GarminEfatElectrobikeGiant
Sivu 357 / 358 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 257 307 347 355 356 357 358 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.681 - 10.710 / 10714

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Mulle isoin ero on käyttöliittymässä. Vaijerivetoisessa mä suhtaudun kaikkiin samalla tavalla kuin vanhoihin kitkavaihtajiin: ajaja ja vaihteet ovat tavallaan symbioosissa -ajotyyli ja vaihtamisen rytmittäminen yms. ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa.

Transmission vaikuttaa myös siihen miten ajaa.

Musta tämä vanhahko tuubivideo ottaa hyvin kantaa asiaan, kiihkottomasti:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^Kerro lyhyesti (ja mielellään myös ymmärrettävästi) mitä uusilla T-tyypeillä on tavoiteltu ja mitä pyritty korjaamaan?
    Lisää numeroita Sramin tulokseen sinne alimmalle riville.

Varmasti siinä on myos jotain toiminnallisia etuja.

Ehkä pääsen kokeilemaan Transmissionia jos uudessa fillarissa sellainen on (olettaen, että jossain vaiheessa ostan uuden fillarin). Mun maasturit ovat olleet Sramilla "siunattuja" jo useamman vuoden ja ne toimii miten toimii, eli parannus kyl kelpaa.
    6.7 WTF/kg

Mukula kävi vaihdattaa nastakumit alleen ja siinähän on takavaihtajana juurikin tuo voittoa tavoittelemattoman japanilaisen yrityksen tuotos. En tiedä mitä tuossa Ultegrassa on tehty erilailla mutta ei se tuolleen falskaa kuin DA paatonin videossa. Ei myöskään rullat heiluneet sivusuunnassa mitenkään mainittavasti. Pakkoa antaa kuitenkin tunnustusta kyseiselle aparaatille kestävyyden suhteen. Ei se kauheasti rakkautta ole saanut muksun ympärivuotisessa työ ja koulumatka käytössä.

En ole hipeloinyt Ultegran vaihtajaa tarkemmin, mutta taidan tsekata, että onko tommosta klappia. On tai ei, niin vaihteet toimivat ja voimansiirto on hiljainen.

Olen maininnut aikaisemminkin, mutta semmoinen pyk
    äläton kitkavaihteisto olisi kiva. Jos ketju ääntelee, niin saa sorminäppäryydellään säädettyä vaihteen kohdilleen vaikka muut säädot olisivatkin metsässä.
    6.7 WTF/kg

Kokeiles. Mä innostuin kanssa testaamaan tämän meidän palstan influensserin kokemuksiin nojaten. Ja joo onhan tuo Ultegra aika pomminvarma jos peilaa missä kurimuksessa se tuolla tyttärellä on. 240 navatkin tuntuivat pelaavan vielä kuin uutena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Mukula kävi vaihdattaa nastakumit alleen ja siinähän on takavaihtajana juurikin tuo voittoa tavoittelemattoman japanilaisen yrityksen tuotos. En tiedä mitä tuossa Ultegrassa on tehty erilailla mutta ei se tuolleen falskaa kuin DA paatonin videossa. Ei myöskään rullat heiluneet sivusuunnassa mitenkään mainittavasti. Pakkoa antaa kuitenkin tunnustusta kyseiselle aparaatille kestävyyden suhteen. Ei se kauheasti rakkautta ole saanut muksun ympärivuotisessa työ ja koulumatka käytössä.
    Jep, eikä grx heilu niinkui tuo d-a. Sehän tuossa ehkä eniten vituttikin hankinnan jälkeen. Jotenkin oletti d-a:n olevan mekaanisestikin parempi mitä ultegra, mutta kyllähän se vaan painonsäästöä oli. Luulen, että ultegran valumiini runkoon on helpompi tehdä tarkemmin toleroitu reikä mitä d-a:n kuiturunkoon.

Mekaaninen kahva taas oli d-a:ssa selvästi laadukkaampi, jonka huomaa edelleen tosi hyvänä ja terävänä vaihtona. Jos ei etuvaihtajaan koske, niin itse ihan oikeasti tykkään tuosta mekaanisesta d-a:sta enemmän kuin sähköistä.

No onko tuo sittenkään kovin suuri ongelma? Mulla on jotenkin sellainen hämärä muistikuva että olisin törmännyt vastaavaan myös. Ei vaan saa jäsentymään mihinkään aikaan, paikkaan saatikka siihen mikä se ylipäätään olisi kyseessä.

Unohtui mainita että tsekkasin tuota klappia ilman ketjua päällä. Ja myös ketju paikoillaan. Voi toki olla niinkin että jos koko paketin purkaisi, putsaisi ja kasaisi niin saattaisi takavaihtaja heiluakin kuin mummon hammas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    No onko tuo sittenkään kovin suuri ongelma? Mulla on jotenkin sellainen hämärä muistikuva että olisin törmännyt vastaavaan myös. Ei vaan saa jäsentymään mihinkään aikaan, paikkaan saatikka siihen mikä se ylipäätään olisi kyseessä.
    Joo siis ei missään nimessä shimanossa maantiellä olekkaan. Toimii hienosti. Tuonhan kirjoittelin alkuun jo. Mutta varmaan just tulee ongelmaksi, kun vaihteita tulee lisää ja pakkojen koot kasvaa. Ei se vaan voi toimia jos noi laitteet lotiseee joka suuntaan. Näki hyvin siitä gx videosta.

Muutenkin itseäni ainakin kiinnostelee laadukkaasti valmistetut mekaaniset osat. En tajua miksi pitäisi sietää halpoja ratkaisuja törkeän kalliissa vaihtajissa.

Jännä nähdä arvosteluja tästä uudesta ration vaihtajasta.

Tässä kuvassa käsittääkseni tuon vaihtajan rungon sivulevyt. Noissakin pienet konelaakerit.

https://ratiotechnology.com/?v=75778bf8fde7

Edit: Bikerumorilla ihan asiallisesti selitetty vaihtajasta.

https://bikerumor.com/ratio-mech-is-...al-derailleur/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    AInakin mun osalta kehitys on voimansiirron osalta pysähtynyt: mulla käytössä olevat mekaaniset toimivat hyvin ja ovat edullisia ylläpitää. Konassakin on edelleen alkuperäinen Deore 12, vaikka kaapissa on pölyyntynyt XT liipasimineen. Deore toimii sillä tavalla hyvin, että odotan sen hajoamista.
    Sama täällä. Olen mennyt jo useamman vuoden sähkössä ja luomussa 11spd deorella. En osaa parempaa kaivata ja koko voimansiirron uusii sadallaviidelläkympilä

Tuo on kyllä kiinnostava. innostelisi tehdä joku mekaaninen härvelikin välillä.

Itsellä Titaani täysmekaaninen ja mukava vaihtoehto toiseen joka sähköinen/hydraulinen. Vaikea valita kumpi mielesempi.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Mun mielestä tavallinen korvakkeeseen tuleva sähkövaihtaja on aika turhake maastokäytössä. Lähinnä ongelmia, kun sähkö vaihtaa kyselemättä, vaikka ois kuinka kova paine kammella ylämäkeen ja voimansiirto paukkuu. Transimissionissa sen sijaan on ideaa monessakin mielessä. Ensinnäkin se Eagle 12sp on ihan törkeän tarkka tasan oikeista säädöistä. Transmission korjaa tätä ongelmaa ja toisena sitten tuo sujuva vaihtaminen kovassakin kuormituksessa.

Te jotka tulette kertomaan, kuinka ajatte sillä ja sillä voimansiirrolla niin onko joku palkinto odotettavissa sille jolla on kaikista kämäsimmät vehkeet? Ei siinä, mutta jännä ilmiö aina kun jostain teknologiasta keskustellaan niin moni kokee tarvetta tulla kertomaan, että minä en ainakaan tarvitse eikä mitään muuta annettavaa ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Mun mielestä tavallinen korvakkeeseen tuleva sähkövaihtaja on aika turhake maastokäytössä. Lähinnä ongelmia, kun sähkö vaihtaa kyselemättä, vaikka ois kuinka kova paine kammella ylämäkeen ja voimansiirto paukkuu. Transimissionissa sen sijaan on ideaa monessakin mielessä. Ensinnäkin se Eagle 12sp on ihan törkeän tarkka tasan oikeista säädöistä. Transmission korjaa tätä ongelmaa ja toisena sitten tuo sujuva vaihtaminen kovassakin kuormituksessa.

Te jotka tulette kertomaan, kuinka ajatte sillä ja sillä voimansiirrolla niin onko joku palkinto odotettavissa sille jolla on kaikista kämäsimmät vehkeet? Ei siinä, mutta jännä ilmiö aina kun jostain teknologiasta keskustellaan niin moni kokee tarvetta tulla kertomaan, että minä en ainakaan tarvitse eikä mitään muuta annettavaa ole.
    Mulla on vähän eri kokemus kun just kesällä upgredasin toisen pyörän eagle GX:n AXS:si. Ja toisessa edelleen mekaaninen GX. Mekaaninen on paras vaihtaja mikä mulla on ollut, kesti käsittämättömän paljon lippoja eikä ole 3000km tarvinnut säätää tai vaihtaa vaijeria. Osa toimivuudesta menee varmaan Cruzin todella hyvän UDH korvakkeen piikkiin jonka loppujen lopuksi sain sitten paskaksi. AXS taas on hieno kun siirtyy kaatuessa pois edestä ja sähköinen vaihto tapahtuu viiveettä ja podissa on mun mielestä hieno ergonomia. Molemmat sähkötäpäreissä eli käyttö samanlaista. Toisessa oli vähän aikaan 10 speed Linkglide ja onhan se kiva kun voi runttaa vaihdetta silmään koska vaan, mutta siinä oli niin paska ergonomia vaihdevivuissa että valitsen enemmin GX:n ja AXS:n. Koko ikänsä kun on ajanut maastossa pyörällä niin on oppinut vaihtamaan vaihteita. Jos olisin tiennyt että UDH korvakkeissa on eroja, niin olisin ostanut varmaan semmoisen toiseenkin pyörään ja ajelisin onnellisena kahdella mekaanisella GX:llä. Transmission ei innosta kahdesta syystä: hinta ja se häkki on ihan helvetin pitkä, 29” menisi hyvin mutta 27.5” ui aika lähellä maata. Mutta, jos semmoinen tulisi uuden pyörän mukana, en paheksuisi.

Niin siinäpä se onkin, että kun osaa vaihtaa niin ei ole mitään väliä onko mekaaninen vai sähköinen. Oikein säädetyllä vaihteistolla se vaihde menee pesään.

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Mun mielestä tavallinen korvakkeeseen tuleva sähkövaihtaja on aika turhake
    Nii…

Turhakkeesta en tiedä, mutta samaa mieltä ettei siinä saavuteta samanlaista käytettävyyden parantumista 1x maastosetupissa vs. 2x maantiesetuppi, missä eritoten etuvaihtajan toiminta sähköllä on omaa luokkaansa.

Läskissä olen ekaan kymppitonniin kerran vaihtanut takavaihtajan, vaikkei siihenkään olisi ollut tarvetta. Muuten en ole vaihteensiirtoon koskenut. Toki pakkoja ja ketjuja on vaihdettu. Kyllä nämä mekaaniset on aika pomminvarmoja vehkeitä. Lotinasta huolimatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Nii…

Turhakkeesta en tiedä, mutta samaa mieltä ettei siinä saavuteta samanlaista käytettävyyden parantumista 1x maastosetupissa vs. 2x maantiesetuppi, missä eritoten etuvaihtajan toiminta sähköllä on omaa luokkaansa.
    Niin siinä oli myös jotain perusteita, mitkä toki jätit pois ja transmissionistahan tässä oli kyse alunperin. Minulla myös on tuollainen turhake.

Kun vaihtoehtoina itsellä 11v mekaaninen XTR ja 12v XX1 AXS niin pahuksen vaikeaa sanoa kumpi parempi ajossa mutta XX1 oli ainakin maailman helpoin asentaa ja säätää. "Korvakkeen" merkitystä en osaa sanoa ja tuskin enää saan kokemustakaan ja jos toimii niin sen näkee muutaman vuoden päästä jos/kun tulee taas jotain pyöräilyä mullistavaa kuten eräs mainitsi.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Shimanon 11v maastovehkeissä se 11-46 pakka oli ärsyttävä, sen kahden viimeisen rattaan välinen hyppy oli aivan liian iso. Vivun tuntumassa eroa on mutta valtavaa eroa toimivuudessa Shimanon 12v vaihteistoon en ole huomannut.

11v pakoissa toki vaihtoehtojakin olisi ollut, Garbarukista Microshiftiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mulla on vähän eri kokemus kun just kesällä upgredasin toisen pyörän eagle GX:n AXS:si. Ja toisessa edelleen mekaaninen GX. Mekaaninen on paras vaihtaja mikä mulla on ollut, kesti käsittämättömän paljon lippoja eikä ole 3000km tarvinnut säätää tai vaihtaa vaijeria. .
    Täytyy kompata tota GX kehua. Mullakin vaihtaja ihan ruvella. On kaaduttu ja kolhittu. 1000km jälkeen alkoi vaihtaminen tökkiä ja vaihdoin korvakkeen. Ei auttanut. Vaijerin kun vaihtoi niin rupes vaihtamaan taas melkein kun uutena. B ruuvin säädöstä sika tarkka. Ei silti ehkä XTR/XT tasoa mut hyvähän toi on eikä se kiinnitysruuvi klappaa kun ketjussa/clutchissa on veto päällä. Jos laakerillisen ruuvin päivittää niin kitkan vähennys siinä varmaan se parannus.
    ?Fear is a mindkiller

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    En ole hipeloinyt Ultegran vaihtajaa tarkemmin, mutta taidan tsekata, että onko tommosta klappia. On tai ei, niin vaihteet toimivat ja voimansiirto on hiljainen.
    Ei lotise Shitmanon Ultegra. Häkki kyllä lotisee, saatan tehdä asialle jotain jos vaihtaminen menee huonoksi tai alkaa voimansiirto ääntelemään.

Tästähän on oikein ketjukin jossain täällä voorumilla missä asiasta jauhettiin kaikkien voorumijäärien kesken. En tiedä kuinka vanha olet, mutta 20-30-vuotta sitten "kovat" ukot vetivät talvilenkkiä joillain Tunturin retkifillareilla tms. romuilla kun se oli ns. trendikästä ja sillä sai statuspisteitä tietyissä kuppikunnissa.
    6.7 WTF/kg

^Tunturin retkifillarissa oli ne jonkun kaipaamat kitkavaihtajat… (ainakin mun vm 75 vehkeessä)

Laitoin sähköläskiin nx11 11-42 tilalle xt vivun, deore vaihtajan ja 11-50 pakan. Kaikki ihan loistavaa mutta kun eteen vaihtui 32t niin kaipaan kyllä 11-46 pakkaa jossa olisi vähän tiuhemmat välit. 32/50 on vähän liian kevyt sähkössäkin, vaikka en ole vielä testannut sohjossa tuota 10% vakiomäkea.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Tunturin retkifillarissa oli ne jonkun kaipaamat kitkavaihtajat… (ainakin mun vm 75 vehkeessä)
    Ei kahvoissa, ei jatkoon. On mulla tangonpäävivut odottamassa kierrätykseen viemistä.
    6.7 WTF/kg

Fätissä meni tänään vaihtajan jousi jumiin pakkasella. Pienemmälle vaihtoi ilman mitään ongelmaa ja vaijeri (syksyllä uusittu ja samalla rasvattu) liikkuu iloisesti. Mutta jousivoima 12v GX:ssä pakkasella kadoksissa. Toisinaan sai vaihdettua isommalle vaihtamalla aluksi muutaman rattaan pienemmälle ja saman tien usean pykälän raskaammalle, mutta loppulenkistä ei vaihtanut enää kuin keyvemmälle. Rattaat eivät olleet tukossa. Mikä avuksi? Ovatko nuo jouset vaihdettavissa vai laitanko suosiolla uuden vaihtajan tilalle? Samanlainen, muutaman 100km ajettu, GX:n vaihtaja lojuu miljoonalaatikon nurkassa, joten suhteellisen pienellä puljaamisella selviäsi, ellei tuo sitten ole tyyppivika noissa. Aiempina vuosina ei samaa ongelmaa ole ollut.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Fätissä meni tänään vaihtajan jousi jumiin pakkasella. Pienemmälle vaihtoi ilman mitään ongelmaa ja vaijeri (syksyllä uusittu ja samalla rasvattu) liikkuu iloisesti. Mutta jousivoima 12v GX:ssä pakkasella kadoksissa. Toisinaan sai vaihdettua isommalle vaihtamalla aluksi muutaman rattaan pienemmälle ja saman tien usean pykälän raskaammalle, mutta loppulenkistä ei vaihtanut enää kuin keyvemmälle. Rattaat eivät olleet tukossa. Mikä avuksi? Ovatko nuo jouset vaihdettavissa vai laitanko suosiolla uuden vaihtajan tilalle? Samanlainen, muutaman 100km ajettu, GX:n vaihtaja lojuu miljoonalaatikon nurkassa, joten suhteellisen pienellä puljaamisella selviäsi, ellei tuo sitten ole tyyppivika noissa. Aiempina vuosina ei samaa ongelmaa ole ollut.
    Tekeekö tuota koko pakan alueella? Minulla gx tökkii satunnaisesti nyt tuolla 10-13 rattaiden kohdilla. Tosi ärsyttävää.

Shimanokin tekee gravellissa joskus samaa suurimmilla rattailla, jos kitkajarru on päällä ja ketjut täysin kurassa ja hiekassa ilman voitelua. Kitkajarrun avaamalla vaihteet alkavat taas toimimaan.

^ ootko varma, ettei jumitus ole vaijerissa? Onko kokopitkä kuori? Meneekö paljaana keskiön ali?

Varmaan ajattelin, että voi myös todeta vanhan ja kämäsen teknologian olevan ihan toimivaa, kun tässä keskustelussa nyt kilpaa haukutaan ja kehutaan tuota uutta ja hienoa teknologiaa.

Minä en ainkakaan tarvitse palkintoa, halvat käyttökulut riittää

Mitä tuohon sramin muoviseen udh korvakkeeseen tulee, niin minusta se on ihan näppärä homma, että on tehty jostain muovikomposiitista. Ei tarvitse ainakaan miettiä onko korvake vääntynyt

Ei kun mun mielestä tässä on ollut kyse siitä, että mitä etuja Transmission tuo. Ei siitä etteikö vanha teknologia olisi ihan toimivaa. Se että joku tuo parannusta ei tarkoita, että se vanha olisi kelvotonta. Mielestäni mitään ei ole haukuttu, lähinnä tämmöistä vasemmistolaista blaa blaa paha kapitalisti haluaa tehdä voittoa itkupotkua on ollut, mutta jokainen tuoteliiketoiminnasta jotain ymmärtävä tajuaa, että tuotekehitystä pitää tapahtua, jos haluaa pitää firman elossa ja työntekijät töissä. Maailmassa ei ole yhtään hyväntekeväisyysjärjestöä, joka valmistaisi fillareihin vaihteistoja.

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7224
    Viimeinen viesti: 11.11.2025, 06.42

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •