Siis ensin alkuun kennoissa on sellaiset lataustilat, kuin nyt vaan sattuu olemaan. Kennojen jännitteissä voi olla eroa. Kun kennot kytketään rinnakkain, alkaa kennot tasata varaustilaansa niin, että korkeamman jännitteen kenno antaa varausta pienemmän jännitteen kennolle kunnes tasapaino saavutetaan. Tasausnopeus (virta) riippuu kennojen sisäisestä vastuksesta ja siten saattaa olla turhan raju operaatio. Siksi olen tasaillut kennojen jännitteitä paketin kasauksen yhteydessä. Sen jälkeen, kun kennot on juotettu rinnakkain, ei niiden välille pääse syntymään jännite-eroa. Rinnankytkettyjä kennoja ei siis tarvitse tasapainottaa.
Minulla on käytössä 1s10p paketti (1000mAh kennoja). Mitään erillistä balanceria en käytä. Kennoille on alijännitesuoja 2.5V, ja ylivirtasuoja jossain 1C paikkeilla. Paketti on toiminut tämän talven ajot OK, mutta sehän ei tarkoita kuin max 3 latausta viikossa, eikä viimeviikolla yhtään purkauskertaa. Koska kennoja on vain yksi sarjassa, vaihtelee ulostulojännite 4.25V ja 2.5V välillä. Niimpä jännitettä täytyy nostaa aika reippaasti, että sillä saa kolme LED:iä palamaan kirkkaasti. Step-Up hakkurin hyötysuhde lienee luokkaa 80-90%, mutta mielestäni helpompi akkujen käyttö on parempi ominaisuus, kuin viimeiseen asti viilattu hyötysuhde. Akkupaketti on kuitenkin kohtuullisen kevyt (ei punnittu) ja riittää kohtuullisen pitkään.
RC-kaupoista on saatavilla balancereita, eikä semmoisen itse tekeminenkään mahdotonta ole. Balancerin kanssa akut voi ladata sarjassa, kunnes balanceri alkaa rajoittamaan kaikkien kennojen latausta.

Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit