Ja ihan ite oot suunnitellu tuon?
Aikas hifi värkki. Vaikka itse olisin portaattoman säädön kannalla![]()
Ja ihan ite oot suunnitellu tuon?
Aikas hifi värkki. Vaikka itse olisin portaattoman säädön kannalla![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Kyllä, omaa suunnittelua tuo. Portaaton himmennyskin varmaan onnistuisi mutta säätötapa pitäisi sitten ehkä miettiä uusiksi. Mutta en tiedä sitten onko siitä portaattomuudesta käytännössä niin paljoa iloa kuin äkkiseltään tuntuisi. Olen yrittänyt pitää systeemin suhteellisen yksinkertaisena. Liiallista rönsyilyä on syytä välttää kun muuten projekti tahtoo venyä ja venyä.
t. Janne
Mä kannatan täydellistä säätämättömyyttä.Siis napista täysteho kehiin ja sitten ajetaan. Viime talven kypärälampussa oli täysteho ja puoliteho, mutta ei sille puolen tehon asetukselle mitään käyttöä ollut. Nyt speksasin pienen trimmerin takaisinkytkentään, mutta sen tarkoitus on vain tulla säädetyksi koekäytön aikana ja joutua sitten piiloon koteloon.
Kypärälamppu taitaa olla laiton katukäytössä. Katusiirtymiä varten voi käyttää jotain heikkotehoista lamppua ja näin päästä pidempään valaistuun ajoaikaan.
Jehun akkukotelo on aika pieni. LiPo:jako sinne on tulossa? 4s 1p konfiguraatiollako? Saattaisi riittää kahdeksi tunniksi...
Tuo säätö on pelkästään softalla toteutettu ominaisuus, joten mitään ylimääräisiä kompoja ei oikeastaan ole. µC hoitaa UVLO:n, sytytyksen ja sammutuksen, PWM on vaan pieni softanpätkä. Tai no, tuon napin debouncaus on varmaan suurin osa koodista.
Akkukonfiguraatio on hivenen avoinna vielä, noin tuntikin riittää 100% pulssisuhteella 1 A ledivirralla, ledien jännite on jotain 10.9 volttia tuolla virralla. 2200 mAh 2s1p:llä kokeillaan. Pakkaskäyttäytymisestä tuntuu huonosti löytyvän kelvollista numeerista dataa, joten pitänee itse testata. Optimaalista worst-case-suunnittelua aika hankala tehdä ilman.
Tämä on ikään kuin jatkuva prosessi, valmiiksi se tuskin ikinä tulee. Katsotaan mitä tulee ja säädetään sitten lisää.
t. Janne
Jehu muokkasi tätä : 16.09.2007 at 21.02
pystyisikö jossakin 20w halogeenissa (tms) hyödyntämään LIPO akkuja ??
ja mitä vaatimuksia ko akkujen käyttö vaatii ? (erikoiset laturit tms?)
tälläisiä löytyy suomesta ainakin...
14.8V 2000mah
- paino 208g
- mitat 35x102x34mm
Hinta: €64.00
tai jenkkilästä suoraan ->
Lipo 5000MAH 14.8V
5000mah Capacity
14.8 Volts
45mm X 138mm X 34mm
20C Constant(100 amps)
30C Sustained(150 amps)
50C Burst(250 amps)
450 grams
141€ + varmaan jotakin veroa + postit
http://maxamps.com/products.php?cat=59
(niin ja juu... keskustelua on ko. lioneista ja lipoista jo aiemminkin tässä topikissa)
fsol77m muokkasi tätä : 17.09.2007 at 01.58
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Tarvitset latausta varten Lipoille tarkoitetun laturin sekä balancerin. Sekä suojauspiirin käyttöä varten, joka vahtii ettei kennojännitteet pääse tippumaan liian alas vaan pistää homman poikki ennen sitä. RC käyttöön tehdyissä akuissa tätä harvoin on akkussa valmiina, koska autojen/helikopterien vastareista löytyy tämä ominaisuus. Virtaa nuo RC Lipot puskee ihan kivasti ulos.
Itseäkin nuo Lipot himottaisi. Saisi tiputettua akun painosta noin 600g pois. Tosin nykyinen Nimh on 4000mAh, mutta uskoisin tuolla 2000mAh:n Lipolla saavuttavan tarpeeksi pitkän paloajan (noin 2h).
Onko kenelläkään tietoa mistä saisi noita suojauspiirejä vaikka tuollaiselle 4s1p satsitlle? Tai kenties tietoa kuinka sellaisen tekisi?
Tmh muokkasi tätä : 17.09.2007 at 09.07
MAX1924 kun laittaa googleen hakusanaksi, niin sieltä löytyy tarvittavat ohjeet suojapiirin tekoon. Jonkin verran rakentelutaitoja täytyy löytyä, että saa paketin kasaan. www.batteryspace.com myy suojapiirejä. Toimitusvarmuudesta en tiedä.
Yksi keino on ottaa suojapiiri esim. Nokian kännykän akusta. Akusta tulee samalla entinen, mutta kierrätyskorit on yleensä täynnä vanhoja Nokian akkuja. 4s1p tarvitsee jokaiselle kennolle oman suojapiirinsä.
Mihin tämä arviosi perustuu?
Tietysti pyörässä täytyy olla tieliikennelain mukainen valo, kun valaistus- tai sääolosuhteet sitä vaativat. Mutta mikä kieltää pyöräilijään itseensä kiinnitetyn valon käyttämisen (polkupyörään kiinnitetyn valon lisäksi)?
Varsin harvalla tätä foorumia lukevalla taitaa valojen ja heijastimien osalta täsmälleen lain kirjanta noudattava polkupyörä - pääasia on kuitenkin näkyä ja itse nähdä tuolla pimeillä kaduilla. Omia, selvästi tieliikennelain vastaisia valaistusratkaisujani poliisi on kommentoinut sanoilla "onpas hyvä valo" ja "luulimme moottorikelkaksi, hyvää illanjatkoa"
- Tomi
Finlex:stä löytyy ainakin tämä kohta, joka määrittelee valoja. XC-asennossa maasturilla ajelevan kypärälamppu saattaa olla alle 1.3m korkeudella, mutta lienee kuitenkin aika harvinaista. Lisäksi olisi kovin epäsopivaa katsoa kypärälampun kanssa taaksepäin. Sinne kun saa näyttää vain punaista valoa. Vaikka heijastimille vaaditaan hyväksynnät, ei valaimien kohdalla mainita mitään standardia hyväksyntää. Mun pyörästä taitaa puuttua pinnaheijastimet, eikä etuheijastimessa ole tuota hyväksyntää. Kadulle ei siis ole asiaa.![]()
20 §
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.
Niin pyörässä pitää olla noilla alueilla valo. Sillä valolla ei tarvitse nähdä, voi olla vaikka ledvalo joka kertoo jonkun olevan liikkeellä. Sellaisia on valkoisenakin, muuten samanlainen kuin takaledivalo. Itselläkin sellainen ettei autoilijat ajaisi päälle niin helposti. Kannattaa käyttää pilvisellä säällä ja ajoissa hämärtyessä, vaikka varsinaista ajovaloa ei vielä tarvisikaan.
Varsinainen valo jolla näkee ajaa, voi olla sitten siellä kypärässä.
Pyöräilijässä kiinni oleva valo, esim kypärässä, taas saa olla korkeammallakin.
Samoin kuin pyöräilijässä / repussa tms kiinni oleva punainen takaledi saa vilkkua.
Pyörässä kiinni oleva valo ei saa vilkkua, vaikka monet sellaista käyttääkin. Lisäksi vilkkuvana se hankaloittaa paikannusta ja ei pysty arvioimaan etäisyyttä valoon (ja pyörään) niin hyvin.
Ei ne poliisitkaan kaikkia pykäliä muista ulkoa![]()
Eikä ne nyt varmaan ala sakottamaan jonkun lampun takia..
Siis se suojauspiiri estää sen että akun jännite ei pääse laskemaan liian alas... Meneekö akku vaihtoon jos sitä suojapiiriä ei kennoissa ole?
Puhelimien akuthan pitää aina välillä käyttää nollassa (n.1kk välein) jotta akkuihin ei tule "pykälää" joka heikentää akun kapasiteettia. Näin ole kuullut![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
LiPo-akkujen käyttöikään vaikuttaa oleellisesti, ettei niitäpureta liian tyhjäksi, eikä ladata liian täyteen. Halvoilla kennoilla myös purkausvirran rajoittaminen auttaa kennoja säilymään pitempään. RC-LiPo:t kestää niin suuria purkausvirtoja, ettei pyöränlampussa ole ongelmaa liian suuresta virrasta. Tosin, jos ei ole ylivirtasuojaa, kannattaa olla sulake.
12V halogeenin polttaminen LiPo-akusta onnistuu joko helposti, tai sitten vaikeammin. 3s1p paketin jännite täytenä on 3*4.2V=12.6V.Tyhjänä jännite on 3*3V=9V, jolla halogeeni on jo niin selvästi hyytynyt, että sen kyllä huomaa. Käyttäjän tulee tietää, mitä tekee, niin ongelmia ei pääse syntymään.
Vähän vaikeampi menetelmä on rakentaa hakkuriregulaattori, joka osaa hoitaa jännitteensäädön. Sama laite kannattaa laittaa myös valvomaan akkujännitettä ja estämään syväpurku.
Jos ajoaika 3s1p paketissa jää liian lyhyeksi, voi laittaa tuplakennot, eli 3s2p. LiPo-kennoja ei sitten tarvitse purkaa tyhjäksi. Jutut tyhjäksi päästämisen edukkuudesta on ajalta NiCd-akkujen.
No hyvä kun kerroit, pitää sitte paivittää vähän muillekki![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Puhelinkauppiaat elävät vielä selvästi Nicd ajassa. Vielä tänäkin päivänä kuulee kun kauppias kehottaa lataamaan puhelinta ensimmäisen kerran sen reilut 12 tuntia ja käyttämään akun aina mahdollisimman tyhjäksi ennen latausta. Vaikka puhelimissa on Lipo tai LiIon akku. Näin kävi ainakin itselle kun ostin uuden SE:n puhelimen jossa on Lipo akku.
Kumma kun eivät sentään neuvo tyhjäämään akkua H3 polttimolla ennen lataamista. Saisivat uusia akkuja kaupaksi luultavasti paremmin...
Sustahan tulis oikea myyntitykki![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Hmmh... mistä hitsistä noita Lion akkuja saa, kotimaasta? Mä en ainakaan löydäJos semmosen haluaa niin pitääkö ostaa läppärin akku? Niissähän varmaan muuten on kaikki tarvittavat suojauselektroniikatkin?
Lisäystä vielä: laittakaa ny kuviakin niistä ledivaloistanne! Kiinnostaa!
Oma halogeenivalo hajosi sopivasti Lohjalla kun piti yöllä lähteä ajamaan. Tai ei se nyt varsinaisesti hajonnut, mutta polttimo oli särki. Nyt ois oiva tekosyy ja hetki siirtyä nykyaikaan ja ledeihin..
Janu muokkasi tätä : 18.09.2007 at 13.00 Syy: Lisäys
Toi Janun lamppu on edelleen mun mielestä hienoin TSI-ratkaisu mitä täällä on esitelty.
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Yleisön pyynnöstä kuvia tuotannossa olevasta kypärä versiosta.
Noita on nyt tehty yhteistyössä troh:n kanssa 2 kpl joten eiköhän se ole = tuotannossa.
http://www.codershouse.com/pictures/led_kyparavalo/
Tuotekuvausta tarvii näemmä vielä harjoitella.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Viimetalven testien perusteella akku kestää yli 4h. Tarkkaa tietoa ei ole kun se ei ole vielä kertaakaan hyytynyt. Tiedän tiedän liian lyhyitä lenkkejä![]()
Pakkasraja kuskille on -10 joten sen kylmemmässä ei testejä ole tehty.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Onko Hammerilla kenties huono kolvi tai huono tinalanka?
Tinaukset näyttää kerrassaan hirveiltä![]()
Tietenki pääasia että toimii, mutta kyllä ainaki itsellä alkas häiritteen mielessä![]()
Liikaa tinaa pistetty noihin tinauksiin, tai sitte on jotain halppislankaa..
Multicorea peliin niin johan muuttuu jälki, maksaa vaan kohtuu paljon!
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
No ei ne nyt mitään taideteoksia nuo kolvaukset näytä olevan mutta teknisesti ihan pätevän oloisia. Audiopuolella on sitten tuon tinan määrän kanssa vähän tarkempaa.
edit. ei multicore mitään kallista ole.
Siis hienohan tuo projekti on mun mielestä, mutta pisti vaan silmään nuo tinaukset.
Multicorea on monenlaista. Tuo mitä mulla on ei näköjään oo kovin kallista: Multicore crystal clear 250g 0.56mm 28e rulla.
On ihan loistavaa tinaa!
Ite oon aika paljon joskus korjaillu laitteita yms. tinaillu niin jääny jotenki takaraivoon miten saa hyviä juotoksia![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Kiintolevyn uumenista löytyi sattumalta httrackilla taannoin imuroitu kopio viime talven lampputestistä.
Laitoin sen väliaikaisesti tuonne:
(edit 25.9.2007: linkki poistettu, lampputesti löytyy nyt trohin sivuilta:
http://www.kolumbus.fi/%7Ez638518/Fi...sti/index.html )
Älkää linkittäkö tätä versiota mihinkään, poistan sen kunhan jutun kirjoittaja eli troh on saanut siirrettyä sen omille sivuilleen. Tuosta kopiosta puuttuu yhden lampun kuva (troh 5W luxeon).
On tullut viime aikoina seurattua heikosti tätä keskustelua, täällähän rakennellaan jo kovaa vauhtia uusia lamppuja! Omat tulevat lamppuprojektit odottavat vielä toteuttamista, aikeissa olisi mm. rakennella 4xAA-käyttöinen "low-tech" (=etuvastus) työmatkalamppu parilla SSC P4:llä. Lisäksi maastofillarin ohjaustankoon olisi toiveissa saada lisää lukseja (4 x Cree XR-E tms.). Ans kattoo ny kuinka muilta kiireiltä kerkiää...
SS-mies muokkasi tätä : 25.09.2007 at 20.13 Syy: linkin korjaus
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
tänään ilmestyi prosessori lehti jossa on nimenomaan oma juttunsa hid ledeistä ja niiden vaatimista virtakytkennöistä sekä ainakin viisi piirikytkentää yms yms yms kannattaa katsoa jos jostakin löytää...
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Kirjanmerkit