Valokiila vahtelee eri P7 lampuissa, kapeammassa valaisimessa on yleensä leveämpi keila.
Jos laitat minkä tahansa samanjännitteisen akkupaketin (valaisimesta riippuen3,7-11V) , ei lisäajureita tarvita. Vain Ah lisää paloaikaa.
Tuota kolmatta kysymystä en ymmärrä. Linkkaamasi akut riittävät noin tunnin polttoon täydellä teholla, joten riittänevät sinälläänkin loistavasti.
Mutta älä sotke eri valmistajien lithium akkuja toistensa kanssa, vaan laita valoon joko oma akku, tai rakenna erillinen akusto.
Kiitos vastauksista
Ahaa, että kapeammassa yleensä leveämpi.
Tosta kakkos kysymyksestä olin aika varma, mutta vahvistusta kaipasin ja
kaverikin jo kerkesi saman sanomaan.
No joo huonosti kirjoitin kolmannen kysymyksen ja toi alimmainen
tekstisi on oikeastaan oikea vastaus...
ota tästä nyt selvä, mutta asia selvä![]()
Ajattelin vähän tuunata vanhaa halolamppua. Valon määrä ei ole ongelma vaan akunkesto. Akku on mallia lyijy, enkä sitä viitsi suuremmaksi vaihtaa. Tuumasin että halvinta voisi olla polttimon vaihto nykytekkiin. Nykyinen polttimo on GE:n 20w 15keilalla. Saisikohan tämmöisellä pidettyä valon määrän samana ja lisättyä ajoaikaa. Meinasin tuupata ton suoraan alumiiniputkeen halon paikalle.
Heitetään vielä juttua, jos päädynkin rakentamaan Led -valon pyörään.
Niin saako noihin Seoul P7 -Ledeihin linssejä eli niitä optiikoita ja tietty niiden kiinnikkeitä, mihin linssi kiinnittyy?
Pitääköhän jotain liimaa olla, jolla noi kiinnitetään vai kestääkö ne muuten ledissä?
Jollain ulkomaan sivulla olen nähnyt, että optiikoitten ja kiinnikkeiden kohdalla lukee esim. Cree XL, Seoul, Luxeon...
Vissiin nämä kyseiset optiikat ym. silloin käyvät Seoul P7.
Ja nyt jos rakentaisin, niin ilmeisesti silloin on ostettava myös tälläinen akun ja ledin/ (ledien) väliin.
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1866
Onhan noita kaiketi jossain muuallakin...jotain vastaavia.
Juuri tuollaisella saat parhaiten ajettua P7:aa. Siihen löytyy suoraan heijastimia, joihin voi eteen asentaa linssin, jos oikeen kauheesti haluaa.
Pelkällä linssillä saat lampusta pirun kevyen, toisin kuin kiinnittämällä koko lampun keulaan tai päähän.
Vielä nuo ovat hakusessa. Laitahan privalla vaikka tarjousta tulemaan. Kahta olisin vailla kun tuossa villarissa on pyöreät tuplavalot
DealExtremeen oli tilaus menossa sisään mutta tuttu sähläsi luottokortti maksun. Valitsi väärän maan ja kun yritti vaihtaa sitä finlandiaan niin PayPal ilmoitti että kortti ei enää kelpaakaan..
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Eilen tuli dealextremestä Aurora AK-P7-3. Koirien ulkoilutuksen yhteydessä tehdyn testin perusteella keskellä oleva hotspot on liian voimakas tankovaloon ainakin minun makuun. Keila voisi toimia kypärävalossa.
Muistikuvien mukaan valoa piisasi yhtä paljon kuin omatekoisessa 3* Seoul P4 otsalampussa. Vierekkäin en noita ole vielä testannut.
Olisiko mielipidettä seuraavanlaiseen "viritykseen"
Ostaisi sopivaa alumiiniprofiilia, johon poraisi reijät esimerkiksi näitä linssejä varten: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4584
Linssejä 4-5kpl ja niiden taakse Creen ledejä eri etäisyyksille ja "valopalikkaan" liittimet virtalähteelle. Ledien etäisyyksiä vaihtamalla valokeilan säätäminen olisi mahdollista. Pröö vaaihtoehdolla Ledien etäisyyssäätelyyn voisi rakennella jonkunlaisen ruuvivirityksen, jolla ledien etäisyyttä voisi säädellä valaisimen ulkopuoleltakin.
Carlon linsseillä toleranssit on luokkaa millin osia. Valokeila muuttui heti lähinnä huonompaan suuntaan kun optiikkaa keinutteli.
Toi edellä linkitetty linssi ... mikähän mahta olla tehokkuus eri asetuksilla. Taitaa mennä valoa harakoille reippaasti.
Hammer muokkasi tätä : 03.09.2008 at 14.49 Syy: luettiin puheena olleen linssin speksit .
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Secondary-linssit on tarkoitettu asennettavaksi heijastimen eteen. Jos LED:t on vain jossain linssin takana ilman kunnon heijastinta, aika suuri osa valosta häipyy väärään paikkaan. Creen LED:eillä vähemmän, Seoulin ja Luxeonin LED:eillä enemmän. Jos linssi peittää vaikka 30deg (hatusta vedetty lukema) keilan ja valoa lähtee LED:stä 140deg keilassa, niin se on aika pieni osa valsota joka synnyttää hotspotin ja loput menee hajavaloksi. Hotspotti on sitten niin kirkas, että hajavalolla ei tee mitään. En ole oikeasti kokeillut, tää on spekulaatiota.
Samat ongelmat tulee LED.taskulamppujen kanssa. Niissä on usein joko hotspot ja hajavalo == huonosti tehty design, tai sitten muuten vain kapea keila. Kapea keila voi toimi kypärälampussa, mutta tankovalossa saisi olla aika leveä keila että näkee ajaa mutkaankin. Pystysuunnassa keilan ei tarvitse olla kovin korkea.
Mitäs mieltä askartelijat ovat Duracellin Truebeamista? Iso heijastin ja pieni linssi syvällä heijastimen sisällä, ja zoomi toimii linssiä liikuttamalla. Linkki.
Pahoitteluni, ettei linkin takana ole kovinkaan kummoista infoa itse tuosta zoomauksesta. Jossain kyllä joskus jonkin animaationkin näin, ja ainakin periaate näytti ihan hyvältä. Ei vaan taida Duracell olla kiinnostunut lamppujen myynnistä (lafkan omilta sivuilta koko lamppua ei edes löydy), kun sitä infoa saisi nähtävästi kaivaa esille kissojen ja koirien kanssa.
Tuo Juha_H:n ajatus ei tietysti toimi, jos ainoana valoa ohjaavana osana on se etulinssi. Carlcolla (muistaakseni, vai olikohan se sittenkin joku muu?) oli valikoimissa jokin zoomilinssikin. Käytännössä se toimi niin, että linssi oli kaksiosainen, alempana varsinainen linssi ja ylempänä linssissä kiinni oleva etulevy. Linssien välinen pinta olin kuhmuinen. Päällilinssiä kääntämällä tiukka kuvio saatiin kun alemman osan "kuhmut" ja ylemmän osan "laaksot" olivat kohdakkain, ts. linssien väliin ei jäänyt mitään rakoa. Leveä keila taas seurasi, kun molempien "kuhmut" olivat kohdakkain (ja vastaavasti "laaksojen" väliin jäi ilmatila). Ja sitten tietysti ääretön määrä välimuotoja. Voisin kuvitella että tuollaisella ratkaisulla tehohäviöt olisivat aika messevät, mutta toisaalta, aika paljon sitä häviötä saa helposti aikaiseksi parin euron linsseillä/laseilla/heijastimillakin, ja toisaalta, on sitä ehkä nykyisillä tehomäärillä varaa jo vähän hukatakin..
Mä nyt en kuitenkaan usko kokeilemattaMitä tuota Cree XR-E Q5 datasheettiä katselin, niin aika suuri osa valosta menee linssiin vielä kun LED on linssin halkaisijan etäisyydellä. Linsseillä on taas polttopiste jota lähemmäksi mennessä valo keskittyy yhteen suuntaan, joten huonoin mahdollinen tilanne on valoa kauas halutessa, ja muuten Led lähentyy linssiä. Onneksi linssit on suhteellisen edullisia, joten tilailin kattavan valikoiman lähes kaikkea mahdollista
Tilasin myös ellipsoidilinssin (se sellainen raidallinen linssi). Ainakin isommilla valaisimilla on aika sama millaisella keilalla ellipsoidilinssiä valaisee ja ellipsin leveys riippuu vain linssistä. Eli LED:n voi laittaa suhteellisen lähelle. Kotelon meinasin tehdä Alumiinista ja rakennella sen mahdollisimman pieneksi niin että etuseinä on mahdollisimman laajalti linssien peitossa. Rungon voisi sisältä päällystää vielä kirkkaalla foliolla jolloin sisään jäänyt valo heijastelisi ainakin osittain pihalle jossain vaiheessa.
Tiedossa on kyllä, että noi pinnoittamattomat muovilinssit heijastelee sisäisestikin miten sattuu ja osa valosta varmasti jää valaisimeen, mutta tuleepahan ainakin kokeiltua mihin suuntaan pitäisi lähteä. Hajavalo kun ei ole tässä sovelluksessa mikään kirosana vaan jopa toivottu ominaisuus.
Tuosta Eskon postaamasta Duracell-jutusta selviää, mikä tässä pelkän secondary-linssin käytössä on ongelma. Cree:lle se tosin on pienempi, kuin muilla, mutta on kuitenkin.
LED:ien linssit on ns. kokonaisheijastuslinssejä. Idea on se, että LED:stä ei-toivottuun suuntaan lähtevä valo kokee kokonaisheijastuksen linssin kyljistä ja suuntautuu siitä sitten eteenpäin. Jotta kokonaisheijastus toimisi oikein, tulee LED:n primäärilinssin (==sen LED:n kupu) olla siellä linssin sisällä. Tällöin chippi on hitusen linssin alapuolella/ulkopuolella.
Mitä tulee monen linssin järjestelmiin, niin hattuvakiona on yleisesti käytetty, että jokainen ei-antireflective-pinnoitettu rajapinta hukkaa 10% valotehosta heijastumiin. Yleensä linsseillä on kaksi rajapintaa. Heijastinta käyttäessä haluaisin käyttää myös etulasia. Etulasi estää lian pääsyn LED:n primäärilinssiin. Ja etulasilla on taas omat häviönsä.
Mutta DIY-henkeen kuuluu tietty eksperimentaalinen rakentelu ja siksi erilaisia rakenteita kannattaa kokeilla. Toisaalta, DIY-rakennelmat saavuttavat harvoin kaikkia tavoitteitaan, jos rehellisiä ollaan. Siksi kannattaa aina yrittää ultimate-ratkaisuja, jolloin lievä epäonnistuminen aiheuttaa vain sen, että lopputulos on sitä tavallista tasoa.![]()
Aivan, ite kun tekee niin saa just semmosen ku sattuu tuleen.
Ja aiheeseen. Itellä harkinnassa kypärävaloksi tommosia
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11621 , sähköä jostain ylijäämä lippos-akuista. Varmaan 2S akkupaketti tuleepi. Tai sitten 3s jos laitan kaksi ledimoduulia sarjaan.
Noihin en kummoista mekaniikkaa ajatellut väsätä, odourless pikaliimalla etulasi kiinni, johdot kiinni, ja modulin peräpää dipataan epoksiin että ei imeksi vettä sisäänsä ja piuhatkin pysyy kiinni.
go play chicken with your lactate threshold
Mun Youtube
https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/
Sinänsä tuo linssijuttu oli kyllä periaatteessa ihan hyvä idea, jota ei niin hirveästi ollut tullut ajatelluksi. Tuossa Duracellin lampussa ajatus on aika sama, sillä erotuksella, että siinä heijastin suuntaa loput fotonit.
Mutta toisaalta, Duracell on merkkituote ja lamppua myydään jollain 25 dollarilla. Vastaavanlaisen no-name -lampun saisi varmasti kympillä (jos sellaisia olisi). Osien laatu on luultavasti aika surkea. Joku CPF:ssa oli vissiin ostanut eikä ollut ollut tyytyväinen, linssin epätasaisuudetkin olivat vissiin näkyneet keilassa. Ei ole Duracell tainnut ihan loppuun asti miettiä, miten patenttejaan käyttäisi.
Paremmilla palikoilla voisi olla toimiva konsepti. Lisäisi kyllä taas aika paljon väkertelyfaktoria, mutta toisaalta, johan täällä pähkäiltiin koko heijastimenkin tekemistä itse... Kolmivattisille ei kyllä itse jaksaisi väsätä, mutta ehkä noille tehokkaammille... Niillä ei toisin ihan hirveän tiukkaa keilaa saisi aikaiseksi. Tai saisi, mutta silloin saattaisi yhden hotspotin sijaan näkyäkin neljä spottia.
Mutta mutta, tuohon projektikokeiluun voisi harkita vaikka jotain niistä yksittäin myytävistä linsseistä, joiden DE mainostaa läpäisevän 99% tjsp. valosta. Nuo linkitetyt näyttivät jo kuvissakin aika "karkeapintaisilta". Tietty, on niissä paremmissa sitten vähän enemmän kokoakin.
-> missile
Kannattaa varmistaa, ettei lämmöntuotto muodostu ongelmaksi. Ainakin vähän reippaammin epoksoituna voisi ennustaa ledille lyhyttä käyttöikää. Toisaalta, olisihan siellä myös tällainen...
Asiasta kolmanteen. CPF:lta löytyi mielenkiintoinen kytkentävaihtoehto, jota ajattelin kokeilla. Viestiketjussa kahdella DE:stä saatavalla muutaman euron piirillä ohjataan tehonsäädön kera kolmea P7:aa(!), mutta saman periaatteen pitäisi toimia kolmelle P4:llekin, eikä tarvittaisi kuin yksi piiri. Ja vähän muillekin mahdollisille ledikombinaatioille.
Linkki.
Mitenkään hirveän syvällisesti en ole asiaan ainakaan vielä perehtynyt (ja itse asiassa hoksasin juuri, etten ole ihan kokonaan tuotakaan ketjua vielä lukenut - toisaalta luin aiheesta jostain muusta ketjusta). Mutta juu. Kennojen määrä pitää valita ledien määrän mukaan, ja regulaattori sitten tappaa liian jännitteen pois niin kauan kuin sitä on. Kolmelle ledille kymmenen Ni-MH -kennoa on varmasti aika optimi vaihtoehto.
Kerro vaan jos olen mielestäsi väärässä.
P7 kynnysjännite lienee 3.6V paikkeilla. 3x 3.6V = 10.8V. Jos sitten arvioi, että mainostettu low drop out voltage olisi vaikka 0.2V, niin 11V tarvittaisiin akkujännitteeksi. Ei siinä ainakaan syväpurkaa NiMh-pakettia, jos kennot ovat synkassa. Mielestäni et ole väärässä.
Nyt kun tuo mun valaistuspuoli torpedoitiin, niin otetaan kommentit vielä virransyöttöön
Ajattelin hoitaa virran 6 kappaleella TrustFire 18650 litiumkennoja. Ongelma muodostuu siitä, että kennoja ei pysty lataamaan sarjassa ilman balansointielektroniikkaa ja ilman sarjakytkentää jännitteet ei taas riitä Led-driverille. Haluan kuitenkin akut yhteen pakettiin, jonka voi tarranauhalla kiinnittää vaakaputkeen ja liittää kiinteästi asennettuun valaisimeen (valaisin ruuvikiinnityksellä haarukan lokarireikään).
Homma meinasi mennä siis vaikeaksi kunnen keksin ainakin maalaisjärjellä toimivan ratkaisun. Jaan akkupaketin sähköisesti kahteen kolmekennoiseen akkupakettiin (kennot paketissa rinnan) ja johdotan paketit nelinapaiseen liittimeen. Laturiin laitan liittimen joka on johdotettu niin , että akkupaketit ovat rinnan. Tällöin kaikki kuusi kennoa on rinnankytkettyinä, joten lataamisen kanssa ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Valaisimen liittimen kytken taas niin, että akkupaketit tulevat sarjaan, jolloin saan LED-driveriin riittävät jännitteet (7,4V).
Keksiikö joku tuleeko kytkennästä ongelmia?
Jos akut on epäbalanssissa, on niiden purkujännite eri. Tämä jännite-ero pyrkii poistumaan, kun kytket paketit kokonaan sarjaan. Jos laitat laturiin 1ohm vastukset sarjaan kummallekin akkupaketille erikseen, tasausvirta pienenee sellaiselle tasolle, ettei kennot vaurioidu. Toinen vaihtoehto on tehdä yksinkertainen balanceri, eli pelkkä vastus plus-napojen väliin ja maat yhteen. Tällöinkin kennojen jännitteet tasoittuu ja sitten kun jännite-ero on poistunut, laturi kiinni.
Jos nuo kennot on suojattuja, suoja katkaiseen ilman tätä vastustasausta.
Niin ja se sinun linssi-systeemisi paranee oleelliseti jo pelkästään sillä, että kannibalisoit jonkun vanhan taskulampun heijastimen sinne LED:n ja linssin väliin.
Kai nuo kennot on suojattuja, kun niitä kuitenkin mainostetaan Protected-maininnalla, mutta onko vastuksesta mitään haittaa, eli onko kennojen sisäinen resistanssi niin iso, että vastuksella ei ole vaikutusta latausjännitteeseen?
Piirtelin pikaseen "kytkentäkaavionkin" asiasta:
Akkupaketti
Näköjään olit ymmärtänyt pointin.
Vastusten vaikutus lataukseen riippuu vähän laturista. Yleensä LiPo-akkuja ladataan, kunnes määritelty kynnysjännite (4.15V - 4.3V kennosta ja lataajan rohkeudesta riippuen) saavutetaan. Latausvirta pienenee kennon täyttyessä, kunnes hyytyy kokonaan. Siinä vaiheessa, kun latausvirta hyytyy, ei vastusten yli ole enään merkittävää jännitettä. Jos siis laturin tunaa tuonne uskalluksen ylärajalle (4.25V), ei vastuksista ole suurta harmia.
Vastusten sopiva arvo saattaa olla myös pienempi, kuin 1ohm. Jännite-erothan ei todennäköisesti ole, kuin kymmenesosavoltteja korkeintaan. Vastukset voi mitoittaa MaxJänniteEro/(2*MaxVirta)=Resistanssi. Vastuksia on siis kaksi. Ongelma on tietää maxjännite-ero. MaxVirta lienee ilmoitettu kennojen datassa. Laskennassa MaxVirrasta kannattanee vähentää joku hattuvakio.
Itselleni riittää ihan se kolme P4:ää, joiden jännite täydellä teholla on kai pikkuisen korkeampi, 3,7V. Mutta oman käsitykseni mukaan kun jännite putoaa "liian alas", piiri vain siirtyy "direct drive" -syöttöön. Valo ei sammu vaan alkaa hiipua, mikä on oikeastaan vain hyvä merkki siitä, että akulle on aika näyttää pian laturia.
Se säätöpiiri olisi kai tämä.
Mutta jos joku täällä rakentaa otsalampun kolmesta p7:sta ja ottaa niistä täyden tehon irti, haluan kyllä nähdä tulokset ja testikuvat.
-> Juha
Seoulin sivuilla näytti olevan kahta erilaista P4:ää. Toiselle annettu valon säteilykulma oli 120 astetta ja toiselle 72. Tosin niiden kapeampien speksitiedostotkin olisivat kaivanneet jotain korealaista fonttipakettia avautuakseen, joten saatavuus voi olla vähän heikompaa.
Tänään tilasin kaverini kautta kolme 10W LEDiä (400 lm) ja niille muutaman erilaisen heijastin/linssi paketin. Vielä pitäisi hommata vakiovirtakytkentä ja sitten pääseekin rakentelemaan.
Paljon hyviä vinkkejä tässä ketjussa. Pitää pistää infoa kun on tarkemmat tiedot saatavilla.
Voiko ledien virtalähteenä käyttää lyijyhyytelöakkua? Varastossa olisi akkuja (6v ja 12 v) sekä älykäs laturi valmiina aikaisemmista halogeeniharjoitelmista.
Mitään en sähköistä ymmärrä, joten asiallisia vastauksia kiitos.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Aikaisemmin tässäkin ketjussa näkynyt HammerLabs citylight lamppu käyttää juurikin lyijyhyytelö akkua. Kaikki tarvittava tieto löytyy tästä topiikista.
Tarttee kohta ruveta keräämään sellasta referenssi asennukset palstaa. Sen verran tullut pituutta tähänkin ketjuun ..
http://www.codershouse.com/pictures/citylight/
Tossa kuva kertomus aiheesta ..
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Oikein sarjatyötä! Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Kirjanmerkit