ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 12 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 22 62 112 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #331
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nykaja Katso viesti
    Mietin vaan että tuliko taas hötkyiltyä K2 ostosten kanssa. Sain tuollaiset vasta tietooni, ja mietinkin että mahtavatkohan olla tyyriitä? kun ei ainakaan pikagoogletuksella iskenyt mitään minun silmääni. Vaikuttaisivat ainakin ihan mukavilta, ellen täysin ymmärtänyt jotain väärin. http://newsroom.spie.org/x5222.xml
    Seoul P4 ja Cree XR-E ovat Luxeon K2:ta parempia LED:ejä. Kaikki kolme valmistajaa myös tekevät kehitystyötä ja entistä parempia on varmasti tulossa. Se on vähän kuin kovalevyn osto tietokoneeseen pari vuotta sitten. Jos toimitus venyy kuukauteen, olet jo ostanut vanhentunutta tekniikkaa. Jos jäät odottamaan uusimman uutuuden saapumista kauppaan, tulee kesä äkkiä ja talven ajot jää väliin. Sitten syksyllä taas huomaat ostaneesi vanhaa tekniikkaa.

    Seoul P4 saatavuus tällä hetkellä on huono. Cree XR-E:tä saa www.led-tech.de, mutta BIN:t on aika keskivertoja. Linssitarjonta molemmille on heikkoa, joskaan ei aivan olematonta. Luxeonille linssejä on aika suuri valikoima yleisesti saatavilla.

    Kaikesta huolimatta aion tilata lisää Luxeon K2:ia. Josko ensitalveksi sitten upgradeaisin LED:t ja linssit sen hetkisen muodin mukaiseksi.

  2. #332
    nykaja Guest
    Jaa.. Hyvä tietää, kiitos.
    Mikäli kukaan muuten sattuu tilaamaan tuolta led-tech.de:stä, tai jos jollain sattuisi jopa pyörimään turhia http://www.led-tech.de/de/Luxeon-Hig...951_49_44.html tuollaisia laatikon pohjalla, niin olisi kova tarve 4:lle, pelkään niin kovin rikkovani nuo kauniit K2:set ilman tähtiä.

  3. #333
    maurin Guest

    suorat lainaukset

    Kuuleppas nimimerkki "Mutanaama". Hyviin tapoihin kuuluu, että kun suoraan lainataan toisen kirjoittamaa tekstiä, niin se myös mainitaan.

    Nimittäin tuo 19.11.2006 lähettämäsi viestin c. kohta on kopioitu minun "puuvene" palstan kirjoituksestani. Vaikka täällä netissä kirjoittelenkin ilmaiseksi tietämistäni asioista, olisi mukavaa jos niitä kopioitaessa myös alkuperäistekstin tekijä käy ilmi.

  4. #334
    maurin Guest

    Akkuja sieltä ja akkuja täältä

    No kun tuossa edellä tuli vähän muristua palstalaisten käyttäytymisestä toisten tekstien kopioimisessa, niin laitetaan nyt jotain positiivistakin, kun kerran tännekin rekisteröidyin.

    En viitsinyt selata kaikkia tämän aiheen tarinoita, mutta akuista ainakin keskustellaan. Harraste- ja työelämässäni olen käyttänyt mm seuraavia komponenttiliikkeitä, joilta molemmilta löytyy varsin laaja valikoima, niin suljettuja lyijyakkuja, kuin NiCd, NiMH ja Litium-Ioni akkuja ja yksittäskennoja joista voi sitten rakennella haluamansa paketin.

    ELFA Elektroniikka Oy (entinen Suomen Huoltopalvelu Oy). Karvaamokuja 1 Helsinki (Pitäjänmäki) p. (09) 560 500 www.elfa.se

    Partco Oy Teuvo Pakkalan tie 9 Helsinki (Pohjois Haaga) p. (09) 5876 960 www.partco.fi

    Aina näiden valikoimat Bilhel..tin voittaa, eikä ne hinnatkaan pahoja ole.

  5. #335
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Onko kukaan purkanut Lumicyclen NiMH akkusettiä? Käyttävät oman ilmoituksensa mukaan Sanyon akkuja tyyliin:

    "The lightweight 13.2 volt Nickel Metal Hydride (NiMH) battery packs use only the highest quality Sanyo NiMH batteries giving between 30 and 50% higher performance than Ni-Cads and other NiMH batteries."

    Minulla sattuu olemaan tuollainen ja nyt se vissiin alkaa tulemaan tiensä päähän. Kiinnostaisi tietää josko voisin repiä sieltä sisuskalut ulos ja vaihtaa uudet tilalle. Uusi Lumicyclen akku maksaa 80 puntaa, joten rakentelu houkuttelee. Mikäköhän Sanyon akkutyyppi mahtaa olla kyseessä ja mistäköhän noita kannattaisi metsästää?
    No nyt on tietoa tästäkin sillä purin vanhan akkusetin. Kolmen vuoden ikäinen Lumicyclen NiMH patteristo sisältää 11 kpl VARTA VH4000 4/3A High Cap 1,2V, 4000 mAh, type: 55140 akkuja. Että silleen. Nyt pitäis selvittää mitä vastaavat maksaa irtotavarana.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  6. #336
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    No nyt on tietoa tästäkin sillä purin vanhan akkusetin. Kolmen vuoden ikäinen Lumicyclen NiMH patteristo sisältää 11 kpl VARTA VH4000 4/3A High Cap 1,2V, 4000 mAh, type: 55140 akkuja. Että silleen. Nyt pitäis selvittää mitä vastaavat maksaa irtotavarana.
    Partcossa näyttäisi olevan Sanyon vastaavia kennoja 5,90€+alv hinnalla myynnissä. Samankokoisia kennoja myydään myös 2000mAh kapasiteetilla ja kuten arvata saattaa, käyttöaika on puolet lyhyempi. Hinta on kuitenkin melkein sama, joten en suosittele sästöä tässä kohtaa.

    Kun sitten juotat kennostoa kasaan, käytä riittävän isoa ja kuumaa kolvia. Akkujen napoja voi vähän hioa paremman tartunnan saavuttamiseksi. Kennojen yhidstämiseen kotikonstein sopii punottu johdin, ei yksittäisestä langasta tehty kuparijohdin. Punos on helpompi saada juotettua kunnolla. Jos patterikauppias on palveleva, hän voi kasata paketin pistehitsillä valmiiksi. Näin palvelevia on yleensä vain pienet patterikaupat.

  7. #337
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101

    4/3A akkuja

    Noita kennoja saa esimerkiksi Vaasan Elektroniikkakeskuksesta hintaan 5e kpl. Itse kasasin tuollaisista 14.4v paketin. Akuissa on valmiina juotoskorvakkeet joten juottaminen onnistuu helposti.

    http://www.vekoy.com/product_info.ph...ducts_id=10002

  8. #338
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Kiitoksia vinkeistä! Miksiköhän Sanyon akut maksavat jenkkiläisessä putiikissa yli 14 dollaria kappaleelta:

    https://www.nicapower.com/secure/car...asp?category=7

    Onko tuo Twicell jotenkin erilainen rakenteeltaan vai lieneekö kyseessä sama laite?
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  9. #339
    kn_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Onko tuo Twicell jotenkin erilainen rakenteeltaan vai lieneekö kyseessä sama laite?
    Sama kuin esim. tuo Partcon myymä kenno. Nuo Sanyon Twicell-kennot (4000mAh, 4/3A) ovat kyllä kapasiteetin suhteen huippuhyviä. Ilmoitettu kapasiteetti yleensä myös pitää paikkansa, toisin kuin esim. GP:n akuissa.

    Twicellit ovat kyllä vähän kranttuja lataamisen suhteen. Valmistaja suosittelee asiallista pikalaturia (1-2h), koska hitaalla laturilla ei käytännössä voi välttää ylilataamista. Ja Twicellit eivät ole kovin kestäviä ylilataamisen suhteen, kapasiteetti rupeaa putoamaan nopeasti jos tulee toistuvaa ylilataamista. Samasta syystä ei kannata käyttää "trickle-chargea" pikalatauksen loputtua jos ei viritä sitä juuri noille kennoille sopivaksi (lyhyitä pulsseja harvakseltaan).

  10. #340
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kn_ Katso viesti

    Twicellit ovat kyllä vähän kranttuja lataamisen suhteen. Valmistaja suosittelee asiallista pikalaturia (1-2h), koska hitaalla laturilla ei käytännössä voi välttää ylilataamista. Ja Twicellit eivät ole kovin kestäviä ylilataamisen suhteen, kapasiteetti rupeaa putoamaan nopeasti jos tulee toistuvaa ylilataamista. Samasta syystä ei kannata käyttää "trickle-chargea" pikalatauksen loputtua jos ei viritä sitä juuri noille kennoille sopivaksi (lyhyitä pulsseja harvakseltaan).
    Kiitoksia vastauksesta. Käytän Lumicyclen omaa pikalaturia, joka on viritelty ko. kennoille sopivaksi. Kennoja saa olla 10-12 kpl. Laturi on norjalainen ja valmistaja lienee Mascot. Siinä on tuo "trickle charge" ominaisuus ja Lumicycle suosittelee, että akku pidetään aina laturissa kiinni, kun se ei ole käytössä. Noudatin ohjetta ensimmäisellä akulla ja se kesti kolmen vuoden ajot aika mukavasti. Latauskertoja en tullut laskeneeksi.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  11. #341
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Siinä on tuo "trickle charge" ominaisuus ja Lumicycle suosittelee, että akku pidetään aina laturissa kiinni, kun se ei ole käytössä. Noudatin ohjetta ensimmäisellä akulla ja se kesti kolmen vuoden ajot aika mukavasti. Latauskertoja en tullut laskeneeksi.
    Näistä latausmenetelmistä tulee aina vääntöä. NiMh-akkuja kannattaa kuitenkin minun käsityksen mukaan säilyttää melkein tyhjinä. Ja myönnetään nyt suoraan, että akkuporakoneeni akut on säilytyksessä täysinä - jostain kumman syystä. Lumicyclen laturi on mitä ilmeisemminkin vähintään kohtuullisen sopiva myös jatkossa. Oma suositukseni kuitenkin on, että lenkin jälkeen akut ladataan vasta sopivasti ennen seuraavaa lenkkiä. Joskus olisi hyvä päästää akut tyhjenemään, eli polttaa lamppua niin kauan, että alkaa selvästi hytymään.

  12. #342
    kn_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Joskus olisi hyvä päästää akut tyhjenemään, eli polttaa lamppua niin kauan, että alkaa selvästi hytymään.
    Ei kannata. Varsinkin paljon kennoja sisältävissä akuissa (esim. 12 V NiMH) todennäköisesti jokin kenno tyhjenee jo ennen kuin valo selvästi himmenee. Akun parhaan ja huonoimman kennon kapasiteeteissa saattaa hyvinkin olla 10% ero. Himmenemisen huomaamista vielä vaikeuttaa se että se ei tapahdu yhtäkkiä (tai sitten on jo useampi kenno tyhjänä).

    Kun yksittäinen kenno tyhjenee mutta akun käyttöä jatketaan, kyseinen kenno syväpurkautuu ja sen kapasiteetti laskee. Tämä on itseään ruokkiva kierre, seuraavalla kerralla kenno tyhjenee jo hiukan aikaisemmin ja vaurioituu vielä pahemmin...

  13. #343
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kn_ Katso viesti
    Ei kannata.
    Jaa että nyt tulee vääntöä jo purkamisen lopettamisestakin. Kennojen erillispurkua tuskin kovin moni pyöräilijä jaksaa tehdä, joten jotain muuta keinoa akun kunnossapitoon tekisi mieli käyttää.

    Pyöränlampussa ainakin minulle on tärkeintä, että se akku antaa virtaa lampulle koko lenkin ajan ja ettei energian loppumista tarvitse pelätä.

  14. #344
    kn_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Jaa että nyt tulee vääntöä jo purkamisen lopettamisestakin. Kennojen erillispurkua tuskin kovin moni pyöräilijä jaksaa tehdä, joten jotain muuta keinoa akun kunnossapitoon tekisi mieli käyttää.
    No pakkohan se on vääntää kun esitetään selvästi virheellistä tietoa. On vähän säälittävää jos joku "kunnossapitää" kallista akkupakettia ja onnistuu vaan vähentämään latauskerrat esim. 400:sta 40:een.

    Ei NiMH-akkuja tarvitse purkaa. Tyhjäksi purkamisesta ei ole mitään hyötyä, päinvastoin siitä on yleensä haittaa. Turhista tai haitallisista perinteistä kannattaa luopua.

  15. #345
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kn_ Katso viesti
    No pakkohan se on vääntää kun esitetään selvästi virheellistä tietoa. On vähän säälittävää jos joku "kunnossapitää" kallista akkupakettia ja onnistuu vaan vähentämään latauskerrat esim. 400:sta 40:een.
    No kerroppa sitten vielä, mistä tietää lopettaa NiMh akuston purkamisen ennen kuin joku kenno alkaa syväpurkaantua? Ja kun siten joku kenno on purkaantunut hieman turhan paljon ja pakettia ladataan alle 100% hyötysuhteella, niin miten saadaan kennot täyteen ilman ylilatausta toisissa kennoissa?

  16. #346
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Nyt on jo muutama lenkki takana uudella lampulla ja toimii hyvin. Vanha 15w VistaLiten halogeenilamppu häviää tehossa/valokuviossa/valon sävyssä 100 - 0. Tuolla kuvia projektista.


    http://www.netikka.net/tmh/


    Tuo pitää nyt sitten sisällään:

    - 3 kpl Luxeon K2 U-Bin
    - Fraen 3 x 10 asteen linssi
    - Konlux 1400mA
    - 14.4v 4000mAh Nimh akku
    Tmh muokkasi tätä : 30.01.2007 at 18.21

  17. #347
    Liittynyt
    01/2007
    Viestit
    53

    Perustietoa akuista

    Monen vuoden tauon jälkeen paluu foorumille

    Voitte lopettaa väittelemisen akkujen oikeasta käytöstä ja lukea perusteet osoitteesta: http://www.batteryuniversity.com/

    Summa summarum (suora lainaus em osoitteesta) NiMh -kennojen purkamisesta:

    "The typical end-of-discharge voltage for nickel-based batteries is 1V/cell. At that voltage level, roughly 99% of the energy is spent and the voltage starts to drop rapidly if the discharge continued. Discharging beyond the cut-off voltage must be avoided, especially under heavy load.

    Since the cells in a battery pack cannot be perfectly matched, a negative voltage potential, also known as cell reversal, will occur across a weaker cell if the discharge is allowed to continue uncontrolled. The more cells that are connected in series, the greater the likelihood of cell reversal occurring."

    Ja säilytyksestä:

    "Performance degrades if stored at elevated temperatures - nickel-metal-hydride should be stored in a cool place at 40% state-of-charge.
    High maintenance - nickel-metal hydride requires regular full discharge to prevent crystalline formation. nickel-cadmium should be exercised once a month, nickel-metal-hydride once in every 3 months."

  18. #348
    kn_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    No kerroppa sitten vielä, mistä tietää lopettaa NiMh akuston purkamisen ennen kuin joku kenno alkaa syväpurkaantua? Ja kun siten joku kenno on purkaantunut hieman turhan paljon ja pakettia ladataan alle 100% hyötysuhteella, niin miten saadaan kennot täyteen ilman ylilatausta toisissa kennoissa?
    Et nyt tainnut oikein ymmärtää minun pointtiani. Vaikka lamppua, laturia ja akkupakettia on käytännössä mahdotonta käyttää kennojen keston kannalta aivan parhaalla mahdollisella tavalla, niin ei sitä akkupakettia tarvitse lisäksi alkaa ihan varta vasten hajottamaan turhilla "kunnossapito"-operaatioilla.

    Jos kennoista haluaa koko käyttöiän irti, niin sekä laturin että lampun pitää tarkkailla yksittäisten kennojen jännitteitä. Tällaisia systeemejä vaan ei ole kaupassa kun ne tulisivat hiukan kalliimmiksi kuin nykyiset ja nykyisetkin kestävät tavallisessa käytössä pari kolme vuotta.

    Vastauksena kysymyksiisi: paras tapa tuollaisella tyypillisellä kaupasta saatavalla systeemillä on huolehtia lenkille lähtiessä tavalla tai toisella siitä että akussa on tarpeeksi virtaa, että ei tarvitse käyttää sitä loppuun asti (vältetään syväpurku). Sitten vaan täytyy toivoa että laturi ei pyri lataamaan akkua ihan täyteen, jolloin pienet erot kennojen varausasteessa eivät saa aikaan minkään kennon ylilatausta. Pikalaturithan tarkkailevat akkupaketin lämpötilaa suoraan mittaamalla ja/tai epäsuorasti akun jännitettä mittaamalla (NiMH-akussa jännite hiukan laskee kun lämpötila nousee tarpeeksi). Lämpö taas johtuu paketin sisällä jolloin kun riittävän monen kennon varausaste on riittävän korkealla, lataus lopetetaan. Hyvällä säkällä ja sopivilla laturin säädöillä ylilataus vältetään.

    Tällä tavalla ei saada ihan koko akun kapasiteettia käyttöön, mutta kennot kestävät huomattavasti pidempään.

  19. #349
    kn_ Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yussu Katso viesti
    High maintenance - nickel-metal hydride requires regular full discharge to prevent crystalline formation. nickel-cadmium should be exercised once a month, nickel-metal-hydride once in every 3 months."
    Tuo "crystalline formation" kuulostaa pelottavalta, mutta ei siitä valaisinkäytössä ole käytännössä mitään haittaa. Se vain tarkoittaa että kennon sisäinen resistanssi hiukan kasvaa, ja sillä käyttökerralla valo palaa aavistuksen verran himmeämmin (mutta pidempään ). Isot kiteet katoavat sitä mukaa kun lamppu palaa (pieniä kiteitähän siellä on normaalistikin).

    Tuo "exercise" kyllä auttaa vuosikausien varastoinnissa siihen että akun kapasiteetti ei sitten käyttöönottohetkellä ole ensimmäisten syklien ajan pienentynyt, mutta kun ottaa huomioon että NiMH-kennot tyhjenevät itsestäänkin, kukin omaan tahtiinsa, suurin piirtein tuossa 3 kuukaudessa, niin akkupakettia on täysin mahdoton purkaa ilman että huono-onnisimmat kennot ylipurkautuvat. Minä ainakin jätän edelleen "full discharge"n väliin.

    Twicell-kennoista löytyy muuten erittäin hyvä opas täältä: http://www.sanyo.com/batteries/pdfs/twicellT_E.pdf

  20. #350
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Nyt on jo muutama lenkki takana uudella lampulla ja toimii hyvin. Vanha 15w VistaLiten halogeenilamppu häviää tehossa/valokuviossa/valon sävyssä 100 - 0. Tuolla kuvia projektista.


    http://www.netikka.net/tmh/
    Akku-vääntö tuli taas tehtyä ja jo pari kierrosta sitten huomattiin, että Lumicyclen laturi on ihan OK, vaikkei ehkä ideaalinen. TMH:n lampun toteutus on myös erityisen siisti. Mutta missä kohtaa Konlux piilee? Onko se tuolla akkujen kanssa kutistemuovin sisällä, vai missä?

  21. #351
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Akku-vääntö tuli taas tehtyä ja jo pari kierrosta sitten huomattiin, että Lumicyclen laturi on ihan OK, vaikkei ehkä ideaalinen. TMH:n lampun toteutus on myös erityisen siisti. Mutta missä kohtaa Konlux piilee? Onko se tuolla akkujen kanssa kutistemuovin sisällä, vai missä?


    Konlux on sijoitettu pieneen muoviseen rasiaan jossa on myös kytkin. Rasia on pienessä MP3-soitin neopreenipussissa, joka näkyy kuvassa 19. Pussi on sitten juomapullon ympärillä pyörässä.

    http://www.vekoy.com/product_info.ph...oducts_id=6821

  22. #352
    Tuo Tmh:n lamppu on kyllä todella hieno! Oman K2-projektin kotelo siirtyi kyllä takaisin suunnitteluvaiheeseen..

    Mistä muuten kannattaisi tilata 14,4V vähintään 4000mAh valmis nimh-akkupaketti? Valmiilla tarkoitan yhteen juotettuja kennoja kutistemuovin sisällä johdon pätkien kera.

  23. #353
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Nyt on jo muutama lenkki takana uudella lampulla ja toimii hyvin.
    Siistiä työtä! Miten tuo akkupaketin kutistemuovitus tehdään kotikonstein?
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  24. #354
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    Siistiä työtä! Miten tuo akkupaketin kutistemuovitus tehdään kotikonstein?

    Ensin tarvitaan sopiva pätkä kutistesukkaa akkupaketin päälle. Sitten vain kuumailmapuhaltimella lämmittää sukkaa kunnes se kutistuu. Jos ei omista kuumailmapuhallinta niin föönillä onnistuu myös mutta on vähän hitaampi.

  25. #355
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Invisigoth Katso viesti
    Tuo Tmh:n lamppu on kyllä todella hieno! Oman K2-projektin kotelo siirtyi kyllä takaisin suunnitteluvaiheeseen..

    Mistä muuten kannattaisi tilata 14,4V vähintään 4000mAh valmis nimh-akkupaketti? Valmiilla tarkoitan yhteen juotettuja kennoja kutistemuovin sisällä johdon pätkien kera.

    Oma projekti lähti liikkeelle geelipurkista, jota meinasin käyttää erillisen jäähyn kera kotelona. Sitten tuli pelkkä alumiiniputki erillisellä jäähyllä. Mutta kun halusin että se toimii myös sateessa ja jäähdytys pelaa niin päätin tehdä tuollaisen kotelo+jäähy yhdistelmän.

    Koita kysyä tuollaista akkua vaikka tuolta:

    http://www.vekoy.com/

    En tiedä paljonko velottavat työstä. Omat akut hain tuolta ja juotin itse. Kennot on 4/3A 4000mAh. Ne maksaa 5e kpl jos ottaa 12 kpl. Kutistesukka ja johdon pätkä vois olla jotain 1-2e.
    Tmh muokkasi tätä : 31.01.2007 at 11.51

  26. #356
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Nyt on jo muutama lenkki takana uudella lampulla ja toimii hyvin. Vanha 15w VistaLiten halogeenilamppu häviää tehossa/valokuviossa/valon sävyssä 100 - 0. Tuolla kuvia projektista.
    Nyt täytyy kysyä tyhmiä, millä tavalla tuo linssi on tuossa kiinni?

  27. #357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Oma projekti lähti liikkeelle geelipurkista, jota meinasin käyttää erillisen jäähyn kera kotelona. Sitten tuli pelkkä alumiiniputki erillisellä jäähyllä. Mutta kun halusin että se toimii myös sateessa ja jäähdytys pelaa niin päätin tehdä tuollaisen kotelo+jäähy yhdistelmän.
    Geelipurkki-lamppu oli täälläkin suunnitteilla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Koita kysyä tuollaista akkua vaikka tuolta:

    http://www.vekoy.com/

    En tiedä paljonko velottavat työstä. Omat akut hain tuolta ja juotin itse. Kennot on 4/3A 4000mAh. Ne maksaa 5e kpl jos ottaa yli 12 kpl. Kutistesukka ja johdon pätkä vois olla jotain 1-2e.
    Mietittiin kaverin kanssa tätä akku-ongelmaa ja tultiin siihen tulokseen, että lähdetään liikkeelle lyijyhyytelöakulla tai vastaavalla. Nimh akku+laturi kustantaa tässä vaiheessa vähän liikaa.

  28. #358
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Invisigoth Katso viesti
    Nyt täytyy kysyä tyhmiä, millä tavalla tuo linssi on tuossa kiinni?
    Siinä linssissä on kolme kiinnitysjalkaa jotka uppoo siihen lampun runkoon. Ne on liimalla kiinni+erittäin tiukka sovitus. Jos linssin haluaa pois niin johto täytyy katkaista.

  29. #359
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Siinä linssissä on kolme kiinnitysjalkaa jotka uppoo siihen lampun runkoon. Ne on liimalla kiinni+erittäin tiukka sovitus. Jos linssin haluaa pois niin johto täytyy katkaista.
    Jeps, jotain tuollaista päättelinkin.

  30. #360
    Liittynyt
    01/2007
    Viestit
    53
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Siinä linssissä on kolme kiinnitysjalkaa jotka uppoo siihen lampun runkoon. Ne on liimalla kiinni+erittäin tiukka sovitus. Jos linssin haluaa pois niin johto täytyy katkaista.
    Et ole laittanut mitään erillistä linssiä tuon Fraenin linssin eteen? Tuossa Fraenin linssissä taitaa olla suora reikä läpi josta mahdollisesti pääsee vettä/kosteutta ledille asti.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •