Mulla on senverran silmää liikenteessä, että pystyn kyllä nopeuksista ja etäisyyksistä arvoimaan hyvin nopeasti ollaanko mahdollisella törmäyskurssilla auton kanssa. Jos ehdin hyvissä ajoin vaikka liikenneympyrässä auton edestä, myös menen. Ja teen sen niin, että en jätä mitään epäselvyyttä, menenkö. Poikkeuksetta autoilijat kunnioittaa kun aikeensa tekee selväksi. Sitten tietysti kun törmäysriski on olemassa, seuraan autoilijan katsetta huomaako minut ja valmistaudun väistämään. Usein autoilija menee edes vilkaisematta pyöräilijään. Miten näitä sitten herättelet, ei lukkista viitsi vääntää irti potkaistakseen ja muutenkin hankalaa kenkäistä tai lyödä nyrkillä ristevää suuntaa kulkevaa liikkuvaa autoa
Itseäkin ärsyttää autoilijana epävarmat pyöräilijät. Annan kyllä aina tietä, mutta aina välillä kun olen jo lähes pysähtynyt, pysähtyykin myös pyöräilijä. Sellainen lähinnä suututtaa, vaikka itse olen aikeeni tehnyt selväksi. Sehän on liikennesäännöissäkin muistaakseni, väistämisvelvollisuuden noudattaminen on osoitettava. Pahimmassa tapauksessa kun toteaa pyöräilijän pysähtyvän, nostaa kytkintä ja samalla lähtee myös pyöräilijä kun hitaalla sytytyksellään havaitsee auton sittenkin hiljentäneen.
Pyörätien jatke. Voi olla maalattu näinkin.

Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit