Näytä tavallinen näkymä : Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto
Sivut :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
Samu Ilonen
18.05.2009, 18.23
Isompi ulkohalkaisija mahdollistaa ohuemman seinämä vahvuuden, kestää paremmin ulkohalkaisijaltaan pienempää tolppaa.
Väärin?
Sen tulee toimivien kuituisten runkoputkien mitoista, niitä pitäisi pienentään rajusti yläpäästään että saisi järkevän tolpan sopimaan. Ei se ongelma ole ja olisi suotavaakin mutta taitaa "muati" rajoittaa järjen käyttöä? Paksu tolppahan on joidenkin mielestä kivan näköinen.
Esim. Cervelo palasi takaisin 27.2 tolppaan ilman ongelmaa kaikissa pyöreä tolppaisissa rungoissaan. Ennen niissä oli mm. 32.4mm tolppia.
Esim. Scottien naurettavan paksut vakiotolpat ei pysty ylhäällä kovin hyvin ja kuitutolpasta täytyy tehdä turhan paksu seinämästään että se kestää puristuksen. (Esim Syntacen P6 sisältää siksi pätkän aluputkea...ei hjyvä mutta halpa tehdä) Ohuempi olisi kivempi ajaa... ja kevyempi. Akin stydeemissä on yritetty kurittaa lay up:ista irti ominaisuuksia joilla kumottaisiin möhköputken aiheuttamia juttuja. Ja se pysyy yhäällä. :D
Mun Scalen vakiotolppa onkin aika kamala....joskus itellekin siihen jotain kivaa...
Aki Korpela
28.05.2009, 08.16
Huomattiinpa tuossa trohin kanssa erään kanuunalenkin lähtöpaikalla, että Schmolke TLO -ohjaustangossa näytti olevan (ainakin) pintavaurio. Lähempi tarkastelu paljasti, että Syntacen stemmi on syönyt tankoon ihan selkeät kolot, jotka käynevät ainakin jossain määrin ilmi seuraavista kuvista. Punaisella ympäröidyistä kohdista löytyy halkeama, joka kuitenkin vaikuttaisi olevan vain tangon pinnassa. Tosin Schmolkessa ei juuri muuta ole kuin pinta, sillä seinämänvahvuus lienee millin luokkaa. :)
Nyt tarttis sitten arpoa, uskaltaako tuolla lähteä Korsoon. Olin jo vaihtamassa varatankoa tilalle, mutta kun eilen koputtelin ja kohtuullisen väkivaltaisestikin vääntelin tuota Schmolkea, kovin vahvalta se edelleen vaikutti. Oleellistahan tässä on nimenomaan se, että tuolla tangolla piti yrittää horjuttaa Korson lähtöviivalla erityisesti Olmin ja Antti K:n henkistä tasapainoa, joka lienee vielä tällä hetkellä kohdallaan ja korkealla, sillä nää miehethän majaili juuri useita päiviä (YLEn teksti)telkkarissa. :D
http://webhotel.tut.fi/units/smg/tp/FC_smg_kuvia/schmolke1.jpg
http://webhotel.tut.fi/units/smg/tp/FC_smg_kuvia/schmolke2.jpg
simojoki
28.05.2009, 09.29
Huomattiinpa tuossa trohin kanssa erään kanuunalenkin lähtöpaikalla, että Schmolke TLO -ohjaustangossa näytti olevan (ainakin) pintavaurio.
Eihän tämä rikki voi olla, koska yyber-super-guru-mestari-Ilonenkin nauro mulle päin naamaa kun ihmettelin ääneen tuollaisen tikun kestävyyttä. :rolleyes:
Pistät sen parikyt rammaa painavamman kepin paikoilleen ja annat hanaa! http://fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Aki Korpela
28.05.2009, 10.00
Eihän tämä rikki voi olla, koska yyber-super-guru-mestari-Ilonenkin nauro mulle päin naamaa kun ihmettelin ääneen tuollaisen tikun kestävyyttä. :rolleyes:
Turha tästä on lähteä Samua kritisoimaan, sillä kyseessähän on ihan selkeesti yhteensopivuusongelma tangon ja stemmin välillä. F99 on piirun verran liian ahdas Schmolken tangolle. En oo varma, kumman toleranssi on pielessä, mutta tiedän ainakin yhden kaverin, joka sai Syntacelta uuden stemmin liian ahtaan tilalle. Saattaa siis olla, että stemmiä tässä tulisi syyttää eikä tankoa.
Ohiampuja
28.05.2009, 10.49
Tietysti kaikkien tälläisten yhteensopivuus yms toleranssiheittojen merkitys kasvaa, kun kaikki viedään lähelle niitä kestävyysrajoja. Eli kevyillä osilla pelaaminen vaatii suurempaa tarkkuutta (ja osaamista) asennuksessa.
Vaikka maasturissa alumiiniosia käytänkin, niin silti hion kaikki mahdolliset purseet pois putkiosien kiinnityspintojen reunoista, stemmistä, satulatolpan kiinnityspinnasta yms kohteista...
Ps. Tarkoitus ei ole vihjaista etteikö Akilta osaamista löytyisi, ei missään nimessä, ennemmin päinvastoin. :)
p-olkisin
28.05.2009, 11.09
Heh nyt keksin mitä Akilla on mielessä! Yrität perustella itsellesi AX stemmin ja tangon hankintaa ;)
Itse hommasin myös F99n ja molken keväällä. molken ohjeissahan oli erikseen korostettu että f99n kanssa kiristys momentti oli pienempi kuin muilla stemmeillä? Ihmettelinkin asentaessa kuinka pirun tiukka tuo tanko oli saada stemmiin ja pois. Siinä kun on se kumituttikin.
Olisikohan sittenkin pitänyt hankkia Ultraliten stemmi?
Mikä kävyn korvike ankkuri sulla Aki oli käytössä, muistelin että ei ollu normi käpy?
Itse kokeilin Tunen GumGumia mutta sillä ei kyllä tosiaankaan tee mitään. Ultraliten UltraStar on varmaan samaa luokkaa tunen kanssa, ehkä hiukan parempi mutta tuskimpa riittävä? Tosin stemmin olen kiristäny vasta noin 5,5nm kuuden sijaan. Nyt lähden paukuttamaan perinteistä käpyä kaulaputkeen. Joku tuollainen helposti irroitettava malli olisi vaan niin paljon kätevämpi.
ps. NoSaint oli eilen 7,99kg 2.2 RaceKingeillä ja litkuilla! Tosin pakka 11-23 pitäisi vaihtaa viimeistään ehkä Jyväskylään 12-27 +23g ja ketju kympistä ysiin +30-40g
Edessä 28T/40T
Mitkä Race-Kingit sulla on alla? Pysyykö jossain supersoniceissa litkut yhtään sisällä, vai tuleeko ne kylkien läpi samointein, eli suomeksi, kannattaako siirtyä suosiolla tubeless kingeihin?
Ohiampuja
28.05.2009, 11.26
Meikeläinen on sen verran heiveröinen, että aika kevyillä momenteilla on pärjännyt. Stemmit on pysyneet sellaisilla 4-5 Nm kireyksillä ja ohjaustangot jotain 3-4 Nm. Tanko on kyllä ilman nousukahvoja...
Aki Korpela
28.05.2009, 11.29
--> Ohiampuja
Oon jo useita kertoja onnistunut eri yhteyksissä osoittamaan sen, että osaaminen on välillä yllättävän vahvasti kateissa. :) Tässäkin tapauksessa Schmolke-vaurio olisi todennäköisesti ollut vältettävissä huolellisemmalla asennuksella.
Heh nyt keksin mitä Akilla on mielessä! Yrität perustella itsellesi AX stemmin ja tangon hankintaa ;)
Äärimmäisen taitavaa rivien välistä -lukutaitoa. :D
molken ohjeissahan oli erikseen korostettu että f99n kanssa kiristys momentti oli pienempi kuin muilla stemmeillä?
Tä? Ei mulla tullu mitään manuaalia. Pelkkä tanko muovipussissa.
Mikä kävyn korvike ankkuri sulla Aki oli käytössä, muistelin että ei ollu normi käpy?
23-grammainen FRM:n systeemi. Se on toiminut ihan ongelmitta.
NoSaint oli eilen 7,99kg 2.2 RaceKingeillä ja litkuilla!
No kylläpä on kepeetä. Mahtaa olla lentoa tarjolla Korsossa. :)
Aki Korpela
28.05.2009, 11.30
Mitkä Race-Kingit sulla on alla?
Mulla on ihan normi-Raceking Supersonicit sisärenkaiden kera. En siis käytä litkuja.
Iti sutaa ruski soldaat. Vai miten se meni ja mitä tarkoittaakaan. Esitin arvuutukseni hra-p-hralle, mutta ei se mitään, saat siäkin vastata ketjun aloittajan ominaisuudessa ja niihän siä vastasikkii.
Aki Korpela
28.05.2009, 11.59
Voi saamari! Taas mua vietiin vähintään miljuuna-nolla. Mutta kun tätä turpiinottamista tulee harrastettua joka päivä, siihen alkaa jo tottua. :)
23-grammainen FRM:n systeemi. Se on toiminut ihan ongelmitta.
Miksi Aki ei käytä Schmolken AheadCuppia, eli sitä viiden gramman hiilariputkenpalaa tuon kävyn korvikkeena? Säästäisit lähes 20 grammaa muutamalla eurolla! Vai vaatiiko maasturi jonkun kävyn sinne välttämättä? Omassa katu-pinassa ainakin toi cuppi on toiminut vallan moitteettomasti.
http://www.poshbikes.com/images_new/products/schmolke2006_5_l.jpg
Samu Ilonen
28.05.2009, 12.51
5g?
Hirvee ankkuri?
:D
Mun versio painaa 1,3g. Mun Cervelo R3SL:ssä on ollut koko kesän. Tosin kiristys suoritetaan vallan oivasti ensin Gum-Gummilla. Se Tunen kuitu-cap on minusta ehkä nätein A-head cap jos sellaista haluaa käyttää.
...ja mitä 70g tankoon tulee, jos tangossa näkyy stemmin rajat, syy harvoin löytyy tangosta....ja toi Smolke on kyllä jo rajatiedettä...
Aki Korpela
28.05.2009, 13.12
Vai vaatiiko maasturi jonkun kävyn sinne välttämättä?
Kyllä maasturi vaatii kävyn ainakin mun kokemuksien mukaan. Ajelin joskus ilman käpyä, mutta kyllä siinä vaan niin kävi, että ohjainlaakeriin ilmestyi väljyyttä kunnon kivikkojuurakkorytyytyksen jälkeen.
p-olkisin
28.05.2009, 13.37
Kyllä maasturi vaatii kävyn ainakin mun kokemuksien mukaan. Ajelin joskus ilman käpyä, mutta kyllä siinä vaan niin kävi, että ohjainlaakeriin ilmestyi väljyyttä kunnon kivikkojuurakkorytyytyksen jälkeen.
Samanlaisia kokemuksia täällä! Eikä nyt oo ees hirveesti tullu rytyytettyä kivikoissa.
Niin ja mitä lentämiseen korsossa tulee niin onhan se mahdollista, meinaan stongan yli!
Edit: Näyttää FRM Expander olevan samantapainen kuin Ultralite.
FRM Team Expander 20g tit. pultilla
http://www.frmbike.biz/components/com_virtuemart/shop_image/product/3fcdae7314f7cf09388b6964ea70aad1.jpg
Extralite Ultrastar 8g+korkki ja pultti
http://www.extralite.com/imagesbike/UltraStar1.jpg
[/QUOTE]
Mitkä Race-Kingit sulla on alla? Pysyykö jossain supersoniceissa litkut yhtään sisällä, vai tuleeko ne kylkien läpi samointein, eli suomeksi, kannattaako siirtyä suosiolla tubeless kingeihin?
Mulla on Race-King protection 2.2 stanin litkuilla ja pitänyt hyvin ilmat sisällä!:rolleyes:
Samu Ilonen
29.05.2009, 07.26
Se että tarviiko käpyä, riippuu stemmistä, kruunuputkesta ja asennuksesta. Olen fixannut jotain maantiefillareieta jossa ei millään pysynyt laakeri kireällä mutta niissä oli joku kurakuitukeula...
p-olkisin
29.05.2009, 08.46
Mulla on Race-King protection 2.2 stanin litkuilla ja pitänyt hyvin ilmat sisällä!:rolleyes:
Mulla on Supersonic ja Worldcup malli litkuilla. Periaatteessa samat mutta tuo WC on vanhempi. Supersonic ei aluksi tiivistyny vaan vuoti kyljistä hiljalleen vaikka kuinka heilutteli.
Sanovat että uudet renkaat on silikoni käsitelty sisäpinnastaan ettei sisuri tarttuisi kiinni.
Ennen asennusta hinkkasin rengasta jollain pesuaineilla. No kun ei tiivistynyt niin otin kumin irti, pesin ja hinkkasin rätillä sekä kevyesti 600lla hiekkapaperilla :eek: Rengas takas, uudet litkut sisään (n.70g ja paljon sitä mujua) tiivistyi puolessa tunnissa :)
Samu Ilonen
29.05.2009, 10.29
Mitäs jos renkaa "maalaisi" ja antaisi kuivua valmiiksi kerran sisältä sillä muussilla tai latexilla? Samaa voisi funtsia myös vanteen suuntaan....Muottistairroitusaine aina on toki paree poistaa ensin renkaasta...
p-olkisin
29.05.2009, 13.30
...Muottistairroitusaine aina on toki paree poistaa ensin renkaasta...
Ja paras aine/konsti tähän oli?
No asetonin luulisi toimivan tässäkin? Se onkin semmonen jokakodin yleisaines, että sillä sytytetään grillit, pestään autot, ikkunat veneet, mönkiöt ja poistetaan renkaista kuona.
Space Cowboy
29.05.2009, 17.50
Auton pesun lisäksi asetoonia sopii lorauttaa myös tankin puolelle. ;) http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=400320&sid=78b0f93c0654a79ccb45fa7e847d26fd
Putsasin viimeksi Ghostin rungon asetonilla ja meinas teippaukset irrota ja maaliin tuli sellasia läheltä havaittavia kuplia:o. Mutta irtosi kyllä vaseliinit ja muu paska ja alu/scandium kiilsi kuin uutena.
Kokeiltu ja hyväksi todettu puhdistuskonsti. Joissain rautakaupoissa myytävät putkimiehille tarkoitettu puhdistusliinat. Sellainen 3l ämpäri, jossa kosteita puhdistusliinoja. On aivan sairaan tehokkaita, eikä vahingoita mitään pintoja. Voi suositella.
tää akin rojekti on kiva seurata, kun se ei mee kohtuuttomuuksiin noissa vaan pitää ajo-/kisakelpoisuuden ykkössijalla :)
thomas_s
29.05.2009, 21.50
Hieno projekti ja hienoja projekteja!
Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen miten kevennysajatukset ja osavalinnat muuttuisi jos ajattelee asiaa käänteisenä, eli mitkä osat kannattaa kevytpyörästä ensimmäisenä vaihtaa painavammaksi jos esim. jokin sääntö pakottaisi lisäämään kokonaispainoa puoli kiloa?
Mika Hollström
29.05.2009, 21.53
Mitäs jos renkaa "maalaisi" ja antaisi kuivua valmiiksi kerran sisältä sillä muussilla tai latexilla? Samaa voisi funtsia myös vanteen suuntaan....Muottistairroitusaine aina on toki paree poistaa ensin renkaasta...
Rengas asettu Stanituksen jälkeen aika kivasti, kun ensin levittää litkun koko renkaan sisäpinnalle ja antaa asettua "parikymmentäminuuttia". Sitten sopivasti litkua renkaaseen ja kompuralla nopeati painetta venttiilin kautta renkaaseen. Ei vanteeseen kannata laittaa (ainakaan kuivumaan) Stania.
Samu Ilonen
29.05.2009, 23.00
... jos esim. jokin sääntö pakottaisi lisäämään kokonaispainoa puoli kiloa?
Kammet, stemmi, tanko, petaalit. Voiman välityksen tehostus on poikaa ja pyörivät massa tulee pitää piäninä. Ei sinänsä eroa maantie/ratafillarien tuunauksesta.
Space Cowboy
30.05.2009, 00.19
Eikös kammet ja petaalit ole pyörivää massaa? Ainakin on syytä olla, jos haluaa edetä. ;) Jos olis pakko, niin itse sijoittaisin puoli kiloa keskiöön / keskiön seudulle, jolloin pyörän painopiste tulisi alemmas vakauttaen ajoa. Lisäksi keskiön seutu on pyörässä yksi vähiten liikuttelua vaativa alue, joten siitä olisi tällöin vähiten haittaa pyörän käsittelyn kannalta.
Samu Ilonen
30.05.2009, 17.50
Eikös kammet ja petaalit ole pyörivää massaa?
Joo, ja ketju kanssa.
Kehät vaan on aika piänet joten vaikus on aika minimaalllinen "pyörivään massaan". Kampien yms jouston vähentäminen taas sit minusta tärkeämpi asia.
Aki Korpela
29.08.2009, 18.47
Tulipa sitten avattua ensimmäisen kerran tuo Manitoun R7 MRD TPC 100 -keula, kun sen joustomatkaa näytti Finlandian jälkeen olevan enää pari senttiä käytössä. :)
Keula osoittautui miellyttävän yksinkertaiseksi laitteeksi, ja öljynvaihto oli helppoa tehdä. Vaimenninpuolella on kaksi mäntää, joista toinen hoitelee sisäänpäin- ja toinen paluuvaimennusta. Vaimenninpuoli oli tietenkin alunperin "täynnä" öljyä, jolloin keulan massa oli 220-millisellä kaulaputkella huimat 1322 g. No minähän en ikinä ole oikein tajunnut, mihin maastopyörän joustohaarukassa tarvitaan sisäänpäinvaimennusta. Tai ehkä sille on käyttöä, jos ajetaan isosti, mutta tällaisessa nätissä xc- ja martta-ajelussa itselleni on oleellista, että keula toimii mahdollisimman pehmeästi eikä pohjaa yllättäen. Ymmärrän kyllä, että kisatouhuissa moni haluaa, ettei keula notku tasaisella, mutta itse oon aina ollut aktiivisuususkovainen ihan vaan mukavuussyistä. :) Toki paluuvaimennukselle ja sen säätömahdollisuudelle on käyttöä, mutta jos keulasta löytyy säätö sisäänpäinvaimennukselle, nuppi on omassa ajossani aina mahdollisimman "auki".
Koska sisäänpäinvaimennuksen mäntä ei kuitenkaan ollut irrotettavissa ilman väkivaltaa, päädyin kikkailemaan öljymäärien kanssa. Idea oli hakea öljylle sellainen minimitilavuus, jolla paluuvaimennuksen mäntä ui juuri ja juuri öljyssä. Muutaman iteraation jälkeen kyseiseksi öljymääräksi osoittautui noin 20 ml, joka on tietenkin massana miellyttävän vähän alkuperäiseen tilavuuteen verrattuna. ;)
Yksi testilenkki on nyt takana, ja keula näyttäisi toimivan paremmin kuin ikuna. Se on pirun herkkä, mitä se ei alunperin ollut, ja silti paluuvaimennuksen säätö toimii moitteettomasti. 5 wt:n öljyä laitoin, alkuperäinen taisi olla hieman paksumpaa.
Lopputulos on 1294-grammainen laite, joka ainakin toistaiseksi toimii miellyttävän pehmeästi. Toki se DT XRC 100 Race Ltd edelleen houkuttelee, mutta grammaeroa ei enää paljoa ole, sillä yksi DT-yksilö, jonka eräs tuttu laittoi puntariin, oli täyspitkällä kaulaputkella 1260 g ilman lukituksen kaukosäätöä. Olishan se silti hieno ja kai aidosti 100-millinen. Tässä Manitoussa joustomatkaa on hädin tuskin 80 mm, vaikka keula nimellisesti 100-millinen onkin.
Mutta tulihan siis tällä kertaa halpoja grammoja. :)
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/r7mrd.JPG
Scottman
30.08.2009, 10.49
Onpas painava keula, 4629grammaa:eek:. Oho, se olikin toi alempi luku...:o Kyllä on kevyttä
Ohiampuja
30.08.2009, 11.11
Mutta tulihan siis tällä kertaa halpoja grammoja. :)
Nyt sen voi hyvällä omalla tunnolla kompensoida jollain ihanan kalliilla... :p
...Manitoun R7 MRD TPC 100 -keula,...
Tää keulahan voitti muuten Bike-lehden testissä DT:t ja Foxit yms ollen siis testin paras keula. Ei huono valinta;). En tiedä antaako DT:n ltd tonnin hinnalleen vastinetta, mutta eipa sinun pyörästä enää grammoja oikein saa lähtemään juuri muuten. Paitti ne jarrut Formulan F1:iin. On muuten tehokkaat pysäyttimet vaikkei paina mitään.....
Aki Korpela
30.08.2009, 15.45
--> haedon
Enpä tiennytkään tuosta Bike-lehden testistä. Mikäköhän numero se mahtoi olla, jos yrittäisi saada tuon lehden vielä jostain käsiinsä? Itse oon kyllä edelleen sitä mieltä, että Fox F100 RLC toimii hienommin kuin tää Manitou. Mutta ero alkaa olla marginaalinen...
Oon viime aikoina käynyt kirjeenvaihtoa herra AX:n kanssa, jos se suostuisi tekemään maastoyhteensopivan Zeus:n... Hintaahan sille kertyisi lähes kohtuuttomasti, mutta toisaalta se saattaisi sitten kestää koko elämän. :)
Mikäs är-ykkösten kokonaismassa nyt sitten lopulta on vakiona teräspintaisilla jarrulevyillä ja vakiopulteilla? Ja mitä ne vakiopultit on? Titaaniako? Vai käyttääkö Formula edelleen alupultteja jarrusatuloiden kiinnittämiseen, kuten oli kai joskus vuosia sitten heidän kevyimmässä mallissaan?
Samu Ilonen
30.08.2009, 15.54
Oon viime aikoina käynyt kirjeenvaihtoa herra AX:n kanssa, jos se suostuisi tekemään maastoyhteensopivan Zeus:n... Hintaahan sille kertyisi lähes kohtuuttomasti, mutta toisaalta se saattaisi sitten kestää koko elämän. :)
Juu. Me puhuttiinkin jo siitä että elämä päättyy kun se prakaa ajossa.
:D :D :D
Ja toisaalta sen saanti voi myös kestää koko elämän... :D
Samu Ilonen
30.08.2009, 15.57
Tää keulahan voitti muuten Bike-lehden testissä DT:t ja Foxit yms ollen siis testin paras keula.....
Jos luet Akin kommentit ko. keulasta niin on hyvin vaikea uskoa että testissä oli sama malli tai jotain....
--> haedon
Enpä tiennytkään tuosta Bike-lehden testistä.
Luin siitä vähän aikaa sitten WeightWeeniesistä, joten en tiedä numeroa:o.
Mikäs är-ykkösten kokonaismassa nyt sitten lopulta on vakiona teräspintaisilla jarrulevyillä ja vakiopulteilla. Ja mitä ne vakiopultit on? Titaaniako? Vai käyttääkö Formula edelleen alupultteja jarrusatuloiden kiinnittämiseen, kuten oli kai joskus vuosia sitten heidän kevyimmässä mallissaan.
On jäänyt multa punnitsematta, kun piti saada heti pyörään kiinni. Painoja löytyi kyllä Light-bikesista, you know. Titaania on, mutta jarrukahvojen pultit on alumiinia ja halkaisija jotain 3 tai 4mm, joten enkös kiristänyt sitten liikaa asentaessa ja yksi pultti pätkähti poikki. Sitten vasta luin asennusvihkosesta vääntömomentin. Nyt on tilalla joku teräspultti sitten.
Eipä Zeusten paino varmaan paljoa nousis, jos tekis niistä maastoon käyvät. Pari kerrosta hiilaria lisää:).
--> haedon
Enpä tiennytkään tuosta Bike-lehden testistä. Mikäköhän numero se mahtoi olla, jos yrittäisi saada tuon lehden vielä jostain käsiinsä? ....
Yksi keulavertailu, jossa on mukana Manitou R7 MRD 100 oli Biken numerossa 04/2009. Tosin tuossa ei ollut Foxeja tai DT:tä mukana. Testissä oli viisi xc-keulaa ja Manitou oli ainoa, joka sai Super -arvosanan. Muut testikeulat olivat:
- Marzocchi Corsa Cento (Gut)
- Rock Shox SID Worldcup (Sehr gut)
- RST First Platinum (Gut)
- SR Suntour Axon Werk ELD (Gut)
Bike 05/2008:ssa on myöskin vertailu, jossa oli seuraavat keulat:
- DT Swiss XCR 100 RL (Sehr gut)
- Fox F 100 RLC (Super)
- Magura Durin 100 (Super)
- Manitou Minute MRD 100 (Sehr gut)
- Marzocchi Marathon Corsa LT (Gut)
- Rock Shox SID Team (Super)
- SR Suntour Axon RLD (Sehr gut)
- White Brother Magic 100 (Befriedigend)
Samu Ilonen
30.08.2009, 16.08
Toihan näyttää hyvältä. Mulla kun on uusi 100mm SID kellarissa odettelemässa josko jaksaisi laittaa Scaleen, joskus...mutta toi "Super" arvosana antaa odottaa jotain ihan ok toimintaa ainakin.
Aki Korpela
30.08.2009, 16.38
Kiitos Portille keuladatasta! Tarttee nyt vielä sanoa sen verran, että kyllä tuo Manitou on ilman muuta toiminnaltaan varsin hyvä laite. Mutta Foxille se ei silti mun mielestä ihan pärjää.
Mikäs är-ykkösten kokonaismassa nyt sitten lopulta on vakiona teräspintaisilla jarrulevyillä ja vakiopulteilla. Ja mitä ne vakiopultit on? Titaaniako? Vai käyttääkö Formula edelleen alupultteja jarrusatuloiden kiinnittämiseen, kuten oli kai joskus vuosia sitten heidän kevyimmässä mallissaan.
Mitäs se miun setti painoikaan, en kuolemaksenikaan löydä sitä kuvaa täältä läppäriltä Oulusta käsin. Muistelen että kuvassa ollut setti (kahvat+pultit, letkut, satulat) oli 342g, siihen päälle sitten jarrulevyt, levyjen pultit, satuloiden pultit ja mahdolliset adapterit. Levyt 160mm koossa orkkiksena 88g kappale, jolloin ollaan 518 grammassa. 12 titaanipulttia levyille noin 15g(?) => 533g, adapteri taakse parikymppiä ja vielä neljä teräspulttia satuloiden kiinnitykseen. Jotain 575-580g koko setille?. Ja tuo punainen anodisointi kuulemma oli vielä 10g painavampi kuin normaali. Itselläni on toki takana 140mm alligator, jolla voipi miinustaa 27g.
Nuo teräspultit meinasin jossain välissä korvata titaanisilla ja ehkä nuo kahvat hiilariversioilla. Hiilarikahvat vain ovat kovin arvokkaita ja niillä säästi muistaakseni jotain 8g/kpl.. Noilla kaikilla päivityksillä pääsisi siis normiversiolla 540 ramman hujakoille, 140mm takalevyllä 513.
Aki Korpela
31.08.2009, 07.30
--> px
Kieltämättä kepeää... 500 g voisi ehkä olla saavutettavissa, jos oikein lähtisi viilaamaan. :) Mun Hope Mini Pro on aika tarkaan 600 g, mutta siitä ei taida enää ihan helposti grammoja irtoilla, sillä sekä jarrusatulat että kuitukahvat on jo nykyisellään alupulteilla kiinni, ja takana on 140-millinen levy.
sillä sekä jarrusatulat että kuitukahvat on jo nykyisellään alupulteilla kiinni,
Vitsailet varmaan?
Mäkin luulin että joku ajaa alumiinirunkoisella pyörällä, mutta sitten käsitin, että vitsailuahan semmoisen on pakko olla.
Ohiampuja
31.08.2009, 09.48
Jaa että jarrusatulat on kiinni alu-pulteilla? Aika rohkea veto mielestäni...
Tai sitten minä olen vaan ylivarovainen. ;)
Postmount jarrusatulahan pyrkii työntymään niiden postmountien "sisää" jarruttaessa, eikä ainakaan jarrutuksen hetkellä pultteihin kohdistu kovinkaan suuria leikkaavia voimia. IS-Postmount-adapterin kiinnityspultteja en ihan heti korvaisi alumiinisilla, mutta ehkä minäkin olen turhan varovainen.
Aki Korpela
31.08.2009, 10.31
Joo, kyllähän te turhan varovaisia olette. :)
Formulallahan oli joskus kevytmallissaan vakiona alupultit jarrusatuloiden kiinnitykseen. Ja kyseessä oli juuri IS-malliset satulat. Joku mekaniikkaihminen sen joskus ww-foorumilla varsin uskottavasti esitti, että jos IS-kiinnitteinen jarrusatula on kiristetty kunnolla paikalleen (lue: ei pääse "heilumaan"), kiinnityspultteihin ei kohdistu leikkausjännitystä jarrutuksen aikana.
Varmaan jo viitisen vuotta on tullut alupulttikiinnitteisillä (sekä IS että PM) jarrusatuloilla ajeltua ilman murheita, joten kyllä ne käytännössäkin näyttävät ongelmitta kestävän. Tosin tätä grammanviilailua on tullu tehtyä vain tuohon kisapyörään. Lenkkifillarissa on pelkkiä teräspultteja kohteesta riippumatta. :)
Joku mekaniikkaihminen sen joskus ww-foorumilla varsin uskottavasti esitti, että jos IS-kiinnitteinen jarrusatula on kiristetty kunnolla paikalleen (lue: ei pääse "heilumaan"), kiinnityspultteihin ei kohdistu leikkausjännitystä jarrutuksen aikana.
No näinhän se ruuviliitos toimii teoriassa, mutta sitten kun/jos ruuvit löystyvät, niin tilanne muuttuu.
En jaksa itte kirjotella enempää, niin tuossa lisää hienoja kuvia sun muita: http://www.ferrometal.fi/docs/teknisetsivut/teknisetsivut_ruuviliitokset.pdf
Samu Ilonen
31.08.2009, 10.50
Mulla oli Formulat kisafillarissa muinoin IS2000 jarrut M6 alupulteilla kiinni. Ihan ok, ei ikuna ongelmaa. En kyllä laittaisi mitään 180mm levyä...
Nykyiset XTR:t on Ti-pulteillä kyllä. On koreemmat taper hedit.... :D
Nonniin, voisi tietysti lukea vähän tarkemmin. Luulin että jarrusatulat ja kahvat oli kiinni vain alapulteilla kun puhe olikin alupulteista. :D
Aki Korpela
31.08.2009, 11.19
En jaksa itte kirjotella enempää, niin tuossa lisää hienoja kuvia sun muita: http://www.ferrometal.fi/docs/teknisetsivut/teknisetsivut_ruuviliitokset.pdf
Kiitos.
Onko Akilla tai muilla vinkkejä mistä kannattais kysellä Sparkia? Tekee nääs mieli uutta täysjoustoa, kun vanha Strike on jo ikäloppu eli viisivuotias. Mielessä on todennäköisimmin 10 tai 20 -malli tai sitten pelkkä runkosetti. Paikallisesta (Tre) erikoisliikkeestä osaan kyllä käydä kysymässä itsekin, mutta nyt olisi potentiaaliset kotikaupungin ulkopuoliset (netti)kaupat hakusessa.
Kiitos ja kuulemiin :D
Aki Korpela
04.09.2009, 12.49
--> Järppä
Itse tilasin siitä väliviivattomasta bikediscountista, eli osoite on
www.bikediscount.de.
Kallis kuin mikä, mutta runko tuli kyllä nopeasti. Liike taitaa olla itävaltalainen.
Kieltämättä kepeää... 500 g voisi ehkä olla saavutettavissa
490,5 grammaan tuunattu tuossa yksilössä:
http://up.k10x.net/yiozjnstrcbfu/Cannondale2.jpg
Noihin jarrulevyihin en välttämättä ihan heti lähtisi itse.. ja onhan tuossa muutakin kohtuu kepoista partsia joiden kisakelpoisuutta voipi kyseenalaistaa. Mutta huonompaakin tavaraa olisi varmasti saatavilla. :rolleyes:
Kuva mtbr:n forumilta, http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=6072612&postcount=15 . Tuubit alleviivattuina koska ko. keskustelu on niistä.
Aki Korpela
04.09.2009, 18.06
Onpa kaikenlaista mukavaa tuossa Cannarissa. :) AX:n stemmi ja tanko saattavat itsellenikin olla tulossa, mutta erityisesti tuo LW:n takavaihtaja hyppäsi silmille. Siihen kun saa oksan osumaan sopivasti, saattaa kuulua *snap, crackle, pop*, ja sitten keräillään kuidun palasia ympäri metsää. :D Olishan sellainen törkeän hieno, mutta tonni taitaa sittenkin olla liikaa takavaihtajasta. :)
Nuo Formulan R1:t on kieltämättä hienot ja kepeät, mutta tarttee nyt odotella, mihin se Hopen uutuus asettuu grammamäärältään...
Onkos Akilla tietoa sen DT:n kuitukeulan toimivuudesta verrattuna esim Foxiin tai Maniskaan? Ittellä olis tarkoitus semmonen hommata, heti kun niitä tulee kauppaan. Vähän mietityttää se, että ko keuloihin ei löydy huolto manuaaleja mistään. Huono huoltaa, kun ei tiedä edes öljyn viskositeettiä.
Aki Korpela
04.09.2009, 21.17
Mulla ei ole DT:n keuloista omakohtaista kokemusta, mutta kovasti noita on pehmeästi toimiviksi, luotettaviksi ja yksinkertaisiksi laitteiksi kehuttu. Mutta kyllähän monella foorumilaisella on DT:n keula, joten kertokaapa...
Smoothi toiminta olis kyllä jees. Maniskaa en itte kans pidä ihan foxin veroisena mut riittäis, kun olis toiminta jotain siltä väliltä.
Tuolla näyttäis olevan sparkkeja myynnissä: http://www.kudubikes.co.uk/shop/303/471/
http://www.westbrookcycles.co.uk/
Tuolla myös Sparkkeja, varsin hyvin tarjouksin.
Tuolla näyttäis olevan sparkkeja myynnissä: http://www.kudubikes.co.uk/shop/303/471/
http://www.westbrookcycles.co.uk/
Tuolla myös Sparkkeja, varsin hyvin tarjouksin.
...hyviä vinkkejä. Kudubikes ei innosta foorumilta löytyvän palautteen perusteella. Westbrookcycles ainakin vastailee kysymyksiin varsin reippaasti ja heillä olisi oikeanlaista tuotetta varastossa. Jotain voi vielä löytyä paikalliseltakin, mutta ei ole ihan selvinnyt.
Nyt pitäisi varmaan vain päättää mitä haluaa. Vai haluaako :seko:
Samu Ilonen
09.09.2009, 16.35
Perkule, Scalessa on ärsyttänyt pari asiaa:
-34.9mm tolppa
-38mm alumiininen tolpanpanta
-73mm keskiö
No nyt noita ei ole enää.
Seuraavaksi saa poistua E-tyypin etyvaihtaja. Se onkin helpompi osuus.
Sakkeri91
09.09.2009, 23.10
Aki, mikäs ihmeen kuvauspaikka se sulla pyörällä on?
http://irc-galleria.net/view.php?nick=tannjaa&image_id=107635214
http://irc-galleria.net/view.php?nick=tannjaa&image_id=107635225
Viitaten kuvaan:
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/spark060908_2.JPG
PS. Miksei ole yhteiskuvia?!
Aki Korpela
10.09.2009, 07.59
Aki, mikäs ihmeen kuvauspaikka se sulla pyörällä on?
Nyt jäi tää avautumatta, kun ei saa ilman tunnuksia noita linkittämiäsi kuvia näkyviin...
Aki Korpela
10.09.2009, 08.01
--> Samu
Tolppa ja panta lienevät arvattavissa, mutta mitä tuolle keskiölle voi tehdä?
Ohiampuja
10.09.2009, 08.13
Ja mitä sille pitäisi tehdä? Itse käytän tavis-mallin XT-kampia ja keskiöitä, niin minä jopa tykkäisin 73 mm muhvista. Pääsisi kahdesta prikasta eroon... ;)
Ja kumpi rajoittaa Q-factorin pienennystä, muhvin leveys vai rattaiden hipominen chain stayseihin?
Sakkeri91
10.09.2009, 11.11
Nyt jäi tää avautumatta, kun ei saa ilman tunnuksia noita linkittämiäsi kuvia näkyviin...
Aijaa, no hö.
Empäs minäkään noita kuvia viitsi minnekkään kopioida.
Kuvissa kuitenkin poseerasi aika näpsäkän näköinen tyttö, samalla laiturilla kuin missä tuo sinun pyöräsi kuva on otettu.:rolleyes:
Samu Ilonen
10.09.2009, 11.56
--> Samu
Tolppa ja panta lienevät arvattavissa, mutta mitä tuolle keskiölle voi tehdä?
Kaventaa. Mullahan on ihan kivasti taaloja kiinni kaikisssa kivoissa työkaluissa joten kavensin sen 73->68mm leveyteen. Campa muuten speksaa keskiön 68mm+-0,8mm mikä on karsea ero minusta. Cervelosta puolimilliä ottaa hikeä jo rajusti mutta Biatzista lähtee kuin mädästä hirrestä, Scott siitä välistä.
XT kampisetti nyt ei oikein ole ratkaisu pidemmän päälle tohon fillariin joten päädyin lisäämään valinnanvaraa.
Ajattelin laittaa korvakkeen suoraan runkoon ilman pantaa. Mullahan on Trek ja Gian runkoihin sopivia kuitukorvakkeita joten sellainen varmaan. Ei tollasen parin tonni perusrungolla ole niin väliä kuitenkaan takuun suhteen. Tosin Scaleenhan saa tehtyä ruuvattavan korvakkeen, E-type ja alemman pullotelineen ruuvin alle. Tosin taitaa painaa saman kuin panta.
Mulla on myös siihen 225g ketjut. Kammet vaan on viä auki, ei nyt nappaa tonnin kammet maasturiin...ruuvasin hiilari-Zippit aluksi että pääsee ajelemaan....ja Xentilta lupasivat lähettää uudet ja sippoiset mtb-kiekot kun vaan pistää €€€€....väliin jää. Oli niin kalliit. Taidan pitää King:it. Kehät ja pinnat kun jaksaa vaihtaa.
Aijaa, no hö.
Empäs minäkään noita kuvia viitsi minnekkään kopioida.
Kuvissa kuitenkin poseerasi aika näpsäkän näköinen tyttö, samalla laiturilla kuin missä tuo sinun pyöräsi kuva on otettu.:rolleyes:
veikkaan että Koukkuniemen vanhainkodin laiturilta....;)
Samu Ilonen
10.09.2009, 15.25
Jaha. Ny putkahti nootti että JOSKUS tilaamani Tunen MTB-kammet + 6-pack Ti keskiö on tulossa. 29/40 rattaat on jo. Hinta/paino yms suhteet pitäisi olla kohdallaan. Saa nähdä mitä muuta löytyy laatikosta.
Aki Korpela
14.09.2009, 14.10
Kuriiri kävi pitkästä aikaa. Tarttee laittaa puntariin ja ottaa parempia kuvia, kun kerkiää. AX:llä ei maastostemmiä ole vielä virallisesti tarjolla, mutta tässä yksilössä mittoja on muokattu siten, että kannattimesta tuli yhteensopiva Hera-tangon kanssa.
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/ax140909.jpg
Kuriiri kävi pitkästä aikaa.
Aijai kun näyttää makealta!!! :cool: Jos tuo stemmi kestää maastorytyytyksessä, kait se sit kestäis myös kadulla... Kerro parin vuoden päästä vieläkö olet hengissä, jos olet niin tilaan ittellekin maantielle moisen. :D
Laitahan vaakakuvia jakoon...
Edit: Onko noi AX tekstitarrat lakan alla vai päällä? Jos päällä niin ota pois, kevenee varmaan vielä 10% :)
AX jne
Onhan tuossa hipoa taas, vaakakuvia odotellessa! Sopiiko kysyä paljonko tuli grammansäästölle tällä kertaa hintaa? ;) Kevensin itte tänään taas muutaman gramman, kun tuli kuuden titaanipultin satsi postissa. Meni siihenkin muutama euro.. :)
http://www.lightningbikes.com/Cranks%20of%20Carbon.htm tuossapa jälleen yksi kampisettivaihtoehto. Hintaa on taas tarpeeksi, mutta silti puolet Claviculasta :rolleyes: Mtbr:llä uumoilivat että tuon voisi saada myös ilman tuota logoa, sitten ehkä kehtaisikin ruuvata pyörään kiinni :D
"Weight: 430 grams without chainrings, 530 grams with Extralite chainrings, 580 grams with 7075-T6 chainrings (110 BCD 34x50, 170mm SL arms, ceramic bearings; steel bearings add 10 grams), maastoversiota löytyy myös, kahdella tai kolmella rattaalla.
ja
220 pound rider weight limit (SL version)
280 pound rider weight limit (HD version, 20 grams heavier)
Vaihdettava spiderikin näemmä..
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=551676 lisää juttua.
Aki Korpela
14.09.2009, 14.34
--> Vesa
Palailen asiaan, jos olen hengissä. :) Stemmin tarra on lakan päällä, muttei sitä raaski pois repiä. Tangon tarra näyttäisi olevan lakan alla...
--> px
Hintoja ei kannata alkaa laskea, mutta ehkä huvittavinta siinä järkyttävän suuressa AX:ltä tulleessa laskussa oli, että se näytti olevan viisi euroa suurempi, kuin mitä oli sovittu. Kun sitten kävin laskua läpi, olivat laskuttaneet viisi euroa paketoinnista. :D Jos kamat olisivat olleet korurasiassa, niin tuo olisi ehkä ollut ok, mutta että perinteisestä pahvilaatikko-kuplamuovi-paketistakin laskutettiin ylimääräistä, niin... Mutta tyhmähän on tietenkin se, joka maksaa. :)
puinen pärelaatikko maksaa 25e kun tulee ruosteista rautaa tänne... ja pärekopan
pohjalla voi olla joku kilon rauta joka maksaa noin 17e että tämmöstä;)
p-olkisin
14.09.2009, 16.30
Oho onpa hienoja...
niin mitäs ne paino 60+60g?
hintahan oli varmasti sopiva kun stemmikin on joku testi versio eiä tuotannossa ;)
tampereen maratonilla livenä?
p-olkisin
14.09.2009, 16.32
Tässä tämä keula josta oli puhetta:
http://www.dtswiss.com/Products/Suspension/DT-Swiss-Forks-%281%29/XRC-Forks/XRC-100-RL-remote-%281%29.aspx
http://www.dtswiss.com/getdoc/51e7687b-148e-4afa-9022-8b42535656b0/ProductImage.aspx?maxsidesize=520
tuo taitaa olla liian kevyt jopa akille ;) jokos muuten r7 taas joustaa ?
Kuriiri kävi pitkästä aikaa. Tarttee laittaa puntariin ja ottaa parempia kuvia, kun kerkiää. AX:llä ei maastostemmiä ole vielä virallisesti tarjolla, mutta tässä yksilössä mittoja on muokattu siten, että kannattimesta tuli yhteensopiva Hera-tangon kanssa.
töissä ei taideta tällä viikolla sielä smg-laitoksella muuta tehdäkkään kun hiplailla ax lightnessia kahvipöydässä ;)
H. Moilanen
14.09.2009, 19.34
puinen pärelaatikko maksaa 25e kun tulee ruosteista rautaa tänne... ja pärekopan
pohjalla voi olla joku kilon rauta joka maksaa noin 17e että tämmöstä;)
Tälläinen tuntuu olevan ihan käytäntö tietyillä aloilla. Eräs pohjalaanen isäntä hermostuttuaan "poskettomiin" pakkausmateriaalilaskuihin meni kuittaamaan myyntimiehelle: "Sitte ku mää ole mahrottoma rikas, nii mää rakenna talon tuasta teidän pakkauslaurasta. On niin kallista puuta, notta pitää tulla hyvä pirtti!"
Aki Korpela
14.09.2009, 20.46
niin mitäs ne paino 60+60g?
hintahan oli varmasti sopiva kun stemmikin on joku testi versio eiä tuotannossa ;)
Ei jäänyt ihan noin alas, 62+63 g on lähellä totuutta. Huomisaamuna tulee kuvia. Hinta oli sellainen, että muutaman kuukauden joutuu taas elämään kaurapuurolla ja näkkileivällä, jotta nuo saa maksuun. Mutta toisaalta, onko olemassa parempaa ruokaa? :)
tampereen maratonilla livenä?
Joo, tarkoitus olisi, jos tässä terveenä pysytään.
Ja kiitos tuosta keulainfosta. Kyllähän tuollainen olisi äärihieno, mutta pitää nyt malttaa ainakin hetki...
--> znood
R7 on iskussa, Kouvolassa sitä tuli taas käytettyä. AX-paketti saapui juuri sopivasti kahvitauon aikaan, ja kieltämättä hipelöintiä siitä seurasi, muttei noi työkaverit tunnu ihan kauheesti ymmärtävän näiden kuituosien päälle. :D
Ohiampuja
14.09.2009, 21.35
Laitahan vaakakuvia jakoon...
Heh, nuo Akin kuvat eivät aluksi näkyneet, joten ihmettelin, että mitä pystyrajattuja kuvia siellä oikein on, kun vaakakuvia pyydetään. Kesti aikansa ennenkuin hokasin, että painosta tässä taisikin olla kysymys. :rolleyes:
Mutta hienoja kuvia, varsinkin se Energian Ensyklopedia on aika namu siellä alla. :)
Aki Korpela
15.09.2009, 07.33
Tässä on sitten noita vaakakuvia. Stemmi on 100-millinen, ja tangon leveys on 540 mm. Oon jo vuosia ajellut 560-millisellä tangolla, ja vuosien saatossa mieleen on hiipinyt ajatus, että pari senttiä lyhempi olis just passeli. :)
Valokuvata en tunnetusti osaa, mutta kai noista jotain irtoaa.
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/ax_scale.JPG
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/ax_zeus.JPG
No en osta tuommosta tankoa ku ei saa nousareita laittaa. Tai no lukee mulla nykyisessäki hiilaritangossa, että ei sais mutta se onki joku 100 g ankkuri. Silti laitoin nousarit.
Hienoja tavaroita!
Mika Hollström
16.09.2009, 21.43
Aaaaahhhh. Nousee mieleen oma Kleinin 90-grammainen hiilaritanko vuosien takaa. Mutta sehän olikin siis painava nykyaikaan...
Joutuuko stemmi kovemmalle rasitukselle maantie- vai maastokäytössä? Maastossa kuitenkin jousitus tasaa suurimmat ja kovimmat paukut ohjaustangosta ja stemmistä pois, kun taas maantiellä kaikki iskut tulevat suoraan ko palikoille ja sitämyöten käsille. Arveluttaa vaan kovasti tuommosen 62g stemmin kestäminen. Voiko se kestää?!? Sattuu kovasti "leukaan"jos tanko irtoaa jossain töyssyssä. Maastossa ollaan sen jälkeen nenä vasten koivua tai jotain kivenlohkaretta, maantiellä kipataan rekan alle...:eek:
Liekö noita AX:n stemmejä kuinka paljon maailmalla maantiekäytössä, ja onko hajonnut käsiin? Akillahan on nyt sit eka maastoversio. :cool::cool:
Edit: 3Nm kiinnitysmomentit. Pysyykö MIKÄÄN kiinni yhtään mitään 3nm momentilla?!?! :eek::eek: Oisko sällit lisämaksusta liimanneet tangon suoraan kiinni stemmiin? Ei ainakaan niistä momenteista sit olis enää kiinni tangon kiinni pysyminen stemmissä. Keveempikin kait olis ollut sit kun pultit olis jäänyt pois jne...
Joutuuko stemmi kovemmalle rasitukselle maantie- vai maastokäytössä? Maastossa kuitenkin jousitus tasaa suurimmat ja kovimmat paukut ohjaustangosta ja stemmistä pois, kun taas maantiellä kaikki iskut tulevat suoraan ko palikoille ja sitämyöten käsille. Arveluttaa vaan kovasti tuommosen 62g stemmin kestäminen. Voiko se kestää?!? Sattuu kovasti "leukaan"jos tanko irtoaa jossain töyssyssä. Maastossa ollaan sen jälkeen nenä vasten koivua tai jotain kivenlohkaretta, maantiellä kipataan rekan alle...:eek:
Liekö noita AX:n stemmejä kuinka paljon maailmalla maantiekäytössä, ja onko hajonnut käsiin? Akillahan on nyt sit eka maastoversio. :cool::cool:http://www.fairwheelbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6520 tuo pistää vähän pelottamaan. Toivottavasti on ainoa tapaus. Toisaalta, sanoopa tuokin ajaneensa kolme vuotta AX:n osilla ilman mitään ongelmia..
Aki Korpela
17.09.2009, 11.37
Mulla on tapana ajella kisatkin pehmeästi toimivilla jousituksilla ja vieläpä fillaria säälivällä ajotavalla, joten stemmi ei päässe mun käytössä ihan kovimpaan mahdolliseen testiin... Mutta sää nähdä, miten käy. :)
Liekö noita AX:n stemmejä kuinka paljon maailmalla maantiekäytössä, ja onko hajonnut käsiin? Akillahan on nyt sit eka maastoversio. :cool::cool:
Ei taida ihan eka maastoversio tuo mun stemmi olla, sillä ainakin px:n linkittämässä Cännärissäkin oli tuollainen 110-millisenä. Ainakin yksi maantiestemmi näyttää hajonneen:
http://www.fairwheelbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6520
Edit: 3Nm kiinnitysmomentit. Pysyykö MIKÄÄN kiinni yhtään mitään 3nm momentilla?!?! :eek::eek: Oisko sällit lisämaksusta liimanneet tangon suoraan kiinni stemmiin? Ei ainakaan niistä momenteista sit olis enää kiinni tangon kiinni pysyminen stemmissä. Keveempikin kait olis ollut sit kun pultit olis jäänyt pois jne...
Kyllä toi 3 Nm:n momentti riittänee, sillä samaa luokkaa suositellaan yhdistelmälle F99 & Schmolke, jota ainakin p-olkisin on käyttänyt menestyksekkäästi jo jonkin aikaa. Stemmi-tanko-combo olis tietenkin hieno! ;)
p-olkisin
17.09.2009, 14.02
4nm mulla syntace+schmolke tanko.
tangon mukana tullu "manuaali" 10x15cm läpyskä suosittelee tangolle 5nm ja f99 käytettäessä 4nm. vaihdevivuille 3,5 ja nousukahvoille 5nm mutta useimmitin 4 riittää.
ja tosiaankin tuo 4 on riittäny pitämään extraliten nousukahvat paikoillaan.
extraliten satulatolpan kiristyspanta sanoo max5nm mutta 4 on riittänyt kaikille käyttämilleni tolpille. eivät oo valuneet.
ja joka väliin asennustököttiä, tietty.
3riittää varmasti kun huomio rakenteen veikkaan että istuu tiukasti. luulisi olevan toleranssit kohillaan.
ja mitä tulee osien kestävyyteen niin voisin kokeilla ko stemmiä jos joku hommaa mulle tollaset ;)
kevyimmät alumiini stemmit taitaa olla 100-90g. Esim ultralitellä on tosi kevyt alumiini stemmi ja enemmän epäilyttäis käyttää sitä kuin tota hiilikuitusta. ainakin itse olen todennut että hiilikuitu on kevyt osissa paljon parempi kuin alumiini. jäykkää ja kestävää kunhan valmistus on tehty taidolla.
p-olkisin
17.09.2009, 14.04
mitenkäs stemmin asento? saako laittaa kumminpäin tahansa? sullahan oli tanko aika "ylhäällä", meneekö tekstit nurinpäin.
Aki Korpela
17.09.2009, 14.46
Asentelin eilen palikat paikoilleen, tosin tankonauha vielä puuttuu. Stemmissä meni tekstit nurinpäin, ja muutenkin se on melkoinen "möhkäle" F99:iin verrattuna. Positiivista oli, että Zeus osoittautui niin korkeaksi, että yksi kuituavaruudetin oli jätettävä pois, joten taas ropisi ainakin gramma. :)
Tuli sitten purettua tuo Manitoun keulakin, kun luin manuaalista, kuinka paljon 100-millisessä haarukassa pitäisi olla liukuputkia näkyvillä. Pari senttiä tuo oli liian lytyssä. Ja kävipä sitten niin, että ilmajousipuolelta löytyi juurikin 20-millinen muoviholkki, joka rajoitti joustomatkaa. Nyt keula oikeasti joustaa lähes 100 milliä, ja toiminnasta tuli _hiukan_ pehmeämpää ja miellyttävämpää. Vaikka keulassa olevassa tarrassa lukee "100 mm", laite taisi tehtaan jäljiltä olla 80-millisissä asetuksissa.
Nyt sitten jännitetään, mikä katkeaa toisena: tanko, stemmi vai keula. Mies katkeaa joka tapauksessa ensimmäisenä. :)
Nyt sitten jännitetään, mikä katkeaa toisena: tanko, stemmi vai keula. Mies katkeaa joka tapauksessa ensimmäisenä. :)
No kaikissa tapauksissa on kuitenkin käytännössä sama vaikutus. Ja seuraukset siitä jo oletkin nähnyt, ts enää kaatuminen ei koske lainkaan niin paljoa :D
p-olkisin
17.09.2009, 21.22
eikös extralite tai ritchey wcs foam tupit ois keveemmät ja mukavammat kuin tuo teippi?
eikös extralite tai ritchey wcs foam tupit ois keveemmät ja mukavammat kuin tuo teippi?
Tankoteippi on siitä mukava, että gripin paksuus on helppo säätää oman mielen mukaiseksi. Laitoin täysjäykkään maasturiin aikoinaan Bilteman korkkiteipin tankoon. Tosi mukavalta tuntuu jäykkäkeulaisessa maasturissa ja sitä tankoteippiä kului siihen 23g. Toki tuosta saisi vähennettyä vielä muutamia grammoja pois kiertämällä teippiä harvemmalle, varsinkin jos edessä olisi joustokeula, mutta jäykässä pyörässä saa tosiaan olla sitä teippiä vähän paksumpi kerros.
Vertailuksi taas esim. Titec Pork Rinds -foamigripit painavat 18g (painoon taisi sisältyä ohjaustangon päätytulpat), mutta ne ovat vähän epämukavammat, mutta silti ihan oivat ja käytettävät gripit verrattuna tankoteippiin, ainakin pyörässä, jossa on joustokeula.
p-olkisin
17.09.2009, 22.06
grippareitten kanssa tarvii aika lyhyelti tuppea eli ultralite tupit max 10g pari(ilman tulppia/en käytä?).
ritcheyt on paksummat ja vieläkin pehmeämmät mutta myös painavammat.
Aki Korpela
18.09.2009, 07.27
Mulla on lenkkipyörässä Extraliten Ultragripit ja joskus oli kevytpyörässä nuo Subzeron mainitsemat Pork Rindsit, ja hyvinhän ne toimivat ja myös kestävät. Painoeroa ei taida tankonauhaan verrattuna kuitenkaan juuri tulla.
Tankonauhaa on tullut viime aikoina käytettyä lähinnä siksi, että se on erittäin helppoa asentaa ja ottaa pois, eikä kummassakaan toimenpiteessä tarvitaan minkäänlaista tankoa uhkaavaa väkivaltaa. :) Perinteiset tupit on usein niin tiukat, että jonkin sortin apuja (paineilmaa tai saippuavettä) on asennuksessa usein käytettävä.
Samu Ilonen
18.09.2009, 07.35
Viikon säästövinkki, multa jää aina maasturiin/ratapyörään sopivia pätkiä kun 3T Ergonovaa ei teipata yläotteelta...hae kassillinen. :D
Kiovan Dynamo
18.09.2009, 09.34
Kerropa Aki, miten olet laittanut gripparin ja tankonauhan "sauman"? Yksi ilta kokeilin kötöstellä, vaan en saanut nauhaa istumaan nätisti vaihdekahvaa vasten, joten palasin takaisin lyhennettyihin vaahtomuovituppeihin.
Samu Ilonen
18.09.2009, 09.57
Sen saa esim samaan tapaan kuin maantiepyörässä jos ei halua teipata. Liimaa pään ja leikkaa mattoveitsellä suoraksi teipinrajaa vasten. Liimana esim. pikaliima.
Aki Korpela
18.09.2009, 10.17
Tuo Samun tapa lienee fiksuin, mutta jos liiman käyttäminen ei kiinnosta, "erkkatuppi"-menetelmä toimii myös hyvin. Tää on siis se sama keino, jolla jääkiekkoilijat tekee tupin siihen päähän mailaa, jossa ei ole lapaa. :)
Otetaan vajaa metri kangasteippiä, ja kierretään sitä pituusakselinsa ympäri niin kauan, kunnes nauha on muuttunut naruksi. Sitten tuota "tarranarua" kieputetaan gripparin ja tankonauhan väliseen tilavuuteen tarvittava määrä. Tuotos viimeistellään kierroksella kangasteippiä. Ei tää ehkä oo ihan niin siistin näköinen kuin Samun ehdotus, mutta helppo, toimiva ja varsin kevytkin tuosta tulee.
Eilen tuollaiset askartelin. Laitan kuvan, kun kerkiän.
Kiovan Dynamo
18.09.2009, 12.23
Tuota Samun kikkaa pitää vielä kokeilla. Lätkäteipillä sain nuo itsekin toimimaan, mutta se on vaan tyhmän näköistä, kun kahdeksan sentin gripissä on 20mm kummassakin päässä erkkaa. :D
p-olkisin
18.09.2009, 12.49
Täh :seko: ok kuvaa odotellessa :) edit: dynamon kommenttien jälkeen alkoi avautumaan...
Aki Korpela
18.09.2009, 19.32
Lätkäteipillä sain nuo itsekin toimimaan, mutta se on vaan tyhmän näköistä, kun kahdeksan sentin gripissä on 20mm kummassakin päässä erkkaa. :D
Eihän tuo kovin siistin näköinen ole, mutta ei sitä erkkaa kuitenkaan tarvitse molempiin päihin laittaa.
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/tankonauha.jpg
Mulla on lenkkipyörässä Extraliten Ultragripit ja joskus oli kevytpyörässä nuo Subzeron mainitsemat Pork Rindsit, ja hyvinhän ne toimivat ja myös kestävät. Painoeroa ei taida tankonauhaan verrattuna kuitenkaan juuri tulla.
Tankonauhaa on tullut viime aikoina käytettyä lähinnä siksi, että se on erittäin helppoa asentaa ja ottaa pois, eikä kummassakaan toimenpiteessä tarvitaan minkäänlaista tankoa uhkaavaa väkivaltaa. :) Perinteiset tupit on usein niin tiukat, että jonkin sortin apuja (paineilmaa tai saippuavettä) on asennuksessa usein käytettävä.
Minkä merkkistä / laista tankonauhaa olette käyttäneet maastopuolella. Tekis mieli kokeilla itsekkin mut vois säästyy vinkkien avulla huonoista vaihtoehdoista.
Minä kietaisin ihan Pron halvinta. Hyvä tuli.
Maastopyörään ei välttämättä kannata laittaa näitä ohuita korkkinauhoja, koska niitä joutuu kiertään aika paksun kerroksen ja tupesta tulee kova. Joku geelinauha niin tulee hyvän paksuinen ja samalla vähän joustava ja pitävämpi.
Samu Ilonen
27.09.2009, 11.59
Se Pro:n pesusieni saattaa olla lipevä? Vedin AKan kisa-CX pyörään 3T Team teipit ja ne on , paksumma,kovemmat ja karkeammat. Voisivat olla hjyvät tossakin.
Epikki laihtui taas hieman, nyt Isosta B:stä hommattu laadukas kalavaaka näyttää 9,42kg. Muistaakseni Ison K:n Virallinen Vaaka näytti edellisellä punnituksella vielä hieman vähemmän kuin tuo yksilö, pitääpä pistäytyä jälleen Kempeleen nurkilla puntaroimassa tässä joskus, jos pajan omistajalle sopii ;)
Kevennystä tuottivat tällä kertaa jokunen titaaniruuvi sekä epätoivoiset litkuiluyritykset. Luovuin XX-lighteista ja laitoin Stanin nesteet sisälle. Ja ettei homma olisi liian helppoa, niin renkaina nuo jo aikamontasataakilometriä ajetut Rocket Ronit, joista takarenkaassa oli sitten kyljessä aika ikävä viilto. Kesti tunnin että sain edes 1.5bar pysymään sisällä, mutta alkaahan tuo jo nyt pitää melkein kolmeakin baaria, ei sillä että moisilla paineilla juuri ajeltaisi. Olisi kyllä voinut tarkistaa renkaan kyljet kunnolla etukäteen :o. Mutta eipähän ole tullut rengasrikkojakaan since. Koputetaas vielä hieman puuta :cool:
Tuosta gripparista kun vuolee nuo ainakin mun käteen liian paksut jurmut pois, niin ei tarvii laittaa noin paljo tota tankonauhaa. Heti taas pari grammaa voittoa :)
p-olkisin
28.09.2009, 14.50
...epätoivoiset litkuiluyritykset. Luovuin XX-lighteista ja laitoin Stanin nesteet sisälle. Ja ettei homma olisi liian helppoa, niin renkaina nuo jo aikamontasataakilometriä ajetut Rocket Ronit, joista takarenkaassa oli sitten kyljessä aika ikävä viilto. Kesti tunnin että sain edes 1.5bar pysymään sisällä, mutta alkaahan tuo jo nyt pitää melkein kolmeakin baaria, ei sillä että moisilla paineilla juuri ajeltaisi. Olisi kyllä voinut tarkistaa renkaan kyljet kunnolla etukäteen :o. Mutta eipähän ole tullut rengasrikkojakaan since. Koputetaas vielä hieman puuta :cool:
Siis tä litkutit vanhan renkaan jossa on viilto kyljessä? Ja sait pitämään ja ajatkin vielä sillä?? Oiskohan kannattanu laittaa uus rengas? No riippuu tietysti viillon koosta mutta...
Siis tä litkutit vanhan renkaan jossa on viilto kyljessä? Ja sait pitämään ja ajatkin vielä sillä?? Oiskohan kannattanu laittaa uus rengas? No riippuu tietysti viillon koosta mutta...Viilto oli siis kuitenkin sen verran pieni, etten ollut huomannut sitä ennenkuin litkut pyrkivät siitä ulos. Katsotaan nyt että pitääkö se, vai otanko uuden renkaan pakasta.
Edit: lisätään vielä se että kyseessä oli selvästi keveämpi rengas kuin kaapissa odottavat yksilöt, joita käyttämällä iso osa grammasäästöistä olisi valunut hukkaan vaikka litkut eivät olisikaan valuneet :D. Tuo painavin 2.1" rengas on yli 450g :eek:
Kiovan Dynamo
28.09.2009, 15.11
Epikki laihtui taas hieman, nyt Isosta B:stä hommattu laadukas kalavaaka näyttää 9,42kg. Muistaakseni Ison K:n Virallinen Vaaka näytti edellisellä punnituksella vielä hieman vähemmän kuin tuo yksilö, pitääpä pistäytyä jälleen Kempeleen nurkilla puntaroimassa tässä joskus, jos pajan omistajalle sopii ;)
Passaa, tervetuloa.
Tampereella silmäilin noita Akin tuppeja ja (ihan kaikella kunnioituksella, mutta...) taidan pitää ihan ulkonäkösyistä vielä nuo vaahtomuovigripit paikallaan. ;)
Aki Korpela
28.09.2009, 15.22
--> Dynamo
Joo, ei mitään ongelmaa. :) Totta puhuen mun Sparkki on muutenkin rumistunut viime aikoina. Se oli mun mielestä kauneimmillaan silloin, kun keulana oli valkoinen Fox ja kampina vanhat xtr:t. Eli Claviculat on mun mielestä lähes rumat, eikä silmäni oo vieläkään tottunut tuohon Manitoun "väärällä" puolella olevaan jarrukaareen. Ja ihan viimeisin rumistus on tuo möhkälemäinen AX-stemmi...
Mutta toki rumuus on hinta, joka kannattaa keveydestä maksaa. :D
p-olkisin
28.09.2009, 21.09
Nii ja eikös DT:n keulassa ole kaari myös väärällä puolella eli pyörä vaan rumenee talven myötä ;)
Oli niistä välityksistä puhetta ja pitää korjata takapakan osalta eli käytössä on 27 eikä 25 isoimpana rattaana.
Eli eessä 28-40 ja takana 12-27.
Ja tosiaan RED etuvaihtaja hiukan temppuili eli en sitä ihan varauksetta suosittele. Tosin aikaisemmin toiminut hyvin eli täytyy tarkistaa säädöt jos vaikka noi muovikaapelit on venyny :)
Ja tosiaan RED etuvaihtaja hiukan temppuili eli en sitä ihan varauksetta suosittele. Tosin aikaisemmin toiminut hyvin eli täytyy tarkistaa säädöt jos vaikka noi muovikaapelit on venyny :)
Tollasta juttua on myös ulkomaan palstoilla näkynyt, ja mulla crossipyörän Force etuvaihtaja on myös aikamoinen venkula jo, vaikka vain puoli kesää ajettu. Voi olla että Red-vaihtajakin vähän käytössä löystyy. D-A 7900 etuvaihtaja on pelittänyt mahtavasti maasturissa.
Eli eessä 28-40 ja takana 12-27.
No voihan fan. Noilla välityksillä mä juoksisin useammankin mäen ainakin täkäläisissä maastokisoissa.
p-olkisin
30.09.2009, 11.01
Missäköhän on Autostania?Jenkeissä? Kyllä tolla suomen marttakisoissa on päässy mäet ajamalla ylös mutta sitä en tiedä onko järkevää. Ehkä kevyemmällä välityksellä olisi tehokkaampaa. Tuntuu vaa et jos pyörässä on esim pikkuratas edessä (22) niin silloin mäessä säälii itseään ja pistää automaattisesti kevyimmän välityksen jolla vauhti onkin sitten sitä luokkaa että melkein kävelemällä pääsisi nopeammin.
Pakassa pitäis olla 11piikkinen pienimpänä niin se ois hyvä. Korson kisan ajoin 11-23 pakalla :)
Kai ton pikkurattaan vois vaihtaa 12T:stä yhteentoista?
RC Sparkissa on uusi XX osasarja rattailla 26-39 ja 11-36 pakalla.
Jos vertaa nykyistä kevyintä välitystä 28-27 tohon sparkin välitykseen ketjut ristissä 39-36 niin ero on aika pieni.
Aluksi tuli mieleen ettei noilla sparkin välityksillä tee mitään suomessa, mutta toisaalta tuo 39eturattaana voisi olla sellainen että ei tarvis paljon edestä vaihtaa. Ja sparkin isoin välitys 39-11 onkin yllättäen aika paljon raskaampi kuin nykyinen 40-12 eli se varmaan riittäisi mulle.
Silti kyllä tuntuu että suomessa xx sarjan rattaat 28-42 ja 11-34pakka ois paremmat.
Itsellä on nyt edessä rattaat 24/32/42 ja takana treenipakkana SLX:n 11-28 (painaa DA:n lukkorenkaalla 221g ja maksaa alta kolmekymppiä) Keventelyä varten on vielä olemassa yhdistelmä DA:n 11-23:sta ja 12-27:sta. Taisi olla jotain 160-170g luokkaa, en nyt täällä töissä istuessani muista ihan tarkasti. Otin 11-23:sta kolme pienintä ratasta ja loput tuosta 12-27:sta, jolloin tuloksena 11-12-13-15-17-19-21-24-27. Tuossa pakkojen rajalla (13->15) vaihtaa joskus hieman krantusti, mutta aivan tarpeeksi toimivasti.
Tahkon kolmelle kierrokselle tuo pienin välitys 24-27 riitti, mutta eipä se olisi haitannut enää viimeisellä kierroksella jos vielä vähän tiuhempaa välitystä olisi löytynyt. Jos ensi vuonna sitten 24-28:lla..? :D
Missäköhän on Autostania?Jenkeissä?
Kanadian preerialla. Mä ajelin 12-25 pakalla ja kolmella eturattaalla viime vuonna ja tän kauden alussa. Tolla kiusaa itseään oikein kunnolla kun saa pistää juoksuksi. Täällä on melkein joka radalla niin jyrkkää pätkää, että 11-32 pakallakin saa punnertaa ihan kunnolla.
Ensi kaudeksi saattaa vaihtua osasarja XX:ksi, eli voi joutua välitysten arvontaan.
EI hyvää päivää... joskus naureskelin noille claviculan hinnoille, mutta huvikseni kurkkasin mitä AX pyytelee maantiestemmista.
Ei ihan pysty käsittää tota hintaa :D
Eihän tuo kovin siistin näköinen ole, mutta ei sitä erkkaa kuitenkaan tarvitse molempiin päihin laittaa.
/klip erkkaviritelmä
Mä laitoin grippareiden kanssa procraftin vaahtomuovitupeista sopivat pätkät noiden kanssa. Hyvä tuli, ja ergonomia käden suhteen on miltein täydellinen. Kevyet ja halvat, 10g plugien kanssa ja 5,5e.
http://www.bike-components.de/products/info/p13437_Superlight-Lenkergriffe.html
Aki Korpela
09.10.2009, 19.29
Laitoin kevennysrenkaat alle ja kävin Rtechin puntarilla. Samalla tuli otettua muutama valokuva. Puntarin lukeman luotettavuudesta en osaa sanoa mitään. Osien massojen summa (http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/spark_ultimate.pdf) on reilut 100 g mitattua lukemaa alhaisempi, ja ero oli varsin hyvin tuota samaa luokkaa joskus vuosi sitten, kun kävin Signature-Rapalalla.
Kuvissa on wenttiilien asennot ihan mitä sattuu, mutta oli niin pirun kova tuuli, ettei fillari meinannut pysyä millään paikoillaan. :)
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/spark091009_1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/spark091009_2.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/details091009.jpg
On kyllä hieno nähdä kun jotain tehdään tunteella eikä järjellä!
Peukut pystyyn!
Huh! Nyt alkaa Akin pelissä olla paino kohdillaan.. hienoa! :)
Mukava topiccihan tämä on ollut muutenkin seurata.
On tämä elämä toisaalta myös julmaa, kun omasta mielestä omassa giantissa kaikki maailman keveimmät osat ja silti painoa keveimmillään se 10,5 kg. :o
Ohiampuja
09.10.2009, 20.03
Eikös tuo puntari ole vähän niinkuin 7.X? Eli onko tämä projekti saapunut satamaansa ja uuden haasteet odottavat tekijäänsä. :)
Aki Korpela
09.10.2009, 20.29
--> Shamus
Kiitos. Jotenkin mulla on kuitenkin sellainen fiilis, että omissa hankkeissasi tunnetta on vielä roimasti enemmän. :) Mulla on vielä paljon matkaa tuolle tasolle, mutta perässä tullaan.
--> Olmi
Ajat kolme kiloa painavammalla fillarilla kuin minä, eikä silti oo meikällä mitään jakoa. Jospa sitä ens kevääseen mennessä sais vielä pari kiloa pois ja lisäks vielä gravitaatiohissin ylämäkiin, niin voisi alkaa olla toivoa...
--> Ohiampuja
Tää on nykyään 7.x-kiloinen Tahko-pyörä -hanke. Eli kolmisensataa grammaa tarttee tuohon yllä olevan kuvan lukemaan lisätä, jotta alle saa Tahko-kelpoiset renkaat.
Olisi kysmyksen poikanen tässä ensi kesän kalustoa suunnitellessa.
Merkki tulee olemaan Giant. Malli joko Anthem X1 tai Anthem X Advanced SL, rahoituskuvioista riippuen. Anthem X alurunko ja Fox RP2 painanee 2,3kg M-kokoisena ja Advanced SL RP23 iskarilla 2,25kg (väitetty 2,1kg ei ole kuulemma tuotantoversion paino), eli runkojen painoero ei ole juuri mitään. Advanced SL olisi tämä malli (http://www2.giant-bicycles.com/en-CA/bikes/model/anthem.x.advanced.sl.0/5418/37866/) ja X1 olisi tämä malli (http://www2.giant-bicycles.com/en-CA/bikes/model/anthem.x1/5417/37868/). X1 painaa kokonaisena ~11kg ja Advanced SL kilon vähemmän...noin niinkuin suunnilleen.
Kun monet varmaan katsovat noita paljon harjaantuneemmilla silmillä, niin mitenkäs noita lähtisi keventämään kustannustehokkaasti ja "tahkokestävästi" noilla tullaan ajamaan TransRockies kisaa ensi elokuussa, eli pitää kestää viikko ihan kunnon kurjistelua.
Yhtenä vaihtoehtona on myös kahden pyörän hankinta per kuski maaliinpääsyn varmistamiseksi. Meillä on oma mekaanikko, jonka vastuulla on huoltaa neljän kuskin pyörät ja olla olematta pahemmassa krapulassa tai humalassa.
Alustavasti suunnittelin, että X1 fillarista vaihtuu ohjaustanko suoraan hiilaritankoon, kannatin FSA OS-99 tai FSA OS-99 CSI kannattimeen, satula Spessun Toupeen, sisäkumit vaihtuu Stanin litkuihin, ketju vaihtuu C9 ketjuun ja kumit Racing Ralpheiksi. Polkimiksi tulee Timen polkimet kaikille neljälle kuskille, että ei tarvitse olla miljoonaa eri varapoljinta mukana.
Advanced SL on vähän kinkkisempi, mutta siitä vaihtuisi kumit ja ketju ihan samoin tein. Ketjuksi Campaa tai Wippermannia ja kumeiksi Racing Ralphit.
Mitähän muuta sitä voisi kevennellä helposti?
p.s. Kuskista pitäisi ottaa pois 5-7 kiloa ja hilata tehoja ylöspäin.
Aki Korpela
10.10.2009, 08.49
Jos lähtökohtana on noin hyvä fillari, niin kyllä sen "kustannustehokas" keventäminen taitaa olla lähes mahdotonta. Varsinkin tuossa Advanced SL:ssä on kaikki palikat jo valmiiksi niin kevyitä, että ne tarttis vaihtaa kaikki, jos haluaisi jotain havaittavaa massansäästöä saada aikaan. :) Ainoat itselleni epäselvät osat ovat nuo Giantin omat tolppa, stemmi ja tanko, ja muutamakymmenen halpaa grammaa taitaisi lähteä gripeistä, jotka tuskin on ihan keveimmät mahdolliset.
X1:ssä taitaa olla aika painavat kiekot, jotka toki muuten on hienot ja todennäköisesti umpiluotettavat. Muuten tähänkin malliin pätenevät samat sanat kuin SL:ään, eli mitään yksittäistä ankkuriosaa ei löytyne.
Vaikeaksi taitaa siis mennä... Jotta aiheesta saisi irti jotain konkreettisempaa, pitäisi määritellä, mitä "kustannustehokas" tarkoittaa.
Pyöräkaistapää
10.10.2009, 11.56
Vaikeaksi taitaa siis mennä... Jotta aiheesta saisi irti jotain konkreettisempaa, pitäisi määritellä, mitä "kustannustehokas" tarkoittaa.
Ja Akihan on paras jolta tätä kysyä ;)
Oisko niin, että 13->12kg 1 euro/g, 12->11kg 1,5euro/g, sitten saa Aki täyttää eteen päin, taitaa tosin mennä pienemmällä asteikolla ko 1kg...
Hieno on toi sparkki.
p-olkisin
11.10.2009, 21.17
Tälläinen osui sattumalta silmään:
http://www.dulight.fr/catalog/product_info.php?cPath=91_75&products_id=593
Viime kuvistakin näkee että tämmöinen on ehdoton!
Aki Korpela
11.10.2009, 21.42
Kiitos! Toki tuollainen pitää hankkia. :) On muutenkin kovin mielenkiintoinen tuo kauppa...
Samu Ilonen
12.10.2009, 18.05
Tunnen noi ton kaupan jampat. Ovat "melko" aktiivisia WW-koluajia...
Posti toi taas kevennyspartsia kaukomailta. Saapa nähdä mitä nämä heräteostoksena hommatut rissat kestävät :rolleyes:
Näyttäisi olevan sekä hyviä että huonoja kokemuksia, http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=534421
http://up.k10x.net/gyxerolqdhkrp/jockey_wheels.JPG
Jos lähtökohtana on noin hyvä fillari, niin kyllä sen "kustannustehokas" keventäminen taitaa olla lähes mahdotonta. Varsinkin tuossa Advanced SL:ssä on kaikki palikat jo valmiiksi niin kevyitä, että ne tarttis vaihtaa kaikki, jos haluaisi jotain havaittavaa massansäästöä saada aikaan. :) Ainoat itselleni epäselvät osat ovat nuo Giantin omat tolppa, stemmi ja tanko, ja muutamakymmenen halpaa grammaa taitaisi lähteä gripeistä, jotka tuskin on ihan keveimmät mahdolliset.
X1:ssä taitaa olla aika painavat kiekot, jotka toki muuten on hienot ja todennäköisesti umpiluotettavat. Muuten tähänkin malliin pätenevät samat sanat kuin SL:ään, eli mitään yksittäistä ankkuriosaa ei löytyne.
Näyttäisi vähän siltä, että X1 on se ajopeli. Kaksi X1 fillaria maksaa vähemmän kuin yksi SL, eli mieluummin ottaa varapyörän kun laittaa kaikkea yhden fillarin varaan.
Varmaan tolla putkiosien ja kiekkojen vaihdolla pitää lähteä eteenpäin. Ois kiva saada fillarin paino alle 10 kiloon.
Aki Korpela
15.10.2009, 07.25
--> px
Hienot! Mistäs tuollaisia voi ostaa?
htunkelo
15.10.2009, 08.55
Alustavasti suunnittelin, että X1 fillarista vaihtuu ohjaustanko suoraan hiilaritankoon, kannatin FSA OS-99 tai FSA OS-99 CSI kannattimeen, satula Spessun Toupeen, sisäkumit vaihtuu Stanin litkuihin, ketju vaihtuu C9 ketjuun ja kumit Racing Ralpheiksi. Polkimiksi tulee Timen polkimet kaikille neljälle kuskille, että ei tarvitse olla miljoonaa eri varapoljinta mukana.
Mulla on kotona just toi 2010 X1:n ja aika tuolla kuvaamallasi linjalla olen lähtenyt säätämään, paitsi että polkimiksi tulee Crankbrothersien Eggbeaterit, pidän nykyisen satulan enkä ketjujakaan rupea vaihtamaan.
Juuri odottelen osia englannista, tänään pitäisi tulla kotiin...
(http://fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1252476&postcount=11905)
Se X1:ssä oleva ohjaustanko kannattaa kyllä välittömästi vaihtaa, vaikka ei keventää yrittäisikään. Stemmi ja ylileveän riser-tangon yhdistelmä tuntuu minusta tosi oudolta. Ehdottomasti suora tanko peliin.
Hienot! Mistäs tuollaisia voi ostaa?http://stores.shop.ebay.co.uk/joechaimui-rothshek-bikeparts
Aki Korpela
16.10.2009, 08.12
--> htunkelo
On kyllä merkittävän hieno tuo punainen Giantti!
Laitoin kevennysrenkaat alle ja kävin Rtechin puntarilla...............................oli niin pirun kova tuuli, ettei fillari meinannut pysyä millään paikoillaan. :)
Luin tätä Akin postausta, enkä voinut olla huvittumatta tästä tahattomasta koomisuudesta.:D:D
Eihän Aki varmaan sitä tarkoittanut että pyörä lentoon lähtee mutta tuo pyörä taitaa tosiaan lähteä tuulen mukaan, jos vähän kovempi puhuri on....:D:D
p-olkisin
17.10.2009, 15.50
47$ lyhyet titaani akselit vispilöihin 62g pari
Aki Korpela
17.10.2009, 16.54
Halbaa on... Pitää laittaa seuraavan poljinhuollon yhteydessä lyhyet alkuperäisakselit puntariin. Ja ne Uskon tekemät ti-akselitkin vois punnita, kun lyhyet on nekin.
Luin tätä Akin postausta, enkä voinut olla huvittumatta tästä tahattomasta koomisuudesta.:D:D
Eihän Aki varmaan sitä tarkoittanut että pyörä lentoon lähtee mutta tuo pyörä taitaa tosiaan lähteä tuulen mukaan, jos vähän kovempi puhuri on....:D:D
joo voi käydä samallalailla kun ameriikassa kun pikkupoika tempautui ilmapallon matkaan 2km korkeuteen... tai ei se oikeesti sinne menny mutta Aki voi lähtee oikeesti kun tommonen jäätynyt pulkannaru on....
p-olkisin
17.10.2009, 17.48
On halpaa varsinkin kun kurssi on edullinen. Tilasin kaks paria, toiset kaverille postikulut oli 26$. Eli 47+13=60$=40€!
Alkuperäiset on muistaakseni noin 100£ CRCssä.
Eikä paketti jäännyt edes tulliin, pakettiin oli merkitty arvoksi 14,50$ :)
Painon pitäisi olla sama kuin originaalien. Mutta näiden pitäisi olla kestävempiä. Kuskin maks painokin on korkeampi. Materiaali on jotain erikois titaania (Ti-6Q2) jota käytetään mm F-22 Raprtor hävittäjissä. Materiaali on saman painoista kuin "normi" (Ti 6al-4v) titaani, mutta se on kovempaa ja vahvempaa.
Valmistaja on saannut suuren erän ko materiaalia käsiinsä edullisesti ilmeisesti siitä syystä ettei Raptoreita mene kaupaksi siihen tahtiin kun oli suunniteltu.
No uskoo ken haluaa, minä ainakin uskon kaiken mitä netissä kirjoitetaan :)
Mtbr ja ww foorumeilla on pitkät ketjut ko aiheesta. Viimeaikoina porukka on valitellut ettei akseleita kuulu vaikka tilaus on ollut sisällä jo useamman viikon. Taitaa kysyntä olla isompi kuin tuotanto kapasiteetti.
Itse laitoin tilauksen 24.9 ja 7.10 tuli viesti että paketti lähetetty ja 16.10 paketti oli laatikossa. Kysyin tilaukseni valmistumisesta 1.10 ja wade vastasi että pian lähtee. Oli kuulemma yksi erä aksiloita menny viduiks, kuusiokolon reikä ei ollu osunu keskelle :)
Eli omalla kohalla homma pelasi ihan hyvin.
Näillä saa edullsia grammoja monesta pyörästä kun ostaa esim sl eggbeaterit ja vaihtaa akselit.
Ilmeisesti muihinkin polkimiin on tulossa vastaavia akseleita. Onko XTR polkimissa titaaniakseli?
p-olkisin
17.10.2009, 17.51
joo voi käydä samallalailla kun ameriikassa kun pikkupoika tempautui ilmapallon matkaan 2km korkeuteen... tai ei se oikeesti sinne menny mutta Aki voi lähtee oikeesti kun tommonen jäätynyt pulkannaru on....
:D :D Syysmyrskyllä ois ehkä turvallista pukea Akille heiijastinliivien sijaan painoliivit! Tai ees nilkkoihin lisäpainot ja tietty myös sparkkiin ettei se huku.
Mikrometri
17.10.2009, 18.29
Paukkupelastusliivit on kanssa kätevät. Ottaa suolapanoksen pois ettei kosteudesta pamahda mutta laittaa hakasen käsilaukaimeen ja sen kiinni fillariin. Nyt kun lentää OTB:n niin liivit laukeaa ja kivasti pehmentää alastuloa. Esim. Seagolta löytyy vihreitä ja kestäviä niin eivät ole turhan räikeät maastokäyttöön.
Samu Ilonen
17.10.2009, 22.14
:D :D Syysmyrskyllä ois ehkä turvallista pukea Akille heiijastinliivien sijaan painoliivit! Tai ees nilkkoihin lisäpainot ja tietty myös sparkkiin ettei se huku.
onkohan Aki vielä painonhallinta ajolla kun tänään lähti keskes kaiken hauskan pois....
kiire oli kuulemma Kukon kiertoon...;)
Aki Korpela
18.10.2009, 09.31
Onko XTR polkimissa titaaniakseli?
Ei ole. Muutama poljinvalmistaja on sitä mieltä, ettei titaaniakseli ole riittävän vahva. Myös Crankbros tunnustaa tämän, sillä kun taannoin sain 3ti-vatkaimista titaaniakselin poikki, heidän kommenttinsa oli tyyliin "ne eivät ole ikuisia, vaan kestävät ahkeraa ajoa muutaman vuoden".
--> Samu & kumppanit
Päivittäiselle painonhallinta-ajelulle tässä ollaan taas valmistautumassa. :)
p-olkisin
18.10.2009, 13.04
Joo muistelinkin että ei ois. Jos niihin sais tollaiset hävittäjä akselit niin paljonkohan jäis painoa?
40e hintaisina ne vois hyvin uusia parin vuoden välein.
Mun painonhallinta tai ennemminkin painonylläpitolenkki kesti 2h ja lopputuloksena sormet umpijäässä! Lähtiessä satoi räntää ja lopussa vettä.
Joo muistelinkin että ei ois. Jos niihin sais tollaiset hävittäjä akselit niin paljonkohan jäis painoa?
40e hintaisina ne vois hyvin uusia parin vuoden välein.
Mun painonhallinta tai ennemminkin painonylläpitolenkki kesti 2h ja lopputuloksena sormet umpijäässä! Lähtiessä satoi räntää ja lopussa vettä.
räntäkelissä yleensä lähdetään "asennelenkille" kohti aapiskukkoo... lenkki on onnistunut jos menee yli viisi tuntii aikaa ja vaatteet läpimärkänä paluumatkalla... vetäjä tämmöselle retkellä tohtori Korpela;)
(nyt satelee vaan tihkua ja pikkasen takki kastui ajellessa länteen)
mutta taas asiaan... tommoset vaihtajat ostoslistalla seuraavaksi mutta voiko ne ruuvata
raiseritankoon kiinni ja nousukahvat perään? vai onko ehdotuksia ohjaintankosta...?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9107
Aki Korpela
18.10.2009, 19.54
Tampereella oli tänään ihan hyvä lenkkisää. :)
Jos gripparit saa pujoteltua riserin mutkista, niin kyllähän ne sitten toimii. Tietämättömille kerrottakoon, että izmohan ajelee tätä nykyä 700 milliä leveellä riser-tangolla, johon on kaikkia käyttäytymissääntöjä uhmaten asennettu punaiset nousukahvat, joita kanuunalenkeillä kutsutaan kuljettajansa mukaisesti johtokahvoiksi. :D
Tampereella oli tänään ihan hyvä lenkkisää. :)
Jos gripparit saa pujoteltua riserin mutkista, niin kyllähän ne sitten toimii. Tietämättömille kerrottakoon, että izmohan ajelee tätä nykyä 700 milliä leveellä riser-tangolla, johon on kaikkia käyttäytymissääntöjä uhmaten asennettu punaiset nousukahvat, joita kanuunalenkeillä kutsutaan kuljettajansa mukaisesti johtokahvoiksi. :D
kyllähän vois pitkin hampain taipua suoraan ohjaimeen mutta saako siittä revittyä tehoo yhtä paljon irti ;) Jukka K ehdotti äskön FSA suoraan tankoo mutta otetaan muitakin ehdotuksi vastaan... kiinnitys sais olla 31.8mm ja painoo noin 130g että kestää repiä....
Juha Jokila
18.10.2009, 22.45
... kiinnitys sais olla 31.8mm ja painoo noin 130g että kestää repiä....
Mää ottaisin tuollasen Syntacen 630 mm leveen suoran tangon.
http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=1496
http://www.syntace.com/imgserver/syntace/IMAGES/Syntace_PICTURE4255.jpg
kyllä se on izmo sun ajotyylillä vaan parempi pitää se levee tanko, ajat kuitenkin aina isolla limpulla ja pienellä kadenssilla... onhan se tietysti kiva kun pyörä painaa 7,8kg mutta kyllä jotain mukavuusosia kuten hyvä satula ja järkevä tanko pitää säilyttää :)
Aki Korpela
19.10.2009, 11.23
Toi Juhan ehdottama Syntace taitais olla izmon isopyörään aika passeli. Se varmaan myös kestäisi voimakasta vääntelyä sen 2000 h/vuosi, joka tälle fillarin päällä elävälle ihmiselle on tarpeen. :)
ja saatais peräti 18g pois painoo kun vaihtais jättiraiseri ohjaimen pois ;)
Samu Ilonen
19.10.2009, 14.42
Se Syntace on yllättävän painava....? 158 g @ 630 mm
Toi on 126g 640mm leveänä....mutta siinä on 3mm epäkeskoa eli vähän kuin 3mm nousu kesketlä.
http://www.thenew3t.com/images/xida/LTD/detail/XIDA%20LTD%20Detail.png
http://www.thenew3t.com/details.aspx?i=mtb&t=MTBBars&p=xida&d=LTD
Posti toi taas kevennyspartsia kaukomailta. Saapa nähdä mitä nämä heräteostoksena hommatut rissat kestävät :rolleyes:
Näyttäisi olevan sekä hyviä että huonoja kokemuksia, http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=534421
Ookko jo ajanut noilla? Kiinnostaa että miten ne vaihtaa. Mulla on 7800 D-A vaihtajassa orkkis rissat kun epäilin ettei nuo ainakaan paranna sen toimintaa. Toisaalta 155g painosta raapasis mukavasti grammoja noilla. Ei mitään järkee, mutta kivaa:) Tilasin kans samasta firmasta jotain joskus.
Ookko jo ajanut noilla? Kiinnostaa että miten ne vaihtaa. Mulla on 7800 D-A vaihtajassa orkkis rissat kun epäilin ettei nuo ainakaan paranna sen toimintaa. Toisaalta 155g painosta raapasis mukavasti grammoja noilla. Ei mitään järkee, mutta kivaa:) Tilasin kans samasta firmasta jotain joskus.Noup, olin viime viikon matkoilla, ja tänään en töiden jälkeen ehtinyt niitä vielä laittaa ennen kuin piti jo kiitää lenkille. Mutta jos tässä illan päätteeksi jaksaisi laittaa ne kiinni.
löyty tänään käytetyt srammin xo kiertokahvat kun duukkasin metallikierrätyslavaa töissä
ja bilteman runkon vieressä ohjaintanko jossa vaihtajat kiinni... no ei muuta kuin irti ne ja
asennukseen kitusen pajalle, etuvaihtaja saatiin pelittään mutta takavaihtajasta uupui vaijeria
kymmenen sentin pätkän verran... painoero x7 ja x0 on noin 48g ja tuppia lyhentämällä tippui vielä 7g ;
niin muuten tää vaihtaja ruuvattiin toistaiseksi jättiraiseri tankoon kiinni...
(joku oli mennyt puukottaan ne nystyrät pois mutta eipä kai se haittaa vaan kevenee lisää)
wanderer
19.10.2009, 22.44
^ Mikäs se semmoinen roskalava on?
Ohiampuja
19.10.2009, 22.54
Minuakin alkaa kiinnostamaan roskalavat ihan todenteolla. Toisista löytyy kuulemma rihtauspukkeja ja toisista XO grippareita. :)
^ Mikäs se semmoinen roskalava on?
Metallinkierrätyslava se on oikeastaan... noi vaihtajat kyllä tais olla ihan toimivat jokka löytyivät lavalta mutta
Bilteman runko kampineen odottaa noutajaa sitä en kyllä huoli ittelle...;)
Metallinkierrätyslava se on oikeastaan... noi vaihtajat kyllä tais olla ihan toimivat jokka löytyivät lavalta mutta
Bilteman runko kampineen odottaa noutajaa sitä en kyllä huoli ittelle...;)
onko izmosta tullu roskisdyykkari? sehän onkin nykyään muodikasta ja pienentää hiilijalanjälkeä:D
eikun suurentaa hiilarijalanjälkeä ;)
onko izmosta tullu roskisdyykkari? sehän onkin nykyään muodikasta ja pienentää hiilijalanjälkeä:D
joo täytyy koko ajan käydä katsoo mitä sieltä löytyy... äskön löytyi vanha hetekka lavalta
ja jotenkin oon sitä mieltä että ei oo tullut täältä tehtaan sisältä...;)
kesällä tuli tongittua metallikeräyslavaa ja löytyi lasipulloja ja ruokajätettä jokka ei kuullu
lavalle... samalla löytyi kirjekuoria ja laskuja jossa oli Birkalalaisen kahvilan osoite...
no tuli soitettua kahvilaan ja annoin aikaa tunnin tulla tyhjentää jätteet lavalta;)
Aki Korpela
20.10.2009, 13.06
Kuriiri toi lähes massattomia vaijereita (Powercordz), kepeitä kuoria (Alligator I-link mini) ja kuitupannan maantie-etuvaihtajaa varten. Taitaa mennä viikonloppuun, ennen kuin kerkiää asentaa. Kiitos kauppavinkistä, p-olkisin!
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/vaijerit.jpg
apartanen
20.10.2009, 13.31
Paljonko putoaa paino noilla?
Aki Korpela
20.10.2009, 13.43
En tiedä, mutta arvaus on vaijereiden ja kuorien osalta muutamakymmenen grammaa. Ja jos saan D-A-etuvaihtajan toimimaan, sillä ropisee ehkä 50 g.
En tiedä, mutta arvaus on vaijereiden ja kuorien osalta muutamakymmenen grammaa. Ja jos saan D-A-etuvaihtajan toimimaan, sillä ropisee ehkä 50 g.
tietenkin kannattais koittaa käyttää kahta eturatasta vaan jos se vaihtaja ei ala toimiin..?
joku 29 ja 42 rattaat vois olla hyvät edessä...?
Aki Korpela
20.10.2009, 15.13
tietenkin kannattais koittaa käyttää kahta eturatasta vaan jos se vaihtaja ei ala toimiin..?
Joo, katotaan... 10-lehtinen SRAM XX-pakka saattais vielä olla kevytkin.
p-olkisin
20.10.2009, 15.21
Joo, katotaan... 10-lehtinen SRAM XX-pakka saattais vielä olla kevytkin.
Joulun jälkeen mulla on ylimääräinen XX pakka, siis se isompi, osta pois!
Tuliko noi kaikki rojut tuolta DuLightista?
edit: voi olla ettei kannata aloittaa noilla muovinaruilla asentaa heti. monet ainakin suositteli eka säätää vaihteiston toimimaan normi vaijereilla ja i-linkeillä ja vasta sitten PC:t sisään.
Aki Korpela
20.10.2009, 21.30
--> p-olkisin
Katellaan tuota pakkaa, kunhan saan ensin asenneltua etuvaihtajan paikoilleen. Jos se toimii ongelmitta kolmella eturattaalla, pitäytynen 12-25-takapakassa...
Kaikki rojut tulivat tuosta samasta kaupasta, ja toiminta oli miellyttävän ripeää. Saa nähdä, miten noiden Alligatoreiden kanssa käy. Yritin vuosia sitten asentaa Nokonit Strikeen, jossa oli takavaihtajan vaijeri kuoren sisällä koko matkan vivulta vaihtajalle asti. En saanut silloin takavaihtajaa toimimaan täsmällisesti, vaikka yritin säätää sen kanssa aika pitkään... Voi olla, että vika oli asentajassa, mutta toinen ongelma taisi olla siinä, että Nokon-paloista koostuvaan kuoreen tuli mutkia takajousituksen toimiessa, mistä edelleen seurasi se, ettei vaihtaja pysynyt säädöissään. Melko pletkulta vaikuttaa myös tuo Alligator, mutta katotaan...
p-olkisin
21.10.2009, 10.11
--> p-olkisin
Katellaan tuota pakkaa, kunhan saan ensin asenneltua etuvaihtajan paikoilleen. Jos se toimii ongelmitta kolmella eturattaalla, pitäytynen 12-25-takapakassa...
Kaikki rojut tulivat tuosta samasta kaupasta, ja toiminta oli miellyttävän ripeää. Saa nähdä, miten noiden Alligatoreiden kanssa käy. Yritin vuosia sitten asentaa Nokonit Strikeen, jossa oli takavaihtajan vaijeri kuoren sisällä koko matkan vivulta vaihtajalle asti. En saanut silloin takavaihtajaa toimimaan täsmällisesti, vaikka yritin säätää sen kanssa aika pitkään... Voi olla, että vika oli asentajassa, mutta toinen ongelma taisi olla siinä, että Nokon-paloista koostuvaan kuoreen tuli mutkia takajousituksen toimiessa, mistä edelleen seurasi se, ettei vaihtaja pysynyt säädöissään. Melko pletkulta vaikuttaa myös tuo Alligator, mutta katotaan...
En mä ees huomannu että noi myy mini i-linkkejä. (taisit tilata vikat mustat)
Kyseisessä kaupassa on kyllä vaikka mitä kivaa. :o
Ainakin nimim. Nino MTBR:n WW foorumilla on kehunut että täysimittaisena toimii hyvin Scalessa. Tosin sillä on perus i-linkit. Se sisusletkun grippareille tuleva pää pitää laajentaa eli työntää ruuvarin kärkeä tai vastaavaa sinne sisään, jolloin letku pysynee paikoillaan eikä lähde kulkemaan vaijerin mukana. Tosin sen letkun toinen pää pitäisi olla valmiiksi käsitelty tuolla tavalla, mutta ainakin mulla oli yhtenä letkuna eli piti poikkaista keskeltä.
Innolla odottelen miten saat sen pelittämään, koska sama projekti saattaa olla edessä :)
Käsittääkseni Nokonin kuoret Powercordzin omilla linereillä olis ollut kevein mahdollinen kombinaatio vaijereiksi? Vai onko nykytietämykseni väärä ja joutuu alkaa vaihtaa hylsyjä Pinaan...:eek:
Vissiin ainakin vielä on Akin AX-tanko/stemmicombo kestänyt kun tänne kirjoittelet? :D
p-olkisin
21.10.2009, 20.49
Käsittääkseni Nokonin kuoret Powercordzin omilla linereillä olis ollut kevein mahdollinen kombinaatio vaijereiksi? Vai onko nykytietämykseni väärä ja joutuu alkaa vaihtaa hylsyjä Pinaan...:eek:
Tavalliset alligatorin i-linkit on muistaakseni kevyemmät kuin nokonit. eikä ne kuituiset nokonitkaan taida olla sen kevyempiä. mini i-linkit on kevyimmät. tunella on ollut joskus jotain kevyttä muovikuorta, mutta sen ongelma oli ettei sillä voinnut tehdä kovinkaan jyrkkiä kurveja kun ei kestänyt taivutusta.
Aki Korpela
21.10.2009, 21.16
Vissiin ainakin vielä on Akin AX-tanko/stemmicombo kestänyt kun tänne kirjoittelet? :D
Joo, mutta kovin vähiin on testit jääneet toistaiseksi. Mutta kunhan pakkanen kuivattaa kurat, Sparkkikin saa taas kyytiä. :)
Itsekin oon siinä uskossa, että Alligator on kevyempi kuin Nokon.
Aki Korpela
22.10.2009, 08.05
Päätin antaa KMC:n kevytketjulle vielä uuden mahdollisuuden. Pari vuotta sitten kymppiketju (X10 SL) katkeili ja kulutti voimansiirron ennätysnopeasti, mutta käyttäjien kommenttien perusteella tää ysiversio on paree... Tarttee vaihdella kahta ketjua ahkeraan. Ja viikonloppuna vois yrittää sovitella myös tuota maantievaihtajaa paikoilleen.
Tunen pulloteline pulloineen, joka ikävästi tietenkin kasvattaa fillarin massaa, tuli hankittua siksi, että ulkopuolinen paine selkärepusta luopumiseen alkoi kasvaa sietämättömäksi. :) Jospa nyt sitten ainakin lyhyemmissä kisoissa tuota kokeilisi. Monet ovat valitelleet pullon juuttumista mutakisoissa, mutta lähinnä Samuli S:n rohkaisemana tuli tää Tune hankittua.
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/paloja221009.jpg
Samu Ilonen
22.10.2009, 10.32
Mulla on tollaset kanssa ollut pari-kolme vuotta. Sanotaanko että viime kesä King Cage Ti:illa ja ei Tunea kaipaa. Jos maantielläkin vaatii pientä rannenäppäryyttä saada pullo ulos, ja pystyputkesta pulloa ei parin tunnin ajon jälkeen saakaa pois pysähtymättä, niin on hieman kypsää. Ainoa syy että paan sellaset omaan Cerveloon, on että 5kg alitus on just noita kiinni...ja kaikki pullot on paree olla samaa mallia ja hyvässä kunnossa pinnaltaan. Kuluneet tarraa paremmin...
Joo, mutta kovin vähiin on testit jääneet toistaiseksi. Mutta kunhan pakkanen kuivattaa kurat, Sparkkikin saa taas kyytiä. :)
Itsekin oon siinä uskossa, että Alligator on kevyempi kuin Nokon.
No toivotaan että AX kestää ja kukkuu vuosia vallan mainiosti! :)
Btw, tuohon alligaattori vs nokoni keveyteen... Mitataan? Mulla on kämpillä valkoisia nokoneita pari laatikkoa odottamassa uutta cc runkoa. Voin mitata paljonko painaa vaikka 50 cm pätkä pelkkiä nokonin helmiä. Tietysti pitäs mitata sit sen muoviputkenkin paino mikä tulee helmien sisälle jotta saisi kokonaispainon. En viitti pätkäistä Powercordzin lainerista 50cm palaa vartavasten testiä varten... Mutta noiden helmien paino voitas testata, eiks joo?
Samu Ilonen
22.10.2009, 11.07
Eikös olisi järkevämpää puhua g/m-asteikolla?
Normimaantiepyörään menee noin 1,1m kumpaakin, jarru- ja sifterikuorta. Maastureihin mitä sattuu taas.
Normaali 5mm jarrukuori painaa 54g/m ja sifterikuori 31,5g/m.
Nokonin laineri painaa 6,06g/m
Nokonin helmet painaa 36,6g/m
Nokonin laineri+helmet painaa siis n. 43g/m
Eli normaali sifterinkuori on ~27% kevyempää mutta Nokon taas jarrukuorena ~20% kevyempää. Eli esim. maantiepyörä ei siin kevene yhtään jos molemmat vaihtaa Nokoneihin. Pelkkiä kuoria on siis yleensä ~100g. Keskimäärin maantiepyörässä on 35g jarru- ja 25g vaihdevaijeita lyhennettynä. Eli laskurissa kannattaa siis käyttää n. 160g jos laskee teoreettista kevennysfiloa. Maasturiin sit tarpeen mukaan. Paljon noin Powercordsit painaa, kun ne on asennettuna? Joihinkin jarruihin joutuu vaihtaa jotain osiakin...
Nokonin paraspuoli on kuitenkin kyky toimia jyrkillä kulmilla joka on eetwarttia varsinkin TT-pyörissä ja, toki, keventää kun kuorta menee vähempi. Myös minusta toiminta ihan normaalien kuorten tapaan asennettuna on oivaa.
Nokoniltahan muuten tuli just uusi vaihdevaijerinkuori joka on ohuempaa ja terästä? Mutta sitä mulla ei ole viä lapasessa. Ajattelin sitä ensikesän TT-pirsseihin laittaa. Ilmanvastus laskee... :D
Lopputulos on että noi kevennyskuoret ei kevennä levarimaasturia oikeasti siis. Aligaattorit on kyllä aika pellisiä joten ne on varmaan inan keposempia mutta en usko suureen saavutettuua antigravitaatioon. Numeroita odotellessa...
Aki Korpela
22.10.2009, 11.31
Alligatorin (I-link mini) pelkkä kuori on kai 16 g/m. Aika hyvin tuo pitää paikkansa, sillä kun laitoin 180-senttisen kuoren puntariin, lukema taisi olla jotain kakkosella alkavaa... Tarttee palata asiaan, kunhan ehtii punnita noita.
Samu Ilonen
22.10.2009, 11.54
Pelkkä kuori= tarviiko muuta toimiakseen kuorena, lineriä yms?
TOSI kevyt jos noin on.
Aki Korpela
22.10.2009, 11.55
Tarvii linerin, toi lukema on pelkille "helmille". Palataan asiaan.
Samu Ilonen
22.10.2009, 12.28
Silti neljänneksen-kolmanneksen kevyempi kuin tavallinen? Siis joku 15g säästö Sparks/Scale fillareissa. No, mää laitan ensivuoden demopyöriin Nokonit kuitenkin. Olkoo sit sen verran läskimpiä. :D
Nuissa Tunen telineissä voi käyttää myös Zefal Magnum litran pulloja jotka ei tarraa niin tiukasti kiinni. Pysyvät silti mainiosti paikallaan.
Mites ketjuosastolle Campan Record 10-ketju? Maasturimitassa taisi painaa 236g. Kuluminen on kyllä huomattavasti ripeämpää kuin Campan 9-ketjulla. Mietin että mites mahtaa pelittää ysiketju tuon 7900-etuvaihtajan kapean häkin kans? Hankaako ketju häkkiin? Kerrohan kokemuksia kun niitä tulee...
Aki Korpela
22.10.2009, 13.05
--> Juide
Kiitos tiedosta. Litran pullo oliskin hyvä, jos vaan Sparkkiin mahtuu.
Samukin on suositellut tuota Campan 10-ketjua. Teoriassa 10-ketju kai kuluttaa rattaita ripeämmin kuin 9-ketju, joten siksi päädyin tuohon KMC:hen. Tosin KMC saattaa sitten taas venähtää niin nopeasti, ettei ketjun leveys ehdi juurikaan vaikuttaa kulumiseen. :) Mutta katotaan, miten käy.
Samu Ilonen
22.10.2009, 13.41
Miten se 10s kuluttaa nopeammin rattaita?
Sisäleveys on sama ja kun KMC venyy kuitenkin ns. silmissä vaikka vertaisi 9s KMC vs. Campan 10s.
Se mun Tunen kampisetti rattainen muuten tulee paimaan alle 650g mikä on minusta melko oiva paino/hintasuhde mutta jää ne siltä sen ~70g THM:stä. 29/40 rattaat as usual. Ajattelin kokeilla Super-Recordin 11s ketjua siinä kun tossa semmoset on. Näkeepähän sit. Jos ei pelaa, niin laitan Record 10s kuten viimeksikin.
Aki Korpela
22.10.2009, 14.13
Miten se 10s kuluttaa nopeammin rattaita? Sisäleveys on sama...
Jassoo, enpä tiennytkään tätä... Ilmeisesti sitten se KMC X10SL venähtää niin paljon helpommin kuin X9SL, että pelkästään siitä tulee tuo kestävyysero. Väittävät nääs toisilla foorumeilla, että X9SL on paaaljon kestävämpi kuin X10SL.
p-olkisin
22.10.2009, 15.49
helmet 12g/m (punnitsin metrin)
liner 2,6g/m (punnitsin 39cm=10g)
yht. 14,6g/m
I-link vs nokon = 15g/43g erotus 28g/m
I-link vs normikuori =15g/32g erotus 17g/m
vaihdevivuille tulevat tulpat n.1g/kpl
frame stopperit n.0,5g/kpl
toivottavasti kenwoodissa ei ole paljon heittoa.
painoa ei ehkä näillä putoa julmetusti, mutta ainakin nokoniin verattuna painoero suhteessa on suuri! Melkoisia verkonpainoja se samukin meinaa pyöriinsä laittaa ;)
Paljonkos Sparkkiin menee kuorta, ei taida kaks metriä riittää? -40g :eek:
Samu Ilonen
22.10.2009, 15.49
Mulla on sellasia ketjuvenymämittareita. Jos vaikka sellasta vilauttaisi välistä niin voisi olla paree. KMC sinkula ketju venyy sinkulassa 0,1 / lenkki eli ketju on "moro" kymmenessä lenkissä.
Juu, sisämitta on sama, kylkipellit ohuemmat. Tietty jos samaa kama niin kuluvat nopsemmin....
Aki Korpela
22.10.2009, 16.30
Kiitokset, p-olkisin. Taitaa tosiaan sittenkin kuoret aiheuttaa jonkin verran ropinaa. :)
--> Samu
Mullakin on venymämittari ketjulle. Tarttee seurailla, miten tuo KMC venyy. Ei se ihan kuraa pitäis olla, sillä tälläkin palstalla on kavereita, jotka ajoivat yhdellä ja samalla voimansiirrolla koko kuluneen kisakauden, vaikka ketjuna oli tuo X9SL. Mutta saa nähdä, miten kestää.
Tarttee seurailla, miten tuo KMC venyy. Ei se ihan kuraa pitäis olla, sillä tälläkin palstalla on kavereita, jotka ajoivat yhdellä ja samalla voimansiirrolla koko kuluneen kisakauden, vaikka ketjuna oli tuo X9SL. Mutta saa nähdä, miten kestää.
Vertailuna, Campan 9-ketju kesti aikanaan hyvin kaksi kisakautta, ja samoille rattaille ja pakalle heitin uuden ketjun ja hyvin pelasi. Record 10-ketju näyttää nyt yhden kisakauden jälkeen siltä, että se kannattaa vaihtaa jos samoja rattaita haluaa käyttää uudella ketjulla. Semmoinen 35 g on eroa Campan 9- ja 10-ketjujen painossa. Onko tuo sitten järkevää, jää jokaisen itsensä harkittavaksi...:rolleyes: Mitäs toi X9SL maasturimitassa todellisuudessa painaa?
Mitäs toi X9SL maasturimitassa todellisuudessa painaa?Miun 600km ajettu X9SL painaa likaisena ilman lukkoa 239.2g, olikohan tossa nyt 103 vai 104 linkkiä. Tuo paketissa odotteleva uusi X10SL gold painaa lyhentämättömänä 245g.
Aki Korpela
22.10.2009, 21.39
Joo, kuten px jo kertoi, X9SL on huomattavasti painavampi kuin X10SL, joten ehkä toi sitten hiukan kestääkin. Uusi kiiltävä 106-linkkinen X9SL painaa SRAM Power Linkin kera 243 g. Vastaavan mittainen Shimano DA/XTR oli 260 g.
Mutta tosta etuvaihtajasta tuli kepeä: 65 g pantoineen kaikkineen. Nykyinen XTR on jotain 140 g. Se onkin sitten ihan eri asia, saako tuota DA:ta laisinkaan kelvollisesti toimimaan... Powercordz-narut on myös kepeitä. Kahden täyspitkän vaijerin yhteismassa näyttäis olevan 5 g.
jollet saa toimiin kolmella rattaalla niin harkitse siirtymistä kahteen eturattaaseen...?
just saatiin Jukan kanssa asennettua roskalavalta löytyneet kääntövaihtajat kiinni
ja etuvaihtaja on vielä jarrujen kanssa alkuperäinen mutta ittekin vois miettii kahta
eturatasta ja tommonen maantievaihtaja kiinni isopyörään...
(joku oli vienyt sen ohjaustankon roskalavalta mistä otin vaihtajat vaikka ei ollut edes kuituu)
Joo, katotaan... 10-lehtinen SRAM XX-pakka saattais vielä olla kevytkin.Tuli vain mieleen että jos, jos ja jos joudut tuohon kahden lehden systeemiin ja sitämyöten esim kymppipakkaan siirtymään, niin mites käy vaihtajien? Gripshiftiä kun ei ainakaan vielä tietääkseni XX:n kympille ole tarjolla. Tuota samaa olen miettinyt itsekin tässä pohtiessani mahdollisesti kahteen eturattaaseen siirtymistä. Eteen grippi etuvaihtajalle ja taakse (painavat) vivut? Sepäs ois nättiä ;) Noup, kyllä tässä tilanteessa on pakko pitäytyä vielä 9-pakassa.
Harmi ettei tuollaista XX:n tasoista takapakkaa löydy ysilehtisenä, esim 11-30/32/34 välillä.. ellei sitten lähde kikkailemaan joillain tuollaisilla: http://luckynino.blogspot.com/2009/03/ninos-titanium-mtb-cassettes.html . Ei kiinnostaisi vain investoida kulutusosiin moisia summia, no ihanniinkuin XX:n pakkakaan halpa olisi :rolleyes:
Aki Korpela
23.10.2009, 22.23
--> px
Onpas taas täänyt meikäläiseltä tajuamatta moinen... Toisaalta mulla ei ole mitään hinkua päästä eturattaista eroon, sillä ainakin Tahkolla ja Finlandiassa (ja varmaan muissakin koitoksissa) tarvitsen alle 1:1-välityksen. Kuluneena kesänä tuo 22-25 oli oikein sopiva välitys esimerkiksi Tahkon kolmannella kierroksella. En oo vielä ehtinyt sovitella tuota maantie-etuvaihtajaa, kun tämä ilta kului Strikea kootessa.
Muakaan ei kiinnosta nuo kalliit rattaat, sillä ihan selkeistä kulutusosista on kuitenkin kyse. Siksi tykkään pitäytyä D-A-pakoissa tai muissa vastaavan hintaisissa. Stemmiin voikin sitten upottaa rahaa vaikka kuinka paljon, sillä se kestää kuolemaan asti, kuten Samu asian esitti. :D
Juha Jokila
25.10.2009, 13.11
Vaihdevipuongelmaan on myös näita Paulin vipuja moneen lähtöön:
http://www.paulcomp.com/mtthumbie.html
http://www.paulcomp.com/images/mtthumbied4full.png
Aki Korpela
25.10.2009, 15.52
Paulin vivut olis kyllä hienot ja ilmeisesti myös kevyemmät kuin gripparit...
Tuli asenneltua palikat paikoilleen. Muuten oli ongelmatonta, mutta maantie-etuvaihtajan kanssa sai hieman askarrella. Se ei suostunut liikkumaan riittävästi ulos, joten viilalle oli töitä. Alimmista kuvista vasemmanpuoleisessa näkyy porras, joka on oikeanpuoleisessa kuvassa viilattu pois, jotta vaihtaja pääsee liikkumaan riittävästi ulos. Lopulta liikeradasta tuli riittävän laaja, mutta edelleen oli ongelmia. Jos vaihtajan sääti siten, että ketju putosi ongelmitta pienimmälle eturattaalle, ketju ei sitten enää noussutkaan isoimmalle limpulle. Ja sama tietenkin päinvastoin. Tämä ongelma ratkesi, kun toin vaijerin vaihtajalle "väärältä" puolelta. Seuraus on se, että vaihtajan liike suhteessa vaijerin liikkeeseen kasvaa, ja tällä viritelmällä sain kaikki kolme eturatasta käyttöön. Kymppiketjulle tarkoitetun etuvaihtajan häkin kapeus ysiketjua käytettäessä ei ole tässä tapauksessa mikään ongelma, sillä gripparissa on naksuja vaikka kuinka monta. Vaihtajaa voi siis siirrellä pieniä askelia kerrallaan, jos ketju alkaa hangata häkkiin.
Varasto-olosuhteissa vaihteet tuntuvat toimivat ongelmitta, mutta kenttätestit saavat vielä odottaa pakkasten kuivattamia polkuja... Alligator-Powercordz-yhdistelmäkin vaikuttaisi olevan ongelmaton, muttei uskalla vielä riemuita. Sain muistaakseni joskus Nokonitkin toimimaan varastossa ongelmitta, mutta poluilla tuli ongelmia, kun takajousituksen toiminta väänteli kuoreen mutkia. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että Alligator on tiukasti asennettuna hieman jäykempi kuin Nokon.
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/osia251009.JPG
http://kotisivu.dnainternet.net/akikorp/photos_lenkit/osia251009_2.JPG
Massaa ropisi näillä muutoksilla yhteensä 139 g. Summa on nyt 7605 g, ja kun puntari on yleensä näyttänyt reilut 100 g enemmän, todellinen lukema lienee tällä hetkellä noin 7,75 kg. Kun vielä parisataa saisi irti, niin voisi jo reilun marginaalin turvin puhua alle kahdeksankiloisesta Tahko-pyörästä. :D
p-olkisin
25.10.2009, 18.16
vai parisataa, otsikko pitää kohta muuttaa alle 7.49...
Keula,jarrut ja kiekot ;)
Punnasitko originaali kuoret?paljonko oli ero?
Ihan hyvin lähti painoa.
Onko uudet hopen jarrut painavemmat kuin r1:set tai mites xx?
Oliko sulla takana 140 vai 160 levy?
Mitkä on kevyimmät levyt 140 ja 160millisinä:
hope
xx
r1
muita?
Miten ois extralite navat?
Nii ja tietty kuituiset tuubi kehät esim edge?
http://www.dulight.fr/catalog/product_info.php?cPath=96_51&products_id=1207&osCsid=7f14fc802e4878d9a651210b2d79eac3
tiedä onko järkee ja kestääkö ajoo...?
http://www.dulight.fr/catalog/product_info.php?cPath=96_51&products_id=877
noi varmaan vielä menettelis ja ei ihan kalliit edes....
Aki Korpela
25.10.2009, 19.23
Keula,jarrut ja kiekot ;)
Joo. DT XRC 100 Race (-120 g) ja Innoliten kuitukehät (-80 g) riittäis. Jarruillakin toki hieman lähtis...
Punnasitko originaali kuoret?paljonko oli ero?
Kuoret oli 65 g ja vaijerit reilut 20 g. Nyt 34+4 g, joten ihan hyvin lähti.
Onko uudet hopen jarrut painavemmat kuin r1:set tai mites xx?
Oliko sulla takana 140 vai 160 levy?
Mulla on 140-millinen levy takana. En tiedä, onko R1:n tai XX:n levyt kevyemmät kuin Hopet. Kovin marginaalinen ero joka tapauksessa on. Eli jos haluaa pitäytyä jarrupinnaltaan teräksisissä levyissä, grammoja ei liene juurikaan levyistä viilattavissa. Alumiinilevyillä toki lähtisi jonkin verran, mutta hiukan epäilyttävät moiset. Eikös sulla ole noista kokemusta... Uskaltaisko niillä lähteä Tahkon pitkälle matkalle, jos sattuu sateinen päivä?
Miten ois extralite navat? Nii ja tietty kuituiset tuubi kehät esim edge?
Aika pieneksi taitaa grammaero jäädä Extraliten ja Tunen välillä. AX-Lightnessin uudet 200-grammaiset maastokuitukehät olis äärihienot, mutta noi on tuubeille, jotka ei ainakaan toistaiseksi innosta. Innoliten kuitukehä lienee avorengasversioista kevein (245 g). Ne olis siinäkin mielessä hyvät, että rengaspainetta saa laittaa reippaammin kuin ZTR Race:ssa. Ja jos tulee sählättyä, kuitupajalta saa apua. :)
Aki Korpela
25.10.2009, 19.25
noi varmaan vielä menettelis ja ei ihan kalliit edes....
Joo, noi on hienot ja yksinkertaiset, mutta eivät ole Hopeja kevyemmät.
pööräilijä
25.10.2009, 20.20
Mulla on 140-millinen levy takana. En tiedä, onko R1:n tai XX:n levyt kevyemmät kuin Hopet. Kovin marginaalinen ero joka tapauksessa on. Eli jos haluaa pitäytyä jarrupinnaltaan teräksisissä levyissä, grammoja ei liene juurikaan levyistä viilattavissa.
Formulahan ei tarjoa R1:seen 140mm levyä ollenkaan. 160mm aluspiderillä on 87g ja ilman yllättävsti saman 87g:seko:. ja noi hopet näyttäs olevan kevyemmät= 61gr(140mm) - 78gr(160mm).
Aki Korpela
25.10.2009, 20.53
Kiitos tiedoista. Kuulostavat tutuilta nuo Hope Mini Pro:n levyjen massat: noin 80 g ja 60 g ne muistaakseni itsellänikin ovat.
edit: Multa löytyi varastosta yksi ylimääräinen 160-millinen Hope Mini Pro -levy. Puntari näytti 78 g.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=712
Mitä mieltä Aki tosta pakasta jos isopyörää laittais ja välitys 12-25 ?
Mahtoiskohan nousta pyörä enään Ketunkivenkankaan moottoribooreilla...;)
(jokku kevyet ja järkevän hintaset kammet kans täytyis saada?)
Aki Korpela
26.10.2009, 14.47
Mulla oli Strikessa juuri tuollainen pakka lauantain Ketunkivenkangas-retkellä, ja hyvin pääsi. :) Pakka on hjuva, joten kyse onkin enää lähinnä eturattaista ja reisistä. Itse tarvitsen pienen eturattaan, koska olen pulkannaru. Sun reisillä kannattaa tietenkin maksimoida eturattaiden hammasmäärä. :D
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42786
Onko noista järki kaukana ja välitys 28-42 ?
XX vivut ei pitäisi olla juurikaan painavammat kuin gripparit. Kerron tarkan painon kunhan saan ne käsiini. Lupaavat 183g vipuparille, eli n. 10g tappio painossa tulisi.
pööräilijä
26.10.2009, 15.11
Mitenkäs olis izmolle rotorin kammet, http://www.velotechservices.co.uk/acatalog/NEW_XC2_Agilis_2x9_MTB_cranks.html , lisää Rotor agilis2x9 (http://www.rotorbike.com/nueva/ingles/mtb_agilis2x9.htm)
Mitenkäs olis izmolle rotorin kammet, http://www.velotechservices.co.uk/acatalog/NEW_XC2_Agilis_2x9_MTB_cranks.html , lisää Rotor agilis2x9 (http://www.rotorbike.com/nueva/ingles/mtb_agilis2x9.htm)
tyylikkään väriset... sopis isopyörän värityksen mutta 175mm täytyy olla kammen pituus vaan että pystyy vääntää johtokahvoista;)
jaa tohon täytyy täpätä vaan rasti ruutuu niin tulee oikeen pituset....
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=30&products_id=144
lisää vaihtoehtoja kammista... noi punasena täytyis olla.
p-olkisin
26.10.2009, 19.17
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42786
Onko noista järki kaukana ja välitys 28-42 ?
XX kammet ei valitettavasti taida olla kauhean kevyet, mutta muilta ominaisuuksiltaan taitaa olla yhet parhaimmista maastokammista tällähetkellä (nopea vaihtaminen, q-factor, jäykkyys ja 2x9). Painoa vois saada viilattua vaihtamalla pinemmän rattaan vaikka ruottalaiseksi titaanirinkulaks...
Juha Jokila
26.10.2009, 20.33
Tällaisetkin olis olemassa, vai onko jo liian tusinamerkki? Helppo täs on toisten rahoja virtualisoida..:)
http://www.raceface.com/components/cranks/79/
http://www.raceface.com/comp/l/79.jpg
Aki Korpela
26.10.2009, 20.42
Hienoja kampia nuo XX, Rotor ja RaceFace! Mutta izmo hei, jos meinaat kuitenkin melkein viissataa satsata kampiin, niin eikö kannattais samantien ostaa Claviculat? Kerran se vain kirpaisee, ja sitten ne kestää elämän loppuun asti. :)
Aki Korpela
26.10.2009, 20.46
XX vivut ei pitäisi olla juurikaan painavammat kuin gripparit. Kerron tarkan painon kunhan saan ne käsiini.
Tätä odotellessa... Oon aika huonosti XX-sarjasta perillä, mutta onko siis niin, että tästä SRAM:n uudesta lippulaivaosasarjasta ei löydy kiertovaihtimia?
Hienoja kampia nuo XX, Rotor ja RaceFace! Mutta izmo hei, jos meinaat kuitenkin melkein viissataa satsata kampiin, niin eikö kannattais samantien ostaa Claviculat? Kerran se vain kirpaisee, ja sitten ne kestää elämän loppuun asti. :)
Täytyis perustaa oma topikki ja otsikko vois olla >Kuinka kevennän pyörää ettei mopo lähde käsistä;) aattelin vaan jos kolmella sataa sais kammet...
XX vivut ei pitäisi olla juurikaan painavammat kuin gripparit. Kerron tarkan painon kunhan saan ne käsiini. Lupaavat 183g vipuparille, eli n. 10g tappio painossa tulisi.
Vaijereiden kanssa:
http://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=33955&mode=view
Ilman vaijereita:
http://weightweenies.starbike.com/forum/download/file.php?id=33965&mode=view
Tätä odotellessa... Oon aika huonosti XX-sarjasta perillä, mutta onko siis niin, että tästä SRAM:n uudesta lippulaivaosasarjasta ei löydy kiertovaihtimia?
Ei löydy kiertovaihdinta.
Entäs jos ei "halua" kuitukampia...niin onko XTR:n M970 voittanutta?
varmaan takuuvalinta ja saa kolmellasadalla.
Aki Korpela
26.10.2009, 22.36
Mun mielestä XTR on aina erittäin hyvä valinta, olipa kyseessä sitten kammet tai mikä tahansa muu palikka. Hiukan on tosin moitteita tullut tuosta "uudesta" XTR:n vapaarattaasta, mutta kyllä sekin tuntuu joka tapauksessa ajoa kestävän, mikä on kai tärkeintä...
Jos haluaa olla järkevä, XT taitaa olla kammissakin se kaikista järkevin vaihtoehto, mutta toisaalta tällä säikeellä ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. ;)
edit: Mutta eikös Shamus ollu juuri se, joka rakentaa fillarit tunteella. :) Siinä tapauksessa voisi katsella kammissa vaikka Tunen suuntaan, jos ei halua kuitua... Ainakin tamperelaiselta hiilikuitumestarilta taitaa moiset kammet löytyä.
teemu oksanen
26.10.2009, 22.38
> jos kolmella sataa sais kammet...
saat toki sieltä hipo roskiksesta:D tsori oof tööpic
rakentaa fillarit tunteella. :) Siinä tapauksessa voisi katsella kammissa vaikka Tunen suuntaan, jos ei halua kuitua... Ainakin tamperelaiselta hiilikuitumestarilta taitaa moiset kammet löytyä.
Se tunnepuoli juuri laittaakin XTR:rää vastaan...;) ja järki yritää välttää Tunea.
Epäilen Tunen kestoa itselläni, jos on kokemuksia niin kertokaa?
Kammet tulisi siis tähän:
http://www.teamvelocycling.com/pyoria/nicolai/helius_am_1000.jpg
Ja siis alle 12kg tarttis päästä
Jussi T.
26.10.2009, 22.47
Jos haluaa olla järkevä, XT taitaa olla kammissakin se kaikista järkevin vaihtoehto, mutta toisaalta tällä säikeellä ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. ;)
Muut upgreidaa, mut mä downgreidaan. Olen ihan tyytyväisenä vaihtanut rataspakan SLX:ään eikä sarjan kammissakaan taida vikaa löytyä. Penninvenyttäjälle käyttökelpoinen sivusto muuten: http://lbmnts.kilu.de/. Mut jättäkää suosiolla ne halvimmat kevennysstongat kauppaan niin ei tuu pipi.
Juha Jokila
26.10.2009, 23.07
Kammet tulisi siis tähän:
http://www.teamvelocycling.com/pyoria/nicolai/helius_am_1000.jpg
Tune on laiha kuin makarooni, eikä sellaiset sovi kuin johonkin laihaan teräs tai ti-raamiin.
Nicolai vaatii cnc-jälkeä partseihin. .
Muut upgreidaa, mut mä downgreidaan. Olen ihan tyytyväisenä vaihtanut rataspakan SLX:ään eikä sarjan kammissakaan taida vikaa löytyä. Penninvenyttäjälle käyttökelpoinen sivusto muuten: http://lbmnts.kilu.de/. Mut jättäkää suosiolla ne halvimmat kevennysstongat kauppaan niin ei tuu pipi.
tää ei kuulu tähän säikeeseen mutta SLX kammista taitaa saada yhtä kevyet kuin XT kun vaihtaa
pultit alumiinisin ja pienemmän rattaan alumiiniin...
Aki Korpela
27.10.2009, 07.35
--> Jussi T.
Kiitos mielenkiintoisesta linkistä!
Kerrohan Shamus, millainen tuo DT:n keula on toiminnaltaan. Onko se alkujoustoltaan superpehmeä vai ennemminkin nihkeä? Entä progressio? Jos paineet pitää niin alhaalla, että alkujousto on mahdollisimman pehmeää, pohjaako keula helposti?
Kaipailen kommentteja DT:n keuloista, sillä haaveissa on se 2010-mallinen XRC 100 Race, jota en ole vielä yhdestäkään kaupasta löytänyt...
@Aki K -
kyselit kokemuksia tuosta Shamuksen keulasta - en oo S mut mullon kans tuollainen Nicolaissa. Ollut nyt ajossa kuukauden päivät ja ajotunteja kertyny ihan mukavasti.
Alkujousto on superpehmeä, kuten kysyit. Mulla paineet ~90psi kun itse painan öbaut 70kg. Ja superpehmeän alun jälkeen siinä on oikeasti progressio, joustoa saa käyttöön pitkänkin matkaa mutta pohjaamaan asti en oo saanu. Ehkä paras yritys oli vahinko, reilu metrin droppi sellaisessa etunojassa et koko paino tuli alas osapuilleen keulaputkien suuntaisesti - riitti jousto siihenkin.
Toinen asia josta pidän on sen toiminta hitaissa tilanteissa, siellä "liian syvän" niiauksen saa säädettyä vek, ei kumarra sellaisissa vastapateissa, joista ennen sai hyvän OTB:n. Ja se on jäykkä, 15mm läpiakseli ja umpinainen kruunu kai yhdessä tekevät siitä sen verta jäykän etten ainakaan itse osaa enää lisätukevuutta kaivata.
Saas nähdä sitten kuin nuo pidempiaikaisessa käytössä kestää - onko DTSwiss saanu noista kokonaan pois ne Fightereita vaivanneet vuoto-ongelmat...
Notta suosittelen kyllä - tuo oli vaan yksi vaihtoehdoista, kun uutta olin hankkimassa. Jos nyt olis sama tilanne, valinta olis helppo - EXC150. Ja kohtahan niitä on saatavilla niitä uusia malleja, joissa hiilikuidun sijasta putket magnesiumia. Melkein yhtä keveitä, mut enempi edullisia.
2010 Deeteen keulat pitäisi tulla kauppoihin marras-joulukuussa. Kannattaa kysellä hintoja myös suomen maahantuojalta (Foxcomp) tai paikallisesta pyöräliikkeestä. Meinaan paikallinen Special-Bike lupasi tuon XRC 100 Race carbon keulan tankolukituksella reilusti halvemmalla, mitä näyttää Bike-Componentsin hinnastossa olevan.
Noita pidempiä DT Swissin keuloja on jokunen halvennuksessa ranskanmaalla,
http://www.probikeshop.fr/vtt/Fourches/c24/index.html
Ihan ok kauppa tuo jos pelkkä ranskankielisyys ei haittaa :)
Alkujousto on superpehmeä, kuten kysyit. Mulla paineet ~90psi kun itse painan öbaut 70kg. Ja superpehmeän alun jälkeen siinä on oikeasti progressio, joustoa saa käyttöön pitkänkin matkaa mutta pohjaamaan asti en oo saanu. Ehkä paras yritys oli vahinko, reilu metrin droppi sellaisessa etunojassa et koko paino tuli alas osapuilleen keulaputkien suuntaisesti - riitti jousto siihenkin.
Täysin samoilla linjoilla. Pehmeä on alku, mutta pohjaamaan ei ole saanut edes mun 90kg painon alla. Paineita taitaa olla n.95-100 tällä hetkellä.
Ohiampuja
27.10.2009, 09.37
tää ei kuulu tähän säikeeseen mutta SLX kammista taitaa saada yhtä kevyet kuin XT kun vaihtaa
pultit alumiinisin ja pienemmän rattaan alumiiniin...
Tämä oli minua kiinnostava tieto, mihinkäs ketjuun kerättäisiin tälläisiä "penninvenyttäjän" kevennysohjeita?
Helppohan se on rahalla keventää, tämä rajoitettu budjetti tekee siitä aika haastavaa... :rolleyes:
Aki Korpela
27.10.2009, 09.40
Ok, kiitos kommenteista. Bike-Componentsin listoilta tuo XRC 100 Race 2010 jo löytyy, mutta eipä ole vielä hyllyssä. Jospa jouluksi saisi...
Aki Korpela
27.10.2009, 09.43
Helppohan se on rahalla keventää, tämä rajoitettu budjetti tekee siitä aika haastavaa... :rolleyes:
Onhan se näinkin, mutta älkää nyt ihmeessä ajatelko niin, että mulla olis rahaa. :eek: Kyse on vain ja ainoastaan priorisoinnista. Kaurapuurolla, tonnikalalla ja maidolla pärjää yllättävän pitkälle, jos rahaa on tarpeen saada säästöön. Ja erittäin paljon selittää sekin, ettei mulla ole autoa, ja tyttöystäväkin on rungoltaan hiilikuituinen. ;)
Ohiampuja
27.10.2009, 09.50
No juu, tarkoitus ei ollut jakaa ihmisiä köyhiin ja rikkaisiin. :)
Meikeläisen vuosibudjetissa tämä harrastusrivi on pakon sanelemana aika ohkainen, joten tälläiset edukkaat, mutta muuten näppärät ratkaisut kiinnostavat. Mutta ne eivät kuulu tähän 7.x täpäri-ketjuun. Meikeläisen täpäri kun painaa 12.5 kg. :rolleyes:
Onhan se näinkin, mutta älkää nyt ihmeessä ajatelko niin, että mulla olis rahaa. :eek: Kyse on vain ja ainoastaan priorisoinnista. Kaurapuurolla, tonnikalalla ja maidolla pärjää yllättävän pitkälle, jos rahaa on tarpeen saada säästöön. Ja erittäin paljon selittää sekin, ettei mulla ole autoa, ja tyttöystäväkin on rungoltaan hiilikuituinen. ;)
Juuri näin! Toistaiseksi on vain tuntunut järkevältä laittaa "kaikki liikenevät rahat" fillareihin ja onneksi vaimo on samaa mieltä...;)
Junnuraita
27.10.2009, 10.15
Laita Shamus KCNC kammet niin lähtee painoa kammista pois ja lompakkokaan ei niin paljon kevene.Tukevat ja hienot!
Alumiinilevyillä toki lähtisi jonkin verran, mutta hiukan epäilyttävät moiset.
Toimiiko titaani jarruissa? Panoonsa nähden kuitenkin terästä lujempaa. Mites lämmönvaihtelut...? Nuo on ainakin kevyet.
http://www.bikeman.com/CARV-TIROTOR.html
Onkohan se peeäksä ajanut jo lenkkiä niillä kuiturissoilla?
Antti Kuitto
27.10.2009, 10.38
Eipä taida olla, eli ääni XTR:lle täältä :)
Laita Shamus KCNC kammet niin lähtee painoa kammista pois ja lompakkokaan ei niin paljon kevene.Tukevat ja hienot!
Mulla on maantiepyörässä nuo scandiumalumiiniset KCNC:t ja ovat kyllä ihan jäykäntuntuisen mun painon alla (70kg) ja kevyet. Näyttävät vain epäilyttävän ohuilta.
XX-kammet ovat kevyet jos sattuu löytymään BB30:nen keskiö. Normikierteille tuli joku sovitin väliin ja nostaa painoa.
Junnuraita
27.10.2009, 12.17
Mulla kans maantiepyörässä.Nyt olisi tarkotus tilata 2 rattaisen kampisarjan.Painoa 663g keskiön kans.Mulla taas painoa vähän enemmän 89kg.
XTR on kyllä varma veto jos ei halua kuitua niin kun Shamus sano.Mu KCNC kammet tuntuvat yhtä jäykältä niin miksi ei,hintakin on suht edullinen.
Kuitu on hyvästä, mutta kun tahtoo kammet kolista kiviin liikaa, niin ei viitti tehdä lisää työtä tampereen kaimalle.
Junnuraita
27.10.2009, 13.07
No KCNC:ltä löytyy vaan ja ainoastaan alumiini osia.Hyvin ovat nykyiset maastokammet kestänyt pari vuotta.Ei hirveesti kiveniskuja tullut mut tietysti tekevälle sattuu.
Meikeläisen vuosibudjetissa tämä harrastusrivi on pakon sanelemana aika ohkainen, joten tälläiset edukkaat, mutta muuten näppärät ratkaisut kiinnostavat. Mutta ne eivät kuulu tähän 7.x täpäri-ketjuun. Meikeläisen täpäri kun painaa 12.5 kg. :rolleyes:
Sitten vaan kaikki tänne (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36969), jos siis on painoa enemmän pyörässä ja rajoitteita rahapussissa.
Aki Korpela
27.10.2009, 14.32
Kuitu on hyvästä, mutta kun tahtoo kammet kolista kiviin liikaa, niin ei viitti tehdä lisää työtä tampereen kaimalle.
Itsekin tätä mietin, kun taannoin Claviculan maastokampien ostamista harkitsin. Mutta kun näin jollain ulkomaisella foorumilla kuvan, jossa kyseisiä kuitukampia oli paiskottu ympäri kivikoita huolella ja pitkän aikaa, uskalsin vinguttaa luottokorttia. Eli eipä kolhuiset kuitukammet taida vaatia sen enempää korjaamista kuin metallikammetkaan. Toki on hieman sääli rikkoa kiiltävä lakkapinta, mutta elämäähän se vain on. :)
No sitten... Noirit punaisena...:)
Vai mitkä..ei kuiteskaan Claviculia
Samu Ilonen
27.10.2009, 16.29
Tune voi olla vaihtoehto. Hiukan retrot kuitenkin. Ainakin R3SL:ssä ne ei minusta näytä pahalta, S-Cerveloihin en laittaisi kuitenkaan. Yksi Jussi muinoin ajoi muutaman vuoden XC-kisaa 180mm Tuneilla. Jamppa oli 190cm ja muistaaksseni +80kg. Ne kammet on yhä ehjät....mitään KCNC:ta en lähtisi laittaan siihen sun FS:ään. Ei minusta ole linjassa sun muun pyörän laatuun, ei siinä muutenkaan roiku kiina-kamaa.
p-olkisin
27.10.2009, 17.19
No sitten... Noirit punaisena...:)
Vai mitkä..ei kuiteskaan Claviculia
Entäs Extralite tai FRM?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.