ElectrobikeGarminGiant
Sivu 5 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 272

Aihe: Vanhemmat maantiepyörät, osa2

  1. #121
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti

    j.k. Hieman arveluttaa nykyinen into muunnella wanhoja teräsrunkoisia maantiepyöriä "sinkuloiksi" tms. Niistä kun saisi "pienellä laitolla" vallan mainioita "offseason" ajokkeja - etenkin jos haarukoissa on tilaa lokasuojille. Käytetty teräspyörä ei maksaakaan paljon; perinnetietoisen vaihtoehto cc-pyörälle...!?!

    Niin tuo sinkulavillitys tuhoaa ikävästi vanhoja historiallisia teräspyöriä. Olisi paljon kivempi nähdä ko. fillarit kunnostettuna entiseen kuntoon ja ajossa vielä vuosienkin päästä. Onhan ne ihan kivoja onseason ajossakin...

    nimim. Crescent 92318:sen ehjännyt & KK:n osien kerääminen hyvässä vauhdissa.
    Suomen suomalainen

  2. #122
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti

    j.k. Hieman arveluttaa nykyinen into muunnella wanhoja teräsrunkoisia maantiepyöriä "sinkuloiksi" tms. Niistä kun saisi "pienellä laitolla" vallan mainioita "offseason" ajokkeja - etenkin jos haarukoissa on tilaa lokasuojille. Käytetty teräspyörä ei maksaakaan paljon; perinnetietoisen vaihtoehto cc-pyörälle...!?!


    [/SIZE]
    Onhan se toki noin. Hyväkuntoinen maantiepyörä ansaitsee sellaisenaan paikkansa aktiiviajokkina.

    Tämän oman sinkulaprojektini kanssa en kuitenkaan tunne tältä osin pistoa sydämessäni, päinvastoin. Pösön raato teki jo matkaa romuttamoon, kun entinen omistaja oli nähtävästi nostanut kädet pystyyn. Työmatkasinkulana se pysyy aktiivikäytössä ja pääsee viettämään ansaittuja eläkepäiviä.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  3. #123
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    53
    Nyt meni kyllä nuppi sekaisin! Selailin Retro Peugeotin sivua http://home.wanadoo.nl/peugeotshow/, josta aiemmin olin todennut kilpapyöräni olevan PXN 10. Nyt kun silmäilin sivua uudelleen, niin se voisi olla myös PY 10 S tai jopa PY 10 CP vuodelta 1979 (mikä sopisi aikas hienosti omaan ikään). Täytyy etsiä runkonumero ja yrittää päätellä siitä jotain.

    Osaisiko joku auttaa tämän toivottavasti tulevan retkipyörän iän määrityksessä? Rungosta löytyy keskiön pohjasta "paperilapun" näköinen lätkä, jossa on seuraavat tiedot; 2129906, PH 41(tai 51), 60. Sen verran sain selville, että http://www.retropeugeot.com/ sivun mukaan numerosarjan 2129906 seitsemän numeroa viittaisivat seitkytlukuun ja alun kakkonen vuoteen 1972.
    (If the number has six digits the frame was made in the 1960s, seven digits in the 1970s. Sometimes, the first digit indicates the year within each decade that the frame was made. For example, 1940481 and 2400884 represent 1971 and 1972, respectively.)
    Googlettamalla en saanut mitään irti mallilla PH 41 tai 51.

    Jari
    Yleispyörä;
    Crescent (1987)
    Maastoon;
    Nishiki Reno (1997)
    Felt 760 (2016)
    Työmatkoille ja lenkeille;
    Focus Arriba (2012)

  4. #124
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.662
    Wanhemman (70-luvun) ja uudemmat (80-luvun- ) Peugeotit tunnistaa helposti siitä, että wanhemmissa takajarrun vaijeri on kiinnitetty irrallisilla metallisilla "klemmareilla" (3 kpl) yläputkeen, mutta uudemmissa (ainakin 1981- jälkeen tehdyissä) vaijeri kulkee runkoon juotettujen korvakkeiden kautta.

    1970-luvun malleissa runkojen teippaukset ovat myös erilaisia. Esim. 1978-malleissa runkoputkia suorassa kulmassa kiertävät ralliruudut/ kapeat värinauhat (Ranskan lipun/maailmanmestarin).

    1980-luvun alun malleissa ralliruutu on ns. häivytetty toisesta päästä, ja värinauhat ovat leventyneet (punaista/oranssia/keltaista) ja ne on käännetty vinoon.

    j.k. Btw: Maastofillaristit kuuluvat etsivän edullisia maantiepyöriä; tässä yksi ehdokas, joka sopii hyvin myös retkeilykäyttöön & sadekelille.
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 18.07.2008 at 13.20
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  5. #125
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Onhan se toki noin. Hyväkuntoinen maantiepyörä ansaitsee sellaisenaan paikkansa aktiiviajokkina.

    Tämän oman sinkulaprojektini kanssa en kuitenkaan tunne tältä osin pistoa sydämessäni, päinvastoin. Pösön raato teki jo matkaa romuttamoon, kun entinen omistaja oli nähtävästi nostanut kädet pystyyn. Työmatkasinkulana se pysyy aktiivikäytössä ja pääsee viettämään ansaittuja eläkepäiviä.

    Sepä se. Mitään arvokkaimpia hyväkuntoisia Colnagoja tai muitakaan legendoja ei pidä mennä sinkuloimaan, mutta kun noista halvemmista "harjoituspyöristä" moni on siinä kunnossa, ettei niillä sellaisenaan mitään tee, ja kunnostaminen on kustannusten tai osien saatavuuden takia joko mahdotonta tai ainakin järjetöntä.

    Niiden runkojen käyttöä voi hyvin jatkaa sinkulana, ja off-season ajokkina sinkula on jopa käytännöllisempikin.
    -

  6. #126
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    53
    Kävin pyörittelemässä tuota kilpuria ja keskiön alta löytyi maininta BL 9460; saako tuosta numerosta joku jotain irti??

    Näin loma- aikaan joutuu hieman seuraamaan ketä on kotona ja ketä ei--> yksi mahdollisuus enää ilmoittautua omistajaksi, projektin saanti lähellä..
    Yleispyörä;
    Crescent (1987)
    Maastoon;
    Nishiki Reno (1997)
    Felt 760 (2016)
    Työmatkoille ja lenkeille;
    Focus Arriba (2012)

  7. #127
    Pyöräprojekti* Guest

    Vihainen

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Kaikkein hauskinta asiassa on, että Shimanon 10-pakkaan tuo "vanha+uusi Campa"-yhdistelmä näyttäisi sopivan melkein täydellisesti (3,95 mm)!
    No jaa, nyt on sitten pakka vaihdettu 10-pykäläiseksi. Mutta ei olennaista parannusta, vaihtaja hyppii edelleen pari pykälää kerrallaan joillain rattailla. Käsin vaijerista kokeillen jokainen ratas kyllä menee paikalleen, eikä vaijerissa ei tunnu kiskomalla mitään pykällyksiä. Nyt on kyllä vitsit vähissä!

  8. #128
    Pyöräprojekti* Guest

    Lisäpäivitystä?

    Tällaisia päivityskohteita on ollut mielessä. Kommentit ja vinkit tervetulleita.

    Jarrujen uusiminen. Nykyiset ns. monoplanar-jarrut ovat kauniit, mutta eivät hirveän tehokkaat, kahvaa saa vääntää aika voimalla. Ajan pääosin kahvojen päältä, joten voisivat toimia kevyemminkin. Uudet jarrut lienevät tehokkaampia. Ainut tietämäni haaste on jarrujen kiinnityspulttien yhteensopivuus, siinä voi joutua tekemään luovia ratkaisuja.

    Tangon vaihtaminen ergonomisempaan malliin. Tämä nykyinen on perinteistä mallia, ja minusta alaote on aika epämukava, ei vain istu käteen kun joutuu pitämään "kurvista" kiinni. ErgoPower-kahvojakin oli hieman hankala asetella, ilmeisesti ne eivät ihan täydellisesti sovi tällaiselle tangolle. Tarvittaessa myös stemmin vaihto, jos nykyinen ei sovi yhteen uuden tangon kanssa. Ilmeisesti tilalle tulisi a-head-stemmi ja adapteri kiilakiinnitykselle.

    Kampisetin ja etuvaihtajan uusinta. Nykyinen etuvaihtaja toimii tosi kankeasti isommalle siirtäessä, vipua saa pumpata monta kertaa oikein voimalla -> hidasta. Pienemmälle kyllä siirtyy hyvin. Nykyinen vaihtaja ei myöskään siirry tarpeeksi lähelle isomman eli 47-piikkisen rattaan päälle, väliä jää noin sentti. Rungon korvakkeen säätövara yksinkertaisesti loppuu kesken. Täytyy yrittää selvittää, onko uusissa vaihtajissa enemmän korkeussäätövaraa vai täytyykö hankkia pannallinen versio. Vaihtajan uusiminen tarkoittanee myös kampien vaihtoa, vanhat 8-systeemin eturattaat eivät varmaankaan sovi uudelle vaihtajalle.

    Takavaihtajan uusinta. En tiedä missä määrin nykyiset takavaihtajan hyppimisongelmat ovat vaihtajasta kiinni, mutta ajattelin kuitenkin yrittää. Uusi Velocen vaihtaja ja Shiftmate Shimanon pakan vuoksi. Shiftmaten ansiosta kaapelin reitityskin muuttuu sulavamman näköiseksi.

    Näiden jälkeen olisin käyttänyt pyörän päivitykseen noin 600 euroa. On se iso raha, mutta olisipa melkein kaikki toiminnallisuus toisaalta uusittu modernille tasolle ja vanha, hieno runko edelleen aktiivisessa käytössä ilman toiminnallisia harmeja. Vanhat osat toki säästän, jos tästä joku joskus haluaisi entisöintiprojektin. Itse mielummin päivitän, jotta samalla säästyisin uuden pyörän ostamisen kiusaukselta

  9. #129
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jari79 Katso viesti
    Nyt meni kyllä nuppi sekaisin! Selailin Retro Peugeotin sivua http://home.wanadoo.nl/peugeotshow/, josta aiemmin olin todennut kilpapyöräni olevan PXN 10. Nyt kun silmäilin sivua uudelleen, niin se voisi olla myös PY 10 S tai jopa PY 10 CP vuodelta 1979 (mikä sopisi aikas hienosti omaan ikään). Täytyy etsiä runkonumero ja yrittää päätellä siitä jotain.

    Osaisiko joku auttaa tämän toivottavasti tulevan retkipyörän iän määrityksessä? Rungosta löytyy keskiön pohjasta "paperilapun" näköinen lätkä, jossa on seuraavat tiedot; 2129906, PH 41(tai 51), 60. Sen verran sain selville, että http://www.retropeugeot.com/ sivun mukaan numerosarjan 2129906 seitsemän numeroa viittaisivat seitkytlukuun ja alun kakkonen vuoteen 1972.
    (If the number has six digits the frame was made in the 1960s, seven digits in the 1970s. Sometimes, the first digit indicates the year within each decade that the frame was made. For example, 1940481 and 2400884 represent 1971 and 1972, respectively.)
    Googlettamalla en saanut mitään irti mallilla PH 41 tai 51.

    Jari
    Mullakin on vanha Pösö odottamassa parempia aikoja. Tyyppi on PBN 10, mutta en ole sen tarkkaa vuosimallia saanut tuosta sivustosta selvitettyä tyypin enkä runkonumeron perusteella. 70/80-luvun vaihteen pyörä se pitäisi olla. 12-vaihdetta löytyy. Vielä on alkuperäinen sininen maali tallella. Töitä olisi reilusti jos meinaisi hienoksi rakentaa. Onpa sillä tullut joskus muutamia tuhansia itsekin ajettua.

  10. #130
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.662
    PBN 10 näkyy tulleen mallistoon (Suomessa myytyyn) 1983. Runkona Peugeot 103; jarruina Weinmann 500; avorenkaat - toisin sanoen velon on ns. harjoituskilpapyörä. Laitapa lokasuojat - jos mahtuu - ja saat Pösöstä hyvän kakkospyörän sateisemmille lenkeille

    j.k. Btw: Samana vuonna mallistoon tuli "tulevaisuuden kilpa-ajajille" Peugeot PY 10 FC; "erikoiskilpapyörä", jossa oli "ensimmäisenä Suomessa" hiilikuiturunko Pyörän painoksi ilmoitettiin 8,7 kg. - Liekö kuinka moni tätä hankkinut/tilannut...
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 25.07.2008 at 13.23
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  11. #131
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348

    Pösön tunnistus etenee: PX-8

    Sinkulaprojektini aihion tunnistus otti pienen askeleen eteenpäin. Ohjainlaakeri oli jäykkä, joten purin, pesin ja rasvasin sen uudestaan. Etuhaarukan sisäputkesta löytyi tarra, jossa on mallimerkintä PX-8. Runko on musta ja yläputkessa lukee "Sport". Satulaputkessa on mustavalkoruudullista "ralliraitaa".
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  12. #132
    arctic biker Guest

    Maverick Racing RSX

    Enpä olekaan tätä osiota muistanut joten pannaanpa kuva lemmikistäni tännekin:
    Logo


    ja koko pyörä

    Satula vaihtui, ynnä keskiön kiristin sekä pykineen takarenkaan tilalle uusi.
    Ja baanalle! Toki mieluusti tietoa vehkeestä otan vastaa...

  13. #133
    Pyöräprojekti* Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Tällaisia päivityskohteita on ollut mielessä. Kommentit ja vinkit tervetulleita.
    Tallennetaan nyt miten homma eteni, jos vaikka jollakulla muulla on samanlaisia operaatioita käsillä.
    Jarrujen uusiminen. Nykyiset ns. monoplanar-jarrut ovat kauniit, mutta eivät hirveän tehokkaat, kahvaa saa vääntää aika voimalla. Ajan pääosin kahvojen päältä, joten voisivat toimia kevyemminkin. Uudet jarrut lienevät tehokkaampia. Ainut tietämäni haaste on jarrujen kiinnityspulttien yhteensopivuus, siinä voi joutua tekemään luovia ratkaisuja.
    Uudet Veloce-jarrut asennettu. Kiinnityspulttisysteemi olikin vanhassa rungossani tätä modernia mallia. Tehon lisäys ei ole järisyttävä, mutta havaittavissa. Varmasti teho edelleen paranee, kun palat hieman kuluvat.
    Tangon vaihtaminen ergonomisempaan malliin. Tämä nykyinen on perinteistä mallia, ja minusta alaote on aika epämukava, ei vain istu käteen kun joutuu pitämään "kurvista" kiinni. ErgoPower-kahvojakin oli hieman hankala asetella, ilmeisesti ne eivät ihan täydellisesti sovi tällaiselle tangolle. Tarvittaessa myös stemmin vaihto, jos nykyinen ei sovi yhteen uuden tangon kanssa. Ilmeisesti tilalle tulisi a-head-stemmi ja adapteri kiilakiinnitykselle.
    Kallistin tankoa kuskiin päin, totesin asennon parantuneen ja päätin olla tekemättä muita muutoksia. Ajan kuitenkin 95% ajasta yläotteelta ja tangon vaihto ei tuottaisi siihen asentoon olennaisia muutoksia. Sitä paitsi, nykyajan stemmit ovat tosi rumia
    Kampisetin ja etuvaihtajan uusinta. Nykyinen etuvaihtaja toimii tosi kankeasti isommalle siirtäessä, vipua saa pumpata monta kertaa oikein voimalla -> hidasta. Pienemmälle kyllä siirtyy hyvin. Nykyinen vaihtaja ei myöskään siirry tarpeeksi lähelle isomman eli 47-piikkisen rattaan päälle, väliä jää noin sentti. Rungon korvakkeen säätövara yksinkertaisesti loppuu kesken. Täytyy yrittää selvittää, onko uusissa vaihtajissa enemmän korkeussäätövaraa vai täytyykö hankkia pannallinen versio. Vaihtajan uusiminen tarkoittanee myös kampien vaihtoa, vanhat 8-systeemin eturattaat eivät varmaankaan sovi uudelle vaihtajalle.
    Uusin etuvaihtajan, mutta en kampisettiä. Luetun perusteella uusissa rattaissa on niitä ramppeja ja nastoja siksi, että rattaiden väliset kokoerot ovat suuria, muuta eroahan niissä ei juuri liene näihin vanhoihin. Minulla kokoero taas on vain 8 hammasta. KMC:n 10-ketju ei tunnu mahtuvan rattaiden väliin - hyvä juttu, ei siis haittaa vaikka rattaat ovat sen 0,4 milliä kauempana toisistaan kuin uusissa seteissä. Vaihtajan testaus vielä tekemättä, koska myyjäliike jätti asennuspultin lähettämättä...
    Takavaihtajan uusinta. En tiedä missä määrin nykyiset takavaihtajan hyppimisongelmat ovat vaihtajasta kiinni, mutta ajattelin kuitenkin yrittää. Uusi Velocen vaihtaja ja Shiftmate Shimanon pakan vuoksi. Shiftmaten ansiosta kaapelin reitityskin muuttuu sulavamman näköiseksi.
    Vaihdettu uusi Veloce-vaihtaja ja lisätty Shiftmate. Parannus entiseen on huikea! Vaihtaminen on todella kevyttä ja täsmällistä aiempaan verrattuna, samoilla vaijereilla. En tiedä tarkalleen mikä eron aiheuttaa, mutta tulos on loistava. Shiftmate on hieno vempele kaikille Shimano-Campa-yhteensopivuuksien kanssa painiskeleville.
    Näiden jälkeen olisin käyttänyt pyörän päivitykseen noin 600 euroa.
    Meniköhän siihen kaikkiaan joku 400 euroa, ja pyörä on hieman korkeaa painoa lukuunottamatta toiminnaltaan modernilla tasolla. Yritän teeskennellä, että kromatut muhvit kompensoivat painoeron.

  14. #134
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräprojekti* Katso viesti
    Yritän teeskennellä, että kromatut muhvit kompensoivat painoeron.
    Ääh, ei mitään teeskentelyä. Kromimuhvithan on sairaan hienot jos vaikka vertaa näihin nykyajan pahvirunkoihin .
    Suomen suomalainen

  15. #135
    Pyöräprojekti* Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Ääh, ei mitään teeskentelyä. Kromimuhvithan on sairaan hienot jos vaikka vertaa näihin nykyajan pahvirunkoihin .
    No kyllä, erityisesti verrattuna alumiinin hitsaussaumoihin

  16. #136
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    254

    Crescent 316 vm.-90

    Mulla on Crescentin 316 Fashion Line ja siinä on alkuperäinen, 13-24, takapakka, ja edessä myös alkuperäiset rattaat. Olen sillä ihan hyvin pärjännyt muuten, mutta kesällä tehtiin pitempi reissu, Turusta Inkoon kautta Espooseen ja sieltä edelleen Hämeenlinnaan, ja huomasin välityksen olevan tuollaiseen reissuun liian raskas. Muuten meni ihan kivasti, mutta ylämäet olivat todella raskaita. Kaveri polki aina heittämällä ohi.
    Muutenkin tulee harvemmin aivan raskaimpia välityksiä käytettyä.
    Onko hyviä ehdotuksia rattaiden vaihtoa ajatellen, kun haluaisin kuitenkin säilyttää pyörän mahdollisimman autentisena?
    Eli hiukan kevyempää välitystä kaipaisin.

  17. #137
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Pakaksi voisi ajatella 13-28 tai jopa 13-32.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  18. #138
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    254
    Piti vielä lisätä että tuo pakka on 6 lehtinen ja jos en ole kauhean väärin ymmärtänyt, on nykyisissä pakoissa enemmän lehtiä
    Eli jos vaihdan useampi lehtiseen, pitää ilmeisesti vaihtaa myös vaihtaja. Tosin tuon nykyisen vaihtajan saa portaattomaksi ja säädöillähän vaihtajan saa tulemaan ulommas.
    On muuten kätevä tuo pykälätön vaihtaja, keksin sen vasta tänä vuonna vaikka pyörä on mulla ollut jo 5-6 vuotta. Vaihtaja alkoi tökkimään ja olisi tarvinnut säätöä mutta pääsin paljon helpommalla kun napsaisin vivusta pykällyksen pois päältä

  19. #139
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Onhan niitä, nyt jopa yhteentoista lehteen asti.

    Onkohan tuossa Cressussa kasetti vai kierrepakka? Tämä tieto avittaa kummasti.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  20. #140
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    254
    Onkohan tuossa Cressussa kasetti vai kierrepakka? Tämä tieto avittaa kummasti.
    Nyt tuli niin paha kysymys, että en osaa vastata. Jos joku viisaampi osaa niin hyvä. Cykelhobbyn taulukkokaan ei kerro tuota.
    Miten ne erottaa toisistaan ja pystyykö sen erottamaan ilman purkamista?
    En ole nimittäin koskaan irrottanut pakkaa mistään pyörästä, kaikkea muuta on kyllä tullut purettua.
    Maailmassa on kaksi ääretöntä asiaa, avaruus ja ihmisten typeryys-ensimmäisestä ei olla ihan varmoja (A.Einstein)

  21. #141
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frank Katso viesti
    Nyt tuli niin paha kysymys, että en osaa vastata. Jos joku viisaampi osaa niin hyvä. Cykelhobbyn taulukkokaan ei kerro tuota.
    http://www.cykelhobby.com/fashion.htm sivun alimmaisen kuvan maininnan osasarja Shimano Exage 250.

    Ja tuolta löytyvien:

    http://www.fa-technik.adfc.de/Herste...himano/FH.html

    Shimano Exage kuvausten perusteella voisi epäillä, että se on kasettipakka. 1988 on Exage sport sarjassa ollut kasettipakka niin voisi sen olevan myös myöhemmissä malleissa. Shimano siirtyi aika aikaisin totaalisesti kasettisysteemiin.

    Jos fillarissa ei ole Shimanon navat niin silloin siinä voi olla kierrepakka.

    Tuon sivun ylimmästä kuvasta voin katsoa kierrepakan (vasemmalla) ja kasettipakan (oikealla) eroa. Kuvassa myös vastaavat navat: http://www.sheldonbrown.com/k7.html

    Jos siinä on kasettipakka se on melko varmasti niin vanha, että se on kasassa ruuveilla. Joten pakkaan voi vaihtaa yksittäisiä rattaita ja saat sopivat välitykset. Tuo ei muuta pyörän alkuperäistä kokoonpanoa koska pakkaan on tarkoituskin vaihtaa uusia rattaita kun entiset kuluu. Rattaita löytyy vielä hyvällä tuurilla vanhoista fillariliikkeistä.

    Tuollaisen kasettipakan irroittamiseen navasta tarvitset kaksi ketjuruoskaa. Pakka on kiinni navassa päällimmäisellä rattaalla.
    Suomen suomalainen

  22. #142
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frank Katso viesti
    Onko hyviä ehdotuksia rattaiden vaihtoa ajatellen, kun haluaisin kuitenkin säilyttää pyörän mahdollisimman autentisena?
    Eli hiukan kevyempää välitystä kaipaisin.
    Eturattaiden vaihtaminen pienempiin on myös yksi vaihtoehto. Etsimällä saman sarjan tai ainakin Shimanon eturattaitakin voi löytyä ja silloinkin fillari säilyy melko pitkälti alkuperäisenä.
    Suomen suomalainen

  23. #143
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    254
    Kiitokset yedille linkeistä, noista selvisi paljon asioita.

    Kyllä tossa 316:ssa on kasettipakka. Onneksi ei ole enää pitkiä reissuja tulossa joten pärjään vanhoilla osilla loppusyksyn lenkit. On muutenkin talvella tarkoitus purkaa pyörä osiin ja tarkastaa läpikotaisin joten vaihdetaan rattaat samalla ensi kautta ajatellen.

    Sen verran vielä kysymystä, että saako jarrukahvojen, onko ne nyt sitten leputtimet ne kumit siinä päällä, jostain ja onko ne hankala vaihtaa? Ovat meinaan sen verran kuluneet että tulee raudat jo esiin ja painavat ilkeästi käsiin.
    Maailmassa on kaksi ääretöntä asiaa, avaruus ja ihmisten typeryys-ensimmäisestä ei olla ihan varmoja (A.Einstein)

  24. #144
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frank Katso viesti
    Sen verran vielä kysymystä, että saako jarrukahvojen, onko ne nyt sitten leputtimet ne kumit siinä päällä, jostain ja onko ne hankala vaihtaa? Ovat meinaan sen verran kuluneet että tulee raudat jo esiin ja painavat ilkeästi käsiin.
    Teoriassa ne ovat vaihdettavissa, eikä ole kauhean vaikea vaihtaa. Mutta niiden löytäminen nykypäivänä on pirun vaikeaa. Varsinkin jos meinaat löytää juuri samanlaiset. Vanhoista liikkeistä noita voi löytyä jos ei samoja niin toisen merkkiset tai kahvojen kanssa.

    Teillä siellä Turusa on niitä muutamia vanhempia liikkeitä jotka ovat toimineet tuon fillarin myyntiaikoihin. Käy niistä kyselemässä noita eri osia. Monista vanhiosta liikkeistä löytyy vanhaa varastoa kun osaa kysellä. Myyjäksi, kun vielä löytää heebon joka on ollut liikkeessa vuosikymmeniä niin monesti tekee aika yllättäviä löytöjä.
    Suomen suomalainen

  25. #145
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Vanhoja osia voi kysyä myös Pyörätohtorilta
    A Gentleman will walk but never run

  26. #146
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    1.751
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frank Katso viesti
    Kiitokset yedille linkeistä, noista selvisi paljon asioita.

    Kyllä tossa 316:ssa on kasettipakka. Onneksi ei ole enää pitkiä reissuja tulossa joten pärjään vanhoilla osilla loppusyksyn lenkit. On muutenkin talvella tarkoitus purkaa pyörä osiin ja tarkastaa läpikotaisin joten vaihdetaan rattaat samalla ensi kautta ajatellen.

    Sen verran vielä kysymystä, että saako jarrukahvojen, onko ne nyt sitten leputtimet ne kumit siinä päällä, jostain ja onko ne hankala vaihtaa? Ovat meinaan sen verran kuluneet että tulee raudat jo esiin ja painavat ilkeästi käsiin.
    Mulla on pari Exagekahvaa missä ihan siedettävän kuntoiset kumit mutta yhdestä kahvasta se muovireunus on mennyt rikki/puuttuu.
    Jos sun pyörässä on Exage keskiö siihen saa 38 hampaisen pienemmän eturattaan 130 mm pulttisäteellä, jos nyt vaan löytää sellaisen. Sugino-merkkisiä sellaisia löytyi joskus. Noissa 316 pyörissä oli ensiasennuksena sellaiset 50/40 hampaiset teräksiset ovaalit Bio-pace eturattaat.

  27. #147
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.958
    Ostinpa vanhan Nishikin kitkavivuilla ja 6-pakalla.

    Voiko taakse heittää 10-pakalla varustetun kiekon ja käyttää sitä kitkavivun kanssa? Riittääkö vanhan Suntour-vaihtajan liikerata pakan laidasta laitaan?

  28. #148
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    10-pakka ei ole ihan hirveästi leveää 6-pakkaa leveämpi, yleensä varmaan liikerata kyllä riittää. Toisaalta paljon tiheämmässä olevien rattaiden kanssa kitkavipujen käyttö on paljon tarkempaa puuhaa kuin silloin aikanaan. Mutta ehkä siihenkin ajan mittaan onnistuu saamaan paremman tuntuman, omat hätävarakokeiluni ovat olleet aika lyhytaikaisia.

  29. #149
    80-luvun Peugeot Mont Blanc myynnissä 150 eurolla huuto.netissä: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=86941862
    Eivät ole enää ihan ilmaisia nämä vanhat ajopelit, varsinkaan hyväkuntoiset. Tuo on jonkun vantaalaisen liikkeen ilmoitus.

  30. #150
    Liittynyt
    03/2004
    Paikkakunta
    Hesa
    Viestit
    873

    Rovion reunalta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti
    j.k. Hieman arveluttaa nykyinen into muunnella wanhoja teräsrunkoisia maantiepyöriä "sinkuloiksi" tms. Niistä kun saisi "pienellä laitolla" vallan mainioita "offseason" ajokkeja - etenkin jos haarukoissa on tilaa lokasuojille. Käytetty teräspyörä ei maksaakaan paljon; perinnetietoisen vaihtoehto cc-pyörälle...!?!
    Päätin muuttaa kaksitoistavuotiaan Basso Viperin sinkulaksi, kun kotona on jo fillari maantielle, radalle, fiksi ja CC. Runko seisoi yksin nurkassa ja autosta luopuessani tarvitsen stadiin kätevän kulkineen. Olisinko siis tehnyt maantiekulkineesta CC:n? Kevyt runko ja erityisesti keula eivät tosiaankaan ole sopivia kyseiseen tarkoitukseen.

    Koska mitään ratkaisevan peruuttamatonta rungolle ei edes ole tapahtunut, runko jatkaa eloaan uudessa käytössä. Onko ratkaisuni siis tuomittava?
    ex box lux

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •