Näytä tavallinen näkymä : Radonin pyörät
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
9
^^ 18.5 tilaus, 19.5 postitettu ja vihdoin eilen 27.5 suomessa. Olisikohan maanantaina kotona?
Henkka360
28.05.2016, 12.27
Eilen tuli pyörä perille, 2viikkoa meni.
Raadilta kaivataan pientä kokoapua myös minulle!
Olen aikaisemmin ajanut 26" täysjoustolla, jonka myin siirtyäkseni 29" menopeliin. Hakusessa on jäykkäperäinen, sillä täysjoustolla tuntui menevän energiaa liikaa vain rungon keikuttamiseen.
Tavoitteena on xr race 7.0 tai 8.0 mutta runkokoosta en ole varma. Pituutta on 182cm ja inseam noin 88cm. Pitkät kädet ja jalat suhteessa muuhun kroppaan, selkä on melko lyhyt. Aikaisempi nojatuoliversio radon oli slide mallistoa ja muistaakseni 20 runkokooltaa.
Mihin kallistuisitte? 20 vai 18? Onko ketään samoilla mitoilla?
HattiWatti
29.05.2016, 21.59
Tervehdys.
Mitä asiantuntijat ovat mieltä Radonin ZR Team 8? http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-463503
Omat mitat 179/81cm, ajattelin tuollasta 18".
Budjetti on n. 1100€. Käyttötarkoitus maastopyöräily ja yleiskäyttö, ei mitään extreme maastoilua kuitenkaan.
Kuumottaisi saada jo tuo ZR Team 5.0.. Mutta ei kolmessa päivässä ole liikkunut mihinkään tuolta saksanmaalta. No, ei odottavan auta muuta kuin-- odottaa.. :p
Nyt kun minä ensimmäisen (oman mittarin mukaan) kunnon fillarin ostin, niin mitähän tällaisena nöösinä täytyy pitää mielessä ihan pyörän kunnosta huolehtiessa ja onko nuossa kuinka tekemistä, kun ne saapuu? Mitä Radoneissa on ollut ns. tyyppivikaa, jotka kannattaa tsekata.
Teidän mielestähän 5.0 on surkea kapistus, mutta 550e pyörään on itselle paljon rahaa. Suntourista olen lukenut ja aika huonoksi haukuttu, mutta se nyt siinä sitten on. Ehkä joskus sitten päiväyksien menossa umpeen vaihdan sen toiseen, mutta se on sitten joskus.
Olen yrittänyt tässä etsiä hyviä viestejä, joista ammentaa tietoa, mutta ei niin ei. En löydä, siksi käännynkin teidän puoleen. :)
-ketjujen huolto mietityttää/voiteluaineet
-Rengaspaineet (108kg elopainoa tällä hetkellä)
-Levyjarrujen käyttöönotto/huolto/ylläpito
-Rengastus, jos nuo nyt sattuu puhkeamaan heti ensimmäisellä kerralla
Ehkä ensi viikolla saa odottaa pyörää saapuvaksi.. Jos sitä ammentaisi vähän tietoa tässä ennen sitä ja ehkä jonkun verran hankkisi matskua kaupasta.
orc biker
02.06.2016, 01.23
Teidän mielestähän 5.0 on surkea kapistus, mutta 550e pyörään on itselle paljon rahaa. Suntourista olen lukenut ja aika huonoksi haukuttu, mutta se nyt siinä sitten on. Ehkä joskus sitten päiväyksien menossa umpeen vaihdan sen toiseen, mutta se on sitten joskus.
Eihän se huono ole. Minä olen ajanut suurimman osan iästäni tuota huonommilla pyörillä, koska ennenhän parhaatkin pyörät olivat tuota huonompia. Eikä se huonompi jousituskaan mitenkään ajamista estä, vaan se vain hidastaa vauhtia, mutta eihän se ole ongelma, jos ei ole tavaton kiire.
Olen yrittänyt tässä etsiä hyviä viestejä, joista ammentaa tietoa, mutta ei niin ei. En löydä, siksi käännynkin teidän puoleen. :)
-ketjujen huolto mietityttää/voiteluaineet
Näistä taitaa olla oma ketjukin? En muista, mutta noita on niin moneen lähtöön, että en minä noista enää selvää ota. On lubeja ja squirttia ja vahaa ja myrkkyä. Kunhan et laita liian tahmeaa, koska sellainen on huonoin kerätessään kaiken hiekan.
-Rengaspaineet (108kg elopainoa tällä hetkellä)
Se riippuu ihan siitä, missä ajaa. Tänään ajoin asvalttia, hiekkatietä ja hitusen polkuja, joten ajelin 2 barilla, mutta eilen pelkästään polkuja, joten oli 1,3 bar. Kummassakin on etunsa ja haittansa. Jos nyt vaikka ensin laitat 2,5 baria tuolle massalle ja ajelet ympäriinsä. Kyllä sen huomaa, mitä sitten haluaa minnekin laittaa. Korkeampi paine rullaa paremmin kovalla pinnalla ja matalampi pehmeällä pinnalla menoa tasoittaen. Liian alhaiset saattavat lyödä vanteille ja etenkin sisäkumien kanssa ns. snakebiten riski on todellinen eli sisäkumi sanoo poks. Rengaspaine on aina kompromissi.
-Levyjarrujen käyttöönotto/huolto/ylläpito
Shimano taitaa suositella kovia jarrutuksia alkuun sisäänajoksi. En ole ikinä tehnyt, mutta ehkä olisi pitänyt.
-Rengastus, jos nuo nyt sattuu puhkeamaan heti ensimmäisellä kerralla
Vähintään pumppu ja paikkapaketti mukaan. Jos mahtuu, niin sisäkuminkin voi ottaa. Renkaita on moneen lähtöön. Jos tosissaan on, niin tubeless on ns. must, mutta ehkä sitten kannattaisi harkita jo vanteiden vaihtamista ns. tubeless ready -malleihin, että siinä on yksi tulevaisuuden päivityskohde.
Tandemi,
tuossa jo vastailtiinkin mutta lisäisin että aja. Fillari tykkää kun sillä ajetaan. Keula on mikä on mutta yksi mikä on syytä opetella niin pyyhkäise liukuputket aina puhtaaksi lenkin jälkeen. Ketjujen öljyssä pito on toki oleellinen perusasia mutta se mikä monesti unohdetaan niin ketjuöljyn lisäämisen jälkeen pyyhi suurimmat vähän ajan päästä pois ketjun pinnalta. Siinä päällä se ei hyödytä mitään muuta kuin paskan kerääntymistä. Muista myös aina ajoittain putsata ketjut ja rattaat jne voimansiirto ylipäätänsä. Rissatkin tuppaavat keräävän shittiä vaikka kuinka. Levyjarruista, alkuun palat vaativat hetken ns sisäänajamista ennen kuin voima löytyy. Tätä voit edesauttaa tekemällä kovia jarrutuksia paljon alkuunsa. Ylläpitoa ajatellen on hyvä aina välillä putsata levyt. Tähän sopii ainoastaan tujummat litkut jotka eivät jätä mitään pintaan. Esim. bräkleen on jeba tavara tai muu tarkoitukseensa tehty. Rengastusta ei tarvitse murehtia, pidemmillä lenkeillä on ok olla varasisuri tai paikkavälineet mukana. Toki tubelessia jne kannattaa kokeilla ja niistä oma tarinansa sekä ketjunsa. Paineet löydät kokeilemalla.
Kiitän vastauksista! :)
Hieman silmäillytkin tubeless-juttuja, pitää katsoa josko siihen päädyn. En edes tiedä onko tuo Schürmann YAK 622 mahdollista edes laittaa sisäkumittomaksi. Ei ilmeisesti kun kehoitettiin kiekkojen vaihtoon tulevaisuutta ajatellen :p
Juu, todellakin ajan. Tuossa takapihalta lähtee pitkä maastoreitti, josta pääsee Seinäjoelle nätisti. Ehkä jopa tuon 22km työmatkan voisi joskus polkea. :)
Työkaveri on kova fatbikeri, kehui että hankkisin lukkopolkimet. Katsotaan nyt, mennään nyt flateilla ens alkuun.
Ite ostin myös helmikuussa tuon 5.0 Radonin "ekaksi kunnon pyöräksi"
Nyt mittarissa ~700km joista maastossa puolet ja puolet työmatkaa kelvillä.
Oikein tyytyväinen olen ollut kun paremmastakaan ei tiedä, keula ajaa itselläni myös asiansa. Kyllä kuskin taito/uskallus rajoittaa keulaa enemmän menoa täällä.
Ilmajousitus tietysti pehmittäisi menoa paremmin varmasti mutta tällä mennään ja katsotaan jos oikein innostuu niin ostetaan parempi.
Jarrut juu kannattaa sisäänajaa hyvin, 15-20 kovaa jarrutusta kummallakin ja tehot pitäisi löytyä. Tätä ennen ja jälkeen kannattaa tietysti tarkistaa jarrujen keskitys että ovat suorassa ettei levy laahaa.
Itsellä vakio palat vinkui ärsyttävän paljon varsinkin kostealla kelillä ja vaihdoin tilalle EBCn punaiset palat kun putsaus/hionta ei auttanut tarpeeksi.
ÄLÄ käytä spray ketjuöljyä koska sitä on sitten jarrupalat täynnä, luulen että itse tein tämän virheen..
Stemmin vaihdoin myös 20mm lyhkäsempään ja sopii nyt itselle paremmin.
Pyörän kasaaminen on helppoa myös nöösille kuten itsekin olin, tulee siinä paketissa myös pieni ohje joka on siellä muovitaskussa lähetys listan kanssa. Muista tarkistaa kaikki pultit että on kireälle (itselläni esim jarrusatulat sekä vaihtajan korvake oli löysällä)
Vakio renkaat menee kelvillä hyvin mutta maastossa ei niin kauhean hyvin, varsinkin märällä pito on surkea.
Mutta tärkeintä on että ajoa ajoa, kyllä sen sitten huomaa mistä pitää ja jos innostuu niin vuoden päästä varmasti fillari jo vaihtunut vaihtoehtoon X
SamiMerilohi
02.06.2016, 12.00
Mullakin on ZR Team 5.0 tulossa. Ajattelin, että tuolla pääsee hyvin alkuun, ja päivittää sitten myöhemmin ainakin keulan ja ehkä voimansiirron jos nuo alkuperäiset eivät miellytä.
Ainakin alkuun ajattelin laittaa kiinni bmx-ajoilta peräisin olevat flättipolkimet, mutta pitää katsoa, jos innostuisi kokeilemaan lukkojakin. Ne voi sitten siirtää maantiepyörään, jos eivät miellytä maastoajossa. BMX-ajoilta on onneksi tallessa myös hyvin polkimella pitävät ja jäykkäpohjaiset kengät. Innolla odotan päästä kokeilemaan, miten bunnyhop lähtee tuollaisella vähän isommalla pyörällä.
Tässä on nyt maanantaista asti hakattu päivitysnappia DHL:n sivuilla. Onko muuten muilla tullut tuo Radonin paketti postikonttoriin vai kotiovelle?
Mullakin on ZR Team 5.0 tulossa. Ajattelin, että tuolla pääsee hyvin alkuun, ja päivittää sitten myöhemmin ainakin keulan ja ehkä voimansiirron jos nuo alkuperäiset eivät miellytä.
Ainakin alkuun ajattelin laittaa kiinni bmx-ajoilta peräisin olevat flättipolkimet, mutta pitää katsoa, jos innostuisi kokeilemaan lukkojakin. Ne voi sitten siirtää maantiepyörään, jos eivät miellytä maastoajossa. BMX-ajoilta on onneksi tallessa myös hyvin polkimella pitävät ja jäykkäpohjaiset kengät. Innolla odotan päästä kokeilemaan, miten bunnyhop lähtee tuollaisella vähän isommalla pyörällä.
Tässä on nyt maanantaista asti hakattu päivitysnappia DHL:n sivuilla. Onko muuten muilla tullut tuo Radonin paketti postikonttoriin vai kotiovelle?
Ilmeisesti käyvät ovella tyrkyllä, itselleni ei mitään soittoa tullut ja olin töissä.. Postista noudin sitten pari päivää myöhemmin fillarin
SamiMerilohi
02.06.2016, 12.16
Kiitos tiedosta! Täytyy yrittää olla kotona kun tulevat, niin ei tarvi raahata isoa pakettia postista kotiin.
Ilmeisesti käyvät ovella tyrkyllä, itselleni ei mitään soittoa tullut ja olin töissä.. Postista noudin sitten pari päivää myöhemmin fillarin
Itelle ainakin soittivat postista ja kysyivät koska oon kotona. Ohjeistin vielä kuskia soittaan n. puolta tuntia ennen jakoa että oon varmasti kotona. Ilmeisesti käytäntöjä tässäkin on monia.
Moi,
Uutta pyörää hankkimassa vanhan hybridin tilalle. Kahlasin tämän topicin läpi ja olin jo kallistumassa ZR Team 29 7.0 suuntaan. Hinta on kuitenkin kallistunut ja osat huonontuneet viimevuodesta, mutta menivät B-D:ssä tänään sitten vielä nostamaan hintaa 799€ --> 833€. Eihän tuo mahdoton nosto ole, mutta laittoi miettimään muita vaihtoehtoja. Canyon Grand Canyon AL olisi just saman 799€ ja asiakaspalvelukin Suomessa.
Eli kysymys kuuluu, että kumman ottaisit?
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-9.html
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-463482/wg_id-117
AL 4.9 olisi saatavissa heti. Upgradea AL SL 6.9 voisi harkita Reban keulalla yms, mutta siinä lupaa toimitusta vasta syyskuulle, joten sen voikin sitten jo unohtaa..
SamiMerilohi
02.06.2016, 16.45
Tuo "hinnan nosto" taitaa johtua siitä, että siinä on Suomen eikä Saksan alvi. Koitas vaihtaa B-D:ssä maa Saksaksi, ja katso mitä hinnoille tapahtuu. Eli siis joo, se maksaa tuon 833, mutta hinta ei varsinaisesti ole noussut.
orc biker
02.06.2016, 17.12
Uutta pyörää hankkimassa vanhan hybridin tilalle. Kahlasin tämän topicin läpi ja olin jo kallistumassa ZR Team 29 7.0 suuntaan. Hinta on kuitenkin kallistunut ja osat huonontuneet viimevuodesta, mutta menivät B-D:ssä tänään sitten vielä nostamaan hintaa 799€ --> 833€. Eihän tuo mahdoton nosto ole, mutta laittoi miettimään muita vaihtoehtoja. Canyon Grand Canyon AL olisi just saman 799€ ja asiakaspalvelukin Suomessa.
Pyörät ovat kallistuneet joka merkillä, joten onneksi ostin omani 699 parisen vuotta sitten. B-d on alkanut tilittää Suomen alvia, joten siitä hinnannousu, mutta ei se tapahtunut tänään. Radonin sivuilla on eri hinta kuin B-d:n sivuilla. Epäilen B-d:n hinnan olevan kaupan sivuilta valitun maan mukainen. Canyon on kaikista halvin ja siinä tulee myös mukana shock pump, mutta hintaero on niin pieni, että ota ihmeessä mieleisempi noista vaikka värityksen kannalta, jos ei muuten. Se jää muuten kaivelemaan. Muita noin edullisia vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole, jos siis ostetaan parasta pyörää tuolla hinnalla. Nuo kaksi ovat ne.
Minä ottaisin noista Radonin, koska: 1) tykkään kaapelivedoista enemmän (enemmän tilaa takarenkaalle ja helpompi tehdä sitä vielä lisää) 2) tykkään värityksestä enemmän.
Laitoin tilaukseen pyynnön että kuski soittaisi ennen toimitusta. Kuski olisi soittanut mutta puhelinnumero ei siirry osoitelappuun omalle paikalleen. Kannattaa sekin kirjoittaa viestikenttään.
Pyörät ovat kallistuneet joka merkillä, joten onneksi ostin omani 699 parisen vuotta sitten. B-d on alkanut tilittää Suomen alvia, joten siitä hinnannousu, mutta ei se tapahtunut tänään. Radonin sivuilla on eri hinta kuin B-d:n sivuilla. Epäilen B-d:n hinnan olevan kaupan sivuilta valitun maan mukainen. Canyon on kaikista halvin ja siinä tulee myös mukana shock pump, mutta hintaero on niin pieni, että ota ihmeessä mieleisempi noista vaikka värityksen kannalta, jos ei muuten. Se jää muuten kaivelemaan. Muita noin edullisia vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole, jos siis ostetaan parasta pyörää tuolla hinnalla. Nuo kaksi ovat ne.
Minä ottaisin noista Radonin, koska: 1) tykkään kaapelivedoista enemmän (enemmän tilaa takarenkaalle ja helpompi tehdä sitä vielä lisää) 2) tykkään värityksestä enemmän.
Juu no tuo selittää "hinnan muutoksen" :) On vaan hieman hämäävää, kun ensin kasaa tuotteita koriin ja sitten kun on maksamassa niin hinta onkin toinen..
Radonissa fiksummin tosiaan nuo kaapelivedot, mutta Canyonin sininen väri houkuttelee. (Osissa ei taida suurta eroa olla käytännössä?). Paha valinta!
orc biker
02.06.2016, 18.29
Radonissa fiksummin tosiaan nuo kaapelivedot, mutta Canyonin sininen väri houkuttelee. (Osissa ei taida suurta eroa olla käytännössä?). Paha valinta!
Osat ovat käytännössä samat. Jos yhtään suunnittelet pitkää takalokaria tai pyörän nostelua vaakaputkesta esim. maastossa kantaen, niin ota Radon. Muuten Canyon. Hetkinen, onko tuossa Canyonissa suora keula, eikä tapered? En huomaa sen levenevän alas kuvan perusteella, mutta saatan olla väärässä. Se hankaloittaisi keulan päivitystä parempaan, jos sellaista aikoo joskus tehdä.
Laitoin tilaukseen pyynnön että kuski soittaisi ennen toimitusta. Kuski olisi soittanut mutta puhelinnumero ei siirry osoitelappuun omalle paikalleen. Kannattaa sekin kirjoittaa viestikenttään.
Näin tein minäkin mutta ei auttanut, soittoa ei kuulunut vaikka joka extra kenttään laitoin soita Xxxx
Kannattanee katsoa sitäkin, millaiset akselit pyörässä on. Läpiakseli olisi tukevampi. Käytöstä sitten riippunee, että onko siitä oikeasti hyötyä.
Liikuva shikaani
02.06.2016, 19.53
Tänään se tuli, Slide 150 8.0 HD. Vajaa pari viikkoa kesti toimitus.
Äkkiseltään ihan jees pyörä mutta pikkasen harmittaa kun ei mitään kunnon manuaaleja mukana tullut, epämääräisiä pusseja missä sekalaista sälää, muoviholkkeja, metalliliuskoja, ruuveja yms... Pyörä kyllä sinällään ihan ajokuntoinen mutta olis kiva tietää mihin osat kuuluvat:seko:
Täytyy kyllä työkalujen kanssa ensimmäistä kertaa metsään lähteä kun tuntuu että puolet osista on jäänyt kiristämättä..
SamiMerilohi
02.06.2016, 20.06
Hetkinen, onko tuossa Canyonissa suora keula, eikä tapered? En huomaa sen levenevän alas kuvan perusteella, mutta saatan olla väärässä. Se hankaloittaisi keulan päivitystä parempaan, jos sellaista aikoo joskus tehdä.
Taitaa olla suora, koska pykälää kalliimmassa mallissa emäputki on selvästi kartioitu ja mainitsevatkin sen vielä erikseen.
Tänään se tuli, Slide 150 8.0 HD. Vajaa pari viikkoa kesti toimitus.
Muutaman sata kilometria ajaneena, ainakin itse olen tosta tykännyt :) Moneen ajoon sopiva eikä se niin "painava" ole polkulenkilläkään. Ite odottelen takuusta edelleen omaani uutta rockeria, toivottavasti sulla ei ole samaa vikaa edessä. Vaikutti kyllä valuvialta tossa omassa. Kerkesin siis ajaan noin kuukauden, jonka jälkeen tuli tauko. Huomenna onneks saan palikan haettua postista ja pääsee viikonlopuks rymyään poluille ja mäkeen.
Missä hinnoissa zr team 7.0 on ollut päivän alessa? Onko kukaan sattumoisin seurannut millaisella syklillä nuo pyörii?
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
orc biker
03.06.2016, 00.13
Missä hinnoissa zr team 7.0 on ollut päivän alessa? Onko kukaan sattumoisin seurannut millaisella syklillä nuo pyörii?
Aiempina vuosina suosituimmat koot ovat näitä main, tai jopa aiemminkin, jo loppuneet. Ehkä talvella saattaa olla jotain alennusta muutaman kympin, max. satasen, jos niitä sitten vielä on ja missä koossa sitten onkaan. On aika hankala nähdä odottamisella saavutettavan mitään, kun mikäänhän ei edes takaa ensi vuoden mallien hintoja, mutta niihin saattaa joutua turvautumaan, jos ei tule enää lisää pyöriä. Radon valmistaa noita jonkinlaisissa erissä, joten sieltä ei aina tule uutta pyörää kysynnän mukaan, vaan tietty määrä, joka myy loppuun tai ei. Alennukseen päätyvät ne myymättömät kappaleet (usein siis pienin ja isoin koko) ennen ensi vuoden mallien tuloa loppuvuodesta.
Tupla.. Saa poistaa.
Voit poistaa itse muokkaamalla viestiäsi. Sieltä löytyy poisto.
Liikuva shikaani
03.06.2016, 08.27
Muutaman sata kilometria ajaneena, ainakin itse olen tosta tykännyt :) Moneen ajoon sopiva eikä se niin "painava" ole polkulenkilläkään. Ite odottelen takuusta edelleen omaani uutta rockeria, toivottavasti sulla ei ole samaa vikaa edessä. Vaikutti kyllä valuvialta tossa omassa. Kerkesin siis ajaan noin kuukauden, jonka jälkeen tuli tauko. Huomenna onneks saan palikan haettua postista ja pääsee viikonlopuks rymyään poluille ja mäkeen.
Okay, keksitkö tarkoitusta noille osille, metalliliuskoille ja ruuveille jossa mukana pienenpieniä tarralappuja? holkit oli etuhaarukan tokeneja ja muoviklipsit liittyy jarruihin mitä nyt eilen sain selvitettyä.
Hitto kun kuvien lataaminen tänne on niin vaivalloista...
Ilmeisesti tähän 5.0 raatoon ei kannata laittaa metallitassuja jarruttamaan.? Entäs jos päivittän jarrulevyt esmes: Deoren SM-RT66 (http://www.bikester.fi/pyoranosat/jarrut/levyjarrut-tarvikkeet/jarrulevyt/330410.html)?
Jarrutellaan kuitenkin vakiopalat loppuun, mutta sitten vaihtuu levyt. Tarvittaessa aiemminkin. :)
Aiempina vuosina suosituimmat koot ovat näitä main, tai jopa aiemminkin, jo loppuneet. Ehkä talvella saattaa olla jotain alennusta muutaman kympin, max. satasen, jos niitä sitten vielä on ja missä koossa sitten onkaan. On aika hankala nähdä odottamisella saavutettavan mitään, kun mikäänhän ei edes takaa ensi vuoden mallien hintoja, mutta niihin saattaa joutua turvautumaan, jos ei tule enää lisää pyöriä. Radon valmistaa noita jonkinlaisissa erissä, joten sieltä ei aina tule uutta pyörää kysynnän mukaan, vaan tietty määrä, joka myy loppuun tai ei. Alennukseen päätyvät ne myymättömät kappaleet (usein siis pienin ja isoin koko) ennen ensi vuoden mallien tuloa loppuvuodesta.
Juu kahlatessa tätä topicia läpi huomasin, että todella aikaisessa vaiheessa vuotta ollaan jo myyty eioota. Nyt kun hinnat eivät ole enää aivan niin kilpailukykyiset kuin ennen niin ehkä varastokin kestävät pidempään. Kesällä haluan kyllä ajaa, joten laitan tilauksen vetämään. :cool:
Voit poistaa itse muokkaamalla viestiäsi. Sieltä löytyy poisto.
Eilen illalla laitoin viestit Tapalkin kautta kännykällä ja siinä onnistui se tuplaviestikin jotenkin tulemaan. Tapalkista en saanut viestiä poistettua, mutta tänään koneelta poisto onnistui suoraan kuten mainitsitkin.
Ilmeisesti tähän 5.0 raatoon ei kannata laittaa metallitassuja jarruttamaan.? Entäs jos päivittän jarrulevyt esmes: Deoren SM-RT66 (http://www.bikester.fi/pyoranosat/jarrut/levyjarrut-tarvikkeet/jarrulevyt/330410.html)?
Jarrutellaan kuitenkin vakiopalat loppuun, mutta sitten vaihtuu levyt. Tarvittaessa aiemminkin. :)
Resin only lukee levyissä, nuo ovat sitten center lock eikä 6 pultti kiinnityksellä kuten linkin levyt näemmä ovat
No niinpä onkin.. Voi pahus. No eiköhän nuo resin-palat ole ihan ok.
SamiMerilohi
03.06.2016, 12.06
Nämä käyvät. (http://www.bikester.fi/shimano-deore-sm-rt64-jarrulevyt-center-lock-musta-305680.html)
Alkaa ehkä jo lipsua aiheesta, mutta aloin miettiä tuota ZR Team 5.0:n joustokeulaa. Siinä on siis Suntour XCT, josta löytyy preload adjuster eli tästä lonkalta suomennettuna jousen esijännityksen säätö. Mitä sillä käytännössä tehdään, tai siis mihin se ajaessa vaikuttaa?
orc biker
03.06.2016, 14.32
Mitä sillä käytännössä tehdään, tai siis mihin se ajaessa vaikuttaa?
Tuosta löytyy kattava selitys: http://www.sram.com.cn/sites/default/files/techdocs/rockshox_suspension_theory_10-replica.pdf
Okay, keksitkö tarkoitusta noille osille, metalliliuskoille ja ruuveille jossa mukana pienenpieniä tarralappuja? holkit oli etuhaarukan tokeneja ja muoviklipsit liittyy jarruihin mitä nyt eilen sain selvitettyä.
Hitto kun kuvien lataaminen tänne on niin vaivalloista...
Eikös ruuvit ole pullotelineiden kiinnitystä varten?
No nyt siellä on ainakin 8.0 10% alennuksessa: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-463503/wg_id-117
Raadilta kaivataan pientä kokoapua myös minulle!
Olen aikaisemmin ajanut 26" täysjoustolla, jonka myin siirtyäkseni 29" menopeliin. Hakusessa on jäykkäperäinen, sillä täysjoustolla tuntui menevän energiaa liikaa vain rungon keikuttamiseen.
Tavoitteena on xr race 7.0 tai 8.0 mutta runkokoosta en ole varma. Pituutta on 182cm ja inseam noin 88cm. Pitkät kädet ja jalat suhteessa muuhun kroppaan, selkä on melko lyhyt. Aikaisempi nojatuoliversio radon oli slide mallistoa ja muistaakseni 20 runkokooltaa.
Mihin kallistuisitte? 20 vai 18? Onko ketään samoilla mitoilla?
Onko kenelläkään mahdollisuutta ottaa kantaa kokoasiaan? Yritin kahlata vanhoja tekstejä läpi mutta sieltä ei ole apuja tarjolla.
Makkarainen
04.06.2016, 14.59
Itellä on ZR Race 8.0 ja koko 18" ja pituutta 178 cm, itselle juuri oikea koko, sulle 20" voisi olla oikea koko
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kyllä odottavan aika on pitkä..
Perjantaina viimeisin päivitys Hampurista aamulta, sen jälkeen ei mitään. Toimiiko/näkyykö tuo seurantakoodi postin järjestelmässä ihan samalla tavalla.?
DHL:n koodi taisi toimia postin systeemissä niin, että katsot DHL:n seurannasta kollin ID:n, lisäät siihen eteen J-kirjaimen ja syötät sen postin seurantaan.
Kyllä se toimi suoraan kunhan paketti on suomessa.
Joo, kyllä se ilmeisesti pelittää. Mutta kyllä kestää toimitus.. Edelleenkään ei mitään tietoa paketista. Yleensä kamat Euroopasta maks viikossa kotia saakka, mutta nyt ei edes olla tultu Suomeen saakka.
Liekkö sitten lentorahtina tulleet aiemmin tilatut kamat.
No, pianhan se myräkkäkin saapuu. Eipä sillä fillarilla silloin huvittais polkeakaan..
03.06.2016, 08:24 Uhr, Hamburg
Die Sendung wird ins Zielland transportiert und dort an die Zustellorganisation übergeben. (Homepage / Online Sendungsverfolgung: http://www.posti.fi/ )
02.06.2016, 08:28 Uhr, Hamburg
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
31.05.2016, 12:35 Uhr, Neuwied
Die Auslands-Sendung wurde im Start-Paketzentrum bearbeitet.
30.05.2016, 16:04 Uhr
Die Auftragsdaten zu dieser Sendung wurden vom Absender elektronisch an DHL übermittelt.
SamiMerilohi
07.06.2016, 23.36
Sama homma, hitaasti menee täälläkin. Tilaus sunnuntaina 29. päivä toukokuuta, DHL:n seuranta aktivoitui 30. päivä ja vasta tänään paketti lähti Saksasta Suomeen. Ei taida tulla tällä viikolla.
Jostain käsittämättömästä syystä meni viikko siihen, että paketti siirtyi Etelä-Saksasta Hampuriin. Harmittaa, haaveena oli polkea Pirkan Pyöräily (tämän viikon sunnuntaina) uudella pyörällä.
orc biker
08.06.2016, 02.45
Sama homma, hitaasti menee täälläkin. Tilaus sunnuntaina 29. päivä toukokuuta, DHL:n seuranta aktivoitui 30. päivä ja vasta tänään paketti lähti Saksasta Suomeen. Ei taida tulla tällä viikolla.
Jostain käsittämättömästä syystä meni viikko siihen, että paketti siirtyi Etelä-Saksasta Hampuriin. Harmittaa, haaveena oli polkea Pirkan Pyöräily (tämän viikon sunnuntaina) uudella pyörällä.
Siis menikö paketin liikkumiseen siitä, kun se oli oikeasti DHL:n hallussa, noin pitkään, vai lasketko siitä elektronisesta jäljestä eli seurantakoodista sen? Koska yritykset usein tekevät sen hyvissä ajoin, mutta itse paketti päätyy kuljetusfirmalle vasta monen päivän päästä.
SamiMerilohi
08.06.2016, 09.44
Mon, 30.05.2016 16:04 a.m./p.m.
--
The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically
Tue, 31.05.2016 12:30 a.m./p.m.
Neuwied, Germany
The international shipment has been processed in the parcel center of origin
Tue, 07.06.2016 02:53 a.m./p.m.
Hamburg, Germany
The international shipment has been processed in the export parcel center
Tue, 07.06.2016 08:27 a.m./p.m.
Hamburg, Germany
The shipment will be transported to the destination country and, from there, handed over to the delivery organization. (Homepage / online shipment tracking: http://www.posti.fi/)
Ymmärtääkseni paketti on ollut jo 31. päivä DHL:n hallussa.
No sulla meni hiukka myöhempään tuo. Omani tosiaan koodattiin 31 päivä, kuten sinulla, mutta lähti (vai lähtikö sittenkään) jo Hampurista 3.6. No, sulla vierähtää vielä enemmän sitten toimitus, ellei sitten ole rekan/laivan/aasin lastaus kestänyt todellakin eiliseen saakka ja nyt vasta lähtenyt liikkeelle minunkin paffiloora.
SamiMerilohi
08.06.2016, 10.15
Oletettavasti DHL:n kaveri polkee sen pyörän Saksasta tänne, ja siksi kestää.
Sattumanvarainen kokeilu postin sivuilla paketin koodilla.
Ja Fu- tummmmm, siellä se paketti näkyy. Tänään saapunut maahan ja huomenna päivällä perillä. Kylmän viileästi kyllä sillä fiiliksellä että joudun sen paketin itse hakemaan postista kuitenkin..
Fillari saapui ja tulihan se heti koottua. Kysymys onkin mihin nuo neljä rosteriset kuusiokolo-ruuvia kuuluisi laittaa, vai onko ne "varuilla". Ja sitten neljä ovaalia tarraa.. Kai niillekin on joku paikkansa.?
SamiMerilohi
09.06.2016, 11.59
Voi bendels, mulla ei ole vielä paketti edes Suomessa. Ensi viikolle menee siis. Olisko pullotelineen ruuvit?
No kappas! Sieltähän ne tosiaan uupui! Tarratkin/kunityynyt mitälie ilmeisesti kuuluu myös sinne. Ilmeisesti pullotelineen/pumpputelineen alle naarmuja ehkäisemään. Pitää tänään lähteä heti pienelle lenkille ja varmistaa pyörän toimivuus.
Tsekkaa postitusnumerolla ilman mitään J kirjainta. Yks kaks se vain näkyi postin seurannassa. Eli laivamatka kesti sen pe-ke.
No kappas! Sieltähän ne tosiaan uupui! Tarratkin/kunityynyt mitälie ilmeisesti kuuluu myös sinne. Ilmeisesti pullotelineen/pumpputelineen alle naarmuja ehkäisemään. Pitää tänään lähteä heti pienelle lenkille ja varmistaa pyörän toimivuus.
Tsekkaa postitusnumerolla ilman mitään J kirjainta. Yks kaks se vain näkyi postin seurannassa. Eli laivamatka kesti sen pe-ke.
Ne tarrat on mun mielestä vapaasti sijoitettavissa, itse siis laitoin yhden pumpun pään alle ettei hakkaa runkoon ja loput on varalle.
Juomapullot eivät telineessä ole runkoon ottaneet kyllä yhtään kiinni kun teline tulee sopivasti ulos (Radonin oma kympin teline)
Jos niputat ohjaamon vaijereita kannattaa sivuille laittaa heti suoja tarrat, itse en tajunnut tsekata ja hankaus jäljet löytyy jo..
Noniin arvon foorumiammattilaiset; nyt on aika loistaa!
Olen nyt jahkaillu kovaa Jaakobinpainia noin vuoden itseni kanssa uuden fillarin hankinnasta. Olen aikaisemminajellut 26 tuumaisella Radonin Stage 6.0 –täysjoustolla. Perheenlisäyksenvuoksi se jousi myyntiin ja olen vain nauttinut työmatkoista cyclocrossinselässä.
Nyt hakusessa on jäykkäperäinen 29 tuumainen maastopyörä. Kyselinaikaisemmin runkokokoa ja päädyin pienellä avustuksella 20 kokoon: olen 183cmpitkä ja haaramitta 89cm. Pitkät jalat ja kädet, selkä mallia tynkä.
Nautin monipuolisesta ajosta, aina nopeista neulaspoluistahieman teknisempään maastoon. Haluan monipuolisen laitteen, joka palvelisivielä pitkään. Olen pitkään jahkaillut tuon ZR Race 7.0 ja 8.0 välillä:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-7.0-463611/wg_id-117 (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-7.0-463611/wg_id-117)
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-8.0-463631/wg_id-117 (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-8.0-463631/wg_id-117)
Mikä on se olennainen ero näiden kahden mallin välillä,josta kannattaa maksaa tuo hinnan erotus? XT erot määrällisesti vaihtelevat,mutta onko järkeä? Valitettavasti nämä kaksi mallia eivät ole PÄIVÄÄKÄÄN olleettarjouksessa, joten Bike-Discountin osalta ei ole apua tullut.
Arvostaisin perusteltuja ja eritoten subjektiiviamielipiteitä, niitä tarvitaan J
Kiitos!
Villinä korttina ottaisin mukaan Bike-Discountin 27,5tuumaisen:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-27%2C5-7.0-463591/wg_id-6666 (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-27%2C5-7.0-463591/wg_id-6666)
Tässä olisi ainakin alennukset päällä ja vaikuttaamielenkiintoiselta. Tässä on halvemmalla saatavissa tukevat läpiakselit. Mitkäovat olennaiset erot rengaskokojen välillä? En ole ajanut kuin 29 kokoista.
JustinTime
09.06.2016, 17.52
29-fillareissa vain 8.0-mallissa on läpiakselit, vaikka 7.0-rungon sanotaan virheellisesti olevan X12. Toinen mielipiteitä jakava ero on keulaosastolla, mutta muuten en ota siihen kantaa.
Meillä on tuo kyseinen 27.5" maasturi, ja koen sen olevan hyvä ainakin sen alle 170cm pituiselle kuskille. Mielestäni ainoat miinukset tuossa ovat kiekot jotka eivät ole tubeless-sopivat, ja noita kaikkia mainittuja malleja koskeva (meillä vaihtoon mennyt) kova satula. Pulleiden juurakoiden seassa lienee isompi rengas olisi hiukan parempi?
Canyonilta tuohon vertailuun sopisi vielä Grand Canyon AL SLX 7.9 (1499,-), mutta toimitukset isoimmille rungoille näyttivät menevän heinäkuun alkuun. Radoneissa keulakulma on 70° ja Canyonissa 68.5°, jos sen kokee merkitykselliseksi.
Olen sen verran pidempi että puhtaasta kokeilunhalusta taida testata 29 kokoa seuraavassa fillarissa. Ovatko läpiakselilla ajaneet huomanneet mitään oleellista eroa ns. normaaliin pikalinkkuun? Onko se todella tukevampi niin että vaikuttaa ajossa?
Sitten tuosta keulasta. Olen aika nöösi, mutta vaikka olen ajanut selkeästi kalliimpia pyöriä, en paljoakaan ole huomannut eroa. Miten arvioisit noiden kahden keuloja ja eroja?
20km lenkki vedetty. Takavaihtajaa saisi hieman säätää, kun vaatii välillä pari napsausta, että vaihtaa yhden pienemmälle. Kuinkas tämän teen? Ongelma esiintyy lähinnä 9->8 ja 8->7
Jos vaihtajaa pitää saada pienemmälle rattaalle helpommin, vaihtajan säätömutterista pyöräytetään myötäpäivään varttikierros.
Kiittää. Kokeilen tehdä tuon aamusella. :)
29-fillareissa vain 8.0-mallissa on läpiakselit, vaikka 7.0-rungon sanotaan virheellisesti olevan X12. Toinen mielipiteitä jakava ero on keulaosastolla, mutta muuten en ota siihen kantaa.
Meillä on tuo kyseinen 27.5" maasturi, ja koen sen olevan hyvä ainakin sen alle 170cm pituiselle kuskille. Mielestäni ainoat miinukset tuossa ovat kiekot jotka eivät ole tubeless-sopivat, ja noita kaikkia mainittuja malleja koskeva (meillä vaihtoon mennyt) kova satula. Pulleiden juurakoiden seassa lienee isompi rengas olisi hiukan parempi?
Canyonilta tuohon vertailuun sopisi vielä Grand Canyon AL SLX 7.9 (1499,-), mutta toimitukset isoimmille rungoille näyttivät menevän heinäkuun alkuun. Radoneissa keulakulma on 70° ja Canyonissa 68.5°, jos sen kokee merkitykselliseksi.
Itse pohdiskelin samojen pyörien välillä ja päädyin lopulta Grand Canyon AL SLX 7.9. Aika näyttää oliko päätös hyvä.
Liikuva shikaani
09.06.2016, 23.04
Jos vaihtajaa pitää saada pienemmälle rattaalle helpommin, vaihtajan säätömutterista pyöräytetään myötäpäivään varttikierros.
Mitä säätömutteria tarkoitat? vaijerin kireyttä?
Makkarainen
11.06.2016, 19.23
Fillari saapui ja tulihan se heti koottua. Kysymys onkin mihin nuo neljä rosteriset kuusiokolo-ruuvia kuuluisi laittaa, vai onko ne "varuilla". Ja sitten neljä ovaalia tarraa.. Kai niillekin on joku paikkansa.?
Taitaa olla pullotelineen kiinnittämistä varten. Omaan tilasin ruuvit erikseen mustana, niin jäi sitten rosteriset ylimääräiseksi[emoji15]
SamiMerilohi
13.06.2016, 23.40
Pyörä saapuikin yllättäen jo perjantaina, ja nyt on otettu vähän tuntumaa. Kyseessä siis ZR Team 29" 5.0. Päivitin saman tien renkaiksi Continentalin Race Kingit, koska pyörän mukana tulleet Schwalbet rullasivat vähän heikosti asfaltilla. Sunnuntaina ajoin Pirkan Pyhän, eli 40 km lenkin asfalttia ja hiekkatietä. Tänään oli sitten ohjelmassa polkuajoa Kaupissa. Ensimmäinen huomio oli, että pyörän koko on juuri sopiva. Pyörä on melko korkea, ja jalat yltävät juuri ja juuri satulan päältä maahan, mutta kun ajoasentoon pääsee, on tuntuma erinomainen.
Komponentit ovat tässä halvimmassa mallissa hinnat alkaen -tasoa, mutta useimmissa tapauksissa se ei ole haitannut. Erityisesti vaihteisto on ollut positiivinen yllätys. Etuvaihtajaa ei ole hirveästi tarvinut käyttää, keskimmäisellä eturattaalla (30t) takapakan tarjoamat välitykset riittävät hienosti. Takavaihtaja vaihtaa varmasti, ja Altus-vaihdekahvat yllättivät toimivuudellaan. Vaihteita saa vaihdettua alaspäin yhden, kaksi tai kolme kerrallaan, riippuen vivun painalluksen pituudesta. Luulin tämän ominaisuuden olevan vain kalliimpien sarjojen kahvoissa. Isommalle vaihteelle pääsee vain yhden pykälän kerrallaan. Jarrutkin ovat varsin tehokkaat, eli ei niistäkään mitään valittamista.
500 euron pyöräksi runko on kyllä todella hieno. Alaputken sisällä kulkevat vaihdevaijerit, kartioitu emäputki, tyylikäs väritys jne. Suntourin joustokeula vastaa aika tarkasti odotuksia, eli se on todella painava eikä kovinkaan tunnokas tai herkkä. Selvästi pyörän heikoin lenkki, ja ainoa osa, joka tuntuu oikeasti huonolta. Menee varmaan ensimmäisenä vaihtoon (siis niiden renkaiden lisäksi).
Tiivistelmä ensimmäisten lenkkien tunnelmista on, että tässä sai pienellä rahalla todella paljon pyörää, ja heikkouksia pyörässä on yllättävän vähän.
Mulla taas nuo takavaihteet meinaa tökkiä.. Pitää viedä liikkeeseen säädettäväksi. Ei meinaa nyt tiputtaa isommalle vaihteelle kovin helpolla ja vaatii kaks klikkiä. Muuten meinaa vain miettiä vaihtamista. Sitten toisen klikin jälkeen sitten vaihtuukin kaksi vaihdetta isommaksi. Ei siinä muuta, mutta rykäsee inhottavasti. Pienemmille vaihteille vaihtaa tosin nätisti. Etupakka toimii kuin unelma.
Penkki on mulle kyllä tässä varmaan yksi kans vaihtamisen paikka. Perseeseen sattuu niin älyttömästi jo 20km lenkin jälkeen, ettei tiedä miten sitä olisi seuraavana päivänä. Mahtaa olla ajoasennossa moittimista..
Etuhaarukka on joo tosi raskas ja paukauttaa kovaäänisesti jo 15cm hypyssä katukivetykseltä ajotielle. 500e pyöräksi on kyllä hyvä, en ole omistanut ikinä näin hyvää fillaria, joten en osaa arvostaa usean tuhannen euron värkkejä. Onneksi näin.
Ja jos tuo haarukka tuosta nyt tässä vuoden aikana paukahtaa, niin rockshox 30 varmaan sitten tilalle.
Mulla taas nuo takavaihteet meinaa tökkiä.. Pitää viedä liikkeeseen säädettäväksi. Ei meinaa nyt tiputtaa isommalle vaihteelle kovin helpolla ja vaatii kaks klikkiä. Muuten meinaa vain miettiä vaihtamista. Sitten toisen klikin jälkeen sitten vaihtuukin kaksi vaihdetta isommaksi. Ei siinä muuta, mutta rykäsee inhottavasti. Pienemmille vaihteille vaihtaa tosin nätisti. Etupakka toimii kuin unelma.
Penkki on mulle kyllä tässä varmaan yksi kans vaihtamisen paikka. Perseeseen sattuu niin älyttömästi jo 20km lenkin jälkeen, ettei tiedä miten sitä olisi seuraavana päivänä. Mahtaa olla ajoasennossa moittimista..
Etuhaarukka on joo tosi raskas ja paukauttaa kovaäänisesti jo 15cm hypyssä katukivetykseltä ajotielle. 500e pyöräksi on kyllä hyvä, en ole omistanut ikinä näin hyvää fillaria, joten en osaa arvostaa usean tuhannen euron värkkejä. Onneksi näin.
Ja jos tuo haarukka tuosta nyt tässä vuoden aikana paukahtaa, niin rockshox 30 varmaan sitten tilalle.
YouTuben ihmeellisessä maailmassa on monia videoita millä pystyy itse säätämään (jos siis kiinostaa) takapakan toimintaa, tuo mainitsemasi ongelma kuulostaa ihan siltä että vaihde vaijeri olisi vain väärällä kireydellä.
Itselläni myös kiitos erään koivun oksan joka nätisti juuri vaijerin ja vaihtajan väliin meni oli hukassa toiseksi pienin ratas takaa kun vaihteet hyppäsikin suoraan 7. rattaalta 9. rattaalle.
Syy oli millin kaksi venynyt/siirtynyt vaihdevaijeri joten pienestä on monesti kiinni säädöt mutta nopeasti itse korjattavissa...
Itellä kans perse oli ~ekan viikon kipeä mutta nopeasti tottui eikä enään ole mitään ongelmia
Itsekin tyytyväinen ZR team 5.0 malliin, mukavasti yllättynyt miten polkemalla pääsee joka paikkaan mihin vain haluaa kun ikänsä ajanut pelkkää asfalttia (siis kauppaan tai kouluun, en oikeasti ajanut :D)
Vähän alkaa houkutella päivitykset kyllä, enimmäkseen hissisatulatolppa ja parempi keula. En vain tiedä millainen hyvä keula on edes ajaa, ei oikein kehtaisi pyöräliikkeitäkään vaivata kun ei ole oikeasti ostamassa uutta fillaria. Olettaen että tähän 5.0 on vielä järkevää vaihtaa keula? Mikähän kestäisi kovempaa maastorytyytystä kivien ja juurien seassa pohjailematta, pieniä hyppyjäkin tarkoitus opetella joskus. Ei nyt mitään DH menoa kuitenkaan.
Joo, niitä olenkin katsellut. Tuli vain mieleen että kun tuossa deoren takavaihtajassa ei ole barrel adjustmentiä, eli sitä vaijerin kireyden hienosäätöä, niin onko se tavallaan tuolla kahvassa?
Tuli kyllä todellakin huomattua että hienoa säätämistä on! Pikkuisen vedin löysiä pois, niin vaihteiden vaihtaminen meni ihan hirveäksi. Nyt sain suurin piirtein toimivaksi, mutta isommalle vaihtaessa takertelee.
Hyvä homma jos tuohon tottuu, olenkin antanut 3vk aikaa itselleni tottua tuohon penkkiin. Jos ei persberi totu, niin sitten pitää miettiä onko se oikeasti vääränlainen. Seuraavan päivän lenkki on kyllä erittäin tuskallista ajaa :D
Ja tohon penkkiin en kyllä tottunut vaan suosiolla vaihdoin ja oli elämäni parhaita ratkaisuja :D Ihan hirveä se vakiopenkki.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/380821/AIM-Sport-Plus-Satula tuon ostin itse, ei valittamista
Joo, niitä olenkin katsellut. Tuli vain mieleen että kun tuossa deoren takavaihtajassa ei ole barrel adjustmentiä, eli sitä vaijerin kireyden hienosäätöä, niin onko se tavallaan tuolla kahvassa?
Tuli kyllä todellakin huomattua että hienoa säätämistä on! Pikkuisen vedin löysiä pois, niin vaihteiden vaihtaminen meni ihan hirveäksi. Nyt sain suurin piirtein toimivaksi, mutta isommalle vaihtaessa takertelee.
Hyvä homma jos tuohon tottuu, olenkin antanut 3vk aikaa itselleni tottua tuohon penkkiin. Jos ei persberi totu, niin sitten pitää miettiä onko se oikeasti vääränlainen. Seuraavan päivän lenkki on kyllä erittäin tuskallista ajaa :D
Juurikin kahvan puolelta löytyy tämä säätö vaijerille niin etu kuin takavaihtajalle.
Tästä helpot ohjeet https://youtu.be/anZIgnxpCbw
orc biker
14.06.2016, 08.39
En vain tiedä millainen hyvä keula on edes ajaa
Älä vaihda, kun et koe tarvetta. Eiköhän tuo huollon puutteessa ala mennä parissa vuodessa selvästi huonommaksi, jolloin tunnet tarpeen. Näin säästät aikaa ja rahaa, kun ajat sinne asti tyytyväisenä. Ensi vuonna kuulemma Rock Shoxin keuloihin tulisi Motion Control ihan halpoihinkin malleihin, tosin vieläkin vähän epäilyttää, kun ei siitä montaa uutista ole ollut. Sitten ei ainakaan ole kummoista syytä useimpien ostaa muuta kuin "halpa" alle parin sadan keula.
Pohdin edelleen itse runkokokojen 18 ja 20 välillä. Voitko kertoa hieman omista mittasuhteistasi?
Minkä runkokoon tilasit? Kuinka pitkä olet ja mikä haaramitta?
orc biker
14.06.2016, 09.17
Pohdin edelleen itse runkokokojen 18 ja 20 välillä. Voitko kertoa hieman omista mittasuhteistasi?
Minkä runkokoon tilasit? Kuinka pitkä olet ja mikä haaramitta?
Minä ottaisin sinuna 18" ja tekisin siitä isomman tarvittaessa stemmiä pidentämällä ja ostamalla pidemmän satulatolpan, koska tuo vakio lienee riittävyyden rajalla, ehkä ei edes riitä. Ei tuossa isommassa juuri muutu kuin korkeus. En jaksa tarkistaa, mutta liekö sentin pidempi? Tosin sinulla on tosi pitkät jalat, mikä hämää normaalia valintaprosessia kummasti. Minä silti itse tekisin noin sinun mitoillasi, mutta en voi sanoa, että sinun pitäisi tehdä niin. Se on ihan oma päätöksesi. Se turvallisin valintaa lienee kuitenkin suositusten mukainen 20".
No nyt vaihteet vaihtuu yksitellen ja tuon vaihteen paukahtamisen luulen vain ominaisuudeksi. Ketju hyppää rattaiden yläpuolelta ja napsahtaa isommalle vaihteelle. Ei ole sulavaa, mutta ei kai myöskään vakavaa? :)
Älä vaihda, kun et koe tarvetta. Eiköhän tuo huollon puutteessa ala mennä parissa vuodessa selvästi huonommaksi, jolloin tunnet tarpeen. Näin säästät aikaa ja rahaa, kun ajat sinne asti tyytyväisenä. Ensi vuonna kuulemma Rock Shoxin keuloihin tulisi Motion Control ihan halpoihinkin malleihin, tosin vieläkin vähän epäilyttää, kun ei siitä montaa uutista ole ollut. Sitten ei ainakaan ole kummoista syytä useimpien ostaa muuta kuin "halpa" alle parin sadan keula.
Alkoi tarvetta ilmestyä kun keulan lukituksen säätönamiska ja sen alapuolella oleva namiska lensi huitsin nevadaan porrasajossa. Vielä pitäisi lyödä kasaan ja toivoa että toimii. Samoin Kyllähän nuo pohjaavat kun joltain nyppylältä kovempaa tulee alas, toisaalta pitää myös opetella painon siirto taakse paremmin koska eihän kaikkea voi laittaa keulan työksi kun pudotusmatka kasvaa
Riittää tuo aloittelijan ajoihin mutta on helppo nähdä miksei siihen voi luottaa kun alkaa vauhtia tulla enemmän ja maasto vaikeutuu. En itsekään tiennyt että innostuisin vaikeammasta maastosta ja tekniikan harjoittelusta noin. Nyt on varaa panostaa keulaan kun pyörän oston aikaan oli aika tiukilla että saa koko pyörää. Pitäisi vain tietää onko voimansiirron osat niin pitkäikäisiä että joku 250-300e keulan ostaminen tähän kannattaa (tuo rockshox gold 30 tk esim?)
SamiMerilohi
14.06.2016, 11.37
Saahan sen voimansiirronkin päivitettyä tai ostettua uusia osia hajonneiden tilalle. Koko voimansiirron päivitys on n. 300 € setti jos ei ihan hienointa hifiä tarvi, ja yksittäiset osat muutamia kymppejä.
Antero. Mulla on 2013 mallin zr race 18 ja jalat 87,5 ja varsi 182,5cm. Satulaputki on sitten aika tapissa. Mutta niinhän meillä m/l välikoon miehillä on usein tämä vaikeus. Teknisempään ajoon 18" passeli, mutta, koska on myös täpäri, niin raadolla on vedetty vain helpot jämit ja rattamaratonit. Olenkin kaipaillut hieman pitempää ohjaamoa radonin 18" koon sijaan ja tilasinkin kuiturunkoisen xxl:n rokkikoneen 19" koossa. Raadosta tulee osittainen elintenluovuttava pojan 16" koon zr race 5 malliin ja runko jää odottamaan pojan kasvua. Jännää on nähdä, kun tulee millainen härpäke tuo rock machine on... Taidankin avata uuden langan tuolle merkille:)
tumbelowski
15.06.2016, 20.51
Radonin R1 on tähän tietoon valikoitumassa ensimmäiseksi maantiepyöräkseni. Koko vaan mietityttää kovin kun koeistumaan / ajamaan ei pääse. Olen itse 184 cm pitkä ja inseam n. 84 cm. Kävin testaamassa XXL:n Rock Machine 900:sta eilen 56 kokoisena. Se tuntui ajoasennoltaan ja geometrialtaan liian pieneltä minulle (tosin ei tietenkään tappiin asti säädettynä ja on luonnollisesti eri merkkinen ja eri rungon geometria). Ajoasento tuntui ahtaalta. Toki tosiaan maantiepyöräkokemusta ei ole, joten oikean asennon määritelmä on itselle vielä hakusessa. Ja tiedän, että tässä tapauksessa olisi fiksumpaa ostaa kivijalasta suoraan ja sitä kautta hakea oikea koko, mutta haluaisin suoraan 105 osasarjalla olevan ja se jättää kotimaan markkinat pääosin pois laskuista. Eli summasummarum, onko palstalla R1 omistajia ja jos on, niin osaatteko antaa osviittaa olisiko tuo Radonin geometria 58 koossa minulle liian iso?
Tietääkö / voiko joku team 5.0 omistava vilkaista miten päin & missä järjestyksessä nämä keulan laakerit yms menee?
Hommat meni hyvin siihen asti että aloin kasaamaan takaisin läjään, huomasin tankoa laittaessa että letkut on solmussa, laskin keulaa ja järkevänä kun en irrottanut etukäteen rengasta niin painovoiman avustuksella keulaputki sinkosi alalaakerin ja kartion mäkeen enkä ottanut kuvaa miten päin ne alunperin olivat. Koitin kerran laittaa kasaan mutta tuo kartio (vasemmalla leveä rengas) on höttöistä ainetta ja alkoi vääntymään.
ps. olisi varmaan kannattanut käyttää tuo alkuperäinen suntour XCT keula irti ennen rock shoxin taperedin ostoa, luotin vain Radonin sivuihin missä luki että tapered keulat sopii team mallistoon. Nyt tuohon varmaan tarvii jotain palikkaa(?) että saa tapered keulan asennettua, en tiedä mitä rock shoxin mukana tulee
e: suntour on siis suoralla putkella
http://i64.tinypic.com/2s8pczk.jpg
http://i65.tinypic.com/2u4o6ra.jpg
Ja tohon penkkiin en kyllä tottunut vaan suosiolla vaihdoin ja oli elämäni parhaita ratkaisuja :D Ihan hirveä se vakiopenkki.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/380821/AIM-Sport-Plus-Satula tuon ostin itse, ei valittamista
Tämähän oli hyvä vinkki. Kävin hakemassa samanmoisen. Ilman mitään satulan hienosäätöjä tuntui perse tykkäävän heti. Tuo perus-satula on kyllä niin perseestä ettei mitään järkeä. Tuntui että jokaiseen pieneenkin töyssyyn sai perseen nostaa satulasta ettei jyrise suoraan selkärankaan. Suosittelen budjettimiehille.
Tämähän oli hyvä vinkki. Kävin hakemassa samanmoisen. Ilman mitään satulan hienosäätöjä tuntui perse tykkäävän heti. Tuo perus-satula on kyllä niin perseestä ettei mitään järkeä. Tuntui että jokaiseen pieneenkin töyssyyn sai perseen nostaa satulasta ettei jyrise suoraan selkärankaan. Suosittelen budjettimiehille.
Sen satulan kuuluukin olla kova, eikä tuollainen motonentin sohva.
Miksi?
Kovalla penkillä oli ikävä ajaa, pehmeällä penkillä on kiva ajaa.
Mikä meni väärin?
SamiMerilohi
20.06.2016, 21.47
Itsekin olen satulan vaihtoa harkinnut, kun ei ole vajaan kymmenen lenkin jälkeen perse tottunut tuohon vakiomalliin. Ei nyt tietenkään mitään jousitettua sohvaa, mutta mikä muka on todella kovan satulan etu?
orc biker
20.06.2016, 21.50
Miksi?
Kovalla penkillä oli ikävä ajaa, pehmeällä penkillä on kiva ajaa.
Mikä meni väärin?
Satulan kuuluu olla sopivan kova, niin kova kuin takamus kestää tottua. Se hiertää vähemmän ja siihen uppoaa vähemmän, mikä on hyvä verenkierrolle. Tosin tuo kova satula -juttu on sinällään vähän hassu, kun jotkut sanovat sen niin kuin karskisti, että ei sen kuulu olla mikään sohva, mutta sitten heillä itsellään on vaipat housuissa pehmustamassa sitä kovaa satulaa.
Tuo vakiona tullut näyttää kaiken tavoin huonolta satulalta, että kannattaa tosiaan vaihtaa. Monestihan se vaihto menee pieleen, mutta sitä ei välttämättä huomaa, ellei aja kovin pitkiä lenkkejä. Pehmeä satula on helpompi valinta, koska se antaa paljon anteeksi suunnittelussa, koska eihän se kovan tavoin niin nopeasti tunnu epämiellyttävältä.
SamiMerilohi
20.06.2016, 21.53
Satulan kuuluu olla sopivan kova, niin kova kuin takamus kestää tottua. Se hiertää vähemmän ja siihen uppoaa vähemmän, mikä on hyvä verenkierrolle. Tosin tuo kova satula -juttu on sinällään vähän hassu, kun jotkut sanovat sen niin kuin karskisti, että ei sen kuulu olla mikään sohva, mutta sitten heillä itsellään on vaipat housuissa pehmustamassa sitä kovaa satulaa.
Kuulostaa siltä, että kovan satulan edut ovat sitä suuremmat mitä pidempää lenkkiä ajaa?
Voihan se kovempi & kapeampi olla parempi pitkällä rupeamalla mutta on tuo motonetin sohva ainakin omassa ajossa 100x parempi kuin vakiona tullut lätyskä. En halunnut edes lähteä ajamaan sen kanssa kun oli perse hellänä edellisestä lenkistä.
Pitää katsoa kun sen aika tulee, nyt on paljon muuta kehitettävää kuin istumalihaksien kovettaminen :D
Minusta taas lyhyessä ajossa saa juurikin olla kova satula. Säämiskähousujen kanssa maastossa toimisi ihan hyvin koko hiilarinen jakkarakin.
Se sohva on vaan sohva, ei sellainen kuulu urheiluun.
En oikein tykkää uudemmista castellin aero bibseistäkään edes maantiellä, koska noissa on hivenen aiempaa paksumpi pehmuste. Tulee taas se sohvalla istumisen tunne. Onneksi maastoon tarkoitetuissa bibseissä on huomattavasti ohuempi pehmuste.
Jos se ei kerran kuulu urheiluun niin sitten se on niin. Satulan poistamalla kokonaan saa tästäkin extreme lajin
Blackborow
20.06.2016, 22.25
Kyllä. Urheilun kuuluu olla verta, hikeä ja kyyneleitä. Ei se saa missään nimessä olla mukavaa. Näinhän opetettiin jo peruskoulussa ja se tässä kansassa kyllä näkyy.
Jännä juttu että tuo motonetin "sohva" tuntuu kouraan kovemmalta kuin tuo originelli. Ehkä se vaan sopii omaan perseeseen paremmin. (hieno)Säätämättäkin se on vielä. Originellillä tuli ajeltua yli 250km ja ei perse tottunut.
Parempi se on minusta hakea kahenkympin penkki että voi ajaa ilolla kuin tilailla erinäistä satsia erilaisia penkkejä isolla rahalla. Kun ei tiedä mitä hakee niin voi olla tyytyväinen vähäänkin. Pitkät listat tuli selailtua satuloita eri kaupoista ja kun ei testaamaan pääse niin hain (lähes)halvimman. Tilailee sitten parempaa kun siihen on tarvetta ja tajuaa mitä hakee siltä penkiltä. Ajellahan voi vaikka anaalitapilla jos sillä tyytyväiseksi tulee.
orc biker
20.06.2016, 22.37
Jälleen näitä pyöräilyn ikiaikaisia "totuuksia". Pitää tehdä jotenkin, koska niin nyt vain pitää tehdä, oli siinä järkeä tai ei, eikä siinä useimmiten ole, koska järkeville asioille löytyvät järkevät perustelut.
Hyvä satula on sopivan napakka, sopivan leveä istuinluille, sopivan tasainen poikittaissuunnassa ja sopivasti nokkaa kohti laskeva pituussuunnassa. Nokassa ei ole halkiota. Sen takia, että tuollaisella satulalla paino pysyy pääosin istuinluilla ja siten verenkierto pysyy hyvänä, eivätkä hermotkaan jää puristuksiin. Kovempaan uppoaa vähemmän, joten se hankaakin vähemmän, mutta rajaa menee siinä, mihin istuinluut pystyvät tottumaan. Jos ei yksinkertaisesti totu, vaan jatkavat kipeytymistä tai muuten tuntuu hankalalta, niin sitten se on liian kova, eikä sellaisella ajamisesta tule mitään, eikä sellaista ajamista tule kovin paljoa tehtyä.
alteregoni
21.06.2016, 01.03
Niiiii-i. Mun mielestä paras satula on se mistä oma perse tykkää. Kyllä minäkin muutamaa "huippu penkkiä" kokeillut mutta, huomannut että näin hermovaurion omaavanani en kykene kovaa satulaa käyttämään. Jalasta lähtee tunto tosi nopeesti. Jokaiselle jotain. Mun mielestä aivan turhaa kiistellä, että mikä on oikea satula ja mikä ei.
Mä kävin ostamassa viime viikolla tämän: http://goo.gl/jvIGaa ja yli 200km takana ilman ääretöntä tuskaa.
Kyllä tässäkin saa pidemmässä ajossa perseen puutumaan, mutta samanlainen kipu on poissa. Katson kovempaa jakkaraa tilalle, kun tulee ostettua housut, jossa on säämiskät. Pidemmillä ajoilla tuppaa hanuri hikoamaan enemmän ja 50km jälkeen alkaa haitata hiertymät.
Täällä kun on muitakin ZR Team 5.0:n vastikään hankkineita, niin pitääpä itsekin kirjoitella kokemuksia. Itsellä siis 2015 mallinen pyörä joka on kyllä ollut erinomainen hintaisekseen. Työmatka ja yleisajoon alunperin ostin, mutta maastoajoa on tullut koko ajan enemmän. Suurin osa ajoista tulee kuitenkin maantiepyörällä, joka sekin Radon.
Heti aluksi vaihdoin Suntourin keulan Rock Shoxin XC30 jousimalliin, joka osoittautui Suntouria huomattavasti paremmaksi ja herkemmäksi. Muuten Suntourikin olisi mennyt omassa ajossa, mutta siinä loppui jousto ilmojen kylmettyä pakkaselle, elastomeerit kait jäätyivät. Tuota Rock Shoxia on testeissäkin ihan kohtuu keulaksi kehuttu ja ilmakeuloja helpompi huollettavuus ja ehkä vähempi huollontarve on plussaa.
Satula vaihtui myös Motonetin malliin ja renkaat vaihtuu jossain välissä ehkäpä Race Kingeihin.
Nopeaa toimintaa Radonilta ja DHL.ältä.
Pyörän maksu kuitattiin vastaanotetuksi ja näinollen tilauksen käsittely ja lähetys torstaina 16.6. Maanantaina 20.6 DHL kiikutti pyörän perille itä-uusimaalle. Lähetyksen seuranta toimi hyvin koko matkalta, myös suomen puolella.
Pyörä on Radonin TCS 7.0 Disc, kerron silläkin uhalla että saan haukut varustellun (ylipainavan) pyörän ostosta :) Itse en ole vielä pyörää nähnyt, tilasin sen toiseen osoitteesen. Pyörä tulee kestopäällyste- ja hiekkatie ajoon vanhan maastopyörän tilalle.
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-tcs-7.0-disc-men-464639?currency=1&delivery_country=39
En löytänyt topickia, jossa voisin kysyä tyhmän kysymyksen.
Etupyörän laakerisuojus oli lähtenyt irti ja sisälle oli päässyt moskaa.. Pitäisikö sen muovisen suojan pysyä ihan itsellään siinä laakereiden suojana vai mitä tässä nyt on päässyt käymään.?
Pitää ilmeisesti putsata laakerit ja laittaa vaseliinit sisälle, ettei kulu hiekan ja moskan takia laakerit, mutta kuinka sen suojan kanssa tehdään?
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-sage-carbon-ultegra-465343?utm_campaign=160622_BD&utm_medium=E-Mail&utm_source=newsletter
Alle 1500ekuu hiilikuitu radoni ultegralla.
Halpaa sanoisin.
Suosittelen välttämään kauppaa kuin ruttoa jos on mahdollista ostaa muualta, aivan käsittämättömän huono asiakaspalvelu.
Koitin udella mikä ohjainlaakeri zr team 5.0 on ja onko heillä tapered keulalle crown racea koska pyörässä on tapered ohjainlaakeri mutta suoran kaulaputken keula jossa suora -> tapered crown race systeemi.
Ensin kerrottiin että pyörä on tehty tapered keulalle, sitten että ohjainlaakeria ei tarvitse vaihtaa parin viestin verran, sitten että ei heillä ole reduction conusta myynnissä mitä ikinä sillä tarkoittikaan ja viimeiseen viestiin että ei siihen mitään tapered keuloja voi asentaa. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa vastata normaalisti.
http://oi67.tinypic.com/wmbdsm.jpg
orc biker
29.06.2016, 18.22
Suosittelen välttämään kauppaa kuin ruttoa jos on mahdollista ostaa muualta, aivan käsittämättömän huono asiakaspalvelu.
Joo, sieltä ei aina saa järkevää vastausta, vaan usein jopa vinoilua. Ja tuo viimeisin saamasi vastaus on pelkkää käsittämätöntä tietämättömyyttä tai mitä lie. Suosittelen edelleen mittaamaan sen itse tai sitten ihan vain luottamaan siihen, mitä sanoin toisessa ketjussa sopivasta laakerista. Se on toki minulta arvaus, mutta se on kuitenkin aika todennäköisesti oikea arvaus. Eikä siinä kuitenkaan ole kyse kuin parista kympistä, ja saahan sen varmaan vaikka myytyä, jos tulee väärä.
Mikä ihme siinä on niin vaikeaa vastata normaalisti.
Sama mielikuva jäi itselle, mutta kaippa toi tyyli on enemmän Saksalaista mentaliteettia. Muutaman sähköpostin vaihdoin heidän kanssaan ja kyllä se loppujen lopuksi oli ihan asiallista keskustelua. Ensimmäinen vastaus minkä heiltä sain tuntui suoranaiselta vittuilulta mutta sen jälkeen asia meni ongelmitta, eikä jäänyt mitään itsellä hampaankoloon. Muutaman muun saksalaisen kanssa vaihtanut myös sähköpostia ja tyyli on ollut hyvin samanlaista alkuun. Vastaukset tuntuu olevan todella suoria ja töksähteleviä.
Mutta muuten Bike-Discountista tilanneena ei voi valittaa toimintaa.
24.6 tuli tilattua Bike Discountista Radon ZR Race 8.0.
Samana päivänä oli pyörä pakattu ja valmis lähtemään. Mutta 28.6 asti on ollut paikoillaan hamburgissa. Saa nähdä saapuuko pyörä ennen viikonloppua. Pääsis vähän testaamaan. Tähän asti ollut todella tyytyväinen BD toimintaan. Onko muilla saapunut viikossa pyörät sieltä?
SamiMerilohi
30.06.2016, 11.33
24.6 tuli tilattua Bike Discountista Radon ZR Race 8.0.
Samana päivänä oli pyörä pakattu ja valmis lähtemään. Mutta 28.6 asti on ollut paikoillaan hamburgissa. Saa nähdä saapuuko pyörä ennen viikonloppua. Pääsis vähän testaamaan. Tähän asti ollut todella tyytyväinen BD toimintaan. Onko muilla saapunut viikossa pyörät sieltä?
Mulla meni kymmenen arkipäivää. Tilasin sunnuntaina, ja paketti saapui siitä reilun viikon päästä perjantaina. Munkin tapauksessa paketti jumitti Saksassa todella pitkään, mutta kun lähti sieltä kohti Suomea, niin ei enää kauaa mennyt. En kyllä usko, että saapuu viikonlopuksi, jos ei ole vielä Saksasta lähtenyt.
Itsellä myös vain hyviä kokemuksia, fillarin ja X määrän muuta tilauksia onnistuneesti ja nopeasti kotiuttanut.
Takuu hommiinki tutustuin kun Sigman mittarin anturi oli rikki jo uutena. Sekin meni oikein kivuttomasti parilla sähköpostilla ja lappujen tulostus suoraan omilta sivuilta ja paketti postiin.
Oisko pari-kolme viikkoa mennyt siitä kun rikkinäisen laitoin postiin ja uusi oli jo pyörässä kiinni.
Sähköposteihinkin on vastattu mielestäni ihan asiallisesti kun olen vaihtajankorvaketta yms kysellyt.
Tulipa tuossa ostettua ensimmäiseksi ''kunnon'' maastopyöräksi zr team 5.0
Liekö normaalia että jarrulevyn ja renkaan välillä on edestakaisin välystä ja napsahtelua paikallaan liikutettaessa jarrupohjassa. Onko muilla sama vai olenko tässä aivan turhaan huolissaan. Kiristelin kaikkia mahd ruuveja ja pultteja muttei tuo välys mennyt miksikään. Muuten kyllä vaikuttaa melko pätevältä peliltä, ainakin kun ei ole paremmasta tietoa:D
alteregoni
30.06.2016, 23.29
Vaikea varmaksi sanoa näkemättä, mutta uskoisin että on normaalia. Palat noissa Shimanon jarrusatuloissa pääsevät liikkumaan edestakaisin. Luultavasti ääni tulee tästä liikkeestä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55612-Vanteen-keski%F6-liikkuu
Tulipa tuossa ostettua ensimmäiseksi ''kunnon'' maastopyöräksi zr team 5.0
Liekö normaalia että jarrulevyn ja renkaan välillä on edestakaisin välystä ja napsahtelua paikallaan liikutettaessa jarrupohjassa. Onko muilla sama vai olenko tässä aivan turhaan huolissaan. Kiristelin kaikkia mahd ruuveja ja pultteja muttei tuo välys mennyt miksikään. Muuten kyllä vaikuttaa melko pätevältä peliltä, ainakin kun ei ole paremmasta tietoa:D
Itselläni oli samaa, pieni "klappi" eestaas jarru pohjassa. Syy oli inan löysä centerlock kiinnitys, tai näin ainakin päättelin koska vika korjaantui kun vaihdoin levyt uusiin ja kiristin pirun tiukkaan . Jos ei löydy kiristys työkaluja niin kovaa ajoa vain. Ei haittaa ajossa yhtään mitään
Omaan zr team 5.0 vaihdoin tosiaan rock shoxin gold 30 tk 29 120mm keulan joka ainakin paikallisen liikkeen mukaan on ulkomitoiltaan sama kuin gold 30 100mm versio (joka on kalleimmassa teamissa) joten geometrian ei pitäisi mennä aivan päin hanuria. Käytännössä tuo keula on valovuosia edellä suntourin jousikeulaa ja ymmärrän nyt hyvin vihan budjettimaastureiden keuloja kohtaan. Kyllä halvallakin pystyy ajamaan polkuja mutta ei se kovin nautinnollista ollut, ei vain tiennyt paremmasta. Rockshoxin kanssa pyörää on aloittelijanakin paljon helpompi käsitellä painonsiirron, keulimisen, bunnyhopin yms opettelussa ja muutenkin ihan kaikessa ajossa tuntuu paremmalle.
Aika näyttää miten voimansiirto pärjää, onko vaihtamiselle ylipäätään jotain suositusta miten se kannattaa tehdä että säästää osia eniten ja pääsee parhaalla hyödyllä? Pelaa ihan ok mutta takavaihtajan vaijerin pää on rispaantunut lähes poikki ja takavaihtaja ei aina vaihda ylös aivan välittömästi, varmaan säädöissä vikaa. Paha sanoa onko kalliimmat voimansiirtosetit paljonkin parempia kun ei ole kokeillut.
Hemmetin kallista tämä maastopyöräily kylläkin on, nyt on fillari melkein puolet auton arvosta. Jotenkin sitä vain on saanut iskostettua mieleen että max 50e käytetty fillari riittää kauppa/kaupunkipyöräksi niin mitä ihmeen järkeä on maksaa tonnia maastofillarista. Toisaalta on niitä huonompiakin tapoja tuhlata rahat, varmaan.. :D
http://i67.tinypic.com/111qckz.jpg
Radon Skeen 29 8.0 tuli pari päivää sitten perille, alle viikossa.
Tanko kiinni, säädöt oli kohdillaan ei muuta kuin kovaa ajoa...
orc biker
08.07.2016, 04.37
OPelaa ihan ok mutta takavaihtajan vaijerin pää on rispaantunut lähes poikki ja takavaihtaja ei aina vaihda ylös aivan välittömästi, varmaan säädöissä vikaa. Paha sanoa onko kalliimmat voimansiirtosetit paljonkin parempia kun ei ole kokeillut.
Ei tuo laadusta ole kiinni, vaan säädöistä. Laita vaikka pikaliimaa ja teippiä, jos sinulla ei ole niitä alumiinisia vaijerin päätyjä, koska se äkkiä irrottaessa pääsee purkautumaan liian kauas ja se on sitten pilalla ja sillä voi pilata kuorenkin äkkiä. Jos ei vaihda isommalle rattaalle, niin vaijeria pitää kiristää.
Vai, mikä on rispaantunut poikki? Onko se kohta, mistä vaijeri puristetaan kiinni? Se on vähän huono monestakin syystä.
Ei prkl mulla on jotenkin paska mäihä nyt tän fillarin kaa. Sports Trakkeri näyttää hiukka alle 400 kilsaa ja nyt kävi tämmönen.
http://i8.aijaa.com/t/00122/14208574.t.jpg (http://aijaa.com/XFhHTK)
Klikkaamalla isommaks.
Ei taia ihan normaalia kulumista olla? Taitaa olla kolmanneks pienin vaihde ja tuolla tulee runtattua kaikkein härskimmät ylämäet. Oon mä sen aina tienny et jaloissa on voimaa mut että näin. Mihinkään ei ole ottanut iskua ja kertaakaan en ole pyörällä kaatunu. Mite voi olla noin paskaa laatu. Huhu et vituttaa rueta tappeleen taas takuu-asioiden kaa ja tilaileen uutta.
E: Parasta tässä on et n. viikko sitten en muista että mitään vikaa olisi ollut. Parvekkeella säilyttänyt jotenka kukaan talttahammaskaan ei ole päässyt käsiks. Lenkille lähtiessä yritin vaihtaa pienempää isompaan ylämäkeen ja rutina vaan kuulu. Vaihdoin siis enne ylämäkeä. Taluttamalla mäki ylös ja matka jatkui. Jäin sitten myöhemmin kuvarastia napsimaan ja aattelin et tossahan on hyvät portaat reenailla ylöspäin ja rupesin rullaan pienempää niin ketju jäi tuonne 2-3 vaihteen väliin jumiin. Hyvä että oli tämmöen paikka ja kävelyvauhti. Ois muuten menny solmuun koko takapakka kun ois vähän runtannu.
Huhu et vituttaa rueta tappeleen taas takuu-asioiden kaa ja tilaileen uutta.
Vedät henkeä, menet kauppaan ja ostat uuden ja laadukkaamman pakan.
Jami2003
10.07.2016, 16.11
Väärin vaihdetta vaihdettu :D
... Se rikkoo pakan kuin pakan..
Moro. Onko tietoa sopiiko slide 7.0 am140 2011 runkoon tapered ohjainlaakeri? Ostin 1 1/8 integroidun sarjan, laakerikupit oli huomattavasti pienempi ku vakiot. Siitä tuli mieleen että voiko isompi koko johtua tapered tai 1,5" sovite varauksesta?
Vedät henkeä, menet kauppaan ja ostat uuden ja laadukkaamman pakan.
Näin mä aattelinkin tehdä. Toivottavasti lähtee pakka auki normityökaluilla. Viimeks oli niin jumissa että tarvi oikeat työkalut.
Onko suosituksia kestävästä pakasta?
Ei tuo voinut tällä lenkillä käydä. Ei tapahdu tuommosta kävelyvauhdista, mikä oli myös siinä ennen ekaa nousua. Pakko olla että jotakin käyny pari lenkkiä takaperin kun olin vähän teknisemmällä pätkällä. Joku kivi lentäny ketjujen väliin? En tiiä, omituinen on.
Millä normityökaluilla sä pakan irroitat? Mä oon aina tarvinnu pakka-avaimen ja ketjuruoskan.
Millä normityökaluilla sä pakan irroitat? Mä oon aina tarvinnu pakka-avaimen ja ketjuruoskan.
Isoilla siirtoleukapihdeillä saa hyvin kiinni siitä rissan päältä.
alteregoni
10.07.2016, 19.48
Itse en kyllä ottais millään muulla kuin ketjuruoskalla, jos meinaan vielä pitää pakan käyttökuntoisena....
Joo isoilla piheillä. Tai ruuvipenkkiin. Eikä se ehjänä silloin lähde.
Pitää katella mitä tarjontaa jykylässä on. Tarviiko noissa tarkkailla muuta kuin hampaita ja rattaiden määrää? Elikkäs tossa oli 10-pakka 11-36 http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cassette-cs-hg50-10-speed-11-36-145151/wg_id-402
Jos sitä kokeilis vaikka sramia seuraavaks. Käykö esim tommonen? http://www.bike-discount.de/en/buy/sram-powerglide-10-speed-cassette-pg-1050-11-36t-68349/wg_id-402
Puoltas kyllä tilata ulkomailta kun samalla pitäisi tilata läjä työkaluja mutta jos edukkaasti löytyy kivijalasta niin sieltä sitten.
:) Arveletko, että minkä vuoksi tuo ratas on aluperin hajonnut?
Ei ne vissiin siellä bike-discountilla nuin brutaaleja menetelmiä käytä, vaikka mistä minä tiiän.
Kyllä sen vanhan voi ottaa pois ihan miten tykkää jos viskoo mäkeen sen jälkeen eikä rupea kunnostamaan....:rolleyes:
e: Niin siis ostin tuon pyörän 400km sitten kasattuna bike-discountilta. Ratti, etupyörä ja penkki kiinni ja menoks (tottakai pulttien ja ohjekirjan checkit). Edelliseen pyörään vaihdoin pakan joskus, kaupasta samanlainen tilalle. Brutaaleja menetelmiä, ei toimi. Polkupyöräpajalle irrottamaan ja sitä rataa.
Onkos jollekin muulle tullut linkuston laakereiden vaihdon yhteydessä vastaan väljiä puslia? Aloin tuossa tarkastamaan 2014 vuosimallin Slide 130 29" laakereiden kuntoa ja huomasin, että keskiön lähellä ja satulaputkessa olevien nivelten puslat (alla olevissa kuvissa) olivat väljähtäneet melkoisesti (yhteensä niitä oli siis 4, joista 3 olivat väljähtäneet). Erityisesti tämän huomasi tuosta satulaputken nivelestä. Sivuttaisliikettä osan päässä oli varmasti reilun millin.
https://www.dropbox.com/s/hms32sh8a1y36n2/2016-07-08%2021.38.34%20%281%29.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4tld874rlx2y0rp/image-20160708_202515%20%281%29.jpg?dl=0
Koitin bike-discountin sivuilta katsella, josko sieltä olisi puslia löytynyt, mutta ainoastaan laakereita oli tuohon kyseiseen malliin tarjolla. Laitoin sitten asiasta viestiä suoraan bike-discountille, mutta en ole vastausta sieltä vielä saanut.
Löytyykö täältä kohtalotovereita? Ja mikäli löytyy, oletteko saaneet uusia puslia tilalle?
Saksanihme sai päivityksenä nyt myös takalokarin, eikä maksanut kuin kympin prismassa. Ammattilaiset ei tietysti pidä lokasuojia mutta jätetään ammattitouhut niille jotka sen taitaa. Alkaa olla pyörä kunnossa, vielä kun sais ukon kuntoon... :D
http://i68.tinypic.com/etcm8n.jpg
Pitäisi keksiä vielä lisää hyviä ajoreittejä kun yleensä törmää joko niin tekniseen renkaanlevyiseen juurakkopolkuun etteiajamalla pääse eteenpäin tai sitten ihan hiekkateitä
Ei tuo laadusta ole kiinni, vaan säädöistä. Laita vaikka pikaliimaa ja teippiä, jos sinulla ei ole niitä alumiinisia vaijerin päätyjä, koska se äkkiä irrottaessa pääsee purkautumaan liian kauas ja se on sitten pilalla ja sillä voi pilata kuorenkin äkkiä. Jos ei vaihda isommalle rattaalle, niin vaijeria pitää kiristää.
Vai, mikä on rispaantunut poikki? Onko se kohta, mistä vaijeri puristetaan kiinni? Se on vähän huono monestakin syystä.
Juurikin sen kohdan jälkeen mistä vaijeri puristettu kiinni. En ole vielä perehtynyt vaihto-operaatioon mutta oletettavasti ei ihan hirveän hankalaa? Tietenkin pitää saada se rungon läpi.
Onkos jollekin muulle tullut linkuston laakereiden vaihdon yhteydessä vastaan väljiä puslia? Aloin tuossa tarkastamaan 2014 vuosimallin Slide 130 29" laakereiden kuntoa ja huomasin, että keskiön lähellä ja satulaputkessa olevien nivelten puslat (alla olevissa kuvissa) olivat väljähtäneet melkoisesti (yhteensä niitä oli siis 4, joista 3 olivat väljähtäneet). Erityisesti tämän huomasi tuosta satulaputken nivelestä. Sivuttaisliikettä osan päässä oli varmasti reilun millin.
https://www.dropbox.com/s/hms32sh8a1y36n2/2016-07-08%2021.38.34%20%281%29.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4tld874rlx2y0rp/image-20160708_202515%20%281%29.jpg?dl=0
Koitin bike-discountin sivuilta katsella, josko sieltä olisi puslia löytynyt, mutta ainoastaan laakereita oli tuohon kyseiseen malliin tarjolla. Laitoin sitten asiasta viestiä suoraan bike-discountille, mutta en ole vastausta sieltä vielä saanut.
Löytyykö täältä kohtalotovereita? Ja mikäli löytyy, oletteko saaneet uusia puslia tilalle?
Tommosia ilmeisesti olisit vailla: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-bearing-kit-main-pivot-2-58333?currency=1&delivery_country=39
Näköjään ei ole enää saatavilla, niin tuossa setissä olisi samaiset puslat kuvauksen perusteella: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-bearing-kit-linkage-seat-stay-2-58337
(On hintaa parille puslalle)
onko täällä swoop 170 omistajia .. ? mikä fiilis on ostetusta pyörästä .. muista mainita vuosimalli ja malli
SamiMerilohi
11.07.2016, 21.48
Pitää katella mitä tarjontaa jykylässä on. Tarviiko noissa tarkkailla muuta kuin hampaita ja rattaiden määrää? Elikkäs tossa oli 10-pakka 11-36 http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cassette-cs-hg50-10-speed-11-36-145151/wg_id-402
Jos sitä kokeilis vaikka sramia seuraavaks. Käykö esim tommonen? http://www.bike-discount.de/en/buy/sram-powerglide-10-speed-cassette-pg-1050-11-36t-68349/wg_id-402
Puoltas kyllä tilata ulkomailta kun samalla pitäisi tilata läjä työkaluja mutta jos edukkaasti löytyy kivijalasta niin sieltä sitten.
Tuo linkittämäsi Shimano on sama kuin se hajonnut pakka (jos muistan oikein, että sulla on ZR Team 6.0 tai 7.0). Ota vaikka se kympin kalliimpi SLX, jos haluat paremman.
alteregoni
11.07.2016, 22.01
Hmm. Mietin vaan että ovatko väljähtäneet. Tuohan on osa minkä ei ainakaan periaatteessa pitäisi edes olla liikkuva osa. Vaan tuon puristuu laakerin sisäkehää vasten pultin avulla ja laakeri hoitaa liikkeen. Laakerit itse kyllä saattavat olla p...skana.
Tommosia ilmeisesti olisit vailla: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-bearing-kit-main-pivot-2-58333?currency=1&delivery_country=39
Näköjään ei ole enää saatavilla, niin tuossa setissä olisi samaiset puslat kuvauksen perusteella: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-bearing-kit-linkage-seat-stay-2-58337
No juurikin noita koitin katsella! Mikähän siinäkin on etteivät enää ole saatavilla.
Hmm. Mietin vaan että ovatko väljähtäneet. Tuohan on osa minkä ei ainakaan periaatteessa pitäisi edes olla liikkuva osa. Vaan tuon puristuu laakerin sisäkehää vasten pultin avulla ja laakeri hoitaa liikkeen. Laakerit itse kyllä saattavat olla p...skana.
Unohtui mainita tuossa aikaisemmassa viestissä, että nuo isot laakerit on siis vaihdettu uusiin noin 1 kk takaperin. Pienempien laakereiden osalta olin tarkastamassa nyt tilannetta ja kiinnitin tuohon sivuttaisliikkeeseen huomiota.
https://www.dropbox.com/s/0lcm2o3yjeuqckn/2016-07-08%2020.21.06.jpg?dl=0
Tuossa peukalon kynnen kohdalla oli siis havaittavissa se reilun 1 mm pystysuuntainen liike (kun ajatellaan kuvan katselusuuntaa). Tuo kämmenen puoleinen pää ei heilunut mihinkään. Kyseiseen liikkeeseenhän ei laakeri ole mitenkää osallisena, tai näin olen ainakin itse käsittänyt? Täytynee koittaa putsailla nuo nivelet vielä ja katsoa häviäisikö se klappi samalla, jos siellä on ollut vaikka tuo toinen pultti liian pienessä momentissa. On sitte sekin mahdollisuus poissuljettu.
Odotellaan nyt mitä vastaavat sieltä bike-discountilta.
Edit: Kävin nyt kokeilemassa niitä puslia vielä äsken, niin nyt niissä kaikissa tuntui sellainen pieni välys. Olisikohan se nyt sitten kuitenkin niin, että niissä pitää pieni pelivara olla :seko:
Editedit: Ja tuossa vielä video tilanteesta: https://www.dropbox.com/s/vl6hnq5hca9zx2f/VID_20160712_063141.mp4?dl=0
Mahtaiskohan nuo olla keskenään sopivia?
https://www.dropbox.com/s/umpcora2nmacltq/Laakerit.png?dl=0
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-bearing-kit-main-pivot-2-58333
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-main-pivot-bearing-screw-kit-ii-40485
alteregoni
12.07.2016, 09.42
Aivan totta. Tulee myös mieleen Radonin valmistus toleranssit, että ovatko uudet tuon tiukempi sovitteisia. Nyt kun muistelen, oman Radonini linkustoa kun sitä huolsin, niin olisko siinäkin ollut tuon rocker armin kohdalla ollut klappia... En nyt jaksa varmasti muistaa, mutta en täysin vakuuttunut ollut noista nivelistä.
Omassa 2015 slide 130 oli toisella puolella tuon kaltainen klappi, mutta korjaantui laakerin vaihdolla.
alteregoni
12.07.2016, 11.38
Joo noissa taitaa kaikissa olla nuo laakerit aika kakkelbergia. Jopa jos ostaa uudet Bike Discountilta kannattaa avat ne ja laittaa vaseliinia, koska tuppaavat olemaan kuivia kun navajo ketun per...naama.
No sepä tässä nyt onkin ku ne laakerit on vaihdettu n. 1 kk takaperin ja sen jälkeen ajettu maks. 6h.
Nyt vastasivat B-D:stakin ja käskivät vaihtaa laakerit. Laitoin nyt vielä tarkennuksena sinne, että ne laakerit on tosiaan jo vaihdettu. Katsotaan mitä vastailevat.
Puslista sanoivat, että on tällä hetkellä sold out.
alteregoni
12.07.2016, 13.47
Yhtenä ensiapunahan voisit ottaa pölysuojat irti laakereista ja truutata vaseliinia täyteen. Jos ovat niin kuivia kuin omassani oli, niin varmasti väljän tuntuisia. Tai vaihtoehtoisesti HI5 Bikestä Enduron laakerit. (http://www.hi5bikes.fi/~zJj0x0000001/?Y999=PGR&Y174=213)
Yhtenä ensiapunahan voisit ottaa pölysuojat irti laakereista ja truutata vaseliinia täyteen. Jos ovat niin kuivia kuin omassani oli, niin varmasti väljän tuntuisia. Tai vaihtoehtoisesti HI5 Bikestä Enduron laakerit. (http://www.hi5bikes.fi/~zJj0x0000001/?Y999=PGR&Y174=213)
Unohtuipa tuohon edelliseen viestiin kirjoittaa, että vaseliinia on koitettu ruutata aika reilulla kädellä laakereihin lisää.
Vastailivat nyt muuten uudemman kerran sieltä B-D:sta.
"...if you want to change the main pivot bolts and bearings Artikelnr: KO00003182 is exactly what you need.
Cube and Radon are similar bikes. Slides are assembled by Cube!"
Eli pistin nyt sitten tuon Cuben kitin tulemaan (ihanan kallista...). Toivotaan, että sillä saadaan ongelma ratkaistua.
Koitinpa nyt vielä kerran tutkailla noita laakereita ja ei jumalauta! Ne on kuin onkin ne laakerit siellä, mitkä on väljiä! En olisi kyllä heti uskonut, että 6h käytön jälkeen ne on jo noin väljät! Eipä taida tarvita jatkossa enää hakea Laakerikeskukselta laakereita. Toivotaan, että tuossa Cuben setissä olevat laakerit nyt olisivat vähä laadukkaampia. Jos nekään eivät vakuuta niin täytyy tilata noita enduron laakereita.
alteregoni
12.07.2016, 19.14
No oho! Toivotaan että saat fillarin kuntoon.
Hullulta kyllä kuulostaa, että laakerit hajoasivat muutamaan tuntiin.
Eihän niitä vaan voi asentaa mitenkään väärin? Esimerkiksi niin, että pultti vetää sisäkooleja vastakkain?
Oliko pultit oikeassa momentissa?
Tuo linkittämäsi Shimano on sama kuin se hajonnut pakka (jos muistan oikein, että sulla on ZR Team 6.0 tai 7.0). Ota vaikka se kympin kalliimpi SLX, jos haluat paremman.
Eka asiallinen vastaus. Kiitos siitä. Tilailen varmaan tuon SLX sitten.
En yhtään tunne tuota linkuston rakennetta, mutta kannattaa oikeasti tarkistaa miten laakerit kiristyvät. Eli sisäkoolien pitää vastata siihen väliholkkiin mieluummin vähän ennen ulkokoolien ottamista pesiin kiinni. Eli jos se väliholkki on jostain syystä kulunut tai liian lyhyt, niin laakerit hajovat takuulla nopeasti.
orc biker
12.07.2016, 23.47
Minä tilasin juurikin tuon, kun taitaa olla korvannut aiemman no-name-sarjan HG62:n, joka on erinomainen pakka. Se on kestänyt minun "en pese koskaan" -tyylillänikin monta tuhatta, ja tuntuma on vieläkin kuin uudessa, ja se oli oli halpa (27 €). En tietysti voi sanoa, että tämä HG50 on yhtä hyvä, mutta tuskinpa ovat huonontaneet teräslaatuaan, enkä usko, että muotoilussakaan on ihmeitä muutoksia, joten odotan siltä ainakin lähes vastaavaa hinnan ja laadun suhdetta. SLX-pakassa taitaa lähinnä olla vain vähän eri päällystys osassa rattaita. En oikein jaksa uskoa, että se olennaisesti parantaisi kestävyyttä. Keveyshän noissa yleensä tuo sitä lisähintaa, ei kestävyys.
8 Nm for the small joints (seatstay, horstlink and shockbolts)
12 Nm for the big ones (mainpivot and pviot arm)
The bearings are pregreased an sealed so no additional lubrication is necessary.
The joints should be cleaned an greased with standad bike grease once or twice a year.
Best regards,
H&S Bike-Discount GmbH
Tuollaisen ohjeen sain kun omat linkut huolsin keväällä.
8 Nm for the small joints (seatstay, horstlink and shockbolts)
12 Nm for the big ones (mainpivot and pviot arm)
The bearings are pregreased an sealed so no additional lubrication is necessary.
The joints should be cleaned an greased with standad bike grease once or twice a year.
Best regards,
H&S Bike-Discount GmbH
Tuollaisen ohjeen sain kun omat linkut huolsin keväällä.
Kiitoksia tuostakin infosta.
Ajattelin kyllä pistää laakereihin lisää vaseliinia vaikka mainitsivatkin, ettei tarvitsisi lisävoitelua. Samoin täytyy huolehtia, että menevät uusilla kilkkeillä oikeaan momenttiin.
Minä tilasin juurikin tuon, kun taitaa olla korvannut aiemman no-name-sarjan HG62:n, joka on erinomainen pakka. Se on kestänyt minun "en pese koskaan" -tyylillänikin monta tuhatta, ja tuntuma on vieläkin kuin uudessa, ja se oli oli halpa (27 €). En tietysti voi sanoa, että tämä HG50 on yhtä hyvä, mutta tuskinpa ovat huonontaneet teräslaatuaan, enkä usko, että muotoilussakaan on ihmeitä muutoksia, joten odotan siltä ainakin lähes vastaavaa hinnan ja laadun suhdetta. SLX-pakassa taitaa lähinnä olla vain vähän eri päällystys osassa rattaita. En oikein jaksa uskoa, että se olennaisesti parantaisi kestävyyttä. Keveyshän noissa yleensä tuo sitä lisähintaa, ei kestävyys.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Pitäs saada kunnon isältä pojalle versio. Painolla ei mitään väliä. Siksi kyselin että onko noissa paljon juttuja mihin kiinnittää huomiota kun en mistään mitään tajua. Tuo orggis ainakin ihan shaibaa jos alle 400km hajoaa. Pakettikin oli ehjä kun fillarin sain. Pakko sen on olla iskua ottanut. Pitänee rueta ajamaan enemmän ilman musaa niin ainakin kuulee jos vaihtovirhe tapahtuu. Vääntyminen tuntuu oudolle kun vedon pitäs tapahtua suht suoraan. Saa olla ihan järjettömiä voimia että ketju tuon mutkalle vetäs mutta mistä minä tiedän. Meneekö niillä Dirttikisoissakin pakat solmulle aina vai mitä ihmettä? Onko muilla käyny näitä? Tänään huomasin ajellessa että enemmän tulee vaihettua veto päällä asfaltilla juurikin pieniä, maastossa kun yleensä jo valkkaa takapakan valmiiksi ja puottaa sitten etuvaihtajalla pienemmälle jos tarvetta on ja ennen kun menee kunnon väännöillä.
orc biker
13.07.2016, 02.14
En usko vaihtovirheeseen, enkä liian isoihin reisilihaksiin. Pitäisin todennäköisimpinä, että sinne väliin on jotenkin 1/10000000:sta lentänyt jokin kivi tai jotain vastaavaa. En tosin oikein keksi, miten se kivikään sitä voisi hajottaa hajottamatta ketjua samalla. Toki ainahan valmistusvirheitäkin tapahtuu, vaikka miten olisi 6 sigmaa, mutta siihen, että tuo olisi ominaisuuksiltaan niin heikko, on minun aika hankala uskoa. Terästähän tuo on. Sehän on materiaalina aika koeteltu, enkä muista ikinä nähneeni tuollaista tapausta. Suntourin vääntyneet eturattaat olen nähnyt, kun ihmisellä meni ylämäessä ketju jumiin rattaiden väliin.
Kun nyt googlettelin tuota HG50:stä, niin ei tuosta ihmisillä tunnu pahaa sanaa olevan. Eli varmaan hyvin harvinainen maanantaikappale tai "freak accident". Jos maltat odottaa pari vuotta, niin voin kertoa kokemuksiani, kun tilasin tuon tosiaan ihan vain varastoon odottamaan vaihdon hetkeä. :) Minä pyrin ostamaan tuollaisia halpoja, mutta ainakin oletettavasti vahvoja osia. Mitäpä noihin kuluviin osiin liikoja panostamaan, kun halvatkin omat minulla aina hoitaneet hommansa hyvin. Kun nyt katson Shimanon kuvastoa, niin näyttäisi olevan niin, että HG50-10 kuuluu Deore/Tiagra-sarjaan ja tuo HG62 oli myös näköjään sittenkin Deore, eikä mikään non-series.
Moro!
Kysyin jo aikasemmin tosta radonin r1 maantiefillarista niin vielä ois siitä kyssäriä! Eli nyt on muodostumassa probleema, kun en osaa päättää rungon kokoa. Ukolla pituutta 181cm ja inseam on 82-3, riippuu miten mittaa. Painoa +-100kg, jos siitä tiedosta on jotain hyötyä. Pituuden puolesta pitäis olla 58cm runko (178-183), mutta inseamin puolesta 56cm (171-178cm). Olen melko lyhytjalkainen. Eka maantiefillari olis hankinnassa lenkkeilyyn ja polte pyöräilemään kova
Mites nuo Radonin DH-koot menevät? Tarkemmin sanottuna Swoop 200. En ole DH-pyörän päällä aikasemmin ollut, vähän mietityttää kallistuisiko sitten 18" vaiko 20" kokoiseen. Pituus sen 182cm ja inseam semmoiset 87cm.
Olisiko kellään Espoon seudulla Radonin R1-mallia isossa koossa (n. 60cm)? Mietinnässä seuraavaksi maantiepyöräksi, Canyonin kanssa kilpailee.. Haluaisin kokeilla / ihmetellä minkälainen pyörä on todellisuudessa.
Tilasin nyt sitten ton peruspakan kuitenkin. Ja läjän työkaluja. Voi olla että ajelen tämän kesän/talven tuolla vanhalla käyttämättä 3. ja 4. vaihteita. On niin vähän kilometrejä tuolle pakalle että hukkaanhan se muuten menee. Pitää katsoa tilannetta. Maasto-ajoa kuitenkin vaikeuttaa huolella nuiden puuttuminen.
Pyöränä siis Radon ZR Team 7.0 29er ja pikakyssärinä. Pitäskö tuossa keskiössä olla joku tulppa? Mulla kun se on tämän näköinen, päivä paistaa läpi:
http://i2.aijaa.com/t/00916/14213591.t.jpg
(http://aijaa.com/PSjap7)
SamiMerilohi
18.07.2016, 13.18
Tilasin nyt sitten ton peruspakan kuitenkin. Ja läjän työkaluja. Voi olla että ajelen tämän kesän/talven tuolla vanhalla käyttämättä 3. ja 4. vaihteita. On niin vähän kilometrejä tuolle pakalle että hukkaanhan se muuten menee. Pitää katsoa tilannetta. Maasto-ajoa kuitenkin vaikeuttaa huolella nuiden puuttuminen.
Jokainen toki tavallaan, mutta itse en viitsisi rampauttaa yli 800 euron pyörää 30 euron osan takia.
Blackborow
18.07.2016, 13.41
Pyöränä siis Radon ZR Team 7.0 29er ja pikakyssärinä. Pitäskö tuossa keskiössä olla joku tulppa?
(http://aijaa.com/PSjap7)Ei pidä.
Kiitoksia tuostakin infosta.
Ajattelin kyllä pistää laakereihin lisää vaseliinia vaikka mainitsivatkin, ettei tarvitsisi lisävoitelua. Samoin täytyy huolehtia, että menevät uusilla kilkkeillä oikeaan momenttiin.
Tänään viimein sain uudet laakerit ja puslat käsiini. Ihan samanlainen klappi sillä uudella laakerilla ja puslalla siinä rocker armissa oli kuin vanhoillakin :/
Koitin kuitenkin pistää fillarin kasaan siitä huolimatta ja käydä pienellä testilenkillä. Jokin pyörässä edelleen naksuu. Keskiönkin jo vaihdoin samaan syssyyn laakereiden kanssa. Vähän alkaa neuvoton olo olemaan pikkuhiljaa :/
Mahtaakohan niissä enduron laakereissa olla samanlainen välys uutena kuin noissa peruslaakereissa mitä olen nyt koittanut käyttää?
Koitin myös pinnojen kireyksiä kokeilla käsin ja takakiekossa tuntui toisella puolella olevan hieman löysiä pinnoja. Yksi mahdollisuus on tietysti, että pinnat naksuu. Tarvii varmaan nekin käyttää vielä varoiksi rihtautettavana.
Tänään viimein sain uudet laakerit ja puslat käsiini. Ihan samanlainen klappi sillä uudella laakerilla ja puslalla siinä rocker armissa oli kuin vanhoillakin :/
Koitin kuitenkin pistää fillarin kasaan siitä huolimatta ja käydä pienellä testilenkillä. Jokin pyörässä edelleen naksuu. Keskiönkin jo vaihdoin samaan syssyyn laakereiden kanssa. Vähän alkaa neuvoton olo olemaan pikkuhiljaa :/
Mahtaakohan niissä enduron laakereissa olla samanlainen välys uutena kuin noissa peruslaakereissa mitä olen nyt koittanut käyttää?
Koitin myös pinnojen kireyksiä kokeilla käsin ja takakiekossa tuntui toisella puolella olevan hieman löysiä pinnoja. Yksi mahdollisuus on tietysti, että pinnat naksuu. Tarvii varmaan nekin käyttää vielä varoiksi rihtautettavana.
Nyt on taas vähän rasvailtu fillaria lisää ja naksunta hävisi :) Rocker armissa sitä välystä edelleen on, mutta ehkä se kuuluukin olla. Ei tosin linkusto kasattuna tunnu missään.
KippariZ
20.08.2016, 17.12
Suunnitelmana olisi tilata Radon ZR Team 5.0 (27,5" tai 29" renkailla), olen 171cm pitkä ja ~80kg, sisäjalka n~78cm. minkä kokoista pyörää suosittelisitte minulle ?
Päällimmäisenä omassa mielessä luettuani foorumia vähän enemmän 29" renkailla ja 16" frame sizellä
ja ilmeisesti kannattaa tilata täältä ? : http://www.bike-discount.de/en/ Mitenkäs tuo tilaaminen tuolta ? tulee suoraa postiin ? kesto ? ja minkä kokoinen paketti sieltä tulee, koska posti on sen verran kaukana että autoon pitäisi mahduttaa.
Ostin kesällä Radon Skeen 29:n S-kokoisen. Olen 171 cm pitkä, koko on just oikea. DHL toi kotiin tosi ison paketin, meneeköhän henkilöautoon? Viikossahan tuo tuli.
KippariZ
20.08.2016, 18.01
joo kyllä tuo 29" ja 16" lähtee tilaukseen
Mitäs muuta kannattaa tilata ? http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-bottle-cage-alu-white-89969/wg_id-52 ? ja pultit siihen
Minkälaista lukkoa suosittelette ? http://www.bike-discount.de/en/buy/master-lock-chain-lock-8391-black-68221/wg_id-346 oisko tommoisesta mihinkään ?
Pullotelineen pultit ovat pyörässä.
orc biker
13.09.2016, 22.59
Ottaisitteko Radonin Team-sarjan jäykkäperistä 174-175-senttisenä 16" vai 18"? Ja renkaiksi 29" vai 27,5"? Tutun harrastusta aloittavan puolesta kyselen. Kyllähän minulla on omakin mielipide asiaan, mutta jos näin saisi vähän laajempaa näkemystä ja kokemusta, mitä ihmiset ovat valinneet itselleen.
Itse mietin, että tuo 18":n 29 menisi ihan hyvin, mutta standover muodostuu jo vähän ahdistavan korkeaksi. Pyörähän on kuitenkin lyhyt, eli siitä ei tulisi ongelmaa. 16" menisi jo turhan pieneksi muuten kuin korkeudeltaan. 18 tuuman 27,5 olisi selvästi matalampana ehkä siten se paras kompromissi tässä, vaikka itse kovasti kannatankin isompia rengaskokoja.
alteregoni
14.09.2016, 11.12
Itse ajattelisin näin 168 cm lyhyenä, että ehdottomasti 18". Kuustoistanen ehdottomasti lyhyt ja pieni. Ja jos stand over mitta on tärkeä, niin sitten vaan kiekko kooltaan oikea.
Itse ajattelisin näin 168 cm lyhyenä, että ehdottomasti 18". Kuustoistanen ehdottomasti lyhyt ja pieni. Ja jos stand over mitta on tärkeä, niin sitten vaan kiekko kooltaan oikea.
Itse 168 pitkänä valitsin 16" ja 27,5". Mutta valintaan vaikuttaa tietty jonkin verran mittasuhteetkin. Voi tietty olla, että olen valinnut väärin, mutta toisaalta taas jos 168 pitkä valitsee 18" koon, kuinka lyhyille se 16" on sitten tarkoitettu?
174-175 on toki vaikeampi, menee vähän välimallin kokoon...
Ottaisitteko Radonin Team-sarjan jäykkäperistä 174-175-senttisenä 16" vai 18"? Ja renkaiksi 29" vai 27,5"? Tutun harrastusta aloittavan puolesta kyselen. Kyllähän minulla on omakin mielipide asiaan, mutta jos näin saisi vähän laajempaa näkemystä ja kokemusta, mitä ihmiset ovat valinneet itselleen.
Itse mietin, että tuo 18":n 29 menisi ihan hyvin, mutta standover muodostuu jo vähän ahdistavan korkeaksi. Pyörähän on kuitenkin lyhyt, eli siitä ei tulisi ongelmaa. 16" menisi jo turhan pieneksi muuten kuin korkeudeltaan. 18 tuuman 27,5 olisi selvästi matalampana ehkä siten se paras kompromissi tässä, vaikka itse kovasti kannatankin isompia rengaskokoja.
No ei kai 175cm pitkällä ole korkeuden kanssa mitään ongelmia 18" koossa. Itse olen 178 ja väliä yläputkeen on luokkaa 10cm
orc biker
14.09.2016, 13.26
No ei kai 175cm pitkällä ole korkeuden kanssa mitään ongelmia 18" koossa. Itse olen 178 ja väliä yläputkeen on luokkaa 10cm
Hankala uskoa, kun standover on tuossa 79 cm.
Paremmalla puoliskolla 18" 29 ja pituutta 169cm, sopii mainiosti hänelle.
Hankala uskoa, kun standover on tuossa 79 cm.
Mistähän on mitattu.
Oma pyörä on hivenen vanhempi zr race. Se vaakaputki on aika vino.
+1 18" ja 29. En keksi mitään syytä miksi 27.5" tuon kokoiselle kuskille.
orc biker
14.09.2016, 16.00
Itse 168 pitkänä valitsin 16" ja 27,5". Mutta valintaan vaikuttaa tietty jonkin verran mittasuhteetkin. Voi tietty olla, että olen valinnut väärin, mutta toisaalta taas jos 168 pitkä valitsee 18" koon, kuinka lyhyille se 16" on sitten tarkoitettu?
Minusta 16" on juurikin sinun mittaisellesi. Jos hän olisi 168, niin sanoisin, että 16" ja 29. Mutta tuo 174 menee juuri väliin, joten tuntuisi, että se 18" voisi olla selvästikin sopivampi, mutta 29:ssä se menee aika korkeaksi.
Makkarainen
14.09.2016, 16.15
Noin yleisesti voi sanoa, että pienen kanssa pärjää, kun voi säätää penkkiä yms sopivaksi, kun taas isoa ei saa mitenkään pienemmäksi. Itsellä Radon 18" ja pituutta on 178 cm ja taidan olla siinä rajoilla, että 20" voisi olla hyvä. Itselle 18" on just sopiva[emoji3]
Minä ajelin aikoinaan 18" Racella 180.5/87 ja stemmi oli 100mm ja tanko 700mm. Pyörä oli oikeen sopiva. 20" ois mennyt jo mutta 18" oli mielestäni parempi. Varsinkin, kun XC tyylistä pyörään soveltuu mielummin pikkasen pidempi stemmi, kuin esim AM tyylisiin.
Minun Racella ajeli aikoinaan noin 160cm nainen talvella ilman ongelmia vaakaputken kanssa. Vai johtuiko se siitä, että oli nainen:o.
Onko porukalla kokemusta tuosta skeen 100 29 tuumaisesta pyörästä? Kahlailin tätä topikkia läpi, mutta tosi vähän löytyy käyttökokemuksia. Paperilla ainakin speksit ovat äärimmäisen hyvät. Runkoa on ainakin painavaksi haukuttu, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää onko se kestävä, jäykkä ja toimiiko takalinkku hyvin?
skonkeli
05.10.2016, 21.57
Tervehdys kaikille, olen uusi Radonisti ja myös uusi täällä. ZR Team 6.0 saapui alkuviikosta ja nyt on pyörän varustelu työmatkailuun käynnissä. Mainio pyörä ainakin nyt lyhyen testiajon jälkeen. Toki aiempi kokemus 15-vuoden ikäinen, vaihteeton Monark.
Pyörää odotellessa ostin siihen valmiiksi Bilteman 29' MTB lokasuojat mutta eihän niitä saa tuohon kiinni millään ilveellä. Millaisia lokasuojia olette muut tähän pyörään käyttäneet tai muuten suosittelisitte? Lokarit tulisi olla mielellään olla sellaiset että pystyy syksyn sateissakin töihin kulkemaan ilman totaalista kurakuorrutusta.
Bilteman ei toimivat lokarit:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Lokasuoja/Lokasuojat-29-2000038030/
orc biker
05.10.2016, 22.20
SKS Bluemels 65 mm. Ei ole täydellinen, vaan liian lyhyt. Cascaria 29er on parempi, pidempi, mutta saatavuus on paljon huonompi, joten varmaan hintakin. SKS riittänee nipin napin taakse tuohon Radoniin taakse siten, ettei yhtään roisku selkään, mutta edestä pitäisi jatkaa jopa 20 cm.
Mikä noissa biltemoissa oli vikana? Miksi ei sopinut? Etuhaarukka näissä vaatii aina kikkailua. Ei se ikinä käy suoraan.
skonkeli
05.10.2016, 22.40
Takalokari ei mahdu siitä takahaarukan alta, jumittaa kun renkaan ja lokarin väliin ei jää montaa milliä ilmaa. Vajaan tunnin yritin tuolla syysillassa väkertää mutta hermot meni. Etulokaria en vielä alkanut edes säätämään. Toki jos rautasahalla tms tuunaisi takalokaria niin voisi onnistuakin mutta en halunnut alkaa rikkomaan. Ehkä teen vielä uusintayrityksen...
orc biker
05.10.2016, 23.21
Minä sain omaan Teamiin laitettua SKS:t ja vieläpä Race King 2,2":n (25 millin vanteella) kanssa. Nuo ovat aika leveät ja etenkin korkeat renkaat. Jotain 2,35" käytännössä noilla vanteilla. Etuvaihtaja piti vaihtaa sideswing-tyyliseen ja vaihtajan kohdalta piti leikata vähän lokaria pois. Ei niihin montaa milliä jäänyt, mutta ei siitä haittaa ole ollut. Vähän tietynlaisella soralla pienet kivet rohisevat siellä, mutta mitäpä tuosta. Eipähän ole mennyt käpyjä, kun ei sinne edes mahdu. Työlästähän tuo kokonaisuutena oli, mutta kyllä se kannatti. En ole kaivannut irtolokareita, vaikka eivät ne noita lyhyemmät edes juurikaan olleet. Ei ole tullut ongelmia juurakoissaan.
Ehkä nuo Bilteman lokarit ovat jotenkin huonosti kaareutuvia tai jotain.
Asensin aikonaan Focuksen Black Falls hybridiin 65mm SKS Bluemelsit ja 2.1 kumit:
https://lh3.googleusercontent.com/uEtQ5VAf4bH8jltvfkfaBiJJBPq9y6wWAZ2gAh0HY_L3PTfZgz OiHeGENBpQS2ZVcVIjz2oB0zWzKBKZJLWn2_KvCkjo5zXRybD6 Veie9uUTaVoS3HmqZ-_l_EHTHejnTVeabQAoPuwDuaaOU8FHZ6b6FdId61QhVhhv6rdV X3hsYf8W2Nz6tG0VTnCsiqVPR7YE7l9HH3w1WpgMWDjSwhRn9n hI3C8CxOJlnv-kCiYA7o9-yECbzOgBhFgIRH2lb4eCKoXNalJV5m8q4XCxVEFaRL00XaiV0L lGLpM4GbUVAITrQ-tAQZFAdht2Z9riyjteqlbGzbkRD917DpJl5xejcKn2NLOD8dyj sKZX_H94wobU-P3HVYaj7gYlVWfE5H-bSI9wwROABOYJSJwsE9D-HEYExDwfHinIK3TuRnkLHSQyZdfQ4ixyfyDtP-1trm9wiOpS8h4lECxHnralHwO0-w9a-VQ1J8shEURXbv4fcX3RoiuX9ec_8GHQBrtEvz6XdWHK6BmtZDS KWPMqSghykHX4mCplIBQRxAKPkM1pt6fkKJ5ab6X1KOeltsdAx VSMYRH5w04lF9eDxyJYjvnhN61xIIeAbggVbI0pbNqR9cEXZg= w1284-h722-no
Ei mahtuneet tuossakaan takana seatstayn tai chainstayn poikkitukien alle, vaan lokari on asennettu niiden päälle. Vaati vähän lokasuojan puukotusta. Ylhäällä piti tehdä lokasuojaan kavennus ja lisäreikä nippusiteelle.
orc biker
06.10.2016, 10.58
Kun katselen tuon pyörän kuvaa verkkosivuilta siitä 3d-näkymästä, niin olen aika varma, että Bluemels menee taakse. Toki tämä nykyinen runko ei ole sama kuin minun pyörässäni. Riippuu siitä, mikä tuossa Bilteman lokarissa oikein tarkalleen ottaen ottaa kiinni. Jos se ei jotenkin johdu siitä kaareudesta, niin sitten se ei mahdu. Kuvassa ne näyttävät kyllä toki voimakkaasti reunoille kaareutuvilta. Jos ne muuten toimivat, niin minä varmaan yrittäisin muokata niitä tarvittavista kohdin. Tuossahan takalokari ei tule seat stayhin kiinni, mutta se kannattaa siihen tietenkin laittaa tukevuuden lisäksi myös siksi, että silloin sen saa siitä mahdollisimman ylös tiukalle vedettyä. Nuo aisathan heiluvat jo sen verran, että yksi ylimääräinen kiinnitys tekee hyvää.
mikkox9x
07.10.2016, 20.08
Oon miettiny tota Radonin ZR Team 29 5.0 jäykkäperää semmoseksi yleispyöräksi niin maantielle, kaupunkiin, soralle kuin maastoonkin. Myös talvikäyttöön. Kesäksi jotku Bigg Applet tai sitten maastorengasta, jos intoutuu maastossa ajeleen hieman enemmänkin. Ilmeisesti tommoseen käyttöön ihan ok. pyörä ja Bigg Appleilla käy monenlaiselle alustalle?
Semmonen ton kans mietityttää, että soveltuuko tämmöselle 163cm tapille ollenkaan? Laskurit sanoo, että 16.5" on sopiva, eli 16" Radon ois ok, mutta tolla 29" rengastuksella stand overiksi on ilmotettu 75,7 niin onko se sitten turhan korkea mulle, ku inseam on 74cm? 27,5 järkevämpi valinta, parempia ehdotuksia? Ei näyttänyt tosta pienemmästä kokoluokasta olevan ainakaan ZR Team 27,5 5.0 Radonia saatavilla.
8^ vastaus Tebb0 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?40811-Tebb0)lle
Skeen 100 29 tuli hankittua alkukesällä.
Vajaa pari tonnia tullut ajeltua.
Jämäkkä ajotuntuma rungon osalta,
vanteet on kaposet mun makuun,
renkaat notkuu vanteilla.
Ostin toisiksi kiekoiksi leveämmät dtswissit.
Paketissa oli fillari johon piti laittaa vain tanko paikalleen.
Ei ole tarvinnut säätää vielä vaihteita tai jarruja ollenkaan.
Satula ei ollut mun persukseen suunniteltu...
Oon miettiny tota Radonin ZR Team 29 5.0 jäykkäperää semmoseksi yleispyöräksi niin maantielle, kaupunkiin, soralle kuin maastoonkin. Myös talvikäyttöön. Kesäksi jotku Bigg Applet tai sitten maastorengasta, jos intoutuu maastossa ajeleen hieman enemmänkin. Ilmeisesti tommoseen käyttöön ihan ok. pyörä ja Bigg Appleilla käy monenlaiselle alustalle?
Semmonen ton kans mietityttää, että soveltuuko tämmöselle 163cm tapille ollenkaan? Laskurit sanoo, että 16.5" on sopiva, eli 16" Radon ois ok, mutta tolla 29" rengastuksella stand overiksi on ilmotettu 75,7 niin onko se sitten turhan korkea mulle, ku inseam on 74cm? 27,5 järkevämpi valinta, parempia ehdotuksia? Ei näyttänyt tosta pienemmästä kokoluokasta olevan ainakaan ZR Team 27,5 5.0 Radonia saatavilla.
Kyllä se varmaan on sinällään sopiva. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että 29" rengas pidentää pientä runkoa suhteessa enemmän kuin isompaa runkoa joten se tekee pienellä rungolla pyörästä helposti vähän kankean ja junamaisen jota isommat kaksysit eivät ole. Siksi moni valmistaja tarjoaa pienempiin kokoihin samasta mallista 27.5" kiekkoja ja isompiin 29" kiekkoja.
pystykorva99
14.11.2016, 11.25
Mielipiteitä pyörästä Radon Skeen?
Käyttötarkoitus xc/trail tasaisista poluista juurakkoon ja haussa pehmennystä pyrstölle. Yksi Radon takajäykkä jo on ja olen laatuun ja ominaisuuksiin tyytyväinen, jos otetaan huomioon hinta/laatu niin erittäin tyytyväinen.
Siis Skeenistä mielipiteitä, kiitos!
Radonin 2017 pyörät näytti olevan jo ainakin bike discountin tarjottimella.
Eipä näytä vieläkään olevan uudelle tarvetta.
No onpas mielenkiintoiset värit uusissa ja ei mitenkään hyvällä tavalla
Nyt viimeinkin löytyi sopiva pyörä oman budjettini haarukassa.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-nx1-582375/wg_id-117
Kysyisinkin kokeneemmilta mielipidettä ko. pyörän keulasta ja etenkin tuosta Sramin NX voimansiirrosta. Keula on ilmeisesti ihan kelvollinen tonnin fillarissa olevaksi?
Vaihteisto on ilmeisesti aika uutta mallistoa... Mahtaakohan olla laadukas vai ei?
Kiitos.
Hyvä ja säädettävä ilmakeula, NX toimii hyvin on vaan todella painava osasarja jos alkaa grammanviilaajaksi. Huoltovapaa kierteellinen keskiö, perusvarmaa osaa ja hieno luukki. Eipä ton tilaamalla voi oikeen vikaan mennä. :)
Mieti toki kummalla kiekkokoolla otat.
Grammanviilaajaksi ei ollut ajatus ryhtyä ja 29 kiekoilla mennään. Mutta kuten sanoit, niin mielestäni hyvä tilaus tuohon hintaan. Kiitos vastauksesta.
Runkokoko on vielä mietinnässä. Olen 179cm ja jalkapituus 82. Eli 18" vai 20"... Hmmm..
orc biker
07.01.2017, 20.30
No onpas mielenkiintoiset värit uusissa ja ei mitenkään hyvällä tavalla
No tämä. Pari, kolme vuotta sitten oli parhaimmillaan tosi kauniita pyöriä, mutta nyt teippauksetkin ovat menneet tosi rumiksi. Onneksi itse ostin aikoinaan nätin Radonin. Se on aivan mahtavan värinen. Nämä nykyiset jäisivät ehkä jopa ostamatta. Tosin onhan noissa eroja, mutta yleisesti ottaen huonompaan on mennyt.
orc biker
07.01.2017, 20.31
Runkokoko on vielä mietinnässä. Olen 179cm ja jalkapituus 82. Eli 18" vai 20"... Hmmm..
18. Ei puhettakaan muusta noista mitoilla. Se osuu sinulle juuri, et ole yhtään kokojen välissä.
18. Ei puhettakaan muusta noista mitoilla. Se osuu sinulle juuri, et ole yhtään kokojen välissä.
Ok. Bike discountin laskuri antoi vain minun mitoilleni 19" ja 49 cm.
Lähempänä siis kaksikymppistä koska 18" on 46 ja 20" on 51.
Kumpi mielummin mielestäsi jos ajatellaan teoreettisesti.. Liian iso vai liian pieni runko?
orc biker
08.01.2017, 06.22
Ok. Bike discountin laskuri antoi vain minun mitoilleni 19" ja 49 cm.
Lähempänä siis kaksikymppistä koska 18" on 46 ja 20" on 51.
Kumpi mielummin mielestäsi jos ajatellaan teoreettisesti.. Liian iso vai liian pieni runko?
20 on sinulle liian iso. 18 on hyvin lähellä optimia noille mitoille. Laskurit sanokoot mitä tahansa. Tiedän tämän omankin kokemukseni perusteella, kun olen sinua hitusen pidempi ainakin jaloissa ja minun pyöräni geometria on täsmälleen sama. Ja mieluummin liian pieni, koska standover ei kasva silloin häiritseväksi. Mutta kuten sanoin, niin et tosiaan ole noiden kokojen välissä, vaan 18":n yläpäässä, mutta et edes ihan ylärajalla, joten se tekee sinulle siitä juuri sopivan, koska pienempi ja matalampi on ketterämpi ja vakio satulatolppakin riittää hyvin. Setback-tolpan saatat joutua ostamaan, mutta se on pyörän geometriasta muuten kiinni. Minä koen, että minun satulallani ainakin se heittää muuten ihan liian eteen (tai satula tulisi paljon huonommin kiinni, siihen tulee paljon isompi vääntö, jos sen joutuu kiinnittämään ihan kiskojen etuosasta), mutta sama tapahtuisi isommallakin versiolla.
Olen 100%:n varma, että 20 olisi sinulle turhan iso. Kyllä sillä varmasti voisi ajaa, mutta se olisi tarpeettoman korkea ja siten kömpelö. Pituuseroahan niillä on vain virtuaalisessa vaakaputkessa 2 cm, joten ei päätöstä sikälikään tarvitse pelätä. Muuten se isompi on vain korkeampi. Nyt 18":n pyörällä vielä pystyt seisomaan vaakaputken päällä jalat molemmin puolin, mutta 20":lla jo tosissaan ahdistaisi. Toki pyörä on muuten minusta aika lyhyen mallinen, mutta toisaalta se on nykymuotia. Minun näkökulmaani vaikuttaa se, että ajoin koko 90-luvun sen ajan pyörillä, jotka olivat huomattavasti pidempiä, kun sen ajan tyyli oli usein ajaa hyvin kisakireästi.
20 on sinulle liian iso. 18 on hyvin lähellä optimia noille mitoille. Laskurit sanokoot mitä tahansa. Tiedän tämän omankin kokemukseni perusteella, kun olen sinua hitusen pidempi ainakin jaloissa ja minun pyöräni geometria on täsmälleen sama. Ja mieluummin liian pieni, koska standover ei kasva silloin häiritseväksi. Mutta kuten sanoin, niin et tosiaan ole noiden kokojen välissä, vaan 18":n yläpäässä, mutta et edes ihan ylärajalla, joten se tekee sinulle siitä juuri sopivan, koska pienempi ja matalampi on ketterämpi ja vakio satulatolppakin riittää hyvin. Setback-tolpan saatat joutua ostamaan, mutta se on pyörän geometriasta muuten kiinni. Minä koen, että minun satulallani ainakin se heittää muuten ihan liian eteen (tai satula tulisi paljon huonommin kiinni, siihen tulee paljon isompi vääntö, jos sen joutuu kiinnittämään ihan kiskojen etuosasta), mutta sama tapahtuisi isommallakin versiolla.
Olen 100%:n varma, että 20 olisi sinulle turhan iso. Kyllä sillä varmasti voisi ajaa, mutta se olisi tarpeettoman korkea ja siten kömpelö. Pituuseroahan niillä on vain virtuaalisessa vaakaputkessa 2 cm, joten ei päätöstä sikälikään tarvitse pelätä. Muuten se isompi on vain korkeampi. Nyt 18":n pyörällä vielä pystyt seisomaan vaakaputken päällä jalat molemmin puolin, mutta 20":lla jo tosissaan ahdistaisi. Toki pyörä on muuten minusta aika lyhyen mallinen, mutta toisaalta se on nykymuotia. Minun näkökulmaani vaikuttaa se, että ajoin koko 90-luvun sen ajan pyörillä, jotka olivat huomattavasti pidempiä, kun sen ajan tyyli oli usein ajaa hyvin kisakireästi.
Selvä. Kiitokset näistä infoista.. Olen ajanut aiemmin vain kaikenlaisilla rimpuloilla, joten siksi tästä rungon koosta ei ollut itsellä tarkempaa otantaa.
Moottorilla varustetuista kulkupeleistä siis olen vanhuuttani siirtymässä fillariin. :D
Mutta selvä siis. Nyt uskallan tilata 18 tuumaisen ja saahan siihen sitten hieman pidemmän stemmin, jos sarvet tuntuvat olevan liian lähellä.
Mutta selvä siis. Nyt uskallan tilata 18 tuumaisen ja saahan siihen sitten hieman pidemmän stemmin, jos sarvet tuntuvat olevan liian lähellä.
Kerrohan sende mitä olet fillarista tykännyt? Joku vois hieman valaista miten tuo 1x11 soveltuu maantiekäyttöön? Tämä fillari kiinnostaa itseäkin.
Tällä foorumilla ilmeisesti on aika tietävää porukkaa, joten pari kysymystä tulin tänne esittämään. Näitä samoja varmasti on kysytty, mutta näitä viestejä on vähän turhan paljon läpi kahlattavaks. Eikä kai kukaan just
Nyt on maastofillarin ostoa tarpeeks paljon mietitty, ja päädytty tähän Radon merkkiin. Vaihtoehtoina on nyt joko ZR team 5.0 tai 6.0. Mitenkä paljon näissä on eroa? 6.0 alkaa olla jo vähän kipurajan yläpuolella, mutta mahollisesti siihen pystyis venymään, jos erot on huomattavat.
Toinen mikä mietityttää, on koko. Renkaat 27.5" vai 29"? Toisaalta kiinnostais ehkä pienempi, kun sellanen pieni kikkailu on niin mukavaa ja yleensä tykänny vähän "liian pienellä" crossi pyörälläkin ajaa enemmän, kun isommalla. Tuntuu laitteet tekevän paremmin sen, mitä käskyttää. Toisaalta taas jonkun verran tulis tolla matkaakin poljettua, jolloin ilmeisesti 29" ois ehottomasti parempi?
Sitten rungon koko, pituutta joku 180-182cm, ja jalan sisämitta, jos en pahasti väärin mitannu, noin 83cm. Laskurit sanoo 19", ja lähempänä 20" kuin 18", mutta vaihtoehtoina on 18" tai 20". Ajattelisin, että toi 18" menee ihan hyvin vai ottaakko 20"?
Ja viimesenä, mitä muuta laittaa tilaukseen? Fillari, polkimet ja lukko tietenkin, mutta tartteeko jotain muuta?
orc biker
28.01.2017, 03.32
Nyt on maastofillarin ostoa tarpeeks paljon mietitty, ja päädytty tähän Radon merkkiin. Vaihtoehtoina on nyt joko ZR team 5.0 tai 6.0. Mitenkä paljon näissä on eroa? 6.0 alkaa olla jo vähän kipurajan yläpuolella, mutta mahollisesti siihen pystyis venymään, jos erot on huomattavat.
6.0:ssa on ihan ok peruskeula teräsjousella. Sillä jo ajelee ihan hyvin. 5.0:ssa on Suntour, jota kukaan ei liene edes testannut, mutta tietää kertoa silti, kuinka huono se on, koska niin on tapana täällä sanoa. En tiedä siitä, mutta toinen on testatusti ihan ok. Minulla on vastaava kauppapyörässä, jolla voi halutessaan oikaista polun kauttakin. Lisäksi 10-vaihteinen vs. 9, mistä en enää vaihtaisi pois totuttuani siihen. Välitysten tiheys sopii minulle hyvin. Sen lisäksi siihen voi päivitellä parempia osia, kun taas 9 on jo vain halpasarjaa. Esim. tuossa kalliimmassa on jo täysin nykyaikainen Hollowtech II -keskiö ja -kammet. Minä maksaisin tuon erotuksen. Kuitenkin vaikka nyt ei ehkä siltä tunnu, niin ero pyörän hankintahinnassa on loppupelissä tosi pieni kustannus suhteessa osien uusimiseen, päivittämiseen ja työkaluihin, joten kannattaa maksaa yleensä se erotus. Toki jossain vaiheessa erot muuttuvat merkityksettömäksi, että rahalla ei saa itselleen mitään erityisen olennaista, joten siitä ei ehkä kannata enää maksaa. Minä ottaisin ehdottomasti noista 6.0:n, koska siinä olisi paljon helpompi aihio pitää se jatkossakin täysin pätevänä pyöränä. Esim. myöhemmin joskus siihenkin voi vaihtaa paremman keulan ja vanteet yms., niin se on kivempi lähteä tekemään, kun muu pyörä on paremmin ajan tasalla: keskiö, kammet, vaihdevivut, vaihtaja jne.
Toinen mikä mietityttää, on koko. Renkaat 27.5" vai 29"? Toisaalta kiinnostais ehkä pienempi, kun sellanen pieni kikkailu on niin mukavaa ja yleensä tykänny vähän "liian pienellä" crossi pyörälläkin ajaa enemmän, kun isommalla. Tuntuu laitteet tekevän paremmin sen, mitä käskyttää. Toisaalta taas jonkun verran tulis tolla matkaakin poljettua, jolloin ilmeisesti 29" ois ehottomasti parempi?
Ei se ole ehdottomasti parempi. Se on inasen parempi. Rullaa hitusen paremmin, mutta se ero on niin pieni, että se on mitätön kaikkien muiden mahdollisten erojen rinnalla. 29 menee hieman paremmin pienten epätasaisuuksien, kuten kuoppien yli, kun renkaan säde on suurempi. Mutta jos haluat ketterän tunteen, niin älä osta 29:ä. 29 menee kuin juna. On se parempi mielestäni tasoittaen hiekan enemmän maastoa, mutta ei se varmasti tunnu ketterämmältä.
Sitten rungon koko, pituutta joku 180-182cm, ja jalan sisämitta, jos en pahasti väärin mitannu, noin 83cm. Laskurit sanoo 19", ja lähempänä 20" kuin 18", mutta vaihtoehtoina on 18" tai 20". Ajattelisin, että toi 18" menee ihan hyvin vai ottaakko 20"?
Ei missään tapauksessa 20", vaan 18", joka on juuri oikea koko ja parempi kuin 19".
Kiitoksia!
Tulipa nyt sit vasta huomattua, että noihan on alennushintoja joita kattonu tuolta bike-discount.de osotteesta. Eikä se 27.5" ZR Team 6.0 tietenkään oo alennuksessa, vaan 29" on. Ei kyllä millään pysty tonne 700€ tienoille venyä, satasen verran siinä on liikaa hinnassa mulle. Jos siinä kerran on isokin ero ketteryyden osalta, en kyllä tollasta 29" halua, joten taitaa mennä puolipakolla 5.0 sitte tilaukseen. "Myyntipuhe" sulta olis kyllä muuten riittäny vakuuttamaan tohon kalliimpaan.
Lisäkysymys vielä, oisko jollain suositella joitain polkimia tollaseen fillariin? Onko esimerkiksi nämä hyvät, joita toi sivu suosittelee? https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-flat-pedalsl-cnc-black-88489
Ratukoita tilanneena voin suositella merkkiä. zr team 7.0 26", zr race 8.0 27,5" zr lady 7.0 27,5" zr race 7.0 29" ja viikolla 7 lähtee tilaukseen zr team nx1 29". Pariin pyörään olen https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-saint-pedals-pd-mx80-57325 ostanut ja todettu hyviksi.
putkitunnus
28.01.2017, 13.49
Kiitoksia!
Tulipa nyt sit vasta huomattua, että noihan on alennushintoja joita kattonu tuolta bike-discount.de osotteesta. Eikä se 27.5" ZR Team 6.0 tietenkään oo alennuksessa, vaan 29" on. Ei kyllä millään pysty tonne 700€ tienoille venyä, satasen verran siinä on liikaa hinnassa mulle. Jos siinä kerran on isokin ero ketteryyden osalta, en kyllä tollasta 29" halua, joten taitaa mennä puolipakolla 5.0 sitte tilaukseen. "Myyntipuhe" sulta olis kyllä muuten riittäny vakuuttamaan tohon kalliimpaan.
En ole kokeillut 27,5" rengaskokoa, mutta epätasaisessa maastossa 29er on 26" verrattuna miellyttävämpi ja sinun mitoilla ottaisin sen tarjoushintaisen kaksysin. Olen itsekin Radonin (18" zr team 8.0) omistaja, 180 cm pitkä ja inseam 83 cm, eikä pyörä tunnu maastossa kankealta.
orc biker
28.01.2017, 15.09
En ole kokeillut 27,5" rengaskokoa, mutta epätasaisessa maastossa 29er on 26" verrattuna miellyttävämpi ja sinun mitoilla ottaisin sen tarjoushintaisen kaksysin. Olen itsekin Radonin (18" zr team 8.0) omistaja, 180 cm pitkä ja inseam 83 cm, eikä pyörä tunnu maastossa kankealta.
Hyvältähän se tuntuu, paremmalta. Minä ottaisin ehdottomasti tuolla tarjoushinnalla 29erin, ottaisin toki muutenkin. Ei sitä tuntumaan kuitenkaan ketteryydeksi voi kuvata. Se vain menee, kunhan laittaa menemään.
Jami2003
28.01.2017, 16.24
Itse ottaisin kyllä noilla mitoilla ehdottomasti 20" rungon eikä 18". Radonit on lyhyitä pyöriä.
orc biker
28.01.2017, 17.43
Itse ottaisin kyllä noilla mitoilla ehdottomasti 20" rungon eikä 18". Radonit on lyhyitä pyöriä.
Silloin ei ainakaan tunnu ketterältä, kun standoveriksi ilmoitetaan mahtavat 85,4 cm. En suoraan sanottuna tosin usko tuota lukua, eihän se voi olla noin korkea. Vai voiko? Korkeampi kuin 29:ssäkin. Lyhyitähän ne ovat, mutta ihan nykymuodin mukaisesti. Kyllä se maastoajoon sopii, xc-kisaan huonommin, kun ottaa tuulta. Mieluummin laittaisin vaikka 110 millin stemmin kuin ottaisin 20":sta jättikorkeaa pyörää 29:stä tai 27,5:sta. Makaavaan asentoon on parempi ostaa vaikka Trekki. Ei sen takia kannata ottaa liian isoa kokoa, vaan mieluummin pyörä mieleisemmällä geometrialla.
Kiitoksia kaikille taas, nyt tässä vähän miettineenä, teitä kuunnelleena ja lueskelleena, taitaa tää homma kuitenki kallistua sinne 29" 6.0 puolelle. Jos ei tunnu hyvältä, ni voihan sen sitte joskus vaihtaa. Myydä pois ja ostaa vaikka käytettyä alle. Toisaalta en kyllä usko ton reilun kolmen sentin olevan nyt niin hirveen iso ero ees. Tai mistä minä tiiän, ku en oo kokeillu.
SamiMerilohi
29.01.2017, 00.06
6.0:ssa on ihan ok peruskeula teräsjousella. Sillä jo ajelee ihan hyvin. 5.0:ssa on Suntour, jota kukaan ei liene edes testannut, mutta tietää kertoa silti, kuinka huono se on, koska niin on tapana täällä sanoa.
Mulla on viime vuoden ZR Team 5.0 ja siinä oli tuo Suntourin XCT. Ihan paska ja painaa kuin synti. Ostin siihen alesta Rockshoxin halvimman mallin ilmakeulan, eli XC32:n. Pyörästä lähti melkein kilo painoa ja suorituskyky nousi ihan uudelle tasolle. Suosittelen siis kysyjälle lämpimästi tuota kalliimpaa mallia.
Muuten tuo 5.0 on kyllä ollut mun käytössä ihan asiallinen. Mikään muu komponentti kuin keula ei ole varsinaisesti ollut huono, joten ihan hifistelyn ilosta päivittelen pyörää pikkuhiljaa. Voimansiirroksi on tullut 1x10 ja kesällä varmaan vielä uudet kiekot. Sitten alkaa olla sen verran päivityksiä, mitä tuohon pyörään nyt kannattaa edes laittaa.
Ai niin, renkaat vaihdoin myös. Ne Smart Samit oli aika painavat ja huonot. Shimanon hinnat alkaen -mallin 3x9 vaihteisto sen sijaan toimi mainiosti.
Runkokoosta vielä: Radonit on mallia lyhyt ja korkea. Mä oon suhteessa lyhytjalkainen 188-senttinen, ja ajan 20" runkokoolla. Ei jää montaa senttiä turvaväliä vaakaputken ja sukukalleuksien väliin, eli yhtään isompi ei pyörä voisi olla.
Jami2003
29.01.2017, 01.12
Silloin ei ainakaan tunnu ketterältä, kun standoveriksi ilmoitetaan mahtavat 85,4 cm. En suoraan sanottuna tosin usko tuota lukua, eihän se voi olla noin korkea. Vai voiko? Korkeampi kuin 29:ssäkin. Lyhyitähän ne ovat, mutta ihan nykymuodin mukaisesti. Kyllä se maastoajoon sopii, xc-kisaan huonommin, kun ottaa tuulta. Mieluummin laittaisin vaikka 110 millin stemmin kuin ottaisin 20":sta jättikorkeaa pyörää 29:stä tai 27,5:sta. Makaavaan asentoon on parempi ostaa vaikka Trekki. Ei sen takia kannata ottaa liian isoa kokoa, vaan mieluummin pyörä mieleisemmällä geometrialla.
Kuulostaa kyllä toi mitta uskomattoman korkealta. Ehkä ne sitten on noin korkeita. Ei ole tullut mitattua.
Sen verran otan vielä kantaa tuohon monien mainitsemaan 29 tuumaisen huonompaan ketteryyteen ja junamaisuuteen että oman kokemukseni mukaan se on enemmänkin tunne kuin suuri käytännön vaikutus. Ainakin fiksusti tehdyt modernit 29" geometriat tekevät pyörästä yllättävän hyvin kääntyvän mutta se pitää hyödyntää ikään kuin enemmän "väkisin" eli visuaalinen vaikutelma ei tue sitä mitä pyörä käytännössä pystyy tekemään jos ymmärrätte mitä ajan takaa. Pitää siis opetella enemmän uusi tekniikka että saa pyörästä kaiken irti ja menemään samalla tavalla kuin pienempirenkaisen pyörän kanssa. Näin olen ainakin itse kokenut kun siirryin kaksysiin.
orc biker
30.01.2017, 01.11
Sen verran otan vielä kantaa tuohon monien mainitsemaan 29 tuumaisen huonompaan ketteryyteen ja junamaisuuteen että oman kokemukseni mukaan se on enemmänkin tunne kuin suuri käytännön vaikutus.
Paremmin minä sen olen saanut metsässä menemään. Ei se tunnu ketterältä, eikä se sillä tavoin ole, mutta se vain menee esteistä yli ihan hämmästyttävän hyvin. Muistan, kuinka alussa ei uskaltanut ajaa, kun tuntui vähän hankalalta. Mutta sitten kun vain ajoi, niin sehän ei pysähtynytkään mihinkään, vaan hämmästytti, miten se kiipesi esteiden yli.
Paremmin minä sen olen saanut metsässä menemään. Ei se tunnu ketterältä, eikä se sillä tavoin ole, mutta se vain menee esteistä yli ihan hämmästyttävän hyvin. Muistan, kuinka alussa ei uskaltanut ajaa, kun tuntui vähän hankalalta. Mutta sitten kun vain ajoi, niin sehän ei pysähtynytkään mihinkään, vaan hämmästytti, miten se kiipesi esteiden yli.
Juu, kyllä se paremmin menee yli esteistä ja varsinkin jos vertaa 26 tuumaiseen. Ja itselle ensimmäiset lenkit olivat myös sikäli hankalia että ajolinjat menivät jatkuvasti leveäksi kun ei osannut kääntää tarpeeksi. Pyörä siis tuntui hyvin kankealta mutta vähitellen tajusi että ei se sitä ole kun vain ronskisti ohjaa sinne minne haluaa.
Samalla tavalla tämä on näitä ajofiilis asioita kun moni muu asia pyörässä. Jos pyörä tuntuu ketterältä, sitä ajaa luonnostaan ketterämmin, jos se tuntuu kankeammalta, sitä ajaa helposti myös sellaisena.
Varmaan loppuviikosta vasta laitan tilauksen menemään, ja taas on mieli muuttunu.. Monestihan ehtii vielä tässä?
Eli Youtubessa seikkaillessa oon tullu tässä nyt päätökseen, etten mä tota 29" ota. En usko sen olevan se mun juttu. Eli, onko tossa ZR Team 5.0 fillarissa muuta osaa joka on hirveetä kuraa, kun keula? Vaikka on aika tuhlausta, en pidä hirveenä juttuna laittaa vaikka parin kuukauden päästä parilla sadalla uutta keulaa. Pidän ehkä huonompana, jos koko fillari on väärän tyylinen.
Ois aika jees jos tuo 27.5" ZR Team 6.0 tippuis kanssa tonne ~550€ tietämille ennen tilaamista.
Varmaan loppuviikosta vasta laitan tilauksen menemään, ja taas on mieli muuttunu.. Monestihan ehtii vielä tässä?
Eli Youtubessa seikkaillessa oon tullu tässä nyt päätökseen, etten mä tota 29" ota. En usko sen olevan se mun juttu. Eli, onko tossa ZR Team 5.0 fillarissa muuta osaa joka on hirveetä kuraa, kun keula? Vaikka on aika tuhlausta, en pidä hirveenä juttuna laittaa vaikka parin kuukauden päästä parilla sadalla uutta keulaa. Pidän ehkä huonompana, jos koko fillari on väärän tyylinen.
Ois aika jees jos tuo 27.5" ZR Team 6.0 tippuis kanssa tonne ~550€ tietämille ennen tilaamista.
Itse myös ostin "ensimmäiseksi kunnolliseksi" maastopyöräksi tuon 29er 5.0 viime vuonna.
Ennen sitä ajelut meni Helkama Oivalla..
Kuten pari kertaa aiemmin tulikin jo jengillä vastauksia niin omasta mielestäni 5.0 on oikein pätevä peli aloittaa.
LUKUUNOTTAMATTA keulaa, se oikeasti painaa paljon ja ei toimi niin kuin sen pitäisi.
Itsehän tätä en tiennyt mutta kun päivitin uteliaisuuttani kun halvalla löytyi Rockshox xc32 ilmakeulan tilalle niin pyörä muuttui kokonaan.
Uusi keula toimii aktiivisesti ja vaimentaa pienet töyssyt vaikka olisi lukossa. Lisäksi yli kilon lähtö painosta ei kuulosta isolta mutta eron huomasi jo siinä kun pyörän nosti ilmaan ja kappas sehän olikin tasapainossa eikä keula kohti maata kuten aiemmin.
Itse olen vaihtanut siis keulan, renkaat (löytyy kesärenkaat, liukkaan kelin renkaat ja vielä nastarenkaat) ja isoimman eturattaan otin pois ja tilalle bashguard suojaamaan kiviltä.
Itse siis suosittelisin jos oikein tiukkaa on niin vähän säästämään lisää ja ostamaan vaikka tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-582313/wg_id-6198 jos se 27,5 maistuu paremmalta kuin 29er
Oikeastaan tuplaisin alkuperäisen budjetin ja ostaisin suoraan tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-nx1-582375/wg_id-6198
1x11 vaihteet, loistava keula
Näin tekisin itse siis jos nyt pitäisi ostaa fillari mutta kuten sanottu ei sitä voi tietää ennen kuin itse testaa mistä pitää ja mikä toimii. Vuodessa omakin tietämys ja ymmärrys kasvanut potenssiin sata
^ Samaa mieltä. Kannattaa laskea kokonaiskustannukset, jos keula menee kuitenkin vaihtoon.
Aika ihme olisi, jos rautajousella varustettu keula olisi juuri sopivan jäykkä. Ja jos jäykkyys on pielessä, niin mitä sillä tekee? Ilmajousikeula toimiessaan on kyllä hyvä ja ennen kaikkea käyttökelpoinen, mutta mahdolliset ongelmat vuotojen, herkkyyden, ylläpidon jne. suhteen on hyvä ottaa huomioon. Jousitus-alueen juttuja kannattaa lueskella: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?58-Jousitus&s=&pp=20&daysprune=-1&sort=lastpost&order=desc
Ja mitä rengaskokoon tulee, mun mielestä kannattaa ottaa 29 jo senkin vuoksi, että renkaita ja kiekkoja tuntuu olevan saatavilla paremmin. Ja ehkäpä lie halutumpi myydessäkin.
Täällä myös radon team 5 ostettu ensimmäiseksi kunnon pyöräksi. Kannattaa budjetoida siten että vaihtaa sen suntourin keulan, se on oikeasti perseestä ja epäturvallinen ( itellä lensi ekoissa portaissa joustolukituksen osat huisin hiiteen ) ja ei ollut raju mäki.
Lisäksi mennyt
Kryptonite u lukko 50e
Ice spiker Pro nastat jotain 150e
Satula 20e
Matkapumppu 5e
Rockshox tk Gold Air 200e
Lokasuojat 20e
Lukkogripit 5e
Polkimet 20e
Uusi keulan laakeri 20e
Se onkin äkkiä tonnin pyörä vaikka aluksi mentiin budjettimallilla. Muistaakseni canyonilla oli myös hyviä 700-800e luokassa.
Itse säästäisin suoraan lisää rahaa vaikka 500 tuntuu jo paljolta. Toisaalta kun lähtee pohjalta niin jokainen päivitys tuntuu mahtavalle ja tietää mistä maksaa. Hyvä pyörä jokatapauksessa
orc biker
31.01.2017, 22.42
Itse siis suosittelisin jos oikein tiukkaa on niin vähän säästämään lisää ja ostamaan vaikka tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-582313/wg_id-6198 jos se 27,5 maistuu paremmalta kuin 29er
Oikeastaan tuplaisin alkuperäisen budjetin ja ostaisin suoraan tämän https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-nx1-582375/wg_id-6198
1x11 vaihteet, loistava keula
Kummassakin on "sama keula". Motion Control -vaimennus. Ei pitäisi tulla toiminnassa mitään havaittavia eroja. Rebassa maksetaan siitä keveydestä lisää.
orc biker
01.02.2017, 05.57
Se onkin äkkiä tonnin pyörä vaikka aluksi mentiin budjettimallilla. Muistaakseni canyonilla oli myös hyviä 700-800e luokassa.
Kaikkiin harrastuspyöriin saa lisätä hetkessä monta sataa lisää: työkaluja, varaosia, mieleisempiä osia, ajovarusteita jne. Se on yksi hyvä syy olla tinkimättä pyörästä. Minusta 7.0 on useimmille järkevin ostos. 6.0 menee vielä ihan hyvin. Ei sen keula huono ole normaalipainoiselle ~ 70-85 kg, vaikka sitä ei niin säädetäkään, joskaan ei hyväkään, mutta kyllä sillä jo pääsee. 5.0:ssa ei minusta ole järkeä kuin ihan työmatkapyöräksi, johon se varmasti menee ihan hyvin, oli keulana mitä tahansa. Enemmänkin saa maksaa, mutta minusta se ei ole harrastamisen kannalta välttämätöntä. Suurin yksittäinen parannus näiden jälkeen on tubeless.
Kerrohan sende mitä olet fillarista tykännyt? Joku vois hieman valaista miten tuo 1x11 soveltuu maantiekäyttöön? Tämä fillari kiinnostaa itseäkin.
Keväämmällä vasta tilaan pyörän. Saatavillakin vasta viikosta 7 alkaen. Mutta raportoin toki, kun on muutama kilometri takana.
Tilasin tänään bike discountilta Radonin ZR Team 29 6.0 pyörän mielestäni hyvästä tarjouksesta ja ajattelin täältä kysellä vähän neuvoja mitä kannattaa tarkastaa ennen käyttöönottoa? Kyseessä siis ensimmäinen ns. parempi pyörä ja en haluaisi rikkoa uutta pyörää vääränlaisella käytöllä :D Kaipaisin myös neuvoja siihen, mitä kannattaa muutamien satojen kilometrien jälkeen tarkastaa/huoltaa?
orc biker
03.02.2017, 18.21
Tilasin tänään bike discountilta Radonin ZR Team 29 6.0 pyörän mielestäni hyvästä tarjouksesta ja ajattelin täältä kysellä vähän neuvoja mitä kannattaa tarkastaa ennen käyttöönottoa? Kyseessä siis ensimmäinen ns. parempi pyörä ja en haluaisi rikkoa uutta pyörää vääränlaisella käytöllä :D Kaipaisin myös neuvoja siihen, mitä kannattaa muutamien satojen kilometrien jälkeen tarkastaa/huoltaa?
Tarkistaa tietysti, että kaikki on sopivasti kiinni. Muuten navat kannattaa ottaa auki, koska ne ovat yleensä liian kireällä. Siinä kannattanee samalla lisätä vähän rasvaakin, kun sitäkin siellä voi olla niukasti. Napojen aukaisu on vähän pelottavaa ehkä, mutta hyvillä ohjeilla se onnistuu ja palkitsee varmasti, etteivät kulu turhan aikaisin liiallisen tehdastiukkuuden takia. Jännitysten poisto pinnoista, mutta se hoituu ajamallakin. Toki on mukavampi askarrella puhtaiden vanteiden parissa. Joka tapauksessa vanteet saattavat hieman heittää vähän ajan päästä, koska harvalla kiekkotehtaalla taitaa vieläkään olla laitteistoa, joka osaisi kasatessa tuon tehdä. Ei siinä oikeastaan muuta ole. Nuo navat ovat käytännössä ainoa, joihin voi saada pysyvää tuhoa, jos ei hoida heti. Haarukan liukuputket voi kevyesti öljytä, jos on sopivaa öljyä. Sellaista, joka ei syö kumitiivisteitä. Esim. jotain silikoniöljyä tai vastaavaa.
Jami2003
04.02.2017, 08.20
Jaa. Olen aika monta pyörää ostanut vastaavaan tyyliin enkä koskaan ole ensimmäiseksi napoja aukaissut. Eikä koskaan yksikään napa ole mennyt.
orc biker
04.02.2017, 08.25
Jaa. Olen aika monta pyörää ostanut vastaavaan tyyliin enkä koskaan ole ensimmäiseksi napoja aukaissut. Eikä koskaan yksikään napa ole mennyt.
Niin? Sinulle on käynyt sitten sillä tavoin kivasti. Haluatko siltä pohjalta yleistää, että ei kannata avata napoja ja säätää tarvittaessa tiukkuus kohdalleen vai mikä oli pointtisi?
Jos anekdootteja kerrotaan, niin minun viimeksi ostamassani Radonissa navat olivat liian tiukalla. Samoin kasatessani viimeksi uudet kiekot navat olivat liian tiukalla tehtaan jäljiltä. Se on 4/4. Mitä tästä siis voi päätellä? Sitä, että sinun kokemuksesi ei voi todistaa, etteivätkö navat voisi olla liian tiukalla. Sinun kokemuksesi ei ole sillä tavoin yleistettävissä, koska sen pitäisi esittää, että niin ei voi tapahtua, mutta eihän se sitä tietenkään esitä. Sen sijaan minun riittää osoittaa vain, että tuo on mahdollista, minkä minun kokemukseni todistaa. Sivu mennen sanoen, ei se ole ainoa laatuaan, vaan monet ihmiset ovat sitä mieltä, että on varsin tyypillistä, että Shimanon navat tulevat turhan tiukalla.
Edelleenkin, jos haluaa käydä pyörän läpi ja varmistua siitä, että ei turhan aikaisin riko tai kuluta mitään, niin navat ovat mielestäni kaikista olennaisin tarkastelun kohde. Kyllähän ne silti varmaan kestävät tuhansia kilometrejä, mutta kuluvat kuitenkin turhan nopeasti.
Jami2003
04.02.2017, 09.24
Joo olen samaa mieltä että kannattaa tarkastaa. Ei avata jos ei syytä ole. Ja varsinkin ettei mikään ole liian löysällä.
Näin tulee toki tehdä myös kivijalasta ostetulle pyörälle.
Juo rauhassa aamukahvi ja hengitä syvään. Kiva pyöräilypäivä odottaa. Ei kannata hermostua jokaisesta viestistä :)
orc biker
04.02.2017, 09.33
Juo rauhassa aamukahvi ja hengitä syvään. Kiva pyöräilypäivä odottaa. Ei kannata hermostua jokaisesta viestistä :)
Kirjoitin perustellun vastauksen. Alan hermostua vasta tuollaisen fiktion liittämisestä minuun.
sianluca
05.02.2017, 09.00
Onko kokemuksia Black Sin:in rungoista? Kestävätkö rynkytystä? Omassa käytössä olleet Cuben hiilarirungot ovat kestäneet keskimäärin puolitoista-pari vuotta käyttöä (3 Cubea)
noniinno
05.02.2017, 13.13
^ olisiko parempi siirtyä jykevämpiin, enempi trailiajoon suunniteltuihin runkoihin? Xc-rungot kun ovat kuitenkin enempi vähempi keveyden, ei kestävyyden, ehdoilla tehtyjä. Tai sitten lukeudut niihin kuskeihin, joilla ei vaan yksinkertaisesti kestä mikään 😀. Näitä omassa tuttavapiirissäkin riittää.
^ olisiko parempi siirtyä jykevämpiin, enempi trailiajoon suunniteltuihin runkoihin? Xc-rungot kun ovat kuitenkin enempi vähempi keveyden, ei kestävyyden, ehdoilla tehtyjä. Tai sitten lukeudut niihin kuskeihin, joilla ei vaan yksinkertaisesti kestä mikään [emoji3]. Näitä omassa tuttavapiirissäkin riittää.
Juu, monesti oikein ihmettelee mitä kaikkea osaa ihmiset oikein saavatkaan rikki samaan aikaan kun taas joku muu ajaa vuosia ilman juuri yhtään ongelmaa. Kyllä se ajotyyli ja vauhti vaikuttaa ihan ratkaisevasti pyörän kestävyyteen.
sianluca
05.02.2017, 20.57
Yleensä pyöräni rungot ovat hajonneet takakolmiosta tarkemmin alaputkista ja kampien puolelta putken taivutuksen kohdalta. Näin on käynyt myös yhdelle titaanista tehdylle maantierungolle. Yhden Cuben takakolmio paukahti takakolmion yläputkesta vastakkaiselta puolelta kampisettiä. Yhdestä maantierungosta takakolmio lähti polkimien puolelta irti keskiöstä alhaalta kokonaan. Kilometrejähän on rungoilla tullut ajettua runsaasti varsinkin silloin kun vielä ajoin kilpaa. Nyttemmin ajelen pitkiä kuntolenkkejä kun sydämen rytmihäiriötaipumuksen vuoksi en enää intervallitreenejä vetele. Ajattelin vaan kysellä kokemuksia BlackSin-rungoista ja niiden kestävyydestä, en oikeastaan kaipaa muunlaisia kommentteja....tässä topicissa kai käsitellään pyöriä ja niiden ominaisuusia.
Nopeaa toimintaa bike discountilta, tilasin 3. päivä iltapäivästä ja tänä perjantaina aamupäivästä paketti olikin jo ovella ! Ja olen todella yllättynyt kuinka laadukas ja hyvä ajaa ZR Team 6.0 on :D
Mutta semmonen jäi arveluttamaan että onko normaalia kun keulan lukituksen laittaa päälle, niin keula joustaa lukituksesta huolimatta (tosi jäykästi kuitenkin)?
sianluca
12.02.2017, 17.07
Kyllä minulla rokkarin sid jousti isoissa iskussa lukossakin ollessaan. Muuten mieleen on tullut ajatus Black Sin:in tilaamisesta ensi kesää varten, kiva olisi 100mm täysjoustojen jälkeen kokeilla jäykkäperäistä.
orc biker
12.02.2017, 18.17
Mutta semmonen jäi arveluttamaan että onko normaalia kun keulan lukituksen laittaa päälle, niin keula joustaa lukituksesta huolimatta (tosi jäykästi kuitenkin)?
Normaalia on.
sianluca
15.02.2017, 18.13
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-black-sin-29-9.0-1x11-463682/wg_id-117 tollaiseen tuli haksahdettua...........
Tossa nyt muutaman 100km jälkeen team 6.0 takajarrupalat sain syystä tai toisesta lasittumaan, ja niitä purkaesssa huomasin takanavan pitävän mietoa ääntä. Purin, putsasin ja tyrkkäsin uuet rasvat sisään, mutta huomasin nyt että vapaaratas ei pidä enää ääntä. Onko normaalia navan huollon jälkeen?
No, jos laitoit vaseliinia niin voi vaikuttaa asiaan. Itse käytän vaparissa ohuelti öljyä.
Niinsiis en vapaaratasta purkanut, vaan navan laakeroinnit?
E: vapaaratas siis toimii normaalisti mutta on äänetön
Päätin laittaa kysymyksen, josko täällä joku viisas osaisi neuvoa :)
Harkinnassa on Radonin pyörä ja erityisesti tämä malli kiinnostaa https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-nx1-582375/wg_id-6198
Itsellä on Cube ja haluaisin kevyemmän pyörän hyvillä osilla. Tämä nyt ensiksi pisti silmään, ja luulen että on oikein passeli omaan käyttöön, mutta kaipaisin myös kriittisiä kommentteja, mikä voisi olla vielä hiukan paremmin ja mitä pikku fiksauksia siihen voisi vielä tehdä. ZR Race 8.0 olis kiinnostanut mutta hintaa on liikaa. Entä mites tuo SRAM vs Shimano? Entä keulan laatu?
H. Moilanen
28.03.2017, 08.27
^Kelvollisen oloinen laite kustannustehokkailla osilla. Jos tuota lähtisi viilaamaan ylöspäin komponenttien osalta, niin vetokaluston osalta päivitys olisi ensimmäinen juttu. NX on itselleni tuntematon tuttavuus; lienee tasoltaan Shimanon Deore/SLX -osastoa. Toisaalta, rattaat ja ketju on uusittava joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin kulumisen takia, jolloin päivityksen voi tehdä siinä yhteydessä. Jos hintalappu on muuten sopiva, en jättäisi kauppaa tekemättä vetokaluston takia.
Keula tuossa on bueno, samoin kiekot.
Itsellä on Cube ja haluaisin kevyemmän pyörän hyvillä osilla....
Paljonko se sun Cube sitten painaa, sillä eihän tuo linkin fillari millään tavalla "kevyt" ole? Perus 12-kiloinen jäykkäperä.
...mutta kaipaisin myös kriittisiä kommentteja, mikä voisi olla vielä hiukan paremmin... Entä mites tuo SRAM vs Shimano? Entä keulan laatu?
No kun kerran kysyt niin... jarrut ei vakuuta, mutta saattaa olla ihan toimivat. Renkaat sais mielummin olla muuta kuin Performance-sarjaa. Keulahan on hyvä. Samoin kiekot, mutta vapaaratasta pitää sitten aika ajoin hoivata.
SRAM-voimansiirrosta plussat minulta.
Paljonko se sun Cube sitten painaa, sillä eihän tuo linkin fillari millään tavalla "kevyt" ole? Perus 12-kiloinen jäykkäperä.
No kun kerran kysyt niin... jarrut ei vakuuta, mutta saattaa olla ihan toimivat. Renkaat sais mielummin olla muuta kuin Performance-sarjaa. Keulahan on hyvä. Samoin kiekot, mutta vapaaratasta pitää sitten aika ajoin hoivata.
SRAM-voimansiirrosta plussat minulta.
Mitä jarruja suosittelisit? Omani painaa lähestulkoon 14kg joten todellakin alle 12kg pyörä on jo parannus, ja toki muutenkin parempi pyörä olisi haussa. Toki ostaisin kymppikiloisen, jos hyvän sellaisen järkevään hintaan saisin, mutta tuskinpa saan.
Mitä jarruja suosittelisit?
Shimpan XT (M8000) on varma ja helppo perusjarru. Laitoin sellaiset täpäriini ja tykkään kovasti. Sellaiset saa pariin sataan. Mutta noi Maguratkin saattaa olla ihan kelvolliset, takavuosina merkin halvimman pään jarrut tuottivat ongelmia. Aja ja koe, vaihda tarvittaessa.
Niin ja kumit vaihtamalla saat helposti puoli kiloa pois jos sille päälle sattuu.
Stagertoni
25.04.2017, 12.31
Nyt on aivan suunnattomia vaikeuksia valita kahden väliltä. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-582313/wg_id-1293 & https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-6.0-581928
Budjettina on 900e ja mikäli valinta kohdistuu 7.0:aan niin lisukkeisiin ei iskaripumpun ja polkimien lisäksi jää juuri mitään. Tässä kuitenkin varsinkin iskari on ilmeisesti huomattavasti parempi kuin 6.0:ssa. Tosin omat kokemukset iskunvaimentimista ovat ammennettu Suntour XCT - haarukasta, joka onkin hyvinkin mielenkiintoinen kapistus kaikessa mielenkiintoisuudessaan..
6.0:en valinta mahdollistaisi kuitenkin lukuisten lisävarusteiden oston. Ostoskoriin pyörän ohella päätyikin vaikka mitä tarpeellista, aina lokasuojista monitoimityökaluun.
Ajo vaihtelee varsin paljon aina maanteiltä pienille juurakkoisille metsäreiteille, puhdasveriseen maastopyöräilyyn ei siis pyörä ole tulossa. Mikäli valitsen tämän halvemman mallin, tulenko huomaamaan jotain kovin konkreettista verrattuna siihen, että alla olisi tuo 7.0? Edellinen pyörä on budjettimallin KTM, Aceran tekniikalla ja jo perus Deorella vaihtaminen tuntui kuin olisi ajanut automaattivaihteilla.. :D
Tuolla vanhalla pyörällä on kuitenkin vuosien saatossa runtattu menemään vaikka missä ryteiköissä ja reiteillä, joten tässä pystyi hyvin huomaamaan, kun taidot kehittyivät huomattavasti tekniikan ohi. Mielellään siis seuraavan pyörän kanssa näin ei kävisi ainakaan pariin vuoteen!
Lähinnä siis tuo iskari ja vanteet mietityttävät.
SamiMerilohi
25.04.2017, 14.52
Kyllä panostaisin tuohon kalliimpaan, siinä on tosiaan huomattavasti parempi keula ja kiekot. Ja paljolti keulan ansiosta se myös painaa lähes kilon vähemmän. Varsinkin jos ihan oikea maastoajo alkaakin sitten kiinnostaa, niin tuo 7.0 antaa kyllä paremmat valmiudet siihen.
Oheistarvikkeita (lokarit yms) voi sitten vaikka ostaa pikkuhiljaa myöhemmin, mikäli tarvii. Itse en lopulta ostanut lokasuojia ollenkaan.
Kokemuksia tästä / suosituksia korvaavasta?
Rakastuin sähköavusteiseen maastopyörään kun pääsin sellaista kokeilemaan. Tätä Radion Slide Hybrid 140 7.0 500 Vario :ta en ole testannut, mutta voitti saksalaisen lehden testin ja on osiltaan ihan mallikas. Tykkään leveästä pyöräkoosta, satulatolpasta, Boschin moottorista (Yamaha oli huonompi, liikaa joutui vaihtamaan) ja osista muutenkin.
Kokoni on 168 cm / inseam 75 cm, joten suosittelevat minulle 17", mutta kokoja vaan 16" tai 18", niin meinaan että otan 16". OK?
Tämä vai joku muu? Ilmeisesti saatavilla taas ensi viikolla, joten voisi kuvitella että parissa viikossa saisi kotiin?
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-hybrid-140-7.0-500-vario-623421?varid=623423
Konan Precept ~1200 €:n täysjousto löytyy jo tallista, ja huomasin miten paljon hauskempaa on mennä sähköavusteisella kun pääsee ajamaan paljon enemmän teknisiä ja alämäkiä, ja ajat siirtymillä ja ylämäissä vähenee. Väsyneenä ei nauti samalla tavalla. Alle kahteen tonniin saisi jäykkäperän, mutta ei niillä tuolla metsässä mennä samalla tavalla.
alteregoni
30.05.2017, 20.59
Reach on kyllä älyttömän lyhyt tuossa 16" mallissa. En ottaisi sitä sen takia. Sulle vois käydä tuo 18" myös. Itse olen saman pituinen, sisäjalka tosin on 80cm. Ja mulla on fillari missä satulaputki on tuon 440mm, mikä myös tuossa Radonin 18" koossa. Ehkä ottaisin sinuna riskin ja tilaisin tuon 18" mallin, ja jos liian pitkä satulaputki niin palauttaisin, eikös se ilmaista ole?
Moro kaikki!
haluaisin jakaa muutaman mielipiteen Radonin palvelusta jne.
Omistan Radon Swoop 200 Team mallisen pyörän.
Ostin pyörän toiselta henkilöltä joka oli voittanut pyörän kilpailussa ja pyörä oli vielä paketissa eikä kertaakaan käytetty kun sen hain. Eli puhutaan uudesta pyörästä jossa pitäisi olla nomi takuu jne.
No pyörä onkin ihan loistava muuten.. aika raskas polkea ylämäkeen kun se onkin alamäkeen tarkoitettu ajaa mutta eipäs tuo nyt niin paljon haittaa.. saa paremmat treenit kun on raskampaa polkea :)
No kuitenkin huomasin heti ekan testauksen jälkeen että vaihteet eivät kunnolla toimi. Ketju pomppii ja hyppii keskivaihteilla todella paljon ja vaikka kuinka yritin säätää niin en saanut kunnolla toimimaan niitä.
Joten vein pyörän pyöräliikkeen huoltoon (sram koulutettu) ja siellä saivat vaihteet toimimaan suhteellisen hyvin hiomalla takavaihtajan kiinnikkeen (hanger) vinoon jonka jälkeen takavaihtaja oli suoremmassa asennossa kuin ennen.
Pyöräliikkeen huollon yhteenveto oli se että runko oli vino siitä kohtaan kun se kiinnittyy takavaihtajan kohdalla tai sram takavaihtaja oli viallinen.
No ei siinä mitään olin tyytäväinen että saatiin kuntoon ja pystyn pyöräilemään sen kanssa hyvin.
No tästä päätin kuitenkin ottaa Radinonin tukeen yhteyttä. Selitin parhaani mukaan heille mistä oli kyse ja olivat varmoja siitä että hangeri eli vaihtajan kiinnitys oli vinossa joten he lähettivät minulle uuden.
No sain uuden ja laitoin sen alle ja sama ongelma kuin ennenkin joten vaihdoin takaisin hiottuun kiinnikkeeseen.
Radonin tuki ei tuntunut tajuan mistä oli kyse ja halusivatkin että tuon pyörän Bonnin liikkeeseen tarkistuttavaksi.. johon vastasin että voin tuoda js maksatte rahdin ja matkan.. eivät tykänneet ajatuksesta :)
No tuen kanssa ei asia edennyt joten laitoin reklamaation liikkeelle ja ei sieltäkään olla haluttu tulla vastaan millään tavalla. Ehdotus oli ett voivat lähettää minulle jonkun t-paidan johon totesin että ei kiitos ja mielummin haluaisin saada takavaihtajan kuntoon tai jos jotain haluavat lähettää niin ajohanskoja, ajohousut jne. voisin ottaa vastaan. Se ei myöskään tuottanut tulosta joten pelasin viimeisen oljenkorren ottamalla videoklippi vaihteiden toiminnasta ja siihen sitten ei enää vastattu.
Eli pyörät ovat varmasti hyviä ja laadukkaita mutta oma kokemus heidän asiakaspalvelun joustavuudesta ei ole paras mahdollinen.
Tässä vielä videoklippi:
https://drive.google.com/file/d/0Bzp8tH6MPvsBbzBLb3lROUJCVXM/view
all in all olen kuitenkin tyytyväinen pyörään muuten mutta ostaisinko heiltä uuden pyörän tuon kokemuksen perusteella.. en välttämättä.
T.Toube
Taitaa tosiaan olla vino runko. Just in case, onko kaikki linkun laakerien pultit kunnolla kiinni, sitä kautta voi tulla vino ketjulinja jos löysällä?
Harmi juttu. Eikö siis kelpaa että lähetät pyörän Bonniin?
Taitaa tosiaan olla vino runko. Just in case, onko kaikki linkun laakerien pultit kunnolla kiinni, sitä kautta voi tulla vino ketjulinja jos löysällä?
Harmi juttu. Eikö siis kelpaa että lähetät pyörän Bonniin?
Täytyypä tarkistaa tuo vielä. Ainakaan ei ole ajettaessan mitään huomannut.
Voisin varmaan sen lähettää mutta sitten ollaan näin parhaan kauden aikan ilman pyörää se 2-4 viikkoa sekä joutuisin itse pulittamaan lähetyskustannukset isoineen paketteineen ei olisi halpaa.
Reach on kyllä älyttömän lyhyt tuossa 16" mallissa. En ottaisi sitä sen takia. Sulle vois käydä tuo 18" myös. Itse olen saman pituinen, sisäjalka tosin on 80cm. Ja mulla on fillari missä satulaputki on tuon 440mm, mikä myös tuossa Radonin 18" koossa. Ehkä ottaisin sinuna riskin ja tilaisin tuon 18" mallin, ja jos liian pitkä satulaputki niin palauttaisin, eikös se ilmaista ole?
Joo Reach suoraan seisaalta pedaaleilla on lyhyt, ja taas 18":sessa se on samaa tasoa kun mun nykyisessä M-kokoisessa Preceptissä. http://2014.konaworld.com/precept.cfmToki istuessaan matkaa tulee enemmän istuinkulman vuoksi, joten pitää katsoa
Pyörä olisi myös helpompi joskus myydä eteenpäin, jos sen pitäisin, jos se olisi 18" koossa. Tänään mittailin uudestaan, ja oma inseam korkeus nousi ~76-78 cm:n.
Tuosta saisi 8.0 mallia myös, jota harkitsen. Kumpi on parempi keula?
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-hybrid-140-8.0-500-585023
Erot:
7.0
Fork
Rock Shox Yari, RC, SA, disc, taper, S15
Travel
150mm/140mm
Rear Shock
Rock Shox Deluxe R, Debon Air, 185x55 (ei lukitusta)
Rear Derailleur
SRAM NX
Gear Shifters
SRAM NX, 11-speed, Shiftmix
Cassette
SRAM PG-1130, 11-42
Chain
SRAM PC-1110
8.0
Fork
FOX 34 Float Rhytm, Sweep Adj., QR15
Travel
150mm/140mm
Rear Shock
Rock Shox Deluxe RT3, 185x55 (lukittava, 3 eri asentoa, kiinni, pedal, auki)
Rear Derailleur
Shimano XT RD-M8000-SGS
Gear Shifters
Shimano XT SL-M8000, 11-speed, I-Spec
Cassette
Shimano XT CS-M8000, 11-46
Chain
KMC X11e
alteregoni
31.05.2017, 13.17
Painisivatko aika samassa luokassa? Foxista en tiedä, mutta itsellä Yari 170mm versiona, ja todella tyytyväinen siihen. Kantava, progressiivinen, tukeva. Vaimennuspuolikin mainio. Yari mutuna jäykempi, koska on kuitenkin Lyricin kanssa sama "runko"? Googlettele vaikka Yarin arvioita. Ehkä miettisin itse tässä kohtaa muiden osien tuomaa lisäarvoa kuin keulojen erot.
Kokemuksia Radonin käyttämästä JD Vario seatpostista? 150 mm hissitolppa
Cuben Reverbillä ilmeisesti ongelmia pakkasessa. Toi olisi parempi?
Kokemuksia Radonin käyttämästä JD Vario seatpostista? 150 mm hissitolppa
Cuben Reverbillä ilmeisesti ongelmia pakkasessa. Toi olisi parempi?
Itellä JD Vario 100mm, pakkasongelmia löytyy, tolpasta tuli noin -15 asteessa jousi. Muuten toimi talviajossa ihan hyvin, eikä tuotakaan ongelmaa esiintyny kun kerran.
Rolleros
01.06.2017, 22.12
Varas vei edellisen työmatkapyörän (Felt QX85 vm. 2012) ja jotenkin olisi töihinkin päästävä, niin aloin etsimään sopivia ehdokkaita 700-1000€ hintaluokasta. Jostain selittämättömästä syystä kiinnostaisi Alfine 11 ja Radon Urban Supreme:
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-urban-supreme-584710/wg_id-29
Viitsisikö joku osaavampi vilkaista osalistaa ja katsoa, että onko tässä mitään yllätyksiä luvassa? Ajo on 95% asfaltilla mutta toisaalta vuoden ympäri, joten nastarenkaisen pitäisi mahtua pyörimään lokareiden kanssa. Tuossa on vakiona Schwalbe G-One:t. Nämä ilmeisesti ovat kuitenkin sisurilla eivätkä tubeless?
Miten Urban Supremen osat suhtautuvat vaikkapa XXL:n White SC Lite 17 osiin? Saako tuolle 300€ lisähinnalle vastinetta? Alfine vs. deore/XT ero nyt on selvä, mutta onko näissä jotain muuta, mikä selittää hintaeroa?
https://www.xxl.fi/white-sc-lite-17-hybridipyora/p/1132052_1_style?gclid=CjwKEAjw07nJBRDG_tvshefHhWQS JABRcE-ZlHCyFiYrEGs1Tu3r8Ja53mTCfAc41SLM_jf-x8sqGBoCQm3w_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CLi2saDZmtQCFRKAsgodKNgGVQ
Kiitos!
Itellä JD Vario 100mm, pakkasongelmia löytyy, tolpasta tuli noin -15 asteessa jousi. Muuten toimi talviajossa ihan hyvin, eikä tuotakaan ongelmaa esiintyny kun kerran.
Onko kovin jäykkä painaa alas?
Suositteletko JD:n vario tolppaa?
Onko kovin jäykkä painaa alas?
Suositteletko JD:n vario tolppaa?
Kyllä sitä ihan painamalla saa painaa, että sen alas saa. Mutta ei omasta mielestä kuitenkaan liian jäykkä. Suosituksia on vaikea antaa kun ei ole muuta, mihin verrata. Omassa ajossa toiinu hyvin ja oon ollu tyytyväinen.
Kyllä sitä ihan painamalla saa painaa, että sen alas saa. Mutta ei omasta mielestä kuitenkaan liian jäykkä. Suosituksia on vaikea antaa kun ei ole muuta, mihin verrata. Omassa ajossa toiinu hyvin ja oon ollu tyytyväinen.
Ok. Paljon sulla on painoa, jos saan kysyä?
Vertaan omaani 72 kg.
Noista Slide Hybrideistä ei ole oikein kunnon Youtube arvosteluja missääb, vaan yks artikkeli saksalaisessa lehdessä.
Ok. Paljon sulla on painoa, jos saan kysyä?
Vertaan omaani 72 kg.
Noista Slide Hybrideistä ei ole oikein kunnon Youtube arvosteluja missääb, vaan yks artikkeli saksalaisessa lehdessä.
Siis käsin painamalla saa oikeesti painaa kunnolla, että sen saa alas. Päällä istumalla sen saa helposti alas, ei tuota vaikeuksia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.