
Alkujaan tämän lähetti
Ohiampuja
Mittailin tuossa uusia HG-93 ketjuja ja useasti toistettuna sain tuon 6-lenkin pituudeksi 132,2 - 132,3 mm. Ja jos tuota lähtöpituutta verrataan Campan hylkyrajaan 132,6 mm, niin eihän venymä saisi olla kuin 0,23 - 0,30 prosenttia.
Jos sovelletaan tuota 0,5 % prosentin venymää, niin hylkyraja pitäisi olla 132,86 - 132,96
Onhan tässä viestiketjussa (heh, heh.) jo pariin otteeseen sanottu että Campan hylkyraja on aika varovainen, siellä jossain 132,8 millissä voi vielä vaihtaa.
Kyllä näin pienten heittojen mittaaminen tavallisella tönärillä likaisesta, käytetystä ketjusta on arpapeliä.
Tuon voi tietysti tarkastaa käyttämällä paria kolmea eri työntömittaa ja kun vielä mittaa useammasta paikasta, useamman kerran, niin johan on tuloksia. Siitähän joku tilastotieteilijä selvittäisi keskiarvon ja keskiarvon keskihajonnan
No jaa. Kyllä tuolla uuden ketjun erottaa kuluneesta. Saithan itsekin 0,1mm tarkkuudella saman mittaustuloksen kuin kaikki muutkin, ja n. 0,6mm on sallittava venymä jos sitä 132,8mm:ä käyttää rajana. Ei tuo minusta arpapeliltä kuulosta.
Tarkka hylkäysraja kannattaa pitää tietenkin varovaisena, ettei mittavirheen takia vaihda ketjua liian myöhään. Siksi varmaan Campakin ilmoittaa tuon 132,6mm. Campan ohjeen mukaan myös pitää mitata useammasta kohdasta ketjua, kuten sanoit... Ei kai mitään parempaakaan metodia ketjun mittaamiseen ole? Tuskin "go / no go" -tyyppinen ketjumittari juurikaan työntömittaa tarkempi on.
"For the front wheel, I've always preferred carbon… it looks better, when you're looking down it feels faster." - David Millar
Kirjanmerkit