http://www.tv-ora.fi/info/kalusteval...t/hstkaari.htm
Tuosta saat suoraan kotelon ja polttimokin on mukana, tosin luultavasti väärän mallinen.
http://www.tv-ora.fi/info/kalusteval...t/hstkaari.htm
Tuosta saat suoraan kotelon ja polttimokin on mukana, tosin luultavasti väärän mallinen.
Porailin viemäriputken liitosmuhviin reikiä niin katotaan millanen on tuuletus. Toivottavasti vesi ei mee sisään niistä 1mm rei'istä.
Porakoneen akkua kokeilen, että kauanko siinä riittää virta, ei ainakaan sisällä tunnu pahalta.
Mitäs luulette kärveneekö 12V Halogeeni kuinka nopeasti, kun jännittettä tulee n. 18V kun akku on täynnä. Laitanko suosiolla vastuksen väliin?
Mietin vain hyötysuhdetta, että jos isomma jännitteellä sais vähän enemmän tehoa aikaan..
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Jos tavallisen hehkulampun ikä puolittuu 10% ylijänniteellä niin kai tuon polttimon ikä on sitten jossain 10% kohdalla alkuperäisestä 50% överillä. Varmaan kannattaisi sitä jännitettä sitten tiputtaa jollain fiksummalla tavalla kuin polttaa tehovastuksella lämpönä. Yritä alkuun puskea raakana ja katso mitä polttimo kestää.
Tän vuoden projektina olis rakentaa Halogeenin tilalle Ledivalo, joka koostuu 3 x Seoulin P4 -ledistä. Oma sähkötekniikan tuntemus rajoittuu lukion lyhyeen fysiikkaan, eli...
Käytössä on 4 Ah, 12 V akku (taisi olla NiMH kennoista tehty).
Heijastimet yms. osat on kartoitettu (.de), mutta kytkentä ei ole mulle selvä. Jonkin kaavan mukaan laskin, että jos ledit kytketään sarjaan, niiden kanssa pitäisi kytkeä sarjaan n. 0,5 - 1 ohmin vastus suojaksi. Laskinko oikein, vai mikä on oikeankokoinen suojavastus noille? Pitääkö vastusta hommattaessa ottaa muuta huomioon kuin vain tuo resistanssi?
Jos taas kytken Konluxilla, niin ilmeisesti tarvitsen noille kolmelle sarjaan kytketylle Ledille n. 1500 mAh konluxin, jolloin jokaiselle menee 500 mAh (P4:n maksimi 1000 mAh). Meneekö näin? 1,5A enempää ei virtaa kannattane syöttää, koska muuten akku ei kestä koko lenkkiä, saisi kestää ainakin 1,5-2h.
Siis 10kpl NiMh-kennoja sarjassa? Jos LED:t on myös sarjassa, asettuu sopiva etuvastus 2ohm-0.2ohm välille. EI auta, kuin kokeilla ja mitata. Lataa akku täyteen ja laita 1ohm vastus sarjaan LED:ien kanssa. Vastuksen yli oleva jännite on nyt sama, kuin virta. R=U/I, eli I=U/R. Jos virtaa menee vähemmän, kuin halusit, laita vastuksen rinnalle toinen samanlainen vastus. Nyt kaavassa I=U/R R=0.5. Vastusparin yli tulisi olla 2x haluttu virta ampeereina. jne. LED:ien kynnysjännikäyrä alkaa sellaissta lukemista, että akuilla on jonkinlainen syväpurkaussuoja.
Konluxin kanssa taidat joutua säätämään akkupakettia korkeammalle jännitteelle. Luulen, en tiedä.![]()
Ok, kiitos vinkistä, pitää sitten tilailla eri kokoisia vastuksia, ja mittauksilla hakea oikea. Vastuksen koko todella muuttuu laskennallisesti tosi paljon noilla jännitteiden vaihteluväleillä kokeiltaessa, joten oikeaa arvoaei taida pystyä tarkasti laskemaan.
Akku on todella sarjaankytketty 10 x 1,2 V.
Mielestäni konluxit toimivat jollakin jännitevälillä, esim 7-30 V tuottaen vakiovirran, esim 1000 mAh, joten tuon akun pitäisi kait toimia ok.
Ihmisen silmä on onneksi sen verran epälineaarinen, ettei pientä valon määrän vähennystä huomaa. Varsinkin, kun se tapahtuu hitaasti. Joudut kuitenkin mitoittamaan sen vastuksen siten, ettei LED:t ylikuumene akun ollessa vielä melkein täysi.
Vastusten tehonkestoksi riittää P=UI, eli jos on tarkoituksen ajella LED:ejä 1A virralla ja semmoinen reilu puoli volttia pitäisi kadota vastuksen lämmittämiseen, niin 1W on jo riittävän suuri tehonkesto vastukselle.
Konluxit on käsittääkseni step-down regulaattoreita, eli ne osaavat säätää virtaa vain laskemalla jännitettä. Pari sivua aiemmin tässä ketjussa joku taisi raportoida Konluxien jännitteenalenemia.
Eli 12v akkupaketti ei riitä ajamaan kolmea P4 lediä sarjassa. Mittasin että Konlux 1000mA alkaa pistämään hommaa poikki vähän reilu 12v kohdalla. Eli akkupaketista jäisi liian suuri osa kapasiteetista käyttämättä. Laita 12 kennon paketti eli 14.4v.
Eikös se ikä tipahda kymmenesosan tienoille jo 20% ylijännitteellä? Joskus vuonna miekka ja kilpi kun halogeenilamppuni kokosin, sitä pidettiin ainakin joillakin lamppuaiheisilla sivuilla suurimpana järkevänä ylijännitteenä. Toki, 12V polttimo ja 18V jännite, valotehoahan kyllä riittäisi, niin kauan kuin riittäisi...
Olet varmasti oikeassa, laitoin vaan jotain sinnepäin veikkausta eliniästä, joka on lyhyt.
Heitin pari avainsanaa googleen, ja ainakin tämä sivu näytti ennestään etäisesti tutulta.
Onko oikein että sain n. 7 ohmia arvoksi tolle vastukselle? Vai oisko kilo(ohmia)?
Siis kun 18.5V-12V=6,5V
Virta=0.93A
R= 6.5V/0.93A=6,9(ohmia)
Tuntuu jotenki pieneltä tuo arvo..jaa-a..![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Jos todellakin haluat tiputtaa 18.5V -> 12V virralla 0.93A, niin vastuksen resistanssi tulee olla 6.98ohm. Tuollaista vastusta ei ainakaan yhtenä kappaleena ole, joten helpointa olisi tyytyä 6.8ohm vastukseen. Tehonkesto tulee olla 0.93A*6.5V=~6W ja pienen ylimitoituksen jälkeen 10W kuulostaa sopivalta.
Mutta oletko nyt tosissasi? Vastukseen kuluu aika suuri energia tässä tapauksessa. Tuo vastuksen lämpöteho riittäisi vaikkapa kengänlämmittimille ja saattaisi sormillekin riittää.
Toisia ratkaisuja jännitettä alentamaan? Vai meneekö sitte joka tapauksessa niin, että energiaa menee hukkaan ihan turhan takia..
Taidan mennä päivällä käymään Lapin akuissa. Aattelin vaan, että tuo porakoneen akku ois ollu helppo/halparatkasu.
Lyijyakuthan ei paljoa maksa, mutta laturit maksaa.
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Jos aiot polttaa 12V halogeenia, ei ole mitään järkeä käyttää 18V akkua ja etuvastusta. (tai sitten en vain tajua) Kaikki se ylimääräinen energia, mikä tuolla isolla jännitteellä on saatu matkaan mukaan, palaa vastukesssa lämmöksi. Porakoneenakkuja on 12V mallejakin. 12V akut on kevyempiä ja halvempia. Saat vielä saman valotehonkin. Se on sitten eri asia, jos kytket 12V halogeenin suoraan 18V jännitteeseen... Tosin saman vaikutuksen saat laittamalla tehokkaamman 12V halogeenin 12V akkuun.
Pienet 12v lyijyakut ei maksa kuin 10-20e. Ja laturi sille saman verran.
Valoprojekti on nyt ollut kesän jäissä kun ei ole tuntunut tarpeelliselta. Akut yhä paketeissa kun ei tiedä että mistä jatkaisi.
Kennoiksi on varattu 12kpl 1,2V 3500mAh Ni-MH c-kokoista kennoa kun niitä halvalla sai. Tarkoitus on polttaa 10w ja 20w (Osram Decostar titan 35mm) halogeeniä ja houkuttaisi 14,4V akku riittävän polkurymistelyvalon aikaan saamiseksi.
Ongelma on etten tiedä mistä ja minkä laturin akulle hommaan? En ole ikinä joutunut noitten kanssa touhuamaan. Koko akku pitäisi saada ladatuksi kerralla ja vehje ei saisi yliladata yms.(jos tämmöistä vaaraa ylipäänsä on).
Pelkkä turisti täällä harrastajien seassa
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
18 voltillahan voisi ajaa kolmea 6V halogeenia sarjassa...
Jo aiemmin esillä ollut 50mm JAPP-putken jatko on TEHTY osramin 51mm halogeeneille, ei voisi istua enää paremmin.
edit. selvennystä: JAPP-putki on sähköasennuksissa käytettävää suojaputkea, niitä jatkoja löytynee sähkötukuista, ainakin SLO:lla on hyllyssä. Ensto:n tuote.
Pystyskö kukaan "valottaa" miltä toi näyttää? Kun googlella en ainakaan löytänyt.
Jotenkin sitä vaan ajatus kallistuu jollekin suljetulle rakenteelle. Jollain sakemanni sivuilla törmäsin joskus semmoseen vetokoukun suojaan, mutta siinä laitettiin joku kierre/ tiiviste osa siihen. kenelläkään siitä tietoa?
Se on jotain 110-120mm pitkä ja ehkä 53mm paksu alumiinin värinen pyöreä jatkoholkki, jossa on muutaman millin supistus vedetty putken katkaisijalla keskelle. Kyllä ne siellä sähkötukussa tietää kun meet tiskille ja sanot: viisköötmillisen jappiputken jatko, kiitos.
Brunberg muokkasi tätä : 05.09.2007 at 17.50 Syy: karmee kirjotusvirhe
Väsäsin viime syksynä varmaan juuri kyseisen sakemannisivun innoittamana vetokoukun suojasta kotelon halogeenille. En kyllä käyttänyt mitään kierre/tiivisteosaa vaan laitoin pop-niiteillä kiinni lyhyen putkenpätkän tuonne suojan sisään jota vasten polttimo nojaa. Etureunaan reiät ja lamppu rautalangalla kiinni systeemiin. Löytyi vielä kuvakin patentista.
Nonni. Kävin hakemassa 12V 5Ah akun + laturin ja auton 5A sulakepitimen ja 5A sulakkeen. Yht. hintaa tuli 43e, ei paha??
Kotelon saa vielä valmiiksi niin se ois siinä sitte![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Ai niin ja abico liittimet myös![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Kyllä nyt tökkii...
Ei löydy mistään osramin lämppuja. 20w 10 ja 36 asteista löytyy mutta ei 24 asteista tai mitään tolta väliltä. Eikä liiemmin muiltakaan merkeiltä tullut vastaan. onks idiksii mistä löytyyy vantaan seutuvilta?
juhalle^ se auton vetokoukun suojakupuun tehty valo on näpsäkän näkönen oskos siitä ohjeita haluaisin tehdä itse samanlaisenja vinkki mistä sais niitä akkuja ja polttimoita.
janne kuivakangas muokkasi tätä : 07.09.2007 at 13.55
Mulle sanottiin viime talvena, ettei IRC:tä ole enää mallina 20W ja 24 astetta. Suurempitehoisia on.
Sudenpentukenraali M.I.K.K.O. - Murheellisen Itsekäs ja Kovin Kiivasluonteinen Onnenmyyrä
Kirjanmerkit