Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
No kerroppa sitten vielä, mistä tietää lopettaa NiMh akuston purkamisen ennen kuin joku kenno alkaa syväpurkaantua? Ja kun siten joku kenno on purkaantunut hieman turhan paljon ja pakettia ladataan alle 100% hyötysuhteella, niin miten saadaan kennot täyteen ilman ylilatausta toisissa kennoissa?
Et nyt tainnut oikein ymmärtää minun pointtiani. Vaikka lamppua, laturia ja akkupakettia on käytännössä mahdotonta käyttää kennojen keston kannalta aivan parhaalla mahdollisella tavalla, niin ei sitä akkupakettia tarvitse lisäksi alkaa ihan varta vasten hajottamaan turhilla "kunnossapito"-operaatioilla.

Jos kennoista haluaa koko käyttöiän irti, niin sekä laturin että lampun pitää tarkkailla yksittäisten kennojen jännitteitä. Tällaisia systeemejä vaan ei ole kaupassa kun ne tulisivat hiukan kalliimmiksi kuin nykyiset ja nykyisetkin kestävät tavallisessa käytössä pari kolme vuotta.

Vastauksena kysymyksiisi: paras tapa tuollaisella tyypillisellä kaupasta saatavalla systeemillä on huolehtia lenkille lähtiessä tavalla tai toisella siitä että akussa on tarpeeksi virtaa, että ei tarvitse käyttää sitä loppuun asti (vältetään syväpurku). Sitten vaan täytyy toivoa että laturi ei pyri lataamaan akkua ihan täyteen, jolloin pienet erot kennojen varausasteessa eivät saa aikaan minkään kennon ylilatausta. Pikalaturithan tarkkailevat akkupaketin lämpötilaa suoraan mittaamalla ja/tai epäsuorasti akun jännitettä mittaamalla (NiMH-akussa jännite hiukan laskee kun lämpötila nousee tarpeeksi). Lämpö taas johtuu paketin sisällä jolloin kun riittävän monen kennon varausaste on riittävän korkealla, lataus lopetetaan. Hyvällä säkällä ja sopivilla laturin säädöillä ylilataus vältetään.

Tällä tavalla ei saada ihan koko akun kapasiteettia käyttöön, mutta kennot kestävät huomattavasti pidempään.