Näytä tavallinen näkymä : 29+ semi
Grandi66
03.02.2014, 19.20
Tullaan kato hitaasti kiihdyttäen. En yönä nään unta moonlanderista ja paremmista 29+ kumeista.
http://www.pyrencycles.com/uploads/6/9/5/8/6958066/1918897_orig.jpg
http://www.pyrencycles.com/uploads/6/9/5/8/6958066/7983724_orig.jpg
http://www.pyrencycles.com/ziva---ciclomontantildeismo.html
Heinot vaijeri/letkut reititykset.http://www.pyrencycles.com/ziva---ciclomontantildeismo.html
Lisää juttua Singularin Roosterista.
http://twentynineinches.com/2014/02/14/singular-cycles-rooster-first-look-ride-impressions/
http://twentynineinches.com/wp-content/uploads/2014/02/P1070133.jpg 2014
http://twentynineinches.com/2014/02/24/frostbike-2014-report/
Onko nämä Velocityn Dually (http://www.velocityusa.com/product/rims/dually-622)-kehät jo käsitelty täällä?
Onko nämä Velocityn Dually (http://www.velocityusa.com/product/rims/dually-622)-kehät jo käsitelty täällä?
Kovasti tekisi mieli kasata näistä kiekot Salsa Spearfish täysjoustopyörään, mutta epäilyttää, mahtuuko 2,35” RaRa pyörimään Reba haarukassa näillä…
Onko nämä Velocityn Dually (http://www.velocityusa.com/product/rims/dually-622)-kehät jo käsitelty täällä?
En tiedä, onko täällä käsitelty, mutta mulla on nuo ollut tämän talven ajossa ISP:n kera jäykässä 29:ssä.
Tuossa oma kasaus.
Takavanteeni rihtasin epäkeskoon reilun mm vasemmalle niin ketjut mahtuu pyörii. ja ainakin noilla slx 2 lehtisellä kammilla alimmallakin vaihteella on tilaa pelittää.
ajossa epäkiskisyyttä ei edes huomaa mutta toivottavasti ei vaikuta kiekon kestävyyteen mitenkään. Osat on xt tai deore ja navat xt:n
Renkaat on ghetto tubeless
ps. kuva hiukan huono koska olen onnistunut sohasemaan kameran linssiä sormella juurti ennen kuvausta
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t31/1658161_10201424966766476_208674334_o.jpg
Grandi66
02.03.2014, 09.57
Minkäs kokone runko? Näyttäs silmään pieneltä, verrattuna omaan.
pienin noista tehdas krampuksista eli 15"
Grandi66
02.03.2014, 18.53
Sehän kirppu isoilla renkailla.
Zumbaa (http://www.chumbabikes.com/):
http://media.prollyisnotprobably.com/wp-content/uploads/2014/03/Chumba29-2-655-fixed.jpg
http://media.prollyisnotprobably.com/wp-content/uploads/2014/03/Chumba29-4-655-fixed.jpg
bartagma
03.03.2014, 15.53
Tuossa oma kasaus.
Takavanteeni rihtasin epäkeskoon reilun mm vasemmalle niin ketjut mahtuu pyörii. ja ainakin noilla slx 2 lehtisellä kammilla alimmallakin vaihteella on tilaa pelittää.
ajossa epäkiskisyyttä ei edes huomaa mutta toivottavasti ei vaikuta kiekon kestävyyteen mitenkään. Osat on xt tai deore ja navat xt:n
Renkaat on ghetto tubeless
ps. kuva hiukan huono koska olen onnistunut sohasemaan kameran linssiä sormella juurti ennen kuvausta
Kokeile aja tasaisella alustalla käännä oikealle ja vasemmalle huomaat että toiseen suuntaan kääntyy mielummin kuin toiseen.
Sulla on Shimanon kammet joilla onnistuu keskiön prikkoja säätämällä ketjulinjan ulostuonti vasemman polkimen alle voit pistää pari prikkaa joilla saat polkimet kohallee.
Itse ajan kans tuolla pienellä rungolla, mut kun ohjainkannatimen kääntää negatiiviseksi, niin saapi lisää tilaa ohjaamoon ja painopisteen eteen. Hyvä rullaava yleisrengas tuo Knardi on, mut märkään maastoon odotellaan rouheampaa kumia.
tirsintarsi
12.03.2014, 16.12
Nytpä on oma Krampusprojekti käynnistetty toden teolla.
Singlespeed.nl:ssä oli tulleet rakennussarjan hinta aavistuksen alaspäin, niin laitoin sellaisen 120TPI Knardeilla tilaukseen.
Nyt olisi navat ja tuo rakennussarja (kunhan joskus saapuu) kasassa, muut osat kerätään ensi talveen mennessä.
Tarkoituksena on rakennella talvipyörä polkuajeluille, koska 26 jäykkäperä ei ole erityisen hyvä siihen. Täysiläskiä en hankkinut, joka olisi se the hankipyörä, koska ajattelin antaa Muklukilla ajavalle vaimolle vähän tasoitusta (varmasti parempi kuin 26" mutta silti jotain haastetta vielä jää itsellekin ajamiseen).
Jonkin verran ihmiset ovat noita 2-lehtisiä kampisarjoja käytelleet, joten olisiko jollakulla tietoa kaksilehtisen X0:n sopivuudesta kymppipakan kanssa Krampukseen? Pitääkö rihdata kiekkoa sivuun, jotta välttyy pakan pienempien rattaiden poistolta? Kiekot ajattelin kasata perus 3 ristiin ja vastakkaisille puolille laipasta kehään.
Patterson
12.03.2014, 17.50
Krampus Ops tullut Foxcompin hinnastoon reilun 1900 euron hintalapulla.
Grandi66
12.03.2014, 19.18
Odottelen postin tuovan 42 piikkisen taakse ni pääsee kokeilee meneekö pari upottavaa pätkää läpi polkemalla. Edessä 30 piikkinen ja yhdellä menty jo vuoden verran.
Oma projekti lähes valmis
http://farm8.staticflickr.com/7450/13078204393_7365f515ff_c.jpg (http://www.flickr.com/photos/83482936@N07/13078204393/)
^ On se tälläkin foorumilla ihan helvetin hieno.
Tank Driver
12.03.2014, 23.49
Jösses. Jösses!
Grandi66
13.03.2014, 00.41
Hieno. Peukkumio.
Amerikan ihmefoorumilla on väitetty että Manitou Tower Pro 29-keulaan mahtuisi Rabbit Hole/Knard-yhdistelmää. CRC möi kyseisen keulan halvalla, joten tilasin sellaisen. Paketti tuli, kävin Foxcompilla sovittamassa RH/Knardia, eikä mahtunut lainkaan. Kyljet ottivat vahvasti kiinni, eikä käytännössä ollut lähelläkään. Tästä ei ole kuvia.
Kotona sitten kokeilin Bontrager Rhythm Comp 29/Knard-settiä. Kyseinen vanne on 28 mm leveä ja Knard näytti ihan ok:lta sillä. Tämäkään yhdistelmä ei mahtunut. Nyt kyljet eivät enää ottaneet kiinni, mutta rengas oli sen verran korkeampi ettei se enää mahtunut pyörimään, eli otti kiinni kaareen.
https://lh3.googleusercontent.com/-KjKOaEoZ3TE/UyHWD54OURI/AAAAAAAAO9I/FBGgA2l_mQk/s640/P3131019.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-YsrAz-B2sAQ/UyHWEXWAdNI/AAAAAAAAO9M/dK5urAAy4uU/s640/P3131020.jpg
Eli näin vaan tiedoksi.
Lisää tietoa. Yllä olevassa kuvauksessa painetta oli Bontrager-kiekoilla 2,7 baaria, mitä tietysti on liikaa.
Silloin mitat olivat:
Runko 69,9 mm
Nappulat 74,7 mm
Realistisella noin yhden baarin paineella rengas mahtui pyörimään, mutta pystysuunnassa oli ahdasta.
Mitat:
Runko 66,2 mm
Nappulat 71,4 mm
lacrits68
25.03.2014, 08.30
moi!
Minkämoisia nämä on sitten ajaa? Itellä kun on kokemusta vain 26ht ja 28 hybridistä?
Jo pelkä ulkonäön vuoksi voisi ostaa...! Surlun ECR haaveissa...! ;)
//J
Grandi66
25.03.2014, 08.37
Siis hauska peli. Melkein ku aito läski, mut ei aivan. Ohjaus tarkka ja nopee, kunha löytää itselle sopivan tangon ja stemmin. Itselle yleispyöränä joka paikkaan. Helppo lähtee lenkille, asioille, ihan muuten vaan. Liikkuu metsässä ja maantiellä ihan riittävän livakasti.. Välillä tulee mieleen auto jossa on hyvä jousitus ja ohjaus rauhallinen ja nopee siis ku vauhtii pääsee ni helppo pitää yllä.
Siis lyhyesti tykkään, ajettu syksy ja talvi 2000 kilsan verran.
Lisää tietoa. Yllä olevassa kuvauksessa painetta oli Bontrager-kiekoilla 2,7 baaria, mitä tietysti on liikaa.
Silloin mitat olivat:
Runko 69,9 mm
Nappulat 74,7 mm
Realistisella noin yhden baarin paineella rengas mahtui pyörimään, mutta pystysuunnassa oli ahdasta.
Mitat:
Runko 66,2 mm
Nappulat 71,4 mm
Laita ketjun pinni tms. palikka drop-outteihin niin saat hieman lisää tilaa pystysuunnassa. #ghettoviritys
Singular Rooster Kickstarterissa: https://www.kickstarter.com/projects/1471361938/singular-rooster-29-bicycle
Pasi Ahopelto
27.04.2014, 15.37
Muutama viikko sitten tuli hankittua paikallisesta:
https://lh5.googleusercontent.com/-OZgoUQ_4-8g/U1zp7YW_ksI/AAAAAAAABko/rk8m3w3mXqE/s720/Krampus.jpg
Maastopyöräksi tuon hankin ja tähän asti vaikuttaa hyvältä, tosin märällä kelillä en ole vielä tullut kokeilleeksi.
Grandi66
27.04.2014, 16.18
Ite oottelen maxxiksen renkaita, jotka tulee markkinoille syksyllä. Hieno peli.
Onko kenelläkään kokemusta kuinka pahasti Krampus "overläppää" esim. Moonlandrin kanssa? Viime aikoina lenkit ovat tuntuneet hauskemmilta täysijäykällä Moonlanderilla kuin täysjoustonotkulla ja mieleen tuli että jos kesäkeleille vaihtaisi täpärin hieman täysläskiä keveämpään ja geometrialtaan erilaiseen Krampukseen. Eilenkin kaikki paikat meni Moonlanderilla mitkä menivät täysjoustolla ja tekniset nousut helpommalla ja pidemmälle myös. Ainoa huoli on että pyörä on läskin kanssa liian samanlainen (ja tietty kun täysijoustosta pääsee eroon juuri sellainen alkaisi sitten kuumottamaan..).
Muutama viikko sitten tuli hankittua paikallisesta:
https://lh5.googleusercontent.com/-OZgoUQ_4-8g/U1zp7YW_ksI/AAAAAAAABko/rk8m3w3mXqE/s720/Krampus.jpg
Maastopyöräksi tuon hankin ja tähän asti vaikuttaa hyvältä, tosin märällä kelillä en ole vielä tullut kokeilleeksi.
Mikä koko tuo on? M?
Pasi Ahopelto
01.05.2014, 14.05
Se on kokoa M.
Krampluk.
https://lh5.googleusercontent.com/-nHNMqgRhmEU/U2fRI5jixZI/AAAAAAAAPsQ/kj5GLFh3cwM/s640/DSC00608-NEX7-050514.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-fLVgjcgcXTY/U2fRI6eUNhI/AAAAAAAAPsI/Tk88Se_RWMg/s640/DSC00620-NEX7-050514.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-zcqhR3E43dU/U2fRJokOrwI/AAAAAAAAPsg/fDdDQawtC20/s640/DSC00622-NEX7-050514.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-nl1giho-7II/U2fRJqBfWtI/AAAAAAAAPsc/G-0wGYUAOKw/s640/DSC00627-NEX7-050514.jpg
janne kuivakangas
05.05.2014, 23.01
👍👍
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
krmlk
Hieno. Ollut välillä itselläkin mielessä kesän ajoihin. Mielenkiinnolla odotan analyyseja kunhan kilsoja tulee.
Grandi66
06.05.2014, 08.48
^^ Valaistunut taas kerran pyörän moninaisuudesta siis läskin.
Erittäin pätevän näköinen Kramplukki. Itse odottelen vielä renkaita Wopus-kesäheilaani.
Se on kokoa M.
Saako vielä tiedustella paljonko on kuljettajalla mittaa? Itse vieläkin emmin M ja L -koon välillä.
Pasi Ahopelto
07.05.2014, 19.05
^ 178 cm ja inseam 83 cm. Yhdeksän sentin stemmillä ja 71 cm -tangolla tuo on oikean kokoinen minulle. Lähtökohtana oli Muklukin hyväksi havaitsemani geometrian "kopiointi" Krampukseen, mikä toimi tällä kertaa.
Grandi66
07.05.2014, 20.13
Minulla on L 188 cm ja inseam 92,5 cm. Joutu vähän hakee palikoita mut nyt on kohillaan.
M-Krampuksen 609mm eff. vaakaputki, 9cm stemmi ja 71cm tanko (ellei ole hirveällä backswipella) tuntuisi itseltäni venyttelyasennolta (179cm pituus ja 84cm inseam). :)
Pasi Ahopelto
07.05.2014, 22.43
Tankona on Salsa Bend 2 (17 astetta), jossa kuitenkin kahvojen keskikohta kulkee keskilinjan kautta, eli pitäisi vastata normitankoa. Taidan pitää keskimääräistä pidemmästä maastopyörän ohjaamosta -- pitäisi varmaankin tarkistaa ovatko käsi- ja kyynärvarteni mallia apina :)
Minulla on L 188 cm ja inseam 92,5 cm. Joutu vähän hakee palikoita mut nyt on kohillaan.
Mulla samat mitat miehessä ja pyörässä - toimii.
80mm stemmi. Optimoin asennon aluksi spacereilla jättämällä reippaammin kaulaputkea ja sahailin halvasta 80cm flatti-tangosta kunnes tuntui sopivan leveältä. Kun vielä satulatolpan sopiva setback alkoi löytyä, niin hankin sopivan tolpan ja tangon hiilikutuisina. (Yritin valinnassa painottaa tärinän vaimennusta ja kestävyyttä.) Hyvä tuli...
Kiitos paljon vastauksista. Näyttää että olen itse tilannut koon pienemmän kuin mitä moni muu: M runko, 187cm ja 33" inseam. Oma moonlander on myös kokoa M joka Thomssonin setback tolpalla ja 70mm stemmilla on passelin ketterä. Samanlaiseen tekniseen ajoon tulee myös Krampus, joten päätin pitäytyä hyväksi havaitussa koossa, etenkin kun Krampus on mitoitukseltaan Moonlanderia isompi.
Oma projekti liikahti eteenpäin, kun runko saapui kotiin! Nyt pitäisi päättää väriteema ja osat! Suosituksia!
http://i821.photobucket.com/albums/zz133/Bertill/th_runko_zpsa3b70886.jpg (http://s821.photobucket.com/user/Bertill/media/runko_zpsa3b70886.jpg.html)
Tank Driver
10.05.2014, 16.29
Kultaa ja hopeaa tiätty. Ihan vitun hieno setti!
Black sheep? Navat ja laakeri Kingiltä vaikka mangon värisenä, kirkkaat Thomsonin putkiosat ja Northpaw kehät.
Black sheepilta ja traversillta lainatut muodot. Ohjainlaakeri on jo titaaninen, mutta muut pitää hankkia. Northpaw kehiä ei oikein löydy mistään. Mango voisi olla hyvä teema.
Black sheepilta ja traversillta lainatut muodot. Ohjainlaakeri on jo titaaninen, mutta muut pitää hankkia. Northpaw kehiä ei oikein löydy mistään. Mango voisi olla hyvä teema.
Traversilta (http://www.traversbikes.com/store/c6/Wheels_Store.html) saa custom kiekkosettejä mm. Kingin navoilla ja Northpaw kehillä. Ainoastaan kiilotetut kehät näyttää olevan out of stock. Gun metal navat ja kehät kirkkailla pinnoilla voisi olla myös aika hyvä värikombo. Nämä speksailut menee kuitenkin puihin jos haarukka on 135mm FDS navalla kuten mun truss.
Sääli ettei foorumilla ole omaa aluetta projekteille. Tämäkin ansaitsisi ehdottomasti oman lankansa.
Traversilta (http://www.traversbikes.com/store/c6/Wheels_Store.html) saa custom kiekkosettejä mm. Kingin navoilla ja Northpaw kehillä. Ainoastaan kiilotetut kehät näyttää olevan out of stock. Gun metal navat ja kehät kirkkailla pinnoilla voisi olla myös aika hyvä värikombo. Nämä speksailut menee kuitenkin puihin jos haarukka on 135mm FDS navalla kuten mun truss. Sääli ettei foorumilla ole omaa aluetta projekteille. Tämäkin ansaitsisi ehdottomasti oman lankansa. Ei ole traversille kehiä kuin ehkä yhdet kirkkaat, olen kysynyt ja ilmeisesti lisää ei ole tulossa. Pinnat tulevat olemaan kirkkaat, sen olen päättänyt. Keula on 135mm navalla, joten voi laittaa vähän leveempää rengasta alle jos kokee tarvetta. Laitan varmaankin Hopen navat ja kyllä niitä löytyy gunsmokena tuohon. Olin miettinyt väriteemaksi punaista, mutta en ole enää varma siitä.
Tank Driver
10.05.2014, 20.48
Eijeijeijei ja vielä kerran jei punaiselle.
Justiina
11.05.2014, 10.04
Traversilta (http://www.traversbikes.com/store/c6/Wheels_Store.html)
Sääli ettei foorumilla ole omaa aluetta projekteille. Tämäkin ansaitsisi ehdottomasti oman lankansa.
Sori OT, mutta onko tällaisesta esitetty toivetta ylläpidolle? Itse olen useasti harmitellut samaa, sillä olisin vakiolukija moisella alueella ja itsekin olisin lankoja omille projekteilleni perustanut - nöösi kun olen ja usein neuvoja vailla. Täällä on kuvaketjujen ja yleisen projektiketjun perusteella noin tsiljardi hienoa projektin kautta syntynyttä fillaria, uutta ja entisöityä, jotka olisivat oman lankansa ansainneet. Erillinen projektiosio olisi jonkin vuoden päästä huikea tietopankki. :)
Oulunjulli
11.05.2014, 11.41
Onpa siinä hard core mutkaa. Meenasin kysyä tyhmiä mutta siellähän oli piirustuksetkin jotka selvitti jopa mullekkin.
Kyllähän tuollainen ei mustan ja kirkkaan lisäksi kaipaa kuin ruskeaan satulaan sopivaa bronzea mausteeksi, mikä on toki makuasia.
Nyt on Krampluk on ollut käytössä kaksi viikkoa ja jotain kokemuksia on. Takana on muutama retkivauhtinen lähilenkki, pari vauhdikasta (mutta silti epäonnistunutta) pyöräsuunnistuslenkkiä ja yksi yli kymmenentuntinen lenkki (http://www.yetirides.com/2014/05/turku-all-night-long.html).
Pyörä toimii oikein hyvin ja on mielestäni selvästi nopeampi kuin läskipyörä kesäpoluilla. Se on kevyempi ja kiekkojen pienempi pyörivä massa auttaa selvästi joissakin paikoissa. Renkaat rullaavat hyvin, mutta pehmentävät silti menoa aika paljon. Pyörä on kuitenkin täysjäykkä ja etenkin kivikkolaskuissa täytyy olla varovainen ettei käärmeet purevat eturenkaaseen. Painetta minulla on ollut noin 1 bar, Bilteman lattiapumpun mittarilla. Ei siis ole ihan samanlainen kuin täyspaksu pyörä, missä riittää että kerää vauhtia ja ottaa suunnan 20 asteen tarkkuudella. Rockshox Bluto on jo tilattu, mikä myös tulee olemaan kiinnostava tämän kanssa. Se ei kuitenkaan ehdi tulemaan ajoissa, joten lähden ajamaan 240 km Tahkoa tällä täysjäykällä setupilla. En usko että pyörä rajoittaa minua, se on pikemminkin kiinni kunnosta ja huonosta selästä (jota suojaa Thudbuster-joustotolppa).
Jos pääsen retkeilemään tuntureilla tänä kesänä, voi silti olla että laitan paksut renkaat ja Rolling Darryl-kiekot takaisin. Se on kuitenkin vakaampi yhdistelmä, asia josta on paljon iloa kun pyörään on lastattu kaikki retkikamat.
https://vimeo.com/94992438
Laitetaampa tähänkin ketjuun kuvia omasta projektista. Kaikki lähti siitä, kun halusin 29er täysjoustoon vähintään 3" Knardit Rabbit holella. Ei oikein tuntunut semmoista runkoa löytyvän, jotin päätin leventää takahaarukkaa. Paikalline pyöräliike löysi ja möi hyvään hintaan Trek Rumblefish 2012 rungon ja siitä projekti alkoi.
Aluksi mittailin, että paljonko takahaarukkaa pitää leventää, jotta alle mahtuis 3" Knardit. Nälkä kasvoi syödessä ja kohta huomasin työntömitan hakevan tilaa 3,8" renkaille Rolling Darryleillä. Mittailun jälkeen katkaisin alkuperäiset tukipuut.
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/dahy5yja.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/aqu3yzaj.jpg
Sen jälkeen piirtelin 3D-mallit levennysosista ja koneistutin levennyspalikat.
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/4uqupemy.jpg
Levennyspalikoiden teon jälkeen laitoin takahaarukan jigiin ja hitsautin sen.
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/7azy9ahy.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/5e8uhamu.jpg
Nyt runko on siinä vaiheessa, että laitoin palikat runkoon kiinni hitsauksen jälkeen. Näin sain tarkistettua, ettei tullut mittavirheitä ja haarukka ei muuttanut muotoa hitsauksen aikana.
Nyt vaan takahaarukan lasikuulapuhallus loppuun ja sen jälkeen osat maalautukseen. Tarkoitus olisi saada pyörä alle 2vkn sisällä. Joustohaarukka on lainassa/testissä ja heinäkuun alussa pitäisi Bluton saapua.
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/e3e7ebu7.jpg
Kaiken kaikkiaan projekti on ollut mielenkiintoinen ja vaimo jo kyseli, että milloin hän saa oman. :D
Tällainen 26+ rakentui vahingossa. Menin kauppaan ostamaan xc-rengasta, ja tulin ulos näiden kanssa.
https://lh5.googleusercontent.com/-wxDzIQHuE2M/U4hySxFNqGI/AAAAAAAADh4/syj0OByafGE/w701-h526-no/P1020132.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-tDbUQT3z5E4/U4hySZCataI/AAAAAAAADh0/BVM7TxOiyIk/w395-h526-no/P1020133.JPG
Tank Driver
30.05.2014, 16.46
Seitan! Menisköhän noi Duneen..?
DW asentuu Mavicin 321:lle melko kapoisena. Menisin tällä kokeilulla väittämään, että mahtuu runkoon sun toiseen. Vapaa tila voi kyllä jäädä paljon pienemmäksi kuin Surlyssä.
Leveys 56 mm kyljistä, 64 mm nappuloista (2,2" & 2,5") ja korkeus 54 mm. Vanne Mavicin 321.
Timppa H
30.05.2014, 22.28
No kun kerran 26+ sotkettiin tähän topikkiin :D
Flow & Wizard tubeleksena, nappuloista 69mm, runko 62, korkeus? 60. Lyrikkiin jää sivuille ja ylös n. 6mm ja taakse vähän reilummin ;)
Verrokkina 2,5" räkäkumiKenda.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11010984/p4pb11010984.jpg
En nyt tiedä onko sen ihmeellisempi kuin esim. 2,4 Ardent, rullaa kyllä hyvin. Vaatisi ehkä leveämpää vannetta, mutta sitten ei eteen oikein sovi. Ja en osaa enää ajaan senkäänvertaa joustopyörällä kuin ennen, kun on läskiin tottunu.
Siis taakse mahtuu hyvin, tässä (http://ep1.pinkbike.org/p4pb6065540/p4pb6065540.jpg) 3" Gazza.
29+ meni jo - 650B+ tulee.... :)
http://reviews.mtbr.com/first-look-rocky-mountains-275-inch-prototype-sherpa-fatbike
Gasventinovekin hakee pääomaa:
https://www.indiegogo.com/projects/gasventinove-presale-to-start-production-of-a-650b-plus-frame
29+ meni jo - 650B+ tulee.... :)
http://reviews.mtbr.com/first-look-rocky-mountains-275-inch-prototype-sherpa-fatbike
Tätä olen odottanut jo pitkään, vanhaan Salsa Speerfish runkoon tämä olisi sopinut hyvin. Tietenkin tämä uutinen tuli heti, kun minun Salsa on varastettu. :mad:
Pasi Ahopelto
04.06.2014, 20.41
Geokätkölenkiltä tänään:
https://lh4.googleusercontent.com/-Bd7bVNcmUGs/U49KfJdkimI/AAAAAAAABn4/em5yHVDZc40/s720/Geo-Krampus.jpg
Samalla tuli mieleen kysyä millaisia rengaspaineita olette käyttäneet? Itsellä 0.7 bar edessä ja 1.0 bar takana, joka tuntuu olevan melko toimiva kompromissi, mutta kosteassa kivikossa olisin kaivannut taakse vähän enemmän sivuttaispitoa. Vertailun vuoksi 3.8" Larryillä (Muklukissa) monesta paikasta saa ajaa huolettomammin, mikä ei ole sinänsä yllätys.
Listataan samalla muita vertailuja Muklukiin: isommat renkaat rullaavat paremmin esteiden yli, vetopito tuntuisi olevan 29+:ssa parempi ja polkimilla/kammilla tulee vähemmän maakosketuksia. Etupään sivuttaispidon rajoja en ole vielä testannut. 29+ täristää enemmän, mutta toisaalta sillä tulee ajettua myös nopeammin maastossa ja maaston ulkopuolella. Krampus tuntuu Muklukia ketterämmältä ja erityisesti takapää tuntuu kevyemmältä.
Grandi66
04.06.2014, 20.48
@Matti H, oliko millanen pito noissa kumeissa? Knardit on livakkaat vähän joka suuntaan.
Pasi, Miulla on takana tubeleksena alta bar ja edessä 0,5-0,7 bar näin kesällä ja talvella vielä alhasemmat. Mut mie oonki neuvolan kirjevaa'alla punnittava (alta 70 kg kesäkunnossa)
Pasi Ahopelto
04.06.2014, 22.30
Painoa on kymmenen kiloa enemmän, mutta taidanpa kuitenkin kokeilla takana vähän pienempää painetta. Jos rengas käyttäytyy yhtään samalla tavalla kuin Larry, niin siitä huomaa rullausvastuksesta aika helposti koska paine putoaa liian alas omiin mieltymyksiin nähden.
Mulla painoa reilusti (liikaa) enemmän ja tällä hetkellä ajan siten että takana on paineita noin 1bar ja edessä 0.8bar. Pitää viritellä renkaat tubeleksiksi jotta uskaltaa alkaa pudottamaan paineita enemmän, tuntuu että mennään sisureiden kanssa aika alarajoilla ennen kuin alkaa kolisemaan.
Mun henkilökohtaisesta mielestäni 29+:ssa ainakaan Knardeilla tubeleksella ei saavuta suhteessa yhtä paljon etuja kuin normilevyisillä renkailla ja vanteilla. Leveillä vanteilla normi 29" sisureillakin 3.0 Knardit suhteessa aika harvoin sai snakebiteja. Talvella tuli kirottua muutama kerta, kun Notubesin litku nihkeästi tukki Knardin reikää kylmässä. Molemmilla kerroilla lämpimässä sisällä umpeutui kunnolla.
Mulla (85kg) on kuivassa kesäajossa ghettotubeleksissa edessä 0,7-0,8 ja takana 08,-0,9 bar, märällä 0,1-0,2 vähemmän ja pehmeellä lumella sit kikkaillaan aika löysillä...
Odottelen innolla 29+ Dirtwizardeja. Toikka toissa viikolla arvioi niiden ilmaantuvan syksyllä Suomenkin markkinoille. Kuulemma lienevät sittenkin 3.0 leveitä. Ainakin 26" kokonen DW tuntui käteen aika kivalta niljakkaan ja lumisen kelin renkaalta.
Vähän ihmettelen, kun ukot speksailee kaikenlaisia JOUSTO- 29+ ja läskipyöriä. Kandee mun mielestä kokeilla ihan täysjäykkää teräs 29+:aa... Aika paljon olen viimesen 1,5 vuoden aikana oppinut ajotekniikasta kun ei ole mitään varsinaista iskaria. Jos on tarkoitus voittaa nopeudessa itsensä lisäksi vielä joku muukin, niin sit on ehkä muutenkin väärä suuntaus tuo leventäminen?
^Vaan kun kaikilla ei ole samat tavoitteet... itseäni ei läskin kanssa vähempää voisi kiinnostaa kuinka kovaa voin ajaa, vaan pikemminkin päinvastoin. Mitä hitaammin pystyn möyrimään, sitä tyytyväisempi olen. Eli leveämpää ja joustavampaa vaan kehiin, niin olen aina askeleen lähempänä tavoittetta. Varmaan jollain 29x6" täysjoustovirvelillä pystyisi ajamaan niin hiljaa, ettei oikeastaan lenkillä pääsisi omasta pihasta pois :)
^En voi vastustaa kiusausta horista aiheen vierestä... Moonlanderiini reilu kuustuumaset renkaat ja sivuvaunu, johon drinkit. Sais kerrankin nojata kunnolla :p
Täysjäykät kihnuttimet kyllä ylipäätään tekevät hyvää ajotekniikalle ja koko ukon ryhdille.
@Matti H, oliko millanen pito noissa kumeissa? Knardit on livakkaat vähän joka suuntaan.
Aika jäätävä on pito joka suuntaan sateenniljastamalla kalliolla. Paineita oli vajaa 1 bar. Hiukan uskaltanee vielä pudottaa.
Sisäänettujen Knardien nappulat alkavat repeytyä takarenkaassa toiselta puolelta hieman samaan tapaan kuin pehmeiden kumien (Vertstar, Super Tacky) nappulat kuluvat / repeävät. Tämä tosin vain takarenkaassa, ei vetopuolella; vetopuolen nappulat näyttävät kuluvan normaalisti. Sivunappulat alkavat syöpyä juurestaam ja seuraava rivi sisäänpäin alkaa jo paikoin irrota pinnastaan.
Tosin ei eturengaskaan kaikkien nappuloiden kohdalla näytä hyvältä. Ajettu sekalaista maastoa, paljon kiviä, aika vähän kestopäällysteitä. Renkailla taitettu lenkkiä alle 100km.
Hieman yllättävää, itsellä Surlyn Bud / Lou on joutunut mm. aikamoiseen kivihierontaan ja ei mitään ongelmaa kulumisen suhteen. Luulisi Knardien "laattamaisempien" ja matalempien nappuloiden kestävän hieman enemmän.
Niner ROS 9 Plus
http://reviews.mtbr.com/new-niner-ros-9-plus-big-wheels-get-bigger
^hieno, yhtäkkiä alkoi pikkuläskikonsepti tuntua taas kiinnostavalta :seko:
Manensky
18.06.2014, 16.05
Sisäänettujen Knardien nappulat alkavat repeytyä takarenkaassa toiselta puolelta hieman samaan tapaan kuin pehmeiden kumien (Vertstar, Super Tacky) nappulat kuluvat / repeävät. Tämä tosin vain takarenkaassa, ei vetopuolella; vetopuolen nappulat näyttävät kuluvan normaalisti. Sivunappulat alkavat syöpyä juurestaam ja seuraava rivi sisäänpäin alkaa jo paikoin irrota pinnastaan.
Tosin ei eturengaskaan kaikkien nappuloiden kohdalla näytä hyvältä. Ajettu sekalaista maastoa, paljon kiviä, aika vähän kestopäällysteitä. Renkailla taitettu lenkkiä alle 100km.
Hieman yllättävää, itsellä Surlyn Bud / Lou on joutunut mm. aikamoiseen kivihierontaan ja ei mitään ongelmaa kulumisen suhteen. Luulisi Knardien "laattamaisempien" ja matalempien nappuloiden kestävän hieman enemmän.
Tarkastelin omia Knardeja, joita on huolella hierottu kiviin ja juuriin sen verran että ulommaisten nappularivistöjenki valukarvat on saanu suuremmalta osin kyytiä etu- ja takarenkaasta. Nappulat jokapuolella näyttäisi olevan vain pinnasta normaalisti kuluneita ja sormella nitkuteltuna nappuloiden juuret tuntu olevan ihan ok kuosissa.
Varmaan laadunvaihtelua eri valmistussarjoilla ja sitten se on tuurista kiinni, että mistä satsista renkaat allensa saa.
Tarkastelin omia Knardeja, joita on huolella hierottu kiviin ja juuriin sen verran että ulommaisten nappularivistöjenki valukarvat on saanu suuremmalta osin kyytiä etu- ja takarenkaasta. Nappulat jokapuolella näyttäisi olevan vain pinnasta normaalisti kuluneita ja sormella nitkuteltuna nappuloiden juuret tuntu olevan ihan ok kuosissa.
Varmaan laadunvaihtelua eri valmistussarjoilla ja sitten se on tuurista kiinni, että mistä satsista renkaat allensa saa.
Näinhän se on. Katsastin tänään lenkin jälkeen takarenkaan tilanteen uudelleen. Näyttäisi että nyt kuluminen näyttäisi tasoittuvan enemmän normaalin kaltaiseen; valukarvat ovat hävinneet lähes kokonaan ja kuvion pinta alkaa kulumaan sen sijaan että nappula syöpyisi juuresta. Verrokiksi kävin katsastamassa uudelleen Moonlanderin Lou:n ja ihmetyksekseni huomasin että myös siinä oli jarrupuolen sivunappuloissa huomattavasti enemmän repeymää ja kulumaa kuin vetopuolen reunanappuloissa jotka näyttivät olevan huomattavasti paremmassa kuosissa. Tosin on niillä ajettukin moninkertaisesti Knradeihin verrattuna, mutta kaippa se on omassa ajotyylissäkin jotain joka syö toispuoleisesti takarengasta.
Hypistelin yläfemmassa maxxiksen chroniclea. Hyvän tuntuinen seos, reunanappulat olivat koon puolesta parempaan suuntaan mutta turhan tiheästi sijoitettuna. Keskikuvio on todella pientä ja todella matalaa kuviota. Ei oikein sormituntumalta vaikuttanut parannukselta Knardeihin verrattuna. Itse ainakin toivon vain että Dirt Wizardit tulisivat saataville ennen syysliukkaita.
Toni Lund
29.06.2014, 09.54
https://scontent-b-mad.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10505600_801075559924030_8764797099923629515_n.jpg
Tahko MTB 240 km. Surly Knard 29x3.0 Bontrager Duster vanteilla (28mm) tubelessina. Ei pienintäkään ongelmaa, ei burppailuja, ei mitään. Rengas ja vanne toimivat loistavasti Tahkon kivikkohelvetissä.
En löytänyt Tonia tuloksista, miten meni?
Toni Lund
29.06.2014, 11.05
En löytänyt Tonia tuloksista, miten meni?
Kyllä se siellä on. Hyvin meni. "Ehjänä" maaliin joka oli tavoite. Ensimmäinen kierros meni jopa loistavasti aikaan n. 3.50, kolme kierrosta n. 13,5 h. Viimeinen kierros oli tuskainen, mutta El Grande meni silti ajamalla ylös, kuten meni kaikilla kierroksilla.
Toni Lund
30.06.2014, 20.23
Kisarapsa (http://www.tonilund.fi/2014/06/race-report-tahko-mtb-240-2014.html).
Yritin ketjua pädillä selata, mutta en suoraa vastausta löytänyt.
pyöränä muovinen beargrease 1x10 vaihteistolla ja RD kiekoilla, nyt kun cyclon renkaat tuntuu onnettomilta vikuroitsijoilta ajattelin ,että saisko ns, paikalleen heittäen toiset 29+ kiekot (rabbit holet) ja knardit alle ns quick and easy menetelmällä vai joutuuko kuinkakin paljon säätämään. Olis työmatkavehkeeksi joutuisampi kuin leveillä 26" gumiksilla kesäkäyttöä ajatellen.
kait se pitää turun kettukauppaan taas sähköpostilla lähestyä. Tuskin tuo emäntä huomaa jos uudet kiekot ilmestyy..
Juttelin eilen Tarmon kanssa yläfemmassa kyselläkseni Chroniclen saatavuudesta ja hinnasta. Renkaita pitäisi tulla tämän kuun lopussa / ensi kuun alussa. Hinta-arvio oli ~65e 60tpi versiolle ja 90e - 100e 120tpi EXO -versiolle. Täytynee laittaa harkintaan jos 29+ Dirt Wizardia ei ala kuulumaan pian kauppoihin.
tirsintarsi
05.08.2014, 10.45
Yritin ketjua pädillä selata, mutta en suoraa vastausta löytänyt.
pyöränä muovinen beargrease 1x10 vaihteistolla ja RD kiekoilla, nyt kun cyclon renkaat tuntuu onnettomilta vikuroitsijoilta ajattelin ,että saisko ns, paikalleen heittäen toiset 29+ kiekot (rabbit holet) ja knardit alle ns quick and easy menetelmällä vai joutuuko kuinkakin paljon säätämään. Olis työmatkavehkeeksi joutuisampi kuin leveillä 26" gumiksilla kesäkäyttöä ajatellen.
kait se pitää turun kettukauppaan taas sähköpostilla lähestyä. Tuskin tuo emäntä huomaa jos uudet kiekot ilmestyy..
Mullon kasassa oleva kyseisen kokoonpanon, tosin ihan normi 100mm, etukiekko (Takakiekosta puuttuu pinnat vielä) tässä melkein naapurissa. Jos haluat vähän mallata ;)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
No niin, Niner teki 29+ -version ROSista. Hieno.
https://s3.amazonaws.com/NinerBikes/Bike_ROS_9_Plus/ROS9Plus_1_960x540.jpg
HC Andersen
15.08.2014, 17.01
^^Onko takarenkaassa heliumia kun se levitoi?
lacrits68
15.08.2014, 18.17
moi!
Surlyn krampusta tekis mieli, mutta noita "muita malleja" tulee kun sieniä sateella...pitäisköhän ootella ja kattoa mitä muuta tulee? :/
//J
Odottelemisessä on se vaara että aina voi tulla jotain uutta jota voi taas odotella. Odottamisen jälkeen. Mieluummin sitä ajaa kuin odottelee.
Onko kukaan mitannut Surly Krampus etuhaarukan sisämittaa, tai voisko mitata notta kuinka leveän renkaan siihen saa? 50mm vanteella normi Larry 26"x3,8" taitaa olla 90mm pintaan. Tarttis tollasen n. 480mm a-c haarukaan 100mm navalle jossa mahtus tollanen kapealäski pyörimään. Vanhat 100mm navalle olevat puksun keulatkin ovat kiven alla ja a-c taitaa olla 447. Onko kustom keula ainoa vaihtoehto?
Sent from my iPhone using Tapatalk
95mm sain mitaksi, +- 2mm.. Aika ahdasta taitas tulla..
tirsintarsi
08.09.2014, 22.12
95mm sain mitaksi, +- 2mm..
Saman mitan sain minäkin.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Grandi66
09.09.2014, 07.02
Samoin täällä.
Ok kiitoksia mittauksista, taitaa tosiaan olla hiukan liian ahdas.
Pasi Ahopelto
12.09.2014, 19.43
Tuli kierrettyä post-apokalyptisen metsän kautta kotiin:
https://lh6.googleusercontent.com/-LlEgkqffWhw/VBMT5Tt9g5I/AAAAAAAABsw/rRjUIYqiTDQ/s744/Krampus-metsassa.jpg
janne kuivakangas
17.09.2014, 18.05
Kyllä tuo mulle kelpais..😊
Grandi66
03.10.2014, 21.45
Tällasella yhdistelmällä mökille.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/03/2039df66563b8fa2c98de922f393b813.jpg
Pöh.
Näköjään liukastellaan Knardeilla vielä piiiitkäään... Toivottavasti tulee rapeat talvikelit tänä vuonna.
http://surlybikes.com/blog/post/dirt_wizard_29_and_my_yearly_rant_about_how_we_ain t_perfect
Grandi66
08.10.2014, 21.14
Itellä tarkotus hakkii Maxxiksen chroniklet heti ku tulee yläfemmaan.
Itellä tarkotus hakkii Maxxiksen chroniklet heti ku tulee yläfemmaan.
Pelkään että niitäkin saadaan odottaa vielä pitkään.
Grandi66
08.10.2014, 21.55
En usko ku on jo fattires listassa.
UK:n kaupoissa arvio Chroniclen saamisesta on joulukuu, samaa muistin lukeneeni jostain mtbr:n foorumeilta ameriikan saatavuudesta. Muistaakseni Tarmolle oli tulossa uusi erä Maxxiksen kumeja loppuvuodesta, toivottavasti siinä erässä on myös chroniclea.
Itseä kiinnostaisi Bontragerin chubacabra enemmän. Toivottavasti sitä saisi jostain päin eurooppaa pian.
Grandi66
13.10.2014, 10.31
Huomasin nettiä selatessa et jenkeistä sais vee rubber renkaita, mut postimaksu on puolet yhden renkaan hinnasta ja siihe tullit ja alvit päälle, tulee kalliiksi. Odotellaan.
HC Andersen
27.10.2014, 21.45
Jokos nää oli täällä, Bontragerin ChupaCabra (http://fat-bike.com/2014/10/product-spotlight-bontrager-chupacabra-29x3-0/)... ei ne ainakaan Knardia paskemmat voi olla
http://fat-bike.com/wp-content/uploads/2014/10/DSC_0805-576x800.jpg
Olihan noista jotain kommenttia pari postausta ylempänä. En mä usko että tuo knardia paskempi voi olla. Näemmä muutenkin suurin osa uusista julkaistuista 29+ kumeista näyttävät olevan nappulakooltaan pieniä. Paitsi taruolento Dirt Wizard jota saa ehkä joskus ensi keväänä (kesällä, syksyllä, mistä tietää). Harmittaa, hieman rouheampaa kumia kun kaipaisi kun kunnon kurakelit ovat päällä.
Alkanut taas uudelleen Krampus kuumotella niin osui silmään mbtr:ää selatessa että ainakin Briteistä saa jo Chroniclen perusversiota. Tuolta ainakin, varmasti myös muualta http://www.charliethebikemonger.com/maxxis-chronicle-29-29x3-tyre-5397-p.asp Varmaan siis myös kohta/jo Foxcompista/Shocktherapystakin.
(Ja jos joku on jo M tai L kokoiseen Krampukseensa kyllästynyt niin saattaisi kiinnostaa)
Ohiampuja
05.11.2014, 09.01
Kiinnostaisi kokeilla mitä näistä leveämmistä renkaista saisi irti, mutta en haluaisi investoida uusiin vanteisiin. Eli kuinkas leveitä kumeja pystyy turvallisesti käyttämään tavallisessa 29-Crossridessa? Mavic itse sanoo 2,3" ja kehän ETRTO leveys on 19C.
Jos vaikka nyt saisi hommattua CarbonCyclesiltä jäykän keulan ja siihen muhkeamman eturenkaan...
Leveemästä kumista saa enempi irti kun on vannekkin leveempi.... jos keulan hommaan niin kyllä kiekkokin....
http://www.pedalingnowhere.com/gear/surly-dirt-wizard-29-tire-review/
"The 3″ casings on the Wizards absorbs small bumps almost as well as Knards."
Tuosta tulee jotenkin ainakin itselleni kuva että DW olisi ilmatilaltaan pienempi kuin Knard, vaikka sitä ei suoraan sanotakkaan. Jossain välissähän 29 -versio DW:sta oli tulossa 2.75" -koossa.
Kun lukee artikkelin kommentit niin siellä kerrotaan sen olevan pienenpi
"they are slightly smaller in volume. The casing width of the DW is 67mm vs about 70mm for the Knard. The tread width is the same for both ~74mm. The height from rim edge to casing top differs slightly: 56mm for the DW and 60mm for the Knard."
Kun lukee artikkelin kommentit niin siellä kerrotaan sen olevan pienenpi
"they are slightly smaller in volume. The casing width of the DW is 67mm vs about 70mm for the Knard. The tread width is the same for both ~74mm. The height from rim edge to casing top differs slightly: 56mm for the DW and 60mm for the Knard."
Totta, tuo kommentti jäi huomaamatta, kävin kyllä noi kommentit läpi. Ei nuo erot isoja ole. Se että vaikuttaako se käytännössä mihinkään muuhun kuin omaan alitajuntaan jää nähtäväksi.
Ei kai siinä Opsin rungossa muuta eroa ole. Kompliitissa kammet on eri ja putkiosissa jotain eroja. Mä oon jotenkin käsittänyt että toi vihreä jää pois ja jatkossa tarjolle tulee vaan Opsia.
Harkinnassa edelleen itsellänikin mutta kasaan kyllä rungosta jos päädyn hankkimaan. Kompliitissa jää säästö vähäiseksi ja jotain osaa haluaisin vaihtaa kuitenkin heti.
Noni. Nyt alkaa näyttämään hyvältä: http://forums.mtbr.com/29er-bikes/29-tire-choices-900173-13.html#post11584125
Kylläpä on pääpyörällä, kun sain käsiini sinisen Salsa Fargon 18. Siitähän tulee vaikka mitä. Haarukassa leveyttä ainaski 80mm. Eikötuolienejo 29+.
Ratti on viel Toispuoljokkee, muuten olis jo paanalla.
Tank Driver
25.11.2014, 18.45
Kylläpä on pääpyörällä, kun sain käsiini sinisen Salsa Fargon 18. Siitähän tulee vaikka mitä. Haarukassa leveyttä ainaski 80mm. Eikötuolienejo 29+.
Ratti on viel Toispuoljokkee, muuten olis jo paanalla.
Älä vaan laita kuvia kun saat valmiiksi.
Grandi66
25.11.2014, 18.46
Juu laita vaan, Tankin kukkaro rupee vaikeroimaan.
Meikäläinenkin raotti kukkaron nyörejä tämänkin konseptin suuntaan. Onhan tuota pitkään tullut funtsailtua ja fiilisteltyä. Viikonloppuna hain koeajoon Ops kompliitin liikkeestä sillä seurauksella että tänään hain runkosetin. Pari-kolme viikkoa mennee ennen kuin on kasassa, alkuun todennäköisesti sinkulana.
https://farm8.staticflickr.com/7472/15255144824_cc23bbb963.jpg
Monologiksi menee mutta mitäpä tuosta. Tämän sain nippuun tänään ja lyhyen testilenkin pohjalta oikein menevä laite.
https://farm9.staticflickr.com/8595/15772110508_4fed2e2648.jpg
Kugelschreiber
06.12.2014, 18.52
Minkä takia mulla on Kona Unit eikä Krampusta :(
Ainiin, varmaan siksi että koetan ajatella järkevästi että 29erin ja läskin väliin ei tarvita enää pyörää O_o
Grandi66
06.12.2014, 18.53
Ku on Krampus, Fargo ja Trek ni ei tartte muita.
Minkä takia mulla on Kona Unit eikä Krampusta :(
Ainiin, varmaan siksi että koetan ajatella järkevästi että 29erin ja läskin väliin ei tarvita enää pyörää O_o
Unitinhan vois periaatteessa korvata Krampuksella. Geossakaan ei ole dramaattista eroa..
https://farm9.staticflickr.com/8595/15772110508_4fed2e2648.jpg
Lainataan nyt tuottamuksellisesti kuvakin ja tarjotaan tälläkin puolella suuri peukalo. Tai kaksi.
Monologiksi menee mutta mitäpä tuosta. Tämän sain nippuun tänään ja lyhyen testilenkin pohjalta oikein menevä laite.
Tässä on vain yksi paha vika:
Alkaa himottaa moisen hommaaminen ;)
Toivotaan, että menee pian ohi :)
Tässä on vain yksi paha vika:
Alkaa himottaa moisen hommaaminen ;)
Toivotaan, että menee pian ohi :)
Oottelin vuoden että menis ohi, ei mennyt :-)
Tällanen sopis sulle oivasti.
Grandi66
06.12.2014, 21.47
Ei se mee ohi. Notupesilta tulossa kehä 3 tuumasille, kantaa nimeä Hugo.
Salomon pyörä miellyttää mun simää. Silleen isosti.
Prkl näitä himoja ja hinkuja. Mullon Straggler ja Puksutin ja nyt tämmöstä muka pitäisi, stna. Melko tarkkaan vuosi sitten ajelin n. 5 min. Grandin Krampuksella ja jätti ison muistijäljen persiiseen. Jos joku tommonen joskus tallin pompsahtaa niin ehdottomasti sinkula.
Ei se mee ohi. Notupesilta tulossa kehä 3 tuumasille, kantaa nimeä Hugo.
Hugot kyllä kiinnostaa. Mullahan on nyt tossa P35:t kun ne oli valmiina mutta katotaan nyt vaihtuuko leveämpään.
Salomon pyörä miellyttää mun simää. Silleen isosti.
Prkl näitä himoja ja hinkuja. Mullon Straggler ja Puksutin ja nyt tämmöstä muka pitäisi, stna. Melko tarkkaan vuosi sitten ajelin n. 5 min. Grandin Krampuksella ja jätti ison muistijäljen persiiseen. Jos joku tommonen joskus tallin pompsahtaa niin ehdottomasti sinkula.
Siihenhän sopis muiden Surlyjen kaveriksi :-) Straggler on jonkin verran kuumotellut täälläkin mutta ei oikein vielä ole pystynyt perustelemaan Crosscheckin päivitystä.
Onhan toi Krampuksen runkosetti vähän yläkanttiin hinnoiteltu mutta ei se nyt ihan älytön ole. Kompliitin hinnassa on musta vähän liikaakin turhaa ilmaa.
Grandi66
11.12.2014, 15.36
Maxxiksen chroniclet alla ja kohta koeajolle.
Pistähän vertailua Knardiin kun saat vähän tuntumaa. Mikä Chroniclen versio kyseessä?
Grandi66
11.12.2014, 16.01
Exo 120 tpi
Bueno, kokemukset kiinnostaa.
Grandi66
11.12.2014, 18.16
Pitoa riittää, tuli ahnehdittua liikaa ja kylellee. Menee sinne minne käsketään, jäi pois knardien lipsuminen sivusuuntaan. En enää koske knardeihin edes pitkällä tikulla.
Juha Jokila
11.12.2014, 21.12
En enää koske knardeihin edes pitkällä tikulla.
Milläs sää sitten meinasit siirää ne knardit olohuoneen lattialta roskikseen? :);)
Grandi66
11.12.2014, 21.18
Käytän lapsityövoimaa.
Grandi66
12.12.2014, 16.24
Nyt melkein 2 tuntii metsä rymistelyä takana, pitoa löytyy, yhtään mäkeä ei tarvinnu taluttaa, mudassakin löyty pitoa, asfaltilla ei niin nopea, mutta polulla kotonaan. Kivikkojuurakko maistu, sivuttaispitoakin on.
Kuulostaa hyvältä, pitänee pistää harkintaan. Kun tossa nyt noi Knardit on niin varmaan niillä keväälle niin että on nämä muutamat muutkin odotetut vaihtoehdot markkinoilla. Mun mielestä kyllä noi Knarditkin pitää aivan mainosti noiden lenkkien perusteella joita oon ehtinyt ajaa (kaikki märällä).
Grandi66
12.12.2014, 17.20
Miulla loppu luotto ku samalla lenkillä pari kertaa nurin ja työnnä mäki ylös.
Mulle on ihan normaalia olla kerran-pari nurin per lenkki :-)
Grandi66
12.12.2014, 19.43
Mutta taluta kivikkojuurakko melkein joka kerta märällä, ku ei tiedä mihin se ampuu. Ja näissä ei puhettakaan et olis ylös menny.
Grandi66
13.12.2014, 17.55
Tällästä tänään
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/13/596624e233c9972fd2590f0c781d4eb4.jpg
Onko Chroniclet yhtä pulleat kuin knardit?
Grandi66
14.12.2014, 12.06
76 mm leveet ja EI ole pyöreen, vaan tasasempi.
Grandi66
14.12.2014, 12.57
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/14/7c96bbc068637ba6ec254eed2f1673b8.jpg
Manensky
14.12.2014, 23.28
Mites chroniclet pelitti lumipöperössä Knardeihin verrattuna? Viime talvesta knardeista jäi se kuva, että ainoastaan kovalla lumipinnalla oli jonkin sortin pitoa havaittavissa sivusuunnassa. Ainakin tuo kuvio näyttäis semmoiselta, joka ei mene ihan niin helposti tukkoon ja lähde leijaileen pöperön päällä.
Grandi66
14.12.2014, 23.31
Juh hyvin toimi eilen yli 10 sentisessä lumessa, hitaasti mentiin, mut ei lipsunut. Kuvio puhdistuu, senku nuoskalumi lenti.
Manensky
15.12.2014, 10.45
Pitipä pistää itselle & ECRälle joululahja tilaukseen exo 120tpi tassujen muodossa. Ei jaksa odotella dirt wizardeja tätä talvea....
Grandi66
15.12.2014, 18.02
Yläfemmasta.
Pidetääs nyt tämäkin lanka elossa vaikka kuvan voimin.
https://farm8.staticflickr.com/7495/15890915428_13eddb332c.jpg
Bulkkaaja
22.12.2014, 16.27
Piti itekki just nostaa tää. Nyt läskissä edessä chronicle ja on se hyvä rengas! Lumi tuli vast tänään joten siitä en viel tarkemmin osaa sano, voihan siitä sit nappuloita leikellä pois jos silt tuntuu.
Mut tarttis kehittää uus 29er kiekko kun nyt sisäleveyttä 19mm, n 1bar paineella kyl hämmentävän tukeva. Riittäsköhän 25mm sisäleveys näil 3" renkail? Tai jos euroopasta sais jotain 30mm vannetta ni vinkki kelpais.
Grandi66
22.12.2014, 16.29
Siis kapone vanne siulla, ite meen 50 mm leveellä.
Piti itekki just nostaa tää. Nyt läskissä edessä chronicle ja on se hyvä rengas! Lumi tuli vast tänään joten siitä en viel tarkemmin osaa sano, voihan siitä sit nappuloita leikellä pois jos silt tuntuu.
Mut tarttis kehittää uus 29er kiekko kun nyt sisäleveyttä 19mm, n 1bar paineella kyl hämmentävän tukeva. Riittäsköhän 25mm sisäleveys näil 3" renkail? Tai jos euroopasta sais jotain 30mm vannetta ni vinkki kelpais.
Mulla on toi Velocityn P35 (nykyään Blunt 35 tms) ja aika pyöreäksi toi jo tollakin menee kun sisäleveys 29mm. Jos siis kehää lähtee ostamaan niin miksei saman tien riittävän leveää? Aattelin että kun Hugot on markkinoilla niin niitä harkitsen vakavasti. Eikös noita n. 29mm sisäleveydeltä ala olla jo aika paljonkin jos sellaiset kuitenkin haluaa, esim:
http://www.justridingalong.com/parts/wheel-parts/rims/blunt-35-rim.html
http://www.justridingalong.com/parts/wheel-parts/rims/todestrieb-rims.html
http://www.actionsports.de/en/ryde-edge-28-os-black-29er-12584?c=558
Bulkkaaja
22.12.2014, 18.37
Siis kapone vanne siulla, ite meen 50 mm leveellä.
Takana on tässä protopyörässä 100mm joten keskimäärin leveemmät vanteet.
50mm leveessä surly lyö vähän jo hinnassa yli mutta tosiaan noita hugoja kans katellu ja kiinnostaa, pelottaa vain ajatus että muuttuu jo läskiksi toi tolla 50mm vanteella mut eikai nää 3" renkaat lähe vetelee ym.
Velocityn vainteita oon koittanu ettiä mut en tahtonut tota löytää ko taala hinnoilla. Kiitos Salomon linkistä! Millasia kokemuksia p35 vanteest? 29mm sisäleveys lienee ihan kohdallaan ja riittävä, se 25mm tosiaan sen aavistuksen liian vähän, eikä tie vaik se lopult olis joku 50mm mikä tulee tilattua...
Grandi66
22.12.2014, 19.02
Mietiskelen Hugon ja Nextie kehien välillä.
Takana on tässä protopyörässä 100mm joten keskimäärin leveemmät vanteet.
50mm leveessä surly lyö vähän jo hinnassa yli mutta tosiaan noita hugoja kans katellu ja kiinnostaa, pelottaa vain ajatus että muuttuu jo läskiksi toi tolla 50mm vanteella mut eikai nää 3" renkaat lähe vetelee ym.
Velocityn vainteita oon koittanu ettiä mut en tahtonut tota löytää ko taala hinnoilla. Kiitos Salomon linkistä! Millasia kokemuksia p35 vanteest? 29mm sisäleveys lienee ihan kohdallaan ja riittävä, se 25mm tosiaan sen aavistuksen liian vähän, eikä tie vaik se lopult olis joku 50mm mikä tulee tilattua...
Sen mitä Krampusta oon ajanut 50mm kehällä, ei se läskiltä tuntunut siinä mielessä että olisi alkanut vedellä. Ko. ominaisuus on itse asiassa suurin syy miksi ite en tykkää läskipyörällä ajaa.
p35:t on muuten mun mielestä hyvät mutta materiaali on melko pehmeää, eli lommoutuu helposti jos pääsee lyömään läpi. Yhden tuollaisen kehän ajoin melko rujoon kuntoon kesässä normi 29:llä. Tuli tosin ajeltua ehkä vähän turhan matalilla paineilla. Niin ja älyttömän kevyt kehähän tuo ei ole (590g).
Mietiskelen Hugon ja Nextie kehien välillä.
Nextie olis kyllä kova mutta vähän turhan kalliiksi menee omaan makuun.
^ en ole pahemmin läskillä ajellut! joten mitä tarkoittaa "vetely"?
tirsintarsi
22.12.2014, 21.22
Varmaankin vähän samanlainen tunne, kuin ajelisit liian tyhjällä kumilla?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Tarkoittaako "vetely" samaa kuin "self-steering"?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mahtuukos 29 semiläskit mihinkään täysjoustopyörään?
Tarkoittaako "vetely" samaa kuin "self-steering"?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Juu, tätä ainakin itse meinasin. Tuo liian tyhjällä renkaalla ajamisen tunne kuvaa fiilistä hyvin.
Bulkkaaja
22.12.2014, 23.38
Äkkii laskien ni se 3" 50mm vanteella on melkein sama kuin 4" 80mm vanteella, toki noi läskirenkaat on niin takapyöriä et ei ihme et ne ei oikeen tahdo kääntyä, toki poikkeuksia taatusti on. Ja se vetely tosiaan sellasta haukkailua, ei yhtään kivaa.
Siksi vaihdoin eteen ton 3" croniklen perus 29 kiekolla kun ei muuta ollut, teitty sit jäi ton 4" takakumin edut pyörään ja omassa käytössä viel se et takapyörän kehä on pienempi auttaa, eli hitaat jyrkät laskut ja semmoset fat69er täyttä parhautta.
Kovin on amerikan foorumeilla kans hehkutettu että ei vetele ja käytös normi maastopyörää lähellä jopa tolla 50mm vanteella. No mut täällähän moni on jo vaihtamas parempiin ni mulle voi tarjota yhtä rabbit hole vannetta..
Velocityn yli vedän nyt sit viivan jos pehmeetä, ei hyvä juttu todellakaan.
mutanaama
23.12.2014, 00.01
Juu, tätä ainakin itse meinasin. Tuo liian tyhjällä renkaalla ajamisen tunne kuvaa fiilistä hyvin.
Millä renkaalla tollanen fiilis tulee?? Nää eroo sillä tavalla normimaasturista, että leppoisaan ajoon pannaan löysät paineet ja nopeeseen lisätään. Kun taas täpäriin laitetaan.... eiku. :)
Grandi66
23.12.2014, 00.05
Niihin laitetaan sopivat paineet.
Millä renkaalla tollanen fiilis tulee?? Nää eroo sillä tavalla normimaasturista, että leppoisaan ajoon pannaan löysät paineet ja nopeeseen lisätään. Kun taas täpäriin laitetaan.... eiku. :)
Omat kokemukset on Floaterista ja On-Onen kiekosta jotka pyörineet Fattyssa ja 907:ssa. 907:ssa ilmiötä oli vähemmän.
Toi varmasti riippuu monestakin tekijästä ja ilman muuta myös kuskista, eli toisia häiritsee ja toisia ei. Monia ilmeisesti ei häiritse kun aattelee miten suosittuja läskit on (ja mun ymmärrys on että toi on kaikkien läskien ominaisuus kuitenkin, enemmän tai vähemmän). Kyllä 29+:ssakin sitä snadisti on kun paineet laskee riittävän alas mutta hyvin vähän.
Läskit on oikein jees mun mielestä tietyissä olosuhteissa mutta omalla kohdalla käyttöalue jäi vähän kapoiseksi.
Mitä paineisiin tulee niin läskissä niitä oli yleensä mulla 0,4-0,8bar, maastosta ja ajosta riippuen. Itsellä painoa n. 73kg.
(Tää meni vähän OT:ksi...)
mutanaama
23.12.2014, 10.51
[ot] No sitten, en ala saarnaamaan eri kumiloisista, mutta noissa on hirmuisesti eroja ja varsinkin läskissä 0,1bar erottaa pidon ja selfsteeringin ja sitten kaikki ei tietenkään sovi kaikille.
Fattyssa on törkee selfsteerinki jo alkuperäisen teräskeulan suuren raken takia.
Grandi66
23.12.2014, 10.56
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/22/725525a5042f1d154209e75b42d0de82.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/22/d0c1a2aae5b592e8f23a093822eaf97c.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/22/256456afc71f9cc02230c37ee8cb2f06.jpg
Tältä ne chroniclet näyttää rabbit hole kehillä.
Monia ilmeisesti ei häiritse kun aattelee miten suosittuja läskit on (ja mun ymmärrys on että toi on kaikkien läskien ominaisuus kuitenkin, enemmän tai vähemmän).
Moonlanderissa Bud eturenkaana ei selfsteeringia käytännössä ole, kun taas Fattyssa Floaterilla se on erittäin vahva ja huomattavaa jopa metsäpolulla. Meillä oli molemmat pyörät samaan aikaan, joten ilmiö on hyvin tuttu. Tästä on syytetty rengasta, keulakulmaa ja rakea, itse olen sitä mieltä että keulakulma on pääsyylinen, mutta kokonaisuus varmasti ratkaisee, eli kaikki kolme osatekijää vaikuttavat.
Moonlanderissa Bud eturenkaana ei selfsteeringia käytännössä ole, kun taas Fattyssa Floaterilla se on erittäin vahva ja huomattavaa jopa metsäpolulla. Meillä oli molemmat pyörät samaan aikaan, joten ilmiö on hyvin tuttu. Tästä on syytetty rengasta, keulakulmaa ja rakea, itse olen sitä mieltä että keulakulma on pääsyylinen, mutta kokonaisuus varmasti ratkaisee, eli kaikki kolme osatekijää vaikuttavat.
Yees, aivan varmasti riippuu paljon kombosta ja itsekin empiirisesti totesin että 907:ssa oli self steeringiä selkeästi Fattya vähemmän, samoilla kiekoilla/kumeilla. Suurin ero noissa lienee keulakulma eli sen vaikutukseen on helppo uskoa. Toki keuloissa on myös eri offset.
29+:aan palaten, tänään pääsi jopa kokeilemaan lumisemmassa maastossa ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt miten hyvin se pehmeässä eteni. Ajelut Espoon keskuspuistossa, eli lunta sen verran kun tuossa viime iltana/yönä oli pudottanut. Olin olettanut että eroa ei loppupeleissä 29:iin mitenkään kovin merkittävästi olisi mutta kyllä sitä taitaa olla. Ei se läskin veroinen ole lumessa etenemiseen mutta melkoisen hyvä kompromissi läskin ja 29:in välillä, ainakin tämän päiväisen perusteella.
https://farm8.staticflickr.com/7466/15904142347_a2e84ab5ac.jpg
Joo, täytyisi kokeilla peräperää. Eilen mukana kyllä oli yksi 29er jossa edessä 3.0 Knard ja takana 2.4 Chunky Monkey. Parin sadan metrin ajon jälkeen kaveri totesi että ei etene järkevästi ja käätyi kotiin. Krampuksella taas en pitänyt etenemistä erityisen haastavana (ja itse en kuitenkaan ole huippu Pro tai kaveri mikään rookie).
Täytyy joskus koittaa saada ajettua 29, läski, 29+ ja 26+ lumiolosuhteissa samalla keikalla. Ei silti, eihän Krampus alunperinkään varsinaiseksi talvipyöräksi ole suunniteltu.
Grandi66
24.12.2014, 11.23
Juu ei oo suunniteltu, mutta toimii hyvin siitä huolimatta, kun sai järkevät kumit.
toi Knard etupää/ chunky takapää kiinnostaa: oliko siinä minkä levyiset vanteet? piilisköhän tossa 2.4 -> 3.0 jo joku taika? oliko kuskit about samanpainoset? tehkää lisää testejä?
en tiedä teistä, mutta minusta fillaritestailu on huomattavasti "normaalilenkkiajoa" mukavampaa ;)
Toi 29 oli 2soulscycles quarterhorse ja edessä Velocity Dually/120tpi Knard, takana light-bicyclen kuitukehä (sisäleveys kai 23m, ulkoleveys 30mm). Kuskilla kyllä painoa varmaan 10kg enemmän kuin mulla. Täytyy testailla lisää, vaikka itelle lenkkiajo onkin miellyttävämpää kuin testailu.. :-)
Mukana oli muuten myös 456b jossa takana 26" dirt wizard ja edessä 26" 3.0 Knard. Tuokin eteni selkeästi paremmin kuin mukana ollut 29 mutta Krampuksen vauhdissa ei ihan pysynyt. Siinäkin kyllä kuskilla painoa meikäläistä enemmän. Tokikaan mitään laboratoriotestejä nämä eivät ole ja muuttujia on paljon, kuskista alkaen. Kukaan kuskeista ei nyt kuitenkaan mikään aivan aloittelija ole tai että sillä osastolla jotain kovin dramaattista eroa pitäisi olla.
2.75" tolle 26" DW:lle on mallimerkintä mutta eihän noi koskaan täysin paikkaansa pidä. Pari milliä kaposempi se vissiin on kuin 3.0 Knard. Sinänsä hieman yllättävästi frendi oli sitä mieltä että 3.0 Knardissa oli parempi sivuttaispito kuin DW:ssa. Tämä siis lumisessa maastossa. DW oli 27tpi, tosta Knardista en ole varma kun ei tullut puhetta.
Myin 29":n pois ja vähän kiinnostaisi hankkia 2014 Muklukkiini 29+-kiekkosetti. Mikä olisi järkevä kohtuuhintainen ratkaisu? Perinteinen Rabbit Hole, Stanin Hugo vai joku muu? Navat varmaankin Salsalta vai onko parempia ehdotuksia tuossa hintaluokassa?
Mitä kehiin tulee, niin Hugo on ainakin paperilla suht ylivoimainen, halvin, kevein, helpoin tubeless ja levein. Vielä ei vaan käyttökokemuksia paljoa löydy ja varsinaisesti markkinoille taitaa tulla helmikuussa.
Myin 29":n pois ja vähän kiinnostaisi hankkia 2014 Muklukkiini 29+-kiekkosetti. Mikä olisi järkevä kohtuuhintainen ratkaisu? Perinteinen Rabbit Hole, Stanin Hugo vai joku muu? Navat varmaankin Salsalta vai onko parempia ehdotuksia tuossa hintaluokassa?
Itse ostin Schlick Cyclesilta valmiin kiekkosetin heidan omilla Northpaw "halpis" navoilla budjetistani johtuen. Hinta $499 USD. Kyseessa siis valmis 29+ setti 135mm etu- ja 170mm takanavalla sisaltaen QR akselit. Northpaw etunavan jarrulevy offset on takahaarukalle. Carverin 5mm hubiin tulevalla adapterilla sen saa helposti muutettua bearpaw haarukalle kaypaiseksi (eika tarvi muutoksia jarruun kun vaihtaa kiekkosetteja). Kyseiseen etunapaan ei ole (viela) muutossarjaa lapiakselille jos Blutoa haikailee. Juttelin heidan kanssaan asiasta ja miettivat ratkaisua. Toistaiseksi kiekot toimineet hyvin tallaisen noobien alla (Pyorana Mukluk 2014). Ja tuohon hintaan voipi ostaa melkein toiset navat jos eivat miellyta. En tosin tieda mita kustantaa (ja onnistuuko) lahetys Suomeen. Mukavaa porukkaa, joten kannattaa kysella spostilla jos kiinnostaa.
Oman fillarin kuva semina:
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11767313/p4pb11767313.jpg
tirsintarsi
06.01.2015, 20.38
Kyllä minulla ainakin Knardit rullaa ihan hyvin ainakin riittävillä paineilla ja etenkin kovalla alustalla.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Itse ostin Schlick Cyclesilta valmiin kiekkosetin heidan omilla Northpaw "halpis" navoilla...
Mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei vaan taida alv:n ja tullin jälkeen olla enää budjettiratkaisu?
Bulkkaaja
06.01.2015, 21.03
Mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei vaan taida alv:n ja tullin jälkeen olla enää budjettiratkaisu?
Kuvasta päätellen on muutettu halpojen vanteiden perässä niin ei tarvitse kiskuriveroja kantaa...
Jos läskiin laittaa 29+ kiekot niin kannattaa olla hiukan hassu ja koittaa alkuun vain etukiekon vaihtoa. 29x3" edes ja 26x4" takana oli jotenki todella toimivaa ainakin omassa kivikko juurakko tekninen kallio ajossa...
btw ei ees näytä hassulta ja jos pelottaa niin nyt on iltasin sen verran pimeetä ettei kukaan näe...
Mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei vaan taida alv:n ja tullin jälkeen olla enää budjettiratkaisu?
Pitanee varmasti paikkansa noiden verojen suhteen. Itsella ei ole tuota ongelmaa. Tulee kotiovelle mainittuun hintaan. Vastaava kiekkosetti "pupuaukoilla" tai samoilla vanteilla ja esim. salsan hubeilla olisi ollut meillapain noin $800 USD. Northpawn kehat on sinansa ihan hyvat verrattuna "pupuaukkoihin". Monet meillapain enemman harrastaneet tykkaavat niista enemman. Myos hieman kevyemmat.
Kuvasta päätellen on muutettu halpojen vanteiden perässä niin ei tarvitse kiskuriveroja kantaa...
Jokseenkin nain...tosin huomasin jaljestapain, ettei kovin kauas kannata muuttaa halpojen vanteiden perassa :) . Voihan silla toki lievittaa koti-ikavaa tai perustella hankitojen tarpeellisuutta "hallituksen" budjettiriihessa.
noniinno
07.01.2015, 00.38
Kris Holm freeridet on myös pätevät 29+ kehät, ja vielä aika edullisetkin.
^halpahan tuo olisi mutta aika painava.
Ja Kris Holmia taitaa olla ainoastaan 36 reikäisenä. Jos setti on läskiin tulossa niin eikös läskinavat tuppaa olemaan yleensä 32h.
Tänään ensimmäisen kerran tänä talvena työmatkaa auratussa paakkupöperössä 29+:lla,yllätyin positiivisesti etenemiseen varrattuna viime talvena Moonlanderiin,nyt Krampus
3" knardeilla.
Niner lupaa jotain uutta 15.1.... Olisko kuituinen ROS+, oliskohan :p
Lisää suuria paljastuksia...
https://mobile.twitter.com/NinerBikes/status/555432153128136705
mutanaama
15.01.2015, 00.05
Shocktherapyssä livenä 29+ 50mm hihhulikuitua
https://lh6.googleusercontent.com/-_2WSW2W5DA0/VKPSns81SII/AAAAAAAAD-s/NqsXj7H9QfA/w340-h1169-no/WP_20141231_12_38_23_Pro__highres.jpg
On kylä nähty livenä aika porno väri. Itse hakenut lisäanos läskiä samasta paikasta, nyt odotan kun suri ja mahtava Guru soitta että kiekon on kasattu.
[QUOTE=mutanaama;2316957]Shocktherapyssä livenä 29+ 50mm hihhulikuitua/QUOTE]
Päheen väriset.
Shocktherapyssä livenä 29+ 50mm hihhulikuitua
Oliko minkämoinen hintalappu päällä (tai oliko tää myynnissä vai menossa johonkin fillariin)?
mutanaama
15.01.2015, 13.20
Myynnissä 280€kpl, pari 550€ , mut nyt menee jo mainostamisen puolelle. Mcarbon kun on maahantuoja
Myynnissä 280€kpl, pari 550€ , mut nyt menee jo mainostamisen puolelle. Mcarbon kun on maahantuoja
Thanks, eihän se nyt mainostamista ole jos kysymykseen vastataan.
Tässä ne ny on ne uudet Ninerit..
http://m.vitalmtb.com/product/feature/First-Look-2015-Niner-RIP-9-Carbon-Jet-9-Carbon-and-EMD-9,297?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=spotlight
Genesiksen versio 29+. Tosin ihmettelen kun tarjoavat valmista fillaria 2,4 conteilla.
Tässä kuitenkin ihan oikea 29+.https://www.flickr.com/photos/tootallpaul/16274679776/in/photostream/
Mulle uusi paja. Imo aikas hieno.
http://cycleexifcom.c.presscdn.com/wp-content/uploads/2014/08/titchmarsh-cycles-29er-10.jpg
http://www.cycleexif.com/titchmarsh-cycles-29er
Lumi ja jäisillä poluilla ajettu Krapuksella,edelleen hymy naamalla,onko Tampereen seudulla muita 29+laisia?
lacrits68
21.02.2015, 23.06
moi!
Kaikki valittu valmiiksi...nyt täytyisi vain painaa "tilaa" nappia....! :/ Mistäs muuten löytyy Chronicleja? Ainaskin täällä Ruåttinmaalla kaikki myy eioota....samoin näyttäis olevan €uroopassakin...!
Aika jännää...töissä pojilla autokuume itellä fillarikuume! :) Tarkoitus olis käyttää Krampusta työmatkaajoon...fifty-sixty asfalttia ja puolet kuraa, polkuja ja hiekkaa....matkaa sen 20km suunta...olenkon ihan hakoteillä? ;)
//J
Kai yläfemma Ruotsiin lähettää http://www.hi5bikes.fi/~vIp4x0000001/?Y999=PIF&Y104=M-TB96833000 Kyllä Krampus mun mielestä kaavailemaasi ajoon sopii oikein hyvin. Ei se välttämättä nopein vaihtoehto ole mutta hauska, kiva ja mukava.
Onko tämä uusi trendi http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2014/09/19/1411150194913-137x86a9kyrj9-960-540.jpg
Sitä povataan tämän vuoden hitiksi. Näyttäisi saavan jopa täysjoustona mitä ei 29 koossa tunnu olevan olemassa http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/trail-tech-exploring-27-5-42832/
Kyllä nyt alkaa olla vaihtoehtoja :cool:
lacrits68
23.02.2015, 00.00
moi!
Voisikos joku selittää sen kun Krampuksesta och 2 mallia Krampus ja Krampus OPS. Ops on muutaman satkun kalliimpi...onkos noista "oPS ominaisuuksista" mitään käytännön etua "tavalliselle" polkijalle...! Ei vielä kaikki toiminnot ja termit ole selvillä....!
kiitos..!
//Janne
Marsusram
23.02.2015, 12.18
Eläinkokeita:
Marlin SS chainstay & Chronicle
http://lh3.googleusercontent.com/DPWf5F7HVobtGaxrmt1Ctxj5YgVI6Gp3SXdh8JQoRw=w800-h600-no
Marlin SS seatstay & Chronicle
http://lh5.googleusercontent.com/-Idt0icCLESQ/VOrux_dQxDI/AAAAAAAAGBk/VVIzKfg7YAM/w800-h600-no/IMGP1576c.jpg
Nämä sillä kapealla Bontragerin alkuperäisvanteella, 1bar paineella. Ei kauhean paljon jää tilaa leveämmällä vanteella.
MTBVespa
23.02.2015, 14.15
^Kiitos tästä.
Hyvä keskusteluketju, kiitos. Paljon sain tietoa kun luin läpi. Kerrotaas tilanne, ensin oli läkipyöräkuume sitten 27,5+ kokeilu 29eriin ja nyt näyttäs kyllä vahvasti siltä että se kallistus kuitenkin tähän 29+:seko:. Eniten nyt kiinnostas toi Niner Ros9+, onko jollain jo ajossa ja jos on tai vaikka ei oliskaan niin kertokaas kokeneet että tekiskö sillä mitään verrattuna Krampukseen? Mahtaako mahtua maxxis chroniclet Nineriin?
pikkukara
24.02.2015, 14.24
Onko tämä uusi trendi http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2014/09/19/1411150194913-137x86a9kyrj9-960-540.jpg
Sitä povataan tämän vuoden hitiksi. Näyttäisi saavan jopa täysjoustona mitä ei 29 koossa tunnu olevan olemassa http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/trail-tech-exploring-27-5-42832/
Lieneekö liian halpa villitys yleistyäkseen, kun nyt jo kaikille myydyt 29erit voidaan uudistaa pelkillä kiekoilla ja kumeilla.. Olisko 27,5 Fat Bike seuraavan talven juttu? Hyvältähän toi semifat tosin näyttää :)
noniinno
24.02.2015, 15.19
Mitä etuja olisi muuttaa 29er välikoon semifätiksi? Ainakaan XC- tai marakäytössä ei taida hyötyjä olla. Ehkä retkeilyyn kova sana. Alamäkeen?
Eikä taidaa moneenkaan 29-runkoon upota taakse semifat 27.5. Ainakaan omiin ei olisi ollut toivoakaan.
tirsintarsi
28.02.2015, 17.25
Jokos se napin painallus tapahtui?
Muutamana päivänä tässä 26 km täysasfalttityömatkan loskaisissa olosuhteissa (paikkana savonmua) polkeneena voisin kommentoida pyörän soveltuvan vallan mainiosti työmatkapyöräksi. Itse ajelen vielä Knardeilla, joissa pito on välillä vähän sitä sun tätä mutta matalilla paineilla kuitenkin siedettävä. Kelluvuutta loskassa löytyy, jäljistä päätellen, huomattavasti perusmaastureita enemmän, puhumattakaan city/hybridi/pyöristä tai cycloista. Chroniclet ovat jossain välissä tulossa, kunhan lompakko antaa periski moiselle hankinnalle. Iso rengaskoko ja rullaava rengas tuovat matkaan mukavasti vauhtia :)
Maastoajossa pyörä on yllättävän ketterä kokoisekseen monsteriksi ja esteen ylittyvät luonnottoman (sinällään vähän sääli, kun tykkäsin 26'':lla kikkailusta) helposti ja vauhdilla edelleenkin. Menee myös hiekkatiellä vallan mainiosti viime kesäisten kokemusten perusteella.
Jos paljon kuraa (mutaa), niin Knardeja ei tosiaan kannata hankkia mutta muutoin ovat kyllä mielestäni varsin rullaavat renkaat.
moi!
Kaikki valittu valmiiksi...nyt täytyisi vain painaa "tilaa" nappia....! :/ Mistäs muuten löytyy Chronicleja? Ainaskin täällä Ruåttinmaalla kaikki myy eioota....samoin näyttäis olevan €uroopassakin...!
Aika jännää...töissä pojilla autokuume itellä fillarikuume! :) Tarkoitus olis käyttää Krampusta työmatkaajoon...fifty-sixty asfalttia ja puolet kuraa, polkuja ja hiekkaa....matkaa sen 20km suunta...olenkon ihan hakoteillä? ;)
//J
lacrits68
28.02.2015, 18.28
Jokos se napin painallus tapahtui?
painettu on ja nyt vaan odotellaan. Normi Krampus tulossa, en löytänyt järkisyytä laitaa 500€ lisää "OPS" malliin verrattuna. En meinaa rakennella yms eli "orkkis" kelpaa mulle. Sitten se SIKA hienon värinen...! ;)
Pyörähän tulee knardeilla, ajellan nyt ensteks niillä ja kattelaan tarpeita sitten. Hinnat ja tarjonta varmasti paranee tulevaisuudessa. Tuosakin olisi tietty olliut ideaa...! http://www.pugsley-on-patrol.org.uk/?p=149
//Janne
tirsintarsi
28.02.2015, 20.51
Noh, odottavan aika on pitkä mutta eipähän päätöksen kanssa tarvitse enää jahkailla :) Ja Moonlit Swamp on kyllä kivan värinen, itse olen tykännyt kovasti
Kumeja on ainakin näennäisesti tarjolla jo jokunen mutta todellinen saatavuus taitaa olla aika monessa heikko.
tirsintarsi
28.02.2015, 20.57
Näyttää siltä etä tarjonta lisääntyy. Olisiko mitään järkeä siinä et noita valmstajia laittas tonne etusivulle, samaan tapaan kuin fatbike sivulla.
Jos käy niin lähetelkää tiedot miulle, valmistaja, malli, www sivu.
Tässä tämän ketjun sisältö tiivistettynä... Korjaatko Grandi tuonne eka sivulle tämän? Poistelen tästä viestistä sitten, kun on hetki märehditty, että onko tämä listaus ok.
*Siirretty ensimmäiselle sivulle*
Käviskö nää viel tohon vanne osioon? http://www.wtb.com/products/scraper
Grandi66
01.03.2015, 11.10
Lisätty ja laitettu omia tuntemuksia renkaista, lisätty muutama suomalainen kauppa mistä saa osia/maahantuoja.
tirsintarsi
01.03.2015, 11.23
Lisätty ja laitettu omia tuntemuksia renkaista, lisätty muutama suomalainen kauppa mistä saa osia/maahantuoja.
Kiitän ja kumarran.
MTBR:n puolelta löytyy tällaisia kokeiluja Bansheen Phantomilla. Vaatinee 650b drop outit jotta tuo 29+ mahtuu:
http://forums.mtbr.com/banshee-bikes/b-prime-phantom-lets-talk-about-939538-3.html
http://fcdn.mtbr.com/attachments/banshee-bikes/966224d1424473143t-b-prime-phantom-lets-talk-about-img_4057.jpg
noniinno
03.03.2015, 23.09
Tuossa keveyttä, mahtaakohan pitää paino paikkansa kun on ihan peltiraami, vaikkakin hinnakas,... http://www.kubis-bikes.com/Fatbike-29-/bikdig-race-9.5
MTBR:n puolelta löytyy tällaisia kokeiluja Bansheen Phantomilla. Vaatinee 650b drop outit jotta tuo 29+ mahtuu:
Saispa tuollaisen kaupasta (järkevään hintaan). Just katselin että lisää rengasmerkkejä on alkanut valmistaa 27.5+ ja 29+ renkaita. Nyt löytyy 2.8", 3" ja 3.5".
lacrits68
17.03.2015, 14.09
mun...! :D
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=852271658173066&id=275696555830582
pitäis tulla kotiovelle huomenna!
//Janne
twentyniner
17.03.2015, 19.36
Hommasin oikean läskin jälkeen Krampuksen. Yli kymmenen 29er vuoden ja läskitalven jälkeen tuntuu parhaimmalta yleispeliltä, katsotaan kun kausi etenee, pysyykö sama fiilis .
lacrits68
20.03.2015, 17.49
ekat tulet otettu uudesta fillarista...aika makee laitos tämä(kin) pyörä. KORKEA kuin mikä ja kulkee kokoisekseen kevyesti! ME LAJK!
//Janne
Trekiltä Stache (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/mountain/trail/stache/) 29+ pyöriä. Aika mielenkiintoisia ratkaisuja.
Lievää kuumotusta aiheutta Trek ja Bontragerin uusi Shumbawamba (vai mikä...) rengas lienee kohtuu pitävä:
http://www.ciclomag.com/wp-content/uploads/2015/04/Mira-el-grip-de-la-nueva-Trek-Stache-29.jpg
noniinno
25.04.2015, 22.53
^loistava neronleimahdus kuvaajalla. Hetken aikaa meni hämmästellessä.
^Eikö olekin:D. Mutta tossa tosiaan bikeradarissa julkaista kuva renkaan kontaktipinnasta verrattuna pariin muuhun. Mä varmaan päädyn siihen jäykkään versioon, mutta tää on ajankohtainen vasta syksyllä niin on aikaa pähkäillä.
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2015/04/17/1429281081684-wmcpccn90m8k-1960-540.jpg
lacrits68
02.05.2015, 23.12
oliko se juurakossa rypeäminen näin raskasta? Kaikki kun on kehunut att 29+ niin kuin "leijuu" esteiden yli? :D
Eli makeeta ajelua Krampuksella, hiki tulee, kuski puuskuttaa...onko huono kunto vai raskas ajaa!
Me still like! :D
//J
tirsintarsi
03.05.2015, 00.30
Kyllä minun Krampus "leijuu" kevään ensimmäisten metsälenkkien perusteella, joten eihän se voi olla muuten kuin kuskista kiinni sitten... ;)
oliko se juurakossa rypeäminen näin raskasta? Kaikki kun on kehunut att 29+ niin kuin "leijuu" esteiden yli? :D
Eli makeeta ajelua Krampuksella, hiki tulee, kuski puuskuttaa...onko huono kunto vai raskas ajaa!
Me still like! :D
//J
Grandi66
14.05.2015, 06.35
Ku löytää sopivat paineet niin sit meno on leijuvaa.
Oma krampus oli aika kranttu paineista. Kun sai ne kohilleen oli ajaminen hauskaa.
korkki71
12.06.2015, 23.33
Joko löytyy kokemuksia Trek Stache malleista? Tässä edelleen arvon, minkä pyörän laitan...
Joko löytyy kokemuksia Trek Stache malleista? Tässä edelleen arvon, minkä pyörän laitan...
Kiinnostava malli, onko nyt niin, että halvinta jäykkäkeulaista mallia ei tuoda Suomeen / eurooppaan?
Kiinnostava malli, onko nyt niin, että halvinta jäykkäkeulaista mallia ei tuoda Suomeen / eurooppaan?
Kuulin että Stache 5 olisi tulossa Suomeen joskus elo-syyskuun tienoilla.
Dirt Wizard 29+ (29*3.0) näyttäisi päässeen viimeinkin myyntiin saakka: http://www.charliethebikemonger.com/surly-dirt-wizard-29-tyre-29x30-4716-p.asp
Mistä löytäisi parhaan lääkkeen pyöräkuumeeseen? Mielellään sellaisen, ettei tili taas parilla tontulla sen vuoksi pienentyisi?
Vasta keväällä ostin ensimmäisen maastopyöräni (heräteostos, 27,5 Giant). 29:stä olin aina haaveillut, mutta Giantista oli hyvä tarjous ja hinta-laatu-suhde kohdallaan, joten lähti mukaan, tähän mennessä ei oo ostosta tarvinnut katua. Viime aikoina olen kuitenkin ruvennut haaveilemaan teräsrunkoisesta, täysjäykästä maasturista, ja sitten.. Sitten tämä perhanan Surly pamahti eteen. Tämän palstan lukeminen ei ainakaan yhtään kuumeeseen auta..
Mutta kyselläänpä vähän pyörästä, jos se auttaisi (tuskinpa :D). Minkä kokoisia Surly'ita porukka käyttää? Itsellä mittaa noin 2 markkaa ja painoakin reilusti yli 100kg, olisiko XL-koko siis minulle oikea?
-R
Grandi66
06.07.2015, 15.54
Itellä pituutta 188 ja L koko. Menis varmaan pitemmällekin miehelle. Varmaan joulukuussa tulee siirryttyä läskeihin. Ei sen puoleen etteikö tuo ole kiva peli, mut tila loppuu kesken.
Missäpäin Suomea Grandi vaikutat?
Grandi66
06.07.2015, 17.18
Imatralla vaikutan.
Singularin Kukko on viimein saatu tuotantoon ja markkinoille.
http://singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2014/04/9b170d0acea55f1e963d4a1b5b325778_large.jpg
https://www.facebook.com/SingularCycles/posts/10154010164884447
lacrits68
18.07.2015, 19.50
Kyllä minun Krampus "leijuu" kevään ensimmäisten metsälenkkien perusteella, joten eihän se voi olla muuten kuin kuskista kiinni sitten... ;)
no juu...näinhän se oli...renkaistten paineita kokeiltu ja löydetty se oikea, opeteltu ajamaan ja tullut sinuksi pyörän kanssa. Pikkusen epäilytti alussa ostaa pyörä sitä kokeilematta, mutta näin jälkikäteen niin Krampus on just se oikea pyörä MINULLE mun ajotyylille ja mun poluille. Löytänyt itsestään ihan uusia kykyjä ja ulottovuuksia! Yes I can! eli oppinut-uskaltaa-kykenee paikoista joista ennen ei olis menny edes kävelten! ;)
suosittelen! :)
//Janne
tirsintarsi
25.07.2015, 20.13
no juu...näinhän se oli...renkaistten paineita kokeiltu ja löydetty se oikea, opeteltu ajamaan ja tullut sinuksi pyörän kanssa. Pikkusen epäilytti alussa ostaa pyörä sitä kokeilematta, mutta näin jälkikäteen niin Krampus on just se oikea pyörä MINULLE mun ajotyylille ja mun poluille. Löytänyt itsestään ihan uusia kykyjä ja ulottovuuksia! Yes I can! eli oppinut-uskaltaa-kykenee paikoista joista ennen ei olis menny edes kävelten! ;)
suosittelen! :)
//Janne
Loistavata! Onnittelut sinulle sen oikean löytymisestä. Mulla oli vähän sama juttu oman Rampuloni kanssa mutta ihan aavistuksen kaipaan 26:n teknisyyttä... Tosin Krampuksessa korvaa se, että sillä pääsee aivan silmitöntä kyytiä maastossakin halutessaan. Ja sopii talven rospuuttokeleille työmatka-ajoon 26:sta paremmin.
Onko kenelläkään kokemusta kattotelineistä, joihin Krampus tms. 29+ pyörä menisi? Vai käykö esimerkiksi ihan tuommoinen Thulen 591?
Grandi66
25.07.2015, 20.39
Ei oo kokemusta.... vielä. Jos hyvin käy ni Krampus siirtyy yleispyöräksi sinkulana (kauppakassi), on verottajan avokätisyydestä kiinni.
Pari viikoa ajanut Stache 7:lla.
Tätä fillaria ei ole tarkoitettu kivien tms esteiden kiertoon.Viiksellä ajetaan lähes kaikesta yli ja mielellään vauhdikkaasti.
29+Renkaita.Knard,Bomboloni.
http://fat-bike.com/wp-content/uploads/2015/03/image1-600x450.jpeg
Täysjäykkä Stache 5 hieman kuumottelisi ja siihen liittyen kuulisin mielelläni sekä entisiltä että nykyisiltä 29+ kuskeilta kommentteja siihen että miksi :
A. Tallistasi löytyy edelleen moinen peli ja se on aivan mahtilaite josta ei voi luopua ?
B. Kiva kokeilu mutta nyt pyörä myyty ja siirrytty johonkin muuhun ?
C. Laite ei kuitenkaan liene mitenkään verrattavissa 4 tuuman läskiin tai 29 jäykkäperään ?
A.Jos ainoastaan 1 pyörä niin läskin pitäisin,tosin ei ole vielä talvea koettu 29+:lla.
Takinkääntökortin pidän takataskussa.:D
B.En myy vaan speksaan parempaa takanapaa.Ehdottomasti joustokeulalla.
Jäykällä keulalla karuja laitteita enskapätkillä tai pitkillä lenkeillä.
C.Hmmm tää on paha koska noita 4" läskejä ja 29" jäkäreitä on hitokseen erilaisia.
Chupacabra vs FatBNimble
http://fat-bike.com/wp-content/uploads/2015/05/DSC_0832-600x310.jpg
korkki71
26.07.2015, 13.23
Tuleeko tiepätkillä ikävä 29" jäykkäperää? Koeajolle vaikea päästä, joten mielikuvien mukaan menee hankinta. Yleis tiekäyttöä käytöstä ehkä puolet, toinen puoli polkuja. Kun osais valita oikein...
Onko Stache 7:n takanapa susi, vai minkä takia uutta etsinnässä Zipo?
Täällä kehä 3:n kupeessa ei tartte ajella montaa kilsaa tietä pitkin kun voi "oikaista" viheralueiden aka metsiköiden kautta.
Evolla olen tainnut ajaa pisimmän pätkän hiekkatietä pitkin 4Km? ja asfalttia max 3 km kotikulmilla.Ei aihettanut suurempia intohimoja suuntan tai toiseen.
Varmaan jollain 20-25km keskarilla voi ajella helposti 50km maantielenkin melko pystystä ajoasennosta huolimatta.Rengasmelu mitätön verrantuna fatbikeen.
Sen minkä asfaltilla menettää saa takaisin moninkertaisena ajonautintona metsäpoluilla.
Omassa 7.ssa kiertyi orkkisnavan NDS puolen lukitusmutterit auki itsestään,onneksi oli lyhyt matka pois metsästä.
Paikalisessa pyöräliikessä mekatsu sääti laakerikireyden ja lukitusmutterit oikeaan momentiin seuraavana päivänä.
Jos jotain poikii niin sitten näkee miten trekin takuut pelittää komponenttien osalta.
Orkkisnavat on aina kysymysmerkkejä kestävyyden suhteen,esim mulla On-Onen fattinavat toimi hyvin vaikka muilla oli ongelmia.
Aika näytää miten Stachin takanapa kestää sillä laadukkaita 148 boost takanapoja ei ole myynnissä ihan joka puljussa toistaiseksi.
Ennenmuinoin pyörän rakentaminen aloitettiin ostamalla CK:n ohjainlaakeri ja Thomsonin tolppa. Mä päivitän nykyisin takanavan koska se on meitsin
pöörissä komponentti joka hajoaa ekana.Vapaaratas joka kytkee miten sattuu ja kuulostaa ja silmämääräisesti tarkasteltuna muistuttaa lasten lelua ei herätä
luottamusta.Tuskin pystyn vaihtamaan ajotapaa jotta vapaarattaat kestäisi paremmin.
Arvuutus:Monta senttiä löytyy suoraa samalla mitalla olevaa putkea Stachin rungosta?
Olisi luulut että Stach olisi ollut halvempi tehdä kuidusta kuin alumiista.
Onko kenelläkään kokemusta kattotelineistä, joihin Krampus tms. 29+ pyörä menisi? Vai käykö esimerkiksi ihan tuommoinen Thulen 591?
Juuri tuollainen telinen käytössä; telineen omat "hihnat" riittää renkaan ympäri jos laskee ilmaa pois, mutta kun ei niitä koko ajan jaksa pumppailla niin olen käyttänyt lyhyitä irtohihnoja niiden korvikkeena.
tirsintarsi
26.07.2015, 18.15
Okei, se olikin tiedossa jo joka tapauksessa, koska vaimon Muklukkia pitäis kans kuletella. Mutta telineen pituus riittää pyörälle, mikä on hyvä tietää. Uskaltaa alkaa kaiteita ja telineitä hankkimaan. M-kokoista hirviötä olisi tarkoitus katolla raahata.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.