Niin, muutahan en tiedä, kuin että auton lyijyakun varautuessa (ts. ollessa varautunut) elektrolyytti on hyvin rikkihappopitoista. Tyhjänä ollessaan elektrolyytti on likimain vettä. Tällöin tyhjä akku jäätyy, täysi ei. Joku viisas täsmentäköön.
Niin, muutahan en tiedä, kuin että auton lyijyakun varautuessa (ts. ollessa varautunut) elektrolyytti on hyvin rikkihappopitoista. Tyhjänä ollessaan elektrolyytti on likimain vettä. Tällöin tyhjä akku jäätyy, täysi ei. Joku viisas täsmentäköön.
- Living is so much easier with your eyes closed -
Tuohon sanoisin, että höpöhöpö... Voithan toki kokeilla, mutta väitän, että rikkihappoa siinä hapossa on ihan tarpeeksi akun ollessa tyhjäkin. Ja sitäpaitsi, mikäli akkuhappo jostain eriskummallisesta syystä olisi jäätynytkin, miksi se räjähtäisi? Silloinhan ei vain tapahdu latautumista, jos ei ioninsiirtoa pääse tapahtumaan...![]()
http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2006-SYYSLOKA.PDF
Näyttää Partcon tuotevalikoimaan tulleen muutama mielenkiintoinen artikeli.
Itse olen ollut siinä luulossa, että rikkihappovesiliuoksen väkevyys on muuttuu varaustilan funktiona. Liemi laimenee akun purkautuessa. Näin myös liuoksen jäätymispiste nousee. Kyseistä käsitystä tukee mm. http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_acid_battery
Menni
a. Perinteisen akun kapasiteetti putoaa dramaattisesti kun pakkasta tulee.
b. Spiraalikennolyijyakku ei pakkasesta piittaa. Hinta on inan verran tavallista enemmän, mutta kesto ja kapasiteetti pakkasella on ihan toista luokkaa.
c. Akun jäätymiseen vaikuttaa myös se, kuinka latautunut se on.
Rikkihappo-vesi liuoksen = akun elektrolyytti, pakkaskestävyys vaihtelee väkevyyden mukaan ja on lämpötila / väkevyysasteikolle piirrettynä ylösalaisin olevan kaksikyttyräisen kamelin selän muotoa muistuttava. Muutamia pisteitä väkevyyden eri arvoilla: 1,0 g/cm3 = 0 C (tämä on siis puhdas vesi), 1,10 = -7,7 C, 1,15 = -15 C (tämä on jo käytännössä tyhjä akku), 1,20 = -27 C, 1,25 = -52 C ja 1,30 = -70 C (tämä on maksimiarvo ja ei edes japanilaiset akkuvalmistajat harrasta tämän väkevämpää liuosta). Tuon jälkeen pakkaskestävyys huononee ollen esim. 1,50 g/cm3 = -29 C, 1,60 = -40 C ja 1,70 = -14 C. Puhdas H2SO4 jähmettyy jo + asteiden puolella.
Morjens. Jos et oo kolvia vielä hommannut, niin törmäsin vahingossa tuollaiseen outoon puljuun, missä olisi käytetty Ersa Micro-Con 60iA 170€. Maksaa kaiketi uutena kuutisensataa.
http://jjtec.mine.nu/jjtec/elektroniikka.htm
(Sivuilla lukee kylläkin että: Päivitetty 29.12.2005)
troh muokkasi tätä : 21.11.2006 at 11.24
Tuli mieleen nuista juotinasemista, että kun mulla on tuo LUX-in kolvi olikohan se nyt 30w, VAIN. Niin semmosta ei todellakaan kannata ostaa jos meinaa harrastaa elektroniikkaa vähänkin enemmän.
Ajattelin hommata jouluna itselleni Weller:in termostaatti-juotinaseman, WHS-40, SP-elektroniikasta, hinta oli 82 e.
Siinä on hyvä peli elektroniikan harrastajalle.
Toi Ersan kolvi ois varmasti tooooosii hyvä...![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
SP-elektroniikan hinnastossa hieman keulii.WHS-40 hinta on normaalia tasoa, mutta vanhentuneen PU-50 & MLR21 hinta on jokseenkin tuplat normaaliin tasoon nähden.
Tarkoitus olisi SP-elektroniikassa käydä kääntymässä huomenna, mutta WHS-40 ei todennäköisesti mukaan tartu. Vähän enemmän pro voisi olla. Tuo Ersa JJtec:llä on speksien puolesta riittävä, mutta käytettynä laitteena vaatii tarkistuksen.
Ei kellään ois mitään hyvää vinkkiä muovin taivutteluun? Leikkasin noin 5mm paksusta muovilevystä T-mallisen palan mistä olisi tarkoitus taivuttaa pidike kypärälampulle, eli väännän haarasta 90 asteen mutkalla ja sakaraosasta kiinnitys kypärään ja lamppu tuohon jalkaosaan. Ajattelin alkaa töhöttään kuumailmapuhaltimella kunnes muovi alkaa nöyrtymään ja vääntää muotoon.. Ja jos jollain on hyviä käytännön vinkkejä asiasta, niin mielelläni otan neuvoja vastaan.
Mm. pleksiin toimii seuraava kikka; pala pöytään kiinni puukalikalla ja puristimilla, pöydän reuna kohtaan jossa haluaa taitteen sisäosan olevan. Sitten varovasti alkaa antamaan lämpöä molemmin puolin ja tunnustelee miten muovi alkaa taipumaan. Sopivan lämmön saavuttamise jälkeen vaan toisella puukalikalla taivutusta pöydän kulmaan asti. Missään kalliilla keittiönpöydällä tuota ei kannata tehdä, koska pöytä saattaa hieman kärsiä. Toimii myös lexan ja muille muoveille.
- Living is so much easier with your eyes closed -
Tuoreimmat kuulumiset DIY-lamppurintamalta:
http://www.kotiposti.net/t0247/k2-lamppu/K2-lamppu.html
SS-Mies on vienyt riman taas korkeammalle, Bravo.
Erityisesti noitten kappaleiden työstön laatu on ihailtavaa. Näppärä yksityiskohta on toi johdin kappale ajatus.
Mites jos toisit sähköt ulos ohajintangon keskeltä? Ja käytä maana ohjaintankoa itseänsä. Näin ei välttämättä ulos sojota kuin yksi nasta ohjaintangosta.
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
Kuinka kauas valolla näkee ajossa, metreinä?
Tosi pätevän näköinen patentti, olis tosi hienoa kun siihen sais tarpeeksi pienen potikan että sais sitä kirkkautta säädettyä tai sitte vähän enemmän ledejä, mutta toisaalta sitte pitäis noita akkujakin pistää enemmän. Sitte se ei ois enää mikään grammanviilaajan unelma...![]()
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
SS-miehen uusin lamppu on yksi eleganteimmista täällä nähdyistä! Hienoa työtä..
If Jens Voigt was a country, his principle exports would be Pain, Suffering, and Agony.
Komea asennus... Mistähän noita sanyon kennoja on löytynyt?
Noin se kaikkein siistein olisi ollut toteuttaa, ja kiusaus oli suuri porailla reikä tangon keskelle. Mutten sitten arvannut, kun rasitukset on suurimmillaan keskellä (tai heti kannattimen vieressä), joten varmuuden maksimoimiseksi tyydyin tuohon piuhaviritykseen.
Fillaripoika kyseli valon kantamaa: paha sanoa metreinä. Jotain osviittaa saanee trohin valotestistä meikäläisen Luxeon-lampun 3 wattisen kuvasta: valoa on K2:lla hieman enemmän kuin tuossa. Testissä olleessa trohin yksiledisessä K2-lampussa oli kaiketi heijastin huonossa hapessa, kun tulos jäi heikommaksi kuin Luxeon 3:lla.
Sanyon kennot on Partcolta. Jossain muualla noita tosin tarjottiin hieman halvemmallakin.
Siisti valo SS-miehellä (kaikuu). Näppäränä sijoituspaikkana voisi olla haarukan putki, foorumeilla näkyi olevan Leftyyn sijoitettava monitoimityökalu joten eikös normi-kaulaputkeenkin saa jokusen AA:n pötköön?
Siinä yhden lampussa oli vanhempaa teknologiaa. Kolmen LED:n lampun tuloksissa jos puolittaa lux-mittauksen 20m päässä, päästään varmaan lähelle sitä, mitä yksi K2 6deg lindssillä saisi aikaan. Se 15deg linssin LED ei juurikaan kontribuoi 20m mittausta. TM piirtää autojen valokuviot 5lux rajan mukaan sillä perusteella, että tuolla kirkkaustasolla vielä erottaa detaljeja. Toisin sanoen kantama jää todennäköisesti alle 20m, mutta ei paljoa.
RC-autojen sub-C kokoiset kennot on 23mm paksuja, eli mahtuu hyvin sinne haarukan putkeen. Parhaimmillaan 4500mAh ja painoa noin 60g/kpl, eli 240g. 18650-lipot mahtuisi varaan stemmin sisään. Niissähän on parhaimmillaan jotain 2500mAh. Sitä en sitten tiedä, mistä johdon toisi ulos...
Wellerin WHS-40 on varmaan hintaluokassaaan oiva valinta. Ersasta en vielä tiedä - koekäyttö on sovittu perjantaille. Jos nyt dissaan tuon wellerin hobby-kolvin, alkaa pian dissaus mun halpa-Marinia kohtaan.
Persana, että onkin hieno kiinnityssysteemi (ja akkusysteemi) SS-miehellä. Taisi mennä mietintään itselläkin kiinnitys... Ehken kuitenkaan kahdelle ledille akkuja upota tuonne putkien sisälle vaan laitan vaikka sinne pullotelineeseen. Mutta aivan mieletön toteutus. Tosin painoahan tuolla lamppuosalla on ehkä vähän liikaa verrattuna hiilikuituiseen lampunsuojukseen...![]()
Kyllähän tuo ainakin sisätiloissa tuntui lämpiävän lopullisessa kokoonpanossaan. Sen ainoan kerran kun tuota ko. vastuksella sisätiloissa pitemmän aikaa testasin, niin ledi oli kiinni isommassa jäähdytyssiilissä.
Heti valmistumisen jälkeen fillari palasi kaverille käyttöön, ja ensimmäinen yhteislenkki ajettiin pääosin pienemmällä teholla (isommalla vastuksella), jotta toiminta-aika riitti hieman vajaalla akulla koko lenkille. Eli vastaus kysymykseen on, etten tarkkaan tiedä. Tarvii tunnustella, kunhan seuraavan kerran osutaan samalle lenkille.
SS-mies, paljonko tossa lampussa on akkujen yhteisjännite? Entä virta?
Specialized enduro expert ja Kona dew plus
- Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -
Mites ehdottaisitte tommosen Sigma Miragen muuttamisen led-lampuksi? Olis muuten kiva vehje, mutta akkujen kesto ei hyvä jne..
Mites tämmöinen valmis ratkaisu: http://www.sigmasport.com/en/produkt...punkt=features
Kirjanmerkit