Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe ice spiker pro evo



Sivut : 1 2 3 [4]

EnduroSenior
11.01.2020, 00.52
Kokeile vaikka jotain toista litkua, vaikka sitä Stanin Racea sitten? Minullakin on kyljissä satoja reikiä mutta litku paikkaa, ilmat pysyy sisällä. Normi-stania käytän.

TOSIN en tee nastarenkailla flättidroppeja portaista ;)
Heh, no mä ehkä saatan tehdä kaikkea kivaa mitä mieleen juolahtaa, ja vauhtia tuskin hiljentää muu kuin luiden katkeaminen...;) Tällä iällä siihen ei varmaankaan tosin vaadita kovin kummoista rysähdystä...
Kyllästyin kokeiluun ja pyörän taluttamiseen, heitin sisurin tilalle ja laitoin pyörän myyntiin. Jos ei mene kaupaksi, niin jatketaan sitten testailua.

Toiseen fillariin odottaa 27,5 / 2.6 ISP:t vielä paketissa ja edessä onkin paha ongelma. Sisäänajo kun pitäisi suorittaa RAUHASSA, niin täytyy varmaan antaa pyörä hetkeksi jonkun muun käyttöön...:D
Tuosta sisäänajosta on ollut paljonkin juttua, mutta kuinka paljon oikeasti käytännössä vaikuttaa, ajaako uusilla renkailla nätisti tasamaalla kymmeniä tai jopa sata kilsaa, vai lähteekö heti raapimaan niitä kivikkoisille poluille? Jotenkin ei vaan jaksa uskoa, että nastat pysyisivän sen paremmin, vaikka niitä kuinka hieroisi rauhallisessa ajossa... Ja nyt puhutaan siis oikeasti käytännöstä, eli onko joku oikeasti vertaillu sisäänajettujen ja -ajamattomien kumien eroa tositoimissa?

Kanuuna
11.01.2020, 10.44
Tuosta sisäänajosta on ollut paljonkin juttua, mutta kuinka paljon oikeasti käytännössä vaikuttaa, ajaako uusilla renkailla nätisti tasamaalla kymmeniä tai jopa sata kilsaa, vai lähteekö heti raapimaan niitä kivikkoisille poluille? Jotenkin ei vaan jaksa uskoa, että nastat pysyisivän sen paremmin, vaikka niitä kuinka hieroisi rauhallisessa ajossa... Ja nyt puhutaan siis oikeasti käytännöstä, eli onko joku oikeasti vertaillu sisäänajettujen ja -ajamattomien kumien eroa tositoimissa?

Vertailussa ollut kahdet ispin evot. Viime talvena tuli uudet ja vertailuna pari talvea vanhat. Vanhoihin lisäilty palttiarallaa 50 nastaa, jotka lähtivät heti uutena ensimmäisen talven aikana. Toisena talvena ei liiemmin lähtenyt. Uusista napsinyt nyt samalla pyörällä samalla ajolla huomattavasti enemmän nastoja kuin vanhoista näin pari talvea ”sisäänajettuna”. Omien kokemusten mukaan siis kannattaa sisäänajaa, mutta miten, se on kysymys. Keskinappulat on helppo sisäänajaa, mutta kuinka reunanappulat, jotka kuitenkin ovat alttiimpia irtoamaan kivikoissa.

stumpe
21.09.2020, 15.04
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro

ISP uudistui hieman.

paaton
21.09.2020, 15.07
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro

ISP uudistui hieman.

Mitä hittoa. Lukeeko tuossa, että kovametalli nasta on vaihdettu täysalumiiniseen?

harald
21.09.2020, 15.12
Siellä lukee että kovametallinastan runko on alumiinia. Siellä lukee muuten tubeless myös.

stumpe
21.09.2020, 15.14
^ ”The tungsten carbide core of each spike is clad in weight-saving aluminum.”

Eikös tuo meinaa sitä samaa vanhaa nastaa. Eli kova ydin ja päällystetty alumiinilla. Wired versiosta en osaa sanoa.

JackOja
21.09.2020, 15.21
Kaksysärinä 935 grammaa, järkyttävä ankkuri! Tuoko se uudistus on? Performance, mutta Evo... wtf?

paaton
21.09.2020, 23.28
Aika varmaan sama uudistus kuin muissakin schalbeissa. Eli nyt rengas on oikeasti tubeless pitävä. Ei tihku kyljet enää. Tosin samalla katoaa varmasti se maaginen rullaus.

paaton
21.09.2020, 23.37
B-D:llä olisi molempia hyllyssä. Pitiköhän tilata ihan varulta vanhaa mallia, kun sitä vielä saa...

F. Kotlerburg
22.09.2020, 00.21
Vai että maaginen rullaus.

ATK
29.09.2020, 21.02
Mites näissä on olleet nastat nykyisin kiinni? Tilasin yhden 27,5" x 2.6" Evo ISPin kokeiluun käyttöpyörään, kun noita Evoja vielä sai. Näytti olevan uutuudeltaan kuitenkin moni nasta todella huteran oloisesti paikoillaan. Laittelin sitten nastatyökalulla paremmin, kun arvelin osan noista irtoavan jo sisäänajon aikana. Muistaakseni aiemmin 26" Performance ISPissä oli nastat huomattavasti paremmin laitettu paikalleen...

Painoakin näytti vaa'an mukaan olevan hiukan päälle 1200 g eli noin 200 g enemmän kuin valmistajan aiemmissa referensseissä ja melkein 100 g enemmän kuin myyntiliikkeen omissa mittauksissa. Käytännössä oma yksilö osoittautui siis melkeinpä yhtä painavaksi kuin valmistajan speksien mukaan painaisi tuo uudempi taittuva, tubeless-valmis ISP Raceguard / DD suojauksella (1241g).

pviitane
09.11.2020, 12.03
Tiedotteet:

Liukas keli suisti pyöräilijän kumoon aamulla Tampereella. Pyöräilijän mukaan jäinen tienpinta yllätti vain sadan metrin päässä kotipihasta. Pyörän kunnon epäillään myötävaikuttaneen tilanteeseen. Paikalta yhteystietojaan jättämättä poistuneen pyöräilijän kuultiin mutisevan tallissa odottavien ISP-renkaiden asentamisesta.

Jonev
02.03.2021, 09.38
ISP ei tälle talvelle paljon ajoa tullut. Mielenkiinnosta kokeilin näitä litkuttaa. Stanin race kokeilin ensin. Vuotoa oli kyljistä reilusti. Aluksi meinasin että nämä ei tiivisty ikinä. Muutaman pikku lenkin jälkeen etunen rupesi pitämään. Takarenkaaseen laitoin vielä Milkitin litkua, jos se notkeampana auttaisi. Sainpa takarenkaankin pitämään. Ihmeiden aika ei ole ohi, mutta aikaa paloi. Ensi talvena, jos ei ekalla tiivisty niin sisureilla mennään.

Aali
04.03.2021, 23.30
Mulla alkoi reilu pari vuotta sitten hankittu 29 ISP pitämään litkut nätisti sisällä laakista, ei vuoda kyljistä eikä muualtakaan. Vanteena DT Swissin joku 30mm leveä hybridivanne, jonka sovitus tuolle renkaalle on tosi tiukka (= hyvä tubelessvanne).

f64
05.03.2021, 18.39
Laitoin tänään Isp:t vanteille. Oli kyllä tuskainen kokemus.. Ajattelin ensin helppoa reittiä, ja kokeilin sisuria. Kumi puri Occamin orkkis-vanteeseen niin ettei noussut uraan. Sisuri pois ja kumi vanteelle, litkua sisään ja kokeilemaan. Erittäin tiukka oli saada nousemaan.. Laitoin saippuaa väliin, Napsauttimeen 6Baria painetta ja sillä ensin lähemmäksi totuutta. Molemmat kiekot jäi noin neljännenkierroksen matkalta nousematta, vaikka painetta jo pitikin. Sitten perään jalkapumpulla ilmaa. Kokeilin maltisemmin alkuun mutta ei millään noussut vaikka välillä laskin painetta ja vääntelin kumia. Lopulta pumppasin 5 Bar ilmaa ja sitten nousi uraan. Ei tihku kyljistä, mun mielestä pitää hyvin kunhan vaan sai nousemaan paikalleen.

paaton
05.03.2021, 18.40
Sellaisia ne on tiukilla kehillä. Mutta iso plussa tuossa on se, että kärsit ajaa todella matalilla paineilla. Rengas ei todellakaan tipu hyllyltä, vaikka olisi tyhjä.

f64
05.03.2021, 19.02
Joo luulen että nyt se on hyllyllä eikä tule ihan vahingossa alas. Vanteen reuna on niin tiukka että sisurilla ei tosiaan noussut.

paaton
05.03.2021, 22.06
Ei tosiaan nouse sisurilla. Itsekkin joudun aina käyttämään saippuaa. Jospa saisi ostettua seuraavalle kerralle ihan oikeaa liukastetta. Saippua ei taida olla parasta litkun kanssa. Tuossa kohtaa asennusta ottaa nimittäin sen verran kuulaan, että siitä käsisaippuapullosta ruuttaa liukastetta sen verran että varmasti nousee.

f64
05.03.2021, 22.47
Ei tosiaan nouse sisurilla. Itsekkin joudun aina käyttämään saippuaa. Jospa saisi ostettua seuraavalle kerralle ihan oikeaa liukastetta. Saippua ei taida olla parasta litkun kanssa. Tuossa kohtaa asennusta ottaa nimittäin sen verran kuulaan, että siitä käsisaippuapullosta ruuttaa liukastetta sen verran että varmasti nousee.

Menee ohi aiheen mutta mikä ois paras voiteluaine tuohon hommaan? Ajattelin että rasvaa tai vaseliinia ei uskalla laittaa kun se ei huuhtoudu pois millään

paaton
05.03.2021, 23.57
En osaa sanoa. Normaali rengasrasva ehkä? Schwalbella taisi olla tuohon omaakin kamaa. Saattaisi olla parasta litkujen kannalta.

Sotanorsu666
06.03.2021, 08.37
Moottoripuolen enduroharrastajien suosiossa on ainakin ollut ihan siihen käyttöön valmistettu spraymuodossa oleva rengasrasva. Ne renkaat on vähän vielä jäykempiä vaihtaa, joten voisin kuvitella tuollaisen olevan hyvää ainetta myös polkupyörän renkaisiin. Löytyy varmaan eri merkkeiltä, mutta tässä yksi vaihtoehto:

https://www.puuilo.fi/wurth-renkaan-asennusspray-500ml

f64
06.03.2021, 08.54
Kiitos molemmille, pitää katsella kaupoista kun nyt tietää mitä on etsimässä.
Olen monesti miettinyt just endurorenkaita kun fillarin kumi tuntuu tiukalta. Täytyy tekniikka olla eri tasolla kuin itsellä. Fillarin kumin saa monesti ihan sormilla vääntämällä vanteelle

paaton
06.03.2021, 09.17
Ja tämä oli se mitä muistelin nähneeni schwalbelta. Varmaan löytyy muiltakin vastaavia.

Schwalbe Easy Fit Mounting Fluid 50ml (https://www.bike24.com/p25556.html)

Jonev
06.03.2021, 10.12
Nuo renkaan liukasteet on hyviä aineita. Jos vain saippuaa käytössä niin kannattaa laittaa vettä sekaan ja maalipensselillä tai vastaavalla laittaa hyllyyn ja renkaan reunaan. Auttaa myös renkaan päälle laitossa. Kuiva kohta kannattaa jättää renkaaseen ettei yli nousematon kohta lähde pakenemaan.

f64
06.03.2021, 12.31
Eka lenkki ispeillä takana. On kyllä mahtavat kumit! Jäiset kovaksi tampatut polut niin olipa mukava ajella. Painetta 1,5/1,7. Nyt myös sellaista luxusta uuden pyörän kanssa että on kahdet kiekot, kapeammilla ISP:t ja leveämmillä Magic Mary.

skyof
07.03.2021, 17.21
Toimiiko 29x2.25 kokonen rengas miten 30mm leveän vanteen kanssa vai pitäiskö olla 2.6?

ATK
07.03.2021, 19.37
^Pitäis sen kait vielä toimia 30 mm vanteilla. Itse sitä mieltä että ISP:lle sopinee hitusen tavanomaista leveämpi vanne just passelisti, niin ei ihan yhtä pahasti luikertele kuin pyöreämmällä profiililla ja ottaa useampi nasta myös kiinni uran pintaan. Yhdessä konkelissa on ollut 27.5" x 2.6" ISP 35 mm vanteella ja tuntuu olevan juuri hyvä noin.

Mitä tulee noihin liukasteisiin, niin itse olen käyttänyt vain mäntysuopaa. Tuntuu riittävän tuohon tarkoitukseen eikä siitä taida kovin isoja jäämiä jäädä renkaan sisällekään, kun vaikka märällä rätillä sutaisee renkaaseen mönjät. Tais Velogikin todeta että Schwalben Easy Fittikin lienee lähinnä mäntysuopaa... tiukimmat renkaat olleet laittaa kyllä vanteille nuo ISP:t tähän mennessä.

Jami2003
07.03.2021, 22.05
Hyvin toimii 30mm vanteella. Kahtena talvena on ollut sillä konbolla alla.

Kuminauha
08.03.2021, 14.41
Sama täällä. 2,25" isp 30mm vanteella toiminu ilman ongelmia.

jalkkis
23.11.2021, 17.22
Jaahas, herätellään tämäkin topikki. ISP:ssä ei taida olla pyörimissuuntaa? Ei ainakaan löydy merkintää ja kuviokin on symmetrinen...

paaton
23.11.2021, 17.37
Käytetystä renkaasta katsoo nastan mukaan suunnan. Muuten ei.

jalkkis
23.11.2021, 18.08
^ Juu katsoin kyllä nastojen suunnan, jonka mukaan ehdin jo laittamaankin. Mutta aikani nuolta etsiessä...

Kuminauha
23.11.2021, 21.52
Ei käsittääkseni ole väliä

valkama
27.11.2021, 20.48
Itse käytän perus rengasrasvaa esim. tämä https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500988/Rema-TipTop-Powermount-rengasvannerasva-5-Kg
Talvella mennään sisäkumeilla kun litku kuitenkin jäätyy kovilla pakkasilla, niin onko siitä oikeasti hyötyä?

En myös käyttäsi kesäkumien laittamisessa saippualiuosta. Löysä saippualiuos kuitekin pääsee renkaan sisälle ja litkua käytettäessä se sekoittuu litkuun. Joten oma fiilis on että heikentää litkun toimivuutta.
Voi olla ihan vain oma fiilis? Vahvistaa tosin omaa näkemystä kun pesen vanhat litkut pois saippualla ja riitää muutama suihkaus saippuaa ja vetää perään -> Kaikki litkut lähtee pois.

#78
27.11.2021, 22.08
Mulla on mäntysuopapurkki, jossa pohjalla sentti kaks mäntysuopaa. Purkissa on sivellin joka katkaistu silleen että mahtuu just korkki kiinni. Tällä siveltimellä pyyhkäissyt vanteen reunan ja minusta määrä on niin pieni ettei sen uskoisi vaikuttavan itse nesteeseen. (Voin tietysti olla väärässäkin mutta kätevä käyttää)

valkama
29.11.2021, 16.21
Mulla on mäntysuopapurkki, jossa pohjalla sentti kaks mäntysuopaa. Purkissa on sivellin joka katkaistu silleen että mahtuu just korkki kiinni. Tällä siveltimellä pyyhkäissyt vanteen reunan ja minusta määrä on niin pieni ettei sen uskoisi vaikuttavan itse nesteeseen. (Voin tietysti olla väärässäkin mutta kätevä käyttää)

Juu tälläinen tönkkö liuos varmasti on hyvä. Netissä katsellut videoita kun ne aika surutta vetää suihkupullolla vettä/saippuaa reilusti. Olis ihan kiva testi kun jaksaisi tehdä että miten miten saippua vaikuttaa litkun joukossa vai vaikuttaako ollenkaan.

#78
11.12.2021, 18.28
Käänsin jo muutan vuoden vanha isp liteskin renkaat vanteelle litkujen kera. Huomasin että renkaat oli pykinyt reunanappuloiden vierestä sekä sivun ja paksumman vierintäpinnan välistä. Litku tihkui muutaman nappulan vierestä. Kysymys kuuluukin että jokohan renkaat on kaatopaikka kamaa?...vai kestäiskö nappulat vielä sisurilla?

JackOja
11.12.2021, 19.21
...vai kestäiskö nappulat vielä sisurilla?

Kokeile, eihän se maksa mitään.

#78
11.12.2021, 19.31
Juu, näin ajattelinkin. Meinasin vaan jos jollain on kokemusta niin voi alkaa tarvittaessa etsimään uusia renkaita. ...kun nekin saattaa loppua nykyaikaan

valkama
21.12.2021, 11.36
Mulla sisuri vastaavassa renkaassa ja nappulat aika hyvin halkeillut. Rengas on ostettu nyt syksyllä ja ajettu ~300km mettässä ja on jo mielestäni aika huonossa kunnossa. (sisäänajo oli maantiellä ~50km)

Oman diagnoosin plussat/miinukset
ISP:
+ nastat lyöty hyvään syvyteen ja vähän lyhyemmät nastat kun piikkisiassa
- nappuloiden seos liian kovaa -> nappulat halkeaa todella helposti ebikellä
- nastat irtoaa helposti koska kumiseos on niin kova

Piikkisika:
+ kumiseos nappuloissa on joustavaa -> ei halkea helposti
+ joustava kumiseos auttaa nastoja pysymään paremmin renkaassa
- nastat ei lyöty tarpeeksi syvälle ja pidemmät nastat kun ISP:ssä
- nastat irtoaa koska nastan ulkonema on liian suuri ja nasta pääsee taittumaan (varsinkin sivunastat)

Antza44
21.12.2021, 11.44
Mulla sisuri vastaavassa renkaassa ja nappulat aika hyvin halkeillut. Rengas on ostettu nyt syksyllä ja ajettu ~300km mettässä ja on jo mielestäni aika huonossa kunnossa. (sisäänajo oli maantiellä ~50km)

Oman diagnoosin plussat/miinukset
ISP:
+ nastat lyöty hyvään syvyteen ja vähän lyhyemmät nastat kun piikkisiassa
- nappuloiden seos liian kovaa -> nappulat halkeaa todella helposti ebikellä
- nastat irtoaa helposti koska kumiseos on niin kova

Piikkisika:
+ kumiseos nappuloissa on joustavaa -> ei halkea helposti
+ joustava kumiseos auttaa nastoja pysymään paremmin renkaassa
- nastat ei lyöty tarpeeksi syvälle ja pidemmät nastat kun ISP:ssä
- nastat irtoaa koska nastan ulkonema on liian suuri ja nasta pääsee taittumaan (varsinkin sivunastat)50 km esim asfaltilla ei välttämättä vielä riitä. Huomasin että nasta kesti asettua ja painua koloihinsa pidempään. Revittävä ajo ja kivikko on murhaa uudehkoille nasta kumeille. Noi mun jotain 8V vanhat Ice Spiker Evot on vielä ihan täydessä iskussa. Joku 10-20 nastaa olen vuosien saatossa laittanut uusiksi. Maasto lenkki ajoa jääkeleillä/lumilla ajeltu, mutta huilillakin ovat olleet sillon, kun piikkejä ei tarvitse.

Stanin litkua en ole ainakaan jäähän saanut.

StevieRayVehkakoski
21.12.2021, 14.45
Kuinka merkittävä ero Schwalben ISP:ssä on performance- ja EVO-versioiden välillä? Viime talvelle ostin vaijerireunaiset Performancet kun halvalla sain ja totesin että eivät ihan helpolla pidä tubeleksena joten nyt löin ne alle sisäkumien kanssa. Ajoin yhden kunnon kivikkojäätikkölenkin ja takarenkaasta puuttuu heti toistakymmentä nastaa? Onko nuo EVO:t merkittävästi paremmin rullaavat/kevyemmät tai jotenkin muuten paremmat? Nämä Performancet koossa 29x2,25 ja siis pitohan on hyvä mutta ihan jäällä ajaessa ainakin eturengas hakee suuntaa jotenkin todella rauhattoman oloisesti.

ATK
27.12.2021, 19.28
^ Mulla oli jokuva vuosi sitten vielä 26" x 2.1" ISP Performance (361 nastaa, RaceGuard/vaijerikylkinen). Siinä oli kuperat nastat ja pito oli muistaakseni ainakin asiointipyörässä jäällä käytännössä yhtä hyvä kuin uudemmassa 27,5" LiteSkin Evossa, jossa on terävät nastat. En tosin maastossa sillä 26" ISP:llä ikinä ajanut. Kapeuden ja kuvion vuoksi rengas oli tosin melko surkea ajaa yhtään upottavammalla lumisella pinnalla, ei tarvinnut paljoa tamppautunutta lunta kelville, niin rengas haki suuntaan tai toiseen. Leveämpi 2.6" EVO toimii siinä hitusen paremmin vaikkakin edelleen huonommin kuin esim. Fat Freddie tai Wrathchild. Sen sijaan nastat pysyivät tuossa vanhassa performancessa mulla hyvin kiinni, ei lähtenyt yhtään nastaa irti parin käyttötalven aikana. Evosta lähti eka nasta rauhallisen sisäänajon aikanakin ja nastat olivat uutenakin selvästi huonommin kiinni kuin mitä vanhassa renkaassa.

TheMiklu
27.12.2021, 23.08
Meikä osti kaksi paria EVOja. Molemmat parit äykkäperiin joista toinen on sähkis ja toinen akustinen. Sähkiksessä pysyi kaikki paitsi kaksi nastaa kun ajo oli tasaisemmalla alustalla. Akustisella taas ajettiin kivikkopolkuja ja juurakoita. Ei riitä 50 nastan pussi puuttuvia reunanastoja paikkomaan :D
Eli mulla ainakin täysin ajotavoista kiinni. Ne reunassa olevat ei tietty sisäänajossa edes kunnolla ota alustaan kii.

Uuno1
04.01.2022, 16.45
Kuinka merkittävä ero Schwalben ISP:ssä on performance- ja EVO-versioiden välillä? Viime talvelle ostin vaijerireunaiset Performancet kun halvalla sain ja totesin että eivät ihan helpolla pidä tubeleksena joten nyt löin ne alle sisäkumien kanssa. Ajoin yhden kunnon kivikkojäätikkölenkin ja takarenkaasta puuttuu heti toistakymmentä nastaa? Onko nuo EVO:t merkittävästi paremmin rullaavat/kevyemmät tai jotenkin muuten paremmat? Nämä Performancet koossa 29x2,25 ja siis pitohan on hyvä mutta ihan jäällä ajaessa ainakin eturengas hakee suuntaa jotenkin todella rauhattoman oloisesti.

Itsellä on ollut alla 1 EVO ja 1 Performance: P:ssä on tasapäiset teräsnastat ja EVO:ssa teräväkärkiset alumiini(?)nastat. EVO:sta irronnut yhteensä 1 ja P:stä 2 nastaa, vaikka tänä vuonna alkutalvesta ajoin kivikoissakin (jota muuten en suosittele, pito on ihan olematonta elleivät kivet ole jään peitossa). Kaiketi se sisäänajo on se juttu, mikä saa nastat kestämään?

Eroja: P painaa enemmän mutta sitä ei oikein ajossa huomaa. Jostain syystä oman P:n kampeaminen vanteelle on helpompaa kuin EVO:n. EVO:n terävät alunastat pitävät pikkuisen paremmin (mitä ei myöskään yleensä huomaa) mutta ainakin Mcarbonin myyjän mukaan tämänlaiset nastat myös katkeavat herkemmin ja rullaavat huonommin. Lisäksi teräsnastat tuppaavat ruostumaan, mutta ruoste lähtee ajaessa. Kumpaakaan en ole yrittänyt litkuttaa, mutta palstoilla on monilla siitä huonoja kokemuksia, tosin nykyäänhän siinä taittuvassa mallissa on joku "DD" -merkattu kylki.. .

Jos sinulla on jo P:t, en lähtisi ainakaan itse hankkimaan EVO:ja; joko ajaisin P:llä tai vaihtaisin johonkin muuhun jos haluat yleisrenkaan, jolla voi ajaa lumellakin, nämä ISP:t (ainakin 2.25":na) kun ovat aika surkeat heti kun lumi alkaa tamppaantumaan tai kerrostumaan.

Kuminauha
04.01.2022, 18.15
Itellä takana sähkiksessä tuo DD malli 2,6" leveenä. Mitä muistelee edellisiä normi EVO malleja, niin merkittävästi tukevammat kyljet, sanoisin että vastaa maxxiksen exo+ tasoa. Toimii tubeleksena kuin ajatus ainakin itellä DT vanteilla.

2 nastaa on nyt talven aikana irronnu, sisäänajon aikana tai sen jälkeen. Sisäänajo meni aika sinneppäin, about 40km ennenkuin menin metsään niillä.

jalkkis
09.01.2022, 23.27
On se vaan tuo ISP melkoinen luikertelija pehmeällä alustalla. Tänään tuli ajeltua pk-seudun kelvejä, joissa auratulle pinnalle oli satanut pari kolme senttiä uutta lunta. Jos uuden lumen alla oli vähänkin pehmeää niim luikertelu oli taattua.

Santtu75
10.01.2022, 01.16
On se vaan tuo ISP melkoinen luikertelija pehmeällä alustalla. Tänään tuli ajeltua pk-seudun kelvejä, joissa auratulle pinnalle oli satanut pari kolme senttiä uutta lunta. Jos uuden lumen alla oli vähänkin pehmeää niim luikertelu oli taattua.

Samaa mieltä. Niin pitkään kun alla kova/kovahko lumi/jääpinta johon nastata saavat otteen, on ISP:n pito erittäin hyvä, mutta kun alusta muuttuu pehmeäksi ja jossa nastoista ei ole hyötyä, niin tuntuu ettei tuo kuvio toimi ollenkaan, etenkin sivusuunnassa oleva pito on mielestäni luokattoman huono, jos suhteutetaan johonkin normaaliin (ei nastalliseen) maastorenkaaseen. Itselläni toisella vannesarjalla oleva Racing Ray / Thunder Burt settikin toimii paremmin sivusuuntaisen pidon ja suuntavakauden suhteen (mutta pehmeässä lumessa tuo pienikuvioinen Thunder Burt ei luonnollisesti saa kunnolla vetopitoa)

Kimbyyri
10.01.2022, 07.51
On se vaan tuo ISP melkoinen luikertelija pehmeällä alustalla. Tänään tuli ajeltua pk-seudun kelvejä, joissa auratulle pinnalle oli satanut pari kolme senttiä uutta lunta. Jos uuden lumen alla oli vähänkin pehmeää niim luikertelu oli taattua.Komppaan tätä. En ymmärrä miksi tätä hypetetään. Olen kokeillut etupaineita 0.5-1.5 ja eipä juuri vaikutusta. Kovalla pohjalla ja jäällä on kyllä ihan ok.

#78
10.01.2022, 10.47
Tää talvi ei ole ollut isp:lle hyvä kun kelvit lumipolanteessa ja uudella lumella = luikertelua ja raskas polkea. Tulis vaan kunnon jääpinta :)

Uuno1
11.01.2022, 13.37
Olisikohan ISP hyvä yleistalvirengas, jos se runko olisi vain isompi kuin 2,25"? Nappulat toimivat yllättävän hyvin alkutalvella kun oli vain pakkasta ja musta maa mutta renkaiden rungon XC-koon kyllä huomasi heti kun ajoi esim. juurien yli.

jalkkis
15.01.2022, 11.24
On se vaan tuo ISP melkoinen luikertelija pehmeällä alustalla. Tänään tuli ajeltua pk-seudun kelvejä, joissa auratulle pinnalle oli satanut pari kolme senttiä uutta lunta. Jos uuden lumen alla oli vähänkin pehmeää niim luikertelu oli taattua.

Ja niin ISP-jumalat vastasivat rukouksiini ja tänne etelään saatiin kunnon ISP-kelit!

Huomiseen menee, että pääsee testaamaan jääpitoa. Raportoin lisää huomenna kotisohvalta. Tai ensiapupolilta.

paaton
15.01.2022, 11.39
Pääsin jo testaamaan. Isp- on edelleen Jumala.
On oikasti aika naurettavaa, miten kovaa tuolla renkaalla voi päästellä vesijään päällä. Rullauskin on parempaa, mitä monasti kesällä.

miz
15.01.2022, 17.50
Pääsin jo testaamaan. Isp- on edelleen Jumala.
On oikasti aika naurettavaa, miten kovaa tuolla renkaalla voi päästellä vesijään päällä. Rullauskin on parempaa, mitä monasti kesällä.

Samaa mieltä. Viidettä talvea ajettaessa alkaa nastat olemaan vähän tylsät, lipsuu keskuspuiston ränneissä helpommin. Muuten jäällä pitoa riittää edelleen hienosti, taitaa olla yhteensä kolme nastaa irronnut..

Talvella nuo keskuspuiston polut on ihan parhautta näillä kumeilla, kesällä ei jaksanut enää viimevuonna innostaa.

Santtu75
15.01.2022, 18.27
Samaa mieltä. Niin pitkään kun alla kova/kovahko lumi/jääpinta johon nastata saavat otteen, on ISP:n pito erittäin hyvä, mutta kun alusta muuttuu pehmeäksi ja jossa nastoista ei ole hyötyä, niin tuntuu ettei tuo kuvio toimi ollenkaan, etenkin sivusuunnassa oleva pito on mielestäni luokattoman huono, jos suhteutetaan johonkin normaaliin (ei nastalliseen) maastorenkaaseen. Itselläni toisella vannesarjalla oleva Racing Ray / Thunder Burt settikin toimii paremmin sivusuuntaisen pidon ja suuntavakauden suhteen (mutta pehmeässä lumessa tuo pienikuvioinen Thunder Burt ei luonnollisesti saa kunnolla vetopitoa)

Hauskaa kuinka jokunen päivä sitten haukuin ISP:ä erittäin huonosta pidosta löyhällä lumipinnalla, nyt sitten on taasen kun olen pari pivää ajanut jäätyneillä väylillä niin on taasen pakko ylistää tuon renkaan jääpitoa...
Kyllä on niin vahvasti kahden kiekkoparin rengas joka vaihdetaan alle aina kelin sitä vaatiessa.

Hääppönen
16.01.2022, 12.16
Pyöräily ollut jo jonkin aikaa tauolla. Eilen lähdin taas hakemaan elämyksiä ja peilijäisillä väylillä aluksi jännitti. Epäilin muistiani, että toimiiko ISP täysin luotettavasti tuollaisilla pinnoilla. Epäusko muuttui leveäksi hymyksi. Terv. onnellinen sisurillisilla ISP:lla ajeleva kuski.

jalkkis
16.01.2022, 15.14
Joo, kyllä nyt on ISP-kelit. Ei minkäänlaista lipsumista tai edes epävarmuuden tunnetta. Ajoympäristö oli toki helpohko (pk-seudun hiekotetut kelvit) mutta olihan matkalla peilijäisiä kohtiakin.

Aakoo
20.01.2022, 09.47
Viimeisen viikon aikana ainakin itselleni on taas valjennut se, miksi tätä kyseistä rengasta kehutaan. Eilen mietin pitäisi lähteä aamulla liikenteeseen gravelilla, muutaman kilsan jälkeen olin ihan tyytyväinen että maasturi valikoitui alle. Aika varmasti olisi ollut kenollaan jossain kohtaa vesijään päällä.

janik
21.01.2022, 20.46
Onko se lumella parempi kuin vanha malli?

paaton
21.01.2022, 21.11
Onko se lumella parempi kuin vanha malli?

Ei varmasti. Ei kai uudessa ole mitään muuta eroa kuin paksummat kyljet. E-bike hyväksytty.

Isä nitro
02.02.2022, 11.52
Viime talven lopuilla heitin omat 29x2,2 ISPit saunan taakse hyvin palvelleina. Pidimme perheen kesken hiljaisen hetken.

Kun ensimmmäiset liukkaat tulivat alkuvuodesta 2022 hain samat vanhat ISPit, joita en ollut vielä ennättänyt kärrätä hautuumaalle. Olisin ostanut uudet, mutta en ainakaan tuolloin onnistunut löytämään niitä mistään tuossa kokoluokassa. Ja katso, täysin jäätyneillä alustoilla, joilla meitä on kiusattu edellisviikkoina, nämä ikivanhat ja parhaat päivänsä nähneet ISpit pitivät jumalaisesti. Tämähän toki tiedettiin.

Pari juttua. Nyt täällä etelässäkin on lunta ja pääosin reitit ovat sangen hyvin auratut. Koska muut tilanteeseen soveltuvat kulkupelit ovat remontissa, totesin tänä aamuna että "lapsuuden lumikeleillä" (muutama aste pakkasta ja kvl aurattu) ISP on sittenkin varsin hyvä yleisrengas. Eli "lumella" ihan riittävän hyvä menoa tarjolla. Sen allekirjoitan että kun lumipöperöä on yhtään enemmän, niin silloin alkavat kirosanat lennellä. Sitä varten on oma teknologiansa.

Toinen näkökantani on se, että jos vain saat ISPin tubelesoitua ja osaat/jaksat tehdä sen, niin tee se ole hyvä! Olen litkutellut vuosien varrella hyvin erilaisia renkahia kokoluokissa 28 mm - 4,8" ja jos jossakin meno on muuttunuti mukavammaksi litkutuksen seurauksena, niin sitten ISPeissä. Toiseksi ilmojen vähentäminen puuterilumessa tai vastaavassa vähentää v-a myös jonkun verran, joten tässä kohtaa litkutus tuo erityistä lisäarvoa. Olen onnistunut litkuttamaan ainakin kahdet ISp-setit eli minulla on ilmeisesti ollut onnea. Ikävä kuulla noista paksummista kyljistä. Varmasti syö tubeless-mukavuutta, jota olen edellä kehunut.

ruuduntakaa
02.02.2022, 12.19
Ikävä kuulla noista paksummista kyljistä. Varmasti syö tubeless-mukavuutta, jota olen edellä kehunut.

Ja antaa mahdollisuuden käyttää entistäkin matalampia paineita. Ja kestää paremmin läpilyöntejä. Ja tuntuu itseasiassa paremmalta ajossa.
Kannattaa kokeilla uusia asioita ensin, hutkia sitten. ;)


Ei varmasti. Ei kai uudessa ole mitään muuta eroa kuin paksummat kyljet. E-bike hyväksytty.

Siinä mielessä parempi lumella kuin vanha että paksummat kyljet=kiemurtelu vähenee, vakaampi käytös. Hyvä se ei silti lumella ole. ISP ei ole koskaan ollut.
Onko paljonkin omaa kokemusta renkaasta? Kun sanoit "ei varmasti", totuutena?

Isä nitro
02.02.2022, 12.29
Ha haa. Muutetaan sitten varmasti muotoon "ehkä" tai "mahdollisesti" ja samalla viitaten renkaan kylkien paksuuteen muissa yhteyksissä ja aiempiin kokemuksiin ja mahdollisiin hutkimisiin liittyen. Kun en sähköllä ajele, niin paksut kyljet tuovat "mitä luultavimmin" lisää painoa ja se taas "hyvin hyvin harvoin" lisää mukavuutta.

miz
02.02.2022, 12.32
Mitä ketäkin tarkoittaa täällä "lumella"?

Musta ISP on hyvä kaikilla talvisilla pinnoilla pöpperöistä irtolunta ja suolasohjoa lukuunottamatta.
Jäisisillä poluilla ja auratulla lumi/jää -pinnalla erityisen hyvä.

ruuduntakaa
02.02.2022, 12.44
Ha haa. Muutetaan sitten varmasti muotoon "ehkä" tai "mahdollisesti" ja samalla viitaten renkaan kylkien paksuuteen muissa yhteyksissä ja aiempiin kokemuksiin ja mahdollisiin hutkimisiin liittyen. Kun en sähköllä ajele, niin paksut kyljet tuovat "mitä luultavimmin" lisää painoa ja se taas "hyvin hyvin harvoin" lisää mukavuutta.

Omia mielipiteitä:
Renkaan ominaisuuksissa on muitakin muuttujia kuin se ikuinen paino johon kaikki täällä tuntuu tuijottavan.
Juuri se muuttuja joka on se vähäpätöisin. Ihan luomullakin ajaessa. In my opinion. Ja omaan kokemukseen perustuen.

Ja rengas on aina automaattisesti kelvoton jos se painaa? Hoh-hoijaa. Kannattaa ostaa sähkö jos mielii ainoastaan kevyttä menoa? ;)
Luomulla on tarkoitus polkea, kehittää sitä kuntopohjaa, ei hakea keveyttä pyörivää massaa vähentämällä muiden ominaisuuksien kustannuksella?:rolleyes:

Muoks:
Tietty raskaus pyörässä on hyväksi. Esim. sähköpyörän painokin itseasiassa on kropan lihasvoimaa kehittävä suure; ei se pyörä itsekseen taivu mutkiin, tai hypi ilmaan.
Kyse on siitä miten suhtautuu asioihin.
Luomupyörällä polkiessa saa ja pitää olla haastetta, se pitää kropan ja henkilön keuhkot kunnossa.

ja kun valitsee hiukan tukevamman renkaan, ei tarvitse heti säihkähtää kun orava aivastaa lähipuussa.

Kanuuna
02.02.2022, 13.19
…hakea keveyttä pyörivää massaa vähentämällä muiden ominaisuuksien kustannuksella?:rolleyes:

Entä, jos se parantaakin muita ominaisuuksia?

JackOja
02.02.2022, 13.23
Paksut kyljet tekee renkaasta tunnottoman. Itse tykkään kun renkaan runko joustaa.

Keveys toki mainio ja tervetullut lisäominaisuus kun kyljet on ohuet. Liian ohuista kyljistä tai yleisestä keveydestä tulee toisinaan hermostuttavia pelkotiloja kestävyyden ja luotettavuuden suhteen.

ruuduntakaa
02.02.2022, 13.24
Entä, jos se parantaakin muita ominaisuuksia?

No miksei, annatko vähän vinkkejä?


Paksut kyljet tekee renkaasta tunnottoman. Itse tykkään kun renkaan runko joustaa.

Keveys toki mainio lisäominaisuus kun kyljet on ohuet. Liian ohuista kyljistä tai yleisestä keveydestä tulee toisinaan hermostuttavia pelkotiloja kestävyyden suhteen.

Nimenomaan, pitää saada ajaa huolehtimatta siitä kestääkö pierunkuori vai ei.

Myös paksu runko joustaa, riippuu ja roikkuu milloin mistäkin. Eikä tee renkaasta välttämättä tunnotonta, uskoisin jousituksen siinä välissä vaikuttavan enemmän?
Paksu runko sallii tarvittaessa matalammat paineet -> joustaa myös kivasti. Ja saadaan grippiä.

Suosittelen kyllä kokeilemaan nykyisiä uusia paksumpikylkisiä renkaita.

Isä nitro
02.02.2022, 14.35
Vaikea tässä on enää vastaankaan argumentoida kun kevämmistä kyljistä seuraava oletettu painon alentuma on kaikkein vähäpätöisin muuttuja ja kyse on siitä "miten suhtautuu asioihin". Toiseksi kun esittää ohuista kyljistä seuraavan tunnokkuutta, niin sitten saa kuulla, että ehei se syntyy jossain ihan muualla. Mitä tulee pierunkuoriin, niin kukin täyttää renkaansa toki sillä ilmalla millä haluaa tai mitä on saatavilla, mutta minä en ole ainakaan tähän mennessä kärsinyt liian ohuista kyljistä.

Kyllä tässä on nyt niin kovat väitteet vastassa, että ei auta muuta kuin ruveta ostamaan paksumpikylkisiä renkaita. Etenkin sellaisiiin pyöriin, missä ei ole jousitusta. Eikä sähköä. Toistaiseksi olen edelleen varsin tyytyväinen omiin ISPeihini ja niiden mukavuuteen myös hyvin auratulla ja lumisella kvlillä jäisen alusta ohella.

JackOja
02.02.2022, 14.43
Nimenomaan, pitää saada ajaa huolehtimatta siitä kestääkö pierunkuori vai ei....

Taisin maininta liian ohuet. Liian ohuista olen luopunut omassa käytössäni.


...uskoisin jousituksen siinä välissä vaikuttavan enemmän?

Ei oo jousitusta kuin yhdessä fillarissa ja se ei ole talvikäytössä ainakaan tänä talvena.


Paksu runko sallii tarvittaessa matalammat paineet -> joustaa myös kivasti. Ja saadaan grippiä.

Kevyt kuski, ohuet kyljet ja matalat paineet. Joustaa kivasti ja saadaan grippiä.


Suosittelen kyllä kokeilemaan nykyisiä uusia paksumpikylkisiä renkaita.

On tullut väkisin ja vasten tahtoani kokeiltua kun Schwalbe tunki E-kaksviittä mun Ralliraneihin. En tykkää.

ruuduntakaa
02.02.2022, 14.46
No höh. Pahoittelut aiheuttamastani mielipahasta, otan GoreTex-takkini ja menen. :rolleyes:

Isä nitro
02.02.2022, 14.52
Minä taas otin äsken TexMexin. Kyllä se siitä. Aina tämä tällainen vääntäminen työtehtävät voittaa kun on jotakin haastetta ja kaikki ei ole samanmielisiä

#78
04.02.2022, 19.21
Vois kyllä kokeilla "puutarhaletku renkaita" ton pierunkuori isp tilalle. Isp on loistava kovalla lumi/jää pinnalla, mutta hybridissä on jotkut blackice renkaat ja nekin on lumella paremmat. Toisaalta hinta on näissä ns "paremmissa" renkaissa hirmuinen.

jalkkis
20.02.2022, 16.31
Ja taas on nätti ISP-keli, eipä ollut minkäänlaisia pito-ongelmia jäisillä perunapeltokelveillä. Parissa kohtaa mietin, että mitähän ohjelmaa kohta tulee mutta eipäs sitten tullutkaan yhtään mitään.

moukari
09.09.2023, 13.38
Kaverilla olisi vähän ajetut Liteskin Ice Spikerit joutilaana. Aion rakennella tässä parin viikon sisään id 26 mm hookless xc-kehistä gravel-kiekot ja käyttää niitä talvella nastarenkaiden kanssa. Onko kellään äkkiseltään kokemuksia näistä vanhemman mallisista Liteskin Ice Spikereistä hookless-kehien kanssa? Mä ajan inserteillä ja matalilla paineilla (1.3-1.8 bar @ 85 kg), joten ei luulisi tulevan ongelmia, mutta kannattaa aina kysäistä varmuuden vuoksi. Uusia sähkömopohyväksyttyjä Ice Spikereitä en halua hankkia.

janne68
09.02.2024, 14.41
Vieläkö isp:ssä on nastaongelmia?Eli nastat ei pysy kiinni,ainakaan kaikki.Onko siitä hyvästä ja rauhallisesta sisäänajosta hyöty suurin?Itsellä Nokian Extremet ja jäällä ei pito ole toivottu...mutta kun halvalla sain:)

paaton
09.02.2024, 14.47
Laittaa uutta nastaa vaan jos ei pysy. Ja liimaa väliin. Mä sain facen torilta loistavakuntoiset ispit halvalla, kun porukka yhdessä moitti myyjää, ettei ole ajettu renkaita sisään.

Ei ne mitään viallisia ole.

Benny
09.02.2024, 15.09
Kyllä mä ite ajaisin ne kovalla pinnalla sisää. Sisään ajamattomista lähti takakumista luomutäpärillä ajetulla ekalla metsälenkillä ~20 nastaa irti ja toisella sisäänajetulla parilla on menty sähkärillä ~2000tkm ja kaikki nastat on edelleen kiinni.

Teemu
09.02.2024, 16.45
Sisäänajo kannattaa tehdä, juu.
Omillani ajetaan kolmatta talvea, pari tonnia alla ja kaksi nastaa taitaa olla irronnut. Viime vuonna alkutalvi Turussa oli raju renkaille, kun polut olivat kovettuneet pakkasilla, mutta lunta tai jäätä ei ollut lainkaan. Olin varma, että sen jälkeen saa laittaa ÍSP:t vaihtoon, mutta saldona tosiaan nuo kaksi irronnutta nastaa.

elasto
10.02.2024, 21.48
Viime vuonna alkutalvi Turussa oli raju renkaille, kun polut olivat kovettuneet pakkasilla, mutta lunta tai jäätä ei ollut lainkaan. Olin varma, että sen jälkeen saa laittaa ÍSP:t vaihtoon, mutta saldona tosiaan nuo kaksi irronnutta nastaa.

Ei kai tollasissa olosuhteissa kannata nastarenkaita käyttää?

paaton
10.02.2024, 22.23
Ei kai tollasissa olosuhteissa kannata nastarenkaita käyttää?

Periaatteessa ei, mutta yleensä just ne muutamat lammikot on kirkkaalla peilijäällä ja sitten se jäätynyt mutaura sattuu ilkeästi lonkkaan. Sama juurien kanssa. Tai ainakaan mulla ei taidot ja osaaminen riitä.

Smo
11.02.2024, 00.11
Pärjää ilmankin mutta kivasti pitää märillä juurilla ja jäisillä pitkospuilla nastat varsinkin ikäloppuihin kesärenkuloihin verrattuna:)

tuo 26" 2.4" on kyllä melkoinen ankkuri, muistikuva että muinainen 2.1" WXC olisi rullannut huomattavasti kevyemmin

Teemu
11.02.2024, 00.34
Ei kai tollasissa olosuhteissa kannata nastarenkaita käyttää?

No, ei ehkä, mutta kun kaikki kivet ja juuret on huurteessa, lätäköt jäässä ja pitkokset kiiltää, niin mieluummin sitä laittoi nastat alle kuin hankkii jotkut superextrasticky-renkaat (joille ei muuten ole mitään käyttöä). Kesärenkaalla oli jatkuva kuoleman ja vakavan vammautumisen pelko, kokeilin kyllä.

pturunen
11.02.2024, 15.12
Melkoisesti on massaa näillä uusilla foldeilla, lieneekö sitten vahvistettu sähköpyörää varten renkaan runkoa. Talviajossa tosin ei oikeastaan haittaa, ihmettelin vaan. Melkoinen ero on pidossa, kun uskollisesti palvellut x-vuotta vanha antautui ja päästi litkut kyljistä ulos. Eturengas on kuin liimattu polkuun ja sormet verillä kun ei osannut varoa vanteelle laittaessa.

Laissez
08.10.2024, 02.21
Kumpaa suosittelisitte työmatkalle ajoon sähköpyörän kanssa 2,25'' vai 2,6'' leveitä isp?

nure
08.10.2024, 08.15
Itse ajoin noilla kapeammilla luomuna vuosia ihan tyytyväisenä. Kaveri vastaavilla leveämmillä ja ainakin vaihtelevissa Länsi-Suomen olosuhteissa koki ne ankkureiksi.

Copilot
08.10.2024, 13.50
Leveämmät vaan jos mahtuu. Ei niistä sähköpyörässä mitään haittaakaan ole.

Yedi.
08.10.2024, 14.25
Itse ajoin noilla kapeammilla luomuna vuosia ihan tyytyväisenä. Kaveri vastaavilla leveämmillä ja ainakin vaihtelevissa Länsi-Suomen olosuhteissa koki ne ankkureiksi.

Yllättävää tosiaan, että kapeampi talvi/nastarengas on monesti parempi kuin leveämpi. Kapea menee satunnaisen tiellä olevan lumipenkan läpi helpommin/paremmin. Kapeampi painuu lumen läpi paremmin ja ottaa paremmin kiinni alla olevaan pitävään pintaan, leveä rengas kulkee lumen päällä ja ei ota kiinni alempana olevaan pitävään pintaan.

Itsellä on käyttöpyörässä edessä ollut kapea 1,75" yleisfillarityylinen nastarengas ja takana 2,4" Ice Spiker. Jos ajelee polkuja, latureitteja, moottorikelkan jälkiä, jne. niin silloin leveämmät nastarenkaat toimii paremmin...

Laissez
09.10.2024, 04.09
Yllättävää tosiaan, että kapeampi talvi/nastarengas on monesti parempi kuin leveämpi. Kapea menee satunnaisen tiellä olevan lumipenkan läpi helpommin/paremmin. Kapeampi painuu lumen läpi paremmin ja ottaa paremmin kiinni alla olevaan pitävään pintaan, leveä rengas kulkee lumen päällä ja ei ota kiinni alempana olevaan pitävään pintaan.

Itsellä on käyttöpyörässä edessä ollut kapea 1,75" yleisfillarityylinen nastarengas ja takana 2,4" Ice Spiker. Jos ajelee polkuja, latureitteja, moottorikelkan jälkiä, jne. niin silloin leveämmät nastarenkaat toimii paremmin...
Tämä vakuutti otin nuo 2,25'' kokoiset

Copilot
09.10.2024, 10.36
Yllättävää tosiaan, että kapeampi talvi/nastarengas on monesti parempi kuin leveämpi. Kapea menee satunnaisen tiellä olevan lumipenkan läpi helpommin/paremmin. Kapeampi painuu lumen läpi paremmin ja ottaa paremmin kiinni alla olevaan pitävään pintaan, leveä rengas kulkee lumen päällä ja ei ota kiinni alempana olevaan pitävään pintaan.

Itsellä on käyttöpyörässä edessä ollut kapea 1,75" yleisfillarityylinen nastarengas ja takana 2,4" Ice Spiker. Jos ajelee polkuja, latureitteja, moottorikelkan jälkiä, jne. niin silloin leveämmät nastarenkaat toimii paremmin...Noin teoriassa. Käytännössä noidenkin ISP:n leveysero on niin pieni, että jos ajatellaan että 100kg kokonaispainoilla ajaa lumipenkan läpi niin sillä alle 10 millin leveyserolla ei ole siinä leikkaamisessa mitään väliä. Kelveillä ero tulee sitten kun lumi on osittain polkeutunutta eli siinä on muiden renkaan jälki jne.. Leveä vikuroi vähemmän. ISP on muutenkin aivan paska lumirengas niin leveys auttaa.

Fillarijeti
09.10.2024, 11.00
ISP on muutenkin aivan paska lumirengas niin leveys auttaa.

Tuo jäi minullekin mieleen kahdeksan vuoden takaa, jolloin kelvien auraus oli hyvin satunnaista. Jonkin aikaa suunnittelin jopa läskipyörään siirtymistä, mutta lopulta vain vaihtelin eturengasta kelin mukaan: jäällä ISP ja lumella leveä nastaton maastorengas pienillä paineilla. Etu-ISP-2.1" pudotteli hyvin nopeasti nastansa, joten sen talvikäyttö jäi lyhyeksi.

nure
09.10.2024, 20.52
^ Itsellä ISP nastoja kyllä kadottanut kummemmin siinä ajassa mitä yleensäkin kesti. Ajo Turun seudun vaihtelevissa keleissä ja suht korkeilla rengaspaineilla, sekä 26" ja 29" kokoisina.
Lumen rakenne vaihtelee niin vaikea määrittää että joku tietty rengas erityisen hyvä lumessa. Montakohan niitä lumen nimiä Eskimoilla olikaan?

Yedi.
09.10.2024, 21.11
Noin teoriassa. Käytännössä noidenkin ISP:n leveysero on niin pieni, että jos ajatellaan että 100kg kokonaispainoilla ajaa lumipenkan läpi niin sillä alle 10 millin leveyserolla ei ole siinä leikkaamisessa mitään väliä.

Ei kun käytännössä... Edessä ei ISP:tä vaan yleisfillarin nastarengas (esim. schwalbe marathon winter plus), jossa ei ole ISP:n tapaan paloja (reunallakin) vaan renkaan rullauspinta on paljon kapeampi.

Yedi.
09.10.2024, 21.13
...Montakohan niitä lumen nimiä Eskimoilla olikaan?

Tästä voi "huuto" syntyä... Rasismia, kulttuurin omimista, jne., jne...

Copilot
09.10.2024, 21.58
Ei kun käytännössä... Edessä ei ISP:tä vaan yleisfillarin nastarengas (esim. schwalbe marathon winter plus), jossa ei ole ISP:n tapaan paloja (reunallakin) vaan renkaan rullauspinta on paljon kapeampi.
ISP:n eri versioista oli kyse.

nure
09.10.2024, 23.09
^^^Aikoinaan kun nastat oli mitä oli niin aina edessä se missä enemmän nastoja ja parempi pito. Kun etupää lähtee alta niin on paljon hankalampaa pidellä jos takapää katoaa alta.

Smo
10.10.2024, 14.26
*Itsellä on käyttöpyörässä edessä ollut kapea 1,75" yleisfillarityylinen nastarengas ja takana 2,4" Ice Spiker.*

No jopas on rengastus. Mä pidän kulkineessa edessä sen verran pitävää että pysyy pystyssä ja ohjaa, takana sellaista joka rullaa.
Cyclossa oli viimetalvena joku 32mm mara winter edessä ja pistosuojattu nappulakumi takana,
gravelissa ensijäillä nasta vaan edessä ja sitten kun alkaa pahemmat kelit niin nasta myös taakse.
26 maasturisssa oli 2.4 Ice Spiker Pro edessä ja takana mutta kun ei rullannut mihinkään niin harkitsin tänä talvena laittaa taakse wanhan 2.1 WXC:n jos rullaisi vähän paremmin,
tosin tuolla ei sitten paljon paukutella kivikoihin. Jäällähän nuo rullaa toki ja lumellakin.

nure
10.10.2024, 17.33
^Niinpä, rengastuksia kuskin mukaan. WXC on kyllä rullaava ja pitävä mutta jos joudut osan aikaa asvaltilla ajamaan niin taitaa olla rengas aika loppu kauden jälkeen.

jalkkis
23.11.2024, 14.40
Enpäs muistanut, että toinen mun ISP:stä on aika kenkku saada nousemaan vanteelle yhdestä kohtaa. Vääntämistä ja saippuointia kokeiltu. Sitkeesti haraa vastaan. Onko sitten vaan kunnolla ylipainetta vai mikä lääkkeeksi? Sisurit käytössä.

Zykkel
23.11.2024, 15.51
^Tummeli ja vaikka bensiksellä kunnolla painetta.

jalkkis
23.11.2024, 17.03
Paljonhan renkaat kestää hetkellistä ylipainetta? Ei viittis alkaa testailemaan...

xubu
23.11.2024, 17.19
Mä laitoin kerran bensiksellä 5 bar ja kuului sellanen poks korkealla äänellä ku nousi vanteelle, ei mennyr rikki rengas.

Bensiksillä yleistyny ilmanpainemittarit joihin asetetaan valmiiksi haluttava panelukema joilla ei sitten saa nopeasti painetta. Huono kehitys tässäkin asiassa.

jalkkis
23.11.2024, 18.37
Näyttäis toimivan yhdistelmä paine & kärsivällisyys & aika. Saippuoin ongelmakohdan vielä kertaalleen ja pumppasin kumiin n. 4,5bar. Ei noussut. Touhusin väliin toisen renkaan + muuta. Kun tuli taas ko. renkaan aika, niin sepäs oli sitten päättänyt nousta ittekseen paikoilleen.

Muistaiskos sitä viimeinkin vuoden päästä tehdä samoin tein noi kaikki, jotta kumi kertalaakista paikoilleen...

Sivustakatsoja
23.11.2024, 19.39
^sitten on asennuslitkuja: https://www.schwalbe.com/en/EASY-FIT-1000ML-3701

Tämä on toisaalta hintansa puolesta useimpien ulottumattomissa, mutta jos budjetti kestää, niin itse olen käyttänyt ja hyväksi havainnut. Luonnollisesti saippuavesi on parempi ja ennen kaikkea halvempi.

jalkkis
23.11.2024, 21.42
Tai sitten vaan:

https://www.motonet.fi/tuote/italmatic-rengasrasva-5-kg?product=80-02117

RayCH
24.11.2024, 10.15
Jos renkaan asennuslitkuista puhutaan, niin Wurthin asennusspraytä voi suositella. Toimii hienosti pyörän renkaissa ja on myös prätkien ja kotiloiden renkaiden kanssa melkein yhtä hyvää kuin Rema TipTopin rengasrasva.

https://www.puuilo.fi/wurth-renkaan-asennusspray-500ml

xubu
24.11.2024, 11.03
^ Tuon olen minäkin havainnut toimivaksi.

Sambolo
24.11.2024, 13.19
27.5/2.6 dd mallit laitoin eilen sisurilla, simppeli homma ilman työkaluja. Nousikin ihan kiltisti.

Sivustakatsoja
26.11.2024, 19.34
Tai sitten vaan:

https://www.motonet.fi/tuote/italmatic-rengasrasva-5-kg?product=80-02117

Näissä vaihtoehtotuotteissa mua kiinnostaa se, että onko niillä muita ominaisuuksia, kuin vain liukastus ja sen jälkeen haihtuminen jäämiä jättämättä.

Bndit
26.11.2024, 20.08
Näissä vaihtoehtotuotteissa mua kiinnostaa se, että onko niillä muita ominaisuuksia, kuin vain liukastus ja sen jälkeen haihtuminen jäämiä jättämättä.
Mulla on red rubber greasea, se jättää rasvaisen pinnan ettei rengas juuttuisi kiinni. Auttaa varmaan renkaan vanteelle nousemiseenkin. Kasviöljypohjainen, ei aiheuta korroosiota. Eka purkki oli niin pieni että ei tullut käytettyä kovin reilusti per rengas nyt isompi. Piikkisiat laitoin tuolla. Erittäin hankala löytää mistään, piti UK:sta tilata amazonilla….

nure
28.11.2024, 18.15
^ Toimisikos ihan vaikka ruokaöljy ilman hifistelyä? Täytyy testata seuraavalla kertaa jos tulee vastaan ahdistava rengas.

Sivustakatsoja
28.11.2024, 19.01
^ Toimisikos ihan vaikka ruokaöljy ilman hifistelyä?...

Jos hifistelis samalla niin vois toimia paremmin?

Kaikki muu käy mutta ei se oikea.

nure
28.11.2024, 23.12
^ Täytyy siis testata niin näkee paljonko (tyhmää) kuluttajaa kusetetaan kalliilla litkuilla.

M A
29.11.2024, 00.32
Velogin mukaan tuo Schwalben asennuslitkukin on saippuavettä

Bndit
29.11.2024, 09.08
Maastopyöräpuolella ei ole tullut vielä yhtään rengasta joka ei asettuisi nätisti ilman apukeinoja vanteelle, mutta kiinni juuttuneita nastarenkaita on kyllä ollut.Sitä ehkäisemään käytän itse tuota rasvaa.

Sivustakatsoja
29.11.2024, 09.50
Velogin mukaan tuo Schwalben asennuslitkukin on saippuavettä

Mulla ei ole kykyä selvittää Schwalben liuoksen tarkkaa koostumusta. Käyttöturvallissustiedote on REMAXX Fluid:n.

Jos liuoksen pääraaka-aine on vesi ja seuraavaksi saippua, niin sitten kysyn, että mikä saippua -ja vastaus tähän riippuu vastaajasta. Kaltaiselleni maallikolle saippua on rasvahapon natriumsuola. Rasvahapot: https://fi.wikipedia.org/wiki/Rasvahapot

Tähän mulla katkeaa asian selvittely ja nostan käteni pystyyn ja sipaisen tarvittaessa viisaampien pulloon pistämää litkua.

JackOja
29.11.2024, 10.02
Schwalben "saippuavesi" on niin paljon liukkaampaa kuin vaikka DIY-fairyvesi ja se on laitettu tarjolle kätevässä formaatissa, niin ainakin itse maksan mielelläni markan tai pari siitä.
Se pikku puteli on itselläni kestänyt vuosia.

Muuten, liukastakaa saippuoillanne vanne renkaan sijaan. Toimii sillai paremmin. Ei toki sisureiden kanssa, mutta kuka niillä muutenkaan ad 2024 ajaisi.

nure
29.11.2024, 21.52
Jack, mikäs neuroosi sinulla sisureita kohtaan on? Ihan toimivia kunhan panostaa laatuun ja selkeästi siistimpää hommaa kun rengas repeää.

M A
30.11.2024, 21.56
^^saippuavesi kuin saippuavesi. En arvostele ketään schwalben liukastimen käytöst, meillä on ostettu valmista kuplavettä lapsille kun säästää vaivalta sekoitella itse. Se on muuten myös erittäin liukasta/tahmaista, voisi toimia hyvin rengashommissakin. Maastopyörän renkaat on mulla napsahtaneet hyllylle ihan kuivanakin, varsinkin jos vanne on valmiiksi litkuinen.

jame1967
01.12.2024, 13.54
Sisurissa ei muuten mitään vikaa , paitsi yllättävä monttu , kivi , juurakko josta seuraa rengasrikko jota ei tule ilman sisuria .
Olen kyllä kerran saanut ulkorenkaan repeämään kivikossa jota ei litkukaan paikannut , ei tosin ollut varasisuristakaan apua .

Bndit
01.12.2024, 16.18
Jack, mikäs neuroosi sinulla sisureita kohtaan on? Ihan toimivia kunhan panostaa laatuun ja selkeästi siistimpää hommaa kun rengas repeää.
Tänään meni sopivasti takarengas puhki, pari kamelinpaskaa reikään ja pumpulla ilmaa ja matka jatkuu. Parikymmentä kilsaa mutaista polkua takana niin oli kyllä huomattavasti siistimpi tapa noin kun ruveta jotain sisuria vaihtamaan :D

nure
01.12.2024, 19.52
^Riippuu paljon reiästä, kesällä katselin kun kaveri tienposkessa asenteli sisuria litkutettuun renkaaseen kun ei paska tukkinut tuollaista reilun sentin vekkiä. Oli surullisen ilme ja sotkuista hommaa. Mutta kumpaisessakin puolensa, en sitä kiellä ja onneksi nykyiset sisurit kehittyneet takavuosista.

Ei kylläkään rengasrikkoja aikoihin mutta joskus miettinyt miksi ne kuitenkin hajoaa kun on paska ilma tai kiire johonkin.

Copilot
01.12.2024, 19.53
Pitäis varmaan ajaa, että renkaat voisi rikkoutua.

Föhn
01.12.2024, 23.57
^Riippuu paljon reiästä, kesällä katselin kun kaveri tienposkessa asenteli sisuria litkutettuun renkaaseen kun ei paska tukkinut tuollaista reilun sentin vekkiä. Oli surullisen ilme ja sotkuista hommaa. Mutta kumpaisessakin puolensa, en sitä kiellä ja onneksi nykyiset sisurit kehittyneet
Taas! Ja joka kerta samalla äijälle? Ja joka vuosi. Onko vielä samassa paikassa?

nure
02.12.2024, 16.23
^Siis aivan sama tapaus mutta oli se sotku niin mieleenpainuva että ei tehnyt mieli itse moista kokea.

Opulus
02.12.2024, 17.10
^Siis aivan sama tapaus mutta oli se sotku niin mieleenpainuva että ei tehnyt mieli itse moista kokea.

Minäkin olen kerran katsellut vieressä miten paikkausnestettä roiskui eikä kamelinpaska paikannut reikää - ja miten kaiken lisäksi tubelessventtiili oli jotenkin onnistunut juuttumaan niin että pelkästään sen irrottamiseen meni aikaa enemmän kuin minulta keskimäärin menee tien laidalla kaikkineen, kiekon irrottamisesta satulalaukun vetoketjun sulkemiseen.

Mutta eikö sittenkin ole niin että jos tuommoista sotkua haluaa omakohtaisesti kokea, pitää ajaa nykykatsannon mukaan varsin kapeilla maantierenkailla ja korkeilla paineilla (joita ei enää käytetä)?

Olen näet ollut vieressä seuraamassa, kun 40-milliseen renkaaseen tuli autokyytiä kotimatkalle vaatinut repeämä kylkeen eikä se kovin sotkuinen juttu ollut (jos ei puhuta siitä että ennen uuden renkaan asennusta piti vanteesta putsata mahdollisesti siihen tarttunut ja kuivunut paikkausneste).

nure
02.12.2024, 17.17
^Eikös maantierenkailla kuitenkin suht korkeat paineet, itse ainakin vanhanliiton kuskina käytän suht korkeita, vaikken maksimeja, mutta kuitenkin. Monasti miettinyt että onkos maantierengas kovilla paineilla sen herkempi rikkoutumaan kuin matalillakaan, itse en ainakaan sen kummemmin eroja löytänyt vuosikymmenien aikana.

Bndit
02.12.2024, 19.03
Vanhemmalla iällä on tottunut vetämään ilman ylimääräisiä kumeja, sotkua tulee enemmän mutta on se sen arvoista.

Opulus
02.12.2024, 19.43
^ ^ Netissä on rengaspainelaskureita, joilla voi leikkiä. Esimerkiksi 100-kiloinen kuski 7k-iloisella fillarilla kahden 500-millilitraisen pullon kanssa 30-millisillä renkailla lähtee erään laskurin mukaan ajamaan mukavuuspainotteista lenkkiä huonokuntoisella asfaltilla noin 4.5 barin paineilla. Jos ei arveluta laittaa 32-millisiä - ja fillari on sen verran uutta mallia että rengastilaa on - niin 4 bar riittää mainosti.

En usko että tämän foorumin valkoisen viivan seuraajat pitäisivät noita paineita mitenkään ylioptimistisina.


Mutta joka tapauksessa kun puhutaan otsikon renkaista tai gravelrenkaista yleensä, niin sille mieleenjäävän paikkausnestesotkun synnylle on oleellisesti heikommat edellytykset...

Kanuuna
02.12.2024, 21.08
En ole vanhan liiton kuski, joskin nykyaikaiseen verrattuna kapeilla nakeilla (25-28 mm) ajelen maantiellä. Mutta en lähtisi itse alle viiden baarin (paineilla ;) ) lenkille, jos vähääkään on sprintti-intoa.

nure
02.12.2024, 21.44
Maastorenkailla 2.2" noin 3.5bar. ja "maantierenkailla" noin 5.0bar. Toimivat ihan hyvin itsellä, asvaltin kunnosta riippumatta.

Opulus
03.12.2024, 10.40
En ole vanhan liiton kuski, joskin nykyaikaiseen verrattuna kapeilla nakeilla (25-28 mm) ajelen maantiellä. Mutta en lähtisi itse alle viiden baarin (paineilla ;) ) lenkille, jos vähääkään on sprintti-intoa.

Sehän on ihan linjassa edellisten kanssa, eikös vaan?

Copilot
03.12.2024, 10.53
Millaisilla paineilla ajatte kesällä maantielenkkejä ISP:llä?

Opulus
03.12.2024, 11.57
Pahoittelen että tuli puhutuksi asian vierestä, mutta näit kai itsekin missä ja miksi keskustelu lähti menemään tangentin suuntaisesti?

(Annoin jo itselleni anteeksi sillä perusteella että edes yritin palauttaa keskustelua otsikon alle.)

korbendallas
08.12.2024, 22.29
En meinaa saada rouvan takakiekkoon 27,5 ISP millään edes vanteelle. sisurin kanssa siis.Mitä tipsejä? Eturengas meni tuurilla. Takarengas 2h ähertämisen jälkeen jää noin 20 cm matkalta kiinni eikä veny minnekään.

Aakoo
08.12.2024, 22.42
^ Varmaan nämä jo kokeiltu, mutta tässä omat vinkit. Lämpimässä kun laittaa niin helpompaa, eli kumi venyy helpommin. Painele renkaan reunoja keskiuraan ja samalla vedä rengasta tiukalle että saat kaikki löysät sinne missä niitä tarvitaan.
Sitten katkot muutaman rengasmuovin ja kiroilet. Lopulta rengas menee vanteelle ja pumpatessa huomaat että jostain pihisee, eli onnistut rikkomaan sisurin vääntämisen aikana.

Bndit
08.12.2024, 23.39
Suosittelen tätä videota kaikille joilla on renkaanvaihtohaasteita maastopyörän renkaiden kanssa https://youtu.be/SEg1UVTHwQY?feature=shared. Kannattaa tsiigaa, itselle ei ole ollut ongelmia noiden ohjeiden jälkeen.

nure
09.12.2024, 08.55
^^Aakoo, tuon joskus kokenut, kaksi rengasrautaa ja yksi sisuri. Uusia renkaita hankkiessa joka kerta miettii että mitenhän tuo homma nyt taas onnistuu.

Bndit
09.12.2024, 09.22
^^Aakoo, tuon joskus kokenut, kaksi rengasrautaa ja yksi sisuri. Uusia renkaita hankkiessa joka kerta miettii että mitenhän tuo homma nyt taas onnistuu.
No mitä jos katsoisit tuon videon niin ei tarvitse miettiä?

korbendallas
09.12.2024, 10.03
Suosittelen tätä videota kaikille joilla on renkaanvaihtohaasteita maastopyörän renkaiden kanssa https://youtu.be/SEg1UVTHwQY?feature=shared. Kannattaa tsiigaa, itselle ei ole ollut ongelmia noiden ohjeiden jälkeen.
Kiitos vinkistä. Tätä samaa videolla esiteltyä tekniikkaa yrittänyt toteuttaa mutta täytyy kokeilla reippaammin kunhan kädet toipuu. :) Saa homman näyttämään helpolta.
Hassu juttu, että maantiepyörän ja gravelin kumien kanssa ei ole pienintäkään ongelmaa, vaan menevät oikein nätisti. Jopa täysin uudet. Nää maastopyörän renkaat ja etenkin ISP:t tuottavat helvetisti vaikeuksia.

Sivustakatsoja
09.12.2024, 10.13
Suosittelen tätä videota kaikille joilla on renkaanvaihtohaasteita maastopyörän renkaiden kanssa https://youtu.be/SEg1UVTHwQY?feature=shared. Kannattaa tsiigaa, itselle ei ole ollut ongelmia noiden ohjeiden jälkeen.

Ajatus, että vähittäin ja jotain liukastetta, mutta miksi venttiilin kohta ei ole viimeisenä -jotain tekemistä insertin kanssa?

Sivustakatsoja
09.12.2024, 10.14
Kiitos vinkistä. Tätä samaa videolla esiteltyä tekniikkaa yrittänyt toteuttaa mutta täytyy kokeilla reippaammin kunhan kädet toipuu. :) Saa homman näyttämään helpolta.
Hassu juttu, että maantiepyörän ja gravelin kumien kanssa ei ole pienintäkään ongelmaa, vaan menevät oikein nätisti. Jopa täysin uudet. Nää maastopyörän renkaat ja etenkin ISP:t tuottavat helvetisti vaikeuksia.

Ratkaisevaa on, miten paljon tilaa vanteen keskiurassa on: paksu vannenauha vaikeuttaa asennusta paljon.

Bndit
09.12.2024, 11.11
Ajatus, että vähittäin ja jotain liukastetta, mutta miksi venttiilin kohta ei ole viimeisenä -jotain tekemistä insertin kanssa?

insertin kanssa ei tosiaan väliä mistä aloittaa. mutta jotkuthan aloittaa venttiilin kohdasta vaan sen takia että venttiili osuu juuri oikeaan kohtaan renkaan tekstien kanssa :D itse en ole huomannut että olis niin paljon eroa, pääasia että painaa renkaan huolellisesti joka puolelta keskiuraan. Ja sisurin kanssakin vähän pakko aloittaa venttiilin kohdasta. Tai näin ainakin itse teen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

korbendallas
09.12.2024, 11.20
insertin kanssa ei tosiaan väliä mistä aloittaa. mutta jotkuthan aloittaa venttiilin kohdasta vaan sen takia että venttiili osuu juuri oikeaan kohtaan renkaan tekstien kanssa :D itse en ole huomannut että olis niin paljon eroa, pääasia että painaa renkaan huolellisesti joka puolelta keskiuraan. Ja sisurin kanssakin vähän pakko aloittaa venttiilin kohdasta. Tai näin ainakin itse teen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aloitan itsekin venttiilin kohdalta ja argumentointina se, että saan heti renkaan keskiuraan niin, ettei se blokkaa venttiiliä -> tiedän renkaan istuvan oikein vannenauhalla eikä "sisurin päällä".

Sivustakatsoja
09.12.2024, 11.22
^siis itse laitan sekä tubelessin että sisurillisen viimeisenä venttiilin kohdalta, koska silloin keskiuraa on pisimmän matkan käytössä, sillä venttiilin kohdalla ei ole vapaata keskiuraa. En tosin milloinkaan käytä asentaessa rengasrautaa.

Joskus joku vanne ja rengasyhdistelmä ei ole sisurin kanssa näin onnistunut, mutta silloin olen katsonut toisen vanteen, koska sisurillinen pitää saada pois tien päällä.

paaton
09.12.2024, 11.24
Jos on kapea kehä/leveä tubeless venttiili, niin ilman muuta venttiilin kohta viimeisenä. Eihän se rengas siltä kohdalta uraan painu.

Ispit ovat ainakin minulla olleet aina tiukkoja, mikä onkin oikein hyvä. Ei tarvitse pelätä blurbbaamista pakkasella. Jättäisin suosiolla sen sisurin pois niin nousee helpommin hyllylle. Tietysti hankalaa jos kehät eivät ole tubelekset.

Sivustakatsoja
09.12.2024, 11.26
Aloitan itsekin venttiilin kohdalta ja argumentointina se, että saan heti renkaan keskiuraan niin, ettei se blokkaa venttiiliä -> tiedän renkaan istuvan oikein vannenauhalla eikä "sisurin päällä".

Mulle homma on opetettu siten, että sisurilla touhutessa venttiiliiä voi painaa renkaan päälle laiton jälkeen sisään reilusti, jolloin mahdollinen puristuminen vanteen ja renkaan väliin jää pois. Sisurilla touhutessa myös paine nostetaan vähittäin siten, että ulkorenkaan voi leipoa puolelta toiselle samalla katsoen että sisuri ei ole välissä.

nure
09.12.2024, 16.59
Joskus aikoinaan muistaakseni en saanut ISP:tä CrossMaxeille mutta muutamalle muulle asentunut ihan ok. Aina renkaiden kanssa miettii että millainen on vaihtaa sisuri tien päällä (mahdollisen rengasrikon vuoksi) jos renkaan just ja just saanut aikoinaan päälle?

Siksi nyt jo alkaa pohdinta mitkä tulee kesällä SpeedKingien tilalle/jälkeen?

moukari
14.02.2025, 21.04
Miten leveät 29x2.6" Ice Spikerit (taittuvat, TLE) ovat vanteelle asennettuna? 2018 näytti joku kirjoittaneen, että noin 2.35" Hans Dampfin levyiset. Omaan pyörääni menee alle noin 2.4" eteen ja taakse, niin tuo voisi sopia. Ne 2.25" ISP:t tuntuvat olevan vähän turhan pienen kokoiset.

paaton
14.02.2025, 21.26
Miten leveät 29x2.6" Ice Spikerit (taittuvat, TLE) ovat vanteelle asennettuna? 2018 näytti joku kirjoittaneen, että noin 2.35" Hans Dampfin levyiset. Omaan pyörääni menee alle noin 2.4" eteen ja taakse, niin tuo voisi sopia. Ne 2.25" ISP:t tuntuvat olevan vähän turhan pienen kokoiset.

Ei ole kyllä käynyt edes mielessä, että xc täpäri nielisi tuota isompaa ice spikeria. Kannattaa muistaa, että nastarenkaalle oikeasti pitää jättää tilaa. Frendillä taisi mennä 3t runko entiseksi griswoldien kanssa.

M A
24.02.2025, 15.11
Ainakin kuituiseen takakolmioon jättäisin reilusti tilaa :rolleyes:

moukari
24.02.2025, 16.14
Ainakin kuituiseen takakolmioon jättäisin reilusti tilaa :rolleyes:
Jep, tilasin lopulta 2.25" 29"-Siat uusimpana taittuvana versiona. 30 mm sisältä leveällä kiekolla n. 58 mm leveät, vaikuttivat ihan laadukkailta renkailta.

stumpe
24.02.2025, 18.57
59mm mittasin tönärillä 29x2.6 isp:t, 30mm id vanne. Eli ainakin hurjan millin leveämpi kuin 2.25 isp!

paaton
24.02.2025, 19.00
59mm mittasin tönärillä 29x2.6 isp:t, 30mm id vanne. Eli ainakin hurjan millin leveämpi kuin 2.25 isp!

Liteskin isp 2.25" isp on 56mm 30id vanteella. Aika pieni ero tosiaan.

Tämä siis nappuloiden leveimmästä kohdasta.