FillariElectrobikeGiantHepha
Sivu 5 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 55 105 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #121
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki / Chamonix Mont-Blanc
    Viestit
    332
    On tullut ajeltua cc-pyörällä samaa lenkkiä 28mm maantierenkailla kiekkoina Mavic Ksyrium Equipet renkaina Schwalbet (120psi), Michelinin 32mm cc-renkailla (60-80psi) kiekkoina Shimano Ultegrat ja nyt kiekkoina Mavicin kehät Campan Chorus navoilla varustettuna Nokia Hakkapelitta W240-renkailla (50-60psi). Samalla sykkeellä nopeus cc-renkaisiin verrattuna nastoilla (keskimäärin puolet reitistä ei aurattua lumista pyörätietä - osittain tallantunutta lunta 1-2 cm) 1-2 km/ alhaisempi ja slikseihin verrattuna 2-3 km/h. Nopeuteen vaikuttaa varmasti toki myöskin alhaisempi lämpötila jonkin verran.

    Nokialaisilla pito jäisellä / lumisella tiellä käytännössä samaa luokkaa kuin kesäkelissä slikseillä ajettaessa.

    / panu.

    P.s. ja näin 150 km jälkeen Nokialaisissa ei ole havaittavissa juurikaan käytön jälkiä puhumattakaan puuttuvia nastoja...
    plehti muokkasi tätä : 16.11.2007 at 22.34

  2. #122
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    854
    Nyt on cc-pyörällä takana 2 lenkkiä Conti Nordic Spike 240 -renkailla. Pitoa löytyy; molemmilla lenkeillä on ollut jäätä joko paljaalla asfaltilla tai kevyen pakkaslumen alla eikä mitään ongelmia.

    Tänään tuntui ajo parin sentin pakkaslumella jotenkin luikertelevalta, toisin kuin edellisellä lenkillä. Laitoin painetta 0,5 bar enemmän, olisiko tuolla vaikutusta? Renkaissa on myös sisällä ehkä liian pienet sisäkumit, olikohan koko 28/37, kun renkaat ovat 42. Täytyy vaihtaa sisukset sopivimpiin.

  3. #123
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lindeju Katso viesti
    Tänään tuntui ajo parin sentin pakkaslumella jotenkin luikertelevalta, toisin kuin edellisellä lenkillä. Laitoin painetta 0,5 bar enemmän, olisiko tuolla vaikutusta? Renkaissa on myös sisällä ehkä liian pienet sisäkumit, olikohan koko 28/37, kun renkaat ovat 42. Täytyy vaihtaa sisukset sopivimpiin.
    No ihan varmana ei ole sisäkumeista kiinni. Ellet usko, niin yritä joskus pumpata sisäkumi puhki paljaaltaan. Tai ehkä se luikertelu on kosmista alkuperää, kun kuulemma tehyläisetkin luikertelee maassa, vaikka ovat jalan liikkeellä.

  4. #124
    di luca Guest
    Anteeksi, että näin kommentoin mutta:
    Minua huvittaa nuo laskelmat eri renkaiden eroista, tottakai nasta on hitaampi kuin 23 mm:n kilpurin rengas. So not?! Tottakai talvella ajaminen on hitaampaa monesta syystä kuin heinäkuussa. Hullua kuvitella, että talvella ajaa mutkaan kuin kesällä tai nousee jyrkkää mäkeä putkelta yms.
    Talvipyöräily on "oma lajinsa" ja siihen mm. kaikin puolin rauhallisempi ote ajoon. Mutta mukavaa se on silti!

  5. #125
    juhake Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Anteeksi, että näin kommentoin mutta:
    Minua huvittaa nuo laskelmat eri renkaiden eroista, tottakai nasta on hitaampi kuin 23 mm:n kilpurin rengas. So not?! Tottakai talvella ajaminen on hitaampaa monesta syystä kuin heinäkuussa. Hullua kuvitella, että talvella ajaa mutkaan kuin kesällä tai nousee jyrkkää mäkeä putkelta yms.
    Talvipyöräily on "oma lajinsa" ja siihen mm. kaikin puolin rauhallisempi ote ajoon. Mutta mukavaa se on silti!
    juurikin näin! talvella halutaan maksimoida kitka renkaaseen kiinnitettyjen metallipalojen avulla, kesällä (keväällä, syksyllä) pyritään minimoimaan vierintävastus ja muutenkin leikitään weight weeniesiä. Mutta on se kevät sitten mukava aloittaa kevyellä pyörällä LUUT EHJÄNÄ.

    Talvi on mukavaa, jos sen oikein osaa ottaa.... Ja aikamoista luksusta, ei sitä kovin moni miljoona ihmistä koe tällä planeetalla.

  6. #126
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Helsinki / Chamonix Mont-Blanc
    Viestit
    332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Mutta mukavaa se on silti!
    Jep juuri niin, vaikkakin nopeusero kesän ja talven välillä on ainakin itselleni ollut positiivinen yllätys. Luulin, että vauhti tippuisi nastarenkailla enemmän... Samoin pito on ollut positiivinen yllätys (ainakin toistaiseksi )

    / Panu.

  7. #127
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    854
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti di luca Katso viesti
    Anteeksi, että näin kommentoin mutta:
    Minua huvittaa nuo laskelmat eri renkaiden eroista, tottakai nasta on hitaampi kuin 23 mm:n kilpurin rengas. So not?! Tottakai talvella ajaminen on hitaampaa monesta syystä kuin heinäkuussa. Hullua kuvitella, että talvella ajaa mutkaan kuin kesällä tai nousee jyrkkää mäkeä putkelta yms.
    Talvipyöräily on "oma lajinsa" ja siihen mm. kaikin puolin rauhallisempi ote ajoon. Mutta mukavaa se on silti!
    Näin on. Talvella rengastus ja lumisen/jäisen tienpinnan kitka tiputtavat omat keskarit tuolta kesän 28-29km/h lukemista 20km/h pintaan. Eikä sillä renkaan rullaavuudella ole oikeastaan merkitystä, etenkin kun yksin ajelee. Pääasia on että homma etenee turvallisesti.

  8. #128
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kun on molemmissa päissä nastarenkaat, pyöräteillä lumentöhmeröä kymmenkunta senttiä, polkee pienillä välityksillä nopeaa tahtia tuollaisen tunnin matkan, saa sellaisen taivaallisen hyvänolon tunteen, että eipä juuri koskaan kesällä, suoranaisen hypriksen.

  9. #129
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    1.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lindeju Katso viesti
    Tänään tuntui ajo parin sentin pakkaslumella jotenkin luikertelevalta, toisin kuin edellisellä lenkillä. Laitoin painetta 0,5 bar enemmän, olisiko tuolla vaikutusta?
    Nämä luikertelu/uraherkkyys/suuntavakausominaisuudet riippuu ihan älyttömästi todella pienistä eroista tien pinnassa, joten ei välttämättä kannata heti ajatella, että joku oma muutos aiheuttaa eron. Kaikista luettelemisistasi tuo paine kuulostaa siltä, jolla järjellisesti voisi olla vaikutusta. Luultavasti kuitenkin vain urien muoto ja lumen laatu olivat muuttuneet ikävämmäksi.

  10. #130
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    854
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Kalvas Katso viesti
    Nämä luikertelu/uraherkkyys/suuntavakausominaisuudet riippuu ihan älyttömästi todella pienistä eroista tien pinnassa, joten ei välttämättä kannata heti ajatella, että joku oma muutos aiheuttaa eron. Kaikista luettelemisistasi tuo paine kuulostaa siltä, jolla järjellisesti voisi olla vaikutusta. Luultavasti kuitenkin vain urien muoto ja lumen laatu olivat muuttuneet ikävämmäksi.
    Olosuhteissa oli tosiaankin eroa mutta tänään oli samanlainen tienpinta kuin eilen ja 0,5 bar vähemmän paineita ja luikertelusta ei ollut tietoakaan. Eli paineista oli kiinni.

  11. #131
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    KOTONA
    Viestit
    21
    Edessä w240 2bar takana w106 4 bar ja ei ole kiemurrellut eikä hakenut..
    hyvin pärjätty 3 talvea ..joillain on ollut 300 nastasia ja ne kuulema hakee
    ja painetta ei tarvi laskea kun edestä..se on mun mielipide.
    only 10000km/v ,,Hande vaan!

  12. #132
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    336 nastaset edessä ja takana n.1,8 barisena, ei hae eikä kiemurtele.

  13. #133
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    854
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    336 nastaset edessä ja takana n.1,8 barisena, ei hae eikä kiemurtele.
    Ja renkaiden koko oli? Nastojen määrän perusteella taidat puhua maastorenkaista joiden paineita ei oikein voi verrata 28" renkaisiin. Enpä voisi kuvitella ajavani noilla 28x1.6 renkailla tuollaisilla paineilla. Myös 2 bar eteen kuullostaa aika vähältä, etenkin kun valmistaja suosittelee 3.5 bar painetta joka renkaissani tällä hetkellä onkin.

  14. #134
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    684
    Veikkaan Freddies SW 336:sta. 2,3" leveä.(katso iglumiehen edellinen kommentti)

  15. #135
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    854
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusSsa Katso viesti
    Veikkaan Freddies SW 336:sta. 2,3" leveä.(katso iglumiehen edellinen kommentti)
    Tuota itsekin veikkasin, ei kai kovin monessa muussa renkaassa ole tuota nastamäärää.

  16. #136
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lindeju Katso viesti
    paineita ei oikein voi verrata 28" renkaisiin. .
    Jep, sori ja muuten osuitte ihan oikeaan

  17. #137
    MtB Guest
    Minun mielestä on vain hyvä että tulee vähän lisärasitusta, eihän tän helppoa pidä olla

  18. #138
    Jopo Juoppo Guest
    Onko mitään arvioita renkaiden pakkaskankeudesta (älkääkä virnuilko siinä yhtään , vaikka nyt onkin +7 ja vettä vihmoo taivaan täydeltä. Kyllä ne pakkaset sieltä vielä tuloo!), eli männä vuosina siellä -20 asteen tuntumassa meno kangistu kuin olisi kiila renkaan välissä. Eli onko tutkittua tietoa tai kokemusperäisiä arvioita eri renkaiden välillä tämän asian suhteen?
    "Liukkaita" pakkasrenkaita siis peräänkuulutetaan ja tietenkin hyviä pito-ominaisuuksia myös liukkaillakin.

    Joskus yksinkertaiset konstit hyviä.
    Kerran kloppina tuoreella jäällä pyöräilystä ei meinannut tulla yhtään mitään, kun ohut lumi tarttui kumin pintaan ja pito katosi täysin. Jostain kumman syystä oivalsin yskän ja keksin laitaa tumpun (lapanen) sinne etuhaarukan väliin hankaamaan lumen pois kumin pinnasta. Ajo sen jälkeen yhtä juhlaa!

  19. #139
    Liittynyt
    10/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopo Juoppo Katso viesti
    ..siellä -20 asteen tuntumassa meno kangistu kuin olisi kiila renkaan välissä.
    En ole renkaissa mitään eroja huomannut, mutta napojen rasvat taitavat kyllä olla syynä moiseen kivirekifiilistelyyn. Yhden talven pakkasissa ajoin ns. tehdasvoiteilla kunnes vaihdoin toiseen laatuun ja ero kyllä tuntui alle 20 asteessa. Noin 25 asteen pakkasessa mä en enää ajattele tai tutki mitään vaan ajan zombina...

  20. #140
    juhake Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Janne Katso viesti
    En ole renkaissa mitään eroja huomannut, mutta napojen rasvat taitavat kyllä olla syynä moiseen kivirekifiilistelyyn. Yhden talven pakkasissa ajoin ns. tehdasvoiteilla kunnes vaihdoin toiseen laatuun ja ero kyllä tuntui alle 20 asteessa. Noin 25 asteen pakkasessa mä en enää ajattele tai tutki mitään vaan ajan zombina...
    mihinkäs laatuun vaihdoit? kuinkas paljon auttoi pakkaskeliajeluun?

  21. #141
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Varkaus
    Viestit
    28
    ^^ Talvi lähestyy. Kiinnostaa myös täällä tuo naparasva asia?

    Lähtee ehkä FREDDIE’S REVENZ 336 SW:t tilaukseen. Saako jostain halvemmalla kuin 69€/kpl?
    Pyöränä: Radon ZR Team Only 7.0

  22. #142
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.778
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mauku Katso viesti
    ^^ Talvi lähestyy. Kiinnostaa myös täällä tuo naparasva asia?

    Lähtee ehkä FREDDIE’S REVENZ 336 SW:t tilaukseen. Saako jostain halvemmalla kuin 69€/kpl?
    Tuo Freedyn ämpärinappula toimii varmaankin alamäkiajossa, mutta talvipoluille Nokian Extreme on ollut melko lyömätön. Kokemusta omaan molemmista renkaista. Ja on muuten halvemmatkin, alle 60 € saa monesta paikasta ihan suomestakin
    Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB

    "Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012

  23. #143
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.247
    Tuo SW versio ei ole alamäkiajoon, vaan lähempänä extremeä, mutta leveämpi. Painokin skin wallin ansiosta suunnilleen sama. DH versiotakin löytyy, sillä hintaa +100€ ja painoakin 1,3kg, nastat muistaakseni vielä huomattavasti pidemmät.

    Kantaa lumessa huomattavasti paremmin kuin ertreme, eikä luikertele. Rullaus tasasella nyt on tietenkin juuri niin hyvä kuin voi kuvitella ton näköseltä renkaalta.
    Suo, kalja ja läski.




  24. #144
    Ommik Guest
    OK, on ollut pari kylmempää viikkoa, mutta että näin kylmä ...

  25. #145
    petteri__k Guest

    liikkeet

    Kellään hyviä linkkejä mistä voisi nastarenkaita katsella? Vähän hintoja ainakin.

    Tavalliset pyöräliikkeet on tuttuja, velosportit, urheilupyörät yms. Mutta saako jostain esim. halvemmalla yms.?

  26. #146
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mulla on ihan uudenkuntoiset Freddiet ja laitan ne torille
    Jani Mahonen muokkasi tätä : 12.09.2008 at 11.32 Syy: ei myynti-ilmoja.

  27. #147
    petteri__k Guest

    Peukalo ylös

    nokialaiset w106


    Kauppa-veljistä löysin halvimmat nokialaiset w106:set. Varmaan ihan ok työmatkafillarointiin. Ja se hinta, 27€.

  28. #148
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Holokki auki ku H. Moilane.

  29. #149
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petteri__k Katso viesti
    nokialaiset w106


    Kauppa-veljistä löysin halvimmat nokialaiset w106:set. Varmaan ihan ok työmatkafillarointiin. Ja se hinta, 27€.
    Minulla roikkuu varastossa uudenveroinen pari Nokian 26-tuumaisia w106-nastarenkaita turhana, mutta tänne en voi niitä laittaa myyntiin. Kiinnostuneet voivat kysellä yv:lla.
    Rule #1: Obey The Rules

  30. #150
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    713

    Renkaan nastoittaminen

    Yritin hakua, mutta en löytänyt etsimääni. Eli onko kukaan nastoittanut itse maastorengasta Best Grip tai Maxi Grip -nastoilla?

    Best Grip

    Maxi Grip

    Hintaahan nastoitukselle tulee, mutta nämä (jäljellä olevat) voi ruuvata vanhasta kumista pois ja käyttää uudestaan. Moottoripyöräharrastajien sivuilta löytyy Googlettamalla enemmän kommentteja asiasta.

    Maxi Gripiä saa ainakin Savenmaalta

    Best Gripiä Paraisten rengashuollosta

    Kai noita saa muualtakin (ennen sai Agrimarketista), mutta ym. linkeistä löytyy hinnat. Vaatii kyllä melkoisen korkean kuvion renkaaseen.

    Idea tuli siitä, kun pitäisi saada 1.9-2.0 tuumaa leveä 29" talvirengas taakse. Näin kapeana en ole rengasta löytänyt kaupasta. DH-tyyppien normiruuvin ruuvaaminen kumista läpi ei ole ensimmäinen vaihtoehto, jota haluaisin kokeilla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •