above_forum

Collapse

Entä jos en pidä droppitangosta?

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • latuman
    Jäsen
    • 04/2011
    • 741

Entä jos en pidä droppitangosta?

Haluan avata keskustelua ja kysellä ihmisten mielipiteitä ja kuulla kokemuksia.

Minulla on ollut Kona Jake the Snake cyclo jo vuoden verran. Olen kyllä ihan tykännyt pyörästä muuten, mutta jotkut asiat korpee melko paljon. En totu mitenkään droppitankoon. Ei onnistu!

Ensinnäkin vaihderatkaisu on älyttömän suuripiirteinen. Pienemmälle vaihtaminen vaatii tarkan liikkeen. Vähän liikaa liikettä niin käydään isommalla ja liian vähän niin jäädään jumputtamaan (säädetty on). "Naksaus" joillain vaihteilla riittää vaihtoon, joillain ei. Lapsuuteni sadan markan hybridien nappulavaihteet taas vaihtoivat aina oikeissa säädöissään ollessaan tarkasti ja kohdalleen, kuten myös nykyinen maastopyöräni. Sitten päästään jarrutukseen. Minun pulkannaruissa ei ole voimaa, lukuisten liikkeen säätöjen jälkeenkään, tehdä lukkojarrutusta cantilever -jarruilla. Sen pitäisi kaiken järjen mukaan tapahtua yhdellä sormella ja KEVYESTI, aivan niinkuin maastopyörässäni ja niissä markansaha hybrideissä männä vuosilta, joissa oli ihan tavalliset V-jarrut ja suorat tangot. Tangon geometria ei yksinkertaisesti minulla salli kunnollista otetta jarrukahvoista. Ne ovat aivan liian kaukana ja spacereilla niitä ei riittävän lähelle saa että saadaan aikuisten oikea PURISTUSOTE (tm) Jotta edes jonkinlaista voimaa saisi välittymään, joutuu ne säätämään todella myöhään purevaksi, jolloin taas loppuu liikerata kesken. No. näistä aiheista olen ennenkin täällä tehnyt threadia ja lopputulos on aina "cantit on paskoj".

Tai sitten "en vaan osaa".

Hyväksyn myös tuonkin vaihtoehdon. Mutta. Mitä jos minulla olisi kaikinpuolin katutreenaukseen soveltuva pyörä jossa olisi ihan suora tanko? Moni valmistaja ei tee tämmöisiä ihan noin vaan. Jos kyseessä on "road bike", siinä on dropit, koska sedillä jotka ajelevat säärensäkin on dropit. Ymmärrän että imago kärsii eikä yhteislenkeille ole mitään asiaa, mutta näin saisin jarrut joita ylettää puristamaan ja vaihteet jotka toimii oikein. Onko droppitangoissa joku taianomainen juttu joka puolustaa niiden paikkaa jos haluaa ajaa vaikka 50 tai vaikkapa 100 kilometriä urheilullisesti treenaten, joka ei suoralla tangolla onnistu? Saan sormet puutumaan dropeilla pidin sitten mistä hyvänsä kiinni. Suurimman osan ajasta ajankin suoratankotyyliin ihan stemmin läheltä kiinni pitäen (joo joo hommaa oikeen kokonen pyörä, 1500e kiitos nam). Pyörä lienee mulle liian isokin, mutta kahvoihin ylettymiseen se ei vaikuta.

Mitä minä missaan jos en ole droppitankoherrarotua? Onko edes olemassa katupyöriä joissa on suorat tangot? Onko Onko Trek 7.7 (kuvassa) sellainen?

Nauretaanko minut ulos Tour de Whatevereistä ja pitäisikö minun välittää? Ei oteta kuitenkaan liian vakavasti aihetta. Haluaisin vaan tietää että onko se droppi onli tsois "road bikeen" vai ei.

Ja anteeks nyt taas.
  • Justiina

Droppitankojakin on vaikka mitä erilaisia! Minulla meni ensimmäisenä tanko vaihtoon; hankin hiukan kapeamman ja pienemmällä reachillä olevan compact-tangon (matala droppi), niin pikkukätösetkin yltää paremmin kahvoille - jotka toki nekin on sellaisilla välitilsoilla säädetty mahd. lähelle stongaa että yltää mukavammin jarrutella. Jotenkin epäilisin, että jotain muutakin on (jarruissa) pielessä, eikä kaikki ole droppistongan syytä. Ja tottakai sekin vaikuttaa mukavuuteen ja paljonkin, jos sinulla on liian pitkä runko! Viisaammat jatkakoon

Comment

• lansive
      Palstajyrä
      • 05/2008
      • 4083

Osta suora tanko. Ihmiset ovat erilaisia ja kaikille ei sovi kaikki ratkaisut.
      In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Comment

• devon
        Vakiovieras
        • 05/2013
        • 444

Ainakin Rosella on suoraan maantiepyöriä vastaava fitness-sarja, jossa minun silmääni suurin ero on juuri tuo tanko (ja toki vaihde- ja jarrukahvat vähän pakolla). Osat ja geometria on muuten identtiset. Näiden välillä minunkin pohdinta kulkee...

Comment

• HMK
          Aktiivijäsen
          • 06/2002
          • 2340

Onhan noita suoratankoisia maantierenkailla varustettuja laitteita vähän joka valmistajalla.Mitä noihin ongelmiisi tulee, niin on minulla vaihteet aina toimineet maantiekahvoillakin. Crossarissanikin ovat jotain halpasarjaa tyyliin Deore-vaihtajat ja mitkälie halvat Shimanon kahvat, ja aina vaan toimii kaiken kurassa ryvetyksen jälkeenkin. Maantiepyörän 105 / Ultegra yhdistelmä on sitten toki vielä hieman täsmällisempi. Jarrujen puolesta olen Canteilla ja hyvillä paloilla pärjännyt. Minulle tosin riittää, että pyörän saa pysähtymään jyrkänkin laskun jälkeen risteykseen 20kg retkivarustuksen kanssa vesisateella. Yhden sormen lukkojarrutukselle en keksi käyttöä. Tankoja on erilaisella mitoituksella ja taivutuksilla, niitä voi kokeilla. Tangon asento kannattimessaan ja kahvojen paikka tangolla on todella tärkeää mukavuuden kannalta säätää oikein, ja samaten ajoasennon säätö muutenkin on tarkempaa, kuin suorilla tangoilla. Se vaan on niin, että sitten kun sen käyrän säätää kohdilleen, niin sitten se on hyvä. Itse en ole saanut suoria tankoja toimimaan pitkillä matkoilla ilman puutumisia millään säätämisen määrällä tai minkään muotoisilla kahvoilla. Ja anteeksi taasen pötköön kirjoittaminen, mutta kun sitä rivinvaihtoa ei jostain syystä tule edes shift+enter panalluksella.
          -

Comment

• latuman
            Jäsen
            • 04/2011
            • 741

Onko mielekästä vaihtaa pelkkä tanko cyclocrossiin ja mitä kaikkea siinä käytännössä menisi vaihtoon? Vissiin jarrut nyt ainakin.

Comment

• Antti Salonen
              Aktiivijäsen
              • 07/2002
              • 2050

Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
              Ensinnäkin vaihderatkaisu on älyttömän suuripiirteinen. Pienemmälle vaihtaminen vaatii tarkan liikkeen. Vähän liikaa liikettä niin käydään isommalla ja liian vähän niin jäädään jumputtamaan (säädetty on). "Naksaus" joillain vaihteilla riittää vaihtoon, joillain ei. Lapsuuteni sadan markan hybridien nappulavaihteet taas vaihtoivat aina oikeissa säädöissään ollessaan tarkasti ja kohdalleen, kuten myös nykyinen maastopyöräni.
              Tästä sen verran, että vaihderatkaisu on droppitangon kanssa täysin samanlainen kuin suoralla tangolla, eli vaihtajakahva vetää tai vapauttaa vaijeria vakiomatkan per naksaus. Jos vaihteet eivät toimi kunnolla, ne ovat väärin säädetty tai jotain on rikki.

Maantietangon yksiselitteinen etu on se, että se antaa aivan toisella tavalla käsille ja yläkropalle erilaisia asentoja kuin suora tanko. Normaalissa ajoasennossa käsien tulisi olla kahvoilla, ja siirtämällä kädet alaotteelle tai tangon päälle voi ajoasentoa säätää kumpaan tahansa suuntaan. Tästähän pääsee nauttimaan vain jos pyörä on oikean kokoinen ja tanko ajajan mittojen ja notkeuden kannalta oikeassa paikassa. Uskon ihan vilpittömästi, että tämä on ongelmana jos joku "ei vain pidä droppitangosta", väittäköön potilas mitä väittää.

Cantileverit ovat monesti paskoja ja ikäviä säätää. Niiden tilalle voi vaihtaa halvalla ns. mini-V-jarrut, jotka vastaavat toimintaperiaatteeltaan ja jarrutusteholtaan täysin normaaleja V-jarruja. Cyclocrosspyörissäkin käytetään toki nykyään kasvavissa määrin levyjarruja, mutta niitä varten tarvittaisiin sitten uusi pyörä.
              Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Comment

• latuman
                Jäsen
                • 04/2011
                • 741

Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
                Tästä sen verran, että vaihderatkaisu on droppitangon kanssa täysin samanlainen kuin suoralla tangolla, eli vaihtajakahva vetää tai vapauttaa vaijeria vakiomatkan per naksaus. Jos vaihteet eivät toimi kunnolla, ne ovat väärin säädetty tai jotain on rikki.
                Itselläni ainakin vaijerin "kiristysliike" on huomattavasti pitempi kuin maastopyörän nappivaihteilla. Etuvaihtajan kanssa pitää kurkottaa sormet äärimmilleen että vaihde löytyy ja se vaatii niin paljon voimaa että se pitää usein tehdä kaksi kertaa (kahva naksahtaa kahdesti liikkuakseen isommalle ringille).

En välttämättä ole luovuttanut droppien suhteen, mutta olisi äärimmäisen kiva kokeilla huomattavasti pienempää pyörää (nykynen 56cm runko, olen 176 pitkä 82cm inseamilla), kun 60mm stemmikin jättää tangon aivan liian kauaksi. Onpas siinäkin sitten kannattava "kokeilu" keksiä joku joka ostaa pilkkahintaan vanhan pyörän ja ostaa itse alle kallis kyklo joka ei edes sittenkään välttämättä sovi käyttöön. Ei ole helppoa mun elämä.

Comment

• reappear

Itse olen hieman kahden vaiheilla siitä onko droppitanko itselleni sopiva. Se on kyllä paljon mukavampi, kai... mutta suora tanko oli myös mukava, joskin asentojen vaihtelu on rajoitetumpaa ellei siihen laita jotain lisäkikkareita. En vaan taida itsekään osata kun työmatkat, jotka koostuvat päällystetystä tiestä, menivät 29 maasturilla rivakammin kuin cyclocrossarilla. Tosin saa tuolla 29:llä pistettyä rivakammin joillain kuhmuraisilla kelveillä.

Tässä yksi hauska suoratankoinen edullisemmin kuin tuo Trekin hiilikuitu.

Erikoista ongelmaa kyllä noissa vaihteissa sulla, mutta siihen en osaa korjausehdotuksia ladella.

Comment

• Justiina

Etuvaihtajassa on varmaan se "välinaksu", eli pitää vaihtaa tavallaan kaksi pykälää, ennenkuin ketju vaihtaa eturatasta
                    Itse ajelin ensin liian isolla rungolla. Kalliit oppirahat oli maksettava juu, mutta ei kyllä käynyt mielessäkään yrittää paikata isoa runkoa suoralla tangolla. Minun järkeen ei edes käy, miten se lopulta edes auttaisi? Minun amatöörin korviin kuullostaa kyllä siltä, että vaihteet ja jarrut ei nyt ole kunnolla säädöissä tms. Kyllähän se kahvojen sivuttaisliike on iso joo silloin kun vaihdetaan pari pykälää kerralla, mutta ei edes minusta vaihtaminen tunnu noin vaikealta, vaikka olenkin tosiaan pienikätinen ja lyhytsorminen 155cm sulkapäässä naisihminen. Eli kokeilisit ensin sitä oikean kokoista pyörää, joka on kunnolla kaikinpuolin säädetty.

Ja 6 cm stemmi kuullostaa ääresti lyhyeltä. Minulla on sellainen, mutta olenkin tosiaan kääpiö, isoissa pyörissä se kuullostaa vain.. no.. Aivan liian isolta rungolta.

Comment

• Nufan
                      Aktiivijäsen
                      • 05/2007
                      • 1300

Meillä oli toisessa crossarissa 105 setin etuvaihtajan kanssa jäykkyysongelmaa ja vika löytyi vaihtajan rullasta, joka ei pyörinyt. (tämä on siis runkoon pultattu rulla, mikä muuttaa crossarin ylävedon 105 vaihtajan tarvitsemaksi alavedoksi.
                      Ja se miksi etuvaihtajassa on 2-naksua, ennenkuin vaihde vaihtuu joshtuu siitä, että ensimmäinen naksu on niin sanottu trimmausnaksu, eli siirtää häkkiä vain vähän, että ketju ei siihen hankaa jos takana on pienet rattaat käytössä.

Ja mitään hyväksyntää sun ei tarvitse foorumilta hakea tangon vaihtoon, jos tuntuu, että se on oikea ratkaisu sinulle, niin tanko vaihtoon.
                      Jos taas jarruihin haluat tehoa lisää, niin moni on kokeillut vaihtaa niitä v-jarruiksi.

Comment

• latuman
                        Jäsen
                        • 04/2011
                        • 741

Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
                        Etuvaihtajassa on varmaan se "välinaksu", eli pitää vaihtaa tavallaan kaksi pykälää, ennenkuin ketju vaihtaa eturatasta
                        Itse ajelin ensin liian isolla rungolla. Kalliit oppirahat oli maksettava juu, mutta ei kyllä käynyt mielessäkään yrittää paikata isoa runkoa suoralla tangolla. Minun järkeen ei edes käy, miten se lopulta edes auttaisi? Minun amatöörin korviin kuullostaa kyllä siltä, että vaihteet ja jarrut ei nyt ole kunnolla säädöissä tms. Kyllähän se kahvojen sivuttaisliike on iso joo silloin kun vaihdetaan pari pykälää kerralla, mutta ei edes minusta vaihtaminen tunnu noin vaikealta, vaikka olenkin tosiaan pienikätinen ja lyhytsorminen 155cm sulkapäässä naisihminen. Eli kokeilisit ensin sitä oikean kokoista pyörää, joka on kunnolla kaikinpuolin säädetty.

Ja 6 cm stemmi kuullostaa ääresti lyhyeltä. Minulla on sellainen, mutta olenkin tosiaan kääpiö, isoissa pyörissä se kuullostaa vain.. no.. Aivan liian isolta rungolta.
                        Ehkä se on sitten säädöissä vikaa, mutta jos ne ei siellä liikkeessä sitä saa korjattua niin en kyllä sitten minäkään. Kokeilin seista (ilman kenkiä) rungon päällä ja kyllä pallit osuu vaakaputkeen. Ehkä sekin kertoo liian isosta rungosta.

Comment

• kmw
                          Palstajyrä
                          • 10/2006
                          • 3569

Jos ei droppi tunnu hyvältä niin hän lakkaa kitumasta ja vaihtaa sen sopivampaan. Niin minäkin tein.

"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
                          Anatole France

Comment

• lansive
                            Palstajyrä
                            • 05/2008
                            • 4083

Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
                            Ehkä se on sitten säädöissä vikaa, mutta jos ne ei siellä liikkeessä sitä saa korjattua niin en kyllä sitten minäkään. Kokeilin seista (ilman kenkiä) rungon päällä ja kyllä pallit osuu vaakaputkeen. Ehkä sekin kertoo liian isosta rungosta.
                            Auttaisi jos kertoisit pyörän ja itsesi mitat, niin voidaan esittää arvaus rungon sopivuudesta. Johtuen erilaisista raajojen mittasuhteista ei "pallit vaakaputkessa" kerro yhtään mitään rungon sopivuudesta.
                            In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Comment

• latuman
                              Jäsen
                              • 04/2011
                              • 741

Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
                              Auttaisi jos kertoisit pyörän ja itsesi mitat, niin voidaan esittää arvaus rungon sopivuudesta. Johtuen erilaisista raajojen mittasuhteista ei "pallit vaakaputkessa" kerro yhtään mitään rungon sopivuudesta.
                              82cm inseam, 176cm. Mitähän vielä? Pyörä on 56cm Konan mittojen mukaan. 175mm kammet. Satula on pedaalin ala-asennosta 91cm korkeudella (äskettäin tiputettu 15mm alemmas). Tangon leveys 44cm (aavistuksen liian leveä, 42cm olisi enemmän linjassa hartioiden kanssa). Dropeilta ei oikein taivu ajamaan. Polvet hakkaa mahaa ikävästi. Huput ei oo "tasassa", vaan tankoa käännetty aavistuksen ylöspäin, että ne tulee vähän "vastaan" että ylettää paremmin. Hupuilta ajaessa kädet on lähes lukossa.

Comment

Working...