GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 25 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25 26 27 35 75 125 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 721 - 750 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #721
    Liittynyt
    07/2001
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    4.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Tässä kuvia valmistuneista omista lamppuprojekteista Seoul P4 ledeillä. Mukana myös lampputesti johon verrokiksi otettiin Sigman valot.

    http://tmh78.nettigalleria.fi
    Hianoa työtä. Iso peukku!

  2. #722
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makkeli Katso viesti
    Balanceria tarvitaan siis ladattaessa sarjassa olevia kennoja. Miten kriittinen on purkuvaihe?

    Suunnitelmissa kun on kakkosakuksi budjettimalli 2xCanon-BP941 ja ko. akuille tarkoitettu laturi. Akuissahan taitaa olla kuvien mukaan sisäinen balanceri. Lataisi akut niinkuin kameramiehet tekee ja kytkisi sitten parin sarjaan. Kuulostaako tällainen ajatus Lithium-pommin valmistukselta?
    Jos akuissa on suojaleketroniikka, voi ne kytkeä sarjaan käytön ajaksi ja ladata sitten alkuperäisellä laturilla kahdessa osassa. Kameroiden ja kännyköiden akkujen suojaelektroniikat ei sitten ole mitään varoittimia, vaan ne vetää virrat poikki tasan kerralla. Nim. olen kokeillut, oli aika pimeää.

  3. #723
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S.M. Katso viesti
    Tuossa kun tuli valojen tehot esille, niin onko tuollainen 3 Seoul p4 lediä 1A virralla jo liian kiirkas tiekäyttöön? Se ei olisi toivottavaa...
    Kyllä on ja rutkasti. Luonnossa en toki ole moista nähnyt, mutta Tmh:n kuvia katsottuani jos joku sellaisella tulisi pyörätietä vastaan, saattaisin kyllä kääntää pyörän poikittain eteen ja sanoa pari valikoitua sanaa. Mikä olisikin jo jonkinlainen saavutus, kun en koiranulkoiluttajienkaan kanssa koskaan ole pysähtynyt "turinoimaan" ja autoilijoiden kanssakin vain pari kertaa. Nykyisinkin vastaan tulee harvoin mutta kuitenkin joskus sellaisilla valoilla varustettua porukkaa, että mieli tekisi kääntää katse sivulle kun ei sitä eteensäkään tielle kuitenkaan paljoa näe.

    Jos jatkokysymyksesi olisi että onko yksi P4 1A virralla liian kirkas, niin sanoisin, että kyllä jo sekin voi olla. Näin ainakin jos se on kypärässä, jolloin sillä tulee joka tapauksessa vähän väliä vahingossakin sohittua mihin vain. Tangossa varmastikin sopivalla linssillä ihan ok.

    Että ei sitten muuta kuin jonkinlainen tehonsäätö jos samaa lamppua käytetään kadulla ja kuusikossa.

  4. #724
    Voi v...... Lamppu alkoi olla valmis ensimmäiseen maastotestiin kokonaisena ja sitten yksi ledi meni mykäksi. Muutenhan tämä ei niin hirveästi korpeaisi, mutta kun ledien kiinnitys on toteutettu sillä Zalmanin liimalla.. Saisikohan ne jollain aineella irti tuon kuupan pohjasta? Vai onko ainoa keino vetäistä pohja sileäksi sorvilla ja tuhota ne kaksi vielä toimivaa lediä samalla?

  5. #725
    TeeTeeKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Tässä kuvia valmistuneista omista lamppuprojekteista Seoul P4 ledeillä. Mukana myös lampputesti johon verrokiksi otettiin Sigman valot.

    http://tmh78.nettigalleria.fi
    Tziizus paljollako alat valmistamaan noita myyntiin

  6. #726
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Kyllä on ja rutkasti. Luonnossa en toki ole moista nähnyt, mutta Tmh:n kuvia katsottuani jos joku sellaisella tulisi pyörätietä vastaan, saattaisin kyllä kääntää pyörän poikittain eteen ja sanoa pari valikoitua sanaa. Mikä olisikin jo jonkinlainen saavutus, kun en koiranulkoiluttajienkaan kanssa koskaan ole pysähtynyt "turinoimaan" ja autoilijoiden kanssakin vain pari kertaa. Nykyisinkin vastaan tulee harvoin mutta kuitenkin joskus sellaisilla valoilla varustettua porukkaa, että mieli tekisi kääntää katse sivulle kun ei sitä eteensäkään tielle kuitenkaan paljoa näe.

    Jos jatkokysymyksesi olisi että onko yksi P4 1A virralla liian kirkas, niin sanoisin, että kyllä jo sekin voi olla. Näin ainakin jos se on kypärässä, jolloin sillä tulee joka tapauksessa vähän väliä vahingossakin sohittua mihin vain. Tangossa varmastikin sopivalla linssillä ihan ok.

    Että ei sitten muuta kuin jonkinlainen tehonsäätö jos samaa lamppua käytetään kadulla ja kuusikossa.
    Pelkästään pyörätie käyttöön 3 x Seoul P4 täydellä teholla on liian kirkas. Joskus pidän sitä kyllä lyhyillä siirtymilläkin päällä oman näkyvyyden turvaamiseksi jos tilanne sitä vaatii. Ja autot antaa silloin risteyksissä hyvin tilaa ja hidastavat risteykseen tullessa rutkasti vauhtia. Mitä eivät muuten päivällä kylläkään tee. Ja jos eivät meinaa hidastaa, niin sohaisu lampulla ja jarrupoljin löytyy kummasti. Mutta normaalisti tuo valo on kyllä vain tuolla metsapoluilla/teillä päällä.

    Suuntaamalla valon oikein voi vähentää tuota vastaantulevien häikäisyä. Eli muun liikenteen seassa suuntaa sen ihan eteen. Ei se silloin pahasti häikäise. Eiköhän nuo 95% ilman valoja olevat pyöräilijät (ja ilman heijastimia olevat kävelijät) ole kuitenkin vaarallisempia tuolla liikenteessä, kuin muutama liian kirkasta lamppua käyttävä pyöräilijä. Väärin suunnatut tavalliset auton valot häikäisee myös paljon enemmän kuin oikein suunnatut tehokkaat valot.

    Ja eikös se opita jo tuolla autokoulussa se vastaantulevien valojen kohtaaminen pimeällä. Katse tien oikeaan laitaan. Ei niitä valoja kannata tuijottaa kun toinen auto tulee vastaan. Sama pätee myös pyöräilyssä nykyään. Eli jos vastaan tulee toinen pyörä missä on kirkkaat valot niin ei tuojoteta suoraan sitä valoa.

  7. #727
    S.M. Guest
    Kiitoksia kommenteista... Täytyy nyt miettiä vähän väsäileekö sitten Tripla Seoul p4:en esimerkiksi kiertokytkimellä varustettuna... se taitaisi olla oikein hyvä ratkaisu. (Sillähän teoriassa voisi korvata esim. Konluxin, mutta käytännössä kannattaa varmaan laittaa Konluxikin, jotta ei käräytä lamppua kääntelemällä huolimattomasti.) Ei kai mikään estä teoriassa laittamasta kiertokytkintä lisäksi laitteistoon? Tai onko siinä jotain erityistä huomioitavaa?

    Tai sitten tekee yksittäisiä p4:iä muutaman, ja käyttää kaduilla yhtä ja metsässä kahta.

    Tai sitten kääntää vaan lampun todella alas...

    Ehkä kiertokytkimellä toteutettu himmennin olisi paras vaihtoehto, mutta toki valmistus taas hieman monimutkaistuu (lähinnä esteettisesti, mihin virittelee säätimen).

    Tietenkin alkuperäinen suunnitelma, eli Sigma Miraget, olisi helppo, mutta toisaalta valoteho ja täten ajamisen ilo olisivat heikompia... ja olisihan tämä tylsä vaihtoehto.

  8. #728
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Jos Konluxia ajattelit käyttää, niin Dotlightista on saatavilla siihen sitä Dimled -yksikköä myös. Sillähän hoituisi tuo himmennys helposti.

  9. #729
    S.M. Guest
    Itse asiassa juurikin tuota himmennintä olin ajatellut. Täytyy sitten vain jotenkin keksiä hieno paikka sille lampun takaosaan.

    Kuinka pitkä mahtaa olla sellainen Japp-50 -putkenpääte, jollaista joku ehdotti koteloksi? Jos sellaiseen mahtuisi (pituuden puolesta) tuollainen himmennin sisään muun valopään (jäähdytinkappaleineen) kanssa, niin se olisi mukavaa. Tosin lampusta tulisi silloin jo reilu 9cm pitkä yhteensä... mutta kaipa sellainen tankoon mahtuisi.

  10. #730
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Huolehdithan riittävästä ilmanvaihdosta jäähdytys rivan ympärillä.
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  11. #731
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Omien kokemuksien mukaan Seoul P4 ei vaadi läheskään niin hyvää jäähdytystä kuin Luxeon K2 vaikka noita Seouleja ajaisi sillä 1000mA:lla. Eli jos se jäähy tulee sinne putken sisään, niin liimaa se lämpöäjohtavalla liimalla kiinni siihen putkeen. Omassa työmatkavalossa on jäähdytys toteuttu juuri näin ja lamppu toimii viileänä.

    Toisaaalta lamppupäästä saa yksinkertaisen ja kevyen jos sinne ei yritä ahtaa kaikkea. Eli toinen vaihtoehto voisi olla että ohjauselektroniikka sijaitsee akun kanssa jossain erikseen.


    Tässä linkki noihin lämpöäjohtaviin liimoihin. Tuo Arctic Alumina Adhesive lämpöliima on pätevää tavaraa.

    http://www.jimmspc.fi/listaa/vendor/407/3/111

  12. #732
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    Japi putki taitaa olla muovia. ...
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  13. #733
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Ja eikös se opita jo tuolla autokoulussa se vastaantulevien valojen kohtaaminen pimeällä. Katse tien oikeaan laitaan. Ei niitä valoja kannata tuijottaa kun toinen auto tulee vastaan. Sama pätee myös pyöräilyssä nykyään. Eli jos vastaan tulee toinen pyörä missä on kirkkaat valot niin ei tuojoteta suoraan sitä valoa.
    Silloin kun itse istuin autokoulun penkillä, siellä opetettiin myös vaihtamaan lähivaloille kun tulee vastaantulijoita. Niiden tuottaman valokeilan muodot ja tehot on säädöksillä määrätty. Valitettavasti (tai sitten ei?) kumpikaan ei päde pyöräilyssä nykyään. Mitään sääntöjä tehosta/muodosta/suuntauksesta ei ole, enkä ole vielä kenenkään häikäisyvaloilla pyöräilevän nähnyt vaihtelevan valoja "lyhyille" vastaantulijoiden kohdalla. Sellaisten käyttäjät tosin ovat - kuten mainitsitkin - ainakin vielä harvinainen vähemmistö. Mutta eiköhän niitä sääntöjä tulevaisuudessa säädetä, tähän astihan tarvetta tehojen rajoittamiseen on ollut vain moottoriajoneuvoissa. Parissa vuodessa esimerkiksi ihan tavalliset yksilediset teholedilamput saattavat hyvin olla jo yhtä yleisiä kuin "ledivilkut" nykyisin.

    Autossa on tapana myös väläytellä pitkiä valoja, jos joku tulee pitkillä vastaan tai jos muuten haluaa kiinnittää vastaantulijan huomion. Fillarin kanssakin väläytys onnistuu kohtuulliselta matkalta vallan hyvin jo omallakin lampullani, korkeintaan yhden watin teholla palavalla ledillä. Kypärään kiinnitetyn lampun keila vaan nyökkäämällä lyhyesti suoraan kohti kasvoja ja yleensä huomio on taattu. Käytän keinoa jos esimerkiksi näyttää siltä, ettei vastaantulija syystä tai toisesta ole huomannut minua, vaan on esim. suuntaamassa pyörällään suoraan kohti. Pakko myöntää, että kun joskus on joku esim. tullut vastaan teholedilamppu vilkkutoiminnolla eteen sojoittaen, mieli olisi tehnyt vaihtaa itsekin vilkulle ja suunnata valo kohti.

    Mitenkään nyt sinua Tmh tuomitsematta, kun en kanssasi pimeällä liikkunut ole enkä lamppuasi tai ajotapojasi ole nähnyt. Mutta joka tapauksessa moni ei tuollaista osaisi muita häikäisemättä liikenteessä käyttää, joten parempi kun niitä ei siihen käyttöön tehdä. Ilman kunnon tehonsäätöä. Ja lisätään vielä, että itse käytän kypärälamppua (tai oikeastaan otsalamppua) siksi, että hyvä ja kätevä sellainen sattuu olemaan mutta kunnollinen tankolamppu puuttuu. Vaikka sitä onkin oppinut ajelemaan soikottelematta valolla minne sattuu, tankolamppu on kyllä tarkoitus jossain vaiheessa hankkia.

  14. #734
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    Japi putki taitaa olla muovia. ...
    Juu, ei kannata käyttää muoviputkea. Alumiinia se pitää olla. Sitä löytyy metritavarana metallifirmoista.

  15. #735
    mutanaama Guest
    Japp on alumiinia ja jatkot kanssa. 50mm Japp-jatkon pituus on 100mm ja sisähalkaisija yllättäin 50mm. Jatkon hinta taitaa huidella jossain euron tuntumassa, 3m kanki maksoi tänään 13€.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Juu, ei kannata käyttää muoviputkea. Alumiinia se pitää olla. Sitä löytyy metritavarana metallifirmoista.
    Löytyy tietysti, hintakin on kohdillaan
    mutanaama muokkasi tätä : 22.10.2007 at 17.00

  16. #736
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Jahas. Viikon on lomalla niin heti tapahtuu. Hieno valo Tmh:lla Pitänee koittaa potkia omaa rojektia eteenpäin nyt kun alkaa aamut ja illat olemaan jo todella pimeitä.

  17. #737
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Esim. tämä laturi vaikuttaisi kätevälle kun siinä olisi balanceri jo itsessään. Mutta.. onko suurin osa noista latureista todellakin sellaisia, että ne on tarkoitus kytkeä auton akkuun (hauenleukoja näkyy kuvissa) tai muuhun 12V lähteeseen? Pitääkö mun ostaa lisäks vielä 12V (auton)akkulaturi millä saan syötettyä virtaa sitten tuommoselle? Tai kai joku wanha puuceen virtalähdekin kävis, jos jostain löytyis..

    Onko noissa kaikki oleelliset piuhat mukana, eli pitääkö hankkia erikseen välipiuhoja jotta saa akun kiinni laturiin vai mitä nuo kaikki "sopii siihen ja siihen" tai "sellaiset ja sellaiset liittimet" -jutut on?

    Ei oo ainakaan helppotajuseks tehty tuota LiPojen käyttöä. Emmie tajuuuu!

  18. #738
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    Esim. tämä laturi vaikuttaisi kätevälle kun siinä olisi balanceri jo itsessään. Mutta.. onko suurin osa noista latureista todellakin sellaisia, että ne on tarkoitus kytkeä auton akkuun (hauenleukoja näkyy kuvissa) tai muuhun 12V lähteeseen? Pitääkö mun ostaa lisäks vielä 12V (auton)akkulaturi millä saan syötettyä virtaa sitten tuommoselle? Tai kai joku wanha puuceen virtalähdekin kävis, jos jostain löytyis..

    Onko noissa kaikki oleelliset piuhat mukana, eli pitääkö hankkia erikseen välipiuhoja jotta saa akun kiinni laturiin vai mitä nuo kaikki "sopii siihen ja siihen" tai "sellaiset ja sellaiset liittimet" -jutut on?

    Ei oo ainakaan helppotajuseks tehty tuota LiPojen käyttöä. Emmie tajuuuu!

    Useimmat RC-käyttöön tarkoitetut laturit ovat ilman omaa virtalähdettä. Eli tarvitsevat ulkopuolisen 12V:n virtalähteen tai auton akun. Virtalähde täytyy olla kohtuu järeä, koska noissa latureissa on aika suuret latausvirrat tarvittaessa. Muutamiakin latureita on mistä tuo virtalähde löytyy. Esimerkiksi itse hankin tällaisen:

    http://www.modelflight.com.au/rc_mod.../swallow_2.htm

    Käyttöliittymä ja näyttö ovat prikulleen samanlaiset kuin tuossa UnitedHobbiesin laturissa. Lipo balanceri siitä puuttuu mutta liitin sille on.

    Yleensä nuo RC-laturit tulee ilman mitään johtoja millä akku kytketään laturiin. Ne joutuu tilaamaan erikseen tai tekemään itse. Noissa latureissa on banaaniliittimet akun kytkemiseksi.
    Tmh muokkasi tätä : 23.10.2007 at 17.01

  19. #739
    S.M. Guest
    Tässä kun on pohtinut millaista rakentelisi, suunnitelmat ovat hieman muuttuneet ja on syntynyt muutama kysymys?

    Eli tällä hetkellä ajatuksissa olisi laittaa bflex "ohjaamaan" ledejä (siis 3*p4), ja samalla hoituisi tuo tehonsäätö, eikö? Itse ainakin sain taskledin sivuja lukiessa sellaisen kuvan, että bflexissä olisi viisiportainen (4 ja off) säätö esimerkiksi painokytkimellä (siis kun sen siihen kytkee).Onko muuten bflexin ja nflexin ero vain muoto, vai onko jotain eroa toiminnassa (tai no outputissa ero 16v/25v, mutta ei tuolla tässä ole väliä)?

    Akkupuolella ehkä sittenkin olen päätymässä Lipoihin tuolta http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2133
    Kaksi tuollaista rinnan, niin riittäisi valoa ainakin 4 tunniksi. Sitten varmaankin laturi samasta paikasta, jotain peruskamaa, esm. http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2055
    Näin saisi kohtalaisen edullisesti hyvät akut.

    Ja koteloksi varmaankin sellainen Japp 50 putkenpääte...

    Kun myös isillä on valolle tarvetta, niin hinta/lamppu pienenee hiukan, vaikka tilaileekin kauempaa. Mutta tarvetta ei varmaankaan ole ihan näin tehokkaalle,vaan ehkä yksi ledi olisi sopiva. Pitäisi vaan saada hänet vakuuttuneeksi tästä jutusta...

  20. #740
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S.M. Katso viesti
    Akkupuolella ehkä sittenkin olen päätymässä Lipoihin tuolta http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2133
    Kaksi tuollaista rinnan, niin riittäisi valoa ainakin 4 tunniksi.
    Semmoinen pikkuhuomio kannattaa tehdä, että jos tuollaisia akkuja laittaa kaksi rinnan, tulee balanceri-liittimetkin kytkeä yhteen käytön ajaksi. LiPo-akkuja voi laittaa rinnan aika vapaasti. Kennot tyhjenee silloin suhteellisesti samaa nopeutta, koska kaikkien kennojen jännite on aina sama. Jos kennoja on ensin sarjassa ja sitten nämä sarja-paketit on rinnan, ei mikään takaa että kaikkien rinnan olevien kennojen jännitteet pysyy samoina. Kun balancer-liittimet kytketään yhteen, kulkee tasausvirrat balanceri-johdon kautta ja homma toimii.

  21. #741
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.042
    Tutkin noita akkuvaihtoehtoja ja huomasin että ebayssä on aika paljon lipoja tarjolla. Hinnat ei päätä huimaa, mutta laadusta en osaa sanoa. Yksi kauppias kiinassa http://www.rcmegashop.com/home.php?cat=10

    4000mAh 14,8v Li-Po € 21.75 + pk



    Mitä eroja on jos polttaa tommosta 3 x P4 settiä 12v tai 14,8v virrankulutuksessa, valotehossa ym?
    Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.

  22. #742
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemppis Katso viesti
    Mitä eroja on jos polttaa tommosta 3 x P4 settiä 12v tai 14,8v virrankulutuksessa, valotehossa ym?
    Jos akun ja LED-patteriston välillä on hakkuriregulaattori, on akkuvirta 14.8V akusta pienempi, kuin 12V akusta. Toisin sanoen 14.8V akku kestää pitempään. Jos virta rajoitetaan vastuksella, akkuvirta on sama. Valoteho riippuu LED:n virrasta.

    P4 maksimivirraksi on ilmoitettu 1A. Jos ylität tämän virran, seuraa siitä todennäköisesti lämpöongelmia. Edes pakkanen ei paljoa auta, jos lämpöä ei saada LED:n sisältä siirtymään ulos. Toki pakkanen jonkin verran auttaa jäähdytystä. Jos LED kuumenee, muuttuu valonväri yleensä sinisemmäksi ja sitten se sammuu. Lopullisesti.

  23. #743
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S.M. Katso viesti
    Akkupuolella ehkä sittenkin olen päätymässä Lipoihin tuolta http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2133
    Kaksi tuollaista rinnan, niin riittäisi valoa ainakin 4 tunniksi.
    Miksi kaksi erillistä? Eikö yksi isompi olisi helpompi? Hinnassakaan ei ole juuri eroa jos laittaa esim. tämmösen

  24. #744
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemppis Katso viesti
    Tutkin noita akkuvaihtoehtoja ja huomasin että ebayssä on aika paljon lipoja tarjolla. Hinnat ei päätä huimaa, mutta laadusta en osaa sanoa. Yksi kauppias kiinassa http://www.rcmegashop.com/home.php?cat=10

    4000mAh 14,8v Li-Po € 21.75 + pk
    Jahas. Tuon innoittamana ajauduin linkin kautta ebayhin josta sitten huusin äsken juuri tuollaisen akun; 12,50EUR + 11EUR postikulut. Tuohon hintaan jo uskaltaa kokeilla mitä sieltä tulee Kerron sitten.

    Tässä on nyt sitten se huono puoli, että on pakko ostaa uus lipoille kelpaava laturi. Voi perr... ei tainnukaan olla niin halpaa ku ensin ajattelin

    Nyt joku asian_tuntia vois kertoa mitä noi liittimet on, eli mitä lisähilppeitä mä tarviin jotta saan sen akun ladattua sekä siitä virtaa uloskin?

  25. #745
    S.M. Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    Miksi kaksi erillistä? Eikö yksi isompi olisi helpompi? Hinnassakaan ei ole juuri eroa jos laittaa esim. tämmösen
    No itse asiassa ei taida olla mitään erityistä syytä, eli kuten sanoit, yksi iso voisi olla helpompi. Kiitos vinkistä...

    Kukaan ei ainakaan samantien tyrmännyt tuota bflexiä ja minun mielikuviani siitä, joten ne taitavat olla oikeilla jäljillä?

  26. #746
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S.M. Katso viesti
    Kukaan ei ainakaan samantien tyrmännyt tuota bflexiä ja minun mielikuviani siitä, joten ne taitavat olla oikeilla jäljillä?
    No minä ainakin tilasin 2 kpl bFlexiä tässä taannoin. En ole vielä tosin kokeillu toimiiko ne edes Mutta en mitään (lukemani perusteella) fiksumpiakaan ole löytäny ku nuo.

  27. #747
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.042
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti S.M. Katso viesti
    Kiitoksia kommenteista... Täytyy nyt miettiä vähän väsäileekö sitten Tripla Seoul p4:en esimerkiksi kiertokytkimellä varustettuna... se taitaisi olla oikein hyvä ratkaisu. (Sillähän teoriassa voisi korvata esim. Konluxin, mutta käytännössä kannattaa varmaan laittaa Konluxikin, jotta ei käräytä lamppua kääntelemällä huolimattomasti.) Ei kai mikään estä teoriassa laittamasta kiertokytkintä lisäksi laitteistoon? Tai onko siinä jotain erityistä huomioitavaa?
    Pähkäilen tätä himmenninhommaa. Jos tuollaisen himmentimen laittaa niin vaatiiko se vielä konluxin mukaan jotta toimii vai pystyykö lamppuja ajamaan ilman konluxin sillä riskillä että jos käännät himmentimestä liikaa tehoja niin lamppu kuolee
    Omatoiminen pikkupoika kotona, pihalla ja päiväkodissa.

  28. #748
    S.M. Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemppis Katso viesti
    Pähkäilen tätä himmenninhommaa. Jos tuollaisen himmentimen laittaa niin vaatiiko se vielä konluxin mukaan jotta toimii vai pystyykö lamppuja ajamaan ilman konluxin sillä riskillä että jos käännät himmentimestä liikaa tehoja niin lamppu kuolee
    Kyllähän sellaisen kai voi laittaa pelkästäänkin, mutta kuten sanoit, jos kääntää liikaa niin lamppu kärähtää. Eli toisin sanoen ei kannata, jos ei sitten tee kiertokytkimeen jonkinlaista asteikkoa...

    Tästä syystä olenkin itse varmaan päätymässä bflexiin, koska se hoitaisi reguloinnin ja himmennyksen samalla, eli korvaa esim. Konluxin ja Dimled-himmentimen.

  29. #749
    Pyöräkaistapää Guest
    Eiköhän noi kaikki järkevät himmentimet toimi pwm:llä (PulseWidthModulation). Eli kytkentään tarvitaan aina myös virtaa rajoittava "vastus".

    Luxeonilla on buck-regulaattoreita missä sisäänrakennettuna himmennin, jota voidaan säätää 5kOhm potikalla.

    Mielenkiintoinen piiri LM3404

    Se Luxdrive piiri löytyy Konalasta Elfalta: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10418.htm
    Pyöräkaistapää muokkasi tätä : 25.10.2007 at 19.55

  30. #750
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräkaistapää Katso viesti
    Mielenkiintoinen piiri LM3404
    Jännitettä laskevaksi hakuriregulaattoriksi tuo on tosiaan mielenkiintoinen. Datalehti on julkaistu kesäkuussa. Eilen näyttää tulleen ensimmäinen mainos tuosta piiristä, joten kaupasta voi olla vaikea ostaa. Älkää antako tuon häiritä... Reference design 3 polttaisi kolmea LED:iä 350mA virralla 14.4V NiMh akusta. 735mA switch current limit rajoittaa ulostuloa sen verran, että ideaali lähinnä Rebelien polttamiseen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •