Näytä tavallinen näkymä : Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
[
9]
Aki Korpela
22.02.2020, 21.41
:D :D
Pysyi hyvinkin aiheessa. Ja vaikkei olisi pysynytkään, jäsen LJL:n viestien viihdearvo on iäti korkea, ilman tahi kera Anitan.
Aki Korpela
22.02.2020, 21.43
--> Shamus
Ok, kiitokset!
Ittelle tulee 46h ratas.
:eek: Taitaa reidessä olla edelleen se sama jerkku kuin huippu-rata-aikoinakin...
Aika heikosti taitaa maasturiin mennä roadin kammet. Sparkissa taitaa olla 92mm leveä bb ja 386 passaa 86milliseen runkoon.
Jos on kuitua, niin on aiheessa :)
Aika heikosti taitaa maasturiin mennä roadin kammet. Sparkissa taitaa olla 92mm leveä bb ja 386 passaa 86milliseen runkoon.
Jep, vaikka en ulkoa millejä muistanut niin jotain tuollaista olisin veikannut. En ole mistään bongannut että noita 3T:n kampia olisi jossakin muussa pyörässä kuin Explorossa, mutta kai ne saa jos keskiön leveys osuu ja saa lakrun oikealla sisä- ja ulkohalkaisijalla. Asetoni & Asetonissa päässyt noita hiplaamaan, onhan ne ainakin kevyet.. ;) Ei ne livenä edes ole kovin pahan näköiset (ihan pientä yrjistä meinaa tulla vain jos oikein pitkään tuijottaa)
JohannesP
22.02.2020, 23.44
3T osti THM:n niin nämähän ovat lähes sama asia...
3T kerkesi myymään THM:n jo Schmolkelle mikä voi myös olla ihan hyväkin uutinen miettien brändejä.
Nyt on harvinaista kamaa ja varmaankin sellaisena tulee pysymäänkin näissä piireissä, kun lähes samaan rahaan saa Clavicula SE:t 30 g kevyempänä eikä rajoita ratasvaihtoehtoja (ei tosin tietoa kuinka hyvin soveltuu 1x). Riippuu tietenkin mitä noista on todellisuudessa itse maksanut. Sitkun 3T hylkää tuon projektin niin kannattaa olla valmiina hyvä kasa noita custom rattaita. :)
Aki Korpela
18.03.2020, 19.18
Voiko ihminen olla tätä tilaamatta?!? :eek:
Mentäisiin sopivasti kasin rajamaille...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200318/c67d63893524c99f1c52633a3d9963a1.jpg
Aki Korpela
19.03.2020, 06.23
Kyllähän tuo täytynee hankkia, kun merkittävänä bonuksena tulee samalla keulan helppo itsehuollettavuus. Musta olisi varma (ja tylsä) valinta mustaan pyörään, mutta jotenkin tuo SIDinen vetää puoleensa...
Aki Korpela
27.03.2020, 09.41
SID SL Ultimate (100 mm), etälukittava malli täydellä kaulaputkella, ilman akselia ja käpyä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200327/28974708816ce64577c328c87a3d183a.jpg
SID SL Ultimate (100 mm), etälukittava malli täydellä kaulaputkella, ilman akselia ja käpyä.
Nyt suositellaankin lukituksen käyttöä etänä [emoji40]
Aki Korpela
27.03.2020, 17.49
Totta, nyt ei voi etälukituksista luopua...
Mutta projekti on keulapäivityksen jälkeenkin edelleen tilassa "epäonnistunut". SID vaikuttaa kyllä lyhyen testin perusteella mainiolta, ja 15-senttisellä kaulaputkella vaaka näytti miellyttävän alhaista 1252 g:n lukemaa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200327/609a0f60bebf8800cb3ef63fb941e0be.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200327/4aa498fa2efbc9695ffa84a23bde6cf8.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200327/66f97e0941f5f481b7e15dfd21fb174b.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200327/b0786f978af5fd976cc49c9b3d77713b.jpg
Huh huh. Nyt kyllä viisari värähti (päinvastaiseen suuntaan kuin puntarin viisari). Hämmentävän kevyt on uusi SID
Alkaa olemaan jo lähellä, pitäiskö vaaka kalibroida? :)
^ja jos vaa'an kalibrointi ei auta, niin onttoja titaanipultteja hommaamaan. Nyt on jo niin lähellä.. Huikeaa.
Heliumia renkaisiin? Viilaa eturattaasta joka toisen hampaan pois? Sama takapakan suurimmalle ja pienimmälle rattaalle?
Aki Korpela
27.03.2020, 19.59
:D :D
Jos ei lähdetä kikkailemaan, eli esimerkiksi poistamaan vähän litkua renkaista, niin paras vaihtoehto taitaisi olla vaihdevivun vaihtaminen. XTR:n I-Spec-EV-vaihdevipu + Trickstuffin jarrujen matchmaker ovat yhteensä huimat 147 g. Jos vaikka ostaisi tavallisen omalla pannallaan varustetun XT:n 12-vivun (kevyempi kuin XTR), grammoja pitäisi ropista noin 30. Ja sehän jo riittäisi komeasti. :)
Entä jos pudottais painoa kuskista 2kg?
Ei se fillaria keventäisi lainkaan.
Aki Korpela
28.03.2020, 07.30
Entä jos pudottais painoa kuskista 2kg?
Jäsen JackOja on ytimessä, mutta silti tämä on aiheellinen huomio, joka tulee aina tasaisin väliajoin palauttaa mieleen. :)
Ei se fillaria keventäisi lainkaan.
Mikähän olisi vaikutus, jos söisi jonkun fillarin osan? +/- 0?
Hieno projekti kyllä! Käsittääkseni pyörä pysyy vielä kasassa maastoajossakin :)
Olisiko sulla mahdollista tehdä tänne listausta originaalista pyörästä vaihdetuista osista kevennysosiin painoineen, kiitos! Erityisesti kiinnostaisi omiin pyöriinikin keventää esim. vaijerinkuoria, pultteja... ym. pientä.
Entä jos pudottais painoa kuskista 2kg?
Akin kohdalla tuo kahden kilon painonpudotus enemmänkin heikentäisi kokonaisuuden kisakelpoisuutta ja sehän taas sotisi pahasti projektin periaatteita vastaan ;)
Lakkapinta ja turhaa bulkkia rungosta voisi hiota kymmeniä grammoja, ja saman tehdä vaikka renkaiden nappuloille. Jäätävä projekti kyllä ei voi muuta sanoa kun hattua nostaa.
JohannesP
28.03.2020, 17.07
Nättiä. Onhan musta ja kulta vähän kliseinen väricombo, mutta rehellisyyden nimissä ei oikeen mätsää nyt kokonaisuuteen. :seko:
Aki Korpela
28.03.2020, 20.36
^ Olen samaa mieltä. Musta olisi ollut paaaaljon paremmin kokonaisuuteen sopiva. MUTTA, tässä oli taustalla isommat asiat, joihin liittyvä muistijälki sijoittuu viime vuosituhannen lopulle. Silloin Rockshox Judy SL oli xc-keulojen eliittiä, eikä itselläni tietenkään ollut taloudellisia mahdollisuuksia sitä hankkia. Mutta tamperelaisessa Ransun pyöräkaupassa sitä kuolasin, ja Fillari-lehden juttujen avulla siitä haaveilin. Mutta sitten, vuonna 1998, tuli jotakin vieläkin hienompaa. S(uperlight) I(ntegrated) D(esign), ja sinisenä tietenkin. Kuolaa valui entistä enemmän, ja siitä lähtien SID on ollut minulle sininen. Siksi nyt, kun SID reilun vuosikymmenen harhailun jälkeen palasi takaisin keveimmäksi xc-keulaksi, värivaihtoehtoja oli vain yksi. Tätä taustaa vasten on aika lailla sama, sopiiko keula pyörän väritykseen vai ei. :D
https://ep1.pinkbike.org/p5pb18401842/p5pb18401842.jpg
Aki Korpela
28.03.2020, 20.42
Mikähän olisi vaikutus, jos söisi jonkun fillarin osan? +/- 0?
Yleensä jäsen LJL:n ajatuksenjuoksu on kristallinkirkas, mutta tällä kertaa se häikäisee niin vahvasti, etten näe logiikkaa... :D
Aki Korpela
28.03.2020, 20.44
Hieno projekti kyllä! Käsittääkseni pyörä pysyy vielä kasassa maastoajossakin :)
Olisiko sulla mahdollista tehdä tänne listausta originaalista pyörästä vaihdetuista osista kevennysosiin painoineen, kiitos! Erityisesti kiinnostaisi omiin pyöriinikin keventää esim. vaijerinkuoria, pultteja... ym. pientä.
Kiitos! Katsotaan, josko tällaisen listan saisi aikaiseksi. Data on kyllä ainakin suurelta osin tallessa.
Aki Korpela
28.03.2020, 20.49
Lakkapinta ja turhaa bulkkia rungosta voisi hiota kymmeniä grammoja, ja saman tehdä vaikka renkaiden nappuloille. Jäätävä projekti kyllä ei voi muuta sanoa kun hattua nostaa.
Totta. Luokkaa 100 g olisi raaputettavissa niin, ettei kisakelpoisuus kärsisi tippaakaan. Mutten jaksa siihen lähteä, enkä myöskään viitsi alkaa leikellä renkaiden nappuloita. Täytynee vaihtaa tuo vaihdevipu, niin sitten mennään kikkailematta alle kasin. Ja sen jälkeen keskitytään ajamiseen, vaikkei tällä kaudella kisaamaan ehkä päästäkään.
Mutta sen verran henkisesti heikoksi osoittauduin, että niistin molemmista renkaista vähän litkua pois. Nyt puntari näyttää 7.99 kg. :)
Vau! Upea saavutus!
Mielestäni sininen sopii mustaan erinomaisesti. Mustalla keulalla olisi tylsempi.
Vielä sidin tarrat kultaisena, niin olisi täydellinen...
j
Mielestäni tämä on erityisen hieno tinkimättömän asenteen takia jossa haetaan keveyttä suorituskyvyn siitä kärsimättä. Kun on nähnyt jotain weightweenie "maastopyöriä" eli täysjäykkä sinkula pelkällä takajarrulla tms., niin siihen nähden todella upea pyörä ja iso peukku .
Yleensä jäsen LJL:n ajatuksenjuoksu on kristallinkirkas, mutta tällä kertaa se häikäisee niin vahvasti, etten näe logiikkaa... :D
Komponentit kuskin mahassa painavat saman kuin runkoon kiinnitettynä, eli kuski + pyörä -massaproblematiikkaa ei ratkaista ruokailemalla vaivihkaa esim. pullotelinettä *om nom*
Mutta nythän se jo alittui joten onnittelut ovat ehdottomasti paikallaan!!! :cool: Koska uli-ulin paikka oli jo projektin käynnistyessä, niin maalissa se on Harri "Höylä" Soikkelin paikka ("onko työ mielestäsi nyt valmis?" "on" "ei ole" "on" "ei ole, se täytyy maalata" "MAALATA")
https://youtu.be/d37Y06-DjLM
Aki Korpela
29.03.2020, 09.04
:D :D Muutamansadan gramman sininen maalikerros tosiaan nyt kruunaisi tämän kokonaisuuden. Mutta SIDin kullitetut teipit täytynee toteuttaa, kiitos vinkistä!
Ja kiitokset muutenkin kommenteista. Tavoitteena tässä on tosiaan rakentaa pyörä, jolla ajetaan taas viitisen vuotta kilpaa. Ihan samaan tapaan kuin reilut 10 vuotta sitten rakennetulla Spark 10:llä tai viitisen vuotta sitten rakennetulla BMC:n Nelitahdilla, joilla siis molemmilla tuli kierrettyä kisoja suunnilleen se viisi vuotta. Mutta se täytyy ottaa huomioon, että vaikka pyörä onkin varovasti ajavalle ja "pyörää säälivälle" itselleni täysin kisakelpoinen, niin läheskään kaikille se ei varmastikaan sitä olisi. Veikkaanpa, että esimerkiksi Fantom tai Färmin Aki voisivat luonnehtia pyörää "pelottavaksi" tai ehkä muuten vaan kisakelvottomaksi. Mutta nämä herrat osaavatkin ottaa pyörän ominaisuuksista hieman eri tavalla irti kuin minä. Toisaalta sitten taas taitavista kuskeista vaikkapa Kuiton Antti voisi 60-kiloisena keijukaisena olla sellainen, joka pystyisi tällä Sparkilla kisaamaan ilman suurempia kitinöitä. :)
Jokos olet ehtinyt ajaa lenkkiä ja kerryttää kokemuksia SID:stä? Minulla on tuo myös vahvasti harkinnassa korvaamaan Foxin 34 SC, mutta 120mm joustavana mallina.
Aki Korpela
14.04.2020, 09.26
Kyllä jokunen lenkki on jo SID:llä ajettu. Ja lyhyt yhteenveto on, etten totta puhuen pysty huomaamaan merkittäviä toiminnallisia eroja Foxin 32SC:hen verrattuna. Toimii mielestäni hienosti ja on yhtä jäykkä/löysä kuin 32-stepcastikin. Jos keulan lukitseminen kiinnostaa, niin SID on vain auki tai lukossa, kun taas 32SC:ssä asentoja on kolme.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/96cb0d767b960ea378b8ef807ea6142b.jpg
^ Öö… Näkevätkö silmäni maantiepolkimen
Waddipolkimet näyttää olevan. Tuli itsekin aikoinaan ex-maasturiin wattikampia odotellessa ajettua noilla Assiomilla. Helpossa maastossa toki.
Aki Korpela
14.04.2020, 09.48
Tarkat silmät. :) Mäkivetoja kävin ajelemassa paikallisella kukkulalla, ja siis siksi Assioman polkimet. Yleensä toki maastopolkimet käytössä.
Mielenkiintoinen ratkaisu! Wattipolkimilla Jyri Häkämiestä mukaillen se on ainoastaan järkevää, järkevää ja järkevää (paitsi ehkä röllipoluilla). Päädyin tilaamaan omaan BMC-projektiin Quarqin wattikammet, kun hintaeroa tavallisten XX1 DUB-kampien ja tehomittariversion välille jäi vain kolmisensataa. Mikään varsinainen grammanviilausratkaisu se ei ole, mutta inhoan sisäpyöräilyä ja vetotreenit ajaisin muutenkin mieluiten maasturilla, saa sitten lajinomaista siinä sivussa.
Aki Korpela
14.04.2020, 10.43
Kyllähän tuo kampiratkaisu on hyvä maasturiin. Polkimen selkeä etu on tietenkin helppo siirrettävyys pyörästä toiseen, mutta ei noilla kivikkojuurakkoon kannata lähteä. Saa nähdä, kuinka kauan SRM:llä menee maastopolkimensa julkaisun kanssa. On ollut tulossa jo pitkään, mutta ei sitä ainakaan vielä saatavilla ole.
Assiomat on muuten hyvät, mutta kunto tipahti 50 W Powertapin ensimmäisen sukupolven polkimiin verrattuna. :D Vanhoja Powertapeja tuli paiskottua maastossakin, ja lopulta sitten antautuivat. Eivätkä tietenkään olleet sellaiseen käyttöön tarkoitetut, eli ihan tahallinen väärinkäyttö oli kyseessä.
Saa nähdä, kuinka kauan SRM:llä menee maastopolkimensa julkaisun kanssa. On ollut tulossa jo pitkään, mutta ei sitä ainakaan vielä saatavilla ole.
Niinpä!! Ajattelin, että jos SRM:t Shimanon maastoklossille joskus ilmestyvät, hommaan ne gravelpyörään ja siirryn sitämyötä ÄnkyräVeljien polkimista Shimanoihin. Kun maasturissa on kampimittari, niin voi laittaa tavalliset Shimanon polkimet eikä tarvitse edes teoriassa varoa kolistelua. Strategia on siis valmiina. Puuttuu vain a) tuote b) rahat (varmaan ainakin tonnin keikka..?)
Vilhelm V
14.04.2020, 11.57
Onkos tuossa lenkkikuvassa ne narupinnoilla varustetut kiekot? Miltäs ne ajossa tuntuu, huomaako eroa esim. ohennettuihin teräspinnoihin kiekkojen jäykkyydessä tms?
Niinpä!! Ajattelin, että jos SRM:t Shimanon maastoklossille joskus ilmestyvät, hommaan ne gravelpyörään ja siirryn sitämyötä ÄnkyräVeljien polkimista Shimanoihin. Kun maasturissa on kampimittari, niin voi laittaa tavalliset Shimanon polkimet eikä tarvitse edes teoriassa varoa kolistelua. Strategia on siis valmiina. Puuttuu vain a) tuote b) rahat (varmaan ainakin tonnin keikka..?)
Muistaakseni assiomat sai suht helposti modattua lookin mtb polkimelle. Tai ainakin joku malli oli näin. Pelkästään pedaali osan vaihto riitti.
Tuossa xpedo, eli shimanon klossille. Helppoa, halpaa ja kevyttä.
https://youtu.be/ybAFIhKahnM
Aki Korpela
14.04.2020, 13.15
^ Härregud!!! Enpä osannut kuvitellakaan, että onnistuisi noin sujuvasti... Kiitos linkistä! Varsinkin Assioma Uno on niin halpa, että voisi jopa kokeilla. :D
Aki Korpela
14.04.2020, 13.17
Niinpä!! Ajattelin, että jos SRM:t Shimanon maastoklossille joskus ilmestyvät, hommaan ne gravelpyörään ja siirryn sitämyötä ÄnkyräVeljien polkimista Shimanoihin. Kun maasturissa on kampimittari, niin voi laittaa tavalliset Shimanon polkimet eikä tarvitse edes teoriassa varoa kolistelua. Strategia on siis valmiina. Puuttuu vain a) tuote b) rahat (varmaan ainakin tonnin keikka..?)
Jasen paaton linkkasi tähän niin väkevän ratkaisun, että nyt kannattaa SRM:t unohtaa, sillä niiden hinnalla pystyy maastossa paiskomaan ainakin kahdet Assioma Unot epäkuntoon. :)
Aki Korpela
14.04.2020, 13.23
Onkos tuossa lenkkikuvassa ne narupinnoilla varustetut kiekot? Miltäs ne ajossa tuntuu, huomaako eroa esim. ohennettuihin teräspinnoihin kiekkojen jäykkyydessä tms?
Tuossa kuvassa on Sparkin alkuperäiskiekot (n. 1800 g) alkuperäisrenkailla (n. 1600 g). Narukiekoillakin on tullut jo jonkin verran ajeltua, mutten kyllä pysty mitään jäykkyyseroa käytännössä huomaamaan. Täytyisi varmaan olla painavampi ja rajummin ajava kuski, jotta eroja olisi havaittavissa. Mutta massaeron kyllä huomaa, sillä alkuperäiskiekoilla (kiekot + renkaat + pakka + jarrulevyt) pyörä on noin 1,5 kg painavampi kuin narukiekoilla. :)
Jasen paaton linkkasi tähän niin väkevän ratkaisun, että nyt kannattaa SRM:t unohtaa, sillä niiden hinnalla pystyy maastossa paiskomaan ainakin kahdet Assioma Unot epäkuntoon. :)
Kärsivällisille odottajille on *mahdollisesti* tulossa toinenkin kohtuuhintainen vaihtoehto eli IQ2.
https://www.iqsquare.com/onlineshop/mountain-dual-set
Kärsivällisille odottajille on *mahdollisesti* tulossa toinenkin kohtuuhintainen vaihtoehto eli IQ2.
Kun on seurannut tämän projektin historiaa, niin en välttämättä vielä aivan pidättäisi hengitystä IQ2 MTB-polkimia odotellessa. :D
Jos nuo tulevat joskus myyntiin, niitä saa ja toimivat kuten pitääkin, niin vaihtoehto on ehdottomasti kiinnostava.
Jasen paaton linkkasi tähän niin väkevän ratkaisun, että nyt kannattaa SRM:t unohtaa, sillä niiden hinnalla pystyy maastossa paiskomaan ainakin kahdet Assioma Unot epäkuntoon. :)
Testaa ensin nykyisiin assiomiin. Kaveri linkkasi trainerroadin foorumilta kuvan, eli podin kanssa voi tulla ahdasta mtb kenkien kanssa.
https://www.trainerroad.com/forum/t/a-wild-idea-for-favero-assioma-pedals/18627/24
Samahan näemmä näkyy tuossa aiemmassa videossakin.
Tuossa xpedo, eli shimanon klossille. Helppoa, halpaa ja kevyttä.
https://youtu.be/ybAFIhKahnM
Nyt vasta pääsin vakoilemaan kun ei työkone nykyisin salli enää videoiden katselua, muuten ilmeisesti kyykähtää koko firman VPN.
Vähän jätti kaksijakoiset fiilikset - poljinhäksäys sinänsä hieno, mutta aika helkkarin isot kimpaleet kumia sai irrottaa kengänpohjista että sai pyörimään. Pahaa teki katsoa dremelöintiä ja kaverikin tuntui olevan, no sanotaan kohteliaasti, vissiin enemmän ajo- kuin huoltoukko. Tuossa päkiän kohdalla on kuitenkin aika kriittistä olla molemmin puolin materiaalia, ja kolon huomaa liukkaalla kalliolla ihan varmasti.
En nyt ihan ensimmäisenä tuohon ratkaisuun laittaisi rahojani kun kuitenkin toivoa on paremmastakin. :rolleyes:
En nyt ihan ensimmäisenä tuohon ratkaisuun laittaisi rahojani kun kuitenkin toivoa on paremmastakin. :rolleyes:
Vähän samaa mieltä juu. Joidenkin mtb kenkien kanssa voisi ehkä päästä helpommalla, mutta ei minustakaan tunnu fiksulta idealta leikellä kenkää.
Aki Korpela
15.04.2020, 06.18
Kymmenisen vuotta sitten ainakin ne keveimmät Xpedon polkimet olivat melko herkkiä räjähtämään kiveen osuessaan, mutten ole seurannut, ovatko nykyään kestävämpiä... Mutta siinä mielessä ovat siis oiva pari Assiomalle, ettei tuo kammen päähän melko alttiiksi jäävä mokkulakaan varmaan erityisemmin tykkää kiveen hakkaamisesta. :)
https://www.instagram.com/p/CALfglkHOVA/?igshid=1gmt90gh7rr7z
Onko tän kaverin projektit tuttuja Akille? Kovin on kevyttä. Ja kallista. :)
TurboKoo
21.05.2020, 20.37
Pitäiskö sun Aki vaihtaa runkoa kun uusi Cannondale Scalpel painaa 1910g?
Pitäiskö sun Aki vaihtaa runkoa kun uusi Cannondale Scalpel painaa 1910g?
Eikös Sparkki ole vajaan 1800g?
TurboKoo
23.05.2020, 06.31
Eikös Sparkki ole vajaan 1800g?
Näköjään.
Omalla vaa’alla käynyt yksilö ei ilmeisesti ollut HMX kuitua kun oli yli 2kg.
jusutus-
23.05.2020, 09.41
Ja Unno Horn alle 1600g, vain 5000€ :)
Scalpel on varmaan halpa, kun haarukkakin on pelkkä puolikas.
Aki Korpela
26.05.2020, 06.31
Onko tän kaverin projektit tuttuja Akille? Kovin on kevyttä. Ja kallista. :)
Joo, Dangerholm on tuttu kaveri ja vähintäänkin muutamaa pykälää hullumpi (positiivisessa mielessä) kuin minä. Kyselin siltä noista sen kustomoinneista, ja vastailee nopeasti ja avoimesti kyllä viesteihin.
Aki Korpela
26.05.2020, 06.35
-> TurboKoo
Scalpel olis kieltämättä hieno... Mutta massansäästöllä ei ostoa pysty tosiaan perustelemaan. Edes Unno Horn ei taida keveimmälle Spark-rungolle pärjätä. Oheisessa kuvassa on kaikki muu paitsi takavaihtajan korvake karsittu pois. Mutta runkokiinnitteiset trunnion-takaiskarit on kyllä painavia, näyttävät olevan järjestään yli 300 g... Mullakin Fox 305 g. Odotellaan, josko uusi SID toisi tähänkin helpotusta. :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190814/602c8a7c1c0a5e5c9ded9f5d789c91d5.jpg
Aki Korpela
26.05.2020, 06.46
Pyörään on ehtinyt kertyä kilsoja yli 1500, ja nyt se alkaa tuntua jo hyvinkin kotoisalta. Ajoittain Sparkki tuntuu liikahtavankin ihan hyvin, mikä saattaa tosin johtua etenkin siitä, että Valkeakosken ja Tampereen välinen työmatkahinkkaaminen on koronan takia vaihtunut vähän toisenlaisiin lenkkeihin. :) Mutta nää 1500 kilsaa on kyllä vahvistaneet käsitystä siitä, että Spark tarvitsee lukituksen. Juurakoissa ja alamäissä fillari menee oikeinkin hienosti jousitus pehmeänä, mutta sileemmillä pätkillä ja ylämäissä menee vahvasti keinutuoliajeluksi ilman lukitusta. Toki ilman lukitusta voisi sitten säätää jousituksen vähemmän aktiiviseksi, ja senkin kanssa pystyisi varmaan elämään, mutta omiin ajoihini lukko on tässä rungossa kova sana.
Toistaiseksi kaikki on toiminut hyvin. Narukiekoilla on tullut tähän mennessä ajettua vain yksi pikkukisa ja muutama lenkki, eli lähes kaikki kilsat on kerätty Syncrosin Silvertoneilla. Mutta palikoissa ei oo ollut yllätyksiä. Darimon kangaspuutolppa ja Saevidin penkki ovat kestäneet ongelmitta, ja Trickstuffin jarrut on kyllä huiput! Myös uusi SID on erinomainen: auki ollessaan tosi pehmeä ja riittävän progressiivinen, ja lukittuu täysin kovaksi.
Aki Korpela
03.06.2020, 15.05
VlkMTB:n grafiikkataikuri stefa78 kävi tänään viimeistelemässä Sparkin ulkoasun. Pyörä alkaa nyt olla lähes valmis. 50 mahdollista grammaa saattaa vielä kesän aikana ropista, mutta mitään oleellisia muutoksia tuskin tulee.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/d4a3df581ba4dbc99bd3d804d7f1fb7b.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/311defbaca9a9eaf5a0107b8360fd694.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/8c97b8e8cd754b4a48713d35c38281f1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/98bd0f7bb0fda03d09d8c1469a9545f0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/29199487d67f80974bebf7c7b7ae1920.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/8d1bbd94443ead402a7930e4d2ae7a69.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/9b8871567e29446ad49091a816e7259d.jpg
Noniin! Lukemat kohdillaan!
Olisi aika mielenkiintoinen pyörä kokeilla, mutta vaikka saisikin, niin ei uskaltaisi.. [emoji23]
On kyllä erittäin Tsingis-kaan-osaston kulkine ja teippaukset tekivät paljon kokonaisuuteen. Kallistun sille kannalle että sininen keula on tuossa värikombinaatiossa parempi kuin musta
Oliko sulla Aki tästä pyörästä osalistausta? Olisi kiva tietää mitä kaikkea tuo on syönyt.
Oliko sulla Aki tästä pyörästä osalistausta? Olisi kiva tietää mitä kaikkea tuo on syönyt.Jos Aki ei jaksa listata niin taitaa kaikki löytyä kun lukee ketjua.
Jos Aki ei jaksa listata niin taitaa kaikki löytyä kun lukee ketjua.Joo voi olla...mietin jos löytyisi valmis excel...
Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
^ Rauno Repomiestä siteeratakseni "hän ei hauki oo, hän ei lahna oo, kun loppui kuuliaisuus alkoi paskuus"
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2019/spark/spark_en.jpg
Jotain muutoksia taitaa toki olla nykyiseen setuppiin.
Sotanorsu666
04.06.2020, 12.20
Oliko sulla Aki lopullista hintalappua pyörälle ? Olisi myös mukava tietää kuinka ison loven tämmöinen seksikkyys söi lompakkoon :)
Oliko sulla Aki lopullista hintalappua pyörälle ? Olisi myös mukava tietää kuinka ison loven tämmöinen seksikkyys söi lompakkoon :)
Tuo on vähänkuin kysyisi naiselta ikää...
Mitä väliä. Mä en ainakaan laske kasattujen fillareiden hintoja.
Tuo on vähänkuin kysyisi naiselta ikää...
Paitsi että nainen usein tietää oikean vastauksen (ellei ole esim. Alzheimerin tauti). Itse en ainakaan osaa yhtään sanoa mitä omien pyörien kokoonpanot ovat maksaneet (ei tiettävästi johdu Alzheimerin taudista). Tilaa osan, tilaa toisen, tilaa kolmannen. Kai sitä jonkun summittaisen arvion voi antaa muttei mitään eksaktia. Ikinä en mitään kirjanpitoa ole tehnyt kustannuksista, sehän olisi aivan kauheaa kun huomaisi miten paljon halvemmalla olisi saanut kokonaisen uuden (osiltaan paremman) pyörän :rolleyes:
Btw, lasketaanko muuten osien postikulut aina mukaan pyörän hintaan? :D
... Lasketaanko muuten osien postikulut pyörän hintaan? :D
Ei.
Sotanorsu666
04.06.2020, 13.33
Tuo on vähänkuin kysyisi naiselta ikää...
Mitä väliä. Mä en ainakaan laske kasattujen fillareiden hintoja.
Ei kai sillä mitään väliä ole, mutta on se ihan kiinnostava tieto. Kyllä mä olen kysynyt naiseltakin ikää. Ei silläkään tiedolla välttämättä mitään tee, mutta on se joissain tapauksissa ihan tarpeellinen lisätieto, kun nykyään 15 vuotiaat kävelee suurhesan kaduilla tissit pystyssä, pakarat paljaana ja näyttävät about 25 vuotiailta täydessä meikissä. Varattuna miehenä en tosin kärsi tästä ongelmasta tällä hetkellä.
Arvioisin tuon maksavan viisi harrasteyksikköä, ainakin jos itse olisin moisen rakentanut ja emäntä asiaa tiedustelisi.
Rungon hinta. Se on kaikki mitä tarvitsee ilmoittaa. Muut ovat yksittäisiä osia, jotka vaan ilmestyvät jostakin.
Mä yleensä kerron vaimolle runkosetin hinnan ja sitten mainitsen jonkin yksittäisen komponentin tai esim. voimansiirron hinnan, ja sitten kerron kuinka paljon komponentteja sain edellisestä pyörästä siirrettyä. Siinä kohtaa vaimon mielenkiinto/keskittyminen on alkanut viimeistään jo loppua, joten keskustelu ei etene ja vaimo jää autuaallisen tietämättömyyden valtaan. Jonka vallassa itse itseni koitan myös pitää edellä mainituista syistä.
Samalla sekunnilla paaton oli identtisesti sanonut. Elämä on ihmeellistä :D
Mä yleensä kerron vaimolle runkosetin hinnan ja sitten mainitsen jonkin yksittäisen komponentin tai esim. voimansiirron hinnan, ja sitten kerron kuinka paljon komponentteja sain edellisestä pyörästä siirrettyä. Siinä kohtaa vaimon mielenkiinto/keskittyminen on alkanut viimeistään jo loppua, joten keskustelu ei etene ja vaimo jää autuaallisen tietämättömyyden valtaan. Jonka vallassa itse itseni koitan myös pitää edellä mainituista syistä.
Mahtaako olla muunneltua totuutta vai poikamaista hätäilyä? :cool:
Tai sitten itse olin vuosikymmeniä sitten olin saalistuksen kohteena..ööö ?
Eli omia harrastusvehkeitä tai niiden hintoja ei ole tarvinnut piilotella vaimolta.
Pyörät nyt niin paljoa (vaimolla muuten perheen arvokkain), vaan pyssyt ja niiden optiikka.
Tuo on vähänkuin kysyisi naiselta ikää...
Mitä väliä. Mä en ainakaan laske kasattujen fillareiden hintoja.
Mites tuollaisen kasauksen evoluution hinnan määritys, kun osat vaihtuu niin lasketaanko kaikki yhteen vai erotus +- kaverille myynti...
Pyörät nyt niin paljoa (vaimolla muuten perheen arvokkain), vaan pyssyt ja niiden optiikka.
Kuulostaa savuverhon laskemiselta maisemaan jolla peitetään olennainen.
Tuommoinen paita löytyy kaapista [emoji3][emoji2187] https://supermug.co.uk/products/my-biggest-fear-is-that-when-i-die-my-wife-will-sell-my-bicycle-for-what-i-told-her-they-cost
Mut itse asiaan, hieno näitä Akin projekteja seurata kun eivät mene ihan poskettomiksi...
Aki Korpela
05.06.2020, 06.44
Oho, täällä onkin tapahtunut vuorokauden aikana!
Olisi aika mielenkiintoinen pyörä kokeilla, mutta vaikka saisikin, niin ei uskaltaisi.. [emoji23]
Kyllä toi ainakin omaan käyttööni vaikuttaa olevan riittävän vahva pyörä. Sillä on jo kohta paritonnia ajettuna, lähes kaikki kilsat tosin Syncrosin orkkiskiekoilla. Narukiekoilla on takana vasta yksi kolmen vartin xco-kisa ja muutama lenkki. Mutta esimerkiksi putkiosien kestävyys vaikuttaisi olevan mulle riittävä. Satulahan ei edes ole maastokelpoinen, mutta kesti silti ongelmitta esimerkiksi viime sunnuntain kuusituntisen paukutuksen, jossa ajettiin paikallisoppaiden peesissä Espoon ja Helsingin keskuspuistojen herkut. Aikamoista paukutusta pirkanmaalaisiin neulaspolkuihin tottuneelle, mutta pyörä toimi hyvin! :)
Itse asiassa tarkoitus oli, että vanhasta kisapyörästä (BMC Fourstroke FS01) tulee aktiivinen lenkkipyörä, ja että ajan Sparkilla vähemmän... Mutta noi on niin erilaiset fillarit, että Bemarilla ajelut on nyt jääneet vähiin. Ei siksi, että se olisi jotenkin huonompi, vaan siksi, että ovat kovasti erilaisia. Sparkissa on mun mielestä selkeä tarve jousituksen lukituksille, jos jousituksen haluaa olevan oikeasti pehmeä ja aktiivinen. BMC:ssä en käyttänyt lukituksia juuri lainkaan.
Aki Korpela
05.06.2020, 06.51
...teippaukset tekivät paljon kokonaisuuteen. Kallistun sille kannalle että sininen keula on tuossa värikombinaatiossa parempi kuin musta
Olen samaa mieltä. Mutta samaan hengenvetoon pitää todeta, että olen vahvasti insinöörikuivuuspainotteinen rakentelija, enkä osaa kunnolla ottaa huomioon ulkoasujuttuja. Mutta onneksi lenkkikavereista löytyy graafikkoja, jotka jo joskus talvella totesivat lenkillä, "ettei tota voi tollaiseksi jättää". :D
Aki Korpela
05.06.2020, 07.00
Oliko sulla Aki lopullista hintalappua pyörälle ? Olisi myös mukava tietää kuinka ison loven tämmöinen seksikkyys söi lompakkoon :)
Tää on hankala... Hommahan lähti liikkeelle siitä, että sain kokonaisen pyörän tosi halvalla Hawaiiiiiiiista, hinta oli 5600 €. Mutta alkuperäisestä pyörästä on kisakokoonpanossa jäljellä vain runko, takaiskari, kammet ja takavaihtaja pienillä virityksillä. Kyllä hinta taitaa kympin tuolle puolen mennä, laskipa sen miten tahansa. Mutta sen verran avattakoon, että tätä pyörää varten säästettiin rahaa järjestelmällisesti noin kolmen vuoden ajan. Mulla on ollut tapana ajaa noin viiden vuoden kisat samalla pyörällä, mikä tarkoittaa samalla sitä, että noin viiden vuoden välein kuluu noin 10 k€ uuteen kisapyörään. Ja siihen on tietenkin sitten helppoa etukäteen varautua. :)
Aki Korpela
05.06.2020, 07.03
Arvioisin tuon maksavan viisi harrasteyksikköä, ainakin jos itse olisin moisen rakentanut ja emäntä asiaa tiedustelisi.
Jos yksi harrasteyksikkö tarkoittaa parintonnin yleismaastofillaria, joka riittäisi oikein mainiosti kaikkeen harrastamiseen, niin siinä tapauksessa viisi harrasteyksikköä on lähellä totuutta. :D
Aki Korpela
05.06.2020, 07.06
Mites tuollaisen kasauksen evoluution hinnan määritys, kun osat vaihtuu niin lasketaanko kaikki yhteen vai erotus +- kaverille myynti...
Menee liian vaikeaksi... :) Sparkin alkuperäisosat ovat toistaiseksi siirtyneet muihin omiin fillareihini, eli myyntiä ei ole (muistaakseni) ollut.
Aki Korpela
05.06.2020, 07.08
Tuommoinen paita löytyy kaapista [emoji3][emoji2187] https://supermug.co.uk/products/my-biggest-fear-is-that-when-i-die-my-wife-will-sell-my-bicycle-for-what-i-told-her-they-cost
Mulla on toistaiseksi pyörätallissa vain Parktoolin mukeja. Tossa olis hyviä kavereita niille. :)
Jami2003
05.06.2020, 17.13
... Kyllä hinta taitaa kympin tuolle puolen mennä...
Ihanan halpaa [emoji3]
No toisaalta täysi verinen kisakone 2 keur/vuosi. Vaikea keksiä lajeja missä välineet ei nyt vähintään tuota maksaisi. SM tasolla suksiinkin menee enemmän. Ehkä juoksussa riittää 2 keur/vuosi...
-mustikka-
05.06.2020, 18.02
Aki on kyllä laittanut kisakalustonsa siihen malliin että ei voi kuin ihailla. BMC treenipyöränä ja Scott kisakalustona. Isoa peukkua.
Ihanan halpaa [emoji3]
No toisaalta täysi verinen kisakone 2 keur/vuosi. Vaikea keksiä lajeja missä välineet ei nyt vähintään tuota maksaisi. SM tasolla suksiinkin menee enemmän. Ehkä juoksussa riittää 2 keur/vuosi...
Todennäköisesti kieli poskessa tämäkin kirjoitettu sillä vaikea kuvitella että juoksulajeissa(rata, maasto tai jopa suunnistus) menisi varusteisiin 2k€/vuosi.
Lajeissa joissa kalustolla on merkitystä suoritukseen tuo kustannus on inhimillinen.
Aki Korpela
12.06.2020, 08.07
Eilen meinasi napsahtaa, kun Valkeakosken Korkeakankaan maastotempo päättyi omalta osaltani jo verryttelykierrokselle. DH1:n ylähyppyri vähän pitkäksi ja vinoon, ja siitä kohti mäntyä, johon törmääminen oli Darimolle liikaa. Ja sen jälkeen olinkin sitten pelkkä matkustaja. :) Pyörästä hajosi ainakin tanko, satula ja lukitusvipu. Ukko näyttäisi alustavasti selvinneen pintaruhjeilla. Tommonen kevyt xc-kypäräkin vaimentaa kyllä tosi hienosti iskut kallioon. Ja korostettakoon nyt vielä, että vikaa oli vain ja ainoastaan kuskissa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200612/b298d11a9376b20785644a7dd8f565ff.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200612/cae88237dd92bdfe7204c93e0dc82682.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200612/8500458e6bb5f15755dfcb37160d9e6c.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200612/969bf2655c232297484ba97e8e030b36.jpg
Jani Mahonen
12.06.2020, 09.48
^ no niin, hyvä että ukko on kunnossa! Ei muuta kuin uudet palikat ostoskoriin :)
Ohiampuja
12.06.2020, 10.08
Eilen meinasi napsahtaa...
Arvostan kun Aki kertoo avoimesti millaista on ajaa kevennyspalikoilla. Tälläkin foorumilla törmää joskus pettyneseen ihmettelyyn, kun se markkinoiden kevein osa ei kestänyt yhtä hyvin kuin se vanha patarautanen. :)
Onneksi et lentänyt poikittain olevan tangon päälle mahalleen.
Aki Korpela
12.06.2020, 11.56
Tälläkin foorumilla törmää joskus pettyneseen ihmettelyyn, kun se markkinoiden kevein osa ei kestänyt yhtä hyvin kuin se vanha patarautanen. :)
Sen verran reippaasti tuli ajettua suoraan päin mäntyä, ettei ehkä olis mikään kuitutanko tosta tällistä selvinnyt... Tai ainakaan niitä ei tarvitse suunnitella kestämään tommosia iskuja. Ehkä se patarautanen olis kestänyt! :)
Kolarin seurauksena Korkeakankaan xco-radan ylähyppyrin turvallisuutta tullaan vähän parantamaan. Mitään ongelmaa ei olisi eilen ollut, ellen olisi törmännyt puuhun. Eli hyppy ei tullut niin huonosti alas, etteikö sitä olisi saanut haltuun, jos olisi ollut tilaa ottaa haltuun. Kaadetaan siis muutama puu hypyn alastulon jälkeen, jotta on tilaa sössiä hyppy. :D
Takaperinkuperkeikat kalliolla oli tosiaan yllättävänkin pehmeitä, ja onneksi ei ollut katkenneita tankoja vastassa. :)
^ Hyvä ettei miehelle käynyt kuinkaan ja hiilikuitua saa aina lisää. Helkkarin hienoa kun pyörällä vedetään, moni varmaan ripustaa keventelypyörän punnituksen ja instakuvien jälkeen autotallin seinälle. Ei muuta kun tsemppiä jälleenrakennukseen.
Tsemppiä Akille jatkoon! Mielenkiintoinen projekti ollut seurata. Täällä ei yllättänyt pyörän kisakäyttö, kun olen lukenut ketjun ensimmäisestä viestistä lähtien: "Vaikka "only-show-no-go" -pyörätkin on ihan hienoja, tässä yritetään kuitenkin rakentaa ihan rehellistä kisalaitetta. Keventäminen yritetään siis pitää siinä määrin järkevänä, ettei laitteen kisakelpoisuus kärsi. Mun mielestä kisakelpoisuus kärsii, jos luovutaan takajousituksesta tai levyjarruista, joten jäykkäperäistä runkoa tai vannejarruja ei kannata ehdottaa".
Aki Korpela
15.06.2020, 06.43
Joo, ajoon on pyörä tehty! :) Luulisin laitteen olevan ajokunnossa vielä kesäkuun puolella.
Aki Korpela
22.06.2020, 07.41
Crash replacement. Penkki ja vipu samat kuin aiemminkin, mutta tanko venyi kaksi senttiä (nyt 740 mm) ja lihoi 8 g. :eek:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200622/e861e9c4407a5277aa15ada8ec39dbb8.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200622/5c51f99cf6131ed5210d96cd37ed6e5c.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200622/d65d65ca3e0e5d5b1c15278026dc200c.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200622/d1f24dcfd3fa3284323e7cbd83862c7a.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200622/2e9abd3ad208f563543ddd36e53c2f57.jpg
Onko Akilla harkinnassa SIDLuxe?
TheMiklu
24.06.2020, 12.51
Tämä on jotenkin niin ihana projekti. Kerrankin kunnolla päätyyn saakka. Inspiroivaa kyllä!
Aki Korpela
25.06.2020, 07.14
Onko Akilla harkinnassa SIDLuxe?
Tarkkailussa on ehdottomasti, mutten ole vielä löytänyt luotettavaa puntarikuvaa trunnion-kiinnitteisestä SIDLuxesta. Sparkissa nyt kiinni olevan Foxin takaiskarin grammamääräksi on valmistaja yleisesti ilmoittanut 221 g, mutta tuo on tietenkin perinteisellä tavalla kiinnitettävälle lyhimmälle mallille. Trunnion-kiinnitteisenä Fox lihoaa yli 300-grammaiseksi, ja kolmosella alkavia vaikuttavat nuo kaikki trunnion-kiinnitteiset xc-iskarit olevan. SIDLuxen väitetään olevan 227-grammainen, mutta trunnion-kiinnitteisen lukemasta ei ole toistaiseksi hajua...
Aki Korpela
25.06.2020, 07.15
^^ Kiitos! Päätyyn saakka vai sittenkin päin päätyä? :D
Tarkkailussa on ehdottomasti, mutten ole vielä löytänyt luotettavaa puntarikuvaa trunnion-kiinnitteisestä SIDLuxesta. Sparkissa nyt kiinni olevan Foxin takaiskarin grammamääräksi on valmistaja yleisesti ilmoittanut 221 g, mutta tuo on tietenkin perinteisellä tavalla kiinnitettävälle lyhimmälle mallille. Trunnion-kiinnitteisenä Fox lihoaa yli 300-grammaiseksi, ja kolmosella alkavia vaikuttavat nuo kaikki trunnion-kiinnitteiset xc-iskarit olevan. SIDLuxen väitetään olevan 227-grammainen, mutta trunnion-kiinnitteisen lukemasta ei ole toistaiseksi hajua...
Sehän tarvii pistää taas ärsyttävään kakkoseen viestiä, että punnitsevat ja vähän äkkiä. Lupailevat tälle kuulle saatavuuttakin.
Törkeästi/julkeasti lainaan yhtä foorumin legendaarisimmista topiikoista todetakseni, että Wheel-Tecistä maasturiprojektiin hommatut Duke Lucky Jack SLS:t + DT Swissin 240s SP-navat perinteisillä pinnoilla eivät olleet erityisen painavat, 1228g/pari BMC Red -tarrasetillä, vanneteipeillä ja tubeless-venttiileillä varustettuna. Renkaiksi laitoin nostalgiasyistä Racekingit :)
https://i.ibb.co/28VX896/202-B9068-A268-46-A8-8-E74-3244-BCC6-B675.jpg
https://i.ibb.co/985tdwQ/4-AFAE67-B-3-D88-4313-8-C00-59-F4-EED7-F343.jpg
JohannesP
10.10.2020, 11.14
Kevyttä on noinkin, mutta mikä sai päätymään 240s näin kevyiden kehien kanssa eikä esim. CarbonTi?
Kevyttä on noinkin, mutta mikä sai päätymään 240s näin kevyiden kehien kanssa eikä esim. CarbonTi?
A) hinta oli 200€ kalliimpi ja sillä saavutettu keveys "vain" 69g, tässä oli vähän budjettirajoitteita huomioiden jarrulevyt +100€ B) puuttuvat kokemukset/hirwitys, miten Carbon-Ti kestää ja miten sitä voi huoltaa, eli konservatiivisuus voitti.
JohannesP
10.10.2020, 12.41
Hyväksyn vastauksen. Muistelin hintaeron olevan pienempi ja painonsäästön suurempi.
Hyväksyn vastauksen. Muistelin hintaeron olevan pienempi ja painonsäästön suurempi.
Korjaan - nuo ihan viimeisintä mallia olevat 240s EXP-navat, jotka tilasin, olivat 49g painavammat kuin Carbon-Ti Xhub. Vanhanmallin 240s-napoihin Carbon-Ti:n painoero oli tuon 69g. Eli ei omassa käytössä mitään maata mullistavia eroja.
Tavoite on alle 9,xx kg kokoonpano, katsotaan saisiko illalla iskettyä vaakaan :) Mitään en ole laskenut etukäteen. Tämä on sinänsä väärä topiikka mitä pahoittelen, mutta en löytänyt/muistanut mitään muitakaan rammanviilaustopiikkoja tähän hätään.
Miten kevensit pyörääsi tänään topiccia voi ainakin tarpeen tullen hyödyntää.
Grammanviilausta raharajoitteisille ketju ei sen sijaan sulle sovi :)
Miten kevensit pyörääsi tänään topiccia voi ainakin tarpeen tullen hyödyntää.
Se ei käy, koska pyörässä ei ollut mitään kiekkoja ja näin ollen se tuli raskaammaksi.
Grammanviilausta raharajoitteisille ketju ei sen sijaan sulle sovi
Olen itse asiassa varsin raharajoitteinen juuri nyt eikä siksi pystynyt mitään sexuaalisempaa kiekkosettiä hommaamaan. Kiitos remontin näin. Mutta josko sitten joskus Akin esimerkkiä seuraten...
Tavoite on alle 9,xx kg kokoonpano
Kalavaaka pysähtyi 9,9kg tuntumaan..
https://i.ibb.co/7GHZCdG/F3-D03-B6-E-47-C2-465-F-B871-DF200-E8-FE9-B2.jpg
Ei saakeli jos pitäisi vielä 2kg lähteä jyystämään, tai edes kilo :D Täysin pöljää hommaa. Taidan lopettaa tähän.
https://i.ibb.co/kHhcVR4/B8-D79474-6-A5-C-40-B7-8813-C06-C0-B523-D04.jpg
Kuuluuko tämä 10-kilon projekti mitenkään Akin killeri pyörään?
Ohiampuja
13.10.2020, 08.14
LJL:n BMC on Akin vanhan BMC:n serkku. :)
Kuuluuko tämä 10-kilon projekti mitenkään Akin killeri pyörään?
Ei tietenkään kuulu, joskus tuosta ja muistakin kevennysjutuista on ollut laajempaakin keskustelua. Eihän tämä tosiaan ole mikään yleinen grammanviilaustopiikka, jota en myöskään jaksa erikseen kyllä-avata (pa-topiikka ja olemassa olevan pyörän kevennystopiikka kyllä löytyy).
Mutta tämän topiikan aiheeseen liittyen olkoon referenssinä muille, että jos perse aukeaa melko vakavasti jo alle 10kg yrityksessä niin jo alle 9kg on sitten todella kiven takana :rolleyes:
LJL:n BMC on Akin vanhan BMC:n serkku. :)
Joo näin se oli, minkä huomioin omaa runkoa hankkiessa, että keveyspotentiaalia löytyy. Se Akin taisi olla maalittomana aikalailla kevyempi kuin tuo punainen.
Kalavaaka pysähtyi 9,9kg tuntumaan...
Lähtikö Kisa Kunkut pitämään?
JohannesP
13.10.2020, 12.05
Hieno tuosta LJL:n BMC serkustakin tuli. Ei vedä vertoja Akin tuotoksille, mutta sopivasti kompromisseja kestävyyden ja painon suhteen. :)
Lähtikö Kisa Kunkut pitämään?
Ihme kyllä, rupesi. Luulen, että se auttoi kun laitoin eilen kiekot alle ja litkut pääsivät pyörimään kunnolla. Nuo Racekingit olivat jotkut ylivuotiset 2018 versiot, jotka olivat alle 500g/kpl (ei tullut punnittua). Varmaan aika seulat kyljistä ja revahtavat taatusti ensimmäisellä lenkillä.
Hieno tuosta LJL:n BMC serkustakin tuli. Ei vedä vertoja Akin tuotoksille, mutta sopivasti kompromisseja kestävyyden ja painon suhteen. :)
Joo ihan ok, laitan kuvia pyöräsikuvaan kun saan säädöt tehtyä. Budjettikeventelymielessä olen tyytyväinen, kun karkeasti uusi runko, takaiskari lukitusvivulla, satulatolppa 2.200€ + voimansiirto 700€ + wattikammet 400€ + kiekot, jarrulevyt 1.600€ + pientä kilkettä about 500€ + loput osat vanhasta pyörästä = noin 5.500€ panostuksella alle 10kg pyörä. Voi toki jostain alelaarista saada samanpainoisen setin samaan rahaan, mutta rohkenen epäillä. Wattikammet pitää joka tapauksessa ostaa erikseen.
Karkeasti sanoisin, että jos haluaisi 8,xx kg pyörän, pitäisi laittaa ainakin pari tonnia lisää, ja 7,xx kg niin ehkä viisi. Ja saisi kaupan päälle tehdä melkoisia kompromisseja kestävyyden suhteen. Tuo BMC:n runko, vaikka kevyt ja hyvä onkin, ei ole se paras aihio moiseen harjoitukseen.
Sotanorsu666
13.10.2020, 13.14
noin 5.500€ panostuksella alle 10kg pyörä. Voi toki jostain alelaarista saada samanpainoisen setin samaan rahaan, mutta rohkenen epäillä.
https://www.tonitoni.fi/speedfox-01-x01-testipyora
Jos tulisi ajettua enemmän maastopyörällä, niin kävisin itse poimimassa tuon talteen. Tuskin alle 10kg vehje, kun on hissitolppakin, mutta joka tapauksessa rahoille hyvä vastine. Punainen BMC on kyllä pyöräpornoa parhaimmillaan omaan silmään.
https://www.tonitoni.fi/speedfox-01-x01-testipyora
Jos tulisi ajettua enemmän maastopyörällä, niin kävisin itse poimimassa tuon talteen. Tuskin alle 10kg vehje, kun on hissitolppakin, mutta joka tapauksessa rahoille hyvä vastine. Punainen BMC on kyllä pyöräpornoa parhaimmillaan omaan silmään.
Joo, tässä jo muutamaan kertaan todennut että tämä taisi olla viimeinen pyörä jonka rakennan itse. Onhan se hienoa, kun on joka ikisen osan itse valinnut ja asentanut, mutta ei se niin hienoa ole kun katsoo mitä samalla (tai vähemmällä) rahalla saisi. Pyöränrakentelu on kivaa, jos on a) aikaa b) rahaa c) oma autotalli.
Aki Korpela
26.10.2020, 13.32
Törkeästi/julkeasti lainaan yhtä foorumin legendaarisimmista topiikoista todetakseni, että Wheel-Tecistä maasturiprojektiin hommatut Duke Lucky Jack SLS:t + DT Swissin 240s SP-navat perinteisillä pinnoilla eivät olleet erityisen painavat, 1228g/pari BMC Red -tarrasetillä, vanneteipeillä ja tubeless-venttiileillä varustettuna. Renkaiksi laitoin nostalgiasyistä Racekingit :)
Hemmetti, täytyis seurata aavistuksen tiheämmin tätä fillarisuositukset-kansiota, jottei pääsisi tällaiset menemään ohi!! Maukkaat kiekot (!) ja ehkäpä vieläkin maukkaampi fillari!
Ja mitä tulee jäsen LJL:n viesteihin, niin sanoisin niiden olevan arvonnostattaja ihan mihin tahansa topicciin. Tällä kertaa oltiin tiukasti aiheessa, mutta vaikkei olisi oltukaan, niin pettämättömällä maulla toteutettu huonon huumorin verbaaliakrobatia on vaikea laji ja aina tervetullutta.
Hemmetti, täytyis seurata aavistuksen tiheämmin tätä fillarisuositukset-kansiota, jottei pääsisi tällaiset menemään ohi!! Maukkaat kiekot (!) ja ehkäpä vieläkin maukkaampi fillari!
Ja mitä tulee jäsen LJL:n viesteihin, niin sanoisin niiden olevan arvonnostattaja ihan mihin tahansa topicciin. Tällä kertaa oltiin tiukasti aiheessa, mutta vaikkei olisi oltukaan, niin pettämättömällä maulla toteutettu huonon huumorin verbaaliakrobatia on vaikea laji ja aina tervetullutta.
Thänks Aki! Täysin asiaankuulumattomana huomautuksena, huomasin että peukalo on erittäin violetti yllä olevassa punnituskuvassa. Se herättää näin jälkikäteen epäilyksiä, painaako pyörä todellisuudessa 19,87 kg. Pyörä toimii joka tapauksessa loistavasti ja Racekingit myös aivan kingit, jopa märällä. Verenkierto on peukaloon sittemmin palautunut.
Uteliaana kyselen että paljonkos kiekkosetti painaa täydellisenä?
Uteliaana kyselen että paljonkos kiekkosetti painaa täydellisenä?
Täydellisenä = renkaiden, litkujen ja pakan kanssa? Sitä en ole koskaan punninnut, voin kyllä sen katsoa jossain vaiheessa.
Mitäs sellaisella turhalla tiedolla tekee? Uteliaana kysyn.
Joo. Ja minkä värinen venttiili. Jos on sinapin väriset renkaat, niin venttiili ei voi olla punainen, vaikka se olisi tosi kevyt.
Aki Korpela
26.10.2020, 19.55
Renkaiksi laitoin nostalgiasyistä Racekingit :)
Laitoitko muuten Racekingit puntariin? Onko niitä edelleen mahdollista saada 2.2 tuumaa leveinä alle 500 g/kpl, vai onko Kisakunkuillekin toteutunut se sama vahvistumis-/raskaantumiskehitys kuin monelle muulle xc-renkaallekin?
Laitoitko muuten Racekingit puntariin? Onko niitä edelleen mahdollista saada 2.2 tuumaa leveinä alle 500 g/kpl
Nuo oli ärsyttävästä-kakkosesta 2018 vuoden mallia poistosta, about 490g/kpl. En enää muista tarkkaan mutta alle 500g joka tapauksessa. Aivan loistavat. 2020 mallin Raceking Racesport jotain 550g/kpl :(
Mun mielestä toi olis tärkeempi tieto, kun esim. pelkkien kiekkojen paino, jos tollasista tiedoista tykkää. Niinkun siinä mielessä, että on koko pyörivä massa.
Ihan hyvä idea, koska tuolla painolla kuitenkin on niin suuri merkitys pyörän käytökseen. Saksalainen mountainbike-lehti ilmoittaa pyöräesittelyissään aina myös kiekkosetin kokonaispainon (kiekot, renkaat, kasetti, jarrulevyt).
Kyllä itse pidän tärkeämpänä tietona kuin pelkän kiekon painoa, kevyen kiekon voi pilata muilla raskailla osilla... Samoin muuten Fillari-lehti ilmoittaa testeissään kiekkojen kokonaispainon...
Paaton, venttiilit oranssit kun muutkin somisteet... Musta on ainoa oikea renkaiden väri, IMO...
justus6969
27.10.2020, 10.09
miksei sitten vaikka hitaussädettä, sehän on kiinnostavampi tieto kuin kiekkojen kokonaismassa
JohannesP
27.10.2020, 10.17
Offtopikkina näihin painojen ilmoittamisiin, mutta tiedättekö omien kiekkojenne painot täydellisinä, jotta pystytte suhteuttaan painon johonkin? Ainakin itselläni olisi vaikea hahmottaa mihin asteikkoon esim. 2,5 kg täydellinen kiekkosetti menisi. Erittäin kevyt vai normaalin painonen? Vastaavasti jokainen joka on joskus kiekkoja speksannut voi sanoa 1,2 kg mtb kiekosetin olevan erittäin kevyt.
Offtopikkina näihin painojen ilmoittamisiin, mutta tiedättekö omien kiekkojenne painot täydellisinä, jotta pystytte suhteuttaan painon johonkin? Ainakin itselläni olisi vaikea hahmottaa mihin asteikkoon esim. 2,5 kg täydellinen kiekkosetti menisi. Erittäin kevyt vai normaalin painonen? Vastaavasti jokainen joka on joskus kiekkoja speksannut voi sanoa 1,2 kg mtb kiekosetin olevan erittäin kevyt.
Nimenomaan näin. Kokonaispainolla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa.
Se, että media punnitsee kiekkosettejä kokonaisina on vain laiskuutta, saamattomutta ja toki työvoiman kalleutta/vähyyttä. Onhan siinä hommaa purkaa renkaat, pakat, jarrulevyt...
miksei sitten vaikka hitaussädettä, sehän on kiinnostavampi tieto kuin kiekkojen kokonaismassa
Minä pidän enemmän hitausmomentista, johtuu kai painostani jonka suuruutta yritän tuolla alitajuisesti kompensoida.
Kokonaispainolla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa.
Kokonaispainon informaatioarvo koskee kokonaispainoa. Se ihan perusteltu maan tapa, ettei usein ilmoiteta/vertailla kokonaispainoja (paitsi mediassa em. syistä) liittynee siihen, että varianssi on kokonaispainojen sisällä niin suurta. Joku ajaa kevyillä kiekoilla ja raskailla renkailla, joku ankkurikiekoilla ja pierunkuorirenkailla. En tiedä tuleeko siitä hullua hurskaammaksi.
Mutta voin siitä huolimatta punnita koko setin, sen pitäisi olla suht kevyt. Näin epäilen siksi, että kiekot ovat melko kevyet, renkaat ovat kevyet, XX1 Eagle 10-50 pakka on suht kevyt, XTR:n jarrulevyt on kevyimmät centerlock-levyt markkinoilla, Formulan jarrulevyn lukkorenkaat ovat kevyet. Mitä vielä. Litkua on reilusti, voi küükünan muna.
JohannesP
27.10.2020, 11.25
Vielä laiskempaa on, etteivät pura valmiskiekkoja ja punnitse osia erikseen... Minulle merkitsee vain nippelien paino :D ! No joo, läpällä, mutta eikös saa ilmoittaa vähän kaikkia painoja? Toinen on toiselle tärkeä ja toinen toiselle, jollekin kummatkin ja yhdelle ei kumpikaan, vähän kun reach ja efektiivinen vaakaputki.
Siitä pelkästä kiekkosetin painosta on helppo laskea paljonko oma setuppi painaisi valitsemillaan tilpehööreillä. Yritäppä tehdä sama laskutoimitus näistä toimituksien listauksista jos kiekot valmistajien OEM kamaa (=painoa ei saa kaivettua mistään) ja lukijalla ei ole täydellistä tietoa mitä niissä kiekoissa on kiinni. Pelkästään sisureistakin voi saada 200 g painoeroa ja ei olisi ensimmäinen kerta, kun takapakaksi on laitettu jokin halvempi malli millä pyörää muuten myydään.
Harrastajalehdessä pelkän kiekkosetin paino voisi tässä mielessä olla vähän informatiivisempi tieto, mutta tämä tosiaan toisi ylimääräistä työtä toimitukselle.
Nimenomaan näin. Kokonaispainolla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa.
Se, että media punnitsee kiekkosettejä kokonaisina on vain laiskuutta, saamattomutta ja toki työvoiman kalleutta/vähyyttä. Onhan siinä hommaa purkaa renkaat, pakat, jarrulevyt...
Just näin (+ ^)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Laiska tai ei, ainakin maantiekiekkojen paino punnittu tarkalleen per osa ja lisäksi kiekkojen kokonaispaino... Lieko ei ole muuta elämää vaikken olekkaan insinööri...
Aki Korpela
27.10.2020, 12.51
Tässä on pari laiskaa esimerkkiä.
Painavampi on nykyisen Sparkin kisatakakiekko, jossa on LB:n Flyweight-kehä, Berdin narupinnat ja Extraliten napa. Jarrulevynä 160-millinen Hope ja painavana 12-pakkana Garbaruk 10-50. Renkaana Renegade S-Works 2.1" ja litkua tietenkin pirusti.
Kevyempi on 10 vuoden takaisen Sparkin takakiekko, jossa Innoliten kehä, Sapim CX-Ray-pinnat ja Tune Prince -napa. Jarrulevynä 140-millinen Hope ja pakkana 9-lehtinen yhdestä puusta työstetty SRAM. Renkaina iki-ihanat Furious Fred 2.25":t ja litkua tietenkin pirusti.
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2020/takakiekot.jpg
^26" kiekko tuo vanha ja uus 29"? Onko vanneleveydessä vielä eroja (toki pakka ja levyt tuo suurimman eron)?
Hienoja projekteja.
Aki Korpela
27.10.2020, 13.29
Kyllä, tun vanha 26" ja uusi 29". Uudessa on kevyempää vain pinnat ja napa, kaikki muu painaa enemmän. Wanhan vanne on kapea, mutten muista numeroita ulkoa. Muttei ole uusikaan leveydellä pilattu, sillä sisämitta on 22 mm ja ulkomitta 27 mm.
Tykkäsin noista leveistä (2.25") ja ilmatilavuudeltaan pulleista Furious Fredeistä. Niillä kun uskalsi ajaa marat sopivan alhaisilla paineilla, niin pitivät kuin tauti ja kestivät (varovaisen kuskin alla) hämmästyttävän hyvin. Pahimman sään kurakisoihin tuli sitten laitettua jotain muuta alle, mutta noilla tuli aikanaan ajettua lähes kaikki marat. Sittemmin Schwalben kumiseokselle (tai jollekin muulle) tapahtui jotakin, eikä uudempi liteskin kestänyt enää mitään. Nykyään ei mun mielestä ole massaan suhteutettuna noin hyviä renkaita olemassa...
Täytyy nuo maastokiekotkin punnita, maantiekiekot 2350/2600 pari täydellisenä. Aivan kunnioitettavia nuo Akin kiekot...
Vielä vähän noista kiekkojen punnitsemisista. Mua kiinnostaa kaikista eniten vanteen paino. Siis vanteen, ei koko kiekon vaikka jotkut kokonaisia kiekkoja vanteiksikin nimittää. Seuraavaksi sitten pinnojen paino.
Esimerkki: Jos vertailtavana on kahdet erimerkkiset tehtaiden OEM-osista kasaamat kiekot jotka painavat yhtä paljon mutta toisessa parissa on 150 g kevyemmät navat niin kummat ottaisit jos haluaisit kevyemmin rullaavat kiekot?
Ja jos pyörävertailussa on punnittu kiekot renkaineen, pakkoineen, jarrulevyineen ja litkuineen, tulos voi olla että testin kevyimmät kiekot on pyörässä jossa on kilon kevyemmät renkaat kuin muissa pyörissä. Mitäs sitten kun seuraaviksi renkaiksi laitat samanlaiset kilon painavammat renkaat kuin testin muissa pyörissä? Sulla on vertailun painavimmat kiekot. Renkaita kuitenkin vaihdetaan useammin kuin kiekkoja.
Tuskin testaajat "kilpailee" tuolla kiekkojen painolla sinänsä, kiekkojen paino kyllä kulkee jonkinverran käsi kädessä laadunkin kanssa. Mutta muuten kyllä näkemyksesi on kyllä aivan oikea. Toisaaltaan jos laittaa niihin keveimpiin vielä kevyemmät renkaat...
Onko tällä saralla tapahtunut mitään?
Aki Korpela
06.02.2022, 16.05
Onko tällä saralla tapahtunut mitään?
Vastaus hieman kesti, mutta ON!
http://arkitiede.fi/pyoraily/2022/sidluxe_kuvat.jpg
http://arkitiede.fi/pyoraily/2022/spark_060222.jpg
Pitkästä aikaa ropisi kunnolla grammoja, kun hienosti toimiva mutta hieman ankkurimainen Fox vaihtui RS SIDLuxe Ultimateen. Ihan heittämällä ei vaihto onnistunut, mutta varovaisella viilan käytöllä homma saatiin onnistumaan, ja lopputulos näyttäisi olevan sekä toimiva että kevyt. Ja massansäästö on toki marginaalit huomioiden valtava. :D
Aki Korpela
04.04.2024, 09.59
Kovin hiljaista on ollut tällä rintamalla, mutta kun 15 vuoden tauon jälkeen tuli taas akselia myöten täyshiilikuituiset maasto-Claviculat tarjolle, sellaiset täytyi toki hankkia. Ylemmät neljä kuvaa ovat uusista Clavicula XC -kammista ja alemmissa kahdessa kuvassa on 15 vuoden takaiset kammet samalta valmistajalta.
Uudet kammet ovat miellyttävän kevyet. Massansäästö klappiherkkään Next SL:ään on luokkaa 60 g, eli hirvittävästi.
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/clavicula24_1.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/clavicula24_2.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/clavicula24_3.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/clavicula24_scale.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/clavicula09.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/clavicula09_scale.jpg
Nuo vanhathan ei oikeastaan kevyet hintaansa nähden, omat Eastonit suht saman painoiset ja "Hieman" halvemmat mutta onhan nuo tyylikkäät.
Aki Korpela
04.04.2024, 16.45
Totta puhuen en itse erityisemmin tykännyt noiden vanhojen kampien ulkonäöstä, eli puhtaasti grammanviilausmielessä tuli ne aikanaan ostettua. Mikäs onkaan tuo Eastonin malli, ja oliko se tarjolla jo ennen vuotta 2010? Siinä varmaan kuitenkin oli alumiiniakseli, kuten lähes kaikissa kuitukammissa on?
Puhin nykyisestä mallista, Easton EC90 SL, 367grammaa 172,5millin kammilla ...
Aki Korpela
04.04.2024, 18.56
Puhin nykyisestä mallista, Easton EC90 SL, 367grammaa 172,5millin akselilla...
Noi on tosi hieno kammet, mutta saako niitä viriteltyä maasturiin, ja saako niihin järkevän kokoisen eturattaan? Joskus noita syynäilin, mutta vain cyklo-versiota oli muistaakseni tarjolla.
Sivustakatsoja
04.04.2024, 19.20
^olisiko mahdollista, että Race Facen cinch-akselit sopisivat alkuperäisen tilalle?
Aki Korpela
04.04.2024, 19.43
^olisiko mahdollista, että Race Facen cinch-akselit sopisivat alkuperäisen tilalle?
Erinomainen idea, onkohan kukaan testannut...
Claviculat on kyllä hienot kammet!
Noista Eastoneista kannattaa tehdä pari googlausta ennen hankintaa. Ilmeisesti tyyppivikana poljininsertin irtoaminen.
^ Se ongelma taitaa enemmän koskea niitä vanhempia versioita, joissa on valkoinen ”EC90”-teksti, ei niinkään näitä uudempia. Alumiininen esijännityksen kiristyrengas niihin kannattaa kyllä vaihtaa suoraan. Se alkuperäinen muovinen on ihan onneton. Been there, done that. Paino noussee joitain grammoja :)
Aki Korpela
04.04.2024, 21.22
Näyttää äkkiä katsottuna samanlaiselta kuin Next SL:n akseli, mutta eipä sitä tuosta voi tietenkään varmaksi sanoa... Eturattaan kiinnitys mallia "cinch", eli kai tuohon pienemmät maastorattaatkin menevät ongelmitta. Joku saisi testata, ovatko akselit yhteensopivia. :)
https://eastoncycling.com/cdn/shop/products/2020-EC90-SL-crankset-42T-DM-Ring-720x720-215afb97-7efe-4fa5-85f0-ee8892204828_1024x1024.png?v=1572895951
Miksi pitäisi vaihtaa RF:n akseli? Akseli on 30millinen ja rattaan kiinnitys sama kuin RF:llä. Itsellä oli Cinellissä Eastonin halpisversio, mitoiltaan vastaava 40T rattailla ja mikä noihin estäisi pienempääkin laittaa?
Jos veikata pitäisi, niin molemmat kammet tulevat samasta tehtaasta. Siis RF Next ja tuo Easton, sama omistaja kummallakin. Akselit, rattaat ja tehomittarit käy ristiin.
Miksi pitäisi vaihtaa RF:n akseli? Akseli on 30millinen ja rattaan kiinnitys sama kuin RF:llä. Itsellä oli Cinellissä Eastonin halpisversio, mitoiltaan vastaava 40T rattailla ja mikä noihin estäisi pienempääkin laittaa?
Maastopyörissä on leveämpi keskiö.
^ Voi olla että tulevat, ainakaan ulkonäössä paljoa eroa. Periaatteessa RF on maasto- ja Easton maantiekampi...
Päätön, niinhän sinä sanot mutta itsellä oli ko. kampien halpisversio Cinellissä mikä käsittääkseni maantierunko...
Sivustakatsoja
05.04.2024, 11.50
Erinomainen idea, onkohan kukaan testannut...
En oo testannu, mutta näin jälkikäteen mieleen tuli q-factor: EC90 kammet on suorat ja q-factor 149mm, RF:n maastokammet taitavat olla taivutetut ulos päin (q-factor 168 mm tai enemmän/Next SL). Maantiekammet (EC90) maastorungossa riittävän pitkällä akselilla vie rattaan liian ulos?
Päätön, niinhän sinä sanot mutta itsellä oli ko. kampien halpisversio Cinellissä mikä käsittääkseni maantierunko...
Niin, siis se akseli tulee vaihtaa jotta leveys riittää maastorunkoon?
^Sitten vaihtaa, sellaista se elämä on. Onneksi seuraava runko on gravel...
Aki Korpela
05.04.2024, 14.14
En oo testannu, mutta näin jälkikäteen mieleen tuli q-factor: EC90 kammet on suorat ja q-factor 149mm, RF:n maastokammet taitavat olla taivutetut ulos päin (q-factor 168 mm tai enemmän/Next SL). Maantiekammet (EC90) maastorungossa riittävän pitkällä akselilla vie rattaan liian ulos?
Erittäin hyvä huomio!
Eiks maasturin chainline ole ~10mm enemmän kuin maantiefillarissa? Eli ainakin ton verran pystyis leventämään. On sitten rungosta kiinni, että mahtuuko kammet pyörimään.
Sivustakatsoja
05.04.2024, 16.27
^kai tuo riippuu vähän maasturista: 52-55 mm tai jopa 57 mm.
????
Easton EC90 q-factor ilman mukana toimitettuja polkimen aluslevyjä on luokkaa 147 mm tai vähemmän (aluslevyt ovat paksuudeltaan 1.2 mm kumpikin). Jos tarvittava q-factor olisi 168 mm, niin levennystä akseliin tarvittaisiin 21 mm.
Easton ilmoittaa kampien ketjulinjaksi yhden eturattaan tapauksessa 47 mm.
EC90:n akselin pituus on 129 mm. 21 mm:n levennys tarkoittaisi vähintään 150 mm:n akselia. Lähin RF:n akseli taitaa olla 149.5 mm. Tällainen akseli EC90:n pultattuna siirtäisi ketjulinjan 57 mm:n.
????
NoordMan
05.04.2024, 16.51
RF:n 30 mm:n akseleita on seitsemää eri pituutta alkaen 134 millistä. Siitä vaan rakentelemaan:
https://www.bike-components.de/en/Race-Face/Spindle-Kit-Cinch-30-mm-Bottom-Bracket-Axle-p80917/
Ja kuten misopa tuossa aiemmin mainitsi on Easton ja RF sisaryhtiöitä. Siitä syystä en usko että Eastonin kammissa olisi hiilikuidun ja alumiini-insertin naittaminen onnistunut yhtään sen paremmin kuin Race Facessa. Itselläni on ollut 3 eri versiota RF:n kuitukammista ja jokainen niistä on kestänyt ~1500 km kivikossa rymyämistä ennen insertin löystymistä. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin 90g/kpl painavampiin alukampiin ja ongelmat loppuivat.
Ei kai 168mm Q-factor ole mikään vaatimus vaikka maastokammissa saattaa ollakin toi mitta? Kai fillariin saa laittaa kammet kapeammallakin Q-factorilla jos mahtuu runkoon?
Kokeilemallahan noi selviäisi, jos jollain on motia ostella palikoita ja sovitella.
Aki Korpela
05.04.2024, 17.33
Itselläni on ollut 3 eri versiota RF:n kuitukammista ja jokainen niistä on kestänyt ~1500 km kivikossa rymyämistä ennen insertin löystymistä. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin 90g/kpl painavampiin alukampiin ja ongelmat loppuivat.
Mulla on vuosien varrella ollut muistaakseni kuudet Next SL -kammet. Yhdet on edelleen alkuperäiset, ehjät ja käytössä (vuodelta 2016), ja alan jo varovasti uskoa, että ehkä nuo eivät sittenkään ala missään vaiheessa klapata. :) Muuten on aika lailla samanlaisia kokemuksia kuin NoordManilla, eli monet ovat kestäneet luokkaa vuoden, kunnes kammen akselialumiini-inserttiin on tullut väljää. Tällä hetkellä on edellä mainittujen 8-vuotiaiden kampien lisäksi käytössä yksi pari melko tuoreita Next SL -kampia, ja lisäksi yhteen akseliin on sittemmin vaihdettu RF Era -kammet. Akseleita on siis kolme kpl.
Sitä en oikein tajua, millä logiikalla noita kampia kannattaa vuosikausia myydä, kun niistä varmaan 80% menee takuupalautukseen...
Sivustakatsoja
05.04.2024, 17.37
^^tottakai, jos vaan kapeampi mahtuu. 168 mm vaan tuli esimerkiksi, kun noi Claviculat on sen levyiset.
Sitten yksi mutkaa matkaan tuova on rattaiden offset: EC90:n tarkoitettujen rattaiden offset on kait 3 mm ja RF:n kampiin offset on joko 3 mm tai 6 mm.
RF:n 30 mm:n akseleita on seitsemää eri pituutta alkaen 134 millistä. Siitä vaan rakentelemaan:
https://www.bike-components.de/en/Race-Face/Spindle-Kit-Cinch-30-mm-Bottom-Bracket-Axle-p80917/
Ja kuten misopa tuossa aiemmin mainitsi on Easton ja RF sisaryhtiöitä. Siitä syystä en usko että Eastonin kammissa olisi hiilikuidun ja alumiini-insertin naittaminen onnistunut yhtään sen paremmin kuin Race Facessa. Itselläni on ollut 3 eri versiota RF:n kuitukammista ja jokainen niistä on kestänyt ~1500 km kivikossa rymyämistä ennen insertin löystymistä. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin 90g/kpl painavampiin alukampiin ja ongelmat loppuivat.
Eipä ne maantie kammet sen parempia tunnu olevan jos niile tarjoaa watteja. Siis jos kaveriin on uskominen. Sanoi useampia hajottaneen. Ovat kuulemma tehty 60 kampikerrosta tekeville eläkeläisille. Mulla tietenkin tekee mieli kysyä että mikä ohjaa edelleen samoihin hankintoihin?
NoordMan
05.04.2024, 17.55
Sitten yksi mutkaa matkaan tuova on rattaiden offset: EC90:n tarkoitettujen rattaiden offset on kait 3 mm ja RF:n kampiin offset on joko 3 mm tai 6 mm.
Ettei menisi liian helpoksi niin valmistajista ainakin Garbarukilla offset muuttuu rattaan koon mukaan. Ja RF:n kammissa kaikki edellämainitut pystyy vielä flippaamaan sisään- tai ulospäin.
Aki Korpela
05.04.2024, 18.05
Mulla tietenkin tekee mieli kysyä että mikä ohjaa edelleen samoihin hankintoihin?
:D :D
Tähän on helppo vastata: omalla kohdallani ohjaavat tekijät ovat olleet ilmaisuus ja hölmö usko tekniseen kehitykseen. Kyse ei varsinaisesti ole hankinnasta, sillä yksiäkään kampia en ole ostanut, vaan ne ovat aina tulleet fillarin mukana. Ja lähes jokaisen vuoden on aina saanut aloittaa takuuseen saaduilla uusilla kammilla, jotka ovat "seuraavaa sukupolvea" ja kestävämmät kuin edellinen. :) Rahaa ei ole siis palanut, mutta hermoja ehkä jonkin verran. :D
Ymmärrettävää. Maantiepuolelle vaikkei ehkä tähän keskusteluun kuulukaan, Sramin Redin DUB kammet painaa jotain 340g/170mm. Suorat kammet 40T rattaalla kun tarjoaa sopivasti watteja niinkyllä ne vedossa tuntuu löysiltä.
Ymmärrettävää. Maantiepuolelle vaikkei ehkä tähän keskusteluun kuulukaan, Sramin Redin DUB kammet painaa jotain 340g/170mm. Suorat kammet 40T rattaalla kun tarjoaa sopivasti watteja niinkyllä ne vedossa tuntuu löysiltä.
Huomaat tuon siis ajossa?
Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.
Huomaat tuon siis ajossa?
Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.
Tuollaista tarjoili google.
https://i.imgur.com/VUZ6wbu.jpg
Huomaat tuon siis ajossa?
Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.
Joo.
En ota kantaa tohon löysyys juttuun ollenkaan. Koska se on jotenkin suuntaavuus orientoitunutta tai jotain. Aika hyvin tuota tehoa saa tuotettua. Sillä ei oo väliä kunhan se sopii polkijan jaloille.
Maantie vuotaa tänne klassikkoketjuun aika pahasti.
Aki Korpela
05.04.2024, 20.20
Saa vuotaa ihan vapaasti. :) Hieno homma, että Claviculat aiheuttivat aasinsillan kautta keskustelua!
Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla
Saattoi muuten olla että huomasin tehontuotanossa omien rimppakinttujen suhteen jotenkin helpompaa tuottaa sramilla kuin shimanolla. Aikasemmat oli DA 50/36 ja 11-28 tai 12-25 jotain... Nyt siis 46T ja 10-28 tai 10-26. Ei noilla Shimanon aavikkovälityksillä ainakaan meikäläinen saa kummoistakaan vääntöä aikaan. Tosin jossain isossa mäessä, sillassa tms DA:t kuten Ultegrat tuntuu kaartuvan sisällepäin kovaa polkiessa. Näinhän ei siis d1 tee.
Saa vuotaa ihan vapaasti. :) Hieno homma, että Claviculat aiheuttivat aasinsillan kautta keskustelua!
Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla
Kyllä joku roti pitää olla ettei mene ihan anarkiaksi.
Maantiekammet maastoon on kyllä ihan hyvää vuotoa. Canuunan Hollowgram on käsittääkseni ollut toimiva tässä pelissä, mutta niitä ei taida enää myydä irtokamana.
Huomaat tuon siis ajossa?
Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.
Eastonit on ainakin ”löysät”, minkä tuo taulukkokin näköjään kertoo. Huomaa polkiessa. Sopii mulle, kun Stigu ei tunnu liian jäykältä niitten kanssa. Poljintuntuma pysyy kivasti vähän teräsrunkomaisempana. Joku umpijäykkä alumiinirunko jäykillä alumiinikammilla on kammottava poljettava.
Poljininserttejä en ole saanut irtoamaan vajaan kolmen vuoden aikana, vaikka olen väärinkäyttänyt niitä mettäpoluillakin, joten watteja on luultavasti liian vähän, mutta ehkä ne nyt sitten ens kesänä irtoaa, kun menin sanomaan ääneen ja että ei ihan mene maine Easton/RF:ltä :)
Poljininserttejä en ole saanut irtoamaan vajaan kolmen vuoden aikana, vaikka olen väärinkäyttänyt niitä mettäpoluillakin, joten watteja on luultavasti liian vähän, mutta ehkä ne nyt sitten ens kesänä irtoaa, kun menin sanomaan ääneen ja että ei ihan mene maine Easton/RF:ltä :)
Voit yllättyä iloisesti, ja irtoaakin kammen insertti :).
JohannesP
05.04.2024, 22.03
Kampitesti löytyy täältä. Muutenkin ihan kiinnostavia ja sopivan mittasia artikkeleja missä pohditaan muitakin ominaisuuksia kuin taipumista kuormituksen alla.
https://www.fairwheelbikes.com/blogs/posts/road-bike-crank-stiffness-test/
On siellä muitakin vastaavia testejä eri komponenteista.
Ohiampuja
05.04.2024, 22.45
Tämä kun on jo yli 15 vuotta vanha ketju, niin vieläkö puhutaan maraton-kulkimesta? Vai onko jo siirrytty takapiha pyörien puolelle?
15 vuodessa on kyllä mara-pyörätkin muuttuneet jonkin verran.
Kampitesti löytyy täältä. Muutenkin ihan kiinnostavia ja sopivan mittasia artikkeleja missä pohditaan muitakin ominaisuuksia kuin taipumista kuormituksen alla.
https://www.fairwheelbikes.com/blogs/posts/road-bike-crank-stiffness-test/
On siellä muitakin vastaavia testejä eri komponenteista.
Jumalauta. 14w. Redin kammet lähti justiinsa kohti vantaanjokea.
Kampitesti löytyy täältä. Muutenkin ihan kiinnostavia ja sopivan mittasia artikkeleja missä pohditaan muitakin ominaisuuksia kuin taipumista kuormituksen alla.
https://www.fairwheelbikes.com/blogs/posts/road-bike-crank-stiffness-test/
On siellä muitakin vastaavia testejä eri komponenteista.
Jäykkyysdebatti ansaitsisi kokonaan oman ketjun. Siitä saattaisi vieläkin syntyä mielenkiintoista keskustelua. Mun mielestä olennaisin lause koko artikkelissä oli tämä: ”Moreover, a great deal of that stored strain energy is likely returned to the drivetrain. The real-world losses to crank flexure are, in all likelihood, a fraction of that number.”
Helposti myös unohdetaan, että kokonaisuuteen kuuluu lisäksi yksi fysiologisesti melko monimutkainen lisäpalikka eli ihminen. Herse ei ole enää edes ainoa, joka on sitä mieltä, että kuskille liika jäykkyys syö jalat nopeammin. Esim. Spessun insinöörit ovat lopettaneet absoluuttisen jäykkyyden metsästämisen (https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/are-stiffer-frames-always-faster-498097).
Ennen Vantaanjoelle polkemista Paatonin kannattanee huomioida, että vaikka ne kaikki 14 teoreettista wattia haihtuisikin lämpönä taivaalle, kaikki nuo mitatut kammet jousti sen verran paljon, että löysimmän ja jäykimmän välinen ero oli suunnilleen neljä wattia. Redistä eeWingsiin vaihtamalla säästää noin yhden watin. Vielä kun huomioidaan tuo lainauksen olettama, niin käytännössä toteutunut hyöty olisi todennäköisesti lähempänä nollaa kuin yhtä - ja toi hyöty tosiaan niillä kevyillä 800 watin tehoilla :)
Olikohan tuo joki vielä jäässä...
tchegge_
06.04.2024, 07.54
Ei ole jäässä mutta on jo nyt täynnä, jos sinne aletaan viskomaan kampia niin tulvii koko Vantaa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240406/3c0f876359604d5a0888cc5e2ee8e59e.jpg
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Aki Korpela
06.04.2024, 07.56
Jumalauta. 14w. Redin kammet lähti justiinsa kohti vantaanjokea.[emoji16][emoji16][emoji16]
Mutta kyllähän stenu puhuu asiaa, vaikken tuota artikkelia ole vielä lukenutkaan: taipuileva kampi ei todellakaan tarkoita sitä, että energiaa hukkuisi lämpöhäviöinä taivaalle, vaan kyseessä lienee pääosin jousen kaltainen energiavarasto, joka palauttaa valtaosan energiasta ajajalle. Mutta siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka hyvin tuo palautuva energia on ajajan hyödynnettävissä...
Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla
Aki Korpela
06.04.2024, 07.59
Tämä kun on jo yli 15 vuotta vanha ketju, niin vieläkö puhutaan maraton-kulkimesta? Vai onko jo siirrytty takapiha pyörien puolelle?
15 vuodessa on kyllä mara-pyörätkin muuttuneet jonkin verran.Mielestäni maratonkulkine on edelleen relevantti termi, vaikka xco-painotteisesti onkin tullut viime vuosina ketjun kohteena olevalla laitteella ajeltua.
Mutta mikä onkaan "takapihapyörä"? [emoji848]
Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla
…että energiaa hukkuisi lämpöhäviöinä taivaalle..
Toisaalta talvella kammet, jotka muuttaa liike-energian lämmöksi, vois olla ihan näppärät varsinkin alumiinisina. Lämpö siirtyisi kampia pitkin polkimien kautta pyöräilijän varpaisiin, jolloin varpaiden lämmittämiseen hukkuisi vähemmän watteja. Kuitukammet toiminee huonommin, koska hiilikuitu johtaa lämpöä niin huonosti.
[emoji16][emoji16][emoji16]
Mutta kyllähän stenu puhuu asiaa, vaikken tuota artikkelia ole vielä lukenutkaan: taipuileva kampi ei todellakaan tarkoita sitä, että energiaa hukkuisi lämpöhäviöinä taivaalle, vaan kyseessä lienee pääosin jousen kaltainen energiavarasto, joka palauttaa valtaosan energiasta ajajalle. Mutta siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka hyvin tuo palautuva energia on ajajan hyödynnettävissä...
Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla
Niin teoriaahan tuo oli ja aika mielenkiintoista. Jos haluaisi kunnon dataa, niin pitäisi testata watit polkimista ja takarenkaalta. Mutta tuossakin tulee sitten mukaan poljinmittaus. Siis onko se voima nyt oikeasti aina rengasta pyörittävää, mikä polkimiin tulee..
Enkä siis oikeasti usko että mitään eroja mittauksissa näkyisi. Häviää mittausvirheisiin sun muuhun kohinaan mahdolliset erot.
Ohiampuja
06.04.2024, 10.50
Mutta mikä onkaan "takapihapyörä"? [emoji848]
Muistelin että se oli joku back country, mutta sehän olikin down country.
Näin sitä erehtyy kun ikämiehenä sotkeentuu nuorisolajeihin. :)
Moi. Itsellä ei mitään inputtia itse asiaan, mutta halusin tulla kiittämään viihdyttävästä keskustelusta varpaat lämmittävistä kammista tulvivaan Vantaanjokeen.
…Redistä eeWingsiin vaihtamalla säästää noin yhden watin…
Tehohyöty voi olla mitätön, mutta kyllähän eeWingseillä saa ison läjän statusta vanhojen ukkojen jorinavoorumilla, eli asiaa pitäisi tarkastella holistisesti.
Sivustakatsoja
06.04.2024, 20.22
Niin teoriaahan tuo oli ja aika mielenkiintoista. Jos haluaisi kunnon dataa, niin pitäisi testata watit polkimista ja takarenkaalta. Mutta tuossakin tulee sitten mukaan poljinmittaus. Siis onko se voima nyt oikeasti aina rengasta pyörittävää, mikä polkimiin tulee..
Enkä siis oikeasti usko että mitään eroja mittauksissa näkyisi. Häviää mittausvirheisiin sun muuhun kohinaan mahdolliset erot.
Ehkä pitäisi mitata hengityskaasuista kehon tekemä työ ja verrata tätä sekä löysillä, että jäykillä kammilla samalla takapyörästä mitatulla tuotetulla teholla. Jos kampien joustolla on lihastyön kannalta etua, niin sama teho pitäisi syntyä pienemmällä kulutetulla hapella.
Mutta mitä tulee EC90-kampiin, niin mun kintut tuntuisivat tykkäävän. En minä niitä taipuisiksi tunnista kun vähemmän tulee seisten tykiteltyä.
Aki Korpela
07.04.2024, 10.40
El Presidente Boot tiivisti asian hienosti. :)
Tuollainen tehonmittauslaitteisto täytyisi kyllä viritellä johonkin. Tai riittäisi varmaan, että fillarissa olisi "oikein" tehoa näyttävät mittalaitteet polkimissa, kammissa ja takanavassa, ja sitten tuolla pyörällä lähdettäisiin ajamaan testiä "hiihtomatolle", jota pyörittävien moottorien teho tunnetaan tarkasti. Ja sitten vielä kuskille naamari päähän, jotta päästään ottamaan hengityskaasuja talteen. Jos pyöräilijä pystyttäisiin vielä laittamaan adiabaattiseen kammioon, joka mahdollistaisi lämpötehon mittaamiseen, oltaisiin jo ehkä olla melko lähellä toimivaa setuppia... :D
Vaihteeksi muutama kuva. Claviculan eturattaaksi valikoitui Carbon-Ti X-Ring Evo ja kiinnittimiksi saman valmistajan alupultit. 32-piikkinen ratas täytyi ottaa, koska pienempää ei noihin kampiin saa sopimaan. Massansäästö 30-piikkisellä rattaalla varustettuihin Next SL -kampiin kasvoi lopulta 95 grammaan. Next SL:t ovat 175-milliset ja Claviculat 170-milliset.
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/carbon-ti_x-ring_evo.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/carbon-ti_x-fix_x-ring-evo.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/clavicula_carbon-ti_scale.jpg
http://www.arkitiede.fi/pyoraily/2024/next_sl_scale.jpg
^Eastonit samaa luokkaa RF:n kanssa nelikymppisellä rattaalla, ehkä muutaman gramman kevyemmätkin.
Aki Korpela
07.04.2024, 13.15
OT: Osaako joku sanoa, miksi Tapatalk ei suostu näyttämään linkkaamiani kuvia? Selaimella näkyvät ongelmitta, mutta ainakaan oman luurini Tapatalkilla kuvat eivät näy. Tapatalkin asetuksista en onnistunut löytämään mitään selittävää tekijää...
Kyllä ne mun tapatalkilla näkyy
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aki Korpela
07.04.2024, 13.21
^ Ok, kiitos. Vika taitaa sitten olla minun puhelimessani.
tchegge_
07.04.2024, 13.24
Mulla ei näy. Liekö joku Tapatalkin asetus pielessä.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Mä en noista asetuksista keksi mitään kohtaa mikä vaikuttaa kuvien näkyvyyteen
Sent from my iPhone using Tapatalk
Aki Korpela
07.04.2024, 13.44
Itselläni muut kuvat kyllä näkyvät Tapatalkissa, mutta nimenomaan nuo itse linkkaamani kuvat eivät näy. Onkohan tuo kohde, johon kuvat on tallennettu, Tapatalkin mielestä epäluotettava, vai mistä mahtaa olla kyse?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.