GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 30 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 28 29 30 31 32 40 80 130 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 871 - 900 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järppä Katso viesti
    Oma uudenkarhea (käyttötunteja alle 10) Edison lähti juuri Saksaan huoltoon. Kuulemma niissä, alihankkijan toimittamissa, polttimissa on ollut jonkin verran laatuongelmia viime aikoina.
    No niin. Lamppu on korjattu, kotimatkalla ja sen pitäisi saapua paikallispostiin tänään. Vajaat neljä viikkoa meni kaikkineen eli ei mitään hypernopeaa toimintaa. Tai sitten Lupinen korjaamolla vaan on tällä hetkellä ruuhkaa...
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

No niin. Lamppu on korjattu, kotimatkalla ja sen pitäisi saapua paikallispostiin tänään. Vajaat neljä viikkoa meni kaikkineen eli ei mitään hypernopeaa toimintaa. Tai sitten Lupinen korjaamolla vaan on tällä hetkellä ruuhkaa...
    Kesti se minullakin toi korjaus. Arvasinkin sen joten tilasin ekaksi toisen lampun ittelle ja sit vasta lähetin tuon oman korjatteille. Olipahan sit nopeemmin ainakin toinen lamppu käytössä kun eka on huollossa. En ole montaa lenkkiä päässyt nyt ulkona ajamaan korjatulla lampulla mutta toistaiseksi ainakin kestänyt ok. Välillä hirvittää vähän kun tuntuu pahempaa rytyytystä olevan käsille/tangolle/valolle tuolla "tasaisilla" pyöräteillä mitä varmaan konsanaan metsässä.

Surkian hidasta toimintaa.

Kesä tulee, valoa!!

Lupinelta tuli mailia:

A new era ís beginning - Wilma brighter than the Edison

The future belongs to LED and at Lupine the future starts now.

With an amazing brightness of 830 Lumens combined with an improved beam pattern for optimal distant and close-up lighting makes Wilma a one of a kind light.

Tiny and light weight, shock resistant and waterproof makes her the most flexible and brightest light available.

Wilma can be switched step less or at 2 and 3 steps between 1 - 15 Watts.
    Moreover it is the worlds only LED light which can be upgraded on your own with our special upgrade kit. This will allow the owner of a Lupine Wilma to upgrade to brighter LED's in the future.

These features make Wilma entirely unique, Wilma is unmatched. Our Wilma now makes all HID lights practically obsolete.

=======================

Eli nyt Lupinelta näyttää saavan vieläkin kirkkaamman LED valon mitä Edison HID. Että tälleen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Lupinelta tuli mailia:

Eli nyt Lupinelta näyttää saavan vieläkin kirkkaamman LED valon mitä Edison HID. Että tälleen...
    Minuakin oli maililla muistettu.

Öh, jos oikein tulkitsin, niin Edisonista irtoaa 900 lumenia ja tuosta ledihässäkästä "vain" 830 lumenia.

Yllättävän äkkiä ovat saaneet ledivalon samalle viivalle HID:in kanssa. Niin se kehitys kehittyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika Nieminen Katso viesti
    Öh, jos oikein tulkitsin, niin Edisonista irtoaa 900 lumenia ja tuosta ledihässäkästä "vain" 830 lumenia.

Yllättävän äkkiä ovat saaneet ledivalon samalle viivalle HID:in kanssa. Niin se kehitys kehittyy.
    Siellä paistaa aurinko. Ei tarvi Lupiinia.

Ei vais, tuota ledisysteemin kehitystä täytyy seurata. Se voisi olla mielenkiintoinen laite ensi talvikaudeksi (takatalvea ei lasketa).
    A Gentleman will walk but never run

Kehitys hinnoissa kun vielä menis alaspäin
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Vaan toi uus Wilma ompi 15W, Edisonin lämmitysteho lienee pienempi, eli Edison taitaa edelleen olla sikäli parempi. Mutta hemmetin kirkkaita nuo ledit nykyään on. Ja uusista vieläkin kirkkaammista huhutaan jo.

Minäkin hetken tässä jokin aika sitten Wilma 6:tta harkitsin, mutta on se vaan niin stanan kallis ettei millään kyenny taipumaan. Kun spekuloi valohankintoja tarpeeksi pitkään niin vuodenaikojen vaihtelu korjaa asian

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika Nieminen Katso viesti
    Minuakin oli maililla muistettu.

Led tuottaa valkoisempaa valoa kuin HID, joten se vaikuttaa jopa kirkkaammalta. Näin siis Lupinen sivuilla mainittiin.

Jos HID (Xeon) valot on kielletty fillarimaantiekäytössä monissa maissa, niin jos nyt LED valotkin kohta ovat kirkkaammat niin nekin pitää kieltää... Mitä jää jäljelle? Tarjoustalon 3e taskulamppu?

No, käytän edelleen Edisonejani tiellä aivan kuten tähänkin asti. Muutamaan kertaan olen joutunut pitkät/lyhyt-valokisaan auton kanssa vaikka olen ajanut itse lyhyillä pelkästään kun autoilija alkaa raivon vallassa naputtelemaan pitkät/lyhyt settiä omasta Corollastaan. Mielestäni olen selvinnyt voittajana ko koitoksista kun olen lopulta vääntänyt kädellä tangossa olevan lampun (10 asteen keilalla, pitkät päällä) osoittamaan päin **kkua autoilijaa.

Ja kiva katsoa keskellä pimeyttä taaksepäin kun maantie hehkuu 10 metriä punaisena... Tämä nyt ei johdu Lupineista kyllä.

Hyvät valot RULES!

Olisi kiva tietää mitkä ledit ne on nyt Wilman sisään tunkenut. Luxeonin ledejä ne kehuu käyttävänsä. Mutta millä neljällä luxeonin ledillä saadaan 830 lumenia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Olisi kiva tietää mitkä ledit ne on nyt Wilman sisään tunkenut. Luxeonin ledejä ne kehuu käyttävänsä. Mutta millä neljällä luxeonin ledillä saadaan 830 lumenia?
    Noissa uusissa on SSC:n ledit.

Muutamaan kertaan olen joutunut pitkät/lyhyt-valokisaan auton kanssa vaikka olen ajanut itse lyhyillä pelkästään kun autoilija alkaa raivon vallassa naputtelemaan pitkät/lyhyt settiä omasta Corollastaan. Mielestäni olen selvinnyt voittajana ko koitoksista kun olen lopulta vääntänyt kädellä tangossa olevan lampun (10 asteen keilalla, pitkät päällä) osoittamaan päin **kkua autoilijaa.
    No turha niitä autoilijoita on kiusata tarpeettomasti. Jos joku vilkuttaa sulle valojaan ni se tarkottaa sitä, että oot suunnannu valos väärin. Korjaa. Tuskin ne pelkkää ilkeyttään sulle yrittää vinkata niistä valoista..

Mieti ite miltä tuntuis ajaa autolla esim. 80km/h kun joku valopää() päättää sokaista sut. Oisko kivaa?

Jos HID (Xeon) valot on kielletty fillarimaantiekäytössä monissa maissa, niin jos nyt LED valotkin kohta ovat kirkkaammat niin nekin pitää kieltää... Mitä jää jäljelle? Tarjoustalon 3e taskulamppu?
    http://www.starbike.com/php/product_...ng=en&pid=9035 Väittävät, että sillä on Saksan viranomaisten hyväksyntä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    Noissa uusissa on SSC:n ledit.
    SSC:n P4 ja Creen XR-E LED:eillä tuossa ei olisi kuin pieni markkinamiesten lisäkerroin olettaen että ovat saaneet parasta valikoimaa käyttöönsä. LED:t näyttäisi ohittavan HID ARC:t vuoden sisällä oikeastikin hyötysuhteessa, eli lumenia per watti.

Viimeisillä pimeän ajan lenkeillä mulla oli 5kpl Luxeon K2 LED:iä lamppuna. Kolme tangossa ja kaksi kypärässä. Lumeneja irtosi vähemmän (~500-700), kuin tuosta Lupinen Wilmasta, mutta näkeminen ei ollut mitenkään ongelmallista.

Hmh.. Edison on ilmeisesti 16W ja 900 lumenia, eli sikäli tuo uusi Wilma on melko samoissa lukemissa.

Lupinelta saa myös upgrade-kittiä wanhempiin Wilmoihin, 120 EUR ja sillä pitäisi irrota 750 lumenia muiden speksien pysyessä samana.

Sikäli tuommoinen Wilma voisi olla ihan oiva hankinta jos/kun tuommoinen "upgrade-path" on olemassa niin voi pysyä kehityksen mukana ilman, että tarvitsee ostaa koko settiä uusiksi.

Jos en saa tässä jossain välissä motivoitua kaveria sorvin ääreen niin sitten tuo Wilma on ensisyksyä ajatellen sangen houkutteleva.

No, käytän edelleen Edisonejani tiellä aivan kuten tähänkin asti. Muutamaan kertaan olen joutunut pitkät/lyhyt-valokisaan auton kanssa vaikka olen ajanut itse lyhyillä pelkästään kun autoilija alkaa raivon vallassa naputtelemaan pitkät/lyhyt settiä omasta Corollastaan. Mielestäni olen selvinnyt voittajana ko koitoksista kun olen lopulta vääntänyt kädellä tangossa olevan lampun (10 asteen keilalla, pitkät päällä) osoittamaan päin **kkua autoilijaa.

Ja kiva katsoa keskellä pimeyttä taaksepäin kun maantie hehkuu 10 metriä punaisena... Tämä nyt ei johdu Lupineista kyllä.

Hyvät valot RULES!
    Et taida paljoa autoilla?
    2007 Bianchi
    1997 Kuwahara

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jorma Katso viesti
    Et taida paljoa autoilla?
    No en nyt niin hirveästi. Pari autoa omistan ja päivittäin niillä tulee kyllä ajeltua. Mutta en voi kehuskella ajavani "paljon" autolla.

mutanaama Guest
    No en nyt niin hirveästi. Pari autoa omistan ja päivittäin niillä tulee kyllä ajeltua. Mutta en voi kehuskella ajavani "paljon" autolla.
    Mä taas ajan autolla jatkuvasti , saattaa mennä tollaset 30-50tkm vuodessa. Tähän mennessä noin kahdenkymmenen vuoden aikana en muista kertaakaan että mua olis fillarin tai edes mopon valot niin paljoo korvennu, että olisin viittiny rupee vilkuttelee. Korkeintaan kateellisuudesta olis tehny mieli. Pakkoko se on sinne fillarin lamppuun tuijottaa.

Peukalo ylös Hope Vision HID sekä LED-raportti

Tuossa alkutalvesta kyselin täältä mielipiteitä kyseisista valoista. Päätin sitten sijoittaa Hopeen, mutta en viitsinyt heti laittaa hätäisiä kommentteja vaan ajoin ensin talven läpi jotta saa vähän paremmin kokemusta.

Ensimmäiseksi hommasin Hope Vision HID-valon kypärään. Tällä pääsi jo hyvin ajelemaan tuttuja polkuja, mutta ei kuitenkaan aivan yhtä kovaa kuin päivällä ja oudoimmilla poluilla piti ajaa jo selkeästi hitaammin. Valolla näkee kyllä mukavan pitkälle, mutta lähietäisyyden maastonmuotojen havaitseminen kypärävalolla on vaikeaa varjojen katoamisen takia, joten päätin sitten sijoittaa vielä Hope Vision LED-valon tankoon ruuvattavaan malliin. Tällä yhdistelmällä pystyy helposti ajamaan kaikkein teknisimpiäkin traileja lähes yhtä kovaa kuin päivällä. Pienemmät dropit ja hypyt pystyy vielä arvioimaan ja alamäkivauhtikin onnistuu ainakin lumella Paloheinän huipulta metsän kumparemäen läpi kunhan laittaa LEDin maksimiasentoon :-)

Lumella normaalisti ajaessa LED on itse asiassa meikäläisen silmiin liian kirkas maksimiasennossa, joten toiseksi kirkkain asento riittää hyvin. Ilman lunta sen tarvitsee. LEDin keila on todella leveä ja tasainen ja piirtää lähimaaston möykyt hyvin. Pitkälle se ei kanna, joten varsinkin kovaa ja oudoilla reiteillä ajaessa HID tulee tarpeeseen. Tutuissa maastoissa voi varmasti pärjätä pelkällä LEDilläkin, jos kaukana edessä odottava musta seinä ei pelota :-) HIDin keila on paljon kapeampi, josta syystä en ottaisi sitä lähivaloksi.

LEDin akku kestää Hopen mukaan isoimmalla valoteholla 1h 45min (pienemmillä tehoilla paljon pidempään), ja oman kokemukseni mukaan se pitää hyvin paikkansa ja vähän päällekin. Lamppu alkaa vilkkumaan kun akku lähestyy tyhjää, joten täyteen pimeyteen se ei tiputa yhtäkkiä. HIDin akku kestää valmistajan mukaan 2,5h ja vähintään sen verran se on kestänyt. Molemmat latautuvat todella ripeästi 3 tunnissa.

Kummankaan lampun valoteho ei yksinään varmastikaan pärjää Lupineille, mutta en osaa sanoa miten tämä parivaljakko yhdessä vertautuu, kun en ole testannut. Olettaisin että lähi+kaukovaloyhdistelmä antaa kuitenkin paremman yleisen ajonäkyvyyden metsässä kuin yksi Edison. Ja kyseessä on todella kevyet lamput, akut suorastaan minimalistisia (varsinkin LED). Itse pidän päälampun akkua vyölle kiinnitettynä ja tangon akku on jossain satulaputken juuressa. Lamput eivät hidasta millään tavalla menoa tai ketteryyttä verrattuna päiväajoon.

Sekä lampun rakenne että johdot ja liitokset vaikuttavat asiallisilta. Mitään ongelmia ei ainakaan ensimmäisen talven ahkeran käytön aikana ilmennyt. Tulipa myös tehtyä iskunkestävyystesti: Tipautin kypärän ja siinä kiinni olevan HIDin noin puolestatoista metristä kivilattialle lamppu edellä PAM. Ei minkäänlaista vaikutusta. HID-lamppujenko piti olla herkkiä? :-)

Molemmissa lampuissa tulee mukana sekä kypärä- että tankokiinnikkeet, jotka molemmat ovat toimineet luotettavasti. On myös mukavaa että niitä on nyt kahdet kappaleet, jos niille vaikka sattuu jotain (epäilen :-)

Elikkä yhteenvetona: Halusin kunnolla valotehoa, jotta pystyn ajamaan teknistä metsämaastoa yhtä surutta kuin päivällä, mutta halusin myös pitää pyörän ja varusteet mahdollisimman kevyenä, jotta pyörän käsittely säilyy yhtä ketteränä kuin päivälläkin. En aja talvi-iltaisin eli viikolla koskaan paria tuntia pidempiä lenkkejä (viikonloput ovat sitä varten ja silloin voi ajaa päivällä), joten paria tuntia pidempi akunkesto on minulle kaikki vain turhaa painolastia. Jos tämmöinen kuulostaa hyvältä, niin suosittelen ehdottomasti Hope Vision HID+LED-yhdistelmäsettiä. (Akkujahan saa myös lisää jos pidempi kesto kiinnostaa.)

Hintaa tuolle parille kertyy muistaakseni jotain reilu 600e CRCstä tilattuna, joten ihan taskurahoissa ei liikuta (mutta halvempi kuin yksi Edison kuitenkin mikäli oikein muistan :-). Voi myös aloittaa pelkästä LEDistä, jolla pärjää jo aika hyvin (kuten WhatMTB:ssäkin todettiin). HIDiä en itse suosittelisi yksinään keilan kapeuden takia.

Palaan taas asiaan ensi keväänä ;-)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mä taas ajan autolla jatkuvasti , saattaa mennä tollaset 30-50tkm vuodessa. Tähän mennessä noin kahdenkymmenen vuoden aikana en muista kertaakaan että mua olis fillarin tai edes mopon valot niin paljoo korvennu, että olisin viittiny rupee vilkuttelee. Korkeintaan kateellisuudesta olis tehny mieli. Pakkoko se on sinne fillarin lamppuun tuijottaa.
    Heh, itse en vilkutellut (ei ole tapana), mutta kyllä häiritsi tuossa pari kuukautta sitten tuolla Monnin mutkaisella tiellä (kuka tunnustaa ). Ensiarvio vastaantulijasta oli sellainen, että jollain on täysin väärin suunnatut jälkiasennusxenonit(väritaajuus oli aika tuning-sinertävä) autossaan, ja vielä toinen puoli pimeänä. No, pyörähän se olikin sitten.
    Melko häiritsevää, mutta en nyt seuraavassa mutkassa silti ajanut ojaan, kun silmät ovat kunnossa. Jollain papalla, joka sokaistuu minuutiksi, saattaisi olla huonompi tilanne.

Mutta mitäpä tässä nyt sitten sanomaan, sitä tuikkua voisi kohteliaisuuttaan vähän suunnata alemmas jos on paljon vastaantulijoita. Lain puolestahan pyörään saa (kai) laittaa vaikka rekan pitkät valot, kun ei noita valotehon referenssilukuja ja suuntauksia tarvitse paljoa katsastuksissa näytellä.
    2007 Bianchi
    1997 Kuwahara

Vahinko että riskit poistuu liikenteestä vasta 50v nykyään.
    Voisit jo onnistua 45v.Mutanaamalle oli siis tämä.
    Liian myöhään taas määräykset kiristyy.
    Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.

Mutta mitäpä tässä nyt sitten sanomaan, sitä tuikkua voisi kohteliaisuuttaan vähän suunnata alemmas jos on paljon vastaantulijoita. Lain puolestahan pyörään saa (kai) laittaa vaikka rekan pitkät valot, kun ei noita valotehon referenssilukuja ja suuntauksia tarvitse paljoa katsastuksissa näytellä.
    Tulee Suomeenkin.Nuo fillarin valot on jo laittomia tiellä suurimmassa osassa EU:ta.Putkaan joutuvat ja valot viedään.

Suurempi riski liikenteessä ovat kokonaan valottomat pyöräilijät ja holtittomasti ajavat autoilijat kuin mitkään HID:t.
    A Gentleman will walk but never run

Vielä suurempi on humalaiset autoilijat ja jarruttomat fillarit asutuskeskuksissa.
    Kummallakaan ei ole vastuuta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jorma Katso viesti
    Heh, itse en vilkutellut (ei ole tapana), mutta kyllä häiritsi tuossa pari kuukautta sitten tuolla Monnin mutkaisella tiellä (kuka tunnustaa ). Ensiarvio vastaantulijasta oli sellainen, että jollain on täysin väärin suunnatut jälkiasennusxenonit(väritaajuus oli aika tuning-sinertävä) autossaan, ja vielä toinen puoli pimeänä. No, pyörähän se olikin sitten.
    Melko häiritsevää, mutta en nyt seuraavassa mutkassa silti ajanut ojaan, kun silmät ovat kunnossa. Jollain papalla, joka sokaistuu minuutiksi, saattaisi olla huonompi tilanne.

Siis Hausjärven Monnissa? Jos siellä, niin saatoin hyvinkin olla se vastaantulija.

Mä vaihdan aina pätkille jos joku tulee vastaan, mutta noiden fillari HID:en pyöreä valokeila on vähän ongelmallinen tieliikenteessä. Vaikka valon suuntaisi miten alas tahansa, niin aina se häikäisee.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikrometri Katso viesti
    Vahinko että riskit poistuu liikenteestä vasta 50v nykyään.
    Voisit jo onnistua 45v.Mutanaamalle oli siis tämä.
    Liian myöhään taas määräykset kiristyy.
    Nymmä putosin kyllä kokonaan kärryiltä

KasKas Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stakker Katso viesti
    ..LEDin akku kestää Hopen mukaan isoimmalla valoteholla 1h 45min (pienemmillä tehoilla paljon pidempään), ja oman kokemukseni mukaan se pitää hyvin paikkansa ja vähän päällekin..
    ;-)
    Harkitsen myös itse ton Ledin ostoa,mites akku kestää 15 asteen pakkasella ?,tosin puoli teho varmaan riittää lumisessa maastossa..
    KasKas muokkasi tätä : 05.04.2007 at 10.07 Syy: välimerkin puute

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KasKas Katso viesti
    Harkitsen myös itse ton Ledin ostoa,mites akku kestää 15 asteen pakkasella ?,tosin puoli teho varmaan riittää lumisessa maastossa..
    Hopen tai Lupinen akusta ei ole mitään käsitystä, mutta omat LiPo-akut kesti talven pakkasilla ihan hyvin; ei mainittavaa eroa lampun polttoajoissa.

LED-lampun oston suhteen tekisi mieli suositella syksyn odottamista. Valojahan tarvitsee vasta joskus syyskuun lopulla aikaisintaan, ellei sitten mene lohjan kakkosneloseen tosissaan ajamaan. Ja sitten kun on odottanut, ei ehkä kannata ostaa 2006 vuoden "sonderpreis" valoa, vaan ihan tuoreen paketin. Miksi? Koska LED-tekniikka kehittyy tällä hetkellä todella nopeasti ja samastakin LED-tyypistä tulee jatkuvasti paremman luokituksen eriä myyntiin.

KasKas Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    LED-lampun oston suhteen tekisi mieli suositella syksyn odottamista. Valojahan tarvitsee vasta joskus syyskuun lopulla aikaisintaan, ellei sitten mene lohjan kakkosneloseen tosissaan ajamaan. Ja sitten kun on odottanut, ei ehkä kannata ostaa 2006 vuoden "sonderpreis" valoa, vaan ihan tuoreen paketin. Miksi? Koska LED-tekniikka kehittyy tällä hetkellä todella nopeasti ja samastakin LED-tyypistä tulee jatkuvasti paremman luokituksen eriä myyntiin.
    Juuri ja nimenomaan näin ajattelin myös toimia.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •