Akun nimellisjännite on 4 x 1,2 = 4,8 V, ja tuolta näkee virrat:
http://www.kotiposti.net/t0247/k2-lamppu/kuvaaja.html
Eli kun säätö hoidetaan pelkällä etuvastuksella, niin virtakin muuttuu akun varausasteen mukaan.
Akun nimellisjännite on 4 x 1,2 = 4,8 V, ja tuolta näkee virrat:
http://www.kotiposti.net/t0247/k2-lamppu/kuvaaja.html
Eli kun säätö hoidetaan pelkällä etuvastuksella, niin virtakin muuttuu akun varausasteen mukaan.
Lisää akkukapasiteettia - sanon mä. 12 Ah:n lyijyhyytelöakku repussa takaa n. 4 tunnin lenkit 2 x 10 W halogeeneilla. 2 kilon lisäkuorma vain tehostaa tosireeniä. Ledit on muuten ihan hyviä, mutta niihin pitää hassata melkoisesti rahaa, että on edes lähellä halogeeneja valotehollisesti. Värisävyn perstuntumaan en ota kantaa, toiset tykkää, toiset ei.
PS. Mä en oo g-viilaaja![]()
Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB
"Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012
Menee jo toiston puolelle, mutta ei tuo kovin kannattava operaatio tulisi olemaan. Miragen osista on LED-lampussa käyttökelpoista lähinnä akku. Akkukin vain sillä varauksella, että regulointi tehdään hakkurilla. Ainakaan ei kannata rikkoa mitään osia. Miragen akun kanssa yhteensopivan LED-lampun rakentamisesssa on edes vähän järkeä.
LED-lampuissa pelkkä vastus toimii regulaattorina hyvin, jos vastuksen yli jäävä jännite on suhteellisen pieni. Esim. 3x Luxeon K2 sarjassa tarvitsee ~11.5V jännitteen. 12V lyijyakku ja 0.33ohm vastus on ihan hyvä virtalähde. 4x NiMh akkupaketti taas pystyy syöttämään yhtä K2-LED:iä hieman isomman vastuksen kanssa. Hyötysuhde jää tosin huonommaksi. Litium-akut soveltuu huonosti vastusregulointiin, koska niiden jännite on liian lähellä LED:n kynnysjännitettä.
LED-lampuissa optiikka on tärkeässä roolissa. Sisustushalogeeneissa ja HID ARC polttimoissa on integroitu heijastin. LED:eissä se on yleensä erillinen komponentti. Vääränlaisen optiikan kanssa tulos on heikko. Suurehkolle halogeenipolttimolle optimoitu heijastin tuskin toimii LED:n kanssa, mutta pienelle halogeenille optimoitu heijastin saattaa jopa toimia. Magliteihinkin myydään LED-upgradekittejä.
Samoilla linjoilla. Lampun runko/kuori on muovia, ja jos aikomuksena on saada edes suunnilleen alkuperäistä 10/20 wattista (vuosimallista riippuen) vastaava valoteho, niin vaatii useamman ledin -> paljon jäähdytettävää -> muovikuori ei käy.
Oman heijastimen vaatisi Miragen tapauksessa.
Toimivin ratkaisu lienee tässä tapauksessa pitäytyä halogeeneissa ja lisätä akkukapasiteettia. Miragesta voi olla turhan hankala työstää lediversiota. Jos ei lyijyakkua halua, niin juomapulloon saa sopimaan esim. 5 kpl D-kokoisia kennoja, kapasiteettiakin noista löytyy nykyään parhaimmillaan 10 Ah:n tienoille. Kaverin Mirageen on kaavailtu tuollaista pakettia.
Jos taas haluaa lähteä ledien kanssa pelaamaan, niin kannattaa aloittaa puhtaalta pöydältä. K2-ledeillä ja pelkällä vastussäädöllä voi selvitä vielä kohtuullisilla kustannuksilla (joo tiedetään, on suhteellista), jos ei laske omalle työlle hintaa. Karkeasti laskien 10 €/per ledi-linssiyhdistelmä, siihen vielä akku päälle. Ja jonkin sortin kotelointia, jäähdytyssiiliä ynnä muuta pikkusälää oman maun mukaan päälle.
SS-mies muokkasi tätä : 24.11.2006 at 12.53
Ompa ledillä hintaa.. mistähän noita mahtaa saada ostettua?
Paljonko niistä irtoaa muuten valotehoa/ledi?
Eihän mun käsittääkseni ledi tuota kuumuutta juuri ollenkaa, vaan se vastus.(jos semmoinen on) Vaan onko sitte noissa suurteho ledeissä pikkasen erijuttu...![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
No mulla ei ainakaan oleMulla on 2kpl HID-polttimoita (35W) + ballastit ja erilliset 2kpl "bi-xenon" projektorit. Eivät oo kyllä polkupyörään menossa, mut jos planeettojen asennot on suotuisat ni lauantain jälkeen voin pöristellä valaistuneena
Saa nähä, vastaha tää o pari vuotta ollu tekeillä..
Onko kellään kokemuksia kyseisestä paikasta? Että uskaltaako tilailla tuolta...
Ajattelin tuollaista 3xK2 Plug&Light settiä kyhäillä. En valmiina vaan osista 10 asteen linsseillä. Onko kenelläkään noista mitään kokemuksia, että toimiiko tuo linssisysteemi kuinka hyvin? Jos vaikka vertaa 3kpl erillisiä ledejä ja linssejä. Tuosta sais aika siistin paketin.
Tuossa joskus jo kyselin siitä sulakkeesta, mutta kysynpä taas, kun sain akun hommattua ja projekti ei oikein etene. Eli onko niitä sulakkeita erilaisia (oletan niin) ja minkälainen se pitäis olla tollasessa yksinkertaisessa ratkaisussa (12 V, 4,5 Ah lyijyakku + 20 W halogeeni + katkaisija ja liittimet välissä). Onko niissä jotain lukuarvoja, minkälaisen tohon tarttis, ja mihin kohtaan se pitää sijottaa?? Kiva jos joku vaivautus valaiseen asiaa...
12 V ja 20 W, haluat saada sulakkeen koon selville. Siis polttimon teho on 20 wattia eli volttiampeeria. Ampeerit saat selville kun jaat laitteen tehon järjestelmän jännitteellä eli 20 VA / 12 V = 1.67 A. Siispä valitset sulakkeen, jonka Ampeeriluku > 1.67 eli varmaan joku 2-3 A:n sulake sopisi 12V/20W lampulle. Jos vaihdat lampun esim. 30 wattiseksi, ampeerimäärä kasvaa 2.5 A:n.
Fin-76 muokkasi tätä : 25.11.2006 at 14.12
Kaupin Kanuunat, Team Garmin MTB
"Olet ehjä vasta silloin, kun olet sekä henkisesti, että fyysisesti täysin palasina": mtbSeikkailu 2012
Pieni vinkki pimeässä pyöräileville. Älkää antako muiden hipelöidä pyöriänne niin voitte köyttää runkoon ties kuinka monta kiloa akkua. Mitään muuta haittaahan painavista akuista ei talvipyöräilyssä ole kuin kanssakeventelijöiden pilkka. Laita kilotolkulla akkua ja naura niille joiden valot himmenee kesken lenkin.
Sudenpentukenraali M.I.K.K.O. - Murheellisen Itsekäs ja Kovin Kiivasluonteinen Onnenmyyrä
Autojen Xenon:t on ilman heijastinta. Jostain sattuneesta syystä. Autossa muuten sen lampun hyväksyntämerkeillä on jotain merkitystä...
Pienitehoisia Xenoneitakin löytyy heijastimella ja ilman. esim http://www.brightstar-hid.com/produc..._e.php?UID=757 olisi mielestäni varsin mielenkiintoinen pyöränlampuksi. Sytyttimeksi sopisi saman firman ballast http://www.brightstar-hid.com/produc..._e.php?UID=748, jolle kelpaa webbisivun mukaan sisääntulojännitteeksi 9.6V - 16V. Vaikkapa neljä LiPoa sarjaan, jolloin jännitteet on ilman regulointiakin tuolla välillä.
http://www.brightstar-hid.com/produc..._e.php?UID=756 näyttäisi sopivan H3 kantaan, joten vaikkei siinä olekaan heijastinta, saattaisi joku auton tai moottoripyörän umpio soveltua.
troh muokkasi tätä : 25.11.2006 at 13.10
Tässä ei nyt joku täsmää. Mun mielestä yllä oleva lause väittää että ledeillä syntyy enemmän lämpöä samalla valoteholla, eli että lediratkaisussa on huonompi hyötysuhde kuin halogeenissa.
Miksi täällä sitten niin innokkaasti ledien kanssa värkättäisiin jos näin olisi?
Lämmöntuotto ei musta voi olla este halogeeni -> LED modifikaatioille tai sitten meitä on joko: A) sumutettu pahan kerran LED valmistajien taholta, tai B) termodynamiikan lakeja on korjattava.
Taannoisen valotestin perusteella noin 20W halogeeni vastaa noin 15W LED:iä ja 10W HID ARC:ia. HID ARC:eja ei huonolaatuisia ole pahemmin näkynyt. LED ja halogeeni-rintamalla laatu vaihtelee. LED-rintamalla lähitulevaisuuden kehitysnäkymät on parhaat, mutta se ei auta vielä nyt. Eikä se tuota lämpöongelmaa tule kokonaan poistamaan.
Miksi LED:eissä se jäähdytysripa on niin tärkeä? No kun halogeeni saa ottaa niin paljon lämpöä, kuin sattuu syntymään. Lasikuoret kyllä kestää ja lämpösäteily ohjataa etulasiin. Etulasi on suhteellisen suuri ja kohtaa ajoviiman. LED:eissä lämpö johdetaan LED:n alla olevaan metallinpalaseen. Siitä se pitää sitten johtaa jonnekin kauemmas. Lämpä syntyy melkein yhtä paljon, kuin halogeenissa (20W vs 15W).
Ei tässä termodynamiikkaan mitään uutta tarvitse kestää. Ratkaisut on erilaisia, koska ongelman syntytapa johtaa ongelman johdannaiset hieman eri suuntiin.
Tuon toisen valothreadin perusteella innostuin ajatuksesta laittaa Luxeoni takavaloksi. Etuvalona on jo 13W Trail Tech HID tai 20W/35W halogeeni.
En nyt nopeasti etsimällä löytänyt kokemuksia Luxeoneista takavaloina.
Itse olen suunnitellut laittavani tällaisen Luxeon I Star Lambertianin tai Luxeon K2:en, joita sitten käyttäisin joko 7,4V tai 14,8V Li-Ion paketin ja 350mA Buckpuckin kanssa. 350mA antaa molemmilla vissiin noin 40 lumenia speksien mukaan, 700mA taas jo yli 70 lumenia. 40 lumenia luulisi olevan tarpeeksi takavalossa?
Pahoittelen jos nyt taas kysyn jo aiemmin täällä mainittua: eli mitäs K2:ssa olikaan parempaa Luxeon I:een verrattuna, ilmeisesti lämmönkestävyys oli parempi? Ja K2:ta pystyy käyttämään tietenkin 700mA virralla kun tuota I:sta vain 350mA:lla. K2:en saatavuus punaisena näyttää olevan heikko, joten taidan ottaa ehkä nyt tuollaisen Luxeon I:en.
Ja ootteko muuten asentanu nuo K2-emitterit sellaisenaan suoraan jäähdytyselementtiin, eli ilman tuollaista "Star"-levyä tms. alustaa?
Niin, ja kuten tuossa toisessa threadissa todettiin, ei linssiä ilmeisesti takavalossa tarvita, jos tarkoitus on saada huomiovalo?
Seagull muokkasi tätä : 26.11.2006 at 16.43
Annoin pois sen ainoa punaisen K2:n, mitä minulla oli. Se ei ole ilmaantunut lahjan saajan takavaloksi.Syytä en tiedä.
Kyllä se on niin paljon, että peesaajia harmittaa.
K2:n etu vanhempiin on lähinnä se, että se kestää enemmän virtaa. Hyötysuhdehan ei ole ainakaan parempi. Star:eja ei täällä ole näkynyt, vaan kaikki esitellyt viritelmät on tehty liimaamalla LED suoraan jäähdytysripaan.
Punaisia K2:ia saa pienemmän tehon luokituksella ainakin Dotlightistä. Kirkkaampia on oranssina, mutta oranssi 1W Luxeoni on turhan oranssi takavaloksi, joten niin on varmaan K2:kin.
http://www.dotlight.de/shop/product_...roducts_id/679
Minulle riittää heijastin takavaloksi. Jos sinne jotain valoa tarvitaan, niin sitten tavallinen LED, ettei tarvitse olla koko ajan pattereita vaihtamassa, tai akkuja lataamassa.
Älä troh huoli, testejä on tehtyJuu en tiedä kuinka kimmpalenkillä asiaan suhtaudutaan jos sen k2:sen laittaa takavaloksi. Ilman optiikkaa ei takana tuleva näe kuin punaista. Lambertian säteilee ympärilleen sen verta tehokkaasti että ei pääse syntymään katvealueita. 6x25 asteinen soikea optiikka taitaa olla optimaallinen takavalolle. Se rajoittaa pystysuunnassa keilan 6:n asteeseen niin takana tuleva löytää helpommin katvealueen.
Ja jos ihan totta puhutaan niin takavalo odottaa erään toisen labran elektroniikka osastolta uutisia.
Seagull, K2:sen saat pakattua pienempään tilaan, muita etuja en nyt hät pikaan keksi. joten ota se star jos siihen on saatavina paremmin värejä.
Hammer muokkasi tätä : 27.11.2006 at 08.35
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Mistäs porukka on noita HID-polttimoita hommannut? Entäs ballastit, tehty ite vai ostettu valmiina? Linkkejä?
Tossa ois muutamat endoskoopin valolähteen schemat, joista vois tietty modata...
Ei ollut kovin informatiivinen tuo kommenttini, kiitokset viikonlopun aikana asiaa selventäneille.
Ensimmäiset maitopurkkikokeilut luksimittarin kanssa on suoritettu. Tuntuu olevan aika herkkä laji tuo pahvipurnukan kanssa pelaaminen. Tarvii nyt ensin siirtyä 1 -> 1,5 litran purkkiin, ja myöhemmin kokeilla vaikka kopiopaperilaatikkoa.
Maitopurkilla pelkkiä ledejä verratessa tulokset olivat sellaiset, että Luxeon III ja K2 antoivat likimain saman verran valoa 1 A:n virtaan asti (III oli hieman parempi, mutta ero hukkunee mittausepätarkkuuksiin). K2:n valontuotto kasvoi likimain 20 % virran kasvaessa 1 -> 1,5 ampeeriin. K2:n jännite oli III:sta korkeampi, eli K2:n hyötysuhde oli tässä vertailussa heikompi. Tämä siis vain nyt testatuilla lediyksilöillä ja tällä mittausjärjestelyllä, näitä kaikkea muuta kuin tieteellisiä tuloksia ei pidä yleistää koskemaan kaikkia em. tyypin ledejä.
Troh:n taannoin ehdottama pallo olisi paras vaihtoehto, ei kellään satu olemaan nurkissa ylimääräistä, halkaisija n. 0,5 - 0,8 m? Oikeissa valomittauksissakin käytetään "integroivaa palloa". Jokusen valovirraltaan (lumeneiltaan) tunnetun lampun kanssa kun vielä "kalibroisi" pallo-luksimittari-yhdistelmän, niin saataisiin lamppujen keskinäisen vertailun lisäksi myös likimääräiset lumen-arvot.
Mulla on kolmewattinen star tuikattuna hiilikuidun sisälle, johon on takalevyksi liimattu pellinpala. Ei lämpiä liikoja. Eli ilmeisesti tuo starin pohja jo itsessään lämpiää varsin vähän ja vielä kun sen johtaa takalevyyn, niin ympäristö viilentää riittävästi jo kävellessä...
Kiitos selvennyksistä tuon K2:sen suhteen. Taidan ehkä kuitenkin ottaa näitä kunhan kauppaan saapuu lisää, toivottavasti tämän vuoden puolella. Ja samasta kaupasta myös 700mA Buckpuck.
Onko tämä linkki jo muuten mainittu täällä: Ultimate Night Vision Headlamp. Eli väitetään, että sinivihreät ledit toimisivat pimeässä paremmin ihmissilmän kanssa?
Seagull muokkasi tätä : 28.11.2006 at 09.46
Tuttu lamppukauppias tarjos Welch Allenin 10W hid-lamppua 6 asteen heijastimella. Onko tuo 6 astetta liian kapea maastokäyttöön? Vai onko noissa niin paljon hajavaloa?
Ei se 6 astetta ole paha, jos ajotyli on lujaa XC tyylistä kaahailua. Itse henk koht kaipaan enempi valoa ihan renkaan eteen. Eri optiikoiden hajavalot on kokeiltava, pelkkä asteluku ei kerro tarpeeksi. Laadukas 6ast optiikka on varmaankin kohtuu tiukka mutta vähänkin heittoa niin hajavaloa syntyy, voi olla jopa yksilö eroja.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Kirjanmerkit