Tuossa sama runko ilman maalia ja kilkkeitä
![]()
Tuossa sama runko ilman maalia ja kilkkeitä
![]()
Jani Mahonen muokkasi tätä : 19.12.2007 at 10.24 Syy: Laitettu kuvat omille riveilleen
Mistäs tää Klemolan peli on väsätty? Tuommoinen hitsattu runko näyttää kivalta noiden turhan koreiden muhvien sijaan.![]()
Mites tuo hitsaus onnistui, vetelikö pahasti ja joutuiko siinä käyttämään jotain taka-askel hitsauksia?
Nimim. Kerran puikon luokkakokeessa käynyt, ei mennyt läpi![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Putkisarja on Columbuksen Zonal ja juotokset on tehty messingillä (9% nikkeliä). Viilaamalla on tehty sovitukset ja juottaminen tehtiin jigissä.
Erittäin lujassa on nuo putket. Huomasin kun tein seatstayt liian pitkiksi
ja koko takakolmio meni uusiksi. Oli työläs.
![]()
Jani Mahonen muokkasi tätä : 19.12.2007 at 10.23 Syy: Laitettu kuvat omille riveilleen
Lujassa on putket, joo, mutta kysyppä KHP:ltä tai Anderssilta niistä murtuneista saumoista.Teidän pitää hommata TIG tai siirtyä kaikkien muhveihin, kuten Pekka
![]()
Tai sitten pitää opetella juottamaan paremmin tai vaihtaa juotoskamaa. Kyllä juottamallakin tulee vahva runko eikä saumat murru, mutta mitä olen muita kuvia tommosista ilman muhvia juotetuista rungoista nähnyt, niin aika paljon enemmän on täytetty tota saumaa. Tai oikeestaan tohon viimeseen kuvaan verrattuna monet käyttää varmaan kolme kertaa enemmän täytettä.
Andersin murtuneessa rungossa oli kyllä kunnon filletit. Kylmäjuotos, epäpuhtaudet, huono sovite, liian niukka filletti. Mitäs muita syitä on olemassa? En sano, että noista mitään olisi ollut em. henkilöiden rungoissa.
Nimimerkillä: Omassa tekeleessä ei ole fillettiä oikeastaan ollenkaan![]()
Pojilleni oon luvannut, että jos runko polkemalla saadaan rikki,
niin isi lopettaa työnteon ja laittaa junnut tienaamaan....
Tiiä nuista muhveistakaan http://www.littlefishbicycles.com/au...ics/index.html
Mtb hohdossa oli turhan pieni filletti halkeama kohdassa, tuskin olis hajonnu edes vaikka olis ajellu meneen vaan sen verta pieni tuo hiushalkeama oli. Sinänsä outoon kohtaan, pystyputken ja emäputken yläkohtaan. http://pp.kpnet.fi/vpkleemola/hohto/IMG_1679em%e4.jpg huono kuva mutta tuonne väliin joka tapauksessa, luulis ettei sinne kauheesti tule rasitusta.
Ainahan näillä omilla kyhäyksillä vähä hirvittää ajaa isommissa mäissä, onneks täällä pohjanmaalla ei niitä ole.
Kun täällä näyttäisi olevan rungontekijöitä paikalla, pitää kysylle vähän hitsauksesta:
Itseäni kiinnostaisi myös kovasti tehdä runko itse. Olin entisessä elämässä metallialalla töissä ja varsinkin Tigillä tuli paljon hitsaittua (luokkakokeenkin tein joskus). Mahtaako kellään olla tietoa mitenkä nuo runkoputket hitsataan Tigillä? Eli tarvitseeko hitsatessa suojakaasun myös rungon sisälle ja tarvitseeko runkoa jälkilämmittää? Varmaan tuo jälkilämmitys riippuu putkilaadusta, mutta yleensä normaalin pataraudan kanssa ei tarvita juuripuolelle suojakaasua, sen sijaan ruostumattomalle kyllä tarvitaan.
Mahtaakohan muhvittomasta ruingosta tulla kestävämpi hitsaamalla vai juottamalla? Ainakin näyttäisi siltä että suurin osa teräsrungoista tehdään hitsaamalla.
Asiastahan en mitään ymmärrä, mutta jos jälkilämmityksellä tarkoitat ihan korkeita lämpöjä, niin ainakaan mihinkään lämpökäsiteltyihin putkiin ei kannata kokeilla. Noi kaupalliset teräsrungot taitaa olla hitsattuja lähinnä siksi, että se on massatuotannossa nopeampaa, mutta vahvuus saattaa olla aika samaa luokkaa.
http://pp.kpnet.fi/vpkleemola/hohto/
3 viimistä kuvaa alkaa oleen valmiina. British racing green väri muuttu Nippon racing greeniks, kun paikallisella maalifirmalla ei ollu yhtä Jaguaarin väripigmenttiä, lainattiin Toyotan pigmenttiä.
KHP muokkasi tätä : 14.04.2007 at 21.42
Hyvän näköstä kalijaa tossa viimesessä kuvassa. Ihan kivoja runkojaki![]()
Tuukko Lohjalle näyttää livenä vai pitääkö tulla kahtoon?
kyllä on komea yhdistelmä tuo kiillotettu muhvi ja tumma väri. Hedelmänä
vielä kiilotit näemmä takajarrusillan! Mites se stemmi tulee? Kiillotatko kokonaan vai maalaatko keskiosan?
Kiitos
Tää projekti jatkuis yhä ilman kommentteja, sen verran runkku hommaa tuo loppu viimestely nuitten muhvien kaan. Jos meikäläinen rupeis rakentaa taloo siinä ei varmaan koskaan tulis oleen listat paikoillaan.
Nyt junnujen Elmokin valmis! Itikoita on kaiveltu pojan hampaiden välistä, kun ei pysy suu kiinni lenkillä
![]()
Jani Mahonen muokkasi tätä : 19.12.2007 at 10.23 Syy: Laitettu kuvat omille riveilleen
Miragea on kahvat ja takavaihtaja. Kammet ja etuvaihtaja Shimanoa, jarrut Bianchin logoilla.
Julmettua ruuvimeisseliä ja vasaraa käyttämällä käpy nätisti putken sisään:
![]()
Komia giantti tulee! Mistä oot rungon hommannu ja oliko tyyris?
Runko on "vanha" ajossa jo ollut raami minkä ympärille kasataan vain vähän hipompaa osaa... Eikä runko ollut kallis jos oikein muistan. Sen hinnalla saa kuin jotain 14 MUMMin magnunkokoista shampanjapulloa ruokakaupasta euroopasta. Alkosta 10 pulloa vähemmän tai jotain semmosta.
Edit: Voisiko Klemola tai joku moderontti painaa enteriä noiden kahden leveän kuvan välissä tuolla ylempänä Klemolan viestissä niin ei tämä sivu olisi nälkävuoden levyinen. Kiitosh!
tein minkä osasin. Auttoiko?
No jos sulla kaikissa sama selain niin sitten. Firefox näyttää kuvat ihan normaalisti.
"For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar
Kirjanmerkit