GarminEfatElectrobikeGiant
Sivu 356 / 358 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 256 306 346 354 355 356 357 358 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.651 - 10.680 / 10714

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10651
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    146
    Pakkasten tultua tyttären "peruspyörään" (8-vaihteinen Shimano "jotain") tuli erikoinen vika: Pyörän oltua jonkin aikaa parkissa pakkasessa käy niin, että polkimet alkavat pyöriä pyörää talutettaessa, ja lämpimään päästyään pyörä alkaa taas toimia normaalisti. Tulkitsen tilanteen niin, että vapaaratas jäätyy. Oletettavasti vapaaratas on hinnaston alkupäästä, joten kannattaako edes yrittää tehdä mitään vai onko selkeintä hankkia uusi ja vähemmän kostea vapaaratas?

  2. #10652
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Joo eikös rissapyörät ole senkin vuoksi erilaiset eikä niiden paikkaa voi vaihtaa koska ylemmässä oli se suunniteltu välys. Ja mitä Shimano b-linkin välykseen tulee sitä voi helpottaa direct mount korvakkeella. Omassa on kyllä siinäkin ehkä 0.5mm välys kun vaihaja roikkuu vapaana mutta kun on ketjun jännityksessä välystä ei ole ollenkaan. Oletan tuonkin olevan suunniteltu juttu.

    Ei se direct mount korvake vaikuta välykseen. Se pultti tulee kiinni siihen directmountkorvakkeeseen ja liukuminen tapahtuu vaihtajan korvakkeista. Kokeilin kyllä. Ja joo, en minäkään ole mitään ongelmia huomannut shimanon maantievaihtajien kanssa. Nätisti toimii aina. Tai no, niillä 105 rullilla alkaa kyllä temppuilu kun ne rullat kuluvat. Laakeroitu rulla ei kyllä elä mihinkään.

  3. #10653
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.502
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ...

    Alla vielä linkki uuteen paketista otettuun dura-acen vaihtajaan, joka siis toimii ongelmitta.

    https://youtu.be/oNsx5NPjIHY?si=feFcBnRhOxCF9se_
    Tuo klappi tulee DM-nivelestä. Mitenkähän toi toimisi ilman jatkopalaa, eli suoraan DM-korvakkeessa?

    Tai jos pultin avaisi ja laittaisi ohuen shimmin väliin, kun ei vaihtaja ajaessa nivelestä kumminkaan taivu.

    En tiedä moneenko runkoon saa Shimanon DM-korvakkeen, mutta sellaiseen tuo dura-ace on suunniteltu, kuten on moni nykyinen Shimanon takavaihtaja. Vanhoissa ei klappia juuri ollut, kun ei ollut tuota ylimääräistä niveltäkään.

  4. #10654
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Tuo klappi tulee DM-nivelestä. Mitenkähän toi toimisi ilman jatkopalaa, eli suoraan DM-korvakkeessa?

    Tai jos pultin avaisi ja laittaisi ohuen shimmin väliin, kun ei vaihtaja ajaessa nivelestä kumminkaan taivu.

    En tiedä moneenko runkoon saa Shimanon DM-korvakkeen, mutta sellaiseen tuo dura-ace on suunniteltu, kuten on moni nykyinen Shimanon takavaihtaja. Vanhoissa ei klappia juuri ollut, kun ei ollut tuota ylimääräistä niveltäkään.
    Tuosta kirjoitin jo yllä. DM nivel toimii niin, että kierre on siinä direcmount korvakkeessa ja liukuminen tapahtuu pultista. Sen näkyy tuosta videostakin. Välys näkyy alemman pultin kannan alta. Tuohon pitäisi tehdä kunnon laakerointi.



    Ja just tuosta nivelestehän se liike ajaessa tapahtuu.

  5. #10655
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Sen vaihtajan rissan kuuluukin liikkua sivuttain. Ei kaikki välys ole mitään suunnitteluvirhettä. Nykyisillä konstruktioilla on ajettu varmasti satoja - jollei jopa tuhansia - miljoonia kilometrejä. Ja nyt yht’äkkiä havaittu, että my god, täällä on välys.
    Tottakai rissan kuuluu liikkua sivuttain pitkin pakkaa. Mitten mutenen ne vaihteet vaihtuis? Välys mikä minua Sramin GX:ssä häiritsee syntyy paskasta suunnittelusta , ja laakeroimattomasta pultista millä tämä ruuvataan korvakkeeseen. Sramin 200e vaihtajissahan tämä vika on korjattu laakeri puslalla.
    Uutena sitä ei paljon ole jos ollenkaan ,mutta tuhannen kilsan jälkeen heiluu kun heinä pellolla. Toki kun clutch kiristää ketjuja vaihtajakin jämäköityy, mutta ei se silti voi olla vaikuttamatta vaihtajan tarkkuuteen.
    ?Fear is a mindkiller

  6. #10656
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.849
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Joo eikös rissapyörät ole senkin vuoksi erilaiset eikä niiden paikkaa voi vaihtaa koska ylemmässä oli se suunniteltu välys.
    Kyllä. Juuri näin. Mutta ihan kaikille tuo ei mene jakeluun. Jos vaihteet ei jostain syystä naksu paikalleen, kannattaa vikaa hakea muualta kuin sivuttain liikkuvasta rissasta. Tai linkin välyksestä.

    Jos aidosti välykset olisi ongelma, niin eiköhän nuo satojen miljoonien budjetilla toimivat ammattitallit olisi jo asian ratkaisseet.

  7. #10657
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.849

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Tottakai rissan kuuluu liikkua sivuttain pitkin pakkaa.
    Puhuin välyksestä. Ylemmässä rissassa kuuluu olla välys, joka auttaa vaihtamisessa.

    SRAMin p*skoista en tiedä mitään, kun olen pyrkinyt pysymään niistä erossa. Vuoden ajoin gravelilla, missä oli Rivalit. Talvella vaihdoin ne GRX:iin, vaikka tykkäsin enemmän SRAMin kahvojen logiikasta. Läskitäpärissä on XX1 vaihtaja ja liipasin. Se on toiminut sen verran luotettavasti, etten ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa Shimanoon.

  8. #10658
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Puhuin välyksestä. Ylemmässä rissassa kuuluu olla välys, joka auttaa vaihtamisessa.

    SRAMin p*skoista en tiedä mitään, kun olen pyrkinyt pysymään niistä erossa. Vuoden ajoin gravelilla, missä oli Rivalit. Talvella vaihdoin ne GRX:iin, vaikka tykkäsin enemmän SRAMin kahvojen logiikasta. Läskitäpärissä on XX1 vaihtaja ja liipasin. Se on toiminut sen verran luotettavasti, etten ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa Shimanoon.
    Tiedän. Vähän piti näsäviisastella.:-)
    XX1 vaihtajissa on sijoitettu 30 senttiä muovipuslaan. Siks se toimii. GX /NX on tahallaan suunniteltu paskasti. Kun tuo laukee niin siirryn 11v. Shimanoon.
    ?Fear is a mindkiller

  9. #10659
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Ylemmässä rissassa ei todellakaan ole mitään välystä. Välys tarkoittaa klappia laakeroinnissa. Sitä ei vaan ole, eikä onneksi pysty edes tekemään kuulalaakerin kanssa.

  10. #10660
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ylemmässä rissassa ei todellakaan ole mitään välystä. Välys tarkoittaa klappia laakeroinnissa. Sitä ei vaan ole, eikä onneksi pysty edes tekemään kuulalaakerin kanssa.
    Piti ihan keskeyttää aamukahvi ja kaydä kattoo. Ei siinä tosiaan välystä ole siinä rissassa.
    ?Fear is a mindkiller

  11. #10661
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tipitii Katso viesti
    Pakkasten tultua tyttären "peruspyörään" (8-vaihteinen Shimano "jotain") tuli erikoinen vika: Pyörän oltua jonkin aikaa parkissa pakkasessa käy niin, että polkimet alkavat pyöriä pyörää talutettaessa, ja lämpimään päästyään pyörä alkaa taas toimia normaalisti. Tulkitsen tilanteen niin, että vapaaratas jäätyy. Oletettavasti vapaaratas on hinnaston alkupäästä, joten kannattaako edes yrittää tehdä mitään vai onko selkeintä hankkia uusi ja vähemmän kostea vapaaratas?
    Jos se on irroitettava mallia niin pakka irti ja puhdistus ja jotain löysää rasvaa vähän sisään. Sitä kantsii kokeilla.
    ?Fear is a mindkiller

  12. #10662
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Vanhassa ,mutta napakasti vaihtavassa Shimanon Ultegrassa tämä ylemmän rissan välys/klappi löytyy. Selkeästi suunniteltu sellainen. Kävin sitäkin hiplaamassa. Anyway. Pitää tilata toi xx1 pulttisarja.
    ?Fear is a mindkiller

  13. #10663
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.849
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Piti ihan keskeyttää aamukahvi ja kaydä kattoo. Ei siinä tosiaan välystä ole siinä rissassa.
    Shimanossa on. Ja ei tietysti ole laakerissa, vaan akselissa. Enkä kyllä muista, että edes XTR:ssä olisi muuta kuin liukulaakeri. Voin olla kyllä väärässäkin. XT:ssä ei ainakaan ole muuta.

  14. #10664
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.357
    XT:ssä on välillä ollut laakerit rissoissa, XTR:ssä on keraamiset laakerit.

  15. #10665
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Vanhassa ,mutta napakasti vaihtavassa Shimanon Ultegrassa tämä ylemmän rissan välys/klappi löytyy. Selkeästi suunniteltu sellainen. Kävin sitäkin hiplaamassa. Anyway. Pitää tilata toi xx1 pulttisarja.
    Vanhoissa ultegroissa se ylempi rissa on puslalla. 105 molemmat on puslilla. Uudemmissa molemmat on laakereilla. Laakerit molemissa on kallein ratkaisu ja puslat molemmiss halvin.

  16. #10666
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Mutta siis kyse oli siitä, ettei vaihtotapahtuma kaipaa mitään lonksuvaa ja väljää pivot pulttia. On ihan varma, että tuo aiheuttaa ongelmia. Sitä näillä uusilla t-typeillä koetetaan korjata.
    Vähemmän niveliä vähemmän välystä.

    Se ylempi rulla itsessään on erillainen. Alempi on jopa korkea hampainen narrow-wide tyyppinen. Ylempi mahdollistaa ketjun sivuttaisliikkeen. Ei tuonnekkaan kaivata mitään väljää laakeria. Ei varmasti ainakaan lisää vaihtotapahtumaan tarkkuutta.

  17. #10667
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.798
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta siis kyse oli siitä, ettei vaihtotapahtuma kaipaa mitään lonksuvaa ja väljää pivot pulttia. On ihan varma, että tuo aiheuttaa ongelmia. Sitä näillä uusilla t-typeillä koetetaan korjata.
    Vähemmän niveliä vähemmän välystä.

    Se ylempi rulla itsessään on erillainen. Alempi on jopa korkea hampainen narrow-wide tyyppinen. Ylempi mahdollistaa ketjun sivuttaisliikkeen. Ei tuonnekkaan kaivata mitään väljää laakeria. Ei varmasti ainakaan lisää vaihtotapahtumaan tarkkuutta.
    Höpö höpö. Noilla ei todellakaan yritetä korjata mitään "lonksuvia" vaihtajia. En tosiaan tiedä maantiepuolesta, ehkä siellä lonksuvat vaihtajat on suuri ongelma, mutta maastopyöräpuolella kukaan ei ole kiinnostunut asiasta eikä UDH:lla tai Transmissioneilla ole ollut mitään asia yhteyttä mininkään "klonksuntaan"...tai välyksiin tai toleransseihin.

  18. #10668
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.887
    ^Kerro lyhyesti (ja mielellään myös ymmärrettävästi) mitä uusilla T-tyypeillä on tavoiteltu ja mitä pyritty korjaamaan?

  19. #10669
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.798
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^Kerro lyhyesti (ja mielellään myös ymmärrettävästi) mitä uusilla T-tyypeillä on tavoiteltu ja mitä pyritty korjaamaan?
    Miksi? Netti on täynnä pyörämedian kirjoitettuja juttuja ja videoita, tsiigaa sieltä.

  20. #10670
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.250
    Niimut lyhyesti. Kuka nyt jaksaa jotain nettia alkaa pläräämään. Osaisko joku muu kertoa mistä on kyse? Multakin mennyt hieman ohi vaikka maastopoika(kin) olen.


  21. #10671
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Ration uusi vaihtaja on kyllä melkoista koneistuspornoa.

    https://ratiotechnology.com/product/...v=75778bf8fde7

  22. #10672
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.409
    ^^ & ^^^ Netissä on niin paljon kaikkea mikä perustuu kaupallisiin näkemyksiin ja mielipiteisiin eikä kaikki hallitse teknistä englantia joten mikäs siinä sitten on vaikeaa kertoa asia selkokielellä ja perustellusti (omasta) näkökulmasta kun sitä niin käänteentekeväksi ylistetään.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  23. #10673
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.798
    Transimmissionin idea lyhyesti: A) Kaikinpuolin kestävämpi paketti eli voit vaihtaa täysi veto päällä ja kuluttaa ketju/voimansiirtoa vähemmän, ja koko vaihtaja jytkympi ja tulee suoraan runkoon kiinni ja sen lisäksi väistää iskut B) Helpompi säätää/ottaa käyttöön kun ei ole säätöruuveja ollenkaan. Toki jos on jossain toleranssit pielessä niin ei pysty myöskään säätäämään silloinkaan enempää. Taitaa yksi spaceri olla rattaiden välliin jolla voi säätää.

  24. #10674
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^Kerro lyhyesti (ja mielellään myös ymmärrettävästi) mitä uusilla T-tyypeillä on tavoiteltu ja mitä pyritty korjaamaan?
    Yrityksen tehtävä
    Lisää myyntiä --> lisää liikevaihtoa--> lisää voittoa --> lisää osinkoja omistajille.

    Jos uudistuksia ei tehtäisi tarve kaluston uusimiseen vähenisi --> myynti laskisi.

  25. #10675
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Transimmissionin idea lyhyesti: A) Kaikinpuolin kestävämpi paketti eli voit vaihtaa täysi veto päällä ja kuluttaa ketju/voimansiirtoa vähemmän, ja koko vaihtaja jytkympi ja tulee suoraan runkoon kiinni ja sen lisäksi väistää iskut B) Helpompi säätää/ottaa käyttöön kun ei ole säätöruuveja ollenkaan. Toki jos on jossain toleranssit pielessä niin ei pysty myöskään säätäämään silloinkaan enempää. Taitaa yksi spaceri olla rattaiden välliin jolla voi säätää.
    Näinpä se on vaan paljon tukevampi. Ei lonksu ja heilu.

  26. #10676
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.878
    Täällä on taas palstan luddiitit ja mutupetterit vauhdissa. Transmissionin idea on nimenomaan mahdollistaa vaihtaminen täydellä vedolla. Kaikki tietää miten perinteiset vaihtajat rusauttaa välillä, kun kova veto päällä vaihdetaan (ei koske sunnuntailenkkeilijöitä). Transmissionissa ei ole uutta pelkästään vaihtajan kiinnitys vaan myös pakan rattaiden muotoilu ja kuinka vaihtamiskohtaa säädetään rattaiden tiettyyn kohtaan tuon veto päällä vaihtamisen mahdollistamiseksi. Pakettihan on muutenkin miljoona kertaa tukevampi kuin perinteiset hangerissa roikkuvat vaihtajat, jotka joustaa sivusuunnassa aina.

  27. #10677
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^Kerro lyhyesti (ja mielellään myös ymmärrettävästi) mitä uusilla T-tyypeillä on tavoiteltu ja mitä pyritty korjaamaan?
    Nilllä tavoitellaan kuluttajan lompakon tyhjennystä. Korjataan johtajien bonuksia.:-)
    ?Fear is a mindkiller

  28. #10678
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.502
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Täällä on taas palstan luddiitit...
    AInakin mun osalta kehitys on voimansiirron osalta pysähtynyt: mulla käytössä olevat mekaaniset toimivat hyvin ja ovat edullisia ylläpitää. Konassakin on edelleen alkuperäinen Deore 12, vaikka kaapissa on pölyyntynyt XT liipasimineen. Deore toimii sillä tavalla hyvin, että odotan sen hajoamista.

    Paukut ovat menneet yksivaihteisen kanssa pelaamiseen.

    Unit X:llä maastojumppaan ei mulla voimansiirron päivitys toisi mitään mainittavaa uutta, joten osaamisrajoitteisena investoin aikoinaan nopeasti hissitolppaan ja aivan hiljattain satulakeinuun -enhän minä kovien poikien satulakeinua tarvitse, mutta ajamiseen oman osaamisen rajoilla se on tuonut uutta rohkeutta: mulla kiikun kanssa jyrkissä nousuissa ja laskuissa ajaminen on rennompaa.

    Mulla ei ole ollut vaihtamisen ongelmat ajamista rajoittavana, vaan joku muu -maastossa ajotekniikka ja tiellä kunto. Sitä en epäile etteikö transmission olisi kiva lelu ja etteikö rauhallisesti vaihtava rutisematon vaihteisto olisi tavoiteltava, ainakin maastossa ajettaessa.

  29. #10679
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    AInakin mun osalta kehitys on voimansiirron osalta pysähtynyt: mulla käytössä olevat mekaaniset toimivat hyvin ja ovat edullisia ylläpitää. Konassakin on edelleen alkuperäinen Deore 12, vaikka kaapissa on pölyyntynyt XT liipasimineen. Deore toimii sillä tavalla hyvin, että odotan sen hajoamista.
    .
    Minäkin meinaan laittaa sähköön shimanon 11v. Deore/slx/xt. Sähkössä ei ees tarvii mitään 11-50 pakkaa. 11-46 tai 42 riittää hyvin. Sit kun on kahdet kiekot niin se on iso säästö kun pakka ei maksa 100+ / 400:euroa.
    Toi Sramin 12v sarjan vois laittaa luomuun kun siinä niitä välityksiä tarvii.

    edit. Itseasiassa mulla on luomussa 11v. Xtr liipasin xt vaihtaja ja xt 11-42 pakka. Pitää varmaan vaihtaa ja kokeilla miten shimanon 8v. Vanhat osat toimii sähkötäpärissä. Alupakka ei varmaan kauaa kestä.
    ?Fear is a mindkiller

  30. #10680
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.409
    Itseä lähinnä kiinnostaa tuo vaihtajankorvan puuttuminen, kun kolahtaa niin runko ei kärsi mutta usean sadan vaihtaja leviää... Toisaaltaan ei ole itselle mitenkään eksakti tarve joten onneksi hyvin tulee toimeen vanhoilla.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7224
    Viimeinen viesti: 11.11.2025, 06.42

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •