Kiekkopareja on joka lähtöön ja todella laadukkaita vaihtoehtoja riittää max.700€uron hintaluokassa vaikka kuinka, mudda periaatteessa kiekot voi jakaa valmiskiekkoihin ja vapaavalintaisista osista kasattuihin custom-kiekkoihin joihin saa tietty myös haluamansa navat, kehät ja puolat/nippelit. Kustomkiekkojen ongelma liittyy kasaamiseen, jos sellainen meedio löytyy niin hinta-laatusuhde on yleensä kohdallaan.

Lisäksi pyytäisin kiinnittämään isoa huomiota laakerointiin joita on urakuula ja irtokuula tyyppiä. Vaikka urakuula on yleisempi niin irtokuula ei ole yhtään huonompi ja itse harkitsen seuraavia kiekkoja tältä pohjalta. Kokemus näes on osoittanut että laatumerkitkin käyttävät kura-ura-laakeria hyvin paljon ja jos ajaa kisaa niin laakereita saa päivittää aika tiuhaan. Urakuulan suosion suunä lienee helppo vaihdettavuus ja huoltovapaus joista jälkimäinen katsotaan aiheetta negatiiviseksi ominaisuudeksi - mitä se ei ole. Irtokuulan kun putsaa ja kiristää laakerin oikeaan tiukuteen niin pitkässä-juoksussa kustannukset tippuu sillä laadukkaat "pikku-laakerit" maksaa kuitenkin 2-3kypää/tsibale... ainakin SKF-merkkiset. Sanoisin että urakuulan ongelmat liittyy nimenomaan siihen että laakeri on suojattu huonosti ja jos sinne pääsee likaa jota ei pääse putsaamaan pois niin laakeri ei ole pitkä-ikäinen... siispä huomiota kannattaa kiinittää navan suojaus-konstruktioon.

Lyhyen mutta huonon alustuksen pohjalta tsekkaisin valmiskiekkopohjalta isojen valmistajien kulutushyödykkeistä Campan ja Mavikin sopivan hintaisia helmutin valikoimista. Kustomeissa on valinnan varaa likipitäen älyttömän paljon mutta es'mes Mavikin Openin kehän sisäpuolelle kun osaava meedio kassa DT:n palikoista setin niin on paino-laatu ja hinta kohdallaan... jos siis osaava kasaaja löytyy, lähtökohataisesti saksasta ei kannata tilata kuin osat mutta kasauttaminen kannattaa jättää kotomaan-osaajalle.