^ Voipi hyvinki olla niin, mut eilen ku kiertelin niin ei löytyny Honkkarista ei k-raudasta yms yms. muuta ku jotain "pirkka" lamppua 36 asteisina watteihin katsomatta. Onks nyt joku buumi vai mihin kaikki "spotit" on kadonnut?
^ Voipi hyvinki olla niin, mut eilen ku kiertelin niin ei löytyny Honkkarista ei k-raudasta yms yms. muuta ku jotain "pirkka" lamppua 36 asteisina watteihin katsomatta. Onks nyt joku buumi vai mihin kaikki "spotit" on kadonnut?
No nyt sain koko lampun valmiiksi. Lapin Akkujen äijä lykkäs mulle autotarvike sulakepitimen ja sano, että siihen syttyy punainen ledi kun sulake palaa.. No tosiaan niin sytty. Osu nimittäin se sulakkeen pitimen johdot akun napoihin.. ja tsihhh..![]()
Hain sitte 5A sulakkeita teboililta. 2e 5kpl sulakkeita..
Koulussa värkkäsin kiinnikkeet kypärään ja pistin sen lampun kiinni kypärään kumilenksuilla niin että pysyy. Kuitenki niin että jos sattuu pannnuttamaan niin lamppu ei oo heti paskana.
Kuvaa laitan kunhan viimeistelen kuoret esteettisesti siihen kuntoon, että kuvia viittii ottaa![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Itse sain spotit kun etsin sopivan mallin valmiiksi ja menin paikalliseen pieneen sähköliikkeeseen tilaamaan. Myyjä vielä sanoi et kiitos hän onkin etsinyt millä valmistajalla ois tämmöisiä tarjolla. Lamput olivat Osram Decostar 10w 36 astetta ja 20w 10 astetta Titan versio. Molemmat 35mm. Kehtas oikein vajaan vitosen pyytää kappaleelta joka taitaa olla aika räikeästi alle ovh:n.
hunvo muokkasi tätä : 07.09.2007 at 18.20 Syy: Täydentelin vielä vähän
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
No mä ainakin sain tuollaisen tällä viikolla tilattua sähkötukusta. Myös 10 asteen keilalla olisi saanut.
edit. linkit noihin philipsin ja osramin huippulamppuihin
Osramin Decostar IRC:
http://www.thelightbulb.co.uk/product/list.php?cat=213
Philipsin masterline es:
http://www.thelightbulb.co.uk/product/list.php?cat=309
Brunberg muokkasi tätä : 07.09.2007 at 21.32
Jossain vaiheessa onninen myi kans yksityisille, ne osaa tilata jos ei ole. SLO myy kanssa, mutta niilläkin se on tilauskamaa.
No tuli eilen poimittua koriin 20w 10asteinen osramin irc. 24 asteisia en löytänyt 20w mallina. pärjääks tolla 10 asteisella yksinään vai vaatiiko se kaverin? Ja miten on kokemuksia tosta 35w 24asteisesta?
Mikähän mahtaa olla hyvä halogeeni 12V 20W semmoseen kovavauhtiseen polkutykitykseen. Eilen kävin kokeilemassa tuota mun kypärävaloa ja hitaassa vauhdissa valokeila oli ihan ok, mutta heti kun mentiin nopeampaa niin oli vähän epävarmaa meno.
En tiedä tuota mun nykysen lampun kuvun astetta, mutta ehdotuksia?
Biltemassa on kans tollasia spot valoja aika edullisesti itse käyn hakemassa sieltä ..ja eikun värkäämään minkäs lainen akku tähän käytöön os paras ja mitä maksaa ja mistä niitä saa?
Älä käyLukase pikkuisen tätä ketjua takaisin päin ni näät kuinka niitä kehutaan! Sen takia täällä ihmiset IRC. yms perään kyselee kun niistä irtoaa todella paljon enemmän valoa samalla watti määrällä ja valokuvio on tasainen. Vaikka se Osramin energiasäästö lamppu maksaisi 3x ennemmän ni ero ei ole kuin muutama euro. Tässä sitä ei yksinkertaisesti kannata säästää. Hae vaikka se akku ja laturi Biltemasta ja valot sitten jostain muualta.
Ok Kiitos ..![]()
Käväsin hakemassa entisen polttimon tilalle Precise merkkisen saksalaisen 12V20W 17 asteen lampun. Katotaan miten pelittää. Tulee muuten pimeä täällä pohjosessa jo 20.45 kokoajan vaan tulee lähemmäs päivää tuo ilta![]()
On se hienoa ajaa pyörällä pimeessä(kunhan karhuja ei tuu vastaan
)
Saisko tuon ladatuksi, tämmöisella Bilteman härvelillä NIMH-/NICD "PARISTOJEN" LATAUSLAITE Tuotenro 38242 ? Luvataan et lataa 2-10 kennoa 2,4-14V. Aiheuttaako tuo kahden ylimääräisen kennon laittaminen muutakuin lataus ajan kasvua? Yli jännitettä ei kuitenkaan tule kuin 0,4V. Olis ihan kunnon budjetti ratkaisu.
Akkua en ole vielä kasannut, joten pitäisikö jättää yksi kenno laittamatta ja tyytyä 13,2V vai peräti 12V. Jännitteen noston tuoma halpa lisä valo kyllä houkuttaisi kun polttimollekkin on luvattu 4000h kesto ei sen lyhentymisellä ole mitään merkitystä. 12kpl c-kennoja mahtuisi vielä just nätisti juomapullon sisään ja telineeseen.
Vähän oli järkyttävä valoteho tossa mun nykyisessä lampussa
![]()
17 asteen lamppu oli oikein hyvä kohtalaisen nopeassa ajossa.
Tuskin se saa yhtään enempää kennoa ladattua, kuin on luvattu. Täyden NiMh kennon jännite on jotain muuta, kuin 1.2V.
Voisitko harkita tekeväsi kahta 6 kennon pakettia, jotka sitten käytön ajaksi kytketään sarjaan. 6-kennon paketeille löytyy jo paljon enemmän vaihtoehtoja laturiksi.
Laturin hankinnassa ei kannata säästellä. Se akku on juuri niin hyvä (tai huono) kuin se laturi on. Yli 10 kennon paketeille löytyy aika nihkeästi latureita. RC liikkeistä kannattaa kysellä. Olisko ne jotain 60 - 100 euroa sellaiset kohtuu laturit jo riippuen siitä onko niissä virtalähde vai ei.
Mutta sellaisella laturilla lataa sitten 1-14 kennon Nimh/Nicd paketteja. Ja LiIon/Lipot ja lyijyakut sopii myös.
Esim:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...945&grpid=5018
Tai:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...120&grpid=5018
Tuolla jälkimmäisellä itse ratkaisin laturiongelmat ja täytyy sanoa, että hintansa arvoinen on ollut.
Siinäpä on sitte se kuva minkä lupasin.
Vielä pitäis tehä joku suojapussukka tolle akulle, niin ois selkää vasten vähän mielyttävämpi!
moi vaan kaikillenyt os melkein kaikki hilpeet omaa valoa varten .paitsi toi lamppu osa en ole mistään löytänyt kyseistä ( osram Decostar irc20w 10ast tai 24 ) lamppua et mistä näitä sit saa
tai jos jollakulla on ylimääräisenä tollanen poltin niin ostan pois .. joko ot testannu lamppua fillaripoioka?
janne kuivakangas muokkasi tätä : 12.09.2007 at 13.33
Doh niin, HammerStar Mark II alkaa olla hahmollaan. mudda mudda, mekaanisten osien työstöön varattu resurssi on ollut vastahakoinen
Elikkä haussa on tampereen lähistöltä paja / tekijä joka voisi hiukan jyrsästä mun jäähyjä parempaan kuosiin. Normi metalleihin pystyvä jyrsin käsitykseni mukaan käyp. Hinta mielellään alhainen. Yhteydenotot vaikkapa ihan privana.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
On testattu. Valoa riittää hyvin jo vähän nopeampaan kaahailuun juurakossa. En oo saanu vielä akkua kulutettua loppuun, mutta suunta antavien laskelmieni mukaan n.2.5h ois ajoaikaa tuolla 5Ah akulla.
Tuo 17 asteinen on ollu hyvä. 10 asteinen taitaa olla liian pistemäinen ja 24 sitte liian leveä. Mutta kokeilemalla se oikea muoto löytyy. Riippuu niin että miten ajaa ja onko huono reaktiokyky eri tilanteissa.
joo kiitosta vaan pitääpä kävästä jyväskylä k-raudassa ta perälässä.. siellä varmaan on ..monella näytää olevan toi lamppu kypärässä..taitaa olla parempi vaihtoehto kun laittaa tankoon..fillaripoika minkäs akku sulla on kun noin hyvin kestää
Biltemasta ainakin ostin joskus omaan valo(ikuisuus)projektiin... Näyttää saavan vieläkin 20W ja 35W, 10 asteisina.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Taitaa oman akkuprojektin budjetti vetästä rakentamaan kuitenkin 10 kennon paketin ja Biltsun bilipalilaturin. Jos vielä huomenna hakis Lidl:stä kennot toiseen akkuun ni niillä sitä varmaan talven pärjäis.
On näistä asioista täälläkin kirjoitettu lukemattomia kertoja... Ei oikein jaksaisi enää. Viimeksi hunvon toimesta tässä viestiketjussa, kymmenkunta viestiä (tai pari päivää) ennen vastaustasi.
Tuossa toisessa valoviestiketjussa mainittiin nettikauppa nimeltä Qualityflashlights, ja siellä on myynnissä mm. Fenixin kaksi kahdella AA-patterilla toimivaa taskulamppua. Toisen hinta on 47 euroa, toisen 50. Kumpikin toimii samoilla pattereilla yhtä kauan, mutta halvemman tehoksi ilmoitetaan 135 lumenia, kalliimman 175 lumenia.
Itse tehty halpispyörälamppu Bilteman halogeenilla saattaa hyvinkin tulla maksamaan juuri 47 euroa. Tällöin täsmälleen samanlainen lamppu huippupolttimolla varustettuna maksaisi (ehkä reilut) 50 euroa. Polttoaika molemmilla olisi sama, mutta tehoero olisi vielä selvästi suurempi kuin noilla Fenikseillä. Kalliimmasta saattaisi lähteä lähes tuplaten valoa, ja värikin olisi "valkoisempaa".
Miettii siinä sitten, miksi joidenkin mielestä kannattaa sitä muutamaa euroa kalliimpaa polttimoa metsästää, vaikka Biltemastakin saisi aivan hyvin vaikkapa makuuhuoneen lukulamppuun sopivia spotteja halvalla ja suoraan hyllystä.
Esko muokkasi tätä : 12.09.2007 at 22.37
Joo olen minäkin tota miettinyt et valmiin lampun saa samaan hintaan tai edulisemmin mut onhanse jotain kun joku tuttu tai kaveri kysyy et mistä ostit lampun niin sanon ite tein..ja itse tykkään värkätä kaikenlaista et sillee.ja kyllä mä sen loppuun vien kerran olen alottanut!.onhan toi fenixin lamppu varmaan hyvä..saako muuten suomesta niitä?
Ihan ymmärrettävää, että joka syksy saa olla ensi kertaa lamppua tekeville asioita kertaamassa, mutta kun niitä joutuu kertaamaan saman viestiketjun samalla sivullakin, hieman uhkaa herätä kysymys, onko edellisiä viestejä edes luettu vai eikö niitä vain ymmärretty...
Vertailu Fenixeihin ei ollut mikään suositus, yritin vain saada viestin ymmärrettävämmäksi sellaisillekin, joille tekninen lähestymistapa tuottaa vaikeuksia. Olettaakseni aika harva valitsisi tehottomamman Fenixin, joten miksi ihmeessä suositella Biltemalamppua, kun ero on vielä selvästi suurempi.
Ja ne Bilteman lamputkin ovat toki varmasti ihan hyviä sellaisiin käyttötarkoituksiin, joissa hyvä hyötysuhde ei ole niin kovin tärkeä.
Kirjanmerkit