PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe ice spiker pro evo

Sivut : 1 2 [3] 4

CamoN
08.03.2016, 10.29
Voi olla että sisärengas ahdistaa ulkorenkaan nousua paikoilleen. Se voi helpottaa kun laskee paineet niin alas että rengas on sormituntumalla pehmeä mutta sisärengas pitää vielä muotonsa. Sitten vääntelee rengasta molemmille sivuille ja painelee reunoja kehän keskilinjaa kohti koko kehän ympäri. Tämän jälkeen lähtökohdat renkaan tasaiselle nousemiselle hyllylleen pitäisi olla hyvät.

Moska
08.03.2016, 10.48
Vanteen laidan vierestä voi koittaa kahtoa että onko kumessa valujälkiä josta voi päätellä asettamista ja niiden avulla matalilla paineilla väännellä paremmin vanteelle.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Viltro
08.03.2016, 10.51
Näyttää siltä että kumi ei ois noussu koko matkalta vanteen hyllyille. Lisää painetta (ei kuitenkaan liikaa) ja ehkä jotain liukastetta kumin ja vanteen väliin.
Näinhän se oli että liian pienet paineet olin laittanut, eilen oli jo aivot näyttävästi unilla.. Tänään laitoin melkein max paineet ja renkaan heittäminen loppui! Tai no loppui 90% mutta josko ekan testi lenkin aikana loputkin tasottuisi

Viltro
08.03.2016, 10.59
Voi olla että sisärengas ahdistaa ulkorenkaan nousua paikoilleen. Se voi helpottaa kun laskee paineet niin alas että rengas on sormituntumalla pehmeä mutta sisärengas pitää vielä muotonsa. Sitten vääntelee rengasta molemmille sivuille ja painelee reunoja kehän keskilinjaa kohti koko kehän ympäri. Tämän jälkeen lähtökohdat renkaan tasaiselle nousemiselle hyllylleen pitäisi olla hyvät.
Tein tämän painelun ja auttoi myös asiaan, kiitoksia!

MacKonte
10.03.2016, 09.09
Eilen paksussa sohjossa ja lumessa ISP oli aika heikoilla eturenkaan haeskellessa ajouraa ja takarenkaan sutiessa sohjossa. Paljoa raskaampaa polkeminen ei tänä talvena ole ollut edes umpihangessa!

Tänään samalla reitillä jäätyneessä lumisohjokokkareessa ja paikoin peilijäisellä asfaltilla ISP näytti parhaita puoliaan - piti ja kulki. Kuvio ei ilmeisesti ole erityisen toimiva sohjoon, mutta jääpitoa on enemmän kuin tarpeeksi.

Takavuosina oli maasturissa jotkut tsekkirenkaat. Edessä traktorikuvioinen oli suuntavakaa ja takana telaketjukuvioinen piti lumessa ja sohjossa. Niihin taas ei saanut nastoja...

Roko
12.09.2016, 12.40
Mistä ihmiset on ostanut noita teräväkärkisiä nastoja? Sisäänajo oli puutteellinen niin nyt ennen jääkeliä vois täyttää tyhjiä nastojen koloja. Oon nähnyt toistaseks vasta tylppiä nastoja kaupoissa. Parempi silti ois varmaan niitä laittaa kuin olla laittamatta ollenkaan! Kannattaako jotain liimaa laittaa samalla? Ja mulle on ollut elämäni helpoin tubeless, en uskonut aluksi että nousi jo ja että piti ilmat täysin . Renkaan mallista en oo satavarma, mutta 29 ja joku tubeless ready se oli, vanhahko tosin .

paaton
12.09.2016, 12.45
https://www.bike24.com/p2101452.html

Roko
12.09.2016, 12.46
Noin helppo ratkaisu ja nopea vastaus , kiitos!

Vivve
20.09.2016, 08.54
Paikallisessa Prismassa näin myös Schwalben setin.

Kakkula
13.12.2016, 22.33
Onkos muilla viimeaikoina repeilly ISP evo Liteskineistä nappuloita? Mulla repes hiljattain ostetuista renkaista kahden ekan lenkin aikana yhteensä neljä reunanappulaa ja muutama nasta. Ajo oli perus polkuajoa, joten ei pitäisi olla siitä kiinni. Reklamoin asiasta ja rengas lähti takaisin myyjälle. Saa nähdä mikä on tuomio. Edellisillä ISP evo snakeskineillä ajoin kaksi talvea ja yhtään nappulaa en saanut irti. Muutama nasta irtosi koko aikana. Ei meinannut myöskään tiivistyä millään. Kyljet kiehui litkua pari päivää, vaikka renkaat oli kyljellään ja heiluttelin niitä välillä. Tuntuu menneen selvästi huonompaan suuntaan nämä uudet ISP:it.

Jonttu.
14.12.2016, 16.48
Onkos muilla viimeaikoina repeilly ISP evo Liteskineistä nappuloita? Mulla repes hiljattain ostetuista renkaista kahden ekan lenkin aikana yhteensä neljä reunanappulaa ja muutama nasta. Ajo oli perus polkuajoa, joten ei pitäisi olla siitä kiinni. Reklamoin asiasta ja rengas lähti takaisin myyjälle. Saa nähdä mikä on tuomio. Edellisillä ISP evo snakeskineillä ajoin kaksi talvea ja yhtään nappulaa en saanut irti. Muutama nasta irtosi koko aikana. Ei meinannut myöskään tiivistyä millään. Kyljet kiehui litkua pari päivää, vaikka renkaat oli kyljellään ja heiluttelin niitä välillä. Tuntuu menneen selvästi huonompaan suuntaan nämä uudet ISP:it.
Mulla on revennyt yksi nappula ja lähtenyt muutama nasta. En osaa sanoa että johtuuko se vaan omasta aggressiivisesta ajotyylistä vai renkaista. eiköhän se tässä pikkuhijaa tule testattua

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Kakkula
28.12.2016, 14.29
Sain tilalle uuden samanlaisen ISP EVO LS:n. Napsahti nätisti vanteelle ja ei käytännössä yhtään vuotoa kyljissä ensimmäisen vuorokauden aikana. Näyttäisi olevan isoja eroja yksilöiden/valmistuserien välillä tuon tiivistymisen suhteen. Vielä kun saisi 2.35" leveää Snakeskin versiota 27.5" koossa.

Bushmaster
02.01.2017, 11.45
Mistä kaupasta mahtais Oulusta löytyä Ice Spiker Prot 29-tuumaisena? Pitäis saada mahdollisimman nopsaan, kun vanhoista on päässyt nastat jo pyöristymään ym. sen verran pahasti, että peilijäällä tulee kellahdeltua yllättävissä tilanteissa.

Blackborow
02.01.2017, 13.46
Mistä kaupasta mahtais Oulusta löytyä Ice Spiker Prot 29-tuumaisena? Pitäis saada mahdollisimman nopsaan, kun vanhoista on päässyt nastat jo pyöristymään ym. sen verran pahasti, että peilijäällä tulee kellahdeltua yllättävissä tilanteissa.
XXL:ssä oli mun mielestä oli Ice Spikereitä hyllyssä kun viime viikolla kävin. Suvalasta nyt löytyy kans.

mattim
03.01.2017, 00.38

Joo on. Eilen ajoin ensimmäisen lenkin ihan normi polkuajelua, 10 km. Tuloksena 4 nastaa reunanappuloista irti ja yksi keskinappulasta. Kaksi reunanappulaa halki. Kaikki takarenkaasta. Sisäänajo kyllä jäi 6 km asfalttirouhintaan... Mutta oikea sisäänajokaan ei kai auta repeämisiin?

Stumpperi
04.01.2017, 10.07
Kertokaapas kumpi rengas kannattaa valita 29" täysjoustoon talven työmatkoille ja lenkkikäyttöön. (Köyhän täytyy ajaa kaikki ajot samalla pyörällä)
Noniin, vaihtoehtoina olisi siis samanhintaiset ISP EVO ja SUOMI WXC 300. Molemmat koossa 57-622.
Hintaa molemmilma 74,25/kpl.
Tuosta wxc:stä ei löydy mitään tietoa valmistajan sivuilta, mutta jossain toisessa nettikaupassa sen mainostetaan olevan jopa kevyempi kuin isp. Toki nastoja taitaa olla se 100kpl vähemmän.

Iglumies
04.01.2017, 10.10
Isp .

MacKonte
04.01.2017, 10.33
Ehdottomasti ISP!

Stumpperi
04.01.2017, 18.39
Kiitos selkeistä kommenteista! ISP:t hankittu.

Jonttu.
04.01.2017, 19.53
Joo on. Eilen ajoin ensimmäisen lenkin ihan normi polkuajelua, 10 km. Tuloksena 4 nastaa reunanappuloista irti ja yksi keskinappulasta. Kaksi reunanappulaa halki. Kaikki takarenkaasta. Sisäänajo kyllä jäi 6 km asfalttirouhintaan... Mutta oikea sisäänajokaan ei kai auta repeämisiin?
.

Täällä lähtenyt nyt ainakin 10 nastaa ja kaksi sivunappulaa revennyt. On ollut huononlaisesti lunta ja noi nastat tuntuu tarraavan kallioon ja sitten napsahtavan irti. Onneksi tosin ostin ton 50 nastan täyttöpaketin ja nastoitustyökalun samassa, niin ei tämä nyt juuri elämää haittaa.

Kakkula
04.01.2017, 21.06
.

Täällä lähtenyt nyt ainakin 10 nastaa ja kaksi sivunappulaa revennyt. On ollut huononlaisesti lunta ja noi nastat tuntuu tarraavan kallioon ja sitten napsahtavan irti. Onneksi tosin ostin ton 50 nastan täyttöpaketin ja nastoitustyökalun samassa, niin ei tämä nyt juuri elämää haittaa.

Suosittelen reklamoimaan jos nappulat karisee. Mulla tuntuu kestävän nastat ja nappulat paremmin tuossa uudessa renkaassa. Nastojen kariseminen ei ole niin suuri ongelma, kun tilalle voi aina painella uusia nastoja, mutta repeävät nappulat ovat isompi ongelma.

Isä nitro
18.01.2017, 08.19
Monituisia vuosia ISPin evoilla ajaneena päätin kokeilla litkuttamista, joka on tullut muista yhteyksistä hyvinkin tutuksi. Samalla päätin luopua vanhoista ja raskaista Shimano/Bontrager-kiekoista ja laittaa ISPit "ykköskiekkoihin" eli ihan perus-Mavicheihin. Nepä eivät ole tubeless-readyt, joten niissä on suvikumien kanssa olleet Stans no tubesin tubeless sovitesetti eli sopivan profiilin tarjoava kuminen vannenauha, johon on integroitu venttiili.

ISPit alkoivat pitää ilmansa asteikolla 1-10 noin nelosen arvoisesti. Ravistelulla ja kiroilulla ovat vähitellen ilmat alkaneet pysyä. Mutta sitä keveyden tunnetta, minkä sain keveämpien kiekkojen ja sisurien sulkeistamisella! Nyt suorastaan odotan liukkaita, jotta saisin syyn ottaa maasturin alleni.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

APaavo
18.01.2017, 18.48
ISP:n kumiseoksen sepelikestävyydestä innostuneena olen tämän "talvi"kauden ajellut helsingin kelvejä työmatkaa parisataa km/vko testirenkaalla. Nypin riittävän kuluneesta ISPstä kaikki loputkin nastat pois ja puhdistuksen jälkeen täytin kolme keskimmäistä riviä reikiä liquisolella. Yksi rengasrikko vasta tullut eikä sekään johtunut nastareikään juuttuneesta kivestä. Takarenkaana, sisuriasennus. Huoletonta menoa ollut.

Isä nitro
19.01.2017, 18.06
Minulla kaikki ISPit pitäneet kuosinsa eli ei mitään repeilyä. Toiseksi en muista että olisin koskaan joutunut rengashommiin reitillä. Ajan sentään lähes päivittäin ja pääsääntöisesti stadin killerisepelillä. Ja nyt kun "muuttuivat" vielä keveiksi (viittaa edelliseen omaan viestiini) niin negatiiviselle puolelle ei jää enää kuin huono sohjo/lumiohjattavuus.

Tänään pahin mahdollinen keli eli sellainen loppukevään meininki: kirkas jää jonka päällä vettä: keine problemen.

MacKonte
19.01.2017, 18.17
Pudottelin kovanlaiset 3.0bar paineet edestä 2.0bar ja takana 2.5bar. Luonnollisesti ajo muuttui pehmeämmäksi ja samalla lumiohjattavuus parani.

Isä nitro
20.01.2017, 10.57
Juuri noin. Paineiden lasku aivan välttämätöntä pöperössä ja sohjossa etenemisen kannalta.

Krabba
25.01.2017, 18.51
Pakko tänne kehua onnistunutta litkutusta. Mavicin Crossridet teippasin Tesan budjettiteipillä jo syksyllä ja toissapäivänä otin sisurit pois Isp:stä. Suihkepullosta fairyvettä kumille ja vähän painetta jalkapumpulla. Molemmat renkaat nousivat saman tien paikalleen. Litkut venttiilistä sisään ja perusravistelut. Ekan yön jälkeen toisessa oli paine vähän laskenut jonka jälkeen piti. Tänään ylimääräiset paineet pois ja puolentoista tunnin lenkki. Olen tyytyväinen.

paaton
25.01.2017, 20.52
Pudottelin kovanlaiset 3.0bar paineet edestä 2.0bar ja takana 2.5bar. Luonnollisesti ajo muuttui pehmeämmäksi ja samalla lumiohjattavuus parani.

Minulla on tielläkin ajaessa aina alle 2kg paineet. Takana taitaa olla nyt 1.8 ja edessä vähemmän. Etusen pito kärsii tosi paljon isoista paineista ja jäykkäperä hakkaa hanuriin jääpatikossa.

Jäisille poluille kun laskee paineet niin alas kuin uskaltaa, niin pitoa on enemmän kuin kesällä ajessa. Helposti pääsee ylös sellaiset mäet, jotka syksyisessä metsässä jää nousematta.

MacKonte
25.01.2017, 21.08
Kokeilin eilen kotimatkalla laskea paineet 1bar tasolle, mutta lumista kelviä polkiessa aloin epäillä orastavaa flunssaa tai muuta kuntoromahdusta, sen verran kuntopyöräksi maasturi muuttui. Tosin pehmeää oli kyytikin. Tälle päivälle nostin paineet takaisin 2bariin. Auratulla kelvillä menee rivakasti 3bar paineilla, mutta töyssyt todellakin tuntee...

paaton
25.01.2017, 21.12
Kokeilin eilen kotimatkalla laskea paineet 1bar tasolle, mutta lumista kelviä polkiessa aloin epäillä orastavaa flunssaa tai muuta kuntoromahdusta, sen verran kuntopyöräksi maasturi muuttui. Tosin pehmeää oli kyytikin. Tälle päivälle nostin paineet takaisin 2bariin. Auratulla kelvillä menee rivakasti 3bar paineilla, mutta töyssyt todellakin tuntee...

Juu, ei noilla kilon paineilla kelvejä mielellään ajele. 1.5-2bar kulkee jo kivasti. Etusen paineen laskun huomaa tosiaan selkeästi pidossa jäätiköllä kantatessa.

vihtis83
25.01.2017, 22.07
Mä oon todennut sopiviksi työmatkapaineiksi 29 evoihin eteen 1.4 ja taakse 1.7 noin suunnilleen. Isommalla paineella liian kovat ja pienemmällä paineella liian raskasta :D

paaton
25.01.2017, 22.16
Mä oon todennut sopiviksi työmatkapaineiksi 29 evoihin eteen 1.4 ja taakse 1.7 noin suunnilleen. Isommalla paineella liian kovat ja pienemmällä paineella liian raskasta :D

Uskon tieteelliseen testiin :)

Omat ispit kuplii kyljistä kuin seulat, eli yleensä painetta on työmatkallakin tosi vähän. Vähän ne raskaat ovat, mutta mukavat ja pitävät kuin tauti.

Roko
20.02.2017, 17.48
Tilasin bike24 uusia nastoja kun oli ainut minkä löysin mistä sai teräväkärkisiä. Tasapäisethän sieltä tuli, pahoittelivat ja vaihtoivat kai oikeat kuvat tuotteelle. Mistä saisi teräväkärkisiä ja mikä oli se oikea liima niille? Sportax Signature Rtech bike-discount ja bike24 myy ainakin vaan eioota teräväkärkisten nastojen suhteen

Blackborow
20.02.2017, 18.05
Tilasin bike24 uusia nastoja kun oli ainut minkä löysin mistä sai teräväkärkisiä. Tasapäisethän sieltä tuli, pahoittelivat ja vaihtoivat kai oikeat kuvat tuotteelle. Mistä saisi teräväkärkisiä ja mikä oli se oikea liima niille? Sportax Signature Rtech bike-discount ja bike24 myy ainakin vaan eioota teräväkärkisten nastojen suhteen

Bike-Componentsilta ostin teräväkärkisiä joku viikko sitten.

EsaJ
20.02.2017, 19.32

Ei mitään liimaa tarvita. Kunhan nasta sisäänajetaan, syö nastan jalusta itselleen kumiin uran missä pysyy.

Akii
20.02.2017, 22.58
Ebaysta tuli 50kpl pussi teräväkärkisiä.

http://www.ebay.de/itm/381920975073

SvaR
21.02.2017, 00.21
Tänään just tuli bike24 puljusta lähetys sisältäen 11 pussia teräviä schwalben nastoja. 12.2. tilattu....

SvaR
21.02.2017, 08.30
Juu sain. Tuote 5508 ja edelleen siellä niitä näkyy ja hintakin täsmää ostamiini eli nuita alumiini versioita joissa ainakin mulla on terävä kovametalli kärki. Tuotteen tekstiä kyllä muokattu sen jälkeen kun niitä tilasin, että liekkö sitten loppuneet, mutta jännä jos sama tuotenumero tylpilläkin. Schwalben sivuilta en kyllä äkkiseltään löytäny kun kahta nasta versioita.

mattim
21.02.2017, 10.24
Bike-componentsin sivuilla asia on kerrottu erittäin selkeästi ja terävä (=alumiini) nasta on eri tuote kuin tylppä (=teräs).

https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Spikes-for-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-p41404/

MacKonte
21.02.2017, 10.50
Kertokaas tuon terävän nastan hyöty? Uutena se toki on terävä, mutta uskallan väittää, että muutaman sadan kilometrin jälkeen se on kulunut tylpäksi ja tylppää lyhyemmäksi varsinkin, jos joutuu ajoittain ajamaan muualla kuin lumella ja jäällä. Näin ainakin on käynyt eräiden kokeiltujen kenkien nastojen kanssa - terävä nasta on kulunut ensin pyöreäksi ja sitten tylpäksi, kun on tarpeeksi asfaltilla askeltanut.

Omissa ISP Evoissa on Schwalben omat, tylpät kovametalliset nastat ja pidossa ei ole ollut puutetta eikä kulumistakaan ole 2000km aikana häiritsevästi tapahtunut. Muutaman keskirivistä irronneen tilalle olen "ruuvannut" uudet, samanlaiset tilalle ja toistaiseksi (noin 500km) ovat pysyneet ilman liimaakin. Liimaaminen on hieman hankalaa pakkasessa...liimataan sitten keväällä ensi talvea varten, jos tarvii.

hece
21.02.2017, 12.41
Tässä tapauksessa nastoissa on eroa myös rungossa. Teräväkärkisen alumiinirunko on merkittävästi kevyempi kun niitä lyö 400 kpl renkaaseen.

MacKonte
21.02.2017, 14.03
Tässä tapauksessa nastoissa on eroa myös rungossa. Teräväkärkisen alumiinirunko on merkittävästi kevyempi kun niitä lyö 400 kpl renkaaseen.
Tuo on ihan hyvä perustelu. Onko kukaan punninnut, paljonko painoeroa tulee vaikkapa 100 nastaa kohden?

noniinno
21.02.2017, 14.25
Tuo terävä alumiinirunkoinen nasta teroittuu assulla kun alurunko kuluu, mutta suht. ohut kovametallipiikki ei. Useampi tonni tuli ajettua noilla työmatkaa ja pito ei huonontunut missään vaiheessa. Olen ajanut ISP:illä siitä saakka kun ne tulivat kymmenen vuotta sitten myyntiin, ja vieläkin jaksan hämmästellä, miten hyvä rengas se on.

kolistelija
21.02.2017, 14.28
ISP:n nasta ei tosiaan tylsy, kuten yllä jo mainittu. Ajoin aikoinaan parin talvikauden verran työmatkaa kyseisillä renkailla, eikä nastoissa näkynyt kulumaa muutoin kuin alumiinirungossa.

Kare_Eskola
21.02.2017, 14.40
Kyllä mun ISPien nastat on tylsyny. Näkee silmällä ja tuntee ajossa.

Tänään ei olis pitäny uudetkaan ISPit, kun lumihöttö ei ollu vielä tarttunu jäähän ja esti nastaakin löytämästä kovaa pintaa raavittavaksi. Eka kerta tänä talvena kun piti vähän harkita mitä polkuja viitsii ajaa.

hece
21.02.2017, 14.50
Kyllä noi minunkin nelisen vuotta vanhat 29 evo ISPit ovat päästä tylsyneet. Arviolta pari-kolme tuhatta kilometria ajettu, pääosin työmatkaa vaihtelevan talvisessa kelissä. Toki tuohon käyttöön pitoa vielä aivan hyvin. Tällä viikolla on saanut olla tarkkana kun niin kirkkaan jäistä joka paikassa. Ja kyljet sen verran kärsineet että kesti viikkoja saada tänä talvena näiden ensimmäinen tubeless-asennus pitämään ilmaa edes viikon. Vieläkin hikoilee ja välillä tyhjää. Nastoja ei ole kyllä hävinnyt kuin kymmenkunta.

elasto
21.02.2017, 17.01
Mullakin on tylsistyneet 4 talvea ajettujen ISPien nastat. Osa on poistunutkin keskuudestamme ja osa on mennyt poikki. Ei hyvältä näytä enää renkaat ja pito ei ole kummoinen. Mulla olisi varanastoja, mutta en tiedä kannattaako niitä enää asentaa kun kyljetkin on hierottu niin ohuiksi, että litku vaan kuplii kyljistä. Nämä on vielä niitä ensimmäisiä 29er ISPeja jotka on merkattu "tubeless ready". Uudet jos ostaa niin nekin tietääkseni kuplii kyljistä jo uutena, koska ovat liteskinejä.

Hirsipuutarhuri
21.02.2017, 23.19
Kertokaapas nyt noviisille kuinka se sisäänajo nyt oikeaoppisesti tehdään, paineet, missä, minkä verran? Tänään ISP:t alle ja yritän ainakin tehdä asiat oikein ( sisureilla)
KIITOS !

Kalle H
22.02.2017, 00.00
Kertokaapas nyt noviisille kuinka se sisäänajo nyt oikeaoppisesti tehdään, paineet, missä, minkä verran? Tänään ISP:t alle ja yritän ainakin tehdä asiat oikein ( sisureilla)
KIITOS !
Itse en ole koskaan oikein tajunnut tuon sisäänajon tuomia "etuja". Jos nastat on tehtaan jäljiltä kunnolla paikallaan, niin eipä ne juuri siinä ajossa enää miksikään muutu. Jos nastoja sattuu pari irtoamaankin (esim. maastoajossa) niin sitten vaan painelee pussista pari varanastaa paikalleen. Aika vähällä "sisäänajolla" oon nyt itse mennyt IPS-, Gravdal- sekä Fat Freddie -nakkilla eikä noista minkään kanssa ole ollut oikein mitään ongelmia.

Mutta jos niitä haluaa sisään ajaa, niin paineet vajaaseen pariin baariin ja sitten ajelee n. 50km rauhassa paljaalla asfaltilla tai kovalla jäällä. Alamäissä voi sitten rauhaksiin kallistella pyörää, jossa saa painettaa myös sivunastoille.

Kyllä noi ISP:n nastatkin tosiaan tylstyy, etenkin jos tulee yhtään enempää ajoa paljaalla asfaltilla työmatkojen tms. yhteydessä. ISP-nakit on nykysin sen verran halpoja, että parin kauden jälkeen nastoja ei ehkä kannatta isommin edes vaihdella, koska uudet nakit tulee äkkiä halvemmaksi.

Hirsipuutarhuri
22.02.2017, 06.59
Kiitos paljon!

Saakos noita varanastoja Suomesta ja jos ei niin mistä niitä kannnattaa tilata?
Ilmeisestikään ei ole kovin monimutkaista liimailla, mutta kuinkas ne sitten pysyy. Forumia selatessani sain käsityksen, että pitäisi pysyä ihan kohuullisesti.

Kalle H
22.02.2017, 08.24
En ole Suomessa nähnyt ainakaan noita ISP:n teräväkärkisiä alu-runkoisia nastoja irtomyynnissä. Bike-components noita ainakin myy, linkki on tässä samassa ketjussa hieman ylempänä. Nastoja ei tarvitse liimalla, painelee vaan esim kärkipihdeillä tai nastatyökalulla paikalleen. Pääosinhan nastat kyllä pysyy paikallaan hyvin, mutta saattavat irrota jos nappaavat esim kiven/juuren kulmaan sopivasti.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

-Lane-
22.02.2017, 22.41
Suomesta teräsnastoja 600kpl 39.90 euroa:

http://www.mcarbon.fi/fi/tuote/2122533-polkupyrn-tersnasta-500-kpl

hece
23.02.2017, 00.45
Minulta löytyi jokunen kappale molempia nastoja. 18kpl tasapäisiä teräsnastoja = 9g -> 0.5g nasta -> 200g per 29" ISP. 12 kpl teräväkärkisiä alumiinirunkoisia = 3g -> 0.25g per nasta -> 100g per 29" ISP. Eli 100g säästö. Virhemarginaali on toki noin vähäisillä määrillä melkoinen, gramman heitto mittaustuloksessa suuntaan tai toiseen muuttaa painoeroa noin välillä 50g - 150g.

Hirsipuutarhuri
23.02.2017, 21.48
Kenelläkään nopeasti kertoa kehän ympärys sigman mittariin? Rengas 60-599 26x2.35 ISP
Niin huono kun tuo matikkapää on :)

JackOja
23.02.2017, 22.50
Siinä vaikuttaa monta muuttujaa... etkö voisi mitata?

Hirsipuutarhuri
24.02.2017, 00.03
2160 mm näin seisoo Schwalben sivuilla.

SvaR
24.02.2017, 11.34
Kuten JackOja mainitsi niin muuttujia on monta vanteen leveys, renkaan paine, kuski... Aikasemmin kun nuita sigmoja käytti eli ennen gps aikaa niin aina mittaamalla jos tarkan haluaa. Talvella etenkin vielä helppo ihan ajamalla esim. hiiltä/nokea nappulaan ja ajoa suoraan niin saa muutaman kierroksen mitattua.

pätkä
25.02.2017, 16.41
Kenelläkään nopeasti kertoa kehän ympärys sigman mittariin? Rengas 60-599 26x2.35 ISP
Niin huono kun tuo matikkapää on :)

Laitat merkin lattiaan/maahan ja venttiilin tämän kohdalle. Työnnät mankelia eteenpäin kunnes venttiili on taas klo 6:n kohdalla. Toinen merkki tähän ja mittaat merkkien välisen etäisyyden. Saatu mitta on renkaan kehän pituus. Paino pyörän päällä saat tarkemman mitan kuin pelkkää mankelia sivusta työntämällä.

elasto
19.03.2017, 21.52
Kuva ei näy.

mkp
20.03.2017, 00.13
http://www.flickr.com/photos/152944926@N07/33494947746/in/dateposted-public/

^No niin, näkyisköhän tosta linkistä kuva ISP:n repeytymästä / hiertymästä. Kysymys siis kuului (onnistuin jo poistamaan aikaisemman viestini, kun yritin saada liitettyä kuvaa, joka näkyis muullakin selaimella kuin chromella eli kyrsii nää systeemit ...tana): Tollasen vamman havaitsin renkaan kyljessä, kun aloin vaihtamaan tyhjentynyttä sisuria. Mitään hankaustilannetta tms en ole ajossa havainnut ja ajo on ollut pelkkää kelviä noin 500 km talven aikana. Rengasta en ole aikaisemmin silmäillyt, kun mitään ongelmaa ei ole ollut. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia Evon kanssa vai onko joku vahinko käynyt, jota en ole huomannut? Luulis tollaseen kulumaan johtaneen homman jo jollaintavoin huomanneen ajaessa.

mutanaama
20.03.2017, 22.50
Liian pieni paine voi aiheuttaa tollasta.

mkp
22.03.2017, 13.04
Liian pieni paine voi aiheuttaa tollasta.

Jep. Se on varmaan sitte menny siinä, kun oon ajellu tyhjällä kumilla duuniin. Täytyypä vaan hommata ens talveks uutta tilalle. Nyt sai alle jo onneks suvikumit.

jopolla
22.03.2017, 21.29
Ensimmäinen ISP lenkki heitetty jäisillä poluilla. Edessä nastat, kesäkummi takana. Olihan aikamoista pitoa ja yllättävän hyvin pääsi eteenpäin takarenkaasta huolimatta. Pakko hommata ens talveen taakse myös. Olipas kivaa.

Kanuuna
02.04.2017, 13.51
Saakos näin kevään edetessä tai kesällä ISP:t jostain halvemmalla kuin noin normaalisti? Pitäisi ensi talveksi hommata uudet vanhojen tilalle.

Blackborow
02.04.2017, 15.02
Harvemmin.

miumau
05.04.2017, 23.08
Kesäkuussa Saksan kaupoista kannattaa katsella noita ISP:tä, jos sellaiset haluaa ostaa vähän halvemmalla. Muutaman kympin niissä voi säästää kotomaan kauppoihin verrattuna.

Kanuuna
06.04.2017, 16.56
Kesäkuussa Saksan kaupoista kannattaa katsella noita ISP:tä, jos sellaiset haluaa ostaa vähän halvemmalla. Muutaman kympin niissä voi säästää kotomaan kauppoihin verrattuna.

Asia kunnossa, täytyy mulkoilla.

mkp
07.04.2017, 00.39
Saakos näin kevään edetessä tai kesällä ISP:t jostain halvemmalla kuin noin normaalisti? Pitäisi ensi talveksi hommata uudet vanhojen tilalle.

Fillaritoria kannattaa myös tsekkailla, jos ihan pakko ei oo olla täysin uudet. Ite nappasin sieltä 2,1 tuumasen evo parin kaheksalla kympillä. Eikä paljon uusille kalpene.

Kalliotamaani
13.05.2017, 11.36
Laitetaans tänne omat kokemukset. Viime syksynä hommatut renkaat, ajettu talven aikana vaivaiset pari sataa kilometriä ja kyljet repeilivät kuvan osoittamalla tavalla. Sama juttu molemmassa renkaassa, kauttaaltaan kummaltakin puolelta. Paineena noin 2 bar.

http://i.imgur.com/b7QrFpM.jpg

Menivät takuuseen ja nyt perjantaina sain uudet kumit tilalle. Silmämääräisesti mutuillen tuo rajapinta näyttää paksummalta/paremmalta, mutta totuus selvinnee sitten ensi vuoden keväällä.

ElBike
12.09.2017, 16.27
Tietääkö joku mistä saa ostettua 27,5 x 2.6" kokoisina?

hece
12.09.2017, 23.01
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html Edelleen vain liteskin. Vähemmän nastoja (344) kuin 2.25-versiossa (378).

lastumaki
12.09.2017, 23.21
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html Edelleen vain liteskin. Vähemmän nastoja (344) kuin 2.25-versiossa (378).

Työmatkakäyttöön riittänee, mutta mistä ostetaan halvalla?

Lanssi
03.10.2017, 16.35
Hirveästi on eroavia mielipiteitä, mutta kysytään nyt vielä:
Tiivistyykö ISP tubelessiksi helposti? Vai kannattaako talvi ajella sissareilla? Evo näkyy olevan Liteskin, läskissä JJ LS tiivistyi kyllä hyvin ja toimi hienosti tubelessina.

paaton
03.10.2017, 16.47
Tiivistyy helposti. Saattaa kuitenkin tihkua kyljistä, mutta tuo nyt ei itseäni juurikaan haittaa, kun on latekseihin tottunut.

CamoN
03.10.2017, 18.18
Hirveästi on eroavia mielipiteitä, mutta kysytään nyt vielä:
Tiivistyykö ISP tubelessiksi helposti? Vai kannattaako talvi ajella sissareilla? Evo näkyy olevan Liteskin, läskissä JJ LS tiivistyi kyllä hyvin ja toimi hienosti tubelessina.Ketjussa on 580 viestiä ja veikkaan että vähintään 200 niistä käsittelee juuri tätä tiivistymistä. Tätä puitiin vuosi tai kaksi sitten urakalla. Silloin johtopäätös oli muistaakseni että 26" versio on ollut aina hyvin tubeless-yhteensopiva, mutta 29" vaihtelevasti vaikka kyljessä olisi ollut samat ominaisuusleimat.

Lanssi
03.10.2017, 18.20
Ketjussa on 580 viestiä ja veikkaan että vähintään 200 niistä käsittelee juuri tätä tiivistymistä. Tätä puitiin vuosi tai kaksi sitten urakalla. Silloin johtopäätös oli muistaakseni että 26" versio on ollut aina hyvin tubeless-yhteensopiva, mutta 29" vaihtelevasti vaikka kyljessä olisi ollut samat ominaisuusleimat.Juurikin 29"-version ominaisuudet kiinnostaa.
Ajattelin nyt kysyä, kun seokset kuitenkin muuttuu usein.

Akii
03.10.2017, 23.35
Viime talvena 29 versioita tubelessoin, niin oli kyllä tuskaa saada pitämään. Kyljet tihkutti oikeen kunnolla. Käytössä Stanin normi litku. Sen verran hieno kokemus, että taidan mennä sisureilla tulevan talven nastakelit. [emoji12]

ilmora
10.12.2017, 11.11
Laitetaans tänne omat kokemukset. Viime syksynä hommatut renkaat, ajettu talven aikana vaivaiset pari sataa kilometriä ja kyljet repeilivät kuvan osoittamalla tavalla. Sama juttu molemmassa renkaassa, kauttaaltaan kummaltakin puolelta. Paineena noin 2 bar.

Kappas. Vähän samaa vikaa omassa renkaassakin. Onko muilla pysynyt hyvinä?

no-saint
10.12.2017, 15.18
Kellään kokemuksia tuosta 27.5x2.6? Tosiaan nastoja vähemmän kuin 2.25... Miksi? Fat Freddie ei taakse mahdu niin täytynee isp:n "tyytyä".

pee
10.12.2017, 17.32
No nämähän varsinaiset tubelesoitavat ovat. Tai siis eivät. Nousivat vanteelle nätisti, pysyvät urassa, mutta ilma vaan pakenee. Sihinää ei kuulu, mutta saippuavesi paljasti, että rengas vuotaa kauttaaltaan. Kyljen saumasta eniten, mutta myös lähes kaikkialta muualtakin. Jos olisi jokin lämmin säätöpaikka, niin varmaankin kokeilisin maalata jollain plastidipillä sisäpuolen. Nyt menee sisurihommiksi.

ElBike
10.12.2017, 17.35
Bikeshop.fi:stä tilasin 2.6:n. Enpä ajatellut että on säästetty nastoissa. Itsellä sama ongelma että taakse ei 3" mahdu.

noniinno
10.12.2017, 18.15
Kellään kokemuksia tuosta 27.5x2.6? Tosiaan nastoja vähemmän kuin 2.25... Miksi? Fat Freddie ei taakse mahdu niin täytynee isp:n "tyytyä".Rullaa huonommin asfaltilla kuin 29er, pitää paremmin jos pinta epätasaisen jäinen eli esim. jäätyneessä auton renkaiden ajourissa. Peilijäällä ei mitään eroa kaksysiin. Ihan huoletta näillä voi ajaa ihan missä jääpinnalla tahansa, pito ei kesken lopu. Vähän alamittainen plussarenkaaksi. Itse ajan mieluummin 29-ISP:llä. Kakseiskapuoliplussat on kyllä miljoonasti helpompi litkuttaa kuin kaksysit, vaikka ei nekään mitkään äärivaikeat ole.

no-saint
10.12.2017, 18.29
Sitä vain pohdin tässä että:
2.25 pro 378 nastaa, 1100g, "oikean" kokoinen. 65€
2.25 evo 378 nastaa, 835g, "oikean" kokoinen. 89€
2.6 evo 344 nastaa, 1015g, alimittainen, 129€.
Ja sitten olis Nokian wcx r... Ja 27.5 koossa nämä.

Taidan tyytyä tohon 2.25 evoon...

Plus
10.12.2017, 18.33
29-ISP:n litkutus onnistui ihan vaivattomasti kun pidin niitä yön yli ämpärin päällä kyljellään ja seuraavana yönä toisella kyljellään. Heti asennuksen jälkeen vuotivat kyllä kuin seula.

Vispe
10.12.2017, 20.43
Kyllä se on ice spikerien kanssa ihan sama kuin kaikissa tubelesshommissa, joko kunnolla heiluttelee molemmilla kyljillään litkutuksen jälkeen tai sitten samantien kunnon lenkille. Aika harva rengas pitää litkutuksen jälkeen jos vaan pyöräyttää ja jättää seisomaan.

Lanssi
11.12.2017, 11.24
Muutama lenkki 29" Evoilla takana, hyvin ovat ilmat pysyneet. Yksi nasta irronnut takaa, otti kyllä kiviin ihan kunnolla eli ei ihme.

järtsy
16.12.2017, 20.17
Olipas järkyn tiukat saada vanteelle, tässä nyt jokusen renkaan laittanut eikä ikinä ole ollut laittaessa mitään ongelmaa, ihan kuin halkaisija inan liian pieni?
Hirvittää jo nyt miten irtoaa kun keväällä pitäis ottaa pois..
Kyseessä 29" evot.

Kanuuna
16.12.2017, 20.40
^sama homma ittellä. Ekaa kertaa joutu vääntään raudoilla renkaan vanteelle. Ei auttanut vaikka kuinka möyhensi ja koitti tiputtaa joka puolelta renkaan keskiuraan. Ainakin luulis pysyvän.
Litkutteluun en ISP:eillä uskaltanut lähteä, joten sisärenkailla mennään. Tuntuu muuten aina työläämmältä saada sisärenkailla vanteelle verrattuna ilman sisureita.

paaton
16.12.2017, 20.41
Olipas järkyn tiukat saada vanteelle, tässä nyt jokusen renkaan laittanut eikä ikinä ole ollut laittaessa mitään ongelmaa, ihan kuin halkaisija inan liian pieni?
Hirvittää jo nyt miten irtoaa kun keväällä pitäis ottaa pois..
Kyseessä 29" evot.

Hyvin ne irtoaa. On nuo minullekkin BOR vanteille aika tiukat, mutta mielestäni just hyvät noin. Ei blurbbaa, vaikka ajaa alle kilonkin paineilla kunnon juurakkoa, niin että rengas pohjaa vannetta myöten. Yhtään löysemmillä vanteilla en uskaltaisi käyttää noin pieniä paineita.

MacKonte
16.12.2017, 20.45
Jostain syystä ensi kertaa vanteelle asentaessa ei meinaa mennä millään ja toisesta kohtaa pullahtaa pois vanteelta. Useamman kerran kun on noita laitellut, niin sekä 26” että 29” menee jo toisella kertaa helpommin päälle.

Pois ovat lähteneet todella helposti joka kerta.

järtsy
16.12.2017, 22.03
No hyvä kuulla että saa vekekkin:) Ja on sitten pikemminkin ominaisuus kuin vika tuo tiukkuus. Mä laitoin litkut ja hyvin tuntu tiivistyvän, vain hyvin pientä läpi tihkumista joka tyrehtyi miltei heti.

MacKonte
17.12.2017, 10.28
Sisurin kanssa asentaessa voitelin renkaan vannetta vasten tulevat sivut silikonilla (pakkasella saippuavesi ei tuntunut hyvältä vaihtoehdolta) ja nostin paineet yli 4bar, että nousi kunnolla vanteelle kovalla napseella. Tahtoi jäädä aina jostain nousematta ja vipatti esteettisesti häiritsevästi sivusuunnassa. Nyt rullaa suoraan. Harvempi rengas on vaatinut näin huolellista asentamista.

Kerran otin renkaan vanteelta parin päivän jälkeen ja sai puristella kunnolla irti vanteen reunasta, vaikkei mitään litkuja ollut käytössä :D

Fat Boy
17.12.2017, 11.01
Mulla on piakkoin sama homma edessä ja jos nyt joutuu liukasteita käyttämään, niin häiritseekö silikoni litkun toimintaa? Tietty, jos on noin tiukka niin tiivistyneet. Fat freddie oli niin löysä että nousi ilman apuaineita, muttei halua tiivistyä, eikä siedä painetta.

Mitäpä vielä?

paaton
17.12.2017, 11.11
Mulla on piakkoin sama homma edessä ja jos nyt joutuu liukasteita käyttämään, niin häiritseekö silikoni litkun toimintaa? Tietty, jos on noin tiukka niin tiivistyneet. Fat freddie oli niin löysä että nousi ilman apuaineita, muttei halua tiivistyä, eikä siedä painetta.

Mitäpä vielä?

Sen oikean rengasrasvan hankinta kävi kyllä mielessä. Vesi/saippua seos ei ainakaan ole hyvä litkun kanssa.

Tämän ajattelin klikata seuraavassa tilauksessa koriin.
Schwalbe Easy Fit Mounting Fluid Refill Bottle 1000ml (https://www.bike24.com/p299462.html)

Edit: Eli tuo on täyttöpullo tälle pienelle putkilolle.

https://www.youtube.com/watch?v=16uR75-PUkI&ab_channel=JEDMTB
https://www.bike24.com/p25556.html

Fat Boy
17.12.2017, 12.22
Ok. Mulla just litkutusongelmaa saippuoidun vanteen kanssa. Ei meinaa millään pitää. Kuivana tyrkätty toimii hyvin. Kauppias tosin väitti, että shwalben töötti olis tiivistesilikonia vastaavaa, siis auton tiivisteisiin tarkoitettua lientä.

Kesäpyörään käytin silikonia, tiivistyi paremmin.

Mitäpä vielä?

paaton
17.12.2017, 12.38
Mullakin olisi tuollaista normaalia spray silikoonia hyllyssä. Mutta epäilyttää aineen kuivuminen, tai siis kuivumattomuus.

Lanssi
17.12.2017, 12.42
Omat 29" evot ei kyllä 27mm (sisäleveys) vanteelle mitenkään kireet olleet. Helposti paikalleen ilman liukasteita ja käsin vääntäen. Kyllä monet muut gummit ovat pinkeemmät olleet.

paaton
17.12.2017, 12.47
Omat 29" evot ei kyllä 27mm (sisäleveys) vanteelle mitenkään kireet olleet. Helposti paikalleen ilman liukasteita ja käsin vääntäen. Kyllä monet muut gummit ovat pinkeemmät olleet.

Kehästähän tuo riippuu. Minullakin kyllä menevät aika nätisti vanteelle, mutta ilman liukastetta eivät nouse hyllylle kovinkaan helposti pienellä koti kompuralla.

EemeIi
17.12.2017, 16.52
Jos laitan eteen ISP:n (Evolution taisi olla kehutuin) kokoa 29 x 2.25" (57mm leveä ilmoitetusti), mitä suosittelette taakse? Toinen samanlainen ei todennäköisesti sovi, niin kannattaisiko esim. koittaa pitäytyä nykyisissä maastorenkaissa (Maxxis Ardent), joissa leveyttä on n. 52mm ja mahtuvat nippanappa. Vai koittaa esim. 50mm leveitä Marathon Wintereitä?

Käyttö työmatkoilla kaikilla keleillä mitä pääkaupunkiseudun talvi tarjoaa, eli loskalla, jäällä, ja ehkä lumellakin.

Blackborow
17.12.2017, 19.39
Jos laitan eteen ISP:n (Evolution taisi olla kehutuin) kokoa 29 x 2.25" (57mm leveä ilmoitetusti), mitä suosittelette taakse? Toinen samanlainen ei todennäköisesti sovi, niin kannattaisiko esim. koittaa pitäytyä nykyisissä maastorenkaissa (Maxxis Ardent), joissa leveyttä on n. 52mm ja mahtuvat nippanappa. Vai koittaa esim. 50mm leveitä Marathon Wintereitä?

Käyttö työmatkoilla kaikilla keleillä mitä pääkaupunkiseudun talvi tarjoaa, eli loskalla, jäällä, ja ehkä lumellakin.Mahtuisikohan Gazza pyörimään? https://www.bikeshop.fi/Nokian-Gazza-Extreme-294-54-62/ekauppa/pNO200881/

Marsusram
17.12.2017, 21.31
^Gazza Extreme on yleisrengas lumellekin ja WXC (https://www.bikeshop.fi/Nokian-WXC300-57-622-nastareng/ekauppa/pNO419981/)on ISP:n tapainen jäätikkörengas, mutta kapeampi.

Deleted
01.01.2018, 14.22
Moro, miten ootte litkutellu noita ISP renkaita? Tilasin aiemmin ihan normi mallit liteskinit ja litkuttelin mutta seuraavan aamuna oli molemmat kumit tyhjät. En oo ennen kyllä muutenkaan litkutellu, onko käytännön vinkkejä vai pitääkö olla tubeless mallia ? Kyseessä siis tämä rengas: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/372/732658/schwalbe-ice-spiker-pro-folding-evo-650b-27-5-65-584

JackOja
01.01.2018, 14.25
Moro, miten ootte litkutellu noita ISP renkaita?

Ihan normaalisti. Mitä litkua sulla on?

En oo ennen kyllä muutenkaan litkutellu, onko käytännön vinkkejä...

Tuossa voi olla ongelman ydin.

Pääsääntönä sellainen, että huolellinen pitää olla. Muuten käytännön vinkkejä on nuo tubeless-aiheet täynnänsä.

Pitts
01.01.2018, 15.56
ISP:n "käyttäytyminen" litkutettaessa ei välttämättä ole johdonmukainen. Mullakin uusi eturengas piti pari päivää litkutuksen jälkeen ilmat sisällään ihan ok, kunnes taas yhtäkkiä oli tyhjentynyt. No, lisää ilmaa sisään ja pyörittelyt ja ravistelut, ja taas mennään....

Greycap
01.01.2018, 16.05
Minulla ei vaan oppineet pitämään ilmaa. Kaksi kuukautta alla, ekat pari viikkoa ihan toivotonta niin että renkaat piti täyttää sekä aamulla töihin lähtiessä että iltapäivällä kotiin lähtiessä, sen jälkeen asettuivat sen verran että riitti kun pumppasi aamuisin vähän ylikoviksi niin olivat vielä ajokuntoiset kotiin tullessa mutta paineista oli silti puolet kadonnut. Pois ottaessa molemmissa oli kuitenkin vielä nestemäistä Stania sisällä ihan reilusti mutta jostain syystä ei vaan tiivistyneet.

järtsy
01.01.2018, 18.43
Ei mullakaan pidä ilmoja kuin nippanappa yhden lenkin verran, kyseessä siis 29" pro evo 2.25 joka taitaa ihan tunnetusti olla hankala saada pitämään, mutta tuo uusi linkissäkin oleva 2.6 kyllä huhujen mukaan pitäisi olla tässä suhteessa paljon parempi.

Fat Boy
01.01.2018, 19.08
Mulla on nyt asennuksen jälkeen pysynyt paineet liki viikon. En oo mitannut, mutta ajamiseen piisaa. Ja siis 2.6/27.5 rengas. Hyvin tiivistyi.

Mitäpä vielä?

elasto
01.01.2018, 23.30
Caffelatexilla pitänyt toistaiseksi 29" LiteSkin ISP Evot ilman renkaan sisäpuolella. KOP KOP.

Deleted
02.01.2018, 03.34
Ei mullakaan pidä ilmoja kuin nippanappa yhden lenkin verran, kyseessä siis 29" pro evo 2.25 joka taitaa ihan tunnetusti olla hankala saada pitämään, mutta tuo uusi linkissäkin oleva 2.6 kyllä huhujen mukaan pitäisi olla tässä suhteessa paljon parempi.
No itseasiassa tilasin ensin väärät renkaat, tilasin 27.5x2.25 eli liian kapeat, ja juuri ne litkutin mutta en saanut kestämään. Sain ne nyt myytyä pois ja tilasin nyt 27.5x2.6 leveät ja seuraavaksi yritän litkutella niitä. Joku muuten kyseli, että mitä litkua käytän, niin se on No Tubes (https://www.bikeshop.fi/No-Tubes-tiivistyslitku-473ml/ekauppa/pNT-ST01/):sin litkua.

Blackborow
02.01.2018, 07.55
Sellainen arpageneraattori ilmojen pitämisen suhteen nuo omat, että tälle talvelle ei enää jaksanut vaivautua. Lenkkipyörässä jaksaisi ehkä säätää, mutta kotimatkan aloitus töistä pumppaamalla kaksi rengasta täyteen pakkasessa käsipumpulla ei nappaa.

velib
02.01.2018, 11.01
Onko kellään kokemuksia Ice Spikerin sovittamisesta 29" On One Inbrediin? Takahaarukka ei ole hirveän leveä, joten sopivuus pitäisi saada varmistettua. Kovin leveä ei toisaalta tuo 2.25" Ice Spikerkaan ole.

Jarmo Teppo
20.01.2018, 10.25
Onnistuisikohan toi mittaamalla, jos joku viitsisi mitata ISP:n vähän samalla lailla kuin kouluissa oppilaat eli seinää vasten ja kirja ylimpään, kohtaan merkki seinään. Tuolloin tulisi varmaankin suurin halkaisija selville.
Itse mietin samaa kysymystä elikä mahtuisikohan ISP 29 ainakin 15 vuotta vanhaan Nishiki Bigfootin takahaarukkaan.

MacKonte
20.01.2018, 11.51
^Mittasin Cannondalesta ISP 29x2.25” korkeudeksi 740mm ja leveydeksi 55mm. Siitä vaan mittailemaan haarukoita :D

Blackborow
20.01.2018, 11.55
Pitäisi kyllä ISP:n mahtua helposti Inbrediin.

Isä nitro
14.02.2018, 17.35
Tämä ei varmaan tule muille yllätyksenä, mutta kun pitkästä aikaa tulin/menin aamulla töihin viisituumaisen läskin jälkeen 29" avec ISP niin huomasin, että kylläpä nuo pirulaiset luikertelevat. Ei tarvitse paljon olla sohjoa, niin keula lähtee omille teilleen. Painetta oli toki liikaa (miehessä ja pyörässä), ja ilmojen päästely toki hieman auttoi (pelkästään pyörästä). Ei ole oikein tänä talvena ollut kunnon jääkelejä, joilla rengas pääsee oikeuksiinsa. Niitä odotellessa.

ISP-Tubelesointi onnistui jo toisen kerran. Tosin kerran pari viikossa on pitänyt kellarissa paineita lisäillä. Viime talvena oli noita jääkelejä enemmän kun kehuin ISPit maasta taivaaseen ja ennen kaikkea kuinka tubelesointi muutti rengasten tuntumaa huomattavasti.

jopolla
14.02.2018, 19.09
Jep. Kyllä ISP on oikeasti melko surkea rengas sohjossa/pehmeällä lumella. Mulla on 27.5/2.25 ja se toimii varsin kehnosti kun hiukankin on höttöä kovan päällä. Mutta auta armias kun pääsee jäisemmälle pinnalle, niin silloin sitä muistaa miksi ne on tullut hankittua. Tre seudulla tammikuussa oli todella paljon hyviä ISP kelejä, mutta nyt kun monet polut(kin) on täällä tuon irtolumen valtaamia, niin meno on sutimista ja luikertelua. Tarttis polkuja ajatellen kunnon suojapäiviä pari. Nimimerkillä "Läski mielessä"

elasto
14.02.2018, 19.48
Caffelatexilla pitänyt toistaiseksi 29" LiteSkin ISP Evot ilman renkaan sisäpuolella. KOP KOP.

Ei muuten pitänyt sitten loppujen lopuksi.

LJL
14.02.2018, 22.36
Jep. Kyllä ISP on oikeasti melko surkea rengas sohjossa/pehmeällä lumella. Mulla on 27.5/2.25 ja se toimii varsin kehnosti kun hiukankin on höttöä kovan päällä. Mutta auta armias kun pääsee jäisemmälle pinnalle, niin silloin sitä muistaa miksi ne on tullut hankittua. Tre seudulla tammikuussa oli todella paljon hyviä ISP kelejä, mutta nyt kun monet polut(kin) on täällä tuon irtolumen valtaamia, niin meno on sutimista ja luikertelua. Tarttis polkuja ajatellen kunnon suojapäiviä pari. Nimimerkillä "Läski mielessä"

100% samat fiilikset. Joululomalla Pirkanmaalla oli niin revasta ISP:illä etten sitten ole sen jälkeen ajanutkaan kuin cyclolla :( Lisäksi nastat revasta olevin tavoin irtoilivat enkä ole jaksanut liimata uusia tilalle, koska sekin revasta kyllä-ei mahdollisesti on.

Blackborow
14.02.2018, 22.43
Tätä minä olen täällä yrittänyt kertoa aiemminkin, mutta sain kuulla olevani väärässä.

LJL
14.02.2018, 22.46
Tätä minä olen täällä yrittänyt kertoa aiemminkin, mutta sain kuulla olevani väärässä.

On se passiivi kumi

Isä nitro
15.02.2018, 10.37

Ei kai täällä vain joku tiedä asioita toisia paremmin?

No, täällä etelässä oli aamulla siis suoja, mutta palatessani illalla raskaan työpäivän jälkeen kotiin mentiin juuri ja juuri pakkaselle ja nuo aamuiset loskat oli siivottu. Aivan toinen meininki. Tosin hyvän kitkan vallitessa olisi pärjännyt suunnileen millä renkaalla vain. Eli kyllä tänä talvena on vähäiseksi jäänyt tarve ISPeille. Viime vuonna tilanne oli aivan päinvastainen kevlien ollessa käytännössä luisteluratoja.

MacKonte
15.02.2018, 11.18
Rengas ei varmaan voi käytössä kehittyä, mutta onko sitten kuski kehittynyt? Talven edetessä on 29" ISP alkanut kulkea aina vaan paremmin jauhautuneessa ja pehmeässä lumessa pahemmin kiemurtelematta. Vai johtuuko sitten siitä, että pyörään enemmän tottuessa on vauhdit kasvaneet ja renkaalla ei ole aikaa kiemurrella :D Tai sitten kiemurteluun alkaa tottua...

Eilen joutui väistelemään paksupyöräkuskia, joka ei tahtonut päästä etenemään suoraan millään paikassa, missä ISP meni melkein suoraan.

Shimaani
15.02.2018, 21.47
Siihen on varmaan syynsä että nakkuli ei ole nimeltään Schwalbe Snow/Slush Spiker Pro. Mä kypsyin omaan pariiini ja se meni torilla kaupaks vartissa. Kokeilkaa Arisunin Sharktoothia jos vaan mahtuu - tasaisen varma suorittaja joka ei yllätä missään. Paitsi toimimalla joka paikassa.
On se ISP siloisella jäällä ihan huiman nopea mut kun totttuu paksumpaan niin se ISP vaan jää kolmoseks näillä meidän normijääurilla. Lumisohjossa ja kelville auratussa möykkymössössä ISP putoaa kisasta jo ennen alkupaukkua. :) Ehkä mä en vaan osaa.

Isä nitro
16.02.2018, 11.32
Enpä usko, että nämä ISPit olisivat ongelma, jos ne olisivat ainoat gummit maailmassa. Mutta kun on tuota kalustoa kertynyt ja periaatteena on ollut jo pitkään, että töihin mennään kelillä kuin kelillä pyörällä, niin sitä on mahdollisuus optimoida kulkuvälineitä. Niinpä ainakin täällä etelässä on ollut päiviä, jolloin on oikeasti tarvittu läskipyörän kantavuutta ja pitoa. Aurailujen jälkeen on sitten taas päässyt mukavasti etenemään vaikkapa cyclolla. ISP pitää taas olla niitä tilanteita varten, kun on oikeasti liukasta. Tänään olisi taas pärjännyt oikein hyvin nastattomilla. Eli tuosta tulee jo laskujeni mukaan neljä erilaista "tarvetta".

Shimaanille: onkos noi Arisunin Sharktoothit juuri ne, jota on tarjoiltu 29" x 3"-kulkupelien (kuten Trekin Stache) käyttäjille? Jos nyt ostaisin jotkut, niin juuri nuo mutta kun tuli sijoitettua jo omaisuus läskipyörän nastoihin eli Dillinger vitosiin. Huomasin nimittäin viime talvena, että liukkauden vuoksi en uskaltanut kovinkaan usein läskillä ajella. Tänä vuonna olisi taas pärjännyt suurimman osan vaikkapa Bud/Lou-sekoituksella.

Niin tai näin. Liian paljon tarpeita ja vaihtoehtoja (post)modernilla ihmisellä...

juhapoika
16.02.2018, 19.30
Onko kellään kokemuksia Ice Spikerin sovittamisesta 29" On One Inbrediin? Takahaarukka ei ole hirveän leveä, joten sopivuus pitäisi saada varmistettua. Kovin leveä ei toisaalta tuo 2.25" Ice Spikerkaan ole.

Hyvin mahtuu. Ajan työmatkat tuolla yhdistelmällä.

Radonx
16.02.2018, 21.55
Ice Spikerin 2.6" on kyllä kooltaan olemattoman pieni, vierekkäin 2.35" Hans Dampfin kanssa ja HD näyttää leveämmältä.

Nyt on litkutukset käynnissä, katsotaanko saako pitämään.

Vilhelm V
17.02.2018, 07.47
Siihen on varmaan syynsä että nakkuli ei ole nimeltään Schwalbe Snow/Slush Spiker Pro. Mä kypsyin omaan pariiini ja se meni torilla kaupaks vartissa. Kokeilkaa Arisunin Sharktoothia jos vaan mahtuu - tasaisen varma suorittaja joka ei yllätä missään. Paitsi toimimalla joka paikassa.
On se ISP siloisella jäällä ihan huiman nopea mut kun totttuu paksumpaan niin se ISP vaan jää kolmoseks näillä meidän normijääurilla. Lumisohjossa ja kelville auratussa möykkymössössä ISP putoaa kisasta jo ennen alkupaukkua. :) Ehkä mä en vaan osaa.

Kiinnostus heräsi tuohon sharktoothiin. Onko jo kertynyt kokemusta miten nämä käyttäytyy pääkaupunkiseudun tappajasepelin kanssa?

travelleroftime
18.02.2018, 19.12
Nettisivujen mukaan ei pistosuojausta, mutta voi asentaa tubeleksena. Litkut voittaa sepelin tietääkseni.

Vilhelm V
18.02.2018, 21.22
Nettisivujen mukaan ei pistosuojausta, mutta voi asentaa tubeleksena. Litkut voittaa sepelin tietääkseni.

Hmmm, tuossa ennen joulua sepeli voitti litkun. Kyseessä ei ollut nastarengas.

Kruunu
22.03.2018, 17.21
On se 29" ISP peilijäällä vaan huikea kumi. Toimii toki jäisillä poluillakin. Rengaspaineet olivat 85kg kuskilla kohtuu matalalla: 0,7 / 0,95 bar (sisäkumeilla).

http://i64.tinypic.com/2i9s3l4.jpg

Kanuuna
26.07.2018, 14.09
Canyonilla tänään ISPit halavalla.
https://www.canyon.com/fi-fi/accessories/?utm_source=fi-newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=breakawayday22-cw30-tdf22-7/26/2018&category=T327#id=63685

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pushead
19.08.2018, 12.52
Mitkä on 29x2.25 Evolution ISP:n mitat, eli korkeus ja leveys? Kiinnostaisi tarkastaa ennen ostamista mahtuuko pyörimään

pätkä
20.08.2018, 10.43
Mitkä on 29x2.25 Evolution ISP:n mitat, eli korkeus ja leveys? Kiinnostaisi tarkastaa ennen ostamista mahtuuko pyörimään

Renkaan korkeus läpiakselin keskeltä 372mm ja renkaan leveys 2bar paineella Mavic Crossride kiekolla 55,3mm.

3wheel
26.08.2018, 13.56
Tuli juuri hankittua jäykkäperäinen 29" maasturi ja samalla ostin siihen talvea varten ice spiker prot. Jälkeenpäin sitten aloin miettiä, että nää Suomen talvikelit on täällä länsirannikolla aika vaihtelevia, niin varmaan noita kesä- ja talvikumeja joutuu vaihtelemaan kelien mukaan. Onko järkevämpää / kätevämpää vaihtaa kumeja samoille kiekoille, vai kannattaisiko hankkia toinen kiekkosetti talvikumeille? Toki toiseen kiekkosettiin jarrulevyineen ja rataspakkoineen varmaan uppoaisi muutama satanen.

Kanuuna
26.08.2018, 14.02
Tuli juuri hankittua jäykkäperäinen 29" maasturi ja samalla ostin siihen talvea varten ice spiker prot. Jälkeenpäin sitten aloin miettiä, että nää Suomen talvikelit on täällä länsirannikolla aika vaihtelevia, niin varmaan noita kesä- ja talvikumeja joutuu vaihtelemaan kelien mukaan. Onko järkevämpää / kätevämpää vaihtaa kumeja samoille kiekoille, vai kannattaisiko hankkia toinen kiekkosetti talvikumeille? Toki toiseen kiekkosettiin jarrulevyineen ja rataspakkoineen varmaan uppoaisi muutama satanen.

Toinen kiekkosetti on kyllä huomattavasti kätevämpi, kuin renkaiden vaihtaminen yksillä vanteilla.

hphuhtin
26.08.2018, 16.37
Itse hankin sähköläskiin toiset vanteet nastoja varten ja syksyllä tulikin vaihdeltua niitä jokusen kerran edes takaisin päivän kelin mukaan.

Keväällä vaihdoin kerrasta nastat pois. Nyt tuntuu hieman turhalta haaskaukselta. Ehkä parempi olisi olla toinen pyörä nastoilla niitä kelejä varten.

mattim
27.08.2018, 13.23

Rcz shop myy koko ajan dt swissin kiekkoja ihan pilkkahintaan. Mutta pitää olla uutiskirjeen tilaaja että saa ne alennuskoodit.

SamiMerilohi
27.08.2018, 14.09
Toinen kiekkosetti on kyllä huomattavasti kätevämpi, kuin renkaiden vaihtaminen yksillä vanteilla.

Tosin kannattaa hankkia sitten myös toiset jarrulevyt ja takapakka, tai on vähemmän kätevää.

Kanuuna
27.08.2018, 14.37
^Joo ei tarvi jännittää ja polkee ihan niin paljoa. Helpottaa kummasti ajoa.

Sotanorsu666
19.11.2018, 11.25
Uuhjee! Viime talvena en saanut 27.5" kokoisia pitämään ilmoja litkuilla, mutta nyt siirryin 29" kokoon uuden pyörän myötä ja parissa viikossa paineet laskenut vain reilusti alle 1bar sisätiloissa. Kyljet tihkuu vähän, mutta ilmat pysyy aika hyvin, joten tänä talvena on taas tubelesstalvi.

F. Kotlerburg
19.11.2018, 17.03
Toivottavasti toimii. Omat kyllä piti lämpimässä ilmaa hyvin, mutta eivätpä kestäneet pakkasessa ajamista vaan paistosauma alkoi aina falskata ja seuraksena ajon jälkeen tyhjentynyt kumi.

paaton
19.11.2018, 18.50
Toivottavasti toimii. Omat kyllä piti lämpimässä ilmaa hyvin, mutta eivätpä kestäneet pakkasessa ajamista vaan paistosauma alkoi aina falskata ja seuraksena ajon jälkeen tyhjentynyt kumi.

Just noin. Litku paikkaa vikkelään saumat, kun pyörä on paikallaan lämpimässä varastossa. Ajon jälkeen se on sitten taas seuraavana aamuna tyhjä.

elasto
19.11.2018, 21.45
Sama tarina myös omien 29er ISPien kanssa.

paaton
19.11.2018, 23.56
Minä en vaan pidä tuota pahana ongelma. Tietysti olisi parempi, jos rengas pitäisi paineet monta päivää, mutta jos tuo ominaisuus tulisi paksumpien kylkien mukana, niin en vaihtaisi.

Sotanorsu666
20.11.2018, 07.16
Mulle riittää jos paineet pysyy lenkin ajan renkaiden sisäpuolella, koska työmatkat yms. hyötyajot ajan kuitenkin crossarilla missä on sisäkumit. On toi tubelessleikki aina sen verran epävarmaa touhua ilmojen pitämisen suhteen, että suosiolla työmatkapyörässä käytän sisureita. Ja tosiaan löysäkylkisenä tuo isp on juuri niin hyvä kuin se on, joten toivottavasti ne ei muutu miksikään. Olen myös varautunut pahimpaan ja sisäkumit odottaa tuolla varastossa, jos hommasta ei talven aikana tule mitään, mutta toivotaan parasta..

F. Kotlerburg
20.11.2018, 09.47
Minä en vaan pidä tuota pahana ongelma. Tietysti olisi parempi, jos rengas pitäisi paineet monta päivää, mutta jos tuo ominaisuus tulisi paksumpien kylkien mukana, niin en vaihtaisi.
Kummasti nuo Schwalben tavalliset maastokumit vaan ilmaa pitää eikä niissä ole sen paksummat kyljet.

hece
20.11.2018, 09.51
Meitä on moneen junaan. Toissa talvena kun pari kuukautta työmatkakulkineessa pumppasi renkaita milloin aamulla, milloin illalla, ja kerran jäi pumppaamatta kun pumppu olikin kotona, niin en tuohon leikkiin enää lähde. Lopulta toinenkin rengas taisi tiivistyä, mutta en usko että samaan pystyyn kaksi vuotta vanhempana. Snakeskin tai vastaava notkeahko toimiva tubeless 29"-nastarengas työmatkakulkineeseen on siis edelleen käsittääkseni keksimättä.

sam
25.11.2018, 09.17
Onko kenelläkään muulla ollut ongelmaa saada näitä kumeja tubeless ready vanteille, tai tarkemmin jopa nimenomaan Bontrager Line Comp 30 vanteille? Kolmatta päivää yritän ja siis ihan sisäkumin kanssa, mutta ISPn kumi ei nouse kauttaaltaan reunalle. Tuntuu että jossain vaiheessa sisäkumiin pumpattu paine kohdistuu vain renkaan ulkokehälle, eikä lisäpaine enää auta nostamaan päällikumin reunoja. Saippuoinnit ja vääntelyt tehty. Rengasraudoilla yritetty nostaa ulkokehälle. Uskomattoman tiukka. Eli onko mahdollista että tämä ISP ja tuo vanne ei vaan toimi yhdessä? Vanne 29 mm leveä ja tuumat 29”.

paaton
25.11.2018, 10.04
Kompuralla kunnolla painetta, niin nousee. Omille kiekoilleni ispit ovat myöskin törkeän jäykät asentaa, mutta tuo on pelkästään plussaa. Uskaltaa huoletta ajaa alle barin paineilla.

Sisu
25.11.2018, 10.17
Noissa Schwalben tuotteissa on todella paljon laatuheittoja ja joukossa ihan valmiiksi viallisiakin yksilöitä. Tehtaan laadunvalvonta ilmeisesti lopetettu jo vuosia sitten. Pirun hyvä rengas sillo ku se on kunnossa, eikä valmiiksi jo rikki.

maalinni
25.11.2018, 10.41
Tänä talvena alla on ice spiker evot tubolito sisureilla, kevyempi setup kuin tubeless. Minä olen korvannut saippuavedet silikonisprayllä. Helppo ja siisti verrattuna saippuaveteen ja tekee hyvää myös renkaalle.

sam
25.11.2018, 18.02
Nyt sain ISPn viimein vanteelle. Motonetistä spraypullo asennusvoiteluainetta (vaahtoa) ja venttiilisovitin. Sitten huoltoasemalle ja useamman kerran se 50 psi painetta sisään ja rengas välillä tyhjäksi ennen kuin uskalsin laittaa sinne 60 psi tietämiin eli vähän yli 4 bar painetta. Vasta sitten nousi vanteelle kokonaan. Aika potentiaalinen pommi, hiukan hirvitti. Onko kukaan täällä onnistunut räjäyttämään rengasta näissä puuhissa?

paaton
25.11.2018, 18.16
Eihän 4bar ole paljonkaan. Kyllä se tuon kestää.

xc-pyöräilijä
25.11.2018, 18.25
Tänä talvena alla on ice spiker evot tubolito sisureilla, kevyempi setup kuin tubeless. Minä olen korvannut saippuavedet silikonisprayllä. Helppo ja siisti verrattuna saippuaveteen ja tekee hyvää myös renkaalle.

Kuinka voi olla kevyempi kuin tubeless ja kestääkö tuo enää mitään? Monta desiä litkuja kaadatte jos painoa kertyy niin paljon? Viime talvena litkutin evot, nestettä aivan pieni tippa, ei tuosta varmaan muodostunut kuin 20g. Venttiili pitää olla joka setupissa joten..eikä kyllä talvella ole ollut ongelmia reikien/tyhjenemisien kanssa, kaikki renkaita puhkovat ovat piilossa. Paljon tuo setti sitten painaa?

maalinni
25.11.2018, 21.37
^ Paremmin se kestää kuin tavallinen sisuri.

Okei, olin vähän provosoiva, koska minulla ei ole kokemusta tubeless hommista.

Luin eräästä tuboliton arvioinnista, että on periaatteessa keveämpi kuin tubeless, jos maasturiin menee arviolta desi litkua, niin se painaa jo enemmän kuin tubolito 85g. Tässä saatettu tosin huomioida, että tubeless rengas on myös painavampi(?)

maalinni
25.11.2018, 21.40
Tässä se revikka: https://www.bike-components.de/blog/en/2017/11/review-tubolito-a-tube-shaped-revolution/

maalinni
30.11.2018, 15.54
Jumalauta mikä askartelu oli saada tubolitot alle. Ne on "liian pienet" eikä niitä uskalla paljon venytellä, kun tuo materiaali ei palaudu venytyksestä. Mutta seuraavalla kerralla on varmaan helpompaa, kun nyt ne pumpattuna kait venyy oikeaan muotoon.

Vilhelm V
30.11.2018, 17.32
Jumalauta mikä askartelu oli saada tubolitot alle. Ne on "liian pienet" eikä niitä uskalla paljon venytellä, kun tuo materiaali ei palaudu venytyksestä. Mutta seuraavalla kerralla on varmaan helpompaa, kun nyt ne pumpattuna kait venyy oikeaan muotoon.

Voitko kuvailla vähän tarkemmin tuota ongelmaa? Itelle on tulossa myös tubolitoista se kevyempi painos 29 kiekoille, joten kiva tietää mitä on edessä. Eikö ne siis meinaa venyä vanteelle vai miten tuo ilmenee?

maalinni
30.11.2018, 18.55
Tarvii kolmannen käden. Lopulta laitoin kumin yhdestä kohtaa kiinni kuormaremmillä (minarin hihnalla :D ) sitten ne meni, mutta kylläpä tuli ähellettyä.

Eli tosiaan tuntui, että sisurit on 26 vanteelle, mutta kyllä ne ihan oikeat oli. Materiaali ei juurikaan veny ja tosiaan luin että sitä ei myöskään saa venyttää.

Vastaavat foss sisurit meni ihan ongelmitta.

edit: minulla ei ollut sitä kevyempää versiota, vaan perus painava 85g malli ;)

Vilhelm V
30.11.2018, 19.48
OK, pitääpä kaivaa minarit naftaliinista. :)

kuovipolku
30.11.2018, 20.44
Nimimerkillä "En ole itse tehnyt ja siksi osaankin neuvoa muita" voisin kysyä että laitoitko yhtään ilmaa Tubolitoon? Siis samaan tapaan kuin tavalliseen sisuriin?

Ohjeethan ovat vähän niin ja näin; mainitaan että Tubolito ei taitu eikä kierry eikä jää sisurin ja vanteen väliin kuten butyylit ja lateksit ja varoitetaan ettei Tubolitoa pidä pumpata renkaan ulkopuolella, mutta sikäli kuin saksalaisilta foorumeilta lukemani ymmärsin, jonkin verran ilmaa kannattaa Tubolitoonkin laittaa. Jokin alle 0.5 barin paine ei vielä venytä Tubolitoa.

PS Koska Tuboliton materiaali ei venyttyään enää palaa entiseen muotoonsa, sitä ei pidä renkaanvaihdon yhteydessä laittaa yhtään pienempään ulkorenkaaseen. Joko se ei tule mahtumaan tai se rupeaa vuotamaan ilman varsinaista reikääkin.

maalinni
01.12.2018, 10.04
Laitoin ilmaa juurikin sen verran, että se menee vähän muotoon eli varmaan sen 0,5bar.

Sitten kun ulkorengas oli melkein paikoillaan, niin tubolito oli pakko tyhjentää kokonaan.

Laita Vilhelm V sitten oma suorituksesi kanssa tänne, jos ollaan sitten fiksumpia.

maitohappo
03.12.2018, 11.51
Vieläkö jostain löytyy 26" evoja? Pikainen vilkaisu verkkokauppoihin ei tuottanut tulosta. Onkohan ne enää tuotannossa ollenkaan, kun näyttää out of stockia tosi monessa paikassa. Jopa performance versiot näyttää olevan tosi vähänä.

SSGT-92
03.12.2018, 12.30
Tuolla jotain 26" Performance piikkejä :https://www.verkkokauppa.com/fi/product/11371/fkgnm/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-Performance-nastarengas-26-x-2-10
Tuolta omat evot tilasin viime keväällä , kun olivat toimituskuluineen halvimmat.
Postikulujen takia en tilannut täältä ;https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Ice-Spiker-Pro-26-x-235-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-361-Spikes
Täälläkin tuota 2,35" 26:sta ;https://www.cykelkraft.fi/dubbdack-60-559-26-schwalbe-ice-spiker-pro-evolution-tl-easy-361-dubbar?gclid=EAIaIQobChMI3uHb0dqD3wIVXoGyCh1XLw9uE AAYAyAAEgLuUPD_BwE

Valmistajan sivuilla ei tuolla evo puolella enää ole 26" :sta valikoimassa.https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html

Vilhelm V
03.12.2018, 22.11
Laitoin ilmaa juurikin sen verran, että se menee vähän muotoon eli varmaan sen 0,5bar.

Sitten kun ulkorengas oli melkein paikoillaan, niin tubolito oli pakko tyhjentää kokonaan.

Laita Vilhelm V sitten oma suorituksesi kanssa tänne, jos ollaan sitten fiksumpia.

No niin, tässä on käynnissä juuri tubolitojen asennus 29 ice spiker pron kaveriksi. Vanteelle laittamisessa ei ollut tubolitoissa kyllä minkäänlaista ongelmaa. Ohjeen mukaan mentiin. Hieman kyllä häiritsevää, että tuo asennusohje ilmeisesti ei ole verkossa valmistajan sivuilla, vaan ainoastaan tuotepakkauksessa? Semmoinen ihmetys tuli kyllä minulle, että kummalle puolelle vannetta se pieni musta kumirinkula tulee pujottaa venttiilin varteen? Laitoin nyt sen vanteen sisäpuolelle. Ohje ei mielestäni ole tällä kohtaa kovinkaan selkeä.

maalinni
03.12.2018, 23.24
Eräässä arvostelussa se tuli ulkopuolelle https://marathonmtb.com/2018/08/30/fitting-tubolito-tubes-test/

Itse en mitään ohjeita missään nähnyt

xc-pyöräilijä
03.12.2018, 23.41
Ice spiker evo pro 27.5 2.6 leveenä tänään tubelessina e13 trs carbon 28mm vanteille, litkua puoli desiä ja tornipumpulla ylös, viimeiset paukahtelut 3bar kohdilla ja paineen lasku -> lenkille. Ei vuoda ei edes kyljistä mistään kohtaa, 12h mennyt ja samat paineet/ ei vuotoja. Parasta nastaa mitä voi olla.

kuovipolku
04.12.2018, 01.16
"Der kleine O-Ring"? Vanteen sisäpuolelle aivan niin kuin tavallinen venttiilinmutteri.

(Siis jos ajatellaan sisuri ja rengas ovat vanteen ulkopuolella. Mutta jos ajatellaan päinvastoin, niin vanteen ulkopuolelle.)

Vai oliko tässä joku juttu jota minä en taaskaan osannut ajatella?

PS Olisikohan maalinnin Tubolito joutunut väärään pakkaukseen? Tai kai Tubolitoonkin on printattu sen koko?

Vilhelm V
04.12.2018, 07.38
"Der kleine O-Ring"? Vanteen sisäpuolelle aivan niin kuin tavallinen venttiilinmutteri.

(Siis jos ajatellaan sisuri ja rengas ovat vanteen ulkopuolella. Mutta jos ajatellaan päinvastoin, niin vanteen ulkopuolelle.)

Vai oliko tässä joku juttu jota minä en taaskaan osannut ajatella?

PS Olisikohan maalinnin Tubolito joutunut väärään pakkaukseen? Tai kai Tubolitoonkin on printattu sen koko?

Nyt on asennettu sitten eteen ja taakse. Taisin varmaan sössiä sen pienen kumirenkaan kanssa. Se on nimittäin nyt venttiilin varressa vanteen ja sisurin välissä. No, kattellaan josko tuon viitsisi vielä askarrella kuntoon.

Onpahan muuten kapea tuo 2.25 ice spikeri. Leveiden kesäkumien jälkeen maasturi näyttää lähes maantievehkeeltä. No ehkä tuohon silmä tottuu.

maalinni
04.12.2018, 08.24
Tuskinpa se siellä mitään haittaa. Ehkä minä olin vaan todella käsi omassa asennuksessa, jos sinulla ei ollut mitään ongelmia. Tosin mitä netistä olen lukenut, niin ei siinä pitäisikään olla ongelmia. No nyt on asennettu ja ilmat on pysyneet, vaikka olisivatkin olleet pienemmälle vanteelle :D

kaakku
04.12.2018, 13.39
Vieläkö jostain löytyy 26" evoja? Pikainen vilkaisu verkkokauppoihin ei tuottanut tulosta. Onkohan ne enää tuotannossa ollenkaan, kun näyttää out of stockia tosi monessa paikassa. Jopa performance versiot näyttää olevan tosi vähänä.
Velosportista näyttäis löytyvän https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/schwalbe_ice_spiker_pro_26_x_2_1_nastarengas-p-71797-0

Taneli79
04.12.2018, 20.15
Onpahan muuten kapea tuo 2.25 ice spikeri. Leveiden kesäkumien jälkeen maasturi näyttää lähes maantievehkeeltä. No ehkä tuohon silmä tottuu.

Jaksaisitko mitata, mikä on renkaan leveys uloimpien nappuloiden reunalta (levein kohta)? Tuolla soratiepyöräketjussa arvotaan, mahtuuko 2,25" ISP pyörään, jossa rengastilaa on 57mm. Tästä ketjusta löytyy tulos 55mm 21mm vanteella, mutta ei ole tietoa, onko mitta renkaan rungosta vai nappuloista.

HMK
04.12.2018, 20.30
Veikkaisin, että nappuloista. Laitoin juuri äskettäin vanteelle 2.1 evot, ja niissä leveys oli noin 51mm nappuloiden ulkoreunasta. Runko on selvästi vähemmän.

scellus
04.12.2018, 21.25
Jaksaisitko mitata, mikä on renkaan leveys uloimpien nappuloiden reunalta (levein kohta)? Tuolla soratiepyöräketjussa arvotaan, mahtuuko 2,25" ISP pyörään, jossa rengastilaa on 57mm. Tästä ketjusta löytyy tulos 55mm 21mm vanteella, mutta ei ole tietoa, onko mitta renkaan rungosta vai nappuloista.

Mulla ovat muuten ISP:t odottamassa ”57mm pyörään”. Saatan viikonloppuna vaihtaa alle, riippuu vähän keleistä. (Lueskelin em. ketjua ja tuijottelin aikani WTB:stä jäävää rengastilaa ja mietin 29” ISP:n kapeutta ja päätin ottaa riskin ja kokeilla.)

Taneli79
04.12.2018, 23.01
Toivotaan liukkaita kelejä! 😉 Ainakin täällä Keski-Suomessa olis tänään ollu nastoille hölkkälenkillä tarvetta. Mun Mr. 57 saapuu vasta parin viikon kuluttua, joten odottelen kuvat/raportit ennen renkaiden tilausta. Toivottavasti mahtuu...

Marsusram
05.12.2018, 00.45
Veikkaisin, että nappuloista. Laitoin juuri äskettäin vanteelle 2.1 evot, ja niissä leveys oli noin 51mm nappuloiden ulkoreunasta. Runko on selvästi vähemmän.
ISP profiiliin vaikuttaa vanteen leveys niin että kapeammalla vanteella reunanappulat ja nastat harittavat sivulle ja osuvat helposti runkoon.
Leveällä vanteella nappulat tai rungon kylki osuvat ennen nastoja.
Kiekon jäykkyys vaikuttaa siihen paljonko on pakko jättää väliä kun kiekko elää alla.

Vilhelm V
05.12.2018, 08.32

Jes söör. Mulla on ISP:t asennettuna DT Swiss M 1700 Spline 29 vanteille, joiden leveydeksi on ilmoitettu 25mm. Sisärenkaana on tubolito 29 keveyempänä versiona. Rengaspaine mittaushetkellä oli alle 2bar. Levein kohta osuu tässä setissä nappuloiden ulkoreunaan, ja se leveys näkyy vaihtelevan eri kohdissa rengasta. Näyttäisi siltä, että leveys on enimmillään karvan verran alle 58mm. Mittailin eri kohdista etu ja takarengasta.

Jännä valuvika tossa mun takarenkaassa muuten. Siinä on semmoinen ohut dinosauruksen selkäsomisteen tyylinen keskiharjanne. No kai se hankea puree.

Taneli79
05.12.2018, 21.44
Kiitos! Tuon pohjalta veikkaan, että 27,5 x 2,25" ISP 24mm Huntin vanteella alle 2 barin paineilla mahtuu Fairlightin sorarouskuttimeen, jossa tosiaan 57mm rengastila. Rengasyksilöiden väliset leveyserot voivat toki vaikuttaa sopivuuteen.

scellus
08.12.2018, 23.29
^ Todettakoon näin julkisestikin että "mahtuu". Taakse alas jää n. 5mm rungon ja renkaan nappuloiden välille, per puoli, jos kiekko ja rengas ovat suoria.
Muualla on väljempää, etenkin edessä.

Kuiturungolle mudassa tuo olisi minusta liian vähän, mutta lumi, jää ja teräsrunko... kun renkaat ovat nyt alla niin enköhän niillä ajele, ja ajelinkin jopa jo.

harald
11.12.2018, 14.42
Voin sitten varoittaa että nämä ovat erittäin liukkaat parkkihallin hierretyllä betonilattialla. Buranalla siitä selviää

Kanuuna
11.12.2018, 16.00
Tänään olis tarvinnu ISPejä alle Nokialla. Varastossa toisilla vanteilla ne ei paljoa lämmittänyt.

ytte07
21.12.2018, 12.52
Tars 29 spikerit hakee. Onko jollain kokemuksia oikein käytön perusteella pro vs evo? Velogin youtuben videon olen katsellut. Käyttö olisi kelvien ja suht helppojen polkujen kiertelyä.

Sotanorsu666
21.12.2018, 14.07
Oma valinta on ehdottomasti EVO.

JackOja
21.12.2018, 14.08
Evohan on pro.

Olikokohan kysyjällä tarkoitus vertailla Performancea ja Evoa? Itse en ymmärrä miksi Performancea edes harkitsisi.

Mutta mennäkseni merkilliseen ISP-kokemukseen. Viitisen talvea alla olleet (silloiset TLR-versiot) vuotivat kyljistä ihan seulana viime talvena. Nyt eivät enää vuoda. Ihmeellinen juttu, samalla litkullakin -normistanilla- mennään.

Sotanorsu666
21.12.2018, 14.18
Evohan on pro.

Olikokohan kysyjällä tarkoitus vertailla Performancea ja Evoa? Itse en ymmärrä miksi Performancea edes harkitsisi.

Mutta mennäkseni merkilliseen ISP-kokemukseen. Viitisen talvea alla olleet (silloiset TLR-versiot) vuotivat kyljistä ihan seulana viime talvena. Nyt eivät enää vuoda. Ihmeellinen juttu, samalla litkullakin -normistanilla- mennään.

Mulla ei viime talvena toiminut 27.5" evot litkuilla uutena, mutta nyt uudet 29" kokoiset evot pitää ilmat ihan hyvin. Outo rengas, mutta toimiessaan litkuilla aivan tautisen ihana talvirengas.

scellus
21.12.2018, 14.55
ISP-litkutuskokemusten vaihtelussa tulee mieleen paitsi vaihtelu renkasyksilöissä myös käytetty litku. Voisiko sen mainita kun kerrotte kokemuksista?

Myös sellainen olisi mielenkiintoista jos toinen rengas pitää ilmaa, vuotaa litkua tms. ja toinen ei.

Asensin uudet (tai no, <100 km ajetut) 27,5" evot pari viikkoa sitten Orange Endurance -litkulla. Molemmat renkaat tihkuivat hieman aluksi kyljistä, ei niin että litkua olisi lattialle asti vuotanut, mutta kuplimista ja märkyyttä sivupinnoilla. Kuitenkin ilmat ovat pysyneet pumppaamatta. En ole erilaisten oksennustautien ja muiden epämääräisyyksien vuoksi ehtinyt juurikaan ajaa ko. fillarilla. Olen ymmärtänyt että ongelmat ISP:n litkutuksessa eivät tule asennuksesta tyypillisesti, vaan renkaat alkavat vuotaa vanhemmiten käytössä.

Kanuuna
21.12.2018, 15.40
Kahdet eri parin (4kpl) 29” Evot ovat toimineet litkuilla. Toisissa Kahvilatte ja toisissa Stanit.

ytte07
21.12.2018, 18.35
Performancee tarkoitin. Ja sellaiset ostin ku vileenin suloki osti aina ku halvalla sai... Nyt se maksaa heti työnä takas. Aivan jäätävää hommaa saada rengas vanteelle. Pakko huilata ja keräillä rengasrautoja ympäri tallia. Ei ainakaan multa onnistunu toi eka pelkästään käsin vääntämällä. Viimeinen about 30 cm oli perseestä.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

pturunen
21.12.2018, 21.30
On muuten maailmojen ero laittaa metallisella nauhalla tuettu ISP vs. folding ISP vanteelle. Jälkimmäinen menee helposti sormilla hiplaamalla. Raudoitettu on usein johtanut yllä kuvattuun tilanteeseen.

ytte07
21.12.2018, 23.17
On muuten maailmojen ero laittaa metallisella nauhalla tuettu ISP vs. folding ISP vanteelle. Jälkimmäinen menee helposti sormilla hiplaamalla. Raudoitettu on usein johtanut yllä kuvattuun tilanteeseen.Toinen rengas oli hitusen helpompi ku oppi siitä ekasta kuinka ei tehdä. Mutta omasta mielestä voi huoletta jättää kaikki paikkausvehkeet himaan ja soittaa anoppia myöden kaikki mahdolliset tutut jos sisuri antautuu että saa kyydin kotiin.

Ajatuksena oli etten viitti tubelessia toiseen pyörään laittaa ku ajot tällä hetkellä aika epäsäännöllisiä. Taloudessa uusi haukku joka ei tykkää jäädä ilman ihmistä kotiin. [emoji23]

Olishan niillä evoilla voinu ajaa sisurilla mutta eihän se ny taas käyny päivällä mielessä ku päätin renkaat hakee nyt ja heti...

Eka 13 km sisäänajo nyt rullailtu kylällä ja huomenna toivottavasti uutta lenkkiä peliin.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Hardza
25.02.2019, 11.46
Oisko kellään ilmoittaa mittoja 27,5" kiekosta + 2,6" ISP.stä? Kiinnostaisi vaihtaa noi kapeammat tähän leveämpään malliin, mutta ei ole suoraan luottoa mahtuuko pyörimään 2016 vuoden Piken non-boost keulassa.

Vispe
25.02.2019, 13.02
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2712255

BB Holland
25.02.2019, 16.59
^^ i30 vanteella leveys 63mm korkeus 59-60 mm

Hardza
25.02.2019, 19.20
Kiitoksia! Vaikuttaa olevan samaa kokoluokkaa tuon 2.6" Rekonin kanssa mitkä on nyt paikoillaan.

maalinni
27.02.2019, 18.40
Talven ajetuissa kumeissa ulommaisten nappuloiden ulkoreuna irvistää juuresta. Onko muilla samaa oiretta? Ei haitanne mitään, mutta näyttää hurjalta. Mistähän moinen voisi johtua?

Laitan kuvan, jos ette saaneet koppia.

edit: tässä (https://photos.app.goo.gl/pKKTZj9ZxDn7Ha3U9) kuva pahimmasta kohdasta. Laitoin reklaamation schwalbelle, katsotaan mitä vastaavat.

maalinni
28.02.2019, 14.22
Gunther pyytää renkaansa takaisin reklamaatiota varten. Enpä taida vaivautua, jos nuo vielä pari talvea menisi.

vihtis83
28.02.2019, 17.43
Tämän näköiset on kolme talvea ajetut Evot. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190228/2f79d0b04f6746249715563b6efa6c1f.jpg

maalinni
28.02.2019, 17.47
Tässä vaimon kolme vuotta vanha Pro: https://photos.app.goo.gl/meBHcmeozip9tXvAA

xubu
13.08.2019, 16.36
Talvi on ikävä kyllä tulossa, vaikka vielä lämmin onkin. Pitäisi miettiä mitkä 29 tuumaiset talveksi ostaisi. Mitä eroa on Folding tirellä ja Wired tirellä? Tässä linkki Schwalben sivulle: https://www.schwalbe.com/en/reifensuche.html

Minä löydän pientä eroa suojauskyvyssä ja vierintävastuksessa, folding on kevyempi.

Vilhelm V
13.08.2019, 17.22
Talvi on ikävä kyllä tulossa, vaikka vielä lämmin onkin. Pitäisi miettiä mitkä 29 tuumaiset talveksi ostaisi. Mitä eroa on Folding tirellä ja Wired tirellä? Tässä linkki Schwalben sivulle: https://www.schwalbe.com/en/reifensuche.html

Minä löydän pientä eroa suojauskyvyssä ja vierintävastuksessa, folding on kevyempi.

Siinäpä se oleellinen tulikin, eli folding on kevyempi. Nastarengas painaa muutenkin aika paljon, joten näissä olen aina valinnut folding version.

kauris
13.08.2019, 18.23
Folding tarkoittaa sananmukaisesti taittuvaa eli rautalangan sijaan renkaan kylkinauhat ovat jotain kevlarlankaa tms joka on taittuvaa ja renkaan saa pienelle rullalle taiteltua. Wired eli lankaversiossa rengas on pyöreässä muodossa tai siitä saa enintään pitkulaisen kasin. Ja kuten kerrotttua, wired eli rautalankaversio on painavampi. Usein samalla muutkin ominaisuudet hieman heikompia eli kyseessä on valmistajien halpisversiot. Noin niin kuin ottamatta kantaa just ice spikeriin.

xubu
13.08.2019, 20.57
Kiitos kauris, asia selvisi.

ytte07
13.08.2019, 22.51
Ja toi wired on iha v#$%n kaamee laittaa vanteelle. Tai ainakin mun 29 vanteelle mikä se ny sitte onkaan.[emoji205] Kävi kyllä viime talvena mielessä kun niitä ähräsin että toiset kiekot vois olla jees.

Lähetetty minun SM-A505FN laitteesta Tapatalkilla

xubu
16.08.2019, 11.11
No niin, tuli hommattu verkkokaupasta Schwalbe foldingit. Ovat todellakin taittuvia.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20239&d=1565939241

3001
16.08.2019, 16.55
Ikinä en oo nastoja omistanut, mutta jos tänä talvena kokeilis. Renkaan koko on 27,5. Kiekot on Spank oozy trail 395+, eli sisäleveyttä se 35mm, ja painoa kiekoilla 2100g. Toiset kiekot progressin kuitukiekot 24,4mm sisäleveydellä ja karvan alle 1600g.

Kumpi setti olisi kannattavampi talvea ajatellen. 2.25" ispit kuitukiekoille, vai 2,6" spankeille?
Jotenkin maalaisjärki sanoo että talvella isommat = paremmat?

MTS
16.08.2019, 21.19
Mulla on langalliset nastarenkaat (Suomityreksen Gazza Extreme, viimeinen sana viitannee lähes kilon painoon), jotka sai ihan sotimalla taistella vanteille ensimmäisen kerran, mutta ovat sen jälkeen tehneet yhteistyötä. Suorastaan helpot laittaa ja irrottaa. Tuliko niiden mieli murrettua, antoivatko vähän periksi talven aikana vai ovatko omat taidot jotenkin kehittyneet, sen kun tietäisi.

Vivve
16.08.2019, 23.57
Mulla on langalliset nastarenkaat (Suomityreksen Gazza Extreme, viimeinen sana viitannee lähes kilon painoon), jotka sai ihan sotimalla taistella vanteille ensimmäisen kerran, mutta ovat sen jälkeen tehneet yhteistyötä. Suorastaan helpot laittaa ja irrottaa. Tuliko niiden mieli murrettua, antoivatko vähän periksi talven aikana vai ovatko omat taidot jotenkin kehittyneet, sen kun tietäisi.

No mutta sepä mukavaa.

ATK
17.08.2019, 11.47
Ikinä en oo nastoja omistanut, mutta jos tänä talvena kokeilis. Renkaan koko on 27,5. Kiekot on Spank oozy trail 395+, eli sisäleveyttä se 35mm, ja painoa kiekoilla 2100g. Toiset kiekot progressin kuitukiekot 24,4mm sisäleveydellä ja karvan alle 1600g.

Kumpi setti olisi kannattavampi talvea ajatellen. 2.25" ispit kuitukiekoille, vai 2,6" spankeille?
Jotenkin maalaisjärki sanoo että talvella isommat = paremmat?

Minkälaisissa olosuhteissa tulee pääsääntöisesti ajettua? Viime talven käytin työmatka-ajoon vanhassa pyörässä ISP:tä koossa 26" x 2.10". Vanteiden sisäleveyttä en tarkkaan muista, mutta oletettavasti n. 19 - 25 mm välillä. Kovalla jää- ja lumipinnalla toimi oikein mainiosti noin kapeanakin. Loskassa ja yhtään paksummassa lumipeitteessä ajaminen olikin sitten pääsääntöisesti aikamoista luikertelua ja silloin toivoi usein lähteneensä liikenteeseen jollakin toisella kulkupelillä. :D

Uskoisin tuon 2.6" toimivan hieman paremmin huonoilla keleillä. Painoeroa tulisi kuitenkin pelkästään renkaista n. 180 g per kumi verrattuna 2.25" kokoon, joten polkemisen keveydestä ja vauhdista joutuisi hieman tinkimään.

hphuhtin
17.08.2019, 12.38
27.5x2.6 ISP on tuossa itsellä muuten 30mm sisäleveyden vanteella 61mm leveä, eli oikeasti 2.4”. Aika kapoinen on. Hyvä kovalla alustalla. Sohjoon ehkä vielä kapeampi parempi niin leikkaa läpi.

jalkkis
14.09.2019, 23.53
Onko ISP:lle varteenotettavaa vaihtoehtoa 29 tuumaisen sähkömaasturin renkaana? Lähinnä tulee työmatka-ajoon kelvejä pitkin ja pk-seudulla (Helsingissä). Nastoilla tai ilman.

Isä nitro
20.09.2019, 19.19
Onko ISP:lle varteenotettavaa vaihtoehtoa 29 tuumaisen sähkömaasturin renkaana? Lähinnä tulee työmatka-ajoon kelvejä pitkin ja pk-seudulla (Helsingissä). Nastoilla tai ilman.

Ei ole. Etenkään talvella.

paaton
20.09.2019, 21.24

Minä laittaisin nämä työmatka-ajoon ja varmaan maastoonkin, jos vain mahtuisivat omaan pyörään.

https://www.bikeshop.fi/45NRTH-Nicotine-29x2-3-quot-1/ekauppa/pTR4530P/

Kalle H
20.09.2019, 22.46
Mun omasta mielestä noi ISP renkaat on parhaimmillaan jäisillä keleillä poluilla ja silloin kun haluaa tykitellä jäisiä sorateitä yms. Työmatkalla ne on hyvät joskus kevät talven jäillä, mutta muuten melko huonot "arkikäytössä" -> pitää kovaa meteliä, on ihan tappo liukkaat paljaalla asfaltilla/betonilla, ei oo mitenkään kovin erinomaiset uppo lumessa tai sohjossa. Toki jos työmatkaa ajaa hoitamattomien välien ulkopuolella tai ajoradan reunassa, niin sitten toi on ihan ok (/ainoa?) vaihtoehto.

45nrthin nastamaastorenkaat on taas ehkä enemmän polkuajoon tehtyjä "enduro-henkisiä" renkaita, joita pidän hieman over killinä työmatkalle.

45nrth sais tehdä vähän ylikokoisen 29er version Gravdalista hieman vähemmällä kuviolla, se vois aika timanttinen 29er fillarin tai monstercrossin alls.

Isä nitro
20.09.2019, 22.59
Ajan lähes päivittäin pyörällä kesät talvet. Pääkaupunkiseudun vaihtelevat säät (pakkasta, sulaa) on opettanut, että jääpito on se juttu. Ja siksi ISP. Toisinaan on toki päiviä tammi- ja helmikuussa, jolloin voi ajella jopa ilman nastoja, mutta ovat muutamana viime vuonna olleet poikkeuksia. Itse olen onnistunut litkuttamaan omat ISPini, mikä on tehnyt niistä entistä miellyttävämmät. Mutta lumelle ja sohjolle lienee tosiaan parempiakin vaihtoehtoja.

harald
20.09.2019, 23.03
Olen samaa mieltä. Joku toinen rengas voi olla ISP:tä parempi joissain olosuhteissa. Kunnes tulee se jäinen kohta ja sairaalareissu sekä saikkua.

F. Kotlerburg
21.09.2019, 11.19
Ei ole. Etenkään talvella.
On. Täysin rengastilasta riippuen.

jalkkis
21.09.2019, 17.17
On. Täysin rengastilasta riippuen.

No mulla maksimi taitaa olla 2.6. Saako tuohon kokoon jotain ISPiä parempaa?

Oz
21.09.2019, 19.07
Terrene Cake Eater. ISP:tä parempi kaikessa muussa paitsi jääpidossa, nastojen lisäyksellä hoituisi tämäkin.
Todellinen koko aika lailla tuo 2,6, toki vanteen leveydestä riippuen.

jalkkis
21.09.2019, 20.05
^ 145 rahaa kipale nastoitetusta on tähän tarpeeseen hiukka liikaa.

Pistin ISP:t tilaten. Eiköhän niillä hoidu omat ajot.

F. Kotlerburg
21.09.2019, 21.02
jep Cake Eaterit. Paljon mukavammat renkaat ajaa kuin ISP ja häviää ISP:lle puhtaassa jääpidossa, jota tosin Cake Eaterissakin on riittävästi. Omat on itse nastoitettu MCarbonin nastoilla niin eipä nuo paljoa kalliimmaksi tule kuin ISP:t.

Raatos
20.11.2019, 20.16
En ole aikaisemmin litkuttanut renkaita ja tekisi mieli kokeilla. ISP Evot renkaina. Mietin kuintenkin sen todellista hyötyä, tuskin tulee talvella ajettua pahoissa paikoissa joissa paineet on minimissä. Ajo lähinnä työmatkaa sekä lenkkiä helpoilla poluilla. Ja jäällä varmaankin tulee ajettua. Painoahan vähän säästäisi mut lieneekö todellista merkitystä`? Mitä mieltä raati on?

paaton
20.11.2019, 20.31
En ole aikaisemmin litkuttanut renkaita ja tekisi mieli kokeilla. ISP Evot renkaina. Mietin kuintenkin sen todellista hyötyä, tuskin tulee talvella ajettua pahoissa paikoissa joissa paineet on minimissä. Ajo lähinnä työmatkaa sekä lenkkiä helpoilla poluilla. Ja jäällä varmaankin tulee ajettua. Painoahan vähän säästäisi mut lieneekö todellista merkitystä`? Mitä mieltä raati on?

ISPien kanssa tuo riippuu vähän renkaista ja käytöstä. Jos omat renkaat sattuvat olemaan mallia sivuista vuotavat, niin en litkuttaisi työmatka-ajossa.
Muutenhan litkutuksen hyöty on talvirenkaissa iso, kun voit ajella matalilla paineilla ja renkaat rullaavat edelleen iloisesti. Enemmän nastoja maassa => enemmän pitoa ja mukavuutta.

Villetre
20.11.2019, 20.37
Hieman olen eri mieltä, isp:tä ajetaan paineilla jotta nastat tulevat esiin. Siksi litkuttaminen ei nyt niin ole must-homma. Litkua vielä vuotaa yleensä kyljistä parikin päivää.. Itsellä ispit menee vasta alle yleensä helmikuussa koska vasta jääkelit alkaa..

paaton
20.11.2019, 21.32
Eipä se nastojen esiin tulo auta mitään, jos ne ei ota maahan kiinni. Olen ajanut ispeillä alle kilonkin paineilla ja pito on luokkaa älytön, kun renkaasta ottaa pitkä pätkä maahan kiinni koko leveydeltään ja seuraa maaston muotoja.

majakka2
21.11.2019, 09.25
Terrene Cake Eater. ISP:tä parempi kaikessa muussa paitsi jääpidossa, nastojen lisäyksellä hoituisi tämäkin.
Todellinen koko aika lailla tuo 2,6, toki vanteen leveydestä riippuen.

Onko kellään kokemusta Wratchild vs Cake Eater? Noista kahdesta valinta edessä sähikäisen etuseksi. Monipuoliseen käyttöön eli kohtuu hyvin hoidettua kelviä ja polkua savossa.

hcf
21.11.2019, 18.27
Onko nää ISP:t ollu suoria? Tuntuu että ei taho oikeen suoraa asettua vanteelle. Kumpiki rengas linkuttaa.
Performance versio

veke
21.11.2019, 19.01
Onko nää ISP:t ollu suoria? Tuntuu että ei taho oikeen suoraa asettua vanteelle. Kumpiki rengas linkuttaa.
Performance versio
Isellä evo, sisureilla. Lenkutus johtui ettei reunat meinanneet mennä paikoilleen. Löystytys, fairyvettä reunoille ja sitten reilummin painetta kompuralla, niin napsahtivat paikoilleen.

vilerace
25.11.2019, 13.05
Onko raadilla näkemystä kuinka tällaiset ISP: t rullaa asphaltilla, jos vertaa rajuhkoihin kesämaastorenkaisiin ?

Miksi kysyn: Maasturissani mikä toimii jokapaikan höylänä, on alla MM + HD softina ja pitäähän nuo lumella ja jäälläkin ihan ok, mutta työmatkoille kaipaisi talveksi vähän rullaavuutta, joten mietin mihin suuntaan homma menisi noilla ispeillä...

paaton
25.11.2019, 13.18
Veikkaan että parempaan. Ispit on tosi ohut kylkiset ja rullaavat hienosti.

Kuutio
27.11.2019, 08.07
Minusta ISP Evo rullaa etenkin kovalla eli jäisellä alustalla hyvin ottaen huomioon miten tiheä nastoitus siinä on. Samoin tamppautuneella lumisella pinnalla on ok. Sohjossa ja pehmeässä lumessa eteneminen on kuitenkin heikkoa - itse en mielelläni aja enää metriäkään niillä renkailla, jos on pehmeät olosuhteet ajettavana. Jäisissä olosuhteissa kyllä ihan lyömätön pito.

Yhdet ISP Evot olen jo ajanut vaihtokuntoon ja nyt toinen setti alla, ja kyllä nämä aina suorat ovet olleet sisureiden kanssa ja aina asettuneet vanteelle helposti.

harald
27.11.2019, 12.51
ISP Evo luistaa todella hyvin betonilla. Etupyörä lähti alta niin että mitään ei ehtinyt tehdä. Että varovasti niillä jos menette johonkin parkkitaloon tjms.

paaton
27.11.2019, 14.26
ISP Evo luistaa todella hyvin betonilla. Etupyörä lähti alta niin että mitään ei ehtinyt tehdä. Että varovasti niillä jos menette johonkin parkkitaloon tjms.

Tuon voi kyllä päätellä siitäkin, ettei maata vasten ole kumia kovinkaan paljoa. Ispi tosiaan pitää jäällä paljon paremmin, mitä kuivalla asfaltilla. Betoniin tietysti nasta ei uppoa lainkaan.

veke
29.11.2019, 19.43
Just. Eilen tuli ensimmäinen soselumipäivä. Ei hyvä.
Mikä olis siis se semihyvä soseessa sekä iljanteella ( ahh, miten suomenkielessä on vivahteita), 29?

ilmora
30.11.2019, 12.43
Vaihtelen tässä pari talvea vanhat Evot maasturiin alle ja huomasin, että kyljet ovat jo vähän halkeilleet, vaikka ajelu jäi viime talvenakin muutamaan harvaan lenkkiin. Kokemuksia siitä miten yleistä se on ja miten hyvin kestää tuon jälkeen?

Kanuuna
30.11.2019, 14.13
Vaihtelen tässä pari talvea vanhat Evot maasturiin alle ja huomasin, että kyljet ovat jo vähän halkeilleet, vaikka ajelu jäi viime talvenakin muutamaan harvaan lenkkiin. Kokemuksia siitä miten yleistä se on ja miten hyvin kestää tuon jälkeen?

Itsellä meni takuuseen noin vuoden vanhat ISPit, kun halkeilivat kyljistä. Uudet eivät ole halkeilleet.

ilmora
01.12.2019, 12.44
Vasta tuon fillarin huollatin ja heti perään ei jaksaisi rengashankintoja. Katotaan kui kauan noilla pääsee.

simtee
01.12.2019, 21.30
Onko kellään kokemusta Wratchild vs Cake Eater? Noista kahdesta valinta edessä sähikäisen etuseksi. Monipuoliseen käyttöön eli kohtuu hyvin hoidettua kelviä ja polkua savossa.

Saitko tähän mitään selvyyttä, itsellä sama mietintä käynnissä?

majakka2
02.12.2019, 11.39
Saitko tähän mitään selvyyttä, itsellä sama mietintä käynnissä?

En. Talvirenkaat 27,5+ pyörään ketjussa (en osaa linkittää) oli taas tuoreita kommentteja, mutta ei suoria vertailuja.

simtee
02.12.2019, 12.23
En. Talvirenkaat 27,5+ pyörään ketjussa (en osaa linkittää) oli taas tuoreita kommentteja, mutta ei suoria vertailuja.

Ok. Tilasin sitten Wratchild 27.5 x 3.0 (R2-Bike.de), pitää laittaa tänne fiiliksiä kunhan saan ne käyttöön.

EnduroSenior
03.01.2020, 00.18
Heitin jo valmiiksi varafillarin rooliin jääneeseen 26" Trekiin vähän käytetyt ISP:t alle (vaikkei täälläpäin olekaan vielä talvi), eikä näköjään toivoakaan saada pitämään Orangen litkuilla. Kyljistä kuplii koko ajan aineet läpi, eikä näköjään paikkaannu ollenkaan. Ei näytä pahasti halkeilleelta, mutta pieniä reikiä on näköjään ympäriinsä.
Ajattelin pelata varman päälle ja välttää aiemmat useat takarenkaan rikkoutumiset litkulla ja Huck Norris -insertillä, mutta ei ilmeisesti auta kuin tuupata sisuria tilalle. Ei vaan huvittaisi hillitä urheilullista ajotyyliä rengasrikkojen välttämiseksi...
Onko nää oikeesti vaan noin surkeita, vai löytyykö ilmojen pitelyyn muita lääkkeitä? Tuohon laitteeseen ei viitsi investoida mitään uutta, kun on tosiaan vaan kakkospyöränä tai ehkä kohta myytävänä.

Kanuuna
03.01.2020, 14.11
Heitin jo valmiiksi varafillarin rooliin jääneeseen 26" Trekiin vähän käytetyt ISP:t alle (vaikkei täälläpäin olekaan vielä talvi), eikä näköjään toivoakaan saada pitämään Orangen litkuilla. Kyljistä kuplii koko ajan aineet läpi, eikä näköjään paikkaannu ollenkaan. Ei näytä pahasti halkeilleelta, mutta pieniä reikiä on näköjään ympäriinsä.
Ajattelin pelata varman päälle ja välttää aiemmat useat takarenkaan rikkoutumiset litkulla ja Huck Norris -insertillä, mutta ei ilmeisesti auta kuin tuupata sisuria tilalle. Ei vaan huvittaisi hillitä urheilullista ajotyyliä rengasrikkojen välttämiseksi...
Onko nää oikeesti vaan noin surkeita, vai löytyykö ilmojen pitelyyn muita lääkkeitä? Tuohon laitteeseen ei viitsi investoida mitään uutta, kun on tosiaan vaan kakkospyöränä tai ehkä kohta myytävänä.

Samaa hommaa itsellä kolme talvea vanhoilla ISPeillä. Stanin race ainakin paikkasi, kun pisti desin litkua sisään ja kertaalleen pyöritteli ympäri.

EnduroSenior
03.01.2020, 19.44
Samaa hommaa itsellä kolme talvea vanhoilla ISPeillä. Stanin race ainakin paikkasi, kun pisti desin litkua sisään ja kertaalleen pyöritteli ympäri.
Ja pelittänyt ajossakin? Mäkin sain useampaan otteeseen mukamas pitämään, kun pyörittelin kaikinpäin, lisäsin litkua, pidin välillä pari päivää molemmilla kyljillään,kiroilin kovasti ja tuijotin ohimennessäni rengasta vihaisesti. Ei auttanut uhkailu, vaan aina näkyi tyhjenevän. Eilen kun ei näyttänyt juurikaan vuotavan, niin kävin kokeilemassa mitä tapahtuu ajon aikana. Hienosti kupli niin litkut kuin ilmat pihalle, ja kävelyhommiksi meni insertistä huolimatta...

Kanuuna
03.01.2020, 23.27
Ja pelittänyt ajossakin? Mäkin sain useampaan otteeseen mukamas pitämään, kun pyörittelin kaikinpäin, lisäsin litkua, pidin välillä pari päivää molemmilla kyljillään,kiroilin kovasti ja tuijotin ohimennessäni rengasta vihaisesti. Ei auttanut uhkailu, vaan aina näkyi tyhjenevän. Eilen kun ei näyttänyt juurikaan vuotavan, niin kävin kokeilemassa mitä tapahtuu ajon aikana. Hienosti kupli niin litkut kuin ilmat pihalle, ja kävelyhommiksi meni insertistä huolimatta...

Itselläni on pitänyt. Siis ajossakin. Tosin on pitänyt joka vuosi, että ei sinänsä tullut omien renkaiden kohdalla yllätyksenä. Eroja renkaiden (ISP) välillä on yllättävän paljon.
Yksi kikka on pestä ”kalvo” pois renkaan sisäpinnasta isopropanolilla/jarrukliinerillä tai hioa hienolla hiekkapaperilla pinta, jotta litku alkaa paikata. Saattaa auttaa tai olla auttamatta. Kokeilemisen arvoista, jos ei muuta keksi.

Petri Väisänen
04.01.2020, 20.04
Itselläni on pitänyt. Siis ajossakin. Tosin on pitänyt joka vuosi, että ei sinänsä tullut omien renkaiden kohdalla yllätyksenä. Eroja renkaiden (ISP) välillä on yllättävän paljon.
Yksi kikka on pestä ”kalvo” pois renkaan sisäpinnasta isopropanolilla/jarrukliinerillä tai hioa hienolla hiekkapaperilla pinta, jotta litku alkaa paikata. Saattaa auttaa tai olla auttamatta. Kokeilemisen arvoista, jos ei muuta keksi.Olen kans yrittänyt ISP evoja saada tubeless mutta kyljet vuotaa jonkin verran viikon jälkeen. Ajattelin että kyllä ne siitä ajan kanssa. Perhana, tuollainen kalvoko siellä saattaa olla, enpä tiennyt. Olen noilla yli 2h lenkkejä tehny eli ei vuoda mitenkään paljon mutta huomaa kyllä että vuotavat.

Jospa ne litkua lisäämällä ja ajamalla siitä tiivistyisi. Todella kevyet ja mukavat jäisillä poluilla noin muuten. Pitää pitää pumppua mukana ja katella jos kesällä sitten tuunaa lisää.

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

arsi
04.01.2020, 21.20
Ei sitten Evo eturenkaassa kestänyt enää kolmatta talvea. Nastat ja nappulat vielä ihan priimat mutta kylki repesi.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20282&d=1578161258

Johtuuko matalista/korkeista rengaspaineista vai vanteesta kun koko renkaan ympäri on vanteen reuna hangannut kudoksen kyljestä näkyviin.
Samalla vanteella ollut kaiken aikaa ja paineita jotain 2 bar.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20281&d=1578161231

paaton
04.01.2020, 21.56
Kannattaa pitää ihan matalaa profiilia noista isp evon ongelmista tubeleksena tai ilman. Muuten käy äkkiä niinkuin kaikille cyclon nastarenkaille ja kohta saa pelkästää paksua vaijerikylkistä versiota.

jakkok
04.01.2020, 22.40
^^ Näyttääkö vain vai onko vanne hangannut tuon "merkkiviivan" yläpuolelta? Eli näyttää kuin rengas ei olisi siis kunnolla noussut vanteelle.

j

frp
05.01.2020, 19.15
^Joo siltähän tuo näyttää, kyllä niissä vanteen kohdalla ihan riittävän pitkälle on vahviketta jos oikein asennettu

Petri Väisänen
06.01.2020, 19.20
Kannattaa pitää ihan matalaa profiilia noista isp evon ongelmista tubeleksena tai ilman. Muuten käy äkkiä niinkuin kaikille cyclon nastarenkaille ja kohta saa pelkästää paksua vaijerikylkistä versiota.Juu siis ei mitään ongelmaa mutta tuntuu että ottaa näemmä kauemmin tiivistyä kuin normit litet. Ei haittaa lenkkeilyä eli 3h - 4h mutta saa nähdä miten työpäivän 8h jälkeen...

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

Jani Mahonen
09.01.2020, 14.41
Kokeile vaikka jotain toista litkua, vaikka sitä Stanin Racea sitten? Minullakin on kyljissä satoja reikiä mutta litku paikkaa, ilmat pysyy sisällä. Normi-stania käytän.

TOSIN en tee nastarenkailla flättidroppeja portaista ;)