä ja paikallislehdessä haukutaan pyöräilijät jokaisesta pikku töpistä. Tässä vaan on se varjopuoli, että on näitä oikeasti kipeitä ihmeitä, jotka saa virtaa ylilyönteihin näistä vihapuheista.

miw80
29.07.2016, 19.16
Mahtaakohan löytyä foorumilta tätä törttöilijää?
Kelta-valkoinen pyöräilyasu(pyöränä tais olla felt tai focus), aika noin 16,00 ensin Tampereella puutarhakadun-hämeenpuiston risteys ajoit ajoradalla(ei mua niin haittaa), mutta se että ajat punaisiapäin ja käännyt oikealle ajamaan jalkakäytävällä!?!?!?
No jos tämä nyt ei vielä tarpeeksi, niin hämeenpuiston pohjoispäässä, kun olet taas löytänyt ajoradalle oikaisit punaiset kenties? Suihkulähteen kohdalla oleva suojatie 2-3 aikuista ja 2-3 lasta on tulossa selkeästi ylittämään suojatietä (itse havaitsin tuon reilun 10 metrin päästä), niin et sitten ajatellut antaa esteetöntäkulkua jalankulkijoille? Taisitpa ohittaa suojatien eteen pysähtyneen autonkin pysähtymättä (tästä en ihan varma ole joten olen varmaankin väärässä)

Jos olet täältä, niin paranna tapasi!

Hääppönen
30.10.2016, 13.48
Kuka kuvitteli autojen olevan väistämisvelvollisia fillarilla ajavaan nähden tässä (https://www.google.fi/maps/@60.4991817,22.161248,3a,75y,78.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSso1-8KF3oEeWIDBm_cgbQ!2e0!7i13312!8i6656) kelvin ja ajoradan risteyksessä tänään noin klo 12? Varustus fillarimiehellä asiallinen VOMP, liikennesääntöjen tuntemus surkea. Älä seuraavalla kerralla yritä tunkea auton alle.

SeKo
30.10.2016, 22.19
Kuka kuvitteli autojen olevan väistämisvelvollisia fillarilla ajavaan nähden tässä (https://www.google.fi/maps/@60.4991817,22.161248,3a,75y,78.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSso1-8KF3oEeWIDBm_cgbQ!2e0!7i13312!8i6656) kelvin ja ajoradan risteyksessä tänään noin klo 12? Varustus fillarimiehellä asiallinen VOMP, liikennesääntöjen tuntemus surkea. Älä seuraavalla kerralla yritä tunkea auton alle.

Ah, tässä on juuri sellainen paikka, josta lehdistö kirjoittaa tyyliin "Miksi tämä sääntö ei mene pyöräilijöillä jakeluun?" Voi luoja, täysin selvä paikka, mutta ehkä polkupyöräilijöiden väistämisvelvollisuutta olisi syytä selventää kärkikolmiolla. Toisikohan tieliikennelain kokonaisuudistus tähän jotain järkeä.

Jopo81
13.11.2016, 19.40
Sinä, joka ajoit jotain tuplavalopaiskarilla varustettua läskipyörää kotkan kyminkartanon koulun paikkeilla tuossa vajaa tunti sitten, voisit seuraavan kerran vähän himmentää niitä valoja.

Autolla ajaessani meinasi häikäsitä siihen malliin, ettei eteensä nähnyt. Toki pitää näkyä ja nähdä, mutta rajansa kaikella!

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Mik@
15.11.2016, 23.53
Pitkästä aikaa foorumilla ja heti olen jakamassa risuja [emoji53]Vaatetuksesta päätellen joku hieman enemmän cyclocrossailua harrastava herrasmies päätti tänään iltasella (klo 21 kieppeillä) estää nopeamman liikenteen (autot) ohitukset Espoossa Mestarintiellä ajamalla härkäpäisesti keskellä tietä ja jopa vastaantulijoiden kaistalla ettei vaan päässyt autolla ylämäessä ohi. Olisiko ajolinjasi pitänyt mikäli joku olisi tullut mäenpäältä vastaan?

VPR
16.11.2016, 12.02
Eikö Mestarintie ole sama kuin Kehä I?

Mik@
16.11.2016, 14.04
Kehä 1 on siinä muutaman kymmenen metrin päässä alapuolella kallion sisässä [emoji6]

haedon
16.11.2016, 14.15
...Espoossa Mestarintiellä...
Mestarinkatu siinä tapauksessa. Täälläkin aika monta pyöräilijää näkynyt ajoradalla eilen ja tänään. Johtunee siitä että klv:ät ovat aika paskassa kunnossa nyt. Tai siltä lämpöisestä ja kuivasta autosta käsin näyttää.

tithonus
16.11.2016, 15.56
Aamulla Espoossa työmatkasta n 50% taittui ajoradalla, kun 3" rengas ei pysynyt kevyen liikenteen väylällä loskan pinnalla. Muutama auto joutui hetken himaileman, muttei ainakaan huomioideni perusteela hermostunut aiheesta...

Marsusram
16.11.2016, 19.42
Mestarinkatu siinä tapauksessa. Täälläkin aika monta pyöräilijää näkynyt ajoradalla eilen ja tänään. Johtunee siitä että klv:ät ovat aika paskassa kunnossa nyt. Tai siltä lämpöisestä ja kuivasta autosta käsin näyttää.

Tuossa Mestarinkadulla oli ainakin viime viikolla klv:t edelleen rakennusliikkeiden valtaamia. Kevyt liikenne pakotetaan ajoradalle, eli autoilijoiltakin vaaditaan malttia työmaan takia.
Tapauksesta ei viitsi kommentoida kun ei tiedä kuin turhautuneen mobilistin näkemyksen tilanteesta. Voin kuvitella että sohjossa ei välttämättä ollut paljon vaihtoehtoja ajolinjalle?

Lare
20.12.2016, 20.04
Tänään 6.45 Roihuvuorentien ja Abraham Wetterin tien risteys. Pimeä käppyrätanko Ridley. Hommaa pyörääs valot ja heijastimia. Joku toinen autoilija ei välttämättä ole pimeässä aamussa yhtä hereillä kuin minä.

oppes
21.12.2016, 20.20
Tänään 6.45 Roihuvuorentien ja Abraham Wetterin tien risteys. Pimeä käppyrätanko Ridley. Hommaa pyörääs valot ja heijastimia. Joku toinen autoilija ei välttämättä ole pimeässä aamussa yhtä hereillä kuin minä.

KOMPS: Joka *keleen aamu ja ilta(päivä pimeällä) näitä saa*anan ninjoja / idiootteja tulee ylläreinä silmille. Kun noi perusvalot ei maksa mitään, niin pistää kyllä ihmettelemään.

mutanaama
29.04.2017, 13.34
Tänään noin 12:00 ryhmä siniliivillisiä maantiepyöräilijöitä piti taukoa kivistön liikenneympyrässä. Osa ajoradalla, osa korokkeella.

telipyörä
29.04.2017, 16.52
Toivottavasti eivät tukkineet kelviä kuitenkaan.

Shimaani
05.05.2017, 19.46
Olipa ykkösluokan suoritus perjantaiaamusella:
heppuli käyräsarvellaan ratsastaa Kumpulantien etelälaitaa itään ja kun takaa ei just nyt tuu autoja niin puikkaa kulkusuunnassansa vasemmalle punaisia liikennevaloja päin. Seistessäni oman kippurasarveni (https://ep1.pinkbike.org/p4pb1892639/p4pb1892639.jpg)kanssa valoissa menossa etelään kysyin p33lolta että etkö nähnyt tuota punaista liikenevaloa.
Vastaus: mitä valoa?
Totesin että pelle - kusit sit kaikkien fillaristien muroihin.
Oli meinaan risteyksessä muuuutamia punaisissa valoissaan seisovia autoja joiden kuljettajat osasivat noudattaa liikennesääntöjä.
Olisi se tömpelö voinut edes pukeutua ninjahaalariin eikä mihinkään tiimiasuun.:cool:

Halloo halloo
05.05.2017, 22.43
Lauttasaari, uudet hienot yksisuuntaiset pyöräkaistat. Tarvitseeko kertoa enempää?

ahuji
05.05.2017, 22.52
^Lauttasaari riittää ihan hyvin.

Halloo halloo
05.05.2017, 23.03
Jos nyt tämän verran avaan arvoituksellista viestiäni: Kuinka vaikeaa on ymmärtää yksisuuntaisuus? Kuinka vaikeaa on ottaa suoraa kritiikkiä vastaan?

JackOja
05.05.2017, 23.05
Kulkusuuntanuolet niille kaistoille pitäisi maalata. Kohtuu tiheään.

Laroute
06.05.2017, 02.19
Pitää muistaa myös toisin päin törttöileviä. Tänään ajoin vanhaa Heinolan tietä Lahteen päin ylämäessä, vedin tiukkaa vetoa siinä ja audi ohitti juuri toista sulkuviivalla. Lähes hipaisi meikäläistä. Ollaan enemmän huolissaan näistä mulkuista, kuin törttöilevistä pyöräilijöistä!

mutanaama
06.05.2017, 02.39
Ja uitut! Pidetään oma pesä puhtaana, niin voidaan urputtaa niille audikuskeillekin ihan tosissaan. Mutta kyllä se ottaa luonnon päälle nähdä ryhmä (mmaantie) phillaristeja kusemassa muroihin jossain liikenneympyrässä. Ja sen ylimääräisen m:n tajuaa se ken tajuaa.

Laroute
06.05.2017, 02.59
Ja uitut! Pidetään oma pesä puhtaana, niin voidaan urputtaa niille audikuskeillekin ihan tosissaan. Mutta kyllä se ottaa luonnon päälle nähdä ryhmä (mmaantie) phillaristeja kusemassa muroihin jossain liikenneympyrässä. Ja sen ylimääräisen m:n tajuaa se ken tajuaa.

Aha. Minä pidin omaa pesää puhtaana täydellisesti ja audi homo melkein ajoi päälleni. Kerkesin hieman reagoimaan onneksi. Enkö siis voi urputtaa sinun mielestäsi, jos jotkut muut ajelevat fillareillaan punaisia päin. Minulla oli 15 kilsaa seuraaviin valoihin ja ajoin valkoisen viivan oikealla puolella. Olenko väärässä jos urputan audikuskista, joka ohittaa sulkuviivalla törkeästi.

OneTen
06.05.2017, 06.46
Tää kahtiajako ja oman leirin valinta on itselle ihan mahdotonta. Ajan autolla 50-55000 km vuodessa ja fillarilla 5-7000. Molemmissa jengeissä on a) sen tason liikennetörppöjä ja b) niin raivostuttavia nettiölisijöitä, etten halua tulla leimatuksi kumpaankaan porukkaan.
Pieni mutta äänekäs vähemmistö jne.

Lähinnä siis se, että mikä idea on yleistää ja syyttää "autoilijoita" jostain Premium Skodallaan töhöilevän Junior Executive Sales Management Assistantantin kusipäisyydestä, tai "pyöräilijöitä" sen kaupunkitempoilijan ääliömäisyydestä? Retorinen (retardinen?) kysymys.

tapna
06.05.2017, 07.28
Autoilijoiden mainetta on vaalittu kotimaakunnassa lähiaikoina huolella:

http://www.ksml.fi/kotimaa/Rattijuoppo-veti-kaverinsa-kanssa-sikeit%C3%A4-liikenneympyr%C3%A4ss%C3%A4-%E2%80%93-toinen-her%C3%A4tetyist%C3%A4-yritti-ly%C3%B6d%C3%A4-poliisia/972977
http://www.ksml.fi/kotimaa/Alaik%C3%A4inen-rattijuoppo-ajoi-rajusti-ulos-Karstulassa-Auto-py%C3%B6ri-katon-kautta-ymp%C3%A4ri-ja-katkoi-pylv%C3%A4%C3%A4n/977656
http://www.ksml.fi/kotimaa/Rattijuoppo-t%C3%B6rm%C3%A4ili-urakalla-Kirrin-liittym%C3%A4ss%C3%A4-%E2%80%93-auto-romuttui-t%C3%A4ysin/950252
http://www.ksml.fi/kotimaa/Rattijuoppo-kiihdytteli-poliisia-karkuun-Rantav%C3%A4yl%C3%A4ll%C3%A4-%E2%80%93-koirakin-kyydiss%C3%A4/965626
http://www.ksml.fi/kotimaa/Rattijuoppo-livahti-takapenkille-ennen-pys%C3%A4ytyst%C3%A4-%E2%80%93-humalainen-apumies-tarttui-rattiin/963928

E-Cruiser
06.05.2017, 08.10
Tää kahtiajako ja oman leirin valinta on itselle ihan mahdotonta. Ajan autolla 50-55000 km vuodessa ja fillarilla 5-7000. Molemmissa jengeissä on a) sen tason liikennetörppöjä ja b) niin raivostuttavia nettiölisijöitä, etten halua tulla leimatuksi kumpaankaan porukkaan.

Lähinnä siis se, että mikä idea on yleistää ja syyttää "autoilijoita" jostain Premium Skodallaan töhöilevän Junior Executive Sales Management Assistantantin kusipäisyydestä, tai "pyöräilijöitä" sen kaupunkitempoilijan ääliömäisyydestä? Retorinen (retardinen?) kysymys.

Ihmisen tärkeimpiä tarpeita on heimoutuminen. Muiden pois sulkeminen. Nykyään kun heimoutuminen ei ole enää hyväksyttävää kulttuurisesti eikä kansallisesti, niin sen intohimo siirtyy sitten muille elämänalueille.
Ihminen haluaa aina kokea me-henkeä, mihin hintaan hyvänsä. Ihmisessä on liberaalin ajan hengen valossa siis virhe.

Mohkku
06.05.2017, 08.47
Kuinka vaikeaa on ottaa suoraa kritiikkiä vastaan?

Kritiikin vastaanottamisen asteeseen vaikuttaa tapa, jolla kritiikki esitetään. Onko esimerkiksi tämä toimivin keino: "Totesin että pelle - kusit sit kaikkien fillaristien muroihin."

Jokainen voi miettiä tapaansa reagoida, jos palaute esitetään tuohon sävyyn tai johonkin muuhun. Laukaiseeko tuo jostain evoluution muokkaaman alitajunnan pohjalta vastareaktion vai aiheuttaako se nöyrää itsekritiikkiä.

Pitää muistaa myös toisin päin törttöileviä. Tänään ajoin vanhaa Heinolan tietä Lahteen päin ylämäessä, vedin tiukkaa vetoa siinä ja audi ohitti juuri toista sulkuviivalla. Lähes hipaisi meikäläistä. Ollaan enemmän huolissaan näistä mulkuista, kuin törttöilevistä pyöräilijöistä!

Kaikkein tärkeintä on pitää huoli omista asioista. Se vähentää tehokkaasti ongelmia, vaikka ei tietenkään niitä kokonaan poista. Kaikkein surkeinta onkin seurata kinastelua, jossa kaksi väärin toiminutta syyttää toisiaan. Molemmat ovat oikeassa, mutta ongelma ei poistu. Jokaisen pitää ymmärtää oikeuden perusperiaate eli toisen virhe ei mitätöi omaa virhettä. Tästä seuraa käytännössä myös se, että keskittymällä toisten virheisiin ei välttämättä edes tule huomattua omia virheitä eli niiden korjaaminen on mahdotonta. Toki silloin on hyvä taivastella muiden virheitä riippumatta siitä ajetaanko ne Audilla vai Bianchilla, mutta kovin rakentavaa se ei ole.

Ihminen haluaa aina kokea me-henkeä, mihin hintaan hyvänsä. Ihmisessä on liberaalin ajan hengen valossa siis virhe.

Totta. Kuten kyky ottaa vastaan asiattomaan sävyyn esitettyä ns. kritiikkiä, myös tässä asiassa evoluutio on muokannut ihmiseen tiettyjä piirteitä. Joskus ne ovat olleet hengissä säilymisen edellytys, mutta nyky-yhteiskunnassa on syytä tunnistaa itsessään itsestään elämää vaikeuttavat piirteet.

kuovipolku
06.05.2017, 09.29

Tässä puhuu ihanasti itsekategorisoitunut maastopyöräilijä!

Sitä muroihin kusemistakin taitaa olla useampaa sorttia eli phillaristit voivat ajaa vastoin liikennesäätöjä tavalla joka on vaarallista, muille liikenteen osapuolille haittaa aiheuttavaa, liikenteen ennalta-arvattavavuutta vähentävää ja sen sujuvuuttaa heikentävää tai jotain yhdistelmää edellistä.

Se voi myös olla ei mitään niistä, vaan ainoastaan muita, etupäässä autoilijoita, ärsyttäviä siksi että heille itselleen laki on laki ja sääntö on sääntö niin kuin se kirjoitetaan (paitsi siltä osin kuin se heidän mielestään on tyhmä, tarpeeton ja haitallinen eikä ole mitään järkeä jäädä tuijottamaan sitä pykälää) tai että he lainkunnioituksen vuoksi, valvontakameran tai siviilipoliisiauton pelossa joutuvat seisomaan punaisissa valoissa samaan aikaan kun phillaristit ketään vaarantamatta tai haittaamatta ajavat (yleensä tutussa paikassa) punaisten läpi.

No, kyllä mä itsekin ajorataa käyttäessäni ja joskus ruuhka-aikaan kelvilläkin noudatan "turhiakin" punaisia valoja ja olen muutaman kerran enemmän tai vähemmän heristänyt etusormea niille jotka ovat tarjonneet autoilijoille tilaisuuden vahvistaa ryhmäidentiteettiään...

Blackborow
06.05.2017, 09.35

Lähinnä siis se, että mikä idea on yleistää ja syyttää "autoilijoita" jostain Premium Skodallaan töhöilevän Junior Executive Sales Management Assistantantin kusipäisyydestä, tai "pyöräilijöitä" sen kaupunkitempoilijan ääliömäisyydestä? Retorinen (retardinen?) kysymys.Erittäin hyvin sanottu. Mulkku on mulkku ajoi se sitten töihinsä Audilla tai vapaa-ajalla maantiepyörällä lenkkiä.

Fat Boy
06.05.2017, 10.15
Ööh.. En kyllä keksi mitään tilannetta, milloin punaisia päin ajaminen olisi hyväksyttävää, kun risteyksessä on muitakin.. Kirjoitelma lain vahtimisesta, kun se itselleen sopii, passaa kyllä vähintäön yhtä hyvin pyöräilijöihin. Jonka kirjoituksellasi punaisia päin ajamisesta itsekin todistit.

nih..

Blackborow
06.05.2017, 10.43
Tässä puhuu ihanasti itsekategorisoitunut maastopyöräilijä!

Sitä muroihin kusemistakin taitaa olla useampaa sorttia eli phillaristit voivat ajaa vastoin liikennesäätöjä tavalla joka on vaarallista, muille liikenteen osapuolille haittaa aiheuttavaa, liikenteen ennalta-arvattavavuutta vähentävää ja sen sujuvuuttaa heikentävää tai jotain yhdistelmää edellistä.

Se voi myös olla ei mitään niistä, vaan ainoastaan muita, etupäässä autoilijoita, ärsyttäviä siksi että heille itselleen laki on laki ja sääntö on sääntö niin kuin se kirjoitetaan (paitsi siltä osin kuin se heidän mielestään on tyhmä, tarpeeton ja haitallinen eikä ole mitään järkeä jäädä tuijottamaan sitä pykälää) tai että he lainkunnioituksen vuoksi, valvontakameran tai siviilipoliisiauton pelossa joutuvat seisomaan punaisissa valoissa samaan aikaan kun phillaristit ketään vaarantamatta tai haittaamatta ajavat (yleensä tutussa paikassa) punaisten läpi.

No, kyllä mä itsekin ajorataa käyttäessäni ja joskus ruuhka-aikaan kelvilläkin noudatan "turhiakin" punaisia valoja ja olen muutaman kerran enemmän tai vähemmän heristänyt etusormea niille jotka ovat tarjonneet autoilijoille tilaisuuden vahvistaa ryhmäidentiteettiään...
Tässä on kyllä hyvä postaus. Kuvaa erittäin hyvin joidenkin maantiefillaristien erittäin itsekästä ajatusmaailmaa. Minä voin rikkoa lakeja koska minun matkani pitää joutua enkä halua hidastaa, mutta muiden erityisesti neljällä pyörällä liikkuvien pitää noudattaa pilkulleen lakia ja joustaa silloin kun minä en sitä noudata.

rhubarb
06.05.2017, 11.45
Tässä on kyllä hyvä postaus. Kuvaa erittäin hyvin joidenkin maantiefillaristien erittäin itsekästä ajatusmaailmaa. Minä voin rikkoa lakeja koska minun matkani pitää joutua enkä halua hidastaa, mutta muiden erityisesti neljällä pyörällä liikkuvien pitää noudattaa pilkulleen lakia ja joustaa silloin kun minä en sitä noudata.

Pyörä ei ole auto.

Laskepa joskus huviksesi liikenneonnettomuuksista selitykset “Q-pilari oli edessä”, “en nähnyt koska lasi heijasti”, “vauhtia 120 km/h”, “soitin just Ace of Basea, en kuullut junan torvea” jne. Liikenteen havainnointi on (kokeneelle ja tarkkaavaiselle) pyöräilijälle useampaakin kertaluokkaa helpompaa—hän ei vain näe paremmin ihan joka suuntaan, vaan voi käyttää myös aisteja joista metallilaatikossa ei ole mitään iloa.

Liikennesäännöt ovat olemassa turvallisuuden vuoksi, ei kyykytyksen.

Audien perseilystä on sitten omat ketjunsa, eräs voisi reitittää seuraavat sinne tai vaikka jättää postaamatta jos ei kykene pitämään heteroiluaan aisoissa.

Blackborow
06.05.2017, 15.07
Pyörä ei ole auto.

Laskepa joskus huviksesi liikenneonnettomuuksista selitykset “Q-pilari oli edessä”, “en nähnyt koska lasi heijasti”, “vauhtia 120 km/h”, “soitin just Ace of Basea, en kuullut junan torvea” jne. Liikenteen havainnointi on (kokeneelle ja tarkkaavaiselle) pyöräilijälle useampaakin kertaluokkaa helpompaa—hän ei vain näe paremmin ihan joka suuntaan, vaan voi käyttää myös aisteja joista metallilaatikossa ei ole mitään iloa.

Liikennesäännöt ovat olemassa turvallisuuden vuoksi, ei kyykytyksen.

Kiitos tämä vahvistikin aiemman postauksen antamaa kuvaa.

Kovasti tykätään rummuttaa, että polkupyörä on ajoneuvo ja sillä pitäisi saada ajaa ajoradalla. Minusta siihen ajoradalla ajamiseen liittyy myös velvollisuuksia kuten samojen sääntöjen noudattaminen kuin muillakin ajoradalla liikkuvilla eikä pelkästään oikeuksia ajaa siellä.

Onnettomuudet ei nyt varsinaisesti liity mitenkään tähän.

pätkä
06.05.2017, 15.47

Mikä tuossa postauksessa johon viittaat kuvaa nimenomaan joidenkin maantiefillaristien erittäin itsekästä ajatusmaailmaa?

kuovipolku
06.05.2017, 18.59
Mikä tuossa postauksessa johon viittaat kuvaa nimenomaan joidenkin maantiefillaristien erittäin itsekästä ajatusmaailmaa?

Mielestäni ihan hyvä kysymys. Etenkin kun kerroin (a) noudattavani ajoradalla ajaessa liikennevaloja ja (b) jopa silloin tällöin moittivani niitä noudattamattomia kanssapyöräilijöitä (joiden joukossa maantiepyöräilijät eivät käsitykseni mukaan ole yliedustettuina).

Ainoa seikka mistä saattoi hakea tukea tuollaiselle tulkinnalle oli se että osoitin tiettyä ymmärrystä sille että ajorataa käyttävälle phillaristille on olemassa täysin turvallisia ja tilanteen sujuvuutta muidenkin kuin pyöräiiljän kannalta edistäviä punaisia päin ajoja ja esitin mielipiteen että tällöinhän ei ole muita kuin mainitsemani syyt paheksua moista käytöstä.

rhubarb
06.05.2017, 19.11
Pyörä ei ole auto

polkupyörä on ajoneuvo

CamoN
06.05.2017, 19.17
Mielestäni ihan hyvä kysymys. Etenkin kun kerroin (a) noudattavani ajoradalla ajaessa liikennevaloja ja (b) jopa silloin tällöin moittivani niitä noudattamattomia kanssapyöräilijöitä (joiden joukossa maantiepyöräilijät eivät käsitykseni mukaan ole yliedustettuina).

Edellisen viestisi viimeinen kappale on tulkittavissa myös toisinpäin. Tai minä tulkitsen niin, että "pidätät oikeuden" päättää noudatatko liikennevalo-ohjausta vai jätätkö noudattamatta.

Vähän riipii sielua tämmöinen pyöräilijöiden leirittäminen vaikka "maantiepyöräilijöiksi", "maastopyöräilijöiksi", "hyötypyöräilijöiksi" tai joksikin muuksi. Kokemukseni mukaan esimerkiksi ne "maantiepyöräilijät" ajavat eri kaupunkiympäristöissä ympäri Suomen eri tavalla. Kaikki haluavat maksimoida kaikkien tienkäyttäjien turvallisuuden (ja toki korostuneesti oman ja muiden pyöräilijöiden turvallisuuden), mutta paikallinen liikennesuunnittelu ja -kulttuuri ohjaavat käyttäytymään eri tavoin. Erot voi olla yllättävän isot paikkakunnasta riippuen. Eikä käytös ole aina joka paikassa erityisen "siistiä", kun sitä tarkastelee objektiivisesti ulkopuolelta.

Köfte
06.05.2017, 19.28
Tää kahtiajako ja oman leirin valinta on itselle ihan mahdotonta. Ajan autolla 50-55000 km vuodessa ja fillarilla 5-7000. Molemmissa jengeissä on a) sen tason liikennetörppöjä ja b) niin raivostuttavia nettiölisijöitä, etten halua tulla leimatuksi kumpaankaan porukkaan. Pieni mutta äänekäs vähemmistö jne.

Tässä on aika paljon asiaa. Molemmilla kun itsekin tulee liikuttua, niitä k-päitä on molemmissa ko. ryhmissä.
Yleistys on se väärä lähestymistapa, oli kohde mikä hyvänsä.

Blackborow
06.05.2017, 20.25
Edellisen viestisi viimeinen kappale on tulkittavissa myös toisinpäin. Tai minä tulkitsen niin, että "pidätät oikeuden" päättää noudatatko liikennevalo-ohjausta vai jätätkö noudattamatta.

Näin minä sen tulkitsin, että voi valita noudattaako vai ei. Vaikka polkupyörä ei olekaan auto ja polkupyörällä punaisia päin ajaessaan vaarantaa lähinnä itsensä niin liikenne ei ole myöskään se paikka johon voi mennä itsensä terminoimaan vapaasti muiden kustannuksella. Ollappa kokenut maantiepyöräilijä joka ei kykene virhearviointiin...

E-Cruiser
06.05.2017, 20.45
Sähköllä ajaessa tulee ajettua oikein korostetun lainkuuliaisesti noin liikennevalojen ja liikennesääntöjen puolesta, mutta toisaalta taas sitten lujaa kun siihen on paikka.
Stadissa punaisia päin ajaminen tuntuu tarttuvan autoileviin pyöräilynvihaajiinkin heti, jos he jostain syystä ajavat fillarilla jonkun lyhyen matkan.
Olin toissapäivänä mukana seurana, kun rappunaapurini - todella kova pyöräilijöiden vihaaja - vei kunnostetun fillarin tyttärelleen parin kilsan päähän ajamalla.
Ukko painoi tyttärensä mankelilla läpi kaikista punaisista:) Huutelin välillä perään, että hei, venaa vähän...
Sitten se taas varmaan jupisee mulle ensi viikolla autotallissa, että ne saatanan pyöräilijät taas ajelivat ihan miten sattuu.

Köfte
06.05.2017, 21.18
^ Tuohan se helmasynti monilla onkin, ajoneuvon vaihto kevyempään/moottorittomaan
aiheuttaa säännöistä laistamista mukavuuden tavoittelussa. OT Kärjistettynä kännissä
kaahaaminen ajoneuvosta riippumatta on aina riski, ennenkin muille. end OT.

P.S. miten se keventely toimi? Pyörivää massaa ainakin vähennettiin reippaasti.

E-Cruiser
06.05.2017, 21.30
P.S. miten se keventely toimi? Pyörivää massaa ainakin vähennettiin reippaasti.

Todella hyvin toimii, oli loistoratkaisu. Mittareista (2 wattimittaria+perus-Topeak) näkyy suoraan että hyötysuhde parani, menee kevyemmin.
Yllättävän vähän kahden tuuman pienennys vaikutti kuoppien löytämiseen, eroa ei siinä juuri huomaa.

kuovipolku
06.05.2017, 22.00

Siis tämä:

No, sitten täytyy myöntää että olen ilmaissut asian harvinaisen huonosti. "Joskus" on kyllä siinä missä se on ihan tarkoituksella ja niillä "turhilla" punaisilla valoilla joita päin tunnustin kelvillä ajavani tarkoitin niitä tilanteita joissa näen ja tiedän että valo palaa vaikka ketään ei ole tulossa mistään tai joissa kierrossa on sellainen älytön hetki jolloin valo näyttää samaan aikaan sekä minulle että kaikista mahdollisista suunnista tulevalle risteävälle liikenteelle punaista valoa.

Mutta on totta että niin tehdessäni otan oikeuden olla noudattamatta ihan selvää liikennesääntöä.

Lare
13.05.2017, 13.47
Joku sankari ajoi trikoot tiukalla Itäväylää pitkin Siilitie-Itis välillä. Onnittelut

kuovipolku
13.05.2017, 20.07
Onhan Itäväylää ajettu autolla väärään suuntaankin, ei tuo siihen verrattuna edes säväytä! Mutta luulisi että kuvamateriaalia ilmestyisi siihen yhteen Facebook-ryhmään (vai onko se hävinnyt?)...

Vaikea muuten kuvitella että kukaan paikallinen olisi ollut liikenteellä, ajoradan vannoutuneimmille käyttäjille löytyy katureitti Itäväylän molemmin puolin.

Voisiko olla että Herttoniemen teollisuusalueen suunnasta tullut on kääntynyt risteystä liian aikaisin? Se Itäväylälle menevä ramppi alkaa tavallisena katuna ja pääsee aika pitkälle ennen kuin näkee ja huomaa missä onkaan.

(Onhan näitä juttuja ulkomailla moottoriteille ja autobahneille eksyneistä pyöräilijöistä aina silloin tällöin. Viimeksi jossain kevätkklassikossa kilpailunsa keskeyttänyt ja maalikaupunkiin lyhyempää tietä pyrkinyt sai poliisit peräänsä ja sitten poliisiautokyytiin tiimin hotelliin.)

Frosty
13.05.2017, 20.56
Joku sankari ajoi trikoot tiukalla Itäväylää pitkin Siilitie-Itis välillä. Onnittelut
Nämä taitavat aika korkealla prosentilla paljastua ulkomaalaisiksi. Suomalainen kyllä ymmärtää, ettei useampikaistaiselle tielle toivota pyöriä eikä työpaikan kahvipöytään muuta kuin Juhla Mokkaa.

Sotanorsu666
17.05.2017, 20.02
Olin koiran kanssa kävelemässä vantaajoen reunaa pitkin vanhan kaupungin lahdelle päin, kun alkoi takaa kuulu vapaarattaan rallatus. Itsekin pyöräilyä harrastavana aloin pälyilemään taakseni, että mitäs sieltä on tulossa ja kuinka kovaa. No eipä tullut ketään takaa, vaan joku ajeli fillarilla lahden moottoritiellä kohti pihlajanmäkeä. Tämä tapahtui tänään keskiviikkona 17.50 Suomen aikaa.

Mara I
04.09.2017, 14.17
Sunnuntaina, hieman puolenpäivän jälkeen Siton-Vidängenin koulun välillä länteen (Länsiväylän reunaa). Äiti oli kahden lapsensa kanssa pyöräilemässä, arviolta tänävuonna täyttävät/täyttäneet nelivuotias poika ja kuusivuotias tyttö. Pojalla meni jostain syystä herne nenään ja pysähtyi keskelle kelviä parkumaan. Itse olin juoksulenkillä. Oli lähellä, etten ottanut juoksulinjalta askelta sivulle ja pysähtynyt kysymään, mistä kenkä puristaa. Enpä sitä tehnyt, kun äiti oli pysähtynyt näköyhteyden päähän odottelemaan poikaa. Onneksi en tuota sivuaskelta ottanut, sillä tuosta metrin-puolentoista välistä pyyhkäisi mamil noin kolmeakymppiä – pojan vasemmalta puolelta toinen. Hyvin tämäkin sankari olisi sieltä mahtunut, mutta kun olisi pitänyt ajaa peräkkäin eikä rinnakkain. Tuollaisen taaperon tapauksessa on myös hyvin mahdollista, että hän saa päähänsä heittää pyörän mäkeen ja lähteä lampsimaan ihan mihin suuntaan hyvänsä.

Joten seuraavan kerran, kun näette vaahtosammuttimen kokoisen pyöräilijän parkumassa keskellä kelviä, niin hiljentäkää sitä vauhtia, pliis. Ja jos siinä on vielä jalkamies kuvioissa mukana, niin älkää nyt ainakaan näiden välistä ajako.

PS Siitä kun ehdin juosta parisataa metriä eteenpäin, niin eikö tuo poika jo tomerana polkenut ohitse. Jostain takaa puolestaan kuuluu tytön vaativa ääni: ”äiti, ÄITI,…” Mielessäni siinä lähetin jaksamisia äidille ja mietin, että onneksi nuo ajat ovat jo takanapäin.

oppes
04.09.2017, 18.45
Jos satut lukemaan tätä foorumia sinä tänään Kaupintiellä (Näyttelijäntien risteyksen ja Vihdintiellä päin seuraavan liikenneympyrän välillä about 16:25) minut ohittanut, niin melkoista hasardia kyllä vetelet mielestäni jaettua kelviä. Itsekin ajelen tuota pätkää mielestäni ylärajoilla +20kmh väistellen suojateiltä, kaupoista, kirjastosta, bussipysäkiltä pölähtäviä ihmisiä. Vetäisit kuitenkin ~+5 - 6 km/h ohi jalankulkijoiden puolta jatkaen samalla vauhdilla läpi ruuhkaisen Lassilan. Oli kyllä sellaista kyytiä, että selvästi ei ole vielä sattunut kertaakaan kunnolla. Kun sitten sattuu, toivon ettei muihin kuin sinuun. Ja toivon, ettei sinuunkaan satu kuin sen verran, että opit.

hcf
04.09.2017, 19.16
Nopeusrajotushan kelvillä on sama ku rinnakkaisellä autotiellä. Ehkä ois parempi syyttää liikennesääntöjä.

oppes
04.09.2017, 19.25
Nopeusrajotushan kelvillä on sama ku rinnakkaisellä autotiellä. Ehkä ois parempi syyttää liikennesääntöjä.

Eli kaupunkien/taajamien yhdistetyillä kelveillä 30 - 40km/h? Oikeesti. En nyt tarkoita valtaväylien vieressä kulkevia kelvejä vaan selkeästi kaupunkialueella olevaan kelviä, jonka varrella on asuintaloja, kauppoja, bussipysäkkejä suojateitä taajaan jne... Eli kun kadulla on 40km/h autoille, niin pitäähän pyöräilijän jalankulkijoiden seassa painaa samaa... :(

Blackborow
04.09.2017, 19.32
Oletko kuullut käsitteestä tilannenopeus?

Kuutio
14.09.2017, 09.24
Soo soo sille Cannondalen (musta runko, valkoiset tekstit, kippurasarvet) mieskuskille, joka eilen klo 16 seutuvilla ajoi Oulun Castrenin kentän kulmalla, Paulaharjuntien yli päin punaisia. Et ollut eduksi meille pyöräilijöille. :(

SSGT-92
24.09.2017, 14.19
Kukahan viksu se ajeli Kouvostoliitos Puistokatua ylöspäin tänään tossa 13 jälkeen kadun oikeaa reunaa,siinä menee vieressä kelvi.Kelt./vihr.-mustaa oli takissa.

STN
24.09.2017, 18.43
Tää varmaan on mun törttöilyjä, mut tänään ajoin pyörätiellä/jalkakäytävän yhdistelmällä eteenpäin ja edessä käveli oikeaa reunaa pitkin pariskunta koiran kanssa. No ajattelin ohittaa vasenmalta, mut ne kääntyikin vasenmalle menevälle suojatiellä. No ei siinä mitään mut koira sai jonkun hajun oikealta ja se jäi sitä haistelemaan ja kävelyttäjäpariskunta kääntyi vasenmalle ja se koiran talutushihna meni koko pyörätien yli. No onneksi ne veti sitten koiran pois niin ei käynyt mitään.

rhubarb
24.09.2017, 20.19
Kukahan viksu se ajeli Kouvostoliitos Puistokatua ylöspäin tänään tossa 13 jälkeen kadun oikeaa reunaa,siinä menee vieressä kelvi.Kelt./vihr.-mustaa oli takissa.

Ajoneuvot kuuluvat ajoradalle. Ellei pyöräilijä aiheuttanut vaaraa tai kohtuutonta haittaa, sinne vaan.

pätkä
25.09.2017, 14.44

Oliko ajoneuvo varmasti sitä tyyppiä, jolla ajaminen klv:llä on sallittua? Esim. L1e-B luokan sähköpyörällä ei klv:llä saa ajaa, paitsi jos väylällä on sallittu mopoille lisäkilpi.

"Laiton pyöräily" ajoradalla tuleekin varmasti lisääntymään...

SSGT-92
25.09.2017, 14.49
Joku kippurasarvinen.Paikassa oikealle kaartuva osuus,pihaliittymiä,joista osa peitteisiä.Sillä kelvilläkin on suht ok pinta.Tuo tie kun vielä johtaa sairaalalle,siinä on myös häly-ajoneuvoliikennettä aika ajoin.

MacKonte
25.09.2017, 15.28
Paikassa oikealle kaartuva osuus,pihaliittymiä,joista osa peitteisiä.
En puolustele mahdollisesti jo tunnustanutta kanssapolkijaa, mutta muutaman omakohtaisen kokemuksen jälkeen olen omalla kylällä ajanut aina vastaavassa paikassa ajotiellä. Peitteisestä pihaliittymästä tuleva auto huomioi ajotiellä kulkevat väistettävät pysähtyen kelville. Pyöräilijä jarruttaa - jos vaan ehtii...

haedon
25.09.2017, 17.22
Samaa mieltä noiden pihaliittymällisten kanssa. Olen jäänyt ainoan kerran vastaavan tyyppisessä paikassa auton alle (tai ylihän siinä mentiin:D), kun vastoin tapojani menin maantiepyörällä kevyesti rullailemaan klv:lle. Ei siinä ehtinyt kissaa sanoa kun oltiin selällään tontissa. Ajoradalla on muutama sekunti aikaa reagoida molemmilla. Tosin kyseisessä tilanteessa olisi ehtinyt, jos vain rouvalla ei olisi ollut niin kiire UIMARANNALLE.

SeKo
25.09.2017, 21.18
Samaa mieltä noiden pihaliittymällisten kanssa. Olen jäänyt ainoan kerran vastaavan tyyppisessä paikassa auton alle (tai ylihän siinä mentiin:D), kun vastoin tapojani menin maantiepyörällä kevyesti rullailemaan klv:lle. Ei siinä ehtinyt kissaa sanoa kun oltiin selällään tontissa. Ajoradalla on muutama sekunti aikaa reagoida molemmilla. Tosin kyseisessä tilanteessa olisi ehtinyt, jos vain rouvalla ei olisi ollut niin kiire UIMARANNALLE.

Jatkoiko rouva matkaansa uimarannalle välittömästi pyöräilijän lennettyä yli? Haen sitä, että siihenhän se kiire sitten loppui. Kunpa tämä saataisiin kaikille jakeluun. Kenelläkään ei saa olla liikenteessä niin kiire, että oma suorite vedetään liian tiukalle tai yli. Auto on tappava ase.

Blackborow
22.12.2017, 17.51
Tuossa puolisen tuntia sitten Oulun kohdalla matkalla pohjoiseen vaalea kakkoskorinen V70 Volvo suksiboksi katolla ja perässä vetokoukkutelineessä läskipyörä, joka oli huputettu jollain peitteellä siten, että peitti kokonaan auton takavalot. Taakse ei siis näkynyt minkäänlaisia valoja, kun telineessä ei niitä ollut. Ei muuta kuin hyvää ja turvallista matkaa...

Barracuda
22.12.2017, 17.55
Tuossa puolisen tuntia sitten Oulun kohdalla matkalla pohjoiseen vaalea kakkoskorinen V70 Volvo suksiboksi katolla ja perässä vetokoukkutelineessä läskipyörä, joka oli huputettu jollain peitteellä siten, että peitti kokonaan auton takavalot. Taakse ei siis näkynyt minkäänlaisia valoja, kun telineessä ei niitä ollut. Ei muuta kuin hyvää ja turvallista matkaa...

Vaatii kyllä jo todellista taitoa koska farkkuvolvon takavalot kattaa takaluukun reunat käytännössä ylhäältä katonrajasta puskuriin saakka. Anyway, turvallista matkaa.

oppes
22.12.2017, 17.58
Ja eilen Espoon Erityistalousalueella joku sankari paineli pimeässä autojen seassa (16.30) Cyclolla Vanhaa Turuntietä ilman takavaloa. Leppävaarassa vielä kylmästi vasten punaisia valojoja, leikaten risteyksen jälkeiselle kelville. Melkoisella hasardilla kyllä mentiin...

Blackborow
22.12.2017, 22.14
Vaatii kyllä jo todellista taitoa koska farkkuvolvon takavalot kattaa takaluukun reunat käytännössä ylhäältä katonrajasta puskuriin saakka. Anyway, turvallista matkaa.
Riippuu varmasti mistä kulmasta katsoo, mutta V70:sta matalamman auton kuskipaikalta järkevän turvavälin päästä ei näkynyt yhtään valoja.

wex4
16.05.2018, 15.21
Meneekö ot, mutta nyt otsikon nimi pitäisi olla -ketkä törttöilee siellä.
Hyvinkää ja kaltevantien tai sit seon kytäjäntien työmaa. En ole siellä itse töissä.
Valittajat ovat kaksi siellä töissä olevaa pyöräilijää, kyllähän se varmasti harmittaa kun hyvä tie muutetaan suoremmaksi ja ehkä leveämmäksikin, kilteimmät vilkuttaa keskisormella ja ei siitä sen enempää.
Idiootit siellä oikaisevat työmaa alueen läpi ja on ollut jo useita vaaratilanteita, työkone kuljettaja ei oleta siellä olevan ulkopuolisia ja läheltäpiti tilanteita ollut jo useita, työmaa alueella ei saisi olla ilman asianmukaista lupaa ja vaatetusta.
Nyt puhutaan pyöräilijöistä ei työmatka polkijoista.
Hauskaa kesää jokaiselle ja yritetään olla hengissä vielä syksylläkin.

Oletan jokaisen asiattomasti kommentoijan olevan yksi näistä idiooteista.

Marsusram
16.05.2018, 15.40
Ikävää jos tulee kellekään tarve mennä asialliseti merkitylle työmaalle. Oletan että liikenteen ohjaus on tehty turvallisesti niin että vahingossakaan ei voi eksyä millekään turvattomalle alueelle.
Pelkillä kieltomerkeillä ei saada kuin ärtymystä aikaan, jos korvaavaa turvallista reittiä ei ole varattuna blokatun tilalle.

wex4
16.05.2018, 15.48
Alue on aidattu, mutta en usko että asianmukaista kierto tietä on pystytty järjestämään, tienkapeuden takia, perus vanha maantie, olemattomalla pientareella. joka nyt käsittääkseni muutetaan. Aitoja on siirretty pyöräilijöiden toimesta.
Muokkasin osoite tietoja, korjaan oikean kun nään asianomaisen.

Mikkomies
21.05.2018, 00.10
Täytyy tehdä tunnustus itsestäni. Tuli tänään korjailtua pojan vanhaa pyörää ja piti käydä kokeilemassa pieni lenkki Kivikon metsässä kun itähelsingissä asutaan. Tarkoitus oli kokeilla miten vaihteet toimivat. Kypärää en tietenkään pienelle lenkille laittanut. Jotenkin eksyin Kivikon EK4 reitille vaikka en maastopyöräilyä edes harrasta. Vaihteita tuijottaessa ajoin hyppyriin ja ja siitä tangon yli onneksi en itseäni sattuttanut. Takaa tullut maastopyöräilijä antoi minun kuulla kunniani ilman kypärään ajosta, vaimo kyllä raivosi kotona vielä enemmän.
Lupaan nyt korjata tapani ja sovinnon eleenä osallistun kesällä maastopyöräkurssille, kypärä päässä tietenkin :)

Kare_Eskola
21.05.2018, 14.27
Nostan kypärää henkilölle joka tunnustaa vähän töpeksineensä ja menee vieläpä maastopyöräkurssille! Lisää tällaista!

Anteeksi että minulla nousi polkuraivo. Olisi ollut asiallisempaa huolehtia kaatuneen hyvinvoinnista, mutta eipä näyttänyt vakavampaa käyneen.

Siksi lähinnä ripitin että kun joku jokamies noissa pikkutuplissa loukkaa itsensä, niin kaupunki lanaa koko metsän parkkipaikaksi, ettei vaan koskaan satu mitään. Niin on ennenkin käynyt...

Toivottavasti vaihteet pelaa pojan pyörässä.

Mik@
21.05.2018, 16.08
Mikkomiehelle ja Kare Eskolalle täydet 10 pistettä esimerkillisestä nettikeskustelusta! Uskoni yleisiin jorinoihin palasi [emoji3]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mikkomies
21.05.2018, 21.34
Nostan kypärää henkilölle joka tunnustaa vähän töpeksineensä ja menee vieläpä maastopyöräkurssille! Lisää tällaista!

Anteeksi että minulla nousi polkuraivo. Olisi ollut asiallisempaa huolehtia kaatuneen hyvinvoinnista, mutta eipä näyttänyt vakavampaa käyneen.

Siksi lähinnä ripitin että kun joku jokamies noissa pikkutuplissa loukkaa itsensä, niin kaupunki lanaa koko metsän parkkipaikaksi, ettei vaan koskaan satu mitään. Niin on ennenkin käynyt...

Toivottavasti vaihteet pelaa pojan pyörässä.
Mitään vakavempaa ei käynyt vain pieni kolhu ylpeydelle. Oli jännä huomata, että vaikka itse paasaan aina nuorille niin treeneissä ( Judo) kuin kotona turvallisuudesta, ettei kuitenkaan aina itse toimi niin kuin neuvoo muita. Vaihteet toimivat kyllä hyvin 😁 .

Gary oin'
22.05.2018, 10.01
Samaa linjaa jatketaan: kurvasin työpaikan pihaan päin hiekkaliittymää pyörätieltä, kun ison puskan takaa tuli vastaan pyöräilijä vasenta kaistaansa. Yllättävimmästä mahdollisesta paikasta siis! Pikainen "väistän tänne - älä nyt sinäkin!", hätäratkaisuna jarrut pohjaan ja osittain hallittu kuperkeikka tangon yli oikealle. Itselleni hyvä opetus tilannenopeudesta, joka tuntuu näin kevään tullen karkaavan huomaamatta. Ilta piti tehdä aivan jotain muuta kuin suoristella takavaihtajaa ja -kiekkoa.

kauris
24.05.2018, 08.35
Ärsytti, kun Tuomarilan asemalla pari päivää sitten mustalla olisko Spessun täysjoustoläskillä kaveri halusi kurvailla pyörällään siinä metrin-kahden etäisyydellä laiturin reunasta ihan junan pysähtymiseen saakka ihmisten välissä. Meinasin jo kysyä, että meinaatko ajaa ihan sisälle saakka mutta ovien avautumisen jälkeen hän sentään talutti pyöränsä junaan. Junan sisällä sitten piti jälleen istua satulassa. Oli ehkä junan penkkejä parempi penkkikin hänellä.

JackOja
24.05.2018, 08.54
^samalla tavalla ärsyttää ne metron asemalaitureilla "coolisti" ajelevat. Voin kertoa, että ne vaikuttaa typerältä ja lapselliselta, ei coolilta.

Mara I
28.05.2018, 10.00
Ajoneuvot kuuluvat ajoradalle tykkää täällä kai moni - mutta jos sunnuntaiaamuna ajaa Munkkiniemi-Lehtisaari väliä pitkin ajorataa, niin olisi siinä varsin hyvä kelvi vieressä eikä tuona ajankohtana ruuhkaa.

mkpaa
28.05.2018, 19.44
Ajoneuvot kuuluvat ajoradalle tykkää täällä kai moni - mutta jos sunnuntaiaamuna ajaa Munkkiniemi-Lehtisaari väliä pitkin ajorataa, niin olisi siinä varsin hyvä kelvi vieressä eikä tuona ajankohtana ruuhkaa.

Ottamatta kantaa tekijään niin se ajorata on kyllä tuhannesti parempi. Kyseinen klv:llä on useita näköesteitä ja jyrkkiä käännöksiä. Ei sinänsä juuri poikkea muista alueen klv:stä. Ruuhka-aikaan toki kohteliaampi ajaa klv:iä pitkin, että ei tule vaarallisia ohituksia. :)

rhubarb
28.05.2018, 22.36
Lehtisaaren KLV on aivan kauhea, ja nyt myös useasta kohtaa tietyön takia poikki. Bonuksena tiilimuurien takaa tulevissa risteyksissä on myös n. puolen metrin reunavallit. Kiveystä eivät sentään ole laittaneet.

Sen hyväksi kehuminen saa minut epäilemään josko olet sitä ajorataa lähempää nähnytkään, tai toisaalta säälimään jos keskimäärin ajat huonompaa kelviä…

Mara I
29.05.2018, 09.59
Luetun ymmärtäminen, missä pelaa?

Nyt ei ollut kyse Lehtisaaresta vaan Munkkiniemi-Lehtisaari välistä eli pätkä ennen Lehtisaaren siltaa.

rhubarb
29.05.2018, 12.52
Jah, "väliä" kuulosti koko päämäärien väliltä noin yleisessä kielenkäytössä. Ranta onkin ihan mukava siltä kilometrin matkalta, joskin jos tulee Munkkiniemen puolelta ja tietää että Lehtisaaren päässä joutuu heti vaihtamaan puolta tietyön vuoksi, saattaa kaksi kadun ylitystä vaikuttaa hiljaisena aikana melko turhalta.

oppes
29.05.2018, 18.13
Luetun ymmärtäminen, missä pelaa?

Nyt ei ollut kyse Lehtisaaresta vaan Munkkiniemi-Lehtisaari välistä eli pätkä ennen Lehtisaaren siltaa.

Ennen Lehtisaarta Munkkiniemestä tultaessa on kyllä kait Kuusisaari ja sen kelvit on nyt auki kaivetut ja ihan potaskaa... Kokemusta viime viikonlopulta...

Mara I
29.05.2018, 18.14
Katsoin karttaa. Tunnustan töppäilleeni itse. Kuusisaarta tarkoitin ja tarkemmin sitä suoraa Tamminiemeä vastapäätä. Sovitaan että törttöily on inhimillistä.

oppes
29.05.2018, 18.52
Katsoin karttaa. Tunnustan töppäilleeni itse. Kuusisaarta tarkoitin ja tarkemmin sitä suoraa Tamminiemeä vastapäätä. Sovitaan että törttöily on inhimillistä.
Jep :D Ja tuossa kohden ei olla edes Kuusisaaressa vielä. En nyt kuitenkaan tuotakaan pätkää kelvien aateliin lukisi :)

TemMeke
29.05.2018, 22.18
Tunnustan törttöilleeni tänään urakalla.

1) Itäväylän kelvillä itäänpäin. Länsimäen risteyksen kohdalla kuorma-auto blokkasi koko kelvin, joten se piti kiertää jostain. Kun en tunne paikkoja, niin en viitsinyt lähteä arpomaan sivuteitä, vaan ajoin sitten Itäväylää pitkin 300m seuraavaan risteykseen. Pari autoilijaa ilmoitti mielipiteensä torvella, sori siitä.

2) Söderkullan keskustassa(?) Uutta Porvoontietä itäänpäin. Siirryin liikenneympyrän kohdalla ajoradalle noin kilsa ennen kelvin loppumista, koska työmaan kohdalla on sen vertaa isoa kiveä kelvillä, että yhden renkaan kyljen puhkaisin jo siinä, kun aurinkoisena päivänä ei ehdi huomata kaikkia varjokohdista. Lisäksi sieltä Ingman-areenalta tulee jatkuvasti mopoautoja, henkilöautoja ja jopa linja-autoja kolmion takaa katsomatta lainkaan oikealle kevyttä liikennettä. Sama usein kahdessa seuraavassakin risteyksessä sieltä uudehkolta asuinalueelta, vaikka tuo areena pahin onkin. Tänään ei kyllä osunut autoja kohdalle, mut sori siitäkin.

3) Kulloon koulun jälkeen, edelleen samaa tietä, samaan suuntaan. Siirryin siinä heti uudelle kelville, kun se alkoi. Vain huomatakseni, että siinä ylämäessä on traktori koko kelvin leveydeltä lanaamassa asfaltin ulkopuolisia reunoja. Ei auttanut kun kääntyä takaisin ja siirtyä edellisestä risteyksestä ajoradalle. Johan siinä ehti joku huudella "eiks ***** uus pyörätie kelpaa". Sori nyt siitäkin.

Pyörätiellä ois kyllä kiva ajella, mut maantiepyörällä paikoin aika haastavaa. Läskillä toki pääsis työmaiden läpi ja ojien kautta, että oma moka. Sori vaan siitäkin.

Vilhelm V
29.05.2018, 22.21

1) Itäväylän kelvillä itäänpäin. Länsimäen risteyksen kohdalla kuorma-auto blokkasi koko kelvin, joten se piti kiertää jostain. Kun en tunne paikkoja, niin en viitsinyt lähteä arpomaan sivuteitä, vaan ajoin sitten Itäväylää pitkin 300m seuraavaan risteykseen. Pari autoilijaa ilmoitti mielipiteensä torvella, sori siitä.

2) Söderkullan keskustassa(?) Uutta Porvoontietä itäänpäin. Siirryin liikenneympyrän kohdalla ajoradalle noin kilsa ennen kelvin loppumista, koska työmaan kohdalla on sen vertaa isoa kiveä kelvillä, että yhden renkaan kyljen puhkaisin jo siinä, kun aurinkoisena päivänä ei ehdi huomata kaikkia varjokohdista. Lisäksi sieltä Ingman-areenalta tulee jatkuvasti mopoautoja, henkilöautoja ja jopa linja-autoja kolmion takaa katsomatta lainkaan oikealle kevyttä liikennettä. Sama usein kahdessa seuraavassakin risteyksessä sieltä uudehkolta asuinalueelta, vaikka tuo areena pahin onkin. Tänään ei kyllä osunut autoja kohdalle, mut sori siitäkin.

3) Kulloon koulun jälkeen, edelleen samaa tietä, samaan suuntaan. Siirryin siinä heti uudelle kelville, kun se alkoi. Vain huomatakseni, että siinä ylämäessä on traktori koko kelvin leveydeltä lanaamassa asfaltin ulkopuolisia reunoja. Ei auttanut kun kääntyä takaisin ja siirtyä edellisestä risteyksestä ajoradalle. Johan siinä ehti joku huudella "eiks ***** uus pyörätie kelpaa". Sori nyt siitäkin.

Pyörätiellä ois kyllä kiva ajella, mut maantiepyörällä paikoin aika haastavaa. Läskillä toki pääsis työmaiden läpi ja ojien kautta, että oma moka. Sori vaan siitäkin.

Jos tässä kuvattu oli törttöilyä, niin minä olen törttöilijä. Näin on.

kuovipolku
30.05.2018, 00.26
Ketju oli väärä; täällä kuvataan toisten pyöräilijöiden törttöilyjä mahdollisimman epäedullisesti, osoitetaan syvää paheksuntaa ja annetaan ymmärtää moisen törttöilyn olevan täysn omaan liikennekäyttäytymiseen kuulumatonta.

Tunnustus omasta törttöilystä tulee esittää tietenkin ketjussa "Tunnustus törttöilystä liikenteessä", mutta viesti olisi ollut silloinkin väärässä ketjussa, sillä siihen kuuluvat vain aidot ja vilpittömät tunnustukset tilanteista joissa on omastakin mielestä - eikä vain muiden osapuolien mielestä tai liikennesääntöjen kirjaimen mukaan - toiminut törttöillen.

ilmora
30.05.2018, 07.45

Tunnustan myös olevani törttöilijä noilla parametreillä.

Petri Väisänen
30.05.2018, 08.50
Tunnustan myös olevani törttöilijä noilla parametreillä.Mitään en tunnusta, ikinä, te perhanan törttöilijät [emoji51].

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

TemMeke
30.05.2018, 09.15
Ketju oli väärä; täällä kuvataan toisten pyöräilijöiden törttöilyjä mahdollisimman epäedullisesti, osoitetaan syvää paheksuntaa ja annetaan ymmärtää moisen törttöilyn olevan täysn omaan liikennekäyttäytymiseen kuulumatonta.

Tunnustus omasta törttöilystä tulee esittää tietenkin ketjussa "Tunnustus törttöilystä liikenteessä", mutta viesti olisi ollut silloinkin väärässä ketjussa, sillä siihen kuuluvat vain aidot ja vilpittömät tunnustukset tilanteista joissa on omastakin mielestä - eikä vain muiden osapuolien mielestä tai liikennesääntöjen kirjaimen mukaan - toiminut törttöillen.

Perhana, törttöilin siis täälläkin. :(

oppes
30.05.2018, 19.08
Tunnustukset ja avautumiset tai muut puhdistautumiset omasta töpeksinnästä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39959-Tunnustus-t%F6rtt%F6ilyst%E4-liikenteess%E4

Mik@
30.05.2018, 20.50
Harvoin tulee kirjoitettua tähän ketjuun, mutta tänään tuli todistettua sellainen tempaus että huh huh...

Noin klo 16:15 aikoihin ajelin Helsingin suunnasta Espooseen tien 110 vieressä kulkevaa kelviä. Lähellä kaupunkien rajaa Hkin puolella on pitkä suora, jonka keskikohdassa on valo-ohjattu suojatie. Ohitseni hetkeä aiemmin pyyhältänyt sankari ei jaksanut jäädä odottamaan valojen vaihtumista, vaan koukkasi kylmän viileästi noin 20 metriä suojatien jälkeen tien yli oikealla puolella kulkevalle kelville. Autoja meni molempiin suuntiin ja tieosuudella on 60 km/h rajoitus.

Hengenvaarallinen ja typerä tempaus, jolla onnistuttiin tahraamaan pyöräilijöiden mainetta monen työmatkalaisen silmissä oikein kunnolla. En tiedä pahensiko asiaa entisestään vai ei, mutta kaiken lisäksi kaverilla oli päällä erään uusmaalaisen seuran paita. Ei sekään yksityiskohta pyöräilijöiden asiaa edistä millään tavalla.

En tiedä mistä moinen törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtui. Eikö vaan kaveri välittänyt ollenkaan mistään vai oliko jotenkin itsetuhoinen? Tai ehkä Strava-segmentti oli tärkeämpi kuin oma henki.

Fuuga
30.05.2018, 21.01
Tuo on kyllä yksi näistä pk-seudun kelvi-kukkasista enkä toisaalta ihmettele tuota. Juuri kun olet saanut polkemisen taas rullaamaan, pitäisi pysähtyä odottelemaan jotain valoja, jotta pääset yli. Kyllä tulee itsekin ajettua tuosta viistosti yli kun autojen virrassa on sopivat raot.

Mik@
30.05.2018, 21.12
Tuo on kyllä yksi näistä pk-seudun kelvi-kukkasista enkä toisaalta ihmettele tuota. Juuri kun olet saanut polkemisen taas rullaamaan, pitäisi pysähtyä odottelemaan jotain valoja, jotta pääset yli. Kyllä tulee itsekin ajettua tuosta viistosti yli kun autojen virrassa on sopivat raot.

Viestisi vetää (lähes) sanattomaksi...

Fuuga
30.05.2018, 22.45
Huonosti suunnitellut liikenneratkaisut ovat omiaan vähentämään niiden kunnioitusta. Parempi olisi ollut sijoittaa valot radanvarren kelvin loppumiskohtaan, jossa on pieni nousu ja vauhdit hidastuvat automaattisesti ja ylitys olisi suoraan menosuuntaan. Nyt valoille on loivaa laskua tai ainakin tasaista ja vauhdit taas nousevat ja heti kohta pitäisi jarruttaa ja pysähtyä valoihin, jotka ovat vieläpä kulkusuuntaan nähden suorassa kulmassa. Itselläni on työmatka kohtuullisen katkoton, mutta voin hyvin käsittää turhautumisen pätkällä Pitäjänmäki - Kilo, joka on täynnä surkeita liikenneratkaisuja.

Barracuda
30.05.2018, 22.57
Joop, aina löytyy syy sille miksi juuri minun ei tarvitse noudattaa sääntöjä...

Fuuga
30.05.2018, 23.12
Alkaa mennä jo vähän OT:ksi, mutta tarkalleen ottaen ajoradan saa ylittää muustakin kohdasta kuin vain suojatien kohdalta. Aikoinaan Karpo määritteli riittävän etäisyyden abt. 20 metriksi kun kuvasivat jotain liikenneministeriön virkamiestä ylittämässä katua suoraan ovelta n. 20 m päässä suojatiestä. Joku tarkempi voi kaivella lakitekstistä koskeeko sama pyöräilijää kuin kävelijää, että ajorata pitäisi ylittää kohtisuorassa joka tietysti on eri asia kuin viistoon. Ajorataa ylitettäessä pitää käyttää erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta, jotka ovat kovin subjektiivisia.

F. Kotlerburg
31.05.2018, 09.56
Huonosti suunnitellut liikenneratkaisut ovat omiaan vähentämään niiden kunnioitusta. Parempi olisi ollut sijoittaa valot radanvarren kelvin loppumiskohtaan, jossa on pieni nousu ja vauhdit hidastuvat automaattisesti ja ylitys olisi suoraan menosuuntaan. Nyt valoille on loivaa laskua tai ainakin tasaista ja vauhdit taas nousevat ja heti kohta pitäisi jarruttaa ja pysähtyä valoihin, jotka ovat vieläpä kulkusuuntaan nähden suorassa kulmassa. Itselläni on työmatka kohtuullisen katkoton, mutta voin hyvin käsittää turhautumisen pätkällä Pitäjänmäki - Kilo, joka on täynnä surkeita liikenneratkaisuja.
Just sun sorttiset sooloilijat joiden ei omasta mielestään tarvi noudattaa olemassa olevia liikenneratkaisuja, että matka etenee, aiheuttaa sitä spandex-vihaa ja nettipalstoille kirjoittelua sinkoilevista spandex-raketeista.

tvain
31.05.2018, 10.02
Alkaa mennä jo vähän OT:ksi, mutta tarkalleen ottaen ajoradan saa ylittää muustakin kohdasta kuin vain suojatien kohdalta. Aikoinaan Karpo määritteli riittävän etäisyyden abt. 20 metriksi kun kuvasivat jotain liikenneministeriön virkamiestä ylittämässä katua suoraan ovelta n. 20 m päässä suojatiestä. Joku tarkempi voi kaivella lakitekstistä koskeeko sama pyöräilijää kuin kävelijää, että ajorata pitäisi ylittää kohtisuorassa joka tietysti on eri asia kuin viistoon. Ajorataa ylitettäessä pitää käyttää erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta, jotka ovat kovin subjektiivisia.

Tieliikennelain 44 § säädetään jalankulkijan velvollisuus käyttää suojatietä, "jos se on lähellä". Vastaavaa velvoitetta ei ole polkupyöräilijälle.

Jos esimerkiksi pyörätie on kadulla ajoradan molemmin puolin, polkupyörän kuljettaja saa minun tulkintani mukaan kääntyä toisen puolen pyörätielle ja tehdä U-käännöksen ajoradan ylittäen mikäli kääntymistä tai U-käännöstä ei ole erillisellä liikennemerkillä kielletty, tai ajoradalla ei tarvitse ylittää sulkuviivaa (koskee sekä valkoista että keltaista sulkuviivaa). Tällaista manööveriä tehtäessä tieten polkupyörän kuljettajalla on sama väistämisvelvollisuus kuin kaistaa vaihdettaessa tai ylipäätää käännyttäessä.

Mikäli tuollainen kääntyminen ei olisi lähtökohtaisesti sallittua, olisi monille kiinteistöille mahdotonta ajaa laillisesti kun tässä maassa on melkoisesti katuja, joissa pyörätie on vain kadun toisella puolella.

pätkä
31.05.2018, 10.31
Miksi pyöräilijän pitäisi käyttää suojatietä, kun suojatiellä ei saa pyöräillä?

kuovipolku
31.05.2018, 10.47
Just sun sorttiset sooloilijat joiden ei omasta mielestään tarvi noudattaa olemassa olevia liikenneratkaisuja, että matka etenee, aiheuttaa sitä spandex-vihaa ja nettipalstoille kirjoittelua sinkoilevista spandex-raketeista.

Uskotko tuohon todella itsekään?

Tai no - selittäähän tuo sen yleisen ja laajasti tunnetun jopotyttövihankin:rolleyes:

tvain
31.05.2018, 11.12
Miksi pyöräilijän pitäisi käyttää suojatietä, kun suojatiellä ei saa pyöräillä?

Tarkennus: Tarkoitin vastaavallva velvoitteella, että pyörätien jatkeella ei ole käyttövelvoitetta. Pyörällä saa siis ajaa kadun yli vaikka 5 cm pyörätien jatkeen vierestä. Sen sijaan jalankulkija ei tieliikennelain mukaan saa kävellä kadun yli 5 cm suojatien vierestä.

Oikeastihan pyörätien jatke on määritelmällinen vitsi. Uudessa tieliikennelaissa, joka toivottavasti tulee voimaan 2019 alusta, suojatiellä saa pyöräillä.

pätkä
31.05.2018, 11.21
Jep, lähinnä ihmettelin Mik@:n postausta, ettei pyöräilijä käyttänyt suojatietä.

F. Kotlerburg
31.05.2018, 11.22
Uskotko tuohon todella itsekään?

Tai no - selittäähän tuo sen yleisen ja laajasti tunnetun jopotyttövihankin:rolleyes:
Kyllä on alettava uskomaan. Tuolla toisessa ketjussa oli linkitetty video, jossa pyöräilijä törmää autoon aika karun näköisesti. Toisaalla tätä videota 90% käyttäjistä kommentoi tyyliin, että oli ihan oikein spandexhomolle, kun eivät osaa ajaa liikenteessä.

VPR
31.05.2018, 11.38
Kyllä tulee itsekin ajettua tuosta viistosti yli kun autojen virrassa on sopivat raot.
Sama täällä.

kuovipolku
31.05.2018, 11.53
Aivan samanlaisia säännöistä piittaamattomia tai niiden noudattamisen tärkeyttä - silloin kun se todella on turvallisuuden tai sujuvuuden takia tärkeää - pyöräilijöitä riittää muunkinsorttisia kuin spandexhomoja eikä videoista eikä taphtumista pitäisi olla puutetta, Kuitenkaan en ole törmännyt vastaaviin asenteisiin, purkauksiin, tieraivoon tai mielenosoituksiin.

Mielestäni jokin ei täsmää.

Marsusram
31.05.2018, 12.15
Sama täällä.

Mee too. Yleensä on sen verran harvaa että hyvin ehtii ketään häiritsemättä ja vaarantamatta. Joskus sitten joutuu menemään tunneliin tai odottelemaan valoja.

Mik@
31.05.2018, 12.59
Jep, lähinnä ihmettelin Mik@:n postausta, ettei pyöräilijä käyttänyt suojatietä.

Mikähän tässä on epäselvää? Autoja menee ruuhka-aikaan kyseisellä tieosuudella nauhana molempiin suuntiin ja joku kamikaze-mies päättää vetäistä autojen välistä ilman mitään varoitusta, aiheuttaen itselleen hengenvaaran sekä mahdollisesti ketjukolarin tai hengenvaarallisen paniikkiväistön kelville, jossa on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Ei tulisi ruuka-aikana mieleenkään ylittää tietä kyseisessä kohtaa mitään muuta reittiä kuin valo-ohjatun suojatien kautta. Lisäksi noin 200 metrin päässä on lisäksi alikulkutunneli, josta pääsee myös kätevästi kulkemaan.

Olen aidosti yllättynyt, että näin selvästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kukaan alkaa vääntämään, mutta näköjään se on mahdollista. Pyöräilijöiden joukossa tuntuu olevan lisäksi niitä, joiden mielestä ”tyhmiä” liikennesääntöjä ja -järjestelyitä ei tarvitse noudattaa. Tällainen ajattelumalli on täysin kestämätön ja vastuuton varsinkin jos pyöräilijöiden määrää Pääkaupunkiseudulla kasvaa.

Ovatkohan kovimmat individualistit ja aatepyöräilijät miettineet ollenkaan sitä, että kun kaikki tai melkein kaikki alkavat ajaa pyörillä niin sitten sitä vasta pitääkin pysähtyä liikennevaloissa ja odottaa omaa vuoroa.

Fuuga
31.05.2018, 13.59
Lähdetään nyt aluksi siitä, että lait, säännöt ja määräykset ovat eri asia kuin subjektiiviset näkemykset siitä miten pitäisi kunkin ajaa. Esim. turvallisuus näkyy eri tavalla eri ihmisille. Se mikä sinusta näyttää hurjalta ei välttämättä sitä ole toisen silmissä.

Tässähän ei mainita mitään että tuosta olisi aiheutunut jotain haittaa tai tykytyksiä jollekin osapuolelle.

Toisin kuin allekirjoittaneet moka tänä aamuna, josta toisessa langassa myöhemmin.

Sent from my D5503 using Tapatalk

Mik@
31.05.2018, 14.40
Lähdetään nyt aluksi siitä, että lait, säännöt ja määräykset ovat eri asia kuin subjektiiviset näkemykset siitä miten pitäisi kunkin ajaa. Esim. turvallisuus näkyy eri tavalla eri ihmisille. Se mikä sinusta näyttää hurjalta ei välttämättä sitä ole toisen silmissä.

Tässähän ei mainita mitään että tuosta olisi aiheutunut jotain haittaa tai tykytyksiä jollekin osapuolelle.

Sent from my D5503 using Tapatalk

Kiitos viestistä.

On selvää ettei tähän ketjuun kannata kirjoittaa yhtään mitään ellei ole esittää kaikkien paikallaolleiden autoilijoiden todistalausuntoja ja valvontakameratallenteita ilmiselvästä mokasta. Minä kun luulin, että tämä on keskustelufoorumi eikä tuomioistuin.

Et kai muuten satu olemaan juuri tämä törttöilijä? Kovasti otat kantaa tapahtumaan ilman että olit paikalla.

Mara I
31.05.2018, 15.07
Onhan tuo aivan älytön tempaus. Ja toisin kuin ehkä ne, kenestä moinen ajaminen on "ihan OK", osa kuskeista auton ratissa myös varautuu siihen, ettei kaikki menekään aivan putkeen ja kenties jarruttavat vauhtia. Sitä voi olla tietysti vaikea käsittää, jos ajatuksenjuoksu ei yllä omaa nenää pidemmälle.

F. Kotlerburg
31.05.2018, 15.09

Tuolla toisaalla möykätään ennalta-arvattavuudesta ja luottamusperiaattesta, mutta sekään ei näemmä koske pyöräilijöitä, jotka saavat näemmä soveltaa sääntöjä omien mielihalujensa mukaan ja jos joku säikkyy näitä sinkoilijoita niin se on oma ongelma.

El-Carpaso
31.05.2018, 15.59
Tuolla toisaalla möykätään ennalta-arvattavuudesta ja luottamusperiaattesta, mutta sekään ei näemmä koske pyöräilijöitä, jotka saavat näemmä soveltaa sääntöjä omien mielihalujensa mukaan ja jos joku säikkyy näitä sinkoilijoita niin se on oma ongelma.

Tuuksä ny tänne toiseenki ketjuun mussuttamaan tuosta edellisketjun onnettomuudesta? Hirvee olkiukkojen ja keksittyjen skenaarioiden luonti päällä

Marsusram
31.05.2018, 16.36
Ilmeisesti paikalla liikenne vaihtelee kellonajasta riippuen paljonkin, kun eilen oli jo klo 17 jälkeen hyvin rauhallista. Yhden letkan mentyä ohi ei kummastakaan suunnasta ollut tulossa ketään. En katsonut tarpeelliseksi ajaa valoihin painonappia painamaan ja odottamaan, vaan ajoin yli viistosti Helsingin rajan jälkeen. Takaisin päin tullessa ei näkynyt lainkaan liikennettä koko suoralla.

Yhtä lailla autoilijoissa ja jalankulkijoissa ym. liikenteen käyttäjissä löytyy tilanteeseen sopimattomia höntyilyjä kun eteenpäin pääsemisen vietti määräilee.

duris
31.05.2018, 16.57
Tuossa kohdassahan on sata metriä näkyvyyttä molempiin suuntiin. Jos ei autoja kummassakaan suunnassa näy, niin en kovin pahana rikoksena pidä että ylittää ajoradan ajamalla viistosti. Autojen eteen tai väliin kiilaaminen on tietenkin väärin ja tyhmää.

Noissa valoissa on ollut itsellä ainakin monta kertaa lähellä piti tilanne kun on lähtenyt liikkeelle valon vaihduttua, mutta sieltä tulee vielä autoja "pitkillä keltaisilla".

Fuuga
31.05.2018, 18.25
Kiitos viestistä.

On selvää ettei tähän ketjuun kannata kirjoittaa yhtään mitään ellei ole esittää kaikkien paikallaolleiden autoilijoiden todistalausuntoja ja valvontakameratallenteita ilmiselvästä mokasta. Minä kun luulin, että tämä on keskustelufoorumi eikä tuomioistuin.

Et kai muuten satu olemaan juuri tämä törttöilijä? Kovasti otat kantaa tapahtumaan ilman että olit paikalla.

Koska kommentti sisälsi suoran kysymyksen allekirjoittaneelle, vastaan siihen, että en. Se oli luettavissa alkuperäisestä kommentistani ainakin rivien välistä. Tapahtuman aikaan lienen ollut jossain Maunulan kohdilla kulkemassa kohti Tammistoa. Epäilen, ettet vaadi kyseisen matkan julkaisemista Stravassa?

Otin käsittääkseni aika yleisellä tasolla kantaa tapahtuneeseen ja lisäksi kerroin että ylitän itsekin ko. tietä samoilla hoodeilla samalla menetelmällä. En nyt näkisi tuota kovasti kantaa ottavaksi.

Olen yhä sitä mieltä, että semminkin kuin toiminta ei riko lakia ja saattaa olla vallan hyvin kontrolloitu turvallinen tilanne huolimatta siitä miltä se sinusta näyttää, että ainakin minun mielestäni se on ok.
Lisäksi jos vahingossakaan sattuisi niin, että ylittäjä näyttää esim. käsimerkein ajoradalla matkaaville, että täältä olisi tulossa yksi kulkija, tilanteessa olisi vielä vähemmän kyseenalaista.

äss
31.05.2018, 18.44
Ihan ihme [sensuroitu]lätinää täälä taas, tuossa kai Mik@ kuvaili ihan riittävän selkeästi tilanteen joten joko ilmassa on lukemisen ymmärtämättömyyttä tai sitten vaan asenteellista lukemista, jos tuota pitää jotenkin innostua puolustelemaan. Esim takertua jotenkin sanaan suojatie, näköjään heti nousee raivo päälle ja osaa ajatella muuta kuin, että pyöräilijänhän ei tarvitse käyttää suojatietä.

Kohta on tuttu ja itekin sujahdan siitä samalla tavalla yli, silloin kun liikennettä ei näy ja näkyvyyttä kun on hyvin siinä kohden. Mutta helposti siinä menee autoa nauhana arkipäivänä kl16:15. Valot on ihan varmasti laitettu siihen aiheesta, jotta tien voi tiettyinä aikoina ylittää ilman, että joutuu ottamaan jäniksen roolin tienylityspelissä. Jos kohdan "tiesin" oikein, niin edessä on kyllä alikulkukin tien toiselle puolelle, mutta siinähän menee keskinopeus pilalle tiukoissa kurveissa ja jos vielä on niin hölmö, että vähän ennakoi ja varoo muita hölmöjä pimeissä kohdissa.

puppy
31.05.2018, 19.32

Taisi olla ironiaa, ei tiellä ajoa ole laissa kielletty kuin moottoritiellä.

pätkä
31.05.2018, 22.10
Mikähän tässä on epäselvää? Autoja menee ruuhka-aikaan kyseisellä tieosuudella nauhana molempiin suuntiin ja joku kamikaze-mies päättää vetäistä autojen välistä ilman mitään varoitusta, aiheuttaen itselleen hengenvaaran sekä mahdollisesti ketjukolarin tai hengenvaarallisen paniikkiväistön kelville, jossa on jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Ei tulisi ruuka-aikana mieleenkään ylittää tietä kyseisessä kohtaa mitään muuta reittiä kuin valo-ohjatun suojatien kautta. Lisäksi noin 200 metrin päässä on lisäksi alikulkutunneli, josta pääsee myös kätevästi kulkemaan.

Olen aidosti yllättynyt, että näin selvästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kukaan alkaa vääntämään, mutta näköjään se on mahdollista. Pyöräilijöiden joukossa tuntuu olevan lisäksi niitä, joiden mielestä ”tyhmiä” liikennesääntöjä ja -järjestelyitä ei tarvitse noudattaa. Tällainen ajattelumalli on täysin kestämätön ja vastuuton varsinkin jos pyöräilijöiden määrää Pääkaupunkiseudulla kasvaa.

Ovatkohan kovimmat individualistit ja aatepyöräilijät miettineet ollenkaan sitä, että kun kaikki tai melkein kaikki alkavat ajaa pyörillä niin sitten sitä vasta pitääkin pysähtyä liikennevaloissa ja odottaa omaa vuoroa.

Niin, ei mulle ainakaan ole mitään epäselvää. Mitään suojatienkäyttövelvoitetta ei ole pyöräilijälle olemassa. Saa se pyöräilijä tietysti taluttaa pyörää suojatiellä mutta ajaa ei saa.

pätkä
31.05.2018, 22.15
Ihan ihme [sensuroitu]lätinää täälä taas, tuossa kai Mik@ kuvaili ihan riittävän selkeästi tilanteen joten joko ilmassa on lukemisen ymmärtämättömyyttä tai sitten vaan asenteellista lukemista, jos tuota pitää jotenkin innostua puolustelemaan. Esim takertua jotenkin sanaan suojatie, näköjään heti nousee raivo päälle ja osaa ajatella muuta kuin, että pyöräilijänhän ei tarvitse käyttää suojatietä.

Kohta on tuttu ja itekin sujahdan siitä samalla tavalla yli, silloin kun liikennettä ei näy ja näkyvyyttä kun on hyvin siinä kohden. Mutta helposti siinä menee autoa nauhana arkipäivänä kl16:15. Valot on ihan varmasti laitettu siihen aiheesta, jotta tien voi tiettyinä aikoina ylittää ilman, että joutuu ottamaan jäniksen roolin tienylityspelissä. Jos kohdan "tiesin" oikein, niin edessä on kyllä alikulkukin tien toiselle puolelle, mutta siinähän menee keskinopeus pilalle tiukoissa kurveissa ja jos vielä on niin hölmö, että vähän ennakoi ja varoo muita hölmöjä pimeissä kohdissa.

Kyllä sen nyt pitäisi olla selvää, etenkin jos vaatii pyöräilijältä oikeaoppista käytöstä liikenteessä, että pyöräilijä ei saa käyttää suojatietä. Jos tuossa paikassa on pyörätienjatke niin siitä voi ajella mutta kun puhe on vain paikalla olevasta suojatiestä.

Kerran kohta on Sinulle tuttu niin kertoisitko nyt onko siitä tosiaan pelkkä suojatie?

äss
31.05.2018, 22.31
Kyllä sen nyt pitäisi olla selvää, etenkin jos vaatii pyöräilijältä oikeaoppista käytöstä liikenteessä, että pyöräilijä ei saa käyttää suojatietä. Jos tuossa paikassa on pyörätienjatke niin siitä voi ajella mutta kun puhe on vain paikalla olevasta suojatiestä.

Kerran kohta on Sinulle tuttu niin kertoisitko nyt onko siitä tosiaan pelkkä suojatie?

Huh, suojatie. Eiköhän tämä nyt riittänyt, ainakin minulle. Point proven vai miten se meni.

Oatmeal Stout
31.05.2018, 23.42
Meinaat, että moottoriliikennetiellä saisi pyöräillä?
Lisäksi se voidaan millä tahansa tiellä kieltää liikennemerkein.

TemMeke
01.06.2018, 14.26

Jos se on törttöilyä, että joku ajoi Lehtisaaressa ajoradalla sunnuntaiaamuna, eikä mitään tapahtunut, niin kyllä kait minunkin ajoradalla ajot on törttöilyä. :)

Vaikka aihe olikin väärä. :(

joolnu
05.06.2018, 01.01

Kuljen työmatkaa tästä samaa reittiä. Minusta ruuhka-aikaan pitää mennä liikennettä mukaellen eikä maksimivauhtia. Eli pitää jarrutella ja vaikka taluttaa fillari tien yli jos haluaa käyttää suojatietä. Mainittu alikulku on turvallinen keino vaihtaa puolta. Leppävaarasta Pitäjänmäkeen pääsee myös Vermon ja Pajamäen kautta. Ja kaupungissa maantiepyörä ei mielestäni ole hyvä vaihtoehto työmatkapyöräilyyn. Tai yleensäkään kaupungissa. Ymmärsin, että tällaisesta oli kysymys.

Sent from my iPad using Tapatalk

kuovipolku
05.06.2018, 13.47
. Ja kaupungissa maantiepyörä ei mielestäni ole hyvä vaihtoehto työmatkapyöräilyyn. Tai yleensäkään kaupungissa. Ymmärsin, että tällaisesta oli kysymys.

Yritätkö trollata vai näetkö todella että tässä tapauksessa se että törttöilijäksi kutsutulla oli maantiepyörä vaikutti hänen liikennekäyttäytymiseensä tai oletko siinä käsityksessä että vain maantiepyörällä liikkuvat ajavat tässä tai vastaavissa paikoissa samalla lailla?

Sillä että sinusta maantiepyörä ei ole mukava tai sopiva fillari jossakin käytössä tai jossakin paikassa ei ole yhtään mitään merkitystä sen suhteen miten sellaisella ajavat liikenteessä käyttäytyvät. Ja jos yrität sanoa että maantiepyörällä ajavat törttöilevät kaupunkiliikenteessä enemmän kuin muunlaisilla pyörillä ajavat en voi omien havaintojeni perusteella olla mitenkään samaa mieltä. Vai oliko käsityksesi se että he törttöilevät sellaisissa paikoissa joissa muut eivät törttöile ja että he törttöilevät tavoilla joilla muut eivät törttöile? Jos, niin en voi siihenkään käsitykseen yhtyä.

No, läskipyörillä ei ehkä ajeta ajoradalla silloinkin "kun vieressä kulkee pyörätie", mutta muuten näkee aivan kaikkea käytännössä aivan kaikenlaisilla pyörillä ajavilta - vieläpä suunnilleen siinä suhteessa kuin niitä kaupunkiliikenteessä käytetään ja niitä tällaisena vaatimattoman subjektiivisena havainnoitsijana ja kokijana näkee.

PS Kuskin iällä ja sukupuolella lienee jonkin verran merkitystä eli miehet törttöilevät ehkä hiukan eri tavoin ja eri paikoissa, mutta kyllä niin nuoret kuin keski-ikäisetkin naiset voivat törttöillä aivan samaan tyyliin kuin miehetkin - tai keski-ikäiset miehet voivat törttöillä kelveillä kuin jopotytöt.

PPS En voi esittää otsikon kysymystä koska aika ja paikka eivät ole tarkasti mielessä vaikka mole,mmat tapaukset sattuivatkin viime viikolla:

(1) Liikennevaloissa ensimmäisten taakse pysähtynyt naispuoleinen työmatkatempoilija (pyörä: kaupunkimaastopyörä) tunkee valojen vaihduttua edellään lähteneiden välistä jo suojatien jatkeella niin röykeästi että toinen joutuu väistämään ja on ohjautua päin vastaantulijoita.

(2) Liikennevaloissa naispuolelnen työmatkatempoilija (pyörä:työmatkacyclocrossari) joka tulee ajovauhtiaan liikennevaloihin juuri niiden vaihtuessa vihreiksi kiilaa paikaltaan lähteneen naishybridipyöräilijän eteen niin että tämä horjahtaa pahasti ja ehtii hädin tuskin saada jalkansa irti polkimesta ja välttää kaatumisen.

Oatmeal Stout
05.06.2018, 17.12
Ja kaupungissa maantiepyörä ei mielestäni ole hyvä vaihtoehto työmatkapyöräilyyn. Tai yleensäkään kaupungissa. Ymmärsin, että tällaisesta oli kysymys.
Jos katsot Suomen karttaa, johon on merkitty kaikki kaupungit, niin huomattavassa osaa maatamme ei voi ajaa maantiepyörällä.
Esimerkiksi Etelä-Suomen läänissä on maapinta-alaa 35 804 km2 ja kaupungit yhteensä 13 964 km2 Eli vaivaiset 39% läänistä ei sovi maantiepyörällä ajamiseen.

Munarello
05.06.2018, 17.18
Miksi maantiepyörä ei ole hyvä vaihtoehto työmatkapyöräilyyn kaupungissa?

Fat Boy
05.06.2018, 17.38
Itse ajan työmatkat maantiepyörällä, myös kaupungissa. Mutta, ero maastureihin on melkoinen, kun pitää katsoa taakseen. Vaikka jälkimmäisissäkään mikään pysty ajoasento ole. Eli oma mielipide, maantiepyörän päältä on vaikeampi seurailla liikennettä itsensä takana. Jos nostaa yläotteelle, pään pyörittely helpottuu, mutta jarruttelu vaikeutuu.

oppes
05.06.2018, 18.10

Varmaan riippuu työmatkojen reiteistä. Jos matkaan kuuluu paljon rotvallien yli rytyyttämistä, niin kyllä itellä ainakin vauhti tai ainakin ajotyyli on aika erilainen maantiepyörällä vs. cyclolla - puhumattakaan rospuuttoaikana monesti alla olevalla 29":llä.

justus6969
05.06.2018, 19.38
jos ei olisi ikinä pyöräillyt ja lukisi yleisistä jorinoista pari kuumottavinta triidiä pohjiksi, niin voisi kuvitella että pyöräily on jotain käsittämättömän monimutkaista ja vaikeaa. Itse olen päätynyt johtopäätökseen, että osa pyöräilijöistä on hlvtin monimutkaisia ja vaikeita #kaikkimahtuu #relatkaavähän

KotooTöihin
05.06.2018, 19.53
Asfalttiahan ei löydy mistään muualta, kun kaupungeista. Maasturilla kuljen työmatkat mutta, saatan kotimatkalla eksyä toisinaan pois pinnoitetulta tieltä. Maalla asun ja 100m saan työmatkalla soratietä ajaa.

oppes
05.06.2018, 20.00
jos ei olisi ikinä pyöräillyt ja lukisi yleisistä jorinoista pari kuumottavinta triidiä pohjiksi, niin voisi kuvitella että pyöräily on jotain käsittämättömän monimutkaista ja vaikeaa. Itse olen päätynyt johtopäätökseen, että osa pyöräilijöistä on hlvtin monimutkaisia ja vaikeita #kaikkimahtuu #relatkaavähän

Mitenkäs tää eroaa mistä hyvänsä "harrastuksesta"? Mitä enemmän asiaa "harrastetaan" määrällisesti, laadullisesti, niin sen pienemmät asiat nousevat keskusteluun. Ja tuo "kaikki mahtuu" - joo mahtuu tiety mutta syöhän se ukkoa jos tuolla /C'eillään miten sattuu.

Oatmeal Stout
05.06.2018, 20.21
20 vuotta ajoin maantiepyörällä Järvenpäästä Helsinkiin työmatkoja ja ainoa kolari tuli Hyrylässä (Tuusula ei ole kaupunki) Tuusulan Taiteiden Yön iltana, kun kaksi mopoa tuli pensaikon läpi klv:lle ja toisen ohjaustanko osui minun jarrukahvaan, joten kokemusen syvällä rintaäänellä voin vakuuttaa, että maantiepyörät kaupungeissa ovat erittäin vaarallisia.
Toki nuorena asuessani Krunikassa, niin maantiepyörällä piti ajaa myös sieltä ja sinne, kun julkisiin ei pyöriä saanut ottaa mukaan. mutta nuoruuden kuolemattomuuteen kuuluu uhmata etenkin turhia vaaroja.

Vilhelm V
05.06.2018, 20.49
Maantiepyöräkammosta voisi perustaa oman topicin ja palata täällä vähitellen asiaan.

oppes
05.06.2018, 21.17
Maantiepyöräkammosta voisi perustaa oman topicin ja palata täällä vähitellen asiaan.

Kammosta? :()

LÄNNENLOKARI
06.06.2018, 08.49
Keskiviikkona 06.06.18 Tikkurilantien ja Riipiläntien liikenneympyrä. Olihan se "komeaa", kun tulit Riipiläntieltä hurjaa vauhtia liikenneympyrään ajaen väärään suuntaan ympyrässä ja jatkaen kohti Tikkurilaa väärää kaistaa. Kiitos sinunlaistesi supersankarien, fillaristien maine liikenteessä on vähintäänkin kyseenalainen. Tsemppiä loppu elämään, joka voi olla melkoisen lyhyt tuolla tyylillä.

kuovipolku
06.06.2018, 10.15
Paikka (https://www.google.com/maps/place/Riipil%C3%A4ntie/@60.3168188,24.8692818,191m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x468dfbd551bc3ccf:0x19ea2 2028c3c0804!8m2!3d60.3570848!4d24.8594649) tosin on sellainen että jos haluaa moiseen tyyliin ajaa, sen voi kiitos hyvän näkyvyyden (joka suuntaan ilman katvealueita) tehdä turvallisesti ja kenellekään ylimääräisiä sydämentykytyksiä aiheuttamatta. Siis jos sattuu osumaan sopivaan väliin liikenteessä ja on riittävästi järkeä, tilannetajua ja arviointikykyä päässä.

On tietysti eri asia kannattaako niin ajaa kun kiertoliittymän voi ajaa oikeaan suuntaankin kiertäen suhteellisen vaivattomasti ja nopeuttaan kauheasti menettämättä - ja mahdollinen kiihdytyshän on hyvää treeniä!

Sen sijaan ymmärrän täysin miksi tuosta suunnasta tuleva ja tuohon suuntaan menevä fillaristi valitsee kelvin sijaan ajoradan:cool: Ei tarvitse sujahtaa alikulkuun ja pelätä esimerkiksi väärää puolta ajavaa mopopoikaa eikä tarvitse varoa väistämisvelvollisuutensa laiminlyövää tai pyöräilijää havaitsematonta autoilijaa...

Fuuga
06.06.2018, 13.36
Sen sijaan ymmärrän täysin miksi tuosta suunnasta tuleva ja tuohon suuntaan menevä fillaristi valitsee kelvin sijaan ajoradan:cool: Ei tarvitse sujahtaa alikulkuun ja pelätä esimerkiksi väärää puolta ajavaa mopopoikaa eikä tarvitse varoa väistämisvelvollisuutensa laiminlyövää tai pyöräilijää havaitsematonta autoilijaa...

Puhumattakaan alikulun jälkeisen odottamattoman sorapatjan aiheuttamasta kaatumisesta.

Edit. Ei, jälleen kerran, se en ollut minä :). Ei ole tarvetta jatkaa Tikkurilaan tuosta

stumpe
07.06.2018, 20.56
Tänään hieman klo 16 jälkeen tummalla cyclolla, neonvihreässä takissa ja kengissä ajanut kuski, tuliko mieleen kupittaankadun ja betaniankadun risteyksessä väistämisvelvollisuus, entä ne ihmiset suojatiellä kun vedit reipasta vauhtia yhtään hidastamatta. Samoin askaistentien risteyksessä unohtui väistämisvelvollisuus.

Harrastajat törttöilee ihan yhtä lailla, mitä tavan polkijat, tosin kaksinkertaisella nopeudella.

PK1
11.07.2018, 16.23
Sipoon FB-ryhmästä copypastea. Ilmeisesti jollain ollut tosi tiukka Strava-segmentti meneillään.

Sinä saa*@nan mulkku kilpapyöräilijä joka huutelit 9v pojalle Nikkilän apteekin/ ekan liikenneympyrän suojatiellä "mee nyt jonnekin ja mee nyt siitä saatana ja vitun idiootti".... SINÄ ääliö väistät lapsia!!!! Varsinkin suojatiellä! Jos sul jotain ongelmii ni otappa suoraan muhun yhteyttä ja tuu mulle huutelee suoraan päin naamaa!!! Jos sulla on edes niin paljon pokkaa!!! https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/fc/1/16/1f620.png

Krabba
26.07.2018, 21.41
Veikkolan suunnalla on nostettu oikein urakalla taas fillaristien mainetta.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180726/1a61c056cc6e36aa8bb30ab80f823656.jpg

Mik@
26.07.2018, 23.48
Veikkolan suunnalla on nostettu oikein urakalla taas fillaristien mainetta.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180726/1a61c056cc6e36aa8bb30ab80f823656.jpg

Melkoinen häröpallo kieltämättä. Mielenkiintoista että ryhmässä on myös mukana (aivan kuvan oikeassa laidassa) joku suoratankoisella pyörällä. Myös vasemman laidan kulkijat ovat aikalailla selät suorina verrattuna pelottoman keskilinjalla pyörittäviin. Kaksi eri ryhmää ja ohitustilanne?

kuovipolku
26.07.2018, 23.57
^^ Ei taida kilpapyöräilijöiden segmenttejä juuri olla Nikkilän kiertoliittymien vaiheilla. Eivät edes tavismaantiepyöräiljät aja Nikkilän keskustan tai kirkonkylän alueella kuin puhtaasti siirtymänä,

Mulkusta varmaankin on ollut kysymys, mutta taas täytyy esittää se ornitologinen kysymys: millä perusteilla lajimääritys on tehty ja kuinka luotettavana sitä voi tässä/kään) tapauksessa pitää?

^ Mahtaako "tänä iltana" tarkoittaa tätä torstai-iltaa? Kuvan olisi varmasti saanut foorumille parempilaatuisenakin, mutta tuossa näyttäisi olevan menossa jonkinlainen ohitustilanne eli oikessa laidassa lienee polkemassa jokin reppuselkäinen hybridimaastosuoratankopyöräiljä.

Muutenhan tuo näyttää niin sanotulta tyypilliseltä HePo-häröpallolta eli tarpeettoman leveältä parijonolta jossa kukin lisäksi ajaa vähän omaa linjaansa (kun ei luota edelläoleviin) eikä edes pyri ajamaan "parijonotoverinsa" tasalla. Lisäksi menossa lienee vetovuoron vaihto eli kaksi etummaista on juuri palaamassa jonon hännille, vaikka voisihan senkin tehdä toisinkin.

Kommentissa mainittu "kaunis jono" viittasi varmaan siihen vanhakantaisten raamatunlukijoiden suosimaan laintulkintaan jonka mukaan parijonossa ajaminen olisi laissa nimenomaan kielletty eikä sen vuoksi millään asiallisillakaan perusteilla sen paremmuudesta niin turvallisuuden kuin liikenteen sujuvuudenkin suhteen voi olla mitään merkitystä.

V-P.V
27.07.2018, 08.30
^^hölmöhköä käytöstä keseiseltä porukalta mutta myös hyvä esimerkki yleensäkkin suomalaisten suhtautumisesta kilpapyöräilijöihin ja pyöräilijöihin yleensä.
Jokunen tuhat kilometriä etelämpänä autoilija olisi ajanut kiltisti malttiian menettämättä porukan takana, ja nyppylän jälkeen muutamalla kannustavalla huudahduksella sivuikkunasta ohittanut "häröpallon".
Suomessa kaivetaan ensimmäisenä kännykkä esiin tai zoomataan kojelauta kameraa jotta saadaan mahdollisimman hyvä screenshotti naamakirjaan jaettavaksi.

Tarkemmin kun katsoo kuvaa niin melko varmasti kyseessä on kuitenkin ohitustilanne, jossa nopeampi porukka menossa hitaamman ohi. Hitaasta porukasta muutama onneton on vaan saattunut väistämään vasemmalle

pätkä
28.07.2018, 11.08

Tämä tietysti kiukuttaa osaa autoilijoista, koska pyöräilijät eivät ole jonossa tienlaidassa, jolloin voisi ohittaa pyöräilijöiden hihoja hipoen vastaantulevista autoista välittämättä.

Hyvä paikka autoilijan soveltaa peräänkuuluttamaansa oikeuksista luopumista ja ohittaa sitten kun tilaa löytyy.

Mik@
28.07.2018, 13.38
^^hölmöhköä käytöstä keseiseltä porukalta mutta myös hyvä esimerkki yleensäkkin suomalaisten suhtautumisesta kilpapyöräilijöihin ja pyöräilijöihin yleensä.
Jokunen tuhat kilometriä etelämpänä autoilija olisi ajanut kiltisti malttiian menettämättä porukan takana, ja nyppylän jälkeen muutamalla kannustavalla huudahduksella sivuikkunasta ohittanut "häröpallon".
Suomessa kaivetaan ensimmäisenä kännykkä esiin tai zoomataan kojelauta kameraa jotta saadaan mahdollisimman hyvä screenshotti naamakirjaan jaettavaksi.

Kirkkonummen suunnalla olisi tarvetta jonkin sortin yhteistyökampanjalle, jossa voitaisiin hieman esitellä pyöräilyharrastusta ja asiaan liittyviä juttuja (mm. yhteispeli liikenteessä), koska alueella on paljon maantiepyöräilyyn soveltuvia teitä. Tuulilasinpesunesteen ruiskimisia ja torven huudatuksia on osunut ainakin omalle kohdalle muutaman kerran.

Hyviä yhteistyötahoja voisivat olla esim. Kirkkonummen kunta, pyöräilyseuroista ainakin IK-32 ja Länsi-Uudenmaan poliisilaitos. Sopivia viestintäkanavia ja -paikkoja voisivat olla esim. Kirkkonummen Sanomat ja alueen eri tapahtumat.

Arosusi
28.07.2018, 13.49
Hyvä paikka autoilijan soveltaa peräänkuuluttamaansa oikeuksista luopumista ja ohittaa sitten kun tilaa löytyy.
Mistä oikeudesta autoilijana joudun tässä tapauksessa luopumaan? 🤔

Hippo04
28.07.2018, 14.28
Mistä oikeudesta autoilijana joudun tässä tapauksessa luopumaan? 樂

Nopeasti etenemisestä :-P Sama juttu kun pyörällä juuttuu vankkurikaravaanin perään.

Pexxi
28.07.2018, 14.54
Lähinnä väsynyttä trollia, ei jaksa edes tarttua. Yritä edes!

marviles
28.07.2018, 15.04
Tossa kuvassa on jotain hämärän tuntuista jos arvata pitää niin siinä kaksi ryhmää ohittaa toisiaan.
Tiellä kyllä näyttää olevan tilaa että siinä mielessä en näe suurempaa ongelmaa.

Kannattaisi käydä vaikka autokoulu ja vähintään harkita vihanhallintakurssia, eikö?

Ei siinä mitään vihaa tarvitse olla, töötti on sitävarten jos joku esim huomaamattaan tukkii tien edestä, eikä ymmärrä lainkuuliaisesti väistää (varoitus). Mikä oikeus sillä pyöräiliällä on lakia rikkoa? Ei autollakaan saa vasenta kaistaa ajaa, ja jos ajaa ohitustilanteessa on väistettävä vastaantuliaa. Tässätapauksessa jos pyöräilijä ohittaa on varmistettava ettei autoja tule takaa ja silloinkin ohitetaan yksitellen vain kaksi rinnakkain. Ei autollakaan saa normitiellä ohittaa jo ohittavaa kolme rinnakkain. Turha tuossa on pyöräilijää puolustella.

Fat Boy
28.07.2018, 15.32
Millä perusteella pyöräilijän pitää ohittaessaan varmistaa autojen tulo takaa? Pyöräilijällä on yhtäläinen oikeus ohitukseen kuin autollakin. Ohitukseen lähtiessä on katsottava, ettei auto ole tulossa ohi, mutta muutoin sen autoilijan on odotettava ohitusvuoroaan normaalisti.

Hihan hivottelut ja edessä jarruttelu on lapsellisten idioottien pelleilyä. Riippumatta kulkuvälineistä.

oppes
28.07.2018, 15.32
Ei siinä mitään vihaa tarvitse olla, töötti on sitävarten jos joku esim huomaamattaan tukkii tien edestä, eikä ymmärrä lainkuuliaisesti väistää (varoitus). Mikä oikeus sillä pyöräiliällä on lakia rikkoa? Ei autollakaan saa vasenta kaistaa ajaa, ja jos ajaa ohitustilanteessa on väistettävä vastaantuliaa. Tässätapauksessa jos pyöräilijä ohittaa on varmistettava ettei autoja tule takaa ja silloinkin ohitetaan yksitellen vain kaksi rinnakkain. Ei autollakaan saa normitiellä ohittaa jo ohittavaa kolme rinnakkain. Turha tuossa on pyöräilijää puolustella.

Pyöräiliä :D

Metsämuija
28.07.2018, 17.10
Tänään taas sai pitää hoksottimet citylenkillä skarppina.

Nuori tyttö ajelee (rauhallisella ja liki tyhjällä) väylällä edessä ja alkaa kiva alamäki. Tyttö päättää sitten kruisailla koko tien leveydeltä ees taas. Kilkuttelen kelloa varoittakseni että ajan ohi, huomatakseni että tytöllähän on kuulokkeet korvissa. Eihän se mitään kuule eikä tajua. Huoh.

Alikulut ovat toinen vakiopaikka vaaralle. Näen onneksi naishenkilön ajoissa, jolle ei tule mieleenkään katsoa tuleeko joku pyörätiellä. Himmailen Vauhtia ja nainen tajuaa minut vasta kun joudun oikein kunnolla jarruttamaan.

marviles
28.07.2018, 20.25
Millä perusteella pyöräilijän pitää ohittaessaan varmistaa autojen tulo takaa? Pyöräilijällä on yhtäläinen oikeus ohitukseen kuin autollakin. Ohitukseen lähtiessä on katsottava, ettei auto ole tulossa ohi, mutta muutoin sen autoilijan on odotettava ohitusvuoroaan normaalisti.

Hihan hivottelut ja edessä jarruttelu on lapsellisten idioottien pelleilyä. Riippumatta kulkuvälineistä.

Sillä ettei kuvan tapaisessa tilanteessa missään vaiheessa ajoa pyöräilijä saisi ylittää tuota reinassa olevaa valkoista sulkuviivaa ajoradan puolelle vaan on pysyttä pientareella kun se on tarpeeksi leveä, tuo viiva on sama pyöräilijälle kuin keltainen sulkuviiva ajokaistojen välissä autoilijalle. Miksi pyöräilijän ei tarvitsisi kunnioittaa tuota viivaa kun autoilijakin kunnioittaa, vielä kun kilpailee varsin eri sarjassa autoilijan kanssa? Sama kuin ei autoilijana kunnioittaisi stoppeja eikä kolmioita.

Fat Boy
28.07.2018, 20.28
Sillä ettei kuvan tapaisessa tilanteessa missään vaiheessa ajoa pyöräilijä saisi ylittää tuota reinassa olevaa valkoista sulkuviivaa ajoradan puolelle vaan on pysyttä pientareella kun se on tarpeeksi leveä, tuo viiva on sama pyöräilijälle kuin keltainen sulkuviiva ajokaistojen välissä autoilijalle. Miksi pyöräilijän ei tarvitsisi kunnioittaa tuota viivaa kun autoilijakin kunnioittaa, vielä kun kilpailee varsin eri sarjassa autoilijan kanssa? Sama kuin ei autoilijana kunnioittaisi stoppeja eikä kolmioita.Eli väität, että pyöräilijä ei saa ohittaa vastaantulevaa kävelijää, jos hän mahtuu ajamaan pientareella ennen kävelijän kohtaamista?

F. Kotlerburg
28.07.2018, 21.22
Älkää nyt jaksako enää vaan vilkaiskaa tuoreen tunnuksen viestihistoriaa. Trolli mikä trolli.

marviles
28.07.2018, 22.47
Eli väität, että pyöräilijä ei saa ohittaa vastaantulevaa kävelijää, jos hän mahtuu ajamaan pientareella ennen kävelijän kohtaamista?

Periaatteessa jos oikein saivarrellaan niin tieliikennelaissa ei taida olla erikseen mainittu miten pyöräilijä tuossa tapauksessa ohittaa jalankulkijan, olisiko että pyöräilijän pitäisi junnata jalankulkijan perässä kunnes tilaisuus ohittaa tulee, mutta edelleen se perässä junnaaminen on täsmälleen sama asia kuin autoilia junnailemassa 30km/h ja 4 rinnakkain ajavien tollojen pyöräiliöiden perässä kun ohi ei pääse vastaantulevan liikenteen vuoksi, olisihan 100km/h rajoitus. Maalaisjärkeä saa kuitenkin käyttää vaaratilanteidenkin välttämiseksi, ajatellaan vaikkapa hevonen kärryineen kulkemaan tien oikeaan reunaan ja keltainen sulkuviiva keskelle, olisihan aika juntti autoilija jos ei hevosta ohittaisi kun ei mahdu keltaista keskiviivaa ylittämättä? Tässäkään tapauksessa tuskin 3 autoa kerralla rinnakkain ohittaisi tuota hevosta. Edelleen omalla kaistalla on pysyttävä, poikkeaminen on vähintään yhtä junttia kuin hihaa hipoen ohittaminen ja eteen jarruttaminen.

Jyri K
28.07.2018, 23.03
Vaikka tuossa olisi ohittamassa viisi ryhmää toisiaan, ei näillä hepuilla ole mitään tarvetta tai oikeutta ajaa kuusi rinnan.

On päivän selvää, että tällaisella käytöksellä ruokitaan eripuraa fillaristien ja autoilijoiden välillä. Muutaman tällaisen puupää sakin takia sitten normaalit yksittäiset kuntoajajat saa pesunesteet silmilleen.

F. Kotlerburg
28.07.2018, 23.08
Näinhän se on ja jos tuo kerran erään ison RY:n lenkeillä normaalia niin eipä ole ihme, että siellä etelämpänä niin monia tuntuu vituttavan pyöräilijät.

marviles
28.07.2018, 23.24
Vaikka tuossa olisi ohittamassa viisi ryhmää toisiaan, ei näillä hepuilla ole mitään tarvetta tai oikeutta ajaa kuusi rinnan.

On päivän selvää, että tällaisella käytöksellä ruokitaan eripuraa fillaristien ja autoilijoiden välillä. Muutaman tällaisen puupää sakin takia sitten normaalit yksittäiset kuntoajajat saa pesunesteet silmilleen.

Tätä minä juuri tarkoitan.

fiber
29.07.2018, 00.18
Näinhän se on ja jos tuo kerran erään ison RY:n lenkeillä normaalia niin eipä ole ihme, että siellä etelämpänä niin monia tuntuu vituttavan pyöräilijät.
En löydä tai en jaksa lukea ketjun aiempia viestejä tarpeeksi tarkkaan. Minkä yhdistyksen ja millä lenkeillä tämä on normaalia? Oletko siis itse ollut tällaisella lenkillä täällä etelässä vai kuullut siitä puhuttavan? Tuo heittosi jää trollaukseksi, jos vihjaat mainitsematta ketä sormi osoittaa ja millä perusteella.

kuovipolku
29.07.2018, 10.09
Koen itseni tässä hieman osasyylliseksi ja katson aiheelliseksi selventää. Kommentoin näet autoilijan nappaamaa ja someen laittamaa huonolaatuista mobiilikamerankuvaa tähän tapaan:

Muutenhan tuo näyttää niin sanotulta tyypilliseltä HePo-häröpallolta eli tarpeettoman leveältä parijonolta jossa kukin lisäksi ajaa vähän omaa linjaansa (kun ei luota edelläoleviin) eikä edes pyri ajamaan "parijonotoverinsa" tasalla. Lisäksi menossa lienee vetovuoron vaihto eli kaksi etummaista on juuri palaamassa jonon hännille, vaikka voisihan senkin tehdä toisinkin.

Rehellisenä mutta hieman yksinkertaisena pohjoisen miehenä, ennakkoluulojensa vankina ja sataprosenttisena kolmannen luokan trollina F. Kotlerburg saattoi sitten tehdä lukemastaan ihan oman tulkintansa, josta en toki vastaa.

En myöskään usko että hän muuttaisi käsityksiään vaikka hänelle kertoisi esimerkiksi sen että HePon lenkeillä on jo useamman vuoden ajan vaihdettu vetovuoroja niin sanottua hidasta telaketjua käyttäen. (Maastopyöräilijälle tai hiekkateitä yksin tai harvassa jonossa ajavalle, jolle termi voi olla outo ja tuntematon, voin kertoa että tässä yhteydessä tärkeimmän: silloin ei missään vaiheessa poistuta parijoinosta eli ei ajeta hetkeäkään useampi kuin kaksi rinnakkain.)

F. Kotlerburg
29.07.2018, 12.40
Aina mukavaa kun niin sivistynyt ja älykäs pääkaupunkilainen menee suoraan asian kommentoimisen sijaan muiden kirjoittajien kommentoimiseen. Jos täällä olisi moderaattoreita niin olisi aiheellista jo puuttua.

Oatmeal Stout
29.07.2018, 16.42
Periaatteessa jos oikein saivarrellaan niin tieliikennelaissa ei taida olla erikseen mainittu miten pyöräilijä tuossa tapauksessa ohittaa jalankulkijan, olisiko että pyöräilijän pitäisi junnata jalankulkijan perässä kunnes tilaisuus ohittaa tulee, mutta edelleen se perässä junnaaminen on täsmälleen sama asia kuin autoilia junnailemassa 30km/h ja 4 rinnakkain ajavien tollojen pyöräiliöiden perässä kun ohi ei pääse vastaantulevan liikenteen vuoksi, olisihan 100km/h rajoitus.
Nimenomaan näin, kun on kyseessä vastaantuleva jalankulkija. Autojen pitäisi toimia vastaantulevien pyöräilijöiden kanssa mainitsemallasi tavalla kohtalotoveruuden saavuttamiseksi.

Jos täällä olisi moderaattoreita niin olisi aiheellista jo puuttua.
Moderaatoiden puutteen puuttuminen puuttumattomuuteenko aiheuttaa murhetta?

kuovipolku
29.07.2018, 18.33
Aina mukavaa kun niin sivistynyt ja älykäs pääkaupunkilainen menee suoraan asian kommentoimisen sijaan muiden kirjoittajien kommentoimiseen. Jos täällä olisi moderaattoreita niin olisi aiheellista jo puuttua.

Pääkaupunkilainen olen, sitä ei käy kieltäminen, mutta sivistyneenä ja älykkäänä en ole itseäni täällä esitellyt enkä edes tässä seurassa rupea itseäni pitämään.

F. Kotlerburg voisi kyllä opetella ymmärtämään lukemaansa vähän paremmin sen sijaan että huutaa moderaattoreita hätiin ja osoittaa paitsi kyvyttömyyttä kestää kritiikkiä myös haluttomuutta seistä sanojensa takana.

F. Kotlerburg
29.07.2018, 18.47
Pääkaupunkilainen olen, sitä ei käy kieltäminen, mutta sivistyneenä ja älykkäänä en ole itseäni täällä esitellyt enkä edes tässä seurassa rupea itseäni pitämään.

F. Kotlerburg voisi kyllä opetella ymmärtämään lukemaansa vähän paremmin sen sijaan että huutaa moderaattoreita hätiin ja osoittaa paitsi kyvyttömyyttä kestää kritiikkiä myös haluttomuutta seistä sanojensa takana.Sinä voisit opetella kantamaan vastuun kirjoituksistasi ettei tarvitse heti aloittaa henkilökohtaisuuksiin menevää hyökkäystä muita käyttäjiä kohtaan. Selkeästi kirjoitit, että tyypillinen HePo-lenkin häröpallo, mutta ei sitten muka ollutkaan ja menit henkilökohtaisuuksiin, joka ei mielestäni ole asiallista. Mielipiteet on mielipiteitä, mutta millä oikeudella sinä kritisoit täällä muita kirjoittajia henkilökohtaisuuksiin menemällä ja heidän pitäisi muka kestää se?. Jos haluaisin vajota samalle tasolle niin voisin sanoa, että tuntematta idiootti, mutta enpä sano.

Krabba
01.05.2019, 23.33
Kukahan "minä itse" ajoi tänään Kauklahdenväylää Espoossa? Ihan pätevä klv menee vieressä...

Sotanorsu666
29.07.2019, 22.27
Muistetaan ne käsimerkit, kun ollaan kääntymässä ja jos kuuntelette ajon aikana musiikkia, niin mielellään sellaisella volumella, että havaitsette muutakin liikenteessä, kuin musiikin korvissanne. Toinen vaihtoehto on kääntää päätä välillä taakse, niin havaitsee vähän mitä ympäristössä tapahtuu.

Kävi tänään omalle kohdalle kehä 3 varressa kulkevalla kevyen liikenteen väylällä seuraavaa:

Olin maantiepyörällä lenkillä ja ajoin ko. kevyen liikenteen väylää kotia kohti Itä-Hakkilaan. Koivuhaan jälkeen ennen Biltemaa aloin ohittaa toista pyöräilijää vasemmalta puolelta. Annoin rullata vähän matkaa pyörän, kun on erittäin äänekäks vapaaratas, että kaveri vähän vaikka kuulisi, että nyt on joku tulossa ohi. No melkein kohdalla ollessani kaveri kääntyy eteen, saan jarrutettua aika hyvin, mutta etukiekot osuvat vähän toisiinsa ja samoin ylävartalot ottavat pienen kontaktin. Paikalla näyttelit käsimerkeillä, että olit pahoillasi ja en jaksanut jäädä siihen juttelemaan mitään, koska olin jo myöhässä muista menoista ja kosketus oli niin pieni, että selvittiin vain "säikähdyksellä".

Käsimerkit, keskittyminen ja kääntyvä pää ovat pyöräilijän 3 tärkeää selviytyimiskeinoa elämässä, joten koitetaan pitää ne mielessä.

MRe
30.07.2019, 10.00
^Toki myös soittokello on hyvä, vaikka ei kuuroille toimikaan.

Itse saatan välillä jopa huudella jotain takaa. Kuten viimeeksi kun ohitin yhden pyöräilijän oikealta.

F. Kotlerburg
30.07.2019, 11.12
On myös hyvä vähän katsella missä ohittaa kuten että onko järkevää ohittaa risteysalueella. Toki hidastaminen on rankkaa ja sen puutteesta voi arvostella vain autoilijoita, joten ohi vaan heti.

Firlefanz
30.07.2019, 11.54
Sotanorsu666 kertonee itse tapahtuiko tilanne risteysalueella vai ei, mutta elämä opettaa että kelveillä voidaan kääntyä vasemmalle taakseen vilkaisematta ja suuntamerkkiä näyttämättä ihan muuten vaan tai jonkun polun tai täysin epävirallisen, niin sanotusti itsestään syntyneen, vain paikallisten tunteman ja muille maaston, kasvullisuuden tai katukalusteiden katveeseen jäävän kulkureitin kohdalla.

Jos silloin ohitettavalla on napit korvilla tai muuten kuulo- tai keskittymisongelmia, siinä ei auta soittokello, huuto tai äänekäs vapaaratas. Eikä edes peili, jos siihen ei katsota.

Eikä meille tavallisille kuolevaisille ole edes aina mahdollista päätellä tai arvella edessäajajan olemuksesta, pyörästä tai liikkeistä, että hänen kohdallaan on syytä olla erityisen varovainen tai että kohta hän tekee jotain muuta kuin ajaa suoraan.

Fuuga
30.07.2019, 11.56
^Toki myös soittokello on hyvä, vaikka ei kuuroille toimikaan.

Itse saatan välillä jopa huudella jotain takaa. Kuten viimeeksi kun ohitin yhden pyöräilijän oikealta.

Noille nappikuulokkeisille ei toimi niin huutelu kuin kellotkaan. Lisäksi usein kelvien vieressä kulkevien ajoratojen liikennevirta nostaa sellaisen metelin, ettei äänimerkkejä tahdo kuulla vaikkei olisi mitään tukkeita korvissa.

Sotanorsu666
30.07.2019, 16.28
Tuossa kohdassa missä tämä eilinen "välikohtaus" tapahtui, niin pääsee kääntymään vasemmalle joen varteen, mutta edellä ajanut ajoi oikeassa reunassa kevyen liikenteen väylää ja kääntyi sieltä suoraan eteen ilman käsimerkkejä, kun olin ohittamassa. Jos olisin jostain eleestä nähnyt, että kaveri on kääntymässä, niin en tietenkään olisi lähtenyt häntä ohittamaan. Se musiikin kuuntelu ajon aikana on ihan ok silloin, jos pystyy myös samalla keskittymään muuhun liikenteeseen ja omaan tekemiseen. Kuuntelen itsekin silloin tällöin musiikkia lenkillä, mutta silloin tarkkailen ympäristöäni todella tarkasti.