mun täytyy sen verran jarrutella, että kamera ei ole nyt viikonloppuna käytettävissä ja mun lampun työstö on aikaisintaan tänään illalla. Nämä ongelmat voi hyvinkin olla ratkaistavissa.
Jos Tampereen seudulta löytyy DIY valojen testauksesta kiinnostuneita, niin nyt voisi ilmoittautua. Testausmenetelmänä tullaan käyttämään manuaalisäätöistä kameraa jalustalla. Testattavien lamppujen olisi hyvä kyetä tuottamaan jotain näkyvää ISO1600 F4 1/4s asetuksilla. Esim. Luxeonin mainostaskulamppu saa maiseman näkymään pienellä alalla noilla asetuksilla. Mikäli joku lamppu polttaa kuvan puhki, voidaan aukkoa pienentää F8:iin tai vieläkin pienemmäksi.
Testausta varten olisi hyvä olla toimiva kokonaisuus; lamppu ja akku. Lamppuosan kiinnitys ohjaustangon tapaiseen esineeseen, tai kokonaisuus mukaanlukien myös pyörä. Kypärälamput testataan rakentajan päätä telineenä käyttäen. Akku voidaan korvata myös labrapowerilla tietyin rajoituksin. Labrapoweriin sopii banaaniliittimet. Myös kaupallisten toteutusten vertailu kiinnostaa ainakin minua. Lupinen ja Sigman vertaaminen LED-lamppuun esimerkiksi.
Testauspaikka ja aika on siis auki. Suur-Tampereen alueella kuitenkin. Pimeä suora polku, jonne kuitenkin saadaan verkkovirtaa olisi ideaalinen. Korkinmäessä/Muotialassa on yksi pelto, joka ei aivan pimeä ole, mutta muuten sovelias ja eilen tekemieni kokeiden perusteella ihan käyttökelpoinen. Ylöjärven Metsäkylältä löytyy kuulemma pimeämpiäkin paikkoja. Jos testi tehdään vasta ensiviikolla, on vielä aikaa ehdottaa paikkaa. Sateen sattuessa testi siirtyy, ellei sitten testauspaikka ole katettu.
Kirjanmerkit