ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Kiinalaisten DJI Avinox ”250W” huijaus yms.

  1. #1
    Liittynyt
    09/2021
    Paikkakunta
    Ssssstadi
    Viestit
    115

    Kiinalaisten DJI Avinox ”250W” huijaus yms.

    Mitä järkeä näissä EU:n ajoneuvodirektiivin määritelmissä on 250W jatkuvan enimmäiskeskitehontuoton laskentakaavalle, koska kaavassa ei ole määritelty mitään maksimiaikarajaa tälle tehontuoton tasausvälille? EU:n virkamiehet ei näköjään ole ymmärtäneet fysiikasta mitään.

    Annan teille käytännön esimerkin.

    1. Bafang M560 on luokiteltu 750W:n tehoiseksi L1e-A-luokan kevyeksi sähköajoneuvon moottoriksi, jolla on liikennevakuuttamisvelvollisuus. Kyseessä on melko rehellinen pitkäkestoisen enimmäiskeskitehon lukema, koska 21 asteen huoneenlämmössä moottori kykenee tuottamaan 90 minuutin ajan dynamometrilllä mitattuna 950W nettotehon 27.5” takarenkaasta mitattuna keskimääräisen moottorin anturilämpötilan ollessa 55 celciusastetta.

    2. DJI Avinox on luokiteltu 250W:n tehoiseksi polkupyörän moottoriksi, jolla ei ole liikennevakuuttamisvelvollisuutta. Kyseessä ei todellakaan ole rehellinen lukema, koska dynamometrillä 90 minuutin rasitustestissä on mitattu takarenkailta jopa 1100W:n nettokeskitehon ylittäviä lukemia tavallisessa huoneenlämmössä 90 minuutin ajan. Moottori siis kykenee, vastoin EU:n ajoneuvodirektiiviä sekä Suomen ajoneuvoasetusta, 250 W:n ylittävään pitkäkestoiseen nettokeskitehontuottoon.

    Toivoisin, että Liikenne- ja viestintäministeriössä, Traficomissa sekä Poliisissa oltaisiin hereillä tämän liikenneturvallisuutta vaarantavan ilmiön kanssa. Olisi perusteltua aloittaa sähköpolkupyörien systemaattinen rakenteellinen valvonta pyöräteiden varsilla sekä vuosittaiset pakolliset katsastukset. Lisäksi olisi perusteltua myös panostaa tällaisen valvontalaitteiston hankintaan. Tällainen voisi esim. olla kuorma-auton alustalle rakennettu kontti, johon olisi integroitu tarvittava dynamometrinen mittalaitteisto vakioituun lämpötilaympäristöön. Näin voitaisiin kätevimmin suorittaa kohdennettua valvontaa esim. työmatkapyöräilijöihin.
    <1%> muokkasi tätä : Eilen at 02.23

  2. #2
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    496
    Suunnilleen samat tehot tuottaa nykyisin Boschin ja Spessun uusimmat moottorit.

    Valmistajan kannalta järki piilee siinä että ilmeisesti noita halutaan ostaa. Näin kuluttajana olen toista mieltä. Suuntaus on järjetön. Aiempi normi eli 500W / 85 newtonia riittää ihan kaikkeen. Raskaissa tavarapyörissä tilanne voi olla toinen mutta niistä ei ole kokemusta.

    Toisaalta yhtä järjetön on myös avustuksen 25 kmh nopeusrajoitus. Itse laskisin tehoja ja nostaisin tuon nopeusrajoituksen 32 kmh.

  3. #3
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    206
    Mielestäni 25km/h rajoitus on paljon olennaisempi kuin avustava teho. Ainakin kun asiaa tarkastellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta ja siitähän sitä tarkastellaan.

  4. #4
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.304
    Nythän spessulle oli nostettu jenkeissä oikeuskanne. Levo oli lähtenyt lapasesta alamäkeen tullessa. Syytti ominaisuutta jolla moottori työntää tehoa vaikka polkemisen lopettaa.

    https://www.pinkbike.com/news/washington-rider-sues-specialized-over-alleged-turbo-levo-motor-defect.html

  5. #5
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.304
    Tuo on oikeastaan moneltakin kantilta aika mielenkiintoinen juttu. Varmaan ominaisuus on oikeasti hyödyllinen hankalissa paikoissa. Mutta jotenkin prätkillä ajaneena tuo tuntuu ihan hullulta. Olisiko se rannekaasu suoraan fiksuin?

    Sitten jos verrataan poljettaviin pyöriin, niin miksi tarttee olla tuollainen jälkipoltto? Epäreilua. Melko helppoa ajaa pahat tekniset nousut, jos niistä polkimista ei tarvitse aina välittää.

  6. #6
    Millainen tuo 250 W maksimitehon laskentakaava edes on? Traficomin sivuilta en löydä mitään muuta kuin aika simppelin selostuksen aiheesta, joka ei tuota maksimitehon laskemista avaa ollenkaan.

  7. #7
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.747
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Chat GPT Katso viesti
    Suunnilleen samat tehot tuottaa nykyisin Boschin ja Spessun uusimmat moottorit.

    Valmistajan kannalta järki piilee siinä että ilmeisesti noita halutaan ostaa. Näin kuluttajana olen toista mieltä. Suuntaus on järjetön. Aiempi normi eli 500W / 85 newtonia riittää ihan kaikkeen. Raskaissa tavarapyörissä tilanne voi olla toinen mutta niistä ei ole kokemusta.

    Toisaalta yhtä järjetön on myös avustuksen 25 kmh nopeusrajoitus. Itse laskisin tehoja ja nostaisin tuon nopeusrajoituksen 32 kmh.
    Samaa mieltä, toi valmistajien tehosota tulee tuottamaan vain hallaa kaikille sähköpyöräilijöille. Mutta urpot haluaa että fillarit on enemmänkin prätkiä kun fillareita ja valmistajat tekee sitä mitä kansa haluaa. Harvoin olen kannattanut mitään rajoituksia, mutta toivoisin että Boschin aloite 750kW rajoituksesta menee läpi.

  8. #8
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.739
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Harvoin olen kannattanut mitään rajoituksia, mutta toivoisin että Boschin aloite 750kW rajoituksesta menee läpi.
    Nyt on rankkoja tehoja kyllä esitetty, eihän esimerkiksi Porschen Taycan Turbo S:ään ole kuin 700kW maksimiteho...

  9. #9
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.739
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fixieman Katso viesti
    Millainen tuo 250 W maksimitehon laskentakaava edes on? Traficomin sivuilta en löydä mitään muuta kuin aika simppelin selostuksen aiheesta, joka ei tuota maksimitehon laskemista avaa ollenkaan.

    Tuossa pari vuotta sitten törmäsin netissä englanninkieliseen kyseisen norminmukaisen moottorilaboratorion testausohjeeseen ja mikään "yhden sivun ohje" se ei tosiaankaan ollut...
    Sääli että en sitä tallentanut kun olen myöhemmin sitä etsinyt ja en ole uudestaan sitä onnistunut löytämään.

  10. #10
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.747
    Mun mielestä tässä on kysymys suuremmasta ongelmasta, kumpi oli ensin, markkinointi teholla vai asiakkaan vaatimus tehosta? Automaailma on hyvä esimerkki, kenen toivomuksesta autoihin alettiin asentamaan kosketusnäyttöjä ja hipaisukytkimiä? Veikkaan markkinointia sillä kuka *ittu niitä autoon tarvitsee? Ja miten noita sähköautoja edelleen markkinoidaan teholla ja kiihtyvyydellä?? Miksei mennä toimintamatka/latausaika tai mukavuus edellä?`Noi on kumminkin mitkä merkkaa asiakkaalle todennäköisesti enmmän kun 0-100km/h sekunnit? Itse arvostaisin sähköpyörässä luotettavuutta ja vaikka 5 vuoden takuuta. Semmoista ei tarjoa kukaan, vain tehoja. Avinoxissa on kosketusnäyttö että voi räpläillä asetuksia eli ihan kun kännykkä. Onpa tärkeä ominaisuus pyöräilyssä.

  11. #11
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.747
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nyt on rankkoja tehoja kyllä esitetty, eihän esimerkiksi Porschen Taycan Turbo S:ään ole kuin 700kW maksimiteho...
    Sillä voitetaan tehosodassa kaikki


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #12
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.739
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mun mielestä tässä on kysymys suuremmasta ongelmasta, kumpi oli ensin, markkinointi teholla vai asiakkaan vaatimus tehosta? Automaailma on hyvä esimerkki, kenen toivomuksesta autoihin alettiin asentamaan kosketusnäyttöjä ja hipaisukytkimiä? Veikkaan markkinointia sillä kuka *ittu niitä autoon tarvitsee? Ja miten noita sähköautoja edelleen markkinoidaan teholla ja kiihtyvyydellä?? Miksei mennä toimintamatka/latausaika tai mukavuus edellä?`Noi on kumminkin mitkä merkkaa asiakkaalle todennäköisesti enmmän kun 0-100km/h sekunnit? Itse arvostaisin sähköpyörässä luotettavuutta ja vaikka 5 vuoden takuuta. Semmoista ei tarjoa kukaan, vain tehoja. Avinoxissa on kosketusnäyttö että voi räpläillä asetuksia eli ihan kun kännykkä. Onpa tärkeä ominaisuus pyöräilyssä.
    Itsellä kahdessakin pyörässä (jälkiasenteisesti asentanut) Bosch:n Nyon Gen2 näyttö joka siis on kosketusnäytöllä varustettu (sisältää mm. täyden pyöräkäyttöön tarkoitetun navigaattorin) ja en sitä ollenkaan huonona ominaisuutena pidä.
    Vertailukohtana esim. vanhempi Nyon Gen1 versio (jota myös itsellä kahdessa pyörässä) joka ei ole kosketusnäytöllä varustettuna ja sen "sauvalla" on tuon kartan käyttö selvästi hitaampaa.

  13. #13
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.739
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mun mielestä tässä on kysymys suuremmasta ongelmasta, kumpi oli ensin, markkinointi teholla vai asiakkaan vaatimus tehosta? Ja miten noita sähköautoja edelleen markkinoidaan teholla ja kiihtyvyydellä?? Miksei mennä toimintamatka/latausaika tai mukavuus edellä?`Noi on kumminkin mitkä merkkaa asiakkaalle todennäköisesti enmmän kun 0-100km/h sekunnit?
    Autoissakin on eri käyttäjäryhmille kohdistettuja segmenttejä joiden ostajia "kosiskellaan" eri asioilla. Vaikka ei mentäisi edes sähköautoihin asti puheissa, niin kyllä Toyota Corallan ja vaikkapa MB AMG sarjan taikka BMW M-sarjan asiakaskunnan halut autosta kiinnittyvät eri asioihin ja myös niiden mainostus on toteuttetu eri kanteilta katsottuna.
    Sama asia on myös pyörien suhteen.Jos katsotaan vaikka huippuluokan maantiepyörän ja marketin "asiontipyörän" mainostuseroja mitä asioita mainostuksessa nostetaan esille, niin erot ovat todella isot...

  14. #14
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    Itselle aloitus näyttäytyy vähän omituisesta näkövinkkelistä, kaikki ketkä ajaa esim pidempää työmatkaa sähköpyörällä tietää että 25- rajoitus on kiusallisen alhainen ja tuskin perustuu mihinkään muuhun kun siihen että luku on aikanaan napattu jostain tietämättä itse asiasta juurikaan mitään, jotkut sanovat että Japanista. Se että esim Poliisi alkaisi yhtäkkiä mittailemaan sähköpyörien tehoja lienee kuitenkin utopiaa, mutta varmasti esim kaupungeissa jonkunlaiselle valvonnallekin olisi joskus tarvetta. Eihän autollakaan ajeta täysiä kaupungissa eli kyllä vastuu turvallisesta tilannenopeudesta pitää olla käyttäjällä. 25 on vaikka jossain pk-seudun baanoilla aivan naurettava rajoitus.

    E: Jatkan ajatusta hieman, eli sen sijaan että luotaisiin joku kallis mittausjärjestelmä, nostaisin rajoitusta esim nyt vaikka siihen 32kmh/20mph ja tarvittaviin paikkoihin nopeusrajoitukset joita voisi valvoa huomattavasti helpommin. Teholla ei mun mielestä ole merkitystä, paitsi ehkä sillä kulkeeko vehje peukalolla vai reisivoimalla.

  15. #15
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.747
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Autoissakin on eri käyttäjäryhmille kohdistettuja segmenttejä joiden ostajia "kosiskellaan" eri asioilla. Vaikka ei mentäisi edes sähköautoihin asti puheissa, niin kyllä Toyota Corallan ja vaikkapa MB AMG sarjan taikka BMW M-sarjan asiakaskunnan halut autosta kiinnittyvät eri asioihin ja myös niiden mainostus on toteuttetu eri kanteilta katsottuna.
    Sama asia on myös pyörien suhteen.Jos katsotaan vaikka huippuluokan maantiepyörän ja marketin "asiontipyörän" mainostuseroja mitä asioita mainostuksessa nostetaan esille, niin erot ovat todella isot...
    No shit Sherlock!

  16. #16
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.739
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    No shit Sherlock!
    Onko jotenkin paha asia kun kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä asioista?
    Siis tämä nyt lähinnä noista auto kommenteista.

  17. #17
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.747
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Onko jotenkin paha asia kun kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä asioista?
    Siis tämä nyt lähinnä noista auto kommenteista.
    Sehän on vaan hyvä asia jos on eriäviä mielipiteitä, mun kommentti koski markkinoinnin eriäväisyyksien itsestäänselvyyksiä.

  18. #18
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Itselle aloitus näyttäytyy vähän omituisesta näkövinkkelistä, kaikki ketkä ajaa esim pidempää työmatkaa sähköpyörällä tietää että 25- rajoitus on kiusallisen alhainen ja tuskin perustuu mihinkään muuhun kun siihen että luku on aikanaan napattu jostain tietämättä itse asiasta juurikaan mitään, jotkut sanovat että Japanista. Se että esim Poliisi alkaisi yhtäkkiä mittailemaan sähköpyörien tehoja lienee kuitenkin utopiaa, mutta varmasti esim kaupungeissa jonkunlaiselle valvonnallekin olisi joskus tarvetta. Eihän autollakaan ajeta täysiä kaupungissa eli kyllä vastuu turvallisesta tilannenopeudesta pitää olla käyttäjällä. 25 on vaikka jossain pk-seudun baanoilla aivan naurettava rajoitus.

    E: Jatkan ajatusta hieman, eli sen sijaan että luotaisiin joku kallis mittausjärjestelmä, nostaisin rajoitusta esim nyt vaikka siihen 32kmh/20mph ja tarvittaviin paikkoihin nopeusrajoitukset joita voisi valvoa huomattavasti helpommin. Teholla ei mun mielestä ole merkitystä, paitsi ehkä sillä kulkeeko vehje peukalolla vai reisivoimalla.
    Onhan noita ollut maailmalla ennenkin. Se 25km/h rajoitus tulee siitä että mikä on oletettu käyttötarkoitus (kevyenliikenteen väylät) ja sitten oliko joku 40-50km/h rajoitetut ajoneuvot missä tarvitaan kortti ja kypäräpakko sekä eri väylät/ajorata.

  19. #19
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.158
    25 tuntuu kyllä levyjarruilla varustetulle pyörälle aika alimitoitetulta huippunopeudelta. Aika moni työmatkagravelisti rallattelee ohi lihasvoimin, mutta toisiko rajoituksen nosto liikaa ei toivottuja lieveilmiöitä kelveillä tai metsissä Omasta taloudesta löytyvällä työmatkasähkiksellä kun on vähän ajellut, niin ärsyttävästi osuu välitykset niin että ko. nopeus saavutetaan joko liian hitaalla tai nopealla kadenssilla. 12-v deore on hyvä osasarja, mutta tuohon voisi aivan hyvin vaihtaa jonkun 11-28 maantiekasetin niin olis varaa hienosäätää välityksiä. 32-kmh huippunopeus tietty toimisi myös hyvin, mutta en ole varma haluaisinko jokaiseen sähkötäpäriin sen saman...

  20. #20
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    308
    Eihän se 25 ole mikään pyörän huippunopeus.
    Se on avustuksen maksimi, mutta kukaan ei kiellä sähköpyöräilijää kiitämästä työmatkagravelistien tavoin sen yli jos huvittaa.

    Tässä tullaan siihen turvallisuusasiaan. Moni työmatkallaan kovempaa ajava on ajanut pyörällä paljon, jotta esim 30 vauhtia voi ylläpitää kohtuullisella vaivalla. Sillon myös kokemus pyöräväylistä liikenneväylinä, niiden riskipaikoista sekä yleensä pyörän käsittelystä on karttunut.

    Sitten on sähköpyöräilijät, jotka ostavat avustetun liikuntalaitteen pystyäkseen ajamaan kovempaa ja kadehtivat nopeampia, kun avustus loppuu 25een. Ehkä siihen on ihan syy, miksi sen kovenpaan nopeuteen ei ole syytä avustaa.

    Mitä tehoon tulee, niin tuo kilpailu ja ominaisuudet, että tehoa syötetään polkemisen lopettamisen jälkeen on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan siihen, miten maastopyöräilyyn suhtaudutaan. Oma näkökantani on edelleen se, että oli virhe antaa moottoroidulle ajoneuvolle lupa liikkua jokaisenoikeuksin maastossa. Tehokilpailun myötä kantani vahvistuu.

  21. #21
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    496
    Tuo viime aikojen tehojen lisäys maastopyöriin juontaa ymmärtääkseni ajatuksesta että ylämäki on uusi alamäki eli maastossa ylämäissäkin pitää aina päästä 25 kmh avustuksen saattelemana.

  22. #22
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uljaa Katso viesti
    Eihän se 25 ole mikään pyörän huippunopeus.
    Se on avustuksen maksimi, mutta kukaan ei kiellä sähköpyöräilijää kiitämästä työmatkagravelistien tavoin sen yli jos huvittaa.

    Tässä tullaan siihen turvallisuusasiaan. Moni työmatkallaan kovempaa ajava on ajanut pyörällä paljon, jotta esim 30 vauhtia voi ylläpitää kohtuullisella vaivalla. Sillon myös kokemus pyöräväylistä liikenneväylinä, niiden riskipaikoista sekä yleensä pyörän käsittelystä on karttunut.

    ...
    Fillarin satulaan kun saa hypätä kuka tahansa, niin sähköavusteisen rajoituksessa kokemattomampien ehdoilla mennään. Itse olen tehnyt havaintoja avusteisella ajavista, joilla on ollut selvää vaikeutta vähentää vauhtia tilanteen niin vaatiessa: kuskista on tullut matkustaja. Yksi tapaus on jäänyt erityisesti mieleen: oletettu pariskunta ajoi kapealla kelvillä rinnan ja itse ajoin vastaan, naisoletettu vaikutti vähän hätääntyneeltä tajutessaan että kohta tapahtuu törmäys -yhteyttä aivojen ja polkimien välilä ei ollut.

  23. #23
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    308
    Juuri näin.
    Avustetut laitteet on hyviä kun ajetaan raskaan kuorman kanssa, talvella raskaissa olosuhteissa tai kun kuljettajan liikunnallinen toimintakyky on rajoittunut.
    Mikään noista tilanteista ei erityisesti puolla avustusrajoituksen nostamista yli 25 km/h:n

  24. #24
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uljaa Katso viesti
    Eihän se 25 ole mikään pyörän huippunopeus.
    Se on avustuksen maksimi, mutta kukaan ei kiellä sähköpyöräilijää kiitämästä työmatkagravelistien tavoin sen yli jos huvittaa.

    Tässä tullaan siihen turvallisuusasiaan. Moni työmatkallaan kovempaa ajava on ajanut pyörällä paljon, jotta esim 30 vauhtia voi ylläpitää kohtuullisella vaivalla. Sillon myös kokemus pyöräväylistä liikenneväylinä, niiden riskipaikoista sekä yleensä pyörän käsittelystä on karttunut.

    Sitten on sähköpyöräilijät, jotka ostavat avustetun liikuntalaitteen pystyäkseen ajamaan kovempaa ja kadehtivat nopeampia, kun avustus loppuu 25een. Ehkä siihen on ihan syy, miksi sen kovenpaan nopeuteen ei ole syytä avustaa.

    Mitä tehoon tulee, niin tuo kilpailu ja ominaisuudet, että tehoa syötetään polkemisen lopettamisen jälkeen on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan siihen, miten maastopyöräilyyn suhtaudutaan. Oma näkökantani on edelleen se, että oli virhe antaa moottoroidulle ajoneuvolle lupa liikkua jokaisenoikeuksin maastossa. Tehokilpailun myötä kantani vahvistuu.
    Tässä ne pointit hyvin tulivatkin.
    Jotenkin tuntuu että sähköpyöräily on lisännyt erityisesti niiden vähemmän pyöräilleiden pyöräilyä ja vauhtia. Eli "suorituskyky" on lisääntynyt ilman pidemmän kehityskaaren tuomaa kokemuspohjaa. Tämä on potentiaalinen riski. Samoin voidaan olettaa esimerkiksi lasten sähköpyöräilyn lisääntyvän, onhan sähköpyörä varsin järkevä kulkuväline. Jotenkin tuntuu että yli 25km/h rajoitusta kaipaavat eivät välttämättä näe kokonaiskuvaa. Kaikki kylän mummot ja papat lapsenlapsineen sinne väylälle paahtamaan vaikka sillä 32km/h keskarilla? Ei kiitos. Muutenkin mitä joskus nuorempana kun vielä pystyi 30+km/h keskariin niin monesti oli järkevämpää siirtyä ajamaan ajoradalle pyörätien/väylän sijaan, omaa ja muiden turvallisuutta silmälläpitäen.

  25. #25
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    496
    Kulkineen maksiminopeus ja tilannenopeus on kaksi eri asiaa. Auto voi kulkea 200 kmh ja pyörä esim. 32 kmh mutta ainoa asia millä on on oikeasti merkitystä on tilannenopeus oli pyörässä avustusta taikka ei.

    Ketjun alkuperäinen idea tosin taisi olla keskustella kasvaneista tehoista.

  26. #26
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    206
    Tilannenopeus todellakin. Asiaa jos miettii tarkemmin niin monessa paikkaa se 25km/h on ihan liikaa, harvoin liian vähän.

    Tehot ovat lähes merkityksettömiä vrt nopeusrajoitus. Toki tehoilla voidaa saada suurempi vääntö ja/tai kiihtyvyys mutta tyypillisesti kiihdytysramppi on ohjelmallisesti hallittu eikä välttämättä maksimitehosta riippuvainen. Suuremmilla tehoilla voidaan perustellusti kieltää esim jokaisenoikeuden sallima käyttö, toivottavasti siihen ei päädytä. Se mikä yhä suuremmista tehoista seuraa on voimansiirron kuluminen (verrattuna pienempitehoiseen), ainakin niin kauan kun se pidetään vakiona.

  27. #27
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Tilannenopeus todellakin. Asiaa jos miettii tarkemmin niin monessa paikkaa se 25km/h on ihan liikaa, harvoin liian vähän.

    Tehot ovat lähes merkityksettömiä vrt nopeusrajoitus. Toki tehoilla voidaa saada suurempi vääntö ja/tai kiihtyvyys mutta tyypillisesti kiihdytysramppi on ohjelmallisesti hallittu eikä välttämättä maksimitehosta riippuvainen. Suuremmilla tehoilla voidaan perustellusti kieltää esim jokaisenoikeuden sallima käyttö, toivottavasti siihen ei päädytä. Se mikä yhä suuremmista tehoista seuraa on voimansiirron kuluminen (verrattuna pienempitehoiseen), ainakin niin kauan kun se pidetään vakiona.
    Nopeusrajoitin on aina kierrettävissä, sen sijaan jos moottorista ei saa revittyä kuin 250W irti niin rajoittaa aikalailla hyvin pahinta pelleilyä.

  28. #28
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Nopeusrajoitin on aina kierrettävissä, sen sijaan jos moottorista ei saa revittyä kuin 250W irti niin rajoittaa aikalailla hyvin pahinta pelleilyä.
    Totta tuokin, sinänsä voisi ajatella kiellettävän kaikki >1kW tehoiset koska sellaistahan ei oikeasti tarvita ja väärinkäytön aiheuttama riski on merkittävä.

  29. #29
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    975
    Oikein hyviä pointteja, _mutta_ laitetaanpa esim kaikkiin autoihin 100kmh nopeusrajoitin (kesällä muuttuu automaattisesti 120kmh) ja katsotaan sitten tilannetta niin näyttää vähän eriltä. Tai siis samalta kuin sähköpyörissä nyt. Jos puhutaan tehoista niin se ainakin on muuttunut että ihan pari vuotta sitten valmistajat ilmoittivat vaan sen 250W tehon mutta ainakaan itse en huomannut noita piikkitehoja. Nyt taidetaan ilmoittaa vähintään molemmat, tai sitten pelkkä piikkiteho, vaikka moottoreissa ei ole muuttunut mikään paitsi väännöt kasvaa..

  30. #30
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Oikein hyviä pointteja, _mutta_ laitetaanpa esim kaikkiin autoihin 100kmh nopeusrajoitin (kesällä muuttuu automaattisesti 120kmh) ja katsotaan sitten tilannetta niin näyttää vähän eriltä. Tai siis samalta kuin sähköpyörissä nyt. Jos puhutaan tehoista niin se ainakin on muuttunut että ihan pari vuotta sitten valmistajat ilmoittivat vaan sen 250W tehon mutta ainakaan itse en huomannut noita piikkitehoja. Nyt taidetaan ilmoittaa vähintään molemmat, tai sitten pelkkä piikkiteho, vaikka moottoreissa ei ole muuttunut mikään paitsi väännöt kasvaa..
    Kannatan ehdotusta, erityisesti sellaisiin autoihin joita voi kuljettaa ajokortitta ja ilman vakuutusta.

    Peukkukaasua ja vakuutusta kehiin, niin jo saa sähköfillarillakin ajaa moottorin viemänä kovempaa. Prätkäkortin suoritettuaan rajana sähkökulkineella onkin enää nopeusrajoitukset.

Samanlaisia aiheita

  1. 250w 35 Nm takamoottori ja pyöräkärryn veto
    By rookie82 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 19.05.2022, 00.42
  2. Gzr mittarin valikko (Bafang 250w)
    By Kopex in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 05.10.2020, 16.26
  3. Yli 250W pyörän liikennevakuutus
    By marola in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 40
    Viimeinen viesti: 16.12.2018, 21.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •