ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 59 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 49 57 58 59 60 61 69 109 159 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.741 - 1.770 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maitorahka Katso viesti
    Onhan se ihan ok, mutta ei mielestäni riitä yksinään maastoajeluun alkukaan. Leveempää keilaa tarviisi.
    Joo. Fenix vaan tarvii suunnata käytännössä täysin vaakasuoraan. Sitten hajavalo valaisee sopivasti pyörän edestä ja kirkas valokeila seuraavat sata metriä... Jos sen suuntaa alaviistoon, niin sitten on kyllä tosiaan liian kapea valokeila sokaisevalla hotspotilla. Todella tekniseen juurakkoon sitä hajavaloa ei kyllä tule tarpeeksi etupyörän alle, mutta vauhdikkaita polkuja olen ihan tyytyväisenä mennyt märällä kelillä pilkkopimeällä.

Jos taas ajellaan pelkästään pyörä- ja maanteillä, niin väittäisin että 2XAA Fenixiä parempaa lamppua ei ole. (Enempää valoa ei yksinkertaisesti tarvi + kompakti koko + halpa)

Sigman powerled black on saksassa reilu 70e ja pesee fillarikäytössä fenixin mennen tullen.
    Onko oikeasti kokemusta tuosta? Käytettyä lediä ei spesifioida missään ja muutamassa kaupassa kehutaan että "jopa 50 lumenia" valoa. Se on aika aneemisesti ja on liki neljä kertaa vähemmän kuin Fenixissä, vaikkakin valokeilan muoto olisi edullisempi. Käytännön hinta menee kuitenkin kuluineen liki sata euroa, että arveluttaa tuo kyllä.

Jos budjetti on oikeesti tiukka niin tuolta dealextremesta pari cree q5 varustettua lamppu, hintaa tulee reilu 10e kappaleelta, eikä todellakaan häviä valotehossa fenixille, ainakaan tämä:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10727 . Molemmat omistaneena ottaisin noita 5kpl fenixin hinnalla, siinä onkin sitten valoa joka suuntaan. Tosin akkuja tarvitsee jonkin verran kanniskella mukana. Joten oma ratkaisuni olisi 100e budjetilla, tuo Sigma tankoon ja pari kappaletta noita Ultrafire lamppuja kypärään. Tuskin parempaakaan systeemiä halvemmalla saa aikaiseksi. Tosin akkuja joutuu ostamaan jos ei ennestään omista moisia.
    On mullakin noita dealerextremen halpiksia, mutta niissä on hyvän ledin kyljessä niin paljon huonompi ja tehottomampi regulointi, että akkujen kanssa saa pelailla liikaa, ja viisi tangossa olisi kyllä melkoinen joulukuusi

Kypärään olen tuommoisen Ultrafiren joskus viritellyt ja ihan hienostihan se toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kinkkujuusto Katso viesti
    Voisiko joku Endurance setin omistaja kertoa miten pitkät kaapelit mukana tulee? Kuvasta päätellen laukussa on oma kohta kaapeleille mutta mietin jos haluan pitää akkuja esim satulalaukussa riittääkö noiden kaapeleiden pituudet. Jos ei niin mistä löytyy pidempiä ja missä hinnoissa liikutaan?
    Kuinka monta sataa euroa meinaat pistää kohtalaisen kookkaaseen ja painavaan valosettiin, joka "Ei ole järin kirkas nykyvaloihin verrattuna, mutta rauhallista vauhtia ja tasaista tietä ajaa vaikka pimeässä?"

Mä en tajua mitä järkeä enää on ostaa halogeeneja. Ite rakentamalla jostain kympin polttimosta saa varmaan hyvän hinta/laatusuhteen ja 20W polttimolla varmaan tosi paljon valoakin, mutta että sijoittaa kolminumeroisia summia poisdumpattaviin tuotteisiin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Kuinka monta sataa euroa meinaat pistää kohtalaisen kookkaaseen ja painavaan valosettiin, joka "Ei ole järin kirkas nykyvaloihin verrattuna, mutta rauhallista vauhtia ja tasaista tietä ajaa vaikka pimeässä?"

Mä en tajua mitä järkeä enää on ostaa halogeeneja. Ite rakentamalla jostain kympin polttimosta saa varmaan hyvän hinta/laatusuhteen ja 20W polttimolla varmaan tosi paljon valoakin, mutta että sijoittaa kolminumeroisia summia poisdumpattaviin tuotteisiin...
    Noh en tuohon hinta kategoriaan löytänyt hyvää ledilamppua, olivat joko sitten reilusti halvempia (lähinnä huomiovaloja) tai sitten paljon kalliimpia. Itse en jaksa rupea väkertämään noiden kanssa kun ei ole kokemusta eikä innostusta. En kovin kovaa ajele pimeillä osuuksilla joten uskon tuon setin riittävän minun käyttötarkoituksiini.

On totta että tuohon 100-150 euron kategoriaan ei taida juuri nyt olla uusilla ledeillä ja pyöräkäyttöön optimoiduilla optiikoilla varustettuja paketteja, mutta ensi syksynä tilanne on varmasti toisin, ja kun nyt vaan päivät pitenee niin onko kova hätä?

Tosiasia vaan on että 15W halogeenia ei ole enempää valoa kuin yksi moderni 3W leditaskulamppu. Kun halogeenisetti täytyy kuljettaa salkussa ja siinä on johtoja joka suuntaan ja ledilamppu on sormen paksuinen pötkö akkuineen on mun valintani todella hyviä ja edullisia LED-pyörävaloja odotellessa selvä.

Lamput on tilattu ja maksettu joten turha sen puoleen enää murehtia. Ja eiköhän tuosta kun Suomessa myy saa vähintäänkin melkein omansa takaisin. Saksan hinta kun oli aika reilusti Suomen hintaa halvempi.

Ja pääasiahan kuitenkin on että pääsee ajamaan.

Peukalo ylös

Joo. Fenix vaan tarvii suunnata käytännössä täysin vaakasuoraan. Sitten hajavalo valaisee sopivasti pyörän edestä ja kirkas valokeila seuraavat sata metriä... Jos sen suuntaa alaviistoon, niin sitten on kyllä tosiaan liian kapea valokeila sokaisevalla hotspotilla. Todella tekniseen juurakkoon sitä hajavaloa ei kyllä tule tarpeeksi etupyörän alle, mutta vauhdikkaita polkuja olen ihan tyytyväisenä mennyt märällä kelillä pilkkopimeällä.

Jos taas ajellaan pelkästään pyörä- ja maanteillä, niin väittäisin että 2XAA Fenixiä parempaa lamppua ei ole. (Enempää valoa ei yksinkertaisesti tarvi + kompakti koko + halpa)

...
    Juuri näin! Toimii myös kypärävalona erinomaisesti. Omani saapui syyskuussa. Käyttö on sen jälkeen ollut normaalia taskulamppukäyttöä (retkivalona, villakoirien etsintävalona kotiolosuhteissa, ulkoiluvalona metsässä kävellessä, ...) ja pyöräilyvalona työmatka- ja maastossa pyöräillessä. Maksoihan tuo aika paljon, mutta käyttö on ollut edullista. Alkuperäiset paristot menivät vaihtoon tammikuussa, toinen paristosetti on edelleen käytössä. Pienin valoteho riittää ajovaloksi kaupunkiolosuhteissa, jolloin paristotkin kestävät todella pitkään. Akku-laturipakettia en ostaisi tätä tarkoitusta varten omaan käyttööni. Paristohalogeenit kannattaa jo nykyään unohtaa.

ps. Puolisoa kannattaa ilahduttaa suursiivouksen jälkeen asettamalla tehokas valaisin lattialle valo päällä...
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Ite pidän Fenixin kanssa välttämättömänä AA-akkujen käyttöä. Kahdella setillä raskii pitää lamppua turboteholla kokoa ajan ajaessa, paitsi ehkä tiesiirtymillä voi vastaantulijoiden häikäisyä rajoittaa.

Mielestäni puolivaloisaan aikaan kaupungissa ajettaessa ei kannata säästellä valotehoa.

Sillä on psykologinenkin vaikutus. Yhtäkkiä autoilijat alkaa noudattaa väistämissääntöjä, vaikka ne sut kyllä havaitsee ilmankin valoja, ja jalankulkijat alkaa näytellä peukkuja ja huudella että kerrankin pyöräilijä joka näkyy. Näin on käynyt mulle jo useasti.

Maastossa ja pimeillä maanteillä ajettaessa turboteholla yhdet akut kestää käytännössä 1,5 tuntia. (2,4h luvataan)

"Normaalilla täysillä" akut kestää kolmisen tuntia. Käytän tätä kaupungissa ja silloin kun on tarkoitus lähinnä itse näkyä.

Mulle valitti syyspuolella parikin äijää (vastaantuleva pyöräilijä ja jalankulkija) että Fenixini häikäisee heitä. Ei ollut turboteholla, ehkä tosiaan suuntaus oli sitten jotenkin huti. Pyöräilija meni alamäkeen ja minä ylöspäin. Näkyvyyttä kun toisaalta kuitenkin halusin, ettei niin moni auto tuppaisi reitille.

Siirryin sen jälkeen työmatkakäytössä vaihteeksi taas Mirageen, siinä ehkä keila on jotenkin leveämpi, ainakaan ei kukaan ole koskaan mitään huomauttanut.

Kerran toisaalta yksi väylällä toikkaroiva laitapuolen kulkijoiden sakki kommentoi valoa myös positiiviseen sävyyn, ja heti ensi ajokerralla äiti/lapsi-yhdistelmä kuului keskenään sanovan jotain myönteistä näkymisestä.

Tuli syksyn mittaan innostuttua hankkimaan myös erilaisia akkuja ja latureita, onneksi niitä voi käyttää muissakin laitteissa .

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=1702
    Nyt on tuollekin viritelmälle tullut jokunen testikilometri, niin voi kyllä todeta että hyvin toimii. Tavalliset paristot kyllä kyykkäsi L2D:n sisällä pään päällä pakkasessa hyvinkin nopeaan, mutta ladatut tosiaan kestää paljon paremmin - ja nyt entistä paremmin kun akut saa vähän suojaan (reppuun/takin alle). Lumiselle polulle aivan riittävä valo meikäläisen sinkula vauhdille

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kinkkujuusto Katso viesti
    Noh en tuohon hinta kategoriaan löytänyt hyvää ledilamppua, olivat joko sitten reilusti halvempia (lähinnä huomiovaloja) tai sitten paljon kalliimpia. Itse en jaksa rupea väkertämään noiden kanssa kun ei ole kokemusta eikä innostusta. En kovin kovaa ajele pimeillä osuuksilla joten uskon tuon setin riittävän minun käyttötarkoituksiini.
    Kyllä tuohon speksiin Endurance kit on ihan kohtuullinen sijoitus, setissä tulee kaikki tarvittava mukana eikä tarvitse säätää laisinkaan. Hintahan on kaksinumeroinen, ainakin .de -kaupoissa.
    Vaihtoehtona tuolle olisi varmaankin tuossa viestissä mainittu hankinta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Vaihtoehtona tuolle olisi varmaankin tuossa viestissä mainittu hankinta.
    Tuo oli harkinnassa mutta luovuin tuosta sen hankalan saatavuuden vuoksi. Olisi pitänyt Jenkeistä tilata ja sitten siinä on vielä se riski että joutuu tullin kynsiin.

Makuasia.. kyllä se itsellekkin riitti alkuun, mutta kun pääsi paremman makuun, niin riippuvaiseksihan siitä tulee

Onko oikeasti kokemusta tuosta? Käytettyä lediä ei spesifioida missään ja muutamassa kaupassa kehutaan että "jopa 50 lumenia" valoa. Se on aika aneemisesti ja on liki neljä kertaa vähemmän kuin Fenixissä, vaikkakin valokeilan muoto olisi edullisempi. Käytännön hinta menee kuitenkin kuluineen liki sata euroa, että arveluttaa tuo kyllä.
    On kokemusta, työkaverilla on tuommoinen, tilasi saksasta 69e+10e kuluihin. Siinä on Seoul P4 ledi, pitäisi olla parasta BINiä, eli amppeerin virralla pitäisi antaa sen 240lumenia, lisäksi keila toimii hyvin fillarikäytössä. Oot varmaan katsonut jotain toista lamppua sillä nuo ilmoittavat tuolle 90 LUXia

http://bike-components.de/catalog/Si...4793fe004d5354

Tuolta ja monesta muustakin paikasta löytyy se toinen paketti missä on ulkopuolinen lion-akku ja laturi, valotehon pitäisi olla sama. Tuossa on vaan se huonopuoli, että tuota ei taida saada kovin helposti purettua, kun ovat liimanneet sen kasaan. Siinä mielessä ei ehkä ole paras valinta, jos haluaa päivitellä ledin aina uusimpaan, ilman että täytyy ostaa koko roska uusiksi.

On mullakin noita dealerextremen halpiksia, mutta niissä on hyvän ledin kyljessä niin paljon huonompi ja tehottomampi regulointi, että akkujen kanssa saa pelailla liikaa, ja viisi tangossa olisi kyllä melkoinen joulukuusi

Kypärään olen tuommoisen Ultrafiren joskus viritellyt ja ihan hienostihan se toimii.
    Juu eihän ne luonnolliseti ihan fenixin tasolle pääse, mutta hinta/laatu pesee fenixin menen tullen, ainakin minun mielestä. Ja noissa on myös se hyväpuoli, että niitä pystyy/raaskii rakennella, kun eivät ole rakenteita suurimassa osassa liimanneet kiinni. Mulla on itsellä se uusin ultrafire Q5-ledillä ja tuo antaa reilun .8A virtaa tuolle ledille, ja kun vertaan sitä tuohon LD2:hen niin en huomaa valotehoissa mitään eroa, paitsi fenixissä on kyllä parempi linssi ja sitäkautta keila hieman parempi. Mutta se ei ole mielestäni 40e arvoinen juttu.

Siinä on Seoul P4 ledi, pitäisi olla parasta BINiä, eli amppeerin virralla pitäisi antaa sen 240lumenia, lisäksi keila toimii hyvin fillarikäytössä. Oot varmaan katsonut jotain toista lamppua sillä nuo ilmoittavat tuolle 90 LUXia
    Jos valmistaja ilmoittaa tehoksi pelkät 90 luksia, se kertoo vain että ei oikeastaan tiedä mitään valon mittaamisesta tai sitten ei halua paljastaa kuinka vähän lumeneja siitä tulee. Lukseja kun tulee samasta lampusta nollasta ziljoonaan ihan sen mukaan miten sen haluaa mitata ja ilmoittaa (mittausetäisyys ja kohta) Vain LUMEN kertoo valon kokonaismäärän ja on edes jotenkuten mitta sille miten lampulla oikeasti näkee.

Lumeneja ja Lukseja ei pidä sekoittaa eikä verrata keskenään. Katso vaikka wikipediasta mikä ero niillä on. Vaikka ne 90 jotain tarkoittais oikeasti lumeneita, se olisi aika vähän huippubinin P4:lle ja neljälle AA-akulle, toisaalta en löytänyt mistään speksejä, jotka edes väittäisi että siinä lampussa on huippubinin P4.

Mutta jos näin TODELLA on, lamppu on erittäin kiinnostava, ja voisin sen jopa ostaa. Isä ainakin tarvis hyvän lampun. Mistä sait tiedot?

Jos valmistaja ilmoittaa tehoksi pelkät 90 luksia, se kertoo vain että ei oikeastaan tiedä mitään valon mittaamisesta tai sitten ei halua paljastaa kuinka vähän lumeneja siitä tulee. Lukseja kun tulee samasta lampusta nollasta ziljoonaan ihan sen mukaan miten sen haluaa mitata ja ilmoittaa (mittausetäisyys ja kohta) Vain LUMEN kertoo valon kokonaismäärän ja on edes jotenkuten mitta sille miten lampulla oikeasti näkee.

Lumeneja ja Lukseja ei pidä sekoittaa eikä verrata keskenään. Katso vaikka wikipediasta mikä ero niillä on. Vaikka ne 90 jotain tarkoittais oikeasti lumeneita, se olisi aika vähän huippubinin P4:lle ja neljälle AA-akulle, toisaalta en löytänyt mistään speksejä, jotka edes väittäisi että siinä lampussa on huippubinin P4.

Mutta jos näin TODELLA on, lamppu on erittäin kiinnostava, ja voisin sen jopa ostaa. Isä ainakin tarvis hyvän lampun. Mistä sait tiedot?

Olihan tuo lamppu jossakin vertailussa mukana myös ja pärjäsi siinä ihan hyvin ja siinä taidettiin mainita tuosta ledistä. P4 siellä kuitenkin pitäisi olla, että kyllä valoa lumeneissa kuitenkin pitäisi olla enemmän kuin fenixissä. Tosin en ota mitään vastuuta tästä, mutta huomattavasti paremmalta se keila näyttää kuin fenixissä. Voin joku aamu koittaa tehdä vertailun siitä vaikka johonkin noista mun ultrafireistä.

http://www.candlepowerforums.com/vb/...Sigma+PowerLed

Tuossa on jotain arvailuja siitä, että mikä ledi siellä on, mutta jostain saksalaisilta foorumeilta olin lukevinani siitä ledin bin versioista kun joku oli sen avannut. Mutta tosiaan en osaa sen tarkemmin sanoa, luonnossa kuitenkin on parempin mielestäni kuin tuo fenix..

http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=24391

Tämä on vähän kalliimpi kuin tuo sigma, mutta rakenne näyttäisi siltä että se on helppo purkaa ja näin vaihtaa siihen ledi jos tarvetta tulee.

Tietenkin jos yksi vaihtoehto voisi olla tuolta kynttiläforumeilta bongattu kauppias, joka myy tälläistä:
    http://www.cpfmarketplace.com/mp/sho...d.php?t=174344

Tuommoinen on mulle tulossa kun tuo edellinen valo varastettiin kun unohdin sen fillariin kiinni. Tuohon vain akku oman mielen mukaan. Itse laitan siihen 6kpl AA-akkuja kun on ylimääräiseksi jääneet. Latailen niitä bilteman laturilla.

No siellä kynttilävoimapalstallahan nimenomaan spekuloidaan sillä että vaihdettaisiin sinne itse korkean binin P4, koska siellä ei sitä ole. Luxeon III:n väittävät sisältä löytyvän, eli ei mitään uusinta uutta ja binikin vaihtelee. Sikäli se heitto 90 lumenia saattaisi olla aika lähellä oikeaa arvoa.

Mutta kuten sanottua, pyöräilyyn optimoitu optiikka saattaa hyvinkin tehdä siitä paremman ajovalon varsinkin tekniseen ajoon, kuin kaksinkertaisen valomäärän antava Fenix. Siinä missä Fenix valaisee liikennemerkit puolen kilsan päähän, Sigma heijastaa enemmän valoa alas.

Jää vaan harmittamaan että mitä jos siellä olisi takana sama ledi kuin Fenixissä... jää toistaiseksi ostamatta, kun ei toi hintakaan nyt ole kovin halapa.

No siellä kynttilävoimapalstallahan nimenomaan spekuloidaan sillä että vaihdettaisiin sinne itse korkean binin P4, koska siellä ei sitä ole. Luxeon III:n väittävät sisältä löytyvän, eli ei mitään uusinta uutta ja binikin vaihtelee. Sikäli se heitto 90 lumenia saattaisi olla aika lähellä oikeaa arvoa.

Mutta kuten sanottua, pyöräilyyn optimoitu optiikka saattaa hyvinkin tehdä siitä paremman ajovalon varsinkin tekniseen ajoon, kuin kaksinkertaisen valomäärän antava Fenix. Siinä missä Fenix valaisee liikennemerkit puolen kilsan päähän, Sigma heijastaa enemmän valoa alas.

Jää vaan harmittamaan että mitä jos siellä olisi takana sama ledi kuin Fenixissä... jää toistaiseksi ostamatta, kun ei toi hintakaan nyt ole kovin halapa.
    Siitä lampusta on kaksi versiota se hopea ja musta. Siinä hopeassa on toi Luxeon III. Mutta joo käytäntö on osoittanu kuitenkin väitteen oikeaksi, paljon kirkkaampi se on kuin fenix ja keila parempi fillarikäyttöön. Oma mielipide ja piste

--+MM+-- Guest

Nauraa Airamia pistokkeeseen..

Tosiasia vaan on että 15W halogeenia ei ole enempää valoa kuin yksi moderni 3W leditaskulamppu. Kun halogeenisetti täytyy kuljettaa salkussa ja siinä on johtoja joka suuntaan ja ledilamppu on sormen paksuinen pötkö akkuineen on mun valintani todella hyviä ja edullisia LED-pyörävaloja odotellessa selvä.
    Itselläni on sekä Petzl Myo XP (3w ledi) että Sigma Mirage (5+10w) ja pakko kyllä sanoa, että 3w ledi ei ole ihan edes pelkän 5w halogeenipolttimon tasolla.

Tuossa aiemmin olikin puhetta Sigman NiMH-akuista. Tuntuu, että tässä ollaan menty taaksepäin. Tein 6 NiMH-kennosta itse akkusetin ja valot hyytyy tosi nopeaan, reilun tunnin verran kesti 5w lamppua käyttäen. Halogeeni+NiMH-yhdistelmää en enää valoihin käytä. Sen sijaan lyijyakulla ajelee helposti neljäkin tuntia. Varsinkin kun tietää, miten Sigma koteloi tuotteensa niin, että omatoiminen vaihto olisi mahdollisimman hankalaa, ei voi kyllä suositella tuota 50 euron NiMH-pakettia. Mieluummin painavampi lyijyakku, joka kestää pidempään. Sen vaihto onnistui uuteen jopa minulta ;-) Ledit on tietysti tulevaisuutta, hinta vain on aika korkea vielä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pete a Katso viesti
    Itselläni on sekä Petzl Myo XP (3w ledi) että Sigma Mirage (5+10w) ja pakko kyllä sanoa, että 3w ledi ei ole ihan edes pelkän 5w halogeenipolttimon tasolla.

Tuossa aiemmin olikin puhetta Sigman NiMH-akuista. Tuntuu, että tässä ollaan menty taaksepäin. Tein 6 NiMH-kennosta itse akkusetin ja valot hyytyy tosi nopeaan, reilun tunnin verran kesti 5w lamppua käyttäen. Halogeeni+NiMH-yhdistelmää en enää valoihin käytä. Sen sijaan lyijyakulla ajelee helposti neljäkin tuntia. Varsinkin kun tietää, miten Sigma koteloi tuotteensa niin, että omatoiminen vaihto olisi mahdollisimman hankalaa, ei voi kyllä suositella tuota 50 euron NiMH-pakettia. Mieluummin painavampi lyijyakku, joka kestää pidempään. Sen vaihto onnistui uuteen jopa minulta ;-) Ledit on tietysti tulevaisuutta, hinta vain on aika korkea vielä.
    Sanoisinko enemmänkin niin että ledit ovat tätä päivää ja halogeenit historiaa.

Heh, on siinä 3W ledi, mutta jos siinä revitään kolmella aa-patterilla 70h, 90h ja 170h paloajat, niin kolmella watilla sitä ei ajeta...
    Siinä otsalampussa "Wide-angle lisälinssi hajottaa valon laajalle säteelle", joka tietenkin verottaa kirkkautta suoraan eteenpäin.

Muutenkin sanoin että "moderni 3W" ledi. Kaksi vuotta vanha 3W ja moderni 3W on eri määrä valoa, että ei niitä tehoja voi oikein vertailla. Lumenit ratkaisee ja tietenkin optiikka, joka ei ole Fenixissä aivan optimaalinen metsässä ajeluun.

Silti mulla on vähän eri kokemus tässä halogeeni/LED vertailussa:

Ajelin kaverin kanssa, jolla oli Sigma Mirage (5+10w) halogeenisatsi, ja se kysyi että "mikä tykki toi on", kun mulla oli Fenix Digital L2D RB100 turboteholla. Siinä oli rinnakkain sysimustalla tiellä ajellessa ihan sama oliko se Sigma päällä vai ei, ja sitten ne akut hyyty pakkasessa reilusti ennen lenkin loppua ja se oli siinä. Mulla oli kaksi AA-akkua taskussa Fenixiä varten ja puolivälissä vaihto riitti kolmen tunnin lenkkiin mainiosti. Vähemmän massaa ja enemmän valoa Fenixillä.

Ajelin kaverin kanssa, jolla oli Sigma Mirage (5+10w) halogeenisatsi, ja se kysyi että "mikä tykki toi on", kun mulla oli Fenix Digital L2D RB100 turboteholla. Siinä oli rinnakkain sysimustalla tiellä ajellessa ihan sama oliko se Sigma päällä vai ei, ja sitten ne akut hyyty pakkasessa reilusti ennen lenkin loppua ja se oli siinä.
    Oliko kaverillasi lyijyakku vai NiMH-paketti? Itse en ole lyijyakulla hyytymistä havainnut edes 20 asteen pakkasella. Tosin lyijyakku muuten käyttäytyy siten, että latauksen ollessa loppu valo loppuu hyvinkin nopeasti (NiMH-akuilla taas on pidempi himmeä aika ja pieni tauko antaa jopa vähäksi aikaa enemmän kirkkautta). Kokemasi saattaisi kieliä siitä, että lataus oli vain lopussa (tai akku muuten vaihdon tarpeessa).

Täytyy varmaan harkita tuota Fenixiä seuraavaksi lampuksi...nyt tuli vain investoitua taas uuteen akkuun ja kaapeleihin, joten taitaa mennä vielä ensi talvikin Sigman kanssa ;-)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
    http://i2.pinkbike.com/photo/1784/pbpic1784334.jpg
    Hauska kuva
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Oliko kaverillasi lyijyakku vai NiMH-paketti? Itse en ole lyijyakulla hyytymistä havainnut edes 20 asteen pakkasella. Tosin lyijyakku muuten käyttäytyy siten, että latauksen ollessa loppu valo loppuu hyvinkin nopeasti (NiMH-akuilla taas on pidempi himmeä aika ja pieni tauko antaa jopa vähäksi aikaa enemmän kirkkautta). Kokemasi saattaisi kieliä siitä, että lataus oli vain lopussa (tai akku muuten vaihdon tarpeessa).
    Lyijyakku kuulostaa tosi painavalta...

Se oli vakiona mukana tullut, eli varmaankin se NiMH. En tietenkään mene takuuseen akun kunnosta tai latingista, mutta kaveri on sähkömies, että luulisi tietävän akun lataamisen merkityksen ja kovin vanha setti se ei ollut. Täytyy sanoa että yllätyin itsekin hieman niitten tehottomuudesta, mutta syitä voi todellakin olla monia.

Leditaskulampussa on kyllä sattumalta se hyöty että varsinkin turboteholla se lämmittää niitä pattereitakin hiukan, että se sama NiMH teknologia saattaa pärjätä paremmin pakkasessa, kuin erillinen akkupaketti. Ja joka tapauksessa sitten kun syystä tai toisesta akut hyytyy, voi kaivaa taskusta uuden lämpimän setin.

Ajetaan vaan sillä mitä on, ei siinä mitään kunhan sillä näkee. En vastusta halogeenivaloja.

Neuvoisin vain niitä jotka eivät vielä ole sijoittaneet mihinkään, olematta enää sijoittamaan halogeenitekniikkaan. Löytämistäni lähteistä riippuen halogeenin hyötysuhde on 12-25 lumenia per watti ja jo nyt useita kuukausia markkinoilla olleista, alle 5$ maksavista, käytännössä ikuisesti kestävistä ledeistä lähtee yli 100 lumenia per watti. Uskoisin että ensi syksynä edulliset ja pyöräilykäyttöön optimoidut huippuledeillä varustetut "oikeat" valaisimet ovat automarkettien hyllyillä. Tällä hetkellä siellä on vain vilkkutoiminnoilla varustettuja huomiovaloja joissa mainostetaan ikuista patterien kestoa.

Suuri hyötysuhde mahdollistaa yksinkertaiset, kevyet ja halvat akut, joka ainakin mulla on iso bonus.

Onko jollakin tietoa onko Fenixin T1:sta pyörävalona miksikään?

Kattelin juuri candlepowerforumilta tämän korealaisen harrastajan "pientä" putiikkia joka myisi n. 60e enemmän valotehoa (scolo) kuin niteriderin minewt 2x dual (ilman akkua tosin mutta se näyttäisi maksavan n. 55usd).. Tuskin taitaa fillarifoorumilaisilla olevan kokemuksia siitä?

Pitäisi keksiä kunnon valot pyörään tohon kk päästä olevaan reissuun..
    bo-boing.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyuga Katso viesti

Kattelin juuri candlepowerforumilta tämän korealaisen harrastajan "pientä" putiikkia joka myisi n. 60e enemmän valotehoa (scolo) kuin niteriderin minewt 2x dual (ilman akkua tosin mutta se näyttäisi maksavan n. 55usd).. Tuskin taitaa fillarifoorumilaisilla olevan kokemuksia siitä?

Pitäisi keksiä kunnon valot pyörään tohon kk päästä olevaan reissuun..
    Tilasin tuommoisen ja hintaisekseen kyllä oikein hyvä, vaikka optiikka ole kaikista paras fillarikäyttöön. Tuskin halvemalla parempaakaan saat. Jos haluut livenä nähdä niin senkus roudaat ittesi pimeän aikaan vaikka myyrmäkeen, mistä iltaisin yleensä fillarilla kuljen.. Eipähän tarvii sitten ihmetellä, onko huono vai hyvä

Tilasin tuommoisen ja hintaisekseen kyllä oikein hyvä, vaikka optiikka ole kaikista paras fillarikäyttöön. Tuskin halvemalla parempaakaan saat. Jos haluut livenä nähdä niin senkus roudaat ittesi pimeän aikaan vaikka myyrmäkeen, mistä iltaisin yleensä fillarilla kuljen.. Eipähän tarvii sitten ihmetellä, onko huono vai hyvä
    Mitäs siinä optiikassa vialla, tai mikä voisi olla paremmin? Kattelin alustavasti tota kuvaa (se on vasemmalla) ja näyttäisi ainakin valokeila olevan maassa about kohdallaan.

bo-boing.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyuga Katso viesti
    Noissa "Tactical" lampuissa taitaa olla tapana korostaa kauas näkemistä, eli tiivistää hotspottia hajavalon kustannuksella, eli ei hyvä pyöräilykäytössä. Niissähän on kiinnitys asetta varten... tosin sitähän vois hyödyntää tankokiinnityksessä...

Tästä kyseisestä lampusta ei ole kokemusta, mutta noin yleensä.

Veikkaisin että se ei pöörävalona ole parempi kuin joku halvempi 2xAA karvalakkifeeniksi. Valkkaa akkujen perusteella. Jos haluat käyttää litiumeja ota semmonen valo, jos AA-akkuja ota toinen.

[quote=Hyuga;915386]Mitäs siinä optiikassa vialla, tai mikä voisi olla paremmin? Kattelin alustavasti tota kuvaa (se on vasemmalla) ja näyttäisi ainakin valokeila olevan maassa about kohdallaan.

Keila ei vain ole esim. maastoajoon paras mahdollinen, mutta tuo hotspotti on kuitenkin paljon isompi kuin esim. tuossa Fenix T1 tai vaikkapa L2D:ssä. Ja pesee kaikki muutkin käsivalaisimet pyöräkäytössä. Hintaisekseen siis hyvä. Näkyy pitkälle ja sut nähdään kaukaa.

Makuasioita nämä ja kyllähän tuo kh74 tuntuu hyvin pärjäävän tuon L2D kanssa maastossa? Joten tämän kanssa varmaankin vielä paremmin, vaikka vaatiikin ulkopuolisen akun. Halvammalla etkyllä kirkkaampaa saa, jos et itse halua rakennella. Työn laatu on muutoin oikein kehuttava, sanoisinko 10-.

Näyttää kyllä todella mielenkiintoiselta tuokin Niteriderin lamppu.
    http://www.niterider.com/prod_minewtx2.shtml

Harmi jos siinä ei kuitenkaan ihan loppuun asti ole viety valokeilan optimointia. Ehkä syksyllä tulee se killerilamppu tuohon halpishintaluokkaan.

Heitetäänkö arvaus spekseistä?

- Kaksi lediä. Toinen kapeampi kaukovalo ja toinen leveämpi lähivalo.
    - pieni ja nätti metallinen valopää.
    - Yhteensä 400 lumenia valoa täysteholla.
    - hinta alle 100 euroa
    - Hintaan sisältyy akkukotelo 4xAA akuille. Kiinnitys tarranauhalla. Akut ei sisälly hintaan. Lisämaksusta muita akkuvaihtoehtoja.
    - Täpötehoilla yksi akkusetti kestää noin 2 tuntia, 200 lumenilla 5 tuntia.

Ja vielä kun olisi peukulle nappula jossa pitkät päälle/pois siirtymiä varten ja täys, puoliteho samassa nappulassa siten että: näpäytys=pitkien vaihto ja sekunti pohjassa=tehon vaihto. Semmosta kaivattaisiin ja olis jo nyt tehtävissä...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •