MPMessutGarmin
Sivu 1 / 7 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 182

Aihe: Maantiepolkimet haussa; kokemuksia, vinkkejä jne.

Maantiepolkimet haussa; kokemuksia, vinkkejä jne.

Aika vähän löysin turinaa maantiepolkimista, joten pistetään uusi aihe vireille.

Seuraavaan maantiefillariin pitäis hankkia polkimet ja maastomiehenä oon aika nöösi maantiepolkimien suhteen.
    Mulla on aikomuksena ostaa Lookin peruspolkimet esim. Keo Classic tai Keo Sprint. Näyttää olevan kohtuu hinnoissa Saksan päässä.

Miksi Look? No edellisessä ja ekassa maantiefilossani kuului pakettiin Lookin 206:t ja ne oli ihan riittävät hyvät minulle. Tosin parempia en ole koskaan edes testannut. Myin fillarin pois, kun se oli liian iso ja polkimet meni pyörän mukana.

Saapi kommentoida ja kertoa kokemuksia Lookin pedaaleista

- Shimanon Ultegrat olisivat kenties hyvät, ovat ainakin edulliset?
    - Muita?
    www.kaupinkanuunat.net

Huilutane Guest
    Ääni Ultegroille.
    Shimanon polkimiin saa keltaisilla klosseilla pientä sivuttaisväljyyttä, mikä miellyttää ainakin omia polviani ja varmaan monia maastomiehiä. Ultegrat on uudistettu jokin aika sitten niin, että poljin leveni kengän muodon mukaisesti ja kontaktipintaan tuli metallia. Tämä lienee hyvä juttu jämäkyyden ja kestävyyden kannalta.

Toisaalta muista polkimista mulla ei olekaan kokemusta kuin Shimanon maastomalleista ja Ultegrasta (vanhanmalliset) & DA:sta (uudenmalliset), joten muut jatkakoot.

JussiHoo Guest
    Kyllä multa lähtee ääni Shimanoille tässä tapauksessa. Ajelin hetken Keoilla, mutta nyt Shimanoilla. Oli vaan jotenkin pieni se Keon klossi. Ultegra on varmasti hintansa väärti, eikä ole 105:kään ihan huono vaihtoehto.

Viesti

Tampereen suunnalta varmaan tulee hyvät perustelut Timelle ja syvällä kokemattomuuden rintaäänellä voisin mainita Keywin:in, jota minulle on perusteltu pätevästi ainoana oikeana lukkopolkimena radalle ja ihmetyksenä miksi ajaa maantiellä huonommilla polkimilla .
    Itse ajelen vanhoilla Lookeilla enkä ole vielä ryhtynyt päivittämään, sillä pitäisi päivittää neljään pyörään kerralla, jotta samat kengät kävisivät.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

apartanen Guest
    Minulla on kesän verran kokemusta Lookin polkimista ja itse en ainakaan tykännyt. Klossit on liukkaat kävellä. Ne kuluu todella paljon, kun joskus on kuitenkin vähän jalkauduttava. Ja kun en kuluvat hieman, alkaa se helvetillinen napsuminen mikä ajaa raivoon tuolla maantiellä.
    Minä annan ääneni kilpailun ulkopuolelta Speedplaylle. Talven vastusajelut ja nyt kevään niillä ajelleena en ole vielä oikeastaan keksinyt pahaa sanottavaa.
    Polkimen laakerit pystyy vaihtamaan ja rasvaamaan ilman suuria ongelmia. Klossit ovat metalliset, joten niillä pärjää pitempään kuin Lookin muoviklosseilla. Lisäksi floatti on säädettävissä välillä 0-15 astetta vapaasti ja kummallekin polkimelle erikseen. Jos huonoa pitää keksiä niin hinta. Cro-Mot maksavat saksassa n. 85-90€ ja ruostumaton teräs ja titaani yksilöt sitten vielä hieman enemmän.
    Niin tosiaan ja polkimet on vielä kaksipuoleiset.
    Lisätietoa: http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.zero
    Ja tilata voi esim. tuolta: http://www.bike24.com/1.php?content=...17e053bf3d802d

järppä Guest
    Itsellä on ollut vuosien varrella Lookin (perustasoa, en muista mallia), Shimanon (Ultegra SPD-SL) ja Timen (RXS) polkimia.

Nämä kaikki toimii harrastuskäytössä. Lookit pudottaisin ekana, tai oikeastaan olen jo pudottanut , kalustosta pois kun niiden klossi oli kovaa muovia ja pirun liukas. Silloin tällöin noilla kengillä kuitenkin joutuu muutaman askeleen kävelemään.

Käytän Lookeja ja tyytyväinen olen. Omistan muoviset ns. klossin suojat, joita kuljetan taskussa ja laitan kahvilakäyntien ym. siirtymien ajaksi "alle". Ainoa ongelma on, että kun niitä laittaa, niin usein kramppaa jalat, kun joutuu itseään taivutteleen pitkä ajomatkan päätteeksi saadakseni suojan klossin päälle kiinni.
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

Pistän minäkin kehut Lookeille kun niitä täällä haukutaan: eri Keo-malleja on käytössä ja olen ollut tyytyväinen. En ole tuohon kuluneiden klossien napsumiseenkaan törmännyt (kerran luulin että klossit napsuu ja sitä täälläkin valittelin mutta syy olikin satulatolppa).

Mä olen ajellu Keo Carboneilla nyt vuoden verran ja hyvin kuljettaa. Kummallista kyllä, sekä laakerit että lukitussysteemi toimivat kummatkin edelleenkin aivan täydellisesti. Vuosien varrella on tullu kokeiltua muutamia polkimia ja yleensä joko laakerit tai lukitus on pettänyt alta vuodessa. Mä otan joka päivä muutamia askeleita noilla klosseilla eivätkä ne ole siitä mihinkään kuluneet.

Nyt on Keot käytössä, Timen Impacteista vaihdoin kun jotain piti saada risojen polkimien tilalle. Impacteista oli toisen polkimen kynsi kulunut tai olisko ollut huono ihan uudesta saakka ja se aiheutti "hauskoja" irtoiluja väärissä tilanteissa.

Keossa tökkii se muovinen tuntuma polkimeen silloin kun sitä ehtii miettiä ja se ettei poljin käänny itsekseen oikeaan asentoon kuten Time.

MikiV Guest
    [quote=apartanen;930939]
    Minä annan ääneni kilpailun ulkopuolelta Speedplaylle. Talven vastusajelut ja nyt kevään niillä ajelleena en ole vielä oikeastaan keksinyt pahaa sanottavaa.

/quote]

Samoilla linjoilla apartasen kanssa. Nyt ekat lenkit heitetty speedplayn zero stainless malleilla ja kokemukset vahvistavat talven rullilla ajelussa syntyneitä havaintoja eli ovat todella tukevat ja muutenkin toiminta miellyttää. Aikaisemmin lookin keo carbonit eikä niistäkään oikein haukuttavaa keksi,mutta oma valinta taitaa tästä eteenpäin osua speedplayhin. Itsellä nyt ajossa nuo zero stainlesit ja laatikossa kokoamisvaiheessa olevaan pyörään on titaaniakselilla olevat. Noita speedplay:n polkimien ostoa kannattaa ehdottomasti harkita jenkeistä ,sillä taala on halpa ja hinnat muutenkin kohdallaan jenkkituotteissa. Oma suosikkini:http://www.racycles.com/

skott Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ana75 Katso viesti
    Mulla on aikomuksena ostaa Lookin peruspolkimet esim. Keo Classic tai Keo Sprint. Näyttää olevan kohtuu hinnoissa Saksan päässä.
    Mulla on noi Keo Classic:it. Oon ajanu niillä jotain 3000km ja kokemukset hyvät. Ei mitään huoltoa, ei mitään ääniä, varmat irrotukset ja kiinnittymiset. Toimivat huomaammattoman äänettömästi, kuten pyöräilyssä pitäänkin.

Huonoo on klossin muovisuus -> liukkaat ja kuluvat. Ei oo kuluminen kyllä haitannu käyttöö.

Biltema myy Wellgon maatiepolkimia, ja ne ovat Lookin klosseille ja klossit mukana poljinpaketissa. Kakkospyörässä olleet reilun vuoden ja hinta/laatu suhteella mitattuna ihan asialliset vispilät. Hinta muistaakseni 22€.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Timen RXE:t on myös edulliset ja varsin mainiot.
    "It doesn't get any easier - you just go faster" - Greg Lemond

Vielä yksi ääni Ultegroille. Hintaansa nähden hyvä poljin.

Polkimetkaan eivät ole ikuisia ja edullisia polkimia tulee uusittua useammin. Itse olen ostanut uudet polkimet suunnilleen kerran kesässä: uusimmat laitetaan parempaan pyörään ja vanhemmat siirretään sadekelin pyörään, jonka vanhat polkimet lentävät roskikseen. Ultegran polkimien mukana tulee myös klossi, joten kuluneet klossitkin saa uusittua samalla päivityskierroksella.
    Rule #1: Obey The Rules

[quote=MikiV;930973]
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti apartanen Katso viesti

/quote]

Samoilla linjoilla apartasen kanssa. Nyt ekat lenkit heitetty speedplayn zero stainless malleilla...
    Speedplayn polkimista saa tuunaamalla hiukan eri näköiset:
    http://www.cyclingnews.com/photos/20...o_R3_PR_pedals
    Rule #1: Obey The Rules

apartanen Guest
    Huomasin samaa. Täällä jo puretaan Zeroa osiin ja aletaan karsimaan osia...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti

Speedplayn polkimista saa tuunaamalla hiukan eri näköiset:
    http://www.cyclingnews.com/photos/20...o_R3_PR_pedals

narg142 Guest
    Itse olen myös ostamassa ensimmäisiä maantiepolkimia. Tähän asti ajelin maastokengillä ja A520 polkimilla.
    Olin aikonut hankkia Shimanon 5610, mutta nyt rupesin myös miettimään Look Keo Classic:eja. Mielipiteitä näistä vaihtoehdoista, ovat molemmat samoissa hinnoissa joten siitäkään ei synny eroja? (varmaan toinen tykkää toisesta, ja ... mutta kuitenkin).
    Pystyykö siis Look:in klossit kiinnittämään Shimanon kenkiin?
    Ja polkimet tulee siis tosi harraste-/kuntoilukäyttöön, lenkit n. 30 - 60 km.

apartanen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti narg142 Katso viesti
    Itse olen myös ostamassa ensimmäisiä maantiepolkimia. Tähän asti ajelin maastokengillä ja A520 polkimilla.
    Olin aikonut hankkia Shimanon 5610, mutta nyt rupesin myös miettimään Look Keo Classic:eja. Mielipiteitä näistä vaihtoehdoista, ovat molemmat samoissa hinnoissa joten siitäkään ei synny eroja? (varmaan toinen tykkää toisesta, ja ... mutta kuitenkin).
    Pystyykö siis Look:in klossit kiinnittämään Shimanon kenkiin?
    Ja polkimet tulee siis tosi harraste-/kuntoilukäyttöön, lenkit n. 30 - 60 km.
    Eihän noissa isoja eroja taida olla. Jos pystyt niin testaat kumpiakin ja otat ne kummista tykkäät enemmän. Klossit ovat muodoltaan lähes samanlaiset ja kiinnitystapa sama eli kolmella ruuvilla, joten klossin sopivuus kenkään ei ilmeisesti ongelma, jos kengän pohjasta vaan löytyy kolmion muodossa kolme reikää ruuveille. Mikäli ei niin joka tapauksessa menee kengät vaihtoon .

narg142 Guest
    Kengät ajattelin samalla hankkia uudet (Shimanon R085 tai R099), joten kolme reikää löytyy ja ainakin Shimanon maantiepolkimet sopivat. Olin vaan epävarma että onko sitten Look:lla jotkin omat kiinnityssysteemit.
    Kokeilemaan tuskin pääsee eri vaihtoehtoja, joten tunteella ne on ostettava. Ehkä sitten vaan hinta ja saatavuus ratkaisee.

apartanen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti narg142 Katso viesti
    Kengät ajattelin samalla hankkia uudet (Shimanon R085 tai R099), joten kolme reikää löytyy ja ainakin Shimanon maantiepolkimet sopivat. Olin vaan epävarma että onko sitten Look:lla jotkin omat kiinnityssysteemit.
    Kokeilemaan tuskin pääsee eri vaihtoehtoja, joten tunteella ne on ostettava. Ehkä sitten vaan hinta ja saatavuus ratkaisee.
    Minä olen huomannut, että tunteella pääsee ihan hyviin tuloksiin näissä hankintahommissa .
    Tuossa vielä nuo klossit

Aika samalta nuo tuolleen kuvissa näyttää.

BONK Guest
    Kun en ole kovin monia kokeillut, niin syvällä rintaäänellä en tohdi tätä lausua, mutta tänään oli Cranck Brothersin Quattro SL:t ensimmäistä kertaa alla ja ihan olivat mukavan tuntuiset (vrt. Shimanon "mikälie", joka oli edellinen lukkopoljin). Hinta oli jenkeistä tilattuna 52 euroa (vrt. Intersportin 120 euroa!!!), mikä sopi minun budjettiini.

apartanen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BONK Katso viesti
    Kun en ole kovin monia kokeillut, niin syvällä rintaäänellä en tohdi tätä lausua, mutta tänään oli Cranck Brothersin Quattro SL:t ensimmäistä kertaa alla ja ihan olivat mukavan tuntuiset (vrt. Shimanon "mikälie", joka oli edellinen lukkopoljin). Hinta oli jenkeistä tilattuna 52 euroa (vrt. Intersportin 120 euroa!!!), mikä sopi minun budjettiini.
    Joo, kyllä Quattrot ovat ehdottomasti hyvät polkimet. Mutta jos tarjous ei satu kohdalle niin painivat ihan eri hintaluokassa kuin nuo Shimanon SPD:t. Lisäksi hintaansa nähden nuo Shimanot ovat hyvät ja jopa (erittäin suuresti arvostetut) saksalaiset pyörälehdet ovat niitä kehuneet.

petepawn Guest
    Oma vaatimaton korteni tähän... Ekat maantiepolkimet allani ovat juuri aikaisemmin mainitut Keo Classicit ja samoin ekat maantiekengät Shimano R098S:t. Vertailuja muihin en voi antaa - paitsi maastokenkiin ja polkimiin ( maantiepyörässä käytettynä), mutta huomioni on että ainakin tällä yhdistelmällä jalan kiinnitäminen polkimeen ei ole yhtä helppoa kuin ed. yhdistelmälläni - toisaalta jalan irroitus käy nopeasti ja polkeminen sekä kengän istuvuus ja tuntuma vain ovat maantiepyöräilyssä paremmat.

narg142 Guest
    Kiitos tästä "vaatimattomasta" kommentista. Viimeinen lause, "...ja polkeminen sekä kengän istuvuus ja tuntuma vain ovat maantiepyöräilyssä paremmat" vastasi hyvin siihen mitä alunperin mietin ja ihmettelin. Itsekin nyt ajelen maastokengillä ja -polkimilla maantiepyörässäni.
    Kengiksi todennäköisimmin hankin Shimanon R099:it, mutta polkimia vielä pähkäilen (Shimano 5610 tai Keo Classic).

Itsellä timen edukkaat rxe-polkimet ovat toimineet hyvin. Ajelin kanssa aiemmin shimpan spd-polkimilla. Polkimissa eroa timen ja shimanon välillä löytyy klapin määrässä ja kosketuspinta-alasta kengän kanssa, jolla on merkitystä varsinkin pitemmillä lenkeillä. Kenkä puolella suurin ero on pohjan jäykkyys. Ennen kuin hommaat shimanon kengät, kannattaa kokeilla eri merkkien kenkiä jotta kengän lestin sopivuus selviää. Tsekkaa niin monta merkkiä kun on mahdollista.

narg142 Guest
    Tosiaan, tässä kun asiaa lisää tutkailee niin löytyipä vielä Time Xen polkimet samassa hintaluokassa.
    Mikä sitten on ero Xen, Xen E ja Xen S?

Nyt hyvät neuvot ovat arvokkaat ja tervetulleita!
    Koska aion tilata ne ulkomailta, niin en pääse kokeilemaan vaan valinta ja tilaus on tehtävä täysin uskon perusteella ja luottaen hyviin neuvoihin ja suosituksiin.
    Vertailussa siis Shimano 5610, Look Keo Classic ja Time Xen (tai Xen E).
    (Ja kengiksi aion tilata Shimanon R099).

Täytyy pistää vähän updeittiä... Mulla on nyt ollu muutaman kuukauden nuo timen rxe-polkimet, jotka on toiminut ihan hyvin, mutta tänään lenkillä toinen poljin hajos osittain. Olin lähdössä valoista ja olin kiinnittämässä klossia kun jalka lipes, muovisesta etukoukusta lohkesi pala irti. Noh, vielä kuitenkin toimii, mutta vähän turhan helposti hajos.

PauliAnkka Guest
    Varmistetaas viisaammilta:

Sopiiko Lookin (Keo) klossi esim. Ultegran polkimiin? Hyvin/huonosti/ei ollenkaan? Olen jotenkin ymmärtänyt, että SPD-SL ja Look klossi olisivat liki sama asia?

Cino C. Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Polkimissa eroa timen ja shimanon välillä löytyy klapin määrässä ja kosketuspinta-alasta kengän kanssa, jolla on merkitystä varsinkin pitemmillä lenkeillä.
    Kuinka moni ajaa "klappia nolla" -klosseilla? Uskottelen itselleni, että olen tottunut kantapään vapaaliikkeeseen, mutta on aikanaan tullut ajettua niin paljon liikkumattomalla kengällä, että maksisiko vaivan testata tuntumaa 0-klappiin? En oikein näe tuossa klapissa edellenkään mitään varsinaista hyötyä - enpä tosin sitä sitä varsinaisesti haitaksikaan ole kokenut...??!?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •