Vuosi sitten ostin hieman tehokkaaan etuvalon kun tuntui että aiemman lampun kanssa ei valaisemattomalla kevyenliikenteen väylällä nähnyt missä tie menee. Varsinkin silloin kun vastaantulevien ajoneuvojen valojen kirkkaus on niin paljon voimakkaampi kuin oman valaisimen keilan.
Valaisimena toimii siis Sigman Buster 1600 jota yleensä käytän pienimmällä valoteholla ja muutenkin keila on suunnattu eteenpäin 3-5m etäisyydelle.
Pari viikkoa sitten tuli vastaa "tapaus" jossa vastaankävelijällä nousi käsi ylös ja kohdatessani se realisoutui huitaisuksi suuntaani. Tuloksena oli lähinnä sivuselkää hivelevä hipaisu. Oletan ettei se kuitenkaan ollut tarkoitus vaan omansa tai minun (~30km/h) nopeuden virhearviointi. Ohituksen aikana olin kuulevinani jotain; sammuta se valo, suuntaista rähinää. En jäänyt paikalle selvittämään, epäilys että kyseessä saatoi olla vaikkapa peukuttaja sanan vähemmän positiivisessa merkityksessä.
Toki tuossa oli kyseessä katuvalaistu pätkä jota oli lenkillä sen 5 viimeistä km mutta kun tuossa on joitakin risteysalueita eikä juurikaan kevyttä liikennettä niin valojen käyttö tuntuu perustellulta. Vaikeaa on kaikkia tyydyttää joten olen jatkanut valojen käyttöä entiseen malliin.
Tähän kun vielä yhdistää napista vaihdettavat pitkät niin elämä on helppoa. Oon toki saanut palautetta vaikka on huolella suunnatut valot tiukasti rajatuilla keiloilla, jopa tasaisella ja niin ettei se kirkas alue ole missään vaiheessa osunut vastaantulijan silmiin. Kaikkia ei vaan millään voi miellyttää ja silti nähdä eteenpäin.
En tietenkään ota kantaa MPS:n Sigman suuntaukseen vaan laitan tämän tähän yleiseksi ja yhteiseksi hyväksi:
Fillari tai siis lamppu tasan viisi metriä seinästä. Valokiilan yläosa ei saa olla lamppua korkeammalla.
PS Sille ei tietenkään voi mitään, jos maastonmuotojen tai vaikkapa kanttarin takia etupyörä on takapyörää korkeammalla, jolloin oikein suunnattukin ja StZVO:n mukainen lamppu voi hetkellisesti häikäistä tai oikeasti häiritä vastaantulijaa.
https://classicbike.fi/lisavarusteet...stvzo-etuvalo/
Oma valo on tuollainen ja melkeen sanoisin että tällä ei tuu palautetta. Jos osaisin niin laittaisin keilasta kuvan. Ei toki ole mikään halpis mutta kun joka päivä tulee käyttöä niin uskalsin satsata.
Jos haluaa tulla autoilijoiden näkemäksi, niin suosittelen panostamaan kirkkaan värisiin vaatteisiin (takki, hanskat, kengänsuojat, kypärä) enemmän kuin valoihin. Kuitenkin kaupunkialueella ajetaan enemmänkin hämärässä kuin pimeässä, ja niitä pyörän tuikun kanssa kilpailevia valoja kyllä löytyy.
Kirkaanväriset vaatteet ja heijatimet eivät näy jos niihin ei osu valoa. Sellaisessa tapauksessa ajovalo on paljon näkyvämpi esimerkiksi risteysalueelle saavuttaessa. Toki taajamassa on paljon valoja jolloin vaatteetkin auttavat mutta eivät välttämättä joka paikassa. Molemmin parempi.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Kun viimeaikoina olen polkenut töihin aamuisin ennen klo seitsemää, niin silloin rupeaa olemaan koiranulkoiluttajia. Vaikka monilla on ledpanta ym., niin olen huomannut, että yksi valo koiralla ei silti tahdo riittää, kun lähestyy esim. suoraan edestä tai takaa, niin valo jää turkin, pään tai hännän katveeseen.
Toinen asia, jonka olen huomannut näinä synkkinä iltapäivinä on, että vaikka ei ole vielä ihan pimeää, niin moni pyöräilijä ei silti käytä valoa, kyllä kannattaisi.
Seinäjoki / Tampere-akselilla kun tullut lähiaikoina pyöräiltyä, niin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että pyörässä ei ole minkäänlaisia valoja. Seinäjoen liikennekulttuurin myös tietäen, niin siinä voi allejäänti olla aika iso mahdollisuus.
Tuon hintaisessa valossa usb-c olisi jo kova juttu, näinä aikoina. Pääsisi siitäkin liitännästä pikkuhiljaa eroon.
Mitä muuten lakiteksti sanoo häikäisystä? Sanooko jotain, oliko tästä jo puhetta?
Ilmeisesti meillä ei kai sinänsä vaadita StVZO-valoja vaikka niitä täällä peräänkuulutetaankin.
StVZO-valoissa ei muuten ole vilkkumoodeja. Olis hyvä kun vaadittais standardin mukaiset valot meilläkin. Ja valvottais. Ja rankaistais. Kunnolla.
StVzo:n puute on se että se on käytännössä tarkoitettu peruspyöriin. Valoteho on aika rankasti rajattu, eikä ns. Pitkiä valoja ole sallittu.
Täällä meidän oloissa urbaanin ympäristön ulkopuolella noi ei ihan riitä.
Omassa Ravemenissä pienin rajatun kuvion teho on muistaakseni 100 lumenia, sitä käytän jos tulee vastaan väkeä. Muuten sitten joko lyhyet tai pitkät tienoon mukaan.
Kerran kyllä iski se rajattu valokuvio omaan nilkkaan, tai no, vastaantulijan silmiin. Ajoin valaisemattomaan notkelmaan ja pistin pitkät päälle just jonkun juoksijan naamalle, sen heijastimia ei ollut näkynyt rajatun kuvion ulkopuolelta
Sent from my Takapalk
Noin se on enkä itsekään tykkää. Ei niillä näe.
Itsellä tangossa urbaanisti Fenix BC25R, joka ei kai ole oikea StVZO, mutta yläreunasta leikattu kuvio eikä yläviistoon näe pimeällä ~mitään. Heti kun kulkijat vähän vähenee niin vaihdan BC26R:n tilalle.
Mutikselta pitäisikin tilata vähän Lupine-kiinnikkeitä. Ei vaan saa aikaiseksi kun tilaaminen tuntuu tyhmältä, kun kioski on niin lähellä. Toisaalta ei niille nurkille ole koskaan mitään asiaa muuten.
Näköjään joku vuosi sitten tullut standardiin lisäys pitkien valojen sallimiseksi. Samalla varmaan valotehojakin säädelty.
Sent from my Takapalk
Mikä muuten micro-USB:ssä mättää? Aika monessa yhteydessä siitä kitistään. Vai onko kyseessä joku "se-nyt-vaan-pitää-mainita" somejuttu?
Itsellä monta vehjettä, joissa ko. liitin ja pystyn elämään niiden kanssa. Johtojakin on, öö... paljon.
^Suomalaisen vaan kuuluu kitistä. Meidän huushollissa vain hiirestä ja luujohteissa on tuo perinteinen, muissa C ja ei moisista pahemmin stressaa.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kiistaa kaipaamatta ja ilman minkäänlaisia vänkäyshaluja: onko tuo nyt varma tai jopa itse lakitekstistä tsekattu tieto vai niin sanottu yleinen käsitys? Kun jokunen vuosi takaperin kun StZVO:n säännöksiä hiukan päivitettiin, lueskelin sikäläisiä kommentteja enkä mitään tuollaista saa päähäni.
PS Sori, syyllistyin samaan mistä toisia joskus - ainakin hiljaa mielessäni - syytän eli rupesin kirjoittamaan kommenttia ennen kuin olin lukenut ketjun myöhemmät postaukset.
En pikaisella vilkaisulla löytänyt tehorajoitteita yövaloille, mutta päivävaloille ja pitkille on tehorajoitukset. Ne on tosin candeloina, joten koitappa saada siitä jotain selkoa. Jos ymmärsin oikein, niin yövalot saanevat olla yhtä tehokkaita kuin moottoriajoneuvojen vastaavat.
^^kelloissa tuon proprietary-liittimen (esim. Garminin versio) jotenkin ymmärrän; jos siinä olisi esim. USC-C/micro-USB, niin ehkä se olisi vaikeampi saada sellaiseksi, ettei kosteus/vesi/hiki/vahingossa tapahtuva mekaaninen vääntäminen riko kallista kelloa. Mutta olisi kiva, kun urheilukellokin toimisi joskus tulevaisuudessa standardilaturilla (esim. magneettisella Qi2-latauslätkällä), jolla hoituisi myös puhelimen ja pyöräilytietokoneen lataus. Datasiirto sitten langattomasti (nykyisellään toki esim. karttojen lataus on hidasta wifin kautta).
Pyoräilyn pitäisi muutenkin olla luvanvaraista touhua ja rikoksista mielellään ehdotonta vankeutta ja rikoksentekovälineen menettämistä valtiolle.
Mutta ihan vakavasti puhuen. Fillarin heijastamattomat valot ovat aika käyttokelvottomia nykyautojen valojen sohottaessa silmiin. Jos ei ole hyvin valaistu katu/kevyen väylä, niin siinä pitää olla aika tehokkaat fillarin valot että näkee onko siellä muuta kevyttä liikennettä "piilossa" autojen ajovaloissa. StVZO ei riitä tällaisessa tilanteessa yhtään mihinkään. Urbaani ympäristo on ainakin mun mielestä nimenomaan vaativampi ja jossain puskassa menee ihan kivasti pienemmälläkin tuikulla.
6.7 WTF/kg
Kirjanmerkit