Johan tuo tuli aiemmin todettua.
Edit: purple -väristä Hope lukkorengasta on tuolla
https://www.bike-discount.de/en/hope...kring-external
Johan tuo tuli aiemmin todettua.
Edit: purple -väristä Hope lukkorengasta on tuolla
https://www.bike-discount.de/en/hope...kring-external
Mikä juttu muuten nykyään on kun vaihtaja tulee suoraan runkoon kiinni? Tavoitteena saada vahtajia enemmän myytyä vai mikä jippo siin on?
Kun korva jää pois niin vaihtaja rikkoutuu kontaktissa...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Sähän varmaan tiedät että sähköisessä AXS:ssä on semmoinen ominaisuus että se siirtyy iskun osuessa pois tieltä? Itse pääsin eilen testaamaan tätä ensimmäistä kertaa kun kaaduin vaihtaja edellä kalliolla eilen. Hyvin toimi. Mulla tosin vanhanmallinen AXS eli ei transmission, mutta siinä sama idea.
Pääidea on mielesätni, että kiinnitys on tukeva ja siis turhia välyksiä poistuu. Noita on nyt ollut tosiaan jo hyvän aikaa käytössä eikä merkittäviä ongelmia ole kuulunut. Sen perinteisen korvakkeen idea kai oli suojella erityisesti runkoa. Eli korvake vääntyi sen sijaan, että koko runko olisi mennyt pilalle. Mutta on ne rungot kai kestäneet ja vaihtaja on se joka sitten rikkoutuu jos rikkoutuu. Ja niihinkin osaan on alkanut saada paremmin varaosia eli ei välttämättä tarvitse uusia koko vaihtajaa.
ps. Itsellä käytössä perinteiset meiningit. Tosin parissa uusimmassa pyörissä korvakkeet sentään UDH-mallisia eli sitä "standardia".
Niin siis alunperinhän ei ollut mitään erillistä korvaketta, vaan se oli osa runkoa. Jos sen sai poikki, runko meni helposti kierrätykseen. Sitten tuli erilliset korvakkeet ja nyt on todettu, että nekin on turhat.
Kyse lienee UDH-ratkaisusta? Onko nyt siis niin, että on palattu tuohon, että jos vaihtaja vääntyy, niin on suurempi todennäköisyys rungon rikkoutumiselle UDH:lla vs. perinteinen korvake?
Pitää olla ihan pilipali runko jos hajoaa vaihtajan sijasta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ite taas tajusin et vaihtajat on paljon joustavampia joka suuntaan ettei pääse hajoamaan. Ei kyl käynyt mielessäkään et pyörän runko alkaisi kääntymään.liekkö kauris sit vaihtajan runkoa tarkottanu. En kyl uskois et mikään ihan halpiksenkaan runko vääntyisi tosta![]()
Niinkuin MRe tuossa yllä toteaa ja myös oma käsitykseni on ollut se, että korvake on ollut nimenomaan "sulake", joka hajoaa ennen kuin runko vaihtajan taipuessa pinnojen väliin tjsp. Ennenhän esim. monissa (high-end) maantiepyörärungoissa korvake oli osa runkoa. Joten korvake poikki->runko roskiin. Onko nyt siis sulaketoiminnallisuus itse vaihtajan runogssa?
UDH näyttää niin jäykältä ettei toimi kunnolla sulakkeena. Siksi kai integroivat senkin vaihtajaan.
Vasta 42 tuhatta mittarissa kiekolla ja vapaaratas alkoi lyömään tyhjää . Nyt pieni kyssäri että millä aukee , ostin jo 12 mm kuusiokolohylsyn jota kokeillessa ja tarkemmin katsoessani huomasinkin olevan tähtikuusiokolon muotoinen , hyllyssä oli M12 joka liian pieni ja M14 liian iso .
Ainakaan ne sarjat joita tutkailin netistä ei tuntenut välikokoa M13 , olenko hakoteillä vai onko taas joku erikoistyökalu .
En kuvaa laittanut kun navan puolivälin tienoilla enkä varmaan saa kuvaa mistä selviäisi .
Ja vielä no name kiekko pikalinkku levyjarru
Jengi on kyllä pihalla kun lumiukot, eikö kukaan osaa käyttää googlea tai etsiä youtubesta videoita? UDH on parasta mitä maastopyöräilyyn on keksitty sitten dropperin ja monen mielestä sama homma transmissionin kanssa. Aiheesta on kirjoitettu satoja artikkeleja ja vielä enemmän tehty videoita. Internetistä löytyy.
Se tähtimuotoinenkin aukeaa normaalilla kuusiokoloavaimella. Joskus joutuu siltä jarrulevyn puolelta navan läpi vääntämään. Jos se on 13mm, niin esim. Fixus:lta voisi löytyä. KUUSIOKOLO H13 1/2"100MM PITUUS BOXO Toinen asia, löytyykö tuohon vaihtovaparia?
Onko kuka syventynyt enempää tuollaiseen FSA:n SRS Headset:iin missä siis kaapelivedot kulkevat sen kautta.
Eilennä tuli uusi pyörä johon pitäisi hissitolppaa suunnitella mutta hieman ”hakusessa” miten tuo kaapelinveto oikeasti tapahtuisi tuossa tapauksessa…
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saas nähdä tuon UDH:n erinomaisuuden kanssa pitkässä juoksussa, ainakin Trekeissä ollut ongelmia noiden kanssa, ehkä siinä akselissa olevan laakeroinnin vuoksi (ABP -nivel).
Onhan on tietysti hyvä syy päivittää Transmission -sarjan vaihteistoon jotta pääsee eroon muovisista UDH-osista.
Sain mitattua tarvittavan avaimen koon , löysin mutterin 11 mm avaimelle josta askartelin työkalun millä pääsin kokeilemaan .
Eli nyt etsimään 11 mm kuusiokoloa .
Jos Kyröskoskella asustelet niin Tampereen Fixusella on hyllyssä 1 kpl. Matkaa 40km suuntaansa? Itse asiassa itselläni on juuri tuo ja saamaan tarkoitukseen ostettu.
KUUSIOKOLO H11 1/2"100MM PITUUS BOXO
Edit. Jos lyhyt riittää, niin MTX Tools Kuusiokolokärkihylsy 11 mm 1/2" | Motonet Oy
Zykkel muokkasi tätä : 18.11.2025 at 19.22
Osa kuusiokoloista avautuu torxilla. T-55 ja 10 mm natsaavat, samoin T-60 ja 12 mm. 11 millinen kuusiokolo voi avautua 55:lla, jos se ei oo kovin suuressa momentissa kiinni. Nekin maksavat, joten tästä on hyötyä vain, jos torxit on jo nurkissa. Mulla on fordin takia.
Kiitos tiedoista , tosiaan mietinkin kävisikö joku torxi tai tuumakoko . Joskus saanut muljaantuneen kuusiokolon auki sopivalla torxilla .
Ja ei ollut enää hyllyssä pitkää ja lyhyt ei riitä , saajan tuon tilaamalla paikalliseenkin varaosaliikkeeseen parissa päivässä .
Saahan taas työkaluarsenaali mukavasti lisäystä .
Kirjanmerkit